Näytä tavallinen näkymä : Canyon Läskipyörät
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[
13]
14
15
16
moi, voisko joku neuvoa mitä hankittava ja mistä kannattaa hankkia osat kun haluaa vaihtaa canyon dude 2016 cf läskin kahdesta eturattaasta yhdelle. Ei tarvi olla mitään hifikevyttä vaan riittää toimiva ja kustannustehokas ratkaisu. Entä millaisella ulosvetäjällä kammet lähtee kyseisestä pyörästä irti? Itsellä pieni välys nyt keskiössä eikä "soviterinkulalla" välys häviä? Kiitokset etukäteen!
t. kimmo
makimies
10.08.2018, 13.25
moi, voisko joku neuvoa mitä hankittava ja mistä kannattaa hankkia osat kun haluaa vaihtaa canyon dude 2016 cf läskin kahdesta eturattaasta yhdelle. Ei tarvi olla mitään hifikevyttä vaan riittää toimiva ja kustannustehokas ratkaisu. Entä millaisella ulosvetäjällä kammet lähtee kyseisestä pyörästä irti? Itsellä pieni välys nyt keskiössä eikä "soviterinkulalla" välys häviä? Kiitokset etukäteen!
t. kimmo
Jos sulla on se e13 kampisetti, kannattaa hommata oikeat e13 työkalut, tai varautua rikkoutuneeseen kampisettiin. Paras tietenkin huollattaa liikkeessä, niin on joku takuu.
https://service.bythehive.com/Guide/How+to+remove+e*thirteen+cranks+2014+2015+2016+201 7/44
Tuossa valmistajan ohje, kuten kuvasta näkyy, ohjeetkin ovat sekavat ja kannattaa lueskella ensin ajatuksella läpi.
Stricken
23.08.2018, 16.28
Uudet Dudet tulleet Canyonin sivuille. Räikeämpää väritystä tarjolla! Lippulaivaan Mastodon keulille :cool:
Miten usein huollatte vapaarattaan?
Ajattelin tätä rasvaa tilata DT Swissin vapaarattaaseen:
https://www.rosebikes.fi/dt-swiss-2661452-2661452
Aloin vaan miettimään mitä tämä tarkoittaa:
Attention: Please do not apply the grease on the ratchet surfaces.
Ainakin tässä videolla laittaa vaikka mihin pinnalle vaan:
https://youtu.be/sC-5-dOvfYA?t=2m41s
Uuden CF8.0 Trailin jarrut on BR-MT200 eli Altus/Acera tasoa - huonommat ku White Litejen sysipaskat MT315:set - en pääse millään yli tästä.
Nooh jarrujen vaihto on meleko helppo ja halpa investointi. Muttajoo turhaa kait noista on säästelty
Keskiäkäinen lohjalainen
24.08.2018, 15.53
Nooh jarrujen vaihto on meleko helppo ja halpa investointi. Muttajoo turhaa kait noista on säästelty
Juu kyrsii tuollainen. Läski tarvitsee kunnon jarrut, koska pitoakin on paljon. Onhan tuossa satanen säästetty, mutta aivan väärässä paikassa.
Oikeasti hyvät jarrut: https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-disc-brake-br-m7000-set-with-g02s-resin-532697
vs. hinnat-alkaen himmeli: https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-br-mt200-disc-brake-set-721603
Juu kyrsii tuollainen. Läski tarvitsee kunnon jarrut, koska pitoakin on paljon. Onhan tuossa satanen säästetty, mutta aivan väärässä paikassa.
Oikeasti hyvät jarrut: https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-disc-brake-br-m7000-set-with-g02s-resin-532697
vs. hinnat-alkaen himmeli: https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-br-mt200-disc-brake-set-721603
No onhan tuo vähän noloa säästää tuollaisessa paikassa ja laittaa aivan halpisjarrut läskiin jossa sitä jarrutustehoa tarvitaan vielä vähän normaalia enemmän.
Keskiäkäinen lohjalainen
24.08.2018, 17.25
No onhan tuo vähän noloa säästää tuollaisessa paikassa ja laittaa aivan halpisjarrut läskiin jossa sitä jarrutustehoa tarvitaan vielä vähän normaalia enemmän.
On muuten vähän inflaatio kurittanut Duden hintaa. Osapuilleen sellainen konffis, jonka sai 3 vuotta sitten n. 2500 eurolla, on nyt 2999 eukkia.
F. Kotlerburg
24.08.2018, 20.05
Harmi, että huippumallia lukuunottamatta noissa on nuo BR2300 kiekot, joissa on DT370 pohjaiset navat. Tuollaisen kolmekyntisen vaparin kestävyyteen läskikäytössä en vaan osaa luottaa.
TheMiklu
24.08.2018, 22.28
Kuinkas monella nuo BR2300 on porsineet?
Keskiäkäinen lohjalainen
25.08.2018, 15.24
Sama napa eri kiekossa on porsinut, ja koko kiekko meni vaihtoon.
J.Kottenberg
25.08.2018, 18.50
Minusta Canyonin läskivalikoimasta puuttuu sellainen vähän parempi täysjäykkä malli. Vähän niinkuin 9.0 Unlimited oli.
Minusta Canyonin läskivalikoimasta puuttuu sellainen vähän parempi täysjäykkä malli. Vähän niinkuin 9.0 Unlimited oli.
Juurikin. Itse saatoin olla lähes viimeinen joka sai tuon kyseisen mallin. Lähti tehtaalta alkuviikosta ja tänään heitin ekat testilenkit. Ensin vähän kututti, kun uudet mallit tuli just samaan aikaan, mutta koska halusin jäykällä keulalla, ei noista uusista lopulta olisi ollutkaan vaihtoehtoa. Periaatteessa siis meni hyvin tämä. Mitä nyt odotin pyörää lähes puoli vuotta. Maahantuoja varmisti, että runko on uusissa täysin sama, vain hilut ovat vaihtuneet huonompiin ja lippulaivassa parempiin.
F. Kotlerburg
25.08.2018, 20.32
En ole suoraan kuullut BR2300:n porsimisesta sen sijaan paristakin vastaavan DTSwiss vaparin porsimisesta. Ei tuo Dudesta edelleenkään huonoa tee, mutta potentiaalinen heikkous muuten hyvässä pyörässä.
Juurikin. Itse saatoin olla lähes viimeinen joka sai tuon kyseisen mallin. Lähti tehtaalta alkuviikosta ja tänään heitin ekat testilenkit. Ensin vähän kututti, kun uudet mallit tuli just samaan aikaan, mutta koska halusin jäykällä keulalla, ei noista uusista lopulta olisi ollutkaan vaihtoehtoa. Periaatteessa siis meni hyvin tämä. Mitä nyt odotin pyörää lähes puoli vuotta. Maahantuoja varmisti, että runko on uusissa täysin sama, vain hilut ovat vaihtuneet huonompiin ja lippulaivassa parempiin.Sama... pikku riskillä tilasin CANYON DUDE CF 9.0 UNLIMITEDin ,kun oli aavistus että osia huononnetaan enkä juustoista läänissä piittaa... Hienosti siinä sitten kävi..
Tilaus sisään 12.7 ja pyörä tuotiin pihaan 16.8 [emoji41]
Muutama lenkin jälkeen oikein tyytyväinen kokoon ja pyörään muutenkin .. L kokoisen otin, kuski 181cm , (pitkät jalat ja kädet) Renkaat pitäisi litkuttaa, mutta ei nyt hoppua..toistaiseksi sisurien kera
Lähetetty minun SM-T580 laitteesta Tapatalkilla
Tilaat fattystripperit, niin on naurettavan helppoa ja nopeaa tubeloiminen ja kevyttä.
TheMiklu
26.08.2018, 12.28
Riistasäkki = kotimaista fattystripperiä. Alkaa olla kys. tuotteella sesonki niin voi löytyä kaupastakin. Kokonaista 6e rulla :D
Sama... pikku riskillä tilasin CANYON DUDE CF 9.0 UNLIMITEDin ,kun oli aavistus että osia huononnetaan enkä juustoista läänissä piittaa... Hienosti siinä sitten kävi.. Tilaus sisään 12.7 ja pyörä tuotiin pihaan 16.8 [emoji41] Muutama lenkin jälkeen oikein tyytyväinen kokoon ja pyörään muutenkin .. L kokoisen otin, kuski 181cm , (pitkät jalat ja kädet) Renkaat pitäisi litkuttaa, mutta ei nyt hoppua..toistaiseksi sisurien kera
Hiukkasen nopeampi toimitus kun minulla. Itse tilasin maaliskuun alussa, tosin koko on M, joka passaa minulle just eikä melkein.
Litkutin takarenkaan eilen. Kaksi kierrosta gorillateippiä alkuperäisen vannenauhan päälle ja Stanin litkut. Ei ihan alkuun näyttänyt siltä, että ilmat pysyisi. Tänään kävin aamulla ajelemassa neljä h ja ainakin tuon lenkin ajan paineet pysyivät desimaalin tarkkuudella. Kesti näköjään yön asettua. Silti jäi vähän sellainen olo, että ehkä tässä toimisi tosiaan jokin toinen konsti gorillaa paremmin. En myöskään saanut Jumboa nousemaan vanteelle ilman saippualitkua. Nooh, loppu hyvin kaiketi.
Hannu911
26.08.2018, 13.25
Litku syö itsensä läpi Gorillan liimasta. Ostin viime syksynä BR2250:t toisiksi kiekoiksi. Nämä oli vajaa vuosi aikaisemmin gorillateipattu mutta vuodon jälkiä niissä jo oli. Kun purin teipit pois niin niistä näkyi kuinka litku oli mennyt teipin läpi.
Itse käytän tyhjiöpakkausmuovia joka kestää myös renkaiden vaihdot ehjinä eikä tarvi edes vannenauhaa.
J.Kottenberg
26.08.2018, 16.40
Minulla on myös BR2250 kiekot ja Gorilla on kestänyt hyvin pari vuotta. Putsasin vaan kehät hyvin ennen teippausta ja laitoin sisärenkaat kunnon paineilla painamaan teipit kiinni.
hphuhtin
26.08.2018, 16.47
Ihan viattomasti kysyn, että miksi kovin usein vaikuttaa käytettävän gorillateippiä, kun on hyvää muovipintaista vanneteippiä olemassa jolla itsellä meni ensikertalaisena tosi helpolla litkutus eikä ole teipin kohdalta ainakaan vuotanut lainkaan. Teippiä on vaikka 78mm leveänä (esim. https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=227438) tosi helppo vetää 80mm vanne sellaisella? Säästääkö siinä muutaman euron vai mikä on syynä?
F. Kotlerburg
26.08.2018, 16.51
Tuo Sunringlen teippi on kyllä kamalaa sontaa, mutta pääsyy on se, että aiemmin ei ollut ja Gorillasta tuli ikäänkuin standardi. Gorillalla jos teippaisin niin laittaisin litkua, jossa ei ole ammoniakkia kuten vaikka Tire Plasmaa.
J.Kottenberg
26.08.2018, 19.09
Eipä ole ollut mitään tietoa Sunringlen teipistä. Olisi sitä voinut hyvin hankkiakin, kallistakaan ei näytä olevan, mutta kuten edellä viitattiin suositeltiin foorumillakin Gorillateippiä ja se muodostui melkeinpä käsitteeksi tubeleksien virittelyssä.
hphuhtin
26.08.2018, 19.19
Ookoo, no tämä selventää. Ei mulla ole pitkän ajan kokemusta sunringlen teipistä, keväällä litkutin. Toistaiseksi ok.
Jaa-a. Gorillaa käytin ennen. Onnistu joka toinen kerta. Nyt ollu sunringlen 78mm teippiä joka oli vakiona silverbackis. Toistaseksi pitäny 6kk. Ja tiivisty välittömästi litkujen laitoin jälkee.
Gorilla painaa aika reippaasti
2x kierrosta tekee vajaat 100g jos en väärin ajatellut. Joten ei tuo varmaan kevyimmästä päästä ole. Toisaalta, hyvin tuo tuntuu nyt pitävän eilisen jäljiltä. Täytyy sitten talvigummien kanssa miettiä muitakin vaihtoehtoja.
Gorillan kautts säkkimuoviin ja nyt fattystripperit. Kyl noista nuo fattystripperit on parhaat. Tosiaan litkut syö Gorillaa ja lisäksi kehään jää liimat, jotka tosin asetonilla saa veke ja kyllähän ne painaakin. Säkkimuovien kans aikamoista jumppaa myös, saa aika hyvin tehdä että toimii.
Sent from my iPad using Tapatalk
Juu. Eihän sitä kaikkea tartte oman kantapään kautta oppia. Täytyy tilata tuollaiset fattystripperit. Tää on mun eka läski. Täpärissä oon käyttänyt WTB:n teippiä hyvällä menestyksellä. Gorillaa tuli tähän nyt laitettua lähinnä kun sitä oli valmiina hyllyssä. Jospa nää pari kk pysyis ja talvikumien kanssa sitten fattystripperit testiin.
Millä nimikkeellä olette tullanneet FattyStripperinne?
Sotanorsu666
27.08.2018, 09.34
En itse ainakaan tullannut mitään pari vuotta sitten, kun tuollaiset tilasin ja tuli suoraan lähimmälle r-kioskille noudettavaksi.
Joo, mie tilasin 8 kpl joku aika sitten ja tuli ihan kirjeessä kotia asti.
Ei niitä ole tarvinnut tullata mitenkään. Ainaki mitä pari kertaa olen tilannut viimeisen vuoden aikana nii ne tulee suoraan kirjekuoressa postilaatikkoon. Ei ole tarvinnut mitään muuta tehdä painaa tilaa nappia:)
t. kimmo
Itse tein viime keväällä voimansiirron budjettipäivityksen 1x10. Täältä löytyy kyllä ohjeita ja vaihtoehtoja kun hiukan selailee taaksepäin. Itse päädyin laittamaan 28 wolftooth ovaaliin pikkurattaan tilalle ja ison tilalle basering. Takapakaksi Sun Race ja takavaihtajalle laitoin vielä goatlinkin ( tämän tarpeellisuudesta en ole ihan varma). Tämä siis haluaa alkuperäiset kammet säilyttää.
Gargamel
27.08.2018, 16.04
Mulla vielä budjetimpi 2x10 -> 1x10. Pikkurattaan tilalle 26t absolute black ovaali, sis. spiderin jyrsintää. Isompaan pulttikehään bash ja siinä se. Alkup. 11-36 pakka on riittänyt hyvin, tosin huippunopeus jää kolmeenkymppiin ja vaihdevälit karkeat siinä päässä. Lyhyt pää omaan käyttöön hyvä.
Vaihtajaksi vaihdoin kytkimellisen, mutta päätellen kytkimen satunnaisista väärään asentoon unohduksista, vakiokin vaihtaja olisi toiminut ilman ketjun putoamisia.
Suosittelen.
En itse ainakaan tullannut mitään pari vuotta sitten, kun tuollaiset tilasin ja tuli suoraan lähimmälle r-kioskille noudettavaksi.
Joo, mie tilasin 8 kpl joku aika sitten ja tuli ihan kirjeessä kotia asti.
Ei niitä ole tarvinnut tullata mitenkään. Ainaki mitä pari kertaa olen tilannut viimeisen vuoden aikana nii ne tulee suoraan kirjekuoressa postilaatikkoon. Ei ole tarvinnut mitään muuta tehdä painaa tilaa nappia:)
Ok, kiitokset.
Parin vuoden maantiepyöräilyn rinnalle on alkanut houkuttaa läskipyörän hankkiminen. Dude herätti ensimmäisenä kiinnostuksen.
Millaiseen käyttöön se parhaiten sopii?
Millainen geometria on verrattuna muihin valmistajiin?
Kannattaako sitä ylipäänsä harkita ensimmäiseksi läskiksi?
J.Kottenberg
05.09.2018, 09.23
Parin vuoden maantiepyöräilyn rinnalle on alkanut houkuttaa läskipyörän hankkiminen. Dude herätti ensimmäisenä kiinnostuksen.
Millaiseen käyttöön se parhaiten sopii?
Millainen geometria on verrattuna muihin valmistajiin?
Kannattaako sitä ylipäänsä harkita ensimmäiseksi läskiksi?
Dude on enemmän "urheiluläski", sopii trailiajoon. Kuiturunko ja kiinnikkeiden puute sulkee pois aika pitkälti retkikäytön.
Geometria on myös perinteisiin läskeihin verrattuna hiukan uudenaikaisempi.
Jos tarkoitus on huvi-ja lenkkiajoa ajaa, myös talvella, sopii Dude hyvin ensimmäiseksi läskipyöräksi. Vakavampaan harrastamiseen ei tällä hetkellä oikein voi suositella kuin malliston parasta ja kalleinta mallia. Mutta Dudea liikkuu käytettynäkin.
Jos painopiste on talvikäytössä niin etsisin jostain täysjäykän, vaikka käytetyn 9.0 Unlimitedin, jos taas enemmän sulan maan ajoa, on nykyisen valikoiman paras malli ihan hyvä.
Dude sopii hyvin ensimmäiseksi läskiksi siinä missä muutkin. Lastattuna retkeilyyn se ei tosiaan ole paras vaihtoehto, mutta jos pärjää ilman kiinnikkeitä esim. satula-, runko- ja tankolaukkuyhdistelmällä, toimii Dude toki siinäkin tarkoituksessa. Halvimmassakaan mallissa ei mielestäni ole muuta vikaa kuin jarrut, jotka ovat luultavasti aika tehottomat. En tosin ole itse kokeillut niitä, mutta aiemmassa CF 8.0:ssa olivat pari pykälää paremmat MT500:set, jotka nekin saisivat olla tehokkaammat. Pyöräliikkeessä nuo vaihdattaa luultavasti n. 150-200 €:lla Deoreen tai SLX:n, joiden pysäytysteho on jo aivan toista luokkaa.
Itselläni oli ennen Dudea XXL:n toisen sukupolven White. Se oli ehkä hieman traktorimaisempi, ja parin kilon painoeron huomasi etenkin sulan maan aikana. Siinä toki oli myös aika paljon rouheammat renkaat. Hitaassa vauhdissa möyriessä mielestäni erot tasoittuvat, toki keveydestä on hyötyä silloinkin.
Vakavampaan harrastamiseen ei tällä hetkellä oikein voi suositella kuin malliston parasta ja kalleinta mallia.
No tästä en ole samaa mieltä. Myös CF 8.0 voi ajaa vakavamielisenä, vaikka kyllä ne suupielet tahtoo kääntyä hymyyn. No vakavasti ottaen, mikä siinä nyt on pielessä? Jarrut turhan huonot, ok. Ne on äkkiä vaihdettu jos ei hidastuvuus riitä. Mutta muuten? Se takanapa, juu... Mutta se on kuitenkin DT:n kynsivapari, jonka luulisi olevan laadukas, kun vaikka Trekissä on joku no-name (Formulan?) napa. Aika pitkälle kynsiä ne muutkin käyttävät. Ja kyllä, olen hajottanut ainakin kolme halppisläskin kynsivaparia.
Ja tärkein pointti: tuo uusi punainen on aivan sairaan hieno väri. :)
Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla
Dude on enemmän "urheiluläski", sopii trailiajoon. Kuiturunko ja kiinnikkeiden puute sulkee pois aika pitkälti retkikäytön.
Geometria on myös perinteisiin läskeihin verrattuna hiukan uudenaikaisempi.
Jos tarkoitus on huvi-ja lenkkiajoa ajaa, myös talvella, sopii Dude hyvin ensimmäiseksi läskipyöräksi. Vakavampaan harrastamiseen ei tällä hetkellä oikein voi suositella kuin malliston parasta ja kalleinta mallia. Mutta Dudea liikkuu käytettynäkin.
Jos painopiste on talvikäytössä niin etsisin jostain täysjäykän, vaikka käytetyn 9.0 Unlimitedin, jos taas enemmän sulan maan ajoa, on nykyisen valikoiman paras malli ihan hyvä.
Mitä tarkoitat tuolla uudenaikaisemmalla geometrialla? Minulla kun ei ole sitä vertailukohtaa. Jos nyt läskipyörän päädyn hankkimaan, niin ajo tulee olamaan lähes täysin huvi- ja lenkkiajoa.
No tästä en ole samaa mieltä. Myös CF 8.0 voi ajaa vakavamielisenä, vaikka kyllä ne suupielet tahtoo kääntyä hymyyn. No vakavasti ottaen, mikä siinä nyt on pielessä? Jarrut turhan huonot, ok. Ne on äkkiä vaihdettu jos ei hidastuvuus riitä. Mutta muuten? Se takanapa, juu... Mutta se on kuitenkin DT:n kynsivapari, jonka luulisi olevan laadukas, kun vaikka Trekissä on joku no-name (Formulan?) napa. Aika pitkälle kynsiä ne muutkin käyttävät. Ja kyllä, olen hajottanut ainakin kolme halppisläskin kynsivaparia.
Ja tärkein pointti: tuo uusi punainen on aivan sairaan hieno väri. :)
Tässä ketjussa oli pikaisella selaamisella aika paljon kriittistä keskustelua kammista ja laakereista (onko ohjainlaakeri vai keskiölaakeri se heikko paikka?). Canyonin sivuilla kampia kehutaan uusiksi. Onko ne nyt paremmat? Entä se laakeriongelma?
Uudenaikaisemmalla geometrialla tarkoitetaan yleensä lyhyempää perää, pidempää etupäätä, jyrkempää satulaputken kulmaa ja loivempaa keulakulmaa. Lyhyt perä kompensoi etupään pidentymistä ja loiva keulakulma taas tuo varmuutta teknisessä maastossa ja alamäissä. Mitenkään radikaali Duden geometria ei kuitenkaan ole. Toimii mielestäni oikein hyvin huvi- ja lenkkiajelussa :)
Tässä ketjussa oli pikaisella selaamisella aika paljon kriittistä keskustelua kammista ja laakereista (onko ohjainlaakeri vai keskiölaakeri se heikko paikka?). Canyonin sivuilla kampia kehutaan uusiksi. Onko ne nyt paremmat? Entä se laakeriongelma?
Kammet ja keskiö on uutta.
E13 kammet saattoivat jumia paikalleen ja hajottaa irroituskierteet. Niissä oli joillakin myös laakeriongelmia. Noista DUB-laakereista ei liene vielä kellään kokemuksia, mutta akseli on ohkaisempi mahdollistaen ainakin isommat laakerit. Sama pressfit systeemi kuin useimmissa kuiturungoissa, kierteet olisi ehkä kivemmat.
F. Kotlerburg
05.09.2018, 11.05
Niitä keskustelun aiheena olleita E13 kampia ei enää uusissa Dudeissa ole ja nykyiset Sramin vermeet on aivan hyviä ja toimivia. Vaan onpa nuo E13:tkin joillakin ongelmitta toimineet.
Jos nyt 2019 vuoden 8.0:aan on päivitetty laakerit ja kammet, mutta osasarja on luokkaa huonompi, niin onko se kokonaisuutena parempi vai huonompi? Jos kaupan olisi uusi ja vanha malli samaan hintaan, niin kumman ottaisitte?
Jos nyt 2019 vuoden 8.0:aan on päivitetty laakerit ja kammet, mutta osasarja on luokkaa huonompi, niin onko se kokonaisuutena parempi vai huonompi? Jos kaupan olisi uusi ja vanha malli samaan hintaan, niin kumman ottaisitte?
Paha kysymys. Viimeksi budjetti saneli tarjouksesta 9.0SL:n (vaakakupissa painoi paljon tuo ratchet napa), E13 kampien "riskit" oli tiedossa (tosin mennyt 1500km ilman ongelmia). Nyt varmaan sortuisin punaiseen 8.0:aan samasta budjettisyystä. 1x12 NX en usko olevan huono valinta, toisaalta 300€ saisi Bluton ja hissitolpan, jos valitsisi 8.0 trailin. 3k€ olisi mulle liikaa 9.0:sta. Vanhoissa 2018 malleissa en näe parempaa kuin jarrut, toisaalta 2017 9.0SL:n voisin edelleen (2x11, ratchet, Bluto, kuitutolppa, SLX jarrut) ottaa tuon edukkaamman 8.0:n hinnalla. Kaikki ne on hyviä! :)
Paha kysymys. Viimeksi budjetti saneli tarjouksesta 9.0SL:n (vaakakupissa painoi paljon tuo ratchet napa), E13 kampien "riskit" oli tiedossa (tosin mennyt 1500km ilman ongelmia). Nyt varmaan sortuisin punaiseen 8.0:aan samasta budjettisyystä. 1x12 NX en usko olevan huono valinta, toisaalta 300€ saisi Bluton ja hissitolpan, jos valitsisi 8.0 trailin. 3k€ olisi mulle liikaa 9.0:sta. Vanhoissa 2018 malleissa en näe parempaa kuin jarrut, toisaalta 2017 9.0SL:n voisin edelleen (2x11, ratchet, Bluto, kuitutolppa, SLX jarrut) ottaa tuon edukkaamman 8.0:n hinnalla. Kaikki ne on hyviä! :)Tästä päästiinkin sopivasti joustokeulaan. En ole ajanut metriäkään joustokeulaisella läskillä, enkä siis osaa sellaista kaivata. Millaisessa käytössä sen hyödyn saa irti? Kannattaako siitä maksaa "kaiken varalta"?
Jatkan vielä edelliseen...
Läskipyörän hinkuni perustuu siihen mielikuvaan, että sillä saa vaihtelua maantiepyöräilyyn, ajokauden pidemmäksi ja sillä voi pyöräillä vaikka lasten kanssa jäätelölle. Kisoihin en ole lähdössä. Maksimi suorituskykyä tärkeämpää on se, että ajaminen on mukavaa ja huoletonta. Kilometrejä/ajotunteja tuskin kertyy aktiiviharrastajien tapaan.
Uskon tässäkin asiassa siihen, että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Siksi en ole markettien läskipyöriä katsellut. Onko Dude tähän tarkoitukseen se oikea pyörä? Jostain syystä se on ruvennut eniten houkuttamaan. Varmasti ainakin hiilikuiturunko siihen vaikuttaa. Maantiellä se kun on "ainoa oikea" materiaali.
...Onko Dude tähän tarkoitukseen se oikea pyörä?...
Se on siihen ihan hyvä.
Tästä päästiinkin sopivasti joustokeulaan. En ole ajanut metriäkään joustokeulaisella läskillä, enkä siis osaa sellaista kaivata. Millaisessa käytössä sen hyödyn saa irti? Kannattaako siitä maksaa "kaiken varalta"?
Siihen nähden, että siitä kuitukeulasta joutuu maksamaan jälkikäteen enemmän kuin käytetystä Blutosta, siitä ei kannata maksaa, vaan ostaa mielummin sen joustokeulan jälkikäteen.
Joustokeulassa on vaimennus. Voit pitää käytännössä enemmän vauhtia kivikossa/juurakossa, ilman että rengas alkaa pomppimaan hallitsemattomasti. Samalla voit käyttää kapeampaa rengasta ja optimaalisempia paineita renkaan rullaukselle. Ei missään nimessä pakollinen, mutta jos ajotyyli on vauhdikas ja ajoympäristö omaa paljon epätasaisuuksia, tuskinpa kukaan kiistää etteikö joustokeulasta hyötyä olisi. Painoa tulee lisää se 1kg, jonka huomaa senkin. Retkityyppisessä lyllerryksessä jousto on vain tiellä.
TheMiklu
06.09.2018, 11.38
Dude on aika kipakka menijä. Itelle se tuntuu paksurenkaiselta maastopyörältä. Tällä hetkellä ei muuta maasturia olekkaan. Tarvin keulaan joustoa, että voi puotella menemään röykkysissä paikoissa. Jos vain lyllertää ja retkeilee niin sitten ei (ehkä) tarvi.
Syötteellä moni ajokaveri oli kateellinen keulasta ku ite jäykällä vetelivät. Meikä on kyllä ajanut myös täysjäykkänä läskillä, että outo laji ei sekään ole.
Ts. vastaus on millaiseen ajoon -> sellainen keula.
Läskipyörän hinkuni perustuu siihen mielikuvaan, että sillä saa vaihtelua maantiepyöräilyyn, ajokauden pidemmäksi ja sillä voi pyöräillä vaikka lasten kanssa jäätelölle. Kisoihin en ole lähdössä. Maksimi suorituskykyä tärkeämpää on se, että ajaminen on mukavaa ja huoletonta. Kilometrejä/ajotunteja tuskin kertyy aktiiviharrastajien tapaan.
Uskon tässäkin asiassa siihen, että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Siksi en ole markettien läskipyöriä katsellut. Onko Dude tähän tarkoitukseen se oikea pyörä? Jostain syystä se on ruvennut eniten houkuttamaan. Varmasti ainakin hiilikuiturunko siihen vaikuttaa. Maantiellä se kun on "ainoa oikea" materiaali.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että Dude on juurikin tuohon tarkoitukseen sopiva. Toki, jos mieli muuttuu niin kyllä sillä kisoihinkin voi lähteä.
Dude 8.0 koossa M painaa jäykällä keulalla 13,1kg ja joustokeulalla 14,2kg. Paljonko tuo kevenee litkuttamalla?
Dude 8.0 koossa M painaa jäykällä keulalla 13,1kg ja joustokeulalla 14,2kg. Paljonko tuo kevenee litkuttamalla?
Ehkä 700-800g.
makimies
06.09.2018, 18.16
Läskipyörän hinkuni perustuu siihen mielikuvaan, että sillä saa vaihtelua maantiepyöräilyyn, ajokauden pidemmäksi ja sillä voi pyöräillä vaikka lasten kanssa jäätelölle.
Noh, omat maantiepyöräilyt loppui siihen kun tuli mtb hommattua (ensin spectral, sitten dude). Alkuun ajattelin samoin, että mtb on vain hupiajelua varten. Ok, lajinvaihdoksen taustalla oli myös pitkään jatkunut mykoplasma. Varsinkin ensimmäisen lenkin Dudella muistan, hymy oli hyvin leveä. En siis ollut aiemmin ajanut fatbikella metriäkään.
Ajokausihan noilla on ympäri vuoden, ei haittaa kurakelitkään kauheasti.
Gargamel
07.09.2018, 10.53
Muistaakseni poistamani sisurit painoivat 330g/kpl. Plussaa tulee teipeistä tms. ja litkuista. Yhteensä n. puolen kilon kevennys.
Jos jäykkäkeulaisella läskillä haluaa ajaa kovaa maastossa, vaatii se tekniikkaa ja kuntoa. Itse ainakin pystyn ajamaan paljon kovempaa kapearenkaisella jäykkäperällä kuin täysjäykällä läskillä. Rauhallisessa ajossa joustoa en kaipaa, varsinkaan 4.8" renkailla. Samoin talvella pärjää mielestäni hyvin jäykällä keulalla. Silti ajaessa yhtään kovempaa on selvää, että alla on täysjäykkä pyörä :)
Jos ei ole aivan varma että haluaa ajaa vain joustokeulalla, ostaisin itsekin jäykkäkeulaisen läskin, juuri edellä mainituista syistä. Sen jäykän (hiilikuituisen) keulan saa tarvittaessa myös myytyä helposti eteenpäin.
Jos jäykkäkeulaisella läskillä haluaa ajaa kovaa maastossa, vaatii se tekniikkaa ja kuntoa. Itse ainakin pystyn ajamaan paljon kovempaa kapearenkaisella jäykkäperällä kuin täysjäykällä läskillä. Rauhallisessa ajossa joustoa en kaipaa, varsinkaan 4.8" renkailla. Samoin talvella pärjää mielestäni hyvin jäykällä keulalla. Silti ajaessa yhtään kovempaa on selvää, että alla on täysjäykkä pyörä :)
Jos ei ole aivan varma että haluaa ajaa vain joustokeulalla, ostaisin itsekin jäykkäkeulaisen läskin, juuri edellä mainituista syistä. Sen jäykän (hiilikuituisen) keulan saa tarvittaessa myös myytyä helposti eteenpäin.
Läski kannattaa ehdottomasti ostaa sillä alkuperäisellä jäykällä (hiilari)keulalla ja joustokeula ostetaan sitte jälkikäteen jos siltä alkaa tuntua. Missään nimessä ei sitä jäykkää keulaa kannata myydä jos vaikka haluaakin sen talven ajaksi vaihtaa takaisin!
Niinku täällä on todettu, että joustokeulan hankkiminen on huomattavasti helpompaa, kuin hiilarikeulan. Siis löytyyhän niitä hiilarikeuloja mutta alkuperäisen hankkiminen on hyvin hankalaa ellei jopa mahdotonta. Ainakaa Canyon ei niitä erikseen myy, enkä usko että moni muukaan pyörävalmistaja myy.
Vähän kyllä ihmettelen tuota Canyonin hommaa, että ns huippumalli tuleekin vaan joustokeulalla. Ehdottomasti ois pitänyt säilyttää se parasmalli täysjäykästä myös.
Keskiäkäinen lohjalainen
07.09.2018, 11.20
Muistaakseni poistamani sisurit painoivat 330g/kpl. Plussaa tulee teipeistä tms. ja litkuista. Yhteensä n. puolen kilon kevennys.
Läskin sisurit ovat aika painavaa kamaa. Kevennystä isompi vaikutus lienee kuitenkin parantuneella rullaavuudella. Kun renkaan kumiseinämän paksuus ohenee sisuskumin paksuuden verran, kumin muodonmuutokseen kuluu renkaan pyöriessä vähemmän energiaa.
Sotanorsu666
07.09.2018, 11.39
Läski kannattaa ehdottomasti ostaa sillä alkuperäisellä jäykällä (hiilari)keulalla ja joustokeula ostetaan sitte jälkikäteen jos siltä alkaa tuntua. Missään nimessä ei sitä jäykkää keulaa kannata myydä jos vaikka haluaakin sen talven ajaksi vaihtaa takaisin!
enkä usko että moni muukaan pyörävalmistaja myy.
Crocilta saa tai ainakin sai vielä ennen 260€ hintaan koko mustaa hiilikuitukeulaa 150mm navalle. Istuu oman kokemuksen perusteella dudeen erittäin hyvin.
Laitetaanpa kysymys tännekin, kun kerran neuvojen kyselemisen aloitin.
Vaikka maantiellä olen ajanut lukkopolkimilla alusta asti, niin maastoon ajattelin hommata (ainakin aluksi) flätit.
- Millaiset on hyvät flätit?
- Mihin hankinnassa kannattaa kiinnittää huomiota?
- Löytyykö Canyonin valikoimasta (https://www.canyon.com/fi/accessories/) joku varteenotettava vaihtoehto? Se tulisi samoilla toimituskuluilla ja takuilla.
Gargamel
07.09.2018, 15.19
Kevennystä isompi vaikutus lienee kuitenkin parantuneella rullaavuudella.
Samaa mieltä, minulle parantunut rullaavuus on tubelesoinnin merkittävin hyöty.
Läskin sisurit ovat aika painavaa kamaa. Kevennystä isompi vaikutus lienee kuitenkin parantuneella rullaavuudella. Kun renkaan kumiseinämän paksuus ohenee sisuskumin paksuuden verran, kumin muodonmuutokseen kuluu renkaan pyöriessä vähemmän energiaa.
Ilmeisesti tuon muodonmuutosilmiön merkittävyys riippuu myös rengaspaineista? Olettaisin, että pienillä paineilla, kun rengas painuu enemmän kasaan, sisurillisen rullaavuus kärsii enemmän? Maksimipaineilla rullaavuus ei varmaankaan juurikaan muutu, oli sitten sisuri tai ei?
Keskiäkäinen lohjalainen
07.09.2018, 23.06
Ilmeisesti tuon muodonmuutosilmiön merkittävyys riippuu myös rengaspaineista? Olettaisin, että pienillä paineilla, kun rengas painuu enemmän kasaan, sisurillisen rullaavuus kärsii enemmän? Maksimipaineilla rullaavuus ei varmaankaan juurikaan muutu, oli sitten sisuri tai ei?
Juuri noin. Läskirenkaissa ilmiö luonnollisesti on selvin. Uskomaton rullaavuus epätasaisella pinnalla pienillä paineilla.
Vaikka maantiellä olen ajanut lukkopolkimilla alusta asti, niin maastoon ajattelin hommata (ainakin aluksi) flätit.
- Löytyykö Canyonin valikoimasta (https://www.canyon.com/fi/accessories/) joku varteenotettava vaihtoehto? Se tulisi samoilla toimituskuluilla ja takuilla.
Aja lukoilla. Meillä Dude perheessä yhteiskäytössä fläteillä. Olen alkanut vältellä Dudea hankalimpiin maastoihin kun tuntuu että leveä keskiö, leveät flätit niin polkimet kolisee kokoajan, varsinkin urissa alkanut ärsyttämään. Ehkä se on oppimiskysymys mutta tuntuu että Radon Slide täpäri + lukot niin ei tarvii yhtään näin paljon miettiä ja tuskailla.
Edessä Bluto ja 4.0 JJ. Täytyy laittaa 4.8 eteen jos se edes vähän nostaisi, takana on jo 4.8
makimies
08.09.2018, 02.57
Flättejä löytyy isolla pinta-alalla ja ohkaisia. Esim oneup, ja halvemmista nukeproof horizon. Alumiiniset kannattaa hommata suoraan. Eivät maksa juurikaan enempää kun muoviset.
Dude on ollut sekalaisessa ympärivuotisessa maastokäytössä kolme vuotta ja meidän suhteesta on muodostunut erittäin tiivis. Maastoajon lisäksi ajattelin tehdä Dudesta "hiekkatie/kaupunkitykin" hankkimalla 29" kiekot 2,25" Schwalbe G-One Allround/Speed renkailla korvaamaan lähes käyttämättömäksi jääneen cyclon. Koska teknisesti olen pyöräasioissa kömpelö, niin mitä tulee huomioida 29" kiekkojen hankinnassa? Ja löytyykö valmiina sopivia Dudeen sopivia kiekkoja vai pitääkö mennä paikalliseen pyöräliikkeeseen (josta huollon osalta huonoja kokemuksia) ja pyytää heitä kasaamaan sopivat kiekot?
F. Kotlerburg
08.09.2018, 10.28
^ei löydy valmiina, mutta kasauta ns. 29+ kiekot eli luokkaa 35-40mm sisäleveä vanne ja laita 2.35" G-Onet niin on vähän muhkumpi kumi eikä keskiö putoa niin pahoin. Netistäkin löytyy kyllä kasaajia, jos et halua paikallisella teettää. Esim. R2-Bike tai Best-bike-parts.de tekee sulle kiekot, kun pyydät tarjousta. Itse lähtisin DTSwissin BigRide navoista liikkeelle.
Nyt ois tilaus sitä vaille valmis, että kuponki kysyy alennuskoodia. Löytyykö sellaista mistään?
Löytyykö dude 9.0 ex 2018 mallin speksit vielä jostain? Canyonin sivuilta en löytänyt..
Käyttäjä Poy oli ottanut aikanaan talteen.
https://www.dropbox.com/s/mv5pwryf669n4wn/Dude%20CF%209%2C0%20Unlimited%202018.pdf?dl=0
Edit: Siis nuo onkin Unlimited 9.
Google cachesta näyttäs löytyvän vielä noi 9.0 ex 2018 speksit
Käännetty portugalista englanniksi niin tekstissä voi olla käännöskukkasia...
http://i.imgur.com/LFHz9Zr.jpg (http://i.imgur.com/LFHz9Zr.jpg)
^ kiitos speksi linkeistä..
Tuli hankittua Dudeen 29+ kiekot kesän yleisajeluja ja bikepacking touhuja silmälläpitäen. Navat DT Swiss Big Ride, kehät SunRingle Duroc 40 ja pinnat Alpinaa, kasaus paikallisessa. Renkaat WTB Ranger Light 29x3.0 tubelessina. Painoa lähti kilon verran ja nyt kiihtyy paremmin ja rullaa kevyemmin, joten tyytyväisiä ollaan.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180909/82e3b92b9c1e50f40845570d893cee36.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180909/5d52dd0b9ec7168630179c02412657dc.jpg
Lähetetty minun VTR-L29 laitteesta Tapatalkilla
Kärsiikö akseli olla etuasennossa 29+:lla?
Eiköhän se mahdu. Nyt on takana ja tilaa jää reilusti. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180909/f949ba83635af04109872b8e70ba773a.jpg
pyöräsimo
09.09.2018, 18.49
TTL, tuliko paljonkin maksamaan tuo kiekkosetti?
Juu kyllä mahtuu!
TTL, tuliko paljonkin maksamaan tuo kiekkosetti?Osat ja tubelessikamat oli jotain 700e + kasaus kivijalan taksan mukaan.
@F. Kotlerburg: kiitos, pitää tutustua noihin!
@TTL: hieno! Missä kävit kasauttamassa kiekkosi? Itsekin asun Turun seudulla, joten mielelläni kyllä suosisin paikallista mikäli sellaisesta olisi suosituksia... Ja hankitko tarvikkeet ko liikkeestä vai olitko tilannut osat muualta ja he vain kasasivat?
Missä kävit kasauttamassa kiekkosi? Itsekin asun Turun seudulla, joten mielelläni kyllä suosisin paikallista mikäli sellaisesta olisi suosituksia... Ja hankitko tarvikkeet ko liikkeestä vai olitko tilannut osat muualta ja he vain kasasivat?
Navat ja kehät tilasin netistä, pinnat ja nippelit löytyi paikallisesta. Foxcompissa kasattiin ja kaikki sujui mallikkaasti, voin kyllä suositella lämpimästi. Jos meinaa netistä tilata niin kannattaa olla tarkkana pinnojen pituuden kanssa. Itse olisin tilannut väärän mittaiset jos olisin laskuria uskonut. Samoin napojen malleja on erilaisia, Dudeen sopii 12x197 Centerlock.
Onkos kellään tätä 2-lehtistä tolppaa dudessa? Hintava kyllä, mutta ainakin cyclossa tuntui toimivalta.
https://www.canyon.com/fi/accessories/?category=2706&id=61104
Kurapyörä
14.09.2018, 20.41
On!
Ostin kesällä, kun oli vuorokauden tarjouksessa paljon halvemmalla. Käyttökokemuksia ei vielä juurikaan ole, kun läskillä ajan pääsääntöisesti rospuutto ja talvikaudella.
Ajatus oli josko läskistä sais siedettävämmän ajettavan ja toi vähän joustais helpottaen selän kipeytymis ongelmissa.
Huhuina kans kuullu et vois toimiakkin, toivotaan niin.
On!
Ostin kesällä, kun oli vuorokauden tarjouksessa paljon halvemmalla. Käyttökokemuksia ei vielä juurikaan ole, kun läskillä ajan pääsääntöisesti rospuutto ja talvikaudella.
Ajatus oli josko läskistä sais siedettävämmän ajettavan ja toi vähän joustais helpottaen selän kipeytymis ongelmissa.
Huhuina kans kuullu et vois toimiakkin, toivotaan niin.
Mihin hintaan sait?
J.Kottenberg
14.09.2018, 22.13
Onkos kellään tätä 2-lehtistä tolppaa dudessa? Hintava kyllä, mutta ainakin cyclossa tuntui toimivalta.
https://www.canyon.com/fi/accessories/?category=2706&id=61104
On ollut käytössä parisen vuotta. Ei se tietty mitään täpäriä pyörästä tee, mutta ottaa terävyyttä tälleistä pois ja on ollut omalle kuluneelle selälle hyvä päivitys. Hankkisin uudelleenkin.
Mutta semmoinen juttu tuon tolpan hankinnan kanssa on huomioitava että sen toiminta muuttuu kahden muuttujan mukana. Muuttujat on kuskin paino ja tolpan ulkonema. Jos esimerkiksi on kevyt kuski ja tolppa jää syvemmälle, ei jousta paljoa ja on kovempi.
Itse tykkään tolpasta (27.2mm maantieversio kylläkin) joka oli 29+ käytössä mutta muta ja kivet ainakin tunkivat mun käytössä lehtien väliin ja piti sellaista meteliä murskaantuessaan että kuvittelin kuidun murtuneen. Laitoin tolpan myöhemmin gg-pyörään.
Tuli hankittua Dudeen 29+ kiekot kesän yleisajeluja ja bikepacking touhuja silmälläpitäen.
Mitäs tollaselle paketille toli hintaa? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, jos joskus tollasen laittaisi. Taitaa hinta lähetyä halpaa plussa pyörää?
J.Kottenberg
15.09.2018, 21.25
Itse tykkään tolpasta (27.2mm maantieversio kylläkin) joka oli 29+ käytössä mutta muta ja kivet ainakin tunkivat mun käytössä lehtien väliin ja piti sellaista meteliä murskaantuessaan että kuvittelin kuidun murtuneen. Laitoin tolpan myöhemmin gg-pyörään.
Minulla on myöskin yhdessä jäykkäperämaasturissa tuo 27.2mm "maantietolppa" shimmin avulla asennetuna. Ko fillarissa on suhteellisen pitkä seattube joten tolpan ulkonema on pienempi kuin Dudessa ja on toiminut ihan hyvin ja tällien terävyyttä vähentäen. Vaikka Canyon kieltääkin maantiemallin käytön muualla niin hyvin on kestänyt. Mulla ei muta tai kivet ole pahasti mennyt tolpan lehtien väliin, ehkä erilaisia ajopaikkoja yms.
Mitäs tollaselle paketille toli hintaa? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, jos joskus tollasen laittaisi. Taitaa hinta lähetyä halpaa plussa pyörää?Hinta oli tuossa aiemmin mainittu. Plussapyörien hintoja en ole seurannut.
Mitäs tollaselle paketille toli hintaa? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, jos joskus tollasen laittaisi. Taitaa hinta lähetyä halpaa plussa pyörää?Best-bike-partsilta tilasin yhden vastaavan setin Hopen navoilla, Durocin kehät, pinnat Sapimin ja Wtb:n renkaat niin koko nippu posteineen jotain vähän yli 700. Ritchey Commando -ketjussa taisi olla asiasta jonkin verran keskustelua.
^ Kumpi vastaa paremmin korkeudeltaan alkuperäistä 29+ vai 27.5+?
H. Moilanen
17.09.2018, 11.56
^29+.
27,5+ on suurinpiirtein sama 29" kanssa.
Linkin lisäys: https://singletrackworld.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2016/08/tyre-sixe.jpg
Omaa Dudea odotellessa lainasi naapurin pyörää. Mikäpä sen nolompaa kuin särkeä lainakampe. Pyörä tippui telineeltä ja takavaihtaja kävi maahan. Vaihteet toimii, mutta ketju ei mene pienimmälle rattaalle ja vastaavasti nousee pinnoille säädöistä huolimatta. Voiko olla, että ainoastaan vaihtajan korvake on mennyt kieroksi? Millainen korvake tuo kuvassa näkyvä on? Pyörä on siis mustaoranssi Dude 9.0 Sramin 1*11 vaihteilla.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180922/72d8190126f04c962b0acfa0f1d2a20a.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180922/db90e8a5776af7d740de7a178401ea8b.jpg
Korvake taitaapi olla no. 26. Voit ostaa sen Canyonin sivuilta muistaakseni jotain 25-30€ posteineen.
Sama korvake varmaan löytyy halvemmallakin jos osaa valita oikean joltain miljoonalistalta.
https://www.canyon.com/fi/accessories/components/#id=38695
Tuo.
https://www.canyon.com/fi/accessories/components/#id=38695
Tuo.
Merkintä löytyi sisäpinnalta, kun sen irrotin. Kyseessä on juurikin tuo no. 26 korvake.
Kuinka todennäköistä on, että vika korjautuu korvakkeen vaihtamisella? Vaihtajassa on aika paha asfaltti-ihottuma, mutta se vaikuttaisi kuitenkin toimivan.
Vaihtajan lisäksi ruhjeita tuli polkimeen. Kampi ei kuitenkaan ole epäsymmetrinen toiseen puoleen verrattuna. Mitä/miten on syytä tarkistaa ja tarvittaessa korjata, että pyörän uskaltaa palauttaa takaisin omistajalle?
Korvakko vääntynyt, uudella korjaantuu. Mulla oli uudessa pyörässä aikoinaan sama vika, että ylhäällä tippu pinnoille ja ei menny pienimmälle ja mitkään säätämiset ei auttanu.
Vaihtajan lisäksi ruhjeita tuli polkimeen. Kampi ei kuitenkaan ole epäsymmetrinen toiseen puoleen verrattuna. Mitä/miten on syytä tarkistaa ja tarvittaessa korjata, että pyörän uskaltaa palauttaa takaisin omistajalle?
Ei nämä niin heikkoja pitäisi olla, maastossakin ottavat iskuja vastaan, johon nuo osat suunniteltu. Toki voihan se tarkistuttaa jossain, kun kotivakuutuksen (tai matkavakuutukseen jos matkoilla) pitäisi korvata ei-käyttötarkoituksessa tulleet viat. Ainakin näin muistelisin lukeneeni foorumilta.
makimies
23.09.2018, 00.09
Korvakkeen voi taivuttaa takaisin suoraksi. vaihtaa sen sitten kun se katkeaa.
J.Kottenberg
23.09.2018, 01.31
Kammen tai polkimen akselin vääntymisen huomaa aika herkästi ajaessa. Tasaisella asfaltilla suht reippaalla kadenssilla kun ajelee niin huomaa kyllä jos kampi tai poljin vipottaa.
Korvakko vääntynyt, uudella korjaantuu. Mulla oli uudessa pyörässä aikoinaan sama vika, että ylhäällä tippu pinnoille ja ei menny pienimmälle ja mitkään säätämiset ei auttanu.Ei se paljosta ollut kiinni. Tuon verran oli korvakko kierossa. Suoristin tuon ensiavuksi ja ainakin lyhyellä koeajolla vaihteet toimivat oikein. Täytyy vielä tilata naapurille uusi varastoon.
Osaako muuten joku kertoa, mikä kierre korvakon ja vaihtajan välissä on? 10 mm on halkaisija, mutta normaali M10 nousu ei sovi. Suoruus olisi aika paljon helpompi tarkistaa, jos kierteeseen saisi oman "tulkin".https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180923/dc8faa168f047b550822d7d84e2c3bdc.jpg
vihtis83
23.09.2018, 19.09
Taisi olla M10x1 kierre.
Ei se paljosta ollut kiinni. Tuon verran oli korvakko kierossa. Suoristin tuon ensiavuksi ja ainakin lyhyellä koeajolla vaihteet toimivat oikein. Täytyy vielä tilata naapurille uusi varastoon.
Osaako muuten joku kertoa, mikä kierre korvakon ja vaihtajan välissä on? 10 mm on halkaisija, mutta normaali M10 nousu ei sovi. Suoruus olisi aika paljon helpompi tarkistaa, jos kierteeseen saisi oman "tulkin".https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180923/dc8faa168f047b550822d7d84e2c3bdc.jpgMinulla olisi tunturin pussissa uusia akseleita kartioineen, joissa sama kierre. Semmoista itse käytän korvakon tarkistukseen.
makimies
23.09.2018, 20.25
Tuohon suoristamiseen on olemassa valmis työkalukin, mittaa korvakkeen suoruuden kiekon reunaa vasten. Ei kyllä kovin käytännöllinen ole. Saahan tuon silmämääräisestikin suoristettua kun ottaa takavaihtajasta reilusti kiinni.
Onko kellään tietoa että pystyykö Canyon pyörä tilauksen perumaan mitenkä helposti kun maksuvaihtoehdoksi on valinnut luottokortin? Tilaus tehty 1kk sitten (Dude 9.0 trail) ja mahdollinen toimitus olisi 1.5kk päästä. Nyt alkanut kiinnostamaan muiden merkkien pyörät joita on heti saatavilla.
BlueRoan
30.09.2018, 12.55
Yhteys Suomen aspaan, niin selviää. Luulisi onnistuvan aika helposti...
Juu näin suunnitelmissa huomena soittaa sinne. Ja viimeistään pystyyhän pyörän palauttamaan kun on saapunut.
Stricken
06.10.2018, 14.41
Onko kukaan saanut vielä uutta Dudea? Ilmeisesti toimituksissa isompaa ongelmaa nyt.
BlueRoan
06.10.2018, 15.11
Dudea en ole tilannut vaan toisen mallin, mutta toimitus tökkii minullakin. Oikeastaan koko tilausprosessi on ollut todella hidasta...
JanneKii
06.10.2018, 23.25
On tilattu ja on saatu - toimitus toimi todella jouhevasti, tilasin Dude 8.0 Trailin 27.9 ja se luvattiin lähetellä 3-5.10, mutta käytännössä se lähti jo heti 1.10 ja oli kotona Oulussa 3.10 klo 10:20. Meni kyllä aivan nappiin. Mitä kokoa olette tilailleet, L koko oli suoraan varastossa - muissa kokoluokissa oli sitten toimitusaikaa, mutta senhän se sanoo jo kun katsoo saatavuutta.
PS. Vinkki kun pyörää kasaa - seat post dropperin kontrolli tulee vasemmalle puolen tankoa - laita se heti siihen irtotankoon kiinni, vaijeri oli itsellä niin lyhyt, että jos tangon laittaa niin se ei yllä tangon päästä paikoilleen.
On tilattu ja on saatu - toimitus toimi todella jouhevasti, tilasin Dude 8.0 Trailin 27.9 ja se luvattiin lähetellä 3-5.10, mutta käytännössä se lähti jo heti 1.10 ja oli kotona Oulussa 3.10 klo 10:20. Meni kyllä aivan nappiin. Mitä kokoa olette tilailleet, L koko oli suoraan varastossa - muissa kokoluokissa oli sitten toimitusaikaa, mutta senhän se sanoo jo kun katsoo saatavuutta.
PS. Vinkki kun pyörää kasaa - seat post dropperin kontrolli tulee vasemmalle puolen tankoa - laita se heti siihen irtotankoon kiinni, vaijeri oli itsellä niin lyhyt, että jos tangon laittaa niin se ei yllä tangon päästä paikoilleen.No kerro nyt ensikokemukset! Miten NX Eagle toimii? Ovatko jarrut niin kehnot, kuin pelotellaan? Onko kokoonpano tehty huolella? Vastaako pyörä odotuksia?
Jännä homma kun itse tilasin CF 9.0 Trailin 24.8 ja toimitusajaksi lupaili 10-14.9 eikä vieläkään pyörä ole tehtaalta lähtenyt. Muutamaan kertaan olen aspaan ollut yhteydessä ja sieltä on vakuuteltu että "seuraava pyörä mikä lähtee tehtaalta tähtee sinulle" ja välillä on kuulemma ollut inventaariot sekaisin sekä ongelmia osien saamisessa itsessään Canyonille tehtaalle. Kohta alkaa usko loppua, että ehtiikö pyörä edes tulla ennen kuin lumet ovat maassa.
BlueRoan
07.10.2018, 14.06
Jännä homma kun itse tilasin CF 9.0 Trailin 24.8 ja toimitusajaksi lupaili 10-14.9 eikä vieläkään pyörä ole tehtaalta lähtenyt. Muutamaan kertaan olen aspaan ollut yhteydessä ja sieltä on vakuuteltu että "seuraava pyörä mikä lähtee tehtaalta tähtee sinulle" ja välillä on kuulemma ollut inventaariot sekaisin sekä ongelmia osien saamisessa itsessään Canyonille tehtaalle. Kohta alkaa usko loppua, että ehtiikö pyörä edes tulla ennen kuin lumet ovat maassa.
Kuulostaa niin tutulta! Juuri kirjoittelin tuohon Canyon maastopyörät-palstalle omasta kokemuksestani.
Rebatsuikkeli
07.10.2018, 20.15
Nyt 1,5vk ja noin 8h Dude 8.0 ajaneena täytyy sanoa että kyllä on hauska peli. Menee hienosti joka paikassa. NX Eagle toimii ihan hyvin, vähän vaijeria olen kiristellyt. Jarrut tuli koeajettua eilen todenteolla Fiskarssin maastoissa, kyllä ne kelvolliset on! En ainakaan itse niitä huonoiksi sanoisi. Pyörä on vastannut ja jopa ylittänyt omat odotukset, luulin että entinen plussani on hauska mutta tämä vasta onkin :)
Toimituksesta täytyy sanoa että tilasin pyörän 20.9 ja se oli kotiovellani 26.9 eli meni erittäin hyvin!
Ainut ''kämmi'' pyörässäni oli se, että siinä oli 4'' renkaat 4,8'' sijaan! Soitto aspaan ja sain mukisematta 4,8 SS JJ renkaat + saan pitää nykyiset. Hyvää palvelua.
pyöräsimo
07.10.2018, 21.34
Rebatsuikkeli, millä plussalla ennen ajelit ja millä lailla läski tuntuu hauskemmalta? Dudesi on jäykällä keulalla, vai kuinka?
Rebatsuikkeli
08.10.2018, 10.07
Rebatsuikkeli, millä plussalla ennen ajelit ja millä lailla läski tuntuu hauskemmalta? Dudesi on jäykällä keulalla, vai kuinka?
Ajelin Trek Roscoe 8:lla ennen. Läski menee paremmin kaikista maastoista, ei tarvitse aina niin polkujen mukaan mennä :) Oma vauhtikaan ei ole tippunut verrattuna plussa pyörän vauhteihin.
Aivan sori jäi tuosta aikaisemmasta, eli joustokeulallinen Dude 8.0 Trail löytyy täältä. :p
JanneKii
09.10.2018, 15.21
Nyt 1,5vk ja noin 8h Dude 8.0 ajaneena täytyy sanoa että kyllä on hauska peli. Menee hienosti joka paikassa. NX Eagle toimii ihan hyvin, vähän vaijeria olen kiristellyt. Jarrut tuli koeajettua eilen todenteolla Fiskarssin maastoissa, kyllä ne kelvolliset on! En ainakaan itse niitä huonoiksi sanoisi. Pyörä on vastannut ja jopa ylittänyt omat odotukset, luulin että entinen plussani on hauska mutta tämä vasta onkin :)
Toimituksesta täytyy sanoa että tilasin pyörän 20.9 ja se oli kotiovellani 26.9 eli meni erittäin hyvin!
Ainut ''kämmi'' pyörässäni oli se, että siinä oli 4'' renkaat 4,8'' sijaan! Soitto aspaan ja sain mukisematta 4,8 SS JJ renkaat + saan pitää nykyiset. Hyvää palvelua.
No himskatti, oma on kans tuolla 4.0 renkailla - ja MUISTELIN - että sen PITI olla 4.8". Mutta, nyt kun kävin sivua katsomassa, niin speksi sanoo 4.0 - onko tuo nyt muuttunut yllättäen?
https://www.canyon.com/en-fi/mtb/dude/dude-cf-8-0-trail.html
En tiedä löytyiskö joku systeemi, jolla näkisi MITÄ tuolla sivulla oikeasti luki kun tilasin sen. Nyt jäin vähän miettimään, että muistinko tosiaan väärin vai en. Nyt jos sanot noin, niin tuntuu että muisti pelasi itsellä oikein ja Canyon on nyt vaihtanut speksiä lennosta?
Mutta pyörä on vastannut odotuksia, olen tosin ehtinyt ajaa vasta yhden reissun - ketjut tuntuu rutisevan välillä, kun on ääripäät käytössä. Jarrut on minusta ihan hyvät, kyllä sillä ne pyörät lukkoon saa. Mutta pitää ajella enempi, että kunnolla näkee. Mutta tähän mennessä on hymy riittänyt. Joskin onhan toi maastopyöräily paljon raskaampaa kuin asfaltilla ajo.
Minusta nuo molemmat joustokeulaiset olivat 4" kumeilla...kuten yleensä on ollut.
Rebatsuikkeli
09.10.2018, 19.30
No himskatti, oma on kans tuolla 4.0 renkailla - ja MUISTELIN - että sen PITI olla 4.8". Mutta, nyt kun kävin sivua katsomassa, niin speksi sanoo 4.0 - onko tuo nyt muuttunut yllättäen?
https://www.canyon.com/en-fi/mtb/dude/dude-cf-8-0-trail.html
En tiedä löytyiskö joku systeemi, jolla näkisi MITÄ tuolla sivulla oikeasti luki kun tilasin sen. Nyt jäin vähän miettimään, että muistinko tosiaan väärin vai en. Nyt jos sanot noin, niin tuntuu että muisti pelasi itsellä oikein ja Canyon on nyt vaihtanut speksiä lennosta?
Mutta pyörä on vastannut odotuksia, olen tosin ehtinyt ajaa vasta yhden reissun - ketjut tuntuu rutisevan välillä, kun on ääripäät käytössä. Jarrut on minusta ihan hyvät, kyllä sillä ne pyörät lukkoon saa. Mutta pitää ajella enempi, että kunnolla näkee. Mutta tähän mennessä on hymy riittänyt. Joskin onhan toi maastopyöräily paljon raskaampaa kuin asfaltilla ajo.
Kyllä canyon on nyt vaihtanut speksit lennosta. Mulle myytiin pyörä 4,8 kumeilla ja kun soitin aspaan, sieltä sanottiin että katos vaan, kyllä täällä lukee että 4,8 pitäisi olla. Ihan mukisematta he minulle 4,8 kumit kyllä lähettivät.
Näköjään vielä nytkin suomenkielisillä canyonin sivuilla näkyy tuo että 4,8 kumit kuuluisi pyörään. linkki kuvaan : https://imgur.com/a/q70kKDl
Minusta nuo molemmat joustokeulaiset olivat 4" kumeilla...kuten yleensä on ollut.
Kyllä se noin on.
Rebatsuikkeli
10.10.2018, 10.05
Kyllä se noin on.
Ei kyllä ollut canyonin sivujen mukaan kun tilauksen tein. Ja he myös sen myönsivät.
Ei kyllä ollut canyonin sivujen mukaan kun tilauksen tein. Ja he myös sen myönsivät.
No spekseissä oli 4.0", samana päivänä kun 2019 mallit julkaistiin. Mietin vielä asiaa itsekseni, että onko siihen joku hyvä syy... toki 4.0" on vähän herkempi ohjata, mutta toisaalta talvella menetetään kantoa jne.
Tekstissä voi toki olla kukkasia, kun aiemmin 8.0 oli kiinteällä keulalla ja 4.8" kumeilla.
Janski80
10.10.2018, 13.05
Kyllä siellä alkujaan, kun uusia ihmettelin. Oli joka malliin ilmoitettu 4.8 renkaat.
Kyllä siellä alkujaan, kun uusia ihmettelin. Oli joka malliin ilmoitettu 4.8 renkaat.
Olisiko sitten ollut englanninkielisillä sivuilla erilailla tms. kun tässä on kaksi näkemystä ihan selkeästi.
Tuotekuvia jos zoomailee niin niissä on 9.0 trail 4.0" renkaat ja 8.0 molemmissa 4.8".
Johtuu varmaan siitä että toi 9.0:n Mastodontti ei syö vakiona noita 4.8" renkaita.
Näin siis valmistajan mukaan:
https://manitoumtb.com/wp-content/uploads/sites/2/2018/08/46-35406-SERVICE-NOTE-MASTODON-TIRE-SIZE.pdf
Tuotekuvia jos zoomailee niin niissä on 9.0 trail 4.0" renkaat ja 8.0 molemmissa 4.8".
Johtuu varmaan siitä että toi 9.0:n Mastodontti ei syö vakiona noita 4.8" renkaita.
Näin siis valmistajan mukaan:
https://manitoumtb.com/wp-content/uploads/sites/2/2018/08/46-35406-SERVICE-NOTE-MASTODON-TIRE-SIZE.pdfSehän riippuu siitä onko Dudessa EXT vai STD versio Mastodonista. Sitä ei äkkisältään Duden spekseissä sanottu.
No spekseissä oli 4.0", samana päivänä kun 2019 mallit julkaistiin. Mietin vielä asiaa itsekseni, että onko siihen joku hyvä syy... toki 4.0" on vähän herkempi ohjata, mutta toisaalta talvella menetetään kantoa jne.
Itsekkin saman asian huomasin ja mietin miksi kalleimmissa kapeat renkaat ja halvassa leveä, kun ennen ollut toisin päin. Tulin siihen loppupäätelmään että trail mallit täytyy olla konseptina erilaisia verrattuna edellisen vuotisiin, ja olisi lähempänä plussa pyörää. Siten se halvin olisi enemmän tarkoitettu perinteiseen läskipyörä maastoon (lumi tai märkä ja pehmeä maasto). Toki kukin saa vaihtaa mieluisen renkaansa alle.
Tätä rengas asiaa selvittelin itsekin ennen kuin pyörän tilaukseen laitoin ja vakuuttivat aspan puolelta, että myös Mastodonin keulalla olevaan CF 9.0 Trailiin saa mahtumaan 4.8 kumin suoraa ilman ongelmia.
Tätä rengas asiaa selvittelin itsekin ennen kuin pyörän tilaukseen laitoin ja vakuuttivat aspan puolelta, että myös Mastodonin keulalla olevaan CF 9.0 Trailiin saa mahtumaan 4.8 kumin suoraa ilman ongelmia.
Mahtuu 4.8 jumbo normi Mastodoniin ei tarvi olla ext versio.
Kiitokset tiedon vahvistuksesta Mettis. Nyt kun saisivat vielä sen munamankelin Canyonilta liikkeelle niin pääsis fiilisteleen, että mihin ne rahat on menny...
Normaali Mastodoniin menee 4.8 kumi, niin JumboJim kuin Bud/Lou, EXT-versioon menee 2XL 5.05 -kumi
Löytyykö keltään vuoden 2017 Dude cf 9.0 sl:n speksilistausta? Sellainen löytyisi käytettynä ja pitäisi tehdä virtuaalista vertailua vuoden 2019 8.0:aan.
ETUHAARUKKA ROCKSHOX BLUTO RL
OHJAINLAAKERI CANE CREEK 40
TAKAVAIHTAJA SHIMANO DEORE XT SHADOW PLUS, 11S
ETUVAIHTAJA SHIMANO SLX, 11S
VAIHDEVIVUT SHIMANO DEORE XT, 11S
JARRUT SHIMANO SLX
KIEKOT DT SWISS BR 2250
RENKAAT SCHWALBE JUMBO JIM, 4.0
OHJAINKANNATIN CANYON V12
OHJAUSTANKO CANYON H15 RISE AL
Löytyy ihan sivuilta, palvelut-käyttöohjeet ja sieltä valitset. Vähän tosin vajavaisia.
ETUHAARUKKA ROCKSHOX BLUTO RL
OHJAINLAAKERI CANE CREEK 40
TAKAVAIHTAJA SHIMANO DEORE XT SHADOW PLUS, 11S
ETUVAIHTAJA SHIMANO SLX, 11S
VAIHDEVIVUT SHIMANO DEORE XT, 11S
JARRUT SHIMANO SLX
KIEKOT DT SWISS BR 2250
RENKAAT SCHWALBE JUMBO JIM, 4.0
OHJAINKANNATIN CANYON V12
OHJAUSTANKO CANYON H15 RISE AL
Löytyy ihan sivuilta, palvelut-käyttöohjeet ja sieltä valitset.
Kiitokset tästä! Jatkokysymyksinä:
Miten vertautuu 2019 malleihin?
Kuinka paljon rahaa ja vaivaa menee voimansiirron muuttamiseen 1x11?
Kiitokset tästä! Jatkokysymyksinä:
Miten vertautuu 2019 malleihin?
Kuinka paljon rahaa ja vaivaa menee voimansiirron muuttamiseen 1x11?
Tuohon listaan voi lisätä ainakin kuitutolpan.
Kammet e13, joissa on ollut monilla ongelmia laakereiden ja irrottamisen kanssa. Itsekin ajattelin tuon muutoksen tehdä, mutta 2x11 on SLssä toiminut loistavasti ja välitykset on IMHO on todella hyvät mihin tahansa (eturattaat 26/34). E13 kampityökalut maksaa luokkaa 20e (kannattaa hommata) ja NW eturattaat uutena 40-50e. Tietty 104T NW rattaan voi vaihtaa ilman kampien irroitustakin ja pikkurattaan saa sahalla irti, jos haluaa olla irrottamatta kampia.
Sent from my iPad using Tapatalk
Taitaa olla niin, että 2019 mallinsa ovat saaneet vain 8.0 trail:n tilanneet. Voiko siitä päätellä, että pitkät toimitusajat johtuvat punaisten runkojen puutteesta. Vai onko joku saanut sellaisen? Mikä on aikaisin ajankohta, johon punaisia runkoja on edes luvattu?
Taitaa olla niin, että 2019 mallinsa ovat saaneet vain 8.0 trail:n tilanneet. Voiko siitä päätellä, että pitkät toimitusajat johtuvat punaisten runkojen puutteesta. Vai onko joku saanut sellaisen? Mikä on aikaisin ajankohta, johon punaisia runkoja on edes luvattu?
Viimein lähti tälläviikolla minun CF 9.0 Trail liikkeelle saksasta ja tiistaina pitäis olla perillä Oulussa. Toimitus oli tosiaan 5 viikkoa myöhässä luvatusta, saas sitten nähdä ensiviikolla mitä paketista löytyy.
-Lisäykseksi tosiaan vielä, että L-koko minulle tulossa
Tilasin CF 9.0 trailin M-koko syyskuussa kun pyörä julkaistiin ja toimituspäiväksi ilmoitettiin 12.11-16.11 ja edelleen toi toimituspäivä omassa tilauksessa. Mutta jos nyt tilaa saman pyörän niin toimitusaika 29.10-3.11... Erikoista...
Joskus näinkin päin. Canyonilta tuli ilmoitus, että "pyöräsi toimitus on aikaistunut". Kolmisen viikkoa nappasivat luvatusta toimitusajasta pois.
Viimein tuli tänne Dude perille. Ei voi muuta sanoa kuin, että onhan tuo rahan arvoinen kampe! Pikkusen vielä iskarin säädöt haussa, mutta muuten oli kyllä pyörä paketista suoraa valmis ajoon.
https://pic.useful.fi/rJ5KiRhoQ.jpg
Tilasin CF 9.0 trailin M-koko syyskuussa kun pyörä julkaistiin ja toimituspäiväksi ilmoitettiin 12.11-16.11 ja edelleen toi toimituspäivä omassa tilauksessa. Mutta jos nyt tilaa saman pyörän niin toimitusaika 29.10-3.11... Erikoista...
Mullakin on ollut saman pyörän tilaus sisässä syyskuun alusta ja tuota samaa toimituspäivää tarjonnut koko ajan. Oma on L kokoa jota löytyy nyt ihan varastostakin. Laitoin sitten maanantaina iltapäivällä viestiä aspaan että 'dude, where's my bike'. Mitään vastausta en kyllä ole vieläkään saanut, mutta pari tuntia viestin laittamisen jälkeen toimituspäivämäärä päivittyi ensi viikkoon. Tänään sitten töistä lähtiessä tuli viesti että pyörä on hypännyt UPS kyytiin.
Seurannan mukaan voisi jopa ehtiä viikonlopuksi tänne. :)
sillimestari
27.10.2018, 23.09
Nykyisessä dudessa on 28t eturatas ja viime talven perusteella kaipaisin kevyempiä välityssuhteita polkujen availuun lumisateiden jälkeen.
Takana suurin ratas on 42 hampainen. En meinaa millään löytää 24 hampaista eturatasta e*13 kampiin.
Ei taida olla millään valmistajalla sellaista edes myynnissä, joten ainoa vaihtoehto on hommata 100e hintainen GCX 46T takaratas? Muita ideoita?
Nykyisessä dudessa on 28t eturatas ja viime talven perusteella kaipaisin kevyempiä välityssuhteita polkujen availuun lumisateiden jälkeen.
Takana suurin ratas on 42 hampainen. En meinaa millään löytää 24 hampaista eturatasta e*13 kampiin.
Ei taida olla millään valmistajalla sellaista edes myynnissä, joten ainoa vaihtoehto on hommata 100e hintainen GCX 46T takaratas? Muita ideoita?2x-> 1x muunnoksen tehneeltä spideri puoli-ilmaiseksi ja 64 jaolla oleva ratas, löytyy ainakin 22t asti.
Kurapyörä
28.10.2018, 08.59
Multa löytyy tuollainen e13 spideri, ihan käyttämätön.
Laita yv:tä jos olet kiinnostunut.
Olisko suosituksia hiilikuitu haarukasta bluton tilalle? Fättinä dude ex 9.0 2018.. Mielellään mustaa :)
Sotanorsu666
28.10.2018, 14.55
Olisko suosituksia hiilikuitu haarukasta bluton tilalle? Fättinä dude ex 9.0 2018.. Mielellään mustaa :)
Crocin haarukkaa sai heiltä suoraan ainkin ennen tilattua 260€.
Miten toimii Canyonilla takuuasiat?
Vuorokauden jo kerkesin iloita uudesta pyörästä, mutta ajamaan se ei vielä päästänyt. Takarenkaasta on ilmeisesti nauha rikki, kun se pullahtaa ulos jo alle barin paineella.
makimies
31.10.2018, 21.31
Miten toimii Canyonilla takuuasiat?
Vuorokauden jo kerkesin iloita uudesta pyörästä, mutta ajamaan se ei vielä päästänyt. Takarenkaasta on ilmeisesti nauha rikki, kun se pullahtaa ulos jo alle barin paineella.
No. Välillä on kestänyt todella pitkään simppelitkin takuujutut, välillä taas oli tosi hyvä palvelu...
Laita nyt itse kuntoon toi vannenauha. Kannattaa opetella itse laittamaan se.
No. Välillä on kestänyt todella pitkään simppelitkin takuujutut, välillä taas oli tosi hyvä palvelu...
Laita nyt itse kuntoon toi vannenauha. Kannattaa opetella itse laittamaan se.En tarkoita vannenauhaa vaan renkaan reunassa olevaa nauhaa, joka nousee vanteen hyllylle. En tiedä sanotaanko sitä nauhaksi. Koko rengas siis pullahtaa ulos vanteelta.
Sotanorsu666
31.10.2018, 21.38
Laita nyt itse kuntoon toi vannenauha. Kannattaa opetella itse laittamaan se.
Mulle jäi viestistä sellainen kuva, että renkaan reunalanka olisi rikki ja sitä on kyllä aika paha itse alkaa laittaa kuntoon. Itselläni on tullut joskus paketista uusi reunalankaviallinen jumbo jim 4.8" ja sen myyjäliike vaihtoi kyllä mukisematta uuteen.
Mulle jäi viestistä sellainen kuva, että renkaan reunalanka olisi rikki ja sitä on kyllä aika paha itse alkaa laittaa kuntoon. Itselläni on tullut joskus paketista uusi reunalankaviallinen jumbo jim 4.8" ja sen myyjäliike vaihtoi kyllä mukisematta uuteen.Juuri se. Se tässä nyt vaan huolettaa, että täytyykö viallinen ensin lähettää Saksaan ja sitten tuumailun jälkeen sieltä tulee joskus joulun aikoihin uusi tilalle?
makimies
31.10.2018, 23.23
Ok! Siis kyllä canyonin takuu toimii sielä turun toimistolla
Juuri se. Se tässä nyt vaan huolettaa, että täytyykö viallinen ensin lähettää Saksaan ja sitten tuumailun jälkeen sieltä tulee joskus joulun aikoihin uusi tilalle?
Kannattaa pistää rengas takuuseen ja hakea kaupasta uusi tilalle. Pääsee pyörä heti ajoon. Myy sitten takuusta tulleen tai jättää varalle.
Kannattaa pistää rengas takuuseen ja hakea kaupasta uusi tilalle. Pääsee pyörä heti ajoon. Myy sitten takuusta tulleen tai jättää varalle.Nopealla googlettelulla samanlaista (JJ 4,8" Performance) ei löydy Oulusta. SnakeSkinin sais muutamassa päivässä.
En haluu mainostaa, mut Harun haarukoita jengi laitteli Dudeen paljon kun vielä irrallaan jostain sai. https://www.fillaritori.com/topic/128980-m-bontrager-haru-fatbike-keula/
makimies
01.11.2018, 09.45
Nopealla googlettelulla samanlaista (JJ 4,8" Performance) ei löydy Oulusta. SnakeSkinin sais muutamassa päivässä.
no ehdottomasti se snakeskin jos yhtään kivikossa ajelet.
Nopealla googlettelulla samanlaista (JJ 4,8" Performance) ei löydy Oulusta. SnakeSkinin sais muutamassa päivässä.
En äkkiseltään löydä kuin 4.0 Performancen Schwalben kuvastoss. Mutta ei nyt kannata performance-mallien perään haikailla, ehdottomasti Evolution sarjan snakeskin kehiin. Performancehan on Schwalbella ns. budjettisarjaa ja Evolutionit paremmilla seoksilla ja rungoilla. Eli lisäpitoa varmasti luvassa.
Osaako jo jelppiä, millä ihmeellä saisin pysymään nuo rungon muoviset vaijerisuojat paikoillaan (kuva)? Uudesta asti nuo ovat jatkuvasti pomppineet irti ja silloinhan tuonne pääsee rungon reiästä kaikki moska ja rapa. Nuo suojapalat on niin tiukkoja, ettei niitä saa oikein täydellisesti pohjaan ja siksi ne sitten pompsahtaa irti. Onko muilla samaa ongelmaa?
Dude siis kyseessä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181102/6c41afcc37f5b9d4fc3283f8cfd234dd.jpg
Vetää vaijerin mahdollisimman ulos rungosta, läpiviennin ympärille kierros vaikka sähköteippiä ja asentaa takaisin paikoilleen. Itsellä pysynyt nyt paikoillaan.
sillimestari
02.11.2018, 19.34
Ei taida olla millään valmistajalla sellaista edes myynnissä, joten ainoa vaihtoehto on hommata 100e hintainen GCX 46T takaratas? Muita ideoita?
Spideri on nyt hommattu, mutta tuli tenkkapoo miten tuon eturattaan saa irti kammesta. Pitääkö irroittaa kammet kokonaan vasemmalta puolelta lähtien, vai saako oikean puolen e*thirteen kammen erikseen irti, jotta siihen voi vaihtaa rattaan?
(Vertailun vuoksi:eilen vaihdoin erääseen toiseen pyörään raceface kampeen pienemmän rattaan ja siihen riitti 8mm kuusioavain sekä bbt-22 keskiötyökalu)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vetää vaijerin mahdollisimman ulos rungosta, läpiviennin ympärille kierros vaikka sähköteippiä ja asentaa takaisin paikoilleen. Itsellä pysynyt nyt paikoillaan.
Täytyy kokeilla jotain tuollaista. Nuo suojat tuntuu jotenkin täysin epäkelvollisilta noihin reikiin.
Spideri on nyt hommattu, mutta tuli tenkkapoo miten tuon eturattaan saa irti kammesta. Pitääkö irroittaa kammet kokonaan vasemmalta puolelta lähtien, vai saako oikean puolen e*thirteen kammen erikseen irti, jotta siihen voi vaihtaa rattaan?
(Vertailun vuoksi:eilen vaihdoin erääseen toiseen pyörään raceface kampeen pienemmän rattaan ja siihen riitti 8mm kuusioavain sekä bbt-22 keskiötyökalu)
Kammet irti. E13 keskiötyökalu ja spiderityökalu tarpeen.
Gargamel
03.11.2018, 11.46
Täytyy kokeilla jotain tuollaista. Nuo suojat tuntuu jotenkin täysin epäkelvollisilta noihin reikiin.
Minä laitoin pikaliimaa. On pysynyt sen jälkeen.
J.Kottenberg
03.11.2018, 11.55
Noi läpivientien reiät vaatisi tietysti sopivan vinon spesiaalimuotoisen osan. Ja jostain kumista tai uretaanista valetun. Mutta varmaan lisäisi kustannuksia. Joten on tyydytty valmiiseen ja halpaan osaan joka sitten sopii "vähän sinne päin".
Itse en ole sen enempää välittänyt ko yksityiskohdasta.
Noi läpivientien reiät vaatisi tietysti sopivan vinon spesiaalimuotoisen osan. Ja jostain kumista tai uretaanista valetun. Mutta varmaan lisäisi kustannuksia. Joten on tyydytty valmiiseen ja halpaan osaan joka sitten sopii "vähän sinne päin".
Itse en ole sen enempää välittänyt ko yksityiskohdasta.
Kyllä se läpivienti kumi on vino, menee vain yhdessä asennossa oikein paikoillee. Ei kylläkään pysy paikallaan ilman patenttia.
Normaali Mastodoniin menee 4.8 kumi, niin JumboJim kuin Bud/Lou, EXT-versioon menee 2XL 5.05 -kumiNiin mahtuu joo leveydestä, mutta tuon dokkarin mukaan ottaa kiinni keulan pohjatessa. https://manitoumtb.com/wp-content/uploads/sites/2/2018/08/46-35406-SERVICE-NOTE-MASTODON-TIRE-SIZE.pdf
Onko kokeiltua faktaa teillä?
Omaakohtaista kokemusta ei ole, mutta STD annetaan maxsimi renkaan halkaisijaksi 758mm ja alajalkonen tukikaareen pitää olla tilaa 26mm, kun taas EXT riittää 6mm siinä AC mitta onkin tuon 20mm korkeampi.
Onko kokeiltua faktaa teillä?
Omaakohtaista kokemusta ei ole, mutta STD annetaan maxsimi renkaan halkaisijaksi 758mm ja alajalkonen tukikaareen pitää olla tilaa 26mm, kun taas EXT riittää 6mm siinä AC mitta onkin tuon 20mm korkeampi.
On STD ja 4.8 jumbosta.
On STD ja 4.8 jumbosta.Eikä ota kumi kiinni, kun painaa keulan pohjaan?
Lähetetty minun SM-G960F laitteesta Tapatalkilla
Eikä ota kumi kiinni, kun painaa keulan pohjaan?
Lähetetty minun SM-G960F laitteesta Tapatalkilla
Ei ole tuollaista ollu tarve tehdä mutta kyllä keula on pohjannut loppuun asti ajossa ja ei se ota kiinni. Manitou on ottanut ylivarovaisen linjan tässä keulahommassa, ei itellä ainakaa haluttas laittaa ns ylipitkää keulaa ellei olis pakko. On tuolla mtbr foorumilla pitkä keskustelu ketju tästä aiheesta ja siellä on on kyllä kattavasti tästä puhuttu ja millaisilla renkailla ajavat sillä.
Hyvä tietää. Alkaa olemaan aika valmis hommata Maniska Duden nokille kesä ajoihin, kun se on nykyään ainoa jäykkäperä.
Itsekin juuri 4.8" JJ laitoin 9.0 Trailiin alle ja voin vahvistaa, että kyllä sopii. Suosittelen kyllä kaikille uusien pyörien omistajille todella tarkistamaan KAIKKI pyörän kiinnitykset. Itsellä oli vaihtajankorvake pikkuistavaille enää kiinni ja ei varmaan kaukana, että sitä pitävä ruuvi olisi mennyt poikki tai kierteet hajalle. Onneksi tuli tuossa renkaidenvaihdossa sen siirto eteen milloin huomasin tämän.
Minkä kokoiset laakerit on duden cane creek 40 keulassa ja mistä kannattaisi tilata?
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Syncromies
16.11.2018, 17.53
http://www.foxcomp.fi/cane-creek-40-series-bearing-kit-36-x-45-degree-41mm-52mm
Tuo oli edullisin ku minä tilasin.
http://www.foxcomp.fi/cane-creek-40-series-bearing-kit-36-x-45-degree-41mm-52mm
Tuo oli edullisin ku minä tilasin.https://www.bike24.com/p2163422.html?q=Cane%20creek%2040
Onkohan tää sama? Kuvat on usein väärin tuossa bike24:ssä.
Syncromies
17.11.2018, 23.09
Koko on 36x45astetta 41mm/52mm. Että jos noi kulmat passaa niin sit. Ohjainlaakerit ei ole kovin tuttuja mulle, joten en osaa varmaksi sanoa.
Koko on 36x45astetta 41mm/52mm. Että jos noi kulmat passaa niin sit. Ohjainlaakerit ei ole kovin tuttuja mulle, joten en osaa varmaksi sanoa.Joo tuossa sarjanumerossa näytti olevan yksi kirjain eroa, joten laitoin varman päälle ja tilasin tuolta foxcompilta minkä linkkasit. Kiitos!
Itsekin juuri 4.8" JJ laitoin 9.0 Trailiin alle ja voin vahvistaa, että kyllä sopii. Suosittelen kyllä kaikille uusien pyörien omistajille todella tarkistamaan KAIKKI pyörän kiinnitykset. Itsellä oli vaihtajankorvake pikkuistavaille enää kiinni ja ei varmaan kaukana, että sitä pitävä ruuvi olisi mennyt poikki tai kierteet hajalle. Onneksi tuli tuossa renkaidenvaihdossa sen siirto eteen milloin huomasin tämän.Väännetään tätä 4.8" mahtumista vielä tuohon STD (siis ilmeisesti 9.0 Traili Dudessa STD) kokeilitko ilman ilmaa, kuinka lähelle kruunua 4.8" JJ osuu? Uskon, että mahtuu joo, mutta kuinka lähelle menee? Itellä Bud ja 3" olis menossa ajoon.
120mm Pro STD tilattu, sitten saadaan kuvaa jahka saapuu.
Dudessa ilmeisesti mahtuu keula kääntymään runkoon osumatta normi Cane creekin crown racella vai onkohan siihenkin laitettu se korotusversio, no Dudessa se kääntymis esto, mutta se on sen verran kaukana, että ei estä osumista, jos keula on leveä ja ei ole tarpeeksi alhaalla.
sillimestari
23.11.2018, 12.32
Sain eilen ensimmäistä kertaa kammet irti Dude Cf 9.0 EX pyörästä. Vasen laakeri on ihan jumissa, eikä kokemusta miten tuon laakerin voisi elvyttää jotta se taas pyörisi.
Kokeilin spreijata wd40 monitoimiainetta laakeriin, mutta laakeri pysyi jumissa.
Voiko sen laakerisuojan irroittaa jotenkin irroittamatta laakeria ja sen jälkeen koettaa saada laakereita taas elävien kirjoihin vai meneekö koko laakeri vaihtoon?
Koetin kevyesti koputella oikealta puolelta napaa puutikulla ja vasaralla vasenta laakeria rungosta irti siinä kuitenkaan onnistumatta. Homma vaatii varmaan jonkun laakerin ulosvetäjän?
Sain eilen ensimmäistä kertaa kammet irti Dude Cf 9.0 EX pyörästä. Vasen laakeri on ihan jumissa, eikä kokemusta miten tuon laakerin voisi elvyttää jotta se taas pyörisi.
Kokeilin spreijata wd40 monitoimiainetta laakeriin, mutta laakeri pysyi jumissa.
Voiko sen laakerisuojan irroittaa jotenkin irroittamatta laakeria ja sen jälkeen koettaa saada laakereita taas elävien kirjoihin vai meneekö koko laakeri vaihtoon?
Koetin kevyesti koputella oikealta puolelta napaa puutikulla ja vasaralla vasenta laakeria rungosta irti siinä kuitenkaan onnistumatta. Homma vaatii varmaan jonkun laakerin ulosvetäjän?Ne saa irti kun varovasti naputtaa sisäkautta vaikka tylpällä puukalikalla. Työnnä se läpi laakerista ja naputa se vastapäinen irti lyömällä erikohtiin ulkokehälle sitä laakeria. Laakerit saattaa vaurioitua tästä. Laakerin pölysuojan saa myös irti kun varovasti terävällä piikillä esim ompeluneulalla tai mattopuukon kärjellä vääntää sen irti. Sen jälkeen voit putsata ja rasvata laakerin.
Lähetetty minun SM-A530F laitteesta Tapatalkilla
KotooTöihin
23.11.2018, 21.41
Eiköhän tuo vaihtoon mene. Oman ymmärryksen mukaan tuossa on pressfit keskiö, eikä nuo ihan pikku naputtelulla irtoa. Viisaammat jatkakoon tästä.
sillimestari
24.11.2018, 21.55
Pressfit keskiö tosiaan kyseessä. Joku kumma muoviputken pala näkyy myös laakereiden välissä. Mikähän sen tarkoitus on?
Olen tänään väkertänyt flunssapäivän kunniaksi tämäntyyppisen työkalun/putken, jos ei laakerielvytys auta tuohon laakeriin: https://youtu.be/VkY879pMafE (siis vastaavaa virallista työkalua on myynnissä keskiön pressfit laakereiden irrotukseen, vaikka videolla nyt käytetäänkin vastaavaa työkalua ohjainlaakerin irroittamiseen).
Ensi viikolla taas kotona, jolloin pääsee kokeilemaan laakerielvytystä.
Jos hankin varmuuden vuoksi jo nyt talvea ajatellen uudet laakerit järkihintaan, niin mitkähän ne ”oikeat” paremmin suojatut laakeripesät tähän nyt käy? Voisin ostaa ihan kotimaasta varaosat valmiiksi. Monenlaista laakeria ja ”bottom brackettia” tässä ketjussa ainakin piisaa ja linkkejä eri kauppoihin...
makimies
24.11.2018, 22.03
Ne saa irti kun varovasti naputtaa sisäkautta vaikka tylpällä puukalikalla. Työnnä se läpi laakerista ja naputa se vastapäinen irti lyömällä erikohtiin ulkokehälle sitä laakeria. Laakerit saattaa vaurioitua tästä. Laakerin pölysuojan saa myös irti kun varovasti terävällä piikillä esim ompeluneulalla tai mattopuukon kärjellä vääntää sen irti. Sen jälkeen voit putsata ja rasvata laakerin.
Tuota noin, kannattaa käyttää "ulosvetäjää" joka siis työntää laakerin ulos pitäen kiinni kummastakin reunasta. Ei siis niin että laakeri lyödään ulos vinossa. Tuo voi vaurioittaa pyörän runkoa.
Tuota noin, kannattaa käyttää "ulosvetäjää" joka siis työntää laakerin ulos pitäen kiinni kummastakin reunasta. Ei siis niin että laakeri lyödään ulos vinossa. Tuo voi vaurioittaa pyörän runkoa.Ei se mitään runkoa vaurioita kun naputtaa ulkokehälle tasasesti lyöntikohtaa kokoajan vaihtaen.
sillimestari
25.11.2018, 16.34
.
Jos hankin varmuuden vuoksi jo nyt talvea ajatellen uudet laakerit järkihintaan, niin mitkähän ne ”oikeat” paremmin suojatut laakeripesät tähän nyt käy? Voisin ostaa ihan kotimaasta varaosat valmiiksi. Monenlaista laakeria ja ”bottom brackettia” tässä ketjussa ainakin piisaa ja linkkejä eri kauppoihin...
Nämä laakerit taitaa olla vastaavat kuin alkuperäiset?: https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/318/729761/e13-bb92-bb107-bb121-bottom-bracket ?
Parempiakin saa ehdottaa. Itse kampiin olen kyllä tyytyväinen, kevyetkin ovat koska ovat hiilikuitua, joten koetetaan nyt pärjätä vain laakereiden vaihdolla seuraava talvi.
Väännetään tätä 4.8" mahtumista vielä tuohon STD (siis ilmeisesti 9.0 Traili Dudessa STD) kokeilitko ilman ilmaa, kuinka lähelle kruunua 4.8" JJ osuu? Uskon, että mahtuu joo, mutta kuinka lähelle menee? Itellä Bud ja 3" olis menossa ajoon.
120mm Pro STD tilattu, sitten saadaan kuvaa jahka saapuu.
Dudessa ilmeisesti mahtuu keula kääntymään runkoon osumatta normi Cane creekin crown racella vai onkohan siihenkin laitettu se korotusversio, no Dudessa se kääntymis esto, mutta se on sen verran kaukana, että ei estä osumista, jos keula on leveä ja ei ole tarpeeksi alhaalla.Jonkun verran kulunut Bud 1-2mm varmaan kuviosta hukkunut ja timpurin kynä ei mahdu väliin nappuloiden päällä, kun röhnötin tangolla kokopainolla. Noin puolen kynän verran jäi tilaa. Eli Budia en suosittele modaamattomaan STD.hen. Uudella Budilla väli menis lähes kii. Paineina koitin 1 ja 0.5bar. Koitin vielä jumpsauttaa pohjaamis toppareita vasten ja se antaa vielä hitusen periksi.
Mitä huonolla mittauksella vertasin takana olevaan jonkun verran kuluneeseen 4.8" JJ.hin, niin luokkaa 10mm on halkaisijoissa eroa, eli vajaa sentti on JJ.llä pelivaraa keulassa. JJ tuon mukaan on vähän turvallisempi ajaa ja sitä tuskin saa kiinni missään tilanteessa, jos vanne ja kumi on suora.
Budilla ja 29+ pitanee lisätä siis yhdet Bottom out spacerit STD versioon.
Normi Cane Creekin Crown race riittää ainakin M kokoiseen Dudeen Mastodonin kanssa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181127/51d26526653538596a24e899fd7bc982.jpg
Syncromies
28.11.2018, 21.32
Keskiön asennuksesta canyon hiilikuiturunkoon. Eli mitä tököttejä pitää käyttää asennuksessa? Vai asennetaanko laakerit kuivana?
Syncromies
28.11.2018, 21.37
Nämä laakerit taitaa olla vastaavat kuin alkuperäiset?: https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/318/729761/e13-bb92-bb107-bb121-bottom-bracket ?
Parempiakin saa ehdottaa. Itse kampiin olen kyllä tyytyväinen, kevyetkin ovat koska ovat hiilikuitua, joten koetetaan nyt pärjätä vain laakereiden vaihdolla seuraava talvi.
Näitä laakereita ovat käyttäneet alkuperäisten tilalla.
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/318/712317/race-face-cinch-bb92-fatbike-bottom-bracket-41x124x30
Rescue73
29.11.2018, 00.07
Säiettä kun selaa reilusti taaksepäin löytyy linkki hyviin laakereihin, Hope merkillä myytävät Endura-merkkiset. Nuo Racefacet on kuraa😉
Syncromies
29.11.2018, 08.37
Säiettä kun selaa reilusti taaksepäin löytyy linkki hyviin laakereihin, Hope merkillä myytävät Endura-merkkiset. Nuo Racefacet on kuraa
Miksi on kuraa?
Keskiön asennuksesta canyon hiilikuiturunkoon. Eli mitä tököttejä pitää käyttää asennuksessa? Vai asennetaanko laakerit kuivana?Canyon Finladin huolto suositteli Carbon pastaa. Sillä laitoin ja on hyvin pysynyt.
Syncromies
30.11.2018, 15.18
Canyon Finladin huolto suositteli Carbon pastaa. Sillä laitoin ja on hyvin pysynyt.
Ok
Taas eilen irrotin e13 kammet orkkis työkalulla bashringin laittoa varten ja en missään nimessä suosittele muita. Oli taas, niin v_tun kiinni. Isolla räikällä sai vääntää kaikin voimin, että aukes. Ihme, että ulosveto kierre kesti.
Viimetalven ajetut RF laakerit vaikutti olevan vielä hengissä. Tänään uutta rasvaa niihin ja kovaa ajoa. RF laakereilla ja e13 kammilla joutuu spacereilla kikkailemaan, että kampi kiristyy, jos ei halua säätää, niin ostaa saman malliset, kuin orkkis e13 eli Hopet tai Rotorit https://www.bike-discount.de/en/buy/rotor-pressfit-steel-bottom-bracket-41x30mm-633046 tai keraamiset https://www.bike-discount.de/en/buy/rotor-pressfit-ceramic-bottom-bracket-41x30mm-633044
Invisigoth
13.12.2018, 14.16
Siirsin eilen 2017 Dudesta taka-akselin taka-asentoon ensimmäistä kertaa ja rupesin miettimään pitäisikö siinä olla vielä joku tukipala vaihtajan korvakkeen etupuolelle? Kun akseli on etuasennossa, korvake nojaa etupuolelta runkoon, mutta taka-asennossa näin ei ole.
Siirsin eilen 2017 Dudesta taka-akselin taka-asentoon ensimmäistä kertaa ja rupesin miettimään pitäisikö siinä olla vielä joku tukipala vaihtajan korvakkeen etupuolelle? Kun akseli on etuasennossa, korvake nojaa etupuolelta runkoon, mutta taka-asennossa näin ei ole.Ei tarvitse. Samoilla palikoilla menee.
PS. Mäkin laitoin pitkästä aikaa eteen, kun testailen 4" joustokeulan kanssa. Kokeilin oikeen taas 4.8" JJ.tä etuasennossa, kun joku joskus kehui sen mahtuvan, no ei ainakaan minut useamman vuoden venytetty mahdu alkuunkaan 80mm vanteella.
PS. Mäkin laitoin pitkästä aikaa eteen, kun testailen 4" joustokeulan kanssa. Kokeilin oikeen taas 4.8" JJ.tä etuasennossa, kun joku joskus kehui sen mahtuvan, no ei ainakaan minut useamman vuoden venytetty mahdu alkuunkaan 80mm vanteella.
Talvea vasten 4"? Mitkä oli tuntemukset? Minusta se etuasento on niin paljon parempi, että olen päättänyt pärjäillä 4.4" JJ:llä tai 4.6" GC:llä talven, mutta kyllähän se vähän isompi kumi aina kiinnostaisi vaihtaa alle. Taka-asennossa tuo on liian junamainen vekotin.
Talvea vasten 4"? Mitkä oli tuntemukset? Minusta se etuasento on niin paljon parempi, että olen päättänyt pärjäillä 4.4" JJ:llä tai 4.6" GC:llä talven, mutta kyllähän se vähän isompi kumi aina kiinnostaisi vaihtaa alle. Taka-asennossa tuo on liian junamainen vekotin.Pitihän se uus Maniska saada testiin mahdollisessa kesäsetupissa. Ihan ok fiilis 4". Ketterän tuntuinen. Kesä ajossa olen ennenkin testannut 4", mutta olen yhden lenkin jälkeen vaihtanut 4.8 takas alle, kun ei ole ollut jousto keppiä. 4" edessä jäykällä keulalla rajoittaa vaan ajoa aivan liikaa, vaikka muuten olenkin tykännyt tuosta ketteryydestä. Taaksekin laitan kyllä 4.8 alle, kun polkujen akomis kelit tulee.
Takapää tuntuu 4" kovalta +0.6 bar paineilla millä ei ole vanteen paskomisriskiä. Varsinkin nyt, kun sain Dudeenkin vihdoin hissitolpan hankittua. Edessä on tuo vanha Floateri ja takana lite JJ ja ei kyllä kulje, niin kuin herkästi, kuin 29+ pyörä no onhan siinä pyörivät massatkin vähemmät ja tuo läskin ohjaus käytös on kyllä tympeä verrattuna 29+. Saas nähdä jaksaako vielä vekslaa 4" JJ eteen ja verrata vai kääntääkö nasta Bud jo alle.
Kyllä tässä mielessä on jo, jos tekis ainakin kesäksi 29+ kiekon eteen ja taakke vaikka 4.4 JJ.
Maniskaan tuli just eilen Bottom out Spacerit. Täytyy lisätä se 10mm, että Bud mahtuu turvallisesti tuohon STD ja testailla nyt vielä alkutalvi ainakin tuota joustokeppiä. Vielä pitää arpoa, että kaivasko samalla ilmaruodon esiin ja laittas 130mm tosin ac karkaa jo sitten aika pitkäksi. Taidan pitää kuitenkin pitää joustot vielä 120mm, tosin avauksen sekin vaatii, kun lisää Bottom 10mm outit pitää otta yksi Top out spaceri pois, että jousto pysyy samana. Tuo 120mm STD toimii kyllä Dudessa hienosti ja Aikoinaan ajoin 120mm 29+ Pikellä ja siinä oli vielä 10mm pidempi ac ja sekin toimi hyvin vielä. Samaan ac mittaanhan se menee tuo Mastodonikin sitten, kun lisää 10mm Bottom outtia 120mm joustolla.
Onhan 4.8" Dude enemmän panssarivaunu henkinen ja 4" taas semmoinen leikkisä.
Invisigoth
13.12.2018, 18.15
Ei tarvitse. Samoilla palikoilla menee.
Kiitos! Viime talvena en huomannut tarvetta siirtää akselia taakse, kun laitoin ekan kerran 4.8 JJ:t nastoilla alle. Mutta nyt kun vaihdoin taas nuo leveämmät nastakumit alle, niin nappulat meni turhan läheltä.
Keskustelusta päätellen 4,8" JJ siis sopii pyörimään, vaikka taka-akseli olisi etummaisissa rei'issä. Millä tavalla se vaikuttaa ajettavuuteen, jos takarenkaan siirtää edemmäs?
Keskustelusta päätellen 4,8" JJ siis sopii pyörimään, vaikka taka-akseli olisi etummaisissa rei'issä. Millä tavalla se vaikuttaa ajettavuuteen, jos takarenkaan siirtää edemmäs?
Ehkä. Toisilla sopii ja toisilla ei, yleisesti ottaen tiukkaa tekee ja tilaa jää vähän. Pyörä muuttuu vähän ketterämmäksi.
4.4” JJ menee, mutta sen verran lähellä sekin oli että varmuuden vuoksi laitoin hieman teippiä suojaamaan. Ja onhan se huomattavasti pienempi kuin 4.8”...
Keskustelusta päätellen 4,8" JJ siis sopii pyörimään, vaikka taka-akseli olisi etummaisissa rei'issä. Millä tavalla se vaikuttaa ajettavuuteen, jos takarenkaan siirtää edemmäs?Mulla ei tasan mahdu. Ottaa kiinni.
Onko duden takanapaan tarvinnut kellään vaihtaa laakereita? Pikkunen välys tullu, mutta ei vielä tietoa mistä johtuu.
sillimestari
17.12.2018, 20.39
Foorumin haku ei ainakaan minulla tällä hetkellä toimi, joten kysytäänpä tyhmiä: Miten mitataan oikea kampien leveys?
Tausta: nykyiset e*Thirteen TRS hiilarikammet on nyt jo toista kertaa rikki ja nyt vaihtuu kevyt ja kallis kampi kestäväksi, jos ei mene Canyonilla takuuseen nämä harmikammet.
Akselin paksuushan oli helppo selvittää, eli 30mm. Nyt hakusessa kampisetti johon saa 24-piiikkisen eturattaan vaikkapa spiderissa.
e*Thirteen kampia saa suositella myös kunhan eivät ole hiilikuitua, koska näihin nykykampiin löytyy valmis spideri, jossa 24-piikkinen eturatas nyt käytössä (hyvä avata lumipolkuja kevyellä vaihteella).
Onko oikea duden kammen pituus 124mm kuten tuossa "Näitä laakereita ovat käyttäneet alkuperäisten tilalla https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/318...cket-41x124x30 (https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/318/712317/race-face-cinch-bb92-fatbike-bottom-bracket-41x124x30)" vastauksessa linkattiin, vai joku muu ?
Racefacen 170mm perälle tarkoitettuja Aeffect (24mm akseli) ja Turbine (30mm akseli) -kampia on ainakin näkynyt Dudeissa. Samaten Sram Fat5 -kampia (Fat4 lienee liian kapea), siinä keskiö menee vaihtoon,kuten 24mm kammissakin... Hopella ja Surlylla on vissiin kans 30mm akselilla olevat kammet jotka saa sovitettua, jos haluaa pitää kiinni akselin halkaisijasta.
Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla
sillimestari
17.12.2018, 21.43
Varaosina olisi pari settiä laakereita 30mm akselille, joten sen takia koetan löytää samankokoiset kammet. Leveyden mitta vähän vain mietityttää, kun en ole kampia ennen joutunut vaihtamaan/tilaamaan itse.
Edit: pyörä siis dude ex 9.0
Dudessani on e*13 kammet ja XT 2x10. Isompi ratas näyttäs olevan neljällä pultilla kiinni. Nyt olisi tarkoitus päivittää Sram NX 1x11 setuppiin.
Mikä etuhampikkaaksi? Joku ovaali 32? Tarkoitus olisi saada siis sopimaan heittämällä ja ilman kirosanoja.
Kuva kammesta: https://photos.app.goo.gl/jazckJCiw7mQQEodAhttps://photos.app.goo.gl/jazckJCiw7mQQEodAhttps://photos.app.goo.gl/jazckJCiw7mQQEodA
Dudessani on e*13 kammet ja XT 2x10. Isompi ratas näyttäs olevan neljällä pultilla kiinni. Nyt olisi tarkoitus päivittää Sram NX 1x11 setuppiin.
Mikä etuhampikkaaksi? Joku ovaali 32? Tarkoitus olisi saada siis sopimaan heittämällä ja ilman kirosanoja.
Kuva kammesta: https://photos.app.goo.gl/jazckJCiw7mQQEodAhttps://photos.app.goo.gl/jazckJCiw7mQQEodAhttps://photos.app.goo.gl/jazckJCiw7mQQEodAJoku 104 BCD jaolla oleva NW ratas menee siihen suoraan.. .edes kampia ei tarvitse irroittaa, jos jätät pikkurattaan paikalleen. Minimissään 30 hampainen pyöreä tai 32 hampainen ovaali.
Kuvat ei muuten näy...
sillimestari
18.12.2018, 17.16
Racefacen 170mm perälle tarkoitettuja Aeffect (24mm akseli) ja Turbine (30mm akseli) -kampia on ainakin näkynyt Dudeissa. Samaten Sram Fat5 -kampia (Fat4 lienee liian kapea), siinä keskiö menee vaihtoon,kuten 24mm kammissakin... Hopella ja Surlylla on vissiin kans 30mm akselilla olevat kammet jotka saa sovitettua, jos haluaa pitää kiinni akselin halkaisijasta.
Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla
No nyt on Dude EX 9.0:n 30mm paksut hiilarikammet irroitettu ja mittailtu rungon ja kampien kokoja. Tässäpä tiedoksi muillekin, jos ei ole threadissa ole jo mainittu. Saa korjata, jos tiedot väärät.
Rungon leveys keskiön osalta laakeripesien äärilaidoista mitattuna on 124mm.
Itse kammet: e thirteen trs+.
Leveys: 204mm ihan äärilaidasta äärilaitaan mitattuna kampien kiinnityskohdasta keskiöön, kun kaikki osat on kiinni pyörässä.
Kammen pituus on 175mm.
Kampien paino 455g ilman ratasta, spacereita tai polkimia.
Rattaan puolen spacereita on näytti olevan 8,5mm:n edestä ja vasemmalla puolella 5,5 mm:n edestä. Yhteensä siis 14mm spacereita. Aika melkoisesti,sanoisinko?
Kammen mustan keskiosan leveys, johon laakeripesät eivät ylety on 112 mm.
Kammen päässä lukee "spindle-145", eli 145 mm taitaapi olla leveys.
Eturatas on oikean kammen oikeasta laidasta mitattuna n. 33 mm päässä.
Koska takavanne on BT swiss 2250, niin uudet kammet pitää sopia 197mm leveälle perälle.
Kysymys: alkuperäiset 30mm leveät kammet voi korvata tämä (https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/315/728913/race-face-turbine30-fatbike-cranks-170mm-rear-175mm)+tämä (https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/331/712928/race-face-cinch-direct-mount-narrow-wide-chainring-24t-black) (24t) yhdistelmällä hintaan 260€. Olenko oikeassa ?
Tuleeko tuolla turbinella ketjulinja lähemmäs takaratasta ja jos tulee, niin vanhoilla spacereilla, joita löytyy nyt 14mm edestä voi tuota riskiä kompensoida?
Tällä hetkellä 1x11 pienimmällä rattaalla Surly Lou takarattaaseen jää n. 1 cm tyhjää, eli varaa kapeampiin kampiin on ainakin aavistus.
Alla kuva nykyisestä välistä:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181218/aaa4da77f5a1ee2e31b0df801045a347.jpg
Toinen vaihtoehto 30 mm kampien vaihtoon on käsittääkseni tämä (https://www.suomenurheilupyora.fi/sram-gx-1400-gxp-fatbike-kampisarja), johon asentaa vain 24t rattaan?
Saa vinkata muitakin alumiinisia kampivaihtoehtoja, jotka pyörään käyvät, eli mistä saisi uudet kammet nopeiten vaasan, tai Suomen alueella järkevään hintaan. Joulun jälkeen olisi kiva taas päästä ajamaan ilman pitkää taukoa...
No nyt on Dude EX 9.0:n 30mm paksut hiilarikammet irroitettu ja mittailtu rungon ja kampien kokoja. Tässäpä tiedoksi muillekin, jos ei ole threadissa ole jo mainittu. Saa korjata, jos tiedot väärät.
Rungon leveys keskiön osalta laakeripesien äärilaidoista mitattuna on 124mm.
Itse kammet: e thirteen trs+.
Leveys: 204mm ihan äärilaidasta äärilaitaan mitattuna kampien kiinnityskohdasta keskiöön, kun kaikki osat on kiinni pyörässä.
Kammen pituus on 175mm.
Kampien paino 455g ilman ratasta, spacereita tai polkimia.
Rattaan puolen spacereita on näytti olevan 8,5mm:n edestä ja vasemmalla puolella 5,5 mm:n edestä. Yhteensä siis 14mm spacereita. Aika melkoisesti,sanoisinko?
Kammen mustan keskiosan leveys, johon laakeripesät eivät ylety on 112 mm.
Eturatas on oikean kammen oikeasta laidasta mitattuna n. 33 mm päässä.
Koska takavanne on BT swiss 2250, niin uudet kammet pitää sopia 197mm leveälle perälle.
Kysymys: alkuperäiset 30 leveät kammet voi korvata Tämä (https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/315/728913/race-face-turbine30-fatbike-cranks-170mm-rear-175mm)+tämä (https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/331/712928/race-face-cinch-direct-mount-narrow-wide-chainring-24t-black) (24t) yhdistelmällä hintaan 260€ ? Olenko oikeassa ?
Toinen vaihtoehto 30 mm kampien vaihtoon on käsittääkseni tämä (https://www.suomenurheilupyora.fi/sram-gx-1400-gxp-fatbike-kampisarja), johon asentaa vain 24t rattaan?
Saa vinkata muitakin alumiinisia kampivaihtoehtoja, jotka pyörään käyvät, eli mistä saisi uudet kammet nopeiten vaasan, tai Suomen alueella järkevään hintaan. Joulun jälkeen olisi kiva taas päästä ajamaan ilman pitkää taukoa...
Eka setti on oikea, spacereita joudut ehkä hakemaan lisäksi, että saat sopivasti asennettua.
Lisäksi ketjulinjan takia tuo ratas on paras laittaa väärin päin.
Jälkimmäinen SRAM GXP ei ole käsittääkseni 30mm akselilla, vaan 24/22mm.
sillimestari
18.12.2018, 18.20
Kiitokset, tilailen tuon "175mm -190mm rear" kampisetin. Race faceen on myös helppo vaihdella rattaita kun tarvitsee irroittaa vain ajajan puolen kampi.
ps. Harmi ettei sitä saa tuolta 165mm tai 170mm versiona(oli loppu). Olisin ottanut vähän lyhyemmät minimoidakseni maakosketukset..
sillimestari
19.12.2018, 08.38
Racefacen 170mm perälle tarkoitettuja Aeffect (24mm akseli) ja Turbine (30mm akseli) -kampia on ainakin näkynyt Dudeissa.
Jäi vielä mietityttämään, miksi joku asentaisi 170mm kammet dudeen, koska käsittääkseni kaikissa duden malleissa on 197mm taka-akseli?
Onko tuossa ideassa tausta-ajatuksena saada 2cm kapeampi kampileveys, esim. Polvien ja ”paremman” ajo-asennon takia sillä tietoisella riskillä, että ketjulinja siirtyy samalla 1 cm lähemmäs takarengasta, jolloin kaikkein leveimmät taka-renkaat saattavat ottaa ketjuun kiinni?
Toisin sanoen olisiko kannattanut tilata 170mm versio kammista 190mm sijaan?
Minusta ne alkuperäiset mallitkin, joissa on Racefacen kammet on nimenomaan noita 170mm perälle tulevia kampia. Sama homma kuitu-Farleyssä.
Kuntoilija
19.12.2018, 09.50
Jäi vielä mietityttämään, miksi joku asentaisi 170mm kammet dudeen, koska käsittääkseni kaikissa duden malleissa on 197mm taka-akseli?
Onko tuossa ideassa tausta-ajatuksena saada 2cm kapeampi kampileveys, esim. Polvien ja ”paremman” ajo-asennon takia sillä tietoisella riskillä, että ketjulinja siirtyy samalla 1 cm lähemmäs takarengasta, jolloin kaikkein leveimmät taka-renkaat saattavat ottaa ketjuun kiinni?
Toisin sanoen olisiko kannattanut tilata 170mm versio kammista 190mm sijaan?
Kyllä Dudeen kannattaa laittaa ainakin Race Facen cinch-rataskiinnityksellä olevista kammista 170 perälle tarkoitetut kammet. Näin saa kapeamman kampileveyden ja rattaan kääntämällä ketjulinja mahdollistaa niin paksun kumin kuin Dudeen mahtuu.
sillimestari
19.12.2018, 14.00
Kyllä Dudeen kannattaa laittaa ainakin Race Facen cinch-rataskiinnityksellä olevista kammista 170 perälle tarkoitetut kammet. Näin saa kapeamman kampileveyden ja rattaan kääntämällä ketjulinja mahdollistaa niin paksun kumin kuin Dudeen mahtuu.
Olisiko jollain kuvaa 4.8” renkaan kanssa miten lähellä ketjulinja näillä 170mm kammilla on?
Kuntoilija
19.12.2018, 15.58
Ei ole kuvaa, mutta itsellä on Race Face Turbine cinch-kammet 170 akselillä, ratas flipattuna ja Jumbo Jimit 4,8" alla. Tilaa on paljon ketjun ja renkaan välissä ketjun ollessa isoimmailla takarattaalla.
Ratas flipattuna RF:n Turbine 170 perän kammissa on ketju 1 millin lähempänä kumia kuin 190 perän kammissa ja q-factor 15 mm vähemmän. Joten ei ole mitään syytä 190 perän kammille.
sillimestari
19.12.2018, 18.00
Kiitos, sain tilauksen vielä muutettua, eli tulossa 170mm leveät ja myös 170mm pitkät kammet. Taas tuli opittua uusia asioita, tällä kertaa kammista [emoji1360].
Kurapyörä
19.12.2018, 18.23
Joissain 170mm kammissa mulla oli, tais olla RF Aeffect silleen, et itse kammet oli yhtä pitkät kuin 175millisissäkin, mutta poljin akselin reikä oli vain porattu 5mm sisämpään. Sinällään ei vähentänyt kammen osumista kiviin yhtään, mutta polkimen osumista hieman. Oli varmaan valmistajalle helppo tapa tehdä 'erimittaisia' kampia.
Monet kammet, mm uudet SRAM Dub kammet 170 ja 197 on samalla akselilla ainoa ero on DM-ratas eripäin.
Kuntoilija
19.12.2018, 19.05
Monet kammet, mm uudet SRAM Dub kammet 170 ja 197 on samalla akselilla ainoa ero on DM-ratas eripäin.
Jos näin, niin härskisti fat 5/197 on kalliimpi malli. Eiko yksi malli ja avoimesti ohjeet miten asennus mihinkin set uppiin riittäisi.
Jos näin, niin härskisti fat 5/197 on kalliimpi malli. Eiko yksi malli ja avoimesti ohjeet miten asennus mihinkin set uppiin riittäisi.
Voi olla että muistan väärin ja se on eri ratas eikä vain käännetty. (Jossain kammissa ainakin boost/non-boost vaihto tapahtui ratasta kääntämällä ni voi olla että sekoitin siihen.
Mutta akselinmitta on sama molemmissa eli sama q-factor. Kaverilla oli molemmat Fat4 ja Fat5 kammet ja mittasi ne.
Dudehan se mielessä olisi ja jos saan tuossa yhdet kaupat lukkoon, lähtee CF 8.0 Trail tilaukseen. Tuota kokoa aprikoin, nimittäin olen 182cm ja tuo koko vaihtuu 183cm mitassa L -kokoon, tekisi mieli vähän varvistaa se yksi cm lisää, koska parempi toimitusaika.
Tällä hetkellä pyöränä White 4Fat Pro L -koossa ja sen kanssa olen pärjännyt mainiosti, etenkin kun en paremmasta tiedä...
Onkos 182-183cm mittaisia kuskeja ja mihin kokoon päätynyt?
Dudehan se mielessä olisi ja jos saan tuossa yhdet kaupat lukkoon, lähtee CF 8.0 Trail tilaukseen. Tuota kokoa aprikoin, nimittäin olen 182cm ja tuo koko vaihtuu 183cm mitassa L -kokoon, tekisi mieli vähän varvistaa se yksi cm lisää, koska parempi toimitusaika.
Tällä hetkellä pyöränä White 4Fat Pro L -koossa ja sen kanssa olen pärjännyt mainiosti, etenkin kun en paremmasta tiedä...
Onkos 182-183cm mittaisia kuskeja ja mihin kokoon päätynyt?Mää oon 183 ja ajan L koolla ja tuntuu juuri tyädelliseltä.
Antsah82
19.12.2018, 20.23
Mun mielestä se pelkkä pituus ei ratkaise, jalan sisämitta on minusta parempi mitta. Itse esim 180cm ja jalan sisämitta samaa luokkaa kuin 170cm pitkillä.
Jalan sisämitta 84cm, Ylävartalon pituus 65cm, Hartiat 84cm, Käden pituus 63cm.
Jalan sisämitta 84cm, Ylävartalon pituus 65cm, Hartiat 84cm, Käden pituus 63cm.Vertaa geometriaa siihen whiteen ja tee sen perusteella päätös. Itse olen L kokoon erittäin tyytyväinen.
Nopeasti koostin, Stack ei pidä 4Fatissa paikkaansa, kun Bluto keulassa, eikös se nosta sitä. Alan kallistua L -kokoon.
4Fat Pro L/19
Dude M
ero
Dude L
ero
Height (cm)
171-183
183-194
Saddle Height (mm)
688-792
733-837
Seat tube length
483
445
-38
490
+7
Top tube length
625
605
-20
642
+17
Head tube length
130
120
-10
145
+15
Head tube angle
69,5
68,5°
-1
68,5°
-1
Seat tube angle
73
74°
-1
74°
-1
Chainstay length
458
439/455
-19/-3
439/455
-19/-3
Wheel base
1146
1104/1120
-42/-26
1104/1120
-42/-26
Stack
614
628
+14
652
+38
Reach
437
425
-12
455
+18
Stand-over height
786
781
-5
781
-5
Stem length
60
60
0
60
0
Handlebar width
720
760
40
760
+40
jumbojussi
19.12.2018, 22.26
Voi olla että muistan väärin ja se on eri ratas eikä vain käännetty. (Jossain kammissa ainakin boost/non-boost vaihto tapahtui ratasta kääntämällä ni voi olla että sekoitin siihen.
Mutta akselinmitta on sama molemmissa eli sama q-factor. Kaverilla oli molemmat Fat4 ja Fat5 kammet ja mittasi ne.
Tutkin tuotekuvia ja näyttää vahvasti vain käännetyltä rattaaalta. Miksi eri hinta, en hiffaa.......
Sramilla eri offset rattaissa Fat4 ja Fat5 kammissa muuten sama. Ei siis onnistu kääntö, niin, kuin RF kammissa.
Dudeen RF170 peräset ratas flipattuna ja Sram Fat5. Muut kannattaa unohtaa. Näillä suht sama mahdollisimman kapea Q-factor ja oikea ketjulinja.
Sramin Fat5 ei taas sovi Poleen ym. leveisiin kapella q-factorillaan vaan ne tarvii vaikka RF197 leveämmän Q-factorin kammet.
Nopeasti koostin, Stack ei pidä 4Fatissa paikkaansa, kun Bluto keulassa, eikös se nosta sitä. Alan kallistua L -kokoon.
4Fat Pro L/19
Dude M
ero
Dude L
ero
Height (cm)
171-183
183-194
Saddle Height (mm)
688-792
733-837
Seat tube length
483
445
-38
490
+7
Top tube length
625
605
-20
642
+17
Head tube length
130
120
-10
145
+15
Head tube angle
69,5
68,5°
-1
68,5°
-1
Seat tube angle
73
74°
-1
74°
-1
Chainstay length
458
439/455
-19/-3
439/455
-19/-3
Wheel base
1146
1104/1120
-42/-26
1104/1120
-42/-26
Stack
614
628
+14
652
+38
Reach
437
425
-12
455
+18
Stand-over height
786
781
-5
781
-5
Stem length
60
60
0
60
0
Handlebar width
720
760
40
760
+40
L on selkeästi isompi, kuin White L.
M reach/stacilta hitusen pienempi, kun White. Nämä vaikuttaa putkelta ajossa ohjaamon kokoon ja stemmin mitan valintaan. Whitessä vaakaputkea selkeästi enempi joka toisaalta antaa isomman tuntuman koosta.
Mulla M 180.5mm 90mm stemmi, jos ottasin L stemmin vois lyhentää. L ehkä suosittasin, mutta L on tosi korkea toi Stack, jos haluasi keulaa pidentää tai matalaa ohjaamoa.
182 pituutta ja inseam 86, M on miulle täydellinen. Stemmi 75.
Laitoin mittani Canyonille ja kuunnellaan mitä ehdottavat.
Hyviä huomioita tähän mennessä, kiitos [emoji1303]
Jos päädyt tänään tilaamaan, niin just tuli mailia että tällä koodilla ilmainen postikuljetus FREEDELIVERY2018.
Jos päädyt tänään tilaamaan, niin just tuli mailia että tällä koodilla ilmainen postikuljetus FREEDELIVERY2018.
Jos vaan huomenna saan kaupat edellisistä rojuista maaliin, niin tilaus lähtee heti huomenna. Se koko tosin vähän vielä auki.
Jos vaan huomenna saan kaupat edellisistä rojuista maaliin, niin tilaus lähtee heti huomenna. Se koko tosin vähän vielä auki.Saahan sitä M kokoa tulla ihmettelemään.
Molemmat koot on oikeita, jos osuu mieltymyksiin. Toisen on vaikea tässä tapauksessa päättää toisen puolesta, kun on niin iso harppaus tuossa noiden kokojen välissä.
Ajotyylikin vaikuttaa jos ajaa penkistä M riittää varmasti, mutta putkelta runnojalle se voi olla pieni.
Esim Full Stachen L on Reachiltaan vielä reilumpi, kuin Duden L ja on juuri hyvä mulle, mutta siinä efektiivinen vaakaputki onkin lyhyt, kun on uuden koulukunnan geo jyrkällä satulaputkella. Tässä taas stack ei ole ongelma, niin kuin Duden L korkea voi olla.
Gargamel
20.12.2018, 09.51
Olisiko jollain kuvaa 4.8” renkaan kanssa miten lähellä ketjulinja näillä 170mm kammilla on?
6mm väliä. Kammet 2x10 -mallin e13 eli oliko se nyt lyhyemmällä akselilla ja tosiaan 170mm perälle. Ratas spiderissa 64bcd mutta siten upotettuna että tulee 1,5mm ulospäin. Takana 10-pakka. Rengas pari talvea tubeleksena pullistettu Surly Lou.
Chainstayn suojakumissa näkyy että kammen pää on välillä käynyt kiinni asti.
Edit pyörä muuten on S-koko eli vakiona tuli 170mm-pituiset kammet. Silmä kamnen päässä eli ei kuten RF:n säästömallissa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181220/0d44382469398ad165c0b80d34064b54.jpg
Gargamel
20.12.2018, 09.53
Joissain 170mm kammissa mulla oli, tais olla RF Aeffect silleen, et itse kammet oli yhtä pitkät kuin 175millisissäkin, mutta poljin akselin reikä oli vain porattu 5mm sisämpään.
Juu näin on. Juuri tuollaiset on mulla toisessa pyörässä.
Omat mitat on 181/87, ja päädyin L-kokoon. M olisi jäänyt omaan makuun aivan liian lyhyeksi, tai olisi vaatinut turhan pitkän stemmin. Vaihdoin alkuun 50mm stemmin, mutta taidan palata alkuperäiseen 60mm mittaiseen. Stack on hieman turhan korkea, mutta se onkin makuasia. Suoralla tangolla ja -17 asteen stemmillä korkeus voisi olla ok.
Nykyinen pyöräsi on aika lailla noiden kahden välistä, eli sen puolesta voi myös miettiä, haluatko nykyistä hieman pidemmän vai lyhyemmän pyörän, ja onko ohjaamon korkeus ongelma? Pituutta voi stemmillä säätää n. -1 - +1 cm, isommat muutokset alkavat vaikuttaa ohjaavuuteen jo selkeämmin.
Onkos 182-183cm mittaisia kuskeja ja mihin kokoon päätynyt?
Suosittelen vakavasti harkitsemaan lisä sijoitusta tuohon 9.0 Trailiin. Siinä on loistava Mastodon nokalla ja se ei letkua ja pelaa pakkasella. Takanapa on Ratcheteilla. Saahan siinä sitten paremmat jarrut ja voimansiirron vielä lisä vastineeksi.
Noista 8.0 ja 8.0 Traileista valkkaisin jo ennenmin melkein pelkän 8.0 ja säästäisin rahat hissitolppaan, Mastodoniin ja olis 4.8" alla suoraan talviajoon. Tosin 8.0 satavuus kusee. Varastossahan tuote sen on oltava, jos meinaa ajaa tänä talvena.
Suosittelen vakavasti harkitsemaan lisä sijoitusta tuohon 9.0 Trailiin. Siinä on loistava Mastodon nokalla ja se ei letkua ja pelaa pakkasella. Takanapa on Ratcheteilla. Saahan siinä sitten paremmat jarrut ja voimansiirron vielä lisä vastineeksi.
Noista 8.0 ja 8.0 Traileista valkkaisin jo ennenmin melkein pelkän 8.0 ja säästäisin rahat hissitolppaan, Mastodoniin ja olis 4.8" alla suoraan talviajoon. Tosin 8.0 satavuus kusee. Varastossahan tuote sen on oltava, jos meinaa ajaa tänä talvena.
Ei ole varaa päästää niin lapasesta harrastusta :D
Tuolla 8.0 Traililla ylitetään jo nyt kipurajoja... Kävi mielessä se jäykkäkeulan 8.0 hankkiminen, koska tosiaan 100mm bluto löytyy jo, jonka voisi siirtää ja sillä 300€ säästöllä saisi jo hissitolppaa.
Moro!
Onko joku päivitellyt jarruja dudeen? Jos on, millaisia kokemuksia/päivityksiä olette tehneet?
Itsellä tällä hetkellä vm 2017 cf 8.0, ja jarrut ei kyllä ole vakuuttaneet, painanhan lähes 0,1 t.
Moro!
Onko joku päivitellyt jarruja dudeen? Jos on, millaisia kokemuksia/päivityksiä olette tehneet?
Itsellä tällä hetkellä vm 2017 cf 8.0, ja jarrut ei kyllä ole vakuuttaneet, painanhan lähes 0,1 t.
Shimano SLX on molemmissa läskeissä, ja eipä nuo ole vaatineet tehokkaampia. Aika perusvarmat hidastimet.
Nyt kun joululahja tilattu, hyvä ottaa sitten vastaan faktoja ja käyttökokemuksia, eli, kuinkas tuo hissitolppa? En löytänyt äkkiseltään ihan kauheasti tietoa.
IRIDIUM DROPPER 1X REMOTE
Jarrut menee ilmeisen nopeasti vaihtoon, tosin samat palat käy, kuin whitessa ja niitä on useampi setti hyllyssä, ajellaan loppuun ja päivitellään sitten, jos ei riitä.
Kumit menee vaihtoon talveksi, siirrän whitesta Budin ja 4.8 Jimin, varmaan fattystripperillä onnistuu, vai oletteko saanut teipillä pitämään?
Tilausta tehdessä 20.12. näytti, että L-kokoa pyörää on varastossa ja tilauksen tehtyä toimitusaika vuoden loppuun mennessä. Pyörä maksettu 21.12. ennakkomaksulla.
Nyt 24.12. sivuilla näyttää saatavuudet, että tuota L -kokoa saa helmikuussa..
Katsotaan nyt kun pyhät lusittu ja palaavat vuodenvaihteen jälkeen töihin, kuinka äijän käy :)
Ai niin, Hyvät joulut!
makimies
25.12.2018, 13.13
Sunringlen teipillä pysyy hyvin. Varmaan tuo fattystripperikin on hyvä vaihtoehto. Canyonille ei kannattaisi maksaa etukäteen. Aika käy pitkäksi myös jos preorderina tilaa.
Sunringlen teipillä pysyy hyvin. Varmaan tuo fattystripperikin on hyvä vaihtoehto. Canyonille ei kannattaisi maksaa etukäteen. Aika käy pitkäksi myös jos preorderina tilaa.
Kokeillaan teippiä, koska tykkään vaihdella renkaita, Fattystripper on hyvä, mutta kertakäyttöinen ja sisuri ei vaihtoehto.
Voisin hommata teipin valmiiksi, kuinka leveää Sunringleä? Gorillaa on omasta takaa, mutta en niillä saanut whiten vannetta pitämään.
Toivon, ettei odotus ole kovin pitkä, koska tilatessa status oli varastossa, ajattelin ettei se maksun odottelu hidastaisi toimitusta.
Kokeillaan teippiä, koska tykkään vaihdella renkaita, Fattystripper on hyvä, mutta kertakäyttöinen ja sisuri ei vaihtoehto.
Voisin hommata teipin valmiiksi, kuinka leveää Sunringleä? Gorillaa on omasta takaa, mutta en niillä saanut whiten vannetta pitämään.
Toivon, ettei odotus ole kovin pitkä, koska tilatessa status oli varastossa, ajattelin ettei se maksun odottelu hidastaisi toimitusta.Tuolla suojapeiteteipillä onnistuu hyvin. Vinkkinä teippi kannattaa kaventaa 81 mm leveäksi, niin se yltää juuri sopivasti koko hyllyjen leveydelle ja vanteen pohjalle menemättä ryppyyn.
https://m.clasohlson.com/fi/Suojapeiteteippi/34-9808
Gargamel
26.12.2018, 13.47
^ Kuituvahvisteisena ei veny ollenkaan, joten vaikea asentaa ainakin muodokkaamman vanteen pohjalle. Päätysauma alkoi aikanaan aukeamaan litkun vaikutuksesta.
^ Kuituvahvisteisena ei veny ollenkaan, joten vaikea asentaa ainakin muodokkaamman vanteen pohjalle. Päätysauma alkoi aikanaan aukeamaan litkun vaikutuksesta.Siksi teipin leveyden täytyy olla tarkka. Päätysauman pitävyydestä en osaa sanoa, kun käyttöhistoriaa on vasta pari kuukautta.
Schwalben tubeles-venttiileissä ei ole kierrettä ihan pohjaan asti. Siksi venttiilireiän kohdalle kannattaa laittaa useampi kerros teippiä vahvikkeeksi. Itse laitoin pari palaa gorillaa, mutta silti läpivienti tiivistyi vasta litkulla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.