Näytä tavallinen näkymä : Pikakysymykset.
Pitänee ottaa selvää siitä kun siihen tulee mahdollisuus :)
Ei oo varmaan hirveen kohtelijasta kysyä mutta tietääkö kukaan minkälaista porukkaa noi kramppilaiset oikein on? :D kun ite tulee aina yksin ajeltua vaan sen takia kun on aloittelija niin en taida kokeneempien perässä pysyä... :( Oon tässä selannu niiden sivuja ja suurin osa niiden lenkeistä alkaa lahdesta ja mulla on sinne matkaa sellanen 12-14km..mutta eihän se matka pitkä oo. Ei vaan yksin huvittais esim sieltä hyppyrimäiltä lähteä niitä polkuja vetelemään jos ei vaikka osaakkaan takasin, kun on niin mahtava suuntavaisto :D
Mistä halpa rengaspainemittari? Katsoin että Clasulla oli digitaalinen alle 10€ mutta "autopuolella" eli ei varmaan prestasta voi paineita tarkistaa.
Mistä halpa rengaspainemittari? Katsoin että Clasulla oli digitaalinen alle 10€ mutta "autopuolella" eli ei varmaan prestasta voi paineita tarkistaa.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=51403
Kotimaista ei löytyny, oon tosin huono etsimäänkin.
Mikä olis hyvä urheilujuoma kofeiinikammoiselle? Mitä olen katsellut, niin melkein jokaisessa litkussa on kofeiinia ja tämmöiselle huonouniselle illalla juotu kahvi tai kofeiinilla terästetty urheilujuoma tietää seuravaan yöunien menetystä...
Mikä olis hyvä urheilujuoma kofeiinikammoiselle? Mitä olen katsellut, niin melkein jokaisessa litkussa on kofeiinia ja tämmöiselle huonouniselle illalla juotu kahvi tai kofeiinilla terästetty urheilujuoma tietää seuravaan yöunien menetystä...
Hö? Ei noissa juurikaan pitäisi olla muuta kuin sokereita ja suoloja, joissain lajeissahan on kofeiinirajatkin. Kotona ei ole kuin Maximia (Tropical Fruit), siinä ei ainakaan ole. Saapi intersporteista, apteekista sun muista.
mutanaama
13.07.2010, 22.57
Mustaherukka DEXAL light. Mä en tosin tajua, miks urheilujuoman pitää olla laittia.
Imho parasta juomaa, jos vesi ei riitä.
Mistä suomalaisesta kaupasta kannattaa kysellä Hayesin levareihin varaosia? Olin lähdössä lenkille ja huomasin, että takajarrun kahva on irti.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=19998 eli tuollainen hakusessa.
En kyllä itse lähtisi edes tuota alkuperäistä tappia tuohon kahvaan hommaamaan. Omastakin heiskasesti tippui tuo matkalle kesken ajon. Ei ollut mikään miellyttävä kokemus huomata jarrukahvan olevan irti seuraavassa mutkassa. Biltemasta hain noiden tappien tilalle kuusiokolopultit ja mutterit. Ei mikään hieno tai kevyt ratkaisu mutta varmasti pysyy paikoillaan. Kuusiokolopultti oli läpimitaltaan hieman pienempi mitä tuo muovitappi joka aiheuttaa pientä klappia jarrukahvoihin joka ei kylläkään ole itseä haitannut ollenkaan.
Teemu Kalvas
14.07.2010, 00.19
Onkohan joku jaksanut mitata paljonko vaijeria siirtyy Sramin maantievaihtajilla per vaihde? Voisi suunnitella mutanttisysteemeitä jos tietäisi. En tunnu osaavan googlatakaan.
Ed: Vastaushan oli tässä (http://www.bikeforums.net/archive/index.php/t-624948.html).
Mistäköhän saisi pienen suomenlipun fillariperäkärryyn?
Edit: ja itselleni vastaten http://www.helsinginlipputehdas.fi/kansallisliput.html
En kyllä itse lähtisi edes tuota alkuperäistä tappia tuohon kahvaan hommaamaan. Omastakin heiskasesti tippui tuo matkalle kesken ajon. Ei ollut mikään miellyttävä kokemus huomata jarrukahvan olevan irti seuraavassa mutkassa. Biltemasta hain noiden tappien tilalle kuusiokolopultit ja mutterit. Ei mikään hieno tai kevyt ratkaisu mutta varmasti pysyy paikoillaan. Kuusiokolopultti oli läpimitaltaan hieman pienempi mitä tuo muovitappi joka aiheuttaa pientä klappia jarrukahvoihin joka ei kylläkään ole itseä haitannut ollenkaan.
No se tappi on jo hommattu, kun löytyi ihan lähikaupasta. Kieltämättä vähän epäilyttävä ratkaisu koko muovitappi tuollaisessa paikassa :mad:
Moro
Itellä ois tämmönen vanhan mallin jopo joka on entisöity jo vähän aikaa sitten, mutta uupuu vielä uusia kumeja. Nyt on jotkut normaalit HARMAAT hyväkuntoiset, mutta rumat.
Nettiä oon selaillu mutten oo löytäny, eli tarvis olis joko valkoisille, tai tyylikkäille valkosivusille tai joillekkin retroille kumeille! Renkaan koon pitäis olla 22" 1 5/8 1 1/2. Saa se kai vähän heittää noista mitoista :) simmoset et mahtuis lokarien alle! Tosi jeba, jos joku onnistuis löytämään tolle koolle jotain tyylikkäitä kumeja
Onko tälläinen halvempi mom.avain tarpeeksi asiallinen muutamaan käyttökertaan vuodessa?(lähinnä hiilikuitustonga/kevyen o.kannattimen pultteihin).
http://www.starbike.com/php/product_info.php?lang=en&pid=11044
Ei tosiaan haluaisi hunttia tai enempää laittaa kaluun jota todella harvoin tarvitsee.
Suositelkaas jotain esim. britti tai saksalaista nettikauppaa, josta kannattaisi ostaa pyöräilyvaatteita. Missä on parhaat valikoimat ja hinnat? Erityisesti Löffler, Pearl Izumi ja Assos kiinnostaa.
..tänä kesänä vaivaamaan alkanut jalkapohjan ulkoreunan kipeytyminen ?
Sama vaiva molemmissa jaloissa. Uudet kengät ostin , mutta sama vaiva jo vanhoillakin.
Suositelkaas jotain esim. britti tai saksalaista nettikauppaa, josta kannattaisi ostaa pyöräilyvaatteita. Missä on parhaat valikoimat ja hinnat? Erityisesti Löffler, Pearl Izumi ja Assos kiinnostaa.
Tuolta Kaupoista kannattaa katsella lisää, itse olen tullut lähinnä käyttäneeksi http://roseversand.com:ia ja http://bike24.de:tä ja niistä löytyy ainakin kahta viimeistä.
Brittikauppoja:
Pearl Izumia : Probikekit (http://www.probikekit.com)
Assosta: Wiggle (http://www.wiggle.co.uk), Chainreactioncycles (http://www.chainreactioncycles.com), Primera (http://www.primera-sports.com/)
Johan Moraal
15.07.2010, 23.19
Sama vaiva molemmissa jaloissa. Uudet kengät ostin , mutta sama vaiva jo vanhoillakin.
Itelläni tämä on tuttu oireisto. Lieneekö herran vuonna 1995 kun viimeksi kävin kävelylenkillä. Kipu oli sietämätön. Moiset suoritukset on parasta vaan unohtaa hipi hopi:)
Vääräjalka
16.07.2010, 08.44
Kipu on ilmeisesti heti nilkan etupuolella, missä jalkaterä on uloimpana, eikä niinkään päkiän kohdilla.
Kenkä on vääränmuotoinen/liian kapea ja painaa luun kohdalta jalkaa. Kengät harvemmin muotoutuvat tuosta kohdin, eikä jalkakaan anna periksi luun kohdilta, niin kipuahan siitä seuraa. Huomaa että kengän levitys sisäsyrjästä helpottaa myös. Eli esimerkiksi kaarituki saataa painaa jalkaa kengän ulkosyrjää vasten.
Itse kun valitin sitä edellisten laskettelumonojen kanssa, niin monoa levitettiin enempi sisäsyrjästä, kuin ulkosyrjästä.
Huomion arvoinen pointti! Kiitos :)
VanhaPate
19.07.2010, 18.12
Nöösi kysymys mutta meneekö Shimanon 105-sarjan 10 lehtinen rataspakka XT-sarjan vapaarattaalle? Tartteeko mitään välilevyjä vai pitääkö unohtaa koko juttu?
Cyclokrossariin etsiskelen levyjarrullisia kiekkoja.
Cyclokrossariin etsiskelen levyjarrullisia kiekkoja.
Onko siinä 130 vai 135mm takanapa?
VanhaPate
20.07.2010, 14.57
135 mm takanapa
Onko siinä 130 vai 135mm takanapa?
Ei kai 130mm levyjarrunapoja ole olemassakaan?
Ja sen takia ei taida olla montaa 130mm levyistä runkoa, missä olis levyjarrukiinnikkeet.
Saako mistään fillarien runkotarroja? Kun on tuollainen runko missä ei mitään lue, niin jos vaikka haluaisi siihen Cube, Cannondale etc perustekstin viistoputkeen. Myykö valmistajat tarrojaan?
Kestääkö Selle Italia SLR Kit Carbonio Flow maastoajoa täysjoustossa?
Kuski 70kg kukkakeppi ja ajotyyli rauhallinen. Tolppa Thomson elite.
Hellurei, tuli vastaan 1999 valmistettu Crescentin maantiepyörä Campyn 9 speed Recordilla, kuolinpesä myy selkeästi harrastajan pyörää. Osaisiko kukaan arvioida minkä arvoinen paketti tuollainen voisi olla ja mitä siitä kannattaisi mahdollisesti maksaa. Seat tube 52cm, top tube 50cm - tosin mittaajan taidoista ja tarkkuudesta en mene takuuseen. Kommentteja?
Saako mistään fillarien runkotarroja? Kun on tuollainen runko missä ei mitään lue, niin jos vaikka haluaisi siihen Cube, Cannondale etc perustekstin viistoputkeen. Myykö valmistajat tarrojaan?
ei myy... muutenhan kaikki kiinalaiset liimaisisivat jokaiseen halpis pyöräänsä cannondalea yms :D
Kestääkö Selle Italia SLR Kit Carbonio Flow maastoajoa täysjoustossa?
Kuski 70kg kukkakeppi ja ajotyyli rauhallinen. Tolppa Thomson elite.
kaiken saa rikki halutessaan... ja en suosittele hiilareita maastoon mutta vaikka toimisisikin maastossa sinun ajotyylilläsi tms.
Hellurei, tuli vastaan 1999 valmistettu Crescentin maantiepyörä Campyn 9 speed Recordilla, kuolinpesä myy selkeästi harrastajan pyörää. Osaisiko kukaan arvioida minkä arvoinen paketti tuollainen voisi olla ja mitä siitä kannattaisi mahdollisesti maksaa. Seat tube 52cm, top tube 50cm - tosin mittaajan taidoista ja tarkkuudesta en mene takuuseen. Kommentteja?
~500e riippuen täysin kunnosta eli onko ketjut ok vai venyneet , rattaat ok vai kulahtaneet , laakerit ok vai entiset ymsymstms jnejne
jos siis kaikki lähes uutta niin ehkä enemmänkin voi maksaa mutta jos kulahtaneita niin vähemmänkin....
(Campy 9-speed)
~500e riippuen täysin kunnosta eli onko ketjut ok vai venyneet , rattaat ok vai kulahtaneet , laakerit ok vai entiset ymsymstms jnejne
jos siis kaikki lähes uutta niin ehkä enemmänkin voi maksaa mutta jos kulahtaneita niin vähemmänkin....
Kiitos. Näin kelasin itsekin, 200-400 euron luokkaa, vaikka koko itselle onkin väärä. Ketjut ja rattaat näyttävät olevan suhteellisen tuoreita, laakereita en ole päässyt vielä tutkimaan. Kuulemma kuuden tonnin fillari alunperin, itse tosin epäilen tätä hieman.
Saako mistään fillarien runkotarroja? Kun on tuollainen runko missä ei mitään lue, niin jos vaikka haluaisi siihen Cube, Cannondale etc perustekstin viistoputkeen. Myykö valmistajat tarrojaan?Aiheeseen liittyvää keskustelua.
(http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=37841)
Ei kai 130mm levyjarrunapoja ole olemassakaan?
Ja sen takia ei taida olla montaa 130mm levyistä runkoa, missä olis levyjarrukiinnikkeet.
En ole perehtynyt laajemmin asiaan, mutta ainakin Trek Portland on 130mm runko levyjarruilla ja siinä käytettävät Bontrager SSR Disc Road kiekot on saatavilla sekä 130mm että 135mm takanavalla:
http://www.evanscycles.com/products/bontrager/ssr-disc-road-rear-wheel-ec021194
ebaysta löytyy tarroja http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=bicycle+stickers&_frs=1&_trksid=p3286.c0.m359
Proj.nro
27.07.2010, 12.00
Sopiiko Campan takavaihtajan vaijeriksi shimanon vaijeri tai joku yleisharakiriosa? Vai onko kahvapäässä paljon eroa?
Sopiiko Campan takavaihtajan vaijeriksi shimanon vaijeri tai joku yleisharakiriosa? Vai onko kahvapäässä paljon eroa?Ei välttämättä sovi, sillä kun just ostin Recordin 10 vaijerin, niin käsitin kauppiaan puheista, että on jotain eroa shimanon vaijeriin.
Proj.nro
28.07.2010, 07.38
Sopiiko Campan takavaihtajan vaijeriksi shimanon vaijeri tai joku yleisharakiriosa? Vai onko kahvapäässä paljon eroa?
Shimanon vaijerin pää loksahti paikoilleen pienellä viilauksella.
Umpimähkä
31.07.2010, 20.32
Olen aina käyttänyt vanhaan Pösön maasturiini sellaisia melko ohuita yleisvoitelusuihkeita ja hyvin on toiminut. Mutta onko sellaiset metallipajojen voitelu-irroitus-puhdistus-yleissuihkeet ollenkaan soveliaita ketjuille?
Mitä pitäisi tehdä kun sen Pökötin navasta (se paikka jossa polkimet on kiinni, en tiedä oikeaa nimitystä) kuuluu natinaa?
snowfake
31.07.2010, 22.35
Onko pikalinkkujen tilalle mahdollista asentaa vain semmonen ohut akseli joka menee pikalinkun tilalle akselin sisään? Vai saako noita "koko" akseleita, ja tuleeko ongelmia laittaa tilalle esim. jonkun haarukan muodon takia? Ja onko tästä virityksestä mitään hyötyä esim. levyjarrujen hinkatessa, tuleeko yhtään jämäkämmäksi ja tuleeko jarrujen kohdistus helpommaksi?
(oho aika monta pikaista)
Mutta onko sellaiset metallipajojen voitelu-irroitus-puhdistus-yleissuihkeet ollenkaan soveliaita ketjuille?
No ei , koska niissä on liuttomia.
Mitä pitäisi tehdä kun sen Pökötin navasta (se paikka jossa polkimet on kiinni, en tiedä oikeaa nimitystä) kuuluu natinaa?
Kiristää / rasvata keskiä ?
TetedeCourse
02.08.2010, 10.05
Sarjaan pyöräilyn snobikysymykset:
Kuinka valkoiset Mavicin ajokenkäni pysyvät puhtaan valkoisina ? :cool:
Keksin tähän itse ratkaisun - pyyhin kenkiä toluun kastetulla rätillä ja kaikki lika, rasvat yms lähtivät pois ja kengät hohtavat taas kuin uutena - maantielle siis :D
ticotaco
02.08.2010, 18.01
Auttakaas nöösiä!
Ajattelin tilata chain reaction syykkesiltä Sidin logo vernice-maantiekengät. Tällä hetkellä on käytössä shimanon SPD MD86-kengät maastoon ja shimanon PD-M520 polkimet. Kysymys kuuluu, että pitääkö mun tilata myös polkimet samaan kauppaan vai saako nuo nykyiset klossit menemään myös sidin maantiekenkiin? Ja jos pitää tilata ja sitten tilaan, niin tulevatko klossit polkimien mukana tilattaessa CRC:stä vai pitääkö ne tilata erikseen??? Ja tietysti jos jollain on heittää jotain vinkkiä hyvään perusmaantiepolkimeen niin neuvoja otetaan vastaan:)
Myykö joku kauppa(Suomessa, pk?) niitä telineitä joissa fillari pysyy pystyssä kun takapyörä siinä? Niitä mitä kaupoissakin näkee.
Umpimähkä
04.08.2010, 09.45
Tällä palstalla oli yksi ketju, jossa aiheena oli ryhmäajon turvallisuus ja siihen liittyvät ohjeet ja oikeat tavat. Mistä sen löytäisin?
Umpimähkä
04.08.2010, 10.04
Mitä maantiepyörämerkkiä kannattaisi ajatella, kun pituutta on vain 163 cm ja jalan sisämitta 78 cm eli selkä lyhyt, ettei tarvitsisi aina kurotella ohjaustankoon.
Tällä palstalla oli yksi ketju, jossa aiheena oli ryhmäajon turvallisuus ja siihen liittyvät ohjeet ja oikeat tavat. Mistä sen löytäisin?
Unohda foorumin haku ja käytä googlea. Kirjoita hakukenttään:
ryhmäajon turvallisuus site:fillarifoorumi.fi (http://www.google.fi/search?hl=fi&source=hp&q=ryhm%C3%A4ajon+turvallisuus+site%3Afillarifoorum i.fi&btnG=Google-haku&meta=&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=)
Samalla tavalla löydät melkein minkä tahansa haluamasi topikin.
Mitä maantiepyörämerkkiä kannattaisi ajatella, kun pituutta on vain 163 cm ja jalan sisämitta 78 cm eli selkä lyhyt, ettei tarvitsisi aina kurotella ohjaustankoon.
Ainakin Surly Pacer löytyy tosi pienessäkin koossa (aina 42cm asti) ja siinä saa halutessaan ohjaustangon vaikka kuinka korkealle - siis jollei halua niin paljoa droppia satulasta ohjaustankoon. Teräksiseen etuhaarukkaan kestää nimittäin laittaa korkeankin nipun spacereitä ilman, että tulee mitään ongelmia.
Semmosta että mikäs pesuaine se oli millä vois koittaa pestä noita haisevia ajokamppeita:o? Meinaan että mitä merkkiä pitää olla ja mistähän vois kysellä? Kiitos.
t.haisuli
H. Moilanen
04.08.2010, 21.24
Mikä tahansa pesuaine kelpaa, mutta lämpöä pitää käyttää niin paljon kuin sielu sietää.
Semmosta että mikäs pesuaine se oli millä vois koittaa pestä noita haisevia ajokamppeita:o? Meinaan että mitä merkkiä pitää olla ja mistähän vois kysellä? Kiitos.
t.haisuli
Sport / Pika Serto
Liotus ennen pesua, pari korkillista etikkaa pesuvatiin.
Toimii http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif
Mikä tahansa pesuaine kelpaa, mutta lämpöä pitää käyttää niin paljon kuin sielu sietää.
Mun sielu ja ajokamat kestää vain 30 astetta:rolleyes:
Jostain lukenut et lämpö ja huuhteluaineet tappaa hengittävät/kosteuden pitävät materiaalit.
Esim Enduran vaatteissa lukee ettei saisi huuhteluaineita käyttää. Tosin olen kyllä käyttänyt kun en kai minä paria hassua vaatetta yksin pese, vaan muun pyykin mukana.
Sport / Pika Serto
Liotus ennen pesua, pari korkillista etikkaa pesuvatiin.
Toimii http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif
Dänks Esko ohjeesta, etikkaa pitäs meiltä löytyä vaan mistäs tuota sporttisertoo vois kysellä?
Edittiä: Google KVG löysikin jo purnukan, mää meen huamenna kauppaan ostoksille:D
H. Moilanen
05.08.2010, 05.02
Mun sielu ja ajokamat kestää vain 30 astetta:rolleyes:
Jostain lukenut et lämpö ja huuhteluaineet tappaa hengittävät/kosteuden pitävät materiaalit.
Liiallinen lämpö sulattaa polypropyleenikuteet, mutta kyllä niitä on onnistuneesti pesty korkeammallain lämmöllä. Jotkut alusasut kestävät 60 asteen pesua, vaikka lapussa lukee vain 30. Eikä hengittävyys ainakaan mihinkään muutu. Vedenpitävyys kärsii kalvovaatteissa muutenkin pesemisestä.
Liiallinen lämpö sulattaa polypropyleenikuteet, mutta kyllä niitä on onnistuneesti pesty korkeammallain lämmöllä. Jotkut alusasut kestävät 60 asteen pesua, vaikka lapussa lukee vain 30. Eikä hengittävyys ainakaan mihinkään muutu. Vedenpitävyys kärsii kalvovaatteissa muutenkin pesemisestä.
Jotkut polypropeenikuteet kestävät 95 astetta, ihan pesulapunkin mukaan (esim. Craftin kerrastot). Ja jotkut kestävät käytännön testissä sata astetta, vaikka lapussa lukisikin 40 astetta (nimimerkillä pesukoneen termostaatti hajosi joskus seitsemän vuotta sitten; ainakin pari vaatepartta on lastista edelleen satunnaisessa käytössä). Toki mikäli haluaa vaatteidensa säilyvän mahdollisimman pitkään siisteinä, tuollaisia pesuja ei välttämättä kannata kovin usein harrastaa. Ja samoin jos vaatteissa on jotain antibakteeri- tms. käsittelyitä, tai kankaan päälle tehtyjä (heijastin)painatuksiakin, kannattaa varautua sanomaan niille hyvästit.
Umpimähkä
05.08.2010, 11.13
Vaatteet saa raikkaaksi käyttämällä huuhteluaineena etikkaa.
Esim Enduran vaatteissa lukee ettei saisi huuhteluaineita käyttää. Tosin olen kyllä käyttänyt kun en kai minä paria hassua vaatetta yksin pese, vaan muun pyykin mukana.
Minkä ihmeen takia käytät huuhteluainetta pyykissä? Meillä pyykki pestään tarkoituksella puhtaaksi, eikä sitä pilata millään kemikaalilla.
Nestemäistä Omoa ja LV:tä on tullut käytettyä ajokamojen pesuun. Kyllä niistä haju on lähtenyt niin paljon, että voi laittaa kaappiin odottamaan seuraavaa käyttökertaa.
Vaatteet saa raikkaaksi käyttämällä huuhteluaineena etikkaa.Foorumilta aiemmin saatujen vinkkien perusteella liotin urheilukerrastoa vuorokauden 10%:ssa etikkaliemessä ja pesin sen jälkeen normaalisti koneessa. Hajut hävis!
Umpimähkä
05.08.2010, 12.20
Foorumilta aiemmin saatujen vinkkien perusteella liotin urheilukerrastoa vuorokauden 10%:ssa etikkaliemessä ja pesin sen jälkeen normaalisti koneessa. Hajut hävis!
Etikka on tehokasta, melkeen mihin vaan.
Mutta helpommalla pääsee, kun heittää huuhteluainelokeroon aina etikkaa. Varo ruiskimasta silmiin.
Nestemäistä Omoa ja LV:tä on tullut käytettyä ajokamojen pesuun. Kyllä niistä haju on lähtenyt niin paljon, että voi laittaa kaappiin odottamaan seuraavaa käyttökertaa.
Tässä on ikäänkuin piilossa yksi parhaista keinoista hajuhaittojen estoon: pese vaatteet heti joka ikisen lenkin jälkeen jos omatunto sallii. Kun haju kerran pääsee iskostumaan niin sitten tarvitsee noita järeämpiä keinoja.
Minä en ole sen kummempaa käyttänyt kuin normaalia sensitiiviä pesujauhetta ja 30ºC, n. kahden viikon välein Assoksen erikoispesuainetta. Herkän nenän vuoksi en ole tykästynyt noihin uusiin matalan lämpötilan pesunesteisiin, ne haisevat/tuoksuvat ikävän voimakkaasti.
Oatmeal Stout
05.08.2010, 16.01
kun en kai minä paria hassua vaatetta yksin pese, vaan muun pyykin mukana.
Minä taasen en investoi hassuihin vaatteisiin, mutta pyöräilyvaatteiden kanssa pesen korkeintaan sykevyötä ja kankaista ratakisanumerolappua eikä kukaan muu meillä pese pyöräilyvaatteita.
Ostin Kona dew dropin tänään ja pyörä on ekan lenkin jälkeen mainio mutta kysymykseni koskee pyörän mukana tulleita mystisiä kumilärpäkkeitä. Neljä noin kolikon kokoista palasta joissa lukee L ja R siis vasuri ja oikea. For anatomic bar only lukee kyljessä. Mitähän ne ovat? http://www.cycly.co.jp/shop/photo/2010214/5262122945943193426558720131-1.jpg
Nuo palat ovat jarrukahvojen etäisyyssäätöä varten. Tarkemmat ohjeet käytöstä löytyy Shimanon teknisestä dokumentaatiosta.
Etikka on tehokasta, melkeen mihin vaan.
Mutta helpommalla pääsee, kun heittää huuhteluainelokeroon aina etikkaa. Varo ruiskimasta silmiin.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif Hyvä vinkki, täytyy kokeilla:)
Tuli ostettua tollanen Spessun CPRO2 "pumppu". http://www.evanscycles.com/products/specialized/air-tool-cpr02-2010-ec020864
Pärjääkö yhdellä 16g patruunalla tien päällä, vai kannattaako pitää varapatruunaa mukana. Jos lähdetään siitä, että kerran tarvii vaan sisuri vaihtaa. Jos 2 kertaa hajoaa kumi, niin tilaan taksin.
Tuli ostettua tollanen Spessun CPRO2 "pumppu". http://www.evanscycles.com/products/specialized/air-tool-cpr02-2010-ec020864
Pärjääkö yhdellä 16g patruunalla tien päällä, vai kannattaako pitää varapatruunaa mukana. Jos lähdetään siitä, että kerran tarvii vaan sisuri vaihtaa. Jos 2 kertaa hajoaa kumi, niin tilaan taksin.
Kokeile, samalla opettelet myös käyttämään kyseistä vehjettä eikä tarvitse ryssiä sitä ekaa kertaa tuon pumpun kanssa tositilanteessa, sillä silloin soitat sen taksin heti ensimmäisellä kerralla. :D
Heitetään nyt oma kyssäri, eli miten mitataan "bolt circle diameter" joka pitäisi tietää kun ostetaan erillistä eturatasta maantiepyörään? Ja onko maantiepuolella ja maastopuolella eri mitat, nimimerkillä edessä välitykset tällä hetkellä luokkaa liian isot ja liian pienet(vitun kompaktikammet.)
H. Moilanen
07.08.2010, 07.47
Heitetään nyt oma kyssäri, eli miten mitataan "bolt circle diameter" joka pitäisi tietää kun ostetaan erillistä eturatasta maantiepyörään? Ja onko maantiepuolella ja maastopuolella eri mitat, nimimerkillä edessä välitykset tällä hetkellä luokkaa liian isot ja liian pienet(vitun kompaktikammet.)
"Pulttikehän halkaisija" on nimensä mukaisesti kiinnityspulttien muodostaman ympyrän halkaisija.
4-pulttinen on helppo mitata: vastakkaisten pulttien etäisyys toisistaan.
5-pulttinen on hieman haasteellisempi, varsinkin jos kyseessä on ontolla aksellilla olevat kammet ja vastaus pitää saada millilleen, mutta pultista akselin keskelle kaksin kertaisena on oikea vastaus.
Maantiekammissa pulttikehä on tyypillisesti 130mm, kompakteissa 110mm ja maastokammessa 104mm/64mm.
http://www.sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html Sheldon-setä tietää, olisit siltä kysynyt. Eikä oo ees kovin vaikeeta.
Pärjääkö yhdellä 16g patruunalla tien päällä, vai kannattaako pitää varapatruunaa mukana.
Hyvin täytti renkaan yksi patruuna. :D
Tuli eilen testattua, kun tuli kivi tai lasinsiru gumeksesta läpi.
Missä PK-seudulla kannattaisi etsiä Park Toolin BB Lockring hook spanner (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=17920)tai joku vastaava työkalu?
Ainakin seuraavat voi kokeilla: www.bikeplanet.fi, www.kauppaveljet.fi, www.foxcomp.fi, vaikkei nettilistauksista löytyiskään.
Ainakin seuraavat voi kokeilla: www.bikeplanet.fi (http://www.bikeplanet.fi), www.kauppaveljet.fi (http://www.kauppaveljet.fi), www.foxcomp.fi (http://www.foxcomp.fi), vaikkei nettilistauksista löytyiskään.
Kiitos, Foxcompista löytyi jo. :)
Epäilyksen Lohi
12.08.2010, 22.25
Mistä liikkeestä löytyy hyllystä Polarin nopeusanturin magneetti alueelta Vantaa, Kerava, Helsinki? Tänään kierretty jumbon perusintersportit ja huomenna pitäisi hakea se melkein mistä liikkeestä vain tällä seudulla.
Mistä liikkeestä löytyy hyllystä Polarin nopeusanturin magneetti alueelta Vantaa, Kerava, Helsinki? Tänään kierretty jumbon perusintersportit ja huomenna pitäisi hakea se melkein mistä liikkeestä vain tällä seudulla.
Kannattaa kysäistä Puhoksesta http://www.intersport.fi/megastorepuhos/index/polarsykemittarit1.html
Epäilyksen Lohi
12.08.2010, 22.47
Kannattaa kysäistä Puhoksesta http://www.intersport.fi/megastorepuhos/index/polarsykemittarit1.html
Kiitos. Koukkaan tuon kautta aamulla. Jos ei löydy niin sitten varmaankin Veloon seuraavana.
mutanaama
12.08.2010, 22.49
Halvin ja helpoin. Bebek hakaniemen torin laidalla. Haet sieltä kourallisen tehokkaita magneetteja, ja teipillä pinnaan kiinni. Parempi kuin uusi, ja voi laittaa joka rengassettiin.
Epäilyksen Lohi
12.08.2010, 23.08
Halvin ja helpoin. Bebek hakaniemen torin laidalla. Haet sieltä kourallisen tehokkaita magneetteja, ja teipillä pinnaan kiinni. Parempi kuin uusi, ja voi laittaa joka rengassettiin.
Eli siinä ei ole mitään älyä mukana ja mittari ei vaadi juuri tietyntehoista magneettia, vaan (lähes) millainen vain magneetti kelpaa?
Kaikki kay, kerran anturi jäi liian kauas (heikosta) mukana tulleesta magneetista, niin nappasiin siihen NdFeB (http://en.wikipedia.org/wiki/Neodymium_magnet)-magneetin kiinni niin pelitti kuin se kuuluisa sinisen junan vessa.
Grandi66
13.08.2010, 18.21
Mikäs oli sen laitteen nimi, millä voi laittaa klossit kohalleen kengissä? Joo olen nähnyt sen täällä ja ku toi muisti ei aina pelaa täydellisesti.
Mikähän se "ritsa" on nimeltään jolla vois vetää pyörän perässä noin kymmen vuotiaita lapsia? Olen nähnyt semmoisia virityksiä seikkailukisoissa televiisiossa. Ja mistähän semmosen saisi? Ome tekemä viritys osoittautui hieman vaaralliseksi... ja kyllä yritin löytää foorumeista ja haulla mutta ei osunut..
Mikähän se "ritsa" on nimeltään jolla vois vetää pyörän perässä noin kymmen vuotiaita lapsia? Olen nähnyt semmoisia virityksiä seikkailukisoissa televiisiossa. Ja mistähän semmosen saisi? Ome tekemä viritys osoittautui hieman vaaralliseksi... ja kyllä yritin löytää foorumeista ja haulla mutta ei osunut..
Jonkinnäköinen kumiköysi haussa?
Juu, niissä kisoissa on jonkinlainen "vavan pätkä" molemmissa päissä ja välissä jokin kuminauha, oma viritys toimi jonkin aikaa mutta sitten tuli läheltä piti tilanne ja etsisin neuvoa parempaan. Vapa pitää nauhan turvallisen kaukana renkaista...
Mikäs oli sen laitteen nimi, millä voi laittaa klossit kohalleen kengissä? Joo olen nähnyt sen täällä ja ku toi muisti ei aina pelaa täydellisesti.Kuusiokoloavain?
mutanaama
14.08.2010, 00.01
Kuusiokoloavain?
:D Ei uittu!:D
Kuusiokoloavain?
Miten minulla tuli ihan sama mieleen. :D
...oli minulla kyllä tuossa vähän aikaa sitten joku kysymyskin mielessä, mutta mikähän se mahtoi olla? :seko:
mutanaama
14.08.2010, 09.31
Miten minulla tuli ihan sama mieleen. :D
...oli minulla kyllä tuossa vähän aikaa sitten joku kysymyskin mielessä, mutta mikähän se mahtoi olla? :seko:
Oliko toi siis se kysymys? Liittyikö riippuliitoon?
Onnistuin tänään katkaisemaan klipsin sykevyön kiinnityspannasta, kun riisuin sitä väsyneenä.
Mistähän tuollaisen pelkän kiinnitysnauhan onnistuisi ostaa asap tuohon Garminin sykevyöhön?
P.Alikka
14.08.2010, 12.15
Mikäs oli sen laitteen nimi, millä voi laittaa klossit kohalleen kengissä? Joo olen nähnyt sen täällä ja ku toi muisti ei aina pelaa täydellisesti.
http://www.ergon-bike.com/gb/en/product/tp1
Oisko?
Grandi66
14.08.2010, 20.59
Kuusiokoloavain?
Ei ku mittalaite jolla saa klossit samaan kohtaan kengissä. Oli joku aika esillä täällä, mut ku ei muista laitteen nimeä. (laitetaan kengät laitteen päälle ja katsotaan onko kengät yhtä kaukana keskilinjasta ja samalla pituusviivalla)
Grandi66
15.08.2010, 10.11
http://www.ergon-bike.com/gb/en/product/tp1
Oisko?
Kiitoksia juuri tuota etsin.
Pakko kysyä että varmistuu.
Minkälaisen välipalan tuollaiseen mom.avaimeen(tässä tapauksessa Pro:n) tarvitsee jotta siinä voi sitten irto kuusio/torx-paloja käytellä, onko joku standardi yms?
Rajatapaus
17.08.2010, 11.11
Yritin etsiä yhtä viestiketjua sitä löytämättä. Motiivi on epäselvä, mutta ketju oli sellainen missä pohdittiin pyöräilyn vaikutusta parisuhteeseen. Jos joku muistaa millä taikasanoilla sen löytäis, olisin hyvinhyvinhyvin kiitollinen.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1164674
Hakusanat Googleen: pyöräily parisuhde site:www.fillarifoorumi.fi
Rajatapaus
17.08.2010, 11.18
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1164674
Hakusanat Googleen: pyöräily parisuhde site:www.fillarifoorumi.fi (http://www.fillarifoorumi.fi)
Olette loistava!
Liukkaat kelit lähenee ja kyynärsuojien osto on mielessä. Kevyemmästä päästä, esim 661 EVO ;) xc lite elbow, xc-käyttöön. Kysymyksenä nyt se että mahtuuko tuollaiset mitenkään takin alle vai ostanko suoraan isommat ja pidän hihan päällä? Ja jos joillain on kokemuksia noista tai tavallisista (ei-lite) malleista niin mielellään kuulisin.
Kiitos!
Jos ostat suojat jotka istuvat hyvin, niin ihan varmasti pitää laittaa takin alle (ellei se ole tosi ohut).
Ok, niinpä tietysti.. tuleehan niitä mahdollisesti käytettyä ilman takkiakin. Kiitos vastauksesta. Katselin paikallisten kauppojen tarjontaa ja täytyy lähteä paikan päälle kokeilemaan että tulee varmasti sopivat.
H. Moilanen
23.08.2010, 15.38
Onko Garminin (ANT+) ja Suunnon sykevyöt yhteensopivia?
Onko Garminin (ANT+) ja Suunnon sykevyöt yhteensopivia?
Ei. Kaikilla noilla on erilainen koodaus.
Ei. Kaikilla noilla on erilainen koodaus.
No, kaikki ANT+ laitteet ovat yhteensopivia mutta kaikki laitteet eivät tue ANT+:aa.
Mitä tarkoitusta varten yksissä Niken pyöräilykengissä on pohjassa lähellä kärkeä kaksi metallista tappia? Ne saa ruuvattua irti jolloin kävely helpottuu, mutta en keksi miksi ne siinä on.
Mitä tarkoitusta varten yksissä Niken pyöräilykengissä on pohjassa lähellä kärkeä kaksi metallista tappia? Ne saa ruuvattua irti jolloin kävely helpottuu, mutta en keksi miksi ne siinä on.
Maastokengät taitaa olla kyseessä? En tiedä minkälaisista tapeista puhut, mutta joihinkin saa kiinni sellaset eräänlaiset piikit, joilla pito paranee maastossa jalkautuessa.
Tank Driver
24.08.2010, 12.58
Ne tapit tuppaa kulumaan käytössä, joten ne on tehty vaihdettaviksi.
Maastokengät taitaa olla kyseessä? En tiedä minkälaisista tapeista puhut, mutta joihinkin saa kiinni sellaset eräänlaiset piikit, joilla pito paranee maastossa jalkautuessa.
Oukei. Varmaan on jonkinlainen maastokenkä. Pitää nyppää pois tapit ja tukkia reiät jollain. Sitten pystyy kävelemään spinningsaliin niin, ettei porukka luule steppikengiksi. ;)
Täälläkin ollut joskus puhe (alus)ajopaidoista joiden etuosa pitää tuulta, mistä näitä saa? Ja missä on myynnissä vedenpitäviä sukkia(gore-tex yms materiaalista)?
Täälläkin ollut joskus puhe (alus)ajopaidoista joiden etuosa pitää tuulta, mistä näitä saa? Ja missä on myynnissä vedenpitäviä sukkia(gore-tex yms materiaalista)?
Tuulenpitäviä aluspaitoja mm. Craftilta löytyy urheilukaupoista ainakin hiihtokelien aikaan. Muita paikkoja mm. Urheiluareena Tampereella, Probikekit -verkossa jne. Edestä tuulenpitävä liivi on kyllä monikäyttöisempi vaate.
Vedenpitäviä sukkia löytyy retkeilykaupoista, tuotenimenä SealSkinz lienee tunnetuin.
Munamankeli
24.08.2010, 14.12
K: Mistä saa Turun seudulla paikkausvaahtoa, joka menee sisään myös presta-venttiilistä? Online-kaupat eivät lennätä ko. tuotetta ponnekaasun takia.
V: Ajopyörästä saa Weldtiten tavaraa (http://www.weldtite.co.uk/productdetail/241/products.aspx?RID=241).
(Mietin ja hain melko hartaasti, kunnes kaveri vinkkasi.)
Vedenpitäviä sukkia löytyy retkeilykaupoista, tuotenimenä SealSkinz lienee tunnetuin.
Mutta onko nuo taas ihan neopreenia eli hengittämätöntä?
e.niin ja tuollaista edestä tiivistä aluspaitaa ajattelin että jos ihan tuollaisen aavistuksen löysemmän maastopaidan alla pitäisi...
Mutta onko nuo taas ihan neopreenia eli hengittämätöntä?
Ei. Ihan mukavia ovat. Linkki (http://www.sealskinz.com/cgi-bin/psProdDet.cgi/KE351)
lynxlynx
24.08.2010, 15.20
Voiko hevosella peesata?
Katsoppa huomenna nelonen sportin v5 lähetys klo:19 alk. niin olet taas viisaampi :D
Umpimähkä
24.08.2010, 15.23
Voiko hevosella peesata?
Hevosella? Toista hevosta? Hevoset yleensä peesaavat mielellään toisiaan. Vai meinaatko peesata pyörällä hevosta? Varo takapotkua.
Proj.nro
24.08.2010, 17.08
Voinko käyttää näitä uusia Ultrashift kahvoja (http://www.bike-components.de/products/info/p21461_Veloce-Ergopower-Ultra-Shift-Brems--Schaltgriff-10-fach-re-li-2009.html) ja tällaista QS-etuvaihtajaa (http://www.cheapbikeparts360.com/products/campagnolo-veloce-qs-front-derailleur/) keskenään, vaikka ohjelehtinen sanoo, etteivät ne ole yhteensopivia? Miten vaihtaja ei muka voisi olla yhteensopiva vivun kanssa? Vai lähdenkö ostamaan myös uuden vaihtajan :eek:
Sopiiko nämä yhteen?
Kiekoissa Shimano XT M775 Disc Center Lock navat:
http://www.bike-components.de/products/info/p22217_XT-M775-Disc-Center-Lock---A317-Disc---Sapim-Race-Laufrad-Laufradsatz.html
Avid - BB7 Road mechanical disc brake 2010 - 160mm:
http://www.bike-mailorder.de/shop/product_info.php?products_id=14192&type=search
Sopiiko nämä yhteen?
Kiekoissa Shimano XT M775 Disc Center Lock navat:
http://www.bike-components.de/products/info/p22217_XT-M775-Disc-Center-Lock---A317-Disc---Sapim-Race-Laufrad-Laufradsatz.html
Avid - BB7 Road mechanical disc brake 2010 - 160mm:
http://www.bike-mailorder.de/shop/product_info.php?products_id=14192&type=search
Ei kai noissa mitään muuta ongelmaa ole kuin se, että BB7:n mukana tuleva levy on perinteisellä kuusipulttisella kiinnityksellä. Joten center lock -jarrulevy pitää sitten ostaa vielä erikseen.
...Joten center lock -jarrulevy pitää sitten ostaa vielä erikseen.
Tai adapteri...
twentyniner
25.08.2010, 08.28
Ei kai noissa mitään muuta ongelmaa ole kuin se, että BB7:n mukana tuleva levy on perinteisellä kuusipulttisella kiinnityksellä. Joten center lock -jarrulevy pitää sitten ostaa vielä erikseen. Tai adapteri centerlock->6-bolt
Jarrulevyssä lukee SM RT-62, jarrukengässä BR505.
Kysymys kuuluu: Mikä on oikea jarrupala tähän jarruun?
Kyseessä cyclocrossari.
RM
Tank Driver
25.08.2010, 11.45
Voiko hevosella peesata?
Rekkaa?
Tai adapteri centerlock->6-bolt
Onko nuo adapterit toimiva ratkaisu vai tuleeko siitä jotenkin huterampi kuin yhteensopivilla levyillä? Tarkoitus ei ole ajaa mitään DH:ta vaan ihan perus työmatkapyöräilyä ja retkeilyä.
Shimaani
25.08.2010, 11.58
C-lock ==>6-bolt adapterilla saa toimivan ja ihan tarpeeksi jäykän ratkaisun aikaan.:)
Anaxagore
25.08.2010, 11.58
Onko nuo adapterit toimiva ratkaisu vai tuleeko siitä jotenkin huterampi kuin yhteensopivilla levyillä? Tarkoitus ei ole ajaa mitään DH:ta vaan ihan perus työmatkapyöräilyä ja retkeilyä.
Xc pyörässä on DT swissin adapterit, xt:n navat ja avidin 185mm levyt. Hyvin toimii, tukevat ja helpot käyttää. Hinnakkaat on tosin nuo adapterit..
Moi!
Kertokaas mitä eroa on kineticin rock & roll pro:lla ja roadilla muutakin ku hinta? chainreactionissa toi PRO 60e kalliimpi. Pähkäilen kumpi kannattais ostaa.
twentyniner
25.08.2010, 13.03
Moi!
Kertokaas mitä eroa on kineticin rock & roll pro:lla ja roadilla muutakin ku hinta? chainreactionissa toi PRO 60e kalliimpi. Pähkäilen kumpi kannattais ostaa.
Kummatkin kerää yhtä lailla pölyä nurkassa :)
Hinnakkaat on tosin nuo adapterit..
Ois saakeli, niinpä olikin. Maksaa uudet levyt saman verran tai vähemmän. Mutta kuinkas onkaan, kumpi olisi sitten järkevämpi valinta 6-bolt vai centerlock napa :seko:
Anaxagore
25.08.2010, 14.06
Ois saakeli, niinpä olikin. Maksaa uudet levyt saman verran tai vähemmän. Mutta kuinkas onkaan, kumpi olisi sitten järkevämpi valinta 6-bolt vai centerlock napa :seko:
Shimanon centerlock-levyt on ainakin saksanmaalla kilpailukykyisiä hinnoiltaan (alkaen 5,95e). Toisaalta dt swissin adapterilla ja kevyillä jarrulevyillä saa kevyen setin aikaiseksi. Ja centerlocklevyt/adapteri+normilevyt on helppo irroittaa esim. pesua varten. Toisaalta 6-pulttinavalla pääsee adapterista ja shimanosta eroon, mutta levyt on 10x hankalampi kiinnittää/irroittaa.
Centerlock-napoja on enimmäkseen Shimanolla (löytyy kyllä myös DT swissiltä ja mavicin valmiskiekoista), jolloin laakerointi on mallia kuppi-kuula-kartio. Konelaakerit olisivat huolettomammat, koska laakerivaurion sattuessa ei mene koko napa vaihtoon. Shimanoissa kun on laakerikuppi kiinteästi navoissa kiinni.
lynxlynx
25.08.2010, 21.04
Nyt ei kuvan liittäminen onnistu millään selaimella, mikähän mättää..?
1) Toimiiko Shimanon centerlock jarrulevyt Avid BB7 Road jarrujen kanssa?
2) Onko järkeä laittaa Avid BB7 Road jarrujen kanssa v-jarruille tarkoitetut maantiejarrukahvat, jos tarkoitus on käyttää joka tapauksessa tangonpäävaihtajia?
nuubiainen
25.08.2010, 22.36
Jarrulevyssä lukee SM RT-62, jarrukengässä BR505.
Kysymys kuuluu: Mikä on oikea jarrupala tähän jarruun?
Kyseessä cyclocrossari.
RM
Ei kai sittenkin lue BR-R505? Itselläni on samanlaiset.
Shimanolla on moniakin erilaisia padeja (eri materiaaleista), jotka noihin käyvät. Kokeile hakua 'BR-R505 pads'.
Edit: M06 (metalli) ja M07S (hartsi) ainakin käyvät Shimanon virallisen dokkarin mukaan.
1) Toimiiko Shimanon centerlock jarrulevyt Avid BB7 Road jarrujen kanssa?
Toimii.
2) Onko järkeä laittaa Avid BB7 Road jarrujen kanssa v-jarruille tarkoitetut maantiejarrukahvat, jos tarkoitus on käyttää joka tapauksessa tangonpäävaihtajia?
Ei. Kyllä se vetosuhde niissä kahvoissa on väärä vaihdevivuista riippumatta.
Onko kokemuksia tai mielipiteitä FSA Orbit Xtreme Pro Headset 1-1/8" ohjainlaakerista? Näkyis saavan aika halvalla sitä. Yhdistettyyn työmatka & retkipyörään ajattelin - eli melkein extreme pro :cool:
Nyt kun kerta offarille mentiin...
Mikä olisi hyvä paikka myydä fillarointiin liittyvää uudenveroista pikkusälää? Huutonet? Fillari-lehden tori? Muu mikä?
Mikä olisi hyvä paikka myydä fillarointiin liittyvää uudenveroista pikkusälää? Huutonet? Fillari-lehden tori? Muu mikä?
http://mountainbike.fi/forum/
http://ridefree.fi/forum/
http://mountainbike.fi/forum/
http://ridefree.fi/forum/
Tänks, kokeilenpa tuolta.
Minkäkokoisia niitä ohuita navoille tarkoitettuja kiintoavaimia tarvii Shimano XT M756 6-bolt etu- ja takanapojen avaamiseen / säätämiseen?
Entä Shimano XT M775 center lock etu- ja takanavoille?
Minkäkokoisia niitä ohuita navoille tarkoitettuja kiintoavaimia tarvii Shimano XT M756 6-bolt etu- ja takanapojen avaamiseen / säätämiseen?
Entä Shimano XT M775 center lock etu- ja takanavoille?
Muistaakseni molemmissa malleissa on etu- ja takanavassa 17mm lukkomutteri, kartiot on edessä 13mm ja takana 15mm.
M775 selvisikin Shimano Tech Documenteista. Eli 17mm ohut kiintoavain ja 5mm kuusiokoloavain sekä eteen, että taakse.
Mutta M756 6-boltin suhteen en tullut paljon viisaammaksi noista dokumenteista. Onko jollain nuo navat, jotta voisi kertoa ensikäden tietoa?
Garmin 110 HRM ;
- Toimiiko kalorilaskenta esim. spinningissä kun ei ole GPS signaalia (esim Garmin 101:ssä ei toimi mutta periaate taitaa olla 110 HRM:ssä eri)
- Voiko sykkeelle asettaa hälytysrajat vaiko vain seurata näytöltä ja jälkeenpäin Garmin Connectista?
magnuken
28.08.2010, 18.27
Sykevyötä käytettäessä kaloreiden laskenta toimii myös sisätiloissa FR 110 vehkeessä. Henkilön profiili pitää kuitenkin olla asetettuna. Tämä suomalaisen Firstbeatin sydämeen löyntien mikrovaihteluihin perustuvan kalorilaskennan kerrotaan olevan homattavasti tavanomaista laskentaa tarkempi.
Ellei käytä sykevyötä niin kalorilaskenta vaatii nopeus/matkatiedon, eli GPS yhteyden.
Tämä FR 110 on toiminnoiltaan melko pelkistetty ns. alkaen malli ja siinä ei ole mitään hälytysrajoja tai intervalleja sykkeelle (kuten esim. mallissa 310XT).
Nyt ei meinaa Googlekaan auttaa. Mutta täällä on varmaan tietämys tästä: Ostin uuden maastopyörän jossa mukana tuli Cranky Bros Smarty -lukkopolkimet. Edes liikkeessä ei ollut tarjota polkimista lisäinfoa (pyörä on Jamis Dakar XAM 1). Shimanon SPD-lukkopolkimiin olis kyllä saanu vaihtaa. Ja tuo on edelleen harkinnassa koska toisessa pyörässäni on vastaavat ja kengissäni SPD -klossit.
Mutta siis, millaisen klossin nuo polkimet vaativat, ja millaisen kengän. Ja kannattaako vaihtaa vai onko hyvät?
Nyt ei meinaa Googlekaan auttaa. Mutta täällä on varmaan tietämys tästä: Ostin uuden maastopyörän jossa mukana tuli Cranky Bros Smarty -lukkopolkimet. Edes liikkeessä ei ollut tarjota polkimista lisäinfoa (pyörä on Jamis Dakar XAM 1). Shimanon SPD-lukkopolkimiin olis kyllä saanu vaihtaa. Ja tuo on edelleen harkinnassa koska toisessa pyörässäni on vastaavat ja kengissäni SPD -klossit.
Mutta siis, millaisen klossin nuo polkimet vaativat, ja millaisen kengän. Ja kannattaako vaihtaa vai onko hyvät?
Noista en sen enempää tiedä, mutta klossit tulee aina polkimien kanssa. Ja jos lukkopolkimet on kiinni uudessa pyörässä sitä ostettaessa, klossit toimitetaan pyörän muiden tarvikkeiden ja papereiden ohessa.
Iglumies
28.08.2010, 20.16
Nuo smartyt on huonot, ota ne shimanot.
Kyllä kai niihin smartyihinkin klossit mukana tulee?
Noista en sen enempää tiedä, mutta klossit tulee aina polkimien kanssa. Ja jos lukkopolkimet on kiinni uudessa pyörässä sitä ostettaessa, klossit toimitetaan pyörän muiden tarvikkeiden ja papereiden ohessa.
Jep, eipä vaan tuossa toimituksessa näköjään tullut, enkä tajunnut liikkeessä itse tarkistaa. No myyjäliikkeseen vielä yhteys niin eiköhän homma selviä.
Onko mitään eroa työmatka/retkikäytössä seuraavilla takavaihtajilla: Shimano LX RD-M580 ja Shimano XT RD-M770? Molemmat low normal / rapid rise.
Onko jollain kokemusta Clarksin jarrupaloista eli onko mihinkään? Tässä pähkäilen kun alkaa oleen uusien aika. Hintaa näyttää sintratuilla paloilla yleisesti ottaen olevan puolet vähemmän kuin merkkituotteilla.
Onko jollain kokemusta Clarksin jarrupaloista eli onko mihinkään? Tässä pähkäilen kun alkaa oleen uusien aika. Hintaa näyttää sintratuilla paloilla yleisesti ottaen olevan puolet vähemmän kuin merkkituotteilla.
juicy 5siin ostin niitä joskus useammat ja toimivat hyvin... nyt hopen jarruissa samat ja ei mitään moitteita... laatukamaa. (niin ja ostin molempiin siis niitä clarksin vihreitä)
Mikä olisi hyvä takki maastokäyttöön? Fillariliikkeessä on jotain 200,- egen hintaista erittäin laadukasta takkia, mutta jos nyt ensin ostan sen halvan ja vasta myöhemmin sen hyvän. :D
mutanaama
31.08.2010, 22.26
Varusteleka myy samassa paketissa molemmat. Halvan ja hyvän. Hae varusteleka-thread ja elämä voittaa.
ticotaco
02.09.2010, 15.38
No niin ny on tuota niin shimanon ultegran SPD-SL polkimet hankittu ja poljettukin jo. Mutta mitähän polkimesta säädetään tuolla klossin kiristäjän alla olevalla lipareella, joka on ikäänkuin semmonen lipsu mitä pitäisi talttapäisellä ruuvarilla säätää ja vaihdella sen korkeutta??
-kaakku-
02.09.2010, 19.49
Siitä lipareesta ei säädetä mitään.
http://www.cecilwalker.com.au/images/6700%20pedal.gif
Polkimen lukon jäykkyys säädetään tosta pienestä kuusiokoloruuvista, jonka ympärillä on noi + & - merkit nuolineen. Se lipare liikkuu sääädön mukana ja näyttää sen lukon kireyden.
maalinni
03.09.2010, 07.43
Mitä eroa on Shimanon takavaihtajilla:
XT Schaltwerk RD-M772 GS (http://www.bike-discount.de/shop/k421/a5112/xt-schaltwerk-rd-m772-gs.html)
XT Schaltwerk RD-M 770 GS (http://www.bike-discount.de/shop/k421/a5248/xt-schaltwerk-rd-m-770-gs.html)
XT Schaltwerk RD-M 770 SGS (http://www.bike-discount.de/shop/k421/a5252/xt-schaltwerk-rd-m-770-sgs.html)
XT Rear Derailleur RD-M772 SGS (http://www.bike-discount.de/shop/k421/a5093/xt-rear-derailleur-rd-m772-sgs.html)
XT Top-Normal Rear Derailleur RD-M 771 S ... (http://www.bike-discount.de/shop/k421/a5113/xt-top-normal-rear-derailleur-rd-m-771-sgs-2008.html)
XT Top-Normal Rear Derailleur RD-M 771 S ... (http://www.bike-discount.de/shop/k421/a5247/xt-top-normal-rear-derailleur-rd-m-771-sgs-2008.html)
Tarkoituksena olisi keväällä hankkia uusi takavaihtaja. Käykö noista mikä vaan, kunhan hommaa 9 lehtiselle pakalle tarkoitetun?
Mitä eroa on Shimanon takavaihtajilla:
XT Schaltwerk RD-M772 GS (http://www.bike-discount.de/shop/k421/a5112/xt-schaltwerk-rd-m772-gs.html)
XT Schaltwerk RD-M 770 GS (http://www.bike-discount.de/shop/k421/a5248/xt-schaltwerk-rd-m-770-gs.html)
XT Schaltwerk RD-M 770 SGS (http://www.bike-discount.de/shop/k421/a5252/xt-schaltwerk-rd-m-770-sgs.html)
XT Rear Derailleur RD-M772 SGS (http://www.bike-discount.de/shop/k421/a5093/xt-rear-derailleur-rd-m772-sgs.html)
XT Top-Normal Rear Derailleur RD-M 771 S ... (http://www.bike-discount.de/shop/k421/a5113/xt-top-normal-rear-derailleur-rd-m-771-sgs-2008.html)
XT Top-Normal Rear Derailleur RD-M 771 S ... (http://www.bike-discount.de/shop/k421/a5247/xt-top-normal-rear-derailleur-rd-m-771-sgs-2008.html)
Tarkoituksena olisi keväällä hankkia uusi takavaihtaja. Käykö noista mikä vaan, kunhan hommaa 9 lehtiselle pakalle tarkoitetun?
Noi on kaikki 9-pakalle. GS:t on medium-häkillä ja SGS pitkällä häkillä. Jos sulla on 3 eturatasta käytössä ota SGS. 772:t on Shadow-mallia, menee pienempään tilaan ja on hienompi. Haluatko että vaihtajan jousi vaihtaa pienemmälle takarattaalle (-> valitse top-normal) vai isommalle takarattaalle (-> valitse low-normal)? Jos et ole aivan outo :) käytössäsi on top-normal vaihtotapa... jaaaa varmaankin sulla on se 3 eturatasta eli valintasi on M772 SGS.
Mitä työkaluja tarvitsee Shimano XT M756 6-bolt etu- ja takanapojen avaamiseen / säätämiseen?
Garmin oregon 450t toimiiko pyöräilyssä?
Saako laitteelta reitit ja jäljet myös tuonne training centerii?
Jos saa miten?
Kiitti
Anaxagore
03.09.2010, 14.08
Mitä työkaluja tarvitsee Shimano XT M756 6-bolt etu- ja takanapojen avaamiseen / säätämiseen?
Tämmösen:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=10199
Sopiiko shimanon 140mm jarrulevy 160mm takalevyn tilalle ilman mitään adaptereita? Rungossa on tavanomaiset IS-kiinnikkeet.
Paljonko säästää painossa 140mm vs. 160mm?
Jos jarrusatulassa postmount ja rungossa IS kiinnitys niin
140mm takajarrulevy tarvitsee 160mm IS-Postmountiin olevan 160mm etujarruadapterin joka asennetaan taakse.
Painonsäästö?Ei havaintoa.
...tarkennuksena, että sekä satulassa että rungossa on IS-kiinnike. Takalevy on saanut sen verran iskua, että on aika hankkia uusi ja mietin josko ottaisi 140mm nykyisen 160mm tilalle.
ei onnistu esim xtr jarrujen kanssa.only 160mm disc.
No, sitten ei tartte edes harkita, kun on just ne äksteeärrät.
Tämmösen:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=10199
Olipas edullinen setti! Parkkia ja Pedrosta ja muita saa vaan 2-3 tuohon hintaan.
Kiitti vinkistä! :)
En tiedä, onko tämä nyt ihan paras mahdollinen paikka tätä kysyä, mutta yritetään kuitenkin.
Mikä oli se sivu, jossa pystyi syöttämään kaksi eri vaihtoehtoa stemmin pituudelle ja jollekin toiselle arvolle ja sen jälkeen pystyi kuvasta vertailemaan ko. arvojen vaikutusta geometriaan?
Toivottavasti selitys oli vielä mahdollisimman epäselvä ja kukaan ei ymmärrä. :rolleyes:
http://alex.phred.org/stemchart/Default.aspx ?
Narujalka
05.09.2010, 21.53
Uusavuttomalle linkkiä (mistä?): 185 mm kammet 2010-malliseen maantie-Spessuun? Lightweigtiltä löysin, hinta suolainen (>700e). Eli hinta kohtuullinen, ei valurautaa... Niin, kyseessä compakti shimpan 105 systeemi.
mutanaama
05.09.2010, 21.56
Ja joku vielä epäili thread´n järkevyyttä
Olipas edullinen setti! Parkkia ja Pedrosta ja muita saa vaan 2-3 tuohon hintaan.
Kiitti vinkistä! :)
Not my cup of coffee.
Hyvä ja halpa ei kohtaa. Laatuun kannattaa (mielestäni) sijoittaa, toki kukin tyylillään :cool:.
Narujalka
05.09.2010, 22.47
Ja joku vielä epäili thread´n järkevyyttä
Samaa olen miettinyt.;):cool:
HC Andersen
05.09.2010, 22.48
Mistä saisi pääkaupunkiseudulta iskariöljyä SAE 7,5:seko:
Mistä saisi pääkaupunkiseudulta iskariöljyä SAE 7,5:seko:
Omat öljyni löysin Foxcompista (http://www.foxcomp.fi/).
HC Andersen
05.09.2010, 22.54
Omat öljyni löysin Foxcompista (http://www.foxcomp.fi/).
Kiitos, täytyy poiketa:)
http://alex.phred.org/stemchart/Default.aspx ?
Loistavaa! Kiitos!
Sopiiko shimanon 140mm jarrulevy 160mm takalevyn tilalle ilman mitään adaptereita? Rungossa on tavanomaiset IS-kiinnikkeet.
Paljonko säästää painossa 140mm vs. 160mm?
ei onnistu esim xtr jarrujen kanssa.only 160mm disc.
Ainakin CRC:ssä näyttäisi olevan listoilla myös 140mm levy (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=17120). Palatakseni tuohon alkuperäiseen kysymykseen - mahtaako toi mennä suoraan vanhan 160mm levyn tilalle?
mutanaama
06.09.2010, 08.11
Vanteeseen menee, mutta satulan kannaketta täytyy muuttaa: Joko ottaa sovitin pois, tai vaihtaa toisenlainen. Jos haarukan mitta on suunniteltu suoraan 160mm sopivaksi, niin ei voi muuttaa.
Minkäpituista pinnaa pitäisi hankkia näihin: Xtreme MTB rim 26" M-XP 19 + Shimano HB-M530. Laskurin osoitteen tiedän ja navan mitat, mutta vanteesta ei irtoa tietoja. Osaisko joku auttaa, kiitos? :)
Ainakin CRC:ssä näyttäisi olevan listoilla myös 140mm levy (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=17120). Palatakseni tuohon alkuperäiseen kysymykseen - mahtaako toi mennä suoraan vanhan 160mm levyn tilalle?
Onnistuu jos navassa on centerlock kiinnitys.
XTR jarruja on myös postmount jarrusatulalla ja 140mm takalevyn käyttö mahdollista mutta 140mm takalevy ei todellakaan käy IS jarrusatulan kanssa.
Painonsäästön vuoksi en lähtsi vaihtamaan 160->140mm:een.
140mm =Huonompi jarrutuntuma mutta pysyy paremmin ehjänä.
Itse ajan 140mm jarrulevyllä vain siksi että se ei ota mekaanista damagea huonojen ajolinjojen vuoksi.
140mm takalevy ei todellakaan käy IS jarrusatulan kanssa.
Painonsäästön vuoksi en lähtsi vaihtamaan 160->140mm:een.
Thx, näin itsekin arvelin, mutta hyvä saada tälle vahvistus. Mulla on just noi IS-vekottimet (runko ja jarrusatula) takapään vauhdin tappajina. Siis hommataan samanlainen levy kuin vanha, niin se puolikuntoinen jää säätämöön hätävaraksi. Meneehän se sitten tarvittaessa eteenkin.
Täytyy säästää se 10g (?) jostain muualta :D
Pitäisi saada hybridiin ja vanhempaan maastikseen pitkät/peruslokarit(SKS) kiinni ja ongelmana on molemmissa olevat Exotic-hiilarijalkaiset jäykät keulat joissa ei alhaalla niitä korvia pulteille. Eli mistähän saisi kätevät/tyylikkäät klemmari-tapaiset kiinnikkeet joilla saisi nuo alaruuvit lokareista kiinni. Varmaan pitää jotain kumia tms laittaa niiden alle etteivät naarmuta.
Pitäisi saada hybridiin ja vanhempaan maastikseen pitkät/peruslokarit(SKS) kiinni ja ongelmana on molemmissa olevat Exotic-hiilarijalkaiset jäykät keulat joissa ei alhaalla niitä korvia pulteille. Eli mistähän saisi kätevät/tyylikkäät klemmari-tapaiset kiinnikkeet joilla saisi nuo alaruuvit lokareista kiinni. Varmaan pitää jotain kumia tms laittaa niiden alle etteivät naarmuta.
biltemasta ainakin saa tuollaisia klemmareita joissa on valmiiksi kumit.
Mistä löytää Intian monsuunisateiden kohtuullisia vesimääriä kavahtamaton kevyt, vedenpitävä takki järkevään hintaan?
Mistä löytää Intian monsuunisateiden kohtuullisia vesimääriä kavahtamaton kevyt, vedenpitävä takki järkevään hintaan?
Tollainen tulee ainakin heti mieleen: http://www.retkiaitta.fi/product/8/haglofs-lim-ultimate
Voit koittaa toki soitetella paikalliset Intersportit sun muut urheilukaupat ja retkeilyliikkeet läpi ja tiedustella josko jostain löytyy halvemmalla. Mutta tuo ainakin täyttää hienosti kaksi noista toivomuksista.. Kolmas on taas henkilöstä kiinni. ;) Liikkuvalle ihmiselle tuollaselle löytyy varmasti muutenkin käyttöä koska on äärimmäisen helppo ottaa reissuun mukaan.
dILETANTTI
08.09.2010, 15.10
Mihin hävisi Päivän viestit -linkki foorumin sivuilta?
Ville Kangasmetsa
08.09.2010, 16.19
Mihin hävisi Päivän viestit -linkki foorumin sivuilta?Löytyy ainakin tuosta sivun ylimmästä palkista Pikalinkit-valikon alta.
dILETANTTI
08.09.2010, 16.39
Löytyy ainakin tuosta sivun ylimmästä palkista Pikalinkit-valikon alta.
Niin löytyy, kun on kirjautuneena, mutta kirjautumatta ei sitä enää ole siinä palkissa.
Ville Kangasmetsa
08.09.2010, 17.20
Mjoo, silloin sitä ei tosiaankaan nähtävästi ole, kuten montaa muutakaan asiaa.
Syytä asiasta joko muutettuja oikeuksia niille jotka ei ole loggautuneena tai mahdollisesti muuttunutta ohjelmistoa. Tiedä sitten että kumpi.
Uusavuttomalle linkkiä (mistä?): 185 mm kammet 2010-malliseen maantie-Spessuun? Lightweigtiltä löysin, hinta suolainen (>700e). Eli hinta kohtuullinen, ei valurautaa... Niin, kyseessä compakti shimpan 105 systeemi.
Specialites TA'n Carmina kammet ois saatavilla 185mm myöskin kompaktina.
http://www.specialites-ta.com/produits/ped_car_gb.htm#
Oiskohan jotain 300-350 euron paikkeilla ilman laakeria.
Mitä työkaluja tarvii Shimanon Hollowtech II maantiekeskiön ja kampien asentamiseen? Erityisesti Tiagra FC-4503 triplan (http://www.bike-components.de/products/info/p15434_Tiagra-Triple-Kurbelgarnitur-FC-4503-Hollowtech-II-3-fach.html).
Ajattelin tilata Pedroksen Hollowtech II työkalun (http://www.bike-components.de/products/info/p6978_Innenlager-Werkzeug-Shimano-Hollowtech-II.html). Sopiiko se?
Tarviiko jonkinlaista kampienasennustyökalua? Shimanollahan on ollut niitä muovivärkkejä (http://static.bike-components.de/images/product_images/popup_images/5571_1_shimano_kurbelmontage.jpg)?
H. Moilanen
09.09.2010, 21.35
Ajattelin tilata Pedroksen Hollowtech II työkalun (http://www.bike-components.de/products/info/p6978_Innenlager-Werkzeug-Shimano-Hollowtech-II.html). Sopiiko se?
Sopii, mutta lisäksi tarvitset sen muovivärkin. Tunnetaan myös "pipariavaimena".
Rajatapaus
09.09.2010, 23.03
Meikää on nyt vähän aikaa häirinnyt että miksi vanteen profiili on epäsymmetrinen? Parantaako se lujuutta jotenkin?
http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_wheel otsikko: Dish, vastaako tuo kysymykseen?
maalinni
11.09.2010, 09.08
Tuossa Nishikissä on jalkajarru ilmeisesti liian tiukalla. Kun takapyörää pyörittää ilmassa, niin se on pyörii tosi nihkeästi ja polkimet pyörivät mukana. Voiko jalkajarrua jotenkin löysätä?
maalinni
11.09.2010, 12.49
Jalkajarrun löysääminen onnistui. Olipas vaikeata löysätä neljänneskierros noita navan muttereita...
snowfake
11.09.2010, 21.10
Paljonko Turussa maksaa fillarin rungon maalaus? Tylsä toi musta, ja hirvestyskautena joku vielä ampuu. Haluaa kirkkaan oranssin. Eikä mene hallitukselle läpi että tarvis on one ostaa :(
... ja hirvestyskautena joku vielä ampuu. ... Eikä mene hallitukselle läpi että tarvis on one ostaa :(
Ei niin että mitään turkulaisista maalareista tietäisin, mutta ihan vain mielenkiinnosta tarkentava kysymys. Pitäisikö löytää mahdollisimman kallis vaiko halpa maalausfirma? :rolleyes:
Yh..Onko normaalia, että eturengas ei pyöri haarukassaan ihan keskellä (ohjaamosta katsottuna), vaan on vähän enemmän vasemmalla puolen? Mistä moinen edes johtuu?
Mistäs tällainen, kun putkelta polkiessa kuuluu sellainen kevyt rahina/kolina? Varsinkin kun polkaisen samaan aikaan kun fillari on hieman kallellaan..pinnoista vai mistä? Olen yrittänyt paikallistaa huonolla menestyksellä.
Johan Moraal
11.09.2010, 22.14
Kiristä pikalinkku, vai pitäisikö rihtausta vähän tarkistaa?
Jos renkaan ajosuunta on ykslyst, käännä kiekko, eipä enää vasemmalla puolella pyöri:)
snowfake
11.09.2010, 22.36
Ei niin että mitään turkulaisista maalareista tietäisin, mutta ihan vain mielenkiinnosta tarkentava kysymys. Pitäisikö löytää mahdollisimman kallis vaiko halpa maalausfirma? :rolleyes:
Jos noi on vaihtoehdot niin halpa tiäätty :)
Ok, sanokaa vaikka HESAn hintoja, että saan jotain näkemystä operaation kalleudesta :)
Yh..Onko normaalia, että eturengas ei pyöri haarukassaan ihan keskellä (ohjaamosta katsottuna), vaan on vähän enemmän vasemmalla puolen? Mistä moinen edes johtuu?
Mistäs tällainen, kun putkelta polkiessa kuuluu sellainen kevyt rahina/kolina? Varsinkin kun polkaisen samaan aikaan kun fillari on hieman kallellaan..pinnoista vai mistä? Olen yrittänyt paikallistaa huonolla menestyksellä.
Pikalinkku tosiaan kannattaa tarkistaa, tosin jos se ei ole pohjassa, ongelmia on varmasti jarrujenkin kanssa. Toinen vaihtoehto on tosiaan se, että kiekko on alkujaan kasattu huonosti eikä ole akselin keskellä. Silloin vika on ollut alusta asti. Ja kolmas vaihtoehto voisi olla, että etuhaarukka on vääntynyt. Mutta eivät ne yleensä muuten väänny kuin jonkin kolarin seurauksena. Ja tuossa tapauksessa luultavasti myös ohjaus puoltaisi voimakkaasti.
Rahinaan, ehkä runko tai haarukka joustaa, tai esim. navoissa on vähän klappia. Voimakkaammin polkiessa ketju voi sitten ottaa (joillakin vaihteilla) kiinni vaihtajan häkkiin, tai jarrupalat levariin/vanteeseen.
edit:
Kuulosti vaan vähän siltä, että lisäsyyt, joilla voisi uuden rungon hankintaa perustella, kelpaisivat myös. :rolleyes:
Ok, sanokaa vaikka HESAn hintoja, että saan jotain näkemystä operaation kalleudesta :)
Soita tonne: http://elekofi.virtualserver21.nebula.fi/index.php?page=jauhemaalaus&hl=fi_FI
Hinnoista ei mitn hajua, mutta tuolla toisaalla puhuvat prätkän rungon hiekkapuhalluksen/ jauhemaalauksen kustantavan n. 200e.
Puhelinsoitolla varmemmin tietoa.
"Parhaiten meidät löytää Helsingistä,Tattarisuon teollisuusalueelta."
Kiristä pikalinkku, vai pitäisikö rihtausta vähän tarkistaa?
Pikalinkku tosiaan kannattaa tarkistaa, tosin jos se ei ole pohjassa, ongelmia on varmasti jarrujenkin kanssa. Toinen vaihtoehto on tosiaan se, että kiekko on alkujaan kasattu huonosti eikä ole akselin keskellä. Silloin vika on ollut alusta asti. Ja kolmas vaihtoehto voisi olla, että etuhaarukka on vääntynyt. Mutta eivät ne yleensä muuten väänny kuin jonkin kolarin seurauksena. Ja tuossa tapauksessa luultavasti myös ohjaus puoltaisi voimakkaasti.
Rahinaan, ehkä runko tai haarukka joustaa, tai esim. navoissa on vähän klappia. Voimakkaammin polkiessa ketju voi sitten ottaa (joillakin vaihteilla) kiinni vaihtajan häkkiin, tai jarrupalat levariin/vanteeseen.
Juu oon tässä pikalinkut ja muut näppituntumalla tehtävät toimenpiteet kokeillu jo. Haarukkakin pitäis olla kyllä täydessä iskussa. Ehkä se ongelma on sitten rihtauksessa, niinkuin alkuun jo vähän epäilinkin. Jarru toimii täysin moitteetta ja silti rengas on linjastaan vasemmalla, niin onhan siinä nyt jokin pielessä..
Rahinakin voi jollain tapaa liittyä kiekkohin, koska ääni ei ole vaihtajan häkkiin osuvan ketjun ääntä eikä levyjarrujen kilinääkään. Pitääpä tässä käydä huollon puolella, ellei pk-seudulla satu olemaan innokasta ongelmanratkaisijaa?Eli samalla näyttäisi rihtauksen salat? :rolleyes:
Johan Moraal
11.09.2010, 23.18
Tuossa iltalukemista, mainiota artikkeleita kiekon puolauksesta
http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/arkisto.asp
ajlakanen
13.09.2010, 17.10
Mistä saa halvalla laadukkaita AA/AAA-paristoja? Määrä on pieni, noin 10-20, enintään 50 kpl.
Duracellejä on nyt saanu semmosissa 12 kappaleen paketeissa kohtuu edullisesti. Ei nyt halvimpia, mut hyviä ne ainakin on.
Täytyykö kasetti/takapakka ottaa irti, että pystyn säätämään uuden Shimano XT M775 takanavan tai rasvaamaan laakerit?
Toisinsanoen pitäiskö mun hommata säätämisetä ja laakerien rasvaamisesta varten ketjuruoska vai saako ne tehtyä ilman?
Täytyy ottaa. Tarviit ruoskan lisäksi myös lukkorenkaan avaimen (ei sulla sitä ole jos ei kerran ruoskaakan ole). Tai pidä kiinni jotenkin muuten jos pystyt.
Kuuluuko osasarjoihin aina jarru/vaihde -kaapelit vaiko pitääkö ne erikseen hankkia?
Kuuluuko osasarjoihin aina jarru/vaihde -kaapelit vaiko pitääkö ne erikseen hankkia?
Kyllä tulee mukana.
Schöne Scheisse
15.09.2010, 11.20
Kysymys etiikan ja/tai juridiikan alalta:
Jos keskieurooppalaisen nettikaupan puotipuksut erehtyvät lähettämään kaksi samansisältöistä pakettia - tiliä ei ole veloitettu kuin kerran - tulisiko asiakkaan (a) palauttaa jo avattu paketti, (b) informoida tapahtuneesta ja neuvotella passeli hinta, (c) tuumata, että joulu on tullut tänä vuonna aikaisin, ja pysyä hissun kissun, vai (d) toimia jollain muulla, eettisesti kestävällä ja juridisesti aukottomalla tavalla?
Iglumies
15.09.2010, 11.25
C lukittu.
Rajatapaus
15.09.2010, 11.26
(d) = (c) + olla huutelematta asiasta foorumilla ja jos osille ei käyttöä ole, niin myydä käypään hintaan torilla.
Mistä verkkokaupasta löytyisi Vittoria Open Pave 24mm:t hyllystä?
Mistä verkkokaupasta löytyisi Vittoria Open Pave 24mm:t hyllystä?
Lähes kaikki myyvät eioota. Crossladen.de näyttäisi olevan, mutta varastosaldoista ei näy tietoa. PBK:in kannattaa laittaa se hälytys tuotteen varastoontulosta: joskus toimii aika nopeasti.
OT: uudet 320TPI pavet ovat oikein mukavat ajella, mutta ottavat viiltoja aika herkästi.
Täytyykö kasetti/takapakka ottaa irti, että pystyn säätämään uuden Shimano XT M775 takanavan tai rasvaamaan laakerit?
Toisinsanoen pitäiskö mun hommata säätämisetä ja laakerien rasvaamisesta varten ketjuruoska vai saako ne tehtyä ilman?
Kannattaa lisäksi huomioida, että sitä lukkkorengasavainta tarvitaan sen centerlock roottorinkin kiinnittämiseen ja irrottamiseen. Lisäksi tuossa kiekossa/navassa tarvittavan kartioavaimen koko on 17mm. http://www.ridesaint.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Wheel/MTB/WH_M775_MT75/SI_4DA0B_003/SI_4DA0B_001_En_v1_m56577569830646896.pdf
Juridisesti pitäisi epäilemättä palauttaa (ensin tietysti yhteydenotto). Eettisesti ajattelisin, että rehelliselle palauttajalle kuuluisi jotain vaivan palkaksi. Jos etiikkapohdintoja haluaa viedä pidemmälle, niin sitten voisi ajatella, että mikäli kyseinen nettiliike vedättää asiakkaita sen minkä kerkeää ja palvelu on surkeaa, c-vaihtoehtoakin voisi pitää oikeana. Mutta ainakaan itse en moisesta liikkeestä olisi edes kamaa tilannut.
Itse valitsisin varmaan jotain b:n tyylistä. Lähettelisin viestiä ja kyselisin, että mitäs tehdään. Ja sikäli kun eivät ilmoita että "meidän moka, pidä koko roska" ( :rolleyes: ), voisin ehdottaa esim. että voisin kaikkien vaivoja säästääkseni pitääkin tuotteet esim. puolella hinnalla. Tarvittaessa kamat sitten menisivät tietysti palautukseen.
Meneekö Nishikin SL/SLD -pyörien alkuperäisille kiekoille (Linus max) 23-25mm maantierengas?
LosJormas
15.09.2010, 18.47
Suositelkaapa jotain hyväksi todettuja vedenpitäviä kengänsuojia. Tänään kaadoin vettä pois desin per kenkä duuniin päästyä.
Suositelkaapa jotain hyväksi todettuja vedenpitäviä kengänsuojia. Tänään kaadoin vettä pois desin per kenkä duuniin päästyä.
Vaikea suositella, kun sellaisia ei taida olla. Kokeileppa ohutta muovipussia sinne suojan ja kengän väliin. Itse rasvasin saapasrasvalla yhdet vanhat GoreTex kengät ja suht hyvin pitää, mutta vieläkin vähän sukka kostuu.
Gore Bike Wearin suojat toimivat. Materiaali ei päästä vettä läpi, mutta lisäksi pitää huolehtia, ettei vesi valu kenkään sieltä yläkautta jalkaa pitkin. Esim. pitkän ajohousun lahje kannattaa pukea suojan päälle, ei sen alle.
Teemu Kalvas
16.09.2010, 11.32
Enemmän kun tilaa, näitä tulee jatkuvasti eri muodoissaan. Nimeltämainitsemattoman Aachenilaisen yrityksen kanssa olen lähettänyt väärät tavarat takaisin ja he maksavat postimaksun. Kauppiaansa kanssa kannattaa kuitenkin pysyä väleissä.
Mitä tarkoittaa Shimano Tiagra 4503 tripla cranksetissä "ohne Kurbelkappe" saksaksi?
http://www.bike-components.de/products/language/en/info/p15434_Tiagra-Triple-Kurbelgarnitur-FC-4503-Hollowtech-II-3-fach.html
Edit: siis ei pelkkää google translator käännöstä, vaan mistä oikein on kyse?
-kaakku-
16.09.2010, 21.55
"legendaarinen Shimano-design ilman kampikuppia" :)
Tosta puuttuu se reikä (tai reikä tulpan kanssa) keskeltä, mikä kammissa yleensä on. Sitä sillä haetaan...kai :D
Chrisu74
17.09.2010, 10.49
Hölmö kysymys mutta miten tuollaine kuvan mukainen jalka kiinnitetään pyörään? Pitääkö rungossa olla jonkin sortin kiinnityspiste tms?
http://www.pletscher.ch/pletscher/media/Produktbilder/normal/Comp_Zoom.jpeg
Tälläisiä tuo valmistaja näköjään tarjoaa...
http://www.pletscher.ch/pletscher/media/Produktbilder/normal/Aufnahmeplatte_Anpassung.jpeg http://www.pletscher.ch/pletscher/media/Produktbilder/normal/Aufnahmeplatte_Anschweissen.jpeg http://www.pletscher.ch/pletscher/media/Produktbilder/normal/Adapterplatte.jpeg
Chrisu74
17.09.2010, 11.14
Sorry ei tää dille vieläkään hiffaa mihin tuollainen palikka sitten laitetaan. Ehkäpä sit vaan pitää ostaa tällainen... :)
http://www.pletscher.ch/pletscher/media/Produktbilder/normal/Multi_Zoom.jpeg
Hölmö kysymys mutta miten tuollaine kuvan mukainen jalka kiinnitetään pyörään? Pitääkö rungossa olla jonkin sortin kiinnityspiste tms?
yleensä tuo tulee sinne fillarin takaosaan kiinni , lähelle taka akselia.
siis tällä tavalla
http://www.sportwelt-scherer.de/images/produkte/7797-hebie.jpg
Chrisu74
17.09.2010, 13.08
Juu kyl mä sen hiffasin et sinne taakse... Täytynee kattoo tota uutta fillarii ehkäpä tarkemmin josko siel jotain viitteitä asiaan olis.... Jatketaan harjoituksia:D
Mikä on Mavicin tubeless venttiilin "valve core removal tool (oikealla alhaalla)" ja miten sitä käytetään? Outoa mutta mavicin vanteiden mukana toimittamat ohjeet ei meikäläistä asiasta sivistä.
http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Full/17697.jpg
Teemu Kalvas
17.09.2010, 20.11
Keskieurooppalaisissa käyttöpyörärungoissa on paljon tuollaista kaksipulttikiinnitystä. Siis joo, optimaalisesti rungossa pitäisi olla tuolle suoraan paikka.
@ Merkkeli.
Se on A-kirjaimen muotoinen härpäke tuossa presta/schrade adapterin alla.
Sillä on helppo poistaa prestaventtiilin "sielu" esim tiivistelitkun lisäämiseksi.
Se A:n soikea reikä venttiilin kiinni (sopii vain yhteen kohtaan vrt lego))ja kiertää vastapäivään ja voila se huonolla pumpulla/hosumalla vinoksi väännetty venttiilinsielun voi vaihtaa uuteen.
@ Merkkeli.
Se on A-kirjaimen muotoinen härpäke tuossa presta/schrade adapterin alla.
Sillä on helppo poistaa prestaventtiilin "sielu" esim tiivistelitkun lisäämiseksi.
Se A:n soikea reikä venttiilin kiinni (sopii vain yhteen kohtaan vrt lego))ja kiertää vastapäivään ja voila se huonolla pumpulla/hosumalla vinoksi väännetty venttiilinsielun voi vaihtaa uuteen.
Kiitti vinkistä. Ihan totta,nyt kun tarkasti katsoo niin kierteiden kohdalle on lovettu kolo avaimelle. Litkuja varten nielu on tarkoitus myöhemmin poistaa ja hyvä tietää että varaosiakin on siis saatavilla.
-M
Kuinka kauan ilmanpaineet pitäisi keuloissa pysyä säädetyssä ? Tuntuu , että jatkuvasti saa lisätä painetta.
Voiko sinkulan ketjut olla liian kireällä, josta johtuisi pieni "paukkuminen" kovempaa runtatessa?
Keskiö huollettu, takanapa huollettu, vapaarattaana uusi ACS Claws. En oikein keksi mikä paukkuu?
Voiko sinkulan ketjut olla liian kireällä, josta johtuisi pieni "paukkuminen" kovempaa runtatessa?
Keskiö huollettu, takanapa huollettu, vapaarattaana uusi ACS Claws. En oikein keksi mikä paukkuu?
Ketju venynyt tai etu tai takaratas finaalissa.
Ketju venynyt tai etu tai takaratas finaalissa.
eturatas ja kammet uudet, takarattaana uusi ACS claws, ketju uusi.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1480098&postcount=480
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1480098&postcount=480
Kiristä ilmavenaa jos ei auta niin...huoltoon.:cool:
Kiristys ei autannut vaan piti vaihtaa neulaventtiilin sieluja RS:n tuotteisiin,samanlainen ongelma oli uudessa Marsun takaiskarissa.
dILETANTTI
18.09.2010, 19.36
Onko totta, että www.bike-components.de:stä ei löydy bmx-vapaarattaita? Yrittänyt katsella kaikki tuote ryhmät ja käyttänyt hakua. Tarvetta olisi 18h vaparille. Kun olisi muutakin tilattavaa tuolta, niin tulisi kerralla kaikki.
Elmerilli ja Zipolle ...........
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:6m3NTM5pwlcqHM:http://i33.photobucket.com/albums/d77/kookylove/BIG-tHANKS.gif&t=1
Näytti auttavan toi kiristys. Ainakin toistaiseksi.....
Ketjut voivat olla liian kireällä, paraskin ratas on hiukan epäkesko, ja ketju on hiukan kireämpi jossain kohtaa rattaan kierrosta. Sitä ei täältä sokkona osaa arvata, onko tämä syynä ongelmiisi.
Olen vielä aika untuvikko fillarihommissa, mutta ostin kesällä ccn ja siinä on alla Kendan 700x32 (32-622) kumit, ja haluaisin ensi kesäksi alle maantiekumit, niin pitääkö se numerosarja ehdottomasti olla tuo 700x32 vai voiko se olla esim 700x28? Yritin löytää mitä numerot tarkoittavat mutta en löytänyt ja nyt sitten kyselen tyhmiä, myöskin mitä kannattaa ottaa huomioon näiden kumien valinnassa? Pistosuojatut(punctureprotected?) vai Mitä nämä tubeless vaihtoehdot ovat?
apartanen
19.09.2010, 19.13
Olen vielä aika untuvikko fillarihommissa, mutta ostin kesällä ccn ja siinä on alla Kendan 700x32 (32-622) kumit, ja haluaisin ensi kesäksi alle maantiekumit, niin pitääkö se numerosarja ehdottomasti olla tuo 700x32 vai voiko se olla esim 700x28? Yritin löytää mitä numerot tarkoittavat mutta en löytänyt ja nyt sitten kyselen tyhmiä, myöskin mitä kannattaa ottaa huomioon näiden kumien valinnassa? Pistosuojatut(punctureprotected?) vai Mitä nämä tubeless vaihtoehdot ovat?
Tuo jälkimmäinen on renkaan leveys, eli 700x32 tarkoittaa 32 mm leveää rengasta ja maantiellä käytetään pääasiassa 25 millisiä ja sitä kapeampia kumeja. Eli jos otat 700x23 niin et kovin kauas oikeasta eksy.
Thundermand
19.09.2010, 19.13
700mm on renkaan ulkohalkaisija, ja se 622mm sisähalkaisija. Kun ostat maantiekumit niin pitää olla halkaisijoiltaan samanlaiset renkaat kuin edellisetkin. Pääasiassa maantierenkaiden leveydet ovat 23-25mm. Tarvitset myös mahdollisesti kapeammat sisäkumitkin. Monet ulkokumit ovat pistosuojattuja, kuten Michelin Pro 3 Race ja Continental Grand Prix 4000S.
Nuo tubeless-renkaat ovat sellaisia joiden kanssa ei käytetä sisäkumeja. Niihin laitetaan jotain litkuja sisälle.
Tuossa on ihan hyvät selitykset myös:
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Renkaan_kokomerkinn%C3%A4t
Tuo jälkimmäinen on renkaan leveys, eli 700x32 tarkoittaa 32 mm leveää rengasta ja maantiellä käytetään pääasiassa 25 millisiä ja sitä kapeampia kumeja. Eli jos otat 700x23 niin et kovin kauas oikeasta eksy.
700mm on renkaan ulkohalkaisija, ja se 622mm sisähalkaisija. Kun ostat maantiekumit niin pitää olla halkaisijoiltaan samanlaiset renkaat kuin edellisetkin. Pääasiassa maantierenkaiden leveydet ovat 23-25mm. Tarvitset myös mahdollisesti kapeammat sisäkumitkin. Monet ulkokumit ovat pistosuojattuja, kuten Michelin Pro 3 Race ja Continental Grand Prix 4000S.
Nuo tubeless-renkaat ovat sellaisia joiden kanssa ei käytetä sisäkumeja. Niihin laitetaan jotain litkuja sisälle.
Tuossa on ihan hyvät selitykset myös:
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Renkaan_kokomerkinn%C3%A4t
Kiitos vastauksista, lähden siis metsästämään itselleni 700x23sia ulko ja sisäkumeja.. ajattelin katsella mistä sais alennuksessa nyt.
Mulla on pyöräprojekti meneillään Salsa Vaya teräsrungosta.
Ajattelin aluksi jättää haarukan putken lyhentämättä kokeillakseni eri korkeuksia ohjaustangolle.
Mutta mitenkä käy sitten ohjainlaakerin kannen tähtimutterille, kun/jos päätän lyhentää sitä haarukan putkea?
Joudunko ostamaan uuden tähtimutterin vai pystyykö sitä jotenkin tunkemaan syvemmälle? Miten?
Shimaani
20.09.2010, 22.29
Kyllä sitä mutteria saa tuupittua syvemmälle vaikka harianvarrella tai vasaralla ja pultilla. Yksi vaihtoehto on käyttää expanderia (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=911).
Teemu Kalvas
20.09.2010, 23.31
Mutteri menee tosiaan helposti syvemmälle ihan ruuvaamalla siihen pultti ja lyömällä pulttia vasaralla. Suunnilleen sopivaan syvyyteen, sit putki poikki, ja lopuksi voi mutterinasennuskalulla suoristaa sen, jos uskoo tällaiseen hienosäätöön.
Olen kyllä asentanut joskus tähtimutterin ihan pelkällä pultilla ja vasarallakin, kyllä se silläkin suoraan menee, kun vain käyttää herkkää otetta.
Päräytin eilen krossarilla monttuun, jonka seurauksena takavaihtaja (Ultegra 6700) meni säädöistään. Mistä voisi johtua?
@Orcatri
Vaijerin kuori nitkahti jostain... luultavasti sieltä takavaihtajan päästä. Nitkuttele hieman niin asettuu.
Testattu tuo vaijerien sijoiltaanmeno. Ei ollut vika siinä. Kiiinnityksen pettämisestäkään ei liene kyse, sillä tärskyn jälkeen vaijeri oli kireämmällä eli ei enää vaihtanut kunnolla pienemmälle rattaalle. Muita ehdotuksia?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.