Näytä tavallinen näkymä : Canyon Läskipyörät
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[
16]
Joo Hellbender vaan. Kestää. Noita Acrosin paskoja tullut nyt kahdesta pyörästä vähän ajettuina heitettyä roskiin ja Hellbenderiä tilalle.
Jos ei Hellbenderiä niin perus 40-sarjalainenkin CaneCreek kestää aivan ok.
Onko duden mulefutit teipattu valmiiksi tubeless teipillä?
En tiedä Duden mutta ainakin ne 26" mulet jotka itselläni aikoinaan oli niin oli teipattu.
Hyvin vaikea uskoa että yhdetkään läskipyörän vanteet olisi valmiiksi tubeless-teipatut. Vannenauhathan niissä on, mutta ei se mikään tubeless-teippi ole...osassa on kyllä valmiiksi tubeless yhteensopiva vannenauha että sitä ei tarvitse erikseen ruveta kaventamaan. Näin ainakin Trekissä.
Voi sitä olla uskomattakin, mutta Sunringlellä on Mulefuteille oma teippikin niin kyllä niitä kuulemma tulee valmiiksi teipattunakin.
Niin tai sitten myös asiallisia kiekkoja on olemassa, jos valmistaja niihin haluaa panostaa.
Täysin teipattu oli ja cake eater nousi helposti hyllylle pienellä kompuralla, kun vaan veteli ensin rengasraudalla reunat hyllylle. Rengas istuukin tosi jämäkästi hyllyllä, eli ei varmasti tule alas vaikka ajaisi ilman paineita.
Isotuottoisen jalkapumpunhan tässä joutuu varmaan ostamaan ja painemittarin. Eihän tuolla maantiepumpulla tee oikein yhtään mitään
No mun Sunringlet oli neljä vuotta sitten, et oli ne silloin ihan asialliset, mutta ei tubeless ready kun semmoisia ei ollut. Mutta niin kuin sanoin, kehitys kehittyy ja nyt on TLR tullut läskipyöränkin vanteisiin. Hyvästi hirvisäkit.
https://bikerumor.com/sun-ringle-mulefut-80-sl-rims-new-life-old-pugsley/
Nääkin oli jo 2016 Tubeless Ready kun itselläni oli moiset. Jännä ettei Trekissä.
https://bikerumor.com/sun-ringle-mulefut-80-sl-rims-new-life-old-pugsley/
Nääkin oli jo 2016 Tubeless Ready kun itselläni oli moiset. Jännä ettei Trekissä.
Samanlaisethan ne varmaan oli kun kerran vannenauha oli valmiiksi tubeless yhteensopiva eli kapeampi. Vain tehdastubelessteippi puuttui siitä päältä. Vaikka ne toki oli 27.5” mutta ehkä sillä ei ole merkitystä.
No mun Sunringlet oli neljä vuotta sitten, et oli ne silloin ihan asialliset, mutta ei tubeless ready kun semmoisia ei ollut. Mutta niin kuin sanoin, kehitys kehittyy ja nyt on TLR tullut läskipyöränkin vanteisiin. Hyvästi hirvisäkit.
Näitä on ilmeisesti ollut sekäettä, mun 2020 ostetun silverback:n mulefutit oli teipattu valmiiksi.
No nyt on ensimmäistä kertaa ikinä ajettu läskillä. Pumppasin 0.7bar painetta ettei jarrushokki iskisi heti päälle. Ihmeen iloisesti tuo laite rullaa ja ennenkaikkea tuntuu ketterältä ajaa. Mulla oli kyllä ihan erillainen käsitys läskeistä. Siisteintä tietysti se, ettei tarvitse säikkyä sohjoa ja jäisiä uria. Polkee vaan.
Laitoin tuohon 100mm stemmin ja penkki etuasennossa satula-tanko mitta on 2cm lyhempi kuin mondrakerissa. Tuntuu just hyvältä. Dudessa on kai 4ast loivempi tolpan kulma, eli satula jää paljon taemmas. Mutta pystymmällä asennolla tuo on aika jees. 72cm stonga on kyllä selvästi liian kapea.
https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/cebJDIwk1AjiyeiLYMqVo6mycsqNM7If-Ekgq1R-9RA-2048x946.jpg
Vaihteet eivät futaa. Tarttee tarkistella duunin jälkeen korvakkeen suoruus. Vaihdoin dropoutin takimmaiseen asentoon ja mietin saako sen jotenkin väärin. Muttei kyllä vikaa näkynyt.
Edit: Vaihteetkin toimii. Tietystikkin pakka karkaa kauemmaksi kun rengasta siirtää taaksen eli vaati vain B-tensionin säätöä...
No nyt on ensimmäistä kertaa ikinä ajettu läskillä. Pumppasin 0.7bar painetta ettei jarrushokki iskisi heti päälle. Ihmeen iloisesti tuo laite rullaa ja ennenkaikkea tuntuu ketterältä ajaa. Mulla oli kyllä ihan erillainen käsitys läskeistä. Siisteintä tietysti se, ettei tarvitse säikkyä sohjoa ja jäisiä uria. Polkee vaan.
Laitoin tuohon 100mm stemmin ja penkki etuasennossa satula-tanko mitta on 2cm lyhempi kuin mondrakerissa. Tuntuu just hyvältä. Dudessa on kai 4ast loivempi tolpan kulma, eli satula jää paljon taemmas. Mutta pystymmällä asennolla tuo on aika jees. 72cm stonga on kyllä selvästi liian kapea.
https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/cebJDIwk1AjiyeiLYMqVo6mycsqNM7If-Ekgq1R-9RA-2048x946.jpg
Vaihteet eivät futaa. Tarttee tarkistella duunin jälkeen korvakkeen suoruus. Vaihdoin dropoutin takimmaiseen asentoon ja mietin saako sen jotenkin väärin. Muttei kyllä vikaa näkynyt.
Edit: Vaihteetkin toimii. Tietystikkin pakka karkaa kauemmaksi kun rengasta siirtää taaksen eli vaati vain B-tensionin säätöä...Läski ja varsinkin Dude on todella ketterä pyörä. Kesällä tulee ajeltua pääasiassa mullet rengastuksen Spectral:ON:lla, joka sekin on varsin ketterä. Silti Dudella ajaessa aina tauon jälkeen hämmästyy, kuinka sillä pääsee ajamalla ne vaikeimmatkin kohdat puita ja kantoja väistellen.
Lähetetty minun FCP-N49 laitteesta Tapatalkilla
No nyt on ensimmäistä kertaa ikinä ajettu läskillä. Pumppasin 0.7bar painetta ettei jarrushokki iskisi heti päälle. Ihmeen iloisesti tuo laite rullaa ja ennenkaikkea tuntuu ketterältä ajaa. Mulla oli kyllä ihan erillainen käsitys läskeistä. Siisteintä tietysti se, ettei tarvitse säikkyä sohjoa ja jäisiä uria. Polkee vaan.
Laitoin tuohon 100mm stemmin ja penkki etuasennossa satula-tanko mitta on 2cm lyhempi kuin mondrakerissa. Tuntuu just hyvältä. Dudessa on kai 4ast loivempi tolpan kulma, eli satula jää paljon taemmas. Mutta pystymmällä asennolla tuo on aika jees. 72cm stonga on kyllä selvästi liian kapea.
https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/cebJDIwk1AjiyeiLYMqVo6mycsqNM7If-Ekgq1R-9RA-2048x946.jpg
Vaihteet eivät futaa. Tarttee tarkistella duunin jälkeen korvakkeen suoruus. Vaihdoin dropoutin takimmaiseen asentoon ja mietin saako sen jotenkin väärin. Muttei kyllä vikaa näkynyt.
Edit: Vaihteetkin toimii. Tietystikkin pakka karkaa kauemmaksi kun rengasta siirtää taaksen eli vaati vain B-tensionin säätöä...Ihan kivan näköinenhän siitä tuli. Sulla taitaa olla kyllä pitkät jalat tolpan mitasta päätellen. Onko sulla piikit noissa Cake Eatereissa?
Dude on kyllä silleenkin kiva, että q-factor on maltillinen ja ei tuu länkkärifiilistä eikä polvet ilmoittele itsestään, jos sellaisia ongelmia on.
Vähän kyllä pohdituttanut, että pitäiskö yksi Dude lunastaa omaan talliin ennen kuin ne on menneet.
Ihan kivan näköinenhän siitä tuli. Sulla taitaa olla kyllä pitkät jalat tolpan mitasta päätellen. Onko sulla piikit noissa Cake Eatereissa?
Dude on kyllä silleenkin kiva, että q-factor on maltillinen ja ei tuu länkkärifiilistä eikä polvet ilmoittele itsestään, jos sellaisia ongelmia on.
Vähän kyllä pohdituttanut, että pitäiskö yksi Dude lunastaa omaan talliin ennen kuin ne on menneet.
76-77 satulan korkeus ja pituutta 178, eli taitaa ne vähän pitkät olla.
Keskiönleveyttä vähän pelkäsin fatin kanssa, mutten kyllä kiinnittänyt tuohon mitään huomiota ajaessa. Hyvältä tuntui. Muissa fateissako siis on leveämpi keskiö?
Isommat Cake Eaterit olivat ilman muuta se oikea valinta. Nuokin jo vähän ottivat assulla loskaliirtoa. Matalampi nappula olisi varmaan aika pulkka.
Laitoin silmät kiinni ja tilasin foxcompilta terrenen omilla terävillä nastoilla nastoitetut renkaat. Olipahan hyvä syy käydä tänään duunissa.
Ehdin vielä illalla ajamaan parin tunnin lenkin. Huikee peli. Sutii ja keulii. Kannustaa siis ajamaan. Stemmi tarttee vielä tilailla jossain vaiheessa komea FSA Sl-k -20 ja tanko vaihtaa leveämpään kuituiseen. Niin ja tolppa tietysti kanssa, mutta saa nyt olla noin jonkin aikaa. Nyt on rahaa poltettu jo riittävästi.
Paksupolkija
06.12.2024, 21.35
Luulempa että pääosa polviongelmista leveämmällä q factorilla johtuu siitä, että on siirrytty samoilla kengillä esim maantieltä läskin pariin. Jalkaterät suorassa, mutta polvet ulospäin. Pitäs löysätä ja säätää klosseja että jalkaterät on polven koukistumisen suunnassa tai ajella esim flateilla tai crankbrotherseilla joissa jalkaterän pääsee liikkuman sivusuunnassa.
Kevennys. Tietysti joidenkin anatomia on että ns pihtipolvet jotka on aerot maantiellä mutta ei sovi läskiin. Kevennys.
Keskiönleveyttä vähän pelkäsin fatin kanssa, mutten kyllä kiinnittänyt tuohon mitään huomiota ajaessa. Hyvältä tuntui. Muissa fateissako siis on leveämpi keskiö?
Joo taitaa useimmissa noin ison rengastilan omaavissa olla leveämpi kuin Dudessa. Omassa on 121mm keskiö ja varmaan yksi leveimpiä q-factoreita. Ei ole omaa tekemistä häirinnyt, mutta kyllä sen aina huomaa, kun tauon jälkeen tuolla ajaa.
Luulempa että pääosa polviongelmista leveämmällä q factorilla johtuu siitä, että on siirrytty samoilla kengillä esim maantieltä läskin pariin.
Harva taitaa laittaa maantiepolkimia fattiin.
Kuminauha
07.12.2024, 08.39
Harva taitaa laittaa maantiepolkimia fattiin.
Jep, repeilin tässä aamukahvi kädessä hieman ajatukselle.
Mutta asiaan: Antaahan nuo SPD klossitkin muutaman asteen floattia.
No nyt tuli tosiaan ensimmäinen pätkä ajettua juurakkoisilla poluilla ja kyllähän tuo vähän turha laite tuonne on ilman jousitusta. Paineet täytyisi varmaan laskea tosi alas, mutta siinä kohtaa tietysti loppuisi kulku ja ajaminen ja polkeminenkin menisi oudoksi.
Nyt tiputtelin paineet jo sen verran matalalle, ettei tuo lezynen normaali jalkapumppu näytä enää mitään. Kuitenkin selkeästi liian kovat juurakkoon edelleen. Rengas ei kierrä sitä juurta ympäri, kuten kapeampi rengas, mutta 4.5" cake eaterit alkavat yliohjaamaan jo rajusti. Ilmeisesti ne reunanappulat tekevät tuon.
Eli juu, odotellaan lisää lunta ja ajellaan siihen asti vaan pk lenkkejä vähän kovemmilla paineilla. Siihen tuo laitos soveltuu tosi hyvin.
Sä nyt yrität ajaa sillä väärin. Läskillä pitää fiilistellä eikä urheilla :)
Joo. Hetken kävi jo ajatus joustokeulasta mutta eihän tuossa järkeä ole.
Tällähetkellä täpäri olisi vielä fiksumpi poluille.
Joo. Hetken kävi jo ajatus joustokeulasta mutta eihän tuossa järkeä ole.
.
Itse asensin Dudeen aikanaan Mastodonin joustokeulan jälkikäteen ja oma ajatus on juuri toisinpäin.
Tasoittaa talvellakin mukavasti epätasaisuuksista ja voi myös pitää edessä kovempia paineita tarvittaessa. Kunnon joustokeula on läskissä piste iin päälle.
Prkle. Ei tässä touhussa ole enää mitään tolkkua.
Mäkin aina talvella pohdin joustokeulan ostamista Dudeen, mutta lopulta päädyn siihen, että en halua lisää huollettavaa pyöriin. Näin ollen ajan läskillä lumiset kelit kun polut ovat vielä ummessa ja täpärillä sitten kun ne on tampattu tai on liian jäistä läskin nastattomille renkaille. Toisaalta jos Dudessa olisi nastat ja joustokeula niin täpäri voisi jäädä koko talveksi varastoon…
Prkle. Ei tässä touhussa ole enää mitään tolkkua.
Ajelet kuule vaan talven sillä jäykällä. Muutaman lenkin jälkeen alat pikkuhiljaa tajuamaan, että jäykässä pyörässä on muitakin kuin huonoja puolia ja keväällä saatat huomata täpärinkin liikahtavan aikasempaa kovempaa. Nimimerkillä ”kokemusta on”
(Sun kohdalla näkisin riskin siitä, että koukutut jäykkään pyörään kokonaan, niin pienenä, että sitä ei tarvi pelätä… :))
Se jäykällä pyörällä juurakossa ajo on tosiaan sellaista retkeilyä. Tuota juurakkojumppaahan ajoin aiemmin tosi paljonkin vanhalla crossarilla, mutta nyt kun tietää miten hauskaa se touhu voi olla, niin ei kyllä napostele.
Täytyy vaan ajella pyörällä kelin mukaan. Jos lumentulon jälkeen edelleen tuntuu, että joustokeulalle on tarvetta, niin harkitaan sitten uudelleen.
Ehkä mun pointti olikin siinä, että muutaman lenkin jälkeen saattaisit huomata sen olevan muutakin kuin retkeilyä. Tosin lisäänpä nyt varuiksi vielä, että mullahan ei läskipyöristä ole minkäänmoista kokemusta, joten siinä mielessä voin olla väärässäkin.
Kun lunta on paljon ja polkuajo menee taisteluksi päästä eteenpäin, ei joustokeulasta tietysti ole enää mitään hyötyä. Enemmänkin painohaittaa.
Mutta kyllä kunnon joustokeula läskissä mahdollistaa ihan erilaisen vauhdin ja mukavuuden jo silloin kun talvipoluilla on vaikka kengistä tulleita kuoppia ymv. Juurakoista nyt puhumattakaan.
Jos läskiä käyttää pelkästään pahimpien lumikelien selättämiseen, niin kyllä sillä jäykälläkin keulalla hyvin pärjää. Itse ajan kaikki talven ajot läskillä, joten siksi joustokeula on omaan käyttöön tarpeellinen.
Prkle. Ei tässä touhussa ole enää mitään tolkkua.
Oma mielipide on, että älä kun sulla on täpärikin.
Kokeilin Mastodonia hetken omassa pyörässä, mutta se on niin painava että yhdessä raskaan renkaan kanssa etupäästä tulee ihan kamalan raskas ja pyörästä häviää ketteryyttä ja hauskuutta. Lisäksi se säätäminen keulan säätöjen ja renkaan paineiden kanssa on melkoista, että tulee hyvä. Opettele ajamaan sillä jäykällä pyörällä, hommaa painemittari ja etsi itsellesi hyvät paineet. Hyvää vaihtelua ja ajotekniikan opettelua. Ei siitä täpärin veroista juurakkoon tule sillä joustokeulallakaan.
Bluto on toki kevyempi, mutta mitä kaverin pyörässä kerran kokeilin niin melko letkulta tuntui. Kevyemmillä kuskeilla varmaan toimii sekin.
Chat GPT
10.12.2024, 10.22
Omassa läskissäni on sähköt ja siinä joustokeula on ehdoton. Kuten sanottua Bluto on kevyt mutta heppoinen. Mastodon on hyvä keula.
Sähkö poistaa aika lailla myös rengaspainejumpan. Sitähän ei tässä tietenkään kysytty mutta vastasin silti:). Lisäksi mulla on Suntour joustosatulatolppa joka on hintaansa nähden lähes mykistävän hyvä lisä läskiin.
Sähköläskuskit HUS :)
No ei, en usko että tulee joustoa. Tsiisus oli kiva aamu ajella peekoota kelvejä ja joenvartta. Dude on edelleen ketterä ja nopea noilla terreneillä kun pumppaa vaan painetta.
https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/X9L0XC8yBEG1eoa372j9xrFpK6JgY3tPXmplrWU-7GI-2048x946.jpg
^Voi, kun pääsisit kokeilemaan 4,8" Jumbon (ne wanhat litet) rullaavuutta ja mukavuutta. Sitten vasta voi oikeasti ottaa kantaa, miten läski liikahtaa. Myös siellä juurakkopoluilla. Vielä jos on kevyet kuitukiekot alla. Mutta tuo haikailu alkaa olemaan ollutta ja mennyttä, kun noita kumeja ei saa kuin tuurilla käytettynä jostain. Onnistuin hommaamaan vähän käytetyt 4,4" Pacestar snakeskinit, mutta en tykännyt. Kyljet paljon jäykemmät ja syö mukavuutta, jonka johdosta paineita pitää pudottaa liikaa ja rullaus kärsii. Eikä siltikään ole yhtä mukavat mitä 4,8" ja luonnollisesti kehämittakin pienempi.
Liekö itselläkin paluu täpärin sarviin edessä, kun omat kumit ajettu loppuun.
Joo ja huolimatta jäykimmistä kyljistä nuo Pacestarit JJ:t alkaa hikoilla kyljistä. Omakin hikoilee jo melko rumasti, vaikka ei sillä juuri kesällä ole kivikoita kierretty. Jotenkin myös pakkanen tuntuu heikentävän tuon rullausta.
^Voi, kun pääsisit kokeilemaan 4,8" Jumbon (ne wanhat litet) rullaavuutta ja mukavuutta. Sitten vasta voi oikeasti ottaa kantaa, miten läski liikahtaa. Myös siellä juurakkopoluilla. Vielä jos on kevyet kuitukiekot alla. Mutta tuo haikailu alkaa olemaan ollutta ja mennyttä, kun noita kumeja ei saa kuin tuurilla käytettynä jostain. Onnistuin hommaamaan vähän käytetyt 4,4" Pacestar snakeskinit, mutta en tykännyt. Kyljet paljon jäykemmät ja syö mukavuutta, jonka johdosta paineita pitää pudottaa liikaa ja rullaus kärsii. Eikä siltikään ole yhtä mukavat mitä 4,8" ja luonnollisesti kehämittakin pienempi.
Liekö itselläkin paluu täpärin sarviin edessä, kun omat kumit ajettu loppuun.
Olihan ne hyvät, omat suosikit oli kuitenkin 4.8" Knardit. Painavammat, mutta vielä mukavammat ja maastossa ihan tasoissa rullauksessakin. Ei taida niitäkään enää saada.
27.5" Kumeissa aika lähelle pääsee ne Barbegazit.
Oma mielipide on, että älä kun sulla on täpärikin.
Kokeilin Mastodonia hetken omassa pyörässä, mutta se on niin painava että yhdessä raskaan renkaan kanssa etupäästä tulee ihan kamalan raskas ja pyörästä häviää ketteryyttä ja hauskuutta. Lisäksi se säätäminen keulan säätöjen ja renkaan paineiden kanssa on melkoista, että tulee hyvä. Opettele ajamaan sillä jäykällä pyörällä, hommaa painemittari ja etsi itsellesi hyvät paineet. Hyvää vaihtelua ja ajotekniikan opettelua. Ei siitä täpärin veroista juurakkoon tule sillä joustokeulallakaan.
Bluto on toki kevyempi, mutta mitä kaverin pyörässä kerran kokeilin niin melko letkulta tuntui. Kevyemmillä kuskeilla varmaan toimii sekin.
Samaa mieltä, talvella jäykkä dude on todella hyvä ja rengaspaineet avainasemassa. Kesällä ehkä eri tarina, joustokeulalla saa ehkä lisää vauhtia ja mukavuutta... mutta samalla tavalla leikkisyys kärsii. Mutta kukin tavallaan. Mulla on suurimman osan vuotta 3.8" kumit kapealla vanteella alla ja perä lyhyenä, kun se leikkisyys muuttuu junamaisuudeksi jos sen perän pidentää. En siis edes yritä saada suurimpia renkaita alle.
TheMiklu
10.12.2024, 13.51
Bluto meikällä Dudessa kesäkäytössä. Tai on se välillä ollut talvellakin. Vuodesta 2016 tuolla on ajettu eikä kuskikaan ole kevyt mutta ei se kyllä mikään letku keula ole.
Dr Swissin 26" kiekot ja 4.4" JJ:t kesät talvet nyt ollut. Vois kyllä talvella olla muhkummatkin mutta noilla hoidetuilla baanoilla ku ajelee nii toi on hyvä kompromissi.
^Voi, kun pääsisit kokeilemaan 4,8" Jumbon (ne wanhat litet) rullaavuutta ja mukavuutta. Sitten vasta voi oikeasti ottaa kantaa, miten läski liikahtaa. Myös siellä juurakkopoluilla. Vielä jos on kevyet kuitukiekot alla. Mutta tuo haikailu alkaa olemaan ollutta ja mennyttä, kun noita kumeja ei saa kuin tuurilla käytettynä jostain. Onnistuin hommaamaan vähän käytetyt 4,4" Pacestar snakeskinit, mutta en tykännyt. Kyljet paljon jäykemmät ja syö mukavuutta, jonka johdosta paineita pitää pudottaa liikaa ja rullaus kärsii. Eikä siltikään ole yhtä mukavat mitä 4,8" ja luonnollisesti kehämittakin pienempi.
Liekö itselläkin paluu täpärin sarviin edessä, kun omat kumit ajettu loppuun.
No joo, katsellaan tietysti vielä kesällä uudelleen niiden barzien kanssa. Nythän alla nuo järeät cake eaterit.
No joo, katsellaan tietysti vielä kesällä uudelleen niiden barzien kanssa. Nythän alla nuo järeät cake eaterit.
Barbit ihan ok, mutta eron kyllä huomaa silti liian selvästi näihin Jumboihin. Jos 27,5" kiekoilla joutuisi ajamaan, niin nuo Barbegazithan ne silloin olisi.
Kun nuo 4,8" on 65mm leveällä kehällä, niin voi ajella taka-akseli etuasennossa (tilaa jää reilusti). Säilyy ketteryyskin männyn kierrossa.
Barbit ihan ok, mutta eron kyllä huomaa silti liian selvästi näihin Jumboihin. Jos 27,5" kiekoilla joutuisi ajamaan, niin nuo Barbegazithan ne silloin olisi.
Kun nuo 4,8" on 65mm leveällä kehällä, niin voi ajella taka-akseli etuasennossa (tilaa jää reilusti). Säilyy ketteryyskin männyn kierrossa.
Niin mutta sain sen käsityksen, ettei 26" enää kannata vaihtaa, koska selvästi nopeampia renkaita ei siihenkään ole.
Taitaa fatbiken käyttötarkoitus näkyä rengasvalikoimassa. Pääasiassa touring laitteiksi ja vuokrapyöriksihän nämä kai menevät. Niin ja työmatkoille. Suurin osa uusista kanssa varmaan myydään jo sähköllä.
Mitään uusia smootheja renkaita ei siis tarvitse odotella.
Niin mutta sain sen käsityksen, ettei 26" enää kannata vaihtaa, koska selvästi nopeampia renkaita ei siihenkään ole.
Eipä tosiaan taida enää olla mieltä vaihtaa 26":seen.
Mitään uusia smootheja renkaita ei siis tarvitse odotella.
Ei. Ikävä kyllä.
On kyllä turha laite noille juurakkoisille talvipoluille.
Ajaahan tuolla mutta hauskuus on kaukana. Koko ajan funtsi miten kovaa tässäkin täpärillä menisi. Ja juuret hakkaa perseelle. Paineita alas. Sitten kuuluu vaan nitinää takarenkaasta ja litkut reisille. Hyvä lenkki kesken.
Nää on gravell pyöriä huonolle kelille.
Tampereella on jo juurakot lumen peitossa mutta polkuja ei ole muodostunut vielä niin että pystyisi nakkikumilla ajamaan. Dudella pääsi möyrimään eteenpäin vaikka vauhtia ei ollutkaan paljon kävelyä enempää.
En kyllä itsekään tuolla juurakossa viihdy, ja sitten kun polut on tampattu koviksi, ajelen mieluummin täpärillä. Mutta mahtuu talveen yleensä niitäkin päiviä jolloin ainoastaan läskillä on asiaa poluille. Ja viime päivinä sillä on tullut ajettua työmatkaa, kun ei tuolla muulla pääsisi.
Viime talven paras päätös oli muuten vaihtaa Jumbo Jim edestä pois ja tilalle Surly Bud. Nyt toimii myös lumessa, eikä vetele matalilla paineilla kuten JJ. Vanhassa läskissä oli Bud+Lou kombo, jolla ajoikin missä vaan, mutta pysyköön Dudessa vielä JJ takana niin jaksaa ajella siirtymätkin. Yllättävän hyvin JJ toimi takana hangessakin, kun lumi ei ollut ihan höttöä. Täytyy vielä vaihtaa taakse 4.8” JJ 4.4” tilalle.
Tuo kuulostaa just samalta mitä itsekkin mietin. Ne päivät kun on upottavaa lunta voi ajaa edelleenkin poluilla ja tampata niitä. Esim eilen täpärillä olisi ollut miljuuna kertaa hauskempaa.
Mutta siis olen edelleen tosi yllättynyt miten makeasti tuo nastallinen iso terrene cake eater rullaa, kun painetta se 0.7bar. En oikeasti huomaa mitään eroa nopeuksissa ispeillä olevaan täpäriin. Ne huonot paikat ulkoiluteillä on kuitenkin paljon kivempi ajaa läskillä. Kiva laittaa vaan pimeällä töiden jälkeen aivot narikkaan ja polkea.
Olen tässä myös käsitelly tuota eilistä pettymystä :) Ehkä tarttee hommata se kunnon painemittari. Se toimiva painealue on varmaan aika pieni. 5psi molemmin puolin sanoo srami. Ja joo, taidan siirtyä PSI käyttöön läskin renkaissa. 10psi=0.7bar ja 5psi=0.35bar. Veikkaan, että eilen paineet laskivat reilusti alemmas, kun koetin hakea samanlaista joustoa renkaisiin mitä ispeillä, muttei se kyllä vaan onnistu läskin renkailla. Rullaus tosiaan katoaa kokonaan ja jopa ohjaus vie watteja. Eikä tietystikkään kyljet pidä enää ilmoa juurakkojen väliin taitellessa.
Yllättäen siis kapeampi renkainen on mun mielestä jopa mukavampi juurakossa, jos vaan antaa renkaan joustaa sinne vannetta vasten.
Niin ja siis en kyllä ymmärrä ollenkaan miten tuolla laitteella voisi ajaa ilman nastoja. Eilen oli ainakin kepun poluilla paikoitellen ihan homona jäätä lumen alla. Läskin renkaillahan on muutenkin tosi paljon huonompi pito liukkaalla ja kovalla. ISP pitää kuin tauti siinä kohtaa, missä läskistä jo etunen luistelee alta.
Viime talven paras päätös oli muuten vaihtaa Jumbo Jim edestä pois ja tilalle Surly Bud. Nyt toimii myös lumessa, eikä vetele matalilla paineilla kuten JJ. Vanhassa läskissä oli Bud+Lou kombo, jolla ajoikin missä vaan, mutta pysyköön Dudessa vielä JJ takana niin jaksaa ajella siirtymätkin. Yllättävän hyvin JJ toimi takana hangessakin, kun lumi ei ollut ihan höttöä. Täytyy vielä vaihtaa taakse 4.8” JJ 4.4” tilalle.
Aa, eli noissa renkaissakin olisi eroa vetelyn suhteen. Terrene ainakin ihan mahdoton kun paineita laskee niin alas että reunanappulat alkavat ottaa maahan. Mutta tosiaan ei sillä kyllä aja enää pirukaan siirtymiä kelveillä. Sitä vaille ettei mene kävelyhommiksi kevyellä peekoolla ja korvat lukossa rohinasta. Autotkin pysähtyvät kuuntelemaan ja avaavat ikkuinoita ääntä ihmetellessään. Pumppailu lenkin aikana ei ole kyllä mun hommia.
Onhan niissä isotkin erot itseohjautuvuuden suhteen. Bud on yksi parhaista isojen pitkittäissuuntaisten nappuloidensa ansiosta. Kestää ajaa melkein tyhjänä eikä vetele. Toki se on vain 26" vanteelle saatavissa.
Renkaissa on tosiaan suuria eroja sekä siinä miten rullaavat, että just tuon itseohjautuvuuden suhteen.
Itse ajoin useamman talven (nastoitetuilla) Bud/Lou (4,8”) kombolla ja on kyllä ehkä yhä oma suosikki talveen. Kestävät myös todella hyvin kulutusta.
Viime talvena hankin taakse Schwalben Al Mightyt nastoilla ja sekin on ihan hyvän tuntuinen rengas. Keväämmällä kun tulee jäisemmät polut, tarkoitus on kokeilla tuota eteen myös.
Kesälle ehdoton valinta olisi 4,8” Jumbo liteskin. Valitettavasti niitä ei tosiaan enää mistään saa.
Ja juurakoista puheenollen. Kyllä se joustokeula tekee suuren eron Dudessa silloin kun lumi ei juurakoita peitä. Tekee läskistä paljon monikäyttöisemmän, eikä tartte laskea paineita niin alas.
Läskipyörähän on hyvin erilainen pyörä muihin verrattuna ja sitä pitää myös ajaa eri tavalla. Oman kokemuksen mukaan kun siihen tottuu ja oppii niin ei tarvitse joustokeulaa ja rengaspaineetkin onnistuu säätämään sormituntumalla. Juurakoissa pitää kuskin jumpata eri tavalla kuin täpärillä, mutta on myös paikkoja joissa läskin rengas jyrää eteenpäin helpommin ja nopeammin kuin täpärin kapea rengas. Olen ajanut XC kisoja Dudella ja Luxilla väittäisin että ajassa ei ole isoa eroa, kuski vaan on kipeämpi Dudella ajetun kisan jälkeen. Jousokeulan otin pois parin vuoden jälkeen, mielestäni tekee paljon kun lähtee 1,5kg painoa keulasta pois. Ja tietenkin laiskalle huoltohommat helpottuu kun ei ole kuin voimansiirron puhdistamista kurakelien jälkeen.
Voihan tuo tietysti olla ajotyylistä osin kiinni, kuinka oleelliseksi joustokeulan läskissä mieltää.
Ehkäpä täytyy jossain vaiheessa vaihtaa jäykkä keula testinä takas. Voihan sitä olla, että useampi vuosi joustokeulalla on vääristänyt mielipiteitä. Oma fiilis jouston paremmuudestahan liittyy tilanteeseen, jossa vaihdoin Duden jäykästä joustoon. Pakko myöntää etten ole sen jälkeen toiseen suuntaan kokeillut.
Joo siis kyse varmaan on tottumisesta. Ehti vaan tottua penkistä ajamiseen täpärillä, mutta kyllähän tuo kova rengas heittää keulaakin juurissa ihan toisella lailla, eli paineet pakko saada alemmas, joka ei oikein noilla terreneillä luonnista.
Se laakson pää varsinkin on edelleen kepussa melkoista juurakkoa. Kaukana sellaisesta kivasta neulasbaanasta.
Yksi mitä funtsin kanssa, niin ehkä pitäisi vaihtaa tuo duden paksu alumiinen tolppa kuituiseen. Mondrakerissa on alin kuitutolppa ja se kyllä joustaa 400mm ulkona olevana useamman sentin. Taipuu ihan käsin kääntämällä. Luulisi vaikuttavan paljon jäykässä pyörässä.
Läskipyörähän on hyvin erilainen pyörä muihin verrattuna ja sitä pitää myös ajaa eri tavalla. Oman kokemuksen mukaan kun siihen tottuu ja oppii niin ei tarvitse joustokeulaa ja rengaspaineetkin onnistuu säätämään sormituntumalla. Juurakoissa pitää kuskin jumpata eri tavalla kuin täpärillä, mutta on myös paikkoja joissa läskin rengas jyrää eteenpäin helpommin ja nopeammin kuin täpärin kapea rengas. Olen ajanut XC kisoja Dudella ja Luxilla väittäisin että ajassa ei ole isoa eroa, kuski vaan on kipeämpi Dudella ajetun kisan jälkeen. Jousokeulan otin pois parin vuoden jälkeen, mielestäni tekee paljon kun lähtee 1,5kg painoa keulasta pois. Ja tietenkin laiskalle huoltohommat helpottuu kun ei ole kuin voimansiirron puhdistamista kurakelien jälkeen.
Juuri näin. Ihan samoja aikoja ajelen läskillä, mitä täpärillä. Joissain segmenteissä jopa nopeampia. Mutta jos minulla olisi elopainoa 80kg+ ja ei näin viritettyä Farleyta, niin mielipide olisi varmasti toinen kivikkojuurakosta palattuani. Tosin Syöte MTB meinasi tapaa kädet, kun siellä tekniset laskut huomattavasti pidempiä ja haastavampia mitä omissa lenkkimaastoissa. Hapoille meni välillä pahasti, kun riskirajoilla laskin ne niin lujaa kuin uskalsin. Mutta pito ylämäissä ja rullaus tasaisella kompensoi tuota (omaa)heikkoutta. Salilla käynti aloitettu taas pitkästä aikaa, jotta saa käsiin jerkkua taas lisää :) Muuten yläkroppa (selkä) kestää kyllä rytkettä.
Joo, ei sitä läskillä vaan voi ajaa samalla tavalla kuin täpärillä, kuten ei voi muullakaan jäykällä pyörällä. Jumppaamista ja kuskin joustoa on paljon enemmän. SyöteMTB on vähän sellainen, että joissakin paikoissa läskillä voittaa ja joissakin häviää. Siitä on kyllä vuosia, kun läskillä sen ajoin, mutta kädet oli lopussa ihan loppu. Pakko oli se viimeinen kivikko loppunousussa tunkata, kun ojentajat kramppasi. Oon mä silti täpärillä nopeampi.
Niin toi täpäri taitaa joustaa jouset lukossakin jonkin verran. Oon mä sillä useinkin vahvingossa ajellut pätkiä lukko päällä ja mennyt ihan ok.
Mun mielestä tuo rengaspaine juttu aika iso. En siis oikein saanut noita isoja terreneitä mieleiseksi, mutta eipä nuo juurille ole tarkoitettukaan. Eivät siis joustaneet tarpeeksi ennenkuin alkoi blurbbaus ja rullaus katosi täysin.
Kyllähän se niin kuitenkin on ettei nuo 27,5" renkaat pärjää 26". Häviää koko läskipyörän ajatus, sama vaikka ajelis Unit äksällä.
Mahdollisimman paljon pitää olla ilmatilaa. Ja Surly Bud eteen kesät talvet, taakse talveksi Lou ja kesäksi 4,8" Jimbo. Nastat taas vaativat paljon painetta että purevat ja taas hävisi läskin hyöty, paljon enemmin täpäriin nastat niillä keleillä kun tarvitsee.
Ja kun jäykällä pyörällä opettelee ajamaan maastossa niin pärjää millä vaan missä vaan.
T. Läskipyöräilijä vuodesta 2015
^ei se 27.5x4.5 vs 26x4.8 ilmatilan ero nyt nii iso ole.
Joo, kyse ole ilmatilan puutteesta. Sitä tuossa kyllä tosiaan piisaa.
Kuten ei maantiepyörässä huomaa eroa 28 mm vs 32 mm, tai gravelissa 40 mm vs 45 mm?
Mutta puhunkin vain henkilökohtaisista kokemuksista, en mistään uskomuksista.
Eikä ollut taaskaan tarkoitus vastakkainasetteluun, kunhan vain kerroin kokemuksia.
Kuten ei maantiepyörässä huomaa eroa 28 mm vs 32 mm, tai gravelissa 40 mm vs 45 mm?
Mutta puhunkin vain henkilökohtaisista kokemuksista, en mistään uskomuksista.
Eikä ollut taaskaan tarkoitus vastakkainasetteluun, kunhan vain kerroin kokemuksia.
Täysin samat kokemukset. Ja on kokemuspohjaakin 26"x4,8" vs 27,5"x4,5".
Täysin samat kokemukset. Ja on kokemuspohjaakin 26"x4,8" vs 27,5"x4,5".
Joo siis en epäile tätä lainkaan. Mulla ei vaan tuosta nyt ollut rengsatila loppumassa edes lähelle.
Tai no sen verran kyllä epäilen, että jos ja kun se 26x4.8" se paperikylkinen jumbo jim, ja 27.5 jotain ihan muuta, niin eisse välttämättä rengaskoosta se ero tule. Tarttisi päästä vertailemana samoilla renkailla.
Joskus vuosikausia sitten oli yhden puolikkaan kesän 27.5x4.5" Barbegazit. Hyvinhän ne rullasi, mutta ei tuoneet muuten mitään etua silloisiin Jumbo Jimeihin nähden niin pistin kiekot aika nopeasti kiertoon. Silloin tuli mittailtua niin muistaakseni 26x4.8" Bud oli korkeampi kuin 27.5x4.5" Barbegazi eli onhan siinä silloin ilmatilaa selvästi enemmän. Lou ei ole yhtään pienempi, mutta se on kyllä sellainen ankkuri, että alamäkeenkin saa polkea, että itseltä menee ainakin kaikki ilo pyöräilystä.
Eihän se Lou mikään rullaavin ole mutta vetopidoltaan ylivoimainen talvella (lumella). Ja se merkitsee itselleni eniten.
Eihän se Lou mikään rullaavin ole mutta vetopidoltaan ylivoimainen talvella (lumella). Ja se merkitsee itselleni eniten.
Ja Loulla monesti hankalalla lumella pystyy pitämään enemmän painetta renkaassa ilman vedon loppumista -> rullaus voi olla oikeasti jopa parempi käytännössä.
Jotenkin jännä, että tuntuisin kaipaavani hissitolppaa tähän jäykkään läskiin enemmän kuin f-podiumiin. Tulisi aika varmasti laskettua satulaa osittain kaikissa pahemmissa patikoissa.
Nythän tuolla oli jo paljon kivempi ajella, kun jätti paineet reilusti korkeammalle. Tarttee hommata se kunnon painemittari, mutta varmaan jotain 0.5bar nyt. Kovat kuin kivet ne on, muttei uskalla ihan summassa enää kyllä laskea, ettei takanen ala taas blurbbailemaan. Tykkäisin myös aivan varmasti joustokeulasta. Nytkän tuolla keskuspuistossa ei ole vielä oikeastaan yhtään lunta.
Pitäisi mitata, mutta näin äkkiseltään tuntuu, että jäykässä dudessa on reilusti enemmän maavaraa mitä f-podiumissa. Ei kolise kammet kiviin. Podiumi kyllä huutaa 160-165mm kampia.
Voihan tuo tietysti olla ajotyylistä osin kiinni, kuinka oleelliseksi joustokeulan läskissä mieltää.
Ehkäpä täytyy jossain vaiheessa vaihtaa jäykkä keula testinä takas. Voihan sitä olla, että useampi vuosi joustokeulalla on vääristänyt mielipiteitä. Oma fiilis jouston paremmuudestahan liittyy tilanteeseen, jossa vaihdoin Duden jäykästä joustoon. Pakko myöntää etten ole sen jälkeen toiseen suuntaan kokeillut.
Vaihdoin omaan Dudeen testinä jäykän keulan takas usean vuoden joustoilun jälkeen. Eka lenkki oli paksussa sohjohangessa ja siellähän tuo jäykkä tietty toimi hyvin. Toinen lenkki kovettuneella pohjalla, mutta lumipolulla kuitenkin.
Jännä havainto oli, että jäykkä keula ei niinkään haitannut etupäätä, mutta tuli sellainen olo, että pyörä keinui häiritsevämmin etu- ja takapään kesken. Tuntui, että epätasaiselle kumpuilevalle talvipolulle enemmän joustokeulasta olisikin hyötyä tasoittamaan tätä etu-/takapään välistä balanssia, eikä niinkään pehmentämään etupään tuntumaa.
Täytyy testailla lisää, mutta melko varmaan laitan joustokeulan takaisin talveksikin. Mielestäni sen tuoma lisäpaino on pienempi miinus kuin vakaampi muu käyttäytyminen. Paljon mahdollista on tietty, etten vain osaa ajaa oikein. :)
Mulla on siis jälkiasennettu Manitou Mastodon pro ext 120mm. Omaan makuun tuo keula vain toimii Dudessa todella hyvin, mutta ajellaan nyt hetki jäykällä silti.
Nämä "säetosaaajaa" sattuu vaan aina aika kovasti :)
Jotenkin jännä, että tuntuisin kaipaavani hissitolppaa tähän jäykkään läskiin enemmän kuin f-podiumiin. Tulisi aika varmasti laskettua satulaa osittain kaikissa pahemmissa patikoissa.
Mulla oli Reverb AXS, mutta en osannut sitä käyttää. Vaihdoin takasin kuitutolppaan. Osalla tuo hissitolppa aivan pakollinen varuste. Jos täällä olisi pitkiä alamäkiä juurakoineen, niin sitten ehkä olisi jäänyt paikalleen tuo.
Nythän tuolla oli jo paljon kivempi ajella, kun jätti paineet reilusti korkeammalle. Tarttee hommata se kunnon painemittari, mutta varmaan jotain 0.5bar nyt. Kovat kuin kivet ne on, muttei uskalla ihan summassa enää kyllä laskea, ettei takanen ala taas blurbbailemaan.
Läskissä itselle optimaalisten paineiden haku on tarkkaa hommaa, mutta sitten kun ne löytyy, niin koko homman juju aukeaa. 0,03 bar ero suuntaan tai toiseen vaikuttaa jo tuntuvasti. Itsellä esim edessä 0,35bar, takana 0,43bar.
Läskissä itselle optimaalisten paineiden haku on tarkkaa hommaa, mutta sitten kun ne löytyy, niin koko homman juju aukeaa. 0,03 bar ero suuntaan tai toiseen vaikuttaa jo tuntuvasti. Itsellä esim edessä 0,35bar, takana 0,43bar.
Joo se painemittari täytyy kyllä hommata. Ja tosiaan PSI näyttäisi toimivan paljon fiksummin läskien ja ehkä maasturinkin renkaiden kanssa.
Spessun jalkapumppu näytti ehkä parhaalta minkä äkkiä löysin. Road pumpulla ei tee oikein yhtään mitään.
https://www.bike24.com/p2366361.html
Topeakin JoeBlow Mountain toimii myös. Itsellä on joku SKS:n vastaava, jota ei tosin ole enää valmistettu. JoeBlown ostan jos tuo hajoaa.
Topeakin JoeBlow Mountain toimii myös. Itsellä on joku SKS:n vastaava, jota ei tosin ole enää valmistettu. JoeBlown ostan jos tuo hajoaa.
Tuossa on tosiaan vähän isompi tuotto, mutta mittari ei ehkä ihan niin tarkalla asteikolla. Mietin, että spessun pumpun kanssa ehkä pärjäisi ilman painemittaria?
Tuo ehkä kyllä turhaa kuvitelmaa. Se painemittari olisi kuitenkin kiva olla metsässä mukana...
Painemittari on hyödyllinen kyllä. Aika äkkiä sitä sitten oppii ne paineet laittamaan sillä omalla pumpullakin kohdalleen.
Mä hommasin myös ekan digitaalisen painemittarin joskus aikoinaan läskin takia. On aika tarkkaa hommaa ja tosi tärkee läskin renkaissa. Sitten kun löytää ne sopivat paineet niin menee helpommin myös ihan näppituntumalla. Mulla 0,3 ja 0,4 välissä yleensä paineet oman mittarin mukaan. En muista tarkkaa mallia, olisko joku Topeak tai SKS. Renkaina mulla Dudessa tubelessina edessä Surly Bud ja takana wanha Liteskin Jumbo Jim 4,8".
Budia en kyllä edestä vaihtais pois, se ohjaa niin nätisti, on tosi pehmeä rungoltaan ja iso ilmatila. Mulla oli ennen takanakin ja vähän harmittaa kun myin sen toisen pois. Jumbo on kovemman tuntunen samalla paineella ja vielä tarkempi sopivasta paineesta. Hieman matalampikin tuntuu olevan ilmatilan puolesta, mutta rullaa kyllä tosi iloisesti. Harmi ettei noitakaan enää saa.
Joutuu varmaan heittämään koko pyörän vantaanjokeen sit ku on renkaat ajettu loppuun.
Jäykän keulan testisaaga jatkuu..
Lomareissulta takas ja polkujen kuntoa testaamaan. Osa oli ok, mutta osa oli pelkän kävelyn tuotoksia ja hyvin epätasaista koloista pintaa. Muistin heti miksi vaihdoin aikanaan Dudeen joustokeulan.
Heti lenkin jälkeen Mastodon takas pyörään. Ei ole minun juttu jäykkä keula Dudessa edes talvella.
Dudessa on niin korkea keula (ainakin L-koossa), että on ollut tarkoitus vaihtaa nykyinen -17° stemmi jyrkemmäksi -40° jotta saisi ohjaamoa alemmas. Nyt kun on tuolla kuoppaisilla poluilla saanut ranteensa hakatuiksi, tulikin sellainen olo että ehkä käsille ei tarvitsekaan enempää painoa. Olkoon sitten tanko korkealla. Ymmärrän kyllä joustokeulan käytön läskissäkin. Mutta se huolto ja paino jne…
Noh eipä sitä joustokeulaa tarvi älyttömiä huoltaa. Oisinkohan yhen täyshuollon tehny blutoon ja jo 7v vanha. Ihan hyvin se pelaa.
Minäki aikoinaan ranteen paskoin jäykän kans.
Perun kaikki pahat puheeni jäykästä dudesta. Nyt kun alkaa luonnistua taas jäykkäperällä ajaminen ja lunta on tullut edes vähän, niin toihan on törkeän hauska laite.
Vähän siistiä, kun pääsee ne pehmeätkin nousut ylös. Eikä tartte jäkittää hartiat lukossa ja odottaa sitä seuravaa nykäisyä penkkaan polun pehmeästä reunasta.
Uskon, että joustokeulalla tuo olisi vieläkin hauskempi, muttei tuo enää niin välttämättömyys ole, kun juuret alkavat peittymään lumen alle. Se putkelta kiskominen on kuitenkin aina hauskempaa jäykällä.
Tarttee vaan opetella kelit milloin valita täpäri ja millon dude.
Dude toimii tosi hyvin Mastodon-keulalla ja nyt mietin, jos rakentaisin tuohon 29"-kiekot ja myisin täpärin. Tarkoitus olisi käyttää 29x2.35"-kokoisia renkaita ja tulisi lähipolkujen rymistelyyn sekä ultrahenkiseen ajoon.
Olen lukenut netistä kokemuksia 29-kiekkoisista fäteistä ja pääsääntöisesti kokemukset ovat positiivisia. Keskiö tulee tosin olemaan matalampana maata, mutta minulla on 165-milliset kammet, joten en usko polkimien kolisevan kiviin. Geometria vaikuttaa pääsääntöisesti samansuuntaiselta kuin esim. Canyon Exceedin luvut, mutta trail-lukema on hieman pienempi ja stack korkeampi. Toimisiko tuo pyörä hyvänä jäykkäperänä, vai olisiko se kuitenkin kompromissi?
Oletko ajanut 29x2.35" jäykkiksellä ja oletko ollut tyytyväinen siihen? Minulle selvisi että jäykkikseen vähintään 4" rengas tai sitten täpäri, mutta tämä onkin henkilökohtainen preferenssi.
Oletko ajanut 29x2.35" jäykkiksellä ja oletko ollut tyytyväinen siihen? Minulle selvisi että jäykkikseen vähintään 4" rengas tai sitten täpäri, mutta tämä onkin henkilökohtainen preferenssi.
No se korkeusero taitaa olla aika iso. Olen kyllä itse käsittänyt duden olevan ihan liian matala 2.35 kumeilla maastoon. Mutta ehkä se tosiaan polkugravelliss olisi kiva laite.
No se korkeusero taitaa olla aika iso. Olen kyllä itse käsittänyt duden olevan ihan liian matala 2.35 kumeilla maastoon. Mutta ehkä se tosiaan polkugravelliss olisi kiva laite.
Joo, pari senttiä taitaa olla 26x4.8"-kumin läpimitta kuin 29x2.35" kumien. Löytyyhän tuosta toisaalta 27,5x3.8" rengastus vaimon pyörästä ja niitä kiekkoja voisi käyttää kesällä, jos tahtoo fätillä ajella.
Paha kyllä itsellä keksiä syytä miksi ajaisi kapeilla renkailla ohi täpärin. Siis muuta kuin gravellia.
27.5x4 varmaan just hyvä. Harmi vaan kun ei tuohonkaan kokoon oikein vikkelää kumia taida löytyä enää.
Kyllähän se menettelee jos on pakko, mutta ei se vaan jotenkin lähtenyt.
Mun Dudessa on yhä 46mm vanteella 27.5" 3.8" Hodagit. Joskus Machete-plussakeula kaverina, mutta yleensä jäykkänä. Leveämpää rengasta ei tarvitse kuin joskus lumisina talvina.
Mun Dudessa on yhä 46mm vanteella 27.5" 3.8" Hodagit. Joskus Machete-plussakeula kaverina, mutta yleensä jäykkänä. Leveämpää rengasta ei tarvitse kuin joskus lumisina talvina.
Jumbo jim liteskinillä on kuulemma myös kiva rengas.
No se korkeusero taitaa olla aika iso. Olen kyllä itse käsittänyt duden olevan ihan liian matala 2.35 kumeilla maastoon. Mutta ehkä se tosiaan polkugravelliss olisi kiva laite.
Jos Jumbo Jim 4.8" pidetään jonkinlaisena standardina, niin sen läpimitta on 763 mm. Mittasin joskus että 29x3.0 Knard oli 775. WTB Ranger 29x3.0 lienee 765. Että ihan samankokoisia ovat nuo plussarenkaat oikeassa elämässä. Totesin vain että Jumbo Jim rullaa pumpattuna suurin piirtein samalla tavalla kuin 29x3.0 Knardmutta 3.0 rengas lyö (painavassa) jäykkäperässä enemmän läpi kivikossa tai juurissa joten möin nuo 29" kiekot pois.
Siinä vähän mittoja eri renkaille;
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1rShdXDdIg3eCO3ZrQbC0je0OW3eKGvbVIeop4TtGXvA/edit?usp=sharing
Jos Jumbo Jim 4.8" pidetään jonkinlaisena standardina, niin sen läpimitta on 763 mm. Mittasin joskus että 29x3.0 Knard oli 775. WTB Ranger 29x3.0 lienee 765. Että ihan samankokoisia ovat nuo plussarenkaat oikeassa elämässä. Totesin vain että Jumbo Jim rullaa pumpattuna suurin piirtein samalla tavalla kuin 29x3.0 Knardmutta 3.0 rengas lyö (painavassa) jäykkäperässä enemmän läpi kivikossa tai juurissa joten möin nuo 29" kiekot pois.
Siinä vähän mittoja eri renkaille;
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1rShdXDdIg3eCO3ZrQbC0je0OW3eKGvbVIeop4TtGXvA/edit?usp=sharing
29x2.35 oli nyt kyseessä.
Ach so, kuka nyt noin kapeilla?
Jos Jumbo Jim 4.8" pidetään jonkinlaisena standardina, niin sen läpimitta on 763 mm. Mittasin joskus että 29x3.0 Knard oli 775. WTB Ranger 29x3.0 lienee 765. Että ihan samankokoisia ovat nuo plussarenkaat oikeassa elämässä. Totesin vain että Jumbo Jim rullaa pumpattuna suurin piirtein samalla tavalla kuin 29x3.0 Knardmutta 3.0 rengas lyö (painavassa) jäykkäperässä enemmän läpi kivikossa tai juurissa joten möin nuo 29" kiekot pois.
Siinä vähän mittoja eri renkaille;
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1rShdXDdIg3eCO3ZrQbC0je0OW3eKGvbVIeop4TtGXvA/edit?usp=sharingEikö sulla ole sähköpyörä?
Voisin myös koittaa 29er kiekkoja läskiin, mutta kun ei valmiina saa niin tahtoo olla aika kallis kokeilu. Ftorillakin noita myynnissä tosi harvoin.
Ach so, kuka nyt noin kapeilla?
Minä tässä speksauspäissäni mietin, kun tuollaisia renkaita löytyy ylimääräisinä.
Voisin myös koittaa 29er kiekkoja läskiin, mutta kun ei valmiina saa niin tahtoo olla aika kallis kokeilu. Ftorillakin noita myynnissä tosi harvoin.
Sehän se. Jos 29x3 kumia saisi modernina nopeana, luokkaa thunderburt, niin kiekkoja voisi kasaillakkin. Ilman rengasvalikoimaa vähän turhaa.
29x3 Stache oli ihana pyörä mutta rengasvalikoima heikko ja sitten sen vei voro. Harmittaa vieläkin. Ja sitten typeränä ostin täpärin johon ei taakse mahdu 2.6". Tyhmä minä.
Foxcompilta löytyy. Tuossa esim sellainen joka oikeasti kestää.
https://foxcomp.fi/cane-creek-hellbender-bearing-41mm-shis
https://foxcomp.fi/cane-creek-hellbender-bearing-52mm-shis
Halvempiakin löytyy, jos tykkää noita vaihdella.Varmistan vielä, kun noita laakereita tuntuu olevan joka lähtöön. Ovatko nämä alle linkatut samoja kuin yllä, eli siis Dudeen sopivia ja kestäviä? Tarvitaanko samalla muita osia?
https://www.bike24.com/p2276739.html
https://www.bike24.com/p2276765.html
Lähetetty minun FCP-N49 laitteesta Tapatalkilla
Cane Creekilla on eri tarkoituksiin suunniteltuja headsettejä/laakereita joka lähtöön. Löytyy ainakin versiot: Premium 110, Hellbender 70 Standard, 70 Lite, 70 Visco, 70 Slam, 40 Value ja 10-Series. Kaikkia voi käyttää tietääkseni ristiin. Tuossa edellä paaton mainitsi mielestäni ne parhaimmat ruostumattomat Hellbender 70 Standard setin laakerit. Cane Creekin koodit noille laakereille on: BAA1054 ja BAA1055. Et tarvitse muuta kuin jotain degreasea vanhojen vaseliinien putsaukseen ja veteen liukeamatonta vaseliinia uusien laakereiden asennukseen.
Tuon Canyon Exceed, Grand Canyon, Lux, Strive, Torque, Dude, Spectral & Stitched Headset Bearings In Steel or Stainless Steel (https://www.airevelobearings.com/product/canyon-exceed-headset-bearings/) mukaan ovat Dudeen sopivat.
Niin se on vaan Dude hävinnyt Canyonin listoilta. Outletissa on vielä muutama...
Niin se on vaan Dude hävinnyt Canyonin listoilta. Outletissa on vielä muutama...
-10% OUTLET10 koodilla, alkaa olla kuituisen fatin hinta kohdillaan.
speedypete
09.03.2025, 17.36
Onkohan dude poistunut lopullisesti?
^näköjään ainaki euroopasta. Jenkki sivulla oli viel myynnissä.
Harmillista.
Chat GPT
18.04.2025, 10.02
Sieltä ei sitten taida tullakaan kauan odottamaani Dude;ON sähköläskiä.
Mikäs anglesetti olikaan sopiva Dudeen?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.