Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Canyon Läskipyörät

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 15 16

zipo
05.12.2016, 10.32
Dudessa on muistaakseni 190mm perä ja pressfit keskiö joten linkin Evolvet ei toimi tuollaisena pakettina.( 170mm perälle ja mukana tulee BSA keskiölaakeri)
Tietty jos Dudeen mahtuu 170mm perän kammet niin linkin Evolveihin saa myös Dudeen passelit PF laakerit.

BTW:Eikö kukaan ole käyttänyt E13 tehtaan sivuilla olevia takuulupauksia?
https://bythehive.com/pages/cranksets

BOTTOM BRACKETS

We take our bearings seriously, so seriously that we back them up with a 1 year no-questions-asked guarantee. Precision ground races, perfectly sorted to the balls, mated with custom seals and grease fill for long life and smooth rolling.

Einiö
05.12.2016, 22.11
Joo selvittelin asiaa ja vaatii tuon PF30 keskiölaakerin mikä toimii ko kampien kanssa. Ja nuo 170 kammet pitäis sopia dudeen kun canyonilta kysyin

Superflyer
05.12.2016, 22.41
Onko kukaan värkännyt Duden satulatolpan ja penkin kanssa? Penkkiä pitäis saada vielä vähän taaksepäin enkä aivan ymmärrä noita istuimen kiskojen merkintöjä. Tarkoittaako "stop" että tuota "stop" kohtaa kiskoissa ei saa viedä satulatolpan keskikohdan yli vai mitä? Säätövarat vaikuttavat aika vähäisiltä. Voiko satulatolpan kääntää toisin päin? Alkaako meininki mennä liian takapainoiseksi?

Antza44
06.12.2016, 22.11
^Stop-stop merkkaa satulan kiskon suoraa osaa. Yleensä tolpan yläpannan reunan kohta/satulan Stop on maksimi säätö-alue.
https://www.syntace.com/imgserver/syntace/images/5000/5100/5186/picture5186_Syntace.jpg

sakkey
07.12.2016, 12.58
Dudet lisätarjouksessa! Esim 9.0 enää 1949€.
Alkaakohan ensivuoden mallit olla tuloillaan..

kovonen
07.12.2016, 14.48
Laitoinpa sit äsken tilauksen menemään dude unlimitedistä. Pitkään harkitsin että pitäiskö ottaa joustolla vai jäykkänä... Säästin nyt ja otin jäykän, kun jossai täällä luki ettei joustoa välttämättä suosittelisi talvikäyttöön. Liekkö oli oikea vai väärä valinta?

No innolla odotan miltä vehjes tuntuu :P

Tu mech
08.12.2016, 09.16
Sama homma ja samana päivänä...

En halunnut joustokeulaa. Perusteluni ovat talvi ja kevyempi keula, olkoon oikein tai väärin mietitty. En myöskään halunnut 2x-etuvaihtajaa. Arvostan Sramin (maasto) vaihteita ja jarruja. Molempia merkkejä on ollut enkä pue minkään merkin lippistä. Maasturista vaan on tosi hyvät kokemukset samoista vaihteista ja jarruista, eikä Shimanon vastaavat tuntuneet koeajolla minusta yhtä hyviltä, vaikka varmasti on tottumuskysymys enemmän kuin minkään sortin tosiasia. Sekin on kiva kun on keskenään samanlaiset ja voi vaikka vaihtaa osia jos jotain menee rikki.

JackOja
08.12.2016, 11.52
Kiinniittipä muuten huomioni viimeisimmässä Fillari-lehdessä Canyonin läskimainos. Siinä toimittiin vastoin Canyon -korporaation antamia ohjeita. Arvelinkin, että ne ovat silkkaa potaskaa.

Kuka arvaa tai muistaa mistä on kysymys?

Kemizti
08.12.2016, 12.24
Kiinniittipä muuten huomioni viimeisimmässä Fillari-lehdessä Canyonin läskimainos. Siinä toimittiin vastoin Canyon -korporaation antamia ohjeita. Arvelinkin, että ne ovat silkkaa potaskaa.

Kuka arvaa tai muistaa mistä on kysymys?

Puhdas arvaus, kun en oo opusta lukenu, mutta veikkaan että ilmaa renkaiden alla enemmän kuin "suositeltu" ?!

hälle
08.12.2016, 12.50
Samaa mietin itsekin huvittuneena, kun kuvia Canyonin sivuilta katselin.
Ja oikea vastaus on Canada...
... bikepacking

macci
08.12.2016, 13.25
Nämä valmistajien luokitukset ja suositukset on kyllä mielenkiintoisia. Dude on Canyon Category 3 eli 60cm dropit ja hypyt vielä ok. Tämähän on suorastaan villiä jos vertaa esim CUBE:n luokituksiin: https://www.cube.eu/en/service/bike-classification/ (esim. Category 4 - 160mm täpäri ja max 50cm hypyt ja keuliminen kielletty, Nutrail etujoustoläski on Category 3 ja "no jumps").

JackOja
08.12.2016, 13.27
Ja oikea vastaus on Canada...
... bikepacking

Juuri näin! Pojot Siilinjärvelle tällä kertaa.

Einiö
14.12.2016, 16.20
Onko dudeen saatavilla ohjainlaakereita erikseen? Pyörä seisonut tallissa reilu kuukauden rajun otb seurauksena ja sillä aikaa ohjaus mennyt täysin jäykäksi, purin keulan, irroitin ja purin laakerit mitkä oli umpiruosteessa ja koitin antaa vesihionnalla + uusilla vaseliineilla tekohengitystä niille, nyt liikkuu melko jouhevasti mutta edelleen rahisee ikävästi.
Ei huvittais kokonaan uutta ohjainlaakeri settiä ostaa mikä oli liki 100€ suomessa..

Jakke81
14.12.2016, 16.31
Ohjain laakerin malli sen verran yleinen että löytyy liikkestä kuin liikkeestä canecreek 40 alkuperäinen noin 40e riippuen paikasta

Einiö
14.12.2016, 16.39
canecreek 40 laakeriakin tuntuu olevan monenlaista? pitää käydä kysymässä jos täälläpäin jostain löytyis

sakkey
14.12.2016, 19.19
Mikähän penkki oli vm.2015 8.0 dudessa? Tämän vuotisen 9:n jakkara ei ole ollenkaan niin yhteensopiva oman ahterin kanssa..

Eihän maastopyörää penkistä ajeta, mutta heikkojalkainen välillä joutuu istumaankin. :)

Jos jollain se vanha penkki ylimääräisenä, saa tarjota.

px
14.12.2016, 21.01
^ laitoin yksityisviestiä

Jakke81
15.12.2016, 08.06
canecreek 40 laakeriakin tuntuu olevan monenlaista? pitää käydä kysymässä jos täälläpäin jostain löytyis

Onpa tietysti, mitat ei muistissa.

Gargamel
15.12.2016, 14.59
Mikähän penkki oli vm.2015 8.0 dudessa?

Selle X1 siinä lukee. Mikäs uudessa on?

Hannu911
19.12.2016, 10.30
M-koon 9.0 tuli postissa perjantaina. Mukana tullut "Neurad Montage Service Zertifikat" lappu kertoi valmistuspäiväksi 13.1.2016. Siis lähes vuosi sitten tehty pyörä. Onkohan täydet varastot syy siihen miksei vieläkään ole tullut 2017 mallia Dudesta? Tarkoittanee sitä että tänä vuonna Dude kauppa ei ole vetänyt niin kuin olisi pitänyt?

Milloin muiden Dudeja viime aikoina tilanneiden pyörät on tehty?

Naapuriin tuli viikko sitten L-koon 9.0 mutta siinä ei ollut mukana tuota "Neurad Montage Service Zertifikat" lappua joten sen valmistuspäivästä ei tietoa.
(Siinä on Bluto jumissa ala-asennossa eikä ilmaa lisäämälläkään nouse kuin hieman ala-asennosta.)

Mun pyörässä ei myöskään ole missään koko tarraa. Naapurin pyörässä näytti olevan kokotarra sekä joku isompi orassi tarra yläputken päällä penkin alla.

sakkey
19.12.2016, 10.42
Lokakuun alussa saapunut L-koon 9.0 oli myös kasattu alkuvuodesta. Ihmettelin ihan samaa silloin.

Jakke81
19.12.2016, 10.42
^kääntää pyöränurin ja vapauttaa ilmat keulan alapuolella olevasta venttiilistä. Toisessa jalassa olevan kuusiokolon alla. Pelkästään painamalla suhauttaa ilman,pitäisi keula nousta. Sitten oikea paine yläpuolelta pumpulla.

kovonen
19.12.2016, 15.07
Tänään tuli odotettu paketti :P L-kokoinen Unlimiteddi on tehty 18 Lokakuuta, että aika tuore laitos.
Nyt ois pyörä kasassa ja perus säädöt suunnilleen kohdallaan. Sit eiku pihalle ->

Hannu911
22.12.2016, 20.15
2017 mallit tulleet myyntiin. Värit vaihtuneet, hinnat pysyneet samana kuin edelliset tarjoushinnat mutta speksit halventuneet?

Keskiäkäinen lohjalainen
22.12.2016, 21.02
2017 mallit tulleet myyntiin. Värit vaihtuneet, hinnat pysyneet samana kuin edelliset tarjoushinnat mutta speksit halventuneet?

Joo. 9.0:n jarruttimet eivät enää ole SLXt ja 8.0:n voimansiirto on 1x11 Sramin kilkkeillä.

Hannu911
22.12.2016, 21.10
Saksan ja Suomen hinnat samat vaikka ALV eri. Taitaa olla taas hinnoitteluvirhe joka kohta korjaantunee ylöspäin Suomessa.

elasto
23.12.2016, 12.10
8.0 vaikuttaa muuten hyvältä, mutta väri vaihtunut sappineste/virtsasta veriseen oksennukseen. Olisivat jättäneet vaan sen punamustan värin. Tuo uusi musta on kyllä hieno.

cazares
23.12.2016, 13.43
Mites se on tuo 8.0 lihonut noin paljon tähän uuteen versioon?

Kurtsilla
23.12.2016, 13.45
8.0 vaikuttaa muuten hyvältä, mutta väri vaihtunut sappineste/virtsasta veriseen oksennukseen. Olisivat jättäneet vaan sen punamustan värin. Tuo uusi musta on kyllä hieno.

Piti oikein tarkkaan mennä uudelleen tiiraamaan. Omalla näytöllä näyttää 8.0 ihan tismalleen samalle punamustalle kuin oma 2016 9.0. Mutta värinä kyllä näkyy nimenä "tundra green-taiga orange". Et vissiin tuo pohjaväri sit on vihertävä??

Sent from my iPhone using Tapatalk

Antza44
23.12.2016, 15.21
^Näyttös säädöt kusee.

Kurtsilla
23.12.2016, 15.49
^Näyttös säädöt kusee.

Silmät taitaa kusta

Jakke81
23.12.2016, 18.26
Mitkä nuo br2350 dtswiss vanteet 8 dudella? Taitaa nx voimansiirto painaa kanssa verrattuna entistä.

sakkey
23.12.2016, 18.44
^Taitaa olla kirjoitusvirhe.
8.0 kammet vaihtuneet race faceen, muissa edelleen e13.

Läskimasa
23.12.2016, 19.00
Mutta värinä kyllä näkyy nimenä "tundra green-taiga orange". Et vissiin tuo pohjaväri sit on vihertävä??

Onhan se, tollanen liki "intinvihree". Hyvän värinen mun makuun.
http://pic.useful.fi/992-1i9odjt.png

järtsy
23.12.2016, 19.24
^selvästi tummempi kuin aikaisemmin, ei nyt mikään kaunis tuokaan mutta parempi. Livenä luultavasti näyttää vielä paremmalta.

Jakke81
23.12.2016, 22.52
^Taitaa olla kirjoitusvirhe.
8.0 kammet vaihtuneet race faceen, muissa edelleen e13.

Niinpä näimmä on.. Kiireessä vilkaisin.

Superflyer
24.12.2016, 01.04
No perr... Onko nuo vuoden 2016 Duden speksit jossakin tallessa? Katkaisin sitten ketjun alle kuukauden ajelun jälkeen niin pitäis vielä varmistaa että minkä merkkinen olikaan. Onko vakioketjusta mihinkään vai kannattaako vaihtaa?

sillimestari
24.12.2016, 09.18
No perr... Onko nuo vuoden 2016 Duden speksit jossakin tallessa? Katkaisin sitten ketjun alle kuukauden ajelun jälkeen niin pitäis vielä varmistaa että minkä merkkinen olikaan. Onko vakioketjusta mihinkään vai kannattaako vaihtaa?

Aika monta mennyttä hetkeä ja aikaisempaa tietoa löytää 'aikakoneesta' :

https://web.archive.org/web/20150905081014/https://www.canyon.com/fi/mtb/dude/

mikkoforslund
24.12.2016, 11.39
1.4kg tullut painoa lisää, vaikka voimansiirto on vaihtunut 1x11. Onkohan tuossakin joku kirjoitusvirhe, vai painaako nuo iridiumin tolppa, tanko, penkki ja satula noin tuhottomasti?

Keskiäkäinen lohjalainen
24.12.2016, 11.54
1.4kg tullut painoa lisää, vaikka voimansiirto on vaihtunut 1x11. Onkohan tuossakin joku kirjoitusvirhe, vai painaako nuo iridiumin tolppa, tanko, penkki ja satula noin tuhottomasti?

Ei kun hiilarihaarukan sisään on valettu lyijyä, jotta painopiste on samassa kohdassa kuin joustollisessa versiossa :-)

Kirotusvihrehän tuossa on pakko olla.

Superflyer
25.12.2016, 02.13
Aika monta mennyttä hetkeä ja aikaisempaa tietoa löytää 'aikakoneesta' :

https://web.archive.org/web/20150905081014/https://www.canyon.com/fi/mtb/dude/

Mahtavaa kiitos! Eipä näytä ketjun merkki ja malli muuttuneen viime vuodesta. Kumma kun poikki meni noin helposti.

Kassari
29.12.2016, 22.06
Nyt tarvitaan Dude-kuskeilta kokemuksia/näkemyksiä. Olen vahvasti miettinyt Dude 9.0 unlimitedin hankkimista. Näyttäisi paperilla hinta/laatusuhteeltaan soivalta peliltä. Monipuolista maastoajoa ympäri vuoden olisi tarkoitus ajella ja juurakoissa, sekä kivikoissa rymytä. Toimiiko tuollaisessa käytössä? Mielelläni kuulisin myös negatiivisia puolia, niitä kun tällä foorumilla kuulee porukan aika vähän kertovan omista pyöristään... minun mittani ovat 182/87. Oisko M vai L sopiva koko? Kyseessä olisi minulle ensimmäinen läski. Tähän saakka tullut ajeltua täpärillä.

järtsy
29.12.2016, 23.11
Dudella ajelin reilun vuoden kesät/talvet ja hyvä pyörä se on jos mitoitukset passaa, mun makuun vähän liian XC(oli kyllä inan liian pieni kokokin). Itse kyllä ottaisin tuon halvimman kun en oikein ymmärrä mistä tuo 600€ hintaero tulee, sillä kun jo päivittää kivasti vaikka hissitolpan yms.

Toisaalta jos olet täpärillä tottunut ajamaan niin saattaa täysjäykkä tuntua melko kovalta kivikko/juurakossa, miksei Bluto versio kiinnosta?

Kassari
29.12.2016, 23.47
Dudella ajelin reilun vuoden kesät/talvet ja hyvä pyörä se on jos mitoitukset passaa, mun makuun vähän liian XC(oli kyllä inan liian pieni kokokin). Itse kyllä ottaisin tuon halvimman kun en oikein ymmärrä mistä tuo 600€ hintaero tulee, sillä kun jo päivittää kivasti vaikka hissitolpan yms.

Toisaalta jos olet täpärillä tottunut ajamaan niin saattaa täysjäykkä tuntua melko kovalta kivikko/juurakossa, miksei Bluto versio kiinnosta?

Arvelin ottaa jäykän, niin aika vähillä huolloilla selviää ja 2500€ budjetilla saa hyvillä osilla. Hissitolpalle en ole tähän päivään mennessä kokenut juurikaan tarvetta. Onhan tuossa kalliimmassa versiossa minun mielestä kauttaaltaan paremmat osat, kuin tuossa halvemmassa.

-67
29.12.2016, 23.52
Nyt on Dude unlimited alla ja olen tyytyväinen. Ennen Dudea ajelin Pivotin hiilikuitutäysjoustolla ja voin todeta, ettei Dude ainakaan huonommin kulje minun vauhdeilla. Pyörä toimii hyvin ilman keulaa kivikoissa ja juurakoissa 4,8" renkaitten ansiosta. Keulasta on ehkä hyötyä vauhdikkaissa ja kivikkoisissa alamäissä. Jos nyt jotain haluaisin muuttaa, niin ehkä isomahaiselle sopisi hiukan pystympi ajoasento. Olen kokeillut muutaman kaverin Cube Nutraileja, joissa ehkä ainoastaan ajoasento on minulle sopivampi. Viimeaikoina on täällä ollut poluilla niin liukasta, että pitäis hommata nastarenkaat. Valitettavasti 4,8" nastarenkaat on kaikki myyty?

Kassari
30.12.2016, 01.10
Nyt on Dude unlimited alla ja olen tyytyväinen. Ennen Dudea ajelin Pivotin hiilikuitutäysjoustolla ja voin todeta, ettei Dude ainakaan huonommin kulje minun vauhdeilla. Pyörä toimii hyvin ilman keulaa kivikoissa ja juurakoissa 4,8" renkaitten ansiosta. Keulasta on ehkä hyötyä vauhdikkaissa ja kivikkoisissa alamäissä. Jos nyt jotain haluaisin muuttaa, niin ehkä isomahaiselle sopisi hiukan pystympi ajoasento. Olen kokeillut muutaman kaverin Cube Nutraileja, joissa ehkä ainoastaan ajoasento on minulle sopivampi. Viimeaikoina on täällä ollut poluilla niin liukasta, että pitäis hommata nastarenkaat. Valitettavasti 4,8" nastarenkaat on kaikki myyty?

Millä pivotilla ajelit? Ite oon testannut 429sl:ää ja kokenut ajoasennon hyväksi(ei liian hyökkäävä). Pystytkö vertaamaan pivotin ja duden ajoasentoja? Minkä kokoista dudea suosittelet? Mulla mitat 182/87.

tinke77
30.12.2016, 01.47
Itellä vastaavat mitat ja M kokoinen dude tallissa.

järtsy
30.12.2016, 08.23
Arvelin ottaa jäykän, niin aika vähillä huolloilla selviää ja 2500€ budjetilla saa hyvillä osilla. Hissitolpalle en ole tähän päivään mennessä kokenut juurikaan tarvetta. Onhan tuossa kalliimmassa versiossa minun mielestä kauttaaltaan paremmat osat, kuin tuossa halvemmassa.
Oon pikkasen eri mieltä noista "paremmista" osista, teoriassa kyllä mutta käytännössä ei ehkä niinkään ja kampisarja on kalliimmassa surullisen kuuluisa E.thirteen TRS...Jarrut ehkä selkein parannus halvempaan verrattuna.
Edelleen sitä mieltä että tuon 600€ voi käyttää viisaammin mutta tuo on toki vain minun mielipide.

Kassari
30.12.2016, 10.37
Oon pikkasen eri mieltä noista "paremmista" osista, teoriassa kyllä mutta käytännössä ei ehkä niinkään ja kampisarja on kalliimmassa surullisen kuuluisa E.thirteen TRS...Jarrut ehkä selkein parannus halvempaan verrattuna.
Edelleen sitä mieltä että tuon 600€ voi käyttää viisaammin mutta tuo on toki vain minun mielipide.

Mättääkö tuossa E.thirteenissä muukin kuin se, että joillakin ollut ongelmia kyseisten kampien irroituksessa? Mulla ei ole noista kokemusta.

Superflyer
30.12.2016, 11.26
Minä myös vertailin pitkään karvalakkimallia ja unlimitediä. Lopulta piheys iski ja päädyin karvalakkiiin. Esim slx:n jarrut ovat todella hyvät enkä itse pysty mitenkään hyötymään paremmista/kalliimmista jarruista. Mutta jos haluat parasta, silloin kannattaa ostaa unlimited. Ostamalla halvemman mallin ja sitten upgreidaamalla ei pääse tekemään tiliä. Canyon ostaa hyvätkin osat niin paljon halvemmalla kuin ikinä itse pystyt ostamaan ja paketoi sen niin edullisesti että parempi vain yrittää hyötyä siitä.

-67
30.12.2016, 11.59
Mulla oli carbon mach 429 (ei SL). Jos nyt ulkomuistista vertaan ajoasentoa, niin aika samalla viivalla noi on. Ptää kuitenkin muistaa, että asentoa pystyy säätämään satulalla, stemmillä ja ohjaustangolla. Mulla oli Pivotissa hiilikuitunen ranteita säästävä OnOne-ohjaustanko (ns. mummon tanko). Eilen juuri kiinnitin saman mummon tangon Dudeen ja ajoasento on nyt pystympi. Jos miettii pyörän kokoa isompi vai pienempi, niin yleisesti sanotaan, että pitäis valita se pienempi. Mutta tämäkin on niin maku seikka. Parasta on, jos pääsee kokeilemaan eri pyöriä. Minunkin Dudea voi kokeilla.

Superflyer
30.12.2016, 14.41
Millä pivotilla ajelit? Ite oon testannut 429sl:ää ja kokenut ajoasennon hyväksi(ei liian hyökkäävä). Pystytkö vertaamaan pivotin ja duden ajoasentoja? Minkä kokoista dudea suosittelet? Mulla mitat 182/87.

Mulla on samat mitat ja kokona on M. Pyörä sopii hyvin kunhan säätää kohdalle. Voi myös testata Helsingissä jos haluaa.

järtsy
30.12.2016, 16.45
Mättääkö tuossa E.thirteenissä muukin kuin se, että joillakin ollut ongelmia kyseisten kampien irroituksessa? Mulla ei ole noista kokemusta.
No se, ei tosin minulla ollut ongelmia irroituksen suhteen mutta monella on ollut. Toinen asia on laakerit mitkä tulee tuon kampisetin kanssa, ne jouduin vaihtamaan kertaalleen ja ovat huonosti suojatut jos ei parannusta ole tullut.
Nuo RF Aeffect kammet mitkä nykyään tuossa halvimmassa näyttää olevan ovat suhteellisen kevyet ja rakenteeltaan fiksut, niiden kanssa tulee myös eri laakerit kuin E13 kammissa.

CF 8.0:llan vaihteisto vs 9.0 ei välttämättä ole sen huonompi, kulutustavaraa ja suhteellisen halpaa molemmat. Jarrut 9.0:ssa paremmat mutta ei nuo halvemmatkaan huonot ole. XT jarrusetti jälkikäteen hommattuna n.150€
9.0:ssa 4.8 kumit jotka myös erikseen ostettuna n. 150€ + sulla sen jälkeen kahdet kumit, kesäksi kapeemmat 4.0"

Vielä jää 200-300€ erotusta vaikka nuo päivittäisi 8.0:llaan, sillä saa varmasti sen XT vaihtajan jos haluaa ja edelleen jää rahaa.. Mitäs muuta tossa Unlimitedissä on parempaa, ei tuu mieleen?

Näillä perusteilla mun mielestä halvempi on järkevämpi.

Antza44
30.12.2016, 18.12
Nyt tarvitaan Dude-kuskeilta kokemuksia/näkemyksiä. Olen vahvasti miettinyt Dude 9.0 unlimitedin hankkimista. Näyttäisi paperilla hinta/laatusuhteeltaan soivalta peliltä. Monipuolista maastoajoa ympäri vuoden olisi tarkoitus ajella ja juurakoissa, sekä kivikoissa rymytä. Toimiiko tuollaisessa käytössä? Mielelläni kuulisin myös negatiivisia puolia, niitä kun tällä foorumilla kuulee porukan aika vähän kertovan omista pyöristään... minun mittani ovat 182/87. Oisko M vai L sopiva koko? Kyseessä olisi minulle ensimmäinen läski. Tähän saakka tullut ajeltua täpärillä.Minä 180,5/87 nykyyään ajan M Dudea 90mm stemmillä koska tulee enempi nykyään ajeltua putkelta ja se vaatii tilaa enempi. Voisin ottaa hitusen isommanki rungon, mutta tämä on sopiva. L taas aika iso tosin, jos lyhyttä stemmiä mielii meidän kokoiset se on L Dudesta otettava ja ei sekään huono vaihtoehto välttämättä ole, mutta pienempi on varmemmin oikea noista.

Minusta Dudeen saa pystynkin ajoasennon orkkis setupilla, jos satula oikea oppisen säätö ohjeen lähistöllä.

-17 Unlimited ei tosiaan ole halvenpaan verrattuna oikeastaan fiksu ellei juuri nuo osat halua ja nuo osat melkein päivittää tuolla 600€ erotuksella ja ei niitä kaikkia ainakaan tarvi päivittää IMO. XT voimansiirto jarrut ja 4.8 kumit ja kuitu tolppa. Halvemmassa ei ole Deoren jarrut vaan BR-M506 ja Racefacen kampia pidän parempina huollon suhteen ja ratasvalikoiman. 8.0 on kyllä rahalle nyt vastetta.

Pakkeli
30.12.2016, 18.26
Ensimmäinen läski ja siis Dude tuossa eteisessä. Koeajoa vaille. Takarengas tyhjä, joten ryhdyin sisurin vaihtopuuhaan. Miten htissä tollasen Jumbon saa pois vanteelta. Sehän on tolkuttoman tiukka, enkä uskalla vannetta vastaan rengasraudalla vääntää... eihän sinne saisi edes rengasrautaa alle, ellei vanteessa olisi reikiä. Neuvokaa tumpeloa.

sakkey
30.12.2016, 20.14
^Eli tippuiko kumi pois hyllyltä, mutta et saa pois vanteelta?
Oli se Itselläkin tiukka, mutta lähti paljain käsin kun pyöritteli sopivaan asentoon.

Marsusram
30.12.2016, 20.46
Ensin pitää saada pudotettua hyllyltä keskelle, irti reunaurasta.
Jos reunaurassa on kovin tiukasti kiinni, niin rengas tyhjäksi (venttiilin sielu pois jos lähtee), kiekko lattialle kyljelleen makaamaan ja kengät jalassa koittaa läheltä vannetta polkaista renkaan kylkeä. Jos toisella jalalla saa painumaan ja toisella polkaisten jatkaa vierestä, niin ainakin yksi tiukka tapaus lähti tällä tavalla.

Pakkeli
30.12.2016, 22.12
Kiitos avusta! Rengas oli tosiaan osittain hyllyllä.

Odottakaa
30.12.2016, 22.23
Minä myös vertailin pitkään karvalakkimallia ja unlimitediä. Lopulta piheys iski ja päädyin karvalakkiiin. Esim slx:n jarrut ovat todella hyvät enkä itse pysty mitenkään hyötymään paremmista/kalliimmista jarruista. Mutta jos haluat parasta, silloin kannattaa ostaa unlimited. Ostamalla halvemman mallin ja sitten upgreidaamalla ei pääse tekemään tiliä. Canyon ostaa hyvätkin osat niin paljon halvemmalla kuin ikinä itse pystyt ostamaan ja paketoi sen niin edullisesti että parempi vain yrittää hyötyä siitä.

CF 8.0:llan vaihteisto vs 9.0 ei välttämättä ole sen huonompi, kulutustavaraa ja suhteellisen halpaa molemmat. Jarrut 9.0:ssa paremmat mutta ei nuo halvemmatkaan huonot ole. XT jarrusetti jälkikäteen hommattuna n.150€
9.0:ssa 4.8 kumit jotka myös erikseen ostettuna n. 150€ + sulla sen jälkeen kahdet kumit, kesäksi kapeemmat 4.0"
Vielä jää 200-300€ erotusta vaikka nuo päivittäisi 8.0:llaan, sillä saa varmasti sen XT vaihtajan jos haluaa ja edelleen jää rahaa.. Mitäs muuta tossa Unlimitedissä on parempaa, ei tuu mieleen?
Näillä perusteilla mun mielestä halvempi on järkevämpi.

Offarina heitettävä oma mielipide 8.0 vs 9.0 Unlimited. Katselin hetken noita sillä silmällä, josko hankkisi Duden. Itse olisi ostanut 9.0, mutta toi 600€ hintaero noilla on kyllä jännä. Mitä netti hintoja vertasin, niin ero on mun mielestä noin 420€, että sen 180€ maksaa tuossa kalliimmassa tyhjästä.

järtsy
30.12.2016, 23.05
^Juuri näin, mä sen 600€ satsaisin mieluummin mieleisiin osiin ja täytyy muistaa vielä että sen jälkeen jää uutta osaa fillarista joko varalle, käyttöön(esim. renkaat) tai myyntiin.

Antza44
31.12.2016, 12.07
^^
4.8" JJ 125€
Xt vaitaja+vipu 120€ SlX pakkaa ei kannata vaihtaa pois.
xt jarrut 175€
nämä jo 420€
ja puuttuu vielä ilmeisesti XT levyt n.60€, kuitu tolppa +100 ja, jos xt lisää pakkan vielä voi satkun lisätä. Satula ja tupit eri.

8.0 on enempi varmasti vastetta, kun vanhaa osaakin jää yli, mutta on noi Unlimitedinkin osat ihan jees, jos ne haluaa.

elasto
31.12.2016, 13.56
Oliskohan noissa kuitenkin oikeesti jopa eri kiekotkin? Joku veikkasi kirjoitusvirheeksi, mutta jos zoomaatte niitä kuvia isommaksi, niin kahdessa halvimmassa mallissa lukee kehissä BR 2300. Spekseissä sanotaan BR 2350. Muissa on kuvienkin mukaan ne vanhat tutut BR 2250. Voi olla jotkut painavemmat ja edullisemmat OEM-kiekot, mutta eroista ei tietoa, koska edes valmistaja ei niitä sivuillaan listaa.

cazares
31.12.2016, 18.53
Oliskohan noissa kuitenkin oikeesti jopa eri kiekotkin? Joku veikkasi kirjoitusvirheeksi, mutta jos zoomaatte niitä kuvia isommaksi, niin kahdessa halvimmassa mallissa lukee kehissä BR 2300. Spekseissä sanotaan BR 2350. Muissa on kuvienkin mukaan ne vanhat tutut BR 2250. Voi olla jotkut painavemmat ja edullisemmat OEM-kiekot, mutta eroista ei tietoa, koska edes valmistaja ei niitä sivuillaan listaa.

Minä epäilen kanssa samaa. Jätin uuden mallin tuon takia tilaamatta ja otin viime vuoden 8.0:n outletissa halvennuksella.

ViliA
31.12.2016, 20.06
Jahas, laitetaas uudenvuoden visailu käyntiin. Kuka keksii natinan aiheuttajan[emoji3].
Vähän taustoja:
Pyörä Dude unlimited ( sitä ensimmäistä painosta)
Natina alkoi lokakuussa kesken lenkin ja syyksi epäiltiin keskiötä. Keskiö vaihdettiin ja natina jatkui. Tämän jälkeen vikaa yritetty paikantaa kokolailla tuloksettomasti. Vapaaratas on putsattu ja rasvattu pariin otteeseen, akselit käyty läpi, rattaat kunnossa ja ruuvit on kiristetty joka paikasta. Ketju on ajokunnossa.
Se mikä on outoa niin natina on poissa joka kerta kun lenkin aloittaa ja ilmenee kellontarkasti n.1,5h ajon kohdalla. Natina esiintyy ainoastaa polkiessa ja väännöllä ei tässä ole merkitystä, koska useimmin natina alkaa tiesiirtymällä suhteellisen korkealla kadenssilla. Vika on takapäässä, koska äänen saa kuuluviin ilman ketjua, ketjupiiskan avulla vääntämällä ja vastaavasti kampia vääntämällä ääniä ei kuulu. Pakka on tiukasti kiinni ja niinkuin sanoin, vapaaratas käy ja kukkuu normaalisti. Taka-akseli on rasvattu ja haarukan päät tungettu täyteen vassua.
Help me please, rupee pikkasen käymään psyykeen päälle kun tietää ettei lenkistä selviä ilman natinoita.
Tässä pari videota tilannetta havainnollistamaan.
https://vimeo.com/197617133
https://vimeo.com/197617183

Jakke81
31.12.2016, 21.07
Jarrulevyt adapteri sovitin löysällä? Vai onko alkuperäinen systeemi edelleen käytössä? Vai onko unlimited mallissa suorasopiva levy, no voihan seki olla löysällä.

macci
31.12.2016, 23.27
Onko takakiekon pinnojen kireyttä tarkistettu?

ViliA
31.12.2016, 23.40
Pinnat on sormituntumalla kokeiltuna kireällä ja kaikki jarruihin liittyvä on tarkastettu ja kiristetty. Ihmeellistä on tosiaan se, että vika ilmaantuu lähes kellontarkasti 1,5h ajon jälkeen, ensin vaimeampana ja pian voimistuen siihen pisteeseen ettei ajot paljon maita[emoji3]. Hetki sitten kävin varastossa vääntelemässä ja kääntelemässä eikä mitään ääniä kuulunu. Voiko rungossa olla jotain?. Mitään murtumia ei kyllä silmin ole nähtävissä.

Superflyer
01.01.2017, 00.39
Pinnat on sormituntumalla kokeiltuna kireällä ja kaikki jarruihin liittyvä on tarkastettu ja kiristetty. Ihmeellistä on tosiaan se, että vika ilmaantuu lähes kellontarkasti 1,5h ajon jälkeen, ensin vaimeampana ja pian voimistuen siihen pisteeseen ettei ajot paljon maita[emoji3]. Hetki sitten kävin varastossa vääntelemässä ja kääntelemässä eikä mitään ääniä kuulunu. Voiko rungossa olla jotain?. Mitään murtumia ei kyllä silmin ole nähtävissä.

Kuuluuko ääni vain penkillä istuessa? Kerran mulla penkki teki juuri moista ääntä...

ViliA
01.01.2017, 00.45
Ei ole kyse penkistäkään[emoji23]. Niinkuin tossa ylempänä mainitsin, niin äänen saa kuuluviin kun ottaa ketjun pois ja antaa ketjupiiskan avulla vääntöä takapäähän mutta vastaavasti kampia väänneltäessä tässä tilanteessa ei ääntä tule. Ja kun ei ääni tule pinnoista tai takajarrustakaan niin alkaa vaihtoehdot käymään vähiin.

TheMiklu
01.01.2017, 00.51
Pidätkö rungosta vai renkaasta/kiekosta kii ku väännät piiskalla? Veikkaan, että rungosta. Jos näin niin tarkista näkyiskö murtumia.

ViliA
01.01.2017, 00.57
Murtumia oon yrittäny etsiä taskulampun avulla mutta päällepäin ei mitään näy

TheMiklu
01.01.2017, 01.09
Eli siis ketjupiiskalla ääni tulee aina mutta samassa koetilanteessa polkimista ei tuu. Paitti jos on ajellu paikat lämpimiks? :D

Antza44
01.01.2017, 01.55
Murtumia oon yrittäny etsiä taskulampun avulla mutta päällepäin ei mitään näy

Tähän asti Dudejen takapään natinat on korjattu taka-akselin kirrauksella 15NM on yllttävän tiukka. Voi tietty olla muutakin...

Antza44
01.01.2017, 02.06
Voipi olla, mutta spekseissä lukee vielä navan osalta edelleen ratched system. Canyonkin osaa kyllä nää kirjoitus virheet.
No joku true ostaja soittaa maanantana ja tääkin mysteeri selviää.

ViliA
01.01.2017, 08.48
Eli siis ketjupiiskalla ääni tulee aina mutta samassa koetilanteessa polkimista ei tuu. Paitti jos on ajellu paikat lämpimiks? :D

Jotta natinoita kuuluu, niin tarvii ajaa joka tapauksessa se 1,5h. Kun ottaa ketjun pois niin ääntä ei saa kuulumaan kampia vääntelemällä, joten keskiön seudusta ei ole kyse. Kun taas kokeilee ketjupiiskan avustuksella niin saa tuon natinan aikaiseksi. Näin uskoakseni natinan aiheuttaja löytyy pyörän takaosasta mutta se ei ole pinnat, vaihtaja, jarrut, eikä myöskään taka-akseli, joka on rasvattu ja kiristetty useaan otteeseen. Mitä jää jäljelle?, mahdollisesti runko mutta mitään muttumiakaan ei ulospäin näy.
Voiko takanavan laakerit oireilla tuolla tavalla?, vaikka nekin tuntuvat pyörivän kyllä ihan hyvin.

paaton
01.01.2017, 09.44
Jos löytyisi jostain toinen takarengas akseleineen kokeiltavaksi.

Tomy
01.01.2017, 09.57
Jotta natinoita kuuluu, niin tarvii ajaa joka tapauksessa se 1,5h. Kun ottaa ketjun pois niin ääntä ei saa kuulumaan kampia vääntelemällä, joten keskiön seudusta ei ole kyse. Kun taas kokeilee ketjupiiskan avustuksella niin saa tuon natinan aikaiseksi. Näin uskoakseni natinan aiheuttaja löytyy pyörän takaosasta mutta se ei ole pinnat, vaihtaja, jarrut, eikä myöskään taka-akseli, joka on rasvattu ja kiristetty useaan otteeseen. Mitä jää jäljelle?, mahdollisesti runko mutta mitään muttumiakaan ei ulospäin näy.
Voiko takanavan laakerit oireilla tuolla tavalla?, vaikka nekin tuntuvat pyörivän kyllä ihan hyvin.

Onko takapakan kiinnitys tarkistettu? Itselläni joskus kuulunut natinoita, jotka korjaantuneet kiristämällä takapakan kiinnitysmutteria.

paaton
01.01.2017, 10.30
Onko takapakan kiinnitys tarkistettu? Itselläni joskus kuulunut natinoita, jotka korjaantuneet kiristämällä takapakan kiinnitysmutteria.

Tämä olikin viisas kysymys. Siis ei pelkkää kiristystä, vaan vetääkö mutteri oikeasti pakan kiinni?

vihtis83
01.01.2017, 10.41
Mulla piti välillä Grand Canyonin takapakka samantyylistä natinaa, ei noin kovaa kuitenkaan. Nyt on Sunracen pakka takana niin ei ole ääntä kuulunut. Vakiopakka oli Deore 11-36.

Keskiäkäinen lohjalainen
01.01.2017, 10.46

Takapakka kannattanee ottaa kokonaan irti ja tutkia sekä pakka että vapaaratas. Muut äänilähteet alkavat olla poissuljettuja.

zipo
01.01.2017, 11.05
Jos löytyisi jostain toinen takarengas akseleineen kokeiltavaksi.
Näin minäkin tekisin koska rungon halkeamien tms, etsiminen on hiton hankalaa varsin talvikeleillä.Toisaalta komponenttien ostaminen puoliksi arvaamalla on turhaa
jos runko onkin rikki.Sitten huomaa uuden/takuurungon budjetista onkin jo poltettu fyrkkaa varaosiin joita ei tarvitse pitkään aikaan.
(Jos joutuu maksamaan rungonvaihtotyöstä kivijalkakaupaan itse???)

Btw esim Farleyn säädettävät drop-out aiheuttavat rutinoita, irti,puhdistus,asennuksessa toiset käyttää tahnoja ja toiset ei mitään ylimääräistä.
Ehkä joku kuiturunko PF keskiöille sopiva aine voisi olla passeli?
Myös takavaihtajan kiinnitys korvakkeeseen saataa löystyä vaikka niissä pitäisi olla lukitetta tehtaan jäljiltä.

ViliA
01.01.2017, 11.08
Täytyypi koittaa tänään ottaa pakka irti ja tarkastaa kiristys. Ja kiitoksia vaan kaikille naksumistalkoisiin osallistujille, ehkä se natina saadaan vielä kuriin[emoji3]

LJL
01.01.2017, 11.13
Btw esim Farleyn säädettävät drop-out aiheuttavat rutinoita...

Niin dudessahan on myös toi käännettävä pala taka-akselilla..! Voisiko se olla syynä? Jotenkin just sopivan epäilyttävä keksintö :D

paaton
01.01.2017, 11.14
Täytyypi koittaa tänään ottaa pakka irti ja tarkastaa kiristys. Ja kiitoksia vaan kaikille naksumistalkoisiin osallistujille, ehkä se natina saadaan vielä kuriin[emoji3]

Jos se ääni tulee pakasta, niin ensin tosiaan täytyisi tarkista, että pakka oikasti kiristyy kunnolla, siis että vaparin ja pakan väliin jää kiristysvaraa. Aika varmastihhan tämä on kuitenkin kunnossa. Tuon jälkeen et kyllä varmastikkaan tule huomaamaan silmillä mitään vikaa. Ovatko ne isommat rattaat niitattu toisiinsa? Ehkäpä ääni tulee tuolta.=>Toinen pakka testiin.

paaton
01.01.2017, 11.15
Niin dudessahan on myös toi käännettävä pala taka-akselilla..! Voisiko se olla syynä? Jotenkin just sopivan epäilyttävä keksintö :D

Tigillä tai epoksilla kiinni tuollaiset hässäkät.

zipo
01.01.2017, 11.18
Sramin takapakka?Jos toi oli 2015 mallin 11spd XD niin en yhtään ihmettele jos rutisee.
Uudempi versio on kestänyt huomattavasti paremmin.(ei rutise )

paaton
01.01.2017, 11.24
Jos tuo ääni tosiaan tulee pakasta, niin menee saat varmastikkin uuden pakan takuuseen.

ViliA
01.01.2017, 11.26
Dropoutit on putsattu ja vedetty kunnon rasvat väliin. Takavaihtajan korvake on vaihdettu, eikä se ääni tule sieltä, koska äänen sai kuuluviin ketjupiiskan avulla ilman ketjua. Tuo takapakka on vielä katsomatta mutta muut lähteet on käytännössä katsottu.

zipo
01.01.2017, 11.27
Mitäs jos kuitenkin tigillä tai epoksilla kiini tuollaiset Sram rataspala hässäkät on sen verran epäilyttävän näköisiä.

ViliA
01.01.2017, 12.19
Juu Sramin pakka on ja -15 mallia. Oon kanssa kuullu et saattaa pitää rutinoita mutten aatellu et natisis tolla tavalla.
Minkäslaiset takuut Sram:lla on ku pakka on n.1,5v ja 6000km vanha[emoji57]. Jos nyt siis pakasta on kyse

mikkoforslund
02.01.2017, 11.59
Kysäsin Canyonilta tuosta uuden 8.0 painosta.

Kuulemma pitää paikkaansa. Tulee voimansiirrosta ja iridiumin putkiosista.

ViliA
04.01.2017, 20.10
Sain pakan irti ja tarkastelun tulos oli tämä.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20170104/9214c8b6c9573634c5d555d1b032135a.jpg
Kuva ei ole minun pakasta mut vika sama. Eli taitaapi olla uuden pakan osto edessä.
Mitenkäs muuten ton takuun kanssa tässä tapauksessa. SRAM lupaa kahden vuoden takuun osille ja mielestäni tämä voisi kulua takuun piiriin, koska ei ole normaalia kulumista, vaan enemmän tai vähemmän tiedostettu vika suunnittelussa. Kannattaako yrittää?

järtsy
04.01.2017, 21.01
Epäilen vahvasti että menisi takuuseen kun on kuitenkin ihan kulutusosa, eri asia jos olis viikon vanha. Itseasiassa mun mielestä ihan hiton hyvin kestänyt jos 6000km takana..

ViliA
04.01.2017, 21.08
Joo ei välttämättä mene takuuseen mut 6000km tuon tasoselle pakalle on mielestäni järkyttävän vähän. Muut pakat kestäny säännöllisellä ketjun vaihdolla reilusti yli 10tkm.
En muista missä mutta olin joskus lukevinani, että tuon pakan pitäisi kestää 12-15tkm. Voi olla liioittelua mut silti.

Volvospede
04.01.2017, 21.22
Epäilen vahvasti että menisi takuuseen kun on kuitenkin ihan kulutusosa, eri asia jos olis viikon vanha. Itseasiassa mun mielestä ihan hiton hyvin kestänyt jos 6000km takana..

Kulutusosa hampailtaan johon ketjut ottaa. Ja nekin pitäis kulua, ei murtua tai katketa tms. Ei noi vaparia vasten olevat hampaat kuulu kulua eikä varsinkaan saa murtua tai muuten hajoilla. Takuuasia se noitten osalta pitäis olla.

Mulla on pari tommosta niitattua sramin 10-42 pakkaa, toinen vipatti niin ettei vaihteita saa säädettyä hiljaseks, vaihdettiin takuuna ja vipotus puolittu eli vaihteet toimii jo paremmin. Mut ei herätä hirveesti luottamusta. Sais kait pakka sentään suora olla.

Kurapyörä
04.01.2017, 21.43
Onko tuo pakka ollut tarpeeksi kireällä, eli oikeaan momenttiin kiristettynä?
Näyttää nimittäin siltä kuvassa, että olis ollu hiukan löysällä ja päässyt kilometrien karttuessa hiukan nitkumaan.

ViliA
04.01.2017, 21.51
Niinkuin ylempänä mainitsin, niin kuva ei ollut minun pakasta. Itse sain tehdä sen verran töitä oman pakan irroituksen kanssa ettei ainakaan löysällä ollut. Ja naksunnan aiheuttajaa etsiessä pakkaa on väännelty ketjupiiskalla, eikä löysyyttä ole ollut havaittavissa kyllä mihinkään suuntaan. No, soitan huomenna canyonille ja tiedustelen asian laitaa. Sittenpä olen viisaampi asian suhteen.

järtsy
04.01.2017, 22.14
Joo ei välttämättä mene takuuseen mut 6000km tuon tasoselle pakalle on mielestäni järkyttävän vähän. Muut pakat kestäny säännöllisellä ketjun vaihdolla reilusti yli 10tkm.
En muista missä mutta olin joskus lukevinani, että tuon pakan pitäisi kestää 12-15tkm. Voi olla liioittelua mut silti.

Kaikki on suhteellista, ei 6000km välttämättä ole kauheasti jos ajetaan jotain työmatkaa kelvejä pitkin mutta maastossa rypemistä se minusta on. Mulla kesti Praxiksen takapakka alta tonnin, en kyllä aja muualla kuin maastossa. 15tkm maastossa on kyllä huikea määrä.

ViliA
04.01.2017, 22.58
Suhteellistahan se on. Itekin ajan pelkästään maastossa ja miellän et pakka on vaihtokunnossa kun ei syö enää uutta ketjua ja vaihteita ei saa kunnolla säätöihin. Kyllä mulla on yleensä ottanut neljät ketjut ja jokaisella ajettu 2-3tkm tai .75 venymä, niin shimanot kun sramitkin. No..tästä ei kannata alkaa väitteleen tässä ketjussa[emoji3], mut samaa mieltä volvospeden kanssa et toi ei oo normaalia kulumista.

Läskimasa
04.01.2017, 23.06
Eipä oo Simpan XT-pakassa moista ongelmaa kun ei oo niittejä. Paljon järkeenkäyvämpi rakenne eikä kairaannu vapariinkaan niinkuin Srami.

ViliA
04.01.2017, 23.12
Eipä oo Simpan XT-pakassa moista ongelmaa kun ei oo niittejä. Paljon järkeenkäyvämpi rakenne eikä kairaannu vapariinkaan niinkuin Srami.

Toi niittihomma ja rakenneongelma on kyllä tosi, mut pahemmin mulla on xt:n pakka kairannu kiinni vapariin ku toi SRAM. Joskin vaparin rungollakin jokin merkitys tässä kairaantumisessa

Antza44
05.01.2017, 14.01
Ainakin ne XT pienemmät irto rattaat kairautuu kivasti aluvapaarattaan runkoon. Vaikka on kunnolla kireällä.

Pexxo
05.01.2017, 15.14
Edelleen on fatbike hommaamatta, mutta mieli tekisi. Osaisiko joku auttaa ja kertoa, miksi Dude:jen hinnat ovat niin erit tänä vuonna kuin viime vuonna? Mieli tekisi joustokeulaista, mutta varmaan aluksi ilmankin pärjäisi, jolloin unlimited tulisi kysymykseen. Mutta eniten siis kiinnostaisi, onko komponentit merkittävästi huonontuneet hinnanlaskun myötä? Itse en ole perillä osien laadusta toisiinsa nähden, joten vaikka osaankin osin nimiä vertailla, niin en saa tolkkua muuten. Auttakaapa miestä mäessä.

järtsy
05.01.2017, 17.38
^Tuossa sivulla 69 käytiin juuri keskustelua eri malleista.

Pakkeli
05.01.2017, 23.54
Piiiiitkän jahkaamisen päätteeksi tilasin Duden. Löysin express-osastolta erikoishinnoitellun kappaleen, joka oli juuri oikea koko ja malli. Pyörän saavuttua selvisi, ettei se ollut ihan sellainen kuin olin ymmärtänyt. Tein reklamaation, johon palasivat puhelimitse Suomen Canyonilta yhden päivän viiveellä. Lyhyen neuvottelun päätteeksi sovimme asiaan ratkaisun hyvässä hengessä. Olen oppinut vuosien varrella, että mikä tahansa voi hajota tai muuten vaan mennä pieleen. Asiakkaalle olennaista on loppujen lopuksi se, kuinka ongelmat ratkaistaan, tai ratkaistaanko niitä ylipäätään. Haluan antaa Canyon Suomelle posit hyvästä palvelusta. Tää oli meikäläisen ensimmäinen Kanjoni, mutta tuskin viimeinen. :rolleyes:

Metsiemme_Pertti
07.01.2017, 00.06
Kysäsin Canyonilta tuosta uuden 8.0 painosta.

Kuulemma pitää paikkaansa. Tulee voimansiirrosta ja iridiumin putkiosista.

Viikko sitten sain oman CF 8.0:n M-kokoisena. Punnitsin tänään setin polkimineen ja valaisimen akku rungossa ja sain painoksi 13.1 kiloa. En laita päätäni
pantiksi, mutta vaikuttaa kuin 9.0 malliin haluttaisiin tehdä hajurakoa "pyöristämällä" karvalakkimallin painoa ylöspäin.

http://i6.aijaa.com/t/00033/14314508.t.jpg (http://aijaa.com/XIUm9d)

järtsy
07.01.2017, 10.45
Ööö eikös tuossa uudessa värityksessä pitänyt olla jotain oranssin ruskeaa tehoste väriä..?

Keskiäkäinen lohjalainen
07.01.2017, 10.59
Viikko sitten sain oman CF 8.0:n M-kokoisena. Punnitsin tänään setin polkimineen ja valaisimen akku rungossa ja sain painoksi 13.1 kiloa. En laita päätäni
pantiksi, mutta vaikuttaa kuin 9.0 malliin haluttaisiin tehdä hajurakoa "pyöristämällä" karvalakkimallin painoa ylöspäin.

Tuohon teoriaan on helppo uskoa.

Mitkäs kiekot siinä on kiinni. BR2250 vai jotakin muuta? Kännykällä tiiraten en oikein saa selvää.

zipo
07.01.2017, 11.08
Ööö eikös tuossa uudessa värityksessä pitänyt olla jotain oranssin ruskeaa tehoste väriä..?
Kyllä .
Kuvan 2017 dudessa oli käytetty maalia esteettistä syistä ennenkuin sillä oli ajettu metriäkään.
Livenä nähtynä toi musta tehosteväri sopi hyvin maastovihreeseen.

mikkoforslund
07.01.2017, 12.14

http://i6.aijaa.com/t/00033/14314508.t.jpg (http://aijaa.com/XIUm9d)

Hyvä jos on näin.

Metsiemme_Pertti
07.01.2017, 12.23
Tuohon teoriaan on helppo uskoa.

Mitkäs kiekot siinä on kiinni. BR2250 vai jotakin muuta? Kännykällä tiiraten en oikein saa selvää.

Canyonin ilmoittamista spekseistä tässä hieman lisää. Valmistajan sivujen mukaan kiekot ovat mallia 2350. Em. luvun viitatessa painoon (?) olen ihan tyytyväinen, kun näissä lukee 2300. Pieniä epäjohdonmukaisuuksia on myös mm. tangon leveydessä. Valmistajan mukaan leveys on 720 mm. Mittasin itse rullamitalla karkeasti 740 mm. Myöskään sivuilla mainittua iskaripumppua ei tähän täysjäykkään tullut ;). Ajopuolella ei toistaiseksi ole muuta kuin hyvää sanottavaa.

http://i3.aijaa.com/t/00995/14314602.t.jpg (http://aijaa.com/DLhABB)
http://i8.aijaa.com/t/00323/14314605.t.jpg (http://aijaa.com/re2yRC)

Poy
09.01.2017, 00.59
Onko tässä vääristyneet värit vai onko oikeasti joku Duden malli:

https://instagram.fqlf1-1.fna.fbcdn.net/t51.2885-15/e35/15875778_155743941579066_6921970247163445248_n.jpg ?ig_cache_key=MTQyMTc5NDA5NDQ2MDM2MTY4NQ%3D%3D.2

JackOja
09.01.2017, 09.28
Onko tässä vääristyneet värit...

On.

Sulo2604
12.01.2017, 11.38
Nyt löytyis Dudea Factory Outletistä

Kassari
12.01.2017, 13.18
Nyt löytyis Dudea Factory Outletistä

Ei löydy enää

Sulo2604
12.01.2017, 14.52
https://dl.dropboxusercontent.com/u/96070070/Dude.jpeg

Sulo2604
12.01.2017, 14.52
Ja muitakin kokoja on

Kassari
12.01.2017, 20.14
No hitto niinpäs onkin.

stumpe
12.01.2017, 21.35
Noilla hinnoilla ei kantsi pitkään arpoa..

Toukola
12.01.2017, 21.59
Tänks, Läskikuume helpotti kun CF 9.0 lähti tilaukseen

heiber
14.01.2017, 00.08
Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta tai vinkkejä Duden käytöstä muutaman päivän pyöräreissuilla? Muistan lukeneeni jostakin foorumin sivulta kommentin, jonka mukaan kuiturunkoon ei pitäisi viritellä laukkuja ym. (en valitettavasti löydä sitä enää). Mutta Kanionin etusivulla joku reppureiska on kuitenkin tehnyt Dudesta muulin! Eli muistanko väärin vai, mistä mahtaa olla kysymys - osaatteko avittaa? Dude voisi olla hyvä ve lenkkikaveriksi 29 ja maantiepyörän lisäksi, mutta sen tulisi nöyrtyä myös kohtuudella kuormajuhdaksi.

JackOja
14.01.2017, 00.17
Se on varmasti ihan pirun hyvä vehje tuollaiseen reissailuun. Kun Dude oli uusi juttu joku hiilikuitua pelkäävä nicci kysyi Suomen Canyonilta saako Dudessa käyttää runkolaukkua. Legendan mukaan olivat sanoneet, että ei ehkä pitäis. VMP. Täällä foorumillakin tuli aiheesta epätietoisuutta, uskomuksia ja pelkotiloja.

Olis aika huono usko tuotteeseensa Saksan insinööreillä jos näin olisi. Ja nykyäänhän käyttävätkin bikepacking-varusteltua Dudea mainonnassaan :D (kts. esim. Canyon.com, viimeisin Fillari)

mikkoforslund
14.01.2017, 20.31
Tuommoinen tuli, jotain muutoksia varmasti vielä tulee, mut tämmöisenä menee nyt vähän aikaa.

Painoa ei tosiaan ole tuota 13,2kg mitä sivuilla ilmoitetaan. karvan yli 12kg painoi noilla polkimilla ja JJ:llä sisurien kanssa
.
Nyt alla Maxxis Colossus litkuilla ja löin niinhin n.250kpl nastoja/rengas. Akselia ei tarvinut siirtää vaikka nuo Colossukset on 4.8.

Tuota en ole vielä punninnut. Sramin vaihteisto oli uutta minulle, pienen lenkin jälkeen voin sanoa että nätisti tuo NX pelitti.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18995&d=1484414305

järtsy
14.01.2017, 22.17
Ei tuo pöllömmältä näytä uudella väritykselläkään! Kieltämättä erikoista ilmoittaa paino yläkanttiin kun keveys on kuitenkin jonkinlainen myyntivaltti..?

mikkoforslund
14.01.2017, 22.36
Oranssi luonnossa lähes noin tumma kuin haarukan teksti, salama tehnyt tepposet tuolle rungon oranssille.

Edit: Tämä on lähempänä totuutta. Kuva on mitä on..

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18999&d=1484423069

sillimestari
14.01.2017, 23.11
Huvittaisi laittaa bluton tilalle jäykkä kuituinen etuhaarukka kovimpien pakkasten takia, koska tuo bluto on jäänyt erään pakkasrupeaman jälkeen sentin-parin verran kasaan eikä paineissakaan ole vikaa. Pitäisi varmaan laittaa alkuperäisten öljyjen tilalle talviöljyt... Olisiko jollakulla vinkkejä pätevästä jäykästä haarukasta?

Jakke81
14.01.2017, 23.34
^ilmapuolen alajalasta kuuskulma pultti irti tulee esiin venttiili. Pieni suhautus ja nousee keula sen kaks senttiä. Sitten tarkista ilma yläpuolelta normaalisti.

Pätevä keula jäykkää bontrager haru pro. Saatavuus voi olla heikkoa nykyään.

pee
15.01.2017, 00.08
^ilmapuolen alajalasta kuuskulma pultti irti tulee esiin venttiili. Pieni suhautus ja nousee keula sen kaks senttiä. Sitten tarkista ilma yläpuolelta normaalisti.

Pätevä keula jäykkää bontrager haru pro. Saatavuus voi olla heikkoa nykyään.

Missä kohtaa se venttiili on tässä valmistajan räjäytyskuvassa (https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.netdna-ssl.com/cdn/farfuture/Km3kzSmU_KOq7DmbJCRDsS6HHI8G5UcTZFN0CAaxBa8/mtime:1479314052/sites/default/files/techdocs/2017_rockshox_spc_rev_b.pdf):
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=19001&d=1484428021

MRa
15.01.2017, 00.20
Ilmapuoli on penkistä katsottuna vasen. Tossa kuvassa oikea.

Sent from my iPad using Tapatalk

pee
15.01.2017, 00.30
Missä se venttiili?!

MRa
15.01.2017, 00.48
Alhaalla. Tosin en itse ole Blutosta sitä tsekannu, mut ylläkin sanotaan notta alajalassa [emoji3]

pee
15.01.2017, 01.14
Ei semmoista venttiiliä taida olla Blutossa eikä Rebassakaan(soloair). Se alajalka kyllä ilmaantunee tuon mainitun alajalan kiinnityspultin irroittamalla, mutta alajalassa on öljyä, joka saattaa tulla ulos ja lisäksi aluslevy toimii tiivisteenä, joka pitäisi kaiketi vaihtaa joka avaamisen yhteydessä.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=19002&d=1484433113

vihtis83
15.01.2017, 01.39
On soloair Rebassakin tuo venttiili.

pee
15.01.2017, 01.42
Missä kohtaa? Tuo yllä oleva kuva on Reban ja Bluton yhteisestä huolto-oppaasta.

Jakke81
15.01.2017, 08.57
Pitää tutustua noihin uusiin blutoihin ainakin vm 2015 duden alkuperäisessä blutolla oli tuo venttiili ilma puolen alajalasta, myös kaikissa cuben läskeissä tuo on ollut. No viikon parin päästä näkee uuden duden niin katella tuota onko rakenne muuttunut.

vihtis83
15.01.2017, 09.37
Missä kohtaa? Tuo yllä oleva kuva on Reban ja Bluton yhteisestä huolto-oppaasta.

Se on tuolla ilmapuolen jalan alapäässä kun sen pultin sieltä irroittaa. Tuossa kuvassa sitä ei näy mutta kyllä siellä sellainen on. Sijaitsee kuvassa retaining ring ja crush washer välillä air saftin alapäässä. Voiteluöljyt ei tässä operaatiossa tule pois kun pitää pyörän tai keulan ylösalaisin. Näin ainakin vm. 2015 Rebassa.

sillimestari
15.01.2017, 12.18
Se on tuolla ilmapuolen jalan alapäässä kun sen pultin sieltä irroittaa. Tuossa kuvassa sitä ei näy mutta kyllä siellä sellainen on. Sijaitsee kuvassa retaining ring ja crush washer välillä air saftin alapäässä. Voiteluöljyt ei tässä operaatiossa tule pois kun pitää pyörän tai keulan ylösalaisin. Näin ainakin vm. 2015 Rebassa.

Kiitoksia vinkistä. Venttiili löytyi blutosta juuri sieltä paikasta ja ruuvarilla painamalla samaan aikaan joustokeulaa ylöspäin vetämällä sain sen taas oikeaan asentoon(pyörä oli väärinpäin lattialla).
Vielä kun joku keksisi miten toi joustotolppa saataisiin toimimaan talvella. Sekin tuppaa jäämään ala-asentoon jo pienessäkin pakkasessa.

vihtis83
15.01.2017, 12.53
^ Tuon ongelman muodostumiseen pitäisi auttaa kun tiputtaa yläpäästä ilmajouseen muutaman tipan keulaöljyä. Eli ensin paineet pois keulasta, sitten yläpään korkki tai venttiilin sielu pois ja sitä kautta vähäsen öljyä sisään. Öljy tiivistää ilmamäntää paremmin kuin siellä oleva rasva joka jähmettyy pakkasella ja ilma karkaa liiaksi negatiivipuolelle.

Pexxo
16.01.2017, 20.21
Ex:ää havittelen, mutta totta tilaisin Duden karvalakkimallin hintaan 1199 euroa, jos olis vaan m kokoa...

https://www.canyon.com/fi/factory-outlet/#category=mtb-bikes

Edit: Jaa ei olekaan ihan uudenveroinen kyseessä, vaikka huollettu on ja täydellä takuulla.

Toukola
19.01.2017, 21.26
Tänään rahtiliike toi paketin kotiovelle eli suht nopeasti liikui saksasta tänne. Ensi lenkki on heitetty ja tuntui kyllä että rahalle sai hyvin vastinetta. Tässä väliajalla olen kahlannut tätä ketjua läpi, tarkoituksena on päivittää renkaat tubeless-malliin, tähän löytyi hyvät vihjeet. Toinen päivitys olisi 1x10, johon hiukan kysyisin apuja. Tarkoitus olisi mennä budjettiversiolla eli pelkällä eturattaan vaihdolla. Mikä tähän on järkevin ratkaisu vai kannattaako vaihtaa myös erilainen takapakka? Ns. möyrintävaihde pitää löytyä.
Ja pyörä on dude cf 9.0

järtsy
19.01.2017, 22.30
^Kyllä mä laittaisin 28t http://absoluteblack.cc/oval-104bcd-chainring.html Taakse vaikka http://www.ridemore.fi/sunrace-10-speed-casette-11-40t niin riittää mukavasti välitys skaala moneen menoon jos ei nyt kommuutteria/alamäki tykkiä ollut tarkoitus tehä. Noilla välläreillä polkee huippuja n. 35-40kmh

Antza44
20.01.2017, 11.10
Jos haluaa E13 kampien Spideriin hyvin istuvan 28 se on Wolftooth ratas. Se menee mahdollisimman ulos ja tilaa jää ketjuun vielä 4.8"JJ ja Budilla riittävästi 80mm vanteella. http://www.wolftoothcomponents.com/collections/chainrings/products/elliptical-64-bcd-chainrings
Absoluten ratasta jää väkisin sisemmälle. Macci tosin viilasi Spiderin kuvia jossain tässä ketjussa.

32 ovaali/30 pyöreä 104bcd asennuksessa ja Wolf 28 64bcd:ssä ei itseasiassa ole ketjulinjassa hirvesti eroa mutu 5mm.
28 ovaali ja 11-42 pakka on aikas toimiva Dudeen 365 ajossa. 32 ovaalilla oli isossa päässä 1 vaihde aikas joutilas jopa asfaltilla kovillapaineilla 4" kumeilla ja pienestä päästä puuttui möyrintä välitys, nyt ongelmaa ei ole.

Huono kuva. Toinen Sram kampi mihin AB istuu hyvin toinen e13 missä iso tasainen osa mihin ei AB rattaan upotus riitä, mutta Wolftooth istuu täydellisesti.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170120/780731f8a02bde8470e6afffea6e1f17.jpghttp://cdn.shopify.com/s/files/1/0230/9291/products/64-BCD-30T-Elliptical-Black-02_1024x1024.jpg?v=1461005861
http://absoluteblack.cc/images/_katalog/16/oval_elliptical_104bcd_chainring_7.jpg?scale.width =672

Toukola
20.01.2017, 14.44
Jos haluaa E13 kampien Spideriin hyvin istuvan 28 se on Wolftooth ratas. Se menee mahdollisimman ulos ja tilaa jää ketjuun vielä 4.8"JJ ja Budilla riittävästi 80mm vanteella. http://www.wolftoothcomponents.com/collections/chainrings/products/elliptical-64-bcd-chainrings
Absoluten ratasta jää väkisin sisemmälle. Macci tosin viilasi Spiderin kuvia jossain tässä ketjussa.

32 ovaali/30 pyöreä 104bcd asennuksessa ja Wolf 28 64bcd:ssä ei itseasiassa ole ketjulinjassa hirvesti eroa mutu 5mm.
28 ovaali ja 11-42 pakka on aikas toimiva Dudeen 365 ajossa. 32 ovaalilla oli isossa päässä 1 vaihde aikas joutilas jopa asfaltilla kovillapaineilla 4" kumeilla ja pienestä päästä puuttui möyrintä välitys, nyt ongelmaa ei ole.

Huono kuva. Toinen Sram kampi mihin AB istuu hyvin toinen e13 missä iso tasainen osa mihin ei AB rattaan upotus riitä, mutta Wolftooth istuu täydellisesti.

Jep, Kiitokset neuvoista, tämä eturatas asia olikin se epäselvin asia. Pitää viikonloppuna alkaa tilailemaan tavaraa. Noita ovaali eturattaita ei taida ihan joka nettikaupasta löytyä mutta toimittavat ilmeiseti myös jenkeistä tänne suomeen.

Antza44
20.01.2017, 15.08
Jep, Kiitokset neuvoista, tämä eturatas asia olikin se epäselvin asia. Pitää viikonloppuna alkaa tilailemaan tavaraa. Noita ovaali eturattaita ei taida ihan joka nettikaupasta löytyä mutta toimittavat ilmeiseti myös jenkeistä tänne suomeen.
Jep Wolftoothin kaupasta saa suoraa kaikkea. R2 Saksassa ja RideMoressa Suomessa, mutta ovaaleja ei ollut puol vuotta sitten.

järtsy
20.01.2017, 19.21
Enpä muistanutkaan enää tuota AB:n rattaan upotusta, totta kyllä että ei istu ajatellulla tavalla e13 kampiin mutta toimii silti ainakin 4,7 Barbegazilla, kokemusta on. Ja jos haluaa askarrella niin spiderin saa työstettyä niin että käy mutta itse en jaksanut nähdä vaivaa 2mm takia.

AB:ltä tulee myös äärimmäisen nopeasti tavarat, yleensä parissa päivässä. Wolftoothista ei kokemusta, varmasti hyvä sekin.

Gargamel
21.01.2017, 16.19
Minä myös viilasin e13-spiderin sopimaan 64BCD AB-ovaalille. Sillä ratasta sai sen 1,5mm ulommas. Ei ongelmia 4,8" Budilla tai JJ:llä, ei edes lähellä. Pienimmällä takarattaalla ketjun kylki kihnuttaa viereisen rattaan kylkeen, mutta ajan sillä välityksellä niin harvoin etten ole välittänyt.

Ratasta valitessa laskeskelin välityksiä Excelillä verraten 2x-setuppiin, ja tulin tulokseen, että vakion 11-36 pakan kanssa tarvitsen 26-hampaisen. Aika hyvin on toiminut minun ajoilla ja voimilla. Oikeastaan suurin puute on liian suuri muutos välissä 11-13, tartteisin siihen väliin siirtymille 12-piikkisen. Tiheässä päässä olen hyvin monesti painellut vipua rajoitinta päin vielä kevyemmän vaihteen toivossa, mutta kun ei ole löytynyt, niin sitten olen vääntänyt nykyisellä ylös. Voima siis varsinaisesti ei vielä ole ko. välityksellä loppunut, mutta oli selvästi jo epämukavaa.

Minulta vahva suositus ovaalille.

anek
21.01.2017, 20.01
Melkoisesti ovat halventuneet nuo Dudet. Viime vuoden halvin taisi olla 2299e, niin nyt se on pudonnut 1899e. Ja 2016 joustokeulaa saa nyt 1700e hintaan outletista M-koossa.

Hannu911
21.01.2017, 20.23
Melkoisesti ovat halventuneet nuo Dudet. Viime vuoden halvin taisi olla 2299e, niin nyt se on pudonnut 1899e. Ja 2016 joustokeulaa saa nyt 1700e hintaan outletista M-koossa.

Myöskin 2017 speksit ovat heikentyneet 2016 malleihin nähden. Ilmeisesti kauppa ei käynyt noilla viime vuotisilla hinnoilla, 2015 hinnathan oli halvempia. 2017 hinnat on saatu sitten alemmaksi käyttämällä halvempia komponentteja.

Tosiaan outletissa on valinnan varaa 2016 vuoden S-koon joustokeulissa. M kokoa ja L kokoa rajoitetummin.

mikkoforslund
23.01.2017, 11.47
Onkos kukaan viritellyt Dudeen tuota Thudbusterin joustotolppaa?

Virittelyllä meinaan että joutuisin käyttämään shimmiä. 400mm tolppaa ei saa kuin 27,2mm halkaisijalla ja 350mm on minulle liian lyhyt.

Eli väliin joutuisi laittaa 27,2-30.9mm shimmin.

Kysymys kuuluu, uskaltaako tuommoisella virityksellä ajella huoletta?

Jukahia
23.01.2017, 13.17
Onkos kukaan viritellyt Dudeen tuota Thudbusterin joustotolppaa?

Virittelyllä meinaan että joutuisin käyttämään shimmiä. 400mm tolppaa ei saa kuin 27,2mm halkaisijalla ja 350mm on minulle liian lyhyt.

Eli väliin joutuisi laittaa 27,2-30.9mm shimmin.

Kysymys kuuluu, uskaltaako tuommoisella virityksellä ajella huoletta?

30,9/400
https://www.bike-discount.de/en/buy/cane-creek-thudbuster-lt-seatpost-30.9x400mm-41461/wg_id-368

31,6 / 400mm

https://www.bike-discount.de/en/buy/cane-creek-thudbuster-lt-seatpost-31.6x400mm-25575/wg_id-368

En laittaisi mitään tolppaa shimmillä, jos kuskina on +70kg jalat omaava henkilö...

mikkoforslund
23.01.2017, 15.16
Hakusessa oli ST-versio tuosta tolpasta, sitä ei tosiaan ole saatavilla 400mm. Kiitos kuitenkin.

Superflyer
23.01.2017, 20.13
Minkäslainen homma on 4.8 JJ:n vääntäminen Dudeen takarenkaaksi? Mites toi taka-akseli oikein siirretään oikeaan asentoon?

mikkoforslund
23.01.2017, 20.34
Minkäslainen homma on 4.8 JJ:n vääntäminen Dudeen takarenkaaksi? Mites toi taka-akseli oikein siirretään oikeaan asentoon?

Ainakin Maxxis Colossus 4.8 mahtui helposti, vaikka akselia ei siirtänyt taaemmaksi.

sakkey
23.01.2017, 20.37
Iso JJ ei mahdu.. Itellä jäi ~milli puolellensa sivunappuloiden kohdalla.

mikkoforslund
23.01.2017, 21.31

Ok. Kuinka leveä tuo 4.8 JJ on?

järtsy
23.01.2017, 21.43

Siis pitäisi kyllä runkoon mahtua kun 4.8" on vakiona tietyissä malleissa...

MRa
23.01.2017, 21.52
Kyl JJ 4.8 mahtuu mut akseli pitää siirtää taka-asentoon. Ei se mikään ameriikan homma ollu, mut just ny en muista mitä kaikkea siihen liittyi. Ainakin siellä olevat muovipalikat piti vaihtaa eri kohtaan kuten myös jarrut.

tual
23.01.2017, 22.05
Kyl JJ 4.8 mahtuu mut akseli pitää siirtää taka-asentoon. Ei se mikään ameriikan homma ollu, mut just ny en muista mitä kaikkea siihen liittyi. Ainakin siellä olevat muovipalikat piti vaihtaa eri kohtaan kuten myös jarrut.

Lisäksi vaihtaja pitää siirtää ja mahdollisesti ketjut jää lyhyeksi

mikkoforslund
23.01.2017, 22.07
Mielenkiintoista. Muistaakseni tuo JJ 4.8 olisi ollut kapeampi kuin tuo Maxxis Colossus. Oma Maxxis on 118mm, muistan lukeneeni että JJ 4.8 on n.112mm (voin muistaa väärinkin). Tuo Maxxis menee kuitenkin heittämällä akseli etuasennossa.

sakkey
23.01.2017, 22.21
Siis tottakai se iso kumi sinne sopii, mutta akseli piti siirtää taka-asentoon.
Samalla jarrusatula siirrettävä taaemmas.

Antza44
23.01.2017, 23.48
Se renkaan ulkohalkaisija myös vaikuttaa mahtumiseen akseli etu asennossa. Silloin, kun puhutaan leveistä renkaista 4,8" JJ ja isot Surlyt vaativat taka asentoa, niin kuin todettu jo.

makimies
24.01.2017, 00.26
Jees, tuollainen dude 9 tuli tilattua outletista, oli vaan tuo hinta niin kutkuttava, jos vertaa xxl pyöriin tuossa 1300 hintaluokassa... Nyt ollaan sitten 3 pyörän loukussa :)

4.8 renkaista olikin juttua, kiinnostaisi itseäkin noi päivittää.

Mites tuo lokasuojat esim mucky nutz, tekeekö läskissä mitään?

mikkoforslund
24.01.2017, 11.28
Se renkaan ulkohalkaisija myös vaikuttaa mahtumiseen akseli etu asennossa. Silloin, kun puhutaan leveistä renkaista 4,8" JJ ja isot Surlyt vaativat taka asentoa, niin kuin todettu jo.

Totta. Jätin tuon huomioimatta kokonaan.

Melko isoja eroja on ulkohalkaisijoissakin.

makimies
24.01.2017, 12.06
Dudessa on ilmeisesti DT SWISS BR 2250 kiekot. Olettaisin että 76mm.
Meneekö noihin 4.8" JJ ?
Vai meneekö tuossa kiekotkin vaihtoon?

Blackborow
24.01.2017, 12.14
Dudessa on ilmeisesti DT SWISS BR 2250 kiekot. Olettaisin että 76mm.
Meneekö noihin 4.8" JJ ?
Vai meneekö tuossa kiekotkin vaihtoon?Ei tartte vaihtaa kiekkoja. Hyvin menee 4,8".

makimies
24.01.2017, 12.55
Ei tartte vaihtaa kiekkoja. Hyvin menee 4,8". Kiva homma! "viime hetken paniikkia" :) Pitäisiköhän suorilta tilata nuo isommat nakit, vai...

Gargamel
24.01.2017, 14.37
Mites tuo lokasuojat esim mucky nutz, tekeekö läskissä mitään?

Minulla on muckynutz-etuläppä haarukassa. Se suojaa ohjainlaakerin jonka tiivistehuuli oli revennyt jo uudehkona, ja jossain määrin myös vähentänyt kuran lentämistä suoraan silmiin. Ei muuta.

makimies
24.01.2017, 15.04
Minulla on muckynutz-etuläppä haarukassa. Se suojaa ohjainlaakerin jonka tiivistehuuli oli revennyt jo uudehkona, ja jossain määrin myös vähentänyt kuran lentämistä suoraan silmiin. Ei muuta. Kuvia? XL-mallinen mucky? Spectralissa noi on ollut ihan ehdottomat, ässsaverin kanssa voi ajella myös sadekelillä ihan ok...

TheMiklu
24.01.2017, 17.39
Fatboardit on mahtavat. Takalokarin saa hetkessä pois ja takas. Siihen lisäks vielä keulan joku pieni läpyskä ja ei kurakeleilläkään ahista (niipalijo. Pyörää siis).

Kurtsilla
24.01.2017, 20.39
Fatboardit on mahtavat. Takalokarin saa hetkessä pois ja takas. Siihen lisäks vielä keulan joku pieni läpyskä ja ei kurakeleilläkään ahista (niipalijo. Pyörää siis).

Minäkin katselin Fatboardi-settiä, mutta päädyin sitten XLC:n hieman vastaavanlaiseen settiin kun olivat selvästi halvemmatkin. Noita mun lokareita näkyy olevan hyvin eri merkeillä ja eri hintaisina, nämä olivat edullisimmat mitä löysin. Lisäksi nappasin SKS Mud-X:n takarenkaan vaakaroiskeilta suojaamaan. Kaikki näistä nopsaan irrotettavia ja kiinnitettäviä. Kevyet ja toimineet hyvin.

Tälle näyttää. Kuvassa tosin ehkä maisemalliset arvot pääsevät enemmän arvoon kuin yksityiskohdat lokareista (valotus, valotus...) :)

https://c1.staticflickr.com/1/340/31692318383_a979b40199_n.jpg (https://flic.kr/p/Qhxq7t)

Gargamel
25.01.2017, 14.18
Kuvia? XL-mallinen mucky?

Ei nyt ole omasta pyörästä kuvaa lätkän kanssa. Tuo: https://muckynutz.com/fat_face_fender_xl

Taakse minulla on allaoleva lokari. Mutta se ei ole ollut yli vuoteen kiinni. Haa, en ole vuoteen ajanut kurakelillä :)
https://www.prisma.fi/fi/prisma/firstgear-takalokasuoja-fatbike

https://www.prisma.fi/wcsstore/PRISMA_StorefrontAssetStore/images/product/iso/6418641038803.jpg

makimies
25.01.2017, 15.08
Tulin vielä kyselemään oikein tyhmiä, tuosta tubeles asennuksesta, kun ei ole fatbikee koskaan ollut.
Käykö tuo normaali vannenauha vai tarvitaanko teippiä?

Antza44
25.01.2017, 16.22
^Ei käy. Teipillä, vakuumi muovilla tai vastaavalla on vanteesta tehtävä ilma tiivis.

vapa
25.01.2017, 18.15
Tuli itselläkin tuollainen viime vuotinen Dude hommattua ja tubelekset pitäs jossain vaiheessa värkätä.

Mikäs nuihin Duden vanteisiin on toimivin teippaus? Perinteinen Gorilla vai se joku clasun pressuteippi?

Keskiäkäinen lohjalainen
25.01.2017, 18.59
Tuli itselläkin tuollainen viime vuotinen Dude hommattua ja tubelekset pitäs jossain vaiheessa värkätä.

Mikäs nuihin Duden vanteisiin on toimivin teippaus? Perinteinen Gorilla vai se joku clasun pressuteippi?

Jompi kumpi noista tai joku muu :-). Klasun pressuteippi on ilmeisesti noista kahdesta mainitusta se paremmin kestävä ratkaisu.

Volvospede
25.01.2017, 19.53
Jompi kumpi noista tai joku muu :-). Klasun pressuteippi on ilmeisesti noista kahdesta mainitusta se paremmin kestävä ratkaisu.

Mä ostin klasusta pressuteippiä joka on niin jäykkää tönkköä, ettei onnistu ollenkaan saada sitä nätisti vanteen muotoihin. Se levein gorilla sata kertaa mieluummin.

makimies
25.01.2017, 21.09
Mä ostin klasusta pressuteippiä joka on niin jäykkää tönkköä, ettei onnistu ollenkaan saada sitä nätisti vanteen muotoihin. Se levein gorilla sata kertaa mieluummin.

No mutta hei. Hyvä juttu. Olin jo etsimässä googlesta jotain hifistely tubeless teippiä :)

Mitäs mieltä pojat on ylipäätään noista 4.8 renkaista? Tilaanko sellaiset suorilta ja 4.0 myyntiin "uutena"?

mikkoforslund
25.01.2017, 21.21
https://www.youtube.com/watch?v=rRnpLaIziCY

Tuossa ohjeet.

itse tein tuon mukaan. Onnistui hyvin.

Gargamel
25.01.2017, 22.26

Totta, pelkkä teippaaminen oli tunnin homma kun yritti venymätöntä teippiä saada venymään kolmiulotteisiin muotoihin. Sen jälkeen kyllä toimi, mitä nyt litku liuottaa päätysaumaa.

Mitäs mieltä pojat on ylipäätään noista 4.8 renkaista? Tilaanko sellaiset suorilta ja 4.0 myyntiin "uutena"?

Onhan ne läskimmät. Varmaan henkilökohtaisista preferensseistä kiinni, mutta itse arvostin mukavuutta sen verran että näin päivityksen perustelluksi. Toisaalta jos nyt olet heti toisia renkaita hankkimassa, niin talvirenkaiksi on parempiakin olemassa.

makimies
25.01.2017, 22.29
Linkkiä parempiin?
Nastat oli ainakin hirmu kalliita... Kirpaisee kyllä vähän tuo duden osto jo...

Blackborow
25.01.2017, 23.05
Teipit kannattaa jättää rullalle ja tehdä muovilla tubeless.

Antza44
26.01.2017, 00.23
Vakuumeja koitan seuraavaksi DT:n vanteilla. Saas nähä pysyykö kumit vielä ylhäällä 0.15 bar paineilla, niin kuin näytti Gorillalla teipatuilla pysyvän. Teippaus ei hyllyllä asti.

Bud eteen ja 4.8JJ taakse talveksi, mutta kyllä 365 pärjää 4.8" JJ hienosti. Onhan Dude 4" enemmän xc henkinen, kun taas 4.8" enemmän jyrä. Sanoisi, että on virkistävää kesällä koittaa 4" sitten vasta tietää kummista tykkää. Itse ainakin tykkään 4.8" enemmän kesälläkin varsinkin edessä, kun ajan täysjäykkänä Dudea. Tosin nyt on 29+ Stache myös.

Superflyer
26.01.2017, 01.01

Ei tosiaan mikään Amerikan homma: rengas irti, vaihtajan korvake irti, muovipalat irti -> muovipalat paikalleen, korvake uudelle paikalleen keskimmäiseen reikään ja rengas takaisin. Ja sitten vielä jarru irti ja taaempiin reikiin kiinni.

Muuten meni mallikkaasti mutta rengasta irrottaessa jarrulevy prkl kolhi tietenkin runkoa sisäpuolelta [emoji37][emoji37]. Eli olkaapas tarkkoja irroittaessa älkääkö lausuhe: "no mikä tässä nyt on?!! Äh voimalla vaan..." Canyon oli tuohonkin varautunut laittamalla teippiä runkoon juuri tuohon kohtaan eli vahinko ei nyt niin suuri ole, mutta kyllä silti harmittaa.

misopa
26.01.2017, 09.52
Bud eteen ja 4.8JJ taakse talveksi, mutta kyllä 365 pärjää 4.8" JJ hienosti. Onhan Dude 4" enemmän xc henkinen, kun taas 4.8" enemmän jyrä. Sanoisi, että on virkistävää kesällä koittaa 4" sitten vasta tietää kummista tykkää. Itse ainakin tykkään 4.8" enemmän kesälläkin varsinkin edessä, kun ajan täysjäykkänä Dudea.

Itsellä Dudessa (9.0 SL) 4.4" ls JJ:t. Hyvä kompromissi ympärivuotiseen käyttöön 4.0" ja 4.8" väliltä, enemmän ilmatilaa kuin 4.0" ja ei kuitenkaan tule painoa merkittävästi lisää. Lisäksi mahtuu hyvin pyörimään taka-akseli etuasennossa.

Ilman sisuria mennään ja vaikka tuo ls versio onkin löysäkylkinen, niin hyvin kuitenkin pysyy DT:n kehillä.

makimies
26.01.2017, 11.06
Siis tämmösiä virityksiä vakuumipusseilla?
https://youtu.be/KUr5LDjBi_s
Näyttää vähän kyl sellaiselta "ei jumaliste" touhulta 😅
Mites tuo gorillateippi, eikö se liimapinta reikien kohdissa kerää kaiken lian ym itseensä

Ski
26.01.2017, 11.14
Siis tämmösiä virityksiä vakuumipusseilla?
https://youtu.be/KUr5LDjBi_s
Näyttää vähän kyl sellaiselta "ei jumaliste" touhulta 😅
Mites tuo gorillateippi, eikö se liimapinta reikien kohdissa kerää kaiken lian ym itseensä
Kyllä siellä se "vannenauha" pitää edelleen olla

Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla

makimies
26.01.2017, 11.27
https://youtu.be/NEn3IVHsRvA
Tuollainen asennus näytti kivalta. Saa vähän pelata värinkin kanssa. Punasta vannenauhaa en löytänyt nopealla googlettelulla.

tinke77
26.01.2017, 11.30
Heijastinteipistä saa myös ihan kivan vannenauhan, niitäkin taitaa olla erivärisinä.

JackOja
26.01.2017, 11.31
^^tuo poika teki virheen: ei kohdistanut renkaan tekstiä venttiilin kohdalle. Älä tee niin.

Gargamel
26.01.2017, 12.14
Linkkiä parempiin?

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48991-Suuri-Fatbike-rengaskeskustelu

Tokko niistä 4.0" JJ:stä merkittäviä rahoja ajamattomanakaan saa, ajele nyt tämä talvi ja vaikka kesäkin niillä. Sen jälkeen osaat ehkä sanoa kaipaatko erilaisia renkaita.

Jani Mahonen
26.01.2017, 12.15
https://youtu.be/NEn3IVHsRvA
Tuollainen asennus näytti kivalta. Saa vähän pelata värinkin kanssa. Punasta vannenauhaa en löytänyt nopealla googlettelulla.

3M-heijastinteippiä punaisena vaan vannenauhan alle...

Human Traffic
26.01.2017, 14.08
CF 9 unlimited lähti tilaukseen, kun sattui sopivasti olemaan oikea koko outletissa. Tää on vaan se hirveän värinen vihreä.. No, ei sitä nää ku ajaa.

Eka läski. Viimeiset vuodet ajettu lähinnä pelkästään enskapyörällä. Saa nähdä miltä maistuu..

cazares
26.01.2017, 14.44
Itse laittelin tubelessin nyt motonetin vakuumipussista.
Operaatio oli erittäin helppo:
Mittaa ja katkaise 190cm pätkä
Sileä kerros pois saksilla
Mittaa ja merkkaa 16cm pussin päätyyn.
Molemmista päistä 16cm päällekkäin leivinpaperien väliin ja kuumalla raudalla silitystä n. 10-15sek.
Venttiilin reiän kohdalle laitoin vahvikkeeksi rahtusen gorillaa.

Tuolla videon monimutkaisemmalla tyylillä ei tartte vannenauhaa erikseen.

makimies
26.01.2017, 14.49
3M-heijastinteippiä punaisena vaan vannenauhan alle... Jees täytyypä laittaa tilaten. Riittääkö 50mm leveys tuolle dt swissille

Gargamel
26.01.2017, 15.17
Juuri ja juuri 50mm riittää, mutta tarkasti saa asetella. Jättäisin vannenauhan kuitenkin heijastinteipin päälle, niin pienempi vaara että (/vaikka) teipin reuna luiskahtaisi kevennysreiästä ulos.

Hannu911
26.01.2017, 16.16
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170126/f0164b159237f54a67b61dabb1e095ad.jpg
Vakuumipussia käyttäen tein eilen litkutuksen. Todella helppoa. Metriäkään en ole vielä ajanut, tänään jos kokeilis.
Punainen heijastinteippi tuli ebay.de kautta Bulgariasta 14 päivässä hintaan 15.99/25m.

Hannu911
26.01.2017, 16.28
Itse laittelin tubelessin nyt motonetin vakuumipussista.
Operaatio oli erittäin helppo:
Mittaa ja katkaise 190cm pätkä
Sileä kerros pois saksilla
Mittaa ja merkkaa 16cm pussin päätyyn.
Molemmista päistä 16cm päällekkäin leivinpaperien väliin ja kuumalla raudalla silitystä n. 10-15sek.
Venttiilin reiän kohdalle laitoin vahvikkeeksi rahtusen gorillaa.

Tuolla videon monimutkaisemmalla tyylillä ei tartte vannenauhaa erikseen.
Tulee liian lyhyt. 8cm päällekkäin.

Itse tein myös tuon monimutkaisemman (=keskiosan 6cm levyisen kaistan yhteen lämmittämisen). Se kutistaa hieman joilloin leikkasin 191cm pitkän pätkän pussista ja siitä molemmista päistä 8cm yhteenlämmitys.

makimies
26.01.2017, 16.43
Vakuumipussia käyttäen tein eilen litkutuksen. Todella helppoa. Metriäkään en ole vielä ajanut, tänään jos kokeilis.
Punainen heijastinteippi tuli ebay.de kautta Bulgariasta 14 päivässä hintaan 15.99/25m.

Sent from my iPhone using Tapatalk Onko ebay linkkiä laittaa?

Hannu911
26.01.2017, 16.47
http://www.ebay.de/itm/Reflexfolie-Rexflexstreifen-Reflexband-Band-Markierung-LKW-Boot-25m-x-50mm-rot-/131606827214?hash=item1ea460d0ce:g:S~kAAOSwVL1V-8TJ

mikkoforslund
26.01.2017, 16.56
CF 9 unlimited lähti tilaukseen, kun sattui sopivasti olemaan oikea koko outletissa. Tää on vaan se hirveän värinen vihreä.. No, ei sitä nää ku ajaa.

Eka läski. Viimeiset vuodet ajettu lähinnä pelkästään enskapyörällä. Saa nähdä miltä maistuu..

Mielipiteitähän nämä on, mut imo tuo uusi väri on paljon siistimpi luonnossa kuin vanha.

makimies
26.01.2017, 17.41
http://www.ebay.de/itm/Reflexfolie-Rexflexstreifen-Reflexband-Band-Markierung-LKW-Boot-25m-x-50mm-rot-/131606827214?hash=item1ea460d0ce:g:S~kAAOSwVL1V-8TJ Jees, britti ebaysta löytyi vastaavaa 100mm leveydessä. Josko tuosta vähän leikkailisi ohuemmaksi... Katsotaan miltä tuo näyttää valmiina, meneekö tuunaus överiksi :)

Human Traffic
26.01.2017, 17.49
Mielipiteitähän nämä on, mut imo tuo uusi väri on paljon siistimpi luonnossa kuin vanha.

Tämä oli juuri se vanha :) kun kusi kohtaa sammaleen

Hannu911
26.01.2017, 20.35
Toi 50mm on riittävän leveää Duden vanteille. Se ei toimi varsinaisena vannenauhana vaan sitä virkaa toimittaa toi vakuumimuovi, jonka vois siis asentaa myös ilman tuunausteippejä.
Asensin teipin siten että poistin siitä sen taustapaperin ja asennuksen jälkeen laitoin taustapaperin takaisin paikalleen väärinpäin. Näin vakuumimuovi ei tartu teippiin.
Toi linkkaamani teippi on aika ohutta, paino 30g taustapapereineen. Motonetin hopeinen heijastinteippi painaa 43g Duden vanteella. Tiedän kun sellaisen asensin naapurin vanteelle.

mikkoforslund
26.01.2017, 21.39
Tämä oli juuri se vanha :) kun kusi kohtaa sammaleen

Eikös se vanha ole keltainen ja sininen. :)

Blackborow
26.01.2017, 21.44
On kyllä halpoja Dudeja outletissa. Onneksi ei ole tarve.

makimies
26.01.2017, 22.10
On kyllä halpoja Dudeja outletissa. Onneksi ei ole tarve. Jep. Katselin pitkään xxl whitejä, sitten on-onea ja onneksi huomasin nuo outletin dudet. On tuo Dude varmaan ihan eri luokassa. Oma dudeni on postissa, sitten jännitetään ja odotetaan :)

kim71
27.01.2017, 06.35
Jep. Katselin pitkään xxl whitejä, sitten on-onea ja onneksi huomasin nuo outletin dudet. On tuo Dude varmaan ihan eri luokassa. Oma dudeni on postissa, sitten jännitetään ja odotetaan :)
Vähän apuja! DUDE CF 9.0 SL2016 malli vai pelkkä DUDE CF 9.02016 malli? Mitä käytännön eroa ja kannattaako normi polkian maksaa n.400€ erotusta?

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

Hannu911
27.01.2017, 09.04
Vähän apuja! DUDE CF 9.0 SL2016 malli vai pelkkä DUDE CF 9.02016 malli? Mitä käytännön eroa ja kannattaako normi polkian maksaa n.400€ erotusta?
Itsekin saman valinnan edessä äsken painineena vastaan että ota 9.0. Jos sen sijaan näet arvoa noille SL mallin vähän paremmille komponenteille niin sitten SL. Itse päädyin SL malliin lähinnä sen vuoksi että siihen saa helposti 11x1 vaihteen siirron ja että siinä on enemmän XT osia kun olen niihin myös täpärissäni tottunut. Tuolla 370€ saa noita parempia osia aika ison kasan jos myöhemmin näet päivityksen tarpeelliseksi.

kim71
27.01.2017, 10.15
Itsekin saman valinnan edessä äsken painineena vastaan että ota 9.0. Jos sen sijaan näet arvoa noille SL mallin vähän paremmille komponenteille niin sitten SL. Itse päädyin SL malliin lähinnä sen vuoksi että siihen saa helposti 11x1 vaihteen siirron ja että siinä on enemmän XT osia kun olen niihin myös täpärissäni tottunut. Tuolla 370€ saa noita parempia osia aika ison kasan jos myöhemmin näet päivityksen tarpeelliseksi.
Ylipäätään osaatko kertoa + ja - tosta karvalakki 9.0 jarrut, bluto ja yleensä käyttäjäkokemuksia? Hinnat nyt melko huokeat noilla 2016 malleilla! Millaisiin merkkeihin canyonia voi verrata? Hilta/laatu? Kiitokset edellisestä vastauksesta!

Blackborow
27.01.2017, 10.33
No se on varmaa, että parempaa hinta/laatu-suhdetta kuin nuo outletin Dudet ei tule mistään hetkeen löytämään.

Hannu911
27.01.2017, 11.08
Jotenkin vaan hymyilyttää ajaa tuolla. Eli olen hyvin tyytyväinen. Pyörä vaikuttaa laadukkalta ja asiakaspalvelu todella hyvää. Mutta paljoa en ole ehtinyt ajamaan. Itselleni toi bluto on kiva kun tykkään ajaa polkuja joissa (mielestäni) pelkkä renkaan jousto ei riitä. Hinta on tosiaan nyt kohdallaan. Oma kokemukseni maastopyöristä rajoittuu vain Radon Skeen 9.0:aan (MY2015) joka sekin on hieno pyörä.

vapa
27.01.2017, 11.12
Itse päädyin perus 9.0:iin. Jos pakko saada 11 vaihteinen niin sitten ehkä SL perusteltavissa. Itselle 10 riittää ja muuten en näe järkeä maksaa tuota lisää hieman paremmista komponenteista. Ei ne huonoja ole perus 9:ssäkään.

Tuolla on enää S-kokoa jäljellä, äkkiä kannattaa tilaa jos se on sopiva. Näkyvät hupenevan.

makimies
27.01.2017, 12.51
Jep. Veikkaisin että hls on enemmän kuin kohillaan. Ainakin spectral 7 oli todella laadukas pyörä ja hyvin varusteltu.
Ps kohta tulee nuo ensiasennus 4.0 jj myyntiin, tilasin 4.8 jj

kim71
27.01.2017, 14.24
Itse päädyin perus 9.0:iin. Jos pakko saada 11 vaihteinen niin sitten ehkä SL perusteltavissa. Itselle 10 riittää ja muuten en näe järkeä maksaa tuota lisää hieman paremmista komponenteista. Ei ne huonoja ole perus 9:ssäkään.

Tuolla on enää S-kokoa jäljellä, äkkiä kannattaa tilaa jos se on sopiva. Näkyvät hupenevan.
Kiitos kaikille asiantuntevista vinkeistä! DUDE CF 9.02016 lähti tilaukseen 👍🤓

makimies
27.01.2017, 15.26
Kiitos kaikille asiantuntevista vinkeistä! DUDE CF 9.02016 lähti tilaukseen 邏

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla Jep, päädyin kanssa tuohon malliin ihan hinnan takia. Ostaa sit paremmat 1x11 jos on pakko.

Superflyer
29.01.2017, 23.01
Onko kukaan kokeillut 29" tai 650b kiekkoja Dudeen? Taka-akseli vaikuttaa ilmeisesti sellaiselta, että helposti ei löydy kiekkoa...

Antza44
29.01.2017, 23.41
^Ihan normi läski 197mm takanapa. Etu 150mm. Tosin vähän on valmiskiekkoja, muussa kuin läski koossa. Ican:illa muistaakseni valmiita 29+ leveyksille tarkoitettuja. Kasauta mieleiset jossain. Keskiö putoaa 27.5" liikaa. 29"menettelee luokkaa 4" , 29+ paras vaihtoehto IMO.

Superflyer
30.01.2017, 01.11
^Ihan normi läski 197mm takanapa. Etu 150mm. Tosin vähän on valmiskiekkoja, muussa kuin läski koossa. Ican:illa muistaakseni valmiita 29+ leveyksille tarkoitettuja. Kasauta mieleiset jossain. Keskiö putoaa 27.5" liikaa. 29"menettelee luokkaa 4" , 29+ paras vaihtoehto IMO.

Jeps tuota vähän ounastelinkin. Mutta hyvä vinkki tuo kasaaminen!

Api76
30.01.2017, 21.32
Kuva olisi kiva jos jollain on dudessa 29+ kiekot? Kiekot helpommin kotona perustetava hankinta ku 29 jäykkäperä...

JarnoL
01.02.2017, 23.59
Uusi onnellinen Duden Outletista naarannut ilmoittautuu. Olisi teidän tietämystä kaipaava kysymys, noista E13 kampien purkamisesta. Purkamiseen tarvitsee erikoistyökalun kammen irroitukseen, sellainen olisi hakusessa, mutta mistä? Jokapaikka myy ei oota tai epämääräistä aikaa toimitukselle. Spiderin irroitukseen työkalu jo löytyi. Hetihän se pitäisi tuunata uusi fillari omanlaiseksi eli atomeiksi ja jälleen nippuun. Ohjelmassa olisi siis 2x10 setupin pyöräytys 1x11 setuppiin yms..

Antza44
02.02.2017, 00.53
^Työkalu. http://www.commencal-store.co.uk/e13-tool-crankset-c2x21187726
Tuolla paljon muutakin e13 kamaa.

Jakke81
02.02.2017, 08.11
Työkalun kammen irroitukseen osa saanut/ ostanut canyoniltakin.

ViliA
02.02.2017, 09.51
Canyonilta tosiaan pitäisi saada mutta ainakin silloin kun itse olisin tarvinnut myivät hekin eioota.
Tuolla aikaisemmin postailin duden natinasta ja eilen saapui takuukäsittelyn jälkeen uusi takapakka ja xd-driveri. Jälleen kerran täytyy nostaa hattua canyonin asiakaspalvelulle hattua, joka toimin välikätenä ja tiedottajana asian käsittelyssä. Loistavaa palvelua[emoji106]

Hannu911
02.02.2017, 11.16
Jos joku ei ehtinyt hankkimaan 2016 mallin Dudea ale hintaan niin kannattaa päivittäin seurata tuota poistomyyntilistaa. Tänään siellä on taas saatavana 9.0 ja 9.0SL malleja L-koossakin vaikka ne jo viikko sitten loppuivat. S-kokoa on ollut koko ajan saatavissa. Ilmeisesti niitä tulee vielä asiakas palautuksina tai muuten vain löytyy vielä varastojen kätköistä. Välillä ollut myös pienillä käytön jäljillä jopa yli 40% alennuksilla Dudea saatavana.

https://www.canyon.com/fi/factory-outlet/#category=mtb-bikes

Gargamel
02.02.2017, 11.40
Periaatteessa monikin kammenirroitustyökalu käy. Ongelmana kammen kierre on niin lyhyt/matala, että mikä tahansa työkalu (myös e13 oma) saattaa korkata niistä ulos. Ketjussa on paljon kiroilua aiheesta. Onnea matkaan.

Edit: kas sivunvaihdon jälkeen löytyi lisää viestejä

makimies
02.02.2017, 13.18
Eilen saapui kanssa tänne, on se vaan helvetin hieno tuolla rungolla, pakko myöntää. Vielä ei ehtinyt koeajolle...

Nuo SLX:n vivut eivät kyllä oikein silmää hivele, onnistuisiko tämmösellä kitillä 1x11 päivitys tuohon e13 kampisettiin ym?
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-xt-1x11sp-gear-kit-bundle/rp-prod142199

hece
02.02.2017, 14.02
Nuo SLX:n vivut eivät kyllä oikein silmää hivele, onnistuisiko tämmösellä kitillä 1x11 päivitys tuohon e13 kampisettiin ym?
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-xt-1x11sp-gear-kit-bundle/rp-prod142199
E13 kammista en tiedä, mutta tuo setti ei ole mitenkään erityisen edullinen. Esim bike-componentsilta XT 1x11 päivityssetti 210e + jostain NW ratas 40-60e. Eikä tuollakaan kitti ole sen edullisempi kuin yksittäin valittuna mieleiset osat.

Human Traffic
02.02.2017, 15.11
Tänään saapui tännekkin. Sen verta iso laatikko on, että oli pieniä vaikeuksia saada mahtumaan se fiestan kyytiin. Etupenkit niin eteen kuin menee ja samoten penkin kallistukset. Isolla miehellä oli vähän vaikeuksia ajaa tuolla setupilla autoa, mutta se nyt on pientä. Nyt on flädäpyörä. Illallla pääsee paremmin kuolaamaan. Nyt joutuu tekemään duunia vielä tovin aikaa...

Tuo kusen ja sammaleen/jäkälän väriyhdistelmä ei näyttänytkään luonnossa niin hirveältä. Nice.

makimies
02.02.2017, 15.16
E13 kammista en tiedä, mutta tuo setti ei ole mitenkään erityisen edullinen. Esim bike-componentsilta XT 1x11 päivityssetti 210e + jostain NW ratas 40-60e. Eikä tuollakaan kitti ole sen edullisempi kuin yksittäin valittuna mieleiset osat. Ok! Sopisikohan tuollainen eturinkula
https://absoluteblack.cc/e13-oval-guidering-m-direct-mount-traction-chainring Kertokaas joku mikä offset kävisi dudeen? Pääsen vasta yöllä minäkin pyörän kimppuun....
https://www.bike-components.de/en/Shimano/XT-1x11-speed-Upgrade-Kit-2016-Model-p49644/
ja tämä Xt setti varmaan sopii duden vapaarattaaseen, eikös niin?

Ja kyllä, rungot on aika siistejä luonnossa vrt. kuviin :)

MK16
02.02.2017, 17.08
Tänään saapui tännekkin. Sen verta iso laatikko on, että oli pieniä vaikeuksia saada mahtumaan se fiestan kyytiin. Etupenkit niin eteen kuin menee ja samoten penkin kallistukset. Isolla miehellä oli vähän vaikeuksia ajaa tuolla setupilla autoa, mutta se nyt on pientä. Nyt on flädäpyörä. Illallla pääsee paremmin kuolaamaan. Nyt joutuu tekemään duunia vielä tovin aikaa...

Tuo kusen ja sammaleen/jäkälän väriyhdistelmä ei näyttänytkään luonnossa niin hirveältä. Nice.

Samaa mieltä. Itseasiassa omaan silmään näyttää ihan hyvältä.

J.Kottenberg
02.02.2017, 19.20
^Kyllä. Ja muutaman viikon kuluttua asiaan ei enää kiinnitä vähääkään huomiota. Paitsi jos kohtaa lenkillä muita pyöräilijöitä.

Toukola
03.02.2017, 13.36
Periaatteessa monikin kammenirroitustyökalu käy. Ongelmana kammen kierre on niin lyhyt/matala, että mikä tahansa työkalu (myös e13 oma) saattaa korkata niistä ulos. Ketjussa on paljon kiroilua aiheesta. Onnea matkaan.

Edit: kas sivunvaihdon jälkeen löytyi lisää viestejä

Eli eri kampien sisäskierre on ilmeisesti sama ja ebayn tarjonnastakin löytyy sopiva irroitustyökalu muutamalla eurolla esim. http://www.ebay.co.uk/itm/Silverline-241095-Crank-Removal-Tool-Square-Taper-ISIS-Threads-chrome-plated-/141293878365?hash=item20e5c57c5d:g:YxkAAOSwve5XNgm f
(verratuna 13,90€+posti 18€, vaikka nyt ei kuitenkaan ihan hirmu summista puhutakkaan)

JarnoL
03.02.2017, 13.42
Kiitoksia kampien irroitus työkalun kommenteista. Olen lähestynyt Canyonia, E-thirteenin euroopan konttoria sekä etsinyt webin läpi ja Commencal on ainoa paikka mistä löytyisi hyllystä, mutta tuo postituksen suolainen 18€ hinta antaa odottaa vielä hyllyssä. Tuollainen yleismallinen irroitustyökalu multa löytyy, mutta sen verran löytyy tarinaa rikotuista kierteistä, niin en viitsi sillä lähteä edes yrittämään.

Tähän hätään sain lainaan kaverilta lainaan tarvittavat työkalut (kiitos), mutta omaksihan tuo on saatava jatkoa ajatellen. Tässä on ollut hyvin aikaa lukea tämä Dude keskustelut läpi, nyt kun saisi vielä tuon fillarin kotiin.

Tapiol65
03.02.2017, 16.00
RF:n Next kampiin vaihtaessa alkuperäiset e13- kammet lähtivät kyllä nätisti Parkin ulosvetäjällä.

MRa
03.02.2017, 21.22
Mä sain e.13 irrotuskalun ilmatteks ku niille asiasta valitin, mut ei sekään mikään sateentekijä ollu. AEG rälläkkä sensijaan hoiti homman ja RaceFace kammet tuli tilalle.

wippies
03.02.2017, 21.53
Muutama kysymys liittyen Duden keskiölaakeriin, sopiiko e13 laakeriin RF-n kammet? jos sopii niin mikä malli olisi hyvä. Kiinnostaisi myös tieto, että mikä keskiölaakeri olisi hyvä (kestävämpi) e13 laakerin tilalle. Käsittämätöntä, että alle 800 km ajetusta keskiöstä voi jo laakereista kuulua rohinaa, on tosin kyllä ajettu kelissä kuin kelissä, mut niin kai läskipyörällä kuuluukin:)

Antza44
03.02.2017, 22.51
^Valita Canyonille niihin laakereihinkin antaa e13 takuun. Rohnusi jo uutena, mutta toimii uudelleen rasvauksella. Tosin pitäs itsekkin soittaa ja pyydellä uusia takuuseen. Rf sopinee 170mm peräset ratas flipattuna optimi.

misopa
03.02.2017, 22.57
^^ Itse laitoin Dudeen nämä:

Laakerit: https://www.raceface.com/products/details/bb92-x-type-adapter
Kammet: https://www.raceface.com/products/details/aeffect-cranks

Kammet on 170mm perälle tarkoitetut ja hienosti pelaa tuo yhdistelmä.

Alkuperäiset laakerit on 30mm akselille, joten siihen ei nämä 24mm akselilla olevat Aeffect-kammet käy. Noihin alkuperäisiin sitten joko Turbine tai Next-kammet, nuo ovat 30mm akselilla.

makimies
04.02.2017, 02.45
Onko ne e13 laakerit tuollaiset:

http://www.fat-bike.de/wp-content/uploads/2015/10/E13-Innenlager-Reparieren-6-1024x768.jpg
http://www.fat-bike.de/wp-content/uploads/2015/10/E13-Innenlager-Reparieren-8-1024x768.jpg

Ei se hirmusen ihme ole jos vähän röhisee.

Tänään ensikosketus dude:lla, menee aivan hurjaa vauhtia ja tosi hauskaa ajaa! Vedin myös täydestä vauhdista naamat kun tie oli todella todella liukas. Asentelin tubelessina myös 4.8" JJ:t, voihan veljet mikä duuni... Positiivinen yllätys toi Xt 2x10 myös. Koko pyörä on lähes äänetön.

Einiö
04.02.2017, 15.05

http://www.fat-bike.de/wp-content/uploads/2015/10/E13-Innenlager-Reparieren-6-1024x768.jpg
http://www.fat-bike.de/wp-content/uploads/2015/10/E13-Innenlager-Reparieren-8-1024x768.jpg

Tänään ensikosketus dude:lla, menee aivan hurjaa vauhtia ja tosi hauskaa ajaa! Vedin myös täydestä vauhdista naamat kun tie oli todella todella liukas. Asentelin tubelessina myös 4.8" JJ:t, voihan veljet mikä duuni... Positiivinen yllätys toi Xt 2x10 myös. Koko pyörä on lähes äänetön.
Renkaat nousee duden vanteelle muutamassa minuutissa jos tekee niin että paukauttaa renkaan vanteelle sisäkumin kanssa ja sen jälkeen toinen kylki irti vanteelta -> sisäkumi pois ja venttiilin asennus sekä litkut sisään ja paineilmaa niin nousee heti :)

makimies
04.02.2017, 17.41
Renkaat nousee duden vanteelle muutamassa minuutissa jos tekee niin että paukauttaa renkaan vanteelle sisäkumin kanssa ja sen jälkeen toinen kylki irti vanteelta -> sisäkumi pois ja venttiilin asennus sekä litkut sisään ja paineilmaa niin nousee heti :)

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla Jep! Tunnin mietittyäni sain ne vanteelle sisurin kanssa, pysyy muuten aivan hulluna urassaan tuo rengas. Ensimmäinen kunnon lenkki heitetty pyörällä, aivan käsittämättömän hyvä ajaa, todella positiivinen mielikuva tuolla 4.8 JJ:lla. Paineet 5psi tubeleksena. Vähän tuo Pluto pompottelee omiaan, verrattuna täpärissä olevaan Pikeen, mutta kyllä tuo Plutokin mukavuutta tuo. En vaihtanut pidempään ketjuun kun siirsin tuon taka-akselin taka-asentoon, kertokaas haittaako tuo jotain? Mitä ääniä ei päästellyt.

Maqolf
04.02.2017, 18.07
En vaihtanut pidempään ketjuun kun siirsin tuon taka-akselin taka-asentoon, kertokaas haittaako tuo jotain? Mitä ääniä ei päästellyt.

Jos vaan ketjun pituus riittää niin kaikki hyvin. Itsellä ei riittänyt ja kohta olikin takavaihtaja solmussa, kun ei saanut aikaiseksi vaihtaa pidempää ketjua...

Edit: siis jos vahingossa oli isot rattaat käytössä sekä edessä että takana, niin ketju jäi jumiin.

ViliA
05.02.2017, 15.53
Natinat loppu takapakan vaihdon myötä mutta nyt kun on uusi pakka ja ketjut niin kävi ilmi et eturatas tarttis kans vaihtaa. kysymys kuuluu; lähteekö ratas irti muulla kuin tuolla e13 työkalulla jota ei ole missään saatavilla tällä hetkellä?

Edit. Onko kokemuksia tuosta absolute blackin ovaalista.
https://absoluteblack.cc/e13-oval-guidering-m-direct-mount-traction-chainring

MRa
05.02.2017, 15.55
Natinat loppu takapakan vaihdon myötä mutta nyt kun on uusi pakka ja ketjut niin kävi ilmi et eturatas tarttis kans vaihtaa. kysymys kuuluu; lähteekö ratas irti muulla kuin tuolla e13 työkalulla jota ei ole missään saatavilla tällä hetkellä?

Ratas vai kammet?

ViliA
05.02.2017, 15.56
Ratas. Kampien irrotukseen on välineet

Edit. Ensimmäinen dm ratas kyseessä[emoji3]

sakkey
05.02.2017, 21.25
Mulla on tuo AB:n direct mount ovaali 30-piikkisenä dudessa.
Takana on xt pakka 11-lehtisenä.
Muutamalla pienimmällä rattaalla osuu ketju ylempään rattaaseen, mutta harvoin noilla tulee ajeltua. Ei se pahasti hankaa, mutta ei tuo ihan täydellinen ole kuitenkaan.

Ovaaliratasta ylipäätään voin suositella. Olen tykännyt kovasti. Kyllä se voimantuottoa tuntuu tasaavan. Ei sudittele niin herkästi.

Petri Väisänen
06.02.2017, 10.36
Mulla on tuo AB:n direct mount ovaali 30-piikkisenä dudessa.
Takana on xt pakka 11-lehtisenä.
Muutamalla pienimmällä rattaalla osuu ketju ylempään rattaaseen, mutta harvoin noilla tulee ajeltua. Ei se pahasti hankaa, mutta ei tuo ihan täydellinen ole kuitenkaan.

Ovaaliratasta ylipäätään voin suositella. Olen tykännyt kovasti. Kyllä se voimantuottoa tuntuu tasaavan. Ei sudittele niin herkästi.

Ovaalia itsekkin tässä miettinyt. Mikä pakka sulla on l. 11-42 vai jokin muu tuon 30t ovaalin kanssa? Menikö tuo 11sp pakka siis ihan alkuperäisiin kiekkoihin? Mistäs tilasit ovaalin?

Petri Väisänen
06.02.2017, 10.42

Ei ne laakerit periaatteessa kyllä ihan tuollaiset ole mutta niiden suojaus on kyllä yhtä heikko. Säännöllinen rasvaus varmaan antaa lisäaikaa. Omassa Dudessa on ainakin kahdessa rivissä kuulat l. suht leveä se laku. Positiivinen tuo 2x10 on niin kauan kuin ketjut roikkuu etuvaihtajan häkissä l. 1x10 tai 1x11 muutos jo tulossa. Onhan se 2x tosin hyvä suolla tai muulla vastaavalla alustalla kun otetaan maitohappotestiä ;).

sakkey
06.02.2017, 11.43
Ovaalia itsekkin tässä miettinyt. Mikä pakka sulla on l. 11-42 vai jokin muu tuon 30t ovaalin kanssa? Menikö tuo 11sp pakka siis ihan alkuperäisiin kiekkoihin? Mistäs tilasit ovaalin?
Juu se on 11-42 pakka.
Tilasin sen 11 speed upgrade kitin Saksasta. Eli vaihtaja, pakka, ketju ja vipu.
Ab ovaali suoraan valmistajan sivuilta.

https://www.bike-components.de/de/Shimano/XT-1x11-fach-Upgrade-Kit-p49644/

Gargamel
06.02.2017, 13.56
Ratas. Kampien irrotukseen on välineet

Ratas/spider irtoaa piparkakkuavaimella: https://bythehive.com/products/bb-spider-tool

Minulla on tuollainen, käy hakemassa lainaan.