Näytä tavallinen näkymä : Työmatkatemmon säännöt?

Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
[
8]
9
10
11
12
13
14
15
16
17

Ilmeisesti peesailu ei ole toivottavaa TMT:ssä, koska se aiheutti selvää paheksuntaa ja ahdistusta edelläajaneessa.
Peesaaminen voi olla formulakilpailussa tai maantiepyöräilyn yhteislenkillä OK, mutta oli TMT tai ei, satunnaisesti valikoidun kanssaihmisen perään liimaantuminen lupaa kysymättä on yksinkertaisesti moukkamaista riskinottoa. Ei eroa yhtään siitä, että joku seuraisi autollaan ihan puskurissa tai fillarin takarenkaassa kiinni.
Tänään pyöräilin Tampereella koivistonkylän läpi hallilaan kun ennen koivistonkylää liimautui takavasempaan kiinni TMT-tietoinen kuski. Koitin kuroa välimatkaa, mutta tämä käyttikin oikoreittioptiota ja iski kiinni Koivistonkylän keskellä kylkeen. Hallilan mäkeen asti vedin ja luulin vaaran olevan ohi mäen jälkeen. VAAN ei, tämähän tulee apinan raivolla tien toisella puolella vierelle. Jäljellä loivaa mäkeä ja vauhti hyytynyt, mutta eikun reidet soimaan maitohapoista huolimatta ja suurempaa vaihdetta silmään. Tämä viikko olikin ollut aika tylsä (kylmä keli?) niin antoi mukavan piristeen TMT-viikon lopetukseen! Kiitoksia!
Rickmaple
06.09.2013, 18.41
Eilen töistä lähtiessä Itiksen tienoilla eteeni sattui kaksi oletettavasti työmatkatempoilevaa miespyöräilijää. Iskin peesiin, koska laiskotti. Taaempana ajeleva mies alkoi heti vilkuilemaan olkansa yli ja huomasin, että kulmat olivat kurtussa. Noin kilsan päästä hän näytti kädellään merkin, että minun pitäisi tulla ohi. Ajoin rinnalle (jossa vaiheessa mies vissiin yllättyi siitä, että olen nainen), kiitin ja kerroin vielä, että vauhti oli kyllä minulle ihan sopiva. Tässä vaiheessa miestä alkoi hymyilyttämään. Kiihdytin sitten matkavauhtiini ja miehet jäivät taakse.
Ilmeisesti peesailu ei ole toivottavaa TMT:ssä, koska se aiheutti selvää paheksuntaa ja ahdistusta edelläajaneessa. Jotain pisteitä tässä varmaan kertyi, mutta koska en itse tempoile, niin en viitsi edes laskea ;)
Jos ajaa työmatkaa, on mukana TMT:ssä. Ja täällä on turha valehdella asiasta, on niin läpinäkyvää kun vielä mainitset ISKENEESI peesiin. TMT:tä ei kannata ajaa parina, niinkuin nämä herrat olivat tehneet, koska molemmat todennäköisesti häviävät toisilleen. Eikä tossa sulle mitään pisteitä kertynyt, mutta jos kukaan ei ohittanut sua niin jäit sentään nollille. Jos joku ohitti, niin hävisit, ihan niinkuin ne ohittamasi miehetkin.
Jos ajaa työmatkaa, on mukana TMT:ssä. Ja täällä on turha valehdella asiasta, on niin läpinäkyvää kun vielä mainitset ISKENEESI peesiin. TMT:tä ei kannata ajaa parina, niinkuin nämä herrat olivat tehneet, koska molemmat todennäköisesti häviävät toisilleen. Eikä tossa sulle mitään pisteitä kertynyt, mutta jos kukaan ei ohittanut sua niin jäit sentään nollille. Jos joku ohitti, niin hävisit, ihan niinkuin ne ohittamasi miehetkin.
No joo, lillukanvarsia, mutta en mä suoranaisesti iskenyt. Sattuivat kääntymään mun eteen, jolloin jäin siihen taakse ajelemaan. En mä ihan takarenkaassa kiinni ajanut, jonossa mentiin siististi (siinä kohtaa on vähän pahoja paikkoja ohitukselle muutenkin). Ohitin sit heti kun tuli hyvä kohta, ja siinä mulle käsimerkkiäkin näytettiin. Jotain itsesuojeluvaistoa mulla sentään on, etten ihan tuntematonta lähde lähietäisyydeltä peesaamaan.
Mä tulin tapahtumasta hyvälle tuulelle, mut ilmeisesti menin rikkomaan jotain pyhiä sääntöjä, joiden olemassaolosta en ollut tietoinen. Pahoittelut mielenne pahoittamisesta! Enkä muuten tiennyt osallistuvani TMT:oon vain työmatkaa ajamalla, yleensä kun ajelen työmatkani ihan peekoo-lenkkinä. Olin siinä käsityksessä, että tempoilijat ajaa aina TÄYSII.
Tänään mua muuten yritettiin iskeä liikennevaloissa, saako siitä jotain pisteitä? ;)
Tänään mua muuten yritettiin iskeä liikennevaloissa, saako siitä jotain pisteitä? ;)
OT - Työmatkakuhertelu (ja uusien työmatkatempoajien tekeminen) on ihan eri laji ja kuuluu eri topicin alle :)
Täällä puhutaan vain tappioista ja joskus niiden välttämisestä...
Rickmaple
06.09.2013, 21.28
No joo, lillukanvarsia, mutta en mä suoranaisesti iskenyt. Sattuivat kääntymään mun eteen, jolloin jäin siihen taakse ajelemaan. En mä ihan takarenkaassa kiinni ajanut, jonossa mentiin siististi (siinä kohtaa on vähän pahoja paikkoja ohitukselle muutenkin). Ohitin sit heti kun tuli hyvä kohta, ja siinä mulle käsimerkkiäkin näytettiin. Jotain itsesuojeluvaistoa mulla sentään on, etten ihan tuntematonta lähde lähietäisyydeltä peesaamaan.
Mä tulin tapahtumasta hyvälle tuulelle, mut ilmeisesti menin rikkomaan jotain pyhiä sääntöjä, joiden olemassaolosta en ollut tietoinen. Pahoittelut mielenne pahoittamisesta! Enkä muuten tiennyt osallistuvani TMT:oon vain työmatkaa ajamalla, yleensä kun ajelen työmatkani ihan peekoo-lenkkinä. Olin siinä käsityksessä, että tempoilijat ajaa aina TÄYSII.
Aina on mukana työmatkatemmossa, riippumatta siitä, että onko PK-lenkki vai ei. Tietysti kannattaa ajaa aina täysillä, ettei joutuis yllätetyks. Noi kaks sun tapaamaasi miestä ovat todennäköisesti aiheuttaneet tappiot jo toisilleen ja siksi he eivät olleet tarpeeksi skarppina risteyksessä, josta pääsit riittävän lähelle ohitusta ajatellen. Jos joku alkaa flirttailla liikennevaloissa niin kannattaa tarkastaa ettei se vaan yritä aiheuttaa TMT-tappiota tuolla hämäävällä toiminnallaan! Tulee vielä joku ilta tänne foorumille retostelemaan että parilla silmäniskulla ja valloittavalla hymyllä murskasi kanssakilpailijan TMT voittohaaveet!
toripolliisi
07.09.2013, 09.11
Risteävät tiet ovat myrkkyä TMT:ssä, joten pitääkö niissä osata myös taktikoida? Näissähän käy helposti niin, että joku pääsee helposti ohi etenki jos itse joudut hidastamaan.. Ohitus on ohitus vaikka kuittaisitkin tilanteen 10m matkalla. Itselle sattuu tällaisia risteyksiä työmatkalle kaksi. Onneksi tili on vielä nolla, mut spekuloimpa vaan? Suurin vaara kesän ekalle oikealle TMT tappiolle on juuri nyt ku parhaimmillaan toivutaa saatanallisesta räkätaudista.. Kiva ajaa ku ei voi hengittää ku suun kautta ja koko ajan saa olla niistämässä. Jälkitautikaan ei houkuta joten matalilla temmolla mennään, mut tappioita vältellen.
Ja se ainoa tappio tuli kesän alussa hybridillä maantiepyörälle, jonka sain kuitattua takaisin ;)
Työpaikan vaihdon myötä pääsen vihdoin ottamaan osaa näihin karkeloihin. Kaivoin faijan autotallista oikeaoppisesti Nishikin Hybridin ja roudasin sen toiselle puolelle Suomea jotta kalusto on kunnossa kun baana kutsuu. 
Tänään aamulla sitten kelville ja Kempeleestä kohti Oulua. Olin sellaiseen aikaan liikkeellä että tappioiden välttely ei ollut kovin vaikeaa ja ainoa tilanne meinasi tulla kun joku vastakkaisen sukupuolen edustaja kääntyi risteyksestä perääni cyclocrossarillaan eikä suostunut heti lopettamaan vetoaan kohti tapapyörääni ja orastavaa ohitusta. Laitoin lisää hyöryä koneeseen, isompaa murikkaa sisään takana (edessä luonnollisesti isolla menään muutenkin), huomasin etäisyyden pysyvän likimain vakiona (tosin tässä vaiheessa nainen oli vaihtanut hupuilta alaotteelle) ja tanssin irti satulas reitin ainoan "nousun" sillan yli ja totesin että tappio tuli vältettyä. Tyytyväisenä pääsin töihin paita aivan märkänä ja naama hiessä mutta eipähän tarvinnut selitellä tappiota. Tosin sitä piti selitellä työpuhelulla kun ei voinut osallistua aamukahville kun piti siistiytyä. 
Sinällään olen autolla ajaessa huomannut että tuota reittiä ajelee nopean näköisiä cyclocrossareita joten tarkkana saa olla ettei nyt heti ala tulla tappioita...
toripolliisi
09.09.2013, 14.08
Damn! Meillä on sama matka :) Pitääpä teroittaa taas aistit äärimmilleen ja pitää kirjaa hybrideistä..
E: Kai sä poljet lentokentäntietä pitkin kohti Tokmannia? Omasta mielestä tuo väli on ollut viime aikoina todella kuollut TMT-haastajien osalta, mut nyt tais löytyä väriä peliin. GAME ON!
Damn! Meillä on sama matka :) Pitääpä teroittaa taas aistit äärimmilleen ja pitää kirjaa hybrideistä..
E: Kai sä poljet lentokentäntietä pitkin kohti Tokmannia? Omasta mielestä tuo väli on ollut viime aikoina todella kuollut TMT-haastajien osalta, mut nyt tais löytyä väriä peliin. GAME ON!
Joo, jotain koululaisia ja muutaman nopsakuski oli lähinnä liikkeellä ton cyclocrossari-ladyn lisäksi. Polkaisin itse Kempeleen keskustasta vanhaa tietä suoraan kohti Oulua. En siis Oulunsalon lentokentältä tälle tielle liittyvää tietä mikäli sitä tarkoitit :). Muutenkin reitit vähän hakusassa kun vasta viikon asunut näillä seuduin. Jospa nyt vihdoin tulisi tällä viikolla maantie-focuskin rungon vaihdosta niin pääsisi kunnollakin ajelemaan kun kelit on vielä niin hienot!
Risto Koivunen
09.09.2013, 14.37
Risteävät tiet ovat myrkkyä TMT:ssä, joten pitääkö niissä osata myös taktikoida? 
Kun ajaa riittävän täysiä, niin ei tarvitse taktikoida.
toripolliisi
09.09.2013, 14.53
Joo, jotain koululaisia ja muutaman nopsakuski oli lähinnä liikkeellä ton cyclocrossari-ladyn lisäksi. Polkaisin itse Kempeleen keskustasta vanhaa tietä suoraan kohti Oulua. En siis Oulunsalon lentokentältä tälle tielle liittyvää tietä mikäli sitä tarkoitit :). Muutenkin reitit vähän hakusassa kun vasta viikon asunut näillä seuduin. Jospa nyt vihdoin tulisi tällä viikolla maantie-focuskin rungon vaihdosta niin pääsisi kunnollakin ajelemaan kun kelit on vielä niin hienot!
Ei osunut yhteistä matkaa kuin kymmenisen metriä.. Sun kannalta tilanne on sit pikkuisen positiivisempi, sillä joskus myös sitä kautta kiertäneenä olen todennut, että pyöräily on aktiivisempaa siellä kuin lentokentäntiellä.
Kymmenen metriäkin voi joskus olla riittävä matka tappion ja tappiotta selviämisen välillä :)
Pitäisiköhän täällä palautella säännöt  (http://www.itsnotarace.org/scr-rules/)mieleen, vai onko meillä Suomessa omat säännöt? Tärkeintähän on, että kaikki ajavat turvallisesti kovasta kilpailusta huolimatta. Ohituksenhan pitää olla sääntöjen mukaan hyväksyttävä ja rehdein keinoin saavutettu. Ja kai jokainen on laskenut oman luokituksensa (http://www.itsnotarace.org/fcn-calculator/), koska pisteitähän saa vain "hitaamman näköisistä" tempoilijoista.
Itselläni on harmillisen lyhyt työmatka, joten harvoin löytyy työmatkatempoilijoita. Täytyy ottaa aina sakkolenkkiä jostain.. Viime viikolla joku CC kuski (minua nopeamman näköinen) ohitti minut ruuhkaisella paikalla ja tietenkin jäin sopivan hajuraon päähän perävanaan. Tästä tuohtuneena hän laittoi isompaa pykälää ja lisää tehoa. Siinä vaiheessa alkoi itseltä jo välitykset loppua (sinkula), mutta vielä perässä pysyttiin. Vähän ajan päästä CC-mies vilkaisi taas taakse ja pisti lisää hönkää. Pysyttelin vielä näköetäisyydellä, kunnes kadotin hänet yhdessä shikaanissa. No häviöhän siitä taisi tulla, mutta ei virallista pistemenetystä ohituspaikasta ja luokkaerosta johtuen. :)
taasko? kauanko siitä on kun viimeksi tätä länsimaista hapatusta yritettiin tuoda puhdasverisen TMTn piiriin, olisiko puoli vuotta? 
Yksinkertaisesti, jos tulet ohitetuksi häviät, muita pykäliä ei ole. Luterilaisen yksinkertaista.
Itsetunnon kannalta tietysti voi olla tärkeää minkä näköiselle tai oloiselle yhdistelmälle häviää.
Jos tappion kärsinyt yritti iskeä sinua esim. pumpulla tai repulla niin siinä tapauksessa voit laittaa jonkun erivärisen rastin kalenteriin muistoksi tästä ihanasta hetkestä. Jos taas aloit teerenpeliin tappion kärsineen kanssa, tulevaisuutesi näyttää synkälle ja kannattaa siirtyä autoilijaksi.
Hääppönen
09.09.2013, 16.04
^Ihan hyvä yritys. Vaikka EU:ssa ollaankin jäsenenä ja kaiken maailman turhanpäiväisissä yhteisöissä YK:sta lähtien, suomalaiseen työmatkatempoon pätee vain kansallisella erioikeudella otettu vapautus: luterilaisen angstin hengessä täällä voi vain hävitä. Voittajia ei ole, on vain häviön toistaiseksi välttäneitä. Korkeintaan.
Justiina
09.09.2013, 16.08
Turvalliset ohitukset ja suomalainen työmatkatempo?
MUAHAHAHAHAHAHA!
Heh. No kukin tietenkin ajaa tyylillään. Näillä säännöillä syntyy vaan sellaisia kaistapäitä, jotka ohittelee vaarallisissa paikoissa omasta saatikka muiden turvallisuudesta piittaamatta (tämä edellisen viestin CC kuski kuului näihin). Itse olen tyytyväinen siihen, jos löytyy tempoilijoita pieneen leikkimieliseen ja tietenkin rehtiin kisailuun. Tuohan se aina vaihtelua ajamiseen.
Voihan sitä ottaa työmatkalle vaikkapa maantiepyörän alle ja succikset jalkaan ja sitten nautiskella mitättömistä ohituksista. Nautinnollisempaa se on alempiluokkaisella pyörällä, farkut jalassa, reppu selässä, kissa kainalossa ja takakumi puhki. No mutta leikki leikkinä ja oikeat kisailut sitten muualla..
Niin ja pahoittelut jos koitin sekoittaa sääntöjä tähän touhuun. Vilkaisin vaan tuolta ensimmäiseltä sivulta kun sielläkin oli viitattu aiheeseen. Enpä kovin paljoa ole tätä topikkia seuraillut matkan varrella..
Itse olen tyytyväinen siihen, jos löytyy tempoilijoita pieneen leikkimieliseen ja tietenkin rehtiin kisailuun. Tuohan se aina vaihtelua ajamiseen.
Kilvanajoa liikenteen seassa? Oletko ihan totaalinen idiootti?
Täytynee korjata pyörää sen verran,  että kuulee tempoilevat.. Selityksiä, selityksiä, mutta pyöräni räminältä en kuullut takaa tulevaa NAISTA maantiepyörällä.. Kerrankin kun ajelin rennosti, ettei tarvi ihan hiessä olla tunnilla niin tappiohan siitä  tuli heti. Tuskissani ja voimattomana tuijotin horisonttiin katoavaa ponnaria. 
Miten muuten selviätte häpeästä ja pahasta olosta tappion jälkeen? Vai saako siitä edes selvitä. Ristiä kannetaan loppuelämä. Hautakiveen teksti: hävinnyt.
Kare_Eskola
09.09.2013, 16.38
Mäkelänkadun ja Koskelantien risteys. Pikataival töistä kotiin aluillaan, tuuli suhisee korvissa.

Edessä näkyy mustalla sinkula-Bianchilla URPO. Liian pitkistä NILKKASUKISTA päättelen urpon PAISTIKSI. En viitsi tuhlata mokomaan liike-energiaa, vaan ohitan liikennevaloja ja reitinvalintaa hyödyntämällä, kymmenientuhansien työmatkakilometrien hiomalla TAKTIIKALLA.

Palaan normaaliin lentonopeuteen lehmuskujalla, ajattelen tulevia KISOJA. Vaan EIKÖ MITÄ!?!!

Takavasemmalla silmänurkassa näkyy musta keula, joka pyrkii ryömimään rinnalle. Tämä PAISTI ei edes loppuun ajetuista kolmos-SIDEISTÄNI ymmärrä, että minun kanssani ei PELLEILLÄ.

Mutta nyt ei voi EPÄRÖIDÄ. Nousen putkelle, kiihdytän. Jos olisin auto, olisin TURBO - pikku viiveellä moottorin voima uhmaa kiihtyvyyden lakeja. Vältän TAPPION noin kahdenkymmenen sentin marginaalilla.

PAISTI jää peesiin, mutta en suo hänelle tuulensuojahyötyä, vaan hiljennän matkalentonopeuteen. Silmänurkastani pidän vahtia. Taustapeilit ovat HÄVIÄJILLE. Jos PAISTI haluaa leikkiä, niin saa leikkiä.

"Ai sinä luulit että tämä on kisa?" hän kysyy peesistä HÄVIÄJÄN äänellä. En alennu vastaamaan HÄVIÄJÄLLE. Minä TIEDÄN että tämä on kisa. Ja hän tietää myös. Ja hän hävisi jo silloin LIIKENNEVALOISSA. Minä EN hävinnyt.

NÖYRYYTETTYNÄ paisti kääntyy pois peesistäni. En vilkuile loppumatkasta taakseni, en yhtään, paitsi ehkä vähän.

En ole HÄVINNYT koskaan.

No joo, on minut ohitettu, mutta EPÄREILUSTI, ja tilanteissa joita EI LASKETA. Minä EN ole hävinnyt. EN. OLE.
Ristiä kannetaan loppuelämä. Hautakiveen teksti: hävinnyt.
Totta, ristiä kannetaan hautaan asti. Ainoastaan orjantappuraseppeleen paine ohimoilla vaihtelee. Hautakivien teksteistä ei kannattane ottaa suuremmin stressiä, kuolema nollaa saldon. Tiedossa ei muutenkaan liene kuin yksi tapaus viimeisen, reilun 2000 vuoden ajalta kun tempoilija on noussut kuolleista. Silloinkin kuulemma kisoja ajettiin vain aaseilla. No, nykyisinhän aasit ajavat kisoja joten eihän sitä koskaan tiedä...
Oatmeal Stout
09.09.2013, 17.26
Kilvanajoa liikenteen seassa? Oletko ihan totaalinen idiootti?
Jos Sinun täytyy kysyä, niin olet hävinnyt.
Mäkelänkadun ja Koskelantien risteys. Pikataival töistä kotiin aluillaan, tuuli suhisee korvissa.

Edessä näkyy mustalla sinkula-Bianchilla URPO. Liian pitkistä NILKKASUKISTA päättelen urpon PAISTIKSI. En viitsi tuhlata mokomaan liike-energiaa, vaan ohitan liikennevaloja ja reitinvalintaa hyödyntämällä, kymmenientuhansien työmatkakilometrien hiomalla TAKTIIKALLA.

Palaan normaaliin lentonopeuteen lehmuskujalla, ajattelen tulevia KISOJA. Vaan EIKÖ MITÄ!?!!

Takavasemmalla silmänurkassa näkyy musta keula, joka pyrkii ryömimään rinnalle. Tämä PAISTI ei edes loppuun ajetuista kolmos-SIDEISTÄNI ymmärrä, että minun kanssani ei PELLEILLÄ.

Mutta nyt ei voi EPÄRÖIDÄ. Nousen putkelle, kiihdytän. Jos olisin auto, olisin TURBO - pikku viiveellä moottorin voima uhmaa kiihtyvyyden lakeja. Vältän TAPPION noin kahdenkymmenen sentin marginaalilla.

PAISTI jää peesiin, mutta en suo hänelle tuulensuojahyötyä, vaan hiljennän matkalentonopeuteen. Silmänurkastani pidän vahtia. Taustapeilit ovat HÄVIÄJILLE. Jos PAISTI haluaa leikkiä, niin saa leikkiä.

"Ai sinä luulit että tämä on kisa?" hän kysyy peesistä HÄVIÄJÄN äänellä. En alennu vastaamaan HÄVIÄJÄLLE. Minä TIEDÄN että tämä on kisa. Ja hän tietää myös. Ja hän hävisi jo silloin LIIKENNEVALOISSA. Minä EN hävinnyt.

NÖYRYYTETTYNÄ paisti kääntyy pois peesistäni. En vilkuile loppumatkasta taakseni, en yhtään, paitsi ehkä vähän.

En ole HÄVINNYT koskaan.

No joo, on minut ohitettu, mutta EPÄREILUSTI, ja tilanteissa joita EI LASKETA. Minä EN ole hävinnyt. EN. OLE.
Nyt on Kare sen verran hapanimelää nyyhkimistä, että seuraavalle työmatkalle kenties hame päälle ja selkään lappu "OHITA MINUT"? :)
Minulle kävi tänään niin, että ohitin työmatkalla koiran. 
Se oli sellaisessa hollantilaistyyppisessä rahtipyörässä, aika kookas turrukka, ehkä 25-kiloinen ja mukavanoloinen. Kutsutaan sitä vaikka Turreksi. Kun lähestyimme risteystä, näin miten Turre käänsi katseensa hetkeksi isäntäänsä. Ylämäessä ajoin rinnalle, ja katsoin Turrea. Se katsoi minua hetken, huokaisi syvään ja käänsi katseensa menosuuntaa kohti.
Työmatkatemmon sääntö numero n+1: älä ohita pomoasi.
...
Vähän samaa kuin se takavuosien viidakon laki, ettei kannata ajaa pomon autoa hienommalla tai uudemmalla mallilla.
Nyt oli kova tempo päällä ja ketju kireellä Nishikissä koko matkan. Pakkasin työvaatteet reppuun ja suihkukamppeet mukaan eilisestä viisastuneena. Sininen metalli hohti allani aamuauringossa kun kurvasin pihasta tietäen että kuulaan aurinkoisesta kelistä tai alkusyksyn värikkäistä maisemista on turha uneksia nauttivansa. Napsuttelin Deoret oikealle välitykselle ja laitoin Truvativit pyörimään. 
Saavutin piakkoin cyclocrossarilla liikkuneen kaverin, jonka tulkitsin ottavan osaan työmatkatempoon joskaan hänellä ei ollut reppua ja pitkät bibsit sun muut ajovermeet päällä. Tuulipuku kahisten ja lahkeet lepattaen lähestyin mutta kohde huomioi lähetymiseni ja lisäsi vauhtia. Tuotimme muille tappioita kiitäessämme halki peltomaiseman peräkkäin kuin jonkin suuremman voiman ajamina. Roikuin tuulenviiman verestävin silmin parin kymmenen metrin takamatkalla kun kaveri päätti nousta irti satulasta. Hybridi kun ei rullaa mihinkään niin on pakko voimalla runtata isompaa sisään jos meinaa pysyä kyydissä joten luonnollisesti myös tein näin ja nousin itsekin putkelle kädet nousukahvoja puristaen. Vilkaisu taakse kohteelta ja hyvällä rytmillä eteenpäin.
Roikuin punaisella kuten tempon luonteeseen kuuluu ja kuulin korvissani Selinin selostusta siitä miten tuskan on oltava tempossa hirvittävä jos meinaa että pyörä liikkuu. Etäisyys säilyi samana kuin näkymätön naru olisi meidät yhdistänyt. Liikennevaloissa ajattelin tilaisuuteni tulleen ja kyttäsin vihreitä (olin toki tarkkailut ettei takaa tule ketään ja yritin lentävää lähtöä mutta valot olivat punaisella liian pitkään). Lähdimme molemmat liikkeelle tietäen pelin hengen ja jäin puolen renkaan mitan päähän siitä että hän olisi kokenut tappion tuskan koska koukkasi vasemmalla ja jatkoin itse suoraan. Ajoin töihin ilman tappioita mutta olo on silti tyhjä.
Naisillakin tuntuu olevan jonkin sortin taipumus työmatkatempoiluun, sillä eilen kotimatkalla oli yksi parivaljakko ja kaksi yksittäistä naispolkijaa, jotka enemmän tai vähemmän keskenänsä kilvoittelivat. Vauhtikin oli kohtuullinen, kiitos napakan myötätuulen. Kärjessä ajava oli jonkin sortin kadenssisukkaliina eli selkeästi oli naistyömatkatempoilun ammattilaisia liikkeellä, harvinaista.
Risto Koivunen
11.09.2013, 11.08
Kaikki työmatkatempoilijathan ovat lähtökohtaisesti ammattilaisia, koska ovat menossa harjoittamaan kyseistä ammattiaan (tai tulossa sieltä).
Halloo halloo
11.09.2013, 12.38
Oliko niitä Ohita minut-ajopaitoja jo tulossa?
Kärsin rengasrikon kotimatkalla. Taluttelin sitten suorinta tietä pyörän kotia kohti. Manailin matkalla tulevaa mittavaa miinussaldoa, mutta ei. Reilun kolmen kilometrin kelvimatkalla meni ohi vain tietä eestaas pyörivä poika bmx-pyörällä. Kelvin jälkeen pääsi metsän suojiin eikä sielläkään näkynyt maastokuskeja. Nyt siideri auki ja paikkaushommiin.
toripolliisi
13.09.2013, 22.34
Tänään oli hieno päivä! HIANO!! Aamulla kun poljin suht leppoisasti kohti työpaikkaa niin noin 2/3 matkaa ajettua edessä näkyi mies ja maantiepyörä. Ilman vauhdin lisäämistä sain ajettua miehen kiinni. Jouduin noin 500m peesaileen, koska edessä oli lyhyellä matkalla 3 risteysaluetta ja yksi tunneli, jossa on y-risteys, eli jos siinä lähtee ohi niin voi tulla kovasti kylkeen. Maltoin mieleni vaikka sellainen ei olekaan hyväksyttävää TMT:ssä. Heti kun tilanne salli niin pukkasin kampiin hitusen lisää vauhtia ja rinnalle. Jotenkin osasin jo odottaa, että mies jolla on huippu maantiekiituri, kypärä ja pyöräilykamat ei todellakaan antaudu helposti. 
Kun takarenkaani oli hänen eturenkaan kohdalla kuulin kuinka pyörän vaihteet rupesivat naksumaan! Olin onnellinen, joten GAME ON! Olin pakotettu napsauttamaan yhden vaihteen myös isommalle ja sit mentiin. Hyvin mies peesissä pysyi, mutta ohitusta hän ei lähtenyt yrittämään.. Lopussa oli pakko ottaa alakahvoista kiinni ja potkaista loputkin hiilarit reisistä käyttöön. Tällä kertaa se riitti ja mies luovutti suht nätisti. Hieno tappion välttäminen, joten toivoa on, että tänä kesänä ei feltillä tappiota koeta!! Otanpa sen kunniaksi nyt olusen!
Tänään tuli sitten ensimmäinen tappio pitkään pitkään aikaan - oikeastaan kaksikin. Tyypillinen naisten kiero tapa uhmata kohtaloa ja ylittää tie punaisilla ja jäädä keskikorokkeelle patseeraamaan, koska vielä takaa vasemmalle kääntyvät estivät toisen ylityksen. Siinä sitten toljotettiin muut ja ihailtiin (tyhmän)rohkeutta.
Entäs tämä toinen tappio? Samoissa valoissa perään ilmestyi mummopyörällä kulkeva shortsisankari. En edes osannut odottaa iskua, mutta niin vain se yhtäkkiä kampesi vierelle ja meni ohi. Katsoin silmät ymmyrkäisinä Edge 500, joka näytti 30.1 km/h nopeudeksi. En ollut uskoa silmiäni, mutta siinähän meni kevytrunkoinen versio sähkömoposta. Ajattelin antaa kaverin mennä menojaan - en ole kovinkaan revanssihakuinen, mutta kun yhdessä nyppylässä näytti siltä kuin kaverilla olisi reisien sisältö alkanut huveta, nostin nopeutta sen verran, että saavutin pikkuhiljaa menijää. Kuinka ollakaan, kaveri ei pystynyt pitämään kuin 36km/h tasaisella ja ylämäissä nopeus tippui reilusti alle 30 km/h, joten päätin, että Ilmalan aseman nousussa jos näyttää siltä, että kaveri uupuu tyystin menen ohi vaikka kuinka tuntuisi tyhmältä ja niin sitten kävi. Mopon nopeus hiipui sinne 28 km/h luokkaan, joten oli pakko ottaa pari reippaampaa polkaisua, jottei kaveri luulisi pystyvänsä peesaamaan. Eipä näkynyt sen jälkeen....
Niin, ja olihan se toissapäiväinen. Salakavala juonikas ja selvästi kokenut kisakuski, jonka ajotyyli oli tätä 'minä en tiedä mitään TMT:stä, mitä se sellainen on?' - hämäystä. Ja aivan kuin kaveri olisi seurannut minun päivittäistä menoani edestakaisin usean kuukauden ajan, juuri hieman ennen kuin kaverin reitti eroaa omastani; alaotteelta kunnon puristukset, ohi ja risteyksestä pois kilpatantereelta. Täysiverinen oppikirjasuoritus!
Ja niin ja se sitä edellinen, ja sitä, ja sitä ja sitä...
Itse pystyn vasta nyt kertomaan viime viikon tapahtumista, hävettää niin. Yleensä olen itsevarma tempoaja, joka syöttää sitä kalkkia. Kaikki meni normaalin käsikirjoituksen mukaan: aamulla muutamat päänahat, ja iltapäivällä samat suunnitelmat kotimatkalle. Mutta kilometri ennen kotiovea tapahtui jotain, mitä en vain voi käsittää. Nousin pienen nyppylän päälle. Takana tuli hyvällä temmolla maasturikuski. Ei hätää, normivauhdilla selvitään. Suojatiellä piti pysähtyä ja päästää autot alta pois. Mitä teen suojatien jälkeen...Päästän maasturikuskin ohi lähes pysähtymällä tien reunaan!!!! En ymmärrä vieläkään mitä tapahtui. Kaveri oli aivan yhtä pihalla tapahtuneesta. Ei......ymmärrä.....
6 päivää ja tappiotili näyttää 1. Ei pystynyt 16 kg hybridillä vastaamaan Cannondalen tiimiasussa ja luonnollisesti saman merkkisellä maantietsygällä ohi tykittäneen tempoilijan vauhtiin (selitys, I know). Reppu vahvisti kaverin mitä ilmeisimmäksi TMT-osallistujaksi. Sain pidettyä muutaman kymmenen metrin etäisyyden pitkään ja hengityksen muuttuessa läähätykseksi ja sykkeen noustessa kuvittelin hetken että saatan vielä päästä kuittaamaan jos laitan kaiken peliin. Seuraavan peltoaukean vastatuuli oli henkisesti liikaa ja harhaluulojen karistessa nöyrryin siinä pelossa että ajan jalat altani ja joku muukin tulee vielä ohi ennen kotia. Kotona olin hiljaista poikaa ja ilmoitin kysyttäessä että töissä oli raskas päivä...Laji on kyllä brutaali!
Tämä viikko alkoi kivasti ja sain jopa ajettua kelloa vastaan uuden enkan lievässä myötäisessä aamulla. Osallistujat tosin olivat todella vähissä ja olisinko pari tappiota saanut tuotettua koko vähän reilun 13 km matkalla. Työkaverit tosin ovat alkaneet vähän ihmettelemään kun tuun aivan hiestä märkänä toimistolle ja suoraan suihkuun ilmavirran punoittavin silmin. Omalla reitilläni huippuhetki on se kun tappiottomana kurvaa Isokadun mukulakiville ja laittaa isoa tuumaa sisään liitäen viimeiset sadat metrit toimiston pyöräparkkiin. Kotiin päin näyttäisikin olevan sitten tänään 5-6 m/s vastatuulta..
PellervoS
17.09.2013, 20.22
Joku random-hollantilainen näköjään treenailee tmt:tä aavikolla. Sopii tulla tuolla yrittämään radanvarren aamutempoon.
http://yle.fi/uutiset/polkupyorien_nopeusennatys_on_nyt_13378_kmh_-_video/6836165
pakasteherra
17.09.2013, 23.43
Tänään liikennevaloissa oli tiukka tilanne, minä(tällä kertaa skootterilla) vs. pari TMT:jaa..tiesin heti valoissa, että nyt tulee tiukka tilanne: kaverista paistoi läpi halu jättää minut liikennevaloissa ja skootterin kiihtyvyys on todella heikolla mallilla. Ei jäänyt muuta mahdollisuutta kuin avata hanoja jo valmiiksi ja jaloilla vastustella menohaluja; valojen vaihtuessa vihreeksi täysi hönkä päälle, tempoaja polkaisi raivon vimmalla jalan polkimelle ja hirveä kiihdytys. Normaalilähdöllä olisin varmasti hävinnyt, mutta kiitos hyvän tilanne-ennakoinnin matka taittui rinta rinnan viitisen metriä, jonka jälkeen TMT:läinen näkyi vain hetken peilistä ja jäi kauas taakse..noh, huomenna taas pyörällä, täytyy olla varuillaan ettei tule tappioita, kisaajia on ollut viime aikoina runsain määrin.
rstone75
18.09.2013, 12.16
En tiedä kuuluuko suoraan tälle osastolle, mutta ainakin lähelle liippaa. Sukkistelen työmatkaa omaa maltillista vauhtia, näin sliksikeleillä vauhti yleensä kolmenkympin molemmin puolin. Ilmeisesti tuo vauhti ja sukkisolemus kerää kaikkien työmatkaniilojen kiinnostuksen, kun pääradan vartta polkiessa lähes päivittäin joku liimautuu peesiin sanomatta sanaakaan. Normaalisti ratkaisen asian niin, että kysyn peesarilta käveleekö hän myös tuntemattomien perässä tappituntumalla. Kun syyskuussa ajot ovat olleet vähissä, niin nyt olet ottanut työmatkasta ilon irti: oikein odotan, että joku iskee peesiin. Alkuun "erehdyin" tiputtamaan peesarin terävällä nyppäsyllä, mutta tästä ei oikein saanut mitään iloa. Uusi taktiikka on tehdä erittäin tasainen kiihdytys niin, että jossain vaiheessa peesari vaan tippuu. Näemmä tasaisella jo 45 km/h alkaa monelle riittää, yhden kaverin kanssa piti tosin nostaa vauhti yli 50:n. Vähän aikaa kovaa ajoa ja sitten olen jatkanut omaa rauhallista vauhtiani. Eräs ei niin päättelykykyinen Accenturehousuinen kaveri tosin toissa viikolla 4 kertaa iski samalla reissulla peesiin ja joka kerta kiihdytin uudelleen. Sanaakaan ei vaihdettu. Suosittelen lämpimästi. Fiilis on hyvä kun vähän kerrallaan antaa lisää kaasua ja antaa peesiniilon kärsiä.
Rickmaple
18.09.2013, 12.27
En tiedä kuuluuko suoraan tälle osastolle, mutta ainakin lähelle liippaa. Sukkistelen työmatkaa omaa maltillista vauhtia, näin sliksikeleillä vauhti yleensä kolmenkympin molemmin puolin. Ilmeisesti tuo vauhti ja sukkisolemus kerää kaikkien työmatkaniilojen kiinnostuksen, kun pääradan vartta polkiessa lähes päivittäin joku liimautuu peesiin sanomatta sanaakaan. Normaalisti ratkaisen asian niin, että kysyn peesarilta käveleekö hän myös tuntemattomien perässä tappituntumalla. Kun syyskuussa ajot ovat olleet vähissä, niin nyt olet ottanut työmatkasta ilon irti: oikein odotan, että joku iskee peesiin. Alkuun "erehdyin" tiputtamaan peesarin terävällä nyppäsyllä, mutta tästä ei oikein saanut mitään iloa. Uusi taktiikka on tehdä erittäin tasainen kiihdytys niin, että jossain vaiheessa peesari vaan tippuu. Näemmä tasaisella jo 45 km/h alkaa monelle riittää, yhden kaverin kanssa piti tosin nostaa vauhti yli 50:n. Vähän aikaa kovaa ajoa ja sitten olen jatkanut omaa rauhallista vauhtiani. Eräs ei niin päättelykykyinen Accenturehousuinen kaveri tosin toissa viikolla 4 kertaa iski samalla reissulla peesiin ja joka kerta kiihdytin uudelleen. Sanaakaan ei vaihdettu. Suosittelen lämpimästi. Fiilis on hyvä kun vähän kerrallaan antaa lisää kaasua ja antaa peesiniilon kärsiä.
Tiedän tämän leikin ja on siinä hauskaa sekin, että oma pää pyörii koko ajan kun pitää tarkkailla ettei se kanssakilpailija vaan pääsis livahtamaan ohi kun tulee takaisin peesiin. Kun ei itse voi kuitenkaan ajaa liian kovaa ettei se luovuttais. Myös saman (vaikka sen 30kmh) vauhdin ylläpito ylämäissä tuottaa vaikeuksia näille perässä roikkuville random heroille.
Kirvelee kirvelee. Flunssassa ei viitsi ajaa kovaa, mutta parin kilometrin koulumatkaa tule mieleenkään julkisilla taittaa. Häviöitä häviöitä, kerta toisensa jälkeen. 
Tänään joku tempokone oikein todisti nöyryyttävää ylämäki-häviötä vastaantullessaan. Olin silti aistivinani katseessa sääliä ilkkuvan vahingonilon alla... Säälin tunne kuitenkin saanee lopun, kun tervehdyn ja isken, vaikka sitten tappion syöttäminen vaatisi polkemaan vastakkaiseen suuntaa kuin itse olen menossa. Rämisevän temporatsuni ja minun häviön todistamisesta joutuu kärsimään.
Beatlesin I'm a loser kipale toimii kanssa tsemppimusiikkina.
Kyllä tämäkin toimii ihan hyvin :)
I'm a Loser Baby (So Why Don't You Kill Me)
Tänään oli ammattilainen vastassa. n. 5 kilometriä roikkui peesissä kunnes kevyenliikenteenväylä katkesi tietyömaahaan. Opasteissa merkitty kiertolenkki, jolle käännyin. Takana roikkuva tempokone kuitenkin veti kieltomerkeistä/aidoista välittämättä tietyömaan poikki ja väisti kaivinkonetta pusikon kautta autotielle. Kun vihdoin pääsin reitille niin siellä se tuulitakki kaukana horisontissa lepatti voiton merkiksi. Kirpaisi.
H.Brooks
20.09.2013, 18.28
Nyt hillitsen tempoja. Otan työmatkat pk-lenkkeinä. Yksi karvas tappio männäviikolla ja hurjat postaukset hiljaisesta nöyryyttämisestä saivat minut päättämään; Mä en enää leiki teidän kaa. Ette te voi pakottaa!
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)
toripolliisi
20.09.2013, 18.40
vaikka sitten tappion syöttäminen vaatisi polkemaan vastakkaiseen suuntaa kuin itse olen menossa.
Olet jo hävinnyt! Tämä jos mikä on itsensä pettämistä!
Jos joskus joku minut TMT:ssä ohittaa niin aion polkea ohittaneen kiinni ja kysyä, että ajeletko huviksesi vai töihin matkalla? Eihän sitä koskaan tiedä :D
Nyt hillitsen tempoja. Otan työmatkat  pk-lenkkeinä. Yksi karvas tappio männäviikolla ja hurjat postaukset  hiljaisesta nöyryyttämisestä saivat minut päättämään; Mä en enää leiki  teidän kaa. Ette te voi pakottaa!
aika huano. lenkki alkaa ja loppuu samaan paikkaan. vai käytkö kesken lenkin töissä?
H.Brooks
20.09.2013, 18.46
Olet niin oikeassa! Hieno oivallus! Ajan siis pk-suoria!
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)
Niin olenkin, toripoliisi, mutta en halua hävitä yksin! ;)
Kinneri... saatana.
-6.
No, talvi tulee, niin sitten uskaltaa taas ajaa Kauniaisten läpi.
en enää osallistu työmatkatempoon mutta naamioduin reppua myöten tmt joukkoon viedessäni lappuja entiselle työpaikalle. Varsin mukavaa kun tietää ettei voi hävitä (työtön) mutta voi aiheuttaa mielipahaa muille ohituksilla :)
toripolliisi
24.09.2013, 15.14
Tänään koin henkisen tappion!! KOSKA näin kaukana (n.500-750m) edessä pyöräilijän, mutta normaalilla työmatkavauhdilla en saavuttanutkaan edessä ajaavaa käytännössä yhtään.. Nopeuteni oli hiukan vauhdikkaampaa kuin edellä menevän, mutta ei niin paljon jotta olisin hänet kiinni polkenut tai edes reilusti tavoittanut. Otin moraalisen tappion niskaan, koska olisinhan voinut polkea täysillä edellä ajavan kiinni, mutta ohitustilanteeseen ei olisi ollut riittävästi potkua, etenkin jos hänkin harrastaa TMT ja rupeaa polkemaan karkuun! Prkl usean kilometrin mittaiset suorat!!!
Eilen meinasi ekaa kertaa kolahtaa oikein kunnolla. Alikulkutunnelista, kärkikolmion takaa  kaarsi keski-ikäinen mies kovaa vauhtia suoraan eteen. Ei vilkaissutkaan sivulle. Pysyi juuri ja juuri asfaltilla. Sankarilla oli napit korvilla, spandexit, kapeat sliksit, lukkopolkimet ja kengät, naamalla kireä ilme, sekä tietysti kitisevät ketjut hybridissä, jossa mahdollisimman alas laskettu tanko. Ilmiselvä työmatkatempoaja siis.
Ensiksi meinasin  jututtaa kaveria, mutta yo analyysin tehtyäni päätin, että kostan aiheuttamalla tappion. Näin siitä huolimatta, että kalustoalivoima on melkoinen. Mulla on löysä vaatetus, syksyn märille kallioille maastoon tarkoitetut tahmakumit ja kaiken kukkuraksi takana 20 km, joka sisälsi tiukan 5 km vastatuulitaiston moposkootterin kanssa.
Paniikkijarrutuksesta selvittyäni tarkistan nopeuden, on tasaisesti noin 26 km/h, joten keula lukkoon ja tuumasta toimee, ohi n. 10 km/h nopeuserolla. Takaa alkaa kuulua ratinaa ja huomaan kaverin yrittävän peesiin. aion pitää huolen, että peesihyötyä ei oteta. Matkalla on kuitenkin paljon risteyksiä ja juuri vakavan muistutuksen saaneena päätän, että en lipsu varovaisuus periaatteestani, vaan noudatan turvallista tilannenopeutta. Tempokaveri päättää hyödyntää tätä. Painaa täysillä läpi risteyksistä  ja varjosta näen, että ekan risteyksen jälkeen etäisyyttä mun takapyörään on vain n. 10 cm. Edessä pätkä suoraa, joten tiputan peesaajan. Edessä tulee olemaan tiukka ylämäkitaisto ja meillä painoeroa arviolta 45 kg, mun tappioksi. Mulla ei ole kalustoalivoiman ja ylipainon takia varaa antaa kaverille peesihyötyä. Sama toistuu  jokaisessa risteyksessä. Minä poltan energiaa jarruissa lämmöksi, ja kaveri ulosmittaa siitä kaiken ilon. Muutaman kilometrin ajon jälkeen pelkään tulevan tiukan paikan. Edessä on kaksi nousua, joista toinen alueen pisimpiä ja jyrkimpiä. Ekassa lyhyemmässä nousussa mittailen kohtuullisella vauhdilla kaverin kykyä ja aikeita. Etäisyys lyhenee. Lyhyellä tasaisella nostan nopeutta reilusti, peesaaja tekee samoin. Luulee kaiketi tilaisuutensa tulleen.  On selvästi aikonut näyttää kaapin paikan mäessä. Ajattelen, että tästä tulee vielä jännää. Isompi nousu alkaa. Kaveri ei jää, odotan renkaan ilmestymistä silmäkulmaan, mutta sitä ei näy, ihmettelen, mäki jyrkkenee, laitan kaiken peliin, kitinä heikkenee ja katoaa. Sinne jäi. Kaarran tyytyväisenä kotipihaan. Ei tappiota
toripolliisi
26.09.2013, 09.42
hiki tuli jo lukiessa!! nicely done! TMT-leimalla ohtaan!
Mahtava taistelu tuossa yllä!
Itse kohtasin eilen paljon helpomman vastuksen: pienen koululaisen pyristelemässä vastatuulta vastaan. Poika vilkaisi taakseen ja näki minun lähestyvän. Hän nousi ajamaan putkelta ja vaihteet raksuivat suuremmalle. Kohdalla hän vilkaisi minuun ja näki cyclocrossarini ja hänen päänsä painui alaspäin ja hartiat lysähtivät. Hän tiesi hävinneensä. Uskon, että tapaamme vielä uudestaan...
Tuon taistelun jälkeen minun tämän aamuinen voitto kaivinkoneesta ei enää tunnukaan niin suurelta. Oli siinä onneksi edes pyörät eikä telat..
Moni häviää matkalla, en minä. Harmittaa vaan, kun suurin osa ei tunnu edes tietävän kilpailevansa tässä jalossa lajissa. Olisipa pidempi matka.
Oatmeal Stout
26.09.2013, 14.00
Olisipa pidempi matka.
Kannattaa viedä pyörä huoltoon, siinä selvästi on ohjauslaakeri jumissa eikä pyörää voi kääntää.
Risto Koivunen
26.09.2013, 21.15
Lajin hengen mukaista olisi kyllä hankkia kauempana kotoa oleva työpaikka.
Tmt tulee uniinkin. Takana huonosti nukuttu yö, sillä lauma tmt-pappoja polki painajaiseeni pinkit kypärät päässä. Ohittivat vauhdilla, ilkeä nauru yhä korvissa kaikuen heräsin aamuun... Uni ei kuitenkaan vielä aamulla toteutunut, onneksi.
Hääppönen
27.09.2013, 16.29
Tmt tulee uniinkin. Takana huonosti nukuttu yö, sillä lauma tmt-pappoja polki painajaiseeni pinkit kypärät päässä. Ohittivat vauhdilla, ilkeä nauru yhä korvissa kaikuen heräsin aamuun... Uni ei kuitenkaan vielä aamulla toteutunut, onneksi.
Selvästi vain ajan kysymys, milloin toteutuu...
´´Työmatkatempo on vaarallinen kontaktilaji jossa yhdistyvät maantiepyöräily sekä bmx. Lajin ideana on se, että mitä kovempaa ja törkeämmin ajaa sen parempi. Jos joku menee ohi, niin se pitää ottaa kiinni ja taklata kumoon.´´ ;) (Jossain joku viisas oli näin kirjoittanut)
´´Työmatkatempo on vaarallinen kontaktilaji jossa yhdistyvät maantiepyöräily sekä bmx. Lajin ideana on se, että mitä kovempaa ja törkeämmin ajaa sen parempi. Jos joku menee ohi, niin se pitää ottaa kiinni ja taklata kumoon.´´ ;) (Jossain joku viisas oli näin kirjoittanut)
Eikös se ollut niin, että vain tappiot lasketaan. Voittaa ei voi. Vaarallista sen ei tarvi olla, jos vain pystyy hoitamaan turvallisesti sen, että tappioita ei tule. Tuossa mun ohituksessa ja sen jälkeisessä "takaa-ajossa" mulla oli idena kertoa sanattomasti kanssatempoajalle, että sen enempää varustus, kuin elämää halveksuva ja kuolemaa uhmaava ajotapakaan ei ratkaise mitään. 
Kun onnistuin siinä ja vältin tappion, niin onnistumisen tunne oli hieno, vaikka pitikin vetää pätkä varmuuden vuoksi anaerobisen kynnyksen yläpuolella. Vähempikin olisi luultavasti riittänyt. En tiedä tuliko mäen ero todellisesta suorituskykyerosta, vai siitä, että peesaaja romahti henkisesti, kun mun nopeus nousi äkillisesti ajoasentoa muuttamatta 5 km/h samalla kun mäen nousukulma taittui jyrkäksi.
Tappioita ei ole juuri viime aikoina tullut, mutta eipä ole ollut niitä muita pyöräilijöitäkään. Missä on sinkulat mun reitiltä, tai edes crossarit? Häviäminenkin on jännittävämpää kuin yksin ajaminen, tai mummisten ohittaminen. (Tosin tänä aamuna tokkurassa piti pieni hetki vähän pinnistellä kun sellainen salskea nuori mies meinasi hieman kiihdytellä vanhalla klassikollaan, ajoi yht'äkkiä eteen jostain lähiön kulmalta.)
Matti S.
03.10.2013, 00.19
Kävin työmatkalla Kuopiossa ja jäin pohtimaan, oliko työmatkaan liittynyt vapaa-ajan pyöräily sittenkin tmt:ta?Haastaminen oli helpompaa koska ohituksen jälkeen voin vapaasti kurvata sivutielle ihan kuin "menisi töihin". Onko pisteytys sama? Nyt taidetaan tarvita Seppo Mäkelää. (http://fi.wikiquote.org/wiki/Seppo_Mäkelä) ?
Saaplari! Nyt (eilen) se sitten tapahtui ja tätä jo vähän olen peljännytkin, kun uutuudenviehätyksen takia olen polkenut työmatkoja 29er -maastosinkulallani. Kotimatkalla heti alkupäässä kadenssisukka retromaantiefillarilla pyhälsi ohi ei niin että humahti, mutta kuitenkin. Lähdin tietysti heti peesiin ja totesin jos tuosta ohi nyt menen on oma kadenssini sen verran naurettava (sinkula huom.), ettei kannata. Ohituspaikaksi suunnittelin noin kilometrin päässä olevan pitkän ylämäen, jonka wattivaatimukset on erittäin tarkkaan jo vuosien aikana hahmoteltu. No mitä vielä, kandessisukka ilmeisesti kuuli leveiden renkaideni aiheuttaman huminan ja peloissaan irtaantui tmt-pätkältä ja lähti kiertoteitse toista reittiä saapuen kuitenkin edellä siintävään risteykseen ja jatkavan siitä alikulun ali pois toiselle puolella tietä. En tajunnut lähteä heti perään, olisi pitänyt tehdä lukkojarrutus ja kääntyä jatkamaan takaa-ajoa. Saakeli.
Se on nyt semmoinen juttu, että tämä kuitataan vielä, ennemmin tai myöhemmin. Jollei nyt ollut kyseessä joku kiertuetta tekevä tmt-tähti (siinä olisikin kerrassaan harmittavainen harrastus). Lähden nyt jatkossa töistä muutaman minuutin aikaisemmin ja jään aina risteykseen vähäksi aikaa retrosukkaa odottelemaan. 
Nää on mun maita.
Kävin työmatkalla Kuopiossa ja jäin pohtimaan, oliko työmatkaan liittynyt vapaa-ajan pyöräily sittenkin tmt:ta?Haastaminen oli helpompaa koska ohituksen jälkeen voin vapaasti kurvata sivutielle ihan kuin "menisi töihin". Onko pisteytys sama? Nyt taidetaan tarvita Seppo Mäkelää. (http://fi.wikiquote.org/wiki/Seppo_Mäkelä) ?
Jos tarvitsee kysyä, olet hävinnyt.
Alkuviikosta tuli jo toinen tappio kuukauden sisään. Ylämäki, ohittajana keski-ikäinen kovakuntoisen oloinen herrasmies cyclocrossilla jossain lämpösukkiksissa. Tappion kalkki on karvas, mutta ihan vähän lohduttaa se, että oma varustukseni varmaan söi ainakin pienen osan ohittajan saamasta tyydytyksestä. Mulla oli nimittäin karvahattu päässä (kypärä oli unohtunut väärään osoitteeseen) ja tuulipuvun näköinen kuoripuku päällä :rolleyes: Ja pyöränä vintage -maantiesinkula.
http://www.rtbf.be/video/detail_versus-philippe-gilbert-vs-francois-van-marsenille?id=1858008
Pannaas nyt vielä tännekin, koska tuo video osoittaa työmatkatempon olevan voimakkaasti myös välineurheilua. Postinkantaja ajaa Philippe Gilberttiä vastaan tmt:tä.
Vilhelm V
05.10.2013, 11.19
http://www.rtbf.be/video/detail_versus-philippe-gilbert-vs-francois-van-marsenille?id=1858008
Pannaas nyt vielä tännekin, koska tuo video osoittaa työmatkatempon olevan voimakkaasti myös välineurheilua. Postinkantaja ajaa Philippe Gilberttiä vastaan tmt:tä.
Tyylikästä! Tosi ammattilaiset asialla.
Suomessa toi postinkantaja olisi saanut jo kenkää.
Risto Koivunen
05.10.2013, 13.36
Onko tuo muka työmatkatempoa, kun ajo ei lähde kotiovelta eikä pääty työpaikan ovelle? Alussa kyllä taidetaan esitellä molemmat pyöräilemässä omilla työpaikoillaan.
"Riistovalot" on ilmeisesti saapuneet marketteihin kun tänä syksynä on näkynyt poikkeuksellisen paljon taviksilla tehokkaita valoja. Tietysti ne on asennettu esim. haarukkaan tai juuri haarukan yläpuolelle ja niin että osoittavat suoraan eteenpäin ja häikäisevät jo puolen kilometrin päästä...
Asiasta toiseen.... miksi työmatkatempo tuntuu niin paljon raskaammalta nyt syksyllä mitä kesällä? Vaatteetko sen tekee?
Tmt käytössä olisi varmaan fiksuinta asentaa riistovalo takavaloksi. Mahdollisimman paljon lumeneita ja strobo päälle.
Lasketaanko häviöksi jos.. tai no, antaa olla. Taisin hävitä 7-vuotiaalle :mad:
Rickmaple
07.10.2013, 10.29
Lasketaanko häviöksi jos.. tai no, antaa olla. Taisin hävitä 7-vuotiaalle :mad:
Jos tarvitsee kysyä, olet hävinnyt.
VanhaPate
07.10.2013, 11.22
Taisin hävitä 7-vuotiaalle :mad:
Tässä on varmaan tarina, joka haluaa tulla kerrotuksi!
MäkiHiiri
07.10.2013, 12.55
Miten tää vitsi jaksaa ihmisiä kiinnostaa sivu toisensa jälkeen?
Mull ois ehdotus: jospa huomenna kaikki itseään varmana voittajana pitävät ja muut tästä lajista innostuvat kokeilisivat yllätystaktiikkaa. Viitteloi kohteliaasti toiselle: "Te ensin olkaa hyvä" ja jos vauhti on edes vähääkään mahdollinen itselle (kaikkien hiljentelyjen jälkeen) mennä rinnalle ja alkaa rupatella mukavia!
Halloo halloo
07.10.2013, 13.59
Tässä on varmaan tarina, joka haluaa tulla kerrotuksi!
Vahvaa komppausta. Nöyryytys jakoon.
Avaudutaan nyt sitten yleisön pyynnöstä.. Ylämäen jälkeen jäin ihmettelemään vaihteiston toimintaa alaspäin katsellen samalla kun poljen, kun ei suostunut ketju pysymään oikealla rattaalla vaan vaihtui parin polkaisun välin pienemmälle hetkeksi, harvinaisen inhottavaa ylämäessä. Yhtäkkiä huomaan että noin ekaluokkalaisen ikäinen poika kurvaa risteyksestä takaani ja polkee täysiä ohitseni. Sitä nöyryytyksen määrää :mad: Syyksi paljastui murtunut lenkki ketjussa. Selittelyjä selittelyjä.
Hääppönen
07.10.2013, 16.49
Nämä jalkoväliin/voimansiirtoon-tuijottelijat-häviön-hetkellä on niin tuttuja näkyjä... :cool::D Tänään olin jostain syystä TMT:on sopimattomalla hempeällä fiiliksellä, enkä aiheuttanut (todennäköisesti ajokortti-iässä olevalle) nuoukaiselle pahaa mieltä päiväksi, vaikka paikka ohitukseen olisikin ollut. Tämä olisi kyllä luultavimmin kuitannut samantien tappionsa, sen verran liukkaasti pyörä kulki pojalla.
Rickmaple
07.10.2013, 17.53
Miten tää vitsi jaksaa ihmisiä kiinnostaa sivu toisensa jälkeen?
Mull ois ehdotus: jospa huomenna kaikki itseään varmana voittajana pitävät ja muut tästä lajista innostuvat kokeilisivat yllätystaktiikkaa. Viitteloi kohteliaasti toiselle: "Te ensin olkaa hyvä" ja jos vauhti on edes vähääkään mahdollinen itselle (kaikkien hiljentelyjen jälkeen) mennä rinnalle ja alkaa rupatella mukavia!
Vastaus kysymykseen: helposti. Ja tulithan itsekin tänne!
Ja toi ehdotushan oli aika vaikea kun siellä on kolme sanaa mitä tempoilija ei tunne (kohteliaasti, hiljentelyjen, mukavia).
Risto Koivunen
07.10.2013, 18.07
Itse asiassa siinä taisi esiintyä neljäskin tempoilijoille vieras sana ("voittajana").
Kyllä TMTssä tapahtuu välillä ihmeitäkin. Tänään näin kaukaa kun sinkulakuski peesaili cycloilijaa sen näköisesti, että kyseessä oli lähes pomminvarmuudella menossa oleva kisa. Pakkohan nämät oli ottaa kiinni. Sen verran mulla on cycloilijoiden yhteenkuuluvaisuutta, että liityin johon hännille josta sinkulakuski ei selvästikään pitänyt vaan lähti cyclon ohi, jolloin tietäessäni kilsan päästä kääntyväni sujauttelin samalla sinkulan ohi yläotteelta vihellellen Eldankajärvenjäätä. Myöhemmin odoteltiin cyclon kanssa samoissa valoissa, jolloin huomasin, että kaverihan on puolituttu belgialainen, joten loppumatka tultiin yhtä kyytiä.
Hitsi joku veti hyvää vauhtia harjulla kotimatkalla. Ei mennyt ohi , mutta en saanut sen vertaa kiinni että olisin nähnyt että onko tt vai vomp, joten vähintäänkin henkinen tappio tästä tuli.
Hävisin aamulla. Vieläpä maastopyörälle. No, se varmaan hikosi määränpäässään kuin pieni sika. Itsehän hikosin vain paljon tällä kertaa.
Työpäivän aikana alkoi pukkaamaan flunssaa. Kotimatkalla melkein tappioita mummis-tädeille, joiden silmissä kiilsi succicsen tappioituttaminen. Nipistin itseäni, en herännyt :P
Onko sallittua käyttää TMT:ssa sähköavusteista hybridiä? Väänsin mielestäni miehekkäillä wateilla työpäikan lähistön viimeistä ylämäkeä aamulla maasturillani nappulat asfaltilla suhisten, niin silmäkulmasta näin että ohi lähti joku äijä tuulipuku ja lenkkarit päällä. Kerkesin jo ajatella että no johan on helvetti, kunnes huomasin että kyseessä oli sähköavusteinen pyörä. Vaikka itse näin mistä syystä tyyppi ohi kaahasi, muut ei varmaan sähkövarustusta pyörässä nähneet ja pitivät ko kuskia pyöräjeesuksena mikä kepeesti rullaillen ajaa tiukkaa ylämäkeä 30K tahtia eteenpäin. Oliko tämä häviö vai diskataanko ko tyyppi sähköjensä kanssa?
Mutta näin OffTopikkina täytyy todeta että kätevältä näytti kyllä tyypin meno! Tuskin edes hiki sillä kadenssilla tulee millä se pyöritteli ja vauhti oli huima!
Onko sallittua käyttää TMT:ssa sähköavusteista hybridiä?
Kukaan ei kiellä sua häviämästä polkupyörämaailman rollaattorille.
Oliko tämä häviö vai diskataanko ko tyyppi sähköjensä kanssa?
Mtäs me puhuttiin aiemmin tästä kyselemisestä?
Mtäs me puhuttiin aiemmin tästä kyselemisestä?
Jos täytyy kysyä, on jo hävinnyt.... *painuu nurkkaan häpeämään tappiotaan*
Onko sallittua käyttää TMT:ssa sähköavusteista hybridiä? 
Kai se kyse on aikapitkälle siitä käyttääkö sähköavusteista polkupyörää (sähköteho 250W, avustaa korkeintaan 25 km/h saakka), vai poljinavusteista sähkömopoa (Avustaa esim 500W teholla 45 km/h nopeuteen saakka), vai peräti sähköavusteista moottoripyörää (avustaa vielä yli 45 km/h nopeudella).
Jos kyse ekasta, niin tappio tuli...
Oatmeal Stout
14.10.2013, 17.34
Jos täytyy kysyä, on jo hävinnyt.... *painuu nurkkaan häpeämään tappiotaan*
Ehkä asb tulee häpeämään samaan nurkkaan, kun sortui jälleen kyselemään.
Heikki Vierelä
14.10.2013, 19.33
Tämmöinen pilkunviilauskysymys, että jos on semmoisessa asemassa työelämässä, että ei ole työaikaa (johtava virkamies tms.) niin lasketaanko kaikki ajelut TMT:ksi vai meneekö koti-työpaikka -sääntö ohi tuon?
Tämänkin välttää tietysti ajamalla tarpeeksi kovaa.
Hääppönen
14.10.2013, 21.05
Tämmöinen pilkunviilauskysymys, että jos on semmoisessa asemassa työelämässä, että ei ole työaikaa (johtava virkamies tms.) niin lasketaanko kaikki ajelut TMT:ksi vai meneekö koti-työpaikka -sääntö ohi tuon?
Tämänkin välttää tietysti ajamalla tarpeeksi kovaa.
Tietysti TMT pitää sisällään vain kotoa töihin ja töistä kotiin  -rupeamat. Ajankohdalla ei väliä. Työajathan vaihtelee toimenkuvasta riippuen. Vähän ihmetyttänyt itseäni, kun tähän topiikkiin on kirjattu selkeästi "viihdeajoon" kuuluvia tappion välttäneen juttuja. :seko::rolleyes: IMHO tänne voi kirjata tapahtumia, joissa viihdeajossa ollessaan on ollu todistamassa TMT:n luonteeseen kuuluvia havaintoja ulkopuolisena.
Risto Koivunen
14.10.2013, 21.51
Lähtökohtaisestihan työmatkatempoa ajetaan kodin ja työpaikan välillä, ja yleensä vielä työajan ulkopuolella.
Vastaantuleva pyöräilijä teki mutkassa tilaa ajamalla nurmikolle hyvissä ajoin ennen kohtaamista. Katsoi lienee että tuolta tulee tmt-ohjus
Toissapäivänä kotimatkalla duunista Vihdintien varressa joku vihree cyclocrossi iski peesistä ohi. Meinasin antaa sen mennä ensin, mutta sitten kiihdytin perään. Hetki ajettiin peräkänää kunnes vauhti alkoi hiipua ja tämä krossisti kuikuili taaksepäin, minä 10cm takarenkaasta. Vauhti hiljeni entisestään mutta en lähtenyt ohi. Krossisti huomasi tilaisuutensa tulleen sitten päästä minusta eroon kun saavuimme risteykseen missä paloi punaiset valot klv:llä. Minä pysähdyin toki valoihin, tämä painoi suoraan päin punaisia. No, pahaksi onneksi samantien sit heti melkein vaihtui vihreät, joten kohta oli taas maasturi cyclocrossarin takarenkaasta 10cm päässä...
Kohta tiemme erosivatkin minun kaartaessa kohti Kaivokselaa.
Seuraavalla kerralla voisit:
a) aja tarpeeksi pitkään tarpeeksi kovaa jos ohi pitää lähteä. ei saa hyytyä heti 10-15 sekunnin jälkeen ohituksesta. Välttämättä se ohittamasi ei tipahda toivomallasi tavalla jos ajat sen 10 sec vähän kovempaa mitä ohitettavasi...
b) älä aja päin punaisia, korvaa se kohdalla a tuosta ylempänä.
:)
ps) Tässähän alkaa päästä TMT:n syvimpään olemukseen sisään kun tätä on nyt jonkun aikaa harrastanut. Ohi on päästävä jengin vaikka vauhti olisi varmasti sopiva etenemiseen. Siitäkin huolimatta että hyytyy sitten vähän ohittamisen jälkeen. Kunhan pääsee ohi. Parhaimmat skabat näyttäisi tulevan tässä Vihdintien varressa heti. Tarviisi hommata vissiin rullat/traineri duuniin jotta voisi lämmitellä ennen pyöräkellarista ulosajoa niin olisi heti iskussa ekasta risteyksestä lähtien. :D
Hääppönen
17.10.2013, 10.02
Tuntematon peesaaja 10 cm takarenkaasta taitaisi saada aika monen TMT-kuskin keittämään...
toripolliisi
17.10.2013, 10.29
VesaP toimi kuin vemäisin polkija konsanaan! Kaveri tulee rehdisti ohi koska ajat hiljenpaa.. KIIHDYTÄT kaverin vauhtiin ja roikut kuin loinen takarenkaassa kiinni! Mikset mennyt kaverista ohi jos olet noin kovassa tikissä? Otit itsellesi tappion, mutta et kuitannut takaisin?!?! Toi on jo sen luokan tappio etten itse viitsisi täällä hehkuttaa ja kaukana oikeasta TMT:stä! Voi herran jestas..
isokanki
17.10.2013, 10.29
Aika väsyneeksi mennyt tempoilut viime aikoina. Maantiepyörät ovat kadonneet lähes kokonaan, eikä muitakaan potentiaalisia haastajia ole näkynyt. Jos kehitys jatkuu samaa rataa, ei kuukauden kuluttua ole enää edes ohiteltavia..
Sehän on vaan hienoa, että joku peesaa. Silloin tietää varmasti olevansa voitolla, ainakin kyseisellä ajanhetkellä (joka saattaa tosin olla ohikiitävän lyhyt...)
VesaP toimi kuin vemäisin polkija konsanaan! 
Anteeksi v-mäinen toiminta! :)
ps) Meinasin kysyy onko toripoliisilla kenties vihreetä cycloa, mutta en kysy kun tuo paikkakunta kenttä viittaa sinne pohjoiseen eikä tänne perseläpeen.
toripolliisi
17.10.2013, 11.29
En ollut minä :D Mutta muistan lukeneeni aika monesti tällä palstalla kuskeista, jotka nysväävät hitaasti pitkin pyöräteitä, mutta ohitettuaan lähtevät vmäisesti roikkumaan peesiin kuten sinä teit. En vaan ymmärrä sinun pointtiasi ajossasi? Polkemalla hitaasti kerjäät tappioita joka ei taas sovi millään tasolla TMT:hen, jossa niitä pyritään kuoleman uhallakin välttämään.. Ts. sun olis pitänyt huomata ajoissa vihreä cc ja nostaa kandessia jo etukäteen.. Olisit voittajana tiputtanut kaverin kyydistä ja rullaillut tappiottomana ja onnellisena päämäärään. 
Mutta jokainen tyylillään.. Enkä vetänyt herneitä, olen vain hämmentynyt :D
Aika väsyneeksi mennyt tempoilut viime aikoina. Maantiepyörät ovat kadonneet lähes kokonaan, eikä muitakaan potentiaalisia haastajia ole näkynyt. Jos kehitys jatkuu samaa rataa, ei kuukauden kuluttua ole enää edes ohiteltavia..Toisaalta ne jotka ovat vielä jäljellä ovat sitä kovinta sakkia, eli haasteet vain kovenee...
Toinen tappio tälle kaudelle liikennevaloista lähdettäessä. 15 kilon hybridin saa kyllä pidettyä vauhdissa joten kuten kun tarpeeksi nostaa sykettä mutta ei riitä mun tikuissa voima lähteä samaa tahtia paikaltaan kun maantiepyörällä. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
En ollut minä :D Mutta muistan lukeneeni aika monesti tällä palstalla kuskeista, jotka nysväävät hitaasti pitkin pyöräteitä, mutta ohitettuaan lähtevät vmäisesti roikkumaan peesiin kuten sinä teit. En vaan ymmärrä sinun pointtiasi ajossasi? Polkemalla hitaasti kerjäät tappioita joka ei taas sovi millään tasolla TMT:hen, jossa niitä pyritään kuoleman uhallakin välttämään.. Ts. sun olis pitänyt huomata ajoissa vihreä cc ja nostaa kandessia jo etukäteen.. Olisit voittajana tiputtanut kaverin kyydistä ja rullaillut tappiottomana ja onnellisena päämäärään. 
Mutta jokainen tyylillään.. Enkä vetänyt herneitä, olen vain hämmentynyt :DEi kyllä tosiaan hyvältä näytä VesaP:n toiminta - ensin ollaan unessa ja päästetään toinen ohittamaan --> HÄVIÖ! Sitten roikutaan perässä, vaikka paukut riittäisivat vallan mainiosti vastakuittaukseen --> HENKINEN HÄVIÖ! (tjsp kun tällaista ei ole säännössä) 
ps. ihan turhaan hommaat sen trainerin jos et ensin sisäistä TMT:n syvintä olemusta - JOS SINUT OHITETAAN OLET HÄVINNYT!
jotka nysväävät hitaasti pitkin pyöräteitä, mutta ohitettuaan lähtevät vmäisesti roikkumaan peesiin kuten sinä teit. En vaan ymmärrä sinun pointtiasi ajossasi? Polkemalla hitaasti...
Kuka sanoi että ajoin alunperin _hitaasti_? Se toinen tuli vain kovempaa vielä ohi. En tiedä peesailiko pitkäänkin ensin etsiessään henkistä iskupaikkaa ajotyylistäni päätelleen, arvioi reisieni maitohappoastetta silmillään tai hengitykseni syvyyttä ja nopeutta. Ja päätti juuri SIINÄ kohtaa iskeä ohi. Luullen että nyt on tuo maastopyöräkuski henkisesti lytistetty ja se romahtaa ojan pohjalle läähättämään samalla kun katsoo vihreän uljaan cycloni painavan kauas horisonttiin. Mutta väärässä hän oli. Hetken jo ajattelin antaa hänelle tämän voiton tuoman täydellisen ufomaisen olotilan, mutta päätinkin lopulta ottaa muutaman rivakamman polkaisun jotta pääsin siihen peesiin hänen siinä sitten vilkuillessaan että OMG, ei tuo trikoohousupelle tippunutkaan vielä vaan tuossa roikkuu. Samalla kun hänen omiin reisiinsä alkoi maitohapot jylläämään siihen malliin että kadenssi laski ainakin viidellä ja nopeus samoin.
Tämä henkien taisto valitettavasti päättyi siihen kun vihreä tykki jatkoi suoraan ja minä käännyin oikealle. Tietysti olisin voinut ottaa jonkun toisen reitin kotiinajoani varten ja jatkaa hiilostamista pitempäänkin, jotta olisi nähty kumman kantti pettää ensin. Meneekö hänellä "rengas" ja joutuu pysähtymään (=läähättämään tien varteen) vai sokaiseeko vihreä kiiltävä cyclo takanatulleen maasturikuskin mielen ja hän taas pysähtyy "tsekkaamaan puhelimen" tien varteen.
TMT, elämää suurempaa pyöräilyn tajunnanvirtaa!
Edit: Tai "MIEHET!!" kuten vaimoni vastasi kun vöyhötin tätäkin TMT kokemusta kotiin päästyäni! :)
vaikka paukut riittäisivat vallan mainiosti  vastakuittaukseen
Reiteni kiittävät luottamuksesta!
toripolliisi
17.10.2013, 14.49
Edelleenkin VesaP vain hävisit karkeloissa.. Jos itse olisin ollut cyclokuski niin minulle olisi riittänyt se, että pysyit takanani roikkumisesta huolimatta. Hän aiheutti sinulle tappion ja itse vältti sen. Hikiset mutta helpot pisteet cyclomiehelle. Hän on tämän päivän ehdoton TMT-kuski, koska hän teki sen mitä TMT kuskilta vaaditaan. Tässä lajissahan ei jaeta tyylipisteitä vaan vältellään tappioita.
Oatmeal Stout
17.10.2013, 15.18
Kuka sanoi että ajoin alunperin _hitaasti_? Se toinen tuli vain kovempaa vielä ohi.
Se, että joku ajaa kiinni tarkoittaa HITAASTI ajamista. Lujaa ajettaessa ei yksittäinen pyöräilijä tule takaa peesiin ja sitten vielä ohita s.e. parilla polkaisulla pääsee ohittajan peesiin :seko:
En ollut minä :D Mutta muistan lukeneeni aika monesti tällä palstalla kuskeista, jotka nysväävät hitaasti pitkin pyöräteitä, mutta ohitettuaan lähtevät vmäisesti roikkumaan peesiin kuten sinä teit.
Kerrohan toripolliisi miten sinne peesiin sitten pitää mennä? Peesauksen idea kun on juurikin se, että ollaan kovempaa polkevan perässä roikkumassa. Peesaus kun pienentää ilmanvastusta ja antaa hitaammalle mahdollisuuden ajaa kovempaa nostamatta omaa tehoa.
Elikkä te kaikki, joiden mielestä VesaP ei olisi saanut korottaa nopeuttaan ja jäädä ohittaneen peesiin, olette täysin väärässä. Eihän siinä olisi mitään järkeä, että vedetään edellä menvä kiinni ajamalla kymmenen kilsan matka kovemmalla vauhdilla ja sitten hidastetaan, kun saadaan edellä menevä hitaampi pyöräilijä kiinni ja jäädään perään ajamaan ohittamisen sijasta. Sehän nyt olisi ihan täyttä vittuilua vain.
Peesaaminen järkevyydestä liikenteessä keskustellaan taasen topicissa, jonka otsikko kertoo suunnattoman vaikeasta elämästä KLV:llä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47134-Avautumista-vaikeasta-el%E4m%E4st%E4-kevyen-liikenteen-v%E4ylill%E4-vol-2-0). Luulisi olevan kaikille selvää, että järkiliikenne on täysin offaria täällä.
Oatmeal Stout
17.10.2013, 16.53
Elikkä te kaikki, joiden mielestä VesaP ei olisi saanut korottaa nopeuttaan ja jäädä ohittaneen peesiin, olette täysin väärässä. Eihän siinä olisi mitään järkeä,
TMT:n perimmäinen tarkoitus ei liene peesaus ja kyllä, tästä tuli tappio kun tarvitsi kysyä :rolleyes:
toripolliisi
17.10.2013, 22.01
Juuri näin kuten Oatmel sanoo.. Nyt ei ole kyse peesailusta vaan TMT:stä.. Sitä paitsi peesaajat on loisia arkiliikkumisessa. Siksi mä ohitan em. tyypit sen verta reilulla vauhdilla, että joutuvat tekemään nopeasti päätöksen tai se on byebye :)
Risto Koivunen
17.10.2013, 22.52
Kun ajaa TMT:tä riittävän täysiä, niin siinä eivät peesaajat pysy kyydissä.
Paikka: Vantaa, Tammisto, kevyen liikenteen väylä Vantaan joen varrella
Aika: 17.10.2013. klo. 06.10
Kohteet/saaliit/uhrit: Kaksi noin kolmekymppistä alfaurosta
Havaitsen saaliit jo reilusti kauempaa heidän käyttämiensä punaisten valojen ansiosta.
Nostan vauhtini tasoa korkeammalle. Matka välillämme lyhenee nopeasti. Pallini kutistuvat rusinoiksi havaittuani saaliiden pyörien olevan kapearenkaisia. Paha juttu, sillä olen maasturilla liikenteessä ja eturenkaan painekkin on hieman liian matala - no, ei voi mitään. Noin 150 metriä ennen lopullista iskua lukitsen etuhaarukan iskunvaimennuksen. Poljen muutaman hetken hieman kevyemmin ja sitten olen valmis. Kaikki tai ei mitään.
Vauhtini kiihtyy, välimatka lyhenee, oikea käteni siirtyy soittokellon painikkeelle, pieni kilaus kellosta, uhrilampaat siirtyvät hieman hämmentyneinä (olen myös aistivinani hienoista pelkoa saaliin liikennehdinnässä) väylän oikeaan reunaan, pulssi nakuttaa tuhatta ja sitten täysillä ohi vasemmalta. Silmäkulmasta havaitsen uhrien olevan alan miehiä ihoa myötäileviä trikoita ja kypäriä myöten.
Seuraavan kilometrin vedän niin lujaa kuin pystyn, ihan vaan varuiksi ettei nitistetyt saa mitään tyhmää päähäänsä, kuten yrittämään vastaohitusta.
Vielä töihin päästyänikin olen lievästi eufoorisessa tilassa ja pari ensimmäistä työtä menee reilusti alle riman.
Halloo halloo
18.10.2013, 11.16
^ Kuvaus hieman kuivakka, vaikka ohitus ansiokas. Ehkä olit vielä hengästynyt, niin suotakoon anteeksi.
Tänään kattelin kun joku paineli menemään t-paidassa ja pää paljaana. Itellä oli kyllä enemmän roipetta päällä kun tarve. Eikös tuo sitten painanut ohi muodikkaasti ysärimaasturilla. -2. Kylmäkö kangisti vai mikä mutta ohitin sitten sen niinkuin vuonna 2012 teräs'krossarilla'.
Mutta mitä kun... Äh hävisin siis kahdesti kun lämminverinen tempoaja tuli uudemman kerran ohi.  -3 (muistaakseni).
Rinnalle polki harrastelija joka rupesi juttelemaan. Ajoimme siis rinnakkain. Tulimme risteykseen jossa hän lähti vasemmalle ja minä oikealle. Käsittääkseni en hävinnyt. Mitä olette mieltä? Tämä on vaivannut jo jonkin aikaa, eikä oikein ole saanut nukutuksikaan.
Kare_Eskola
08.11.2013, 16.40
Jos pitää kysyä, on jo hävinnyt.
Hääppönen
08.11.2013, 18.51
Jos pitää kysyä, on jo hävinnyt.
+1 Lisäksi ei ketään pysty ajamaan rinnakkain niin, ettei pientä edestakaista huojuntaa rintamalinjassa olisi. Eli molemmille tappio sarakkeeseen.
helmijak
08.11.2013, 19.09
Tällaista tapahtui tänään iltapäivällä: Hermannin rantatien ekoista liikennavaloista lähtiessäni (metroradan suunnasta katsottuna) minut ohitti hybridillä kiivaasti polkeva herra. Ajelin hissukseen ja annoin välimatkan kasvaa. Seuraaviin valoihin jäin odottamaan vihreää, mutta herra paineli päin punaisia, joten välimatka kasvoi entisestään. Kustaa Vaasan tielle johtavassa pitkässä nousussa yllätyin, kun huomasin herran olevankin vain 100+ m edelläni. Matka ja vauhti olivat ilmeisesti alkaneet hieman painaa. Mäen päällä olinkin jo aivan imussa, mutta omatkin sykkeet olivat ns. tapissa. Käännyimme Intiankaudulle ja sitten Koskelantien ylityksessä jäin taas odottelemaan liikennevaloissa vihreää, mutta herra ei. Ogelissa olimme taas hyvällä näköetäisyydellä ja Käskynhaltijantien alamäessa ohitin herran ennen Kehä I:n ylitystä. Ohituksen jälkeen en enää tehnyt herrasta havaintoja.
En tunne TMT:n sääntöjä, joten kysyn: mitä tuossa tapahtui TMT:n sääntöjen perusteella arvioituna? Tuliko tuossa tasapeli vai saanko jotain hyvitystä kalustosta - herralla siis oli hybridi, mutta itselläni maasturi, jossa on alla Nokian Extremet sisureilla (keula oli descend-asennossa).
Halloo halloo
08.11.2013, 19.21
"minut ohitti hybridillä"
Kalusto - täysin sivuseikka.
Jos sinut ohitettiin - hävisit. Yksinkertaista.
Tänään oli kiitettävän paljon työmatkapyöräilijöitä liikenteessä ja kaikki kanssani samaan suuntaan liikkuneet ovat HÄVIÄJIÄ! Hahaa, viimein alan keväisen häviön jälkeen taas saamaan ilon takaisin tähän touhuun!!1! Purkaa pölyä!
Tänään oli kiitettävän paljon työmatkapyöräilijöitä liikenteessä ja kaikki kanssani samaan suuntaan liikkuneet ovat HÄVIÄJIÄ! Hahaa, viimein alan keväisen häviön jälkeen taas saamaan ilon takaisin tähän touhuun!!1! Purkaa pölyä!
Todellisuudessa et edes nähnyt suurinta osaa samaan suunataan ajaneista. Kaikki sua ennen reitille ehtineet, joita et ohittanut eivät hävinneet sulle ja myöskään ketään sun jälkeen reitille tullutta et ole voinut ohittaa häviämättä ensin itse. Jos liikennevirta on tasaista ja vaikka nopeutesi olisi  100 km/h, niin et silti voisi voittaa edes puolia samaan suuntaan liikkuneista. :rolleyes: 
Omalta osaltani taitaa olla työmatkatemmot ohi tältä vuodelta. Olisko 2 pyöräilijää tullut vastaan koko viikolla. Samaan suuntaan ajavia ei ole näkynyt yhtään.
toripolliisi
15.11.2013, 11.05
Olin armollinen, en ohittanut!! Rullasin viimeiset 25m ja käännyin eriävälle tielle ohittamisen sijaan. Olisin voinut ohittaa ja koukata, mutta mielummin ihailin "maisemia"!
Oatmeal Stout
15.11.2013, 12.43
mutta mielummin ihailin "maisemia"!
61% suomalaisista tunnistta paremman paketin, ilmeisesti Sinäkin tunnistit.
Työmatkatempo on häviäjien laji jossa kukaan ei voi voittaa. Siinä vaiheessa kun alkaa ajamaan on jo hävinnyt, vain tappiot lasketaan.
-Albert-
16.11.2013, 10.17
Onko sääntöjen vastaista hommata taustapeili pyörään. Huomaisi mahdolliset ohittajat aiemmin. :)
Eilen 18.11. noin klo 16.30 minua riivasi jonkinlainen kuormapyörä Viikintiellä ja Latokartanonkaarella itäänpäin. Aivan hirveää kyytiä kulki, joutui ylämäetkin ajaa isolla limpulla että pysyi takana. Tunnustakaa joku?!
Onko sääntöjen vastaista hommata taustapeili pyörään. Huomaisi mahdolliset ohittajat aiemmin. :)
Onko sääntöjen vastaista ohittaa ajamalla päin punaisia valoja? Onko sääntöjen vastaista ohittaa oikaisemalla keskeltä risteysaluetta? Onko sääntöjen vastaista tämä, tuo tai se? Kunnon TMT-kuski ei kysele miten toinen saatetaan häviölle tai miten vältetään itse häviö. TMT:ssä tärkeintä ei ole miten tapahtui vaan mitä tapahtui.
Risto Koivunen
19.11.2013, 18.30
Onko sääntöjen vastaista hommata taustapeili pyörään.
Työmatkatemmossa on kaikki sallittua, paitsi ohitetuksi tuleminen (koska silloin häviää).
Mitä taustapeiliin hyödyllisyyteen tulee, niin tosityömatkatempoilija ei moista tarvitse. Kun ajaa riittävän täysiä, niin niitä mahdollisia ohittajia ei ole.
Eilen 18.11. noin klo 16.30 minua riivasi jonkinlainen kuormapyörä Viikintiellä ja Latokartanonkaarella itäänpäin. Aivan hirveää kyytiä kulki, joutui ylämäetkin ajaa isolla limpulla että pysyi takana. Tunnustakaa joku?!
Sielläpäin liikkuu yksi jälkiasennettu sähköavustus (ei nopeudenrajoitinta), jonka kuskilla on hyvä huumorintaju.
Prkl olin varma että siinä on pakko olla sähkömoottori, en vaan kehdannut päästää rinnalle jos ei olisi ollutkaan :) Meinaa kuskin paikka olisi ajaa ylämäkiä isommilla estradeilla kuin Viikin työmatkatemmossa, jos luomuna noin kulkee.
Todellisuudessa et edes nähnyt suurinta osaa samaan suunataan ajaneista. Kaikki sua ennen reitille ehtineet, joita et ohittanut eivät hävinneet sulle ja myöskään ketään sun jälkeen reitille tullutta et ole voinut ohittaa häviämättä ensin itse. Jos liikennevirta on tasaista ja vaikka nopeutesi olisi  100 km/h, niin et silti voisi voittaa edes puolia samaan suuntaan liikkuneista. :rolleyes: 
Omalta osaltani taitaa olla työmatkatemmot ohi tältä vuodelta. Olisko 2 pyöräilijää tullut vastaan koko viikolla. Samaan suuntaan ajavia ei ole näkynyt yhtään.Toki näin kaikki kanssani, siis samaan aikaan yhdessä minun kanssani, samaan suuntaan liikkuvat. Hehän olivat siinä aivan vieressä kanssani, minun kanssani. Ja kaikki hävisivät. Olen suorastaan pöyristynyt väitteestäsi, että olisin tarkoittanut kaikkia ihmisiä, jotka kyseisenä aamuna liikkuivat samaan suuntaan kuin minä. Eiväthän he olleet minun kanssani. 
Alleviivatun osalta kaipaisin lähdettä, josta näkee kaikki samaan suuntaan ajaneet, paljonko heitä oli. Vai heitelläänkö täällä faktaväittämiä ihan mutupohjalta? Häh? Vai olitko reitin varrella laskemassa pyöräilijöitä? Häh? Toisaalta tämä on kyllä epärelevanttia, koska jos muita kuin minun kanssani samaan aikaan samaan suuntaan ajaneita olisi ollut, olisin kyllä ohittanut heidätkin. Ja nauranut räkäisesti mennessäni!
Jospa marmar laskee kaikki , joiden suuntavektori on 90 astetta sinun suuntavektoriisi 90 asteen kulmassa olevan isoympyrän suhteen. Ottakaa siitä selvää mitä se tarkoittaa :).
Hääppönen
20.11.2013, 22.38
Pysytäänpä asiassa: työmatkatempo EI ole mitään teoreettista filosofiaa, vaan raakaa ja säälimätöntä toimintaa. Ja muiden vajavaisuuksista saatavia kicksejä. :cool:
Risto Koivunen
20.11.2013, 23.14
Ja muiden vajavaisuuksista saatavia kicksejä. :cool:
Tai sitten omasta vajavaisuudesta johtuvaa häpeää.
Hääppönen
21.11.2013, 09.41
Tai sitten omasta vajavaisuudesta johtuvaa häpeää.
Risto, sulla on nyt ihan väärä asenne TMT: on. Tuolla asenteella kannattaa kulkea työmatkat julkisilla.
Risto, sulla on nyt ihan väärä asenne TMT: on. Tuolla asenteella kannattaa kulkea työmatkat julkisilla.
Jaa mitä? Meinasitko alkaa laskemaan jotain "voittoja?"
Hääppönen
21.11.2013, 10.30
Jaa mitä? Meinasitko alkaa laskemaan jotain "voittoja?"
Pitäisikö mielestäsi työmatkatempoon lähteä vaalimaan omia heikkouksiaan? (Nenäliinat mukaan, että saa surkuteltua oikein kunnolla ja pyyhkäistyä silmäkulman kyyneleet pois). Eikö tappioiden välttäminen olekaan pop?
Kyllä välttäminen on pop, mutta silti sulla on näköjään vielä sisäistämättä TMT:n perusluonne :).
Tuolla asenteella kannattaa kulkea työmatkat julkisilla.
Ja hävitä aina. ...  Julkislla kukevahan häviää jo siinä vaiheessa, kun jättää sen fillarin kotiin.
Hääppönen
21.11.2013, 12.27
Kyllä välttäminen on pop, mutta silti sulla on näköjään vielä sisäistämättä TMT:n perusluonne :).
Taisin jälleen kerran unohtaa luterilaisen angstin läsnäolon kaikkialla. Amen. :cool:
Todellisuudessa et edes nähnyt suurinta osaa samaan suunataan ajaneista.
Toki näin kaikki kanssani, siis samaan aikaan yhdessä minun kanssani, samaan suuntaan liikkuvat. Hehän olivat siinä aivan vieressä kanssani, minun kanssani. Ja kaikki hävisivät. Olen suorastaan pöyristynyt väitteestäsi, että olisin tarkoittanut kaikkia ihmisiä, jotka kyseisenä aamuna liikkuivat samaan suuntaan kuin minä. Eiväthän he olleet minun kanssani. 
Alleviivatun osalta kaipaisin lähdettä, josta näkee kaikki samaan suuntaan ajaneet, paljonko heitä oli. Vai heitelläänkö täällä faktaväittämiä ihan mutupohjalta? Häh? Vai olitko reitin varrella laskemassa pyöräilijöitä? Häh? Toisaalta tämä on kyllä epärelevanttia, koska jos muita kuin minun kanssani samaan aikaan samaan suuntaan ajaneita olisi ollut, olisin kyllä ohittanut heidätkin. Ja nauranut räkäisesti mennessäni!
Mikä sun työmatkan pituus on?
Jos se on vaikka 10 km, niin kun liityyt reitille, niin kaikki sun reitillä sillä hetkellä olevat ovat potentiaalisia ohitettavia kaikki riippuu vain sun hitausdesta. Jos yleinen liikennevirta menne 20 km/h keskinopeudella ja sinä kaahaat 40 km tunnissa keskinopeudella, niin kaikki jotka olivat sillä hetkellä yli reitin puolivälin ehti sun hitauden takia alta pois ja et pystynyt niitä ohittamaan.
Jos se on vaikka 10 km, niin kun liityyt reitille, niin kaikki sun reitillä sillä hetkellä olevat ovat potentiaalisia ohitettavia kaikki riippuu vain sun hitausdesta. Jos yleinen liikennevirta menne 20 km/h keskinopeudella ja sinä kaahaat 40 km tunnissa keskinopeudella, niin kaikki jotka olivat sillä hetkellä yli reitin puolivälin ehti sun hitauden takia alta pois ja et pystynyt niitä ohittamaan.Mitä sitten?
Tänään oli kiitettävän paljon työmatkapyöräilijöitä liikenteessä ja kaikki kanssani samaan suuntaan liikkuneet ovat HÄVIÄJIÄ! 
Mitä sitten?
Väitätkö, että reitti oli niin tyhjä, että edelläsi ei ollut muita liikkujia? 
Jos siellä jossain sun reitillä oli joku, joka ehti alta pois, niin se ei hävinnyt sulle, koska ajoit liian hiljaa. :rolleyes:
Jos siellä jossain sun reitillä oli joku, joka ehti alta pois, niin se ei hävinnyt sulle, koska ajoit liian hiljaa. :rolleyes:Mitä sitten?
Mitä sitten?
Alkuperäinen komeentisi jonka lainasin tuohon ylle omaa todennäköisesti vain viihdearvon, eikä sillä oletettavasti ole mitään tekemistä tositapahtumien kanssa. Mutta viihdeketjuhan tämä on muutenkin lukijoille, joten mun puolesta voidaan lopettaa tähän mun simuloituun jatkoon :rolleyes:
Mitä sitten?
Ei mitään.
Joillekin tämä on viihdettä, joillekin elämäntapa... ;)
Terveiset perjantain rastalettiselle Spessu-kuskille, joka nosti kerkeästi nopeutta ja liimautui kantaan, kun Turuntiellä ajoin tasaista vauhtia ohi. Hyvin spurttasit parien liikennevalojen jälkeen ylämäkeen. Oli hauskaa intervallia :)
Onko sallittua käyttää TMT:ssa sähköavusteista hybridiä? Väänsin mielestäni miehekkäillä wateilla työpäikan lähistön viimeistä ylämäkeä aamulla maasturillani nappulat asfaltilla suhisten, niin silmäkulmasta näin että ohi lähti joku äijä tuulipuku ja lenkkarit päällä. Kerkesin jo ajatella että no johan on helvetti, kunnes huomasin että kyseessä oli sähköavusteinen pyörä. Vaikka itse näin mistä syystä tyyppi ohi kaahasi, muut ei varmaan sähkövarustusta pyörässä nähneet ja pitivät ko kuskia pyöräjeesuksena mikä kepeesti rullaillen ajaa tiukkaa ylämäkeä 30K tahtia eteenpäin. Oliko tämä häviö vai diskataanko ko tyyppi sähköjensä kanssa?
Mutta näin OffTopikkina täytyy todeta että kätevältä näytti kyllä tyypin meno! Tuskin edes hiki sillä kadenssilla tulee millä se pyöritteli ja vauhti oli huima!
No itse omistan sähäkän sähkärin ja ajelin kerran töihinpäin noin 28 km/h. Tuli siinä sitten tunne, että joku on peesissä. No tsekkasin taakse ja OLIHAN siinä ALAN MIES katupyörällään, trikoot ja virne naamassa :-) Ekassa pitemmässä ylämäessä tippu kyytistä. No eipä silti, hiton lujaa menevät nuilla katuvehkeillä! Nostan "hattua" kaikille, joilla on keskarit tuolla 30 kympin tuntumassa. Kova nopeus se on...
:cool:
No itse omistan sähäkän sähkärin ja ajelin kerran töihinpäin noin 28 km/h. Tuli siinä sitten tunne, että joku on peesissä. No tsekkasin taakse ja OLIHAN siinä ALAN MIES katupyörällään, trikoot ja virne naamassa :-) Ekassa pitemmässä ylämäessä tippu kyytistä. No eipä silti, hiton lujaa menevät nuilla katuvehkeillä! Nostan "hattua" kaikille, joilla on keskarit tuolla 30 kympin tuntumassa. Kova nopeus se on...
Tarkoitat varmaan sitä kertaa, kun ajoin perässäsi maantiepyörällä ja pudotin sut Ilmalassa siinä ylämäessä, kun radan varren KLV nousee sillan päälle?
Tarkoitat varmaan sitä kertaa, kun ajoin perässäsi maantiepyörällä ja pudotin sut Ilmalassa siinä ylämäessä, kun radan varren KLV nousee sillan päälle?
Joo, et ollut sinä :-)
Halloo halloo
04.12.2013, 18.36
Onko kukaan pukeutunut työmatkapyöräilijäksi vapaapäivänään ja mennyt ajamaan reittiä edestakaisin aiheuttaen liudan häviöitä?
Ei tietenkään, periaatteessa sattui vain kirjastoreissulle... ;)
Hääppönen
04.12.2013, 18.51
Onko kukaan pukeutunut työmatkapyöräilijäksi vapaapäivänään ja mennyt ajamaan reittiä edestakaisin aiheuttaen liudan häviöitä?
Onhan tässäkin topiikissa ollut selostuksia moisesta. :seko: Jotain rajaa sentään!
mentunik
25.12.2013, 10.47
Ei ollut ainuttakaan ohitettavaa tänään. Koskelantielläkään ei kukaan tullut edes vastaan aamutuimaan.
Risto Koivunen
25.12.2013, 12.41
Eilisiltana olisi saattanut joutua joulupukin ohittamaksi, jos olisi ollut tempoilemassa.
Tämähän (http://www.blaze.cc/) toimii myös virtuaalisena tempokilpailijana vähän kuin aasille porkkana.
deadbeef
09.01.2014, 00.48
Tappio tuli eilen, ja mitä nöyryyttävimmällä tavalla. Uppoutuneena tokaluokkalaisen bussin takaa-ajoon (leipälajini) ennen aamukahdeksaa Hämeentiellä Toukolassa olin ajautunut hieman keskelle kelviä kun äkkiä huomasin jalkojeni kylpevän taivaallisessa valossa merkiksi siitä että joku haluaa ohi, eikä siinä vaiheessa enää auttanut kuin tehdä tietä.
Hämmästykseni oli suuri kun takaa ampaisi turvaliivihybridin sijasta kakskakkonen jopo aivan järkyttävää vauhtia. Ihmetys muuttui pian ihailun sävyttämäksi hihitykseksi kun seurailin taustalta miten kiituri poimi tempopäänahkan toisensa jälkeen aina Sturenkadulle saakka, missä tiemme erosivat. Epäinhimillisin voimin jopoakilles syöksyi ylämäetkin vastatuuleen lainkaan hidastamatta. Päätin jollakin keinoin yrittää ottaa selvää, mitä tämä kuski ripottelee aamulla muroihinsa.
Tänään kuitenkin luin että on olemassa sähköjopoja, hyikauhistus, ja epäilys alkoi kalvaa mielessä. Ei kai auta kuin pysytellä reitillä ja iskeä jopokuvasto kourassa ja luppi silmässä kantaan ensi kerralla. Murot tai oikosulku!
Eilen taluttelin pyörän kotiin rengasrikon takia. Yksi pyöräilijä polki ohi.
Hääppönen
09.01.2014, 09.41
Mitenhän noiden sähköavusteisten kanssa etälamauttimella varustettuna kävisi, jos ajelisi tiukkaan sivupeesiin ja pudottaisi piuhat esim. tässä tapauksessa Jopon tarakkaan ja painaisi nappia...
En tiedä mitä tapahtui viime viikolla sille sähköttimelle (viritetylle), joka suhahti ensiksi kauheaa sotkua ohi ylämäkeen, mutta sitten eräissä valoissa seisomisen jälkeen hyytyi täysin. Olisko akku tai puuro jaloista loppunut. Viheltelin ohi mennessäni.
Aamiaismuroista tulikin mieleen että mut ohitettiin alkuviikosta ilman sähköjä ihan sinkulalla ja voi pojat mikä kadenssi kaverilla. Hra Singer kääntyi valoihin Lauttasaaressa ja oli pakko ohi ajaessa kehaista hyvästä kadenssista. Olisi lisäksi pitänyt kysyä millä terästetyillä aamiaismuroilla jalat saa niin vikkeliksi... :)
(vasta nythän tästä tappiosta kykenee puhumaan)
Rickmaple
11.01.2014, 10.26
Mä nappasin eilen iltapäivän tihkusateessa herkulliset pisteet jostain crossarista. Nastat ropisten puskin maasturilla ohi ja oikeaoppisesti ihan tien laitaan siinä sivutuulessa ettei se äijä päässyt kostamaan peesistä ja aiheuttamaan mulle tappiota. Elämän pieniä iloja viikonlopun alkajaisiksi.
Eilen aamulla tulin keskustasta päin ja Kirjastosillan ylitettyäni, oikealta tuli joku tummalla Trekin maastopyörällä ja ilman minkäänlaista valoa tai kypärää. Molemmilla sama matka tyksiin päin ja heti, ennen tuomiokirkkoa ohitin tyypin.
Hienosti se jakso polkea ihan perässä kiinni, mutta ilmeisesti ei puhti riittänyt lähteä ohi :rolleyes:
Kiva että sain vihdoinki jopa vähän haastettakin työmatkalle :cool:
Olikos joku palstalaisista, kun kävi peesissä eilen iltapäivällä Mankkaan ostarin kohdalla? Oliko vauhti kuitenkin liian kova? :D
Oatmeal Stout
15.01.2014, 10.29
Olikos joku palstalaisista, kun kävi peesissä eilen iltapäivällä Mankkaan ostarin kohdalla? Oliko vauhti kuitenkin liian kova? :D
Vain hävinneiden tarvitsee kysellä.
toripolliisi
15.01.2014, 10.41
Nyt se sit tapahtui! Sähkömankelihybridiviheltelijä ohitti mut!! Heinäkuusta asti olen pystynyt tappioita vältteleen, mutta tälle en voinut mitään! Kotimatkalla ajattelin käydä vähän pidemmän kaavan mukaan ajelemassa ja alkumatkasta kaveri suljutti ohi sähköllä.. Sen verran alkaa olemaan jo omat nopeudet tiedossa, eli itse pyörittelin noin 22km/h ja ohittanut ~25km/h. Olisihan voinut kaverin ajaa kiinni ja YRITTÄÄ ohitusta :D, mutta loppulenkki olisi mennyt sen jälkeen häneksi. On se niin väärin ku eleettömästi voi sotkea tollaista vauhtia.. Onneksi kohta tulee kesä ja omat vauhdit nousevat niin ei tarvi tällaista toisten kokea!!
mhelander
05.02.2014, 10.00
En tunnusta olleeni temporadalla... kun ajoin asioita laajentuneen suur-Oulun eteläkolkkaan...
Nyt se sit tapahtui! Sähkömankelihybridiviheltelijä ohitti mut!! Heinäkuusta asti olen pystynyt tappioita vältteleen, mutta tälle en voinut mitään! Kotimatkalla ajattelin käydä vähän pidemmän kaavan mukaan ajelemassa ja alkumatkasta kaveri suljutti ohi sähköllä.. Sen verran alkaa olemaan jo omat nopeudet tiedossa, eli itse pyörittelin noin 22km/h ja ohittanut ~25km/h. Olisihan voinut kaverin ajaa kiinni ja YRITTÄÄ ohitusta :D, mutta loppulenkki olisi mennyt sen jälkeen häneksi. On se niin väärin ku eleettömästi voi sotkea tollaista vauhtia.. Onneksi kohta tulee kesä ja omat vauhdit nousevat niin ei tarvi tällaista toisten kokea!!
Sattuikohan mulle sama tyyppi kohdalle. Motarin varrelta kun kurvailin laanaojan yli amista kohti niin takana vilkku kirkas valo. Yllättäen se pysyikin siellä vaikka pidin 22-25 km/h vauhtia, valitsin tekun puoleisen kevlin ja heppu amiksen puolen, kaukovainion valoissa odoteltiin sitten yhdessä. Tarakalla oli akkupaketti ja kaveri ajeli sininen takki päällä ja farkut jalassa vihellellen.
Siitä lähdettiin sitten reippaasti ja aika tarkkaan 24.5 km/h GPS:n mittaamana oli se mihin vehkeellä pysty. Koska tämän piti olla vähän pidempi enemmän palauttava lenkki valitsin nöyryyttämisen sijaan peesaamisen ja kaveri käänty kaakkurinkankaalla kaakkuriin jossa tiet erkani ja kiittelin hyvästä peesistä. Mun sykkeet oli kisatasoa jotta pysyin peesissä, yllättäen ylämäissä ei ollu mitään vaikeuksia.
Tuossa nollan tuntumassa olevassa pöperökelissä olis kyllä nöyryytysyrityksessä tullu noutaja aika herkästi...
toripolliisi
05.02.2014, 10.54
Tutut tuntomerkit, mhelander :) 
Eilen meinas käydä perinteiset kylmät, ku cyclokuski hiipi lentokentän suoralla iskuetäisyydelle. Onneksi olin puolivaloilla ajanut koko matkan, joten pikkuisen vauhtia lisäämällä vältin tappion ja tiputin kuskin rehdisti kyydistä. Kyllähän tuo 29er rullaa kivasti kevyessä lumessa :D Ei tarvi runtata sitten tippaakaan vaan vähän "pyöritystä" lisäämällä saa vaivattomasti lisää vautia. Edes vaihetta ei tarvinut vaihtaa isommalle. Ole!
Tästä on kohta jo pari viikkoa, mutta yks perjantai sain kyllä tosissaan polkea, pitkästä pitkästä aikaa. Turun Pitkämäen valoissa ohitin 29er sinkulamaasturillani yhden succis-hybridistin ja siitä lähdettiin sitten kohti Härkämäkeä polkemaan hybridisti kannoilla, mutta onneksi ei Härkämäessä tämä enää jatkanut samaan suuntaan (Naantaliin kenties?). Saakeli pulssi oli koholla vielä ½h kotiinpääsyn jälkeen. 
Aika marginaalilaji tää TMT täälläpäin talvisin, tai eihän tätä nyt talveksi enää ole voinut sanoa.
Aikaa kovaa yritystä sähköpyöräilijöillä myös Turun suunnalla. Yks aamu kattelin sivutieltä tullessani todella eleettömästi suhteellisen kovalla vauhdilla etenevää pyöräilijää. Tosi pysty ajoasento ja melko pieni kadenssi. Otin tyypin kiinni ja pysyttelin kannoilla kunnes tultiin pidempään nousuun Naantalin pikatiellä ennen Kaanaan liittymää. Vauhtia ennen mäkeä oli n. 22-24km/h. Ajattelin siinä vaiheessa, että onpa kovakuntoinen työmatkapyöräilijä. Vauhti kuitenkin hiipui aavistuksen puolessavälissä ylämäkeä. Ajoin rinnalle ja vilkaisin kanssakilpailijan kulkuvälinettä niin led-valopatteri stongassa paljasti sen sähköpyöräksi. Siitä sain jotenkin lisää virtaa, joten heitin pykälän isommalle ja runttasin putkeltä ohi. Raisionlahden kohdalla pidemmällä suoralla se koitti vielä saavuttaa mutta enää en periksi antanut. Tiemme erkanivat ennen Raision keskustaa. Kyllä nämä vaan vääristävät kilpailua.
Historic
24.02.2014, 18.08
Sähköpyörä kulkee tasaisella 22-25 km/h (jos se on laillinen) ja ylämäessä sen saman 22-25 km/h. Sen lujempaa se kulkee tosi harvoin. Mihinkähän kohtaan tuo pitäisi sijoittaa työmatkatempon säännöissä?
Markku Janne
24.02.2014, 18.32
Sähköpyörä kulkee tasaisella 22-25 km/h (jos se on laillinen) ja ylämäessä sen saman 22-25 km/h. Sen lujempaa se kulkee tosi harvoin. Mihinkähän kohtaan tuo pitäisi sijoittaa työmatkatempon säännöissä?
Säännöissä se sijoitetaan oman pyörän taakse. Sääntörikkomuksesta seuraa häviö ja häviävän määrän myötätuntoa itsellesi.
Aamuinen arkkiviholliseni, leveätangollinen maastotyyppi, pääsi livahtamaan ohi kun olin tuudittautunut typerään turvallisuuden tunteeseen.
Miten muuten häviöitä lasketaan? Per vuosi vai kuolemaan/potkuihin/eläkkeeseen?
Sähköpörä kuuluu sääntöjen ulkopuolelle.
Edit. Oli miten oli 2014/-1
Risto Koivunen
24.02.2014, 22.11
Häviö on aina häviö, eikä siitä pääse koskaan eroon. Tarvittaessa tappiosaldo voidaan vieläpä hakata hautakiveen varoitukseksi tuleville sukupolville.
Kare_Eskola
24.02.2014, 22.25
"Jos sinut ohitetaan, olet hävinnyt." Kuulostaa siltä että olette hävinneet, jos joudutte muokkaamaan ainoata sääntöä.
Häviö on aina häviö, eikä siitä pääse koskaan eroon. Tarvittaessa tappiosaldo voidaan vieläpä hakata hautakiveen varoitukseksi tuleville sukupolville.
Hautakivessä voisi olla sellainen digitaalinen näyttö, joka raksahtaa aina eteenpäin kun joku kävelee haudan ohi. "Don't rest in peace, the race goes on" lukee siinä näytön yläpuolella. Ei ihmisen velatkaan lakkaa kuolemaan.
Halloo halloo
24.02.2014, 23.43
^ Naurattaisi, jos tämä ei olisi vakavaa.
Aika vähän on ollut ohittelijoita "talvella" kun tuossa lyhyttä matkaa kaupungissa poljeskelee. Lauantaina sen sijaan olin kaverilla käymässä saunassa Espossa, ja sieltä sitten takaisinpäin polkiessa tuli selvästi joku TMT-veteraani ja vetäisi ohi. Olin Vanhalla Tuusulantiellä noussut Mätäkivenmäen ylös ja sitten Korsontien risteyksen jälkeen alkoi kovin jäinen osuus. Selityksenä tässä kohden pitää mainita kuitenkin, että renkaani olivat kovin slicksit ja jo hyvin sisäänajetut 32 mm Marathon Supremet. Ajelin sitten siinä Korsontien ja Firanlähteentien välillä hissutellen kun oli jo pimeää (noin klo 21), ja sitten havahdun siihen tosiasiaan, että takaa tulee joku hybridisti hurjasti polkien, nousee putkelle ja pyyhkäisee ohi. Kääntyessäni Firanlähteentielle, ero on kasvanut arvioni mukaan jo yli 100 metriin, ja silloin näen, kuinka tuo sankari kääntyy nopeasti Firanlähteentieltä vasemmalle Tuusulanväylän alikulkuun, juuri niinkuin olettaisin kaikkien TMT-veteraanien tekevän: mahdollisimman pian ohituksen jälkeen sivuun, jotta vältytään vastakuittaukselta. Siinä sitten hammasta purren jatkoin vielä kotiin asti loput noin 16 km.
Häviöltä se tuntui, vaikka en ollutkaan töistä tulossa. Tosin olin ajanut Espoossa työpaikkani ohi, koska kaveri asuin siellä suunnalla. Mitä sanoo raati? Häviö on aina häviö?
"Jos sinut ohitetaan, olet hävinnyt." Kuulostaa siltä että olette hävinneet, jos joudutte muokkaamaan ainoata sääntöä.
Eiks näistä käyvistä kulkupeleistä ollu jo väsymiseen asti jauhamista? Sanotaan sitten lajin ulkopuolella. Sopiiko?
Risto Koivunen
25.02.2014, 10.05
Hautakivessä voisi olla sellainen digitaalinen näyttö, joka raksahtaa aina eteenpäin kun joku kävelee haudan ohi. "Don't rest in peace, the race goes on" lukee siinä näytön yläpuolella. Ei ihmisen velatkaan lakkaa kuolemaan.
Tuollainen olisi kyllä vähän yksipuolista, kun vainajalla ei ole sieltä hautakiven alta mahdollisuutta ohittaa ketään. Tai jos tuohon lähdetään, niin ehkä kätevämpi olisi louhia krypta kallioon Helsingin baanan varteen, siellä kun on jo pyörälaskurikin valmiina.
Toisaalta, ehkä tulevaisuudessa nähdään myös itseohjautuvia, sähkökäyttöisiä robottipyöriä. Tämän jälkeen innokkaimmat työmatkatempoilijat voisivat testamentissaan määrätä, että kuoleman jälkeen heidät tulee balsamoida kuten Lenin, ja balsamoitu vainaja tulee joka aamu pukea tuulipukuun ja laittaa ulos ajamaan työmatkatempoa robottihybridipyörän kyydissä. Vähän niin kuin Hollywood-elokuvan El Cid, joka vielä vainajakin ratsastaa uskollisen ratsunsa selässä berbereitä vastaan. Epätietoiset voisivat sitten kysellä foorumilla, että hävisivätkö kun tulivat sähköpyörällä liikkuneen vainajan ohittamiksi.
Oatmeal Stout
25.02.2014, 11.05
Sopiiko?
Jos joudut kysymään, olet hävinnyt.
Aikaa kovaa yritystä sähköpyöräilijöillä myös Turun suunnalla. Yks aamu kattelin sivutieltä tullessani todella eleettömästi suhteellisen kovalla vauhdilla etenevää pyöräilijää. Tosi pysty ajoasento ja melko pieni kadenssi. Otin tyypin kiinni ja pysyttelin kannoilla kunnes tultiin pidempään nousuun Naantalin pikatiellä ennen Kaanaan liittymää. Vauhtia ennen mäkeä oli n. 22-24km/h. Ajattelin siinä vaiheessa, että onpa kovakuntoinen työmatkapyöräilijä. Vauhti kuitenkin hiipui aavistuksen puolessavälissä ylämäkeä. Ajoin rinnalle ja vilkaisin kanssakilpailijan kulkuvälinettä niin led-valopatteri stongassa paljasti sen sähköpyöräksi. Siitä sain jotenkin lisää virtaa, joten heitin pykälän isommalle ja runttasin putkeltä ohi. Raisionlahden kohdalla pidemmällä suoralla se koitti vielä saavuttaa mutta enää en periksi antanut. Tiemme erkanivat ennen Raision keskustaa. Kyllä nämä vaan vääristävät kilpailua.
Kova jätkä olet, kun peittosit koneen :-) . Ihan eeppinen taisteluhan tossa oli kyseessä, ihminen vastaan kylmä kone. Pointsit siis sinne Turkuun.
Slim_Jim
25.02.2014, 11.48
Jurppii niin tässä laihiksella ollessa miten helposti häviää työmatkatemmossa. Vähillä hiilareilla kun liikuskelee, sellainen nopea irtiotto ja ukko on ihan tuutti hetkessä. Ei mitään jakoja.
(Toisaalta, painonpudotus oli tarpeen, joulukuussa meinattiin kolkutella 90 kiloa. 2kk takana, -5kg \o/)
Sähköpyörät ovat lajin ulkopuolella, samaten mopot, mopoautot, bussit, taksit ja muut autot, junat, raitiovaunut, moottoripyörät, helikopterit, lentokoneet, kuuraketit, sekä näihin kaikkiin rinnastettavat tai rinnastamattomat konevoimalla maalla, ilmassa tai avaruudessa kulkemaan tarkoitetut laitteet, myös kiskoilla. Tosin mikään ei estä kisaamasta noita vastaa ihan muuten vain, täällä on kuitenkin pyöräilijöitä joilla mikä tahansa liikkuva kohde laukaisee äärimmäisen kisavietin.
Täällä Helsinki-Espoo välillä on selvästi tullut kevät ja työmatkatempo käynnistynyt, kun aamulla vilahti punaisen cyclon perään Focus-täpäri ja kotimatkalla liimautui joku ylämäen päällä tappion kärsinyt hybridin näköinen vempele turhan lähelle peesiin vähäksi aikaa. Toista oli vielä toissa viikolla, kun sai ilman jatkuvaa tappion pelko polkea. Ja nyt vaihtamaan nastarenkaat pois...
Argiini auttaa lataamaan energiavarastot low carb dietillä ja muutenkin.
Edit. Oli miten oli 2014/-1
Tappioiden nollaaminen vuoden vaihteessa on ihan yleisesti tunnettu tapa sulkea silmät todellisuudelta. Hautaan tulee kuitenkin mukaan jokainen tappio.
supertele
27.02.2014, 14.33
Eilen alkoi matkalla kotiin kuulua suhinaa takavasemmalta ja samantien suhahti kaveri ohi. Ilman päähinettä ja hanskoja, tupakka kädessä. En ehtinyt edes harkita kiihdyttämistä, kun kaveri kääntyi toiseen suuntaan.
Tappio.
Halloo halloo
27.02.2014, 14.37
^ häpeällinen tappio.
Yksi päivä muuten melkein luulin häviäväni. Radanvartta polkiessani kuulin takaani sellaisen äänen, joka muistutti täydellisesti nastarenkaiden rapinaa kovaa jäätä vasten. Ääni lähestyi uhkaavasti ja kiihdytin vauhtia. En vilkaissut taakseni, koska se on merkki heikkoudesta. Mutta vaikka pistin kaiken peliin, niin ääni lähestyi vääjäämättömästi. Aloin jo sydän kurkussa miettimään millä adjektiiveilla kuvailisin häviötäni Fillarifoorumilla kunnes äänen aiheuttaja tuli ohitseni - se olikin paikallisjuna, jonka sähköjohdin paukkui pakkasessa sähköjohtoa vasten ja heitti iloista kipinää mennessään! Enpä sitten hävinnytkään!
Tuollainen olisi kyllä vähän yksipuolista, kun vainajalla ei ole sieltä hautakiven alta mahdollisuutta ohittaa ketään. Tai jos tuohon lähdetään, niin ehkä kätevämpi olisi louhia krypta kallioon Helsingin baanan varteen, siellä kun on jo pyörälaskurikin valmiina.
Toisaalta, ehkä tulevaisuudessa nähdään myös itseohjautuvia, sähkökäyttöisiä robottipyöriä. Tämän jälkeen innokkaimmat työmatkatempoilijat voisivat testamentissaan määrätä, että kuoleman jälkeen heidät tulee balsamoida kuten Lenin, ja balsamoitu vainaja tulee joka aamu pukea tuulipukuun ja laittaa ulos ajamaan työmatkatempoa robottihybridipyörän kyydissä. Vähän niin kuin Hollywood-elokuvan El Cid, joka vielä vainajakin ratsastaa uskollisen ratsunsa selässä berbereitä vastaan. Epätietoiset voisivat sitten kysellä foorumilla, että hävisivätkö kun tulivat sähköpyörällä liikkuneen vainajan ohittamiksi.
Hahhah :D Loistavaa työmatkatempohuumoria. Balsamoidulle ja kalvakalle työmatkatempoilijalle häviämistä odotellessa.
Tappio.
Ai ai. Erittäin kirvelevä tappio. Leuka rintaan.
Risto Koivunen
27.02.2014, 22.00
Loistavaa työmatkatempohuumoria. 
Työmatkatempo on haudanvakava laji, johon ei missään nimessä liity huumoria.
Ai niin, no mä itkin vähän kompensaatioksi
Eka tappio tullut jo vuoden toisella TMT:llä. Ei herätä suurta ylpeyttä, vaikka ohi menikin maantiepyörä talvivarustuksilla. Vähän ryhtiä tarttis, ei se noista varusteista kiinni ole jos jalat on tehty sahanpurusta. En halunnut yrittää kuitata, ehkä osoitin suurta arvostusta ja kunnioitusta ohittajaa kohtaa. Taidan olla ihan väärän lajin parissa kun nöyryyttäminen ei tuntunut oikealta. Ehkä sekin vielä tässä muuttuu.
Sähköpyörät ovat lajin ulkopuolella
Sähköavusteiset lasketaan fillareiksi kaikessa lainsäädännössä ja myös TMT:ssä. Jos ei pärjää sähköavusteiselle, niin on heikot jalat ja tappio ansaittu ;) 
(Viritetty sähköfillari on mopo ja ei kuulu TMT:n pariin)
Highlander
03.03.2014, 11.46
Jos ei pärjää sähköavusteiselle, niin on heikot jalat ja tappio ansaittu ;) 
http://static.ylilauta.org/files/0m/orig/1385723411987153.gif/135135642461.gif
Tämä uutinenkin sen todistaa että haudanvakava laji on kyseessä eikä hautojen läheisyydessäkään anneta periksi http://www.metro.fi/uutiset/a1387800839619
mankeloija
06.03.2014, 23.28
Siinä se sitten tuli, tämän vuoden ensimmäinen TMT tappio. Työmatkasta 11 km takana, vielä muutama edessä. Matkalla mietiskelin, että mukavasti on mennyt alkuvuosi kun ei yhtään tappiota ole vielä tullut. Linnut lauloivat ja mietin, että kohta tulee taas kesä, kevlit ruuhkautuvat ja saa tosissaan puristaa käyräsarvista ja taistella tappiottomista työmatkoista. Mutta nyt voi vielä ajella rennosti selkä suorana 29:llä.
Sitten yhtäkkiä kuulin äänen ja katsoin viereeni. Siinä punaiset hiukset hulmuten kauniimman sukupuolen edustaja vetää nahkasaappaissa vanhalla vaaleanpunavalkoisella naisten pyörällä (jossa vielä valkoinen kori tarakalla) ohi. Menin ihan shokkiin ja mietin, että mitä tässä nyt oikein tapahtuu, mistä tuo tuohon ilmestyi ja miten se näyttää niin erilaiselta kuin useimmat tempoilijat... Olo jotain ihastuksen ja vihastuksen väliltä. Poljin sitten neidin takana rennosti, ihailin maisemia ja mietin, että tulee se kesä sieltä sittenkin:) Noin kilometrin jälkeen neiti katsoi taakseen ja huomasi, että olen noin 3m päässä. Näytti suuntamerkkiä ja kääntyi toiselle tiellä.
Häviö on häviö, vaikka siitä jäisikin postiivinen fiilis.
Vuosi 2014, Tappiot 1
Madone 4.9
07.03.2014, 09.47
Vuoden 2013 tappiot 0
Vuoden 2014 tappiot 0, tällä hetkellä
Kai sitä pitää tulla stadiin polkeen että saa kunnon kisoja, tulee työmatkalle kyllä kilsoja mutta mitä sitä ei tekisi päänahkojen toivossa :)
Halloo halloo
07.03.2014, 14.23
^ Ajatko reittiä, jolla ei pyöräile kukaan muu?
Huh, tänään olisi voinut tulla jo vuoden toinen tappio, mutta ajoitus oli puolellani. Sattuman hyödyntäminen lasketaan tietysti TMT:ssä todellisuudessa tappioksi, tämän siis tietää vaan ajaja itse eikä ukko nooa voi todentaa tappiota, koska ohitusta ei tullut. Mutta olisi tullut, ellei reittini poikkea tuon mustaan pukeutuvat Orimattilan tms. kiitäjän reitiltä. Taitaa olla sama tyyppi joka aiheutti tappion jo aiemmin. Täytyy ryhtyä varomaan. Mahdollisen tappiokohdan osalta matkaa on 1,5 km. Täytyy vaan sotkea niin sikana, ettei vaan siinä käy kalpaten.
Asiantuntijoille lisäkysymys: voiko tappioksi laskea sen, jos joku on (samoilla keliolosuhteilla) ajanut pätkän yksinkertaisesti vaan nopeammin. Ei väliä vaikkei ajakaan samaan aikaan kuin sinä, ikään kuin time-trial-meininkiä. Tämä nimittäin nostaa vääjäämättä myös kaikkien vältän-muita-TMT-ajajia -väen tappio-osuutta.
Alkaa taas kevättä kohden tämä kysymysten tulva :). Jos tulet ohitetuksi, olet hävinnyt. Eliminoi häviöt, it's so clear.
Kyllä on syytä ajaa varmuuden vuoksi niin kovaa, ettei kukaan saman työpäivän aikana varmasti ole ajanut samaa pätkää lyhyemmässä ajassa jonakin muuna ajankohtana kuin milloin itse oli työmatkalla.
Ylämäki runnoja
08.03.2014, 09.59
Poljin yövuorosta kotia kohti, vielä nastan rapinaa kuunnellen omissa ajatuksissani. Näin töistä lähtiessä naaputehtaalta jonkin hahmon lipuvan kohti porttia perääni. Tässä vaiheessa olisi hälytyskellojen jo soida ja tutka pistää päälle. Tai edes ketju riittävän kireälle. Pari kilsaa kaveri roikku perässä ja minä asiata autuaan tietämätön. Sitten pienessä mäen tapaisessa ninja puski ohi ja kaarsi 300 metrin jälkeen oikealle. Ihailtava taktinen suoritus. Mitä opimme tästä? Myös pöndellä on oltava valppaana...
Sent from my Lumia 710 using Tapatalk
Kevään lintujen vasta availlessa kurkkujaan ja katusoran lakaisijoiden vasta käynnistellessä koneitaan, alkaa työmatkatempoilijat nähtävästi myös rasvaileen kettinkejään. Talven mittaan helposti pidetty työmatkatempokuninkuus sai tänään romahduksen…
Marawinttereiden rapistellessa vielä alla, sain vastatuuleen matkavauhdin pidettyä omasta mielestä turvallisessa 27kmh vauhdissa. Mutta silti yllättäen, täysin mustaan tuulipukuun pukeutunut tempoilija pääsi yllättämään. Lahkeet vain viimassa lepattaen, katseiden kohtaamatta, hän päästeli ohi. Keskellä järkytystä, alitajunnasta tunkeutuvat kilpavaistot pakottivat iskemään ohittaneen hybridin kantaan. Mittarin näyttäessä jo 33kmh, tajusin kuitenkin kaiken olevan jo menetetty ja tappiosta häpeillen päästin voittajan jatkaan suurimmalla vaihteella etenevää kuninkuusajoaan. Vannoen kostoa, nyrkki kohti taivasta, aloitan cyclon riisumisen jo tänään talvivarusteista ja vaihdan alle sileämpää rengasta. Sillä vaikka tappion päivä tänään koittikin, kerään ylpeyden rippeet kasaan ja lähden huomenna taas katuviidakkoon jatkamaan jokapäiväistä taisteluani…
Olin tyhmä ja pysähdyin punaisille ja eläkeläismummo meni ohitse.. Kyllä kirvelee
Männä viikolla kun Läntiselle Pitkäkadulle eksyin niin edessäpäpäin fillaroi varsin rentoon tyyliin sinkula-specialized-cx (?) -kuski kädet vailla tankoa. Kauhealla kadenssilla pyristelin (ss29) ohi ja cx-kuski siinä vähän oikeutetustikin katsoi vähän kummeksuen perään. Hyvää kevättä vaan sullekin, täällä ollaan reenattu läpi talven!1!
Hääppönen
13.03.2014, 21.05
Männä viikolla kun Läntiselle Pitkäkadulle eksyin niin edessäpäpäin fillaroi varsin rentoon tyyliin sinkula-specialized-cx (?) -kuski kädet vailla tankoa. Kauhealla kadenssilla pyristelin (ss29) ohi ja cx-kuski siinä vähän oikeutetustikin katsoi vähän kummeksuen perään. Hyvää kevättä vaan sullekin, täällä ollaan reenattu läpi talven!1!
Asennetta!
Tuli tuossa viikko harrastettua (auton oleiltua korjaamolla) TMT:a, mutta ilmeisesti kovimmat TMT-koneet rasvailivat silloin vielä ketjujaan. Eli hämmentyneenä ajelin ilman tappioita. :seko: Ei edes yhtään talven treenannutta osunut aikatauluihin/reitteihin. :)
Tänään paineli ekaa kertaa sellainen sähköfillari ohi vastatuulessa about tuplavauhtia. Sellainen läski äijä prkl! Toipuukohan tuosta ollenkaan?
Tänään paineli ekaa kertaa sellainen sähköfillari ohi vastatuulessa about tuplavauhtia. Sellainen läski äijä prkl! Toipuukohan tuosta ollenkaan?
http://wwwmedia.sanomamagazines.fi/files/akuankka/images/articles/1379/1384420325_650x0_650_hauta.jpg
Munarello
14.03.2014, 15.35
Uskoisin, että tappio tulee siinäkin tapauksessa että mennään samaan paikkaan mutta eri reittiä? Paikassa A vilkaisin, että takaa veivailee setä miestenpyörällä hissukseen. Itse lähdin keskustan kautta ja setä kääntyi sivukadulle suoremmalle reitille. Hiukan myöhemmin paikassa B liikennevaloja odotellessani samainen setä pääsee ohittamaan vihreillä valoilla joten hävisin tässä kohtaa TMT:n. Noh, hävittiin lopulta molemmat sillä kuittasin ennen kuin reittimme erkanivat muutama sata metriä myöhemmin paikassa C. :)
Uskoisin, että tappio tulee...
Ei se ole mikään uskon asia...
- Sut ohitettiin, joten hävisit.
- Et ollut varma häviöstäsi, joten hävisit.
Munarello
14.03.2014, 17.27
No sitähän minä arvelinkin. TMT näyttäisi olevan yksinkertaisesta säännöstään huolimatta moniulotteinen laji sillä hävitä voi vaikkei varsinaisesti tulisikaan ohitetuksi. :) Onneksi tulee varsin vähän tilaisuuksia osallistua, koska on aivan liian vaativa laji minulle.
Veivaaja
19.03.2014, 21.04
Ja täydennyksenä asb:n ohjeistukseen:
Jos kuvittelet hävinneesi, niin olet auttamatta hävinnyt.
Ugh!
Risto Koivunen
19.03.2014, 22.05
Onneksi tulee varsin vähän tilaisuuksia osallistua, koska on aivan liian vaativa laji minulle.
Tiukimman koulukunnan mukaan myös osallistumatta jättäminen voidaan laskea luovutustappioksi.
Tiukimman koulukunnan mukaan myös osallistumatta jättäminen voidaan laskea luovutustappioksi.
Kuulun siihen koulukuntaan, jonka mukaan jokainen konevoimalla taitettu matka on tappio. Poislukien lailliset sähköavusteiset fillarit. Joten kävely on ainoa tapa välttää varmasti tappio.:rolleyes:
mutanaama
20.03.2014, 01.30
et ole siis nähny sauvakävelijöitä
Risto Koivunen
20.03.2014, 21.11
Mutis varmaankin tarkoitti että et ole vielä tullut sauvakävelijän ohittamaksi...
Joten kävely on ainoa tapa välttää varmasti tappio.:rolleyes:
Olin aikoinaan samaa mieltä, mutta olen sen jälkeen kokenut valaistuksen ja ryhtynyt kannattamaan Koivusen evankelis-luterilaista tulkintaa. Tappion välttäminen ei ole mahdollista. Ajamatta jättäminen on luovutustappio.
TMT näyttäisi olevan yksinkertaisesta säännöstään huolimatta moniulotteinen laji sillä hävitä voi vaikkei varsinaisesti tulisikaan ohitetuksi. 
Mitenkä sellainen tilanne kun ajan kelvillä, ja joku toinen ajaa kadun toisella puolella olevalla kelvillä samaan suuntaan vähän kovempaa? Eli menee ikäänkuin ohi? Ei kai se kuitenkaan ole tappio?
Ei kai se kuitenkaan ole tappio?
Arvaat varmaan miksi lainaan juuri tämän kohdan?
Mitenkä sellainen tilanne kun ajan kelvillä, ja joku toinen ajaa kadun toisella puolella olevalla kelvillä samaan suuntaan vähän kovempaa? Eli menee ikäänkuin ohi? Ei kai se kuitenkaan ole tappio?
Päivänselvä häviö
Risto Koivunen
21.03.2014, 16.14
Jos tulee ohitetuksi, niin tulee ohitetuksi, riippumatta siitä mitä tien osaa ohittaja käyttää.
Voi hyvä ihme näitä kevätpörriäisiä! Tullaan kelveillä valoihin rinnalle ja lähdetään autoliikenteen ehtyessä punaisia päin porhaltamaan 20kg succishybrideillä ja semisti-pro-cx -konkeleilla! Eikö kannattaisi ottaa reilu lähtö niin tuntuisi se nöyryttävä häviö hitusen vähemmän nöyryyttävältä?! edit: Yritättekö hidastaa minua aiheuttamalla myötähäpeää??
Tästä tulee mielenkiintoinen ja viihdyttävä kevät, kun työmatka piteni vuodenvaihteessa Turun keskustaan asti..
Halloo halloo
25.03.2014, 20.00
^ Tyly tarina ytimekkään lyhyesti kerrottuna, voin aistia tuskan määrän, joka sanojen väliin kätkeytyy. Toivottavasti toivut ja lähdet uuteen kisaan huomisaamuna virne naamalla.
^^Nokku on nyt ihan väärässä säikeessä. Kuvaamasi käytöshän on olennaisin osa TMTn taktiikkaa. Jälkimmäinen edit aiheuttaa nimenomaan myötähäpeää - sinua kohtaan :).
^^Nokku on nyt ihan väärässä säikeessä. Kuvaamasi käytöshän on olennaisin osa TMTn taktiikkaa. Jälkimmäinen edit aiheuttaa nimenomaan myötähäpeää - sinua kohtaan :).
No niinpä tietysti. :) 
Punaisissa ohittelu/varaslähtöily menee kuitenkin mun katsantokannassa samaan kastiin kuin vilkkaalla kelvillä/kävelykadulla ohittelu. Itse tykkään TMT:ssä noudattaa liikennesääntöjä ja huomioida muuta liikennettä, *moraalisäteilevä yskäisy*.
Nöyryyttämisestä pitää jäädä hyvä maku suuhun.
3 viimeistä lausetta ei vain kuulu samaan TMT:n kanssa...
Oatmeal Stout
26.03.2014, 10.52
3 viimeistä lausetta ei vain kuulu samaan TMT:n kanssa...
Joo näihän se on. Minäkin voisin juosta maratonin alle viiden minuutin, jos kävely- ja lepoaikaa oteta huomioon ;)
casanova
26.03.2014, 22.20
Liitynpä minäkin keskusteluun.
Taakseni ilmaantui tänään jonkun sortin mustaan ninja-asuun verhoutunut polkija, joka peesasi (etuoikella näkyvistä varjoistamme päätellen) arviolta metrin päässä minusta kilometrin-pari. Sitten tuli tiukka mutka, jossa pelkäsin jo peräänajoa, joten yritin karkuun ja otin niin paljon vauhtia kuin uskalsin. Suoran alkaessa ninja oli yhtäkkiä kadonnut. En katsonut taakseni vaan jatkoin matkaa.
Sitten mieleeni hiipi epäilys, että se todella oli ninja, ja paineli huomaamatta ohi.
Halloo halloo
26.03.2014, 22.39
^ Kuuluiko missään vaiheessa rytinää metsän puolelta?
tempokisu
27.03.2014, 00.37
Liitynpä minäkin keskusteluun.
Taakseni ilmaantui tänään jonkun sortin mustaan ninja-asuun verhoutunut polkija, joka peesasi (etuoikella näkyvistä varjoistamme päätellen) arviolta metrin päässä minusta kilometrin-pari. Sitten tuli tiukka mutka, jossa pelkäsin jo peräänajoa, joten yritin karkuun ja otin niin paljon vauhtia kuin uskalsin. Suoran alkaessa ninja oli yhtäkkiä kadonnut. En katsonut taakseni vaan jatkoin matkaa.
Sitten mieleeni hiipi epäilys, että se todella oli ninja, ja paineli huomaamatta ohi.
^ Sinähän pöllit mun kokemukseni! - tai sitten se oli sama ninja Tampereella. Ajelin ( rauhassa) Rantaperkiön autoliikkeiltä ( jossa on kesäisin punainen Ferrari töissä) Sarankulmaan päin, ja honasin varjosta sekä ilmeisesti nastojen ropinasta? että joku on peesissä. 
En päästä ainakaan ihan helpolla ohi, saa luvan tehdä töitä - joten lisäsin hieman vauhtia. Aattelin jos se vaikka kääntyisi jonnekin, mutta ei. Joten hieman lisää vauhtia, ja ennen tiukkaa kääntöä - missää sitä enää ollut. Onneksi. Sai rauhassa ajella loppumatkan.
vaskisielu
27.03.2014, 09.36
^Tampereen keskustassa tulee toisinaan vastaan musta ninja: täysmustaan ja kommandopipoon pukeutunut työmatkafillaristi, jonka asu pysyy samana näin kevätkeleilläkin. Voisin kuvitella käyttäväni vasta -20 asteen tuntumassa moista kokomaskia, mutta onhan se hiton komia.
Tässä yhtenä aamuna töihin päin tullessa koin tappion samalle polkijalle kahteen kertaan. Ensimmäisen ohituksen jälkeen ajoin häneen verrattuna lyhyempää reittiä ja kohta hän meni taas ohitseni.
Toisaalta aiheutit myös toiselle osapuolelle tappion. Ei ole millään lailla työmatkatemmon eetoksen vastaista käyttää oikotietä ohittamiseen.
Niin, tämähän onkin mielenkiintoista. Kuinkahan monta tappiota tulee aiheutettua muille työmatkapyöräilijöille tietämättään. Ja päinvastoin. Siis jos ajatellaan näin:
- pyöräilijä X on minua ennen ajanut pisteestä A
- ajamme eri reittejä
- minä ajan pisteen B kautta ennen pyöräilijää X
=> aiheutin pyöräilijälle X tappion
Halloo halloo
27.03.2014, 14.51
Laskukaava on helppo: Ohitus = häviö.
casanova
27.03.2014, 17.40
^ Kuuluiko missään vaiheessa rytinää metsän puolelta?
Rytiseekö metsässä, jos kukaan ei ole kuulemassa? Totta puhuen ninja taisi koukata vähemmän oletettavaan suuntaan ennen mutkaa.
^ Sinähän pöllit mun kokemukseni! - tai sitten se oli sama ninja Tampereella. Ajelin ( rauhassa) Rantaperkiön autoliikkeiltä ( jossa on kesäisin punainen Ferrari töissä) Sarankulmaan päin, ja honasin varjosta sekä ilmeisesti nastojen ropinasta? että joku on peesissä. 
En päästä ainakaan ihan helpolla ohi, saa luvan tehdä töitä - joten lisäsin hieman vauhtia. Aattelin jos se vaikka kääntyisi jonnekin, mutta ei. Joten hieman lisää vauhtia, ja ennen tiukkaa kääntöä - missää sitä enää ollut. Onneksi. Sai rauhassa ajella loppumatkan.
Taitaa Tampereella vaikuttaa eri ninja kuin meillä Espoon ja Helsingin rajamailla. Tai sitten olen todella hämmästynyt.
Itsehän poljen rauhallista tahtia selkä pystyssä vastatuuleenkin, joten taidan olla helppo ohitettava. Siitä huolimatta en myönnä eilenkään hävinneeni.
^Tampereen keskustassa tulee toisinaan vastaan musta ninja: täysmustaan ja kommandopipoon pukeutunut työmatkafillaristi, jonka asu pysyy samana näin kevätkeleilläkin. Voisin kuvitella käyttäväni vasta -20 asteen tuntumassa moista kokomaskia, mutta onhan se hiton komia.
Espoossa vetää vanhan turuntien kelviä (yleensä vastakkaiseen suuntaan kuin itse ajan, joten ei kai varsinainen kilpailija?) ihan samanlainen tempoaja, paitsi kommandohupun lisäksi hänellä on laskettelulasit peililinsseillä :D Vielä tukevasti plussakeleillä vetää niissä. Mahtaisi siitä kasvohiestä saada Kuolleeseenmereen täytettä, sikäli kun sen vetäytyminen on käsittääkseni pieni ongelma.
Munarello
28.03.2014, 00.59
Ajoin tänään yhteen suuntaan 75km työmatkaa. Todennäköisesti kukaan ei ajanut työmatkatempoa samaa matkaa, mutta hävisin siitä huolimatta. Vitun työnantaja kun vaatii autolla ajamista.
Aah.. On päässyt nyt ensimmäistä kevättä ajamaan tmt:a isolla kirkolla ja toistaiseksi tappioilta on vältytty. Muutaman maukkaan kuittauksen olen saanut toki itse tehtyä, mutta eihän niitä tietenkään lasketa. Edellisestä kotikaupungista (Hämeenlinna) jäi myös saldoksi pyöreä nolla. Nyt katsotaan mihin riittävät rahkeet, kun muutama muukin polkija on liikkeellä ;)
Peesaamisen autuus TMT:ssa.
Ohituksesta saa paljon enemmän irti, kun peesaa ensin kilometrin pari ja sitten nykäisee sopivassa nousussa irtioton. Veturi on tässä vaiheessa jo nostanut syketasonsa niin korkealle yrittäessään säilyttää keulapaikan, ettei hänestä ole vastaamaan. Sen minkä sivusilmällä näkee, niin nöyryytys on tässä vaihessa melkoinen. Kun Suomessa kaikki alkaa olla suhteellisen kallista, niin hupi on revittävä halvalla.
Tämä menee kategoriaan henkilökohtaiset mielipiteet eikä vastaa varsinaista TMTn luonnetta, mutta mun mielestä varsinainen tappituntumalla peesaaminen ei ole hauskaa, koska siinä nöyrtyy ottamaan peesiapua vastaan. Sen sijaan sellainen 15 - 20m päässä roikkuminen kuskista, josta näkee ettei sillä ole mahdollisuuksia, ja ylämäessä sitten yläotteelta reippaalla nopeuserolla suvivirttä vihellellen ohitus on se juttu.
Hääppönen
30.03.2014, 21.46
Tämä menee kategoriaan henkilökohtaiset mielipiteet eikä vastaa varsinaista TMTn luonnetta, mutta mun mielestä varsinainen tappituntumalla peesaaminen ei ole hauskaa, koska siinä nöyrtyy ottamaan peesiapua vastaan. Sen sijaan sellainen 15 - 20m päässä roikkuminen kuskista, josta näkee ettei sillä ole mahdollisuuksia, ja ylämäessä sitten yläotteelta reippaalla nopeuserolla suvivirttä vihellellen ohitus on se juttu.
Sinulta puuttuu vielä "tappajan vaisto". Eikun treenaamaan TMT:a! Ammoisen valmentajani näkemystä laineten: tärkeintä ei ole voitto, vaan vastustajan totaalinen henkinen murskaaminen. :cool:
Risto Koivunen
30.03.2014, 22.29
Jos keskittyy liian tiukasti peesaamaan, niin on vaarana ettei huomaa ajoissa takavasemmalta tulevaa tempo-ohjusta, joka sitten ampaisee hetkessä ohi sekä peesaajasta että peesattavasta.
Mielestäni tämä on paska aihe kun aloittaja ei ole osannut taivuttaa oikein.
Mielestäni tämä on paska aihe kun aloittaja ei ole osannut taivuttaa oikein.
Uskaltaisitko kertoa meille millainen oli se tappiosi tänään, joka tämmöisen mielipiteenilmauksen sai aikaan? Kannattaa kertoa pois täällä mieltä painamasta, kyllä meistä moni muukin on niitä tappiota joskus kärsinyt.

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.