Näytä tavallinen näkymä : Pikakysymykset.
Mistähän saisi V-jarrun hienosäätöruuveja? Eli näitä: http://1.bp.blogspot.com/-ESQ_ufpz_3Q/U68ss-91h5I/AAAAAAAALn0/gTovWd3BUe4/s1600/shimano_tektro_comparison_3.jpg (keskellä)
Kannattaa myös kysyä paikallisesta pyörähuollosta...
HC Andersen
31.07.2014, 23.14
Mistähän saisi V-jarrun hienosäätöruuveja? Eli näitä: http://1.bp.blogspot.com/-ESQ_ufpz_3Q/U68ss-91h5I/AAAAAAAALn0/gTovWd3BUe4/s1600/shimano_tektro_comparison_3.jpg (keskellä)
Esimerkiksi ibike.fi (http://www.ibike.fi)
missä pääkaupunkiseudun kivijalkaliikkeessä on paras NAISTEN pyöräilysortsivalikoima? Vaimo aloittelee hyvää harrastusta.
paskalokki
04.08.2014, 22.03
Meni Lidlin 2,99 euron ajolaseista sanka poikki ja lensivät roskiin. Mistä tilalle edukkaat ajolasit? Noista ym. en käytössä mitään vikaa löytänyt.
missä pääkaupunkiseudun kivijalkaliikkeessä on paras NAISTEN pyöräilysortsivalikoima? Vaimo aloittelee hyvää harrastusta.
Ei vastauksia, vastaan itse. Käytiin Velosportissa ja kadun toisella puolella Cycle Centerissä. Jälkimmäisessä oli enemmän vaihtoehtoja ja edullisia Virosta konkurssipesästä hankittuja housuja. Ostettiin Nalinin Team 70 Race -naisten malli hintaan 40 €. Hyvännäköiset ja -oloiset sortsit hyvään hintaan.
snowfake
06.08.2014, 21.49
Pystyiskö joku punnitsemaan Shimano XT 2x10 kampia ilman rattaita? Eli vain kammet. 3x10 näytti 595g. Mutta joku pölö keksinyt 96mm BCD:n tuohon...
snowfake
06.08.2014, 21.52
Meni Lidlin 2,99 euron ajolaseista sanka poikki ja lensivät roskiin. Mistä tilalle edukkaat ajolasit? Noista ym. en käytössä mitään vikaa löytänyt.
http://www.bike-discount.de/en/buy/tri-guard-50-tin-black-40697/wg_id-525
Nää on hyväksi todetut. Mukana tulee tummat, kirkkaat ja oranssit linssit. Itseä hämäsi tuo "black" mutta tarkoittaa sankojen väriä. Hyvin pysyy isossakin päässä, ei paina nenää eikä oo huurtunutkaan.
30 hampainen
07.08.2014, 15.31
Millaisen vasta-avaimen eturattaan kuusiokoloruuvi tarvitsee? Compact kammet.
Tällaisen
http://www.bike-discount.de/en/buy/chainring-nut-wrench-cnw-2-29479/wg_id-540
Tai sitten toisellakin puolella on kuusiokoloruuvit.
30 hampainen
07.08.2014, 18.17
Kiitos TERU! Juuri tuollaisen tarvitsen. Yhtä vaille sain kaikki auki ruuvitalttaa apuna käyttäen, mutta yksi rattaan mutteri nyljääntyi niin ettei enää uskalla kokeilla kuin siihen tarkoitetulla työkalulla. Jää pian iäksi kiinni.
arctic biker
07.08.2014, 18.33
Tällaisen
http://www.bike-discount.de/en/buy/c...9479/wg_id-540 (http://www.bike-discount.de/en/buy/chainring-nut-wrench-cnw-2-29479/wg_id-540)
Tai sitten toisellakin puolella on kuusiokoloruuvit.
Tuo hahlo johon Terun linkkaama kalu käy on sisäleveydeltään 1,2mm. Oikean työkalun puutteessa lattapääruuvari hoitaa saman homman. Yleensä nuo kammenpultit kiristyy ilman sen kummoisempaa. Joten 30H jos saat rattaan pultit auki niin laita uus rinkula ja kiristä. Aja huoletta ennen kuin saat oikean työkalun.
Jos aikoo enemmälti availla rattaanpultteja, niin on ihan viisasta hankkia uudet pultit joissa on kuusiokolot molemmilla puolilla. Tuollaiset on kumpaisessakin kitkapyörässä.
30 hampainen
07.08.2014, 23.07
^Motonetistä löytyi tuollainen työkalu ja sain rattaan vaihdettua. Pitää kuitenkin jossain vaiheessa vaihtaa mutterit mainitsemiisi kuusiokoloihin.
^Motonetistä löytyi tuollainen työkalu ja sain rattaan vaihdettua. Pitää kuitenkin jossain vaiheessa vaihtaa mutterit mainitsemiisi kuusiokoloihin.
Sama työkalu täällä ja toimii hienosti.
Löytyisikö kotimaasta joltain myyjältä teräksisiä rattanpultteja, joissa olisi kuusiokolot tai torxit molemmin puolin. Aina meinaa lipsua toi em. avain eikä sitä ole tien päällä mukana jos löystyy. Ei viitsisi maksaa pelkistä pulteista postikuluja ulkomailta...
maalinni
08.08.2014, 13.24
Postikulut ulkomailta on yleensä halvemmat kuin kotimaasta... Ainakin täältä löytyy http://www.bikeshop.fi/Eturattaan_pultit/ekauppa/g624013/
Aattelin siis ihan josko hakisi itse kivijalasta pk- seudulla.
E: nuo oli amuliiniset. Kestääkö alumiini siinä kuin teräs noissa kammen pulteissa?
Iglumies
08.08.2014, 14.09
Kyllä kaiken mikä liittyy ajamiseen, apinanraivokiristystä eivät.
Aattelin siis ihan josko hakisi itse kivijalasta pk- seudulla.
E: nuo oli amuliiniset. Kestääkö alumiini siinä kuin teräs noissa kammen pulteissa?
Hyvin kestävät vetää riittävän kireälle. Jopa kertalaakista saa niin kireälle ettei tarvi jälkikiristystä kuten nuo toiset.
Hakeudu kivijalkaan joka myy Huntterin tavaraa. Ovat BBB rattaanpultteja ja ovat olleet ihan kelpotavaraa.
paskalokki
08.08.2014, 16.32
http://www.bike-discount.de/en/buy/tri-guard-50-tin-black-40697/wg_id-525
Nää on hyväksi todetut. Mukana tulee tummat, kirkkaat ja oranssit linssit. Itseä hämäsi tuo "black" mutta tarkoittaa sankojen väriä. Hyvin pysyy isossakin päässä, ei paina nenää eikä oo huurtunutkaan.
Ostin Keravan Lidlistä nämä astetta paremmat lasit, vaihtolinssejä jne. Helvetin hyvät hintaisekseen.
Lähetetty minun C6833 laitteesta Tapatalkilla
Paljonkohan noille alumiinipulteille olisi sopivasti, orgis-simpat oon vetäny 13-14nm:iin. Ja ruuvilukitetta väliin
maalinni
08.08.2014, 19.57
Kyllähän se kotimaisen kivijalan tukeminen on tässä tilanteessa ihan järkevää.
Liikuttava
08.08.2014, 22.47
Mihin ketjunkatkaisinta tarvitaan? Jotkut pitää sitä lenkillä mukana, miksi?
Mihin ketjunkatkaisinta tarvitaan? Jotkut pitää sitä lenkillä mukana, miksi?
Jos ketju katkeaa lenkillä, niin pitäähän siitä ottaa pala, jotta saa pikaliittimen sopimaan.
Liikuttava
08.08.2014, 22.56
Jos ketju katkeaa lenkillä, niin pitäähän siitä ottaa pala, jotta saa pikaliittimen sopimaan.
Miksi joltain katkeaisi ketju kesken lenkin?
Ootko tosissasi? Ketju katkeaa joskus kun:
-menee joku keppi tms. Ketjun ja rattaiden väliin
-kuski tekee vaihtovirheen ja polkaisee rajusti samalla esim. Ylämäkeen
+10 muuta syytä ja niiden yhdistelmää
ei mullakaan ole mennyt kuin kerran ketju maastossa ja kerran maantiellä poikki kahdenkymmenen vuoden aikana, mutta lenkkikavereilta useita kertoja. Ilman ketjunkatkaisijaa ois mennyt kävelyksi tai taksikyydiksi kotiin. Halpa ja kevyt työkalu pitää mukana. On mulla pinna-avainkin aina mukana ja sitäkin on muutaman kerran tarvittu.
Liikuttava
08.08.2014, 23.21
Ootko tosissasi? Ketju katkeaa joskus kun:
-menee joku keppi tms. Ketjun ja rattaiden väliin
-kuski tekee vaihtovirheen ja polkaisee rajusti samalla esim. Ylämäkeen
+10 muuta syytä ja niiden yhdistelmää
ei mullakaan ole mennyt kuin kerran ketju maastossa ja kerran maantiellä poikki kahdenkymmenen vuoden aikana, mutta lenkkikavereilta useita kertoja. Ilman ketjunkatkaisijaa ois mennyt kävelyksi tai taksikyydiksi kotiin. Halpa ja kevyt työkalu pitää mukana. On mulla pinna-avainkin aina mukana ja sitäkin on muutaman kerran tarvittu.
Varmaan maastopyöräilijöillä voi mennäkin, mutta ihan maantiepyöräilijältäkö ketju katki? Voi luoja, millaisilla ketjuilla te oikein ajatte... Minulta ei ole ikinä ketju katkennut, vaikka ajan ympäri vuoden jokaisessa säässä ja vaihtelevassa maastossa...
Varmaan maastopyöräilijöillä voi mennäkin, mutta ihan maantiepyöräilijältäkö ketju katki? Voi luoja, millaisilla ketjuilla te oikein ajatte... Minulta ei ole ikinä ketju katkennut, vaikka ajan ympäri vuoden jokaisessa säässä ja vaihtelevassa maastossa...
Mikä sulla on nyt tässä ongelmana? Jos itse et koe tarvitsevasi ketjunkatkaisijaa mukaan lenkille niin älä ota mutta tuskin se on sulta pois jos joku muu sitä kuskaa mukanaan. Ei se sen takia ole että ketjut menisi jatkuvasti poikki mutta sen kerran kun menee ja sattuu olemaan hyvinkin kaukana kotoa on ihan mukava saada ne ketjut jotenkin kuosiin että pääsee polkemaan himaan. Jos satut yhtään seuraamaan maatiepyöräilyä niin ei ole ollenkaan tavatonta että ketjut joskus katkeaa.
DjZorlag
09.08.2014, 00.01
Itsellä ketju on katkennut aina noista pikaliittimistä kun tuppaavat aukemaan kesken matkan tms. Ei esim. ketjun katkaisija/liittäjällä nirhatuista tapeista. Sedällänikin sattui tänään katkeamaan 7-ketju pikaliittimestä.
Ainoa poikkeus oli se kun maantiepyörässä oli Shimano Ultegra cn-6700 -ketju josta linkit alkoivat pikkuhiljaa haurastua ja lopulta ketju katkesi kokonaan. Täytyi sitten potkupyöräillä lähimpään citymarkettiin ostamaan ketjunkatkaisija ja taas matka jatkui. Kyseisessä ketjussa on nyt jo kolme irti käytettyä tappia ja ainakin vielä toimii.
Ja vaikka sen kyllä selvästi näkeekin että ketjua katkaistaessa tapista, tai sieltä jostain, irtoaa sellainen pyöreä metallipala mutta silti liitos tuntuu riittävän lujalta ja pinnit ei ole lähteny luistamaan ketjusta irti.
Arkipyöräkrossarissa kulkee aina kevyt ketjunkatkaisija, pinna-avain ja paikkausvälineet. Väliin on ollut omaa tarvetta, väliin on voinut auttaa toista - tosin harvoiksi jääneet tapaukset kaikkiaan. Maantiepyörässä vain paikkausvälineet, muutaman kerran niitäkin on tarvittu.
Tien päällä ongelmiin joutuneelta kysyessä useimmin saa vastauksen, olen soittanut jo apua, pian joku tulee hakemaan.
Konstit on monet, sano...
arctic biker
09.08.2014, 18.37
Pitkän linjan Lapin vaeltajana periaatteella jotta aina omin avuin kotia.
Jos pieni ketjutyökalu on liikaa siellä taskun pohjalla niin sitten sille ei voi mitään. Kukin tavallaan ja mulle loppupelissä ihan sama mitä porukoilla on lenkillä mukana.
Liikuttava
09.08.2014, 19.17
Mikä sulla on nyt tässä ongelmana?
Ei mikään?
30 hampainen
09.08.2014, 19.59
Mihin ketjunkatkaisinta tarvitaan? Jotkut pitää sitä lenkillä mukana, miksi?
Ketju voi tippua rattailta ja taittua. Näin minulle on käynyt. Tämän jälkeen matka taittui taluttamalla.
Rautaperse
09.08.2014, 21.27
Kämmenet puutuu ajaessa. Pitäiskö lähteä lyhentämään vai pidentämään stemmiä (jos muut mitat pysyy samoina)?
Kämmenet puutuu ajaessa. Pitäiskö lähteä lyhentämään vai pidentämään stemmiä (jos muut mitat pysyy samoina)?
Tai ehkä paremmat hanskat ja onko katottu että kahvat on oikeassa kulmassa kämmeniin katsottuna?
Sellaista tässä ihmettelin että miksi noissa kampiseteissä sanotaan monellekko vaihteelle se on tarkoitettu, eikö ne ole kuitenkin ihan samanlaisia rattailtaan oli se sitten 9 tai 11 vaihteelle?
Esim tämä. http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,4,29;produc t=89142
Eikö tuo sitten muka ole yhteensopiva 2x10 vaihteiston kanssa?
30 hampainen
10.08.2014, 21.25
Sellaista tässä ihmettelin että miksi noissa kampiseteissä sanotaan monellekko vaihteelle se on tarkoitettu, eikö ne ole kuitenkin ihan samanlaisia rattailtaan oli se sitten 9 tai 11 vaihteelle?
Esim tämä. http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,4,29;produc t=89142
Eikö tuo sitten muka ole yhteensopiva 2x10 vaihteiston kanssa?
Ei, ne vaatii eri ketjun.
Ei, ne vaatii eri ketjun.
Tarkoitat siis ketjun pituutta.
30 hampainen
10.08.2014, 21.58
Tarkoitat siis ketjun pituutta.
Lähinnä leveyttä. 11 vaihteisessa ketju on ohuempi. 9 ja 10 vaihteiset ovat kai yhteensopivia.
Lähinnä leveyttä. 11 vaihteisessa ketju on ohuempi. 9 ja 10 vaihteiset ovat kai yhteensopivia.
Juu taitaapi narrow ketju toimia kaikissa mutta sillä ei tietääkseni ole merkitystä eturattaiden kanssa mistä tässä oli alunperin kysymys.
30 hampainen
10.08.2014, 22.07
Mitkä on narrow ketjut?
lis: 2x11 tarkoittaa kampisetin yhteydessä luultavasti sitä että mukana tulee 11 speed ketjuille ja takapakalle tarkoitetut rattaat.
No muotoillaan se näin että eikö tuollainen 2x11 kampisarja toimi kuitenkin ihan ok 2x10 vaihteiden kanssa 10 ketjulla?
30 hampainen
10.08.2014, 22.57
Jos 2x11 kammissa on kiinni 11 rattaat, jotka ovat ohuemmat kuin 10 ja 9 rattaat, silloin toiminta 10 ketjulla ei ole ok koska kejulla on tilaa liikkua sivuttaissuuntaisesti. Ketju ei kohdistu takapakalle niin kuin sen pitäisi.
Joo siltä se vaikuttaa mitä netin syövereistä kaivelin, ilmeisesti jollakin tuollainen yhdistelmä kuitenkin toiminut/toimii.
Two-Shoes
10.08.2014, 23.47
Oon siinä käsityksessä että noiden ketjujen sisämitta on sama mutta ulkomitassa eroa
Mulla maasturissa ilmeisesti "e-type" kiinnikkeinen XTR etuvaihtaja. Jos revin vaihtajan mäkeen siitä, ja irroitan ko kiinnikkeen keskiöstä, tarviiko siihen tilalle jotain shimmiä vai kiristetäänkö kylmästi keskiön muhvit vain paikoilleen vaikka se vaihtajankorvake uupuukin välistä?
Jos on laiska, vaihtajan ilmeisesti voi repiä irti tuosta kiinnikkeestä ja jättää sen kiinnikkeen kylmästi vain paikoilleen keskiöön niin ei tarvii purkaa sitä sit ollenkaan? Tässä toki tullee takkiin jokusen kymmentä grammaa sen kiinnikkeen painosta mutta tosiaan jos on laiska?
Disclaimer: En ole siis katsonut mistään ohjeista tai räjäytyskuvista tms vielä että mihin väliin se ko kiinnike edes tulee. Oletan että se on siellä jossain siten että tarvii irroittaa kammet että sen saa irti sieltä.
^laita sellainen 2,5mm shimmi kiinnikkeen tilalle. Kai sulla miljoonalaatikossa niitä on?
^laita sellainen 2,5mm shimmi kiinnikkeen tilalle. Kai sulla miljoonalaatikossa niitä on?
Eipä taida olla. Vaikka mitä romua on, mutta tuommosia ei taida olla. Vai onko ko shimmien halkaisija sama mitä Campagnolon Ultra-Torque kampiin tungettavat shimmit (joilla korvataan siis Campyn wavewasher)? Niitä olis kyllä ehkä jopa 2.5mm edestä vielä jemmassa.
Edit: Hmmm... Tuli mieleen että Dremelillähän saisi kätevän shimmin sinne. Katkaisulaikalla vain se korvake poikki niin alhaalta mitä saa ja jättää sen jämän sinne shimmiksi?
Iglumies
11.08.2014, 09.08
Ei sillä ole väliä minkä merkkisestä keskiöstä se prikka on, mutta tuon dremelöinnin vaivalla vaihtaa 6 keskiöö ja pitää ruokatunnin välissä.
arctic biker
11.08.2014, 15.00
Mulla maasturissa ilmeisesti "e-type" kiinnikkeinen XTR etuvaihtaja.
Jospa ny Vesa paljastais mikä mahtaa olla maasturinsa keskiölaakeri, ei mahda Campaa kuiten olla?
Mulla maasturissa ilmeisesti "e-type" kiinnikkeinen XTR etuvaihtaja. Jos revin vaihtajan mäkeen siitä, ja irroitan ko kiinnikkeen keskiöstä, tarviiko siihen tilalle jotain shimmiä vai kiristetäänkö kylmästi keskiön muhvit vain paikoilleen vaikka se vaihtajankorvake uupuukin välistä?
Jos on laiska, vaihtajan ilmeisesti voi repiä irti tuosta kiinnikkeestä ja jättää sen kiinnikkeen kylmästi vain paikoilleen keskiöön niin ei tarvii purkaa sitä sit ollenkaan? Tässä toki tullee takkiin jokusen kymmentä grammaa sen kiinnikkeen painosta mutta tosiaan jos on laiska?
Disclaimer: En ole siis katsonut mistään ohjeista tai räjäytyskuvista tms vielä että mihin väliin se ko kiinnike edes tulee. Oletan että se on siellä jossain siten että tarvii irroittaa kammet että sen saa irti sieltä.
Jätä paikalleen ja ota sitten pois kun on löytynyt sopiva prikka. En tosin muista tuleeko runko ikävästi väliin ettei kiinnityslevyn ruuvia saa auki irrottamatta kampia (oma maasturi jossa on sama vaihtaja ei nyt ole täällä työpaikalla niin ei pääse tarkistamaan).
Jospa ny Vesa paljastais mikä mahtaa olla maasturinsa keskiölaakeri, ei mahda Campaa kuiten olla?
Kammet (Truvativ Stylo 3.3) ja keskiö on GXP mallia.
Jätä paikalleen ja ota sitten pois kun on löytynyt sopiva prikka.
Voi olla että teen laiskana noin, jos vain saan revittyä vaihtajan irti siitä korvakkeesta.
Perehdyn asiaan tarkemmin kun englanninposteljooni toimittaa kotia asti ensin mustan kisanaaman rattaan joka istuttaa originaalien paikalle.
arctic biker
11.08.2014, 16.03
Normaali Sramin prikka eli mahtaa olla 2.5mm. . Mullakin on noita jemmassa ainakin kymmenen kipaletta.
Edit korjasin tablet6in jäljiltä...
Jos on 73mm Gxp niin ei tarvi edes olla prikkaa
Kyllä VesaP sen prikan siihen tarvii jos se ottaa pois E-type pannan. Oli kampilaakeri mikä tahansa. Sillä ei nyt ole tähän asiaan vaikutusta :)
Kyllä VesaP sen prikan siihen tarvii jos se ottaa pois E-type pannan. Oli kampilaakeri mikä tahansa. Sillä ei nyt ole tähän asiaan vaikutusta :)
Öö varfföör
No koska se E-type panta on ikäänkuin sen prikan tilalla. Jos sen ottaa pois se pitää korvata. Mieti.
Ilmeeni kun mietin
http://kuvat.uusisuomi.fi/sites/default/files/imagecache/artikkelikuva_std/kuvat/Sutela_Lauri_Johannes_289-74H_C.jpg
Ilmeeni kun mietin
Kun miettii tuota niin tulee kyllä mieleen että toi on aika pirun kätevä systeemi toisaalta tuommonen keskiön ympärille tuleva korvakekiinnike etuvaihtajalle. Kuinka monta hiilarirunkoa jengi on maailmassa hajottanut kun on ylikiristänyt normaalia clamp-on pantaa hiilariputkessa etuvaihtajaa asentaessaan! Veikkaan että aika monta. Tuolla e-type pannalla ei hajoaisi ainuttakaan! Ja tuskin se pantakaan nyt sen painavampi on mitä clamp-on rinkula putken ympärillä. Olis kaikissa pyörissä ja kaikilla merkeillä ja maasto/maantiestä välittämättä tuommonen kiinnitys niin olis pop!
Tyhmä nimi tuommonen "e-type", tulee mieleen vaan tää:
https://www.youtube.com/watch?v=8SuaxfNbFOg
Kun miettii tuota niin tulee kyllä mieleen että toi on aika pirun kätevä systeemi toisaalta tuommonen keskiön ympärille tuleva korvakekiinnike etuvaihtajalle. Kuinka monta hiilarirunkoa jengi on maailmassa hajottanut kun on ylikiristänyt normaalia clamp-on pantaa hiilariputkessa etuvaihtajaa asentaessaan! Veikkaan että aika monta. Tuolla e-type pannalla ei hajoaisi ainuttakaan! Ja tuskin se pantakaan nyt sen painavampi on mitä clamp-on rinkula putken ympärillä. Olis kaikissa pyörissä ja kaikilla merkeillä ja maasto/maantiestä välittämättä tuommonen kiinnitys niin olis pop!
Tuosta ideastahan kehittyi sittemmin tämä nykyään melko yleinen Direct Mount jossa rungossa on suoraan kiinnike. Ei tarvitse noiden peltilätkien kanssa turata. Mutta on ollut helpoin etuvaihtajan säätö ikinä kun tuolla systeemillä tuli kiinni. Ei yhtään tarvinnut sihdata mihin suuntaan menee.
En lainkaan epäile kätevyyttä. Mutta edelleen olen, puolustusvoimain entisen komentajan tavoin, sitä mieltä että mikäli keskiön leveys on 73mm, ei ole välttämätöntä että siinä on yhtään prikkaa kummallakaan puolella (viittaus sramin asennusohjeisiin joita en ii-kännykällä jaksa kaivaa)
Ei VesaP:n keskiö voi olla 73mm :)
Jos se on mahdotonta (rahat vai kolmipyörä), niin vaihtoehdot on 68mm tai 83mm, joihin molempiin taisi olla yksi 2,5mm prikka molemmille puolille.
Ei se sinne vetopuolelle välttämättä mitään prikkoja tarvitse kun on gxp keskiö. LJL:n kanssa siis samaa mieltä.
Pitääkö ihan oikeasti kohta vääntää rautalangasta teille?
edit:
No joo, onhan tässä aikaa...
Shimanon HTII-lakruille laitetaan 3 kpl 2.5mm prikkaa 68mm keskiöön - 73mm keskiöön 1 kpl
GXP-lakruille laitetaan 1 kpl 2.5mm prikkaa 68mm keskiöön - 73mm keskiöön 0 kpl.
Jos laitetaan E-type vaihtaja yhden prikoista joutuu ottamaan pois. E-type panta laitetaan prikan tilalle. E-type vaihtajaa ei voi laittaa GXP-lakrujen kanssa 73mm keskiöön koska ei ole "vapautettavissa" prikkapaikkaa. Tai tietenkin "voi" , mutta se on väärin :)
Näin ollen kun Vesalla on GXP-lakrut keskiön on oltava 68mm.
Jos kuka tahansa ottaa E-typen pois hän laittaa siihen tilalle 2.5mm prikan olipa lakrut mitkä tahansa...
Joo, on todennäköistä että 68mm, mutta 73mm gxp-keskiöönkin mahtuu yksi 2,5mm spaceri drivepuolelle ilman että se haittaa mitään. Oon joskus laittanut kun halusin minimoida näkyviin jäävän akselin :D
Oliko niin että 11-kasetti vaatii oman vapaarattaan eikä se sovi normaaliin Shimanon vapaarattaaseen? Eli jos nyt on 9-kasetti niin 10-kasetti menee mutta 11 ei?
Jos kuka tahansa ottaa E-typen pois hän laittaa siihen tilalle 2.5mm prikan olipa lakrut mitkä tahansa...
Kiitti tiedoista niin Jackille kuin muillekin! Kyselin juuri Fillariosasta josko heillä olisi prikka vielä tälle päivälle niin pääsisi säätää pyörän täysin kondikseen jo kerralla sit. Sit voiskin arpoa että onko kotosalla ko laakerikupeille sopivaa työkalua jolla aukaista ne... Ja jotta minne suuntaan ko laakerikupit aukeaa. Kertokaa jos tiedätte niin en runno väärään suuntaan. Noiden kanssa saa aina olla vähän varuillaan kun ei tiedä onko jumissa vain vai vääntääkö väärään suuntaan.
Kyselin juuri Fillariosasta josko heillä olisi prikka vielä tälle päivälle
Olisi kuulemma. Jee. :)
Iglumies
15.08.2014, 11.19
Aukeaa kammen pyörimissuuntaan, (eteenpäin poljettaessa) kumpikin puoli.
Aukeaa kammen pyörimissuuntaan, (eteenpäin poljettaessa) kumpikin puoli.
Kiitos Ig!
Mitä rasvaa/tervaa olette yleensä laittaneet erilaisten muttereiden ja osien kiinnitykseen? Tilasin uudet lukkopolkimet ja rupesin miettimään, että tarvisiko sitä laittaa niiden kierteisiin jotain mikä helpottaa niiden poistoa sitten jälkikäteen. Tästä tuli mieleen, että onko olemassa jotain "yleisainetta" joka kävisi vähän kaikkeen tarkoitukseen. Suomesta en ole löytänyt "locktite green/blue-threadlocker" kamaa mikä tuntuu rapakon takana olevan suosittua. Yleisimpiä aineita tuntuvat olevan erilaiset litiumrasvat, vaseliini, kuparitahna ja ihan tavan kierreteippi, mutta eihän sitä nyt putkitöihin ole kuitenkaa ruvettu.
Mitä rasvaa/tervaa olette yleensä laittaneet erilaisten muttereiden ja osien kiinnitykseen? Tilasin uudet lukkopolkimet ja rupesin miettimään, että tarvisiko sitä laittaa niiden kierteisiin jotain mikä helpottaa niiden poistoa sitten jälkikäteen. Tästä tuli mieleen, että onko olemassa jotain "yleisainetta" joka kävisi vähän kaikkeen tarkoitukseen. Suomesta en ole löytänyt "locktite green/blue-threadlocker" kamaa mikä tuntuu rapakon takana olevan suosittua. Yleisimpiä aineita tuntuvat olevan erilaiset litiumrasvat, vaseliini, kuparitahna ja ihan tavan kierreteippi, mutta eihän sitä nyt putkitöihin ole kuitenkaa ruvettu.
Vaseliinia meni ja ainakin kiinni ovat pysyneet, varmaan lähtee aukikin kuten edelliset polkimet.
kuovipolku
15.08.2014, 23.48
Sinistä Loctite-kierrelukitetta luulisi löytyvän kaikista oikeista rautakaupoista. Vihreä on samaa ainetta mutta vahvempaa kuin sininen, mutta sininen lienee riittävän lujaa kaikkiin fillaritarpeisiin joissa jotakin on tarkoitus joskus vielä avata.
Terminologia olikin hieman pielessä. Tuolla kierrelukitteella rupesi löytymään.
VanhaPate
16.08.2014, 09.26
Grugin tavoin ei ole kierrelukitetta kierteissä vaan jotain TF:n bike greasea. Hyvin on polkimet pysyny paikoillaan ja lähteneet haluttaessa irtikin.
Tank Driver
16.08.2014, 10.33
Grugin tavoin ei ole kierrelukitetta kierteissä vaan jotain TF:n bike greasea. Hyvin on polkimet pysyny paikoillaan ja lähteneet haluttaessa irtikin.
Sama peli.
arctic biker
16.08.2014, 11.08
Vaseliinia kaikkiin kierteisiin, mitä ny rasvaprässin patruunassa sattuu olemaan. Jos Hanselinen laakerirasvatuubi sattuu ekana käteen niin sitten sitä. Kätevä annostelunokka!
Ihanko tavan vaseliinia? Eli jotain tälläistä : http://www.motonet.fi/fi/tuote/603080/Valkoinen-vaseliini-400ml ?
arctic biker
16.08.2014, 12.39
Tuo Motonetin ajaa varmaan asiansa, pakkausmuotoa eli spraypänikkää vieroksun, kun sieltä paineella tulee varsinkin purkin ollessä täysi kovasti liikaa. Jos ny jotain pitää suositella niin vaikka tätä: http://www.vekastore.fi/fillari24/pyorailyvarusteet/voiteluaineet/hanseline-laakerivaseliini-50ml.html . Toimii navassa pakkaskeleilläkin oikein herkästi. Sen pikkutipan minkä polkimen akselikin kaipaa niin tosta saa helposti ihan oikeaan paikkaankin asemoituna.
Off-topic. Just tolla sprayvassulla yksi minua hieman nuorempi pyörämies rasvasi ketjunsa, pakan ja rattaat. Oli sitä riittänyt vaihtajiinkin... Mulla meni pari litraa naftaa ja aikaakin kun putsasin. Sovittiin jottei toista kertaa. Isänsä, maanviljelijä käytti hankalapääsyisten pulttien kierteisiin. Siirtynyt nykyään tervasprayhin.
Eli ihan tavan vaseliini käy, aattelen vaan että kerrostalomekaanikolla tommonen pieni tuubi mahtuu hyvin pakkiin, itse käytän Hanselinea kaikissa pyörän laakereissa.
DjZorlag
16.08.2014, 21.19
Ei sillä ole väliä minkä merkkisestä keskiöstä se prikka on, mutta tuon dremelöinnin vaivalla vaihtaa 6 keskiöö ja pitää ruokatunnin välissä.
Tällaisia työmiehiä kaivataan. 6 keskiötä vaihtoon ja ruokatunti parissa minuutissa. ;)
arctic biker
16.08.2014, 21.30
Mitäs tuossa, asiallisesti vaseliinattuja ulkoisia tahi nelikantti-keskiöitä jopa Isis tai oktalinkkejä asentaessani ynnä irrrotuksessa en ny ruokatuntia minä tarvii. Asennuksen jälkeiset oluet on eri asia. Tosin euroina mieluummin.
Hei, Ostin ja asensin rockshock reverbin. noin 1 h 30 min ajon jälkeen se sisempi tolppa heiluu 1-2mm eli penkki heiluu sivuttaissuunassa.
Edit Vissiin normaalia, mut maksa nyt 250e ja on tommosta :/
Onnistuuko 105 10 speed kahva laittaa vanhaan konkeliin, jossa 8 speed takavaihtaja. Ei millään viitteis vaihtaa koko osasarjaa.
Lukkopolkimet on pyörässä ollut alusta asti. Nyt sitten ajattelin siihen sopivat kengätkin hommata. Meni homma vain monimutkaiseksi, mitä enemmän asiaa tutki. Menin kenkäkauppaan ja myyjä sanoi, että klossit tulee polkimien mukana. No ei tullut, polkimet oli kiinnitetty pyörään jo ostaessa, eikä klosseista ollut mitään puhetta.
Poljin on shimanon PDA530 http://www.shimano.com/publish/content/global_cycle/en/us/index/products/pedals/road/product.-code-PD-A530.-type-pd_road.html
Nyt sitten ihan yksinkertaisesti, kun en asioista tiedä mitään: millainen klossi tuohon pitää olla, ja millaiseen kenkään tuo klossi sitten menee kiinni. Onko väliä, onko maantie vai maastokenkä, vai onko vain kengän ja klossin merkillä väliä?
Spd yhteensopiva kenkä. Klosseja löytyy jopa Biltemasta.
Moro, osaiskos kukaan sanoa että onko mitään tehtävissä kun kenkä-lukkopoljin narisee polkiessa? Polkimet on shimpan SPD PD-M520 tai ne toiset vastaavat, oliko ne nyt M540, ja kengät on jotkut shimanon midrangen mtb-mallit ( En nyt viitsisi kaivella tarkkoja speksejä mutta tuskin niitä tarvitseekaan ).
Tuo narina tulee uskoakseni siis ihan siitä kun kengän pohjakumi hankaa polkiessa sitä poljinta vasten ja se ilmenee juuri alaspäin polkiessa. Pari kesää sitten riitti kun vähän heilutteli sivusuunnassa sitä kenkää mutta tänä kesänä narina on ollut jatkuvaa ja alkaa jo riittämään sen kuuntelu.
Puukota hieman pohjaa. Viiltele pikku paloja pois hankauskohdasta.
Heh, no se oli nopea vastaus :)
Voishan tuota kokeilla että toimiiko, tattis.
Toimiiko Shimanon 10spd maantievaihtaja saman valmistajan 10spd maastoliipaisimen kanssa?
arctic biker
24.08.2014, 11.00
Lyhyt vastaus. Ei toimi. Lennard Zinn on monisanaisempi: http://velonews.competitor.com/2014/02/bikes-and-tech/technical-faq/technical-faq-mixing-and-matching-10-and-11-speed-shimano-and-campagnolo-drivetrains_315933
Onnistuuko 105 10 speed kahva laittaa vanhaan konkeliin, jossa 8 speed takavaihtaja. Ei millään viitteis vaihtaa koko osasarjaa.
Ei vissiin. 10kahva sopii vielä 9 vaihtajan kanssa mutta kasi vs. kymppi toimivuutta ei lupaa Sheldon (http://sheldonbrown.com/derailer-adjustment.html#alternate) eikä shiftmate. (http://jtekengineering.com/shiftmate.php)
Moro, osaiskos kukaan sanoa että onko mitään tehtävissä kun kenkä-lukkopoljin narisee polkiessa? Polkimet on shimpan SPD PD-M520 tai ne toiset vastaavat, oliko ne nyt M540, ja kengät on jotkut shimanon midrangen mtb-mallit ( En nyt viitsisi kaivella tarkkoja speksejä mutta tuskin niitä tarvitseekaan ).
Tuo narina tulee uskoakseni siis ihan siitä kun kengän pohjakumi hankaa polkiessa sitä poljinta vasten ja se ilmenee juuri alaspäin polkiessa. Pari kesää sitten riitti kun vähän heilutteli sivusuunnassa sitä kenkää mutta tänä kesänä narina on ollut jatkuvaa ja alkaa jo riittämään sen kuuntelu.
Mulla narisi Shimanon klossi. Narina lähti vaihtamalla uudet klossit. Eivät noi vissiin ikuisuuksia kestä. Eka luulin itekin, että tulee kengästä tai polkimesta, mutta kokeilemalla eri yhdistelmiä paljastu klossin viaksi.
arctic biker
25.08.2014, 07.33
A520 häkillinen maastoklosseille tarkoitettu poljin oli mulla nariseva, pikkasen hioin santapaperilaikalla M87 kenkien nappuloita niin hiljeni. Ääntä pahempi riesa oli kengän vapaaliikkeen olemattomuus.
H. Moilanen
25.08.2014, 09.14
Polkimen lukkomekanismi voi narista kuivuuttaan. Tippa öljyä korjaa.
arctic biker
27.08.2014, 20.13
Silikoni-spray ei aivan huono polkimille ole. Luikastaa jottei savikaan niin pahasti tartu.
Hääppönen
28.08.2014, 21.44
En pienellä etsimisellä/googlettamalla löytänyt "Tietokoneen käyttöön apua" -topiikkia. ? Missä luuraa, vai onko siivottu? Toiseksi: Kummasti alkanut kiinnostaa jossain sadeasu-keskustelussa kehutut puuvillaiset sateessa toimivat ajoasut. (Goren sadeajoasu on toimiva alle 10 C lämpätiloissa, mutta näillä keleillä liian tukala.) Minkä valmistajan tuotteista oli kyse?
vauhtikorjaavirheet
29.08.2014, 02.38
Voiko vanhanaikaisen läpipulttikiekon paikalle heittää tuosta vaan pikalinkullisen, vai onko syytä huomioida pikalinkun akselin pienempi koko? Ja jos, niin miten?
Voi heittää, oma havainto riittää, että kiinnittyy kunnolla.
Onko kenelläkään kokemusta Espanjalaisista Luck pyöräilykengistä? http://luck-bike.es/en/productos/racer-3-0-en/
Pitiäisi kohta laittaa maantie Sidit vaihtoon ja tuo voisi olla hyvä vaihtoehto?
Mites kannattais pestä paita joka on painatettu, eli grafiikat (tekstiä ja simppeliä graffaa) on painatettu siihen jälkeenpäin? Meinaan kun käytän sitä pyöräillessä, niin se tulee tietenkin hikiseks jne, eikä meinaa haju ja kaikki lähteä ihan 40 asteessa. Mutta pelkään että graffat lähtee irti jos lykkään 90 astetta :( Paita on tuolta tilattu: http://print24.com/fi-fi/product/t-paidat/
Uskaltaako esim nurin pestä kuumemmassa?
Mites kannattais pestä paita joka on painatettu, eli grafiikat (tekstiä ja simppeliä graffaa) on painatettu siihen jälkeenpäin? Meinaan kun käytän sitä pyöräillessä, niin se tulee tietenkin hikiseks jne, eikä meinaa haju ja kaikki lähteä ihan 40 asteessa. Mutta pelkään että graffat lähtee irti jos lykkään 90 astetta :( Paita on tuolta tilattu: http://print24.com/fi-fi/product/t-paidat/
Uskaltaako esim nurin pestä kuumemmassa?
Kokeile etikkaa (http://www.uusimusta.fi/etusivu/2011/1/11/etikka-toimii-pinttyneeseen-hienhajuun.html) tai sappisaippuaa.
paskalokki
02.09.2014, 23.14
Mites kannattais pestä paita joka on painatettu, eli grafiikat (tekstiä ja simppeliä graffaa) on painatettu siihen jälkeenpäin? Meinaan kun käytän sitä pyöräillessä, niin se tulee tietenkin hikiseks jne, eikä meinaa haju ja kaikki lähteä ihan 40 asteessa. Mutta pelkään että graffat lähtee irti jos lykkään 90 astetta :( Paita on tuolta tilattu: http://print24.com/fi-fi/product/t-paidat/
Uskaltaako esim nurin pestä kuumemmassa?
Liota sitä ensin etikassa ja pese sen jälkeen 60 asteessa.
Pesen kaikki t-paidat, farkut, bokserit ja muut 60 asteessa, pyyhkeet ja lakanat tietty kuumemmassa.
Pikapesuun heti fillaroinnin jälkeen menevät menee 30 asteessa, kun ei pikapesu anna isompia lämpöjä.
Ruokasoodalla saa hajuja pois vaatteista eli suoraan vaan pyykin sekaan pesukoneeseen ja normaali pesu.
H. Moilanen
03.09.2014, 09.32
Serto Sport poistaa hienhajun tehokkaasti.
Serto Sport poistaa hienhajun tehokkaasti.
+1!! Vaimo lopetti muiden vaatteiden osalta Serton, koska siinä oli jotain ainesosaa/hajustetta X, mutta vannotin ettei saa Serto Sporttia lakata ostamasta. Ja sillä pesen edelleen, ja laitan ekstrahuuhtelun vielä pyöräkamojen kanssa niin pahimmankin useiden litrojen hienvuodattamis-sisäpyöräilysession jälkeen vaatteet haisee samalta kuin vauvan päälaki, eli hyvältä.
vauhtikorjaavirheet
03.09.2014, 10.51
Mites kannattais pestä paita joka on painatettu, eli grafiikat (tekstiä ja simppeliä graffaa) on painatettu siihen jälkeenpäin? Meinaan kun käytän sitä pyöräillessä, niin se tulee tietenkin hikiseks jne, eikä meinaa haju ja kaikki lähteä ihan 40 asteessa. Mutta pelkään että graffat lähtee irti jos lykkään 90 astetta :( Paita on tuolta tilattu: http://print24.com/fi-fi/product/t-paidat/
Uskaltaako esim nurin pestä kuumemmassa?
Meidän koneesta löyty myös 60-asteinen vaihtoehto noiden väliltä. Jos vaate vaan kestää, niin toimii paremmin kuin etikka. 60-astetta tuntuu riittävän, ainakin etikkaliotuksen (1:5 suhteella) jälkeen, poistamaan pinttyneenkin hien hajun.
Meillä rouva alkoi pesemään mun hikikamppeet vanishin vihreellä, omaankin nenään huomasin eron.
Sent from my Lumia 1520 using Tapatalk
Okei, kiitos, pitääpä kokeillä noita kaikkia :D Sappisaippua on ollu tahrojen poistossa yllättävän tehokas.
Olisko ehdottaa etulokasuojaa 29" maasturiin? Bike discountiin tilaus lähdössä niin sieltä voisin ottaa. Ei tartte olla "täysin vesitiivis" kunhan pahimmat kurat suodattaisi jaloilta.
Voi olla pikakiinnikkeinen tai ilman.
H. Moilanen
08.09.2014, 19.12
Saako Hope Pro 2 takanavan muutettua Evoa vastaavaksi vaihtamalla Evon laakerit ja akselin vanhaan runkoon? Eli sopivatko Evon laakeri ja akseli vanhaan versioon?
edit: Itse itselleni vastaten, pitäisi onnistua. Evon akselia ei tosin löydy kovinkaan monen puodin listoilta.
Mistähän saisi yksittäisen O-rengas tiivisteen takanavan läpipulttiin. Olisko n.10mm halkasijalla.
En löytänyt netin kautta kun jotain miljoonan kappaleen eriä.
Tank Driver
09.09.2014, 22.30
Painele paikalliseen varaosaliikkeeseen tai autokorjaamoon. Noi on ihan peruskamaa.
sakuvaan
09.09.2014, 23.25
Saako Hope Pro 2 takanavan muutettua Evoa vastaavaksi vaihtamalla Evon laakerit ja akselin vanhaan runkoon? Eli sopivatko Evon laakeri ja akseli vanhaan versioon?
edit: Itse itselleni vastaten, pitäisi onnistua. Evon akselia ei tosin löydy kovinkaan monen puodin listoilta.
justridingalong;illa on hyvä osavarasto, sieltä sain hilut jolla sain wanhan pro 2'n XX1 yhteensopivaksi
Halloo halloo
11.09.2014, 13.29
Uutta vapaaratasta olen tilaamassa. Onko kokemuksia Anti Bite Guard:sta? Estääkö pakan pureutumisen vai onko humpuukia ja pitäisikö sittenkin tilata perinteinen kokonaan alumiinia oleva vapaaratas?
"NOVATEC has solved this problem by inserting a small steel spline onto it's new A.B.G. freehubs. The A.B.G. steel spline stops the cassette from destroying your alloy freehub body "
http://www.bdopcycling.com/Wheel%20Parts-FREEHUBS%2010SPD%20ABG.asp
Täältä löysin jotain positiivista sanottavaa:
http://www.bikeforums.net/road-cycling/808070-novatec-anti-bite-guard.html
(http://www.bdopcycling.com/Wheel%20Parts-FREEHUBS%2010SPD%20ABG.asp)
Kaatuilija
13.09.2014, 18.27
http://www.rtechsuspension.fi/osat-ja-tarvikkeet/mittarit-ja-gps-laitteet/race-mittari.html
Onko kokemuksia tuollaisesta? Sopiiko tuohon eri valmistajienkin sykemittarit, jotta saa sykkeen näkymään?
Jotain langatonta ja edullista mittaria tarvitsisi, jossa kuitenkin olisi runsaasti toimintoja. Sattumoisin omakin pyörä on samaa merkkiä ja tuo sopisi sen värimaailmaankin hyvin...:rolleyes:
EDIT: Ilmeisesti joissakin tapauksissa langaton mittari + lamppu tangossa eivät sovi yhteen, vaan mittari alkaa näyttämään omiaan. Mitenköhän Magicshine MJ-856b:n kanssa...?
arctic biker
13.09.2014, 19.47
Uutta vapaaratasta olen tilaamassa. Onko kokemuksia Anti Bite Guard:sta? Estääkö pakan pureutumisen vai onko humpuukia ja pitäisikö sittenkin tilata perinteinen kokonaan alumiinia oleva vapaaratas?
"NOVATEC has solved this problem by inserting a small steel spline onto it's new A.B.G. freehubs. The A.B.G. steel spline stops the cassette from destroying your alloy freehub body "
http://www.bdopcycling.com/Wheel%20Parts-FREEHUBS%2010SPD%20ABG.asp
Täältä löysin jotain positiivista sanottavaa:
http://www.bikeforums.net/road-cycling/808070-novatec-anti-bite-guard.html
(http://www.bdopcycling.com/Wheel%20Parts-FREEHUBS%2010SPD%20ABG.asp)
Sun superluokkaa olevista wateista on vain positiivinen arvaus enkä livenä ole moisia vapaarattaita nähnytkään mutta jos järkihintaan saat niin ilman muuta. Sen luulen tietäväni ettei teräsliuska humpuukia ole. Nimimerkillä 2 kertaa esikoisen aluvaparista pakkaa irrotellut... Omissa alusissa ei ole ollut moiseen tarvista, jotain hyötyä aikuistumisesta!
Ei toi liuska ole mikään uusi juttu ole.29" kiekkosetissä on WTB:n vastaa tsydeemi ollut jo vuosia käytössä.
Valitettavasti ajettu vain XT:n 9 v spiderpakoilla jotka ei syö vapaarattaanrunkoja,joten en tiedä kuika toimii irtolehtipakkojen kanssa.
Lainatun kuvan perusteella ei ehkä autuaaksi tekevä ratkaisu?
http://i.ebayimg.com/00/s/NzUwWDEwMDA=/z/WD0AAOSw-jhUBIyl/$_57.JPG
[/img]
(http://www.bdopcycling.com/Wheel%20Parts-FREEHUBS%2010SPD%20ABG.asp)
Sarjassa tyhmiä kysymyksiä...
Minne kaikkialle vaseliinia voi/saa/kannattaa laittaa? Ja onko hyötyä?
- taka-akseli, etuakseli (pikalinkullinen)
- keskiöakseli
- joustokeulan kaulaputki
Nimityksetkin varmaan väärin mutta asiantuntijat ymmärtänevät.
Halloo halloo
14.09.2014, 20.07
Sun superluokkaa olevista wateista on vain positiivinen arvaus enkä livenä ole moisia vapaarattaita nähnytkään mutta jos järkihintaan saat niin ilman muuta. Sen luulen tietäväni ettei teräsliuska humpuukia ole. Nimimerkillä 2 kertaa esikoisen aluvaparista pakkaa irrotellut... Omissa alusissa ei ole ollut moiseen tarvista, jotain hyötyä aikuistumisesta!
15-20€ ero. Prosentuaalisesti suuri. Puntaroin vielä sen ja edullisemman "yleisvapaarattaan" välillä.
Sopiiko XT:n jarrukahva (siis koko kahvaosa) XTR:n jarruihin? Kahva poikki ja XT paremmin saatavilla.
Eli sopiiko tuo:
http://www.bike-discount.de/en/buy/xt-brake-lever-bl-m785-b-right-black-145501/wg_id-288
Tuohon:
http://www.bike-discount.de/en/buy/xtr-xc-race-disc-brake-br-m987-bl-m987-rear-85869/wg_id-274
Hakusessa 28-622 ulkorengas sinkulaan. Kuvioita sais olla sen verran, että pärjäis kaupunkipyöräilyt talvella, mutta ei mielellään 0,5kg painonenkaan. Onko vinkkejä vai haenko jotain mitä ei ole olemassa?
paskalokki
23.09.2014, 21.11
Mistä oikeasti lämpimät kengänsuojat 47 koon Shimanoille?
Urheiluareenan teddykarhusuojat.
http://www.urheiluareena.fi/tuotteet/pyoraily/
Tuolta tuote 822
paskalokki
23.09.2014, 22.58
Urheiluareenan teddykarhusuojat.
http://www.urheiluareena.fi/tuotteet/pyoraily/ (http://<br />http://www.urheiluareena.fi/tuotteet/pyoraily/)
Tuolta tuote 822
Irkin puolella kerkesivätkin jo suositella samoja suojia, tosin Velosportista. Hintaa vitosen enemmän, mutta pyöräilymatkan päässä ja tuolta tulee 7,50e posteja.
Mutta mitä ilmeisimmin ne nuo tulevat olemaan, vaikkakin noilla on enemmän hintaa kuin MTB Shimanoillani.
paskalokki
24.09.2014, 17.30
Shimano Endure NPU+ (http://www.bike24.com/p239817.html)-suojia saisi kivijalasta 59 euron OVH:lla miinus siitä tinkaamiset ja hyväveli-tarjoukset, onko kokemuksia näistä?
Shimano Endure NPU+ (http://www.bike24.com/p239817.html)-suojia saisi kivijalasta 59 euron OVH:lla miinus siitä tinkaamiset ja hyväveli-tarjoukset, onko kokemuksia näistä?
Onko hakusessa vielä
...oikeasti lämpimät...
Nuohan eivät ole oikeasti lämpimät. Johonkin nollakeliin pärjää kyllä.
Jos mä laitan mun kaupunkisinkulan pinnojen väliin jotain posti- ja käyntikortteja niin mitä mää viestitän?
Tank Driver
24.09.2014, 19.27
Jos mä laitan mun kaupunkisinkulan pinnojen väliin jotain posti- ja käyntikortteja niin mitä mää viestitän?
Laita mun käyntikortti. Ihan vaan viestiksi siksi että onpa siinä kiva kaveri.
paskalokki
24.09.2014, 20.10
Onko hakusessa vielä
Nuohan eivät ole oikeasti lämpimät. Johonkin nollakeliin pärjää kyllä.
On vielä hakusessa. En noita välttämättä huomenna ostakaan, kun perjantaista eteepäin on luvattu aurinkoista keliä ja lämpöä 15 asteen tuntumassa ja jopa vähän päällekin. Tuplasukalla pitäisi pärjätä ilman suurempia kylmettymisiä, vaikka vähän viileä varmaan tuleekin.
Kävin äsken ajamassa n. 10 asteessa 1,5h ja noilla Northwaven H20 Extreme suojilla mitkä ostin lauantaina oli aika sopiva. Ikäväkseni, maanantaina oli varpaat aivan umpijäässä ja kerkesin ne myydä jo eilen pois ja huomenna postitan ne, eli vika lenkki meni noilla.
Suojien pahvilapussa oli +5 - -15 astetta merkitty kai "optimialueeksi". Puhun siis niistä, missä on punanen sisävuori ja tuote neopreeniä. Noitakin näyttää useampaa erilaista olevan.
brilleaux
25.09.2014, 10.07
Saako näitä mistään? Järkevään hintaan.
http://45nrth.com/products/footwear/wolvhammer
Minä voin myös suositella teddykarhuja kenkien päälle. Kesäkengillä suojien kanssa pystyy ajamaan pakkasessa. Hiukan joutuu askartelemaan suojaan klosseille aukkoa.
paskalokki
30.09.2014, 00.48
Joutuu säätämään välillä vaihteita, jarruja ja sun muita ja tollanen huolto- tai korjausteline auttaisi asiassa ihan suunnattomasti. Mikä on alahintaraja, että kannattaa lähteä jotain telinettä edes katsomaan?
Ja idea on siis, että pyörää saa maasta korkeammalle ja kampia pystyy pyörittämään.
brilleaux
30.09.2014, 07.02
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Tyokalut/Polkupyoran-korjausteline-27295/
Useampi vuosi tuon avulla on temuttu. Kestäväksi ja toimivaksi todettu.
Ei kannata enempää maksaa.
Paljonko laitat litkua Racing Ralpheihin? Purkissa lukee että 60ml, mutta kaveri kertoi laittavansa tuplat, eli reilun desin.
Mistä tarakka Trek X-Caliber 7 29er pyörään? Ostin tuossa Roveen Racktime Addit tarakan ja tarkoituksena oli vaihtaa talvella tarakka Trekkiin. Mutta Trekissä on nuo seat stay putket niin matalalla, ettei tarakan tangot yllä millään niihin. Mikä avuksi? Joutuuko tästä kylästä metsästämään 10mm alumiiniputkea ja siitä askartelemaan oikean mittaiset putket? Vai onko niitä hieman eri mallisia tarakoita maastureihin, ettei putkien tarvitse olla puolen metrin pätkiä niin, että tarakka on vaaterissa?
Halloo halloo
02.10.2014, 14.24
15-20€ ero. Prosentuaalisesti suuri. Puntaroin vielä sen ja edullisemman "yleisvapaarattaan" välillä.
Päivitys: Tilasin Kiinasta, n.30€, normaali vapaaratas.
arctic biker
02.10.2014, 15.11
Mistä tarakka Trek X-Caliber 7 29er pyörään? Ostin tuossa Roveen Racktime Addit tarakan ja tarkoituksena oli vaihtaa talvella tarakka Trekkiin. Mutta Trekissä on nuo seat stay putket niin matalalla, ettei tarakan tangot yllä millään niihin. Mikä avuksi? Joutuuko tästä kylästä metsästämään 10mm alumiiniputkea ja siitä askartelemaan oikean mittaiset putket? Vai onko niitä hieman eri mallisia tarakoita maastureihin, ettei putkien tarvitse olla puolen metrin pätkiä niin, että tarakka on vaaterissa?
Tilaa tuolta aisat , on valinnan varaa pituuksissa.
Tilaa tuolta aisat , on valinnan varaa pituuksissa.
Jos vielä linkin saisi :)
arctic biker
03.10.2014, 06.01
Jos vielä linkin saisi :)
https://www.bike-components.de/de/tubus/Befestigungsstrebe-fuer-Gepaecktraeger-p21172/
Huomattavasti helpompaa, myönnän.
https://www.bike-components.de/de/tubus/Befestigungsstrebe-fuer-Gepaecktraeger-p21172/
Huomattavasti helpompaa, myönnän.
Kiitos. Pitää laittaa tilaukseen, kunhan ehdin mittailemaan. 35cm näytti olevan pisin, toivottavasti riittää.
snowfake
06.10.2014, 10.39
Toimiiko Surlyn 3/32" sinkularatas + Sramin X(X)1 -kampisetti yhteen 3/32" sinkulaketjulla?
Sporttari73
06.10.2014, 16.25
Olen nyt päivittämässä Bianchi C2C Vianirone7:n Sora -sarjan Tiagraan. Tuolta saisi nyt sen edulliseen hintaan: http://www.bike24.com/1.php?product=23825;dbp=100;page=11;content=8;navi gation=2;menu=1000,4,26;lang=2
Kysymys olisi, että mitkä valitsen noista alasvetovalikon kohdista?
Crank arm lenght: 175mm (tämän mittasin)
Bottom Bracket Type: ?
Front Derailleur Type: ?
Sprocket ratio: ?
Mistä nuo tietää, kun ei ole tallessa enää pyörän osien tarkempia tietoja? Pyörä on tämä, mutta vuoden 2010 -malli: http://www.bikeshopgloucester.com/product.php?id_product=2011
kuovipolku
06.10.2014, 19.40
Passo inglese eli se BSA.
34,9 mm.
Mietit ensin mikä on pienin välitys eli suurin takaratas jota olet tarvinnut jyrkimmässä tai pisimmässä ylämäessä. Jos 25-hampainen on riittänyt, sitten 11-25. Jos ei, niin 12-28.
PS Vanhempien vuosimallien speksejä voi yleensä löytää valmistajan kotisivuilta tai bikepedia.comista. Tässä tapauksessa ei ihan tärpännyt mutta (a) Bianchi ei liene aikoihin harrastanut italialaisen standardin mukaisia keskiöitä, (b) Tiagra-mallin kohdalta löytyvät speksit keskiöstä ja (c) etuvaihtajan pannan mitasta.
Sporttari73
06.10.2014, 20.05
Passo inglese eli se BSA...
Tilasin osasarjan Sinun ohjeittesi mukaan, joten suuret kiitokset!
Ja tosiaan tuo 25-hampainen ei ole oikein riittänyt, joten tuo 28-hampainen varmasti tuo helpotusta ensi kesän mäkinousuissakin :)
snowfake
08.10.2014, 16.41
Käykö Wahoon kadenssi/nopeusmittariin ihan mikä vaan magneetti kampeen jotta saa kadenssit? Ja mitään vinkkiä mistä saisi kätevästi sopivan?
Pisteetääns tänne kysymys tai kaksi.
Kiekkona Mavicin crossride ja tarkoitus olisi vapaaratasta hieman putsailla ja rasvailla. Ensimmäinen ongelma on vapaarattaan runkoon pureutunut takapakka. Miten saa helpoiten irroitettua?. Toinen kysymys on sitten että voiko tuota väkipakolla irtoitettua pakkaa vielä käyttää uudestaan. Kilometrien puolesta sitä ei tarvi vaihtaa mutta tärveltyykö se kun sitä repii tuosta irti.
Vapaarattaassa samaa vikaa kuin maantiellä ksyrium eliteissä eli kammet lähtee pykiin mukana kun pyörää työntää eteenpäin. Putsauksella ja uusilla rasvoilla toimii kyllä taas kuten pitääkin. Maastopuolella olen vielä sen verran nöösi etten ole jumiutuneisiin pakkoihin törmännyt.
Iglumies
11.10.2014, 17.46
Koputtelet varovasti vasaralla ja avitat ruuvimeisselillä, lopuksi viilaat isommat pykälät vapaarattaasta pois.
Saman pakan voi käyttää, mutta kiristä se KUNNOLLA paikalleen ja ensi kerralla hanki joku alumiinispiderilla varustettu pakka.
Halloo halloo
11.10.2014, 17.52
Minä olen nytkyttänyt yhdellä ketjupiiskalla auki, toisessa kädessä rätti kämmenen suojana, yksi ratas kerrallaan. Frendi antoi vinkin: Osta toinen ketjupiiska. Kahdella ei pitäisi olla ongelmaa. Uloimmat rattaat ovat yksittäin, sisemmät, olikos se 3 viimeistä ratasta kokonaisuutena, minulla.
Jos pakka ei vaurioidu, niin miksei voisi käyttää? Pienellä viilalla kannattaa hioa vapaarattaaseen pakasta tulleet knöölit, jolloin seuraavalla kerralla pakka lähtee helpommin.
Näillä yritetään. Kiitoksia
Pyörässä ekat hydr.jarrut ja remonttia illalla luvassa.. Kysymys kuuluukin, pitääkö jotain huomioida jos/kun pyörän kääntää seliälleen ja irroittaa kiekkoja ? Mäntiä ei varmaan ole hyvä painaa ulos, mutta voiko muuten ongelmitta kääntää ylösalaisin ? jarrut shimano zee, jos sillä on jotain merkitystä
Iglumies
13.10.2014, 14.07
Kääntele huoletta vaan.
Pyörässä ekat hydr.jarrut ja remonttia illalla luvassa.. Kysymys kuuluukin, pitääkö jotain huomioida jos/kun pyörän kääntää seliälleen ja irroittaa kiekkoja ? Mäntiä ei varmaan ole hyvä painaa ulos, mutta voiko muuten ongelmitta kääntää ylösalaisin ? jarrut shimano zee, jos sillä on jotain merkitystä
Kääntele huoletta vaan.
^^^* kiittää Iglumiestä vastauksesta* :o
Halloo halloo
13.10.2014, 17.15
Takaisin käännettyäsi ennen ajamista kannattaa jarruja testata. Letkuissa saattaa olla hieman ilmaa ja jarrujen teho kääntämisen myötä heikentynyt. Pumppaamalla jarruteho tulee takaisin, kun ilma löytää tiensä takaisin ylös säiliöön. Tietty jarrut voi ilmata, mutta se on jo toinen tarina.
Turvallinen 18650-laturi kahelle akulle? Mistä voisi tiedustella? Clasu, Biltema, Motonet, Teknikmagasinet myy ei oota. Tarviiko vaan tyytyä Fenixiin?
Fenix on hyvä merkki. Itellä ollu muuta DX.n halpalaturi ja tätänykyä on Fenixin lamppu, akut ja laturi palvellu pari vuotta paremmin kun hyvin. Ostin kamat aikanaan jkl.n Delotecistä, mukava palvelu :)
Sent To Windows Phone.
arctic biker
13.10.2014, 19.39
http://varuste.net/Icebug+Gaiter?_tu=37438
Paritkin säärystimet löytyy muttei kummatkaan oikein hyvin istu Vauden Termatic-kenkiin. Oiskoon nuo jotenkin vesitiiviit jotta kuorihousujen kanssa antais pikkasen lisää roiskesuojaa?
http://varuste.net/Icebug+Gaiter?_tu=37438
Paritkin säärystimet löytyy muttei kummatkaan oikein hyvin istu Vauden Termatic-kenkiin. Oiskoon nuo jotenkin vesitiiviit jotta kuorihousujen kanssa antais pikkasen lisää roiskesuojaa?
Käyttäny ite loskakelin lenkeillä ja hyvin on vesi pysyny ulkopuolella.
arctic biker
14.10.2014, 11.10
Kiitos Sisu.
arctic biker
14.10.2014, 18.42
http://www.bike-discount.de/en/buy/pearl-izumi-ultra-gaiter-227239
Tuossa tilausta tehdessäni hoksin tällaiset, on alustavasti korissa!
Valo- tai oikeastaan akkuasiaa. Käytössä on ollut 18650 li-ion-akut Fenix BT20:n kanssa ja toimineet hyvin. Kesän ne olivat käyttämättöminä säilössä ja ilmeisesti väärin säilytettynä (täydessä varauksessa). Nyt kun olisi taas käyttöä, niin akkulaturi sanoo, että akut on täynnä, mutta lamppu ei inahdakaan. Ovatko akut pilalla vai voiko noille yrittää jotain konstia, jolla saisi akut pelittämään?
arctic biker
16.10.2014, 13.45
Käyttäny ite loskakelin lenkeillä ja hyvin on vesi pysyny ulkopuolella.
http://www.bike-discount.de/en/buy/pearl-izumi-ultra-gaiter-227239
Otin sitten nuo, päästään tekemään vertailutestiä! B24 myis paljon halvemmalla...
ristopee
17.10.2014, 10.47
Onko hyväksi koettua ketjuöljyä maantiepyörään trainerikäyttöön?
Olen kokeillut nyt muutamaa ja eihän niissä muuta vikaa ole, mutta ohut öljy "kuluu" nopeasti ja ketjut alkavat pitää ääntä. Eli haussa paksuhko kestävä ketjuöljy joka ei sotke ympäristöään.
Mikä tahansa märän sään öljy. Jokapäiväisessä arkiajossa Weldtite Wet Lube on toiminut, miksipä ei kävis sisäajoonkin.
Nyt olisi 70-luvun retrokiituri polkimia vaille. Mistä saalistaa aikakauden mukaisia/tyylisiä polkimia? Ei lukkopakkoa.
ehkä jotain tämän suuntaista: http://www.pedalpedlar.co.uk/products/velo-orange-quill-road-pedals
Google kertoi jotta MKS sylvan Road olisi tilausta vailla?
Ossipoika
21.10.2014, 21.03
Oisko jollain hyvää neuvoa miten saan dt swissin etunavasta laakerit veke? Napa on mallia 15mm läpiakseli ja keskellä kulkee joku putkenpätkä, molemmissa päissä 6902 laagerit. Oon yrittäny hakata ja paukuttaa tuloksetta.
Mikä napa?
Eikö dt:n sivuilla ole ohjetta?
Valo- tai oikeastaan akkuasiaa. Käytössä on ollut 18650 li-ion-akut Fenix BT20:n kanssa ja toimineet hyvin. Kesän ne olivat käyttämättöminä säilössä ja ilmeisesti väärin säilytettynä (täydessä varauksessa). Nyt kun olisi taas käyttöä, niin akkulaturi sanoo, että akut on täynnä, mutta lamppu ei inahdakaan. Ovatko akut pilalla vai voiko noille yrittää jotain konstia, jolla saisi akut pelittämään?
Toimiiko lamppu toisilla akuilla?
Ettei olisi joku suojapiiri akuista lauennut? Mittaa yleismittarilla akkujen jännite. Täydessä akussa 4.2V luokkaa. Alle 3V, niin on tyhjä. Jos näyttää 0V, niin suojapiiri on lauennut. Voi olla , että laturikin sekoilee.
Mikko Asikainen
22.10.2014, 17.01
Pikaselvitys : LAHTI ja talvipyöräilykenkää. Mistä löytyy, Polkupyörähuollon lisäksi?
Tarvitsisin kengät nopeasti, ei malttaisi nettikaupoista odotella. Tarvittaessa
haen sitten Itäkeskuksesta tai Tammistosta.
Maxxis 3C rupes keräämään näin pakkasella pikkukivet ja karahkat mukaan, 1 meni sopivasti vaihtajan väliin, poks.
tarvis löytää uusi tällanen http://www.bike-discount.de/en/buy/bracket-axle-unit-rd-m981-98645/wg_id-453
uuteen Saint vaihtajaan. Onko näkynyt missään myynnissä?
Mahtuuko Shimano 105 5700 jarrussa pyörimään 28mm rengas (Continental Grand Prix 4000 S ll)?
arctic biker
24.10.2014, 12.31
Mahtuuko Shimano 105 5700 jarrussa pyörimään 28mm rengas (Continental Grand Prix 4000 S ll)?
Mahtuu, vaijerin säädöstä riippuen saatko täyteen pumpattuna kiekon paikalleen on toinen asia, jarrulänget ei tuossa kovin paljoa aukene. Contin todellinen leveys ei mahda olla kuitenkaan ihan nimellismitan mukainen.
Ok, kiitos pikavastauksesta. 25mm Schwalbe Onekaan ei mene kunnolla paikalleen pumpattuna joten sitä en odotakaan mutta kunhan ei hankaile ajaessa.
arctic biker
24.10.2014, 18.40
Ok, kiitos pikavastauksesta. 25mm Schwalbe Onekaan ei mene kunnolla paikalleen pumpattuna joten sitä en odotakaan mutta kunhan ei hankaile ajaessa.
Tuon saat kyllä korjattua vaijerin säädöllä. Omissa Rivalin längissä pikkasen pulleempi rengas menee edessä täytenä paikalleen, takana ei, vai oliko se päinvastoin. Just purkasin maantiepyörää talviteloilleen. Jos ens keväänä asemois paremmin.
Tykkään pitää jarruvaijeria tiukalla, siksi tiukka väli rengasta poistaessa. Samapa tuo, tyhjänä tuota on tullut poistettua...
arctic biker
24.10.2014, 20.03
Tykkään pitää jarruvaijeria tiukalla, siksi tiukka väli rengasta poistaessa. Samapa tuo, tyhjänä tuota on tullut poistettua...
Eli mieluusti palat vannetta lähellä. Eihän tuossa mitään varmaan kellään mitään huomauttamista ole.
Näinpä. Mutta mielestäni nuo länget voisi pikavapauttimesta aueta enempikin. Lienee teknisesti mahdollista.
arctic biker
24.10.2014, 21.07
Olen lukenut että uudemman sukupolven maantiejarrut aukeavat isommasti kun ovat suunnitellut isompia renkaita aatellen.
Joo, näin taitaa tehdä jo viistonnikasisatanen 105. Ei oo muuten pahan hintainen koko sarjana ostettuna vs. osina. Hajoispa jotain äkkiä. ;)
Kellään Jyväskylän seudulla Giro Aeon kypärää koko M? Jos saisi sovittaa, niin olisi hieno juttu
105 5800 liittyen kysymys: saakohan tuohon jo jostain ostaa eturattaita, vaikka sitten Shimanoa? Ei viitsisi ostaa kaksia kampia ratasyhdistelmää saadakseen...
Vastaan itse: näyttää TA Specialties noita tekevän jo, ja taitavat Ultegran ja D-A:n rattaat sopia 105:een.
Kaatuilija
26.10.2014, 20.53
Ei ollut vaihteet ja jarrut -osiossa pikakysymyksille osiota, joten kysyn täällä.
Vuoden 2013 Sram X0 takavaihtajan pultista muljahti kannat, eli se on aivan jumissa. Vääntynyt korvake pitäisi kuitenkin vaihtaa ja pultti porata pois.
Löytyisiköhän Suomesta uutta pulttia, vai meneekö ulkomailta tilaamiseksi? Paikallinen pyöräliike ei osannut sanoa, mistä saisi, mutta äkkiseltään tuo näytti samalta kuin toisen pyörän 2014 XX1 takavaihtajan pultti.
Tuon tapainen siis kyseessä, tosin tuossakin lukee, että sopii vain 06-07 malleille:
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/sram-derailleur-hanger-bolt-assembly/rp-prod15401
Shimaani
26.10.2014, 20.57
Schwalbe 29" Ice Spiker Pro - kuinka leveä tämä 57-622 kumi on vanteella jonka sisämitta on 19mm?
Nimim.
Straggleriin luistelukeleille
mhelander
26.10.2014, 22.07
Sanoisin että 54 milliä on rungolla leveyttä jos painetta on tubelessina 1.8 bar. Nappuloista tulee vähän lisää, en mitannu.
Liikuttava
28.10.2014, 10.47
Eivätkö nuo kengänsuojat, mitä myydään pyöräilykengille, sovi ihan normaaleille kengillekin?
Nappulakenka
28.10.2014, 11.04
Eivätkö nuo kengänsuojat, mitä myydään pyöräilykengille, sovi ihan normaaleille kengillekin?
Eipä ole tullut mieleen testata, mutta miksi ei sopisi?
Sitten jos haluaa vaihtelua garderoobiin voi käyttää myös hiihtokengänsuojia.
Onko kenelläkään kokemusta tästä Shimanon työkalusarjasta?
http://www.amazon.co.uk/Shimano-Pro-Professional-Hardcase-Tool/dp/B004SL96Y8?psc=1&SubscriptionId=AKIAIXMCBZWUOROXOPDQ&tag=living30-21&linkCode=xm2&camp=2025&creative=165953&creativeASIN=B004SL96Y8&ascsubtag=living3000.co.uk|CJaM99Cw0cECFVHMtAodNFk ArQ
Hakusessa olisi joku perussetti ja tää vois olla hieman laadukkaampi?
Liikuttava
31.10.2014, 15.49
Te Pinelinen käyttäjät: kuinka paljon laitatte pesuainetta ämpärilliseen vettä?
Te Pinelinen käyttäjät: kuinka paljon laitatte pesuainetta ämpärilliseen vettä?
tiukkaan likaan suhteella 1:10.
Eli desin verran kymmen litran ämpäriin tai vähän pienempi loraus, jos laittaa vain puolikkaan ämpärillisen.
Minulla on itse asiassa käytössä 2 kappaletta neljän litran pineline kannuja, joista aikanaan ensin tyhjentyneeseen olen sittemmin laimentanut valmista 1:10 kamaa ja toisessa pidän 100 % odottamassa ensimmäisen tyhjentymistä.
Tätä 1/10 seosta laitan suihkupulloon ja suihkutan pyörään ja annan hetken vaikuttaa. Sitten pesu ämpärivedellä, johon lorautan joko tästä suihkepullosta tai toisesta kannusta vielä ihan vähän pesuainetta mukaan. Melko laimeaa ehkä 1:20 vahvuista enintään tässä. Ennen noita vaiheita ensin pyörän suihkutus toki irtoliasta letkulla sellaisella leppoisalla suihku-moodilla, jotta ei mene laakereihin niin suoraan sisään.
Pitäis kääntää ohjaustanko Muklukissa vinoon aina lenkin jälkeen. Onkohan olemassa kannatinta missä olisi pikalukitus juuri tuohon sivuttaissuuntaan? Sen verran ahdas säilytyspaikka ja myös jos fillaria autoon sovittaa täytyy tuo tanko kääntää.
Onko kenelläkään kokemusta tästä Shimanon työkalusarjasta?
http://www.amazon.co.uk/Shimano-Pro-Professional-Hardcase-Tool/dp/B004SL96Y8?psc=1&SubscriptionId=AKIAIXMCBZWUOROXOPDQ&tag=living30-21&linkCode=xm2&camp=2025&creative=165953&creativeASIN=B004SL96Y8&ascsubtag=living3000.co.uk|CJaM99Cw0cECFVHMtAodNFk ArQ
Hakusessa olisi joku perussetti ja tää vois olla hieman laadukkaampi?
Ketjukatkasimesta katkes toinen niistä ketjunpitimistä heti ekalla yrityksellä ja kampilaakerin avauskalu on solmussa. Hyvää tossa on näppärä salkku ja valikoiman kattavuus mutta ei ne brändäyksestä ja komeista tarroista huolimatta oo sen kummallisempaa laatua kuin noi geneeriset halpiskamat. Tai no, toleranssit voi olla pienempiä mutta kovin on pehmeetä tavaraa varret.
Maantiepyörässä 105 5700- osasarja Shimanon press-fit 86.5mm BB:llä. Käykö tilalle SRAMin kammet? Mitkä? Vai pitääkö vaihtaa BB:n tilalle joku SRAM? Mikä? (aika sekavaa tuo BB:n/kampien yhteensopivuus...)
^kas, juuri kun meinasin kysyä täällä, että onko BB86:lle kovinkin helposti löydettävissä kampia. Pikaisella katselulla en löytänyt mitään.
Shimanon ja SRAM:n kammet ei käy yhteen, mutta saa toki laakereita, joilla onnistuu GXP-kammet tuohon keskiöön.
Osaatko heittää esimerkkiä?
Ihan press fit GXP laakeri runkoon, niin käy GXP kammet.
Tiiä ny onx oikee paikka tälle,näkyy tollanen 2-osainen juomarakko,DiVide, tulleen Sourcen valikoimiin.Saa 2l ja3l kokoisena.
Mitenköhän toi käytännössä sit toimii noil kahel letkul.
Mistä mää tiiän että iskareista on öljyt lopussa? Voiko iskarin pinnan kuivuus johtua tästä pikkupakkasesta. Voinko saada iskarin rikki jos öljyt lopussa mutta ilmaa on? No tässä tuli nyt kolome pikakysymystä.
Iglumies
18.11.2014, 14.07
Kuivana toimiva liukuputki kuluttaa pinnoituksensa ja tiivisteet.
Jos vaimennusöljyt puuttuu, niin toiminta ei kovin kummoista ole.
Pakkasesta tuo tuskin johtuu.
Kaiken voi saada rikki.
Amfinaut
18.11.2014, 22.38
Kokeile pyöräyttää keula ylösalaisin joksikin aikaa niin pääsee öljyt valumaan yläosaan.
Toimiikohan Sramin RC-1150 R2C TT vaihtajavivut ultegran 6800 vaihtajien kanssa? 11s kuitenkin kumpaiset.
Ei toimi, shimanolla ja sramilla eri vetosuhteet.
Ei tosiaan taida toimia Shiftmaten (http://jtekengineering.com/shiftmatestraight.php) avullakaan, siellä puhutaan vaan 10vaihteisista.
pikkukara
27.11.2014, 12.41
Mikä vialla, kun vaihdevipu ei toimi pakkasella? Kyseessä deore 9v vipu, joka kylmässä ei vaihda isommalle rattaalle ylöspäin. Vipua voi painaa vastuksetta pohjaan, mutta vaijeri ei liiku. Ihan kuin joku kynsi kahvassa ei tarttuisi vaijeria vetävään kynteen. Mitään selvää vikaa en näe, eikä öljyäminen auttanut. Lämpinänä toimii aina. Pienemmälle rattaalle alaspäin vaihtaa hyvin.
Nappulakenka
27.11.2014, 13.07
Mikä vialla, kun vaihdevipu ei toimi pakkasella? Kyseessä deore 9v vipu, joka kylmässä ei vaihda isommalle rattaalle ylöspäin. Vipua voi painaa vastuksetta pohjaan, mutta vaijeri ei liiku. Ihan kuin joku kynsi kahvassa ei tarttuisi vaijeria vetävään kynteen. Mitään selvää vikaa en näe, eikä öljyäminen auttanut. Lämpinänä toimii aina. Pienemmälle rattaalle alaspäin vaihtaa hyvin.
Vaihdevivun rasvat vaan kohmettuu eikä pienemmällä vaihtaminen enää toimi toivotulla tavalla. Suihkuta hieman aseöljyä ja kyllä ne rasvat siitä notkistuu :)
pikkukara
27.11.2014, 14.22
Kokeilinkin jo öljytä, nyt pitäisi varmaan lisätä sitä rasvaa. Mitä kamaa se voisi olla?
arctic biker
27.11.2014, 14.43
Voisin ajatella ensiksi WD40-käsittelyä, sehän liuottaa rasvat. Sitten aseöljyä, spray-muodossa tietysti. Löytyy rautakaupoista ja halpahalleista, tuskin tuolla merkillä on väliä.
Jotain edukasta momenttiavainta etsiskelen. Lähinnä takapakan kiinnitykseen ynnä muuhun. Löytyykö vinkkejä?
arctic biker
27.11.2014, 21.18
Jaapas, kyllä takapakan laittoon ihan kyynärpäämomentti piisaa, eli 12" jakari ittellä.
Clas ohlsonilta lähti muistaakseni neljällä kympillä ihan pätevä momenttiavain. Vai oisko ollu kolmella... Mut pakan oon mäkin laittanu ilman momenttiavainta.
pturunen
28.11.2014, 08.34
Mistä löytyisi hyvä painemittari? Tuo Airtoolin mittari tuntuu näyttävän mitä sattuu ja ottaa ensimmäiset lukemat vasta 1.5 barin jälkeen. Näppituntumalla painteita on kuitenkin paljon enemmän siinä vaiheessa.
arctic biker
28.11.2014, 09.58
Tämä https://www.bike-components.de/de/Schwalbe/Airmax-Pro-Luftdruckpruefer-p19556/ hyvä ja halpa.
Fatbiken renkaille löytyy sitten ihan omansa.
tiukkaan likaan suhteella 1:10.
Eli desin verran kymmen litran ämpäriin tai vähän pienempi loraus, jos laittaa vain puolikkaan ämpärillisen.
Eikös desi 10:ssä litrassa ole 1:100?
Olisi tarkoitus ostaa eristetty juomapullo ensisijaisesti talviajoa varten. Vaihtoehtona olisi ainakin Eliten Nanogelite ja Turacio. Onko kokemuksia näistä tuotteista miten pitää juoman lämpimänä pakkasella?
arctic biker
29.11.2014, 06.49
Eikös desi 10:ssä litrassa ole 1:100?
Kauan menikin ennenkuin kukaan hoksas... Ittellä on tuota jämerämpää 1:10 liuosta Wurthia ihan suihkepullossa, jos sankkokaupalla tarviin niin sinne pesuaineeksi mitä sattuu halvinta ja eniten käsillä olemaan.
Pinarello microtex handlebar tape, mistä näitä saa?
http://m.ebay.com/itm/261658854803?_mwBanner=1
Joku nettikauppa?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Pinarello microtex handlebar tape, mistä näitä saa?
http://m.ebay.com/itm/261658854803?_mwBanner=1
Joku nettikauppa?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ainakin Alta Badiasta BreakOut kaupasta. Itse olen tuolta käynyt hakemassa.
Hmm. Ehkä tälläkertaa nyt sitten tilaan ebaysta vaikka 10punnan toimituskulut kirpaisee...
Sent from my iPhone using Tapatalk
SKS Airchecker, ei saa toimimaan... Eikös toi vaan tuupata venttiiliin ja sitten tulee joku lukema, vähän niin kuin huoltoasemalla kattoo auton renkaasta paineen? Painetta lähtee kyllä pois tosta punaisesta napista.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/sks-airchecker/rp-prod29977
Tank Driver
02.12.2014, 20.42
SKS Airchecker, ei saa toimimaan... Eikös toi vaan tuupata venttiiliin ja sitten tulee joku lukema, vähän niin kuin huoltoasemalla kattoo auton renkaasta paineen? Painetta lähtee kyllä pois tosta punaisesta napista.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/sks-airchecker/rp-prod29977
Pidät pohjassa kunnes piippaa. Sekunti, kaksi.
Ei toimi, pitää palauttaa.
Tank Driver
02.12.2014, 21.03
Onko mulla Suomen ainut toimiva Airchecker?!
Onko mulla Suomen ainut toimiva Airchecker?!
Kyllä minun jotain lukemia antoi.
Sent from my iPad using Tapatalk
Oulunjulli
02.12.2014, 21.23
Mulla oli nollat taulussa alle barin paineilla, kun juuri ne olis kiinnostanu.
Tank Driver
02.12.2014, 21.35
Hirveesti noissa näköjään ollut ongelmia. Minä vielä olen omaani hehkuttanut.
Varmaan toi sama mittari kiertää... Tarkemmin aloin miettimään niin se oli jotenkin oudosti paketissa. Paketti oli ehjä ja hyvin tehty mutta silti ton mittarin pakkaus oli rikki eli sen muovikotelon välissä oleva pahvi oli irrallaan ja muovikotelon nipsut vaan toiselta puolelta kiinni. Olisikohan joku palauttanut eikä maininnut mitään viallisuudesta?
Jake_Kona
02.12.2014, 23.43
Motonetistä löytyy Pro niminen rengaspainemittari joka läskeillessä kyllä toimii hän. Nm. 0.68bar eturenkaassa
Cycloon painoin vähän yli 3 baria niin alkoi toimimaan mutta pienemmillä ei edelleenkään. Jatketaan harjoituksia.
Oulunjulli
03.12.2014, 09.17
Varmaan toi sama mittari kiertää... Tarkemmin aloin miettimään niin se oli jotenkin oudosti paketissa.
...suvalasta? Siinä tapauksessa totean että mulla oli pikkasen asenteessakin vaikeuksia pakata sitä ja se oli ainoa laatuaan mitä siellä oli. Anteeksi.
Tilalle sain huollon puolelta käytetyn Schwalben josta maksoin 25€ ja siihen piti samalla viikolla vaihtaa patteri. Tapanani ei ole kritisoida ja varmastippa annoin ymmärtää että tämä minulle ok, mutta jälkikäteen ihmettelin kuin kallista ja hankalaa oli saada käytetty mittari jolla ei loppujen lopuksi tee mitään sen jälkeen kun näppituntuman kerran kalibroinut.
No nyt toimii pienilläkin paineilla prestalla, korkkia kun aukaisee vaan vähäsen niin toimii. Varmaan maasturissakin siirryn prestoihin niin menee samoilla kumeilla, varalla kun on toi Schwalben "kevennyskumi" niin käy molempiin..
Mitäs ihmisen tarttee tietää pesukoneesta, muuta kuin ettei siellä saa pestä fillarinosia? 7kg/1400 rpm linkous....onksen pakko maksaa tonnin että kestää, vai saako ajovaatteet puhtaaksi halvemmallakin? Tekeekö esim. tällaisella (http://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/pyykinpesukoneet/WAE28267SN/bosch-pyykinpesukone-wae28267sn) mitään? nimim. eksyksissä muttei toivoaan menettänyt.
Keskiölaakerikysymys. Uudessa tt rungossa on pressfit laakerointi keskiössä. 41mm halkaisija ja 68mm leveä keskiö. Mikähän BB tähän sopii? Osasarjan mukana tulee ultegran SM-BB72-41B laakeri mikä on just leveämpi kun ko.runkoon pitäisi olla. Omassa canyonissa on vastaava yli 80mm leveä keskiö, sama halkaisija. Kärsiikö tuota sisähylsyä lyhentää ultegran laakerista vai täytyykö hommata erilaiset keskiölaakerit tähän runkoon? Turhan paljon on näitäkin malleja.... Muut mitathan on samoja pl keskiön leveys.
Edit. Itse itselleni vastaten. Tarvitsen näköjään tälläisen https://www.bike-components.de/en/Rotor/BB30-to-24-Road-Stahl-Innenlager-42x24mm-p31594/schwarz-BB30-Stahl-o24649/
timoskari
09.12.2014, 18.51
Kiekko-ongelmaa... Tosiaan itsellä on Specialized Roval Fusee SLX (2012) ja Fulcrum Racing 5 kiekot (2012 tai 2013). Tosiaan nyt cyclocrossariin tulossa Froce 22 osasarja, joten pähkäilen keikko-ongelman kans. Muutenkin olen maantiepyörään ostamassa parempaa kiekkoa ensi kesäksi, joten ei viittis kauheasti cyclon kiekkoihin laittaa rahaa kiinni (varsinkaan, kun en niin monia kiekkoja tarvi). Joten siis kysymys kuuluu, että käykö ko. kiekkoihin shimano/ sram 11-pakka? Ja ilmeisesti, kun ei, niin voiko/ edes kannattaako näihin lähteä vaihtamaan vapaaratasta, jotta saisi 11-pakan kiinni, vai onko somempi painua kauppaan ja ostaa suoraan cycloon uudet kiekot? Millaisia kiekkoja siihen suosittelisitte, jos uudet kannattaa/ joutuu hankkimaan? Ite olen ajatellu n. 3-500e kiekkoja käytettynä hankkia, jos löytyy...
Jätä vähemmän tarpeellinen ratas pois pakasta. Et huomaa mitään puuttuvan. Vapaarattaan vaihtaminen ei yleensä ole ihan helppo juttu, sopivuus ei ole itsetäänselvyys. Nykyisille kiekoille näin jatkoa elämään.
Mitäs ihmisen tarttee tietää pesukoneesta, muuta kuin ettei siellä saa pestä fillarinosia? 7kg/1400 rpm linkous....onksen pakko maksaa tonnin että kestää, vai saako ajovaatteet puhtaaksi halvemmallakin? Tekeekö esim. tällaisella (http://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/pyykinpesukoneet/WAE28267SN/bosch-pyykinpesukone-wae28267sn) mitään? nimim. eksyksissä muttei toivoaan menettänyt.
Ei varmaan tarvi tonnia maksaa. Pyykin puhtaaksi saamisen kannalta konetta oleellisempaa on se, että pesee rytkyt oikeilla aineilla ja riittävissä lämpötiloissa. Näistä on foorumilla lukuisia ketjuja valmiina ja päälinjat on näin: väh. 60 astetta ja tarvittaessa etikka, ruokasooda ja lukuisat muut konstit käyttöön jos haju on ongelma. Alhaiset lämpötilat ja vedensäästöt on huuhaata. Koneissa on tiettyjä kuluvia osia joiden vaihtamisen mahdollisuus lisää älyttömästi koneen elinkaarta ja siten tekee laitteesta korkeammasta hankintahinnasta huolimatta lopulta edullisemman. Kuluvia tyyppilisimmin hihna (usein nykyisin tätä ei enää ole, googleta. ns. suoraveto) ja laakerit. Itellä n. 600€ hintaluokan suoraveto LG ja siitä on nyt 7 vuoden jälkeen laakerit loppu. Ne pystyy vaihtamaan kun kattoo youtubesta videon ja purkaa koko koneen. Laakerinvaihtohan kuuluu kaikkien fillarifoorumilaisten perustaitoihin :) .
Mitäs ihmisen tarttee tietää pesukoneesta, muuta kuin ettei siellä saa pestä fillarinosia? 7kg/1400 rpm linkous....onksen pakko maksaa tonnin että kestää, vai saako ajovaatteet puhtaaksi halvemmallakin? Tekeekö esim. tällaisella (http://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/pyykinpesukoneet/WAE28267SN/bosch-pyykinpesukone-wae28267sn) mitään? nimim. eksyksissä muttei toivoaan menettänyt.
Ostaa sen jonka merkki on Miele. Pesee sillä sitten huoletta pyykkiä seuraavat 20 vuotta. Meillä tosin meni moottorin hiilet 10 vuoden jälkeen vaihtoon mutta muuten ei ollut valittamista. Muut hajosivat aina kolmen vuoden välein vaikka pyykkiä pestiin paljon vähemmän. Eikä ole halvin Miele edes tonnia, joten ei kallis ole.
Tank Driver
10.12.2014, 10.39
- Soitin kun tulit juuri mieleen.
- Mistä tiesit?
- Soitin kun tulit juuri mieleen.
- Mistä tiesit?
Fingerporin Askokin suosittelee Mieleä. Nyt vaan JiiPee kaupoille.
Fingerporin Askokin suosittelee Mieleä. Nyt vaan JiiPee kaupoille.
No voihan räkä, mulla ollu rahaa niin ostin sen boshin (S.Vilen syndrooma). Mpesun kannustamana kohti laakeriremonttia:) mutta kiitos hyvistä pesuvinkeistä, tuli tarpeeseen
timoskari
10.12.2014, 18.51
Jätä vähemmän tarpeellinen ratas pois pakasta. Et huomaa mitään puuttuvan. Vapaarattaan vaihtaminen ei yleensä ole ihan helppo juttu, sopivuus ei ole itsetäänselvyys. Nykyisille kiekoille näin jatkoa elämään.
Ahaa... En tienny ees, että nuin voi tehdä... :D Onko 11-pakka siis 10% leveämpi, kuin 10-pakka? Olen ite olettanu, että pakka on yhden lisärattaan myötä myös kaventunut suhteessa rattaiden määrään. Vai tarviikohan mitään prikkoja pakan taakse käyttää, jos nuin tekee? Sitten vielä sellainen, että voinkohan jättää pienintä ratasta pois? Cyclo tulee kuitenkin pääasiassa maantiepyörän korvikkeeksi talveksi keväälle, kesän huonoille keleille ja syksylle ja pyörään tulee kompaktikammet, joten niin pieniä välityksiä en kyllä oikeasti tarvitse. Vai jättäiskö suosiolla toiseksipienimmän rattaan pois?
Vielä toinen pienehkö lisäkysymys tähän projektiin...
Mulla on ylimääräisenä joskus jonkun edellisen rungon mukana tullut hyväkuntoinen Rotorin keskiölaakeri, jossa lukee vain "30 to 24". Tarvinkohan Ridley X-night runkoon jonkin adpteri/ sovitepalan ko. keskiölaakerin asentamiseen? Kaapista löytyy ainakin Pressfit30 to bsa sovite? Kammet mulla on Rotor 3D ja jos jotakin parempia/ edullisia hyviä vaihtoehtoja olis tälle systeemille, niin olen avoin ehdotuksille :)
Vai jättäiskö suosiolla toiseksipienimmän rattaan pois?
Vois olla viisasta tehdä juuri noin. Pakan kiristyminen kunnolla vapaarattaalle on tärkeä huomioida, tarvittaessa ohut soviterengas pakan pohjalle.
Monenlaista juttua voi omalla vastuulla tehdä, ajan tämänkin talven tuo pienin riti-rati ratas pois ja pakan pohjalla 28 T ratas m-pakasta, kun oma ajokkini sellaisen tarvitsee. Pakkakin on sellainen että se tuon sietää.
Tuohon keskiölaakeriasiaan ei ole tietoa, olen ihan BSA-riippuvainen.
Työkalusetti pyörän korjaamiseen jolla pärjää pitkälle. Millainen, mistä ?
nuubiainen
13.12.2014, 20.32
Onko kellään ylimääräistä kiinnityspalikkaa Topeakin Whitelite -valoon, tai vinkkiä mistä saisi järkevään hintaan?
Eli tällainen: http://www.topeak.com/products/Lights/tms_sp87
Voin maksaa vaikka 5€, jos joltakulta löytyy.
janne kuivakangas
14.12.2014, 00.07
Mikä os hyvä ketjurasva Talvex.? 😯 - kiitos
syklopaatti
14.12.2014, 10.13
Työkalusetti pyörän korjaamiseen jolla pärjää pitkälle. Millainen, mistä ?
Vaikka tuosta.http://www.bike-discount.de/en/buy/park-tool-ak-38-advanced-tool-kit-78381/wg_id-354
On siellä toki halvempiakin settejä. Itse olen ostellut pikkuhiljaa mitä tarttee yleisemmin. Yleensä noissa boxeissa on työkaluja jotka suurimmalta osalta jo löytyy
esim, kiintoavaimia, kuusiokoloavaimia yms....voi kyllä olla ,et jos löytää kattavan setin halvalla niin se tulee edullisemmaksi pitkän päälle.
Itse ostanut aina sitämukaa kun jotain tarvinnut.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.