PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pikakysymykset.

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 [22] 23 24 25 26 27 28 29

beehoo
27.04.2016, 18.59
Itse itselleni vastaten islan apupyörä ongelmaan.
Käypäistä pulttia ei paikallisista alan liikkeistä löytynyt. M8 ja 5/16 kierteet olivat molemmat todella lähellä käydä.
Pyöräytin M8 kierretapilla kierteistä läpi ja homma ratkesi sillä.
Ihan vaan jos jollakin sattuu olemaan joskus samanmoinen dilemma.

Nana
04.05.2016, 17.29
En oikein löytänyt sopivaa topikkia niin kysytään täällä.
Ongelma ei ole suuri, mutta olen tuota välillä ihmetellyt. Eli kampia (RF) pyörittäessä tuntuu välillä semmoinen "pykälä", ikäänkuin vähän töksähtäisi jossain kohtaa, mielestäni oikealla puolella. Tähän ei ainakaan kiinnitä huomiota maastossa, johtuuko sitten siitä, että amatöörin kaikki huomio suuntautuu itse maastoon vai siitä, ettei pykälää tunnu, en tiedä, mutta etenkin tasaisella ajaessa tähän yleensä kiinnitän huomiota.
"Töksähdys" ei ole mitenkään voimakas, lähinnä semmonen, minkä nyt huomaa ja varmaan hoitaisi poiskin jos tietäisi miten se tehdään, mutta joka ei kuitenkaan oikeastaan ajoon vaikuta. Olen rasvannut kampien kiinnityskohtia, eikä niistä mitään rahinoita tms kuulu. Ongelma on myös se, ettei tuota jumitusta aina tunnu pyörittäessä, edes tasaisella.
Mistähän mahtaa olla kysymys?

elasto
04.05.2016, 20.51
En oikein löytänyt sopivaa topikkia niin kysytään täällä.
Ongelma ei ole suuri, mutta olen tuota välillä ihmetellyt. Eli kampia (RF) pyörittäessä tuntuu välillä semmoinen "pykälä", ikäänkuin vähän töksähtäisi jossain kohtaa, mielestäni oikealla puolella. Tähän ei ainakaan kiinnitä huomiota maastossa, johtuuko sitten siitä, että amatöörin kaikki huomio suuntautuu itse maastoon vai siitä, ettei pykälää tunnu, en tiedä, mutta etenkin tasaisella ajaessa tähän yleensä kiinnitän huomiota.
"Töksähdys" ei ole mitenkään voimakas, lähinnä semmonen, minkä nyt huomaa ja varmaan hoitaisi poiskin jos tietäisi miten se tehdään, mutta joka ei kuitenkaan oikeastaan ajoon vaikuta. Olen rasvannut kampien kiinnityskohtia, eikä niistä mitään rahinoita tms kuulu. Ongelma on myös se, ettei tuota jumitusta aina tunnu pyörittäessä, edes tasaisella.
Mistähän mahtaa olla kysymys?

Keskiössä laakeri paskana? Ootko kurkannu miltä ne näyttää?

Liikuva shikaani
04.05.2016, 21.12
^^Ootko kokeillut pyörittää kampia niin että ketjut on pois? silloin eliminoit ketjuista ja vaparista mahdollisesti tulevat pykällykset. Kannattaa kokeilla erityisesti ennen ajoon lähtöä, laakerit saattaa herkistyä kun on vähän matkaa ajanut.

Nana
04.05.2016, 21.28
^^
Nyt on pakko myöntää, ettei auttais vaikka kurkkaisin, kun en edes tiedä miltä siellä pitäis näyttää :rolleyes:
^
Ei ole tullut tuotakaan koitettua, pitääpä koittaa.

Tuo on vähän hankalahko testattava siksi, että se pykälä ei tosiaan kokoajan tunnu. Esim nyt kun käänsin pyörän ja pyörittelin kampia en tuntenut mitään pykälää. Semmonen, minkä huomasin on, että, kun ketju on edessä isolla rieskalla ja takana sillä pienimmällä/uloimmalla niin ketju tuppaa osumaan vähän etuvaihtajaan. Pitääpä kiinnittää huomiota ajossa esiintyykö sitä pykältämistä juuri silloin, kun ketju noin. En kyllä jaksa uskoa, että pelkästään tuosta johtuisi.

Liikuva shikaani
04.05.2016, 21.43
Jos rohisee eikä pyöri herkästi niin laakerit todennäköisesti vaihtokunnossa, voi niitä koittaa tietty "tekohengittää" purkamalla, putsaamalla ja rasvaamalla uudelleen mutta mun mielestä ei maksa vaivaa kun uudet maksaa mallista riippuen jonkun kympin ja taas mallista riippuen voi olla hyvinkin helpot vaihtaa.

Nana
04.05.2016, 21.53
Okei, täytyy seurailla vähän. Nyt kun mietin niin on mielestäni esiintynyt tuota pykältämistä eniten juuri sadekeleillä. Se voisi kieliä rasvan puutteesta (sateella varmaan rasvat hankautuu nopeammin pois, kuraa lentää jne). minusta tuo myös helpotti jossain määrin (esiintyy harvemmin ja lievempänä) kunnon rasvauksen jälkeen, mutta pitää nyt seurailla tarkemmin millon sitä esiintyy.

Laakerit olis tietty 1 vaihtoehto. Tosin luulis, että se tuntuisi kokoajan jos ne paskana.

peruspertti
04.05.2016, 22.22
Olisko ketjussa joku nivel jumissa?

Lähetetty minun GT-P5220 laitteesta Tapatalkilla

Liikuva shikaani
04.05.2016, 23.48
^^Väitän että jos olet yrittänyt rasvata kammen ja rungon välistä suihkuttamalla jotain öljyä niin tuskin kovin tehokkaasti kulkeutuu laakereille saakka, ja jos kulkeutuu niin liottaa loputkin vaseliinit pois. Tosiaan helppo ja nopea tapa todeta laakerien kunto kun nostaa ketjut sivuun ja pyörittää kampia. Jos pyörii nätisti niin sitten ketjut ja vapari syyniin.

En nyt tarkalleen tiedä mistä johtuu mutta useasti rohina tuntuu selvemmin ennen ajoa kuin ajon jälkeen.

Nana
04.05.2016, 23.57
Tutkin tarkemmin ketjunkin, kunhan olo vähän parempi. Taisi nostaa vähän lämpöä eilinen hieronta, kun iltaa kohti alkoi kolottaa joka paikkaa.
Mullahan ei tosiaan ole edes työkaluja irroitella kampia, eikä varmaan laakereitakaan. Eli ^ olet ihan oikeassa arvellessasi, että rasvaus tapahtui nimenomaan kammen ja rungon välissä.

Paja5
08.05.2016, 20.07
Heip,

Elikkäs, navigointia olisi kiva harrastaa maastossa. Paperikarttoja olen kokeillut(en koe kauhean käteviksi) ja puhelimella jos jonkinmoista sovellusta kokeiltu(akku ei kestä, muutenkin lenkillä puhelin vain hätätapauksia varten mukana), parempaa keinoa siis etsimässä.

Maastossa siis tulee ajettua eikä reittejä ole aina merkattu, lisäksi on kiva vain ajella ilman liikaa suunnittelematta etukäteen. Olisi kuitenkin kiva hieman suunnitella ja katsella ajaessa mihin on menossa(ei harhautuisi esim mökkien pihoihin etc.) Lähinnä siis peruskarttaa/suunnistuskarttaa olisi kiva katsella.

Sen kummempia syke ja muita harjoitustietoja ei välttämättä tarvitse olla kun sen puolen hoitaa itselleni hyvä sykemittari.

Onko ehdotuksia?

heccu
09.05.2016, 22.01
Heip, Elikkäs, navigointia olisi kiva harrastaa maastossa. Onko ehdotuksia?

Mä käytän yhdistelmää paperikartta ja kännykkä. Paperikartan luku ei onnistu ajaessa ilman jonkinlaista karttapöytää.

Karttapöydässä on esim kopio kansalaisen karttapaikan kartasta tai jokin muu saatavilla oleva paperikartta. Paperikartasta saa hyvin käsityksen isommalta alalta kuin kännykän kartasta. Ei ole niin väliä vaikka paperikartta on vähän epämääräinen niin kuin toi Karttapaikan kartta, puhelimesta voi stekata tarkemman sijainnin.
Karttakopioita voi olla useita niitillä järjestykseen laitettuna ja niihin voi piirtää valmiiksi kuultokynällä oletetun reitin jolloin ajaessa seuraaminen on helpompaa.
Kattapöytä saattaa peittää etupyörän näkyvistä mutta se ei todellakaan haittaa ajamista vaikeammassakaan maastossa vaikka sitä etupyörää ei näe.

Puhelimessa (Sony Aqva, hyvä akunkesto ja kestää kosteutta) mulla on maksullinen Karttaselain jossa on eri mittakaavoja ja ilmakuvat sekä tontinrajat saa myös näkyviin. Puhelimen voi laittaa piirtämään viivaa jolloin näkee mistä on tullut eikä niin helposti lähde vaikka kiertämään ympyrää. Karttaselaimen kartta taitaa olla yksyhteen Karttapaikan kartan kanssa. Vastaavia ilmaisiakin systeemejä on saatavilla. Vastaavalla systeemillä kuin toi puhelin on kiinni tossa stongassa voi laittaa myös lisävirtalähteen ohjaustankoon jolloin puhelin voi olla auki koko ajan vaikka 12 tuntia.

Karttatelineitä (http://karttatelineet.com/tuotteet/) puhelinteline (http://www.bikeshop.fi/Finn_puhelinteline/ekauppa/pFINN/)

http://www.sports-tracker.com/apiserver/v1/image/571e5da5e4b05c2e9953e278_0x0.jpg

Nana
09.05.2016, 22.09
Heip,

Elikkäs, navigointia olisi kiva harrastaa maastossa. Paperikarttoja olen kokeillut(en koe kauhean käteviksi) ja puhelimella jos jonkinmoista sovellusta kokeiltu(akku ei kestä, muutenkin lenkillä puhelin vain hätätapauksia varten mukana), parempaa keinoa siis etsimässä.

Maastossa siis tulee ajettua eikä reittejä ole aina merkattu, lisäksi on kiva vain ajella ilman liikaa suunnittelematta etukäteen. Olisi kuitenkin kiva hieman suunnitella ja katsella ajaessa mihin on menossa(ei harhautuisi esim mökkien pihoihin etc.) Lähinnä siis peruskarttaa/suunnistuskarttaa olisi kiva katsella.

Sen kummempia syke ja muita harjoitustietoja ei välttämättä tarvitse olla kun sen puolen hoitaa itselleni hyvä sykemittari.

Onko ehdotuksia?

Ota puhelin mukaan ja avaa Google Maps. Se näyttää missä menet yms.

mkpaa
09.05.2016, 22.20
Heip,

Mikä tahansa Garmini (kartallinen tietysti, esim edge 800/810/1000/520) näyttää maastokartan. Maastokartalla ei voi navigoita laitteen avustamana, mutta muuten sillä voi tietysti navigoida joko ennalta piirrettyä viivaa pitkin tai sitten ihan vain lukemalla karttaa.
Sillä jää sitten myös kuljettu reitti aina talteen.

JackOja
09.05.2016, 23.26
Lisäisin edelliseen, että ellei tarvitse varsinaista pyöräilymittariominaisuuksia sisältävää laitetta mikä tahansa karttoja imevä (Garmin) käsi-GPS käy.

kervelo
10.05.2016, 07.56
Onko kenelläkään tietoa, myykö joku kauppa pääkaupunkiseudulla tämän tyyppisiä GoPro-kiinnikkeitä? Tuotemerkki ei ole tärkeä, mutta alumiinia pitäisi olla.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41wbkbPRUeL.jpg

Crumb
10.05.2016, 08.12
Minkälaiset lokasuojat kannattaisi hommata Inflite AL 9.0 pyörään?

mhelander
10.05.2016, 10.59
Lisäisin edelliseen, että ellei tarvitse varsinaista pyöräilymittariominaisuuksia sisältävää laitetta mikä tahansa karttoja imevä (Garmin) käsi-GPS käy.
Kuten Garmin eTrex sarja, siihen sekä maastokartta että OSM-pyöräilykartta niin onnistuu myös navigointi metsässä maastokartan päällä...

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

rautajalka
13.05.2016, 20.52
Ajotietokone- ketju herätti kysymyksiä. Mikä olisi hyvä, tai ainakin kohtuullinen, halvemman pään mittari, missä on kadenssin mittaus ? Sigma BC 16.12 STS cad olisi langaton, mikä helpottaisi asennusta. Mutta toimiiko se edes kohtuullisesti ? Vaihtoehtoja ?

J-uge
14.05.2016, 00.19
Ajotietokone- ketju herätti kysymyksiä. Mikä olisi hyvä, tai ainakin kohtuullinen, halvemman pään mittari, missä on kadenssin mittaus ? Sigma BC 16.12 STS cad olisi langaton, mikä helpottaisi asennusta. Mutta toimiiko se edes kohtuullisesti ? Vaihtoehtoja ?
Itse päädyin samassa pohdinnassa juuri tuohon ratkaisuun, ja toimivalta vaikuttaa toistaiseksi (parin lenkin jälkeen). Jotkut on netissä valitelleet yhteysongelmia, mutta itsellä ei ole ilmennyt mitään mikä ei patterin vaihdolla ratkeaisi. Toki magneetit pitää kulkea riittävän lähdeltä antureita jotta ottaa lukemat.

rautajalka
15.05.2016, 12.11
Valinta- apua kaivataan. XXL: ssä pyörävaate- alepäivä ( netissä ).
Kummat laitan tilaukseen :

- Craft Active Logo bib 16 . 60e -> 45e
- Diadora Fabio bib 16 . 80e -> 60e

Lähinnä sitä, jos jollain on kokemuksia ( hyviä tai huonoja ) jommasta kummasta.

TjRx
15.05.2016, 13.36
Pitääkö renkaan olla tyyppiä tubeless, jotta saa maantiepyörässä homman toimimaan? Suunnitteilla laittaa Contin Grand sportit tubeless vanteelle.

copter
17.05.2016, 20.17
Nyt kaivattaisiin hieman neuvoa viisaammilta. Ostin puolisolle lahjaksi reilu vuosi sitten Cremen naistenpyörän, eli siis retrohenkinen pyörä vähän modernimmalla tekniikalla. Pyörässä on 3 vaihdetta takanavassa ja niiden osalta kaikki on kunnossa. Nyt kuitenkin on ilmennyt ongelma, että takarengas ei yksinkertaisesti pysy paikoillaan. Se alkaa kampeamaan aina vasemmalta puolelta taaksepäin, aiheuttaen sen että takarengas menee vinoon ja ketjut myöskin sitten samalla löystyvät toiselta puolelta ja alkavat laahaamaan ketjusuojan sisällä. Lopuksi sitten rengas jo hankaa runkoa.

Olen tuota nyt 3-4 kertaa kiristellyt jonka jälkeen homma ollut kunnossa seuraavat 2-4 kilometriä, mutta ongelma vain toistuu. Vasemmalla puolella takarenkaassa on myös se "lisäpala" joka on kiinni rungossa hieman edempänä, tarkoituksena ymmärtääkseni juuri estää takarenkaan luisuminen. Senkin olen kiristelly huolellisesti mutta ei vain tunnu sekään kestävän paikoillaan kun rengas lähtee liikkeelle. Olen kyllä ihan reippaasti kiristänyt nämä mutterit, oikeastaan niin lujaa että en ole juurikaan tiukemmalle niitä edes voinut saada. Tuntuu että runko tai sen käsittely on teflonia..

Viimeksi kun kiristin niin laitoin uudet jousialuslevyt mutterin ja pyörän rungon väliin molemmin puolin, mutta sekään ei auttanut. Entuudestaan tehtaalta tullessa siellä välissä on ollut jousialuslevyä muistuttava metallista valettu osa jossa sellainen stopperi ettei pääse pyörimään, mutta kun rengas on jo useampaan otteeseen luistanut taakse niin siitä pinta kulunut (jonka takia nuo toiset aluslevyt laitoinkin).

Oliko jollain antaa suositusta millä virityksellä tuollainen pysyy oikeasti paikoillaan? Onko aluslevyä syytä laittaa myös rungon sisäpuolelle (tuntuisi olevan tilaa) vai mikä niksi tässä auttaisi? Ehkä nylon lukolla oleva mutteri sen nykyisen umpinaisen täysmetallisen tilalle?

Kiitokset jo etukäteen neuvoista!

Moska
17.05.2016, 20.29
Vasemmalla puolella takarenkaassa on myös se "lisäpala" joka on kiinni rungossa hieman edempänä, tarkoituksena ymmärtääkseni juuri estää takarenkaan luisuminen.

Tarkoitat varmaankin momenttivartta joka estää vain akselia pyörimästä poljettaessa ja jarruttaessa. Sen ei ole tarkoitus pitää hahlon suunnassa. Renkaan pitäisi pysyä asennossaan niillä ulommaisilla muttereilla. Kiristä molemmilta puolilta yhtäaikaa.

copter
17.05.2016, 20.56
Momenttivarsi varmaan lienee oikea termi. Kiitokset tarkennuksesta. Täytyy kokeilla tuota kiristämistä samaan aikaan molemmilta puolilta. Kiitos neuvosta!

Jebus
18.05.2016, 15.08
Onkohan olemassa mitään nettikauppaa, josta saisi isoja pyöräilykenkiä? Kengän koko itsellä yleensä 47,5 - 49 ja Shimanon pyöräilykengistä koko 50 käytössä. Tuppaa olemaan nettikauppojen isoin koko 47, mikä on tavallisesti mulle liian pieni. Nyt tarkoituksena ostaa toiset (hillitymmät) kengät, joita voisi käyttää kaupungilla kulkiessa, toimistolla piipahtaessa yms.

paskalokki
18.05.2016, 15.17
Onkohan olemassa mitään nettikauppaa, josta saisi isoja pyöräilykenkiä? Kengän koko itsellä yleensä 47,5 - 49 ja Shimanon pyöräilykengistä koko 50 käytössä. Tuppaa olemaan nettikauppojen isoin koko 47, mikä on tavallisesti mulle liian pieni. Nyt tarkoituksena ostaa toiset (hillitymmät) kengät, joita voisi käyttää kaupungilla kulkiessa, toimistolla piipahtaessa yms.
http://www.bike-discount.de/

B-D:llä olen ollut näkevinäni useammastakin eri mallista isoja kokoja.

Jebus
19.05.2016, 08.54
http://www.bike-discount.de/

B-D:llä olen ollut näkevinäni useammastakin eli mallista isoja kokoja.

Kiitoksia, katsellaan sieltä.

kervelo
20.05.2016, 07.53
Kiitoksia, katsellaan sieltä.

Kyllähän noita löytyy monesta paikasta muualtakin ja jos sopivasti sattuu, nuo poikkeukselliset koot saattavat olla jopa hyvässä alessa.

Esimerkki Merliniltä: Bontin Riot -kuitukenkää isoissa numeroissa kuudellakympillä. Nuo eivät tosin välttämättä vastaa tuota "hillitymmät kengät" -ideaa.
https://www.merlincycles.com/bont-riot-road-shoes-61728.html

Kongeli
21.05.2016, 10.15
Minkälainen pumppu käy presta-venttiiliin eli neulaventtiiliin? Onnistuin saamaan normipumpulla ilmaa, kun otti pumpusta tiivisteen pois ja laittoi sen venttiiliin.
Toki käyhän se noinkin mutta jos halvalla jostakin saa oikeanlaisen pumpun niin aina parempi. Vai onko mahdollista ostaa jokin adapteri, että normipumppu passaa siihen? Googlella ei oikein löytynyt tietoja.

Nana
21.05.2016, 10.29
Monissa pumpuissa on valmiiksi pää prestallekin, joissain se pitää kaivaa esiin yksinkertaisesti kääntämällä suuosan palikat toisinpäin, kuten omassa Lezynessäni.
Myös adaptereita saa mm Motonetistä, pikkupussissa on useita erilaisia.

Jos saat googlattua oman pumppusi tiedot niin sieltä selvinnee onko siinä prestapääkin. Jos ei ole niin varmasti lähes mistä tahansa kaupasta löytyy semmoinen, missä on tai vaihtoehtoisesti adapteriosa.

SSGT-92
21.05.2016, 10.42
Esim. https://www.motonet.fi/fi/tuote/385101/Zefal-Air-Profil-Switch-pumppu
Kuten Nana jo totesi,goookle auttaa usein.Toi laittamani linkki on yx vaihtoehto,kotioloissa lattiapumppu nopeempi esim. renkaan vaihdoissa.

rautajalka
21.05.2016, 20.33
Mistä löydän ( ja millä hakusanalla ) sellaisen jojo- mallisen kevyen vaijerilukon, mitä viitsii ajopaidan taskussa mukana kuljettaa ?

TemMeke
21.05.2016, 20.51
Mistä löydän ( ja millä hakusanalla ) sellaisen jojo- mallisen kevyen vaijerilukon, mitä viitsii ajopaidan taskussa mukana kuljettaa ?

Meinaatko näitä? 'retractable lock' lontooks, mitälie suomeksi, tuo nyt osui hakuun tollakin.

https://www.allrightshop.fi/tuote/717977

kaike
28.05.2016, 18.51
Takavaihtajana shimano deore 9speed ja pakkana cs-hg300 11-32t, meneekö suoraan shimano cs-hg400 11-36t ilman muita muutoksia, vai pitääkö vaihtaa vaihtajakin?

Sent from my iPhone using Tapatalk

SSGT-92
29.05.2016, 16.49
Toi deore 9-speed ei vielä auta,niitä kun on erilaisia ;siin vaihtajas on mallinumero siel vaihtajas (takapuolel ?),sillä haet gooklesta oikean vastauksen kysymykseesi...

TERU
29.05.2016, 18.04
Takavaihtajana shimano deore 9speed ja pakkana cs-hg300 11-32t, meneekö suoraan shimano cs-hg400 11-36t ilman muita muutoksia, vai pitääkö vaihtaa vaihtajakin?

Deoren ysivaihtaja on SGS-häkkinen, mutta sillä maksimipakka kuitenkin vain 11-34. Vasta kymppi toimii myös 11-36 pakan kanssa, mutta silloin kahvat ja kaikki muukin pitää olla kymppi. Shimano lupaa niin varovaisesti, että tiedä vaikka 11-36 menisikin, jos sellaisen ysinä löytää.

orc biker
29.05.2016, 19.20
Deoren ysivaihtaja on SGS-häkkinen, mutta sillä maksimipakka kuitenkin vain 11-34. Vasta kymppi toimii myös 11-36 pakan kanssa, mutta silloin kahvat ja kaikki muukin pitää olla kymppi. Shimano lupaa niin varovaisesti, että tiedä vaikka 11-36 menisikin, jos sellaisen ysinä löytää.
12-36 ainakin on olemassa. Ainakin uudemmissa vaihtajissa on, että max 36 ja min 11, mutta kokonaiskapasiteetti (45) ei riitä. Eli jos edessä olisi vain 20 hammasta eroa, niin sitten pitäisi mennä ihan speksien mukaan taakse 11-36, jos niitä on 9:iin saatavilla.

kaike
29.05.2016, 20.59
Kiitos näistä, crc ja bike24 löytyy 12-36 pakka. Tuli näköjään virhe tossa ylempänä.

Yazaku
30.05.2016, 14.13
Minulla on Nishikissa Shimano 105 osasarja ja takana 10 ratasta, joten minkälainen ketju käy siihen?
Pyörän vuosimalli on 2013.

paskalokki
30.05.2016, 14.58
Minulla on Nishikissa Shimano 105 osasarja ja takana 10 ratasta, joten minkälainen ketju käy siihen?
Pyörän vuosimalli on 2013.
10 spd -ketju eli esimerkiksi tämä: http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-cn-6701-ultegra-chain-10-speed-32967/wg_id-7283

Yazaku
30.05.2016, 19.01
10 spd -ketju eli esimerkiksi tämä: http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-cn-6701-ultegra-chain-10-speed-32967/wg_id-7283
Selvä kiitoksia.

Tomos
05.06.2016, 20.16
Ehtoota herrasmiehet,

Osaiskos joku kertoa että onko yksikään näistä tällä hetkellä myynnissä olevista navigoivista(?) GPS-ajotietokoneista ostamisen arvoinen? Eli listaan kuulunee garminin 500-800-1000-sarjalaiset, ja polarin V650. Polarin M450 ei taida osata navigointia? Eli sitä että voisi etukäteen värkätä jotain polkuja sinne laitteeseen.

Olen pohtinut että joku edullinen gepsillä varustettu ajotietokone vois olla hyvä hankinta nyt kun laajentelen harrastusta maastopyöräilyn puolellekin, mutta aika paljon tuntuu näkyvän kitinää siitä miten kaikki elektroniikkasälä on sontaa ja kaikki bugittaa ja mikään ei toimi. Niin luonnollisesti kiinnostaa että onko ne kaikki vaan roskaa ja rahantuhlausta.

beehoo
06.06.2016, 05.51
IMHO Garmin Montana.
Ei ehkä halvin, mutta aivan loistava.
Ei mulla muuta

mhelander
06.06.2016, 23.25
Jatkan listaa Garmin eTrex sarjalla. 30 ja 35t toimii maastossa loistavasti ja tarkkuus on kohdallaan sekä akut kestää.

Jälkimmäinen kesällä mukavampi käyttää ja ei tarvi kaapelia kuin firmispäivityksiin joita juuri tunkkaan sisään... VivoActive pärjää tässä suhteessa mutta muuten ei.

Greycap
08.06.2016, 18.02
Onko stemmin ruuvit yleensä standardikierteellä ja muutenkin eri merkkien välillä päikseen vaihdettavissa? Ajattelin tuunata kalustoa mustemmaksi hävittämällä harmaat ruuvit.

Iglumies
08.06.2016, 18.41
On, (yleensä, poikkeuksiakin on) mutta itse en lähtis vaihtelemaan ruuveja stemmistä, ellei ihan välttämätöntä.
Valmistaja on laittanut siihen hyväksi katsomansa pituiset, kantaiset ja lujuusluokitukset omaavat ruuvit.

Greycap
08.06.2016, 21.03
Joo siis ihan tarkoitukseen tehdyt siihen ajattelin laittaa tilallekin, ajatuksena oli vaan että voiko Race Facen stemmiin laittaa Truvativin ruuvit tai vastaavaa. Ei nyt mitään rautakauppatavaraa sentään.

paskalokki
08.06.2016, 21.39
Huomioisin vain sen, että uusi pultti on vähintääkin samassa lujuusluokassa ja vähintään yhtä pitkä kuin vanha. Nuo on ne asiat mitkä määrää, vajaalla lujuusluokalla menee poikki tai murtuu ja liian lyhyenä tod. näk. sama kun ei saa tarpeeksi kireälle. Tietty on paikkoja mihin ei voi laittaa 16 mm pitkän pultin tilalle 20 mm vaan tila loppuu kesken, mutta jonnekin taas voi jos tilaa on ja pultti tulee läpi jostakin.

zipo
08.06.2016, 21.57
Joo siis ihan tarkoitukseen tehdyt siihen ajattelin laittaa tilallekin, ajatuksena oli vaan että voiko Race Facen stemmiin laittaa Truvativin ruuvit tai vastaavaa. Ei nyt mitään rautakauppatavaraa sentään.
Huomioi että stemmien kiinnitysruuvien kantojen koko (ulkohalkaisija)vaihtelee,Kaikki ei mahdu välttämättä tuosta vaan stemmin ruuvinsyvennykseen vaikka ne lujuusluokat ja pituudet olisivatkin OK.

paskalokki
08.06.2016, 22.08
Maantiellä kovaa ajaessa puutuu varpaat ja alkaa alaselkä kipeytyä.

Hermorataongelmiako, puristaa joku jossakin? Venyttelen lähes joka ilta lattialla jalkoja, mutta tuota esiintyy silti aktiivisesta venyttelystä huolimatta. Tosin myös tästä huolimatta jalat ovat takaa todella kireät, kun koittaa esim. päivittäin saada sormia lattiaan. Ajoa tulee näinä aikoina noin 13 h viikossa.

Pexxi
09.06.2016, 13.33

Hermorataongelmiako, puristaa joku jossakin? Venyttelen lähes joka ilta lattialla jalkoja, mutta tuota esiintyy silti aktiivisesta venyttelystä huolimatta. Tosin myös tästä huolimatta jalat ovat takaa todella kireät, kun koittaa esim. päivittäin saada sormia lattiaan. Ajoa tulee näinä aikoina noin 13 h viikossa.Itsellä samaa vaivaa kun ajaa "kovempaa", todennäköisesti syynä vain huono lihaskunto. Esimerkiksi viikonloppuna rogainingissa 8 tuntia liikkeellä, tosin aina välillä kävelyä, niin ei mitään ongelmaa. Viime viikolla suht kovaa maastossa 50 minuuttiia, alle puolessa tunnissa alkoi selkä jo jumittamaan. Täpärillä.

scf_
10.06.2016, 12.13

Hermorataongelmiako, puristaa joku jossakin? Venyttelen lähes joka ilta lattialla jalkoja, mutta tuota esiintyy silti aktiivisesta venyttelystä huolimatta. Tosin myös tästä huolimatta jalat ovat takaa todella kireät, kun koittaa esim. päivittäin saada sormia lattiaan. Ajoa tulee näinä aikoina noin 13 h viikossa.
Jalka turpoaa aina liikkuessa hieman ja kapea kenkä, tiukka sukka, molemmat yhdessä puristaa varpaat yhteen? Löysää kenkää ajaessa tai jo lähtiessä.

foot numbness while riding. The main driving external force for this is a shoe that is too tight.
http://www.bicycling.com/training/health-and-injuries/got-numb-feet-may-be-why

mk
12.06.2016, 16.32
mikäs kampien ulosvetäjä pitää olla TREK Farley 5 (http://www.trekbikes.com/us/en_US/bikes/mountain-bikes/trail-mountain-bikes/farley/farley-5/p/1063000-2016)-kampia varten (raceface nexl sl?) ? http://www.fillarikellari.fi/oheistuotteet/tyokalut-ja-hoitoaineet/keskio-kampi-ja-poljintyokalut
Piti säätää ja asentaa, mutta jäi yritykseksi :(

toimisiko jopa tämä(vai rikkooko tällä pyörän) http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Tyokalut/Kammen-ulosvedin-2000023875/

Iglumies
12.06.2016, 19.16
Eikö tuossa ole pullercap kammissa kiinni valmiina?
Eli 8mm kuusiokoloavaimella väännetään kampi ulos.

zipo
12.06.2016, 19.23
Farley 5 ei ole orkkiksena Next kampia vaan Ridet eli sitten irrotetaan tällä tavalla.https://www.youtube.com/watch?v=ZR2r3oRy7Vs
Melko huikee päivitys jos Next kuitukammet hommannut 5:een mitäköhän muuta hippaosaa siitä löytyykään?Mk voisi postata kuvan kyseistä fläsätä.

mk
12.06.2016, 19.45
Farley 5 ei ole orkkiksena Next kampia vaan Ridet eli sitten irrotetaan tällä tavalla.https://www.youtube.com/watch?v=ZR2r3oRy7Vs
Melko huikee päivitys jos Next kuitukammet hommannut 5:een mitäköhän muuta hippaosaa siitä löytyykään?Mk voisi postata kuvan kyseistä fläsätä.
kiitos zipo korjauksesta .. kammet tosiaankin Ridet eikä Next malliset .. alkuperäiset toki, kiitos myös videolinkistä .. Kammet vaatii tuon erillisen ulosvetäjän . 8mm kuusioavaimella lähtee vain hattu pois kammen päästä

cobbo
13.06.2016, 09.17
Normisti on ollut pahana tapana ajaa voimansiirto ns. kuolleeksi ja vaihtaa sen jälkeen kalliilla kaikki osat (joo, myös eturattaat), jos tällä kertaa yrittäisi reagoida aikaisemmin. Joko oheisen kuvan takapakan lempparirattaat ovat kriittisen pisteen ohi, vai voiko tämän vielä vaihtaa ketjun kera ilman että eturattaatkin menee samalla?

Ketjun vaihdoin äsken ja siinä yhteydessä vanhan kulumismittaus ei näyttänyt että se olisi pidentynyt yli suositellun prosentin, mutta kun katsoin takapakkaa niin osassa rattaita on selkeää kulumista ja pientä kynnyksen muodostumista rasituspinnoilla: https://db.tt/wiNLq1nD

Anteeksi epähygieenisyys, Squirtin kertymäjämiä on hankala saada irti :)

90kg
13.06.2016, 11.20
Moro.

Tilaamassa uusia lukkoja. Todennäköisesti Kryptoniteä. Sellainen kysymys että kun valmistajat ilmoittavat koon - esim. Messenger Mini (http://www.bike-discount.de/en/buy/kryptonite-messenger-mini-431081/wg_id-1501) 9.5cm x 16.5cm - niin onko se mitattuna putken sisäsyrjältä, ulkosyrjältä vai keskikohdasta. Mietin ylettyykö tuo mini lukitsemaan etukiekon vinoputkeen. Aika hilkulla. Runko ja takakiekko erikseen Messenger Plussalla. Laiskan miehen lukitus - ei jaksa ottaa etukiekkoa irti joka pysähdyksellä. Lisäksi ajatuksena että kun pyöriä kun on useita niin jää varaa improvisoida tilanteen / päivän mukaan myös useammalla lukolla.

Nana
16.06.2016, 22.37
Ei löydy topikkia, olkoon täällä.
Olin lätäkköleikkimässä tänään ja aliarvioin hieman sataneen veden määrän ja sukelsin polvia myöten johonkin lammikkoon. Taisi upota pyörästäkin joku osa. Se on nyt satula irti, nurinkäännetty, mutta pitääkö tuommoisten syvällisempien sukellusten jlk tehdä jotain muutakin?

zipo
16.06.2016, 22.45
Kyllä.Mielellään olla postaamatta pari viikkoa fillaripalstalle.

paskalokki
17.06.2016, 07.37
Kyllä.Mielellään olla postaamatta pari viikkoa fillaripalstalle.
Mikäli omaa kasettia kiristää ketjun sijaan niin paljon, voi olla myös lukematta foorumia itse.

kauris
17.06.2016, 13.26
Zipon vastaus sinänsä oli minusta humoristinen :)

Nopea sukellus luultavasti ei aiheuttanut mitään. Vähän pidemmässä upottelussa kiekkojen napoihin menee vettä samoin kuin keskiölaakereihin ja ne voivat sitten nopeammin tykätä huonoa eli ruostua. takavaihtajan alin rissahan melko pienessäkin lätäkössä saattaa sukeltaa mutta se nyt ei ole kovin vakavaa. Rissat voi tarvittaessa edullisesti uusiakin tarpeen tullen.

cobbo
17.06.2016, 13.52
Normisti on ollut pahana tapana ajaa voimansiirto ns. kuolleeksi ja vaihtaa sen jälkeen kalliilla kaikki osat (joo, myös eturattaat), jos tällä kertaa yrittäisi reagoida aikaisemmin. Joko oheisen kuvan takapakan lempparirattaat ovat kriittisen pisteen ohi, vai voiko tämän vielä vaihtaa ketjun kera ilman että eturattaatkin menee samalla?

Ketjun vaihdoin äsken ja siinä yhteydessä vanhan kulumismittaus ei näyttänyt että se olisi pidentynyt yli suositellun prosentin, mutta kun katsoin takapakkaa niin osassa rattaita on selkeää kulumista ja pientä kynnyksen muodostumista rasituspinnoilla: https://db.tt/wiNLq1nD

Anteeksi epähygieenisyys, Squirtin kertymäjämiä on hankala saada irti :)

Anybody? :)

Nana
17.06.2016, 17.39
Zipon vastaus sinänsä oli minusta humoristinen :)

Nopea sukellus luultavasti ei aiheuttanut mitään. Vähän pidemmässä upottelussa kiekkojen napoihin menee vettä samoin kuin keskiölaakereihin ja ne voivat sitten nopeammin tykätä huonoa eli ruostua. takavaihtajan alin rissahan melko pienessäkin lätäkössä saattaa sukeltaa mutta se nyt ei ole kovin vakavaa. Rissat voi tarvittaessa edullisesti uusiakin tarpeen tullen.

Olihan se, silleen säälittävällä tavalla hupaisaa.
Okei, en minä sinne asumaan jäänyt, mutta allaoleva juurakko ja syvä vesi hieman hidastivat poistumista. XC32 oli melkein liukuputkia myöten mutavellissä. Yritin suihkutella jarrut ja vaihtajat hyvin. Harvemmin tulee ihan noin huolella polskautettua.

paskalokki
17.06.2016, 20.28

Nyt on kaikonnut varpaiden puutuminen, mutta alaselän kipeytyminen tuollaisella vajaalla satkulla haittaa todella paljon menoa, kun pitää keskittyä kipuun eikä wattien laittamista katuun.

Moska
17.06.2016, 21.31
Laittelen ajoon vanhaa -80 alkupään vippiä. Maantiesarvet ja kahvat tuli nyt ja taakse jäänee 5s pakka ja vaihtaja käyttöön. Mutta mitkä kumet tuohon hommaisi? Kevyet ja nopeat, muttei mitään kallista, maantiepyörä on jo tallissa ja tuo on rauhallisempaan ajoon suunnitteilla.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

paskalokki
22.06.2016, 17.31
Millä kypärän hihnojen aivan kammottava dunkkis veke?

ibike
22.06.2016, 17.58
Millä kypärän hihnojen aivan kammottava dunkkis veke?

Tällä lähtee: http://ibike.fi/tuote/zebla-odour-eliminator-100-ml/

SSGT-92
22.06.2016, 19.05
Niitä hihnoja voi ihan vedellä ja saippualla pestä,samoin niitä pehmusteitä kans.Ei ala haisee ku välillä pesee...

paskalokki
22.06.2016, 21.11
Tällä lähtee: http://ibike.fi/tuote/zebla-odour-eliminator-100-ml/

Pitää varmaan kokeilla.

Niitä hihnoja voi ihan vedellä ja saippualla pestä,samoin niitä pehmusteitä kans.Ei ala haisee ku välillä pesee...
Tuo auttaa lenkin alkupään ajaksi, loppupäästä haisevat taas. Pehmusteita toki pestäänkin välillä, mutta eivät ole haisseet koskaan. Hihnat sitäkin enemmän.

kuovipolku
22.06.2016, 22.07
Jossakin tiimimekanikkojen arkea esittelevässä YouTube-videossa kypärät pestiin samalla vesisuihkulla kuin pyöräkin. Samoja aineita ei tietenkään tarvitse käyttää, mutta tiheäkään huuhtelu ei kai kypärää ennenaikaisesti vanheta. Ja viimeistään siinä vaiheessa kun hihnat alkavat tuntua tahmeilta ja tosiaan haisevat pyytonkäärmeeltä kuten ruotsalainen sanoo kannattaa kääriä hihat ja pestä ne esim marseillesaippualla.

Jos pesu ei enää riitä, niin sitten esim Argen Lab Sports Gear and Textile Spray (http://www.verkkokauppasunrise.fi/product_details.php?p=3879) tai joku muu vastaava.

mpesu
23.06.2016, 09.44
Pitää varmaan kokeilla.

Tuo auttaa lenkin alkupään ajaksi, loppupäästä haisevat taas. Pehmusteita toki pestäänkin välillä, mutta eivät ole haisseet koskaan. Hihnat sitäkin enemmän.

Tähän luulisi pätevän samat lait kuin haiseviin vaatteisiinkin: bakteeritoiminta on se mikä hajun tekee. Haju palaa aina jos bakteereja ja niiden makuun sopivaa matskua jää pesusta huolimatta. Bakteerit poistetaan jollain seuraavista menetelmistä: keittäminen, pakastaminen, happamoittaminen, emäksisystäminen (:)). Pesu matalassa lämpötilassa ilman riittävää happamuutta tai emäksisyyttä ei riitä.

Iglumies
23.06.2016, 11.18
Sain zeblaa pullon koekäyttöön ja erehdyin pesemään pyöräilyvaatteitani sillä, noin viiden normaalilla hajustamattomalla pesuaineella pesun jälkeen ajaessa pystyi taas hengittämään nenän kautta.
Eli zeblan haju on todella pistävä ja epämiellyttävä tämmöiselle herkkänenäiselle.
Joku voi tietysti tykätäkin.

ibike
23.06.2016, 11.24
Sain zeblaa pullon koekäyttöön ja erehdyin pesemään pyöräilyvaatteitani sillä, noin viiden normaalilla hajustamattomalla pesuaineella pesun jälkeen ajaessa pystyi taas hengittämään nenän kautta.
Eli zeblan haju on todella pistävä ja epämiellyttävä tämmöiselle herkkänenäiselle.
Joku voi tietysti tykätäkin.

Ompas outoa? Ite ku pessy Zeblalla ja myös kyllästyspesuaineella, niin vaatteet olleet hajuttomia, edes tarkkanenäinen vaimo huomannut mitään hajua niissä.

oem
23.06.2016, 11.26
Samaa mieltä pesuaineiden hajuista. Jotkut nenät ei vaan ilmeisesti ole niin tarkkoja.
Oleellista on myös nopeahko kuivaaminen, ainakaan ei pitempi kuin yön yli.
Tulee käytetyksi vaan hajustamattomia.

Nimim. "Uusi pesukone" eikä allergioita tiedossa.

kuovipolku
23.06.2016, 11.55
Ompas outoa? Ite ku pessy Zeblalla ja myös kyllästyspesuaineella, niin vaatteet olleet hajuttomia, edes tarkkanenäinen vaimo huomannut mitään hajua niissä.

Molemmissa on mukana hajustetta, Tanskalaisen testin mukaan pesuaineessa on neutraalimpi tuoksu kuin hajunpoistajassa; jälkimmäistä kuvataan "kemikaalimaisen mintuntuoksuiseksi" joskaan ei läpikäyvän voimakkaaksi. Osa tuotetta testanneista jopa kaipasi voimakkaampaa "raikkauden tuoksua". Mutta kuten yllä todettu, meillä on monenlaisia neniä ja herkkyyksiä eri tuoksuille. Voi myös olla että eri tuotteet ja niissä käytetyt materiaalit (kuten liimat) voivat yhdessä hajunpoistajan kanssa tuoksua erilaisilta.'

Mainitsemani Argen Labin tuote on hajusteeton (ja suomalainen, yritys on Ylöjärveltä). Se on tehonnut jopa sitkeään (ihmisen )paskan hajuun (joka tosin ei onneksi ollut tarttunut kypärän hihnoihin vaan lenkkitossuihin).

cobbo
23.06.2016, 12.00
^^ nopeahko kuivaaminen, ja lisäksi se ettei pesukonetta laiteta liian täyteen jotta huuhtelut toimivat. Välillä vastaan tulee niin Omolta metrien päähän tuoksuvia ihmisiä että hankala uskoa jäännöshajun olevan tarkoitettu niin vahvaksi, vaan kyseessä on ennemmin liian täysi pesulasti.

Liittyen bakteerihajuun, mulla on kypärän remmejä vastaava ongelma muutaman vanhan teknisen paidan lisäksi sykevyössä. Sitä ei saa matalalla lämmöllä puhtaaksi edes urheilutekstiilien hajunpoistopesuaineella eikä etikkakylpykään auttanut täysin. Ikävä tapaus siinä mielessä että vyö oikeasti hajustaa myös päällä olevat vaatteet+ihon rintakehän kohdalta ja onpa alkanut välillä tehdä pientä ihottumaa elektrodien kohdalle. Pitänee yrittää jättää vyö yönyli-liotukseen väkevään Nikwaxin Basewashiin ja toivoa että sillä bakteerit kuolevat joustomateriaalin sisältä asti. Pesuohjetta kuumemmassahan sitä ei uskalla pestä, toisin kuin vanhoja teknisiä paitoja viimeisenä kikkana.

muoks: pitänee käyttää remmiä pakkasessa edellämainitun vinkin mukaan. Kikan periaatteessa tiesin ja maastolenkkareiden hajua olen sillä hillinnytkin, mutta pääsi unohtumaan.

paskalokki
23.06.2016, 12.15
Kypärän remmit voisi pakastaa, mutta kun ei irti saa niin ei koko kypärää tohdi pakastaa.

marco1
23.06.2016, 12.16
Nyt testissä Serton sporttipesuaina halvan hintansa vuoksi, ei vielä osaa kommentoida tehoa. Aikaisemmin on tullut käytettyä Nikwaxin Basewash ja Holmenkolin Textile Washia joista jälkimmäinen on ollut tähän asti paras.
Pesukoneen lisähuuhtelut näiden kanssa käytetty enkä itse huomaa pesuaineen hajua vaatteen kuivuttua - toisin kuin normipesuaineen hajuja (muuten käytössä sensitive/tms hajustamattomat aineet).

kuovipolku
23.06.2016, 12.26
^ Lievästi stereotyyppistä ajattelua sisältävä huomio: etnisissä kaupoissa myydään meikäläisten käyttämiä Omoja ja muita vastaavia voimakkaampia hajusteita sisältäviä pesuaineita. Joillekin pyykki ei kerta kaikkiaan tuoksu puhtaalta ellei se suorastaan lemua näille "raikasteille". (Taloyhtiön pesukoneen pesuainesäiliön joutuukin sitten yleensä ensin huuhtelemaan ellei halua omankin pyykkinsä tuoksuvan samalla vain astetta miedompana..)

Kokemus erittäin voimakkaasti pinttyneelle hielle tuoksuvasta sykevyöstä (joka tuli aikoinaan omistukseeni ostettuani käytetyn sykemittarin "sika säkissä"): vanha konsti tehoaa monesti paremmin kuin kourallinen uusia eli liotus etikkavedessä ja pesu marseillesaippualla auttoivat, muistaakseni tosin vasta kahden kierroksen jälkeen.

Nana
23.06.2016, 16.07
Pikatiedotetta siltä varalta, etten kerkeä poistella vanhoja viestejä samaa tahtia kuin uusia tuleepi. Eli mikäli viestittelet minulle, enkä yllättäen vastaakaan tai viesti ei tule perille niin laatikkoni lienee täyttynyt. Pieni juhannusruuhka tänään, mutta poistelen alkupään viestejä minkä kerkiän, joten ennemmin tai myöhemmin uusimmatkin perille tulevat jos laatikko täyttymään ehtisikin.

cobbo
23.06.2016, 20.52
Kypärän remmit voisi pakastaa, mutta kun ei irti saa niin ei koko kypärää tohdi pakastaa.

Miksei? Onhan kypärä kovemmassa pakkasessa talvisin ajellessakin.

TemMeke
23.06.2016, 21.50
Sram Rival etuvaihtaja vuodelta 2014. Säätelyn jälkeen vaihtaa muuten nätisti molemminpäin, mut pienemmälle vaihtaessa eka klik ei tee mitään, vasta vähän pidemmälle työnnettynä tulee toinen klik ja vaihto. Pidemmälle tarkottaa ehkä noin kolmasosaa isompaan vaihtamisen liikkeestä.

Onko toi vielä säädön puutetta ja mistähän se kiikastaa?

SSGT-92
23.06.2016, 22.23
Kokeilepa kääntää ylärajaa hiukan auki tai löysää inasen vaijeria.Jos vaihtaja nojaa voimalla ylärajaa vasten ei se trimmi "jaksa" toimia...

TemMeke
23.06.2016, 23.22
Kokeilepa kääntää ylärajaa hiukan auki tai löysää inasen vaijeria.Jos vaihtaja nojaa voimalla ylärajaa vasten ei se trimmi "jaksa" toimia...

Kokeilin vielä noita, mut vaijeri on jo "löysällä", kun sitä päästää vielä vähän pois, ni ei oikein jaksa enää nostaa isolle rattaalle. Rajojakaan en tunnu saavan paremmaks, ku varttikierros kerrallaan kokeilee eri suuntiin.

Vaan semmosen huomasin, kun käytin vaijerin vielä kokonaan irti, että vapaallakin vaijerilla vaihtajassa on tuo tuplanaksu alaspäin. Kaipa se sitten on ominaisuus?

(on se ehkä ollut aina, ei vaan oo tullu kiinnitettyä huomiota)

elasto
23.06.2016, 23.43
Pikatiedotetta siltä varalta, etten kerkeä poistella vanhoja viestejä samaa tahtia kuin uusia tuleepi. Eli mikäli viestittelet minulle, enkä yllättäen vastaakaan tai viesti ei tule perille niin laatikkoni lienee täyttynyt. Pieni juhannusruuhka tänään, mutta poistelen alkupään viestejä minkä kerkiän, joten ennemmin tai myöhemmin uusimmatkin perille tulevat jos laatikko täyttymään ehtisikin.

Oot niin suosittu ku on loota survottu täyteen kaikkien fanien toimesta.

LJL
24.06.2016, 00.06
Oot niin suosittu ku on loota survottu täyteen kaikkien fanien toimesta.

On niin paljon sitä kuuluisaa perkeleen tärkeetä asiaa

SSGT-92
24.06.2016, 00.55
TemMeke,se eka,pieni napsu on trimmi ja vasta se isompi napsu tiputtaa pienelle keskiölle.Sanoo 2010 Sram:n ohje.

TemMeke
24.06.2016, 01.11
TemMeke,se eka,pieni napsu on trimmi ja vasta se isompi napsu tiputtaa pienelle keskiölle.Sanoo 2010 Sram:n ohje.

Ah, tosiaan, löytyhän se manuskasta, kun osas hakea kahvojen alta. Tuli tavattua vaan tuota etuvaihtajan kohtaa..

Kiitti, uskaltaa lähteä aamulenkille. :)

Santerius
27.06.2016, 14.41
Mahtaakohan kukaan muu olla törmännyt tällaiseen ikävään onkelmaan?

Nimittäin satulaan ja satulaputkeen kiinnitettävä, hyvin kompaktikin, laukku (tai sitten laukun kiinnitykseen käytettävä tarralenkki) osuu polkiessa sisäreisiin ja pidemmässä poljennossa hankaa housut joidenkin tuhansien kilometrien kuluessa pikkuhiljaa rikki. Mistä löytyisi kapealle pötkyläjalalle kelpaavia laukkuja?

Kenno
27.06.2016, 15.26

Nimittäin satulaan ja satulaputkeen kiinnitettävä, hyvin kompaktikin, laukku (tai sitten laukun kiinnitykseen käytettävä tarralenkki) osuu polkiessa sisäreisiin ja pidemmässä poljennossa hankaa housut joidenkin tuhansien kilometrien kuluessa pikkuhiljaa rikki. Mistä löytyisi kapealle pötkyläjalalle kelpaavia laukkuja?

Kuva helpottaisi, jotta näkisi onko mitään tehtävissä vai ei. Itselläni on pron valmistama satulalaukku eikä ole mitään ongelmia että hankaisi. Vaikkakin tarra on pitkä, loppu osa tarrasta kiinnittyy laukun sivuun.

kuovipolku
27.06.2016, 16.35

Takuulla on. Ehkä yllättävän monetkin sillä luulisi ongelman paljastuvan kohtuullisen hyvin satulalaukkuvalmistajien testeissä - kain nekin niitä tekevät? - mutta voi olla että erimallisia satulakiskoja, satulaputkia ja sisäreisiä ja niiden yhdistelmiä on mahdottoman paljon.

Tarralenkkiä veikkaisin syylliseksi, Velcro ja sen reunakin on aika hurja hankaamaan. Luulen myös että ongelman ydin on sivulta kiskoihin kiinnitettävä tarranauha eli ratkaisu löytynee sellaisista satulalaukkumalleista jotka kiinnitetään edestä ja päältä eli satulan alta.

Voithan huviksi ja hyödyksi tehdä pienen testin: laitat jotain sopivaa näkyvää ja tarttuvaa (esim. käsivoidetta tai hammastahnaa) hankautuneeseen paikkaan housuissa ja katsot mihin se osuu.

Wilgios
27.06.2016, 16.43

Joo. Mulla on yksi satulalaukku. Maantiepyörässä ei ongelmia, mutta 29 täpärissä ei voi samaa käyttää. Ja on mielestäni pieni laukku.

En ole analysoinut sen tarkemmin mutta satulan eroja epäilen.

Santerius
27.06.2016, 19.50
Tällainen laukku kyseessä:
http://dl.dropbox.com/s/zxb6wd3vd3yfg1c/20160627_153737.jpg

Päättelin, että tuo putken ympärillä oleva tarralenkki ja mahdollisesti myös laukun kyljet hankaavat. Tarkemmin en ole testannut. Hakusessa olisi siis sellainen laukku, joka kiinnitetään ylempää, ja joka on satulan alta hyvin kompakti, ja ulottuu enemmänkin taaksepäin kuin alas.

Vinkkejä?

kuovipolku
27.06.2016, 21.15
Vinkkejä?

Ennen kuin avaat kukkarosi nyörit voisit kokeilla sellaista että teippaat tuon satulaputkeen kiinnitettävän tarralenkin. Nythän siinä on velcroa paljaana ja lenkin pääkin törröttää juuri sen verran että voi hangata.

Jos se nyt on syyllinen. Yhtä hyvin se voi olla tuo satulakiskoon kiinnitettävä tarralenkki. Uhraa ensin viisi minuuttia kokeelliseen tutkimukseen!

Santerius
27.06.2016, 21.17
Voisihan sitä kokeilla. Sen verran kuitenkin "koeajoin" hommaa, että havaitsin jalkojen osuvan melkein mihin vain, mitä putkeen kiinnittää, ja siitä päättelin ainoan keinon olevan eliminoida kiinnitys tai siirtää sitä.

TemMeke
27.06.2016, 21.48
Hakusessa olisi siis sellainen laukku, joka kiinnitetään ylempää, ja joka on satulan alta hyvin kompakti, ja ulottuu enemmänkin taaksepäin kuin alas.

Vinkkejä?

SciCon ainakin tekee satulalaukkuja, jotka tulee kiinni vain satulan takaosaan. On noita muiltakin näkynyt, mut tuon nyt muistan ulkoa, kun sattuu olemaan moinen.

http://sciconbags.com/saddlebags-frame-bags

ilmora
27.06.2016, 22.11
^Itsellä on tuon tyylinen Ortliebin laukku crossarissa - ainoa ongelma on ollut sen suhteen, että Ass Saver ei sitten oikein ole istunut sen kanssa yhteen.

TemMeke
28.06.2016, 21.49
Kokemuksia kitkaspreistä? Onko se oikeasti kätevää, vai sotkun siivoilua?

"Hiilikuituosien kitkatahna kätevästi spray muodossa."
http://www.tonitoni.fi/effetto-mariposa-carbogrip-75ml

Tomos
30.06.2016, 20.53
Nyt tulee aavistuksen typerä kysymys: Onko olemassa mitään selkeää "rajaa" milloin kannattaa aloittaa käyttämään maantiekenkiä ja -polkimia mtb-kenkien ja -polkimien sijaan? Maantiepyörällä ajaessa, luonnollisesti.

JackOja
30.06.2016, 22.59
Nyt tulee aavistuksen typerä kysymys: Onko olemassa mitään selkeää "rajaa" milloin kannattaa aloittaa käyttämään maantiekenkiä ja -polkimia mtb-kenkien ja -polkimien sijaan? Maantiepyörällä ajaessa, luonnollisesti.
Vastasit jo itsellesi.

Wilgios
03.07.2016, 10.46
Onko pyöräilykypärissä sama periaate kuin moottoripyöräkypärissä, eli jos sen kolauttaa/kaatuu, niin vaihtoon menee vaikka päällisin puolin ehjä?

OneTen
03.07.2016, 12.57

Eliteen nousu?

StantheMan
03.07.2016, 14.49

Ja missä vaiheessa vaihdetaan takaisin mtb-polkimiin? ;)

Tomos
03.07.2016, 18.48
Eliteen nousu?

Niin, en tiedä. Silloin kai sitä luulisi että alkaa jaloissa olla niin paljon jerkkua että maantiekenkien mahdolliset hyödyt alkavat käydä ilmi?

Asia kiinnostaa ihan siksi kun uusien kenkien hommaus alkaa tulla ajankohtaiseksi, ja olen miettinyt että hyötyisinkö mitään maantiekengistä. Muuta kuin sen että olisin etiketin mukaisessa varustuksessa :)

TemMeke
04.07.2016, 09.03
Mites nykyään pääsee fillarilla Itäväylän suuntasesti Kehä I -risteyksestä länteenpäin? Pääseekö siitä Sittarin takaa rempan aikanakin? Kauppakartanonkadun kautta?

SSGT-92
04.07.2016, 09.51
Onko pyöräilykypärissä sama periaate kuin moottoripyöräkypärissä, eli jos sen kolauttaa/kaatuu, niin vaihtoon menee vaikka päällisin puolin ehjä?
Jos pikkasenkn epäilyttää kolhaistun kypärän suojaavuus,ni uutta tilalle vaan.Muista hävittää se kolhaistu kunnolla = tehden siitä käyttökelvottoman !!!

eagle
04.07.2016, 15.14
Mistä hommata edullinen jäykkä 29" keula??

Wilgios
04.07.2016, 16.59
Jos pikkasenkn epäilyttää kolhaistun kypärän suojaavuus,ni uutta tilalle vaan.Muista hävittää se kolhaistu kunnolla = tehden siitä käyttökelvottoman !!!
Joo näin taidan tehdä. Mittarin datan mukaan vauhtia oli kakskymppiä kun hiekkaan ja kivikkoon kaatui ja päähän tuli isku selkeesti.

Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla

Historic
07.07.2016, 13.24
Android-tapatalkkiin tuli päivitys ja se lakkasi linkittämästä kuvia tänne foorumille.

Normaali käytäntö ennen oli valita puhelimesta kuva, jakaa se menetelmällä "Tapatalk", osoittaa foorumilta paikka ja klikata "jaa". Ohjelma generoi viesti, jossa on jakolinkki. Nyt viimeinen "jaa" antaa vain virheilmoituksen.

Miten ongelmaa voisi yrittää hoitaa ottamatta uusia muita palveluita käyttöön?

VesaP
07.07.2016, 14.19
^
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?41071-Tapatalk

Itse ratkaisin vuosia sitten Tapatalkin ongelmat heivaamalla softan hevon kuuseen sinne minne aurinko ei paista.

Historic
07.07.2016, 14.20
Sulla on parempi haku kuin mulla. Kiitos.

arctic biker
07.07.2016, 23.18
Tapatalkin ideaa en ole ikinä tajunnut, Onnekseni tuurilla olen päässyt kohtuudella eroon.

JackOja
07.07.2016, 23.29
Tapatalkki tais lakata hyväksymästä kuvien lataamisen palvelimelleen ilman rekisteröitymistä tapatalkkiin jossain viimeisimmässä päivityksessä.

No en määkään sitä varten viitsi rekkautua, vaan käytän ilman. Muutenhan tää onkin tosi mainio ja kätevä.

Fat Boy
08.07.2016, 07.21
Tapatalkki tais lakata hyväksymästä kuvien lataamisen palvelimelleen ilman rekisteröitymistä tapatalkkiin jossain viimeisimmässä päivityksessä.

No en määkään sitä varten viitsi rekkautua, vaan käytän ilman. Muutenhan tää onkin tosi mainio ja kätevä.
Sama havainto.. Pidän siis lystikkäät kuvat omassa käytössä tästedes.

nih..

Historic
13.07.2016, 10.20
Ratkaisin ongelman poistamalla moisen kökkösoftan. Oikeastaan ongelma alkujaan olikin sen tuottama viestien paljous ja päivittäinen häirintä. Tulipahan samalla ratkaistuksi sekin. :)

TemMeke
13.07.2016, 10.20
Ekaa kertaa hiilikuitutanko ja stemmi, jotain on ilmeisesti hakusessa, mutta mitähän?

Pinnat on putsattu ennen asennusta ja välissä on FSA:n Carbon Fiber Assembly Paste:
http://www.fullspeedahead.com/wp-content/uploads/2014/07/Carbon-Fiber-Assembly-Paste-Installation-Instructions-July-2010.pdf

Stemmi on Zippin, kasattu ja kiristetty ohjeiden mukaan, paksumpi pää alas, se kiinni ja sen jälkeen yläpää momenttiin.
http://www.hi5bikes.fi/~LBzHx0000001/?Y999=PIF&Y104=ZIPP-0065001020

Tanko on myös Zippiä.
http://www.hi5bikes.fi/~LBzHx0000001/?Y999=PIF&Y104=ZIPP-6615085

Istuvat ihan nätin olosesti, silmämääräsesti ei nää mitään ongelmaa. Ja paikallaan tuntuu tosi tiukalta, ei uskalla vääntää niin kovaa, että tangon saisi kääntymään. Mut ajossa tanko notkahtelee, viimeks alamäessä töyssyssä, kädet kahvoilla ja samalla jarruttaen ennen alikulkuun kääntymistä.

Vedänkö ilmotettua momenttia tiukempaan? Vaihdanko stemmin takas nelipulttiseen alumiiniseen, mallia tää:
http://ritcheylogic.com/comp-4-axis-bb-black-stem

Vai mitä tässä vielä keksis kokeilla? Alkaa vähän luotto mennä tuohon, kun ei koskaan tiedä karkaako se alta, tai miten varmistaa ennen ajoa, ettei se tekis sitä.

Tanko tuntuu oikein mukavalta ja sopivalta, sitä en viitteis vaihtaa pois. Stemmin suhteen aika sama, olemattomalla painonsäästöllä ei oo mitään merkitystä, ihan heräteostos se oli muutenkin. Netistä guuglattuna noitten 2-pulttisten kanssa on ollut jonkun vertaa murhetta, sekö tän kaiken nyt aiheuttaa?

kauris
13.07.2016, 12.31
Tosi harmi. Mikä se stemmin ohjekireys on? Jos on vain 4 nm niin ehkä 6 nm voisit laittaa. Ei paljoa sitä enempää ehkä, koska sitten voi jo tulla vaurioita tankoon. Asennuspastaakin käytit, joten olisi luullut pysyvän oikeilla momenteilla. Olisiko pasta voinut olla vielä märkää siellä välissä ja aiheuttanut liukkautta? Ongelmien täytyy kuitenkin johtua vähintään osin ellei kokonaan tuosta stemmin kiristyksestä ja rakenteesta. Nelipulttiset, jotka kiristetään ristiin vuorotellen kaikkia pultteja kiristelemällä, lienevät varmempia. Kuten tuo linkittämäsi ritchey.

edit: Voisit tietty soittaa tai käydä myös ylävitosessa ja kysyä heidän jonkun kokeneen asentajan mielipidettä.

TERU
13.07.2016, 12.59
Kuituputki on elastinen, tarkista kireysmomentti vartin kuluttua toiseen kertaan.

TemMeke
13.07.2016, 19.48
Mikä se stemmin ohjekireys on? Jos on vain 4 nm niin ehkä 6 nm voisit laittaa. Ei paljoa sitä enempää ehkä, koska sitten voi jo tulla vaurioita tankoon.

Varmistin tämän vielä ennen kuin vastailen, mutta 8 Nm lukee stemmissä. Tangossa ei lue mitään.

Olisiko pasta voinut olla vielä märkää siellä välissä ja aiheuttanut liukkautta?

Tää on yks, mistä en oo ollenkaan varma, kun ei tuolle oikein löytynyt muuta käyttö-ohjetta kuin tasaisen kerroksen levitys. Pitääkö sen antaa jotenkin kuivua tai jähmettyä? Osat kiinni vai auki? Olen nyt laittanut putsauksen jälkeen tahnaa ja heti perään kaikki kiinni. Tämä tehty aina edellisenä iltana ja ajamaan on lähdetty vasta seuraavana aamuna tai iltapäivänä.

Voisit tietty soittaa tai käydä myös ylävitosessa ja kysyä heidän jonkun kokeneen asentajan mielipidettä.

Joo, sieltä on kyllä aina saanut hyvin apuja. On vaan sen verran kaukana, ettei nyt oikein oo ollu asiaa sinnepäin, ni ajattelin ensin kysästä täältä. :)

TemMeke
13.07.2016, 19.52
Kuituputki on elastinen, tarkista kireysmomentti vartin kuluttua toiseen kertaan.

Joo, tuon huomasinkin ja olen vielä varmistanut momentin noin 8-16h kiinnilaiton jälkeen ennen ajamaan lähtöä. Se kiristyy ihan pikkasen ennen kuin momenttiavain napsahtaa.

Kokeilin myös merkata teipillä molempien ruuvien asennot, eikä ne näyttäis aukeavan ajossa. Momentti on myös ihan ok vielä ajossa tapahtuneen notkahduksenkin jälkeen.

kauris
14.07.2016, 08.39
8 nm on jo paljon. En uskaltaisi kiristää enempää, jotta tanko ei vaurioidu. Stemmi taitaa mennä vaihtoon.

Blackborow
14.07.2016, 15.55
Miten kävyn saa pois putkesta vai saako?

zipo
14.07.2016, 16.11
Ehjänä ei mutta esim näin https://www.youtube.com/watch?v=5P097uHFfyY

SSGT-92
14.07.2016, 18.28
Saisitkos sen kävyn painettua läpi,siihe suuntaanhan se asennettaessakin menee...

Del
22.07.2016, 16.16
Saakohan jostain pääkaupunkiseudun kaupasta ostettua 135mm dropouttiin sopivan 9mm akselin (normaali pikalinkku)? Kuppi ja kartio -laakeroitu/Shimano-tyylinen napa. Akseliin kiinnittyvät palat löytyy, itse akseli vaan on katkennut. Saa vaikka sissimarkkinoida yksityisviestillä, asiointipyörän puuttuessa ei innosta lähteä kiertelemäänkään.

tapna
24.07.2016, 09.00
Mitä eroa on käytännössä Columbus Tusk -perushaarukalla ja Columbus Air Tuskilla? Sen toki tiedän, että viimeksi mainitun sanotaan olevan aerompi ja tempoiluun paremmin soveltuvan, mutta huomaako perusmaantiepolkija noiden välillä mitään eroa?

Mandoliini
25.07.2016, 21.09
Mikä ihme on kun ei sisäkumi kestä? Nyt 500km alla ja taas meni tyhjäksi? Muuten kesti n. 70km lenkin täysillä painein nyt ei pysy enää ilma ollenkaan. Pyörän kanssa ajettu ehkä 1200km eli vanteissa tuskin on vikaa.. 700x25C renkaat ja fillarina perus Trekin hybridi sisurina nyt contin racen motonetistä, ulkokumi 3x pistosuojattu schwalbe

SSGT-92
25.07.2016, 21.36
Missä reikä (oletus) on ; vanteen,ulkorenkaan vai jomman kumman kupeen puolella ? Eihän juurimutteri o kiristetty pihdeillä ym. ? Oikeat paineet --> ei snake biteja montuist tai rotvallin reunoist ?
Vuotamiseen voi olla moniakin syitä,kaikki sisurit kuiteskin "suotaa" aina jnk. verran.

Tai sit ostamasi sisuri on huonosta erästä,asennuksessahan ei varmaan virhettä ole tapahtunut... ?

TemMeke
25.07.2016, 22.54
Saako ajolasit pysymään kuivana sumussa jollain kikkakolmosella?

masedoni
31.07.2016, 10.15
Mitä tehdä, kun ketju hankaa takavaihtajan häkkiä? Säädöt ei auta, hankaa häkkiä vaikka miten säätää. Suhteellisen uusi vaihtaja (Zee M640). Liekkö ketjun pituudella mitään väliä?

Blackborow
31.07.2016, 10.18
Oletko vetänyt ketjun väärin? Mihin se oikein hankaa? Jos siihen keskellä häkkiä olevaan "levyyn" niin olet vetänyt ketjun väärältä puolen.

masedoni
31.07.2016, 10.22
Rissojen välissä olevaan levyyn nimenomaan.

Blackborow
31.07.2016, 10.25
Olet siis vetänyt ketjun sen väärältä puolen.

masedoni
31.07.2016, 10.29
Siis hetkinen, kuvia kun katselen niin täsmälleen samalla tavalla itselläni tuo ketju kulkee vaihtajassa. Tuo hankaaminen ei siis estä ajamista.
Miten tuon ketjun edes pystyy väärältä puolelta vetämään?

Blackborow
31.07.2016, 10.48
Kyllä sen pystyy. Jos vaihtajan häkki on pystyasennossa niin ketjun kuuluu kulkea tuon levyn takaa. Tämä nyt on XT vaihtaja mutta samalla tavalla se on ZEE:ssäkin.

http://kuva.termiitti.com/image/39828.jpg

Wilgios
31.07.2016, 12.28
Kyllä sen pystyy. Jos vaihtajan häkki on pystyasennossa niin ketjun kuuluu kulkea tuon levyn takaa. Tämä nyt on XT vaihtaja mutta samalla tavalla se on ZEE:ssäkin.

http://kuva.termiitti.com/image/39828.jpg
Aika mielenkiintoista ja iso kiitos. [emoji2] olen aikalailla varma että mun kanjonissa on ollut tuo vikapuolelta tehtaalta lähtiessään.... kävin just laittaa oikein.

TERU
31.07.2016, 12.38
Minulla on kaksi täysin varmaa tietoa väärälle puolelle jo "tehtaalla" asennetusta tapauksesta. Ei sama merkki kuin tässä. On tuo lipsaus sattunut itsellenikin, ajanut en ole kuitenkaan, pitää kyllä melkoista rohinaa, kovat pitää olla korvat, jos noin ajaa. Pienellä muotoilun muutoksella tuon voisi estää.

masedoni
31.07.2016, 13.40
http://kuva.termiitti.com/tnimage/39829.jpg (http://kuva.termiitti.com/v.php?img=39829)
Zeestä ei kyllä löytynyt vastaavaa ominaisuutta.
Vaihdoin ketjut ja tein vielä kertaalleen hienosäädöt niin nyt ei narise enään.

edit. Hieman ehkä epäselkeästi aiemmin tuon vian kuvasin. Ketju hankasi siis ylemmän rissan kohdalta rissan takana olevaan levyyn.

kauris
03.08.2016, 08.04
Uudessa Cannondale caad12 pyörässä on täyshiilikuituinen haarukka. Ohjainlaakeri on Fsa:n integroitu si.

http://www.cannondale.com/en/USA/Bike/ProductDetail?Id=6f7690f5-b0d5-45dc-a9d0-a6043240a77a
Liikkeestä noudettuna kaikki spacerit oli stemmin yläpuolella. Näinhän on sinänsä kätevä testata onnistuuko ajo stemmi slämmättynä ja jos ei niin siirretään spacereita. Kun asento on löytynyt, katkaistaan kaulaputki.

Noh, manuaalia selatessani huomasin, että siellä kielletään spacereiden pitäminen stemmin yläpuolella! Johtuukohan tästä ohjainlaakerin ja top-capin yhdistelmästä, jossa on kuotuhaarukan takia kävyn sijasta se expanderi integroituna.
Mutta eikö tuolla siis oikeasti saa ajaa noin spacerit stemmin päällä? Tuolleen se asiakkaalle kuitenkin ajovalmiina pyöränä myytiin.

SSGT-92
03.08.2016, 11.06
Oletusarvoisesti tuo saattaa tarkoittaa sitä,että sen expanderin halutaan olevan siinä stemmin kohdalla,jolloin se tukee sisäpuolelta sitä kuituista ruotoputkea stemmiä kiristettäessä.
Integroitu expanderi ei kylläkään tue tuota oletustani ... ja ...

kauris
03.08.2016, 11.30
Pitää illalla avata korkki ja katsoa minkälainen ohjainlaakeri siellä on ja mihin kohtaan kiristyy. Muutaman kurvin parkkiksella tehtyäni aamulla totesin, että jonkun verran niitä spacereita täytyy joka tapauksessa alapuolelle siirtää ja stemmi vaihtaa sentin tai 2 pidempään.

Blackborow
03.08.2016, 19.13
Tuli tuollainen 90-luvun lopun 7v Nexavella oleva pyörä käsiin. Takavaihtaja ei vaihda pakan 4:ttä ratasta alemmas vaan vipu alkaa lyödä tyhjää. Vipua pohjassa pitämällä saa 5:lle rattaalle, mutta kun löysää niin ketju nousee takaisin neloselle. Tuohan on sellainen väärinkäsin toimiva. Vaijerin kiristäminen ei auttanut. Mikähän tuossa nyt on ja jos vipu on risana niin toimiiko tuo Nexave-vaihtaja normaalin vaihdevivun kanssa oikein?

arctic biker
03.08.2016, 19.20
Onnittelut hienosta pyörästä. Kateeksi käy. Yks yleinen väittämä on ettei hiilikuituisen kaulaputken päällä yli 40 mm sais spacereita olla. Itse koitan exspanderin asemoida jotta vastavoimana ohjainkannatin tukee.

On tuossa yks täyshiilarikeula josta näkee missä laakerit on,varmaan oma moka mutta suositan erinomaista huolellisuutta.

TERU
03.08.2016, 20.02
Tuli tuollainen 90-luvun lopun 7v Nexavella oleva pyörä käsiin. Takavaihtaja ei vaihda pakan 4:ttä ratasta alemmas vaan vipu alkaa lyödä tyhjää. Vipua pohjassa pitämällä saa 5:lle rattaalle, mutta kun löysää niin ketju nousee takaisin neloselle. Tuohan on sellainen väärinkäsin toimiva. Vaijerin kiristäminen ei auttanut. Mikähän tuossa nyt on ja jos vipu on risana niin toimiiko tuo Nexave-vaihtaja normaalin vaihdevivun kanssa oikein?

Ei muutu suunta vipua vaihtamalla, jousivoima vetää suremman rattaan suuntaan. Naksuttele vivusta vaijeri löysälle, viimeisetkin naksut kahvasata pois, avaa vaijerin ruuvia sen verran että saat vaijerista löysät pois ja vaijeri uudelleen kiinni. Tietenkin hienosäätöruuvit ensteks pohjaan. Jotain vikaa vikaa vikaa jos ei vieläkään toimi. Niin ja öljyä vähän muuallekin kuin ohjaustangon kahvoille!

Blackborow
03.08.2016, 21.01
Ei muutu suunta, mutta toimisiko se edelleen väärinpäin uudella normivivulla? Vika on tuolla vivun päässä. Tuo kynsi ei saa otetta isommilla vaihteilla. Vaihtaja kyllä liikkuu normaalisti.

TERU
04.08.2016, 07.21
Jos kahva sökö, niin takavaihtaja myös uusiksi. Ei normikahvalla ole kiva käyttää väärin päin.

Blackborow
04.08.2016, 07.33
En ala vaihtamaan ehjää vaihtajaa eli se siis toimii uudella vivulla. Hyvä.

TERU
04.08.2016, 09.13
Tarkemmin ajatellen ei taida toimia, se naksu joka vapauttaa jousta, ei toimi vetävänä. Kierrätyskeskuksesta (käytetty) uusi sopiva kahva.

kolistelija
04.08.2016, 09.18
En jaksa ajatella asiaa tarkemmin, mutta mistä se kahva voi tietää mihin suuntaan vaihtaja menee kun vetää/vapauttaa vaijeria?

Eiköhän se toimi vanhallakin kunhan vetosuhde on oikea, toiminta vaan toisinpäin.

Blackborow
04.08.2016, 09.20
En jaksa ajatella asiaa tarkemmin, mutta mistä se kahva voi tietää mihin suuntaan vaihtaja menee kun vetää/vapauttaa vaijeria?

Näin minäkin sen ajattelin. Mekanismin toimintaperiaatteeltaan kun tuo Nexave kahva näyttää ihan samalta kuin muutkin Shimanot.

TERU
04.08.2016, 13.50
No niin, mulle onkin ajattelu maailman kovinta työtä!

Poy
05.08.2016, 10.11
Millä porukka punnitsee pyöriään ja osia? Nyt olen käyttänyt jotain 5-10e matkalaukkuvaaka pyörän painoa mittaessa. Tuota pitää ite kannatella käsissä, kun ei ole missään katossa kiinni.

Japuli
05.08.2016, 16.57
Kammet pitäisi muuttaa 2 x 10. Riittääkö kampien muutos? Mistä ja millaiset xt-kammet edullisesti?
Tämä kattaus nykyään.

[*=left]Chainset: Shimano XT, FC-M782, 40x30x22T, 175mm
[*=left]Front Derailleur: Shimano XT FD-M781, Direct Mount
[*=left]Rear Derailleur: Shimano XT RD-M781-SGS, Shadow 10-speed

kauris
05.08.2016, 22.10
Viskaat isoimman rattaan vain pois mutta tarvitset sen poistuttua lyhyemmät pultit keskimmäisen rattaan kiinni pitämiseksi. Tai laitat bashringin isoimman rattaan tilalle, jolloin paksuus on sama ja samat pultit käy. Lisäksi säädät etuvaihtajan rajoitinruuvin estämään isoimmalle poistetulle vaihdon.

eagle
06.08.2016, 23.05
Millä porukka punnitsee pyöriään ja osia? Nyt olen käyttänyt jotain 5-10e matkalaukkuvaaka pyörän painoa mittaessa. Tuota pitää ite kannatella käsissä, kun ei ole missään katossa kiinni.

Park Tool DS-1

jumbojussi
09.08.2016, 15.13
Kai niitä ois halavempiaki. Eikös digihenk.vaa'at ole jo aika tarkkoja nykyisellään?

TemMeke
09.08.2016, 15.23
Eikös digihenk.vaa'at ole jo aika tarkkoja nykyisellään?

Lidlin tarjousvaaka näytti salipainojen lukemat 0.1kg tarkkuudella oikein välillä 0.3-20kg. Luulis muitten olevan ihan yhtä hyviä. Mut vähän hankala siinä ehkä on fillaria punnita?

Osia oon puntaroinu keittiövaa'alla, millä menee myös postipaketit.

jumbojussi
09.08.2016, 16.30
Miullakin keittiövaaka 5kg asti mutta ei siitä isompaa. Onko natsimarketin vaa'assa taaraus?

Hääppönen
09.08.2016, 17.07
Tällainen toiminut hyvin jo vuosia: http://www.motonet.fi/fi/tuote/543348/Rapala-Sportsman-digitaalinen-vaaka-25kg

Blackborow
09.08.2016, 17.43

Eiköhän se toimi vanhallakin kunhan vetosuhde on oikea, toiminta vaan toisinpäin.
Juu kyllä se toimii. Vaihdoin uuden kahvan ja homma skulaa.

oil
09.08.2016, 20.24
On kolme rosterista pullotelinettä, kirkkaita. Tuumailin, että mustina ne voisivat sopia pyörän väreihin paremmin.
Miten maalata ne kotikonstein niin, että maali kestäisi käytössä? Saako spraymaaleilla mitään aikaiseksi?

TemMeke
09.08.2016, 20.30
Onko natsimarketin vaa'assa taaraus?

Ei ainakaan tossa mun mallissa.

TemMeke
09.08.2016, 20.34
On kolme rosterista pullotelinettä, kirkkaita. Tuumailin, että mustina ne voisivat sopia pyörän väreihin paremmin.
Miten maalata ne kotikonstein niin, että maali kestäisi käytössä? Saako spraymaaleilla mitään aikaiseksi?

Spreimaalit ei oikein kestä kulutusta. Mut miten ois PlastiDip? Se tuntuu pysyvän melkein missä vaan ja kestävän kolhujakin, eikä noin pienessä kohteessa edes maksa paljoa.

oil
09.08.2016, 20.36
Spreimaalit ei oikein kestä kulutusta. Mut miten ois PlastiDip? Se tuntuu pysyvän melkein missä vaan ja kestävän kolhujakin, eikä noin pienessä kohteessa edes maksa paljoa.

Minkälaista tavaraa se on, sivelläänkö pensselillä, saako perus-rautakaupoista?
Mulla ei ole ns verstastiloja, maalaus pitäisi pystyä tekemään terassilla..

TemMeke
09.08.2016, 20.43
Minkälaista tavaraa se on, sivelläänkö pensselillä, saako perus-rautakaupoista?
Mulla ei ole ns verstastiloja, maalaus pitäisi pystyä tekemään terassilla..

Spreipullossa tulee (isompia eriä saa kyllä pöntössäkin) ja pystyy maalaamaan pihalla, kunhan ei tuulessa yritä. :)

Ei välttämättä saa ihan joka kaupasta, kannattaa guuglata sieltäpäin, mistä oot ostamassa. Mä ostin just tuolta muutaman pullon, jos sattuu osumaan matkan varrelle, ni irtoaa edukkaasti:
http://www.tori.fi/uusimaa/Plasti_Dip_Spray_400ml_19202193.htm

oil
09.08.2016, 20.45
Ehdit ensin, juuri googlettelin tuon tuotteen. Kiitti vinkistä, testataan!

Moska
09.08.2016, 20.56
Vastaavaa on monella muullakin nimellä kuin plastidip, ihtellä on maston Rubber comp spreynä ja pikku tölkkinä

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

leecher
12.08.2016, 21.21
Sram X01 osasarja. Jos säädän vaihteet huoltotelineessä, niin ei toimi alkuunkaan ajossa ja päinvastoin?? Mistähän voisi johtua? Uusi ketju, eturatas ja takavaihtajan rissat.

Iglumies
12.08.2016, 21.23
Mikä runko?

leecher
12.08.2016, 21.23
Pivot 429 Carbon

leecher
12.08.2016, 21.24
Laakerit on kaikki tsekattu ja kunnossa

Iglumies
12.08.2016, 21.26
Päästä iskarista paineet pois ja säädä vaihteet joustomatkan puolivälissä.
Tarkista ettei vaihtajankuori kiristy joustoa käytettäessä.

leecher
12.08.2016, 21.27
Ok. Täytyy nuo kuoret tsekata vielä. Kiitti.

Maalainen
13.08.2016, 11.16
Laatikosta löytyi Canyon Nerve. Siinä on DT Swiss M 1700 Spline Two kiekot, joilla Contin X-King takana ja Mountain King II edessä. RaceSport, Black Chili. Ennestään mulla on Maxxis Ardent EXO, flow ex kehillä litkutettuna. Kaikki renkaat 2.4" leveitä. Olen tykännyt Ardenteista, paitsi märällä kelillä juurakot tuntuu liukkailta. Mitähän tuohon Nerveen laittaisi alle, pitäskö ruveta tubeless hommiin vai ei, ja laittaisiko ylimääräiset myyntiin vai jättäisi itselle... On tää hankalaa! Mitä sanotte?

Wilgios
13.08.2016, 11.42
Laatikosta löytyi Canyon Nerve. Siinä on DT Swiss M 1700 Spline Two kiekot, joilla Contin X-King takana ja Mountain King II edessä. RaceSport, Black Chili. Ennestään mulla on Maxxis Ardent EXO, flow ex kehillä litkutettuna. Kaikki renkaat 2.4" leveitä. Olen tykännyt Ardenteista, paitsi märällä kelillä juurakot tuntuu liukkailta. Mitähän tuohon Nerveen laittaisi alle, pitäskö ruveta tubeless hommiin vai ei, ja laittaisiko ylimääräiset myyntiin vai jättäisi itselle... On tää hankalaa! Mitä sanotte?
Mie laitoin viime vuoden nerveen rocket ron eteen ja racing ralph taakse, snake skin tubeless easy, ja litkutin. On parempi kuin nuo mukana tulleet.

Noillakin on märällä kivet ja juuret liukkaita, käytän tosin yli 2 bar paineita.

Tubeles oli melko helppo noille vanteille tehdä, tein sen itse ekaa kertaa.

Maalainen
16.08.2016, 15.35
^ Millä tarpeilla onnistuit helposti?

Wilgios
16.08.2016, 20.20
^ Millä tarpeilla onnistuit helposti?
Kompura ja stanin litku sekä ruisku. Tubeless venttiilit laitoin ne mitkä tuli pyörän mukana.

Toinen rengas vaati yön yli kesyttämisen sisurin avulla muotoonsa... seuraaville renkaille teen tuon tempun ennen litkuttamista

Zorbuli
23.08.2016, 14.28
Pääkaupunkiseudulle menossa.... Kaipailisin vinkkejä kaupoista misssä on hyvä valikoima pyöräilyvaatetusta. Ei ketjuliikkeitä vaan jotain muita pyöräilyn kivijalkakauppoja.

juusoj
23.08.2016, 14.58
Helsingissä ainakin hi5bikesilla herttoniemessä oli aika paljon vaatteita.. Muistaakseni raceface ja endura ainakin.

Jopotuinen
03.09.2016, 15.13
Onkos toi DX muuttanut toimintatapojaan, kun sähköpostiin ei kilahtanut tilauksen vahvistusta, PayPal:kin on ollut hiljaa :seko:
DX tilillä kuitenkin näkyy PayPal maksun vahvistus. Toinen tilaus toimitusvalmis ja toinen taitaa odottaa vielä jotain.
Täytyy kai käydä vielä vilasemassa PayPal tiliä, onko siellä ollut jotain liikehdintää ylipäätään.
Eilen tilasin.

EDIT:
Tulihan nuo. Tilauksessa harvemmin käytetty postilaari oli päässyt aikojen saatossa täyttymään. Tyhjäyksen jälkeen alkoi Kusti taas polkea.

PikkuPatleetti
03.09.2016, 16.53
Missä menee Patti vikaan vai oonko jo saanut aikaan tuhoa? Ostin siis Rivalin palikat filoon ja Jagwiren piuhat. Pitäisi olla yhteensopivat ja vaijerit ovat 1,1 mm suositusten mukaisesti. Nyt on kuitenkin Patti niin höhlä ettei saa vaihtajia toimimaan? Takapakan säädin tämän https://youtu.be/92Cu_jneQFw videon ohjeiden mukaan ja siinä vaiheessa kun pitäisi vaihteiden alkaa siirtymään ei tapahdu mitään?! Mielestäni vedän vaijerin tiukalle eikä vaihtajasta siltikään tapahdu mitään vaikka käyttäisin kiristysruuviakin tappiin. Missä menee nöösi vikaan?

Ai niin edit. Vaihteisto on 2x11, mutta eipä tuolla ole merkitystä kun ei kahvat tee inahdustakaan :D

Hääppönen
03.09.2016, 17.25
Ihan varoiksi kysymys: olet kai ottanut kahvoista "tyhjät pois".

PikkuPatleetti
03.09.2016, 17.49
En valitettavasti ymmärrä termiä. Palasin kuitenkin alkuun ja katsastin kumin alle: vaijerin pää ei liikkunut vaihtaessa kuten etuvaihtaja näyttää asiaankuuluvasti tekevän. Otin vaijerin pois ja laitoin uudelleen. Sama lopputulos. Vehjes napsahtaa vain kerran eikä useasti kuten kuuluisi?

PikkuPatleetti
03.09.2016, 18.25
Dodii, google on ihmisen kaveri. Tyyppivika. Kiva jee. Pikakysymys: Iiseintä olisi nyt lähettää sunnuntaikappale takaisin bike24:seen ja venailla takuuta(-kö/-ko)?

Hääppönen
03.09.2016, 22.03
Koita tyhjät napsut kerran edestakaisin. Jos löytyy, niin jätä sille puolelle, jolla ei ole vetoa vaihtajaan. Jos napsuja ei löydy, takuu. Itsellä meni usko Sramin maantiekahvoihin ensimmäisellä kerralla juurikin Rivalilla. Maastopuolella Sramit rulettaa.

Greycap
04.09.2016, 14.26
Jos halutaan ruuvata Maguran jarruun jossa on SRAMin MatchMaker-kiinnike tämä: https://www.bike-components.de/en/Shimano/XT-Schaltgriff-SL-M780-B-I-mit-I-Spec-2-3-10-fach-p35582/

niin laitetaanko siihen väliin tämä: https://www.bike-components.de/en/Problem-Solvers/MisMatch-2-0-Adapter-p38794/

Järki sanoo että kyllä mutta minun tuurilla jotain menee puihin.

Jaa, mutta mikäs uusi keksintö tämä on: http://www.bike-discount.de/en/buy/magura-shiftmix-clamp-for-shimano-i-spec-i-ii-right-530768/wg_id-5028

Tuohan olisi vielä parempi idea.

2wheelfever
15.09.2016, 08.30
Sain kaverilta uudenkarhea ST HRM2--sykevyön. Onko palstalaisilla kokemusta tästä vehkeestä android-puhelimen kanssa? Tämä yksilö käyttäytyy vähän levottomasti (leposyke muka 140 vaikka kellotettuna n. 70 ja vyö on niin paikoillaan kuin olla ja voi, kontaktit kostutettu), onkohan nää luonnostaan tämmöisiä vai sattuiko vaan maanantaikappale? Rootattu Marshmallow-rom.

Jopoman
08.10.2016, 09.56
Hakusessa pieni etutuikku joka _ei_ mene vahingossa päälle repussa. Nykyinen muistaakseni bontragerin muuten mainio minimaalisen kokoinen ja kumiräpsällä tankoon kiinnittyvä mutta menee päälle linssistä painamalla ja reppua penkoessa siinä on joka kerta valo, päivä päivältä himmeämpi.
Plussaa jos löytyy pks kivijalasta.

Iglumies
08.10.2016, 10.36
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRoRxnjwKDXvBTLT6jZI-RME9kG9GY-qH9vauka2fKkN-ycub8I
Lezyne Zecto Drive, helppo käyttää, patterin tila tarkistettavissa painalluksella ja näkyy koko ajan valon palaessa, paloaika riittävä.

MJH
08.10.2016, 19.36
Rungossa on integroitu ohjainlaakeri. Haarukassa on integroitu crown race (mitä se muuten on suomeksi?).
Runkosetin mukana tuli ohjainlaakeri, jossa oli mukana laakerisetin oma crown race.
Oletan, että se setin oma heitetään mäkeen ja alalaakeri vain asetetaan haarukalle kuten kuvassa. Olenko oikeassa?
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161008/0dc0a55cfa1bd735dedd1a23b1d9768b.jpg

kauris
09.10.2016, 09.14
No näin minä olen ymmärtänyt. Itse tutustuin integroituun crown raceen nyt kesällä, kun ostin cännärin maantiepyörän ja irrotin keulan lyhentämistä varten. Tuollaisena oikeanpuoleisen kuvan versiona se suoraan pyörään asennettiin ja hyvin toimii. Itseäni mietittytti, että kuinkahan tasaisesti nuo ostanaan muotoilla verrattuna metallirenkaan työstötarkkuuteen mutta ilmeisesti tarpeeksi hyvin. Kätevä keksintöhän tuo on, crown racen irroitus ja kiinnitys on aina ollut vähän hankalaa ja usein ne on pidemmän käytön jälkeen myös olleet enemmän tai vähemmän pinnalta ruostuneiden näköisiä.

MJH
09.10.2016, 23.16
Näin vissiin. Samat kulmat niissä (siis haarukassa ja laakerisarjan crown racessa) on, mutta se metallinen on selvästi skarpimmin työstetty ymmärrettävästi.
Toinen homma, mikä tuossa pisti epäilemään että meneekö varmsti oikein oli tuo laakerin sijainti kaulalla - kun se ei lepää siinä vaakapinnalla, vaan jää tuollainen rako. Mutta jos se lepäisi vaakapinnalla, niin siinä olisi kitkaa, kai se on noiden vinosivuisten laakereiden juju.
Näyttää vaan aika hurjalta, kun miettii millaiset voimat tuohon kohtaan kohdistuu.

tapna
15.10.2016, 08.19
Onko 1,1mm ja 1,2mm paksuisilla vaihtajanvaijereilla mitään toiminnallisia eroja?

Iglumies
15.10.2016, 10.45
^ Ei, jos kuoren reikä on oikean kokoinen.

ristopee
16.10.2016, 14.32
Takavaihtajatekninen ongelma. Vaihdoin rissat ja siirsin takapakan kiekosta toiseen (suoravetoiseen traineriin). Nyt ketju "kelluu" alemman rissan ympäri eli ei sujahda hammastukseen. Onko ongelma vaihtajan säädöissä, rissoissa, väärin asennetussa takapakassa, vai jossain muualla?

Tarkistin että rissat ovat oikein (ylempi/alempi) ja alarissan pyörimissuunta on oikein.

edit: tarkennetaan vielä että erityisesti kevyillä välityksillä tämä ongelma on suuri. Pienemmillä takarattailla ketju pysyy nätisti kohdallaan ja välitystä keventäessä se alkaa hyppimään sitä pahemmin mitä kevyemmälle välityksen vaihtaa.

ristopee
17.10.2016, 21.05
Takavaihtajatekninen ongelma. Vaihdoin rissat ja siirsin takapakan kiekosta toiseen (suoravetoiseen traineriin). Nyt ketju "kelluu" alemman rissan ympäri eli ei sujahda hammastukseen. Onko ongelma vaihtajan säädöissä, rissoissa, väärin asennetussa takapakassa, vai jossain muualla?

Tarkistin että rissat ovat oikein (ylempi/alempi) ja alarissan pyörimissuunta on oikein.

edit: tarkennetaan vielä että erityisesti kevyillä välityksillä tämä ongelma on suuri. Pienemmillä takarattailla ketju pysyy nätisti kohdallaan ja välitystä keventäessä se alkaa hyppimään sitä pahemmin mitä kevyemmälle välityksen vaihtaa.

Syylliseksi näyttää löytyneen ylimääräinen spacer, joka viime vuonna taisi olla käytössä. Tai sitten ei.

Zorbuli
27.10.2016, 10.35
Kertokaapas mielipiteitä tai faktaa askarruttavasta asiasta.

Pyörän kuljettaminen nyt syksyllä/talvella auton katolla. Isoimmat tiet suolataan ja suolaa lentää joka paikkaan. Onko tästä haittaa pyörälle? Se kun varmasti saa osansa auton katolla ollessaan. Kyseessä jäykkäperäinen maasturi. Välttämättä ei ole mahdollisuutta päästä pesemään pyörää heti kuljetuksen jälkeen ja toisekseen suola ei tahdo lähteä ihan huuhtomalla pois.

JackOja
27.10.2016, 10.41
...suolaa lentää joka paikkaan. Onko tästä haittaa pyörälle?...

On. Suola liuottaa yhdessä veden kanssa alumiinia ja magnesiumia. Alunippelit ja suolakylpy, brrr*

Sitten vielä jos on runko terästä tai muuten ruostuvia palikoita niin ongelmat ovat isompia.

*demoaa kylmiä väreitä

Zorbuli
27.10.2016, 11.04
Eli jääköön sitten pyörän kuskaus katolla myös näin syksyisin. Kun ei noista aina tiedä onko niitä suolattu vai ei kun jossakin on lunta ja liukasta ja toisaalla ei. En ota pienintäkään riskiä.

tapna
02.11.2016, 06.44
Onko yleensä cyclocrossareissa käytettäville rungon pystyputkeen asennettaville etuvaihtajan vaijeria ohjaaville rinkuloille jotakin virallista termiä suomeksi ja englanniksi? Hakusanoilla vaijeriohjuri ja cable guide ei tunnu löytyvän mitään tuohon viittaavaa.

JackOja
02.11.2016, 08.31
^"vaijeria ohjaaville rinkuloille"? Mitä noi edes suomeksi ovat? Tarkoitatko sitä rullaa jolla alavetoetuvaihtajaa käytetään yläpuolen vaijerivedolla? Tälläinen (https://www.bike-components.de/en/Problem-Solvers/Umwerferklemme-mit-Umlenkrolle-fuer-Cyclocross-p31494/)?

TERU
02.11.2016, 09.38
Muraa keräävän rullan voi jättä pois, kun hankkii ylävetoisen vaihtajan, jos nyt kyse tähän tarpeeseen olikaan.

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-ultegra-cx70-2x10sp-band-on-front-mech/rp-prod70123

tapna
02.11.2016, 09.44
Kysymys oli siis se, onko tuolle virallista termiä. Ei siitä, että olisin ostamassa mitään.

JackOja
02.11.2016, 10.05
Pääkallopaikalla nimittävät tuota "Cross Clamp Pulley (http://problemsolversbike.com/products/cross_clamps_pulleys)":ksi.

arctic biker
02.11.2016, 19.43
Muraa keräävän rullan voi jättä pois, kun hankkii ylävetoisen vaihtajan, jos nyt kyse tähän tarpeeseen olikaan.

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-ultegra-cx70-2x10sp-band-on-front-mech/rp-prod70123

Tuo on muuten pirun hyvä.

Sotanorsu666
09.11.2016, 09.03
Mahtuukohan SealSkinz S-kokoiset sukat mitenkään 41 kokoiseen jalkaan ? Vähän huonosti on kokoja tarjolla crc:llä, kun vain S ja XL.

elasto
09.11.2016, 11.01
Mahtuukohan SealSkinz S-kokoiset sukat mitenkään 41 kokoiseen jalkaan ? Vähän huonosti on kokoja tarjolla crc:llä, kun vain S ja XL.

Miksi ne pitää seeärseeltä asti tilata kun kotimaastakin tuntuu löytyvän ihan hyvin kokoja? Koosta en osaa muuta sanoa kuin, että itselläni on L ja jalka on about 43.

Sotanorsu666
09.11.2016, 11.28
Miksi ne pitää seeärseeltä asti tilata kun kotimaastakin tuntuu löytyvän ihan hyvin kokoja? Koosta en osaa muuta sanoa kuin, että itselläni on L ja jalka on about 43.

Tiedetään joo, mutta muutakin tavaraa tilaamassa sieltä ja näytti olevan pari kymppiä halvemmat crc:llä, niin ihan vain siksi. Yritän kyllä tukea aina kotimaista vaihtoehtoa, jos siinä on vähänkin järkeä, mutta kyllä parin kympin hintaero sukkaparista on jo liikaa :D

Viuh
09.11.2016, 11.44

Premium sportilla on varastossa M- ja L-kokoa.

http://www.premiumsport.fi/tuote/sealskinz-termosukka-keskikorkea-varsi/

jumbojussi
09.11.2016, 13.26
Tahtoisin tarkistaa Park Toolin CC-3.2 ketjunvenymämitan paikkansapitävyyden.
http://www.parktool.com/product/chain-wear-indicator-cc-3-2

Kyseinen kalu mennee ketjun väliin käyttäen tilaa 13 rullan verran, ollen 1. ja 15. rullan poskia vasten.
Puol tuumaa on rullien 'akselien' eli lenkin väli mutta onko rullan halkaisijalle joku standardimitta?
Toisaalta rullalieriön paksuus vaihtelee...

Moska
09.11.2016, 13.32
Mulla on 41 jalka ja m sukat. jokin oikein ohut mahtuu vielä allekin. S saattaa olla pieni

oem
09.11.2016, 13.44
^^Helppo tapa on mitata tappien K/K välit tai tapin samasta reunasta samaan reunaan tarpeeksi pitkältä matkalta. Ja pitää ketju vähän kiristettynä, suorana ja mieluimmin tasaisella alustalla, (näin äkkiseltään pähkäiltynä). Yleisiä ketjukokoja pidän niin halpoina että tulkin tarkkuus riittää ainakin jos sen on kerran tarkastanut.

jumbojussi
11.11.2016, 12.15
Ongelma on siinä että tulkki ei mittaa väliä samoista reunoista/poskista, ks. linkki. Eli 14 tappien väliä miinus rullan halk. (vajaa 7") on tulkin vertauspituus.
Laitoin valmistajalle kyselyn pari päivää sitten, eivät oo vielä viitsineet vastata.

oem
11.11.2016, 12.33
^Tarkoitin mittamista muulla työkalulla kuin tarkastettavalla tulkilla, vaikka teräsviivottimella ketjun sivusta esim. 50cm matkalta.
Ensimmäisen ketjun vaihtotarpeen mittasin katkaisemalla uuden ketjun samanlenkkiseksi eli sama lukumäärä lenkkejä ja laittamalla ne roikkumaan yläpäistään samalle korkeudelle ja mittaamalla ero koko ketjun pituudessa.

P.S.
Varaketju on aina hyvä olla, samoin pari varaliitintä.

oem
11.11.2016, 12.58
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRoRxnjwKDXvBTLT6jZI-RME9kG9GY-qH9vauka2fKkN-ycub8I
Lezyne Zecto Drive, helppo käyttää, patterin tila tarkistettavissa painalluksella ja näkyy koko ajan valon palaessa, paloaika riittävä.

Vastaus viestiin #5441
Pahoittelen viestin lainaamista mutta en nostamista. Nuo on varmasti vielä paremmat kuin ostamani valkoinen ja punainen, yksinkertaisemmat, (noin 5€/kpl posteineen eBay). Punaisella on viikko takana pimeäajoa pienemmällä teholla. Tuo tyyppi http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.TRS0&_nkw=USB+Rechargeable+Cycling+Bicycle+Bike+3+LED+H ead+Front+Rear+Tail+Clip+Light+Lamp&_sacat=0
Helppo kiinnittää litteänä klipsillään tarakkalaukun lenkkiin tai satulatolppaan kumirenkaalla ja valkoinen versio ohjaustankoon ja ottaa taskuun jos pelkää häviämistä pysäköitynä.

jumbojussi
12.11.2016, 13.35
Park Tool CC-3.2:

0.5% = 6.732"
0.75% = 6.75"

Yst. vastasivat ja ihan tarpeeks lähellä on oma kalu.

SSGT-92
15.11.2016, 20.52
Tommosta löysin :http://ibike.fi/tuote/spectra-360-electrode-gel/ ,matalasykkeisessä liikunnassa sykeantureiden kosteana/johtavana pitämiseen näis muovisemmissa versioissa.
Mitäs muita vaihtoehtoja /tuotteita olis ?

Jani Mahonen
15.11.2016, 21.07
Hiki.

12345

Uncle
16.11.2016, 17.42
Ajattelin ostaa paremmalla lukolla olevat wheel skewerit.
Esimerkiksi erikoisavaimella avattavat tai mutterilla kiristettävät.

Eturenkaan skewer on 14cm pitkä ja takarenkaan 16.7cm (skewerin kierteisestä päästä vivun tynkään asti).
Chainreactionilta en löytänyt mitään vastaavia, mitkähän tuohon sopisi?

Pyöränä Evans Cyclesin Pinnacle Ramin one 2015.

Hirsipuutarhuri
20.11.2016, 21.34
Opastakaa nyt tietämätöntä. Mikä ero on maantiesatulalla ja maastosatulalla? Onko se kuitenkin niin, että mikä nyt vaan sattuu istumaan omaan hanuriin niin on sopivin.

TERU
21.11.2016, 08.51
En pysty esittämään mitään eroa, se mikä sopii on hyvä ajoon. Myyjätkin tarjoavat enimmäkseen samaa satulaa molempiin. Tässä yksi keskiluokan satula esimerkiksi:

http://www.bike-discount.de/en/buy/selle-italia-slr-xp-classic-42577/wg_id-366

kuovipolku
21.11.2016, 10.16
Maastopyöräkäyttöön suunnitelluissa satuloissa lienee hieman lyhyempi nokka tai niissä ainakin vältetään tavallista pitempää nokkaa. Ja koska maastoajossa ymmärtääkseni tulee kohtalaisen usein myös tarve siirtää takapuoli satulan taakse, tämä on otettu satulan muotoilussa huomioon siten ettei kuski niin helposti "tökkää" jompaan kumpaan suuntaan liikkuessaan.

Mutta kyllähän maantiesatuloilla ajetaan maastossakin ja päin vastoin.

SammyB
22.11.2016, 07.48
Kokeilin joskus maantiepyörässä persuukselleni sopivaa ISM:ää maastopyörään. Reilussa tunnissa sain reisien sisäpinnat haarovälistä ihan vereslihalle.
Pöpelikössä painoa pyörän päällä siirrellään ihan koko ajan.

kuovipolku
22.11.2016, 11.14
ISM Adamon oman luokituksen mukaan Breakaway, Prologue, Peak ja PM 2.0 ovat maastokäyttöön sopivia ja kaksi viimeistä nimenomaan maastokäyttöön suunniteltuja.

SammyB
22.11.2016, 13.20
ISM Adamon oman luokituksen mukaan Breakaway, Prologue, Peak ja PM 2.0 ovat maastokäyttöön sopivia ja kaksi viimeistä nimenomaan maastokäyttöön suunniteltuja.
Mun satula oli road II eli ei edes maastoon suunniteltu

Mika_koo
23.11.2016, 21.24
Mistä hyvä pidempivartinen tellinki hiilaritankoon Garmin tonnille? Stanutellingissä ongelma etten saa latauspiuhaa lautausliittimeen kun laite on telineessä.

Sent from my iPad using Tapatalk

oem
25.11.2016, 20.14
Pyöräilijän puhallutus
Pitäiskö pysähtyä puhaltamaan alkometriin kun ajaa reunakiven ajoradasta erottamalla kevlillä ja samaan aikaan kaikki autoilijat puhallutetaan molempiin suuntiin?
Ajoin juuri semmoisesta paikasta ohi ja polisisedät ja tädit tuijotti mut kukaan ei viittonu pysähtymään. Jouduin hidastamaan muutenkin kun maija-tyyppinen auto oli parkissa keskellä kevliä. Muita pyöräilijöitä ei näkynyt.
Entä tilanteessa jossa kevliä ei ole ja ajaa ajoradalla.

Laroute
25.11.2016, 20.46
Pyöräilijän puhallutus
Pitäiskö pysähtyä puhaltamaan alkometriin kun ajaa reunakiven ajoradasta erottamalla kevlillä ja samaan aikaan kaikki autoilijat puhallutetaan molempiin suuntiin?
Ajoin juuri semmoisesta paikasta ohi ja polisisedät ja tädit tuijotti mut kukaan ei viittonu pysähtymään. Jouduin hidastamaan muutenkin kun maija-tyyppinen auto oli parkissa keskellä kevliä. Muita pyöräilijöitä ei näkynyt.
Entä tilanteessa jossa kevliä ei ole ja ajaa ajoradalla.

Pyöräilijän ei tarvitse puhaltaa edes pyydettäessä. Vasta onnettomuuden satuttua on mahdollista selvittää pyöräilijän humalatilaa.

Köfte
25.11.2016, 20.55
Juuri näin, ellei aiheuta näkyvää/oletettavaa häiriötä/vaaraa muulle liikenteelle.

Mika Helenius
06.12.2016, 19.53
Kysymys: Jos tarvitsisin satulatolppaan sopivaa ISOA vesitiivistä säkkiä pitkänmatkanvaihtovaatevarustesäkiksi, ostaisinko tämän?:https://varuste.net/Ortlieb+Seat-Pack?_tu=71235 (https://varuste.net/Ortlieb+Seat-Pack?_tu=71235)Vai onko olemassa halvempaa/parempaa/heti saatavilla olevaa varustesäkkiä (sama kiinnitys)?

kokemuskertomukset ko. säkeistä suosituksineen tervetulleita.

Laerppi
06.12.2016, 23.45
Kysymys: Jos tarvitsisin satulatolppaan sopivaa ISOA vesitiivistä säkkiä pitkänmatkanvaihtovaatevarustesäkiksi, ostaisinko tämän?:https://varuste.net/Ortlieb+Seat-Pack?_tu=71235 (https://varuste.net/Ortlieb+Seat-Pack?_tu=71235)

Vai onko olemassa halvempaa/parempaa/heti saatavilla olevaa varustesäkkiä (sama kiinnitys)?

https://bikepack.pl/en/seatbags/8-repack-x.html

Minulla on tämmöinen, ei moitittavaa.

ibike
07.12.2016, 10.38
Mistä hyvä pidempivartinen tellinki hiilaritankoon Garmin tonnille? Stanutellingissä ongelma etten saa latauspiuhaa lautausliittimeen kun laite on telineessä.

Sent from my iPad using Tapatalk

Käviskö tää? http://ibike.fi/tuote/zipp-computer-mount-quickview-road-low/

masedoni
01.01.2017, 22.40
Onko jarrupalojen merkkien välillä suurta eroa? Nyt on SLX:n mukana tulleet palat kiinni. Onko kaikki muut palat samaa tasoa vai voiko palojen merkkiä vaihtamalla saada lisätehoa jarrutuksiin? :cool:

SSGT-92
01.01.2017, 23.08
Kyllä,paloja vaihtamalla voi vaikuttaa tehoon ja tuntumaan ja äänimaailmaankin.Hyvin pitävät saattavat sitten kulua nopsaankin.
Levyissää sit usein on mainittu millaisia paloja ne tykkää syödä.

mpesu
02.01.2017, 23.20
Kysymys: Jos tarvitsisin satulatolppaan sopivaa ISOA vesitiivistä säkkiä pitkänmatkanvaihtovaatevarustesäkiksi, ostaisinko tämän?:https://varuste.net/Ortlieb+Seat-Pack?_tu=71235 (https://varuste.net/Ortlieb+Seat-Pack?_tu=71235)

Vai onko olemassa halvempaa/parempaa/heti saatavilla olevaa varustesäkkiä (sama kiinnitys)?

Miulla on tämä
https://www.revelatedesigns.com/index.cfm/store.catalog/seat-bags/Viscacha

Ihan jees. En osaa verrata muihin enkä sanoa mistä nopeiten sais tilattua.

elasto
04.01.2017, 10.41
Mistä mä löydän PK-seudulta sellasen eristetyn juomapullon, jossa vesi ei jäädy pikkupakkasilla ja sopii vielä fillarin pullotelineeseen?

mhelander
04.01.2017, 10.51
Mistä mä löydän PK-seudulta sellasen eristetyn juomapullon, jossa vesi ei jäädy pikkupakkasilla ja sopii vielä fillarin pullotelineeseen?
CamelBak stainless pulloja myynee melkein jokainen retkeilykauppa. Mulla on Chute joka on aivan loistava. Edellinen oli Eddy stainless. Molemmat sopii pullotelineeseen jaa edellisen mahtuu 6dl jälkimmäisen 5dl nestettä.

CamoN
04.01.2017, 11.05
CamelBak Podiumkin on kokemukseni mukaan paljon parempi kuin ihan tavallinen juomapullo. Kun olosuhde on 0°C...-5°C haarukassa ja ajoviima on 20-25km/h, normaalissa pullossa lämmin vesi tai urheilujuoma alkaa muuttua hileiseksi tunnissa ja vähintään pullon suulake jäätyy umpeen 1,5h jälkeen. Väittäisin että Podiumissa suulake alkaa jäätää vasta 2,5h kohdalla, ja neste on pääosin juoksevaa vielä senkin jälkeen.

kuovipolku
04.01.2017, 11.49
Olin jo tietämässä että Toni & Tonilta, mutta älysin sentään tarkistaa: sekä http://www.tonitoni.fi/juomapullo-deboyo-termos että http://www.tonitoni.fi/juomapullo-turacio-thermo-harmaa kuuluvat näköjään tällä hetkellä "Tuote ei olesaatavilla" -kategoriaan (koska fiksummat osasivat tehdä hankintansa ajoissa).

Mulla vähän sama ongelma koska repussa pitämäni vakiotermospullot eivät korkeutensa vuoksi mahdu. Jossain ruotsalaisblogissa näin mielestäni oivallisen ratkaisun jossa sopivankokoinen metallinen termospullo istutettiin normaalin juomapullon leikattuun sisäosaan. Sellaisia päivä- tai sunnuntaihiihtoretkitermospulloja aion itse lähteä etsimään tavallisista paikoista jos vaikka onnistuisi löytämään.

fiber
04.01.2017, 12.09
Minulla on juurikin tuo metallinen termos, muovisen pullon leikattuun alaosaan istutettuna. Siitä on melkein mahdoton juoda vauhdissa, kun saranoitu korkki osuu lippaan. Hankin Berliinin Decathlonista muovisen B-Twin-juomapullon (http://road.cc/content/review/147830-btwin-500ml-insulated-water-bottle), jossa on tuplaseinämärakenne. Sitäpä onkin jokseenkin mahdoton puristaa, ainakaan paksummilla hanskoilla ajon aikana. Molemmat kyllä estävät nesteen jäätymisen, metallinen paremmin.

mk
04.01.2017, 14.37
mikäs ***** nyt on kun katos kännykästä tapatalkista fillaritori eikä sitä mukamas löydy takasin ?

JackOja
04.01.2017, 14.45
...katos kännykästä tapatalkista fillaritori eikä sitä mukamas löydy takasin ?

Ne siellä torilla lopetti Tapatalkin tukemisen kun siitä seurasi ylläpitäjän mielestä liikaa teknisiä ongelmia.

pee
04.01.2017, 14.56

Tuosta hiukan erilainen ratkaisu, josta ei itsellä vielä niin kovin paljoa kokemuksia: https://www.prisma.fi/fi/prisma/muumi-matkamuki-kahdella-korkilla . Mahtuu telineeseen, ura pitää pullon paikoillaan, hyvä hanskat kädessä avattava kierrekorkki, melko hyvin eristetty ja onhan se hieno :) Toisaalta taasen tilavuus ei häävi ja ehkäpä vähän klohmo, jos vain pikkupakkasille tarve.

mk
04.01.2017, 15.17
Retki termos 0,5 L (http://www.retki.fi/tuotteet?sc=11&prod=31)menee myös plo telineeseen eikä kolise esim. sukka päällä :) Hanskat kädessä käyttö onnistuu korkkia avaamatta (pikanapit korkin päällä) , juominen mukista ..

noniinno
04.01.2017, 16.24
Tuo menee suoraan telineeseen kun on just oikea halkaisija, eikä kolise. Helppo käyttää ja juoda ajaessakin. Pitää kympin pakkasella neljä tuntia kuuman kuumana. http://www.motonet.fi/fi/tuote/567500/Thermos---terasjuomapullo-530ml
Nyt kaksi vuotta kestotestattu, ja käyttö jatkuu. Just ostin toisen kun on näköjään alessa.

Serpico
09.01.2017, 10.55
Mistä johtuu, että usesti näkee Fatbikeissa Racefacen kammet? Itsellänikin on omassa fattiksessä ja ei kyllä vakuuta Racefacen laatu sitten tippaakaan. Keskiö kitisee ajossa jatkuvasti niin, että hermo menee. Kolmessa muussa pyörässäni on Shimanon kammet ja eipä kitise yksikään noista. Huvittavinta on se, että Fattistä ei ole edes rasitettu pahemmin ja kilometrejäkään ei ole paljoa kertynyt. Nyt se siis seisoo ties monettako kuukautta käyttämättömänä kun ei tuota kitinää ajaessa jaksa. Sekin vituttaa kun vaihto Shimanon laatu osiin tulee maksamaan varmaan päälle 150 euroa.

ilmora
14.01.2017, 12.37
Stravassa on tätä nykyä Premium-käyttäjille Beacon-palvelu, joka kertoo esim. perheenjäsenille missä päin luuraa jos ei kuulu lenkiltä kotiin. En kuitenkaan ole Premium-käyttäjä, enkä ajatellut ryhtyäkään, mutta olen välillä harkinnut jotain tuollaista appsia, jotta tarvittaessa läheiset voisivat nähdä missä päin oikein olen. Kenelläkään mitään kokemuksia Androidiin sopivasta paikannuspalvelusta? Esim. Lookout?

Mielellään myös sellainen, että sitä voisi seurata vain tarvittaessa, eikä kyttäillä milloin vain.

Polun tukko
14.01.2017, 13.52
Stravassa on tätä nykyä Premium-käyttäjille Beacon-palvelu, joka kertoo esim. perheenjäsenille missä päin luuraa jos ei kuulu lenkiltä kotiin. En kuitenkaan ole Premium-käyttäjä, enkä ajatellut ryhtyäkään, mutta olen välillä harkinnut jotain tuollaista appsia, jotta tarvittaessa läheiset voisivat nähdä missä päin oikein olen. Kenelläkään mitään kokemuksia Androidiin sopivasta paikannuspalvelusta? Esim. Lookout?

Mielellään myös sellainen, että sitä voisi seurata vain tarvittaessa, eikä kyttäillä milloin vain.

En tiiä muuta kuin että tuo beaconi toimii vaihtelevasti ainakin itsellä. Välillä(pääosin) lähettää tiedon lenkistä, mutta ei aina.