Näytä tavallinen näkymä : Mätäkivi-cruising V
Nonii ny ei si enää pitäs jalkoja palella.
Kävin hakee budjettiversion thermiceistä. Stadiumista löyty vanhan malliset akkukotelot, joihin voi iskeä AA kokoisia akkuja 4kpl. Kotelo on hiukka uudempia koteloita isompi, mutta hinta oli 54e + pohjalliset 50e. Saa ny nähä häiritseekö akkupakettien koko. Samalla kävin hakee Veman kehuman kengänkuivaajankin.
Mulla talvikengät on 5 ja välikelinkengät vaan 3 numeroa normi kenkiä isommat. Ois kyllä pitäny ostaa noi pohjalliset jo aikasemmin, jos ovat noin hyvät....
Ois kyllä pitäny ostaa noi pohjalliset jo aikasemmin, jos ovat noin hyvät....
Heitähän sit parin testilenkin jälkeen kokemuksia tänne että miten pelitti! Varmaan samansuuntaiset kokemukset mitä itsellänikin. Nämä ThermIcit on siitä hyvät verrattuna niihin "toaster sideihin" että näissä akut kestää MIEHEKKÄÄN lenkin ajan eikä poweri lopu kesken. Lisäksi noissa Sideissä on se akku valettu sinne pohjallisen sisään ja sitä ei pystynyt muistaakseni kovin kauhean monta kertaa lataamaan kun olisivat jo roskiskamaa. Näissä akut on ulkona niin voi sit ostaa vain uudet akut kun/jos tulee joskus tarve. Ja Sidit olis olleet muistaakseni tuplasti kalliimmatkin.
ThermIcin irrallinen akku on kätevä myös silloin, kun käytössä on useammat kengät. Itse hommasin omat pohjalliset molempiin talvikenkiin (maasto/maantie) ja käytän niitä yksillä akuilla. Lenkkien välillä ei ole sitten tarvetta kiskoa pohjallisia kengistä toisiin.
Pyöräkaistapää
16.12.2008, 11.41
Pitäsköhän aloittaa DH?
http://www.trademe.co.nz/Browse/Listing.aspx?id=193608329
Ei aukea linkki (johtunee tällä kertaa koneesta), mutta vastaan silti...
Tottakai pitää, varsinkin jos siellä on hissimäki jossain vieressä!
Hauskaa hommaa vaikkei tosissaan ajaisikaan.
Pyöräkaistapää
16.12.2008, 22.06
Nukuin onneni ohi. Meni jo ja hintaakin oli huikeat 400 euroa...
http://images.trademe.co.nz/photoserver/74/82964674_full.jpg
Nukuin onneni ohi. Meni jo ja hintaakin oli huikeat 400 euroa...
http://images.trademe.co.nz/photoserver/74/82964674_full.jpg
Santa Cruzi - merkki ainakin olisi ollut loistava ;)
Joo, ei paha...
Kuinkakohan vanha too fillari on? Taitaa olla aiika iäkäs. Tai onhan siinä kelluva takajarru, eikai niitä kovin kauaa oo ollut? Ihan oudon näkönen runko... Mutta saapi Zealandiasta varmasti halpoja kunnon pelejä. Harrastajia on ja mäkiä... kelpais mullekin.:rolleyes:
Eli kannattaa alottaa daun hilli -harrastus niin lumella kuin ilmankin. ;)
Eikös toi oo joku Vanhempi V10?
Uudempi kuitenkin kuin Super 8, eli varsin pätevä vehje ois ollu. Jos vaan ehjä.
Hinta on kyllä aika lyömätön!
Joo V10 ja 2004 tai vanhempi. Ei oo paha hinta, mutta kyllä ton ikänen DH fillari alkaa jo olla aika onneton. DH-filuissa kehityksen kehittymisessä ja palikoiden kulumisella on kumminkin hiukka enempi väliä, kuin maantiepeleissä...
Ajelin tänään ekakertaa töihin lämppärit jaloissa. Menomatkalla olin laittanu jokatoisen AA patterin väärinpäin ja ihmettelin kun ei jalat lämmenny...
Tulimatkalla kengät jo lämpes, mutta ei vieläkään thermicit ihan vakuuttanu. Toinen patteri paketti putos kengästä kertaalleen ja vähän huonosti toinenkin tuntui pysyvän kengänvarresssa. Vähän huonosti kiinnittyy akkupaketin klipsut Shimpan kengän neopreeni-varteen. Ylipitkät kengistä pursuavat johdotkin tuntu hankalille. Se tietty auttas, jos johtoja sais lyhennettyy.
Ei oikeen vaikuta kauheen päteville noi thermicit maastokäyttöä ajatellen. Mutta eiköhän niillä pärjäile, kun vaan saa ne jollain viritettyy kiinni niin että pysyy.
Hiljaista täällä - olisko ajeluintoa viikonlopulle, siis maastoon? Pitää pojjaat ajella, että kinkku maistuu ensi viikolla :D
Tällä viikolla olen vaihteeksi kuluttanut lenkkikenkien pohjia, kun ei ole yksin viitsinyt lähteä pimeään metsään.
Hiljaista täällä - olisko ajeluintoa viikonlopulle, siis maastoon? Pitää pojjaat ajella, että kinkku maistuu ensi viikolla :D
Tällä viikolla olen vaihteeksi kuluttanut lenkkikenkien pohjia, kun ei ole yksin viitsinyt lähteä pimeään metsään.
Viikonloppuna ollaan lähtövalmiudessa ainakin kentän kiertoon. Maasto ei oikein houkuta...
Joo ajovalmiutta on mutta ei kiinnosta pyöränpesu joten ajelen mielummin pyörätietä (jos aikaa riittää).
Viime viikolla tuli 4 kentän kiertoa mutta tällä viikolla taitaa jäädä yhteen. Yritän tänään töiden jälkeen käydä pyörätielenkillä mutta viikonloppu taitaa mennä joulukiireissä.
Hans Opinion
19.12.2008, 13.19
Viikonloppuna ollaan lähtövalmiudessa ainakin kentän kiertoon. Maasto ei oikein houkuta...
Huomenna meinattiin Arin kanssa lähteä jonnekin päin 2-3h pyörätieajelulle johonkin aikaan, tarkka aika sopimatta mutta varmaan joskus ennen puolta päivää startataan.
Miten muuten TM:llä sujui se soutulaitteen nykiminen... vai vieläkö sujuttelet soutua?
Joo ajovalmiutta on mutta ei kiinnosta pyöränpesu joten ajelen mielummin pyörätietä (jos aikaa riittää).
Näihin sanoihin voi yhtyä. Jos vielä aloitus osuu sopivaan kohtaan sunnuntaita niin osallistun mielelläni.
Ei ei pojjaat ...ei pyörää tarvitse pestä! Kun se kuivuu, rapisevat kurat itsestään pois ;) Tai no kyllä mäkin parempaa kalustoa pesen, mutta nyt on kurakaudelle sopiva menopeli ja pesemiset jää aika vähiin.
ei taida lähtijöitä olla ruuhkaksi asti.. Itse odottelen päivälevon päättymistä, jonka jälkeen alkaa lopullinen päätöksenteko valoisan aikaan pyöräilemisestä. Ja sen jälkeen on harkinta-aika pimeän ajan ajamiselle.
Mää kävin tänään ajelemassa piiiitkästä aikaa maastossa. Samalla sinkulaan kokoomani takakiekko pääsi ekakertaa kunnon koeajoon. Aika märkää oli metässä ja tuli taasen varpaille kylmä, kun en ole vielä saanut viriteltyä kengänlämmittimiin maastoajossa toimivia kiinnikkeitä.
Märkää oli, mutta muuten ihan hauska ajella. Sinkulan kiekon totesin ihan toimivaksi ja niin paljon se painaa, että vois vaikka kestääkin. Vaihdoin Bontragerin navan DMR Revolveriin + erilliseen BMX vapaarattaaseen. Jos iskee painonsäästövimma, niin poistamalla vapaaratas irtois heti ~100g ja samalla kestävyyskin paranisi. :D
Itse ajoin lauantaina Fiskarssissa vajaan kakkosen maastossa ja sunnuntaina vesisateessa järven ympäri cc:llä. Märkää oli.
Tehdään ensi vuonna tutustumismatka Fiskarssiin, siellä on hienoa polkua. Teemana olisi viiden tai neljän järven kierto. Paikalliset alkuasukkaat suunnittelevat sopivan lenkin.
Juu Fiskarssin reissu kuulostaa buenolta. Tosin mieluiten kesäkeleissä.
Hans:
Soutulaitetta olen nykiny muutaman kerran viikossa. Yleensä tyyliin 2x20 min ftp-vetoja tacxilla ja sitten 20 min soutulaitetta. Näillä eväillä saa just reilun 1h "treenin" aikaan sisätiloissa ilman pällin leviämistä.
Minäkin kävin viikonloppuna rypemässä Keinis - palanut talo pätkällä. Ajoin pitkästä aikaa sen "uuden reitin" kallioiden kautta. Olipa mukavaa ja märkää. Nyt kelit varmaan vähän paranevat, kun ovat luvanneet pakkasta ...nooh katsellaa mitä sietä tulee.
Jatkat edelleen tuota varpaiden jäätymiskeskustelua: Itse olen kyllä tosi tyytyväinen uuteen "sukkakokeiluun" eli SEALSKINZ - Mid Thermal Sock. Noiden alle hyvät lämpöiset sukat, eikä haittaa vaikka astuu nilkkoja myöden veteen/mutaan - jalat pysyvät kuivina ja varpaat lämpöisenä, vaikka itse kengät ovat läpimärät. Nämä on nyt testattu pariin kertaan ja taidan hommata pari lisäparia.
Hans Opinion
22.12.2008, 10.45
Soutulaitetta olen nykiny muutaman kerran viikossa. Yleensä tyyliin 2x20 min ftp-vetoja tacxilla ja sitten 20 min soutulaitetta. Näillä eväillä saa just reilun 1h "treenin" aikaan sisätiloissa ilman pällin leviämistä.
Laite on tuttu, käyn vetelemässä uimahallilla esmes kovalla pakkasella. Sen verran kovvoo hommoo että tunnin suoritus kyllä riittää... riippuu tietysti tehoista, vastus on minulla yleensä täysillä ja tehonsäätö tapahtuu pelkästään vetotiheyttä manipuloimalla... lämmintä hommaaa muttei aivan taxin veroista koska vastussiipipyörä heittää ilmaa mukavasti naamalle...
Kelit on aikalailla surkean oloiset mutta vähän olen kuitenkin ajanut, niskat pelittää välttävästi ja kakkosia olen veivannut 2-3krt viikossa... tänään täytynee kuitenkin hypätä taxin päälle... sitä ei tuntia enempää viitsi harrastaa...
Minäkin kävin viikonloppuna rypemässä Keinis - palanut talo pätkällä. Ajoin pitkästä aikaa sen "uuden reitin" kallioiden kautta. Olipa mukavaa ja märkää. Nyt kelit varmaan vähän paranevat, kun ovat luvanneet pakkasta ...nooh katsellaa mitä sietä tulee.
Jatkat edelleen tuota varpaiden jäätymiskeskustelua: Itse olen kyllä tosi tyytyväinen uuteen "sukkakokeiluun" eli SEALSKINZ - Mid Thermal Sock. Noiden alle hyvät lämpöiset sukat, eikä haittaa vaikka astuu nilkkoja myöden veteen/mutaan - jalat pysyvät kuivina ja varpaat lämpöisenä, vaikka itse kengät ovat läpimärät. Nämä on nyt testattu pariin kertaan ja taidan hommata pari lisäparia.
Mulla ongelma on se varpaat on niin hajalla, että niissä ei pahemmin veri kierrä. Voishan noita vedenpitäviä sukkia vielä kokasta tai sitten neopreenia. Tosin ei mulla viimelenkilläkään kengät kastunu - paitsi hiestä. Luulisin, että noo akkupohjalliset ois muuten hyvät, mutta maastosse ne on vaan vähän hankalat, kun kolisee, irtoilee, tarttuu risuihin jne...
Hans Opinion
22.12.2008, 13.06
Jaahas... täs lähtee sitten 4tuhanes viesti näille laineille...
Tähän talvikenkä-asiaan kommentti.
Hans on jo vuosia ajanut talvilenkkinsä sirolla 4kasi kokoisella shimanskin popolla... sama malli kuin millä TM:kin ja monet muutkin ajaa.
Korkeampi idea on se että kenkään jää hieman väljää kun pohjan eristää kadella hyvällä pohjallisella ja jalassa on kolmet sukat; ensin tiukka hikisukka, sitten 42 kokoinen paksumpi ja ulompana 45 kokoinenaika paksu sukka.
Kengän päällä on Sortfiren karvareuhka. Idea on siis se että viimeisen sukkakerros ei saa koskettaa koko aikaa kengän sisäpintaa jolloin kylmää ei johtuisi kuin pohjan kautta ja kun se on erisetty kunolla niin ei tule sieltäkään.
Tällä kattauskella olen ajellut selvässä pakkasessa 5-kutosia sen kummenmmin kärsimättä, normi 2-kolmonen menee täysin palellematta... siis tiellä, maastossa ajelen ilman sportfireä eikä palele yhtään. Faktahan on että jossain vaiheessa tämä kattaus kylmenee väkisinkin kun jalka on samassa asennossa pitkään, sanotaan että nelonen menee vielä tosi mukavasti pikkupakkasessa.
Miinuspuolena tässä tietysti on pyörittämistekniikan vaikea hallittavuus kengän koon ja löysän olomuodon vuoksi mutta se on pienempi paha kuin paleleminen. Toinen ongelma on se että on vaikea löytää poljinta jossa polkimen akseli on riittävän etäällä kammesta jotta kenkä/sportfire mahtuu pyörimään. CB vispilästä on sellainen kehäversio jossa lukkis on riittävän etäällä kammesta, se on paska mutta pelaa tässä tarkoituksessa.
Tällä ei setillä ei paljoa palele ja paketti on halvahko sekä pitkäikäinen.
ei taida lähtijöitä olla ruuhkaksi asti.. Itse odottelen päivälevon päättymistä, jonka jälkeen alkaa lopullinen päätöksenteko valoisan aikaan pyöräilemisestä. Ja sen jälkeen on harkinta-aika pimeän ajan ajamiselle.
Itsensä kanssa keskustellessa ei tule erimielisyyksiä (?).
Lopputulos oli ajelu tyttären kanssa ympäri pyöräteitä. Pysyttiin vahvasti _perus_kuntoalueella :p
Onko teillä kokemuksia minkä ikäisenä lapset ovat oppineet ajamaan pidempiä lenkkejä tai pyöräretkiä? Miten totuttelu kannattaa tehdä? Ajatuksena olisi saada lapset opetettua liikkumaan pyörällä ja myös pyöräretkille mukaan.
Onko teillä kokemuksia minkä ikäisenä lapset ovat oppineet ajamaan pidempiä lenkkejä tai pyöräretkiä? Miten totuttelu kannattaa tehdä? Ajatuksena olisi saada lapset opetettua liikkumaan pyörällä ja myös pyöräretkille mukaan.
Meidän 8v poika ajoi viime kesänä ensimmäisen Minimarotonin (Korson maraton 14km) ja meni kevyesti. Lisäksi poitsu ajoi pari Bianchi cupin XC:tä kesän aikana. Tykkää kovasti maastossa ajelusta!
Jonkin verran ollaan ajeltu tiellä ja maastossa pidempiäkin lenkkejä (1-2h). Rauhallisesti kun ajelee, niin yllättävän pitkiä pätkiä pienetkin jaksavat. Täytyy vain muistaa, että pienin päättää vauhdin ja jos väsy tulee, ei saa olla kovin kaukana kotoa ;) Juotavaa ja jotain purtavaa myös mukaan.
Kävin tänään pimeässä taas rypemässä Mätiksen suunnalla - eipä näkynyt muita :eek: Nyt sitten alkoi Joulutauko, ehkä Tapaninajeluille kinkkua sulattelemaan, kun pakkasiakin lupailee?
Hans Opinion
23.12.2008, 09.49
Jeps, pakkasta pukkaa... täytyy vielä hakea Lumperilta nastakumekset. Tarjolla olisi ainakin Schwalben vanhemman mallista IceSpiikkeriä ja samaa uutena kevyempänä versiona... eikös Jannella ollut viimeksimainitusta jotain sanottavaa... mitä suosittelette?
Niin tai näin mutta kyllä kinkunsulattelulenkit ovat ohjelmassa, eikun viestiä tänne jos joku lähtee ajemaan.
Hans siirtyy Joulu & Uuden-Vuoden lomalle toivotellen mct:läisille Hyvää Sitä Iteään!
Uudesta lähtee nastat silleen räjähtämällä, jos ajaa lumettomassa maastossa. Viime talvi niillä satunnaisesti maastossa mentiin ja sellainen 10 nastaa lähti takaa pois. (hattuheitto) Muuten erinomainen rengas. Rullaa huomattavasti paremmin verrattuna vanhaan. Itsellä oli vain täysjoustossa nuo alla, eli pyörätievertailua ei ole noista pistosuojauksesta.
Hyvät joulut vaan kaikille, pukki muistaa sitten privaviesteillä ilmoittautuneita mätiksen siten maksuosalla...
Vuoden vanhat perus-icepiikkerit on Päivillä maasturissa ja tuntuisi pyörätiekäytössä pistosuojaus vastaavan noksun/suomityresin extremeä eli ei toistaiseksi ole puhkeillut eikä nastoja irtoillut.
Hiddos meinaa puskea joulu-flunssa päälle joten jää sulattelu-lenkit tekemättä.
Hyvät joulut vaan kaikille, pukki muistaa sitten privaviesteillä ilmoittautuneita mätiksen siten maksuosalla...
Hep! Vieläkö sai jälki-ilmoittautua? :)
Ja hyvät joulut vaan kaikille!!
p.s Suuri sukkakeskustelu on menny multa vähän ohi, mistäs noita Sealskinszejä saa ostaa. Taisin jättää toiset parit Gore-sukista peräti amerikkaan asti, kun ei reissun jälkeen oo löytyny kummastikin kuin vaan yksi kappale... :D:D
Sukkia saa ainakin:
www.chainreactioncycles.com :sta
Niin ja Kaikille hyvää Joulua osasarjaan katsomatta :)
Tuliskohan vaihteeksi hiihto- ja mäenlaskukelit - toivotaan...
Kävin tänään kurittamassa sinkulaa ja kuinkas ollakaan uus 3:tta kertaa ajossa oleva vapaaratas hajos. Eipä kestänyt vaikka painava olikin... Muutoin olikin ihan loistava lenksukeli ja hauska ajella, kun oli metässä vähän valosampaa. Nyt kun on vehkeet hajotettu, niin lienee joulutauon, huollon ja tankkauksen aika.
Kaikille hyvää joulua & paljon xtr-paketteja.
Hep! Vieläkö sai jälki-ilmoittautua? :)
Ja hyvät joulut vaan kaikille!!
p.s Suuri sukkakeskustelu on menny multa vähän ohi, mistäs noita Sealskinszejä saa ostaa. Taisin jättää toiset parit Gore-sukista peräti amerikkaan asti, kun ei reissun jälkeen oo löytyny kummastikin kuin vaan yksi kappale... :D:D
Olen tilannut Probikekitistä. Suomeen ei postikuluja eli voi tilata vaikka parin kerrallaan ...heh. Siis vaikka testiksi. Tilaukset ovat mulle toimineet loistavasti eli jos ei pyhiä ja tavaraa hyllyssä, niin nopein toimitus taitaa olla 3 päivää. Tosin foorumilla kommenttien perusteella joillakin on kestänyt pitkäänkin.
Hyvää joulua kaikille ja syökää paljon!
Petterii
24.12.2008, 14.50
Olikos joku täältä tänään klo 14 aikoihin jäykkäkeulasella s-worksilla varuskunnan kohdalla keravalla? Huitaisin ohi rigillä siinä sen jonkun pikkuhautausmaan kohdalla. Olisin jäänyt juttelemaan mutta jouluateria odotti.
Huitaisin ohi rigillä .
Tuskin Mätisläisiä
Olikos joku täältä tänään klo 14 aikoihin jäykkäkeulasella s-worksilla varuskunnan kohdalla keravalla? Huitaisin ohi rigillä siinä sen jonkun pikkuhautausmaan kohdalla. Olisin jäänyt juttelemaan mutta jouluateria odotti.
En mä ainakaan ;)
Nyt on niin turvonnut olo, että seuraavan ruokailun jälkeen on pakko lähteä pienelle metsäkierrokselle sulattelemaan - siis pimeälenkille tänään ...ja rauhalliselle sellaiselle!
Empä oo nähny S-worksiä - minkään näköistä Keravalla... Oispa kyllä hiano semmonen jäkkäkeula. Vaikka hiano talvifillari on Rigikin!
Oisko ketään lähössä huomenna lenksulle? Käväsen huomen aamulla hautuumaa-army puomilla klo.10 vilkasee, jos on mukaan tulijoita!
Empä oo nähny S-worksiä - minkään näköistä Keravalla... Oispa kyllä hiano semmonen jäkkäkeula. Vaikka hiano talvifillari on Rigikin!
Oisko ketään lähössä huomenna lenksulle? Käväsen huomen aamulla hautuumaa-army puomilla klo.10 vilkasee, jos on mukaan tulijoita!
Kyllä ajattelin ajella huomenna, mutta katsotaan ehdinkö noin aikaisin ;) Jotain rauhallista spekulointivauhtia vois ajella muutaman tunnin....
Tämän illan perusteella ainakin Mätis on mukavassa kunnossa - pakkanen on tehnyt tehtävänsä ja polut ovat aika mukavan kuivia ja kovia. Ilman nastoja pärjää loistavasti!
Eip näkynyt ketään puomilla. Ajelin sitten yssikseen seemosen reilu 3h lenksua. Keli oli ihan loistava. Hyvin pärjäs ilman nastoja, eikä ollu kovin kylmäkään.
Zippo tuli loppumatkasta vastaan...
Eip näkynyt ketään puomilla. Ajelin sitten yssikseen seemosen reilu 3h lenksua. Keli oli ihan loistava. Hyvin pärjäs ilman nastoja, eikä ollu kovin kylmäkään.
Zippo tuli loppumatkasta vastaan...
Enpä ehtinyt tuohon kelkkaa ja olin tunnin myöhässä :o Missä päin ajelit? Minä ajelin varuskunnan puomilta Mätikselle pyörimään ja sieltä Ruotsinkylään. Jälkiä kyllä näkyi, mutta ei ukkoja. Otetaanko huomenna uudelleen?
Me pyörittiin kanssa Broidin kanssa Golf-kenttä hautausmaa akselilla noin puolentoista tunnin ajan. Ihan kivaa oli ajella pitkästä aikaa. Parin kuukauden tauko pari kertaa vuodessa tekee näköjään ihan hyvää...
...helmikuussa sitten taas!
:)
Jälkiä tosiaan näkyi, mutta kuskeja ei.
No mutta, nyt pitää jatkaa alkoholisoitumista! ;)
Ens viikko on lomaa, joten luultavasti (kelien salliessa) kokeilen pyöräilyä uudelleen jo lähiaikoina...
Enpä ehtinyt tuohon kelkkaa ja olin tunnin myöhässä :o Missä päin ajelit? Minä ajelin varuskunnan puomilta Mätikselle pyörimään ja sieltä Ruotsinkylään. Jälkiä kyllä näkyi, mutta ei ukkoja. Otetaanko huomenna uudelleen?
Ajettiin aikalailla samanlaiset lenksut. Takas tullessa kattelinkin, että armeijan maastoihin oli tullut uudet jäljet sillä aikaa, kun olin mätiksellä. Aattelin huomenna mennä kokeilemaan lumilautaa + aattelin käydä kärkkymässä urheilukamoja alesta. Joten en ehtine fillari-lenksulle. Mut ylihuomenna vois olla taasen fillari-päivä?
Mut ylihuomenna vois olla taasen fillari-päivä?
Joo huomasin samoilla reiteillä NBX:n ja jonkun muun "oudon" rengaskuvion jälkiä. Onko Karilla "eri parin renkaan"?
Voi olla, että olemme sunnuntaina poissa maisemista, mutta palailemme asiaan.
Mä kävin testailemassa uusia talvikenkiä eriparirenkailla Keinis-palaneen talon suuntaan. Mukava kun pysyy varpaat lämpöisinä. Osa polusta oli mukavasti jäässä ja lumen peitossa, helpompi ajaa kuin umpimutavellijuurakko, ainakin mun taidoillani...
Tulis vaan kunnolla talvi ja lunta!
Joo huomasin samoilla reiteillä NBX:n ja jonkun muun "oudon" rengaskuvion jälkiä. Onko Karilla "eri parin renkaan"?
Voi olla, että olemme sunnuntaina poissa maisemista, mutta palailemme asiaan.
Oiskohan ne NBX-jäljet ollu sitten Zipon... tai si jokun muun. Mulla on sinkulassa nyt Jones AC edessä ja Boazabeana front takana. Vaihoin kumpaankin fillariin taakse kovemmasta ja paksummasta kumista tehdyn nakin, jos vaikka välttäis rengasrikot sepelillä. :rolleyes:
Ka, ulkona paistaa pakkanen. Onko kukaan lähdössä ulos leikkimään?
Kävin tossa lähimetässä, Asolassa jne... vaan hidastelemassa. En ehtinyt edes mätikselle asti kun piti jo kääntyä takaisin. Oli leveen näkösiä jälkiä, varmaan jotain setiä kulkenut siellä. Tai sitten ne toisten jäljet vaan näyttävät luonnottoman leveiltä kun on itellä edessä W240.
Huhhuh... Kävin tänään laskee kolmisen tuntii mäkee ja juoksentelin talmasta kämpille ja jatkoin fillarilla. Eipä ole oikeen makua laskea Talman 5500cm rinnettä(kun ei osaa hyppiä tai kikkailla reileillä). Pakko silti vähän reenailla laudalla laskua, kun parin viikon päästä ois lähtö Ranskan alpeille, Chamonixiin. :D
Lenksuilma oli tosiaan ihan loistava. Suurin osa lätäköistä alkaa jo olemaan jäässä. Hiukka fillari kuitenkin kuraantu - liekö puntista valunu jäisillä kaltseilla ajellessa...
Ilma oli hyvä, polut kauniit, mutta pyörästä hajosi joku osa :(
Osaatteko viisaammat kertoa mikä: kävi nääs niin, että ketjut+takarattaat pyörii kyllä, mutta eivät pyöritä takarengasta? Veto siis katosi. Välillä veto palasi, "otti kiinni", vapaalla rullaamisen jälkeen taas hukassa, löyty jos oli löytyäkseen kun vispas polkimia. Välillä löi tyhjää kun kuormitti. Vähän vaikeutti ajamista, kun ei tiennyt pystyykö polkemaan vai ei..
Ilmeisesti joku ratas tai nipukka rataspakan & akselin välistä on saanut tarpeekseen.
:seko: Mikä on tämän rupaleen oikea nimi? Pystyykö vaihtamaan itse vai tarviiko jotain spesiaalityökalua?
Vapaaratas ja ohjeet löytyy valmistajan tai esim park tool sivuilta
Tänks. Pyöräillessä huomaa miten kuluvaista mekaniikka onkaan.
Tänks. Pyöräillessä huomaa miten kuluvaista mekaniikka onkaan.Ensiavuksi voinee pöpelikössä siihen pakalle vähän lorauttaa... ite pitää sekin tehä, kun kaverin pakkaanhan ei qsta... mut toki se jäätyy uudestaan...
Ei se ehkä kuitenkaan särki ole, jos vaikka vaan jäässä kun on ilmojakin pidellyt. Siellä on varmaan omin lupineen sisään mennyt pari vesimolekyyliä ja tehneet vielä perhanat nyt sitten kauniiden ilmojen kunniaksi faasimuutoksen pyöräilijän kannalta epäedulliseen suuntaan. Jos lorauttamalla toimii hetkosen, niin auki, putsaus ja uutta rasvaa (mielellään semmosta, ettei hirveen kylmänkankeeta ole). En o kyllä tommostakaan koskaan avannut, mutta kuten Zippo sanoi, parktoolin sivuilta ihmettelee ja virvelitehtaan sivuilta (eiks se o deore) kattoo vielä räjäytyskuvan.
Jos on Shimanon napa niin meikältä saa lainaksi niitä kapeita peltiavaimia,ovat jääneet pölyttymään kun on ollut pakko ostaa kestäviä ja toimivia komponentteja.Jälleen kerran DT Swiss FR 440 ainoa oikea napa Hadleyn lisäksi.
Renkaista:Ei ole mulla NBX:ää vaan MK2,4 edessä ja Ignitor 2.35 takana.Se outo sekarengastus on KariV:n pyörästä.
Jaahas... näin sitä täälä neuvotaan. Mulle kun sitä kommentoitiin, että pitäs lisätä flowta ja pumpata vauhtia töyssyistä. :)
Mulla ois kanssa sama ongelma sinkulassa. Empä oo vielä jaksanu tutustua ja purkaa vapaaratata, kun toimii - kohtalaisesti. Vmäistä, kun valmistajat pistää niin jäykät rasvat vrattaisiin, ettei edes toimi uutena! Joku muistaakseen oli testaillu aseöljy-rasvausta ja semmonen kuulemma toimii pakkasellakin. Vois luulla, että ihan normi CRCkin pelittäisi pikkupakkasilla.
Höh sä saat kaiken atomeiksi kuitenkin,oli sitten flowta tai ei.Kisoissakin ainoa kannustus mikä menee perille on armon veetuilu.Koskas se stadin enska taas onkaan?
Ja sitäpaitsi sanoinko mä jotain laadukkaista takanavoista joka kerta kun on nähty?Ihmettelin kovasti tota napavalintaa (Demari)sun sinkulakäyttöön.Ei ne kynnet mitään kestä,nähty juttu.
Last time advice DT Swiss FR440!
Ei CRC:tä vaan aseöljyä,sitä ne on ruikkineet XT:n takanapaan.
Vois luulla, että ihan normi CRCkin pelittäisi pikkupakkasilla.[/quote]
Mä jättäisin kyllä ton normi CRC:n käyttämättä, se kyllä poistaa kosteuden mut voitelee vain hetkellisesti(haihtumis ominaisuus).http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon11.gif
Aseöljy tai lukkoöljy vois toimia paremmin, poistaa kosteutta ja voitelee pitempään.http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon12.gif
Joku synteettinen vaseliini olis kyllä paras, pitäis vaan tutkia pakkauksista niiden suositeltuja käyttölämpötila alueita.http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon7.gif
Hö, eikö maailmalla osata rakentaa pakkasenkestäviä fillareita. Yläasteella muistan mankeloineeni -20C keleissä singlespeed-Tunturi VIPillä kouluun mennen tullen ilman mitään ongelmia. Tai ongelmat oli jossain muualla kuin fillarissa.
Kyl mulla oli joskus ongelmia noiden mummistenkin kanssa. Harvoin kyllä jääty vapaaratas, mutta joskus sekin. Paras sattumus taitaa olla Järvenpään Lustikullan mäessä fiksiksi muuttunut takanapa (semmonen jalkajarrullinen mummis). Siinä fillarissa oli muistaakseni vapaarattaan hampaat sen verran väsähtäneet, että pari kierrosta sai polkea ennenkuin alkoi ottaa.
Hans Opinion
29.12.2008, 19.17
Näyttää tämä pelittävän Kommarillakn, pintä on teksti ja hidasta on toiminta... mudda mobiilissa on puolensa.
Tuohon vapaarattaan ja muuhun jäätymiseen sellainen pointti että kosteus tiivistyy aina jonnekin määrätyissä olosuhteissa. Ongelma tulee varsinkin silloin kun lämpötilaerot ovat suuret, esmes siten että otat pyörän läpimästä ja viet sen ulos vaikkapa -10 asteeseen. Parhaassa tapauksessa lämpötila tippuu pannuhuonesta tuotaessa 30-40 astetta ja kosteutta rupeaa kertumään kaikkiin suljettuihin paikkoihin. Kun kosteutta kertyy tarpeeksi sauuljetuun tilaan niin jossain vaiheessa se estää mekaanisen laitten toiminan... Varsinkin kun vesi jäätyy. Tähän ei helposti ole ratkaisua, veden pitäisi päästä pois... mutta kesäkelissä siitä "reijästä" pääsee vettä sisään....
Sanoisin että pyärää pitäisi säilyttää mahdollisimman lähellä käyttölämpötilaa... mitä kylmempää sitä vaikeampaa tämä on, mudda periaatteessa näin. Parasta on vaan noyrtyä ja avata v-rattat ja navat aika-ajoin.; eikun kosteus pois, uudet ohuet rasvat (aseöljy) sisään ja taas pelittää.
Saakeli kun on kova tauti päällä. Viikon ollu kuumetta/kuumeinen olo. Tänään kyllästyin potemaan ja läksin töihin. Täytyy ensi vuoden puolella yrittää seuraavan kerran ulkoilemaan jos vaikka viikonlopuksi tervehtyisi.
Hyvät ajokelit olisi ainakin ollu mutta ei niin ei...
Tuossa jokin aika sitten oli sukkakeskustelua. Metsässä lenkillä törmäsin Hansiin ja oli puhetta, että kiinnostusta voisi olla - Anssi ainakin kyseli. Kyse siis vedenpitävistä sukista. Mulla on yksi pari ollut käytössä ja itse olen tyytyväinen. Muutaman pesunkin jälkeen vielä pitävät vettä ;) ja kuivuvatkin kohtuu nopeasti :eek:. Siis oikeesti kait aika laadukkaat, mutta paksuthan nuo ovat.
Katselin, että Probikekit myy vielä tuota samaa sukkaparia kuin mullakin eli siis tätä "SealSkinz Mid Thermal Sock Black" ja hinta on 19.79€ + joku paikallinen alv kait.
Tilataanko kimpassa vai laitetaanko Hansin kanssa tilaus? Ajattelin katsella saman valmistajan vedenpitäviä hanskoja. Postikuluja ei siis ole.
Kaipa Tommottisii sukkii si kannattaa kokeilla, kun Ilekin noin intoutu kehumaan. Voisin tulla mukaan kaa tilaukseen...
Kaipa Tommottisii sukkii si kannattaa kokeilla, kun Ilekin noin intoutu kehumaan. Voisin tulla mukaan kaa tilaukseen...
Heh kaikki lähti siitä, kun erehdyin sanomaan, ettei mulla varpaat palele.
Ai niin - lapikkaan kokoja tänks! Kaupan sivuilta voi käydä katsomassa millaisia kokoja on saatavilla - www.probikekit.com
Aloin vaihtaa Spessuun taas kerran voiman siirtoa + keskiötä. Selvis sitten samalla sekin, että miksi spessun runko on ollu jo pidemmän aikaa löysän olonen...
http://picasaweb.google.fi/Kari.Veikkolainen/StumpyFSRFrameCrack#5285694156180917922
http://picasaweb.google.fi/Kari.Veikkolainen/StumpyFSRFrameCrack#5285694176274532354
huoh... :o
Jos Ile tilaa sukat koko porukalle, niin mulle kelpaisi koko L. ;)
Tolla hinnalla niiden sukkien täytyy jo olla aikas pprkleen hyvät! Vaikka punnan kurssi on näköjään tullut vähän alespäin - silti huh...
Aloin vaihtaa Spessuun taas kerran voiman siirtoa + keskiötä. Selvis sitten samalla sekin, että miksi spessun runko on ollu jo pidemmän aikaa löysän olonen...
http://picasaweb.google.fi/Kari.Veikkolainen/StumpyFSRFrameCrack#5285694156180917922
http://picasaweb.google.fi/Kari.Veikkolainen/StumpyFSRFrameCrack#5285694176274532354
huoh... :o
Jos Ile tilaa sukat koko porukalle, niin mulle kelpaisi koko L. ;)
Tolla hinnalla niiden sukkien täytyy jo olla aikas pprkleen hyvät! Vaikka punnan kurssi on näköjään tullut vähän alespäin - silti huh...
No toikin on P***NA! Mites nyt noin?
Ei niitä sukkia ole pakko tilata! Mähän vain olen puhunut omista kokemuksista ;) ja siitä, miten varpaat ovat pysyneet kuivina ja toistaiseksi myös lämpiminä. Nythän alkavat pakkaset ja aika näyttää ovatko myös oikeasti lämpimät :D
Huoh, ikinä ei ole menny ja taas meni...Kari tarvii ehdottomasti jonkun pyörämerkin sponssin ja sieltä treeni+kisapyörä erikseen. Kirjoititko Kari joulupukille ?
SealSkinz Mid Thermal Sock Black:
Pukki kyllä toi urheilusukkaa yms. mutta jospa noi SealSkinzit pitää vettä paremmin kuin nykyiset joten taidan ottaa kokeeksi yhden parin L-kokoa.
Kiitos, mä voisin kokeix ottaa yhet Mid Thermal Sock Blackit sekä Waterproof Socksit, L-kokoa.
Toihan on vaan chainstay,niitä menee täpäreissä rikki kaikillla merkeillä ja about samasta kohtaa.Eikös Spessussa ollut lifetime takuu?
Tossa kuvassa meikän pyörästä sama kohta ja uusi CH maksoi 230€,tuli sitten tilalle vieläpä asymetrinen evoversio.
http://p1.pinkbike.com/photo/1071/pbpic1071021.jpg
Kiitos, mä voisin kokeix ottaa yhet Mid Thermal Sock Blackit sekä Waterproof Socksit, L-kokoa.
Ok - jouduin laittamaan tilauksen jo liikkeelle eli enää ei ehdi mukaan. Tilaus lähti näin pian, koska illemmalla ei ehdi :D. Ilmoittelen, kun kamat tulevat. Näyttää olevan tuo paikallinen vat eli kait alv = 15% eli 19,79€ + 2,96€ = 22,75€/pari - halpaa ku saippua ...heh!
Hyviä tämän vuoden viimeisiä tunteja ja loistavaa vuotta 2009 koko Mätiksen porukalle ja muillekin, jotka tätä lukevat!
Hans Opinion
31.12.2008, 15.41
oli ajella maastossa, paikat rupeaa olemaan kunnolla jäässä ja viikonlopun pakkasten jälkeen ne on niin jäässä kun olla ja voi... täysjuustoa ja nastaa alkaa tarvita. suot ja veto-ojat on aivan jäässä ja niitä on mukava puotella.
Tuusulan järvi näytti myös olevan jäässä, rannasta käsin balttiarallaa 5cm paksuudelta... 5cm teräsjäätä riittää kyllä, mutta kannattaa odotella pilkkijöitä joilta saa parempaa tietoa jään paksuudesta.
Luistelijoita ei vielä näkynyt kuin pari zipaletta mutta huomenna jo varmaan enemmän. Perjantaina voisi uskaltautua itsekin, viikon loppuna on jäällä luistelijoita varmasti runsaasti.
Tämä retkiluistelu se on herkkuva josta pääsee all open tyyppisellä jäällä naatiskelemaan täällä päin tosi harvoin, viime talvena ei päässyt edes auratulle jäälle.
HanSuosittelee.
Tuli tänään ilmoitus, että lähetys on matkalla eli jos vanhat merkit pitävät kutinsa, saavat Anssi, Hans, Kari ja T.M sukkansa ensi viikolla.
Olipas muuten mahtava ajokeli eilen! JJT:n kanssa ajettiin Keravan ja golf kentän kautta Keinikselle. JJT toipilaana suuntasi kotiin ja jatkoin matkaa palaneen talon suuntaan. Vain yhdessä kohdassa vielä jää petti ja näkyi kuraa, enää ei varmaan petä. Siitä joen vartta pitkin Rekolaan ja Mätikselle. Ilman nastoja ajelin ja vielä pärjäsin loistavasti.
Eikä varpaat paleltuneet kesäkengissä ;), vaikka yli 3h meni. Kyllä on hyvät sukat tai varpaat!!!
vapaarattaan vaseliini on nyt vaihdettu ruotsalaiseen tykkirasvaan, jäätymispiste kuulemma lähellä absoluuttista nollaa. Luulis riittävän, pitää mennä kokeilemaan.
Luisteluhommia on ollut Tuusulajärven jäällä. Aivan poikkeuksellisen upeat kelit. Pitäisi vain käydä teroittamassa kaupasta haetut tuliterät luistimet. 160 egee maksoi luistimet ja kengät Järvenpään prismassa.
kengät
http://www.karhuskiing.com/?page=Product&i18n=fi_FI&ca=footwear&shp=65&cCat=25
ja luistimet
http://www.karhuskiing.com/?page=Product&i18n=fi_FI&ca=skibind&cCat=76&shp=243
Luisteluhommia on ollut Tuusulajärven jäällä. Aivan poikkeuksellisen upeat kelit. Pitäisi vain käydä teroittamassa kaupasta haetut tuliterät luistimet. 160 egee maksoi luistimet ja kengät Järvenpään prismassa.
kengät
http://www.karhuskiing.com/?page=Product&i18n=fi_FI&ca=footwear&shp=65&cCat=25
ja luistimet
http://www.karhuskiing.com/?page=Product&i18n=fi_FI&ca=skibind&cCat=76&shp=243
Kylmää puuhaa aukealla jäällä ;) ...vai onko?
Käytiin tänään Peten kanssa kiertelemässä Keravan ja varuskunnan maita pari tuntia. Pyörän mittari näytti -12, mutta silti tarkeni mukavasti - ilman nastoja vieläkin.
JJT > Kohta on valo testilenkkiä vaille eli olisko joskus ensi viikolla pimeä ajelua?
Ruåttalainen tykkirasva teki tehtävänsä, vapaaratas pelitti kuin unelma 2,5h tuolla ulkona. Oman osansa toimivuuteen vaikuttanee ruosteisen veden poistaminen samasta rattaasta. Kyllä oli oivat kelit!
JJTn kanssa ajellessa tiltannut satulaputki oireilee entistä tiheämmällä välillä. Täytynee lopultakin hommata uusi. Vanha on mallia perusputki. Onko noissa olennaisia eroja jos kuitenkin pysytään kohtuuhintaisissa = alumiinissa? Satulan kiinnityksissä näkyi olevan ainakin yhden, kahden tai useamman pultin systeemejä. Tuoko useampi pultti etua vai pelkkää hypeä?
Ainoa oikea satulaTOLPPA on Thomson. Lundbergilta ne 3kpl jokaiseen pöörään olen ostanut.
Kaikkee halvempaa saissee on tullut testattua,ne ei vaan kestä.
Ainoa oikea satulaTOLPPA on Thomson. Lundbergilta ne 3kpl jokaiseen pöörään olen ostanut.
Ilmeisesti tämä
http://www.lhthomson.com/
Mukava, että laatumerkillä riittää itseironiaa (+näköjään sopii mullekin) :p
http://www.lhthomson.com/gallery/Fatman1280.jpg
Joo... Yllättäen noissa satulatolpissakin on eroo, vaikka se vaan tommonen alumiinimohkäle onkin. Ite ostin viimetteeks Controltechin (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=19622) tolpan ja on kyllä hyvä. Pääasiahan noissa on se, että se kiinnitys pitää olla just tommonen kakspulttikiinnitys ja jotkut esim(Bontrager select) on niin ihme löysää alumiiniputkea, että taipuu! Lisäksi Controltechin tolpalla saa hiukkasen laybackia, koska satulan kiinnityskohta ei ole ihan putken keskikohdalla(toisin kun Thompson), vaikka tolppa itessään ei ole taaksepäin taivutettu layback tolppa. Thompsoneissa satulan kiinnityskohta on just siinä putken keskikohdalla.
Thomsonin lisäksi FSA:n FR jotain (melko suora kopio thomsonista) toimii hyvin.
Tosin maksaa melkein saman kuin aito Thomson,jo ten kannattanee samantein ottaa se aito.
Ja kakspulttikiinnitys on ainoa oikeasti toimiva, muut on turhia.
Nyt on alla Bontrager Race X Light kuitutolppa, jossa on uudenlainen kätevä, mutta ei-pitävä ykspulttikiinnitys. Itse tolppa on jämäkkä ja kevyt, mutta tuo kiinnitys antaa pahimmissa tälleissä periksi. Hajotessa vaihdan Thomsoniin.
Hans Opinion
05.01.2009, 16.32
Raikasta ulkoilukeliä on pidellyt, luistella ei ole tarjennut paljoakaan yli kahta tuntia... huomenna lauhtunee ja alkaa tarkenemaan, toivotaan että luvattua lunta ei tule niin paljon ettei jäälle pääse... tai saisihan sitä tulla sitten niin paljon että pääsisi hiihtämään kunnon pituista lenkkiä... Hiihtokausi on vielä avaamatta.
Vein Lumperille maasturin keskiö-leekerin päivitettäväksi (taas) ja Janille oli tullut uusia Solid (taisi olla) merkkisiä maastoraameja, kokonaisia pyöriä tulee möyhemmin... Ymmärsin että herra kauppias tuo niitä suoraa maahan.
Aika jytkyn ja muutenkin pätevän näköisiä häkkyröitä olivat, jos hinta on kohdallaan (luulisin että on) niin siitä saattaisi rakennella aika kustannustehokkaan ajopelin. Niin vahvalta raami näytti että saattaisi kestää Karillakin puoli vuotta.
Ymmärsin että herra kauppias tuo niitä suoraa maahan.
Aika jytkyn ja muutenkin pätevän näköisiä häkkyröitä olivat, jos hinta on kohdallaan (luulisin että on) niin siitä saattaisi rakennella aika kustannustehokkaan ajopelin. Niin vahvalta raami näytti että saattaisi kestää Karillakin puoli vuotta.
Joo Jani kyllä tarjosi mulle tommosta Solid Aceria, kun kävin kyselemässä uutta mara-pyörää. Ois varmasti hinta ollu kohillaan, mutta Acerin runko oli aikas painava em. käyttöön. Ainakin reilu kaksi kiloa(netistä katottu). Enskafillarin runko näyttäs ihan hyvältä, mutta sekin varmaan painaa. Rungot on vissiin kauttalinjan vähän enempi alamäki/rymistelykäyttöön, kuin kisa rungoiksi tehtyjä. Sain Janilta aika tiukan tarjouksen myös 8500 trekistä, mutta siltikin trekin hintalappu tuntuu hiukka suurelta. Merkki maksaa rekissä... Käytettyjäkään ei oikeen ole viimaikoina näkyny toreilla. :(
Munkin oli tarkotus tänään käydä hakee retkiluistimet, mutta en si ehtinykään, kun vaatehuoneiden väliseinien hajottaminen ja rautakaupoissa juoksentelussa men koko päivä. Mut ny on raivattu fillareita varten oma 4m2 "huonetila" keskelle uuttavanhaa kämppää. Ei taho oikeen koodarilta onnistua rempan teko. Melkeen jo viilsin ranteenikin auki - onneks ei osunu suoneen... :)
Joo Jani kyllä tarjosi mulle tommosta Solid Aceria, kun kävin kyselemässä uutta mara-pyörää. Ois varmasti hinta ollu kohillaan, mutta Acerin runko oli aikas painava em. käyttöön. Ainakin reilu kaksi kiloa(netistä katottu). Enskafillarin runko näyttäs ihan hyvältä, mutta sekin varmaan painaa. Rungot on vissiin kauttalinjan vähän enempi alamäki/rymistelykäyttöön, kuin kisa rungoiksi tehtyjä. Sain Janilta aika tiukan tarjouksen myös 8500 trekistä, mutta siltikin trekin hintalappu tuntuu hiukka suurelta. Merkki maksaa rekissä... Käytettyjäkään ei oikeen ole viimaikoina näkyny toreilla. :(
Munkin oli tarkotus tänään käydä hakee retkiluistimet, mutta en si ehtinykään, kun vaatehuoneiden väliseinien hajottaminen ja rautakaupoissa juoksentelussa men koko päivä. Mut ny on raivattu fillareita varten oma 4m2 "huonetila" keskelle uuttavanhaa kämppää. Ei taho oikeen koodarilta onnistua rempan teko. Melkeen jo viilsin ranteenikin auki - onneks ei osunu suoneen... :)
Voitais tulla talkoilla vähän särkee paikkoja. :D
Hans Opinion
06.01.2009, 10.29
Ota Kari huomioon Trekin takuut, niille luulisi olevan käyttöä tapauksessasi.
Painavia oli Solidin rymistelypyörät, xc-pelit on vielä näkemättä mutta uskon että eivät ole aivan ässä-keveitä nekään... tosin palikat vaikuttavat hyviltä, perus china-alu-raamin kanssa saattaa kuitenkin saada aika hyvällä hintalaatusuhteella kelvon budjetti ajopelin.
Hans Opinion
07.01.2009, 12.22
HansTreeniRaport 2008:
-10.230km (10% vähemmän kuin 2007), josta maantiellä 76% (-13%/2007), maastossa 47% enemmän (!) kuin 2007.
-lenkin ka.pituus 3h5min (+20min) ja 69,6km (-0,8km).
-kaloreita paloi 268100 (1321/lenkki (-14%)
Treenit toteutuivat aikalailla edellisvuoden määrillä jos huomioi että treenikuukausia oli vain 10, edellisvuonna en sairastellut lainkaan. Toinen "muuttuja" oli se että maastossa ajoin melkein tuplaten enemmän kuin 2007, tämä johtuu siitä että hiihto-/luistelukertymä oli 90min (kerran suksilla).
Hansille kuningasumero on tuntimäärä, 2000 luvun ka. on 528h (477-585). Vuosittainen tuntikertymä korreloi hiihtoa, jos hiihtoa on paljon niin tuntimäärä laskee koska teho nousee eikä pysty treenaamaan yhtä paljon kuin pyäräillen. Hans aloitteli laijn aika tarkkan 2kyt vuotta sitten; 9viis oli treenitaso jotain 350h ja siitä se nousi asteittain näihin 5huntin hujakoihin.
08-kisat kulki jees, kevät oli tosi huono kesä ja syksy ihan hyvä. Kunto oli ehkä parempi "kuin aikoihin"; maantieltä jäi mieleen himoittu iSM pronssi ja maastosta hyvä Finlandia. Tempo ei skulannut, paitsi tavis-pyörällä ajettu Kaskelan-kypä lähelle 15minsaa, myös Krissen kanssa ajettiin hyvä paripempo.
Ajohaluja olisi edelleen mutta arvio on että kun ikä rupaa painamaan yhä enemmän ja kun palikat on käytetty jo aika loppun niin tunnit saattaa tippua nopeaan kuin kepun kannatus... no toivotaan että hieman hallitummin. Olen ajanut jo pitkään noin 20 kisa-starttia per'vuosi (enimmillään yli 30), suunnitelmana on että tällä kaudella niitä tulee vain 10-15... katsotaan kuinka pystyy ajamaan.
Hans Opinion
07.01.2009, 12.33
->Anssi
Kyselit retkiluistin vuoraamoja ja hiffasin eilen rannassa ilmon että Onnelassa vuokrataan; 25€/2h taisi mainkosessa lukea.
En tiedä ovatko vuorapelit retkiluistimia jotka tulevat kiini kenkään vain hiihtomonoon, tällä asialla on merkitystä kovasti esmes luisteluasennon suhteen.
Aika häjy tuuli oli eilen järvellä, 20km keskarilla vajaa kolmonen jaksettiin juuri suorittaa. GPS:llä mitattiin Tuusulanjärven speksit seuraaviksi; suurin pituus 2x8km (Tuusulan padolta suoraan Jäkessä rantapuiston rantaan), suurin luisteltava pituus 2x7½km. Rantsuja kierrelen tulee varville mittaa 18km, pidempääkin pääsee mutta lähempänä rantaa on jäällä kaikkea kamaa (kaislaa, kiveä, pommin kuoria, jne.) niin paljon että se haittaa etenemistä ja saattaa vahingoittaa teriä. Laakeampi oli järvi kun ajattelin, em. mitat kuitenkin pitänevät sillä ne on kahdella kepsillä mitattu ja samat arvot saatiin.
Komeessa kunnossa oli Tuusulanjärvenjää eilispäivänä. Keskellä oli baana kuin zamboonin jäljiltä kun Bauereillakin pysyi pystyssä. Onnelan luona huomasin myös Hans:n mainitseman vuokrauskyltin mutta en jaksanu käydä setvimässä millaisia liukureita sieltä saa lainaan.
Ajelut:
la/su ajelin maastossa ja maanantaina rokulipäivänä kaahailin crossarilla sen minkä tarkenin. Nyt on joulunajan sairastelun jäljiltä takki aika tyhjä joten täytyy tänään tyytyä työmatka-ajeluun.
Jep, tollasta jäätä kun on, täytynee laittaa luistimet hankintalistalle. Kyllä ne noilla vuokrahinnoilla maksaa ittensä takasin, muutamassa vuodessa viimeistään... :)
Kylläpäs Hansilla on paljon dataa viimekaudesta...
Meitsin viimekauden dataa:
1kpl Corratecin runkoa ja 1kpl GF Rig runkoa men poikki
1kpl Stumpin linkkua ja 1kpl ChainStayta halkesi
2kpl meni keskiöitä
~6kpl sinkulan ketjuja ja 3kpl ysipakkaketjuja 1kpl 8-pakkaketjuja(DH Filu).
2kpl ysipakkoja 1kpl kasipakkoja(DH filu).
2Kpl 32-hampaisia eturattaita 1kpl 44-hampaisia eturattaita.
1kpl Fox RL keula(on jo pitkään ollut pskana, mutta viime kesän vaihtu)
2kpl takanapa(sinkula ja Spessu)
2kpl vannekehä(tuli uusittua kiekkoja rakennellessa, vaikka ei välttämäti oisi tarvinnut)
1kpl setti pinnoja
2kpl ohjainlaakereita
3kpl satuloita
3kpl satulatolppia(yksi näistä käytettynä ostettu ja jo "uutana" pskana, yksi jännässä DH-mutkassa pihtiotteella solmuun väännetty, ja yksi nitinä-äänen takia vaihettu)
8kpl spessun linkun laakereita + 6kpl ChainStayn laakereita
1kpl CrankBrothersin polkimia + muutamia kappaleita em. polkimien laakereita.
1kpl Spessun iskarin neulalaakeroidun "puslan" akseli(laakeri oli ehjä, akseli kului)
1kpl maantiepyörän etunapoja(ei ole itse loppuun ajettu, mutta pakko oli vaihtaa, kun korkkas lopullisesti)
~3-4 paria renkaita.
~8kpl sisärenkaita
~3 tupit
+ muutamia ajohanskoja, ajohousuja, trikoita yms. meni vaihtoon.
Joitain pikku huomioita:
- Sinkulan teräksinen takaratas ei kulunut koko kautena ~juuri ollenkaan, kun taas alumiininen eturatas kului muutamassa kk:ssa loppuun ja nyt sinkulassa on teräsratas myös edessä.
-Shimanon polkimet on tosi kestäviä, kun taas CrankBrothersin polkimia joutuu huoltamaan ja siltikään ne ei kestä.
-"Huoltovapaan" sinkulan ketjujen kulutus on aika hurja.
-Spessun iskarin neulalaakeroitu "alapusla" kesti aikaspaljon paremmin, kuin mitä puslat olisi kestänyt. Neulalaakerointi ei silti tuonut erityistä onnea, koska laakerin sisään tulevan akselin joutui kertaalleen vaihtamaan(syynä kuluminen).
-Spessun perän laakerien kuluminen on aika hurjaa. Vissiin vähän kintaalle mitoitetut. Takuulinkun mukana tulleet laakerit kestivät viikon. Enkä edes ole ainoo, jolla on ollut näitten kanssa ongelmaa. Linkun laakerit kannattaa prässätä täyteen vaseliinia, niin kestävät paremmin.
-Foxin iskarit tuntuu kestävän yllättävän hyvin(puslia lukuunottamatta).
-Reba on todettu kestäväksi ja toimivaksi keulaksi.(Tosin pakkasella ei toimi juuri mitenkään)
-Sellen titaanikiskot ei tunnu kestävän(2 sellestä meni kiskot poikki ilman erityistä syytä, toinen näistä tosin ostettu käytettynä ja hajos parin lenkin jälkeen)
Tällä kaudella säästin (lähes)kaikki kuitit fillari + muu urheilukama hankinnoista. Kamoja tuli tilattua Suomen lisäksi 4-maasta. Suomesta on edustettuna noin 5-6 putkaa. Suosituin näistä oli yllättäen paikallinen, jonka kuitteja löytyy kuittikansiosta lähemmäs 20.
Jah kisoja/tapahtumia tuli kaudella kierrettyä:
-Bianchi cup 7kpl
-Maratoneja 3kpl
-Enskaa 4kpl
-DH Cup(jokis) 2kpl
-PH Cup 1kpl
-Tahko MTB(180km sinkulalla)
-Lohja 24h(sinkulalla)
-Kangasala 24h(2h ajettu ja sain muistoksi muutaman tikin)
-Finlandia MTB
-King of the Swing Rock
-Kevätpyörähdys(Kiitos Ilelle sinkulalainasta)
Vaikka hajonneitten nippeleitten määrä on aika huimaava, niin kisoissa/tapahtumissa fillari pelitti. Rengasrikkoja taisi tulla ainoastaan 1kpl kesken kisan ja sekään ei vaikuttanut tulokseen. Lähes kaikki rikkimennyt kama on "kulunut" loppuun ja esim. kaatuumisten/kolhimisen takia ei juuri mitään ole hajonnut.
Vauriodataa ei siis loppuunkuluneita:
3 kpl satula Selle
2 kpl takaiskari Manitou
1 kpl keula Magura Menja
6 kpl jarrulevyjä
6 kpl UST renkaita lasirikko/rappuspedeily
1 kpl kyynärpää 3 viikoa
2 kpl ajolasit
2 kpl kypärä
1 pr hanskat
3 kpl takavaihtajan korvakkeita
2 kpl x9 takavaihtaja
1 kpl satulatolppa Pazzaz
2 kpl 819UST kehiä
1 kpl 823UST kehä
1 kpl xt vapaaratas
2 kplHopen vapaarattaan kynsiä
Saisko vahinkovakuutusta tulevaisuuden varalle.
Paikallisesta hankittu tavaraa todella reilulla summalla.
Ulkomaan hankinnat tiettyjen tuotteiden osalta bannattu:esim FOX keulat,iskarit.Ne ostetaan paikallisesta.
-Shimanon polkimet on tosi kestäviä, kun taas CrankBrothersin polkimia joutuu huoltamaan ja siltikään ne ei kestä.
AMEN!
Tervetuloa valoon.
Omat data "kaudelta" 2008:
Kilsoja maastossa: n. 1500km
Maantiellä: n.100km
Lisäksi:
- yksi puolmara hölkäten (n. 1h 50min)
- yks kymppi juosten (n. 42min)
Muuta liikuntaa paljon (salia, kössiä, koirantaluttamista ja alamäkiajoa).
Tunnit ei varmaan eroa kauheasti edellisestä vuodesta, mutta kilsat kyllä.
Kisoja/tapahtumia tuli kaudella kierrettyä:[/B]
- Bianchi cup 5kpl
- Enskaa 1kpl
- DH Cup(jokis) 2kpl
- Messilä Killer DH
- Tahko MTB 60Km
- King of the Swing Rock
Hajotetut kamat:
- 2kpl sisärengas (yksi maastopyörästä ja yksi DH-pyörästä)
- 1kpl ulkorengas (kului loppuun)
- 1kpl satula (hillarinen kisko poikki)
Aika vähän tuli ajettua vuoteen 2007 verrattuna. Lisäksi ajaminen oli enemmän huvittelua ja vähemmän "treenausta" kuin ennen. Juoksukaan ei oikein kulkenut ja "päämatkan" eli kympin tulos huononi muistaakseni noin minuutilla (sama reitti). Puolmaran hölkkäilin kaverini kanssa, jonka tavoite oli päästä alle 2h, joten sen aika ei ole oikein verrannollinen henk. koht. ennätykseen.
Nyt voisi miettiä mitä sitä haluaisi tehdä tänä vuonna. Kympin vois koittaa juosta johonkin kohtuu hyvään aikaan, se on matka jonka treenaukseen voisi riittää intoa. Tosin tällä hetkellä on bodauskauden tulokset hakusessa ja paino armottomassa nousussa, joten voipi olla vaikiaa hölkätä kybä reippaammin ainakaan alkukesästä. Ehkä joskus elokuun alussa vois olla aika iskussa...
Olisi muuten kiva tietää Karin kilsat ja tunnit. Tolla tavaramäärällä luulis ajavan jo jonkun aikaa. Tosin tehot taitaa olla niin isot, että sekin vaikuttaa jo aika paljon...
Pyöräkaistapää
08.01.2009, 08.32
Meidän dh-mäki on kiinni. Seuran puuhanainen (MM-tasoa) rikko ittensä. Pahasti näyttää siltä, että liikkuu jatkossa aina renkailla. Siinä isossa tien ylittävässä hyndässä, joka näky videossa minkä laitoin aikasemmin. Pikkasen helpottaa alamäkikuumetta näin ikämiehellä.
Satanan kuumakin on, ei oikein voi tehdä muuta järkevää kuin juoda kaljaa.
Aijai. Ompa tosi ikävää, jos joutuu touliin loppuiäksi. :(
Turisti, Hansilla tulee sekä kilsoja että tunteja paljon mua enempi. Maasto ja muta kuluttaa fillaria ja sekin, että en viitsi/ei ole edes mahdollisuuksia huoltaa ja pestä fillareita joka lenkin jälkeen. Yleensä lenksun jälk. vaan huuhtasen fillarin puhtaaksi, rasvaan ketjut, pyyhin liukuputket ja se on siinä...
Olisi muuten kiva tietää Karin kilsat ja tunnit. Tolla tavaramäärällä luulis ajavan jo jonkun aikaa. Tosin tehot taitaa olla niin isot, että sekin vaikuttaa jo aika paljon...
Kyllä Karilla tunteja on tullut hirveesti, koska mullakin näyttäisi olevan n. 490h (mukana myös juoksulenkit). Kilometreistä mulla ei ole mitään tietoa. Lisäksi pääsin aika vähillä vaurioilla koko kauden 2008. "Pappavauhtia" ajelen, niin kamat pysyvät ehjinä ;)
Meikäläisen 2008 ajot muistaakseni nämä:
-Bianchi cup 3kpl (1 keskeytys, kun rengas meni puhki)
-Maratoneja 6kpl
-PH Cup 1kpl
-Tahko MTB(180km)
-Kangasala 24h(ajoaikaa 20h ja n.260km - epävirallinen matka)
-Finlandia MTB
Kalustodata (R.I.P):
- Kona The King etukolmio poikki
- CC fillarin keskiratas
- Rallinaaman evolve xc keskiratas
- 2 maasto takapakkaa vaihdettu
- 2 SRAM:n ketjua vaihdettu
- SC Chameleonin takakiekko kyljestä halki, paikallisesta joku halpa linus tilalle.
- Aimo läjä kuluneita HS 33 jarrupaloja vaihdettu uusiin
- 1 maastorengasrikko, harmittavasti itä-helsingin xc-kapinassa
- 2 maantierengasrikkoa (yksi tacxissa,yksi tiellä)
- Koox:n satulatolppa murtui, Pro tilalle
- 2 paria Contin Mountain King/Speed King pareja kulutettu loppuun
- 1 XT takavaihtaja
- 1 Deore etuvaihtaja
Ajopullistelut:
"TReeni"-tunteja tuli tolkuton määrä vauhtiin nähden, (kiitos työmatkarullailun).
403,5 h josta pyöräilyn osuus 377 h. Rankimmat viikot osuivat toukokuun alkuun minkä jälkeen alkoi sairastelu. Kilsoja kertyi yhteensä 7521.5 km josta pyörätietä/maantietä oli 4000 km ja loput maastoa.
Kisoja:
- 4 kyläcup:ia joista yksi DNF vartsikassa rengasrikon takia.
- Korson maratooni
- Finlandia
- Zeuksen CC- "kisa" :)
- Jokunen zeuksen viikkotempo normimaantiepyörällä.
Mitähän tänä suvena ? Varmaan aika samalla sapluunalla. Katotaan jos pääsisi Kaskelan tempon 15min 40 s. Niin joo ja Turistin kanssa täytyy mennä ajamaan paritempo :)
Sponssaakko mulle pyörän?
Tiimin maantie-kiertopalkinto Giant löytyy ullakolta. Eiköhän siitä saada tempo-ohjus teikäläiselle. Saattaapi olla että joudut ajamaan sinkulana kun vetokalusto on lievästi sanottuna finaalissa :) Siihen vaan bilateman-työmatkatanko ja avot...
Samalla voidaan ottaa Biltemasta mukaan hinausköysi, sillä luultavasti ensi kesänä sä tulet tossa paritemmossa sitä tartteemaan, jos siis haluat että mäkin pysyn mukana...
Hans Opinion
08.01.2009, 12.26
Karilta löytyy kaikenlaista, myös Turistille sopiva tempo-pyörä... SecondOpinion taitaa olla ahdas Turistille...
Kyllä on jätkät kuluttaneet kamaa, pitäisi varmaan tulostaa ja mennä neuvottelemaan Lumperilta diili...
Minä kyllä epäilen että Hansilla olisi tullut enemmän ajotunteja kuin Karilla... vähälläkin tosin pärjää kuten Turismos on osoittanut... mudda ajomäärät eivät kyllä ala näkymään kuin pidemmissä otteluissa (TdH, Finlandia, Tahko jne), tunnin rykäisyt sujuvat hyvin viritetyllä hurmoksella.
Hansilta ei mennyt palikkaa paljoa rikki nolla8:n, ei oikeastaan kuin vaihtajan kahva Porvoo-crachissä. Maantiepyrässä paloi 3 settiä kumeksia jokunen sisuri (enimmäkseen latekseja asentaessa), yksi pakka ja kahdet ketjut, yhdet tankoteipit, yksi satula, ajohousut, jne, jne. Maastopyörästä ei rikkoontunut kuin Lookin polkunen (susi jos syntyessään), kumekset ovat vaihtokunnossa ja ketjut vaihdoin kertaalleen... pakka (Sram900) mennee vielä... pysyy maasturi ehjänä kun työntää sitä...
Saas nähdä pääseekö huomenna luistelemaan, vielä ei ole lunta onneksi tullu. Retkiluistimet on kuulema myyty aika loppuun K-uudenmaan u-liikkeistä, suksia menee kuulema huonommin. PitkäTeräisen hinta ainakin oli noussut siitä kun Hans ne hankki 3-4 kertaiseksi, ei silti kallista koska käyttöikä on tosi pitkä.
Se on totta, että noita tunnin rykäsyjä pystyy ainakin yrittämään vähän pienemmälläkin määrällä, mutta noihin pitkiin matkoihin tarttis sitä määrääkin jo. Ei mulla kyllä rahkeet riittäny oikein 60km Tahkollakaan.
Kannatta myös tarkastaa se meikän "pärjääminen" tuloslistoista, sillä omasta mielestäni sijoitukset eivät kyllä moisesta kerro...
Minkäslaista ajeluseuraa löytyisi tälle illalle? Metsään tai lentokenttää kiertämään, ihan sama kunhan saa jonkun aikaa poljettua :rolleyes:
Lisäys:
Nyt olisi sukkia saatavilla.
Kävin tänään haikailemassa interissä, josko retkiluikkarit ois ollu alessa. Niin kun Hans jo totes, niin ei ollu. En si raaskinu sijottaa luistimiin 150€:tä, kun en tiiä kuinka paljon niistä ehin tänä talvena nauttia. Lumilautaa pääsen ainakin ulkoiluttamaan ylihuomisesta lähtien. La ompi lähtö Ranskan Alpeille, Chamonixiin. Sais sinnekin sadella vähän lisää lunta...
Tais tulla nyt ne Hansin unelma kelit. Saavat varmaan terolaan tehtyä ladut jo tällä lumella ja vielä pääsee luistelemaankin. :)
Minkäslaista ajeluseuraa löytyisi tälle illalle? Metsään tai lentokenttää kiertämään, ihan sama kunhan saa jonkun aikaa poljettua :rolleyes:
Lisäys:
Nyt olisi sukkia saatavilla.
Ei löytynyt Ilelle kuin luuselenkille kaveri, eli järven ympäri. :) Lumisateessa ja pienessä tuulessa tuossa olikin ihan tarpeeksi.
Dataa viime vuodesta paksasti menneistä kamoista:
- Hiilikuiturunko Bianchi/ takuusta uusi tosin ei hiilarirunko, maahantuojalle isot propsit :)
- pari ulkorenkasta maasto, yksi maantiegummi, asemapyörästä myös ulkokumit
- UST prestaventtiili
- kaksi vetokalustoa ajettiin loppuun, tai näiden loppu tuli tänä "ajokautena"
- yksi vuotava shimanon levyjarru/paikallisesta takuun kautta uusi
- etukiekko cyclocrossista, meni laakerit/laakeripesä (varmaan yli 10 000 kilometriä, oli jo aikakin)
- neljät jarrupalat vaihtoon (kahdesta pyörästä)
- yksi sisuskumi
- takavaihtaja
- kypärä halkesi (ollut varakypäränä eli ei oikeasti haitannut)
- yhdet ajohousut
- parit käsineet roskiin
- polkimet x-spedot meni rikki
- uudet vaijerit Prophettiin ja cyclocrossiin, muuta pientä tuunausta turhaa kaman ostoa ja hamstrausta, uusi 29" maastopyörä, kevyemmät kiekot maantiepyörään (tosiaankin tarvitsin)
"Kisat/tapahtumat"
- Keravan kevätpolkaisu 25 ryhmän vetäjä Karin kanssa, Hieno reissu!
- 120 Tahko, taisin olla top kympissä takaapäin laskettaessa
- yksi viikkotempo, ensimmäisen kauden sain tapahtuman vältettyä, alle 16 minuuttiin muistaakseni selvisin, voi olla aistiharha tämäkin.
- j-cruise kunniakkaasti läpi ilman kramppeja
Ajokilometrejä ei ole tallessa, ensi vuonna on sitten gps-laitteen hankinnan myötä esittää kilometrejä. Veikkaisin noin 4500-5000 kilsaa. Joista 3000 maantietä ja loput maastoa.
- yksi viikkotempo, ensimmäisen kauden sain tapahtuman vältettyä, alle 16 minuuttiin muistaakseni selvisin, voi olla aistiharha tämäkin.
http://zeus.sporttisaitti.com/koulutus_ja_valmennus/keskiviikko_tempot/2008/
Janne hallusinoi :)
6.8.2008 13. Tuovinen Janne 16.45
Minun virallinen lukema jäi 16.02 mutta 5.9.2008 ajelin lenkillä 15min 51 s. Tästä jos saisi 10 s pois ensi kesän lopussa. Nyt se tuntuu aika kaukaiselta kun motivazioni itsensä rääkkäykseen on aika vähissä.
Ajeluihin:
Niin voisi yrittää lauantaina kentän kiertoa ja sunnununtaina käydään varmaan Päivin kanssa iisisti rullailemassa pyörätietä maasturivauhtia.
...Retkiluistimet on kuulema myyty aika loppuun K-uudenmaan u-liikkeistä, suksia menee kuulema huonommin. PitkäTeräisen hinta ainakin oli noussut siitä kun Hans ne hankki 3-4 kertaiseksi, ei silti kallista koska käyttöikä on tosi pitkä.
NetAnttilassa osui silmiini allaoleva tarjous: noita saattaisi löytyä myös tavallisesta Anttilasta. Eivät ole välttämättä mitkään huipputerät, mutta alkuun noillakin voisi päästä.
http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=1444&productId=355248&partNumber=7977390++malli&shopId=10006&findPath=true&compartmentId=10052&categoryId=10465&catalogId=1444&ddkey=ProductDisplay
http://zeus.sporttisaitti.com/koulutus_ja_valmennus/keskiviikko_tempot/2008/
Janne hallusinoi :)
6.8.2008 13. Tuovinen Janne 16.45
Minun virallinen lukema jäi 16.02 mutta 5.9.2008 ajelin lenkillä 15min 51 s. Tästä jos saisi 10 s pois ensi kesän lopussa. Nyt se tuntuu aika kaukaiselta kun motivazioni itsensä rääkkäykseen on aika vähissä.
Ajeluihin:
Niin voisi yrittää lauantaina kentän kiertoa ja sunnununtaina käydään varmaan Päivin kanssa iisisti rullailemassa pyörätietä maasturivauhtia.
No jonkun minuuttirajan alitin.
Huimia kilometri- ja kalustomääriä poijjaat kuluttaa. Itse sain fillarilla aikaiseksi vaatimattomat 1700km huhti-joulukuun aikana. Mutta eipä vaihtoonkaan mennyt kuin jarrupalat, ketjut, satulaputki ja renkaat.
Asian sivusta: onko kukaan lähdössä (rauhalliselle) sunnuntaiajelulle aamu..keskipäivän kulmilla? Paljon esillä ollut lentokentän kiertäminen on multa vielä kokematta..
Markku Liitiä
10.01.2009, 15.07
Kuka oli ajanut lauantaina (tai ehkä jo perjantaina) Tuusulan Itäväylän Kulloontien puoleisessa päässä olevalta kännykkämastolta koirien hautuumaalle ja sieltä edelleen kohti Sjöblomin veljesten maankaatoplaania?
Kiitos kauheasti! Seuraamalla ajojälkeä, tosin päinvastaiseen suuntaan kuin jälkien tekijä, löysin ihan uuden polkupätkän juuri sieltä koirahautuumaan ja kännykkämaston väliltä. Miksi se muuten oli osittain merkattu puihin sidotuilla muovinriekaleilla? Joku vanha enskakisan etappi, vai?
Muuten ajokeli oli mitä parhain, just sopiva pikkupakkanen. Ei edes liukasta.
Tunnustan,myös merkkaukset.Ne voisi jo poistaa kun polku on pysyvä.Ulkoilijat löytää polun alun ja kulkee enemmän jos on jotkut merkit.
Janne ja Ile on löytänyt myös meikän avaaman pätkän.Tulivat vastaan klo:11,05.
Juu Jannen kanssa tuolla ajeltiin parina päivänä. Peten kanssa ajoin ekaa kertaa siellä viime viikonloppuna eli uutta maasto minullekin. Hauska löytää joskus jotain uutta!
Huimia kilometri- ja kalustomääriä poijjaat kuluttaa. Itse sain fillarilla aikaiseksi vaatimattomat 1700km huhti-joulukuun aikana. Mutta eipä vaihtoonkaan mennyt kuin jarrupalat, ketjut, satulaputki ja renkaat.Ei paljon raportoitavaa mullakaan. Reilu 2k ja yks keskiölaakeri tais väsähtää. Sekin joku truvativin halvin mahdollinen neliskantti. Tän vuoden tavoite voisikin sitten olla ostamatta fillareita ja päivittämättä mitään mikä ei ole rikki. Rikkoontuneet vaihtaa samanhintasiin tai halvempiin. Tämmönen "älä näännytä lamaa" -kampanja.
Paikallisesta tekis mieli LeMondin mustaa maantietykkiä.
Hinta olisi varmaan ihan kohtuullinen ja osina Tiagra/105/Bontrager-osastoa.
Ulkonäkö, ja hiilikuituinen takahaarukka miellyttävät. Kokokin tuntuu todella passelilta ainakin paperilla ja edellisen pyörän perusteella...
...paritempo, täältä tullaan.
Pitäisköhän ruveta ajamaan?
Hans Opinion
10.01.2009, 19.35
->Turisti
Konsultaatiota löytyy tarvittaessa tuohon road-pelin (rahmenin) mitoitukseen... Lemondi on komia peli; nostalgiaa ja nykyaikaa samassa paketissa...
Luistelu kelit järvellä on taas toistaiseksi förbi, kiitosta vaan kauhiasti sinne termostaatin säätäjälle... toisaalta mitäpä tässä valittaman; nyt meillä on ollut "monta talvea", lumi-talvi taitaa olla toinen... pari pakkastalveakin on tainnut olla... kyllä vatkaa keliä...
Luistella ei oikein pysty mutta lunta satoi sen verran että hiitämään pääsee... hähää! Vetelin kiekan (n.19km) tänään ja totutun raskasta oli... mudda mukavaa, paha etelätuuli nosti sykkeet Keinis-lukemiin.
Hiihtokelit ei jatku pitkään mutta huomenna saattaa vielä päästä sivakoimaan ennenkuin vesi nousee jäälle ja tappaa lumen... sitten taas on taittu luvata kylmää... katsotaan mitä liikuntasaumoja "järvi meille tarjoaa"... toisaalta; maastossa on vähän liikaa lunta ja sen vähetessä... no, pyöräilijällä on aika optioita näinä ilmaston muutoksen aikoina.
Mites ois Hans jos tulisit joskus Lundbergille pyörähtämään, niin katottais tuota raamin mittaa oikein tieteellisesti?
Oma logiikka oli, että kun vanha Rekki oli 60cm ja koko ajan ois tehnyt mieli vaihtaa stemmi sentin lyhyemmäksi tai jarrukahvoja kääntää ylöspäin että ois tullu vähän lähemmäs. Aika paljon tuli myös ajettua käpälät puoliksi tangolla ja puoliksi kahvoilla. Runkokoko oli varmaan aika oikea, mutta tuo meikän selkä ja yleinen jäykkyys kyllä laittoi toivomaan pienempää raamia.
Tällä järkeilyllä ajattelin, että Lemondin 59cm runkoko (jossa on käsittääksei 0,5cm tai 1cm lyhyempi vaakaputki) voisi olla aika passeli. Satulatolppaakin saisi vähän näkyviin (hiilikuitua ;) ) jos olis vähän pienempi raami. Edellisessä sitä oli ulkona alle 10cm...
Myös konsultaatioapu maantiepolkiemien valinnan suhteen voisi olla paikallaan. Ikuna en oo omistanu. Nyt pitää laittaa kyllä kengät ja polkimetkin mallia maantie, ennen on menty maastokengillä.
...TOSIN, kattelin semmosia hiilaripohjaisia Niken kenkiä ja niillä ei kyllä varmaan pysty kävelemään montaakaan metriä. AIka likkaan ja kiikkerän näköset töppöset.
Hans Opinion
11.01.2009, 11.38
Pääsen Luperille tulemaan melkein milloin vaan, pistä viestiä 040-31826332.
Raamin oikeaa mitoitusta kannattaa miettiä juuri kuten edellä suoritit. Yksi lähtökohta on se että stemmi pitäisi olla 100-130mm, itse pidän optimina 110-120 pituista. lyhyempi on kiikkerä ja pidempi löysä putkelta... ainakin periaatteessa. Vaakaputki on toinen joka merkitsee, sen suhteen ei auta kuin laittaa pyörä Taxiin ja istua koeajolle, yleensä enempi maastomiähet tykkää pysymmästä kattauksesta.
Maantiekengät/-polkuset on must, mainitsemasi Niken Bogiot ovat erinomaisen hyvä hintaiset (140), tähän hintaan ei laadukasta hk-kenkiä tahdo mistään saada... pirun kevyetkin ovat. Muuta moitittavaa en keksi kuin tarrakiinityksen ja sekin on makuasia sillä jotku ei tykkää naksuista ollenkaan. Kyllä hiilari pohjat kestää kävelyä siinä missä muovikin, Sideissä on sellaiset vaihdettavat laput kävelykulutusta varten... neljä vuotta vanhat on Hansin popot (n.1500h) eikä em. kävelypaloja ole vaihdettu ja kengätkin pelittää... no ne on Sidit.
Maastopolkusina olen käyttänyt Keoja vaikka niissä on kuulema jotain laakeri-vikaa (väljää?) em'mää mitää ole huamannu... tai'no kyllähän kaikkeen väljää tulee kun kättötunnit täyttyy... muitakin hyviä toki löytyy... jopa Shimanskilta...
CRC:ssä jotkut Shimpan maantiepopot (hiilaripohjilla) about 60€...
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=24041
...ei ois pahat. Näyttää aika samalta kuin Niket. Harkitsen tilaamista...
CRC:ssä jotkut Shimpan maantiepopot (hiilaripohjilla) about 60€...
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=24041
...ei ois pahat. Näyttää aika samalta kuin Niket. Harkitsen tilaamista...
Pääseekö mukaan tilaukseen? Oon hyvä jakamaan postikuluja ;)
Ai niin - olis niitä sukkia tarjolla, vai laitetaanko myyntiin ...heh!
Saako niitä SealSkinz (yms.) sukkia CRC:stä?
Tilaukseen pääseepi mukaan.
Saako niitä SealSkinz (yms.) sukkia CRC:stä?
Tilaukseen pääseepi mukaan.
Joo on siellä erilaista SealSkinz tavaraa.
http://www.chainreactioncycles.com/Brands.aspx?BrandID=118
Katselen hieman, mitä tarvitsen. Milloin ajattelit liipaista tilauksen?
Hmmm...
Kai sen tilauksen vois koittaa vaikka huomenna pistää.
Onkohan Shimanon 540 maantiepolkusimet mistään kotoisin? Hintaa olisi 30€, joten ei tulis paha hinta kengille ja polkimille...
Hmmm...
Onkohan Shimanon 540 maantiepolkusimet mistään kotoisin? Hintaa olisi 30€, joten ei tulis paha hinta kengille ja polkimille...
Ok pistän tänään sulle privaattiviestinä listan tavaroista, mun puolesta ei ole kiire.
Noista maantiepolkimista mulla ei ole mitään tietoa, kun en omista edes maantiepyörää ;)
Mulla on noista 540:stä vastaava versio ollu käytössä 2 kesää elikkäs 105-sarjan maantiepoljin. Eipä noista ole mitään pahaa sanottavaa eli toimii ihan niinko halvemman sarjan shimanon maastopolkimet. Tosin vertailukohtaa ei muihin maantiepolkimiin ole.
Eilen käytiin Päivin kanssa mätiksellä ajamassa ja aikamoiseksi vääntämiseksi meni ajelu. Pikkupolut oli kuitenkin ihan ok kondiksessa. Niin yksi kylmä takaisku tuli vallinojan ratsastustallin lähettyvillä kun Anssin/JJT:n/Ile:n kasaama silta oli sortuneena ojassa. Onnistuin pyöriä nostellessa plutaamaan ojaan kun jää petti alta...
Hmmm...
Lähes samaan hintaan saat uudenmalliset Shimpan 105-polkimet PBK:sta.
http://www.probikekit.com/display.php?code=NP07516
Oman kokemukseni perusteella tuo uudenmallinen leveämpi poljin on selvästi tukevampi jalan alla.
Eilen käytiin Päivin kanssa mätiksellä ajamassa ja aikamoiseksi vääntämiseksi meni ajelu. Pikkupolut oli kuitenkin ihan ok kondiksessa. Niin yksi kylmä takaisku tuli vallinojan ratsastustallin lähettyvillä kun Anssin/JJT:n/Ile:n kasaama silta oli sortuneena ojassa. Onnistuin pyöriä nostellessa plutaamaan ojaan kun jää petti alta...
Oli Ilen kanssa puhetta käydä korjaamassa, mutta taas pakkaset meni... :D Terveisiä vaan sinne termostaatin säätäjälle.
Hans Opinion
12.01.2009, 10.54
Em'mää ny tiärä noista polkusista, aika samaa huttua ne on, Turismon määrillä (oletus) pelittävät aivan jees. Kalliimissa r-polkimissa on yleensä pikkaisen parempi laakerointi ja ne on kevyempiä... varmaan nuo simpan polkuset toimii... kenkä ainakin on tuohon hintaan liki ilmainen.
Klossit kannattaa ottaa sellaiset joissa kantapää voi liikkua muutaman asteen. Vaihtoehdot ovat yleensä; 0astetta, <5astetta ja >5astetta tyyppisiä. Hansilla on käytössä Lookin harmaat jotka liikkuvat 3-4astetta. Aikaisemmin käytössä oli Timet joissa liikettä on myös akaselin suunnassa, Timet ovat minusta parhaat jos vetää oikein pitkää siivua, kisakäytössä en niistä tykännyt.
Maantiekenkä mitoitetaan yleensä aika passeliksi, mää tykkään puoli numeroa "aivan passelia" isommasta road-kengastä... HansFoot tuppaa hieman turpoamaan pitkillä ajorupeamilla... varsinkin helteessä. Koita päästä kokeilemaan shimanskia jossain jotta oikea koko löytyy.
Maantiekenkä ja -poljin eroavat ennen kaikkea poljinpinta-alan suhteen. Road-popoa ei tarvitse alvariinsa irroitella eikä kengillä kauheasti kävellä, tämä mahdollistaa maastokenkulaa jäykemmän rakenteen käyttämisen. Nykyajan karpooni road-kengät eivät elä pohjasta lainkaan ja poljin ottaa koko ajan enemmän kengän pohjaan, kenkä kulkee lähempänä poljin akselia ja siitä huolimatta poljin kevenee koko ajan... ero maastopolkimeen on huima eikä viimeksi mainittua kannata käyttää maantiellä kuin satunaiseen työmatkapyöräilyyn jne. jossa tulee käveltyä enemmän.
Shimanon kengissä koon pitäisi olla aika tarkasti tiedossa.
Mites ois Hannu, sopisiko trehvit Lundbergilla huomenna joskus puoli viiden aikaan?
Hans Opinion
12.01.2009, 13.03
Shimanon kengissä koon pitäisi olla aika tarkasti tiedossa.
Mites ois Hannu, sopisiko trehvit Lundbergilla huomenna joskus puoli viiden aikaan?
Tiisdag passar brå ja 16:30 on hyvä kellonlyömä.
Jos mahdollista Turisti niin ota mukaan maastopyörä, siitä on parempi (kuin ei mistään) lähteä tuumaamaan road-kattausta... ja jos vielä löydät jostain maastopelin raami-speksit (mitoitus/kulmat) niin helpottaa hommaa reilusti...
Maastomankeli onkin jo valmiiksi puodissa. Se tosin on mittojen mukaan vähän liian pieni mulle, mutta tykkään siitä kovin.
Ai niin - olis niitä sukkia tarjolla, vai laitetaanko myyntiin ...heh!
:seko::seko::seko: - sateet tulevat ja varpaat kastuvat ...heh hee!
Hans Opinion
12.01.2009, 14.25
:seko::seko::seko: - sateet tulevat ja varpaat kastuvat ...heh hee!
Pistäs Ile privaattia jotta tiedän mihin ja minkä verran siirtelen tiliä... sukkaset voi pudottaa vaikka Hansin postilootaan jos satut Kervåssa päin kuljeksimaan...
Tuotanoin, kiinnostaisi lähteä messiin ajelemaan joku päivä. Aikamoinen amatööri olen näissä kuvioissa, kokemus lähinnä perustuu juniorina metsässä ajeluun ja nyt aikuisena kuukauden verran uudella pyörällä tullut ajeltua. Pyöräni ei ole kovin kummoinen, Inseran Timberline, mutta kyllä sillä mäkiä alas pääsee :D
Tuotanoin, kiinnostaisi lähteä messiin ajelemaan joku päivä. Aikamoinen amatööri olen näissä kuvioissa, kokemus lähinnä perustuu juniorina metsässä ajeluun ja nyt aikuisena kuukauden verran uudella pyörällä tullut ajeltua. Pyöräni ei ole kovin kummoinen, Inseran Timberline, mutta kyllä sillä mäkiä alas pääsee :D
Tervetuloa vaan mukaan. La ja su varmaan mennään taas. Onko valoja maastoajeluun? Tod näk aamupäivästä mennään lauantaina lenkille. (puhun siis omasta puolestani) voitaisiin tavata siinä keravan ja tuusulan välisellä tiellä olevan pakanoiden hautaasmaan kohdalla. Toisella puolella on varuskunnan puomi. P.s. Kelivaraus ;)
Tervetuloa vaan mukaan. La ja su varmaan mennään taas. Onko valoja maastoajeluun? Tod näk aamupäivästä mennään lauantaina lenkille. (puhun siis omasta puolestani) voitaisiin tavata siinä keravan ja tuusulan välisellä tiellä olevan pakanoiden hautaasmaan kohdalla. Toisella puolella on varuskunnan puomi. P.s. Kelivaraus ;)
Mukava kuulla, että pääsen messiin. Tämä viikonloppu ei valitettavasti käy, olen menossa Heinolaan kaverini syntymäpäiviä viettämään. Mutta esim. sitä seuraava käy :)
*edit*
Niin ja valot löytyy :)
Voisi yrittää lauantaina maastolenkille.
Tänään Nosturiin kattomaan Kypärää voihan grunge-sentään.
Hans Opinion
13.01.2009, 10.20
->Ile
Rahat laitettu sukkaan... tai siis tilisiirto suoritettu... katsotaan kuinka kaupan kohde saadaan siirrettyä haltijalta omistajalle... nou hätä tämän suhteen...
Lupasi kylmenevää joten maastossa saattaa olla viikonloppuna aivan jees ajokeli... pankaas speksejä kuinka olette starttaamassa?
->Ile
Rahat laitettu sukkaan... tai siis tilisiirto suoritettu... katsotaan kuinka kaupan kohde saadaan siirrettyä haltijalta omistajalle... nou hätä tämän suhteen...
Lupasi kylmenevää joten maastossa saattaa olla viikonloppuna aivan jees ajokeli... pankaas speksejä kuinka olette starttaamassa?
OK voisin kurvailla tänään teidän kautta, kun ajattelin ajella hieman maastossa - siis pimeälenksu. Mihin aikaan olisit kotosalla. Tai no voinhan pudottaa postilootaankin.
Hans Opinion
13.01.2009, 12.39
OK voisin kurvailla tänään teidän kautta, kun ajattelin ajella hieman maastossa - siis pimeälenksu. Mihin aikaan olisit kotosalla. Tai no voinhan pudottaa postilootaankin.
Ajateltiin käydä Junnun kanssa löysällä 1½h krossarilenkillä kevyenliikenteen väyliä hyödyntäen, starttaamme Hansilta klo.18:sta. Ennen lenkkiä olen passaamassa Turistille isontien-raamia joten huonosti tänään himassa... postiloota jököttää tien reunassa... ehtii sukat möyhemminkin...
Hanssille kiitokset rungon mitoituksesta! Homma oli vähintääkin poikkitieteellistä.
Kaupat syntyi, tosin ihan siihen 500€:hen ei fillari irronnut.
No, nyt on yksi "romu" lisää...
Jaahaz onnea turistille uudesta vauhtikoneesta. Siitä se taas lähtee ja kisakausi lähenee :)
Off-topic:
Prkele olipas hyvä Helmet:n konzertti eilispäivänä. Page Hamilton (Yksi maailman parhaista kitaristeista, miun mielestä) pieksi semmoista rihvin tynkää ilmoille että vieläkin olen ymmyrkäisenä.
Tänään menee aika Hop-Lopissa joten huomenna takaisin pyöräilyn pariin työmatkatempon muodossa.
Ensi viikolla selviääkin sitten pääseekö kokopäivätoimiseksi foorumipyöräilijäksi...Prkele...Loppuu meikäläisen kalustospekulazioonit.
Hans Opinion
14.01.2009, 15.55
Hanssille kiitokset rungon mitoituksesta! Homma oli vähintääkin poikkitieteellistä.
Kaupat syntyi, tosin ihan siihen 500€:hen ei fillari irronnut.
No, nyt on yksi "romu" lisää...
Onnittelut vaan Turistille. Nätti peli, hyvä hinta'laatu'suhde. Mitat pitäisi olla kohdallaan, kyllä lähtee.
Ensi viikolla selviääkin sitten pääseekö kokopäivätoimiseksi foorumipyöräilijäksi...Prkele...Loppuu meikäläisen kalustospekulazioonit.
Voi perskules tätä YT/irtisanomis-paskaa.
:(
...vai onko sittenkin kyseessä lottovoitto?
Voi perskules tätä YT/irtisanomis-paskaa.
:(...vai onko sittenkin kyseessä lottovoitto?
Heh jälkimmäinen vaihtoehto unohtui, tosiaan onhan se lottokin vetämässä, katotaan kumpi ehtii ensin...
Hans Opinion
15.01.2009, 12.20
Heh jälkimmäinen vaihtoehto unohtui, tosiaan onhan se lottokin vetämässä, katotaan kumpi ehtii ensin...
Hans pahoittelee myöskin, toivotaan että kyseessä on vain "taktinen peloittelu" jotta kustannukset pysyy kurissa.
Lama on kapitalistien harhainen keksintö, ei sellaista ole olemassakaan. Tampereella (vai missä se oli) on kuulema firmat painattamassa tarraa jossa lukee "emme irtisano ketään"... toivotaan että "kvarttaalitalouden" ajat ovat luetut...
Mitenkäs lauantain ajelut ???
Mä ajattelin nukkua vähän pidempään ja pääsen varmaan lähtemään himasta joskus 10.30-11 aikoihin. Joku pari tuntinen maastossa voisi olla OK.
Mä voisin lähteä messiin, jos saan fillarin huollosta.
Nyt on keulassa uudet öölit ja takapakka+ketju uusittu. Pitäis kulkea!
Jos joskus puolilta päivin (tai ainakin vasta 11.00 jälkeen) oot(te) menossa, niin kerkiäisin hienosti mukaan.
Tosin kahta tuntia en varmaan pysty/jaksa ajaa, joten hyppään jossain välissä kyydistä.
Mä voisin lähteä messiin, jos saan fillarin huollosta.
Nyt on keulassa uudet öölit ja takapakka+ketju uusittu. Pitäis kulkea!
Jos joskus puolilta päivin (tai ainakin vasta 11.00 jälkeen) oot(te) menossa, niin kerkiäisin hienosti mukaan.
Tosin kahta tuntia en varmaan pysty/jaksa ajaa, joten hyppään jossain välissä kyydistä.
Samoin, voisin myös lähteä. Tosin voi olla, että lähden hieman aikaisemmin ja lopetan myös aikaisemmin, koska päivällä on muuta ohjelmaa. Mistä T.M on ajatellut ajella eli mihin tähdätään kokoontuminen?
En ole reittiä ajatellu yhtään. Olisko klo 11.30 Vallinojalla niin Ile ehtii ajella Keravalla/Varuskunnalla ennenkuin tulee Vallinojalle. Siitä joku peruslenkki mätiksellä niin 2h on meikäläisellä kasassa...
Muutkin reitit käy mutta esim. palaneen talon keikka menee nykykunnossa turhan pitkäksi lenkiksi...
Lauantain lenkki
TM:n ehdotus passaa, soittelen Ilelle ja sovin aamuvuorolaisten liikunnan.
JOo, T.M.:n ehotus on jättekiva. Mä voin mennä autolla porukoille Saviolle, niin ei tartte ajaa turhan paljoo maantietä ja sitten pystyy pesemään polkusimenkin ennen kotia menoa.
Hitto mä oon laiska. :(
JOo, T.M.:n ehotus on jättekiva. Mä voin mennä autolla porukoille Saviolle, niin ei tartte ajaa turhan paljoo maantietä ja sitten pystyy pesemään polkusimenkin ennen kotia menoa.
Hitto mä oon laiska. :(
Siellä on aika viilee keli, ei tarvitse pestä ;)
Viime kesän kurat vielä kiinni...
Hans Opinion
16.01.2009, 13.20
Jeps huomenna vallinoja klo.11.30... Hans ilmestynee paikalle...
Viime kesän kurat vielä kiinni...
Aijaa no siinä tapauksessa on hyvä vähän raapia enimpiä pois!
T.M:n sukat laitan reppuun!
Hans Opinion
16.01.2009, 19.59
Tosi rapea ja nopea keli on maastossa kun kävin pikkaisen kartoittamassa puketumistarvetta huomiselle... jalkoja saattaa ruveta palelemaan jos ajaa pidempään. Aivan aamusta on luvattu melko holozekkiä mutta päivemmällä pitäisi lämmetä, erinomaista ajokeliä luvassa, maasto kunnolla jäässä ja pito on erinomainen.
NOni, nyt on maasturi melkein iskussa kesää varten. On blingblinggiä ripusteltu raamiin kuin joulukuuseen konsanaan ja keulan öljytkin on vaihdettu vuoden jahkailun jälkeen.
Vaikka ajoa ei oikeataan ole vielä keulaöölien vaihdon jälkeen alla kuin pikkusen, niin sanoisin silti, että olisi pitänyt ihan uutena jo vaihtaa öljyt, tai siis jonkun 10h jälkeen (kuten ohjeissakin suositellaan).
Onneksi juuri kukaan ei tätä minulle kertonutkaan, oon kyllä aika saamaton :)
Tuntui hyvältä, saa nähdä miten toimii tosioloissa.
Hipoakin tarttui matkaan uuden etuvaihtajan muodossa. LX:n etuvaihtaja joka on ollut pyöräni häpeäpilkku vaihtui XTR:n. On muuten nyt sitten ensimmäinen XTR:n osa, mitä olen koskaan omistanut. Turha päivitys, mutta henkisesti ratkaiseva :)
Ja hinta oli paikallisessa täysin vastustamaton, joten se ratkaisi asian.
Kuva tosta värihässäkästä!
Ei o valmis vielä.
Siniset pikalinkut puuttuu vielä, pitäis löytää titaaniset ja ilmaiset. Vaikee yhtälö. Samoin puuttuu omalla nimellä oleva ohjainlaakerin käppi. :)
Myös pesu tekis hyvää.
Hopen sininen satulatolpan kiristin ei tule runkoon, koska on originaalia painavampi.
(ei suinkaan siksi, että se on väärää kokoa)
Haluuko joku ostaa Hopen sinisen, uuden, satulatolpan kiristimen?
H: 5€
(koosta en o varma, mutta ainakin pienempi kuin 39)
Nimimm. Ensikauden tavoitteena "Pyöräsi Kuva" topikkiin oman pyörän kuvan postaaminen ja palstakrediitin kasvattaminen naurettavalla tuunaamisella
;)
Edit.
Lähehä huomenna ajamaan? 11.30 Vallinojalta...
No huh huh.
Psknjauhannalla saa enemmän rispektii ja krediitii kuin ajamalla.
Eikä rekillä mitään pojoja tule,pitää olla teippiviritetty Molo.SkriikSkriik naarmu Lopeslinkuilla.
Huominen ei natsaa kun pitää viedä duunikaveri poluille (ihan eka kerta)
Mä tuun mukaan joskus jollekin räädistely/konttauslenkille.
Hans Opinion
17.01.2009, 15.41
Hiano keli oli poikien kanssa ajella; pakkasta ja pitoa piisasi... seura oli parasta mahdollista. Vauhti oli myös erittäin sopivaa (111ka.sykkeet) tuohon keliin, lähtiessä pakkasta -13astetta ja palatessa miinus6. Keskari oli >12km h joka tukee näkemystä että pito oli "tapissa".
Kiva oli tosiaan ajella ja aika köykäsesti kulki, verrattuna viime vuoden talvilenkkeistä jääneeseen mielikuvaan...
Mutta kotona iski kova väsy ja syömisen jälkeen joutui ottamaan parin tunnin tirsat. No, aika vähillä unille menin koko arkiviikon, joten ehkä johtui siitä, eikä paskasta kunnostani :)
Pitääpi mennä huomenaamuna ajamaan pikkulenkki, jos olo on yhtään mistään kotoisin, vähän pelkään noitten korvien puolesta, tuppaa olemaan näköjään aika viimaherkät kun taas on pientä "outoa tunnetta" havaittavissa. Toivottavasti tällä kertaa ei tulehtuisi.
Hans Opinion
17.01.2009, 17.48
Kiitosta vaan, Turismolle, TM;lle ja Ilelle lenkkiseurasta... vain huurteiset mihet ovat ässiä...
Huomenna pitäisi taas olla tarjolla jäätä T-järvelä. Lunta kuulema tulee jonkin verran muttei pitäisi olla ongelmksi... katellaan huomenna puolen päivän seutuvilla PekkaHaloseNiemessä...
Kiitosta vaan, Turismolle, TM;lle ja Ilelle lenkkiseurasta... vain huurteiset mihet ovat ässiä...
Huomenna pitäisi taas olla tarjolla jäätä T-järvelä. Lunta kuulema tulee jonkin verran muttei pitäisi olla ongelmksi... katellaan huomenna puolen päivän seutuvilla PekkaHaloseNiemessä...
Railoja on paljon jäällä, eli kypärä päähän. JOku kaveri oli kaatunut Järvenpäässä ja lyönyt pahasti päänsä.
Kakkosen sain jäällä kasaan. 17.6 oli keskinopeus ja nousua tuli 9 metriä. :) jäällä on vähän nousua ja laskua.
Hans Opinion
17.01.2009, 19.51
Railoja on paljon jäällä, eli kypärä päähän. JOku kaveri oli kaatunut Järvenpäässä ja lyönyt pahasti päänsä.
Kakkosen sain jäällä kasaan. 17.6 oli keskinopeus ja nousua tuli 9 metriä. :) jäällä on vähän nousua ja laskua.
No e'mäå nyt kyl' huomenna ky-pärää ota ku luistelemaan lähren... paljon vaarallisempaa oli ajelu mct-veljien kaa...
Jäällä = tasasta... huomenna lyhyhttä terävää... PekkaHaloseNiemestä käsin... jaloilla nääs...
Shimaani
17.01.2009, 20.56
Anteeksi tuppautuminen mutta ei siellä mtn isoja railoja ole - kun kahtoo eteensä eikä polje lujempaa kuin kyvyt riittää niin ei tuu mtn yllätüksiä.
Vanhankylänniemen paikkeilla on hiukan röpelöä mutta muuten siellä on aivan helmijää. :) Tätä herkkua on kovin harvoin tarjolla joten siitä pitää nauttia
Nimim.
polvisyndit
Anteeksi tuppautuminen mutta ei siellä mtn isoja railoja ole - kun kahtoo eteensä eikä polje lujempaa kuin kyvyt riittää niin ei tuu mtn yllätüksiä.
Vanhankylänniemen paikkeilla on hiukan röpelöä mutta muuten siellä on aivan helmijää. :) Tätä herkkua on kovin harvoin tarjolla joten siitä pitää nauttia
Nimim.
polvisyndit
Juu kyllä se lähellä täydellisyyttä on se jää, mutta railoja siellä nyt on vaan enemmän kuin vuodenvaihteessa. Mutta safety heti kaluston jälkeen kato nääs.
Kannattaa niiden railojen kanssa olla varovaisia. Nyt kun oon kerran semmoseen tippunut, niin ei tee mieli tippua toista kertaa... :o
Viikko Chamonixissa, Ranskan alpeilla on ny sitten ohi ja vois sanoo, että oli aika hc-reissu. Lähin siis matkaan yksin, joskin otin "kimppa majotus" reissun. Samaan kämppään majoittui muutama vuosi itteeni nuorempi Tanja ja vajaa viis kymppinen Jukka. Tanjalla ei kauheasti laskukokemusta ollut, kun taas Jukalla oli jo ~aikas monta Chamonix reissua takana.
Eka päivä vieteltiin matkaoppaan, Tanjan ja muutaman muun Suomalaisen kanssa ihan vaan rinteitä laskien. Seuraavana päivänä päätettiin lähteä Tanjan ja Jukan kanssa yhdessä reissuun. Jukka ei kauheasti rinteissä viihtynyt ja päätettiin sitten mennä laskemaan hiukka maisemareittiä. Oma laskukokemus riitti hintsusti "maisemareittiin", sen sijaan Tanjalla oli aika ihmettelminen, miten päästä alas. Vaikka kyseessä ei ollutkaan mikään hc-rinne, niin kuitenkin sellainen, että jos kaatuu ja lähtee liukumaan niin saattaa löytää itsensä herkästi jostakin kivikosta...
Muutaman tunnin kestäneen maisemareitin jälkeen Tanjaa oli turha houkutella offareille. Laskettiin sitten pari laskua rinteessä ja välillä niin, että Tanja laski rinteitä ja Jukan kanssa laskeskeltiin omia reittejä.
Jukka tunsi Chamonixin rinteet, kuin omat taskunsa ja oli loistava "opas" offarireiteille. Parit päivät laskeskeltiin Les Grands Montets -huipun ympäristössä olevia mäkiä. Välillä Tanjan, välillä Jukan kanssa. Kolmantena reissupäivänä Tanja lähti parin suomalaisen sekä alppi oppaan kanssa laskemaan Vallee Blanche -jäätikön yli. Itse en ~100e hintasesta reissusta innostunut ja Vallee Blanche -turisti reitillä ei ole "mitään laskettavaa", vaan oppaat vievät porukan jäätikön yli kohdasta jossa vain liruteellaan loivaa rinnetta alas.
Jukka oli ollut jäätiköllä useita kertoja ja päätettiin sitten lähteä kaksisteen laskemaan jäätikön heti seuraavana aamuna. Aamulla matkatessa kabinilla kohti Aguilla De Midiä(huippu josta jäätikölle mennään) huomattiin, että samassa kabinissa oli pari muutakin suomalaista. Kaksikko aikoi jatkaa Midiltä kabinilla Italian puolelle, Helbronneriin. Mid - Helbronner kabini on käytössä vain kesäisin, joten alettiin sitten miettiä, josko lähettäisiin porukalla laskemaan Vallee Blanche - jäätikön yli. Midin huipulla mietittiin turva järjestelyt läpi kertaalleen. Pitkän lumettoman jakson vuoksi sondeja tai lumivyörypiippereille ei ollut tarvetta. Jukka oli meistä ainoa jolla oli kiipeilyvaljaat railoon tippumisen/sieltä nostamisen varalta. Jälkikäteen ajateltuna oisi ollut fiksu veto käydä vuokraamassa reissua varten valjaat...
Noh... Reissuun siis lähdettiin nelistään. Alkumatkasta hivuttauduttiin Midin huipulla olevasta rakennuksesta kapeaa harjannetta pitkin Vallee Blanche -jäätikölle, josta lasku alkoi. Huippua pitkin hivuttautuminen tuntui aika hc-touhulle ilman valjaita, mutta eipä paikallisetkaan näyttäneet valjaita käyttävän. Ja toisaalta Midillä sijaitsevan "turisti pisteen" henkilökunta pyrkii pitämään jäätikölle mentävän reitin "jonkinlaisessa kunnossa".
Alkumatka jäätiköllä oli aikamoista liruttelua. Laskuoli loivaa, mutta tarkkana oli syytä olla "piilo-railojen" varalta. Railojen vuoksi laskettiin pitkillä väleillä ja seurattiin jäätiköllä olevia, muiden tekemiä jälkiä. Noin puolessa välissä jäätikkölaskua lähdimme Jukan opastuksella paremmille laskupaikoille. Pääsimme laskemaan pehmeähkössä lumessa normi laskettelurinteen kaltevuuksista mäkeä. Mäen loppu osassa aloimme kaartaa Jukan tietämää, jäätikön puolivälissä sijaitsevaa kahvilaa kohden. Reitillä oli joitakin railoja ja reikiä jotka kiersimme kauempaa ja lähdimme seuraamaan monien muidenkin laskemaa uraa. Laudalla uraa oli aika ikävää laskea, koska lasku oli loivaa ja välillä joutui pumppaamaan vauhtia töyssyistä, jotta pääsi pienien kumpareiden yli ja kivien yms. välistä. Erään tälläisen kumpareen takan oli railo toisella puolen ja toisella puolen kivikko. Välissä parin-kolmen laudan levyinen kaistale ja eikös vaan; ennen tätä kaistaletta en saanut pumpattua riittävästi vauhtia ja jäin laudalla tasapainottelemaan jäiselle kaistaleelle. Yritin kevyesti pumpata laudalla vauhtia, mutta laudan kantti petti jäisellä railoon päin viettävällä kaistaleella ja tipahdin persauksilleni. Tuntui, että kaistale oli todella liukas ja pienikin liike niin luisuisin railoon. Itse en nähnyt railon pohjalle, joten syvyydestä ei ollut mitään hajua. Takana tuleva kaveri, Esa ei tajunnut tilannetta ja kysyi miksen nouse ylös ja jatka. Suksilla oisi ehkä onnistunutkin, laudalla ei. Kysyin Esalta näkiköhän railon pohjaa - ei nähnyt... Pyysin Esaa tökkäämään sauvan taakseni, josta voisin ottaa kiinni ja kavuta taaemmas. Jah.... heti kun nostin toisen käteni, alkoi kyyti kohti railoa.
--- jatkuu ensi numerossa.... ;)
Vasta ihan railon reunalla ennen tippumista näin pohjalle. Railo oli ehkä 2-3m syvä ja tuuli oli kerännut sen pohjalle pehmeää puuterilunta. Taisi Esa vähän ihmetellä, kun tippumisen jälkeen aloin nauraa puuteri lumessa. Railo oli suht lyhyt ja sen toisesta päästä pääsi kapuamaan takaisin jäätikölle. Mutta huh... aika hc kokemus jah noista railon pohjistahan ei koskaan tiedä... Railoon tippunut lumi on saattanut muidostaa sillan, jonka läpi voi tippua useita kymmeniä metrejä reilon pohjalle. Jäätikön paksuimmissa kohdissa jääkerros on noin 200m - 300m paksu, joten railot saattavat olla ikävän syviä.
No hengissä siis selvittiin puol välin kahvilaan asti... Kahvilassa vadettiin porukalla eväät ja juotiin sumpit. On muuten vaikee ymmärtää miten tommonen putka, jossa käy 10-30 ihmistä päivässä juomassa sumppia voi pysyä pystyssä... Paikan vesihuolto toimi lumella ja muut kamat tuotiin kahvilalle helikopterilla tai laskijoiden mukana jäätikön yli.
--- ja hc jatkuu...
Jukka hallitsi Ranskan kielen ja kysyi kahvilan myyjältä, missä kunnossa kahvilalta lähtevä kuru oli. Kuulemma laskukunnossa. Lähdettiin sitten "kävelemään" kalliolta kurulle, joka johti takaisin jäätikölle. Kuru oli ehkä ~pari kilsaa pitkä, ehkä 40-45 astetta kalteva ja sen puolivälissä oli kapeampi kohta + pieni käännös. Sovittiin että lasketaan yksikerrallaan turvallisuus syistä. Vaikka kuru oli jyrkkä oli se ihan laskettava, koska laudan kantit purivat hyvin styroksimaiseen lumeen. Mukaamme tulleet Esa ja Jouni lanasivat hissuksen alaspäin. Itse päätin laskea, koska kapoisella rinne-laudallani on hankalaa lanata jyrkässä rinteessä. Laudan yli tulevat kängät osuvat rinteeseen ja lauta alkaa helposti pomppia. Laskin kurun puoleen väliin asti ja pysähdyin miettimään miten pääseen kurun kapesta, jyrkemmästä kohdasta.
Päätin lana hissukseen kohdan yli ja se tuntui toimivan... Lumi oli sen verran pehmeää, että laudan yli tulevat kengät upposivat rinteeseen ja jarruttivat myös. Hetken lanattuani päästin vauhdin hiukka liian kovaksi ja lauta alkoi hyppimään, kun kantapäät ja kantti usuivat rinteeseen. Vähän turhan pitkään yritin saada lautaa pysähtymään kantille, sitten tajusin, että ei onnistu ja riitti uskallus hypätä selkä rinteestä kohti, nenärinteeseen päin. Sain laudan ihan kivasti haltuun ja loppu kuru tuli mukavasti laskemalla. huh... :)
Ja toola ompi muutama kuva reissusta. Kuvissa kuru näyttää rennon kaltevalta. :D
http://picasaweb.google.fi/Kari.Veikkolainen/SkiTrip2009ValleeBlanche#
Tässä pari muuta kuvaa, joissa rinteen jyrkkyyden näkee paremmin. Nämä siis ei ole niin jyrkkiä, kun too kuru-pätkä.
Loppu muuten tämä kuvaus sessio, kun yksi Ranskalainen ~12V tenava laski tästä alas ja toki itekin laskin tämän muutamaan kertaan.
http://picasaweb.google.fi/Kari.Veikkolainen/SkiTrip2009Brevent#5292545293438982898
http://picasaweb.google.fi/Kari.Veikkolainen/SkiTrip2009Brevent#5292545258915830226
Tipuitko siis Nixissä railoon? Vai sitten luistellessa?
Mähän sanoin, että se valjaat yms. rensselit ei oo liioittelua Chamiissa, tai niin ainakin "isot pojat" on mainostaneet...
Oliko lunta?
Btw.
Oisko jollakulla myydä jotain vanhoja lätkämunareita (pitää olla valkoiset) halvalla?
Myös mustia nahkamaihareita tarttis lainaan 31.1.
Erikoisia pyyntöjä, mutta jos löytyy niin ilmoitelkaa. Munarit voi vielä ehkä just just ostaa, mutta maiharit tarttis saada lainaan, kun ei moisille muuten niin hirveästi ole käyttö-
Hans Opinion
18.01.2009, 15.26
Jäälle satoi lunta juuri sen verran että lippoja alkaa tulemaan normaali tahdilla joka on Hansilla kerran tunnissa... kolmet lipat siis juuri päättyneellä setillä. Ei ole jää missään nimessä yhtä hyvä kuin edellisellä luistelujaksolla, aivan hyvää luonnonjäätä silti.
Hans on päivittämässä hiihto-/ luistelumonoja, myynnissä olisi vanhat Fischer 9000 (Pilotin siteelle). Ovat aika pientä kokoa vaikka numero on EU43. Malli oli ostettaessa Fisun huippumalli, lähtee halvalla.
Voisin ostaa monot, jos ne vaan sopii mulle. Mun monoista meinaa pohja lähteä irti... :(
Siis tarkoitan, että jäällä en sellaisia halkeamia, joihin luistin uppoaa oikein mukavasti. Railoja johon voisi siis upota ei Tuusulajärjellä ole käsittääkseni kuin yksi ja se on aidattu. Aika kivasti lentää nurin, kun luistin tarttuu halkeamaan kiinni. Siinä se kypärä on mielestäni tarpeen.
Käytiin Ilen kanssa kakkonen ajamassa Mätiksellä. Hieno keli oli. Aamulla kävin HIlman kanssa Halosenniemessä hörppäämässä kuumaa kaakaota. Luisteltiin sellaista erittäin rauhallista tahtia ja vedin sitten pulkalla, kun neitiä vähän välistä laiskotti. :)
No nyt on asteissa löylyä.
Jotain safetytalkia taisi olla ennen reissua,vai mitä?
Midin harjanne on paras paikka nauraa sunnuntailaskijoille.
Anyway 1 krt Nix riittää.Korkaamatonta ei tahdo löytää helposti->liikaa offiporukoita.
Oliko Superstaroja liikenteessä?Midin kahvilasta oikealle alas köysien avulla,ja sit HC reittiä alas.
Joo... Mietittiin kyllä tota reissua Jukan kanssa suht huolella. Asteista en sinänsä tiiä. Toi 40-45 oli Jukan arvio ja sanoi parhaimmillaan laskeneensa 50 asteista. Sitä jyrkemmillä ei kuulemma tahdo lumi enää pysyä...
Anyway Rukalla mainostavat, että jyrkimmät kohdat rinteissä oisi 45 astetta, mutta ne taitaa ainakin olla jotain muita asteita. Noo mulle oli ainakin ihan riittävän jyrkkää ja ainakaan laskettelurinteistä en tommosta kohtaa ole löytänyt. Eipä ihan noin hc miehiä ollu mukana ja voipi olla, että lumitilannekin on niin nihku, että ei liene lunta...
ja heh, näitä railoja, joihin voi tippua ei taida Tuusiksella olla:
http://lh5.ggpht.com/_eJi3ufgmFNI/SXNhn5IW36I/AAAAAAAACu8/QRC0SW8ti-s/IMG__4809.JPG
Jep,se on jyrkkää silloin kun mäki tuntuu ja näyttää siltä.
Pääasia että saa kicksejä.
Rupesi oma hiihtoreissu kuumottaa kun katteli kuvia.
Eikö irtoakin makiat naurut kun oikein pelästyy ja huomaa olevansa ehjä?
Pistä matkakertomus MCT:n saitille :tulee jotain luettavaa sinnekin.
Snowboarding is not a crime.
Mitäs mitäs, onkos Zippokin lojottelumiehiä?
Itse laskin joskus aika paljonkin ja kovasti tekis mieli taas lumille, mutta ei taida hirveesti sitä lunta olla...
...tietty Japani tai Kanada, mut millä rahalla ja ajalla...
Joskus huonona päivänä ehditään kuvaleikkeihin,parhaina päivinä ei kameraa oteta esille vaan mennään täysillä->
http://www.youtube.com/watch?v=McvmuHGTp_o
Mä lasken nykyjään suksilla,tellut ja laudat myyty kuten alpinetrackerit,skinit,cramponit,hakut,valjaat ja köydet ym HauteRoute roippeet.
Sondi,Ortovox,spada aina mukana,penkat välillä lävähtää liikkelle.
Ai joo lumikypärää en omista.
Mitäs mitäs, onkos Zippokin lojottelumiehiä?
Itse laskin joskus aika paljonkin ja kovasti tekis mieli taas lumille, mutta ei taida hirveesti sitä lunta olla...
...tietty Japani tai Kanada, mut millä rahalla ja ajalla...
No tota - kyllähän alpeillakin on lunta. Vain Nixissa ja Courmayerissä oli nihkusti. Keskiviikon jälkeen pistäs kuulemma Nixiin taas tulla.
Nyt on vasta tammikuu,Alpeille mennään maaliskuun loppusta toukokuun puoliväliin.
Heh Turizmon osto-ilmoitukset taitaisi sopia paremmin city:n tai suomi24:sen voorumille. Mikä lienee vetisisti :) Niin tempohaalari unohtui luettelostasi...
Joo hyvä lenkki oli lauantaina ja vauhti pysyi kurissa kun olin keulilla tulppana. Eilen köröttelin vieläkin hitaammin pyöräteitä/pikkuteitä joten nyt voi alkuviikon huilailla.
Mulla on ollut Hansin vanha Flite testiajossa ja n. 4h ajeluiden jälkeen tuntuisi sopivan meikäläiselle. Hans ilmoittelee vain, mitä olen velkaa.
Hans Opinion
19.01.2009, 10.06
Voisin ostaa monot, jos ne vaan sopii mulle. Mun monoista meinaa pohja lähteä irti... :(
Aika pientä kokoa ovat... sopivuus selviää kokeilemalla... tulehan Kari käymään...
Ile: Mun polkimet jumitti CRC-tilausta, mutta nyt ovat polkimet ilmeisesti jäämässä pois tilauksesta (polkimien tila cancelled) joten ehkä se tilauskin saapuu kohta.
Ile: Mun polkimet jumitti CRC-tilausta, mutta nyt ovat polkimet ilmeisesti jäämässä pois tilauksesta (polkimien tila cancelled) joten ehkä se tilauskin saapuu kohta.
Eipä hätää, mulla on Trek-jyrä talvea varten, joten kunhan iskari on ennen Korson maratoonia perillä :D. Santa Cruzi makaa edelleen päreinä tallin pöydällä. Kukakohan joskus jaksais kasata sen :seko:
Santa Cruzi makaa edelleen päreinä tallin pöydällä. Kukakohan joskus jaksais kasata sen :seko:
Sama vika tässä suunnassa. Kona 4 supreme on atomeina eikä oikein kasausintoa. Pitää varmaan pakata osat roskapussiin ja viedä paikalliseen...
Sama vika tässä suunnassa. Kona 4 supreme on atomeina eikä oikein kasausintoa. Pitää varmaan pakata osat roskapussiin ja viedä paikalliseen...
Heh, miten olis kaljakoppa (tai kaks) ja kasa osia = asennustalkoot!
Heh, miten olis kaljakoppa (tai kaks) ja kasa osia = asennustalkoot!
* Lähtee töistä purkamaan omaa täysjoustoaan asennustalkoita varten.
Hans Opinion
21.01.2009, 21.35
Hans on päivittämässä hiihto-/ luistelumonoja, myynnissä olisi vanhat Fischer S9000 (Pilotin siteelle). Ovat aika pientä kokoa vaikka numero on EU43. Malli oli ostettaessa Fisun huippumalli, lähtee halvalla.
Myös rvaHans päivitti monot joten myynnissä edellisten lisäksi myös Fischer S5000 (EU40) jotka ovat myös mallia skate&pilot. Kummatkin pelittää brå ja ovat siivossa kunnossa sekä vaihtavat omistajaa erittäin vähäisin taloudellisin uhrauksin.
Kelit luisteluun iskussa kun Jäken päähän on aurattu ura, myös hiihto onnistuu, jään päällä on aika passeli kattaus lunta... monoille olisi taipaletta tarjolla...
* Lähtee töistä purkamaan omaa täysjoustoaan asennustalkoita varten.
Siis sekoitamme kolmet osat ja jokainen vuorollaan valitsee :D Vain pvm puuttuu!
Hans Opinion
23.01.2009, 20.12
Hansin monot meni kaupaksi... ei ihme jos/kun 259 popot lähtee 4kypällä.
Vielä olisi emännnän 5000 Skate EU40 Fisut kaupan, tästä naisväelle kelpo kengät puoli ilmatteex!
Hiihtokausi tuli avattua la/su. Tuusulanjärven lenkkiä tuli tahkottua pariin otteeseen ja hauskaa hommaahan hiihto oli mitä nyt eilen hieman pimeys yllätti+rillien huurtuminen.
Viime talven hiihtomäärät tulikin sitten jo tuplattua :)
Hiihto on rankkaa :o
Nyt on kaikkien muiden sukat löytäneet omistajan paitsi Anssin. Milloin Anssi kaipaa sukkia ?
Ei tässä kiireitä, räkätaudissa on oltu ja hiihtokausi on nyt päällä. Voisinhan mä tulla ne joku päivä koukkaamaan, jos sitä tulis vaikka lähettyä pyörää kokeilee...
Enhän mä oo muuten maksanutkaan kun yhden parin vasta :), eikös siellä kahdet pitäny olla?
Ei tässä kiireitä, räkätaudissa on oltu ja hiihtokausi on nyt päällä. Voisinhan mä tulla ne joku päivä koukkaamaan, jos sitä tulis vaikka lähettyä pyörää kokeilee...
Enhän mä oo muuten maksanutkaan kun yhden parin vasta :), eikös siellä kahdet pitäny olla?
Ei ole kuin yhdet - tilasin epähuomiossa jokaiselle vain yhden parin ...sorry! Noutaa voi tai sitten kun itse ajelen teidän ohi, niin voi tuodakin.
Enemmän sä taidat Mätiksellä päin kulkea, kun mä siellä teidän nurkilla. Jos viittit ni pudota joskus postilaatikkoon, ei kiirettä...
Enemmän sä taidat Mätiksellä päin kulkea, kun mä siellä teidän nurkilla. Jos viittit ni pudota joskus postilaatikkoon, ei kiirettä...
OK sovitaan näin. Seuraavan kerran, kun niillä nurkilla liikun, niin tulen piipahtamaan.
Hans Opinion
27.01.2009, 14.27
Hyvät sukat nuo on, muutaman ajon perusteella kosteuskalvo parantaa myös lämpöominaisuuksia... varsin oivallinen kulutushyödyke...
Hans on antanut kropalle shokkihoitoa hiihtämällä enemmän kuin jaksaa, pe-su tuli 7h ja aika veltoksi veti äijän... josko tänään jaksaisi vähän käydä...
Olosuhteet ovat aika kohdallaan ja tämä pitäisi hyödyntää... miesten (tai raavaitten naisten) laji se on tämä murtomaasuksiminen... kyllä on raskasta...
Joo kyllä on hiihto ja varsinkin luistelu-hiihto rankka laji. Ja varsinkin kun ei ole tekniikka hallussa ja välineetkin jääny huoltamatta. Mutta pääasiahan onkin tuntuu pahalle!! :D
Ja oikeessa on Hans - hiihto on vain miesten(rrrraavaitten muijien) laji. Ladulla leidit karsiutuu. Hyvä esimerkki tänään: Nuorehko pariskunta; leidi edellä ja ukko perässä hiihteli edessäni. Vastaan tuli mutkassa pari luistelusuharia ja leidi kaatu ladulle. Ukko tokas karskisti: Prrkle, ny (-piip-) ylös siitä! Leidi yritti jotain vikistä, ettei pääse, kun ukko seisoo sauvan päällä. :D
Nuorehko pariskunta; leidi edellä ja ukko perässä hiihteli edessäni. Vastaan tuli mutkassa pari luistelusuharia ja leidi kaatu ladulle. Ukko tokas karskisti: Prrkle, ny (-piip-) ylös siitä! Leidi yritti jotain vikistä, ettei pääse, kun ukko seisoo sauvan päällä. :D
Joo, käytiin tossa Annan kanssa hiihtelemässä.
Ihan kivaa oli, ainakin mun mielestä!
(no siis ei oikeasti ollu meikäläinen tällä kertaa asialla ja Annan kanssa hiihtäminen (rauhallisesti) onnistuu ihan mahtavasti)
Hans Opinion
28.01.2009, 09.56
Hiihdosta vielä.
Takana on puolen tusinaa hiihtokertaa (a'2h) ja eilen kokeilin kokeilin hiihtää niin hiljaa kuin pystyy tavoitteena mahdollisimman matalat sykkeet Keiniksessä. Alle vetelin Koukkusuon tasaista ja sitten Ahjonlenkki kaikkine kiemuroineen ja loppusammutteluksi taas Koukkusuo eestaas ja maalialueen kiemurat (yht.n.20km/90min).
Ei pelitä näillä määrillä vieläkään sykkeet niinkuin pitäisi; keskari oli 135 ja maximi 169. Vertailuksi vaikkapa TdH 149/175. Eilen oli lentokeli mutta se kompensoitui alaspäin sillä Keinis on aika haastava... silti lopputulema on se että lisää pitää saada alle sivakointia että sykkeet tasoittuu... empiirinen kokemus on että 10kertaa (n.20h) ja sitten rupeaa hiihto pelittämään... edes vähän paremmin...
Otin sitten ja pesin sykemittarin ja cs200 tilalle pitänee hankkia jotain. Ensi meinasin Suunnon T4/T6 mutta käyttäjä haastatelun perusteella taidan pysyä mahd. yksinkertaisessa laitteessa ilman tietokonevirittelyjä.
Yksi aika passeli olisi Polar CS400 jossa on enemmän tallennusmuistia (7>99 paikkaa) sekä tärkempänä korkeuskäppyrät, nousumäärät ja nousukulman näyttö joille löytynee käyttöä Ranskan reissulla (18.6-2.7>Ventoux,Galibier,Huez,jne)... kallis vain vähän on 4satanen (ovh.300€) mutta siihen passaa olemassa olevat 200:n anturit (nopeus/kampi)... onko pojilla parempia ehdotuksia?
Hiihdosta vielä.
Takana on puolen tusinaa hiihtokertaa (a'2h) ja eilen kokeilin kokeilin hiihtää niin hiljaa kuin pystyy tavoitteena mahdollisimman matalat sykkeet Keiniksessä. Alle vetelin Koukkusuon tasaista ja sitten Ahjonlenkki kaikkine kiemuroineen ja loppusammutteluksi taas Koukkusuo eestaas ja maalialueen kiemurat (yht.n.20km/90min).
Ei pelitä näillä määrillä vieläkään sykkeet niinkuin pitäisi; keskari oli 135 ja maximi 169. Vertailuksi vaikkapa TdH 149/175. Eilen oli lentokeli mutta se kompensoitui alaspäin sillä Keinis on aika haastava... silti lopputulema on se että lisää pitää saada alle sivakointia että sykkeet tasoittuu... empiirinen kokemus on että 10kertaa (n.20h) ja sitten rupeaa hiihto pelittämään... edes vähän paremmin...
Otin sitten ja pesin sykemittarin ja cs200 tilalle pitänee hankkia jotain. Ensi meinasin Suunnon T4/T6 mutta käyttäjä haastatelun perusteella taidan pysyä mahd. yksinkertaisessa laitteessa ilman tietokonevirittelyjä.
Yksi aika passeli olisi Polar CS400 jossa on enemmän tallennusmuistia (7>99 paikkaa) sekä tärkempänä korkeuskäppyrät, nousumäärät ja nousukulman näyttö joille löytynee käyttöä Ranskan reissulla (18.6-2.7>Ventoux,Galibier,Huez,jne)... kallis vain vähän on 4satanen (ovh.300€) mutta siihen passaa olemassa olevat 200:n anturit (nopeus/kampi)... onko pojilla parempia ehdotuksia?
Pitäisköhän itsekin ruveta hiihtämään - taitaa olla liian työlästä ...heh!
Polarista - En ole tutustunut tuohon CS400 malliin, mutta omia kokemuksia on kertynyt vuoden verran CS600 vehjeksestä, joka on saatu työsuhdeliisariksi. Mielestäni huippuvehje pyöräilyyn eli itse saan siitä tarvittavat tiedota ja enemmänkin saisi irti, jos haluaisi. Useimmiten siitä tulee tutkittua sykkeet + sykekäppyrä, nousumetrit, korkeuskäppyrä ja ajoaika - nopeus ja matka ovat vähän sivuseikkoja.
Mukava ominaisuus on tietokoneelle ja polarin sivuille ladattavat tiedot, joissa voi pitää harjoituspöytäkirjaa, jos sellaisesta on kiinnostunut.
Miinuksena omassa käytössä on se, että se tosiaan on pyörämittari eli esim. juostessa pitää olla joku tasku, johon mittarin laittaa. Talvella se menee, kun vaatetta on enemmän, mutta kesällä juoksukamoissa on vähemmän taskuja.
Niin ja tuohon CS600 malliin voi määritellä kolme pyörää.
Hans Opinion
28.01.2009, 10.47
6satasen speksejä luin tarkkaan ja ominaisuuksia&optioita löytyy mutta menee ehkä "säätämisen" suuntaan liikaa enkä usko että HansHermo pelittää. Kuus'satasella menisi anturipuoli uusiksi eikä 2satasesta jäänyttä saisi hyödynnettyä... kustannuksia tulisi reilusti lisää... 4satasesta saa nousutietoja ehkä riittävästi (korkeuskäppyrä?)... no tuumataan ja kuunnellaan lisää kommentteja...
6satasen speksejä luin tarkkaan ja ominaisuuksia&optioita löytyy mutta menee ehkä "säätämisen" suuntaan liikaa enkä usko että HansHermo pelittää. Kuus'satasella menisi anturipuoli uusiksi eikä 2satasesta jäänyttä saisi hyödynnettyä... kustannuksia tulisi reilusti lisää... 4satasesta saa nousutietoja ehkä riittävästi (korkeuskäppyrä?)... no tuumataan ja kuunnellaan lisää kommentteja...
Niin joo tuo oli omaa kommenttia omasta laitteesta, kun ei ole kokemusta nelisatasesta, näyttävät vaan niin paljon toisiltaan ;)
Tarkoitin tuolla "korkeuskäppyrällä" sitä, että koneelle, kun siirtää datan, saa korkeusprofiilin näkyviin eli millainen on lenkin profiili ollut. Samaan kuvaan saa näkymän, jossa on myös muut "käppyrät" eli syke, nopeus, kadenssi, ym. mitä lisäkilkkeitä nyt onkaan asentanut.
Ja mitä tulee tuohon käytön monimutkaisuuteen, niin mielestäni tuo oma laite on kohtuu simppeli. Jos kuitenkin vanhoja antureita pysytyy hyödyntämään esim. nelisatasessa, mutta ei kuussatasessa, niin lienee järkevä valinta se nelisatanen, jos porarin hommaa.
Lisälaite off-topic:ia:
T4:nen on itellä käytössä ja sopii sykemittaukseen ok jos sellaista kaipaa.Training effect yms. ovat ainakin turhia tai joksenkin yksilöllisiä, itsellä TE arvo kuvaa vaan jonkinlaista palautumista/freesiys-tilaa eikä se kerro kauheen hyvin suorituksen laadusta/rasittavuudesta. Suunnon vehkeet on sykemittaukseen ok mutta pyörälisälaitteet tuntuisi Polarilla olevan paremmat. Suunnon vanhemmat sykepannat ovat saatanasta eli minulla on jo yksi vaihdettu takuuseen ja toinenkin alkaa pikkuhiljaa reistailemaan. Päiville hommattiin uusi comfort-belt ja saa nähdä pelaako se paremmin kuin tuo vanhan tyyppinen panta.
Wattimittarin hommaamisen jälkeen olen huomannut että sykkeillä jonkun suoritteen laaduttaminen (onnistuminen/teho) on turhaa hommaa. Joskus samat tehot antaa keskisykkeen 152 tai oikein levänneenä kofeiinihuuruissa samoilla tehoilla keskisyke on 167. Mitä tästä sitten pitäisi päätellä. Onko 167 keskisykkeellä onnistuneempi suoritus :) Eli varovaisesti kyseenalaistan Hans:n hiihto vs Tour De Helsinki vertailun. Mielummin arvioi rasittavuuden fiiliksen mukaan jos haluaa jotain viikkorasitusta laskea, kuin että vertaa eri lajien suorituksen rasittavuutta sykkeiden perusteella.
Ittellä noissa mittareissa on pääkriteerinä se että ei tarvitse tietokoneella turata mitään jos ei tahdo. Polarin 725 antaa mahdollisuudet vaikka mihinkä analyyseihin compuutterilla mutta en mä kattele siitä kuin keskitehon kellon ruudusta ja jätän kompuutterihommat muille.
Mitä enempi olen noihin vimpaimiin perehtynyt/käyttänyt niin sen turhemmiksi olen ne havainnut. Wattimittari oli varsinkin vittumainen laite. Huomasi heti että miten päin helvettiä sitä "reenaa" jos pelkästään ajelee ja miten kauas omat W/kg jää siitä mitä pitäisi olla jos meinaisi vähän kovempaa ajella (No se on kyllä nähty myös kyläkisoissa) Eli en suosittele moista laitetta menee vaan fiilikset :)
Takaisin asiaan eli kalustospekulaziooniin:
Ostin Torilta Rallinaaman Race Face Deus XC kammet joten schwalben light-sisureilla pitäisi saada 4 supreme saman painoiseksi kuin vanha King oli. Vielä kun saisi kasausprosessin aloitetuksi...
Hans Opinion
28.01.2009, 17.47
JepSe TdH/hiihto vertailu ei ole kyllä pelitä, tarkoitin lähinnä sitä että ottaa aikaa ajaa hiihto sykemielessä "sisään" siten että sykkeet pelittäisivät samansuuntaisesti kuin pyöräilyssä. Aluksi sykeet pelittävät siten että alapää on koko ajan liian korkealla eikä pk:sta voi puhuakaan .
Tarkennettuna tarkoitin sitä että jos Sami Jauhojärvi rupeaisi ajamaan pyörällä kilpaa niin sykkeet saattaisivat olla "ensialkuun" jopa kovemmat kuin hiihdossa vaikka hiihto lajina lienee raskahampi koska se kuormittaa yläkroppaa pyöräilyä enemmän.
Tuo edellinen vain teoriassa eikä lajeja tosiaankaan kannata verrata sykemielessä vaikka hiihtäisi/pyöräilisi 50/50 suhteessa... tosin lähempänä toisiaan olisivat ja pelaisivat loogisesti mutta ei "näinä talvina" tahdo päästä kuin raapaisemaan hiihdon syvintä olemusta.
Mittari-spekulointia vielä sen verran että tietokone-tuhraaminen ei kiinnosta kuin hyvin satunnaisesti, lähtökohtaisesti data pitää olla luettavissa laitteesta. Tosin koko ajan olen vaihtanut mittaria ominaisuuksiltaan laajempaan peliin, nyt olisi hakusessa nousu-speksit kertova laite joka on varmatoiminen. Polarin cs400 on aika jees näillä reunaehdoilla... pistin torille osto-ilmon, paras tarjous uudesta pelistä on nyt 230€... tokkopa paljoa tuosta enää tippuu... ei toisaalta ole hankinta-hätääkään...
Kompakteja kampia olen hankkimassa tuolle Ranskan reissulle, ei kuulema 53/39 riitä oikeisiin nousuihin vaikka takana olisi 27/29 alkuinen pakka (vaatisi myös pidempää häkkiä takavaihtajaksi)... uskotaan... uskotaan ja ruvetaan etsimään 50/34 satsia eteen, taakse tulisi 25 alkava pakka jota voisi käyttää myös näillä tasaisilla ja jos pakka loppuu 11:sta niin 50 eturieskalla pysyy kovassakin kyydissä. Nämä kompaktit ovat kuulema in muuallakin kuin vuorimaisemissa.
C11 kompaktia (tai Fullcrumia) meinasin, siitä lähtisi samalla koko satsin päivitys vaikka kypällä ajan vielä ensi kauden... josko kompaktien ympärille sitten joskus uutta raamia jolla ei kisattaisi vaan ajeltaisiin ainostaan hyvällä kelillä ja matalilla sykkeillä.
Mittari-spekulointia vielä sen verran että tietokone-tuhraaminen ei kiinnosta kuin hyvin satunnaisesti, lähtökohtaisesti data pitää olla luettavissa laitteesta. Tosin koko ajan olen vaihtanut mittaria ominaisuuksiltaan laajempaan peliin, nyt olisi hakusessa nousu-speksit kertova laite joka on varmatoiminen. Polarin cs400 on aika jees näillä reunaehdoilla... pistin torille osto-ilmon, paras tarjous uudesta pelistä on nyt 230€... tokkopa paljoa tuosta enää tippuu... ei toisaalta ole hankinta-hätääkään...
eturieskalla pysyy kovassakin kyydissä. Nämä kompaktit ovat kuulema in muuallakin kuin vuorimaisemissa.
Ja lisää mittarispekulointia. Tottahan se on, että tietokoneleikit ovat ihan turhia (sanoo IT-konsultti, joka haluisi vaihtaa alaa ...onko hyviä vapaita työpaikkoja jossain oikeissa töissä ;) ...oliko hyvä CV?) MUTTA jos haluaa oikeasti seurata nousu ja lasku määriä + reittiprofiilia, niin kyllä se vaan on kätevämpää katsoa tietokoneen ruudulta kuin mittarin näytöltä. Nooh eihän niitä käppyröitä tarvitse katsella, kyllä ne metrit näkyvät oikeina lukuinakin mittarissa.
T.M > Hyvät kammet, mullakin on just noi. Tosin viime kesänä Tahkolla mystisesti kammet löystyivät ja meinasivat pudota paikoiltaan. Onneksi huomasin vikalla kierroksella ongelman ja sain kiristettyä ennen kuin oikeasti jotain hajosi - vähän siinä rattaat menivä kieroiksi, mutta ei estänyt ajamista. Sen jälkeen eivät ole enää löystyneet :seko:
T6:sta näkee muistaakseni nousu ja laskumetrit, matkan, nopeudet (max/keski), keskisykkeen, maksimisykkeen ja sykkeen eri sykealueilla. Siis mittarista.
Uudessa T6:ssa myös kadenssitoiminto ja realiaikainen harjoitusvastus, eiku training effect, luettavissa rannelaitteesta.
Käyttöliittymä on mielestäni tosi selkä, ainakin käyttämiini Polareihin ja T3:seen verrattuna.
Sykevöiden kanssa on tosiaan ollut pieniä ongelmia, mutta takuusta saa käsittääkseni uuden aika nopeasti. Ilman sykevyöongelmaa suosittelisin uutta T6:sta varauksetta. Nyt ainoastaan tämän sykevyön takia varauksella.
Btw. haluttaessa tiedonsiirto koneelle onnistuu tosi helposti USB-johtoa pitkin, ei tarvita mitään langattomia lisäpalikoita yms. vaan USB-johto tulee mukana.
Ehdin eilen suoraan töiden jälkeen käydä keiniksessä suksimassa. Olipas todella hyvässä kunnossa baanat, tosin hiihtelin vain koukkusuon lenkin pienen lisäloopin säestyksellä kahteen kertaan ja 1h siinä sai kasaan. Ahjon lenkkiä ei oikein huvita suksia ilta hämärissä kun lopussa joutuu tulemaan sen karmaisevan laskun "stadionille" ja oma laskutekniikka on mitä on.
Suksien luisto oli taattua hiekkapaperi osastoa kun vertailin alamäissä edellä menijän luistoihin, no 2 vuoden takaisilla pohjavoiteilla mennään :)
Hans Opinion
29.01.2009, 10.12
Löytyi selvästi halvempi ostopaikka
http://www.probikekit.com/display.php?cat=Cycling
josta irtoaisi 6satanenkin 240€:lla... tottahan 600:nen kiinnostaisi mutta antureihin (tarve 4kpl) uppoaisi laitteen verran... hiddolainen näiden yhteensopivuusongelmien kanssa...
->TM
Jos tarvitset voitelu-konsultointa niin Hans voisi saattaa suksen liukkahaksi. Samalla kun käsittelen omat "pakkas-kelin-sukset" iskuun (viikonlopuksi luvattu kunnon kylmää) voisin päivittää muitakin suksia... soittele jos kiinnostaa... tämä tarjous on avoin kaikille mct:läisille...
Löytyi selvästi halvempi ostopaikka
http://www.probikekit.com/display.php?cat=Cycling
josta irtoaisi 6satanenkin 240€:lla... tottahan 600:nen kiinnostaisi mutta antureihin (tarve 4kpl) uppoaisi laitteen verran... hiddolainen näiden yhteensopivuusongelmien kanssa...
Saksanmaalta löytyy CS600-mittaria aika hyvään hintaan: Zweirad Stadler (http://www.zweirad-stadler.de/Fahrrad_Motorrad_Zubehoer/information.php?VID=1233292586ixgs2cxALX3tyeDU&lss=flyer_aktionen&aktion=zs_allg&naviid=&ArtikelID=11670&marke=&start=41&limit=20&sortby=&marken=&vonSuche=&suchOption=&suchWert=).
Mulla on nyt ollu reilun vuoden toi 725X käytössä, sitä ennen S510. Hintalaatusuhde on mielestäni tuossa 725 mallissa kohdillaan, mutta siihenkään ei taida sopia ne sun vanhat anturit. Tiedon siirto koneelle käy alle minuutissa infrapunayhteydellä. Toi Polar Protrainer softa ei oo kovin kaksinen, mutta kyllä siitäkin saa pienellä vaivalla sen verran ulos dataa että pystyy "analysoimaan" omia tekemisiä viime vuosilta. Datan tallennusväliä pystyy muuttamaan joten muisti riittää pitkilläkin reissuilla (vaikka vaelluksella). Korkeusmittarikin tuntuu pitävän suht hyvin kutinsa, tosin ei ole kokemusta esim. Suunnon malleista.
Noissa Polarin pyöräilymalleissa mua risoo se että ne on niin älyttömän rumia ja niitä ei taida voida edes käyttää ranteessa? Se uusi FT60 on kuvien perusteella kyllä hiano, mutta vaatisi myös uudet anturit. Siinähän taitaa nähdä jo reenin aikana jotain käppyrää näytöstä.
Hiihtoa olen nyt kokeillut minäkin. Pertsaa on tullut hiihdettyä parina aikaisempana talvena sen muutaman kymmenen kilsaa mitä on ollu kelejä. Tänä talvena oon yrittäny tota luistelua. Pari kertaa ja 20km takana, aivan helvetin raskasta. Ilmeisesti tekniikka ja luisto ihan pielessä vai mistä johtuu. Huomenna ajattelin suunnata järven jäälle harjoittelemaan. Onko vinkkejä, mihin tuossa tekniikassa kannattaa kiinnittää ekana huomiota? Pertsalla on vanhan muistin ja Polarin softan ;-) mukaan vauhti noin 10kmh, ainakin Finlandia meni siihen vähän reiluun kuuteen tuntiin. Luulisi että luistelulla pitäis olla vauhtia ainakin 50% lisää vai kuinka?
Panin fillarin talviteloille heti Finlandian jälkeen ja takaisin ajoon ajattelin ottaa vasta maaliskuun lopussa. Kalustoakaan en ole jaksanu päivitellä.
Hans Opinion
31.01.2009, 13.25
SkateSki tekniikkaa kannattaa ruveta hiomaan hyvällä tasaisella alustalla, huonolla baanalla tasapaino on koko ajan hakusessa. Koukkusuolla on parempi aloittaa kuin järvellä jossa baan vedetty m-kelkalla ja on epätasainen.
Suksen pitää luistaa kunnolla, huonosti luistavalla suksella tekniikkaa ei opi koskaan. Retkiluistinluistolla homma on helppoa kuin AIV:n teko, retkiluistelu avittaa tekniikan omaksumista... tule Valtsu käymään ja ota mukaan sukset ja tarvittavat voiteet niin laitetaan luisto kuntoon.
Sauvat kannattaa ottaa niin pitkät että kroppa on kunnolla pystyssä ja tasapainon hallinta optimaalista. HanSauvat on 1-2cm suositusta pidemmät.
Polarin 4satanen löytyi satasella... nyt olisi hakusessa balttiarallaa saman hintainen XP/infrapuna tasoinen poisto-läppäri jolla pystyisi manipuloimaan peliä.
Hansi ja Valtsu, kertokaahan mullekin, kun hinkkailette suksia. Voisin käydä samalla hiukka opettelemassa hinkkaus-tekniikoita ja hierasemassa omiani... :rolleyes:
Jep jep, tänään kävin kokeilemassa sekä pertsaa, että vapaata. Vapaan (isoin)ongelma on nyt paikallistettu tuohon luistoon. Retkiluistelu sujuu ja vauhtikin pitäisi olla siinä ihan kohillaan mitä oon järvellä vähän muita seuraillu. Sauvat on myös pikkasen liian pitkät, kun paikallisessa Interissäkin näin neuvottiin. Yritin tänään kaivaa voiteita esille, mutta en löytänyt säkkiä mistään. Hain sitte Interistä jotain pikaluistoa, joka oli ilmeisesti seisonut useamman vuoden hyllyssä eikä ainakaan tänään toiminu.
Kaivan purnukat esiin kätköistä ja palaan asiaan.
Käyppä vetäsemässä esim:laaksosta 2000 reitti ja siitä kiljavalle,seuravana päivänä kytäjänkautta hämeenlinnaan,sieltä kolmantenapäivänä räyskälään ja neljäntenä päivänä vihti/nummela ja viimisenä päivänä nuuksion kautta stadiin.
Noin 450 km:ä mutta vain 5 päivää ja polkua riittää.
Mätiksen porukoiden Anssi voi ehkä neuvoa paremmin.
Parikertaa ajaneena voin suositella.;)
Hoblaa. Löytyykös tähän parempaa speksiä täältä kuten setä E lupaa? Onks oikeesti polkuja vai pikemminkin metsäautoteitä? Ei sillä, että mulla olis pariin vuoteen varmaan tarpeeks lupaa lähteä viideks päiväks haahuilemaan, mut... eihän sitä tiedä mitä saa neuvoteltua ja osankin voi käydä ajamassa.
Tosta alun 2k:sta tais olla Tapio H:lla parempaa versiota ja mulla on itse asiassa gepsissä jo niitä ylhäällä.
Arvailua reitistä:
Kytäjänkautta Hämeenlinnaan on aika väljästi sanottu :) Oletan että about 5 vuotta sitten ajeltiin reitiltä pikkupätkä. Hyvinkää--->Hikiä--->Turkhauta--->Ryttylä--->Janakkala. Silloin oli polut metsätöiden jäljiltä aika hc-kunnossa mutta periaatteessa loistava baana kunhan varoi takavaihtajaa. Saldona tästä lyhyestä reissusta muistaakseni yksi tuhoutunut takaswinggi. 2 väljähtynyttä takaswingiä. Pari takavaihtajaa yms...Itse hyydyin viimeiselle tauolle täysin mutta pääsin kuin pääsinkin perille asti.
Hiihtelyksi meni viikonloppu. Lauantaina keiniksellä 1h verran ja eilen käytiin Rajamäellä 2h edestä. Rajamäellä oli baanaa ihan mukavasti mutta v-tyylille vähän kapeenlainen ura, ja porukkaa oli ihan ruuhkaksi asti.
Hans Opinion
02.02.2009, 10.09
Jep jep, tänään kävin kokeilemassa sekä pertsaa, että vapaata. Vapaan (isoin)ongelma on nyt paikallistettu tuohon luistoon. Retkiluistelu sujuu ja vauhtikin pitäisi olla siinä ihan kohillaan mitä oon järvellä vähän muita seuraillu. Sauvat on myös pikkasen liian pitkät, kun paikallisessa Interissäkin näin neuvottiin. Yritin tänään kaivaa voiteita esille, mutta en löytänyt säkkiä mistään. Hain sitte Interistä jotain pikaluistoa, joka oli ilmeisesti seisonut useamman vuoden hyllyssä eikä ainakaan tänään toiminu.
Kaivan purnukat esiin kätköistä ja palaan asiaan.
Unohtakaa nuo pikavoiteet, ei niillä saa kunnollista luistoa. Luistovoitelu on iisi duunata ja helppo pitää yllä.
Esmes tänään passaisi voitelutalkoot Hansille joskus ½seiskan-seiskan paikkeilla (040-3182632). Voiteeksi suosittelen LF (LowFluor) violettia (-2/-8) joka pelittää balttiarallaa 80% vallitsevista keleistä... myös löysempi violetti käy mutta se ei sitten pelitä viikonlopun kaltasissa keleissä joita tosin on harvassa. LF:ssä on iso ero aivan tavalliseen voiteen luistoon, PureFluor on liian tyyristä... ja myrkyllistä hengittää (vaatii hengitys-suojan).
Rimpauttelkaa pojjaat jos olette tuloillanne.
Keiniksen baana alkaa kärsiä lumenpuutteesta ja oli viikonloppuna erittäin jäinen, taitaa olla Hakunilaan lähtö edessä jos meinaa siedettävissä olosuhteissa sivakoida... myös luistelubaanan kunto heikkeni, pakkanen paukutti reilusti lisää railoja...
Tommoset 1h lenkit on menny pikaluistolla ihan ok mutta jäisellä keleillä tuntuisi voide kuluvan nopeammin kuin perusluistovoide. Hyvä pohjustus ja hionta pitäisi noissa mun kepukoissa olla joten ehkä se auttaa asiaa. Sunnuntaina oli tosi hyvä setti kun vasemmassa suksessa oli startin pikaluistolitku ja oikeassa tikussa joku markka-ajalla ostettu matala-fluori pikaluisto. Startin litku loppu joten piti laittaa toiseen sukseen muuta voidetta. Hifi meininkiä :)
Voitelusta ei meikäläisen vapaanhiihto jää kiinni kuntopuoli ratkaisee. Kannattaa mielummin orientoitua niin että hiihto on uusi laji ja uuteen lajiin tarvii sisäänajoa ennenkuin se kulkee edes jotenkuten. En mä ainakaan edes kuvittele että pystyisin kuntopyöräilijän taustalla suksimaan kilpakuntohiihtäjien vauhtia. Ihan sama kun lähtee uimaan ei sekään fillaritaustoilla kovin hyvin kulje.
Hans Opinion
02.02.2009, 10.56
Se on aivan fakta että pikavoiteet on pikavoiteita ja niillä saa pikaisesti pikkaisen luistoa... siis suhteessa "oikeaan voiteluun"... tottahan pikavoitelu tyhjää parempi on mutta häviää heittämällä hinta/laatusuteessa raudalla duunattavalle voitelulle.
Kyllä hiihto on aivan erilaista luistavilla suksilla, huonolla luistolla jää tekniikasta koko loppupotku pois ja homma menee ankkakävelyksi... tämän voi todentaa hiihtämällä "mahdottomassa" kelissä johon luistoa ei saa kuin norjalaiset.
Aika hyvin saa suksikaupasta jo kuviota pohjaan (vallitseviin olosuhteisiin hiottu valmiiksi) ja muutenkin oikein mitoitettua suksea. Vanhat sepeli-sukset kannattaa hiotuttaa TuusSportissa sitten kun naarmua on paljon ja kuvio muutenkin kulunut sileäksi, tällä tekohengityksellä suksen käyttöikä melkein tuplaantuu... siis laadukas käyttöikä.
Kuten todistin niin retkiluistelusta saa jonkinlaisen käsityksen mitä on kun luistaa oikein hyvin, potku on pitkää ja liuku lähtee läheltä toista suksea ja jatkuu piiiiiitkään... se taas on toinen juddu että mikä on hyvä ja mikä huono luisto... sanotaa siten että sen kyllä erottaa kun pääsee kokeilemaan hyvin luistavaa suksea...
Oli puhetta syksyllä, jotta osallistuttaisiin Päivin ja Annen kanssa kakkosneloseen. Siitä oli vielä jotain viestintää vuoden vaihteessa. Huomasin tuolta kakkosnelosen ajankohdan ja ilmoittelenkin tässä nyt, että ollaan Anssin kanssa reissussa koko edeltävä viikko 15.5 lähtien. Olemme takaisin kotona perjantai-iltana, muttei oikein tunnut siltä, että voidaan tuon 24h:n eteen juurikaan tehdä mitään. Toisinsanoen näyttää siltä, että joudun skippaamaan koko jutun...
Kaikki vaan hiihtää :( Olisko huomenna iltapäivällä - illalla maastoajajia? Olen kierrellyt Keravan metsiä ja upeeta "ränniä" on löytynyt ja varsinkin pimeellä.
Huomenna siis ajatuksena survoa vähän pidempään eli niin kauan kuin akussa riittää potkua, alkaen n. klo 16:30. Tulen varuskunnan puomin kautta, jossa olen n. 16:45 ja siitä kohti Golf-kenttää ja sieltä Keiniksen suuntaan, jos vaan avonaista polkua riittää...
Arja:
Välitin viestin Päiville ettei ala väsämään eväitä 24:seen.
Fillariajelut:
Saamari kun kyrvähti viimeinen stealextremen akkulaturi joten ei saa valoja oikein lataukseen (18650 akut), muuten olisin voinu lähteä maastoon. Tyydyn siis tänään työmatkapyöräilyyn ja huomenna aattelin mennä hiihtämään. Viikon tauko työmatkapyöräilyssä ja sen kyllä huomaa. Kynnys moiseen säheltämiseen alkaa koko ajan nousemaan eli on se vaan niin paljon helpompaa hypätä lämpimään autoon...
Ne laturit ehkä kestää paremmin kun kytkee ne valtakunnanverkkoon ensin ja sitten vasta laittaa akut kiinni. Ja sitten niissä (ainakin parissa mallissa, niissä joita on tullut osteltua) on edelleen se 12V tulo, jonka kautta se edelleen ottaa jerkkua sisään. Eli se verkkopuoli siellä vaan kyrvähtää.
Partcosta saanee parilla kympillä vähän paremman laturin (valkkaa vaan kennomäärän itelleen sopivaksi, niitähän voi ladata vaikka kolmea sarjassa, mut sit pitää aina olla se kolme, että voi ladata... ei tainnu partcossa olla valintakytkimellisiä, että kennomäärää vois vaihtaa). Tosin on sit vaan piuhat / hauenleuat eikä noille 18650:lle oikeen löydä pidikkeitä mistään. Ite pitää sekin tehdä. Tai sit hyödyntää yhden kyrvähtäneen dx-laturin pidikkeenä. Tai sit laittaa vaan sopivalla liittimellä (partcosta saa) ja 12V poverilla sen kyrvähtäneen käyttöön.
Täytyy jossain vaiheessa tutkia tota setä E:n mainostamaa reittiä kartalta. Tolleen ilmaistuna se ei sano mulle vielä oikeen mitään. Kiitos tarkennusehdotuksista.
Markku Liitiä
03.02.2009, 09.13
Onko kukaan mitannut gepsillä tai fillarin mittarilla, kuinka pitkä Tuusulanjärven luistelubaana on? Siis Tuusulan ja Järvenpään puoleiset lenkurat ja välipätkä x 2. Kävin eilen illalla luistelemassa koko hoidon kerran ympäri. Halkeamia on aika lailla niin kuin Hans informeerasi, mutta kyllä ne lampun valossa aika hyvin näkee.
Täytyy jossain vaiheessa tutkia tota setä E:n mainostamaa reittiä kartalta. Tolleen ilmaistuna se ei sano mulle vielä oikeen mitään. Kiitos tarkennusehdotuksista.
Eipä olis etukäteen aikoinaan uskonu miten paljon polkuja löytyy näinkin etelässä ajettavaan kierrokseen. Se oli vaan jo silloin välistä niin pientä puskaa, että lienee nykyään monin paikoin lähes umpeen kasvanut. Hakkuitakin ilmesty lisää joka kerran jälkeen.
Reittiä etsittiin erehtymisten ja onnistumisen kautta paikan päällä harhailemalla lukuisia kertoja, että vaikka suunnan kartalta näyttäisin, ei siitä vielä paljon kostu.
Markku> Arja mittas sunnuntaina hiihtolenkin pituudeksi 16,5km, siitä saattoi jää uupumaan sellanen 100m, pikkupätkän oli alussa mittari jättäny välistä.
Hans Opinion
03.02.2009, 12.11
Onko kukaan mitannut gepsillä tai fillarin mittarilla, kuinka pitkä Tuusulanjärven luistelubaana on? Siis Tuusulan ja Järvenpään puoleiset lenkurat ja välipätkä x 2. Kävin eilen illalla luistelemassa koko hoidon kerran ympäri. Halkeamia on aika lailla niin kuin Hans informeerasi, mutta kyllä ne lampun valossa aika hyvin näkee.
Täällä luistelulastulla Garminilla mitatut speksit
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1071878#post1071878
Hans Opinion
03.02.2009, 12.15
Oli puhetta syksyllä, jotta osallistuttaisiin Päivin ja Annen kanssa kakkosneloseen. Siitä oli vielä jotain viestintää vuoden vaihteessa. Huomasin tuolta kakkosnelosen ajankohdan ja ilmoittelenkin tässä nyt, että ollaan Anssin kanssa reissussa koko edeltävä viikko 15.5 lähtien. Olemme takaisin kotona perjantai-iltana, muttei oikein tunnut siltä, että voidaan tuon 24h:n eteen juurikaan tehdä mitään. Toisinsanoen näyttää siltä, että joudun skippaamaan koko jutun...
Ei pannut fryHans pahakseen 2nelosen peruuntumisesta... enempi tuo vaikutti helpottuneelta... maastossa ajaminen kun on kovin vierasta hänelle...
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1071878#post1071878
On mitattu. postaan matkan huomenna.
Ostitko JJT sen GeeTeen vai keksitkö jonkun muun ratkaisun?
Ostitko JJT sen GeeTeen vai keksitkö jonkun muun ratkaisun?
Vanhalla mennään työmatkaa. Ostin kotiteatterivahvistimen! ;)
Tuon verran siis GArmin antoi lukemaksi. Aika tarkkaan 17 kilsaa tulee matkaksi, kun luistelee molemmat luupit ja siirtymän niiden väliltä.
Hans Opinion
04.02.2009, 15.22
Tuon verran siis GArmin antoi lukemaksi. Aika tarkkaan 17 kilsaa tulee matkaksi, kun luistelee molemmat luupit ja siirtymän niiden väliltä.
Samoihin lukuihin päästiin toisella luultavasi vielä samanlaisella Garminilla, tarkka mitta oli 16875m. Tuusulan pään baana on niin leveä että käyttämällä sen ulkokehää (yleensä vedetään sisäkehää) 17km menee rikki "heittämällä".
Oliko Mätis porukasta ketään lähdössä Talvi Tour de Tampere 2009 ajeluun 14.2.2009? Itse voisin varavaisesti ajatella, että lähtisin. En kyllä vielä ihan 100% varma ole, mutta jos muitakin olisi lähdössä, niin voisin innostua enemmän.
Sainpa tänään hypisteltäväksi uuden takaiskarin (Tänks Turisti). Osaako joku kertoa, miten nuo "tehdasasetukset" arvotaan/säädetään tehtaalla? Kyse on siis yksinkertaisesta Fox float R iskarista, jossa on merkitty tarralla Compression tune kolmesta palkista se keskimmäinen ja Rebound tune myös se keskimmäinen?
Huomioksi, että vanha iskarin on ihan samanlainen, mutta siinä on merkitty tuo Compression tune pienimmäksi ja Rebound tunea ei ole merkitty lainkaan. Ei kait tuo Rebound tune voi tarkoittaa sitä, että tehtaalla itse säädettävä säätöruuvi on asetettu vaan yksinkertaisesti puoleenväliin :p
Mielenkiintoista nähdä, miltä tuo tuntuu ajossa, vai tuntuuko tällaisella tavallisella huuhaa kuskilla mitenkään :seko:
Onpas muuten komeassa kunnossa Keravan metsäpolut, oli ilo huristella tänään valojen kanssa!
Unohtakaa nuo pikavoiteet, ei niillä saa kunnollista luistoa. Luistovoitelu on iisi duunata ja helppo pitää yllä.
Esmes tänään passaisi voitelutalkoot Hansille joskus ½seiskan-seiskan paikkeilla (040-3182632). Voiteeksi suosittelen LF (LowFluor) violettia (-2/-8) joka pelittää balttiarallaa 80% vallitsevista keleistä... myös löysempi violetti käy mutta se ei sitten pelitä viikonlopun kaltasissa keleissä joita tosin on harvassa. LF:ssä on iso ero aivan tavalliseen voiteen luistoon, PureFluor on liian tyyristä... ja myrkyllistä hengittää (vaatii hengitys-suojan).
Hans kiitos avuntarjouksesta, mutta en oo tällä viikolla kerenny näihin hommiin perehtyä. Heitin työmatkalla sukset Interiin ja pyysin laittamaan luistavaan kuntoon. Vähän ongelma kun ei ole himassa autotallia/kellaria jossa voisi ite pulailla näiden kanssa. Interissäkin suosittelivat violettia LF voidetta, joten sitä nyt sitten kokeillaan.
Anssin naulain huusi tänään suoraa huutoa(ja nuupurit vikisi). 8h:ssa ehti tehdä 23m2 kattoa mdf-levystä. Sinänsä pelkkien levyjen kiinni lätkiminen käy nopsasti, mutta lisäksi vedin sähköt neljälle uudelle valaisinrasialle.
Iso kiitos Anssi naulain + kompura lainasta! Homma kävi tosi helposti kunnon vehkeillä ja jälki oli aivan loistavaa. Vielä ois tekemättä makkarin + eteisen katot - kai voin lainailla vehkeitä vielä hetkenaikaa? :o
Tottakai voi, mä keskityn tässä seuraavax suksien huoltoon. Täytyy pitkästä aikaa laittaa pertsasuksetkin voiteluun, otettiin hiihtolomalle mökki pohjosesta, näkis luntakin edes kerran vuodessa kunnolla...
Hans Opinion
09.02.2009, 09.43
Tottakai voi, mä keskityn tässä seuraavax suksien huoltoon. Täytyy pitkästä aikaa laittaa pertsasuksetkin voiteluun, otettiin hiihtolomalle mökki pohjosesta, näkis luntakin edes kerran vuodessa kunnolla...
Hansilla olisi käyttämättömiä pertsavoiteita joilla tuskin tulee olemaan käyttöä... voitelupalvelu käytettävissä...
Oliko Mätis porukasta ketään lähdössä Talvi Tour de Tampere 2009 ajeluun 14.2.2009? Itse voisin varavaisesti ajatella, että lähtisin. En kyllä vielä ihan 100% varma ole, mutta jos muitakin olisi lähdössä, niin voisin innostua enemmän.
Pistetääs uutta kyselyä peliin. Oliko kukaan autoileva lähdössä? Minä meen joka tapauksessa, mutta jos joku autoileva olisi lähdössä, niin hyppäisin kyytiin. Meillä perhe on tulossa samaan suuntaan, mutta vasta iltapäivällä eli kyyti kelpais, muuten meidän perhe on Tampereen seudulla kahdella autolla :o
Ei pysty repee Tampereelle ja taitaa olla maastoajokin aika hakusessa kun ei ole tullu moneen viikkoon käytyä poluilla. Talviloman kunniaksi voisi vetää perjantaina vähän eloviinaa eiko veenaa...
Sunnuntaina kävin oikein salaa lenkillä kiertämässä kenttää. Hulppee keli oli ajella kun monin paikoin alamäkeen sai nippa nappa rikottua 16 km/h maagisen nopeusrajan, helvetillinen loskalenkki.
Tänään meinasin ajella maasturilla kotio duunista, täytyy käydä mätiksellä kurkkaamassa onko polkuja auki...
Polkuja löytyi ja varmaan on osa amalgaameista on metsäntutkimuslaitoksen poluilla. Sen verran kovaa tärinää oli röpelöksi jäätyneellä baanalla. Uusi "polku"-löytyi kun Vierumäeltä päädyin Riihikallion Lidlin eteen. Alun uusi metsärakvaattoribaana muuttui Rihaa lähestyttäessä 2-ihmisen kävelyjäljeksi joten lopussa tuli keskityttyä vahvuuksiini eli pyörän taluttamiseen/kantamiseen.
Täytyy myöntää että täysjoustoa tuli ikävä :)
Polkuja löytyi ja varmaan on osa amalgaameista on metsäntutkimuslaitoksen poluilla. Sen verran kovaa tärinää oli röpelöksi jäätyneellä baanalla. Uusi "polku"-löytyi kun Vierumäeltä päädyin Riihikallion Lidlin eteen. Alun uusi metsärakvaattoribaana muuttui Rihaa lähestyttäessä 2-ihmisen kävelyjäljeksi joten lopussa tuli keskityttyä vahvuuksiini eli pyörän taluttamiseen/kantamiseen.
Täytyy myöntää että täysjoustoa tuli ikävä :)
Heh täysin samaa mieltä! Itse kurvailin varuskunnan kautta Mätikselle. Varuskunnan maastot ovat täysin luokattomassa kunnossa eli sinne ei kannata mennä. Mätiksellä oli tosiaan polkua, mutta kovin on karheeta. Ilman nastoja löytyi muutama liukas paikka :o
Eilen en käynyt Keravan metsissä, mutta siellä polut ovat olleet tähän asti parhaassa kunnossa. Pitänee piipahtaa tutkimassa.
Hansilla olisi käyttämättömiä pertsavoiteita joilla tuskin tulee olemaan käyttöä... voitelupalvelu käytettävissä...
Kiitoksia vaan, on tässä vielä pari viikkoa aikaa, enköhän mä ne luistaviksi saa. Pertsavoiteissakin löytyy salainen ase, taannoin eestiläinen työkaveri yritti hoitaa itelleen luistovoiteita venäjältä, tulikin vaan pitoa, lykkäs ne sitten mulle kouraan kaikki. :)
Oli muuten Vierumäki luistavassa kunnossa eilen, päästiin ihan tuoreeltaan latukoneen perässä vetämään.
Heh täysin samaa mieltä! Itse kurvailin varuskunnan kautta Mätikselle. Varuskunnan maastot ovat täysin luokattomassa kunnossa eli sinne ei kannata mennä. Mätiksellä oli tosiaan polkua, mutta kovin on karheeta. Ilman nastoja löytyi muutama liukas paikka :o
Eilen en käynyt Keravan metsissä, mutta siellä polut ovat olleet tähän asti parhaassa kunnossa. Pitänee piipahtaa tutkimassa.
Tampereen polut on aika erinomaiseesa kunnossa... ne kannatta katsoa...?
Tampereen polut on aika erinomaiseesa kunnossa... ne kannatta katsoa...?
Mähän oonkin tulossa :D Muitakin olen koittanut houkutella, mutta ne vaan HIIHTÄÄ ja kiertää lentokenttää ;)
Mähän oonkin tulossa :D Muitakin olen koittanut houkutella, mutta ne vaan HIIHTÄÄ ja kiertää lentokenttää ;)
onpas tylsiä ihmisiä siellä päin....;)
Mulla ompi Tampere vielä vähän arvonnassa....
Näin on elikkäs eilen tuli kierrettyä työmatkan jälkeen kenttä (vastapäivään) toipilaan kanssa.
Rätväkkä flunssa+vatsatauti on ruokakunnassa liikkeellä joten saa nähdä koska meikäläiselle tulee bingo. Johan tässä onkin oltu melkein 2 kk terveenä.
retkiluistelua luvassa huomenna ja viikonloppuna muita esteitä Tampereen kierrokselle. Eli haetaan peruskuntoa nyt jäältä. Luistelu on sellaista, että sitä pitää harrastaa aina kun on vain mahdollista. :)
Hans Opinion
12.02.2009, 13.19
retkiluistelua luvassa huomenna ja viikonloppuna muita esteitä Tampereen kierrokselle. Eli haetaan peruskuntoa nyt jäältä. Luistelu on sellaista, että sitä pitää harrastaa aina kun on vain mahdollista. :)
Kons Hamppaa ja Hans Komppaa!
Viime pyhänä piti T-järvellä olla oikein joku TourDeSkaten osakilpailu http://www.luisteluliitto.fi/maraton-ja_masterluistelu/tour_de_skate/ olisiko ollut tuo joka on peruutettu... tiedä mutta luistelemaan olisin mennyt jos olisin tiennyt... no 8.3 on (jos kelit sallii) ja sinne mennään... jos hyvin sattuu... alla alkaa olemaan senverran luistelua (>20h) että 5kymppisellä tavoitellaan hyvissä olosuhteissa suoritusta kahden tunnin pintaan. Kun katsoo Oravin tuloksia niin kyllä me ollaan luisteltu samanlaisia 25kmh keskareita koko talvi... ei kauhean kovalta vaikuta taso (50km keskari 26,17 ja satkun 25,14... Kuopiossa kyyti on ollut aina selvästi kylmempää, kahdella satkullakin taisi keskari olla jotain >3kypää...
Tiedoksi että Zeusin hiihtoharjoitukset pelittää torstaisin klo.18:sta Keiniksessä. Sitä hyvässä iskussa olevaan sprintti baanaa kierretään tunnin verran vuorovedolla. Tänään kuulema ohjelmassa 2 x 25min (10min löysä väliin) joista jälkimäinen kovempaa. Terwetuloa, letkaan mahtuu myös ilman jäzenkirjaa.
Se on aivan fakta että pikavoiteet on pikavoiteita ja niillä saa pikaisesti pikkaisen luistoa... siis suhteessa "oikeaan voiteluun"... tottahan pikavoitelu tyhjää parempi on mutta häviää heittämällä hinta/laatusuteessa raudalla duunattavalle voitelulle.
Kyllä hiihto on aivan erilaista luistavilla suksilla, huonolla luistolla jää tekniikasta koko loppupotku pois ja homma menee ankkakävelyksi... tämän voi todentaa hiihtämällä "mahdottomassa" kelissä johon luistoa ei saa kuin norjalaiset.
... se taas on toinen juddu että mikä on hyvä ja mikä huono luisto... sanotaa siten että sen kyllä erottaa kun pääsee kokeilemaan hyvin luistavaa suksea...
Nyt luistavaa suksea kokeilleena voin yhtyä tähän. Kävin tänään Keinarilla kokeilemassa suksia Intersportin huollon jäljiltä. Vaikka tekniikka edelleen samalla mallilla kun eka kerroilla niin kyllä vauhti oli jo aivan toista. Syke oli koko ajan 150-170, mutta vaatinee vielä muutaman kerran, että pääsee hommaan paremmin sisällä ja saa noikin lukemat tippumaan.
Hans pyyhkäisi kerran ohi ja sanoisin, että kahden metrin matkalla jäin noin metrin... Sitten kun Zeuz veti ilmeisesti tuota 10min palautusta niin roikun pari kolme rundia peesiissä ja näytti, ettei se oma vauhti ainakaan luistosta ollut kiinni. 10rundia ja 50min oli päivän saldo.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.