Näytä tavallinen näkymä : MTB-Turku, Episodi III - shitin kosto
Huomio! Aluekilpailujen palkintojenjako on 22.11.2012 klo 18.30 Ilmaristen Matkailutilalla osoitteessa Väänteläntie 45.
Kiitokset molemmille tiedostoja jakaneille. Molemmissa oli jotain uutta ja reittiviiva kännykässä peruskarttapohjalla on aina jotain muuta, kuin muistiviiva päässä :) Vuolahdessa kerran totesin, että olisi se viiva pitänyt printata edes paperille mukaan. Toisaalta päässä olevan muistijäljen epätarkkuudesta johtuen vuolahti-kuuslahti väliltä löytyi toinenkin polku...
Mulla on jossain gpx ihan tuosta länsipäästä mutta se on hävinnyt. Ei tuu noita keräiltyä. Mun navigaattori on tossa korvien välissä. Paskasti toimii mutta ei tarvi latailla.
Vesa-Pekka Rantalainen
07.11.2012, 14.06
3,5 h hienossa kelissä joenvartta ylös, Halinen , Oriketo, Kärsämäki, Runosmäki, Kuninkoja ja pisto Ajopyörään. Sieltä Nokialaiset nastarenkaat kaulaan ja edelleen ulkoilureittejä pitkin Pansiontielle ja sitten Ilpoisiin.
Tuolla kaukana pohjoisessa on paljon vähemmän ajokieltomerkkejä kuin täällä etelässä. Voisitte tulla hakemaan täältä täydennystä.
Juha Jokila
07.11.2012, 14.26
reittiviiva kännykässä peruskarttapohjalla on aina jotain muuta, kuin muistiviiva päässä :) Noin 50 neliökilometriä pyöräsuunnistuskarttaa tehneen kokemuksella voin vakuuttaa, että tuon saaren kokoisen pläntin jokaisen polun ehtii kartoittamaan viikossa sillä tarkkuudella, mitä perus mtb-lenkkeilijä tarvitsee. Nopea tapa on tulostaa himmeällä peruskartta isossa mittakaavassa paperille, joka kiinnitetään karttatelineeseen. Sitten otetaan pieni alue kerrallaan ja ajetaan kaikki polut ja merkataan ne kynällä siihen kartan päälle. Viikossa on jokainen polku tiedossa ja sitten pähkäillään miten ne yhdistetään reitiksi järkevimmin. Tässä ei gps-filut paljoa auta, kun ne vain ehkäisee maaston oppimista, kun ei tarvitse painaa mitään mieleen.
Mulla on jossain gpx ihan tuosta länsipäästä mutta se on hävinnyt. Ei tuu noita keräiltyä. Mun navigaattori on tossa korvien välissä. Paskasti toimii mutta ei tarvi latailla.
Komppaan kaimaa.
Muistan ulkoa niin valossa ja pimeässäkin lähes kaikki itäpuolen isot-, pienet- ja piilopolut ja ison osan poluista Turun kaikilla puolin. Navigaattooria minulla ei ole enkä sitä osaisi oikein käyttääkkään ainakaan ajaessa. Välin tuo korvienvälinavi kyllä pätkii.
Komppaan kaimaa.
Muistan ulkoa niin valossa ja pimeässäkin lähes kaikki itäpuolen isot-, pienet- ja piilopolut ja ison osan poluista Turun kaikilla puolin. Navigaattooria minulla ei ole enkä sitä osaisi oikein käyttääkkään ainakaan ajaessa. Välin tuo korvienvälinavi kyllä pätkii.
Minä taasen löydän hädin tuskin olkkarista jääkaapille, joskus eteiseen mentäessä joutuu häviksiin. Metsä, pahapaikka!
Gepsiä joskus ajatellut mutta jäänyt silleensä ajatuksen tasolle. Vaikka olen porukkalenkeillä männävuosina käynyt niin ei vaan jää polut mieleen.
Harhailu on mukavaa, ja lisäähän se tuskaa kun ei tiedä minne menee saatika sitten mistä tulee.
...
Harhailu on mukavaa, ja lisäähän se tuskaa kun ei tiedä minne menee saatika sitten mistä tulee.
Sinne, tänne on hauska harhailla, mutta joskus pitää löytää takaisinkin. Muutaman kymmenvuotta kun harhailee pienellä alueella alkavat polut jäädä mieleen. Joskus kyllä juuri äsken ajamalleni polulle on kasvanut asuntoalue tai moottoritie.
Sinne, tänne on hauska harhailla, mutta joskus pitää löytää takaisinkin. Muutaman kymmenvuotta kun harhailee pienellä alueella alkavat polut jäädä mieleen. Joskus kyllä juuri äsken ajamalleni polulle on kasvanut asuntoalue tai moottoritie.
Kerran Hirvensalossa ajellessani oli Polku räjäytetty taivaantuuliin. Mutta kun ei koskaan muista mitään mistään niin ei tule lähdettyä uusille urille.
Kerran Hirvensalossa ajellessani oli Polku räjäytetty taivaantuuliin.Oripään kankaan poluilla kerran ajellessamme Ulla hokasi kartasta seudun korkeimmalle kohdalle vievän polun, ei kun sinne. No eipä kuitenkaan huiputettu lakea, sillä ko. piste oli viety murskeena sorarekoilla jonnekin muualle, olisi tarvittu tosi piiiitkät tikkaat entiselle huipulle päästäkseen...
Noin 50 neliökilometriä pyöräsuunnistuskarttaa tehneen kokemuksella voin vakuuttaa, että tuon saaren kokoisen pläntin jokaisen polun ehtii kartoittamaan viikossa sillä tarkkuudella, mitä perus mtb-lenkkeilijä tarvitsee. Nopea tapa on tulostaa himmeällä peruskartta isossa mittakaavassa paperille, joka kiinnitetään karttatelineeseen. Sitten otetaan pieni alue kerrallaan ja ajetaan kaikki polut ja merkataan ne kynällä siihen kartan päälle. Viikossa on jokainen polku tiedossa ja sitten pähkäillään miten ne yhdistetään reitiksi järkevimmin. Tässä ei gps-filut paljoa auta, kun ne vain ehkäisee maaston oppimista, kun ei tarvitse painaa mitään mieleen.
Kun oliskin viikko aikaa vain polkujen piirtoon ...
Kyllä mulla oli mielessä tuokin vaihtoehto. Alkuun jopa ensisijaisena. Mulla on ostettuna alueen kartta riittävässä mittakaavassa tontinrajoineen ja siitä vielä A3 värikopiokin sutattavaksi. Toki kartta ja karttatelinekin riittäisi, mutta kun se karttatelinekkin on vielä hankkimatta.
Tuo paperiversio jäi, koska
a) Valoisan ajan ajot jää mulla aika pieniin tuntimääriin ja mun suunnistuskokemuksella pimeässä virhemerkintöjen tekeminenkin on aika todennäköistä.
b) GPS on mulla taskussa puhelimen muodossa joka tapauksessa. Eli sen saa tallentamaan milloin huvittaa, ei tarvita ennakkosuunnittelua tai ylimääräisten tavaroiden mukaanottoa. Kartan saa myös taskusta esille milloin vain. Usein lähden lenkille tyylillä minne nokka näyttää ja jos polku vie paikkaan jossa muistan nähneeni reitiviivan, niin voin kaivaa kännykän taskusta ja tarkistaa missä se viiva nyt menikään ja meniskö sitä reittiä, mitä joku muukin on mennyt, vai jatkanko umpimähkään.
c) Känny logaa taskussa ilman käyttäjän operaatioita, kunhan muistaa laittaa loggauksen päälle, (joka sekin on välillä haasteellista) Ajon aikana voi keskittyä vain ajamiseen
d) Bonuksena opitun Polkuverkon voi piirtää muillekin saataville vaikka openstreetmappiin, jonka muut voi ladata halutessaan kännykkään tai johonkin muuhun naviin.
Edelleen potentiaalisten lenkkien reittisuunittelu tulee tapahtumaan paperitulosteiden perusteella. Hyvänkään näytön resoluutio ei oikein riitä siihen.
Itse en jaksa uskoa, että GPS:n käyttö merkittävästi ehkäisee reitin ulkoa oppimista. Eri juttu olisi, jos ajaisi GPS tangossa viivaa pitkin. Käytännössä puhelimen kaivan esille vasta sitten, kun huomaan eksyneeni reitiltä ja umpikujaan päädyttyäni katson, että kannattaako koittaa tunkata läpi, vai palaako takaisin ja kierrän jotain toista tunnettua reittiä. Tai jos oikein hyvin käy, niin huomaan jo jossain risteyksessä, että en tiedä kumpaan haaraan pitäisi mennä ja tarkistan asian ajoissa.
On mullakin tavoitteena päästä muutamassa vuodessa siihen tilanteeseen, että itäpuolella ei tarvita karttaa tai GPS minkään normireitin läpiajamiseen. Yhden vajaan kesän kokemuksella on pakko sanoa, että ainakaan mun päähän ei ole tallentunut edes itäpuolen polut niin hyvin, että voisin edes kohtuullisella todennäköisyydella ajaa saman 20 km reitin kahtena peräkkäisenä päivänä läpi ilman mukana kulkevaa karttaa. Kuusistossa muutama vakiolenkki onnistuisi, mutta muuten ei. Pelkästään umpimähkään ajamalla tuskin oppisin polkuja kovin nopsaan. Nyt kun olen saanut karttoja ja GPS-viivoja muilta ja ja logaan myös itse viivoja, niin pystyn jälkikäteen hamottamaan ajettua reittiä kartalle. Tällä metodilla mun kohdalla polkujen oppimisprosessi on nopeutunut huomattavasti. Lisäksi metsässä kriittisissä pokujen risteyksissä voi navista tarkistaa, että missä risteyksessä todella on sillä hetkellä. Silloin voi painaa muistiin maastomerkkejä varmasti oikesta risteyksestä, eikä vain pelkkään luuloon perustuen 0,5 kilometriä kuvitellusta paikasta sivussa olevasta ihan eri haarasta. Jos ajo sujuisi rutiinilla, niin silloin voisi seurata karttatelineestä paperikartastakin menoa, mutta kun samaan aikaan polkujen kanssa pitäisi vielä opetella ajamaankin :D
Kävin äsken pyörittämässä itäpuolen kallioita pari tuntia. Ei karttaa tai gps:ää. On ne samat polut siellä pimeässäkin.
Jos otetaan muutama sellainen pidempi lenkki alkaen aikaisin aamulla joku viikoloppu maastoon sen jäädyttyä tässä itäpuolella ja ajetaan kaikki tai ainakin melkein kaikki polut Littoisten ympäristössä ja jos joku ottaa gps:n tallentamaan reittejä, niin saadaan aikaan aika kattava kartasto. Tämä voi olla sellaista katoavaa kansanperinnettä. Siis aikaisin aamulla ja pääosin pimeässä.
Lähtisikö joku mukaan ?
Tämä voi olla sellaista katoavaa kansanperinnettä.
Sitten on syytä ottaa mukaan myös magnetofoni Tarinoiden tallentamiseen.
Jotkut oppivat reitit nopeammin kuin jotkut toiset, se on sitä suunnistustaitoa varmaan. Sen voin sanoa, että porukkalenkeillä ei opi mitään reittejä, siellä oppii vain seuraamaan takapyörää.
Yksin ajettuna oppimiskäyrä on paljon nopeampi. Eka lenkillä reitti talteen, sitten hiukan kartan katselua kotona ja maaston hahmotusta. Sitten toinen lenkki kertauksena ja hiukan variaatiota mukaan, niin kolmannella lenkillä jo masteroi ko. maastoa. Toisen takaapyörää seuraten saman oppimiseen menee ainakin 20 lenkkiä. Sen huomaa noista itäpuolen kuvarasteista, mulla lyö ihan tyhjää vaikka olen varmaan yli 10 kertaa ko. paikassa ajanut toisen takapyörää seuraten.
Katselkaa siis niistä gpx-trackeistä vain polun alku ja lähtekää seikkailemaan.
Sitten on syytä ottaa mukaan myös magnetofoni Tarinoiden tallentamiseen.
Ei tarvitse. Mä ajan vaan ;)
Itselläkin nuo gps-jäljet tallettuvat sportstrackerin "sivuominaisuutena" ja todellinen syy sportstrackerin päällä pitämiseen on vain ajetun matkan mittaaminen. En oikeastaan ikinä ole käyttänyt vanhoja jälkiä navigointiin, koska se on käytännön syistäkin vähän hankalaa kun puhelinta pidän repussa. Polkujen risteyksissä kuuluu mielivaltaisesti arpoa seuraava ajettava suunta :)
Polkujen risteyksissä kuuluu mielivaltaisesti arpoa seuraava ajettava suunta
Lainataan asiaan liittyen Kotiteollisuutta, ennen kuin greenman tai hullukoira ehtivät:
Ei lapsena ikinä eksynyt metsään vaikka tahtoikin
Nyt eksyy kyllä vaikkei tahdo tai vaikka tahtookin
Tätä olen aiemminkin huudellut, mutta parhaat lenkit on olleet niitä, kun on vaan mennyt ja katsonut mitä seuraavan mäen takaa löytyy.
fillaristi
07.11.2012, 20.54
Ite olen kanssa sitä mieltä että polut oppii niitä yksin ajamalla eikä muita seuraamalla. Sitä tosiaan vaan keskittyy edessäolevan takarenkaaseen ja reitti ei jää mieleen. Mitään gps:ää ei mun tulis mieleenkään maastossa kyttäillä ennenkun on sellanen tilanne ettei tiedä missä on. Etsivä löytää sanotaan...
Lumi sais vaan nyt tulla maahan että pääsis hiihteleen, kun tuntuu ettei pyäräilystä tulleet rasitusvammat akilleksessa ja polven taipeessa olevassa jänteessä ota millään parantuakseen. Kevyestikin jopa otettu, mutta ei tokene niin ei sitten millään. Treenitunnit tiputettu kolmannekseen ja ei silti auta. Pitääkö täs ruveta vaan makaamaan vai?
Akillesvaiva ollu jo elokuusta asti ja polvitaivekin kiukutellu yli kuukauden. Ahistaa ajoittain...
^Kevyesti ottaminen ei riitä rasitusvammaan, anna kropalle aikaa toipua, pidä täyslepoa.
Parhaiten varmaankin metsät oppii kun itse niitä jaksaa määrätietoisesti tutkia. Itselläni ei kuitenkaan mielenkiinto riitä etsiä umpimähkään uusia reittejä. Olen ihan tyytyväinen että nykytekniikka helpottaa hyvien reittien löytymistä.
Ensimmäiset lenkit vieraissa paikoissa tulee ajettua aika tarkasti jonkun toisen ajamaa reittiä. Kertoja kun tulee niin huomaa että osaa soveltaa reittejä ja että navin ruudussa on useammin pyöräilydata kuin karttapohja.
Pidän navin suurena etuna myös siitä että mahdollisuudet ajamiseen ei ole rajattu vain tuttuihin maisemiin. Voin heittää reitin naviin ja hypätä täysin vieraan paikkakunnan parhaimpiin maastopyöräpolkuihin ilman sen suurempaa tutustumista ja tutkimista. Tutuissakin paikoissa navin avulla löytyy uusia reittejä. On esim. paikkoja joissa polku näyttää menevän jonkun pihalle tai paikka näyttää umpikujalta. Jos ajaa ihan vain tutkimalla polkuja niin helposti kääntyy takaisin mutta jos navi näyttää että sinne vaan niin sinne vaan!
En tarkoita sitä että kaikkien tulisi ajaa orjallisesti navi naaman edessä. Navi voi kuitenkin osalle pyöräilijöistä olla oikeasti hyödyksi ja tuoda motivaatiota harrastamiseen.
Pidän navin suurena etuna myös siitä että mahdollisuudet ajamiseen ei ole rajattu vain tuttuihin maisemiin. Voin heittää reitin naviin ja hypätä täysin vieraan paikkakunnan parhaimpiin maastopyöräpolkuihin ilman sen suurempaa tutustumista ja tutkimista. Tutuissakin paikoissa navin avulla löytyy uusia reittejä. On esim. paikkoja joissa polku näyttää menevän jonkun pihalle tai paikka näyttää umpikujalta. Jos ajaa ihan vain tutkimalla polkuja niin helposti kääntyy takaisin mutta jos navi näyttää että sinne vaan niin sinne vaan!
Tuossa oli aika hyvin tiivistetty syyt miksi käytän navia. Tosin mulla se on taskussa ja koitan pitää päässä lähimmät kilometrit reitistä. Se missä navi hakkaa paperikartan menne tullen on, että silla voi vaihtaa näppärästi kartta/ilmakuva näkymiä, eli näkymä ei rajoitu peruskartan tarjoamaan informaatioon. Ilmakuvista on useammin kuin kerran ollut hyötyä, kun olen päättänyt että mihin jatkan. Jos ilmakuvissa näkyy edessä mainiota avokalliota, niin pusikon läpi puskeminen on motivoivampaa, kuin pelkän peruskartan perusteella tehdyn arvauksen pohjalta. Jos mulla on joka tapauksessa taskussa tekniikkaa, niin miksi en käyttäisi sitä?
Mitään gps:ää ei mun tulis mieleenkään maastossa kyttäillä ennenkun on sellanen tilanne ettei tiedä missä on.
Noita ei tiedä missä olen tilanteita on monentasoisia. Jos olen yksin liikkeellä metsässä ja ei ole hajuakaan missä olen, niin sitten menen yleensä kotiin ja siihen ei ole koskaan navia tarvittu. Täällä asutuksen keskellä metsät on niin pieniä, että aina sieltä ulos löytää ja teitä pitkin fillarilla risteilemällä tulee kohtuu äkkiä jollain lailla tunnetulle väylälle. Samalla piirtyy muistiin ympäristöstä sellaisia jälkiä, joilla ensikerralla löytää helpommin kotiin. Oudommassa ympäristössä sama juttu, mutta paperikartan avulla.
Navi on hauska apuväline, mutta sen varaan ei voi koskaan jättää kotiin löytämistä. Ja ihan harjoituksen vuoksi seikkailen aina ilman navia kotiin tai varmasti tunnetulle väylälle, jos luuulen olevani hukassa. Saa sen navin sieltä taskusta, jos epätoivo valtaa mielen. Tekniikan luotettavuuteen olen kuitenkin niin skeptinen, että kotiinsuunnistuksen pitää onnistua ilman sitä. Tuota kotiinlöytämistä kannattaa myös harjoitella. Sitä on huomattavasti mukavampi harjoitella tietoisena siitä, että taskussa on navi joka neuvoo hätätilassa kotiin, kuin navin ja kännykän pimennyttyä nälkäisenä kylmässä ja pimeässä metsässä.
Jos otetaan muutama sellainen pidempi lenkki alkaen aikaisin aamulla joku viikoloppu maastoon sen jäädyttyä tässä itäpuolella ja ajetaan kaikki tai ainakin melkein kaikki polut Littoisten ympäristössä ja jos joku ottaa gps:n tallentamaan reittejä, niin saadaan aikaan aika kattava kartasto. Tämä voi olla sellaista katoavaa kansanperinnettä. Siis aikaisin aamulla ja pääosin pimeässä.
Lähtisikö joku mukaan ?
Lauantaiaamuisin sopii yleensä hyvin. Lähtöpaikkana voisi olla ehkä prisman tolpan sijaan vaikka Kaarinan Honkkari, tai siitä Littoisten suunttaan valintatalo. Voin toki Prisman tolpallekin polkaista jos se sopii paremmin.
Openstreetmappiin (http://www.openstreetmap.org/)on joku aktiivinen jo piirrellyt paljon polkuja. Kun katselin sitä viimekertaista aamulenkkia tuolla karttapohjalla, niin yllättävän monta silloin ajettua pätkää tuosta setistä puuttuu.
Ite olen kanssa sitä mieltä että polut oppii niitä yksin ajamalla eikä muita seuraamalla. Sitä tosiaan vaan keskittyy edessäolevan takarenkaaseen ja reitti ei jää mieleen. Mitään gps:ää ei mun tulis mieleenkään maastossa kyttäillä ennenkun on sellanen tilanne ettei tiedä missä on. Etsivä löytää sanotaan...
Lumi sais vaan nyt tulla maahan että pääsis hiihteleen, kun tuntuu ettei pyäräilystä tulleet rasitusvammat akilleksessa ja polven taipeessa olevassa jänteessä ota millään parantuakseen. Kevyestikin jopa otettu, mutta ei tokene niin ei sitten millään. Treenitunnit tiputettu kolmannekseen ja ei silti auta. Pitääkö täs ruveta vaan makaamaan vai?
Akillesvaiva ollu jo elokuusta asti ja polvitaivekin kiukutellu yli kuukauden. Ahistaa ajoittain...
Terva, viina ja sauna. Ei ku oikeesti nyt jäitä hattuu ja parinviikon totaali lepo. Ei se maailmaa kaada mutta voi tulla koipi kuntoon, ja kannattaa ottaa myös töistä saikkua.
Treenitunnit tiputettu kolmannekseen ja ei silti auta. Pitääkö täs ruveta vaan makaamaan vai?
Nyt Mika jäitä hattuun sekä akillekseen ja polvitaipeeseen! Usko vanhaa; nyt marraskuussa vaivaisena/puolikuntoisena treenatessa voit vain tuhota ensi kauden kilvan ajot. Aikaa on vielä runsaasti päästä huippukuntoon ennen ensi kesän päätavoitteita, vaikka nyt lepäisit koko kuukauden. Sitä paitsi nythän on vielä siirtymäkausi tai korkeintaan vasta pk-kauden ihan alku.
Kuusistoon eksyessa on uhkana nalkakuolema kun ei ole enaa ees Empon valintaa. Liisan baariakaan ei ole ollu vuosikymmeniin. Saatika sitten osuuskauppaa.Final frontier.
It...
Tri Hymy ( Mikko L.) neuvoi joskus aikoinaan ennen muuttoaan Jyväskylään " ota pari buranaa, mutta älä mene lääkäriin. Kyllä se siitä"
Tein tuon virheen ja kävin Pulssissa... Mulle lääkäri määräsi nilkkatuen joulukuun puoleen väliin asti ja tulehduskipulääkettä, jonka kanssa ei Burana sovi yhteen.
Kellään ylimääräisenä ajokuntoisia talvikenkiä koossa 46 tai 47? Edes vasenta?
Neljävitoseen kun tarvitaan melkeinpä sitä voimariinia, jotta sopii koipi yhdellä sukalla ja nilkkatuella kengän neopren-kauluksesta sisään. :rolleyes:
Kuskia kaatuu Satkun ikeessä. Toista se oli silloin kun miehet ja fillarit olivat kunnon matskua. Muovia ovat, nykyiset.
Ilahduttavaa huomata etten ole ainoa joka omaa säälittävän paikallistuntemuksen & kyvyn eksyä lähimetsiin. Littoistenjärven löytäisin ja Pirunpellon Impparin kulmilla. Kullaanvuorelle tuskin, mutta enhän mä siellä ole käynyt kuin ehkä tusinan kertaa :o
Aki Korhonen
09.11.2012, 00.33
Harvassa on ne jotka toisten perässä ajelemalla oppivat reittejä. Minä en ainakaan ole itäpuolta sillä tyylillä oppinut. Polut voi näyttää tutuilta ja risteyksissä voi jopa tietää mihin yleensä mennään, mutta kokonaiskuva on täysin kateissa. Eli mitään rinkiä en mitenkään saisi sieltä hahmotettua. Minä uskon niin, että olkoon se perehtymistyyli metsässä samoilua, kartan tutkailua tai gps-trackien vertailua, niin silloin niitä polkuja oppii kun yrittää ymmärtää asiaa. Ei sillä käytetyllä tekniikalla ole väliä - oleellista on että yrittää ajatella asiaa!
PS. Lenkkitaukoa on, mutta vielä luulisin löytäväni Kullaanvuorelle. :cool: Eiköhän tämä tästä ja muutama muu kiva sanonta.
Harvassa on ne jotka toisten perässä ajelemalla oppivat reittejä.
Olen tästä hieman eri mieltä.. Mulla ei ollu mitään hajua, niin idän kun lännenpuolen poluistakaan, kun alottelin tätä touhua uudelleen viimekesänä. Perässä ajelin ja viikkojen väleissä vähän itsekseni samoja polkuja.. En minä niitä olisi oppinut, ellei joku joskus edellä olisi niitä ajellut.
Tosin ilman gepsiä en halua (ainakaan pidemmälle) metsään lähteä.. Tästä pitää huolen joskus yläasteikäisenä kotiseudullani pohjois-karjalan korvessä ajamani "iltalenkki"; Huikkasin joskus viiden aikaa illalla äidilleni käyväni saunalenkillä. Tämä siis pian sen jälkeen, kun olin saanut ensimäisen maastopyöräni.
Lenkki suntautui poluille, jonka luulin kiertävän kivan pienen lenkin ja tulevan lähes samalle tielle parinkilsan päähän lähtöpaikasta.. Parituntia tuota reittiä ajettuani, tajusin että nyt ei kaikki ole ihan kunnossa.. Pienen panikoinnin kautta totesin, että jos polkua jatkaa eteenpäin, se todennäköisesti tulee johonkin tielle. No näin kävi, mutta nuo perkeleen tiet (ainakin tuolla itäsuomessa) muistuttavat niin paljon toisiaan, etten todellakaan tiennyt mikä tuo tie oli. Onneksi siellä noita isompia asfalttiteitä ei ole niin paljoa, että sain päässäni rajoitettua mahdolliset tiet kahteen vaihtoehtoon. Ainut vaan, että toisessa pitäisi lähteä polkemaan toiseen suuntaan, kun toisessa..
No, tiellähän on tiekylttejä. Ainut vika tässä vaan on, ettei niitä tuolla peräkylillä ole ihan joka kilometrin, ei edes parin välein.. Siispä valitsin suunnan, johon lähdin polkemaan. Parinkilsan jälkeen tuo suunta osottautui oikeaksi, kyltissä ei lukenut Lieksa..
Eli, gps aina mukaan, jos meinaat oikeasti eksyä.
En muista, olenko jo kertonut, mutta olen myös muovia satasten suhteen, polvi meni lokakuun pakkoilussa kipeäksi eikä ole toipunut pitkän lenkin kuntoon. Se siitä sitten.
Aki Korhonen
09.11.2012, 10.05
Olen tästä hieman eri mieltä.. Mulla ei ollu mitään hajua, niin idän kun lännenpuolen poluistakaan, kun alottelin tätä touhua uudelleen viimekesänä. Perässä ajelin ja viikkojen väleissä vähän itsekseni samoja polkuja.. En minä niitä olisi oppinut, ellei joku joskus edellä olisi niitä ajellut.
Toki juurikin näin. Ei kaikkea tarvitse itse löytää, mutta asioita pitää miettiä oppiakseen jotain. Pelkästään toisten perässä ajelemalla ei kovin nopeasti tule hyvää kokonaiskuvaa alueesta. Reitin voi jopa oppia, mutta tuskin mitään mikä ei reittiin kuulunut. Sinäkin myönnät käyneesi ajelemassa samoja polkuja uusiksi ja monella se on nimenomaan se tapa jolla oppiminen tapahtuu. Porukalla ajeleminen on joka tapauksessa erinomainen tapa tutustua polkutarjontaan ja onhan se muutenkin hauskaa. Suosittelen. Eikä se tietysti mikään itsetarkoitus ole, että oppisi hyvin tuntemaan reittejä.
Maastolenkki maantiepyöräilijän taitotasolla perjantai 9.11.12 kello 18.00 Auranlaakson ABC:ltä
Lähden illalla joka tapauksessa ajaamaan maastolenkkiä ja poikkean kello 18.00 Auranlaakson ABC:lle. Jos on mukaantulijoita, ajan siitä suurinpiirtein saman lenkin kuin pari viikkoa sitten ajettiin maantieporukan kanssa viikonloppuna. Tarkoitus on ajaa sellaisia reittejä, ettei poluille jää suuremmin uusia jälkiä. Keli menee pakkasella auringon laskettua, joten pinta ehtii hiukan kovettua.
Helppoa polkua ja siirtymää pienellä alueella ja vielä rauhallista vauhtia.
Tuleeko ketään mukaan ?
Maastolenkki maantiepyöräilijän taitotasolla perjantai 9.11.12 kello 18.00 Auranlaakson ABC:ltä
Lähden illalla joka tapauksessa ajaamaan maastolenkkiä ja poikkean kello 18.00 Auranlaakson ABC:lle. Jos on mukaantulijoita, ajan siitä suurinpiirtein saman lenkin kuin pari viikkoa sitten ajettiin maantieporukan kanssa viikonloppuna. Tarkoitus on ajaa sellaisia reittejä, ettei poluille jää suuremmin uusia jälkiä. Keli menee pakkasella auringon laskettua, joten pinta ehtii hiukan kovettua.
Tuleeko ketään mukaan ?
Voi hitsi sentään. Pitää harkita muuttoa Suomen Turkuun tai sen lähitienoon. Ajan vuodessa n. 20 000 km ja sinä Matti varmaan vielä enemmän. Silloin voisimme heittää "muutaman" lenkin yhdessä.
Turvallisia kilometrejä!
t. J-P
Tuleeko ketään mukaan ?
Kiinostaisi tulla. Katotaan saanko raivattua aikaa. Jos en ole ennen tai tasan klo 18, niin älkää jääkö odottamaan. Uskon kyllä, että Matin paikallis ja polkutuntemuksella polut pystyy valitsemaan niin, että ei tehdä merkittävää vahinkoa poluille. Mulla on vielä kesäkumit, mutta eiköhän niillä pärjää.
Mulla on vielä kesäkumit, mutta eiköhän niillä pärjää.
Kesäkumit ehdottomasti. Ei tuolla tee nastoilla vielä mitään, haitaksi vaan ovat.
Oho. Mtbturku.netin Lenkit-sivulla oleva foorumilinkki taitaa osoittaa vielä siihen vanhaan, poistettuun viestiketjuun. Kuka ehtis korjaamaan?
http://www.mtbturku.net/lenkit.php
No siellä nyt on aika monta muutakin väärin ja päivittämättä ja muutenkin päin... Uudet voimat työstävät uusia sivuja, hitaasti hyvä tulee! :)
Kesäkumit ehdottomasti. Ei tuolla tee nastoilla vielä mitään, haitaksi vaan ovat.
Minulla on nastat alla enkä viitsi niitä vaihtaa. Ei niillä kyllä nyt mitään teekään.
Tri Hymy ( Mikko L.) neuvoi joskus aikoinaan ennen muuttoaan Jyväskylään " ota pari buranaa, mutta älä mene lääkäriin. Kyllä se siitä"
Tätä noudattaen. Eilen koiran kanssa juostessa revähti perse. Jos buranan avulla pääsis kävelemään.
Niin minäkin vielä luulin keskiviikkona, kunnes oli 20 vauhdissa olin asfaltilla kyljellään ja polvi verillä. Oli risteyksessä märällä asfaltilla läikkä mustaa jäätä. En tiedä olisko nastatkaan pelastaneet, mutta kenties antaneet hiukan aikaa reagoida. Loppumatkasta tuota jäätä olikin sitten eripaksuisina kerroksina enemmänkin. Mutta joo metsässä tuo jää ei ole yhtä pahaa. Vauhdit hiljaisempia ja piilossa oleva musta jääkin taitaa olla tällä hetkellä vähissä.
Lenkin jää harmittavasti väliin, ei pysty aikataulun puolesta. Vielä liian kaukana kotoa.
Tuosta yksin-/porukassa-/gps:llä-/ilman gps:ää ajamisesta sen verran, että itselleni yksi parhaimpia polkuoppaita on ollut tämän foorumin kuvarastitopikki. (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?42658-Turun-kuvarastit)
Tuo on tietenkin moneen otteeseen laittanut liikkeelle, kun on ollut epäilys rastin sijainnista, mutta on myös laittanut liikkeelle jälkikäteen. Eli kun rasti on löydetty ja jos se on löydetty itselle vieraasta paikasta, niin monta rastia olen lähtenyt bongaamaan jälkikäteen. Yhtenä esimerkkinä on ainakin tuo Kohmon laavu, joka on jossain kuvarastitopikin syövereissä. Ainakin kaksi kertaa muistan lähteneeni Pääskyvuoresta Kohmoon ja molemmilla kerroilla olen ajanut eri polkuja siellä, mutta vieläkään en ole tuota tuplalaavua bongannut :)
Ainakin kaksi kertaa muistan lähteneeni Pääskyvuoresta Kohmoon ja molemmilla kerroilla olen ajanut eri polkuja siellä, mutta vieläkään en ole tuota tuplalaavua bongannut :)
Siitä laavusta ajaa todella helposti ohi jos ei tiedä mihin katsoa. Etsi seuraavalla kerralla Kylämäkeä vastapäätä olevan lehmäaitauksen vierestä;)
...tana, ...kele, ...ttu toinen runko poikki samana vuonna. Ei nämä nykyaiset tekeleet kestä mitään. Lenkkikin piti jättää kesken. Arppa vaihtui opaaksi.
No onhan niitä runkoja mennyt toki ennekin poikki milloin mistäkin kohdasta. Mutta silti, nyt hatuttaa.
Ja nyt muistin, miksi pitäisi aina olla joku pyörä varalla.
Bo voihan **ttu. Mene Tommille ja vaihdata osat Salsan Mariachiin. Teräs ei murru. Tää suosittelee.
Näitä sattuu...toivottavasti takuu toimii.
Tsemppiä :)
nimim. 8 runkoa poikki, toistaiseksi...
hullukoira
09.11.2012, 21.48
Tätä noudattaen. Eilen koiran kanssa juostessa revähti perse. Jos buranan avulla pääsis kävelemään.
Kuulostaa kalliilta harrastukselta. Meinaatko jo sunnuntaina olla lentokentänkiertokunnossa?
Kuulostaa kalliilta harrastukselta. Meinaatko jo sunnuntaina olla lentokentänkiertokunnossa?
Joo. Pyörässä vaan hirttää jarru putsauksenkin jälkeen. Onhan jarruton vapaarattaallinen pyörä aika vapauttava kapistus.
nimim. 8 runkoa poikki, toistaiseksi...Olenkin näemmä vasta aloittelija tässä harrastuksessa, en ole rikkonut toistaiseksi kuin neljä runkoa ja kolme perää... ;)
Mainiota tämä vertaistuki!
Btw, jos korjaa jonkun muun rikkoman rungon, niin saako sen vähentää omista tappioista? :rolleyes:
Juha Jokila
10.11.2012, 02.18
...tana, ...kele, ...ttu toinen runko poikki samana vuonna. Ei nämä nykyaiset tekeleet kestä mitään. Lenkkikin piti jättää kesken. Arppa vaihtui opaaksi.
No onhan niitä runkoja mennyt toki ennekin poikki milloin mistäkin kohdasta. Mutta silti, nyt hatuttaa.
Ja nyt muistin, miksi pitäisi aina olla joku pyörä varalla.
Menikö KTM vai joku muu? Pitäiskö munkin alkaa jo huolestumaan, kun Nicolai on vuodelta 2006 ja vielä ehjä? Hiilikuitua tilalle.
Menikö KTM vai joku muu? Pitäiskö munkin alkaa jo huolestumaan, kun Nicolai on vuodelta 2006 ja vielä ehjä? Hiilikuitua tilalle.
Ei minulla ole enää kuin KTM, joten se meni. Suurin harmitus tulee siitä, etten nyt viikonloppuna pääse maastoon ajamaan. Kelikin olisi sopivasti mitä kurjimmillaan.
Niin minäkin vielä luulin keskiviikkona, kunnes oli 20 vauhdissa olin asfaltilla kyljellään ja polvi verillä. --- Mutta joo metsässä tuo jää ei ole yhtä pahaa. ---
Niin mä olin ymmärtävinäni, että nimenomaan maastopyöräilystä puhuttiin... Asfaltilla ajo sitten erikseen, siinä nastat alkaakin olla jo tarpeen kun yöt menee pakkaselle.
Huomenna cyclot kello 19 Kaarinan Hongkongilta. Lenkille haetaan ilmailuteemaa. Mistään ei taaskaan oikein mitään takuuta, paitsi mennään ehkä hiljaa. Tassut saattaa kastua ja huumori joutua koetukselle.
Kalja-ajelun kuivaharjoittelu (http://www.yetirides.com/2012/11/a-short-november-overnighter.html) (ilman kaljaa).
https://lh5.googleusercontent.com/-z6lhACg5-Ms/UJ5mfLdmnuI/AAAAAAAAKDI/Y5DCqTwkzcQ/s640/IMG_0796.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-R3QyAg3g_mI/UJ5msUtes3I/AAAAAAAAKEQ/WU84_hcNFoQ/s640/P1010956.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-PKSFg_AKTVI/UJ5mkY4JPoI/AAAAAAAAKDg/_IcikN_R7ac/s640/IMG_0829.jpg
Ei minulla ole enää kuin KTM, joten se meni. Suurin harmitus tulee siitä, etten nyt viikonloppuna pääse maastoon ajamaan. Kelikin olisi sopivasti mitä kurjimmillaan.
Toivottavasti omaan Kotariin ei tule ongelmia.Onneksi mulla on vielä Gemini varaston perällä, sitä runkoa ei kuulemma ajamalla rikki saa...=)
Tommilla on kyllä yleinsä nuo takuu asiat hoitunut hyvin. Vaikka KTM edustus siirtyykin yksioikeudella Suomen Polkupyörätukulle...
Näköjään moottorisahamies oli käynyt tuolla Varissuon maastoissa.. Muunmuassa se oja (josta ajetaan vakken pikikselle) ja pari muuta paikkaa oli vedetty sahalla puhtaaksi.. Ihme meininkiä, nythän tuolla saa ajaa melkein esteettä..?
Käske sen moottorisahamiehen tulla tänne kaupungin länsipuolellekin. Ranne on kipee kun oon hukarilla hakannut puunrunkoja poikki.
Kuitenkin joku kysyy mikä on hukari.
http://www.varusteleka.fi/product/_32T0S6IP2
Aki Korhonen
11.11.2012, 22.08
Kolme viikkoa lepoa. Ei tuntunut siltä että se olisi nostanut kuntoa eikä se ainakaan ollut vaihteita korjannut. Tälle terveystilanteelle sinkulointi sopisi muutenkin paremmin, mutta eihän sitä peukaloa ole pakko yrittää siihen vaihdevivulle sovittaa. Kiva oli fiilistellä "pitkästä" aikaa.
http://kotisivu.dnainternet.net/akikorho/mtb/2012_11_11/2012_11_11__002.jpg
Prisman tolpalla oli rauhallista, kun en ehtinyt ajoissa liikenteeseen.
http://kotisivu.dnainternet.net/akikorho/mtb/2012_11_11/2012_11_11__001.jpg
Olihan siellä paikoin märkää, mutta kalliot kantoi kivasti.
Sunnuntaicycloilla järjen valo oli vain heikko kajastus horisontissa. Kiitos seurueelle, joka ajoi vahvasti raa'an lenkin vetisessä helvetissä.
hullukoira
12.11.2012, 00.49
Mukaavaahan siellä kentän takanakin oli. Lenkin gepsijälki löytyy tuolta: http://goo.gl/maps/msVpE Kiitos hyvästä lenkistä.
Aki Korhonen
12.11.2012, 17.11
Sunnuntaicycloilla järjen valo oli vain heikko kajastus horisontissa.
Lenkin gepsijälki löytyy tuolta: http://goo.gl/maps/msVpE
Pohjoisosan reittivalinta näyttää - hmmmm - mielenkiintoiselta. Matin kommentti lienee oikeutettu. ;)
Kuitenkin joku kysyy mikä on hukari.
http://www.varusteleka.fi/product/_32T0S6IP2Katos, katos, Hukariakin päivitetty. Mulla on perinteinen malli vuodelta '94. :D
Terkkuja Manchesterin lähellä, Peak District (http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CBsQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.peakdistrict.gov.uk%2F&ei=xBOhUMO0GrOL4gSU5YDgAQ&usg=AFQjCNFHJLR3SXo5J_cMCx_DhGO2ZyR8RA&cad=rja) kansallispuistosta. Aika päheet maisemat, mutta kyllä oli sielläkin saatu vettä niskaan tänä kesänä... kotoinen olo kun paikoitellen punnerrettiin kuralätäköissä.
mtbfin.eu/r/temp/2012-11-012manse.jpg (http://mtbfin.eu/r/temp/2012-11-012manse.jpg)
mtbfin.eu/r/temp/2012-11-011manse.jpg (http://mtbfin.eu/r/temp/2012-11-011manse.jpg)
Vastaavissa (kin) maisemissa siltä löytyy polkuja (ja noita leveitä baanoja) myös maastopyörille (aika tiukkoja alamäkipätkiä...). Englannin vanhin/suosituin/isoin (?) puisto, ja kulkijoita sen mukaisesti. Ei kannata kuulemma tunkea pyörällä kävelyreitille, voipi teeseitse-poliisi älähtää sielläkin. Tosin tuollakin näkyi pyörän jälkiä...
http://www.carfreewalks.org/search/?q=manchester
Hyvä kartta, ei tarvii nettiä (roaming on kyllä jo aika halpaa...).
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.sustrans.ncn
ei kai kukka mittä ajama huame lähtis. joskus 16,30 suuntana metsä, ei sen tarkempaa tietoa
Pohjoisosan reittivalinta näyttää - hmmmm - mielenkiintoiselta. Matin kommentti lienee oikeutettu. ;)
Fiiliksen pohjalta kun mennään jälki on tuollaista. Ei ollu gepsit käytössä. Polku oli paikoin hiukan pientä.
Katos, katos, Hukariakin päivitetty. Mulla on perinteinen malli vuodelta '94. :D
Saako kuvan?!?
ei kai kukka mittä ajama huame lähtis. joskus 16,30 suuntana metsä, ei sen tarkempaa tietoa
Ite en taida huomenna päästä, mutta FB:n puolella pojat on sopineet startin klo 17 Itäharjun Prisman tolpalle. Sinne vaan!
Näköjään moottorisahamies oli käynyt tuolla Varissuon maastoissa.. Muunmuassa se oja (josta ajetaan vakken pikikselle) ja pari muuta paikkaa oli vedetty sahalla puhtaaksi.. Ihme meininkiä, nythän tuolla saa ajaa melkein esteettä..?
Eilen ajoin siitä. Nythän se on hyvä. Pääsee siitä kivien kautta ajaan ojan yli. Nostin se kannonkin siitä pystyyn kun helposti nousi ja vähän siistin vielä reikää. Mä en ole moottorisahamies, mutta saha on kyllä usein messissä ;)
Fiiliksen pohjalta kun mennään jälki on tuollaista. Ei ollu gepsit käytössä. Polku oli paikoin hiukan pientä.
Ilmeisesti kuitenkin oli kajastus horisontissa tai tunnettu maasto, kun jälki oli noinkin suoraa. Itsellä kokemusta eräästä reissusta, jossa oli tarkoitus suunnistaa kuun valossa takaisin, mutta pilvet peittivät kuun ennekuin paluumatka ehti alkaa. Varasuunnitelmana katuvalojen kajastus, mutta eihän siellä korvessa sähköä yöllä tuhlattu katuvalojen loisteeseen, vaan ne sammutettin samoihin aikoihin, kuin piti lähteä autolle. Oli sentään mukana heikkolaatuinen paperituloste ja muutama heikkotehoinen lamppu :) GPS tallensi taskussa jäljen, joka oli jälkikäteen erittäin hauskaa katsottavaa. Välillä kävi kyllä mielessä, että ehkä kompassikin olisi pimeällä hyödyllinen...
Mää olen sitä mieltä, että täysissä sielun ja ruumiin voimissa olevan aikuisen eksyminen metsään ruuhkasuomessa niin, että siitä koituu vakavaa vaaraa hengelle ja terveydelle on mahdotonta. Pahempana uhkana pitäisin sitä että pimeässä pannuttaa johonkin ryteikköön niin, että toimintakyky menee. Jäätyy sinne ja marjastaja löytää ensi kesänä varisten nokkiman kalmon.
Juha Jokila
13.11.2012, 13.12
Täysissä ruumiinvoimissa olevia aikuisia on aika vähän nykyisin. Ensimmäisiltä alkaa sielukin vähentyä jo ekan tunnin jälkeen.
Täysissä ruumiinvoimissa olevia aikuisia on aika vähän nykyisin. Ensimmäisiltä alkaa sielukin vähentyä jo ekan tunnin jälkeen.
:D
Oisko jollain GPS-jälkeä maastoreitistä välillä Kerttula-Kuhankuono (tai toisinpäin)? En ole pyörinyt tuolla suunnalla yhtään ja kartanlukutaito on aika olematon. Jos olisi valmis GPS-jälki ja kartta, niin saattaisin jopa pysyä jotakuinkin reitillä.
Ei ole GPS-jälkeä, mutta noilla voi alkaa opettelemaan kartanlukua:
http://kotisivu.dnainternet.net/tjokila/kartat/MTB-Reitti_Kuhankuono.png
http://kotisivu.dnainternet.net/tjokila/kartat/MTB-reitti_Vahto.png
http://kotisivu.dnainternet.net/tjokila/kartat/MTB-reitti_Turku_P_v4.png
Rehtsuolla en ole käynyt vuosiin ja viimeksi siellä oli aika huono pätkä siinä suon pohjoispuolella. Muuten polku on kohtuullisesti merkattu, että ei pitäis olla hirveän vaikea rasti pysyä reitillä.
Tämä kuhis-masku on jotain 2007, että voipi olla jotain muutosta poluilla jossain...
http://maps.google.com/maps?q=http://mtbfin.eu/r/gps/download.php?fname=./gpx/VaskijarviKuhankuonoMasku.gpx
Artzin reitti eteläosaltaan näyttäisi olevan aikalailla kohdillaan. Ainoa mikä osui silmään, niin datasta poiketen virallinen reitti kulkee Kervan laavun (http://opaskartta.turku.fi/Web/Default.aspx?layers=Ulkoilureitit&lon=-%20Retkeilyreitit&cp=6718592,23456888&z=8&title=Kervan%20laavu&language=fin) kautta. Pohjoisosaa en osaa pikaisesti vilkaisemalla kommentoida, kun olen niin älyttömän vähän siellä suunnalla liikkunut.
Kerttulasta lähteminen ei luulisi tuottavan tuskaa. Kerttulasta on melkoisen hyvin opastettu reitti Kullaanvuoren huipun kautta kohti Kuhankuonoa. Kerttulasta tulemalla pitäisi löytää tänne (http://opaskartta.turku.fi/Web/Default.aspx?layers=Ulkoilureitit&lon=-%20Retkeilyreitit&cp=6714768,23454680&z=8&title=Artzin%20reitille&language=fin) asti, että pääsee Artzin reitille. Ja tuo Artzin reitti läpi metsän on siinä kohtaa mielestäni paras (ja opastettukin) vaikka Turun seudun opaskartta näköjään muuta väittääkin - molempia vaihtoehtoja toki pääsee hyvin eteenpäin.
Sen mitä itse olen joskus noita opasteita katsellut, niin Ruskon ohi menevällä osuudella paikallistuntemuksesta ei ole ainakaan haittaa. Ihmeesti tuntuu olevan välillä opastetta Merttelään, Kervaan, Rehtsuolle tms, mutta varsinaista Kuhankuonon opastetta ei sitten aina olekaan. Ilman paikallistuntemusta saattaa olla vähän tuskaa keksiä opasteiden kohdalla että kuuluuko joku paikka omaan reittiin vai ei. Ei siellä onneksi ole montaa risteystä joissa arpomaan joutuisi eikä vaihtoehtoiset reitit minnekään aivan mahdottomiin paikkoihin kokonaisuuteen nähden ole menossa.
Edelliskesänä viimeksi taisin kulkea tuota Ruskon keskustan sivuuttavaa osuutta tuosta reitistä. Muutamalla hakkuulla ei ollut lainkaan opasteita ja jotkut isommankin tien laidalla olleet opasteet oli jääneet puskien sisään. Laitoin tuosta silloin palautetta reittien ylläpitäjille ja saamastani palautteesta uskoisin reitin olevan taas riittävästi merkattu noiden ongelmakohtien läpi.
Raision kaupunki on näköjään poistanut nettisivuiltaan reittiosion jota olen aiemmin tykännyt linkittää Kuhankuonon suuntaan pyrkiville. Turun seudun opaskartasta (http://opaskartta.turku.fi/) sentään löytyy retkeilyreitit, kun valitsee vasemman reunan karttavalinnasta ulkoilureitit ja sen jälkeen vielä klikkaa esille tulevista vaihtoehdoista retkeilyreitit. Riittävän lähelle kun zoomaa niin alkaa näkymään reitit katkoviivalla merkittyinä.
Rehtsuon eteläpuoli tuli ajeltua joskus kesällä. Olihan siellä jonkin verran puita kaatuneena poluille, mutta ei se ihan niin lohduttomassa kunnossa ollut kuin jossain Ullan reissukuvassa aikoinaan. Jossain vaiheessa ovat myös kunnostaneet sitä Rehtsuon eteläpuolista hiekka-/metsäautotietä ja se on nykyään melkoinen highway.
Onkos tullut käytyä juoksentelemassa? Vapaata pukkaa, tarttis tehrä jottain, vaikkei ole pakkastakaan.
JJ:n kartassa onkin näköjään tuo Kervan laavu. Pätkivä muistini kertoo jostain "paremmasta" linjasta Silvolan alapuolella?
Juha Jokila
14.11.2012, 19.56
Onkos tullut käytyä juoksentelemassa? Vapaata pukkaa, tarttis tehrä jottain, vaikkei ole pakkastakaan.
JJ:n kartassa onkin näköjään tuo Kervan laavu. Pätkivä muistini kertoo jostain "paremmasta" linjasta Silvolan alapuolella?
Silvolan eteläpuolelta pääsi traktoripolkuja ohi hakkujätepolkujen tästä:
http://kotisivu.dnainternet.net/tjokila/kartat/Silvolan%20oikopolku.jpg
Kervan laavun tasalla vanha vaihtoehtoinen reitti on mennytp myös huomattavasti idempää ohi tuon laavun. Laavun läheisillä poluilla oli ratsastettu runsaasti ja ne olivat huonossa kunnossa silloin kun viimeksi siellä ajelin muutama vuosi sitten.
http://kotisivu.dnainternet.net/tjokila/kartat/Kervan%20laavu.png
Kyselisin hieman noista sunnuntaicycloista, kun ei oikein haulla löytynyt mitään infoa.
Ilmeisesti lähtö on jostain päin Kaarinaa sunnuntaisin aamupäivällä??
Ajatteko jonkun yhden pitkän lenkin vai jotain lajinomaisempaa crossailua jotain "rataa" pitkin?
Kuinka kauan kestää?
Ts. Onko kysessä siis 'oikeata' cyclocrossia vai ihan tavallinen pyörälenkki cyclocrosspyörillä?
Anyweis... Saatan joskus ilmaantua paikalle tai sitten en. En ole mikään sosiaalisen pyöräilyn kannattaja, mutta cycloilu on aina hauskaa. Yksin tai jopa yhdessä.
Sunnuntaicyclot ajetaan sunnuntai-iltaisin. Lähdöt on olleet pääsääntöisesti kello 19, eli ilta-ajoista kyse. Paikkana on ollut Hongkongia, lukiota ja vanhaa Viherkoskea.
Lenkki on yleensä yksi kierros johonkin lähiympäristöön, joskus ennaltamääräämättömään suuntaan. Silloin tällöin ollaan speksattu jotain kisarataa ja ajettu samaa kiekkaa muutaman kerran. Kesto on vakiintunut 2-3 tuntiin. Kesäkelillä ollaan ajettu aika maastopainotteisesti, kalusto on ollut kovin kirjavaa. Täältä lähiseuduilta ei löydy sellaista maastoa, missä ei cyclolla pärjäisi, joten mitään kalustovaatimuksia ei ole. Samoin "talvikauden" lenkeillä cycloillessamme (suurimmalta osin) teitä pitkin mukana pärjää hyvin maasturilla.
Vauhti on yleensä reipas (mun mittarilla) eli hyväkuntoiselle kepeää pk:ta. Näin talviaikaan homma koitetaan saada sellaiseksi, että kurjuus ja raskaus takaa kammen kiertymisen sitten kesällä, kun on lämmintä, kuivaa ja vittumaisia kärpäsiä. Viime lenkillä mm. ajettiin upottavan kuraisessa pellossa ja kannettiin pyöriä umpiryteikössä. Kesäkelillä on joskus sorruttu leppoisampaankin menoon.
Tervetuloa vaan, yleensä lenkistä tiedotettaessa sisältöön viitataan ainakin pääpiirteittäin, ja jos mestoille tulee uusi naama meno voi olla asteen verran tolkullisempaa. Ainakin aluksi.
Tällä hetkellä muuten näyttää siltä, että cycloja ei ole tämän viikon sunnuntaina! 25.11. jatketaan.
Aki Korhonen
15.11.2012, 11.42
Silvolan eteläpuolelta pääsi traktoripolkuja ohi hakkujätepolkujen tästä:
Itse tuli kesällä kerran mentyä talon pihan läpi tästä (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Pihan+l%C3%A4pi&srs=EPSG%3A3067&y=6728988&x=240739&lang=fi). Huonokuuloinen asukas säikähti kun ei kuullut vaikka koitin saada hänen huomionsa. Leppoisan oloinen kaveri ja jutusteltiin pitkään. En mitään kaikenkattavaa läpiajo-oikeutta kehdannut kysellä, kun ei kuulemma ollut talon omistaja.
Kervan laavun tasalla vanha vaihtoehtoinen reitti on mennytp myös huomattavasti idempää ohi tuon laavun. Laavun läheisillä poluilla oli ratsastettu runsaasti ja ne olivat huonossa kunnossa silloin kun viimeksi siellä ajelin muutama vuosi sitten.
Kervan talli taitaa pitää huolen, että laavun ohi kulkeva polku pysyy täynnä kavion jälkiä. Ei tuo yhdysreitti Ruskon läpi ole muutenkaan kehuttava. Sitä kuvastanee se, että lähistöllä asuvanakaan noita reittejä ei tule ajeltua. Hyvää siinä on se, että onpahan edes jonkinlainen reitti Turun suunnalta kohti Kuhankuonoa.
Juhan mainitsemaa vaihtoehtoista reittiä varten kysyin taannoin ihan luvankin yhtä Juhan järjestämää viikonloppureissua varten. Luulisin että talo (http://opaskartta.turku.fi/Web/Default.aspx?layers=Ulkoilureitit&lon=-%20Retkeilyreitit&cp=6718164,23457944&z=4&title=Talo%20vaihtanu%20omistajaa%3F&language=fin) on vaihtanut omistaja tuon jälkeen, joten varauksellinen suhtautuminen reittiin joka kulkee myös kapean pellon läpi (en tiedä kuuluuko kyseisen talon maihin). Sitten on toki vaihtoehtona opaskartassakin (http://opaskartta.turku.fi/Web/Default.aspx?layers=Ulkoilureitit&lon=-%20Retkeilyreitit&cp=6718164,23457944&z=4&title=Talo%20vaihtanu%20omistajaa%3F&language=fin) näkyvä aiemmin mainittuja itäisempi reitti.
Mua kyllä aina hirvittää kohtuullisesti ajaa jonkun pihan läpi... mutta lähinnä nelijalkaisten asukkaiden takia. Koirat voi olla arvaamattomia, ja mää kun haluan pitää nykyiset ajolihakset satulaa hinkkaamassa, kiitos vaan :eek:
Tässä käy pian niin että en tuota pidemmälle ehdi, jos pitää kaikki vaihtoehdot tsekata. Olisko tuolta padolta jotain edes himmeetä mahdollisuutta päästä jonnekin Maarian altaalle päin? Pave - Ulla? Polun pään löytyminen riittäisi mainiosti.
Miltä padolta?
Akin linkin vaihtoehtolenkin padolta (http://opaskartta.turku.fi/Web/Default.aspx?layers=Ulkoilureitit&lon=-%20Retkeilyreitit&cp=6717596,23458580&z=4&title=pato%20%20%28%3F%29&language=fin). Yli-Maariassa oli muistaakseni joku kahvila, onko paikasta/nimestä tietoa?
Koirat voi olla arvaamattomia, ja mää kun haluan pitää nykyiset ajolihakset satulaa hinkkaamassa, kiitos vaan :eek:
Ei ne ole arvaamattomia, reviiritietoisuus on hyvin arvattavaa. ;)
Mua kyllä aina hirvittää kohtuullisesti ajaa jonkun pihan läpi... mutta lähinnä nelijalkaisten asukkaiden takia. Koirat voi olla arvaamattomia, ja mää kun haluan pitää nykyiset ajolihakset satulaa hinkkaamassa, kiitos vaan :eek:
Kansalaisen karttapaikasta voi katsella noita kiinteistörajoja. Tosiaan tuo jälkimmäinen reitti menee suoraan pihan läpi (mikäli oikein ymmärsin Akin kuvauksia) eli halkaisee tontin, joka on varsin pieni. Tiellä voi olla rasite, eli siitä ehkä saa kulkea huoletta läpi tai sitten ei. Ko tapauksessa kartan perustella en kehtaisi lähteä halkaisemaan pihaa ihan tuosta vain. Tyytyisin kiltisti siihen opaskartassa näkyvään vaihtoehtoon.
Neljä kuskia sai aikaiseksi jonkinlaisen torstailenkin. Tulihan todistettua, että parikymmentä lenkkiä takapyörää seuraten ei opeta ajamaan vakken läpi suorinta reittiä. Tarkoitus oli mennen ja tullen ajaa suorinta reittiä litsan kiertoon, mutta eipä varmaan olisi kunnolla onnistunut edes valoisalla.
Litsalla kannattaa aina ottaa mukaan Palomäen lenkki, makeata kalliota sielläkin. Senkin löytymiseen piti kiertää hiukan sakkokierrosta, kun vetäjä oli välillä ihan eksyksissä. Kertaalleen piti kaivaa älypuhelimet taskusta ja tarkistaa sijainti, kun oli aivan liian uusia polkuja. Tällainen rinkula (http://goo.gl/maps/QYOS6) saatiin aikaiseksi.
Kahvila YM:ssa lienee mittumaarintien ja paattisten tien kulmassa uudessa liikekeskuksessa oleva herkkupirtti tms. Samasta talosta myös hengellistä, ruumiillista ja lääketieteellistä ravintoa. sieltä padolta pääsee kyllä maarian altaalle, mutta paljon pitää ajella hiekkatiesiirtymiäkin.
Neljä kuskia sai aikaiseksi jonkinlaisen torstailenkin. Tulihan todistettua, että parikymmentä lenkkiä takapyörää seuraten ei opeta ajamaan vakken läpi suorinta reittiä. Tarkoitus oli mennen ja tullen ajaa suorinta reittiä litsan kiertoon, mutta eipä varmaan olisi kunnolla onnistunut
Kiitokset lenkistä Makkelille, ilmeisesti oli kuivaa, kun pysyin pystyssä koko lenkin.... Maastojen märkyys on ylimainostettua, ihan kuivissa saatiin mennä - loppulenkin uintipolkua ja Pääskyvuoren rinteen mutapätkiä lukuunottamatta. Palomäen takalenkki oli itelle mukava lisä Littoisten lenkkiin.
Eikö meitä ollut 5.....
Alkuvaikeuksien jälkeen (Cubesta takajarru poks Kaskenmäkeä alas viilettäessä, piti palata hakemaan kotoa Kona panssarivaunu tilalle...) pääsin liikkeelle. Silkkaa säästöä, valonkäyttöaika lyheni vähän.
Ajelin sitten lopulta Kullaanvuorelta Haukkavuoren kodan kautta (eikä se olekkaan Haukkavuorella, vaan tuossa pellon reunalla, jäi kuulematta sherpojen puuskutus sun muut kutsuhuudot) Silvolaan asti. Kervan laavulle ajellaan tietäkin pitkin (paikoitellen aika kurainen), lyhyt polunpätkä ennen laavua on hepojen käyttämä ja jonkin verran pomppujuuria, mutta oli kyllä niin märkiä kohtia myöskin siellä, että ihan sama millä olisi liikkunut. Sen jälkeen onkin piiitkä tylsä tieajelu. Rehtsuon yläpäässä pitkos 5 m veden alla, loppumatka taas hienoa/kohtuullista polkua. Viimeinen pätkä lepopaikalta eteenpäin on hiukka tunkattavaa, ehkä seuraavaksi ajaisin sitä vasenta polkua pikkutielle. Ei näkynyt mitään hakkuuongelmia matkalla, ilmeisesti kulkijat/joku muu on putsannut pahimmat pois. muutama kaatunut puu koko matkalla, eli ei ongelmaa niistä. Pitkokset hyviä, vain viimeinen pieni pätkä viimeisellä suopätkällä (JJ:n vaihtoehtoisen reitin jälkeen) on huonommassa hapessa, mutta kuivalla ajettavissa. Se loppupätkä suota oli muutenkin tosi märkää.
Kunhan pakkanen panee paikat kovaksi, niin voin kyllä suositella tuota reittiä ihan kaikille :rolleyes: , vaikka eestaas tai jotain. Hienoja polkuja lähes koko matkan.
Muutama lisäkiekka padon ympäristössä, aivan upeita polkuja sielläkin.
Reitti googletettuna (http://maps.google.com/maps?q=http://mtbfin.eu/r/temp/kullaanv-silvola_2012.gpx). Kuvarasteja (http://maps.google.com/maps?q=http://mtbfin.eu/r/temp/kullaanv-silvola.kmz).
Huomenna lauantaina klo 11.30 LVI-liikkeeltä kohti Temppelivuorta. Ajoaika about 3-4 tuntia. Kilometrejä ehkä 35. Matkalla on ylämäkeä sekä hieman siirtymää. Tervetuloa
Pakkasia ja polkujen kovettumista odotellessa. Nyt taidan juoksennella ja ajella fiksikrossia hiekkateillä.
Terkkuja Manchesterin lähellä, Peak District (http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CBsQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.peakdistrict.gov.uk%2F&ei=xBOhUMO0GrOL4gSU5YDgAQ&usg=AFQjCNFHJLR3SXo5J_cMCx_DhGO2ZyR8RA&cad=rja) kansallispuistosta. Aika päheet maisemat, mutta kyllä oli sielläkin saatu vettä niskaan tänä kesänä... kotoinen olo kun paikoitellen punnerrettiin kuralätäköissä.
mtbfin.eu/r/temp/2012-11-012manse.jpg (http://mtbfin.eu/r/temp/2012-11-012manse.jpg)
mtbfin.eu/r/temp/2012-11-011manse.jpg (http://mtbfin.eu/r/temp/2012-11-011manse.jpg)
Vastaavissa (kin) maisemissa siltä löytyy polkuja (ja noita leveitä baanoja) myös maastopyörille (aika tiukkoja alamäkipätkiä...). Englannin vanhin/suosituin/isoin (?) puisto, ja kulkijoita sen mukaisesti. Ei kannata kuulemma tunkea pyörällä kävelyreitille, voipi teeseitse-poliisi älähtää sielläkin. Tosin tuollakin näkyi pyörän jälkiä...
http://www.carfreewalks.org/search/?q=manchester
Hyvä kartta, ei tarvii nettiä (roaming on kyllä jo aika halpaa...).
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.sustrans.ncn
Mä kävin muinoin Lakekand Districtissä, sielläkin saarras jotain ajettavaa olla mutta mun käymät polut meni enempi kiipeilyks. Sää oli kodikas myrskyinen 0c
Huomenna lauantaina klo 11.30 LVI-liikkeeltä kohti Temppelivuorta. Ajoaika about 3-4 tuntia. Kilometrejä ehkä 35. Matkalla on ylämäkeä sekä hieman siirtymää. Tervetuloa
Hep!
Mielenkiintoista miten kahden tunnin ja 20 km matkaan saa tuollaiset määrät. Siirtymää ja ylämäkeä lienee enemmän kuin hieman.
Mä kävin muinoin Lakekand Districtissä, sielläkin saarras jotain ajettavaa olla mutta mun käymät polut meni enempi kiipeilyks. Sää oli kodikas myrskyinen 0c
Paikallisessa pööräkaupassa olis ollut ainakin kaksi mtb-reittejä esittelevää kirjaa. En sitten ostanut, kun niitä reittejä löytyy netistäkin (vähän kattelin ennen matkaa), ja tuskin tuonne tulee ihan heti uudestaan mentyä. Aina uusi matkakohde mielessä... ja lista on vielä pitkä.
Alkaa hiukan pelottamaan nämä Temppelivuorelle vierailut. Ei taida ollakaan ihan tuulesta temmattu ne sherpojen tuskanhuudot, kun rotkoon tippuivat.
Paikkahan on joku fu**in Suomen Stonehenge (aurinko paistaa oikeasta suunnasta, suorat linjat menevät hautausmaiden ja kirkkojen läpi .... etc muuta himmeetä). En yhtään ihmettele, että seuraavalla reissulla siellä tulee vastaan kaaputyyppejä. Salatieteilijöiden foorumilta löysin tämän elämää pitemmän threadin Temppelivuoresta (http://www.sinikivi.com/15/foorumi/4-hermeeti/11790-raision-temppelivuori-leylinjat.html).
Aki Korhonen
17.11.2012, 21.23
Jopa linkin pläjäytit. Viimeksi kun kiipesin temppelivuorelle, niin vastaan tuli pari tyyppiä ja ottivat minut mukaansa. Entuudestaan heillä oli mukana kilokaupalla rosepossua. Laskeuduimme vuorelta, kuljimme meren yllä ja häivyimme metsään. Kyllä - olin täysin hereillä. Jotain outoa siinä paikassa on...
No huh! Joillakin on liikaa vapaa-aikaa :rolleyes:
Terveisiä maantiepuolelta ja tervetuloa mukaan !
KUTSU:KUHANKUONON CC-LENKKI LAUANTAINA 24.11.2012 09:15-N.16:00
Hei Kaikki,
Nyt on pidempi cyclo-lenkki helpolla reitillä valoisaan aikaan tarjolla.
Lähdemme liikkeelle Orikedon Shelliltä valoisaan aikaan 09.15 ja takaisin on tarkoitus olla myös ennen pimeän tuloa siinä noin kello 16.00. Ajomatkaa tulee varmaankin 100 … 130 km olosuhteista riippuen.
Reitiltä on helppo oikaista ympäristöä paremmin tuntemattomankin kotiin, jos aika, eväät tai into loppuvat, koska reitti ylittää Säkyläntien, Huittistentien, Tampereentien ja VanhanTampereentien. Kaikkia näitä pitkin on helppo ajaa eksymättä nopeasti takaisin Turkuun. Ketään ei reitille kuitenkaan yksin jätetä.
LENKIN LUONNE:
Tämä on eväsretki, ajovauhti tulee olemaan rauhallinen retkeilyvauhti. Matkalla syödään kaikki eväät ja kaikki tauot pidetään. Reppu selkään, sinne kuivaa vaihtovaatetta sekä tukevat eväät. Tulet tehdään
Rantapihassa. Kuiva aluspaita, kuivat villasukat, kuiva myssy ja kuivat hanskat kun vaihtaa tauolla, niin reissua on paljon mukavampi jatkaa. Rantapihassa pidetään pidempi nuotiotauko ja Auran Shellillä käydään kaakaomunkilla.
Jos joltakulta ajo reissussa estyy( kalustorikko, loukkaantuminen tms.), hommataan porukassa jotenkin ajoestyneelle autokyyti kotiin. Jos ei muuten, niin maksetaan taksi porukassa.
Reitti on ajoteknisesti helppo ja se on pääosin hiekkatietä. Asfalttiakin tulee kyllä muutamia siirtymäkilometrejä, mutta sitä vältetään. Polkua ei ole kuin muutama satametriä ja sen voi tarvittaessa tunkata. Pitkospuita on noin kilometri ja sen 99 % meistä lykkii pyörää
Kalustoksi sopii cyclo, hybridi tai xc-maasturi.
Salatieteilijöiden foorumilta löysin tämän elämää pitemmän threadin Temppelivuoresta (http://www.sinikivi.com/15/foorumi/4-hermeeti/11790-raision-temppelivuori-leylinjat.html).
Aika tiukkaa settiä.
Vesa-Pekka Rantalainen
19.11.2012, 13.22
Kolme tuntia ajoa ja tunkkausta hienossa kelissä. Polut paikoitellen liejua ja ajokelvottomia, kalliot vielä kovia ja liukkaita. Tulis jo pakkanen ja kuivaisi maaston.
Kolme tuntia ajoa ja tunkkausta hienossa kelissä. Polut paikoitellen liejua ja ajokelvottomia, kalliot vielä kovia ja liukkaita. Tulis jo pakkanen ja kuivaisi maaston.
Pahimmista ajoista on sen verta polut kuivaneet, että sopivasti valikoiden alkaa löytyä kantavaa polkua. Sääennuste ei lupaa edes yöpakkasia, sentään pahimmat sateet näyttäisi rauhoittuneen.
Näyttää tuo alkavan pakkasta pukkaamaan suomeenkin pikkuhiljaa. http://www.accuweather.com/en/ca/suomi/p0t/november-weather/55331
Reissu Silvolaan oli niin kiva, että suunnittelen jo josko ajaisi Kuhiksesta turkusse, 2.12 olis mahdollista, mutta ei taida nuo pakkaset ehtiä tänne siihen mennessä. Saatan mennä silti, saas kattoa... tosin pitää kehittää kuljetus sinne, ja ajaa takaisin polkuja pitkin. Tai jos menis bussilla Tortinmäkeen...
Nimim. autoton, muistelee englannissa ajaneensa junalla reitin alkuun (upee pikku baari siinä), retkeilleensä reitin läpi seuraavalle juna-asemalle, juoneensä siellä pikkuisessa kahvilassa hyvät kaffet/parhaita kakkuja ikinä. Pöytiin tarjoilu oli ekstraa/tosin myös hinnat... :rolleyes: Tana.
Näyttää tuo alkavan pakkasta pukkaamaan suomeenkin pikkuhiljaa. http://www.accuweather.com/en/ca/suomi/p0t/november-weather/55331
...
Toivossa on hyvä elää, mutta en oikein usko tuohon. Foreca (http://www.foreca.fi/Finland/Turku/tenday) lupaa vain jatkuvaa kurjuutta ja norskit (http://www.yr.no/paikka/Suomi/L%C3%A4nsi-Suomen_l%C3%A4%C3%A4ni/Turku/pitk%C3%A4n_aijan_ennustus.html) myös.
Artzi hakee Suomensakin hieman kauempaa...
Naamakirjassa joku myy uusia L-kokoisia tämmösiä (http://www.bikeshop.fi/Gore_Bike_Wear_Cross_GT_glove/ekauppa/pGCROGO/&listpos=5) 45 euron hintaan :o
Artzi hakee Suomensakin hieman kauempaa...
Naamakirjassa joku myy uusia L-kokoisia tämmösiä (http://www.bikeshop.fi/Gore_Bike_Wear_Cross_GT_glove/ekauppa/pGCROGO/&listpos=5) 45 euron hintaan :o
Ostan nää, laitoin yytä ja veetä!
Olisko kenelläkään tarvetta Shimano PD-M520 SPD-lukkopolkimille? Haluaisin vaihdossa flättipolkimet, muuten ei ole juuri väliä millaset, kunhan ei ole klappia.
^ Multa voisi löytyä, jolleivat jo menneet?
Huomenna keskiviikkona lähden ajamaan Satkua, kun osu sopivasti vapaapäivä. Maastomeiningeissä mennään, ajattelin kiertää perus lenkkipaikat: Runosmäki - Kullaanvuori - Hirppari - Vakke - Jotain. Lähtö aamulla klo 08, kesto toivottavasti noin 10 h ja paluu kun matkamittari antaa luvan. Mukaan saa tulla koko lenkiksi tai osaksi lenkkiä. En panisi pahakseni jos joku liityy seuraan Hirpparissa tai Vakken suunnalla, paikallisopas olisi hyödyllinen. Vauhti aamupäivästä tavallinen, iltapäivästä kankeahko. Makkaraa paistetaan jossain välissä jossain. Matti H kelpuutetaan mukaan vain jos se lupaa ajaa säädyllisesti, tällä lenkillä reservi ei riitä 10.000 kalorin polttamiseen 5 km matkalla.
Aki Korhonen
21.11.2012, 14.51
KUHANKUONON CC-LENKKI LAUANTAINA 24.11.2012 09:15-N.16:00
Mulla mitään CC:tä. ;) Mutta kyllä kiinnostaa. Toivottavasti tulis poutaa, niin viitsisi lähteä. Mikä on reitti pääpiirteittäin? Lähinnä siis kiinnostaa, että mihin suuntaan kierretään, kuinka laajassa kaaressa ja mihin kohtiin osuu tauot.
Mulla mitään CC:tä. ;) Mutta kyllä kiinnostaa. Toivottavasti tulis poutaa, niin viitsisi lähteä. Mikä on reitti pääpiirteittäin? Lähinnä siis kiinnostaa, että mihin suuntaan kierretään, kuinka laajassa kaaressa ja mihin kohtiin osuu tauot.
Oriketo-Keituri-Ilmarinen-moottorien yli -Tekkalantie - Paimalantie-Tirava-Vahto-Nummitie-Punainen Tori-Rantapiha-Säkyläntie-Ihava-Aura-Nautela-Maaria-Oriketo. Jotenkin noin ulkomuistista ilman karttaa. Tauot Rantapiha, Auran Shell ja tarpeen mukaan myös muualla. XC:llä pärjää oikein hyvin.
Toivossa on hyvä elää, mutta en oikein usko tuohon. Foreca (http://www.foreca.fi/Finland/Turku/tenday) lupaa vain jatkuvaa kurjuutta ja norskit (http://www.yr.no/paikka/Suomi/L%C3%A4nsi-Suomen_l%C3%A4%C3%A4ni/Turku/pitk%C3%A4n_aijan_ennustus.html) myös.
Kuten aina, nuo muuttuu niin nopsaan, nyt näyttää jo että voisi sitä pakkasta saada tähänkin suomeen. Viime reissulla turussa oli aamulla ihan vettä, mutta ruskon mettissä oli lätäköt jäässä. Pitkoksia varten on jo piikit alla toisessa pöörässä.
Keli oli mitä mainioin torstaiajelulle. Ei satanut yhtään vettä, ne pisarat olivat vain sakeata sumua. Neljä lähti ja kolme tuli perille.
Viikon päästä kelit ovat kanssa mainiot, Yrno lupaa räntää ja Accuweatheri lunta, lämpötila nollassa. Itäpuolella kun tuota mutaakin on kolminkertainen määrä länsipuoleen verrattuna, niin voi sanoa, että kelit eivät tästä parane.
Keli oli mitä mainioin torstaiajelulle. Ei satanut yhtään vettä, ne pisarat olivat vain sakeata sumua. Neljä lähti ja kolme tuli perille.
Niinpä, keli kohdallaan - oli kyllä itse asiassa kuitenkin aika lämmintä.... Yhdet ketjut ja takakorvake taisi olla vauriopuolen saldona. Jäikö makkeli sulle GPS -käppyrää reitistä talteen? Oma kone näytti jättäneen hommat kesken jossain vaiheessa. Ensi viikkoa ja luvattuja mutia odotellessa.....
Jäikö makkeli sulle GPS -käppyrää reitistä talteen?
Jonkinlainen reitti (http://goo.gl/maps/G7qHl) jäi talteen. Kolmisen kilometriä oikoi käppyrä, kun ei tuossa kelissä riitä GPS:n herkkyys.
Onko kukaan viime vuoden Tahkon kiertäjistä jo ehtinyt ostaa tuon koostevideon? Voisin vaikka lainata sitä pientä korvausta vastaan ja katsoa lävitse ennen mahdollisen ostopäätöksen tekemistä.
Sunnuntaina on tiedossa yltiöleppoisat cyclot. Normiaika ja -paikka. Maastopyöräkin voi olla hyvä valinta.
Sunnuntaina on tiedossa yltiöleppoisat cyclot. Normiaika ja -paikka. Maastopyöräkin voi olla hyvä valinta.
Mikäs se normi aika ja paikka nyt olikaan? Nyt ku löytyy valotehoa ni saatan lähteä mukaan.
hullukoira
24.11.2012, 14.48
Mikäs se normi aika ja paikka nyt olikaan?.
Sunnuntaisin klo 19.00 Kaarinan honkkarin pihasta. (http://opaskartta.turku.fi/Web/Default.aspx?layers=Opaskartta&cp=6701092,23465846&z=2&title=Normipaikka&language=fin)
Sunnuntaisin klo 19.00 Kaarinan honkkarin pihasta. (http://opaskartta.turku.fi/Web/Default.aspx?layers=Opaskartta&cp=6701092,23465846&z=2&title=Normipaikka&language=fin)
Juuri näin. Krisselle varoitus siitä, että todellakin ajetaan HILJAA. Meikällä on jotain ylikuntoon viittaavaa päällä, yhtään ei uskalla nostaa sykettä.
Juuri näin. Krisselle varoitus siitä, että todellakin ajetaan HILJAA. Meikällä on jotain ylikuntoon viittaavaa päällä, yhtään ei uskalla nostaa sykettä.
Tulkitsen tuon niin että ajetaan kevyesti. Hyvä näin koska omakin kunto on yllättävän kehno tällä hetkellä ja tuun maasturilla. Hannu tuossa aamukuudelta jo muistuttelikin illan lenkistä...
fillaristi
26.11.2012, 00.25
Kevyesti ajettiin joo ja loppulenkki meni itellä lähinnä,no miten sen nyt ottaa... Olenko ajanut lenkkiä,fillarilla ilman penkkiä? Vai miten se meni...?? Ihmeen raskasta oli ajaa kaarinasta kotiin putkelta...nyt tosiaan rupeen laihduttaan ku ei enää rautaosat kestä alla... Hyvää reenii. Matti vois nyt vähä huilii!!!
Joo. Mää huilin ny. Viikko nyt ainakin ja katotaan jos toinen vielä siihen päälle. Siinä kohtaa kun tulee lenkiltä kotiin ja olo on sellainen, että ei ollut kivaa on syytä vetää henkeä. Huonossa kunnossa on se hyvä puoli, että se ei putoa kovin dramaattisesti.
Kele kun ensin pitää murehtia uppoaako poluillakin kuin märkään suohon, nyt jo sitä että pääseekö edes suksilla liikkeelle vkl:na kun kohta niin lunta tupruttaa... :rolleyes:
Tässä (http://www.clasohlson.com/fi/Lämpötyynyt/Pr349275000) aivan uskomattoman hyvä tuote joka helpottaa kylmästäkärsiöitä aivan varmasti.
Aamupäivällä kävin ajamassa Littoistenjärven ympäri ja vakken pikiksen. Littoistenjärven lenkki oli aikas hyvässä kunnossa, joissakin paikoissa oli, odotetusti, vielä vettä. Vakke oli monesta kohtaa vielä mä mä mä mä märkää. Huomenna tilanne on varmaan aikas paljon parempi (siis tuon polkujen jäätymisen suhteen).
Vesa-Pekka Rantalainen
29.11.2012, 20.07
Uusien nastarenkaiden sisäänajoa illan pimetessä. Tuuli paha, Katariinan ja Haritun peltopolut huomenna loistokunnossa - jos ei tule lunta liiaksi.
Aamupäivällä kävin ajamassa Littoistenjärven ympäri ja vakken pikiksen. Littoistenjärven lenkki oli aikas hyvässä kunnossa, joissakin paikoissa oli, odotetusti, vielä vettä. Vakke oli monesta kohtaa vielä mä mä mä mä märkää. Huomenna tilanne on varmaan aikas paljon parempi (siis tuon polkujen jäätymisen suhteen).
Nyt oli jo aika hyvä keli - lätäköt nyt ei tietenkään vielä kanna, mutta kurapaikat oli jo kovettunut sen verran, että läskillä ainakin meni ihan mainiosti. Kaksi tuntia pyörin järven ympärillä, Lähteenmäessä, Vyyryläisenmäessä ja Vakkella. Tolppalenkkeilijätkin (3 kpl) yhytin järven kierrolla, mutta erkanin aika nopeasti, kun olivat jo palailemassa kohti Prismaa, ja minä vasta päässyt vähitellen vauhtiin. Nyt jännätään paljonko sitä lunta oikein tulee.
greenman
29.11.2012, 23.02
Innolla odotelen huomista työmatkaa. Maltanko nukkuakkaan, kun niin jännittää. Läski odottelee jo eteisessä.
hullukoira
30.11.2012, 09.51
Aika vähän oli yöllä satanut. Lähditkö kuitenkin töihin, vai haitko saikkua?
Ai niin. Eilisellä iltalenkillä katselin siinä vähässä lumessa, mitä oli, hyvin kapean näköisiä renkaanjälkiä Vyyryläisenmäessä. Jäljet menivät sieltä kalliobaanalta linjanousua alas. Tunnustaako hullukoira tai joku muu menneensä eilen cyklolla alas sieltä?
greenman
30.11.2012, 23.26
Kannatti lähteä. Oli hieno keli.
Ketkäs on ajellut Littoistenjärven lenkin läskeillä? Kolmet eri jäljet näyttäisi olevan (endo, larry ja bud tai nate)? Aika kadehdittavaa leveyttä gummeissa.
Ps. Tulisi jo oma...
Mä tulin sieltä just äsken, kahdet läskijäljet oli ennestään ja minä tein kolmannet. Mahtava keli ajella.
Aika höpösti muuten jurnuttaa asfaltilla, kun läskin takavanteeseen on jäätynyt semmoinen arviolta kilon painoinen liejupaakku yhteen kohtaan.
Litsa kierrettiin, itsellä BFL:t ja toisessa Bud&Lou. Keli aivan loistava!
http://farm9.staticflickr.com/8066/8233856087_29607db0d3_b.jpg
http://www.lumous.com/temp/ibis_littoinen.jpg
Paksupyöräjälkiä näky siellä täällä joo, ja jonkun ~4 hengen porukan näin vilaukselta Lausteella yhden aikoihin. Tälläsellä vanhan koulukunnan joka suuntaan liian pienillä renkailla varustetulla pyörällä oli ajoittain vähän vaikeeta, mutta keli oli kyllä mainio.
Meni paksupyörän suorat jäljet Haunisten altaan ympäristössä. Samoja jälkiä ajelin siksakkia 2.1" ISP:llä. Mulla tuli tuplamatka.
Pakko oli miettiä, että eihän noissa paksuissa renkaissa ole mitään kivaa. Miksi joku haluaa ajella vuoden ympäri samalla tavalla, ihan tylsää. Oli se vaan eri kivaa joutua kerrankin käyttämään pienimpiä vaihteita (22x28) mitä löytyy ja törmäillä yllättäen puuterilumen alla piilossa oleviin juuriin ja kiviin. :D
Nastarenkaiden vaihdon yhteydessä paljastui taas kampilaakerin elinkaaren päättyminen. Enhän mää ole edes ajellu.
Saman totesin itsekkin kun vaihdoin nastarenkaat ja uuden ketjuohjurin.. 4tkm kesti shitmanon hollowtech..
Meinasin ihan pikaisesti keveästi käydä rillaamassa makkaran tahi kaks Vaarniemen laavulla... mutta aika tunkkaus tuli tuosta reissusta. En ollut varmaan ihan hyvä malli maastopyöräilijästä ohi kulkeneelle pariskunnalle, järsiessäni siellä kylmää makkaraa (ei puita) kommandokamat päässä, tunkkaussession jälkeinen "onnellinen" virne naamalla... :rolleyes:
Outoa porukkaa siellä liikkuu, yhtään jälkeä ei ollut kiertänyt pöydän ääreen TAUOLLE! Ei varsinaista polkua tuolla vielä, vain jälkiä puuterissa...
http://mtbfin.eu/r/temp/vaarniemi-penkki.jpg
Siellä on ollu liikkeellä jotain metsureita, kuulemma.
Näinkö oikein että Kristiinankatua tuli kolme kappaletta läskipyöriä tuossa puol seiskan jälkeen? Voi olla näin hieman väärin kun yht'äkkiä huomasin kun tulivat auton takaa esiin..
greenman
02.12.2012, 10.42
Siellä on ollu liikkeellä jotain metsureita, kuulemma.
Ei kai nämä kaverit (http://www.youtube.com/watch?v=5zey8567bcg)?
Impparin/Nunnavuoren latutilanteesta tietoa kellään? Latuinfoa (http://www.turku.fi/Public/default.aspx?contentid=38877) ei ole päivitetty ja latuinfonumero poissa käytöstä. Viime viikon lopulla käsittääkseni Impparissa latupohjien teko aloitettiin.
Näin jossain maininnan siitä, että lumetus olisi aloitettu perjantaina.
Vesa-Pekka Rantalainen
02.12.2012, 13.17
Huonot on polut Ilpoinen-uittamo-Harittu tienoilla. Kaksi nuorta miestä rymysi Uittamon kallioilta alas ja sieltä soutajien tukikohtaan. Katariinan luonn.s.alueen polku hyvä, Rauvolanlahden yli ei päässyt, peltopolut vaikeita ajaa l. 1,5 h tuntia pääasiassa pyöräteitä. Hieno ja raikas keli.
Hirpparin ladut testattu ja sanon, ettei ihan lähipäivinä sinne kannata mennä. Koiraparkilta slaalomin taakse sujui hyvin, mutta mutta kun pääsi nousun ylös niin latua ei ollut nimeksikään. Kun tuli laskun aika niin kattosin, että voisihan tästä päästellä menemään. Mäen puolessavälissä alkoi mettästä kuulua murinaa ja haukuntaa, vauhti oli liian kova, että olisin voinut pysähtyä...... Onneksi koira oli hihna päässä ja mitään ei käynyt. Laskun jälkeisessä ylämäessä oli hiekkaa ja siihen ne sukset aika lahjakkaasti töppäsivät. Kun siitä oli selvitty, niin vasemmalle kaartuvassa mäessä oli irtolunta ja hiekkaa. Ja taas mentiin...... Yksi kierros riitti minulle ja lähdin kotiin murtuneena miehenä, viellä tänään pitäisi päästä hiihtämään jonnekin....
Paksupyöräjälkiä näky siellä täällä joo, ja jonkun ~4 hengen porukan näin vilaukselta Lausteella yhden aikoihin. Tälläsellä vanhan koulukunnan joka suuntaan liian pienillä renkailla varustetulla pyörällä oli ajoittain vähän vaikeeta, mutta keli oli kyllä mainio.
Näit varmaan mut, Henkan, Samulin ja Antin. Ja me puolestaan nähtiin JiiH.
...viellä tänään pitäisi päästä hiihtämään jonnekin....
Impivaarassa puolenpäivän aikaan tykittivät lunta kahdella tykillä ja ajoivat traktorilla lunta 1.7 km lenkille. Uskoisin että illalla perinteisen ja luistelutyylin pohjat hiihtokunnossa.
Lisäsin uuden säikeen kuntoilu ja ajotekniikka puolelle "Ladut Turun seudulla (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47526-Ladut-Turun-seudulla)", selkeemmin yhdessä paikassa hiihtojutut.
Ei kai nämä kaverit (http://www.youtube.com/watch?v=5zey8567bcg)?
Se olisikin ollut kiva ylläri... :cool: Katsokaa muuten tämä (http://www.imdb.com/title/tt1616543/) (vaikka uudestaan), siinäkin on nuo hemmot. Aika pläjäys!
Lisäsin uuden säikeen kuntoilu ja ajotekniikka puolelle "Ladut Turun seudulla (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47526-Ladut-Turun-seudulla)", selkeemmin yhdessä paikassa hiihtojutut.
Hieno homma, kiitos!
Kaksi nuorta miestä rymysi Uittamon kallioilta alas ja sieltä soutajien tukikohtaan.
Nuoruus taitaa olla suhteellista mutta siinä parkkiksella nähtiin. Loppuviikosta voi länsipuolen polutkin olla paremmin auki kuin tänään.
Muistakaas huudella heti kun jäät alkaa kestää! Jos vaikka ei satais kauheasti, mutta pitäisi pakkasta... luistelu olisi harvinaista herkkua näillä leveyasteilla!
Aloin jo tuskaantua KTM:n murtuneen rungon tilalle tulossa olevan takuurungon odotteluun, kun Tommi Kettukaupasta tarjosi sopivaa 29"ä lainaksi odotteluajaksi. Nyt ei sillä KTM:n rungolla ole ollenkaan kiire. Tämä Spessun kuttaperkarunkoinen Stumpjumperhan on monta kiloa kevyempi ja ketterämpi. Aivan mainio peli.
Tässä on yksi hyvä syy hankkia ajopelit kunnolliselat paikalliselta kauppiaalta. Ei nettikauppa juuri lainaile pyöriä odotteluajaksi.
Jäätilanne alkaa Littoistenjärvellä olla kantava. ne uudet ilmastimet kyllä sotkevat virtaukset enkä luota vielä jäähän. Pinta on ropoliainen ja huono luisteluun. Kannattaa odottaa sen verran, että linnut laskeutuvat jäälle ja pilkkimiehet seuraavat niitä jäälle.
Vesa-Pekka Rantalainen
04.12.2012, 13.14
Tunti ja kolme varttia hienossa kelissä ja kohtalaisen hyvillä poluilla. Lauklähteentieltä polut kaatopaikan yli vesitornille ja sieltä Linnunpääntielle, Kaarlentien ja Ispoisten Puistotien yli Ispoisten bunkkereille ja Uittamoon, edelleen Katariinan luonn,s.alueelle ja Rauvolanlahden pitkospuita pitkin Vaarniemeen. Katariinan ja Haritun Peltopolut hyviä ja yhdyspolku Taivassalonkadulle ajettavissa. Kyllä nyt kelpaa länsirannallakin.
peruspertti
04.12.2012, 13.23
Tunti ja kolme varttia hienossa kelissä ja kohtalaisen hyvillä poluilla. Lauklähteentieltä polut kaatopaikan yli vesitornille ja sieltä Linnunpääntielle, Kaarlentien ja Ispoisten Puistotien yli Ispoisten bunkkereille ja Uittamoon, edelleen Katariinan luonn,s.alueelle ja Rauvolanlahden pitkospuita pitkin Vaarniemeen. Katariinan ja Haritun Peltopolut hyviä ja yhdyspolku Taivassalonkadulle ajettavissa. Kyllä nyt kelpaa länsirannallakin.
Taisin Rauvolantiellä nähdä vilauksen kun tulin perässä Vaarniemen metsistä. Keli tosiaan mukava raikas talvinen. Vaarniemen kallioilla olisi tarvetta näille http://youtu.be/i-6OE7gXo4U. Luolavuoressa tosiaan jalkaväki saanut polkuja jo mukavasti ajokuntoon.
Olikos täällä perjantaina montakin elämäntapaintiaania?
Juu, menin töihin fillarilla. Nauroin samaa kirjoitusta tänään töissä :D
Täällä yksi, töissä yksi työkaveri naureskeli aiheelle. Totesi, että hän lähti siksi perjantaina fillarilla töihin, kun ei luottanut bussiin.
Arveli fillarin bussia turvallisemmaksi ja varmemmaksi kulkupeliksi.
Ei tuo mun mielestä ollut edes kovin paha keli. Toki reipas vastatuuli ja autotieltä auraamattomalle pyörätielle ajettu valli aiheutti sen, että paikoin joutui hakemaan normaalia pienempää vaihdetta. Lumi oli kuitenkin laadultaan sellaista, että vaihteet ja pyörä toimi siinä moitteettomasti. Vajaa 20 km tuli kotimatkalle mittaa, kun piti työpäivän päätteeksi lähteä vielä asioillekin.
peruspertti
05.12.2012, 11.30
Pojalla (8v.) oli hammaslääkäri perjantaina. Mentiin tuo muutama kilsa sinne fillareilla. Poitsu meinas ettei takas enää poljeta, joten tultiin bussilla kotiin ja fillarit haettiin sitten autolla
Yksi intiaani ilmoittautuu. Ajelin aamulla töistä kotiin ja innostuin kelistä niin, että tein vielä metsälenkin kaupan päälle. Keli oli mitä mainioin. Kevyttä pakkaslunta, sopivaa tuulta jne. Metsän puolella oli lähes taianomainen tunnelma. TS:n tekstariavautuminen nauratti kyllä ihan huolella.
Voisko joku linkittää tai suoraan siteerata, mistä kirjoituksesta on kyse? Itsekin olin perjantaina pyörällä liikkeellä. Sopiva päivä pyöräillä reilusti toistakymmentä kilsaa ja kuulla puolivälissä lääkäriltä, että olet kipeä ja nyt tarvii ihan vaan levätä :D
Onkos kukaan suunnitelemassa Itsenäisyyspäivän kunniaksi mitään kevyttä polkukaahailua huomenna valoisaan aikaan? Voisin lähteä messiin, mikäli ei lähdetä kovin aikaisin liikkeelle.
No ei polkuilua mutta mäkileikkiä kylläkin.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?45748-MTB-Turku-Episodi-III-shitin-kosto&p=1946001#post1946001
No ei taida kuva näkyä.
Onkos kukaan suunnitelemassa Itsenäisyyspäivän kunniaksi mitään kevyttä polkukaahailua huomenna valoisaan aikaan? Voisin lähteä messiin, mikäli ei lähdetä kovin aikaisin liikkeelle.
Ajattelin et vois lähteä, ehkä 10 aikoihin. Jossain siellä teillä päin. Täytyy tietty vähän kattoo miten tuo keli muuttuu.
https://lh5.googleusercontent.com/-jipvaMS8WS8/UL_JkpdLF5I/AAAAAAAADGo/y_xB5O8ZSVE/s512/12-12-04_lehtileike.jpg
Olitteko muuten liikkeellä kesä- vai talvikengillä? ;)
Elämäntapaintiaani: Onneksi olin liikkeellä talvikengillä ja äo oli peräti 48, siinä jää moni autoilija kakkoseksi ;). Töihin en ollut mennossa, vaan ihan vain omaksi ilokseni ajelin äo-rajoitteisena pitkin metsiä aamuyöstä.
JJ: Onnea ylennyksen johdosta !!!
Nips....
Naps
Täältä myös onnittelut!
Voisin tulla porukkaan Jukka ja Krisse. Where & when?
Pojalla (8v.) oli hammaslääkäri perjantaina. Mentiin tuo muutama kilsa sinne fillareilla. Poitsu meinas ettei takas enää poljeta, joten tultiin bussilla kotiin ja fillarit haettiin sitten autolla
Meidän 9v. tenava on kuulemma kanssa ainoa kolmasluokkalainen, joka tulee pyörällä kouluun. Maanantaina kun ajelin puolet matkasta mukana, niin kerran sanoi että on vähän raskas ajaa. Sanoin vaan että ei ole mikään kiire ja viikonloppuna satanut lumi tekee vähän raskaammaksi ajamisen, kun ei ole aura käynyt. Kun puolessa matkassa tiet erkanivat, niin kehoitin vielä ajamaan ihan rauhassa.
Kun pääsin töihin niin soitin vielä pojalle, että pääsikö perille.
-Juu pääsin, mutta mulla oli näköjään eturengas tyhjä.
:)
greenman
06.12.2012, 10.40
Onnittelut JJ:lle!
Olitteko muuten liikkeellä kesä- vai talvikengillä? ;)
Oli mulla talvikengät, mutta toppavaatetta ei sentään tarvinnut. 45-ÄÖ:llä sentään siis.
Tarttis varmaan alkaa laittaa vastaavia viestejä autoilijoille aina hyvällä säällä. :D
Voisin tulla porukkaan Jukka ja Krisse. Where & when?
klo 12 @ Veritas-stadionin parkkis
Joulusiivouksessa löytyi muutama räpsy Vappupiknikistä (https://plus.google.com/photos/103620658833100394285/albums/5818789846534943169?authkey=CJ2e_rGJ0_O-dg). Kuvista löytyy ainakin Aki, Artzi, Bomba, Frank, Pave, Peippo, SuperD ja Ulla. Häpeäkseni täytyy tunnustaaa että yksi mustakenkäinen herra ei ollut/ole tuttu mies.
Ensi vuonna lupaan ihan tunnistaa kaikki
klo 12 @ Veritas-stadionin parkkis
Oli oikein hauskat pörräilyt. Kiitti Jukka ja Krisse.
Juha Jokila
06.12.2012, 17.28
Kiitokset kaikille onnittelijoille ja hyvää itsenäisyyspäivää.
Joulusiivouksessa löytyi muutama räpsy Vappupiknikistä (https://plus.google.com/photos/103620658833100394285/albums/5818789846534943169?authkey=CJ2e_rGJ0_O-dg).
Olisipa jo kesä;)
Nythän on vasta päästy talven makuun!
Ai perkele kun tuntu pyöräily hienolta tauon jälkeen. Uupumus on muisto vain.
https://lh4.googleusercontent.com/-0YDg4Xn77t4/UMDmrizZg-I/AAAAAAAACDU/E2ilOvPfhBI/s576/P1010327-001.JPG
Onnittelut Jokilalle ylennyksestä! Miehen arvo on arvailujen varassa, kun päivän lehteä ei ole sattunut käsiin.
Juha Jokila
06.12.2012, 22.17
Onnittelut Jokilalle ylennyksestä! Miehen arvo on arvailujen varassa, kun päivän lehteä ei ole sattunut käsiin.
Päivän lehti oli poikkeuksellisen runsaskätinen.
Iso kuva päivän TS:stä.
http://kotisivu.dnainternet.net/tjokila/kuvat/osasto/IMG_5255.JPG
Hienoo että tulee tunnustusta.
Oli oikein hauskat pörräilyt. Kiitti Jukka ja Krisse.
Kiitos itsellesi. Onko jollain jäänyt OS X LION (eli 10.7) ylimääräseks sen jälkeen kun on asentanut mountain lionin? Olis tarvetta.
Hieno juttu ja onnittelut ylennyksestä!
Onnittelut Herra Ylivääpeli.
Hieno juttu ja onnittelut täältäkin.
Kiitos itsellesi. Onko jollain jäänyt OS X LION (eli 10.7) ylimääräseks sen jälkeen kun on asentanut mountain lionin? Olis tarvetta.
Juu kiitokset Krisse ja Hannu lumisesta metsälenkistä!
Eikös Lioni ollu eka, jonka sai vain netistä? Vai tarkoitatko tota tikkua, jonka sai jostain.. Multa löytyy muistaakseni lumileo jostain..
Käytiin eilen tarkistamassa Jäkärlän polut. Uimakuopan lähellä oli tarpeeksi tallattua ajamiseenkin, koko polkukierrokselle ei lähdetty kun kävelijöitä oli siellä ollut vain pari. Uimakuopalla oli muuten retkiluistelijoita ja samoin Littoistenjärvellä. Jälkimmäinen havainto tehtiin avantouintireissulla, jolloin myös totesimme Järvelän lähistön polunpäät auton ikkunasta kurkistellen hyvin tampatuiksi.
Ja olin ihan unohtanut, miten veemäistä lumen tukkimien klossien aukipotkiminen onkaan.
http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Original/42510.jpg
http://www.wigglestatic.com/images/fiveten-impact-low-shoe-11-med.jpg
http://www.globaleye.com/wp-content/uploads/thumbs-up-new-web.jpg
kuvia....clip
http://gp1.pinkbike.org/p4pb3530623/p4pb3530623.jpg
Uimakuopalla oli muuten retkiluistelijoita ja samoin Littoistenjärvellä.
Kiitos tiedosta, jos ei viikonloppuna tule lunta ihan kauheasti niin pitääpä käydä Litsassa luistelemassa. Alkaa madon kiertäminen kyllästyttää. Varmaan aikaisemminkin ollut puhetta mutta missä siellä oli niitä sulapaikkoja? Järvelä tietysti mutta eikös siellä jossain ollut myös niitä hapettimia?
Ai hitto joo se mato. Mä olin ihan taas unohtanut sen olemassaolon. Jäitä vaan odotellut...
Ai hitto joo se mato. Mä olin ihan taas unohtanut sen olemassaolon. Jäitä vaan odotellut...
Eilen 15km ja tänään 10, nyt täytyy pitää pari päivää taukoa, jos malttaa :D
Eikös Lioni ollu eka, jonka sai vain netistä? Vai tarkoitatko tota tikkua, jonka sai jostain.. Multa löytyy muistaakseni lumileo jostain..
Joo sellasta tikkua tarkotin, kun tuota lionia ei saa ostettua enää netistä. Apple poisti sen myynnistä samantien kun laitto mountain lionin nettiin... Mut ongelma on jo ratkastu kun lopetin jahkailun ja hommasin samantien uuden koneen. Rahaa palo yhden fillarin verran. Kohta varmaan liityn facebookiinkin kun vastustuskyky alkaa olemaan näin alhanen. JA sen jälkeen jos vielä hommaan crocsit ja älypuhelimen ni sosiaalinen status kohoaa huomattavasti :rolleyes:
Nyt pitää vaan ratkasta miten saan siirrettyä mun videotiedostot vaimon maciltä omalle kun mun PC:lle ostetut ulkoset kovalevyt ei suostu ottaa vastaan tiedostoja maciltä :seko:
Nyt pitää vaan ratkasta miten saan siirrettyä mun videotiedostot vaimon maciltä omalle kun mun PC:lle ostetut ulkoset kovalevyt ei suostu ottaa vastaan tiedostoja maciltä :seko:
Just kotva sitten pähkäilin mielestäni samaa, NTFS taisi olla taikasana, tai sitten se oli KVG. Ratkaisuna oli että asensin macciin jostakin(*) aplarista viikon trial version jolloin filuja sai copy/cut/paste/deletoitua mielensä mukaan. Saatan saada järjellisemmänkin ohjeen aikaiseksi jos on tarve
EDIT: * http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/ 10 päivän free trial
Tää on täysin veikkaus, mutta lieneeköhän ulkoiset kovot NTFS-tiedostojärjestelmässä? Tietääkseni OSX osaa ainoastaan lukea NTFS:ää ilman erillistä softaa. Eli jos näin on, niin joko formatoit kovot FAT-järjestelmään tai sitten Googlettelet jonkun tuollaisen osx-ntfs-kirjoitus-softan (Saattavat maksaa jotain. En ole tutustunut).
EDIT: On se Jari vaa nopee :eek:
Eilen 15km ja tänään 10, nyt täytyy pitää pari päivää taukoa, jos malttaa :DKuka hullu jaksaa kiertää sitä noin monta kertaa yhteen menoon? Hä? Mitä sulla oli termarissa?
Kuka hullu jaksaa kiertää sitä noin monta kertaa yhteen menoon? Hä? Mitä sulla oli termarissa?
Ei se nyt niin montaa kierrosta ole, 500m/kierros. Ja termarissa oli Rooibosta ja hiukan sokeria :)
Tää on täysin veikkaus, mutta lieneeköhän ulkoiset kovot NTFS-tiedostojärjestelmässä? Tietääkseni OSX osaa ainoastaan lukea NTFS:ää ilman erillistä softaa. Eli jos näin on, niin joko formatoit kovot FAT-järjestelmään tai sitten Googlettelet jonkun tuollaisen osx-ntfs-kirjoitus-softan (Saattavat maksaa jotain. En ole tutustunut).
EDIT: On se Jari vaa nopee :eek:
Täytyy kokeilla, kiitti nopeista vastauksista.
Ymmärsin, että tarkoitus on siirtää tiedostoja maciltä macille? Ulkoiset kovot voi olla alustettu tosiaan NTFS:lle, mihin macci ei kai osaa kirjoittaa. Mitä jos alustaisit ulkoisen kovon macin tiedostojärjestelmään? Tosin tuon jälkeen ei taida sitten windows lukea niitä. Ilman lisäsoftaa. FAT voi alkaa yskimään kokorajoitteisena (max tiedostokoko 4 gigaa).
Ylläolevat vain arvauksia, koska oma kokemus rajoittuu vain linuxin ja windowsin eri versioihin.
Entä gigainen verkkopiuha väliin ja sitä pitkin tiedostot suoraan koneelta toiselle?
Sillä tavalla on itsellä liikkunut aina tiedostot, myös jonkun tutun macistäkin sekä windowsiin, että linuxiin. Kohtuu idioottivarma tapa saada eri alustat keskustelemaan keskenään.
Kuka hullu jaksaa kiertää sitä noin monta kertaa yhteen menoon? Hä? Mitä sulla oli termarissa?
Ei tuo oikeasti ole paljoa. Tuuliolosuhteet vaihtelee ja ihmisiä on joka kierroksella eri paikoissa, jokainen kierros on erilainen ei se niin tylsää ole, kuin voisi kuvitella. Mun ainoan käyntikerran saldo tältä talvelta on 15,5 km. Eikä mullakaan ollut termarissa mitään, juomapullossakin vain kraanavettä.
Eilen ajelin aamulla kuvarastin perässä reilut 40 km auraamattomia pyöräteitä ja iltapäivällä korkkasin hiihtokauden impparissa. Luistimille ottaisin mielelläni sauvat kaveriksi ja sitähän ei madolla sallita. Siksi tie vie helposti suksille tai luonnonjääradoille, jos sellaisia tänä talvena saadaan.
On se paljon madolla. Tylsyys iskee jo noin kolmannen kierroksen jälkeen ja riipii kääntyillä koko ajan ja ärsyttää väistellä ihmisiä.
*meren jäätymistä vartoo*
Joko on mettässä nastarengaskelit..? Vaihdanko 2.4 Muddymaryn 2.1 kokoiseen nokialaiseen..?
Joko on mettässä nastarengaskelit..? Vaihdanko 2.4 Muddymaryn 2.1 kokoiseen nokialaiseen..?
Tampatulla lumisella polulla voipi olla että 2.4 ilman nastoja toimii tällä hetkellä paremmin kuin 2.1 nastoilla. Jos joudut ajamaan paljon asfalttipohjaista siirtymää, se voikin olla eri juttu. Ite pitäisin silti vielä 2.4:t alla.
mutamarit kyl menee aika kovaksi pakkasella tai ainakin noi omat räkäkumiset hans dampfit meni et sujautin alle 2.35 ISP:t niin toimii hyvin tuolla tampatulla polulla ja jäisissä kohdissa..
Pitäis varmaan hiljalleen ruveta miettimään MTB-Turun perinteisen kevätretken kohdetta. Mahtaako olla uusia kiinnostuneita kuskeja?
Köh köh, onpa muuten hieno pyörä (http://fillaritori.com/viewtopic.php?f=8&t=13659) myynnissä, kukahan tuon ehtii nappaamaan?
Pitäis varmaan hiljalleen ruveta miettimään MTB-Turun perinteisen kevätretken kohdetta. Mahtaako olla uusia kiinnostuneita kuskeja?
Köh köh, onpa muuten hieno pyörä (http://fillaritori.com/viewtopic.php?f=8&t=13659) myynnissä, kukahan tuon ehtii nappaamaan?
Switchbacksilla oli kyllä aika houkutteleva se "Ride our famous 60km singletrack descent from the highest mountain in Spain". Maistuis.
Rupesko Peippo jo tekemään tilaa Moonlanderille? ;)
Yhdistetään ajokoulu ja kevätretki: http://www.leelikesbikes.com/ tai kyllä switchbackitkin käy. Tosin SB:n AM/enduro retket alkaa vasta toukokuussa, siihen saakka ajetaan DH:ta
No, eilen minäkin pääsin maistamaan elämäntapaintiaanin elämää kun 13 km:n kotimatka vei tunnin.
No, eilen minäkin pääsin maistamaan elämäntapaintiaanin elämää kun 13 km:n kotimatka vei tunnin.
Tuuppasin illalla autolla Kokkolasta Turkuun sivuvastaiseen pakkastuiskuun pimeässä. Aikaa kului ja paikoin pelotti.
Uusi takuurunko tuli ja Tommi vielä kokosi koko pyörän. Pyörättömäksi ajaksi sain lainaksi sen Spessun. Aivan mainiota toimintaa, joka ei onnistu netissä.
Uusi KTM pykälää kalliimpi Race malli. Tiedä sitten mitä siinä on eroa. Spessua tulee kyllä ikävä.
greenman
12.12.2012, 19.01
Näinpä. Olin eilen fiksusti liikkeellä Karate Apinalla, 35mm nastakumeilla. Argh. Ohikulkutienlaidassa oli ns. mielenkiintoinen ajokeli.
Tänään viheltelin menemään Pugilla. Järkyttävä ero.
Kovalla pohjalla kylläkin todella toimiva talvipyörä.
https://lh3.googleusercontent.com/-3WCUH-pMN28/UMish7ATqlI/AAAAAAAABWI/M7_hJe9jVic/s512/IMG_5548.JPG
Näinpä. Olin eilen fiksusti liikkeellä Karate Apinalla,
^Jotenkin pervon näköinen kulkupeli.. Ihan kun odottaisi jotain leveämpää allensa. Jotain kummallista tossa on..
PS. Virnottaako nyt paksupyöräilijät niin, että persius repiää? Onko se kulku nyt niin helppoa ja ihanaa.. Oikeesti?
greenman
12.12.2012, 23.24
OnSe.
Lunta on onneksi luvassa runsaasti lisääkin. Kyä naurattaa.
hullukoira
13.12.2012, 15.05
Näinpä. Olin eilen fiksusti liikkeellä Karate Apinalla, 35mm nastakumeilla.- - -
Tämän innoittamana pumppasin heti eilen illalla 30 mm nastattomaan kumiin 5,5 bar.
OnSe.
Lunta on onneksi luvassa runsaasti lisääkin. Kyä naurattaa.
Aika lupaavalta tuo sade näyttää :D
...
PS. Virnottaako nyt paksupyöräilijät niin, että persius repiää? Onko se kulku nyt niin helppoa ja ihanaa.. Oikeesti?
Kyllä meitä elämäntapaintianeja nyt hemmotellaan.
greenman
13.12.2012, 20.30
Kyllä meitä elämäntapaintianeja nyt hemmotellaan.
Toivottavasti autoilijat eivät pahoita mieltään kovin pahasti.
Toivottavasti autoilijat eivät pahoita mieltään kovin pahasti.
Sikäli pahoittuu, että autoilulta ei jää aikaa pyöräilyyn. Tai jotain.
http://gp1.pinkbike.org/p4pb3530623/p4pb3530623.jpg
Mulla on aika usein flättien kavereina jotain tämäntyppistä sopivan tiukkojen villasukkien kera:
http://nokianjalkineet.fi/img/jalkineet/everyday/everyday_street_blk.jpg
Pohja on paksumpi ja pohjakuvio hieman tasaisempi mun saappaissa:
Ei ole piikit tulleet vielä varresta läpi, vaikka jäljistä päätellen yritystäkin on ollut. Lumen ja jään läpi kun jalka pulppaa reilummassa pakkasessa kunnon lätäkköön, niin valinta tuntuu kohtuulliselta. Joustavasta kumipohjasta irtoaa hetkessa jäätynyt lumi pois ja polkimien piikit pitää huolen, että ei lipsu.
Mä ajoin viime talven tällä yhdistelmällä:
http://www.bestbikes.fi/images/vp-515s_1202_4a1.jpg http://media-1.sportimium.com/3040-thickbox/meindl-island-pro-mfs.jpg
Täksi talveksi sain eilen postista pienen upgraden. Elän toivossa että tossu pysyis polkimessa vähän paremmin. Taitaa olla asennuspäivä tänään, vaihtoon menee ainakin stonga, renkaat ja polkimet :)
http://superstar.tibolts.co.uk/images/New-2010-Thru.jpg
Sikäli pahoittuu, että autoilulta ei jää aikaa pyöräilyyn. Tai jotain.
Samaa vaivaa, mutta avasin umpihankihiihtokauden ja rämmin näille lähipelloille hiihtourat eilen Peltosen eräsuksilla ja tänään aamusta hiihtelin eilen avaamani urat Madhusin tunturisuksilla. Eilen oli mukavan kurjaa ja tänään vain mukavaa.
Tuollaiset Meindl'n vaelluskengät ovat hiihtäessä jalassa.
Järven jäällä on reilusti vettä lumen alla pohjoispäässä, jossa en ilmastimet pörisevät. Sukset jäätyvät mainion kurjasti ja sitten on kahta hauskempaa rämpiä hangessa.
greenman
14.12.2012, 19.01
Täksi talveksi sain eilen postista pienen upgraden. Elän toivossa että tossu pysyis polkimessa vähän paremmin. Taitaa olla asennuspäivä tänään, vaihtoon menee ainakin stonga, renkaat ja polkimet :)
Toivottavasti tanko on mieluinen. Mihinkäs pyörään meinasit asentaa?
Toivottavasti tanko on mieluinen. Mihinkäs pyörään meinasit asentaa?
Mary meni maasturiin. Reban Remote piti poistaa, kun se ei mahtunut enää tankoon. En juurikaan kaipaa sitä, joten menetys ei ollut iso. Ranteiden asento on nyt miellyttävämpi, mutta tanko tuntuu 700-millisen jälkeen liian kapealta. Saiskohan jostain samanlaisen, mutta vähintään 700 millin mittaisena tai vähän pidempänäkin...?
greenman
15.12.2012, 13.47
Salsalla olisi leveämpi. Harmi, ettei tullut leveys puheeksi aiemmin. Hinta tosin on vähän eri luokkaa.
http://salsacycles.com/components/bend_2_bar
(http://salsacycles.com/components/bend_2_bar)
Nyt on oikein mainio paksupyöräkeli.
https://lh6.googleusercontent.com/-pDCk1b6L0Rs/UMxZrYI4TXI/AAAAAAAAKUo/jgiWmxZfihQ/s640/2012-12-15%252011.18.00.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-P1xKj3jROvM/UMxZqPKf1FI/AAAAAAAAKUg/jkk27rY7Ojw/s640/2012-12-15%252010.49.16.jpg
Kellään havaintoja Paimion hiihtoladun päivän kunnosta?
Salsalla olisi leveämpi. Harmi, ettei tullut leveys puheeksi aiemmin. Hinta tosin on vähän eri luokkaa.
http://salsacycles.com/components/bend_2_bar
(http://salsacycles.com/components/bend_2_bar)
Kappas! Tuohon olisin voinut sortua jos olisin tiennyt. No, mä kokeilen tuolla Marylla nyt jonkun aikaa. Jos tuo osoittautuu maastoajossa toimivaksi, voisin kokeilla Salsaakin. Jossain vaiheessa, kun olen löytänyt suosikkini, F-torille ilmestyy myyntiin kasa vähän käytettyjä tankoja :)
Nyt on oikein mainio paksupyöräkeli.
Tollanenkin olis kiva. Terv. nimim. 35-millisillä Marathon Wintereillä taluttaen töihin.
greenman
18.12.2012, 18.10
Öyh. Muisti palaa pätkittäin. Tuli nimittäin mieleen, että Foxcompissa olen saattanut jopa hipelöidä Salsan tankoa. Hintaa tais olla joku 80€.
Foxcompissa olen saattanut jopa hipelöidä Salsan tankoa. Hintaa tais olla joku 80€.
Siis vaan vähän yli 100 € metriltä. Ei paha!
Tuonne Syötteelle täytyy kyllä joku vuosi päästä. Hiukan vaan mietityttää lainaus reittiselostuksesta:
Taitava kuski selättää reitin varmasti täysjäykälläkin pyörällä, mutta järjestäjä suosittelee jousitettua, kunnollista maastopyörää
Millaiset olivat Syötteelle lopulta päätyneiden turkulaisten kokemukset tuosta reittiselostuksesta? Oliko pahasti yli- tai aliampuvaa vai jopa täysin kohdallaan? :)
Kohdallaan. Matti H olisi ajanut sen Surlyllään, helposti.
Selvä. Kuitataan, ja pidetään reittiselostus nykyisellään :)
Kommenttini sisälsi ironiaa ja pöljää sisäpiirijuttua, ei sen takia kannata tosiaan vaihtaa mitään. Täysjäykkien pyörien rakentelu jatkuu, vaikka taidot senkun ohenee.
Syötteelle vielä joskus, tapahtuma herättää voimakasta osallistumisen halua.
greenman
19.12.2012, 19.01
Juu, Syöte kuulostaa hauskalta tapahtumalta.
nimim. Haluaako joku ostaa joustopyöriä?
Kommenttini sisälsi ironiaa ja pöljää sisäpiirijuttua, ei sen takia kannata tosiaan vaihtaa mitään. Täysjäykkien pyörien rakentelu jatkuu, vaikka taidot senkun ohenee. Syötteelle vielä joskus, tapahtuma herättää voimakasta osallistumisen halua.
Elä huoli, ehkä se reittikuvauskin sisältää moisia ;) Ja kuten ehkä muistat aikojen takaa, ei Turun kalliobaanoillakaan kannattanut ajaa joustopyörällä, olisi pitänyt olla täysjäykkä niin ei olisi jäänyt lenkki kesken. Sittemminhän tämäkin puute on korjattu :)
Sittemminhän tämäkin puute on korjattu :)
Ja vaikuttaa kulkevan, miehen saavutuksista päätellen. :D
Missä itäpuolella on hyviä polkuja? Kävin aamulla ajemassa Littoistenjärven ympäri ja ainakin puolet polusta oli talutus kunnossa. Oli niin vähän kävelty ja kapiaa, ettei omat, onnettomat, ajotaidot riittänyt. Pikkumatkan kävin jäälläkin ajamassa, siellä oli mukava ajaa, kun oli niin vähän lunta.
Toisaalta tämä oli ensimmäinen metsässä ajettu lenkki Fatty™llä. Ehkä sitten, kun pyörä tulee tutuksi, niin pystyy paremmin ajelemaan.
Vakkenpikis oli taas ihan mukavassa kunnossa.
Juu, läskintyöntöjälkiä katselinkin järven kierrolla päivällä, olivat varmaan sinun. En päässyt koko matkaa ajaen minäkään - törmäsin pariin kertaan Peippoon, joka kevyempänä, taitavampana ja vielä läskirenkaisempana meni varmaan helposti.
Vakkella on pikis tosiaan hyvässä kunnossa, saman suuntaisia pienempiä polkuja pikiksen länsipuolella pääsee hyvin myös. Jaaninojan suunnasta Vakkelle päin pääsi toissa päivänä vaihtelevasti, nyt jo varmaan ihan hyvin - siellä päin en käynyt tänään. Voisi kuvitella että Lähteenmäen ja Vyyryläisenmäen pääpolut olisi jo tallattu läskikuntoon myös?
Huomiseksikin on luvassa hyvää ulkoilusäätä, eiköhän ne polut tamppaudu aika hyvää vauhtia.
Aika hienoja polkuja löytyy ainakin täältä etelästä, Luolavuori jne... eikä tarvii edes olla muodikkaasti läski :) Ker(j)äsin irtopisteitä vastaan tulleilta tädeiltä tekemällä polultaväistöenkelin...
http://mtbfin.eu/r/temp/luolavlumi.jpg
Kävin äsken ajamassa uudestaan Littoistenjärven ympäri. Nyt ne kohdat, jossa eilen jouduin taluttelemaan, meni ajamalla. Pikku hiljaa oppii jäykkiksellä ajamaan, kun aiemmin ajot tuli ajettua 150/140mm joustavalla täpärillä.
Kivaa oli ajella!
Oli polut kyllä hyvässä kunnossa. Ajoin Vyyryläisenmäen kalliopätkän ja Lähteenmäen Metsätien, josta Varissuon pikistä vanhalle Kauselan kioskille. Siitä kohmon läpi tietä pitkin ja Jaanintien suuntaisesti pellon reunaa pitkin keula kohti Prismaa. Ainoastaan Jaaninojaa sivuavan polun loppuosuus eli Prisman puoleinen pää alkoi jossain vaiheessa olla sen verran kapea ja pehmeä, että vauhti ja tasapaino eivät antaneet enää jatkaa vaan tein suosiolla U-käännöksen :)
Aki Korhonen
28.12.2012, 10.55
Kelien synkistelyn ja jouluähkyn lomaan pieni infopläjäys: MTB Green Race (http://mtbgreenrace.sporttisaitti.com/), Taivassalo, 31.8.2013.
Mutta tuohan alkoi juuri kiinnostaa... http://mtbgreenrace.sporttisaitti.com/@Bin/261963/P1010252.JPG
Nyt on kivat ajokelit. Kovaa asfalttia, kovaa jäätä, ja sitten aina välillä mennään 10 cm sohjossa siksakkia...
...
Nyt on kivat ajokelit. Kovaa asfalttia, kovaa jäätä, ja sitten aina välillä mennään 10 cm sohjossa siksakkia...
Aamulenkki oli tänään pimeässä ... mielenkiintoinen.
Kelien synkistelyn ja jouluähkyn lomaan pieni infopläjäys: MTB Green Race (http://mtbgreenrace.sporttisaitti.com/), Taivassalo, 31.8.2013.
Tuota markkinoidaan tapahtumana vaikka nimi on kilpailu.
Ilmeisesti ei ole pakko ajaa veren maku suussa kilpaa, vaan voi tulla ajamaan vähän hitaammallakin nopeudella?
Intoa saattaisi olla lähteä mukaan, mutta sen enempää ajokalustosta kuin kunnostakaan ei aavistustakaan.
Entä tuleeko joku aikaraja vastaan, jos lähtee pisimmälle matkalle ja nopeus on vaikkapa syksyisen kalliobaanan alkumatkan etanavauhdista 25% kovempi ja lisäksi kaikki tauot pois?
Jokainen ajaa omaa vauhtia, tänävuonna oli viivalla paljon erilaista kalustoa ja kuskia. 2012 miesten reitti ajettiin kolme kierrosta joten kaikki tuli voittajan jälkeen maaliin. Kilpailu kokonaisuudessaan oli hieno tapahtuma. Hieno paikka ja kaikki pelitti. Oma kannustusjoukkokin viihtyi koko ajan. Mä lähden ainakin mukaan.
Kevään ensimmäiset koiranpaskahavainnot, jee. Tulee lisää kiukkua sohjossa polkemiseen kun "tähän ei ainakaan voi jalkautua".
pieni infopläjäys: MTB Green Race (http://mtbgreenrace.sporttisaitti.com/), Taivassalo, 31.8.2013.
Tämä on hyvä tapahtuma ja sopii kaikille ja kaikenkuntoisille! Toivottavasti päästään tämän vuoden tapaan tutustumaan reittiin hyvissä ajoin. Olen mukana jos vaan terveys ja kalusto sallivat.
^Ullaan kommenttiin liittyen tein eilen saman havainnon koirankakoista. Sillä erolla, että vedin perässä muksuja pulkissa ja kyllä oli hankalaa kun piti väistellä miinoja. Saisinpa syyllisten isännät itse teossa kiinni niin..
Kevään ensimmäiset koiranpaskahavainnot, jee. Tulee lisää kiukkua sohjossa polkemiseen kun "tähän ei ainakaan voi jalkautua".
Kertonee aika paljon, että koiranpaskattajaa vituttaa paskat.
Aina kun lumet sulaa, koirankakkaa on muutaman päivän ajan paljon. Laiminlyödyt jätökset paljastuvat kaikki kerralla ja hetken aikaa ihmisiä harmittaa. Siitä saa aina lukea havaintoja lehtien yleisönosastoiltakin, keväisin koirankakkojen tultua näkyviin ehdotellaan joka vuosi koiraveroja sun muuta kun kaikkia ärsyttää. Muutama päivä kun kuluu, sateet huuhtoo kakat olemattomiin ja maailma on taas parempi paikka.
Ja jottei nyt synny vääriä käsityksiä, niin en puolustele omaa toimintaani. Meidän koirat kakkii metsän siimekseen, ja jos joskus tarpeet tulee kadulle niin jäljet korjataan.
Hyvää uutta vuotta kaikille! Toivottavasti palauttavat meidän lumet jo ensi viikolla.
Kyllä kaikkien koiranomistajien velvollisuus olisi opettaa koirillensa se, minne saa kakkia ja minne ei. Eikai se nyt pitäisi olla niin vaikeaa, kun kerran koirat osaavat mm. hakea palloja ja haistella huumeita hyvinkin tarkasti. Ja sisäsiistiksikin ne saa opettamalla, miksei ulkosiisteiksi sitten?
Lisäksi niitä koiria on niin paljon, että tuolla pakollisella kakatusopetuksella saataisi kyllä muutama pitkäaikaistyötönkin työllistettyä hyvin. Kai se vanhakin koira uudet temput oppisi, mutta jos ensiksi vaan uusille koirille pakollisiksi tämä homma.. Ei olisi enää sitten yleisönosastolla keväisin koirankakkakirjoituksia, vaan mummot ja papat voisivat keskittyä valittamaan muunmuassa siitä, miten ne perkeleen pyöräilijät ajavat aina siinä hiihtoladulla (joka oli siinä silloin, kun koirankakat eivät vielä olleet edes näkyvissä).
Niih, kyllä maailma parantuu, kun kakat katoaa. Eiks niin..
Koira paskoo ulkona siihen, mihin se paskoo. Jotkut menee häveliäästi reunaan, jotkut paskoo keskelle tietä. Jotkut koiranomistajat kuskaa metsälenkillä mukanaan paskapussia, jotkut lähtee kerrostalon pihaan hiekkalaatikon kupeeseen crocsit jalassa, koira fleksissä, toisessa kädessä kännykkä ja toisessa rööki. Se on ihan siellä hihnan toisessa päässä, miten toi homma menee.
Tiedäkkö muuten, mitä nuista koirankoulutusjutuista laskutetaan tuntitaksaa? Saattais paskannuskouluttajaksi vaihtaa joku muukin kuin pitkäaikaistyötön.
Älkääkä ajelko niillä vitun laduilla, paskaa tai ei.
Mä lähden ny juoksemaan, toivottavasti astun koiranpaskaan jo omassa pihassa.
Paska-aiheista muihin teemoihin :)
Kiitos mtb Turkulaisille menneestä vuodesta! Oli meikäläisen ensimmäinen maastopyöräilyvuosi ja kipinä iski oikein tosissaan. Porukkalenkit on parhautta, niillä oppii tekniikkaa ja ajamista yleensäkin. Sosiaalisuus on myös tärkeää, olen oppinut pintapuolisesti tuntemaan monia hienoja henkilöitä. Ainut ongelma on, että jos joku tulee kadulla vastaan ilman kypärää, niin en välttämättä tunnista. ;) Nähdään viimeistään lumien sulattua keväällä!
Itse lähden nyt cycloilemaan, nastarenkaissa on varmaan parempi pito kuin lenkkareissa. Hyvä että eilen selvisin lenkistä hengissä..
Joo, kakka on paska puheenaihe.
Kiitos Olli itsellesi! Olet kyllä yksi kovimmista "aloittelijoista" ikinä.
Tuota sosiaalisuusjuttua on tullut fiilisteltyä, kun motivaatio yksinajeluun on ollut paikoin täysin hukassa. Parhailla porukkalenkeillä ryhmästä on tullut enemmän kuin yksilöidensä summa, etenkin kun on painettu pitkää matkaa kovissa olosuhteissa.
Eli niinkus kiitosta kaikille viime vuodesta munkin puolestani!
Kävin juoksemassa Sauhuvuoren-Vaarniemen poluilla. Hanki ohenee todella hälyttävää vauhtia. Aika eksoottinen keli juosta, ja pyörällä varmasti vielä raa'empaa. Purot olivat niin vuolaita, että paikoin kävi mielessä Christopher McCandlessin kohtalo (http://en.wikipedia.org/wiki/Christopher_McCandless#Alaskan_Odyssey).
Oli kyllä mainio vuosi. Itsellekkin ensimmäinen. Kiitoksia ja hyvää alkanutta vuotta!
greenman
01.01.2013, 15.36
Kävin juoksemassa Sauhuvuoren-Vaarniemen poluilla. Hanki ohenee todella hälyttävää vauhtia. Aika eksoottinen keli juosta, ja pyörällä varmasti vielä raa'empaa. Purot olivat niin vuolaita, että paikoin kävi mielessä Christopher McCandlessin kohtalo (http://en.wikipedia.org/wiki/Christopher_McCandless#Alaskan_Odyssey).
Tarviiko tilata oranssi pussi, ennen kun lähtee lenkille.
Oli harvinaisen masentava keli tänään. Ilmeisesti ei tarvitse lyödä kiinni kaljahiihtopäivämäärää vielä...
https://lh5.googleusercontent.com/-DldTnuPi2cI/UOLoW_3nbcI/AAAAAAAAKeM/wGi0eDnFWe4/s800/IMG_1503.jpg
Siitä huolimatta, Hyvää Uutta Vuotta kaikille.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.