Näytä tavallinen näkymä : Pikakysymykset.
Ei kysymys vaan ratkaisu.
Wahoo Bolt jämähti/näkymä jäätyi ja ajattelin jo että 7 vuotta se sitten kesti.
Onneksi löytyi ohje: https://www.youtube.com/watch?v=67GqCkLu-LU
Tadaa! Toimii taas :)
maalinni
20.07.2024, 13.10
Valkoinen pyöräilypaita on kauluksesta aurinkorasvan tummentama. Saako noita aurinkorasvatahroja mitenkään pois?
Sappisaippua ja 90 astetta, siis ohjelma pesukoneeseen.
Valkoinen pyöräilypaita on kauluksesta aurinkorasvan tummentama. Saako noita aurinkorasvatahroja mitenkään pois?
Chemipro Oxi tms. hapettava, omalla vastuulla toki aina. Mutta sillä lähtee aina pesukonepuhtaistakin aikalailla sakeaa likaa kun hetken liottaa niin pysyvät nuo keinokuidutkin aika raikkaina.
maalinni
20.07.2024, 17.51
Sappisaippua ja 90 astetta, siis ohjelma pesukoneeseen.
Kutistuuko paita? Yksi nike pro tekninen paita meni pilalle kun meni vahingossa 90 asteeseen. Hävisi kaikki elastisuus.
maalinni
20.07.2024, 17.52
Chemipro Oxi tms. hapettava, omalla vastuulla toki aina. Mutta sillä lähtee aina pesukonepuhtaistakin aikalailla sakeaa likaa kun hetken liottaa niin pysyvät nuo keinokuidutkin aika raikkaina.
Vois kokeilla. Ajattelin vetyperoksidia, mutta hurjat varoitukset vähänkin tujummissa seoksissa. Myydään mm. 12%:na kallon valkaisuun :/
maalinni
20.07.2024, 17.56
Miksiköhän se aurinkorasva pilaa valkoiset paidat. Saman merkkinen todella vaaleanpunainen paita on täysin puhdas.
Voihan se kutistuakin, varmaan 60 riittää.
Halpa, hyvä sadetakki maantiepyörälle, jonka saa pussiin ja siinä on kiinnityssysteemi että saa kiinni pyörään helposti?
Pakajak Enduralta käytössä. Hyvä, mutta hinta pompannut maksamastani 20 eurosta 40-50 euroon.
Hyvä pulloteline sorapyörään?
Ohiampuja
23.07.2024, 17.44
Elite Cannibal XC.
Elite Vico (carbon) oma suosikki, hieman tukevampi kuin Cannibal.
Elite Custom Race +. Halpa eikä pullot pompi.
Custom Racet tuossa nyt on ja ajatus uusista pullotelineistä tuli, kun alamäessä toinen pullo lensi takarenkaan alle...
Custom Racet tuossa nyt on ja ajatus uusista pullotelineistä tuli, kun alamäessä toinen pullo lensi takarenkaan alle...
Elite flyt pulloina? Ei ole kyllä koskaan custom raceilla eliten pullot irronneet.
Ei ollut Eliten pullot. On noista ennenkin täysi pullo pudonnut kun neljääkymppiä ajaa nimismiehen kiharaan.
Elite Cannibal XC:tä ja jostain saatu kylkiäisenä Elite leggera carbon. Cannibalista oli jostain syystä tiukempi saada pulloa ajessa mutta leggerasta se saanti sujui helpommin. Sittemmin on tullut ostettua pari leggeraa lisää. Pulloina Elite Flyt useampana tilavuutena.
King on hyvä teline. Rosterina tai titskuna. Muovipyörään saattaa toki haluta jotain muuta
Ei ollut Eliten pullot. On noista ennenkin täysi pullo pudonnut kun neljääkymppiä ajaa nimismiehen kiharaan.
Ei ole koskaan Custom Racesta Eliten pullo irronnut edes omassa vähäisessä maastoajossa. Plussa on vielä tiukempi.
Elite fly on pehmeämpi ja ottaa hyvin kiinni tuohon eliten telineeseen. Ei kyllä tipahda nimismiehen kiharassa. Tai ei ainakaan mulla ole tippunut kertaakaan.
Ohiampuja
26.07.2024, 13.09
Valehtelin. Custom Race munkin gravelpyörän telineet oli. Ja Camelin Podium pullot. :)
Ei ole koskaan Custom Racesta Eliten pullo irronnut edes omassa vähäisessä maastoajossa. Plussa on vielä tiukempi.
No minulla on.
Ohiampuja
26.07.2024, 14.00
Custom Race Plus ja Vico näyttää ihan samanlaisilta. Mitenkähän mahtaavat erota toisistaan?
https://www.bike24.com/p2358352.html
Vico.
https://www.bike24.com/p2358658.html
navajokoira
26.07.2024, 14.07
Vico on hiilikuitua
TheMiklu
26.07.2024, 14.10
Cannibal XC on maantiepyörässä ja gravelissa. Kätevä kun saa pullon sivuilta pois ja takas runkolaukkua käyttäessä. Yhdessä maasturissa samalla tavalla toimiva Elite Rocon. Hyviä telineitä.
^^^Jospa joskus lukisit itse. Jaksat kuitenkin laittaa linkit googlauksen jälkeen, ja jopa katsoa kuvaa. Toinen on muovia ja painaa 40 g ja toinen hiilikuitua ja painaa 23 g. Nopeasti katsottuna.
Eikä siis millään pahalla, mutta ihmetyttää välillä tällaiset kyselyt kun itse laittaa niihin vastauksen.
Ohiampuja
26.07.2024, 14.34
^^^Jospa joskus lukisit itse. Jaksat kuitenkin laittaa linkit googlauksen jälkeen, ja jopa katsoa kuvaa.
Joo, luin materiaalien eron toki. Enkä silti tiedä mitä eroa niillä siis oikeasti on. Tuollaiset Vico Carbonit on maastopyörässä, enkä tiedä onko sitä kuitua muulla kuin mainoslauseissa. Jouduin sitä hiukan puukolla muokkaamaan, ja minusta se tuntui ihan kuin olisi muovia vuollut.
Eli kuvista päätellen telineiden käyttöominaisuudet on varmaankin ihan samat.
^Se Vico ei ole niin jämäkkä (ts. ei tarraa samalla tavalla pulloon kiinni) mun mielestä kuin Custom Race, jossa on tuossa edessä tuo kumilärpäke tuomassa lisäkitkaa. Edellä mainitut on maantiepyörässä ja jälkimmäiset gravelissa, käytän samoja pulloja molemmissa.
Ohiampuja
26.07.2024, 16.15
Okei, eli käytännön eroja löytyy vaikka kuvista sitä on hankala päätellä.
Ohiampuja
26.07.2024, 16.17
Onko kukaan kokeillut ”kiristää” telinettä vaikka tällä RubberFixillä? Eikö tuo ole sama kuin se vanha Liquisol?
https://www.puuilo.fi/casco-rubberfix-kumiliima-50ml
Joskus vanhasta sisäkumista laitoin palasen juomapullotelineeseen.
Nuo omat Custom Racet on kyllä aika vanhat. Varmaan ne löystyykin ajan kans?
maalinni
27.07.2024, 10.12
Joskus vanhasta sisäkumista laitoin palasen juomapullotelineeseen.
Tää on hyvä kikka
Mulla oli jo suoraan "tehtaalta" toinen paljon tiukempi ja printit päin... Eliteen liittyen, onko muita kohtuuhintaisia 950ml pulloja? Jetit alkavat ensin falskaamaan kun se kumitötsä kulahtaa ja hetken päästä homehtumaan etenkin korkistaan, ilmeisesti tuon biohajoavuuden mukana tullut ominaisuus.
Näin tuntuu tekevän. Mullakin lensi ensimmäinen pullo takatelineestä gravellista eilen. Vaatii tosin kivikkoisen singletrackin ja vauhdikkaan alamäen. Mutta on se tuossa samassa paikkaa aiemmin pysynyt.
Mulla oli jo suoraan "tehtaalta" toinen paljon tiukempi ja printit päin... Eliteen liittyen, onko muita kohtuuhintaisia 950ml pulloja? Jetit alkavat ensin falskaamaan kun se kumitötsä kulahtaa ja hetken päästä homehtumaan etenkin korkistaan, ilmeisesti tuon biohajoavuuden mukana tullut ominaisuus.
Samanlaisia ne flyt on. Alkavat vuotaa vähän joka välistä nopeasti ja se iso pullo on minusta vielä huono käyttääkkin. Jeti parempi tuon puolesta.
Vanhat elitet kestivät vuosia, eivätkä korkit vuotaneet.
Samanlaisia ne flyt on. Alkavat vuotaa vähän joka välistä nopeasti ja se iso pullo on minusta vielä huono käyttääkkin. Jeti parempi tuon puolesta.
Vanhat elitet kestivät vuosia, eivätkä korkit vuotaneet.
Mä en tykännyt yhtään noista uusista Eliteistä, se korkkikin oli huono. Jotenkin onnistuin työntämään sen aina kiinni kun aloin juomaan. Olen pitäytynyt niissä vanhoissa Super ja Maxi Corsissa.
Siihen korkkiin ihme kyllä tottui. Noissa oli minusta kanssa alkuun viallisia eriä, joissa korkki oli liian löysä.
Mä en tykännyt yhtään noista uusista Eliteistä, se korkkikin oli huono. Jotenkin onnistuin työntämään sen aina kiinni kun aloin juomaan. Olen pitäytynyt niissä vanhoissa Super ja Maxi Corsissa.
Katsos. Noita corsia tosiaan saa edelleen. Pitää tilata isot pullot touring käyttöön.
navajokoira
29.07.2024, 18.58
Maxicorsaa mullakin pääasiassa käytössä, mutta alkukesästä oli pakko ostaa reissussa uusi pullo ja tää Intersportin litranen (https://www.intersport.fi/fi/tuote/intersport-team-juomapullo-1l-juomapullo-56474156/?color=VALKO) on halpa ja aivan ok. Vähän turhankin tiukka fitti telineeseen, mutta pysyy ainakin paikallaan.
Mistä saa hyvää ja halpaa sisurien korjausliimaa? (vulcanizing fluid)
Rema TipTop SCS-Vulc on hyvää eikä se ole kallistakaan, kunhan sulkee korkin niin ettei aine pääse kuivahtamaan.
Sieltä mistä ostaa muutakin fillarikamaa. Muutenhan postikulut tai hakemiseen kuluva aika tekee sen ettei halpakaan ole enää halpaa.
Paikkarasiaan kuuluva 5 g tuubi riittää isompaankin määrään paikkoja, mutta 25 g tuubinakin löytyy - ja 175 g / 250 ml purkkina (vaikken osaa kuvitella miten normaalikäyttäjä saisi sellaisen määrän kulumaan).
Minulla on tuota samaa vuosia vanha isompi tuubi. Siitä sitä aina otan ja käytän - ei se ole hapantunut siellä tuubissa miksikään ja kestää todennäköisesti vielä vuosikymmenen käyttökelpoisena minun käyttömäärillä. Me pääkaupunkiseutulaiset voimme ostaa sitä suoraan Reman varastolta Koivuhaasta. Verkkokauppa heillä on vain ammattilaisille, mutta kun ovelle menee niin kuluttajakin saa siellä tehdä tuoteostoksia.
Omani ostin Etolasta joskus vuosia sitten
Mietin kenkien sadesuojia. Olen kastunut jo liian monta kertaa viime aikoina ja täytyy ottaa nyt sadevarusteet mukaan reppuun. Kengille ei kuitenkaan ole suojia. Onko niistä kokemuksia? XXL:n sadesuojassa ei kerrota onko pohja umpinainen vai avonainen. Lukkopolkimia ei ole, mutta polkimien piikit syövät umpnaisen pohjan nopeasti. XXL:ssä on myös tuo 5 € maksava sadesuoja, joka on huonosti saatavissa, tuossa poha on avonainen. Lämmitystä en tarvitse. Vain loppukesän ja alkusyksyn vesikeleille. Plussaa on tietenkin pieneen tilaan menevät. Eka linkki on mita harkitsen ja toinen 5 € maksavasta.
https://www.xxl.fi/white-winner-neoprene-shoecover-black-kenkasuojus-musta/p/1081481_1_Style#product-description-section
https://www.xxl.fi/white-white-shoecover-kenkasuojus-musta/p/1118620_1_Style
Mikä olisi nykyään mahdollisimman ns. slim kypärä XC, gravel ja maantiekäyttöön? Mips olisi kiva olla. Eli ohutkuorista kypärää etsin kuitenkin niin, että suojaisi päätä jos/kun kaatuu. Vanha spessu alkaa olemaan käyttöikänsä päässä, Foxin kypärät sopivat hyvin omaan kalloon, mutta ne tuppaavat olemaan lipallisia.. Hintaluokka voisi pyöriä siinä 100-200€ välissä, halvempi voi olla, mutta ei mielellään paljoa kalliimpi.
Mikä olisi nykyään mahdollisimman ns. slim kypärä XC, gravel ja maantiekäyttöön? Mips olisi kiva olla. Eli ohutkuorista kypärää etsin kuitenkin niin, että suojaisi päätä jos/kun kaatuu. Vanha spessu alkaa olemaan käyttöikänsä päässä, Foxin kypärät sopivat hyvin omaan kalloon, mutta ne tuppaavat olemaan lipallisia.. Hintaluokka voisi pyöriä siinä 100-200€ välissä, halvempi voi olla, mutta ei mielellään paljoa kalliimpi.
Vastaan itse itselleni. Sähköpostiin tuli ilmoitus, että olin saanut XXLään 50€ alekupongin, joten valikoima rajautui ko. puljun valikoimaan. Scott Supra plus oli lähimpänä omia speksejä ja sellainen tarttui matkaan. Ei varmasti slimmein tai kevyin, mutta ostin kun halvalla sain.
Masfuerte
23.08.2024, 16.57
Ideana olisi alkaa tehdä kauppareissut (1-3 km) fillari+vetokärry-yhdistelmällä. Haluan hyödyntää Helsingin kaupunkipyöriä eli ns. Alepa-pyöriä ja vetokärryksi on ajateltu perinteistä "mummokärryä", anteeksi "ikääntynythenkilökärryä".
Onko ideoita miten yhdistää:
https://www.ettonet.fi/tuotteet/lahjaideoita/suosituimmat-lahjat-isoisalle/ostoskarry-andersen-royal-shopper/
ja
https://moottori.fi/uutinen/kaupunkipyora-nain-se-toimii/
Kärryllä itsellään on kaupallinen sarja, joka sopisi omaan fillariin toki. Pitäisi kehittää jonkinlaisen pikakiinnityksellä toimiva aisa tms. varmaan tuohon satulatolppaan. Jotkin ahkiovaljaat tms. voisi teoriassa toimia, mutta pitäisi pitää setti mahdollisimman pienenä ja helppokäyttöisenä. Sileällä pinnalla on tarkoitus ajaa maltilla, joten heavy duty off road -ominaisuuksia ei tarvita. Etiäinen, että jossain nähnyt joskus jonkun aisavirityksen. Onko ideoita tai vinkkejä, vaikka edes hakusanoista, youtubevideoista tms.
#DIY #teinitsejasäästin #pellepeloton
Edit: Jos parempi ketju kyssärille niin saa vinkata
navajokoira
23.08.2024, 19.18
https://altangletools.com/products/hangar-connect ja täts it? Tai sitten tekee itse vastaavan.
Mutta miksi tällaista eikä vaan iso lähettireppu?
Itse hoidan kauppareissut kans fillarilla, mutta ei tollasia virityksiä ole tullut edes pieneen mieleen. Ostin repun, Ortlieb Velocity, ja siinä kulkee näppärästi ostokset. Pyörän tarakalla sitten isommat tavarat, muun muassa Tokmannilta kompostikuivike- ja multasäkki, postin paketit noutolokerosta tai vessapaperipakkaus.
Velocityä on useampaa kokoa, omani on 23 litraa. Väittäisin että tuollainen reppu on käytössä noin sata kertaa näppärämpi kuin mummokärryviritys alepapyörässä.
Katkeeko teräs (haarukan kaulaputki) hyvin putkileikkurilla vai kannattaako sahata?
Kyllä se varmaan menee mutta siihen tulee sellainen kaulus-tyyppinen levennys jolloin vaatii väintäänkin hiomapaperia, viilaa tai rälläkkää. Tuskin menee spacerit tai stemmi ilman hiontaa. Eli sahalla.
Kiitos arviosta, niinhän se varmasti on. Olisi vaan ollut niin paljon kätsympää hoitaa asia leikkurilla haarukka paikallaan.
Se putkileikkurin jättämä kaulus lähtee viilalla parissa minuutissa.
Ja 30 sekuntia niin sahattu.
Sekä että olen katkonut teräs/alumiiniset.
Ideana olisi alkaa tehdä kauppareissut (1-3 km) fillari+vetokärry-yhdistelmällä. Haluan hyödyntää Helsingin kaupunkipyöriä eli ns. Alepa-pyöriä ja vetokärryksi on ajateltu perinteistä "mummokärryä", anteeksi "ikääntynythenkilökärryä".
Juu ei mitään järkeä. Vaikka kuinka smuutisti koittaisit ajaa niin jossain kohtaa se kärry kumminkin kippaa. Tuhat kertaa fiksummin onnistuu vaikka ison lähettirepun kanssa Messenger-Bag (ortlieb.com) (https://www.ortlieb.com/en_us/messenger-bag+R2213)
arctic biker
26.08.2024, 17.33
Juu ei mitään järkeä. Vaikka kuinka smuutisti koittaisit ajaa niin jossain kohtaa se kärry kumminkin kippaa. Tuhat kertaa fiksummin onnistuu vaikka ison lähettirepun kanssa Messenger-Bag (ortlieb.com) (https://www.ortlieb.com/en_us/messenger-bag+R2213)
Olen tyystin erimieltä. Autottomana ja syrjässä asuvana on kärri mulle tarpeellinen. Käytössä on Bilteman
lastenkuljetus kärri josta revin pressut pois ja tein tilalle vanerista lavan. Eikä ole kertaakaan menny nurin. Mutta tuossa onkin 2 pyörää.
^ Kärry, jossa ei ollut mitään järkeä, oli tällainen:
https://www.ettonet.fi/wp-content/uploads/2020/07/Ostoskarry-Andersen-Royal-Shopper-Malit-punamusta-600x600.jpg
arctic biker
26.08.2024, 18.09
Sähköjopo on läpiakseli vehje joten takanapaan piti hommata pidempi akseli.
navajokoira
27.08.2024, 08.23
Jatkan sen verran, että iso lähettireppu (https://blahol.com/produkt/newwave-xl/?v=9b7d173b068d) voi olla vaikka tuplasti tuota ortliebia isompi. Ihan joka ruumiinrakenteella sitä ei toki liikutella jos pistää täyteen kukkamultaa, mutta säästöpakkaukset vessapaperia kyllä kulkee.
Ja sitten jos on mahdollista käyttää omaa pyörää alepapyörän sijaan, niin tuota matkalaukkua vastaavan kapasiteetin saa myös kori+korilaukku yhdistelmällä aika kätevästi. Esim. Pelago Rasket + L-kokoinen Rackbag yhdistelmää voi käydä Kalevankadulla ihmettelemässä.
Tai jos ostosten liikuttelu renkailla on se juttu, niin voi harkita myös Brompton-taittopyörien ostoskärryominaisuutta (https://www.google.com/search?q=brompton+shopping+cart+mode&client=firefox-b-d&sca_esv=dc8ff04c814c1798&sca_upv=1&udm=2&biw=1920&bih=955&ei=gGHNZo3vIYqywPAP0_-mwAM&oq=brompton+shoppi&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiD2Jyb21wdG9uIHNob3BwaSoC CAEyBxAAGIAEGBMyBxAAGIAEGBMyBxAAGIAEGBMyBxAAGIAEGB MyBxAAGIAEGBMyCBAAGBMYCBgeSOcZUOcBWL8IcAJ4AJABAJgB NqABrAKqAQE2uAEDyAEA-AEBmAIGoAK-ApgDAIgGAZIHATagB-Qb&sclient=gws-wiz-serp). Kuormapyörä tai kunnon vetokärry sitten isompiin lasteihin. Mutta totta kai myös erilaiset pellepelotonviritelmät kuuluu kaupunkikuvaan, joten ilman muuta full support sellaisille. Nää on vaan tällaisia tylsiä kaupallisia/järkiratkaisuja.
Joku tuollainen kori kuten Pelago Rasket kiinnostelisi laittaa Ritchey Commandoon, eli teräsrunkoiseen fatbikeen. Kauppakassikäyttö on mielessä.
Mitenköhän selvittäisi sopivuuden? Aika huonosti löytyy mittoja yleensäkään tarakoista. Tuossakin vain mainitaan "Sopii useimpiin polkupyöriin". Commandossa on kyllä tarvittavat kiinnikkeet, mutta tila on kysymysmerkki. Minulla on siinä yhdet 26-kiekot 4 tuuman läskikumeilla ja toiset 29-kiekot 2.8 kumeilla.
Ehkä pitää vain pokkana tilata, ellei jopa raahautua Helsinkiin kokeilemaan?
Aikaisempaa kokemusta on lasten kärrystä. Sillähän kuljetti vaikka mitä, mutta valtava hidastusankkuri se oli matkassa ja muutenkin kankea. Korin kanssa olisi luultavasti ihan kiva ajellakin kauniina kesäpäivänä kylille ja tuoda sieltä ostoksia sitten mukana. Kärryn kanssa ei tulisi lähdettyä :o
navajokoira
27.08.2024, 15.09
Pelagohenkilöt saattavat myös vastata heille lähetettyihin kysymyksiin :)
Mulla on se commuter rack ja ne aisat on ajateltu vähemmän yllättäen n. 11 cm leveydelle. Toisaalta yläpäässä väliin voinee laittaa jotain holkkeja ja hankkia pidemmät pultit. Mutta korkeuden noilla mukana tulevilla palikoilla saa max n. 37-38cm kiinnityspisteen yläpuolelle. Kai siihenkin voi askarrella väliin, mutta jotenkin veikkaan ettei ole kovin vakaa systeemi siinä vaiheessa.
Mut mikä vaan sopiva tarakka ja siihen kori kiinni nippareilla...
Olen tyystin erimieltä. Autottomana ja syrjässä asuvana on kärri mulle tarpeellinen. Käytössä on Bilteman
lastenkuljetus kärri josta revin pressut pois ja tein tilalle vanerista lavan. Eikä ole kertaakaan menny nurin. Mutta tuossa onkin 2 pyörää.
Vähän sisälukua. Bilteman lastenkuljetuskärri ja tommonen eläkeläislaukku pyörillä ovat tyystiin kaksi eri asiaa.
Vähän sisälukua. Bilteman lastenkuljetuskärri ja tommonen eläkeläislaukku pyörillä ovat tyystiin kaksi eri asiaa.
Saako tuollaisen eläkeläislaukun kovinkaan helposti nurin, jos/kun se ylhäältä kiinni fillarissa?
Meillä on rouvalla tuollainen Burley (https://burley.com/en-in/products/travoy) kauppakassina. Siinä on mukana sekä ruuvattava että pikalukollinen kiinnikepulikka satulatolppaan, joten toiminee myös Alepa-pyörän kaverina. En ole itse testannut, mutta rouvan mukaan on tosi näppärä. Ostokset voi latoa kaupassa suoraan kärryyn, kärrystä kassahihnalle ja hihnalta takas kärryn kyytiin.
Helppo säilyttää, kun taittuu kasaan eikä vie paljon tilaa. Itse virittelyn ilon toki menettää, jos ostaa tuollaisen valmiina :)
https://burley.com/cdn/shop/files/Travoy-Black_Features_text_2023.png?v=1680819718
Saako tuollaisen eläkeläislaukun kovinkaan helposti nurin, jos/kun se ylhäältä kiinni fillarissa?
Saa
morot,
Virittelin eilen 4iiii ykspuolisen tehokammen pyörään, mutta mun Wahoo Roam näyttää vain yhden polkimen tehon eli vain puolet siitä mitä pitäis. Onko vinkkiä miten tehon saa näkymään oikein?
Kahlailin eilen nettiä ja mittarin ja kammen asetuksia mutta en mielestäni löytänyt mitään "tuplaa lukema" kohtaa tai vastaavaa
Keskiölaakeri lähtee vaihtoon. Löytyisikö jostain hgin keskustan nurkilta BSA:lle työkalua illaksi lainaan? Saisi fillarin samoin tein liikkeelle, kun lähikaupoista ei tuota tunnu löytyvän. Luulin että tuo pakista löytyi, mutta missä lie sitten on.
BSA:lle löytyy muutama vaihtoehto, kerro niin mikä keskiö niin on helpompi löytää.
Masfuerte
17.09.2024, 18.58
No niin, kiitos kommenteista ja vastauksista kysymykseen (Alepa)fillarin ja vetokärryn yhdistamisestä. Hyviä näkemyksiä ja vihjeitä. Joku perimmäinen inho reppuihin, kun itsellä selkä aina märkä muutenkin pienessäkin rasituksessa. Liitoskappaleeksi valikoitui tehdastuote, jolle näin muutakin käyttöä:
https://velosport.fi/tuote/atran-tavarateline-active-istuinputkeen-pikalukitus-340
Eli pikaliitännällä pelkkään satulaputkeen kiinnittyvä tavarateline. Kantaa 10 kg. Vetokärry vielä kaupassa, mutta sille tarve muutenkin, joten yhdistelmää tulen testaamaan joka tapauksessa. Liitoskohta mietintämyssyssä, täytyy analysoida ja imitoida noiden kaupallisten ratkaisujen ominaisuuksia. Tuo Burley näyttää pätevältä, täytyy perehtyä. Mutta kai se oma viritys pitää itse kaataa, että uskoo...:D. Matka jolla pääasiallinen tarve on vain vajaa 2 km Helsingin upouusia pyörä"baanoja" pitkin pääosin, joten vauhdin voi pitää matalana.
Tarkoitus olisi valo laittaa gopro mounttiin mutta tuon wahoo kiinnikkeen ruuvit täyttävät jo siihen tarvittavat reiät.
Mitenhän tuo olisi tarkoitus asentaa?
Jos wahoo kiinnikkeen laittaisi pystyssä oleviin ruuvinreikiin tuon gopro mountin saisi asennettua mutta wahoo olisi sivuttain.
Teline on mallia kiina ja sen mukana tuli tuo gopro mount ja tarvittavat ruuvit mutta asennus tuntuu mahdottomalta.
https://pic.useful.fi/cMGrevneK.jpg
xs2jammu
06.11.2024, 17.26
Mietin nastarenkaita ja mulla on ahtaat välit joissa rengas mahtuu menemään. Se mitä pähkäilen on se mistä kohtaa renkaan leveys mitataan ja ilmoitetaan ? Jos hommaan 32-622 tai 30-622 Swchalben nastarenkaan niin mikä sen koko leveys on nappuloiden ulkosyrjällä ?
Mietin nastarenkaita ja mulla on ahtaat välit joissa rengas mahtuu menemään. Se mitä pähkäilen on se mistä kohtaa renkaan leveys mitataan ja ilmoitetaan ? Jos hommaan 32-622 tai 30-622 Swchalben nastarenkaan niin mikä sen koko leveys on nappuloiden ulkosyrjällä ?
Ei taida tähän mitään kunnollista vastausta olla. Mitat heittävät kaikilla valmistajilla ja myös vanteen sisäleveys vaikuttaa mikä loppujen lopuksi on todellinen leveys. Sen voin sanoa, että kokemukseni mukaan Schwalbella rengas ei hyvin todennäköisesti ole ainakaan ilmoitettua leveämpi ja sen tuumamitat ovat useimmiten lähempänä todellisuutta kuin millimitat.
Edit. Tietenkin järjen mukaan pitäisi leveimmästä kohdasta mitata ja ilmoittaa, mutta näinhän ei useimmiten ole eikä ilmoitettu leveysmitta täsmää, vaikka mittaisi mistä kohtaa tahansa.
xs2jammu
06.11.2024, 21.27
Ei taida tähän mitään kunnollista vastausta olla. Mitat heittävät kaikilla valmistajilla ja myös vanteen sisäleveys vaikuttaa mikä loppujen lopuksi on todellinen leveys. Sen voin sanoa, että kokemukseni mukaan Schwalbella rengas ei hyvin todennäköisesti ole ainakaan ilmoitettua leveämpi ja sen tuumamitat ovat useimmiten lähempänä todellisuutta kuin millimitat.
Edit. Tietenkin järjen mukaan pitäisi leveimmästä kohdasta mitata ja ilmoittaa, mutta näinhän ei useimmiten ole eikä ilmoitettu leveysmitta täsmää, vaikka mittaisi mistä kohtaa tahansa.
Kiitos, näin se varmaan. Taitaa olla parasta yrittää päästä kauppaan jossain vaiheessa ja mitata siellä noita leveyksiä.
arctic biker
03.12.2024, 17.33
Jos tässä innostun uuden kypärän tilaamaan niin mites sen koko valitaan?
navajokoira
03.12.2024, 18.01
Ainakin yleensä niissä on hattukoot ilmoitettuna, eli pään ympärysmitta sentteinä. Esim. ”XL (57-61)”. Sitten vaan kalloa mittaamaan.
arctic biker
03.12.2024, 18.28
Eli jos talvikäyttöön on ostamassa niin mitta pipon kanssa?
navajokoira
03.12.2024, 18.44
No joo. Itellä pakko muutenkin vaan ostaa xl ja toivoa parasta. Yleensä lakki mahtuu, toistaiseksi vain yhden kanssa ollut ongelmia.
Kannattaa ottaa huomioon että kypärän muoto saattaa vaihdella. Itselle Giron ja Bellin kypärien mallit sopii mitan mukaan mutta esim. Kask ei istunut yhtä hyvin. Kylläkin noilla toppauksilla pystyy hieman kikkailemaan jos sellaiset löytyy varalle.
Mulla on sen verran haastavan muotoinen pää että yhtään prätkä-tai fillarikypärää en ole ostanut kokeilematta, pois lukien DH-kypärä mikä piti tilata kun loppukaudesta paikallisten kauppojen hyllyt oli tyhjillään. Senkin uskalsin tilata vain yhden youtube videon perusteella jossa testaajalla oli samanmallinen pää kun mulla :D
arctic biker
04.12.2024, 17.21
Mcarbonilla on alennuksessa ihan mukavan näköisiä kypäriä. Kuhan saan Nordean kanssa sovun aikaan niin vois tilata
Mistähän johtuu Fenix BC26R valon latausongelmat. Löytyy 2x Fenixin 5000mah akkua. Jos akun vaihtaa näyttää se laturissa/virtanappia painaessa vihreää vaikka olisi melkein tyhjä. Valoa pitää pitää päällä jokusen minuutin ja sitten heti laturiin että lähtee lataamaan.
Toinen on kun valo on latautumassa ja sitä tönäisee kädellä muuttuu valo vihreäksi eikä enää lataa vaikka ottaisi irti ja takaisin laturiin.
Fenixin asiakastuesta ei ollut mitään hyötyä, ensin siirrettiin henkilöltä toiselle kunnes selvisi etten ole valon ensimmäinen omistaja niin kaikki yhteydenpito lakkasi. Olisin vaan halunnut tietää johtuuko tuo itse valosta vai akuista.
xs2jammu
19.12.2024, 19.49
Mikä hyöty saadaan esimerkiksi linkin mukaisella "gravel"-tangolla vs. normi maantie stonga ?
https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/16609396?
Kapea yläote ja leveä vakautta tuova alaote.
Lisäksi -jos tarvetta- tankolaukku mahtuu paremmin.
Mikä katolle kiinnitettävä teline olisi hyvä kuiturunkoisen maastofillarin kuskaamiseen? Auto vaihtui taas sen verran pieneksi, että konttiin heittäessä takapenkit kaataen joutuu molemmat kiekot irroittamaan, niin kuljetustelineen katolle ostaminen ajankohtaista, kunhan kausi taas alkaa. Thule topride tai upride käyneet mielessä, niissä kun ei ole mitään runkoon kiristyvää leukaa
TopRide on hyvä. UpRide kans, jos pyörät on keveitä eli alle 10kg. Raaskaamman maasturin kans nitisee ja natisee eikä herätä luottamusta. TopRidessä toki huono puoli että joutuu etukiekolle etsimään paikan.
Mikäs siinä runkoon kiristyvässä leuassa on ongelma? Thule Proride on toiminut hyvin, ja uskaltaa käyttää vähän painavammankin pyörän kanssa.
Kuminauha
26.01.2025, 07.51
En kans nää proriden ja kuidun kaa mitään ongelmaa. Upridellä viety myös ~15kg maasturia ilman ongelmia. Jos huolettaa ni voi keyven liinan laittaa vielä sen rengas "saksen" ympäri ni kyllä varmaan lähe ellei koko teline petä.
Markku Lehikoinen
19.02.2025, 14.23
Seuralainen haikailee sykemittaria. Kriteerit lyhyesti: kiinnitys ohjaustankoon,
simppeli ja helppokäyttöinen ihmiselle, joka ei jaksa lukea käyttöohjeita.
Ainoa tärkeä toiminto on sykkeen seuranta, ei tarvetta navigoinnille tms.
Kivijalka katsastettu, tarjonta ja maksuhalu eivät kohdanneet.
Hyväksyykö arvoisa asiantuntijaraati tämän, Sigma rox 4.0 HRset:
https://www.bike-discount.de/en/sigma-rox-4.0-navigation-computer-hr-set
Vai onko muita ehdotuksia?
Markku Lehikoinen
https://www.fillaritori.com/topic/346821-garmin%C2%A0edge-explore%C2%A0py%C3%B6r%C3%A4ilytietokone%C2%A0kont iolahti/
tai
https://www.fillaritori.com/topic/346821-garmin%C2%A0edge-explore%C2%A0py%C3%B6r%C3%A4ilytietokone%C2%A0kont iolahti/
sekä sykevyö
https://laatukoru.fi/products/garmin-hrm-dual-sykevyo-010-12883-00?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAn9a9BhBtEiwAbKg6frKTlLOq0lJF3f7pFaK8 mA1daNN4BOodS3c4vLc5uc2DsVesBdZI3RoCP4wQAvD_BwE
Ei näissä sen enempää tarvitse käyttöohjeita lukea kuin tuossa Sigmassa. Eikä navigointiakaan ole pakko käyttää.
Enkä ole kummankaan myyjä.
Seuralainen haikailee sykemittaria. Kriteerit lyhyesti: kiinnitys ohjaustankoon,
Markku Lehikoinen
Mulla on toi Rox 4, sain paritettua sykevyön (garmin) mutta syke ei tullut näytölle. You tubesse piti olla opetusvideo, mutta se ei toimi.
Tuossa se on pöydällä ja odottaa jos saisin tehtyä sille jotain. Sydän sykkii edelleen mutta ei nyt tuu näytölle.
Kai sitä sitten pitäis ostaa joku parin tonnin garmin joka toimis.
Markku Lehikoinen
19.02.2025, 19.21
Kiitokset vinkeistä. Garminissa kiikastaa surkea akku, varsinkin jos ei ole ihan tuore.
Minulla on huonoja kokemuksia paritushommista, harvoin toimii täysin sujuvasti.
(juu, tiedän, olen tunakkeli, en osaa vaikka kaikki muut osaa.)
Tuossa roxissa tulee mukana oma sykevyö, voisi olla paremmin yhteensopiva.
Markku Lehikoinen
Kuminauha
20.02.2025, 09.11
Garmin Edge 130 aika hyvä tommoseen perustouhuun. Ainakin garminilla paritus hommat on itellä aina toiminu ilman ongelmia. Tossa 130:ssä akkukin kestää kyllä aika pitkään jos laittaa GPS ja muut seurannat pois päältä, mitä ei halua.
Markku Lehikoinen
Oli juuri tuo sama setti aiemmin, tai no kadenssisensorin kanssa. Ihan OK mutta näyttö vaatii suojakalvon, se muovi on todella pehmeää ja naarmuuntuu hetkessä. Sykevyön kanssa oli välillä säätämistä, sekoili omiaan ja GPS etsii välillä pari minuuttia signaalia.
Mikäs siinä runkoon kiristyvässä leuassa on ongelma? Thule Proride on toiminut hyvin, ja uskaltaa käyttää vähän painavammankin pyörän kanssa.
En mä ainkaan puristaisi sitä kouraa kuiturungon ympärille. Up Ridellä kulkee kuituset ja Pro Ridellä alumiiniset. Jos kuitusta kuskaa, niin väliin kannattaa laittaa thulen carbon frame protector.
https://www.thule.com/fi-fi/bike-rack/accessories/thule-carbon-frame-protector-_-1692661
Markku Lehikoinen
21.02.2025, 18.54
Seuralainen haikailee sykemittaria.
Kiitokset kommenteista. Kehtaakohan tunnustaa, mutta menin sitten tilaamaan
itäisiltä mailta juuri vaatimukset täyttävän pikkumittarin. Ihan vain perustoiminnot plus syke.
Toimii nappipatterilla ja maksoi noin seitsemäsosan kivijalan vastaavastasta. Pyrin suosimaan
paikallista fyysistä kauppaa, mutta joskus vaan minussa asuva kitupiikki ottaa vallan.
Uskoisin tämän olevan just passeli kohdehenkilön tarpeisiin.
Ja kun joku kuitenkin huomauttaa, niin olen tietoinen mahdollisesta harmista.
Markku Lehikoinen
^ Heh, toivottavasti ei sitten tullut säästettyä väärässä paikassa jotta suhteet seuralaiseen säilyy hyvänä.:)
Markku Lehikoinen
03.03.2025, 19.08
Pelko pois, hyvin kelpasi. Just semmoinen, kuin halusikin.
Kaikki toimi heti kerrasta ja nyt polkee trainerissa uudella innolla.
Nyt pitää vain miettiä mihin tuhlaisin säästyneet 170 euroa.
(Kivijalka 200, Ali 30, kutakuinkin vastaavat ominaisuudet.)
Saattaahan tuo tietysti posahtaakin...
Markku Lehikoinen
mopomake
05.03.2025, 18.19
Morjens! Tartteisi jelppiä harjoitusvastuksen suhteen. Pyöränä Orbea Avant h30 vannejarrullinen malli. Tarkoituksena nyt ostaa kaveriksi Wahoo Kickr Core kotireeneihin. Pyörätekniikan tietämys on huono. Sen olen saanut selvitettyä että pyörä ja treineri ovat yhteensopivia ja tarvittavat adapterit tulevat paketin mukana. Tarvitsen kuitenkin treineriin oman takapakan koska ei kiinnosta alkaa pakkaa vaihtamaan puolin ja toisin ulkolenkkien jälkeen. Pyörässäni on Shimano 105 sarja ja takapakkana Sun Race CSRS3 11-34t, 11 vaihteinen.
Voinko ostaa minkä vain Shimanoihin sopivan 11-34t 11 vaihteisen takapakan treineriini ja sen pitäisi muitta mutkitta sopia sitten pyöräni kanssa? Vai pitääkö sen olla juuri tällainen Sun Race oikealla osanumerolla? Suomesta ei nopealla etsinnällä täysin samanlaista helposti löytynyt ja mielellään suosisi kotimaista myyjää.
Morjens! Tartteisi jelppiä harjoitusvastuksen suhteen. Pyöränä Orbea Avant h30 vannejarrullinen malli. Tarkoituksena nyt ostaa kaveriksi Wahoo Kickr Core kotireeneihin. Pyörätekniikan tietämys on huono. Sen olen saanut selvitettyä että pyörä ja treineri ovat yhteensopivia ja tarvittavat adapterit tulevat paketin mukana. Tarvitsen kuitenkin treineriin oman takapakan koska ei kiinnosta alkaa pakkaa vaihtamaan puolin ja toisin ulkolenkkien jälkeen. Pyörässäni on Shimano 105 sarja ja takapakkana Sun Race CSRS3 11-34t, 11 vaihteinen.
Voinko ostaa minkä vain Shimanoihin sopivan 11-34t 11 vaihteisen takapakan treineriini ja sen pitäisi muitta mutkitta sopia sitten pyöräni kanssa? Vai pitääkö sen olla juuri tällainen Sun Race oikealla osanumerolla? Suomesta ei nopealla etsinnällä täysin samanlaista helposti löytynyt ja mielellään suosisi kotimaista myyjää.
Voit ostaa minkä tahansa 11v pakan. Helppo homma.
xs2jammu
05.03.2025, 20.34
Kärsiikö kukaan muu sisäreiden kramppaamisesta ? Mulla on taas alkanut vaivaamaan vasemman jalan sisäreisi siten että välillä kun laittaa jalkaa koukkuun niin iskee kramppi. Just äsken tuli aika äkänen vieläpä. Jos on vinkkejä mikä auttaa niin voistiko jakaa niitä tänne ?
Kärsiikö kukaan muu sisäreiden kramppaamisesta ? Mulla on taas alkanut vaivaamaan vasemman jalan sisäreisi siten että välillä kun laittaa jalkaa koukkuun niin iskee kramppi. Just äsken tuli aika äkänen vieläpä. Jos on vinkkejä mikä auttaa niin voistiko jakaa niitä tänne ?
Yksittäisiä kramppeja ollu joskus, mutta ei nyt vähään/pitkään aikaan. Syön säännöllisesti Ilta Magnesiumia (tähän valmistajan nimi) aina kun olen ajanut enemmän päivän aikana. Joskus muutenkin, mutta en siis joka päivä.
En tiedä onko tuolla vaikutusta, mutta sen tiedän, että kramppeja on ollut vähemmän sen jälkeen kun aloitin mg syönnin. Ja koska ajan pääasiassa fiksillä niin jalat saa kyllä kyytiä eli rasitusta on.
Sivustakatsoja
06.03.2025, 07.33
Mulla on ollut sisäreiden kramppeja, mutta ne ovat olleet puhtaasti pitkäkestoisen rasituksen tuomia, joko rasituksen jälkeen tai jo aikana. Maantiepyöräilyssä noin 170 km:n ajon jälkeen kramppeja on alkanut esiintyä. Lisäys: ja juuri tavoitteellisessa ajamisessa.
Joskus patikoidessa pitkään kramppeja on myös alkanut esiintyä.
Itse liitän krampit lihaksen tai hermoston väsymiseen. Että pohjimmiltaan kyse on "huonosta" kunnosta.
Mitään keinoa ennakkoon torjua näitä en ole löytänyt, paitsi rasituksen vähentäminen, joka toimii hyvin. Tähän liittyy etäisesti myös se että olen ottanut maastossa ja yksivaihteisella ajamisen ohjelmaan: rasitus poikkeaa tasakadenssisesta pitkään jatkuvasta ajamisesta. Jos monipuolistamisella on vaikutusta niin ehkä sen aikanaan huomaan.
Jotain krampeista: https://juoksija.fi/hyva-kunto/voiko-kramppeja-ehkaista-2/
Mulla on ollut sisäreiden kramppeja, mutta ne ovat olleet puhtaasti pitkäkestoisen rasituksen tuomia, joko rasituksen jälkeen tai jo aikana. Maantiepyöräilyssä noin 170 km:n ajon jälkeen kramppeja on alkanut esiintyä. Lisäys: ja juuri tavoitteellisessa ajamisessa.
Joskus patikoidessa pitkään kramppeja on myös alkanut esiintyä.
Itse liitän krampit lihaksen tai hermoston väsymiseen. Että pohjimmiltaan kyse on "huonosta" kunnosta.
Mitään keinoa ennakkoon torjua näitä en ole löytänyt, paitsi rasituksen vähentäminen, joka toimii hyvin. Tähän liittyy etäisesti myös se että olen ottanut maastossa ja yksivaihteisella ajamisen ohjelmaan: rasitus poikkeaa tasakadenssisesta pitkään jatkuvasta ajamisesta. Jos monipuolistamisella on vaikutusta niin ehkä sen aikanaan huomaan.
Jotain krampeista: https://juoksija.fi/hyva-kunto/voiko-kramppeja-ehkaista-2/
Samaa mieltä. Jos ajaa omaan kuntotasoon liian kovaa, krampit voivat olla julmia. Esim gravell kisoissa tähän tilanteeseen on tosi helppo päätyä. Noissahan ajetaan alku täysiä ja jaotellaan porukka. Lopputuloksena voi saada useamman tunnin jäätävät krampit.
Eli jos ajaa lenkin alun ylikovaa, kuten tosi moni tuntuu tekevän, niin krampit saattaas saada vähillä ajoilla tosi helpostikkin.
Mulla on ollut todella pahoja kramppeja. Ennen ne tulivat pääasiassa reiden takaosaan (sama kuin jalkapalloilijoilla). Nykyisin ne tulevat sisäreiteen niinkuin sinulla.
Kun olen ajanut yli 40 km, suht kovilla tehoilla omaan kuntoon nähden, niin kramppeja on luvassa.
Magnesiumista ei minulle ole ollut mitään hyötyä, eikä se tutkimuksien mukaan myöskään auta kramppeihin. Tietenkin ihmiset ovat yksilöitä.
Löysin tietokoneen syövereistä joskus netistä löytämäni ohjeen: Laitan mukiin vettä ja sekoitan sinne noin 1.5 rkl hunajaa ja ripauksen suolaa. Sekoitan niin, että hunaja ja suola on sekoittunut veteen ja kaadan seoksen kolmen vartin vesipulloon ja juon sen. En yhdellä huikalla mutta kuitenkin aika nopeasti. Lopputulos on minuilla ettei ole tietoakaan krampeista-
En tiedä onko tuollainen hunajan sisältämä sokerimäärä terveellistä, mutta krampit ovat niin kamalia etten halua kärsiä niistä. Pidemmilä lenkeillä lisään annostusta.
Magnesiumin lähteitä ovat viljatuotteet, siemenet, soijatuotteet, kahvi, tee ja tumma suklaa. Koska säännölliseen ruokavaliooni kuuluu kaikkia noita, jätän erikseen nautittavat magnesiumit sikseen. Kramppeja on erittäin vähän ja harvoin.
Marsusram
06.03.2025, 10.40
Elektrolyyttivajetta tulee yleensä hikoilun myötä, suolotäydennystä juomassa tarvitaan ainakin pitkillä helteisillä lenkeillä kramppeja estämään.
Yksittäiset lihakset voivat kramppailla lihasjumin aiheuttamien kireyksien takia. Lihashuolto auttaa, sisäreidet helposti unohtuvat.
Sivustakatsoja
06.03.2025, 18.22
...
Löysin tietokoneen syövereistä joskus netistä löytämäni ohjeen: Laitan mukiin vettä ja sekoitan sinne noin 1.5 rkl hunajaa ja ripauksen suolaa. Sekoitan niin, että hunaja ja suola on sekoittunut veteen ja kaadan seoksen kolmen vartin vesipulloon ja juon sen. En yhdellä huikalla mutta kuitenkin aika nopeasti. Lopputulos on minuilla ettei ole tietoakaan krampeista-
En tiedä onko tuollainen hunajan sisältämä sokerimäärä terveellistä, mutta krampit ovat niin kamalia etten halua kärsiä niistä. Pidemmilä lenkeillä lisään annostusta.
Mulla oli joskus nestehukan ja suolojen palautukseen poretabletteja, joita käytin heti kovan suorituksen jälkeen. Niitä ei enää ole eikä niitä samoja edes enää saa, mutta eipä ole ollut kovia ajojakaan. Mielestäni auttoivat, ainakin henkisesti.
Krampin voi rakentaa käden lihaksiin helposti tekemällä jotakin työtä, jossa joutuu puristamaan työkalua: pakkelilasta, pelti- tai oksasakset. Muutaman tunnin touhun jälkeen sormet ovat valmiit kramppamaan. Eikä kyse ole todellakaan suolojen puutteesta.
Samoin pidemmän kävelytauon jälkeen säären etuosan saa hyvään kramppiin tiukkatahtisella kävelyllä.
------
Joskus kävi mielessä, että jos sisäreisien kramppaaminen polkiessa johtuisi näiden lihasten heikkoudesta verrattuna muihin polkiessa työskenteleviin, että auttaisiko kohdennettu treeni?
xs2jammu
06.03.2025, 18.27
Kiitos, tosa tuli vinkkejä joita kokeilen
Itse otan kramppeihin merisuolaa. Lenkillä tai jälkeen. Auttaa heti.
Jos googlaa "exercise induced muscle cramps", löytyy heti ensimmäisten tulosten joukossa juttuja, joissa kerrotaan "pickle juicen" juomisen auttavan nopeasti ja tehokkaasti - tai jopa ilman että sitä tarvitsee niellä.
Mutta samojen tulosten joukossa on myös tutkimuksia, joiden mukaan "pickle juice" ei ole mikään taikajuoma sekään.
No, kokeilla kannattaa, jos ja kun krampeista kärsii. Eli vetää ihan tavallista suolakurkkupurkin nestettä naamariin ja toivoo parasta!
Sivustakatsoja
06.03.2025, 19.01
Itse olen sillä kannalla, että kramppi voi johtua suolojen puutteesta ja nestetasapainon häiriöstä, tai sitten lihaksen ylikuormituksesta. Sisäreiden kramppiin ajaessa itselläni auttaa jalan vapautus lukosta ja kevyempi polkeminen vain toisella jalalla samalla rentouttaen ja ravistellen kramppaavaa jalkaa.
Krampeista jotakin (joko tai sitten rasituksesta): https://journals.lww.com/acsm-csmr/fulltext/2008/07001/muscle_cramps_during_exercise_is_it_fatigue_or.9.a spx
Mulla oli joskus nestehukan ja suolojen palautukseen poretabletteja, joita käytin heti kovan suorituksen jälkeen. Niitä ei enää ole eikä niitä samoja edes enää saa, mutta eipä ole ollut kovia ajojakaan. Mielestäni auttoivat, ainakin henkisesti.
Krampin voi rakentaa käden lihaksiin helposti tekemällä jotakin työtä, jossa joutuu puristamaan työkalua: pakkelilasta, pelti- tai oksasakset. Muutaman tunnin touhun jälkeen sormet ovat valmiit kramppamaan. Eikä kyse ole todellakaan suolojen puutteesta.
Samoin pidemmän kävelytauon jälkeen säären etuosan saa hyvään kramppiin tiukkatahtisella kävelyllä.
------
Joskus kävi mielessä, että jos sisäreisien kramppaaminen polkiessa johtuisi näiden lihasten heikkoudesta verrattuna muihin polkiessa työskenteleviin, että auttaisiko kohdennettu treeni?
En tiedä johtuuko lihasten heikkoudesta vai mistä, mutta minä olen ollu aina herkkä krampeille. Niitä voi tulla ihan mihen lihakseen tahansa. Tosin ei täreimpään:)
Sivustakatsoja
06.03.2025, 19.07
Jos googlaa "exercise induced muscle cramps", löytyy heti ensimmäisten tulosten joukossa juttuja, joissa kerrotaan "pickle juicen" juomisen auttavan nopeasti ja tehokkaasti - tai jopa ilman että sitä tarvitsee niellä.
Mutta samojen tulosten joukossa on myös tutkimuksia, joiden mukaan "pickle juice" ei ole mikään taikajuoma sekään.
No, kokeilla kannattaa, jos ja kun krampeista kärsii. Eli vetää ihan tavallista suolakurkkupurkin nestettä naamariin ja toivoo parasta!
Joo, mutta vaikutuksen mekanismi ei ehkä ole elektrolyyteissä, vaan jossakin hermojärjestelmän reaktiossa: https://www.cooperinstitute.org/blog/does-pickle-juice-relieve-muscle-cramps
Sivustakatsoja
06.03.2025, 19.10
En tiedä johtuuko lihasten heikkoudesta vai mistä, mutta minä olen ollu aina herkkä krampeille. Niitä voi tulla ihan mihen lihakseen tahansa. Tosin ei täreimpään:)
Mulla ei esiinny kramppeja kuin tarkasti rajatuissa lihaksissa hyvin ennakoitavissa olevissa toimissa. Joten katselen asiaa omasta perspektiivistäni.
Eli vetää ihan tavallista suolakurkkupurkin nestettä naamariin ja toivoo parasta!
Pikkeliliemestä tulee kotikeittiömestarille ensimmäisenä mieleen niin kutsuttu 1-2-3 liemi (1 osa etikkaa, 2 osaa sokeria ja 3 osaa vettä), ei niinkään kurkkupurkin liemi (vaikka siinä varsin todennäköisesti samoja ainesosia onkin).
Tätä viimeaikaista keskustelua voisi myös käydä täällä:
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46840-Kova-kramppi-pitk%C3%A4n-lenkin-j%C3%A4lkeen/page2
Joo, mutta vaikutuksen mekanismi ei ehkä ole elektrolyyteissä, vaan jossakin hermojärjestelmän reaktiossa: https://www.cooperinstitute.org/blog/does-pickle-juice-relieve-muscle-cramps
Juu, elektrolyytit yksistään tuskin vaikuttaisivat ilman nielemistä - eivätkä varmaan ennen niiden imeytymistäkään.
Kansanomaisemmin kerrottuna:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/erikoinen-juoma-voi-auttaa-lihaskramppeihin-maistuisiko-sinulle-suolakurkkuliemi/8750418
Pikkeliliemestä tulee kotikeittiömestarille ensimmäisenä mieleen niin kutsuttu 1-2-3 liemi (1 osa etikkaa, 2 osaa sokeria ja 3 osaa vettä), ei niinkään kurkkupurkin liemi (vaikka siinä varsin todennäköisesti samoja ainesosia onkin).
Ihan tarpeellinen huomautus. Tarkoitin tietysti meillä maustekurkkuina myytäviä, en vain ole oppinut puhumaan herraskaisesti maustekurkuista:rolleyes:
Liemeen oleellisesti kuuluvat sinapinsiemenetkin saattavat osaltaan vaikuttaa:
Recently, researchers have suggested that mustard may help with leg cramps by activating sensors in the back of your throat. Specifically, molecules called isothiocyanates in mustard are thought to cause this activation (5Trusted Source (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2645550/), 6 (https://www.fasebj.org/doi/abs/10.1096/fasebj.30.1_supplement.lb706), 7Trusted Source (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14712238), 8Trusted Source (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28192854)).
As a result, a signal is sent out in your body that prevents the nerves in your muscles from becoming overly excited and causing muscles to cramp (6 (https://www.fasebj.org/doi/abs/10.1096/fasebj.30.1_supplement.lb706), 7Trusted Source (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14712238), 8Trusted Source (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28192854)).
Still, more research is needed to prove that mustard is effective for this purpose and that it works by this mechanism.
Given that there aren’t studies to prove an effective dose, it’s unclear how much mustard is needed to help prevent or treat cramps. However, most anecdotal reports claim that 1–2 teaspoons (5–10 grams) are sufficient to see results.
"Yellow mustard" taitaa olla sellaista vähän vahvempaa sinappia, esimerkiksi meillä Dijon-sinappina purkissa myytävää. Mutta amerikkalaiset ultrajuoksijat käyttävät Heinzin yksittäispakkauksia:
https://www.allrecipes.com/article/does-eating-mustard-help-with-leg-cramps/
Larmatin
07.03.2025, 10.00
mihin kauppaan kannattaa mennä etsii mukavaa pyöräily reppua mahollisimman lähellä nurmijärveä
edit... en osaa yhdys sanoja
Nettikauppaan, jos haluaa ihan läheltä. Jos taas on valmis matkustamaan 30 kilometriä ja suosii muutenkin kivijalkaa, niin Varuste.net, Scandinavian Outdoor ja perus-Intersportit tarjoavat valikoimaa.
"Yellow mustard" taitaa olla sellaista vähän vahvempaa sinappia, esimerkiksi meillä Dijon-sinappina purkissa myytävää.
Yellow mustard on "amerikkalainen sinappi", keltaisista sinapinsiemenistä tehty, sisältää viinietikkaa eikä sisällä sokeria. Dijon tehdää ruskeista sinapinsiemenistä ja siinä käytetään valkoviiniä. Ja on tietysti ranskalaista.
xs2jammu
07.03.2025, 13.39
Tätä viimeaikaista keskustelua voisi myös käydä täällä:
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46840-Kova-kramppi-pitk%C3%A4n-lenkin-j%C3%A4lkeen/page2
Tää oli hyvä linkki, kiitos.
Larmatin
26.03.2025, 21.21
Millainen puhelinteline kandee hommasta sampan s21 puhelimelle pyörään. Mielellään alle 50€ joku whiten 290xc pyörä mulla.
Markku Lehikoinen
27.03.2025, 11.01
https://www.biltema.fi/toimisto---tekniikka/puhelintarvikkeet/puhelimen-pidikkeet/puhelinpidike-polkupyoraan-2000042780
On jämäkkä ja turvallisen tuntuinen, ei horju eikä heilu. Grammoja jonkinverran.
Markku Lehikoinen
Mittaako digitaalinen rengaspainemittari painetta jotenkin eri tavalla kuin viisarimittari? Vai näyttääkö se vain tuloksen eri tavalla?
Mittaako digitaalinen rengaspainemittari painetta jotenkin eri tavalla kuin viisarimittari? Vai näyttääkö se vain tuloksen eri tavalla?
Kyllä ja ei, digitaalisessa voi olla yksinkertaisimmillaan piezzosähköinen anturi kun taas analogisessa paine liikuttaa jousta/kalvoa joka muutaman mekaanisen mutkan kautta liikuttaa viisaria.
Mistä sopivat päätytulpat ohjaustankoon? Vaihdon kapeamman ohjaustangon tuohon uuteen pyörääni ja ongelma on löytää tankoon sopivat päätytulpat. Sisä halkaisija on vähän päälle 15 mm. Löysin laatikosta päätytulpat, mutta ne oli yön aikana puristunut pois tangosta.
Mistä sopivat päätytulpat ohjaustankoon? Vaihdon kapeamman ohjaustangon tuohon uuteen pyörääni ja ongelma on löytää tankoon sopivat päätytulpat. Sisä halkaisija on vähän päälle 15 mm. Löysin laatikosta päätytulpat, mutta ne oli yön aikana puristunut pois tangosta.
Hioo jostain halpiksista sen millin veks, tai sitten ruuvattavat laajenevat tulpat esim Fyxation snug
maalinni
15.04.2025, 12.49
Kuoharipullon korkeista päätytulpat.
Voiskos joku mitata vaakaputkeen tulevien laukkujen kiinnitysruuvien etäisyyden emäputkesta lähimpään ruuviin? Etukäteen kiitollinen!
Polestar
24.05.2025, 16.42
Onko vinkkejä miten määrittää pyörän oikea koko?
Tarkoitus ostaa Trek Dual Sport 3.
Trekin taulukon mukaan L-koon pyörä (175 - 186 cm) pitäisi olla oikea, kun itse olen 185cm.
Eikä L-koon pyörä lyhyessä koeajossa tuntunut pieneltä mutta olisin kokeillut XL koon pyörää jos sellainen olisi ollut.
Jalan sisäpuolen pituus on noin 88cm joka on myös L-koon taulukon (82 - 88cm ylärajalla.
Miten teillä jotka olette kahden koon välissä, oletteko valinneet pienemmän vai isomman?
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/hybridipy%C3%B6r%C3%A4t/polkupy%C3%B6r%C3%A4t-dual-sport/dual-sport/dual-sport-3-gen-5/p/40826/
Periaatteessa aina (imo) pienempi...
Minä olen myös valinnut aina ns. pienemmältä puolelta koon ja on toiminut.
Suosituksiinhan tuo kokeltu koko vielä meneekin ja jos satula oli sopivalla korkeudella eikä keula tuntunut matalalta niin koko sopii. Vielä yksi pointsi; stemmi on lyhyt, jota hyvin voi sentin pari jatkaa, jos ajoasento käy lyhyeksi pidemmän päälle.
maustevoi
31.05.2025, 15.01
Meillä on kyllä pyörävaunu, joka ok, mutta nyt kiinnostaa voisiko ostaa "kevyeen ja nopeaan siirtymiseen" sellaisen https://www.xxl.fi/hamax-siesta-lastenistuin-harmaa/p/1226606_1_Style istuimen penkin taakse + vielä eteen https://www.tuontitukku.fi/vapaa-aika/lasten-istuin-polkupyoran-runkoon-ridemax-apukuskin-penkki-ja-ohjaustanko-pyoraan/p/641977400211/ tämmöinen, että sähköpyörän kyydissä olisi peräti kolme henkilöä?
Lieneekö turvallista, laillista tai toimivaa?
Jos taas vaan 1-lapsi kyydisssä, niin laittaisitteko eteen vai taakse?
Polestar
01.06.2025, 18.31
Miten hyvin hiilikuituinen etuhaarukka kestää vs alumiininen?
Itsellä tulee pääosin maantieajoa, joten pitäisi sen puolesta kestää . Mutta miten hiilikuitu kestää aikaa, esim onko 10v päästä edelleen iskussa vai voiko hiilikuitu haurastua? Pyörää säilytän kesät katetulla terassilla ja talvet kylmässä varastossa
Hiilikuitu kyllä kestää, sitä ei tarvi pelätä. Ainoita jotka voivat vahingoittaa (kolhujen lisäksi) ovat vauriot joissa vesi pääsee rakenteeseen tai pinnasta suojalakka/maali vaurioitunut jolloin on altis UV-säteilylle. Ja nannattaa muistaa jos vertailee niin ei alumiinikaan mitenkään ongelmaton ole...
Onko mahdollista vaihtaa pressfit keskiö kierrekeskiöön hiilikuiturunkoiseen pyörään?. Giant revolt grx osilla kyseessä
Meillä on kyllä pyörävaunu, joka ok, mutta nyt kiinnostaa voisiko ostaa "kevyeen ja nopeaan siirtymiseen" sellaisen https://www.xxl.fi/hamax-siesta-lastenistuin-harmaa/p/1226606_1_Style istuimen penkin taakse + vielä eteen https://www.tuontitukku.fi/vapaa-aika/lasten-istuin-polkupyoran-runkoon-ridemax-apukuskin-penkki-ja-ohjaustanko-pyoraan/p/641977400211/ tämmöinen, että sähköpyörän kyydissä olisi peräti kolme henkilöä?
Lieneekö turvallista, laillista tai toimivaa?
Jos taas vaan 1-lapsi kyydisssä, niin laittaisitteko eteen vai taakse?
Mulla on ollut välillä pyörän kyydissä kaksi lasta juuri noin. Takana Thulen istuin ja edessä joko toinen Thule tai sitten Shotgun (tuo näyttää olevan joku Kiinan kopio alkuperäisestä shotgunista). Laillisuudesta en tiedä, mutta rauhallisesti ajaessa mielestäni turvallista ja toimivaa. Dropperi olisi tosin suuri apu, koska pysähtyminen ja pyörän päälle nouseminen ovat hieman haastavia noin.
Yhden lapsen laitan mieluummin eteen, koska se ei sotke pyörän painopistettä yhtä pahasti, ja siinä voi jutella lapsen kanssa. Edessä olevan lapsen kanssa joutuu tosin polkemaan hieman hassussa asennossa polvet ulkona, joten pitkälle matkalle mieluummin se kärry. Mutta tässähän olikin kysymys nopeista siirtymistä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250602/60a2e21d1366d3bb70c10a0adfcfb26f.jpg
Onko mahdollista vaihtaa pressfit keskiö kierrekeskiöön hiilikuiturunkoiseen pyörään?. Giant revolt grx osilla kyseessä
En tiedä vastausta mutta ihmettelen miksi? Ainakin Shimanon Pressfit keskiöt ovat halpoja ja kestävätkin ilmeisesti kohtalaisesti, omaa kokemusta vielä vähän mutta mitä muualta kuullut. Noissahan on sekin idea että muovirunkosena ei aiheuta ongelmia hiilikuidun kanssa ja antaa ehkä marginaalisia toleranssivirheitä anteeksi.
Ärsyttävästi narisee kun polkee vaikka ei kovin vanha ole. Jos sen vaihtamaan joutuu niin sama kai se on kierrekeskiö laittaa?
Ärsyttävästi narisee kun polkee vaikka ei kovin vanha ole. Jos sen vaihtamaan joutuu niin sama kai se on kierrekeskiö laittaa?
Jos se pressfit menee heittällä niin eikö se nyt ole ihan sama vaihtaa se? Ei kai keskiön narina/narimattomuus siitä riipu onko kierteellä vai pressfit? Paitsi jos rungossa vikaa mutta sehän onkin eri juttu..
Mulla tuollainen perus SM-BB72, maksaa ~20€ niin ei mene konkurssiin jos sen vaihtaa.
Eihän siihen pressfitin tilalle mikään kierrekeskiö mene kun keskiössä ei ole kierteitä.
Sellainen ”yhteenkierrettävä” vaikka KCNC:ltä tai Wheels Manufacturing -merkeiltä voi auttaa tai sitten ei.
Kiitos.Tätäpä juuri koitin kysellä että onko se ylipäätään mahdollista. Pitää viedä se keskiön vaihtoon. Eiköhän se sillä selviä
Larmatin
03.06.2025, 14.40
Puhelin on telineessä ja siitä katson karttaa. Sport tracker on kiva kun siinä kartta näkyy heti vaikka puhelin on lukossa. . Mitäs muita järjevii sovelluksia on tuohon käyttöön? Google maps ei toimi haluamallani tavalla..
Puhelin on telineessä ja siitä katson karttaa. Sport tracker on kiva kun siinä kartta näkyy heti vaikka puhelin on lukossa. . Mitäs muita järjevii sovelluksia on tuohon käyttöön? Google maps ei toimi haluamallani tavalla..
Maastokäytössä ainakin karttaselain on perushyvä maastokarttasofta, jos tosiaan vaan karttaa tarkoitus katsoa. Locus map on mielestäni myös hyvä, jos haluaa vähän muitakin ominaisuuksia kuin pelkkää kartan katselua. Locus tosin vaatii vähän perehtymistä, että siitä saa mitään irti.
Kumpi pikakiinnitysrunko on parempi Newrack one vai Newrack Uni?
https://atranvelo.com/product-category/other-components/newrack/
Polestar
03.07.2025, 17.52
Onko hiilikuitu etuhaarukasta selkeää hyötyä jos renkaat on 50mm leveät? Eli huomaako eron selvästi alumiiniseen ja voiko alumiinihaarukka olla jotenkin kova 50mm renkailla?
Leveät ja korkeammat renkaat vaimentaa jo itsessään tien epätasaisuuksia eli kapeilla renkailla ilmeisesti hiilikuituhaarukan hyötyn huomaa paremmin?
Jos ajat samoilla renkailla, samoilla paineilla niin tod.näk. kuituinen miellyttävämpi. Miksi moinen kysymys? Jos vaihtoehtoja hakee niin teräshaarukka voi olla kaikkein mukaviin. Toisaaltaan tuon mukavuuden määrittely myös hyvin henkilökohtaista.
miikaael
03.07.2025, 22.34
Joustokeula on kaikkein mukavin...
Polestar
04.07.2025, 06.38
Jos ajat samoilla renkailla, samoilla paineilla niin tod.näk. kuituinen miellyttävämpi. Miksi moinen kysymys? Jos vaihtoehtoja hakee niin teräshaarukka voi olla kaikkein mukaviin. Toisaaltaan tuon mukavuuden määrittely myös hyvin henkilökohtaista.
Kiitos vastauksesta.
Kysymys, koska pari hybrid-pyörää harkinnassa. Mietin kannattaako maksaa 300€ lisää ja ottaa hiilikuituinen.
Trek dualsport 2, Alumiinihaarukka
https://pyoravarikko.fi/products/trek-dual-sport-2-gen-5
Trek dualsport 3, Hiilikuituhaarukka
https://pyoravarikko.fi/products/trek-dual-sport-3-gen-5-24
Kona Dew, alumiinihaarukka
https://www.bikeshop.fi/Kona-Dew/ekauppa/pKODW/?gad_campaignid=21502370539&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw1JjDBhDjARIsABlM2SvoSFfG3G5ERT92-DX9K7Kxz73T0B2kQKdzWWqR6VqkMGcv1yMdwzIaAhB1EALw_wc B
Tuossa kuvituksessa hieman paremmat osat mutta itse en henk.koht. maksaisi kummastakaan tuollaista hintaa. Mutta jos tuntuu hyvältä ratkaisulta niin mikäs siinä...
Polestar
04.07.2025, 08.40
Tuossa kuvituksessa hieman paremmat osat mutta itse en henk.koht. maksaisi kummastakaan tuollaista hintaa. Mutta jos tuntuu hyvältä ratkaisulta niin mikäs siinä...
Ei tarvitse olla edellä mainittu Trek mutta liike lähellä myisi, pystyy koeajamaan.
Mikä olisi hinta/laatusuhteeltaan parempi hybrid pyörä noin 800-1000€ hintaluokassa?
Jos koeajo välttämätön niin siitä sitten, muuten selaamaan saksanpuotien tarjontaa
Marsusram
04.07.2025, 13.00
Onko hiilikuitu etuhaarukasta selkeää hyötyä jos renkaat on 50mm leveät? Eli huomaako eron selvästi alumiiniseen ja voiko alumiinihaarukka olla jotenkin kova 50mm renkailla?
Leveät ja korkeammat renkaat vaimentaa jo itsessään tien epätasaisuuksia eli kapeilla renkailla ilmeisesti hiilikuituhaarukan hyötyn huomaa paremmin?
Kaikista materiaaleista saa tehtyä jäykän rungon tai keulan.
Selvästi joustavaa keulaa ei voi tehdä alumiinista, koska materiaali väsyy ja murtuu ajan saatossa.
Teräs ja hiilikuitu mahdollistavat jouston keulaan vain jos se sellaiseksi on suunniteltu, ei siis aina voi sanoa että ovat joustavia materiaalinsa perusteella.
Ei tarvitse olla edellä mainittu Trek mutta liike lähellä myisi, pystyy koeajamaan.
Mikä olisi hinta/laatusuhteeltaan parempi hybrid pyörä noin 800-1000€ hintaluokassa?
No ihan luokassaan kelvollisia nuo on. Tuossa Konassa on 650b eli 27,5" -vannekoko. Itselleni jos ostaisin, niin se jäisi kauppaan, koska ylivoimaisesti eniten rengastarjontaa on "normaalille" 700c (28") -vanteelle.
Tähän vuodenaikaan on melkein ostettava se mistä löytyy sopiva koko. Aika monessa ei kaikkia enää ole kaupoissa lattialla heti ajoon. Ja todellakin kannattaa käydä siinä lähikaupassa koeajamassa. Varmimmin tulee oikea koko ja sopiva pyörä. Nettikaupoista (vaikka niissä palautusoikeudet onkin) palauttaminen/vaihtaminen on ylimääräisen säädön takana.
Hyvä konsti käydä koeajamassa joku verrokki ja vaikka ihan ruutupaperilla verrata geometriaa netin tuotteisiin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.