Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pikakysymykset.

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 [14] 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29

McHaka
08.12.2013, 22.37
Mitkähän jarrupalat käyvät vaihdossa Avid Shorty 6:n kenkään? Avidin omat luonnollisesti, mutta saatavuus on vähän sitä sun tätä, joten mietiskelin, voisikohan niihin laittaa esim. Kool Stopin kumia. Tokihan sen kengänkin voi ostaa, jos ei muuten käy, mutta ei turhaan viitsisi.

JackOja
09.12.2013, 08.45
Onko se jarrukenkä n. 70mm pitkä ja pala lukittu kiinni pinnillä? Jos näin on niin normaali 70mm (vai 72:ko se tarkalleen oli?) V-jarrupala, esim KoolStop käy.

McHaka
09.12.2013, 10.21
Eli siis standardi V-jarrupala on ~71±1cm. Hyvä tietää. No, ei ne noin pitkät ole. Kiinnitys on ruuvilla.

Tuotesivuilla sanoo, että: "Standard Road Cartridge Pads", mutta olisi hauska tietää, mikä tämä kyseinen standardi on, ja mitkä jarrupalat ovat sen mukaisia. No, pitänee tilata nippu ja sovitella. :P

Kiitos eniveis.

arctic biker
09.12.2013, 17.09
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/kore-kross-race-plus-cantilever-brake/rp-prod62357
Mchakalla samaa ongelmaa, mun tässä ekassa crossarissani on jarruina joskus halvalla saaneena Rosen 70 milliä pitkillä jarrupaloilla olevat cantit. Takana pelaa mutta edessä hiilarikeulassa oikian toe-in kulman aikaansaanto on pirullista. Tommosen tilaan kun loppuviikolla rahaa:http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/kore-kross-race-plus-cantilever-brake/rp-prod62357 ainakin eteen. Rivalin maantiepalojen pituus on muuten luokkaa 52 mm....

Sun Mchakan jarrupalojen kenkiin käy kaikki maantiejarrujen palat joissa tuo sivulta tuleva ruuvinreikä on.

arctic biker
09.12.2013, 17.16
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSGaOP7zdycbv1dD83SiaqN2swm7jJnH usqLMmtEGzteszv-jk_Gg
Tommosen tilaan, eipä ota pituussuuntaan röyhkeemmässäkään haarukassa jarrupalat keulaan kiinni.

arctic biker
13.12.2013, 18.47
Koret on tilattu ja maksettu.
http://www.bikeshop.fi/ABI_Enduro_laakerin_ulosvetaja/ekauppa/pTL8900/&listpos=0
Kellään kokemusta? Muutamakin vapaaratas joissa teollisuuslaakerit joista yhdelle laakerienvaihto/huolto ei niin pahaa tekisi.

Nappulakenka
17.12.2013, 12.12
Ei jaksa enää etsiä tietoa Internetistä, joten nöösi-tila aktivoitu...

Kertokaa mulle, miten voin tunnistaan kaapista löytyvien takavaihtajien häkin koot? Ihan siis vaikka mittaamalla. Kuinka pitkiä medium-häkit ja long-häkit ovat. Onko näissä muuten valmistaja kohtaisia eroja? Mikäli on niin puhutaan nyt Shimanon vaihtajista.

Mulla on Inbredin kanssa sellainen ongelma, että vaihteet pomppii takana satunnaisesti. Voimasiirto on vaihtajia lukuunottamatta tuoretta tavaraa(uudet ketjut, rattaat, vaijerit ja kuoret) Voimansiirron kokoonpano on 2x9, en tähän hätään muista rattaiden kokoja, olisiko edessä 34/22 ja takana muistaakseni 11-34. Mulla on vahva epäilys, että mulla on tällä hetkeä pitkä häkkinen takavaihtaja, mutta haluaisin saada varmistuksen ennen kuin lähden tilaamaan medium-häkkistä vaihtajaa..

Kemizti
17.12.2013, 12.50
Karkeesti; pitkä=reilusti yli 10cm, meedio=n.10cm, lyhyt=alle 10cm

koita ny kuiteski ensin purkaa ja putsata vaihtajan rissat ja kattoo säädöt on takavaihtajassa kunnossa..

Nappulakenka
17.12.2013, 13.04
Kiitos Kemizti :)

reargear
19.12.2013, 09.11
Omistan sigman nopeusmittarin (8 toimintoa). Ihan perusmittari. Nyt pitäisi kolvata ironneet anturipiuhat kiinni mittarin telineeseen. Myt kysymyksenä on se, että onko anturipiuhoissa väliä, miten punainen ja musta piuha kolvataan kiinni telineeseen (tai no telakka sen oikea nimi taitaa olla). Mitään uros/naaras merkintöjä en telakassa huomaa. Piru kun kylmäkolvasivat tuon... Lähtee niin helposti irti..

Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Halloo halloo
19.12.2013, 22.55
Ööö, tuota... jos on Novatechin napa (Novatec SL) ja vapaaratas, niin voiko siihen vaihtaa Shimanon vapaarattaan? Kas kun muutama ratas lähtenyt pureutumaan vapaarattaaseen ja hyllystä löytyisi vanha Shimpan takanapa. Vai lähdenkö metsästämään Novatechin vapaaratasta?

pätkä
19.12.2013, 23.23
Omistan sigman nopeusmittarin (8 toimintoa). Ihan perusmittari. Nyt pitäisi kolvata ironneet anturipiuhat kiinni mittarin telineeseen. Myt kysymyksenä on se, että onko anturipiuhoissa väliä, miten punainen ja musta piuha kolvataan kiinni telineeseen (tai no telakka sen oikea nimi taitaa olla). Mitään uros/naaras merkintöjä en telakassa huomaa. Piru kun kylmäkolvasivat tuon... Lähtee niin helposti irti..

Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Onkos tässä mittarissa sitten jotkut kontaktipinnat tuohon telineeseen? Vai miten tuo telakka/anturit keskustelee sitten mittarin kanssa, jos piuhat menee vain telakasta antureille. Johtojärjestyksellä on voipi hyvinkin olla väliä kun kerran eriväriset ovat.

Yleismittarilla tuota voisi tietysti mittailla. Mitättömällä patterijännitteellä tuo kuitenkin toimii, joten tuskin ko. vehje hajoaa vaikka kolvaa johdot väärinpäin.
Jos ei toimi, niin vaihtaa sitten johtojen paikkaa.

arctic biker
20.12.2013, 07.58
Ööö, tuota... jos on Novatechin napa (Novatec SL) ja vapaaratas, niin voiko siihen vaihtaa Shimanon vapaarattaan? Kas kun muutama ratas lähtenyt pureutumaan vapaarattaaseen ja hyllystä löytyisi vanha Shimpan takanapa. Vai lähdenkö metsästämään Novatechin vapaaratasta?

Ei käy sanottiin pankissakin. Nyt kun pakka on kuitenkin irronnut niin ensiapuna lattaviilalla vapaarattaasta nirhautumat pois ja kovaa ajoa. Kyse lienee maantienavasta? Poisonin lisäksi RCZ Bike Shop sitten löytää uuden.

Jos pakka on sitten jämähtynyt kiinni niin haulla
removing jammed cassette löytynee opastusta.

Halloo halloo
20.12.2013, 12.17
^ Kiitos, sitä minä vähän aattelin. Novatechiä siis metsästämään.

Ykkossanna
20.12.2013, 23.29
Moi!
Mä yritän vaihtaa Helkama Silver Wing-polkupyörään takakumia, mut en saa rengasta irti ollenkaan! Oon löystyttänyt kaksi mutteria ja ottanut jalkajarrun jo irti, mutta siinä on joku outo systeemi vielä, joka ei ole siis millään ruuvarilla eikä kuusiokoloavaimella eikä jakoavaimella avattavissa! Apua!
Fillari on siis aika vanha ja siinä on 7vaihdetta takana. Kiitti, jos joku osaa auttaa! Voin vaikka ottaa kuvan siitä metallipalasesta, joka mun edistymistä haittaa..

grep
21.12.2013, 00.06
Vaikea hahmottaa mistä kiikastaa. Kappavaihteen vaihtaja irrottamatta? Kuva olisi hyvä ellet helpommalla keksi nettineuvoista (http://sheldonbrown.com/nexus-mech.html) itsekin?

JiiPee
21.12.2013, 15.15
^hyvät ohjeet grep! Itsekin pähkäilin aikani miten ton metallihärpäkkeen saa takas....irrottaa osasin kyllä :)

Tossa on taika:

http://sheldonbrown.com/images/nexchg6.gif

tirsintarsi
22.12.2013, 15.41
Sattuisiko kukaan tietämään pikaisesti, mistä tällä hetkellä löytyisi 28" levyjarrukiekkosettiä vajaan satasen hintaan, kun on päässyt Bike-Discountista (http://www.bike-discount.de/shop/k639/a90967/wheelset-28-deore-525-disc-i-s-mach1-250-disc-36l.html) loppumaan?
Trekking-setti olisi paras eli noin 32-42 rengas pitäisi saada vanteelle menemään.

IncBuff
22.12.2013, 18.45
Sattuisiko kukaan tietämään pikaisesti, mistä tällä hetkellä löytyisi 28" levyjarrukiekkosettiä vajaan satasen hintaan, kun on päässyt Bike-Discountista (http://www.bike-discount.de/shop/k639/a90967/wheelset-28-deore-525-disc-i-s-mach1-250-disc-36l.html) loppumaan?
Trekking-setti olisi paras eli noin 32-42 rengas pitäisi saada vanteelle menemään.
Tuo discountin toinen setti ei kelpaa?

http://www.bike-discount.de/shop/k639/a112371/deore-disc-zac-2000-black-28-wheelset.html

tirsintarsi
22.12.2013, 18.53
Jaa... Mitenkäs minä nyt tuon oikein ohitin ihan totaalisesti.
Tuolla sitten mennään, kiitos IncBuff.

OCH
23.12.2013, 01.29
Onko näin, että kiekot saa halvemmalla netistä valmiina (esim.bike componentista) kuin itse rakentamalla. Riippumatta haluaako laadukkaat tai halvat kiekot?

vema60
23.12.2013, 13.34
Onko näin, että kiekot saa halvemmalla netistä valmiina (esim.bike componentista) kuin itse rakentamalla. Riippumatta haluaako laadukkaat tai halvat kiekot?
Kyllä, valmiit kiekot saa yleenä halvemmalla. Itse kasaus tehdään silloin, kun haluaa juuri tietyn navan, pinnat ja kehät ja niitä ei valmiina ole. Jotkut tosin kasaa kiekkoja ihan vaan kotsoakseen, että osaako.

jojo^^
27.12.2013, 22.19
Mahtaakohan olla mitään mahkuja viritellä jonkun näköstä ghettotubeless-tyylistä ratkaisua Jopoon? Eli haluaisin jollain tavalla litkuttaa nuo. Kehät ja kumit eivät ole millään tavalla tätä ajatusta tukevia. Ongelmana on että tuohon 22" eli 484-kokoon ei löydy säädyllisiä ja millään tavalla sepeliä tai lasia kestäviä kumeja. Paremmalla puoliskolla alkaa menemään hermot kun useita rengasrikkoja per kevät/syksy ja tänään viimeksi. Joka kerta renkaasta on löytynyt pieni lasinsiru tai sopivan terävä kivi. Luovunko samantein ajatuksesta ja lähden metsästämään pistosuojanauhaa tjs?

LJL
27.12.2013, 22.31
^ Laita litkua sisuriin. Sielu irti ja ruiskulla kuuppa-puolitoista. Vai onko "sieluton" venttiili?

jojo^^
27.12.2013, 22.41
Totta! Liian yksinkertainen vastaus niin ei tullu ittelle samantein mieleen. Perus dunlop-venttiilithän tuossa on. Rupesin ite miettimään prestan vaihtamista yms... Tuo ehdottamasi on helpoin ja nopein ratkaisu, antaen kuitenkin riittävän turvan noille pienille rei'ille.
.

LJL
28.12.2013, 00.21
Joo kyllä tossa kohtaa lähtisin sisurin litkuttamisen tielle, voi nimittäin olla aika tuskainen projekti yrittää saada toimimaan litkuilla kokonaan ilman sisäkumeja. Mitään väliähän sisäkumin venttiilin mallilla ei noin muuten nähdäkseni ole. Mutta jos venttiiliä ei saa sillä tavalla auki, että jonkinlainen ruisku/tratti/vastaava mahtuu siihen venttiilin suulle, niin on nihkeä homma painaa riittävää määrää litkua sisään.

jojo^^
29.12.2013, 11.12
Homma hoidettu! Ajattelin tosiaan turhan vaikeaa ratkaisua tuohon ongelmaan. Sisureiden litkutus ei vaan tullu heti mieleen kun maastureissa on ollu viimeiset 3 vuotta pelkät litkut... Homma hoitu renkaan paikkaamisen jälkeen kädenkäänteessä kun nurkista löyty valmiiks litkut ja Notubesin oma ruisku.

Warlord
29.12.2013, 13.42
Trekin maantiefilun Bontragerin budjettivanteissa on kova muovinen vannenauha, joka on liimattu kiinni vanteeseen. Tuon vannenauhan ajattelin vaihtaa kevään renkaanvaihdossa. Joillain pihdeillä/puukon kärjellä pitänee nyhertää nauha ensin poikki ja mitä sitten liimalle? Hiustenkuivaajalla kuumaa? Muovisella rengasraudalla raapimista?

Jopoman
29.12.2013, 20.32
Ksyleenillä sitä voisi yrittää. Jos sitten kuitenkin menee mekaanisen poiston puolelle niin sekin yleensä helpompaa kun tuolla ensin pehmittelee. Muistaa sitten vaan hyvän ilmanvaihdon, ei oo terveysainetta. Ja hanskat!

groovyholmes
30.12.2013, 09.48
Voisiko joku avata että mitä tarkoittaa xc-kirjainparin lopussa esiintyvät kirjaimet?? Xco,xcm jne...

Nufan
30.12.2013, 11.16
XCO = Cross Country Olympic, XCM = Cross Country Marathon, XCE = Cross Country Eliminator

Linkki Pertun sivuille lajiesittelyyn. http://www.perttuparssinen.com/lajit

groovyholmes
30.12.2013, 12.24
Kauan jo vaivannut, paljon kiitoksia!

J_K
30.12.2013, 15.35
CRC:n Sram gripshifterit: (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/sram-x0-10sp-grip-shift-shifter/rp-prod84858) Kellään kokemusta tuleeko X0 10sp kahvan mukana vaijeri ja kuori? Vai sijoittaisiko vähän lisää ja ottaisi XX:n, siinä ainakin tuli varijeri ja kuori mukana.
Suoraankin voisi kysyä, mutta ennen kun ne saa tiedon varastosta niin tarjoukset on ummessa.

LJL
30.12.2013, 16.04
Suosittelen XX:ää, kun siinä on hiilaria (!!!) ja Goren vaijerisetti on irtonaisena muistaakseni erikseen jotain 50€. Oon nyt ajanut reilut 2500km niillä mukana tulevilla Goren kaapeleilla kokopitkänä eikä vielä mitään huomauttamista toiminnassa.

J_K
30.12.2013, 18.44
XX on kyllä hyvä, sellanen on jo kaksysissä. Goren kaapeli on hyvä lisä kaikkine linereineen, ulkokuori alkaa olla vaihdon tarpeessa ja vaijeri vaihtunut kerran vaihtajan hajottua, 7tkm ajoa.

XX siis valitaan tähän. Mutta mitkäs jarrut jotka toimisi gripshifterin kanssa, 200-250€ ilman levyjä? Hope Tech 3 X2 kellään vielä kokemusta.

cyclomiha
31.12.2013, 11.00
Mitä tarkoittaa "suitable for Schrader and Presta valves with thread" tässä yhteydessä
(Lähinnä kiinnostaa että toimiiko Presta-venttiilin kanssa ilman adapteria):
http://www.rosebikes.fi/tuote/rose-co2-dosing-unit-makro/aid:641878

(http://www.rosebikes.fi/tuote/rose-co2-dosing-unit-makro/aid:641878)

pätkä
31.12.2013, 11.07
Sopii näihin venttiileihin. Kiinnittäminen kierteellä kun täytetään. Schrader:

http://sheldonbrown.com/images/valvesch.gif

Presta:

http://sheldonbrown.com/images/valveprc.gif

LJL
31.12.2013, 11.08
^ Että ko. CO2-adapteri käy sekä prestaventtiiliin että ns. autonventtiiliin, kunhan venttiilissä on kierre. Olettaisin, että venttiilinhatun kierre.

cyclomiha
31.12.2013, 11.16
Kiitos! Taidanpa tilata ko. pumpun.

Il ciclista di Roine
02.01.2014, 23.12
PIKAKYSYMYS:

Vuosi vaihtui ja pitäisi luoda uusi tiedostopohja uudelle vuodelle Sigma ROX 9.1.:n PC-ohjelmaan.
Onko tämä mahdollista (tallentaa vanhat vuosisuoritteet erikseen)?
Sigman käyttöohjeiden ukk:ssa ei tällaista pulmaa ole puitu.

Vaihdoin hiljattain miniläppäriin ssd-kiintolevyn uudemmalla käyttöjärjestelmällä ja Sigman PC-ohjelma on siihen asentamatta.

arctic biker
03.01.2014, 19.09
Trekin maantiefilun Bontragerin budjettivanteissa on kova muovinen vannenauha, joka on liimattu kiinni vanteeseen. Tuon vannenauhan ajattelin vaihtaa kevään renkaanvaihdossa.
Miksi Warlordi haluaa vannenauhan vaihtaa? Se että vannenauha on liimattu ei ole ollenkaan huono asia. päinvastoin. Jäsen Ellmeri joskus muinoin minut herätti asiaa miettimään, ihan joka kiekossa ei oo mulla vieläkään liimattuja mutta pikkuhilijaa...

Warlord
03.01.2014, 19.41
Se vaan tuntuu sellaselta kovalta muovilta, aattelin että se aikanaan irrotessaan nirhaa sisurin rikki. Ja hyllyssä olis pari ylijäämärullaa Veloxia...

Grandi66
04.01.2014, 17.16
Olis hakusessa titec H tapanen ohjaustanko, mutku ei vaan muista missä oli nähnyt ja mistä saa.

OCH
04.01.2014, 21.01
Onko levyjarrunavoissa reikien paikat ja koko aina samoilla standartoiduilla mitoilla? Voiko luottaa että oma levy ja mutterit passaa?

hemppa
04.01.2014, 22.22
^6-pulttikiinnitys on standardi, eli voit luottaa.

Xnight
04.01.2014, 23.06
Mistähän näin pyhien aikaan osaisi lähteä etsimään pk-seudulta näitä korvakkeen kiinnitysruuveja? Yhtä huutaisi!
http://kuvaton.com/k/yaus.jpg

LJL
04.01.2014, 23.53
^ Mulla olis Espoossa lukuisia torx-kantaisia

Xnight
05.01.2014, 00.21
^ Mulla olis Espoossa lukuisia torx-kantaisia

Laitoin yv:tä :)

LJL
05.01.2014, 01.10
Vastattu. Tsingis-kaan (miksi on pakko kirjoittaa yli 10 merkkiä??)

Villlem
06.01.2014, 17.51
Voinko lätkäistä vanhan shimpan hyperglide pakan tilalle sramin powerglide -pakan? Ei tule mitään komplikaatioita?

JackOja
06.01.2014, 18.46
Voit. Tsingis-Kaan (= LJL:n lanseeraama käytäntö).

OlliR
13.01.2014, 13.14
Millä nimellä kutsutaan cyclocrossarin cantilever jarrujen etuhaarukkaan kiinni tulevaa "problem solversia"? Eli kiinnostaisi ottaa paremman jarrutuntuman saavuttamiseksi stemmin alla olevan ongelman ratkaisijan pois ja laittaa tämä toinen "mikäsenniminyton" vaihtoehto kiinni.

JackOja
13.01.2014, 13.22
^eikö se ole "cable hanger" eikä mikään "problem solver" :seko::)

Siis joku tuollainen:
http://www.retrobike.co.uk/forum/files/cxm_cyclocross_interbike_day3travis_brown_ss_canti _hanger_191.jpg

OlliR
13.01.2014, 13.25
Kiitos, juuri tuosta on kyse! Termit ja nimet hukassa, mutta nyt koitan löytää "cable hangerin" jostain ja kokeilla auttaako

apatceh
13.01.2014, 13.47
Kiitos, juuri tuosta on kyse! Termit ja nimet hukassa, mutta nyt koitan löytää "cable hangerin" jostain ja kokeilla auttaako

Kuvanmukainen cable hanger tuli keväällä ostettua ja olen erittäin tyytyväinen. Keravan Lundberg myi hyvään hintaan.
https://qwfwna.bay.livefilestore.com/y2pVN1Ilp4Whbnf8Cqnlo3RgjwCskFFZrrG0fSPKJYXtbmESTv JZ1ZqZoXWs36twmyZdGkMstjUaZp4VQmRljASgwd4iCcu4qj_d 1ZJifkSo3M/WP_000754.jpg?psid=1

LJL
13.01.2014, 14.52
(= LJL:n lanseeraama käytäntö).

Kiitos huomaavaisuudesta! :D

Rautaperse
13.01.2014, 18.26
Onko kokemusta kierrelukitteen käytöstä, että klossit pysyisi kengissä kiinni?

Dude
13.01.2014, 18.36
Ei ole, mutta eikö muka klossit pysy kiinni ilman? Itse olen aina vetänyt raivotiukkaan, eikä koskaan ole irronnut. Ekan lenkin jälkeen vielä tsekkaus ja mahdollinen kiristys. Muutaman kerran on kyllä sitten vanhoja klosseja poran kanssa irroiteltu klossien vaihdon yhteydessä...

Rautaperse
13.01.2014, 19.06
Kesäkengistä irtosi loppu syksystä ja nyt oli talvikengistä just tippumassa pois. Enempää ei ainakaan uskalla kiristää, kun muutenkin tahtoo mutterit korkkailla, kun ranteen momenttiavain ei ole oikein kalibroituna. Ehkä pitäisi vaan muistaa kiristellä usemmin, mutta työkalujen kanssa puuhastelu ei ole mikään suurin intohimo...

Amfinaut
13.01.2014, 20.13

"Fork cable hanger" -hakusanoilla löytynee lisää. Tektrolla on tarjolla tuollainen, löytyy ainakin muutamista brittikaupoista. Spessulta löytyy Tricross Fork Brake Hanger nimellä, paikallinen kauppias sai tuon hommattua pienen arpomisen jälkeen 22 euron hintaan.

syklopaatti
13.01.2014, 22.29
Minä olen laittanut aina uusien klossien ruuveihin vaseliinia. Ei oo koskaan tarvinnut kiristellä jälkikäteen vaikken raivotiukkaan ole vetänytkään.
Ekan lenkin jäkeen tarkistuskiristys ja se on siinä.

Rautaperse
14.01.2014, 09.11
Kiitos. Täytyy kokeilla tuota keinoa, jos löytyisi apua ongelmaan.

cuppis
14.01.2014, 09.35
^klossiruuvi sopii ainakin omissa fillareissani pullotelineen ja tarakan kiinnityspisteiden kierteisiin joten olen laittanut jokaiseen pyörään yhden varaklossiruuvin irtoamisten varalle. On muuten kohtuullisen ikävä yrittää irrottaa polkimesta kenkää jonka klossi on kiinni yhdellä ruuvilla ja pyörii kuin...

arctic biker
14.01.2014, 19.37
Miksi keskiössä (tässä tapauksessa Shimano BB-7900) lukee, että "Do not disassemble"?
Virvelitehtaan juoni myydä niitä enemmän?
Juonesta en tiedä mutta varsin yksinkertainén avata jotta pääsee laakerin putsaamaan ja uudestaan rasvaamaan. Sama pätee Sramin GXP-laakeriin. Se että jotkut väittää itse laakerin olevan kehineen `helposti" vaihdettavissa menee mun mielestä ellei huuhaalinjalle niin kuiten tarpeettoman monimutkaiseen ja kalliiseen hommaan. Itse avaan ja puhdistan omat Shimanon ja Sramin ulkoiset laakerini säännöllisesti, 2-3 kertaa vuoteen. Kummasti lisää käyttö-ikää!

arctic biker
14.01.2014, 19.40
Minä olen laittanut aina uusien klossien ruuveihin vaseliinia. .

Tuon klossiruuvien asennuksen vaseliinin tarpeen opin ekojen klossieni irrotuksen yhteydessä.

vauhtikorjaavirheet
15.01.2014, 00.35
Eturievän valitsin hajosi. Voiko 10 ja 9 sarjojen eturattaan valitsimia käyttää shimanolla ristiin? Kymppisarjan valitsimen kun saisi kätevämmin kiinni.

arctic biker
15.01.2014, 16.59
Juu voihan niitä, etuvaihtaja on aika lojaali kapistus.

J.F
20.01.2014, 12.10
Meneehän nämä 11 lehtiset maantiekasetit samalle vapaarattaalle kuin 10v? (shimano)

arctic biker
21.01.2014, 19.49
Sorry JF ei välttämättä. Jos vapaaratas kelpuuttaa 11lehtisen niin kympit saa asennettua 1,85 millisen prikan kanssa. Jos vapaaratas on perinteinen maksimissaan kymppipakalle niin ainoa keino on tutkailla Velonewsin Lennard Zinnin kälmiä ratkaisua. Ellei sitten takakiekkoon ole saatavilla 11spd;lle passelia vapaaratasta.

arctic biker
21.01.2014, 20.04
11 speed cog in 10 spd freehub
Suattaapi noilla kuukkelin hakusanoilla näin savolaisittain löytyä valaistusta asiaan! Ei, mullei ole noita , vain yksi kiekkosetti 11lehtiselle pakalle.

arctic biker
22.01.2014, 09.01
Mavicin kiekoilla 11pakan käyttö on helppoa

Mavic freehub bodies have long come with a spacer required behind a Shimano or SRAM 10-speed cassette. And now in this day of 11-speed cogsets, simply removing the spacer makes it an 11-speed freehub body without further modifications. I don’t remember if this freehub body design goes back as far as your wheel, but I wouldn’t doubt it. You could borrow a friend’s 11-speed cogset and see if it will tighten onto your freehub and also provide dropout/chain clearance in the highest gear. ©Velonewsin Lennard Zinn

J.F
22.01.2014, 09.43
Kiitti. Löysin myös vastaavaa tietoa. Campagnolon vapaarattaisa ei myöskään ongelmaa koska 9-11 lehtiset käyttävät samaa vapaaratasta.

Sent from my Chromag Aperture using alien technology.

JackOja
23.01.2014, 07.55
OS-tangot & -stemmit... kummin päin saattoikaan käyttää ristiin maantie- vs. maantiekamoja?

Maantiestongan kanssa mtb-stemmiä vai mtb-stemmin kanssa maantietankoa?

(on siis joutilaana mtb-stemmejä ja ajattelin jos sellainen kelpaisi projektiin vai pitääkö hankkia ihan road-stemmi)

LJL
23.01.2014, 11.24
...mtb-stongan kanssa maantietankoa?

No se ei ainakaan onnistu ;) Mutta ajattelisin, että jos millit täsmää eli jos stemmi on esim. 31,8mm OS-stongalle (Handlebar Clamp Ø), niin silloin siihen voi päähän törkätä sekä maasto- että maantietangon tai vaikka bullhornin, jos ko. tanko on kiinnityskohdasta 31,8mm.

J.F
23.01.2014, 11.28
Vai oliko tämä enemmän muotipoliisikysymys?

LJL
23.01.2014, 11.30
Vai oliko tämä enemmän muotipoliisikysymys?

Öö voiko olla muotipoliisiulottuvuutta, kun monet stemmit (ainakin mitä itseltä löytyy, Syntace ja Ritchey WCS) on sekä maasto- että maantiekäyttöön.

VAI ONKO???
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRsjomuZiZ1NgRJmtzqIPoRYS3MDZhgT G_HC6dsSgl5sU01jae5

J.F
23.01.2014, 11.35
Aivan, useat myydään kyllä kummallakin nimikkeellä.

Jos pituutta sopivasti ja millit sopii niin mikä ettei. (poislukien mahdolliset muotipoliisi issuet) :)

JackOja
23.01.2014, 11.56
No se ei ainakaan onnistu...

Äh, liiannopeestikirjoitettua. Korjasin :o

Mutta siis oikeesti? Miten mä muistelisin, että jomminkummin päin ei kävis. On joku pieni ero, inan ohuempi ei käy toisinpäin.
Vai muistelenko museokamaa, elikkä niitä ohuempia?

MIKSI niitä myydään eri nimillä jos ovat samoja, joku salaliitto :seko:

J.F
23.01.2014, 12.03
Jo kyllä ne käy ns ristiin ja kuten yllä todettukkin niin useat (useimmat?) myydään kummallakin nimikkeellä. Ja niitä 31,8mm stongia on kumpaankin lajiin. Niin kauan kun siinä koossa pysyy niin ei ongelmia. Sittenhän on jotain ohuempia. Mulla esim yks bullhorni joka oli pikkasen eri kokoinen kuin ns normaalit standardit 31,8 jamikäsekapeempinytoli.

J.F
23.01.2014, 12.17
Tuossa muuten luettelo eri standardeista: Nykyään kai tuo 31.8 on se tavallisin. Ei tämä tätä keskustelua edistä, päinvastoin, mutta aika monta eri paksuutta ollut aikojen saatossa.

22.2 mm
7/8"
Steel bars. Mainly BMX (http://sheldonbrown.com/gloss_ba-n.html#bmx), older Mountain bike bars.

23.8 mm
15/16"
Obsolete British (http://sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#british) size for steel handlebars, common on older 3-speeds. (http://sheldonbrown.com/english-3.html) This size was also used for steel drop bars (http://sheldonbrown.com/gloss_dr-z.html#dropbar).

25 mm

Obsolete French (http://sheldonbrown.com/gloss_e-f.html#french) size.

25.4 mm
1"
Standard I.S.O. (http://sheldonbrown.com/gloss_i-k.html#iso) size, used on the vast majority of newer bicycles.
This is sometimes incorrectly called "mountain bike" size.

25.8 mm

Unofficial in-between size used by some Italian handlebar makers for handlebars designed to be usable in either ISO (25.4) or Italian (26.0) size stems.

26.0 mm

Italian (http://sheldonbrown.com/gloss_i-k.html#italian) standard for drop bars, other bars made to fit Italian stems and some high-end aftermarket drop bars.
This is sometimes incorrectly called "road" size.

26.4 mm

Older Cinelli and Cinelli copies. Cinelli changed over to 26.0 in 1998.

27 mm

Titan (obsolete).

31.8 mm
1 1/4"
Road oversized.

Edit: Lähde: Sheldon Brown

arctic biker
23.01.2014, 12.19
Jos jackoja muistelee vanhoja standardeja; maastoon 25,4mm ja maantielle 26 mm. Muotipoliisi ei ole nyt kylläkään tavattavissa, ratsasi mun talviajovaatetusta ja hakeutui välittömästi sairaslomalle.

arctic biker
23.01.2014, 12.29
http://www.bike-components.de/products/info/p13337_Reduzierhuelse-fuer-Vorbauten-von-31-8mm.html
Eikä ny nuo vanhan liiton tangot aivan hylkyä ole 31.8mm kannattimella. Maastopuolella ehken downhilliä välttäsin. Mullakin on yksi Syntacen ohkainen Vector jemmassa.http://www.bike-components.de/products/info/p33976_VRO-Vector-Lowrider-7075-13mm-Riser-Lenker.html
Tämän edeltäjä 690 millisenä. Kyllä tollekin vielä tarvista tulee.

Villlem
24.01.2014, 19.59
Tuleeko komplikaatioita, jos nykyisen takapakan tilalle (joka ei ole spider -härpäke) takapakan, jossa on tuo spiderjutska?

Two aluminum spiders carrying the six largest chainrings

(Nyt on kyllä typerimmin muotoiltu kysymys mitä itse olen onnistunut vähään aikaan muovaamaan)

J.F
24.01.2014, 20.06
Tuleeko komplikaatioita, jos nykyisen takapakan tilalle (joka ei ole spider -härpäke) takapakan, jossa on tuo spiderjutska?

Two aluminum spiders carrying the six largest chainrings

(Nyt on kyllä typerimmin muotoiltu kysymys mitä itse olen onnistunut vähään aikaan muovaamaan)

JOS ymmärsin kysymyksen oikein niin ei väliä. Hämikset useimmiten kalliimpien pakkojen rakenteessa. Toisaalta jos sulla halpis vapaaratas niin voi tykätä kyttyrää jos ei pakassa kunnon spideriä. Eli spideri ei ainakaan ole pahitteeksi!

Raikku
24.01.2014, 21.32
Olenko ainoa joka ei pääse mihinkään Shimanon tech supportin dokuihin? Ei sitten mikään aukea, kaikista tulee vain ettei löydy? Firefox 26 käytössä.

Markku Janne
25.01.2014, 00.07
Olenko ainoa joka ei pääse mihinkään Shimanon tech supportin dokuihin? Ei sitten mikään aukea, kaikista tulee vain ettei löydy? Firefox 26 käytössä.

http://techdocs.shimano.com/ tarkoitat? Toimii kyllä.

janne kuivakangas
25.01.2014, 21.27
Vinkkejä miten pysyy juomarepun letku sulana nyt pakkasella..!:)

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla

HC Andersen
25.01.2014, 21.39
Jos juomarepussa ei ole valmiiksi eristettyä letkua niin esim. joku Armaflex solukumi putkieriste letkun päälle. Helppo konsti joka kannattaa tehdä juomisen jälkeen, on että puhaltaa letku ja suutin tyhjäksi vedestä, niin että kuulee kun juomarakossa pulpahtaa vähän. Helpoin kosti on että talvella pitää pari juomapulloa mukana repussa.

Amfinaut
25.01.2014, 21.44
Siinäpä niitä vinkkejä tulikin. Lisäksi "Talvipyöräily" ja "Reppu maastoon" -triideissä on myös pyöritelty samaa aihetta, sieltä löytyy myös joitain valmistuotteita letkulle.

janne kuivakangas
25.01.2014, 23.12
Kiitos teille!:)

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla

elasto
26.01.2014, 10.28
Mä pidän juomareppua talvella aina takin alla, ei tarvi letkua eristellä eikä puhallella sitä reppua ilmapalloksi.

Nappulakenka
26.01.2014, 10.40
Mä pidän juomareppua talvella aina takin alla, ei tarvi letkua eristellä eikä puhallella sitä reppua ilmapalloksi.

Mulla on tuo juomareppu(Camelbak Mayham) sen verran iso, että en viitsi laittaa tankin alle vaan sujautan letkun vaan takin kaula-aukosta sisään.

elasto
26.01.2014, 11.14
Joo mulla siis vaan sellanen pieni parin taskun malli.

rcta
26.01.2014, 16.37
Mitkä olisi hyvät & edulliset flätti-polkimet sekalaiseen talviajoon? Jos vaikka tuolta CRC:n alesta löytyisi. Kengiksi tulee jotkut pakkassaappaat.

Iji
27.01.2014, 12.37
Ostin wahoo kickr trainerin ja oon vetänyt sillä ny pari kk. mitä appseja siihen suositellaan? mulla on tykki ja kangas. haluaisin kankaalle jotain semmosta missä pääsis testaan joitain oikeita pätkiä joistain kisoita jne muita motivaattoreita.

lansive
27.01.2014, 14.16
Mitkä olisi hyvät & edulliset flätti-polkimet sekalaiseen talviajoon? Jos vaikka tuolta CRC:n alesta löytyisi. Kengiksi tulee jotkut pakkassaappaat.

Minulla on Nukeproof Electronit (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/nukeproof-electron-flat-pedals/rp-prod85858) ja tyytyväinen olen ollut. Jälkikasvulla nuo ovat ympärivuotisessa käytössä.

rcta
27.01.2014, 14.48
Tänks, noita jo tutkinkin. Tilataan testiin.

arctic biker
27.01.2014, 17.34
Nukeproof Electronit (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/nukeproof-electron-flat-pedals/rp-prod85858)
Nuohan näyttää ihan hyviltä. Pinnitkin on oikeaoppisesti altapäin avattavia. Itse olen vuosia ostanut näitä halvemman pään flättipedaaleita termillä kun en niitä kivikossa kuiten kolhi. Aika lyhytikäisiä laakereita etten sanoisi. Nyt kun ajokenkäevoluutioni ja lauha alkutalvi on suonut ennennäkemättömiä mahiksia Vaude Termaticeilleni niin realistina aattelen että kuiten pakkaset tulee vielä ja noi ei crossarissa olis pahat http://www.bike-components.de/products/info/p24298_Traverse-XCF-05AC-Plattformpedale.html Ja vielä punaisina sais. Ens viikkoon olosuhteiden pakosta jätän tilauksen.

Moby
28.01.2014, 09.41
Mulla on kaupunkisinkulassa Da Bomb Popsiclet (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/da-bomb-popsicle/rp-prod94745)enkä voi suositella näitä talveksi kun lumi pakkaantuu helposti ja ovat liukkaat. Johtuu vissiin tuosta kuviosta ja muovista. Lumettomana aikana kyllä oikke hjuvat.

JackOja
06.02.2014, 10.53
Eikös Avid X0 -jarrupalat ole samat kuin Elixir? Ja X0 Trail-versioon on omansa jotka eivät käy normi X0:aan?

Iglumies
06.02.2014, 11.28
Jos se X0 on 2-mäntäinen, niin mielestäni kyllä.
X0 trailihan on 4-mäntäinen.

cuppis
09.02.2014, 18.50
Kuuluuko Cane Creekin Ten-sarjan ohjainlaakerin alakoolin olla poikki?

Kare_Eskola
09.02.2014, 18.57
Kyllä kuuluu.

juminy
09.02.2014, 19.10
Mitkä olisi hyvät & edulliset flätti-polkimet sekalaiseen talviajoon? Jos vaikka tuolta CRC:n alesta löytyisi. Kengiksi tulee jotkut pakkassaappaat.Mä olen ollut varsin tyytyväinen näihin (http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=42&products_id=127). Eikä noi Saintitkaan (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-saint-mx80-flat-pedals/rp-prod82557) kalliit ole.

JackOja
09.02.2014, 19.54
...mielestäni kyllä.
...

Niin oli.

AkiA
10.02.2014, 20.13
Nämä laitoin itse tavarakonkeliin, hyvin toimineet eikä maksa juuri mitään:
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/nc-17-std-zero-pro-flat-pedals-2014/rp-prod31835

PeeHoo
11.02.2014, 10.21
Kakkosmaantiepyörän kahvojen päällä olevista muovisuojista toinen on jäänyt jonnekin ja toinenkin aika kulunut. Ei kyllä vaikuta ajoon.

Saako tuollaisia erillisenä mistään? Jos ei saa Suomesta, niin mikä mahtaa olla palasten englanninkielinen nimitys.

Käytetytkin kelpaavat vanhaan fillariin mainiosti.

http://www.helos.fi/photos/ultegra-kahvamuovip.jpg

Nufan
11.02.2014, 10.53
Katso Shimanon docs sivuilta varaosanumero kyseisille osille ja googlettele sitä numeroa. Voi tärpätä.

PeeHoo
11.02.2014, 11.41
1. Joo, tietenkin Shimanon ohjeista löytyy. Taitaa olla "Name Plate & Fixing Screw" Y-6GT 9850, samanlaiset molemmille puolille. Ellei sitten ole Y-6T2 98020. Pitää vielä tutkia.

http://www.helos.fi/photos/shimano-muovi.jpg

pätkä
11.02.2014, 12.30
Kakkosmaantiepyörän kahvojen päällä olevista muovisuojista toinen on jäänyt jonnekin ja toinenkin aika kulunut. Ei kyllä vaikuta ajoon.

Saako tuollaisia erillisenä mistään? Jos ei saa Suomesta, niin mikä mahtaa olla palasten englanninkielinen nimitys.

Käytetytkin kelpaavat vanhaan fillariin mainiosti.

Oisko tuolla sopivia http://www.bike-components.de/shop/cat/c475_Bits---Pieces-Road-Race.html?limit=48&filter_manufacturer_id=29&order=name_desc

Englanniksi voi hakea mm. nimellä "shimano levers name plate(s)"

alli
11.02.2014, 21.08
Keskiö alko lonksua, meni ketjukin poikki kotimatkalla. Jollain Prisma-virityksellä sain ketjun sen verran kasaan, että pääsin kotiin sentään ajamaan kaupalle talutettuani.

Mutta onko tuo keskiön kuntoonlaittaminen pyörähuollon hommia osaamattomalla vai voinko ostaa jonkin työkalun ja kiristää sen itse? Prisman hyllyltä en ainakaan osannut ottaa mitään ex-tempore.

KpaL
11.02.2014, 21.20
Kypäräsuosituksia aloittelijalle? Ja mitenkäs talvipuoli? Ihan tommosta kevyttä ja välillä rivakampaa työmatka-ajoa. Kesällä sit ylimäärästäkin lenkkiä. Ei nyt mitään satasen kypärää tarvis.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Amfinaut
11.02.2014, 23.20
Keskiö alko lonksua, meni ketjukin poikki kotimatkalla. Jollain Prisma-virityksellä sain ketjun sen verran kasaan, että pääsin kotiin sentään ajamaan kaupalle talutettuani.

Mutta onko tuo keskiön kuntoonlaittaminen pyörähuollon hommia osaamattomalla vai voinko ostaa jonkin työkalun ja kiristää sen itse? Prisman hyllyltä en ainakaan osannut ottaa mitään ex-tempore.

Osaatko kertoa lisää pyörästä/keskiöstä? Yleisin vaihtoehto on varmaankin neliskantti patruunakeskiö (http://en.wikipedia.org/wiki/File:BB-UN73.jpg), tässä tapauksessa koko keskiö menee vaihtoon.

alli
11.02.2014, 23.55
^Enpä tiedä tarkemmin... Rossanon Touring-pyörä mulla on, ja tuollainen hammasratas sieltä näyttäisi kurkkaavan kyllä. Eli koko osa pitää vaihtaa, jos lonksuu?

Lienee huoltokeikka taas edessä, voi tylsä, olin ajatellut ajella vielä reilun pari viikkoa ja koittaa huollattaa talviloman aikana.

PeeHoo
13.02.2014, 12.11
Oisko tuolla sopivia http://www.bike-components.de/shop/cat/c475_Bits---Pieces-Road-Race.html?limit=48&filter_manufacturer_id=29&order=name_desc

Englanniksi voi hakea mm. nimellä "shimano levers name plate(s)"
Ei löytynyt ainakaan tuosta linkistä noin vanhaa. Uusissa on suipompi pää. Vein ehjemmän Velosportiin näytille. Samanlaisia tulee kuulemma helmikuun lopulla Suomeen, tilasin rohkeasti kaksi. Aikataulu sopii hvin maantiepyörään, ja voihan sillä toki ajaa tuossakin kunnossa.

Amfinaut
13.02.2014, 13.18
^Enpä tiedä tarkemmin... Rossanon Touring-pyörä mulla on, ja tuollainen hammasratas sieltä näyttäisi kurkkaavan kyllä. Eli koko osa pitää vaihtaa, jos lonksuu?

Lienee huoltokeikka taas edessä, voi tylsä, olin ajatellut ajella vielä reilun pari viikkoa ja koittaa huollattaa talviloman aikana.

Jep, tuo "hammasratas", jolla keskiö kiristetään paikoilleen viittaisi nimenomaan patruunakeskiöön. Eli mikäli se on keskiö, joka napsuu niin vaihtoon menee. Tämä ei sinänsä ole vaikea operaatio mutta vaatii paria erikoistyökalua. On myös mahdollista, että se ei ole keskiö, joka siellä lonksuu. Keskiö naksuu -ketjussa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?31711-Keski%F6-naksuu) on pohdittu asiaa. Huonolla keskiöllä muutaman viikon ajaminen ei sinänsä haittaa mitään jos vaan itse sietää sitä, koska koko keskiö menee vaihtoon joka tapauksessa.

Ossipoika
13.02.2014, 17.42
Oliskohan jollain Kuopion alueella lainaksi haka-avainta keskiön poistoon. Tämmönen (http://sheldonbrown.com/tooltips/bbcups.html) pitäisi saada auki. Puuttuu myös tuommoinen toinen avain jonka nimeä en tiedä..

edit: väkivalta ratkaisi ja sain auki, nyt vaan pitää löytää enää sopiva keskiö :D

Jake_Kona
17.02.2014, 12.30
Haittaako? Uusi runko, alua, ei ole kuljetusvaurio vaan laitettu kuljetuslaatikkoon tullaisena (crc)
http://img.tapatalk.com/d/14/02/17/6ure3yru.jpg

Kemizti
17.02.2014, 12.33
Haittaahan se silmää jos tietää mihin katsoo, tuskin kestävyyteen vaikutusta, jos on vaan lommo, ettei koko raami ole kiero (tuskin), taitaa olla niin alhaallakin, ettei ole vaikutusta satulatolpan asennukseenkaan, eikä toisaalta ehken etuvaihtajankaan, sikäli että sellanen on tulossa..

lansive
17.02.2014, 18.37
No en minä ainakaan tuosta täyttä hintaa maksaisi. Rahaa takaisin taikka uusi raami.

Kemizti
17.02.2014, 18.53
Nii, onko kyseessä siis joku "cosmetic damage -50%" runko, vai ookko täyden hinnan maksanut? Oletin jotenki, että oli tiedossa jo ostaessa tuo lommo..

Jake_Kona
17.02.2014, 20.06
50% alerunko, mutta ei mitään mainintaa että on vikaa. Crc:n alet on yleensä hieman liioiteltuja aleprosentin osalta

Hääppönen
17.02.2014, 20.29
No voi hyvät hyssykät! Jos kauppias pistää jonkin muun, kuin äärialueen runkokoon -50% alennukseen, voiko oikeasti odottaa täydellistä? Huoh.

fanatic
17.02.2014, 20.32
Olisi kai se korrektia edes vaivautua mainitsemaan asiasta. Onhan noita pöljiä tarjouksia usein täysin ehjässä tavarassa...

IncBuff
17.02.2014, 20.41
No voi hyvät hyssykät! Jos kauppias pistää jonkin muun, kuin äärialueen runkokoon -50% alennukseen, voiko oikeasti odottaa täydellistä? Huoh.
Voi jos asiasta ei mainita.

Olen minäkin ostanut pari runkoa aleprosenttien huidellessa jossain 40-50% välillä ja ne on olleet ihan perfect.

J_K
17.02.2014, 21.12
Oli alennusprosentit mitä tahansa jos mainintaa lommosta ei ollut, niin vaadi uusi runko tai kunnon hyvitys.
Onko lommo vielä sopivasti etuvaihtajan kiinnityskohdalla?

Jake_Kona
17.02.2014, 21.25
Luulisin, että etuvaihtajan panta tulee juuri tuohon kohtaan

kauris
17.02.2014, 22.23
Lommo ei ole todellakaan mikään ihan pieni. Lähettäisin itse ilman muuta takaisin. Harmi vaan jos ja kun heillä ei ole uutta samanlaista samaan hintaan lähettää tilalle.

Jake_Kona
19.02.2014, 10.17
Haittaako? Uusi runko, alua, ei ole kuljetusvaurio vaan laitettu kuljetuslaatikkoon tullaisena (crc)
http://img.tapatalk.com/d/14/02/17/6ure3yru.jpg

Otin yhteyttä myyjään ja sieltä tuli vastaus. (Vapaa suomennos)
"Kiitos, niinpoispäin hyvä kukalie kukalie eli sinä, sähäkkäpostista ja kuvista.
Näytin kuvat tekniikkahenkilöstölle ja sain vastauksen ettei tuo ole lommo. Sen on tarkoitus olla siinä, koska antaa lisää tilaa etuvaihtajalle kun se on sisemmällä eturattaalla.
Jos on vielä jotain sydämmelläsi niin ota toki yhteyttä"
Kaikki hyvin, NouHätä.

Grugi
19.02.2014, 11.39
:D Hyvä selitys lommolle joka sattuu olemaan suhteellisen sopivassa kohdassa, kyllä mun fillareissa on etuvaihtaja mahtunut aina olemaan ihan hienosti ilman mitään lisäsyvennyksiä.
Tottahan ne varmaan siellä puhuu ja totahan voisi tarkistella jos vaikka googlella sattuu löytymään kuvia vastaavasta rungosta.

J_K
19.02.2014, 12.48
Kaikkee ne keksii, piti ihan googlella ettiä kuvia kyseisen merkin rungoista ja kyllä muutama malli tuli vastaan missä tuo monttu on.

Umpimähkä
19.02.2014, 14.47
Foorumin käyttöön liittyvä kysymys: miten saa kätevästi korvamerkittyä jonkun keskusteluketjun, ilman että käy kommentoimassa sinne?

Grugi
19.02.2014, 14.51
Foorumin käyttöön liittyvä kysymys: miten saa kätevästi korvamerkittyä jonkun keskusteluketjun, ilman että käy kommentoimassa sinne?

Sellanen ominaisuus tulee vasta maksullisessa versiossa ;)

No ei tossa aiheen alussa on oikeassa reunassa "vaihtoehdot" valinta josta voit ottaa tilaa aihe.

Jake_Kona
19.02.2014, 14.54

Tilaa aihe.

cyclomiha
20.02.2014, 10.01
TipTop; miten käyttäytyy pakkasella? Saako satulalaukussa talven viettäneellä liimalla vielä renkaan paikattua, eli pitääkö liima paikan paikoillaan? Minulla on varasisuri ja pumppu mutta worst case scenariota varten ajattelin ottaa mukaan vielä paikkarasian. Onko kokemuksia?

elasto
20.02.2014, 11.11
Mitä eroa näillä kahdella taka-akselin muunnossarjalla on?

http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/49700/Hope_Pro_2_EVO_Rear_X12_Hub_Thru_Axle_Conversion_K it

http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/49842/Hope_Pro_2_EVO_Rear_12mm_Hub_Thru_Axle_Conversion_ Kit

Grugi
20.02.2014, 11.21
TipTop; miten käyttäytyy pakkasella? Saako satulalaukussa talven viettäneellä liimalla vielä renkaan paikattua, eli pitääkö liima paikan paikoillaan? Minulla on varasisuri ja pumppu mutta worst case scenariota varten ajattelin ottaa mukaan vielä paikkarasian. Onko kokemuksia?

Suurella todennäköisyydellä jäätynyt liima on käyttökelvotonta.

supertele
20.02.2014, 11.37
Mitä eroa näillä kahdella taka-akselin muunnossarjalla on?

http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/49700/Hope_Pro_2_EVO_Rear_X12_Hub_Thru_Axle_Conversion_K it

http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/49842/Hope_Pro_2_EVO_Rear_12mm_Hub_Thru_Axle_Conversion_ Kit

Hopen sivuilta päättelin, että 12mm on 135-leveydelle ja X12 142-leveydelle. Olisko noin?

http://www.hopetech.com/page.aspx?itemID=SPG241

elasto
20.02.2014, 11.44
Hopen sivuilta päättelin, että 12mm on 135-leveydelle ja X12 142-leveydelle. Olisko noin?

http://www.hopetech.com/page.aspx?itemID=SPG241

Tuo kuulostaisi ainakin loogiselta. Mietin vaan, että tuskin tuo Syntacen lanseeraama X12 eroaa mitenkään 12x142mm akselista, vai?

arisaast
20.02.2014, 12.36
Tuli hommattua uusi kuitupenkki jäykkäperään. Vähän mietityttää tuo KCNC:n Ti Pro Lite -tolppa ja nuo hiilikuitukiskot. Onko kenelläkään kokemuksia KCNC:n tolpasta ja kuitukiskoista? KCNC ei vaikuta olevan kaikkein satulaystävällisin ratkaisu. Jotkut ilmeisesti tilanneet tällaisen tuohon tolppaan lievittämään kiskojen rasitusta http://www.carboncycles.cc/?s=0&t=2&c=101&p=1238&

Warlord
20.02.2014, 13.41
Miten tuo Park Toolin SAC-2 (litku esim. satulatolpan valumisen estämiseksi) toimii? Jämähtääkö paikalleen? Miten onnistuu säätäminen, pitääkö ainetta lisätä vai "kovettuuko" uudelleen?

Grugi
20.02.2014, 15.00
Miten tuo Park Toolin SAC-2 (litku esim. satulatolpan valumisen estämiseksi) toimii? Jämähtääkö paikalleen? Miten onnistuu säätäminen, pitääkö ainetta lisätä vai "kovettuuko" uudelleen?

http://www.parktool.com/product/supergrip-tm-carbon-and-alloy-assembly-compound-sac-2

Kuivuu vaalenee katoaa ajan kanssa pois eli tarpaan vaatiessa lisätään.

Warlord
20.02.2014, 15.04
Luin tuon aiemmin mutten löytänyt vastausta. Jätänkö nyt jotain siis lukematta?

Grugi
20.02.2014, 15.17
Luin tuon aiemmin mutten löytänyt vastausta. Jätänkö nyt jotain siis lukematta?

Et varmaan eli kuivuu vaalenee katoaa ajan kanssa pois eli tarpaan vaatiessa lisätään.

Smo
20.02.2014, 15.34
Suurella todennäköisyydellä jäätynyt liima on käyttökelvotonta.

Mutta jäätyykö liima? Ei ainakaan avaamaton .. olen paikannut kumeja vuosia mökillä kylmätiloissa olleilla paikoilla ja toiminut.

Grugi
20.02.2014, 15.46
Mutta jäätyykö liima? Ei ainakaan avaamaton .. olen paikannut kumeja vuosia mökillä kylmätiloissa olleilla paikoilla ja toiminut.

Kyllä mulla tollanen perus paikkasatsin liima oli ulkovarastossa jäätynyt ja se liima oli sitten entinen eli ei ollut pitoa liimassa. Toki voi olla eroja liimoissa niin paha se on varmuudella sanoa miten eri merkit käyttäytyy. Jostakin kuitenkin olen ymmärtänyt että liimoja ei olisi hyvä jäädyttää.

Warlord
21.02.2014, 18.03
Saako Laken maantiekenkiä kivijalasta Suomesta mistään, olisi kiva sovittaa? On siitä harvinainen valmistaja, että oikeasti leveän kengän valmistamisen lisäksi ilmoittaa kokotaulukossa myös kenkien leveydet.

kuovipolku
21.02.2014, 19.04
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1/s403x403/1454889_691477617549580_1799109504_n.jpg

Tuollaisia laatikkoja voi bongata Itä-Helsingin Pyörähuollosta, mutta laatikkojen sisältö ja pinojen korkeus taitaa vaihdella paljonkin. Wideja ei tosin ainakaan silloin ollut kun kävin kenkiä ihailemassa; toisaalta normaalilestikin on verraten leveä (eli oli siinä hilkulla että ongelmallinen oikea jalkanikin olisi sen hyväksynyt).

Matti S.
21.02.2014, 19.05
http://www.hi5bikes.fi/~PQ4vx0000001/?Y999=FET&Y106=Lake

...niin joo, maantiepopot...

mjjk
24.02.2014, 20.04
Ostin tänään Polarin H7 sykesensorin. Pitäisikö tuossa vilkkua tuon Bluetooth logon kun toimii ja on yhteydessä? Ei vilku eikä yhdisty mihinkään.

JackOja
24.02.2014, 20.09
^onko sun vastaanottava laite Bluetooth Smart -yhteensopiva (http://www.bluetooth.com/Pages/Bluetooth-Smart-Devices-List.aspx).
Itse hokasin tuon vasta ostoksen jälkeen... nyt olis joutilas H6 tai odotan seuraavan puhelimen ostoa :)

mjjk
24.02.2014, 20.21
Ainakin Polarin sivujen mukaan yhteensopiva eli Samsung Galaxy S3 ja Android 4.3

IncBuff
24.02.2014, 20.29
Minkä sovelluksen kanssa yrität sitä käyttää?

mjjk
24.02.2014, 20.32
Kokeilin ensin Endomondoa ja kun se ei löytänyt anturia niin sitten Polarin omaa Polar Beat:ia, sama tulos, ei löytynyt.

JackOja
25.02.2014, 08.01
Ihan tyhmä kysymys tietty, mutta... kai olet ensin aktivoinut puhelimesta BT-yhteyden ja parittanut sensorin puhelimen kanssa ennenkuin yrität sovelluksen kautta käyttää?

mjjk
25.02.2014, 12.09
Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan. BT on puhelimessa päällä mutta paritus ei onnistunut kun puhelin ei löytänyt sykevyötä. Nyt ongelma osittain pois kun korjasin pienen asennusvirheen joka oli käynyt asentaessani anturinparistoa. Nyt Polarin ohjelma löytää vyön ja saa sen paritettua sille. Puhelimen käyttöjärjestelmä ei edelleenkään löydä vyötä, eikä muutohjelmat. Kokeiltu Endomondo, ST ja Strava.

IncBuff
25.02.2014, 12.24
Bluetooth low energy laitetta ei tarvitse parittaa puhelimen asetuksista vaan ne paritetaan suoraan sovelluksesta. Mun käsittääkseni ainakaan Endomondo tai Sports Tracker eivät tue nykyisellään Low energy laitteita Androidilla.

JackOja
25.02.2014, 12.33
Bluetooth low energy laitetta ei tarvitse parittaa puhelimen asetuksista vaan ne paritetaan suoraan sovelluksesta....

No höh!

...Endomondo tai Sports Tracker eivät tue nykyisellään Low energy laitteita Androidilla.

No *ittu!

H6 anyone?

mjjk
25.02.2014, 12.44
No ittu nimenomaan. Toimiikohan tuossa sitten mikään muu kuin Polarin oma ohjelma?

JackOja
25.02.2014, 13.19
^Noh, jossain tulevaisuuden päivityksessä se tullee...

It's not in the development plan yet, but with this change we'll definitely look into it again.

telliv
25.02.2014, 18.19
Jos nyt ihan välttämättä haluaa niin ainahan voi liittyä endomondon betaan mukaan niin pääsee käyttämään niitä BLE sykevöitä.

mjjk
25.02.2014, 18.57
Jos nyt ihan välttämättä haluaa niin ainahan voi liittyä endomondon betaan mukaan niin pääsee käyttämään niitä BLE sykevöitä.
Tuo olisi tietysti yksi vaihtoehto, mutta miten se onnistuu? Nopeasti googlettamalla löysin pääasiassa viestejä että heillä on jo tarpeeksi beta testaajia ja eivät ota uusia.

telliv
25.02.2014, 19.38
Seuraavan linkin ensimmäisessä vastauksessa ohjeet liittymiseen, sähköpostia lähettämällähän se selviää ottaavatko lisää vai ei :).

https://getsatisfaction.com/endomondo/topics/polar_heart_rate_sensor

mjjk
25.02.2014, 19.43
Seuraavan linkin ensimmäisessä vastauksessa ohjeet liittymiseen, sähköpostia lähettämällähän se selviää ottaavatko lisää vai ei :).

https://getsatisfaction.com/endomondo/topics/polar_heart_rate_sensor Kiitos. Pitää tutkia asiaa. Tosin näyttää siltä että tuo BTLE tuki näyttäisi tulevan pikapuoliin vaikkei tuohon beta-rinkiin pääsisikään.

mjjk
27.02.2014, 16.40
Ei päässyt beta testaajaksi enää vaan ei taida tuon virallisen version tulokaan olla kaukana.

Halloo halloo
01.03.2014, 15.04
Kannattaako hankkia Nokian työkalu nastojen vaihtoon, jos Schwalben nastoja vaihtaa? Pystyykö nastoja asentamaan ilman työkalua?
http://www.bike-discount.de/en/buy/tool-for-installing-replacement-spikes-51301

jan52
01.03.2014, 16.30
Kannattaako hankkia Nokian työkalu nastojen vaihtoon, jos Schwalben nastoja vaihtaa? Pystyykö nastoja asentamaan ilman työkalua?
http://www.bike-discount.de/en/buy/tool-for-installing-replacement-spikes-51301

Schwalbeltakin löytyy oma työkalu (http://www.bike-discount.de/en/buy/50-spare-spikes-for-all-schwalbe-spire-tires-67807).
Nastat on mahdollista vaihtaa myös esim pientä ruuvimeisseliä apuna käyttäen, mutta se on hankalampaa.

Grugi
01.03.2014, 17.49
Eikö tollasen työkalun nyt itekkin jostakin potkesta väännä?

Halloo halloo
01.03.2014, 18.01
Schwalbeltakin löytyy oma työkalu (http://www.bike-discount.de/en/buy/50-spare-spikes-for-all-schwalbe-spire-tires-67807).
Nastat on mahdollista vaihtaa myös esim pientä ruuvimeisseliä apuna käyttäen, mutta se on hankalampaa.

Hyvä, kiitos vinkistä. Vaihdoin nastat ja työkalun nastoihin työkalulla :)

mkpaa
01.03.2014, 19.03
Satunnaisten kysymysten aarreaitta aukeaa jälleen:

Onko 31,8mm (OS) droppitankoa, jossa olisi erittäin pitkä 31,8mm osa keskellä. Vähintään 20cm. 10cm molempiin suuntiin. Mitään ideoita?

Grugi
01.03.2014, 19.21
Mites nämä.

http://www.sjscycles.co.uk/shimano-pro-vibe-7s-anatomic-drop-handlebars-318mm-clamp-prod17169/

http://www.sjscycles.co.uk/shimano-pro-mark-cavendish-drop-handlebars-318-mm-clamp-prod26146/

mkpaa
01.03.2014, 19.29
Mites nämä.

http://www.sjscycles.co.uk/shimano-pro-vibe-7s-anatomic-drop-handlebars-318mm-clamp-prod17169/

http://www.sjscycles.co.uk/shimano-pro-mark-cavendish-drop-handlebars-318-mm-clamp-prod26146/

Näyttää täsmälleen siltä mitä haettiin. Onkohan tuo oikeasti saman kokoinen yläosasta vai näyttääkö se vain siltä?

Grugi
01.03.2014, 19.51
Näyttää täsmälleen siltä mitä haettiin. Onkohan tuo oikeasti saman kokoinen yläosasta vai näyttääkö se vain siltä?

En mene täysin vannomaan mutta kyllä se kuvan perusteella vaikuttaa siltä.

http://www.bicycles.net.au/archive/content_img/articles_10/04/cavendish/pro_vibe_sprint-hb-stem_cavendish.jpg

mk
02.03.2014, 16.18
maantiepyörän ultegran(vm06) takavaihtaja kaffa lyö tyhjää pari kertaa ennenkuin suostuu tiputtamaan pienemmälle rattaalle ... mistäköhän tälläisen vian korjais ?

juu-zo
02.03.2014, 16.34
Pron tangoissa on oikeasti iso yläosa.

vema60
02.03.2014, 19.42
maantiepyörän ultegran(vm06) takavaihtaja kaffa lyö tyhjää pari kertaa ennenkuin suostuu tiputtamaan pienemmälle rattaalle ... mistäköhän tälläisen vian korjais ?
Ota vaijerin kuoret pois koloistaan, että pääset kokeilemaan kädellä vaijerista kireällä pitäen, että tuntuuko se nykäisevän joka naksauksella samalla tavalla. Vai oletko jo selvittänyt, että vika on kahvassa vai jossain muualla?

mk
02.03.2014, 20.34
Ota vaijerin kuoret pois koloistaan, että pääset kokeilemaan kädellä vaijerista kireällä pitäen, että tuntuuko se nykäisevän joka naksauksella samalla tavalla. Vai oletko jo selvittänyt, että vika on kahvassa vai jossain muualla?
ei nykäise kun vasta parin yrityksen jälkeen :( Pitänee huomenissa tutkia asiaa, kääntää kahvan kumea niiin pääsis näkeen onko esim. kahvan rasvauksesta apuja..

mpesu
05.03.2014, 12.03
Voiko tämän
http://static.bike-components.de/cache/Shimano-105-5700-5750-Gruppe-2x10-ohne-Naben-schwa-480c6d33865c8515ca14b1e01096eeb7.jpeg
kiinnittää pannan avulla "sileään" runkoon jossa ei ole korvaketta?

LJL
05.03.2014, 12.53
Voiko tämän *HÄPP* kiinnittää pannan avulla "sileään" runkoon jossa ei ole korvaketta?

Epäilen että ei. Jos onnistuu, haluan minäkin tietää, löytyy nimittäin yksi ylimääräinen low direct mountilla oleva XX-etuvaihtaja, jonka naitan välittömästi "sileään" täpärirunkoon, jos jostain löytyy sovitesarja.

JackOja
05.03.2014, 12.58
Häh? Siis joku tälläinen (http://www.bike-components.de/products/info/p30922_Direct-Mount-Umwerfer-Adapter.html)? Onhan noita vaikka kellä.

http://static.bike-components.de/cache/Problem-Solvers-Direct-Mount-Umwerfer-Adapter-schw-d32c31c8f6c4cd50c98fd02e438301b5.jpeg

LJL
05.03.2014, 13.03
^ Ohoh, onko tuollaisia myös low direct mountille? Toi kuvassa oleva näyttäisi olevan ns. high direct mountille, joka taitaa olla juuri se mitä alkuperäinen kysyjä haki.

Mulla on tällainen: http://www.wigglestatic.com/images/sram-xx-fmech1-zoom.jpg

Markku Liitiä
05.03.2014, 13.05
Onko joku pessyt Camelbakia pesukoneessa? Millä ohjelmalla? Vetskarit kannattaa varmaan jättää auki, jotta vesi pääsee huljuttelemaan sisäpuolta kunnolla. Tuskin kameli siitä nokkiinsa ottaa, kangastahan se on.

LJL
05.03.2014, 13.07
Onko joku pessyt Camelbakia pesukoneessa?

40C hienopesussa oon pyörittänyt Serto Sport -pesuaineella, vetskarit kaikki auki ja rakko tietysti pois. Musta Camelback Lobo, ei mennyt miksikään, paitsi ns. ikiaikaiset kurat lähti

JackOja
05.03.2014, 13.09
^^olen pessyt monesti, hienhaju lähtee ja tulee muutenkin hyvä!

arctic biker
05.03.2014, 13.52
En nyt Camelia mutta Deuterin Compact exp on edellä mainituilla ohjeilla tullut pestyä. Taborttia käytin pahimpiin likoihin. Osaa muuten kauan pesemätön reppu haistakin hieltä!

kauris
05.03.2014, 15.08
Bluetooth low energy laitetta ei tarvitse parittaa puhelimen asetuksista vaan ne paritetaan suoraan sovelluksesta. Mun käsittääkseni ainakaan Endomondo tai Sports Tracker eivät tue nykyisellään Low energy laitteita Androidilla.

Jaa että tällaisiakin siis olisi tai on kohta tulossa.

Haaveilen siis ostavani joskus tulevan Polarin V800 rannetietokoneen. Sitä tullaan myymään ilmeisesti pelkästään tai yhdessä sykevyön kanssa (tai bike packina, jossa myös kadenssianturi). Mutta onko siis niin, että jos ostaisin jo nyt bluetooth sykevyön ja kadenssianturin pyörääni (uusi runko on vailla kadenssi- ja nopeusmittaria muutoinkin), saako sen toimimaan jossain kännykkäohjelmissa jo nyt ja myöhemmin v800:n ilmestyttyä ja rahojen sellaiseen löytyessä siirtyisi sen käyttöön? Tällöin voisi ostaa pelkän rannekoneen ilman vöitä sitten myöhemmin? Oliko tämä Endomondo sellainen ohjelma (kunhan tuo seuraava päivitys tulee) ja onko niitä muita (ilmaisia tai hyvin pienellä hinnalla)? Onko sillä väliä minkä merkkisen bluetooth sykevyön ja kadenssianturin ostaa jos vain on bluetooth-mallia? Pariutuuko ne kaikki sekä näihin kännykkäohjelmiin että myöhempään Polariin?

edit: Pikaisesti katsottuna kadenssia ei endomondo ota vastaan.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.endomondo.android&hl=fi

Ehkä minä odotan kasisatasen ilmestymistä ja lottovoittoa ja ostan kaiken sitten kerralla. Ongelmana on vain se, että nopeus-, matka-, kadenssimittarin olin ajatellut jättää vanhaan maantiepyörään ja uusi on vailla mitään. Matkan voi toki laittaa talteen taskussa sportstrackeria päällä pitämällä ja sykettä mittailee vanha Suunnon t6. Ehkä kännykän akunkestokaan ei ole niin ongelma kun ilmat tästä lämpenee. Joku 4 h on nyt talvella ollut aika rajoilla sportstracker päällä nykyisellä kännykälläni.

juu-zo
05.03.2014, 20.06
Voiko tämän
*105 maantie etuvaihtajan kuva*
kiinnittää pannan avulla "sileään" runkoon jossa ei ole korvaketta?

En tiiä mitä porukka sekoilee jonku maasto direct mount etuvaihtajaklämppien kanssa tossa, mutta tollasen maantie braze on vaihtajan voi kiinnittää tällasella pannalla normaaliin seat tubeen.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/31znFVZ%2BVmL._SL500_.jpg

mpesu
05.03.2014, 20.09
En tiiä mitä porukka sekoilee jonku maasto direct mount etuvaihtajaklämppien kanssa tossa, mutta tollasen maantie braze on vaihtajan voi kiinnittää tällasella pannalla normaaliin seat tubeen.

Kiitti! Onko tietoa miten paljon tuo antaa anteeksi runkoputken paksuuden vaihtelua? Toi runko mitä duunailen on vanha (tuumaista standardia keulalla jne.) ja mittasin just seat tuben halkaisijaksi ~29 mm. Tarviiko jotain täytettä väliin?

juu-zo
05.03.2014, 20.43
Kiitti! Onko tietoa miten paljon tuo antaa anteeksi runkoputken paksuuden vaihtelua? Toi runko mitä duunailen on vanha (tuumaista standardia keulalla jne.) ja mittasin just seat tuben halkaisijaksi ~29 mm. Tarviiko jotain täytettä väliin?

Noita valmistetaan eri kokoisille putkille ja tuollaisia muovisia shimmilevyjä on saatavilla. Guugle auttaa varmasti kun etsii.

mhelander
05.03.2014, 21.07
Matkan voi toki laittaa talteen taskussa sportstrackeria päällä pitämällä ja sykettä mittailee vanha Suunnon t6.

Mulla on on joutilaat T6 yhteensopivat ANT kadenssi ja nopeussensorit...

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

syklopaatti
06.03.2014, 01.22
Onko joku pessyt Camelbakia pesukoneessa? Millä ohjelmalla? Vetskarit kannattaa varmaan jättää auki, jotta vesi pääsee huljuttelemaan sisäpuolta kunnolla. Tuskin kameli siitä nokkiinsa ottaa, kangastahan se on.jebu. Mulen useaan otteeseen. käännän repun nurinpäin sidon remmit ja koneeseen.
ei mee mikskään.

mjjk
06.03.2014, 08.05
Jaa että tällaisiakin siis olisi tai on kohta tulossa.

Haaveilen siis ostavani joskus tulevan Polarin V800 rannetietokoneen. Sitä tullaan myymään ilmeisesti pelkästään tai yhdessä sykevyön kanssa (tai bike packina, jossa myös kadenssianturi). Mutta onko siis niin, että jos ostaisin jo nyt bluetooth sykevyön ja kadenssianturin pyörääni (uusi runko on vailla kadenssi- ja nopeusmittaria muutoinkin), saako sen toimimaan jossain kännykkäohjelmissa jo nyt ja myöhemmin v800:n ilmestyttyä ja rahojen sellaiseen löytyessä siirtyisi sen käyttöön? Tällöin voisi ostaa pelkän rannekoneen ilman vöitä sitten myöhemmin? Oliko tämä Endomondo sellainen ohjelma (kunhan tuo seuraava päivitys tulee) ja onko niitä muita (ilmaisia tai hyvin pienellä hinnalla)? Onko sillä väliä minkä merkkisen bluetooth sykevyön ja kadenssianturin ostaa jos vain on bluetooth-mallia? Pariutuuko ne kaikki sekä näihin kännykkäohjelmiin että myöhempään Polariin?

edit: Pikaisesti katsottuna kadenssia ei endomondo ota vastaan.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.endomondo.android&hl=fi

Näkyy tuolla Play kaupassa olevan jo jaossa tuo uusi versio jossa BTLE tuki on mukana. Ainakin omassa Endomondossani on mahdollisuus saada kadenssi näytölle jos lajiksi on valittu pyöräily. Sitä en tosin tiedä toimiiko tuo ja millaisen anturin se vaatii. En ole käyttänyt. Nyt pitäisi saada ladattua tuo päivitys, että pääsisi testaamaan sykemittauksen onnistumista, vielä ei ainakaan nimittäin automaattipäivitys ole tarjonnut uutta päivitystä :(

JackOja
07.03.2014, 08.12
Muistanko väärin vai... eikös Hopen roippeita (navat, laakerit, pannat jne...) saanut ennen vihreänäkin? :seko:
Nyt ei näyttäis olevan...

kooki
07.03.2014, 08.41
Muistanko väärin vai... eikös Hopen roippeita (navat, laakerit, pannat jne...) saanut ennen vihreänäkin? :seko:
Nyt ei näyttäis olevan...

Net on laittanu vihreät kilkkeet vain tiimikuskiensa käyttöön ainakin nykyään.

JackOja
07.03.2014, 08.45
^ahaa! Kiitos tiedosta. Menee sitten ajatus värimaailmasta uusiksi :(

Tai pääsisköhän Hopen kisakuskiksi jos nätisti pyytäisi :p

leecher
07.03.2014, 17.20
Mistähän löytyisi uudet jarrupalat Formulan C1 jarruihin? Mitä hyötyä on sintteripaloista?

cyclomiha
07.03.2014, 18.38
Apuaaa...

Vaihdevaijeri katkesi. Ultegra STI-kahvat ja vaijeri poikki kahvan sisällä. Vanhat kuoret ja vaijeri roskiin ja uudet tilalle. Nyt ei isompi vipu palauta kunnolla, pienempi toimii ok.
Onko ideoita? Joku jousi kuoleentunut samanaikaisesti?

juu-zo
07.03.2014, 18.46
Vanhasta vaijerista jäänyt jämiä kahvan sisälle. Tarkista kahva kunnolla ettei sisällä ole ylimääräisiä säikeitä.

cyclomiha
07.03.2014, 19.08
Toimii taas :) Mitään ei näkynyt eikä lattialle mitään pudonnut mutta aikani kun naksuttelin vaihteita niin ykskaks alkoi toimimaan. Weird..

juu-zo
07.03.2014, 19.43
Kannattaa se kattoo sen kahvan sisältä silti kunnolla. Se säikeen pätkä saattaa olla vielä siellä kahvassa ja jossain kivassa mäessä sitten menee mukavasti taas jumittamaan kahvaa.

mkpaa
07.03.2014, 20.15
En mene täysin vannomaan mutta kyllä se kuvan perusteella vaikuttaa siltä.

http://www.bicycles.net.au/archive/content_img/articles_10/04/cavendish/pro_vibe_sprint-hb-stem_cavendish.jpg

Pääsin syynäämään GoExpossa. Alaosassa on tasainen alue, mutta luulisin, että siihen saa palat tukevasti kiinni.

mukavamies
08.03.2014, 13.50
Olisiko tässä setissä kaikki tarpeellinen maastopyörän korjaukseen?
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/x-tools-bike-tool-kit-18-piece/rp-prod40997

Puuttuuko tuosta jotain oleellista? Ja en tosiaankaan ole mikään pyörämekaanikko, eli mitään vaativia korjauksia en tule tekemään.

Tank Driver
09.03.2014, 09.56
Kyllä tolla makuun pääsee. Laakeriprässiä ja momenttiavainta varmaan kaipailet jossain vaiheessa, mutta nuo sisältävien sarjojen hinnat on sitten ihan jotain muuta. Motonet taitaa myydä Park Toolin vastaavaa salkkua vähän kalliimmalla, sitä harkitsisin. Laadukkailla kaluilla homma käy luontevammin. Itellä on Lidlin sarja ja sillä säästyneillä kympeillä olen joutunut ostamaan pistetyökaluja kökkölaatuisten tilalle.

Lisäksi muutamat laadukkaat pihdit hankkisin.

Tank Driver
09.03.2014, 10.00
Edittiä edelliseen: kunnon torx- ja kuusiokolosarjat kyllä tarvitset kaveriksi. Laskepa huviksesi paljonko tulisi maksamaan jos hankkisit työkalusarjan erikseen kalu kerrallaan ja laadukkaista vehkeistä. Ei välttämättä huono vaihtoehto.

1999mizo
09.03.2014, 16.00
Saako suomesta ostettua jousien ilmauspumppua vai mikä sen oikea nimi onkaan?

Kemizti
09.03.2014, 16.08
Saa, jokaisesta itseäänkunnioittavasta fillarikaupasta, jopa ehkä urheiluliikkeestä, jossa on isompi fillari-osasto..

edit, termi on iskaripumppu ;)

Jake_Kona
09.03.2014, 16.18
Motonetstäkin löytyy yms. kaupoista

1999mizo
09.03.2014, 16.22
Kiitos! :)

Edit: Onko noissa jotain eroja ja pitääkö ottaa jotain huomioon kun iskaripumppua menee ostamaan? Ja tietysti paljon maksaa?

Jake_Kona
09.03.2014, 16.46
Ostaa hyvän niin pärjää loppuiän. Hyvä maksaa n. 30€

mukavamies
09.03.2014, 17.08
Kiitos Tank Driverille vastauksista. (missä foorumin 'kiitos' nappula luuraa?)

Torx- ja kuusiokoloavaimia kyllä löytyy.
Minkälaisista pihdeistä puhuit? Kärkipihdit, sivuleikkurit, vaijerileikkurit?

Kuinkas tärkeä toi momenttiavain tulee olemaan? Eli onko jotkut paikat aivan pakko laittaa momenttiin vai onko se kuiteskaan niin tarkkaa?

Tank Driver
09.03.2014, 17.14
Kaikki mainitsemasi pihdit. Sivarit ei o aivan välttämättömät.

Momenttiavaimen tarpeellisuus on suoraa verrannollinen omaan pedanttisuuteesi. Toiset naksuttelevat kaikki mahdolliset pultit ohjearvoihin. Itse vedän ranteella. En osaa suositella kumpaakaan toimintamallia.

Grugi
11.03.2014, 10.50
Kertokaas viisaammat missä nyt mättää kun vaihdoin 11-32 pakan tilalle 11-25 ja nyt tuntuu että poljettaessa "täristää" eli hieman tyyliin että ketjut ei istuisi ihan täysin rattaille, kokeiltu ihan uusilla ketjuilla ja ihan samaa ongelmaa. Pakka irroitettu ja tarkistettu kaikki ja laitettu takaisin mutta sama ongelma ilmenee edelleen. Molemmat pakat on mallia SH-HG50-9 ja ketjut on KMC X9.93

JackOja
11.03.2014, 11.44
^Ketjut liian pitkät?

zipo
11.03.2014, 11.55
B-ruuvin säätö

Grugi
11.03.2014, 12.17
Kumpikaan noista ei oikein kuulosta ratkaisulta koska tuossahan ei ole muuttunut pakassa kuin hampailtaan isoimmat rattaat. Esim. 50-11 suhde on ihan sama kuin vanhsassa eikä siinä muistikuvan mukaan moista ongelmaa ollut.
Itse mietin että voisiko uuden pakan hampaistus olla vielä uutuuttaan niin teräväreunaista että se hieman kanittaa kejuissa ja katoaa kun rattaat hieman kuluvat. Totta on että ketjua voisi pari lenkkiä lyhentääkin mutta jotenkin en nyt usko että se tilannetta muuttaa. Mitä tulee B-ruuvin säätöön niin sillä osastolla homma on kunnossa.

Kaatuilija
11.03.2014, 16.32
Onkohan tuo Muc Offin brakecleaner aivan susi, kun sen käyttämisen jälkeen pito jarruista tippuu selvästi. Lika kyllä lähtee ja ohjeiden mukaan käytän?

Jotain muuta toimivampaa ainetta pitäisi varmaan keksiä.

Shimaani
11.03.2014, 16.53
http://www.moposoppi.fi/product_pictures/big/CRC+Br%C3%A4kleen+500ml-1033.jpg

arctic biker
11.03.2014, 19.06
Olen kokenut Crc:n tuotteen aivan toimivaksi ynnä Valvolinen vastaavan ynnä paikallisista ostamani halpismerkkien.

Sisu
11.03.2014, 19.08
Onkohan tuo Muc Offin brakecleaner aivan susi, kun sen käyttämisen jälkeen pito jarruista tippuu selvästi. Lika kyllä lähtee ja ohjeiden mukaan käytän?

Jotain muuta toimivampaa ainetta pitäisi varmaan keksiä.

Ihan samaa tavaraa nuo kaikki rasvanpoistajat on. Jarru on hyvä ajaa uudestaan sisään puhdistamisen jälkeen, niin pito palautuu, kun jarrupaloista tarttuu materiaalia taas levyihin.

arctic biker
11.03.2014, 19.10
Itse mietin että voisiko uuden pakan hampaistus olla vielä uutuuttaan niin teräväreunaista että se hieman kanittaa kejuissa ja katoaa kun rattaat hieman kuluvat.
Luulempa että löysit syyn. Kovaa ajoa.

Sami93
12.03.2014, 18.08
Mitenköhän sais helpoiten kuljetettua 2x 28'' nastarengasta pyörällä? Pyöränä on hybridi jossa tarakka. En tiedä mahtuisko kumit Bilteman 36L pyörälaukkuun, sellainen multa löytyy..

Kiitos jakelle, jos ei ajamisesta tule mitään noilla virityksillä, niin laitan tarakan molemmin puolin :D

Jake_Kona
12.03.2014, 18.38
Entisaikojen tuubirenkaita kuljetettiin mukana selässä. Käännät renkaan 8:lle ja pujotat kädet lenkkeihin. Jos rengas ei taivu niin ristikkäin olkapäälle. Hankalampi ajaa jos on lyhytselkäinen

1999mizo
15.03.2014, 22.25
Voiko polkupyörän renkaan täyttää tälläisellä aineella? https://www.motonet.fi/fi/tuote/602010/CRC-Fix-renkaanpaikkausaine-300ml Tuli mieleen että aika kätevästi saisi paikattua.

Grugi
15.03.2014, 22.40
Voiko polkupyörän renkaan täyttää tälläisellä aineella? https://www.motonet.fi/fi/tuote/602010/CRC-Fix-renkaanpaikkausaine-300ml Tuli mieleen että aika kätevästi saisi paikattua.

Luulisin että parempiakin vaihtoehtoja löytyy pyörän renkaan paikkaamiseen.

http://www.clasohlson.com/fi/Paikkausaine-CRC/34-9060

Sisu
15.03.2014, 22.51
Juu, löytyy niitä parempiakin aineita: https://www.facebook.com/ibike.fi/photos/a.460588544058370.1073741829.259287340855159/514445628672661/?type=1&relevant_count=1

Jami2003
16.03.2014, 08.31
Tekisi mieli hankkia sykemittari kesän poljeskeluihin koska vanha mittari on jonnekkin kadonnut (sykevöitä löytyy kaksinkin kappalein). Koska nopeus ja kadenssi mittari löytyy, saisi sykemittari olla ihan erillinen rannekello tyyppinen mikä olisi kiinni tangossa ajon ajan. Ja halapa. Ei kehtaa (vielä) mitään Garmin 800 ostella. Onko ehdotuksia. Vai ostanko vain 29 euron halppis mittarin ja katselen alkuun saanko siitä jotain iloa pyörälenkeille.

1999mizo
16.03.2014, 10.37
Kiitos! En tarkoittanut että juuri tuolla aineella sitä paikkausta vaan tuon tyylisellä. Osaatteko sanoa että täyttyykö tuolla 1 vai useampi rengas?

Grugi
16.03.2014, 10.46
Kiitos! En tarkoittanut että juuri tuolla aineella sitä paikkausta vaan tuon tyylisellä. Osaatteko sanoa että täyttyykö tuolla 1 vai useampi rengas?

Kyllä ne on 1 per rengas.

Jsavilaa
19.03.2014, 16.53
Millä liimata Scalpelin liimauksesta löysännyt chainstay? Maailmalla suositeltiin ABE Epidermix 372, mutta oisko mitään suomesta löytyvää joka todettu toimivaksi?

Edit: Ammattilainen suositteli ko. kohteeseen IPM-Service meta-akrylaattiliimaa. Pitäis olla yks lujimmista liimoista tällä hetkellä. Saapa nähä...

-kärmes-
22.03.2014, 18.18
Mitkähän klossit käy kuvassa oleviin polkimiin? Polkimien ikää en tiedä ja eikös Lookilla klossimalli muuttunut jossain vaiheessa? Ja jos joku tietää oikeat klossit näihin niin mihinkäs kenkään ne klossit sitten kävisi?
http://i6.aijaa.com/t/00527/13142753.t.jpg (http://aijaa.com/KY3mqA)
Polkimessa lukee Look Tension Adjustement.

Jami2003
22.03.2014, 18.35
Mitkähän klossit käy kuvassa oleviin polkimiin? Polkimien ikää en tiedä ja eikös Lookilla klossimalli muuttunut jossain vaiheessa? Ja jos joku tietää oikeat klossit näihin niin mihinkäs kenkään ne klossit sitten kävisi?

Eiks tuo ole spd-sl pedali ja se klossi käy siihen ja klossi taas maantiekenkään. Vai enkö tajunnut jotain.?? Onko noita vierestä vie malleja pilvin pimein.

http://www.rei.com/skuimage/710073

maalinni
23.03.2014, 17.51
Päivittelin cycloon 28mm maantiekumit ja nyt pitäisi vanha takapakka 11-32 vaihtaa kisakireämpään pakkaan. Edessä on 36/46, joten millaista takapakkaa arvon raati suosittelee maantiepyöränöösille?

juu-zo
23.03.2014, 18.07

Lookin delta klossit. Käyvät ihan normi maantiekenkään. Klossin kiinnitys kenkään ei ole muuttunut. Vain klossin malli.

Warlord
23.03.2014, 19.34
Päivittelin cycloon 28mm maantiekumit ja nyt pitäisi vanha takapakka 11-32 vaihtaa kisakireämpään pakkaan. Edessä on 36/46, joten millaista takapakkaa arvon raati suosittelee maantiepyöränöösille?

Mulla ekassa maantiepyörässä 34/50 edessä ja alotin 12-30- pakalla. Vaihtu nopeesti 12-27:aan. Hyvin pärjää meidän tasamaalla.

nuubiainen
23.03.2014, 21.47

Oon käyttänyt samalla eturatastuksella 11-23 Ultegrapakkaa, jossa on mukavan tiheät välit. Miksei 11-25 myös.
11-pikkuratas on joka tapauksessa parempi vaihtoehto kuin 12.

nuubiainen
23.03.2014, 21.49
Jos vaihtelen rattahat Sora-kampisarjaan, voinko laittaa mitä tahansa Shimanon maantiesarjojen rattaita? (Esim. Tiagra, 105, etc.)
Entä TA:n 74 mm pikkuratas, meneekö ilman viilailua paikalleen?

Warlord
24.03.2014, 06.46
11-pikkuratas on joka tapauksessa parempi vaihtoehto kuin 12.

Miksi? Itse arvostan enemmän tasaisempaa rattaiden väliä kuin yhden hampaan lisävauhtia.

kolistelija
24.03.2014, 07.12
Miksi? Itse arvostan enemmän tasaisempaa rattaiden väliä kuin yhden hampaan lisävauhtia.
Kumpi nyt sitten on tiheämpi, 11-21 vai 12-23? Ovat käsittääkseni noilla pikkurattailla tiheimmät pakat kymppivaihteisena.

mhelander
24.03.2014, 08.40
Jos ysipakoista puhutaan niin 11-21 on tiheämpi, 12-23 on muuten sama, 11 on vaihdettu 23 joten kahden hyppyä on yksi enemmän.

nuubiainen
24.03.2014, 10.31

46t-eturattaalla voi jo olla lähellä, että välitykset loppuvat kesken. Esim. porukkalenkillä alamäkeen mennessä.

izmo
24.03.2014, 11.32
46t-eturattaalla voi jo olla lähellä, että välitykset loppuvat kesken. Esim. porukkalenkillä alamäkeen mennessä.

peesissä pysyy alamäessä sitkuttaen mutta ei oo veturiksi...

ittellä oli rossarissa 46 edessä ja oli ihan passeli maantielläkin ave 34 vauhtiin

nuubiainen
24.03.2014, 12.56
^Joo, kyllä mäkin olen pärjännyt 46t-rattaalla. Jos oletetaan että 46/12 -yhdistelmällä mennään 59 km/h maksimikadenssilla, niin 46/11 antaa 64,5 km/h ;)
Eli pientä pelivaraa.

Markku Liitiä
24.03.2014, 13.22
Kyssäri usb-latureista.

Minulla on ainakin kolme usb-laturia, joista yhdessä lukee 5V/0,3A, toisessa 5V/0,6A ja kolmannessa 5V/1,2A tjsp. Vaikuttaako laturin kyljessä oleva ampeerilukema vain latausaikaan vai tapahtuuko hirveitä, jos lataan 0,3A-laturiin kuuluvaa laitetta 1,2A-laturilla?

Minulla on myös sähkölaitteita, joissa on pelkkä usb-latauspiuha, joka on tarkoitettu työnnettäväksi tietsikan usb-liitäntään. Voinko ladata tällaista laitetta millä tahansa noista kolmesta laturista, vai tapahtuuko taas hirveitä?

Vastaus mieluummin sellaiselta, joka todella tietää asiasta. :D

mhelander
24.03.2014, 14.03
USB ladattavissa laitteissa on tyypillisesti virranhallintapiiri joka ottaa vain sen verran virtaa kuin tarvitaan. Joissakin sen verran kuin laturista irtoaa.

Alun perin USB oli speksattu 500mA:n virran antoon, näin tehoa irtoaa vain 5V x 0,5A eli 2.5W. Ei kovin paljoa DVD-polttajille yms, niissä tulikin tupla-USB kaapeli jotta teho riittäisi.

Kaikki muuttui i-tuotteiden ja EU-päätöksen myötä joka lähes pakottaa mobiililaitteet micro-USB liitäntään laturille.

Itse käytän suurinta virtaa antavaa USB-laturia kaikille laitteille Lumia 1520:sta BT-headsettiin ja Garmin Edge 500:een.

apatceh
24.03.2014, 15.37

mulla edessä 34/46 ja takana 13-23. Hyvät välitykset 25 kmh-> ylöspäin kun yksin ajelee lenkkiä.

maalinni
24.03.2014, 18.37
Kiitos vastauksista. Onneksi ei nuo 105 pakat montaa kymppiä b-d:ssä maksa, jos ei välitykset kerralla toimisi.

Grugi
25.03.2014, 18.46
Mahtaako Suomesta saada klossin alle kiiloja "cleat wedges", koitin etsiskellä kotimaisista verkokaupoista mutta ei osumia.

Campione
26.03.2014, 12.28
Yksi teräsrunko tarvitsisi mahdollisesti keskiömuhvin, emäputken ja ohjainlaakerin alakoolin paikan työstämistä (feissaustako se nyt sitten on). Kenelle pääkaupunkiseudulla voi hyvin mielin viedä runkonsa, Pyörätohtorille suoraan vai onko hyviä ja osaavia vaihtoehtoja?

juu-zo
27.03.2014, 19.46
Onko kokemusta kiekkojen lähettämisestä postilla? Kiekot pakattu kunnon pahvisiin kiekkolaatikoihin joiden mitat 66x70x20cm. Mahtaako postissa tulla sanomista kun maksimi koko on 60x60x100cm?

Jake_Kona
27.03.2014, 20.39
Kyllä. Luin väärin päin. Mikä oli ja mikä vaade. Sr