Näytä tavallinen näkymä : Pikakysymykset.
Jake_Kona
10.12.2011, 21.31
Miten niitä kuvia nyt kiitetään viesteihin? Albumiin olen saanut kuvan liitettyä.
Missä on yleistopikki jossa on ohjeet pysyvästi, että tälläiset erkitkin ne löytäisi?
Iglumies
11.12.2011, 08.59
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?29942-Kuinka-lis%E4%E4n-kuvan-t%E4lle-palstalle-nettiin
kuovipolku
11.12.2011, 09.54
Original Equipment Manufacturer, eli pulju jonka komponentteja käytetään jonkun toisen puljun nimellä kulkevissa tuotteissa (esim. valmiina ostettu tietokone).
Tähän sopisi "Doh!"; minä olen elänyt siinä luulossa että esim fillarimaailmassa OEM:lla tarkoitetaan pyörävalmistajaa (jolle osavalmistaja toimittaa tuotteitaan ns. sovittuun hintaan).
No, mistäs on sitten kyse kun netissä myydään "OEM osia" - epämääräisten kiertoteiden kautta harmaille markkinoille päätyneitä pyörävalmistajilta ylijääneitä osia?
twentyniner
11.12.2011, 10.21
Kauppias on rehellinen ja kertoo myyvänsä OEM-kamaa ? Joissain osissa esim. Keuloissa saattaa olla eroavuuksia jälkimyynnissä oleviin.
Onko kellään Gore Bike Wearin pitkäsormisia hanskoja käytössä? Ite pohdin tilaamista alp-x hanskojen suhteen. Kokotaulukko vaan hiukan ihmetyttää... Mittasin oman käteni ympärysmitan eli 22cm ja näyttää suosittelevan 7 kokoa eli M hanskoista. Kuulostaa tosi pieneltä kun esim. hiihtohanskani ja north facen talvihanskani ovat kokoa 9/10 tai L. Pitäskö ottaa raakasti vaan ysi tai kymppi ja todeta sopivaks, vai tilata suositeltu 7 ja todeta helevetin pieneksi :) Minkä kokosii hanskoja teillä on gorelta ja natsaako koot yleensäki muitten eri merkkisten hanskojen kans yhteen, vai onko tosissaan hassut koot?
StantheMan
11.12.2011, 19.53
Mulla pieni käsi ja ostin 10 koon neon"talvihanskat". Olisivat voineet olla, vaikka kokoa 12 eli niukat ovat Goren hanskat minun mielestäni..
Onko sulla muut hanskat samaa 10 kokoa vai onko eri kokoisia? Ajatuksena jos pitää olla esin. numeron tai kaksi isompi kuin normaalisti...
StantheMan
11.12.2011, 20.30
Taitaa olla kymppiä ne muut harvat pitkäsormiset hanskani. Kyllä nuo mahtuu käteen, mutta voisivat olla suuremmat. Pikkusormi on aika ahtaalla, vaikka se on minulla hyvinkin söpö, nätti ja pieni. Varsinkin, kun ovat "talvihanskat" eli suomalaisittain syyshanskat. Tietenkin, jos tykkää "kisakireistä" hanskoista, niin kai ne mullakin pitäisi olla ysikokoa nämä Gorenkin hanskat.
Onko kellään Gore Bike Wearin pitkäsormisia hanskoja käytössä? Ite pohdin tilaamista alp-x hanskojen suhteen. Kokotaulukko vaan hiukan ihmetyttää... Mittasin oman käteni ympärysmitan eli 22cm ja näyttää suosittelevan 7 kokoa eli M hanskoista. Kuulostaa tosi pieneltä kun esim. hiihtohanskani ja north facen talvihanskani ovat kokoa 9/10 tai L. Pitäskö ottaa raakasti vaan ysi tai kymppi ja todeta sopivaks, vai tilata suositeltu 7 ja todeta helevetin pieneksi :) Minkä kokosii hanskoja teillä on gorelta ja natsaako koot yleensäki muitten eri merkkisten hanskojen kans yhteen, vai onko tosissaan hassut koot?Lueskeles tuolta (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?20685-Gore-Bike-Wear-ajoasut&p=1002218#post1002218).
Goren mittaustavalla saan ympärysmitaksi 21 senttiä ja tilaamani L-koko (ALP-X WS) on just sopiva.
Lainaus erään henkilön kommentista, kun hanskatilausta pähkäilin jossain toisaalla:
L/8 on kämmenestä istuva mutta sormista inasen lyhyt, XL taas on sormista passeli ja kämmenestä löysä joten niihin mahtuu warmpeasen alushanskat tahi silkkiset sormikkaat alle. 220mm on käpälän ympärysmitta.
Olisiko jollain heittää suositusta talvihanskoista poluille? En ole aikaisemmin harrastanut talvella juuri kuin lyhyen työmatkan ajoa ja siihen on riittänyt melkein mitkä vaan rukkaset, niin nyt pitäisi saada sellaiset joilla pärjäisi pitemmänkin lenkin.
Itse löysin shimanon lobster hanskat viime talvena paikallisesta Prismasta. Lämpimät, näille keleile ihan liian lämpimät.
Iglumies
12.12.2011, 11.23
Mullon tommoset (http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?products_id=7114&osCsid=ec667otkr18a8jsssk2qokmkj4), eikä vielä ole metsässä lämpimämpää tarvinnut.
Crc:ltä tuli tämä (link (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=64926)) formulan letkujen lyhentämistä varten mutta kuvassa näkyvää o-rengasta tuohon ei tullut. Pelkkä metalli insertti siis. Kuuluisiko tuohon tulla tuo o-rengas mukana vai ei? Eli onko reklamoinnin paikka? Entä mistä tuohon saisi uuden o-renkaan? Koko kun on melko pieni.
^ kaikissa hyllystä löytyvissä One:n inserteissä on kummi-o-rengas mukana&matkassa. Irtonaisena en
oo inserttejä hankkinu vaan pussukassa lukee "Hose Joint kit" ja siinä on paitsi tuo insertti, myös helmi
ja kirrausliitin. Jos jarruttimet on jotkut muut Formulan mallit, niin tsekkaa suoraan http://store.formula-brake.com/
millaisia settejä ne kauppaa.
Juu. Jos ottaa Jagwiren letkusetin (Hydroflow tms) Formulaan niin matkassa tulee insertit ilman o-rengasta.
Taitaa moiset olla härvelissä kiinni nytkin ja hyvin pelaa.
Oolrait samassa rytäkässä tuolta tuli siis tämä (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=22473) joten letkujen lyhennyksen pitäisi onnistua. Niin ja jarruttimet on är yköset. Tesmaillaan vaikka ilman o-gummia jos pelaisi. Vähän jänskättää taas toi ilmaaminen. Viimeks ärräxiä ilmatessa tais pari ärräpäätä tulla ja jarrunesteitä olla kaikkialla muualla paitsi jarrusysteemissä.
Jake_Kona
12.12.2011, 22.00
Miten "ylennykset" tulevat, ja milloin? Nöösi, vakiovieras, jäsen , aktiivijäsen, yöhöpöttelijä, nettiaddikti...jne Onko niissä jokin logiikka?
Nöösi vissiin joku alle 100 postausta, vakiovieras alle 500 varmaankin jäsen alle 1000(?) jne. Joku tollanen logiikka niissä on. Sitten joillakin on näitä spesiaaleja kun ovat kauemmin jo foorumilla pyörineet ja viestejä tuhansia.
groovyholmes
13.12.2011, 03.14
kattelin itelleni noita hoopseja wiggleltä pro2 evo navalla.. ja menikö se nyt sitten niin että niitä napoja voi muunnella "mielensä mukaan"? kun omassa keulassa on 15mm maxle lite, ja taakse ajattelin sen kiekon kiinnittää sillä superstarin 10millisellä läpiakselilla niin voinko nuo tuolta huoletta tilata vaikka niissä ei sitä akselimallia mainitakkaan? kiits!
kattelin itelleni noita hoopseja wiggleltä pro2 evo navalla.. ja menikö se nyt sitten niin että niitä napoja voi muunnella "mielensä mukaan"?
Hopen napoja voi muuttaa LÄHES mielensä mukaan (135-millistä takanapaa ei saa muutettua 150-milliseksi). Helppoa, halpaa ja hauskaa.
VanDamme
15.12.2011, 22.03
Mulla on maantiepyörässä kompaktikammet ja pienempi keskiö on vakio (34 piikkinen). Laittakaas joku ystävällinen linkki useampihampaisesta, joka kävis tuon tilalle (en ole varma hampaidenkaan lukumäärästä, mutta joku 39... kait toimis). Sarja on Ultegra 7600. Joka paikka tuntuu olevan täynnä noita vakioita, mutta suurempia en omalla kärsivällisyydellä löydä. Kiitos jo etukäteen
Tuolta (http://www.leppasenpyora.fi/index.asp?sivu=TuoteLuokka&tuoteryhma=56&tuoteluokka=143) löytyy 110 mm Gebhardt-rattaita vaikka millä hammasluvulla. Sarja ei liene "Ultegra 7600". Ultegran numerot on muotoa 6xxx.
http://www.bike-components.de/index.php?cat=c391_Road-Race-5-Arm.html&sort=&XTCsid=6ea8fbe31a9d09666f12a4a3d0fdc1f0&limit=&filter_id=115&order=
Mulla ollut jo kauan tuolta hankitut FSA Super Road Compactit. Erittäin buenot.
VanDamme
16.12.2011, 19.39
http://www.bike-components.de/index.php?cat=c391_Road-Race-5-Arm.html&sort=&XTCsid=6ea8fbe31a9d09666f12a4a3d0fdc1f0&limit=&filter_id=115&order=
Mulla ollut jo kauan tuolta hankitut FSA Super Road Compactit. Erittäin buenot.
Kiitokset PHI:lle ja villerille. Sieltähän niitä löytyi ja tilaus taitaa mennä Saksaan varsin pikapuoliin :-) viller on oikeassa, numerot 6 ja 7 olivat alkuperäisessä viestissä vaihtaneet paikkaa.
TaitettaVille
22.12.2011, 15.49
Nopsa kyssäri, että ehtii vielä huomenna käydä kaupoista kyselemässä... Minulta palaa hermot polkimien kanssa. Puutteellisen ajotaidon vuoksi, joudun jalkautumaan turhan usein. Kun yritän lähteä liikkeelle, SPD-polkimet ja klossit ovat niin täynnä maastoa, että en saa niitä kiinni kopsuttelematta. Uutena täpärikuskina minulla on myös vaikeaa hahmottaa, milloin polkimet napasahtaa kiveen.
Siis, mitkä polkimet olisivat hyvät korvaajat SPD-polkimille? Vaatimukset
- Ei mene tukkoon (ainakaan helposti)
- Mielellään jonkinlainen runko lukon ympärillä (jos ei saa kiinni heti, on jotain mihin kengän tukee)
- Ei säikähdä toistuvista kosketuksista kiviin.
Kiitos ja hyvää talvipäivänseisausta kaikille. Sieltä se kesä alkaa tulla jolkottelemaan!
Ville
dILETANTTI
22.12.2011, 16.14
- Ei mene tukkoon (ainakaan helposti)
Crank Brohers ilmeisesti toimii Shimanoa paremmin tässä suhteess
- Mielellään jonkinlainen runko lukon ympärillä (jos ei saa kiinni heti, on jotain mihin kengän tukee)
- Ei säikähdä toistuvista kosketuksista kiviin.
Shimano taas toimii tässä suhteessa. Saa paukutella kivii ihan huoletta. En tosin muista oliko CB:llä joku runkomallikin olemassa.
Shimanoissa ei itselläni ole sulan maan aikaan ollut ongelmia, mutta talvella kyllä, kun lumi täyttää polkimet. Klossien kiinnipotkiminen alkaa tapahtua automaattisesti, kun harjoitusta tulee riittävästi.
Iglumies
22.12.2011, 16.52
Tuommoiset (http://www.merlincycles.co.uk/Bike+Shop/MTB++Parts/Transmission++Gears/Pedals-+MTB/Crank+Brother+Pedals/Crank+Brothers+Egg+Beater+3+Pedals_CB-EB3.htm), niin ei enää lumi, eikä kura haittaa.
Crank Brosin Candy = Egg Beater + vähän suojakuorta, toimii suunnilleen yhtä hyvin.
Mutta jos haluaa oikeasti toimivat polkimet joissa ei ole laakeriongelmia, ostaa Timet
http://www.blueface.fi/shop/product.php?id_product=327
Jake_Kona
22.12.2011, 22.32
Tunaroin stemmini pulttikierteet. Niin stemmin ja pystyputken lukitusruuvit
Tarvittais uudet ruuvit. Mikä olisi hyvä materiaali, ja mistä voisi hankkia nopeasti?
Uusi stemmi tilauksessa, mutta tätäkin voisi elvyttää.
5mm teräs taipuu tosi helposti.
Stemmiin läpipultit, ja senkkaa vastamuttereille pieni upotus
Onko haittaa iskareille, jos säilytän täysjoustofillaria eturenkaasta olevaan seinäkoukkuun nostettuna?
H. Moilanen
30.12.2011, 13.28
Ei. Ja puuttuvat merkit.
Tänks! Kohta voip olla kuvaa pyörävarastosi-ketjussa ;)
Kumpi on kevyempää: titaani vai alumiini. Kokeilin tuossa kahta vastaavaa pulttia toinen titaania, toinen alumiinia ja alumiini vaikutti kevyemmältä (ei ollut puntaria).
Kumpi on kevyempää: titaani vai alumiini. Kokeilin tuossa kahta vastaavaa pulttia toinen titaania, toinen alumiinia ja alumiini vaikutti kevyemmältä (ei ollut puntaria).
Alumiini on karkeasti puolet kevyempää ja myös huomattavasti hauraampaa. Titaani vastaavasti on noin puolet kevyempää kuin teräs mutta vahvuudeltaan samaa luokkaa.
Vaikkapa stemmin pultteina alumiini on liian heikkoa.
Kiitos, stemmissä on teräs pultit mutta esim; satulatolpan klamppiin olisi tarkoitus laittaa alumiininen.
esim; satulatolpan klamppiin olisi tarkoitus laittaa alumiininen.
En kyllä itselle laittaisi. Noi alumiini pultit on lähinnä johonkin juomapullotelineen kiinnittämiseen...
Juomapullon ruuvien paikalla on nylonia, kyllä luulisi 5mm pultin kestävän 6nm kiinnityksen klampissa ? Kun siihen ei välity kummiskaan mitään rasitetta.
Juomapullon ruuvien paikalla on nylonia, kyllä luulisi 5mm pultin kestävän 6nm kiinnityksen klampissa ? Kun siihen ei välity kummiskaan mitään rasitetta.
No eihän siitä kyllä mitää alytöntä hengenvaaraa synny, vaikka katkeaisikin/ menisi kierteet. Kestävyys riippuu myös paljon siitä pultissa käytetyn alumiinin laadusta, joten kyllä ne kalliimmat varmaan kestää.
Jake_Kona
01.01.2012, 23.06
Onko eteläisessä suomessa paikkaa tai tapahtumaa joka olisi vastaava röret rundille.
Itselläni ainakin olisi kiva päästä välillä sisätiloihin ajelemaan.
SRAM:n ainakin 10-rattaallisten ketjujen mukana tulee musta PowerLock-pikaliitin, jota ei ole tarkoitus irrottaa. Sen saa kuitenkin irrotettua, mutta onko ihmisillä tietoa, miten hyvin kyseinen liitin kestää sen jälkeen, kun se on kerran pihtien kanssa repinyt irti?
SRAM:n ainakin 10-rattaallisten ketjujen mukana tulee musta PowerLock-pikaliitin, jota ei ole tarkoitus irrottaa. Sen saa kuitenkin irrotettua, mutta onko ihmisillä tietoa, miten hyvin kyseinen liitin kestää sen jälkeen, kun se on kerran pihtien kanssa repinyt irti?
Ei kannata jos ei ole hätätapaus. Sellainen 4 paketti liittimiä maksaa pari euroa, menee helposti satulalaukkuunkin.
Cycledrophis
03.01.2012, 22.49
Joo tai vielä halvempi irrotettava KMC:n liitin toimii ihan hyvin ja on helppo irrottaa. En ole saanut yhtään rikki ja maksaa niin vähän että voi pitää aina pari mukanakin. Irrotettavalla liittimellä tulee ketjut putsailtua useammin (tästä on täällä ihan oma ketju)
Jari
H. Moilanen
04.01.2012, 06.34
SRAM:n ainakin 10-rattaallisten ketjujen mukana tulee musta PowerLock-pikaliitin, jota ei ole tarkoitus irrottaa. Sen saa kuitenkin irrotettua, mutta onko ihmisillä tietoa, miten hyvin kyseinen liitin kestää sen jälkeen, kun se on kerran pihtien kanssa repinyt irti?
Olen irroittanut PowerLockeja ja liittänyt uudestaan. Ei toistaiseksi ongelmia kestävyyden kanssa. En tosin käytä yhtä lukkoa kuin yhdessä ketjussa. Uuteen ketjuun laitan aina uuden lukon.
Saakohan lokarin kiinnitykseen sopivia ruuveja jostain ostettua erikseen, vai pitääkö ruveta askartelemaan itse? Semmosia siis jossa on 2-3mm reikä toisessa päässä, ja kierteet ruuville toisessa. Koko lokarisettiä ei viittis yhden ruuvin hukkumisen takia ostaa. Jotain tämännäköistä siis: http://4.bp.blogspot.com/-FI4fCXDchfU/TbmgcmTzE8I/AAAAAAAALLg/ddlzc4_YZwc/s1600/eyebolt-anno.jpg
H. Moilanen
04.01.2012, 10.24
Eivät ainakaan ole mitään standardikamaa. Tuollaisia saattaa löytyä jostakin fillariliikkeen miljoonalaatikosta.
Saiskohan vaijerin pikanipasta/vaijerinipasta muokattua tarvitsemasi.
ahtopaine
07.01.2012, 18.31
Käypiköhän Ultegran polkimeen (tyyppimerkintä PD-6620) tuollainen Shimanon perusklossi (SPD-SL)?
Käypiköhän Ultegran polkimeen (tyyppimerkintä PD-6620) tuollainen Shimanon perusklossi (SPD-SL)?
käy
ahtopaine
07.01.2012, 18.53
Kiitos mk:lle pikaisesta (ja ytimekkään tiivistetystä) vastauksesta!
Tuommoiset (http://www.merlincycles.co.uk/Bike+Shop/MTB++Parts/Transmission++Gears/Pedals-+MTB/Crank+Brother+Pedals/Crank+Brothers+Egg+Beater+3+Pedals_CB-EB3.htm), niin ei enää lumi, eikä kura haittaa.
Klossit muistuttavat Shimpan spd klosseja. Sopiiko ne ristiin, voitko toisessa pyörässä olla spd:t ja toisessa Crankin Veljekset?
Saakohan lokarin kiinnitykseen sopivia ruuveja jostain ostettua erikseen, vai pitääkö ruveta askartelemaan itse? Semmosia siis jossa on 2-3mm reikä toisessa päässä, ja kierteet ruuville toisessa. Koko lokarisettiä ei viittis yhden ruuvin hukkumisen takia ostaa. Jotain tämännäköistä siis: http://4.bp.blogspot.com/-FI4fCXDchfU/TbmgcmTzE8I/AAAAAAAALLg/ddlzc4_YZwc/s1600/eyebolt-anno.jpg
heh, meikä teki saman. En tajua miten se ruuvi hukkui vaikka huomasin putoamisen huoltotöiden yhteydessä. Olen ajallut sen seurauksena jo vuoden ilman etulokaria työmatkapyörälläni.
Lennokkien työntötangoissa käytetään tällaisia. Huom lukitusmutterin sijasta käytetty vain lukituslevyä.
4-40 viitannee reiän kokoon, joka olisi näin ollen 2.54mm.
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=2840&grpid=3604&order_id=WO1326009639
Tämän koosta ei hajua.
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=1296&grpid=3604&order_id=WO1326009639
mutanaama
08.01.2012, 14.18
Onko polarin cs600:ssa myös intervalliharjoitusominaisuus.
[itse itselleni vastaten, on. Ja vielä melko monipuolinen]
Pelago myy Velo Orange lokareita ja sieltä saanee noita varaosina http://store.velo-orange.com/index.php/accessories/fenders/vo-eyelet-bolts-5mm-pair-closed-type.html
Käyttöpyörän lukko jäätyy näillä keleillä pihalla. Mitä ainetta lukkoon pitäisi töötätä tai mitä sille pitäisi tehdä ettei jäätyisi? En voi nytten säilyttää pyörää tuossa ulkosalla ja enkä voi lukita sitä kun jätän sen vaikkapa kaupan pihaan kun takaisin lähtiessä olisi lukko jäässä.
Pjuukula
10.01.2012, 18.31
Onko kukaan sattumoisin koittanut saada lake cycling:iin yhteyttä? Ei tunnu mistään löytyvän yhteystietoja. Yhden sähköpostiosotteen (lake@veltecsports.com) löysin, mutta kun koitin gmaililla viestiä laittaa virheilmoitusta vain pukkasi.
Juu-zo:
Pullo lukkosulaa takin taskuun varmuuden vuoksi:)
Kai se lukko pitäisi sulattaa, antaa kuivua kunnolla ja sitten jotain voiteluainetta sisään.
Kai se pitää lukkosulaa käydä jostain metsästämästä. Ei taida ihan lähimmästä s-marketista löytyä.
Juu-zo:
Pullo lukkosulaa takin taskuun varmuuden vuoksi:)
Kai se lukko pitäisi sulattaa, antaa kuivua kunnolla ja sitten jotain voiteluainetta sisään.
Hyvä lukkosula nimenomaan myös voitelee lukon ja estää jään muodostumista.
Jake_Kona
10.01.2012, 19.27
Aseöljyä suihkepullossa. Paras lukkoöljy kaikkiin lukkoihin.
Onko kukaan sattumoisin koittanut saada lake cycling:iin yhteyttä? Ei tunnu mistään löytyvän yhteystietoja. Yhden sähköpostiosotteen (lake@veltecsports.com) löysin, mutta kun koitin gmaililla viestiä laittaa virheilmoitusta vain pukkasi.Kenkälaatikosta löytyi osoite lake@phx-int.com sekä puhelinnumerot 1800.804.7777 ja 1847-491-9205
Nappulakenka
10.01.2012, 21.16
Käyttöpyörän lukko jäätyy näillä keleillä pihalla. Mitä ainetta lukkoon pitäisi töötätä tai mitä sille pitäisi tehdä ettei jäätyisi? En voi nytten säilyttää pyörää tuossa ulkosalla ja enkä voi lukita sitä kun jätän sen vaikkapa kaupan pihaan kun takaisin lähtiessä olisi lukko jäässä.
Aseöljy toimii
Kai se pitää lukkosulaa käydä jostain metsästämästä. Ei taida ihan lähimmästä s-marketista löytyä.
Ainakin tuossa meidän lähi alepassakin näytti olevan lukkosulaa myynnissä, joten ehkä sieltä s-marketistakin voi tuurilla löytyä.
Jake_Kona
11.01.2012, 00.13
Aseöljyä on jokaisella huolttiksella ja abc:llä. Kauppiaatkin tietää mikä on paras lukkoöljy:)
Ihmekameli
13.01.2012, 16.33
Uuden satulan osto harkinnassa, Fizik Aliantea hiilikuitukiskoisena olen tutkiskellut.Sopivatko nuo hiilarikiskot ongelmitta Campan (Record) tolppaan?
Eiköhän Campan tolppa käy, jos se on 9 mm satulakiskoille
magnuken
13.01.2012, 17.23
Aseöljyä suihkepullossa. Paras lukkoöljy kaikkiin lukkoihin.
Itse olen myös käyttänyt lukkoihin saksalaista Ballistol merkkistä aseöljyä. Tosin nykyään sitä Neo-Ballistol merkkistä öljyä, joka on lähinnä tarkoitettu ihonhoitoon ja myös sisäisesti nautittavaksi. Olen sitä painanut niin fillarin kuin auton ja sähkötolpan lukkoihinkin sellaisella 1 mml injektioruutalla. On erittäin hyvä öljy, ei likaa eikä jähmety ja lukot toimii aina.
Klaken Sittarissakin näkyi olevan aseöljyä. Pauttia 2€ kalliimpaa kuin Tarjoustalossa.
Hääppönen
14.01.2012, 16.18
Mikä olikaan sen tamperelaisen urheiluvaatteita tekevän firman nimi, josta saa mittatilauksella asusteita?
Tarkoitat varmaan Urheiluareenaa.
http://www.urheiluareena.fi/
Hääppönen
15.01.2012, 13.04
Tarkoitat varmaan Urheiluareenaa.
http://www.urheiluareena.fi/
Kiitos! Juuri tuota hain!
Ostin Rock shoxin sektor rl keulan bike-discountin halvennuksesta ja huomasin että kaulaputki on kruunussa vinossa. Miten takuu hoituu kun ehdin lyhentää putken ja laittaa kävyn sisään? Onko suomenmaahantuojan kautta mahdollista hoitaa asiaa ? Voiko se olla vinossa :( :eek:
Jake_Kona
16.01.2012, 18.18
Liitätkö kuvan. Onko putki vai kruunu vinossa?
Putki, laitan kuvan samantien....
Jake_Kona
16.01.2012, 18.32
Sitä varmaan pelasta mikään. Osa vaihtoon. Oliko laatikko vahingoittunut.
Miltein veikkaisin että tippunut tai muuten murjottu kun vinossa.
Epäily heräsi kun asensin keulaa ja ohjainlaakeriin (alakooli) jäi toiselle puolella isompi rako kuin toiselle. <-- Siis koolin ja laakerin väliin, kooli menee nätisti pohjaan
http://tommiso.pinkbike.com/album/Specialized/
Laatikko oli ehjä, mutta ei tullut rock shoxin omassa laattikossa niinkuin kaikki muut keulani on tullut. Laitanko ostoliikkeeseen mailia vai suomen maahantuojalle (kumpi on helpompi ja nopeampi.)
tietääkö joku http://www.yournavigation.org/ vastaavaa systeemiä, että voisi itse tehdä routen waypointtien mukaan openstreetmapsin päälle? Tuo edellä mainittu linkki on muuten hyvä, mutta se ei anna esim kävellen mennä pyöräteitä, eikä pyörällä kuntopolkuja.
Minulle riittäisi, että se ei huomioisi ollenkaan tuota maastopohjaa vaan saisin tehtyä suoraviivaisen routen mutta pohjana haluaisin käyttää tuota openstreetmapsia kun siinä näkyy noita pienempiäkin polkuja.
...Laitanko ostoliikkeeseen mailia vai suomen maahantuojalle (kumpi on helpompi ja nopeampi.)
Sähkopostin lähettäminen on pääsääntöisesti helppoa ja nopeaa. Kaiken lisäksi se on ilmaista. Onko tuo nyt isokin homma tiedustella asiaa vaikkapa kummaltakin taholta?
Asian hoitumisen vaivattomuuden kannalta tietenkin helpointa olisi jos maahantuoja ottaisi ongelman korjatakseen... joten sinuna kysyisin ensin sieltä :)
Jos ei tullut omassa laatkossaan on varmaan kyseessä OEM keula jolloin maahantuojaa ei kiinnosta pätkääkään.
Ei ole OEM, siksi se laatikko ihmetyttääkin.
Kysymys Tuubeihin liittye,voiko käyttää sisuria tuubi vanteilla?
H. Moilanen
18.01.2012, 18.08
Ei voi. Avorengas ei pysy tuubikiekolla.
Mitenkä päin tällainen ei-symmetrinen jarrupala kuuluu asentaa? Pitempi puoli eteen vai taaksepäin? http://www.bike-components.de/products/info/p2962_Bremsschuhe-V-Brake-.html
Jake_Kona
18.01.2012, 21.44
Yleensä siinä lukee forward eli eteenpäin. Lyhyempi eteenpäin ja silleen. L eli vasen ja r oikealle
Napoleon
26.01.2012, 15.33
Myydäänkö Goren vaatteita Suomessa missään? Pääsisi sovittamaan, niin saisi kerralla oikean koon.
Hääppönen
26.01.2012, 22.48
Myydäänkö Goren vaatteita Suomessa missään? Pääsisi sovittamaan, niin saisi kerralla oikean koon.
Ei pysty paikkakuntaasi päättelemään, mutta esim. Ajopyörä/Turku myy Goren tuotteita.
Myydäänkö Goren vaatteita Suomessa missään? Pääsisi sovittamaan, niin saisi kerralla oikean koon.
Bike Planet, Velosport...
(Goren juoksukamoja ainakin Kampin Runner's Shopissa edit: eiku @4Runners)
lynxlynx
28.01.2012, 18.02
Meneekö Shimanon rs 80 kiekkoihin 9-pakka ilman mitään "välisovitinta / prikkaa" ?
Meneekö Shimanon rs 80 kiekkoihin 9-pakka ilman mitään "välisovitinta / prikkaa" ?
Menee.
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Wheel/ROAD/SI_4F90A_001/SI_4F90A_001_En_v1_m56577569830646948.pdf
edit: tosiaan kuten kolistelija seuraavassa viestissä toteaa, 10-pakan alle pitää pistää 1mm-spaceri. Ysi- ja kasipakka menee semmosenaan ilman ylimääräsiä prikkoja.
kolistelija
28.01.2012, 18.28
Meneekö Shimanon rs 80 kiekkoihin 9-pakka ilman mitään "välisovitinta / prikkaa" ?
En varmaan valehtele (ainakaan paljoa) jos sanon että Mavicin kiekot haluavat sovitteen, muut eivät. Kymppipakka tahtoo sovitteen vissiin kaikille kiekoille, ysi/kasi ei.
lynxlynx
28.01.2012, 18.57
Kiitos nopeista vastauksista.
Tank Driver
30.01.2012, 10.13
Camelbakin letkun eristesukka, pysyykö juoma letkun sisällä sulana?
Juomapullo (runkotelineeseen), jossa ei mehu jytkähdä jäähän. Suosittele!
Iglumies
30.01.2012, 11.20
Ei kovinkaan kylmässä, tässä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?40783-Talvipy%F6r%E4ily&p=1766062#post1766062) parempi keino.
Tank Driver
30.01.2012, 23.12
Mites tollanen puolen litran alutermari pysyy normi juomapullotelineessä kiinni?
Mää päällystin pullotelineen ylijäämä tankoteipillä. 1/2l Thermos termos pysyy kolisemati hyvin kyydissä. http://www.thermos.com/products/vacuum-insulated-16-oz-gray-beverage-bottle.aspx
Kertokaapas millä korvata seuraava Meridan mukana tullut FSA:n bb-410 Neck ohjainlaakeri nykyisen luovutettua.
Laakeri on integroitua mallia mutta jotenkin tuntui noita laakereita selaillessa että on hiukka liikaa malleja tarjolla.
Tietty keveys olisi plussaa.
Runko siis Merida FLX carbon
Nappulakenka
03.02.2012, 18.46
Mitä öljyä/rasvaa käytätte vaihdevivuissa kun tehdasrasvat jähmettyvät niin helposti? :)
H. Moilanen
03.02.2012, 19.33
Tämä (http://enduroforkseals.com/id79.html) on osoittautunut erinomaiseksi rasvaksi moneen sellaiseen kohteeseen, jossa voiteluaine ei saa sotkea tai jähmettyä. Pullo on pieni, mutta tipalla voitelee vallan pirusti.
Nappulakenka
04.02.2012, 09.15
Hitusen tyyristä joo, mutta ihan varteenotettava vaihtoehto :)
arisaast
06.02.2012, 10.30
Uusi satulatolppa kattelussa ja mitat hieman hakussa. Jos satulatolpan mitta on esim. 350mm, niin tämä tarkoittaa ilmeisesti tolpan koko pituutta? Mitähän keskimäärin tuossa tapauksessa on rungon ulkopuolella jäävän osuuden maksimipituus?
^ osapuilleen se mitta on putken päästä niiden satulakiskojen kiinnikkeisiin asti - mittausten toleranssit on välillä isojakin.
Rungon ulkopuolelle jäävän osuuden maksimimittaa ei voi arvata tietämättä mihin runkoon tolppa menee. Tolpan sopiva mitoitus
menee juurikin toisin perin, käyttäjä tietää paljonko ulosjäävää pätkää tarvii ja sit katsoo rungosta paljonko sinne sisään pitää
putkea saada. Yleisohje on et putken pään on upottava reilusti vaakaputken / satulaputken liitoksen alareunan ohitse ja tuon
etäisyys satulaputken päästä on runkokohtainen muuttuja.
H. Moilanen
07.02.2012, 08.14
Jos jotain mittaa pitää heittää runkoon työnnettävästä osasta, niin 80-100 milliä on yleensä riittävä. Maksimiulkonema (eli minini rungon sisään jäävä) löytyy tolpasta. Kannattaa katsella valmistajan sivuja sillä silmällä.
3x10:n X9-settiin olisi tarkoitus vaihtaa uutta eturatasta tilalle. 10-speedille mainostettuja rattaita on varsin nihkeästi saatavilla, joten toimivatko 9-speedille suunnatut rampilliset eturattaan moitteitta myös 10-speed-setissä?
Kokeillaas tänne uudestaan, edelliset viestit poistettiin.
Onko halukkaita lähtemään mukaan tekemään kimppatilausta Tanita BC-1000 ANT+-vaa'asta?
Hinta 180€. Laittakaa yv jos kiinnostaa.
3x10:n X9-settiin olisi tarkoitus vaihtaa uutta eturatasta tilalle. 10-speedille mainostettuja rattaita on varsin nihkeästi saatavilla, joten toimivatko 9-speedille suunnatut rampilliset eturattaan moitteitta myös 10-speed-setissä?
Tuolla pohdintaa asiasta, var så god http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?45012-Eturattaiden-sopivuus-9-tai-10-vaihteiset
-Lauri
Iskarin yläpäässä on kaksi laakeria rinnakkain onko normaalia että ne ei liiku koko kierrosta vaan alle puoli ?
Voiko nämä irroittaa hakkaamaalla molemmat kerralla jommasta kummasta suunnasta ?
Nyt seuraa erityisen nöösi kysymys.
Mihin emäputken pituus vaikuttaa?
Nyt seuraa erityisen nöösi kysymys.
Mihin emäputken pituus vaikuttaa?
Ohjaustangon korkeuteen.
Jokeripoks
19.02.2012, 17.25
Enpä löytänyt kauheasti juttua tuosta, niin kysäsenpä, että onkos kenelläkään kokemuksia tuosta vermeestä -->
Globalsat gp-580p (http://www.globalsat.com.tw/products-page.php?menu=2&gs_en_product_id=5&gs_en_product_cnt_id=33)
Vaikuttaa netistä ammennettujen tiedonmurusten perusteella varsin hyvältä paketilta?
Jake_Kona
19.02.2012, 17.40
Emäputken pituus vaikuttaa myös rungon kiertojäykkyyteen eli joustavuuteen.
Jos ala- ja yläputki olisivat emäputkella lähekkäin haarukan ja rungon välinen jousto olisi suurempaa.
Emä putkien pituus on siis juuri niin pitkä kun tarvitsee. Eli ei liiaksi lisäpainoa ja riittävä jäykkyys saavutetaan.
Sä tarviit kaksi cubea. Miksei mikään muu merkki kelpaa?
Kyllä kelpaa muutki, ite tykkään vaan cuben mallistosta mitä on tullu selailtua, mutta lähinnä haluisin että jotain niistä vois joku suositella vaikkapa sitte kokemuksien perusteella. mitä huonoa mitä hyvää, onko toiminu ja millasessa käytössä yms :D
Ensimmäiset levyjarrut käytössä nyt pari kuukautta ja seuraavanlainen ongelma:
Jarrut: Formula RX
Takajarrun jarrupalat laahasivat levyyn. Otin renkaan irti ja painoin vivusta, jolloin kuului pieni pihahdus ja jarrupalat jumittuivat yhteen. Irrotin palat ja toinen mäntä(?) muutaman millin ulkona.
Tulikohan tuolta nyt ilmat pihalle vai mitä? Kuinka korjata?
Kare_Eskola
29.02.2012, 22.35
Teit juuri niin kuin ei saa tehdä. Jos kiekko on irti, jarrupalojen väliin pitää laittaa jotain, tai sitten pitää varoa kahvaa kuin perkelettä.
Jarruissa ei kuitenkaan ole ilmaa vaan öljyä tai muuta hydraulinestettä. Sekin voi kyllä sihahtaa.
Kävelytä molemmat männät takaisin koloonsa tylpällä, ohuella esineellä mäntää joka puolelta vuoron perään painaen, siis kuusiokololla, pienellä kiintoavaimella tms. Laita kiekko takaisin ja painele jarrukahvasta muutamaan kertaan.
Pitäisi toimia taas normaalisti. Mutta jos tuntuma on kehno ja kahva painuu liian syvään, jarru pitää ilmata. Jätä se ammattilaisen huoleksi.
Kiitos. Sain männän painettua ja renkaan paikoilleen. Alkuperäinen ongelma tosin jäi, eli jarrupalat laahaavat levyyn. Onko tähän vinkkejä?
Kiitos. Sain männän painettua ja renkaan paikoilleen. Alkuperäinen ongelma tosin jäi, eli jarrupalat laahaavat levyyn. Onko tähän vinkkejä?
Keskitä jarrut eli avaat jarrusatulan kiinnityspultit, painelet muutaman kerran jarrukahvaa, jätät jarrukahvan pohjaan ja samalla kiristät jarrusatulan kiinnityspultit. Jos tuon jälkeen vielä laahaa, niin levy on todennäköisesti kiero. Sitä voi suoristella ihan käsin.
Kiitos vinkistä. Kokeiltu, mutta vielä jäi hieman laahaamaan. Täytyy tuo levy vielä tarkistaa.
vielä jäi hieman laahaamaan. Täytyy tuo levy vielä tarkistaa.
Laahaako jatkuvasti, vai ainoastan yhdessä kohdassa levyn kierrosta? Jos jälkimmäinen, niin sitten on levyssä vika.
Jatkuvasti laahaa, siksi en ensimmäiseksi tuota levyä tarkistanut.
Jatkuvasti laahaa, siksi en ensimmäiseksi tuota levyä tarkistanut.
Tuskin sitten on levyssä vika. Kokeile toistaa tuo elaston ohje, mutta pulttien irroittamisen jälkeen pumppaa kahvaa enemmän, vaikka parikymmentä kertaa.
Tuskin sitten on levyssä vika. Kokeile toistaa tuo elaston ohje, mutta pulttien irroittamisen jälkeen pumppaa kahvaa enemmän, vaikka parikymmentä kertaa.
Jos yllämainittukaan ei auta, ehdottaisin, että laitat jarrulevyn ja -palan väliin laahaavalle puolelle ohuen muovin- tai vaikka paperinpalan (itse käytän hommaan patenttiratkaisuna yliopiston kalenterin kansilehtisestä leikattua n. 1mm muoviliuskaa) painellessasi jarrua pohjaan ja kiristäessäsi lopulta jarrusatulan. Tällöin levyn ja palan väliin jää hieman suurempi väli kun vapautat kahvan. Joskus ei ole tuokaan auttanut, vaan olen hyvän valon kanssa silmämääräisesti kiristänyt satulan niin, että molemmille puolille levyä jää riittävä rako, mikä on vaivalloisempaa mutta tällä keinolla saa aina laahauksen pois, jos levy vain on suora.
-Lauri
Mikä pyörätarvikeliike olisi läHimpämä Helsingin keskustaa(kamppia)?
Halloo halloo
01.03.2012, 19.55
Mikä pyörätarvikeliike olisi läHimpämä Helsingin keskustaa(kamppia)?
Olisivatko Annankadun liikkeet? Fillarikellari ja se toinen vastapäätä. http://g.co/maps/64c4g
Jos yllämainittukaan ei auta, ehdottaisin, että laitat jarrulevyn ja -palan väliin laahaavalle puolelle ohuen muovin- tai vaikka paperinpalan (itse käytän hommaan patenttiratkaisuna yliopiston kalenterin kansilehtisestä leikattua n. 1mm muoviliuskaa) painellessasi jarrua pohjaan ja kiristäessäsi lopulta jarrusatulan. Tällöin levyn ja palan väliin jää hieman suurempi väli kun vapautat kahvan. Joskus ei ole tuokaan auttanut, vaan olen hyvän valon kanssa silmämääräisesti kiristänyt satulan niin, että molemmille puolille levyä jää riittävä rako, mikä on vaivalloisempaa mutta tällä keinolla saa aina laahauksen pois, jos levy vain on suora.
-Lauri
Tulee tietysti huomioida, ettei esim. AMK:n kalenterista leikatulla palasella päästä yhtä tieteelliseen lopputulokseen:p Rymypyörän itse-epäkeskittävien Avidin Elixir R:ien kanssa olen käyttänyt tuota jälkimmäistä metodia riittävällä menestyksellä. Muuten ovat pirun vaikeat saada hiljaisiksi.
Mikähän olis levein ust rengas jonka voi huolettaa laittaa Shimanon XT 778 kiekkosettiin pyörimää? 23,3mm ilmottavat vanteen leveydeks. Onko kellään omakohtaista kokemusta?
Takapakka pitäisi vaihtaa hampaiden suuruuden takia, saanko mitään etua ostamalla ultegran pakan verrattuna esim. halvempaan tiagran tasoiseen? Kulutuskestävyys tottakai parempi ja hieman kevyempi mikä ei minua taasen kiinnosta, onko muuta hyötyä? Pyörässä on muuten shimanon halvimpia osia.
H. Moilanen
05.03.2012, 20.04
Kestävyydestä ei voi kyllä olla varma. Itse ajoin viime talvena kaksi XT-pakkaa maasturissa loppuun. Sitten siirryin teräksiseen Deoren pakkaan ja kulutuskestävyys parani roimasti.
snowfake
06.03.2012, 19.23
Mistä leuanvetotanko 100cm leveään oveen joka kestää 90kg lihaa roikkumassa ilman että tarvitsee itse askarrella rautaputkesta? Löytämäni ovat olleet max 96kg ja aika usein siinäkin pituudessa kestäneet 75kg. Plussaa jos Turusta.
Kuski 186cm.
Jalan sisäpituus 88cm.
Maantiepyörä slouppi 59cm.
Ostanko 172.5mm vai 175mm kammet? Nykyset on 172.5 eikä sinänsä mitään vikaa kun ei paremmastakaan tiedä.
Käykö Campan 11spd eturattaat 10-ketjulle?
Ostanko 172.5mm vai 175mm kammet?
Mä oon pelkkä maastopyöräilijä vaan mutta sanoisin että 175 mm ilman muuta. Enemmän vartta josta sitä vääntöä lähtee.
Pyöräkuume: Lush Carbon vai Lush SL (http://www.trekbikes.com/fi/fi/collections/womens/mountain/singletrack_trail/lush/models) ???? Kannattako "täti"pyöräilijän hankkia carbonia ;)?
xtrainer80
09.03.2012, 12.55
Mistä löytäisin vanhaan maantiepyörään osia? Tarvetta olisi 26mm satulatolpalle (250 - 300mm pitkä) ja kierteelliselle kutospakalle. Pyörätohtorilta kysyin, mutta sieltä ei löytynyt.
Tolppa (http://www.bikeshop.fi/Ist_kannatin_BBB_SkyScraper/ekauppa/pBBB0233/&listpos=0)
Pakka (http://www.bikeshop.fi/Rataspakka_TZ20_14_28t_6_v/ekauppa/pIMFTZ206428T/&listpos=4)
xtrainer80
09.03.2012, 13.09
Tolppa (http://www.bikeshop.fi/Ist_kannatin_BBB_SkyScraper/ekauppa/pBBB0233/&listpos=0)
Pakka (http://www.bikeshop.fi/Rataspakka_TZ20_14_28t_6_v/ekauppa/pIMFTZ206428T/&listpos=4)
Tuoltapa en huomannutkaan katsoa. Tuhannet kiitokset!
Jake_Kona
10.03.2012, 21.34
Mikä siinä palvelimessa tökki kun perjantaina iltapäivällä ilmoitettiin foorumin olevan sulki koko wiikonlopun?
pyörä123
10.03.2012, 21.45
Mulla on semmone nopee kysymys, että kun maalaan omasta pyörästä muutaman osan valkoisella, esim. ohjaustangon. Niin kestääkö se maali hyvin siinä jos ostaa jotain automaaleja? Mikä ois hyvä merkki maalille ? Onko pohjamaali välttämätön kun ei viittis maksaa 10 € turhaankaan :p
Jake_Kona
10.03.2012, 22.11
Pohjustus on välttämätöntä. Pieni hionta että maali tarttuu paremmin Esim. 250 karkealla vesihiomapaperilla. Puhdistus
asetoonilla tai vastaavalla. Pohjamaalin tarkoitus on tehdä parempi tartuntapinta. Siinä on yleensä osin syövyttävämpi vaikutus
eli tarttuvampi kuin pintaväri. Lisäksi pintamaalia menee vähemmän kun pohjalla kuultaa vaalea yhtenäinen väri.
Ohuita kerroksia ohjeen mukaan. Jos maalauksesta haluaa säästää, jättää alkuperäisen.
Maalaamisesta lisää maalaus for dummies- hakusanoilla. Muistaakseni.
Juu automaalit on hyviä
Shimaani
10.03.2012, 22.21
Mikä siinä palvelimessa tökki kun perjantaina iltapäivällä ilmoitettiin foorumin olevan sulki koko wiikonlopun? Aateekooviat hoidetaan kuntoon työkalulla josta tavan kuolevaisella ei ole pienintäkään aavistusta. Hoitometodit ovat humautus, kumautus ja tömäytys - gurutason työkalu tunnetaan nimellä kakkosnelonen. Pahaan pulmaan käytetään ravtakankea ja tosi paha rasti hoituu atomipommilla. Lyhin aatekoo aikayksikkö on odotus.
groovyholmes
11.03.2012, 14.04
Miten hiilikuitu käyttäytyy pakkasella? Esmes -15 astetta.. Onko se herkempi esim. kolauksille tjs? Onko sillä jotain kylmä kuuma efektejä niinkuin metallin lämpölaajeneminen?
Noi (http://www.patria.fi/Patria_WWW_FI_Sisalto/Patria_WWW_FI/Tuotteet+ja+palvelut/Lentokone-+ja+avaruusrakenteet+sittearea/Komposiittinen+siiven+ilmanohjain+A380/index.html) on hiilikuitua, pakkasta -50--60 astetta lentokorkeudessa... ei siellä ylhäällä tietty varmaan paljon mikään kolise.
groovyholmes
11.03.2012, 15.15
Eli kaipa ne meikäläisen ajonkin sitten kestää ;-D!!! Kiitos vastauksesta!
Tere,
Miten saan säädettyä Shimanosta (Shimano AM 505, 180/160mm) jarrukahvan vastetta? Nyt tuntuu että jarrukahvan liikerata on turhan pitkä. Eli haluaisin pienemmällä painolla enemmän jarrutehoa.
Pitäis palat säätyy lähemmäs levyy ihan kahvast painamal .. onks tehoo hävinny jarruist ? voi olla tarvetta ilmaukselle ..
Fillari on tuore niin tehossa ei häviötä. Vaste ollut alusta saakka tommonen löysä. Täytyy virittää palat lähemmän levyä, tai tyytyä tilanteeseen...
jos katot sinne jarrusatulaan niin palat pitäis olla likimain kiinni siin levys .. about 1mm rako ... jos enemmän nii koita painella kahvaa ja jos ei riitä nii oon ite tehny nii et oon ottanu renkaan vekee ja varovast painellu kahvasta ettei korkkaa sylinterit ulos ja jos palat tullu liikaa nii rengasraudalla(muovilla) painellu niit takas sisäänpäin ..
Ok, tattista vinkistä. Eiköhän se tolla parane, täytyy varovasti painella rengas irti jos ei muuten tokene.
Näköjään tämä mun kyssäri on ihan väärällä osastolla mutta jatketaan nyt tähän.
Palat kyllä on noin millin päässä levystä mutta silti jarrukahvan saa painaa käytännössä tankoon kiinni että täysi teho irtoaa.
Voiko kuitenkin olla niin että uusissakin jarruissa saattaa ilmaa olla systeemissä? Ja oliko ilman poisto letkuista niin yksinkertaista että öljykansi auki ja jarrukahvalla kevyttä pumppausta?
voi olla mut jos on ihan uus filo nii kannattaa kysyy myyjältä josko ne ilmais ne ja voihan siinä olla joku asennus- tai valmistusvirhe ... ei se ilmaus ihan noin onnistu .. tarvii ilmaussetin .. http://www.youtube.com/watch?v=dFuwoEYvt_w tuosta näkee miten käytännössä käy ..
Tässä kohtaa ois hyvä että fillari ei ois tilattu nahkahousuilta (bike-discount) netin kautta.
Täytyy tutkailla jos raijaa jossain vaiheessa paikalliselle korjaamolle, kun on ensin rikkonut jarrut lopullisesti itse. Täytyy vielä myyjältä kysellä mitä he ehdottavat.
Mikä ero on shimpun M780 (XT) ja M980 (XTR) polimilla aikustenoikeesti?
Jake_Kona
17.03.2012, 13.28
Mistä saa eri värisiä shimanon, 105 ja tiagra, vaihtajien suojakumeksia? Vuosimallia 2010 molemmat.
H. Moilanen
17.03.2012, 13.29
Mistä saa eri värisiä shimanon, 105 ja tiagra, vaihtajien suojakumeksia? Vuosimallia 2010 molemmat.
Itseäni kiinnostaisi 2012 Ultegraan sama...
http://fairwheelbikes.com/far-and-near-shimano-105ultegra-brake-hoods-p-1176.html
Semmosta kysymystä, että tossa on nyt 3 päivää vanha stumpjumper evo ja äskön huomasin, että sivuttaissuunnassa vanne(keskiö, en tiiä mikä) naksuu, ja rengas liikkuu jonkun verran sivuttaissuunassa heiluttaessa. Koitin kiristää, eikä mitään vaikutusta. Samaa ''ongelmaa'' ei ole takarenkaan kanssa?
Semmosta kysymystä, että tossa on nyt 3 päivää vanha stumpjumper evo ja äskön huomasin, että sivuttaissuunnassa vanne(keskiö, en tiiä mikä) naksuu, ja rengas liikkuu jonkun verran sivuttaissuunassa heiluttaessa. Koitin kiristää, eikä mitään vaikutusta. Samaa ''ongelmaa'' ei ole takarenkaan kanssa?
Koitit kiristää _mitä_? pikalinkkua? entäpä otitko renkaan irti keulasta ja koitit kiristää sormin napaa, jos sieltä löytyy sormin löysää, koita kiristää ensin sormin niin kireelle kun vääntöö piisaa.. jos vieläkin löysäntuntuinen niin sit varovasti työkalulla.. jos tämäkään ei poista ongelmaa, ota yhteyttä myyjään, laitteessa on oletettavasti takuu!
Joo, meni ohi. Vaati vaan vähän säätämistä. =) Eli väärä hälytys toisinsanoen. :D
groovyholmes
19.03.2012, 00.11
mulla on valkoinen penkki cyklossa. rapa narahti kiinni, niin onko olemassa kikka kolmonen tai joku spesifi myrkky jolla saa pidettyä valkoisen valkoisena?
josku cif:llä hinkannu hyvällä menestyksellä ..
Tuhat1000
21.03.2012, 10.43
Osaako joku neuvoa mistä saisi ketjynpyydystäjän (chain fall protector, dog fang) direct mount tyyppiselle etuvaihtajalle? Pyydystäjää ei voi kiinnittää satulaputkeen. Pyrä on Cube reaction 29 gtc pro, ja etuuvaihtajana X0 3x10 direct mount.
...mistä saisi ketjynpyydystäjän (chain fall protector, dog fang) direct mount tyyppiselle etuvaihtajalle?...
Ketjunpyydystäjän???
Siis tälläinenkö? Jos tuollaista ketjuohjuria kaipaat niin etsi tuo MRP:n tekele jostain :)
http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Full/61255.jpg
H. Moilanen
21.03.2012, 12.00
Ketjunpyydystäjän???
http://www.wiggle.co.uk/k-edge-chain-catcher/
Tälläinen ilmeisesti hakusessa, mutta tuokaan malli ei taida sopiva Direct Mountille.
Tuhat1000
21.03.2012, 12.36
Moilanen on oikeilla jäljillä. Nimen omaan chain catcher olisi hakusessa. Ja jos olen ymmärtänyt oikein, tuo braze-on kiinnitys ei ole sopiva. Etsintä jatkukoon...
Tälläinen ilmeisesti hakusessa, mutta tuokaan malli ei taida sopiva Direct Mountille.
Jaa siis tuollainen :o
Tarviikohan se saada nimenomaan DMD-kiinnityksellä oikeasti?
Kai sentään Third eyen saa kiinnitettyä satulaputkeen, vaihtajan alapuolelle? Miksei?
http://www.parker-international.co.uk/ProductImages/fullsize/DedaDogFang.jpg
Tai jos säätää sen etuvaihtajan kunnolla?
Tuhat1000
21.03.2012, 13.37
Kuten mainittu, satulaputkikiinnitys on poissuljettu. Jos syitä haluaa selvittää kannattaa katsoa kyseisen pyörän kuvia. Ja etuvaihtaja on säädetty oikein, mutta tätäkin foorumia lukemalla olen oppinut että monissa tilanteissa tämä pieni investointi saattaa säästää monelta suuremmalta vaivalta.
Direct mount ratkaisu siis vieläkin hakusessa...
Kuten mainittu, satulaputkikiinnitys on poissuljettu. Jos syitä haluaa selvittää kannattaa katsoa kyseisen pyörän kuvia....
Hmmm :seko:
http://www.cube.eu/uploads/pics/reaction-29-pro_d-7.jpg
Ilmeisesti siis tuo keskiön seutu on niin "möhkö", ettei onnistu? Vai mitä tarkoitat? Parempaa kuvaa tilanteesta ei oikein löytynyt.
Haluat siis säilyttää tuon etuvaihtajan ja silti saada kiinni direct mount -härpäkkeen? Mahtaako onnistua mitenkään?
Ei tuota Moilasen linkkaamaa saisi tuohon pullotelineen kiinnitykseen jotenkin tuunaamalla? Tai joku kyläseppä tekee sulle custom-ratkaisun?
Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn, että onko tuo ketjujen tippuminen pikkurattaalta isokin ja jatkuva ongelma?
http://s.wiggle.co.uk/images/k-edge-mtb-catcher-zoom.jpg
http://www.wiggle.co.uk/k-edge-mtb-chain-catcher/
^mahtaako onnistua BB30-keskiön kanssa?
Muutenhan tuo näyttää nerokkaalta & tyylikkäältä ratkaisulta.
^mahtaako onnistua BB30-keskiön kanssa?
Ei onnistu, eli se siitä sitte.
Tuhat1000
21.03.2012, 14.46
Keskiön seutu on tosiaan melko reipas möhkö. Mulla oli kotona odottamassa pyörää tuommoinen JackOjan linkkaama dog fang, mutta sillä saapi tässä projektissa heittää vesilintua. Ketjujen tippumisen kanssa ei ole ollut ongelmia. Kuitenkin johtuen vähäisestä (maasto)pyöräilykokemuksesta ja foorumin kirjoituksista olin tullut siihen tulokseen että tämä chain catcher olisi helppo ja halpa vakuutus.
Onko chain catcher oikein säädetyssä pyörässä turhake?
H. Moilanen
21.03.2012, 14.52
On. Enkä näe mitä vastaan tuo on vakuutus. Harrastuskäytössä siis.
Etsintä jatkukoon...Tsekkaas 1x9 -topikki (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37060) läpi, sieltä saattaa löytyä jotain, vaikka sekin taisi olla suurimmaksi osaksi ketjuohjurijuttua.
Tuhat1000
22.03.2012, 08.03
Kiitos kaikille neuvoista. Pistetään chain catcher jäihin ja hankitaan jos sattumalta tulee vastaan.
Tuhat1000
22.03.2012, 12.47
Neuvoisiko kokeneemmat vielä vaihdevaijerien hankinnassa. Pyöränä olis Focus mares comp disc ja vaihtajina ovat shimanon tiagrat. Sopiiko linkin takaa löytyvät Nokonit suoraan, vai tarvitseeko STI vaihtajien kanssa jotain erikoispalikoita. Myös suosituksia otetaan vastaan.
http://tinyurl.com/7yzdr26
Kiitos etukäteen.
Pesenkö uudesta ketjusta tehdasmöhnät vaiks bensalla pois ennen vahausta vai laitanko vahat päälle heti vaan?
Kiovan Dynamo
26.03.2012, 09.49
Pesenkö uudesta ketjusta tehdasmöhnät vaiks bensalla pois ennen vahausta vai laitanko vahat päälle heti vaan?
Voitelu WD40:llä tai vastaavalla, niin se tehdasmöhnä lähtee ekalla lenkillä kulkemaan. Sen jälkeen ihan mitä vaan uutta töhnää päälle.
Onko aivan wäärä tapa ajaa muutama lenkki ensin pelkillä tehdasmöhnillä ja sit ekan pyörän normipesun jälkeen vetää sit halutut ketjurasvat ketjun päälle? Näin itse olen toiminut ainakin.
Miulla kanssa ollut tälläinen tapa. Oikeastaan tuo alkuperäinen kysymykseni pitäisi muuttaa muotoon: pitääkö ketjun olla ennen vahausta täysin puhdas muista voiteluaineista (tehdasmöhnä, wd40, öljy)? Ilmeisesti Suurtietäjän mukaan ei välttämättä.
Jos WD40 auttaa sen varastorasvan irtoamisessa niin se on hyvä mutta ennen ensimmäistä vahausta pitää saada sekä varastorasvat että WD:t pois. Eli oma vastaus edelliseen kysymykseen: pitää.
Noi speedplayn polkimet ovat kovin suosittja, itsellänikin mieli halajaisi kyseisiä. Kysynkin, että meneekö speedplayn klossi Shimano SPD-SL kenkiin? Mitä speedplayn mallia väki suosittelee maantielle. Kalleimmat titaani versiot voi unohtaa.
Klosseissa on samat kolme ruuvinreikää kuin Shimanon/Lookin/Timen/jne... klosseissa. Jos SPD-SL-klossi sopii niin Speedplaykin sopii. Lisäksi klossi sopii erityisesti Speedplay-käyttöön tehtyihin kenkiin joissa on neljä ruuvin reikää.
Speedplay Zero on hyvä lähtökohta maantiepolkimeksi. Oman budjetin mukaan voi sitten valita että haluaako Chro-moly-, stainless-, titaani- vai nanogram-version.
Nyt olisi tarkoitus ostaa cyclocrossiin ihka ensimmäiset lukkopolkimet ja kengät niihin. Olen ajatellut ostaa polkimet jossa toisella puolella on lukko ja toisella puolella ei, kun tulee paljon myös ajettua muuta kuin lenkkeilyajoa.
Olen katsellut erilaisia polkimia ja päätynyt näihin: http://fi.rosebikes.eu/tuote/shimano-pedals-spd-pd-a530/aid:221944 kun muut ovat kehuneet hyviksi.
Lisäksi hoksasin että jos tuolta Roselta tilaa settinä polkimet ja kengät, niin saisi hiukan halvemmalla ja tämä setti kiinnostaisi: http://fi.rosebikes.eu/tuote/mtb-shoes--pedals-set-rose-rms-05--shimano-pd-a530/aid:495600
Tuossa setissä kuitenkin mietityttää nuo kengät, koska ne ovat MTB-kengät ja lenkkini suurimmaksi osaksi ovat maantiellä. Onko MTB- ja maantiekengillä mikä ero? Mitä kuvia vertailin niin pohja näyttäisi olevan erilainen, mutta varmasti niillä muutakin käytännön eroa?
Jake_Kona
26.03.2012, 22.02
Osta mtb-kengät, nimenomaan. Ne vastaavat niiku tavallisia "lenkkikenkiä" (muistuttavat). Kun maantieajokengät on ku "piikkarit". ju nou.
Eli mtb-kengillä voi kätevästi kävelläkin
Halloo halloo
26.03.2012, 22.37
Käy ihmeessä testaamassa jossain liikkeessä ennen ostoa. Kenkä saattaa olla liian kapea, tai toteat, että tarvitset yhtä kokoa suuremmat.
edit. Jostain täältä löytyy aihe kengistä, lätinää paljonkin, vihjeitä eri merkeistä, kenkien sopimisesta suomalaiseen jalkaan.
H. Moilanen
27.03.2012, 09.56
Mitä kuvia vertailin niin pohja näyttäisi olevan erilainen, mutta varmasti niillä muutakin käytännön eroa?
Käytännön ero on siinä, että maantiekengällä kävelet klossin ja kantapään varassa varpaat pystyssä. Asento on epämukava ja kävely hankalaa. Lisäksi klossi kuluu kävellessä ja on esim. betoni-/kivilattialla helkkarin liukas. Maastokengällä voi kävellä ilman edellä mainittuja ongelmia kunhan valitset sellaisen mallin, jossa ei ole kärkipiikkejä.
Teen ratapyörästä sinkulaa. Välitys vaihtuu 48/15 -> 48/17. Tarviinko uuden (pidemmän) ketjun?:seko:
^Kokeilemalla selviää riittääkö dropoutissa liikevaraa. Mun Rostsekki sinkulana toimi samalla ketjulla sekä 14 että 16 piikkisellä takarattaalla.
Giron Monza kypärä (koko L) on ollut sopiva malli omaan nuppiin, mikäs Giron mtb malleista sopii yhtä hyvin? Havaintoja Monzan käyttäjiltä?
Teen ratapyörästä sinkulaa. Välitys vaihtuu 48/15 -> 48/17. Tarviinko uuden (pidemmän) ketjun?:seko:
Teki mieli vähän harrastaa loogista ajattelua. Siispä, äkkiseltään ja likimääräin laskien (ja tietenkään en ota vastuuta mahdollisista virheistä)... uudessa rattaassa kaksi hammasta enemmän = yksi ketjulinkki. Mutta ketju on vain noin puolikkaan rattaan päällä kerrallaan = pituus kasvaa vain noin puoli linkkiä. Ja kun ratasta siirretään, ketjulinja lyhenee sekä alapuolelta että yläpuolelta = siirtotarve neljänneslinkin pituuden verran. Eli olisiko se sitten noin 7-8 milliä? Jos sen verran on siirtovaraa niin sitten et tarvitse.
No nyt tuli kyllä mainiot vastaukset Eskolta ja KMW:ltä. Emppiirinen ja teoreettinen pähkäily. Kaunis kiitos. Eli hyvinkin mahdollista, että sama ketju käy uudelle takarattaalle. Noh se selviää kun pöyrä saapuu joskus.
tirsintarsi
30.03.2012, 11.58
Ei tullut pikavastausta, ongelma ratkaistu jo...
pööräilijä
31.03.2012, 10.43
Nyt tuli robleemi. Voinko laittaa DOT5.1:stä Formulan jarruihin DOT4:sen sijaan? Näin paikallisessa epämääräisesti sanottiin, että:"Voi laittaa, mutta jos ehdottomasti kielletään, sitten ei". Tietenkin se kielletään, mutta onko glykoli vs. silokoni pohjainen rakenne jotenkin ongelmallinen?
Thx. Perttu
Formulan sivustolla FAQ kohdassa kysytty samaa;voi käyttää DOT 3 , 4 ja 5.1 muttei DOT 5 koska se on silikonipohjainen ja tiivisteet ei sitä siedä.Ilmeisesti kuitenkin vaihdettava koko nestemäärä,näinhän olit kait meinannutkin.
Keulana Rock Shox SID Race Poploc. Millainen keulapumppu ja mistä (verkokauppa)?
http://www.bike-discount.de/shop/k604/a59940/suspension-pump.html?mfid=45
Kelepaako esim. tämä?
pööräilijä
31.03.2012, 21.37
Formulan sivustolla FAQ kohdassa kysytty samaa;voi käyttää DOT 3 , 4 ja 5.1 muttei DOT 5 koska se on silikonipohjainen ja tiivisteet ei sitä siedä.Ilmeisesti kuitenkin vaihdettava koko nestemäärä,näinhän olit kait meinannutkin.
Kiitän! :) Vaihtaakko vaiko eikö vaihtaa, siinäpä pulma. Eipä R1:sessä ollut kauheesti nestettä säiliössä...
VanDamme
31.03.2012, 21.48
Keulana Rock Shox SID Race Poploc. Millainen ja mistä (verkokauppa)?
http://www.bike-discount.de/shop/k604/a59940/suspension-pump.html?mfid=45
Kelepaako esim. tämä?
Oletan, että tarvitset keulaasi pumppua? Kyllä kelpaa, eikä noissa liikaa eroja ole. Paikkakuntasi fillariliikkeestä löytyy todennäköisimmin vastaava heti käteen, jos on kiire.
Missäs Pääkaupunkiseudulla saisi Pikaisesti ja ehkä siis jopa odottaessa asennettua On-One 456 Carbon runkoon mukana tulleen Slackset headsetin??? Autoa ei ole. Lainaksi auton ja kuskin voisin saada. Kokeilin itse pitkällä ja paksulla pultilla ja isoilla prikoilla mutta en uskaltanut kokeilla kun kolmesti kun en saanut sitä menemään suoraan millään.
H. Moilanen
01.04.2012, 08.49
... onko glykoli vs. silokoni pohjainen rakenne jotenkin ongelmallinen?
On. Aineet eivät sekoitu keskenään.
... DOT 5 koska se on silikonipohjainen ja tiivisteet ei sitä siedä.
Tuubaa. Joitakin kumi/muovilaatuja silikoni kyllä pehmentää, mutta jarrunestettä kestävät tiivisteet pitävät silikonia ihan yhtälailla.
Missäs Pääkaupunkiseudulla saisi Pikaisesti ja ehkä siis jopa odottaessa asennettua On-One 456 Carbon runkoon mukana tulleen Slackset headsetin??? Autoa ei ole. Lainaksi auton ja kuskin voisin saada. Kokeilin itse pitkällä ja paksulla pultilla ja isoilla prikoilla mutta en uskaltanut kokeilla kun kolmesti kun en saanut sitä menemään suoraan millään.
http://www.hi5bikes.fi/ Soita, pyydä Eppu puhelimeen ja esitä asiasi hälle.
Santtu T
01.04.2012, 11.55
Teen ratapyörästä sinkulaa. Välitys vaihtuu 48/15 -> 48/17. Tarviinko uuden (pidemmän) ketjun?:seko:
Ketjulaskurini mukaan seuraavilla arvoilla akselivälin muutos on hieman alle 6mm.
94 ketjulenkkiä
ketjun pituus 1193,8mm (12,7mmx94)
akseliväli (48-17) 385,4mm
akseliväli (48-15) 391,2mm
akselivälin muutos 5,8mm
Tarviiko takavaihtajan rissoja vaihtaa? Nykyisillä ajettu 6tkm. Molemmat pyörivät aika surkeesti (paljon vastusta) vaikka olen käyttänyt ne joka ketjunvaihtokerralla irti, putsannut, rasvannut kevyesti ja laittanut takaisin. Kyseessä on Tiagran vaihtaja vuodelta 2009.
Kait ne hyvä on vaihtaa jos ei putsaaminen ja rasvaaminen auta ja onhan nekin kuluvia osia ...
Takavaihtajan säätö säätöä. Olen säätänyt ylä- ja alastopin kohdalleen ja saanut ketjun siirtymään melko säntillisesti pykälän kerrallaan aina käskystä. Mutta: toiminta on säntillistä vain kun vaihdan koko matkan isoimmalta rattaalta pienimmälle tai päin vastoin. Jos Vaihdan isoimmalta rattaalta vaikka viisi pykälää kohti pienintä ratasta mutta muutan sitten suuntaa ja ryhdyn vaihtamaan taas takaisin kohti isointa ratasta, pitää "lypsää". Eli pitää napsutella muutama löysä napsu pois ennenkuin mitään tapahtuu. Missä vika? Vaihtaja 105 10 sp.
oletko putsannut vaijerin?
En. Testasin sen liikkuvuutta ja se oli mielestäni ok. Mutta pitänee putsata varsinkin nyt kun sitä noin kysymyksen muodossa ehdotat :).
on joskus ollu noit ongelmii pienemmälle rattaalle vaihtamisessa nii oon putsannu vaijerin ja pintaan hiukan ohutta öljyy nii ei siitä ainakaan ahdista ettei vaijeri luistais ..
Takavaihtajan säätö säätöä. Olen säätänyt ylä- ja alastopin kohdalleen ja saanut ketjun siirtymään melko säntillisesti pykälän kerrallaan aina käskystä. Mutta: toiminta on säntillistä vain kun vaihdan koko matkan isoimmalta rattaalta pienimmälle tai päin vastoin. Jos Vaihdan isoimmalta rattaalta vaikka viisi pykälää kohti pienintä ratasta mutta muutan sitten suuntaa ja ryhdyn vaihtamaan taas takaisin kohti isointa ratasta, pitää "lypsää". Eli pitää napsutella muutama löysä napsu pois ennenkuin mitään tapahtuu. Missä vika? Vaihtaja 105 10 sp.
Vaida takavaihtajalle menevä kuori. Havaintojeni mukaan tuo on Shimanolla herkkä jumittamaan, kun vaihtajan jousetkin ovat aika löysiä. Lisäksi kannattaa laittaa vaijeriin jotakin liukastetta. Itse olen käyttänyt Shimanon omaa tuotetta kun se jonkun tilauksen mukana ulkomailta halvalla tuli.
KMC X9 ketju, onko erillistä liitosnastaa vai katkaistaanko mistä vaan? On niin paskanen ketju, ettei oikeen saa selvää..
H. Moilanen
05.04.2012, 12.32
KMC:n ketjupaketissa tulee mukana Missing Link. Oletetaan, että sitä on käytetty.
Kuva Missing Linkistä:
http://www.cyclesuk.com/pub/files/Product%20Images/KMC/.thumbnails/1288021806_481887_w350_h300.jpg
wirillion
05.04.2012, 12.32
KMC X9 ketju, onko erillistä liitosnastaa vai katkaistaanko mistä vaan? On niin paskanen ketju, ettei oikeen saa selvää..
Nyt tulee tyhmä kysymys. Eikös KMC:n ketjut liitetä Missinglink ketjulukolla?
Edit: Olin myöhässä.
H. Moilanen
05.04.2012, 14.16
Silloin siellä on erillinen liitostappi jossakin. Mutta sillähän ei periaatteessa ole väliä miltä kohtaa ketjun katkaisee. Uusi tappi sinne kai kuitenkin pitää laittaa.
Milloin pitää laittaa uusi tappi? Olen aina itse katkaistessa jättänyt tapin "huulille" ja liittänyt sitten samalla tapilla.
Jep, katkaisin ihan sattumanvaraisesti kun en löytänyt liitostappiakaan mitenkään erikseen merkattuna / värisenä. Pikaliittemellä sitten takasin. Kyllähän tuota tappia käytettäessä kannattaa aina laittaa uusi, ei se entinen välttämättä enää kestä ja liitosta ei saa ihan jetsulleen.
ei se entinen välttämättä enää kestä ja liitosta ei saa ihan jetsulleen.
Tästä vähän änkkään kun itsellä ei ole vanhan tapin kanssa ollut ongelmia. Onko jollakulla vanhasta tapista katkennut? Ja miksi vanhalla tapilla ei saa liitosta jetsulleen mutta uudella saa?
Saako KMC:n ketjuihin edes noita tappeja, jos ne on tarkoitettu liitettäväksi pikaliittimellä toisin kuin esim shimanon ketjut?
Se vanbhan tapin irroitus ilmeisesti vähän löysentää sitä ketjun sivulevyn reikää ja uudessa tapissa on hieman isompi halkaisija, joka siten tekee vahvemman liitoksen. Noin sen olen itse järkeillyt. Ei sen puoleen, olen harrastellut samaa, eli samalla tapilla ketjut kiinni.
arctic biker
06.04.2012, 12.14
Tästä vähän änkkään kun itsellä ei ole vanhan tapin kanssa ollut ongelmia. Onko jollakulla vanhasta tapista katkennut? Ja miksi vanhalla tapilla ei saa liitosta jetsulleen mutta uudella saa?
Kaikkia variaatioita käyttänyt ja pitäsin tätä vanhakantaista tapin käyttöä edelleenkin ihan laillisena! Ylipäätään en tajua miksi sitä ketjua pitäs alvariinsa irrottaa ja panna takasin, ei ainakaan puhdistamisen takia. kahden tai kolmen ketjun kierrättäjät on asia erikseen mutten tuotakaan ole kunnolla sisäistäny miten pakka ja rattaat kierrätysmetodilla vähemmän kuluis.
Ja mitä ny vaivaset 50 vuotta pyöräillyt niin kertaakaan ei ole ketju katkennut,
Kävin pari viikkoa sitten Anttilasta ostamassa Quickex Microquicker-pumpun (http://www.quickex.com/default.asp?id=208&pId=143). Tiesin jo ostaessa, että se muovikapistus ei pystyisi samaan kuin laadukkaammat pumput, mutta en ole onnistunut saamaan sillä pumpulla ilmaa muuhun kun jalka palloon. Kokeilin kaikkia mahdollisia päitä, mitkä tuli pumpun mukana, mutta mikään ei istu pyörän venttiiliin niin että sinne sais edes vähän ilmaa. Onko muilla kokemuksia tästä pumpusta?
groovyholmes
06.04.2012, 12.54
mitä pitäisi sanoa asiakkaalle joka kaupittelee mulle huippupyöriä satasen kappale, ja kun piruuttani kysäsen että millä osilla on kasattu, niin kaveri miettii hetken ja sanoo" Alivio "...
Kävin pari viikkoa sitten Anttilasta ostamassa Quickex Microquicker-pumpun (http://www.quickex.com/default.asp?id=208&pId=143). Tiesin jo ostaessa, että se muovikapistus ei pystyisi samaan kuin laadukkaammat pumput, mutta en ole onnistunut saamaan sillä pumpulla ilmaa muuhun kun jalka palloon. Kokeilin kaikkia mahdollisia päitä, mitkä tuli pumpun mukana, mutta mikään ei istu pyörän venttiiliin niin että sinne sais edes vähän ilmaa. Onko muilla kokemuksia tästä pumpusta?
Mahtavaa, pyöräpumppu jonka valmistajat ovat laittaneet havainnollisen kuvan millä päällä (osilla) minkäkin näköisten venttiilien kanssa pitäisi käyttää.
Asiaan. Ei ole kokemusta pumpusta, mutta kerro toki ensin millaiset venttiilit on pyörässäsi ja olethan kokeillut kuvan mukaista yhdistelmää. Joissakin pumpuissa käy niinkin että jos tuon messinkisen osan kiristää liian kireälle venttiili ei mahdu pumpun reikään, ja jos taas jättää löysälle niin ilma tulee venttiilin ohi. Venttiileitä on kolmaskin vanhempi tyyppi dunlop (http://en.wikipedia.org/wiki/Valve_stem), sen kanssa voisi käyttää samaa kuin prestalle (kuva jossa vain kaksi osaa pumpun päässä).
edit:
Tarviiko takavaihtajan rissoja vaihtaa? Nykyisillä ajettu 6tkm. Molemmat pyörivät aika surkeesti (paljon vastusta) vaikka olen käyttänyt ne joka ketjunvaihtokerralla irti, putsannut, rasvannut kevyesti ja laittanut takaisin. Kyseessä on Tiagran vaihtaja vuodelta 2009.
Oma kokemukseni rissoista (deore/LX/Tacx) on ennemminkin se, että kun rissat kun kuluvat niin niihin alkaa tulla klappia vähän joka suuntaan ja pyörivät kyllä ainakin heti huollon jälkeen ihan liukkaasti (ja heiluvat vähän mihin suuntaan vain jos ovat kuluneet). Toki ne menevät helposti täyteen kuraa jolloin tulee vastustakin, jonkin Tiagran liukulaakerit eivät varmasti ole kovin hyvin suojatut kun pari pykälää parempienkaan ei ole. Vähän parempia (kuulalaakerillisia) löytyy ainakin Tacxilta hintaan jotain 15-20€). Ja kulutustavaraahan ne ovat, jos toki 6tkm on aika lailla vähän...
Ja mitä ny vaivaset 50 vuotta pyöräillyt niin kertaakaan ei ole ketju katkennut,
Käytin myös tätä "vanha tappi takaisin" metodia kunnes n. 5 vuotta sitten ketjut katkes kaukana kotoa. 5km kävely ja kyydin soittaminen opetti pistämään uuden tapin tai käyttämään pikalukkoa.
Todennäköisesti oli user error, mutta päällisin puolin liitos oli silloinkin kunnollinen josta huolimatta ei vaan tahtonut kestää..
Käytin myös tätä "vanha tappi takaisin" metodia kunnes n. 5 vuotta sitten ketjut katkes kaukana kotoa. 5km kävely ja kyydin soittaminen opetti pistämään uuden tapin tai käyttämään pikalukkoa.
Todennäköisesti oli user error, mutta päällisin puolin liitos oli silloinkin kunnollinen josta huolimatta ei vaan tahtonut kestää..
Samanlaiset kokemukset myös mulla vanhan tapin uudelleen käyttämisestä, kun kolmosfillarissa joskus on tuota erehtynyt harrastamaan ja kävelyksihän se meni ketjujen katkettua ja sen seurauksena polven pamahtaessa kivuliaasti ohjaustankoon muutaman lenkin jälkeen. Kyllähän se liitos näyttää ihan hyvältä liittämisen jälkeen, mutta ei se todellisuudessa ole läheskään yhtä tiukka tai tukeva (selvästi huomattavasti löysempi myös uudelleen katkaisua kokeillessa saman tapin kohdalta). Voi kai tuossa olla jotain eroakin eri ketjujen välillä, mutta ei silti kovin luotettava tapa liittää ketju.
arctic biker
10.04.2012, 08.42
Juu uskonhan minä, mulla kyllä satulalaukussa tahi repussa kulkee pari pikalukkoa ja multitooli niinkuis varuiksi. Ihan riippumatta siitä millä metodilla on tullut ketju liitettyä. Nykyään jos on pikalukollinen ketju niin olen sen lukon toki
laittanut ja Shimanolle uuden niitin. Ja muuten pirustakos sen tietää katkesko se ketju siitä omatekemästä liitoksesta vai tehtaan tekemästä?
Ja muuten pirustakos sen tietää katkesko se ketju siitä omatekemästä liitoksesta vai tehtaan tekemästä?
No sitä en mene sataprosenttisen varmaksi sanomaan, mutta oma samalla tapilla uudelleen tehty liitos on mitä todennäköisimmin ketjun heikoin liitos. Eikä kyllä ole tullut koskaan katkottua ajossa asiallista laatua olevia ketjuja jotka on liitetty ns. ohjeiden mukaisesti. Vaikka tulee välillä ajeltua ketjut ja rattaat todella loppuun silloin kun ketjujen (ja sitä mukaa rattaiden) kuluma/venymä on jo selvästi ylittänyt vaihtorajan. Kyllähän tuo saman tapin uudelleen käyttäminen varmasti hätävarana on ihan hyvä keino jos lenkillä iskee ketjuongelmia ja ei ole uutta tappia/pikalukkoa mukana. Mutta välttelisin silti kovimpia putkelta runttaamisia tuollaisella ketjulla ja vaihtaisin lenkin jälkeen ketjut tai kiinnityksen kunnolliseen.
arctic biker
10.04.2012, 14.35
Minä vaan vaivihkaa koitan vihjata että onhan noita ketjuja tarvinnu katkoa ja liitellä silloinkin kun ei mitään pikalukkoja ollut olemassakaan saati Simpan irtoniittejä. Tai oli ja on edelleen, mummisketjuille! Nyt talvikausi meni jäykkäperällä GT-vainaan jäämistöä olevalla 9systeemillä, oli mulla yksi uusikin ketju mutta hyppi pahasti jopa mun polkusinvoimilla. Panin "hieman" venyneen, mikä lie merkiltään ja liitostapaa en ees muista, Ja toki eturattaatkin on mallia käytön jälkiä. Talviajo kun mulla puhtaasti maanteillä. Nuoskalumelle tommonen kulunut pakka ynnä ketju yhdistelmä on toki arka. Pitääpä muistin aikana alakaa maasturiin vaihtamaan kesävermeet, huono vaan kun tuo tohtorini antama ajokielto jatkuu vielä reilusti toukokuulle, prkl!
Tarkistin, KMC;n 9ketju ja shimanon irtoniitti oli talvikauden voimansiirron sydän...
Kiveniskuteippiä Tampereelta? Tallboy c tarttis viisto/satulaputkeen suojausta ennenkuin osat ruuvataan kiinni. Haku ei tuottanut tulosta.
teollisuus etola / etra megacenter kangasalantien varressa kaukajärveltä kangasalansuuntaan..
Iglumies
10.04.2012, 17.36
Kiveniskuteippiä Tampereelta? Tallboy c tarttis viisto/satulaputkeen suojausta ennenkuin osat ruuvataan kiinni. Haku ei tuottanut tulosta.
"autoteippauksia tampere" googlen hakupalkkiin ja valkkaa mieluisin.
Onkos asia niin, että kun konkelissa on 1,5" emäputki, niin siihen voi laittaa tapered-kaulaputkella (alhaalta 1,5" ylhäältä 1,1/8") varustetun keulan?
mutanaama
16.04.2012, 20.18
Käsittääkseni voi.
Onkos asia niin, että kun konkelissa on 1,5" emäputki, niin siihen voi laittaa tapered-kaulaputkella (alhaalta 1,5" ylhäältä 1,1/8") varustetun keulan?Sopivan ohjainlaakerin kanssa voi.
Ksyrium elite: mistä tiedän milloin laakerin kireys oikea? Olen aiemmin säätänyt vaan "peruslaakereita" joissa klappi antaa osviittaa.
humppakuutio
17.04.2012, 11.09
Ksyrium elite: mistä tiedän milloin laakerin kireys oikea? Olen aiemmin säätänyt vaan "peruslaakereita" joissa klappi antaa osviittaa.
Kireys on sopiva, kun pikalinkku kiristettynä ei ole klappia. Mavicin sivuilta löytyy tarkemmat ohjeet (http://www.tech-mavic.com/tech-mavic/technical_manual/data/docs/products/2_9.pdf).
Ok. En tuntenut klappia navan ollessa täysin löysällä ja ajattelin ettei näissä klapin perusteella tehdä säätöä. Kokeilin varmaan jotenkin väärin. Laitan siis linkun kiinni ja pyörittelen, kiitti.
Loppu cyclocrossista juomapullonpaikat kun abus bordo vie sen ainoan. Eli, miten juomapulloteline runkoon kiinni? Linkkiä paikkaan josta saisin jonkunlaisen kiinnityssysteeminntilattua, kiitos?
Kare_Eskola
18.04.2012, 22.52
Laita Abus Bordo reppuun. Tai johonkin muuhun paikkaan. Ja juomapulloteline siihen mihin se kuuluu.
Bordossahan tulee mukana tarranauhat, niillä kiinni runkoon. Ite en pidä lenkeillä lukkoa mukana ja muilla ajoilla pärjään ilman pulloa, joten lukko on pullotelineen sisällä. :D
Voisko sen bordon viritellä satulan alle niillä tarranauhoilla tai pystytolpan taakse? Pullot sinne minne ne kuuluu ja lukot muualle.
arctic biker
19.04.2012, 12.59
Mikä logiikka tässä prikassa oikein on? Tutkailin ekaa kymppipakkaa (105) ja olihan siellä semmonen
välilevy, miksi ihmeessä? Maastokymppipakasta on yhdestä (sram) kokemusta, se ei tarvii.
Voisko sen bordon viritellä satulan alle niillä tarranauhoilla tai pystytolpan taakse? Pullot sinne minne ne kuuluu ja lukot muualle.
Pari ongelmaa, ajan fillarilla myös työmatkoja ym ja lukko kyllä on oltava mukana mutta aina ei ole reppua tms mukana, toiseksi mulla ei ole lukkoon olemassa tarranauhoja. Muistelisin nähneeni jotain putkeenn kiinnitettäviä telineitä, ja toisessa versiossa oli satulan taakse tuleva juomapulloteline. No täytyy jatkaa etsintää..
arctic biker
21.04.2012, 08.44
http://www.bike-components.de/products/info/p29790_Transporttasche-fuer-Faltschloss-Bordo-6000-6100-.html
Väittäis teksti että joko pullotelineen paikalle ruuveilla tahi sitten velcrotarranauhalla
Rosella on noita satulaan tahi satulaputkeen kiinnitettäviä juomapullotelineitä, muistaisin.
arctic biker
21.04.2012, 18.17
Mikä logiikka tässä prikassa oikein on? Tutkailin ekaa kymppipakkaa (105) ja olihan siellä semmonen
välilevy, miksi ihmeessä? Maastokymppipakasta on yhdestä (sram) kokemusta, se ei tarvii.
Kun itte kysyy ja kuukkeli vastaa niin hyvästihän se käy
http://www.bikeforums.net/archive/index.php/t-781234.html
Eli rengas on 47mm. Voiko laittaa siihen sisäkumin joka on tarkoitettu 35-45 renkaalle? Tollanen koko sattuu olemaan valmiiksi tallissa. Pitäisikö vaan ostaa uus sisäkumi?
kolistelija
22.04.2012, 20.03
Eli rengas on 47mm. Voiko laittaa siihen sisäkumin joka on tarkoitettu 35-45 renkaalle? Tollanen koko sattuu olemaan valmiiksi tallissa. Pitäisikö vaan ostaa uus sisäkumi?
Eui pitäisi olla ongelmaa. Laita vaan.
Mitä GPS-laitetta suosittelisitte käyttööni? Ekaa hankkimassa, enkä ole vielä lukenut vertailuja puhumattakaan fillarifoorumin pitkistä ketjuista.
Tarkoitus on polkea kesällä Suomessa ennaltasuunniteltua reittiä muutama satakilometriä päivän aikana. Eli haluasin polkea ilman paperikarttaa ja toiveena olisi, että laite näyttäisi reitin tai ohjastaisi mistä kääntyä.
Garmin Edge 800. Minulla on tuo ja sinne ladattuna ilmaiset OpenStreetMap kartat. Osaa opastaa kohteeseen tai voit ajella (tietsikalla) suunniteltua reittiä myöten. Minun kokemuksieni perusteella opastus toimii ilmaisillakin kartoilla, toiset sanoo, että pitää olla maksulliset kartat, jotta opastus toimii kunnolla. Reitit on helppo suunnitella etukäteen ja pudottaan laitteeseen.
Mitä rotsaaminen tarkoittaa? Miten tehdään, millä välineellä?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.