Näytä tavallinen näkymä : Koska viimeksi ajoit?
Taimo M.
22.04.2025, 18.56
Eilen ajoin huhtikuun satkun poikkee, nyt ois satanen joka kuulle. :)
Malamuutti
01.05.2025, 17.44
Äsken nelisenkymmentä kilometriä pääasiassa soratietä tai polkuja.
Tänään neljä tuntia titskugrävelillä.
Ei tämä kolmen viikon keuhkoebola varsinaisesti tunnu tuollaisella parantuvan, mutku ei kestä pää enää tekemättömyyttä. Kuitenkin hiukan vähemmän ahdisti ja vähemmän hiihtäjäniistoja kuin sunnuntaina.
Tänään toukokuun pakkosatku ja muutama kymppi hupikilsoja päälle. Aamujuna Kyrsälään ja sieltä kiemurtelua Lohjalle ja sitten kiemurrellen kotiin, mm. Meikon kautta.
Eeppistä oli, mutta keuhkoebola on vienyt voimat. Ei meinaa jaksaa, paljon yritin mutta vähän saavutin. Ei oo jalkaa. Viikon päästä olis kiva olla jo kunnossa, koska Tuusis.
Uusi tuttavuus Epic Ride Weather -äppi toimi mainiosti.
^Ajelin vappuna Meikon läpi, ja vaikka ovat saaneet korjattua edellistalvena kaatuneita puita pois uralta niin uutta raatoa on tullut tilalle niin että ilman suojalaseja ei tuolla kannata ajella. Muutoin kyllä ihan hyvin ajettavassa kunnossa.
Perin kummalllnen kevät. Kuivaa kuin Mongolian aroilla, helevetin kylmää ja tuulta tuuttaa tasaisella bofoorilla ja eikä mitenkään vähäisellä määrällä etten edes muista milloin tälläsitä on ollut.
Lähdet vastatuuleen reissuun niin alkaa käydä jo todella reippaasta aerobisesta. Vaikkei vauhtia juuri olekaan. No pelkästään ajosuoritusmielessä tossahan ei oo mitään vikaa, paluumatkallahan ei tarvitse juuri polkea mutta jos oli aikomus käydä elikoita zoomailemassa niin lisävaatetus ja kamerakamat saa kyllä ukon tilttiin varsinkin kun tuo per_se ei oikein tykkää.
Torstaina pari tuntia maastoa. Mukavan kuivaa vuodenaikaan nähden.
Nelisenkymmentä kilometriä gravelia, pisin lenkki pariin viikkoon kun tuntuu että joku ikiflunssa painaa. Sykkeet edelleen paljon korkeammalla mutta muuten ei tuntunut pahalta. Jos ensi viikolla alkaisi niitä kilsoja tulla...
Juha Lehtinen
10.05.2025, 15.18
Tänään 36km maantiellä. Varsin oivallinen pyöräilykeli, tuulta ei nimeksikään.
Tänään gravelia 125km ja 2 km up. Erittäinen mäkinen setti 6h.
Tänään gravelia 125km ja 2 km up. Erittäinen mäkinen setti 6h.
Kuulostaa kivalta. Mistä päin löysit noin mäkisen reitin?
Nuuksio -Salmi - Nummela, jossa ei juuri tasaista kohtaa.
Tänään reilun tunnin lenkki, ei ajo kulkenut yhtään niin availin sitten taimikon raivauksessa tukkeutunutta polkua hyvän tovin. Liekö joku kevyt koivuallergia vaivana.
xs2jammu
11.05.2025, 17.32
Tänään runsas kahden tunnin lenkki ja viimeiset 26 kilsaa taas sitä ihanaa vastatuulta.
Taimo M.
11.05.2025, 18.16
Tnään 4h ja vartti maantietä. Tuulta oli täälläkin riittämiin.
Tänään seikkailugräveliä idässä. Vastatuuli mennessä ja vastatuuli tullessa, ihanaa.
Mutta mainioita itselle uusia reittejä ja yhteyksiä, mahtavaa.
Ari Fill
11.05.2025, 19.42
Eilen 126 km maantiellä koleassa, mutta kuivassa ja yllättävänkin vähätuulisessa kelissä. Kyllä maantiellä on mukavaa.
Sivustakatsoja
13.05.2025, 18.27
Tänään reilun satkun sinkulagravelilla, lähinnä sorateitä. Sangen hauskaa oli ja mielessä alkaa kypsyä ajatus että vähän pidempää välitystä voisi ajatella -nyt jaloista loppuu kierrokset jossakin 28 km/h-tasolla.
Äsken. Kohta lisää kunhan tuo sade loppuu.
Lauantaina 190 km ja sunnuntaina 90 km kun ajoin tyhypäivältä kotio eli Rautalampi-Tampere. Oli hieno reissu.
Äsken maastossa 40km. Erään asuinalueen kulmilla vanhalla metsäautotien pohjalla tuli vastaan alakouluikäinen (maksimissaan kolmosluokkalainen) poika ajaen jonkinlaista sähkömönkijää. Selasi toki samalla kännykkää kun ajeli. Siinä on kunnon autokansalainen kasvamassa.
Tänään eeppinen grävelpainotteinen allroad-maaseutuseikkailu. Junalla Lahteen ja sieltä kiemurtelua kotiin, 184 kilsaa. Melkein teki mieli ajaa 200 täyteen, mutta säästin jalkoja huomiseksi.
Ari Fill
16.05.2025, 20.56
Tänään maantietä (osin myös kaupunkiajoa) 130 km reippaassa tuulessa. Vaikka lämpötila oli jo varsin kohtuullinen, niin tuulen ollessa pohjoisen puolella (koillinen) ilmavirta on edelleen sangen kolea. Muuten mitä parhain keli. Reitti kulki tänään mm. seuraavien paikkojen kautta: Turku, Littoinen, Lieto, Vahto, Nousiainen, Mynämäki, Mietoinen, Askainen, Merimasku, Naantali, Raisio.
Eilen Fiskarsin polkuja. Mitään en tallentanut niin speksit puuttuvat. Jäätelöllä kyllä kävin puolivälissä :D.
Tänään junalla Ainolaan. Siitä Tour de Tuusis pitkä gravel + (lisälenkki - kartanolenkki) ja maalista kotiin. Yhteensä 160.
xs2jammu
18.05.2025, 15.50
Aamupäivällä polkasin runsaan pari tuntia ja hain 147 uutta ruutua
Tänään edellämainitun tapahtuman päälenkki, 130 kilsaa eeppisiä sorateitä Varsinais-Suomen ja Uudenmaan rajamailla. Mieletöntä mestaa, ml. vanhaa rantarataa ja vanhaa 52-tien linjaa
Eilen,Arpainen(Ähtäri)-Soini-Arpainen joku +57km polkuja pitkin erämessuille.
Ensimmäistä kertaa tuo reitti ns läpi asti ja olihan mahtavat maisemat ja polut, vahva suositus!
Tänään kevyttä palauttelurullailua. Vastatuuli meinasi pilata tekemisen.
120 km sorarallia Hämeenlinnasta Tampereelle. Kivaa oli ja pyöräkin kulki ihan kohtuullisesti.
Eilen,Arpainen(Ähtäri)-Soini-Arpainen joku +57km polkuja pitkin erämessuille.
Ensimmäistä kertaa tuo reitti ns läpi asti ja olihan mahtavat maisemat ja polut, vahva suositus!
Satutko tietämään millaisessä kunnossa on Arpaisten kämppä ja sauna?
Sivustakatsoja
26.05.2025, 17.16
Tänään kolmisen tuntia Unit X:llä maastossa. Ahtaassa paikassa piti vähän pakittaa fillaria ja yllättäen ketjulukko avautui, onneksi molemmat lukon palat jäivät kiinni ketjuun.
Lukko solahti kiinni kovin kevyesti ja kuetjukin tuntui käsiin kovin notkealta->tutkintaa ja ehkä hutkintaa!
Satutko tietämään millaisessä kunnossa on Arpaisten kämppä ja sauna?
Ei käyty katsomassa,mutta porukkaa oli saunan lämmitystouhuissa kun tultiin Soinista pois joten oletuksena on että kunnossa on.
Äsken perus arkikuuskymppinen grävelillä.
Päätin päivällä, että olisi maastolenkkipäivä, mutta ei sitten huvittanutkaan.
Sivustakatsoja
30.05.2025, 17.58
Tänään satkun sinkulagravelilla, jotain puolet soraa. Menomatkalla koestin 40-hampaista eturatasta parissa tiukemmassa mäessä ja menihän ne. Olosuhteiden ollessa suotuisat ajatuksissa kehittyi idea vaihtaa pari hammasta isompaan eturattaaseen, mutta paluumatkan hyvä vastatuuli löi sykkeet ylös ja aloin vähän pakitella -ehkä kesän jälkeen sitten.
(Seuraavaksi koeajoon pääsee, kunhan DHL tuo, 50-milliset 28-tuumaiset renkaat, Maxxis Rambler EXO TR, taakse joko nykyinen 17-piikkinen tai sitten isompi 19-piikkinen.)
Äsken reilut pari h gravelilla. Viisi senttinen pehmeä sorapatja ei ole kivaa.
Taimo M.
30.05.2025, 19.42
4h30min asfalttia ja uusia hiekkateitä.
Pieni pyöräretki pääosin sorateitä, eli: torstaina Iittala-Tammela-Räyskälä 72 km, eilen Räyskälä-Loppi-HML-Hauho mökille 112 km ja tänään mökiltä Turenkiin 48 km. Paljon pitää vielä tehdä että tämmöiset useamman päivän ajelut lastatulla pyörällä menisivät helpommin, sen verran nihkeää oli tänään ajaminen.
Tänään gravelilla 77km.
Pääosin hiekkatietä,jonkin verran traktori polkuja.(Asfaltti onnistuttiin välttämään lukuunottamatta muutaman kilometrin siirtymiä)
Äsken grävelillä kesäkuun pakkosatanen. Ei mitään fantsua mainittavaa, kuhan ajoin pois kuleksimasta. Jokunen itselle uusi hauska peltopolku.
Sivustakatsoja
03.06.2025, 18.08
Tänään gravelilla 130 kilsaa sekalaista: asfalttia, sora- ja metsäteitä -jotain vähän alle 60 km päällystämätöntä. Ehkä vaihteettomalla ajaminen alkaa vähän näkyä miten ylämäet tulee vaihteellisella ajettua, että isommalla teholla, mutta silti Garminin arvio on enemmän aerobinen.
Vaihteettomalla on pakko ajaa aika-ajoin kovemmalla teholla tai voimalla. (Jos näin eläkeikää lähestyvänä ottaisi talliin sähköavusteisen, niin odotettavissa olisi ehkä nopea kunnon romahdus, kun nytkin vanheneminen tuo jatkuvasti kasvavan haasteen).
^ Voin allekirjoittaa tuon, että tällaiselle vaari-ikäiselle pyöräilijälle (joskin harvinaisen nuorekkaalle sellaiselle :)) yksivaihteisella lenkkeileminen on ihan parasta lihaskunnon ylläpitämisen kannalta. Mun tuli gravelpäissäni ajettua muutama vuosi pääasiassa vain (yli)pitkää lenkkiä vaihdepyörällä sillä seurauksella, että a) alkoi tulla kremppaa sinne ja tänne ja b) tuntui, että vauhdit vaan pikkuhiljaa hiipui, vaikka kilsoja kertyi paljon. Nyt olen ajanut vähemmän mutta monipuolisemmin ja aika ison osan ajoista sscx:llä. Olo on kokonaisvaltaisesti parempi ja lihasmassaa on palautunut jalkojen lisäksi myös yläkroppaan. Nyt pitäisi vielä ottaa itseään niskasta kiinni ja aktivoitua ssmtb-touhujen kanssa. Se on ihan parasta core-treeniä.
(Tänä keväänä alkukevään säät tosin vähän verotti vapaapävien pyöräilymotivaatiota ja sitten toukokuussa, kun kelit parani, on töissä ollut niin saakelinmoinen kiire - yrittäjä ei toki siitä valita - mutta kilsoja olisi ehkä voinut ideaalitilanteessa kertyä vähän enemmänkin. Varsinkin 100+ km lenkit on mulla jääneet tosi vähiin tänä vuonna. Osittain siksi, että en jaksanut ja osittain siksi, että ei ole ihan sikana kiinnostanutkaan.)
Äsken arkinen peruskuuskymppinen grävelillä. Kivistön hoodeilta pikkuruutuja. Hauskoja paikkoja löytyi.
Reilu pari tuntia ja reilu kolmekymppiä läskillä pk-ajoa flunssaviikon jälkeen. Katsotaan mitä keho sanoo.
Vaihteettomalla on pakko ajaa aika-ajoin kovemmalla teholla tai voimalla. (Jos näin eläkeikää lähestyvänä ottaisi talliin sähköavusteisen, niin odotettavissa olisi ehkä nopea kunnon romahdus, kun nytkin vanheneminen tuo jatkuvasti kasvavan haasteen).
Mulla käytössä myös sähköavusteinen jolla käyn esim kuntosalilla. Toimii oikein hyvin kevyenä alkulämppänä ja taas kiertoteiden kautta kotiin ajettaessa loppuverryttelynä. Salille lyhintä reittiä on 7 km.
On tuokin selitys sähköpyörään. Onneksi sali niin lähellä että ei moiseen tarvi investoida vaan homma hoituu jalkaisin.
On tuokin selitys sähköpyörään. Onneksi sali niin lähellä että ei moiseen tarvi investoida vaan homma hoituu jalkaisin.
Joo no katos kaikki ei asu salin vieressä vaan joku voi asua vähän sivummallakin ja taas toisaalta jos mäkin makailisin jossain prässin alla niin aivan se ja sama kuinka sinne itsensä siirtäis.
Tuos painonnostohommassa haluan kuitenkin säilyttää terävyyttä jaloissa ennen treeniä niin kevyesti pyörällä niveliä lämmittäen ja happea haukaten salille.
On tuokin selitys sähköpyörään. Onneksi sali niin lähellä että ei moiseen tarvi investoida vaan homma hoituu jalkaisin.
Et jaksaisi luomulla ajaa jos ei olisi?
Viimeksi ajoin eilen vajaa pari tuntia maastossa.
Äsken arkinen peruskuuskymppinen grävelillä. Kivistön hoodeilta pikkuruutuja. Hauskoja paikkoja löytyi.
Sama. Mut eri paikassa.
Äsken parisen tuntia gravelilla. Oli kyllä kaikki muu kohdallaan paitsi aikaa olisi saanut olla enemmän.
Sivustakatsoja
05.06.2025, 12.44
Mulla käytössä myös sähköavusteinen jolla käyn esim kuntosalilla. Toimii oikein hyvin kevyenä alkulämppänä ja taas kiertoteiden kautta kotiin ajettaessa loppuverryttelynä. Salille lyhintä reittiä on 7 km.
Mulla ei enää ole innostusta erikseen harjoitella, kun ei ole tavoitettakaan. Sen sijaan täysjäykkä maastopyörä on itselle vaativassa maastossa hyvä jumppamaikka ja yksivaihteinen on pakottanut ajamaan aika-ajoin kovemmalla teholla. Maastossa ajaminen on hauskaa kuten on yksivaihteisellakin, pidän fyysisestä väsymyksestä, mutta vain muun toiminnan sivutuotteena.
Olen siis vähentänyt junnaavaa ajamista ja tuonut tilalle kovempia tehoja, mutta maltillisesti(?). Yksivaihteisella tasaisella pieneen myötätuuleen, välityksistä riippuen, ei juuri syke heilahda, mutta vastatuuleen ja mäkeen mennäänkin sitten voimalla ja teholla. Sähköavusteisella saattaisin hyvinkin leikata ylämäet ja vastatuulet (kuten luonnollisesti ajaessa tekee vaihteetkin).
Eli luonnollinen, ohjaamaton intervalli-/toiminnallinen harjoittelu on ajatuksissa takana.
Äsken kotoa rautatieasemalle 13 minuuttia.
Sivustakatsoja
06.06.2025, 08.52
Eilen jotain 40 kilsaa sinkulagravelilla maistelemassa 50-millisiä ja 28-tuumaisia Ramblereita. Aluksi tuntui kuin istuisi pyörän päällä, eli vähän korkealta. Ihan kivaa taas oli, mutta korkeuden tuntu ei ehtinyt poistua, vaikka olin ennakkoon ajanut edellisen reilun satkun 42 millisillä 28-kiekoilla. Välityksenä 40-19 oli vähän lyhyt. Mahtuisihan Salsaan leveämmätkin, kuin 50-milliset, mutta yhtään enempää en korotusta kaipaa.
(Joku takana kitisi hiljaa, ehkä pinnat, ehkä joku muu)
Aamulla salille ja takaisin. En vieläkään ymmärrä miksi tuo hybridi tuntuu niin nihkeältä kulkemaan. Navat on käyty läpi ja pyörii kevyesti. Ajoasento on viritetty matalaksi, mutta ei se siltikään. Ilmeisesti noissa Spessun touring-renkaissa on jotain liimaa.
Tänään gravelilla 130 kilsaa sekalaista: asfalttia, sora- ja metsäteitä -jotain vähän alle 60 km päällystämätöntä. Ehkä vaihteettomalla ajaminen alkaa vähän näkyä miten ylämäet tulee vaihteellisella ajettua, että isommalla teholla, mutta silti Garminin arvio on enemmän aerobinen.
Vaihteettomalla on pakko ajaa aika-ajoin kovemmalla teholla tai voimalla. (Jos näin eläkeikää lähestyvänä ottaisi talliin sähköavusteisen, niin odotettavissa olisi ehkä nopea kunnon romahdus, kun nytkin vanheneminen tuo jatkuvasti kasvavan haasteen).
Maastossa sähköavusteisella pääsee sen verran lujaa, että jo sen takia sykkeet pysyy ihan varmasti korkealla, jos ei ajotekniikka ole kisakuskien tasoa. Ei sillä ainakaan siellä heti kunto romahda.
Tiekäytössä tuo varmaan onkin totta.
Sivustakatsoja
06.06.2025, 11.10
Maastossa sähköavusteisella pääsee sen verran lujaa, että jo sen takia sykkeet pysyy ihan varmasti korkealla, jos ei ajotekniikka ole kisakuskien tasoa. Ei sillä ainakaan siellä heti kunto romahda.
Tiekäytössä tuo varmaan onkin totta.
Kyllä varmasti, jos maasto sen sallii. Itse kuitenkin haen jaloille kovaa kuormitusta, sekä tehon tuottoa, että voiman käyttöä ja olen siinä käsityksessä, että sähköavustuksen tarkoitus nimensä mukaisesti on vähentää kuormitusta jaloille, eli avustaa -sitä en halua -haluan että aivan varkain ja vailla erityistä suunnittelua happo polttaa reisissä.
Mulla pyörii vähän siihen tyyliin, että on luomumaastoviikko, sinkulaviikko ja sitten on vaihteellinen graveli/maantieviikko -kuormitusta tulee, mutta eri tavoin eri viikoilla.
Vajaa viisikymppiä läskillä pk:ta. Tai fifty-sixty tempo/pk… edelleen flunssa painaa.
Äsken kotoa rautatieasemalle 13 minuuttia.
Sit vielä 176 kilsaa eeppistä grävelseikkailua Mäntsälästä kotiin. Olipa päivä, tunnen olevani elossa. Voittaispa lotossa ja vois lopettaa työt.
Mulla ei enää ole innostusta erikseen harjoitella, kun ei ole tavoitettakaan. Sen sijaan täysjäykkä maastopyörä on itselle vaativassa maastossa hyvä jumppamaikka ja yksivaihteinen on pakottanut ajamaan aika-ajoin kovemmalla teholla. Maastossa ajaminen on hauskaa kuten on yksivaihteisellakin, pidän fyysisestä väsymyksestä, mutta vain muun toiminnan sivutuotteena.
Olen siis vähentänyt junnaavaa ajamista ja tuonut tilalle kovempia tehoja, mutta maltillisesti(?). Yksivaihteisella tasaisella pieneen myötätuuleen, välityksistä riippuen, ei juuri syke heilahda, mutta vastatuuleen ja mäkeen mennäänkin sitten voimalla ja teholla. Sähköavusteisella saattaisin hyvinkin leikata ylämäet ja vastatuulet (kuten luonnollisesti ajaessa tekee vaihteetkin).
Eli luonnollinen, ohjaamaton intervalli-/toiminnallinen harjoittelu on ajatuksissa takana.
Hienosti selitetty, mutta tätä kai suurin osa ajaa muutenkin, jos mitään sen kummempia tavotteita ei ole. Siis ajetaan lyhyitä mäkiä kovaa ja vedetään mäen päällä happea. En tuota kamalasti intervalliksi käsittäisi.
Strukturoituihin intervalleihin tuota ei tietenkään voi verrata ja sellaisten tekeminen yksivaihteisella on ylipäätänsä melkolailla mahdotonta. Erona vaihdepyörällä pelkästään huvikseen ajelevaan on se, että ne ”intervallit” tehdään matallalla kadenssilla, korkeilla voimatasoilla ja yleensä putkelta, mikä kasvattaa voimatasoja. Reisien ympärysmitta alkaa kasvaa aika nopeasti, kun ottaa muutaman kuukauden sinkulakuurin. Toinen yksivaihteisen etu on se, että pk-lenkeillä malttaa polkea edes tasaiset tarpeeksi pienellä vastuksella, kun ei ole niitä isompia välityksiä, joilla kasvattaa vastusta :)
Noin periaatteessa yksivaihdepyöräilyn isoimmat hyödyt vaihdepyöräilyn ohessa tulee siitä, että jalkoja tulee käytettyä eri kadensseilla ja voimatasoilla ja että koko kroppa saa tekemistä kokonaisvaltaisemmin. Lisäksi, jos vähän eksyy vielä maaston puolelle, niin se kehittää ajotekniikkaa.
Joskus ennenvanhaan osa pro-maantiepyöräilijöistä ajoi talvilenkkejä fikseillä. Osin huoltovapauden ansiosta, mutta osin siksi, että siten sai hyvää vaihtelua treeniin. Nykymaailmassa trainerit ja sisällä hikoilu on korvannu fiksit.
https://www.cyclingweekly.com/news/latest-news/old-winter-training-tricks-made-new-do-they-still-work-491283
Sivustakatsoja
07.06.2025, 18.23
Hienosti selitetty, mutta tätä kai suurin osa ajaa muutenkin, jos mitään sen kummempia tavotteita ei ole. Siis ajetaan lyhyitä mäkiä kovaa ja vedetään mäen päällä happea. En tuota kamalasti intervalliksi käsittäisi.
Joo, vähän rennosti käytin intervalli-termiä, ehkä juoksijoiden "fartlek" olisi sopivampi: https://en.wikipedia.org/wiki/Fartlek
Mitä tulee tuohon että kaikkihan ajavat mäet kovempaa ja sitä rataa, niin omalla kohdallani pyöräily teillä on ollut liian kesyä, vaikka kovista vedoista aika-ajoin nautinkin. Liiasta tasaisuudesta oletan seuraavan nopeusominaisuuksien heikentymistä.
Tänään pitkästä aikaa iltalenkki kakkosgrävelillä. Vähän testiksi ajaisiko sillä ensi viikon retken. Tosi omituiselta ajoasento tuntuu, mutta ajelinhan mä sillä koko talven joten tottuisiko parissa päivässä?
https://pic.useful.fi/56z_WBhf2.jpg
Sivustakatsoja
10.06.2025, 21.22
^satkun kun ajaa, niin sitten.
------------------------
Tänään 65 km sinkulagravelilla. Alla olivat 28-tuumaiset kiekot -vähän tuo tuntuu korkealta ja jotenkin ohjaus on herkkä, mutta kovemmin käskiessä fiilikset on hyvät.
xs2jammu
11.06.2025, 09.49
Eilen hain soratie ruutuja tunti nelkyt minuuttia.
Illalla normi-iltalenkki eli parisen tuntia polkuja.
xs2jammu
11.06.2025, 16.40
tunti 18 minuuttia kevyessä satessa nyt iltapäivällä
Äskön reilu kuuskymppiä rantoja pitkin ja rautatientorin bursafestarin kautta kotiin. Tekee kyllä gutaa vetää vastatuuleen maha täynnä pullaa ja kuollutta lehmää.
Pirkan klassikko, uudella reitillä.
xs2jammu
16.06.2025, 08.54
Eilen 64 kilsaa ja 613 nousumetriä.
Reilu viiskytä ja välillä vohvelitankkaus Cafe Mageessa Rekolassa (vai Mikkolassa vai Nikinmäessä…). Keravantie oli kyllä tympeä ajaa, ei jatkoon. Pitää keksiä joku muu reititys.
Maastopyörällä kävin äsken ajelemassa sillei hikeä vältellen pari tuntia, 194w ja 84rpm.
Äsken ajelin miniloman ekan etapin vakiomestaan Saloon, Lehmirannan lomakeskukseen. Olipa muikea päivä, mutta jotenkin raskas. Ei ollut jalkaa.
67 kilsaa Vaihmalan hoviin lounaalle ja takaisin.
Sivustakatsoja
17.06.2025, 17.54
Tänään satkun pääosin soraa sinkulagravelilla. Alla olivat 50-milliset 28-tuumaiset renkaat. En ole pariin viikkoon ajanut ollenkaan 650b-kokoisilla, että unohtaisi tunnun. Salsan keskiö näytti olevan 295 mm:n korkeudella ja sen myös mielestäni huomaan: vähän horjakka ja tunne korkeudesta ei oikein suostu kokonaan katoamaan. Kyllä tuolla ajaa ja kovemman rutistuksen tiimellyksessä kiekon ja kumin koko unohtuu.
28-tuumaisille voisi Salsaan vielä mennä niukasti 2.1-tuumainen kumi, mutta kokeilussa ei taitaisi olla järkeä.
Jos keskiö olisi rungossa alempana, niin toki isosta renkaasta on iloa kuoppaisella tiellä.
Seuraavaksi sitten alle pienempää kiekkoa ja isompaa kumia: 650b ja 2.1-tuumaa, niin keskiö pysyy maltillisemmalla korkeudella, eikä päänuppi raportoi mistään.
Ei olleet Paraisten mäet pienentyneet viime vuodesta...
Eilen normaali iltalenkki. 35km/2h polkuja.
Tänään miniloman toinen etappi, Salon Lehmijärveltä Houtskariin. En muistanutkaan millaista vuoristoa Salon seutu on.
Vastatuulta oli lyhyitä etappeja lukuunottamatta enemmän kuin lääkäri määrää koko päivä. Saa olla mielellään sama tuuli torstainakin kun on tarkoitus ajaa TKU-HKI. Jos tuuli kääntyy niin otan perkele junan. Vastatuuleen en enää suostu ajamaan. Ainakaan jos sataa.
Iltapäivällä vajaa kolmekymppiä läskigrävelöintiä. Aamulla satoi, niin lenkki siirtyi ja lyheni. Nyt kun on tottunut ajamaan lenkit aamulla/aamupäivällä (lähtö 10-11 maissa), niin jotenkin iltapäivällä ajaminen tuntuu raskaalta.
Tänään Houtskarista Turkuun.
Eilen gravelia 177 km. Tänään on vähän väsyttänyt. No ajoin minä tänäänkin eli siirtolapuutarhalle ja takaisin.
Il ciclista di Roine
18.06.2025, 21.49
Pirkan Pyöräilyn Klassikon suorite enimmäkseen soolopyöräilynä[1] sai aikaan kehon niin voimakkaan lämpenemisen sunnuntai-illan aikana, etten saanut tästä syytä unimaailmaan siirtymää normaalisti tapahtumaan maanantain vastaisena yönä. Tämä reaktio näköjään voi vielä vaivata vahvana 57-vuotiaanakin.
Muutoin vaikkapa saunassa käynti ei nosta lainkaan kehoni lämpöä ja ainut virvoike saunan jälkeen on hanavesi 2 dl. Skool on wasser!
Ma ja ti vielä Pirkan Pyöräilyn reitillä reitinsuuntaisesti 24,5 km (ja vasta-samansuuntaisesti 49,0 km).
[1] Soolona, koska en tiedä omaa nopeusvauhtiani ryhmässä. Kiitos autoilijalle; sinä, joka tökkäsit minut kumoon 13.11.2024. Vieläkään en ole voinut aloittaa juoksentelua ja palata maratonmatkoihin kykeneväiseksi liikkujaksi.
Tänään Turusta Helsinkiin kierrellen historiallisia tielinjoja, mahdollisuuksien mukaan lähinnä keskiaikaista Ylistä Uudenmaantietä joka kulkee Turusta Lohjalle. Saukkolasta, jossa tie erkanee, sit vaan vanhaa Ykköstä. Jännää ja kiehtovaa oli.
Hassusti noi on kierrellyt ennen kun 190 kilsaa kertyi matkaa. Suorin reitti olisi kai ollut jotain 160?
Eilen illalla 100 km yhteislenkki. Oli kyllä kevyin satanen ikinä, jos ei lasketa lopun kilvanajoa Kaupin latupohjilla.
Vajaa kuuskymppiä assua. Miksi vastatuuli syö miestä enemmän kuin nousu?
Vaimo tuumasi viime viikolla etten ole ajanut sähkö(enduro) pyörällä pitkään aikaan. Ja todentotta, edellinen kerta joskus viime syksynä. Ja siitä muistona alla olivat vielä Minionit. No se ei ollut syy miksi tänään ajelin 2-3h sillä Fiskarsissa, vaan syynä oli se että Juhannuksen jäljiltä oli pientä väsymystä:D,
Vajaa kuuskymppiä assua. Miksi vastatuuli syö miestä enemmän kuin nousu?
Kumpa tietäis. Sama matka ja vaikkei nyt älyttömin tuuli ollukaan, reittisuunnitelman muutoksen vuoksi piti ottaa kaksi ” kusitaukoa” kun tuollainen matka menee normaalisti yhdeltä istumalta. Paitsi jos rouva on matkassa niin ainakin jäätelö/munkkikahvi tauko katkaisee hyvän rytmin.
Äsken leppoisa reilu viiskymppinen. Sateeseen totuttelua ja siedätystä. Lisäksi kahteen uuteen infraan tutustumista, silta ja baananpätkä. Koska kaksi uutta infraa, niin kahdelle panimolle myös.
Sivustakatsoja
25.06.2025, 20.46
Jotain kolmekymppiä Salsalla pienten muutosten jälkeen. On se vaan kiva ajettava, harmi että alkaa olla valmis. Tai no viimeistään talvella vaihdan paremmat kuoret jarruihin.
(Kun Konakin on valmis, niin pahaa pelkään että hankin jonkin projektin. Mun piti odottaa eläkkeelle jäämistä, mutta saa nähfä kuinka käy)
Just äskön. Reilu viiskymppiä ja Boxintien korkkaus. Hauska pätkä, jos olisi jalkaa. Mutta meni se näinkin. Laitetaan yhdeksi vakireitiksi. Sen kelvin kun vielä päällystäisivät uudelleen Boxista Söderkullantien risteykseen niin olisi 6/5.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.