Näytä tavallinen näkymä : Työmatkatemmon säännöt?

Sivut :
1
2
3
4
[
5]
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17

Opin eilen että se on sähköpyörä, jonka houkutusta vastaan mun on vaikea taistella. Hävisin, enkä ehtinyt tuottaa vastapuolelle tappiota kun kääntyi toiselle reitille 5km jälkeen :)
Missä ja milloin tämä tapahtui?
Eikö se jäätävä akkupaketti riitä?
 No kun ei. Tai ainakin kerran jouduin itse todella pahasti (ilmeisen) sähkötempoilijan nöyryyttämäksi työmatkalla, mutta en osannut suoralta kädeltä sanoa, oliko se todella sähköpyörä vai superkuntoinen hiihtoniilo, joka ajaa työmatkansa 20kg hybridillä. Jäi vaivaamaan. Siis häviöhän oli tosiasia joka tapauksessa, mutta tuliko se epärehellistä sähkötempoilijaa vastaan, sitä ei koskaan saanut tietää.
-Lauri
Risto Koivunen
08.05.2013, 20.36
Oliko foorumilainen joka hävis tällä videolla?
Tuskin ainakaan kehtaa tunnustaa...
Sähköpyörät ovat mullistamassa koko työmatkaliikenteen. Koska pyörä liikkuu ja kiihtyy, täytyy näitä ominaisuuksia käyttää sellaisissakin paikoissa, joissa ennen hyydyttiin - kaikkien turvaksi ja mukavuudeksi.
Sähköpyörät voisi merkitä viirillä, joka varoittaa muita tienkäyttäjiä seuraavassa kulmassa tapahtuvasta näytöksestä.
:)
No ei se eilinen sähköpyörä mitään hirmukyytiä mennyt ylämäkeen, kun ei karannut vaikka kaveri runttasi putkelta. Ja vauhtia tuskin oli yli 25, koska mun työmatkakulkine on Kojakeilla doupattu vanha maasturi, jossa on keski-ikäinen ei niin kovakuntoinen moottori. Liekö akussa ollut potku vähissä, kytketty avustuksen nopeusrajoitus väärinpäin tai kyseessä kovakuntoinen kaveri, joka antaa hakee haastetta työmatkatemposta akuttomalla sähköpyörällä...? (käväisin ekassa ylämäessä vahingossa turhan lähellä, kun se ei yllättäen kulkenutkaan tuhatta ja sataa). Veikeitä pelejä noi sähkölaitteet vaikkei itsellä ole houkutusta sellaisen ajamiseen - voi kruisailla kevyesti töihin ja työmatkatempoilla, jos siltä tuntuu :D
Ja koska työmatkatempo on vakava laji, pitänee karvaan sähkökalkin välttämiseksi jatkossa rasvata ketjut ja tarkistaa rengaspaineet useammin...
Missä ja milloin tämä tapahtui?
Sähköinen nöyryytys tapahtui Lauttasaaressa, josta matka jatkui Tapiolan nurkille. Ja tänään tuli sinkula- ja maantienöyryytystä. Harkitsen vakavasti siirtymistä rullaluisteluun (siinähän ei tempoilla, eihän?)... :)
Mua ärsyttäää kun mun työmatkalla ei oo kenestäkään vastusta :( Mutta mikäs sen mukavempaa kun pääsee ohittelemaan jengiä myös ylämäissä. (työmatka 15km vanhan turuntien KLV:tä..) keskinopeus n. 30km/h
mhelander
09.05.2013, 01.49
^ tiedän miltä tuntuu.
Ja mulla on niin lyhyt työmatka että vois melkein yllyttää sanomalla että ajan maasturillakin sen kovempaa kuin sukkis kalustolla jos sikseen tulee. Siinä nappularenkaat huutaa niin että korvat soi...
Ja mulla on niin lyhyt työmatka että vois melkein yllyttää sanomalla että ajan maasturillakin sen kovempaa kuin sukkis kalustolla jos sikseen tulee. Siinä nappularenkaat huutaa niin että korvat soi...
Siis puhutko nyt pystypyörien ohittamisesta nojakilla? Ne nyt ole ohituksina edes teoriassa vertailukelpoisia, aerodynaaminen etu on paljon merkittävämpi kuin kulkineen paino tai maastorenkaisen vierintävastus.
Mua ärsyttäää kun mun työmatkalla ei oo kenestäkään vastusta :( Mutta mikäs sen mukavempaa kun pääsee ohittelemaan jengiä myös ylämäissä. (työmatka 15km vanhan turuntien KLV:tä..) keskinopeus n. 30km/h
Whaat, selvä taisteluhaaste! Toinen stadilainen joka sahaa aamuisin kohti länttä? Tarkoitat varmaankin Lepuskista menevää Turuntietä eikä Vanhaa Turuntietä Kauniaisissa, Jorvin sairaalan lähellä? Pitääpä ruveta olemaan varuillaan, jos vaikka satutaan samoihin aikoihin. Eikä sitten varmaan enää parane ajella muulla kuin maantiefilolla ja jättää ainakin 3 kg läppäri pois repusta :)
Loppupätkä Turuntiestä (ennen Espoontietä) on hyvä korvata pienellä mäkiharjoituksella. Aamun VK1-vauhtiin saa MK-piristystä nousemalla Kaunialan sairaalan viereisen mäen (http://goo.gl/maps/3yMtM) muutamia kertoja. Alla on sopiva 20 km lämmittely, ja itselläni tuosta enää 3-4 km perille, joten mäki on todella sopivassa paikassa. Eikä edes olennaisesti pidennä työmatka-aikaa. Aamuisin kun usein tuppaa olemaan aika kortilla.
Whaat, selvä taisteluhaaste! Toinen stadilainen joka sahaa aamuisin kohti länttä? Tarkoitat varmaankin Lepuskista menevää Turuntietä eikä Vanhaa Turuntietä Kauniaisissa, Jorvin sairaalan lähellä? Pitääpä ruveta olemaan varuillaan, jos vaikka satutaan samoihin aikoihin. Eikä sitten varmaan enää parane ajella muulla kuin maantiefilolla ja jättää ainakin 3 kg läppäri pois repusta :)
Loppupätkä Turuntiestä (ennen Espoontietä) on hyvä korvata pienellä mäkiharjoituksella. Aamun VK1-vauhtiin saa MK-piristystä nousemalla Kaunialan sairaalan viereisen mäen (http://goo.gl/maps/3yMtM) muutamia kertoja. Alla on sopiva 20 km lämmittely, ja itselläni tuosta enää 3-4 km perille, joten mäki on todella sopivassa paikassa. Eikä edes olennaisesti pidennä työmatka-aikaa. Aamuisin kun usein tuppaa olemaan aika kortilla.
Joo, stadista espooseen painelen. Ja juurikin tuota lepuskista menevää turuntietä. Mulla on tosin vuorotyö, joten aika epäsäännölliseen aikaan olen sielä. Eniveis, jos taipaleella näkyy mustiin pukeutunut tyyppi, jolla on punainen nishiki alla, niin allerkijoittaneesta on kyse =)(vain toistaiseksi kuivalla kelillä, sadekelikiituri on vielä speksaamatta :( ). Tuohon mäkeilyyn, omasta mielestäni tuohon 15km siivuun on saatu mahdutettu yllättävän paljon ylä/alamäkeä, joten kun työmatkatemmosta on kyse, niin lämpöiseksi siinä kyllä pääsee. Ja kaikki haasteet otetaan vastaan. Kukaaan ei ole vielä tullut ohitse, prkl.
(edit; postaa työmatkasi. Linkissä eilisaamun menotempo http://www.sports-tracker.com/#/workout/keevo/dmhfeesa38em8oqh )
Kova on sulla keskari! Esimerkiksi tässä eilisaamun reissussa (http://connect.garmin.com/activity/309642913) oma keskari oli ennen Vihdintien liikennevaloja 29,4 ja vihreiden tullessa enää 28,1. Samaten Turuntiellä on monet valot, jotka ovat painavat oman keskarin pohjalukemiin. 
Normireitin lisäksi tosiaan usein tulee variaatioita: Tässä (http://connect.garmin.com/activity/309185259) nitkuteltu 3x Jorvin mäkeä. Aika usein tulee kierrettyä myös Kehä3:n kautta (http://connect.garmin.com/activity/309185229). Sitten kaikenlaista pidempää: usein Bodomin kierto, eilen Karkkilan kautta yms.
mhelander
09.05.2013, 13.34
Siis puhutko nyt pystypyörien ohittamisesta nojakilla? Ne nyt ole ohituksina edes teoriassa vertailukelpoisia, aerodynaaminen etu on paljon merkittävämpi kuin kulkineen paino tai maastorenkaisen vierintävastus.
Ja sulla on tästä tietoa ? Sekä eilen käyttämästäni nojakista että tuosta maantiepyörästä ? Haluutko lähteä viivalle ?
Kyllä mun nojakit ja täkäläisten käyttämät maantiepyörät on verrattavissa. Etenkin kun tuntuu että joka toisella on TT tai Tri-filo jossa aerotangot ja syvät kiekot lenkeilläkin. Edelleen, haluutko viivalle ?
Edit: ja tämähän on työmatkatempo keskustelu... mun työmatkalla ei ole juurikaan tasaista, on vaan mutkaa, alikulkua ja joen ylittävää siltaa. Voin vakuuttaa että painollakin on merkitystä. Silti tuolle matkalle tervetuloa viivalle...
Brutalix
09.05.2013, 13.40
Se on kyllä kiva että täällä osataan ottaa kevyesti ja huumorilla.
kolistelija
09.05.2013, 13.45
En kyllä minäkään ymmärrä miksi maantiepyöräilijän pitäisi hämmästyä kun nojakki tulee vierelle. Vaikka olisi täysjoustoläskinojakki... :D
Eiku hetkinen. Mä kyllä hämmästyin kun joku ohitti minut maantiepyörällä kun ajoin läskillä. Masennuin ja itkin.
http://www.youtube.com/watch?v=GvPgLN2YJeo
Aika harvakseltaan kyllä näkyy tri- tai tt-filoja tällä seuduin. Ehkä ajan vain väärin.
Brutalix
09.05.2013, 13.56
Tuosta IncBuffin linkkaamasta videosta pitäisi kyllä tehdä fillarifoorumiversio :)
mhelander
09.05.2013, 14.01
Se on kyllä kiva että täällä osataan ottaa kevyesti ja huumorilla.
Niinpä. Luulin ja olin käsityksessä että täällä vain masennutaan ja kiristellään hammasta... tai sitten ajetaan väärään suuntaan tai silmät kiinni.
Ja sulla on tästä tietoa ? Sekä eilen käyttämästäni nojakista että tuosta maantiepyörästä ? Haluutko lähteä viivalle ?
Onko tämä muka joku väittely? Yrität väittää mustaa valkoiseksi, jos kuvittelet, että noja- ja pystypyörä ovat edes samassa pallopuistossa aerodynaamisilta ominaisuuksiltaan.
Viime viikolla taisin hävitä ekaa kertaa viime syksyn jälkeen työmatkatemmossa. Talvella ei haastajia löytynyt. Nyt tuli ajeltua vähän härövarustuksella, niin tässä kohta parin viikon aikana oon hävinnyt varmaan ainakin 3 kertaa. Läskipyörä On One Floatereilla ja 32t eturattaalla, sekä 150mm täpäri karkeilla 2,3" maastonakeilla ja 36t eturattaalla ei tunnu olevan optimaalisimpia aseita työmatkatempoon. Vaikka jaksaiskin polkea, niin viimeistään maantiehemmoja vastaan loppuu välitykset kesken.
mhelander
10.05.2013, 12.23
<OT>
Tässä eilisestä harjoitus-duathlon kisasta pystäri:
https://lh6.googleusercontent.com/-SRSs1CBkHok/UYwD2FPQIzI/AAAAAAAACZw/PFX8JWouoHo/w638-h478-no/2013-05-09+Harjoitusduathlon+065.JPG
Ja mun maastonojakki:
https://lh6.googleusercontent.com/-Fo_Oka7qqoM/UQUTFng2sbI/AAAAAAAABnI/vCXp9wBmR6Y/s640/IMG_0171.JPG
Tuosta voi sitten päätellä mun huomattavan aerodynaamisen edun... jota ei kyllä ole lainkaan. Toisin on mun maantienojakeilla:
https://lh3.googleusercontent.com/-qvM6r-PMvjk/UYIoOkMCvYI/AAAAAAAABno/WtKmJy-ze00/w448-h555-no/photo.jpg
Ero maastonojakkiin on huomattava ja on aika lailla tasoissa TT-fillariin jos/kun kuski jaksaa pysyä parhaassa ajoasennossa.
</OT>
Mutta tempoilu tuolla alimmaisella ei ole edes reilua. Siksi mun "työmatkatemmot" on ajettu tuolla maasturilla...
Joo, stadista espooseen painelen. Ja juurikin tuota lepuskista menevää turuntietä. Mulla on tosin vuorotyö, joten aika epäsäännölliseen aikaan olen sielä. Eniveis, jos taipaleella näkyy mustiin pukeutunut tyyppi, jolla on punainen nishiki alla, niin allerkijoittaneesta on kyse =)(vain toistaiseksi kuivalla kelillä, sadekelikiituri on vielä speksaamatta :( ). Tuohon mäkeilyyn, omasta mielestäni tuohon 15km siivuun on saatu mahdutettu yllättävän paljon ylä/alamäkeä, joten kun työmatkatemmosta on kyse, niin lämpöiseksi siinä kyllä pääsee. Ja kaikki haasteet otetaan vastaan. Kukaaan ei ole vielä tullut ohitse, prkl.
(edit; postaa työmatkasi. Linkissä eilisaamun menotempo http://www.sports-tracker.com/#/workout/keevo/dmhfeesa38em8oqh )Jumalauta, kilsa numero 9. sotkettu yli äänennopeutta! En kyllä lähde sun kanssa tempoilemaan!
Lyyänkö TT tulille, lyyänkö? Nyt viivalle samantien! Kahden pyörän kolmosen välityksillä ja hiilarikiekoilla -maantienojakki jättää sen. Ja kato ku ajoasentoa ruuvataan ni se lähtee näin "vsyyymm-tsifyfyfyfyfhh, vsyyymm-tsifyfyfyfyfhh...", ja TT jää. Ja saa olla aika kova vakiomaantiefillari että se vetää edelle.
Jumalauta, kilsa numero 9. sotkettu yli äänennopeutta! En kyllä lähde sun kanssa tempoilemaan!
Hurjaa menoa myös n. 2,3 km kohdalla, kun uukkari heitetty yli 80 km/h nopeudella. On tainnut olla hiukan heikkoa GPS-signaalia...
<OT>Tässä eilisestä harjoitus-duathlon kisasta pystäri:
Ja mun maastonojakki:
Tuosta voi sitten päätellä mun huomattavan aerodynaamisen edun... jota ei kyllä ole lainkaan. Toisin on mun maantienojakeilla:
Ero maastonojakkiin on huomattava ja on aika lailla tasoissa TT-fillariin jos/kun kuski jaksaa pysyä parhaassa ajoasennossa.
</OT>
Mutta tempoilu tuolla alimmaisella ei ole edes reilua. Siksi mun "työmatkatemmot" on ajettu tuolla maasturilla...
No mihin sitten tarvitaan tuulitunneleita, kun aerodynamiikan voi päätellä ihan mutu-pohjalla valokuvista...
Nojapyörän aerodynaaminen etu pystypyöriin nähden on parhaimmillaan kymmeniä prosentteja (usein näkee siteerattavan muun muassa 30 prosenttia). Se on ilmanvastuksessa massiivinen etu. Eihän aerokiekoillakaan tavoitella kuin muutamia kymmeniä watteja. Sen päälle tulee vaihtelevasti etua mm. matalammasta painopisteestä ja ajoasennosta (tt-asento painaa keuhkoja kasaan). Se, että kerrot ohittelevasi maastorenkailla maantiepyöräilijöitä luulisi jo kertovan jotain, kuten myös kaikkien pyöräilyn nopeusennätysten kuuluminen nojapyörä-tyyppisille ajoneuvoille. Edes nopea tt-pyörä ei ole mitenkään samalla viivalla nopean nojakin kanssa.
uukkari heitetty yli 80 km/h nopeudella
Siis todellinen työmatkatempotykkihän tekee uukkarin _vähintään_ tuolla nopeudella. Ei siinä auta kanssatempoilijoiden itkeä, kun reidet syöksee tulta punteista liikennevaloissa. Voittaessaan, tai siis ei-hävitessään työmatkatempovoittaja itkee kotipihalla nitrometaanisia ilon kyyneleitä.
-Lauri
mhelander
10.05.2013, 16.54
<OT> edelleen
No mihin sitten tarvitaan tuulitunneleita, kun aerodynamiikan voi päätellä ihan mutu-pohjalla valokuvista...
Kuvat on vain jotta sinulle ja ehkä muillekin selviää mitä lillukanvarsia tässä taitellaan...
Nojapyörän aerodynaaminen etu pystypyöriin nähden on parhaimmillaan kymmeniä prosentteja (usein näkee siteerattavan muun muassa 30 prosenttia). Se on ilmanvastuksessa massiivinen etu.

No se on totta, tavallaan. Omat maantievehkeet ja ajoasento on tuunattu niin optimaaliseksi kuin se on mahdollista, kuitenkin niin että niillä kehtaa ja pystyy yleisillä teillä ajeleen ja jopa porukkalenkeillä. Mainittua 30%:n massivista etua ei silloin saa millään aikaiseksi.
Eihän aerokiekoillakaan tavoitella kuin muutamia kymmeniä watteja. Sen päälle tulee vaihtelevasti etua mm. matalammasta painopisteestä ja ajoasennosta (tt-asento painaa keuhkoja kasaan).

Varsinkin jälkimmäinen on kaikissa mun nojakeissa etu. Kokemusta TT-asennosta on noin 100 tonnin verran 90-luvulta...
Se, että kerrot ohittelevasi maastorenkailla maantiepyöräilijöitä luulisi jo kertovan jotain, kuten myös kaikkien pyöräilyn nopeusennätysten kuuluminen nojapyörä-tyyppisille ajoneuvoille.

Se kertoo että mulla on watteja riittävästi jotta tuollakin traktorilla pääsee johonkin. Ei kerro mitään siitä että väline olisi jotenkin aerodynaamisempi tai ennätyskelpoinen.
Nopeusennätyksissä käytetyt laitteet ja ajoasennot on ihan toiselta planeetalta kuin nämä normaaliin ajoon soveltuvat vehkeet. Pois lukien TT ja Tri-TT fillarit joihin UCI on tarkkaan säädellyt millaisia ne saa olla.
Tässä on sellainen ennätyskelpoinen paketti jolla on hakattu jopa UCI-kelpoinen tunnin ennätys:
http://recumbents.com/wrra/people/aure_record_2012.jpg
Kuvasta on helppo päätellä ettei laitteella voi ajaa muualla kuin radalla. Ja tyynellä kelillä.
Edes nopea tt-pyörä ei ole mitenkään samalla viivalla nopean nojakin kanssa.
Tästä on runsaasti mittaustietoa. Huippuunsa tuulitunnelissa viritetty TT-ajoasento ja parhaan pään TT-pyörä on samalla viivalla nojakin kanssa. Niille ainoa kilpailukykyinen vastus on tällä hetkellä tämän näköisistä nojakeista:
http://www.recumbents.com/wrra/people/costin_9-2007.jpg
Velokraft NoCom, ja
http://i47.photobucket.com/albums/f152/uprightmike/Mikeblurry-1.jpg
Morciglio M1.
Kuten kuvista voi päätellä on noilla jo vaikeempaa ajella normaaleissa olosuhteissa. Etupyörän kate ottaa kanttareissa maahan, näkyvyys lähelle eteen on reippaasti huonompi kun mun lowracerissa jne.
Mitä tulee tähän ilmanvastus asiaan niin ohuen lompakon ja tuulitunnelien puutteessa tulen tekemään rullaustestit kaikille nojakeilleni. Niistä saan laskennalliset vierintä- ja ilmanvastus luvut. Julkaisen mielelläni ne ja proseduuri on pienellä googlailuilla muidenkin löydettävissä.
Siitä vaan tekemään samat maantie- ja TT filoille. Ei tartte inttää. Toisaalta ajamalla kilpaa saa myös jonkinlaisia tuloksia. Nuo pari matalalla nojakilla kisaajaa on pärjänny ihan kohtuudella TT-kisoissa joissa on CAT-luokan kuskejakin ajamassa.
</OT>
Risto Koivunen
10.05.2013, 17.51
Jumalauta, kilsa numero 9. sotkettu yli äänennopeutta! En kyllä lähde sun kanssa tempoilemaan!
Tässä kannattaa huomata, että luovuttaminen tuolla tavalla todennäköisesti lasketaan häviöksi.
Ei se ole mikään selitys, että toinen potkee yli äänennopeutta - ajat vaan kovempaa! Sitä paitsi selitykset ovat muutenkin häviäjille.
Oatmeal Stout
10.05.2013, 20.22
Tässä on sellainen ennätyskelpoinen paketti jolla on hakattu jopa UCI-kelpoinen tunnin ennätys:
Eikös UCI hylännyt tuollaiset ajoneuvot jo vuosikymmeniä sitten? UCI.kelpoinen lienee UCI:n hyväksymä?
Risto Koivunen
11.05.2013, 00.06
Onneksi työmatkatempo ei ole UCI:n sääntöjen alainen laji.
Ah työmatkatempo, tuo kestävyyslajien vapaaottelu... :D
kolistelija
11.05.2013, 00.14
Sitä kuitenkin odotellessa...
World commute timetrial championship
ja
Tour de Commute, jossa ajetaan maailman suosituimpia tmt-reittejä. Wau!
Työmatkakeirin, työmatkapisteajo, työmatkamäkirit, työmatkajoukkuetempo...
Risto Koivunen
11.05.2013, 00.20
Kannattaa muistaa, että työmatkatempo on puhdas yksilölaji, joten siinä on aika mahdotonta ajaa mitään joukkuetempoa.
Poursuivant
11.05.2013, 00.21
En jaksa lukea säännöistä, mutta paljonko saa pisteitä jos ohittaa liikennevaloista sinun seisaalla ollessasi ohittaneen Orbea-kuskin ylämäessä täysjäykällä maastosinkulalla? Pakko tulla pisteitä reilusti, koska Orbeat ovat Suomessa jokseenkin harvinaisia. Juu ja kyseessä näytti olevan molempien työmatka.
kolistelija
11.05.2013, 00.22
Kannattaa muistaa, että työmatkatempo on puhdas yksilölaji, joten siinä on aika mahdotonta ajaa mitään joukkuetempoa.
Siinähän se paras anti onkin, ainakin yleisön kannalta. ;)
Risto Koivunen
11.05.2013, 00.25
En jaksa lukea säännöistä, mutta paljonko saa pisteitä jos ohittaa liikennevaloista sinun seisaalla ollessasi ohittaneen Orbea-kuskin ylämäessä täysjäykällä maastosinkulalla? 
Koska sinut on ohitettu, olet hävinnyt.
Pakko tulla pisteitä reilusti
No kun ejjjj. Ainut TMT-relevantti tosiseikka oli Orbea-kuskin häviö, sekä tietysti oma häviösi sille.
-Lauri
ja
:D :D Repesin niin että vaimo käski olemaan hiljaa
-Lauri
Risto Koivunen
11.05.2013, 00.42
Työmatkatempo on vakava asia, jossa ei ole mitään nauramista. Hyvä kuitenkin, että edes vaimosi ymmärtää tämän.
PS: mitkä muuten ovat esimerkiksi Saksan kovimmat työmatkatemporeitit?
Tää triidi tuo kyllä hymyn huulille, kun lukee. Etenkin, Word commute timetrial championship kyllä osui ja uppos.. :D
Poursuivant
11.05.2013, 00.55
No kun ejjjj. Ainut TMT-relevantti tosiseikka oli Orbea-kuskin häviö, sekä tietysti oma häviösi sille.
-Lauri
Valo-ohitus on kyllä minun mielestäni raukkamaista, mutta koen olevani moraalisesti korkeammalla kuittauksen vuoksi. Laitan siitä hyvästä pisteitä koriin sopivan määrän ja teen sen uudestaan kunhan kaveri uskaltaa vaan pysähtyä valoihin. Moni ei uskalla, kato.
^
Mielestäni myös valoissa seisovan ohittaminen ei aiheuta ohitettavan häviötä. Sama pätee mielestäni risteyskohdissa/muu vaarallinen paikka ohittelemiseen. jne
Kare_Eskola
11.05.2013, 01.16
Edelliset kuulostavat vahvasti häviäjän puheelta. Pitää ennakoida, ja katsoa ettei kukaan pääse valoissakaan yllättämään.
Sääntöjä on vain yksi. Ja eikö ole vähän erikoista puhua "moraalisuudesta" ja "vaarallisuudesta" työmatkatempon yhteydessä?
Poursuivant
11.05.2013, 01.24
Edelliset kuulostavat vahvasti häviäjän puheelta. Pitää ennakoida, ja katsoa ettei kukaan pääse valoissakaan yllättämään.
Sääntöjä on vain yksi. Ja eikö ole vähän erikoista puhua "moraalisuudesta" ja "vaarallisuudesta" työmatkatempon yhteydessä?
Kieltämättä olet oikeassa, mussutan turhaan, sillä kuulinhan minä miten sillä Orbea-kuskilla Shimano-merkkinen takavaihtajan kahva napsui kiihdytystä hamuten, vaikken oliota itseään vielä edes huomannut. Huonot jalat sillä kyllä oli, mutta se huomio menee myös selittelyn puolelle. 
Myönnän katkerasti hävinneeni. Vaihteelliselle pyörälle. Ylämäkeen. 
Nimim. "39/16 Siempre!"
mhelander
11.05.2013, 01.48
<OT> edelleen mutta näköjään yleissivistystä aiheesta kaivataan...
Eikös UCI hylännyt tuollaiset ajoneuvot jo vuosikymmeniä sitten? UCI.kelpoinen lienee UCI:n hyväksymä?
BikeRacingInfo (http://bikeraceinfo.com/records/wrldhour.html) tietoa näistä UCI:n ratifoimista ennätyksistä. Boardmanin -96 ajama ennätys ei ole perinteinen ennätys vaan "Best Human Power" jossa myös viime aikoina paljon pinnalla olleen Graeme Obreen ennätykset on siirretty.
Jälkimmäinen herrasmies tuli useampaan otteeseen kokemaan ennätystensä hylkäämisen ja lopulta uuden BHP-luokan perustamisen.
Nyt tuo Aurélien Bonneteaun viime vuonna ajama tunnin ennätys nokitti Boardmanin ennätyksen, ensimmäistä kertaa muulla kuin pystypyörällä.
Se on kyllä fakta että UCI-alaisille ennätyksille tullaan lähinnä naureskelemaan jatkossa. Kaikki nopeusennätykset tehdään nojaten, kattamattomat ja katetut. Etenkin kun näyttäisi että myös toistaiseksi todella kovia pystärikuskeja alkaa kiinnostamaan todellisten ennätysten teko. Tähän asti nojapyöräilijöiden watit ei ole olleet ihan samaa tasoa kuin mitä pystärikuskit tuottaa, paremminkin ennätyksiä on tehneet "eläkeläiset", monessakin mielessä.
Mitä tulee UCI:n hylkäämisiin, ne tehtiin jo vuonna 1930. Silloin kun nojaten rikottiin ensimmäiset ennätykset. Koska human power pohjalta ennätyksiä on rikottu tuonkin jälkeen UCI:sta huolimatta, ratifiointiin on perustettu IHPVA (http://www.ihpva.org/home/) organisaatio jonka alla kaikki voimassa olevat absoluuttiset nopeusennätykset ovat. Kattamattomien nojapyörien ennätykset on ratifoitu WRRA (http://wisil.recumbents.com/wrra/):ssa.
Aurélien:n tunnin ennätystä ei hyväksytty viralliseksi kattamattoman pyörän ennätykseksi WRRA:ssa. Jenkit äänesti vastaan koska kenkien ja polkimien rakenne oli heidän mielestään ajajan kattamista.
</OT>
Hääppönen
11.05.2013, 09.28
Minuahan asia ei koske, mutta uteliaisuudesta kysymys: Nyt, kun kärkikastin työmatkatempojat vetää äänen nopeudella, millä keinoin nämä hätyyttelevät turrentaluttajat ja vankkurientyöntäjät tieltään? Soittokellon tarpeellisuus menettää merkityksensä... lasersäde hälyttimeksi? Vai vaan lajinomaisesti kylmästi ja muista piittaamattomasti?
Paitsi että en pysty äänennopeuteen, huomasin myös yrittäneeni nokittaa Keevon reittijälkeen linkittämällä väärään tallennukseen, sellaiseen jossa on käyty singertämässä mäkeä mummotyyliin. Että työmatkatempotappion voi siis kärsiä myös foorumillakin. Nöyryyttävää.
^
 Mielestäni
Say no more. Jos pitää ruveta tuollai "tulkitsemaan", on häviö tapahtunut. Oli sitten tyhjän renkaan paikkaus, punaiset valot, jalkakäytävä, parkkialue tai purkautuva linja-auto; kadenssin ei tule laskea.
TaitettaVille
11.05.2013, 09.49
Sitä kuitenkin odotellessa...
ja
Työmatkakeirin, työmatkapisteajo, työmatkamäkirit, työmatkajoukkuetempo...
Onhan sellaiset jo olemassa (http://youtu.be/FGMstwEQUeg?t=1m26s). 2013 ohjelmassa on perinteisen työmatkatemmon lisäksi pudotusajo ja sprintti.
Nuo älykännyllä tallenetetut datat ovat yhtä tyhjän kanssa. Voidaan korkeintaan puhua suuntaa- antavasta datasta. Tuon on huomannut todella monta kertaa kavereiden kanssa lenkin jälkeen, kun vertailee dataa esim. Stravassa.
Nyt mä ymmärrän 80km/h nopeudella tapahtuvat u-käännökset ym. - jos joku meinaa mennä kaikesta huolimatta ohi, muutetaan suunta sellaiseksi ettei kukaan mene ohi vaan on vastaantulija... :)
Metsänpeikko
11.05.2013, 13.06
Nyt mä ymmärrän 80km/h nopeudella tapahtuvat u-käännökset ym. - jos joku meinaa mennä kaikesta huolimatta ohi, muutetaan suunta sellaiseksi ettei kukaan mene ohi vaan on vastaantulija... :)
Mielestäni ylläolevaan kiteytyy koko työmatkatemmon syvin olemus. Mitä tahansa, kunhan ei tappiota. Ja jos tappio kuitenkin tulee, niin varmasti oli väärin voitettu.
Risto Koivunen
11.05.2013, 13.09
Jos se valoissa ohitetuksi tuleminen ahdistaa, niin kannattaa harkita työmatkareitin vaihtamista sellaiseksi, että matkalla ei ole valoja.
Tai jos tuo ei nykyisen työpaikan puitteissa onnistu, niin sitten voi tietysti vaihtaa työpaikkaa tai kotiosoitetta sopivammaksi.
Risto Koivunen
11.05.2013, 13.12
Ja jos tappio kuitenkin tulee, niin varmasti oli väärin voitettu.
Työmatkatemmossa ei tunneta voittoa, joten myöskään väärin voittaminen ei ole mahdollista.
Selittelyt puolestaan ovat häviäjien hommaa.
Metsänpeikko
12.05.2013, 01.21
Tuli tuossa olutta juodessa mieleen, että kuuluuko töistä paluumatka työmatkatemmon sääntöjen piiriin? Teknisestihän kyse on kotimatkasta eikä työmatkasta. Vai onko tälle olemassa omat sääntönsä?
Saunassa ollessani tätä pohdin ja eiköhän kaikki pyöräily sen verran työstä käy, että olit sitten missä tahansa minne tahansa menossa, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin keskimäärin hävitä, neh?
Liekö käsitelty jo tuo työmatkan käsite täällä jossain vaiheessa, mutta itse olen aina ajatellut, että työmatkalla tarkoitetaan kodin ja työpaikan välistä matkaa kumpaan suuntaan hyvänsä. Tässä on tietty abstraktiotaso.
Tuli fuugan pohdinnoista mieleen, että mitä jos on ammattipyöräilijä? Onko siinä ajaessaan koko ajan työmatkalla?

-Lauri
Viime tiistaina paluumatkalla konttorilta kotiin havahduin endorfiinihuumastani, kun huomasin suht kaukana edessäni faux-plat -suoralla vompahtaviin vaatteisiin pukeutuneen VOMPin MAANTIELLÄ! Tarkkaavaisuuteni oli nyt herännyt, niinpä seuraavan mutkan jälkeen huomasinkin HETI, kuinka sälli ELVISTELI juomalla pullosta kummatkin kädet IRTI TANGOSTA, saatna! Adrenaliini puski tästä suivaantuneena vereni sysimustaksi, pelkkää happea sisältäväksi boosteriksi ja näkökenttäni kaventui kapeammaksi kuin jumalaisen tarkka-ampujan tähtäin; jalkani pyörittivät verisuonet pinkeänä kammet yli 120 kampikierrokseen ja ympäristöön kimposi pelottava kumina, jonka vain kireäksi vedetty hiilikuituvanne voi antaa. Seuraavassa liikenneympyrässä olinkin jo VOMPin lähietäisyydellä ja huomasin, kuinka sälli HILJENSI vauhtiansa selvitäkseen liikenneympyrästä! Aidolla tyämatkatempotyylillä vedin ympyrän kanttareita raapien TÄYSILLÄ! Nyt sällikin havahtui takaa tulevaan noutajan hiilariviikatteen tappavaan kumuun ja ehti kääntää niskaansa pari astetta taaksepäin, mutta nopeuseromme oli liian suuri ja NAPS! VOMPin pää tipahti kuin kypsä omena. En jäänyt tutkimaan lopullisia vaurioita, mutta lienee viimeisiä kertoja kun tuo VOMP erehtyi polkemaan MAANTIELLE, vomppien valtareiteille.
Risto Koivunen
12.05.2013, 17.35
Tuli fuugan pohdinnoista mieleen, että mitä jos on ammattipyöräilijä? Onko siinä ajaessaan koko ajan työmatkalla?

Tuolloinhan ollaan työpaikalla, eikä suinkaan kodin ja työpaikan välisellä matkalla. Siis vähän sama juttu kuin posteljoonin suhatessa pyörällään postilaatikolta toiselle.
rupesi nenä vuotamaan verta ja pysähdyin hienostelemaan, eiköhän sieltä joku ohi mennyt:(
kukavaa: -1
veri-hommat hoidan jatkossa perillä.
Tuolloinhan ollaan työpaikalla, eikä suinkaan kodin ja työpaikan välisellä matkalla. Siis vähän sama juttu kuin posteljoonin suhatessa pyörällään postilaatikolta toiselle.
Totta. 
Nenäverihommat ei tosiaankaan legitimoi häviön välttämistä - siinä on joko valittava kunnia (ja naama ja todennäköisesti myös pyörä veressä) tai tappio.
-Lauri
Risto Koivunen
12.05.2013, 23.18
Todellisella työmatkatempoilijalla on aina sen verran kova verenmaku suussa, ettei siinä joku pieni nenäverenvuoto päälle enää kauheasti tunnu.
Mitä tulee noihin posteljooneihin ja ammattipyöräilijöihin, niin voihan siellä työpaikallakin sitten ajaa vaikka työpaikkatempoa. Se on tosin aivan eri laji kuin työmatkatempo, vaikka säännöissä olisikin joitakin yhteneväisyyksiä.
Työpaikkatempo .. siinähän olis jo ainesta uuteen topikkiin .. ja virtuaalipyöräilytempo ..
painovoima
13.05.2013, 09.09
Minusta työmatka kannattaisi määritellä samalla tavalla kuin lakisääteisessä tapaturmavakuutuksessa. Eli TMT voi keskeytyä esim. kaupassa käynnin ajaksi, mutta jatkuu jälleen kaupasta poistuttua.
- - -
Työmatkatapaturmat

Tapaturma korvataan työtapaturmana, kun se on sattunut työntekijän matkalla asunnosta työpaikalle tai päinvastoin. Työmatkan katsotaan alkavan silloin, kun työntekijä on sulkenut asuntonsa ulko-oven, ja vastaavassa kohdassa työmatka myös päättyy.

Pääsääntönä on, että työmatka kuljetaan lyhintä mahdollista reittiä pitkin. Työmatkaan saattaa sisältyä säännöllisesti tai silloin  tällöin tapahtuvia poikkeamia normaalista työmatkasta. Säännöllisesti tapahtuvia poikkeamia, joiden aikana sattunut tapaturma korvataan työtapaturmana, ovat esimerkiksi lastenpäivähoidon vuoksi tehdyt matkat ja ruokakaupassa käynti. Oikeuskäytännössä on kuitenkin tehty se rajaus, että työtapaturmaturva ei näissäkään esimerkkitapauksissa ole voimassa hoitopaikan tai kaupan sisätiloissa.

Silloin, kun työntekijä käy työmatkansa yhteydessä omilla asioillaan, työmatkan katsotaan yleensä päättyvän siihen, mistä normaalilta työmatkareitiltä poikkeaminen alkaa. Jos poikkeaminen on lyhytaikaista, työmatka jatkuu, kun tämän poikkeaman jälkeen palataan normaalille reitille. Jos omilla asioilla käynti kestää pitkähkön ajan, ei työmatka ala uudestaan poikkeaman jälkeen.

Työmatkaa koskevat säännöt soveltuvat vastaavasti myös työpaikkaruokailuun liittyviin matkoihin.Työmatkoja ovat myös komennus- ja matkatyössä vakinaisen asunnon ja työskentelypaikkakunnan väliset matkat.
Minusta työmatka kannattaisi määritellä samalla tavalla kuin lakisääteisessä tapaturmavakuutuksessa. Eli TMT voi keskeytyä esim. kaupassa käynnin ajaksi, mutta jatkuu jälleen kaupasta poistuttua.
Oivallinen analogia, myös siinä mielessä, että ainakin psyykkisiltä vaikutuksiltaan TMT-tappio on usein rinnastettavissa tapaturmaan.
-Lauri
säännöt työmatkatempoon.
Ilmeisesti ainakin:
1) Paahda satasta liikenneympyrän viereistä suojatietä katsomatta yhtään väistääkö ympyrään tulevat / ympyrästä lähtevät autot. Joojoo, toki pitäisi väistää mutta...
2) Paahda satasta killerisuojatien yli katsomatta OLLENKAAN sivullesi että onko siitä joku auto kenties kääntymässä eteesi/kylkeesi.
Nuo nyt ainakin näytti aamulla jonkun kamikaze-cyclocrossistin mielestä olevan työmatkatemmon sääntöjä kun pääsin (autosta) seuraamaan ko herran ajelua puolen minuutin ajan. En minä vain uskaltaisi. Tuolla menolla olisi kyllä ennemmin tai myöhemmin liiskana auton alla.
Oatmeal Stout
13.05.2013, 15.32
Tuolla menolla olisi kyllä ennemmin tai myöhemmin liiskana auton alla.
Se on sitä luonnon valintaa, kun evoluutio karsii.
Brutalix
13.05.2013, 17.43
Jos kuolee ennen kuin tulee ohitetuksi, onko silti hävinnyt? Entä jos joku ohittaa ruumisauton?
Tai jos pääsee ambulanssikyytiin, ja ambulanssi ohittaa pyöräilijän, onko se pyöräilijä hävinnyt?
Ilmeisesti ainakin:
1) Paahda satasta liikenneympyrän viereistä suojatietä katsomatta yhtään väistääkö ympyrään tulevat / ympyrästä lähtevät autot. Joojoo, toki pitäisi väistää mutta...
2) Paahda satasta killerisuojatien yli katsomatta OLLENKAAN sivullesi että onko siitä joku auto kenties kääntymässä eteesi/kylkeesi.
Nuo nyt ainakin näytti aamulla jonkun kamikaze-cyclocrossistin mielestä olevan työmatkatemmon sääntöjä kun pääsin (autosta) seuraamaan ko herran ajelua puolen minuutin ajan. En minä vain uskaltaisi. Tuolla menolla olisi kyllä ennemmin tai myöhemmin liiskana auton alla.
Taitaa olla sääntötulkintoja yhtä monta kuin polkijoitakin. Eihän niitä sääntöjä oikeasti ole kuin se yksi. :rolleyes:
Risto Koivunen
13.05.2013, 19.01
Jos kuolee ennen kuin tulee ohitetuksi, onko silti hävinnyt? 
Jos tulee ohitetuksi, niin sitten tulee ohitetuksi. Selittelyt ovat häviäjille.
Lisänöyryytyksenä voidaan tietysti vielä hakkauttaa hautakiveen muistosanat "Hävisin viimeisen työmatkatemponsa".
Tai jos pääsee ambulanssikyytiin, ja ambulanssi ohittaa pyöräilijän, onko se pyöräilijä hävinnyt?
ambulanssissa häviää, jos toinen ambulanssi ohittaa, mutta se taas ei ole työmatkatempoa. tmt käydään polkupyörillä työmatkoja ajavien välillä.
Hautausmaalla työskennelleenä voin kertoa, että yhdessäkään kivessä ei tuota tekstiä vielä ole näkynyt. Ammattiakaan ei monesta kivestä enää löydy. Ehkä "Työmatkatempoilija Koivunen Risto" olisi nätimpi. Kuolleistahan ei puhuta pahaa...
Oatmeal Stout
14.05.2013, 12.09
Hautausmaalla työskennelleenä voin kertoa, että yhdessäkään kivessä ei tuota tekstiä vielä ole näkynyt. Ammattiakaan ei monesta kivestä enää löydy. Ehkä "Työmatkatempoilija Koivunen Risto" olisi nätimpi. Kuolleistahan ei puhuta pahaa...
Oletko sitten huomannut hautakivissä tekstiä: "Ollaan ent. tilallinen"? Vaikka en ole työskennellytkään hautausmaalla, olen kuitenkin lukutaitoinen.
Hautausmaalla työskennelleenä voin kertoa, että yhdessäkään kivessä ei tuota tekstiä vielä ole näkynyt. Ammattiakaan ei monesta kivestä enää löydy. 
Onhan niissä joissain se viilari?-)
Onko silloin hävinnyt, jos ensin aikoo lähteä tempoilemaan jonkun matkaa edellään ajavaa kiinni ohittaakseen hänet, mutta sitten laiskuuttaan jättääkin kiihdyttämättä?
Concorde
15.05.2013, 09.04
Olin tänään ekana konttorilla, joten voitinko työmatkatemmon?
Jos voitin, niin miksei mulle ollut aamukahvia valmiina? Vai onko voittajan merkki, että keittää muille kaffet???
Aamulla työmatkapyörän takarengas tyhjä - joutui lähteä täpärillä. Häviöitä tuli enemmän kun alkuvuonna yhteensö - FML
Onko silloin hävinnyt, jos ensin aikoo lähteä tempoilemaan jonkun matkaa edellään ajavaa kiinni ohittaakseen hänet, mutta sitten laiskuuttaan jättääkin kiihdyttämättä?
Ei tietenkään. Siinä vaiheessa, kun laiskuuttaan päästää jonkun ohitseen, häviää.
Risto Koivunen
15.05.2013, 12.08
dreamerin kanssa samaa mieltä. Tosin aika lajin hengen vastaista on tuollainen, että jätetään ohittamatta vaikka se olisi ollut periaatteessa mahdollista.
Olin tänään ekana konttorilla, joten voitinko työmatkatemmon?
Jos voitin, niin miksei mulle ollut aamukahvia valmiina? Vai onko voittajan merkki, että keittää muille kaffet???
Ei se oikein sovi voittajan arvolle, että joutuisi itse keittämään kahvit. Täytyy siis odottaa, että joku tulee ne keittämään. Mutta voittajan merkki on sen sijaan se, ettei joudu ohitetuksi kahviautomaatti- tai muussa kahvijonossa. Eli tarvittaessa ohittaa kahvinkeittäjän ja ottaa kahvipannun hänen kädestään, ja kaataa omaan kuppiin.
-Lauri
Haluutko lähteä viivalle ?
Edelleen, haluutko viivalle ?
Silti tuolle matkalle tervetuloa viivalle...
http://www.youtube.com/watch?v=GvPgLN2YJeo
Lyyänkö TT tulille, lyyänkö? Nyt viivalle samantien! Kahden pyörän kolmosen välityksillä ja hiilarikiekoilla -maantienojakki jättää sen. Ja kato ku ajoasentoa ruuvataan ni se lähtee näin "vsyyymm-tsifyfyfyfyfhh, vsyyymm-tsifyfyfyfyfhh...", ja TT jää. Ja saa olla aika kova vakiomaantiefillari että se vetää edelle.
Tässä oli kyllä hyvin kiteytetty tämä ketju.
mhelander
15.05.2013, 13.02
Tavallaan. Onneksi tänäänkään ei tullut aamulla ultra-pitkällä 2.45 km:n työmatkalla takkiin. Sillä nappularenkaisella. Saa nähdä kuinka käy töiden jälkeen, pääosin maastossa.
Oatmeal Stout
15.05.2013, 14.02
Mut hävisinks mä?
mhelander
15.05.2013, 14.38
Mut hävisinks mä?
Samaa kyselen mä. Itse en tunnusta...
Highlander
15.05.2013, 15.52
Kyllähän se nakertaa kun jalat ovat koko ajan "tyhjät" varsinaisen liikunnan vuoksi ja sitten pitäisi vielä työmatkatemmossa menestyä. Tänään tulin suosiolla autolla töihin kun piti olla heti aamulla palaverissa kauluspaita päällä ja nyt sitten masentaa kun tiedostaa olevansa heikko.
Antti Kuitto
15.05.2013, 16.11
Joku paineli tänään länsiväylän varrella nojakilla ohi ja harkitsin hetken takaa-ajoon lähtöä, mutta nojakkikuski kääntyi ennen Telkkäkujan jyrkkää nousua vasemmalle. Ei olisi tainnut nojakilla nousta mäki riittävän nopeasti...
Tavallaan. Onneksi tänäänkään ei tullut aamulla ultra-pitkällä 2.45 km:n työmatkalla takkiin. Sillä nappularenkaisella. Saa nähdä kuinka käy töiden jälkeen, pääosin maastossa.
Maastossa työmatkatemmon ajaminen on automaattinen tappio.
Halloo halloo
15.05.2013, 16.52
Mitä täällä horistaan voitoista? Ei ole kuin tappioita ja hävinneitä.
Kaks aamua jo putkeen ettei tullu ilmiselvää tappiota. Ainakaan kukaan ei ohittanut ja ite ohitin ainakin kymmenkunta ilman mitään yritystäkään.
Tänään iltapäivästä sitten maistatettiin heti ensi metreillä karvasta kalkkia kun ukko vetää cc:llä virallisen olosena ohi. Reittimme erkanivat sen jälkeen muutamaksi kilometriksi kunnes sama ukko painaa uudelleen ohi. Hetken jaksan pyristellä tuplahäviötä vastaan kunnes muistan ettei tässä lajissa voi kuin hävitä ja katselen kun häviäjä lipuu horisonttiin.
kaksi päivää taas temmottu, tappioiden määrä edelleeen 0. Kai nyt edes joku täältä foorumilta ajo vastaan. Aika paljon kippurasarvisia oli kyllä liikenteessä. Ps. jorvin sairaalan remontti on perseestä. Ei kehtaa 25mm slickseillä ajaa yli siitä sepelistä mitä siinä kelvillä on.
Keevo, siitä vaan kiertämään sairaalan takaa.... ja rykäisemään se kuuluisa mäki pari kertaa :)
Sepelipaikan voi myös ohittaa alamäkeen ajoradan reunaa pitkin. Ylös olen tullut pysäkin kautta, niin että sepeliosuutta on vain kymmenen metriä. Sen kyllä ajaa kevyesti myös 23-millisillä.
jaskatus
15.05.2013, 22.52
Ei varainaisesti työmatka, mutta hävisin tänään maantiellä :( Pitää varmaan laittaa fillari myyntiin tai vähintään muuttaa ulkomaille. Eihän tässä kehtaa enää naamaansa näyttää.
Keevo, siitä vaan kiertämään sairaalan takaa.... ja rykäisemään se kuuluisa mäki pari kertaa :)
Sepelipaikan voi myös ohittaa alamäkeen ajoradan reunaa pitkin. Ylös olen tullut pysäkin kautta, niin että sepeliosuutta on vain kymmenen metriä. Sen kyllä ajaa kevyesti myös 23-millisillä.
Joo, oon oppinu kiertelemään. yks ilta uskalsin ajaa ylös asti myös ylämäkeen.. :)
Oli muuten ihme, että en hävinnyt tänään kotimatkalla, kun ajoin pitkät pätkät aika rauhallisesti. Onneksi kiersin Bemskistä Velskolan ja Vihdintien kautta Vantaalle, niin oli varmaankin vähemmän takaa-ajajia. Suht rauhallisesta tahdista huolimatta tuli voitettua mm. yhden lisenssikuskin päänahka plus kolme vähän nuorempaa (noin 5-8-vuotiaita, mutta kaikkihan lasketaan).
Ei ole kuin tappioita ja hävinneitä.
Näin se on nähtävä. Olisi pitänyt jäädä niissä valoissa vaan taktisesti porukan taakse.
Metsänpeikko
16.05.2013, 09.31
Oli muuten ihme, että en hävinnyt tänään kotimatkalla, kun ajoin pitkät pätkät aika rauhallisesti. Onneksi kiersin Bemskistä Velskolan ja Vihdintien kautta Vantaalle, niin oli varmaankin vähemmän takaa-ajajia. Suht rauhallisesta tahdista huolimatta tuli voitettua mm. yhden lisenssikuskin päänahka plus kolme vähän nuorempaa (noin 5-8-vuotiaita, mutta kaikkihan lasketaan).
  Tästä tulikin mieleen. Jos valitsee ohitetuksi tulemisen välttämiseksi tarkoituksella reitin, jossa kulkijoita on mahdollisimman vähän niin onko silloin automaattisesti häviäjä vaiko vaan ovela taktikko?
Hääppönen
16.05.2013, 09.43
Työmatkatempo on raaka laji, jossa kaikki keinot ovat sallittuja. Eli ohuella kunnolla kannattaa turvautua taktiikkaan, jos aikomuksena on kylvää häviöitä. Suunnittelee reitin niin, että ajaa käytetyintä työmatkaväylää sellaisen pätkän, että pystyy pitämään nopeuden jossain 35 km/h, koukkaa reitiltä sivukaduille palauttelemaan toviksi ja sitten taas häviöitä jakamaan...
Tuosta "vastuksen puutteesta"... Itse ajan vanhan turuntien kelviä päivittäin Karakallion risteyksestä Pitäjänmäkeen, ja vaikka tällä hetkellä ajan täpärillä ja 2,2" leveillä maastonakeilla, niin ei ole kuin ehkä yksi tai kaksi ohittanut viimeisen kuukauden aikana. Pari maantie/cycloheppua on mennyt heittämällä ohi, se on pakko myöntää tappio, käsitellä se ja mennä eteenpäin. Keskitytään omaan tekemiseen. Mutta ei siellä paljon ole sellaista porukkaa työmatka-aikaan liikenteessä, että joutuisi koko ajan häviämään. 
Ironista on se, ettei esim. omassa tapauksessa (työmatka yhteensä 30km/pv) ole mitään järkeä ajaa koko ajan täysillä tai yrittää välttää ohitusta... Oon varmaan jotenkin missannut huumorin noissa aiemmissa uhoamisviesteissä. Eihän kukaan oikeasti aja työmatkatempoa, ja täällä vaan ironisoidaan tuulipukukansan mentaliteettia (?). Herrasmies ajaa maltillista vauhtia muttei silti häviä.
-Lauri
tuulipukukansan mentaliteettia
Ja mitähän se on? Itse ajan nyt enimmäkseen cyklocrossarilla, mutta ajovarusteeni ovat vieläkin lähes tuulipukutasoa. Mitähän tuosta pitäisi ajatella. Hauska yleistys vaan tuo "tuulipukukansa".
Ironista on se, ettei esim. omassa tapauksessa (työmatka yhteensä 30km/pv) ole mitään järkeä ajaa koko ajan täysillä tai yrittää välttää ohitusta... Oon varmaan jotenkin missannut huumorin noissa aiemmissa uhoamisviesteissä. Eihän kukaan oikeasti aja työmatkatempoa, ja täällä vaan ironisoidaan tuulipukukansan mentaliteettia (?). Herrasmies ajaa maltillista vauhtia muttei silti häviä.Mitä ***vettiä, eivätkö muut muka aja työmatkatempoaan VK tai MAX-treeninä?!? Ihan sama, vaikka alla rullaisi taysjoustosinkula maastovälityksillä, pitäähän sitä nyt aamusuihkussa veri vähän suussa maistua mahdollisen katkeran tappion kalkin sivumausteena? ;)
Ja mitähän se on? Itse ajan nyt enimmäkseen cyklocrossarilla, mutta ajovarusteeni ovat vieläkin lähes tuulipukutasoa. Mitähän tuosta pitäisi ajatella. Hauska yleistys vaan tuo "tuulipukukansa".
Eiköhän se tuulipuku viittaa tässä tapauksessa asenteeseen.
En nyt jaksa kaivaa tuolta historiasta, muistaakseni työmatkatempoilijan stereotyyppiä on joskus käsitelty, mutta korjataan ilmaisua: ei-VOMPIT® (viittaus mistä tunnet sä tosipyöräilijän -ketjuun).
-Lauri
Mitä ***vettiä, eivätkö muut muka aja työmatkatempoaan VK tai MAX-treeninä?!? Ihan sama, vaikka alla rullaisi taysjoustosinkula maastovälityksillä, pitäähän sitä nyt aamusuihkussa veri vähän suussa maistua mahdollisen katkeran tappion kalkin sivumausteena? ;)
Okei, no myönnetään, laattasin tänään työpaikan suihkussa vatsahappoa. Ja itkin vähän. Mutta en hävinnyt.
-Lauri
Tuhat1000
16.05.2013, 11.14
Melkein sanoisin että työmatkatempoilijoista löytyy kaksi koulukuntaa: Lähes Vakavasti Otettava MaantiePyöräilijä (LVOMP) ja Tuulipuku Plus Kitisevä Hybridi Miinus Kypärä (TPKHMK). Mielestäni LVOMP pääsee VOMP -tasolle kun hän tajuaa työmatkatempoilun turhuuden ja negatiivisen vaikutuksen ympäristöönsä. TPKHMK pääsee LVOMP tasolle huoltamalla pyörän ja pistämällä kypärän päähän.
Pahoitteluni jo etukäteen, jos näitä kysymyksiä on käsitelty aiemminkin, mutta olen suhteellisen tuore työmatkatempoilija. Tänään duuniin tullessa oli tiukka taisto suht. hyvällä vauhdilla ajaneen hybridimiehen kanssa. Päätin hieman peesata ennenkuin iskin ja meninkin heittämällä ohitse. Kysymykseni kuuluu: onko peesaaminen sallittu työmatkatemmossa?
Kyllähän lajin ytimessä on täysin tappion välttäminen. Ohituksia tulee jos on tullakseen, mutta harva varmaan alkaa merkittävästi omaa nopeutta lisäämään tehdäkseen ohituksen. Sen sijaan ohitetuksi tulemisen uhka pistää jalat surraamaan aivan toisella tavalla.
Pahoitteluni jo etukäteen, jos näitä kysymyksiä on käsitelty aiemminkin, mutta olen suhteellisen tuore työmatkatempoilija. Tänään duuniin tullessa oli tiukka taisto suht. hyvällä vauhdilla ajaneen hybridimiehen kanssa. Päätin hieman peesata ennenkuin iskin ja meninkin heittämällä ohitse. Kysymykseni kuuluu: onko peesaaminen sallittu työmatkatemmossa?
Mielestäni peesaaminen on jopa suotavaa. Pelihän on sitten ohi kun ohitus tulee. Siitähän se tempoajon riemu repeää kun saa piinattua edellä ajavan epäinhimillisiin suorituksiin. Toki ohituksen jälkeen pitää olla valmis itse tempomaan ettei juuri ohitettu pääse peesiin tai mikä kauheinta kuittaamaan uudestaan ohi. Häviäjälle häviäminenhän on kaikkein nolointa.
Melkein sanoisin että työmatkatempoilijoista löytyy kaksi koulukuntaa: Lähes Vakavasti Otettava MaantiePyöräilijä (LVOMP) ja Tuulipuku Plus Kitisevä Hybridi Miinus Kypärä (TPKHMK). Mielestäni LVOMP pääsee VOMP -tasolle kun hän tajuaa työmatkatempoilun turhuuden ja negatiivisen vaikutuksen ympäristöönsä. TPKHMK pääsee LVOMP tasolle huoltamalla pyörän ja pistämällä kypärän päähän.Mä olen sitten TPKH, kun potta on kuitenkin päässä. Vauhti työmatkoilla on mennessä rento(miinus) ja tullessa yleensä täpö tai jotain vetoja. Noilla spekseilla eilen n. 40 aiheutettua häviötä ja itse ilman häviötä. Tulomatkan täpö on joskus haastava, kun pitää ohittaessa ajaa tyynesti selkä suorana nenän kautta hengittäen, kuin sunnuntaiajelulla, vaikka sydän hakkaa kolmatta sataa. 
Ja jos joku missaa huumorin tässa aiheessa ja tämän viestiketjun viesteissä johtuu siitä, että tähän asiaan EI liity huumoria!!1!
En kulje työmatkojani polkupyörällä, mutta näitä juttuja lukiessa tulee mieleen, että työmatkatemmot pitäisi viedä hiukan ammattimaisemmalle tasolle:
www.strava.com (http://www.strava.com)
Tuon jälkeen ei enää olisi kenelläkään epäilystä siitä, kuka voitti. Huijaaminenkin saataisiin mukaan kuvioihin: riittää, että yhtenä päivänä viikossa ajaa työmatkat skootterilla ja sen jälkeen on varmasti useimmilla pätkillä KOM hallussa.;)
Peesaaminenhan on työmatkatemmon suola. Näin saa kerättyä voimia sitä iskua varten, jotta saa sen näyttämään mahdollisimman helpolta, samalla voi vaikka haukotella/vihellellä, näin saa nöyryytyksen maksimoitua.
Vinkki: Helppoja tuplavoittoja on jaossa Jorvin ylämäessä. Saman fillaristin voi ohittaa mäen alaosassa ja sitten uudestaan yläosassa, kun itse on kiivennyt reippaammin, lasketellut alas ja lähtenyt uuteen nousuun.
Vinkki: Helppoja tuplavoittoja on jaossa Jorvin ylämäessä. Saman fillaristin voi ohittaa mäen alaosassa ja sitten uudestaan yläosassa, kun itse on kiivennyt reippaammin, lasketellut alas ja lähtenyt uuteen nousuun.
Boldattu sana ei kuulu sääntöjen mukaan tähän ketjuun.
Tuosta "vastuksen puutteesta"... Itse ajan vanhan turuntien kelviä päivittäin Karakallion risteyksestä Pitäjänmäkeen, ja vaikka tällä hetkellä ajan täpärillä ja 2,2" leveillä maastonakeilla, niin ei ole kuin ehkä yksi tai kaksi ohittanut viimeisen kuukauden aikana. Pari maantie/cycloheppua on mennyt heittämällä ohi, se on pakko myöntää tappio, käsitellä se ja mennä eteenpäin. Keskitytään omaan tekemiseen. Mutta ei siellä paljon ole sellaista porukkaa työmatka-aikaan liikenteessä, että joutuisi koko ajan häviämään. 
Laaksolahdesta Otaniemen suuntaan tulee käytettyä tuota reittiä aina Leppävaaraan asti ja aika usein tulee siinä sekä edellä vastaan mukavasti väkeä. Pahoittelen, nimimerkillä "juuri niitä CX/maantieheppuja" :)
Tänään työmatkalla voitin 7 ihmistä. Minua ei ole vielä kertaakaan rehellisesti ohitettu. Ajan TT-pyörällä. Ihmeellistä, miten pääosin maastopyörillä liikkuvista ihmisistä ei ole mitään vastusta minulle. Ei niistä levykiekoista, TT-kypärästä, ohuemmista renkaista ja ajoasennosta niin paljon hyötyä ole, että jotain etua saisin. Ilmeisesti olen vain todella kovassa kunnossa. Tässä vielä lopuksi kuvia minusta ja pyörästäni (https://www.google.fi/search?um=1&hl=fi&biw=1030&bih=632&tbm=isch&sa=1&q=fabian+cancellara+tt&oq=fabian+cancellara+tt&gs_l=img.3..0i19l3.1770.2051.0.2256.3.3.0.0.0.0.79 .79.1.1.0...0.0...1c.1.12.img.XOHi0tJ7ncs)
samalla voi vaikka haukotella/vihellellä
Jos joku samaan aikaan ohittaaa, haukottelee ja viheltää, niin siinä voi kanssatempoilija mennä ihmetyksestä mykäksi. Itse ainakin menisin.  
-Lauri
Tänään työmatkalla voitin 7 ihmistä. Minua ei ole vielä kertaakaan rehellisesti ohitettu. Ajan TT-pyörällä. Ihmeellistä, miten pääosin maastopyörillä liikkuvista ihmisistä ei ole mitään vastusta minulle. Ei niistä levykiekoista, TT-kypärästä, ohuemmista renkaista ja ajoasennosta niin paljon hyötyä ole, että jotain etua saisin. Ilmeisesti olen vain todella kovassa kunnossa. Tässä vielä lopuksi kuvia minusta ja pyörästäni (https://www.google.fi/search?um=1&hl=fi&biw=1030&bih=632&tbm=isch&sa=1&q=fabian+cancellara+tt&oq=fabian+cancellara+tt&gs_l=img.3..0i19l3.1770.2051.0.2256.3.3.0.0.0.0.79 .79.1.1.0...0.0...1c.1.12.img.XOHi0tJ7ncs)
Komean näköistä on sun ajosi tässä kuvassa!
http://4.bp.blogspot.com/_PEF6zAASioE/S4N7ikk4zxI/AAAAAAAAAS8/iEGeJ5u7ePo/s400/1066488070_small.jpg
Totta muuten, että erehdyin ketjusta. Täällä ei puhuta voittamisesta vaan ainoastaan häviämisestä tai sen puutteesta.
kolistelija
16.05.2013, 13.35
On kyllä jotenkin niin suomalaista että puhutaan pelkästä häviämisestä, jopa silloin kun keskustellaan pilke silmäkulmassa...
Tuhat1000
16.05.2013, 13.38
^^ ai hemmetti miten olisi maukas ohitus ylämäkeen mentäessä. Toisaalta nauttisin häviöstäni jos joku vetäsis tolleen ohi alamäessäkin.
On kyllä jotenkin niin suomalaista että puhutaan pelkästä häviämisestä, jopa silloin kun keskustellaan pilke silmäkulmassa...
Eikö pelkän häviämisen logiikka liittynyt siihen, että aina voi hävitä? Mutta ei voi voittaa, jos ei ole jotakin yhteistä kilpailua jossa kaikki olisivat matkalla samaan maaliin. Hirveä dementia ja vielä hirveämpi laiskuus, että jaksaisi selata keskustelua taaksepäin.
-Lauri
Vauu. Ja hävinnytkin vain epärehellisesti. Tosi iso respekti :eek:
Se, ketä ei usko, voi tulla viivalle maastopyöränsä kanssa. Voin näyttää lisää kuvia mun pyöristä ja ajoasennosta samalla kun ohitan.
Tuo yllä oleva kuva on muistaakseni vuodelta 2007, jolloin ohitin ja voitin koko Kaupin Kanuunoiden yhteislenkkiporukan. Tässä (http://3.bp.blogspot.com/-XMzXmEebmgg/UVH3L4tcwJI/AAAAAAAAfUA/rCf08ipIGWo/s1600/sagan_bettiniphoto_0138018_1_full.jpg) ohitan jotain hesalaisia. Tässä (http://www.cyclismas.com/wp-content/uploads/2012/07/PeterSagan_2789510.jpg) taas näyttelen juoksevani ja nolaan ohitetun täysin. Voittamisen kulttuuri on kulkenut suvussani jo pidemmän aikaa. Tässä (http://4.bp.blogspot.com/_5PAf404x7S8/TTWB-EGgatI/AAAAAAAAbOw/1eZ5TzGcpSA/s1600/Pennyfarthing-1886.jpg) isoisoisäni on juuri matkustanut merten taakse ohittaakseen paikallisen hirmun.
kolistelija
16.05.2013, 16.03
Bispingille ei pärjäisi edes mopolla, vaikka matkaa olisi 20km. Sveitsin mopopyörä...
Tässä (http://4.bp.blogspot.com/_5PAf404x7S8/TTWB-EGgatI/AAAAAAAAbOw/1eZ5TzGcpSA/s1600/Pennyfarthing-1886.jpg) isoisoisäni on juuri matkustanut merten taakse ohittaakseen paikallisen hirmun.
**Reps :D
-Lauri
Bispingiltä loistavaa läpändeerosta :) Jutut yhtä lennokkaita kuin tämän nojakki jampan.
Risto Koivunen
16.05.2013, 16.35
En tiennytkään, että työmatkatempoa harrastettiin jo 1800-luvulla, mutta Bispingin kuva sen selvästi osoittaa.
Tuohon aikaan ei tosin tuulipukuja tainnut olla vielä keksitty?
Se vasta onkin suomalaista että puhutaan, että joku on suomalaista...
mhelander
16.05.2013, 17.09
Bispingiltä loistavaa läpändeerosta :) Jutut yhtä lennokkaita kuin tämän nojakki jampan.
En sentään jauha pelkkää p****aa. Koska tappioita ei oikein tahdo tulla ja tällainen yleismasennus ei välttämättä ole hyväksi näin pohjoisessa asujalle vaikkakin aurinkokin paistaa jo suurimman osan päivästä jatkan tappioiden aiheuttamista muille kaikissa mahdollisissa olosuhteissa.
Jatkakaa siellä ruuhka-alueilla missä tällaista pääsee tapahtumaan.
kolistelija
16.05.2013, 17.23
Se vasta onkin suomalaista että puhutaan, että joku on suomalaista...
Kyllä. Perinteinen kateellisnegatiivinen lähestymistapa.
Se, ketä väittää, että jauhan pelkkää paskaa, voi tulla viivalle kokeilemaan. Voin samalla näyttää kuvia itsetekemästäni pyörästäni, jonka olen itse tehnyt.  No siinä nyt kuva, kun kuitenkin haluatte nähdä. (http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2009/07/2010-pinarello-dogma-black.jpg) Itse tein.
  Mitä tuulipukuihin tulee, ne keksittiin Uuden-Seelannin alkuperäistyömatkatempoiljoiden toimesta kanssatempoiljoiden pelotteluun. Nyt, kun tuulipukuja on jokaisella vähemmän pelottavalla Pirjolla ja Sirkalla, kanssatempoilijasta saatu henkinen yliote on täysin mitätön (Minulla sattuu olemaan tästä tieteellistä faktaa, jota teillä ei ole, vai haluatteko viivalle?) Tästä syystä, maorit joutuivat kehittämään uudenlaisen pelotteen, ns. haka-tanssin. Erään Uuden-Seelantilasen pk-yrityksen aluepäällikkö johtaa työmatkatempojoukkuettaan matkaan. (http://www.youtube.com/watch?v=hPIfl91hKqM) 

Ensimmäisen ja ainoan työmatkatempotappion koin 4-vuotiaana. Olin juuri painamassa duuniin paikalliseen kerhoon tekemälläni pyörällä (http://www.ciclipinarello.com/images/graal_531_big.jpg), jonka olin itse tehnyt, kun itsetekemäni ketjut putosivat itsetekemästäni pakasta itsetekemäni rungon ja itsetekemäni pakan väliin. Niitä sieltä nostaessani suhahti ohitse kokonaan lateksipukuun verhoutunut pyöräilijä. Käteni tärisivät. "Miten selitän tämän isälle?" Duunipaikalla mistään ei tullut yhtään mitään. Edes Pikku Kakkosen Ransu ei piristänyt. "En voi kertoa, en voi." Puuro valui tärisevästä lusikasta syliini lautasen ja suun välisen ikuisen matkan aikana. Päätin, etten kerro isälleni. 
       En kerennyt kauaa olla kotona, kunnes isänikin, joka työnsä puolesta pääsee harjoittelemaan työmatkatempoa varten polkemalla siipirattaallista lossia Punaisenmeren yli, saapui töistä. 
 "Voitin tänään vain 4, perkeleen perkele", kuulin hänen kiroavan äidilleni. 
Uskaltauduin keittiöön, isä kääntyi heti minua päin: "Kolehmaisen Jaakko soitti, oli ohittanut sinut." 
"Eikä ohittanut.." 
 "Älä valehtele, nyt tuloo remmistä!" 
"Ei minua ohitettu!"  
 "Eikö?" 
"Älä lyÖAIAJAI"
"OHITETTIINKO SINUT?!" 
"EIIIÄÄHHH" 
 "Hävisitkö?!" isä huusi tuppivyön liikkeen yhä kasvaessa ja kasvaessa. 
"EI, äiti auta!" 
"HÄVISITKÖ JUMALAUTA!" 
 "Hävisin hävisin, hävisin isä, lopeta, minä hävisin.." sorruin. Vyö pysähtyi ylös... 
 "Kehtaat vielä myöntääkin sen..." Isä sanoi, käänsi vyön ja jatkoi pieksemistäni solkipäällä.
Risto Koivunen
16.05.2013, 19.27
Ilmeisestikin bisping otti heti ensimmäisestä tappiosta kunnolla opikseen, jos ei ole tullut tuon jälkeen ohitetuksi.
...
Urbaanin huhun mukaan Japanissa vakavasti otettavat salariman-tempoilijat ovat kehittäneet omaksi ala-lajikseen ns. samurai-temmon, jossa häviäjät lievittävät tappion aiheuttamaa häpeää perinteisellä samurai-tyylillä.
greenman
16.05.2013, 19.44
Liittyy melkein aiheeseen.
http://yehudamoon.com/comics/2008-01-26.gif
Ketjureaktio
17.05.2013, 10.27
Bisping on työmatkatemmon ytimessä!
Nyt kun kesäpyöräilijät ovat kaivautuneet koloistaan niin tuolla on Helsingin seudun kelveillä kova kisa! Talviajoasuihin pukeutunutta ajajaa suhaa shortsikelissä niin ettei meinaa sekaan mahtua. Väittäisinkö että naispuolisten kilpailijoiden osuus on hienoisessa nousussa.
Talviajoasuihin pukeutunutta ajajaa suhaa shortsikelissä niin ettei meinaa sekaan mahtua.
Niin on!! Uskomatonta, eilenkin oli +20C ja näin yhden mustaan paksuun tuulipukuun pukeutuneen tempoilijan talvikengissä ja pipo syvällä päässä. Työmatkatemmossa yli normaalin kohonnut ruumiinlämpö on eduksi? Tai sitten vaan näyttää uskottavammalta/pelottavammalta muiden tempoilijoiden silmissä, kun hikoilee kuin saunatimo.
-Lauri
Se, ketä väittää, että jauhan pelkkää paskaa, voi tulla viivalle kokeilemaan. Voin samalla näyttää kuvia itsetekemästäni pyörästäni, jonka olen itse tehnyt.  No siinä nyt kuva, kun kuitenkin haluatte nähdä. (http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2009/07/2010-pinarello-dogma-black.jpg) Itse tein.
  Mitä tuulipukuihin tulee, ne keksittiin Uuden-Seelannin alkuperäistyömatkatempoiljoiden toimesta kanssatempoiljoiden pelotteluun. Nyt, kun tuulipukuja on jokaisella vähemmän pelottavalla Pirjolla ja Sirkalla, kanssatempoilijasta saatu henkinen yliote on täysin mitätön (Minulla sattuu olemaan tästä tieteellistä faktaa, jota teillä ei ole, vai haluatteko viivalle?) Tästä syystä, maorit joutuivat kehittämään uudenlaisen pelotteen, ns. haka-tanssin. Erään Uuden-Seelantilasen pk-yrityksen aluepäällikkö johtaa työmatkatempojoukkuettaan matkaan. (http://www.youtube.com/watch?v=hPIfl91hKqM) 

Ensimmäisen ja ainoan työmatkatempotappion koin 4-vuotiaana. Olin juuri painamassa duuniin paikalliseen kerhoon tekemälläni pyörällä (http://www.ciclipinarello.com/images/graal_531_big.jpg), jonka olin itse tehnyt, kun itsetekemäni ketjut putosivat itsetekemästäni pakasta itsetekemäni rungon ja itsetekemäni pakan väliin. Niitä sieltä nostaessani suhahti ohitse kokonaan lateksipukuun verhoutunut pyöräilijä. Käteni tärisivät. "Miten selitän tämän isälle?" Duunipaikalla mistään ei tullut yhtään mitään. Edes Pikku Kakkosen Ransu ei piristänyt. "En voi kertoa, en voi." Puuro valui tärisevästä lusikasta syliini lautasen ja suun välisen ikuisen matkan aikana. Päätin, etten kerro isälleni. 
       En kerennyt kauaa olla kotona, kunnes isänikin, joka työnsä puolesta pääsee harjoittelemaan työmatkatempoa varten polkemalla siipirattaallista lossia Punaisenmeren yli, saapui töistä. 
 "Voitin tänään vain 4, perkeleen perkele", kuulin hänen kiroavan äidilleni. 
Uskaltauduin keittiöön, isä kääntyi heti minua päin: "Kolehmaisen Jaakko soitti, oli ohittanut sinut." 
"Eikä ohittanut.." 
 "Älä valehtele, nyt tuloo remmistä!" 
"Ei minua ohitettu!"  
 "Eikö?" 
"Älä lyÖAIAJAI"
"OHITETTIINKO SINUT?!" 
"EIIIÄÄHHH" 
 "Hävisitkö?!" isä huusi tuppivyön liikkeen yhä kasvaessa ja kasvaessa. 
"EI, äiti auta!" 
"HÄVISITKÖ JUMALAUTA!" 
 "Hävisin hävisin, hävisin isä, lopeta, minä hävisin.." sorruin. Vyö pysähtyi ylös... 
 "Kehtaat vielä myöntääkin sen..." Isä sanoi, käänsi vyön ja jatkoi pieksemistäni solkipäällä.
Harmi vain, mutta ruokapöydässä erehdyttiin lajista. Tässä lajissa ei ole voittoja.
Veivaaja
17.05.2013, 10.44
Pakko tuoda tähän hauskaan keskusteluun yksi varoituksen sana.
Lähdin tässä päivänä eräänä seuraamaan pääradan kelvillä kaveria keskustaan päin Pasilasta. Toivoin kivaa peesiä. Ainoa vaan, että kaveri joka ohituksessa (siis kun ohitimme muita) vetäisi juuri ennen ohitettavaa metrin vasemmalle. Onneksi noudatin jo muutenkin varovaista peesiä, kun itsellä oli kilpuri ja kaverilla crossari alla. En tiedä, oliko hän tietoinen olemassaolostani, mutta kieltämättä itsekin ajan vieläkin tasaisemmin, jos tiedän jonkun olevan peesissä (tai sitten vauhti kiihtyy ja kiihtyy...)
Myönnän syyllistyneeni peesaukseen ilman selkeää ilmoitusta (tosin Velocen vapaaratas juoruaa kyllä hyvin asian). Mutta kun tuolla tiellä on kaikenlaista menijää... En itsekään haluaisi niskaani kaveria, joka tempoilee noin.
Olipa tänään hupaisaa seurata tovi kunnon totista työmatkatempoa fiksimies vs. crossarikuski. Fiksikuskin jalat kävi kuin singeri kun crossarilla tultiin perässä isolla tuumalla. Eivät pojat paljon ympärilleen katsoneet tai muista liikkujista välittäneet kun kisa oli päällä. Fiksimies näytti olevan voitolla kun katosivat näkyvistä.
Oatmeal Stout
17.05.2013, 12.09
Harmi vain, mutta ruokapöydässä erehdyttiin lajista. Tässä lajissa ei ole voittoja.
Ehkä kyseessä on itse keksitty episodi, jonka keksijä keksi sen itse :seko:
Harmi vain, mutta ruokapöydässä erehdyttiin lajista. Tässä lajissa ei ole voittoja. Voidaan selvittää tämäkin asia viivalla.
Ketjureaktio
17.05.2013, 13.43
Tiukka linja esteeseen ja ohitus viimehetkellä on Taktikointia joka tod. kuuluu työmatkatempoon!
Pasila-keskusta-kelvistä puheenollen, olin eilen juosten matkalla himaan ja minut ohittanut naispyöräilijä käytti Metsälän "pienemmän mäen reittiä" kohti Maunulaa (ei siis siitä tinamäentietä vai mikä se on...). Hän ohitti minut uudelleen vasta Maunulassa! Lasketaanko juosten pärjääminen työmatkatempopärjäämiseksi?
Oatmeal Stout
17.05.2013, 14.32
Voidaan selvittää tämäkin asia viivalla.
Eikös viivojen, ainakin tietynlaisten, veto nenään ole jo laissa kiellettyä? Yllytetäänkö täällä laittomuuksiin?
Risto Koivunen
17.05.2013, 15.12
Ehkä kyseessä on itse keksitty episodi, jonka keksijä keksi sen itse :seko:
Kuka nyt näin vakavaan aiheeseen lähettelisi jotakin keksittyjä juttuja? Eiköhän sitä voida ihan turvallisesti olettaa, että kaikki tässä ketjussa kerrotut tarinat ovat vähintään 100% totta (erityisesti ne kaikki, joissa kirjoittaja tunnustaa joskus häpeällisesti hävinneensä työmatkatempossa).
kolistelija
17.05.2013, 15.15
Mä oo kyllä huolissani tuosta viivasta. Viivan jälkeen voi kyllä mennä täysillä...
Työmatkatemmossa dopingin käyttö ei ole kielletty (?)
-Lauri
Voidaan selvittää tämäkin asia viivalla.
http://i2.ytimg.com/vi/yvAZuG1V8xs/hqdefault.jpg
??
Yritätkö konna paljastaa mun henkilöllisyyttä?
Olipa tänään hupaisaa seurata tovi kunnon totista työmatkatempoa fiksimies vs. crossarikuski. Fiksikuskin jalat kävi kuin singeri kun crossarilla tultiin perässä isolla tuumalla. Eivät pojat paljon ympärilleen katsoneet tai muista liikkujista välittäneet kun kisa oli päällä. Fiksimies näytti olevan voitolla kun katosivat näkyvistä.
Onkohan sinulla takapeili asennettuna fillariin? Minulla nimittäin ei ole ja ainakaan itse en olisi yhtään huvittunut, jos kesken työmatkan joku fiksimies katoaa horisonttiin kovemmalla vauhdilla kuin itse ajan...
Onkohan sinulla takapeili asennettuna fillariin? Minulla nimittäin ei ole ja ainakaan itse en olisi yhtään huvittunut, jos kesken työmatkan joku fiksimies katoaa horisonttiin kovemmalla vauhdilla kuin itse ajan...
Mähän olin jo valmiiksi hävinnyt työmatkatemmon kun piti aamulla lähteä autolla :D
Tuossa nyt on vaan pidempi suora jolla pystyy vieressä kulkevan kelvin tapahtumia seuraamaan tovin.
Parahimmat kanssatempoilijat. Esikuvani Lance Armstrongin esimerkistä innostuneena kokeilin tänään veridopingia huonolla menestyksellä. Paluumatkalla töistä pysähdyin paikaillisessa SPR Veripalvelun toimipisteessä suurin odotuksin. Veren luovuttaminen sujui hienosti, mutta kysyessäni korvaavaa verta sain osakseni omituisia katseita ja minut ohjattiin nauttimaan mehua, kolmioleipiä ja jäätelöä. Oletin että suoritusta parantavat tuotteet olisi lisätty tarjottaviin toiminnan naamioimiseksi, jota pidin varsin ovelana. Päästyäni jälleen pyörän päälle huomasin hengästyväni helpommin ja jalkojen olevan varsin voimattomat. Tuloksena oli ei yksi vaan kaksi kirvelevää ohitusta kotimatkalla. Mikä meni vikaan? Hävettää.
Ajelin tänään provosoitumatta ja väsyneiden jalkojen määräämää tahtia. Eipä tarvinnut kovasti laskea norminopeudesta, niin se tapahtui. Ohrahuhdantiellä 30 km/h ei riittänyt, kun krossari puhalsi ohi. Tappio oli tosiasia. ABC:n risteyksen työmaan hän otti huomattavan varovasti, ja tuumasin ajaa takana noin kymmenen metrin päässä. Vinttikoiraradan kohdalla kynnysten täräykset pudottivat hänen pumppunsa, joten sainpa tuotettua kanssakulkijalle tasoittavan tappion.
Jake_Kona
17.05.2013, 21.14
Parahimmat kanssatempoilijat. Esikuvani Lance Armstronginin esimerkistä innostuneena kokeilin tänään veridopingia huonolla menestyksellä. Paluumatkalla töistä pysähdyin paikaillisessa SPR Veripalvelun toimipisteessä suurin odotuksin. Veren luovuttaminen sujui hienosti, mutta kysyessäni korvaavaa verta sain osakseni omituisia katseita ja minut ohjattiin nauttimaan mehua, kolmioleipiä ja jäätelöä. Oletin että suoritusta parantavat tuotteet olisi lisätty tarjottaviin toiminnan naamioimiseksi, jota pidin varsin ovelana. Päästyäni jälleen pyörän päälle huomasin hengästyväni helpommin ja jalkojen olevan varsin voimattomat. Tuloksena oli ei yksi vaan kaksi kirvelevää ohitusta kotimatkalla. Mikä meni vikaan? Hävettää.
Virallisen valvojan tulisi antaa verenluovuttajalle 10 ohituspistettä 1. päivänä ja 5 seuraavana päivänä.!
Olen surkea työmatkatempoilija, mutta mummiksella ajettu talvi on kyllä parantanu mun suoritustasoa. Vaikka siis edelleen pyrin aika ladylike-suoritukseen. Mutta uudenlaisen surkeuden itsessäni huomasin, kun tässä yksi päivä joku nuori heebo ohitti minut (joo, ohitti, mutta mä hiljentelin risteykseen ja sitten verkkasesti lähdin taas liikkeelle), mutta kun matkavauhtiin loivassa ylämäessä pääsin, olinkin ihan nuoren miehen kannassa. Mutta kun se niin yritti polkea kovaa, en hennonnut sitä sitten ohittaa, ajelin vaan vihellellen pienessä peesissä. Onneksi tiemme erkanivat ja sain reipastaa tahtini normaaliin.
Risto Koivunen
17.05.2013, 21.59
Mikä meni vikaan? 
Ajoit liian hiljaa.
Halloo halloo
17.05.2013, 22.22
Olen surkea työmatkatempoilija, mutta mummiksella ajettu talvi on kyllä parantanu mun suoritustasoa. Vaikka siis edelleen pyrin aika ladylike-suoritukseen. Mutta uudenlaisen surkeuden itsessäni huomasin, kun tässä yksi päivä joku nuori heebo ohitti minut (joo, ohitti, mutta mä hiljentelin risteykseen ja sitten verkkasesti lähdin taas liikkeelle), mutta kun matkavauhtiin loivassa ylämäessä pääsin, olinkin ihan nuoren miehen kannassa. Mutta kun se niin yritti polkea kovaa, en hennonnut sitä sitten ohittaa, ajelin vaan vihellellen pienessä peesissä. Onneksi tiemme erkanivat ja sain reipastaa tahtini normaaliin.
Julmaa. Heebo taatusti tiesi sinun pystyvän ohitukseen. Silkkaa kidutusta.
Tänään oli kyllä melkoinen työmatkatempopäivä. Menotempo oli aivan jumalainen, hiljaiset tiet ja 6m/s puhalta myötätuuli. Tappioitakaan ei tullut. Tulotempo äsken oli vähän tylsempi. Heti temmon alussa kärsin ensimmäiseni spd-pannutuksen, joka ei ollut hirveän kivaa. Onneks isompia damageja ei tullut ja siitä sitten jatkoin. Tuuli ei ollut tyynytynyt ja tuuli edelleen samasta suunnasta. Lisäksi viikon temmot tuntui jo jalassa. Mutta tappioita ei siltikään tullut. (tsekkasin tosin vasta himassa, että vuotaako polvesta verta)
Tempoilijan biisi.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=so9DBHCo64Q
Eilen 20-30 häviötystä, yksi ihan hauska. Lähestyin punaisella olevia valoja, joissa odotteli muutama kanssatempoilija. Jäin hissukseen koko pakan taakse odottelemaan, enkä yrittänytkään kiilata ensimmäiseksi - siimä tulee nimittain äkisti vastakuittaus. Varmistin toki selustani myös taaksepäin. 
No, yhden pyöräilijän eleistä näki, että hän oli temmossa täysillä mukana - pää pyöri kuin pöllöllä ja vastustajien olemuksia ja välineistöä mittailtiin ankarasti. Muut tempoilijat olivat max. piirisarjatasoa.
Kun valot vaihtuivat vihreiksi ampui tämä kaveri liikkeelle kuin itse pelsepuuppi olisi ollut hänen kannoillaan. Kaveri heilui pyörän päällä kuin heinämies ja pälyili n. 5 sek välein taakseen. Lukitsin tähtäimen kaveriin, poistin reisistä varmistimet ja ampaisin perään. Muut jäivät kuin tikku pashaan. 
Poninhäntä vipattaen kaveri painoi karkuun retkipyörällään minkä kerkesi. Mutta, n. 50 m ajon jälkeen kiihdytys katkesi n. 20 km/h nopeuteen. Leveälahkeisiksi luulemani hopparihousut olivatkin kireät pyöräilytrikoot, niissä vain ei ollut täytettä. Mikä pettymys!
No, painoin ohi n. 35 km/h lasissa tyyliin "katsoppa poika tästä mallia". Sääli olisi ollut sairautta.
Editoitu ämmä hooksi...
Parahimmat kanssatempoilijat. Esikuvani Lance Armstrongin esimerkistä innostuneena kokeilin tänään veridopingia huonolla menestyksellä. Paluumatkalla töistä pysähdyin paikaillisessa SPR Veripalvelun toimipisteessä suurin odotuksin. Veren luovuttaminen sujui hienosti, mutta kysyessäni korvaavaa verta sain osakseni omituisia katseita ja minut ohjattiin nauttimaan mehua, kolmioleipiä ja jäätelöä. Oletin että suoritusta parantavat tuotteet olisi lisätty tarjottaviin toiminnan naamioimiseksi, jota pidin varsin ovelana. Päästyäni jälleen pyörän päälle huomasin hengästyväni helpommin ja jalkojen olevan varsin voimattomat. Tuloksena oli ei yksi vaan kaksi kirvelevää ohitusta kotimatkalla. Mikä meni vikaan? Hävettää.
Verenluovutus + maksimaalinen työmatkatempo. Onko mitään virksitävämpää?
No, painoin ohi n. 35 km/m lasissa tyyliin "katsoppa poika tästä mallia"
Uskomaton vauhti. Tuostahan tulee 2100 km/h eli menoa ja meininkiä äänivallit paukkuen. Tuo olisi pitänyt nähdä
Uskomaton vauhti. Tuostahan tulee 2100 km/h eli menoa ja meininkiä äänivallit paukkuen. Tuo olisi pitänyt nähdä
Ei oo turhaan varmistimia reisissä. :cool:
No, painoin ohi n. 35 km/m lasissa tyyliin "katsoppa poika tästä mallia". Sääli olisi ollut sairautta.
Äänivallin rikkomiseen tuskin oli lupia? Ainakaan melulupaa sen kokoiselle paukaukselle ei saa. ;)
Perjantaina aamulla joskus ehkä ennen puoli yhdeksää olin hiljentynyt punaisten valojen ääreen. Siitä ne sitten vaihtuivat aikanaan ja lähdin reippaaseen kiihdytykseen. Taustapeilistä näin että pyörä tulee perässä niin kiihdytin johonkin 30+ -vauhtiin. No siinä oli pieni mäennyppylä niin pakkohan oli takanatulevan jätkän lähteä ohitse, hurjaa. Eipä siinä mitään mutta kun mäet loppu ja enemmät suorat alkoivat niin lopulta ajelin sitten tosijätkän peesissä vauhtia himmaillen. Mihin sen tosijätkän vauhti hyytyi, en tiedä. En viitsinyt lähteä ohitse koska oli taas risteyksiä tulossa ja lopulta tosijätkä kääntyikin muualle.
Kauhee kiire niillä on ohitte heti risteyksissä mutta lopulta kun on saanut oman pyörän kiihtymään sopivaan matkavauhtiin niin nämä tulee perä edellä vastaan..
Perjantaina aamulla joskus ehkä ennen puoli yhdeksää olin hiljentynyt punaisten valojen ääreen. Siitä ne sitten vaihtuivat aikanaan ja lähdin reippaaseen kiihdytykseen. Taustapeilistä näin että pyörä tulee perässä niin kiihdytin johonkin 30+ -vauhtiin. No siinä oli pieni mäennyppylä niin pakkohan oli takanatulevan jätkän lähteä ohitse, hurjaa. Eipä siinä mitään mutta kun mäet loppu ja enemmät suorat alkoivat niin lopulta ajelin sitten tosijätkän peesissä vauhtia himmaillen. Mihin sen tosijätkän vauhti hyytyi, en tiedä. En viitsinyt lähteä ohitse koska oli taas risteyksiä tulossa ja lopulta tosijätkä kääntyikin muualle.
Kauhee kiire niillä on ohitte heti risteyksissä mutta lopulta kun on saanut oman pyörän kiihtymään sopivaan matkavauhtiin niin nämä tulee perä edellä vastaan..Häviäjän puhetta, ansaitsitkin hävitä...
Tänään kasvoi sarvet päähän ja ajoin kotiin SuperX:llä spandexit päällä kevyeen myötäiseen 45-50km/h ja nöyryytin kaikkia urpoja, jotka luulevat olevansa kovassakin työmatkakunnossa muutaman viikon treenien ansiosta. Harmi että ajoin niin myöhään ettei ollut enää amikselta mopoilijoita lähdössä. Ja kun joku kuitenkin kysyy niin vastaan jo valmiiksi että "kyllä helpotti" ja "tiedän että et voi auttaa" jne.....;)
kolistelija
20.05.2013, 17.48
Taisin tehdä "haedonit"... Moni näytti ajavan polkemistavasta päätellen aika suorituskykynsä rajoilla, eli noin 20km/h hitaammin kuin minä. :p
Disclaimer:
Hidastin vauhdin aina kun väylällä oli muuta liikennettä kuin ohitettavia. En ajanut punaisia päin enkä sinkoillut risteyksiin vauhdilla. Ohitukset tein suoralla väylällä. Aika tylsää...
Haa! Meinasi tulla tänään kotimatkalla ensimmäinen tappio. Joku nakkitukka, jonka olin kuitannut espoon autopalvelun mäessä n 5km myöhemmiin, yritti tulla ohitse leppävaaran mäessä kohti huopalahtea. Huomasin tilanteen ajoissa, annoin toisen tulla rinnalle, kunnes otin loputkin tehot käyttöön ja vältin häviön.. Lapsellistako? ehkä.. Vältämätöntä, kyllä :D
Kehittelin ajatusta myös, että tekisi reppuun jonkun kyltin, jossa lukisi "you shall not pass" .. :D
Ps. miten muut voi "peesata" moposkoottereita, itsellä alkaa kauramoottori köhiä välittömästi jos edes yrittää ajaa turhan lähellä ko. kapistuksia. :( (pakokaasut)
Tänään kasvoi sarvet päähän ja ajoin kotiin SuperX:llä spandexit päällä kevyeen myötäiseen 45-50km/h ja nöyryytin kaikkia urpoja, jotka luulevat olevansa kovassakin työmatkakunnossa muutaman viikon treenien ansiosta. Harmi että ajoin niin myöhään ettei ollut enää amikselta mopoilijoita lähdössä. Ja kun joku kuitenkin kysyy niin vastaan jo valmiiksi että "kyllä helpotti" ja "tiedän että et voi auttaa" jne.....;)Mahtavaa. Kyllä on hybridihemmoilla mennyt ilta pilalle, kun on tullut nähtyä maantietykkien todellinen nopeus :)
Risto Koivunen
20.05.2013, 18.24
Ps. miten muut voi "peesata" moposkoottereita, itsellä alkaa kauramoottori köhiä välittömästi jos edes yrittää ajaa turhan lähellä ko. kapistuksia. :( (pakokaasut)
Eihän tosi työmatkatempoilija vaivaudu moisia pelejä peesaamaan, vaan reippaasti polkaisee ohitse niin että heilahtaa.
Siinä jää sitten epätoivoisesti kaasukahvaa puristava mopoteini tuijottelemaan horisonttiin katoavan työmatkatempoilijan takaheijastinta. Voipi myös olla, että mopon virityssarja lähtee tilaukseen heti kun tilille jostakin tipahtaa vähän rahaa.
Minulla lukee selässäni "arbeitmatkatempo macht frei". Siitäpäs saavat! Voi veljet, ne on varmaan ihan raivoissaan, haha!
Jake_Kona
20.05.2013, 19.11
Eihän kukaan kerkeä lukemaan noin pitkiä tekstejä kun kuuleman ( luetun) mukaan menette niin kovaa. ;)
En tiedä, mutta eläkeläisillä on sellainen kappale kun "hävisin lotossa taas". Samasta kappaleesta on olemassa ultrasalainen levyttämätön versio "hävisin työmatkatemmossa taas, hybridistille"
-Lauri
Bassopiste
21.05.2013, 11.02
En tiedä, mutta eläkeläisillä on sellainen kappale kun "hävisin lotossa taas". Samasta kappaleesta on olemassa ultrasalainen levyttämätön versio "hävisin työmatkatemmossa taas, hybridistille"
-Lauri
Kärsin eilen kirvelevän tappion tuulitakkiselle hybridistille: akkamaisesti pysähdyin valoihin odottamaan vihreää ja siinä pääsi hybridisti kuittaamaan ajamalla punaisia päin. Meno oli senverran vauhdikkaan oloista ja ajoasento sekä -tyyli niin aeroa ja repivää ettei kyseessä voinut olla kuin kovan linjan tempokuski. Tiesin heti, että tuo täytyy ohittaa tyylillä. Valot vaihtuivat vihreäksi ja lähtö hyväksytään! Muutaman sadan metrin jälkeen pyörittelin miekkosesta ohi naama peruslukemilla nenän kautta hengittäen. Casually deliberate, kuten säännöissäkin sanotaan.

Tykkään siitä äänestä mikä työmatkatempokuskin sielusta lähtee ohituksen hetkellä: vaihteiden rutina kun epätoivon voimalla poljetaan isompaa sisään ja yritetään kaikin tavoin välttää tappio. ;)
Halloo halloo
21.05.2013, 14.39
Selkään teksti: Hävisit!
Risto Koivunen
21.05.2013, 15.04
Ja jos tulee itse ohitetuksi, niin voi ripustaa sen paidan seinälle muistutukseksi häpeällisestä nöyryytyksestä, ja tuijotella sitä sitten koko loppupäivän. Sen verran pitäisi nousta moisesta sisu kurkkuun, että seuraava tempo ajetaankin sitten sen verran täysimpää ettei moinen karu kohtalo pääse uusiutumaan.
Sen verran pitäisi nousta moisesta sisu kurkkuun, että seuraava tempo ajetaankin sitten sen verran täysimpää ettei moinen karu kohtalo pääse uusiutumaan.
Jos ei auta, verivala kahden esteettömän todistajan läsnäollessa, että seuraavasta häviöstä ottaa "hävisin"-tatuoinnin? 
-Lauri
Risto Koivunen
21.05.2013, 16.23
Mihin kohtaan kehoa tuo tatuointi tulisi laittaa?
Tänään aion lähteä töistä vähän aikaisemmin ja jäädä liittymään odottelemaan potentiaalista ja pistetyskelpoista härnäyspeesattavaa & ohitettavaa.
Sähköistetyllä pyörällä tää on hauskaa kun kaikista ohitettavista saa pisteitä :)
Risto Koivunen
21.05.2013, 17.15
Tänään aion lähteä töistä vähän aikaisemmin ja jäädä liittymään odottelemaan potentiaalista ja pistetyskelpoista härnäyspeesattavaa & ohitettavaa.
Varo ettet itse tule itse ohitetuksi siinä odotellessasi.
Oatmeal Stout
21.05.2013, 17.21
Mihin kohtaan kehoa tuo tatuointi tulisi laittaa?
Peräaukosta 6" ylös selkää kohden.
Pyllyyn tai otsaan?
_lauri
Sähköistetyllä pyörällä tää on hauskaa kun kaikista ohitettavista saa pisteitä :)
ei, tässä lajissa EI saa pisteitä vaikka ajaisi skootterilla. Korkeintaan voit välttyä häviämiseltä.
Toi mitä Roopeakin korostaa on kyllä hyvä pitää itse kunkin mielessä. Ja kun itsekin oivalsin ja todella ymmärsin tämän, työmatkatemposta tulee todella karun raaka laji. EI sävyjä, ei voittoja. Sopii jotenkin semmoseen luterialaiseen itseä kurittavaan mentaliteettiin.
Halloo halloo
21.05.2013, 19.28
Mikäs se olikaan se uskontosuuntaus, jossa ruoskivat itseään selkään?
Mikäs se olikaan se uskontosuuntaus, jossa ruoskivat itseään selkään?
Katoliset flagellantit
-Lauri
Pyöräpummi
21.05.2013, 22.34
Katoliset flagellantit
-Lauri
Tehkääpä kuvahaku " shia flagellation" niin saatte aika veristä touhua näkyviin.
Josta syystä en halunnut linkata niitä tänne.
Ei siinä touhussa paljoa pidemmälle voi mennä!
mehukatti
22.05.2013, 00.24
Niille, jotka ei haluu hävitä työmatkakisailussa:
http://www.bikerumor.com/2013/05/20/new-land-speed-record-set-on-bicycle-sorta/
Olenko ainoa, joka vetää tätä Rööperi - Vallila reittiä päivittäin? Tuntuu siltä, ettei matkalla ole kuin puolelta toiselle keinuvia hidastelijoita. Tuntuu että jotkut menee niin hitaasti, ettei pyörä pysy suorassa linjassa. Ei ole kukaan tullut ohi kahteen kuukauteen. Enkä edes vedä ihan hiessä Sturenkatua ylös, kun ei viitsi ihan hiessä olla töissä. Suihkussa käynti veisi koko pointin siitä, että on nopeasti töissä.
Pakko muuten mainita, että Albertinkatu on mahtavimpia ylämäkiä. Siinä autot jäävät aivan totaalisesti kakkoseksi. Hyvää egobuustia, käykää testaamassa.
Highlander
22.05.2013, 11.56
Tjaa-a eilen kyllä yksi kaiffari sähköineen jäi taakse...oliskohan ollut akku loppu? :rolleyes:
polkadot
22.05.2013, 12.30
Työmatkatemmon kansallinen taso
Mitä mieltä olette, onko työmatkatemmon taso koventunut viime vuosina? Vai olenko itse vain hidastunut? Pari-kolme vuotta sitten ohitusten ja ohitetuksi tulemisen -suhde oli arviolta n. 500/1, nykyisin ehkä 200/1. Tosissaan lajiin suhtautuvia sukkismiehiä on ainakin selvästi enemmän kuin ennen.
Turvesuontiellä eilen iltapäivällä hybridimies pääsi kuittaamaan shortseissa ja sandaaleissa. Tilanne ei sinänsä vaatinut toimenpiteitä, koska samaa vauhtia jatkaen em. hybridimies tuli selkä edellä vastaan Sinimäentien ylämäessä.
Vuoden 2013 saldo: -2
Tjaa-a eilen kyllä yksi kaiffari sähköineen jäi taakse...oliskohan ollut akku loppu? :rolleyes:
Kyllä laillisella sähköfillarilla kaikkialla muualla kuin mäkisessä tai paljon pysähdyksiä/liikkeellelähtöjä vaativalla reitillä jää jälkeen. Mäkisessä maastossa alamäissä sähköjen tuomasta painoedusta on vain hyötyä ja tasaisella sähköt ei paljoa menoa haittaa. Ylämäissä voi taukoilla 25 km/h nopeudella, jotta jaksaa taas tasaisella/alamäessä kiriä.
Highlander
22.05.2013, 15.15
Kyllä laillisella sähköfillarilla kaikkialla muualla kuin mäkisessä tai paljon pysähdyksiä/liikkeellelähtöjä vaativalla reitillä jää jälkeen. Mäkisessä maastossa alamäissä sähköjen tuomasta painoedusta on vain hyötyä ja tasaisella sähköt ei paljoa menoa haittaa. Ylämäissä voi taukoilla 25 km/h nopeudella, jotta jaksaa taas tasaisella/alamäessä kiriä.
Hyvä kun selvensit vielä tähän...mulla oli kyllä tuo hymiö tuossa tekstin perässä. Faktahan on, että ne lailliset malmikasat jäävät kuin seisoon jos ylämäkeen revitään ;) Edelleen repii kuitenkin se kerta kun pari vuotta sitten joku taneli ei-laillisella painoi ohi melkoista vauhtia kun puskin yli 30 km/h sivuvastaiseen yksivaihteisella...
joku taneli ei-laillisella painoi ohi melkoista vauhtia kun puskin yli 30 km/h sivuvastaiseen yksivaihteisella...
Häviö vai ei?? Kas siinä pulma.
-Lauri
Highlander
22.05.2013, 15.30
Häviö vai ei?? Kas siinä pulma.
-Lauri
Mä en ole niinkään häviöistä huolissani - elämässä kun tulee aina joskus turpaan ainakin jollain osa-alueella :rolleyes:...lähinnä siitä jos tuollainen tehoversio karkaa jonkun tanelin käsistä kun keskipakoisvoima kasvaa mutkassa liian suureksi :p
Niin se ei näytä kovin hyvältä kun torspo vetelee ruuhkaisella kelvillä 30-40km/h tuollaisella kun pakkohan se aina ajaa niin lujaa kuin pääsee.
tempokisu
22.05.2013, 15.50
Mä ajan työmatkat ( ja muutkin matkat) tosi rauhallisesti. JOS sattuu sellainen tilanne että ohitan jonkun, niin ihme juttu. 
Vasta sitten kun joku naiskuski ohittaa, voi tulla kisa. Kuten tänään. 
Olin just lähteny ja rullailin alamäkeä, niin joku nainen ( joku fitnesstyyppi selvästi) ohitti koko ajan ajaa! no, ei se haittaa..., mutta sain heti seuraavassa nousussa rullaamalla kiinni, nainen selvästi ei jaksanu ylämäkeen. Pysähdyttiin liikennevaloihin, ja pääsin nappasemaan ekana. Aattelin siinä JOS tulee ohitte niin tulee muuten kisa. 
Tulikin. Nainen pyrki viereen ja mä totesin, että jaha, kisa. Ja laitoin isoa rievää ja menin. 
Käännyin kyllä heti seuraavasta risteyksestä pikkutielle, en mä kovin kauaa jaksa täysillä...:o
Turvesuontiellä eilen iltapäivällä hybridimies pääsi kuittaamaan shortseissa ja sandaaleissa...
Joskus muutama vuotta sitten kun asustelin Espuussa niin tuolla välillä joku ajoi oikeasti kovaa. Olin siis tulossa Elfvikin poluilta ja menossa turvesuon poluille ja ajelin siirtymää ihan kohtuu vauhtia Turvesuontietä niin joku painaa täysii ohi. Lähdin tietty testaa vauhti Ja saihan siinä tehdä ihan oikeasti töitä tuon muutaman sadan metrin matkan. Mutta mäen ollut työmatkalla joten sitä ei vissiin lasketa tappioksi (*selittelyä.....).
Hääppönen
22.05.2013, 18.29
Tuosta tulikin mieleeni kysyä arvon raadilta, onko työmatkaan rinnastettavaa, jos viattomalla iltalenkillä miettii työasioita ja tulee kuitatuksi. Omasta mielestäni tappio menee silloinkin työmatkatemposarakkeeseen. :seko:
Tuosta tulikin mieleeni kysyä arvon raadilta, onko työmatkaan rinnastettavaa, jos viattomalla iltalenkillä miettii työasioita ja tulee kuitatuksi. Omasta mielestäni tappio menee silloinkin työmatkatemposarakkeeseen. :seko:
Pienikin liityntä työelämään voi tiukasti tulkittuna johtaa tappioon, joten kannattaa mieluummin ajaa niin lujaa ettei kukaan ohita.
-Lauri
Risto Koivunen
22.05.2013, 20.23
Mutta mäen ollut työmatkalla joten sitä ei vissiin lasketa tappioksi (*selittelyä.....).
Kannattaa muistaa, että selittely on häviäjien hommaa...
Niin se ei näytä kovin hyvältä kun torspo vetelee ruuhkaisella kelvillä 30-40km/h tuollaisella kun pakkohan se aina ajaa niin lujaa kuin pääsee.
Aika monet succismiehet ajelee ruuhkaisella kelvillä 30 - 40 km/h, kun on pakko aina ajaa niin lujaa kuin pääsee. Kaikki succismiehet on nimittäin paljon parempia kuskeja kuin kaikki muut. Mutta tämäkään ei muuta sitä tosiasiaa, että jos sinut ohitetaan, olet hävinnyt.
Aika monet succismiehet ajelee ruuhkaisella kelvillä 30 - 40 km/h, kun on pakko aina ajaa niin lujaa kuin pääsee. Kaikki succismiehet on nimittäin paljon parempia kuskeja kuin kaikki muut. Mutta tämäkään ei muuta sitä tosiasiaa, että jos sinut ohitetaan, olet hävinnyt.Se ei myöskään näytä yhtään sen paremmalta.
Se ei myöskään näytä yhtään sen paremmalta.
En tiedä onko se hyvä vai huono asia, mutta kun ajaa sukkiksilla, naiset katsoo pippeliä
-Lauri
tempokisu
22.05.2013, 21.44
Laitat joko Spiderit tai Ferrari-kuteet niin niitä katsoo kaikki. Palstalaisetkin on huomannu!! Jos ajaa liika nopeeta niin ei huomaa, kansii ajaa rauhallisesti.
Niin se ei näytä kovin hyvältä kun torspo vetelee ruuhkaisella kelvillä 30-40km/h tuollaisella kun pakkohan se aina ajaa niin lujaa kuin pääsee.Toissapäivänä tuli ohi aivan hemmetin tyylikäs, sellainen vähän chopperimallinen, paksurunkoinen ja -renkainen matala sähköpyörä ohi jotain 50 km/h-vauhtia ylämäkeen. Oli ensimmäinen tyylikäs laite, jonka olen nähnyt. Penkin alla tosin roikkui mopon kilpi, eli liekö oikeasti rekisteröity mopoksi.  
PS: en hävinnyt, koska olin kävellen liikkeellä...
Aika monet succismiehet ajelee ruuhkaisella kelvillä 30 - 40 km/h, kun on pakko aina ajaa niin lujaa kuin pääsee. Kaikki succismiehet on nimittäin paljon parempia kuskeja kuin kaikki muut. Mutta tämäkään ei muuta sitä tosiasiaa, että jos sinut ohitetaan, olet hävinnyt.Eikö ne ton kovempaa pääse? No, täytynee nitkuttaa hybridillä ohi tuulipuku kahisten, päivittäen samalla puhelimella tilannetta tähän ketjuun.
mentunik
23.05.2013, 13.09
Oli näköjään tsekkaa/katso tämä ketjuun linkattu mun työmatkapyörä. Kertaakaan en ole hävinnyt kun kotiovelta olen tuon tulille lyönyt. Ei tule polvivaivoja vaikka kadenssi on aika pieni.
http://www.youtube.com/watch?v=RyikLr9DnhY&sns=em
Oli näköjään tsekkaa/katso tämä ketjuun linkattu mun työmatkapyörä. Kertaakaan en ole hävinnyt kun kotiovelta olen tuon tulille lyönyt. Ei tule polvivaivoja vaikka kadenssi on aika pieni.
http://www.youtube.com/watch?v=RyikLr9DnhY&sns=em
Sussiunakkoo! Onko tuo sähköpyörä? Tuolle kyllä häviäisi erkkikin.
mentunik
23.05.2013, 17.05
Eikai tossa muutaku ihan perus ultegraa ja talvella vähä trainerissa pyöritelly..
Oatmeal Stout
23.05.2013, 17.38
Eikö ne ton kovempaa pääse?
Minä ole ajanut eninmillään 56km/h klv:llä ja maantiellä 76km/h ihan vain sen jälkeen kun on 50 tullut ikävuosissa ohitettua, nuorempana sitä ajoi vähän lujempaa, kun matkassa oli 35 kiloa vähemmän läskiä.
Eikö ne ton kovempaa pääse? No, täytynee nitkuttaa hybridillä ohi tuulipuku kahisten, päivittäen samalla puhelimella tilannetta tähän ketjuun.
Tänää polkaisin yhdestä kapearenkaisella ajavasta succismiehestä ohi maasturilla. Alkumatkan olin tulut sen verran reippaasti, että varulta lepäsin 2 kilsaa perässä ja tarkistin vauhdin tason sekä ylä-, että alamäissä. Kun olin kohtuu varma, että vastakuittausta ei tule, niin seuraavassa ylämäenmäessä ohi ja pois paikalta tuulipuvun kahinan ja nappularenkaiden äänen saattelemana.
Jostain syystä kapeat renkaat ja succikset saa mun kilpailuvietin syttymään. Jotenkin asetelma, tuulipuku, painava maasturi, pulska kuski vs kevyt kuski maantiepyörällä oikein yllyttää mua ohittamaan jos maantiepyörällä ajava tulee selkä edellä vastaan ylämäessä.
Kävipä tässä joku aika sitten aika vaikeasti pisteytettävä ohitustilanne. Ohitin maantiepyöräilijän takajousitetulla (etujousi hitsannut kiinni) vanhalla markettimaastopyörällä, joka oli varustettu aerotangolla.
Hetken aikaa mietin, mitä tapahtuu, miksi olen tässä tilanteessa, yms. Päätin kuitenkin vaan polkea vähän kovempaa.
Risto Koivunen
23.05.2013, 20.45
Eihän tuossa juhoon kuvaamassa tilanteessa ole mitään vaikeaa: maantiepyöräilijä selkeästi hävisi, koska tuli ohitetuksi.
(Aika tyylikkäältä kyllä kuullostaa tuo juhoon tmt-mankeli.)
forrelly
23.05.2013, 23.03
Ensikosketus työmatkatempoon. En hävinnyt.
Jani Mahonen
23.05.2013, 23.10
PS: en hävinnyt, koska olin kävellen liikkeellä...
Taas väärin. Hävisit koska et pyöräillyt.
Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.Ymmärrän näkökulmasi. En toisaalta ollut myöskään työmatkalla, joten vähän vaikea tuosta on häviötä itselleen ottaa...
Onnistuin ohittamaan jopoilla liikkuneen koululaisryhmän, mutta kun pysähdyin kauppaan, niin koko ryhmä menikin ohi kun olin kassalla. Hävisinkö monta kymmentä kertaa vai pelastuinko kun olin vielä kaupan sisällä?
Toi ei kyllä ole mikään työmatkatemmon sääntö. Kävely kun on yksi harvoista tavoista välttää häviö työmatkatemmossa.
Tai voihan se olla, että Valentin Kononen kävelee ohi ja silloin tietysti tulee takkiin, mutta varmaan voidaan pitäytyä polkupyörissä. Työmatkatempokävely olis kyllä hilpeä seurattava. Aika kovana pitäis kattoa nouseeko kilpakumppanilla molemmat lapikkaat maasta.
Hieno päivä tänään. Ajelin kelpo vauhtia kohti työpaikka, kun näin helpon uhrin horisontissa, sukkismiehen maantiepyörineen. Etäisyys uhriin kapeni nopeasti ja kohta olinkin jo kohdalla. Räkänaurun saattelemana menin ohitse ja laskettelin naama peruslukemilla eteenpäin. Se mikä teki ohituksesta helpon oli se, että sukkismies oli pysähtynyt muka paikkaamaan pyöränsä rengasta, kun todellisuudessa hänellä meni pupu pöksyyn nähdesään allekirjoittaneen kääntyvän peräänsä. Tämä ohitus oli vielä helpompi, kuin se, kun aamulla varastin tikkarin naapurin pikkutytöltä!!1! 
Oli siinä kyllä heikkokin hetki - ajattelin nimittäin nanosekunnin, että pitäisikö ajatella pysähtymistä ja kysymista, josko kaveri oikeasti tarvitsisi apua. Ajatus meni nopeasti ohi, mutta tämän pienen pienen heikkouden häivähdyksen karma kosti puhkaisemalla omakin takarenkaani. Onneksi reikä oli sen verran pieni, että säännöllisellä pumppaamisella sai pidettyä renkaassa ilmaa sen verran, että pääsi töihin turvaan. Ja vaikka viisi kertaa jouduin pysähtymään pumppaamaan, niin kukaan ei tullut ohi. Enkä ole varma laskettaisiinko ohitetuksi tuleminen tuollaisessa tilanteessa häviöksi - mullahan oli oikea syy pysähtyä, toisin kuin yllä mainitulla sukkismiehellä.
olin kassalla
Kassalla oleminen johtaa aina häviöön. Analogia armeijassa todettuun, että mitä tapahtuu äijille jos ajaa panssarivaunulla miinaan, oli: "Jos ei kuole, niin on ainakin ihan sopivasti kassalla"
-Lauri
Enkä ole varma laskettaisiinko ohitetuksi tuleminen tuollaisessa tilanteessa häviöksi - mullahan oli oikea syy pysähtyä, toisin kuin yllä mainitulla sukkismiehellä.
No totta munassa lasketaan! Oikea syy... PÖH! Ei oo oikeita syitä. On vain häviöitä.
PeeÄs. Tänä aamuna en hävinnyt.
TANA!
Hävisin tänään ekan kerran. häviön aiheuttaja oli joku, jonka olin kuitannut noin minuutti sitten. Pääsi salakalavasti kuittaamaan kun en ollut saanut kerättyä tarpeeksi vauhtia (enkä katsonut taakseni) alikulun alituksen jälkeen. Ryökäle ehti myös kääntyä edestä pois, ennenkun olisin (helposti) kuitannut takaisin. Sillä pätkällä minkä se ehti edessäni ajaa, oli niin paljon vastaantulijoita, etten uskaltanut nostaa kadenssia :(
Tiieedän, selittelyt on häviäjille, mutta selittelin silti.
Kassalla oleminen johtaa aina häviöön...
Ilman muuta. Kyllä pyöräkilpailussakin häviää jos käy matkalla kaupassa. Työmatkatempoon tulee suhtautua samalla vakavuudella eikä pysähdellä lepotauolle edes kauppaan.
Se mikä teki ohituksesta helpon oli se, että sukkismies oli pysähtynyt muka paikkaamaan pyöränsä rengasta, kun todellisuudessa hänellä meni pupu pöksyyn nähdesään allekirjoittaneen kääntyvän peräänsä. 
Jos se olin minä (Pitäjänmäen liikenneympyrä), niin voin raportoida, että vaihtamani vararengas tussahti kymmentä kilometriä myöhemmin. Ei auttanut kuin ajella tyhjällä kumilla reilut 4 km duuniin.
Ja miksi se vararengas meni? No, tarina sopii hyvin tähän ketjuun. Varakumina oli pitkästä aikaa sellainen pikapaikattu sisuri, ja ajelin aika varovasti renkaanvaihdon jälkeen. Rastaalantien liikennevaloihin tullessani minua mulkaisi samoissa valoissa vihreää odotteleva krossarikuski. Reagoin valon vaihtumiseen häntä nopeammin, mutta krossitempoilija näki parhaaksi painaa ihan tosissaan, niin että pääsee succistelijan ohi. Päätin sitten seurailla takana katsoen miten edessä olevat mäet nousevat. Unohdin siinä varovaisen ajelun, ja niinhän sitten kävikin, että vähän napakampi töyssy vetäisi varakuminkin tyhjäksi. Toisin sanoen tuplatappio ja tuplarengasrikko kruunasivat aamun.
Jos se olin minä (Pitäjänmäen liikenneympyrä), niin voin raportoida, että vaihtamani vararengas tussahti kymmentä kilometriä myöhemmin. Ei auttanut kuin ajella tyhjällä kumilla reilut 4 km duuniin.
Ja miksi se vararengas meni? No, tarina sopii hyvin tähän ketjuun. Varakumina oli pitkästä aikaa sellainen pikapaikattu sisuri, ja ajelin aika varovasti renkaanvaihdon jälkeen. Rastaalantien liikennevaloihin tullessani minua mulkaisi samoissa valoissa vihreää odotteleva krossarikuski. Reagoin valon vaihtumiseen häntä nopeammin, mutta krossitempoilija näki parhaaksi painaa ihan tosissaan, niin että pääsee succistelijan ohi. Päätin sitten seurailla takana katsoen miten edessä olevat mäet nousevat. Unohdin siinä varovaisen ajelun, ja niinhän sitten kävikin, että vähän napakampi töyssy vetäisi varakuminkin tyhjäksi. Toisin sanoen tuplatappio ja tuplarengasrikko kruunasivat aamun.Eri paikka, eli et ollut sinä. Jos kyse olisi muusta kuin työmatkatemposta, niin sympatiani tuplarengasrikosta olisivat puolellasi.
Pariin vuoteen en oo polkenu pyörällä ja nyt viime viikolla oon hävinny 3 kertaa. Matkaa kertyi 266km, ajopäiviä 4,5 ja viikon keskinopeus oli 21,66km/h Kalusto huomioiden oon todella tyytyväinen häviöiden määrään. Tää viikko tulee olemaan aikalailla samanlainen. Vanha Nishiki timbuk, DeeCeen skedekengät neonvihreillä nauhoilla ja lippis päässä. Tuntomerkit on annettu! Tervetuloa tarjoilemaan häviön karvasta kalkkia...Tai juomaan omat myrkyt!!!
häviön aiheuttaja oli joku, jonka olin kuitannut noin minuutti sitten. Pääsi salakalavasti kuittaamaan kun en ollut saanut kerättyä tarpeeksi vauhtia (enkä katsonut taakseni) alikulun alituksen jälkeen.Tällaisessa tilanteessa saa kyllä olla tarkkana. Itse kun kuuntelen musiikkia ajaessa, niin perässätulijaa on entistä vaikeampi havaita. Kun tässä yksi päivä kuulokkeet jäivät kotiin, niin ai että kuinka helppoa oli kuunnellen kontrolloida etäisyyttä perässä tulijaan. Kun oli vielä sadekeli niin renkaiden roiskeesta pystyi erottamaan millainen pyörä ja kuinka kaukana on tulossa. Sanotaanko vielä täsmennykseksi, että ei siinä perässä luuhannut muita, kuin juuri ohitettuja, jotka kärkkyivät hetken aikaa vastaohituspaikkaa. Jota ei koskaan tullut. Eikä tule.
Luulen, että evoluutio on jo kehittänyt parhaille työmatkatempoajille kääntyvät korvat, joilla on helppo tarkkailla takamaastoa. Ja evoluutio tulee vielä kehittämään sen kolmannen, sokean, silmän tilalle näkevän silmän, jotta takana olevien kilpailijoiden tarkkailu helpottuu entisestään.
reappear
27.05.2013, 14.45
Tänään päätin kuittailla maastofillarilla pari häviötä muille tavalliseen tapaan, yllätin jonkun unisen succistelijankin mukavasti. Ilmeisesti taistelutahto katosi saman tien häviön jälkeen, kun ei lähtenyt yrittämään revanssia. Päätin kuitenkin kadota kvl:ltä metsään varmuuden vuoksi.
Brutalix
27.05.2013, 14.55
Luulen, että evoluutio on jo kehittänyt parhaille työmatkatempoajille kääntyvät korvat, joilla on helppo tarkkailla takamaastoa. Ja evoluutio tulee vielä kehittämään sen kolmannen, sokean, silmän tilalle näkevän silmän, jotta takana olevien kilpailijoiden tarkkailu helpottuu entisestään.
Tämä vaatisi sen, että menestys työmatkatempossa auttaisi parinmuodostuksessa ja sitä kautta jälkeläisten saamisessa. Toistaiseksi ainakaan naiset eivät ole näihin talkoisiin lähteneet, baaritiskillä on saanut nojailla yksin vaikka kuinka näyttäisi videokuvaa ohituksista.
Tähän epäkohtaan pikaista korjausta toivoen, suuri joukko kelvitorpedoja.
Vaimo aloitti taas tänään työmatkapyöräilyn. Tosin matkaa on sen verran paljon per suunta, että sana "tempo" ei enää oikein sovellu. Eilen illalla päätin kuitenkin rohkeasti avata hänelle hieman "työmatkatemmon" logiikkaa, mutta sain palkakseni vain katseen jonka tulkitsin tarkoittavan jotain väliltä "senkin vähä-älyinen testosteronipelle" ja "olisipa lasteni isä postinkantaja". Hämmentävää.
Oatmeal Stout
27.05.2013, 15.30
Pitäisiköhän tällä viikolla ottaa ensitappiot tälle vuodelle?
Vaimo aloitti taas tänään työmatkapyöräilyn. Tosin matkaa on sen verran paljon per suunta, että sana "tempo" ei enää oikein sovellu. Eilen illalla päätin kuitenkin rohkeasti avata hänelle hieman "työmatkatemmon" logiikkaa, mutta sain palkakseni vain katseen jonka tulkitsin tarkoittavan jotain väliltä "senkin vähä-älyinen testosteronipelle" ja "olisipa lasteni isä postinkantaja". Hämmentävää.
oooh, siis matkaa yli 50km per suunta - ei taida olla yli 50km tempokisoja Suomessa.
Eihän toi nyt ole paha. Puhe oli juuri ostetun keittiövaa-an suhteesta ehkä vähän rasvaisiin polkupyörän osiin ja vaimoni kysyi "miksi niitä pitää punnita." Sori OT.
Tänään se tapahtui. Hävisin. Melkein 17 000km työmatkatempoa takana, ja sitten se iskee kuin pitkäisen liekki taivaalta.Tulin kapearenkaisella krossarilla töistä, tarakalla sivulaukku. Hidastin vauhtia ennen vasemmalle kaartuvaa alikulkua Raitotien varressa. 
Niin eiköhän joku aja ratafiksillä ohi!
Paita lepattaen!
Lahkeet lepattaen.
Minulla oli trikoot ja Lidlin jersey, pitää kai ostaa Raphaa, niin pääsisi kovempaa.
Ei rouvalla ole matkaa kuin karvan alle 30 km per siivu. Liekö naisten sarjoissa pidempiä tempoja ajetaan, en tiedä (lue: ei pahemmin kiinnostakaan), mutta yhtäkaikki - puhelinluettelon tai piin desimaalien ulkoa opettelu tmv. hieman mottipäinen toihu olisivat hänestä varmasti olleet kiinnostavampia aiheita.
Muuten kyllä oikein hyvä vaimo.
proileri
27.05.2013, 16.17
Eihän toi nyt ole paha. Puhe oli juuri ostetun keittiövaa-an suhteesta ehkä vähän rasvaisiin polkupyörän osiin ja vaimoni kysyi "miksi niitä pitää punnita." Sori OT.
Laita siivu leivinpaperia väliin. Tietenkin taarataan sitten ettei tule se 2 grammaa ylimääräistä siitä paperista.
Jos häviää töihinmenomatkalla, niin onko kotimatkalla turha enää pyristellä vai onko koko päivä tuhoon tuomittu? Vai voiko kotimatkan ajaa erikseen ilman häviötä?
Brutalix
27.05.2013, 16.48
Jokainen häviö lisää häviömäärää ja alentaa testosteronia ja EPOa. Nahkurin orsilla sitten viimekädessä lasketaan elämän aikana kärsityt tappiot.
No voi sun 16. Siinä kävi niin, että tekemäni ohituksen jälkeen cc mies kuittasi, mutta se kesti kuumuutta vain 50 metriä. Seuraavan 2 minuutin jälkeen se olikin jäänyt jo 200 metriä. Mutta häviö mikä häviö, ei siinä selitykset auta. Pitääköhän ostaa peili?
kolistelija
27.05.2013, 17.56
Tänään sattui jotain vakavaa. Työmatkatempominäni pääsi ulos häkistään. Heitin etiketit roskiin ja viittasin kintaalla kaikenmaailman työmatkapalautteluille. Huomenna on pakkolepopäivä joten kaasua saa avata edes pikkasen. Otin siis ensimmäistä kertaa ison limpun käyttöön työmatkalla.
Näin aika äkkiä yhden maantiepyöräilijän, odotin että hän huomaa minut takanansa kykkimässä. Hän kääntyi eri reitille, mutta kyllä sitä voiton takia voi vähän koukata. Saalis katsoi taakseen ja lisäsi käännöksen jälkeen kaasua putkelta polkien. Kattelin tuota rimpuilua pari sekuntia ja pyöräytin kampea satulasta. Sinne jäi...
Seuraavat häiväjät tulivat vastaan pitkässä ja loivassa alamäessä. Säälittävän näköistä rimpuilua. Tein u-käännöksen ja nostin vauhtia. Eleettömästi liipuen ohitin kaksi ylämäkeen hikoilevaa succista. Sitten taas u-käännös jotta pääsen reitille. Moikkasin kohteliaasti kohdatessamme.
Kolmas häviäjä oli vastatuuleen pusertava cyclomies. Polkemistavasta päätelleen aivan katkeamispisteessä. Tässä oli näyryytyksen paikka sillä saavutin häntä hyvin kevyesti polkien. Laitoin ketjun hivelemään tuota 12-piikkistä takaratasta ja nousin putkelle. Noin 15 metriä ennen kohdetta laskeuduin penkille ja otin matalan otteen pitäen kuitenkin käsiä kahvoilla. Pelkkä aerokiekkojen suhahdus kuului kun nöyryytin työmatkaenkkaa pusertavan tempoilijan. Noin minuutin verran pidin tahtia yllä jotta ehdin karata näkyvistä.
Neljäs häviäjä oli myös cyclokuski. Sellainen lökäritapaus. Hän tuli vastaani pitkällä suoralla. Taas oli tehtävä u-käännös, mutta se ei tänään haittaa. Myötätuuleen vauhti kipusi helposti noin 45km/h paikkeille eikä väylällä ollut muita kuin minä ja uhri. Vähäelkeisesti ohitin hänet ja tein lähes välittömästi u-käännöksen päästäkseni jälleen ajamaan oikeaan ilmansuuntaan. Morjenstin kun kohtasimme.
Viides luuseri runttasi mäkeä hybridillään. Sellainen tiimiasussa ajava fitnesspyöräilijä. Ajoin vierelle satulasta polkien ja nenän kautta hengittäen. Katsoin häntä ja moikkasin nyökkäyksellä. Kammenpyöräytys vain ja puuskuttava tiimikuskikin jäi taakseni.
Kuudennessa ei ollut mitään erikoista. Sellainen tempotangoilla varustetty hybridismies jolla oli kalvotakki (!!+19c!!). Polkeminen oli sellaista keinuttelua että oksat pois. Ei ihme jos ei kulje vastatuuleen kun ajaa tuollaisen purjeen kanssa. Tässä ei ollut edes mitään hauskaa enää. Ohitin yläotteella ajaen ja annoin samalla sykkeen pudota alle sadan. Tuo oli vähän kuin tikkarin varastaminen lapselta. Olisi tehyt mieli tehdä tuplauukkarit jotta olisi voinut ohittaa uudelleen, mutta kummallinen sääli valtasi mieleni ja annoin olla.
Normaaliin työmatkaan tuli 7km ekstraa.
Sori jos pilasin päiväsi... se oli vahinko.
Tulisiko ilman työmatkatempo-mentaliteettia tehtyä sellaisia mk-vetoharjoituksia kuin näissä mielikuvituskisoissa? Äsken Tuomarinkylän suoralla jäpikkä veti pystytankoisella lähes neljääkymppiä. Vähän sain kurottua eroa, mutta sitten tuli liikennevalot, joihin pysähdyttiin ja ajamalla ei ratkaisuun päästy. Hyvä veto kuitenkin, ja kiitos mielikuvituskaverilleni.
Kuudennessa ei ollut mitään erikoista. Sellainen tempotangoilla varustetty hybridismies jolla oli kalvotakki (!!+19c!!). Polkeminen oli sellaista keinuttelua että oksat pois. Ei ihme jos ei kulje vastatuuleen kun ajaa tuollaisen purjeen kanssa. Tässä ei ollut edes mitään hauskaa enää. Ohitin yläotteella ajaen ja annoin samalla sykkeen pudota alle sadan. Tuo oli vähän kuin tikkarin varastaminen lapselta. Olisi tehyt mieli tehdä tuplauukkarit jotta olisi voinut ohittaa uudelleen, mutta kummallinen sääli valtasi mieleni ja annoin olla.
Normaaliin työmatkaan tuli 7km ekstraa.
Sori jos pilasin päiväsi... se oli vahinko.
Ilmeisesti ajoit maatiepyörällä? 
Kyllä mua huvittaisi koko loppuviikon, jos joku maantiepyörällä ajava tekisi uukkareita sen takia, että saisi ohitettua mut työmatkalla. Ohituksia mulla saatta tulla kymmeniä/lyhyt 7 km matka, mutta en juurikaan noteeraa niitä. Enkä usko, että normi hybridi ym kuskitkaan noteeraa mua muuta kuin yhtenä kiireisena kulkijana, joille mun katoaminen horisontiin on todennäköisesti sarjassa evvk. 
Succicsiin pukeutuneita käyrätankoisella ajavia kun tulee selkä edellä vastaan, niin niitä on kiva härnätä "purjevaatteiden" kanssa maasturilla :)
kolistelija
27.05.2013, 18.56
Kyllä mua huvittaisi koko loppuviikon, jos joku maantiepyörällä ajava tekisi uukkareita sen takia, että saisi ohitettua mut työmatkalla. Ohituksia mulla saatta tulla kymmeniä/lyhyt 7 km matka, mutta en juurikaan noteeraa niitä. Enkä usko, että normi hybridi ym kuskitkaan noteeraa mua muuta kuin yhtenä kiireisena kulkijana, joille mun katoaminen horisontiin on todennäköisesti sarjassa evvk. 
Succicsiin pukeutuneita käyrätankoisella ajavia kun tulee selkä edellä vastaan, niin niitä on kiva härnätä "purjevaatteiden" kanssa maasturilla :)
Ajatko ihan tosiaan kalvotakilla näillä ilmoilla? :seko: 
Monia noita tempotankohybridejä onkin tullut "härnäämään" kun ajelen työmatkaa. *huooh lääh* :D
Halloo halloo
27.05.2013, 19.20
Vaikka kolistelijan nöyryytys oli vahva, niin silti pidän tuskaisista häviötunnustuksista enemmän. Sitä suolan määrää haavoissa, ai että, nautinto lukea.
Kai sitä täytyy avautua pari viikkoa sitten tapahtuneesta häviöstä, kun se edelleen kalvaa mieltä. Tämä tapahtui Helsingissä Itäväylällä itäänpäin Kulosaaren kohdalla viiden aikaan iltapäivällä.
Ajelin Kulosaaren sillalla kaikessa rauhassa ja lähestyin takaapäin Canondale miestä. Se oli varmasti tempossa mukana, kun se alkoi äkisti kiihdyttämään kun olin parin metrin päässä takana. Tasaisesti kiihdyteltiin kohti Kulosaarta, kunnes Canondale mies hyytyi pienessä ylämäessä noustessa ylikulkusiltaa kohti ja kuittasin saman tien. Ajelin edellä itäväylän pohjoispuolelle siltaa pitkin, kunnes Canondale mies arvaamatta viuhahti ohitseni siinä ensimmäisessä alamäessä (pitäisi varmaan ostaa se peili). 
Ei muuta kuin kalvotakki resoreista tiukemmalle ja sivulaukut (2 kpl) kolisten kiihdyttämään Canondale miehen perään. Canondale mies hyytyi taas parin sadan metrin jälkeen, tällä kertaa siihen metroaseman kohdalla olevaan pitkään ylämäkeen, joten ohitin Canondale miehen uudelleen ja poljin mäen penkiltä istuen nenän kautta hengittäen ylös niin kovaa kuin jäsenistä lähti.  Sinne jäi Canondale mies, eikä ole kaveria sen jälkeen näkynyt. 
Mutta molemmat hävittiin, eikä se ole kivaa.
Taas oli tehtävä u-käännös
tämä jälkeen en oikein osaanut enää keskittyä.
kunnes..
Olisi tehyt mieli tehdä tuplauukkarit jotta olisi voinut ohittaa uudelleen, mutta kummallinen sääli valtasi mieleni ja annoin olla.
ensiksi kylmät väreet mutta sitten pehmeää inhimillismiä.
kuitenkin filolätsän nosto ja olkoon merckx kanssasi.
Mr_Garth
27.05.2013, 20.50
Joskus kauan aikaa sitten  taoin tartania tosissani ja olen aina pitänyt kestävyysjuoksijoita yleensä ja mailereita erityisesti kilpailuhenkisimpinä olentoina maan päällä. Tämä säie on todistanut kuinka väärässä  olenkaan, tarjoten lisäksi uskomattoman määrän viihdearvoa! 
Suorastaan legendaarista tarinaa!
-Garth
Tänään kotiin tullessa matkaa kertyi kahen kaupungin välillä 37,2km eikä kovista puheista huolimatta yhtään todellista tempoilijaa näkyny. No, ajelin kyllä vantaalta espooseen kehä III vartta pitkin joka ei taida kuulua useimpien työmatkaan.. 
Huomenna on uus päivä ja uus mahollisuus hävitä. :) Täytyy ajaa lähempää kaupunkien keskustoja, josko pääsis kokemaan sen ihanan tappion tunteen joka alkaa huutamaan takaraivossa seuraavan tempoilijan osuessa kiikareihin. 
Toisaalta kaikkein karvain tappio taitaa olla tähän mennessä se, kun olin valoissa joista lähdin sitten vihreän palaessa liikenteeseen. Ylitettyäni tien tuli risteävää tietä pitkin nainen mummokonkelilla kaikessa rauhassa nauttien kauniista aamusta ja ajoi ohitseni ennenkuin kerkesin tempasta vauhtia... Kerkesin ajatella "Ei v*ttu, täs tulee häviö!!" Ja niin siinä sit tämä ainoana ajatuksena kauniista aamusta ja tilannetta edeltävästä hyvästä fiiliksestä huolimatta poljin synkkänä töihin. :´(
+1, vaikka mulla ei olekaan purjeita. Se on kiva katsoa kun cc-miehet kuulee takaansa nappuloiden ulinan ja kummasti tapahtuu pikku herääminen...
Maasturi hyvin rasvatuilla ketjuilla on oiva peli työmatkatempossa ja kitisevä cc ei niin hyvä :)
Mutta asiaan, tänään hävisin 2 kertaa :(
Sinä, joka ohitit mut TAAS vain kääntyäksesi 100 metrin päästä väylältä pois. Eniten tässä korpeaa se, että vihdoin kun olisi mukavan kova vastus, ei vaan ikinä ehdi tulla kunnon kisaa. Kolmatta kertaa et tule enää ohi.. Tai jos tuletkin, niin lupaan kyllä tulla ohitse ennenkun ehdit kääntyä pois, koska nyt tiedän mistä liityt väylälle ja mistä lähdet..
Sinä, joka ohitit mut TAAS vain kääntyäksesi 100 metrin päästä väylältä pois. Eniten tässä korpeaa se, että vihdoin kun olisi mukavan kova vastus, ei vaan ikinä ehdi tulla kunnon kisaa. Kolmatta kertaa et tule enää ohi.. Tai jos tuletkin, niin lupaan kyllä tulla ohitse ennenkun ehdit kääntyä pois, koska nyt tiedän mistä liityt väylälle ja mistä lähdet..
Pelaa avoimin kortein ja kerro missä tuo kävi...
Ajatko ihan tosiaan kalvotakilla näillä ilmoilla? :seko: 
Monia noita tempotankohybridejä onkin tullut "härnäämään" kun ajelen työmatkaa. *huooh lääh* :D
No jos aamulla sataa vettä ja on kylmää, niin laitan kalvotakin päälle. Eipä siellä matkalla silloin juurikaan kapearenkaisia näy, mutta illalla voi sitten aurinko jo paistaa ja olla lämmintä. Ei mulla yleensä ole mitään paikkaa takille, joten takki päälle ja vetoketju sopivasti osittain auki. Ilma vaihtuu ja siinähän se jarruvarjona tulee mukana.  :D

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.