Näytä tavallinen näkymä : Koska viimeksi ajoit?
Taimo M.
20.10.2018, 18.47
Tänään 62km, 5,5'C lämmintä mukavaa oli.
Äsken teräskaksysärillä kolmisen tuntia palauttelevaa pyörittelyä ja uuden valon testailua.
Kolme päivää sitten töihin ja takaisin. Olen tietoisesti pyrkinyt vähentämään ajoja ja tekemään myös muita juttuja elämässä.
^Pitäisikö huolestua? :) Tänään ajoin iltahämärissä kahden lähimetsän kautta lähikauppaan ja pimeässä yhden metsän läpi takaisin, pitkästä aikaa jäykkäperämaasturilla. Matkaa alle kymmenen km mutta hauskaa senkin edestä. Pidemäänkin olis voinut metsässä ajella jos olis aiemmin päässyt liikkeelle.
kuovipolku
23.10.2018, 01.10
Äsken teräskaksysärillä kolmisen tuntia palauttelevaa pyörittelyä ja uuden valon testailua.
Muistan joskus osallistuneeni juoksupuolella yleiseen pohdintaan siitä missä vaiheessa palauttavaksi tarkoitettu lenkki ei enää ole eikä voikaan olla palauttava lenkki vaikka juoksisi kuinka hiljaa ja taukojakin pitäen. No, pyöräily on tunnetusti aivan eri juttu, mutta kai siinäkin on olemassa jokin raja jonka jälkeen lenkkiä ei voi enää pitää pelkkänä palauttelevana pyörittelylenkkinä?
Muuten olen sitä mieltä että maininta "uudesta valosta" on silkkaa härnäystä. Ainakin silloin jos uuden valon merkkiä ja mallia ei ole jo kerrottu hankinta- tai asennusketjussa.
Kolme päivää sitten töihin ja takaisin. Olen tietoisesti pyrkinyt vähentämään ajoja ja tekemään myös muita juttuja elämässä.
Muita juttuja elämässä pystyy tekemään myös vähentämättä ajoja. Joskus jopa lyhentämättä niitä. Mutta tietysti jos ne muut jutut ovat erityisen aikaa viepää sorttia...
En tosin ole syyllistämässä enkä edes kehottamassa ajamaan useammin tai enemmän. Pyöräily on oikeus, ei velvollisuus, ja on monta aivan yhtä oikeaa tapaa harrastaa pyöräilyä. Ja tarpeet, kiinnostukset ja mahdollisuudetkin vaihtelevat.
Lauantaina ajoin pitemmän lenkin kun sellaisen tekemiseen oli syntynyt sellainen sielullinen tarve ja oli tilaisuus. Sunnuntaina olisi ollut tilaisuus ajaa lyhyempi lenkki ja niin maanantainakin, mutta tuntui viisaammalta nauttia syyspäivästä välillä muutenkin kuin pyörän satulassa istuen. Tiistai olkoon taas ajopäivä, iltapäivällä alkavaksi ennustettu sade saa luvan toimia paluumatkalla kannustimena...
Muuten olen sitä mieltä että maininta "uudesta valosta" on silkkaa härnäystä. Ainakin silloin jos uuden valon merkkiä ja mallia ei ole jo kerrottu hankinta- tai asennusketjussa.
...
Häh? PItääkö tänne kaikki toimintansa ja elämänsä raportoida?
No mut hei, kirjoitin siitä nyt ihan erikseen valotopicciin.
Taimo M.
27.10.2018, 16.48
Eilen ja tnään reilut 50km, mukavaa oli taasen vaikkakin vähän kylmä(totuttelua) ja ja ja ekat lipat...
Jami2003
27.10.2018, 17.15
Maastoo neljä tuntia. Todella hieno keli. Paistoin jopa makkarat vaikka yleensä en malta pysähtyä.
Eilen illalla.
Hassusti pimeä tekee toisinaan tepposet ja kiersin ympyrän ihmetellessäni missä oikein olen. Miten mä Kehälle tulin? Minne länsi, minne itä? Mikäs tää on, jaa Vihdintie, no sit uukäännös ja takaisin alkuperäiseen suunnitelmaan..
https://pic.useful.fi/SyYJ5742Q.jpg
kuovipolku
29.10.2018, 09.50
^ Mä en viitsi laittaa kuvakaappauksia mun Espoon suunnan lenkeistä, mutta jos niistä ei löydy vielä komeampia kiemuroita, se johtuu ainoastaan siitä että olen päättänyt että menköön vaikka 180 astetta väärään suuntaan, ajetaan minne nokka näyttää...
Eikä Kehä III:lla ole tarvinnut olla edes pimeää, on riittänyt että on sellainen harmaa sää jossa pilvet roikkuvat matalalla enkä pysty päättelemään ilmansuuntia. Sitten on menty väärään suuntaan tai on menty oikeaan suuntaan melko varmana siitä että on menossa väärään suuntaan:eek:
Eilen ajoin viimeksi, eihän sellaista aurinkoista syyspäivää voi jättää käyttämättä. Mutta tiukimpien sääntöjen - ja miksi hyväksyä muunlaisia? - mukaan en ajanut, koska "Strava or it didn't happen".
Jostain syystä Garminista (Edge 800) ei löytynyt koko tiedostoa, vaikka voisin vannoa että sekä käynnistin että lopetin tallennuksen normaaliin tapaan. Eli painoin alussa Start/Stop ja lopussa Start/Stop + Lap/Reset + Power. Olisikohan joku painallus sittenkin jäänyt välistä? Pitäisikö peräti lukea käyttöohje?:rolleyes: Ei sentään, laitan kaiken Garminin syyksi.
Niin, sitä ajoa kertyi nettona varmaan vähän päälle viisi tuntia. Ulkoiluteitä, ihan vähän polkuja ja ihan liikaa asfalttia. Suunnilleen tiedän missä ajoin, mutta olisihan tuo ollut kiva katsoa Stravasta tarkemminkin missä tuli käytyä (ja mistä olisi voinut mennä).
Todisteeksi jäi sentään jokunen valokuva. Ja ajoihan yksi tuttu CCH-asuinen kuski vastaan (ja tervehtikin) ja toinen tuttu kaveri väittää olleensa juoksulenkillä ja nähneensä minut ajamassa...
The flying Chocobo
29.10.2018, 11.56
Eilen maantiepyörällä 36km kodin lähistöllä "ei saa hengästyä yhtään" -tyylillä ajoa. Enempää/Kovempaa en uskaltanut. Alkoi makoilu ja pelkkä köpöttely käydä sietämättömäksi, teki hyvää nupille. Yllättävän kivasti tuo pyörä liikkui noinkin. Huomenna sitten lekuri varmaan kertoo menikö oikein vai lisäsinkö kuolemariskiäni.
Uamulla töihin, kylmä oli
telipyörä
31.10.2018, 22.57
Tänään 60 km Tampere-Pirkkalassa.
Tänä aamuna reilu 3h, olisi mennyt melkein shortseilla, marraskuussa!
Aamulla töihin Rotkolla reilu tunnin.
The flying Chocobo
02.11.2018, 11.13
Eilen 34km maantiepyörällä. Taas toodella maltilillisella tahdilla (huikealla 21,5kmh keskinopeudella), näin pitäisi jatkaa vielä seuraavat kuukaudet. Vaan kylläpä oli hauskaa. Nyt kun on joutunut normaalista laskemaan kovasti ajomääriä niin nämä vähäiset kilometrit tuntuu kyllä tosi hyviltä.
Malamuutti
04.11.2018, 16.00
65 km asfalttia maantiefillarilla. Hidasta menoa mutta kivaa oli. Vastaan tuli peräti kolme muuta maantiepyöräilijää, yllättävän paljon näin marraskuulle.
Tänään päivänvalossa jalat hyytelöksi.
kuovipolku
04.11.2018, 19.54
Tänään päivänvalolenkki minullakin, mutta jalkoja en saanut hyytelöksi. Ei mulla yleensäkään jalat hyytelöksi mene, pikemmin vuoroin sementiksi (kun pitäisi pyörittää nopeammin) ja vuoroin setsuuriksi (kun pitäisi vääntää voimalla).
Auringonpaisteisen all-road-lenkin päätteeksi käväisy Kuusijärvellä Toni & Tonin Super Prestigen loppuhetkiä katsomassa.
The flying Chocobo
05.11.2018, 12.07
Eilen 44km maantiefillarilla, onnistuin löytämään sepelittömän väylän kotoa. Hitaasti piti ajella, kaikki lajitoverit meni ohi. Vaan olipa hyvä ilma. Illalla sitten hiukan nipisteli pohkeesta, olisikohan pitänyt vieläkin hitaammin mennä.
tempokisu
05.11.2018, 12.32
:) Onneksi olkoon itelleni, sain tänäänKIN ajettua 50km lenkin, kiersin Pikkusäijän ja vähän lisälenkkiä. Säijän suoralla hautasin tielle kuolleen oravan, kissa katseli vieressä että mitä toi ihminen puuhaa. Kettu jolkotteli pellolla. Kiva ajella pitkästä aikaa jossain muualla kun kihnutella pyörätietä.
Minulla oikee nilkka turpoilee vieläkin, oireilu on perua siitä reilu kuukausi sitten isketystä adrenaliinipiikistä. Ilkeen oloista, jalka tuntuu kankeelta mutta on ihan pehmee että ei siinä tukosta varmaan ole ( ainakaan vielä...)
KetjutOn
07.11.2018, 08.59
Eilen illalla töiden jälkeen 38km. Edellisestä pimeänä aikana tapahtuneesta pyöräilystä on aikaa yli 10 vuotta. Motivoiva kokemus.
kuovipolku
07.11.2018, 11.40
^ Muistan minäkin miten pimeällä ajamiseen oli samanlainen kynnys kuin talviajoon: ei niin että olisi pitänyt sitä esteenä tai että olisi pelottanut, mutta ei yksinkertaisesti innostanut eikä ollut kiinnostusta tarvittavien varusteiden hankkimiseen. Mutta sitten kun siihen ryhtyi, niin kieltämättä pyöräily sai uusia ulottuvuuksia kokemuksellisestikin.
Eilen iltapäivästä - tai pitäisikö näiden jo kovasti lyhenneiden päivien myötä puhua alkuillasta? - kolmisen tuntia.
Tarkoitus oli ajaa perinteinen palauttava lenkki eli tunti sinne ja tunti takaisin (vaikkakin ehkä eri reittiä), mutta oli taas niin mukava ajaa sellaista gravel lightia ulkoiluteillä ja kierrellä Itä-Helsingin rantoja että vähän pääsi venähtämään, mutta väliäkö hällä.
Lenkki oli samalla kuvarastilenkki. Tai päinvastoin: kuvarastilenkki oli samalla varmasti tarpeellinen kevyt palauttava lenkki. Eli kuvarasteja voi käyttää moneen tarkoitukseen:cool:
PS Lenkille sattui myös ensimmäinen tunnistettu havainto ja omakohtainen kokemus siitä miten paikkausneste toimii.
The flying Chocobo
15.11.2018, 12.02
Rauhallisten lenkkien sarja on tässä jatkunut, viime viikolla sitä tuli ajeltua neljä lenkkiä ja tällä viikollakin jo kaksi. Eiliseen ilta-ajeluun 40km 22,5km/h otin pitkästä aikaa sykemittarin mukaan koska kiinnosti tietää onko oma arvioni syketasosta ollut sitä mitä lääkäri minulle tässä kohtaa sopivaksi määritteli (jos ajelet sellaisilla 120-130 sykkeillä niin se olisi sopiva). Ja katso: keskisyke 125 ja maksimi 138. Hyvin näyttä oma arvio pitäneen kutinsa. Yleensä on tullut ajeltua liian vähän rauhallisia lenkkejä, nyt asia korjaantunee ainakin siltä osin.
Taimo M.
16.11.2018, 16.36
Äsken tulin ajosta. Otin töistä muuan tunnin vapaata että pääsee valosan aikoihin ajamaan.
Fiolaristi_57
17.11.2018, 00.44
Jonkin aikaa sitten päättyneen vuorokauden puolella, illan jo pimennyttyä, puolikuun pilkistellessä pilvien raosta, valaistuja teitä, vaihtelevaa reittiä: väliin metsän halki hiekkateitä ja väliin autoteiden varsien pyöräteitä, kostean leudossa säässä, leppoisaan tahtiin, kolme kertaa hetkiseksi leuanvetopaikoille ja kerran järven rantaan pysähtyen, 33km.
Keskustasukkulointia ristiin rastiin aiemmin tänään siirtymien lisäksi
telipyörä
17.11.2018, 06.22
200 km viime yönä.
Tänään marraskuun pakkosatku. Soranjauhantaa lähinnä Kirkkonummella. Muutama kiva ennenajamaton pätkä, kivaa.
Il ciclista di Roine
18.11.2018, 22.30
Ulkopyöräilykausi päätökseen pe 16.11., peruslenkki (vuoden 130.) absoluuttisessa pimeydessä kahden kuntakeskuksen väliä vailla tievalaistusta (St310) ääripäät poislukien.
Ajoin terävään tierikkoon 129. lenkillä ke 14.11.; tästä aiheutui pe tyhjentyvä takarengas. Olin hämmentynyt ajasta kääntöpaikalla Kaukajärventien risteyksessä (oik. Saarenmaantie, Rantakoivisto, Kangasala), vieläpä myötätuulessa. Vuoden heikoin keskinopeus. Neljä kilsaa ennen kotia pakko pysähtyä, asetin ajoneuvon vasten heijastintolppaa, siinä pumpatessa minipumpulla vinoutuva tolppa antoi miltei periksi kokonaan.
On omanlainen kokemus pimeässä pyöräily, siinä ei koe nopeudentuntua, vaan maisema muuttuu kaksiuloitteiseksi. Hyvin herkästi biologinen gps-signaali omasta sijainnista katoaa, kun keksittyy omiin ajatuksiin ja vastaantulevat autoilijat harmittavan usein eivät vaihda pitkiltä ajovaloilta pois. Tällöin edessä oleva tie muuttuu näkymättömäksi havaitsemaan valottomia jalankulkijoita. Niitäkin on! Heijastin ei riitä, käyttäkää led-valoriipuksia. Lisäksi talonisännät ovat laittaneet nyt marraskuussa kausivaloja pihoilleen, joka haittaa oman sijainnin määrittämistä muuttuneessa marrasmaisemassa.
Käytän minimivalotehoja, jotta valoa riittää koko lenkin ajaksi. Takavalo antaa jatkuvaa punavaloa ja vieläpä heijastinliivit päällä. Akkujen tyhjentymisen pelossa on aina kaksi valonkähdettä käytössä, kypärävalo näyttää pptk:n sykearvon.
Vuodet 2017 ja 2018 päättyivät identtisesti, varastotilassa näkyi sykloonikrossi tyhjäntyneellä takarenkaalla.
KetjutOn
23.11.2018, 08.48
Eilen 40 km kuutamopyöräilyä pikku pakkasessa. Sepelit eivät vielä haitanneet kelviosuuksilla. Kivaa oli.
Keskiviikkona ulkopyörää ja tänään aamulla sisäpyörää
Jääscouttailua mökkimaisemissa viimepäivinä. Grävelöintiä maasturilla ja polkujakin.
Taimo M.
08.12.2018, 19.11
Tänään ja oikein kaksin kappalein. 65km ja 15km.
kuovipolku
22.12.2018, 17.40
Eilen sen "jo perinteeksi muodostuneen" pitkän joulunaluslenkin. Kai se oli perinteinen, koska muistelisin sellaisen ajaneeni joka talvi sen jälkeen kun cyclocrossarini pari vuotta emmittyäni ja jahkailtuani vihdoin hankin ja rupesin talvipyöräilijäksi itsekin.
Joskus olen ajanut porukassa, joskus yksin, joskus vielä pitemmän ja joskus vähän lyhyemmän. Tällä kertaa ajoaikaa tuli kuusi tuntia eli brevetti-, 200 km joka kalenterikuukausi- tai talvipäivänseisauslenkkeihin sitä en halua lähteä vertaamaan kuin korkeintaan sen verran että nostan hattua niiden ajajille entistäkin vilpittömämmin: toisaalta ymmärrän paremmin missä niiden viehätys voi piillä ja mitä sellaista ne voivat antaa mitä "normaalit" pitkät lenkit eivät anna - ja toisaalta mitä ne ajajalta voivat vaatia yli ja ohi sen millä tavalliset 6-7 tunnin lenkit ajetaan.
Reitti oli sekalainen kokoelma ulkoiluteitä, kelvejä, hiekkateitä ja maanteitä, joiden kaikkien kunto vaihteli niissä puitteissa kuin se voi selvässä pakkaskelissä ja tällä kertyneen lumenmäärällä vaihdella. Eli vauhti saattoi välillä tippua olosuhteiden takia ja oli lyhyitä pätkiä tai paikkoja joissa piti ajatella pystyssä pysymistäkin, mutta olosuhteista talvikunnossapidon tasosta valittamiseen ei ollut aihetta.
Ainoat yllätykset tuottivat ajaja itse ja loppumatkasta muuttunut sää (joka tosin oli ennusteen mukainen, mutta kukapa sitä olisi lukenut). Takavalo oli sammunut kesken maantietaipaleen koska akku jäi lataamatta; varavalo oli kyllä matkassa mutta eihän se ajotakin taskussa tehtäväänsä hoida. Jäätävä tihkusade pakotti kahdesti pysähtymään ja pyyhkimään ei vaan raaputtamaan linssien ulkopinta puhtaaksi jäästä.
Nyt päivä tai ehkä kernaammin kaksi lepoa ja sitten kantamaan kortensa kekoon kun Suomi yrittää odotetun huonolla menestyksellä pärjätä Ruotsille Raphan Festive 500 -tapahtumassa. Ruotsin maantietellisesti suotaisummalle sijainnille tai ruotsalaisten huomattavasti sosiaalisemmalle luonteenlaadulle tai laumasieluisemmalle meiningille emme tietysti voi mitään, mutta ei nyt sentään anneta luovutusvoittoa!
PS Lenkki oli samalla uusien talviajokenkien koeajolenkki; normaalilla varustuksella ilman paksuja pohjallisia, sukkia tai kengänsuojia pärjäsi vallan mainiosti. Kiitokset menevät Keravan suuntaan!
Äsken 2:20. Semisti kelvejä, semisti maastoa.
Huomasin kirjanpidosta, että vuoden tavoitteesta puuttuu 170km ja joulukuun pakkosatkukin on vielä ajamatta. Piti siis lähteä pikku lenkille varmistelemaan. Toivoa sopii, että tuon satkunkin joutais joku päivä ajella.
Taimo M.
24.12.2018, 22.46
Viiskolmosen koska viitsin.
Jami2003
25.12.2018, 08.32
Eilen ja toissapäivänä. Jäillä juuri sopivasti lunta ja plussa kokoiset fat freddiet tuntuu kyllä loistavalta touhuun. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181225/4207ccf13125bded314028cd81a48f5a.jpg
Äsken reilu viisitunteroinen ISP-lenkki.
Ihanan jäisiä rantareittejä itään ja Kehä III:n tuolla puolen pohjoiseen ja Kylmäojan viertä Keravanjoelle ja siitä himbeen sillai kun mieleen juolahti.
Äsken tunteroinen läskillä lähimetsän polkuja... ennenku lumimyrsky saapuu [emoji849]
Lähetetty minun SM-T580 laitteesta Tapatalkilla
Taimo M.
31.12.2018, 20.17
Ja vuoden vimonen heitetty, lyhyt ja hyvä. Päätin samaan lenkkiin jolla aloitin tämän vuoden.
Tänään ISPeillä neljä tuntia. Suuntasin villiin itään keräämään neljä puuttuvaa vv-ruutua.
Aikamoista sekoilua, mutta onnistuipas.
Eilen uudella läskillä 30 km.
telipyörä
15.01.2019, 22.52
Helsinki-Vantaalla 60+ km.
The flying Chocobo
01.02.2019, 15.07
Eilen 31km ja noin 16,8kmh. Yhden kerran menin nurin kun siellä lumipöpperön alla olikin jäätä ja yhden pätkän jouduin taluttamaan kun se krossarin kapea 32mm rengas upposi aika kivasti sellaiseen autoteiltä aurattuun 15-20cm paksuiseen ruskeaan möhjöön. Siinä kohtaa lohdutti se, että pääsin kuitenkin vähän pidemmälle kuin joku paaaljon leveämmillä renkailla ajanut joka oli myös joutunut jalkautumaan. Lumikasojen ja erilaisten lumilii -tyyppisten esteiden läpi ajelu oli yllättävän raskasta. Matkalle osui myös muutama kymmen metriä ihan puhdasta asvalttia. Sillä kohtaa ajaminen tuntui jotenkin epätodelliselta. Oliko kivaa? Joo ja ei. Mutta tänään uudestaan hiukan eri reitillä, jos vaikka sen kaatumisen saisi jätettyä väliin.
Tänään iltapäivällä tunteroinen fatbike lenkkiä upeassa talvikelissä kevyttä yrittäen [emoji23]
The flying Chocobo
18.02.2019, 11.43
No tuli eilen maantiepyöräilykausikin avattua. Kyllästyin jäällä liukasteluun ja hakeuduin hiukan isomman tien varteen ajalemaan ja maantiepyörän ajettavaa väylää löytyi. Reilut 42km ja 26,5km/h.
tempokisu
19.02.2019, 17.43
Voi vitsit miten on huonoon kuntoon ihminen menny. Työmatkaa 31km....reilu 2 tuntia ja olen ihan väsy, kotimatka otti voimille ja hyvä kun kotia pääsin...lopussa laahustin 10km/h ja pihalla piti hetken hengähtää että jaksaa rappuset ylös raahautua...
Tänään 35km fatbike:llä jäisiä sivuteitä/kelvejä ajellen.. hienosti piti "ispnastoitetut" JJ:t ,kun lisäsin taakse pari riviä nastoja.. nyt edessä ja takana 2reunimmaista nappulariviä nastaa... tais olla 4x92kpl/rengas
Mikko Asikainen
24.02.2019, 19.55
Iltapäivällä läskillä polkuja ja latupohjaa 25 km/2:19:4.
Tänään talven eka lokarilenkki.
F. Kotlerburg
24.02.2019, 21.14
Keskiviikkona töistä kotiin.
tempokisu
26.02.2019, 08.27
Aamulla 25km lenkki. Huonokuntoisena oon aloitellut ihan pienillä lenkeillä, tässä oli talven toistaiseksi pisin yhtämittainen lenkki ja oon tosi iloinen joka kerta kun oon edes jonkunlaisen ulkoilun jaksanu.
Äsken grainderilla (hiekka!)kelvejä, hiekkateitä, maastoa ja maantienlaitaa 70,2km@4:01. Espoossa lähinnä.
Värittämällä 4 tyhjää VV-ruutua Nuuksion tienoilla sain 25(!) ruutua siniseksi, huisaa. Ja Histan suoralla myötätuuleen PR.
"Lähellä" olevat ruudut onkin nyt suunnilleen väritetty. Seuraavien kohdalla pitää nähdä vaivaa, pitää suunnata Kirkkonummelle ja Vanhasen kuntaan. Ja Sipoo tietty vaatii täydentämistä.
kuovipolku
27.02.2019, 22.00
^ Sittenhän sulla on vielä paljon hienojakin teitä ajamatta Nurmijärvellä ja Sipoossa. Always look at the bright side!
Odotas hetki: viimeksi ajoin torstaina, hienossa auringonpaisteissa säässä sellaisen kiireettömän kuvarastilenkin (jonka pituudeksi sain jälkeenpäin 74 km).
Sitten seurasikin kaksi hiihtopäivää - ja hiihtopäiviä nyt jo kolme flunssapäivää.
Olo ei ole pahasti sairas - tauti ei ole "lyönyt vielä kunnolla läpi", sanottiin ennen jos oli vain lievää lämmönnousua, nenästä ei vuotanut litrakaupalla räkää eikä yskityttänyt niin että kyljet olivat kipeinä - mutta kuitenkin selvästi sen verran että on ajateltava hieman pidemmällekin kuin vain sitä että lenkille pitäisi päästä mahdollisimman pian.
kuovipolku
27.02.2019, 23.06
^ Syy-yhteys ei valjennut (muttei tietysti tarvitsekaan).
Oletko hiihtänyt niin paljon? Onko ollut niin sanottuja perheen yhteisiä tai muita loma-aktiviteetteja niin paljon? Vai onko loma sinun kohdallasi ja tällä kertaa tarkoittanut myös lomaa kaikesta tavanomaisesta, pyöräily mukaanlukien?
(Kaikki ihan hyviä syitä, jos syitä nyt yleensä tarvitaan, en minä sillä.)
^ Sittenhän sulla on vielä paljon hienojakin teitä ajamatta Nurmijärvellä ja Sipoossa. Always look at the bright side!
No juu, onhan siellä ajeltu (ennen GPS-tallenteluakin), mutta paikkailtavaa riittää ihan uusillakin reiteillä. Ja sehän on juuri kivointa, kun saa explorer clusteria kasvatettua kompakteilla täsmäoperaatioilla.
Alkavat paikot vaan olla niin kaukana kotoa, ettei perusiltalenkillä ehdi hoitelemaan vaan pitää odotella kesäisiä viikonloppuja. Ja tulee paljon "hukka-ajoa" kohderuuduille päästäkseen :)
F. Kotlerburg
28.02.2019, 07.57
Tilanne ei ole muuttunut viime katsauksen jälkeen eli viime viikon keskiviikkona. Ei nyt nämä kelit oikein inspiroi ja crossari on muutenkin ainoa pyörä, jossa on nastat alla.
tempokisu
28.02.2019, 16.58
Tänään työmatkaa....en meinannu kotia päästä, kaamea tuuli ja henkinen ja fyysinen väsy, väänsin 10km/h ja välillä oli pakko pysähtyä itkemään. Ei kulje pyörä, eikä kulje enää ajatuskaan.
Ei kiinnosta enää noi MM-hiihdotkaan, mulla on nyt oma kisani tässä menossa ja luultavasti häviän.
Tänään dudella klv lenkkiä 1,5h kierros... jeesuksenmoinen tuuli vastusti paikoin, mutta pari pätkää meni huippuaikaan [emoji4]
kuovipolku
28.02.2019, 19.06
Mä en talvella harrastuspyöräile juuri lainkaan, duunimatkaa tulee kuitenkin ajettua noin 100km/viikko, tekee hyvää vaihtaa lajia välillä. Käveltyä on lähinnä tullut ja sitten puntteja, mutta niitä nostelen aina.
Kiitän vastauksesta - vaikka se ainoastaan teki syy-yhteyden minulle vielä vaikeammin bonjattavaksi. Eihän hiihtolomalla silloin voi olla käytännössä mitään vaikutusta harrastuspyöräilyn määrään tai siihen nappaako se, jos ei talvella muutenkaan harrastuspyöräile juuri lainkaan?
Täytyy oikein miettiä. Tarkoitatko että on niin että silloin kun et ole hiihtolomalla ja ajat säännöllisesti duunimatkaa, käy satunnaisesti niin että harrastuspyöräilykin nappaa ja harrastuspyöräilet joko duunimatkan ohessa tai erikseen? Mutta nyt kun et hiihtolomalla aja duunimatkaa, et saa tarvittavaa impulssia etkä innostusta siihen satunnaiseen talviseen harrastuspyöräilyynkään?
Jos, niin olisihan minun täytynyt tuollainen skenaario kyetä mielessäni hahmottamaan, vaikka sel minulle itselleni vieras olisikin!
Anyway, kävely - millainen tahansa - ja punttiennostelu ja lajinvaihto välillä ovat kaikki hyviä ja usein suositeltaviakin juttuja, joten lyön tähän viipymättä sen tarvittavan "Approved by" -leiman!
noin tunti sitten. Läskifillarilla pitkin peltoa hakkuu alueita kallion päälle ja alas voimalinjan sivustaa, hankikantoi, sykemittarin gps :sän mukaan vaan 4.19 km 1.45 min 1167 kcal. oli kivaa.:) ja sykkeetkin sai lähes tappiin niin helpolla. no ei ole spinning pyäräilly ole ollut turhaa (vaikkakin äärimäisen tylsää ja pitkäveteistä). ei tullut perse kipeeksi. eikä jalka voimailu treenit kun ei jalat hyytyneet
Puolenpäivän ennen läskipyörällä tunnin kierros merenjäällä, lähimetsään. Ei ihan ollut metsikössä polkua auki, mutta huonosti poljettua jalankulkureittiä pääsi takasin päin.. inhottavan kylmä viima aukeilla paikoilla . Metsikössä tarkeni vaikka pakkasta olikin -11 astetta
kuovipolku
03.03.2019, 14.38
Tänään pari tuntia ihan kevyttä pyörän ulkoiluttamista.
Kuuden jokuflunssaviruspäivän jälkeen tuntui (1) että voisi katsoa olevansa jo terveiden kirjoissa, ja (2) että oli ihan pakko päästä ulkoilemaan ja mieluummin fillarilla.
Ihan kivaa oli, kun ei mitään itseltään vaatinut eikä lenkiltä odottanut. Yllätys kuitenkin oli kun mielessä kävi pieni ajatus että mitä jos vaihtaisi nastarenkaat pois, laittaisi pyörät vähäksi ajaksi syrjään (ja huoltaisi tai huollattaisi ne) ja palaisi ulkopyöräilyn pariin sitten kun loputkin jäät ovat hävinneet, sepelimurske siivottu ja ainakin pahin pölykausi ohi? Eli traineriajoa maantiekauden avaukseen asti?
Taimo M.
03.03.2019, 21.14
Tänään vajaa kaksi ja puolituntia. Semmonen mitään sanomaton ajo...
tempokisu
09.03.2019, 09.36
Tänään yhdistetty kauppareissu 19km. KÄÄK! kova tuuli, varsinkin sivutuuli ja vastanen ( tulomatkalla) jouduin punnertamaan tosissani että takas kotia pääsin.
telipyörä
21.03.2019, 22.28
Satanen maantietä ja kelviä. Puolimatkassa tuntui, että kuinka jaksaa ajamalla kotiin, mutta hyvinhän tuo meni eli ehti vielä illaksi kotiin.
Ajettu kesäpyörällä.
Eilen läskipyörällä lähimetsän talvipolkua ja kelvejä.. +5 C oli jo sulattanut polkuosuuksia paikoin pahasti, joten tais olla hetkeen viiminen lenkki tuolle pätkälle ...
tempokisu
28.03.2019, 18.25
Voi elämä sentään.....aamulla alkulenkki ja työmatkaa, yhteensä 47km. Kotimatka oli kyllä tuskainen, kammottava vastatuuli ja ei kertakaikkiaan meinannu jaksaa, jaloissa ei yhtään voimia....siis nää jotka kehuu että "haluan löytää rajani" - mä sanon että ei niitä rajojaan kukaan oikeasti halua löytää, sillä siellä Rajalla asuu voimattomuus ja kauhu, se ei ole yhtään mukava tunne kun huomaa että ne rajat on tässä.
Väsyneempi kun joskus aikoinaan sen 711km lenkin jälkeen.
...satanen...voi elämä sentään, saan sen ajettua ehkä kuukaudessa ja sekin tekee tiukkaa.
Tänään Läskillä Ylläksen talvireittejä 60km@5:37.
Tänään Läskillä Ylläksen talvireittejä 60km@5:37.
Nonnonno, miksi teit sen
Eilen 3h kierros läskipyörällä... hankikanto ei enää riittänyt, joten aiottua kovempi "reeni" kun piti talutella osin
Juha Lehtinen
18.04.2019, 12.08
Eilen tuli "korkattua" maantiekausi ulkona.
kuovipolku
18.04.2019, 12.28
Maantietä ajoin minäkin eilen, mutta vielä cyclolla koska siinä on valot.
Eli maantietä ilta-auringon ja täysikuun valossa - unohtamatta tietenkään Busch+Mülleriä tai katuvalaistusta - vähän päälle neljä tuntia.
Kevät on kuivalla kelillä pölyistä aikaa, mutta kivaa oli silti.
PS Vaikken varsinaisesti ajanutkaan yöllä, muistin lenkillä että joskus ihmettelin brevetkuskien halukkuutta ajaa yöllä silloinkin kun matka olisi ajettavissa päivän valoisana aikana (kokonaan tai valtaosin). No, nyt voisin todeta että syyt ovat alkaneet valjeta minulle omakohtaisestikin eikä vain silloin - ketjussa joka oli nimeltään "Miksi ajamme yöllä? tai vastaava - saamiini vastauksiin perustuen.:cool:
Äsken - tein tunnin lenkin lähistöllä.
Tänään. Espoon kautta Kyrsälään poimimaan ruutuja & back.
Il ciclista di Roine
21.04.2019, 20.46
Ajoin lättähattujunalla Toijala-Valkeakoski-Toijala-väliä pääsiäissunnuntaiaamulla!
Satuin heräämään jo klo 08, joten ehdin mukavasti Toijalaan ennen junanlähtöä klo 10 automobiililla.
Junaan näyttäisi mahtuvan polkupyöriäkin niiden lastenrattaiden lisäksi (kolmen vaunun kokonaisuus). Pyöräilijöitä ei siis ollut.
Tästä Velogille tiistaivideovinkki.
Minua askarrutti tuima 6 m/s etelätuuli syövän mahdollisuuden kauden ensimmäiseen tempo-30 km/h-ylitykseen - se onnistuikin juuri tempomalla niin perusteellisesti kohti Kangasalaa pitäen lopullisen keskarin yli tuon IV kymmenyksen alarajan pääsiäissunnuntaina Roine-Mallasvesi myötäpäivään ympäri (74,4 km / nousut 500 m).
Huomasin v.2018 ja v.2017 ekan 30 km/h ylityksen toteutuneen kontollani vasta Keravan Kevätpolkaisussa - tuokin kuntopyöräilykauden avaustapahtuma on vain 2 vk kuluttua. Tällä kertaa ei enää ehkä koskaan vapaaseen nopeusryhmään siellä - sedän nappasi ennen maalia nopeimman keskinopeusluokan ryhmä viis kilsaa ennen Talman koulua.
Tänään vuoden eka lenkki täysjuustolla. Piti oikein ottaa asiaksi lähteä sillä ja ihan kelpo hommaahan se oli. Vähän piti vanhoissa jännäpaikoissa jännätä ja muistella mahtuuko stonga tiettyjen puiden välistä.
Fiilistelykuva unohtui ottaa kaikessa tohinassa.
Pari päivää sitten mökiltä kauemmilla kylillä 65.75km asvalttoa, hiekkatietä, metsätietä ja polkua. Pisin matka aikoihin, piti vielä ostaa perunaa sun muuta että sai paluumatkalle enemmän kuormaa.
Tänään iltapäivällä 1,5h cyclocrossilla maantiellä ... viikon tauko pölyjen/astman takia, joten jännää oli. Kulki yllättävän hyvin, kun alkuun pääsi ja limaa irtos [emoji1784] huomenna lisää [emoji41] vähän hitaammin kuin tänään, jos mahdollista
Ilvesreittiä kävin eilen pari pätkää tunkkaamassa. Nyt täysjäykän siirtymäpyöränkin takanapa alkaa hajoilemaan, vielä taas retken kauimmassa paikassa alko pitää pahaa ääntä. Pääsi kuitenkin pois ja ehkä just kaupunkibussiin vielä. Ei oo montaa päivää kun mökkimaasturin takanavalle kävi samoin
Aamulla töihin.
(Montakohan turhapäivästä viestiä pitää vielä postata, että saa nostetua statusta "Jäsen".?
Eilen 1.5h Itä-Helsingin helmeä, Mustavuorta ristiin rastiin. Ja oli siellä muitakin, mutta ei teknisemmillä reiteillä...
Eilen piti pyörähtää ytimessä ja ehkä Kannelmäessä niin kävin yllättäen jopa Vantaalla. Siitä onkin monta vuotta aikaa milloin viimeksi.
tempokisu
11.05.2019, 11.17
Edellispäivänä ja tänään 50km testilenkit, meinaan nimittäin ensi viikolla yrittää Valkeakosken lenkkiä eli satasta. Lähinnä olla alakerranremontti-meteliä paossa aina silloin tällöin...
Eilen iltapäivällä-iltasella grainderilla sata pilkku neljä. Sekalenkki assua, hiekkatietä, polkuja sekä mehtäkoneen uraa. Kiva seikkailu, 5½ tuntia meni aikaa.
Ensin jokien ja ojien varsia sekä radanviertä Korsoon, josta kiemurtelua Hyrylään ja lopulta Lahelan kautta varsinaiselle "työmaalle" Ruotsinkylän kalliolouhoksen metsäympäristöön. Seutulasta lopulta melko suorin vartaloin kuolettavassa vastatuulessa kotio.
Jami2003
13.05.2019, 16.30
"Hyötyajoa" tänään 9 km. Tarkoitus ois käydä vielä iltasella lenkillä.
Reilun tunnin pyörin ympyrää Länsimäen pienessä metsikössä ja kallioilla Länsärin ja Itäväylän välisellä alueella. Hyvin riitti polkuja ajettavaksi.
Äsken maantiepyörällä aamukahville 45 km.
The flying Chocobo
31.05.2019, 12.58
Eilen hiukan reilu 200km. Piti ajaman 400. Aamulla startannut brevettiyritys päättyi jo reilun 50km jälkeen rengashuoliin ja lopulta homma jäi kesken. Kotiin päästyä laitoin asiat kuntoon, mutta siinä vaiheessa ei enää kannattanut jatkaa yritystä. Sen sijaan ajoin 150km 'lohtulenkin' lähes nonstoppina, koska päivä oli varattu pyöräilylle ja kreemaukset virittettynä valmiiksi. Kunto ei vaikuta kyllä ainakaan liian hyvältä tuon lenkin perusteella.
kuovipolku
31.05.2019, 13.12
^ En tietenkään tiedä millaisista "kunto ei ole ainakaan liian hyvä" -tuntemuksista oli kyse, mutta noin yleisesti olen itse kokenut että niin sanottu päivän kunto saattaa vaihdella aivan älyttömästi - ja tuollaisilla pitkillä lenkeillä saattaa käydä niin että ensimmäiset kolme-neljä tuntia ovat huonommat kuin viimeiset kolme-neljä. Siis ohi tavanomaisten heikompien ja vahvempien hetkien vaihtelun. Eli kovin pitkälle meneviä jotopäätöksiä omasta kunnosta ei välttämättä voi tai ole syytä tehdä yhden pitkän lenkin perusteella.
Otsikon kysymykseen:
Tiistai-iltana ennen lännestä saapuvaksi ennustettua saderintamaa reilut sata kilometriä itäuusmaalaisia maanteitä.
Kivaa oli eikä sadekaan alkanut kuin vasta joskus myöhemmin. Sen verran tihkui että pisaroinnin tunsi paljaalla iholla, mutta asfalttikaan ei vaihtanut väriä kuin ehkä viimeiselle kympille. Mahtava ajofiilis - mutta siitä huolimatta kaksi seuraavaa päivää ovat menneet ajamatta, vaikka tilaisuus ja mahdollisuus jonkinlaiseeen lenkkiin olisi ollutkin. Go figure, saattaisi sanoa.
Just tulin aamulenkiltä, 2 tuntia rajuun vastatuuleen ja vajaa tunti takas. Mortirolon nousu ei liene tuota vastatuulta paljonkaan kovempi, kippuratangon alaote ja alle kympin vauhti. Puita oli kaatunut.
Tänään grainderilla ihana lenkki, 109km (5:20) ja hassu yksityiskohta sellainen, että toissapäivänä maasturilla samaten(!) 109km (7:40), ei niin ihana. Hoideltu Sipoonkorven ja ympäristön puuttuvia vv-ruutuja maastossa & hiekkateillä.
Kävinpä muuten tänään ensimmäistä kertaa ikinä Keravan keskustassa, nytpä saa laittaa senkin ruksin vihkoon.
Jami2003
02.06.2019, 08.34
Eilen märkä maastolenkki tyttären kanssa. Neidillä on sen verran pituutta että voidaan ajella pyörillä ristiin ja totesi minun Big Honzon aika paljon paremmaksi kuin oman Cubensa (no minä tämän olen tiennytkin kun joskus hätäpäissäni ajoin sillä maastolenkin kun syystä tai toisesta oma maasturi oli telakalla). Hieno lenkki kaiken kaikkiaan vaikka lopussa sade kasteli.
Ps toi vv on veloviewer. Googlella löytyy ketjukin...
The flying Chocobo
07.06.2019, 13.35
Keskiviikkona omaa kovaa noin 38km @ 30,3kmh, joku Mäkinen taisi pitää jotakuinkin samaa ajovauhtia Hangosta Nuorgamiin. Asettuu tuo oma meno mittasuhteisiin.
The flying Chocobo
10.06.2019, 14.56
Viikonloppuna HSH2019, matkamittariin kertyi 618km. Kroppa pelasi mainiosti, ei vatsakaan vaivannut kuten viimeisen vuoden ajan.
MäkiHiiri
10.06.2019, 16.35
Olipa mahtavaa! Mutta mikä tuuli! Tuuleeko täällä aina näin paljon nykyääñ? Sain itseni ihan puhkinaiseen tilaan.
callahan
10.06.2019, 18.57
Eilen ajoin.
Pari tuntia sitten kävin puoliväkisin tunnin kiertämässä lähimetsää. Sen verran että sai hien päälle ja sai mentyä saunaan.
hphuhtin
14.06.2019, 20.28
Juuri äsken spontaanisti Uuteen Saunaan saunomaan vaikka ajattelin vain yhden alkoholittoman oluen..
Malamuutti
14.06.2019, 20.46
Juuri tulin hakemasta pakettia, hakumatka 16 km/suunta.
Firlefanz
18.06.2019, 08.18
Sunnuntaina jonkun idiotian tai kiihkon vallassa Lahteen ja takaisin.
En nyt sentään koko matkaa Lahdentietä/Eteläistä pikatietä/Helsingintietä edestakaisin, mutta pitkiä pätkiä kuitenkin,
Seuraava kerta saakin odottaa sääennustetta joka lupaa myötätuulta sekä meno- että paluumatkalle. Tai ehkä se viehätys piileekin juuri siinä että vaikka tie on hyvä, asfaltti sileä ja käytännöllisesti katsoen kuopaton ja railoton, piennar leveä ja autoliikenne suhteellisen vähäistä, niin onhan se mahdottoman tylsä ajettava - ellei ole triathlonisti - ja sopivassa sivuvastaisessa ehkä jopa sietämätön. Eli aina tuntee voittaneensa tai saavuttaneensa jotain kun on reissun tehnyt.
Ja onhan se sanomattoman hyvä tunne kun päättääkin spontaanisti tehdä pienen tai isommankin koukkauksen pois Lahdentieltä ja kääntää fillarin jollekin sivutielle:D
Sunnuntaina ajoin Meltsistä Klaukkalaan katsomaan DH-kisan avoimen sarjan ensimmäistä aika-ajoa. 45 km ajoa ja puoli tuntia katselua :) Paluu sitten hieman lyhyempää reittiä, kun ei vastatuuleen viitsinyt polkea.
En muistanutkaan kuinka tympeää on ajaa täysin tuntematonta reittiä jonkun kännynavin avustuksella. Varsinkin kun Keimolan maisemissa oli liikennejärjestelyjä, joista navi ei tietenkään tiennyt mitään. Ajatti pari kertaa umpikujaan. Paluu sujuikin sitten huomattavasti juohevammin, kunhan ei tapellut tuulta vastaan.
Hiljaa ajavan foorumilaisen reilun viikon TMT-rupeaman ennätys 23.5 km/h keskarilla Espoo - Arabia 19 km. Hybriitti ja Marathon plus kulkee kovaa myötätuuleen.
Firlefanz
18.06.2019, 13.40
^Mistäs asti ajoit? Jotenkin olin ymmärtävinäni että Helsingistä, mutta ethän sitä tuossa kyllä sano.
Helsingistäpä hyvinkin, mutta siinä mielessä onnellisesti että Itä-Helsingistä eli käytännössä kivenheiton päässä Lahdentien alusta.
On-topic: eilen ajoin surullisen kuuluisan Veloviewer-tappaja-lenkin.
No, hauskastihan se oli kerrottu ja jos siitä yksi Fillarifoorumin monista legendoista vielä syntyy, niin mikäs siinä:cool:
(Vähän vakavammin: kyllähän se saattoi olla jo aistittavissa ettet sittenkään osannut innostua ruutujen keräämisestä yhtä paljon kuin jotkut muut ja tavallaan olit vain kiitollinen että sinulle tarjoutui ikäänkuin syy lopettaa. Englantilainen ehkä toteaisi tähän ettei VeloViewer ole sellainen kupillinen teetä joka olisi tai jonka pitäisi olla kaikkien makuun.)
Tänään grainderilla kasikymppinen uuden kypärän (Smith Portal MIPS) koeajoa. Vaikutti aikas kivalta. Kyytipoikana muutama vv-ruutu.
Messeviä uusia reittejäkin muuhunkin käyttöön tuli keksittyä.
Äsken tunteroinen kevyttä pyörittelyä crossarilla... uusien kenkien koeajoa. Hiukkasen vaatii säätöä, mutta sopii just kesäsukilla [emoji106]
Eilen torstaina oli erittäin nautittava ja antoisa juhannuslenkki, 2½ tuntia ajoaikaa. Väliin vetoja, ylämäkiajotreeniä (ei turhaa eturattaan käyttöä), palautukset..., pk-vauhtia menin. Oli sopivia paikallisia jäniksiä mennen tullen ja hinkkaamiseen syntyi hyvä sähkö :-)
Tiistaina vedin spinningiä 55 km: a, kun keskiviikkona tuli sen verran ikää. Pyörittäminen jaksaa sytyttää ja innostaa. Pyöräilemällä on ratkottu monet haasteet ja kasvatettu kanttia, opittu uutta. Niin kauan ajetaan, kun intohimo säilyy.
Hyvät jussit kaikille kammenpyörittäjille!
Äsken ajoin 76 kilsaa sähköavulla.
Äsken uusien kiekkojen koeajolenkki.
Muuten hyvä, mutta viime kesänä alla olleet Hutsut ei pidä ilmaa*. Ja miten toi DT:n ratchet-vapari on noin äänetön, tylsää. 2000-luvulla niistä lähti sellainen kiva matala murina.
*EDIT: lenkin jälkeen pumppasin kolmeen baariin ja eilen baarista tullessani kävin tsekkaamassa, että ilmaa on. Mystillistä.
F. Kotlerburg
25.06.2019, 21.23
Noin tunti sitten reilu pari tuntinen lähipolkujen peruslenkura. Aika kivasti kyllä menee toi jäykkäperä.
callahan
25.06.2019, 21.53
Jokunen tunti sitten.
Munarello
29.06.2019, 14.26
Patvinsuon kansallispuistossa kävin eilen läskibyörällä kurjistelemassa. Upeita on polut sielläkin, tosin enpä ole varmaan koskaan ajanut niin paljon pitkospuilla kuin nyt tuolla.
Äsken kevyehkö 1,5h maantielenkki crossarilla... ihqun kivaa gp5000tl 28mm kumeilla ja 5bar [emoji4]
Kyyti pehmoista vs. 23mm maantietuubit 8bar.. Ei hirmuikävä ole maantietykkiä kun tiet on mitä on täällä [emoji2957]
Tänään entisessä Neuvostoliitossa grävelii, mökkiteitä, laidunteitä, heppareittejä, polkuja... ja pakkoassut. 121km@vajaa 6h.
Valtavan hienoja reittejä ja mestoja. Messevää, uskomatonta! Ja paljon uusia vv-ruutuja.
Lähikauppaan metsän läpi ekaa kertaa elämässä CC:n sarvissa .. ja takaisin. Voi sitä riemua.
The flying Chocobo
01.07.2019, 10.33
Eilen reipas lenkki 60km ja 30,5kmh. Nopeus yllätti positiivisesti. Mutta viimeksi aamulla töihin tuli ajeltua.
Tänään. Ajelin tikkurilasta kehä lll:sta länteen pitkästä aikaa. Kyllä siellä on välillä vaikea hahmottaa mistä pitää mennä, että matka jatkuu sen kehän vieressä. Voisivat kaupungit panostaa niihin kyltteihin, mieluummin sellaisiin joita ilkivallan tekivät eivät pääse kääntelemään. Vois kai lähettää palautetta Espoolle ja Vantaalle, mutta onkohan siitäkään konkreettista hyötyä. Menin sitten lopullisesti sekaisin siellä Espoon ikean lähistöllä, enkä löytänyt sinne kehän viereen, kun oli tarkoitus ajaa Länsiväylälle saakka. Menin sitten Finnoontietä pitkin. Oli sielläkin maisemat vaihtunut, välillä tuntui olevan sielläkin olevat eksyksissä kun muisteli millainen se oli kun siellä oli viimeksi ajellut.
Tänään 15-19 teräskaksysärillä keräilemässä Meikon ja Dorgarnin puuttuvat ruudut. Vajaa 60km. Messevää seutua on kyllä, makeita polkuja, hiekkateitä ja muita vanhoja kulku-uria.
Välillä kun ajeli ihan puskassa mietti, että tätä tyhmää polkua ei ainakaan kukaan aja, niin eiköhän heti paljastunut Villhon Levon jälki.
Jami2003
02.07.2019, 08.10
Perjantaina ajoin syötteen ympäryslenkin ja tänään Vuokatissa sekalaista polkuajoa sinne tänne.
Syötteen lenkki oli juuri niin hieno mitä ihmiset ovat kehuneet. Vuokatissakin löytyy siloista mäntykangas polkua vaikka millä mitalla jos ei jaksa vaaran päälle lähteä kipuamaan kunten minä eilen en jaksanut.
Tänään. Ajelin tikkurilasta kehä lll:sta länteen pitkästä aikaa. Kyllä siellä on välillä vaikea hahmottaa mistä pitää mennä, että matka jatkuu sen kehän vieressä. Voisivat kaupungit panostaa niihin kyltteihin, mieluummin sellaisiin joita ilkivallan tekivät eivät pääse kääntelemään. Vois kai lähettää palautetta Espoolle ja Vantaalle, mutta onkohan siitäkään konkreettista hyötyä. Menin sitten lopullisesti sekaisin siellä Espoon ikean lähistöllä, enkä löytänyt sinne kehän viereen, kun oli tarkoitus ajaa Länsiväylälle saakka. Menin sitten Finnoontietä pitkin. Oli sielläkin maisemat vaihtunut, välillä tuntui olevan sielläkin olevat eksyksissä kun muisteli millainen se oli kun siellä oli viimeksi ajellut.
Samaa ihmetellyt. Miljoonia(?) käytetään korkean näkyvyyden hankkeisiin, kuten johonkin baanaan ja väylien bulevardisointeihin pyöräteineen, mutta viitoitusta ei saada aikaiseksi. Itsekin joskus eksyilin Kehä III:n maisemissa itään päin mentäessä, kunnes scouttasin itselleni reitin Haltialasta Vantaanjoen haaraa pitkin Tikkurilaan ja sieltä sitten Vantaan Ikean ohi Länsimäkeen ja Meltsiin.
Sama mitä olen raivonnut joka kerta on Keskuspuiston viitoitus. Miksei siellä voi olla vaikka värikoodattuja reittejä keskustaan, Pirkkolaan, ym.
Mutta otsikon aiheeseen: eilen rantoja pitkin Meltsistä Laruun, sieltä sitten Kuusisaaren ym. kautta Seurasaarenselän ympäri ja Viikin kautta himaan. Tänään sitten Sipoonkorpeen invamopolla.
Firlefanz
02.07.2019, 10.45
Tuttua eksymistä tai kauniimmin sanottuna vaihtoehtoisiin reitteihin tutustumista niin Kehä III:n kelveillä kuin Keskuspuistossakin.
Autoilijoille on selvät opasteet "Kehä III länteen" tai "Kehä III itään", pyöräilijöille parhaassakin tapauksessa kyltti jossa on jonkun Vantaan tai Espoon lähiön nimi - ikään kuin ne kaikki ṕitäisi tuntea ja tietää miten ne kartalle asettuvat.
Keskuspuistossa ajamisesta selviytymiseen on kuulemma kaksi tietä: ajaa vain sitä ainoaa kerran oppimaansa reittiä - tai ajaa ensin ne kymmenentuhatta tuntia joita kuulemma jonkin asian täydelliseen hallintaan tarvitaan.
Eilen ajoin Tuusulan ja Nurmijärven suunnalla - mutta uskollisesti itäkautta Sipootakin pyyhkäisten palaten - maantietä sen viisi tuntia netto mikä ruotsalaisen, uransa jo lopettaneen World Tour -tason maantiepyöräilijän mukaan tarvitaan siihen että voidaan puhua "distansista" (eli olisiko se nyt suomeksi pitkästä lenkistä).
PS MRen ajamiseen voisi vallan hyvin liittää vapaan (ja mihinkään sitomattoman) kuvarastiharrastuksen - etenkin kun oman pyörän valokuvaaminen ei vaikuta olevan mitenkään vastenmielistä. Toki jos pitää koko kuvarastitouhua yhtä kiinnostavana ja antoisana kuin postimerkkeily tai erikoisten rekisterinumeroiden bongaaminen, niin silloinhan ei ehkä ole syytä kokeillakaan...
Ahvenanmaalla Sottungassa veneeltä kyläkauppaan kauppiaan vierasvenesatamassa pitämillä lainapyörillä
Tänään polkaisin Meltsistä Malmin kentälle. Siellä olikin menossa joku ilmailunäytös/-kilpailu/whatever. Eipä sitäkään juuri ole missään mainostettu suuremmin. Oh well, aika sisäänpäinlämpiävää tuntuu olevan. No, joka tapauksessa polkaisin sen kuntopolun ympäri ihan vain saadakseni Velovieweriin Malmin pois kuleksimasta. Se kuntorata peittää VV:ssä koko kentän. Sieltä sitten poljin Wanhaan Pehtooriin hampurilaiselle ja Viikin kautta kotio...
Ajelin tänään Tuusulantien vieressä siinä Jumbon lähellä. Poliisit olivat pysäyttäneet autotien liikenteen. Pysähdyin siihen ihmettelemään tilannetta. Poliisit katsoivat kuin terroristia (kai se niiden tehtävä olikin siinä myös se), siirryin sitten vähän pidemmälle siitä paremmalle katselupaille ja kauemmas poliiseista. Sitten tuli kaksi prätkäkyttää ja sen jälkeen yksi siviilihenkilöauto sekä pakettiauto. Siinä oli koko episodi. Lieneekö olleet niitä EU-tyyppejä. Tuntui kuitenkin ylimitoitetulta nuo turvatoimet mielestäni, varsinkin vain kahden auton vuoksi. Olihan se Manskukin tänään suljettu siinä Finlandiatalon lähistöllä, kun ne siellä kokoustaa.
Firlefanz
04.07.2019, 20.22
^^ Malmin lentoasema (Helsinki) Moottori- ja purjetaitolennon SM kello 10:00-14:00 ja 18:00-20:00 (purjekoneluokat)
https://www.sm-viikko.fi/sm-viikko/sm-viikko/aikataulu/
Tänään tuli ajetuksi - ennen huomista lepo- ja jos sääennuste pitää kutinsa sadapäivää.
Maantietä (josta ihan pikkaisen 23-millisillä renkailla erinomaisen ajettavaa hiekkatietä) puolet mukavan porukkan sunshine and coffee ridena ja puolet omana lisälenkkinä kesästä, tuulesta, sadekuurosta ja auringonpaisteesta nauttien.
Firlefanz
07.07.2019, 09.51
^ Tyhjällä vatsalla, vesilasillisen ja kahvikupillisen voimalla?
Eilen illalla sateiden väistyttyä kolme tuntia ja rapiat pääkaupunki- ja itäuusimaakeskeistä #suomigravelia.
Pyörä ei tosin ollut gravelpyörä vaan alumiinirunkoinen cyclo, jossa lokarit ja 32-milliset Marathon Supremet, eli enempi sellainen old skool maantiekauden ulkopuoliseen yleiskäyttöön suunniteltu ja tarkoitettu pyörä. Jarrut tosin ovat jossain vaiheessa vaihtuneet canteista mekaanisiksi levyjarruiksi.
Ihan kivaa oli silti. Sielläkin missä oli niitä kaameita nimismiehen kiharoita. Ei tosin lähellekään pahimmasta pääkaupunkiseutulaisesta päästä, kyllähän niissäkin olonsa olisi saanut niin epämukavaksi että olisi kotiin päästyään rientänyt tilaamaan nykyoppien mukaisen gravelpyörän, mutta aktiivisella ajotavalla, ajolinjojaan valitsemalla, keventämällä ja joustamalla, ei joutunut kokemaan pahempaa rynkytystä kuin sellaista mikä toi tietynlaisen "oikean ajamisen fiiliksen" ja minkä jälkeen sileämpi hiekkatien pinta tuntui taas siltä superstradalta mitä se olikin.
Firlefanz
07.07.2019, 11.45
:D Yes!
Ja joskus - harvakseen mutta silloin tällöin - voi vaikka yllättää itsensä ja kroppansa ja venyttää je venyttää lenkkiä niin että elimistö kokee sen järkytyksen että glykogeenivarastot ovat tyhjät eikä energiaa tunnu olevan, mutta silti se hullu ukko haluaa painaa kovempaa kuin mitä "pelkästään rasvaapolttamalla" pääsee! Kaksi tuntia riittää - mutta se on myös se maaginen raja:cool:
Jami2003
07.07.2019, 12.54
Tuota on tullut jonkin verran itsekin tehtyä. Yllättävän hyvin jaksaa ilman aamupalaa vetää aamulenkin ilman että tulee tummumista. Mut tosiaan se joku 2 tuntia on maksimi.
Viimeinen ajo keskiviikolta. Kaksi viikkoa putkeen eri lajin touhuja niin perjantain jälkeen alkoi tuntumaan että pari välipäivää ihan kaikesta on ansaittu. Ehkä huomenna rauhallisella pyörälenkillä.
Kampinalle
07.07.2019, 13.40
20 km lenkki vaimon kanssa. Satoi, mutta oli oikein mukavaa.
Pari tuntia sitten kävin vetämässä Söderkullassa 10km luontopolun. Luulin, että tuollaisen töppyrän voi vetää kahdesti tai jopa kolmesti. Varmaan voi, mutta ei mun kunnolla. Oli kyllä sellaista juurakkohelvettiä, että Sipoonkorpikin kalpenee.
20 km lenkki vaimon kanssa. Satoi, mutta oli oikein mukavaa.
Sama juttu paitsi ettei satanu :)
Tolkun mies
11.07.2019, 07.20
Soralenkki Kurjenrahkan, Vajosuon alueella. Tarjolla oli vaaleaa hiekkaa ( ei sentään Strade Bianche), nimismiehen kiharaa ja välillä torpparin asfalttia.
Tänään ruutuja Kyrsälästä. Löytyi sivutuotteena muutama uusi sorapätkä ja polku. Nelisen tuntia, 85km.
Mökki-kaupunki bussiin rinkka selässä 3km 10min
Äsken pari timmaa paikallisii segmenttei :rolleyes:
Eilen maastopyörällä työmatkat yht. 11 km.
Äsken 30km. Elämäni ensimmäinen e-bike lenkki. Ei tuo ny ihan ittekseen mennyt jos vauhtia oli >25. Mutta ylämäissä olihan toi nyt coolia kun näkymätön käsi työnsi vauhtia eteenpäin. Tosi jees näin keski-ikäiselle raihnaselle paapalle! :)
tempokisu
17.07.2019, 09.44
aamulla 54km, ja kulki kyllä tosireippaasti taas, kolmeekymppiä tasasellakin. Olisi kepeesti jaksanut varmaan sen satasenkin...mutta en ole uskaltanu lähteä niin pitkälle.
tempokisu
19.07.2019, 12.32
Aamulla alkulenkki kaupan kautta ja työmatkaa = 76km, vielä kotimatka niin tulee melkein yhdeksänkymppiä. Tänään kulkikin taas reippaammin :)
Firlefanz
19.07.2019, 16.55
Tänään neljä tuntia maantietä, katua ja (mahdollisimman) vähän kelviä.
Tuulista oli ja tuulen suunta tuntui vaihtelevankin, mutta enemmän energiaa, psyykkistäkin, tuuli tuntui antavan kuin ottavan.
Heinäkuu on toki lomakuukausista hurjin, mutta silti yllättävän vähän oli vastaantulevia maantiepyöräilijöitä. (Ohitettuja tai ohittaneita ei kertynyt ensimmäistäkään.)
PS Pyöräilijöille niin tyypillistä piittaamattomuutta liikennesäännöistä ja heitä koskevasta lainsäädännöstä osoitin ajamalla useita kertoja ajoradalla, vaikka vieressä (jommalla kummalla puolella) "kulki pyörätie". Vastuuttomuuteen en osannut kokea syyllistynyt, mutta tunnustan hieman huvittuneena ajatelleeni miten ajorata jota olen ajanut edelliset viisi tai kymmenen kilometriä muuttuu kuin taikaiskusta vaaralliseksi sillä hetkellä kun jonnekin on (ajatellen koululaisten ja tavallisten ihmisten turvallista arkiliikkumista kaikkina vuodenaikoina ja eri vuorokaudenaikoina) rakennettu kevyen liikenteen väylä...
Tänään soranjauhimella uusien bibsien testilenkki 7h ja 140km. Hyvät oli. Alla ei kalsareita tietenkään ja pyykkiin menivät lenkin jälkeen. En haistellut.
Samalla -kun kerran läksin- ruutuja Kyrsälän* hiekkateillä ja poluilla ja palauttavilla pakkoassupätkillä Evitskog-Yövilä-Kahvimaa-Veikkola -osastolla. Makeeta seutua kyllä. Palojärven ympäri hauskat reitit.
EDIT: olinhan mä näköjään Siuntiossakin.
Jami2003
19.07.2019, 18.43
Parituntia maantietä. Kans näitä kelvi keskusteluita lukeneena ajelin alun ja lopun parin kilometriä kelvi pätkät ihan sitä itteään myöten. Saldo; teinipyöräilijä joka näpytti kännykkää että piti huikata kato ettees, nokkansa pyörätienjatkeelle tunkeva autoilija, pariskunta käsikädessä sekä kylän kaksi juoppoa puoli tajuttomassa tilassa. Onneksi tilanne nopeus oli minulla pitkälti alle kaksikymmentä kilometriä tunnissa joten kaikki neljä tapahtumaa oli helppo väistää.
Lenkin keskiosuuden, reilun 40 km maantien laitaa taittui auringon paisteessa ilman sen kummempia tapahtumia. Toki valitsen yleensä myös hiljaiset tiet.
Että kyllä siellä maantien laidassa on keskimäärin turvallisempaa.
The flying Chocobo
19.07.2019, 19.02
Tänään sellaset 60km täällä Mallorcan luoteiskulmilla. About 23kmh keskivauhdilla. Ensin nousua ja sitten mäkeä alas. Kuuma on oikein kunnolla
Maisemat vuorilla hienoja ja autoilijat ottaa fillarit kyllä mahtavasti huomioon.
Firlefanz
19.07.2019, 20.46
Tänään soranjauhimella uusien bibsien testilenkki 7h ja 140km.
Tämä vaatii - tai en tiedä vaatiiko, mutta tuottaa uteliaan lukijan päässä kaksi jatkokysymystä:
(1) Mitkä bibsit? Yksi tykkää yhdenlaisista, toinen toisenlaisista ja onhan takapuolillakin asiaan sanottavansa, mutta kysyn silti. Aina voi oppia jotain uutta, vaikkapa itselleen aiemmin täysin tuntemattoman merkin.
(Ajohousupuolelle esimerkiksi puolalainen Eroe - "For everyday heroes" - valmistaa housuja joiden mallinimi on vaatimattomasti
World's Best Bib Shorts ♂
ja jotka ovat varsin kiinnostavia siksikin että tunnen yhden erittäin tyytyväisen käyttäjän joka oli puolestaan kuullut housuista (https://en.eroe.cc/worlds-best-bib-shorts-man) niihin erittäin tyytyväiseltä ultrapitkien matkojen ajajalta.
(2) Onko sinulle seitsemän tunnin lenkki sellainen jossa lähtö- ja tuloajan väli on seitsemän tuntia - vai sellainen jossa ajoa on kertynyt seitsemän tuntia, mutta sen lisäksi on ollut lyhyempiä ja/tai pitempiä taukoja? Eli Stravan englanninkielisin termein: elapsed time - vai moving time?
Mä en osaa harkitakaan muuta kuin moving timen mukaista kirjanpitoa, mutta ymmärrän niitäkin jotka eivät ajattele samoin.
^
1) no jos nöösi lukisit tätä foorumia, niin vastahan hankintatopicissa kerroin, että Gore C7 xxl:n alesta.
2) kokonaisaika, jossa 10-15 minuutin kahvitauko Lapinkylän leipomolla (valitettavasti vasta*) paluumatkalla. Jokunen pikkupysähdys kartan ja GPS:n tutkiskelua.
Moving time on minusta ihan huijausta ja Strava tekee tuon näköjään automaattisesti samoin kun lisää 30% korkeuskertymään :)
*läski oli jo niin tummaa, ettei irronnut mitään sanottavaa lajitovereille paikalla, sorpa. Keitähän nekin oli, joku pariskunta ja joku pieni porukka?
Firlefanz
20.07.2019, 08.45
^
1) no jos nöösi lukisit tätä foorumia, niin vastahan hankintatopicissa kerroin, että Gore C7 xxl:n alesta.
Nöösi ajatteli niitä lukijoita, (1) joilla on lyhyt muisti, (2) jotka eivät osaa klikata kirjoittajaa ja "View Forum Posts" (tai eivät jaksa selata tuloksia paria viimeisintä viestiä pitemmälle) tai (3) eivät lue kaikkia viestejä eivätkä edes kaikkia jonkun tietyn kirjoittajan tai ketjun viestejä.
https://www.bikeradar.com/news/ditch-the-shifty-chamois-with-the-new-gore-wear-c7-bib-shorts/
Ottaen huomioon sen millaisen kuvan olen nimimerkki "JackOjasta" muodostanut rohkenen arvata että valinta osui "Long Distance" -versioon (ja että valintaa ei ohjannut se että Fabian Cancellaran kerrotaan osallistuneen housujen suunnitteluun ja toimivan merkin "lähettiläänä").
En muuten ihan heti muista että minulla olisi ollut sellaista ajohousuongelmaa että säämiskä olisi tuntunut jotenkin siirtyneen, kiertyneen tai kääntyeen ja aiheuttavan sen vuoksi epämukavuutta. Mutta hienoa jos niille jotka sellaisesta ovat kärsineet on nyt löytynyt ongelman päiväjärjestyksestä poistavat housut!
2) kokonaisaika, jossa 10-15 minuutin kahvitauko Lapinkylän leipomolla (valitettavasti vasta*) paluumatkalla. Jokunen pikkupysähdys kartan ja GPS:n tutkiskelua.
Moving time on minusta ihan huijausta ja Strava tekee tuon näköjään automaattisesti samoin kun lisää 30% korkeuskertymään :)
Itsensä (ja mahdollisesti muiden) huijausta ei voi välttää, tekipä miten tahansa.
Jos on yhteensä tunnin seisoskellut tai istuskellut eikä pyörä ole ollut liikkeessä, ei todellisuudessa ole ajanut 7 h vaan ainoastaan 6 h, joten on turha retostella ajaneensa seitsemän tunnin lenkin tai laskea treenimääräksi seitsemää tuntia. (Esimerkki kuvitteelinen.)
Ja jos on sisimmissään ylpeä siitä että on ajanut esimerkiksi 140 km lenkin 35 km/h keskarilla, on syytä kysyä itseltään uskooko todella pystyvänsä siihen ilman että pitää puolivälin paikkeilla vartin mittaise tauon.
Mutta koska itse en seuraa keskareita - siitä yksinkertaisesta syystä että niistä ei ole kehuskelun aiheeksi - minusta on "rehellisintä" mitata aikaa jonka todella olen ajanut. Sen muuten tekee ajotietokoneenikin jonka näyttämään ajoaikaan eivät "autostopin" aikana kuluvat sekunnit ja minuutit kerry.
... rohkenen arvata että valinta osui "Long Distance" -versioon ...
Eipä siinä hyllyssä muita tainnut ollakaan enkä tiedostanut, että muunlaisia olisikaan. Oli ihan heräteostos kun huvikseni poikkesin liikkeeseen.
Mutta eilisen perusteella on parhaat ajohousut mitä koskaan ollutkaan. Ennestään olemassa parit "long distance" -linerit joten arvasin odottaa hyvyyttä.
Nyt vähän harkituttaa pitäisikö noita hakea lisääkin.
...(ja että valintaa ei ohjannut se että Fabian Cancellaran kerrotaan osallistuneen housujen suunnitteluun ja toimivan merkin "lähettiläänä").
Vielä hauskempaa! Fabian on kova.
Jos on yhteensä tunnin seisoskellut tai istuskellut eikä pyörä ole ollut liikkeessä, ei todellisuudessa ole ajanut 7 h vaan ainoastaan 6 h, joten on turha retostella ajaneensa seitsemän tunnin lenkin tai laskea treenimääräksi seitsemää tuntia.
Joo. Itseäni kiinnostaa enemmän matka kuin aika tai keskarit. Ja hiljaahan nautiskellen minä ajelen. Siksi minun ajettava kauan jos haluan pitkälle. Kovaa ajamalla ehtisi paremmin.
Näköjään 6:38 näyttää Stravan aika kun se poistaa pysähtelyt Polarin mittaamasta kokonaisajasta 6:59.
tempokisu
22.07.2019, 10.51
Satanen aamulla....vielä kotimatka päätteeksi niin saan 110km. En muista koska viimeksi olisi satasta tullut, edes yhteensä samana päivänä.
En katsele keskareita tai ajoaikaa, mutta aamulla maantieosuudet meni reippaasti.
Juha Lehtinen
22.07.2019, 11.17
Eilen vajaat 30km. Yövuoro ja ikä alkaa jo painamaan. Tuntuu kuin yrittäisi vetää 1000kg kiviä perässä tai jotain raskasta kumminkin.
Tänään kävin Pilvijärvellä uimassa. Menomatkan sai polkea omassa rauhassa, mutta paluumatkalla vanhaa Porvoontietä (170) ajaessa ohi mentiin molemmilta puolilta, niin että paita vain lepatti. Se siitä mun kuvitelmasta että ajan kovaa. Täysiä mennään, mutta ei kovaa...
Tänään paikkaamassa pari vv-ruutua Tampaja-Hepari -osastolla kun jäivät karttavirheiden takia epähuomiossa hakematta taannoin. Kahdella ruudulla 15 ruutua lisää Explorer clusteriin, huisaa!
Malamuutti
27.07.2019, 09.58
Eilen illalla 55 km, kävin tsekkaamassa menoa Kotkan meripäivillä. 2,5 h ajoa, 0,5 h käppäilyä ja syömistä Kantasatamassa. Yksi soitto hätänumeroon, kun minut Kotkaan päin ajellessani nippa nappa Hovinsaaren puolella pysäytettiin ja pyydettiin apua: joku äijä oli kaatunut pyörällään ja ilmeisesti murtanut nenänsä. Verta tuli ihan riittävästi mutta äijä oli jalkeilla ja tajuissaan.
Jälleen kerran erityiskiitos sille, joka keksi siirtää hätäkeskuksen Kouvolasta Kuopioon. Paikallistuntemusta ei ole. Nyt ei siis enää riitä hätäkeskukseen osoitteeksi "Kotkantiellä ja Hyväntuulentien risteyksen lähellä, Paimenportin risteyksestä 50 metriä Hovinsaaren suuntaan" koska Kotkantie ja Hyväntuulentie risteävät kuulemma kaksi kertaa. Mukavaa yrittää selittää, kun ihan vieressä ei ole taloja, joista voisi tsekata numeron. Piipaa-auto kuitenkin tuli ja vei suomea osaamattoman äijän paikattavaksi.
^Siinähän on "keskussairaala" heti vieressä :) Missä kohtaa muuten Kotkantie risteää Hyväntuulentien toisen kerran?
Itse eilen olin läpikulkumatkalla autolla ja kävin kävelemässä "Meripäivät" (sen markkinatelttafalangin) läpi, menin vilvoittelemaan Vellamoon ja katsoin samalla Karhulan lasin näyttleyn. Ihan mielenkiintoinen. Sitten kävelin takaisin ja Karhulan Hesen kautta Klamilaan kesäpäivää viettämään vanhojen ystävieni kanssa. Osaa en ollut nähnyt yli 40 vuoteen... samat jutut, samat naamat.
Haminan (tyhjän) lipputangon katsoin matkalla. Paluussa puoliltaöin tangossa oli jo lippu.
No, tää oli OT:ta, kun olin autolla. Viimeeksi pyörällä torstaina reilu 3h metsää Länsimäki-Jakomäki-Kivikko-Hallainvuori-Herttoniemi -akselilla yläpeltejä etsimässä. En löytänyt yhtään, jonka olisin Samulin videolta bongannut.
callahan
27.07.2019, 11.45
Eilen se normi neljäkympiä. Yllättävän hyvin sujui, aristelikohan fillaristit lämpöä kun kukaan ei ajanut ohi tai tullu ees vastaan. Kello oli toki noin 18-20 joten saatto olla heillä muutakin puuhaa :)
Malamuutti
27.07.2019, 11.50
^Siinähän on "keskussairaala" heti vieressä :) Missä kohtaa muuten Kotkantie risteää Hyväntuulentien toisen kerran?
Keskussaairaala on tosiaan muutaman sadan metrin päässä. Ei sekään tuntomerkki auttanut ja itse en tiedä edes normaalisti, missä siellä on ensiapuvastaanotto, puhumattakaan nyt kun koko alue revitty auki.
Toista risteystä ihmettelin itsekin, mutta jos Kotkantie vielä Jylpyllä, Motonetin lähellä, Hyväntuulentien ali mennessään kulkee Kotkantienä eikä Huumantienä niin ei siinä kai muuta mahdollisuutta ole.
Joku vuosi sitten hätäkeskus väitti eräälle Museotiellä moottoripyörällä eläintä väistäessään metsähallituksen puolelle ajaneelle tutulle, että ei Haminassa mitään Museotietä* ole, jotain Kaarinaa tmv. yritti tarjota että sieltä löytyy. Selitä siinä sitten sijaintiasi hätäkeskukselle kun makaat metsässä lonkka sijoiltaan... Onneksi paikallinen asukas tuli koiransa kanssa tsekkaamaan tilanteen, kun moottoripyörän ääni loppui äkkiä.
*Valkopohjaisissa tiennimiviitoissa kyllä lukee "Museotie" mutta kaipa ne paikalla koskaan käymättömät paremmin tietävät.
Jaa, no nimenomaan sitä museotietä ajelin. Eikä itse asiassa tainnut ollakaan Klamilassa toi mun paikka kun oli Mäntlahdessa. Mutta ihan navigaattoriinkin työnnettiin Museotie xxx, Hamina ja hyvin löysi perille. Toinen Museotie on mm. Loviisassa, josta löytyy Saaristolaismuseo. Siinä vaikka pyöräretken kohde. Ruokaa saa vierestä golfkentän klubilta.
The flying Chocobo
27.07.2019, 16.55
Torstai- ja perjantai-iltapäivien välillä 438km ja ripiät. Sisältää siirtymät ja 400km brevetin. Päivällä oli mukavan lämmintä ja yöllä pimeänpuoleista ja aika viileääkin kun vertaa Mallorcan lämpöön. Ajonaikainrn keskinopeus luokkaa 23,5, mutta kokonaisudessaan keikka vei 23h20min. Oli vähän fysiikan kanssa haasteita mikä heijastui hengen puolelle ja taukojen määrään. Aiempaan keskarikeskusteluun liittyen, itse teen määritelmät nimenomaan ajokeskinopeuden avulla. Breveteille usein koetan speksata vauhdin moving timen perusteella johon sitten tulee tauot päälle. Mutta kukin tyylillään, seuraten tai sitten ei.
Malamuutti
27.07.2019, 17.04
50 km lenkin kävin ajamassa. Kyllä tarkeni.
Tänään aamuysin jälkeen 2h15min fatbike lenkkiä.... Lämpöä vaivaiset 21astetta ja paikoin reipas tuuli .. upea keli vkl helteisten "turistikävelyjen jälkeen hesass" [emoji41]
callahan
28.07.2019, 15.50
½ tuntia sitten tulin lenkiltä, vakio neljäkymppiä ja hyvin kulki :)
En tykkää kuumasta ja kun taitaa olla kuumimpia päiviä ikinä mökillä niin piti käydä muutama tunti hiekkatietä, polkua ja asvalttia ajelemassa parin rannan ja varjoisan taukopaikan kautta.
50 km lenkin kävin ajamassa. Kyllä tarkeni.
50 kilsaa täälläkin, maastopyörällä kävin Sipoonkorvessa. Teki erittäin hyvää pulahtaa Fiskträskillä järviveteen hetkeksi.
Kolmetuntisen kevyen pyörittelyn kävin suorittamassa soranjauhimella. Paluumatkalla kävin vielä Kauppatorilla katsomassa Suokin lautan matkustajamääriä ja jätin risteilyn väliin.
^Kesäkaudella Suokkiin kannattaa mennä viimeistään kympiltä. Siinä ehtii kiertää saaren ja nauttia sumpit paakelsin kera mainiosti puolityhjällä saarella ja sitten paluu puolen päivän maissa, kun turistit ovat keksineet, että tuonnekin pääsee.
Tänä kesänä perinteinen Suokin reissu jäi väliin, jollen tee sitä nyt elokussa viikonlopun aikana.
Firlefanz
29.07.2019, 10.33
JackOjan piipahdus lauttarannalla liittyi muuten tähän (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?42895-Helsingin-kuvarastit&p=2889654#post2889654).
Lauantaina ajoin - yksikseni sen vuoksi että onnistuin myöhstymään porukkalenkiltä - sellaisen pitemmän maantielenkin. Lähdin ajamaan normaalimpaa eli reilua satasta, sitten tähtäsin tasan kahteensataan kilometriin, mutta ilman sen tarkempaa reittiä tai suunnitelmaa "ylimääräistä" matkaa kertyi vajaat parikymmentä kilometriä.
Sää oli miellyttävän pilvinen ja pientä tuulenvirettäkin oli sen verran ettei olo käynyt kuumuuden takia tukalaksi. Nestettä kyllä kului ehkä jopa tuplasti se määrä mitä normaalisti!
HXX1100H
29.07.2019, 21.44
Tänään Bourg d Oisans - Alpe d Huez - Bourg d Oisans .
Il ciclista di Roine
29.07.2019, 22.10
:mad: X :mad: !!
Ruotsin loman avauslenkki keskeytyi pyöräilijäin painajaisella - 70 km/h nopeusrajoitusalueella ohiajaneen henkilöauton oikea sivupeili kaataa minut ja polkupyörän Taalainmaan kamaralle. Hengissä ollaan, kun tätä kerran kykenen kirjoittamaan.
Vahingoksi koituivat taittunut takakiekon läpitanko ja vääntyneet rissojen reunalevyt. Puoliautomaattinen vaihteenvaihto ei nyt toimi (etuvaihtajan käyttö ei muuta kadenssia).
Vasemman pohkeen kipeytyminen tekee kävelyn vaikeaksi, saas nähdä, onko minusta pyöräilijää huomenna.
On aika kohtalon ivaa, kun päätin ennen lenkkiä hyvin poikkeuksellisesti laittaa takavalo vilkkumaan ykköspyörän satulatankoon selkeällä kelillä keskellä päivää. Pysähdyin jopa muuttamaan modea paremmin havaittavaksi. Tai ajoin itseasiassa Tukholmasta Tandådaleniin Vasaloppet-reittiä myöden huomioiden lukuisat katvealueet ja ruotsalaisten piirteen ajaa useammin ylinopeutta kuin Suomessa. Tukholman läpikulkuväylillä en ohittanut ketään, niin villi on meno suurkaupungissa.
Reittisuunnitelma oli polkea Vasaloppet edestakaisin maantiepyörällä päällystetyllä maantiellä, 2 x 80,6 km. https://www.google.fi/maps/dir/Transtrands+kyrkby,+780+68+Transtrand,+Ruotsi/Vasaloppsmuseet,+Vasagatan,+Mora,+Ruotsi/@61.0052214,14.4984751,12.25z/data=!4m19!4m18!1m10!1m1!1s0x46684861789d4e73:0xf5 625abc26492d6a!2m2!1d13.3128055!2d61.0886265!3m4!1 m2!1d14.3339469!2d61.072087!3s0x4667d88fef206ac1:0 x65ce51f8cebe0b77!1m5!1m1!1s0x4667dc8245627491:0xe 3202d3c4fc28f94!2m2!1d14.5449145!2d61.0076336!3e0, Transtrand kirkko - Vasagatan, Mora - Transtrand kirkko.
Ruotsalaisen Miniin ei mahtunut kuin kaksi aikuista ja fillari. Kuskin teini-ikäinen kaksikko jätettiin tienvarteen odottelemaan. Koko ajan ne pommittivat isäänsä soitoilla ja tekstiviesteillä. Mä olen ihan ookoo, koska tiesin tulevan kokemaan jonain päivänä osuman autoilijan kanssa. Se oli nyt tämä kohtalokas päivä, 29. heinäkuuta 2019 Ruotsissa. Pyörään saatiin Sälenin alueella uusi kiekon läpitanko; siellä ei ole maantiepyörien liikettä huoltopalveluineen kuin lähimpänä Morassa.
Minulla on kalenterissa vielä ensin Turku Touring ja viikkoa myöhemmin Helsinki Velotour. Pyörän saan huoltoon vasta palauttuani Suomeen vasta ke 14.08. Turku Touring saattaa tapahtua sitten kiinteillä lokasuojilla ja etuvalolla varustetulla cyclocrossilla !
Tosiaan yllätti ruotsalaisen liikenteen viidakon laki Tukholmassa, siellä ei ole peltipoliiseja E-tieläpikulkuväylillä, myöskään poliisiautoja ei näkynyt.
hphuhtin
29.07.2019, 23.15
Hyvä ettei pahemmin käynyt! Ja sentään ilmeisesti se kaatanut minikuski jäi auttamaan.
Sitten kysyisinkin, että mitä on puoliautomaattinen vaihteen vaihtaminen?
Tänään ajelin grainderilla Hankoon. 152km@7:22. Aika vähän greiveliä tuohon sai kerättyä vaikka kaikki helpot hakikin... tai sitten se olikin aikamme uusinta kohupyöräilyä, maantiegravelia!
Oli valittavissa Kotka tai Hanko ja tuulensuunta ratkaisi. Mitähän huomenna keksisi? Selkeästi on kolme vaihtoehtoa:
1) takaisin kotiin?
2) järjetöntä ravia Nuorgamiin?
3) lautalla Kasnäsiin ja Kemiönsaaren graveleita?
EDIT: valitsin 3. Ajankin Teijoon yöksi sitten.
Il ciclista di Roine
30.07.2019, 21.51
^^^Kiitos noteerauksesta. :)
Sähkövaihteisen Ultegran voi asettaa puoliautomaattiasentoon, jolloin etuvaihtajaa käytettäessä takapakassa ketju siirtyy samalla kahden pykälän verran, ideana on pitää kadenssi samana.
Oikeastaan vasta Velogin videon katsottuani innostuin ideasta kokeilla tätä omassa pyörässä ja se on saanut olla tässä säädössä vastaedes. Paras sähkövaihteisen ketjunsiirron ominaisuus minulle!
Tossa Velogin video, kannattaa katsoa: https://www.youtube.com/watch?v=HVGXv6guqtU
Onnettomuusonnena oli kontakti nimenomaan ylämäkiosuudessa (27,8 km Transtrandin kirkon parkkipaikalta). Pyörä ei ollut kaukana.
Alamäkiosuudessa hitti olisi ollut todella vakava, silloin olisin lentänyt metsään over the bar and far away.
Kokeilin tänään ruokailun jälkeen, toimiiks toi Ultimate, saanko edes klossit kiinni normaalisti. Jep, kyllä näyttää toimivan!
Lomalla aina PK-pyöräilyä, tässä sitä dataa tältä päivältä (kaikki se tieto, jonka nappaan talteen joka lenkiltä):
Distance km: 110,23
Ride Time h:m:s: 04:23:47
Average km/h: 25,07
Maximum km/h: 56,86
Avg Cad rpm: 83 !
Max Cad rpm: 113
Avg Power watt: 144
HR Avg: 123
HR Max: 147
HR Zone 1 %: 54
HR Zone 2 %: 35
HR Zone 3 %: 0
HR Zone 4 %: 0
Unzoned %: 11
Calories kcal: 2 097
Climb m: 1 062
Distance km: 31,36
Descend m: 1 066
Distance km: 36,31
Max Altitude m: 760
Ei muuta kuin kledjut päälle ja matkaan. Ruotsalaiset rakentavat läheisen lentokentän laajennusta (Scandinavian Mountains Airport) ja samalla tien linjaus muuttui viime vuodesta. Vasta syksyllä 2020 uusi tie on täysin valmis ja päällystetty. Tämä tarkoitti kiertoa Norjan kautta.
Tulin Säleniin jo 2018 kesällä todettuani todellisen maantiepyöräilijän herkkupalan, 8,4 km yhtenäinen nousu, nousumetrit 408 m, laskumetrit 0 m, eli keskikaltevuus 5 %. Tämä reitti: https://www.google.fi/maps/dir/61.1612543,13.2554876/61.1643817,13.1811756/61.1576949,13.1175167/@61.1623805,13.1164638,12z/data=!3m1!4b1!4m2!4m1!3e1 Laskettelupaikoissa on aina edullisia loma-asuntoa kesäaikaan, omalla oleskelutiellä on jotain 10 taloa, vain kahdessa näyttää olevan asukkaita. Cyckelvasan viikonlopun aikana kaikki asunnot on varattu.
Vielä putkelta-ajo tuntuu rasittavalta rasittaen vasenta pohjetta, joka sai sen pahimman iskun. Ministä muuten katkesi tuo oikea sivupeili, oletan kuskin keskittyneen siihen nykypäivän kiroukseen, matkapuhelimen käyttöön ajon aikana.
Omaa kristittyä sieluani minua sieppasi kuskin kahden teinin jättäminen noin vain sinne tienvarteen pitkäksi aikaa. Me emme vaan olisi mahtuneet kaikki samaan kyytiin. Heillä oli sentään ajankuluna näplätä puhelimiaan. Aikaahan tuossa meni, kun kuski itse selvitti soittamalla Sälenin pyöräliikkeitä läpi. Lopulta löytyi edes joku maantiepyörähuoltoa tekevä svedu, jolta saimme takakiekkoon käytetyn läpitangon. Tämä riitti tekemään pyörästä ajokelpoisen.
HXX1100H
30.07.2019, 22.33
Tänään Bourg d Oisans -Lautaret-Galibier -Lautaret-Bourg d Oisans.
Firlefanz
31.07.2019, 11.45
Sähkövaihteisen Ultegran voi asettaa puoliautomaattiasentoon, jolloin etuvaihtajaa käytettäessä takapakassa ketju siirtyy samalla kahden pykälän verran, ideana on pitää kadenssi samana.
No offense, mutta muu pyöräilevä maailma taitaa tunteaa ominaisuuden "syncho shiftinginä" ja käännettiinpä se miten tahansa tai jätettiin kääntämättä, niin "puoliautomaattinen" voi toki olla ominaisuutta joillekin mainiosti selventeävä tai kuvaava termi mutta muille ehkä niin outo, odottamton tai yllättävä ettei enää tunnista tuttua asiaa:cool:
Ja vaikka ideana voikin pitää että kadenssin pitäminen samana helpottuu ja käy luontevammin kun hyppy välityksestä jää pienemmäksi, niin varsinaisestihan se on ajaja eikä di2 joka kadenssia säätelee:D Puhumattakaan siitä että idean voi varsin erinomaisesti toteuttaa myös opettelemalla vaihtamaan pienemmälle rattaalle sekä edessä että takana:p
Rissojen reunalevyt ovat ymmärtääkseeni melko pitkälle sama asia kuin takavaihtajan häkki ja kiekon läpitanko yhtä kuin läpiakseli?
Itse ajoin viimeksi maanantai-iltana. Viisi tuntia maantien laitaa ilman ainuttakaan ikävää tilannetta!
(Sään äkillinen viileneminen hieman laimensi eilisiä ajohaluja, vaikka keli olisi vielä päivällä ollut ihan otollinen, pikemminkin vilpoinen kuin kylmä. Ajatus irtohihoista tai tuuliliivistä oli kuitenkin liikaa, etenkin kun oli tiedossa että jo tänään lämpenee eikä tuulikaan enää ole kuin Siperiasta.)
PS Pienen kiitollisen katseen jonnekin yläviistoon kyllä hetkeksi suuntasin luettuni pyöräilytoverille sattuneesta onnettomuudesta, jossa vammat ja vauriot jäivät huomattvan paljon pienemmiksi kuin mitä ne olisivat voineet olla.
PPS Oma havainto Suomen teiltä on että silloin kun nousee ylämäkeä putkelta, autot ohittavat tilastollisesti merkittävästi etäämpää kuin silloin kun ajaa satulasta. Ehkäpä keskimääräinen autoilija yhdistää - oman pyöräilykokemuksensa tai ratin takaa näkemänsä perusteella - satulasta nousemisen siihen että mäki on lähes ylivoimaisen raskas ja että pyöräilijä voi hetkellä millä tahansa horjahtaa sivulle tai menettää kyvyn ajaa suoraan...
Eilen kävin kurvaa mökiltä kansallispuistossa tynkäretken. Jaksaiskohan tänään Melkuttimille ..
*
PPS Oma havainto Suomen teiltä on että silloin kun nousee ylämäkeä putkelta, autot ohittavat tilastollisesti merkittävästi etäämpää kuin silloin kun ajaa satulasta. Ehkäpä keskimääräinen autoilija yhdistää - oman pyöräilykokemuksensa tai ratin takaa näkemänsä perusteella - satulasta nousemisen siihen että mäki on lähes ylivoimaisen raskas ja että pyöräilijä voi hetkellä millä tahansa horjahtaa sivulle tai menettää kyvyn ajaa suoraan...
Jos sattuu vähän heilahtamaan sivusuunnassa fillarin säädön tms takia autot ohittaa kunnioitettavan kaukaa :)
Scarabeida
31.07.2019, 13.30
Jos tuo projekti joskus saavuttaa ajokunnon ja pääsen maantielle, niin pitää varmaan virittää joku kirkas ruoska tuonne penkin taakse :) Vanha hyvä konsti.
Tänään grainderilla satku Kasnäsistä Lehmijärvelle. Mittari näytti 97km majapaikkaan saapuessa joten piti vielä tehdä ketunlenkki. 5:52 näyttä bruttoaika, aika paljon tuli otettua kuvia tänään ja siksi pysähdeltyä.
Hienoja hiekkateitä Kemiönsaarella ja Teijon kansallispuistossa. Ihan kurkoa hommaa tämmöinen graindaus!
Huomenna satkun graindaus Räyskälään, keittäisköhän smo kahvit mökillänsä. Pakkohan sen on olla matkan varrella.
Reilu neljäkymppiä gravelilla itäisessä Helsingissä tänään.
callahan
31.07.2019, 19.22
Vajaa ½ h sitten tulin lenkiltä, se normi neljäkymppiä ;)
Tänään ajeltiin Kokalmuksen kierros.
...Huomenna satkun graindaus Räyskälään...
Auts, parin umpikujan (vitun böndet, käyttäkää sitä päättyvän tien liikennemerkkiä!) takia pitkälti toistakymmentä kilsaa ylimääräistä ja tulikin 125. Rankka päivä oli, Salon-Suomusjärven seudun mäet hyytelöitti jalat heti alussa. Pari naksua lisää takapäässä olisi ollut paikallaan. Aikaa män 6:57.
Eeppinen päivä oli kyllä, positiivivedos toissapäiväisestä HKI-Hanko -välistä, jollois assu/sora 90/10 ja nyt päinvastoin.
...keittäisköhän smo kahvit mökillänsä. Sen on pakko olla matkan varrella.
Ei kuulunut smosta mitään joten katsoin olevani ei-toivottu vieras :) Joinkin kahvit Räyskälän kyläkaupalla rankahkon Pyhälammen pätkän jälkeen ja heti perään savuporopastan rav. Huuhkajalammessa.
Sitten majoitukseen ilmailumotelliin. On muuten mainio paikka: huom. Poronpolun kiertäjät, grävelöitsijät ja maantiespedet*.
*varmuuden vuoksi selvennys: termiä "spede" käytetty tässä yhteydessä positiivisena ilmaisuna. Hänhän oli alansa arvostettu toimija.
Ajelin gravelpacking -reissun loppuun. Räyskälästä alkupäässä kiemurrellen 131km ja 6:22.
Innostuin paikkailemaan Hämeen järviylängön vv-ruudukkoa ja Läykässä oli jo kuuskymppiä kasassa. Lyhintä reittiä olisi kai ollut joku reilu parikymmentä.
Sitten päätinkin ajaa 132:a Klakeen kun myötätuulta tarjottiin järjettömästi. Oli mieletön tilaisuus ajaa ne ruudut eikä sille tielle ole enää koskaan pakko palata. Oli varmaan elämäni nopeimmat 30 kilsaa ne. Nyt se on hyvä elämänlanka ruveta rakentamaan clusteria.
73km tänään Lauttasaaren - Otaniemen - Laajalahden kautta.
Sitten päätinkin ajaa 132:a Klakeen kun myötätuulta tarjottiin järjettömästi. Oli mieletön tilaisuus ajaa ne ruudut eikä sille tielle ole enää koskaan pakko palata. Oli varmaan elämäni nopeimmat 30 kilsaa ne. Nyt se on hyvä elämänlanka ruveta rakentamaan clusteria.
Voisko joku koodata VV:n päälle pelin, jossa voisi käydä sotaa toisia vastaan. Voisi käydä valtaamassa toisten ajamia klustereita ja linnoittaa omia. Linnoittaminen tapahtuisi ajamalla samaa ruutua n. kertaa...
Äsken. Kyrsälän tuolta puolen muutama vv-ruutu klusterin laajentamiseksi.
Frouvan kanssa lauantaipäivän chillailu ja 45 km keskustaan ja takaisin.
callahan
10.08.2019, 18.21
Noin vartti sitten, se normi neljäkypää. (pitäne kohtapuoliin hiven pitentää) :)
F. Kotlerburg
10.08.2019, 18.21
Tänään Syötteellä 65km.
Malamuutti
16.08.2019, 17.38
Eilen 30 km kirjakauppaan ja hakemaan pakettia postista.
callahan
16.08.2019, 18.35
½ h sitten se normi.
Puolisen tuntia sitten tulin VV-neliöiden saalistusreissulta, kun eilen karttaa tutkiessani hokasin, että Vuosaaren sataman saa kun käy Ruusulanniemessä vai mikä se on. Ja samalla kävin Kivinokassa ja sain sieltä yhden ruudun.
Äsken satku grainderilla, Klaukkalan tuolta puolen muutama ruutu. Työlästä.
Sunnuntaina Vedenjakajan reitistön polkuja kiertelin hautajaisista pois tullessa mutkan kautta
K.Kuronen
21.08.2019, 19.28
Tänään 130 km, yllättäen ruutuja hakemassa. Hopen takavanne (noin 10 000km ajettu) alkaa oireilla: halkeamia nippeleiden juuressa (kolme kpl).
Tunti sitten vajaa parikymppiä täysjäykällä fätillä. Pitkästä aikaa oli erittäinkin hauska ajella tuolla laitteella.
Kävin katsomassa sitä "kuuluisaa" hiidenkourua. Siinäpä varsinainen imagotappio Helsingin Vihreille...
Äsken pitkästä aikaa muovitäpärillä lenkillä... taisi olla vuoden neljäs ajo sillä. Kolmetuntinen Keskuspuistossa. Ei tullut mitään kicksejä, taitaa lähteä Spessu myyntiin.
Auttaisikohan "new bike dayn" viettäminen?
Tunti sitten tulin 40km lenkiltä Meltsi - Gumbostrand - Immersby - Puroniitty - Meltsi. Kaffet Gumbostrandin satamassa ja Lemminkäisen luolan bongaus matkalla. Reilu puolet matkasta mukavaa hiekka- ja soratietä, puolisen kilometriä singletrackiä ja muuten asfalttia - joko pyörätiellä tai olemattomalla pientareella. Suosittelen eritoten gravel-pyörällä ajaville.
tempokisu
24.08.2019, 14.22
Mä ajoin tänään tunti 10 minuuttia, 35km. Meni aika ripeesti. Nyt on menny kaikki lenkit tosi kovaa. Painonaleneminen on näköjään tuottanu tulosta..
Firlefanz
24.08.2019, 15.45
Tunti sitten tulin 40km lenkiltä Meltsi - Gumbostrand - Immersby - Puroniitty - Meltsi. Kaffet Gumbostrandin satamassa ja Lemminkäisen luolan bongaus matkalla. Reilu puolet matkasta mukavaa hiekka- ja soratietä, puolisen kilometriä singletrackiä ja muuten asfalttia - joko pyörätiellä tai olemattomalla pientareella. Suosittelen eritoten gravel-pyörällä ajaville.
Kaikella kohteliaisuudella: jos joku gravel- tai ihan vaan cyclo-lenkkejä Sipoon suunnalla tekevä ei ole noita jo "miljoonasti" ajanut, niin kyseessä on silloin vasta ensimmäisen tämäntyyppisen pyöränsä hankkinut.
Mutta tosiaan kivoja - ja helppoja - pätkiä löytyy, mutta etenkään rannikolla ja sen tuntumassa eli Uuden Porvoontien molemmin puolin on vähän harmillisesti niin että lenkin joutuu koostamaan pätkistä joiden välillä on asfalttisiirtymiä. Gravelmap voi muuten olla ihan oivallinen apuväline jos reitin haluaa suunnitella etukäteen tai minimoida siirtymiä. Mutta kyllä avoimeksi jätetyllä speksillä ja spontaaneja tievalintoja tehdenkin voi onnistua tekemään kerrassaan mainioita gravel(painotteisia)lenkkejä!
Jos tuosta pistää matkaan puolet lisää tai pystyy peräti tuplaamaan sen, avautuvat vaihtoehtoina Eriksnäsintien, Kalkstrandintien ja Spjutsundintien väliset hiekkatiet - ja pienellä tunkkaamisella pääsee Kilpilahdentielle astikin. Toisena vaihtoehtona on Söderkullantien ja Boxintien väli ja Boxintieltäkin pääsee tekemään pari pientä koukkausta joista toinen vie Nikkilään entisen sairaala-alueen kautta ja sitten Kappalaisentien ja Afrikantien kautta Jokivarrentielle ja edelleen Länsitien ja Knutersintien yhdistelmälle. Yleensä sitten tunteekin jo ajaneensa!
Mä ajoin viimeksi keskiviikkona illansuussa. Vajaan satasen maantielenkki jolle tunnelmaa loivat lukuisat voimakkuudeltaan vaihdelleet mutta lyhyet sadekuurot. Ilta oli vielä niin lämmin että pienessä tihkusateessakaan ei tullut lyhyissä vilu eikä sadetakkia tullut mieleenkään kaivaa esiin takataskusta. Ihan lopussa kuuro osui kuitenkin niin kohdalle että se tuntui seuraavan ja vettä tuli sen verran isoin pisaroin että oli varsin tyytyväinen siihen että oli takin mukaan ottanut vaikkei ollut sääennustetta ennen lähtöään tsekannutkaan.
(Torstai ja perjantai ja pitkälti tämä päiväkin meni sitten arkisempiin asioihin sidottuna, mutta eiköhän tästä vielä pääse pariksi tunniksi ennen saunaa irtautumaan...)
The flying Chocobo
24.08.2019, 17.16
Tänään himpun yli satanen aikaan 3:16, mikä oli ajoaika tauoilla ja ilman koska taukoja ei ollut. Hyvää mieltä tuli siitä kun sain ekaa kertaa raahustettua satkun lenkin yli 30 keskarilla yksinäni, ilman että olisi haettu esim optimaalisia tuulioloja.
Kaikella kohteliaisuudella: jos joku gravel- tai ihan vaan cyclo-lenkkejä Sipoon suunnalla tekevä ei ole noita jo "miljoonasti" ajanut, niin kyseessä on silloin vasta ensimmäisen tämäntyyppisen pyöränsä hankkinut.
Niin. Aika vähän taitaa pk-seudulla löytyä lenkkejä, joita ei jo joku ole miljoonasti ajanut. Itsellä tuppaa vaan ne lenkit ohjautumaan aina samoille reiteille, joten välillä on ihan kiva kokeilla jotain muuta.
Kyllähän tuon tuplaksi voi helposti venyttää, jos vain fiksua väylää löytyy. Kestopäällystettyä pientareen (olevan tai olemattoman) reunaa en kuitenkaan jaksa ajaa, joka sitten hieman rajaa noita reittejä.
Jami2003
24.08.2019, 21.02
Tänään pari tuntia naapurikunnan bike parkissa. Olipahan vaan hauskaa ajaa pitkästä aikaa rakennettuja xco ja enduro ratoja. Lopussa alkoi jo bermit ja hyppyrit toimimaankin. Täytyy alkaa käymään useammankin.
Firlefanz
25.08.2019, 00.13
Niin. Aika vähän taitaa pk-seudulla löytyä lenkkejä, joita ei jo joku ole miljoonasti ajanut.
Oli näköjään taas liian vaikea lause insinöörityyppisen ihmisen ymmärrettäväksi:( Ajamasi ja eritoten gravel-pyörällä ajaville suosittelemasi tiet olivat siis teitä joita *kaikki* gravel- tai ennen gravelin keksimistä cyclolenkkejä ajaneet ovat miljoonasti ajaneet - paitsi ne jotka ovat vasta nyt ja juuri sen ensimmäisen gravel-pyöränsä hankkineet. (Mutta eihän siinä mitään: jokainen on aloittanut joskus ja onhan se hienoa kun on paljon uusia ennenkokemattomia teitä löydettäväksi ja ajettavaksi:)
Kyllähän tuon tuplaksi voi helposti venyttää, jos vain fiksua väylää löytyy. Kestopäällystettyä pientareen (olevan tai olemattoman) reunaa en kuitenkaan jaksa ajaa, joka sitten hieman rajaa noita reittejä.
Ihan äkkiä ei tule mieleen kuvaamiltani reiteiltä sellaisia siirtymiä joilla pitäisi tai olisi fiksumpaa pitäytyä pientareen reunalla. Ihan lyhyet pätkät Söderkullantiellä tai Uudella Porvoontiellä (Boxin risteyksen molemmin puolin) lähinnä, mutta jos niiden antaa rajata reiitivalintojaan, on ehkä...no en sano mitään. Tunteha bruttona pikkaisen päälle neljä, nettona pikkaisen alle, ja kilometrejä elko tarkkaan tasan 90 km eli ei tässä mistään vauhdikkaasta lenkistä tai suorituskykysestä kuskista voida piuhua. Mutta kivaa oli.
Lauantain alkuillasta onnistuin vihdoin raivaamaan muutaman perättäisen vapaan tunnin. Cyclo alle ja gravelpainotteiselle lenkillle! Tai eihän siinä ollut gravelia kuin ehkä puolet hiekkatieosuudesta, se toinen puoli oli silkkaa ulkoilutietä jota ainaakan minä en suostu graveliksi nimittämään. Mutta Mosabackantie ja Knutersintie joka tapauksessa olivat kiistatta puhtainta gravelia.
PS Vilkaisin nyt aamulla aikani kuluksi vähän tarkemmin sitä Gravelmapia, josta edellä menin (luottaen siitä kuulemaani ja lukemaani) kertomaan olevan apua Sipoon suunnalla - mutta vaikka se varmaan onkin ihan kelpo apuväline jossain muualla, keskisemmällä Uudellamaalla tai lännen gravelmailla, niin idästä ei selvästikään ole löytynyt aktiivista ja aikaansaavaa gravelkuskia, joka olisi karttaan hiekka- ja soratiepätkiä merkannut systeemaattisemmin.
PPS Jos kukaan muu ei, niin kai minun sitten...
Pari näyttelyä ja kaverin keikan Sompasaaressa kävinb katsomassa, sisempää Espoo - Munkkiniemi sinne ja lähempänä merenrantaa pois
Äskettäin vein VV-clusterin Klakesta Palojoelle ja Tuusulanjärven ympäri ja bonuksena pari puuttuvaa ruutua Korpikylästä ja Uusikylästä. 139km@6:13.
Hauska lenkki, paljon uutta maisemaa ja grävelii.
Melkein pari tuntia meni ennenkuin pääsi ajamattomalle ruudulle Nummimäelle ja melkein pari tuntia viimeiseltä ajamattomalta kotiin. Turhauttavaa.
Reitti sinänsä oli täydellisesti suunniteltu; nerokas, ruututaloudellinen ja sisälsi lukusia oivalluksia.
Puolen päivän maissa frouvan kanssa Ramsinranta - Kallahdenniemi - Aurinkolahti. Ja jotta reitti ei nyt olisi miljoonan puhki ajama, otin varuiksi alleni täysjoustofätin.
Ramsinniemi - Meri-Rastila -alueelle pitää mennä vielä uudelleen joko sähkötäpärillä tai täpärifätillä. Sen verran tuli bongattua uusia muikeita polkuja, vaikka olen tuolla jo parit kerrat käynytkin.
Firlefanz
25.08.2019, 18.00
Melkein pari tuntia meni ennenkuin pääsi ajamattomalle ruudulle Nummimäelle ja melkein pari tuntia viimeiseltä ajamattomalta kotiin. Turhauttavaa.
Siirtymäluonteiset jaksot on luotu patterien lataamisia varten, ei itseaiheutettuja turhautumisia!
Reitti sinänsä oli täydellisesti suunniteltu; nerokas, ruututaloudellinen ja sisälsi lukusia oivalluksia.
Olen sen sanonut ennenkin, nätisti, joten sanon sen nyt vähemmän nätisti: vain täydelinen m*****u kehuu - vaikka kuinka leikkimielellä tai puoliksi pilanpäiten sen tekisi - ajamansa lenkkireittiä liittämättä samalla mukaan helposti seurattavaa reittijälkeä kiinnostuneita ja uteliaitakin varten. Ihan sama onko se Strava-tiedosto tai RidewithGPS-reitti, pääasia että se on riittävän tarkka.
Firlefanz
25.08.2019, 18.05
Ja jotta reitti ei nyt olisi miljoonan puhki ajama, otin varuiksi alleni täysjoustofätin.
Miksi ihmeessä reitti ei voisi tai saisi olla miljoonan kuskin miljoonasti ajama?! Miksi ihmeessä sen miten ajettu, suosittu tai tunnettu jokin reitti on pitäisi antaa vaikuttaa yhtään mitenkään? Miksi ihmeessä pitäisi ottaa millään lailla pyrkimykseksi välttää sitä että reitti on puhki ajettu?
PS Lukijat lisätköön itse ne hymiöt ja muut tarpeellisiksi katsomansa huumoriksi tarkoitetun viestin tunnusmerkit.
Nickname
25.08.2019, 18.42
Viime kekiviikkona kaupungin rantakatuja ja polkuja pitkin n.27km
PS Lukijat lisätköön itse ne hymiöt ja muut tarpeellisiksi katsomansa huumoriksi tarkoitetun viestin tunnusmerkit.
Taisi mennä Firlefanz:illa ihon alle:rolleyes: näitä tämän tyyppisiä lopetuksia näkyy jo melko usein, otankin tämän tästä lähin henkilökohtaisena v**tuiluna ja ahdistun, otan itseeni ja pahoitan mieleni.
PS. :):D;):rolleyes::cool::eek::o:mad::(
K.Kuronen
25.08.2019, 19.07
Tänään lähiruutuja Paraisten perukoilta, noin 130 km, kesästä nauttien, mutta syksyn tulon aistien. Heinäsirkat sirittivät, vaikka sen äänen luulin jo menettäneeni.
Firlefanz
25.08.2019, 19.43
^Niin. Mietipä sitä.
Niin mitä pitäisi miettiä?
Kysymys iienee sillä kuuluisalla huumorilla esitetty, mutta minä olen ymmärtänyt että silloinkin olisi hyvä olla kommentilla jokin sisältö tai jokin pointti jonka arvelee avautuvan paremmin huumorin kautta. Nyt minun on pakko tunnustaa ymmärrykseni ja oivalluskykyni osoittautuneen kerta kaikkiaan riittämättömiksi.
PS Ettei se sitten nimenomaan olisikin ollut se pointti?
Firlefanz
25.08.2019, 19.57
Taisi mennä Firlefanz:illa ihon alle:rolleyes:
Mikä taisi mennä? En kässää, en ymmärrä, en bonjaa enkä hiffaa.
Minulle vain juolahti yhtäkkiä mieleen että joku lukija - siis joku muu kuin MRe - voi olla pistänyt taas jonkun minun näkökulmastani erikoisen lukuvaihteen päälle ja kokee minun jälleen kerran myrkyttävän koko Fillalrifoorumin yleisen ilmapiirin, joten selittävä lisäys ehkä olisi paikallaan. Tuumasta toimeen ja sen pituinen se. So FTW?
Otsikon kysymykseen liittyen: eilen illalla - minkä jo aiemmin tässä ketjussa viestin - sillä tästä päivästä se work joka tulee ennen playtä pakotti jäämään pois porukkalenkiltä eikä edes antanut sopivaa aikarakoa omalle lenkille. Nyt tässä arvon laitanko valot cycloon ja lähden vielä iltalenkille. Kivaahan se varmaan olisi, mutta toisaalta siinä voisi olla vähän sellainen lievä pakonomaisuuden sivumaku. Onhan niitä muitakin tapoja nauttia elokuun lopun illasta...
tempokisu
26.08.2019, 07.46
:) Äskön tosireipas 45km. Vastatuuleenkin kolmeakymppiä ja myötätuuleen vielä reippaammin, neljääkymppiä :) ja vielä kesäkurapyörällä.
Olen sen sanonut ennenkin, nätisti, joten sanon sen nyt vähemmän nätisti: vain täydelinen m*****u kehuu - vaikka kuinka leikkimielellä tai puoliksi pilanpäiten sen tekisi - ajamansa lenkkireittiä liittämättä samalla mukaan helposti seurattavaa reittijälkeä kiinnostuneita ja uteliaitakin varten. Ihan sama onko se Strava-tiedosto tai RidewithGPS-reitti, pääasia että se on riittävän tarkka.
Hmm, vv-ruuduille meneminen ja sieltä tuleminen on vähän samanlainen henkilökohtainen asia kuin hammasharja tai partakone. Ei sillä pitäisi olla toiselle mitään merkitystä millaista plakkia se irrotti tai minkälaisia haivenia sen sisällä on. Samoin jäljestä ei erittäin suurella todennäköisyydellä ole toisille (vv-ruutu -saalistajille) mitään hyötyä.
Ja pitääksemme otsikosta kiinni. Vkloppuna kavereiden kanssa Nurmijärveltä Perhoon n. 420 km. Allekirjoittaneen navigointivirheen takia ei mentykään Valkeakoskelta Kangasalalle rantareittiä vaan pyörrettiin Pälkäneen kautta ylimääräisiä kilometreja.
Tänään Forssa Turku 125km. Lapsuudenkodista nykyiseen kotiin. :)
Tänään kävin keräilemässä eilen bongattuja polkuja Meri-Rastilassa ja Ramsinrannassa. Kilsoja ei kahteen tuntiin tullut kuin 16.
Firlefanz
26.08.2019, 22.36
Hmm, vv-ruuduille meneminen ja sieltä tuleminen on vähän samanlainen henkilökohtainen asia kuin hammasharja tai partakone. Ei sillä pitäisi olla toiselle mitään merkitystä millaista plakkia se irrotti tai minkälaisia haivenia sen sisällä on. Samoin jäljestä ei erittäin suurella todennäköisyydellä ole toisille (vv-ruutu -saalistajille) mitään hyötyä..
Mun kommentilla eikä mun esittämälläni kiinnostuksella ollut yhtään mitään tekemistä VeloViewer-ruutujen tai koko helkutin VV;n kanssa, vaan niin omani kuin kuvitellakseni yleisempikin kiinnostus JackOjan ajamisiin kohdistui vain ja ainoastaan anyroad/gravel-teihin ja niitä nerokkaasti ja oivaltavasti yhdistelemällä syntyviin lenkkireitteihin, Niistä olisi minusta aivan s-nan kliffaa saada GPS-tietoakin niin sanotusti suoraan tekijämieheltä.
Mutta totta h-ssa JackOja tai kuka tahansa saa pitää ajamisensa yksinomaan omana tietona ja reittinsä yksityiskohdat salaisuuksina joita paljastaa vain harvoille ja valituille, jos heillekään.
Tänään ajoin maantielenkin. Kävin Lahdessa.
Il ciclista di Roine
27.08.2019, 00.11
Ma 26.08.2019
Autolla ajoa ens'teks' 430 km (Stadsgårdshamnen-Vickeby) > kamat taloon > safkat paikallisesta Iikkasta > kahvit naamariin > iltislenkki Etelä-Öölantia 109 km. Yllätti erinomaisesti kuinka nopsaan ilta alkoi pimetä. Olis tarvinnut laittaa punavalo taakse vilkkumaan.
Ihan totta, en ole koskaan ollut näin etelässä. Toinen maanantaipos.ylläri kurpitsapelto !
[nähtyjä Ö-kylttejä] Fröken Frankenstein choklad; BiBiButiken
[egokehu] En usko olevan montaakaan tukholmalaista, joka ajaisi Öölantiin 205 mm kumeilla ja vielä neljäksi tunniksi Ölandsledeniä kuluttamaan samana päivänä 25 mm kumeilla. Pakko, kun täällä neljä yötä.
[mitä jos] On täällä hellettä (ja talon omistaja piilottanut ilmalämpöpumpun remon), harkitaan Vickleby-Föra-Ottenby-Vickleby-lenkkiä.
Hmm, vv-ruuduille meneminen ja sieltä tuleminen on vähän samanlainen henkilökohtainen asia kuin hammasharja tai partakone. Ei sillä pitäisi olla toiselle mitään merkitystä millaista plakkia se irrotti tai minkälaisia haivenia sen sisällä on. Samoin jäljestä ei erittäin suurella todennäköisyydellä ole toisille (vv-ruutu -saalistajille) mitään hyötyä.
...
Mun kommentilla eikä mun esittämälläni kiinnostuksella ollut yhtään mitään tekemistä VeloViewer-ruutujen tai koko helkutin VV;n kanssa, vaan niin omani kuin kuvitellakseni yleisempikin kiinnostus JackOjan ajamisiin kohdistui vain ja ainoastaan anyroad/gravel-teihin ja niitä nerokkaasti ja oivaltavasti yhdistelemällä syntyviin lenkkireitteihin, Niistä olisi minusta aivan s-nan kliffaa saada GPS-tietoakin niin sanotusti suoraan tekijämieheltä...
Jos palaan tähän hieman. Juurikin kun nuo lenkit ovat olleet sellaisia ruutujen napsimisia niin en ole kokenut mielekkääksi asettaa jälkiä julkisesti reposteltavaksi. Koen, ettei jäljistä ole hyötyä tai iloa kellekään kun eivät palvele järkevää ja johdonmukaista etenemistarkoitusta. Ovat enemmän sellaista ruututaloudellista ja -tehokasta "tuonne vielä hakemaan tuo ja tuon mutkan ansiosta saan nuo kaksi". Toki hiekkateiden ajelun yritän siinä samalla maksimoida, mutta jäljistä ei tule esille koska alusta on ollut grävelii. Saatan myös tehdä jonkin mutkan ihan turistimielessäkin.
Tuossa nyt mallipalaksi tuo järvenkierron pohjoispää. Jos tarkoitus olisi vain järvi kiertää voisihan sen tehdä vähemmälläkin vaivalla muita reittejä.
http://kuvanjako.fi/fj1lp-1024.jpg
Mut hei, mä olen viime aikoina lisännyt kosolti pätkiä gravelmappiin. Sitä mukaa kun muistan.
Mut hei, mä olen viime aikoina lisännyt kosolti pätkiä gravelmappiin. Sitä mukaa kun muistan.
Mahtavaa, pointsit tästä ja tänks!
Firlefanz
27.08.2019, 08.18
Tästä iso plussa ja vilpitön kiitos. Täytyy itsekin pitää kiinni puolittaisesta lupauksesta (lähinnä itselleni) uhrata jonkin verran aikaa ja nähdä vaivaa sen verran että saa lisätyksi gravelmappiin tuntemiaan ja mieleisiään mutta sieltä puuttuvia pätkiä.
PS Jos palaan minäkin tähän hiukan: GPS-jälkeä ehdotin linkattavaksi oikeastaan vain siksi että se olisi laiskan miehen (eli sellaisen kuin itseni) valinta, siis sellainen jolla pääsee vähimmällä vaivalla. Editoitu GPS-reitti olisi tietenkin tarkoitukseen sopivampi, siis sellainen josta pelkästään ruutujen haun vuoksi tehdyt koukkaukset (tai oikeammin edestakaiset poikkeamat) on siivottu pois. Tarkkuutta toivoin siksi että kaltaiselleni huonon kartanluku- ja hahmotuskyvyn omaavalle on milteipä ylivoimainen tehtävä saada jotain hyödyllistä irti liittämästäsi kuvasta, kun siihen ei voi zoomata. Mutta perehdytään sitten palavan kiinnostuksen sytyttäneisiin pätkiin tarkemmin gravelmapin avulla.
tempokisu
28.08.2019, 16.07
^^ kas, mielenkiintoinen paikka "Nahkela" :D
Tänään 105km. Alkulenkkinä 45km todella reippaasti, lähdin kuudelta ja olin kotona puoli kasilta. Sitten kaupassa ja työmatkaa lisälenkeillä. Ihme juttu että on laihtunu näinkin paljon ja silti jaksaa ajaa reippaammin kun aikoihin. Tai juuri siksi?
Sorateitä jopa peltoteitä tuli tänäänkin ajetuksi, kun nyt on yksi leveärenkainen ajokki (26×2.3") ajettavana, paljon myös siirtymiä päällystetyillä, matkaa vain puolet Kisun tämän päivän ajosta. Hyvä tuolla on ajaa, mutta oikea maasto ei vedä.
ikispessu
28.08.2019, 21.52
tänään. eilisen jalkapäivän rauhallinen palauttelulenkki maantiellä. kilsat jäi alle 40km ja vauhti oli maltillinen, mutta muutamat intervallivedot tietysti koska pidän niistä.
tempokisu
29.08.2019, 11.22
Nyt ajettu aamulenkkiä 86km, lääh. Piti ajeleskella hiljakseen kun eilen ajelin reippaasti, mutta pakko oli kuitata yksi "oikee" pyöräilijä, olipa hieno maantiepyörä neitokaisella, mutta menin sitten reppu selässä kesäkurapyörällä ohitte. Sen spurtin pystyi ottaan kun käännyin hetikohta toisaalle.
> kotimatkan kun vielä selvitän niin tulee tänäänkin satanen ajettua.
Il ciclista di Roine
29.08.2019, 22.05
Jeps, 202 km / 7 h 35 m / 26,67 km/h / keskisyke 68 % / Keski- ja Etelä-Öölantia. Nousumetrejä vain 293 m !
Oli otettava Pitkä-Janne [majakka] vielä osaksi, jotta kolmannelle sadalle yltää. Elämäni kolmas kaksisatanen.
Paras kokemus Öölannissa oli kuitenkin ke-to-yön elosalamat mantereen puolella, sirkkojen konsertoidessa koko yön.
Tulen tänne uudelleen ensi kesänä, ehkä silloin koko saaren kierto yhtä kyytiä (Pitkä-Janne, Pitkä-Erkki, läntinen pääväylä väg 136 ja itäinen pääväylä H 925), 300 km, voi onnistuakin, kun saaren korkein kohta on vain 55 m mpy. Kiusaavin tekijä on tietenkin tuulisuus nummialueilla.
The flying Chocobo
30.08.2019, 12.15
Jeps, 202 km / 7 h 35 m / 26,67 km/h / keskisyke 68 % / Keski- ja Etelä-Öölantia. Nousumetrejä vain 293 m !
Oli otettava Pitkä-Janne [majakka] vielä osaksi, jotta kolmannelle sadalle yltää. Elämäni kolmas kaksisatanen.
Paras kokemus Öölannissa oli kuitenkin ke-to-yön elosalamat mantereen puolella, sirkkojen konsertoidessa koko yön.
Tulen tänne uudelleen ensi kesänä, ehkä silloin koko saaren kierto yhtä kyytiä (Pitkä-Janne, Pitkä-Erkki, läntinen pääväylä väg 136 ja itäinen pääväylä H 925), 300 km, voi onnistuakin, kun saaren korkein kohta on vain 55 m mpy. Kiusaavin tekijä on tietenkin tuulisuus nummialueilla.
Mielenkiintoista! Taisi sitten tulla aika lailla riittävästi pyöriteltyä jos nousuja ja laskuja ei pahemmin ole? Tietty nyt jo kiinnostaa millainen tiestö, maisemat ja autoilukulttuuri siellä on. Jos vaikka joskus itsekin...
Malamuutti
31.08.2019, 11.53
Tuossa aamummalla 45 km lenkki.
Torstai-iltana pannuttaen plehat, kypärän ja ajopaidan uusiksi.
Jami2003
01.09.2019, 14.59
Äsken tähtisadeajot, 30 km sarja kun ei nappaa kiertää kahteen kertaan samaa reittiä. Hieno keli ja ihan ok reitti kuten ennenkin. Liian vähän polkua ja ihan vtusti liikaa ylämäkiä [emoji1787] hauskaa oli vaikka harmillisesti sekä osanottaja määrä että oma kunto tuntuu lähinnä olevan laskusuhdanteessa[emoji3]
Tänään rantoja pitkin Meltsi - Kivenlahti - Niittykumpu - (Metro) - Itäkeskus - Meltsi. Hyvä keli ajaa ja muutenkin hyvässä seurassa.
Tänään grainderilla syykuun pakkosatku.
Heräsin vasta yhdeksältä normaalin seiskan sijaan ja aikaikkuna VV-ruutujen hakemiseen oli sulkeutunut. Noh, ajelin sitten niinku ennenvanhaan tajunnanvirtana minne juolahtaa. Onneks oli kuitenkin edes jotain hyötyä tuosta ajelusta.
Mun mielestä ei kannata lähteä hakemaan hirveellä kiireellä ~kahta ruutua jos pikkusen venyttämällä ajan salliessa voi saada vaikka kolmekymmentä.
Tänään taas pp-lenkki vittumaisessa seurassa. Vittuillaan vaan ja murjotetaan. Pöh.
Heräsin vasta yhdeksältä normaalin seiskan sijaan ja aikaikkuna VV-ruutujen hakemiseen oli sulkeutunut.
Tää se just on... VV-ruudut kun elää öisin ja aamun tullen painuvat maan alle, niin ei niitä sitten enää puoliltapäivin löydä mistään. Ja muutenkin taskulampun valossaa ne on helpompi löytää...
(hymiöt postissa, mutta lakon vuoksi jakelu myöhässä)
---
Mut joo, VV-ruutujen haku tuntuu välillä käyvän enemmän työstä kuin huvista.
Tänään taas pp-lenkki vittumaisessa seurassa. Vittuillaan vaan ja murjotetaan. Pöh.
Mulla käy tämä sama joka kerta kun olen yksin ajamassa.
tempokisu
02.09.2019, 13.33
Tänään ajeltu 96km. Tulee yhteensä 107km kun ajelen vielä kotiin kohta.
Eilen pari tuntia ja parikymmentä kilometriä perinteisellä idän ihmeet-lenkillä Jakomäen erämaa-alueella susia ja muita paikallisia pitkospuilla väistellen.
Eilen kolmisen tuntia teräsjäykkisellä. Semisti maastoa ja semisti muuta.
Äsken tulin yhdistetyltä gravel- ja VV-ruutujen keräyslenkiltä. Piti pari harmittavasti keskeltä puuttunutta ruuta käydä hakemassa. Muuten sitten Meltsistä Viikin kautta Vantaanjokea ylös ja Tiksiin. Sieltä sitten Ikean takaa himaan. Reilu 40 km. Ihan mukava työpäivän päälle.
Navin kanssa kun ajelee osan matkaa, niin huomaa ettei niistä pätkistä oikein nauti. Sitten kun ajaa tuttua reittiä, voi aivot laittaa narikkaan ja nauttia polkemisesta.
Mut joo, VV-ruutujen haku tuntuu välillä käyvän enemmän työstä kuin huvista.
No tästäpä täytyy olla aivan eri mieltä! Ruutuja on aina mukava läheä hakemaan. Jos niitä ei ole luvassa, miksi lähteä ollenkaan. Tänään tosin lähdin, kun oli luvassa kuvarasteja :D
No, seuraavaksi pitäisi hakea yksi ruutu suolta jostakin lintujensuojelualueelta. Mitään tietä sinne ei mene, kävin jo kerran etsimässä... mutta mukavaa tulee olemaan! :cool:
Firlefanz
10.09.2019, 22.44
^^ Tiedän fillaristeja jotka kokevat laillasi että navigaattorin ohjeiden seuraaminen tai se että siihen joutuu jossain määrin keskittymään tuppaa viemään ilon fillaroinnista. Osa heistä onkin luopunut koko navin käytöstä, he ajavat uutta reittiä muistiinsa ja/tai paperikarttaan tukeutuen.
Omalla kohdallani olen ratkaissut asian käytännössä niin että tutustun kyllä reittiin ja pistän muistin sen mikä sinne menee, mutta hyväksyn sen että sitten pyörän päällä homma menee uusiksi joko silkan väärinsuunnistuksen, muistivirheen tai ihan vain mielijohteesta reitiltä poikkeamisen takia. Kotiin palattuani sitten Stravan avulla katselen ja otan selvää mistä oikein olen ajanut ja mistä olisi pitänyt ajaa.
Mutta joka tapauksessa nautinto ajamisesta palaa sillä että aivoja joutuu käyttämään. Sen sanottuani joudun tosin myöntämään että tutulla reitillä pysymisessä on myös puolensa (vaikka en silti mielelläni koe sellaista fiilistä että olen laittanut aivot narikkaan:cool:). Kaikkein parasta on kuitenkin tässäkin mielessä erilaisten osuuksien vaihtelu ja vuorottelu samalla lenkillä.
Viimeksi ajoin alkuillasta melko tarkkaan kolme tuntia maantiepyörällä. Viitisen minuuttia pitempi lenkki, niin ilman (huomio)valoja olisi jo tuntenut itsensä puutteellisesti varustautuneeksi ääliöksi.
Pienessä porukassa pääosin peesaten hiton kivaa; vauhti vaihteli, välillä tuntui että himmailtiin turhaankin ja välillä jouduin ehkä pieneksi hetkeksi pois mukavuusalueeltani.
Tutulla reitillä mutta Nikkilässä työmaiden ja uusien teiden ja liittymien valmistumisen myötä miltei joka kerta pikkuisen eri llailla ja paluusiirtymällä vähän jo tavallisesta poikkeavia tai harvemmin käytettyjä teitä ja katuja hakien.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.