Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pikakysymykset.

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 [24] 25 26 27 28 29

oem
28.08.2017, 19.10
Vaihdoin ketjun venyneen tilalle.
Uudella ketjulla hyppii yli takapakan pienimmiltä kahdelta rattaalta jotka ihan lopussa ja löysällä.
Saako noita rattaita erikseen vai onko vaihdettava koko pakka. SLX ja 12/36 9s pakka.
Selitys
Ajanut enimmäkseen noilla kahdella. Muut näyttää vielä hyviltä.

duris
28.08.2017, 19.41
Vaihdoin ketjun venyneen tilalle.
Uudella ketjulla hyppii yli takapakan pienimmiltä kahdelta rattaalta jotka ihan lopussa ja löysällä.
Saako noita rattaita erikseen vai onko vaihdettava koko pakka. SLX ja 12/36 9s pakka.
Selitys
Ajanut enimmäkseen noilla kahdella. Muut näyttää vielä hyviltä.

Itse tilannut yksittäisiä rattaita Bike-24:sta (XT), työmatkapyörään kun siinä käytössä kuluu vain 3 pienintä. Kyllä tuolla ihan kivasti säästää.

Bike-Components myy myös: https://www.bike-components.de/de/Shimano/Ritzel-fuer-XT-CS-M760-CS-M770-9-fach-p25232/

AnttiWalker
30.08.2017, 18.17
Moikka, hajoilen kun olen kellottanut Polar M460:llä 10 nykyistä Strava-segmentin ykkösaikaa parempaa aikaa. Strava on tunnistanut ne ja ne näkyvät omissa tilastoissa, mutta se ei päivitä niitä leaderboardiin. Olen kellottanut useampia top 10 aikoja ja yhdessä paikassa KOM:in ja mikään ei näy Stravan leaderboardeilla. Olen segmentin kohdalta päivittänyt omat aikani sinne mukaan ja laittanut tukeen tiketin mutta mitään ei tapahdu

paskalokki
30.08.2017, 19.17
Moikka, hajoilen kun olen kellottanut Polar M460:llä 10 nykyistä Strava-segmentin ykkösaikaa parempaa aikaa. Strava on tunnistanut ne ja ne näkyvät omissa tilastoissa, mutta se ei päivitä niitä leaderboardiin. Olen kellottanut useampia top 10 aikoja ja yhdessä paikassa KOM:in ja mikään ei näy Stravan leaderboardeilla. Olen segmentin kohdalta päivittänyt omat aikani sinne mukaan ja laittanut tukeen tiketin mutta mitään ei tapahdu
Privacy zone osuu segmentin alueelle ja piilottaa aikasi.

Zorbuli
01.09.2017, 10.45
Vinkkejä kaivataan:

Olen ostamassa harjoitusvastusta lahjaksi ja itsellä ei ole niistä mitään käsitystä mistä ominaisuuksista kannattaa maksaa. Hieman taustatietoja minkälaiseen käyttöön tulee. Lahjansaajalla on se maantiepyörä että tri pyörä, en osaa toki sanoa kumpaa haluaa käyttää trainerissa. Käytössä on Garminin 920XT mittari ja ne halvemman mallin Garminin wattipolkimet. Käyttää Garmin Connectia, Stravaa ja Training Peaksia harjoittelun seuraamisessa. Tavoita hänellä Triathlonin Ironman. Hinta haitari on lähes rajaton eikä ylärajaa ole nyt määritelty hinnalle, mutta toki kohtuus eli jos lähdetään siitä että hinta on satasia ei tuhansia. En tiedä mitä kaikkea hän haluaa trainerilta ja koska tämä on yllätys niin sitä tietoa ei nyt saa. Watit on se mitä hän pyöräilyssä seuraa ja esim Training Peaks käyttö jo kertoo että harjoittelun seuraaminen on viety aika pitkälle. Eroja kaiketi se onko takarengas kiinni tai sellainen missä on trainerissa kiinteä kiekko takahaarukkaan. Onko tällä merkitystä. Ja sitten nuo millä voi ajaa esim jotain olemassa olevia etappeja pitkin maailmaa. Onko niissä järkeä ja kannattaako siitä maksaa. Kaikki vinkit kelpaa. Mielellään sellainen malli jos mainitsee mitä saisi Suomesta p-k seudulta kivijaloista. Tilaamiseen ei ole oikein aikaa.

tvain
02.09.2017, 19.24
Vinkkejä kaivataan:

Olen ostamassa harjoitusvastusta lahjaksi ja itsellä ei ole niistä mitään käsitystä mistä ominaisuuksista kannattaa maksaa. Hieman taustatietoja minkälaiseen käyttöön tulee. Lahjansaajalla on se maantiepyörä että tri pyörä, en osaa toki sanoa kumpaa haluaa käyttää trainerissa. Käytössä on Garminin 920XT mittari ja ne halvemman mallin Garminin wattipolkimet. Käyttää Garmin Connectia, Stravaa ja Training Peaksia harjoittelun seuraamisessa. Tavoita hänellä Triathlonin Ironman. Hinta haitari on lähes rajaton eikä ylärajaa ole nyt määritelty hinnalle, mutta toki kohtuus eli jos lähdetään siitä että hinta on satasia ei tuhansia. En tiedä mitä kaikkea hän haluaa trainerilta ja koska tämä on yllätys niin sitä tietoa ei nyt saa. Watit on se mitä hän pyöräilyssä seuraa ja esim Training Peaks käyttö jo kertoo että harjoittelun seuraaminen on viety aika pitkälle. Eroja kaiketi se onko takarengas kiinni tai sellainen missä on trainerissa kiinteä kiekko takahaarukkaan. Onko tällä merkitystä. Ja sitten nuo millä voi ajaa esim jotain olemassa olevia etappeja pitkin maailmaa. Onko niissä järkeä ja kannattaako siitä maksaa. Kaikki vinkit kelpaa. Mielellään sellainen malli jos mainitsee mitä saisi Suomesta p-k seudulta kivijaloista. Tilaamiseen ei ole oikein aikaa.

Trainerin kanssa voi käyttää eri sovelluksia, joista nuo etapit pitkin maailmaa yms. tulevat. DC Rainmakerin ostosuoksitukset kannattaa lukea. https://www.dcrainmaker.com/2016/10/annual-winter-2016-2017-bike-smart-trainer-recommendations.html (sieltä esim. sivulinkistä high end trainers)

Ja tässä tapauksessa mainituilla spekseillä voisin suositella tässä järjestyksessä
1) Tacx Neo (hiljaisempi kuin kaksi alempaa), saatavuus esim. XXL, Itäkeskus tai Tammisto
2) Wahoo KICKR, saatavuus yleensä Verkkokauppa.com mutta nyt ilmeisesti ei suoraan hyllyssä kun tuli uusi vuosimalli pienillä eroilla
3) Elite Drivo (karvan kalliimpi kuin KICKR), tästä ei pikagoogletus näyttänyt kivijalkasaatavuutta

VesaP
07.09.2017, 14.35
1) Tacx Neo (hiljaisempi kuin kaksi alempaa), saatavuus esim. XXL, Itäkeskus tai Tammisto

Joo, tämä vain hankintaan niin ei tule pettymystä. Trainereiden eliittiä vaikka sanonkin tämän ko trainerin omistajana mutta on sen verran monesta trainerista kokemusta että noin uskaltaa sanoa. Neo tarvii sitten myös pakan eli jos lahjan saajalla ei ole irtopakkaa kaapissa niin joutuu käymään vielä kaupan kautta TAI ottamaan tuosta traineriin tulevasta pyörästä pakan irti ja siirtämään trainerin vapaarattaaseen kiinni.

Edit: Ai tää olikin jo viikon takainen kyssäri... Taitaa tää mun vastaus olla jo myöhässä. Joten pikakysäsen Zorbulilta, minkä trainerin hommasit lahjaksi? :)

alli
07.09.2017, 21.54
Tapahtui ennenkokematon haaveri. Matka tyssäsi pyörän päältä lentoon (onneksi ei käynyt kummemmin), ja syyksi paljastui etulokasuoja, joka oli taittunut kaksinkerroin haarukan ja etukiekon väliin. Taittelin sen sitten sieltä pois ja vääntelin kiinnitysaisoja niin, ettei lokasuoja enää hankaa mihinkään. Mutta mikähän tuommoisen aiheutti? Nuo aisat on aina silloin tällöin kuljetuksessa yms. vääntyilleet, mutta nyt en huomannut mitään kummallista ennen äkkipysäystä.

oem
07.09.2017, 22.44
^Ettei renkaan ja lokarin väliin olisi mennyt jotain mikä ei sinne mahdu.

oem
07.09.2017, 22.49
Vaihdoin fc-m430 takapakan uuteen kun ketju tuntui lipsuvan siitä yli. Sitten tuntu että ylämäissä keskimäinen eturattaista lipsuu. Se ei näytä siltä että ketju olisi hyppinyt.
Onko kasettinavassa joku "vapaaratas" joka olis jumissa ja miten sen korjaa?

alli
07.09.2017, 22.52
^Ettei renkaan ja lokarin väliin olisi mennyt jotain mikä ei sinne mahdu.

Yritin katsoa siinä ympärilleni, että olisiko ollut jotain ulkoista syytä nähtävissä, mutta en huomannut mitään. Vaikea tietenkin varmasti sanoa.

TERU
08.09.2017, 07.13
Pelkkä yhden lokarin kiinnikkeen irtoaminen saattaa aiheuttaa lokarin tai aisan joutumisen pinnoihin aiheuttaen yht'äkkisen jumin. Yksi ensikäden tieto tuollaisesta, nuori mies lähti toiselle, mäkisemmälle paikkakunnalle opiskelemaan mukanaan isän kasaama pyörä, kovassa vauhdissa alamäessä etulokari irtosi ja aiheutti pahan kaatumisen, rujeilla ja naarmuilla selvittiin, paitsi että isä sai vihaisen viestin.

Zorbuli
08.09.2017, 07.37
Edit: Ai tää olikin jo viikon takainen kyssäri... Taitaa tää mun vastaus olla jo myöhässä. Joten pikakysäsen Zorbulilta, minkä trainerin hommasit lahjaksi? :)

No kun olin yksi monista lahjan ostajista niin enemmistö päätti toisin ja traineri jäi toistaiseksi ostamatta. Mutta koska nyt asiaan tuli perehdyttyä niin itsellä taitaa mennä ostoslistalle joku karvalakki malli Tacx tai Elite mallistosta. Saa vähän talven aikana pyöritellä kampia hiihtotouhujen lisäksi. Itse en kaipaa ainakaan toistaiseksi noita smart toimintoja.

alli
08.09.2017, 09.20
Pelkkä yhden lokarin kiinnikkeen irtoaminen saattaa aiheuttaa lokarin tai aisan joutumisen pinnoihin aiheuttaen yht'äkkisen jumin. Yksi ensikäden tieto tuollaisesta, nuori mies lähti toiselle, mäkisemmälle paikkakunnalle opiskelemaan mukanaan isän kasaama pyörä, kovassa vauhdissa alamäessä etulokari irtosi ja aiheutti pahan kaatumisen, rujeilla ja naarmuilla selvittiin, paitsi että isä sai vihaisen viestin.

Juurikin olin tosi onnellinen, ettei sattunut isommassa alamäessä neljänkympin vauhdeissa tämä, kun työmatkalla näitäkin on. Sikäli outo tapaus, että mitään ei irronnut, kiinnikkeen kohdalle vain tuli paha kupru, ja toisen puolen kiinnitysmutteria piti kiristää.

MacKonte
08.09.2017, 09.57
Tapahtui ennenkokematon haaveri. Matka tyssäsi pyörän päältä lentoon (onneksi ei käynyt kummemmin), ja syyksi paljastui etulokasuoja, joka oli taittunut kaksinkerroin haarukan ja etukiekon väliin. Taittelin sen sitten sieltä pois ja vääntelin kiinnitysaisoja niin, ettei lokasuoja enää hankaa mihinkään. Mutta mikähän tuommoisen aiheutti? Nuo aisat on aina silloin tällöin kuljetuksessa yms. vääntyilleet, mutta nyt en huomannut mitään kummallista ennen äkkipysäystä.
Mulle kävi cyclolla sama tilanne, tosin vauhtia ei ollut paljon. Syy oli kyllä heti selvä: taitoin tiukassa mutkassa ja kenkä (osuu lokariin) painoi lokarin karkeakuvioiseen renkaaseen kiinni, joka nappasi lokasuojan (SKS Commuter 45) mukaansa ja taittoi sen kaksinkerroin renkaan ja haarukan väliin.

kuovipolku
08.09.2017, 10.23
Pelkkä yhden lokarin kiinnikkeen irtoaminen saattaa aiheuttaa lokarin tai aisan joutumisen pinnoihin aiheuttaen yht'äkkisen jumin.

Saattaa saattaa - mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa ei ainakaan kuvauksen mukaan yksikään kiinnike irronnut. Kuvaus saattoi toki olla tältä(kin) osin hieman puutteellinen. (Joutuu esimerkiksi arvaamaan taittuiko lokari haarukan etu- vai takapuolelta.)

Mutta kiinteissä etulokareissahan on tyypillisesti kolme kiinnikettä, joista kahden on useassa mallissa tarkoituskin irrota turvallisuussyistä ja se kolmas on yleensä niin vankkaa mallia että sen irtoaminen on äärimmäisen harvinaista (kunhan asentaja ei ole ollut täysi ääliö tai kännissä ja kunhan käyttäjä on ymmärtänyt kiristää ruuvin siinä vaiheessa viimeistään kuunneltuaan räminää pari viikkoa).

Pikalokareista mulla ei ole tietoa eikä kokemusta kuin SKS:n Race Bladeista ja etulokari ei toisen kiinnikkeen irrottua taitu tai mene pinnojen väliin.

Kuitenkin näitä sattuu - porukkalenkkikaveri teki muutama päivä sitten OTB:n samasta syystä - joten onhan tässä vakavasti otettava turvallisuuskysymys.

H. Moilanen
08.09.2017, 10.49
Vaihdoin fc-m430 takapakan uuteen kun ketju tuntui lipsuvan siitä yli. Sitten tuntu että ylämäissä keskimäinen eturattaista lipsuu. Se ei näytä siltä että ketju olisi hyppinyt.
Kuluneessa voimansiirtolinjassa ketju voi hypätä hampaan yli, eikä siitä jää jälkeä. Kun jompi kumpi, ketju tai ratas, on kulunut, tämä on mahdollista.

Kasettinavassa on vapaaratas, mutta jumittuessaan se ei pidä lainkaan tai hirttää kiinni. Yleensä. Luistaminen ei ole vaihteesta kiinni, vaan sitä tapahtuu kaikilla vaihteilla.

oem
08.09.2017, 10.56
^Kiitokset tiedosta. Varmaan syy löytyy kulumisesta ja korjaantuu uudella rattaalla.

hsr
08.09.2017, 11.44
Saattaa saattaa - mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa ei ainakaan kuvauksen mukaan yksikään kiinnike irronnut. Kuvaus saattoi toki olla tältä(kin) osin hieman puutteellinen. (Joutuu esimerkiksi arvaamaan taittuiko lokari haarukan etu- vai takapuolelta.)

Mutta kiinteissä etulokareissahan on tyypillisesti kolme kiinnikettä, joista kahden on useassa mallissa tarkoituskin irrota turvallisuussyistä ja se kolmas on yleensä niin vankkaa mallia että sen irtoaminen on äärimmäisen harvinaista (kunhan asentaja ei ole ollut täysi ääliö tai kännissä ja kunhan käyttäjä on ymmärtänyt kiristää ruuvin siinä vaiheessa viimeistään kuunneltuaan räminää pari viikkoa).

Pikalokareista mulla ei ole tietoa eikä kokemusta kuin SKS:n Race Bladeista ja etulokari ei toisen kiinnikkeen irrottua taitu tai mene pinnojen väliin.

Kuitenkin näitä sattuu - porukkalenkkikaveri teki muutama päivä sitten OTB:n samasta syystä - joten onhan tässä vakavasti otettava turvallisuuskysymys.

Ei kai se lokari eteenpäin ajaessa oikein voi haarukan etupuolelta taittua, pakittaessa tietysti eri juttu.

alli
08.09.2017, 12.08
Mulle kävi cyclolla sama tilanne, tosin vauhtia ei ollut paljon. Syy oli kyllä heti selvä: taitoin tiukassa mutkassa ja kenkä (osuu lokariin) painoi lokarin karkeakuvioiseen renkaaseen kiinni, joka nappasi lokasuojan (SKS Commuter 45) mukaansa ja taittoi sen kaksinkerroin renkaan ja haarukan väliin.

Itsekin mietin heti, että olisinko voinut potkaista lokarin kiinni renkaaseen, koska olin kääntynyt vasemmalle, mutta en huomannut mitään kontaktia (kyllä sen tuntee yleensä) ja tässä oli tilaa kääntyä. Ehdin jo vähän ajaakin kurvin jälkeen. Rengas on aika sileä (Vittoria Voyager Hyper) myös.

Asennus on aikanaan tehty liikkeessä, mutta mahdollisesti kiireellä, ja käyttäjäkin on turhan huoleton ylläpidon suhteen. On lokari silti pitkään siinä nyt ollut jo: Keväällä huollossa oli käyty läpi ja kiristelty kaikkia kiinnityksiä ja nytkään siis mitään ei irronnut, taittui vain. Renkaan pyörimissuuntaan lokari taittui (takaa eteen). Tässä on kaksi aika honteloa aisaa ja sitten kiinnitys haarukkaan.

Kiitos kokemusten jakamisesta. Ei sitten ollut uniikki homma, vaikka itselleni eka kerta, kun näin kävi. Ehkäpä käyn näyttämässä ehtiessäni jossain ja kai pitää hankkia uusia lokari vääntyneen tilalle, en haluaisi saman käyvän uudestaan.

TERU
08.09.2017, 13.02
Yksisankaiset on vähän hontelot, täristävät kun ajaa yhdellä kädellä. Kun lokarit ovat "pakolliset", kunnolla kiinnitettävät ovat parhaasta päästä. Tällaiset olen asentanut kahteen pyörääni, kestävät lumisojoaikanakin.
https://www.bike-components.de/en/SKS/Chromoplastics-P50-Schutzblech-Set-VR-HR-Auslaufmodell-p24392/

TERU
08.09.2017, 13.08
Hups, nuo olikin 50 mm leveät eikä kapeampia tuolla olekaan, omissani nuo on 45 mm leveät, riittävät...

Nämä on myös hyvät ja leveyksiäkin löytyy, näitä lienee myös pyöräliikkeiden hyllyssä, jos ulkoistaa homman.

https://www.bike-components.de/en/SKS/Blumemels-Front-Rear-Mudguard-Set-p24393/

alli
08.09.2017, 20.24
^Kiitos, ei ole pahan hintaisia nuo. Varapyöräkin on edelleen ilman lokareita, ja siihen saattaisi käydä leveämmätkin. Tosin huolestuttavan suuri määrä asennusosia näytti kuuluvan kauppaan :rolleyes:. Itselleni lokarit ovat kuitenkin vähän must juttu, tänäänkään en halunnut ottaa varapyörää ajoon, kun kotiintuloajaksi oli luvattu reipasta sadetta.

TERU
09.09.2017, 07.25
On noissa tuota asennustavaraa melkoisesti, ei kuitenkaan vaadi ihmeempiä työkajuja, rautasaha kuitenkin tarpeen, kun useimpia aisoja joutuu lyhentämään. Huolellisesti asennnettuna lokarin ja renkaan väliin jäävää rakoa voi säätää renkaan vahvuuden mukaan, näyttää ihan asennetuilta!

STN
09.09.2017, 09.03
Ei kai se lokari eteenpäin ajaessa oikein voi haarukan etupuolelta taittua, pakittaessa tietysti eri juttu.

Tätä en ymmärtänyt? Minun mielestä juuri eteenpäin ajaessa se voi ottaa renkaaseen kiinni ja taittua eteenpäin.

MacKonte
09.09.2017, 09.18
..... ja kai pitää hankkia uusia lokari vääntyneen tilalle, en haluaisi saman käyvän uudestaan.

SKS Commuter meni kaksinkerroin haarukan väliin, mutta kun sen oikaisi tien päällä, ei kotona enää huomannut mistä se oli taittunut. Continental Cyclocross Speedissäkään kuvio ei ole suuren suuri, mutta riittävä tuohon tarkoitukseen :D

Näissäkin on tuo yksi tukirauta (tosin siinä kaksi vierekkäin) ja aina rämisee yhden käden otteella, ellei molempia puolia taivuta asennusvaiheessa ulospäin parin sentin verran. Tämä saa aikaan sopivan jännityksen tukirautoihin, sivuliike vähenee ja lokari ei pääse osumaan renkaan reunaan.

kuovipolku
09.09.2017, 09.42
Tätä en ymmärtänyt? Minun mielestä juuri eteenpäin ajaessa se voi ottaa renkaaseen kiinni ja taittua eteenpäin.

"Haarukan etupuolelta" taisi jäädä lukematta? Voi olla että se on mahdotonta vain teoriassa, mutta renkaan pyörimissuunnan vuoksi lokarin taittuminen haarukan takapuolelta on käytännössäkin huomattavasti yleisempi tapaus.

Mutta vakavammin: mulla ei ole ollut SKS Commuterin tyyppisiä "yksiaisaisia" lokareita, mutta Bluemelsin tyyppisillä "kaksiaisaisilla" ei lokari ole koskaan lähtenyt taittumaan, vaikka kenkäkosketuksia on sattunut tiheään tai vaikka lokareihin kuuluva kuraläppä on töyssyssä tai vastaavassa kääntynyt ja ruvennut hankaamaan.

(Omat jatketut kuraläpät eivät muuten ole samalla lailla "hyppineet", johtuuko sitten pituudesta vai painosta?)

TERU
09.09.2017, 14.05
Kysynpä tässä välissä allilta Vittoria Voyager Hyper-kokemuksia, tarttuuko noiden kulutuspintaan pieniä teräviä kiviä, jotka vähitellen voisivat mennä läpi ja rikkoa sisärenkaan? Mimmoset renkaat ovat ajossa? Minkä levyiset?

alli
09.09.2017, 23.32
SKS Commuter meni kaksinkerroin haarukan väliin, mutta kun sen oikaisi tien päällä, ei kotona enää huomannut mistä se oli taittunut. Continental Cyclocross Speedissäkään kuvio ei ole suuren suuri, mutta riittävä tuohon tarkoitukseen :D

Näissäkin on tuo yksi tukirauta (tosin siinä kaksi vierekkäin) ja aina rämisee yhden käden otteella, ellei molempia puolia taivuta asennusvaiheessa ulospäin parin sentin verran. Tämä saa aikaan sopivan jännityksen tukirautoihin, sivuliike vähenee ja lokari ei pääse osumaan renkaan reunaan.

Ihmeen notkeasti ja huomaamattomasti tuo omakin lokasuojani (merkki tuntematon) taittui ja oikeni, mutta siihen aisojen kiinnityskohtaan jäi nyt mutka. Eipä ole iso tosiaan tuo CCS-renkaidenkaan kuvio, mutta omissani on vain sellaiset nuolimaiset pikku urat. Olisiko niihin sitten voinut lokasuoja napata, ilmeisestikin, ellei sinne jotain muuta mennyt väliin.

Katselin vanhoja pyöriäni, ja niissä on etulokarissakin tuplakiinnitys, joten siihen ehkä tähtään kuitenkin. Miten tuo lokasuojan leveys mitataan? Kaarevan osan "alta", siis halkaisija, vai miten?

Kysynpä tässä välissä allilta Vittoria Voyager Hyper-kokemuksia, tarttuuko noiden kulutuspintaan pieniä teräviä kiviä, jotka vähitellen voisivat mennä läpi ja rikkoa sisärenkaan? Mimmoset renkaat ovat ajossa? Minkä levyiset?

Mulla on 32 mm renkaat ja olen ollut niihin tyytyväinen. Tuommoinen olematon pikkusiru viime kuussa puhkaisi renkaan, mutta muut muistamani rikot on olleet snake biteja. Ilmeisesti näissä renkaissa ei kumia ole niin paksusti kuin aikaisemmin käyttämissäni Marathon Supremeissa. Niitä oli monet, ja tykkäsin, mutta viimeksi rengashankintaa tehdessäni luin netistä, että ne on jotenkin hitaat :rolleyes:. Bianchiin myös tuntui sopivan Vittoriat, kun ensiasennusrenkaatkin oli sen merkkiset.

(Olen hankinnoissani enemmänkin sopivaan tyytyjä (http://arkijarki.net/2012/06/millainen-shoppailija-olet/) kuin maksimoija, joten kyky suositella varusteita on hiukan rajoittunut. Tähänastisilla kokemuksilla tilaisin Voyager Hyperit uudelleen kyllä)

STN
10.09.2017, 00.19
"Haarukan etupuolelta" taisi jäädä lukematta? Voi olla että se on mahdotonta vain teoriassa, mutta renkaan pyörimissuunnan vuoksi lokarin taittuminen haarukan takapuolelta on käytännössäkin huomattavasti yleisempi tapaus.

No joo, se jäi lukematta ja kun luin noita pikaisesti aikaisempia kirjoituksia niin siellä puhuttiin takaapäin eteen taittunutta lokaria, oletin tuonkin olevan samaan ongelmaan vastine. Olisi pitänyt lukea tarkemmin.

TERU
10.09.2017, 06.44
Kiitos alli, tuossa tulikin saman tien kaksi "sopivaa" rengasta ensikesän arki-matka-retki- ajon tyyppiseen liikkumiseen. Kaksi Bianchin runkoon kasattua tallista löytyy täältäkin.

Vaikka on ajanut ihan tyytyväisenä renkailla, niin vaihdon lähestyessä harkitsee mielellään toista mallia tai jopa merkkiä, kun noita on mistä valita.

Lokareiden ulkoleveys on jokseenkin se mitä noissa myyntilutteloissa. Omaan 45 mm leveään menee hyvin 35 mm nastarenras.

Terwis
10.09.2017, 19.40
Onko kellään kokemusperäistä tietoa Giro Vs Sidi kenkien koosta?

Tällä hetkellä kesäkenkänä Sidin Dragot. Koko on 47 ja istuu hyvin ohuella sukalla.
Jalan mitta 29,1cm

Pitkään olen etsinyt / miettinyt syksy-talvi-kevät kenkiä ja olen mieltynyt Giron Alpinenduro kenkiin.
Päälimmäinen syy on nauha kiristys sillä kaikki räikkä ja tarranauha kiristykset on enemmän ja vähemmän huonot kuravellissä ajaessa.

Olen googletellut pari päivää näiden kahden valmistajan kokoeroja ja olen antanut ymmärtää että tuo Giron 47 vastaisi Sidin 48. Eli olisi mahdollista saada pykälää paksumpi sukka mahtumaan.

Sovittamaan kyseistä kenkää on mahdoton saada ja pitääkin tilata ulkomailta. Ja kaikissa mahdollisissa paikoissa on suurin koko tuo 47.

Zorbuli
11.09.2017, 20.55
Ei nyt varsinaisesti ole kyseessä varuste mutta kun ei löytynyt omaakaan ketjua niin kysytään täällä joltakin joka sattuisi tietämään. Hurahdin kokeileemaan Training Peaksia. Sain sellaisen tiedon että Garmin Connectissa oleva data siirtyy tuonne Peaksiin suoraan kun laittaa sen autosync toiminnon päälle. Kuitenkin ohjeissa neuvotaan siirtämään vanhat suoritukset Connectista esim. zip tiedostoksi ja siirtämään sitten manuaalisesti Peaksiin. Miten nyt todellinen asian laita on? Siirtyykö ne kuten minulle eräs väitti että hänellä näin on tapahtunut. Hirveä homma siirtää Connectista vanha data usealta vuodelta tuonne uuteen palveluun.

shaishai
11.09.2017, 22.05
Milläs noita pyöräilyhousuja paikkaillaan, jos on joutunut kokeilemaan niiden kestävyyttä? Kyseessä Castelli Nanoflex 2 housut.

kuovipolku
11.09.2017, 23.26
^ Ei ole ihan kevyttä kenttäompelua, vaatii jonkin verran osaamista ja oikeanlaista lankaa, joten kannattaa harkita ammattilaisen käyttämistä. Mutta jos tietää mitää tekee tai tietää jonkun joka tietää, niin pienen reiän tai repeämän voi ommella lycralangalla. Vettä korjattu kohta pitää yhtä hyvin tai huonosti kuin alkuperäinen suojaamaton sauma.

Jos vaurio on isompi ja tarvitsee vedenpitävää paikkaa, neopreeniasujen korjaamisen tarkoitettu silittämällä kiinnitettävä paikka voi huolella tekemällä pitääkin. Tätä (https://www.scubastore.com/Sukellus/mcnett-iron-mend-2.5-x-15-cm/9440/p)ovat suositelleet niin meillä kuin maailmalla, mutta muitakin voi olla.

Nimim: "Kumipuoli ei ihan aina alimpana"

SamiMerilohi
18.09.2017, 09.16
Onko olemassa satulalaukun kaltaisia laukkuja, jotka kiinnittyisivät pulteilla pullotelineen paikkaan? Mulla on pyörässä kaksi pullotelineen paikkaa, joista toinen ei käytännössä ole koskaan käytössä. Ajattelin, että sen voisi hyödyntää.

Pullotelineeseen meneviä laukkuja toki on. Ajatuksena on eliminoida pulloteline siitä välistä ja kiinnittää laukku suoraan runkoon.

pturunen
18.09.2017, 09.37
Löytyykö mistään läpimenevää maastopyörän boost taka-akselia, jossa Ei olisi kiinni avausvipua (eli avaus pelkästään kuusikulma-avaajalla)? Tarkoituksena vähentää riskiä spontaaniin akselin varastamiseen (näitä on jo koettu tarpeeksi).

Poy
18.09.2017, 10.01
Miten onnistui polkujen lisääminen http://kartta.arpotechno.fi/kartta tai mtbmap.se karttoihin? Voiko noita irroittaa kokonaisista traceistä vai pitääkö erikseen käynnistää puuttuvalle polulle? Käytössä puhelin ja Polar M430.

Markku Liitiä
21.09.2017, 15.02
Onko olemassa satulalaukun kaltaisia laukkuja, jotka kiinnittyisivät pulteilla pullotelineen paikkaan?

On. Eteen on sattunut pari Gravel Grinderiä, joissa on vaakaputken etupäässä pullotelineen kiinnitystä vastaavat ruuvinreiät, joihin saa laukun kiinni. Eiköhän ruuvien väli ole sama kuin varsinaisessa pullotelineessä. En tosin muistaakseni ole nähnyt vaakaputkeen tehtyä laukkua, mutta täytyyhän niitä olla, kun joissain fillareissa on niille paikka.

Edit: Ainakin yhden Cervelon kuvaa tarkastelemalla näyttäisivät vaakaputkilaukun kiinnikkeiden ja pullotelineen ruuvien silmävälit olevan samoja.

arctic biker
22.09.2017, 05.15
32mm olen sulle tutulla pyörällä ajanut ihan riittävästi jotta voin vastata etten ole huomannut, ainakaan yhtään rengasrikkoa en ole vielä kokenut vaikka pakosta ja muutenkin sorateillä noilla ajan. Misukan latexisisureilla erinomaisen mukavat ja herkästi rullaavat!
Häätyy talven mittaan tilata pari kipaletta lisää, kulutuskestoakaan en moiti.

TERU
22.09.2017, 06.50
32mm olen sulle tutulla pyörällä ajanut ihan riittävästi jotta voin vastata etten ole huomannut, ainakaan yhtään rengasrikkoa en ole vielä kokenut vaikka pakosta ja muutenkin sorateillä noilla ajan. Misukan latexisisureilla erinomaisen mukavat ja herkästi rullaavat!
Häätyy talven mittaan tilata pari kipaletta lisää, kulutuskestoakaan en moiti.

Kiitos, tähän meille tuttuun pyörään myös hyvin kiireettömästi olen katsellut tulevalle kesälle sopivaa vaihtoehtoa. Tuo 32 mm on vähän väliinputoaja eikä niitä pilvin pimein ole valmistajilla muihin kuin vakiopyöriin, tällauset sliksit kuitenkin näihin passais parhaiten. Nyt on mennyt contin gatorskineillä, juuri 32 mm eikä noistakaan moitteita, menee niin asfaltit kuin hiekkatietkin. Pientä vaihelua sais kun edes merkki vaihtuis.😊

mehtä
29.09.2017, 08.44
Moro. Mites nuo Suunnon uusimmat sykevyöt. Onko niissä missään ant+, kun en ainakaan löytänyt mainintaa. Lähinnä mietin, että onnistuuko käyttää Sigma ROX 11.0 GPS BASIC mittaria samalla Suunnon vyöllä kuin sykemittaria. Sigman ROXissa siis ant+ vyö (en kännykällä onnistunut linkittämään roxia).

oem
04.10.2017, 18.47

Ei kannata päästää rattaita näin loppuun. Ajettu 12-14tkm.
https://pic.useful.fi/Skl2fKG3Z.jpg
https://pic.useful.fi/rJqJmKf2b.jpg

Jäljemmässä kuva uudesta rattaasta.

Tomos
05.10.2017, 17.54
Oliskos täällä ketään joka on vaihtanut shimanon campaan joskus? Kiinnostaisi tietää että miten paljon tuli ongelmia niiden peukalovipujen kanssa, kun shimanon kahvoissa saa tällätä käden miten haluaa kahvoille ja voi napata kiinni mistä vain, mutta campassa tietenkään ei. Joutuiko opettelemaan kovastikin uutta otetta tai tuliko ylläreitä ja housupyykkiä ajossa?

Oma bianchi alkaisi kaivata pientä kasvojenkohotusta, ja mietin että josko samalla nostaisin pyörän italialaisuusastettakin. Etenkin kun nuo tänhetkiset shimanon kammet on vaan niin hirveän näköisiä :) Ja toisaalta sanovat muutenkin että campan vivut on paremmat pienikätisille.

kukavaa
05.10.2017, 18.48
Itse en ole ongelmia peukkuvivuista saanut. Oikeestaan paksummat rukkaset kädessä vaihtaminen on pikkasen helpompaa. Sitten kun on molempia ja vaihtaa pyörää tulee vaihdettua pari kertaa väärin kun vivut on toisinpäin.

Markku Liitiä
06.10.2017, 15.10
Minun mielestäni Campan vaihtamislogiikka on kolmesta valmistajasta paras. Erittäin selkeää, kun toiseen suuntaan vaihdetaan peukalolla ja toiseen etusormi-keskari-yhdistelmällä. Ei se mikkihiirenkorva otteiden kannalta mitään ongelmaa aiheuta.

Marsa
08.10.2017, 09.12
Täysin lähtökuopissa oleva täällä hei...

Tarkoitus olisi alkaa olisi polkea työmatkaa 10 km suuntaansa. Alla vanha Tunturi X220, joka menossa ensi keväänä kylläkin vaihtoon. Olen miettinyt lukkopolkimien hankkimista, sillä siirtelen jalkoja polkimilla väärään paikkaan ja sitten on polvi kipeä.

Käykö näihin polkimiin https://xxl.fi/shimano-pedal-pd-m520l-spd-poljin/p/1025920_1_style esim nämä kengät https://xxl.fi/diadora-x-trivex-plus-ii-w-mtbshoe-17-naisten-maastopyorakengat/p/1116972_2_style

Mistä tiedän mitkä kengät sopii mihinkin polkimiin?

Moska
08.10.2017, 10.04
Täysin lähtökuopissa oleva täällä hei...

Tarkoitus olisi alkaa olisi polkea työmatkaa 10 km suuntaansa. Alla vanha Tunturi X220, joka menossa ensi keväänä kylläkin vaihtoon. Olen miettinyt lukkopolkimien hankkimista, sillä siirtelen jalkoja polkimilla väärään paikkaan ja sitten on polvi kipeä.

Käykö näihin polkimiin https://xxl.fi/shimano-pedal-pd-m520l-spd-poljin/p/1025920_1_style esim nämä kengät https://xxl.fi/diadora-x-trivex-plus-ii-w-mtbshoe-17-naisten-maastopyorakengat/p/1116972_2_style

Mistä tiedän mitkä kengät sopii mihinkin polkimiin?Käyhän ne. Kenkiä on maasto (spd) ja maantie (spd SL) mallia. Maasto kenkiin klossit (polkimen mukana tuleva, polkimeen lukittuva osa) tulevat kahdella ruuvilla kiinni ja maantie klossit on kolmella ruuvilla.
On olemassa myös kenkiä joihin käy molemmat klossi mallit.
Olen ajanut tuommoisilla 520 polkimilla varmaan 7-8tonnia ja hyvin ovat kestäneet.

litku
10.10.2017, 21.37
XX1 kuitukammet ovat varsista kovin kulahtaneet ja naarmuilla. Millä lähtisitte ehostusmielessä niitä kiillottamaan? Joku tahna ja laikka mutta mikä?

noniinno
10.10.2017, 22.09
^ Hionta ja uusi lakka päälle. Saman tien lakan päälle kopteriteippi tms. Lakaksi 2k akryylilakkaa automaalaamosta tai kerros epoksia.

Sent from my D5803 using Tapatalk

VitaliT
12.10.2017, 13.03
Auttakaa nyt joku

tilasin 27.5+ runkoon ja silla on BSA 83mm keskiö.
tarvitsenko kammet joilla on 83milinen akseli?
esimerkki:http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/race-face-sixc-cinch-direct-mount-crank-arms/rp-prod125842 83mm versio

toimiko RF chinch 30mm akseli hopen 30mm bsa keskiön kansa?

NikkeKnakkerton
15.10.2017, 14.24
Onko kellään käytössä satulatolppa tai satulan alle kiinitettävää laukkua? Pitäisi löytää laukku johon mahtuisi Abus U lukko ja 2 metrin vaijeri. Alle 5kg noilla painoa, mutta U lukon muoto on hankala.
Oisko suosituksia, vai onko ainoa vaihtoehto hankkia satulatolppaan isompi laukku?

lansive
16.10.2017, 12.00
Oisko suosituksia, vai onko ainoa vaihtoehto hankkia satulatolppaan isompi laukku?

Olisiko tuosta (https://www.rosebikes.de/artikel/trelock-ll-400-buegelschloss-und-gepaecktraeger/aid:113272) ratkaisua ongelmaan? Tai satulatolppaan tavarateline jolla saa lukon ja vaijerin kulkemaan mukana.

ibike
16.10.2017, 15.20
Onko kellään käytössä satulatolppa tai satulan alle kiinitettävää laukkua? Pitäisi löytää laukku johon mahtuisi Abus U lukko ja 2 metrin vaijeri. Alle 5kg noilla painoa, mutta U lukon muoto on hankala.

Topeakilta löytyy isoa satulalaukkua, joka rullautuu sopivan kokoiseksi: http://ibike.fi/tuote/topeak-backloader-satulalaukku/

H. Moilanen
17.10.2017, 12.17
Auttakaa nyt joku

tilasin 27.5+ runkoon ja silla on BSA 83mm keskiö.
tarvitsenko kammet joilla on 83milinen akseli?
esimerkki:http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/race-face-sixc-cinch-direct-mount-crank-arms/rp-prod125842 83mm versio

toimiko RF chinch 30mm akseli hopen 30mm bsa keskiön kansa?

BSA = kierre
83 mm = keskiömuhvin leveys

Näillä tiedoilla valitaan pyörään sopiva keskiölaakeri. Laakerin ja kammen yhteensopivuun on varmistettava erikseen. Runko ei ole tässä enää rajoittava tekijä.

NikkeKnakkerton
18.10.2017, 08.49
Olisiko tuosta (https://www.rosebikes.de/artikel/trelock-ll-400-buegelschloss-und-gepaecktraeger/aid:113272) ratkaisua ongelmaan? Tai satulatolppaan tavarateline jolla saa lukon ja vaijerin kulkemaan mukana.

Toi näyttää aika kätevältä. Onko sulla kokemuksia tosta, onko tossa siis toi kiinnitys ainoastaan ton kuminauhan varassa? Tajusin vasta kolmannella katsomis kerralla, että sehän on siis lukko + teline kombo :D

NikkeKnakkerton
18.10.2017, 08.50

Joo no tonne ne kyllä mahtuisi varmasti.

SSGT-92
18.10.2017, 09.23
Toi näyttää aika kätevältä. Onko sulla kokemuksia tosta, onko tossa siis toi kiinnitys ainoastaan ton kuminauhan varassa? :D
Tuossa kuljetusasennossa (tarakkana) tuo lukko on lukossa.Tuo u-sanka irtoaa vain lukko avaamalla.
Oli aikanaan tollanen hyrbitissä,on käytännöllinen tavarateline ja helppokäyttöinen lukko.

paskalokki
07.11.2017, 13.13
Satulatolpan kiristimen M5-kuusiokolopultin kanta pyöreä, eikä kuusiokoloavain pure. What to? Ei ole poraa käytössä.

mpk
07.11.2017, 13.21
Saatko pultin ulkokehältä kiinni? Jos et, niin voi yrittää lisätä fylliä ja kitkaa pyöristyneen kannan ja avaimen välillä venytetyllä leveällä kuminauhalla avaimen ja kannan välissä.

H. Moilanen
07.11.2017, 14.20
Satulatolpan kiristimen M5-kuusiokolopultin kanta pyöreä, eikä kuusiokoloavain pure. What to? Ei ole poraa käytössä.
Sopiva torx-avain vasaralla avustaen paikalleen. Tai vaihtoehtoisesti uusi kuusiokoloavain, jos "pyöreässä" on vielä hieman kulmaa jäljellä.

paskalokki
08.11.2017, 07.49
Saatko pultin ulkokehältä kiinni? Jos et, niin voi yrittää lisätä fylliä ja kitkaa pyöristyneen kannan ja avaimen välillä venytetyllä leveällä kuminauhalla avaimen ja kannan välissä.

Sopiva torx-avain vasaralla avustaen paikalleen. Tai vaihtoehtoisesti uusi kuusiokoloavain, jos "pyöreässä" on vielä hieman kulmaa jäljellä.
Kumit eivät välissä auta, eikä torx liiemmin. Seuraavaksi pitää koittaa sahata rautasahalla pultin päähän lovi, jos sen saisi väännettyä tasapääruuvarilla auki. Hintsusti on vaan näkyvillä, kyseessä Inflite 9.0 vakkaripannalla.

H. Moilanen
08.11.2017, 10.40
^Saako pultin sahattua poikki pannan halkiosta?

paskalokki
08.11.2017, 11.25
Tätä yritetään tänään.

kuovipolku
08.11.2017, 13.53
Ehdottomasti toimimattomin netissä tarjottu keino oli: ota hylkykelpoinen ruuviavain tms (jonka pään saa jotenkin upotettua kuusiokoloruuviin ja akrylaattipikaliimaa. Vaikka ruuviavain seisookin kauniisti pystyssä eikä akrylaattia oltu säästelty, ei ainakaan käyttämäni pikaliima kestänyt sellaista vääntöä jolla kuusiokoloruuvi olisi lähtenyt aukeamaan...

oem
08.11.2017, 16.08
Kannattaa muistaa laittaa irrotusainetta kierteisiin ja antaa aikaa vaikuttaa. Pieni napautus pultin päähän öljyn jälkeen. Jos on käytettävissä dremeli-tyyppinen pienoispora niin sen katkaisulaikalla saa aika siistin uran kantaan.

mkpaa
08.11.2017, 16.41
Onkohan minun Campa chorus (vm 2006) etujarruni osittain jumissa, kun se ei aukea tarpeeksi 28 mm renkaita varten? Takajarru aukeaa paljon enemmän ja muistelin, että etu- ja takajarrut aukeaisivat yhtä paljon. Tosin se on jokin esihistoriallinen muistikuva.
Voisiko joku Campan jarrujen haltija tsekata pitäisikö niiden aueta edessä kunnolla. :)

Mohkku
08.11.2017, 16.55
Tätä yritetään tänään.

Jos ulkopinnasta saa kiinni, lukkopihdeillä olen tuollaisen saanut auki.

Asamat
10.11.2017, 16.52
ostin uuden 29 jäykkäperän. Fillarilssa on sen verran iso headtube, ja SKS Shockbladen isoinkaan kiinnityspala (35mm) ei riitä etulokasuojan kiinnitykseen. Onko kikkaa millä saisin lokasuojan kiinni pyörään?

Asamat
10.11.2017, 18.39
ostin uuden 29 jäykkäperän. Fillarilssa on sen verran iso headtube, ja SKS Shockbladen isoinkaan kiinnityspala (35mm) ei riitä etulokasuojan kiinnitykseen. Onko kikkaa millä saisin lokasuojan kiinni pyörään?
Vähän pakastepizzan pahvia ja lätkäerkkaa niin tilapäisratkaisu tehty ja kesti ainakin 10km kaupunkiajelun.
Pysyväratkaisu vielä hakusessa.

Wheelback
14.11.2017, 09.08
Ensimmäinen kesä maantiepyöräilyä takana ja nyt talveksi tuli hommattua traineri. Mietityttää vain kannattaako trainerissa käyttää hiilikuitukiekkoja vai voiko se jotenkin vahingoittaa kiekkoa?

Warlord
14.11.2017, 09.58
Ensimmäinen kesä maantiepyöräilyä takana ja nyt talveksi tuli hommattua traineri. Mietityttää vain kannattaako trainerissa käyttää hiilikuitukiekkoja vai voiko se jotenkin vahingoittaa kiekkoa?

Ei mulla ainakaan ole vahingoittanut.

SamiMerilohi
16.11.2017, 12.28
Minkälaisia momenttiavaimia porukalla on käytössä? Nopealla googletuksella löytyi vain todella isoille momenteille tarkoitettuja, tai sitten erittäin kalliita.

En ole rakentamassa avaruussukkulaa vaan lähinnä varmistamassa, etten riko mitään. Mitään äärimmäistä tarkkuutta ei siis tarvitse, vaan vähän sinne päin tarkkuus riittää hyvin. Löytyykö mitään ratkaisua parilla-kolmella kympillä? Pyörää varten varmaan joku 5-20 Nm alue on oleellisin.

JackOja
16.11.2017, 12.37
Minkälaisia momenttiavaimia porukalla on käytössä?

Voi hitsin pimpula kun tuollainen laajaa keskustelua ja väittelyä vaativa kysymys ei oikeastaan olen hengeltään pikakysymys.

Asiasta voisi saada keskustelua aikaan vaikka momenttiavaintopiceissa?

mm.
Momenttiavain, mistä? Minkälainen? (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48082-Momenttiavain-mist%C3%A4-Mink%C3%A4lainen)
Säädettävä momenttiavain (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57084-S%C3%A4%C3%A4dett%C3%A4v%C3%A4-momenttiavain)
Momenttiavain pienille momenteille (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?32793-Momenttiavain-pienille-momenteille)
Hyvä ja tarkka momenttiavain (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47192-Hyv%C3%A4-ja-tarkka-momenttiavain)
Momenttiavain isommille Nm 20+ (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46081-Momenttiavain-isommille-Nm-20)

H. Moilanen
16.11.2017, 12.38
^Momenttiavaimissa on sellainen kustannustekijä kuin kalibrointi. Ja se on käsityötä. Suuri hinta ei ole automaattinen tae kalibroinnista, mutta halvan avaimen mukana toimitetulla "kalibrointitodistuksella" voi saman pyyhkiä haitaria. Kulurakenne ei yksinkertaisesti voi kestää manuaalista kalibrointia.

Itse valitsin ParkToolin TW-6.2 (10-60 Nm) avaimen. Valinnan ratkaisi silloin tarve vasurikierteiden kiristämiseen. Jos tarvitsen joskus tälle pikkuveljen, saman putkan TW-5.2 menee ostoslistalle.

mk
16.11.2017, 13.47
Minkälaisia momenttiavaimia porukalla on käytössä? Nopealla googletuksella löytyi vain todella isoille momenteille tarkoitettuja, tai sitten erittäin kalliita.
En ole rakentamassa avaruussukkulaa vaan lähinnä varmistamassa, etten riko mitään. Mitään äärimmäistä tarkkuutta ei siis tarvitse, vaan vähän sinne päin tarkkuus riittää hyvin. Löytyykö mitään ratkaisua parilla-kolmella kympillä? Pyörää varten varmaan joku 5-20 Nm alue on oleellisin.
http://www.wiggle.com/x-tools-essential-torque-wrench-set/
tuon näköinen on itsellä käytössä ja sillä pärjännyt kohtuuhyvin . Aina sitä jotain rikkoo, mutta tällä jotkin kohdat jää liiankin löysälle ohjemomenteilla. Saa noilla hyvin suuntaa oikeille kireyksille .. Ei voi kuin suositella vaikka olisi kuinka hyvä näppituntuma syntyjään :D

H.Brooks
16.11.2017, 15.28
Sks digitaalinen ilmanpainemittari. Ei oikein tunnu toimivan. Numerot näyttää nollaa vaikka prestan rulla on auki. Kaikki vaan kehuu miten kätevä. Olenkohan oikeesti vajakki?

paskalokki
16.11.2017, 15.47
Sks digitaalinen ilmanpainemittari. Ei oikein tunnu toimivan. Numerot näyttää nollaa vaikka prestan rulla on auki. Kaikki vaan kehuu miten kätevä. Olenkohan oikeesti vajakki?
En saanut tuota toimimaan prestan ja maantiepaineiden kanssa ja palautin koko paskan, sittemmin on toiminut Schwalben vastaava (https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Airmax-Pro-Pressure-Gauge-p19556/) ongelmitta.

H. Moilanen
16.11.2017, 15.55
SKS:n mittari on satunnaislukugeneraattori. Eli paskaa ostit.

H.Brooks
16.11.2017, 15.58
En saanut tuota toimimaan prestan ja maantiepaineiden kanssa ja palautin koko paskan, sittemmin on toiminut Schwalben vastaava (https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Airmax-Pro-Pressure-Gauge-p19556/) ongelmitta.

No voihan kele. Eilen arvoin kumman ostan ja Sks:n ostin kun siinä on nappi mistä saa paineita päästettyä. Mutta en välttämättä siis ole vajakki tai sitten olemme molemmat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

paskalokki
16.11.2017, 16.13
No voihan kele. Eilen arvoin kumman ostan ja Sks:n ostin kun siinä on nappi mistä saa paineita päästettyä. Mutta en välttämättä siis ole vajakki tai sitten olemme molemmat.

Sent from my iPhone using TapatalkKyllä se ihan höyryävää paskaa on, toimimattomana palautin ja rahat sain takaisin. Paineita voi päästää sormellakin.

H.Brooks
16.11.2017, 16.21
Tosta sormettamisesta vaimokin samaa mieltä. Mutta kiitos kommentista!

arctic biker
16.11.2017, 20.54
Schwalbe Airmax Pro Pressure Gauge. Muutaman vuoden ollut moinen ja varalle tai alkujaan pojalle lahjaksi ostamani näyttää ihan samoja lukemia. Hyvä vehje.

Sekakäyttäjä
17.11.2017, 09.14
Millä keinolla uudesta ketjusta kannattaisi poistaa varastorasvat ? Jatkossa voitelun ajattelin hoitaa Squirt chain lubella ....

JackOja
17.11.2017, 09.20
Millä keinolla uudesta ketjusta kannattaisi poistaa varastorasvat ? ...

Rasvanpoistoaineella, degreaserilla.

Kohta jotkut (arvaankin ketkä) tosin tulee kertomaan sulle, ettei niin saa tehdä koska se "varastorasva" on parasta mahdollista voitelua ketjuille :)

Ketjujen voitelu- ja puhdistustopoicissa tuosta on vääntöä. Tosin nuo ovat menneet viime aikoina melkoiseksi häröilyksi.

Squirt

Toi on hyvää.

oem
17.11.2017, 09.37
Mistä keksitty tuo sana "varastorasva" ketjujen yhteyteen?;)

JackOja
17.11.2017, 09.39
^jos sitä on iso varasto jossain :seko:, ainakin sitä tuntuu riittävän.

H. Moilanen
17.11.2017, 10.20
Mistä keksitty tuo sana "varastorasva" ketjujen yhteyteen?;)

Se laardi muistuttaa olomuodoltaan enemmän varastoinnin ajaksi tarkoitettua suojarasvaa kuin ketjun voiteluun soveltuvaa liukastetta.

kuovipolku
17.11.2017, 11.24
Se laardimaiseksi koettu häviää melko nopeasti kun pyyhkii ketjun rätillä lenkkien jälkeen. On se jäljelle jääväkin samaa ainetta, mutta jos se tekee tehtävänsä, en tuntisi suurta tuskaa siitä mitä se olomuodoltaan mahdollisesti muistuttaa siinä vaiheessa kun sitä nousee ketjun pintaan.

"Varastoöljy" lienee jonkin ketjuvoiteluainevalmistajan markkinointitiimin keksimä ilmaisu. Jos uudessa ketjussa oleva öljy on varastoöljyä, paras ketjuöljy lienee siinä tapauksessa aseöljy?

Squirtillä on nyt Holmenkolin (josta minä tykkään enemmän) lisäksi uusi eteläafrikkalainen kilpailija Smoove (http://www.smoovelube.com/).

H. Moilanen
17.11.2017, 11.56
^Joo, öljyä voi jatkaa öljyllä. Jos käyttää vahaa voiteluun, ketjusta on saatava öljyt ja rasvat pois ennen vahaamista. Tämä onnistuu oikeastaan vain ja ainostaan liuottimella.

Sekakäyttäjä
17.11.2017, 14.26
Käytettyjen ketjujen osalta Squirttiin vaihtaessani rasvojen ja lian poisto tuli tehtyä 95E10-bensassa liottamalla, paineilmalla puhaltamalla ja CRC:n Bräkleenillä viimeistelemällä. Ekologistahan tuo bensassa liottaminen ei tokikaan ole, mutta ainakin töhnät läks. Uusiin ketjuihin siis Bräkleeniä ennen vahausta.

Ilmeisesti tässä asiayhteydessä olisi ollut syytä käyttää termiä varastoINTIrasva :rolleyes:

mk
20.11.2017, 08.11
onko kyse samasta avaimesta ? Tarvis olisi cinch eturattaan vaihtoon Farleyssä
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Huolto/Tyokalut/Keskiolaakerin-asennustyokalu-2000023876/
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/450/727333/shimano-bottom-bracket-tool-bbt-22-shimano-isis-drive

Sekakäyttäjä
20.11.2017, 08.45
On

Viesti on liian lyhyt. Pidennä se vähintään 10 merkin mittaiseksi.

Smo
22.11.2017, 11.39
Meneekö "hybridin" kiekot heittämällä 29" maasturiin vai tarviiko jotain säätöö?

JackOja
22.11.2017, 11.41
Meneekö "hybridin" kiekot heittämällä 29" maasturiin vai tarviiko jotain säätöö?

Menee jos akselit passaa ja jarrutkin ovat samaa lajia.

Tai itse asiassa meneehän vannejarrukiekotkin levaripyörään ja päinvastoin, mutta jarruja ei tuolloin ole käytössä.

Smo
22.11.2017, 12.27
Ei ehkä kestä kuitenkaan samaa? Tai jos tällasen 70kg höyhenen satunnaista hissuttelua metsäpätkän sattuessa kohdalle lumen pehmentäessä menoa ...

JackOja
22.11.2017, 14.36
Ei ehkä kestä kuitenkaan samaa? ...

Öö miksei? Yleisellä tasolla paskat kiekot on paskat kiekot on paskat kiekot vaikka ne olisi tehty minkä kategorian fillariin tahansa. Vastaavasti kelvolliset kiekot on kelvolliset ja hyvät kiekot on hyvät kiekot :)

Smo
23.11.2017, 19.12
No ku ei varmaan maantiekiekotkaan kestä maastossa vai kestäskö? Pieni pelko kyllä on että ne olis pskat kiekot eikä kiekossa sattumoisin oleva moottorikaan ehkä auta mutta kummallisia kokeita on aina hyvä tutkivan tehdä

Sotanorsu666
29.11.2017, 20.20
Kysytään nyt täältä jos joku sattuisi tietämään.. Eli mistä kannattaisi käydä kyselemässä tuollaisia tarraremmejä millä kiinnitän tuon vauden laukun runkoon ? Dudessa on niin paksut putket, että tarvisi vähän pidemmät remmit kiinnitykseen.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171129/2fbb7a0e78908689cef31d90cdded221.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20171129/91d68897c56f01bd94950442f80888be.jpg

Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla

KotooTöihin
29.11.2017, 20.31
Rc-kaupoista löytyy akkuremmiä.

lansive
30.11.2017, 18.55
Kysytään nyt täältä jos joku sattuisi tietämään.. Eli mistä kannattaisi käydä kyselemässä tuollaisia tarraremmejä millä kiinnitän tuon vauden laukun runkoon ? Dudessa on niin paksut putket, että tarvisi vähän pidemmät remmit kiinnitykseen.

Motonetistä (vai olikohan Biltema?) olen vastaavia ostanut kaapelinippujen sidontaan.

Smo
11.12.2017, 19.16
Onko tullut venytettyä 26" sisäkumia 28" kiekolle? Näin niinkuin hätätapauksessa lähinnä ..

Pexxi
11.12.2017, 19.23
Onko tullut venytettyä 26" sisäkumia 28" kiekolle? Näin niinkuin hätätapauksessa lähinnä ..Ei ole mutta läskiin on kevennyssisuriksi ja kun toisen kerran laittaa niin saa jo vähän taitellakin että saa laitettua eli varmaan kyllä venyy kunhan saa ensin vanteelle.

oem
11.12.2017, 20.29
^Köyhän miehen tupeless;)
27.5" sisureita ei aina löydy läheltä ja syksyllä laitoin 26" tilalle eikä taida haitata.
29" käyttäny niitä monikoko sisureita, joiden pakkauksessakin lukee soveltuvuus 26-29.

edit.
venyneelle/venytetylle sisurille kannattaa käyttää talkkia että oikeaa paremmin päällysrenkaan sisään.

H. Moilanen
12.12.2017, 10.21
Onko tullut venytettyä 26" sisäkumia 28" kiekolle? Näin niinkuin hätätapauksessa lähinnä ..
Kyllä. Ei ollut hyvä, mutta toimi hetken hätätilanteessa.

Kuntoilija
18.12.2017, 09.15
Toimiiko Wahoo Tickr sykevyö saman aikaisesti kahdessa laitteessa, jos toinen toimii BT-yhteydellä (Suunto spartan trainer) ja toinen toimii sekä BT että ant+ yhteydellä (Wahoo Elemnt Bolt) ? Näin asian ymmärsin, mutta ymmärsinkö oikein.

ahuji
18.12.2017, 20.15
Toimii. Ant tukee useita samanaikaisia paritettuja yhteyksiä ja bt smart kuulemma toistaiseksi vain yhtä. Tickr lähettää samanaikaisesti molempia, joten parita Bolt ANTin kautta ja Spartan Bluetoothin.

arctic biker
22.12.2017, 19.06
Näissä kuoriasuissa on DWRkäsittely jota voi uudistaa tai ylläpitää,ainakin teoriassa. Kumpi on parempi sprayt vai pesukoneeseen laitettavat? Ja onko merkeillä väliä?

Ohiampuja
27.12.2017, 23.19
Kuinka teillä Garminin Elevate rannesykemittaus pelaa? Tänään testasin eka kertaa hiihtolenkillä Forerunner 35 sykemittausta ja se ei pelannut kyllä yhtään. Esim yhden pitkän ylämäen päälle se näytti 78 kun totuus oli jossain 160 kantturoissa. Lenkin sykekeskari oli 94 vaikka kokoajan mentiin pitkälle yli 130 sykkeillä.

H. Moilanen
28.12.2017, 10.26
Levossa hyvin, liikunnassa heikosti. Vaikka talvipyöräilyssä tiukahko hiha pitää kellonsuurin piirtein ihoa vasten, silti eroa sykevyön mittaamiin sykkeisiin syntyy. Mitä kovempi syke, sitä suurempi suhteellinen(kin) heitto. Jos optisen silmän ja ihon väliin pääsee mitä tahansa nestettä, silloin mittari näyttää viivaa.

maalinni
01.01.2018, 12.25
Argh. En ole ostanut kiekkoja ties kuinka moneen vuoteen ja nyt valikoima on melkoinen.

Käykö tämä https://www.bike-discount.de/en/buy/mavic-crossride-29-pr-intl-rearwheel-688716

Ihan vanhanaikaiseen normipikalinkkuperään? Eli tuleeko tuossa kaikki tarvittavat heebelit ja adabtorekset mukana? Minua hämää tuo ”with optional adapters” kohta.

Ja kai tuohon menee tekstistä huolimatta sramin nx 11-vaihteisena, jos kerta menee shimanonkin 11-vaihteiset. Kiitos valtavasti vastaajille, olen ihan hukassa näiden kanssa.

Moska
01.01.2018, 13.01
Argh. En ole ostanut kiekkoja ties kuinka moneen vuoteen ja nyt valikoima on melkoinen.

Käykö tämä https://www.bike-discount.de/en/buy/mavic-crossride-29-pr-intl-rearwheel-688716

Ihan vanhanaikaiseen normipikalinkkuperään? Eli tuleeko tuossa kaikki tarvittavat heebelit ja adabtorekset mukana? Minua hämää tuo ”with optional adapters” kohta.

Ja kai tuohon menee tekstistä huolimatta sramin nx 11-vaihteisena, jos kerta menee shimanonkin 11-vaihteiset. Kiitos valtavasti vastaajille, olen ihan hukassa näiden kanssa.Tuolla lukee *12x135 & 12x142 (QR with optional adapters ), eli käsittäisin että linkkuadapteri on optio, eikä ole vakiona mukana?

Radonx
01.01.2018, 13.48
Kauas pitää odotella asfaltti-ihottuman paranevan? Alussa suihkuttelin puhtaaksi, sitten vielä alkoholilla pesin bakteerit ja lopuksi Betadine antibakteerinen. Nyt on 1½ päivän välein vaihdettu päällä oleva side, ja lisätty antibakteerista. Kipu on vähentynyt, mutta välillä hetkittäistä tietyissä tilanteissa.

Torstaina kaaduin, ei kauhean syvä mutta sitäkin isommalla alueella.

oem
01.01.2018, 15.13
^Talven a-ihottumaa polvessa ja kyynärpäässä. Käytin spraylaastaria.
Kyynärpäästä ruvet irtosi 2vko kohdalla ja polvesta 1kk. Kyynärpää ei tunnu enää miltään
mutta polvinivel edelleen jäykistelee satunnaisesti vaikka nahka ehjä 2kk kohdalla.

koponen
02.01.2018, 13.25
Pitää laittaa kuntopyörään (Tunturi E45) satulan pikavaihtomahdollisuus kahdelle eri satulalle, kun on kaksi hyvin erilaista käyttäjää. Google-fu:ni ei riitä hahmottamaan mikä olisi sopiva adapterisysteemi halvalla jostain. Apuva?

Marsusram
02.01.2018, 18.25
Yhden pultin kiristys ei ole nopea, eikä siinä auta pieni pikalinkku epäkeskolla kun irrotus vaatii liikaa löysää, yli 10mm. Epäkeskon pitäisi olla iso.

Jos jostakin löytää toisen satulatolpan, niin sen vaihto satulan kanssa on nopeampi ratkaisu, edellyttäen että design on normaali ja tolppa nousee vetämällä pois lukituksen avauksen jälkeen. Tämä säästää aikaa säätämisessäkin.

koponen
02.01.2018, 22.59
Yhden pultin kiristys ei ole nopea, eikä siinä auta pieni pikalinkku epäkeskolla kun irrotus vaatii liikaa löysää, yli 10mm. Epäkeskon pitäisi olla iso.

Jos jostakin löytää toisen satulatolpan, niin sen vaihto satulan kanssa on nopeampi ratkaisu, edellyttäen että design on normaali ja tolppa nousee vetämällä pois lukituksen avauksen jälkeen. Tämä säästää aikaa säätämisessäkin.Siinä on jykevästä neliöputkesta tolppa, päässä paikka normisatulan pienoille. Pitää selvitellä olisiko noita putkia saatavana, tai sitten satulan pienoihin pikakirraajaa.

PeeHoo
08.01.2018, 11.33
Kuinka monta vuotta vanhoja pikalinkkuja pitää säilyttää ennen kuin niitä saa viedä metallinkeräykseen?
https://scontent.fqlf1-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/26220615_10214138409954804_8915786957740845834_o.j pg?oh=96afb69edea14bf6b5d27ca6f509ff70&oe=5AF3E0F4

JackOja
08.01.2018, 11.35
Kuinka monta vuotta vanhoja pikalinkkuja pitää säilyttää ennen kuin niitä saa viedä metallinkeräykseen?

600 vuotta.

arctic biker
08.01.2018, 12.34
Itse noudatan seitsemän vuoden sääntöä, jollei sinä aikana tarvista ole tullut niin poisheittämistä voi alkaa harkitsemaan.

Olli L
13.01.2018, 07.00
Käyttökelpoisia pikalinkkuja ei viedä metallinkeräykseen, vaan kierrätyskeskukseen.

kuovipolku
13.01.2018, 08.10
Tarkoittamatta PeeHoota (joka saattoi vain esittää tietyn ihmettelyn tarkoittamatta että todella olisi ollut viemässä kertyneitä pikalinkkujaan metallinkeräykseen): on olemassa ihmistyyppi jolle kierrätys on vastenmielinen ja jopa mahdoton ajatus siksi että heille jokin heidän omistamansa tavara on vain ja ainoastaan heidän vielä kaatopaikallakin tai siksi että he eivät kestä ajatusta että joku hyötyy millään tapaa heidän kustannuksellaan. Niinpä ehjä tavara pitää tuhota tai rikkoa ennen roskikseen heittämistä ja pantillinen tölkki pitää muistaa rutistaa niin ettei pulloautomaatti hyväksy sitä.

Mutta kysymykseen: mistä voi johtua että SPD-poljin lakkaa toimimasta siten ettei klossi enää kiinnity millään? Poljin ei ole saanut hittiä, mitään pikkukiveä tai muuta ei ainakaan näy tarttuneen mihinkään rakoon eikä kyse voi olla klossin viasta sillä kokeiltu on kolmella kengällä.

Laroute
13.01.2018, 10.41
Minulla on Polar M460 sykemittari ja haluaisin siihen kadenssimittarin, kun nuo Zwiftin kadenssit eivät näytä aina oikein. Polarin omaan ei käsittääkseni saa vaihdettua paristoja, joten kysynkin, että olisiko suositella jotain toista, joka kävisi tuohon mittariini ja siihen saisi vaihdettua pariston.

Radonx
13.01.2018, 14.17
MTB XC käyttöön mahdollisimman kevyet gripit ja satula, vinkkejä?

Kiinan hiilikuitu on halpaa, mutta eihän se kestä.

Weightweenisistä löysin tollaiset gripit, tekeekö noilla poluilla mitään:

https://www.extralite.com/vintage/ultragrips.htm

H. Moilanen
15.01.2018, 11.39
Mutta kysymykseen: mistä voi johtua että SPD-poljin lakkaa toimimasta siten ettei klossi enää kiinnity millään? Poljin ei ole saanut hittiä, mitään pikkukiveä tai muuta ei ainakaan näy tarttuneen mihinkään rakoon eikä kyse voi olla klossin viasta sillä kokeiltu on kolmella kengällä.

Klossiin kiinnittyvät "leuat" mekaanisesti jumissa tai jousi poikki. Tuo on niin yksinkertainen systeemi, ettei siihen monimutkaista vikaa sovi.

H. Moilanen
15.01.2018, 11.41
Weightweenisistä löysin tollaiset gripit, tekeekö noilla poluilla mitään:

https://www.extralite.com/vintage/ultragrips.htm

Vaahtomuovigripit jakaa mielipiteitä - toiset tykkää, toiset ei. Kokeilu ei ole kallis, kun ostaa jotkut halvat ja kokeilee tykkääkö niiden tuntumasta.

arctic biker
16.01.2018, 04.58
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/ritchey-wcs-truegrip-ergo-foam-grips/rp-prod39256 Itse olen tykännyt, tosin nyt ei oo käytössä kun toinen repesi ja laitoin jotkut muut. Pitää muistaa ennen kesää tilata uudet.

paskalokki
16.01.2018, 08.15
Rottapyörään tuli BBB:n foamit ensimmäistä kertaa testiin, ihan pätevät hintaisekseen. IPA:lla sujahti aika vikkelästi paikoilleensakin.

https://xxl.fi/bbb-bhg-28-foamgrip-kadensijat-130-mm-musta/p/1042540_1_style

H. Moilanen
16.01.2018, 10.47
Motonetin ultraäänipesurit - tekeekö mitään? Käyttökohde pyörän osien (ketjut, rattaat) pesuun.
http://www.motonet.fi/fi/kategoria/1721/889656/Ultraaanipesurit

LÄNNENLOKARI
16.01.2018, 11.32
Ultraäänipesuri RST 3 229,00€ on kyllä mainio vekotin. Olen pessyt sillä mm. aseen osia ja hylsyjä. Hyvin toimii!

Warlord
16.01.2018, 14.06
Onkohan noista alle viidenkympin koneista pesemään ketjuja ja rattaita?

JackOja
16.01.2018, 14.10
Kyllä ne siihen hommaan kelpaa.

Sama logiikka noissa on kuin fillareissakin, Aliviollakin "pärjää", mut XTR on kivempi.

Tietysti ihan helppo kuvitella, että ebayn kiinalaisilta saa halutessaan jotain halpaa pellekamaa: äänipesureita ilman ultraa.

H. Moilanen
16.01.2018, 14.18
Pitää tietysti muistaa, että ei mopolla mahdottomia. Muutaman ketjun huljutteluun tuollainen 500 euron kone tuntuu vähän överiratkaisulta.

Ylilyönti on paras lyönti - pohojalaane kansanviisaus

Moska
16.01.2018, 14.53
Mulla on lidlin halppis ultraäänipesuri ja joskus ketjutkin olen sillä pessyt, tuntuu toimivan ja esim polttoöljy lämpenee pidemmissä pesuissa.

Laroute
17.01.2018, 17.52
Kyllä tuo ultraäänipesuri häviää mennen tullen perinteiselle liuotin ravistelu, odottelu, ravistelu, odottelu, ravistelu metodille, jossa tarvitaan vain kannellinen purkki. Tässä vähän testiä aiheesta https://www.youtube.com/watch?v=D0eOxbnzDQA

Tuo on hyvä testi ja kestää testi liotuksineen kokonaisuudessaan 30 tuntia ja perinteinen purkki on selkeästi ylivoimainen. Ultraääni jäi kolmanneksi.

kermaperuna
17.01.2018, 21.21
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/sc-3l-ultraaanipesuri

Mulla on tämmönen ja oon tykännyt kun ei tarvi vahvoja kemikaaleja käyttää puhdistukseen.

VitaliT
17.01.2018, 21.53
etsin hätä sisäkumi repun pohjalle joka voi tarvittaessa laita 27+, 29 tai 4” läskin?

oem
25.01.2018, 13.13
Tullin maksaminen netissä.
Ostin puhelimen eBay myyjältä.
Pitääkö minun pyytää myyjältä "order confirmation", (lasku tai kuitti paketin sisällä), hinnan tositteeksi?

H. Moilanen
25.01.2018, 13.19
^Joo ja ei. Sähköiseen ilmoitukseen ei tarvitse laittaa liitteitä. Jos tulli pyytää sinulta näyttöä tavaran arvosta, silloin kauppalasku on riittävä selvitys.

H. Moilanen
25.01.2018, 13.23
etsin hätä sisäkumi repun pohjalle joka voi tarvittaessa laita 27+, 29 tai 4” läskin?
Joku mahdollisimman pullea 27,5+ kumi voisi toimia suurin piirtein kaikissa. Esim. Schwalben 21F. Riski on silti, ettei se veny riittävästi ja tasaisesti läskiä varten.

oem
25.01.2018, 16.22
^Joo ja ei. Sähköiseen ilmoitukseen ei tarvitse laittaa liitteitä. Jos tulli pyytää sinulta näyttöä tavaran arvosta, silloin kauppalasku on riittävä selvitys.
Kiitän neuvosta.
Ajan säästämiseksi tullasin ilman liitettä ja vaikutti aika automatisoidulta tuo homma kun oli niin nopeaa.

Radonx
28.01.2018, 12.54
Tarvitsisin uutta etuvannetta

15x100 läpiakseli, rengas 2.1", ehkä joskus max 2.35" fengas, joten kapeaa vannetta XC ajoon, mahdollisimm kevyttä

6 bolt disc brake

Olisiko ehdotuksia? Budjetti max 300€. Tubeless ja max kevyt

H. Moilanen
29.01.2018, 11.35
Notubes Crest kehäksi ja sen kaveriksi haluamasi napa.

Lare
29.01.2018, 14.00
Mcarbonilla terävät irtonastat lopussa. Mistä muualta noita saa? 500kpl

PK1
29.01.2018, 15.55
Kysy löytyykö A-tekniikasta Helsingissä, sieltä ostin tuhat kpl ja asennusvehkeet vuosi sitten.
http://a-tekniikka.fi/

H. Moilanen
29.01.2018, 15.57
Schwalben nastaa saa melkein jokaisesta nettikaupasta.

Lare
29.01.2018, 17.51
Schwalbet maksaa enemmän. Kyselyn A:sta huomenna. Se on myös tossa ihan naapurissa

Radonx
10.02.2018, 12.05
1) Hissisatulatolpa (mekaaninen) ei pysy ylhäällä kunnolla, vaan laskeutuu alas jos vähänkin painoa sen päällä. Ollut 5kk käyttämättä.

Mites huolletaan?

2) Takajarru (hydraulinen) ei enää pure, vaan ilmaa tms tuntuu, pitää pumppailla että alkaa toimimaan. Korjaus helppoa?

noniinno
10.02.2018, 13.41
^
1. Pura, puhdista, voitele, vaihda ja/tai säädä vaijeri
2. Ilmaa, puhdista, laita uudet jarrupalat.

Radonx
10.02.2018, 14.53
^
1. Pura, puhdista, voitele, vaihda ja/tai säädä vaijeri
2. Ilmaa, puhdista, laita uudet jarrupalat.

Kiitti.

2. löytyskin ohje netistä, onko tuo oikea ohje? https://www.youtube.com/watch?v=zckHR3-MMnY

Mitä jarruöljyä noi käyttävät (SHimano XT)? Löytyykö sopivaa mineraaliöljyä Motonetistä?

tuplas
10.02.2018, 20.06
Mitä jarruöljyä noi käyttävät (SHimano XT)? Löytyykö sopivaa mineraaliöljyä Motonetistä?

LHM+ käy https://www.motonet.fi/fi/tuote/605950/LHM-hydraulineste-Citroen

Ja kannattaa hommata tuo shimanon bleedkit, tuon kupin kanssa helppo ilmata https://www.youtube.com/watch?v=9ZYmW8i8TWQ

santei
19.02.2018, 16.03
Onko aiva ok jättää hiilarihaarukan lokarien kiinnityspaikat ilman pulttia vai pitäiskö niihin laittaa pultit? Lähinnä aattelin, että jos vesi kulkeutuu sitä kautta haarukan sisälle tms...

noniinno
19.02.2018, 16.15
Laita pultit. Itse laitan reikiin kuumaliimaa jos ei pulttia ole käsillä. Lähtee tarvittaessa hyvin pois pari viikkoa kuivuttuaan.

santei
19.02.2018, 17.32
Laita pultit. Itse laitan reikiin kuumaliimaa jos ei pulttia ole käsillä. Lähtee tarvittaessa hyvin pois pari viikkoa kuivuttuaan.

Ok, kiitti!

PeeHoo
21.02.2018, 18.28
Ostin Felt B16 -aika-ajofillarin. Yritin ajaa rullilla, mutta se tuntuu varsin vaikealta lisäkahvoja käyttäen. Hommaa helpotti hieman vastuksen säätäminen pienimmälle, jolloin kai pyörien keskipakoisvoima vakautti vähän.

Normaalilla maantiefillarilla rullilla ajaminen käy helposti.

Onko hankaluus normaalia vai olenko lahjaton?
Edit: Homma helpottui, kun säädin rullia pitemmälle. Aika-ajofillari on näköjään vähän pitempi kuin maantiefillari.
Toisille se on aika helppoa:
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=dlYXYYMnvPg" target="_blank">
https://youtu.be/dlYXYYMnvPg
(https://www.youtube.com/watch?v=dlYXYYMnvPg)

travelleroftime
23.02.2018, 23.17
Harjoitus tekee mestarin. Mies videossa ei myöskään osannut ennen kuin opetteli ...

H.Brooks
28.02.2018, 13.16
Kun haluan Garminin gps:llä ja käyttö on nimenomaan navigointia sekä reittien suunnittelua niin... minkä mallin ostan?

JackOja
28.02.2018, 13.18
Kun haluan Garminin gps:llä ja käyttö on nimenomaan navigointia sekä reittien suunnittelua niin... minkä mallin ostan?

Siis fillarikäyttöön vaiko muuhunkin? Jos ei rannelaitteista puhuta niin fillariin 800, 1000 tai 1030 ja jos muutakin tekee niin eTrex30 vaikkapa.

H.Brooks
28.02.2018, 13.25
Fillariin! No eihän se haittaa jos motskarissakin toimii. Mutta onkohan noissa Garmineissa suurta eroa navigointipuolessa. Muita suureita kun en tarvitse niin haluan vain ostaa parhaa navigointiin ja reittien tekoon.

mkpaa
01.03.2018, 02.01
En lähtisi reittejä suunnittelemaan millään tuntemallani navigaattorilla, jos ei ole aivan aivan pakko.

pikkukara
02.03.2018, 15.41
Voinko rakentaa 8-sp kasetista 7-sp poistamalla yhden rattaan?

TERU
04.03.2018, 03.56
Voit tehdä noin kun/jos kahvat sopivat. Joskus omissa kiekossa ollut seiska vapaaratas, niin olen ysipakasta jättäänyt jopa kolme pientä pois, ysivaihdekahvat tietenkin ja vähän takavaihtajan rajoittimien sekä vaijerin säätöä. Omiin voi omalla vastuulla kokeilla monelaista.

pikkukara
04.03.2018, 08.14
9-pakka toimii tietysti 9-vaihtajalla. Nyt siis 7-vaihteisto. Ilmeisesti 7-pakan rattaiden välit on vain 0.15mm leveemmät kuin kasissa ja esim. Altus rd-m310 on 7/8 speed. Taidan kokeilla ja jos ei toimi niin vaihdan vain isoimman rattaan. Sen luvataan toimivan.

Mik@
06.03.2018, 13.51
Vuoden vanha Garminin sykevyö (Soft strap premium...) temppuilee kadottamalla noin vajaan tunnin ajon jälkeen sykkeen. Olen vaihtanut patterin ja vyöosakin pitäisi olla mahdollisimman puhdas. Voiko olla joku softa-vika? Epäilin kovempien pakkaskelien aikaan että ajoviima tms. vaikuttaisi, mutta eilen teki taas temput vaikka oli lämpimämpää ja kuskillakin hikeä pukkasi.

Radonx
06.03.2018, 14.26
Joustokeulan lukitus ei enää toimi.Pyörii kyllä normaalisti mutta ei vaikuta kovuuteen.

Manitou Mattoc kyseessä. Alle vuoden vanha ja Saksan päässä tekevät takuuasiat max vaikeaksi.

Nikkke
08.03.2018, 20.04
Tietääkö porukka yhtään fillarikauppaa pääkaupunkiseudulla mistä saisi 96mm pulttijaolla olevan narrow wide rattaan? Mieluiten 30 tai 32 piikkinen.

Tantero
13.03.2018, 12.29
Saako GPS-laitteisiin (lähinnä Garmin kiinnostaa) valmiina jostain Maanmittauslaitoksen taustakarttaa. Tiedän, että maastokartta itsessään löytyy (kartat.hylly.org), mutta haluaisin Garminin näytölle selkeämmän kartan.

Eli tarkoitan taustakarttaa, joka löytyy esim. https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/ jossa alhaalla valittuna vain "Taustakartta".

kauris
13.03.2018, 15.34
Tietääkö porukka yhtään fillarikauppaa pääkaupunkiseudulla mistä saisi 96mm pulttijaolla olevan narrow wide rattaan? Mieluiten 30 tai 32 piikkinen.

Itse soittaisin ensimmäisenä hi5bikesiin ja kysyisin löytyykö sieltä.

fättärix
13.03.2018, 15.55
Vuoden vanha Garminin sykevyö (Soft strap premium...) temppuilee kadottamalla noin vajaan tunnin ajon jälkeen sykkeen. Olen vaihtanut patterin ja vyöosakin pitäisi olla mahdollisimman puhdas. Voiko olla joku softa-vika? Epäilin kovempien pakkaskelien aikaan että ajoviima tms. vaikuttaisi, mutta eilen teki taas temput vaikka oli lämpimämpää ja kuskillakin hikeä pukkasi.

Eihän puhelin tai jokin muu häiritsevä laite ole lähellä sykeanturia? Joillakin on myös jotkin tekniset alusvaatteet sekoittaneet mittausta..

Mik@
13.03.2018, 18.53
Eihän puhelin tai jokin muu häiritsevä laite ole lähellä sykeanturia? Joillakin on myös jotkin tekniset alusvaatteet sekoittaneet mittausta..

No mutta nyt taisi tulla täsmävastaus! Kun asiaa mietin niin sykevyön hyytymiset taitavat osua yksiin lenkkeihin, joilla olen pitänyt kännykkää paksumman ajotakin rintataskussa. Aivan satavarma en ole, mutta nyt ainakin savuaa... Eipä tullut tuo mahdollisuus mieleen - kiitos!

ilmora
26.03.2018, 17.53
Maantiekiiturin Durano Plussat unohtuivat vahingossa kylmälle ullakolle talven ajaksi. Miten on - quis hyvin tuollainen kumiseos kestää pakkasia?

Ohiampuja
26.03.2018, 18.11
Ihan hyvin. Lämpö, UV ja otsoni on kumille myrkkyä.

Smo
26.03.2018, 18.20
Saattaahan se pidemmän päälle vähän kovettaa ja aurinkoa tarpeeksi päälle niin halkeiluttaa kylkiä useamman vuoden rääkillä. Juuri tuosta kumista ei kyllä ole kokemuksia, joku Mara Plussa ollu varmaan 10v ulkosäilössä olevan citimaasturin takarenkaana ja muistaakseni oli ihan ehjä vielä kun sitä viimeksi näin :)

paskalokki
30.03.2018, 18.56
Vuoden 2016 Canyon Inflite AL 9.0:n keskiön tietämillä klappaa joku ja aavistuksissa se voisi olla keskiön laakerit. Oikea laakerimalli on kuulemma 6806-2RS, mutta mistä hyvällä hinta/laatu-suhteella tälläiset? Onko väliä niinkään mitkä, orkkislaakerit olleet alla nyt 7500 km ja samanlaiset (kai?) maantiepyörässä vajaa 15 tkm.

https://www.bearing-king.co.uk/bearing/6806-2rs-budget-brand-sealed-deep-groove-ball-bearing-30x42x7mm/19168

Otanko näitä 4 kpl eli maantiepyörään varalle kanssa suoraan?

lansive
03.04.2018, 11.48
Vuoden 2016 Canyon Inflite AL 9.0:n keskiön tietämillä klappaa joku ja aavistuksissa se voisi olla keskiön laakerit. Oikea laakerimalli on kuulemma 6806-2RS, mutta mistä hyvällä hinta/laatu-suhteella tälläiset? Onko väliä niinkään mitkä, orkkislaakerit olleet alla nyt 7500 km ja samanlaiset (kai?) maantiepyörässä vajaa 15 tkm.

https://www.bearing-king.co.uk/bearing/6806-2rs-budget-brand-sealed-deep-groove-ball-bearing-30x42x7mm/19168

Otanko näitä 4 kpl eli maantiepyörään varalle kanssa suoraan?

Osta saksalaiselta (https://www.kugellager-express.de/rillenkugellager-6806-2rs-61806-2rs-30x42x7-mm) halvemmalla.

paskalokki
03.04.2018, 11.53
Osta saksalaiselta (https://www.kugellager-express.de/rillenkugellager-6806-2rs-61806-2rs-30x42x7-mm) halvemmalla.Teen tämän jos tarvetta on.

Käytin kammet ja polkimet irti, mutta laakereissa ei sormituntumallani ollut mitään välystä. Tietty ekaa kertaa niitä pyörittelinkin, mutta testiajo tällä viikolla ja tilataan sitten, jos vielä klappaa.

Lähetetty minun A0001 laitteesta Tapatalkilla

90kg
07.04.2018, 13.38
Onkos joku kokeillut käytännössä tuon tyyppistä etutarakkaa (https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-rfr-front-carrier-496564)

Max load 9-10 kg riippuen valmistajasta. Mutta pohdituttaa ohjautuvuuden ero siihen että on tangon alla 1-2 kg versus tarakalla 1-2 kg.

Entä vieläkin isommat painot tarakalla. Ohjautuvuus 5 kg:lla?

mruis
08.04.2018, 17.43
SPD-poljin/klossi vitisee kun kiinni ja polkee, mitä tehdä?

paskalokki
08.04.2018, 20.45
SPD-poljin/klossi vitisee kun kiinni ja polkee, mitä tehdä?Tarkista klossin kireys ja suihkuta silikonispraytä molempiin kohteisiin, auttaa itsellä.

mruis
08.04.2018, 22.39
Tarkista klossin kireys ja suihkuta silikonispraytä molempiin kohteisiin, auttaa itsellä.

Kiitos, kiristin hieman klossia ja lukkoa sekä laitoin CRC:tä, auttoi.

Mik@
10.04.2018, 22.44
No mutta nyt taisi tulla täsmävastaus! Kun asiaa mietin niin sykevyön hyytymiset taitavat osua yksiin lenkkeihin, joilla olen pitänyt kännykkää paksumman ajotakin rintataskussa. Aivan satavarma en ole, mutta nyt ainakin savuaa... Eipä tullut tuo mahdollisuus mieleen - kiitos!

Hieman päivitystä tähän tapaukseen. Ei sitten lopulta auttanut myöskään kännykän sijoittaminen selkätaskuun tai reppuun. Ainakaan aikaisemmin em. paikoissa oleva känny ei ole häirinnyt yhtään.

Häiröt jatkuivat ja loppuivat, kun ostin uuden ja varmuuden vuoksi eri valmistajan sykevyön (Wahoo Tickr X). Wahoon vyössä on aika hyviä ominaisuuksia, kuten esim. kadenssin melko tarkka mittaus, josta on apua jos syystä tai toisesta esim. spinning-pyörässä ei anturi toimi.

Lisäksi mainittakoon, että olen käyttänyt samoja asuja jo aiemmin Garminin sykevyön ja nyt Wahoon vyön kanssa, joten kankaiden teknisyyden tms. vaikutuskin lienee suljettu pois.

Ehkäpä se Garminin vyö meni vaan rikki.

Paolo
11.04.2018, 16.40
Onko kellään tietoa, mistä voisi ostaa ohutta muoviputkea rungon sisällä kulkeville vaijereille?

Viimeksi vaihdevaijerin katkettua kävi ilmi, että tuossa fillarissa se puuttuu viistoputken sisältä. Nyt olisi taas vaijerin vaihto edessä.. ( Ultegra 6800 ).

Moska
11.04.2018, 17.15
Onko kellään tietoa, mistä voisi ostaa ohutta muoviputkea rungon sisällä kulkeville vaijereille?

Viimeksi vaihdevaijerin katkettua kävi ilmi, että tuossa fillarissa se puuttuu viistoputken sisältä. Nyt olisi taas vaijerin vaihto edessä.. ( Ultegra 6800 ).Ihte oon tilannut ebayn kautta nuitakin, löytyy levitetyllä päällä ja tasapaksua lineriä ainakin jagwiren nimellä.

Paolo
12.04.2018, 11.34
Kiitos Moska. Pitääpä tsekata sieltä.
Ihmeen kiven alla ovat normi nettikaupoissa.

Pexxi
12.04.2018, 14.59
Samaa kattellut, onko kyse tästä:

https://www.bike-components.de/en/Jagwire/Liner-for-Elite-Sealed-Shifter-Housings-p42095/

Moska
12.04.2018, 15.57
Justiin samaa on ihtelläkin. Tuolla on aika halpaa

JohannesP
12.04.2018, 23.59
Ensimmäinen täysjousto tulossa ja rupesin noita maastoajohousuja katselemaan näin noviisina normaalisti trikoisiin varustautuneena...

Jos hakisi jotakin irrotettavaa säämillistä shortsia niin onko näistä mihinkään, pysyykö vaippa paikoillaan siellä missä pitää? Sit kun noita laadukkaita henkselibibsejä löytyy entuudestaan niin onko yleistä käyttää näitä pehmustamattomien housujen alla? Näin kun itse ajettelisin niin paremman luokan bibsi voittaisi kuusnolla tuollaisen shortsissa olevan säämiskän ja pysyisi varmasti paikallaan henkseleillä ja shortsin lahje peittäisi bibsin lahkeen. Persuksen hikoilua kans mietin, mutta kuvista päätellen näyttäisi ainakin Enduron irrotettavan sisähousun pehmuste olevan täysin normaalipaksuinen.

Olisiko tälläinen täysi tyylivirhe vai jopa yleistä toimintaa ja toimivaksi todettua tai onko jotakin seikkaa mitä en ota huomioon?

Ps. oon täysin vakavissani ja lajia pari kertaa testanneena ei ole tullut mietittyä tälläisiä. :rolleyes::D

SSGT-92
13.04.2018, 05.34
Kyllä olet jäljillä .Käsitykseni mukaan tuo on aikas yleinenkin tapa tuo ; bibsit + shortsit .Sinälläänhän tuo helpottaa hankintojakin,kun tietää hankkivansa (lähes) varmasti sopivat bibsit.Samalla tuo vapauttaa malli ja väri valikoimaa sen shortsinkin suhteen.

fiber
13.04.2018, 07.54
^^ Noin olen itsekin ajanut, jopa maantiellä (mistä tyylipoliisi on kyllä syystäkin minua pamputtanut).

JackOja
13.04.2018, 08.19
Olisiko tälläinen täysi tyylivirhe vai jopa yleistä toimintaa ja toimivaksi todettua tai onko jotakin seikkaa mitä en ota huomioon?

Sithän sä voit myös ajaa täpärilläkin trikoissa. Siihen päälle ei ole pakko vetää lökäsortseja tjsp.

r.a.i
13.04.2018, 08.27
^^^Miksei maastossa voi ajella bibseissä?

JohannesP
13.04.2018, 08.41
Tottakai sitä voi, mutta en viitsi 130€ bibsejä rikkoa jokaiseen oksaan tai kaatumiseen.

Jami2003
13.04.2018, 09.00
Kyllä mä ajan maastossa bibseillä. En ehkä niillä kalleimmilla mutta halvempiakin on olemassa.

JohannesP
13.04.2018, 09.20
Kyllä niillä bibseillä voi nähtävästi hyvin ajaa maastossa joten eiköhän tämä ole taputeltu. Shortsit ilman padia ei montaa kymppiä maksa niin täytyy sellaiset laittaa tulemaan ja bibsit alle. Varmuuden vuoksi vielä vanhimmat bibsit maastotouhuun ja jos pientä reikää/kun tulee niin lökäshortsit peittää.

Onneksi nuo maastokamppeet on suhteessa edullisia verrattuna maantiekamppeisiin niin siinäkin mielessä mielummin sellasia käyttää eikä haittaa jos vähän repeilee.

elasto
13.04.2018, 10.38
Mulla on aina bibsit maastoshortsien alla.

Puukastu
14.04.2018, 11.59
Tyhmä kysymys: Mietin renkauden tilaamista hybridiini. Vannekoko on 700C 32H (tämän viimeisen "H" -kirjaimen merkitystä en ole saanut selvitettyä) . Käykö siihen rengaskoko 30-622?

TERU
14.04.2018, 12.53
Tuo hoo tarkoittaa pinnareikien lukumäärää, vanteen sisäleveys ja haarukoiden tilavuus määräilevät renkaan sopimista. Varmaan kysytyn levyiset sopivat, mutta voinevat olla leveämmätkin. Entistä renkaista löytyy millimitat, joista voi päätellä uusien kokoa.

Tandemi
15.04.2018, 13.23
Maasturissani on BB-UN26 73mm 113
Radon ZR team 5

Voinko laittaa maasturiini ainoan laakerisetin, joka tästä pitäjästä löytyy, vai laitanko tilaten jotain muuta. Kyseessä siis ainoana laakerina BB-UN26 68mm 113

Marsusram
15.04.2018, 14.18
68mm kasettikeskiö ei mene muhviin 73mm kasettikeskiön tilalle vaikka akseli olisikin saman mittainen.

Tandemi
15.04.2018, 14.32
Kiitos, pitää netistä tilata uutta laakeria sitten.

kuovipolku
16.04.2018, 18.36
Syksyllä irrotin maantiekengistä vanhat ja kuluneet Shimanon maantieklossit. Nyt olin laittamassa uusia kiinni ja hämmästyin huomatessani että:

- yhtä kolmesta ruuvista ei saanut kiinni, koska kengänpohjassa ei ollut sitä vastassa kierteitä,

koska sellainen ohut kierreosa oli nähtävästi irronnut (ja jonnekin hävinnyt) eli kengänpohjassa on pelkkä reikä (joka tietenkin on läpimitaltaan ruuvia suurempi).

Kysymys kuuluu: voinko luottaa että klossi pysyy paikallaan kahdella ruuvilla?

Jatkokysymys: onko mitään keinoa saada kolmaskin ruuvi kiinni (siten että sen aikanaan saa taas auki)?

PS Kengät ovat vanhat mutta hyvät Bontit enkä raaskisi niistä mokoman takia luopua.

SSGT-92
16.04.2018, 20.28
sää tarviit siis tämmösiä ;http://shop.bontcycling.com/epages/BontCycling.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/BontCycling/Products/TN6
vaikka tuolta ;https://www.cykelsportnord.dk/beklaedning-til-cykling-og-sport/tilbehor-til-sko/bont-t-nut-big-one-for-cleat-of-shoe-base-road-silverpack-of-6-pcs

fiber
16.04.2018, 21.18
Cervelo P2:een tarvitaan juomapulloteline isoa (950ml) pulloa varten. Elite Custom Race vai onko jotain erityissuosituksia?

kuovipolku
16.04.2018, 21.26
Vilpitön kiitos - vaikka saitkin kysyjän tuntemaan itsensä tyhmäksi kun ei älynnyt että tuohonkin on varaosia olemassa!

SSGT-92
16.04.2018, 22.37
Ollos hyvä.Tuntemuksien aiheutus ei ollu tarkoitus,ja varaosien saanti ei suinkaan ole aina itsestäänselvyys,tunnettuihin ja isoihin brändeihinkään tai sit on älyttömästi hinnoiteltu.
Saman oloisia vastamuttereita joskus nähny myös mööpelipuolella,kierre tosin taitaa olla isompi ...

Näitä ;https://www.ikh.fi/fi/search/mutteri%2Bly%25F6nti muistelin.Lukkopiikit vain on kovin pitkät ,muttei olis hinnan kirossa ja hankintapaikkojakin aika laajalti ...

Lukija5
16.04.2018, 22.37
Voinko pistää satulatolpan pohjaosaan pullotelineen?

JackOja
17.04.2018, 08.08
...satulatolpan pohjaosaan...

Mikä on satulatolpan pohjaosa?

tempokisu
17.04.2018, 08.16
Mikä on satulatolpan pohjaosa?

varmaankin alaosa?....mutta sehän menee rungon sisään joten pulloteline ei ehkä mahdu...mutta tätä varmaan tarkoitetaan:

https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/kisakuvia%20ja%20lenkkimaisemia/py%C3%B6r%C3%A4ily/Py%C3%B6r%C3%A4ily2000%20menopeli1.jpg?img=smaller

mun edesmennyt varastettu hieno fillarini :(

JackOja
17.04.2018, 08.17
No jos pistää satulatolpan alaosaan pullotelineen niin eihän se satulatolppa enää mene satulaputken sisään.
Voihan sen pullotelineen siis asentaa satulatolpan alaosaan, mutta sitten tolppa pitää jättää pöydälle tai komeroon kun lähtee lenkille.

Kuullostaa hankalalta ajatukselta ja siksi haluaisinkin tietää mitähän tässä oikeasti kysytään.

Jos taas jätetään kysymyksestä pohjaosa tai alaosa pois ja kysyttäisiinkin, että "voiko satulatolppaan asentaa pullotelineen?" vastaus olisi ehdoton kyllä.

pätkä
17.04.2018, 09.42
sää tarviit siis tämmösiä ;http://shop.bontcycling.com/epages/BontCycling.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/BontCycling/Products/TN6
vaikka tuolta ;https://www.cykelsportnord.dk/beklaedning-til-cykling-og-sport/tilbehor-til-sko/bont-t-nut-big-one-for-cleat-of-shoe-base-road-silverpack-of-6-pcs

Vilpitön kiitos - vaikka saitkin kysyjän tuntemaan itsensä tyhmäksi kun ei älynnyt että tuohonkin on varaosia olemassa!

Näyttävät olevan aivan tavallisia lyöntimuttereita, löytyy myös rautakaupoista.

Lokinpoika
19.04.2018, 19.12
Aloittelijan kysymys: ostin summassa kengät, mutta kysymys kuuluu että millaiset polkimet ja mahdollisesti myös klossit ostaisin? Perusmaastomankeli tällä hetkellä alla https://www.sportamore.fi/tuote/88323-newline-bike-mtb-shoe-uni-gra

Moska
19.04.2018, 19.22
Vaikka shimano m520. Klossit tulee mukana.

gate
22.04.2018, 13.47
Mihinhän se edellinen viesti hävis?

Jokatapauksessa Insera X-Cross pro tarviisi:
- Jalkatuen taakse
- pikakiinnitteiset lokarit (rengas merkinnät 37-622 28" 700cc)

Suosituksia? Ohessa kuvat mahdollisista kiinnityspisteistä?

https://aijaa.com/img/t/00657/14558480.t.jpg (https://aijaa.com/qBSA1p)

https://aijaa.com/img/t/00402/14558481.t.jpg (https://aijaa.com/lyVTmg)

https://aijaa.com/img/t/00031/14558483.t.jpg (https://aijaa.com/oEgPvX)

Raikku
22.04.2018, 23.26
Five ten-kenkien koot, esim District. Kun jalka milleinä jossain 270-275(joka tapauksessa alle tuon 275) niin pitäisikö ostaa
8/270 vai 8.5/275? Eli onko "isot" vai "pienet" koot?

Vivve
23.04.2018, 00.00
Mihinhän se edellinen viesti hävis?

Jokatapauksessa Insera X-Cross pro tarviisi:
- Jalkatuen taakse
- pikakiinnitteiset lokarit (rengas merkinnät 37-622 28" 700cc)

Suosituksia? Ohessa kuvat mahdollisista kiinnityspisteistä?

Miksi pikalokarit kun saat kiinteätkin tuohon?

gate
23.04.2018, 09.33
Miksi pikalokarit kun saat kiinteätkin tuohon?

En halunnut mitään tankoja tuonne väliin. SKS 47 trekking lokarit löytyi lähikaupasta.

Mitä jalkaan tulee, niin se on vielä hakusessa, mutta taitaa senkin metsästys mennä kivijalkakauppojen kiertämiseen.

-G

Mr_W
23.04.2018, 10.57
Mitä jalkaan tulee, niin se on vielä hakusessa, mutta taitaa senkin metsästys mennä kivijalkakauppojen kiertämisee.

Joskus täällä mainittiin Clas Ohlsonin tukijalka, joka näytti ihan tyylikkäältä ko. kapineeksi: https://www.clasohlson.com/fi/Tukijalka/31-9184 . Mutta onhan noita paljon erilaisia.

Pexxi
23.04.2018, 11.10
Five ten-kenkien koot, esim District. Kun jalka milleinä jossain 270-275(joka tapauksessa alle tuon 275) niin pitäisikö ostaa
8/270 vai 8.5/275? Eli onko "isot" vai "pienet" koot?Mulla on High Impactit 270 ja Freeridet 265 ja noi High Impactit olleet talvikäytössä niin vähän varaa sukalle mutta ne on ehkä ihan pikkasen pienempää mallia. Sanoisin että normaali, esim Niken lenkkarit aina 265 ja noi Freeridet sama.
Ehkä se toi 275 voisi olla parempi mutta riippuu tietysti vähän jalasta.

Ohiampuja
24.04.2018, 14.50
Maastopyörien kanssa pelanneena nämä nykyajan maantiekulkimet on hiukan vieraita.

Niin että kuinkas tällaisen kevyen alumiinirungon ja hiilarikeulan ohjainlaakerin välys pitää säätää?

Onko parempi että se on hiukan kireä ettei tule ylimääräistä liikettä mihinkään kartioliitokseen? Vai pitääkö sen olla enemmin hiukan löysähkö?

Kyseessä siis integroitu laakeri ja koko hiilarikeula jossa on kiinteä alakartio.

JackOja
24.04.2018, 14.53
^ihan samalla tavalla kuin kaikissa muissakin. Ei liian kireä eikä liian löysä vaan sopiva.

Ohiampuja
24.04.2018, 15.12
Kaikissa asioissa ja varsinkin laakeroinneissa on aina joku toleranssialue. Kun sitä täydellistä ei ole kuin unelmissa.

Eli onko se toleranssialue siitä sopivasta kumpaan suuntaan? Tai kysytään että kumpi on yleisempi virhe, jääkö laakerit helposti liian löysälle vai vetääkö ihmiset ne liian kireälle?

Uskoin että liika löysyys on yleisempää...

oem
24.04.2018, 15.19
Liika tiukkuus haittaa ajamista.
Oikea tiukkuus lienee siinä kun ei klappia mutta kiertyy vapaasti.

TERU
24.04.2018, 18.37
Etujarru lukkoon ja nylkytystä paikallaan, sitten kun ei ole klappia ja kääntyy ihan kevyesti runkoa keulapäästä nostaen ja ohjausta tunnustellen, ollaan lähellä sopivaa.
Tämä on jo hitusen toistoa noiden edellisten jälkeen...

jone1
24.04.2018, 20.34
Oisko tosta apua?
https://www.youtube.com/watch?v=1LTCthtmjD0

CycloFat
27.04.2018, 19.05
15x100 läpiakseli jumittunut talven aikana napaan kiinni. Moskalla kumauteltu ja kiroiltu voimakkaasti. Mitäs kokeilis seuraavaksi?

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

Moska
27.04.2018, 19.36
15x100 läpiakseli jumittunut talven aikana napaan kiinni. Moskalla kumauteltu ja kiroiltu voimakkaasti. Mitäs kokeilis seuraavaksi?

Lähetetty minun D5803 laitteesta TapatalkillaKiistän. Kokeile jotain irroitusöljyjä ja lämpöä. Kiroilukin voi tehdä hyvää.

arctic biker
27.04.2018, 20.09
WD40 runsaastikin suihkuttamalla ja anna vaikuttaa tuntikausia. Kuumailmapuhallin ja kylmäspray. Ja rauhassa touhuten!

maalinni
27.04.2018, 20.47
^ihan samalla tavalla kuin kaikissa muissakin. Ei liian kireä eikä liian löysä vaan sopiva.

Kyllä sitä on myös asioita, jotka eivät koskaan ole liian kireitä.

Ohiampuja
27.04.2018, 21.12
WD40 runsaastikin suihkuttamalla ja anna vaikuttaa tuntikausia.
CRC irroitusspray toimii kanssa kunhan sen antaa vaikuttaa kunnolla yön yli.

Ohiampuja
27.04.2018, 21.13
Kyllä sitä on myös asioita, jotka eivät koskaan ole liian kireitä.
No hyi olkoon :)

Sotanorsu666
03.05.2018, 13.18
Mistäköhän pk-seudulta itä-hakkila/tammisto alueiden läheltä saisi hyllystä heti tubelessteippiä ? 21mm leveää oli kiekoilla ennestään, joten jotain vastaavaa pitäisi löytää ja mielellään tänään.

JackOja
03.05.2018, 13.31
^Tammiston äksäksällästä saisit 18-millistä Orange Sealin teippiä.

Sotanorsu666
03.05.2018, 13.44
^Tammiston äksäksällästä saisit 18-millistä Orange Sealin teippiä.

Se varmaan riittää tuohon DT R23 kehälle. Tehdasteippi oli tosiaan 21mm leveä.

Edit.

Lähdin ostamaan tuota, niin matkalla muistin velo&oxygenin ja menin sinne. Hyllystä suoraan 21mm stanin teippi ja takaisin virittelemään.

JouniJK
05.05.2018, 19.20
Pari akuttia kysymystä:

1 ) Mikä on sopiva kiristys keskiön "sille erikoisavainta vaativalle" mutterille? Kiristääkö tuo mutteri myös laakereita vai vedetäänkö se hampaat irvessä kireälle?
2 ) Edelleen: mikä on kampien kiristysmomentti sille kuusiokolopultille, mikä kiristää kammet keskiöön? Käytetäänkö kiristysmutterissa esim lukitetta ( locktite 641 )?.

KotooTöihin
05.05.2018, 20.33
Pari akuttia kysymystä:

1 ) Mikä on sopiva kiristys keskiön "sille erikoisavainta vaativalle" mutterille? Kiristääkö tuo mutteri myös laakereita vai vedetäänkö se hampaat irvessä kireälle?
2 ) Edelleen: mikä on kampien kiristysmomentti sille kuusiokolopultille, mikä kiristää kammet keskiöön? Käytetäänkö kiristysmutterissa esim lukitetta ( locktite 641 )?.

Auttaa varmaan paljon vastauksissa, jos kertoo mistä erikoislaitteesta on kyse... "Erikoisavaimia" kun kuitenkin tarvitaan

JouniJK
05.05.2018, 20.42
En tiedä miksikä tuota "mutteria" kutsutaan.

Tarkoitan sitä mutteria. mikä on keskiössä ja minkä näet katsoessasi keskiöön satulasta. Et pysty kiristämään sitä esim kiintoavaimella vaan tarvitset siihen erikoistyökalun ( keskiötyökalu ). Sijaitsee keskiön vasemmalla puolella satulasta katsoen.

Iglumies
06.05.2018, 00.21
Mutta mihin keskiöön, niitä kun on aika monta erilaista.
Merkki ja malli helpottaa paljon vastaamista.

TemMeke
06.05.2018, 07.55
Monesti osissa lukee kiristysmomentti, tai ainakin ohjeissa. Mitään kaiken kattavaa ohjetta ei taida olla kumpaankaan osaan.

( itte tosin vetäny kammet ohjetta kireämmälle sen jälkeen ku momenttiin vedetyt pultit kerran löysty ajossa ja kampi alko heilua )

JouniJK
06.05.2018, 15.00
Ei ole hajuakaan kampien momentin suuruudesta, joten kokeilen 120nm ilman lukitetta. Jos ei riitä niin sitten pannaan kunnolla kiinni lukitteen kanssa.

Tuo keskiön erikoispultti taitaa olla vaan sellainen, että se estää keskiöstä lähinnä vaseliinin valumisen. En oikein usko, että heti sen takana olisi laakeri. Ei liene kireydellä hirveää merkitystä, kunhan voiteluaineet pysyvät keskiössä. Keskiön merkkiä en tiedä.

SSGT-92
06.05.2018, 15.51
Noilla momenteilla ja asenteella saattaa alkaa tulla "särki" merkkisiä osia ,suht nopsaan ...
Tuolta ; https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.netdna-ssl.com/cdn/farfuture/9rtukO_YpD2EmcBCgKn7-YjlkMN9oMVVHXQXCInE0tE/mtime:1488218538/sites/default/files/techdocs/95-6118-016-000_rev_c_mtb_cranksets_and_bottom_brackets.pdf
voi halutessaan hakea suuntaviivoja niiden momentti arvojen suuruuden suhteen.
Tuon vaan esimerkiksi laitoin.

JouniJK
06.05.2018, 17.40
Lämmin kiitos.

Olin juuri menossa kiristämään kampin kiinnitystä ja suunnitellulla momentilla olisi varmaan mennyt jotain hajalle. Onneksi on tämä foorumi, säästää rahaa ja hermoja. Tosi suuret kiitokset.

Nyt laitan kireydeksi tuon 50 nm. Jos ei tuolla pysy, niin laitan liimaa ja samaan momenttiin.

Edit: 50nm on varmaakin sopiva momentti. Kammet kiristyivät kuusiokoloavaimella kiristetystä selvästi. Kiristys meni hyvin.

Kiiski Vastaranta
10.05.2018, 23.19
Vaihteeksi taas vastustaa pikkuisen...

Täydellisen tietämättömyyden tuomalla itsevarmuudella hankin SKS Longboardit (http://www.sks-germany.com/en/products/longboard-black/?v=10439) kumppanin cycloon. Tässä Meridassa vain olikin sellainen veikeä piirre, että etuhaarukassa lokarin kiinnityspisteet sijaitsevatkin korkeussuunnassa melkein puolessa välissä haarukkaa. Eli lyhyesti, onko jostain löydettävissä pidempiä (ja ehkä mahdollisesti valmiiksi taiteltuja...) aisoja, vai meneekö purkkavirittelyksi ja ärräpäiden päästelyksi?

Analog Kid
17.05.2018, 17.29
Löytyykö noita Northwaven SLW2-systeemin nauhoja joltain Suomessa toimivalta puulaakilta vai meneekö ulkomailta tilaushommiksi?
https://www.bike-discount.de/en/buy/northwave-bike-braids-for-slw2-system-725301

callahan
27.05.2018, 08.25
Moro, kysymys pyöräilyshortseista kun täällä tuntuu tietoa olevan. Nuo ns. fillari boxerit tunnistan, hommasin PI`n versa linereita parit ja ihan hyvin menny ne alla ja normi piukkalahkeiset shortsit päällä. Noissa on vaan aika paksu se pehmuste ja pelkään näin kesäaikaan jotta pitemmillä matkoilla saattaa hanuri hiota ja tulla ongelmia kun kahdet pöksyt päällekkäin. Siksi oon katsellu fillarishortseja ja kysymys niistä. Mitä meinaa kun ominaisuksissa sanotaan sisältää sisähousut: ei haarapehmuste: kyllä. Castellin core 2 jo tilasin , niissä juuri edellä mainitut. Noissa toi pehmuste tosi ohut siksi kysäisen, noihinko vaan hyppään ja fillaroimaan. Tosi pienet ovat kun kokotaulukon mukaan tilasin, mulla normisti koko m sopiva. Noi henkselimallit ei tuu oikein kysymykseen kun oon niin lyhyt että toi yläosa jää aina isoksi ja ei oo ompelutaitoista ihmistä huushollissa enkä nyt vielä ees jaksa pitkiä matkoja pyöräillä kun vasta kuukausi sitten ½ vakavissaan aloitin tän hienon harrastuksen :) Kiitos jo etukäteen!

Moska
27.05.2018, 12.52
Sisähousut tarkoittaa varmaankin erillistä osaa joissa pehmuste kiinni ja niiden päälle tulis löysempi shortsi. Pehmuste on se pehmuste.
Bibsien tuleekin olla melko istuvat, että pehmuste pysyy paikallaan ajaessa.

oem
28.05.2018, 22.53
Hiilikuitutangon lyhentäminen.
Millä työkalulla kannattaa lyhentää hiilikuituista ohjaustankoa ja pitääkö leikkauspinnat käsitellä jotenkin?

Moska
28.05.2018, 23.41
Hiilikuitutangon lyhentäminen.
Millä työkalulla kannattaa lyhentää hiilikuituista ohjaustankoa ja pitääkö leikkauspinnat käsitellä jotenkin?Rautasaha, maalarinteippi sahauslinjaksi ja viilalla viimeistely. Ei pitäisi tarvii käsittelyä, mutta jos jotain pitää laittaa niin laittaisin ohutta pikaliimaa.

JackOja
29.05.2018, 07.49
Rautasaha...

...pienihampaisella terällä.

huotah
29.05.2018, 09.47
Kun tekee rikosilmoituksen vaaran aiheuttamisesta liikenteestä niin pitääkö/kannattaako tekijälle vaatia rangaistusta?

Iglumies
29.05.2018, 11.20
Ei mene ilmoitus läpi ilman rangaistusvaatimusta.