Näytä tavallinen näkymä : MTB-Turku, Episodi III - shitin kosto
Aattelin ajaa keskiviikkona ja torstaina. Keskiviikkona hiukkasen reippaammin ja torstaina kelpaa torstai-vauhti.
Mää harkitsen torstailenkille osallistumista. Tulen, jos juhannusvalmisteluiltani ehdin.
Kävin eilen tutkailemassa reittiä Timalipolun päästä Naantalin suuntaan. Muutama umpeen kasvanut polun alku näkyi, mutta parin vesiperän jälkeen into reitin löytämiseen katosi mystisesti --> tempoajoa maantiellä. Kaiken kukkuraksi Naantalissa Luolalanjärven ympäri menevä luontopolku on pääosin umpeen kasvanutta ruovikkoa, johon joku on raivaussahalla availlut reittiä. Alustana katkeillutta/irtonaista pitkospuuta, juurakkoa ja paikoitellen kivikkoa (mitään näistä ei tosin erottanut parimetrisen heinikon alta). Ei missään nimessä vierailun arvoinen kohde.
Aki Korhonen
19.06.2012, 13.00
Kaiken kukkuraksi Naantalissa Luolalanjärven ympäri menevä luontopolku on pääosin umpeen kasvanutta ruovikkoa, johon joku on raivaussahalla availlut reittiä. Alustana katkeillutta/irtonaista pitkospuuta, juurakkoa ja paikoitellen kivikkoa (mitään näistä ei tosin erottanut parimetrisen heinikon alta). Ei missään nimessä vierailun arvoinen kohde.Sitä mä oon vähän miettinytkin, että miksi te sinne niin kovasti haluatte.
Kävin eilen tutkailemassa reittiä Timalipolun päästä Naantalin suuntaan. Muutama umpeen kasvanut polun alku näkyi, mutta parin vesiperän jälkeen into reitin löytämiseen katosi mystisesti --> tempoajoa maantiellä. Kaiken kukkuraksi Naantalissa Luolalanjärven ympäri menevä luontopolku on pääosin umpeen kasvanutta ruovikkoa, johon joku on raivaussahalla availlut reittiä. Alustana katkeillutta/irtonaista pitkospuuta, juurakkoa ja paikoitellen kivikkoa (mitään näistä ei tosin erottanut parimetrisen heinikon alta). Ei missään nimessä vierailun arvoinen kohde.
Kuukausi sitten oikein hyvässä kunnossa.
https://lh5.googleusercontent.com/-D__CSmfdyNw/T7jxxKKQTTI/AAAAAAAAByE/0PAZSqp8fJI/s912/20120520-DSCF1341.jpg
Sitä mä oon vähän miettinytkin, että miksi te sinne niin kovasti haluatte.
Näin on. Ajatus sinänsä ok yrittää päästä Naantaliin. Tuolta aidanviertä varmaan saa sellaisen "vaativan" reitin. Mutta tuo väli on kyllä aika haasteellinen. Raision venesataman rannan lähellä kyllä on niitä hyviä polkuja.
Kenellä Raision suunnalla asuvalla riittää inspistä kartottaa Isosuon alue. Siellä on ainakin hyviä ja laajojakallioalueita. Eli koukkaus pohjoisen kautta Kallaisista. Matkaahan sieltä kyllä kertyy Naataliin, mut haittaaks se.
Keskiviikkona kyllä tuon Akin konsepti kiinnostaa. Tämä KKKKKKK....
Tai sitten Paven Tastonkulma.
Mutta päätän nuo menot vasta huomenna (kun tänäänkin on kai yks lenkki tarjolla).
Reipas eteneminen kelpaa mulle. Mistä lähdetään?
Kuukausi sitten oikein hyvässä kunnossa.
Nyt noi koivut oli ainakin metrin paksuja ja pitkosten viereinen ruohikko oli kasvanut pari metriä. Vähintään. Porukalla ei Timalipolun jälkeen kannata Naantalin suuntaan harhailla. Paitsi jostain pohjoiskautta, jolloin vetovastuu siirtyy jollekin muulle :p
Tossa vielä koko lenkki: clicketiclick (http://www.sports-tracker.com/#/workout/puutiikeri/6f11l0vaq0nigbah)
Ma 25.6. kisaillaan Kupittaalla taas BMX-racingiä klo 17.30 alkaen niin kuin toukokuussakin tehtiin. Ei mulla muuta täältä Kuopiosta käsin, jatkakaa.
mimgulls
19.06.2012, 16.13
Aattelin ajaa keskiviikkona ja torstaina. Keskiviikkona hiukkasen reippaammin ja torstaina kelpaa torstai-vauhti.
Mun viesti on näköjään hävinny minkä kirjoitin aemmin tänään... Jos ei kukaan pistä pahitteeksi niin tulen jo keskiviikkona lenkille. Eikö se ois reilumpaa että ois hitaillakin mahdollisuus tulla keskiviikkona? On kuitenkin Juhannusviikko. Reilu peli reilu meininki! Tietty porukan voi jakaa kahteen jos siltä tuntuu? Kävisikö Imppari 18.00?
Mun viesti on näköjään hävinny minkä kirjoitin aemmin tänään...
Kirjoitit sen maantielenkkien puolelle
Jos ei kukaan pistä pahitteeksi niin tulen jo keskiviikkona lenkille. Eikö se ois reilumpaa että ois hitaillakin mahdollisuus tulla keskiviikkona? On kuitenkin Juhannusviikko. Reilu peli reilu meininki!
Ketään ei kielletä tulemasta, eli kaikki ovat edelleen tervetulleita. Mutta jos suunnitelmissa on ajaa reipasvauhtisempi lenkki, niin eikö olisi reilua että 'nopeillakin' on mahdollisuus ajaa keskiviikkona? On kuitenkin Juhannusviikko. Reilu peli, reilu meininki!
Kuinka nopea on reipas-porukkalenkki? Verrattuna lähinnä siihen pariviikkoa sitten olleeseen Henkan porukkaan (johon erehdyin mukaan). Onko keskinopeus metsässä 10, 15 vai 20?
mimgulls
19.06.2012, 16.59
Kirjoitit sen maantielenkkien puolelle
Ketään ei kielletä tulemasta, eli kaikki ovat edelleen tervetulleita. Mutta jos suunnitelmissa on ajaa reipasvauhtisempi lenkki, niin eikö olisi reilua että 'nopeillakin' on mahdollisuus ajaa keskiviikkona? On kuitenkin Juhannusviikko. Reilu peli, reilu meininki!
Sä unohdit lukea ehdotuksen ryhmän kahteen jakamisesta minkä kirjoitin lopussa...lue huolellisemmin se mitä kirjoitan :D Eikä tarvii rosvoo mun sanoja :DD
Joltain kadonnut takalokari? Löytyy männyn oksasta, näiltä paikkein. (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Rapakaari&srs=EPSG%3A3067&y=6710998&x=243661&lang=fi)
Jos huomenna olisi tulossa riittävästi porukkaa, jotta se toivottu kahteen ryhmään jakaminen onnistuisi, niin kuka olisi johtotehtävissä ja kuka peräpään pitäjänä hitaassa ryhmässä? Vai ovatko kaikki lenkinvetotaitoiset menossa siihen reippaasti etenevään porukkaan?
En ole itse tulossa keskiviikkona ajamaan. Kunhan uteliaisuuttani kyselen.
Ja mistä lähtö, mihin aikaan, mihin suuntaan mennään ja kuinka pitkään? Kohta Artzi ärähtää ;)
@Timppi: Etköhän kyydissä pysy. Tarkoitus ei ole ajaa kampelavauhtia® vaan Akin mainitsemaa "kohtuullisen sujuvaa etenemistä".
Sunnuntaina ajetaan cyclocrossia Kaarinan Hongkongilta normitapaan ja -aikaan. Oivallinen katharsis juhannuksen rypemisten (tai kohdallani työnteon) päälle. Ilmassa saattaa olla jonkinlaista tyhjennysharjoituksen meininkiä ennen seuraavan viikonlopun paarmafestareita.
Kaikille, jotka eivät ole kaatuneet kokkoon tai pulahtaneet veteen kustuaan veneestä seisten tarjolla epäreilua peliä ja paskaa meininkiä!
@ SuperD: Ihan vaan soisin teille sen haluamanne reipasvauhtisen lenkin. :)
Jos meinaatte torstainakin ajaa lenkin niin voisin tulla vasta sillon kokeilemaan niin en tuu hidastelemaan keskiviikkona :D eli torstainakin on lähtö sitten impivaarasta vai kuinka? ja kello 18?
Katselin torstai-lenkkien statistiikkaa. Torstaisin hitaan ryhmän hitaimman 5km pätkän keskinopeus on 6-7 km/h. MattiHoon perässä monsuunisateen jälkeisessä metsässä mentiin 8,3 km/h. Tuohon nopeuteen asettunee kuivalla ns. mediumivauhti, olettaisin.
Ja mistä lähtö, mihin aikaan, mihin suuntaan mennään ja kuinka pitkään? Kohta Artzi ärähtää ;)
@Timppi: Etköhän kyydissä pysy. Tarkoitus ei ole ajaa kampelavauhtia® vaan Akin mainitsemaa "kohtuullisen sujuvaa etenemistä".
Äräh --> pKele! Rokualla liian heleppoo, Tervareitti ihan tervassa uintii, ettekä te pääse edes lenkeistä sopuun. <-- dys.
:seko:
Liian tiukkojen nopeusryhmien virittelyssä kannattaa olla varovainen, vaikka "nopean ja hitaan" ryhmän idea järkevä onkin. Saattaa nakertaa porukassa harrastamisen ja luonnosta nauttimisen iloa. Ajetaan edelleen maaston ja yleisen pössiksen mukaan niin, että kaikki ehtii perään.
peruspertti
19.06.2012, 19.40
Lähteekö porukka huomenna Impparista vai? Jossain huomenna ajelen ja jollain vauhdilla jokatapauksessa :)
mä voisin torstaina lähteä 8,7km/h keskariryhmään peesailemaan.
Liian tiukkojen nopeusryhmien virittelyssä kannattaa olla varovainen, vaikka "nopean ja hitaan" ryhmän idea järkevä onkin. Saattaa nakertaa porukassa harrastamisen ja luonnosta nauttimisen iloa. Ajetaan edelleen maaston ja yleisen pössiksen mukaan niin, että kaikki ehtii perään.
Molemmissa on hyvät ja huonot puolet, Yksi mitä hitaammassa porukassa on tapahtunutkin pienessä mittakaavassa voisi olla, että sopivan mäen laella pidetään tauko, jonka aikana hitaammaat lepää, nopeammat vetää mäkeä ylös ja alas niin kauan, että hitaampi tahti riittää taas vähän matkaa. Siinä levätessä hitaammat voi opiskella taitoja nopeammilta ja nopeammat saa sykkeet ylös aivan varmasti.
Mulla sinänsä kunto niin heikko, että hitaamman lenkin vauhti riittää hyvin ja aika ei käy pitkäksi mäen päällä odotellessa ja minimissäänkin 12 km kotimatkalla voi sitten polkaista omaa tahtia sen mukaan paljonko menohaluja jää. Ekalla torstailenkillä niitä ei jäänyt, vaan menin hissukseen kotiin, toisella kerralla taas menin kotimatkalla lujempaa, kun torstailenkki oli edelliseen verrattuna rauhallisempi loppupäästä. Loppusaldo molemmilla kerroilla kotona sama, sopivasti rasitettu, mutta ei uupunut. Näissä itäpuolen lenkeiisä on sekin bonus, että halutessani voin helposti oikaista pyörätietä pitkin kotiin keskeltä lenkkiä. Paluu prismalle on aina poispäin kotoa.
mimgulls
19.06.2012, 19.59
Siitä huolimatta tulen paikan päälle katsomaan päädynkö yksin ajaan jos keskiviikko on nimenomaan tarkoitettu ainoastaan nopeille miltä tämä nyt enemmistö näyttää ja enemmistö voittakoon. Mulla muuttui, että oon torstain iltavuoron töis joten oli hidas lenkki torstaina niin en pääse siitä huolimatta.
Kuvarastinhakuaamulenkkini keskinopeus taisi olla n. 18 km/h, porukkalenkillä jäänee jonkin verran alle tuon... ;)
JOS tuo Maarian vaihtoehto kiinnostaa ja toteutuu, niin tarkoituksena on edetä kohtuullisen ripeästi kevyellä taukovihaustwistillä, mutta kuitenki porukan voimavarojen mukaan. Ei mitään 20+km/h Henkka-vauhtia, mutta kylmäkään ei pitäisi tulla. :D Hatusta vetäen keskari saattaisi nousta jonnekin 12-15 km/h, jos letka vaan kulkee sujuvasti mukana. Jos alkaa repeillä, niin jäänee tuon haarukan alle. Reitille tulee pakosti jonkin verran myös siirtymää, joka nostaa tuota keskinopeutta.
Meitsi olisi tulossa torstaina lenkille, kun hallitus on menossa huomenna harrastamaan turhamaisuuksia, eli värjäämään hiukset... Saamarin turhaa touhua sanon minä!
Ja kun lastenhoitoapua huomiseksi ei ole saatavilla, niin en tule jarruksi huomenna...
peruspertti
19.06.2012, 20.10
Kuvarastinhakuaamulenkkini keskinopeus taisi olla n. 18 km/h, porukkalenkillä jäänee jonkin verran alle tuon... ;)
JOS tuo Maarian vaihtoehto kiinnostaa ja toteutuu, niin tarkoituksena on edetä kohtuullisen ripeästi kevyellä taukovihaustwistillä, mutta kuitenki porukan voimavarojen mukaan. Ei mitään 20+km/h Henkka-vauhtia, mutta kylmäkään ei pitäisi tulla. :D Hatusta vetäen keskari saattaisi nousta jonnekin 12-15 km/h, jos letka vaan kulkee sujuvasti mukana. Jos alkaa repeillä, niin jäänee tuon haarukan alle. Reitille tulee pakosti jonkin verran myös siirtymää, joka nostaa tuota keskinopeutta.
Maarian suunta kiinnostais kyllä.
Torstaina olis vapaata, vois vaikka lähteä tosellekin puolelle turkua välillä ajelemaan. Toisaalta alkaa tuo sekakäyttökin uhkaavasti taas nostaa päätään, mitähän siitäkin taas tulee? Onko vaarallisempaa olla kolmen lajin sekakäyttäjä kuin kahden vai onko sillä kolmannella enää merkitystä?
Hatusta vetäen keskari saattaisi nousta jonnekin 12-15 km/h, jos letka vaan kulkee sujuvasti mukana. Jos alkaa repeillä, niin jäänee tuon haarukan alle. Reitille tulee pakosti jonkin verran myös siirtymää, joka nostaa tuota keskinopeutta.
Eli helvetin kovaa mennään :D
29.4. keskari oli 10,8 km/h Maarian lenkillä. Se oli musta meedium miinusta. Silloin kyllä Pave pääsi vasta puolessa välin vetotöihin.
Oikeesti keskarit ei paljon kerro, yksikin siirtymä nostaa sitä. Mulla mettäpyörän keskari on 10,9 kolmelta vuodelta.
Mää aattelin tulla sinkularossarilla torstailenkille. Ajetaan sitten hiljaa.
Kaikille jotka haluaa keskiviikkona rauhallista lenkkiä:
Mä tulen ekaa kertaa yli kuukauden tauon jälkeen ajamaan, olen potenut murtunutta varvasta monta viikkoa. Ensi viikolla pitäisi olla täydellisessä työkunnossa, joten täytyy vähän kokeilla kestääkö jalka perusliikuntaa. Tunnen nämä Länsipuolen alueet melko hyvin, ja voin mielelläni vetää "hitaamman ryhmän" lenkin Impparista.
Ajattelin myös tulla rankaisemaan itseäni juhannusjuopottelusta Matin sunnuntailenkille, jos huomenna kaikki menee hyvin ja paikat kestää.
Torstaina en pyöräile, vaan autoilen mökille.
Kumpi vetää huomenna Pave vai Aki ?
Mulla on putki päällä, ei sovi jättää kesken :)
Onko 16:30 liian aikaisin vai onko kaikki lomalla ja vielä aiemmin.
Olen Matin kanssa samaa mieltä.
Vauhdiltaan normaali porukkalenkki mun mielestä on sellainen, että kaikki - siis kaikki - voivat välillä hetken hengähtää, eikä kenenkään tarvitse rutistaa itsestään kaikkea irti, jos ei halua. Torstailenkit juuri tälläisiä.
Vauhdiltaan nopea porukkalenkki taasen vois olla sitä, että kaikki "sitoutuu" myös rutistamaan, mutta silti pysytään kasassa.
Tekninen lenkki olis sitä, että mennään kaikkia mahdollisia polkuja/paikkoja millä laitteella kukin haluaa.
MTB-Turku-CC-lenkit - siis paikalliset ;) - taasen ovat mitä ovat ;), mutta mitä minä olen ollut mukana, niin ne ovat "Nopeita ja välillä myös Teknisiä".
Maantielenkit ja "normaalit CC-lenkit" löytyykin sitten muualta.
Torstaina olis vapaata, vois vaikka lähteä tosellekin puolelle turkua välillä ajelemaan. Toisaalta alkaa tuo sekakäyttökin uhkaavasti taas nostaa päätään, mitähän siitäkin taas tulee? Onko vaarallisempaa olla kolmen lajin sekakäyttäjä kuin kahden vai onko sillä kolmannella enää merkitystä?
Jos on kyse pyöräilylajeista, niin mitä useampi sitä parempi. Ei kiristä pipo niin herkästi.
No eipä tuo pipa kauheasti ole kiristänyt :p Kolme pyöräilylajia ja x-määrä muita hullutuksia.
Kumpi vetää huomenna Pave vai Aki ?
Mulla on putki päällä, ei sovi jättää kesken :)
Onko 16:30 liian aikaisin vai onko kaikki lomalla ja vielä aiemmin.
16:30 en mä kyllä millään ehdi.. Onko 1800 huono? Jos aiemmin, niin sit voisin ottaa jonkun kännykän numeron ja kysellä, missäpäin viiraatte..
Hullutukset on hyvästä.
Onnistuin tänään rikkomaan pakustani yhden kattotelineen kiinnityspisteen. Hemmetin kierreholkki tai mikä ikinä onkaan nimeltään meni katkipoikki. Ketuttaa isosti. Täytyy vissiin porata reikä katon läpi ja kiinnittää pultti + mutteri -systeemillä se kerpeleen kattoteline. Ei tässä muuten ihan niiiiin kauheasti ketuttaisi, mutta kun huomenna lähden Sottungaan puoliltapäivin, tulen torstaina takaisin, sitten mahdollisesti porukkalenkki, ja perjantaina pitäisi aamupäivällä lähteä kajakki auton katolla juhannuksen viettoon. Tekee vielä kiireen.
....eli lähtö siis huomenna 16.30-18.00 välisenä aikana? Paikka on jäänyt vähän avoimeksi......
No niin,
Kahden edellisen sivun höpötykset summeeraten ja omavaltaisia johtopäätelmiä tehden, julistan seuraavaa:
-Lähestyvän keskikesän juhlan kunniaksi tulevan viikon torstailenkki ajetaan MYÖS keskiviikkona.
-Keskiviikon lenkin lähtöpaikkana Impivaaran palloiluhalli. Lähtöaika klo 18.00. Hannu ajaa 1.5h sakkolenkin pohjiksi.
-Tarkoituksena ajattaa kahta letkaa joista:
Nopea(mpi)
Vetäjänä Pave
suuntana Maarian allas
keskinopeus <18km/h
kaikki ylämäet ajetaan
taukoja vihataan (mukaanlukien tekniset)
halukkaat mahtuu mukaan
ketään ei jätetä
"Hitaampi"
Bomba lupautui vetäjäksi
suunta arvotaan lähettäessä
vauhtina torstailenkin teeman mukainen eli rauhallinen
kaikki mahtuu mukaan
ketään ei jätetä
-Mikäli et osaa luokitella omaa vauhtiasi, MTB-Turun verraton taksonomia löytyy täältä (http://www.mtbturku.net/lenkit.php?subsection=sanasto).
-Torstailenkki ajetaan omalla paikallaan klo 18.00. Tämän viikon lähtöpaikkana Imppari.
-Viikon päätteeksi MattiH:n leppoisat SunnuntaiCyclot (http://suomisanakirja.fi/katarsis)
Aki Korhonen
20.06.2012, 00.03
Minähän tuota reippaampaa lenkkiä keskiviikolle taisin alkujaan ehdotella... Täsmensin sitä vielä myöhemmin niin, etten kaipaa erityisen kovaa vauhtia vaan paremminkin kohtuullisen sujuvaa etenemistä. Toiveissa olisi yli 15 km lenkki yhden illan aikana. Onko liikaa toivottu?
Ennenvanhaan palstalla sai sentään mainostaa taukovihaajalenkkejä sekä erinäisiä vauhtiluokituksia. Oli setädieseliä, dieseliä, kukkakeppiä, Pikkevauhtia ja ties mitä huonokuntoisen sinkulamiehen puuskutusta. Eikä liiemmälti ollut palstalla marinaa jos vauhti ei ollut omalle kropalle sopivaa. En ainakaan itse muista tivanneeni taukovihaajien reipasvauhtisen lenkin tilalle jotain itselleni sopivaa kikkailua kaikilla tauoilla. Jos lenkin speksit eivät sopineet, niin sinne ei menty. Kaikille kuitenkin käsittääkseni riitti sopivia lenkkejä. Nyt lienee toisin? Menkää hyvät ihmiset sinne torstailenkkien hitaaseen ryhmään ja kertoilkaa sen jälkeen uudelleen jotain ajamisesta.
Ennenvanhaan oli sekin paremmin että kelpasin joillekin ihan kaveriksikin, mutta nykyään olen vain tällainen kiukutteleva kusipää. Tahdon ajaa lenkillä enemmän kuin olla parkissa. En ole todellakaan taukovihaaja, mutta nyt on sellainen hetki että haluan ajaa vielä yhden kunnon lenkin ennen Tahkoa. Jos se on huono idea tehdä julkisesti niin voin toki ajaa yksinkin. Toinen vaihtoehto olisi alkaa pyörittämään pienen piirin lenkkejä niinkuin jotkut fiksut jo tekevätkin. Mulle maastopyöräily on terveydellisten aspektien lisäksi ollut nimenomaan sosiaalinen tapahtuma. Soisin sen olla sitä jatkossakin. Siksi julkinen ilmoitus lenkistä ja sen tavoitteista. Se jos mikä on reilua.
Täällä palstalla ihan kuka vaan saa sopia itselleen sopivia lenkkejä niin paljon kuin mieli tekee. Eikö vain. Kovin on vain jäänyt vähiin viime vuosina! Enkä ihmettele, jos tällainen soppa syntyy yhdenkin lenkin ympärille. Miksi edes järjestää. Torstailenkit pyörii omalla painollaan mainiosti niin kauan kuin kokeneemmat kuskit jaksaa käydä lenkkejä vetämässä. Sillä konstilla on koitettu saada uusia harrastajia mukaan lajiin. Lisääntyneen väkimäärän pitäisi tarkoittaa myös lisääntynyttä porukkalenkkitarjontaa. Viekö meidän paska meininki kohta jo loputkin harrastajat omiin pieniin porukkoihinsa?
Edellä oleva juttu on kirjoitettu sarkastisesti ja pilke silmäkulmassa. Mutta uskokaa että siinä on totuuden siemen. Ei anneta vuosien varrella tehdyn työn valua hukkaan lapsellisen kinastelun takia. Tiedän että olisi fiksumpaa vain ilmoittaa milloin, mistä ja mihin, mutta toisinaan sitä vain haluaa toteuttaa myös muiden toiveita. Itse en pysty tarjoamaan laadukkaita porukkalenkkejä kuin Ruskon/Raision suunnalla, joka on useaan kertaan todettu olevan turkulaisittain vähän syrjässä. Toisaalta itsekin mielelläni ajelisin muiden perässä itselleni vieraammille poluille, koska vuosien saatossa näitä itselleni tuttuja reittejä on tullut melkoisen monta kertaa vedettyä. Ei tosin viime aikoina, joten voin kyllä vetääkin letkaa.
Meikäläisen diktaattorimaisen määräyksen mukaan keskiviikon lenkit menee sitten näin:
- Impivaara 16:30 -> Rauhallinen lämmittelylenkki esim. Mälikkälän ja Impparin metsissä ennen klo 18 starttia
- Impivaara 18:00 -> Normivauhtinen PITKÄ porukkalenkki joko Kullaanvuoren/Kallasten tai Jäkärlän/Ilmaristen suuntaan
- Impivaara 18:00 -> H-I-D-A-S porukkalenkki lähialueella
Torstaina sitten normaalit aloittelijalenkkikuviot klo 18:00 Impparista.
Aki on puhuu toisinaan paljon, mutta asiaa!
Aki presidentiksi!
Kiitos kaikille osallistujille. Tylsä iltani hotellissa jossa baarin meni kiinni jo... liian aikaisin, on pelastettu, kun olen seurannut tätä hienoa vääntöä! Onneksi on hotellin weelanni, mobiililla ei olisi pysynyt perässä. Jatkakaa... :)
-Keskiviikon lenkin lähtöpaikkana Impivaaran palloiluhalli. Lähtöaika klo 18.00. Hannu ajaa 1.5h sakkolenkin pohjiksi.
-Tarkoituksena ajattaa kahta letkaa joista:
Nopea(mpi)
Vetäjänä Pave
suuntana Maarian allas
keskinopeus <18km/h
kaikki ylämäet ajetaan
taukoja vihataan (mukaanlukien tekniset)
halukkaat mahtuu mukaan
ketään ei jätetä
Hienoa, että lenkki saadaan pystyyn huomiseksi, kiitos "diktaattoreille". Mukana ollaan - tulen notkumaan Imppariin 16:30, joskohan johonkin sakkolenkkiporukkaan pääsisi mukaan peesailemaan!
....ei Ukrainankaan maalia hyväksytty... ;-)
Maarian lenkistä tulee helposti 30+km, mikä täyttänee Presidentin vaatimuksen?
Täytyy varmaankin mennä ottamaan vielä unet ennen iltalenkkiä. Tälle päivälle 32,2km maastoa ja siirtymää pimeässä (17,8km/h). Eksyin minulle uudella polulla Mälikkälään, tankovalo kun ei näytä piilosivupolkujen päitä palatessa vieraassa maastossa umpiperästä takaisin kohti toista umpiperää... :rolleyes: Piti ottaa gepsusta kartta esiin, etten joutunut ajamaan aamuun asti umpiperien väliä... Yökaste voiteli hyvin pintoja ja oli muutenkin aika jännää. Talveen verrattuna positiivista se, että lasit eivät huurru!
Aki Korhonen
20.06.2012, 09.28
Maarian lenkistä tulee helposti 30+km, mikä täyttänee Presidentin vaatimuksen?
Presidentti on tyytyväinen kun kansa kumartaa kohti. Hyvin kelpaa moinen vääntö. Jätin tietoihin vaihtoehtoiset reitti-ideat, kun en tiennyt varmaksi oletko tulossa.
Täällä palstalla ihan kuka vaan saa sopia itselleen sopivia lenkkejä niin paljon kuin mieli tekee. Eikö vain. Kovin on vain jäänyt vähiin viime vuosina! Enkä ihmettele, jos tällainen soppa syntyy yhdenkin lenkin ympärille. Miksi edes järjestää. Torstailenkit pyörii omalla painollaan mainiosti niin kauan kuin kokeneemmat kuskit jaksaa käydä lenkkejä vetämässä. Sillä konstilla on koitettu saada uusia harrastajia mukaan lajiin. Lisääntyneen väkimäärän pitäisi tarkoittaa myös lisääntynyttä porukkalenkkitarjontaa. Viekö meidän paska meininki kohta jo loputkin harrastajat omiin pieniin porukkoihinsa?
Edellä oleva juttu on kirjoitettu sarkastisesti ja pilke silmäkulmassa. Mutta uskokaa että siinä on totuuden siemen. Ei anneta vuosien varrella tehdyn työn valua hukkaan lapsellisen kinastelun takia. Tiedän että olisi fiksumpaa vain ilmoittaa milloin, mistä ja mihin, mutta toisinaan sitä vain haluaa toteuttaa myös muiden toiveita. Itse en pysty tarjoamaan laadukkaita porukkalenkkejä kuin Ruskon/Raision suunnalla, joka on useaan kertaan todettu olevan turkulaisittain vähän syrjässä. Toisaalta itsekin mielelläni ajelisin muiden perässä itselleni vieraammille poluille, koska vuosien saatossa näitä itselleni tuttuja reittejä on tullut melkoisen monta kertaa vedettyä. Ei tosin viime aikoina, joten voin kyllä vetääkin letkaa.
Kaikkien kannattaa näitä nettijuttuja lukiessa ja kirjoittaessa muistaa pieni lähdekritiikki. Asiat saattaa näyttää pahemmilta kuin mitä ne on ja kinastelu kannatta ennemin nähdä rakentavana keskusteluna.
Täysin uutea tulokkaana annan kommentin tästä "sopasta". Mun mielestä juttu meni osin pieleen siinä vaiheessa, kun torstailenkkiä alettiin siirtämään keskiviikolle. Keskiviikolle olisi pitänyt sopia kokonaan uusilenkki, jonka speksesitä olisi voinut sopia puhtaalta pöydältä. Jos torstailenkki olisi jouduttu peruuttamaan, niin sitten se olisi peruttu. Mun mielestä on todella hienoa, että noita torstailenkkejä järjestetään ja niissä pääsee oppimaan polkuja. Ainoa miinus tuollaisessa porukkalenkisssä on, että kun katse on tiukasti edelläajavassa/polussa, niin sen suunnistuksen opettelu on aika hidasta. Jos/kun opin polut, niin olen kyllä valmis vetämään paikalle ilmaantuessani noita torstailenkkejä.
Ajonopeuksista muille aloittelijoille:
Mun nopeusmittari on näyttänyt hitaamman torstailenkin ajoajan keskinopeudeksi molemmilla kerroilla vajaat 12 km/h. Matkojen pituudet n. 22 km. Kokonaisajat pikkasen yli 2,5 tuntia, eli keskinopeus renkaanpaikkaus ym tekniset tauot mukaanlukien molemmilla kerroilla n. 8,7 km/h. Ainakaan näiden perusteella ei tarvi pelätä joutuvansa ajamaan ale 15 kilometrin matkoja missään porukassa. Ei siinä hitaammassakan porukassa nyt ihan paikallaan seisota.
Jotta kinastelusta päästäisiin eroon, niin olisko syytä sopia tyypillisistä lenkkien spekseistä, jotka lenkin ideoija heittäisi ilmoille, esim tähän tyyliin (lainaan nyt surutta aiemmin esiintynyttä speksiä pohjalle):
Vetäjänä xx
suuntana xx
keskinopeus xx km/h
Joku kuvaus aiotusta polun tasosta, jotta osaa suhteuttaa nopeuden vaativuustasoon
taukoja vihataan/ei vihata/pidetään
kaikki saa tulla mukaan/hitaat lähetetään kotiin
Mun mielestä kovavauhtiseksi tarkoitetussa lenkissä pitää olla oikeus lähettää kotiin liian hitaat, kunhan speksin nopeutta ei ylitetä.
Kun änkeän itseni ensimmäisen kerran sinne nopeampaan porukkaan, niin lähden kyllä kiltisti kesken lenkin kotiin, jos en pysy speksin mukaisessa vauhdissa mukana.
Tuossa nyt vähän ideaa? Olisko tällaisen speksipohjan rustaamisesta iloa? Kommentteja?
mimgulls
20.06.2012, 12.08
Kiitos ja tosi mukavaa lukea järjestyy hitaampi porukkalenkki keskiviikollekin ja tulen nyt ilomielin. Pisti kyl mietinnäksi ennen kun luin foorumis muutoksesta tulenko ollenkaan tänään vai menenkö yksin. Tosiaan työni takia en pääse huomenna. Ilman porukkalenkkiä ei ihminen kehity... Se on suuri voimavara minkä voimme antaa toisillemme.
Jos keskiviikkoon saisi myös hitaan (siis todella hitaan) ryhmän, niin voisin eksyä paikalle :)
Ja sitten perutaan tää haave. On muuta menoa. Mut tulen sit torstaina letkaan.
Aki Korhonen
20.06.2012, 13.16
Ennakkovaroitus pitkästä ja synkästä yksinpuhelusta. Aki puhuu paljon ja kirjoittaa vielä enemmän. ;)
Kaikkien kannattaa näitä nettijuttuja lukiessa ja kirjoittaessa muistaa pieni lähdekritiikki. Asiat saattaa näyttää pahemmilta kuin mitä ne on ja kinastelu kannatta ennemin nähdä rakentavana keskusteluna.Olet erittäin oikeassa.
Täysin uutea tulokkaana annan kommentin tästä "sopasta". Mun mielestä juttu meni osin pieleen siinä vaiheessa, kun torstailenkkiä alettiin siirtämään keskiviikolle. Keskiviikolle olisi pitänyt sopia kokonaan uusilenkki, jonka speksesitä olisi voinut sopia puhtaalta pöydältä. Jos torstailenkki olisi jouduttu peruuttamaan, niin sitten se olisi peruttu.
Jokaisen kommentti on tärkeä. Etenkin uusien kuskien näkemykset ovat tervetulleita. Olet varmaan oikeassa myös siinä, että ongelma oli nimenomaan yrityksessä siirtää vakiolenkkiä toiselle päivälle. Ei torstailenkkejä siirretä eikä peruta. Jokainen torstai on potentiaalinen torstailenkkipäivä. Joskus voi käydä niin, että torstaina ei ole lähtöpaikalla väkeä. Ei sitä torstailenkkiä siltikään olla peruttu - silloin ei vain ole osallistujia.
Mun nopeusmittari on näyttänyt hitaamman torstailenkin ajoajan keskinopeudeksi molemmilla kerroilla vajaat 12 km/h. Matkojen pituudet n. 22 km. Kokonaisajat pikkasen yli 2,5 tuntia, eli keskinopeus renkaanpaikkaus ym tekniset tauot mukaanlukien molemmilla kerroilla n. 8,7 km/h. Ainakaan näiden perusteella ei tarvi pelätä joutuvansa ajamaan ale 15 kilometrin matkoja missään porukassa. Ei siinä hitaammassakan porukassa nyt ihan paikallaan seisota.
Ettei nyt tule väärinkäsityksiä, niin olen kyllä ollut mukana sekä nopeammilla että hitaammilla torstailenkeillä. En käytä mitään mittaria lenkkien seuraamiseen, mutta fiilis on ollut sellainen että 15 km metsäajo on kovinkin tiukoilla kaikkein hitaimmilla lenkeillä. Fiiliksen tueksi kaivoin esiin palstalla esitetyt datat edellisviikon hitaan ryhmän lenkistä. Kahden tunnin aikana (se aika kun kaikki olivat mukana) päästiin etenemään 12 km eli tasan 6 km/h. Toki siinä vaihdettiin rengasta ja pumpattiin välillä, mutta oli siinä vastapainoksi mukana tietä ja ulkoilureittiäkin. Oli miten oli, niin keskinopeus on erittäin huono nopeusluokitteluväline etenkin hitailla lenkeillä, koska siirtymätyyliset osuudet nostavat sitä kohtuuttomasti. Oma lempivauhtini taitaa olla jossain 10 km/h tietämillä ja sitä suuremmaksi ilmoitetut vauhdit alkavat soittamaan meikäläisellä hälytyskelloja. Eli käytän harkintaan voinko lähteä sellaisille lenkeille edes mukaan. Edellisviikon torstailenkin nopea ryhmä kellotti palstalla esitettyjen datojen perusteella kolmen tunnin rypistyksellä ja jalat hapottaen vähän yli 11 km/h keskinopeuden (joskin ajoivat muutaman kilometrin hitaan ryhmän mukana). Näillä tiedoilla hitaalle ryhmälle mitatut lähes 12 km/h (tai edes 8,7 km/h) vauhdit tuntuvat melko utopistisilta. En voi toki kiistää mitattuja faktoja, mutta suhtaudun varauksella. Reitinvalinta vaikuttaa nopeuteen huomattavasti ja itäpuolen polut ovat kenties keskimäärin hieman helpompia kuin länsipuolen. Kummaksuttaa silti.
Jotta kinastelusta päästäisiin eroon, niin olisko syytä sopia tyypillisistä lenkkien spekseistä, jotka lenkin ideoija heittäisi ilmoille, esim tähän tyyliin (lainaan nyt surutta aiemmin esiintynyttä speksiä pohjalle):
Vetäjänä xx
suuntana xx
keskinopeus xx km/h
Joku kuvaus aiotusta polun tasosta, jotta osaa suhteuttaa nopeuden vaativuustasoon
taukoja vihataan/ei vihata/pidetään
kaikki saa tulla mukaan/hitaat lähetetään kotiin
Nämä ovat ihan hyviä tavoitteita. On yritetty ennenkin, mutta aika heikolla menestyksellä. Näitä faktoja voisi tietysti yrittää viljellä, kunhan ensin saadaan sovittua vetäjä ja lähtöpaikka. Aika vähän on ollut erikseen ilmoitettuja lenkkejä ja pidempään palstaa seurailleena olen osannut poimia niistä oleellisimmat tiedot. En tiedä ovatko uudemmat tulokkaat pystyneet samaan. Porukkalenkkien perusajatuksena on kuitenkin huomioida kaikkien tarpeet ja toiveet, joten yleensä tarkkojen speksien asettaminen ennakkoon ei ole edes mielekästä. Fiksu vetäjä kuulostelee osallistujien toiveita aikataulun, vauhdin, reitin vaativuuden jne suhteen ennen lenkkiä ja lenkin aikana sekä tekee tarvittaessa kaivattuja säätöjä reittiin toiveiden tai havaintojensa perusteella. Ei ole mielekästä lyödä lukkoon kovin tarkkoja speksejä ja blokata sillä osallistujia liiallisesti.
Lenkin suunta on useinkin se kiinnostavin tieto. Sitä pitäisi muistaa viljellä ilmoituksiin. Sen perusteella lenkki saattaa asettua erityisen kiinnostavaksi tai sitten ei. Toinen kiinnostava tieto on lenkin kesto. Joko se sopii omaan aikatauluun ja kuntoon tai sitten ei. Jos ilmoituksessa kerrotaan lähtöpaikaksi Impivaara ja ehdotetaan reitin käyvän vaikkapa Kullaanvuorella ja Kallasissa niin siinähän niitä speksejä on jo kerrakseen. Jos ei tiedä missä ilmoitetut paikat sijaitsevat, niin kannattaa ottaa selvää tai kysyä. Kun hahmottaa kuinka pitkästä lenkistä suunnilleen voisi olla kysymys, niin pystyy vähän omalta osaltaan miettimään että ehtisikö ja jaksaisiko sitä ajaa illan aikana.
Mun mielestä kovavauhtiseksi tarkoitetussa lenkissä pitää olla oikeus lähettää kotiin liian hitaat, kunhan speksin nopeutta ei ylitetä.
Kun änkeän itseni ensimmäisen kerran sinne nopeampaan porukkaan, niin lähden kyllä kiltisti kesken lenkin kotiin, jos en pysy speksin mukaisessa vauhdissa mukana.
En muista että koskaan olisi ketään käännytetty pois porukkalenkiltä - ennen lähtöä eikä kesken lenkin. Se ei vain kuulu tähän juttuun. Silloin oltaisiin sillä Matti H:n ja HAK:n kritisoimalla alueella vauhtiluokittelujen suhteen. Siihen emme pyri. Toki joskus joku on lenkiltä kesken kaiken poistunut, mutta kyllä silloinkin on muiden toimesta yleensä toivottu kaverin vielä jatkavan. Pääperiaate menee mielestäni niin, että kun pärjää hidasvauhtisella torstailenkillä letkaa kummemmin jarruttelematta, niin on tervetullut muillekin lenkeille. Jos hitaalla torstailenkillä kokee olevansa jatkuvasti se jarruttava henkilö, niin silloin ei välttämättä kannata vielä lähteä vaativammille lenkeille. Sitten on toki asia erikseen, jos lenkkikutsussa nimenomaan mainitaan taukojen välttäminen tai normaalia kovempi vauhti - tai päinvastoin. Kannattaa käyttää omaa harkintaa. Nopeammillekin lenkeille toki saa ja pitääkin lähteä joskus menoa maistelemaan. Ei kukaan voi tietää mikä on oma vauhti suhteessa muihin jos ei mene koskaan kokeilemaan. Käytetään sitä harkintaa. Sitten kun on kerran ajanut muuta kuin aloittelijalenkkiä, niin osaa taas paremmin miettiä tulevien lenkkien haasteiden järjellisyyttä. Eikä ole kiellettyä kysellä torstailenkillä joltain kokeneemmalta porukkalenkkeilijältä, että mikä hänen arvionsa on kysyjän etenemiskyvystä. Torstailenkkienkin vauhdit vaihtelevat todella paljon osallistujien mukaan.
Korostan nyt vielä, että kun täällä kirjoitetaan nopeammista lenkeistä niin niillä ei tarkoiteta todellakaan mitään kisavauhtista ajamista. On kirjoitettu nimenomaan nopeammasta vauhdista kuin hitaimmilla aloittelijalenkeillä. Perinteisesti torstailenkitkin ovat olleen hieman nopeampia kuin viimeaikaiset hitaat ryhmät. Ei olla tavoittelemassa kuuta taivaalta. Koitetaan saada kuitenkin jotain tolkkua tähän hommaan, että kaikki voisivat edelleen harrastaa porukalla. Meidän torstailenkkien ajajakaarti on todella laaja kattaen melkoisen kirjon aloittelijoista aina Suomen huipulle saakka. Siitä on joskus vaikea saada kaikille soveliasta ryhmää, mutta yritetään kaikki parhaamme.
Onnittelut että olet jaksanut lukea näin pitkälle. Ensi viikon maanantaina tai tiistaina minulla voisi olla aikaa olla mukana jonkinlaisella erityisen rauhallisella lenkillä. Jotain rääppeitä parempien kuskien pitämistä kikkailukouluista ja maastoajokouluista (osa I: miten ylitän neulasen, osa II: miten ajetaan niin ettei koko ajan satu, jne). Eli voitaisiin mennä metsään etsimään kivoja teknisiä haasteita - sekä pieniä että vähän isompiakin - ja ajella näissä paikoissa riittävä määrä toistoja. Palaamme mahdollisesti asiaan.
greenman
20.06.2012, 13.34
Word ja amen.
Jokaisella lenkille lähtijällä pitäisi olla tiedossa oma kuntonsa ja sen mukaan valitsee, lähteekö sellaiselle lenkille joka ilmoitetaan kovempi vauhtiseksi. Itselleni ei tulisi mieleenkään lähteä vauhdikkaalle lenkille koska tiedän, etten kuitenkaan pysy perässä ja olisin vain jarruna. Joskus kyllä ilmoitetaan, että ajetaan rauhallisesti mutta sekin on suhteellinen käsite. Toisille rauhallinen vauhti on toisille liian kova. Jos tällaisella lenkillä huomaa, että ei jaksa, joko pyytää vauhdin hidastusta tai sitten jättää lenkin kesken. Koskaan ei ole liian myöhäistä keskeyttää, niin kuin erään helsinkiläisen harrasteseuran puheenjohtaja on joskus asiasta maininnut. Ei jokaiselle porukkalenkille ole pakko lähteä mukaan, suotakoon siis koville kuskeille omat lenkkinsä ilman jarruttavia tekijöitä.
Vielä lenkkien ilmoittamisista:
Torstailenkit ovat, ainakin niin kauan kuin itse olen ollut mukana, sellaisia että hitaampia ei jätetä ja muu porukka tiedostaa sen että joskus saatta lenkin vauhti olla todella hidas. Nykyään on hyvä asia, että lenkeillä käy paljon eritasoista porukkaa ja saadaan pari erinopeuksista porukkaa. Muilla ilmoitetuilla lenkeillä yleensä ns. koollekutsuja määrää lenkin luonteen ja muut tyytyvät siihen. Eli joku haluaa lähteä hitaalle/nopealle/tekniselle lenkille ja haluaa sille ajoseuraa. Jos samaan aikaan toinen haluaa toisenlaisen lenkin, voi ilmoittautua vetäjäksi ja pyytää siihen mukaan. Mielestäni on aivan turhaa sekoittaa kahta eri porukkaa, siitä ei tule kuin sanomista, niin kuin nyt on huomattu.
Jos tänne itä-puolelle halutaan hidasvauhtista kikkailulenkkiä niin lähden mielelläni vetämään. Siis muutenkin kuin torstaisin ;)
Immo Laine
20.06.2012, 14.06
Pitkien tekstien perusteella topiikki alkaa olla nimensä veroinen ;)
Pitääkö palkata referaattisihteeri, jotta mä pysyn kärryillä tässä hektisessä nykymaailmassa.
No on niitä helpompiakin tapoja ....
Hannu, elä mene sieltä ali mistä aita on matalin! :)
- Tänään olet Impparissa joko 16.30 tai 18.00. Molempina aikoina joku saattaa olla lähdössä lenkille
- Huomenna torstailenkki klo 18.00 Impparista.
Ja ettei ihan asialinjalle sorruta:
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
mimgulls
20.06.2012, 15.32
Voi tsiisus näitä referaatteja... :D Hienosti osaatte ainakin kirjoittaa! :)
Aki Korhonen
20.06.2012, 15.49
Kirjoittaminen onkin helpompaa kuin lukeminen. ;-)
mimgulls
20.06.2012, 16.32
Kirjoittaminen onkin helpompaa kuin lukeminen. ;-)
Ymmärtäminen sitäkin vaikeampaa mitä itse kukin ajattelee. Olemmehan yksilöitä :)
Jokaisen kommentti on tärkeä. Etenkin uusien kuskien näkemykset ovat tervetulleita. Olet varmaan oikeassa myös siinä, että ongelma oli nimenomaan yrityksessä siirtää vakiolenkkiä toiselle päivälle. Ei torstailenkkejä siirretä eikä peruta. Jokainen torstai on potentiaalinen torstailenkkipäivä. Joskus voi käydä niin, että torstaina ei ole lähtöpaikalla väkeä. Ei sitä torstailenkkiä siltikään olla peruttu - silloin ei vain ole osallistujia.
Ettei nyt tule väärinkäsityksiä, niin olen kyllä ollut mukana sekä nopeammilla että hitaammilla torstailenkeillä. En käytä mitään mittaria lenkkien seuraamiseen, mutta fiilis on ollut sellainen että 15 km metsäajo on kovinkin tiukoilla kaikkein hitaimmilla lenkeillä. Fiiliksen tueksi kaivoin esiin palstalla esitetyt datat edellisviikon hitaan ryhmän lenkistä. Kahden tunnin aikana (se aika kun kaikki olivat mukana) päästiin etenemään 12 km eli tasan 6 km/h. Toki siinä vaihdettiin rengasta ja pumpattiin välillä, mutta oli siinä vastapainoksi mukana tietä ja ulkoilureittiäkin. Oli miten oli, niin keskinopeus on erittäin huono nopeusluokitteluväline etenkin hitailla lenkeillä, koska siirtymätyyliset osuudet nostavat sitä kohtuuttomasti.
Toi siirtymien keskinopeutta nostava vaikutus näkyy noissa luvuissa, koska noi on otettu rannekellosta ja polkupyörän nopeusmittarista. Mittari stoppaa automaattisesti keskinopeuden mittauksen, kun pyörä pysähtyy. Olen ollut suunnilleen letkan puolivälissä, jossa pumppausliike nostaa ajon keskinopeutta. Ylämet pyrin ajamaan aina täysillä ja sitten mäen päällä olen usein odottavassa joukossa. Tuo toinen on sitten saman mittarin kilometrimatka ja rannekellosta kokonaisaika. Ajat ja matkat tolpalta tolpalle. Muistivirheet mahdollisia, koska en ole kirjannut noita lukuja ylös mihinkään.
Ja toi nopeus on niin suhteellinen käsite, että sitä ei kannata käyttää lainkaan hitailla torstailenkeillä, koska ainakin itse olen kokenut, että jos hyydyn ylämäkeen, niin mua odotellaan kiltisti mäen päällä ilman pahoja katseita. Sama juttu mäen alla jos en uskalla laskea mäkeä yhtä lujaa, kuin kärki. Nopeus on sovitettu hienosti hitaimpien mukaan ja valittamista ei ole. Nopeus on ollut mulle kohtuu sopiva välillä ehkä olen kaivannut lisää vauhtia. Toisinpäin en kertaakaan, koska letka on säätynyt hienosti automaattisesti hitaammaksi, joko mun ansiosta, tai sitten jollain mulla vastaava kunto kuin mulla. Olen ajanut oman suorituskykyni mukaan ja mulla on ollut hauskaa.
Näissä muissa lenkeissä taas olisi kiva kuulla aiottu nopeus etukäteen, että voin suhteuttaa sen omiin taitoihini ja miettiä lähdenkö mukaan vai ei. Jos joku kaipaa lenkkiseuraa kovakuntoisen treeniin, niin mun ei kannata sinne tunkea mukaan.
Yleisfiiliksenä täältä lukemani ennen ensimmäuistä lenkkiä edeltävät kommentit todella hidasvauhtisesta sai odottamaan hidasvauhtisempaa ja nopeus yllätti mut (osin positiivisesti). Vauhti on ollut sellainen, että väsymys ei haittaa tasapainoa, mutta silti syke käy välillä tapissa, eli aerobinen kuntokin nousee. Mulla rassaa tietysti painava pyörä ja kuski, sekä osin tekniikan puute, mutta pohjalla on kuitenkin työmatka-ajoa 5000 +/-1000 km/v useamman vuoden ajalta. Eli ihan rapakunnossa en ole. Mutta nostan nyt kuntoa, tähtäimessa on saada ensin liikakilot (>25 kg) kuskista pois ja sen jälkeen palkitsen itseni 7-10 kg kevyemmällä pyörällä. Ton 35 kg pudotuksen jälkeen sujuu varmaan ylämäetkin paremmin.
Jahka muistan ladata kännykän ennen lenkkiä ja pistää sports trackerin päälle heti alusta, niin voin tuupata lenkkidatan julkiseksi kaikkien pällisteltäväksi. Ei tarvi sitten spekuloida nopeuksilla tai matkoilla :)
Ja tosiaan mulla on jäänyt molemmista lenkeistä todella hyvä fiilis. Joku kerta vielä tänä kesänä lähden koittamaan nopeampaa letkaa, jotta tiedän mikä vauhti siellä on. Jos olen pienenä jarruna palaan kiltisti seuraavalla kerralla hitaampaan letkaan. Jos olen isona jarruna, niin voin kyllä poistua ilman pahaa mieltä kesken lenkin ja ajella kiltisti omia polkujani kotiin. Toistaiseksi lähden kyllä sen hitaamman letkan mukaan.
Jos tänne itä-puolelle halutaan hidasvauhtista kikkailulenkkiä niin lähden mielelläni vetämään. Siis muutenkin kuin torstaisin ;)
Mulla on mielenkiintoa. Teknisesti saa olla haastaviakin, selkeästi haastavampia, kuin torstailenkin reitti yleisellä tasolla, kunhan ei ole kiire jatkaa lenkkiä, vaan niihin vaikeisiin paikkoihin voi jäädä tekemään toistoja.
fillaristi
20.06.2012, 22.23
Sunnuntaina ajetaan cyclocrossia Kaarinan Hongkongilta normitapaan ja -aikaan. Oivallinen katharsis juhannuksen rypemisten (tai kohdallani työnteon) päälle. Ilmassa saattaa olla jonkinlaista tyhjennysharjoituksen meininkiä ennen seuraavan viikonlopun paarmafestareita.
Kaikille, jotka eivät ole kaatuneet kokkoon tai pulahtaneet veteen kustuaan veneestä seisten tarjolla epäreilua peliä ja paskaa meininkiä!
Eli sunnuntaina ajetaan niin että korvissa soi...:cool:
mimgulls
20.06.2012, 22.30
Kiitos hidaslenkin vetäjälle! Oli mielestäni erittäin hyvä lenkki vaikka vauhti oli noin 6 km/h. Oli tolla vauhdilla hyvä käyttää tilaisuutta hyväkseen harjoitella yhtä minulle vaikeaa kohdetta ja lopulta onnistuin sekä tulomatkalla meni yhdellä kertaa mut toiste päin... Kans droppeja tuli harjoiteltua. Kiva oli kikkailla lenkin aikana eikä tarvinnu tällä kertaa ajatella jollain olis kiire mennä vaan eteenpäin. On nopeassakin vauhdissa paljon hyvää missä on kokeneimmat kuskit, oppii menemään teknisesti kovempaa ja kunto kasvaa sekä minusta kehittyvämpää. Molemmissa harjoittelun suhteen sekä hyvät että ehkä huonot puolet. Enemmänkin minä näen molemmissa hyviä puolia.
Kiitti Pavelle pitkästä lenkistä. Ja sori kaikille siitä, että mun jalat alko temppuilemaan ja taukoja pidettiin mun takia ihan liikaa.. Nyt siis ei kunto loppunut vaan jostain syystä jalat alko kramppaamaan..
Tai sit se oli se paska kunto.. Hemmetti, ei me menty edes lujaa..
En ole käynyt Paven vetämällä muistaakseni ennen. Ei olis pitänyt mennä nytkään, sillä tää tauti vaan paheni. :mad:
Aika hurja mies, veti koko lenkin nelikymppisellä eturattaalla.
Timppi, no hätä, olis me muutenkin tauko siinä mäellä pidetty.
Ja kiitti kaikille seurasta, aika komee porukka.
Great.
Aki Korhonen
21.06.2012, 00.28
Hemmetti, ei me menty edes lujaa..No jaa. Eiköhän alkumatkasta kuitenkin ajeltu ihan reippaasti. Kuka nyt sen lujempaa edes haluaisi ajella. Eikä me nyt niin kovin paljoa odoteltu vaikka pari pientä taukoa pidettiinkin. Sitäpaitsi tauko on ystävä! Itselleni ainakin maittoi tämä kattaus. Tuli samalla testattua polvea, että kannattaako sillä edes lähteä Tahkolle asti tuskailemaan. Pari uutta osaakin tuli koeponnistettua ja kestivät ainakin yhden lenkin. Joku vois laittaa vähän datojakin lenkistä - ne kun ovat muodissa. Kiitokset kaikille pitkään letkaan osallistuneille ja erityisesti veturille.
Hieno lenkki. Sakkolenkkiryhmä ajoi 38km, 4 tuntia meni aikaa, taukoja noin 40 min.
Alussa oli tiukkaa menoa, sitten oli pätkiä vauhdilla ja taukoilua perään. Sakkolenkillä sitten tuli kyytiä, pitkospuita kolmeakymppiä, riihikallion kivikkoja kädet hellinä ja nappuloista näytti kotona puuttuvan palasiakin.
Hieno lenkki. ....sitten tuli kyytiä, pitkospuita kolmeakymppiä, riihikallion kivikkoja kädet hellinä ja nappuloista näytti kotona puuttuvan palasiakin.
Aika ikimuistettava kokemus tuo pitkospuuhurjastelu. Tunne oli sama kuin olis vetänyt kakskaistaista motaria kahtasataa. Ja se Riihikalliomättö piste iin päälle.
Hidaslenkin vetäjä kiittää osanotosta ja kiitoksista. Mukavan leppoisasti pyöriteltiin Runosmäen kallioilla ja Isosuon luontopolku käytiin ajamassa. Mun mittari kellotti noin 19 kilometriä ja 7,8 kmh. Varsinaisen maastotoiminnan keskari jäi aika tarkkaan tuohon 6 kmh, lisäys tuli siirtymistä.
Käppyrä löytyy tuolta:
http://www.ar.attackpoint.org/sessiondata.jsp?sessionid=2537340
Kiitos myös lenkistä vetäjille, Pavelle varsinaisesta ja Akille sakkolenkistä. Nopean laskeskelun perusteella varsinaisen lenkin pituus oli 34 km ja keskinopeuden 10,7 km/h. Alku mentiin aika hyvää vauhtia, hitaimmat ja äänekkäimmät kilometrit tulivat lenkin juurakko-osuuksilla.....
Reittitiedot löytyvät tästä. (http://www.endomondo.com/workouts/rJW2_G6NIaQ) Olisin laittanut suoraan kuvana kartan tähän, mutta se ei ilmeisesti oo mahdollista? Vai onko?
Muutamista teknisistä huolimatta kohtuullisen pitkä 14 kuskin letka kulki kiitettävän sujuvasti ainakin keulilta katsottuna. Kaksi seitsämän kuskin letkaa olisivat jo painelleet aika haipakkaa? Alkuun mentiin ihan reippaasti, mutta jostain Rajakalliolta eteenpäin jo aika rauhallisesti. Aikuisemmat miehet vielä vähän revittelivät lopussa Pomponrahkan kautta nuorison jatkettua harjulta eri teitä Impivaaraan... ;)
Maariassa olisi vaihtoehtoja vaikka miten, tämänkertainen versio rikkoi perusreittiä pohjoisosissa sik-sakaten osaa sivupoluista. Aika ei tällä kertaa riittänyt myöskään Ilmaristen pistolle, näin ilta-ajeluna.
Tämä vähän varttuneemman väen versio reitistä Pomponrahka-sakolla Impivaara-Impivaara gepsuni mukaan vetäjän paikalta 38,34 km, 2:58:10, AV 12,9 km/h, MX 34,9 km/h, syke AV 135 / MX 170 bpm, nousu 556 m (GPS asetettu pilkkomaan tauot pois datasta).
Kotoa kotiin extra-Pompolla (joo, eipä ollut siellä laskuvarjospooreissa liiemmälti mutaa) & muulla vakiokattauksella mittarin mukaan 65,1 km, 4:15:17, AV 15,3 / MX 55,7 km/h, kadenssi AV 64 / MX 198 rpm. GPS puolestaan valehteli 61,38 km (lähdöstä unohtui puolisen kilometriä), 4:14:57, AVG 14,4 km/h MAX 35,6 km/h, 2666 kcal, syke AV 137 / MX (210??) bpm, nousua 803 m.
Koko setti läpi noin kahdella litralla vettä ja yhdellä myslipatukalla, joten kotimatkan loppuosassa alkoi jo tulla ajovirheitä, mutta nelikyppisellä toki kotiin asti. Yölenkki taisi myös painaa vielä jaloissa... Perillä kotona juuri ennen yhtätoista, joten kokonaisaikaa kertyi allekirjoittaneelle noin 5,5 h.
Käppyrää en edes yritä saada tällä ikiwanhalla kannettavallani karttapohjalle, sillä selain, Garminin softa ja Excel pistävät jo koneen polvilleen...
Pannutustakuu, eikö kukaan? Ai niin, HAK, kävitkö kuinka syvällä Pomponrahkassa, pitkoksen viereen oli jäänyt melkoinen mutalikko? :D
Kiitokset osanottajille, kaikki lienevät päässeet turvallisesti kotiin? Hyvä meininki?
Nyt tars pakata auto ja ottaa kunnon nokoset ennen siirtymistä itään... Pitäkäähän jussihauskaa, kohtuudella!
Yritinpäs...
https://lh5.googleusercontent.com/-YxjLoNWoAtA/T-JibIcGWYI/AAAAAAAAC5E/pmoCHmAbdMk/s640/12-06-20_ke-lenkki_Maaria.jpg
....kotiin extra-Pompolla (joo, eipä ollut siellä laskuvarjospooreissa liiemmälti mutaa) ....
Pannutustakuu, eikö kukaan? Ai niin, HAK, kävitkö kuinka syvällä Pomponrahkassa, pitkoksen viereen oli jäänyt melkoinen mutalikko? :D
....Hyvä meininki?
Nyt tars pakata auto ja ottaa kunnon nokoset ennen siirtymistä itään... Pitäkäähän jussihauskaa, kohtuudella!
....
Maanantaina tosiaan ajoin mm. nuo laskuvarjospoorit läpi molempiin suuntiin. Ihan makeethan nekin on. Kun niitä on niin monta, niin vierestä/sivusta/välistä pääsee taiteilemaan läpi joka kohdasta.
Siellä pitkoksilla "bussipysäkin" jälkeen, siinä just ennen "karjaporttia" fillari putos siitä kahdensadan vauhdista sivuun. Jonkin matkaa se tais kyntää lankunsivua, mut pystyssä pysyin. :)
Sä Pave oot kyllä hyvässä iskussa. Jos aiot Tahkolla jotain aikaa, niin varmaan saat, kunhan nyt vielä viikon muistat levätä ja tankkailla.
Ja sama pätee muihinkin, lepoviikko.
Jos mä sinne ilmestyn, niin saatan ajaa yö+päivä-lenkit noin niiku tsek-meiningillä. Ehkä nähdään. Itäänpäin saatan itsekin suunnistaa, jos tuo keli ei aivan mahdottomaksi muutu. Mut ilman tarkkaa plääniä, lets see.
Hauskaa oli ja hauskaa Jussia kaikille.
Niin ja kiitti Akille myös oikein sopivasta lämmittelystä. Ja lukaisin mä nyt "tuon pitkänkin läpi", ihan asiaahan se oli. ;)
Oli kyllä hyvä lenkki. Ens kerralla otan jotain evästä mukaan ettei paukut lopu. Hyvää juhannusta kaikille.
Kiitos Pavelle eilisen lenkin vetämisestä. Lenkki oli mukavan leppoisa. Minua miellytti suuri määrä uusia polkuja, koska en ole aikaisemmin tuolla suunnalla liikkunut.
Hauskaa juhannusta!
-Teemu (perän pitäjä)
peruspertti
21.06.2012, 09.01
Jäi porukkalenkki harmittavasti ajamatta yllättävien kiireiden takia. Yksin kävin myöhään vähän kikkailemassa. Ja niin ne aikataulut elää, että tänään pitäis päästä mukaan.
greenman
21.06.2012, 10.13
Seuraa pientä avautumista:
Tahko valmistautumiseni kruunaa TAAS flunssa viikoa ennen h-hetkeä.
Mikäköhän siinäkin on. Koko talveen ei ole ollut kuin yksi puolittainen köhä ja sitten kesäkuussa pamahtaa. Kele.
Kiitos Pavelle lenkin vedosta! Polut olivat minulle uusia ja vauhti sopiva. Lisää tällaisia lenkkejä kiitos! Tänään aion taas tulla Impparille kuudeksi, mutta kevyempi vauhti käy vallan hyvin.
Tänään aion taas tulla Impparille kuudeksi, mutta kevyempi vauhti käy vallan hyvin.
Mitä mitä, tänään mennään TÄYSILLÄ :p
Mukava nähdä hiukan Turun polkujaki välillä, eli mukana ollaan iltasella...
Aki Korhonen
21.06.2012, 10.31
Pannutustakuu, eikö kukaan?
Kyllä, kyllä. Ainakin yksi semi-OTB-ilmalento näkyi, jonka jälkeen mies kieriskeli tuskissaan maassa. Alkoi kuulemma jalat krampata ilmalennon aikana. :)
Eiks tää oo selkeesti nyt se huippukuntoisten herkkyysongelma kun ollaan äärimmäisessä vireessä. :)
Hip hip hurraa. Mun polvi ei tunnu erityisen pahalta eilisen ajelun jäljiltä!
Pannutustakuu, eikö kukaan?
Ennen sitä juomapullon putoamista vasen jalka irtosi polkimelta pienessä dropissa. Tämän seurauksena ukko mahallaan satulan päällä ja koipi sai pientä osumaa --> kyseessä siis ennemminkin pytti-pannu tyyppinen liikesarja.
Kamalasti en kyllä nukkunut kun nuo kylkiluut on vähän hellänä...
Tilastojen valossa lenkki oli epäonnistunut: keskari jäi kauas speksatusta ja taukojakin pidettiin (luojan kiitos) :). Ilmeisesti se lenkillä vaivannut naksunta tuli mun selkärangasta joka oli välillä lähellä katkeamista. Muuten hyvää kyytiä, kiitoksia Pavelle.
Kotiovelta-kotiovelle 44.5km, aikaa 4.07.54, keskisyke 150.
Vedin mäkin pienet pannut mis pyörä jäi paikoilleen ja äijä jatkoi juoksemalla matkkaa =)
Kyllä, kyllä. Ainakin yksi semi-OTB-ilmalento näkyi, jonka jälkeen mies kieriskeli tuskissaan maassa. Alkoi kuulemma jalat krampata ilmalennon aikana. :)
Ja oikeesti kramppaskin just siinä, kun sen puun yli nostin perseen satulasta. Ei muuten voi sellasen pikkurangan ylityksessä vetä semi-otb:tä..
Sit siinä loppupuolella joku sai tarpeekseen matelevasta ylämäkivauhdista ja veti hirven lailla oikeelta ohi. Samaan syssyyn sitten alamäessä näkyi jotain otb:n kaltaista..
Vedin mäkin pienet pannut mis pyörä jäi paikoilleen ja äijä jatkoi juoksemalla matkkaa =)
Mitä, mitä, harrastaako joku muukin juoksukaatoja kuin mä? :p
Aki Korhonen
21.06.2012, 12.03
Ja oikeesti kramppaskin just siinä, kun sen puun yli nostin perseen satulasta. Ei muuten voi sellasen pikkurangan ylityksessä vetä semi-otb:tä..
Sit siinä loppupuolella joku sai tarpeekseen matelevasta ylämäkivauhdista ja veti hirven lailla oikeelta ohi. Samaan syssyyn sitten alamäessä näkyi jotain otb:n kaltaista..
OTB:n voi vetää ihan missä vaan. Vaikka tasaisella hiekkatiellä. Kaikkea voi nähdä porukkalenkeillä. Mä luulen että sulla osui eturengas johonkin juureen (niitähän ei sillä polulla juuri ollutkaan) samalla kun kevensit perää. Näytti siltä että olisit hyppäyttänyt sen perän todella korkealle!
Taisi olla Nelson joka meni vauhdilla ylös ja ryminällä alas. En kyllä nähnyt mitä siinä alasmenossa tapahtui. En edes tiedä kaatuiko. En ollut heti perässä, kuten timpin ja SuperD:n tapauksissa. Ette oo vielä oppineet että mun edellä ei kannata ajaa...
Joo, mut sitä ei lasketa, koska OTB kuuluu näköjään omalla kohdalla lenkin vakiovarustukseen..... ;-) Ja sorry vaan se ylämäessä kiihdyttely, muuten en mäen päälle pääse koskaan, jos joutuu luottamaan vain omien jalkojen antamaan voimaan....
Lenkki oli mitä mainioin, niin kauan kuin sitä kesti, vauhti oli sopivaa, enkä ollut toivottavasti liikaa muiden jarruna - Kiitos Pave!
Minäkin tunnustan pannuttaneeni siinä samalla, kun rikoin näköjään tämmöiselle paksukaiselle ylikevennetyn HT 29:n. Pyörästä paskana satula, ketjut ja kaiken kruununa runkosta ketjun ohjurin kiinnike (murtunut). No eipä se ole kuin toinen On One 29 hiilarirunko, jonka sain rikki tällä ajokaudella.
Tekee kyllä tiukkaa, että saan filon ajokuntoon ennen Tahkoa, kun Italian reissulta kotiudutaan ensi viikon keskiviikkona, mutta siitä huolimatta hyvät Jussit kaikille!
hullukoira
21.06.2012, 14.16
Seuraa pientä avautumista:
Mikäköhän siinäkin on. Koko talveen ei ole ollut kuin yksi puolittainen köhä ja sitten kesäkuussa pamahtaa. Kele.
Tervetuloa sairaskerhoon. Toipumista odotellessa väänsin eilen tahkokumin tahkovanteelle. Kait tässä vielä ehtii parantua, tai sitten on ajettava takaperin ja yskittävä vauhtia.
fillaristi
21.06.2012, 15.53
Lenkki oli mitä mainioin, niin kauan kuin sitä kesti, vauhti oli sopivaa, enkä ollut toivottavasti liikaa muiden jarruna - Kiitos Pave!
Minäkin tunnustan pannuttaneeni siinä samalla, kun rikoin näköjään tämmöiselle paksukaiselle ylikevennetyn HT 29:n. Pyörästä paskana satula, ketjut ja kaiken kruununa runkosta ketjun ohjurin kiinnike (murtunut). No eipä se ole kuin toinen On One 29 hiilarirunko, jonka sain rikki tällä ajokaudella.
Tekee kyllä tiukkaa, että saan filon ajokuntoon ennen Tahkoa, kun Italian reissulta kotiudutaan ensi viikon keskiviikkona, mutta siitä huolimatta hyvät Jussit kaikille!
Pitäskö Lehis jo luovuttaa kiinarungon kanssa ja hommata kunnon kuiturunko tilalle??? Toi rupee harmittaan ku ain on pyörä telakalla.
Pitäskö Lehis jo luovuttaa kiinarungon kanssa ja hommata kunnon kuiturunko tilalle??? Toi rupee harmittaan ku ain on pyörä telakalla.
No ehkä tämän varjolla saa syyn (tekosyyn) huonolle vauhdille. Mutta juuri tuossa mainitsin vaimolle, että ehkä pitäisi laittaa tuo runkovalinta uudelleen harkintaan. No saa nyt nähdä, mihin sitä päätyy? Mutta ei se hyvä runkokaan korjaa huonoa ajotaitoa!
... ei se hyvä runkokaan korjaa huonoa ajotaitoa!
Kaiken maailman ajatuksia sitä päähän tunkeekin. Hyvää Juhannusta!
Mitä, mitä, harrastaako joku muukin juoksukaatoja kuin mä? :p
Ikuisesti muistan sen... Ja ihan hiukan olen edelleen pahoillani siitä suureen ääneen nauramisestani.
En muuten taivu tänään porukkalenkille. On niin paljon kaikenlaista säätämistä ja kaksi todella niukasti nukuttua yötä takana, etten oikein taitaisi jaksaakaan.
Mä ehdottomasti haluan kikkailulenkille tässä lähitulevaisuudessa!
mimgulls
21.06.2012, 17.50
Kävipä hyvä tsäkä...pääsen myös tänään lenkille. 2 h ajattelin olla porukassa, työpäivä huomenna...huh.
Pikke: no joo, ehdottomasti kikkailulenkki joku kerta. :)
Ai niin, mainittakoon päivän piristyksenä, että kun tulin tänään Sottungasta, niin Nauvon lossille Paraisten puolella oli 4 kilometrin jono. Nauratti ihan ääneen katsella niitä juhannuksen viettoon jonottavia ihmisiä. Paikalla oli myös Yle ja poliisi seuraamassa menoa.
keskisyke 150
Sjutton också - jätkä on kierroskone! Ittelle alkumatka mentiin liian lujaa - kiitos kaikille ajoseurasta ja Pavelle vedosta. Kun jäin ennen Ilmarista kyydistä pois, niin ajettiin Jukan (? menikö nimi oikein - hän, jonka 29 One-Onesta hajosi vaihteet) kanssa Metsämäkeen, josta hyppäsin vielä Littoistenjärvelle nopsaan. 3h48min, 41,8km, avhr 141, max 179. Loma alkoi just ja ensi viikko levätään ja Tahkolla ajetaan seuraavan kerran - hyvää Juhannusta kaikille!
-Simo
OTB:n voi vetää ihan missä vaan. Vaikka tasaisella hiekkatiellä
Allekirjoittanut on tehnyt pahimman OTB:nsä HMP:llä YLÄMÄESSÄ. Piti nostaa eturengas kielekkeen yli ja eihän siinä niin käynyt - onneksi löin leuan kangaspolkuun, enkä siihen kalliioon, jota koitin ylittää.
mimgulls
21.06.2012, 21.21
Kiitos porukkalenkistä. Tunnin jaksoin ainoana naisena olla mukana. Eilinen lenkki väsytti vielä ja päivän työmatkapyöräilykin oli takanapäin. Vauhti oli mielestäni ihan hyvä, mutta heti ekalla ylämäen nousus ketjut petti. Alkumatka meni osaltani päin puuta. Kyl se siitä sit alkoi sujumaankin. Joku tais kaatua ja loukatakin. Toivottavasti pyörä ja kuski pääsi kotiin. Tällä kertaa se en ollut minä joka yleensä on nurin porukkalenkillä...
Mukavaa Juhannusta!
T. Mirri
OTB:n voi vetää ihan missä vaan. Vaikka tasaisella hiekkatiellä. Kaikkea voi nähdä porukkalenkeillä.
Torstailenkki päättyi multa tällä kertaa keskeytykseen aika nopsaan. OTB alamäessä ja turvallaan risuisessa, mutta onneksi pehmeässä sammalmättäässä. Syytä lentoon en tiedä. Pinnoja tarkemmin tarkastellessa niissä oli aika terävä vekki. Ainoat muistikuvat tapahtumasta on kiven väistö ja ilmalento. Joko kiveä väistäessäni ajoin risun pinnojen väliin tai sitten onnistuin kiilamaan eturenkaan kahden kiven väliin. Onneksi vauhti lennon alussa oli hyvin maltillset 1-2 km/h. Otin mäen hiljaa, koska se oli vaativa ainakin minulle. Tarkoituksena oli hypätä ajoissa pois kyydistä taluttamaan, jos näyttää pahalta. Yleensä tuo on onnistunut, nyt ei.
Eikä tuossa itse lennossa vielä mitään, mutta kun etuvanne meni niin pahasti mutkalle, että päätin turvallisuussyistä keskeyttää lenkin ja ajaa kotiin. Orikedon shellin paikkeilla pysähdyin kiristelemään pinnoja ja sainkin vanteen oikenemaan hieman siten, että kumi ei hangannut enää haarukkaan. Etujarru oli toki pois pelistä koko kotimatkan. Koko lenkille tuili mittaa palloiluhalleilta 24 km, josta vajaat 20 km kotimatkaa asfaltilla. Keli oli niin mainio ja myötätuuli reipas etten viitsinyt soittaa kotiväkeä hakemaan vaan päätin polkea hissukseen ja anttaa tullen viedä kauniissa arinkoisessa säässä kotiinpäin. Kaunis sää, myötätuuli ja tieto tilapäiskäyttöön soveltuvasta varavanteesta kotona sai pahimman kiukun haihtumaan kotimatkalla. Kiitokset vetäjälle ja muulle porukalle mukavasta alkulenkistä. Joskus käy näin. Onneksi henkilövahinkoja ei tullut :)
Täytyykin lähteä tästä vaihtamaan uutta vannetta alle. Josko vielä ehtisi paikallisille polulle ajamaan pienen jatko-osuuden. Toivottavasti taas ensiviikolla ehdin mukaan.
mimgulls
21.06.2012, 22.18
Häh, 24 km? Mä jäin pois aika samaan aikaan. Harmi ku en laittanut trackeriä päälle. Jollain on varmasti tarkemmat kilometrimäärät, makkelilla tai jollain muulla?
16 kuskia lähti matkaan torstailenkille. 13 pääsi maaliin asti. Matkaa kertyi 18km. Aikaa paloi 2h40min
Tapahtumia matkalla:
2x OTB
2x Kiero vanne
1x Puhkeamaton tubeless-viritys päästi ilmat pihalle. Ei systeemit toimi oikein, jos litkut on kokkareina sisällä.
1x Ketju katkesi.
1x vapaaratas rikki.
1x hävinneet ajolasit
Teemana Haunisten altaan kierto. Reitti tällä kertaa mielivaltainen. Kartta alla.
https://sites.google.com/site/aboriginaali/Home/20120621.png
Hyvä torstailenkki: -Pannutustakuu, tsek. Jossain Runosmäen alamäessä, vauhdikas lasku, tanko osuu puuhun ja siitä OTB. Hiukan koskee polveen. Huvittavinta tässä on se, että ennen lähtöä sovittelin polvisuojia mutta päätin kuitenkin jättää kotiin.
-Hajotustakuu, tsek. Ensin takakumissa havaittavissa pientä ilman vähentymää, selviää ilman lisäyksellä. Ehkä 10 metriä edellisestä loppuu veto pyörästä, aivan totaalisesti. Vapaaratas paskana, sanovat viisaammat. Tietää siis talustusta, mutta missä ihmeessä me olemme? Haunisten altaan pohjoispäässä, sanovat taas viisaammat. Eli melkoinen talutusmatka Itä-Harjulle.
-Eksymistakuu, semi-tsek. Pyörää talutellessa pitkin altaan polkuja käännyn jostain väärästä kohtaa. Hetken aikaa olen aivan hukassa mutta pian näen ruotsalaisen huonekaluliikkeen kyltin siintävän metsän takaa. Siitä siis semi-eksyntä.
Hyvä lenkki, kiitos vetäjälle kivoista poluista.
P.S, Altaalta kävelee/rullailee alamäet Itä-Harjun Prisman nurkille noin 1,5 tuntia, jos jotakuta haluttaa joskus koittaa ;)
Ja oikein hyvää juhannusta kaikille. :D
peruspertti
21.06.2012, 22.54
Kiitokset vetäjälle ja koko porukalle. Tapahtumarikasta oli :) Pitäiskö takuiden listaan lisätä hävitystakuu? Jäi ajolasit sinne ketjunkorjauspaikalle ***kele. Huomenna pitäis aamusta reissuun lähteä ja mahtavatko siellä viikon säilyä. Eli jos joku siellä suunnalla ajelee saa ottaa talteen.
Jep jep. Kiitos Makkelille vetohommista ja hyvästä kartasta!
Aivan loistopolkua, joka oli vielä erinomaisen cyclocrossariystävällistä. Juurakko- ja kivikkojumppaakin oli sen verran että mieli on hyvä ja rakot kämmensyrjissä. Letka eteni verkkaisesti, mutta ainoastaan teknisten murheiden johdosta taukoiltiin.
Tää tykkäsi ja kovin, täytyy torstailenkkeillä useamminkin.
Kiitos kaikille seurasta ja hyvää kalenteripyhää. Sunnuntaina sitten kampelavauhtinen™ cyclocrosslenkki maastopyörin.
http://connect.garmin.com:80/activity/embed/191183502
Tossa Garminin piirtämää viivaa keskiviikon lenkeistä. Kiitos täältäkin vetureille Akille ja Pavelle ja koko ajoseurueelle. Veto oli tasaista ja sopivan vaudikasta:p. Mukavaa Jussia kaikille:cool:
Olipa taas hyvä lenkki, kiitos kaikille ja hyvät jussit!
Kiitos kaikille lenkistä! Näin ensikertalaisesta oli kivaa ja kunto riitti juuri :D tulen toistekkin!
Häh, 24 km? Mä jäin pois aika samaan aikaan. Harmi ku en laittanut trackeriä päälle. Jollain on varmasti tarkemmat kilometrimäärät, makkelilla tai jollain muulla?
Tuo 24 km oli siis mulle kotiin. Pyöräni rikoin GPS:n mukaan kohdassa 4,0 km ja 50 minuuttia. Kotiin tuli matkaa GPS:n mukaan 23,9 km ja aikaa tasan 2 tuntia. Eli paikalla heitetty arvio 20 km matkasta osui sattumalta noinkin hyvin kohdalleen, vaikka kyseessä oli kommenttihetkellä paras arvaus, jonka tarkkuudesta ei ollut kovin suuria takeita.
Vaikka näin kävikin, nin itse lenkistä jäi hyvä mieli. Erityisesti mieltä lämmitti lopun ystävälliset kysymykset, jossa varmistettiin, että tiedän missä olen ja osaan kotiin. Lenkillä hieno kaveria ei jätetä meininki ja hyvä niin.
Hyvää Juhannusta kaikille.
Kiitos eilisen lenkistä. Oli hyvä ja leppoisa meininki ja yllättävän monta uutta polkua.
Lenkin hajoitustakuu vain jatkuu.
Oma rengasrikko olikin vain sairauden oire. Riihikallion laiturihyppyrissä tuli hyppy puhtaasti takapyörälle alas, aika taffelilla näyttää kehä nyt olevan. Eihän siellä tietenkään renkaan ja vanteen välissä ollut enää parasta tiivistystä ja ilmat karkasivat ojan ylityksessä.
Täytyy koittaa rihdata suoraksi, muuten saa kiekko mennä jäykkäperään, muutenkin se pyörä kerää kaikki toisessa pyörässä puoliksi hajoitetut osat.
Täytyy koittaa rihdata suoraksi, muuten saa kiekko mennä jäykkäperään, muutenkin se pyörä kerää kaikki toisessa pyörässä puoliksi hajoitetut osat.
Eilisen otannan perusteella ne osat pakkaa täysjoustoissa hajoilemaan ;)
Immo Laine
22.06.2012, 15.16
Jos ja kun Jussista selviää tahi ei, niin hetimiten maanantaina Kupittaalle. Pöörät mukaan, mallilla ei väliä!
Ma 25.6. bmx-racing iltakisa Turussa kuten toukokuussakin, osallistumisedellytyksinä kypärä ja jarrullinen pyörä. Ilmoittautuminen klo 17.30-18, kisa n. klo 18.30 alkaen. Tervetuloa!
Eikä maksa mitään! Ilmaista lystiä.
Vapaarattaan mysteeri selvisi, kynsiä paikoillaan pitävä jousi/rengas oli mennyt poikki. Onneksi selvisi pienellä, pitää maanantaina työpaikan huollosta käydä kyselemässä sopivaa ja jos ei löydy niin sitten jostain muualta.
Pitääpä koittaa päästä maanantaina bemaxia ajamaan, jos viikonloppuna kävis hiukan treenaamassa, salaa ;)
Löytysköhä jotain seuraa metsään teemana yleinen perseily ja tekniikan harjoittelua, ylämäet köröttäen ja alas sitte sitä kovempaa. Vaikka vähän hyppelehtimistäkin.
Ajankohta ois jossain vaihees viikonloppua (joku 11.00 ->) ja paikka ois aika vapaa kunha pysyy jotenkuten turun alueella.
mimgulls
22.06.2012, 22.15
Löytysköhä jotain seuraa metsään teemana yleinen perseily ja tekniikan harjoittelua, ylämäet köröttäen ja alas sitte sitä kovempaa. Vaikka vähän hyppelehtimistäkin.
Ajankohta ois jossain vaihees viikonloppua (joku 11.00 ->) ja paikka ois aika vapaa kunha pysyy jotenkuten turun alueella.
Sunnuntaina 12.00 ja Itäharjun prisma? Tiedä nyt perseilystä, mut tekniikkaa voisin harjoitella ainakin. :D
mimgulls
22.06.2012, 22.17
Jos ja kun Jussista selviää tahi ei, niin hetimiten maanantaina Kupittaalle. Pöörät mukaan, mallilla ei väliä!
Ma 25.6. bmx-racing iltakisa Turussa kuten toukokuussakin, osallistumisedellytyksinä kypärä ja jarrullinen pyörä. Ilmoittautuminen klo 17.30-18, kisa n. klo 18.30 alkaen. Tervetuloa!
Eikä maksa mitään! Ilmaista lystiä.
Aina sitä Jussista selviää, mut aika on eri asia ehtiikö :D
Meinasin huomenna palauttavaa lenkkiä heitellä Ala-Lemus päin .. Jos kiinnostaa nii mites olis Piispanristin Biltemalla 11.00? Näil näykymin näyttäis huomen iltapäiväl alkavan sade ja pitäis sadella sunnuntain puolel asti ..
Tiukkaa tekee, 8km asvalttia biltsulle noin aikasi aamul (kröhöm) on vähä hapokasta. Käviskö luolavuori/ilpoinen?
no siitähä pääsis jatkaa Sauhuvuoren "alpeille" :) no oisko 11 siin kaatopaikan mäessä?
Eli tässäkö? (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=tossako&srs=EPSG%3A3067&y=6708416&x=240775&lang=fi)
sateiselta näyttää mutta mennään vaan
jep kattelin kans mut nähdään siin mäen juurel ..
Aki Korhonen
24.06.2012, 00.27
...maanantaina tai tiistaina minulla voisi olla aikaa olla mukana jonkinlaisella erityisen rauhallisella lenkillä. Jotain rääppeitä parempien kuskien pitämistä kikkailukouluista ja maastoajokouluista (osa I: miten ylitän neulasen, osa II: miten ajetaan niin ettei koko ajan satu, jne). Eli voitaisiin mennä metsään etsimään kivoja teknisiä haasteita - sekä pieniä että vähän isompiakin - ja ajella näissä paikoissa riittävä määrä toistoja. Palaamme mahdollisesti asiaan.
Maanantaina näyttäis olevan bmx-kisa. Ehdotan siis ajoharjoittelulle tiistaita klo 17:30 Impivaarasta. Tulijoita?
mimgulls
24.06.2012, 10.43
Maanantaina näyttäis olevan bmx-kisa. Ehdotan siis ajoharjoittelulle tiistaita klo 17:30 Impivaarasta. Tulijoita?
Erittäin hyvä idea ja tulisin jos voisin, mutta en valitettavasti pääse. Torstailenkille tulen kyllä!
Tullaan jos ei ilmene estoja
greenman
24.06.2012, 17.14
Jahas taitaa mennä Tahko ihan retkeilyksi, kun flunssa ei meinaa millään asettua.
=Hyvä syy lähteä fiksillä?
Aina on hyvä syy lähteä fiksillä.
Muistutetaan vielä illan virkistävästä, maastopolkupyörin ajettavasta cyclolenkistä. Kello 19 Kaarinan Honkkarilta!
Cyclot ajettu ilman yhtään cycloa. Kuusi kuskia lähti lenkille. Mattisetä kävi ainoastaan esittelemässä hauistaan lähtöpaikalla, mutta oli tapansa mukaan ajanut jo paljon alle.
Kukaan ei tyhjentynyt, ja ajeltiin leppoisasti kivassa kelissä. Polutkin oli aika kuivia. Jotain epätoivoista treenaamista Tahkoa varten vielä yritin, mutta ei auta, kun mulla ei ole voimaa reisissä niin ei ole. Ajettiin nyt kuitenkin niin paljon nousua kun reitin varrelta keksi.
Kiitos kaikille (ja anteeksi).
Cyclot ajettu ilman yhtään cycloa. Kuusi kuskia lähti lenkille. Mattisetä kävi ainoastaan esittelemässä hauistaan lähtöpaikalla, mutta oli tapansa mukaan ajanut jo paljon alle.
Kukaan ei tyhjentynyt, ja ajeltiin leppoisasti kivassa kelissä. Polutkin oli aika kuivia. Jotain epätoivoista treenaamista Tahkoa varten vielä yritin, mutta ei auta, kun ei ole voimaa reisissä niin ei ole. Ajettiin nyt kuitenkin niin paljon nousua kun reitin varrelta keksi.
Kiitos kaikille (ja anteeksi).
Kiitos Matille ja muille. Hieno keli oli iltaauringossa ajella oikein nastoja polkuja ylä- ja alamäkineen.
Täytyy sanoa, että bomba on kyllä kehittynyt hienosti sitten kevään.
Se minun hauikseni, siis toinen-se oikea, on yhä miehekkään kokoinen. Sisempi alakiinnitys on revennyt ja lihas on hiukan rullalla sekä turvoksissa.
Lepo on lääke, kipu on ystävä, kaipa se yhden tahkon kestää.
http://www.desismileys.com/smileys/desismileys_3254.gif
Kiitoksii vaan seurasta ja lenkki oli ihan passeli vaik en niin ylämäistä välitäkkään mut pääs sit nautiskeleen ku polut rupes viettään alaspäin ..
kari kangassalo
24.06.2012, 23.15
Iso kiitos iltalenkistä. Toimi kunnonkohottajana ainakin minulla. Säädin tuota takajousitusta vielä kotona illalla jäykemmäksi kun tuntuu että kuntoni ja taitoni lisäksi takajousitus ei pysynyt millään muiden kunnioitettavan vauhdin mukana ylämäissä. Ottiko joku karttakäppyrää reissusta? pyörästä tippu ilmeisesti yhdessä kellahduksessa yksi (tosin lähes arvoton) osa enkä ollut sillä hetkellä ihan kartalla. Uskoisin löytäväni sinne kartasta reittiä katsoen ja voisin hakea pois. muilta osin mentiin minulle aika tuttuja reittejä ja sinänsäkin olis kiva nähdä miten omia reittejä vois muunnella/yhdistellä jatkossa.
fillaristi
25.06.2012, 00.44
Se minun hauikseni, siis toinen-se oikea, on yhä miehekkään kokoinen. Sisempi alakiinnitys on revennyt ja lihas on hiukan rullalla sekä turvoksissa.
Lepo on lääke, kipu on ystävä, kaipa se yhden tahkon kestää.
Hyvä Matti,toi jos joku on rakkautta lajiin. Kipu sivuun ja ajamaan.
Kiitoksia Matille vedosta ja muille mukanaolleille seurasta. On se hieno tunne, kun reidet on tulessa, pumppu lyö maksimikierroksia, renkaat sutii mahdottoman tuntuisessa nousussa ja muutenkin ahdistaa. Samaan aikaan Matti katoaa mäen laelle melko helpon näköisesti. Odottaa äijän pahus hymyillen siellä ylhäällä, valmiina laskemaan alas jotta voitais nousta taas kohta ylös. Jotain vikaa ihmisen päässä täytyy olla, koska tämä oli kaikesta huolimatta hauskinta mitä on taas vähään aikaan tehty. Todella hyvä lenkki.
Ottiko joku karttakäppyrää reissusta?
Tuossa ainakin yksi versio.
http://www.attackpoint.org/sessiondata.jsp?sessionid=2543375
Tänks! Harjoitus tekee edistyneen aloittelijan.
Ennusteen mukaan sateen pitäisi olla tauonnut tuohon mennessä. Keli voi olla vielä hiukan märkä, mutta ei kai se haittaa, jos haasteet katsotaan kelin mukaan. Eli tulossa olisin, jos mitään yllättävää ei satu ja harjoittelu järjestyy.
Mulla on pyörä toistaiseksi tilapäisosilla kasattuna, mutta pitäisi silti kestää. Torstailenkilla rikoin etuvanteen ja sen jälkeen sain vielä illalla vapaarattaan rikki, kun kävin hakemassa uusia haasteita paikalliselta metsäpolulta. Nyt molemmat vanteet lainattu yli 20 vuotta vanhasta maastopyörästä. Kävin lauantaina koeponnistamassa osat kohtuu painavan peräkärryn kanssa heittämällä lenkin nauvoon ja takaisin. Nauvon puolella jätin kärryn hetkeksi irti ja kävin opettelmassa hyppyrimäen ympäristossä hiukan ylämäki ja alamäkiajoa. Kyytiläinenkin pääsi juoksemaan välillä.
Kaikki sorapolun mäet meni ajamalla ja hyvin kesti kalusto, vaikka ihan pidon rajamailla oli aika monessa mäessä. Vois ne edes jyrkimpiin mäkiin koittaa saada jotain pitävämpää pohjaa, jos meinaavat saada retkeilijät käyttämään sitä sorapolkua. Ilman lukkopolkimia olisin ollut jumissa ainakin kerran. Lukkopolkimilla pyörittämällä sai vedon sen verran taisaiseksi, että niillä pärjäsi hyvin vielä sateen liukastamallakin polulla.
Täältä yks lisää ylittämään neulasia.
Niin ja vielä näin jälkikäteen kiitokset viime torstaisesta lenkistä. Oli kaikin puolin mukava lenkki. Erityiskiitos kuusikolosetin lainasta. Yllättävän paljon häiritsee ajotuntumaa, kun tanko pyörähtää akselinsa ympäri, ja jarrukahvat osoittaa ylöspäin :)
En ole sokerista, menen järjestämään BMX-kisaa klo 18. Tulkaa kisaamaan!
peruspertti
25.06.2012, 21.42
Pitkästä aikaa otettu tuntumaa itäsuomalaiseen maastoon. Puijon mäkiä kevyesti kurvailemassa. Viimeksi joskus 90-luvun lopulla ajellut näillä kulmilla. On ne nousut pikkasen toisenlaisia kuin Turkkusessa.
En ole sokerista, menen järjestämään BMX-kisaa klo 18. Tulkaa kisaamaan!
Hiukan oli tynkä kisat :D Eikä siellä edes satanut.
Viikonloppuna suurin osa on Tahkoamassa mutta niille jotka jäävät maisemiin olisi tarjolla hiukan pidempää lenkkiä joko lauantaina tai sunnuntaina. Ajetaan hitaalla vauhdilla ja taukojakin pidetään tarpeen mukaan. Voidaan jopa pysähtyä johonkin jätskille tai kahville tai sekä että. Lähtö Prisman tolpalta viimeistään kello 10 ja paluu sitten kun ei jaksa enää ajaa.
En lähde Tahkolle, pe juhlitaan tohtoria ja la alttarille astelevaa. Su koitan irrota akkalaumasta niin kohteliaan aikaisin kuin voin ja lähden lohtulenkille, mutta klo 10 tuskin taivun. Kuukauden liikkumattomuus, pylly on taatusti vieroittunut I-Flysta.
Kisakeli olisi ollut loistava, olisitte tulleet!
mimgulls
25.06.2012, 23.17
En lähde Tahkolle, pe juhlitaan tohtoria ja la alttarille astelevaa. Su koitan irrota akkalaumasta niin kohteliaan aikaisin kuin voin ja lähden lohtulenkille, mutta klo 10 tuskin taivun. Kuukauden liikkumattomuus, pylly on taatusti vieroittunut I-Flysta.
Kisakeli olisi ollut loistava, olisitte tulleet!
Koskas pidetään likkojen lenkki?
Viikonloppuna suurin osa on Tahkoamassa mutta niille jotka jäävät maisemiin olisi tarjolla hiukan pidempää lenkkiä joko lauantaina tai sunnuntaina. Ajetaan hitaalla vauhdilla ja taukojakin pidetään tarpeen mukaan. Voidaan jopa pysähtyä johonkin jätskille tai kahville tai sekä että. Lähtö Prisman tolpalta viimeistään kello 10 ja paluu sitten kun ei jaksa enää ajaa.
Olisko lauantai klo 9:00 Prisman tolpalla mitään? Klo 8 käy mainiosti myös. klo 10 lähdössä jää mun lenkki osuus varmaan 3,5 tuntiin, joka sekin toki tunti lisää tyypilliseen torstailenkkiin. Ajatuksena olisi olla takaisin kotona ennen kahta ja mulla on prismalta puolen tunnin kotimatka.
Aki Korhonen
26.06.2012, 11.03
Tänään luvassa rauhallista etenemistä raikkaassa säässä. Startti Impivaarasta 17:30. Soveltuu kaikentasoisille kuskeille. Maaston liukkaus ei haittaa - paremminkin päinvastoin. Jos taivaalta kuitenkin tulee reilusti vettä, niin en lähde orastavaa flunssaa ulkoiluttamaan. Muut saa toki mennä. Ajatus siis on, että pysähdellään mielenkiintoisissa paikoissa tekemään toistoja, mahdollisesti ajellaan jossain ympyrää riittävän rasituksen aikaansaamiseksi jne. Koitetaan saada kaikille jotain kivaa. Reitti suuntautunee Mälikkälän ja Impivaaran metsiin. Osallistujien toiveita ja valituksia kuunnellaan ennen, kesken ja jälkeen lenkin. Toivottavasti saadaan hyvä osanotto, koska veturi ei välttämättä kykene näyttämään jokaisessa paikassa sitä varoittavaa esimerkkisuoritusta.
Pientä osanottajapulaa ehkä oli havaittavissa. Meillä oli tenava silti varsin innoissaan, kun pääsi "isojen poikien" kanssa ajamaan :)
http://i11.aijaa.com/b/00702/10428808.jpg (http://aijaa.com/0070210428808)
Olisko lauantai klo 9:00 Prisman tolpalla mitään? Klo 8 käy mainiosti myös. klo 10 lähdössä jää mun lenkki osuus varmaan 3,5 tuntiin, joka sekin toki tunti lisää tyypilliseen torstailenkkiin. Ajatuksena olisi olla takaisin kotona ennen kahta ja mulla on prismalta puolen tunnin kotimatka.
Valitettavasti lauantai ei käykkään, siskon pojan synttärit Salossa. Sunnuntaina onkin sitten koko päivä vapaata eli sillon jos koittais.
Tänään luvassa rauhallista etenemistä raikkaassa säässä. Startti Impivaarasta 17:30. Soveltuu kaikentasoisille kuskeille. Maaston liukkaus ei haittaa - paremminkin päinvastoin. Jos taivaalta kuitenkin tulee reilusti vettä, niin en lähde orastavaa flunssaa ulkoiluttamaan. Muut saa toki mennä. Ajatus siis on, että pysähdellään mielenkiintoisissa paikoissa tekemään toistoja, mahdollisesti ajellaan jossain ympyrää riittävän rasituksen aikaansaamiseksi jne. Koitetaan saada kaikille jotain kivaa. Reitti suuntautunee Mälikkälän ja Impivaaran metsiin. Osallistujien toiveita ja valituksia kuunnellaan ennen, kesken ja jälkeen lenkin. Toivottavasti saadaan hyvä osanotto, koska veturi ei välttämättä kykene näyttämään jokaisessa paikassa sitä varoittavaa esimerkkisuoritusta.
En minäkään millään kovalla sateella lähde tulemaan, mutta edelleen ennuste väitää sateen taukoavan. Toisaalta tälläkin hetkellä pitäisi ennusteen mukaan sataa, mutta aurinko paistaa. :)
Tuo liukkaus on vähän kaksipiippuinen juttu. Kokemattomalle se voi tehdä liikaakin haasteita. Mutta osittain niiden takiahan sinne metsään tulee kerta toisensa jälkeen lähdettyä.
Toisaalta ajanhan minä työmatkat myös talvella fillarilla säästä riippumatta ja ei nuo perunapeltoa muistuttavat jäiset jalkakäytävät ohuella lumella kuorrutettunakaan mitään helppoja ole. Pahimman tällin olen saanut työmatkalla, kun nastarenkaiden alle laitto viivästyi ja pyörä lähti kesärenkailla yli 30 nopeudessa alta. Oli toinen pakara pari päivää kipeä.
Vähän ankeelta näyttää sateen kannalta lenkille täl hetkel. Tosin voisin kyllä tulla vaikka sataa jos löytyy seuraa. Mitään kauheen pitkää lenkkiä ei varmaan tule tehtyä sillon mutta silti.
Aki Korhonen
26.06.2012, 16.54
Vähän ankeelta näyttää sateen kannalta lenkille täl hetkel. Tosin voisin kyllä tulla vaikka sataa jos löytyy seuraa. Mitään kauheen pitkää lenkkiä ei varmaan tule tehtyä sillon mutta silti.Koko päivän on ollut kuivaa kuin saharassa. Taivaalla jotain kangastuksia uhittelemassa. Ukkonenkin parhaillaan jyrisee. Paha sanoa vielä illan kelistä. Pilvien pitäis kyllä sadetutkan mukaan olla paremminkin väistymässä...
Tyksin lähellä ainakin sataa kaatamalla ja ukkostaa parhaillaan, koko läntinen taivaanranta yhtä harmaata pilveä.
Kuppis-Föri välillä oli hyvinkin sateista. Jatkan siis sohvalla makaamista
Minä lähden impparille, muut tulkoon jos haluaa muuten ajelen yksin
Aki Korhonen
26.06.2012, 18.47
Neljä kuskia lähti märkään mutta sateettomaan metsään. Itse jätin väliin ja menen sohvalle niistämään sekä opettelemaan karkin syömistä. Ei tämä nyt ollut kovin optimaalinen keli suunnitellulle rentoilulle.
EDIT: Kolmisen tuntia myöhemmin. Eipä auttanut lenkin skippaaminen. Huomattavasti lisää aivastelua, niistoa ja väsymystä. Täältä tullaan Tahko...
Neljä kuskia lähti märkään mutta sateettomaan metsään. Itse jätin väliin ja menen sohvalle niistämään sekä opettelemaan karkin syömistä. Ei tämä nyt ollut kovin optimaalinen keli suunnitellulle rentoilulle.
Kaarinassa satoi niin paljon, että en lähtenyt sitten sinnepäin polkemaan. Odottelin sateen loppumista töissä yli kuuden ja kun loppua ei näkynyt, niin poljin sitten kohtuu kovassa sateessa kotiin.
Lenkki tehty. Ei satanut pisaraakaan. Yli puolet ajasta paistoi jopa aurinko. Hienoa sademetsämeininkiä, lämmintä ja kosteaa. Lopussa oli jo asfaltitkin kuivia. Kiitos kaikille!
Never say never again... again? Nähdäänkö märällä Tahkolla sittenkin vaihdepyörä? Ollako mies vai mattopiiska?
fillaristi
26.06.2012, 22.33
Ei se Nineri olis Matti välttämättä ollenkaan huono valinta. Iso pyörä on kyllä liukkaalla pitävämpi ja sitäkautta nopeampi. Ite kävin äsken tekemässä märän kelin ajosimulaatiota todella liukkailla Uittamon kallioilla ja juurakoilla. Paineet vaan niin alas että vanteet välillä kolisi,niin pääs jotenki pystyssä etenemään. Toivottavasti märän kelin ajotaitoja ei kuitenkaan nyt lauantaina tarvita.
Kiitos Makkelille päivän vedosta! Hienoa sademetsämeininkiä ja liukkaita kallioita. Kokeiltiin parissa paikassa droppejakin, varovaisesti kylläkin. Kukaan ei tainnut pannuttaa kunnolla, pieniä lipsumisia useita. Hyvä verryttely Tahkoa ajatellen. Nyt on pyörä pesty ja valmisteltu koitosta varten. Ajaja kun olisi vielä paremmassa kunnossa..
Ei se pitokaan niin, mutta jos on oikein pehmeetä ei runttaaminen luonnistu sinqulalla. Läski uppoo mutaan ja sitten uituttaa.
Kyllä se vaihdepyöräkin sinne mutaan uppoaa, mutta taidat Matti olla MTB Turun toivo 120km:n matkalla. Peippo ja Aki flunssan kourissa, eikä JanneR:stä mitään havaintoa pitkään aikaan (ehkä se on vaan reenaamassa?)
Vaihdoin hissitolpasta ilmat, satakoot ämmiä äkeet selässä: Olen valmis
greenman
26.06.2012, 23.04
MTB-Turun flunssajaos?
Vaihdoin hissitolpasta ilmat, satakoot ämmiä äkeet selässä: Olen valmis
Asennetta!
Kyllä Aki ja Peippo ittensä vielä kuntoon saa. Viilettävät puoli maastopyöräilevää Suomea kumoon. Toivo minussa on kuin toive kotiinpaluusta siperialaiselle hiilikaivokselle karkoitetulla. :D
greenman
26.06.2012, 23.15
Kävin ostamassa toisen varasisurin. Ei tarvitse varoa kivikossa.
Sääennuste näyttää nyt tosi hyvältä. Tai ainakaan itse en kaipaa yli 20 astetta. Ei se reitti varmaan ihan pienestä pelkäksi suoksi muutu.
Ainakaan jos ei tarvitse huolehtia toisesta kierroksesta. :)
Uusitun reitin alku kuulostaa hauskalta. Ilmeisesti pamautetaan parinsadan metrin jälkeen suoraan polulle. Nimim. ensimmäinen taukopaikka jo tiedossa.
Ainakaan jos ei tarvitse huolehtia toisesta kierroksesta. :)
Kestäkkö sen, että joudut kadehtimaan mun tarraa?
Kiitokset munki puolesta tän päiväsestä lenkistä, mukavaa oli vaikka mä taisin suorittaa valtaosan niistä pienistä lipsumisista... tai siltä ainakin tuntu :)
Päivän BMC pitoisuus oli aika tarkkaan 50% kaikista lenkillä olleista mankeleista.
greenman
27.06.2012, 06.53
Kestäkkö sen, että joudut kadehtimaan mun tarraa?
Koitan olla huomaamatta tarraasi. Vedän vaikka turkoosin buffin silmille. :D
Huomenna torstailenkki, Itäharjun Prismalta klo 18. Saavun, vauhti siis taatusti rauhallinen. Tuleeko paikallisoppaita?
Huomenna torstailenkki, Itäharjun Prismalta klo 18. Saavun, vauhti siis taatusti rauhallinen. Tuleeko paikallisoppaita?
Kaipa sitä vois tolpalle raahautua huomenna.
Meinasi jäädä lenkki haaveeksi kun Paavo hipaisi Pivotin etuvaihtajan vipua, totesi löysäksi, ei kiristynyt, vipu auki ja johtopäätös oli katkennut ruuvi. Hyllyssä oli onneksi x7 väliaikaiseksi, mutta siihenkin meni sitten reilu puoli tuntia Tahkolle lähtijän oman kaluston säätöaikaa. Minä en saanut edes rengasta vaihtaa Feltiin, hän kuulemma hajottaa sen mieluummin itse. ;)
Maastontiedustelupartio on tehnyt havainnon:
http://www.endomondo.com/workouts/r0YwLygMJp0
Siellä missä on märkää, on tosiaan märkää eikä lauantaiksi kuivu. Pääosin kuitenkin taattua kovapohjaista Tahkopolkua. Uusi lasku on ehdoton parannus, ei tartte henkensä edestä pelätä-välillä vaan tullaan kohtisuoraa rinnettä alas ja Formulat 200/180mm levyilläkin oli hätää kärsimässä :)
Launtaille lupaa parempaa säätä, nyt oli kova tuuli&9astetta lämmintä (tai kylmää se enneminkin oli). Sauna ja ruokaa.
Aki Korhonen
28.06.2012, 16.08
Maastontiedustelupartio on tehnyt havainnon: Uusi lasku on ehdoton parannusEntäs uusi alku: Onko pientä hiekkatietä vai jotain kapeampaa ja pehmeämpää?
greenman
28.06.2012, 16.25
Siellä missä on märkää, on tosiaan märkää eikä lauantaiksi kuivu. Pääosin kuitenkin taattua kovapohjaista Tahkopolkua. Uusi lasku on ehdoton parannus, ei tartte henkensä edestä pelätä-välillä vaan tullaan kohtisuoraa rinnettä alas ja Formulat 200/180mm levyilläkin oli hätää kärsimässä :)
Entä jos on vaan etujarru?
Alku on sellasta semipehmeää-kivituhkauraa/latupohjaa (viimevuonna ajettiin suunnilleen tuon endokäppyrän 3km kohtaan asfalttia ja sit liityttiin tähän kivituhkaan, nyt mennään alusta saakka.
Ja jos on vaan etujarru, niin sitten tullaan reippaammin alas. Mutta tää on kovapohjaista koko ajan-viime vuonna se sateensyömä louhikkohelvetti oli ikävä ajaa.
Aki Korhonen
28.06.2012, 18.11
Onkos muita kuin virallinen kimppakyyti lähdössä vielä kohti Tahkoa? Meillä on epäoptimaalinen täyttöaste, jos vaikka pystyis vielä yhdistelemään kyytejä. ;)
Kahdeksan kuskia lähti tolpalta mukavassa kelissä mukavaan metsään. Rento ja tasainen vauhti takasivat taas kaikkien jaksamisen. Mitään ei hajonnut eikä kukaan edes kaatunut, liekö polkuvalinnoilla syy. Vaikka kyllä joitain juurakkoja ja kivikkojakin ajeltiin. Valkokalliolla heitettiin uukkari, kallion laella oli pariskunta täydessä touhussa. Mahtoivat säikähtää kun muutama maastopyöräilijä pölähtää paikalle. Littoistenjärven kierron jälkeen, kierrettiin vastapäivään välillä, nähtiin maantieporukka tulevan ja jäätiin tervehdykseen risteykseen.
Tattis taas kaikille perässä tulleille.
Yeah, kiitos veturille, oli sopiva vauhti ja kaikkea. 25 % osallistujista naisia. :)
Mulla jäi kyllä kaikki aktit näkemättä tällä reissulla.. Mut kiitti Frank lepposasta meiningistä, kaikesta huolimatta;-)
Olisko jollakin kiinnostusta lähteä tänään maarianaltaille ajamaan. 17 jälkeen.
greenman
29.06.2012, 09.09
Joku ei ole uskonut lintupönttömiestä. (http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/362868/Poikasiaan+puolustavat+hanhet+hyokkasivat+pyoraili jan+kimppuun+Ruissalossa)
Joku ei ole uskonut lintupönttömiestä. (http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/362868/Poikasiaan+puolustavat+hanhet+hyokkasivat+pyoraili jan+kimppuun+Ruissalossa)
Ei perkele. Onneksi olin viimeksi lenkillä Ruissalossa kahden verenhimoisen koiran kanssa. Eihän tuota tiedä miten muotoilisi kuolinilmoitukseen sen, että hanhi söi pään.
(näin vakavasti ottaen tuollaisen vesilinnun hyökkäys on melko vittumainen, joskin ei potentiaalisesti fataali tilanne)
Ilmeisesti joku kiire pakata. Sen sijaan istun koneella ja niistän.
Kiitos veturille ja lenkkiseuralle, hyvä setti oli!
Sunnuntainakaan ei ole pitkää lenkkiä, ainakaan mun vetämänä. Pitää tulla töihin :(
Sunnuntaina puolen päivän jälkeen minä ajelen useamman tunnin, saa huutaa hep jos kaipaa seuraa. Hiljainen vauhti.
Kahdeksan kuskia lähti tolpalta mukavassa kelissä mukavaan metsään. Rento ja tasainen vauhti takasivat taas kaikkien jaksamisen. Mitään ei hajonnut eikä kukaan edes kaatunut, liekö polkuvalinnoilla syy. Vaikka kyllä joitain juurakkoja ja kivikkojakin ajeltiin. Myöhästyneet kiitokset mukavasta lenkistä vetäjälle ja muulle porukalle. Polkuvalinnat auttoi varmaan hiukan kaatumisten ehkäisyssä, mutta ei tuo merkittävästi poikennut normisetistä. Kokonaisuutena reitti oli minun mielestäni mitä mainoin. Vaihteeksi vähän vauhdikkaammat polut (koko lenkin keskinopeus mukaanlukien lyhyt "tekninen" tauko taisi olla yli 10), mutta silti välissä jonkin verran tekniikkapätkää. Mun nopeusmittari teki lakon ja en saanut lukuja lenkistä ylös. Oksa oli siirrellyt sen verran renkaan anturia että näyttämät katosi. Vauhtia oli aika monessa paikkaa alamäissä sen mitä uskalsin ajaa ja kärki katosi silti kauas. Totesin kyllä että ei mun uskallus ja taidot alamäessä riitä lähellekkään siihen mitä kärjen vauhti oli. Tällä kertaa taisin olla selkeästi se jarru, jota odoteltiin. Välillä hieman harmitti, kun olin sekä ala, että ylämäessä jarruna, mutta kyllä nuo nopeudet painon pudotessa kunnon kasvaessa ja taitojen kehittyessä nousee. On mukavaa, että teidän kokeneempien kärsivällisyys riittää aloittelijoiden kanssa, eikä tarvi yksin ajella. Täytyykin tästä kohta lähteä aamulenkille kuntoa kohottamaan :)
On mukavaa, että teidän kokeneempien kärsivällisyys riittää aloittelijoiden kanssa, eikä tarvi yksin ajella. Täytyykin tästä kohta lähteä aamulenkille kuntoa kohottamaan :)
Sehän näillä torstailenkeillä on tarkoituskin, kaikki pääsevät mukaan ja kaikkia odotetaan. Taidot karttuvat joka lenkillä ja muita seuraamalla oppii uutta. Jokainen meistä on joskus ollut aloittelija, luulisin ainakin. :o
Sunnuntaina lenkkiä? Olen ollut lomareissussa ja seuraillut laiskasti foorumia. Elikäs onko jo suunniteltu lenkki sunnuntaille? Osallistun mielelläni jo kaavailtuun retkeen, jos sellainen on. Muutoin ajan Hirvensalossa ja mielellään samanhenkistä Tahkotonta seuraa saa liittyä mukaan.
Torstain lenkistä vielä sen verran että se Lausteen juurakkohelvetti ei ollut mitenkään ajettavissa, puuta oli nurin sikin sokin. Jouduttiin nousemaan kuntoradalle ja kiertämään sitä kautta valkokalliolle.
Missä viipyvät Tahko-raportit?
Hiljaista lenkkipuolella? Huomenna lähden klo 12 kiertelemään H-salon kallioita. Koukkaan lasketteluparkin kautta jos joku haluaa mukaan.
Minä lähden noin kl 12:30 ajelemaan itäpuolelta. Suunta on vielä epäselvä. Mukaan saa tulla. Vauhti on retkinautiskeluvauhti ja tarvittaessa hiljainen. Tarkoitus on vaan hiukan tutustua uuteen pyörään.
Sunnuntaina puolen päivän jälkeen minä ajelen useamman tunnin, saa huutaa hep jos kaipaa seuraa. Hiljainen vauhti.
Mihin suuntaan ja milloin olet lähdössä?
Missä viipyvät Tahko-raportit?
Jos yritän: omaan ajoon 60:llä tyytyväinen vaikka aika viime vuoteen verrattuna oli 21min huonompi. Rata oli paikoin todella raskaassa kunnossa johtuen äärettömästä määrästä mutavelliä. 29"täpäri toimi hyvin näissä maastoissa ja ekaa kertaa ajoin Granden ylös yhtä stoppia lukuunottamatta. Hassu juttu miten kramppaavilla jaloilla on kevyempää ajaa ylös, kuin kävellä. Nostan hattua niille, jotka ajoi tänään lenkin kerran, kaksi tai neljä. Itse olisin päässyt ehkä hotellin pihasta asfalttitielle, jos olis toiselle kiekalle pitäny lähteä. Nilsiä over and out, öitä- Simo
Tahkolla oli kuraa, mutaa, liejua sekä paikoitellen jotain hyvin, hyvin juoksevaa lietettä (jos se haisee p*skalta, jos se näyttää p*skalta ja jos se houkuttelee kärpäsiä kuin rehti lanta; mitähän se on?). Lämpötila ihan jees, reitti kuulemma raskaampi kuin aiempina vuosina. Jarkko (täysjäykkä fiksi), MattiH (täysjäykkä sinkula) ja Toni (jäykkäperällä) ajoivat kaksi kierrosta. Pullamössöpojat jättivät leikin kesken yhden kierroksen jälkeen. Hannu ajoi 2x60km joista toisen yöllä, MattiK vähän enemmän.
Yleisesti ottaen ajat olivat huonompia kuin aiempina vuosina, reitti ei ollut mitenkään valtavan tekninen, mutta kavuttavaa toki riitti. Tyypillinen(?) osallistuja oli hyväkuntoinen harrastaja joka meni tieosuuksilla kovaa, mutta tunkkasi kaikki vähänkään haastavammat paikat. Ai niin, Akia mukaillen: 14.5kg Enduro on painava kantaa
Kiva ja mutainen pk-lenkki. Jarkko on jäätävä äijä. Kattavampi raportti myöhemmin. Siihen asti eine kleine svine flu.
Minä lähden noin kl 12:30 ajelemaan itäpuolelta. Suunta on vielä epäselvä. Mukaan saa tulla. Vauhti on retkinautiskeluvauhti ja tarvittaessa hiljainen. Tarkoitus on vaan hiukan tutustua uuteen pyörään.
Kiinostaisi seura idässä, tolpalla 12.30 suuntana pääskyvuori-kohmo-littoistenjärvi ja taikaisin?
Kiinostaisi seura idässä, tolpalla 12.30 suuntana pääskyvuori-kohmo-littoistenjärvi ja taikaisin?
Sopii.
Kuskina mutta pelkkä valvominen polttariseurueen kanssa on hiton raskasta. Katson yöunien jälkeen, onko minusta enää lenkille huomenna. Eli tänään.
peruspertti
01.07.2012, 10.58
Jos yritän: omaan ajoon 60:llä tyytyväinen vaikka aika viime vuoteen verrattuna oli 21min huonompi. Rata oli paikoin todella raskaassa kunnossa johtuen äärettömästä määrästä mutavelliä. 29"täpäri toimi hyvin näissä maastoissa ja ekaa kertaa ajoin Granden ylös yhtä stoppia lukuunottamatta. Hassu juttu miten kramppaavilla jaloilla on kevyempää ajaa ylös, kuin kävellä. Nostan hattua niille, jotka ajoi tänään lenkin kerran, kaksi tai neljä. Itse olisin päässyt ehkä hotellin pihasta asfalttitielle, jos olis toiselle kiekalle pitäny lähteä. Nilsiä over and out, öitä- Simo
Tahko koettu ja nähty. Taidan mennä toistekin :) On tosiaan aika mielenkiintoista edetä jaloilla joilla tunkkaamisesta ei tule mitään. Loppumatkasta polkeminen onnistui kramppien rajoilla häälyen, mutta heti kun hyppäsi fillarin selästä krampit oli melkoset. No tulipahan ajettua Grande kiukulla ylös. Hieno kokemus kuitenkin. Raskain osa reissua taisi olla kuitenkin kotimatka. Pakko kun oli lähteä kohti Turkua heti ajon jälkeen. Kaksi kiljuvaa muksua ja kroppa jota ei autossa hyvään asentoon saa ei ole hyvää matkaseuraa.
Kotona, pyörä pestyä ja ajokamppeet pyykkikoneessa.
Tahko on paras suomalainen pyöräilytapahtuma. Mahtava tunnelma, hyvät järjestelyt ja aivan loistava starttiaika !
Matka tosin jäi kesken, pehmenneet polut ja vuosien varrella kertyneet vaivat katkaisivat ajohalut ja -kyvyt.
Tahkon reitti on hyvä sekoitus minulle vaikeaa maastoa ja pelkkään kuntoon perustuvaa reittiä. Kumpikaan ei yksin riitä.
Täytyy vaan ajaa enemmän maastossa, niin kyllä se siitä vielä taittuu.
Fixillä 120 km on kyllä kaamea ajo !
Kiitos Yetille "retkivauhti"sesta sunnuntailenkistä. Alun nousuissa tuntui eilinen jaloissa. Viisi meitä lähti ja Littoisten kallioilla saatiin vielä Joonas letkaan.
Mun palauttelu vähän venähti, kun tapasin vielä Hirpparin sillalla Turkuun Helsingistä muuttaneen herrasmiehen, jolla uudenkarhea Nishiki-täpäri. Oli päättänyt aloittaa maastoilun. Näytin vähän polkuja ja yritin opastaa mtb-saloihin.
Kiitos Yetille "retkivauhti"sesta sunnuntailenkistä. Alun nousuissa tuntui eilinen jaloissa. Viisi meitä lähti ja Littoisten kallioilla saatiin vielä Joonas letkaan.
...
Jeps, oli mukava lenkki. Uusi pyörä toimi odotusten mukaisesti ja kulki hyvin myös teknisissä paikoissa.
Jeps, oli mukava lenkki. Uusi pyörä toimi odotusten mukaisesti ja kulki hyvin myös teknisissä paikoissa.
Joo kulki se Paksupyörä teknisissä. Varsinkin kun Joonas liittyi mukaan Mustavuorella ja hiillosti sun niskaan, niin Salsa liikkui kyllä varsin ketterästi ;)
Jos ollaan samas kaveris (ajelee sinisellä Kona:lla)nii tuli kans katteltuu ku selkä hävis vähä välii jonnekki horisonttii tuol Ala-Lemu:ssa launtaina ...
Jos ollaan samas kaveris (ajelee sinisellä Kona:lla)nii tuli kans katteltuu ku selkä hävis vähä välii jonnekki horisonttii tuol Ala-Lemu:ssa launtaina ...
Joo sama heppu, vaihdoitte kuulemma yhteystietoja. Joonas oli kovasti kiinnostunut lähteen sun kanssa uudestaan lenkille, ota yhteyttä jos se ei ota. Häviäähän aina välillä "johonkin". Mut Joonaksen kanssa on oikein mukava lenkkeillä, Persoonan kanssa. ;)
Ajelin itsekseni, kaiken säädön jälkeen painoin gps-mittarin starttinappulaa vasta klo 14. Hieno keli, tutut polut ennallaan täältä Impivaaraan ja takaisin ja väsymykseen sekä ajotaukoon nähden kulki kivasti. Kävin kuvarastillakin, hymynaama on paikallaan. Hakekaa se pois!
Hämmästelen Jarkon sisua!
greenman
01.07.2012, 21.01
Kiitos kuuluu Matille ja Tonille. Ilman ukkojen kannustusta olisi jäänyt kyllä yhteen kierrokseen.
Maaliintulo oli ikimuistoinen kun koko poppoo oli ottamassa Kukkojen kanssa vastaan.
Kiitos.
edit: jonkin sortin tarkempi retkiraportti täytyy vielä kirjoitella, mutta nyt kaupasta hakemaan lisää kaloreita.
peruspertti
01.07.2012, 21.07
Tahkon loppulaskussa siis jarrutehot hävisi lähes olemattomiin. Ajattelin nesteiden keittänneen. Tänään kuitenkin huomasin jarrujen olevan löysän oloiset, enkä saanut lukkojarrutusta aikaiseksi edessä, saati takana. Nyt on jarrut ilmattu, palat ja levyt putsattu ja hiottu, mutta tuntuma edelleen vetelä eikä tehoja ole. Mikähän on mennyt pieleen?
Pistin tämän myös tuonne jarrut ym. osioon, mutta ehkä jollain on täällä "kotijoukoillakin" tietoa asiasta. Menenkö huomenna jarrukauppaan vai mikä avuksi?
Ja täytyy myös nostaa hattua "teräsmiehille" jotka eivät kuulemma jatkossa juo edes kaljoja alumiinipurkeista :) Kaksi kierrosta vehkeillä joilla minä en selviäisi edes kauppareissusta, HUH HUH!
Jarkolla huikea suoritus. Selkeästi tyhmäpyöräilyjaoksen kuningas.
Jossain kohtaa toista kierrosta mietin, että mikäs tässä itsellä on, tämähän on helppoa. Alla sentään täysjäykkä vapaarattaallinen sinkula. Jonkun verran itsekin kiinteävälityksellistä pyörää metsässä ajaneena Jarkon etenemisen helppoutta ei voinut kuin ihmetellä. Aivan huikeata.
Maalissa oli vastassa koko mökkiseurue ja muitakin tuttuja. Mahtava fiilis kun ajoimme rivimuodostelmassa maaliin ja Kukot oli kädessä jo ennen buffeja. Jarkko pääsi haastatteluunkin.
Jarkon lisäksi toinen huikean Tahkon ajanut on Hullukoira, joka ajoi reitin joka oli todella rankassa kunnossa cyclocrossarilla alta viiden tunnin. Tätäkään ei ihan kuka tahansa toista.
Mutaa ja liukasta kiveä siis piisasi, ja jokainen, joka reitillä ajoi ansaitsee hehkutukset. Nuo ratamuutokset on näemmä herättäneet tuolla Tahkotopicin puolella paljon keskustelua, mutta kokemattomille hengenvaarallista loppulaskua lukuunottamatta ne olivat mielestäni vain positiivisia.
Omasta ajosta sen verran, että hauskaa oli, selkä kesti ja keskisyke oli maamoottorimainen 128 bpm. Nuha haittasi, mutta onneksi huoltopisteillä oli talouspaperia tarjolla niistämiseen. Pidettiin Tonin kanssa taukoa oikeastaan jokaisen isomman nousun ja pidemmän metsäpätkän jälkeen fiksimiestä odotellen. Siinä tuli ihasteltua savolaisen järvien laikuttaman vaaramaiseman kauneutta ensimmäisen kerran oikein huolella. Etenkin toiseksi viimeinen tauko Tahkovuoren hissien yläasemalla kisakeskuksen kuulutusten kuuluessa vaimeina oli todella hieno. Ehdin siinä ottaa muutaman juoksuaskeleenkin lämmitelläkseni.
Aivan saatanan hyvä meininki taas. Suuret kiitokset koko porukalle. Ensi vuonna taas!
peruspertti
01.07.2012, 23.39
Voiko noita maamoottoreita ostaa jostain :) nimimerkillä yksi kierros keskisykkeellä 160.
Toni Lund
02.07.2012, 00.58
Aivan mielettömän upea Tahko-reissu takana!
Pientä raporttia jo kirjoittelin tuonne Tahkotopikkiin, syvällisempi pohdinta tulee ehkä huomenissa blogiin.
Oli mukava lähteä kotoisan läskipyörän kanssa Hullukoiran pihalta, kun pääsi sieltäkin heti pienelle juurakkopätkälle. Kalustovalinta oli tosiaan väärä Tahkolle, mutta toisella kierroksella oppi vanhan xc-pyöränkin kanssa ajamaan ihan ok, vaikka ne joustavat osat etuhaarukassa olivat lähinnä ärsyttäviä. ;)
Valtavat kiitokset MTB-Turulle, oli hienoa olla mukana, reissu oli loistavasti järjestelty. Aki hoiti isännän ottein ruokapuolen, Pave oli logistiikkamestarina ja koko porukka hauskaa seuraa. Maaliin tulo oli ikimuistoinen. 1000xISO KIITOS! Ja tervetuloa Paimion poluille, katsotaan jos keksimme Janin kanssa taas jotain uutta.
Aivan mielettömän upea Tahko-reissu takana!
Valtavat kiitokset MTB-Turulle, oli hienoa olla mukana, reissu oli loistavasti järjestelty. Aki hoiti isännän ottein ruokapuolen, Pave oli logistiikkamestarina ja koko porukka hauskaa seuraa.
Word.
Fiilistellään nyt vähän itsekin. Kaikki meni nappiin porukan ensikertalaiselta. Loppuaika 4:53:30 oli aika lailla tavoitteen mukainen. Krampit tai mikään muukaan ei vaivannut ja kalusto kesti loppuun asti. Koko kevään olen pelannut rengaspaineiden kanssa, joka päivä joko lipsutellut liian kovilla tai puhkonut kumeja liian löysillä. Nyt osui nekin kohdilleen. Ajotekniikan puolesta homma sujui varsin onnistuneesti ja oli sellainen hyvä flow päällä. Muutaman kerran pääsin maistamaan SuperDeen osuvasti kuvailemaa lietettä, mutta pääsääntöisesti homma sujui. Monta kertaa ajon aikana ajattelin kiitollisena kaikkia niitä päiviä, kun olen ajanut kotiseutumme kivikko-juurakko-helvetissä, kuin myös kaikkia porukkalenkeillä saamiani kullanarvoisia oppeja ja neuvoja. Kiitos teille kaikille niistä. Niiden ansiosta vetelin teknisillä pätkillä ohituskaistaa aina kun sellainen oli tarjolla.
Alla pari fotoa reissufiiliksistä. Loput löytyy tuolta, vaikkei niitä paljoa ole:
https://picasaweb.google.com/tjansson/TahkoMTB3062012
https://lh6.googleusercontent.com/-hN6guwtYEec/T_DDOQQ4hGI/AAAAAAAAGtg/691SoAu52hw/s640/SAM_0729.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-wqdvAzn5g6w/T_DDPHwbu8I/AAAAAAAAGto/-YsKCElesR8/s640/SAM_0735.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-v_H6yJpgJ8g/T_DDXk9vs_I/AAAAAAAAGuo/8XKUxqSwmOY/s640/SAM_0770.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-h8mHKG1V-DQ/T_DDdaWvv2I/AAAAAAAAGvY/5PAJJMDmdaA/s640/SAM_0801.JPG
Toni Lund
02.07.2012, 09.39
Hienoja kuvia, tulee hyvin esille se mikä oli tärkeintä. Oli niin hauskaa!
Olen täällä töissä edelleen ihan mielettömässä onnellisuustilassa, että on varmaan työkavereilla ihmettelemistä. Normaalisti varsin kireän oloinen tyyppi on vaan yhtä hymyä. :)
Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
greenman
02.07.2012, 10.56
Loistavia kuvia. Kaikki virnuilee joka kuvassa. :D
Huomenna (tiistaina) on näköjään vapaapäivä ja nättiä ilmaa luvassa. Lenkille, anyone? Paikka vapaasti valittavissa. Aamupäivälähtö olisi suotava. Lajikin on vapaa, voin lähteä maantiesinkulalla tai maasturilla. Kesto vähintään 2 tuntia tai enemmän, vauhti reippaan palautteleva.
Mä lähden mielellään mutta pääsen töistä vasta 14.30 että sen jälkeen käy.
Saataisiinko vaikka keskiviikkona tai torstaina aamujaos sellaiselle 3 ... 4 h lenkille 05.00 lähdöllä itäiselle puolelle ? Pitäis alkaa reenata seuraavaa täyden matkan yritystä varten ja tällä kertaa ajoissa ... kle ! Kelistä ei ole väliä, jos tulee räntää, niin nastat alle.
Nyt oli liian vähän kunnollista maastoajoa alla ja vanhat vaivat eivät ehtineet tottua siihen. Usko loppui nyt oikeastaan jo toisen kierroksen lopulla. Tuli sellainen tunne, ettei neljää kierrosta menee millään säällisessä ajassa ja hallitulla riskillä. En vaan kehdannut lopettaa siihen maalialueelle, kun kaikki olivat lähdössä. Ajelin joukkojen välissä Nilsiään, josta tulin sitten tietä pitkin takaisin. Kyllä, ei ollut mukava olo !
Maastopyörillä / 29" ja cyclo / oli ajoa ennen Tahkoa n. 4000 km ennen Tahkoa, mutta siitä liian iso osa helpossa maastossa. Maantiepyörillä oli kilometrejä alla aika paljon ennemmän, mutta ne eivät maastossa paljon auta.
Onko huomenna maantie yhteislenkki Orikedolta? Jospa vaikka tulis rullailemaan.
Tiistaina on 18.00 maantieporukkalenkki Orikedon Shelliltä. n. 90 km / 30+ kmh ajovauhtia. Mukaan vaan Sälli ja muut !
Sitten keskiviikkoaamuna maastoon ?
Yleisesti ottaen ajat olivat huonompia kuin aiempina vuosina, reitti ei ollut mitenkään valtavan tekninen, mutta kavuttavaa toki riitti. Tyypillinen(?) osallistuja oli hyväkuntoinen harrastaja joka meni tieosuuksilla kovaa, mutta tunkkasi kaikki vähänkään haastavammat paikat. Ai niin, Akia mukaillen: 14.5kg Enduro on painava kantaa[/QUOTE]
No taisin olla yksi noista SuperD:n kuvailemista tyypillistä(?) osallistujista. No joka tapauksessa ensimmäinen Tahko (60 km) ajettu viisikymppisenä äijänä aikaan 3.51. Puolet matkasta tuli ajettua rikkinäisellä satulalla, mutta eipä se tainnut paljon haitata, kun ei tuolla paljon joutanut satulassa istuskelemaan muualla kuin siirtymillä (ja tunkatessa satulaa ei muutenkaan tarvitse!)
Nyt maasturi narikkaan ja kadonnutta ratapyörävauhtia hakemaan. Eli hyvää kesän jatkoa kaikille ja ehkä tulen taas syksymmällä porukkalenkeille häröilemään.
Aki Korhonen
02.07.2012, 12.47
Koitetaan nyt kirjoitella jotain Tahkofiiliksiä vaikkei mikään riemujuhla henkilökohtaisesti ollutkaan. Talvella jäi kuntoilut naurettavan vähälle, keväällä päästiin taas vauhtiin, alkukesästä telottiin vähän polvea ja viimeiset päivät vietettiin flunssan kanssa. Ei mikään paras valmistautuminen. Hyvissä ajoin oli tiedossa ettei 60 km ajan parantamiseen ole mitään mahdollisuuksia, joten motivaatiota koitettiin hakea ilmoittautumalla 120 km matkalle. Lähtökohtaisesti melko väärä ajatus ilmoittautua kahdelle kierrokselle, jos ei jaksa yhtäkään ajaa!
Krampit on aina ollut mun ongelma. Olen niistä päässyt sen verran eroon, että olen pystynyt muutaman vuoden ajamaan aika surutta paikallisia porukkalenkkejä. Tahkon mäet ottaa kuitenkin joka kerta voiton ja krampit ovat seuranani. Tänä vuonna lähdin matkaan ajatuksella, että talutan kaikki vähänkään isommat mäet. En tiedä mikä mätti tällä kertaa, mutta karmpit alkoivat jo hieman aiempia vuosia aiemmin eli Kinahmi 2:n alkuloivaa taluttaessa. Eihän siihen mennessä ole ajettu kuin vähän tietä (sama kuin oma tempoajo Ruskolta MTB-Turun lenkeille), talutettu Kinahmi 1 ja rullaliltu / kikkailtu jonon jatkona Kinahmin päällä kulkeva vähän teknisempi kiva polku.
Siinä se sitten varsin pitkälti olikin. Edes ennen 3. huoltoa oleva perinteinen asvaltoitu keulimisosuus ei sujunut kuin puoleen väliin asti hyväksytysti. Kuvastaa koko matkaa. Nautin huollossa antimista pitkän kaavan mukaan. Ei toivottua apua kramppeihin. Seuraavassa huollossa majailin sitten todella todella pitkään! Sen jälkeen seuraavat 500 metriä menivät kivasti, mutta sitten mentiin taas samassa moodissa.
Koko kierros mentiin tyyliin talutan kaikki isot mäet. Lisäksi talutin paljon loivempiakin mäkikohtia. Taluttelin jopa välillä tasaisella. Ei vain auttanut kramppeihin. Tasaiset pätkät ja alamäet oli turhauttavaa jarruttelua jonomuodostelmassa. Ylämäissä koitin väistellä ja kannustaa kanssa-ajajia. Keli oli kuin luoto meikäläiselle - kosteus toi vähän lisää teknisyyttä. Race Kingit kovilla paineilla olivat juuri oikea rengastus itselleni. Kerran vähän sutasi ja kerran ajauduin mutaisessa laskussa vähän linjalta, mutta ei ole valittamista. Rullasi aika kivasti ja ohittajia oli niukalti vaikken voinut edes polkea.
Loppulaskussa otin ilon irti ja päästelin suorilla linjoilla niin rinnettä ajaneista kuin siellä taluttaneistakin ohi. Tilaa oli tehdä tuo turvallisesti. Jyrkän jälkeisellä tasaisella (toisen hissilinjan alla) lähti perä huikeaan ylisladiin. Kaatumisia nolla, rikkoutuneita renkaita yksi. Ei ollut kiire mihinkään, joten vaihtelin kaikessa rauhassa ja aistin ilmapiiriä. Siinä kohtaa oli vielä mielessä lähteä kenties toisellekin kierrokselle. Ei siinä sitten kuitenkaan niin käynyt ja parempi varmaan näin. Tiivistettynä koko reissusta jäi vain henkinen paha olo. Ylämäki ei ole ystävä.
Säälittävää viikonloppua täydensi menomatkan eksyminen höystettynä paluumatkan kolmella eksymisellä. Tästä nyt ei voi enää oikein huonontaa kuin ostamalla pilaantuneet kimpparuoat tai telomalla itsentä. Motivaatiota kenties löytyy jostain ennen seuraavaa Tahkoa, mutta mistä saisi kykyjä. Hatuttaa huolella. Mun taso taitaa olla nähty.
Kiitokset kuitenkin koko seurueelle. Olette hienoa huonoa seuraa ja kovia ajomiehiä ihan kaikki. Erityiskiitos Jarkolle joka on jaksanut jo monena vuotena kantaa sen isoimman korren eli varata omalla riskillään mökin meille kaikille. Ensi vuonna vielä isommalla MTB-Turku meiningillä jos vain mitenkään mahdollista! Kimppajutut on parhautta. :)
Onnittelut kaikille Tahkoajille! Näitä hehkutuksia lukiessa tulee kyllä entistä enemmän semmoinen olo, että ensi vuonna täytyy tehdä comeback... Täytyy vaan ymmärtää olla ilmoittautumatta mihinkään maantiepuolen älyttömyyksiin kesä-heinäkuun vaihteessa, niin kuin nyt on kolmena kesänä käynyt.
Ke aamun aamulenkki kuulostaisi mahtavalta, mutta olen silloin jo mutkan kautta matkalla kohti Jotunheimia. Saa nähdä miten siellä käy. Hermostuneisuus on pikku hiljaa muuttumassa peloksi, eiköhän perjantaina jo sitten olla ihan puhtaan kauhun puolella.
Onnea ja yritystä matkaan JiiH ! Jotunheim taitaa olla Skandinavian rankin maantiekeikka, mutta
jokainen mäki päättyy joskus. Ja sitten Ö odottaa ;)
Saataisiinko vaikka keskiviikkona tai torstaina aamujaos sellaiselle 3 ... 4 h lenkille 05.00 lähdöllä itäiselle puolelle ? Pitäis alkaa reenata seuraavaa täyden matkan yritystä varten ja tällä kertaa ajoissa ... kle ! Kelistä ei ole väliä, jos tulee räntää, niin nastat alle.
...
Keskiviikko sopisi minulle, mutta miten olisi lähtö klo 05:30? Sehän on perinteinen aamujaoksen lähtöaika.
ok, keskiviikko 05.30 Prisman tolppa, vaikka lähtö on kyllä hiukan myöhään ;). Keitä muita lähtee mukaan ?
Ajo on rauhallista.
ok, keskiviikko 05.30 Prisman tolppa, vaikka lähtö on kyllä hiukan myöhään ;). Keitä muita lähtee mukaan ?
Ajo on rauhallista.
Voipi olla, nyt menen Vehmaalle surffailemaan. Saas nähdä.
Multa jää nyt aamulenkki väliin, tulis liikaa peekoota tähän saumaan. Toisen kerran.
kari kangassalo
02.07.2012, 15.16
saattasin aamulenkille tulla,ei tiedä varmaks vielä
-Aki (https://picasaweb.google.com/116758015887470272414/Tahko2012#slideshow/5760464892562680098) katollaan
-STi (https://picasaweb.google.com/116758015887470272414/Tahko2012#slideshow/5760460817200084722) startissa
-Fillaristi (https://picasaweb.google.com/112827452164544067257/Tahko2012#5760262037135539442) ennen starttia
-SuperD (https://picasaweb.google.com/112827452164544067257/Tahko2012#slideshow/5760263916150895602) lähdössä
Kävin kutsumassa polkua tuolla Kaanaa - Naantali välillä. Vastaus heikko mutta lupaava... :) Naantalin pää tuossa siis jotain vanhaa huoltotietä, koska noiden linjojen ylitys osoittatui aika hankalaksi. Ihan hirveän pajupuskan ja liian tiukkojen kallionousujen välillä joku lupaavakin ylityskohta, mutta siihen sitten taas ei pääse metsän puolelta/hakkuurisukkoa tms...
Loppu Kaanaalle päin vaihtelee ihan kivan pikkupolun ja (hyvin hyvin) himmeästi kasvuston välistä pilkistelevän vähän käytetyn polun välillä. Pikkuisen tiukkaa nousua tunkattavaksi. Yllättävä ongelma... siellä on liikaa polkuja, niitä himmeitä, eli väärälle linjalle eksyminen on helppoa. Aidan vieressä on jopa katuvalot, ja on siellä yhdet portaatkin, rajähtänyt silta ojan yli jne, onkohan siellä ollut joku oikea reitti, joskus?
Tuossa siis toistaiseksi parhaaksi todettu reitti, niistä monista pikku polkusista. Tuon perusteella sitä ei pysty seuraamaan, mutta olisiko joku kiinnostunut opastetusta retkestä, plus Kaanaan polut tai jotain?
http://mtbfin.eu/r/temp/naant_neste_tupavuori.jpg
Siellä oli aikoinaan joka vuosi ainakin yhdet juoksusuunnistukset. Muutamaan vuoteen en muista kuulleeni. Meneehän ne polut umpeen
Ajo on rauhallista.
Mitä tuo rauhallinen tarkoittaa? Sekin on aika liukuva käsite.
Jos vauhti torstailenkin hitaamman porukan tasoa, niin voisin ehkä tulla, jos saan itseni ylös tuhon aikaan. Parin tunnin ajelun jälkeen voin poistua töihin, jos hitauteni häiritsee. Toisaalta 4 tuntiakin voisin ajella, niin saisin hiukan treeniä saariston rengastietä varten.
Mitä tuo rauhallinen tarkoittaa?
Jotakuinkin seuraavanlaista lienee odotettavissa:
Tällä lenkillä ei ajeta kovaa. = ajetaan niin kovaa kuin päästään
--> eli torstaisen nopeamman ryhmän tahtia poislukien tauot...
Rauhallinen on sellainen ajeluvauhti, ei runnomista. Kunhan hiljakseen liikutaan vaihtelevassa maastossa. Ketään ei jätetä.
Ajoin lauantaina Tahkolla, tänään aamusta ajoin aika kovaa 120 km tiellä, huomenna on tiistaimaantielenkki 30+kmh vauhdilla runsaan 100 km kotoa kotiin, siis en keskiviikkona ole mitenkään vauhtiajohaluinen saati sitten vauhtikunnossa.
Aamulla on hienoa liikkua, mukaan vaan !
PS. SuperD ehti jo kommentoida vauhtia. En edes levänneenä pääse maastossa kovaa, saati sitten väsyneenä. Palauttavaa ajoa matailla sykkeillä, ehkä hiukan erilaisilla reittivalinnoilla.
Keskiviikkoaamun ajelu ei onnistu, tarttis herätä tuoksi töihin.
Olin MTB 50+:n ja fillaristin kanssa kuukausi sitten aamulenkillä. Sen ja muutaman torstailenkin kokemuksella sanoisin että vauhti on hiukan kovempi kuin torstailenkin hitain vauhti, muttei missään tapauksessa mitään tykitystä. Meno on erittäin sujuvaa ilman taukoja pienessä porukassa. Aamulenkin fiiliksessä on jotain erityistä ja tulenkin taas joskus mukaan jos vielä mahdollista. Tällä kertaa en töiden takia pääse, valitettavasti.
Olin MTB 50+:n ja fillaristin kanssa kuukausi sitten aamulenkillä. Sen ja muutaman torstailenkin kokemuksella sanoisin että vauhti on hiukan kovempi kuin torstailenkin hitain vauhti, muttei missään tapauksessa mitään tykitystä. Meno on erittäin sujuvaa ilman taukoja pienessä porukassa. Aamulenkin fiiliksessä on jotain erityistä ja tulenkin taas joskus mukaan jos vielä mahdollista. Tällä kertaa en töiden takia pääse, valitettavasti.
No toivotaan, että saisin itseni ylös. Ei mua haittaa, vaikka mun pulssi huitelisi välillä maksimissa, jos vaan pysyn perässä ja sen verran iskussa, etten ala kaatuilemaan väsymyksen takia. Torstailenkkien lopussa on yhtä lukuunottamtta ollut fiilis, että jaksaisin helposti 2 tuntia perään. Siitä etten aja itseäni liian väsyksiin pidän kyllä itse huolen. Uskosin, että noilla spekseilla pysyn tahdissa kohtuudella mukana ja uskoisin, että juurikaan taukoja en tarvi 4 tunnin ajolla jos vauhti maltillinen.
Ennakkotunnelmat Tahkolla olivat enemmän tai vähemmän epävarmat, viikon työmatkoilla oli kampi tuntunut perin raskaalta ja seuruetta reissun alla ja sen aikana hyvin yleisesti vaivanneet schwein flu -vaikutteet alkoivat vähitellen tuntua omassakin kropassa kisaa edeltävänä iltana. Näiden tuntemusten pohjalta oli tarkoituksena lähteä varovaisesti tunnustellen liikkeelle ja lisätä vähitellen vauhtia, jos alkaa jostain syystä kulkea.
Hyvä suunnitelma, mutta...
Startista liikkeelle rauhassa letkan mukana. Vähän ajan kuluttua horisontissa pilkottaa TVC:n paita; Lehis oli alun tieosuudella ottanut ilmeisesti ohituskaistan ja karannut edelle, pakko ottaa kiinni. Helpommin sanottu kuin tehty, paineli pienessä ryhmässä kohtalaista haipakkaa karkuun. Porukkaa alkoi valua tasaisena virtana selkä edellä vastaan, pompin peesistä toiseen, jahdattavan porukka teki samaa. Sykkeet olivat pelottavan korkealla näin heti alkumatkasta, alkoi vähän hirvittää, että kuinka tässä oikein tulee käymään. Mutta luonto ei antanut periksi...
Vähän yli puolen tunnin ajon jälkeen olin vihdoin samassa porukassa jahdattavan kanssa, mutta etelässä mäkiä treenaamassa käynyt ratakuski iski hiekkatienousuissa Kinahmia lähestyttäessä. Sain kuitenkin kurottua eron uudelleen kiinni juuri ennen Kinahmin alapäätä, jonka ruuhkassa taisin jopa ohittaa (?) kohteeni. Kinahmi ykkönen oli niin täynnä ukkoa, että ei ollut järkeä edes yrittää ajamista ylös, kiltisti vaan jonon jatkoksi tunkkaamaan. Kinahmin laella alkoi vihdoin ajo kulkea ja käytin suunnilleen kaikki mahdolliset ohituspaikat edetäkseni letkassa. Alkumatkan neiteily kosteikoissa sai jäädä, kun täräytimme tunkkaajien välistä jonkun toisen tuntemattomaksi jääneen kuskin kanssa louhikko-ojan yli, jonka jälkeen oli vapaampaa polkua lasketella kohti Kinahmi ykkösen loppulaskuja.
Pikaisen huollon jälkeen Kinahmintien suoralla myötätuuleen urku auki, osan matkaa sai jopa peesiapua. Kakkosen alla ajoin tunkkausjonoon juuttuneiden greenmanin ja MattiH:n ohi. Latua sai melkein Taivaan Portaiden juurelle asti. Mutta sitten taas tunkattiin... Kinahmi kakkosen laskuissa tuli jälleen käytettyä mahdollisia ohituspaikkoja, välillä vähän riskilläkin. Kolmoshuoltoon nousevalla tienpenkalla tuli vietettyä tovi, sillä aukko ei vetänyt kuskeja samaa tahtia, mitä näitä ilmestyi paikalle.
Matka jatkui pikahuollon jälkeen joutuisasti. Tuulivaaraa lähestyttäessä alkoi kuitenkin vasen pohje hieman nykiä päistään, piti edetä herkällä tatsilla. Sama ilmiö iski hetkeä myöhemmin myös oikeaan pohkeeseen, mutta tasaisella kevyellä pyörittelyllä tilanne rauhoittui ja taas mentiin. Myöhemmin alkoivat nykiä myös reisilihakset päistään, joten taas piti edetä jonkin aikaa varovaisen joutuisasti, enempiä repimättä. Onneksi krampinpoikaset sattuivat osumaan helpohkoihin 'palauttaviin' nousuihin... Laskut puolestaan vedin lentäen, poluilla oli tuossa vaiheessa parhaimmillaan hyvinkin tilaa lasketella omaan vapaaseen tahtiini. Olihan helvatin hauskaa tykittää menemään! Rapakaan ei enää haitannut, sen roiskuminen lähinnä nauratti. Lammikoiden kautta löytyi monta hyvää ohituskaistaa reunoja kiertävien tunkkaajien välistä.
El Grande hieman pelotti ennakolta näiden aiempien kouristuksenpoikasten takia, mutta suolan nauttiminen huolloissa ja nesteytyksen tihentäminen taisivat auttaa sen verran, että jalat pyörivät pienellä vaihteella ylös asti ilman kramppeja. Uuden linjauksen tuomat henkisesti ja fyysisesti miehen hieman yllättäneet lisänousumetrit Tahkon laella punnersin jalat jäykkinä tarkoituksena pistää nyt loputkin paukut peliin. Pehkubaarilta taitettiin laskuun, jossa parhaimmillaan/pahimmillaan oltiin jo hyvän matkaa kontrollin tuolla puolen, mutta en onneksi osunut mihinkään esteeseen pyrstö takarenkaan päällä mäkeä lasketellessa. Alusta piti sen verran hyvin, että renkaat eivät karanneet alta, eivätkä hitaammat laskijat tehneet yllättäviä linjanmuutoksia. Alamutkaankin jäi onneksi ulkopuolelle sopiva linja leikata ohi viimeisestä jyrkällä olleesta hitaammasta kuskista ilman ajautumista ulkokaarteen kivikkoon.
Tuon jälkeen kaikki irti jaloista ja itse itseään ääneen sanallisesti piiskaten Tahkolahden ympäri aina maaliin asti (https://picasaweb.google.com/112827452164544067257/Tahko2012#slideshow/5760228493364623842) jalat jäykkinä, mutta muuten erittäinkin hyväkuntoisena, suupielet korvissa. Reitin viimeisen kolmanneksen vauhtipätkiltä oli tarttunut pysyvästi mielialan kattoon kohottava pikkupoikamainen ajamisen riemu, jota eivät herkät hetket nousuissa onnistuneet nollaamaan. Jäin hiljalleen kuivuvan ravan peittämänä maalialueelle odottelemaan muita turkulaisia joko pitkän matkan välihuoltoon tai maaliin.
Garmin oli leikannut taukoja pois, joten ennen tuloslistojen päivitystä ei ollut aivan tarkkaa tietoa loppuajasta.
Tuloslistojen päivityttyä viralliseksi loppuajaksi paljastui 3.39.41,6 ja sijoitukseksi vakiintui lopulta ilmeisesti 131.
Ajon/tunkkauksenaikainen keskinopeus reitillä päätyi mittalaitteesta riippuen jonnekin 16,9-17,0 km/h tasolle.
Garmin valehteli kilokaloreita kuluneeksi 2687 kpl, metrejä noustuksi 1238 ja sykkeiksi AV 154 / MX 175 bpm.
Mittarin mukaan maksimi 52,7 km/h ilm. jonkun tiepätkän laskussa. Keskikampikierrokset AV 74 rpm, MX 183 (suunnanvaihtovirhe?).
Vettä kului noin kaksi ja puoli litraa repusta, urheilujuomaa muki per huoltopiste kakkosesta eteenpäin, kyytipojaksi muutama suolakurkku. Olikohan kakkoshuolto, jossa tuupattiin myös rusinoita kouraan? Tuulivaarassa tietysti vohveli ja mantsikkahilloa! Näiden lisäksi yksi Maximin iso geeli kahdessa erässä jossain tiesiirtymillä. Huoltoaikaa ei loppujen lopuksi montaa minuuttia loppuaikaan sisältynyt, kakkoshuoltoa edeltävään jumiin saattoi palaa saman verran aikaa.
Sunnuntaina olivat jalat kipeinä, onneksi sai ajaa pääasiassa nappikaasulla Turkuun asti. Tänä aamuna löytyi sitten kipeitä paikkoja vähän joka puolelta kroppaa, joten oli ilm. ihan kelvollinen treeni... ;o)
Kiitokset seurueelle, ei käynyt aika pitkäksi!
Mä lähden mielellään mutta pääsen töistä vasta 14.30 että sen jälkeen käy.
Sorry, tämän tarjouksen joudun passaamaan. Haluaisin ehtiä iltapäiväksi jo kotiin, näkis vaimoa edes yhtenä iltana tällä viikolla.
Aamupäivälähtö siis tarjolla, onko tulijoita?
greenman
02.07.2012, 23.17
Hieno raportti Pave.
Omia tuntemuksia blogissa. (http://fillarikellari.blogspot.fi/)
Jätkä on kyllä ihan kuningas tyhmäpyöräilyssä! *rispekt*
Ensi vuonna sitten fätlokrossarilla?
-Aki (https://picasaweb.google.com/116758015887470272414/Tahko2012#slideshow/5760464892562680098) katollaan
-STi (https://picasaweb.google.com/116758015887470272414/Tahko2012#slideshow/5760460817200084722) startissa
-Fillaristi (https://picasaweb.google.com/112827452164544067257/Tahko2012#5760262037135539442) ennen starttia
-SuperD (https://picasaweb.google.com/112827452164544067257/Tahko2012#slideshow/5760263916150895602) lähdössä-Baas09 (https://picasaweb.google.com/112827452164544067257/Tahko2012#slideshow/5760258434281925282) loppulaskussa
Satunnaisten ihmisten kanssa ollut puhetta että porukkalenkkejä ajeltaisiin muutoinkin kuin vain torstaisin --> toiseksi ajopäiväksi päätetty tiistai (approved by the President). Konsepti hakee muotoaan vielä pitkät tovit, mutta koitetaan josko toinen viikkolenkki saisi tuulta alleen ja osallistujia löytyisi.
Tälle viikolle portfoliosta kaivettiin tuote nimeltä SohvaCycloilu (SC). SC pitää sisällään rauhallista ajelua pyörätiellä, metsäautotiellä, tuskin koskaan ulkoilureiteillä ja pururadalla. Varsinaista maastoajoa hyljeksitään. Kalustoksi sopii kaikki muu paitsi maantiepyörä, ainakaan sillä ei ole kivaa ajaa pururadalla.
-Tämän viikon lähtöpaikaksi arvottu Imppari
-Lähtöaika tänään klo 18.00.
-Eräopas Korhonen toimii vetomiehenä über kevyellä Scottilla.
-Ajoaikaa arviolta 3h
-Kokolailla rauhallinen vauhti (tää on ny sitä PK:ta!)
-Tervetuloa
Terveisin: SuperK(irjuri)
Tuossa kannattaa huomata, että Turun kaupungin ulkoilureiteillä on pyöräily kielletty.
Siihen aina joskus joku puuttuu ja ison ryhmän ajaessa kielletyllä alueella yhtä aikaa muiden ulkoilijoiden kanssa on konflikti varmasti tulossa joskus.
Hienoa, lisää toimintaa! Mutta juu, Matti vei sanat suustani. Olkaa varovaisia, siellä ulkona.
peruspertti
03.07.2012, 14.42
Hyvä idea tuo tiistailenkki. Itsellä jää harmittavan usein porukkalenkki väliin töiden takia, mutta harvoin sattuu kuitenkaan työvuoroa sekä ti, että to. Tänään voisin tulla jos keksin jonkin ratkaisun jarruongelmaan. Tippui ilmausruuvi parvekkeelta eikä tietenkään löytynyt. Tosi kätevä paikka tehdä remppaa tuo parveke. Tilaa on :) ja osansyöjärako kaiteen ja lattian välissä imee kaiken putoavan. Avid juicyn ilmausruuvi löytäisi uuden hyvän kodin jos jollain löytyy ylimääräisenä.
Baas 009
03.07.2012, 15.03
Hö, just tänään on suunnitteilla muuta menoa. Eipä mulla mitään kauheen soveltuvaa pyörääkään ole. Rossarissa on turhan sliksit renkaat ja spessussa iskarin puslat väljät, kolisee ku vanha mosse. Kona nyt muuten vaan on siinä määrin pervo laite ettei sillä ilkeä tulla...
Jos jollain on ylimääräisiä Foxin RP2x iskarin holkkeja/puslia niin ilmoittakoon. Tommikin on tietty just lomalla ku jotain tarttis.
Tuossa kannattaa huomata, että Turun kaupungin ulkoilureiteillä on pyöräily kielletty.
Tarkalleen hiihtokaudella kävely, koiran ulkoilutus ja mitä kaikkea siinä kyltissä lukikaan on kielletty. Pyörää siinä ei mainita, eli ei ole edes pyöräily kielletty hiihtokaudella :cool:
Asiaan hiukan liittyen, kävin maantiepyörällä katsomassa "rivitalonpäädyn polkua". Kieltotolppa ilmestynyt lähemmäksi tietä, tolppa potkaistu kumoon ja ojassa runsaasti renkaan jälkiä. En tarkemmin katsellut olivatko kunnon merkkiä vaiko jotain halpista.
Onhan siellä melkeen joka paikassa se kelta/punanen ympyrä mikä kieltää ajoneuvoilla ajamisen ja pyörä on ajoneuvo..
Onhan siellä melkeen joka paikassa se kelta/punanen ympyrä mikä kieltää ajoneuvoilla ajamisen ja pyörä on ajoneuvo..
Tästäkin aiheesta (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?39792-Liikennemerkki-quot-Ajoneuvolla-ajo-kielletty-quot-ent%E4s-polkupy%F6r%E4ll%E4) on jauhettu.
Kyllä Turun kaupungin ulkoilureiteillä on pyöräily kielletty.
On noissa kielloissa siten järkeä tai todellista lainvoimaa, niin parempi on pysyä ainakin isommalla porukkalla pois ja olla hakematta ongelmia.
Jokainen on konflikti muiden ryhmien ja tahojen kanssa madaltaa kynnystä tehdä lisää kieltoja ja rajoituksia maastopyöräilyyn. Vírallisia ja lainvoimaisia kieltoja on jo sen verran, että lisäkieltojen läpivieminen ei suurta tuskaa tuota, jos sen joku päättäjä asiakseen ottaa.
Kukkahattusetä tässä varoittelee.
Aki Korhonen
03.07.2012, 15.46
Tosiaan - tänään klo 18:00 Impparista. Ajokieltoja uhmaten. Kaiken sortin hiekkatiekelpoisilla pyörillä pärjää. Ns. täyspäisten cyclolenkki. ;) Tarvis kai alkaa miettimään jotain reittiä, kun SuperM(ies) mulle tällaisen nakin heitti. Ei oo ihan mun vahvuuksia nämä tiepätkät, mutta jos vaikka vapausmarssi johonkin punaisen torin jäänteille ja takasin järjestettäisiin. Vai onkohan liian kaukana - katotaan mihin asti ehditään... PS. Ottakaa paljon 26" sisureita mukaan - saatan tarvita. :D
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.