PDA

Näytä tavallinen näkymä : Helsingin Polkupyöräilijöiden kuntolenkit

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

MarkoM
27.08.2015, 20.28
Ajelin perässäsi Boxintien mäissä ja alamäissä jouduit polkemaan johtuen hybridin pystystä ajoasennosta, vaikka maantiepyörällä pystyi laskemaan polkematta. Eli maantiepyörällä tuo nopeus ei taitaisi tehdä sinulle tiukkaakaan.

Huomasin itsekkin varsinkin kun olin vetovuorossa ja mentiin noita Boxin mäkiä niin ei yksinkertaisesti jalat riittäneet..tai kunto, että olisin pysynyt samassa vauhdissa/rytmissä toisen jonon etummaisen kanssa. Hitaat ylämäet meni ok, kun ei pyörä vaikuttanut niin paljon. Olihan tuossa Boxin tiellä vauhti aika paljon enemmän kuin 30-ryhmässä ehkä normisti olisi ?! Vai, en tiedä..oletan vain.. 28-ryhmässä ei mennä aivan noin hurjaa vauhtia niin pysyy mukana ihan kohtuullisella ajamisella. Mutta..joka tapauksessa.. mielenkiitoinen kokemus ja nyt alkaa olemaan omalta osalta hybridin vauhtirajat löydetty ;)

MarkoM
27.08.2015, 20.35
Eipä kestä! Nimimerkki Kolistelija oli se pidempi ja viisaampi herrasmies.

Nikolle kiitos kuvista! Näytti näköjään yhtä pahalta kuin tuntuikin, eli hyvältä.

Kiitos ja kumarrus vielä kerran :)

Tämän päivän aikana on sitten ollut flunssan oireita :eek:Tiedä sitten olisiko jo eilen vaikuttanut kehon toimintaan?

Ei tässä muuta "ongelmaa" ole, kuin se että sunnuntaina pitäisi olla starttaamassa TdH:lle..sitä ei voi jättää väliin. Koko kesän ajamisen huipentuma se :cool:

akvavitix
27.08.2015, 21.11
^ Yliannostus C- ja D- vitamiineja sekä vähän maitohappoa perään. Imeskelet ahkerasti sinkkitabletteja. Tällä konstilla olen pari kurkun karheutta ja orastavaa nuhaa eliminoinut. Toinen hyvä konsti on lähteä tunnin pyörälenkille heti ensioireiden ilmaannuttua. Tai vielä parempaa; molemmat konstit yhdessä! Kolmas vuosi kun en pyöräilykaudella ole sairastunut flunssaan kertaakaan, vaikka muu perhe on sairastellut.

AnuMaria
27.08.2015, 21.25
30-ryhmässä vauhtia laitettiin kampiin Boxintien ylämäissä sen jälkeen aika kiitettävästi, kun vapautin vetovuoroni ensimmäisten ylämäkien jälkeen seuraaville. Sen sijaan jarrupalat kuluivat jonkin verran alamäissä. S-Marketin kohdalla vetovuoroon siirtyessäni suurin huoli tuntui olevan, että onko mittaria. Joskus tuntuu siltä, että liika mittarin seuraaminen on vaan haitaksi, sillä tarkoitus lienee ajaa PK-lenkki suht tasaisella rasituksella, jossa ripaus maalaisjärkeä ja kehon kuuntelua on vain pieni plussa. Ja mittari sitten siinä sivussa, jotta keskari säilyy. Itse ainakin mieluummin alamäet ajan ja sitten ylämäessä rivakasti mutta ei siten, että ajo muuttuu VK-lenkiksi. Ne lenkit on sitten erikseen. Joten MarkoM en ihmettele, että jos putosit Immersbyn mäkien eli vapaan vauhdin jälkeen, koska siinä pistettiin jälleen kiitettävästi tuulta purjeisiin. Itse kyllä luulin ajaneeni siinä vaiheessa viimeisenä kun pistin vielä välipalaa poskeen ja jätin vielä siimaa edelliseen kuskiin. Porukkalenkeillä olisi kyllä suotavaa, että huutaisi, jos jäyttäytyy pois, ettei toisille kuskeille tule huoli siitä, mihin yksi on jäänyt. Itselläni ei ainakaan ollut mitään havaintoa poisjättäytymisestäsi.

Lähtöpaikasta: Mielestäni yleinen tie on sopiva lähtöpaikaksi, jos ohikulkijoille jää tilaa mennä, siinä varmaan parantamisen varaa. Mittatie 1:ssä on jonkin firman parkkialue, jos paikkaa silti haluaisi muuttaa (eli 50m nykyisestä lähtöpaikasta Lahdentien suuntaan).

Pekka Sirkiä
27.08.2015, 23.30
Väkeä on keskiviikkolenkillä nykyisin niin paljon, että lähtöpaikkaa pitäisi minunkin mielestäni muuttaa.

Ratkaistavia ongelmia: a) linja-autojen tiellä ei haluta olla (esim. Mittatiellä), b) sosiaalitilaa pitäisi olla käytettävissä, ja c) lähtö- ja odottelutila pitäisi muutenkin mitoittaa 50-80-kuskille... Lisää hyviä ehdotuksia?

JK. Ajokausi alkaa olla jo finaalissa, joten "tungosongelma" vähenee (pian) luonnollisen poistuman kautta => siirrymme loka-/marraskuussa lähinnä päiväsaikaan ajettaville sora-/metsäteille/cc-lenkeille. -- Muistakaa valot pyöriin, jos ja kun olette liikkeellä hämärän/pimeän aikaan jatkossa.

mwf
28.08.2015, 00.51
Mä taisin olla vetämässä Markon vieressä vasemmalla kun Boxintien ylämäki vaihtui alamäeksi. Tuollaiset kohdat voi olla haastavia jos on ihan loppu, kun ylämäessä joutuu polkemaan oli vetämässä tai ei, mutta alamäessä pitäisi aina kärjessä painaa ettei letka valu päälle ja joudu jarruttelemaan. Mikä on helpommin sanottu kuin tehty, jos on jo väsynyt ja alla on ilmanvastuksen maksimoiva hybridi. Silloin kannattaa vaan yrittää viittoilla itsensä peesiin, jos seuraavalla vaikka olisi tuoreemmat jalat.

Boksintien alamäki on sen verran pitkä ja kalteva että vauhtia tulee helposti ja vetäessä yritin polkea kunnolla ettei käy juuri tuota päälle rullaamista. Taisin kuitenkin kiihdyttää liian nopeasti kun kakkosrivi jäi jälkeen ja sitten olikin vähän epäselvää onko kyseessä turvaväli vai tiputinko vain letkan. Toisaalta eipä siinä juuri lujempaa kahdella jonolla olisi uskaltanut mennä, kun tie alkaa mutkittelemaan.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

MarkoM
28.08.2015, 07.16
Itselläni jäi lenkistä muuten hyvä fiilis, mutta tuo oma "keskeytys" vaan harmittaa :mad: Jättäydyin porukasta tässä kohden pois:

https://www.google.fi/maps/dir/60.2554452,25.1927127//@60.2553123,25.1925851,15.75z

Mielessä kyllä kävi, ja nyt tiedän, että olisi pitänyt sanoa että tipun nyt pois. Nostin vaan käden pystyyn hidastamisen merkiksi ja vedin sivuun. Sen verran jopa "nolotti" :( että vapaan vauhtiosuuden jälkeen en enää pysy porukassa mukana. Joten ihan mun oma moka, etten avannut suutani. Hyvä siis ettei kukaan huomannut puuttumistani ;)

Alunperin lähdin koko lenkille sillä periaatteella että nyt katsotaan miten pärjään kovemmassa nopeusryhmässä. Siksi ei haitannut vaikka mentiin "ylikovaa". Koko kesän olen ajanut varman päälle 26-28-nopeusryhmissä kuntolenkeillä. Oli tavallaan testi myös TdH varten, vaikkei sillä todellakaan limittiä vedetä. Tykkään vaan haastaa itseäni, mihin pystyn :)

Nyt vaan peukut pystyyn että flunssa ei iske pahemmin. Kiitos akvavitix:lle flunssan taltuttamisvinkeistä ;)

RaleK
28.08.2015, 09.15
Mä taisin olla vetämässä Markon vieressä vasemmalla kun Boxintien ylämäki vaihtui alamäeksi. Tuollaiset kohdat voi olla haastavia jos on ihan loppu, kun ylämäessä joutuu polkemaan oli vetämässä tai ei, mutta alamäessä pitäisi aina kärjessä painaa ettei letka valu päälle ja joudu jarruttelemaan.

Omaan vetoon putoaa helposti jos sitä venyttää liikaa. Telaketju on muutoin loistava systeemi mutta hitaassa versiossa ei pysty itse päättämään vetovuoron pituutta. Itse olen yrittänyt opetella vetämään ja vaikealta tuntuu. Ja sitähän ei opi tietokoneen ääressä vaan keulilla. Oppimista auttaa jos saa kunnolla palautetta.

sakahart-73
28.08.2015, 11.07
Omaan vetoon putoaa helposti jos sitä venyttää liikaa. Telaketju on muutoin loistava systeemi mutta hitaassa versiossa ei pysty itse päättämään vetovuoron pituutta. Itse olen yrittänyt opetella vetämään ja vaikealta tuntuu. Ja sitähän ei opi tietokoneen ääressä vaan keulilla. Oppimista auttaa jos saa kunnolla palautetta.

Itse välillä katselen keulilla kelloa, että tulee suunnilleen sopivan mittainen vetovuoro, mutta jos jalat on poikki, näytän vaihdon nopeasti. Jos kakkosvetäjä tuntuu ottavan liian pitkän vuoron, niin että itellä meinaa voimat loppua, olen myös tällöin pyytänyt vaihtoa. Eikä ainakaan lenkin aikana kukaan ole toiminnastani valittanut.

Pekka Sirkiä
28.08.2015, 11.50
Miten kehitän vauhtikestävyyttä? Harjoittelemalla vetoja... Yleensäkin pyöräilijälle kehittyy niitä ominaisuuksia, joita hän harjoittelee (oman lahjakkuutensa/lahjattomuutensa rajoissa).

Yleisin harjoitteluvirhe on ajaa kaikki lenkit samalla tavalla (sama vauhti/vauhdinjako). Toiseksi yleisin harjoitteluvirhe on harjoitella jatkuvasti liian kovaa. Kolmanneksi yleisin liittyy kakkoseen eli on lepopäivien pitämättömyys (...tähän auttaa valmentaja/valmennusohjelma, jossa ulkopuolinen taho valvoo, että a) lepopäivät pidetään ja b) niitä on riittävästi). -- Pyöräily on lopulta aika yksinkertaista: sellaisella tavalla oppii ajamaan kuin ajaa (...vrt. kilpailemaan oppii kilpailemalla, uimaan uimalla jne. :))

J.k. En ole ratapyöräilyä koskaan oikein oppinut. Ehkä olisi pitänyt harjoitella radalla enemmän, olisin saattanut päätyä ihan keskinkertaiseksi radankiertäjäksi - mutta tuskin minusta mitään huippua olisi tullut (vrt. omien rajojen sisällä kehittyy). -- Mieluisinta minulle oli jo nuorena ajaa porukassa korkeintaan muutaman tunnin/enintään reilun satasen lenkkejä; tätä olen jatkanut wanhempanakin. Sitähän toki tekee, missä on hyvä ja osaa parhaiten (vrt. harjoitteluvireh #1...) -- Ah, unohtui neljäs: liian lyhyiden harjoituslenkkien ajaminen... :D ...näitä vireheitöä on enemmänkin, mutta niistä joskus myöhemmin, toisena sateisena päivänä :cool:

Isä nitro
28.08.2015, 11.50
Minkäslainen kattaus on tarjolla tulevana viikonloppuna pyöräilyn ystävälle, joka ei ole osallistumassa TdH-tapahtumaan?

kuovipolku
28.08.2015, 11.57

Hitaassa telaketjussa (sellaisena kuin sitä näillä kuntolenkeillä ajetaan) vetovuoron pituuden määrää *aina* se joka haluaa tai tarvitsee lyhyemmän vetovuoron. Ei tarvitse kuin sanoa "Vaihto!" (tai näyttää sama käsimerkillä) ja vaihto käynnistyy (ja vaihtohan käynnistyy siten että vasemmanpuoleinen vetäjä rauhallisesti hidastamalla vapauttaa paikkansa oikeanpuoleiselle). Lyhyttä vetovuoroa kaipaava voi myös tehdä "tuplavaihdon" siten että oikeanpuoleisen jonon kärkeen jouduttuaan vaihtaa miltei heti perään vasemmanpuoleisen jonon kärkeen (mikä pienentää punaiselle joutumisen riskiä).

Hitaan telaketjun hyviin puoliin kuuluu se ettei ns. punaiselle vahingossa joutunut vetäjä joudu porukan hännille (ja parhassa tapauksessa hännillä tekemään vielä tekemään ylimääräisen kiihdytyksen päästäkseen peesiin) missä riski putoamisesta (kenenkään huomaamatta) on aina olemassa.

Kunnollisen palautteen ja erityisesti oikea- eli reaaliaikaisen palautteen hyödyllisyydestä olen samaa mieltä, (Kun olen itse rynnännyt ylämäkeen himmaamatta tarpeeksi tai olen himmannut alamäen jälkeen tulevassa vastamäessä liian aikaisin tai kun olen unohtanut vaihtaa alaotteelle ja pyörittää kunnolla pitemmässä myötämäessä tms, on ollut paljon mukavampi korjata virhe heti kuin kuulla siitä jälkeenpäin.)

ketti
28.08.2015, 12.51
Ehdotelmakysymys seuraa, sillä usein speksivauti on joko vähän alle tai yli päivän ajofiiliksen ja -kunnon:

Keskimääräistä kovakuntoisemmat kuskit ryhmässä, jos tunnette lajitoverinne ulkonäöltä, niin eikö kannattaisi asettua telaketjussa peräkkäin viimeistään tauon jälkeen? Saisitte vetää keulalla rinnakkain ihan niin pitkään kuin haluatte?

Samoin kaltaiseni "semmosta kaksseiskaa, hyvänä päivänä yksin 28 ja kerran kesässä joskus jopa kolmeakymppiä" tason pullahiiret voisimmeko ilman häpeäntunnetta hakeutua vaivihkaa jonoon peräkkäin, niin voimme livahtaa keulalta nopeammin menemättä punaiselle, vain ajamalla "puolinopealla" telaketjulla itsemme taas tuulensuojaan?

Ei ajettaisi välttämättä "hidasta" tai "nopeaa" vaan noita vähän kunnon mukaan vaihdellen. Vaihdellen siten, että jättäytyminen ja ohiajo tapahtuu ikäänkuin "(olematonta) wattimittaria tuijottaen" hissun kissun, perällä ei saa tuntua.

Uskaltaisiko porukka silloin mennä joskus pykälää nopeampiin ryhmiin kokeilemaan? Hidas, pysähtelevä hyrrä lähtökohtaisesti mahdollistaa vetotyön keston ja miksi ei tehonkin hienosäädon, mutta vain alaspäin. Erityisesti pidemmillä lenkeillä saattaa punaraja lähestyä hissun kissun kun kilometrit tekevät tehtävänsä.

Wattimittareiden hintojen tippuessa tasatehoveto voitaisiin joskus sopia vaikkapa "keulalla tasaisessa ja alamäessä tarkka 200, ylämäet max 230" eikä suinkaan "kolmeakymppiä" ?

--------------------------------------------
"mieluummin häppeen kuin souvan" sanoi savolaismies vaimon soutaessa verkoille

akvavitix
28.08.2015, 13.00
^ Edelleen elän siinä kuvitelmassa ja toivossa, että HePolaisista riittää väkeä kahteen tai useampaankin porukkaan sen perusteella, mitä preleissä ja kuntolenkeillä on nähty.. Tätä ainakin toivon, koska yli 30-ryhmässä en pysy vauhdissa mukana, vaikka olisikin pelkkää aurinkokantta tarjolla.

Pekka Sirkiä
28.08.2015, 13.23
Sekä hitaassa että nopeassa telaketjussa on mahdollista jättäytyä vetäjäkierron ulkopuolelle menettelemällä tietyllä tavalla (ts. vedosta poistuneiden jonon hännille pidemmäksi tai lyhyemmäksi aikaa jättäytymällä). Näin menetellen (jos useampikin jättäytyy) "vetoketjuun" jää vain vain vetämistä haluavia kuskeja, jotka siis pyörittävät ketjua. Näin on ajettu pitkäänkin, mm. TdH-preli ainakin kerran, jolloin em. vetäjien jälkeen ns. luukkumies vetää puolestaan vetoihin osallistumattomien pääjoukkoa (ja paaljon pienemmässä telaketjumuodostelmassa oli vain ja ainoastaan halukkaita vetäjiä). -- Ju, ei vetäminen ole vaikea:)a ...mutta joskus toki vähän rasittavaa, joten ymmärrän kyllä hyvin, jos ja kun joku ei halua vetää. -- Nimin. aivan-liian-usein-piikkipaikalla-omaa-tyhmyyttään/laiskuttaan/saamattomuuttaan :mad: jne...

Pekka Sirkiä
28.08.2015, 13.46
Hei, tiedoksi kaikille vetämiseen kauden aikana osallistuneille, että TdH:n vetäjäporukassa on pientä "lunssaa" elikkä varavetäjäksi voisi vielä ilmoittautua minulle tai suoraan CCH:n Tuomas Turuselle. -- Ainakin 25-ryhmässä on vajausta, ja toinen 20-retkiryhmän paikkakin vielä auki (...jos haluaa esim. maasto-/läskipyärällä ajaa koko reissun). --> Siis jos et ole vielä ilmoitautunut TdH:iin, niin tässä voisi olla mahdollisuutesi osallistua :cool: -- J.k. Kaikki TdH:n <30 km/h -keskari-/jänisryhmät ovat varsin relaxed-ajamista, ja opastus duuniin annetaan (velolla lauantaina). Lisätietoja minulta tai TT:lta.

kuovipolku
28.08.2015, 13.56
Keskimääräistä kovakuntoisemmat kuskit ryhmässä, jos tunnette lajitoverinne ulkonäöltä, niin eikö kannattaisi asettua telaketjussa peräkkäin viimeistään tauon jälkeen? Saisitte vetää keulalla rinnakkain ihan niin pitkään kuin haluatte?

Mistä ne keskimääräistä kovakuntoisemmat kuskit sitten tuntee? Hienoja ajopaitoja ja kalliita pyöriä on kaikenlaisilla ajajilla eikä kuskin fysionomiastakaan voi välttämättä paljon päätellä. Ja tutuillakin kuskeilla voi päivän kunto, edellisten lenkkien rasituksen paino tai seuraavan kovan treenin läheisyys vaihdella sen miten pitkiä vetovuoroja kukin jaksaa ja haluaa kulloisellakin lenkillä tehdä.

Vaikka eihän ehdotelmassa mitään erityistä vikaa ole (ja on sellainen aikaisemminkin esitetty) eikä lähdössä muodostuneen ajojärjestyksen tarvitse olla kuin kiveen hakattu. Vetohalut ja -kyvyt selviävät lenkin kuluessa ja viimeistään puhumalla selviää mihin väliin hakeutumalla pääsee sopivampaan paikkaan.

Mutta pitää ehkä muistaa että niiden kahden keskimääräistä kovakuntoisemman (ja tasavahvan) edellä ja perässä ajavien mutta kenties keskimääräistä vähemmän kovakuntoisen kannattaa itse pitää huoli siitä että vaihto tapahtuu silloin kuin itse sitä haluaa eikä vasta silloin kun vierustoveri sitä ehdottaa...

No ei sitten. Kuolkaa ja hakeutukaa hitaampaan ryhmään vetämään ylivauhtia, kuten hepon tapa on.

Tuossa on kyllä pieni totuuden siemen. Kaikkein parhaimpia hitaamman ryhmän vetäjiä ovatkin tunnetusti ne kuskit jotka osaavat ja malttavat ajaa hitaammin koske tietävät pystyvänsä ajamaan merkittävästi kovempaa. Meidän muiden itsetuntoa saattaa sen sijaan hieman hivellä se että pystymme HePo-lenkillä vetämään pientä ylivauhtia, että emme ole se joka putoaa tai pyytää himmaamaan ja että irtoamme Immersbyntien vapaan vauhdin osuudella kauas muista sen sijaan että tulisimme viimeisten joukossa Uudelle Porvoontielle.

Toisaalta: erityisesti pidemmillä lenkeillä joilla kilometrit ja tunnit tekevät tehtävänsä ei olisi harjoituksellisessa mielessä haittaa siitä että hakeutuisimme mielestämme "liian hitaaseen" vauhtiryhmään. Ei ainakaan joka kerta kannata tähdätä juuri siihen ryhmään jossa tietää tai epäilee joutuvansa punaiselle tai sippaavansa lopussa jos vauhti vähääkään karkaa, ylämäissä ei huomata himmata tarpeeksi tai oma vetovuoro syystä tai toisesta venähtää. (Semmoisen "sopivasti liian kovan" ryhmän valitsemiseen on kyllä hyvät syyt ja mainio tilaisuus lyhemmillä lenkeillä, esim. keskiviikkoisin.)

mwf
28.08.2015, 14.00
Olen huomaavinani että telaketju toimii paremmin 30-ryhmässä kuin 28:ssa. Oletettavasti koska kokemusta on keskimäärin enemmän. 28:ssa on aika tavallista että yhdellä tai kahdella on telaketjun pyöritys tuttua ja muut totuttelee.

Mielestäni keskiviikkona toimi hyvin - vaihdot hidastamalla eikä kiihdyttämällä, letka ei revennyt minuutin välein jne. Ehkä hitaalla telaketjulla pääser vielä parempaan lopputulokseen kun sopii lenkin alussa vetojen (maksimi)pituudet, vaikka tyyliin minuutti? Nyt taisi olla aika vaihtelevaa ja takaa on vaikea arpoa mikä on tämän lenkin "normaali" vaihtoväli.

Wattimittari on ensi kesäksi ostoslistalla, mutta jo harjoitusvastuksen mittarin luvuista päätellen watit on huono speksi jollei muut kuskit ole saman painoisia, kokoisia ja ilmavastuskin lähellä. Nimim. "195cm ja selkä suorana" :)

Trollberga
28.08.2015, 14.28
Telaketju on muutoin loistava systeemi mutta hitaassa versiossa ei pysty itse päättämään vetovuoron pituutta.

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta itse koen, että myös hitaassa telaketjussa vetovuoron luovuttaja hieman hidastaa tullessaan "hitaamman" (käytännössä kait yleensä vasemmanpuoleisen*) jonon kärkeen, eli antaa tilaa "nopeamman" (oikeanpuoleisen eli vetävän jonon) vaihtaa heti, kun siltä tuntuu. Käytännössä tuo hidastaminen siis tarkoittaa sitä, että vasemmanpuoleisen jonon kärjessä ajava ajaa yhden pyöränmitan verran taaempana kuin oikeanpuoleisen jonon vetäjä, siis samalla "tasolla" kuin oikeanpuoleisen jonon toinen kuski. Tässä ainoa ero "nopeaan" telaketjuun on, että vaihdot voivat olla hieman pidempiä, eikä vasemmanpuoleinen jono ole koko ajan ja kokonaisuudessaan oikeaa jonoa hitaampi.

Mutta tämä käytäntö myös tarkoittaa, että vetojonon vetäjä voi itse päättää vetonsa pituuden, ilman ylimääräisiä puheenvuoroja ja viuhtomisia.

*) Selvyyden vuoksi sanottakoon, että käytän tässä sanoja "vasen" ja "oikea" mukavuuden vuoksi, vaikka sama voisi toimia toisinkin päin, etenkin oikealta puolelta puhaltavassa sivutuulessa, sillä käsittääkseni oikeaoppista olisi vaihtaa tuulen puolelle.

huotah
28.08.2015, 14.38
#vetovuoronpituus

Aina siellä aurinkokannellakaan ei ole niin kivaa kuin luulisi ja silloin jonon viimeisenä oleva saattaa toivoa että vetovuorot eivät venyisi turhan pitkiksi. Tämä vaihtelee tietysti porukan ja sen koon mukaan, ts. miten paljon perällä joutuu repimään välejä kiinni vai ajaako ryhmä saumattomasti.

Sama pätee myös silloin kun omalla vetovuorolla vetokaveriksi osuu ns. "halfwheeler" (suomennos?).

Huom. em. ei päde kun ollaan esim. TeemuF:n loistavilla lenkeillä ja lähdössä on toisin sovittu.

Trollberga
28.08.2015, 15.20
#vetovuoronpituus

Aina siellä aurinkokannellakaan ei ole niin kivaa kuin luulisi ja silloin jonon viimeisenä oleva saattaa toivoa että vetovuorot eivät venyisi turhan pitkiksi. Tämä vaihtelee tietysti porukan ja sen koon mukaan, ts. miten paljon perällä joutuu repimään välejä kiinni vai ajaako ryhmä saumattomasti.

Sama pätee myös silloin kun omalla vetovuorolla vetokaveriksi osuu ns. "halfwheeler" (suomennos?).

Juuri näin ja muutenkin olisi toivottavaa, ettei vetovuoroja venytetä monen minuutin tai kilometrin mittaisiksi, ellei sitten toisin sovita. Telaketjuun pitkät vedot sopivat oman kokemukseni mukaan aivan erityisen huonosti.

Halfwheeler löytyy näköjään Urban Dictionary (http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Halfwheeler)sta. Tässähän voisi ehdottaa pientä suomennoskilpailua...

timpe
28.08.2015, 15.29
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta itse koen, että myös hitaassa telaketjussa vetovuoron luovuttaja hieman hidastaa tullessaan "hitaamman" (käytännössä kait yleensä vasemmanpuoleisen*) jonon kärkeen, eli antaa tilaa "nopeamman" (oikeanpuoleisen eli vetävän jonon) vaihtaa heti, kun siltä tuntuu. Käytännössä tuo hidastaminen siis tarkoittaa sitä, että vasemmanpuoleisen jonon kärjessä ajava ajaa yhden pyöränmitan verran taaempana kuin oikeanpuoleisen jonon vetäjä, siis samalla "tasolla" kuin oikeanpuoleisen jonon toinen kuski. Tässä ainoa ero "nopeaan" telaketjuun on, että vaihdot voivat olla hieman pidempiä, eikä vasemmanpuoleinen jono ole koko ajan ja kokonaisuudessaan oikeaa jonoa hitaampi.

Ehkä ennemminkin niin, että ilmoittaa vaihtavansa, ja siinä vieressä oleva kaveri alkaa ensin hieman hidastaa ja alat hieman siirtyä siinä kohtaa vasemmalle ilman kiihdyttämistä ja _hieman_ hidastaen, kun olet päässyt kokonaan vasemmalle puolelle, niin siinä sitten arvioit kuinka paljon pitää vielä hidastaa kunnes olet oikealla ajavan kaverin tasalla ja tasaat sitten oman vauhtisi siihen. Käytännössä ollaaan siis vaihdon alussa hetken osittain kolme rinnan, vaihtajan takapyörä vasemman jonon etummaisen etupyörän kohdalla. Yleensä homma menee pipariksi siinä vaiheessa kun oikean jonon etummaiseksi tuleva alkaa hätäilemään ja kiihdyttämään vauhtia. Jos käy niin että vaihtaja kiihdyttää vasemman jonon kärkeen, niin oikean jonon etummaisella pitäisi olla malttia ajaa about tasavauhtia ja odottaa että vasen jono himmaa. Siinä vaihdossa ei ole oikeasti mitään kiirettä kun ajetaan pitkää lenkkiä tasaisella kuormituksella.
Selkeästi huomaa, että aika usein vasemmalta oikealla vaihtava pelkää, että vaihtaessaan osuu vasemmalla ajavaan ja varmuuden vuoksi vilkuilee taakse ja kiihdyttää. Jos aikeistaan ilmoittaa vasemmalla olevalle, niin tämä kyllä osaa omaa ajoaan helposti mukauttaa ettei osu eritoten kun vaihto tapahtuu rauhassa. Ennemmin jonon perällä voi tulla ongelmia, jos ei huomaa vaihtoa.

akvavitix
28.08.2015, 15.42
Halfwheeler löytyy näköjään Urban Dictionary (http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Halfwheeler)sta. Tässähän voisi ehdottaa pientä suomennoskilpailua...

Telaketjutempoilija? Ilmiönä telaketjutempo?

Trollberga
28.08.2015, 15.52
Tämä oppikirjaesimerkki ns. nopeasta telaketjusta on kait ollut jo täällä, mutta nähdäkseni tämä havainnollistaa aika hyvin, miten myös ns. hidasta telaketjua olisi mahdollista ajaa. Tarkoitan, että periaatteessa minkäänlaista hetkellistäkään kolme-rinnan-ajoa ei välttämättä tarvita, ei myöskään tilan pyytämistä sanallisesti. Toki hitaassa telaketjussa vetovuoron luovuttaja hidastaa vain sen verran, että jää vetoketjun toisen kuskin tasalle.

https://www.youtube.com/watch?v=JbqZCrqV_wE

Havainnollinen kuva, jossa oikea jono vetää ja vasemman jonon kärki pysyy yhden fillarinmitan vetäjän takana:

http://s29.postimg.org/9sqxqfavr/rolling_through.png

Kuva: Cyclingtips (http://cyclingtips.com.au/2011/09/the-lost-art-of-the-group-ride-2/), käännetty.

Mutta, edelleen, korjatkaa jos olen väärässä.

VPR
28.08.2015, 17.08
Mitäs jos vaihtaisitte ihan tavallisesti kaksi ajajaa kerrallaan niin ei tarvitsisi tehdä tästäkään ongelmaa?

kuovipolku
28.08.2015, 17.54
Mitäs jos vaihtaisitte ihan tavallisesti kaksi ajajaa kerrallaan niin ei tarvitsisi tehdä tästäkään ongelmaa?

No, kato ku me osataan tehdä siitä kahden ajajan kerrallaan vaihdostakin ongelma, koska me ei osata sitäkään kunnolla!

Syntyy tilanteita joissa kolme tai neljäkin kuskia ajaa rinnan silloin kuin ei muun liikenteen takia ehkä pitäisi, joutuu päättämään vaihtavatko molemmat vasemman kautta kiertäen vai toinen oikean ja toinen vasemman, vetovuoron luovuttajat tuppaavat joskus kiihdyttämään liiaksikin ja vastaanottajat myös, hännillä koetaan haitariliikkeen haitat, punaiselle joutunut äskeinen vetäjä voi hukata peesin ja pudota ja (last but not least) vierustoveri ei vaihdu vaan sama mölli tai rasittava tyyppi pysyy rinnalla taukopaikkaan saakka ellei jotenkin keplottele itseään muualle. Ja parijonossakin voi aina olla tyyppi jonka on vetovuorossa ollessaan aivan pakko ajaa koko ajan etupyörä hieman vierustoverin etupyörän etupuolella, mikä yleensä johtaa vauhdin hilautumiseen ylöspäin.

Lisäksi on niin että hidas telaketju on sellaista ikäänkuin vähän edistyneempää ryhmäajoa niille jotka eivät kuvittele hallitsevansa oikeaa ja kovavauhtista telaketjua tai muita ryhmäajon hienouksia, saati sitten ajavansa isossa kisamuodostelmassa. Eli se saa meidät lahjattomat ja vähiä lahjojaan jalostamaan kykenemättömät pyöräilijät tuntemaan itsemme edes joskus paremmiksi kuin olemmekaan. Ja onhan se hyvin toimiessaan mukavan sujuvaa ja kitkatonta menoa.

Vaan ei mulla henkilökohtaisesti ole mitään tavallista parijonoakaan vastaan.

TeemuF
28.08.2015, 19.12
Hei,
Heitän leikkimielisen haasteen ilmoille. Viime vuonna lanseesattu "Pakko-Lauantai-Satku" tekee paluun myös tänä vuonna.
Kuka ajaa pisimpään satkuja?
Säännöt:
-100km lauantain aikana 00:00 - 23:59
-siirtymät, lenkit, sakkolenkit kaikki lasketaan
-maantie, cc, maasto kaikki käy
-Ajettava Suomessa!
-ei tekosyitä kuten räntäsade yms
-kerrasta poikki, eli jos et aja olet heti poissa pelistä
-voittajalle luvassa kunniaa ja kyseenalaista mainetta
-Tarkoitettu lähinnä Hepon lenkeiltä tutuille kuskeille, mutta konsepti on vapaasti käytettävissä

"Pakko-Lauantai-Satku" alkaa 5.9. ja jatkuu niin kauan kun kuskia on mukana.

Kuulostaa tälläinen tutulta, räntäsade, +3'C, 10m/s ja lenkkikaveri ilmaisee mielipiteen "tässä ei ole mitään järkeä".
Joko olette aivain myytyjä tähän hienoon haasteeseen!

Itse ajoin viime vuonna 13 satkua syyskuun 1. lauantaista laskien. Itsenäisyyspäivä katkaisi putken.
Omalla kohdalla suurin haaste tulee olemaan kerran kuussa oleva lauantai koulupäivä joten satkun ajaminen jää iltapäivään/iltaan.

Viime vuonna oli kyllä muutama varsin eeppinen lenkki.
Pikkulinnut ovat kertoneet, että uusia reittejä on käyty scouttaamassa.
"kyllä tästä pääsee crossarilla, niin varmaan.." ;)

jjyrki
28.08.2015, 19.16
Jatkan: Hitaassa telkaketjussa näkee keitä kaikkia on mukana, voi vaihtaa kuulumiset kaikkien tuttujen kanssa, tutustua tuntemattomiin, keskustella ton kaverin kanssa rengasasiat ja kysyä tolta toiselta miten Mallunmäen matka meni. Kysehän on kuitenkin lähinnä sosiaalisesta ulkoilusta.

ArtK
28.08.2015, 20.40
^ +1. .

mane
28.08.2015, 21.33
Hei,
Heitän leikkimielisen haasteen ilmoille. Viime vuonna lanseesattu "Pakko-Lauantai-Satku" tekee paluun myös tänä vuonna.
Säännöt:
-Ajettava Suomessa!
-Tarkoitettu lähinnä Hepon lenkeiltä tutuille kuskeille, mutta konsepti on vapaasti käytettävissä

Kuulostaa tälläinen tutulta, räntäsade, +3'C, 10m/s ja lenkkikaveri ilmaisee mielipiteen "tässä ei ole mitään järkeä".

.."[/I] ;)

Juu. Mukana.

mane
28.08.2015, 21.34
Hei,
Heitän leikkimielisen haasteen ilmoille.
"Pakko-Lauantai-Satku" alkaa 5.9. ja jatkuu niin kauan kun kuskia

Juu. Mukana. Jos oon tarpeeksi tuttu.

JTJ
28.08.2015, 21.39
Minkäslainen kattaus on tarjolla tulevana viikonloppuna pyöräilyn ystävälle, joka ei ole osallistumassa TdH-tapahtumaan?

Sunnuntaina on ainakin kaksi speksattua lenkkiä (85 ja 120 km) Vantaankoskelta Pirttimäelle:

https://www.hepo.fi/retket-ja-lenkit/kuntolenkit/lenkkireitit/

Itse suunnittelin ajavani 120 km noin 30 tai 32 km/h keskinopeudella.

Lauantaisin lähdetään perinteisesti Maunulan majalta klo 10:30, mutta huomenna on varmaan tavallista vähemmän porukkaa lähtöpaikalla.

Antti Salonen
28.08.2015, 21.47
... Kysehän on kuitenkin lähinnä sosiaalisesta ulkoilusta.

Juuri näin. Mitä HePon puitteissa ajamiini lenkkeihin tulee, tänäkin vuonna ainakin omalla kohdalla ne parhaat on ajettu nimenomaan hitaalla telaketjulla. En ota syy-seuraussuhteeseen kantaa, kunhan totean.

Isä nitro
29.08.2015, 07.37
Vettä lupaavat puoliltapäivin, kele. Taidan lähteä samantien maantielle. Hyvää viikonloppua.

AnttiNiemelä
29.08.2015, 09.42
Ilmoittaudun mukaan Hepon TdH ryhmään. Tulen Mäkelänrinteen uimahallin parkkipaikalle noin klo. 10.

akvavitix
29.08.2015, 09.57
Sadekeliä luvassa huomiselle... Täytynee varata mukaan hammastikkuja että saa hiekanjyvät kaiveltua hampaankoloista taukopaikoilla. :D

fiber
29.08.2015, 10.19
Oma kaksisenttiseni eiliseen keskusteluun vetotyöstä porukkalenkeillä:

Kellään ei ole velvollisuutta tietynmittaiseen vetoon tai vetotyöhön ylipäätään. Jos ei halua vetohommiin osallistua, osoittaa letkan perällä, että ei ole kierrossa mukana. Jos on, niin vuorollaan menee kärkeen. Siellä ei tarvitse roikkua samaa määrää kuin äskeinen elitekuski tms. Voi ehdottaa naapurille, että haluaa siirtyä kakkosjonoon, ja kakkosjonon kärjessä voi ehdottaa vetokaverille, että tämä vaihtaisi eteen, kun tarvitaan tuulensuojaa.

Näin olen itsekin toiminut 32-ryhmissä, eikä kukaan ole nenänvartta katsellut. Jos joku on siitä henkistä boostia ("haa, minähän olen vahvempi kuin fiber"), niin sehän on vaan hyvä :)

Hidas telaketju on tosiaan näillä peruslenkeillä kiva sosiaalinen vaihtoehto. Tehokkaammissa VK-treeneissä kannattaa sopia jotain muuta.

PS. vieläkin pientä arpomista TdH vai HePo120/32

penyeach
29.08.2015, 10.36
#pakkosatku kuulostaa hienolta haasteelta. Tasatilanteessa varmaan voittaja on se, joka ei oo käyttänyt maastopyörää?

Yritän rimpuilla hetken mukana.

huotah
29.08.2015, 11.34
Tuossa tietoa nopeusryhmistä:

http://www.tourdehelsinki.fi/assets/files/TdH_nopeusryhmien%20tauotus.pdf

Tuolla on muuten virhe, toinen huoltopiste on aikataulun mukaan 63,8km kohdalla (76,3km maaliin).

TeemuF
29.08.2015, 16.12
Sunnuntaina on ainakin kaksi speksattua lenkkiä (85 ja 120 km) Vantaankoskelta Pirttimäelle:

https://www.hepo.fi/retket-ja-lenkit/kuntolenkit/lenkkireitit/

Itse suunnittelin ajavani 120 km noin 30 tai 32 km/h keskinopeudella.

Lauantaisin lähdetään perinteisesti Maunulan majalta klo 10:30, mutta huomenna on varmaan tavallista vähemmän porukkaa lähtöpaikalla.

Voisin huomenna kipparoida 25-ryhmän tai mikä nyt onkaan hitain toteutuva ryhmä.
85km http://ridewithgps.com/routes/9292498
120km http://ridewithgps.com/routes/9292542

offtopic:
Tikit lähti eilen pois polvesta ja tänään testilenkki 60km meni mukavasti.
Huomasi kyllä että tietyn tyyppistä arkuutta oli.. mutta se on kait normaalia kolareiden jälkeen.

JTJ
29.08.2015, 18.01
Mukavasti oli majalla porukkaa. 9 kuskia lähti itää kohden. Kaksi kääntyi Nikkilästä tyyppäämään parhaat irtiottopaikat huomista ajatellen. Kaksi kääntyi tauon jälkeen Boxista Porvoon tielle suorempaa, mutta varmaankin tuulisempaa reittiä kotia. Loput viisi jatkoi Boxin- ja Immersbyntien kautta Stadiin.

Hieno lenkki hyvässä säässä ja seurassa jälleen kerran. Ajeltiin la-su lenkeille tyypilliseen tapaan hitaalla telaketjulla eripituisia vetoja tehden. Näin jokainen sai varmasti itselleen riittävän raskaan lenkin.

Jim717
29.08.2015, 18.58
Kaksi kääntyi tauon jälkeen Boxista Porvoon tielle suorempaa, mutta varmaankin tuulisempaa reittiä kotia. .
Minä (Canyon Endurace + satulassa pullotelineet) sekä kaveri jonka nimimerkkiä en kysynyt käännyttiin ja melko mukava oli vastatuuli. Piti vetää tämän päivän lenkki kevyenä, koska olisi huomenna tarkoitus hieman kovempi lenkki tehdä, mutta tuota vastatuulta vasten puskeminen nosti hieman turhaan sykettä.

Ikävän yllätyksen huomasin kotona, kun tarkistin normaalisti renkaat. Sekä etu että takarenkaassa oli kaksi hyvin säännön mukaista tasareunaista kuoppaa jotka ulottuvat kumikerroksen läpi. Eivät mitenkään voi olla muita kuin jollain työkalulla tehtyjä. Takarengas on vielä uusi ja lisäksi säilytän pyörää sisällä, joten tuntuisi, että nuo kuopat tulivat kahvitauolla tai muutakaan en keksi. Onneksi eivät puhjenneet. Takarengas on uusi ja tuo toki ottaa päähän
Kuva kuopasta : http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16524&d=1440863343

kp63
29.08.2015, 19.12
Jos 250km/noin 30km/h kiinnostaa ks Espoon lenkit

jjyrki
29.08.2015, 21.28
Ainakin Continental GP -renkaissa on 2 valmistajan stanssaamaa koloa osoittamassa kulutuspintaa, kun kuopat on ovat hävinneet ovat renkaat vaihtokunnossa. :)

Jim717
29.08.2015, 21.46
Ainakin Continental GP -renkaissa on 2 valmistajan stanssaamaa koloa osoittamassa kulutuspintaa, kun kuopat on ovat hävinneet ovat renkaat vaihtokunnossa. :)

No hyvä, näin tuo varmaan on. Ihme että 1.5 vuoden pyöräilyuran aikana en ole noita aikaisemmin huomannut. Olisin varmaan vaihtanut renkaat ilman tätä viestiäsi. Ja sitten huomannut uusissa renkaissa samat kolot :)

MajorTom
30.08.2015, 15.48
Minä (Canyon Endurace + satulassa pullotelineet) sekä kaveri jonka nimimerkkiä en kysynyt käännyttiin ja melko mukava oli vastatuuli. Piti vetää tämän päivän lenkki kevyenä, koska olisi huomenna tarkoitus hieman kovempi lenkki tehdä, mutta tuota vastatuulta vasten puskeminen nosti hieman turhaan sykettä.

Kiitos vastatuulipeesistä uudella porvoontiellä. Omat jalat oli finito, sen verran yläkanttiin oli päivän vauhti mulle. Hauskaa oli, niinkuin aina.

akvavitix
30.08.2015, 15.56
Mulla jäi leikki kesken Kellokoskella ketjujen katkeamiseen. V-käyrä lähti nousuun entistä enemmän, kun 2 huoltoautoa ajoi viittilöinnistä huolimatta pysähtymättä ohi. Lopulta tunnin odottelun jälkeen sain naapurilta kyydin kotiin.

Omat murheeni tosin olivat pieniä sen rinnalla, että Lepsämässä taukopaikan tuntumassa oli +30-ryhmäläisiä kasassa. Ainakin yksi Hepolainen oli joukossa loukkaantuneena ja oli muitakin aika pahannäköisessä kunnossa. Ambulanssi tuli myöhemmin vastaan pillit ulvoen. Tsemppiä ja onnentoivotuksia kasaan joutuneille!

TeemuF
30.08.2015, 16.08
Vantaankosken sunnuntai lenkille lähti kaksi ryhmää, nopeampi ja hitaampi. Molemmat ajoivat lyhyemmän reitin.
Nopeammassa ryhmässä 5kuskia ja hitaammassa suurimman osan ajasta 6kuskia (2 vierailevaa tähteä oli mukana jonkun matkaan). (5+6+(2)=13 tilastoihin)
Vettä satoi vähän ennen taukoa ja tauon jälkeen, mutta ei nyt niin pahasti..... Hitaamman keskari oli n.27km/h.
Hyvää pullaa pirttimäessä.

Omat murheeni tosin olivat pieniä sen rinnalla, että Lepsämässä taukopaikan tuntumassa oli +30-ryhmäläisiä kasassa. Ainakin yksi Hepolainen oli joukossa loukkaantuneena ja oli muitakin aika pahannäköisessä kunnossa. Ambulanssi tuli myöhemmin vastaan pillit ulvoen. Tsemppiä ja onnentoivotuksia kasaan joutuneille!
Taukopaikat on melkosta hasardia kuntoajoissa. Osa jatkaa, osa jarraa ja sitten viellä muutama jo tauon pitänyt tunkee tielle.
Muistan parin vuoden takaisesta TdH:sta 3. taukopaikalla oli myös pikkukasa, jossa aineksi oli isompaakin.

JTJ
30.08.2015, 16.25
32-ryhmäkin päätyi ajamaan lyhyemmän reitin, koska sateen uhkaa oli ilmassa. Kaikin puolin onnistunut valinta! Emme joutuneet ajamaan sateessa oikeastaan lainkaan. Velskolassa tie oli tosin märkä, mutta muuten lähes kuivassa kelissä ajettiin koko matka. Viiden hengen ryhmässä oli sen verran hyväjalkaista porukkaa, että mentiin jonkin verran speksin yli. Silti yksi sunnuntailenkkien ensikertailainenkin pysyi hyvin mukana loppuun asti.

Lyhyemmässä lenkissä oli sekin hyvä puoli, että ehdin hyvin Käpylään kannustamaan neljän tunnin alittajia. Muutamia HePo-lenkeiltä tuttuja kavereitakin bongasin. Onnittelut hyvästä ajasta!

akvavitix
30.08.2015, 17.36
Kuulemma oli Lepsämässä useampi ambulanssi ja medihelikin paikalla. Joku oli tajuttomana. Kunpa ei olisi tosiaan mitään kovin vakavaa käynyt.. :(

Taisin vilustua. Sopivasti sade kävi just kastelemassa ennen kuin ketjut katkesivat ja tunnin odottelu teki tehtävänsä. Miten meni muilla Hepo-28 porukoilla? Bongasin mäkelänkadulla teistä pari, kun jonottelin autossa että pääsen sirua palauttamaan. Taisi alittua 5 tuntia ihan reippaastikin?

mwf
30.08.2015, 18.10
Hepo-28 -porukka ajoi 29-ryhmän perässä ~ 65km:n taukupaikalle asti, mutta siinä säädössä varsinainen 29 ehti lähteä ennen meitä ja ajettiin 28-ryhmän perässä. Pari kuuroa oli jo aiemmin ja ukkosen jyrinää kuului, mutta Paippisten kohdalla alkoi tulla ensimmäisen kerran vettä kunnolla.

Ilmeisesti porukkaan iski massaväsymystä samalla koska huomasin valuvani kohti letkan kärkeä. Kun olo oli tuore niin lähdin Nikkilän jälkeen irti tavoitteena ajaa 29 kiinni. Yllätyksekseni perään lähti toinenkin kuski ja vuorovedoin oli mukava ajaa kiinni vuorovedoin. Letka olikin juuri jatkamassa Palmenilta ja jatkoin sen mukana. Yllätyksekseni ryhmässä oli pari polkijaa Hepo-nauhalla: Yksi oli tiputtautunut "30+" -vauhdista kun se oli ajanut enemmänkin 35+ ja toinen oli meidän alkuperäisestä 28-ryhmästä joka oli lähtenyt speksin mukaan tauolta 29:n mukana mutta luullut että me muut olimme jo lähteneet.

Tattarisuon tienoilla kovassa sateessa oli kaksi kasaa. Alamäki, aivan tuore asfaltti ja kaikista pahimpana vastamaalatut suojatien raidat yms. Kukaan ei onneksi vaikuttaut loukkaantuneen pahasti ja huonomminkin olisi voinut käydä jos letka olisi valunut vauhdilla päälle.

Edit: Loppuaika 04:53 laskien lähtöviivan ylityksestä. 28 ei tullut paljoa perässä, varmasti meni silläkin alle 5 tuntia.

akvavitix
30.08.2015, 18.20
Voi vitsi että harmittaa keskeyttäminen... Jotenkin oli tosi hyvävoimainen olo. Onnea teille hienosta saavutuksesta!

mwf
30.08.2015, 19.18
Tärkein meinasi unohtoa: Kiitos teille kaikille. Ajatte tosi hyvin ja ajatuksella. Tämä unohtuu välillä kun muistuttelee keskiviikkolenkkien puuttuvista käsimerkeistä. Nyt kun ajoi letkassa jossa KUKAAN ei näytä muuta kuin kättä ylös ja sitäkin harvoin, niin muistaa taas miten laadukkaita ja turvallisia meidän normilenkit on.

Newbie
30.08.2015, 19.21
30+ (6-8?) veteli pitkään vuorovedoin. Lepsämässä katsoin takana olevan joku 100 polkijaa, että ei sitä ihan itsekseen ajeltukaan.
Koko reissun keskari 32,5 kmh ja aikaa kului rapiat 4:19

akvavitix
30.08.2015, 19.37
Nyt kun ajoi letkassa jossa KUKAAN ei näytä muuta kuin kättä ylös ja sitäkin harvoin, niin muistaa taas miten laadukkaita ja turvallisia meidän normilenkit on.

Tämä todella oli asia mikä riepoi. Kahteen isoon kuoppaan ajoin, kun ei mitään varoituksia tullut. Toinen merkille pantava asia oli, että oman linjan pitäminen oli monesti mahdotonta. Tuli toisinaan pakottava tarve päästä muutamasta sählääjästä ohi. Outoa oli myös, kun sipanneet ajoivat keskellä kaistaa ja ryhmä joutui ohittelemaan oikealta ja vasemmalta.. Pariin kertaan kävi mielessä ruveta karjumaan parijonoa, mutta itsetunto ei riittänyt. Noihin nopeusryhmiin tarvittaisiin kurinpitäjiä!

entistä enemmän olen sillä kannalla, että TdH pitää ajaa omassa pienemmässä porukassa, mutta eihän se helppoa ole, kun vaatii niin paljon itsehillintää jättää hajurako edellä menevään nopeusryhmään.

Sillanalta
30.08.2015, 20.26
Vantaankoskella 7 minuuttia myöhässä kaksi ajajaa. Lähdin tempoamaan kiinni vanhaa Hämeenlinnantietä oikoen, mutta en tavoittanut edes hitaampaa ennen Lopentietä. Toinen lähti ajamaan vastaan Klaukkalaan. Otan opiksi ja yritän olla ajoissa..

Tämä tarjosikin hyvän tilaisuuden mennä kannustamaan TdH-ajajia :) Hepo-nauhojakin näkyi ennen 30-ryhmää.

fiber
30.08.2015, 20.42
Lähdimme poikkeuksellisen täsmällisesti eli 11.02. Nopeampi ryhmä ajoi ainakin Hämeenlinnantielle saakka 34 km/h, joten olisi siinä ollut oikoreittiäkin aikamoinen tempo.

Wiszsla
31.08.2015, 11.57
30+ (6-8?) veteli pitkään vuorovedoin. Lepsämässä katsoin takana olevan joku 100 polkijaa, että ei sitä ihan itsekseen ajeltukaan.
Koko reissun keskari 32,5 kmh ja aikaa kului rapiat 4:19

Tuo vuoroveto toimi pääosin HEPOlaisten voimin kohtalaisesti jonnekin 60-70 km:iin, mutta pelkästään tuolle määrälle (ja ainakin mun kunnolle) se alkoi käydä raskaaksi. Sen jälkeen tuli kärkeen vähitellen mukaan muitakin (kuin HEPOn) vetäjiä. HEPO-kuvio repesi, mutta päästiin minusta lopulta kuitenkin aika hyvässä järjestyksessä maaliin asti sellaisessa 15-20 kuskin joukossa 4.20 pintaan tai vähän yli. Kiitos mukana olleille HEPOlaisille.
t. Vesa

akvavitix
31.08.2015, 19.03
Tänään kävin hakemassa uudet ketjut ja takapakan. Keskiviikkona saan ne asennettua paikalleen, joten ehkäpä yritän keskiviikon lenkille mukaan, jos vaan saan taltutettua nämä lievät vilustumisen oireet ja jos säätiedotusten uhkaukset sadekelistä eivät toteudu.

huotah
31.08.2015, 20.10
Tuo vuoroveto toimi pääosin HEPOlaisten voimin kohtalaisesti jonnekin 60-70 km:iin, mutta pelkästään tuolle määrälle (ja ainakin mun kunnolle) se alkoi käydä raskaaksi. Sen jälkeen tuli kärkeen vähitellen mukaan muitakin (kuin HEPOn) vetäjiä. HEPO-kuvio repesi, mutta päästiin minusta lopulta kuitenkin aika hyvässä järjestyksessä maaliin asti sellaisessa 15-20 kuskin joukossa 4.20 pintaan tai vähän yli. Kiitos mukana olleille HEPOlaisille.
t. Vesa

Olin mukana tässä porukassa siihen asti kunnes pysähdyin 3. huoltopisteelle ja totesimme parin muun HePolaisen kanssa että kaikki muut jatkoivat pysähtymättä. Tipahdin tämän arviolta +100-päisen joukon kyydistä, mutta pikkuhiljaa pääsin nousemaan kohti kärjessä ajaneita HePolaisia ja velodromille saavuin samaan aikaan isoimman osan kanssa. Kiitos minunkin puolestani koko porukalle, oli mukava reissu!
-Heikki

JiiTee
01.09.2015, 00.51
Kenties viimeinen tiistailenkki lyhyissä vermeissä ja ilman valoja luvassa. Viikon paras sääkin saattaapi olla....
Nopea (=jatkuva) telaketju jo vakioreitillä. Speksi jossain 32-35 km/h (sunnuntai painanee monella; mun 250km painaa lyijyn lailla).
70km, reitti linkin takana (http://ridewithgps.com/routes/9542669)
Tarvittaessa tehdään useampia ryhmiä.

Huom! Jos jollakulla on parempi vaihtehto (ajotapa ja/tai reitti) niin mun ehdotus väistyy!

JiiTee
01.09.2015, 22.54
Tiistailenkillä oli 10 polkijaa. Kiitos lenkkiseuralle!
Speksiksi sovittiin 32-33 km/h, mutta mentiin pahasti yli. 35.3km/h mentiin mun Garminaattorin mukaan. Onneksi kaikki pysyivät mukana ainakin loppukiriin saakka.
Varsin mukavasti pyöri hyrrä, joskin aika pitkiä rakoja välillä jäi, koska muutama kuski taisi haluta lähteä varsin myöhään nopeampaan jonoon. Minulla painoi vielä sunnuntain 250km (oma pikkuporukan lenkki). Ja kenties edellisen viikon perusteellinen Wining & Dining :-). Niinpä keskisyke oli peräti 147, vaikka keskiteho oli 183W ja NP 219W. Mun datat tästä (https://connect.garmin.com/modern/activity/884946870).

Ensi viikolla valot ovat ainakin kotimatkalla tarpeen, jos ei tehdä lyhyempää ajoa. Tänään aurinko laski Helsingissä 20.26, ensi viikolla jo 20.04. Noin 45 minuuttia sen jälkeen on hämärää.

Antti Salonen
02.09.2015, 16.00
Katselin sääennustetta sillä silmällä, että Kuninkaanmäen lenkillä ei todennäköisesti juuri kastu, eli tulossa ollaan -- toivottavasti joku muukin! Voin tarvittaessa vetää jonkun nopeamman ryhmän. Valot kannattaa jo ottaa mukaan, sillä näin harmaalla kelillä hämärää tulee jo kahdeksalta.

MarkoM
02.09.2015, 16.31
Aika ja paikka edelleen sama? Siis klo 18:40 Kuninkaanmäestä..Ei vielä vaihdettu lähtöpaikkaa?

Tulossa ollaan :D

Edit klo 17:49: Ainakin Keravalla sataa jo sen verran että nyt lenkki jää väliin. Sori.

mwf
02.09.2015, 16.38
Kai tuolla sataa sen verran vähän että pistän lokarin ja lamput kiinni fillariin ja suuntaan Kuninkaanmäkeen. ~ 30:een ainakin yksi kuski siis.

Arthur
02.09.2015, 17.31
Kuninkaanmäenlenkille lähtijöille tiedoksi/varoitukseksi. Se kohta, missä Vanha Porvoontie kääntyy oikealle alamäen jälkeen ja lähtee kohti Palmenin kyläkauppaa, käännös on nyt vaarallinen. Ajoin siitä autolla ohi ja mutkassa on paljon soraa ym ja väylä oikealle on jyrkentynyt ja kaventunut, eli kannattaa himmata ajoissa ennen käännöstä!

Risteyksessä/käänöksessä on tehty jotakin maakaivuu- ym töitä.

ketti
02.09.2015, 18.13
Risteysjärjestely on muutettu 1940-luvun lehmäpolkupohjaisista standardeista lähemmäksi nykypäivää. Ajoin fillarilla tänään, tosin ajoin mennessä suoraan ja tullessa Nikkilän suunnasta, ei jäänyt hiekkoja mieleen joten lienee ainakin jossain määrin siivottu.

Eikö tuosta ajanut vastasuuntaan koko TdH onnellisesti?

Tosin tuo paikka ihan odottaa pimeäaikana vanhasta muistista oikealle kääntyessään oikaisevaa autoilijaa, heijastimia en muista siinä pehmeän näköisen alueen reunassa nähneeni. Saattaa karvanoppateinibemu lippalakkikuskeineen olla tiukasti kurassa kiinni.

akvavitix
02.09.2015, 19.43
Saattaa karvanoppateinibemu lippalakkikuskeineen olla tiukasti kurassa kiinni.

:D Äärilaidat samassa paketissa! Minulle lippalakkikuski on yhtäkuin viriileimmät päivänsä nähnyt ylivarovainen papparainen. Tommoinen jos ajelee karvanoppateinibemua niin kyllä siitä riemu repeäisi! Tosin, voihan se olla että lippalakkisetä on nuorena miehenä ostanut ko. bemun tuliteränä ja pitänyt kuin kukkaa kämmenellä.

No mutta joo, nyt on uudet ketjut ja takapakka pyörässä kiinni. Sadesää kuitenkin sai mielen muuttumaan, joten lenkki sai tänään jäädä. Hitto kun tää syksy pimeine iltoineen pukkaa päälle nopeasti...

Teltta
02.09.2015, 22.02
Lippalakkikuski mainittu - lisää aiheesta taaempana(!)

Kuninkaanmäessä oli kevyessä sateessa 5 kuskia. Rale lähti tekemän omaa vauhtia lenkkiä (näin kuulin) ja me loput 4 lähdimme speksillä 32 kun allekirjoittanut esitti mutuna että ~ 30km/h voisi olla sopiva. Tarkoitus oli vain peesailla, mutta kun Jokivarrentie lähestyi ja tuntui ihan hyvältä niin liityin mukaan vetovuoroihin. Kiersimme koko reitin Boxin ja Immersbyntien kautta ja ainakin omasta mielestä oli hyvä lenkki sateesta huolimatta.

Sitten ne lippalakkikuskit.. Immersbyntien mäkiosuudella oli kolme teiniä (?) vissiin kokeilemassa rajojaan, päässä lippis ja alla hybridiä/maastopyörää. Aika riskikkään näköistä oli meno, kun en meinannt päästä ohi kun vetivät mutkissa surutta ihan vastaantulevien kaistalla. Onneksi ketään ei tullut vastaan ja ohikin pääsi lopulta.

Porvoontiellä keskari näytti 34.2km/h. Kiitos erityisesti Prologi-paitaiselle kuskille joka veti vajaa 10 minuuttia kerralla vauhdilla 38-44km/h, peesissä oli yllättävän helppo olla ja samalla sai lisämotivaatiota talviharjoitteluun, jos vaikka niillä avuilla jaksaisi ensi kaudella polkea lähempänä noita ryhmiä.

PS: vaihdoin vähän käytettyä nimimerkkiäni nimikirjaimista johonkin kuvaavampaan, kun TdH:ssa viimeksi sain kiitosta pituuden ja pystyhkön ajoasennon tarjoamasta tuulensuojasta :)

PPS: Se Vanhan Porvootien risteys on todellakin paljon kapeampi kuin ennen ja vielä tekee mutkan katsottuna Kuninkaanmäestä päin. Kannattaa hidastaa kunnolla tai kääntyä isolla kaarella.

PPPS: 34-vauhdilla alkoi hämärtymään ajaessa Immersbyntieltä kohti Itäkeskusta. Ensi viikolla on varmaan jo hämärää Immersbyntiellä, jos lähtee 18:40 ja kiertää sitä kautta. Lamput mukaan!

jorma löhman
03.09.2015, 20.32
Lähden perjantaina 4.9. klo 10 - 11 ( tarkempi aika voidaan sopia jos lähtijöitä löytyy) Vantaankoskelta Roosaan kahville. Jos löytyy seuraa vauhti voisi olla n. 30 km/t. Matka on n. 80 km ja reittitiedot ohessa http://ridewithgps.com/routes/8327959

Peter
03.09.2015, 23.17
Sunnuntain lenkkireitit (https://www.hepo.fi/retket-ja-lenkit/kuntolenkit/lenkkireitit/)
Sivulle on päivitetty syyskuun lenkit. Käytetään sateen yms. syyn takia vähälle käytölle jääneitä vanhoja reittejä.

Hei,
Säännöt:
-Ajettava Suomessa!

Lauantain lenkin voi tietenkin ajaa yksin tai klo 10:30 Maunulasta (sateessa :().
Yksi vaihtoehto on yö TdH (http://www.randonneurs.fi/event/929-2-2-2/?instance_id=456). Eka satku tulee hyvin suoritettua lauantain puolella.

MarkoM
04.09.2015, 06.14
Sunnuntain lenkkireitit (https://www.hepo.fi/retket-ja-lenkit/kuntolenkit/lenkkireitit/)
Sivulle on päivitetty syyskuun lenkit. Käytetään sateen yms. syyn takia vähälle käytölle jääneitä vanhoja reittejä.

Sateista viikonloppua lupaa.. Minkäköhän verran sunnuntain Hepon lenkit vetää ajajia paikalle huonommassa säässä?

Tämä viikko mennyt sohvalla makoillen..nyt pitää päästä tien päälle. Sade on vaan "hyvä" tekosyy olla lähtemättä. Jotenkin TdH jälkeen kadonnut rutiini lähteä ajamaan. Kun säät myös olleet surkeita. Ideoita mitä tehdä?? ;) (jos joku ei tiedä/muista, niin tämä on minulle eka kausi aktiivipyöräilyä..siksi hakee vielä rutiineja toiminnalle)

TeemuF
04.09.2015, 07.17
Hei,
Säännöt:
-Ajettava Suomessa!

Itse ajoin viime vuonna 13 satkua syyskuun 1. lauantaista laskien. Itsenäisyyspäivä katkaisi putken.
Omalla kohdalla suurin haaste tulee olemaan kerran kuussa oleva lauantai koulupäivä joten satkun ajaminen jää iltapäivään/iltaan.

Viime vuonna oli kyllä muutama varsin eeppinen lenkki.
Pikkulinnut ovat kertoneet, että uusia reittejä on käyty scouttaamassa.

Kurjuuden maksimoimiseksi
5.9. Maunulasta Klo10:30 http://ridewithgps.com/routes/10192724
Mukana pärjää crossarilla/maasturilla/hybrillä. Itse lähden liikenteeseen maasturilla, koska se on niin mukava ja rento ajaa. Speksikeskari n.20-22km/h
Suurin osa reittiä on hiekkateitä, ei polkupätkiä jollei mieli muutu. Takalokari olisi kiva.
Reittimuutokset ovat enemmäin kuin mahdollisia. Saunalahteen asti mennään varmasta reittiä seuraillen.

Maunulasta saattaa lähteä myös maantielle porukkaa.

Pakko-Lauantai-Satkuu osallistujat voisivat lähettää minulle yksityisviesti, kun ovat suorittaneet lauantain 1. osuuden.
Voisin tehdä taulukon mukana olevista.

Sateista viikonloppua lupaa.. Minkäköhän verran sunnuntain Hepon lenkit vetää ajajia paikalle huonommassa säässä?
TdH:n jälkeen porukka alkaa vähentyä lenkeillä. Yleensä muutamat jäärät ajavat maantielenkkejä aina lokakuun lopulle asti.
Lauantailenkit alkavat pikkuhiljaa muuttumaan enemmän tai vähemmän hiekkatielenkeiksi.
Kannattaa hommata fillari/kumit jolla pärjää hiekkateillä, jos haluaa jatkaa kautta maantiekauden ulkopuolella.

RaleK
04.09.2015, 08.30
Hei,

-Ajettava Suomessa!

Kiinnostava on mutta aika ankarat säännöt. Yksin ajettu aamuyön lenkki ilmeisesti kelpaa, pitääkö olla garmin- tai sporttracker-dataa siitäkin? Itselläni todennäköisesti katkeaa viimeistään lokakuussa kun tarkoitus on lähteä Espanjaan viikoksi fillaroimaan.

Teltta
04.09.2015, 14.48

Tämä viikko mennyt sohvalla makoillen..nyt pitää päästä tien päälle. Sade on vaan "hyvä" tekosyy olla lähtemättä. Jotenkin TdH jälkeen kadonnut rutiini lähteä ajamaan. Kun säät myös olleet surkeita. Ideoita mitä tehdä?? ;) (jos joku ei tiedä/muista, niin tämä on minulle eka kausi aktiivipyöräilyä..siksi hakee vielä rutiineja toiminnalle)

TdH:n lisäksi kaksi keskiviikkosadelenkkiä tullut viimeisen kuukauden aikana: Elokuun puolivälin +20:ssä ja tämän viikon +15. En tiedä olenko masokisti, vai onko tässä sadekelissä jotain uutuudenviehätystä vielä, mutta ne ovat olleet melkeinpä kauden mieleenpainuvimmat lenkit. Auringossa tulee pyöräiltyä niin usein että niitä ei viikon päästä enää erota toisistaan, mutta pidempi sadelenkki jää mieleen :) Tarpeeksi vaatetta päälle niin että vaikka ennen pitkää kastuu, ainakin tuo oma takki toimii vähän märkäpukumaisesti niin että alla on lämmin, vaikka kostea. Sitten kun lämpötilat alkaa olemaan enemmänkin +10:tä niin luulen että sadelenkit jää itsellä väliin. Toisaalta silloin saattaa olla jo niin viileä että sadetakin alla ei paistu, kuten näillä lämpötiloilla.

Sulla oli vielä lisäksi se hybridi? Sillä pärjää varmasti pitkälle syksyyn, kun me maantiepyörän varassa olevat alamme harmittelemaan ettei ole cyclocrossaria repertuaarissa

TeemuF
05.09.2015, 15.54
Maunulan majalla tänään 9 tai 10 kuskia, jos lasketaan Pekka mukaan jonka "lenkki" suuntautui torille.
8 Kuskia lähti ajamaan speksattu hiekkatielenkkiä. Paluu puolikasta päätettiin lyhentää ja kait jotenkin onnistuttiin. Reitti lyheni vajaa 4km!
Hyvin meni, mukavaa oli, mitä nyt vähän kosteeta välillä. Pitkän maantiekauden (joka ei ole viellä ohi) jälkeen mukava taas ajella hiekkatietä.
Pakkosatkun 1. osuus suoritettu https://connect.garmin.com/modern/activity/888546437

Teltta
06.09.2015, 16.18
Vantaankoskelta 1 ryhmä ja 15 kuskia jos en väärin laskenut. Pohjoisempana näkyi aurinkokin ja oli lämmintä (vuodenaika huomioon ottaen). 78km, 30.1km/h keskari.

Achievement unlocked: ensimmäiset ulkokumit ajettu loppuun kauden aikana. Näin isot pojat ainakin kertoi, kun vaihdoin puhjennutta sisäkumia.

Teemu: lauantai-satkussa mukana, eilen ajetun yö-TdH:n ansiosta. Joskus yhden aikaan näytti mittari 145km ja jos ei tultu 45:n keskarilla viimeistä tuntia, niin taisi tulla satku lauantain puolella. Jossain viestissä saattoi olla mainintaa miten tämä pakkosatkun byrokratia toimii, mutta ei osunut silmään nopeasti. Toivottavasti tipun viimeistään lokakuussa pois, kun vannoin että tänä syksynä en maantiepyöräile joulukuulle..

penyeach
06.09.2015, 16.42
Kiitokset leppoisasta (loppuvetoa lukuunottamatta) lenkistä. Eka kerta kun mua on kutsuttu isoksi pojaksi.

Teltta
06.09.2015, 16.59
Eka kerta kun mua on kutsuttu isoksi pojaksi.

Tää on vaan kehu. Kutsun kaikkia jotka on nopeampia kuin mä ja/tai tietää jotain pyöristä enemmän kuin mä isoiksi pojiksi :)

Pekka Sirkiä
07.09.2015, 13.39
Jos haluaa muuten normaalin lauantailenkin (Maunulan maja, 12.9. klo 10.30) yhteydessä osallistua vapaaehtoiseen, elokuussa edesmenneen pyöräilyvaikuttaja Marko "Vauhkis" Vauhkosen muistoajoon, niin voi käydä alkuviikosta maksamassa 30 euroa (= leukemiatutkimus- & paitamaksun). Ks. ohjeet osallistumismaksusta: www.fincycling.com (http://www.fincycling.com) > Vauhkiksen muistoajot 2015

Korostan vielä, että tähän "muistoajokuvioon" osallistuminen on vapaaehtoista, muutoin ajetaan ihan normilauantailenkki. (Alkää ihmetelkö, jos ja kun lähtöpaikalla on HePon retkiväkeä omalle 70 km:n muistoajolenkille lähdössä; tapahtuma on samalla harvinainen "yhteislähtö" retki- ja kuntoväelle. Toisin sanoen: HePon kunto- ja retkiväki lähtevät samasta paikasta samaan aikaan, mutta eri reiteille.) --- En osaa (enää) tämä selvemmin kirjoittaa/ohjeistaa, mutta jos jotain jäi epäselväksi, niin retkipuolelta Jaana Castrén ja minä kuntopuolelta tiedämme asiasta.

JiiTee
08.09.2015, 09.37
Tiistailenkki tänään: tuli työperäinen este. Ajaa kannattaa! Valot tarpeen...

HibaHaba
08.09.2015, 20.34
Tiistaina Vantaankoskelta starttasi neljä kuskia. Garminista kaivettiiin valottomille sopiva lyhykäinen 53km: Palojoki-Myllymäki-Rustjärvi-Lahela-Katriinantie. Yksi kaveri jäi Rusutjärven jälkeen omille reiteille. Saatiin mukava vauhti päälle Katriinantiellä. Koko reissu n. 32,8 km/h. Jälki tässä: https://connect.garmin.com/activity/892263479

Teltta
09.09.2015, 16.35
Tänään voi kannattaa ottaa Kuninkaanmäen keskiviikkolenkille valo mukaan. Boxin kautta Immersbyntielle asti on varmaan vielä valoisaa, mutta sieltä kotiin ajaessa alkaa jo iskeä hämärä.

penyeach
09.09.2015, 21.46
Tänäisen keskiviikkolenkin 32-ryhmään ei ensin meinannut löytyä lähtijöitä, mutta kahdeksan meitä lopulta starttasi jos oikein laskin. Matkalta saatiin mukaan vielä yksi vahvistus. Lenkki oli hyvä, porukka pysyi suurinpiirtein yhdessä loppuun asti, vetohaluiset jakoivat työt ja nopeuden suhteen kävi lopulta niinkuin meille aina käy, 34 kph.

lynxlynx
09.09.2015, 21.56
Torstaina klo:16.15 V-koskelta tasaisen rasituksen pk, noin 3h / huntti. Varmaan viimonen arkisatku, 2 lähdössä tällä tietoa.

Teltta
09.09.2015, 22.13
30:een lähti 7 kuskia, joista yhdellä pamahti kumi Kuninkaantiellä. Halusi jättäytyä ja sanoi että saa kyydin, joten loppu-6 jatkoi matkaa. Immersbyntien ja Porvoontien risteyksessä keskari 31.2km/h, eli aika hyvin pysyttiin speksissä. Aurinko laski juuri samaan aikaan ja stadin puolella valo oli jo tarpeen. Ensi keskiviikkona lienee jo pimeää kotiin tullessa.

MarkoM
10.09.2015, 06.51
28-ryhmässä, jos oikein muistan, ajoi 9-kuskia. 28.8km/h oli keskari palatessa takaisin Kuninkaanmäkeen. Ei teknisiä ongelmia. Useammalla ajajalla oli jo valot pyörässä! Todella kiva ja leppoisa lenkki hämärtyvässä illassa :) pk-sykkeellä meni jopa minulla reissu, lukuunottamatta Immersbyn vapaata vauhtia. Kiitos hyvästä seurasta :)

Pekka Sirkiä
10.09.2015, 09.45
Ajelin ihan omana ryhmänä sellaisen parin tunnin "lyhennetyn" (n. 40 km keskarilla 23) reittiä Viikki-Kunkku-(Kuninkaanmäentie-Pohjolantie-Nurmimäentie; Kiertomäentien kautta pääsee suoraan Nurmimäentielle)-Sotungintie-Uusi Porvoontie-Viikki. Tässä "lyhärissä" oli sekin idea, että pääsin valoisan aikaan takaisin (Viikissä n. 19.55). Nurmimäentiellä erityisesti oli kivat maisemat + vähän liikennettä :) --Valoisa aika lyhenee nyt syksyllä vauhdilla, joten valot kannattaa asentaa veloon, ellei ole jo.

J.k. Vielä vinkkinä, että viilentyviä kelejä varten mukana kannattaa pitää ohutta sade- tai tuulitakkia (jolla saa kivasti "lisälämmitystä", jos ja kun lenkki venyy esim. pidemmälle iltaan).

J.j.k. Yleisön pyynnöstä... klassikkolinkki: Pyöräilijät valmentautuvat 1946 (http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119) (= kotim. lyhäri Vierumäeltä + Veloltakin). Sis. tuubinvaihdon + uusinta uutta (tag '46) olevan takapakan, jossa on 3 (!) ratasta :)

Jim717
10.09.2015, 10.01
Tänäisen keskiviikkolenkin 32-ryhmään ei ensin meinannut löytyä lähtijöitä, mutta kahdeksan meitä lopulta starttasi jos oikein laskin. Matkalta saatiin mukaan vielä yksi vahvistus. Lenkki oli hyvä, porukka pysyi suurinpiirtein yhdessä loppuun asti, vetohaluiset jakoivat työt ja nopeuden suhteen kävi lopulta niinkuin meille aina käy, 34 kph.
Oli minulle juuri sopivan mukava ja hapokas lenkki. Ensimmäistä kertaa 32-ryhmässä ja mukava huomata, että pysyin mukana. Toki vain 2 kertaa tein lyhyesti vetohommia ja sitten jonkin verran vedin kun käännyttiin 3 muun kanssa Hakunilan suuntaan. Eli helppohan sitä oli peesissä tulla. Mutta kunnon kehittyessä noita vetohommia myös 32:ssa voi tehdä enemmänkin.

kuovipolku
10.09.2015, 10.24
Tänäisen keskiviikkolenkin 32-ryhmään ei ensin meinannut löytyä lähtijöitä, mutta kahdeksan meitä lopulta starttasi jos oikein laskin. Matkalta saatiin mukaan vielä yksi vahvistus.

Taas turhaa kainoutta tai jotain, 32 ei selvästi ollut kenellekään millään lailla ylivauhtinen ryhmä (eli kaikki olisivat yhtä hyvin voineet valita 35:n). Tai mikä minä olen sanomaan, itsekin arvuuttelin viime hetkeen asti. Siitä sikisikin ajatus että jos ja kun ensi kaudeksi löydetään omakotiasujia vähemmän ärsyttävä ja tilavampi lähtöpaikka, voisi harkita sellaista että eri nopeusryhmillä olisi ikäänkuin vakiopaikat joihin kukin voisi asettua valmiiksi, jolloin näkisi minkäkokoinen ryhmä on syntymässä (ja keitä on mukana, sikäli kuin sillä on merkitystä).

Lenkki oli hyvä, porukka pysyi suurinpiirtein yhdessä loppuun asti, vetohaluiset jakoivat työt ja nopeuden suhteen kävi lopulta niinkuin meille aina käy, 34 kph.

Veto oli tasaista, myötätuulessa ei sorruttu nostamaan vauhtia turhan takia "kaiken varalle", ylämäissä ymmärrettiin himmata (ja kun en heti ymmärtänyt tarpeeksi hyvin, ei mutistu itsekseen vaan huudettiin aikailematta) ja kun yksi vähän jäi Ingmannin mäessä, ei pelätty keskarin laskevan vaan himmattiin vielä pikkaisen, joten porukka pysyi todella hyvin yhdessä. Ainoa pieni kauneusvirhe taisi tulla Boxintiellä, kun ei hetkeen tiedetty vaihtuiko vetäjä ja oliko vauhtia himmattu liikaa, jolloin porukka katkesi hetkeksi - mutta sekin tilanne hoidettiin hienosti.

Kiitänkin osaltani porukkaa kuluneesta keskiviikkolenkkikaudesta!

I Ka
10.09.2015, 10.30
Torstainako ei siis ole klo 18 lenkkiä?

Pekka Sirkiä
10.09.2015, 12.05
...voisko joku, vaikka kiivaimman kilpailukauden jälkeen "jäähdyttelevä" kisamiäs (mixei nainenkin?), järjestää ohjelmallisen (mutta lyhyemmän) torstailenkin klo 18... sääkin kun olisi mitä parhain... jos siis motivaatiota tällaiseen "kuntoajeluun" riittää...

J.k. Villelle vielä erikseen SUURkiitos lenkkiaktiivisuudesta ajokaudella 2015 :cool:

Peter
10.09.2015, 12.48
...voisko joku, vaikka kiivaimman kilpailukauden jälkeen "jäähdyttelevä" kisamiäs (mixei nainenkin?), järjestää ohjelmallisen (mutta lyhyemmän) torstailenkin klo 18... sääkin kun olisi mitä parhain... jos siis motivaatiota tällaiseen "kuntoajeluun" riittää...

J.k. Villelle vielä erikseen SUURkiitos lenkkiaktiivisuudesta ajokaudella 2015 :cool:

Tosiaan Ville kiitos aktiivisuudesta mutta tänään työt estää klo 16:15 speksatun lenkin.
Ajattelin käydä Espoon puolella norkoilemassa ajoseuraa. MUTTA voi toki ajaa Vantaankoskeltakin jos paikalle tulee edes muutama kuski. Reitti voisi olla vaikka Nukarin (http://ridewithgps.com/routes/10050623) suuntaan. Ajetaan ihan porukan toiveiden mukaan pk, hepohyrrää tai vaikka jotain vetoja.

Eli jos vaikka 2 ilmoittaa kiinnostuksensa tänään klo 16:00 mennessä niin tulen paikalle.

I Ka
10.09.2015, 13.35
Tosiaan Ville kiitos aktiivisuudesta mutta tänään työt estää klo 16:15 speksatun lenkin.
Ajattelin käydä Espoon puolella norkoilemassa ajoseuraa. MUTTA voi toki ajaa Vantaankoskeltakin jos paikalle tulee edes muutama kuski. Reitti voisi olla vaikka Nukarin (http://ridewithgps.com/routes/10050623) suuntaan. Ajetaan ihan porukan toiveiden mukaan pk, hepohyrrää tai vaikka jotain vetoja.

Eli jos vaikka 2 ilmoittaa kiinnostuksensa tänään klo 16:00 mennessä niin tulen paikalle.Suunnitelmassani oli tulla Vantaankoskelle klo 18.

sakahart-73
10.09.2015, 14.48
Eilisestä 28-lenkistä. Hyvä oli vauhti (sori kun valtasin vetovuorot. Ainakin ryhmällä oli tuoreet jalat Immersbyntien mäkiin). Vinkkinä hitaammille vauhdeille, aina kun keulilla miettii onko vauhti sopivaa, kannattaa mieluummin himmailla varmuuden vuoksi. Ei ole juuri näillä lenkeilla valituksia tullut liian hitaasta vauhdista.

RaleK
10.09.2015, 14.56
Eilisestä 28-lenkistä. Hyvä oli vauhti (sori kun valtasin vetovuorot. Ainakin ryhmällä oli tuoreet jalat Immersbyntien mäkiin). Vinkkinä hitaammille vauhdeille, aina kun keulilla miettii onko vauhti sopivaa, kannattaa mieluummin himmailla varmuuden vuoksi. Ei ole juuri näillä lenkeilla valituksia tullut liian hitaasta vauhdista. Hyvää ja tasaista vetoa koko matkan, kiitokset. Ajelin hännillä ja siellä vedon laadun tuntee parhaiten. Ei ollut haitariliikettä ja ylämäkiin mentiin nätisti; hyvällä alkuvauhdilla koko letka mäkeen ja sitten tarpeeksi himmausta.

Peter
10.09.2015, 16.00
Suunnitelmassani oli tulla Vantaankoskelle klo 18.

Tulen Vantaankoskelle klo 18:00 joka tapauksessa.
Katsotaan millainen lenkki saadaan ajettua.

MarkoM
10.09.2015, 16.33
Eilisestä 28-lenkistä. Hyvä oli vauhti (sori kun valtasin vetovuorot. Ainakin ryhmällä oli tuoreet jalat Immersbyntien mäkiin). Vinkkinä hitaammille vauhdeille, aina kun keulilla miettii onko vauhti sopivaa, kannattaa mieluummin himmailla varmuuden vuoksi. Ei ole juuri näillä lenkeilla valituksia tullut liian hitaasta vauhdista.

Minulle kävi oikein hyvin tasainen vetosi :)Tulipa kerrankin ajettua kunnolla alhaisilla sykkeillä. Sen muutaman kilometrin minkä vedin 170-tiellä oli minulle opettelua vetämiseen, halusin vaan kokeilla. Muutenhan sitä ei opi kuin tekemällä. Huomasin kyllä heti että oli hukassa tuntuma mitä nopeutta nyt pitäisi ajaa :eek:Hyvä vaan että otit ohjakset takaisin ennen Söderkullaa.

Otin sitten porukan jakaannuttua Itäsalmessa tehtäväkseni vetää 4-5hengen porukan takaisin Kuninkaanmäkeen. Se olikin helpompaa kun maasto oli tasaisempaa.

Teltta
10.09.2015, 19.00
Toistan varmaan itseäni ja muita, enkä vielä itsekään ole ihan pro vetämisen tasaisuudessa, mutta tässä hepo-lenkeiltä havaitut tavallisimmat gotchat:

1) Pelätään että jäädään keskarista ja iskee "not on my watch". Tästä ei kannata huolehtia; Käytännössä ikinä ei aliteta tavoitekeskaria.

2) Rullaaminen alamäessä. Jos (mm. edellisen kohdan takia) on loppu ylämäen laella, tekee mieli olla polkematta alamäessä. Letka valuu päälle ja jarrut kuluu. Ja tippuu se keskarikin! Mielummin himmaa ylämäessä, kun peesaajatkin joutuu tekemään töitä ja polkee alamäessä kunnolla. Tai jos alkaa olemaan väsynyt vetovuorossa, niin ylämäki on se parempi paikka vaihtaa vetomiestä/-naista joka tapauksessa ja vielä erityisesti hitaassa telaketjussa.

akvavitix
10.09.2015, 20.00
Suunnittelin lähteväni lauantaina klo 9-10 välillä Tuusulasta polkemaan aamukaffelle Porvoon kahvipaahtimolle. Vauhtia olisi about 28km/h. Reitti kulkee Keravan ja Pornaisten kautta Porvooseen ja kuninkaantietä takaisin Nikkilään ja Talman kautta Keravalle ja Tuusulaan. Matkan varrellakin sopii liittyä porukkaan. Ilmoitelkaa jos on kiinnostusta mukaan, niin sovitaan tarkemmin kohtaamispaikat. Koitan väkertää reittikartan suunnitellusta reitistä.

lynxlynx
10.09.2015, 21.15
Poikkeavan 16:15 startanneen torstai lenkin ajeli läpi 3-kuskia. KPH:n Ville ajeli alkumatkasta mukanamme tovin. Vierailimme vaihteeksi Idässä, koko lenkki itselle siirtymineen 110km / 3h45min. Koskelta koskelle joku 97km ja noin 3h20. Mainio arkilenkki, ajettiin kevyt tasainen pk niinku speksi oli :) Kiitokset seurasta.

Peter
10.09.2015, 22.36
Myös 18:00 lenkki toteutui ja ajettiin kolmen kuskin voimin. Määrä näyttää vakiintuneen. Kolmella kuskilla ajettiin myös 20.8. ja 27.8. lenkit.
Itse lenkki ajetti tasateholla 63 km, 33,3 km/h, avg 193 W ja np 211 W. Perille tultiin 4 minuuttia ennen auringonlaskua joten jos ensi torstaina on ajokeli niin lyhennetään reittiä vähän.

lynxlynx
10.09.2015, 22.38
Ja Pekka & co. Oma ja monen muun nykyisen kisakuskin touhu on näiltä kosken lenkeiltä alkanut. Jos nykyään jonkun treeniluonteisen lenkin vaivautuu vetämään, niin maksetaan vaan kunniavelkaa poies. Kulmala, Reunasen Peter, Antero, Kalevi jne. Tarjos itselle samaa aikanaan. On jäänyt mieleen Kalevin kommentti vuosien takaa: Ville ootko ottanut tavaksi pudota siinä Keimolan mäessä. Vastataan 7v viiveellä, olen muuttanut tapojani :) Noilla hyrrälenkeillä tai vapaan vauhdin sektori-lenkeillä voi eritasoiset kuskit ajella yhdessä vallan mainiosti.

lynxlynx
10.09.2015, 22.57
Myös 18:00 lenkki toteutui ja ajettiin kolmen kuskin voimin. Määrä näyttää vakiintuneen. Kolmella kuskilla ajettiin myös 20.8. ja 27.8. lenkit.
Itse lenkki ajetti tasateholla 63 km, 33,3 km/h, avg 193 W ja np 211 W. Perille tultiin 4 minuuttia ennen auringonlaskua joten jos ensi torstaina on ajokeli niin lyhennetään reittiä vähän.

Männävuosina ajettiin 17:30 startilla Rusutjärven lenkkiä (47km) TTT ajona pitkälle syksyyn. Ihan vaan sen takia et on kiva ajaa kovaa ja pimeässä ei voi ajaa. Treeniohjelmista viis tai kuus :)

Teltta
10.09.2015, 23.02
Suunnittelin lähteväni lauantaina klo 9-10 välillä Tuusulasta polkemaan aamukaffelle Porvoon kahvipaahtimolle. Vauhtia olisi about 28km/h. Reitti kulkee Keravan ja Pornaisten kautta Porvooseen ja kuninkaantietä takaisin Nikkilään ja Talman kautta Keravalle ja Tuusulaan. Matkan varrellakin sopii liittyä porukkaan. Ilmoitelkaa jos on kiinnostusta mukaan, niin sovitaan tarkemmin kohtaamispaikat. Koitan väkertää reittikartan suunnitellusta reitistä.

Tää vois sopia kuin nyrkki silmään. Olin jo tehnyt pakkosatku-reitin lauantaiksi itselleni Kuninkaanmäki-Nikkilä-Kulloo kautta Sipoon Syvään Etelään sukuloimaan kun täytyy leikkiä tän uuden garminaattorin navigoinnin kanssa. Koska leikkiminen on hauskaa, leikin tälläisen vähän pidemmän 126km joka kulkee täältä Kaakkois-Helsingistä kuvailemasi reitin hoodeille Lahdentiellä. Vastaako suunnitelmia? Tää kartta on siis ensisijaisesti vain uuden mittarin reitityskokeilua varten, ei mikään yritys valloittaa suunnittelemasi reitti. Kaikki käy :) ~ 28km/h speksi kuulostaa hyvältä, ei vieläkään ihan toipunut viime viikonlopun 274km -vuorokaudesta.

http://ridewithgps.com/routes/10313298

akvavitix
10.09.2015, 23.46
^ Tuo näyttää hyvinkin juuri suunnittelemaltani reitiltä. Keravalla voitais kuitenkin siirtyä pienemmän maantien varteen. Hyvä kohtaamispaikka voisi olla klo 10 Keravantien (148) ja Lahdentien risteys. Paluu Immersbyntien kautta voisi toimia myös jos jaloissa riittää potkua. Östersundomista jatkaisin sitten Sotunginlaakson ja Koivukylän kautta Tuusulaan.

Teltta
11.09.2015, 00.09
Kaikki vaihtoehdot Pornaisiin lännestä vaikuttaa vähän huonoilta... Tuo 146-tie jonka laitoin on tosiaan aika leveä ja vaikuttaa saman tyyppiseltä kuin Öljytie, jossa suhaa arkisin rekkoja vähän väliä. Lähin vaihtoehto etelään on Martinkyläntie, josta kiertää Nikkilän kautta 1494-tietä kohti Pornaista. Se on Lahdentietä etelästä tullessa kilometrilleen yhtä pitkä matka kuin 146-tietä pitkin ja vaikuttaa street view'n perusteella vähän hiljaisemmalta. Ainoa huolenaihe on että kuinka terveellistä on ajaa Nikkilän läpi kahdesti saman päivän aikana? :)

Jos tulee kovasti speksausta, niin pitäisiköhän perustaa oma ketju ettei spämmätä tätä?

lynxlynx
11.09.2015, 00.15
Facessa on näitä random lenkkejä varten oma ryhmä. https://www.facebook.com/groups/698899116828923/

akvavitix
11.09.2015, 00.40
^ Emmä oo naamakirjassa enkä mee.

^^ meinasin, että koukataan Keravan nurkilla Kaskelantielle, joka on samansuuntainen Lahdentien kanssa; Lahdentien varsi on Keravalta eteenpäin vähän tylsä poljettava. Muuten sama reitti kuin mitä olet piirustellut. Näyttää hyvältä!

Pitäisiköhän pakkosatkuja varten polkaista oma reitti-topiccinsa käyntiin..?

MarkoM
11.09.2015, 06.45
Kaikki vaihtoehdot Pornaisiin lännestä vaikuttaa vähän huonoilta... Tuo 146-tie jonka laitoin on tosiaan aika leveä ja vaikuttaa saman tyyppiseltä kuin Öljytie, jossa suhaa arkisin rekkoja vähän väliä. Lähin vaihtoehto etelään on Martinkyläntie, josta kiertää Nikkilän kautta 1494-tietä kohti Pornaista. Se on Lahdentietä etelästä tullessa kilometrilleen yhtä pitkä matka kuin 146-tietä pitkin ja vaikuttaa street view'n perusteella vähän hiljaisemmalta. Ainoa huolenaihe on että kuinka terveellistä on ajaa Nikkilän läpi kahdesti saman päivän aikana? :)

Jos tulee kovasti speksausta, niin pitäisiköhän perustaa oma ketju ettei spämmätä tätä?

Mä voisin olla myös kiinnostunut tulemaan mukaan tälle lenkille. Jos vaan jalat toimii lauantaina :eek: Kun Immersbyn mäet on nyt tullut ajettua sekä ti että ke "vapaalla vauhdilla". Sen verran rajua menoa oli vielä ke että oli pakko tiputtautua paluumatkalla Sotungin jälkeen Jäpyn lenkkiporukasta pois. Keskari oli kuitenkin 31.1 kun parin kaverin vetoavuilla päästiin kunnialla takaisin Järvenpäähän. Ke oli rauhallisempi Hepon lenkki ;)Menipä off topic-jutuiksi..mutta terkut JäPyn porukalle -todella raju lenkki oli- :rolleyes:

Mutta asiaan.. Tuo 146 tie Järvenpäästä Pornaisiin on ihan hyvä. Vaikka on vilkkaasti liikennöity niin vähän rekkoja. On leveä tie ja hyvä piennar. Ei kannata välttää (ajamalla Kerava-Nikkilä-Pornainen).

Voisin myös tulla klo 10 148- ja Vanhan Lahdentien risteykseen, siis jos vaan jalat on samaa mieltä :D. Eli tähän:

https://www.google.fi/maps/place/60°23'10.4%22N+25°07'36.2%22E/@60.3862218,25.1267222,15z

Kun tulee tuota 148 tietä Tuusulasta päin, niin kannattaa varautua tietöihin, joita on juuri pari kilometriä ennen tuota risteystä.

EDIT: tai tupla off topic:ksi jo meni välillä :p

Mutta jopa tähän ketjuun liittyen. Onko (tuttuja) ajajia tulossa sunnuntaina Hepon Vantaankosken lenkille klo 11?

akvavitix
11.09.2015, 09.08
^ Tuota paikkaa suunnittelin kohtaamispaikaksi. Hienoa että saadaan porukkaa mukaan! Lauantaiksi luvataan parempaa keliä kuin sunnuntaiksi minkä takia valitsen mieluummin tämän kuin sunnuntain HePo-lenkin. Jatketaan viestittelyä yksärein jos tarve vaatii; muussa tapauksessa nähdään huomenna. Täällä on jo kaikki specsit lyöty pöytään.

mapi
11.09.2015, 14.28
^ Tuota paikkaa suunnittelin kohtaamispaikaksi. Hienoa että saadaan porukkaa mukaan! Lauantaiksi luvataan parempaa keliä kuin sunnuntaiksi minkä takia valitsen mieluummin tämän kuin sunnuntain HePo-lenkin. Jatketaan viestittelyä yksärein jos tarve vaatii; muussa tapauksessa nähdään huomenna. Täällä on jo kaikki specsit lyöty pöytään.

Tulen myös mukaan tälle lenkille. Kybältä siis tuossa kohtauspaikalla.

Teltta
11.09.2015, 14.51
^ Loin oman ketjun näille spinoff-lenkeille: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54229-Hepo-spinoff-random-satkulenkit&p=2432396#post2432396

Jatketaan tuolla.

TeemuF
11.09.2015, 18.57
Muistakees ajaa huomenna satku. Sääennuste on hyvä (mutta tylsä). Maantielle on varmasti lähtiöitä.

Lauantai-Pakko-Satkussa mukana ainakin
Teemuf
Juha K.
Anu
RaleK
Peter (?)
Tero (?)
Teltta

Hyvä idea toi spinoff ketju. Katsotaan, jos jäisi elämään.
Vaihtoehtoiset lähtöpaikat luovat uusia mahdollisuuksia tietyn kilometrimäärän rajoissa liikuttaessa.
Esim. tulevia hiekkalenkkejä silmällä pitäen, joku Korso voisi olla mielenkiintoinen.... mutta nämä riippuu ihan siitä missä päin porukka asustaa yms

Peter
12.09.2015, 16.50
Maunulan lauantailenkki "reilu satku 30+ keskarilla" ajettiin maantiekalustolla Espoon ja Kirkkonummen suunnalla kesäisessä säässä. Startattiin 16 kuskin voimin joista suunnilleen puolet ajoi koko lenkin.
Majalta majalle 117 km, 30 km/h. Varsinaisen maantiepätkän keskari n. 31 km/h.
Kiitos mukavasta seurasta.

jorma löhman
12.09.2015, 18.13
Kiitos Peterille hienosta lenkin vetämisestä. Reitti oli ainakin minulle suurelta osin ihan uusi. Omaan Garminiin tuli 122,4 km keskarilla 29,8. Kiitos muillekin mukana olleille.

MarkoM
12.09.2015, 19.03
Muistakees ajaa huomenna satku. Sääennuste on hyvä (mutta tylsä). Maantielle on varmasti lähtiöitä.

Lauantai-Pakko-Satkussa mukana ainakin
Teemuf
Juha K.
Anu
RaleK
Peter (?)
Tero (?)
Teltta

Hyvä idea toi spinoff ketju. Katsotaan, jos jäisi elämään.
Vaihtoehtoiset lähtöpaikat luovat uusia mahdollisuuksia tietyn kilometrimäärän rajoissa liikuttaessa.
Esim. tulevia hiekkalenkkejä silmällä pitäen, joku Korso voisi olla mielenkiintoinen.... mutta nämä riippuu ihan siitä missä päin porukka asustaa yms

Voisin myös ilmoittautua mukaan tuohon pakko-satkuun jos on vaan mahdollista. Eka satanen tuli toissa lauantaina yö-TdH aikana (itselläni se alkoi jo klo 18 Keravalta reilulla 30km siirtymällä Lassilan TB:lle). Tämän päivän satku tuli sitten täyteen tällä reissulla:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54229-Hepo-spinoff-random-satkulenkit

Tiedän etten kauan taida olla mukana tässä pakko-satkussa kun lauantai on aika kiireinen päivä. Mutta kun näin helposti noita satasia (pre-TdH, TdH...) on tullut perättäisinä viikonloppuina niin kokeillaan ;)

TeemuF
12.09.2015, 19.12
Pakko-Satku tuli ajettu soolona. En muistanut edes kuinka tylsää on ajaa yksin 100km.
Tiukkaa teki, crossarilla reppuselässä ja sitten viellä sykkeet huiteli taivaissa (n. 20 korkeempi kuin normaalisti)
Jos olotila ei tästä hirveesti huonone niin huomenna vantaankoskelle.

Reitit löytyvät https://www.hepo.fi/retket-ja-lenkit/kuntolenkit/lenkkireitit/

MUTTA voisin ajaa myös Ridasjärven reitin http://ridewithgps.com/routes/7253567, jos lähtiöitä löytyy.
Tauko olisi Ridasjärven kyläkaupalla, ryhmän maksimi koko noin 10 (koska kauppa/kahvio on _pieni_)
Ridasjärven keikalle speksi vauhti olisi n. 28-30km/h + vapaavauhti sektorit (3 + loppuveto).

jk. Hienoa, että porukka on innostunut lauantai satkuista, mutta uusi sääntö/ohje ilmoittakaa minulle siinä vaiheessa kun "tiputte" pois pelistä. Ihan omantunnon mukaan.

Isä nitro
12.09.2015, 19.47
Minä olen tulossa huomenna ja tuo Ridasjärven kierto sopii oikein mainiosti, samoin oletettu nopeus.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

hedonist
12.09.2015, 22.37
MUTTA voisin ajaa myös Ridasjärven reitin http://ridewithgps.com/routes/7253567, jos lähtiöitä löytyy.
Tauko olisi Ridasjärven kyläkaupalla, ryhmän maksimi koko noin 10 (koska kauppa/kahvio on _pieni_)
Ridasjärven keikalle speksi vauhti olisi n. 28-30km/h + vapaavauhti sektorit (3 + loppuveto).

I'd like to join this too. If the group is too large, we can stop at Kulmakonditoria in Hyvinkää, which is *big*. The only downside is that it's in the middle of the town, so some amount of traffic lights cannot be avoided.
http://www.kulmakonditoria.fi/kahvilat-ja-yhteystiedot.html

Between km 35-41 the road is in bad condition. Better to detour via road 130.

Pekka Sirkiä
13.09.2015, 09.22
Lauantailenkin hitaampi (lyhyempikin) ryhmä ajoi 3 kuskin voimin n. 50-60 km:n reitin Maunulan maja-Immesby-Hindsby-Nikkilä-Palmén-Viikki (ja yxi takaisin majalle saakka). Keskari about 26. Palménilla tavattiin myös majalta samaan aikaan (!) lähtenyt HePon retkiryhmä omaa taukoa pitämässä :)

jorma löhman
13.09.2015, 17.30
Sippoon 80 kilometrin 28-ryhmässä sovittiin lähtiessä että nyt ajetaan 28 km/t ja ajetaan mäet maltillisesti. Vantaankoskella voitiin onitella itseämme keskari oli 28,2 km/t ja mäetkin ajettiin sovitusti. Ryhässä oli 10 kuskia. Kaikille kiitos mukavasta lenkistä.

TeemuF
13.09.2015, 19.11
14 kuskin ryhmä kävi syömässä Ridasjärven kyläkaupan KAIKKI sämpylät! Muutama pulla tais jäädä syömättä.
Keskari oli siellä 30 tietämillä, vapaavauhtiosuudet hapotti sopivasti.

huotah
13.09.2015, 19.28
14 kuskin ryhmä kävi syömässä Ridasjärven kyläkaupan KAIKKI sämpylät! Muutama pulla tais jäädä syömättä.
Keskari oli siellä 30 tietämillä, vapaavauhtiosuudet hapotti sopivasti.

Kiitos kaikille mukavasta lenkistä hienossa syyssäässä! Oli mukavaa päästä uusille reiteille ja Kyliksen sämpylät maistui hyvältä. ;D

Ps. agressiivisia autoilijoita vaikutti olevan liikkeellä tavallista enemmän. Päivän Valopää -kunniamaininta menee Uudenmaan Konehuolto Ky (http://www.kauppalehti.fi/yritykset/yritys/uudenmaan+konehuolto+ky/23478373):n äänitorven säestämänä tehty hihoja hipova ohitus. You, sir, are a moron.

Ekomies
13.09.2015, 19.32
Sippoon 80 kilometrin 28-ryhmässä sovittiin lähtiessä että nyt ajetaan 28 km/t ja ajetaan mäet maltillisesti. Vantaankoskella voitiin onitella itseämme keskari oli 28,2 km/t ja mäetkin ajettiin sovitusti. Ryhässä oli 10 kuskia. Kaikille kiitos mukavasta lenkistä.
Kiitos myös mukavasta lenkkiseurasta. Tästä reitistä tuli itselleni suosikki ja tallensin sen Ambittiin,niin voi ajaa joskus yksinkin vaikkakin ryhmässä on kyllä paljon mukavampaa.Pätkä sopi hyvin uuden fillarini sisäänajoon ja menohaluja sillä näyttäisi olevan pykälän kovempaakin menoon:-)

RaleK
14.09.2015, 08.34
uusi sääntö/ohje ilmoittakaa minulle siinä vaiheessa kun "tiputte" pois pelistä. Ihan omantunnon mukaan. Pakkosatku tuli piknik-henkisenä parisuhdepyöräilynä (cx, keskari 24) Porvoon paahtimolle, täyttänee kriteerit vaikka tauko venähti muutamaan tuntiin. Eli mukana edelleen. Jatkossa siis ilmoitukset vasta kun putoaa leikistä. Laitatko Teemu väliaikatietoja ajoittain?

fiber
14.09.2015, 09.51
Kuitataanpa myös 30-ryhmän puolesta. Kaksitoista lähti, yhdeksän ajoi koko lenkin. Melko hyvin meilläkin speksi piti, eikä yhtä rengasrikkoa lukuunottamatta ollut pulmia.

Innokkaat tykittelivät Klaukkalan Metsäkylän ja Rinnekodin mäen sen mitä kintuista lähti, ja minulle Stravan "suffer score" ilmoitti lenkin olleen "tough". Ja siltä myös tuntui yöllä, kun piti herätä venyttelemään kello kolme :D

N.N.
14.09.2015, 19.04
Kuitataanpa myös 30-ryhmän puolesta. Kaksitoista lähti, yhdeksän ajoi koko lenkin. Melko hyvin meilläkin speksi piti, eikä yhtä rengasrikkoa lukuunottamatta ollut pulmia.

Innokkaat tykittelivät Klaukkalan Metsäkylän ja Rinnekodin mäen sen mitä kintuista lähti, ja minulle Stravan "suffer score" ilmoitti lenkin olleen "tough". Ja siltä myös tuntui yöllä, kun piti herätä venyttelemään kello kolme :D

Kiitos minunkin puolestani tälle lenkkiseuralle, hyvää ajoa. Matkalla nousi keskustelua GP 4000s-renkaan kestävyydestä (rengasrikko tuli minulle, tuolla renkaalla). Vasta tämän kesän kolmas rengasrikko, ja vain yksi sattui skabaan. Kuvassa eilisen pamauksen aiheuttaja, viilto renkaan kyljessä, varmaankin rikkonaisen tienpinnan aiheuttama. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16572&d=1442246381

fiber
14.09.2015, 19.30
Näyttää kuin tuossa 3-4 cm ylempänäkin olisi viillon alkua.

JiiTee
15.09.2015, 09.43
Kaikki katsomani ennusteet näyttävät sadetta illalle. Jätän Vantaankosken väliin.

akvavitix
15.09.2015, 15.35
On muuten aivan törkeä blosis tuolla! Menosuuntaan saisi makoisat myötäiset, mutta paluumatka olisi yhtä tuskaa.

LOKS
15.09.2015, 20.06
Pakkosatku la 26.9? Johdan reipasvauhtisen retken Gombostrandiin. Pienellä lisälenkillä paluumatkalla esimerkiksi Keinukallionkautta siitä muodostuisi n. 100km.
Jos mahdollista johdan retken takaisin Vainuddintien, Hitåntien, Immersbyn kautta Kalajärvelle ja siitä edelleen Knutersintielle ja Nybygettiin. Muutoin reitti olisi seuraava: http://ridewithgps.com/trips/6456743 Katsokaa lisätietoja kalenterista. T. Lauri

fiber
15.09.2015, 22.44
^^Veikkaan että tänään on ajettu monet Strava-segmenttien pohjat.

TeemuF
16.09.2015, 16.21
Pakkosatku la 26.9? Johdan reipasvauhtisen retken Gombostrandiin. Pienellä lisälenkillä paluumatkalla esimerkiksi Keinukallionkautta siitä muodostuisi n. 100km.
Jos mahdollista johdan retken takaisin Vainuddintien, Hitåntien, Immersbyn kautta Kalajärvelle ja siitä edelleen Knutersintielle ja Nybygettiin. Muutoin reitti olisi seuraava: http://ridewithgps.com/trips/6456743 Katsokaa lisätietoja kalenterista. T. Lauri

78.6% todennäköisyydellä ajan ajan lauantaina jotain muuta kuin maantietä. Nopeasti katsottuna reitti näyttää olevan ajettava ihan "perus"pyörällä.
Vähän riippuu mitä polkua pitkin mennään Nybygettiin (ja paljonko on satanut) että pärjääkö cyclolla vai pitääkö ottaa maasturi?
"Reipasvauhtinen retki" tarkoittanee hieman päälle 20km/h.

Tiistain lenkistä: en tiedä oliko klo18 lähdössä kuskeja, mutta klo16 lähdössä oli Team Raadon ja reitti oli 100%-laatua! 3h10min ja 42km.
http://s24.postimg.org/i79heauzp/20150915_180516.jpg
(Kuva teksti voisi olla: Kyllä me ihan speksatulla reitillä ollaan, jep kyllä tästä pääsee, eteenpäin vaan)

Antti Salonen
17.09.2015, 00.36
Kuninkaanmäessä oli noin 15. Nopein ryhmä ajoi 5 hengen voimin siististi vajaat 37 km/h. Valot olivat tarpeen, mutta kelihän oli hyvinkin mukava -- melko kuiva ja vuodenaikaan nähden hyvinkin lämmin ilta.

Pitäisikö Kuninkaanmäen lenkkejä ensi viikosta alkaen aikaistaa, kun pimeä painaa päälle jo Immersbyntiellä pahan kerran? Esim. 18.00? En muista miten aikaisempina vuosina on syksyllä toimittu...

MarkoM
17.09.2015, 06.47
Kuninkaanmäessä oli noin 15. Nopein ryhmä ajoi 5 hengen voimin siististi vajaat 37 km/h. Valot olivat tarpeen, mutta kelihän oli hyvinkin mukava -- melko kuiva ja vuodenaikaan nähden hyvinkin lämmin ilta.

Pitäisikö Kuninkaanmäen lenkkejä ensi viikosta alkaen aikaistaa, kun pimeä painaa päälle jo Immersbyntiellä pahan kerran? Esim. 18.00? En muista miten aikaisempina vuosina on syksyllä toimittu...

Oliskos teidän ryhmä sitten 35 vai 35+ ... ;):D:D

Hitaammassa 28 ryhmässä 8 ajajaa ja keskari Kuninkaanmäkeen takaisin saavuttaessa 28.5km/h.

Kannatan Antin ehdotusta! Alkamisajankohdan aikaistamista klo 18. Tuostahan oli jo aikaisemmin keskustelua täällä mutta ei päättynyt mihinkään?! Kukahan tuon voisi muuttaa virallisesti? Pekka Sirkiä??

Pekka Sirkiä
17.09.2015, 07.54
...muutettu Fillarikalenteriin => keskiviikkolenkki alkaa nyt VAIN Kunkulta klo 18. Hyviä & turvallisia loppukauden lenkkejä motivoituneille kuskeille :)

J.k. Muistakaa myös lauantain hiekkatielenkit sekä HePo-spinning (lisätietoja myöhemmin).

Peter
17.09.2015, 13.15
Yritän ehtiä tänään Vantaankoskelle klo 18:00. Ajetaan vaikka Rusutjärvelle (http://ridewithgps.com/routes/10411638).

Peter
17.09.2015, 22.57
Yritän ehtiä tänään Vantaankoskelle klo 18:00. Ajetaan vaikka Rusutjärvelle (http://ridewithgps.com/routes/10411638).

Paikalla 4 kuskia. Ajettiin suunnitelman mukaisesti reipas pk lenkki. 50 km, 34 km/h.
Jos ensi torstaina on yhtä hyvä keli niin ajetaan taas :D

TeemuF
18.09.2015, 12.16
Laurin retkilenkki olikin vasta viikon päästä...

Otetaan varasuunnitelma käyttöön. Kierretään Tuusulanjärvi vähän normaalista poikkeavalla reitillä http://ridewithgps.com/routes/10417159
Ajoaika vähän yli 4h. Reitin koostumus 60% hiekkatietä, 20% asfalttia, 15-20% metsäautotietä, >5% polkua, joka menee vaikka tunkaten.

Teltta
18.09.2015, 14.38
Onko Maunulan majalta huomenna lauantaina maantielenkille lähtiöitä? Moni tuntuu siirtyneen jo cx- ja retkipyöräsesonkiin, mutta kun ei sellaisia vehkeitä ole ja sääkin on lähes kesäinen niin joku 80+ km maantielenkki sopisi

Edit: askartelin tälläisen siltä varalta että muuta speksiä ei ole ja Lännessä en ole tänä vuonna juuri käynyt: http://ridewithgps.com/routes/10428104

jorma löhman
18.09.2015, 18.33
Lähden maantiepyörällä Majalle, jos sää on siedettävä. Länsisuunta sopii jos vauhti ei ole liian kova.

Tassu
18.09.2015, 20.54
Onko Maunulan majalta huomenna lauantaina maantielenkille lähtiöitä? Moni tuntuu siirtyneen jo cx- ja retkipyöräsesonkiin, mutta kun ei sellaisia vehkeitä ole ja sääkin on lähes kesäinen niin joku 80+ km maantielenkki sopisi

Edit: askartelin tälläisen siltä varalta että muuta speksiä ei ole ja Lännessä en ole tänä vuonna juuri käynyt: http://ridewithgps.com/routes/10428104
Lenkille en ole lähdössä, mutta muutama huomio reitistä, JOS tarkoitus ajaa maantiellä.

Ojakkalassa väli 49-52 km taitaa olla hiekkatietä. Kannattaa suosilla ajaa tien 1212 kautta.

Laurintie ja Jokipellontie (62-70km) suhteellisen rupista asfalttia. Ajokelpoinen silti.

70-72 km > saattaa osa olla taas hiekkaa, hyvä vaihtoehto suosilla takkulantie ja skogbyntie.

73-79 km > tätä pätkää et aja maantiepyörällä. Ketunkorven kautta Lahnukseen.

Teltta
18.09.2015, 22.28
Lenkille en ole lähdössä, mutta muutama huomio reitistä, JOS tarkoitus ajaa maantiellä.

Ojakkalassa väli 49-52 km taitaa olla hiekkatietä. Kannattaa suosilla ajaa tien 1212 kautta.

Laurintie ja Jokipellontie (62-70km) suhteellisen rupista asfalttia. Ajokelpoinen silti.

70-72 km > saattaa osa olla taas hiekkaa, hyvä vaihtoehto suosilla takkulantie ja skogbyntie.

73-79 km > tätä pätkää et aja maantiepyörällä. Ketunkorven kautta Lahnukseen.

Kaikki kohdat ihan totta ja korjattu reittiin. Kiitos taas isosti. Ihminen joka tietää paikalliset mutkat säästää aina muutaman umpikujan, tai jos ei muuta niin garminaattorin "off course... calculating" -hetken.

Ottaen huomioon paljon edellistä reittikarttaa sai viilata ennenkuin huomasi kaikki (minus yksi hiekkatie) ridewithgps:n oletusehdotuksen mokat niin tuokaan ei ole täydellinen, mutta onpa jotain mitä seurata kun lähtee hoodeille jotka eivät ole ihan tuttuja.

Maunulan majalle 10:30, ajetaan tää tai jotain muuta. Kaikki käy, kunhan pakkosatku tulee täyteen :) Kohtuullinen vauhti kelpaa enemmän kuin hyvin, kun kroppa on vieläkin vähän lakossa.

Edit: Ja tauko Siippoon Nesteellä, kun se on puolessavälissä.

Pekka Sirkiä
19.09.2015, 00.23
Muistutan mieliin, että porukan mukana voi ajella vain 1-2 tuntia, jos täysi 4-5 tunnin "sessio" ei tunnu (vielä/kään) tarpeelliselta ;) ...nyt näyttäisi olevan majalta tarjolla sekä maantie- että hiekkatielenkkejä, ja arvelenpa, että väkeä riittää kyllä hyvin molempiin. (Vinkkinä vielä, että kartta/gps mukaan, jos ja kun palaa "omia polkuja", ajoi siten missä ryhmässä tahansa.)

Ja hiekkatietä "vihreällä salamalla" tällä kertaa ajattelin, kun on huhtikuusta saakka tullut ajettu samoja maantiereittejä/-maisemia "tahkottua"... :cool:

jorma löhman
19.09.2015, 09.56
Liian sateista, ajan myöhemmin lyhyemmän lenkuran.

Teltta
19.09.2015, 17.36
26-ryhmä lähti polkemaan Nuuksion ympäri. Jouduin tekemään aika paljon vetotöitä - uskaltaisin väittää että jopa 100% lenkistä. Asiaan saattoi vaikuttaa se, että Maunulan Majalla oli ~ 10 cyclocrossaria ja yksi maantiepyörä: minun. 104km, 26.8km/h. Nousumetrejä tuli kesän ennätys, 1200.

Vähän seikkailuksikin meni. Espoossa oli aika kova vastatuuli ja näin jälkeenpäin ajateltuna olisi kannattanut kiertää toiseen suuntaan, kun Vihdin metsät antoivat myötätuuliosuudelle enimmäkseen tuulensuojan. Veikkolan jälkeen ei tullut enää onneksi sateita ja Siippoon Nesteen tauon jälkeen asfaltti alkoi pikkuhiljaa kuivumaan. Lenkistä olisi tullut oikein mukava, jollei etukumi olisi puhjennut kahdesti. Ensimmäisen luulin menneen töyssyistä, mutta toisen puhkeamisen jälkeisen vainoharhaisen testaamisen tuloksena löytyi millin ulkokumista sisäpuolelle töröttävä metallipalanen. Sen ulos askarteluun ilman pihtejä menikin sitten ainakin puoli tuntia, mutta lähti lopulta. Röylässä taas iski ensimmäinen kunnon bonkkaus ikuisuuksiin. Kevyt aamupala + vettä urheilujuoman sijaan + 3.5 tuntia vetotöitä tuulessa ja mäissä pisti moottorin seis. Tankkaustauon jälkeen fillari kulki taas hyvin puoli tuntia, mutta sitten tuli taas stop. Onneksi silloin oli jo melkein kotona.

Tässä tämän lauantain pakkosatku: https://www.strava.com/activities/395426088

TeemuF
19.09.2015, 17.47
Otetaan varasuunnitelma käyttöön. Kierretään Tuusulanjärvi vähän normaalista poikkeavalla reitillä http://ridewithgps.com/routes/10417159
Ajoaika vähän yli 4h. Reitin koostumus 60% hiekkatietä, 20% asfalttia, 15-20% metsäautotietä, >5% polkua, joka menee vaikka tunkaten.
Oli raskaslenkki.. ei niinkään metsässä vaan siirtymillä! Metsäpätkä oli kivoja ainakin maasturilla. Cycloille vähän turhan märkää?
Maunulassa yhteensä 8kuskia, joista 1 maantiehirmu, Pekka S. kävi hakemassa mäki- ja kiripisteet alkumatkasta, 6 kuskia ajoi pääosan lenkistä. Maunulaan takaisin taisi tulla muutama...

Lenkillä oli puhetta, jos huomenna ajettaisi myös cyclocross lenkkiä (maantie alkaa olla nähty tälle vuodelle, tammikuussa sitten(?)).
Lähdetään maantiehirmujen kanssa samaan aikaan eli klo11 vantaankoskelta ja reittinä on http://ridewithgps.com/routes/10446299
Vähän niin kuin reitti2000 mutta yritin jättää pois pahimmat polut. Täyttä varmuutta siitä onnistuinko ei ole. Kalustosuositus cyclocrossari nappularenkaat.
Ladatkaa reitti garminiin/puhelimeen (minun suunnistus/ulkomuistiloppuu rinnekodin tienoille)

Huomenna ajetaan myös pitkiä siivuja (lukekaa espoon ja itä-helsingin ketjut) ja normaali klo11 maantielähtö https://www.hepo.fi/retket-ja-lenkit/kuntolenkit/lenkkireitit/

Tassu
19.09.2015, 19.57
Keliennuste sen verta hyvä, että ilman mitään force majour juttuja tulen huomenna koskelle ja otan 25 tai 28 ryhmän haltuun lyhyemmän lenkin muodossa.

akvavitix
19.09.2015, 20.52
Meinasin huomenna tulla polkaisemaan 80km lenkin 28-porukkaan. Reitissä ainoa ihmetyksenaihe on, miksei Siippoosta tulla Otalammen kautta Otalammenraittia, Otalammentietä, Laurintietä ja Jokipellontietä Lepsämään? Tämä kysymys siitä syystä, kun en oikein välitä ajaa samaa reittiä edestakaisin ainakaan pitkässä mittakaavassa. En oleta reittiä huomenna muutettavaksi, mutta jatkokehitysideaksi. StreetViewssä näytti olevan päällystettyä tietä.

MarkoM
20.09.2015, 07.29
26-ryhmä lähti polkemaan Nuuksion ympäri. Jouduin tekemään aika paljon vetotöitä - uskaltaisin väittää että jopa 100% lenkistä. Asiaan saattoi vaikuttaa se, että Maunulan Majalla oli ~ 10 cyclocrossaria ja yksi maantiepyörä: minun. 104km, 26.8km/h. Nousumetrejä tuli kesän ennätys, 1200.

Tässä tämän lauantain pakkosatku: https://www.strava.com/activities/395426088

Eikös noilla CC pyörillä voi vetää lainkaan vai...? ;)

Mä en olisi ehtinyt ajoissa eilen tuonne Maunulan majalle joten siksi oma pakkosatku:

http://www.sports-tracker.com/workout/markomy/55fe20a4e4b0c7b080f43385

Tai tuon mukaan meni vaan 99,2km :eek: (27,9kmh keskarilla) Akku kun sippasi puhelimesta 2-3km ennen kotia. En sentään jäänyt Huhtimon teollisuusalueelle..märkänä ja kipeänä :p

Sää oli vähintäänkin vaihteleva. Positiivista oli se, että oli suhteellisen lämmintä. Siksi sade ja märkyys ei juurikaan haitannut, tuuli kylläkin. Eritoten Söderkulla - Itäsalmi väli oli haastava kun takana jo noin 3h ajoa. Tuuli todella voimakkaasti suoraan vastaisesti ja raju sadekuuro yllätti myös. Helpotti sitten kun Itäsalmesta käännyn pohjoiseen kohti Kuninkaanmäkeä ja edelleen Keravalle. Aurinko myös tuli esiin Sotungin tietämillä. Mikäs siinä oli enää ajaa kun myötätuuli vielä..paitsi.. Harjoittelin reissulla putkelta ajamista. Tuntuu että menee siten jyrkät/lyhyet mäet helpommin ylös. Mutta pohkeet nyt todella kipeänä, olivat jo reissun aikanakin :p Oli jalat jumissa jo lenkille lähtiessä, tullut ajettua liikaa liian kovalla temmolla. Joudun jättämään tämän päiväisen Hepon Vantaankosken su lenkin suosiolla väliin ...harmittaa paljon :(:(

JiiTee
20.09.2015, 09.22
Ovatko tiet kuivia? Täällä Ruoholahdessa kanavan varren pyörätie on kostea. Mille muualla näyttää?

JiiTee
20.09.2015, 09.45
Selitys löytyi testbedistä - täällä on mennyt kuuro yli, ei liene päivän reittiä kastellut.
Oma ruuti tuntuu myös märälle. Saattaa jäädä lenkki kuitenkin väliin.

jorma löhman
20.09.2015, 10.06
Paloheinässä tie on kuiva.

paaton
20.09.2015, 15.43
Lenkillä oli puhetta, jos huomenna ajettaisi myös cyclocross lenkkiä (maantie alkaa olla nähty tälle vuodelle, tammikuussa sitten(?)).
Lähdetään maantiehirmujen kanssa samaan aikaan eli klo11 vantaankoskelta ja reittinä on http://ridewithgps.com/routes/10446299
Vähän niin kuin reitti2000 mutta yritin jättää pois pahimmat polut. Täyttä varmuutta siitä onnistuinko ei ole. Kalustosuositus cyclocrossari nappularenkaat.
Ladatkaa reitti garminiin/puhelimeen (minun suunnistus/ulkomuistiloppuu rinnekodin tienoille)

Kävittekö ajamassa reitti2000:sta?
Sekoiltiin kaverin kanssa taas aivan uusilla reiteillä maantierenkailla ja huomattiin asfaltin loppuvan solvallan jälkeen.
Sehän ei tietenkään haitannut, vaan ajettiin metsäautotietä salmen? leirintäalueelle. Tuonne on pakko päästä uudelleen cyclorenkaiden kanssa, todella hienoja paikkoja.

En vaan ole ollenkaan varma, pysynkö vielä tänä syksynä kovakuntoisemman porukan mukana.

Oikeasti lenkin kesto oli 4.5h. Minulla on tuo 2min automaatti stoppi kännykässä päällä ja yllättäen pääsin paikkaamaan kaverin takarengasta.

http://www.sports-tracker.com/workout/paaton/55fe9194e4b0c7b080f96a26

JiiTee
20.09.2015, 15.54
80km 28 - 30 km/h ryhmässä meitä ajeli 16, yksi siirtyi omalle lenkille. Paluumatkan myötätuuli nosti keskarin karvan yli 30 km/h (30.1). Mun Garmin näyttänee aavistuksen alle (oli enemmän painetta renkaassa). Datat linkin takana (https://connect.garmin.com/modern/activity/904309583). Ennen Klaukkalaa tuli pannut - joku ojoi edellä ajaneen takarenkaaseen. Onneksi tapahtui jonon perällä. Vahingot taisivat jäädä puhjenneeseen ajohousun polveen ja pieneen asfaltti-ihottumaan. Juuri ennen Kivistön asemaa tuli yksi rengasrikko. Klaukkalan seuduilla kastuttiin aika tehokkaasti. Muuten reissu meni ihan OK. Kiitos ajoseuralle!

akvavitix
20.09.2015, 16.36
Huh, hyvä että käännyin Palojoella omalle lenkille.. 30km/h on ihan utopiaa minulle. Ensi kaudella tavoitteeksi pysyä mukana tuossa vauhdissa.

jorma löhman
20.09.2015, 17.32
Tassun vetämässä 80 km:n 28 km/t ryhmässä lähti (ilmeisesti 17) oikea luku oli 15 kuskia, yksi tuli matkalta mukaan 16. kuskiksi ja hän lähti Palojoella omille poluilleen (laskutaito näköjään pettää kovassa vauhdissa!). Loput tulivat perille yhtenä ryhmänä. Ajoajan keskari oli minun Garminissani 28,7 km/t eli hienosti speksin mukainen. Oli yksi parhaista lenkuroista tänä kesänä ja siitä on kiittäminen Tassua joka piti vauhdista huolen ja veti kulmapaikalla koko matkan. Vähän ripautti vettä, mutta eipä se meitä haitannut, muuten matka sujui ilman kommelluksia. Kiitos kaikille mukana polkeneille ja vielä kerran erityiskiitos Tassulle.

Ekomies
20.09.2015, 19.07
Tassulle iso kiitos hyvästä vedosta! Itse sain olla normaalia enemmän aurinkokannella ja vasta lopussa pääsi vähän aikaa kärkeen,mikä muuten märällä kelillä on ihan passeli paikka, kun ei lennä edessä olevan renkaasta kuravedet naamalle :-)

Tassu
20.09.2015, 20.08
Kiitoksia, ja kiitos kaffeista! Kelihän oli tänään vallan mainio pienestä sateesta huolimatta. 15 meitä kyllä lähti koskelta liikenteeseen (merkattu tilastoihin, Teemun cc puuttuu). Lenkkihän oli myös mainio, ei ongelmia ja autoilijatkin käyttäyty hyvin (imho) + takaa tulevista autoista kuulutettiin hyvin, jolloin kärki kiitettävästi näytti millon vapaata ohittaa. Itelleni sain nyt sellasen lenkin kuin halusin. Kausi lopuillaan eli kiitos kaikille, jotka ollu mun porukassa su hepoilussa (ei niitä nyt kovin montaa ollu), toivottavasti kyyti kelpas. Katotaan mitkä kujeet on ensi kaudella.

akvavitix
20.09.2015, 20.51
Sekoitin näköjään porukat keskenään. Hitaamman ryhmän tahdissa olisi siis ollut teoreettiset mahdollisuudet pysyä kyydissä, jos siirtymä lähtöpaikan suuntaan ei olisi hapottanut niin pahasti. Minä siis liityin Kivistön liikenneympyrästä lyhyeksi matkaksi joukkoon ja lähdin omalle 100km lenkille Palojoelta.

JTJ
20.09.2015, 21.49
Joo, minä jättäydyin 30 km/h ryhmästä, kun aika ei antanut yli kahden tunnin lenkille myöten. Ajoin sitten JiiTeen alkukaudesta speksaaman mäkilenkin, Ojakkalantie-Valkjärventie-Kirkkotie+loppukiri. On muuten hyvä lenkki! Välipätkillä ehtii juuri sopivasti palautua ennen seuraavaa veto-osuutta.

Taitaa jäädä loppusyksyn maantielenkit väliin,kun on työmatkaa ja muuta tiedossa. Iso kiitos vain Teemulle, JiiTeelle ja Peterille tän kauden lenkkien speksaamisesta! Tämä oli mulle tähän mennessä selvästi monipuolisin pyöräilykausi. Toivottavasti sama meno jatkuu ensi kaudellakin.

JiiTee
20.09.2015, 22.56
Kiitos JTJ! Kiva kuulla positiivista palautetta! KP63 ja Fiber nyt ainakin ovat antaneet vaikutteita tuohon mainitsemaasi lenkkiin...

TeemuF
21.09.2015, 06.32
Cyclocross lenkillä 6 kuskia.
Mäkiä riitti, yksi 500m pätkä vähän mutaisempaa, muuten kuivaa hiekkatietä.
Vaikka itse speksasinkin niin varsin onnistunut cc-reitti. Allekirjoittaneelle uusia reittejä (ja vanhoja yli 2v sitten ajettuja, joista ei mitään muistikuvaa).

paaton
21.09.2015, 06.55
Cyclocross lenkillä 6 kuskia.
Mäkiä riitti, yksi 500m pätkä vähän mutaisempaa, muuten kuivaa hiekkatietä.
Vaikka itse speksasinkin niin varsin onnistunut cc-reitti. Allekirjoittaneelle uusia reittejä (ja vanhoja yli 2v sitten ajettuja, joista ei mitään muistikuvaa).

Alkuperäinen suunnitelma toteutui? Minkä verran näin pitkälle cyclolenkille kuluu taukoineen aikaa?
Taidan käydä koettamassa samaa lenkkiä ensi viikonloppuna.

TeemuF
21.09.2015, 07.25
Alkuperäinen suunnitelma toteutui? Minkä verran näin pitkälle cyclolenkille kuluu taukoineen aikaa?
Taidan käydä koettamassa samaa lenkkiä ensi viikonloppuna.
Vähän tuli sekoiltua garminin kanssa, mutta Pirttimäkeen kesti 3h, siellä taukoa + paluusiivu, yhteensä n. 5h10min
Salmessa pidettiin myös juomapullon täydennystauko ja samalla pestiin pyöriä.

JiiTee
22.09.2015, 11.22
Näyttää kuivalle. Joten ajetaan jotain porukasta riippuen. Vähintään Rusutjärvi, maksimissaan tutuksi tullut 70km telaketjulenkki. Valot tarpeenn.

PTRMTRSC
22.09.2015, 15.13
Kuinka nopea on 18:00 ryhmä tänään? Onko kukaan kiinnostunut mennä hieman hitaammin, ehkä 30 km / h? (Sorry my Finnish is poor)

lynxlynx
22.09.2015, 22.36
5 kuskia koskella tänään, joku 55km ja 1h45min yhteislenkkiosio. Itsellä torstaina ja ensi tiistaina iltavuoro, joten oli varmaan kauden viimeinen arkilenkki maantiellä ainakin 18 startilla. Jos kelit suosii niin infoan erikseen lenkeistä. Kiitos kaudesta kanssa-ajajille.

JiiTee
23.09.2015, 00.09
Tosiaan viidellä miehellä 33 km/h Rusutjärvi+. Kivaa oli ja siistiä oli meno. Kiitos lenkkiseuralle! Garmin lopetti varsinaisen tallennuksen jossain vaiheessa, mulla tallesssa 1:40:24 kokonaisaika ja matka 55.34km. Reitti oli Mestaritietä ja Riipiläntietä Palojoelle, Kylmäojantie, Siippoontie, Lepomäentie, Hynnänkorventie, Nummitie, Rusutjärventie, Hämeentie, Lahelantie, Myllykyläntie, Senkkerin Metsätie, Katriinantie, Riipiläntie, Piispankyläntie.

Pekka Sirkiä
23.09.2015, 14.53
...muistutan mieliin, että keskiviikkolenkki alkaa siis tänään klo 18 Kunkulta (...eikä vasta 18.40, kuten aiemmin kesällä/syksyllä). Joten suoraan Kuninkaanmäkeen, motivoitunut väki ;)

J.k. Jos (pieni varaus vielä...) tulen paikalle, niin ajan vain lyhyen 40 km:n lenkin Sotungintien kautta takaisin Viikkiin.

Antti Salonen
23.09.2015, 20.21
Ryhmässä 34+ lähti kuusi ajajaa. Keskinopeus oli 38,0 km/h, eli speksissä pysyttiin.

Kaksi tipahti Boxintiellä. Yritin katsella olan yli, että olisivatko kaverit vedettävissä takaisin porukkaan, mutta näytti niin pahalta että hylkäsin.

JoMa
23.09.2015, 21.22
30 -ryhmässä neljä kuskia. Rentoa ajoa. Keskari 30,9. Kiitos osallisille.

wilier-08
24.09.2015, 08.02
Hei Lauantaina Maunulasta seurustelu lenkki Espooseen noin 80km,vois vanhat majakuskit tulla myöskin mukaan,olis kiva tavata kerran kesässä,lähtö 10.30. Kalevi

huotah
24.09.2015, 09.02
Hei Lauantaina Maunulasta seurustelu lenkki Espooseen noin 80km,vois vanhat majakuskit tulla myöskin mukaan,olis kiva tavata kerran kesässä,lähtö 10.30. Kalevi
Suunnitelmissa varmaankin asfalttia, vai joko hiekkatiekausi alkaa?

Pekka Sirkiä
24.09.2015, 12.06
50/60... :D Huonolla säällä varmaan cc-puolella tungosta, hyvällä kelillä maantiepuolella enemmän. Siirtymäkausi menossa; koettakaa kestää...

J.k. Eilenkin oli aivan loistava ajokeli maantiellä: lämmin, tuuleton, kuiva, vähälehtinen (...ekojen pakkasöiden myötä keli huononee, kun lehdet alkavat irrota puista "massamitassa" - siihen asti kannattaa ajella asvaltilla, jos motivaatiota riittää). Nyt on myös mahdollisuus etsiä ja ajaa uusia reittejä, esim. eilisellä lenkillä "nappularenkain" varustettu cc-väki olisi hyvin voinut ajaa hiekkatiereitin (Jokivarrentie-)Länsitie-Martiksentie-Knutersintie-Landbo-(Uusi Porvoontie), tai Mosabackantien kautta jo aiemmin etelään kääntyen. Lyhyempiä lenkkireittejä kannattaa muutenkin harkita, imho, kun valoisa aika lyhenee... ;)

wilier-08
24.09.2015, 12.43
[QUOTE=huotah;2438480]Suunnitelmissa varmaankin asfalttia, vai joko hiekkatiekausi alkaa?[/QUOTE

Sori näin kesäkelillä tietysti maantie kalusto,osin pyöräteitä vauhti sen mukaan.

jorma löhman
24.09.2015, 16.21
Tulen launtaina Majalle maantiepyörällä, jos sää on kelvollinen.

jjyrki
24.09.2015, 17.57
Viikonlopun tarjoukset hiekkatielle:

Lauantai 26.9.: Maunulan majalta klo 9:30 (Mustavuoren kohdalla noin klo 10:30) Gumbostrandiin HePon retkiryhmän kanssa:
http://fillarikalenteri.fi/eventinstance/1721/2015-9-26

Sunnuntai 27.9.: Maunulan majalta 10:30 Espoon Keskuspuiston kautta Pirttimäki-Luukki-Serena-Petikko-Maunula 73km, tauko Pirttimäessä:
http://ridewithgps.com/routes/10504993

LOKS
24.09.2015, 19.19
Tulevalle lauantaille on paljon vaihtoehtoja. Maantiekausi jatkuu, mutta hiekkatielenkeillä löytyy uusia aiemmin kokemattomia paikkoja. Gumbostrandin retken tauolla on muutakin tekemistä. Perusosa retkestä http://ridewithgps.com/trips/6456743 . Kävin Teemun kanssa tarkistamassa Immersby - Kalajärvi - Knutersintie -Nybyget reitin ajettavuuden (sillä reissulla poikkesimme keskiviikkolenkin lähtöpaikalla). Reitti on ajettavissa "nappularenkailla". Pienellä lisällä matkaksi muodostuu "satku".
Lauri O

TeemuF
24.09.2015, 19.42
Tulevalle lauantaille on paljon vaihtoehtoja. Maantiekausi jatkuu, mutta hiekkatielenkeillä löytyy uusia aiemmin kokemattomia paikkoja. Gumbostrandin retken tauolla on muutakin tekemistä. Perusosa retkestä http://ridewithgps.com/trips/6456743 . Kävin Teemun kanssa tarkistamassa Immersby - Kalajärvi - Knutersintie -Nybyget reitin ajettavuuden (sillä reissulla poikkesimme keskiviikkolenkin lähtöpaikalla). Reitti on ajettavissa "nappularenkailla". Pienellä lisällä matkaksi muodostuu "satku".
Lauri O
Piirsin sipoonkorven läpi menevän reitin kartalle. Matkana vain 6km pitempi, mutta aikana varmaan 1h. http://ridewithgps.com/routes/10519154

Isä nitro
25.09.2015, 19.26
Sunnuntai 27.9.:[/B] Maunulan majalta 10:30 Espoon Keskuspuiston kautta Pirttimäki-Luukki-Serena-Petikko-Maunula 73km, tauko Pirttimäessä:

Olinkin juuri kysymässä että oliko sunnuntaina tarjolla hiekkaisempaa meno Vantaankoskelta, mutta tämä käy mainiosti.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Tassu
25.09.2015, 19.46
Onks Kalevi mitään käryy reitistä? Eli pääsiskö matkalta hyppään mukaan tai matkalta pois?

huotah
25.09.2015, 22.47
Viikonlopun tarjoukset hiekkatielle:

Lauantai 26.9.: Maunulan majalta klo 9:30 (Mustavuoren kohdalla noin klo 10:30) Gumbostrandiin HePon retkiryhmän kanssa:
http://fillarikalenteri.fi/eventinstance/1721/2015-9-26

Sunnuntai 27.9.: Maunulan majalta 10:30 Espoon Keskuspuiston kautta Pirttimäki-Luukki-Serena-Petikko-Maunula 73km, tauko Pirttimäessä:

Mukana sunnuntaina, jos vaan suinkin ehdin lenkille. Lähtö Maunulasta sopii itselleni enemmän kuin hyvin.

wilier-08
26.09.2015, 08.30
Onks Kalevi mitään käryy reitistä? Eli pääsiskö matkalta hyppään mukaan tai matkalta pois?

Moi Harri huomasin vasta kyselysi,tulemme kahvituvan kautta Kauklahteen siitä Lapinkylään.

Tassu
26.09.2015, 08.56
Moi Harri huomasin vasta kyselysi,tulemme kahvituvan kautta Kauklahteen siitä Lapinkylään.

Ok. Majalle tullaan nyt kuitenkin. Täältä tulee toinenkin joka mukana alkumatkaa.

TeemuF
26.09.2015, 16.51
Piirsin sipoonkorven läpi menevän reitin kartalle. Matkana vain 6km pitempi, mutta aikana varmaan 1h. http://ridewithgps.com/routes/10519154

Sipoonkorpea kävi "kyntämässä" Team Raadon! REitti oli jotain ihan muuta kuin speksattu.
Gepsiin jäi tälläinen jälki https://connect.garmin.com/modern/activity/910206299
Löydettiin mutaa, juuria, kiveä ja kantoja. Yksi pyörän kaatuminen kuski pysy pystyssä, xyz läheltä piti tilannetta.
Mosabackantiellä hevoskuski ilmoitti "siellä menee tie" ja sinne me sitten lähettiin, ilmeisesti hänellä oli vähän eri käsitys tiestä kuin meillä.
100km tuli ajettu vaikka tässä ei ollut tällä kertaa mitään järkeä. 100km voi ajaa paljon helpommin/nopeammin/kevyemmin/järkevämmin.
Pitää varmaan jatkossa jättää maastoilut pois 100km-lenkeistä.

Huomiselle CC-lenkille lähtöpäätös tapahtuu aamulla, jos nyt kysytään vastaus on varma ei. Mutta mieli voi muuttua kun saa vähän sapuskaa.:p

Tassu
26.09.2015, 16.57
^ Meil oli Kalevin lenkillä alussa vähä kosteeta, mutta tien pinta kuivu, ja muutenkin keli oli vallan mainio, mainiolla lenkillä. 12 kuskia lähti, muutamia irtaantu lenkin aikana, itse poistuin letkasta bembölen kohdalla. Kiitoksia!

paaton
26.09.2015, 17.44
Kiitokset TeemuF:lle viimeviikonlopun reitti2000:n jäljestä. Ajettiin samaa polkua espoon suunnalta luukkiin asti, jonka jälkeen piti polkaista vihdin tietä kotiin ajanpuutteen vuoksi. Kuntohan olisi tietenkin kestänyt :) Hienoimpia paikkoja olivat ne pari kunnon maastokoetta salmen ja lakiston välillä, cyclo upposi keskiötä myöden mutaan, mutta kengät eivät kastuneet.

Jos mahdollista, niin laita ihmeessä jälki näistä cyclolenkeistä jatkossakin.

Edit: Onko tuo sipoonkorven pätkä ajettu cyclolla? Muta on kivaa.

jorma löhman
26.09.2015, 18.31
Kalevin ohjastama lenkki Espoon perukoille oli yksi kesän parhaista. Reitti oli ainakin minulle suurelta osin ihan uutta ja kaunista Uuttamaata. Suurkiitos vetomiehille Tassulle ja Kaleville jotka hoitivat tasaisen ja sopivan vauhdikkaan ajon. Helppohan se meidän muiden oli peesissä ajella kun oli kaksi ammattimiestä keulilla.

LOKS
26.09.2015, 20.59
Sipoonkorpea kävi "kyntämässä" Team Raadon! REitti oli jotain ihan muuta kuin speksattu.
Gepsiin jäi tälläinen jälki https://connect.garmin.com/modern/activity/910206299
Löydettiin mutaa, juuria, kiveä ja kantoja. Yksi pyörän kaatuminen kuski pysy pystyssä, xyz läheltä piti tilannetta.
Mosabackantiellä hevoskuski ilmoitti "siellä menee tie" ja sinne me sitten lähettiin, ilmeisesti hänellä oli vähän eri käsitys tiestä kuin meillä.
100km tuli ajettu vaikka tässä ei ollut tällä kertaa mitään järkeä. 100km voi ajaa paljon helpommin/nopeammin/kevyemmin/järkevämmin.
Pitää varmaan jatkossa jättää maastoilut pois 100km-lenkeistä.

Huomiselle CC-lenkille lähtöpäätös tapahtuu aamulla, jos nyt kysytään vastaus on varma ei. Mutta mieli voi muuttua kun saa vähän sapuskaa.:p

Mosabackantieltä lähditte reitille, joka on kuljettavissa pakkasten, runsaan lumentulon ja latukoneen jälkeen, ja silloinkin suksilla. Minua ei saa reitille kesällä kuin pitkävartisissa saappaissa ja kävellen. Toiset ne menee pyörillä???

Kiitos seurasta Gumbostrandin retkellä. Meitä oli Gumbossa 11 henkeä. Paluumatkalla hajaannuimme, ensin Sipoonkorpeen menijät ja sitten Vuosaareen palaajat.

Isä nitro
27.09.2015, 08.58
Näyttäisi tulevan sittenkin aika lämmin päivä, ja pohdin että josko sittenkin kauden viimeiselle (jälleen kerran) maantielenkille Vantaankoskelta.

Wolffis
27.09.2015, 14.45
Kyllä oli Vantaankosken lyhyen 32-ryhmän paluulenkillä useampi aivan hullu autoilija. Paku trailerin kanssa ajoi ryhmästä noin 20cm päästä ohi itse ollessani kulmamiehenä.

Voitteko ryhmän ajat laittaa nimi+puhelinnumero privana niin lisää nämä rikosilmoitukseen.

Trailerilla on todella mielenkiintoinen omistaja ja vähän ihmetyttää voiko tämä pitää paikkansa, mutta ilmoittelen asiasta lisää, kunhan poliisit ovat ensin tutkineet.

fiber
27.09.2015, 14.52
Se kuski todellakin halusi aiheuttaa onnettomuuden - osumatta kuitenkaan itse.

Muuten retki oli onnistunut. 32-ryhmään lähti 9 ja palasi 10. Siistiä ajoa, ja nopeus nousi kivasti lopussa. Kiitos kaikille!
Reittijälki Garmin Connectissa: https://connect.garmin.com/modern/activity/911204925

penyeach
27.09.2015, 16.20
Pidemmän lenkin (124,8 km) ajoi 6 alusta loppuun (nopeus 31,8 kph mun Garminista).

nikobiker
27.09.2015, 16.32
Lyhyemmän lenkin "max 30"-ryhmässä ajoi 10 kuskia (perillä 9, yksi taisi siirtyä Unkassa nopeampaan sakkiin). Keskari 29,7. Unkalta Vantaankoskelle tultiin vähän vauhdikkaammin n. 31 keskarilla. Hyvä lenkki ilman kommelluksia. Tosin meikäläisen makuun vähän turhan paljon taajama-ajelua (Korso, Kerava, Tuusula).

Kiitos kaikille!

Tassu
27.09.2015, 16.52
Oli muuten mukava lenkki, vaikka ajoinkin vaan osan matkaa (50km). Tuollaista hiekkabaanaa jos jatkossakin on tarjolla niin joskus olen mukana taas. Mutahommiin en lähe. Pyörän välitys oli passeli, pysty puskeen mäet ylös, ja suoralla (ja asfaltilla) pysy perässä.

jjyrki
27.09.2015, 16.52
6 pyöräkollia valitsi hiekkatielenkin ja ajoi hienossa syksyn aurinkoisessa lehtikelissä Espoon Keskuspuiston kautta Bemböleen josta ulkoilureittejä Pirttimäkeen, Luukkiin, Korpilammella ja suunilleen Reitti 2000 pitkin takaisin majalla. Paljon oli muitakin ulkoilijoita liikkeellä ja soittokelloa sai rinkutella ja huudoilla varoitella, hyvin säilyi sopu. Lyhyitä happomäkiä oli kutakuinkin riittävästi ja rasitus erittäin epätasaista. :)

Hannes -60
27.09.2015, 17.42
28-ryhmässä lähti 8 kuskia, joista 2 jäi pois taukopaikalla. Ajettiin Unkkaan asti speksattua reittiä, mutta paluumatkalla heitettiin 14km sakkolenkki, joten lenkin pituudeksi tuli 89km 28,1 keskarilla. Kiitos ajoseurasta ja kiva huomata, että Kirkkotie saa kovemmankin kuskin puuskuttamaan.

N.N.
27.09.2015, 18.51
6 pyöräkollia valitsi hiekkatielenkin ja ajoi hienossa syksyn aurinkoisessa lehtikelissä Espoon Keskuspuiston kautta Bemböleen josta ulkoilureittejä Pirttimäkeen, Luukkiin, Korpilammella ja suunilleen Reitti 2000 pitkin takaisin majalla. Paljon oli muitakin ulkoilijoita liikkeellä ja soittokelloa sai rinkutella ja huudoilla varoitella, hyvin säilyi sopu. Lyhyitä happomäkiä oli kutakuinkin riittävästi ja rasitus erittäin epätasaista. :)

Kiitos, Jyrki, erinomaisen reitin suunnittelusta ja kipparoinnista, olit skautannutkin reitin edellispäivänä, niin että käännökset menivät jouhevasti ilman ihmettelyä. Reitissä on klassikkoainesta, tässä Garminiin imaistava versio: https://connect.garmin.com/course/10855536

huotah
27.09.2015, 19.49
Hiekkatielenkin reitti oli loistava. Tämän ajaisi mielellään uudemmankin kerran. Kiitos kaikille hienosta lenkistä.

fiber
27.09.2015, 21.54
Pieni blogikirjoitus (http://fillari.blogspot.fi/2015/09/maanteiden-tuomarit.html) tänään kohdatuista maanteiden tuomareista.

JiiTee
29.09.2015, 11.21
Sää näyttää hienolta. Joten ajetaan porukalla sovittava lenkki, todennäköisesti Rusutjärvi.
Valot ovat tarpeen: Aurinko laskee jo 19.00, hämärän kesto 42 minuuttia.

Vauhti lienee hitaampi kuin viime viikon 33km/h. Toki riippuu porukasta.
Ainakin itsellä on messissä raskaampi varustus.

JiiTee
29.09.2015, 23.14
Rusutjärvi HePo tiistailenkki, 32.3 km/h. 5 kuskia; 2 jatkoi suunnitellusti omilleen ennen koskea. Siististi kulki. Kiitos ajoseuralle!
Datat linkin takana (https://connect.garmin.com/modern/activity/913804888). Yritin saada tehomittarin toimimaan huolimatta melkein tyhjästä paristosta. Aika vähän Watteja tosimaailmaan verrattuna...

JoMa
30.09.2015, 08.12
Löytyykö tänään enää porukkaa Kuninkaanmäen klo 18 lenkille n. 28-30 keskarilla? Omalta osalta varmaan viimeinen keskiviikkolenkki tällä kaudella. Ensi viikolla pusketaan ylös sitten Puig Majoria...

Pekka Sirkiä
30.09.2015, 09.48
...tännekin muistutus aktiivivetäjien liittymisestä HePon vetäjien sähköpostilistalle. Listan kautta tulossa mm. kutsu syksyn vetäjätapahtumaan.

Teltta
30.09.2015, 09.49
Löytyykö tänään enää porukkaa Kuninkaanmäen klo 18 lenkille n. 28-30 keskarilla? Omalta osalta varmaan viimeinen keskiviikkolenkki tällä kaudella. Ensi viikolla pusketaan ylös sitten Puig Majoria...
Täältä löytyy ainakin yksi ja keskari kuulostaa sopivalta

MajorTom
30.09.2015, 09.51
Löytyykö tänään enää porukkaa Kuninkaanmäen klo 18 lenkille n. 28-30 keskarilla?

Eiköhän sieltä vielä muutama kuski löydy. Itse olen ainakin tulossa.

JiiTee
30.09.2015, 11.47
Yritän ehtiä paikalle. Johonkin ryhmään, esim. 30+.

mizzu
30.09.2015, 13.10
Tulossa ollaan jos vain suinkin kerkiän, n. 30 tai vähän yli ok

Antti Salonen
30.09.2015, 21.34
Kuninkaanmäessä oli vajaat parikymmentä ajajaa, keli erinomainen. Nopeassa porukassa ajeltiin siististi kolmella hengellä vajaat 37 km/h.

Teltta
30.09.2015, 22.06
30+ 5 kuskia lähtiessä plus 1 nopeaa porukkaa Kuninkaanmäestä takaa-ajamaan lähtenyt poimittiin matkaan Jokivarrentien risteyksesssä. Vetohaluja oli keskimäärin hyvin ja nopeampaa ryhmää yrittänyt etenkin viihtyi keulilla niin nopeus pääsi nousemaan. Toivottavasti ei ollut liian kovaa kyytiä kenellekään vaikka meni aika paljon yli speksin: 33.7km/h.

Vetomieheltä puhkesi kumi Immersbyntien mäkiosuudella, mutta kun vaikutti siltä että tilanne on hallinnassa ja vapaan vauhdin osuus oli kesken, jatkettiin Porvoontielle jossa odotettiin viitisen minuuttia. Lopulta päätettiin jatkaa kaupunkia kohti koska 30- -ryhmä oli joka tapauksessa vielä perässä ja sen myötä mahdollisesti tarvittava korjausapu.

Oli todella hieno sää. Jos tälläistä on ensi viikolla niin ehkä keskiviikkolenkkikausi ei ole vielä ohi. Nyt oltiin Immersbyntiellä ~ auringonlaskun aikaan ja valoa oli pilveettömällä säällä hyvin. Vähän siinä ja siinä jos lähtöaikaa tarvitsee taas aikaistaa (17:30? 17:20?) jos haluaa ajaa Immersbyntien ensi viikollakin. Boxintien ainakin näkee hyvin ja maantiellä hämärä ei niin haittaa kun on valot, mutta vapaan vauhdin osuus on vähän eri juttu.

JoMa
30.09.2015, 22.30
30- -ryhmä ajeli näköjään parhaiten speksin mukaan, keskari 30,8. 5 kuskia lähti, mutta alun rengasrikon jälkeen valtaosa reitistä ajettiin neljällä kuskilla. Maagisesti saatiin kuitenkin viides kuski takaisin ennen Immersbyn mäkiä. Keli aivan mainio.

JiiTee
30.09.2015, 23.28
Kiitokset 30+ porukalle! Maistuvaa ja siistiä oli ajo. Jos joku haluaa datoja kuikuilla, niin tästä linkistä (https://connect.garmin.com/modern/activity/914758834) löytyy.
Ensi keskiviikkona aurinko laskee 21 minuuttia aiemmin kuin tänään eli 18.36.

Ipa
01.10.2015, 19.53
Kiitokset 30+ ryhmässä ajajille. Omalta osaltani tämä oli yksi parhaista tämän kesän HePo lenkeistä. Vieläköhän ensi keskiviikkona voisi ajaa?

Antti Salonen
01.10.2015, 20.37
Kolme seuraavaa keskiviikkoa ollaan vielä kesäajassa, eli jos aikaistaisi keskiviikon lenkkejä vielä tunnilla alkamaan Kuninkaanmäestä 17.00, valon puolesta näkisi ajaa. Monella varmaan tulee jo töistä ehtimisen kanssa tiukkaa, mutta onko parempia ideoita?

jorma löhman
01.10.2015, 20.45
Minulle sopii klo 17.

VPR
01.10.2015, 22.38
mutta onko parempia ideoita?
Ajakaa pimeässä.

RaleK
02.10.2015, 09.11
onko parempia ideoita?
Lähtö klo 18, kunnon valot ja cyclocross-kalusto, ei tule niin herkästi rengasrikkoja kun kuopat ei näy. Ja vauhti putoaa sopivasti, ei tule kylmä. Itse tulen joka tapauksessa cx:lla jos ehdin, joko 28-ryhmään tai sitten oma lenkki. Viime talvena ajoin kaverin kanssa useita 'keskiviikkolenkkejä' tällä systeemillä.

jorma löhman
02.10.2015, 10.28
Onko lauantaina Majalta klo 10.30 ja sunnuntainan Vantaankoskelta klo 11.00 maantielenkeille lähtijöitä?

MajorTom
02.10.2015, 10.44
mutta onko parempia ideoita?

Ehdotus:
Meille joille 17 tekee tiukkaa, voisi lähtö olla klo 17.30, ehkä lyhennetty reitti (Hindsbyn kautta)?

Wiszsla
02.10.2015, 13.24
Onko lauantaina Majalta klo 10.30 ja sunnuntainan Vantaankoskelta klo 11.00 maantielenkeille lähtijöitä?

Olen kiinnostunut maantielenkistä (alle 100 km riittää), kun sääennuste on aika hyvä.

nurminen
02.10.2015, 13.40
Ilmoittautuminen HePon talvikauden spinning-ryhmiin alkoi tänään (jäsen, ks. jäsentiedote sähköpostissa). Paikkoja varattavissa niin kauan kuin niitä on jäljellä! Ryhmien kuvaukset ja ilmoittautuminen: https://www.hepo.fi/spinning

Teltta
02.10.2015, 14.03
Täytyy julistaa vetäytyminen pakkosatkuista. Kehä 3:n ja Mustavuoren välillä on maalattu asfalttiin kelville kaistaviivat ja suuntanuolet keskiviikkona tai eilen ja kaaduin märällä sellaiseen eilen illalla. Kylkiluisun seurauksena olkapäästä ja polven sivusta lähti iho, mutta ranne otti sen verran iskua että joutuu pitämään rannetukea ainakin 3 viikkoa. Onneksi fillari ja jalat ei ottaneet oleellista iskua, mutta pitää lähiajat veivata trainerilla tuon ranteen takia.

Samanlaista vastamaalattua viivaa kuin TdH:ssa oli Tattarisuolla ja molemmat on ne ainoat kerrat mun pyöräilyuralla kuin pito meinannut lähteä. Suosittelen välttämään märällä kuin ruttoa.

Pekka Sirkiä
02.10.2015, 14.19
Sunnuntaina 4.10. tarjolla myös spesiaaliläht (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54338-AHH-Ladies-j%E4rjest%E4%E4-sunnuntaina-4-10-naisille-maantielenkin-Vantaankosken-kioskilta&p=2441591#post2441591)ö (by AHH) :)

RaleK
02.10.2015, 14.39
Minäkin vetäydyn pakkosatkusta näin julkisesti, viime lauantaina jäi väliin muiden kiireiden takia. Keskiviikkona ajoin kelvin uuden porvoontien varrella. Mustavuoren ja kehä III:n välillä nimenomaan alikulku on paha, tiukkaan mutkaan on maalattu kaistaviiva ja leveät suuntanuolet. Kannattaa ottaa hiljaa ko. kohta, pyöräilijän kannalta on suorastaan ansa. Voi kaatua tai ajaa aitaa päin.

TeemuF
02.10.2015, 15.16
Kiinnitin samaan asiaan huomiota päivän lenkillä. Nuolet olisi voinut maalata muuallekkin kuin mutkaan.

Huomenna 3.10. maunulasta 10:30 maantie- ja hiekkatielenkkiä tarjolla.
Voin vähän speksailla hiekkatielenkkiä, mutta suurempia visioita ei ole.
Varsinkin kun päivän tutkimusmatka sipoonkorpeen osoittautui vähän turhan haastavaksi crossarilla.
Ideoita voi ja saa laittaa tulemaan.

paaton
02.10.2015, 19.14
Jaa sipoonkorpi näytti märältä? Tuonne olisi tarkoitus huomenna suunnata, mutta ehkäpä muutetaan suunnitelmia.

TeemuF
02.10.2015, 19.28
Huomenna 3.10. maunulasta 10:30 maantie- ja hiekkatielenkkiä tarjolla.
Voin vähän speksailla hiekkatielenkkiä, mutta suurempia visioita ei ole.
Varsinkin kun päivän tutkimusmatka sipoonkorpeen osoittautui vähän turhan haastavaksi crossarilla.
Ideoita voi ja saa laittaa tulemaan.
Nikkilään päin tällä kertaa http://ridewithgps.com/routes/10158848
Jos haluaa lyhyempää niin mukaan pääsee mm. siltamäen urheilupuiston parkkipaikalta n. klo11 (Pallomäentie 14,00740 Helsinki)
Sinne voi myös jättää auton, koska reitti kulkee sitä kautta myös takaisin. Itse poistun reitiltä paluumatkalla noilla paikoilla.

Sipoonkorven reittivalinta oli ihan "hyvä" mutta muutamassa kohdassa liikaa juuria ja toisaalla taas juuret ja kivet todella liukkauta.
Löytyi sieltä myös ihan ajettavia pätkiä, mutta niistä en nyt ihan heti keksi järkevää yhtenäistä reittiä.

jjyrki
03.10.2015, 16.01
Lauantain hiekkatielenkki

Herkkuva, herkkuva oli taas tarjolla Teemun speksaamalla hiekkatielenkillä Paippisen/Nikkilän suuntaan. Reitiin osui monenlaista alustaa, etupäässä helposti ajettavaa hiekkatietä, pari jalkautumista, pari ajettavaa polkua, muutama uukkari, yksi hieman kastunut jalka, yksi sneikbaitti (asfaltilla), pari asfalttitempopätkää, tauko Nikkilässä huoltoasemalla. Aurinko paisteli, tuuli ei haitannut ja rapa lensi sopivasti niin että pyörät näyttivät ajetuilta mutta naamat sentään pysyvät nättinä (tässä lienee cyclocrossin ja gravel grindingin ero...).

Osanotto oli niin runsasta että piti tehdä jako kahteen, tämä sujui luontevasti ja kerkeämpijalkaset ajoivat 7 porukalla, hitaampaan taisi jäädä 8 kuskia.

Näissä on aina sopivasti seikkailun tunnetta kun ihan tarkkaan ei tiedä mitä tulee vastaan. Kaikilla tuntui kuitenkin olevan hauskaa. Teemulle jälleen suurkiitos hyvästä reitistä ja ajokamuille kiitos hyvästä meiningistä

Hannes -60
03.10.2015, 16.19
Mukava reissu, sää suosi, kiitos Teemulle. Hitaammassa ajeli 5 kammenpyörittäjää.

fiber
03.10.2015, 16.50
GG-lenkeillä voisi tuppautua mukaan, kuulostaa tosi hyvältä! En kylläkään ole varma millaiseen porukkaan riittää jalka asfaltin ulkopuolella.

Onko huomiseksi kellään suunnitelman kaltaista, joko maantielle tai gg? AHH:n tarjous lupailisi hyvää seuraa, mutta jää minulta silti väliin.

TeemuF
03.10.2015, 16.51
Mukava reissu, sää suosi, kiitos Teemulle. Hitaammassa ajeli 5 kammenpyörittäjää.

Hitaamman ryhmän speksit oli Majalta-Majalle 96.3km / 20.2km/h.
1 uukkari tehtiin ja parissa kohdassa ajettiin harhaan, mutta ei kehdattu tehdä uukkari vaan etsittiin seuraava risteys.
Sipooseen/Nikkilään jäi viellä paljon ajamattomia hiekkateitä tulevia lenkkejä varten. Sinne tulemme viellä palaamaan.
Parempi taukopaikka olisi hyvä.. abc on vähän:(

Pari seuraavaan viikkoa olen muissa hommissa/maisemissa, joten yrittäkää kollektiivisti kehittää jotain kaikille sopivaa.

jjyrki
03.10.2015, 17.24
Moon reissussa 11.-18.10 eli ainakin yks sunnuntai ja kaks lauantaita jää ajamatta (mutta en itke koska fillari on mukana matkalla).
Musta-Pekka jää Peterille. ;)

Huomennahan on HEL CX:n järkkäämä krossitempokisa Haltialassa https://www.facebook.com/events/905219236181765/

Tosta vois muokata jotain HePolle sopivaa:

https://www.facebook.com/events/1487625154872123/
http://ridewithgps.com/routes/10658491

Ja toivottavasti Nurminen vetää Mountain Specialin ja Reitti2000-lenkin myöhemmin syksyllä.

jorma löhman
03.10.2015, 17.25
Jäin majalla yllätyksekseni ihan yksin maantiepyöräni kanssa. Ajelin aikani kuluksi Hepon keskiviikkolenkin. Keli oli maantiepyöräilyyn mainio ja liikkeellä oli paljon muitakin kammenpyörittäjiä minun lisäkseni. Huomenna sunnuntaina otetaan uusi yritys ja vieläkin maantiepyörällä! Katsotaan kuinka käy.

MarkoM
03.10.2015, 19.28
Off topic: mä olen vielä mukana tuossa pakkosatkussa. Säät ei vois olla parempia, joten tällainen noviisi pysyy vielä mukana. Heräsi vaan muutama kysymys, joista juttua enemmän täällä (ei viitsinyt sotkea tähän ketjuun):

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?45579-Koska-viimeksi-ajoit/page242

Sillanalta
03.10.2015, 19.38
Huomenna sunnuntaina otetaan uusi yritys ja vieläkin maantiepyörällä! Katsotaan kuinka käy.

Sama osoite, sittenhän meitä on ainakin kaksi kioskilla. Toivottavasti muitakin.

Antti Salonen
03.10.2015, 21.02
Melkoisen varmasti tulossa myös. Kun lokakuulle ei ole reittejä speksattuna, ehdotan vanhoista mielivaltaisesti vaikkapa Roosa95 (http://ridewithgps.com/routes/8327668):ttä. Voin vetää yhden luokkaa 28-32 km/h menevän ryhmän.

fiber
03.10.2015, 21.45
Antilla hyvä ehdotus. Todennäköisesti tulossa jonoon mukaan... vielä kuitenkin harkinnassa ajaisinko sittenkin mäkitreenin Skogsbyntiellä.

PekkaO
03.10.2015, 22.05
PK:ta hakusessa, joten voisin tulla kioskille katsomaan, onko muita innokkaita. Hiekkatie cc:tä ei liene tarjolla? Olisin päässyt testaamasn uusia Vittorian tubeleksia.

JiiTee
03.10.2015, 22.30
Suurkiitos TeemuF erinomaisesta ja monipuolisesta lenkistä! Mukaan mahtui metsä 'polkua', upeaa silmäkarkkia, maantietä, jokivartta, tasaista ja mäkeä. Nam! Aerotraktori ja kuskinsa kiittävät ja syvään kumartavat. Ja lenkkiseuralle iso kiitos myös, erinomainen fiilis.

JiiTee
03.10.2015, 22.33
Sää on lupaava. Maantie rennosti tähtäimessä. Roosa 95 käy.

huotah
04.10.2015, 11.56
Kiitokset kaikille mukavasta GG-lenkistä lauantaina. Toivottavasti näitä saadaan vielä lisää.

fiber
04.10.2015, 15.37
32+ pyöräytti Roosa95:n kommelluksitta seitsemän kuskin voimin. Oli kyllä hyvä ajosää.
Reittijäljessä (https://connect.garmin.com/modern/activity/918022112) mukana siirtymät.

jorma löhman
04.10.2015, 17.41
30-ryhmä ajoi hienon lenkin. Keskari oli 30,7 km/t eli hienosti speksin mukainen, ajoimme mäet hillitysti josta kiittelimme itseämme Vantaankoskella. Porukkaan lähti 7, yksi lähti omille poluilleen, mutta saimme loppumatkalla yhden uuden ajajan joten maalissa meitä oli taas sama 7. Yksi rengasrikko, yksi ketjujen putoaminen ja yksi pullon putoaminen olivat ainoat tekniset pikku hidasteet. Veto hoidettiin hitaalla telaketjulla johon kaikki osallistuivat. Kiitos kaikille mukana oleille. Toivottavasti tänä syksynä on vielä sopivat kelit maantiepyörällä ajamiselle.

RaleK
04.10.2015, 21.34
28-ryhmä lähti väljällä 70-90km suunnitelmalla ajelemaan seitsemän kuskin voimin. Nurmijärvellä totesimme olevamme tdh-reitillä ja 'joku' sai kuningasajatuksen että ajellaan saman tien tuttu tdh reitti loppuun. Mikä onnistuikin, pientä arpomista lukuunottamatta. Koskelta koskelle tuli 112km, 28,7 keskarilla. Bonuskilometrit säilötään pitkän talven varalle, meno maistui mukavalta. Yksi ensikertalainen oli mukana, toivottavasti hänelle ei jäänyt paha maku speksin ylityksestä. Teknisiä ongelmia ei ollut.

JiiTee
04.10.2015, 22.29
Kiitos lenkkiseuralle!, ryhmä 30. Mukavan hötkyilemätön ajo. Haussa rauhallinen lenkki: tulikin. 123 keskisyke 157W (NP 193W); datoista (https://connect.garmin.com/modern/activity/918074272)puuttuu noin kilsa kun Garminaattori kaatui yllättäen. Taas.

VPR
05.10.2015, 16.31
Reitti 2000 -lenkki Aleksis Kiven päivänä la 10.10. Maunulan majalta klo 9. Tauot Salmessa pullojen täyttö / evästely ja Pirttimäessä kahvila. Matkaa tulee noin 104 km ja keskari noin 16–18 km/h. Suositeltu kalusto maastopyörä. Cyclocross-kuskeille ohjeistetaan tarvittaessa kiertoreitit vaikeimpien maastopätkien kohdalla.

http://ridewithgps.com/routes/10686702

huotah
05.10.2015, 19.17
Reitti 2000 -lenkki Aleksis Kiven päivänä la 10.10. Maunulan majalta klo 9. Tauot Salmessa pullojen täyttö / evästely ja Pirttimäessä kahvila. Matkaa tulee noin 104 km ja keskari noin 16–18 km/h. Suositeltu kalusto maastopyörä. Cyclocross-kuskeille ohjeistetaan tarvittaessa kiertoreitit vaikeimpien maastopätkien kohdalla.

http://ridewithgps.com/routes/10686702

Ajattelin ehdottaa juuri samaa, kun näin toisessa ketjussa Fuugan gps-jäljen, mistä otin kopion ja latasin tänne: http://ridewithgps.com/routes/10685906. Ymmärsin niin että tämä on "cyclocrossystävällinen" reitti. Jos näin on, niin osaisiko joku editoida tuon alkamaan ja päättymään majalle meitä CC-kuskeja varten? Näin maasturi- ja cyclokuskit voisivat halutessaan helpommin ajaa omissa ryhmissään.

JiiTee
05.10.2015, 22.59
Ennusteet lupaavat kaunista, mutta minulle liian viileää maantielle. Ajakaa kuitenkin ja nautiskelkaa syysillasta!
Mahdollisesti kehitän jotain random GG-lenkkiä Maunulan Majalta. Siitä erikseen, jos moiseen ryhdyn.