Näytä tavallinen näkymä : Pikakysymykset.
Tuo kampi lähtee pois seuraavasti: Laitat ensin sen 8mm kuusiokolopultin paikoilleen ja sitten siihen päälle sen 10mm kuusiokolomutterin oikeaan momenttiin. Tämän jälkeen annat siis sen 10mm olla paikoillaan ja kerrät sitä 8mm aukipäin. Toimii siis itse itsensä ulosvetäjänä. Se 10mm saa olla aina paikallaan ja välillä vaan tarkistaa, että on pysynyt momentissa.
Kertaan vielä varmuuden vuoksi:
1.Kyseessä siis Sramin hiilikuitukammet ja GPX pressfit-keskiö.
2.Irroitin ensin 10mm kuusiokolon (kokonaan pois)
3.Sitten irroitin 8mm kuusiokolon (kokonaan pois)
4.Yritin irroittaa kammen, ei irronnut mitenkään
5.Siirryin maantiepyöräilyyn
Olen tuollaisen kyllä kasannutkin vasta muutama viikko sitten mutta muisti on heikko. Eli eikö kampi vain työnnetty paikoilleen ja sitten ruuvattu mainitut kaksi kuusiokoloa kiinni? Eli eikö pitäisi irrotakin yksinkertaisesti kun kuusiokolot on poistettu? Molemmat kuusiokolot toimivat normaalisti eli kierteet ovat kyllä kunnossa.
Tähän on varmasti joku sellainen ratkaisu että sen kuultuani joudun hakkaamaan päätä seinään ja hokemaan "tyhmä minä, tyhmä minä".
Kampien irrotus kuten LJL aiemmin neuvoi: päällimmäistä kuusiokoloa ei irroteta. Pyöritä vain sisempää mutteria auki se työntää tuota päällimmäistä mutteria ja samalla myös kammen irti.
MacGyver
15.08.2013, 08.44
Kertaan vielä varmuuden vuoksi:
1.Kyseessä siis Sramin hiilikuitukammet ja GPX pressfit-keskiö.
2.Irroitin ensin 10mm kuusiokolon (kokonaan pois)
3.Sitten irroitin 8mm kuusiokolon (kokonaan pois)
4.Yritin irroittaa kammen, ei irronnut mitenkään
5.Siirryin maantiepyöräilyyn
Olen tuollaisen kyllä kasannutkin vasta muutama viikko sitten mutta muisti on heikko. Eli eikö kampi vain työnnetty paikoilleen ja sitten ruuvattu mainitut kaksi kuusiokoloa kiinni? Eli eikö pitäisi irrotakin yksinkertaisesti kun kuusiokolot on poistettu? Molemmat kuusiokolot toimivat normaalisti eli kierteet ovat kyllä kunnossa.
Tähän on varmasti joku sellainen ratkaisu että sen kuultuani joudun hakkaamaan päätä seinään ja hokemaan "tyhmä minä, tyhmä minä".
Mitäpä jos:
1) kiinnität 8 mm pultin takaisin
2) kiinnität 10 mm pultin takaisin
3) aukaiset pelkästään sen 8 mm pultin, sen pitäisi työntää kammen irti.
MacGyver
15.08.2013, 08.45
Tuliko tarpeeksi monta samaa neuvoa;)
Kokeilin kyllä silloin LJL:n neuvon jälkeen. Mutta jospa kokeilen tänään vielä uudelleen...
Kiitos jälleen neuvoista.
Kunnolla rasvaa akselin päähän sitten kasatessa.
arctic biker
15.08.2013, 14.40
http://www.blueface.fi/shop/product.php?id_product=200
Monroe taistelee siis tämmöisen kanssa? GXp-kampi lähtee toki irti 8mm kuusikololla mutta tää kammen pultti ja ulosvetäjä yhdistelmä tarvitsee kyllä 16 millisen.
Rustasin sopivan kokoisen kannan omaavasta pultista itselleni varoiksi avaimen. Pultti/ulosvetäjä komboa sai joskus Duellin aikaan erivärisinä tuunaus-osina. Kultaa pinkkiä etc.
edit. Ainakin mun alumiiniset kammet, Rivalit ja S1400 omaa tuon, nythän oli kyseessä hiilikuituiset...
Joo kiitosta vain kaikille neuvoista. Kampi lähti tosiaan irti ihan normaalisti kun vain ruuvasi ne kuusiokolot takaisin ja jätti sitten toisen irroittamatta. Vaikka tosiaan pari vkoa sitten kasasin vastaavan niin jostain syystä nyt homma oli aivan kateissa.
No onneksi kirjoittelen jonkun typerän hätäisesti keksityn nimimerkin suojista... Ja toisekseen, se takapakka on kyllä ihan oikeasti jumissa, siinä ei ole oikein ajatusvirheen mahdollisuutta. Sen kimppuun ehdin huomenna ja varmasti saaduilla neuvoilla sekin hoituu.
^ Hyvä että tuli kuntoon eikä ollut kierteet paskana! Kyllä se pakkakin siitä masentuu ja irtoaa, kun vaan jaksaa eri keinoilla masentaa ;)
-Lauri
Umpimähkä
16.08.2013, 17.31
Löytyyköhän tältä palastalta jotain ketjua, että miten aloittelijan tulisi valmistautua esim, jos vaikka ensi kesänä osallistuisi johonkin maastopyöräkisaan?
arctic biker
16.08.2013, 20.27
Noita omia GXP-alukampia sillai taannoin katoin että jos ja kun ajattelemattomuuttaan tjsp ruuvaa kaikki auki niin eihän peli ole menetetty. Ruuvaa sitten kammen kiinni ja veikkaan että normi nelikantti-ulosvetäjä hoitaa homman. Sillai varauksella että vanhan ajan ulosvetäjän kanta on liika pieni. Tuo kammen akselin sisäpaksuus pitää huomioida. Isis-laakereissa kannaltaan 12 mm pyöreäkantainen sinne kammen akselin päähän ainakin mulla toimi. Luojan kiitos isistä en itte päässy oikeesti ajamisessa testaamaan.
Löytyyköhän tältä palastalta jotain ketjua, että miten aloittelijan tulisi valmistautua esim, jos vaikka ensi kesänä osallistuisi johonkin maastopyöräkisaan?
Esim. tämmöinen löyty http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46640-tahkolle-ensivuonna&highlight=Tahko
Umpimähkä
18.08.2013, 19.52
Löytyyköhän jostain jotain listaa noista maastopyörätapahtumista Suomessa?
Jani Mahonen
18.08.2013, 22.13
Fillarikalenteri.fi:stä onkimalla?
Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
H. Moilanen
19.08.2013, 08.42
SPU:n kilpailukalenterissa on listattuna myös kuntotapahtumia.
http://www.pyoraily.fi/kilpailut_ja_tapahtumat/kansallinen_kilpailukalenteri/
Umpimähkä
19.08.2013, 09.07
SPU:n kilpailukalenterissa on listattuna myös kuntotapahtumia.
http://www.pyoraily.fi/kilpailut_ja_tapahtumat/kansallinen_kilpailukalenteri/
Kiitokset taas kerran!
Shimanon takavaihtajista... Jos on pitkähäkkinen versio xt-vaihtajasta käytössä, niin käykö tilalle medium-häkkinen vaihtaja? Pakkana 11-36 ja kampisarja on xt 3-lehtinen. Ainakin medium-häkkinen vaihtaja hyväksyy saman 11-36 pakan mutta mikä tässä jää käytännön eroksi :)
Shimanon takavaihtajista... Jos on pitkähäkkinen versio xt-vaihtajasta käytössä, niin käykö tilalle medium-häkkinen vaihtaja? Pakkana 11-36 ja kampisarja on xt 3-lehtinen. Ainakin medium-häkkinen vaihtaja hyväksyy saman 11-36 pakan mutta mikä tässä jää käytännön eroksi :)
Peukalosääntönä pitkähäkkinen = 3 eturatasta, medium-häkkinen = 2 eturatasta ja lyhyt häkki = 1 eturatas. Tosin itsellä on ollut joskus käytössä medium-häkkinen Sram X0 ja triplakampisetti ilman ongelmia. En edes heti keksi mitä ongelmia liian lyhyestä häkistä voi seurata, joku muu varmaan osaa kertoa.
Kare_Eskola
19.08.2013, 16.11
Medium-häkkisen XT-takavaihtajan kapasiteetti on 35t ja pitkähäkkisen 43t. Jos eturattaat 24-32-42 ja takarattaat 11-36, vaadittava kapasiteetti on 18t + 25t eli juuri 43t.
Medium-häkki ei siis riitä. Tulee isoja ongelmia B-tension screwin ja ketjupituuden kanssa. Pieni-pieni-ratasyhdistelmällä ketju ei kiristy. Suuri-suuri-ratasyhdistelmälle ketju ei riitä.
Hmm
Minkäs kokoisella eturattaalla ja takapajalla LJL:llä toimi em.kombo, Kare Eskolan mukaan ei voisi toimia sitten ollenkaan. Olen kyllä harkinnut muuttavani kampisarjan 2x10:ksi mutta en ihan vielä. Vaikuttaa siis että voin medium-häkkisen vaihtajan asentaa vasta kun saan kampisarjankin :/
Pitäis löytää Reginan kierteelliseen rataspakkaan (80/90-luvun taite) shimmejä laakereiden kiristykseen. Olisiko kenelläkään ideoita mistä näitä vois tiedustella?
Minkäs kokoisella eturattaalla ja takapajalla LJL:llä toimi em.kombo
Mulla oli sillon joskus 42-32-24t XT-kammet ja 11-32 9sp pakka ja X0 medium cage. Mutta kannattaa mielummin kuunnella mitä Karella on sanottavaa.
Olen kyllä harkinnut muuttavani kampisarjan 2x10:ksi
Se on hyvä ajatus. Mulla on nykyään toisessa pyörässä 1x10 ja toisessa 2x9 enkä ole kaivannut yhtään kolmea eturatasta.
Mulla vaihtu talvella yleispyörä 3x9 -> 2x10 ja tuli kasattua yksi pyörä 1x10 setupilla ja sen jälkeen olen kaipaillu lähinnä kestäviä ketjuja. 2x10 setupin ketjut on menny jo vaihtoon kun katkesivat lyhyen ajan sisään kahdesta eri kohdasta, ja 1x10 ketjut petti noin 1000km ajon jälkeen viimeviikolla (toinen Shimano HG54 ja toinen shimano 105) MTBR:n sivuilta olen koittanu vakoilla kestäviä 10s ketjuja, mutta ainakaan sieltä löytyvien arvosteluiden perusteella sellaisia ei taida olla edes olemassa.
Tätä kesää ennen on tullu pyöräiltyä ~20vuotta enemmän tai vähemmän aktiivisesti ilman ensimmäistäkään ketjun pettämistä.
Pitäis löytää Reginan kierteelliseen rataspakkaan (80/90-luvun taite) shimmejä laakereiden kiristykseen. Olisiko kenelläkään ideoita mistä näitä vois tiedustella?
Pyörätohtorilla on sitä mitä muilla ei ole. Voisit kysäistä
Onkohan se niin, ettei 152mm takaiskareita saa enää edes rahalla? Siis 6 tuumaisia? Minulla on kaksi. Fox Float rp 2 joka oli juuri Fillariosassa huollossa, mutta mentti rutinan kera vaimennusominaisuutensa ekalla lenkillä, sekä Manitou Radium, joka kurnuttaa huolestuttavan kovaa. Joten jos jossakin vain on 152 mm takaiskareita, kiinnostus on suuri. Ilmeisesti tämä homma menee lopulta siihen, ettei vanhaan 2008 mallin Giantin runkoon saa enää vermeitä. Harmi.
arctic biker
22.08.2013, 20.19
Monarch RT3 | SRAM (http://www.sram.com/rockshox/products/monarch-rt3)
www.sram.com › RockShox (http://www.sram.com/rockshox) › Products (http://www.sram.com/rockshox/products)Käännä tämä sivu (http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&u=http://www.sram.com/rockshox/products/monarch-rt3&prev=/search%3Fq%3Drockshox%2Bmonarch%2B152%2Bmm%26clien t%3Dfirefox-a%26hs%3D61Z%26rls%3Dorg.mozilla:fi:official)
Featuring silky smooth travel in a new lightweight design, Monarch floats through ... 2.25"), 190 x 50mm (7.5x2.0"), 184x44 (7.24x1.73"), 165 x 38mm (6.5x1.5"), 152 x 31mm (6.0x1.25") ... See more documents available for RockShox products.
haulla Rockshox Monarch 152 mm.
Dämpfer 152 mm haku tuotti kans osumia
Onkohan se niin, ettei 152mm takaiskareita saa enää edes rahalla? ...
Mulle on tuunattu kaksikin (Foxin) iskaria R-techissä pituudeltaan ja iskultaan sopivan mittaiseksi kun sopivaa ei ole ollut saatavilla. Onnistuu varmaankin Fillariosassakin, kysy?
Mulla on Bellin kypärästä pehmusteet menneet muhjuksi, mistä kannattaa aloittaa uusien etsiminen?
^no jostain Bellin kypäriä myyvästä liikkeestä. LBS tai vaikkapa tästä (http://www.bike-discount.de/shop/m288/k676/bell.html?od=&ft=1).
Campione
23.08.2013, 12.58
Mulla on Bellin kypärästä pehmusteet menneet muhjuksi, mistä kannattaa aloittaa uusien etsiminen?
Jos ei Ride tai Konakauppa osaa kumpikaan auttaa, niin muistaakseni S- ja/tai K-kauppa myyvät Bellin pottia seudulla ;). Saattaa löytyä myös pehmusteita.
Tai sitten pirautat esimerkiksi Tampereen seudun liikkeisiin. Tai tilaat ulkomailta.
Kiitos, saattaahan tuolta tarttua jotain muutakin taas matkaan.. E: ei muuten BD:ssä ollut oikeaa mallia joten täytyy käväistä paikallisissa ensin.
Ostin omaani Rosesta, n. 8 €
Monarch RT3 | SRAM (http://www.sram.com/rockshox/products/monarch-rt3)
www.sram.com (http://www.sram.com) › RockShox (http://www.sram.com/rockshox) › Products (http://www.sram.com/rockshox/products)Käännä tämä sivu (http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&u=http://www.sram.com/rockshox/products/monarch-rt3&prev=/search%3Fq%3Drockshox%2Bmonarch%2B152%2Bmm%26clien t%3Dfirefox-a%26hs%3D61Z%26rls%3Dorg.mozilla:fi:official)
Featuring silky smooth travel in a new lightweight design, Monarch floats through ... 2.25"), 190 x 50mm (7.5x2.0"), 184x44 (7.24x1.73"), 165 x 38mm (6.5x1.5"), 152 x 31mm (6.0x1.25") ... See more documents available for RockShox products.
haulla Rockshox Monarch 152 mm.
Dämpfer 152 mm haku tuotti kans osumia
Kiitos linkistä!!!
MaunoKasa
26.08.2013, 14.53
Omassa cyclocrossissani on SLX:n takavaihtaja ja tiagran vaihdevivut. Ongelma on se että kun säätää vaihteiden vaihdon sopivaksi siitä vaijerin päästä olevasta nupukasta niin se ei pysy siinä asennossa kovin pitkään. Eli voi olla, että 20kilometriä myöhemmin vaihteet pomppii taas miten sattuu. Eli osaatteko sanoa mistä tämä voisi johtua? Ja mitä tehdä asialle? Säätönupukka on myös sen verran jäykkä että en usko että tärinäkään voi sitä niin paljoa heiluttaa.
^
Onko vaihtajankorvake kunnolla kiinni?
Onko vaihtaja kunnolla kiinni korvakkeessa?
Onko vaijeri kunnolla kiinni vaihtajassa?
Ajattelin vaihtaa maasturiin vähän pienemmän rattaan eteen kun 38t on kaikkeen käyttöön vähän turhan suuri eli 2x10 setistä isompi ratas. Näyttää kuitenkin että direct mount etuvaihtajassa ei ole juurikaan säätövaraa alaspäin. Onkohan tuohon jotain vipstaakia että vaihtajaa saisi alemmas esim. 34t tai 36t ratasta varten?
MaunoKasa
27.08.2013, 10.17
^
Onko vaihtajankorvake kunnolla kiinni?
Onko vaihtaja kunnolla kiinni korvakkeessa?
Onko vaijeri kunnolla kiinni vaihtajassa?
On
On
On
No höh? Sitten takapakka on löysällä! Tai vaijerinkuori kanittaa osittain johonkin?
Itsellä oli juurikin samanlaista vikaa, joka lenkillä joutui säätämään ja lopulta auttoi kun kiristi vaihtajankorvakkeen kunnolla kiinni runkoon.
Ei vissiin ihan momentissa ollut tehtaalta tullessa.
Ajattelin vaihtaa maasturiin vähän pienemmän rattaan eteen kun 38t on kaikkeen käyttöön vähän turhan suuri eli 2x10 setistä isompi ratas. Näyttää kuitenkin että direct mount etuvaihtajassa ei ole juurikaan säätövaraa alaspäin. Onkohan tuohon jotain vipstaakia että vaihtajaa saisi alemmas esim. 34t tai 36t ratasta varten?
Ei tuu kyllä heti mieleen miten sitä saisi laskettua.. Onko se high vai low direct mount? Mulla kävi low direct mount -ketjunohjurin kanssa niin, ettei sitä saanut rungon/keskiön muotoilun puolesta enää alemmas etummaisen pultin kohdalta, joten ohjuri könöttää vinossa ettei ketju hankaa häkkiä. Onko tässä issue se ketjun hankaaminen vaihtajan häkkiin esim. 34t rieskalla, kun ketju takaa 11t rattaalla? Vai joku muu jota en hoksaa :)
MaunoKasa
27.08.2013, 10.46
Joo pitää vielä käydä kaikki läpi ja vaihtaa vaikka nuo vaijerit ja kuoret.
...direct mount etuvaihtajassa ei ole juurikaan säätövaraa alaspäin. ... 34t tai 36t...
Siinä siis kuitenkin on säätövaraa? 38T ja 36T ero on niin pieni, että tuo juurikaan riittää. Jos 34T on sitten sen öpaut millin pari matalampi niin luulenpa, että etuvaihteet vaihtuu moitteetta siltikin.
Ihan kannatettava operaatio muutenkin, itse en ole kaivannut 36T:a isompaa.
isokanki
28.08.2013, 14.51
Hommasin Fulcrum Racing 5 -kiekot ja yhteensopivan Tiagran takapakan. Jostain syystä en saa takapakkaa kuitenkaan tarpeeksi kireälle, vaan se liikkuu sivusuunnassa arviolta 1-2 mm. Kiristin kyllä kunnolla. Mielestäni laitoin kaikki mukana tulleet kilkkeet (mm 10-lehtiselle pakalle tarkoitetun spacerin) kiinni. Vaimo siivosi pakkaukset jo pois, joten en ole varma, olisiko siellä ollut vielä kuitenkin toinen spaceri tai muu rinkula. Onko noiden "irtonaisten" takapakkojen kiristämiseen mitään kikkakakkosia, vai pitääkö viedä pajalle?
arctic biker
28.08.2013, 15.34
Jos Fulcrumin vapaaratas on 11-lehtiselle pakalle tarkoitettu ja käytetään 10-pakkaa niin sinne kuuluu 1.85mm spaceri. Tarviiko Tiagran pakka vielä millin lipareen lisäksi onkin toinen asia. Muistaakseni ei!
Mistä saa CC-pyörään laakeroitua etuvaihtajan rullaa? Nykyinen nylon rulla on kiinteä ja vaijeri liukuu siinä, mutta vähänkin kuraisammassa kelissä rupeaa tahmaamaan.
Eli osaa tarvitaan siksi, kun vaijeri etuvaihtajalle tulee ylhäältä ja etuvaihtaja tarvii altapäin tulevan vaijerin.
arctic biker
28.08.2013, 18.50
Shimanollahan on FD-CX70 crossariin tehty etuvaihtaja ylävedolla. Semmonen?
Campan osat pyörässä. Ei pysty pistämään Shimanoa.
Campione
28.08.2013, 20.58
Olisko tuosta (http://shop4cross.com/komponenten/diverses/s4c-umlenkrollo.html) sopivaa? Rossareiden erikoispuoti tarjoaa :).
No just tota haettiin. Kiitti!
CRC:ltä löytyy kanssa (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/dmr-mech-verter/rp-prod21878). Tuossa nailonrulla pyörii, tosin ihan liukulaakerilla eli siinä on aavistuksen väljä läpireikä. Pari vuotta nyt ollut retkipyörässä tuollainen ja hyvin on toiminut. Pyörä Campan osilla, tosin etuvaihtaja on Dura-Ace, eli Velocea vastaava peli Shimanolta.:p
isokanki
29.08.2013, 07.40
Jos Fulcrumin vapaaratas on 11-lehtiselle pakalle tarkoitettu ja käytetään 10-pakkaa niin sinne kuuluu 1.85mm spaceri. Tarviiko Tiagran pakka vielä millin lipareen lisäksi onkin toinen asia. Muistaakseni ei!
Joo, kuten mainitsinkin, niin tuo spaceri kyllä oli paikallaan.
Vika kuitenkin selvisi (ainakin osittain), kun aikani räpläsin vanhan ja uuden pakan kanssa eilen illalla. Noissa pakoissa on jotain eroa, vaikka ovatkin samaa mallia! :D Molemmat ovat Tiagra 4600 12-28 10-lehtiset pakat ja silmämääräisen tutkailun perusteella saman kokoiset. Kuitenkin tuo vanha pakka toimii täydellisesti uusilla kiekoilla, mutta uusi pakka ei. Kun tutkiskelin niitä tarkemmin, niin toisen pakan rattaissa on pienellä kirjaimet KL ja toisissa KF (ellen väärin muista). En löytänyt googlen avulla tietoa, että mitä eroa noilla on. Valmistuspaikka? Joka tapauksessa jotain eroa noissa on..
pikkukara
29.08.2013, 18.53
Sopiiko E13 Supercharger 40t ratassuoja välille 36-40 kuten turbocharger (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/e-thirteen-turbocharger-bashguard/rp-prod40144)?
tällainen (http://www.hi5bikes.fi/~skecx0000001/?Y999=PIF&Y104=E13-SC4104) olisi tarjouksessa. En ehtinyt soittaa liikkeeseen.
arctic biker
29.08.2013, 19.19
Noissa pakoissa on jotain eroa, vaikka ovatkin samaa mallia! Molemmat ovat Tiagra 4600 12-28 10-lehtiset pakat ja silmämääräisen tutkailun perusteella saman kokoiset
Jotain mystistä noissa Tiagran 10pakoissa mahtaa olla. Mun ainu Tiagra on toista vuotta vanha ja siinä missä 105pakka kaipas sillosille ei11vapaarattaille millin sovittéen niin Tiagran pakka sitten ei. En ny muista oisinko kokeillu Tiagran pakkaa Sciroccon 11vapaarattaalle. Varuilta olen hommannut nivaskan millin lipareita eli pakan adaptereita jemmaan!
Siinä siis kuitenkin on säätövaraa? 38T ja 36T ero on niin pieni, että tuo juurikaan riittää. Jos 34T on sitten sen öpaut millin pari matalampi niin luulenpa, että etuvaihteet vaihtuu moitteetta siltikin.
Ihan kannatettava operaatio muutenkin, itse en ole kaivannut 36T:a isompaa.
Niin no ehkä se milli sieltä vielä löytyisi. Kai se ketju rattaalla pysyy vaikka vaihtaja vähän ylempänä olisikin.
Toimiiko kolmirattaisein kampisetin keskirattaaksi tarkoitettu ratas kaksirattaisen setin ulompana rattaana kun jako on sama?
Iglumies
01.09.2013, 20.15
Toimii + pari merkkiä.
Millä kannattaisi yrittää lähteä korjaamaan tai pystyykö ylipäänsä korjaamaan satulaa, jonka toinen kisko tuntuu lähteneen jotenkin irti satulan takaosassa olevasta liitoksestaan ja natisee & naksuu ikävästi? Se kisko on siis vielä ihan siellä kuopassaan, mutta satulan rungosta kiinni pitämällä ja vääntelemällä huomaa kiskon selvästi olevan irti ja siitä paikansin myös tuon samanlaisen äänen. Kyseessä siis On-One Fattyn mukana tullut joku On-Onen Big Nose -satula.
Epoksiliimalla voisi kokeilla. DIY-tuotteet vaan harvemmin ovat riittävän juoksevia valumaan pieniin koloihin.
Iso(in apteekista saatava) inkektioruisku saattaa auttaa suostuttelemaan epoksin haluttuun koloon. Ilman neulaa, jos ei tule neulasta läpi.
Mikä muuten on Elaston satulan runkomateriaali?
supertele
04.09.2013, 08.27
Onko Eliten Cannibal-juomapullotelinettä näkynyt pk-seudun kivijalkakaupoissa?
Vaikuttaisi olevan omaan tarkoitukseeni passeli. Onko joku testannut maastokäytössä? toimiiko oikeasti?
Iso(in apteekista saatava) inkektioruisku saattaa auttaa suostuttelemaan epoksin haluttuun koloon. Ilman neulaa, jos ei tule neulasta läpi.
Mikä muuten on Elaston satulan runkomateriaali?
Cr-Mo. Kattelin muuten tossa tarkemmin, että kumpikin kisko on irti. Varmistelen vielä toisella satulalla, että tuo ääntely johtuu todellakin siitä ja jos näin on niin heitän ihan suosiolla koko satulalla vesilintua, sen verta paskalta kapistukselta vaikuttaa laadultaan.
arctic biker
04.09.2013, 11.58
Kova tyyppi tää Elasto, saa rautasen penkin hajalle! Kiskot Cr-Moa mutta jotain muovia itse satulan istuttava osa lienee.
Kova on!
Muoveihin epoksi tarttuu vähän vaihtelevalla menestyksellä, joustaviin kertamuoveihin ei ollenkaan. Hiilarin kanssa toimii aina.
Eli uutta penkkiä vaan alle.
arctic biker
04.09.2013, 20.14
Jollain kaksikomponenttiliimalla, epoksiliimaa vissiin, korjasin hiilarijuomapullotelineen. Vaikka nää laminoinnit sun muut on tuttuja kuitukajakkeja ynnä lasikuitulotjia eli kanootteja kolhineena niin tein tuon helpoimman kautta, hyvin on teline tään kesän kestänyt.
Keväällä ostin Evansilta ylivuotisen 2008 BMC:n CX01:en ja nyt näyttää tältä:
http://i97.photobucket.com/albums/l223/bulvaani78/WP_20130904_0121.jpg
http://i97.photobucket.com/albums/l223/bulvaani78/WP_20130904_0141.jpg
Mitään xtr-ajoa ei ole tullut harrastettua, ainoastaan maantielenkkejä, keskuspuiston polkuja, työmatkoja jne. Tänään pyörää pestessä tuon huomasin, enkä osaa alkuunkaan muistaa tilanetta missä olisi alkunsa saanut. Putkiosat on kuitua ja liitoskohdat alumiinia. Tuo haljennut kohta lienee alumiinia, kuitu tietääkseni käyttäytyy hajotessaan eri lailla.
Kovaa ajoa vaan, korjaukseen vai samantien vaihtoon?
Kova tyyppi tää Elasto, saa rautasen penkin hajalle! Kiskot Cr-Moa mutta jotain muovia itse satulan istuttava osa lienee.
Kova on!
Muoveihin epoksi tarttuu vähän vaihtelevalla menestyksellä, joustaviin kertamuoveihin ei ollenkaan. Hiilarin kanssa toimii aina.
Eli uutta penkkiä vaan alle.
Oho! Tosiaan luin vähän miten sattuu näköjään tuon viestin. Kiskot tosiaan cromoa ja satulan runko jotain muovia mitälie.
arctic biker
05.09.2013, 20.51
Surkea näky tuo BMC. Onko tuossa keskiön seuvulla alumiinimuhvi johon on hiilikuituputket liitetty? Kovasti vinkusin takuun puoleen, kerta on noinkin hyvää detaljikuvaa niin lähettäsin sekä myyjäliikkeelle kuin BMC:n infopostiin.
Kovaa ajoa vaan, korjaukseen vai samantien vaihtoon?
Äänestän kovaa ajoa. Maalit ja lakat halkeilee rungosta ajan myötä kun materiaalit elää aina jonkin verran, en voisi itse ajaa kummallakaan kuiturungolla jos tuollaisen takia ryhtyisin toimenpiteisiin. Tietysti oman fiiliksen mukaan, en voi ottaa mitään vastuuta. Mutta mulla on omassa valkoiseksi maalatussa kuiturungossa paljon pahempaa säröä maalissa ja ajot jatkuu.
Kiitokset vastauksista. Luulen että tuo halkeaman kohta on vielä alumiinia. Lisää infoa kyseistä rungosta -> http://www.youtube.com/watch?v=sAaKSeHAoHc
Taidanpa vaan jatkaa ajelua ja laittaa samalla kuvat molemille tahoille, jos sieltä vielä jotain tietoa irtoaisi.
Mitäs eroa käytännon kannalta aloittelijalle näissä housuissaa??
http://www.bike-discount.de/shop/k968/a26033/bib-tight-04856-thermo-velour-black.html
http://www.bike-discount.de/shop/k969/a106958/mens-bike-bib-pants.html
Ilmeisesti säämiskät ei ole matkassa?
Vaikuttaisi enemmän talvihousuilta nuo thermo-velourit. Molemmissa vissiin säämiskä. Ottaisin talvikäyttöön nuo väljemmän oloiset.
No niinpä tietenki. Enpä huomannu nimeä tarkemmin kattoa ku hintaa vain ja merkkiä ku aijemmin kävin yhessä kaupassa kattomassa ja vertailee hintoja samalta merkiltä.
vauhtikorjaavirheet
09.09.2013, 23.51
Onkohan shimanon pm160->180 mm adapterit kuinka vakiota kamaa kivijalkakaupoissa? Moinen uupui tilatuista ja nyt saksalainen varastosaldo tuon osalta kyseisessä liikkeessä on nollassa.
Löyty korvaava adapteri.
Sent with Tapatalk - now Free
Eikö Sramin GXP-lakrut tosiaan kestä kuin ~1500km :seko:
Ei mulla ainakaan.
Yli 3500km jo ajettu ja eniten talvella, kun 29" on mukavampi talvella. Ei vieläkään mitään ongelmaa laakereissa.
Kertokaapa viisaammat minkä kokoiset kammet täysjäykkään maastopyöräprojektiin kannattaa ottaa kun maantiepyörässä on 172,5 kammet, mutta suunnittelemistani kammista tuohon uuteen pyörään on vain koot 170 ja 175 (samoin monessa muussakin maastokammessa puuttuu tuo välikoko)?? Oma järki sanoo että tuo lyhyempi.
No kun ei viisaammat vaivaidu, niin minä yritän ettei tää homma täysin hyydy: lyhyemmät kammet= helpompi pyöritys, pitemmät kammet= enemmän voimaa välittyy/ kampikierros. Maastoajoon kai yleensä suositellaan tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa, pääsee helpommin hankalista paikoista kun taas optimipyöritystä tarvii ennemminkin maantiellä.
Eli jos ne 172,5 mm on sulle maantiellä sopivat, valitse 175 mm maastoon.
Minulla maantiellä 172,5 ja maastossa 175 (joustopyörässä ja täysjäykässä).
H.Brooks
13.09.2013, 08.28
1. Mulla Feltin f65 crossari ja tunturin hybridi. Kummanko varustaitte talvityömatkapräksi? Ajan 13km työmatkaa joka päivä Turun ohitustien liepeillä läpi talven usein myös aamuyöstä ja pyhäisin jolloin kelvit hoitamattomia.
2. Joa haluaa etureisien (polven yläpuolelta) rasitusta enempi takareisille niin siirränkö satulaa inan taakse vai eteen?
3. Miksi kamikazelentäjät käyttävät kypärää?
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m/)
1. Hybridi, siihen saa tod näk leveemmät nastat alle.
2. taakse, mutta kokeile vaikka ylämäessä miten tuntuu, pienellä pyöritystekniikan muutoksella saa työtä siirrettyä eri lihaksille
3. niissä kypärissä on integroituna radiokuulokkeet ja G-voimissa pää tukeutuu koneeseen, joten tuntuu mukavammalta ennen kun kuolo korjaa
Hääppönen
13.09.2013, 08.59
1. Mulla Feltin f65 crossari ja tunturin hybridi. Kummanko varustaitte talvityömatkapräksi? Ajan 13km työmatkaa joka päivä Turun ohitustien liepeillä läpi talven usein myös aamuyöstä ja pyhäisin jolloin kelvit hoitamattomia.
2. Joa haluaa etureisien (polven yläpuolelta) rasitusta enempi takareisille niin siirränkö satulaa inan taakse vai eteen?
1.
1. Ehdottomasti molemmat talvipyöräksi. Vaikka hybridiin niin leveät nastarenkaat, kuin vaan mahtuu pyörimään. Jos työmatkat tapahtuu aikoihin, jolloin muutenkin satunnaisen aurauksen todennäköisyys olematon, leveillä renkailla on paljon mukavampi tuskailla kelveillä.
2. Taaksepäin ihan ok siirto. Myös kymmenen senttiä alemmas lisää rasitustuntemusta.
3. Jostain syystä joku ilmavoimien isoherrakaan ei osannut aikoinaan vastata tähän, kun Radio Rockin (aamulähetyksen ollessa vielä hyvällä tasolla ammoin) toimittaja soitti em. herralle tämän kysymyksen ratkaisemiseksi. Oma vastausehdotukseni on ensisijaisesti Kanada. Toiseksi vaihtoehdoksi asettaisin sen, että ajatus pysyy paremmin kasassa kypärän sisällä.
http://mentalfloss.com/article/26510/why-did-kamikaze-pilots-wear-helmets
H.Brooks
13.09.2013, 10.55
No nyt on taas hyvä olla. Kiitos!
twentyniner
15.09.2013, 17.50
Mistä 28.6mm panta mustana Shimanon braze on etuvaihtajalle?
Leveämpi stonga(+40mm) ja lyhyempi stemmi(-10mm), pysyykö ajotuntuma samana vai muuttuuko? Jos niin miten?
Mulla on jo pari vuotta kulkenut iPhone repussa ja siinä Endomondo sovellus tallentamassa treenidataa. Nyt ajattelin, että olisi mukava saada syketiedotkin tuohon samaan sovellukseen. Elikkäs ilmeisesti bluetooth-sykevyötä tarvitsisin? Mikä/mitkä sykevyöt toimivat Endomondon ja iPhonen kanssa?
Edit:
Löysin netistä Polar H6 ja H7 sykevyöt, jotka sopivat tarkoitukseeni. Paikallisesta liikkeestä jäikin H6 käteen ja paritus Endomondon kanssa oli helppoa ja nopeaa. Suosittelen.
isokanki
18.09.2013, 13.52
Lueskelin että toi 40C ois levein gummi, mitä CC-pyörään mahtuu. Onko noissa mallikohtaisia eroja? Oma mankeli on tän vuotinen Caadx 6.
supertele
18.09.2013, 14.05
Lueskelin että toi 40C ois levein gummi, mitä CC-pyörään mahtuu. Onko noissa mallikohtaisia eroja? Oma mankeli on tän vuotinen Caadx 6.
On. Helpoiten omaan pyörään sopiva leveys elviää seuraavalla ohjeella.
Tarvittavat välineet:
- Tän vuotinen Caadx 6
- Mitta (ihan mikä vaan käy)
Vaiheet:
1. Mittaa mitalla kuinka leveä rengas mahtuu Caadx 6:n etu- ja takahaarukkaan.
Valmis!
isokanki
18.09.2013, 14.54
Kuulostaa aika vaikealta, mutta pitää yrittää illalla. Kiitos ohjeesta! ;)
supertele
18.09.2013, 15.27
Kuulostaa aika vaikealta, mutta pitää yrittää illalla. Kiitos ohjeesta! ;)
Ei ku siis oikeesti:
Kyllähän eri mallien välillä voi olla isoja eroja. Riippuu totta kai myös siitä, onko sulla kiinteät lokasuojat, jotka vie tilaa renkaalta. Moniin krossareihin menee nastat tai lokarit, ei välttämättä molempia (moniin malleihin tietysti mahtuu myös molemmat). Renkaan ilmotettu leveys ei ole aina renkaan todellinen leveys. Jos olet uutta rengasta hankkimassa, etkä voi kokeilla asiaa, kannattaa googletella tai kysellä jos joku muu olisi mitannut omansa. Myös vanteen leveys vaikuttaa renkaan todelliseen leveyteen. Usein leveys ei ole kirjaimellisesti se, mikä renkaan mahtumista rajoittaa vaan profiilin korkeus. Profiilin korkeus korreloi toki leveyteen melko hyvin, mutta karkeakuvioisissa renkaissa saattaa tulla yllätyksiä. (edelleen vanteen leveys vaikuttaa profiilin korkeuteen). Silmä ja mitta ovat hyviä työkaluja, joilla kannattaa lähteä liikkeelle. Takahaarukassa tarkista sekä ylä- että alaputkien kohdalta rungon tilan määrä.
Toimii + pari merkkiä.Ei toimi. Ketjulinja menee vinoon pakan isoimmilla rattailla ja ketju alkaa pomppia eturattaalta.
Iglumies
18.09.2013, 20.11
Ei toimi. Ketjulinja menee vinoon pakan isoimmilla rattailla ja ketju alkaa pomppia eturattaalta.
Mitenkäs tämä nyt sitten on eturattaan aiheuttamaa?
Tuo keskirattaaksi tarkoitettu jää ulommas kuin alkuperäinen 38t ratas jossa on aavistus offsettiä.
Iglumies
18.09.2013, 20.48
Jaa, X0 rattaassa ei ainakaan tuollaista offsettiä ole, vaan siihen on koneistettu kolot spiderin sakaroille.
isokanki
19.09.2013, 13.05
Ei ku siis oikeesti:
Kyllähän eri mallien välillä voi olla isoja eroja. Riippuu totta kai myös siitä, onko sulla kiinteät lokasuojat, jotka vie tilaa renkaalta. Moniin krossareihin menee nastat tai lokarit, ei välttämättä molempia (moniin malleihin tietysti mahtuu myös molemmat). Renkaan ilmotettu leveys ei ole aina renkaan todellinen leveys. Jos olet uutta rengasta hankkimassa, etkä voi kokeilla asiaa, kannattaa googletella tai kysellä jos joku muu olisi mitannut omansa. Myös vanteen leveys vaikuttaa renkaan todelliseen leveyteen. Usein leveys ei ole kirjaimellisesti se, mikä renkaan mahtumista rajoittaa vaan profiilin korkeus. Profiilin korkeus korreloi toki leveyteen melko hyvin, mutta karkeakuvioisissa renkaissa saattaa tulla yllätyksiä. (edelleen vanteen leveys vaikuttaa profiilin korkeuteen). Silmä ja mitta ovat hyviä työkaluja, joilla kannattaa lähteä liikkeelle. Takahaarukassa tarkista sekä ylä- että alaputkien kohdalta rungon tilan määrä.
Kiitos laajemmasta vastauksesta. Noita em seikkoja vähän pohdiskelinkin, kun googlella asiaa yritin selvitellä. Eli mitään tarkkoja mittoja ei voi sanoa, vaan hommassa on monta liikkuvaa osaa. Pitänee jatkaa googlailua, jos sattuisi törmäämään muiden kännärikuskien kokemuksiin.
Jaa, X0 rattaassa ei ainakaan tuollaista offsettiä ole, vaan siihen on koneistettu kolot spiderin sakaroille.
Olisi kai pitänyt mainita että kyseessä Shimanon kilkkeet.
Olen kokoamassa teräsrungosta pyörää. Näin sateiden aikaan tuli mieleen voiko kierteet ja satulaputken yms. suojata perus Bilteman PTFE-rasvalla, vai kannattaako saman tien satsata ylihintaiseen, lumen ja veden kestävään superrasvaan?
Olen kokoamassa teräsrungosta pyörää. Näin sateiden aikaan tuli mieleen voiko kierteet ja satulaputken yms. suojata perus Bilteman PTFE-rasvalla, vai kannattaako saman tien satsata ylihintaiseen, lumen ja veden kestävään superrasvaan?
Ainakin kammen laakerikuppeihin tämä on ihan hyvää:
http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Oljyt-ja-Voiteluaineet/Muut-voitelutuotteet/Alumiinitahna-36910/
Olen kyllä käyttänyt kuparitahnaakin, vaikka täällä väitetään sen syövyttävän alumiiniosat atomeiksi.
Jos on projektin budjetti siitä kiinni, niin biltsua kehiin vaan. Ja onnea matkaan!
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)
Ei ole siitä kiinni mutta kiitos kuitenkin. Pistetään sitten kalliimpaa niin saa ainakin hyvän omantunnon.
Hääppönen
23.09.2013, 15.11
Muistan joskus foorumilta lukeneeni vinkin jengat menettäneen vaihtajan korvakkeen elämänkaaren jatkamiseksi. Poralla reikä isommaksi, mutta mistä/millainen vastakappale reikään tilalle?
Shimaani
23.09.2013, 17.05
^Helicoil.
johnrambo
24.09.2013, 13.31
Lähtökohdat
Vanne: Freedom Tunnel Top
Rengaskokosuositus: 700x18-25c
Tälllä hetkellä alla: Continental Ultrasport 700x28c elikkäs tuon suosituksen jo ulkopuolella...
Pikakysymys:
Onko kukaan laittanu tunneltoppiin jotain esim. 700x32 tai 700x35 rengasta vai meneekö liian isoks? Auttakaa nöösiä mäessä!
Muistan joskus foorumilta lukeneeni vinkin jengat menettäneen vaihtajan korvakkeen elämänkaaren jatkamiseksi. Poralla reikä isommaksi, mutta mistä/millainen vastakappale reikään tilalle?
Helicoil M10x1 kun pistää ebay:n hakuun niin löytyy settiä. Suomessa tarjonta vähän heikkoa tuolle jengalle.
Hääppönen
24.09.2013, 16.42
Helicoil M10x1 kun pistää ebay:n hakuun niin löytyy settiä. Suomessa tarjonta vähän heikkoa tuolle jengalle.
Kiitokset Iansivelle ja Shimaanille nopeasta vastauksesta! Ja ei muuta, kuin tilaus vetämään... :)
groovyholmes
24.09.2013, 18.33
r2-bike sanoo et crestin vanteella olisi 80kiloo painoraja, mut notubesin kotisivuilta en löydä minkäänlaista mainintaa asiasta?? ite kuun oon yheksän päälle niin kiinnostais et onko niissä sitä painorajaa vai ei!?
Edellinen hybridi pöllittiin ja pitäisi hankkia uusi, eka tuli lähes täysin sokkona mutta olin tyytyväinen (Merida crossway 20). Bongasin nyt Ghost Cross edition 5500 (http://www.ghost-bikes.com/bikes-2013/bike-detail/cross-5500/) paikallisesta puljusta hieman yli budjetin. Lueskelin nuista vaihteiston osista ja käsitin että ihan päteviä kamppeita olisi, mutta yksi juttu ihmetyttää: jostain sain käsityksen, että on olemassa maastovaihteistot ja maantievaihteistot erikseen. Pitääkö tämä paikkaansa ja mistä ne erottaa?
Toinen kysymys: Mitä kannattaa käytetystä pyörästä tarkistaa jos sellaisen ostaa? Pelkkä toimivuustarkistus vaihtajille ja rattaille + yleisen kunnon tarkastelu? Vai voiko esim pakkojen kuluneisuutta tai muuta "hintavampien remonttien" tarkastelua tehdä, varsinkaan maallikkona?
tirsintarsi
24.09.2013, 22.14
Lueskelin nuista vaihteiston osista ja käsitin että ihan päteviä kamppeita olisi, mutta yksi juttu ihmetyttää: jostain sain käsityksen, että on olemassa maastovaihteistot ja maantievaihteistot erikseen. Pitääkö tämä paikkaansa ja mistä ne erottaa?
Kaipa se suurin ero on välityksissä - maantielle vähän raskaammat. Ja ihan mutuna sanoisin, että esimerkiksi maantiekampien ei tartte kestää niin kovaa kolinaa mutta ei varmaa tietoa tästä.
Esim. Shimanon sivulta http://www.shimano-nordic.com/publish/content/global_cycle/fi/se/index.html kohdasta tuotteet löytyy Shimanon osasarjat jaolla "maantie" ja "mountain". Hybrideissä taitaa useimmiten olla maastokilkkeet.
Maallikolle käytetyn ostaminen on arpapeliä. Yhtenä vinkkinä voin mainita, että jos ketjut ovat venyneet selvästi yli prosentin, voi laskea, että eturattaat, takapakka ja ketjut menee vaihtoon pikapuoliin. Edullisilla osilla liikkeessä teetettynä tämä setti maksaa lähelle 200 EUR.
Toinen kysymys: Mitä kannattaa käytetystä pyörästä tarkistaa jos sellaisen ostaa? Pelkkä toimivuustarkistus vaihtajille ja rattaille + yleisen kunnon tarkastelu? Vai voiko esim pakkojen kuluneisuutta tai muuta "hintavampien remonttien" tarkastelua tehdä, varsinkaan maallikkona?
Lähinnä myyjän naama kannattaa maallikkona tarkistaa, että vaikuttaako luotettavalta. Voit yrittää sopia esim että käytät pyörän tsekattavana pyöräliikkeessä ja puratte kaupan, jos ammattilaisen arvio pyörän kunnosta poikkeaa kovin paljon myyjän arviosta.
Nappulakenka
25.09.2013, 10.13
Mistä kannattaisi lähteä etsimään käytettyjä palosammuttimia? Pieni painesäiliö-projekti tähtäimessä.. :rolleyes:
Voin myydä yhden pienen (olisko 2 kg) kympillä. Se on vanha, sisällöstä en mene tietenkään takuuseen.
Koita kysellä sammuttimia veneilijöiltä. Kaikissa rekisteröidyissä veneissä tulee olla sammutin ja sammutin tulee koeponnistaa 10 vuoden päästä valmistuksesta. Ponnistuksella/huollolla on sen verran hintaa, että yleensä ostetaan uusi, ainakin jos sammutin on pieni (2kg). Mutta voipi tuolla tavalla löytää myös isomman pullon (6kg) joltakin nurkista pyörimässä.
Ihka uuden 2kg sammuttimen saa Motonetistä 19 eurolla.
Ihka uuden 2kg sammuttimen saa Motonetistä 19 eurolla.
Ai ne on noin halpoja. Taidanpa heittää omani metallinkeräykseen, jos vitosella ei kelpaa.
SLX vai XT levyjarrut? Hintaeroa on 25€.
Edittiä. Kun otti SLX:t ilman ice-teciä, niin hintaero oli 50€ -> tilasin SLX:t.
arisaast
26.09.2013, 17.12
Race Facen kammista on elastomeerinen "preload" rinkula hukassa. Tuo kuuluisi ilmeisesti ei-vetopuolelle kampien ja external keskiön väliin. Nyt kun kirraa kammet pultilla, niin toiminta ei ole smoothia. Ilmeisesti tuo rengas on tarpeellinen? Saakohan tuohon jotain sopivaa tilalle jostakin putkiliikkeestä tai muusta vastaavasta?
isokanki
27.09.2013, 13.05
r2-bike sanoo et crestin vanteella olisi 80kiloo painoraja, mut notubesin kotisivuilta en löydä minkäänlaista mainintaa asiasta?? ite kuun oon yheksän päälle niin kiinnostais et onko niissä sitä painorajaa vai ei!?
Fillarissa on yleensä kaksi rengasta, joten toi 80 kg/vanne riittänee hyvin normaalikokoiselle kaverille. :)
Fillarissa on yleensä kaksi rengasta, joten toi 80 kg/vanne riittänee hyvin normaalikokoiselle kaverille. :)
Painorajat vanteissa on usein ilmoitettu kuskin kokonaispainona, ei kg per vanne.
Pyörä hommattu, ja samalla tuli lukkopolkimet ja kengät. Ensimmäiset itselleni eikä älynnyt oikeen liikkeessä kysellä niistä kun kiire oli. Kuvassa näkyy osat mitä sain, mutta ihmetyttää että kasaanko ne oikein. Molempiin kenkiin löytyy tällaiset osat:
http://s9.postimg.org/4lgift6ij/polkimet.jpg (http://postimg.org/image/4lgift6ij/)
Vasemmalta oikealle: laatta kengän sisälle, tuo lukko osa kengän alle, sovitinosa sen alle ja ruuvit kiinni.
Yli jää tuo ohut lätkä + ylimääräinen kiinnityslevy? Teinkö jotain väärin?
Iglumies
28.09.2013, 19.56
^¨ Et.
Löysin poistomyynnistä nastarenkaat hintaan 10e (Nokia W106 47-622) ja siitä sain idean tehdä itselleni erikseen talvipyörän.
Onko tämä runko hintaisekseen hyvä? http://www.bike-discount.de/shop/k304/a113276/hyde-pro-frame.html
Ja mahtaako tuohon mahtua 47-622 renkaat?
Tarkoitus tehdä sinkula tai napavaihteinen. Onko yleensäkään mitään järkeä yrittää koota itse? jos alennuksista keräilee osat pikkuhiljaa niin voiko saada halvemmalla edes?
edit: Tää ei tainnut nyt mennä ihan oikeaan threadiin kun on Varusteet -alueella. Pahoittelut, käytin hakua ja tsekkasin vain threadin nimen.
ichijiro
02.10.2013, 03.01
Kaappaan ketjun, mulla on Tektron R200A:t. Toisesta on tippunut johonkin metsään se pikavapautin. Saako niitä kaupasta lisää vai pitääkö koko kahva vaihtaa?
Grandi66
02.10.2013, 17.17
Saakos mistään vihreätä heijastinteippiä? Nää paikalliset putiikit myyvät ei oota eikä viitsi etsiä. Kiitokset etukäteen.
Kävitkö veli Grandi Berangerilla V-niskalla.? Sattumoisin jouduin itse asioimaan putiikissa ja näin tiskillä erivärisiä heijastinteippejä. Nopealla katsauksella en huomannut oliko rihveetä (lähes värisokea kun olen)
Grandi66
02.10.2013, 19.33
Pitänee huomenna kävästä ku muutenkin asioita hoidettavana ja samalla koe ajais Fargon.
Sent from my GT-I9105P using Tapatalk 2
Shimaani
02.10.2013, 20.28
Saakos mistään vihreätä heijastinteippiä?... Hellsinkissä taperoll (http://www.taperoll.fi/) myy vihreeäkin n. 120cm kapiana suiruna.
Grandi66
03.10.2013, 12.23
Eipä ollut berangerissa vihreetä. Sit jostain muualta.
Sent from my GT-I9105P using Tapatalk 2
Iglumies
03.10.2013, 12.54
Mää voin laittaa sulle kirjekuorellisen.^
Tämä on varmasti hirveän tyhmä kysymys, mutta pakko kysyä kun itse ei tajua. Canyonissa ( https://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3173 ) on vakiona edessä 180mm levy satulan post mount kiinnityksellä ja adapterilla. Takana on vakiona 160mm levy satulan post mount kiinnityksellä ilman mitään adaptereita. Käykö tuo etuadapteri taakse jos vaihdan 180mm levyn sinne?
supertele
04.10.2013, 10.19
Miksi haluat tehdä tuollaisen vaihdon?
Laitoin eteen 200mm levyn ja taakse tyrkkäsin tuon 180mm. Samalla vaihdoin slx-jarrut. Nyt tuntuu pysähtyvän, mutta mietin, että onko tuo adapteri takana nyt ok vai ei. Pitänee tutkia sitä tarkemmin kunhan ehtii.
Edittiä. Näyttää takajarru olevan ihan oikeassa kohdassa tuolla etujarrun 180mm adapterilla. Hyvä näin.
Alla vannejarrullinen (maantie)fillari, edellinen kosketus vannejarruihin 90- luvulta. Millä vanteiden jarrupintoja puhdistetaan? Onko bräkleen liian tymäkkää? Vieläkö jengi hioo jarrupalojen pintoja?
Uutena lajin innokkaana harrastajana ihmetyttää, miksi satulat ovat niin kovia, että housuissa tarvitaan pehmusteita?
Kare_Eskola
05.10.2013, 20.28
Normaalin pituisessa ajossa pehmeä satula imeytyy välilhaasi ja nivustesi hermoihin. Joko sattuu tai menee tunto munista. Ymmärrät sitten kun ajat pidempään.
Ohut "pehmuste" on järkevämpi laittaa kitkaa poistavan lycran ja ihon väliin kuin ryppyisten & hankaavien housujen ja satulan väliin.
Kare_Eskola
05.10.2013, 20.32
Alla vannejarrullinen (maantie)fillari, edellinen kosketus vannejarruihin 90- luvulta. Millä vanteiden jarrupintoja puhdistetaan? Onko bräkleen liian tymäkkää? Vieläkö jengi hioo jarrupalojen pintoja?
Puhdas rätti ja bräkleen tai levyjarrunpuhdistusaine on ok. Ja kyllä, jengi edelleen hioo jarrupalojen pintoja, etenkin poistaakseen alumiinijäämät ja lian ja parantaakseen pitoa vähän.
. Millä vanteiden jarrupintoja puhdistetaan? Onko bräkleen liian tymäkkää? .
Bräklen on hyvä. Myös asetonilla tulee puhdasta.
Ei sattuis kenelläkään olemaan pääkaupunkiseudulla nurkissa Sramin maantievannejarrujen jämiä? Säädin juuri Redin takajarrua (hopeinen, oisko 2010 tai 2011 malli), kun vaijerin pään "nipistypultti" katkesi. En omasta mielestäni edes vääntänyt kovaa... Vähintään uudelle pultille, prikalle ja vastapalalle(?) olisi tarvetta. Kyseessä on siis se kohta, jossa vaijeri kiristetään itse jarrulaitokseen (samassa nipussa on siis jarrun "pikalinkku"). Uusia jarruja ei heti kärkeen viittisi lähteä metskaamaan. Luulisi Rivalin ja Forcen voivan myös toimia elintenluovuttajina.
Kare_Eskola
05.10.2013, 20.54
http://www.hi5bikes.fi/~MNyxx0000001/?Y999=PIF&Y104=SRAM-005115048010
Eli ylävitosesta uusi, jos ei sopivaa ruuvia löydy esimerkiksi Ruuvikulmasta tai muusta ruuveihin erikoistuneesta liikkeestä.
http://www.hi5bikes.fi/~MNyxx0000001/?Y999=PIF&Y104=SRAM-005115048010
Eli ylävitosesta uusi, jos ei sopivaa ruuvia löydy esimerkiksi Ruuvikulmasta tai muusta ruuveihin erikoistuneesta liikkeestä.
Kiitän! Hinta on kohdillaan. (Pelkän pultin hommaaminen kävi heti alkuun mielessä, mutta vastakappaleesta pitäisi saada pihalle vanhat pultinjämät. Välineet ei meikäläisellä riitä lähellekään.)
snowfake
06.10.2013, 22.22
Kellään linkata mikä SKU dx.comista on se tarvittava vempele jotta noita riistovalon akkuja voi ladata? Taisi tulla itse riistovalon mukana mutta nyt se on Siivottu talteen.
Edit: löyty: http://www.lightmalls.com/8-4v-li-poly-charger-for-4x18650-6x18650-4x26650-led-bicycle-light-battery-pack
Jos keula on varustettu lukituksen kaukosäädöllä onko se namikka pakko asentaa? Siis onko joku toiminnallinen edellytys, esim. pitää olla joku vaijerin esijännitys tjsp. jotta keula toimisi normaalisti?
Jos jollain henkilöllä olisi vaikka tiedossa hyvällä tarjouksella moinen keula, muttei hän edes kaipaa lukitusta eikä etenkään sen kaukosäätöä ohjaamoa sotkemaan...
Jos keula on varustettu lukituksen kaukosäädöllä onko se namikka pakko asentaa? Siis onko joku toiminnallinen edellytys, esim. pitää olla joku vaijerin esijännitys tjsp. jotta keula toimisi normaalisti.
Ei mun keula ainakaan tarvi sitä namikkaa.
Tarkoitus on ottaa Bontragerin maantievanteista tarrat pois. Millä saa liiman pois maalia viemättä?
Iglumies
07.10.2013, 14.02
Lämmittämällä ja Bräkleenillä loput.
Oisko hiustenkuivaaja sopiva lämmitin?
Kare_Eskola
07.10.2013, 15.16
Tarkoitus on ottaa Bontragerin maantievanteista tarrat pois. Millä saa liiman pois maalia viemättä?
Tärkeää on että et lämmitä liikaa. Alumiini ei tykkää lämpöshokeista. Hiustenkuivaaja lienee turvallinen, mutta kokeile ensin lämmittämättä. Tarra pois ihan vetämällä ja liimanjämät sopivalla liuottimella.
Stanin kehistä teipit lähti pois ihan vetämällä lämmittämättä eikä minkäänlaisia liimanjämiä jäänyt vanteeseen. Käyttäjäystävällinen tuote siis.
Pointti oli, että kannattaa kokeilla ensin ilman mitään taikatemppuja... voi onnistuakin.
Ok, kokeillaan ilman lämpöä vaikka pikkiriikkisellä määrällä bräkleeniä. Muuta liutinta ei oo just nyt käsillä..
Led Lenserin P7 putosi vaimon pyörästä tänä aamuna ehkä jossain Munkassa. Oiskohan sattumalta päätynyt talteen jollekin rehelliselle? Kahvirahat ainakin...
Mä olen joskus poistanut liimajäämiä herkistä materiaaleista ihan ruokaöljyllä. Aika pitkään saa kangaspalalla hinkata, mutta lähtee hellästi.
Voiko/kannattaako/pitääkö maantiekahvoja (105) jotenkin rasvailla sisältä?
Mä olen joskus poistanut liimajäämiä herkistä materiaaleista ihan ruokaöljyllä. Aika pitkään saa kangaspalalla hinkata, mutta lähtee hellästi.
No hitto, just tuli Italiasta tuliaisina extra virginiä... ;)
Pistä sitä extra virginiä kaffoihin ;) Vai meneekö virvelivalmistajan tuote sekaisin jos sinne laittaa italialaista..
Jes! Sieltä voi sitten lipaista uupumuksen tullen... Oikeasti, rasvaileeko joku maantiecaffojen sisuksia? Ilmeisesti ei, kun ei kukaan vastaa rasvaavansa.
^ Ei rasvaile, silikonia sinne voi suihkasta jos haluaa.
Kellään vinkkiä vedenpitävistä irtolahkeista? Siis polvesta alaspäin pitäisi olla kokonaan vedenpitävää matskua.
vauhtikorjaavirheet
10.10.2013, 11.12
Miten lamppu kiinni pyörään, kun kori estää järkevän kiinnityksen tankoon ja haarukan yläpäähän eikä haarukan jalassa ole kiinnikkeitä? Myydäänkö jossain vielä sellaisia klipsuja, jolla saisi haarukan jalkaan lampun kiinni?
Korin pohjaan kiinnittäminen kelpaisi myös, jos siihen järkevän patentin keksisi, mutta korin etulaitaan ei. Tai siinä se lamppu tällä hetkellä on, mutta kiinnikkeet rapsuttelevat liiaksi kuljetettavaa kamaa.
Millainen lamppu ja millainen kori?
vauhtikorjaavirheet
10.10.2013, 11.28
Varsinainen lamppu on vielä kaupassa ja valitsematta, mutta ensivaiheessa siihen olisi tarkoitus veivata lamppu, joka oli alun perin (ennen korin laittoa) kiinni haarukan yläpäässä olevassa reijässä. Tämä pattereilla toimiva muovinen retororimpula saa tehdä lampun virkaa kunnes ehtii valitsemaan sopivan napadynamoa varten ja hommaamaan sen napadynamon. Kyseessä pyöränä siis Madisonin mummis, kerrassaan loistokapine suhteessa hintaansa, joskin modifiointeihin (brooksia jne.) meni lähes hankintahinnan verran rahaa :D
Kori on jotain rotplastia tai mitä lie muovinarusta metallirunkoon punottua. Siis pajukorin näköinen, mutta ohjemmasta valkoisesta muovisesta matskusta punottua. Kiinni takaseinästään ohjaustangon pystyputken yläosan alapäässä (heh, tuolla varmaan jokin nimikin, mutta ehkä selviää tai ehkä ei) ja alhaalta pitkin varsin etupyörän akselissa.
Kellään vinkkiä vedenpitävistä irtolahkeista? Siis polvesta alaspäin pitäisi olla kokonaan vedenpitävää matskua.
Muovipussit ja teippiä?
Kare_Eskola
10.10.2013, 12.25
Säärystimet?
http://www.scandinavianoutdoorstore.com/media/productimages/deuter-altus.jpg
vauhtikorjaavirheet
10.10.2013, 12.34
Icebugin Gatorit vois olla helppokäyttöisemmät. Ovat lyhemmät ja tarkoitus pukea lahkeen alle. Tosin eivät taida palvella alkuperäistä kysyjää yhtä hyvin kuin nuo Deuterit tai muut vastaavat.
Voiko tätä etua käyttää DNA 3G mokkulalla ja katsoa tietokoneelta ? http://www.viasathockey.fi/kilpailu/?utm_source=Viasat_etusivu&utm_medium=banneri_940x300&utm_campaign=VHF_avoinviikonloppu
Yritin etsiä vastausta sivuilta, mutta en löytänyt yksiselitteistä vastausta.
Säärystimet?
No ei ihan, kiitos kuitenkin! Sellaiset stayup-tyyppiset mielessä (kun ne on niin pornot). Enduralla on sellainen malli missä etuosa pitää vettä mutta takaa ei, taidan päätyä Sportfulin Norain-malliin vaikka epäilyttää että kauanko vedenpitäväksi käsitelty pysyy vedenpitävänä.
Sori, en osaa laittaa linkkejä tällä kapulalla, jos niitä nyt joku jäi kaipaamaan.
Tietääkö joku onko Shimanon ja Campagnolon (~2009 Veloce) takavaihtajan rissojen pultit yhteensopivia? Tarvin varapultin Campaan.
Ei jaksaisi alkaa purkaa vaihtajia tarkistusta varten. :)
dILETANTTI
14.10.2013, 15.45
Mistä n. 800 mm leveä raiseri 50 mm nousulla ja maltilisella back sweepillä? Edullisuus on plussaa.
(Entisen menin katokomaan 760 milliin ja se on nyt sinkulassa. Enskapeli tarvitsee uuden leveämmän.)
Yläfemmassa oli Syncrosta (http://www.hi5bikes.fi/~8BgVx0000001/?Y999=PIF&Y104=S-HBFR31WG), tosin vain valkoisena.
dILETANTTI
14.10.2013, 18.13
^oli vain 20 mm nousua. Pitkät jalat ja lyhyet emäputket johtavat parin tuuman nousuun.
EDIT: löytyi CRC:stä
Hääppönen
14.10.2013, 20.09
Offaria tähän väliin: pidempään jo hymyilyttänyt tämän topiikin avaamisen aikana käyty, muutosvastarinta-henkilöiden, totaalinen jyrääminen tämän topiikin tarpeellisuudesta. Loistava topiikki! Jatketaan.
dILETANTTI
15.10.2013, 16.40
Kysytään nyt tämäkin vielä, kun iskarin puslissa on väljää. Onko tässä koko setti, mitä tarvitaan: http://www.bike-discount.de/shop/k1036/a79893/bushing-set-5-piece-8mm.html?
Oikea läpimitta ja leveys ja se on siinä.
Kysytään nyt tämäkin vielä, kun iskarin puslissa on väljää. Onko tässä koko setti, mitä tarvitaan: http://www.bike-discount.de/shop/k1036/a79893/bushing-set-5-piece-8mm.html?
Ei välttämättä, vaan iskarin silmässä olevan holkit voivat olla myös kuluneet. Voi myös olla, että puslat ovat ehjät ja vain holkit kuluneet.
Edit: itse en ole puslia joutunut vaihtamaan, mutta ne holkit ovat menneet useammastakin iskarista.
dILETANTTI
15.10.2013, 17.23
Ok, pitää tutkailla tarkemmin. Aina huoltopäivinä kyllästyttää täysjousto. No, se on nyt telakalla ja sinkulakausi aluillaan.
Iglumies
15.10.2013, 17.49
On ja jos askarruttaa mieltä, niin soittaa R-techiin ja tilaa sieltä samalla hinnalla.
Mistä 16mm (=5/8") kuusiokolopala/kärkihylsy tai avain?
On tsekattu K-rauta, Bauhaus, Motonet, biltema...
Mistä 16mm (=5/8") kuusiokolopala/kärkihylsy tai avain?
On tsekattu K-rauta, Bauhaus, Motonet, biltema...
Pohjanmaan (http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=2115&nav=100200152) pojilta löytyy.
Danke! Tuon kioskin olin unohtanutkin... Fillariosa olis samalla suunnalla, keksisköhän jotain asiaa sinnekin...
Danke! Tuon kioskin olin unohtanutkin... Fillariosa olis samalla suunnalla, keksisköhän jotain asiaa sinnekin...
Finnoontien varresta löytyy myös IKH:n filiaali, samoin Konalasta. Jos et keksi mitä Fillariosasta pitäisi ostaa.
Kärsiikö hiilikuituinen satulatolppa, jos fillarin kiinnittää siitä Park Toolin PCS-9- huoltotelineeseen? Olisko parempi kiinnittää jostain muusta kohdasta tai laittaa jotain väliin?
omat tolpat ei ole kärsinyt lidlin telineeseen kiristelystä.
Mistä pääkaupunkiseudulla löytyy Park Toolin BBT-9 tai vastaava keskiölaakerityökalu hyllystä? Mielellään kolmostien länsipuolelta.
VanhaPate
17.10.2013, 11.40
Hi5bikesilla näyttäis olevan hyllyssä mutta se on Herttoniemessä.
http://www.hi5bikes.fi/~rDNFx0000001/?Y999=PIF&Y104=PK-BBT9
arctic biker
17.10.2013, 21.38
Tässä kuherruskuukautta ekan cyclocrossarin kanssa kun vietän niin kiinnostaa BB-dropmitan kanssa äimistelleenä kuin Fillari-lehti mittaa keskiön korkeuden? Muhvin alta vai keskiölaakerin keskeltä?
Rautaperse
18.10.2013, 12.42
Mitä ihmettä mun piti kysyä täällä, kun seuraavaksi avaan foorumin?
Hi5bikesilla näyttäis olevan hyllyssä mutta se on Herttoniemessä.
http://www.hi5bikes.fi/~rDNFx0000001/?Y999=PIF&Y104=PK-BBT9
Matkan varrella oli Bike Planet, josta löysin kympin kalliimmalla. No, on nyt sitäkin kauppaa tuettu kun Hertsikkaan ei ollut mahdollisuutta ehtiä.
arctic biker
21.10.2013, 17.09
kuin Fillari-lehti mittaa keskiön korkeuden? Muhvin alta vai keskiölaakerin keskeltä?
Oishaa tuo pitäny mun loistavalla logiikallani tajuta että tietysti keskiölaakerin keskeltä.
Kiitoksia Markku! Eli on tää mun uus hellu aika korkea, piikkikorot jalassa kulkee mutta ei ole ajoani haitannut.
groovyholmes
23.10.2013, 14.39
ei aukea. miks ei xo type2 häkki liiku? väkisin ei uskalla vääntää...
Iglumies
23.10.2013, 18.02
Se on jäykkä, sitä täytyy vääntää lujaa.
Itsellä sama ongelma ekalla kertaa, mutta kyllä se vääntyy.
groovyholmes
23.10.2013, 19.10
tosi jäykkä:)! ok, täytyy siis vaan rohkaista mielensä... kiitos!
Siinä on se nappi, jossa on lukon kuva... ohjeet löytyy Sramin sivuilta:
http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/waZdl7gMkNkhOIlpdnnPdeDS8UiHMs2eVkxpF2jexZU/mtime:1372788172/sites/default/files/techdocs/95-7518-002-000_rev_a_type_2_derailleur_addendum.pdf
EDIT: Niin siis täytyy sitä silti työntää, mutta tuolla napilla sen voi myös lukita eri asentoon, joka helpottaa esim. kiekon vaihtoa.
Sirkkusofia
25.10.2013, 08.53
Petzl Zipka Plus otsalampun valokytkin jumittui aamulla ts. ei sammu muuten kuin heivaamalla patterit ulos. Onko toi nyt roskiskamaa vai voiko korjata?
Sain rikottua cannarin six carbonista takavaihtajan kannakkeen. Mistähän tuollainen kannattaisi tilata?
Iglumies
27.10.2013, 09.56
http://derailleurhanger.com/cannondale.htm
Tuolta, kirje kopsahtaa laatikkoon viikossa, ellei paikallisella kauppiaallasi satu olemaan korvaketta hyllyssä.
http://derailleurhanger.com/cannondale.htm
Tuolta, kirje kopsahtaa laatikkoon viikossa, ellei paikallisella kauppiaallasi satu olemaan korvaketta hyllyssä.
Kiiitokset linkistä! Uusi korvake tilattu.
1x10 mtb voimansiirto, vaihdevipu slx ja takapakka 11-36. Mikä short cage takavaihtaja tuohon kannattaisi ostaa?
1x10 mtb voimansiirto, vaihdevipu slx ja takapakka 11-36. Mikä short cage takavaihtaja tuohon kannattaisi ostaa?
Miten olisi esim. SLX Shadow+ lyhyellä häkillä? Tai sit jos haluu hifistellä ni Saint, mutta maksaa melkeen tuplasti enemmän. Kai tuo Sainttikin toimii tuolla SLX:n vivulla kun molemmat on Shimanoa?
Kai tuo Sainttikin toimii tuolla SLX:n vivulla kun molemmat on Shimanoa?
Ainakin XTR-vivulla toimii, toimi ennen päivitysta XT-vivullakin, miksei siis SLX:llä.. ;)
Olenko minä sokkopaarma kun en löydä kuin Zeetä ja Sainttia lyhyenä? Tuo Saintin 79,90€ ei vielä ole mahdoton, joten taidan kallistua sellaiseen.
Olenko minä sokkopaarma kun en löydä kuin Zeetä ja Sainttia lyhyenä? Tuo Saintin 79,90€ ei vielä ole mahdoton, joten taidan kallistua sellaiseen.
Kyllä ainakin Bike-Componentsista löytyy SLX Shadow+ kurz, mutta tuo häkki on GS eli lienee oikeasti "medium". Saint taitaa olla oikeasti lyhyemmällä häkillä.
Jos nykyinen iskari on, RockShox Ario RL, air spring, rebound adj. and LO, 7.875x2.0"niin voiko tilalle lätkäistä tuollaisen?http://www.bike-discount.de/shop/k3160/a106635/float-ctd-evolution-bv.html Pituus oikea(?), mutta miten paksuus/halkaisija (?)
Kuka tietää mistä kannattaa kysyä vanhoja fillari-lehtiä? Lehden toimitus tarjoaa eioota ja fillaritorilla on ostoilmoitus. Erityisesti vuoden 1999 pari ekaa numeroa ois hakusessa. Ideoita kellään? Kiitti!
tirsintarsi
07.11.2013, 07.07
muoks. Hätäisesti luettu ja vastattu.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
VanhaPate
07.11.2013, 11.06
mutta miten paksuus/halkaisija (?)
Toi kuvassa oleva näyttäisi olevan kaposin malli eli tuskin jää ulkohalkaisijasta kiinni, että mahtuuko runkoon.
Vertailun vuoksi isommalla ilmatilalla oleva.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/65938056/foxfloathv.jpg
supertele
07.11.2013, 13.13
Kuuluuko HTII kampien liikkua toisiinsa nähden ennen muovikorkin ja ruuvien kiristämistä?
SLX:n M665 kammet kyseessä. Luulisin, että ei kuulu, mutta en keksi mikä on väärin tai rikki :seko:
^"toisiinsa nähden"? Siis liikkuvat miten? Minkälaista liikettä?
Ei nyt oikein hahmota, olisko jotain videoo? :)
Arvaus: Ehkä sulla ei vain ole tarpeeksi niitä spacereita laakerikuppien alla...
Toi kuvassa oleva näyttäisi olevan kaposin malli eli tuskin jää ulkohalkaisijasta kiinni, että mahtuuko runkoon.
Vertailun vuoksi isommalla ilmatilalla oleva.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/65938056/foxfloathv.jpg
Tilaukseen sitten ja jos ei mahdu niin Ftorille myyntiin
Kare_Eskola
07.11.2013, 15.01
Kuuluuko HTII kampien liikkua toisiinsa nähden ennen muovikorkin ja ruuvien kiristämistä?
SLX:n M665 kammet kyseessä. Luulisin, että ei kuulu, mutta en keksi mikä on väärin tai rikki :seko:
Käsittääkseni kuuluu, vähän. Muovikorkilla säädetään laakerin preload. Ilman sitä laakeri klappaa.
supertele
07.11.2013, 15.15
^"toisiinsa nähden"? Siis liikkuvat miten? Minkälaista liikettä?
Ei nyt oikein hahmota, olisko jotain videoo? :)
Arvaus: Ehkä sulla ei vain ole tarpeeksi niitä spacereita laakerikuppien alla...
Olisihan tuota voinut tarkentaa.. siis liikkuvat akselinsa ympäri, eli kun toista pitää paikallaan, niin toinen heiluu eteen ja taakse - siis pyörii akselinsa ympäri. Liikkui ehkä karkeasti sentin verran (kammen päästä mitattuna :) )
Laitoin muovikorkin ja ruuvit suht tiukalle ja nyt ei liiku ainakaan sormivoimin, mutta en toivoisi löystyvän uudelleen kesken lenkin - siksi varmistelen.
edit: nyt vasta tajusin, että kiersin sitä muovikorkkia ehkä turhankin tiukkaan.
... siis liikkuvat akselinsa ympäri, eli kun toista pitää paikallaan, niin toinen heiluu eteen ja taakse - siis pyörii akselinsa ympäri. Liikkui ehkä karkeasti sentin verran (kammen päästä mitattuna :) )
No sitten ihan normaalia, juuri mihin Kare E:kin tuossa viittasi.
...suht tiukalle...
Muovikorkki "sormitiukkuuteen" ja ne kaksi kuusiokolopulttia 12-15Nm.
supertele
07.11.2013, 15.35
Oolrait. Kiitokset Kare ja JackOja.
Amfinaut
08.11.2013, 14.01
Oisko oululaisilla riidejä mistä kannattaisi kysellä Gore-Tex-paikkoja elikkä hyvin pitkälti näitä (http://www.partioaitta.fi/Gore-Tex_-paikkasarja). Tsekattu jo Partioaitasta (ei ollu just nyt hyllyssä eikä hajua millon tulee), City Sportista (ei kuulunut valikoimaan, ylläri) ja Kärkkäiseltä (ei valikoimassa). Käyn tänään vielä katsastaan Shelbystä.
EDIT: Ei ollu Shelbyssäkään. Otin sieltä kuitenkin yhden tsipaleen näitä peruspaikkoja (itseliimautuva nylonpaikka, valm. Coats), joita on kyllä ollut tarjolla muissakin kaupoissa. Saa silti ehdottaa jos tietää paikan, jossa noita Gore-paikkoja olisi tarjolla.
Mistä (pk-seudulta) nastoja Contin Spike Claw 120 -renkaaseen?
arctic biker
11.11.2013, 19.00
Oisko oululaisilla riidejä mistä kannattaisi kysellä Gore-Tex-paikkoja elikkä hyvin pitkälti näitä (http://www.partioaitta.fi/Gore-Tex_-paikkasarja). Tsekattu jo Partioaitasta (ei ollu just nyt hyllyssä eikä hajua millon tulee), City Sportista (ei kuulunut valikoimaan, ylläri) ja Kärkkäiseltä (ei valikoimassa). Käyn tänään vielä katsastaan Shelbystä.
EDIT: Ei ollu Shelbyssäkään. Otin sieltä kuitenkin yhden tsipaleen näitä peruspaikkoja (itseliimautuva nylonpaikka, valm. Coats), joita on kyllä ollut tarjolla muissakin kaupoissa. Saa silti ehdottaa jos tietää paikan, jossa noita Gore-paikkoja olisi tarjolla.
Onkohan nuo niin tähellisiä? Tänään sain Windstopperihousuihini polveen komean repeämän. Ihan perusmarketista saatavalla paikkakankaalla olen noita enempi vähemmän hengittäviä kuorikamppeita vuosien mittaan korjaillut. Ainakin muutaman pesukonekerran nuo pysyy ihan hyvin paikallaan.
Amfinaut
11.11.2013, 20.10
Onkohan nuo niin tähellisiä? Tänään sain Windstopperihousuihini polveen komean repeämän. Ihan perusmarketista saatavalla paikkakankaalla olen noita enempi vähemmän hengittäviä kuorikamppeita vuosien mittaan korjaillut. Ainakin muutaman pesukonekerran nuo pysyy ihan hyvin paikallaan.
Juu nyt on tosiaan tuo liimautuva peruspaikka testissä. Windstopperiin tuo minullakin tuli, joten vedenkestolla ei ole väliä. Lähinnä tuossa etsityssä paikkasarjassa houkutti kuitenkin yleinen laatuvaikutelma. Katsotaan nyt miten tuo nykyinen paikka kestää.
Onko talviajoon Windstopperi pöksyt tarpeen vai riittääkö sellaiset Windstopper shortsit ja muutama vaatekerta alle koville pakkasille?
Onko talviajoon Windstopperi pöksyt tarpeen vai riittääkö sellaiset Windstopper shortsit ja muutama vaatekerta alle koville pakkasille?
kovasti yksilöllistä ja kiinni karastumisesta ja n+1:stä muustakin seikasta..
ehkä allekirjoitustasi mukaillen, alussa liikaa ja lopussa vähentää ku tulee lämmin.. :P
Kyllä se kylmempää tulee hiihtäessä alussa.
Michelin-ukko efekti ei ole kovin mukava joten sitä parempi mitä vähemmillä vaatekerroksilla pärjää joten windstopper-housut on ihan pop talvella ja syksyllä.
Ehkä nuo windstopper alushousut ja kertaa sitten vaan päälle.
Pitääkö ketju vaihtaa sen jälkeen, kun on kunnolla rusauttanut ylämäessä ketjun yli pakan suurimmalta lehdeltä pinnojen ja pakan väliin? Yritän edelleen ymmärtää miksi 2tkm moitteettoman toiminnan jälkeen takavaihtaja päätti tehdä tämän tempauksen.
kuovipolku
15.11.2013, 22.43
Jos sä oisit minä niin sanoisin että sen takia kun olet ensin kaatunut oikealle kyljellesi ja vääntänyt vaihtajan korvakkeen; sen jälkeenhän rajoitinruuvinkin säätö on mikä sattuu olemaan. Niin ja sen takia kun et katsomatta tiedä millä rattaalla ketju on ja napautat vielä kerran...
Jep, jotain korvakkeen vääntymiseen liittyvää se varmasti.. Mites se ketjunvaihto? En oo kyllä vielä jaksanut kaivaa tota jumiutunutta pois, niin ei tiedä onko ne linkit kuinka itseensä ottaneita, että faktat ei oo ihan kunnossa
Jep, jotain korvakkeen vääntymiseen liittyvää se varmasti.. Mites se ketjunvaihto? En oo kyllä vielä jaksanut kaivaa tota jumiutunutta pois, niin ei tiedä onko ne linkit kuinka itseensä ottaneita, että faktat ei oo ihan kunnossa
Kuvittelisin, että pinnat tossa ennemmin ottaa itseensä. Tosin mulla kun kävi vastaavasti n. 5x kesän aikana niin multa meni ekaa kertaa ikinä ketju maasturista poikki. Mutta jo aiemmin meni pinnoja, kun ketju oli tehnyt niihin vekkejä.
Epäilen kovasti, että pinnoja joudut ennemminkin vaihtaan kun ketjua..
ja Dude kerkes ensin.
Vaihdan maantiefiluun Tiagran takapakan hieman tiheämpään 105- pakkaan. Mulla on ketjuruoska sekä joku tarvikeavain lukitusrenkaalle. Shimano ohjeistaa irroittamaan pakan hylsyllä, jossa on keskellä navan sisään menevä "piikki". Mulla ei sellaista omassa hylsyssäni ole, onko tuolla mitään merkitystä?
Piikillinen:
http://www.huh.fi/cat/images/tyokalu13/TL-LR15zoom.jpg
Se pysyy paremmin paikallaan, nuljahtamatta.
Ei ole välttämätön.
Piikitön toimii aivan yhtä hyvin.
Edit. JackOja jo vastasikin.
EI kysymystä vaan vinkkiä tyrkyl ; kel on Boa-räikkäkiristys kengissään saattaa avun saada vika/vaurio tilanteissa Sievin turvajalkineita myyviltä.Sievil pari kenkämallia,matala/korkeampi vartinen tuolla Boa-nauhoituksella.Tuota Boa-räikkää/nauhoja saanee varaosina.Onko sit ihan samanlainen...kysymäl se selviää,ken tarvii.
arctic biker
18.11.2013, 20.06
Shimano ohjeistaa irroittamaan pakan hylsyllä, jossa on keskellä navan sisään menevä "piikki". Mulla ei sellaista omassa hylsyssäni ole, onko tuolla mitään merkitystä?
Luultavasti siinä pakka-avaimessa on reikä, jolloin voi pikalukolla lukita paikalleen, ainakin maasturin takakiekon pikalukossa pitäisi pituuden riittää.
snowfake
24.11.2013, 16.20
Mistä ootte hakenu shimanon jarruihin sopivaa letkua ilmaukseen? Claes Ohlson, Biltema ja K-rauta möivät eioota kun kävin kyselemässä ohutta läpinäkyvää muoviletkua.
Kannatti säästää kymppi eikä tilata shimanon ilmauskittiä! :)
Motonetistä. Pari metriä maksoi muistaakseni pikkasen reilun euron.
Nappulakenka
24.11.2013, 17.04
Motonetistä. Pari metriä maksoi muistaakseni pikkasen reilun euron.
Motonetin lisäksi vielä vaikka Etra/Etola.
snowfake
24.11.2013, 18.33
Mää koitin ihan väärät firmat sit. Biltema ja K-rauta tuli käytyä, ei niissä ollu. Eikä vaimoke löytänyt klasultakaan (tai ei osannut etsiä, naisista tiedä...).
Minkäkokoinen letku tohon menee? Sisähalkaisija joku pari milliä?
Kaatuilija
24.11.2013, 19.30
Onko satulan rutinaan ja paukkumiseen mitään lääkettä, vai pitääkö ostaa uusi?
Kyseessä on Bontragerin Evoke -satula, joka kyllä istuu hyvin, mutta se ääni on jotain aivan karmivaa. Porukkalenkeillä vielä hävettää melko paljon, jos satula päättää alkaa rutisemaan ja monet kyselevätkin, mikä tuommoista ääntä pitää :) Ääni ilmeisesti lähtee kiskojen päistä, jotka menevät satulan sisälle. Jotenkin tuo tuntuu antavan hieman periksi painelemalla.
Tähän mennessä olen koittanut vaseliinia, kolmea erilaista ketjuöljyä ja silikoonia, eikä mikään noista pidä edes yhtä lenkkiä satulaa hiljaisena.
Onko satulan rutinaan ja paukkumiseen mitään lääkettä, vai pitääkö ostaa uusi?
Kyseessä on Bontragerin Evoke -satula, joka kyllä istuu hyvin, mutta se ääni on jotain aivan karmivaa. Porukkalenkeillä vielä hävettää melko paljon, jos satula päättää alkaa rutisemaan ja monet kyselevätkin, mikä tuommoista ääntä pitää :) Ääni ilmeisesti lähtee kiskojen päistä, jotka menevät satulan sisälle. Jotenkin tuo tuntuu antavan hieman periksi painelemalla.
Tähän mennessä olen koittanut vaseliinia, kolmea erilaista ketjuöljyä ja silikoonia, eikä mikään noista pidä edes yhtä lenkkiä satulaa hiljaisena.
Kuulostaa samalta kun mun Fattyn mukana tulleessa On-Onen satulassa. Mulla tuntuu myös sellanen pieni naksuminen kun satulan takaosassa istuu. Todennäköisesti kiskot irronnut kiinnityksistään satulan runkoon. Itse ajattelin korjata ongelman uudella satulalla.
Mistä ootte hakenu shimanon jarruihin sopivaa letkua ilmaukseen? Claes Ohlson, Biltema ja K-rauta möivät eioota kun kävin kyselemässä ohutta läpinäkyvää muoviletkua.
Kannatti säästää kymppi eikä tilata shimanon ilmauskittiä! :)
Täällä löytyy ainakin Etra/Etola:sta laaja valikoima letkua kuin letkua.
Markku Lehikoinen
25.11.2013, 23.28
Bike planetista (Varisto) ostin lusikallisen ISP:hen sopivia nastoja. Saattaa sopia Contiinkin.
Markku Lehikoinen
Onko satulan rutinaan ja paukkumiseen mitään lääkettä, vai pitääkö ostaa uusi? ... Tähän mennessä olen koittanut vaseliinia, kolmea erilaista ketjuöljyä ja silikoonia, eikä mikään noista pidä edes yhtä lenkkiä satulaa hiljaisena.
Taas kerran olisin epoksia suositellut ko vaivoihin, mutta lataamastasi koktailista päätellen on myöhäistä - tuskin tarttuu noiden jälkeen. Uutta vaan.
Oliko niin, että xo:n grippareihin pitää olla 1.1mm vaijeri? Että 1.2mm ei passaa?
arctic biker
03.12.2013, 20.35
Oiskoon , tää on mutua, myös vaijerinkuorista johtuvaa? Jotenkin muistan että Shimanon ja Jagwirenkin kuorimetritavara on 1.2 milliselle mitoitettua. No noista paremmin tiedä mutta perusmetritavarana Shimanoa tai vastaavia olen kuoret kuin vaijerit hommannut niin Sramin X9 kuin Shimanon ja Microshiftersin kahvoihin. Kuravehkeisiin 2xvuosi ja maantierukkiin aina keväällä uudet kuoret ja piuhat. Halvinta mahdollista:) Onhan noita varsin arvokkaitakin vaijeri/kuori-yhdistelmiä olemassa. Oon laskenut että mun kilometreillä on järkevämpää ynnä halvempaa vaihtaa useammin. Kummasti vaikka luulen etten ole kovin paskonut vaihteensiirtosysteemiäni niin somasti se herkistyy ja muuttuu tarkemmaksi kuoren/vaijerin vaihdon jälkeen. Kohta onkin aika tilata iso kieppi kuorta, piuhoja nyt pitää ollakin jokunen jemmassa. Ja nyt kun on vannejarrucrossarikin tallissa niin sekin vaatii jarrukuorta. Onneksi kepoisana miehenä en tiedä, ainakaan vielä, kaipaavani mitään erityisen venymätöntä vannejarruvaijeri/kuori-yhdistelmää.
edit. heti kun painoin jotain namiskaa niin tajusin että grippareissahan se vaijeri viettää myös kahvan sisäistä elämäänsä. Sorry JTK eli en tiedä mutten kuiten viiti postaustani poistaakaan.
JTK, ainakin Nokonit käy, mulla on XX grippari ja se nokonin universaali vaijerisetti. Mun ymmärtääkseni se on 1,2mm kaapelia.
Rautaperse
04.12.2013, 07.14
Mikä idea noissa eri valmistajien tuotteiden käytössä on? Esimerkiksi etuvaihtaja Sram ja takavaihta Shimano. Kustannussyyt vai mikä?
Iglumies
04.12.2013, 09.10
Mikä idea noissa eri valmistajien tuotteiden käytössä on? Esimerkiksi etuvaihtaja Sram ja takavaihta Shimano. Kustannussyyt vai mikä?
En myöskään ymmärrä, kun kaikki voisi olla Sramia:)
Rautaperse
04.12.2013, 14.43
En myöskään ymmärrä, kun kaikki voisi olla Sramia:)
Asia tuli sitten kerralla selväksi. Foorumiin voi luottaa aina. :)
Yleensä käytetään sitä mitä sattuu olemaan riittävästi ja edullisesti saatavilla.
Mulla on vanha 3x8-vaihteinen hybridi. Takavaiheen vaihdevipu alkaa laueta, joten uuden hankinta on edessä.
Ajattelin päivittää pyörän samalla kertaa 3x9-vaihteiseksi.
Pyörässä on Shimanon osat.
Käykö Shimanon 8-rattaisen takapakan tilalle myös 9-rattainen takapakka vai pitääkö vapaaratas vaihtaa samalla?
Ajattelin siis selvitä hankkimalla uuden takavaihdevivun, ketjut ja takapakan.
Iglumies
06.12.2013, 19.10
Ota takavaihtaja myös, niin saat kerralla toimivan ja 9-pakka sopii vapaarattaaseen.
dILETANTTI
08.12.2013, 12.01
Onko X9-navat konvertoitavissa? Www:n mukaan heikosti, mutta kysyn silti. Tarve olisi 15 mm -> 9 mm ja ei haittaisi vaikka saisi 142/12 mm -> 135/9 mm.
Saisi noiIle enskakiekoille jotain talvikäyttöä.
kyllä tuo etupää pitäis onnistuu minkä tahansa valmistajan adaptereilla kun jokasen valmistajan 15mm on varmaankin 15mm joten tuskin siinä mitään ongelmaa on..
dILETANTTI
08.12.2013, 15.01
Joo, niin tällaisella.
http://media.chainreactioncycles.com//is/image/ChainReactionCycles/prod80192_IMGSET?wid=500&hei=500
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/nukeproof-conversion-kit-15mm-to-qr/rp-prod80192
Jotenkin itse ajattelin vain niitä napakohtasia päätykuppeja, eikä taas välähtänyt.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.