PDA

Näytä tavallinen näkymä : Työmatkatemmon säännöt?

Sivut : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

reappear
09.08.2012, 14.21
Jos ohittaa saman tyypin pariin otteeseen kun itse valitsee eri reitin, niin tuleeko itselle miinusta kun toisella oli selkeästi fiksumpi reitti, vai tuplapisteet kun ohittaa toistamiseen? -_-'

Kane
09.08.2012, 14.30
Tapahtuipa 7.8.2012: Olen menossa totuttuun tapaan töistä pyörällä Helsingissä. Paikka Tokoinranta jossa huomaan kaukaa edellä menevän pyöräilijän: Täysin pysty ajoasento, pyörälaukkua mukana, ajovaatetus tyyliä 'rento' (tuulihousua, löysää pusakkaa jne.) Saan kaverin kiinni Diakonissalaitoksen kohdalla, aikamoisen puristuksen jälkeen. Paksu takakappa ja pyörän vasemmalla puolella oleva 'möykky' paljastavat että kyseessä on työmatkatempon lajisääntöjä rikkova sähköpyörä. Hyvää vauhtia kaveri tosiaan piti. Käpylän mäissä olisin voinut mennä ohi mutta jäin mielenkiinnosta peesiin. Taivaskallion kohdalla kaveri heitti sivuun, ilmeisesti alkoi ihmetellä roikkumistani.

j.k. tällainen peili pitäisi olla jokaisella työmatkatempoilijalla koska selusta pitää olla aina turvattu: http://3.bp.blogspot.com/_9p8u-7dxm0c/TN8ZZbcwFHI/AAAAAAAAE2g/u4XEJamKrjw/s1600/Bike+Three+Wheeler+%252817%2529.JPG

Oatmeal Stout
09.08.2012, 14.32
Onko jossain työmatkatemmon säännöissä erikseen mainittu paljonko tulee plussaa/miinusta siitä, että ajaa liikenneympyrän väärinpäin (on kyllä lyhyempi eikä joudu jarruttamaan, kun saa suurinpiirtein suoraan mennä) ja jatkaa matkaa ajoradalla vasemmalla puolella tietä. Oikealla hän siirtyi, kun tuli mutka ja optimaalinen ajolinja oli oikealla.
Eihän liikennesäännöillä ole osaa eikä arpaa työmatkatemmossa, yksi muoto häviämistä on joutua sairaalaan kuolla kesken työmatkatepoa.

Risto Koivunen
09.08.2012, 14.56
Jos ohittaa saman tyypin pariin otteeseen kun itse valitsee eri reitin, niin tuleeko itselle miinusta kun toisella oli selkeästi fiksumpi reitti, vai tuplapisteet kun ohittaa toistamiseen? -_-'

Tuossahan on ilmiselvästi tullut ohitetuksi -> häviö. Turha selitellä huonolla reitinvalinnalla.

Muutenkin jos on tarvetta kysyä, että onko hävinnyt vai ei jossakin tilanteessa, niin silloin on todennäköisesti hävinnyt.

AK-87
09.08.2012, 14.59
^ Ei siinä ole tullut häviötä, koska ajaja on kuitenkin päässyt kuittaamaan vielä ohi uudelleen. Voitto se on, mutta tuplapisteitä ei tule.

Vompo
09.08.2012, 15.02
Tänään hirmuinen työmatkatykki bongattu, oli nopeen näköinen Bianchi, Raphan paita ja Raphan lippis kypärän alla, vähintään 1.5l nesteitä pulloissa ym ym., mutta kaveri teki matkaa metrossa. Onko tämä sallittua työmatkatempossa? :D

Kahvit näppäimistölle - kiitos tästä :D

asb
09.08.2012, 15.07
^ Ei siinä ole tullut häviötä, koska ajaja on kuitenkin päässyt kuittaamaan vielä ohi uudelleen. Voitto se on, mutta tuplapisteitä ei tule.

Sä et ymmärrä näitä sääntöjä. Jos sut ohitetaan, niin sä olet hävinnyt. Piste.

Työmatkatemmossa ei ole voittajia, vaan ainoastaan häviäjiä. Itse voit vaikuttaa vain siihen, kuinka paljon häviät.

asb
09.08.2012, 15.13
Mun säännöt toimii niin, et jos joku ohittaa mut ku odotan punasissa, ajan sen kiinni kun valot vaihtuu ja ohitan sitte ku on turvallista. Saatan niistää samalla ku ohitan.

Sen jälkeenki hidastan kaikkiin risteyksiin ja ajan ne siististi, ja jos kys. tempoilija sillon kostaa ja menee ohi, ajan sen taas kiinni turvallisesti ja meen ohi ylämäessä.

Palaan tähän aiheeseen: ohitetuksi tuleminen on aina ohitetuksi tuleminen ja häviö. Jos sut ohitetaan siksi, että olet pysähtynyt liikennevaloihin lepäämään, jotta sitten tuoreilla jaloilla voisit ohitella muita, niin se on ihan sun oma häpeäsi.

AK-87
09.08.2012, 15.16
Sä et ymmärrä näitä sääntöjä. Jos sut ohitetaan, niin sä olet hävinnyt. Piste.

Työmatkatemmossa ei ole voittajia, vaan ainoastaan häviäjiä. Itse voit vaikuttaa vain siihen, kuinka paljon häviät.

Ai, juu, anteeksi. Mä en aja valtakunnallista sarjaa, kilpailen täällä rantaruotsalaisten piirikisoissa. Meillä on eri säännöt, piste. :)

asb
09.08.2012, 15.22
Ai, juu, anteeksi. Mä en aja valtakunnallista sarjaa, kilpailen täällä rantaruotsalaisten piirikisoissa. Meillä on eri säännöt, piste. :)

Perkele. Aina noilla on helpompaa. Kimblessäkin.

jalkkis
09.08.2012, 15.59
Mistä löytyy työmatkatempoilijan pääkaupunkiseudun reittiopas? Itse olen reenannut pari viimeistä vuotta osallistuakseni tähän tulevaan olympialajiin mitalin kiilto silmissä mutta en osaa hakeutua oikeille reiteille vaikka ihan Helskinkin sisällä liikunkin (Malmi-Hermanni). Onko tämä osittain joen vartta ja hiekkatietä kulkeva reittini liian vaarallinen työmatkatempoilijan reitiksi? Vai enkö vain yksinkertaisesti tunnista ohittamiani tempoilijoita?

elasto
09.08.2012, 16.06
Mistä löytyy työmatkatempoilijan pääkaupunkiseudun reittiopas? Itse olen reenannut pari viimeistä vuotta osallistuakseni tähän tulevaan olympialajiin mitalin kiilto silmissä mutta en osaa hakeutua oikeille reiteille vaikka ihan Helskinkin sisällä liikunkin (Malmi-Hermanni). Onko tämä osittain joen vartta ja hiekkatietä kulkeva reittini liian vaarallinen työmatkatempoilijan reitiksi? Vai enkö vain yksinkertaisesti tunnista ohittamiani tempoilijoita?

Aja radan vartta keskustaan päin. Siellä on kovat skabat meneillään. Toinen suosittu kilpailureitti on keskuspuiston läpi kulkevat hiekkatiet keskustaan.

Riina
09.08.2012, 16.08
Eihän liikennesäännöillä ole osaa eikä arpaa työmatkatemmossa, yksi muoto häviämistä on joutua sairaalaan kuolla kesken työmatkatepoa.

Ai joo, mä unohdin, että sääntöjä oli vaan se yks. My bad.

IHD
09.08.2012, 16.23
Aja radan vartta keskustaan päin. Siellä on kovat skabat meneillään. Toinen suosittu kilpailureitti on keskuspuiston läpi kulkevat hiekkatiet keskustaan.

Tosiaankin radanvarsi Leppävaarasta - Helsingin rautatieasemalle on yksi parhaita pätkiä. Toinen ehdottomasti suosteltava etappi on Huopalahdentien / Paciuksen kadun risteyksestä Keilaniemeen.
Vaikka matka onkin jälkimmäisessä lyhyt vastusta yleensä löytyy :)

Kane
09.08.2012, 16.33
Itse ajan pääradan porukoissa, aamulla keskustaan päin, iltapäivällä kohti provinssia:
=> Aamulla ei ole varsinaista yhteislähtöä joten tuo radanvarsi toimii kokoojana (itäpuolen kevli siis).
<= Iltapäivällä jos tulee ihan keskustasta niin eka yhteislähtö on kansallisteatterin liikennevaloissa, jossa voikin napsia monta päänahkaa ruttaamalla punaisia päin Itäiselle Teatterikujalle. Reitin profiili on monipuolinen, joka tarjoaa mahdollisuuksia niin ylämäkispesialisteille (Eläintarhantie, Pasilan asema mäki, Käpylän mäet, Taivaskallio jne.) kuin tasaisen kiitäjille.

Teknisiä pit stoppeja voi ottaa oman maun mukaan, jos tuntuu että kun ryhmäajoa ei muodostu heikon osallistumisen takia.

Fir3fly
09.08.2012, 16.43
Mikä mahtaa olla muuten paras aika reenata keskuspuiston reittiä? Kun olen tällä viikolla yrittänyt ajoittaa eri aikoihin Keskuspuiston reitille, mutta aikalailla itsekseen on saanut ajella...

Matti S.
09.08.2012, 16.48
Työpäivän kakkostempoon valmistautuessa (45 minsan lämmittely, tankkaus, renkaitten paineet +6 ilmakehää, valitettavan pakolliseen reppuun vain välttämättömämmät jne) hoksaan useita kysymyksiä; Saako miinuspisteitä jos morjestaa vastaantulevia kippurasarvia? Entäpä jos morjestaa hybridejä? Mitens sähkikset ja mummikset? Ja nojapyörät? Entäpä miten pistetilanne kehittyy jos vastaan tulee mielenkiintoisen tuntuinen tempoilija jonka sarvipäisesti käy ns. kuittaamassa ja sen jälkeen jatkaa alkuperäissuuntaan? Saako enemmän pisteitä jos sanallisesti kuittaa ohitettavan jollain sopivalla tölväisyllä, kuten "onko pyörässäsi muitakin rattaita kuin vapaaratas"?

elasto
09.08.2012, 20.06
Mikä mahtaa olla muuten paras aika reenata keskuspuiston reittiä? Kun olen tällä viikolla yrittänyt ajoittaa eri aikoihin Keskuspuiston reitille, mutta aikalailla itsekseen on saanut ajella...

Kävin tuolla kesäkuussa väijymässä kun olin kesälomalla. Klo 16 pintaan tuntui meno olevan jo aika hurja. Varmaan parisenkymmentä hybridikuskin päänahkaa tuli poimittua välillä Laakso-Paloheinä.

Juniper
09.08.2012, 20.42
Työmatkatempossa ei lasketa pisteitä.
Edessä ajoi saalis. Saalis kerkes kääntymään pois -> hävisin
Viime kuussa lisäsin tempoon haastetta ja ohitin kolme autoa liikenneympyrästä pois kiihdyttäessä. Neljäs auto ohitti minut ->hävisin.

Sent from my GT-I9001 using Tapatalk 2

Risto Koivunen
09.08.2012, 20.49
Helsingin keskuspuistossa tempoilevien kannattaa kiinnittää erityistä huomiota junaradan ja Maunulan pieneläinhautuumaan väliseen osuuteen, siinä kun on yleensä aika paljon liikennettä. Kunnolla vaan runttaa ylämäkeen, niin kyllä siinä pitäisi saada hetkessä useampikin ohitus.

pesuman
17.08.2012, 17.30
Voittajafiilis tänään, ohitin kaasu pohjassa pöristelevän skootterin suorastaan heittämällä. (kannattaneeko mainita, että kyseessä oli loivahko alamäki) Sitäkään ei lie tarpeen mainita, että skootteri kuittasi kirkkaasti takaisin seuraavassa ylämäessä, eikä enää hapoilta päässyt iskeytymään kantaan seuraavassa myötäleessä. Joka tapauksessa Bianchi sai sellaista kyytiä, että pelkäsin jo laakereiden sanovan itsensä irti ennen työpaikalle saapumista. Reittiennätys oli selviö, eikä yksikään pyöräilijä ohittanut matkalla. :-)

gobbif
17.08.2012, 19.44
Mopoilijastakin taitaa saada työmatkatempossa pisteen, mutta vain jollei se pääse iskemään takaisin. Ohitettuna on hävinnyt. Myös autojen haastaminen on sallittua, mutta häviö yhtä katkera.

Työmatkatempoa harrastaessa olen sen sijaan huomannut lajin kehittyvän päivä päivältä strategisemmaksi ja yhä nuorempien keksineen tämän loistavan lajin. Yhtenä päivänä ohitin heittämällä 15km/h etenevän nuorison vain huomatakseni että autoliikenteen blokatessa linjaani, he jatkavat sallitusti (alle 12v) jalkakäytävää. Oih sitä häpeää. (häviö)

Trekidi
17.08.2012, 22.30
Tänään hirmuinen työmatkatykki bongattu, oli nopeen näköinen Bianchi, Raphan paita ja Raphan lippis kypärän alla, vähintään 1.5l nesteitä pulloissa ym ym., mutta kaveri teki matkaa metrossa. Onko tämä sallittua työmatkatempossa? :D

Ettei vaan ollut kyseessä yksi tämän maan kuuluisimpia Bianchi-kuskeja,Osmo S.Olen kuullut miehen harrastavan tämänkaltaista toimintaa :p

Fuuga
17.08.2012, 22.32
Sanoisinko, että tänään matka oli puolittaista työmatkatempoa. Kävin pienessä neuvottelussa firmassa, jolle olen tehnyt muutamia palveluksia ja niitä pitäisi vielä jatkaa. Kotiin ajaessa Konalasta aina Kalajärvelle asti sai hyvinkin saalistaa autoilijoiden päänahkoja tuosta vain. Yksikään ei päässyt kuittaamaan takaisin.

OT:na; nyt olisi ehdottomasti pitänyt olla se plakaatti 'Filolla olisit jo perillä' kun porukka jonotti Luukin festareille.

Trekidi
17.08.2012, 22.38

Yksi jokapäiväinen kisareitti kulkee itäväylän suuntaisia klv:iä aamuisin stadiin ja iltapäivisin sama homma toiseen suuntaan.Meno on kuin jossain TdF:ssa konsanaan :eek:

N.N.
17.08.2012, 22.43
Vuosia ennen Baanaa huvini oli paahtaa perjantai-iltapäivisin Pohjoista Rautatienkatua Mechelininkadulta Eduskuntatalolle - ohi matelevien autojonojen, toisinaan autoilijat soittivat raivona torvea, kun pyöräilijä kehtasi ohittaa satametrisen letkan kerralla... eikä siihen tarvittu edes hybridiä kummempaa fillaria

Risto Koivunen
17.08.2012, 23.33
OT:na; nyt olisi ehdottomasti pitänyt olla se plakaatti 'Filolla olisit jo perillä' kun porukka jonotti Luukin festareille.

Olisikohan siellä Vihdintiellä vielä lauantaina tai sunnuntainakin jonoja noiden festarien takia? Työmatkatempoahan voi ajaa myös viikonloppuisin.

mjpk
18.08.2012, 00.13

Juuh. 2.5h kesti kotiin duunista. Pitikin joutua tänään menemään kotterolla. Sinänsä valovoimainen idea järjestää festarit paikassa jonne menee noin yksi bussi tunnissa... :/

On topic: Kännissä huojuneet teinit meni kävellen ohi. Hävisin.

asb
21.08.2012, 11.02
Vuosia ennen Baanaa huvini oli paahtaa perjantai-iltapäivisin Pohjoista Rautatienkatua Mechelininkadulta Eduskuntatalolle - ohi matelevien autojonojen, toisinaan autoilijat soittivat raivona torvea, kun pyöräilijä kehtasi ohittaa satametrisen letkan kerralla... eikä siihen tarvittu edes hybridiä kummempaa fillaria

Ehkä ne soitti torvea siksi, että Pohjoisella Rautatiekadulla on kielletty ajosuunta Runaberginkadulta ja Arkadiankadulle. Vai ajoitko jalkakäytävällä? :)

p bonk
21.08.2012, 11.58
Mikä ihana aamu. Kehä ykkösen varrella varmaan kymmenen tuulitakki purjeena hybrideillään sotkevia miehiä. Sinne jäivät. Osa niistä meni sen verran reippasti, että lukkopolkimilla ja vartalonmyötäisemmällä asustuksella voisi jo syntyä oikeaa vastusta. Nyt se oli vähän liian helppoa, etenkin ylämäessä.

Irmeli
21.08.2012, 17.46
Tauti, olis pitänyt ymmärtää laskea pisteitä mummispyöräaikoina, ikinä ei juuri mitään urheilukuteita mukana, mut aina oli täys olkalaukku tarakalla. Vaistonvaraisesti toki osallistuin kisaan, vaikken varsinaisesti kirjoitettuihin sääntöihin ollut tutustunutkaan.

pinohiiri
21.08.2012, 18.56
Pataan tuli tänään työmatkalla kahdesti ja molemmilla kerroilla oli kyseessä tuulipuku lepattaen painanut hybriidikuski. Toisella oli vielä hienosti kypärä aivan takaraivolla... Kyllä hävetti, mutta sen siitä saa, kun kerran päättää ajaa työmatkan ihan vaan sivistyneesti ilman mitään kiirettä.

Roopea
21.08.2012, 22.48
Tänään oli hieno tempo itäväylällä mennen tullen. Paljon tempojia ja osa hurmahenki päällä, ja paljon hitaita ohitettavia. Ja mikä parasta, voittajana kotiin! Unohtui viime viikolta kaivamaan jäänyt häviö kun joku kaahasi ohitse kauppatorin kohdan liikennevaloissa, kun olin liian pehmeä tietä ylittävien turistien kanssa.

Derfel
24.08.2012, 00.28
Tänään saldona ristiriitainen päänahka Tampereella keskustasta Hervantaan kotiutuessa. (puhtaat)Ammattikamat päällä (ajamattomin säärin tosin iirc), 40mm nakeilla etujousitettu maasturi...

proileri
24.08.2012, 10.10

Mun mielestä metron ja muiden liikennevälineiden käyttö o sallittu ja lasketaan, niin kauan kun jalat eivät kosketa samaa pintaa kuin renkaat. Tukea saa ottaa käsillä. Lanseeraankin täten uuden lajin, työmatka-julkisväline-BMX :D

fiber
24.08.2012, 10.34
Eilen käännyin Sysimiehentieltä Pakilan kirkon kohdalla länteen menevälle Kehä1:n viereiselle pyörätielle. Siinä ylämäessä hurautti ohi hybridi, joka nautti Tuusulantien ylittävän sillan tarjoamasta alkuvauhdista. Muutamaa sataa metriä myöhemmin menin ohi ja ehdin jo unohtaa kaverin. Kun sitten lähellä Maununnevan lumenkaatopaikkaa olin ohittamassa hitaampaa, vilkaisin taakseni, etten vaihda ajolinjaa mopon eteen. Säpsäytti, kun huomasin hybridin liimaantuneen takapyörääni kiinni. Eihän siinä auttanut kuin painaa kaasua vähän lisää, vaikka niin olin ajatellut ajelevani rauhallisesti. Huh, tulihan se piste :D

Jukhaha
24.08.2012, 10.39
Eilen käännyin Sysimiehentieltä Pakilan kirkon kohdalla länteen menevälle Kehä1:n viereiselle pyörätielle. Siinä ylämäessä hurautti ohi hybridi, joka nautti Tuusulantien ylittävän sillan tarjoamasta alkuvauhdista. Muutamaa sataa metriä myöhemmin menin ohi ja ehdin jo unohtaa kaverin. Kun sitten lähellä Maununnevan lumenkaatopaikkaa olin ohittamassa hitaampaa, vilkaisin taakseni, etten vaihda ajolinjaa mopon eteen. Säpsäytti, kun huomasin hybridin liimaantuneen takapyörääni kiinni. Eihän siinä auttanut kuin painaa kaasua vähän lisää, vaikka niin olin ajatellut ajelevani rauhallisesti. Huh, tulihan se piste :D

Mutta olit hävinnyt pelin jo siinä vaiheessa kun sinut ohitettiin. ;)

Highlander
24.08.2012, 10.40
Tänään saldona ristiriitainen päänahka Tampereella keskustasta Hervantaan kotiutuessa. (puhtaat)Ammattikamat päällä (ajamattomin säärin tosin iirc), 40mm nakeilla etujousitettu maasturi...
Ja hybridi näytti kyntensä.. :rolleyes:

fiber
24.08.2012, 10.42
Mutta hävisit pelin jo siinä vaiheessa kun sinut ohitettiin. ;)
Hah, se on kyllä totta. Ja hyvät pisteet saikin, kun mulla oli maantiefilo alla. Täytyy ens kerralla pysähtyä siihen ylämäen risteykseen varmistamaan, ettei sieltä laskettele ketään.

fiber
24.08.2012, 19.04
Epäreilua tulla selustasta ja tehdä vastaohitus!

Ohitin Campagnolo-paitaisen hybridikuskin, ja tämä tulikin sitten yllättäen takaa ja kuittasi. Yritti lisäksi tiputtaa minut viereltään. Kyselin tunteeko tätä työmatkatempo-lajia ja onnittelin pisteen saamisesta. Onneksi saatoin pienen yhteisen kisamme ja keskustelumme päätteeksi mainostaa hänelle maantiepyörän etuja: "Sunkin kannattaisi hankkia tällainen maantiepyörä. Tällä kun nämä ylämäetkin menee kevyesti aivan polkematta." Terveiset vaan, jos satut olemaan foorumilaisia. Siitä sain hyvän vauhdin päälle ja jatkoin samaa tahtia kotiin.

PellervoS
24.08.2012, 19.45
Fail. Sääntöihin kuuluu, että kilpakumppaneiden kanssa ei keskustella.

Fir3fly
24.08.2012, 20.37
Fail. Sääntöihin kuuluu, että kilpakumppaneiden kanssa ei keskustella.
Saa ainoastaa irvistää, kun pyyhältää ohi.

fiber
24.08.2012, 21.00
Entäs, kun kilpakumppani pystyi vain ähkäisemään, kun keskustelin? Onko se silti hänen hyväkseen 1-0, koska keskustelu on fail? Ei ole hyvin mennyt tällä viikolla...

kolistelija
24.08.2012, 21.04
En kyllä minäkään ymmärrä miksi keskustelu olisi kiellettyä. Sehän on suorastaan suotavaa jutella joutavia kun vieressä ajava ei saa kuin satunnaisia sanoja sanottua hengityksen välissä. :D

Halloo halloo
24.08.2012, 21.24
Keskustelu ilmaisee, että välittää kilpakumppaneistaan. Vain voitosta välitetään.

asb
24.08.2012, 22.45
Keskustelu ilmaisee, että välittää kilpakumppaneistaan. Vain voitosta välitetään.

Voitosta? Ei tässä lajissa ole voittajia!

Juniper
24.08.2012, 22.53
En kyllä minäkään ymmärrä miksi keskustelu olisi kiellettyä. Sehän on suorastaan suotavaa jutella joutavia kun vieressä ajava ei saa kuin satunnaisia sanoja sanottua hengityksen välissä. :D

Juurikin näin. Lisänöyryytys on aina plussaa :D

fiber
24.08.2012, 23.13
Olin kyllä hyvin tyytyväinen mäessä laukomaani kommenttiin, jonka pikkupiru minussa kirvoitti esiin. Se olisi tietysti ollut katastrofi, jos en olisi pystynytkään jättämään häntä taakse :D

Halloo halloo
24.08.2012, 23.31
Olin kyllä hyvin tyytyväinen mäessä laukomaani kommenttiin, jonka pikkupiru minussa kirvoitti esiin. Se olisi tietysti ollut katastrofi, jos en olisi pystynytkään jättämään häntä taakse :D

Paljonko olisit saanut miinuspisteitä, jos niin olisi käynyt? Seuraavan viikon pisteiden menetys? Koko kesän kertynyt saldo?

Derfel
27.08.2012, 09.24
Ja hybridi näytti kyntensä.. :rolleyes:

Pikemminkin pidin oman matkavauhtini... (uskoo ken tahtoo :P) Tosin työväline huomioon ottaen kunnioitettavalla sykkeellä kaveri veteli samaan suuntaan.

p bonk
28.08.2012, 09.23
Eilen lähti ohittamani maantiepyöräilijä salapeesiin. Pakkohan se oli sitten karistaa seuraavassa ylämäessä kannoilta. Työmatkasta tulikin ihan hyvä treeni...

Justiina
28.08.2012, 12.54
Minua varmaan joku voisi kutsua tuollaiseksi salapeesaajaksi. Aika monta kertaa on työmatkaa polkiessa käynyt niin, että joku on työntänyt hurjaa vauhtia ohi vain jäädäkseen sitten himmailemaan eteeni, tai ohittajan vauhti on jossain kohtaa hidastunut niin paljon että saan ohittajan kiinni ilman että itse juuri kiihdyttäisin. Minusta on tosi noloa kuitata tällainen ohittelija, joten jättäydyn sitten taakse, hidastelen ja yritän pitää välimatkan kohtuullisena.

Sama ilmiö oli havaittavissa silloin kun vielä autoilin. Reipasta vauhtia matkaava nainen sporttisella autolla/fillarilla herättää miespuolisissa ilmeisesti pakonomaisen tarpeen tehdä näyttävä ohitus, ei sen väliä onko aikeena ylläpitää samaa vauhtia. Usein ei, vaan jäädään eteen rapaa roiskuttamaan.

fiber
28.08.2012, 13.37
Aika monta kertaa on työmatkaa polkiessa käynyt niin, että joku on työntänyt hurjaa vauhtia ohi vain jäädäkseen sitten himmailemaan eteeni, tai ohittajan vauhti on jossain kohtaa hidastunut niin paljon että saan ohittajan kiinni ilman että itse juuri kiihdyttäisin. Minusta on tosi noloa kuitata tällainen ohittelija, joten jättäydyn sitten taakse, hidastelen ja yritän pitää välimatkan kohtuullisena.
Mulle kävi eilen juuri noin. Ajoin (huom: hybridillä) tasaista tahtia, kun maantiefillaristi meni ohi. Tultaessa Pakilan koulun vieressä kulkevan pyörätien ylämäkeen, hänen vauhtinsa hidastui ja hidastui. Kun tiesin kohta kirkon jälkeen kääntyväni eri reitille, en kehdannut kurvata eteen. Pitäköön pisteensä :)

Irmeli
28.08.2012, 14.35
Sama ilmiö oli havaittavissa silloin kun vielä autoilin. Reipasta vauhtia matkaava nainen sporttisella autolla/fillarilla herättää miespuolisissa ilmeisesti pakonomaisen tarpeen tehdä näyttävä ohitus, ei sen väliä onko aikeena ylläpitää samaa vauhtia. Usein ei, vaan jäädään eteen rapaa roiskuttamaan.

Noinhan se toisinaan taitaa olla...

Kolnaako
28.08.2012, 14.49
Mitenkä toi peesi mitataan? Miten lähellä pitää ajaa, että kyseessä on peesi. Käytännössähän joutuu ajamaan toisten perässä välillä ihan jonossakin, mutta onko siihen jotain nopeus/etäisyys -sääntöä kuten on autoille toi turvallinen välimatka -kaava.

Highlander
28.08.2012, 14.59
Mitenkä toi peesi mitataan? Miten lähellä pitää ajaa, että kyseessä on peesi. Käytännössähän joutuu ajamaan toisten perässä välillä ihan jonossakin, mutta onko siihen jotain nopeus/etäisyys -sääntöä kuten on autoille toi turvallinen välimatka -kaava.
Se on puol metriä tai alle. Toimii hyvin esim. bussin kanssa. Aika harvoin työmatkatemmossa tulee eteen sellaista tapausta, että oikeasti uskaltaisi peesata. Monellehan on suuri haaste ajaa ylipäätänsä suoraa linjaa...

Kolnaako
28.08.2012, 15.21
Mun taktiikka on nimenomaan tiukka peesi ja sitten kun peesattava on sopivan kypsä isketään. Mieluiten ylämäessä tuoreilla jaloilla. Toimii, mutta lopettakaa toi nenän niistäminen peesaajan päälle.

PellervoS
28.08.2012, 16.18
Aika harvoin työmatkatemmossa tulee eteen sellaista tapausta, että oikeasti uskaltaisi peesata. Monellehan on suuri haaste ajaa ylipäätänsä suoraa linjaa...

Exactly the point. Kun vetää arvaamatonta linjaa, siitä on kaksi selkeää hyötyä: peesaaminen on pirun vaikeaa, ja toisekseen takanatuleva saa olla tosissaan että uskaltaa ohittaa. Hyvinkin voi ratkaista tempoajon voiton jopa useana päivänä kuukaudessa.

asb
28.08.2012, 16.28
Hyvinkin voi ratkaista tempoajon voiton jopa useana päivänä kuukaudessa.

Voiton? Ei tässä lajissa ole voittajia.

asb
28.08.2012, 16.30
Kun voittamisesta on tohkeiltu pariinkin otteeseen viikon aikana, niin lienee oikea hetki kerrata ne säännöt:

Mitä helvettiä täällä amatoöörit taas horisevat, kuin ammattilaisia olisivat?

Työmatkatempossa on vain yksi sääntö:
"Jos sinut ohitetaan, olet hävinnyt."

Jos pitää keksiä jotain lisäsääntöjä, ehtolauseita ja pisteytyksiä, niin kannattaa katsoa peiliin, koska sieltä näkyvät häviäjän kasvot. Ja jos nyt tuntuu siltä, että tuo on epäreilu sääntö, niin aja kovempaa, jumalauta.

Markku Janne
28.08.2012, 16.45
Minua varmaan joku voisi kutsua tuollaiseksi salapeesaajaksi. Aika monta kertaa on työmatkaa polkiessa käynyt niin, että joku on työntänyt hurjaa vauhtia ohi vain jäädäkseen sitten himmailemaan eteeni, tai ohittajan vauhti on jossain kohtaa hidastunut niin paljon että saan ohittajan kiinni ilman että itse juuri kiihdyttäisin. Minusta on tosi noloa kuitata tällainen ohittelija, joten jättäydyn sitten taakse, hidastelen ja yritän pitää välimatkan kohtuullisena.
Sama juttu. Tosin kyllä ärsyttää tuollaisen ohittajan kestävyys, vilkuilut taakse ja mun oman matkavauhdin sekottuminen. Vaikka itsekin olen tuohon puoliohitteluun varmaan joskus syyllistynyt niin kyllä sitä verenmaku suussa pitäisi edes vähän yrittää ja pidättää hengitystä ettei puuskutus kuulu.

Pave
28.08.2012, 20.42
Edellisviikon torstaina hävisin. Vieläkin harmittaa... ;)

Olikohan hybridisti vai peräti peruspyöräilijä, joka salakavalasti ja ääneti teki hyökkäyksen rullaillessani maastovälitteisellä täysjoustosinkulallani kaikessa rauhassa pientä alamäkeä. Ohittajan nopeus tasaantui heti mäennyppylän jälkeisellä tasaisella, jolloin jouduin väkisin noloon piilopeesarin rooliin. Seuraavan ylämäen alkaessa oli pakko vaihtaa vasemmalle kaistalle, jotta pystyin kolaroimatta jatkamaan normaalia tasaista sinkulavauhtiani. Lohdutuspisteitä ei ikävä kyllä jaeta...

Mikakoo
28.08.2012, 22.01
Tämmöinen tuli mieleen kun töiden jälkeen kävin Oulun keskustan liepeillä ristiinrastiin rälläämässä polkuja maasturilla, ja sitten sen tunteroisen jälkeen kun lähdin kotia kohti kevyen liikenteen väylää pitkin niin olinko yhä työmatkatemmon sääntöjen piirissä? Vai saanko väsyneenä, nälissään työpäivän ja lenkin jälkeen ajella rauhassa?

asb
28.08.2012, 22.10
Sanoisin, että säännöt pätee myös työmatkan ulkopuolella. Silloin on vaan liikkeellä yleensä vähemmän kisaamiseen valmista porukkaa.

Loppujen lopuksi se on itsestä kiinni lähteekö häviämään vai ei.

JK71
29.08.2012, 13.36

Just pari viikkoa sitten kävi noin. Olin liikennevaloissa ja lähdössä liikkeelle kun ohi pyyhältää taakse vilkuilusta päätellen voitonriemuinen temposankari kitiseväketjuisella maasturillaan. Lähdin rauhassa liikkeelle, mutta tuli silti hetkessä selkä edellä vastaan kun käyttöpyörässä on kojakit alla. Totesin että antaa kaverin kuntoilla ja rullailin reilun autonmitan päässä jonkin aikaa. Vilkuilusta ja avopolkimien yläkropasta asti lähtevästä runnomisesta päätellen kaveri oli kovasti kisassa mukana, mutta en viitsinyt ottaa pikkukalasta pisteitä ja hävisin suosiolla. Onneksi tiemme erkanivat pian joko eri reitinvalinnan tai nurkan taakse puuskuttamaan kääntymisen vuoksi ja korvani huokaisivat helpotuksesta päästessään pois ketjujen kitinästä...

JVi
29.08.2012, 14.08
Mun työmatkalla ei ole kuin mopoja, mutta niissä on vähän enemmän haastetta. :D

Eilen töihin tullessani kaksi mopoa menivät ohi sellaisella "sallittu mopoille" kevyenliikenteenväylällä. Mopoilijat pysähtyivät sitten suojatien eteen odottamaan risteäviä autoja. Suihkaisin mopojen välistä 30km/h mittarissa loivaan ylämäkeen. Olin ehtinyt jo melko kauaksi, kun kuulin mopojen taas tulevan. Nosti kampikierrokset kattoon ja nykäisin 47km/h lasiin ja lopuksi himmailin niin, että mopot tulivat rinnalle. Mopopoika näytti peukkua ja naureskeli. Sitten pudottelin reipasta 30 työmaata kohti.

Vastaan tulee kyllä ihan kohtuulliselta näyttäviä vastuksian, mutta ei samasta suunnasta kuin minä. :(

TimoP
29.08.2012, 16.28
(snip)Toimii, mutta lopettakaa toi nenän niistäminen peesaajan päälle.

Jos joku änkeää minun peesiini siitä minulle ilmoittamatta ja/tai sopimatta, niin on kyllä ihan peesaajan oma vika jos saa syljet/limat/muut eritteet päälleen...

Porukkalenkillä sitten eri tavalla.

FoMoCo
30.08.2012, 08.45
Aamulla huomasin kun ajoin töihin että kaukana takana tuleva nousee ihan liian kevyesti ylämäkeä... Vähän ajan päästä suhaisi musta maantiepyörä ohi.
Hienosti oli taktikoinut iskun ja pääsi liikennevaloissa karkuun. Kääntyi sitten seuraavissa vasemmalle ja pysähtyi vielä trackstand:iin siihen mun nenään eteen kun odotin valoissa.
Hävisin!

AK-87
30.08.2012, 09.37
Mut voitettiin aamulla. Ohittaja vetäisi punaisiin, mä olin hiiri.

gts/R
30.08.2012, 10.04
Mut voitettiin aamulla. Ohittaja vetäisi punaisiin, mä olin hiiri.

Ei kannata vaipua synkkyyteen. Kun luet asbin ansiokkaan sääntöpostauksen tuosta ylempää (^^^^^^^^^^) huomaat, että kukaan ei voittanut.

AK-87
30.08.2012, 10.38
Hyvä huomio! Miten nää säännöt onkin niin vaikeat muistaa... :)

Highlander
30.08.2012, 10.46
Mopoilijat pysähtyivät sitten suojatien eteen odottamaan risteäviä autoja. Suihkaisin mopojen välistä 30km/h mittarissa loivaan ylämäkeen..
Sä et sit malttanut odottaa autoja? vai veditkö bunnyhopilla autojen yli? :rolleyes:

Atro
30.08.2012, 10.49
Eilen tuli takkiin VIRITETYLTÄ skootterilta Tammisto - Tuomarinkylän abc pikataipaleella. Sama skootteri on päässyt vaivihkaa yllättämään ohituksella kun olen ajellut samaa pätkää mutta nyt olin kerrankin varautunut kun lähdettiin liikennevaloista. Skoottereita oli nyt sattumalta 2 ja järjestys valojen vaihduttua virittämätön - minä - viritetty. Mielihyvä oli suuri kun pääsin tämän virittämättömän edelle, vauhtia oli noin 47 km/h (vastatuuli tietenkin kova). Mutta sitten tämä viritetty sai kelattua vauhtinsa ja sain katsella kun sen perävalot ilmestyivät hitaasti näkökenttään:(

Alan ymmärtää Mr.Beanin tunteita sitä 3-pyöräistä kohtaan. Ainoa lohtu on, jos työmatkatemmon säännöt ovat jollakin tapaa hyväkseni viritetyn skootterin tapauksessa.

Tuntsan Palo
30.08.2012, 10.56
Täällä naureskelemme ( minä mukaanlukien) kitiseville ketjuille, liian isolla vaihteella junttaamiselle ja tarjoustuulipuvuille.
Jossain oikeinkirjoitusfoorumilla todennäköisesti naureskellaan tämän topicin otsikon amatöörimäiselle kieliopille. Tempo taivutetaan oikeaoppisesti tempon, ei temmon.

VeeVee
30.08.2012, 11.00

Autolla kun ajaa jonkun perässä niin on hankala nähdä onko edessä olevan auton ratissa nainen vai mies :) Ei sillä sukupuolella ole merkitystä. Tuota näkee liikenteessä koko ajan, niin pyörällä, jalkaisin kuin autollakin. Monilla on tarve ohittaa. ehkä eivät tykkää ajaa toisen perässä, mennään ohi ohittamise ilosta vai mistä lie johtuukin.

tempokisu
30.08.2012, 11.26
Täällä naureskelemme ( minä mukaanlukien) kitiseville ketjuille, liian isolla vaihteella junttaamiselle ja tarjoustuulipuvuille.
Jossain oikeinkirjoitusfoorumilla todennäköisesti naureskellaan tämän topicin otsikon amatöörimäiselle kieliopille. Tempo taivutetaan oikeaoppisesti tempon, ei temmon.

Tarjoustuulipuvuissa ei ole mitään vikaa; miksi maksaa semmoisesta liikaa, ja maastossa erottuva väritys on hyvä. Käyt vaikka marjamettällä niin mahdollisimman jotain halpaa ja mukavaa ylle. Ja värikästä. NiksiPirkka suositteli päähän tonttulakkia..
Joskus tekisi joo mieli että rasvaa ketjut! tai pumppaa vähä ilmaakin renkaisiin - sen mä sanoin äiteelle ja kas! heti kävi kuulemma keveemmäksi polkea kun renkaissa oli ilmaa enempi kun2 baaria ( vanha monarkki-mummonpyörä )
Joskus sanottavansa saa paremmin "perille" kun sen sanoo sillee miettimättä liikaa jotain kielioppikiemuroita.
Onko "ajaa tempoa" = temmota, vai tempota? Minä temmon, vai minä tempoan?? no kuitenkin, mikä on sun kympin tempon ennätys?

asb
30.08.2012, 11.36
Jos joku änkeää minun peesiini siitä minulle ilmoittamatta ja/tai sopimatta, niin on kyllä ihan peesaajan oma vika jos saa syljet/limat/muut eritteet päälleen...

Porukkalenkillä sitten eri tavalla.

Taidat olla totaalinen vajakki. Sä ajat liikenteessä ja liikenteessä joutuu joskus ajamaan peräkkäin, kun mennään samaan suuntaan. Syljetkö jalan kulkiessakin päälle, jos joku tulee liikennevaloissa viereen seisomaan?

Jos perässä ajaminen ottaa itsetunnon päälle, niin hidasta pariksi sekunniksi ja käske menemään ohi. Ei se sun matkantekoasi hidasta kuin sen kaksi sekuntia.

lansive
30.08.2012, 11.39

Foorumikirjoittelun säännöt:

Jos vetoat kielioppivirheeseen olet hävinnyt!

:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p

Oatmeal Stout
30.08.2012, 12.23
Kaikki eivät ymmärrä kampin kääntämistä samalla tavalla edes yliopiston Suomenkielen laitoksella, valitettavasti.

Oatmeal Stout
30.08.2012, 12.27
Taidat olla totaalinen vajakki. Sä ajat liikenteessä ja liikenteessä joutuu joskus ajamaan peräkkäin, kun mennään samaan suuntaan. Syljetkö jalan kulkiessakin päälle, jos joku tulee liikennevaloissa viereen seisomaan?
Kaikilla meistä ei ole silmiä ahterissa mahdolliste takanaolijoiden tarkkailuun eikä edes mittalaitteistoa auttamaan arviointia mihin räkä lentää saati sitten parasympatikusen hallinta tasollasi.

samooja
30.08.2012, 12.39
Hå! Haalukka on kuosissa, vähän kinnaa ohjainlaakeri, vaihdan sen viikonloppuna jos se kestää enkä pannuta pikeen.

Saa lähteä peesiin ja mennä ohi...

TimoP
30.08.2012, 13.29

Jos perässä ajaminen ottaa itsetunnon päälle, niin hidasta pariksi sekunniksi ja käske menemään ohi. Ei se sun matkantekoasi hidasta kuin sen kaksi sekuntia.

Kiitoksia vain pikaisesta älykkyyteni analyysistä.

Jos aion kääntyä tai muuten siirtyä sivusuunnassa, vilkaisen taakse ja näytän suuntamerkkiä. Muuten en vilkuile taakse. Sinusta en tiedä, mutta, kuten Oatmeal Stout tuossa vähän aikaisemmin jo ehtikin huomauttamaan, meillä kaikilla ei ole selässä tai ahterissa silmiä. Minulla ei ainakaan ole, ja en siis välttämättä tiedä, että onko joku takanani. Olet ilmeisen älykäs kaveri, sillä olet tehnyt ihan oikean havainnon, että joskus liikenteessä ajetaan peräkkäin. Mutta jos joku on niin lähellä, että nenän niistostani lentävät eritteet osuvat takana ajavan päälle, hän on liian lähellä.

Tuosta liikennevaloista syljeskelystä: Miten tämä nyt liittyy peesaamiseen? Onko tuo sinulle yleinenkin tapa toimia? Saattaa ollakin, mutta älä silti huoli, minä pystyn kyllä pitämään syljet suussani kun niin haluan. Ja tuossa mainitsemassasi tilanteessa en vielä toistaiseksi ole tuntenut tarvetta syljeskellä edes maahan, puhumattakaan toisten päälle.

Sinun itsetuntosi voi ollakin niin heikko, että peesaaminen aiheuttaa itsetunto-ongelmia. Minulle se ei aiheuta. Mutta jos joku tosiaan ajaa niin lähellä minua, että nenän niistämiseni aiheuttaa hänelle ongelmia, hän on minulle potentiaalinen turvallisuusriski. Siksi en pidä siitä, että joku (todennäköisesti minulle vieras) henkilö ajaa tietämättäni niin lähellä minua.

Pääsinkö hylkylistallesi?

Manensky
30.08.2012, 13.47
Autolla kun ajaa jonkun perässä niin on hankala nähdä onko edessä olevan auton ratissa nainen vai mies :) Ei sillä sukupuolella ole merkitystä. Tuota näkee liikenteessä koko ajan, niin pyörällä, jalkaisin kuin autollakin. Monilla on tarve ohittaa. ehkä eivät tykkää ajaa toisen perässä, mennään ohi ohittamise ilosta vai mistä lie johtuukin.

"I am a Pervert"-pinssin omistavana voin turvallisesti tunnustaa, että sukupuolella on väliä. Itselläni ei ole kovin kauhea hätä ohittaa, mikäli edellä menevä hyvän peräsimen omaava kävelijä/rullaluistelija/pyöräilijä-neito ei mene liian hitaasti omaan vauhtiini nähden :) Miesten kohdalla silmissä kiintää vain ohituksesta saatavat pisteet.

Highlander
30.08.2012, 13.52
Taidat olla totaalinen vajakki.

Eikö tarhassa ja koulussa opetettu jo aikanaan ettei toisia saa sanoa vajakeiksi? Mun koulukaverilla oli sanonta että "Itte se on joka ilmoittaa"
Meidän pitää vaalia täällä foorumilla Kaikki pelaa-henkeä :rolleyes:

Highlander
30.08.2012, 13.54
Itselläni ei ole kovin kauhea hätä ohittaa, mikäli edellä menevä hyvän peräsimen omaava kävelijä/rullaluistelija/pyöräilijä-neito ei mene liian hitaasti omaan vauhtiini nähden :)
Mulla on sama ongelma. Lisäksi pää saattaa kiertyä kuin vieterillä ympäri ohi ajaessa jotta näkee etupuolenkin :p

asb
30.08.2012, 14.49
Jos aion kääntyä tai muuten siirtyä sivusuunnassa, vilkaisen taakse ja näytän suuntamerkkiä. Muuten en vilkuile taakse. Sinusta en tiedä, mutta, kuten Oatmeal Stout tuossa vähän aikaisemmin jo ehtikin huomauttamaan, meillä kaikilla ei ole selässä tai ahterissa silmiä. Minulla ei ainakaan ole, ja en siis välttämättä tiedä, että onko joku takanani. Olet ilmeisen älykäs kaveri, sillä olet tehnyt ihan oikean havainnon, että joskus liikenteessä ajetaan peräkkäin. Mutta jos joku on niin lähellä, että nenän niistostani lentävät eritteet osuvat takana ajavan päälle, hän on liian lähellä.

Pyöräillessä sylkeminen on sellainen teko, että sitä ennen katsotaan taakse. Taakse katsotaan pelkästään siksi, että takana voi olla joku, jonka päälle sylki ja räkä voi roiskua. Toisten päälle sylkeminen, vaikka kuinka mukamas tahattomasti, on ihan helvetin huonoa käytöstä.

Ja sinä vielä hekumoit sillä, että uskot pääseväsi joskus sylkemään toisen pyöräilijän päälle. Kuka helvetti sinut on kasvattanut ja millä tavalla?

TimoP
30.08.2012, 15.01
Pyöräillessä sylkeminen on sellainen teko, että sitä ennen katsotaan taakse. Taakse katsotaan pelkästään siksi, että takana voi olla joku, jonka päälle sylki ja räkä voi roiskua. Toisten päälle sylkeminen, vaikka kuinka mukamas tahattomasti, on ihan helvetin huonoa käytöstä.

Ja sinä vielä hekumoit sillä, että uskot pääseväsi joskus sylkemään toisen pyöräilijän päälle. Kuka helvetti sinut on kasvattanut ja millä tavalla?

No ollaanpa sitä nyt agressiivisia. Kiristääkö pipa näin loppuviikosta?

Nyt alkaa menemään jo off-topiciksi, mutta menköön: Omasta mielestäni huonoa käytöstä on toisten vaarantaminen. Liian lähellä ajaminen on toisen vaarantamista. Jos joku vaarantaa minun turvallisuuteni ajamalla liian lähellä sopimatta siitä kanssani, minua ei ihan hirmuisesti harmita vaikka hänen päälleen vähän roiskuisikin jos nyt satun nenääni niistämään. Hän ei siitä vahingoitu, mutta toisin voi käydä minulle jos takana ajava töppäilee ja osuu minuun.

Ja missä minä muka hekumoin sillä, että pääsisin sylkemään jonkun päälle? Ilmeisesti minut kasvattaneet ihmiset ovat tehneet parempaa työtä kuin sinua kasvattaneet, sillä en ainakaan tee hätiköityjä johtopäätöksiä.

Oatmeal Stout
30.08.2012, 15.31
Toisten päälle sylkeminen, vaikka kuinka mukamas tahattomasti, on ihan helvetin huonoa käytöstä.
Niinhan se on, että yskiminen, aivastaminen ja varmaankin myös oksentaminen ovat toimintoja, joita Sinä pystyt hallinnoimaan, mutta astma, hengitystieallergiat ja joillakin pelkkä auringon valo aiheuttaa tahatonta reagointia - me tavalliset kuolevaiset olemme niin vajavaisia ettemme hallitse kaikkia elintoimintoja emmekä edes täydellisesti ajoneuvoamme kaikissa tilanteissa.

Joskus ammoisina aikoina kilvanajeltaessa jotkut myös virtsasivat ajaessaan, mutta ehdottomasti eniten jupinaa aiheutti vetomiehen oksentaminen, mutta hän sen tehtyään vetäytyi jarruttamatta pientareen puolelle jatkamaan avautumistaan maastoon ja avautumista suljettiin Töölöön sairaalassa.

Täydellinen Ihminen on selkeästi Jumalasta seuraava ylöspäin, koska Jumala loi meidät tavalliset ihmiset kuvikseen - vai mitenkäs se oppikirja Also sprach Zarathustra – Ein Buch für Alle und Keinen opettikaan.

Oatmeal Stout
30.08.2012, 15.32
Toisten päälle sylkeminen, vaikka kuinka mukamas tahattomasti, on ihan helvetin huonoa käytöstä.
Niinhan se on, että yskiminen, aivastaminen ja varmaankin myös oksentaminen ovat toimintoja, joita Sinä pystyt hallinnoimaan, mutta astma, hengitystieallergiat ja joillakin pelkkä auringon valo aiheuttaa tahatonta reagointia - me tavalliset kuolevaiset olemme niin vajavaisia ettemme hallitse kaikkia elintoimintoja emmekä edes täydellisesti ajoneuvoamme kaikissa tilanteissa.

Joskus ammoisina aikoina kilvanajeltaessa jotkut myös virtsasivat ajaessaan, mutta ehdottomasti eniten jupinaa aiheutti vetomiehen oksentaminen, mutta hän sen tehtyään vetäytyi jarruttamatta pientareen puolelle jatkamaan avautumistaan maastoon ja avautumista suljettiin Töölöön sairaalassa.

Täydellinen Ihminen on selkeästi Jumalasta seuraava ylöspäin, koska Jumala loi meidät tavalliset ihmiset kuvikseen - vai mitenkäs se oppikirja Also sprach Zarathustra – Ein Buch für Alle und Keinen opettikaan.

haedon
30.08.2012, 16.08
...Liian lähellä ajaminen on toisen vaarantamista...
Onnex täällä Suomaliassa on tilaa. Kiinassa ei tempominen onnistuisi, saati sitten "omatila" liikenteessä:
http://madaboutshanghai.blogs.com/photos/uncategorized/bikes.jpg
Sori ot, jatkakaa......

kolistelija
30.08.2012, 16.17
Oon sitten minäkin aivan karmea sika kun niistä oikean sieraimen vilkaisematta taakse. Vasemman sieraimen tyhjennän vasta kun olen vilkaissut ettei kukaan ole sillä hetkellä ohittamassa minua.

Oletan myös muiden toimivan samoin, eli pidän sen verran etäisyyttä ettei tarvitse maistella toisen räkää ja sylkeä. Työmatkatemposika joka tulee liian lähelle takarengasta tekee sen omalla vastuullaan, parempi mennä ohi kuin jäädä siihen takarenkaaseen roikkumaan.

elasto
30.08.2012, 16.20
Menee kyllä aika rankasti offtopicin puolelle, mutta itse ainakin vilkaisen aina taakse ennen räkimistä. Tosin mä olenkin aivan helvetin mukava jätkä.

Rickmaple
30.08.2012, 21.05
Maantiellä ei välttämättä aina huomaa jos joku on tullut peesiin, mutta työmatkalla mä tarkkailen koko ajan taaksekin päin, jottei kukaan pääse yllättämään. Aina pitää muistaa että first rule of työmatkatempo is: you do not get overtaken. Pelihän on menetetty jos joku ohittaa ni pakko olla skarppina jatkuvasti.

Halloo halloo
30.08.2012, 21.29
Onko kenelläkään peiliä käytössä?

Rickmaple
30.08.2012, 21.36
Onko kenelläkään peiliä käytössä?

Täähän voidaan yhdistää jo muotipoliisiketjuun... mutta siis ei ole.

Highlander
30.08.2012, 22.18
Eiköhän johonkin Garminiin tule pian joku tutkasovellus ;)

obeesi
30.08.2012, 22.21
Eiköhän johonkin Garminiin tule pian joku tutkasovellus ;)

Vai olisiko näppärää istuttaa puoliso tandemiin? Ainakin tolla omalla tuntuu olevan silmät selässäkin...

Fir3fly
31.08.2012, 16.45
Maantiellä ei välttämättä aina huomaa jos joku on tullut peesiin, mutta työmatkalla mä tarkkailen koko ajan taaksekin päin, jottei kukaan pääse yllättämään. Aina pitää muistaa että first rule of työmatkatempo is: you do not get overtaken. Pelihän on menetetty jos joku ohittaa ni pakko olla skarppina jatkuvasti.
Ja jos kuitenkin joku yllättää ohituksella niin pitää aina muistaa kuitata takas. Tällöin myös kanssatempoilia on hävinnyt.

IoD
31.08.2012, 20.51
Nyt tääkin on koettu: työmatkalla Keskuspuistossa meni erityisen painavan näköinen mummunpyörä ohi pienessä ylämäessä. Siinä oli moottori. Miten tää otetaan huomioon työmatkatemmon säännöissä?

Juniper
31.08.2012, 21.00
Nyt tääkin on koettu: työmatkalla Keskuspuistossa meni erityisen painavan näköinen mummunpyörä ohi pienessä ylämäessä. Siinä oli moottori. Miten tää otetaan huomioon työmatkatemmon säännöissä?

hävisit!

Detergent
31.08.2012, 21.30
;) Jep hävisit ja pahimmalla mahdollisella tavalla. Kts. sivu 1. TT säännöt/ ravintoketju -> alimmalla portaalla sähköpyörät.:p

IoD
01.09.2012, 11.41
Auts. Taitaa olla aika siirtyä sauvakävelyyn.

Jman
04.09.2012, 12.54
Tänään tais syntyä työmatkatemmon personal best: 31,7 km/h Martsarista Kansallisteatterin kulmalle.

p bonk
05.09.2012, 23.17
Näköjään vastapuolen voi nujertaa verbaalisesti. Ohitin kiemurrellen ja epätasaisella rytmillä ajavan fiksterin. Se oli lähdössä mäen päällä peesiin, mutta putosi, kun kysyin osaako se peesatessaan jarruttaa sillä pyörällä. Osasi tai säikähti tai jotain.

Risto Koivunen
06.09.2012, 00.53
Tänään tais syntyä työmatkatemmon personal best: 31,7 km/h Martsarista Kansallisteatterin kulmalle.

Mutta tulitko missään vaiheessa ohitetuksi?

izmo
06.09.2012, 08.19

Muutaman kerran ihmettelin myös töistä palatessa kun mummopyörällä mummo pysyy helposti ylämäessä mukana:seko:

hkultala
06.09.2012, 08.55
Nyt on unohtunut keskustan pikkukaduilla autojen ohittelu.. mähän ohitan autoja jatkuvasti, kai siitä pitäs vähän pojoja saada.

Montako bonuspistettä saa, jos autoa ohittaessaan auto päättää spontaanisti kääntyä, ja jää alle?

(näin kävi vuosi sitten syksyllä, sen jälkeen vähentynyt autojen ohittelu)

Mika A
06.09.2012, 09.11
Montako bonuspistettä saa, jos autoa ohittaessaan auto päättää spontaanisti kääntyä, ja jää alle?
No onkos tämä työmatkatempoilun arvostelu sittenkin vähän niin kuin judoa, että pisteitä voi ja saa (esim. mielenvirkistykseksi) laskea, mutta lopulta ainoa ratkaiseva tekijä on ohitetuksi tuleminen, eli ippon?

FoMoCo
06.09.2012, 09.41

(näin kävi vuosi sitten syksyllä, sen jälkeen vähentynyt autojen ohittelu)

Ohittiko joku sinua kun makasit asfaltissa?

Maggo
06.09.2012, 09.46

*reps*, tää oli kyllä hyvä.

PS. Luonnollisesti toivon ettei ko tapauksessa käynyt myöskään pahasti

Edit syy: katumus toisen onnettomuudelle nauramisesta

Sent from my iPad using Tapatalk HD

fiber
06.09.2012, 10.18
Ei sitä tarvitse ottaa huomioon - se on nolo ohitetuksi tuleminen ja häviö, ei sen kummempaa. Niillä loppuu moottoriavustus 25 km/h kohdalla, joten kampea vaan kiertymään vilkkaammin.

Kisastrategiassa ne tulee tosiaan ottaa huomioon ja olla varuillaan myös hitaalta näyttävien kohdalla. Itsellekin meinasi viime viikolla tulla tappio, kun liikennevaloissa odotteli viattoman näköinen hybridi. Vihreän vaihduttua läksimme jatkamaan matkaa kohti Tuomarinkylän suoraa. Hybidi lähti liikkeelle kuin kisakuski ja peesasi sillan yli kevyesti. Oli pientä vastatuulta, mutta eipä siinä muu auttanut kuin nostaa vauhtia sen verran, että kaverin moottoriavustus lakkasi.

p bonk
06.09.2012, 10.32
^ Tänään menin ohi tuollaisesta sähköpyörästä.

Marsusram
06.09.2012, 10.50
Työmatkatempossa ei lasketa pisteitä.
Edessä ajoi saalis. Saalis kerkes kääntymään pois -> hävisin

Miten reitti tulkitaan, olisiko pakko poiketa omalta reitiltä jotta saa saaliin ohitettua.
Eilen meinasi käydä nolosti, kun polulta kelville kääntyessä huomasin joutuvani ylämäkeen hyvässä nousuvauhdissa olevan maantiepyörän eteen. Pakko oli pistää kierroksia ja laskea seuraavassa alamäessä risteys vain hieman jarrua käyttäen. Seuraavassa risteyksessä kääntyessäni takaa tuleva meni onneksi suoraan, eikä napannut saaliiksi.

VeeVee
06.09.2012, 11.16
"I am a Pervert"-pinssin omistavana voin turvallisesti tunnustaa, että sukupuolella on väliä. Itselläni ei ole kovin kauhea hätä ohittaa, mikäli edellä menevä hyvän peräsimen omaava kävelijä/rullaluistelija/pyöräilijä-neito ei mene liian hitaasti omaan vauhtiini nähden :) Miesten kohdalla silmissä kiintää vain ohituksesta saatavat pisteet.

Hah..hyvin lisätty/korjattu mun viestiä. Tuollainen pinssi kuuluisi myös omaan rintapieleen ja samoilla linjoilla mennään. Pitäs kai editoida omaa viestiä vähän kun en kirjoitushetkellä ajatellut asiaa tältä kannalta. Tuollaista näkökulmaa ei kyllä koskaan pitäisi unohtaa joten en ole kyseisen pinssin arvoinen, vielä.

Kolnaako
06.09.2012, 11.23
Tää on varmaan käsitelty, mutta miten pisteet menee kun sut ohitewtaan ja hetken päästä ohitat sen ohittajan? kummallekin yksi piste? Mulle tulee paljon näitä.

Mosse
06.09.2012, 11.25
Harmittaa vietävästi, kun omat työmatka-ajot suuntautuu sellaista reittiä, jossa saaliita (tai saalistajia) ei pahemmin ole. Katselen nimittäin Länsiväylän varressa olevan kelvin liikennettä päivittäin koiran kanssa ulkoillessani ja siellä on aina hirveä ralli menossa. Pyöräilijöitä suhisee joka suuntaan ja melkein jokaisen silmissä kiiltää edellä olevan ohitus. Paitsi niillä joiden naamasta paistaa jo tapahtuneen ohituksen riemu yhdistettynä vastaohitusriskin tuomaan pakokauhuun ja tyynesti nenän kautta hengittämisen tuomaan happivajeeseen.

Harkitsen vakavasti työpaikan vaihtoa päästäkseni tuohon mukaan.

Mosse
06.09.2012, 11.27
Tää on varmaan käsitelty, mutta miten pisteet menee kun sut ohitewtaan ja hetken päästä ohitat sen ohittajan? kummallekin yksi piste? Mulle tulee paljon näitä.Ei, vaan molemmat häviää. Sä häviät, kun sut ohitetaan ja se toinen häviää kun sä ohitat sen. Pidä jatkossa huoli, että sua ei ohiteta!

Mika A
06.09.2012, 11.47
Onkos se sitten niin, että kun on itse kerran hävinnyt, niin sen jälkeen ei ole mitään karenssiaikoja, vaan voin noin vain hakemaan revanššia? Eli riistämään vastustajan sinällään olemattoman kunnian?

Oatmeal Stout
06.09.2012, 12.23
Tänään oli tosi noloa, kun ajlin reilua neljääkymppiä klv:llä ja takaa tuli mopo ja alkoi ajaa rinnalla - tyhmyyksissäni nostin vähän nopeuttaa ja 54km/h se mopopoika kyllästyi, käänsi kaasua ja katosi savuiseen, bensankatkuiseen horisonttiin. Pitäisi kaiketi alkaa ajelemaan työmatkoja isolla etulehdelläkin, vaikka se masentaa käyttää sitä.

reappear
06.09.2012, 12.38
Tiistaina oli melkoinen ralli keskuspuistossa keskustasta pois päin. Itse "rauhassa" tulin keskustaan päin hieman pisteitä keräten, kun vastaan taas tuli useita 3-5 ryhmiä josta aina joku perästä ohitteli, yleensä ihan sekasettejä mummofillareista-CC-maantiefillareihin. Nauratti ja ihmetytti samaan aikaan kun suht myöhään olin tulossa etelään. Hyvä sää vissiin oli saanut kaikki työmatkailijat tempoilemaan.

Tällä viikolla muutenkin tullut tempoiltua aivan typerästi, kun näkee jonkun rennosti tai vähemmän rennosti ajavan maantiefillarin/cc:n niin pakkohan siitä on omalla täyteen pakatulla fitness fillarilla päästä pisteitä keräämään. Enhän minä niitä tietenkään ohi päästä että häviäisin ;)

Saako tyylipisteitä jos näyttää mahdollisimman huolettomalta ja rennolta kun ohittaa? Varsinkin tilanteissa kun joku paahtaa ylämäkeen kaikilla voimillaan?

Jman
06.09.2012, 12.41
Mutta tulitko missään vaiheessa ohitetuksi?

...totta. Hyödytön suorite kaikenkaikkiaan kun en juuri ketään edes ohittanut. Sen verran myöhään olin liikkeellä.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

kkolja
06.09.2012, 12.50

Menittekin muistuttamaan historiani mustasta hetkestä. Aurinkoinen kevätaamu useampi vuosi sitten, poljen kuin lentäen Matinkylästä kohti Ruoholahtea, länsiväylän varren kelvi on kauniin kelin pyöräilijöitä pullollaan. Niitä sitten napsin aamupalaksi kymmenittäin, kunnes Lauttasaaressa taksi kääntyy eteen. Pahemmin ei sattunut, mutta asiaa selviteltäessä kaikki ne kymmenet saaliit pääsee kuittaamaan. Monikymmenkertainen häviö muutamassa minuutissa. Vieläkin harmittaa.

Mosse
06.09.2012, 12.50
Saako tyylipisteitä jos näyttää mahdollisimman huolettomalta ja rennolta kun ohittaa? Varsinkin tilanteissa kun joku paahtaa ylämäkeen kaikilla voimillaan?
Ei varmaankaan, koska sääntöjen mukaan siltä pitää näyttää toista ohitettaessa - kuin ei tuntuisi missään, vaikka keuhkot voivat olla halkeamaisillaan.

p bonk
06.09.2012, 12.54
Tyylipisteitä voi saada, jos ohituksen tekee vanhanaikaisella pyörällä tweedpuku päällä mieluusti piippu suussa. Ohitettavaa tietenkin tervehditään asianmukaisesti hatunreunaa hieman kohottamalla.

kkolja
06.09.2012, 13.00
Saako tweed-asussa polkea muulla kuin penny farthingilla? Mitä sanoo muotipoliisi?

Highlander
06.09.2012, 13.01
Harkitsen vakavasti työpaikan vaihtoa päästäkseni tuohon mukaan.
En tiedä millaista se meno on siellä etelämpänä, mutta ainakin Tampereella tekee ristinmerkin ja pari isä meidän-rukousta kun selviää työmatkalta ehjänä perille:rolleyes: Olen ajellut nyt 7 vuotta ympäri vuoden omaa työmatkaa lähes joka arkipäivä pyörällä. Parasta aikaa on loppusyksy ja talvi kun suurin osa toheloista lopettaa pyöräilemisen täksi ajaksi. Yritän lisäksi ajaa suurimman osan matkasta ajoradalla...huomattavasti turvallisempi vaihtoehto.

Risto Koivunen
06.09.2012, 13.10
Saako tweed-asussa polkea muulla kuin penny farthingilla? Mitä sanoo muotipoliisi?

Päivystävän muotipoliisin tavoitat omasta ketjustaan:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?41552-Yleinen-muotipoliisiketju

Työmatkatemmossa ei yleensä välitetä muotipoliisin ohjeista, vaan pukeudutaan tuulipukuun ja ajetaan niin kovaa ettei muotipoliisi pääse pamputusetäisyydelle. Siitähän saa suorastaan lisämotivaatiota tempoa täysillä, kun näkee naama punaisena pilliin puhkuvan muotipoliisin kintereillään!

Mosse
06.09.2012, 13.11
En tiedä millaista se meno on siellä etelämpänä, mutta ainakin Tampereella tekee ristinmerkin ja pari isä meidän-rukousta kun selviää työmatkalta ehjänä perille:rolleyes: Olen ajellut nyt 7 vuotta ympäri vuoden omaa työmatkaa lähes joka arkipäivä pyörällä. Parasta aikaa on loppusyksy ja talvi kun suurin osa toheloista lopettaa pyöräilemisen täksi ajaksi. Yritän lisäksi ajaa suurimman osan matkasta ajoradalla...huomattavasti turvallisempi vaihtoehto.No malliesimerkkinä KLV:lla on metrotyömaan aiheuttama kapea shikaani nollanäkyvyydellä mutkan taakse. Jos tuossa joku erehtyy hiljentämään vauhtiansa kuten asiaan periaatteessa kuuluisi, niin välittömästi on selän takana joku kärkkymässä (sokko)ohituspaikka, joku joka kärkkyy ohitusta tästä ohittamista kärkkyvästä ja samalla joku lähteekin jo ohi tästä ohitusta kärkkyvän kärkkyjästä. Eikä kukaan tiedä tuleeko vastaan ketään, yleensä tulee.

Joskus pitäisi ottaa pari olutta ja pussi popcornia mukaan ja jäädä katselemaan millaisia tilanteita tuolla sattuu.

Halloo halloo
06.09.2012, 14.16
Saako bonarin, jos ohittaessan saa hampaiden välistä ohitettavalle sihistyä Pissste?

PellervoS
06.09.2012, 14.21
Vaikka ulkopuolisen silmin varsinaista pukukoodia ei tunnu olevan, niin sisäpiiriläiset ymmärtävät kontrastien merkityksen. Vuosimallin 2005 Insera yhdistettynä lycraan, tai toisaalta uusi cyclocrossari ja farkut, puku tai neonvärein somistettu tuuliasuste.

Kaikella tähdätään harkittuun sommitelmaan uutta ja vanhaa, edistystä ja konservatismia, vauhtia ja rentoutta.

IoD
07.09.2012, 08.34
^ Tänään menin ohi tuollaisesta sähköpyörästä.

Edellä olevan keskustelun perusteella et tainnut saada pistettä kuitenkaan?

Oatmeal Stout
07.09.2012, 10.47
Edellä olevan keskustelun perusteella et tainnut saada pistettä kuitenkaan?
Ei temmossa pisteitä jaeta, se on pisteajoa silloin ja pisteet tulevat yksinkertaisesti:

potentiaalisen seksikumppanin ohittaminen -2
potentiaalinen seksikumppani ohittaa -2
muu ohittaminen +1
muu ohitetuksi tuleminen -1

ja kaikki liikkuvat ajoneuvot lasketaan.

vakevves
07.09.2012, 11.30
Omalta osalta työmatkatempo on lähtenyt lapasesta. Viimeiset n. 10 kertaa eli 5 viikon ajan, on pakkomielteisesti pitänyt ajaa 35 km töihin meno tuntiin. Ei auta vaikka ennen lähtöä vannoisi itselleen, että nyt mennään rauhallisesti. Mitään oikeaa kiirettä töihin ei ole. Viimeistään puolivälissä alkaa mittariin vilkuilu ja herää ajatus siitä, että mahdollisuudet tunnin alittamiseen ovat olemassa. Etenkin aamulla olosuhteet ovat olleet yllättävän samanlaiset, joka tietysti antaa mahdollisuudet tämänlaiseen tempoiluun. Hyvä aika tulee jotakuinkin automaattisesti kun pitää ylämäissä nopeuden yli 28:ssa.

Mikha
07.09.2012, 11.43
nimimerkki vakevves on nyt ymmärtänyt lajin ihan väärin. Ei työmatkatemmossa ole tarkoitus ajaa itseään vastaan. Päinvastoin, vauhtireserviä on syytä ylläpitää passailemalla ja käyttämällä kaikki paukut vasta sitten kun pitää iskeä tai vastata kilpakumppanin ohitusyritykseen.

Tuomas L
07.09.2012, 11.57
nimimerkki vakevves on nyt ymmärtänyt lajin ihan väärin. Ei työmatkatemmossa ole tarkoitus ajaa itseään vastaan.

Jos näin on, niin laji on nimetty huonosti.

vakevves
07.09.2012, 12.20
nimimerkki vakevves on nyt ymmärtänyt lajin ihan väärin. Ei työmatkatemmossa ole tarkoitus ajaa itseään vastaan. Päinvastoin, vauhtireserviä on syytä ylläpitää passailemalla ja käyttämällä kaikki paukut vasta sitten kun pitää iskeä tai vastata kilpakumppanin ohitusyritykseen.

Aamulla klo 5.30 ei Tikkurila-Kilpilahti välillä muita pyöräilijöitä juuri näy. Eikös tempo ole sooloajoa? Sikäli olen "onnellisessa" asemassa, että työmatkalla ei ole montaa matka-aikaan vaikuttavaa hidastetta. Pyörätietä on toki syytä välttää sekä oman turvallisuuden että sujuvan matkanteon takia.

Jos tämä työmatkani pakkomielle vielä pahenee, täytyy ottaa tyttären aika-ajopyörä käyttöön ja hommata siihen levykiekko, jotta aikatavoite pysyy.

Mosse
07.09.2012, 13.18
Jos näin on, niin laji on nimetty huonosti.Lajin säännön lukemalla pääsee hyvin kärryille lajin sisällöstä. Ei PasiAnssi -nimestäkään heti voi päätellä, että kyseessä on yksin pelattava korttipeli, jossa pelimuoto voi vaihdella pelaajan tahtotilan mukaisesti hyvinkin paljon.

Edit: säännöt --> säännön (hyvä huomio Tuomas L:ltä)

nokku
07.09.2012, 13.22
Jukopliut hybridi ohitti, ensimmäinen kerta tämän pyöräni kanssa! Olin menossa töistä Ohikulkutietä Raision keskustasta Biltemaan ja siinä Myllyn jälkeisen ylämäen päällä musta Nishiki (?) suoraselkäinen kuski selässään porhalsi varsin kevyen oloisesti ohi. Selitän tätä itselleni sillä verukkeella jotta 3-vaihteisellani en olisi tuota pyöräilijää ikinä saannut kiinni vaikka miten olisin sotkenut, mutta mutta...HÄVIÖ!
Ihan pöllämystyneenä kävelin pitkin Bilteman käytäviä yrittäen muistella mitä piti ostaa....

Olikin sitten viimein niitti takarattaan vaihtamiselle pienempään...katsotaan mihin se riittää.

Tuomas L
07.09.2012, 13.42
Lajin säännöt lukemalla pääsee hyvin kärryille lajin sisällöstä. Ei PasiAnssi -nimestäkään heti voi päätellä, että kyseessä on yksin pelattava korttipeli, jossa pelimuoto voi vaihdella pelaajan tahtotilan mukaisesti hyvinkin paljon.

Yksi sääntö: Jos sinut ohitetaan, olet hävinnyt.

Tempomaisesti yksin suoritettu mahdollisimman nopea ajo on tässä kehikossa ihan käypä toteutustapa varsinkin, jos vauhti on sellaista, ettei tarvitse huolehtia välineharrastajien ja muiden itsetuntonsa paikkailijoiden keskinäisestä kisailusta.

Jopoman
07.09.2012, 13.44
Häviö on häviö, mitä sitä selittelemään kalustolla! Sinkulallakin joutuu sen katkeran kalkin juomaan aina muutaman kerran vuodessa.

Hääppönen
07.09.2012, 17.25
Kannattaa pitää mielessä, että työmatkatempoilu ei ole mikään palloilulaji, jossa pisteitä voi kerätä alkukaudesta estämään loppukauden romahduksesta aiheutuvan sarjasta putoamisen. Pajatso tyhjenee ohitetuksi tullessa. Tänään pitkästä aikaa työmatkatempoilemassa, loistava päivä. Nautin olosta seuraavaan tappioon asti! :cool:

Pyöräpummi
07.09.2012, 17.33
Stadissa työmatkatempo on todellinen gladiaattoreiden laji!
On monia vaaranpaikkoja joissa sitten otetaan turhia riskejä.

Vaadin kunnollisia kilparatoja työpaikkatempoon!

gobbif
07.09.2012, 18.01
Työmatkalla valoissa tunki rinnalle Insera-kuski. Seurasin aika tarkkana ettei pääse yllättämään autoletkan väleistä punaisilla. Valojen vaihduttua karkasin tietysti horisonttiin.

Mitä säännöstö sanoo tästä?!? Tulin valoihin aiemmin, olin jatkuvasti huolellisesti puoli renkaan mittaa edellä valoissa ja etumatkani turvin karkasin matkaan. Tarkkaan tulkiten kumpikaan ei tullut ohitetuksi. Oliko tämä nyt sitten tasapeli? :o

Jukhaha
07.09.2012, 18.29
Työmatkalla valoissa tunki rinnalle Insera-kuski. Seurasin aika tarkkana ettei pääse yllättämään autoletkan väleistä punaisilla. Valojen vaihduttua karkasin tietysti horisonttiin.

Mitä säännöstö sanoo tästä?!? Tulin valoihin aiemmin, olin jatkuvasti huolellisesti puoli renkaan mittaa edellä valoissa ja etumatkani turvin karkasin matkaan. Tarkkaan tulkiten kumpikaan ei tullut ohitetuksi. Oliko tämä nyt sitten tasapeli? :o
Sääntöjen mukaan kumpikaan ei voittanut.

Irmeli
07.09.2012, 18.54
Just kun työmatka vakiintui sellaiseksi jo ihan kohtuulliseksi 22-25 kilometriksi sivu, ei voi muuta kuin surra sitä, että ei ketään missään! Ainut tehtävä on ohitella satunnaisia traktoreita. Tänään tosin oli vähän reittivalinta erilainen, ja vastaan tuli ihan lupaavia tapauksia, mut ne tulivat vastaan, ja reittikin oli se, mitä en tule yleensä menemään :(

Tulis paljon parempia keskinopeuksia, ku olis joku kirittämässä...

Mosse
07.09.2012, 19.15
Sääntöjen mukaan kumpikaan ei voittanut.

Ei, vaan säännön mukaan kumpikaan ei hävinnyt!

Jukhaha
07.09.2012, 19.36

Totta, olin liian suurpiirteinen ;)

mjpk
07.09.2012, 20.05

Voisko joku korjata ketjun otsikon, todella harhaanjohtavaa!!!!11

asb
07.09.2012, 20.25
Totta, olin liian suurpiirteinen ;)
Älä ole liian ankara itsellesi. Olit kuitenkin myös oikeassa.

JohnFr
09.09.2012, 15.01
Ajelin tänään viitisen kilometriä puimurin vierellä (siis puimuri ajoradalla ja minä kelvillä). Olin koko ajan hiukan jäljessä, kunnes kilometriä ennen kotiani ohitin sen. Saako tästä pisteitä, vaikken ollutkaan työmatkalla ja kaiken lisäksi on sunnuntai?

Hääppönen
09.09.2012, 15.59
Ajelin tänään viitisen kilometriä puimurin vierellä (siis puimuri ajoradalla ja minä kelvillä). Olin koko ajan hiukan jäljessä, kunnes kilometriä ennen kotiani ohitin sen. Saako tästä pisteitä, vaikken ollutkaan työmatkalla ja kaiken lisäksi on sunnuntai?
Ota tuo vain hyvänä treeninä. Työmatkatempo ratkaistaan vain ketjuvetoisilla ja kelveillä.

viivi
09.09.2012, 22.52
Joskus keskittyminen vaan herpaantuu. Takana saattaa olla viisi heittämällä ohi-tapausta ja muutama vähän tiukempi, voitettu kiri. Vähään aikaan ei ole näkynyt ketään ohitettavaa ja tulee sellainen yli-ihmismäinen fiilis. Minua ei ohita kukaan, ainakaan huonommalla pyörällä. Lähestyvä risteys tai muu vastaava aiheuttaa vauhdin hiljenemisen. Kaikki katastrofin ainekset ovat ilmassa. Tässä pari noloa tappiota:

Häviö melko asiallisiin varusteisiin sonnustautuneelle naiskuskille kalustona napavaihteinen lukkopolkimilla varustettu mummisrunkoinen perus-helkama.
Häviö sähköavusteiselle pyörälle loivassa alamäessä.

fiber
10.09.2012, 07.33
Tänään teen jonkun onnelliseksi. Hybridi, raskas reppu ja pyrkimys vältellä hikoamista.

JK. Niinhän siinä kävi että yksi sinkula livahti ohi Maununnevan kulmilla. Saatuaan pisteen se tyytyi ajamaan juuri riittävää vauhtia, etten lähtenyt ohi.

Jman
10.09.2012, 17.19
Tuli tuossa muuten mieleen, että viime vuonna jouduin sähköpyörän ohittamaksi matkalla kotiin päin. Tosin tämä sankari oli modannut omaa pyöräänsä sähköavusteisesta normaaliksi sähköpyöräksi. Vauhtia oli kaverilla varmaan sellaiset 38 ja _polki_ sellaisella about 60 kadenssilla.

Harmi kun ei ollut maantiepyörää, sinkulasta loppui alamäessä välitykset ja tipahdin kyydistä. =(

JohnFr
10.09.2012, 21.31
Ota tuo vain hyvänä treeninä. Työmatkatempo ratkaistaan vain ketjuvetoisilla ja kelveillä.

Mutta saahan autoista ja skoottereistakin pisteitä vaikka eivät ketjuvetoisia olekaan (eivätkä toivottavasti kelveilläkään)?

Oatmeal Stout
10.09.2012, 21.49
Mutta saahan autoista ja skoottereistakin pisteitä vaikka eivät ketjuvetoisia olekaan (eivätkä toivottavasti kelveilläkään)?
Hihnavetoisista polkupyöristä ei ilmeisesti, kun ketjuvetoisia ...

Zetta
10.09.2012, 22.01
Tänään about 50m päästä risteyksestä ennen minua kaarsi joku heebo farkut jalassa vanhalla terässiivellä tms ja alkoi veivata sillä natisevalla ja väpättävällä pyörällänsä sellaista kyytiä, että en meinannut perässä pysyä. Mulla oli viimeinen kilometri 15km työmatkasta jäljellä, joten ajattelin että kyllähän tuosta ohi mennään. En kuitenkaan loppujen lopuksi kehdannut, koska se olisi saattanut näyttää hupaisalta. Kaveri kun sotki reilua kolmeakymppiä rennon näköisenä ja itse olin jo melkoisen puhki, joten en kehdannut puuskuttaa ohi, vaan tyydyin vain peesaamaan ja ihmetteleen, että miten se tuolla kalustolla tempoo sellaista tahtia. Mentiin siinä kuitenkin molemmat ohi eräästä cc-pyöräilijästä (kuka tunnustaa?), joka varmaan ihmetteli että mikä kilpa-ajo tässä on meneillään.

Jäi harmittamaan.

Wacky
10.09.2012, 23.10
Olen kerännyt kivasti päänahkoja työmatkoilla jostain syystä eivät vaan ole uskaltaneet tulla tänne avautumaan tappioistaan :D
Viimeksi joku maastomies oli eksynyt mun reviirille eli asfaltille ja piti vähän näyttää kun kaveri alkoi kummasti kiihdyttelemään kun huomasi että tulin takaa leppoissaa vauhtia..

Hääppönen
11.09.2012, 21.30
Kävin kurkkaamassa ketjun alussa Slim Jimin euroversiosta ottamia sääntöjä. Mopoista saa pisteitä. Tosin olen sillä kannalla, että sääntövaliokunnan on syytä kokoontua ja päivittää Suomalaiset säännöt! Oma näkemys on, että suoraan vetoon esteettömällä kelvillä pudotettu onneton työmatkatempoilija on pistepajatso. Toinen on selkeään (näkyvyys hyvä, ei riskejä muista kelvillä liikkuvista) ylämäkeen hyydytetty. Autot ruutukaava-alueella on mielestäni liian helppoja nakkeja. Samoin mopot. Ja leikkuupuimurit. :D Työmatkatempo on raaka laji, mutta "pimeään mutkaan" ohittajajien ja liikennevalosankareiden kohdalla olen päättänyt jäädä todistajaksi tempilijan ääliömäisyydestä onnettomuuden sattuessa, vaikka itsellä olisi kiire. Ketjuvetoisten välisiä kisoja nämä on, toki kardaanivetokin ok. Lihasvoimalla. Ei ole osunut kohdalle, eli marginaaleissa pyöritään sillä saralla.

asb
11.09.2012, 22.38
Vaan työmatkatempo kun ei ole pisteiden keruuta, vaan vastustajan heikkouden alleviivausta. Kukaan ei tiedä montako pistettä sulla muka on, joten turha niistä on huudella. Pisteet voi valehdella. Mutta se toinen tietää aina tulleensa ohitetuksi.

Pyöräilijöiden välillä tätä käydään. Autoilijoiden itseinhon lisääminen jonoja ohittamalla on ihan toinen laji.

Rickmaple
11.09.2012, 22.51
Pisteet voi valehdella. Mutta se toinen tietää aina tulleensa ohitetuksi.

Tämä oli kyllä hienosti sanottu.

Maggo
11.09.2012, 23.14
Kävin tänään vähän tutustumassa neljän jälkeen työmatkatempoiluun ja tunsin itseni täysin nöösiksi siinäkin lajissa. Heti ekoissa liikennevaloissa kun odottelin kuuliaisesti valojen vaihtumista (Kehä 2 matinkylän pää), molemmat polkimet luonnollisesti irti (nöösi), tuli takaa kaveri crossarilla ja kuittasi. Oli varmasti palstalainen ammattimaisista otteista päätellen, isolla pykälällä tangolta kovaa karkuun ja varmuuden vuoksi vielä lopuksi hiekkapätkälle, johon ei pyörälläni kovaa pystynyt päästeleen. Selkeä tappio, ei selittelyjä.

Kauniaisissa hiljentäessäni ristykseen jouduin toisen konkarin ohittamaksi, joten tilanne 0-2 ammattimiehiä vastaan. "Tuulipukukansaa" tuli kyllä selkä edellä vastaan, mutta niistä ei ole tarinoita kerrottavaksi.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Vecculiko
11.09.2012, 23.17
Tänään oli hyvä päivä. Laskin yhteensä n. 35 ohitusta. Paluumatkan viimeisillä kilometreillä meinasi kuitenkin tulla työtapaturma kun olin lähestymässä punaisella olevia liikennevaloja. Maantiepyöräilijä ajoi ohittaen päin punaisia ja heitti samalla kelviltä ajotielle. Aika ovela veto. Jouduin ponnistelemaan kelviä pitkin että sain kiinni parin ylämäen jälkeen. Miten muuten punaisia päin ajaminen ja ohittaminen. Onko sallittua ohittaa tuolla tavalla vai diskataanko?

IncBuff
11.09.2012, 23.18
Totta kai on. Nössöt pysähtyy valoihin.

AK-87
11.09.2012, 23.20
Saa ohittaa päin punaisia työmatkatempossa. Suorastaan ihan pitääkin. Liikennesäännöt eivät koske työmatkatempoa, ainoastaan temposäännöt.

Rickmaple
11.09.2012, 23.25
Tänään oli hyvä päivä. Laskin yhteensä n. 35 ohitusta. Paluumatkan viimeisillä kilometreillä meinasi kuitenkin tulla työtapaturma kun olin lähestymässä punaisella olevia liikennevaloja. Maantiepyöräilijä ajoi ohittaen päin punaisia ja heitti samalla kelviltä ajotielle. Aika ovela veto. Jouduin ponnistelemaan kelviä pitkin että sain kiinni parin ylämäen jälkeen. Miten muuten punaisia päin ajaminen ja ohittaminen. Onko sallittua ohittaa tuolla tavalla vai diskataanko?

Miten niin "meinasi"? Sut ohitettiin --> sä siis hävisit. Sitäpaitsi sä jo kerroit että sä olit vasta lähestymässä valoja, eli olit itsekin vielä liikkeessä kun sut ohitettiin. Tarkkana vaan ettei käy sama juttu toiseen kertaan!

nokku
11.09.2012, 23.26
Autoilijoiden itseinhon lisääminen jonoja ohittamalla on ihan toinen laji.

Lisäisin tähän kauniiseen kategoriaan vielä bussimatkustajat. Aamu/iltapäiväruuhka, runsaasti liikennevaloja ja paljon bussipysäkkejä. Lopuksi matkustajille vielä sellainen ilme jaa että tekin tulitte viimein perille, bussikuskille vielä kuvitteellisen rannekellon osoittamista, että etkös aikataulussa meinaa tänäänkään pysyä.

Vecculiko
11.09.2012, 23.33
Miten niin "meinasi"? Sut ohitettiin --> sä siis hävisit. Sitäpaitsi sä jo kerroit että sä olit vasta lähestymässä valoja, eli olit itsekin vielä liikkeessä kun sut ohitettiin. Tarkkana vaan ettei käy sama juttu toiseen kertaan!
Ai hemmetti, niinpä tietenkin. Ohittihan se, vaikka kuittasinkin ja ohitin kyllä kaverin hetken päästä:rolleyes:. Liikennevalot on kyllä vaaran paikka kun joutuu hidastamaan, joutuu olemaan valppaana.

Sade77
12.09.2012, 16.15
Saa ohittaa päin punaisia työmatkatempossa. Suorastaan ihan pitääkin. Liikennesäännöt eivät koske työmatkatempoa, ainoastaan temposäännöt.

Ilmankos mä aina häviän nämä kisat, kun kuuliaisesti pysähdyn valoihin. Jos ohittaa saman eukon (tai miehen näköisen eukon tai eukon näköisen miehen, en tiedä kumpi oli) viisi kertaa samalla suoralla, niin saako siitä pisteitä? :) Se osasi temmon säännöt, kun veti aina punaisissa ohitse pysähtymättä. Sille pitää kyllä antaa yrityksestä pisteet, kun aina se vaan meni ohi ja kiihdytti ihan hulluna kunnes hyytyi sadan metrin päässä siihen eteen vimpuloimaan :D

Juniper
12.09.2012, 16.30
Ilmankos mä aina häviän nämä kisat, kun kuuliaisesti pysähdyn valoihin. Jos ohittaa saman eukon (tai miehen näköisen eukon tai eukon näköisen miehen, en tiedä kumpi oli) viisi kertaa samalla suoralla, niin saako siitä pisteitä? :) Se osasi temmon säännöt, kun veti aina punaisissa ohitse pysähtymättä. Sille pitää kyllä antaa yrityksestä pisteet, kun aina se vaan meni ohi ja kiihdytti ihan hulluna kunnes hyytyi sadan metrin päässä siihen eteen vimpuloimaan :D

Eli hävisit 5 kertaa, koska jos jouduit ohittamaan monta kertaa niin sinut ohitettiin monta kertaa eli hävisit. :D

Sade77
12.09.2012, 16.36
Eli hävisit 5 kertaa, koska jos jouduit ohittamaan monta kertaa niin sinut ohitettiin monta kertaa eli hävisit. :D

No johan nyt on markkinat! :D Vitsi nyt kun lähden töistä kotiin, niin mun pitää saalistaa viisi plus-pistettä. Mä olen nyt hemmetti miinuksen puolella! Tai ainakin pitää jotenkin huoli, että kukaan ei pääse valoissa ohi.... Ehkä mä alan kylvämään nauloja jälkeeni piikkimatoksi, että vältyn näiltä harmittavilta pistemenetyksiltä.

haedon
12.09.2012, 16.47
...Vitsi nyt kun lähden töistä kotiin, niin mun pitää saalistaa viisi plus-pistettä. Mä olen nyt hemmetti miinuksen puolella!...
Ei auta. Tässä lajissa kun ei lasketa plus-pisteitä. Vain tappiot lasketaan, joten ei kannata hävitä;).

Risto Koivunen
12.09.2012, 16.55
Häviö on häviö, sitä ei voi enää myöhemmin kompensoida, vaan se seuraa häpeätahrana koko loppuelämän.

haedon
12.09.2012, 16.58
Häviö...se seuraa häpeätahrana koko loppuelämän.
Nää on aina kipeitä muistoja....

Risto Koivunen
12.09.2012, 17.13
Kannattaa lohduttautua ajatuksella, että sitä hävittyjen työmatkatempojen lukumäärää ei todennäköisesti tulla hakkaamaan hautakiveesi.

Oatmeal Stout
12.09.2012, 17.23
Kannattaa lohduttautua ajatuksella, että sitä hävittyjen työmatkatempojen lukumäärää ei todennäköisesti tulla hakkaamaan hautakiveesi.
Senhän voi laittaa testamenttiinsa ehtona - olympiavoittajilla renkaat, työmatkatempoilijoilla tappioiden määrät esimerkiksi 23456/23460 tappiot/temmot.

haedon
12.09.2012, 18.57
....hävittyjen työmatkatempojen lukumäärää ei todennäköisesti tulla hakkaamaan hautakiveesi.
Voishan se olla hyvä että se ainoa suurempi saavutus on kiveen ikuistettu;).

Halloo halloo
12.09.2012, 19.26
Vain häviö on ikuista.

Sade77
17.09.2012, 11.13
Ei auta. Tässä lajissa kun ei lasketa plus-pisteitä. Vain tappiot lasketaan, joten ei kannata hävitä;).

Huoh, no ei auta kun mennä maanrakoon häpeämään! Aamulla kuittasin kaksi syslokrossia ja yhden retro-Bianchin, joten tänään mä ainakin voitin! Kukaan ei menny mun ohitse :cool: Ehkä se voidaan sitten hakata hautakiveen "voitti kerran elämässään työmatkantemmon suvereenisti".

Kare_Eskola
17.09.2012, 11.29
Ei. Väärin taas kerran. Kaksi syslorossia ja yksi retro-Bianchi hävisivät. Sinä et voittanut.

Oatmeal Stout
17.09.2012, 11.55
Ei. Väärin taas kerran. Kaksi syslorossia ja yksi retro-Bianchi hävisivät. Sinä et voittanut.
Häviämätön muisto häviöttömästä temmosta kuitenkin, joten kyllä hautakiveen tulee jotain mainintaa laittaa.

Sarpale
17.09.2012, 11.56
Häviämätön muisto häviöttömästä temmosta kuitenkin, joten kyllä hautakiveen tulee jotain mainintaa laittaa.

Ilman muuta, olishan tuossa voinu huonomminkin käydä. Olis voinut vaikka hävitä!

Highlander
17.09.2012, 12.01
Mukava työmatka aamulla...pääsin peesaan pipopäistä hybridikuskia maasturilla. Ilmeisesti hybridistiä rupesi ärsyttämään 240 Hugin räikän ääni kun rupesi syljeskeleen :D Seuraavalla suoralla ohi..1-0

Oatmeal Stout
17.09.2012, 12.42
Ilman muuta, olishan tuossa voinu huonomminkin käydä. Olis voinut vaikka hävitä!
Näinpä ja sitäpä sureva jälkipolvi kärvistelisi ja häpeilisi, vaan toisin kävi ja se tulee ikuistaa tulevia sukupolvia varten, jotta he voivat ylpeänä muistella suvun suurtekoja.

eilolma
17.09.2012, 12.44
Hah hah haa. Parin viikon ajan hävittänyt yhtä hybridiä etunojapunnerrustelineellä varustettuna. Tänään kaiffari näki että olen tulossa sivusta samalla väylälle ja kauhea repiminen alkoi välittömästi, tanko notkui ylös alas ja ketju vinkui hybridissä kun Aukusti pyöritti kultaisten ketjujen avulla ajoneuvon hurjaan 30 km/h vauhtiin.
Oli sen verran rajun näköistä menoa ja näytti kuolema tulevan niin armahdin ja annoin hänen kuvitella olevansa voittaja tänään. Koukkasin hieman pidempää reittiä ja nostin vauhtia sen verran ettei hän kerkeä nähdä minun ohittavan kiertotietä apuna käyttäen. Huomenna sitten isketään ja nöyryytetään oikein kunnolla ja ajellaan kahdeksikkoa ympärillä, säälipisteet on jaettu.

Jman
17.09.2012, 16.34
Mukava työmatka aamulla...pääsin peesaan pipopäistä hybridikuskia maasturilla. Ilmeisesti hybridistiä rupesi ärsyttämään 240 Hugin räikän ääni kun rupesi syljeskeleen :D Seuraavalla suoralla ohi..1-0

Ylämäessä ois ollu niin paljon herkullisempaa suorittaa ohitus.=)

teni2312
17.09.2012, 16.44
Hah hah haa. Parin viikon ajan hävittänyt yhtä hybridiä etunojapunnerrustelineellä varustettuna. Tänään kaiffari näki että olen tulossa sivusta samalla väylälle ja kauhea repiminen alkoi välittömästi, tanko notkui ylös alas ja ketju vinkui hybridissä kun Aukusti pyöritti kultaisten ketjujen avulla ajoneuvon hurjaan 30 km/h vauhtiin.
Oli sen verran rajun näköistä menoa ja näytti kuolema tulevan niin armahdin ja annoin hänen kuvitella olevansa voittaja tänään. Koukkasin hieman pidempää reittiä ja nostin vauhtia sen verran ettei hän kerkeä nähdä minun ohittavan kiertotietä apuna käyttäen. Huomenna sitten isketään ja nöyryytetään oikein kunnolla ja ajellaan kahdeksikkoa ympärillä, säälipisteet on jaettu.

Aivan huippu juttu. Naurattaa oikein vedet silmissä. Iske huomenna oikein simona. Ja kerro miten kävi.

Kuparinen
17.09.2012, 22.48
Ei kai sähköpyörille hävityistä täysiä pisteitä lasketa?

kolistelija
17.09.2012, 22.53
Sähköpyörällä ajaessa ollaan hävitty jo ennen ensipolkaisua. Sähköpyörälle ei voi hävitä, mutta jos sellainen ohittaa voidaan seuraavan kuukauden työmatkat laskea automaattisiksi häviöiksi.

Irmeli
17.09.2012, 23.07
Mutta jos tällainen sähköpyörä ohittais, ni pyytäisin vaan päästä kyytille: http://www.faradaybikes.com/products/faraday-porteur

Halloo halloo
17.09.2012, 23.28
teni 2312: Työmatkatempoilusta lukiessa ei saa nauraa. Vakavaa puuhaa.

Risto Koivunen
17.09.2012, 23.37
Koskeeko tuo nauramiskielto myös itse tempoilua? Eli saako juuri ohittamalleen kilpakumppanille nauraa pilkallisesti, vai tuleeko silloin diskatuksi (= häviö)?

Matti S.
17.09.2012, 23.47
Ei sitä tarvitse ottaa huomioon - se on nolo ohitetuksi tuleminen ja häviö, ei sen kummempaa. Niillä loppuu moottoriavustus 25 km/h kohdalla, joten kampea vaan kiertymään vilkkaammin.

Niinhän sitä luulis. Kehvelit ovat virittäneet mopojaan. Viime viikolla otin patterimieheltä pataan, kun en millään uskonut että duracell pystyy alokkaan tupakomentoasennossa "sotkemaan" 35 km/h, loputtomaan ylämäkeen. Tappio oli nolo, todella nolo.

Kostoksi tyhjensin tyttäreni valomiekan duracell:it.

Halloo halloo
18.09.2012, 01.36
Koskeeko tuo nauramiskielto myös itse tempoilua? Eli saako juuri ohittamalleen kilpakumppanille nauraa pilkallisesti, vai tuleeko silloin diskatuksi (= häviö)?

Nyt heitit visaisen. Sanoisin kuitenkin, ettei oikea voittojen kerääjä inahdakaan, on vain tyynen kylmä. Pikemmin pitäisi kysyä onko voitettu minkään tunnereaktion arvoinen, edes kulmien kohotuksen?

Vilhelm V
18.09.2012, 08.39

Kaikenlainen ilmeily, eleily ja muu pyörän päällä suoritettava toiminta on työmatkatemmon säännöstön soveltamisalan ulkopuolella, eikä näinollen vaikuta asiaan.

Jneed
18.09.2012, 09.31
Kukas se kuittas mut 100-0 (punaisella Cännärillä) tänä aamuna Sangintiellä Oulussa? Nimimerkki on hukassa...
Tulit kyllä niin "puun takaa" että en ehtiny vastaamaan Erkkolan sillallakaan.
Ei oo ollu meikäläisellä kovin hyvä tuuri näissä tmtempoissa viime aikoina. Eilen räjähti takarengas fiksistä kesken matkan ja tänään murtu satulatolpankiristimen pultti samasta vehkeestä :) Turpiin tulee niin että tukka lähtee.

Sade77
18.09.2012, 10.02

Okei okei! Nyt mä alan hiffaamaan nämä säännöt! Ei haittaa, vaikka mä en voittanut. Pääasia on, että ne toiset hävisi :D

Sade77
18.09.2012, 10.05

LOL! Aamun piristys tosiaan :D Tule nyt kertomaan kuitenkin miten nöyryytys eteni!

Highlander
18.09.2012, 10.07
Petyin itseeni kun pysähdyin tänään punaisiin valoihin ja hybridikuski edellä ajeli niistä sujuvasti läpi. Huusin perään, että: "Punaiset!" Nyt jälkeenpäin nolottaa..

eilolma
18.09.2012, 10.41
Tänä aamuna tuulessa ja tuiskussa kohti Toppilaa nöyryyttämään etunojahybridiä, mitään ei jätetty sattuman varaan tänä aamuna. Nöyryytyksen maksimoimiseksi fiksi alle, sadekamat päälle ja ISO REPPU selkään. Kohtauspaikalla ei tänä aamuna näkynyt muita joten suuntasin kohti Reinon kotia odottaen milloin keltainen heijastinliivi tulee näkösälle, tottakai tien vastakkaista puolta ettei tule osumia ennen kunnon kisan alkua.
Kilometrin verran väärään suuntaan tutustuen tulevaan kisareittiin ja miettien kaikkein alistavinta ohituspaikkaa, kunnes tuttu hahmo vilahti pusikon takaa tielle. Nopea tarkistus ettei ole raskaampaa ajoneuvoliikennettä, fiksin etunen takas kaupunkia kohti ja kuuntelemaan ketjun vinkumista. Nopeasti oli hemmo kelattu kiinni kaikista pakoilu yrityksistä huolimatta. Samaa vauhtia hyvällä suoralla rennosti jalkoja pyörittäen ja vihellellen ohi. Pistäydyin hetken päästä läheisen huoltoaseman pihassa "lisäämässä" ilmaa renkaaseen, seurauksena uusi ohitus tällä kertaa ylämäkeen kevyesti haukotellen.
Hetken päästä kurkkasin varovasti taakse ja hemmo oli kadonnut, lienee yritti eilistä kikkaani kiertotietä apuna käyttäen. Katseen siirtäminen joen yli todisti epäilykseni oikeaksi, siellä se reppana yritti kiihdyttää vauhtia tuulta hyväksi käyttäen että ehtisi ajaa noin 500 metriä pidemmän matkan nopeammin kuin minä. Hidastin hieman ja rullailin torille paikkaan jossa reittimme jälleen kohtaisivat, ei siinä muutakaan tekemistä ollut niin seisoskelin track standissä odottaen hybridiä tulevaksi sillan takaa. Parin banaanin jälkeen alkoi valoa näkymään ja keltainen heijastinliivi lähestyi suorastaan uhkaavalla vauhdilla. Banaanin kuoret roskiin keula oikeaan suuntaan ja menoksi. Tottakai piti varmistaa nöyryytys ja antaa hemmon huomata että olin jo pidemmän aikaa odotellut häntä tulevaksi.
Joku aamu voisi ottaa haasteen ja lähteä liikkeelle tavarapyörällä, joko silloin onnistuisin häviämään.

Highlander
18.09.2012, 10.51
Tänä aamuna tuulessa ja tuiskussa...
Kohta kansa vaatii [VIDEO] or didn´t happen :D

Sade77
18.09.2012, 11.01
Tänä aamuna tuulessa ja tuiskussa kohti Toppilaa nöyryyttämään etunojahybridiä, mitään ei jätetty sattuman varaan tänä aamuna. Nöyryytyksen maksimoimiseksi fiksi alle, sadekamat päälle ja ISO REPPU selkään. Kohtauspaikalla ei tänä aamuna näkynyt muita joten suuntasin kohti Reinon kotia odottaen milloin keltainen heijastinliivi tulee näkösälle, tottakai tien vastakkaista puolta ettei tule osumia ennen kunnon kisan alkua.
Kilometrin verran väärään suuntaan tutustuen tulevaan kisareittiin ja miettien kaikkein alistavinta ohituspaikkaa, kunnes tuttu hahmo vilahti pusikon takaa tielle. Nopea tarkistus ettei ole raskaampaa ajoneuvoliikennettä, fiksin etunen takas kaupunkia kohti ja kuuntelemaan ketjun vinkumista. Nopeasti oli hemmo kelattu kiinni kaikista pakoilu yrityksistä huolimatta. Samaa vauhtia hyvällä suoralla rennosti jalkoja pyörittäen ja vihellellen ohi. Pistäydyin hetken päästä läheisen huoltoaseman pihassa "lisäämässä" ilmaa renkaaseen, seurauksena uusi ohitus tällä kertaa ylämäkeen kevyesti haukotellen.
Hetken päästä kurkkasin varovasti taakse ja hemmo oli kadonnut, lienee yritti eilistä kikkaani kiertotietä apuna käyttäen. Katseen siirtäminen joen yli todisti epäilykseni oikeaksi, siellä se reppana yritti kiihdyttää vauhtia tuulta hyväksi käyttäen että ehtisi ajaa noin 500 metriä pidemmän matkan nopeammin kuin minä. Hidastin hieman ja rullailin torille paikkaan jossa reittimme jälleen kohtaisivat, ei siinä muutakaan tekemistä ollut niin seisoskelin track standissä odottaen hybridiä tulevaksi sillan takaa. Parin banaanin jälkeen alkoi valoa näkymään ja keltainen heijastinliivi lähestyi suorastaan uhkaavalla vauhdilla. Banaanin kuoret roskiin keula oikeaan suuntaan ja menoksi. Tottakai piti varmistaa nöyryytys ja antaa hemmon huomata että olin jo pidemmän aikaa odotellut häntä tulevaksi.
Joku aamu voisi ottaa haasteen ja lähteä liikkeelle tavarapyörällä, joko silloin onnistuisin häviämään.

Loistavaa! You are my hero :D

ahma
18.09.2012, 11.03
Tänä aamuna tuulessa ja tuiskussa ...

Legenda - hän elää.

Risto Koivunen
18.09.2012, 14.39
Huusin perään, että: "Punaiset!"

Tampereella päin olisin varovainen tuollaisten huutojen kanssa, ettei tule käsitetyksi väärin...

Highlander
19.09.2012, 10.07
Tampereella päin olisin varovainen tuollaisten huutojen kanssa, ettei tule käsitetyksi väärin...
Väärin :rolleyes: Mulla on yksin kaupungin henkeen sopiva pyöräilypaitakin ->

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41Q7-RZb0EL.jpg

Detergent
19.09.2012, 20.46
Eilen hyrpidillä suorissa housuissa, kauluspaidassa ja olkalaukku selkäpuolella ohitin loivassa alamäessä maantiekilpurin pinkeässä ajoasussa säärikarvat ajeltuna. Keltaisesta paidasta päättelin, että on kokonaiskisan johtaja. Parin sadan metrin jälkeen suojatiellä paahtoi sitten hän kauas tulevaisuuteen, joten hävisin, mutta joitain sekunteja myöhemmin kuin hän!

viivi
19.09.2012, 21.10
Keltaisesta paidasta päättelin

Mitä helv.... Tuosta tuli mieleen että ei kai vaan tässä lajissa käytetä apukuskeja? Jos näin on, miten ne antoivat tuon tapahtua ja noin helpolla?

LJL
19.09.2012, 21.58
Tänään työpaikan pukukaapeilla alkoi yhtäkkiä kuulua erittäin kovaa kahinaa, jopa liian kovaa ollakseen lähtöisin tuulipuvusta. Mutta se oli. Työmatkatempoilija se siellä laittoi housut jalkaan ja takin päälle

-Lauri

gobbif
19.09.2012, 22.00
Apukuskeja ei kielletä säännöissä, tosin kun kyse on häviämisestä, onko mukavampaa hävitä porukalla? Apukuski voi toki olla häviön välttämiseen auttava strateginen valinta, vähän kuin isku oikein ajoitettaessa, jos kilpailija joutuu hidastamaan vaikka risteävää ajoneuvoa väistäessään. Apukuski tosin häviää tässä lajissa aina, mikä on henkisesti kova paikka.

Työmatkatempo strategisena älypelinä on yllättävän monipuolinen ja haastava laji!

Risto Koivunen
19.09.2012, 22.26
Kyllä työmatkatempo on luonteeltaan todellinen puhdas yksilölaji.

Apukuskista saatava hyöty on myös rajallinen, koska jos joutuu oman apukuskinsa ohittamaksi niin silloin luonnollisesti häviää.

Rickmaple
20.09.2012, 10.06
Vuoden toinen tappio tuli tänään. Tänään meni yks maasturi ohi ku mä makasin kyljelläni maassa... Ja mä olin just iskuttanu siitä ohi, eli ei sekään voittanut.

Kolnaako
20.09.2012, 10.44
Ruoholahdesa kevlin aamuruuhkassa minua vain hiukan nuorempi setämies pesi minut 7-0 ajamalla suojateiden kohdalla 30 km/h suoraan ihmisvilinään joka risteyksessä ihan sumeilematta. Mä olin ihan poika, himmasin ja hävisin. Epäurheilijamaista, mutta vissiin vaan voitto tai siis häviö ratkaisee.

kenaattori
20.09.2012, 10.52
Mites kun...

Tapaus 1. Ohitan ylämäessä tempoiljian ja jään lainkuuliaisesti odottelemaan punaisten vaihtumista, niin tempoilija menee ohitte päin punaisia....olenko häviäjä....taidan olla?

Tapaus 2. Ohitan tempoilijan ja kierrän tietyömaan takia toiselle reitille, palaan takaisin päätemporeitille ja samainen tempuilija on taas edessä ja ohitan...tempoilija vissiin voitti kun ei lähtenyt turhia kiertelemään, eli taas häviö...?

latuman
20.09.2012, 11.50
Mites kun...

Tapaus 1. Ohitan ylämäessä tempoiljian ja jään lainkuuliaisesti odottelemaan punaisten vaihtumista, niin tempoilija menee ohitte päin punaisia....olenko häviäjä....taidan olla?

Epäselvissä tilanteissa olet oletusarvoisesti aina hävinnyt.

Tapaus 2. Ohitan tempoilijan ja kierrän tietyömaan takia toiselle reitille, palaan takaisin päätemporeitille ja samainen tempuilija on taas edessä ja ohitan...tempoilija vissiin voitti kun ei lähtenyt turhia kiertelemään, eli taas häviö...?

Katso tapaus 1.

hkultala
20.09.2012, 12.07
Eilen oli ihan kiva tempoajo, enkä tainnut edes hävitä, vaan pääsin pari pistettä plussalle.

Varttia vaille 17 tajusin, että minulla alkaa palaveri klo 17 ja matkaa palaveripaikalle on n. 8.5km.

Alla cyclocrossaeri huonoilla rengaspaineille, jalassa farkut ja pyöräsandaailit, selässä isohko reppu.

n. 7km kohdalla keskinopeus oli 31km/h, mutta sitten alkoi kaupunkiajo-osuus, ja mm. yksi Lexus änkesi yksisuuntaisella kadulla eteen matelemaan n. 18km/h nopeudella(ja hidastelemaan vielä lisää risteyksissä), ja muistaen viime syksyn pyöräonnettomuuteni, en uskaltanut lähteä ohittamaan, vaan kulutin n. minuutin matelemalla sen perässä matkalla, jonka olisin ajanut puolessa minuutissa.

Lopulta kuitenkin pääsin ohi, ja samalla parista muustakin autosta, eli pari plussapistettä tuli niistä.
Liikennevaloissakaan ei kukaan mennyt minusta ohi, joten miinuspisteitä ei tullut. Tosin optimoin reitin siten, että koko matkalla on vain yhdet liikennevalot.

Aikaa meni kokonaisuudessaan n. 18min 40s.

Palaverissa olin sitten hikisenä, mutta sehän oli muiden palaveriin osallistujien ongelma..

hkultala
20.09.2012, 12.19

Tästä tulikin mieleen. Mitataanko ohitus etupyörän etureunasta, takapyörän takareunasta, vai kuskin rinnasta?

Eli onko etu pienipyöräisillä pyörillä, isopyöräilillä pyörillä, ja kannattaako ajoasentoa vaihtaa jotta saa suoritettua tai estettyä hetkellisen ohituksen hyvin tiukassa tilanteessa?

Mosse
20.09.2012, 13.10
Mites kun...

Tapaus 1. Ohitan ylämäessä tempoiljian ja jään lainkuuliaisesti odottelemaan punaisten vaihtumista, niin tempoilija menee ohitte päin punaisia....olenko häviäjä....taidan olla? Kyllä, mutta voisiko tähän ratkaisu olla se, että nousee pikaisesti pyörän selästä toiselle puolelle pyörää seisomaan jalankulkijaksi? Säännössä ei kyllä puhuta kulkupelistä tai sen puuttesta mitään, vain ohitetuksi tuleminen ratkaisee häviön. Onkohan säännön esitöissä mitään mainintaa tällaisesta?

Tarkemmin kun miettii, niin tällainen mahdollisuus avaisi häviämässä olevalle pyöräilijälle mahdollisuuden väistää häviö jalkautumalla äkisti kävelemään pyörän viereen. Siinä kun kävelisi jalankulkijana ohituksen ajan ja nousisi takaisin satulaan, niin ei olisi hävinnyt ja matka jatkuisi puhtain paperein. Eihän tällaista takaporttia voi säännössä olla, sen verran suuret ja viisaat ovat sen suunnitelleet.

Risto Koivunen
20.09.2012, 13.52
Jos tulee ohitetuksi, niin sitten tulee ohitetuksi. Ei sitä millään jalkautumisella voi välttää.

Marsusram
20.09.2012, 15.07
Jos tulee ohitetuksi, niin sitten tulee ohitetuksi. Ei sitä millään jalkautumisella voi välttää.
Voisiko välttää vaihtamalla työmatkalta huviajelumoodiin? Irtisanoa itsensä työpaikalta ja kääntyä sienimetsään?:D

Pitäisi olla joku määritelmä ohitetuksi tulemiselle, eli
"Jos kaksi työmatkailijaa kulkee minkä tahansa välin paikasta A paikkaan B, ja tulojärjestys vaihtuu siten, että paikassa A edellä ollut ja paikkaan B myöhemmin saapunut tietää tulleensa myöhemmin, on hän tullut ohitetuksi"

Jatkomääritelmä: Paikka A voi olla mikä tahansa sijainti millä tarkkuudella tahansa, josta molemmat tietävät toisen ajaneen ennen vastaavaa paikkaa B. (esim kaksi virtuaalista poikkiviivaa 10m välein kelvin pätkällä tai Hki-Kerava)

Jos joutuu samaa uudelleen ohittelemaan, niin silloin on myös itse ainakin kerran hävinnyt.

Oatmeal Stout
20.09.2012, 15.18
Voisiko välttää vaihtamalla työmatkalta huviajelumoodiin? Irtisanoa itsensä työpaikalta ja kääntyä sienimetsään?:D

Pitäisi olla joku määritelmä ohitetuksi tulemiselle, eli
"Jos kaksi työmatkailijaa kulkee minkä tahansa välin paikasta A paikkaan B, ja tulojärjestys vaihtuu siten, että paikassa A edellä ollut ja paikkaan B myöhemmin saapunut tietää tulleensa myöhemmin, on hän tullut ohitetuksi"

Jatkomääritelmä: Paikka A voi olla mikä tahansa sijainti millä tarkkuudella tahansa, josta molemmat tietävät toisen ajaneen ennen vastaavaa paikkaa B. (esim kaksi virtuaalista poikkiviivaa 10m välein kelvin pätkällä tai Hki-Kerava)

Jos joutuu samaa uudelleen ohittelemaan, niin silloin on myös itse ainakin kerran hävinnyt.
Siis ohitan pyöräilijän Hyrylän eteläisessä kiertoliittymässä maanantaina, tiistaina ja keskiviikkona, niin olen hävinnyt, koska joudun uudestaan ohittamaan saman pyöräilijän matkalla A:sta B:hen (kohdusta hautaan)?

Marsusram
20.09.2012, 15.21
Siis ohitan pyöräilijän Hyrylän eteläisessä kiertoliittymässä maanantaina, tiistaina ja keskiviikkona, niin olen hävinnyt, koska joudun uudestaan ohittamaan saman pyöräilijän matkalla A:sta B:hen (kohdusta hautaan)?
Säännöissä pitää määritellä ilmeisesti "samalla työmatkalla". Sitten työmatkan määritelmä..

Sade77
20.09.2012, 16.05
Työmatkatempoilijat tuolla mun reitillä kääntyy äkkiä risteyksestä, jos ovat vaarassa tulla ohitetuiksi. Hävisin alkuviikosta tempoilijalle, kun se härskisti kääntyi edestä pois. Ensin ohitin sen taiteen sääntöjen mukaan, mutta se veti päin punaisia mun ohitse. Sitten peesailin sitä tuulensuojassa jonkun matkaa ja päätin kuitata ohitse toisen kerran, vaikka häviö olikin jo taskussa. Mutta siltä loppuikin vastatuulikunto siihen paikkaan ja hutkaisi risteyksestä oikealle. Sinne se jäi hissuttelemaan minne lienee, mutta eipähän hävinnyt toista kertaa... :)

Nämä tempoilusäännöt on kyllä ihan loistavat! Menee työmatkat tosi nopeasti, kun funtsaa ohittamista ja ohitetuksi tulemista tai lähinnä, että miten siltä voi parhaiten välttyä :D

Risto Koivunen
20.09.2012, 18.28
Sinne se jäi hissuttelemaan minne lienee, mutta eipähän hävinnyt toista kertaa... :)

Käsittääkseni työmatkatemmossa voi hävitä yhtä työmatkaa kohden vain kerran, eli kun on jo hävinnyt kerran niin ei voi enää hävitä sen enempää, vaikka kuinka tulisi lisäohituksia. Tosin siitä jo tapahtuneesta häviöstä voi tietenkin tulla entistä nöyryyttävämpi. Mutta häviö on aina häviö, ja itsessäänkin aivan riittävän hävettävä.

Yleisesti ottaen on olemassa lähinnä kahdenlaisia työmatkatempoilijoita:
1.) niitä jotka ovat jo hävinneet
2.) niitä jotka eivät ole vielä hävinneet

kolistelija
20.09.2012, 18.35
Häviämisessä pahinta on se, että ei voittanut.

pinohiiri
20.09.2012, 18.47
Minulla on ollut käsitys, että samallakin työmatkalla voi hävitä monta kertaa, sillä kaikki häviöt lasketaan (eihän niitä saa mitenkään anteeksikaan) eli häviämisen määrä (joka on suorassa suhteessa häpeän määrään) lisääntyy ohitus ohitukselta. Ei siis ole syytä ensimmäisen ohitetuksi joutumisen jälkeen löysätä ketjua sillä ajatuksella, ettei lisätappiolla enää olisi merkitystä.

Detergent
20.09.2012, 19.07
Ikinä ei voita, toisinaan jää häviämättä. Kuten tänään (ns. tupla eli ees-taas) yht. 16 ohitusta, ei tosin keltapaitaisia. Älyohitukset eli reittivalintaohitukset ovat usein suuremman tyydytyksen antajia kuin periteiset voimaohitukset, etenkin kun on ns. altavastaaja ennakkoasetelmissa (ravintoketju).

hkultala
21.09.2012, 00.33
Kyllä, mutta voisiko tähän ratkaisu olla se, että nousee pikaisesti pyörän selästä toiselle puolelle pyörää seisomaan jalankulkijaksi? Säännössä ei kyllä puhuta kulkupelistä tai sen puuttesta mitään, vain ohitetuksi tuleminen ratkaisee häviön. Onkohan säännön esitöissä mitään mainintaa tällaisesta?

Tarkemmin kun miettii, niin tällainen mahdollisuus avaisi häviämässä olevalle pyöräilijälle mahdollisuuden väistää häviö jalkautumalla äkisti kävelemään pyörän viereen. Siinä kun kävelisi jalankulkijana ohituksen ajan ja nousisi takaisin satulaan, niin ei olisi hävinnyt ja matka jatkuisi puhtain paperein. Eihän tällaista takaporttia voi säännössä olla, sen verran suuret ja viisaat ovat sen suunnitelleet.

Täällähän jo todettiin että kun makaa kaatuneena maassa verilammikossa, ja joutuu ohitetuksi, se on häviö ;)

Että ei siltä voi välttyä millään pyörän päältä nousemisella.

Sade77
21.09.2012, 11.12
[QUOTE Ei siis ole syytä ensimmäisen ohitetuksi joutumisen jälkeen löysätä ketjua sillä ajatuksella, ettei lisätappiolla enää olisi merkitystä.[/QUOTE]

Joo mä ajan aina sillä periaatteella, että ketjua ei löysätä, koska lisätappiolla ON merkitystä :)

timoe
21.09.2012, 11.22
Ketjun aloittajan innoittamana kävin bikeradarin sivuilla ja en tosin tehnyt kunnon "source document verificationia" eli lukenut heidän yli 1500 sivun viestiketjua läpi, mutta tyydyin kokooma-artikkelin yhteenveto-osioon, jossa todettiin näin:

If you get confused on the road, think of it this way – if you drop anyone who looks faster than you: +1. If you get dropped by anyone that looks slower than you: -1. Couldn’t be simpler!”

Juoksu- ja hiihtolenkeillähän tämä ilmiö kukoistaa myös.

Oatmeal Stout
21.09.2012, 12.12
Ketjun aloittajan innoittamana kävin bikeradarin sivuilla ja en tosin tehnyt kunnon "source document verificationia" eli lukenut heidän yli 1500 sivun viestiketjua läpi, mutta tyydyin kokooma-artikkelin yhteenveto-osioon, jossa todettiin näin:

If you get confused on the road, think of it this way – if you drop anyone who looks faster than you: +1. If you get dropped by anyone that looks slower than you: -1. Couldn’t be simpler!”

Juoksu- ja hiihtolenkeillähän tämä ilmiö kukoistaa myös.
Tuo onkin pisteajoa, ei tempoa.

asb
21.09.2012, 13.37
Että ei siltä voi välttyä millään pyörän päältä nousemisella.

Tässä lajissa häviön voi välttää vain olemalla kilpailematta.

reappear
21.09.2012, 13.48
Tässä lajissa häviön voi välttää vain olemalla kilpailematta.

Mutta kilpailu alkaa jo kun päätät lähteä pyörällä töihin ;) Olet silloin automaattisesti mukana.

asb
21.09.2012, 16.32
Mutta kilpailu alkaa jo kun päätät lähteä pyörällä töihin ;) Olet silloin automaattisesti mukana.

Olet ilmeisesti hieman paksukalloinen. No, olisihan sen voinut päätellä jo siitä, että ajat työmatkatempoa.

Nyt pitää hei funtsia. Tää on tärkeetä.

Työmatkatempo on, katsokaas, idioottien hommaa.

Se on kilpa-ajoa liikenteessä sellaisia ihmisiä vastaan, jotka eivät ole mukana kilpailussa.

Kun ei ole kilpailua, ei ole voittajaa. Se on perimmäinen syy sille, että tässä lajissa ei ole voittajia, vaan ainoastaan häviäjiä.

Minkälainen ylemmyydentunne tulee siitä, että ohitamme jonkun, joka ei edes yritä?

Häviäjä olet sinä. Joka ikinen kerta.

Siispä ainoa tapa välttää häviö työmatkatemmossa on olla kilpailematta.

reappear
21.09.2012, 16.38
Olet ilmeisesti hieman paksukalloinen. No, olisihan sen voinut päätellä jo siitä, että ajat työmatkatempoa.

Nyt pitää hei funtsia. Tää on tärkeetä.

Se on kilpa-ajoa liikenteessä sellaisia ihmisiä vastaan, jotka eivät ole mukana kilpailussa.

Kun ei ole kilpailua, ei ole voittajaa. Se on perimmäinen syy sille, että tässä lajissa ei ole voittajia, vaan ainoastaan häviäjiä.

Minkälainen ylemmyydentunne tulee siitä, että ohitamme jonkun, joka ei edes yritä?

Häviäjä olet sinä. Joka ikinen kerta.

Siispä ainoa tapa välttää häviö työmatkatemmossa on olla kilpailematta.

Ilmeisesti huumorin olemassaolo alkaa olla erittäin kortilla näinä synkkinä syyspäivinä ;) Ei ollut toki tarkoitus loukata sinua millään tavoin, mutta parhaiten vältät hölmöt (tai toisenlaisen huumorin omaavat) ihmiset olemalla avamaatta ketjuja joista et välttämättä pidä :D

Rickmaple
21.09.2012, 16.38

Paljon parempi kuin siitä että joku joka ei ees yritä ohittais!

Virpi
21.09.2012, 16.45
^Aika usein kuitenkin se kenet ohitan saattaa lähteä sellaiseen pieneen kirin poikaseen, eli reagointia on kyllä. Jos joku ohittaa minut niin kyllä minäkin yleensä hieman vauhtia kiristän, mutta jos tilanne on toivoton niin sitten jään junnaamaan omaa vauhtiani:) Kaikkein herkimmin "takaa-ajoon" lähtee miehet ja nuoret pojankollit. Niillä on kilpailuvietti suurempi kuin naisilla. Normipyöräilijänaiset eivät varmaan lotkauta korvaansakaan kun niiden ohi menen, jatkavat vain flegmaattisina polkemistaan.

Oatmeal Stout
21.09.2012, 16.51
Ilmeisen hyvin perehtynyt aiheeseen ja puhut kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Irmeli
21.09.2012, 18.44
Vaikka kuinka moneen päivään en ole hävinnyt, tästä on hyvä jatkaa. Työmatkatempoa on lähinnä harrastettava vapaa-ajalla, koska varsinainen työmatka on edelleen aika hiljainen muiden pyöräilijöiden suhteen.

haedon
21.09.2012, 19.27
Mulla tulee aina vaan työmatkatempojia vastaan eikä koskaan mene samaan suuntaan:(. Pari sellaista oppinut jo tuntemaan. Nimittäin aina kun huomaavat minut niin heti siirtyy isommalle rattaalle ja tahti kiihtyy, vaikka tulevat vastaan.

rjrm
21.09.2012, 19.54
Työmatkatempon sm-kisat pitäisi jollakin lailla saada järjestettyä. On vaan vaikea järjestää, koska jokaisella on oma työmatkansa.

Rickmaple
21.09.2012, 20.03
Työmatkatempon sm-kisat pitäisi jollakin lailla saada järjestettyä. On vaan vaikea järjestää, koska jokaisella on oma työmatkansa.

ja kaikki kuitenkin kyttäis niin paljon toisiaan ja ohittelis ni kaikki häviäis kuitenkin. Ennenku olis ekaa kilsaa edes ajettu!

Risto Koivunen
21.09.2012, 20.18

Ehdotan paikaksi Tamperetta. Ennakkoilmoittautuminen täytyy tietysti olla riittävän aikaisin, jotta kaikille voidaan järjestää työpaikat Tampereelta, vaikkapa paikalliselta makkaratehtaalta.

Tällaiset kisat pitäisi varmaankin järjestää etappi-ajona, eli ensimmäinen etappi työmatkalle ajettaisiin aamuruuhkassa ja toinen etappi vastakkaiseen suuntaan iltapäiväruuhkassa.

Cino C.
21.09.2012, 20.36

Ei ole. Tämä on ohittajien pistekisa.

Voitaisiinhan kilpailla siitä, kuka ajaa useamman lyhtypylvään ohi. Lyhtypylväiden ei tarvitse olla mukana kilpailussa.

gobbif
21.09.2012, 20.41
Etappiajossa olisi sitten kolme mahdollisuutta häviöön: etappi1, etappi2 ja kokonaiskisa?

Minkä värinen on etappiajossa kisan kokonaishäviöllä olevan paita?

Hääppönen
21.09.2012, 20.53
Etappiajossa olisi sitten kolme mahdollisuutta häviöön: etappi1, etappi2 ja kokonaiskisa?

Minkä värinen on etappiajossa kisan kokonaishäviöllä olevan paita?
Paidan luonnollinen väri voisi olla jotain vauvan p*skan ja k*senkeltaisen tietämiltä. Sopisi häviäjän fiiliksiin.

rjrm
21.09.2012, 20.55
Paskanruskea paita. Salsan tai Surlyn mallistosta voisi löytyä sopiva väri.

Miten sen etappiajon lähtö tapahtuisi? Suurin osa häviäisi saman tien. Olisiko reilumpaa, että kilpailijat lähtisivät aamutyömatkaruuhkaan väliaikalähdöin? Silloin jokaiselle kisaajalle olisi melkein tasapuolinen mahdollisuus välttää häviäjäksi joutuminen ensimetreillä.

Risto Koivunen
21.09.2012, 22.17
Olisiko reilumpaa

Ei kai reiluudella tai tasapuolisuudella ole mitään tekemistä työmatkatempoilun kanssa?

Tuomas L
22.09.2012, 00.45

Tässä on totuuden siemen ja vaarallisen lähellä paralleelit kilpailemiseen kuntotapahtumassa.

Rickmaple
22.09.2012, 06.48
Tässä on totuuden siemen ja vaarallisen lähellä paralleelit kilpailemiseen kuntotapahtumassa.

Totuuden siemen? Ehkäpä, joo, mutta kun 99% näistä jutuista on kirjoitettu vitsinä, eikä ihan niin kovin vakavalla mielellä ja todenmukaisesti. Sitäpaitsi työmatkatempoilussa ovat kaikki mukana, tietämättään tai haluamattaankin!

Mitä taas tulee kuntotapahtumassa kilpailemiseen niin yleensä jos jostain suorituksesta otetaan aikaa ja julkaistaan tulokset, niin silloin siinä on kyllä kilpailun merkit ilmassa.

viivi
22.09.2012, 09.07
Miten sen etappiajon lähtö tapahtuisi? Suurin osa häviäisi saman tien. Olisiko reilumpaa, että kilpailijat lähtisivät aamutyömatkaruuhkaan väliaikalähdöin? Silloin jokaiselle kisaajalle olisi melkein tasapuolinen mahdollisuus välttää häviäjäksi joutuminen ensimetreillä.

Just joo, millainen sopupelijupakka siitä syntyisikään. Oltaisiin kaikki käräjillä, varsinkin jos kisat olisi vielä vedonlyöntikohteena.

Miten olisi työmatka-brevet?