PDA

Näytä tavallinen näkymä : MTB-Turku, Episodi III - shitin kosto

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 [20] 21 22 23 24 25

Juha Jokila
04.01.2014, 19.30
Kiitos hullukoiralle ajoseurasta. Kahdestaan ajettiin koko perusreitti Savojärvi-Vajosuo-Vahdon korpi-Pukkipalo-Savojärvi. Reitti oli tuulenkaatojen takia nyt tavallista hitaampi ajaa. Lyhyttä kaavaa noudatettin siten, että pidettiin vain pari leipätaukoa ja muuten mentiin rauhalisesti koko ajan. Sadetta ei aamulla ollut vielä lainkaan, mutta puolen päivän jälkeen tihutus ja hetkittäinen räntäsade alkoi. Onneksi normi softsell riitti juuri ja juuri, ettei mitään läpi kastumista ehtinyt tapahtua, eikä varahanskojakaan tarvittu. Ihan tyhjää ei korvessa ollut, vaan 5 seuruetta eri paikoissa tavattiin. Ajankäyttö optimoitiin tarkkaan, kun aamulla ei juurikaan aikaisemmin olisi nähnyt ajaa ja illallla 6 tunnin rypistyksen jälkeen oli jälleen erittäin hämärää. Mut semmosta se on kun hämärämiehet on liikkeellä.

hullukoira
04.01.2014, 21.32
Kiitos itsellesi seurasta ja reittiopastuksesta. Moni polku olisi tänään jäänyt ajamatta ilman opastustasi. Keli oli yllättävän hyvä sateisesta ennusteesta huolimatta ja tuulenkaatojakaan ei ollut liikaa. Ja mikäpä niitä on voittajana ylitellessä:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=11922&d=1388859057

Niistä Haanja100 majoituspaketeista oli juttua täällä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50269-Haanja100-2014-4-10-2014).

Matti H
05.01.2014, 02.34
Maanantaina ajetaan näillä näkymin nykymuotoisten sunnuntaicyclojen hautajaislenkki. Hongkong, kello 19. Pyörävalinta vapaa. Tossut saattavat kastua.

P.s. pieni varaus kurkussani piilevän kaktuksen äitymisestä kuolemantaudiksi
P.p.s. omat kynttilät mukaan

artzi
05.01.2014, 05.27
Ma taitaa olla hyvä päivä tehdä vuoden eka retki. Polun ja kelin suhteen oli toivelistaa, mutta se ei taida ihan toteutua...

http://vimeo.com/83177651

TeKu
05.01.2014, 16.13
Asiasta polkuun. Pääseekö tuolta hiiska-kellari-pyydysmäki osastolta nykyään sujuvasti? En muista juttuja sieltä vähään aikaan.
Tänään ajoin Kellarinmäen kautta ja se oli hyvässä kunnossa. Lähdin tästä (https://maps.google.fi/maps?q=Nunnantie,+Kaarina&hl=fi&ll=60.435902,22.447858&spn=0.012366,0.042272&sll=60.3047,22.14905&sspn=3.179211,10.821533&oq=nunnant&t=h&hnear=Nunnantie,+Kaarina&z=15&layer=c&cbll=60.435934,22.447664&panoid=nDB3_xVlUyMSjk-lkObzIQ&cbp=12,42.49,,0,7.13) kohdasta metsään ja ajoin sinne gsm?-mastolle. Mastolta lähdin polkua, joka käy junanradan kyljessä ja tulee metsästä pois tässä (https://maps.google.fi/maps?q=Nunnantie,+Kaarina&hl=fi&ll=60.44074,22.437301&spn=0.003112,0.010568&sll=60.3047,22.14905&sspn=3.179211,10.821533&oq=nunnant&t=h&hnear=Nunnantie,+Kaarina&z=17&layer=c&cbll=60.440698,22.437522&panoid=_3Yc6yr9hI7-d79YVkoU2Q&cbp=12,13.19,,0,6.21) kohdassa. Koko matkalla oli kai kaksi tuulenkaatoa ja näistä ainakin toinen oli jo tapaninmyrksyn aikaansaannoksia, joten tuo on ihan kelvollinen ajella. Sportstracker tuntuu vähän bugittavan, joten en saa tarkempaa viivaa vielä näkyviin.

Tuorlan peikkometsää puolestaan kannattaa välttää. Kaarinan puoleisessa päädyssä oli kyltti "Myrskytuhoja - pääsy kielletty", mutta vanhana vastarannan kiiskenä lähdin kuitenkin katsomaan. Siinä tähtitornin takana oli ihan oikeasti puuta nurin (https://skydrive.live.com/redir?resid=B215C5DE4D705AA0%215114) aika tavalla.

Matti H
05.01.2014, 16.23
Siinä tähtitornin takana oli ihan oikeasti puuta nurin (https://skydrive.live.com/redir?resid=B215C5DE4D705AA0%215114) aika tavalla.

Jahans, tuohan näyttää cyclopolulta.

hullukoira
05.01.2014, 23.37
Maanantaina ajetaan näillä näkymin nykymuotoisten sunnuntaicyclojen hautajaislenkki. Hongkong, kello 19. Pyörävalinta vapaa. Tossut saattavat kastua.

P.s. pieni varaus kurkussani piilevän kaktuksen äitymisestä kuolemantaudiksi
P.p.s. omat kynttilät mukaan

Polttakaa munkin puolesta yksi kynttilä, en pääse kuoppaamaan niitä. (https://www.cotic.co.uk/product/bikes/x/sunday/)

greenman
06.01.2014, 12.14
Jos ei iske paha lomanloppumismasennus, niin tulen heittämään multia kuoppaan.

Matti H
06.01.2014, 23.07
http://www.youtube.com/watch?v=kwVrJfNMsrg

Mutaa, vettä ja kurjuutta. Sanoinkuvaamattoman kaamea hakkuuaukea. Hieno lenkki hienossa seurassa. Jatkossa sunnuntailenkeillä asteen verran järjellisempää toimintaa.

OlliR
06.01.2014, 23.34
..sunnuntaicyclojen hautajaislenkki..

Kaikinpuolin asiallinen hautajaislenkki! Tunnelma ei ollut kovinkaan harras, pikemminkin pirteän märkä, pimeä ja mutainen. Kiitos ja kumarrus!

Juha Jokila
07.01.2014, 00.57
Mää kävin kanssa vapauttamassa kylmän pierun takarenkaasta tonne pimeälle kalliolle sunnuntaicyclojen muistoa kunnioittaen. Uutta suoleen sano ruattalainen ku kiekko uppos maaliin. Perkele!

Hääppönen
08.01.2014, 13.52
Oliko perinteiset sunnuntaicyclot tällaisia, vai muuttuvatko tähän suuntaan? http://vimeo.com/83347849

TeKu
08.01.2014, 15.19
Oliko perinteiset sunnuntaicyclot tällaisia, vai muuttuvatko tähän suuntaan? http://vimeo.com/83347849
Käsittääkseni perinteisiin cycloihin verrattuna ainakin se ero, että tuossa videolla ajettiin jo olemassa olevia polkuja pitkin :)

SuperD
08.01.2014, 20.19

Tää oli kyllä hieno video, loistomeininki! :) Jos mun fillarissa lukisi noin monessa paikkaa ENVE tai King, niin arvaiskohan sitä pihalle viedäkään?

OlliR
09.01.2014, 09.01
En tiedä sohaisenko kepillä jäätä, mutta kysyn silti. Onko mahdollista saada mtb-turun naamakirjan sivut avoimiksi, onko se edes teknisesti mahdollista? Tarkoitan että me joilla ei ole tunnuksia nähtäisiin mitä siellä jupistaan?

bomba
09.01.2014, 09.38
Ihan hyvä kysymys. Minun puolestani se tottakai voisi olla ulkopuolisillekin avoin, kun keskustelusta (valitettavasti) iso osa käydään nykyisin siellä. Ei taida moinen muutos onnistua ainakaan rivijäseneltä, tai sit en vaan osaa. Ryhmä on tällä hetkellä kyllä Julkinen, mutta se on näköjään vain Facebook-julkinen, eli kuka vaan Facebookissa voi sitä katsella. Kukahan mahtaa olla ryhmän ylläpitäjä, pystyykö se tekemään tällaisen muutoksen?

bomba
09.01.2014, 13.18
Ketään voi pakottaa siihen paskaan sekaantumaan. Ja on aika ikävää, kun foorumi on nykyisin melko hiljainen kaikkien ollessa Facebookissa. Kannatan edelleen OlliR:n ehdotusta.

Lehisj
09.01.2014, 13.29
Mitään jäitä oo, ei tarvi sohia, eikä poltellakaan. Mutta aatteen puolesta : ken Facebookiin haluaa, hän sinne liittyköön ;) (vaikka sitten nimimerkillä)

Taidat olla FB:n osakkeenomistaja, kun intressi sinne lliitymisen puolesta (pakosta) on noin kova.

Niin ja kannatan myös OlliR:n ehdotusta.

Juha Jokila
09.01.2014, 13.34
Todennäköisesti keskustelu siirtyy sinne, missä on eniten ääntä. Hieman harmillisena pidän tätä kehitystä, jossa porukka on hajonnut kahteen leiriin.

Ulla
09.01.2014, 13.50
Täällä saisi minunkin puolestani pölistä enemmän. Itse kurkkaan aina toiveikkaana että onko joku sanaseppo lausunut jotain kuolematonta Turun alueen polkuihin tai maastopyöräilyyn tai mihin vaan liittyvää, mikä ilostuttaisi päivääni. Harvemmin nykyään. Sen sijaan muilla osastoilla tietyt nimimerkit eivät petä nykyisinkään, joko tarkoituksella tai tahattomasti. :)

JanneR
09.01.2014, 13.55
Villi veikkaus, ettei ole mahdollista Facen ryhmän avaaminen enempää. Ainakin aikaisemmin ainoastaan Paget olleet sellaisia jotka näkee ilman tunnuksia ja Groupin näkeminen edellyttänyt tunnuksia. Mikään pakko sinne ei ole liittyä, mutta kukaan ei myöskään estä sinne liittymistä. Sen voi tehdä vaikka ihan nimimerkillä ettei aiheuta itselleen niin hirviää stressiä. Jos sekin tuntuu pahalta, niin vetoan Sääntöön #5 (http://www.velominati.com/the-rules/#5).

Kehitys nyt sattuu kehittymään, ja ehkä parin vuoden päästä aktiivisinta toimintaa onkin jossain toisessa palvelussa. Sillä välin voi joko laittaa tänne rakentavaa sisältöä ja sitä kautta pitää yllä aktiivisuutta tai sitten lopettaa "olen uniikki lumihiutale enkä tee Facebook-tunnareita" -harhat.

Matti H
09.01.2014, 14.32
On kyllä ikävää, että tämä palsta on hiljentynyt. Cyclot ovat pyrkineet raportoimaan täällä, samoin lenkkikutsuja ei ole faceen edes laitettu.

Faceen kuulumattomat nyt mitään hirveesti menetä. Kuumin puheenaihe viime aikoina on ollut, pitäisikö koiraihmiset tappaa.

Pitäkää shittiä yllä!

Meikä lähtee vuodeksi ajelemaan itärajalle. Siitäkään mitään hyvää seuraa.

bomba
09.01.2014, 14.48
Pitääksemme shittiä yllä, varmistetaan nyt saman tien, ovatko kaikki täällä tietoisia uudesta fat-bike.fi -sivustosta? Facen puolella tieto on levinnyt, mutta en muista olenko täällä nähnyt mainintaa. Kyseessä on ainakin toistaiseksi ihan turkulaisvoimin käyntiin lähtenyt, läskipyöriin keskittyvä sekä vähän muuhunkin pyöräilyyn ja outdooriin lipsahtava sivusto. Sisältöä lisäillään ja lopullinen olomuoto hakee vielä vähän itseään, riippuen ehkä siitäkin, innostuuko minkälaista porukkaa mukaan. Jos sivusto ei ole vielä tuttu, käykää tsekkaamassa. Blogeista löytyy tuttuja kirjoittajia. Ja runsaasti kuvia. Näin alkuun tarinaa on ehditty iskeä ainakin lenkkeilystä, speksaamisesta, pyöräretkeilystä ja vanteiden keventelystä.

http://fat-bike.fi

Ulla
09.01.2014, 15.42
Minne itärajalle Matti menee?

hullukoira
09.01.2014, 16.32
Koirapyöräilystä susipyöräilyyn?

marmar
09.01.2014, 17.22
Mitään jäitä oo, ei tarvi sohia, eikä poltellakaan. Mutta aatteen puolesta : ken Facebookiin haluaa, hän sinne liittyköön ;) (vaikka sitten nimimerkillä)

Ei mulla periaatteessa ole mitään Facebookkia vastaan tai puolesta, mutta ei vaan huvita perustaa taas yhtä tiliä lisää.

Jos nuo sivut sais avoimeksi, niin olisihan se kanatettava juttu. Taisi Facebook vaan rajoittaa sitäkin mahdollisuutta. Mutta ehkä tuokin "ongelma" ratkeaa ihan itsekseen (http://www.talouselama.fi/uutiset/facebook+on+nyt+out++teinikayttajat+jattavat+palve lun/a2210682).

Joo joskus kauan sitten tein jollain nimellä tilin että pääsin lukemaan sivuja. En vaan muista minkä. Jos vaikka joskus muistaisinkin nimen (se tais olla sillä hetkellä suomen yleisin etunimi+suomen yleisin sukunimi), niin en varmasti muista salsanaa ja vielä vähemmän sitä tilapäistä sähköpostiosoitetta, jota käytin nimimerkin rekisteröimiseen. Sinne meni bittiavaruuteen sekin rekisteröinti, sähköpostiosoitteet jne. vai liekö vielä jossain jonain haammuna? Uutta en ole jaksanut tehdä, kun luultavsti hukkaisin sen tiedon kuitenkin.

Joten käytännössä bongaan täältä lenkit (tai ilmoittelen omistani täällä, ehkä tulevaisuudessa) tai sitten ajelen yksikseni. Ja vaikkei lenkkejä mistään bongaisikaan, niin ainahan voi mennä torstailenkille :)

Matti H
09.01.2014, 17.27
Miksi tyytyä tylsään nimeen, kun voisi rekisteröityä vaikka Pentti Aniksena?

marmar
09.01.2014, 17.36
Miksi tyytyä tylsään nimeen, kun voisi rekisteröityä vaikka Pentti Aniksena?

Oli mulla jokus mielestäni joku hauska yrityskin, mutta ei se ehtinyt olla kuin muutaman tunnin aktiivisena. Narahti aika nopsaan jossain filtterissä ja tili suljettiin, sekä alettiin kyselemään että onkohan tuo nyt ihan oikeasti sun nimi. Joten laiska kun olen, niin päädyin johonkin tylsään ja idioottivarmasti filtterit läpäisevään...

Matti H
09.01.2014, 17.54
Oli mulla jokus mielestäni joku hauska yrityskin, mutta ei se ehtinyt olla kuin muutaman tunnin aktiivisena. Narahti aika nopsaan jossain filtterissä ja tili suljettiin, sekä alettiin kyselemään että onkohan tuo nyt ihan oikeasti sun nimi. Joten laiska kun olen, niin päädyin johonkin tylsään ja idioottivarmasti filtterit läpäisevään...

No tätäpä pitää oikein kokeilla. :D

Vispe
09.01.2014, 17.58
Mikäli tahtoo facebookissa ilmoille heitettävien viestien näkyvän julkisesti kaikille, myäs rekisteröimättömille, tarvitsee avoimen sivun (Facebook pages). Facebook ryhmää ei taida saada millään täysin julkiseksi/avoimeksi.

Joten tuosta https://www.facebook.com/pages/create/ sivu pystyyn ja kutsu "vanhassa" ryhmässä oleville siirtymisestä tykkäämään uudesta sivusta. Sivut ja ryhmät eivät toimi käyttäjien kannalta aivan samalla tavoin (ryhmässä jäseniä, sivulla tykkääjiä etc.), mutta sivun saa näkymään koko universumille :D Ja saa sieltä ylläpitäjät kaikenlaista statistiikkaa kävijöistäkin.

Matti H
09.01.2014, 18.08
Aivan, meilläkin oli tällainen, joka näkyi kaikille: https://www.facebook.com/Kuntokoira

TeKu
09.01.2014, 18.12
Facebookkia kritisoidaan ja kartetaan periaatteella "Minä en halua, että muut tietää mitä teen / mitä syön / missä olen". Facebookissa on se hyvä puoli, että se ei kuitenkaan pakota tekemään yhtä ainuttakaan päivitystä ja omat tietonsa voi salata käsittääkseni aika pirun hyvin. Sinne ei tarvitse lisätä kuvia, omia tietoja, omia tilapäivityksiä, mutta jos lisää, niin voi rajoittaa että ne eivät näy tietyille kavereille tai että ne näkyvät vaikka vain yhdelle kaverille.
Facebookin chattitoiminto on myös pirun kätevä yhteydenpitoväline, jonka avulla voi lähettää tekstin sijaan kaverille esim. kuvia, linkkejä tai ihan mitä itse tykkää. Nykyisten datayhteyksien ansiosta ne facebook-viestit tulevat helposti myös kännykkään ihan kuin tekstiviestit "ennen vanhaan."

FB on itselleni ainakin paljon muutakin kuin päivitysten tekoa tai kavereiden kuulumisten seuraamista. Yritykset hyödyntävät nykyään Facebookia erittäin aktiivisesti, joten myös itseä kiinnostavien uutisten saaminen reaaliaikaisena, on huomattavasti helpompaa kuin seuraamalla kaikkien näiden kiinnostavien yritysten kotisivuja.
Ja onhan se elintärkeää lukea, että kaksi viikkoa sitten Tuupovaaran maalaiskunnassa on kääpiökani karannut. Osaa sitten itse katsella tätä lähiympäristöä sillä silmällä, jos vaikka pupu löytyisi.

Tämä oli puolueeton oma näkemys facebookin hyvistä puolista, mutta ymmärrän silti, jos joku ei FB:hen halua liittyä. Kyllähän meiltä jokaiselta löytyy varmasti jotain periaatteita, joista pyritään pitämään kiinni. Myös itseltäni :)

OlliR
09.01.2014, 18.13
Viestini tarkoituksena ei ollut todellakaan vastakkainasettelu facen ja foorumin välille, vaan löytää yhteinen sävel, jotta kukaan ei tuntisi olevansa ulkopuolinen. Tämän päivän aikana on tullut ketjuun paskanjauhantaa kiitettävä määrä, hienoo!

Niin ja olen minä ollut joskus naamakirjassa, mutta koska en tykkää olla kenenkään kaveri :) niin lähdin sieltä lipettiin jo muutama vuosi sitten. Nyt olen vakoillut siellä olevia kirjoituksia vaimon tilin kautta, pyytänyt häntä välillä näyttämään mistä keskustellaan.

Matti H
09.01.2014, 18.25
Kadonneiden kääpiökanien lisäksi facebookista voi myös lukea TeKun katkaiseen takasvingin.

marmar
09.01.2014, 19.09
No tätäpä pitää oikein kokeilla. :D

Tuosta on aikaa ainakin pari vuotta. En tiedä jaksavatko enää filtteröidä. Mun yrityksessä oli varmaan se perusmoka, että kumpikaan etu eikä sukunimi ei muistuttanut minkään kielen mitään nimeä. Lisäksi sanat löytyi sanakirjasta, eli harvinaisen helppo tapaus filtterille ja etenkin mahdolliselle ihmiselle, joka lukee kenties filtterin tuotoksia. Periaattena oli, että kukaan ihminen ei voi vahingossa luulla mua aidoksi henkilöksi. En halunnut esiintyä väärällä nimellä ihmisenä, joka voisi olla olemassa. Samasta syystä tilin luonti jäi pelkkään yhteen selauskertaan ja unohdukseen.

Oikeastaan se suurin syy miksi tuo väärällä nimellä tilin luonti ja ei oikein huvita on facebookin omassa oikeus ja vastuulausekkeessa.

4. Rekisteröinti ja käyttäjätilin turvallisuus

Jossa sanotaan mm. seuraavaa:

Facebook-käyttäjät luovuttavat käyttöömme oikeat nimensä ja tietonsa, ja tarvitsemme sinun apuasi tämän käytännön säilyttämisessä. Tässä on esimerkkejä toimista, joihin voit sitoutua rekisteröitymisen ja käyttäjätilisi turvallisuuden säilyttämisen osalta:

1. Et anna Facebookiin valheellisia henkilötietoja
2. Et luo useampaa kuin yhtä henkilökohtaista käyttäjätiliä.
7. Varmistat, että yhteystietosi ovat oikeita ja ajantasaisia.

Vähintään kaikkia noita kohtia pitäisi rikkoa jos loisin taas uuden keksityn tunnarin.
Toisaalta kai sitä kolmannekin kerran voisi sääntöjä rikkoa, jos olen niitä jo 2 kertaa rikkonut ja ekalla kerralla narahtanutkin:seko:

Mun tän hetken ajatus kuitekin on, että parannan tapani ja pitäkööt tunkkinsa.

Googlella vastaavaa rajoitusta ei ole. Google+ tunnarit kyllä filtteröidään, mutta vastausviestissä oli kohteliaasti jotain tännepäin, että että nimesi ei ole selvästikkään oikea, Kunnioitamme yksityisyyttäsi ja sinun ei tarvitse kertoa meille oikeaa nimeä tai tietoja itsestäsi, mutta google+ palveluja emme voi valitettavasti antaa käyttöösi plaa plaa ...

Mutta tiedostonjaot, dokumentit sun muut toimii hienosti anonyyminäkin.

Tästä tulikin mieleen ihan reitteihin liittyvä. Voisin ehkä alkaa pitämään tiedostonjakoa, jossa voitaisiin jakaa gpx reittiviivoja lenkeistä. MTB-Turun sivujen ylläpitäjä voisi latailla niitä sitten joskus kun jaksaa MTB-turun sivuille, jossa olisi avoin reittipankki satunnaisille vierailijoille. Siis valmiita gpx tiedostoja erimittaisista lenkeistä, joita voisi katsella ja haluttaessa vaikka ladata kännyyn. Ei siis mitään polkuverkostoa, vaan mitä tahansa lenkkiä, jonka jälkeen on fiilis, että tämän voisi ajaa toistekkin. Joku tunnin minimimitta voisi olla paikallaan. Saako idea kannatusta, vai onko kuolleena syntynyt ajatus?

Ulla
09.01.2014, 19.34
Kyllähän meiltä jokaiselta löytyy varmasti jotain periaatteita, joista pyritään pitämään kiinni. Myös itseltäni :)Jep, sain kutsun juhliin, jotka pidetään Ruissalossa. Mutta koska se on Kielletty Metsä, ja minä maastopyöräilijänä en ole sinne tervetullut, niin se niistä juhlista. Minulla on periaatteeni.

No oli mulla muitakin syitä.

Matti H
09.01.2014, 19.39
Mutta tiedostonjaot, dokumentit sun muut toimii hienosti anonyyminäkin.

Mää en tosta anonyymiudesta välitä. Tarttee tehä ja sanoa vaan sellaisia asioita, mitä voi omalla nimellä allekirjoittaa.

Aki Korhonen
09.01.2014, 22.06
Ei kai tätä maailman etenemistä pysty pysäyttämään. Joskus kehitys tuo takapakkia jossain toisella osa-alueella eikä sitä oikein pysty välttämään. Toki voi pidättäytyä tutusssa ja turvallisessa - olkoon sitten vaikka ilman sipulia, televisiota tai älypuhelinta. Kai se on silloin ihan oma valinta eikä sille voi mitään ettei radiosta näy kuvaa, eikä sipuliton ruoka maistu samalta kun kaverin sipuloitu annos tai ettei lankapuhelimeen saa näppärästi sääennustetta ja karttapalveluita. Tiedän aika monta ihmistä jotka ovat vastentahtoisesti liittyneet facebookiin, kun esim. omista tai lasten harrastuksista tiedotetaan kattavimmin ja/tai nopeiten facebookissa. Ovat silti jotenkin pystyneet jatkamaan elämäänsä facebookiin kuuluessaan. Jos keskustelu siirtyy täältä facebookkiin, niin osa porukkaa ilmeisesti kokee että se on jossain mielessä toimivampi ympäristö keskustelulle. Tässä voisi varmasti luetella muutamia etuja joita facebook tarjoaa foorumiin nähden, mutten usko että sillä olisi juurikaan merkitystä ihmisten päätöksiin.

Itsekin olin pitkään facebookin vastustajien rintamassa. En oikein silti tiedä mikä se valtaisa voima on joka estää liittymästä. Lähinnähän se on kai periaate, mutta kaipa siihen liittyy myös näkemyksiä tietoturvaan ja yksilöllisyyteen liittyen. Olen JanneR:n kanssa samassa käsityksessä siitä, että facebookin ryhmää ei kai pysty avaamaan enää tuon enempää. Että se siitä sitten. Sivuksi sitä ei ole mielestäni syytä muuttaa - mennään vain ojasta allikkoon. Facebookia me tuskin pystymme muuttamaan avoimemmaksi, joten ainoa tapa nähdä siellä oleva keskustelu on valitettavasti se liittyminen. Tai sitten se toisten tunnuksilla kuikuileminen, jos se tuntuu jotenkin fiksummalta. Jos nyt joku oikeasti miettii sitä kummitusta johon facebookissa törmää tai että ei ole riittävän sosiaalinen astuakseen alttarille, niin voin kertoa ettei facebookissa ole pakko kertoa omia asioitaan muille, ei ole pakko hyväksyä ketään kaverikseen, ei ole pakko tykätä mistään julkaisuista, ei ole pakko liittyä mihinkään ryhmiin... Korkeintaan saa jonkun vihamiehen kun ei suostu kaveriksi, mutta niitä vihamiehiähän nyt riittää muutenkin. Rekisteröityy vaan sinne facebookkiin ja katsoo kenenkään tietämättä mitä sinne MTB-Turun ryhmään kirjoitellaan. Aika uskomattoman yksinkertaista. Eikä tarvitse olla edes sosiaalinen. Oman nimen kertominenkin voi olla puhdistavaa - tai ainakin itse koen mukavammaksi tuolla porukkalenkeilläkin jos voi ihmisiä kutsua mieluummin jonkun sortin nimillä eikä vain epämääräisillä nickeillä. Maailma olisi paljon parempi ilman anonymiteettiä. Mutta se facebook. Eihän siellä aidan toisella puolella ole kovinkaan paljon vihreämpää vaikka asiat aina naapurissa paremmin tuntuisivat olevankin. Ei sitä juttua sielläkään tulvaksi asti ole.

Ei mulla mitään pyöräilyaiheista uutisoitavaa ole. Ei tänne eikä facebookiin. Ihmekös se kun ei ole tullut edes ajettua. Eikä tuo keli tuolla ulkona paranna asiaa. Jäänyt muutamia päiviä välillä foorumi vilkaisemattakin. Kukkasia kaikille ja hyvää uutta vuotta.

Juha Jokila
10.01.2014, 00.11
Mää valmistauduin tänään Vajosuon kaljahiihtoon hankkimalla untuvahousut partiokaupan outletista puoleen hintaan. Nyt ei perse huurru vaikka jois viikon kaljaa samoilla sijoilla. Facebookkikikn jäätyy ennenmmin. ...tais mennä taas överiksi. +5 ja sataa vettä köh... rapula ei tuu ko juo joka ilta.

Matti H
10.01.2014, 00.32
Sanovat että tarttis krapulan välttämiseksi juoda ne päivätkin välissä? Vettä ei parane juoda ollenkaan, se vasta sylettää.

Perkele kun itävaltalaiset pakkashousut vaatii oman ahkion verran tilaa. Nyt sitä lunta vaan niin pääsee suksille.

Olen jo liimaillu tarrojakin vanhoihin sivakoihin. Kärkkäiset jää ostamatta kun köyhä opiskelija ja silleen. Onneksi on kesältä magneettimedia auton takapaksissa. Siinä kerrotaan ettei oo ilmastonmuutosta?

Jawohl, katkase.

polkuja
10.01.2014, 08.48
Hyvähän täältä puskista on huudella nimimerkin suojista ;) (se kai foorumeiden idea osin onkin?). Muuten toi ^ Akin teksti oli hyvä, peukku.

Mutta sitten kun FB on tullut tutuksi, niin voi siirtyä Twitteriin, sieltä löytyy myös tunnettuja paikallisia aktiiveja, ainakin @tonilund ja @PeterNylynd. Jos FB:n idea olla omalla naamalla ja nimellä, mutta säädellä kuka näkee, niin Twitterissä ideana, että kaikki julkista ja avointa, mitä jakaa, hyvä niin. Onhan siellä Twitterissäkin tietysti monenmoista nimimerkkiä. Ja shittiä, mutta yhteen twiittiin ei sitä paljoa mahdu, vain 140 merkkiä, että täytyy tiivistää...

Ja riittäähän näitä some-palveluita, mihin sisältöä voi suoltaa, Instagram, Google+ jamitänäitänyton.

Pyöräilyaihetta sen verran, että en sitten polkemaan lähtenyt aamulenkkiä töihin, tyydyin julkisiin.

Niin ja teflonia pintaan, ei shitti tartu :)

marmar
10.01.2014, 09.13
Pyöräilyaihetta sen verran, että en sitten polkemaan lähtenyt aamulenkkiä töihin, tyydyin julkisiin.

En ole tainnut yli 20 vuoteen siviilielämässä astua jalallani julkiseen alle 50 km matkalla. Töissä tulee silloin tällöin taksia käytettyä. Olen paikallisbussiliikenteen kannalta surullinen elävä esimerkki siitä mitä huono asiakaspalvelu ja typerä liikennepolitiikka saa aikaiseksi. Kiukustuin nuorena sen aikaisiin sääntöihin Turun paikallisbussien Kaarinan rajapolitiikassa . Ajattelin, että pitäkää tunkkinne, ajoin läpi runsaslumisen ja kohtuu kireän pakkastalven fillarilla kouluun. 7400 km tuli mittariin sinä vuonna. Aidosti havahduin, että fillarilla pääsee, kelistä riippumatta. Tänääkin tuli vasttuulessa räntää päin naamaa niin paljon että piti otsalamppu sammutta että näkee eteensä, mutta ei haitannut. Nykyisin pelkkä ajatuskin julkisella menolla tuntuu etäisemmältä, kuin mennä kävellen 7 km töihin. Kävellen olen sentään monta kertaa mennyt ihan huvikseni ja reitti ei ole koskaan ollut suorin :) Ehkä jos olis kiire, kaikki omat ja lainattavat fillarit rikki ja perheen kaikki autot ajossa, niin sitten.

Matti H
10.01.2014, 09.21
Kiukustuin nuorena sen aikaisiin sääntöihin Turun ja Kaarinan rajapolitiikassa.

On muuten käsittämätöntä, miten vaikeaa täältä on päästä bussilla Turkuun. Mullakin olisi tänään illlalla kokous Turussa, mutta kun täältä susirajalta kestää parhaassakin tapauksessa kolme varttia päästä kirkolle, en yksinkertaisesti ehdi. Niinpä sitten taksi tai oma auto. Ja kuppiinsylkijänä tuo jälkimmäinen.

Toista oli nuoruudessa, kun Matka-autot ja Förbom liikennöivät. Föpikkäkin olisi mennyt tuosta vierestä.

polkuja
10.01.2014, 09.52
Olen vähän kade tosta marmarin 7 km työmatkasta, kyllähän sen polkis ilolla ympäri vuoden, vaikka metsäs. Mutta kun itellä on 21 km/sivu ja bussipysäkit melkein vieressä molemmissa päissä, niin esim. tän aamun keli pisti valitsemaan bussin. Ja seutulippu on kätevä kun liikutaan Turussa ja naapurikunnissa.

Matin nuoruusmuisteloihin jatkoa : ite nuoruudessa tosiaan tuli paljon kuljettua Föörbommilla Veitenmäen koululle ja Littoisten Puistonkulmalla talviliukkailla oli melkein aina yksi bussi ojassa.

Entropyyh
10.01.2014, 11.14
Itse myös skippasin työmatkapyöräilyn tänään(kin) vedoten väsymykseen ja mukamas kovaan sateeseen.
Autolla töihin ajellessani sitten harmitti, kun ei sitä vettä-räntää-lunta tullutkaan enää niin sakeasti kun viideltä herätessäni :(
Hieman on ollut motivaatiot kateissa aamuisin näillä sadekeleillä, kun ei vaatekaapista mukamas löydy sopivaa pyöräilyvaatetta tuolle +20km aina tuuliselle työmatkalle. :P

marmar
10.01.2014, 11.48
Olen vähän kade tosta marmarin 7 km työmatkasta, kyllähän sen polkis ilolla ympäri vuoden, vaikka metsäs.

Yli 20 vuotta samassa työpaikassa on antanut mahdollisuuden tehdä järjestelyjä riittävän lyhyen työmatkan suhteen. Tosin on tuo tainnut olla pisimmillään liki 100 km, onneksi valinnan voi tehdä päiväkohtaisesti.

TeKu
10.01.2014, 13.10
Kiukustuin nuorena sen aikaisiin sääntöihin Turun paikallisbussien Kaarinan rajapolitiikassa.
Tämä toi taas yli kahdenkymmenen vuoden jälkeen mieleen oman koulumatkan Kesämäestä Peltolan ammattikouluun. Bussille piti kävellä ensin kilometri, tämän jälkeen hypättiin bussiin, joka ajoi suoraa 110-tietä kuusi kilometriä ja matka kesti muutaman minuutin. Tämän jälkeen käveltiin taas reilu puoli kilometriä pysäkiltä kouluun. Matka maksoi muistaakseni 9 markkaa, josta sai sitten jotain hyvitystä todennäköisesti.
Luokkakaveri hyppäsi Pansiosta bussin kyytiin, jonka pysäkille oli matkaa kotiovelta 100 metriä. Bussimatka kesti vajaan puolituntisen ja bussi tiputti matkustajat koulun portille. Matka maksoi kolme markkaa.
Näin meitä maalaisia taas jymäytettiin.

Förbomin bussit olivat legendaarisia. Matka kesti tosiaan vähintään sen puoli tuntia Kaarinasta Turkuun ja joihinkin vuoroihin kuului se mukava traditio, että puistonkulmaan pysähdyttiin vartiksi katsomaan, kun kukaan ei tule kyytiin.

Jep, sain kutsun juhliin, jotka pidetään Ruissalossa. Mutta koska se on Kielletty Metsä, ja minä maastopyöräilijänä en ole sinne tervetullut, niin se niistä juhlista. Minulla on periaatteeni.
:D

Kadonneiden kääpiökanien lisäksi facebookista voi myös lukea TeKun katkaiseen takasvingin.
Lähipäivinä saa varmaan lukea katkenneista raajoista, koska olen testaillut, että miten tämä toinen pyöräni menee metsässä. Kauniisti sanottuna kyyti on hivenen kovaa ja jos haluaa vauhdin hidastuvan, niin kannattaa tähdätä riittävän paksuihin puihin. Nuo 80-luvulta peräisin olevat jarrupalat toimivat kyllä tehokkaana äänimerkin antajana, mutta pyörän nopeuteen niillä ei ole minkäänlaista merkitystä.

MTB 50+
10.01.2014, 13.28
On muuten käsittämätöntä, miten vaikeaa täältä on päästä bussilla Turkuun....

Oman nuoruuteni legendaarisia busseja olivat ne Oran ja Mäkisen bussit. Tasalta ja puolelta meni bussi vanhaa tietä ja vartin yli sekä varttia vaille uutta tietä Puutorille, josta lähtöajat toiseen suuntaan olivat samat. Se oli aika helppoa kyytiä käyttää ja taisi maksaa alle markan suuntaansa.

Rvan kanssa päätimme joku kesä sitten tutkia, minne ja mitä kautta tuo silloin tällöin Verkakaarta liikkunut bussi menee. Odottelimme pysäkillä tunnin tai hiukan pidempään, hyppäsimme bussiin ja ostimme liput päätepysäkille. Se bussi ajeli kaikki Kaarinan pikkutiet läpi ja kun lopulta noin tunnin matka-ajan jälkeen saavuimme Kauppatorille, hyppäsimme pois kyydistä ja meni Svarteen syömään. Bussi kuulemma jatkoi siitä vielä Naantaliin. Kotiin pääsimme nuorison auton kyydissä. Tuon kesäretken jälkeen en ole yrittänyt näitä Littoisten busseja käyttää.

Paitsi kerran yritin tässä kerran lukea aikataulua Verkakaarelta Turkuun. En saanut siitä mitään selvää ja kävelin kaupunkiin.

Aika on ajanut ohitseni ...

PePa
10.01.2014, 13.43
Jos joku nyt kuitenkin bussia sitten joskus haluaa käyttää niin Brahe-reittiopas (http://reittiopas.turku.fi/) on tässä Turun ympäristössä varsin näppärä palvelu.

Tässä esimerkkinä vaikkapa tuo MTB 50+ mainitsema Verkakaari - Kauppatori (http://reittiopas.turku.fi/#mapcenter(kkj3*3247530*6712110)from(street*Verkak aari%2C%20Kaarina)to(poi*Kauppatori%2C%20Turku)) välin reitti. Eli laittaa lähtöpaikan ja määränpään... ja palvelu näyttää kartalla reitin kävely siirtymineen. Allekkain on sitten ajallisesti lähimmät vaihtoehdot, joista voi sitten valita oman kyytinsä vaikkapa kävelyn määrään perustuen.

Eipä tuo linja-auto näytä mitenkään erityisen nopeasti Littoisista torille heilahtavan.

t. Petri

Matti H
10.01.2014, 14.20
Näemmä jos nyt lähtisin kotoa, olisin nopeimmalla vaihtoehdolla Kauppatorilla kello 14.24

OlliR
10.01.2014, 14.25
Littoisissa asuttiin taannoin kolme vuotta ja silloin huomasin, että helpointa ja halvinta oli kävellä Varissuolle ja hypätä siellä bussin kyytiin. Aikataulusta ei saanut kukaan selvää ja oli vielä vaikeampaa hahmottaa, että kummalta puolelta tietä olisi pitänyt hypätä bussin kyytiin.

Matti H
10.01.2014, 14.31
Lähipäivinä saa varmaan lukea katkenneista raajoista, koska olen testaillut, että miten tämä toinen pyöräni menee metsässä. Kauniisti sanottuna kyyti on hivenen kovaa ja jos haluaa vauhdin hidastuvan, niin kannattaa tähdätä riittävän paksuihin puihin. Nuo 80-luvulta peräisin olevat jarrupalat toimivat kyllä tehokkaana äänimerkin antajana, mutta pyörän nopeuteen niillä ei ole minkäänlaista merkitystä.

Tuo kuulostaa aivan cycloilulta!

PePa
10.01.2014, 14.34
Eipä se linja-auto kyllä itselläkään ole ensimmäinen tai kolmaskaan vaihtoehto. Jos en pahasti väärin muista, niin edellisestä kerrasta taitaa olla aikaa melkein 11 vuotta (Turun joukkoliikenteen bussissa).

Frank
11.01.2014, 11.03
Kun pysyy kotona, ei tarvitse miettiä bussiaikatauluja tai pyöränpesemisiä.

Juha Jokila
11.01.2014, 12.45
Nopeesti se keli muuttui oikein houkuttelevaksi ulkoiluun. Tosin suon jäätyminen ottaa silti useamman päivän.

Pave
12.01.2014, 10.13
Naamakirjan puolella näkyi läskilenkkikutsu klo 11 @ Impivaara, taidan tähdätä tuonne asiattomalla kalustolla...

bomba
12.01.2014, 10.44
Ei määritelmässä sanottu missä sen läskin pitää olla. Renkaat, vyötärö, whatever... :)

greenman
12.01.2014, 11.20
Ei taida Pavella olla edes vyötäröllä...

peruspertti
12.01.2014, 11.23
Pave ottaa mukaan paksun lompakon ;)

Ulla
12.01.2014, 11.55
No tänään Pave syö karjalanpaistia lenkin jälkeen, siinä on kai edes vähän läskiä?

greenman
12.01.2014, 18.34
https://lh4.googleusercontent.com/-hbQapISHi0k/UtKSxx2KTkI/AAAAAAAABkk/cTHFLW-5fQI/s640/20140112_122236.jpg

Nahkapenkki on pop.

Juha Jokila
12.01.2014, 19.16
Nahkapenkki on pop.
Tyylikäs ja onneksi sulla oli tollanen setback tolppa, muuten olis jääny penkki törkeen eteen.
Joo on ne ollut pop jo jonkin aikaa, mutta onko se myös hyvä?

greenman
12.01.2014, 19.35
https://docs.google.com/file/d/0B7RDIkVzexg6NVA3bG5BdFY2VkU/edit?usp=docslist_api

Yllättävän mukava, vaikkakin mun makuun ehkä turhan leveä. Ihan eri tavalla pehmeä kuin normaali pehmustettu. Sisäinen keventelijä saa tietty kouristuskohtauksia (+500 g!)

Tarkoitus käyttää seuraavassa projektisss, mutta piti päästä koeajamaan ensin.

jannevaro
13.01.2014, 16.38
Laitampa tänne kyselyä kun jäi vähän kaivelemaan... Maarian altaan lähellä ja lähellä hevostilaa, näytti lauantaina olevan metsästäjiä. Yksi ukko oranssissa takissa seisoi passissa ja ilmoitti meidän saapumisesta radiopuhelimeen. Autoja parkissa ihan pirusti. Metsästetäänkö tuolla oikeasti ihan luontopolkujen ja perus maastoratojen tuntumassa? Polut oli tuolla niin märkiä että lähdettiin sieltä ihan sovinnolla muualle...

OlliR
13.01.2014, 18.01
Ei metsästystä ole kielletty luontopolkujen ja taajamien lähellä. Jos on seuralla metsästysoikeus, eli maat on vuokrattu maanomistajalta, niin ainut rajoitus on että ei saa mennä 150m lähemmäs asuttuja rakennuksia. Metsästäjiä ei kannata pelätä, oli pelkästään hyvä asia että kertoi radiolla muille, että polulla on liikettä. Riista ei ulkoilijoita pelkää, hetken ihmettelevät ohikulkijaa joka ei edes niitä huomaa. Metsästäjät ovat tarkkoja ampumalinjoista, polun suuntaan ei koskaan ammuta, eikä jos joku ulkopuolinen on näkyvillä. Jos näkee metsästäjiä, niin jatkaa vaan ripeästi omaa vauhtiaan eteenpäin suunniteltuun suuntaan. Metsästyskoiraa ei saa alkaa rapsuttamaan eikä kutsumaan luokseen, antaa sen tehdä työtään kuin ei edes huomaisi sitä. Eli olkaa kuin ei oranssitakkeja olisikaan!

e150330
14.01.2014, 00.32
Laitampa tänne kyselyä kun jäi vähän kaivelemaan... Maarian altaan lähellä ja lähellä hevostilaa, näytti lauantaina olevan metsästäjiä. Yksi ukko oranssissa takissa seisoi passissa ja ilmoitti meidän saapumisesta radiopuhelimeen. Autoja parkissa ihan pirusti. Metsästetäänkö tuolla oikeasti ihan luontopolkujen ja perus maastoratojen tuntumassa? Polut oli tuolla niin märkiä että lähdettiin sieltä ihan sovinnolla muualle...

Eilen oli Kuusistossa sama tilanne jälleen kerran. Yhtään ei rauhoita tieto metsästysporukoitten keski-iästä, joka lienee useassa tapauksessa jo lakisääteisen eläke-iän tuntumassa tai ylikin. Ja kun kantomatkat on parhaassa tapauksessa 2km luokkaa, oli parasta jatkaa sinne mistä tulikin.

2011 kaadoin 2 peuraa ihan vaan Volkkarilla, irtoiskohan tuolla meriitillä jonkun seuran jäsenyys....

bomba
14.01.2014, 01.17
Yhtään ei rauhoita tieto metsästysporukoitten keski-iästä, joka lienee useassa tapauksessa jo lakisääteisen eläke-iän tuntumassa tai ylikin. Ja kun kantomatkat on parhaassa tapauksessa 2km luokkaa, oli parasta jatkaa sinne mistä tulikin.

Enpä muista milloin Suomessa olisi metsästystapahtuman ulkopuolinen kuollut metsästystapaturmassa. Itse asiassa ei tule äkkiseltään mieleen ainuttakaan tapausta. Voi olla että joskus on käynyt sitäkin, mutta tiedossa/muistissa ei ole. Kiväärillä metsästettäessä ollaan yleensä aika tarkkoja ampumasektoreista ja siitä, että mahdollinen hutilaukaus päätyy turvalliseen paikkaan.

Metsästystapaturmia toki sattuu silloin tällöin, mutta niissä yleensä osuman saa jahtikaveri huolimattoman aseenkäsittelyn seurauksena.

marmar
14.01.2014, 08.05
Enpä muista milloin Suomessa olisi metsästystapahtuman ulkopuolinen kuollut metsästystapaturmassa. Itse asiassa ei tule äkkiseltään mieleen ainuttakaan tapausta. Voi olla että joskus on käynyt sitäkin, mutta tiedossa/muistissa ei ole. Kiväärillä metsästettäessä ollaan yleensä aika tarkkoja ampumasektoreista ja siitä, että mahdollinen hutilaukaus päätyy turvalliseen paikkaan.

Metsästystapaturmia toki sattuu silloin tällöin, mutta niissä yleensä osuman saa jahtikaveri huolimattoman aseenkäsittelyn seurauksena.

Vaikka tiedän hyvin miten tarkkoja yritetään olla, niin aina voi sattua jotain. Kyllä muakin aina hiukan pelottaa, kun näen metsästäjät. Jos passimies on nähnyt ja huutelee radioon, niin silloin voi kyllä olla turvallisin mielin. Lumi auttaa kyllä, kun ei maastoudu normivaatteillakaan niin pahasti. Silti kävi kyllä mielessä, että pitäisköhän pukea huomioliivi päälle.

Kaikenkaikkiaan aika marginaalisesta jutusta kyse. Aina monta seuruetta olen nähnyt ja olisinko alle 5 laukausta päässyt kuulemaan alle kilometrin etäisyydeltä. Kyseessä on kuitenkin harvoin ammuttuja tähdättyjä laukauksia tunnettuun kohteeseen näkyvässä paikassa. Tietysti kimmoke voi mennä minne sattuu, mutta kyllä vaarallisempaa on ajaa vaikka aamuisin kuusiston mäkeä alas pyörätiellä. Talvikelillä voi joku rattijuoppo tai kaahari voi tulla takaa ja lanata yli. En anna noiden pajoa häiritä elämääni, mutta pieni huomiointi ja järkevä käytös kannattaa. Jos oikein pelottaa, niin aina voi menna passimestä kohti selän takaa ja kysellä mistä uskaltaa mennä. Ei kukaan ainakaan ammu paikallaan seisovaa kaveriaan. Vielä turvallisempaa on mennä asemiestä kohti seläntakaa. Harvemmin ne luodit U-käännöstä tekee.

Kyllä me sinne kaikki mahdutaan. Tärkeätä työtä tekevät riistakannan kurissapitämiseksi.

Seuran jäsenyys irtoaa varmaan aika helpollakin, mutta asetta ei saa kouraan ennekuin on käynyt testit läpi ja poliisi luvan myöntänyt. Loppupeleissä aika harvalla siitä koko porukasta on ase kädessä. Mikähän mahtaa olla prosentti? Ei siellä jokainen ammu ensimmäistä liikkuvaa kohdetta.

OlliR
14.01.2014, 08.29
Juu, ei se 60+v metsästäjä ole kaikkein vaarallisinta mitä nurkista löytyy. PAAALJON ennemin sitä auton alle jää kuin luotiin kuolee. Ihmiset hössättää myös susista ja karhuista, että ne on vaarallisia eikä kuulu tänne "meidän" nurkkiin, mutta olisihan se mun mielestä polleeta että tulisi karhun syömäksi! ;) Jatkakakaa ajamista kun näette metsästästäjiä, ne kuuluu sinne metsään ihan niin kuin tekin!

Kyllä käytännössä jokaisella metsästäjällä on ase, jos on metsästyksestä kyse, jopa sillä koiranohjaajalla. Pitäkää vaan huoli että tulette huomatuksi, turha alkaa tetsaamaan metsiä pitkin. Fillari ei muistuta lainkaan kaurista, jota nämä oranssitakit ovat olleet metsästämässä. Sorkkaeläinjahti loppuu tammikuun lopussa. Terveisin: metsästäjä

bomba
14.01.2014, 10.38
Vaikka tiedän hyvin miten tarkkoja yritetään olla, niin aina voi sattua jotain.

Eikös tämä ole se sama logiikka, jolla perustellaan myös pyöräilykieltoa Turun ulkoilureiteillä? Vieläkään ei ole Suomessa tapahtunut pyöräilijän ja jalankulkijan kolaria ulkoilureitillä, mutta KOSKA KAIKKI ON MAHDOLLISTA, on parempi kieltää pyöräily ulkoilureiteillä, ihan varmuuden vuoksi.

Sori, oli pakko :) En kirjoittanut ihan tosissaan.

Seuran jäsenyys irtoaa varmaan aika helpollakin,

Voi irrota, tai sitten seuran jäsenyyden saaminen voi olla hankalampaa kuin Kullaanvuoren huipulle ajaminen hiihtomajan suunnasta ilman jalkakosketuksia. Riippuu täysin seurasta. Joihinkin otetaan mielellään mukaan uusia jäseniä, toisissa ollaan lähinnä sisäänpäinlämpiäviä.

Terveisin: On-mullakin-metsästyskortti-mutta-riistamaat-jäivät-synnyinseudulle

e150330
14.01.2014, 11.25
Olen sattuneesta syystä samaa mieltä, metsästysseurat tekevät tärkeää työtä niin ettei työmatkalaisten tartte pitää riistakannasta huolta.

Ja totta on myöskin, että Kuusistossa liikkuu samoilla hoodeilla pirusti metsässä väkeä jalan, pyörillä, suksilla ja vaikka lumikengillä. Vastuu on tietysti tasaisesti kaikilla, sunnuntaina nyt ei vaan pojan kanssa viitsinyt lähteä änkeämään joukkoon...

Sen verran tiedän metsästysseuroista, että helpommalla saa vaimon puoltamaan 2-3 uuden fillarin hankintaa, kuin ulkopuolisena seuran jäsenyyden.

Kuusiston sillan alamäki onkin sitten taas jo ihan oma ihmetyksen paikka, rahaa aidan rakentamiseen kaupungilla luulisi olevan, kun joka pikkutienpätkä Kuusistossa reunustetaan vimpan päälle rotvallikivillä. Kylmää katsoa pienten koululaisten menoa aamuhämärässä!

Ulla
14.01.2014, 11.34
Joo, voitaiskin taas keskustella siitä kuntoratojen pyöräilykiellosta Turussa. :) Ainakin Moision kuntoradan viralliseen liittymään on ilmestynyt, liikuntaviraston lupausten mukaisesti, se merkki, numero 311.

marmar
14.01.2014, 11.38
Kuusiston sillan alamäki onkin sitten taas jo ihan oma ihmetyksen paikka, rahaa aidan rakentamiseen kaupungilla luulisi olevan, kun joka pikkutienpätkä Kuusistossa reunustetaan vimpan päälle rotvallikivillä. Kylmää katsoa pienten koululaisten menoa aamuhämärässä!

Ei ole kaupungin päätäntävallassa se aita. Tielaitos hallinnoi tietä. Selitykset m iksi aitaa ei saada on, että kyseessä on valtakunnallinen erikoiskuljetusreitti, jonka vaatimukset ei täyty, jos aita rakennetaan. Talvikunnaoosapidon hankaluus on toinen selitys.

e150330
14.01.2014, 11.50
OK, aina oppii kun foorumia lukee, siis uutta siltaa odotellessa...

Vesa-Pekka Rantalainen
14.01.2014, 13.14
Joo, voitaiskin taas keskustella siitä kuntoratojen pyöräilykiellosta Turussa. :) Ainakin Moision kuntoradan viralliseen liittymään on ilmestynyt, liikuntaviraston lupausten mukaisesti, se merkki, numero 311.

Tosiasiahan on, että me kaikki ajamme kuntoradoilla satunnaisesti lähes joka lenkillä.

Tehdään siitä avointa.

Vaihtoehto 1: Seuraavat to-lenkit ajettaisiin vain kuntoradoilla ja ilmoitettaisiin niistä liikuntavirastolle etukäteen.

Vaihtoehto 2: Jokainen ajaa itsekseen, mutta ilmoittaa liikuntavirastolle aikeensa sähköpostitse etukäteen.

Matti H
14.01.2014, 14.26
Sarvet kiinni kypärään ja heti maihin kun näkyy oranssia. Kaislikkoajeluja varten metästysliikkeistä saa houkutussorsia. Nyt kun sotavaltiolla ei ole varaa järjestää kertausharjoituksia, on hyvä pitää yllä taistelijan kykyä suojautua tulen alla.

Mika.t
14.01.2014, 16.23
Se sorsa menee kypärästäkin kun leikkaa pohjan pois.
Joskus vuosia sitten juttelin passissa olleen metsämiehen kanssa ja hän sanoi että kyllä kuuli kaukaa että tulen. Sen verran ääntä pyörästäkin lähtee, ja tietty kuskin ärräpäät.

marmar
14.01.2014, 16.42
Tosiasiahan on, että me kaikki ajamme kuntoradoilla satunnaisesti lähes joka lenkillä.

Tehdään siitä avointa.

Vaihtoehto 1: Seuraavat to-lenkit ajettaisiin vain kuntoradoilla ja ilmoitettaisiin niistä liikuntavirastolle etukäteen.

Vaihtoehto 2: Jokainen ajaa itsekseen, mutta ilmoittaa liikuntavirastolle aikeensa sähköpostitse etukäteen.

Jos jotain, niin vain vaihtoehto 2 tulee kyseeseen. Jokainen tekee mitä lystää, mutta ei sotketa MTB-Turkua tähän. MTB-Turun aloittelijalenkit opasti aikanaan mut pois tylsiltä kuntoradoilta mielenkiintoisemmille metsäpoluille. Ja sen jälkeen kuntorata-ajelut ovat jääneet marginaaliin. Kiitos siitä kuuluu aktiivisille torstailenkkien vetäjille.

Olen tainnnut tästä tarinoida aikaisemminkin. Olen miettynyt mahdollisimman pitkää kiertoajelua "kiellettyjä" väyliä pitkin, josta video liikuntavirastolle DVD:nä ja mukaan saatekirje. "kiellettyjä" lainausmerkeissä siksi, että reitti olisi valittu siten, että en riko kertaakaan yhtään merkkiä. Ohitan merkkejä vain takaapäin. Mutta joo inspiraation puutteeseen on tuokin juttu jäänyt.

marmar
15.01.2014, 09.05
Kauankohan näillä pakkasilla menee siihen, että littoistenjärvi on niin jäässä, että sinne uskaltaisi lähteä fillari-rattikelkka yhdistelmällä leikkimään lasten kanssa.

Retkiluistimetkin kaipaa vähän muuta kuin kupittaan matoa allensa. Saisi sauvatkin käyttöön.

miku80
15.01.2014, 09.44
Kyllä siellä järvellä näytti eilen jo porukkaa olevan, mutta ite en uskaltanut mennä vaan kattelin turvallisesti rannalta muitten menoa..

Roope
15.01.2014, 12.09
Muistelen joskus muinoin nähneeni Itäharjun automarketilta lähteneessä lenkkiporukassa jonkun olleen liikkeellä Nicolain UFO st:lla. Jos ko. kuski on kuulolla, kiinnostaisi kuulla miten ko. ajopeli soveltuu ja kannattaa virittää mehtälenkkeilyyn.

marmar
15.01.2014, 20.56
Kyllä siellä järvellä näytti eilen jo porukkaa olevan, mutta ite en uskaltanut mennä vaan kattelin turvallisesti rannalta muitten menoa..

Kiitoksia tiedosta. Viikonloppuna luulisi olevan näillä pakkasilla varmasti turvallisessa kunnossa, kunhan muistaa pysyä pois siletä ilmastimen alueelta.

Eikös se ole siellä pohjoisrannalla jossain hiekkarannan lähistöllä?

TeKu
16.01.2014, 13.13
Juu siinä hiekkarannan "eteläosassa" on yksi. Ja olikos ainakin viime vuonna niin, että Järvelän edustalla oli tuollainen myös?
MTB 50+ osaa varmaan antaa tarkemmat koordinaatit näille.

SuperD
16.01.2014, 14.27
MTB 50+ osaa varmaan antaa tarkemmat koordinaatit näille.

Osasi, ajankohtainen tieto löytyy tuolta sosiaalisen median s**tanasta eli Facebookista, kaikkien epävarmojen narsistien turvasatamasta:
"Kantoi ainakin aamulla pyöräilijää. Varo niitä ilmastimia, jotka ovat Järvelä ja Hiekkarannan edessä sekä vielä Muuntamon rannassa. Naskalit ehdottomasti mukaan ! Järven vesi tulee lähteistä, joiden kohdalla jää on vielä ohut."

marmar
16.01.2014, 18.06
Osasi, ajankohtainen tieto löytyy tuolta sosiaalisen median s**tanasta eli Facebookista, kaikkien epävarmojen narsistien turvasatamasta:
"Kantoi ainakin aamulla pyöräilijää. Varo niitä ilmastimia, jotka ovat Järvelä ja Hiekkarannan edessä sekä vielä Muuntamon rannassa. Naskalit ehdottomasti mukaan ! Järven vesi tulee lähteistä, joiden kohdalla jää on vielä ohut."

Jäät on aina arvaamattoimia ja naskalit on aina kaulassa. Mutta ei kylmä kylpy houkuta, eikä varsinkaan fillarin hukuttaminen. Käyn varmaan eka luistimilla tutkailemassa alueita. Luistimilla kuulee jään rätinänkin aikaisemmin, kuin fillarilla. Tässä on vielä 2 yötä ja yks päivä pakkasia ennekuin ehtii jäälle. Eiköhän siellä pinnalla pysy ja hengissä selviä.

Jotenkin mulla on muistikuva vanhoista lumettomista talvista, että Littoistenjärvellä on aika isot paksuusvaihtelut jäissä. Toisessa paikkaa kysyin pilkkijöiltä ja sanoivat 0,5 metriä jääksi. toisessa paikkaa oli railosta arvioituna vain 10 cm.

Frank
16.01.2014, 20.19
Jos sunnuntaina pakkanen pysyttelee -10 asteen nurkilla niin ajattelin lähteä tutkailemaan polkujen kuntoa. Koska edellisestä lenkistä on vierähtänyt jo jokunen kuukausi, olisikohan ollut juhannuksena kun kävin, on vauhti todella hidasta. Siis ihan vaan ilmoitusluontoisena jos joku haluaa lähteä seuraksi. Vakke-Litsa-Lauste alueella varmaankin pörrään. Lähtö puolen päivän aikaan Prisman tolpalta.

marmar
17.01.2014, 10.07
Kilometrikisa? (http://www.kilometrikisa.fi/talvi/) Vielä oli vanhat sivut, mutta uusien pitäisi kai aueta tällä viikolla. Onko innokkuutta osallistumiseen?
Viime talvena taisi rampautumiset viedä voiton, vaikka pave polkikin hurjan saldon. Katsoin huvikseni, että 5 kärki meidän joukkueessa oli satoja kilometrejä edellä voittajajoukkuetta. Omalta osaltani olen valmis haastamaan oman viimevuotisen 1700 km saldon. Ajattelin polkea pidemmälle. Toivottavasti ei ole myöskään 2/3 ajasta käsi kipsissä, kuten viimevuonna :)

sanaksenaho
18.01.2014, 11.24
Mää ainaki haluisin osallistua! Pavehan tuli töihinki pää kainalossa aivastellen kysyin että mitä teet töissä ni vastas vaan että ku on toi kilometrikisa ni sen jälkee voi sit huilata :D :D
Mut mites noi kilometrit kirjataan ylös vaatiiko jotaki erikoista?

greenman
18.01.2014, 13.01
Omantunnon mukaan kirjattiin.

Vesa-Pekka Rantalainen
18.01.2014, 13.56
Olipa hieno päivä ajeluuun. Pitkänsalmen jääkin jo kuulemma 20 cm vahvaa ja hienoahan siellä oli ajella - yksin vain ei uskaltanut kovin kauas. Muiden jalanjälkiä vain. Huomenna pakko mennä uudelleen.

sanaksenaho
18.01.2014, 14.12
Omantunnon mukaan kirjattiin.

Noni hyvä! Minä olen mukana :)

Matti H
18.01.2014, 14.29
Hankisuksien ystäville tiedoksi, että Hongkongissa näkyi olevan ylijäämä SA-Järvisiä pitopohjalla 79 euron hintaan, norjan armeijan hyvin pitkälti vanhojen ruottalaissuksien kaltaset (paremmilla sauvoilla) paketit samaan hintaan ja sitten Pyry-merkkisiä uustuotantometsäsuksia sekä 240 cm että todella leveänä lyhyempänä versiona 99 eurolla. Kaikki sis. siteet ja sauvat. Eli jos kunnolla lunta saadaan, löytyy varustetta helpolla.

Ei tarttunut mukaan, mä potkiskelen vanhoilla siihen saakka, kunnes mulla on aikaa hiihdellä enemmän. Ja silloin tarvitaankin jo Glittertindit.

Frank
18.01.2014, 16.29
Jää huominen lenkki multa väliin.

Juha Jokila
18.01.2014, 20.02
Käytiin Yetin ja Bompan kanssa Lakjärven laavulla. Mää fuskasin ja menin autolla Savojärvelle parkkiin, mutta sitten tulin katumapäälle. Pelkäsin, että mua sanottais mamoksi, niin päätin ajaa Kurjenrahkan ympäri kiertäen laavulle. Pari tuntia myöhemmin, vain hetken Bomban ja Yetin perässsä aloitettiin syöminen ja juominen. Hupaisa sattumus oli, että mun työkaveri majoittui naapurilaavussa parin kaverinsa kanssa nautintoretkellä lihapatoineen. Kiitos paljon herkuista! Aamu valkeni kirkkaana ja ajettiin jäätynyttä avosuota pitkin Pukkipalolle porukalla. Sieltä mää jatkoin yksin polkureittiä ympäri Vahdonkorven ja Vajouolta jatkoin tietä takaisin Rantapihalle. Hieno keli, mutta yllättävän hidasta. Vasta klo 16.30 olin autolla ja aurinko painui jo horisontin taakse. Hieno retki ja kiitos seurasta.

marmar
18.01.2014, 20.56
Olipa hieno päivä ajeluuun. Pitkänsalmen jääkin jo kuulemma 20 cm vahvaa ja hienoahan siellä oli ajella - yksin vain ei uskaltanut kovin kauas. Muiden jalanjälkiä vain. Huomenna pakko mennä uudelleen.

Ei se varmaankaan joka paikasta ole 20 senttiä. Kävin kiertämässä littoistenjärven luistimilla ja ylikin ristiin rastiin. Yhdestä pilkkireiästä mittasin sauvalla alle 20 cm. Olisko ollut lähempänä viittätoista. Ilmastimia näin 2 kpl ja sulaan ei voi vahingossa mennä. Näkyy todella hyvin ja jää kantoi ilmastimen ja avantouintipaikankin välissä.

Oli hyvä jää luistella ja lumi ei haitannut, vaikka olisi riitänyt ehkä suksillekin. Ainakin hiihtäjiä näkyi aika monta.

Pyörän takakehästä repesi oudosti muutama pinna. Jäi liikkeeseen takuuselvitykseen. Uutta ostamisen arvoista ei löytynyt. Aika heikosti tuntuu 29 kiekkoja olevan. Kiekkosettejä oli yhdessä liikkeessä, mutta mulla edessä pikalinkku ja kaikki uskottavantasoiset kiekot oli läpiakselilla. Ja setistä ei myyty pelkkää takakiekkoa. Täytyy varmaan odottaa kettukaupan aukeamista ja kysellä tarjousta sopivista.

Etulaakeristakin löytyi valmistusvirhe.

miku80
18.01.2014, 21.21
mulla edessä pikalinkku ja kaikki uskottavantasoiset kiekot oli läpiakselilla.

15mm -> 9mm adaptereilla (http://www.pricepoint.com/Brand/Mavic/Mavic-15mm-to-9mm-Q-R-Adapter-2014.axd) saa ne läpiakselimallisetkin sopimaan..

Matti H
18.01.2014, 22.01
Pyörän takakehästä repesi oudosti muutama pinna. Jäi liikkeeseen takuuselvitykseen. Uutta ostamisen arvoista ei löytynyt. Aika heikosti tuntuu 29 kiekkoja olevan. Kiekkosettejä oli yhdessä liikkeessä, mutta mulla edessä pikalinkku ja kaikki uskottavantasoiset kiekot oli läpiakselilla. Ja setistä ei myyty pelkkää takakiekkoa. Täytyy varmaan odottaa kettukaupan aukeamista ja kysellä tarjousta sopivista.

Liikaa voimaa! *thumbs up*

bomba
18.01.2014, 23.54
JJ tuossa jo tiivistikin viime yön erittäin hienosta retkestä olennaisen. Me Peterin kanssa ajettiin illalla Turusta Kuhikselle ja tänään takaisin. JJ sai enemmän maastohauskaa kun me lähinnä maantiepyöräiltiin. Suolla oli yhtä aikaa ihan järkyttävän kylmää ja henkeäsalpaavan upeaa! Kiitos!

https://lh6.googleusercontent.com/-xHhDPT7ndzo/Utq8yD_P7kI/AAAAAAAAJNI/mrMCJOZ2E-U/s640/IMG_3030.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-Lhy5JE-Ls6g/Utq8yifSoTI/AAAAAAAAJNU/8Y9Nz1xkzpw/s640/IMG_3057.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-2VnXjDc_qsg/Utq809qCoDI/AAAAAAAAJN0/L-JHULqk_-Y/s640/IMG_3110.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-EJN5UMuOsKY/Utq835fgBQI/AAAAAAAAJOc/z9YSzKqh320/s640/IMG_3129.JPG

Juha Jokila
19.01.2014, 23.27
https://lh3.googleusercontent.com/-u7Z8v-cTpQI/UtwvvX8c8NI/AAAAAAAAAK4/O558qhSzNbM/w1067-h800-no/slide_IMG_6505.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-MzjgiVXIaDA/UtwtOaSjxYI/AAAAAAAAALI/b0OiXbMNpW4/w1422-h800-no/slide_IMG_6527.JPG

Läskit yöretkellä. Kuvasettiä lisää (https://plus.google.com/u/0/photos/109979989294437051433/albums/5970696142615677777).

Matti H
20.01.2014, 08.15
Huima tunnelma JJ:n jälkimmäisessä kuvassa.

marmar
20.01.2014, 08.30
15mm -> 9mm adaptereilla (http://www.pricepoint.com/Brand/Mavic/Mavic-15mm-to-9mm-Q-R-Adapter-2014.axd) saa ne läpiakselimallisetkin sopimaan..

Muistein että tuollaisia on olemassa ja kysyinkin että onnistuuko, mutta myyjä ei osannut neuvoa ja ko. kaupassa ei ollut adaptereitakaan. Olishan sen voinut ostaa, otta takakiekon käyttöön ja hakkia adapterit jälkikäteen, mutta uusissa kiekoissa saisi olla matalia paineita ajatellen leveämpi kehä. Nykyisissä on 21 mm. Joten otin aikalisän ja selvitttelen mitä maksaa joko valmiina settinä tai mulle rakennettuna. 400€ kiekkoparista on sen verran iso raha, että selvittelen nyt rauhassa mitä on tarjolla. Mulla on vähän se ajatus että joko ostan varmasti sopivaa avaimet käteen kivijalasta tai sitten tilailen ulkomailta.

Vähän sama juttu oli tuossa pyörän hankinnassakin. Olishan tuon vastaavan pyörän saanut CRC:n poistomyynnistä hieman halvemmalla, mutta helpompaa oli nyt kantaa takuuselvitykseen paikalliseen kauppaan. Laakerikehän ja kuulat sain hyllystä ja jos vielä kiekkokin korjataan asiallisessa ajassa, niin mun seuraavakin pyörä tulee kotimaisesta kivijalasta.

Niin kauan kun meren jää kantaa ja retkiluistimilla pääsee liikkumaan "halki jääkukkaniittyjen" kuten lapset asian ilmaisi, niin ei kiekkojen odottelu ole mikään katasrofi. Meren jää kantoi hyvin 20 km lenkuran Läheltä kuusiston siltaa katariinalaakson edeustalle ja takaisin. Katariinan laakson edustalla mua alkoi epäilyttäämään siirtoviemärin työn laatu ja käännyin takaisin. Oliko se nyt viimetalvena, kun siirtoviemäri piti uittamon edustalla jäät sulana kun pultteja puuttui? Jää oli pilkkijägallupin mukaan 17..20 senttistä ja hyvin tasalaatuista (rannassa ja keskellä sama paksuus) teräsjäätä. Yhdessä paikkaa tapasin moottorikelkalla liiikkuvan kalastajan, jonka moottorisahalla sahatusta kuutiosta saatoin itsekin todeta jään paksuuden. Menomatkalla näkyi vain pilkkijöitä ja koskematonta jään pintaa. Paluumatkalla jään oli jo vallanut muutkin luistelijat. Jään laatu oli niin hyvä, että vaivattoman näköisesti joku meni kaunoluistimillakin. Retkiluistimilla jää oli täydellinen. Tasaista sileää railotonta pintaa koko matka. Sen verran on lunta, että fillarilla pärjännee kesäkumeillakin mutta suksille turhan vähän.

Muille rohkeille pyöräilijöille ja luistelijoille tiedoksi, että jos ei tunne Kuusistonsalmen jäiden käytöstä, niin suosittelen menemään jäille Hovirinnan venesataman venelaskurampin kohdalta ja siitä poispäin sillasta. Tai vastaavasti Turun suunsta tullessa tekemään uukkarin Hovirinnan kohdalla. Ei pitäisi tulla uimareissua, mutta naskalit kannatta silti pitää kaulassa. Sillan alla on vieläkin sulaa...

Matti H
20.01.2014, 09.03
Juuri näin, kuten marmar sanoi. Samoin vasta Lammassaaresta itään jää kestää taas. Voivalan rannan kohdalla on lempeät vedet.

Kuusiston ja Kirjalan välinen salmi on kuolemanloukku paikkoja tuntemattomalle.

marmar
20.01.2014, 11.33
Juuri näin, kuten marmar sanoi. Samoin vasta Lammassaaresta itään jää kestää taas. Voivalan rannan kohdalla on lempeät vedet.

Kuusiston ja Kirjalan välinen salmi on kuolemanloukku paikkoja tuntemattomalle.

Pitäisköhän vielä erikseen mainita että Hovirinnan hiekkarannalata ei kannata eräsuksia lyhkäsemmillä vehkeillä yrittää jäälle. Avantouintipaikan sulanapito ja salmen virtaukset yhdessä pitää huolen siitä, että yllättävän kaukana avantouintipaiksta voi tulla uimareissu. Ainakin koko uimarannan pituus on riskialuetta. Tarkoittamani betonipohjainen venelaskuramppi on kaukana avantouintipaikasta. Epävirallista veneenlaskua tapahtuu myös avantouintipaikan läheisyydessa. Kyseisen rampin kohdalta on menneinä talvina lähtenyt myös latukoneella vedetty latu.

Jos mun jäljet houkuttaa jatkamaan sillan suuntaan, niin omalla vastuulla (niinkuin kaikki jäällä liikkuminen). Itse teen reittivalinnat päiväkohtaisesti mennen säätilan ja silmämääräisten havaintojen perusteella. 24 tuntia aikasemmin jää saattaa olla kantanut moottorikelkan ja vuorokauden päästä sula, vaikka ei ole käynyt plussalla lainkaan. Tuuli ja merenpinnan korkeusvaihtelut tekee virtauksia, jotka syö jään altapäin.

Pikke
22.01.2014, 18.41
Juu, olkaa varovaisia jäillä. Kirjalansalmen sillan alta ei pidä luistella. Yleistyksenä voisi sanoa, ettei kannata luistella minkään sillan alta.

peruspertti
22.01.2014, 20.08
Pattilan ja Luolavuorentien välinen metsä näyttää nykyään tältä.
https://lh5.googleusercontent.com/-_Tml2aevk_M/Ut_6KmotdPI/AAAAAAAAUXE/USd4RLuN2WY/w800-h450-no/pattilanmets%25C3%25A4.jpg
On siellä vielä sentään joku ajettavakin polunpätkä :(

marmar
22.01.2014, 21.55
Juu, olkaa varovaisia jäillä. Kirjalansalmen sillan alta ei pidä luistella. Yleistyksenä voisi sanoa, ettei kannata luistella minkään sillan alta.

Koko kirjalansalmesta kannatta pysyä pois. Oli eilen alueita sulana. Salmi on siitä petollinen, että sulia laikkuja näkyy aina välillä siellä täällä. Eli heikkoja länttejä riittää. Joskus käynyt mielessä, että keräisi valokuvagalleriaa eri vuosilta ja päättelisi niistä, että onko olemassa reittiä mistä uskaltaisi kulkea hyvänä jäätalvena, mutta on jäänyt tekemättä.

Muuten jäät mainiossa kunnossa myös fillarointiin, mutta järki mukana minne menee, ettei joudu surullisiin tilastoihin. Kuusistonsalmessa silta kuristaa virtauksia niin paljon, että kun nuo mun ja matti_h:n mainitsemat alueet jättää rauhaan, niin liikkuminen on kohtuu turvallista jo.

artzi
23.01.2014, 11.34
Nuo turvalliset (omalla vastuulla aina) paikat olisi ihan kiva nähdä ihan kartan piirrettynä, kun/jos ei ole paikat yhtään tuttuja? Tai ehkä ne varmat vaaralliset paikat?

Pikke
23.01.2014, 12.29
Mä mieluiten kuulisin kaikista aina vaarallisista paikoista eli virtauspaikat yms.

marmar
23.01.2014, 17.35
Kartta (http://i.imgur.com/voKeJNK.jpg), jossa keskustellut alueet ympyröity punaisella. Lisäsin harvaluodon sillan ympäristön vielä, koska siellä taidettiin tehdä suomen ennätys tai ainakin yksi kärkituloksista kyseenalaisessa lajissa, eli kaummin veden alla hengissä säilymisessä.

Noita punaisella ympyröityjä kannattaa nyt ainakin varoa. Tietty sillan alustat on yleisesti aina vaarallisia. Vihreällä ympyröity piikkiönlahti on retkiluistelijoiden käyttämä paikka, joka jäätyy aikaisin, mutta rinkula ei ole tarkoitettu varmasti turvalliseksi. Rannat viemäriputken suut laskuojat ym on riskipaikkoja kaikkialla.

hullukoira
23.01.2014, 21.58
Mä mieluiten kuulisin kaikista aina vaarallisista paikoista eli virtauspaikat yms.

Viikonloppuna jäältä rannalle talsinut paikallisukko varoitteli näidän muiden paikkojen lisäksi Kukkarinsalmesta (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=40000&text=Kukkarinsalmi&srs=EPSG%3A3067&y=6703619&x=250463&lang=fi). On kuulemma syvää ja virtauksiakin, merikartankin mukaan tuossa on yli 12 metriä vettä.

Piikkiönlahteen kairasin viikonloppuna reiän(jokisuulta 200m länteen), jäätä oli tasan 20 senttiä ja vettä reilu metri.

Matti H
24.01.2014, 07.54
Piikkiönlahden pohjukka on todellakin erittäin matala. Sinne hukkuakseen täytyy mennä avantoon pää edellä.

marmar
24.01.2014, 08.33
Piikkiönlahden pohjukka on todellakin erittäin matala. Sinne hukkuakseen täytyy mennä avantoon pää edellä.

Muistelisin kuulleeni tarinan, jossa jäiden läpi autolla mennyt joutui tulemaan ikkunasta, kun jään takia ei saanut ovia auki. Ikkunat jäi jään pinnalle, joten kohtuu kuivana selvisivät.

Kartta (http://i.imgur.com/yXPlLmJ.jpg)päivitetetty.

Monesti olen pysähtynyt kyselemään vanhemmilta pilkkijöiltä. Neuvovat ja tarinoivat yleensä mielellään. Varsinkin kun liikkuu fillarilla, hiihtäen tai luistellen.

Eräs tuttu kertoi kirjalansalmen pilkillä käydessään, että vanhempi kalastaja oli kysynyt, että kuinka te sinne uskalsitte mennä, johon tuttu oli vastannut, että ei tiedetty, mutta siksi me näin äkkiä tultiin pois, kun huomattiin, että jää on niin ohutta. Kyseessä oli talvi, jolloin kuusistonsalmen turvallisemmalla osuudella meinasi loppua kaira kesken. Jäätä yli metri...

MTB 50+
24.01.2014, 11.18
Retkiluistimilla joku talvi sitten olin varustautunut Hesssun kanssa kunnolla heikkoon jäähän Järvellä, oli naskalit, heittoliinat, vaihtovaatteet ja muut mukana.

Jää oli peilipintaista ohutta teräsjäätä, joka notkui ja paukkui alla. Keskellä järveä istui eräs paikkakuntalainen ukko pilkillä ilman mitään turvavarusteita. Häntä haastatellessa Ukko totesi, että "jäälle tulee ensin fasaanin jäljet ja sitten minun jälkeni".

Nyt tuota ukkoa ei ole näkynyt, joten kuinkahan on käynyt.

Pave
24.01.2014, 22.35
Jollen tule kipeäksi tai yö pudota puolta metriä uutta lunta maahan, niin voisi Impivaarasta käsin klo 11 alkaen käydä vaikka tarkistamassa, että onko Kullaanvuori vielä paikallaan. SS-vauhtia mennään eli AVE jää joka tapauksissa alle 20 km/h, niin siirtymällä kuin polulla... ;) Seikkailuvaraus, sahat mukaan.

Vapaaehtoisia?

Matti H
25.01.2014, 17.40
Muistelisin kuulleeni tarinan, jossa jäiden läpi autolla mennyt joutui tulemaan ikkunasta, kun jään takia ei saanut ovia auki. Ikkunat jäi jään pinnalle, joten kohtuu kuivana selvisivät.

Olen muistavinani auton jäissä.

Väriojan suulla saattaa olla heikkoa jäätä, eikä sitä kohtaa juurikaan huomaa kaislikosta. Eräs pitkänlinjan kuusistolainen jäillä liikkuja varoitteli myös heikosta paikasta Raadelman kohdalla (mantereen puolella). Itse en ole sitä havainnut.

Cookie
25.01.2014, 21.41

Monesti olen pysähtynyt kyselemään vanhemmilta pilkkijöiltä. Neuvovat ja tarinoivat yleensä mielellään. Varsinkin kun liikkuu fillarilla, hiihtäen tai luistellen.

Eräs tuttu kertoi kirjalansalmen pilkillä käydessään, että vanhempi kalastaja oli kysynyt, että kuinka te sinne uskalsitte mennä, johon tuttu oli vastannut, että ei tiedetty, mutta siksi me näin äkkiä tultiin pois, kun huomattiin, että jää on niin ohutta. Kyseessä oli talvi, jolloin kuusistonsalmen turvallisemmalla osuudella meinasi loppua kaira kesken. Jäätä yli metri...

Itse olen välillä hiihdellyt Kuusistonsalmen ja Pitkäsalmen alueilla. Viime talvena ei kunnon latua tahtonut olla Kuusistonsalmessa. Pyöräilyä en ole edes ajatellut ennen näitä tekstejä.

Onko niin, että maasturilla samoja salmia ja edemmäs voi käydä polkemassa? Naskalit lienee hyvä olla mukana?

KriHa
25.01.2014, 22.18
Miksei voisi? Jäät kyllä kestävät ja siellä on nyt paljon muiden liikkujien jälkiä joita seurailla. Itse fillaroin Piikkiönlahdella tänään, suht kevyesti rullasi ja ilman nastoja pärjäsi hyvin. Huomiseksi ennustettu tuulisempaa, jäällä pienikin tuuli hidastaa menoa huomattavasti.

Naskalit hyvä olla mukana mutta pahasti saa koomata jos niitä joutuu käyttämään.

peippo
26.01.2014, 00.31
Mikähän porukka (http://www.lumous.com/temp/fatties.jpg) ajeli tänään Aurajokea pitkin neljän aikoihin? Ehdin nähdä pelkät selät kaukaa.

Yeti
26.01.2014, 21.48
Miksei voisi? Jäät kyllä kestävät ja siellä on nyt paljon muiden liikkujien jälkiä joita seurailla.
...

Jäät kestävät nyt hyvin, mutta aina täytyy käyttää järkeä kun seuraa muiden jälkiä. Tilanne voi aina muuttua, ja pyörällä ei yleensä oteta mukaan jääpiikkiä, jolla voisi testata jään paksuutta.

Hienoa on kyllä jäällä nyt. Eilen 45 km ja tänään 40 km Rymättylän lounais- ja länsipuolella luistimilla.
https://lh4.googleusercontent.com/-HUtJ-qI0Ges/UuVX8_3XNlI/AAAAAAAAOds/EJErnUkEtiY/s640/P1010261-FT4-260114.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-uafzpCJahhM/UuVX76N_CmI/AAAAAAAAOdk/Okry7icUXuY/s640/P1000954-FT4-250114.jpg

bomba
26.01.2014, 23.41
Aivan mahtava meininki noissa Peterin kuvissa! Oi jospa oisin saanut olla mukana...

Juha Jokila
27.01.2014, 01.10
^^ Kestikö pitkäänkin pinnalla kun meni tollaselle jäälautalle seisomaan? Ei kai tollasia pitkin ny oikeesti kauas edetty?!? huh..

marmar
27.01.2014, 08.06
Jäät kestävät nyt hyvin, mutta aina täytyy käyttää järkeä kun seuraa muiden jälkiä. Tilanne voi aina muuttua, ja pyörällä ei yleensä oteta mukaan jääpiikkiä, jolla voisi testata jään paksuutta

Aamun tuuliolosuhteet muuttavat niin paljon tilannetta, että nyt ei kannata seurailla toisten jälkiä, vaan omaa järkeä.

Lauantaina jo jää oli ohentunut lähirannassa niin pajon, että natisi, sunnuntaina oli taas paksuuntunut, kun virtauksen railosta jään päälle nostama vesi oli jäätynyt.

Ja ne naskalit mukaan. Ei ne kauheasti paina.

Tuo jäälauoilla seikkailu näyttää kyllä niin hurjalta, että noita jälkiä en uskaltaisi seurata. Oliko laivaväylän ylitysyritys? Jos oli, niin pääsittekö yli?

Yeti
27.01.2014, 08.22
^^ Kestikö pitkäänkin pinnalla kun meni tollaselle jäälautalle seisomaan? Ei kai tollasia pitkin ny oikeesti kauas edetty?!? huh..

Ei me varsinaisesti tuosta menty. Sadan metrin pätkä samanlaista jäätä ylitettiin ja myöhemmin vielä laivaväylä joka eli ehtinyt pari tuntia jäätyä. Oli aika kiinnostava retkiluistelualoittelijalle.

KriHa
27.01.2014, 11.10
Lisäsin karttaan (http://i.imgur.com/YZ49Vyk.jpg)Raadelman edustan

Kartassa Raadelman edusta merkitty virheellisesti Voivalan kohdalle. Raadelma on idempänä Tuorlan ja Rojolan välissä. Ja olisi mielenkiintoista tietää missä kohtaa mahdollinen heikko kohta on. Paikalliset vetävät hiihtoladun rantaa seuraillen lahden pohjukasta Voivalaan ja rantakaistale on niin matala että se jäätyy paikoin pohjaan asti. Ettei vanha vedenpuhdistamon purkuputki kummittelisi heikkona paikkana, se ei ole ollut käytössä enää muutamaan vuoteen.

marmar
27.01.2014, 12.53
Kartassa Raadelman edusta merkitty virheellisesti Voivalan kohdalle. Raadelma on idempänä Tuorlan ja Rojolan välissä. Ja olisi mielenkiintoista tietää missä kohtaa mahdollinen heikko kohta on. Paikalliset vetävät hiihtoladun rantaa seuraillen lahden pohjukasta Voivalaan ja rantakaistale on niin matala että se jäätyy paikoin pohjaan asti. Ettei vanha vedenpuhdistamon purkuputki kummittelisi heikkona paikkana, se ei ole ollut käytössä enää muutamaan vuoteen.

Äh, joku ajatuskatko tuli. Ajatuksia sekoitti saaren ohi menevän virtauksen aiheuttama mahdollinen heikko paikka, jota funtsin jo ekaa viivaa piirtäessäni, mutta tulin siihen tulokseen, että heti saaren jälkeen alkaa kantamaan normaalisti kun jo saaren sivut sulaa varsin myöhään. verrattuna esim silta-hovirinta väliin. Otin koko karttalinkin pois. Vanha varmaan parempi. Itsekin epäilin tuo käytöstä poistunut purkuputki saattaa kummitella. Ihan rantaviivat noin yleisellä tasolla saattaa olla yllättäviä ja ainakin itse pysyn niistä yleensä vähän kauempana. Kun jää jäätyy pohjaan asti, niin virtaukset voi syödä heikkoa paikkaa pohjaan asti jäätyneen ja jääkannen väliseen kohtaan.

Hesssu
27.01.2014, 15.02
Aivan mahtava meininki noissa Peterin kuvissa! Oi jospa oisin saanut olla mukana...

Tota kauttakin pääsee mukaan http://www.skrinnari.fi

Miklo
27.01.2014, 16.14
Olisiko joku enemmän jäällä liikkuva tai paikkoja tunteva halukas järjestämään yhteislenkkiä? Lähtöpaikalla ei niin väliä.

marmar
27.01.2014, 18.11
Olisiko joku enemmän jäällä liikkuva tai paikkoja tunteva halukas järjestämään yhteislenkkiä? Lähtöpaikalla ei niin väliä.

Ei taida ihan mun uskallus ja kokemus riittää...

Mutta tietty jos väliä pitää ja perässäajajat ottaa vastuun itsestään ja luottaa siihen, että jos minä en pyörineen ja varusteineen n 140 kg painavana nokkamiehenä putoa läpi, niin jää kestää perässätulijatkin, niin voishan sitä harkita:rolleyes: Katsoin, että lähtönä Hovirinnan rannasta saisi 50 km helposti täyteen, josta ehkä 10 km metsäpoluilla ja tiellä. Samaa väylää ajetaan osin edestakaisin, mutta maisemät näyttää kuitenkin erilaisilta eri suunnista, joten ei käy tylsäksi.

Pieni ongelma on vaan, että Lauantaille, joka olisi mahdollinen lenkkipäivä on luvattu lunta, joka voi tehdä lenkin hieman raskaaksi.

Jos kiinnostaa, niin voin katsoa miten oma aikataulu ja sääennuste kehittyy. Jos lenkki toteutuu, niin lähtö olisi Hovirinnan rannasta klo 8:00 Uittamon rannassa sitten jonkin verran myöhemmin. Paluu Hovirinnan kautta maateitse Rauhalinnan läpi Voivalaan ja sieltä Piikkiönlahdelle ja Kuusiston kautta takaisin Hovirintaan.

Miklo
27.01.2014, 21.13
Tämähän kuulostaa hyvältä. Tosin kellonaika on aika "hyvissä ajoin", moottorimarssilla siirtyminen onnistuu tuohonkin aikaan.. Katsellaan sääennustetta loppuviikosta, vaikka läskipyörällä ei pieni lumisade haittaa :)

Cookie
28.01.2014, 09.50
Kuullostaa hyvältä - mahdollisen lenkin toteutuessa ensikertalainenkin voisi olla mukana. Eilen otin tuntumaa Kuusistonsalmeen ja Pitkäsalmeen ja pahuksen kylmää oli paluumatkalla. Tuuli osui mukavasti Kuusistonsalmessa.

Pikke
28.01.2014, 12.09
Tuulet tekevät sitten myös jäille kaikkia hassuuksia. Liian varovainen ei voi olla.

KriHa
28.01.2014, 12.47
Tuulet tekevät sitten myös jäille kaikkia hassuuksia. Liian varovainen ei voi olla.

Lähipäiviksi ennustettu navakkaa tuulta ja merivedenkorkeus sahaa -50 cm ja -35 cm välillä joten varovaisuus paikallaan. Viikonlopuksi ennustettu vielä lumisadetta.

marmar
28.01.2014, 13.05

Paraisilla kullemma nuoriso pörrää jo autolla pitkin jäitä. Itse en uskaltaisi.

Onko kellään Uittamon edustasta tietoa. Miten tuuli vaikuttaa sinne? Muistelisin, että suurin riski on aina välillä vuotava siirtoviemäri. Aika paksua jää kuitenkin jo. Kyseessä voi olla viimeinen kevyempi viikonloppu normimaaturilla, jos lunta alkaa tulla.

Nykylumi tavattomasti hidasta. Kohtuulliseti (http://www.sports-tracker.com/#/workout/markus73/d80opqgbiehruf7s)kulki aamulla "umpihangessa".

Cookie
28.01.2014, 13.20
Onko kellään Uittamon edustasta tietoa. Miten tuuli vaikuttaa sinne? Muistelisin, että suurin riski on aina välillä vuotava siirtoviemäri. Aika paksua jää kuitenkin jo. Kyseessä voi olla viimeinen kevyempi viikonloppu normimaaturilla, jos lunta alkaa tulla.

Eilen poljin Koriston laiturista Kuusistonsalmesta Pitkäsalmea Hirvensalon sillalle saakka. Uittamon kohdalla Uittamon puoleinen osa jäästä oli ihan paljas johtuen varmaan tuulen osumisesta alueelle. Muulloin oli ihan hyvä polkea "kitkoilla" ja ainoa vapaa vesi oli Uittamon avantouimareiden reikä. Muuta en osannut/ymmärtänyt varoa.

ZeiR
28.01.2014, 13.22
Onko kellään Uittamon edustasta tietoa.

Porukkaa pörrää jäällä ainakin reilusti, pyöräilijöitä, juoksijoita, pilkkijöitä, hiihtäjiä, jne.

KriHa
28.01.2014, 13.30
Tuulet eivät Uittamon jäätilanteeseen suoraan vaikuta, mutta merivedenkorkeuden jumppaaminen ylös ja alas rikkoo jäätä ja nostaa vettä jään päälle erityisesti rannoilla.

Shamus
30.01.2014, 13.33
Jaaninoja ei kantanut Kuralan kohdalla... ;)

Juha Jokila
30.01.2014, 23.34
Mutta Kurjenrahka ja Vajosuo kantaa ja on vetisimmissä paikoissa suht helposti ajettavissa. 6 tuntia tuli ajettua aika rapeassa kelissä, kun lähdössä oli -9 ja palatessa autolle-12 C. Nyt on todella hyvä keli ajaa tuolla, kun lunta on vain vähän ja pitkoksilla oli helppo ajaa. Suosituimmat alueet oli kävelty leveästi puhtaaksi, mutta Vahdonkorvesta Pukkipalon tielle asti taisi olla vain minun vanha jälki ja jotain elukan tassuja.Vajosuolle ja myös Töykkälän laavun lähelle oli tuotu uudet täydet lavat polttopuuta.

https://lh3.googleusercontent.com/-PFcK7LmOtpM/Uuq1cn2mT_I/AAAAAAAAAyA/PQgjAI1D1i0/w548-h974-no/slide_IMG_6540.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-r009lrs6A60/Uuq0DLU6nII/AAAAAAAAAv8/Np_emuiz5XM/w1598-h899-no/slide_IMG_6551.JPG

Kuvia lisää (https://plus.google.com/u/0/photos/109979989294437051433/albums/5974785192797890641?sort=1)

Juha Jokila
31.01.2014, 02.22
Nyt perjantaina illalla alkaa satamaan lunta reippaasti. Onko kiinnostuneita lähtemään mettään yöksi?

Vesa-Pekka Rantalainen
31.01.2014, 09.58
Mutta Kurjenrahka ja Vajosuo kantaa ja on vetisimmissä paikoissa suht helposti ajettavissa. 6 tuntia tuli ajettua aika rapeassa kelissä, kun lähdössä oli -9 ja palatessa autolle-12 C. Nyt on todella hyvä keli ajaa tuolla, kun lunta on vain vähän ja pitkoksilla oli helppo ajaa. Suosituimmat alueet oli kävelty leveästi puhtaaksi, mutta Vahdonkorvesta Pukkipalon tielle asti taisi olla vain minun vanha jälki ja jotain elukan tassuja.Vajosuolle ja myös Töykkälän laavun lähelle oli tuotu uudet täydet lavat polttopuuta.

https://lh3.googleusercontent.com/-PFcK7LmOtpM/Uuq1cn2mT_I/AAAAAAAAAyA/PQgjAI1D1i0/w548-h974-no/slide_IMG_6540.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-r009lrs6A60/Uuq0DLU6nII/AAAAAAAAAv8/Np_emuiz5XM/w1598-h899-no/slide_IMG_6551.JPG

Kuvia lisää (https://plus.google.com/u/0/photos/109979989294437051433/albums/5974785192797890641?sort=1)

Taisi olla paljon puhuttu lähiruoka hakusessa, kun piti noin kauas kotoa lähteä ruokailemaan ja; Söit Vajosuon laavulla Venäläisiä sardiineita ja Thaimaalaisia nuudeleita. ; )
Hienoja kuvia muuten.

Ps. On todella hienoa, kun monet teistä jaksavat jakaa valokuvia ja tunnelmia .

marmar
31.01.2014, 11.24

Kotirannan lähettyvillä on kohtuu varma testialue ja mahdolliset hassuudet tarkistettu sieltä tänä aamuna. Tulos, lenkki peruttu liian epävarman jäätilanteen ja lumisateen takia.

Kävin aamulla tarkastelemassa jäätilannetta, joka on nopeasti muuttunut epämääräisemmäksi. Kävin tarkastelemassa tilannetta "punaiseksi merkkaamani rinkulan sisällä". Liikuin alueella, joka sulaa viimeksi ja jonka piti olla vielä tukevaa jäätä. Rits, pysähdys, tarkastus jää. 10 senttiä, varovasti pyörän päältä pois ja ihmettelemään. Totesin jään varsin kestäväksi, mutta järjen ääni käski kääntyä takaisin. Takaisin taluttaessani jää jalkojan alla kesti hyvin, mutta taluttamani fillarin takarengas meni läpi. Tullut reikä oli niin pieni, että siitä ei olisi mahtunut läpi, mutta sopivalla nopeudella OTB:t olisi voinut heittää. Jäässä on nyt pitkään jatkunneen tuulen voimistamien virtauksien aiheuttamia pistemäisiä syöpymiä. En muista koska viimeksi näin kovilla pakkasilla virtaukset olisivat syöneet paksusta jäästä epämääräiseksi näin laajan alueen. Satava lumi tulee peittämään noiden pistemäisten heikkojen paikkojen ennakkovaroitusmerkit ja lumipyry saatta myös heikentää näkyvyyttä. Oletan, että suunniteltu reitti olisi edelleen turvallinen, mutta en uskalla ottaa sitä riskiä, että joku menee läpi. Tässä tilanteessa perässätulijan läpimenoon voi riittää 20cm mun urasta sivussa ajo. Mun kokemuksella on nyt fiksumpaa liikkua 2,6 m pitkillä eräsuksilla tai pysyä kuivalla maalla.

Mutta Kurjenrahka ja Vajosuo kantaa ja on vetisimmissä paikoissa suht helposti ajettavissa.

Suosittelen nyt tätä vaihtoehtoa, suolla on upeat maisemat, jotka vain paranee pienen lumisateen myötä. Ei tartte jännätä jokaista risahdusta, että johtuuko se heikosta jäästä vai paksun ja tukevan jääkannen jännityksen purkautumisesta. Eikä myöskään sitä, että onko kallis fillari kohta merenpohjassa.

Cookie
31.01.2014, 14.23
Täytyy tyytyä marmarin jääanalyysiin ja jäälenkin peruuntumiseen. Pidetään kuitenkin yllä asiaa ja yritetään lenkkiä uudestaan suotuisammissa oloissa ja lähitulevaisuudessa?

Huomenna kuivanmaan kierros kotinurkissa omaan tahtiin - parempi on kokeilla uusia talvikenkiä itekseen, ettei tule yllätyksiä pidemmälle reitillä. Suon otan itse tavoitteeksi kesäkelillä, vaikka varmaan nyt olisi upea ympäristö nähtävissä ja koettavissa.

Yeti
31.01.2014, 15.23
Nyt perjantaina illalla alkaa satamaan lunta reippaasti. Onko kiinnostuneita lähtemään mettään yöksi?

Ehdin jo lupautua menemään eräopaskurssiporukan kanssa metsään la-su yönä ja pe-la yö ei onnistu.

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 4

Miklo
31.01.2014, 22.20
Jep jep. Parempi varmaan jättää tällä kertaa jäälenkki välistä, kun kerran lauhtuakin pitäisi. Täytyy tosiaan pitää mielessä että lenkin voisi suorittaa joku toinen kerta.. Sitä että onko se tänä talvena vai ensi talvena, jää nähtäväksi..

artzi
01.02.2014, 15.29
No huh mitä kaurapuuroa... en olekaan ennen tunkannut ~8 senttiä "syvässä" hangessa... läskillä :rolleyes:

greenman
01.02.2014, 16.03
Joo kävin aamulla asioilla, ice spiker luikersi täysin holtittomasti. Oli läskiä ikävä.

hullukoira
01.02.2014, 16.31
Haa, pitkääkin mennä illalla leikkaamaan hankea veitsellä ja testaamaan uusiksi kennotettua kiinanihmettä.

peruspertti
01.02.2014, 16.41
Kyllä luikerteli. Eipä näkynyt juuri pyöränjälkiä luolavuori-vaarniemi akselilla. Eipä kyllä ollut paljon jalanjälkiäkään.

wemmi
01.02.2014, 17.47
Melko luikerteltua oli moisio-lentokentän pohjoinen-rusko hoodeilla ja vielä kesäkumeilla... Ei näkyny muita jälkiä.

Lähetetty minun M6pro laitteesta Tapatalkilla

Juha Jokila
01.02.2014, 18.48
Ja mää kun luulin, että vaan mun uudet renkaat luikerteli liian tiheän nappulan takia. Ei kai siinä sitten mikään olisi auttanut, koska käärmetauti näyttää olevan maakunnallista luokkaa. Useimmat ylämäet oli tunkattava ja jyrkimpiä alamäkiäkkään en uskaltanut ajaa pulkkaefektin pelossa.

marmar
01.02.2014, 21.05
No huh mitä kaurapuuroa... en olekaan ennen tunkannut ~8 senttiä "syvässä" hangessa... läskillä :rolleyes:

Olis tainnut jäälenkki mennä maisemalenkn sijaan kuntoiluksi. 260 pitkät Järvisen lapponiat ei luikerrelleet :rolleyes: Mutta eipä luistoakaan isosti ollut. Tapasin hiihtolenkillä poikaporukan fillareilla. Kaikki kesärenkaiset tunkkasivat. Ei pito riittänyt sileällä jäällä etenemiseen. Yhdellä oli Ice spikerit 26 koossa ja niillä pääsi hissukseen luikerrellen ja nastat jäätä raapien eteenpäin

Kuusiston salmi senkun sulaa sillan ympäristöstä. Vielä ei ole käynyt mun merkkaama punainen ympyrä pieneksi, mutta liikoja marginaaleja ei ole ainakaan hovirinnan päässä. Isommalla selällä jää on edelleen paksua ja tasaista, eikä taida ennen kevättä sulaakkaan. Lumen alla piilossa runsaasti pilkkijöiden kraatereita, joista voi huonolla tuurilla ottaa sen verra osumaa, että kaatuu. Pilkkijägallup kertoi 30 senttiä useammassa paikassa jään paksuudeksi. Jostain vanhasta reiästä kokeilin myös sauvalla ja totesin jään myös siellä 30 senttiseksi. Joten ihan turvallisesti voi isommalla selällä ajella, kunhan pääsee rannasta tasaiselle jäälle kuivana. Siinä rannassa mistä minä menin jäälle oli melkein 10 senttiä vettä ja tiukkaa sohjoa, mutta olisi siitä fillarillakin vauhdilla yli päässyt.

KriHa
02.02.2014, 21.55
Huonolta näytti jäätilanne viikonloppuna myös Korppoon pääsaaren eteläpuolella, pieniä lahdenpoukamia lukuunottamatta pelkkää avovettä. Läskipyörällä joku oli ajelemassa Utössä ja Jurmossa.

Cookie
03.02.2014, 08.48
Samansuuntaisia luikertelukokemuksia lauantain lenkiltä. Aamupäivän siirtymäkelvit lausteelle olivat auraamatta ja metsäpolut meikäläiselle melko haasteelliset (= ei siitä mitään tullut). Sykemittarin mukaan mentiin anaerobisen puolella reilusti.

Mikä on todellinen pyöräilysesonki maasturille? Itse tuoreena talviharjoittelijana ajattelin, että sesonki olisi melkein 12 kuukautta ehkä kevään rospuuttoaikaa metsässä lukuunottamatta. Nyt tulin toisiin ajatuksiin - toista luikertelulenkkiä en aio hevin tehdä. Tietty nasta auttavat tilannetta kun nyt olen selvinnyt vielä "kitkoilla"...

miku80
03.02.2014, 09.03
Ei siinä osin tallotussa pöperölumessa eilen läskipyörälläkään aina herkkua ollut ja ylämäet joutus lähes poikkeuksetta tunkkaamaan kun aamulla kävin ajelemassa.. Kyllä ne polut siitä paranee kun ulkoilijat/koiran ulkoiluttajat siellä käy enemmän tamppaamassa polun pohjaa kovaksi..

Aki Korhonen
03.02.2014, 10.10
Eilen meinas mennä vastahalkaistut klapit väärään kurkkuun, kun joku ajeli vihreällä Pivotilla meidän tontin reunaa. ;)
PS. Korjaantuukohan syksyllä hajonnut takarengas itsekseen ennen kesää vai pitääkö ihan omakätisesti korjata.

Entropyyh
03.02.2014, 10.35
Eilen meinas mennä vastahalkaistut klapit väärään kurkkuun, kun joku ajeli vihreällä Pivotilla meidän tontin reunaa. ;)
PS. Korjaantuukohan syksyllä hajonnut takarengas itsekseen ennen kesää vai pitääkö ihan omakätisesti korjata.

Olikohan tälläne kombo: http://www.hhcmb.fi/tiedostot/uutiskuvat/2013_xc/04.jpg
Tuli itseäni vastaan toissa viikolla varissuon mettissä :)

Lehisj
03.02.2014, 11.23
Juu kyllä oli vielä eilenkin polut tai polun paikat kohtuu haastavassa kunnossa, kun tuli pojan kanssa kierrettyä Litsa ja poikkettua Vyyryläisenmäelle ja Lausteelle. Paikka paikoin esim Frisbee-golf radan tienoilla ei ollut kuljenut ketään muuta kuin jänis, jonka jäljet ei kyllä paljon polkemista helpottaneet ja tunkkaamista riitti. Sitten tietysti klossit täynnä paakkuuntunutta lunta ja lukitus ei toimi - Nice!

Antin kanssa meni 24 kilsaan kolme tuntia aikaa, josta mulla pojan odotteluun vähän runsas tunti. Mun ajoaikainen keskari oli "komeat 12,6 km/h siirtymineen! Toivottavasti pojan into ei kokonaan sammunut, kun oli vähän väliä nurin tai tunkaamassa. Välillä myös mäki raikasi turhautuneisuuden purkautuessa.

Pave
03.02.2014, 13.07

Huonoja uutisia; mulla on ollut toistakymmentä vuotavaa sisuria pitkään testissä, yksikään ei ole paikkautunut itsestään...

Vesa-Pekka Rantalainen
03.02.2014, 15.09
Raskas oli keli tänäänkin. Pitkänsalmen jäällä pystyi ajelemaan melko huvin, Vaarniemestä ylös polulle, Rauvolanlahden pitkospuilla ajoittain vesi (joku oli pyörtänyt ympäri jäljistä päätellen). Ruskeakallion kupeesta takaisin jäälle ja Uittamon venevalkamassa ylös.
Luistelu voi olla haastavaa. Onko Naantalissa auratut luistelureitit? Entäs Littoistenjärvellä?

Aki Korhonen
03.02.2014, 15.14
Huonoja uutisia; mulla on ollut toistakymmentä vuotavaa sisuria pitkään testissä, yksikään ei ole paikkautunut itsestään...Kiitos Pave kokemuksen sanoista. Nyt on kuitenkin kyseessä päälirengas, joten en luovu vielä toivosta. Mikä lie paise tai kasvain siinä vaan on ja se saattaa vielä toipua...

TeKu
03.02.2014, 16.01
Mikä on todellinen pyöräilysesonki maasturille? Itse tuoreena talviharjoittelijana ajattelin, että sesonki olisi melkein 12 kuukautta ehkä kevään rospuuttoaikaa metsässä lukuunottamatta. Nyt tulin toisiin ajatuksiin - toista luikertelulenkkiä en aio hevin tehdä. Tietty nasta auttavat tilannetta kun nyt olen selvinnyt vielä "kitkoilla"...

Onhan se sesonki varsin lähellä kahtatoista kuukautta :)
Tuossa pakkaskaudella polut olivat kivikovia ja mahtavassa kunnossa. Ja jos lämpötila nyt pysyy plussan puolella ja mahdolliset sateet tulee vetenä, niin parin päivän päästä mennään taas paljaita kallioita pitkin. Jos taas elohopea menee miinukselle, niin eiköhän tämän suojakelin aikana polut tampata sen verran koviksi, että sitten mennään kovia lumipolkuja.

Ei ne nastat auta tässä kelissä yhtään, paitsi kohdissa, joissa on oikeasti jäätä näkyvissä. Tuolla pehmeässä (ja myös kovassa) lumessa pärjää ihan yhtä hyvin kesärenkaillakin. Vaihdoin silloin joskus joulukuussa nastat alle, kun tuli ensimmäiset liukkaat. Siitä viikkoa myöhemmin takaisin kesärenkaat, kun satoi vaan vettä ja oli plussan puolella. Nyt taas pari viikkoa sitten väänsin nastat alle ja enää en jaksa vaihtaa, vaan mennään nyt sitten nastoilla vaikka vappuun saakka :)

Huonoja uutisia; mulla on ollut toistakymmentä vuotavaa sisuria pitkään testissä, yksikään ei ole paikkautunut itsestään...
Laitoin kanssa muutama viikko sitten testiin tuollaisen puhjenneen maantierenkaan, mutta ainakaan toistaiseksi renkaassa oleva reikä ei ole umpeutunut, vaikka rengas kaikkien ohjeiden mukaan roikkuukin oikeaoppisesti pesuhuoneen vesihanasta.

Pikke
03.02.2014, 21.13
Luistelu voi olla haastavaa. Onko Naantalissa auratut luistelureitit? Entäs Littoistenjärvellä?Naantalissa on ainakin aurattu.

e150330
04.02.2014, 09.13
Raskas oli keli tänäänkin. Pitkänsalmen jäällä pystyi ajelemaan melko huvin, Vaarniemestä ylös polulle, Rauvolanlahden pitkospuilla ajoittain vesi (joku oli pyörtänyt ympäri jäljistä päätellen). Ruskeakallion kupeesta takaisin jäälle ja Uittamon venevalkamassa ylös.
Luistelu voi olla haastavaa. Onko Naantalissa auratut luistelureitit? Entäs Littoistenjärvellä?

Littoistenjärvellä ei ole aurattu, ja sunnuntaina näytti siltä ettei auratakaan...

artzi
05.02.2014, 12.50
Onkos salaseuran puolella jotain to-toimintaa suunnitteilla?

greenman
05.02.2014, 14.36
Eivät ainakaan ääneen suunnittele, mutta saattaa olla, että on liian salaista.

Vesa-Pekka Rantalainen
05.02.2014, 15.50
Naantalissa auratut jääreitit hyvässä kunnossa.

kijas
06.02.2014, 12.10
CANYONIN omistajat, oisko mahdollista päästä koeajamaan jotakin medium-kokoista canyonin täysjoustoa? Haluaisin tietää onko tuosta merkistä mihinkään.

TANUKI
06.02.2014, 13.02
Onkos salaseuran puolella jotain to-toimintaa suunnitteilla?

Itse olisin ainakin tulossa. Prismalta??

artzi
06.02.2014, 18.39
Itse olisin ainakin tulossa. Prismalta??

Oli niin hiljaisen oloista, että mä kävinkin jo aamupäivällä ajelemassa.

peruspertti
07.02.2014, 13.26
Tahkon ilmoittautuminen on auki :)

Vesa-Pekka Rantalainen
09.02.2014, 20.13
Mites lumet meren jäiltä, entäs metsät? Kohta taas kotiin ja pyörän päälle.

Juha Jokila
09.02.2014, 20.25
Mites lumet meren jäiltä, entäs metsät? Kohta taas kotiin ja pyörän päälle.
Mettäs (https://lh6.googleusercontent.com/-iX2lq9_nKqU/UvZGk72iHdI/AAAAAAAAA1Q/mQT0tNlIwsA/w1300-h975-no/8.2.2014+-+3) on vähän jäistä loskaa. Peltoaukeet (https://lh3.googleusercontent.com/-Me9jFybWZ3s/UvZGk2HlMzI/AAAAAAAAA1A/tRp5EsfXOOc/w1300-h975-no/8.2.2014+-+1) jo kokonaan lumettomia.

marmar
10.02.2014, 09.11
Mites lumet meren jäiltä

Aika sulaa on. Lähirannasta vois tuupata soutuveneen veteen ja lähteä kalastamaan. Vähän matkan päässä hurjimmat ajelee vielä autolla kuusistonsalmen jäällä. Paksuus vaihtelee 0 ja 40 sentin välillä. Rajaa voi olla vaikea nähdä. Jäälle menenssä pitäis tietää missä voi liikkua. Nastat on hyvät, saa pysähtymään, jos alkaa laineita näkymään. Kerran pikkupoikana meinas tulla jännää, kun laineet tuli vastaan ja myötätuuleen reippaasta vaudista ei meinannut pysähtyä.
No jäi sitä lopulta toista sataa metriä väliä, mutta pitkä olisi ollut matka juosta kotiin, jos uimareissu olisi tullut.

Itse pysyin metsässä. Siellä on kovat pohjat ja pystyy ajamaan hyvin. Extremen karkea nappula toimi loistavasti. Loskaa ja lunta niin vähän, että ei juuri haitta ajoa. Ilman nastaa voi olla liukkaita paikkoja loskan alla piilossa.

Pave
10.02.2014, 13.44
Jouduin aamun hämärässä toteamaan, että multa on ilmeisesti mennyt näkö tässä viikonlopun aikana... :/

bomba
10.02.2014, 21.02
Jouduin aamun hämärässä toteamaan, että multa on ilmeisesti mennyt näkö tässä viikonlopun aikana... :/

Olisit jättänyt sen pimeän viinapullon ostamatta perjantaina.

bomba
10.02.2014, 23.32
Sunnuntaina oli jännää ajella metsässä. Olosuhteet olivat... vaihtelevia.

Tarinaa ja kuveja täällä:
http://fat-bike.fi/wolvhammer-2-0-ja-etela-suomen-surkea-talvi/

Maistiaisia fiiliksistä tässä:

https://lh4.googleusercontent.com/-tzRuJoDLxWs/Uvfpl_qhWrI/AAAAAAAAJXs/MyqBxTFzvg4/s640/IMG_3468.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-MJrp5BbY__s/UvfpqxX2CiI/AAAAAAAAJYk/eUrzofrCdus/s640/IMG_3524.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-L6lR1IOD8W8/UvfpiAUO5UI/AAAAAAAAJXM/sjLLOC9miRE/s640/IMG_3532.JPG

Juha Jokila
11.02.2014, 00.00
^ No bomba, mikä oli kenkien vedenpitävyystestin tulos?

Kabulissa on lumet sulaneet sunnuntain jälkeenkin hurjaa vauhtia, eikä jäätiköitä ollut enää tänään edes vaivaksi asti. Muutamasta pohjaan asti jäätyneestä lammikosta meni jo rengas läpi.

greenman
11.02.2014, 07.26
Jee. Päivän lehdessä Turpo julisti talvipyöräilyn ilosanomaa... Ilman kypärää.

http://media.thehubsa.co.za/forum/uploads/monthly_11_2012/post-18409-0-70569700-1352212107.jpg

http://ts.fi/ts+tanaan/593942/Pyora+kulkee+pakkasillakin

(eedith: nettiversiossa tosin vaan nojailee pyörään.)

marmar
11.02.2014, 08.59

Laittais nyt eres lehtikuvaan kypärän päähän, vaikka muuten ajeliskin ilman tai sitten olis jäänyt pois kuvasta tai jättänyt fillarin kotiin...

Tänä ammuna pistin valollisen kypärän päähän, kun tankovalon 10 000 kiinalumenia oli elien yllättävän vähän, vain huomatakseni että merkilamppu olisi riittänyt tänään. Eilen illalla sankka sumu peitti katuvalot ja olisin varmaan epäillyt omankin näön menetystä, jos ei olisi ollut tangossa isompaa valoasetusta jäljellä. Taisi olla kotimatka synkin ja pimein reissu mitä olen koskaan tehnyt valaistulla kadulla asiallisilla valoilla varustettuna. Märässä mustassa metsässä sama lamppu täysteholla häikäisee juurakon vesipisaroista ja yleensä ajelen mustassa metsässäkin minimillä. Osin toki käyttöajan takia. Täysteho vaatisi juomapullotelineeseen kunnon akun. Mukana tulleella akulla täysteho soveltuu lähinnä lyhytaikaiseen käyttöön, näin siitä huolimatta, että voin syödä vaikka kypäräni, jos lampusta tulee luvatut 10 000lm. On kuitenkin paras koskaan omistamani maastovalo. 7 ledin ansiosta vesipisarat lasissa ei tee häiritseviä varjoja ja keila on leveä ja pehmeäreunainen. vielä kun olisi enemmän tehoportaita. Vähintään yksi minimin ja täyden tehon välissä saisi olla. Ja kolmas väri painonappiin akun varaustilan ilmaisuun.

bomba
11.02.2014, 12.10
^ No bomba, mikä oli kenkien vedenpitävyystestin tulos?

Vesi pysyi joessa.

Taas. Onkohan nämä kypärättömyys-jutut ajattelemattomia vahinkoja, vai tarkoituksellista pipon löysäämistä? Olisihan se ihan jees promota kypärän käyttöä, mutta toisaalta, on aika paljon ihmisiä jotka eivät halua kypärää käyttää ties mistä syystä (kampaus, hiki, tyyli, vaiva, mukavuus jne). Näkisin, että tärkeämpi tavoite on lisätä pyöräilyä ylipäätään liikkumismuotona ja kehittää pyöräilyinfraa. Siinä tavoitteessa on pääasia, että mahdollisimman moni ihminen alkaisi pyöräillä. Kypäräpakon tuputtaminen voisi jarruttaa tätä kehitystä. Kun ihmiset ensin saadaan pyöräilemään, kyllä ne sitten jossain vaiheessa tajuaa, että kypäräkin vois olla ihan hyvä juttu. Tältä pohjalta, voisiko ajatella, että ehkä Turpo haluaa näyttää, että ilman kypärääkin voi pyöräillä jos tahtoo?

--- 10 000 kiinalumenia ---
--- voin syödä vaikka kypäräni, jos lampusta tulee luvatut 10 000lm.
--- vielä kun olisi enemmän tehoportaita.
--- Ja kolmas väri painonappiin akun varaustilan ilmaisuun.

Markalla saa markan karkin :)

greenman
11.02.2014, 16.36
MTB-Turulle varataan majoitus pe-su 27-29.6.2014.
Kontio 3 ja 4, samat kuin 2011 siis. http://www.tahko.com/fi/kauppa/lomaasunto/M04134+KONTIO+3/

Pyydän mahdollisimman sitovia ilmoja ilman sitoomuksia (laittakaa yyveetä), niin saadaan pikaisesti taas arvottua tarvitaanko 2 mökkiä vai riittääkö 1.

Hintaa 33-40 €.

Kimppakyydit ym. järjestynee.

MTB 50+
11.02.2014, 17.32
[QUOTE=greenman;2164757]Jee. Päivän lehdessä Turpo julisti talvipyöräilyn ilosanomaa... Ilman kypärää.

QUOTE]

Samaan kiinnitin huomiota. Kypärättömyys kertoo kuskista tarpeeksi.

Juha Jokila
11.02.2014, 22.35
Vesi pysyi joessa.
Mun tapauksessa 3 tuntia loskassa ajoa riitti siihen, että alkoi sukka kastua ja nyt ne on kuivunu 2 vuorokautta patterin päällä ja ovat enää vähän nihkeät. En ole ihan varma mitä kautta vesi tuli kenkään, mutta lahje oli kyllä varren päällä.

TeKu
11.02.2014, 22.54
https://lh4.googleusercontent.com/-tzRuJoDLxWs/Uvfpl_qhWrI/AAAAAAAAJXs/MyqBxTFzvg4/s640/IMG_3468.JPG

Aika huikean hienon näköinen paikka. Oliko tämä jossain Raision suunnalla?

bomba
11.02.2014, 22.58
Mun tapauksessa 3 tuntia loskassa ajoa riitti siihen, että alkoi sukka kastua ja nyt ne on kuivunu 2 vuorokautta patterin päällä ja ovat enää vähän nihkeät. En ole ihan varma mitä kautta vesi tuli kenkään, mutta lahje oli kyllä varren päällä.

Mulla yleensä vedenpitävä kenkä kastuu, kun housut kastuu ja sitten housut kastelee sukat jne. Toinen vaihtoehto on se tunnettu fakta, että vedenpitävät kalvot eivät kengissä kestä ikuisuuksia. Mekaaninen rasitus on liian kova ja kalvo hajoaa jossain vaiheessa. Mulla goretex kävelykengät ei kestä kuin vuoden-kaksi, kun alkavat vuotaa.

Tunge märkiin kenkiin sanomalehteä tai jotain muuta imemään kosteutta. Kuivuu nopeammin.

Miklo
11.02.2014, 23.06
Aika huikean hienon näköinen paikka. Oliko tämä jossain Raision suunnalla?Jep, taisi olla Petäsmäkeä tarkalleen ottaen.

Juha Jokila
11.02.2014, 23.32
Mää veikkaan, että bomban kuvassa on tämä puro: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Puro&srs=EPSG%3A3067&y=6717788&x=232117&lang=fi

Aki Korhonen
12.02.2014, 10.36
Mää veikkaan, että bomban kuvassa on tämä puro: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Puro&srs=EPSG%3A3067&y=6717788&x=232117&lang=fiJoo. Samaa mieltä. Eikä itse asiassa tarviii edes veikkailla.
Kiva paikka ja hyvin jää huomaamatta vaikka vierestä menisikin.

TeKu
13.02.2014, 01.14
Ok. Kiitokset infoista. Raision polut on Haunisten altaan seutua lukuunottamatta itselle täysin vieraita, joten tuonnehan pitää jo tuon puromaiseman takia mennä käymään :)

artzi
13.02.2014, 20.41
Yritin etsiä kesäkuvaa, mutta ei nyt onnistunut. Kesällähän tuossa on vaarallinen, syvä ja runsasvirtainen... puro :) Ja kauniita rentukkapuskia. Läski pesty turkulaisesta kuracamosta lähemmäs alkuperäistä suojaväriään, lumen etsintä alkakoon...

SuperD
13.02.2014, 23.15
^ ettei me Artzi oltais keväällä/kesällä tunkattu tosta vierestä jonkun läpitunkemattoman ryteikön halki? Käytännöksi muodostuneen tavan mukaisesti edettiin vieressä kulkeneen kuntoradan suuntaisesti :)

TeKu
13.02.2014, 23.52
Käytännöksi muodostuneen tavan mukaisesti edettiin vieressä kulkeneen kuntoradan suuntaisesti :)
Tässä tuntee itsensä aina viisaaksi. Olen joskus kanssa jossain Pääskyvuoren / Kohmon suunnalla rämpinyt jossain ryteikössä ja kuullut yhtäkkiä lähestyviä juoksuaskeleita. Pysähdyin fillari olkapäällä ja epäuskoisena kuuntelin askeleiden lähenemistä, kunnes pian joku hölkkäili muutaman metrin päästä saman suuntaista pururataa pitkin.

artzi
14.02.2014, 21.41
Tästä kauniista spoorista on hyvä jatkaa... voittaa kotiolot :)

http://i.imgur.com/Ouzs4gE.jpg

Juha Jokila
15.02.2014, 02.56
voi prgele arzi me vaan ajettu jäätynessä suossa ja kärvistellään laavulla Yetin kanssa. Hyvää olutta toki ja paljon lihaa grillattu.

artzi
15.02.2014, 11.15
Mää jatkoin nautiskelua aamuaurinkoa odotellessa...

http://i.imgur.com/uPFxLVk.jpg

Juha Jokila
15.02.2014, 15.39
Pari guvaa lisää yöretkeltä
https://plus.google.com/u/0/photos/109979989294437051433/albums/5980597437766302945

https://lh6.googleusercontent.com/-T1Qzuvw2FTM/Uv9Zr96dZRI/AAAAAAAAA2k/qzsz8t5zPME/w1300-h975-no/IMG_6569.JPG

Juha Jokila
15.02.2014, 16.31
^^ Mistäs kaukaa Artzi on lähtenyt lunta hakemaan? On hienot tykkylumet puissa ja tampattua baanaa.

artzi
15.02.2014, 20.54
^^ Mistäs kaukaa Artzi on lähtenyt lunta hakemaan? On hienot tykkylumet puissa ja tampattua baanaa.

Aloitin kadonneen lumen metsästyksen Kajaanista, nyt suosikkipaikassani (kesät talvet), eli Paljakka-Ukkohalla alue. Kelkkareittiä ja koiravaljakkouraa... ja latuja. Kyllä täälläkin näkee ettei lunta ole niin paljoa kuin yleensä. Mutta riittää.

Shamus
16.02.2014, 02.21
Joo hyvät on spoorit..

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1229895_10201918405734714_14399585_n.jpg

Yeti
16.02.2014, 11.59
Yöretki JJ:n kanssa (http://www.yetirides.com/2014/02/just-another-february-overnighter.html).

https://lh4.googleusercontent.com/-sq5x1Ent5ls/UwB5Zu5tY-I/AAAAAAAAOvI/uPzrZhvDsAw/s640/P2140814-XZ1-140214.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-X90PJfZQMLY/UwB5coLucUI/AAAAAAAAOvg/w3SrEUNzCx0/s640/P2140830-XZ1-140214.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-oIasMxr08-A/UwB5h3IIQHI/AAAAAAAAOwI/_A6VJKRbz-8/s640/P2150855-XZ1-150214.jpg

Pihvi
16.02.2014, 16.43
Sinkulamaastolenkkiä Kaarinan Honkkarilta klo 19. Vauhti semireipas ja vaihdepyörälläkin saa osallistua.

Matti H
16.02.2014, 18.22
Sinkulamaastolenkkiä Kaarinan Honkkarilta klo 19. Vauhti semireipas ja vaihdepyörälläkin saa osallistua.

Hyvä, pitäkää tulta yllä!

OlliR
16.02.2014, 22.37
Hieno retki Yetillä ja Juhalla! Kiitos samoille herroille tiedoista joita kyselin reilu viikko sitten. Kävin yöpymässä Vaskijärvellä, alue oli minulle täysin uusi tuttavuus. Suksilla piti alunperin mennä mutta lumet lähti niin olin sitten jalkapatikassa. Yövyin teltassa Valastenmaalla. Siellä on vain ruokailukatos, nuotiopaikka ja pieni puuliiteri.

Kiitos Pihville lenkkiseurasta! Oli märkää, kylmää ja pimeää eli perusmeininki.

artzi
17.02.2014, 21.05
Kesä on lähellä, yöllä jo lauleskellaan... kohta päästään kaikki JJ:n ja Yetin poluille.

Läskin retki Kainuun kelkkaurille.

(http://mtbfin.eu/r/?p=1812)

bomba
18.02.2014, 00.30

Ai pahus kun meni ohi, olisin niiiiiin ollut hyvää lenkkiä vailla. En osannut kyttäillä tietoja, kun alkuvuosi on ollut niin hiljaista. Jos sunnuntaicyclot on taas bäk, olen iloinen ja ensi kerralla mukana!

opheinonen
20.02.2014, 21.55
Tänä ammuna pistin valollisen kypärän päähän, kun tankovalon 10 000 kiinalumenia............

Hei, annatko linkin ko. tuotteeseen, niin laitan harkintaan.
t: Olli

greenman
22.02.2014, 09.00
MTB-Turulle varataan majoitus pe-su 27-29.6.2014.
Kontio 3 ja 4, samat kuin 2011 siis. http://www.tahko.com/fi/kauppa/lomaasunto/M04134+KONTIO+3/

Pyydän mahdollisimman sitovia ilmoja ilman sitoomuksia (laittakaa yyveetä), niin saadaan pikaisesti taas arvottua tarvitaanko 2 mökkiä vai riittääkö 1.

Hintaa 33-40 €.

Kimppakyydit ym. järjestynee.

Foorumin puolelta ei ole tullut yhtään kommenttia, mutta viikko aikaa vielä harkita ennen kuin pitää päättää tarvitaamko 2 mökkiä. Tällä hetkellä näyttää, että yksikin saattaisi riittää.

Matti H
22.02.2014, 10.26
Sitkeät huhut kertovat joidenkin vahvajalkaisten, nimeämättömien mutta ehkä ennalta-arvattavien MTB-Turkulaisten aikeista startata 240 km:lle. Pelkästään näiden suoritusten seuraamiseksi ja urheiden kannustamiseksi kannattaa lähteä mestoille.

peruspertti
22.02.2014, 10.45
Matti puhuu asiaa

stumpe
23.02.2014, 14.55
Missä on Turun pisimmät maastopolut? Tarkoitan siis sellaisia, ettei välissä tarvitsisi juuri yhtään/ollenkaan ajaa kevliä yms. Saa laittaa karttalinkkiä.

Matti H
23.02.2014, 15.08
Menee lähimettään ja ajaa ympyrää? Maastopyöräilijän elintila kapenee koko ajan.

Shamus
23.02.2014, 15.10
Kivikaudenpolku ympäristöineen taitaa olla pisimpiä?

JanneR
23.02.2014, 22.45
Riippuu siitä paljonko kevliä sietää, mutta jos Mälikkälästä vaikka lähtisi ajelemaan, kiertää Haunisten altaan ja sieltä suunnistaa Kullaanvuoren kautta Maskuun, niin siinä ei nyt ainakaan asfaltilla joudu kuin jonkun metrin ajamaan. Hiekkatiesiirtymää tulee, reitistä riippuen, joku sata metriä.

marmar
24.02.2014, 08.33
Riippuu siitä paljonko kevliä sietää, mutta jos Mälikkälästä vaikka lähtisi ajelemaan, kiertää Haunisten altaan ja sieltä suunnistaa Kullaanvuoren kautta Maskuun, niin siinä ei nyt ainakaan asfaltilla joudu kuin jonkun metrin ajamaan. Hiekkatiesiirtymää tulee, reitistä riippuen, joku sata metriä.

Vielä on pellot sen verran jäässä, että niitä pitkin pääsee. Peltoja hyväksikäyttäen kuusistossakin pääsisi aika pitkälle. Asutuksen lähellä pientareilla on jopa poluntynkää kohtuullisesti. Tosin märän pinnan takia voi joutua suorakylvöpelloillakin varautumaan saveen. Kokemusta on viikonlopulta. Yksi autokin toppasi ihmettelemään kummajaista, kun peräpyörän kanssa tulimme savipellon laitaa :) Routa on kuitenkin niin lähellä, että ei uppoa edes kapealla exremellä, joka toimi muuten harvanappulaisena hyvin savessa.

marmar
24.02.2014, 08.39
Missä on Turun pisimmät maastopolut? Tarkoitan siis sellaisia, ettei välissä tarvitsisi juuri yhtään/ollenkaan ajaa kevliä yms. Saa laittaa karttalinkkiä.

Vielä on pellot sen verran jäässä, että niitä pitkin pääsee miltei kaikkialla, missä ei ole liian tiuhaa asutusta. Peltoja hyväksikäyttäen kuusistossakin pääsisi aika pitkälle. Asutuksen lähellä pientareilla on jopa poluntynkää kohtuullisesti. Tosin märän pinnan takia voi joutua suorakylvöpelloillakin varautumaan saveen. Kokemusta on viikonlopulta. Yksi autokin toppasi ihmettelemään kummajaista, kun peräpyörän kanssa tulimme savipellon laitaa :) Routa on kuitenkin niin lähellä, että ei uppoa edes kapealla exremellä, joka toimi muuten harvanappulaisena hyvin savessa.

OlliR
26.02.2014, 14.17
Nostellaas taas kun meinaa ketju karata liian kauas.

Asiaakin on, meinaan metsässä on mahdottoman hienot kelit pyöräillä! Ei ollut urilla enää yhtään lunta eikä jäätä ja kurakin oli yön pakkasen ansiosta jäätynyt. Kevään perinteinen Paraisten kierto lähestyy, valmistautukaa lisäinfoon mahdollisesti jo lähiaikoina.

Juha Jokila
26.02.2014, 14.36
Joo, ja perinteisen kevätleirin ajankohta pitäisi sopia myös. Ja kelien puolesta voisi järkätä vaikka saman tien sydäntalven kuivanmaan leirin.

MTB 50+
26.02.2014, 17.33

Paikallistuntemuksella miltei missä puolella tahansa kaupunkia voi ajella useita tunteja 10 ... 100 m asfalttisiirtymillä.

Vesa-Pekka Rantalainen
27.02.2014, 00.38
Paikallistuntemuksella miltei missä puolella tahansa kaupunkia voi ajella useita tunteja 10 ... 100 m asfalttisiirtymillä.

Jos vaikka Luolavuorelta lähtisi, niin n. 100 m asvalttia ja olisi jo Littoisten järveä kiertämässä...siis Ilpoista, Katariinaa jne.

anttif79
28.02.2014, 15.00
Moi.

Olen tulossa Turkuun 4.3:tta illalla ja olisi intoa käydä maasturi lenkillä, mutta mestoja tuntemattomana olisi ajo kaveri tarpeen. Löytyisiköhän joku?
Jonkinlaista polkuajelu olisin vailla.

Jusa.L
28.02.2014, 23.14
Hieman offtopic, mutta heitetään kuitenkin...

Missä Turussa olisi hyvä spinning sali, johon ei tarvitsisi ostaa mitään vuoden jäsenyyksiä ja missä olisi hyvät ohjaajat?

Cerex
01.03.2014, 21.54
Melkein kaikkiin saleihin pääsee kertakäynneillä tai ostamalla 10 kerran kortin. Itse käynyt talvella Leaf-areenalla jossa omasta mielestäni hyvät ohjaajat. Enemmän sitä polkemista ja vähemmän muita kuvioita. Salin puolella myös spinning-pyöriä. Mutta mene ja kokeile niin tiedät parhaiten mistä itse pidät. Gym 2000 on myös kaverit kehuneet.

Pihvi
02.03.2014, 08.50
Tänään taas sinkulamaastolenkkiä Kaarinan Honkkarilta klo 15. Vauhti semireipas ja vaihdepyörälläkin saa osallistua.

Pave
03.03.2014, 01.37
Huomasin tuossa, että uusituilta MTB-Turun sivuilta (http://mtbturku.net) ei löydy suoraa linkkiä perinteisiin porukkalenkkisääntöihimme. Suurin osa kuskeista nämä toki jo tuntee, mutta eivät välttämättä ihan kaikki tuoreimmat jäsenet. Luetaanpas nyt kaikki ne taas ajatuksen kanssa läpi ihan jo kertauksenkin vuoksi, jotta kausi 2014 pyörähtäisi käyntiin vähemmillä kommelluksilla: http://www.mtbturku.net/lenkit.php?subsection=saannot

miku80
05.03.2014, 11.38
Alkaa ajokelit oleen kohdillaan joten onko porukkaa tulossa huomenna tolpalle?

OlliR
05.03.2014, 13.48
.. huomenna tolpalle?

Kiinnostaa kyllä tolppa-ajelu. Olisiko mahdollisuutta lähteä jo viideltä tai puoli kuudelta? Saisi inan kauemmin mentyä valoisaan aikaan. Seitsemään asti taitaa nähdä ilman lamppua.

miku80
05.03.2014, 16.58
Periaattees mulle ainakin passaa jo viidelt lähtö..

TANUKI
05.03.2014, 22.34
Eli siis viideltä tolpalla? Tulossa.

Sent from my GT-I8750 using Tapatalk

miku80
05.03.2014, 23.13
Eli siis viideltä tolpalla?

Jep..

OlliR
06.03.2014, 12.11
Jeps, hieno homma että torstailenkit jatkuvat! Tulen viideksi tolpalle. Pidetään vauhti tarpeeksi rauhallisena, pyöräilykunto on huono ja taidot vielä huonommat.

Frank
06.03.2014, 20.53
Joku yksinäinen odotteli kuuden aikaan tolpalla kun ajoin autolla ohi. Pitää varmaan käydä kellarissa katsomassa onko täpäri vielä tallella. Viimeksi tainnut sitä ulkoiluttaa joskus elokuussa :eek:

jeppe
07.03.2014, 01.45
Sattuiko jollakulla olemaan Commencalin Metaa S- tai M-kokoisena parkkipaikkatestaukseen (kokoon/geometriaan pitäisi saada tuntumaa)?

Ulla
07.03.2014, 19.21
Ottaisiko joku vastuulleen Lounais-Suomen Aluesarjan XC-kisan 2.9.2014 (paikka ja reitti omavalintainen, mutta luvat on hankittava) vai perutaanko kokonaan?

Immo Laine
08.03.2014, 14.12
Ottaisiko joku vastuulleen Lounais-Suomen Aluesarjan XC-kisan 2.9.2014 (paikka ja reitti omavalintainen, mutta luvat on hankittava) vai perutaanko kokonaan?
Keneltä Moision kuntopolun ympäristön luvat hankitaan?
Jos ei kisa Turussa 2.9. onnistu, niin Team Kotikalliolta voi kysyä, josko voisivat Taivassalossa järkätä korvaavan...

Ulla
08.03.2014, 16.07
Liikuntavirastolta lupa pururataan ja muistaakseni ympäristövirastolta lupa poluille. Eikös Team Kotikalliolla ollut jo yksi kisa aluesarjassakin?

Matti H
08.03.2014, 22.03
Huomenna (su 9.3.) kello 0900 Kaarinan honkkarilta starttaa jonkunlainen lenkki. Ajoajasta, -suunnasta eikä vauhdista ei hajuakaan, mutta sanomista todennäköisesti tulee.

hullukoira
09.03.2014, 00.30
Kuulostaa lupaavalta. Yritän yön aikana etsiä satulalaukkuun valuneen selkärangan ja hilata itseni aamulla esiripun kapitalistiselle puolelle.

kijas
09.03.2014, 00.53
Huomenna (su 9.3.) kello 0900 Kaarinan honkkarilta starttaa jonkunlainen lenkki. Ajoajasta, -suunnasta eikä vauhdista ei hajuakaan, mutta sanomista todennäköisesti tulee.

Kauheen aikasin :eek: Mut maastopyörillä kuitenkin vai? Sul on varmaan puhelin mukana myöhäsempiä matteja varten...

Matti H
09.03.2014, 08.41
Kauheen aikasin :eek: Mut maastopyörillä kuitenkin vai? Sul on varmaan puhelin mukana myöhäsempiä matteja varten...

Maasturilla juu. Joku kolme tuntia varmaan ajellaan.

Ulla
09.03.2014, 18.23
Kehtaan taas sanoa harrastuksekseni maastopyöräilyn, kävin lenkillä. Runosmäen kallioilla kohtasin pari lajitoveriakin.

artzi
10.03.2014, 00.38

Ajakaa pkele. Tästä voi halukkaat alkaa pisimmän maastoilukesän kautta aikojen. Selkärangat esiin...

marmar
10.03.2014, 11.10
Ajakaa pkele. Tästä voi halukkaat alkaa pisimmän maastoilukesän kautta aikojen. Selkärangat esiin...

Eilen ajelin paikallisia kuusiston polkuja ja vielä löytyi vähän jäätä, mutta kovin oli kesäinen fiilis ja 99,99% poluista jäättömiä.

Lehisj
11.03.2014, 17.10
Minkäslaisilla kumeksilla siellä poluilla nyt pärjää tämmöinen huonotaitoinen, hidas kuski? Josko tässä aloittelisi piakkoin tämän kauden polkuajelut. Nyt täysjäykässä vielä ISP:t alla ja niitä ei varmaankaan tarvita ja sinkulassa olisi siihen syksyllä jääneet HD/Chunky Monkey.

Juha Jokila
11.03.2014, 17.41
Ainakin täällä Turun pohjoispuolella Kabulissa on niin kuivaa, että pärjää millä renkaalla tahansa.

Ei ole sitten kukaan ollut kiinnostunut kevätleiristä?!?

peruspertti
11.03.2014, 18.09
Kyllähän se leiri voisi kiinnostaa.

marmar
11.03.2014, 18.56
Minkäslaisilla kumeksilla siellä poluilla nyt pärjää tämmöinen huonotaitoinen, hidas kuski? Josko tässä aloittelisi piakkoin tämän kauden polkuajelut. Nyt täysjäykässä vielä ISP:t alla ja niitä ei varmaankaan tarvita ja sinkulassa olisi siihen syksyllä jääneet HD/Chunky Monkey.

En ole sunnantain jälkeen ehtinyt ajamaan, mutta silloin oli juurakot ja kalliot oli kuivia. Mutaa oli joissain paikoissa mutta pohja jäässä, joten ei uponnut. Yleisfiilis normaalin kesän fiilis. On varmasti hiukan paikasta kiinni, mutta yllättävän kuivaa oli. Ainoa mahdollinen ylläripaikka oli se reitille sattunut pieni jäätikkö (alle metrin), mutta osasin odottaa sitä ko paikassa. Pikkasen kannatta kuitenkin pitää silmiä auki, että ei lipsauta nurin, jos kuitenkin on jäätä jäljellä.

OlliR
11.03.2014, 19.48
Kävin äsken Paraisilla maastossa. Polut on todella märkiä, nyt on varmaan pehmein aika keväästä. Pohjat on sulaneet ja kuraa ja vettä riittää. Paraisten kiertoa ei ole ainakaan nyt tulevana viikonloppuna, toivottavasti parin viikon sisään maasto kuivuu tarpeeksi.

Yeti
11.03.2014, 20.32
...
Yleisfiilis normaalin kesän fiilis.
...

Ollaan vielä aika kaukana kesäkeleistä, nyt on pikemminkin tyypillinen huhtikuun keli. Suhteellisen kuiviakin paikkoja löytyy, mutta kosteammat paikat ovat vielä huonossa kunnossa ja suosittelen järkevää reittivalintaa. Polut kuluvat kuitenkin aika paljon tällaisessa kelissä.

hullukoira
11.03.2014, 22.24
Joo, ja perinteisen kevätleirin ajankohta pitäisi sopia myös. Ja kelien puolesta voisi järkätä vaikka saman tien sydäntalven kuivanmaan leirin.

Ei ole sitten kukaan ollut kiinnostunut kevätleiristä?!?

Henkeä pidätellenhän kaikki on tässä odottanut keskutelun avausta päivämääristä. Palmusunnuntai sopisi aikaisen kevään teemaan, vaan onko silloin jo myöhäistä?

Matti H
11.03.2014, 23.04

Häh?

----

En muista tuliko tohon kevätleiriin jo kuitattua jotain. Kiinnostaa tietty, perkeleesti. Vähäinen läsnäolo Länsi-Suomessa vaan haittaa osallistumista. Mutta ainakin kalliobaanoille go, tällä kertaa.

Ei sun tarvii muuta kun laittaa mainos, niin innokkaita pakkaa paikalle ympäri Suomen. Laatu vetää kyllä.