PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uusi maantiepyörä hakusessa

Sivut : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

timo64
05.07.2019, 21.36
Nykyisellä Trek Madone 2.3 tullut veivattua viitisen vuotta ja noin 20 tkm. Ruokahalu kasvaa syödessä, uusi ja parempi pyörä hakusessa puhtaasti asfalttilenkkeihin. Italian lomamatkalla kuukausi sitten vuokrasin hiilikuitu Bianchin ja oli kyllä nautinto ajaa. Suosituksia Uudenmaan asiantuntevista pyöräliikkeistä otetaan vastaan, ja mielellään noista italiaano merkeistä. Toki muutkin kelpaa. Oma ajatus on ottaa hankinta ns. varman päälle eli asiantuntevaa apua tarvitaan. Tarkoittaa sitä että tällä tietämyksellä en nettikaupoista uskalla tilata, itse kasattuna puhumattakaan. Pituutta on 186cm, ja mitattu inseam 89cm, eli aika pitkäkoipinen yksilö. Kovinkaan matala ja aerodynaaminen ajoasento ei minun selälle tai paremminkin takapuolelle ei tunnu hyvältä. Esim nykypyörässä aivan liian kova satula. Näillä spekseillä otetaan suosituksia vastaan liikkeistä ja merkeistäkin. Budjetti luokkaa max 1500e lähtökohtaisesti.

Jami2003
05.07.2019, 23.16
Jos se nautinto biankki on jo löytynyt niin etsisin enää myyjän. Sen verran hyvä pyörä kyseessä.

Moska
05.07.2019, 23.41
Esim nykypyörässä aivan liian kova satula.

Tämä on mielenkiintoinen asia, omalla pyörällä kanssa reilu 20000 täynnä ja satula on muuttunut kovahkosta kovaksi. Eli nykyisessä ei ole käytännössä pehmusteita ollenkaan ja tällä voin ajaa ilman ongelmia suhteellisen pitkiä lenkkejä. Vanhalla oli puutumis ongelmaa ja samaa tulee liian paksulla bibsin pehmusteella.
Mikä sinun nykyisessä satulassa on vialla, eli mitä ongelmaa se teettää?

fiber
05.07.2019, 23.58
... hiilikuitu Bianchin ja oli kyllä nautinto ajaa. Suosituksia Uudenmaan asiantuntevista pyöräliikkeistä otetaan vastaan, ja mielellään noista italiaano merkeistä.
Bianchit löydät Velo&Oxygenistä. Suosittelen Vantaan Tammiston myymälää, mutta en Espoon Suomenojaa. Tietysti käyt myös Raimo Niemisen &co. upeassa Velosportissa. Jos haluat kivijalkakaupasta uutta hiilikuitu-Bianchia, taitaa kyllä budjettisi vaatia tarkistamista.

Hei mut tässähän on sulle hyvä (https://www.fillaritori.com/topic/131117-bianchi-mono-q-b4p-carbon-105-10sp-2010-55cm-hki/), ja järkibudjetilla. 55 cm on hiukan sillä ja rajalla riittääkö sulle, kun inseam on 89 cm. Jos satulan saa tarpeeksi ylös, niin pidemmällä stemmillä saat ajoasennon kohdalleen. Mulla on Bianchi Oltre XR4 kokoa 57cm, ja samaa oli muistaakseni aiempi Bianchi 928 c2c. Oma jalkamittani 90,5 - 91 cm.

timo64
06.07.2019, 07.20
Tämä on mielenkiintoinen asia, omalla pyörällä kanssa reilu 20000 täynnä ja satula on muuttunut kovahkosta kovaksi. Eli nykyisessä ei ole käytännössä pehmusteita ollenkaan ja tällä voin ajaa ilman ongelmia suhteellisen pitkiä lenkkejä. Vanhalla oli puutumis ongelmaa ja samaa tulee liian paksulla bibsin pehmusteella.
Mikä sinun nykyisessä satulassa on vialla, eli mitä ongelmaa se teettää?
Ehkäpä kovuus mullakaan ei ole se ongelma vaan oma anatomia suhteessa satulan muitoon. Häpyluun kohdalle alkaa sattumaan jo tunnin jälkeen. Luu taitaa tällä yksilöllä olla normaalia pinnemmassa eikä noita fyllejä muutenkaan ahterista juuri löydy. Hieman leveämpi satula ja keskellä vako (eikös tällaisiakin ole tarjolla) voisi olla kokeilemisen arvoinen. Myös matalampi ajoasento voisi auttaa, painoa vähemmän satulan päälle.
Nimimerkille Fiber, luulen että tuo 55cm runko mulle liian pieni. Nyky-Trekissä 58 ja ei ainakaan yhtään pienempi saisi olla, Tosin merkkikohtaisiahan nämä kokoluokat ovat.

nure
06.07.2019, 09.17
Satulat ovat ikuinen keskustelun aihe ja jokaisella oma mieltymys, itsellä kolmessa pyörässä erillainen satula ja pikku hiljaa etsitään voittajaa... Itse kyllä pidän pehmusteettomasta, oikean levyisestä satulasta, liian pehmeät ja kapeat olleet ongelmallisia vaikkei nekään kaikki, esim. Tune Speedneedle yksi parhaista.

Moska
06.07.2019, 13.11
Ehkäpä kovuus mullakaan ei ole se ongelma vaan oma anatomia suhteessa satulan muitoon. Häpyluun kohdalle alkaa sattumaan jo tunnin jälkeen. Luu taitaa tällä yksilöllä olla normaalia pinnemmassa eikä noita fyllejä muutenkaan ahterista juuri löydy. Hieman leveämpi satula ja keskellä vako (eikös tällaisiakin ole tarjolla) voisi olla kokeilemisen arvoinen. Myös matalampi ajoasento voisi auttaa, painoa vähemmän satulan päälle.
Nimimerkille Fiber, luulen että tuo 55cm runko mulle liian pieni. Nyky-Trekissä 58 ja ei ainakaan yhtään pienempi saisi olla, Tosin merkkikohtaisiahan nämä kokoluokat ovat.Mulla on yhdessä vanhuksessa kovahko pyöreäselkäinen muovinen satula ja se painaa kanssa häpyluun alueelle, että alle 10 km alkaa olemaan tuskallista. Vaihtuu kunhan tulee vastaan jokin tyyliin sopiva.
Omissa käytössä olevissa on joko halkio tai kevennys keskellä. Sculturan vakiosatulalla ajaa pitemmälle, mutta se puuduttaa salakavalasti vehkeet. Nuo on kaikki suurinpiirtein saman levyisiä, eli muodossa suurin ero. Varmaan jokin pehmustettukin (sopivasti muotoiltu) toimisi, mutta ei ole ollut tarvetta etsiä sellaista.

timo64
07.07.2019, 11.42
Omissa käytössä olevissa on joko halkio tai kevennys keskellä. Sculturan vakiosatulalla ajaa pitemmälle, mutta se puuduttaa salakavalasti vehkeet. Nuo on kaikki suurinpiirtein saman levyisiä, eli muodossa suurin ero. Varmaan jokin pehmustettukin (sopivasti muotoiltu) toimisi, mutta ei ole ollut tarvetta etsiä sellaista.

Kummasti paine arkaan paikkaan väheni, kun siirsin satulaa pari senttiä edemmäs ja nokkaa hieman alaspäin. Nyt satula on vaakasuunnasta hieman etukenossa ja toimii paremmin tuolla satulamuodolla. Parin tunnin lenkillä tänään ei kipuja. Velo&Oxycenin Bianchit täytyy selvittää onko miten kilpailukykyisiä hinnat, jne. Intenso dura-ace hiilarit tällä hetkellä luokkaa 2,5 tonnia...

mkp
07.07.2019, 13.12
Hienoo, jos löyty satulaongelmiin apua. Se on aina Hurraa-huudon paikka! Mulla itellä on myös satula aina reilusti etukenossa. Ei tuu mieleenkään ajaa enää ns. vaaterissa olevalla. Täähän on niin henkilökohtainen asia, että jokaisen tarvii löytää omat tiensä onneen. Mun onni on toi etukeno ja brooks carved C13 132 leveenä. Siinä on myös mulle sopivasti pientä joustoa.

Onnea vielä pyörän etsintään.

nure
07.07.2019, 16.48
Satulan asento itsellä vaakasuorassa, viime lenkillä huomasin että hieman tuli tuskia kun nokka testailun jäljiltä hieman alhaalla ja koko ajan piti korjata asentoa.

timo64
07.07.2019, 22.52
Jos haluat kivijalkakaupasta uutta hiilikuitu-Bianchia, taitaa kyllä budjettisi vaatia tarkistamista.

Niinpä taitaa. Esim Intenso Ultegra cykelkraftissa luokkaa 2400€, samoissa haminoissa hinta Velossa. Tuota mallia juurikin ajoin Italiassa ja muutenkin miellyttää silmää enemmän kuin agressiivisempi Aria - malli. 105 - osasarjalla hinta tippuisi noin 400€. Nykyisessä Trekissä 105,ja hyvin sekin on toiminut. Italian Bianchissa vaihteet Ultegra) toimi mielestäni aavistuksen tarkemmin ja napakammin kuin 105:ssa joten nämä valinnat on näitä. Levyjarrut nostaakin sitten hintaa reilummin.

fiber
08.07.2019, 20.58
Jos jostain pitää tinkiä, niin mielestäni satavitoset Ultegran sijaan on se helpoin paikka. Jos haluaa kaivaa kuvetta syvemmältä kuin 105 vaatii, kannattaa sitten saman tien ottaa Di2 eli sähkö-Ultegraa.

Tässä vaiheessa kautta saattaa olla, että jollakin kaupalla on esim. ylivuotinen runko alennuksessa. Katso myös Bianchistore.de (https://www.bianchistore.de/de/search?sSearch=intenso)

timo64
08.07.2019, 21.37
Jos jostain pitää tinkiä, niin mielestäni satavitoset Ultegran sijaan on se helpoin paikka. Jos haluaa kaivaa kuvetta syvemmältä kuin 105 vaatii, kannattaa sitten saman tien ottaa Di2 eli sähkö-Ultegraa.

Tässä vaiheessa kautta saattaa olla, että jollakin kaupalla on esim. ylivuotinen runko alennuksessa. Katso myös Bianchistore.de (https://www.bianchistore.de/de/search?sSearch=intenso)
Näkyy tuossa kaupassa olevan Ultegra/105 saman hintaisia 1.999,- ilmeisesti kokoonpanoltaan muuten samanlaisia ...alkaisi olemaan budjetin ylärajoilla. Kiitos vinkistä!

Edit: tyhmä kysymys tietämättömältä, jos tilaa tuolta niin joutunee itse kasaamaan pyörän?

fiber
08.07.2019, 22.34
Minusta tuolta kyllä tulee kasattu fillari: https://www.bianchistore.de/en/about-us
(edit: olen itse tilannut sieltä vain pienempää kilkettä, ja sinänsä olen kyllä kauppaan tyytyväinen)

Ultegra-versiota ei enää ole saatavilla 57-kokoisena.

baepis
01.09.2019, 12.48
Moi,
Lainataan vähän tätä ketjua. Maantiepyörä on hakusessa ja budjetti max 2500€. Omat mitat pituus 179cm ja jalan sisämitta 80cm. Tällä hetkellä olen silmäni iskenyt Trek Emonda SL6 pyörään.

Tässä surffailtuani Bike24:sta löytyi tälläinen Specialized ja kokokin taitaa just täsmätä:
https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=316127;menu=1000,173,157;m id%5B917%5D=1;pgc%5B132%5D=469

Mitä mieltä olette, kannattaako tarttua tarjoukseen?

Dr TuKo
01.09.2019, 13.57
En ota kantaa pyörävalintaan, mutta jalan sisämitta vaikuttaa lyhyeltä suhteessa pituuteen. Kannattaa mitata uudestaan:

Laita esim ohut kirja haaroihin ja nosta seinän vieressä suorana seisoen niin ylös kuin ilman kipua nousee ja mittaa sitten.

sf12
01.09.2019, 14.28
Moi,
Lainataan vähän tätä ketjua. Maantiepyörä on hakusessa ja budjetti max 2500€. Omat mitat pituus 179cm ja jalan sisämitta 80cm. Tällä hetkellä olen silmäni iskenyt Trek Emonda SL6 pyörään.

Tässä surffailtuani Bike24:sta löytyi tälläinen Specialized ja kokokin taitaa just täsmätä:
https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=316127;menu=1000,173,157;m id%5B917%5D=1;pgc%5B132%5D=469

Mitä mieltä olette, kannattaako tarttua tarjoukseen?

Geometrian perusteella Spessu sopii sinun mitoille paremmin. Emonda on lyhyempi ja korkeampi. Tuossa 2500€ hintaluokassa molemmat hyviä vaihtoehtoja. Itse tarttuisin tuohon tarjoukseen Tarmacista.

WECLIMITS
01.09.2019, 15.02
En ota kantaa pyörävalintaan, mutta jalan sisämitta vaikuttaa lyhyeltä suhteessa pituuteen. Kannattaa mitata uudestaan:

Laita esim ohut kirja haaroihin ja nosta seinän vieressä suorana seisoen niin ylös kuin ilman kipua nousee ja mittaa sitten.

Asian vierestä,kuten aina, mutta itselläni em. tavalla mitattu jalka on 90 cm, kun taas farkkujeni inseam on 33" (~84 cm). Ero lienee itsestäân selvä, kunhan muistutan.

baepis
01.09.2019, 15.14
Bibsit jalassa ja vatupassi niin ylös kuin menee, niin sain mitaksi 83cm. Lyhyet jalat on kuitenkin pituuteen nähden.

sf12
01.09.2019, 15.26
Bibsit jalassa ja vatupassi niin ylös kuin menee, niin sain mitaksi 83cm. Lyhyet jalat on kuitenkin pituuteen nähden.

54cm Tarmac juuri sopiva.

baepis
01.09.2019, 18.55
54cm Tarmac juuri sopiva.

Kiitos. Taidan laittaa Tarmacin tilaukseen.

timo64
04.05.2020, 22.25
Jatketaan tätä ketjua, koska uusi pyörä jäi viime vuonna hankkimatta. Jospa tänä vuonna sitten.
Tietääkö joku mitä eroa on Focus Izalco Max pyörän eri numerosarjoissa? Näitähän on 8- ja 9- alkuisissa useampikin.
Hintaero eri numeroissa kuitenkin kohtuu suuri.
Tämä on yksi merkki joka kiinnostaisi.

Kollinjoki
04.05.2020, 22.34
Jatketaan tätä ketjua, koska uusi pyörä jäi viime vuonna hankkimatta. Jospa tänä vuonna sitten.
Tietääkö joku mitä eroa on Focus Izalco Max pyörän eri numerosarjoissa? Näitähän on 8- ja 9- alkuisissa useampikin.
Hintaero eri numeroissa kuitenkin kohtuu suuri.
Tämä on yksi merkki joka kiinnostaisi.
Isompi numero, parempi pyörä (osat ym.)

AntM
04.05.2020, 22.50
8 sarjassa pikkasen painavampi runko ja ei integroitua ohjaamoa vrt 9 sarjaan. Muut erot sitten osasarjoissa ja kiekoissa.. Mullakin oli mielessä Izalco:n 8.9 versio mutta toistaiseksi jäi vielä virtuaalihyllylle pyöräkauppaan.

Aakoo
04.05.2020, 23.43
Jos kropan mittasuhteet eivät ole vuodessa muuttuneet, niin kannattaa ottaa huomioon että tuo Focus on alun perin miettimääsi Bianchiin verrattuna nimenomaan matala ja pitkä.

timo64
05.05.2020, 06.48
8 sarjassa pikkasen painavampi runko ja ei integroitua ohjaamoa vrt 9 sarjaan.
Mitäs integroitu ohjaamo käytännössä pyörässä tarkoittaa?
Tuo Aakoon mainitsema Focuksen geometria pitää huomioida. Edelleen kropassa samat mittasuhteet, pituus 185, inseam 88, joten suhteellisen pitkäkoipinen. Tosin on myös pitkähköt kädet joten... Suosisin mieluummin hieman leppoisampaa ajoasentoa kuin tiukkaa matalaa.
Sen verran vaatimukset muuttuneet vuodessa että täyshiilikuitu pitää olla ja budjettia nostettu kolmeen tonniin. Sillä ei vielä di2 vaihteita saa mutta jostain on tingittävä.

Aakoo
05.05.2020, 08.24
Kolmella rahalla saa jo tosin hyvän fillarin. Ehkä hieman leppoisampaa ajoasentoa voisi tuohon hintaluokkaan tarjota jo harkitsemasi Bianchi (https://www.suomenurheilupyora.fi/bianchi-infinito-xe-ultegra-disc), Cannondale Supersix (https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/cannondale_supersix_evo_carbon_disc_105_maantiepyo ra-p-90634-6) tai Trek Domane (http://lundberg247.fi/product_details.php?p=2742).

Visqu
05.05.2020, 09.18
Tuo Aakoon mainitsema Focuksen geometria pitää huomioida. Edelleen kropassa samat mittasuhteet, pituus 185, inseam 88, joten suhteellisen pitkäkoipinen. Tosin on myös pitkähköt kädet joten... Suosisin mieluummin hieman leppoisampaa ajoasentoa kuin tiukkaa matalaa.
Sen verran vaatimukset muuttuneet vuodessa että täyshiilikuitu pitää olla ja budjettia nostettu kolmeen tonniin. Sillä ei vielä di2 vaihteita saa mutta jostain on tingittävä.

Mihin perustat pitkäjalkaisuuden?

Mä oon 180 ja inseam 86,5 eivätkä jalkani ole keskimäärin mitenkään erityisen pitkät pohjautuen Shimanon bikefit-dataan.

Focusta lukuunottamatta hyvin suuri osa nykyrungoista on geoltaan melko iisejä, runkosuunnittelussa on selvästi alettu ottamaan huomioon keskivertoinen polkupyöräilijä :)
Esim. nykyinen spessun Tarmac koossa 58 todennäköisesti sopisi kysyjälle todella hyvin tarjoten vielä leppoisan asennon. Koko 56 pykälää pidemmällä stemmillä toimisi myös erittäin hyvin mutta siinä ajoasento olisi jo hieman agressiivisempi.
Itse ajaisin koolla 54 jos Tarmacin omistaisin.

Mutta nettispeksaaminen on mitä on, koeajolle kokeilemaan erilaisia pyöriä.

turot
05.05.2020, 12.04

Jos kaipaa nimeomaan rennompaa asentoa, hiilikuitua ja sähkövaihteesta haaveilet niin vilkaisepa vielä Canyon Endurace. Sen saa sähkövaihteilla (Di2) ja levyjarruilla 3199 (+toimituskulut).

https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/endurace-cf-sl-disc-8.0-di2/2186.html?dwvar_2186_pv_rahmenfarbe=BK%2FGY

timo64
05.05.2020, 20.49
Tuo Canyon on hyvä tarjous sähkövaihteineen. Canyonia ei sitten ennen ostopäätöstä pääsisi katsomaan/koeajamaan, koska myyvää liikettä ei taida Suomessa olla.
Velosportissa ja Oxygenissa täytyy käväistä viikonloppuna ja tsekata ainakin kännäri ja bianchi.
Vähän käytetty esim. fillaritorilta myös mahdollinen.
Pari viimeistä pyörää olleet Trekkejä, joten jos tällä kertaa joku muu.

AntM
05.05.2020, 21.13
Mitäs integroitu ohjaamo käytännössä pyörässä tarkoittaa?.

Tarkoittaa, että kaapelit viety stemmin kautta runkoon eli ne ei ole näkyvissä. Näyttää hyvältä mutta vaatii merkki- ja mallikohtaisen stemmin jos ei myös tankoakin. Focuksessa normi tanko kylläkin.

Tuosta geometriasta sanoisin, että totta on että Focus ei ole endurance pyörä mutta ei siinä kyllä ole kaikkein tiukinkaan geo. Itse asiassa Tarmac on ainakin omalla koolla (52) hieman matalampi ja pidempi kuin S koon Focus. Vanhanaikainen kisageo on sitten Canyonin Ultimatessa.

Visqu
05.05.2020, 21.40
Tuosta geometriasta sanoisin, että totta on että Focus ei ole endurance pyörä mutta ei siinä kyllä ole kaikkein tiukinkaan geo. Itse asiassa Tarmac on ainakin omalla koolla (52) hieman matalampi ja pidempi kuin S koon Focus. Vanhanaikainen kisageo on sitten Canyonin Ultimatessa.

Kannattaa vertailla kysyjälle sopivia runkokokoja. Totta on että Tarmac madaltuu paljon suhteessa pituuteen kun mennään pieniin kokoihin, tilanne taasen on varsin erilainen koossa 56 tai 58.

Ja edelleen, levyjarrullinen Ultimate ei myöskään ole mielestäni erityisen agressiivinen geoltaan kun ollaan keskikokoisissa ja suuremmissa rungoissa.

Harkitsin itse aikoinaan Enduracea, ostin kuitenkin Ultimaten koossa M ja olin erittäin tyytyväinen. Näin Ultimaten jo myyneenä voi viisastella, että ehkä olisi pitänyt olla S sillä nykypyörät ovat kaikki kokoa 54.

AntM
05.05.2020, 23.27
^ Näinpäs onkin, Tarmacci ja Ultimate ovat isokokoisina leppoisampia vrt Focus. I stand corrected😄
Vielä yksi kandidaatti, jos sallitte: BMC Roadmachine - hieno mutta turkasen kallis

timo64
21.05.2020, 21.52
Miten mahtaa Bianchilla olla tuo kokoluokitus?
Infinito CV valikoitunut ostoslistalle parin muun kera.
Tuossa linkissä olisi hinta kohdillaan, jos vain 57 koko riittää 185cm/89inseam kuskille.
Käsitys on että Bianchia pitäis ottaa kokoluokkaa suurempi suhteessa keskimäärin muihin merkkeihin.

https://www.suomenurheilupyora.fi/bianchi-infinito-ultegra-cv-

TERU
22.05.2020, 05.36
Koko riittää mittaisellesi hyvin, noilla kokonumeroilla ei pidä valita, merkkien välillä nuo numerokoot eivät toimi. Menee varmaan ihan tehtaan putkiosin.

Hyvän pyörän tuosta saat vuosiksi kunhan itse arvostat. Omasta tallista löytyy yksi samaa merkkiä, matalampaa luokkaa on, mutta toimivuus ja ajettavuus täyttävät toiveeni täydellisesti. Vähän pitkäjalkaista tyyppiä olen myös, joskin vähän lyhyempi.

jii.haanpaa
22.05.2020, 10.51
Miten mahtaa Bianchilla olla tuo kokoluokitus?
Infinito CV valikoitunut ostoslistalle parin muun kera.
Tuossa linkissä olisi hinta kohdillaan, jos vain 57 koko riittää 185cm/89inseam kuskille.
Käsitys on että Bianchia pitäis ottaa kokoluokkaa suurempi suhteessa keskimäärin muihin merkkeihin.

https://www.suomenurheilupyora.fi/bianchi-infinito-ultegra-cv-

Täällä noin 180/86 ja 55 infinito cv on justiinsa. Vakio stemmin alla yksi puolen sentin speiseri ja se korkeakauluksinen pölysuoja, eli ainakin noin sentin olisi varaa laskea ohjaamoa pölysuojan vaihtamalla. Nostovaraa useampi sentti. Menisi siis pidemmällekin.

Noita Bianchin nimen alla kulkevia, keskenään ristiriitaisia kokotaulukoita on verkossa vaikka ja kuinka.

timo64
23.05.2020, 12.32
Täällä noin 180/86 ja 55 infinito cv on justiinsa. Vakio stemmin alla yksi puolen sentin speiseri ja se korkeakauluksinen pölysuoja, eli ainakin noin sentin olisi varaa laskea ohjaamoa pölysuojan vaihtamalla. Nostovaraa useampi sentti. Menisi siis pidemmällekin.

Noita Bianchin nimen alla kulkevia, keskenään ristiriitaisia kokotaulukoita on verkossa vaikka ja kuinka.

Korkeussäätö sitten riittänee, mutta enemmän mietityttää vaakaputken pituus. Pidemmällä stemmillä ohjaustankoa saa tietysti jonkin verran kauemmas. Ajoasento voi jäädä liian etupainotteiseksi ja kyynärvarret isoon kulmaan. Paljos sun Infinito 55:ssa on vaakaputken pituus?

jii.haanpaa
23.05.2020, 15.03
Tämän (https://geometrygeeks.bike/bike/bianchi-infinito-cv-2016/) perusteella 55:n efektiivinen vaakaputki olisi 55.

TERU
23.05.2020, 15.49
Koko riittää hyvin 185/89 kokoiselle kuskille, Infinito 57, (jos kuski ei ole hyvin pitkäkätinen ja roteva ylävartaloltaan) myös rungon vaakamitta riittää ja vielä tehtaan stemmillä. Tuollainen hiukan korkea keula sopii myös erinomaisesti pitkähköt jalat omistavalle, tangon droppi säilyy kohtuullisena ja säätövaraa riittää. Ihan hyvä valinta tuo olisi.

timo64
23.05.2020, 18.38
Koko riittää hyvin 185/89 kokoiselle kuskille, Infinito 57, (jos kuski ei ole hyvin pitkäkätinen ja roteva ylävartaloltaan) myös rungon vaakamitta riittää ja vielä tehtaan stemmillä. Tuollainen hiukan korkea keula sopii myös erinomaisesti pitkähköt jalat omistavalle, tangon droppi säilyy kohtuullisena ja säätövaraa riittää. Ihan hyvä valinta tuo olisi.
Pitkäkätinen kyllä mut ei roteva, eikä pitkäkyntinen! :D
Mitä kokeneemmat sanoo linkatun pyörän kiekoista/renkaista, Fulcrum Racing 518/Vittoria Rubino Pro G+ Isotech graphene 700x25, ovatko 3 tonnin arvoisen pyörän mukaiset?

TERU
24.05.2020, 08.47
Noita runkosarjojen hintoja katsellessa tulee mieleen miksi kiekot eivät ole kovin kalliit, noille ei ikunansa kovin monta satasta jää.🤔

Hyvin usein kiekkoja päivitetään paremmiksi jonkun vuoden kuluttua, tais viis kautta mennä alkuperäisillä omassanikin, nyt on käynnistynyt kymmenes kausi pyörällä. Orkkiskiekot on käytössä toisessa välineessä.

Hyvin monta kautta noilla Infinton kiekoilla voi tyytyväisenä ajaa ja renkaillakin kunnes loppuvat...

timo64
24.05.2020, 21.43
Pitänee laittaa tilausta menemään, Infinito CV Ultegra ja mielellään Disc. Urheilupyörän sivustolla CV:tä saatavilla vain vannejarrullisena, ja levyillä löytyis XE. Velosta CV Disc vain di2 vaihteilla ja hinta karkaa käsistä, joten...

F. Kotlerburg
01.06.2020, 20.30
Välillä sitä miettii, että ostaisko ihan oikean maantiepyöränkin.

Kovin vaan näyttää saatavuudet heikoilta nettipyörissä. Paikallisessa oli yksi maantiepyörä näytillä ja sekin käytetty.

Canyonin Ultimatesta olen aina näinä heikkoina hetkinä haaveillut, mutta saatavuus menee elokuulle ja silloin jo lienee muutakin tekemistä kuin hinkata maantietä.

https://www.canyon.com/en-fi/road-bikes/race-bikes/ultimate/ultimate-cf-sl-disc-7.0/2156.html

Myös https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-r872-disc-teal-shimano-105-1/ tuollainen sattui silmiin ja kiekkotuunauksella olisi varmaan makia peli, mutta ei tuotakaan saa kuin elokuussa.

Rosella tilanne ei ole juurikaan kummempi ja niillä ei ole oikein speksiin sopivaa kuitupyörää eli kuten jo edellä olevasta voi päätellä niin 105-osat, kuiturunko ja hintaa n. 2000 euroa. Mielellään alle.

Canyonista oikea koko olisi L ja Ribblestä ehkäpä XL menisi paremmin. En haluaisi nyt mitään iso mahaisten setämiesten Endurance-pyörää, jossa Stack menee noissa kokoluokissa pitkästi yli 600mm. Joskaan en myöskään kisakireintä ohjusta. Eli täh? On tämä kun haluaa ostaa jotain, mutta tarjontaa ei ole.

huotah
01.06.2020, 23.13
^Tänä vuonna on myyjän markkinat.

Kollinjoki
02.06.2020, 00.21
Jos budjettiin mahtuu ja 58 cm on sopiva niin tossa toiveisiin ehkä sopiva endurancen ja kisakireen välimailta oleva:
https://www.cycli.fi/trek-emonda-sl-5-disc-2020-maantiepyora

F. Kotlerburg
02.06.2020, 09.59
^Tänä vuonna on myyjän markkinat.Joo se on tiedossa ja jännä juttu, että kääntyi näin.

https://www.bikeshop.fi/Stevens-Izoard-Disc-58-Polar-P/ekauppa/p120211212/ mitä mieltä raati on tämmösestä?

paaton
02.06.2020, 10.50
Joo se on tiedossa ja jännä juttu, että kääntyi näin.

https://www.bikeshop.fi/Stevens-Izoard-Disc-58-Polar-P/ekauppa/p120211212/ mitä mieltä raati on tämmösestä?

Tuotahan on hyllyssä ja nopeat toimitukset. Äkkiä ostoon vaan.

F. Kotlerburg
02.06.2020, 11.00
Tuotahan on hyllyssä ja nopeat toimitukset.
Joo sen ymmärsin itsekin.

brilleaux
02.06.2020, 11.09
^Meneekö tuo nyt sinne endurance-kategoriaan vai ihan kisageometriaan?

paaton
02.06.2020, 11.12
^Meneekö tuo nyt sinne endurance-kategoriaan vai ihan kisageometriaan?

Tuo on vähän liioteltu juttu. Sopivan kokoisella rungolla "kisa" geometriasta saa endurancen ja toisinpäin. Jos valitsee liian ison endurance rungon, niin sen kanssa voi kyllä olla ongelmissa.

brilleaux
02.06.2020, 11.22
Itselle nämä maantiepyörät ovat täysin vieraita, mutta tuon Rove ST:n hankkimisen jälkeen mielenkiinto on herännyt myös "nopeampaan" menopeliin.
Tosin en ole vielä aivan selvillä vesillä siitä että sopiiko mulle pyörä millä en voi kurvata sinne hiekkatielle jos mielenkiintoinen tienhaara on näkyvissä. :P

Kollinjoki
02.06.2020, 11.24
Kiekot ei välttämättä ole kovin kummoiset, tai ainakin ovat huokeat ensiasennuskiekot. Eivätkä huippuunsa kevyet. Mutta eipä ole pyöräkään kallis.

Kollinjoki
02.06.2020, 11.32
Tuo on vähän liioteltu juttu. Sopivan kokoisella rungolla "kisa" geometriasta saa endurancen ja toisinpäin. Jos valitsee liian ison endurance rungon, niin sen kanssa voi kyllä olla ongelmissa.

Ja niitä endurancejakin on niin monenlaisia. Testien mukaan Canyonin endurance-pyörä Endurace on "vähemmän endurance" ja pysty kuin mitä endurace-pyörä voisi olla. En osaa arvioida kun muuta endurance-pyörää ei ole koskaan mulla ajossa ollut mutta ei tuo nyt ajoltaan nyt ainakaan mummopyörältä ole tuntunut. Trek Emonda sitten on luokiteltukin välimalliksi. Ottaa noista sit selvän, tietty jos on aiempia pyöriä verrokkeina niin sitten geotaulukoilla saa virtuaalivertailua.

F. Kotlerburg
02.06.2020, 11.54
Kiekot ei välttämättä ole kovin kummoiset, tai ainakin ovat huokeat ensiasennuskiekot. Eivätkä huippuunsa kevyet. Mutta eipä ole pyöräkään kallis.
Eihän nuo Fulcrumin halvimmat kiekot todellakaan kevyet ole, mutta sellaista se on tossa hintaluokassa.

Enemmän tuo Stevens sinne kisakireän puolelle menee kuitenkin geonsa puolesta. Spacereillahan sitä ajoasentoa saa paljon pelattua. Tosin sitten kun on oikea setä-endurance niin emäputki on niin korkea, että tankoa ei saa millään kovin alas.

veke
02.06.2020, 19.54
Omalla kohdalla taasen katsastanut juurikin 'setämäisen pitkällä emäputkella' olevaa maantiepyörän tapaista ( pitkät jalat ja selkä oikuttelee).Pistin tilaten Basson Venta Discin
https://www.bassobikes.com/shop-en/bikes/road/venta-disc.html?removeAlertCookie=yes
Matkalla on, pitäis tulla vielä tällä viikolla.

Firlefanz
02.06.2020, 21.31
Nyt on mukava olla samaa mieltä veken kanssa tai miksei jopa iloita hänen kanssaan pian tulevasta uudesta pyörästä! Basso on jo merkkinäkin hieno eikä niitä liian usein joudu Suomessa näkemään ja Ventassa näyttäisi olevan kaikki kohdallaan mitä tuommoisessa pyörässä pitää ollakin - ja niilla Microtechin kiekoillakin ajaa varmasti mielikseen (ja ajoiloa kannattaa ensin lisätä renkailla ja ehkä vasta sitten joskus uusilla kiekoilla).

PS Jos maantie rupeaa tosissaan maistumaan, voi jossain vaiheessa huomata että ajoasentoa voisi pidentääkin, jolloin sentti lisää pituutta stemmiin voi osoittautua toimivaksi ratkaisuksi. Mutta jos ei, niin tosiaan mitä väliä sillä onko geometria kisakuskilta näyttämää pyrkivän mielestä setämäinen:cool:

F. Kotlerburg
02.06.2020, 22.26
En nyt ymmärrä mistä mielipiteistä tässä on kysymys ja miksi herra kuovipolku tuli taas kerran haastamaan riitaa.

Basso on hieno ja varmasti tuolla kelpaa ajella auringonlaskuun, jos se on kuljettajalleen sopiva, jos se ei jollekin muulle ole ja niin edespäin niin se ei tee tuota pyörää kuljettajalleen huonommaksi.

kauris
02.06.2020, 22.54
Siis mitä ihmettä, en minä firen viestiä piilokettuiluna pitänyt ollenkaan vaan vilpittömänä onnitteluna hyvästä ostoksesta.

F. Kotlerburg
02.06.2020, 23.31
Siis mitä ihmettä, en minä firen viestiä piilokettuiluna pitänyt ollenkaan vaan vilpittömänä onnitteluna hyvästä ostoksesta.
Itse viestihän olikin juuri tuollainen. Jälkikirjoituksen loppuosa ei.

Firlefanz
02.06.2020, 23.36

Ferdinand on Ferdinand jolla on Fedinandin tapa kokea asioita ja Ferdinandin ajatusmaailma. Sille ei nyt mitään mahda.

Veke luullakseni itse tietää mihin viittasin ja ymmärtää että tarkoitin juuri sitä mitä sanoin. Alkujuonto oli siinä nimenomaan ja vain ja ainoastaan sen takia ettei kommentiani vahingossa luettaisi piilokettuiluna tai riiidanhaastamisena.

PS Olisin minä voinut jotain kaunista ja lämmintä sanoa Stevensistäkin. Merkkihän on Hampurista mikä on aina hieno asia, sillä on hyvä renommée niin kuin ranskalainen sanoisi ja pyörä on nätti. Kaiken kaikkiaan siitä voi sanoa samat sanat kuin Bassosta ja ensimmäisenä vaihtoon siitäkin varmaan kannattaa laittaa renkaat ja sitten kiekot. Mutta en katsonut kuuluvani Kotlerburgin tarkoittamaan raatiin enkä osannut mitään fiksua jo sanottuun lisätä.

PPS Frankie, usko tai älä, mutta kun kirjoitin "kisakuskilta näyttämään pyrkivästä" et edes käynyt mielessäni vaan ajattelin ainoastaan tällaista yleistä tyyppiä, semmoista vähän karrikoitua maantiefillaristia jolle ajoasennossa tärkeintä on mahdollisimman suuri droppi ja pyörän ulkonäössä tärkeintä se kuuluisa stemmin slämmääminen ja kernaasti vielä pitkä stemmi negatiivisella kulmalla ja joka ei kuolemakseenkaan ajaisi metriäkään tämmöisillä setämiesmäisillä pyörillä joilla me muut ajamme.

F. Kotlerburg
02.06.2020, 23.46
PPS Frankie, usko tai älä, mutta kun kirjoitin "kisakuskilta näyttämään pyrkivästä" et edes käynyt mielessäni vaan ajattelin ainoastaan tällaista yleistä tyyppiä, semmoista vähän karrikoitua maantiefillaristia jolle ajoasennossa tärkeintä on mahdollisimman suuri droppi ja pyörän ulkonäössä tärkeintä se kuuluisa stemmin slämmääminen ja kernaasti vielä pitkä stemmi negatiivisella kulmalla ja joka ei kuolemakseenkaan ajaisi metriäkään tämmöisillä setämiesmäisillä pyörillä joilla me muut ajamme.Paska puhetta, mutta uskon ettei liittynyt juuri edellä käytyyn keskusteluun setämiespyöristä ja kisakireämmistä pyöristä.

Jay_
03.06.2020, 00.18
Spessun Roubaix Sportti on mielestäni oiva vehje.

Nimimerkillä Gravelia lähdin ostamaan mutta endurancella kotia

TERU
03.06.2020, 07.44
Peukut Basson valinnalle!
Muutoinkin oli silmiä piristävää katsella Basson mallit.

Mi2
03.06.2020, 21.12
Minkä ottaisit nopealle maantielenkille, josta osa soratietä? Koko päivän satularetket ei kiinnosta, 3 -4 h max. Prioriteettina nopeus, mutta millään 25mm tubeless-kumilla en halua (enää) noita ajaa. Cyclo maantierenkailla on myös testattu - ei jatkoon. GG:t ei myöskään sytytä, haluan eläväisen kisapyörän tuntuman. Ostopaikat näille pyörille ovat juurikin nuo, joten se tietysti vaikuttaa ostopäätökseen. Cycle Center vähän epäilyttää, Virosta tilaaminen ei niinkään arveluta, mutta toki haluaisin tukea kotimaista työtä. Myyjäliikkeen asiantuntemukselle en laske paljoakaan painoarvoa, osaan speksit löytää netistä itsekin. Ovh-hintoja en ajatellut noista maksaa:

https://cyclecenter.fi/osasto/pyorat/maantiepyorat/giant-defy-advanced-1/

https://www.hawaii.ee/fi/addict-20-disc-grey-274751?search=addict

http://lundberg247.fi/product_details.php?p=2742

Muitakin saa ehdottaa, paitsi spessuja ja canyonia. Hinta parin tonnin kieppeillä tai vähän yli. Nyt rohkeasti vaan omaansa kehumaan.

Jeppekoira
04.06.2020, 05.36

Tämä on kyllä varmaan ihan totta. Tietysti tuossa on tärkeää nimenomaan se että runko on oikean kokoinen siinäkin suhteessa että sellaisen perus hyvän ajoasennon saa ilman että mikään säätövara on ääriasennossa.

Sitten on tietysti se kolikon kääntöpuoli, että eri pyörät tuntuu erilaisilta ajaa, vaikka putkiosilla pystyisikin säätämään asennot ainakin suht samoiksi. Geometria on kuitenkin aina kokonaisuus ja kaikilla mitoilla ja kulmilla on jokin vaikutus lopputulokseen ja siihen miltä pyörä lopulta tuntuu ajaa.

Ehkä tämän voisi summeerata siis niin että oikea koko on aina tärkein asia mutta kyllä pyörä kannattaa myös valita mahdollisimman tarkkaan käyttötarkoituksenkin mukaan oikeasta kategoriasta.

Kollinjoki
04.06.2020, 11.00
Minkä ottaisit nopealle maantielenkille, josta osa soratietä? Koko päivän satularetket ei kiinnosta, 3 -4 h max. Prioriteettina nopeus, mutta millään 25mm tubeless-kumilla en halua (enää) noita ajaa. Cyclo maantierenkailla on myös testattu - ei jatkoon. GG:t ei myöskään sytytä, haluan eläväisen kisapyörän tuntuman. Ostopaikat näille pyörille ovat juurikin nuo, joten se tietysti vaikuttaa ostopäätökseen. Cycle Center vähän epäilyttää, Virosta tilaaminen ei niinkään arveluta, mutta toki haluaisin tukea kotimaista työtä. Myyjäliikkeen asiantuntemukselle en laske paljoakaan painoarvoa, osaan speksit löytää netistä itsekin. Ovh-hintoja en ajatellut noista maksaa:

https://cyclecenter.fi/osasto/pyorat/maantiepyorat/giant-defy-advanced-1/

https://www.hawaii.ee/fi/addict-20-disc-grey-274751?search=addict

http://lundberg247.fi/product_details.php?p=2742

Muitakin saa ehdottaa, paitsi spessuja ja canyonia. Hinta parin tonnin kieppeillä tai vähän yli. Nyt rohkeasti vaan omaansa kehumaan.

Kaikkihan nuo ovat endurance-pyöriä ja oikein selvästi sellaisia. Pääsee kai niilläkin kovaa, mutta en nyt tiedä ovatko nimenomaan sellaiset oikeita valintoja jos haluat hakea eläväisen kisapyörän tuntumaa.

Giantin raakkaisin pois jo ihan siksi kun käyttävät jotain itse kehittelemäänsä jarrua, ennemmin olisivat ottaneet Shimanon valikoimista osasarjaan kuuluvat. Etenkään kun ei nuo Giantin omat jarrut varsinaisesti mitään riemunkiljahduksia ole osakseen saaneet ainakaan aikaisemmin.

Ei noista kyllä mikään herätä tälleen virtuaalimaailmassa ajatusta että nopea, kisainen fillari olisi kyseessä. Tietenkin jos mikään muu ostopaikka ei kelpaa ja tietenkin on vielä aina vain joku tietty koko mikä käy, niin ei sulla mitenkään liikaa vaihtoehtojakaan ole. Jos hinta ei karkaa liian pitkälle niin ottaisin lumperi247:lta Trek Emonda 6 Discin kyllä vielä harkittavaksi.

Kollinjoki
04.06.2020, 11.12
Eikös tuolta eestiläisestä kaupasta saisi myös Scott Foil 20. Eikös siinä ole 28 millin kumit alla niin ei tarvi ihan pizzaleikkureilla ajella. Ja olisi jo sitten kisainen ja vikkelä. Ei kuitenkaan edes pahimmin kyykkypyörä mitä löytyy.

edit. Ainiin sori, tarve on siis ajella myös soralla. No ehkä sitten se Trek voisi olla. IsoSpeed, mikä nyt sitten tarkalleen onkaan, vaimentaa tärinöitä kai oikeastikin hyvin mitä jotain arvostelua tuossa silmäilin. Ei sekään sitten paljaalla kestopäällysteellä vaan mikään huippuunsa nopea ole mutta jos nyt sorakelpoista maantiepyörää on haussa niin kaipa siinä joutuu kompromissia hakemaan.

F. Kotlerburg
04.06.2020, 11.36
Trekin puolesta puhuu IsoSpeedin lisäksi rengastila. Jos siellä soralla jossain vaiheessa haluaakin ajella leveämmällä kumilla.

Sinänsä tuosta Viron kaupasta uskaltaa ostaa ilman epäilyksiä. Monta Scottia tullut tutuille tuolta.

Kollinjoki
04.06.2020, 11.46
^ joo kyllä, vakiona 32 mm kumi, esim. Scottissa saatetaan olla ylärajoilla jo 30mm kanssa.

Mi2
04.06.2020, 13.34
No sehän noissa on ongelma kun sorallakin pitää suht mukavasti ajella. Endurance-geometrioista en ole hirveän innostunut, enkä vaimennussysteemeistä, isot renkaat kyllä vaimentaa sen mitä tarviikin. 28mm kumet eivät mielestäni tuo soralla ajeluun juurikaan mitään uutta vrt. 25mm tubelesseihin, että viitsisin sen takia pyörää päivittää. 32mm vois olla hyvä kompromissi. Hyvä pointti yllä noista Giantin jarruista, ei kyllä tuollainen napostele. Ehkä se sitten olisi jokin cyclo, esim Cuben paremman pään mallit...tiedä sitten, onko sen herkempi geometria kuin jossain gg-junassa. Myös kahden rattaan kammet alkaa cycloissa olla katoava luonnonvara.

Kollinjoki
04.06.2020, 15.00
^ Ei se IsoSpeed mitään haittaa aiheuta, vaikka sellainen olisikin. Ei pelkästään sen takia kannata ostaa, mutta ei myöskään jättää ostamatta jos Domane muuten olisi käypäinen. Eikös ainakin nuo kotimaisten myyjien tarjoamat vaihtoehdot kannata käydä edes koeajamassa, olisiko niissä kuitenkin sitä kaivattua herkkyyttä riittävästi.

En tiedä mutta itse suhteellisen kireän cyclon ja endurance-maantiepyörän omistajana valkkaisin aina ennemmin maantiepainotteiseen ajoon sen maantiepyörän, vaikka matkalle jäisi joku kilometri sorapätkääkin. Ehkä olisi eri mieli jos olisi tonnin kalliimpi hiilarirunkoinen cyclo, paitsi tiedä sitten jos verrokkimaantipyöräkin olisi vastaavasti pari pykälää korkeammasta kategoriasta.

Tietysti maantiepyörissä ei loputtomasti ole valinnanvaraa jos tarkoitus on saada 32mm rengas mahtumaan.

Mi2
04.06.2020, 15.29
Kyllä tuo Domane on vahva ehdokas, vaikka hieman ankkuri liki kymppikiloisena onkin. Ehkä tuohon ajan kanssa voisi hankkia jotkin kepeät kiekot tunnelmaa herkistämään. Onhan tuo toki myös kallein noista. Domanessa on myös kierrekeskiö, joka on vahva plussa, tuo maastopyörässä ollut press fit on aiheuttanut harmaita hiuksia.

Kollinjoki
04.06.2020, 16.41
Domane kyllä yllättävän painava. Tietysti siinä on painavat kiekot ja onpa nuo ensiasennusrenkaatkin painavat. Jos tuossa olisi alla jotkut keskikeveät DT Swissit ja Conti 4seasonit 32 millisinä, niin paino olisikin enää ennemmin luokkaa "vain vähän yli 9 kg" eikä melkein 10 kg.

Domaneen mahtuisi näköjään jopa 38.

veke
04.06.2020, 19.27
Omalla kohdalla taasen katsastanut juurikin 'setämäisen pitkällä emäputkella' olevaa maantiepyörän tapaista ( pitkät jalat ja selkä oikuttelee).Pistin tilaten Basson Venta Discin
https://www.bassobikes.com/shop-en/bikes/road/venta-disc.html?removeAlertCookie=yes
Matkalla on, pitäis tulla vielä tällä viikolla.
Mites se menikään, pic or did not happen ?
https://aijaa.com/J3M1BPLinkki
https://drive.google.com/file/d/1F7XmMEOK7at5LlcERhBx8Ls8gW0c_qid/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1F7XmMEOK7at5LlcERhBx8Ls8gW0c_qid/view?usp=sharing
Tällaiselle pääjalkaiselle, jäykkä selkäiselle (187 / inseam 94) toi 120mm stemmi on huhhuh. Tarvii lyhyempää.
Muut säädöt ja satula sitten ajan kanssa.

Edit. Linkki korjattu (toivottavasti toimii)

F. Kotlerburg
04.06.2020, 21.18
Toimii. Hieno on Basso, vaikka eihän nuo isomman miehen pyörät koskaan mitenkään kauniita ole kaikilta mittasuhteiltaan.

Itsekin löysin itselleni sopivan pyörän ja sen saisi varmaan ennen Juhannusta kotiovelle. On vaan sen hintainen, että nyt ei perse kestä ostaa.

veke
04.06.2020, 22.14
Toimii. Hieno on Basso, vaikka eihän nuo isomman miehen pyörät koskaan mitenkään kauniita ole kaikilta mittasuhteiltaan.

Itsekin löysin itselleni sopivan pyörän ja sen saisi varmaan ennen Juhannusta kotiovelle. On vaan sen hintainen, että nyt ei perse kestä ostaa.
Kiitos vaan, vaikka ulkonäkö meikälle ei juurikaan merkkaa, vaan se toimivuus.
Onnea omasi etsintään. Ja pyörään panostaminen on myös omaan hyvinvointiin panostamista, vaikka pers NYT muuta sanoskin:p

NoNo
05.06.2020, 10.38
Kyllä tuo Domane on vahva ehdokas, vaikka hieman ankkuri liki kymppikiloisena onkin. Ehkä tuohon ajan kanssa voisi hankkia jotkin kepeät kiekot tunnelmaa herkistämään. Onhan tuo toki myös kallein noista. Domanessa on myös kierrekeskiö, joka on vahva plussa, tuo maastopyörässä ollut press fit on aiheuttanut harmaita hiuksia.
Itellä vanhempi Domane, joss IsoSpeediä ei ole kannattimessa, mutta tosi mukava pyörä ajaa, myös alaotteella. 25mm GP5000 alla. Nopeus riippuu sitten kuskista, tollakin pääsee jos on ns. jalkaa. Enpä usko että noissa on kovin isoja eroja, varsinkaan harrastelijan nopeuksissa, ja tasaisella.

veke
06.06.2020, 18.56
Mites se menikään, pic or did not happen ?
https://aijaa.com/J3M1BPLinkki
Tällaiselle pääjalkaiselle, jäykkä selkäiselle (187 / inseam 94) toi 120mm stemmi on huhhuh. Tarvii lyhyempää.
Muut säädöt ja satula sitten ajan kanssa.

Edit. Linkki korjattu (toivottavasti toimii)
Pari päivää takana. Pakko myöntää, että hiilari mukava ajaa. Amuliini Merida cx500 Gravel King SK 38 mm rengas ja pienemmillä paineilla kovasti pahempi täry kuin tuo Basso 28mm tehasrenkailla.

timo64
12.06.2020, 21.26
Canyon tietäjät. Mitenkähän tuo Ultimate eroaa Enduracesta geoltaan? Kyse olis L-koosta. Jostain luin(joku taisi kirjoittaa tälle palstalle) että isossa koossa Ultimate on endurance tyyppinen. Ultimatea sais nyt joitain malleja nopeastikin, di2 vaihteilla sl8 kolmen tonnin pintaan.

Kollinjoki
12.06.2020, 22.31
Canyon tietäjät. Mitenkähän tuo Ultimate eroaa Enduracesta geoltaan? Kyse olis L-koosta. Jostain luin(joku taisi kirjoittaa tälle palstalle) että isossa koossa Ultimate on endurance tyyppinen. Ultimatea sais nyt joitain malleja nopeastikin, di2 vaihteilla sl8 kolmen tonnin pintaan.

Ultimate on L-koossa sekä matalampi että pitempi kuin Endurace vastaavassa koossa. Suunnilleen Infliten tyyppinen. Ei mikään ankarin kyykkypyörä Ultimatekaan toki ole.

Keskiäkäinen lohjalainen
13.06.2020, 10.08

L-koossa Ultimaten vaakaputki on 571mm ja emäputki 174mm. Enduracessa samat mitat ovat 568mm ja 184mm.

Eli eipä noissa mitään dramaattista eroa ole. Meillä on talossa kaksi Enduracea, ja molemmissa on ohjaustanko alimmassa mahdollisessa asemassaan. Ostin hyllyyn vielä yhden jyrkkäkulmaisen stemminkin (vaikeahkoja löytää!) siltä varalta, että haluan ohjaustankoa vieläkin alemmas.

F. Kotlerburg
13.06.2020, 11.20
L-koossa Ultimaten vaakaputki on 571mm ja emäputki 174mm. Enduracessa samat mitat ovat 568mm ja 184mm.

Puhutaanko tässä levari- vai vannejarruversioista?

Keskiäkäinen lohjalainen
13.06.2020, 14.16
Puhutaanko tässä levari- vai vannejarruversioista?

Levariversioita vertailin. Kysyjä saattoi kyllä tarkoittaa vannejarrullista versiotakin. Enduracessa "SL" taitaa tarkoittaa aina levariversiota, vaan ei näemmä Ultimatessa.

timo64
13.06.2020, 18.54
Levariversioita vertailin. Kysyjä saattoi kyllä tarkoittaa vannejarrullista versiotakin. Enduracessa "SL" taitaa tarkoittaa aina levariversiota, vaan ei näemmä Ultimatessa.
Tätä tarkoitin, ilmeisesti tuo on vannejarrullinen, vaikka SL?

https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/race-bikes/ultimate/ultimate-cf-sl-8.0-di2/2152.html?utm_medium=social-remarketing&utm_source=facebook&utm_campaign=DPA+-+ROW+-+Retargeting+-+Dept&utm_content=Dynamic+Product+Ad+-+carousel+roadbike&utm_id=5eab288e45de1b53e2550ffe&utm_term=view+content+-+roadbikes

fiber
16.06.2020, 14.53
Jaahas, omasta Bianchi Oltre XR2:sta on näköjään runko viime marraskuun kaatumisen seurauksena sökö. Onneksi en ole lasketellut sillä pitkin alppiteitä.

Koitin löytää esimerkiksi Oltre XR4 runkosettiä, mutta ei löydy sellaista jota toimitettaisiin Suomeen. Meneekö tämä nyt sitten ihan uuden fillarin speksaukseksi. Vieläkö vannejarrullisia saa...

TERU
16.06.2020, 15.41
Eikö kelpaa suomalaiset eurot?
https://www.thebikeshop.de/epages/62303450.sf/en_GB/?ObjectID=388583&ViewAction=ViewFaceted&FacetValue_CategoryID=388583

huotah
16.06.2020, 20.49
Eikö kelpaa suomalaiset eurot?
https://www.thebikeshop.de/epages/62303450.sf/en_GB/?ObjectID=388583&ViewAction=ViewFaceted&FacetValue_CategoryID=388583

Ainakin vielä muutama vuosi sitten kelpasi. Kannattaa lähettää tarjouspyyntö, itse sain tuolta hyvin kilpailukykyisen tarjouksen Cannondalesta. Toki tänä vuonna kaikki voi olla toisin...

fiber
17.06.2020, 00.37
TERU & huotah, kiitos! Olen jotenkin kokonaan unohtanut tuon putiikin. Laitoinkin sinne jo kyselyä.

kervelo
17.06.2020, 09.35
Tällainenkin löytyy:
https://www.bianchistore.de/en/

fiber
17.06.2020, 09.51
^jep, tuolla on tullut käytyä katselemassa. Ihan sopivaa ei löydy (vannejarrut, Di2, perinteinen stemmi, kevyt hinta).

timo64
17.06.2020, 12.39
^jep, tuolla on tullut käytyä katselemassa. Ihan sopivaa ei löydy (vannejarrut, Di2, perinteinen stemmi, kevyt hinta).
Ihan mielenkiinnosta kysyn, miksi ei levyjarrullinen?

fiber
17.06.2020, 22.12
Omat kokemukset levareista ei ole kehuttavat, vaikkei mistään ihan markettimalleista olekaan ollut kyse (1x MTB ja 2x CX). Vannejarrut ovat tulleet tutuiksi jo 40 vuoden ajan, eikä ole ollut valittamista. Näinpä mm. hankin äskettäin ENVE SES 3.4 -kiekot vannejarrufillariin, joten siksikään ei ole ajankohtaista harkita linjan muuttamista, ainakaan maantiepyörän osalta.

arctic biker
17.06.2020, 22.20
Fiber kirjoittaa ,imo, järkeä. Molempia on käytössä ja varsinkin maantiepyörässä vannejarrut om minusta ok.

fiber
18.06.2020, 21.28
Ainakin vielä muutama vuosi sitten kelpasi. Kannattaa lähettää tarjouspyyntö, itse sain tuolta hyvin kilpailukykyisen tarjouksen Cannondalesta. Toki tänä vuonna kaikki voi olla toisin...
Sain sieltä tarjouksen eli Oltre XR.3 / Ultegra Di2 / ei kiekkoja / vannejarrut 4299 €. En nyt sitten tiedä kuinka kilpailukykyinen tuo on, kun Bianchistoressa vastaava listahinnoin kiekkojen kanssa 4999 €. Heillä ei tosin ole juuri nyt varastossa sopivaa kokoa.

Sitten on lisäksi muut vaihtoehdot, alkaen siitä että vaan paikkauttaisi tuon nykyisen...

huotah
18.06.2020, 23.46
Sain sieltä tarjouksen eli Oltre XR.3 / Ultegra Di2 / ei kiekkoja / vannejarrut 4299 €. En nyt sitten tiedä kuinka kilpailukykyinen tuo on, kun Bianchistoressa vastaava listahinnoin kiekkojen kanssa 4999 €. Heillä ei tosin ole juuri nyt varastossa sopivaa kokoa.

Kiekot näyttää olevan Fulcrum 418 eli joku variaatio Fulcrum 4 -kiekoista joita löytää alle 350 euron. Jos laskee kiekkojen arvoksi 300 euroa, niin alennus on 8,5% vrt. Bianchi store. Ei järisyttävän hyvä tarjous, mutta ehkä ihan ok näinä aikoina. XR.3:n voi kai laskea vähintään semi-aeropyöräksi ja kaikesta mihin voi liittää sanan aero pyydetään nykyisin aika kovia hintoja...

timo64
19.06.2020, 09.54
Kiekot näyttää olevan Fulcrum 418 eli joku variaatio Fulcrum 4 -kiekoista joita löytää alle 350 euron.
Sama 418 kiekko tässäkin pyörässä jota hieman katellut, koko 59 löytyisi vielä. Sinänsä ok tarjous, jos vaan lompakko kestää. Ei mitkään huippukiekot mutta kai noilla alkuun pääsisi. Samaa tasoa kuin DT Swiss P1800?

https://www.velo-oxygen.fi/infinito-cv-disc-hiilikuitumaantiepyora-di2-ultegra-2x11-v-celeste.html?gclid=Cj0KCQjw_ez2BRCyARIsAJfg-kuMrc5NSG6tlfyLKIVsM8JwicSmyk7In0LQXWqSbunFj_rUE2e QhyYaAo02EALw_wcB

fiber
19.06.2020, 22.33
Laitoin V-O:lle sähköpostia XR3:sta. Infinito on pystympi kuin Oltre, joten se ei oikein ole mun makuuni. XR3:ssa on puoli senttiä pidempi emäputki kuin XR4:ssa, mutta sen vielä sulatan. Alla kuva tämän setämiehen nykyisestä.

https://i.imgur.com/6ERpnrL.jpg

timo64
19.06.2020, 23.46
Laitoin V-O:lle sähköpostia XR3:sta. Infinito on pystympi kuin Oltre, joten se ei oikein ole mun makuuni. XR3:ssa on puoli senttiä pidempi emäputki kuin XR4:ssa, mutta sen vielä sulatan. Alla kuva tämän setämiehen nykyisestä.

https://i.imgur.com/6ERpnrL.jpg
Menevän näköinen pyörä. Minun niska vaan ei kestä noin suurta droppia, siksi Infinito sopivampi.

kp63
20.06.2020, 09.38
Esko, osataanhan nykyään hiilarirunko korjata. Oman Cervelo S5 takahaarukka oli ihan sökö parin kaatumisen jälkeen, mutta Jarkko /JED Bikes uusi sen.

Moska
20.06.2020, 11.28
Offtopikkia, mutta talvella korjasin opettelumielessä sählymailan ja ennen koronaa ehdin jonkin verran sitä koeponnistamaankin. Äkkinäisen mielestä ei eroa uudesta mitenkään, eli onnistunut korjaus. Voisi kokeilla pyöränrunkoa seuraavaksi, jos tulee sopiva aihio vastaan.

fiber
20.06.2020, 11.36
Kari, eiköhän tuo tule korjautettua niin että kelpaa sitten ainakin "kolmospyöränä" sisä- ja lenkkikäytössä. Eri asia on uskaltaako sillä enää lasketella isosti jossain granfondon alamäessä. Pitää käydä kyselemässä miten tekisivät korjauksen. Jos tuohon laittaa kuitumattoa päälle, alkaa hangata reittä.

Voi olla sitäkin varten pakko paikata, ettei ehkä enää tällä kaudella ole saatavilla sellaista fillaria, jonka haluaisin. Ainakin tuon Oltren kanssa alkaa olla aika heikkoa.

r.a.i
20.06.2020, 11.36
https://proownedcycling.com/collections/frames-and-framesets?page=2

Tuolta pro teamin runko ja vanhat osat siihen?

fiber
20.06.2020, 11.51
^Luke Rowen vanha vois olla mainio: https://proownedcycling.com/collections/road-bikes/products/pinarello-dogma-f10-57-5-carbon-road-bike-dura-ace-di2-rowe-2-team-sky
Saisikohan tuon SKY-tekstin helposti pois satulatolpasta?

r.a.i
20.06.2020, 11.59
^varmaan tarra tai jos maalattu niin asetonia peliin. Mua ei kyllä haittaisi. En siis ole käyttänyt ko. kaupan palveluita, mutta vaikuttaisi ihan ok paikalta..

fiber
20.06.2020, 12.06
Olen aiemmin lukenut ihan hyvää ko. putiikista, mutta kun ei ole kokemusta Dogmasta (tuntuma, mitoitus), ei uskalla hankkia kokeilematta.

kp63
20.06.2020, 12.59
Kuitukorjauksen jälkeen osat vastaa uusia eikä niitä edes erota korjatuksi, jos vaan sama maali löytyy.

fiber
22.06.2020, 17.50
Vein vanhan paikattavaksi, ja jätetään ajatukset uudesta johonkin toiseen vuoteen.

F. Kotlerburg
06.07.2020, 09.57
Mitä saa 105 -> Ultegra siirtymässä, kun puhutaan mekaanisista osasarjoista? Sähköä ei taida nyt lompakko millään kestää ja 3k maantiepyörään tuntuu yliammutulta omalla kohdalla.

Jami2003
06.07.2020, 10.19
Sanoisin että ei juuri mitään toiminnallista eroa mitä normi pyöräilijä osaisi kaivata. Varmaan kahvat hieman eri tavoin muotoiltu. Ihan maksimissaan jonku satkun pari voisin maksaa enemmän täys Ultegra setistä vs 105.

Kollinjoki
06.07.2020, 11.28
Tässä on aika hyvä vertailu 105:n ja Ultegran uusimpien versioiden välillä:
https://road.cc/content/buyers-guide/head-head-shimano-105-v-shimano-ultegra-201326

Ainoa olennainen tai enimmäkseen edes huomattava ero on vähäinen painoero joka perustuu Ultegran pikkuisen keveämpiin materiaaleihin. Ja tietenkin toinen merkittävä ero on hinta. Henkinen ero voi tietysti olla jollekin merkittävä.

En tiedä onko tämä vain omaa kuvitteluani, mutta ihan kuin Ultegra olisi jäänyt entistä harvinaisemmaksi viime aikoina valmiiden pyörien osasarjana?

F. Kotlerburg
06.07.2020, 11.57
Canyon Enduracea tässä nyt oon lähinnä miettiny. 400 euroa hintaero ja Ultegra-versio ehtis jopa tän kesän ajoihin, jos toimitus luvatusti.

TERU
06.07.2020, 11.58
Mitä saa 105 -> Ultegra siirtymässä, kun puhutaan mekaanisista osasarjoista? Sähköä ei taida nyt lompakko millään kestää ja 3k maantiepyörään tuntuu yliammutulta omalla kohdalla.
Edellisten mielipiteiden myötäilyä, heti aluksi tuskin mitään etua lisähinnasta, mutta kun olet vielä nuorehko kuski, niin vuosien mittaan hintaero tasoittuu - on merkityksetön mutta hyvä toimivuus jatkuvasti, käytön miellyttävyys, tuo sen eron esiin. Kun runkosarja on kunnollinen se ansaitsee kunnon osat - kunnon kuskille.

Huono valinta ei noista ole kumpikaan.

Kollinjoki
06.07.2020, 12.06
Mä en usko, että Ultegrasta nyt varsinaisia hyötyjä löytyisi edes pitkällä aikavälillä, mutta tietenkin hintaero tasoittuu ajan mittaan, ja siitä kannattaa jotain maksaa että saa pyörän nopeasti eikä tarvi odottaa seuraavaa ajokautta, että pääsee lenkille. Onhan noiden CF 7.0 ja 8.0 välillä muitakin eroja, paremmat renkaat ja fiinimpi satulatolppa, kai niillekin voi pari satasta laskea arvoa jolloin hintaero kuroutuu vähän.

TERU
06.07.2020, 15.34
XT ja Ultegra ovat jokaisen paljonajavan johtotähtiä, tähtäin korkealla, joitakin tähtisakaroita on omiinikin kertynyt, vaikka himmeämpääkin kalustoa on ja sekavaa, ajaa hyvin näilläkin.
Kun harkitsee uutta pyörää, voi kolmen kuukauden kuluttua harmittaa, jos valitsee säästellen, kun taas kiittelee mielessään parhaaseen päätymistä ja hintaero jo häipynyt mielestä.

Kollinjoki
06.07.2020, 19.11
No niin kuin sanoin, Ultegralla voi olla henkinen arvo. Voihan se teoriassa olla myös hieman kestävämpi, mikä voi näkyä kun on ajettu todella paljon kilometrejä. On 105/Ultegra välillä muitakin pieniä eroja kuin materiaalien keveys ja ehkä näkyy tai ei näy sitten kun on vaikka kymppitonni tai pari ajettu.

Mutta jos parasta on saatava, niin ei kai Ultegra ole mikään johtotähti, kun Dura-Acekin on olemassa. Minä etsisin johtotähdet kyllä Di2-osastolta muutenkin, jos budjettia raaskisi venyttää oikein ylös.

Semmoinen oma kokemus, että minä nyt kolme kuukautta pyörän oston jälkeen kiittelen sitä, että myöhästyin Ultegralla varustetun Endurace AL 8.0 Discin ostamisesta ja varasto ehti loppua ja malli poistua valikoimista. Olin nimittäin alkuun tuota kasia kyttäämässä, koska Ultegra, ja oli vielä tarjouksessa vain satasen kalliimmalla kuin 7.0. Onneksi myöhästyin, säästin satasen ja tajusin jälkikäteen että 7.0.ssa on omaan makuuni paremmat kiekot kuin mitä poistuvassa 8.0:ssa oli. 105 toimii todella hienosti, mutta olisihan se siistiä jos olisi vielä komeesti Ultegra-palikat pyörässä. Ekan 1000 km jälkeen en kyllä osaa parempaa kaivata kuin mitä tuo 105 on. Mulle sinällään riittää nämä halvat alumiiniset pyörät, reilun satasen lenkin ajelee ihan mukavasti näilläkin vehkeillä.

timo64
06.07.2020, 20.46
Tuli siirryttyä juuri 105:sta suoraan Dura-Aceen (manuaali), joten Ultegra jäi vieläkin kokematta. Ainakin tämä DA vaihtaa napakammin ja nopeammin kuin 105, mutta niin pitääkin onhan sarjojen hinnoissa toki eroa. 105:lla ajoin noin 10k, pyöränä Madone 2.1. Toimiva kokonaisuus ei siinä mitään.

brilleaux
16.07.2020, 11.42
Jos mä nyt ensi kesäksi lähtisin katselemaan ihan oikeaa maantiepyörää niin mihin asioihin ensikertalaisen kannattaisi huomionsa kiinnittää/paneutua?
Luultavimmin etsisin pyörän käytettynä.
Nyt ajetaan siis koon 52 2020 Kona Rove ST:llä johon vaihdettu 700c kiekot+32mm Contin GP5000:t tubeleksena. Tykkään mä tuollakin ajaa maantiellä mutta...

Tubeless ois tietty haaveena maantiepyörässäkin, vaikkapa samoilla Contin renkailla. Vaikuttavat todella hyviltä renkailta. Toki 32mm taitaa olla "leveähkö" maantiepyörään?
Ja ainakin 32mm Conti tuntuu sietävän soraa ja hiekkaakin ihan mainiosti.
Samoin vannejarrut aiheuttaa edelleen kakomista, mutta tuossa kaiketi kysymyksessä tietämättömyys ja kokemattomuus.:rolleyes:

Rovella ajetaan siis nyt myös työmatkat, ne voisi myös ajaa sillä maantiekiitäjällä; reitti on senverran "hyväpohjainen".
Ja useasti käyn työmatkalla kurvailemassa aamulla sen 20-30km ylimääräistä.

EDIT: niin ja maantiepyörien akselit/navat; mitä kokoa noi yleensä ovat? Konassa olevat DT:n 700c-kiekothan voisi valjastaa maantiepyöräänkin toisiksi kiekoiksi. Toki ovat levyjarrulliset.

Mieltymyksistä sen verran että esim tämä aiheuttaa omistamisen halua, koko tietty väärä mutta noin esimerkkinä:

https://www.fillaritori.com/topic/192298-bianchi-via-nirone-7-ultegra105-57-sipoo/

Ja Roven teräsrunko aiheuttaa mielihyvän tunteita myös, ehkä siis ylläoleva alumiinirunko ei ole se paras vaihtoehto?

Tämä myös saa viisarin värähtämään, mutta hinta taas ei.
https://www.fillaritori.com/topic/188195-merida-scultura-4000-bahrain-hiilikuituinen-maantiepy%C3%B6r%C3%A4-sm-lahti/

Jos uutta ostaisi onko syksyisin "alepoistoja" kuinka tarjolla?

K.Kuronen
16.07.2020, 12.03

Kummallakin edellistä mallia olleilla ajaneena vaikutelma oli, että 105 on pehmeämpi ja kevyemmin toimiva ja Ultegra kovemman ja tarkemman tuntuinen. Mutta näistä uusimmista ei ole kokemusta, kuin Ultegrasta.

Vanhasta 105:sta vaihdoin aikoinaan takavaihtajan Ultegraan (6800) ja mielestäni vaihto kannatti.

Moska
16.07.2020, 12.15
Mulla on vieläkin 10s 105 käytössä, kuulalaakeroiduilla rissoilla, ja varsinkin takavaihtaja toimii kuin ajatus. Jos seuraavaksi saisi di2 niin tulisi kehitystä, muuten saisin vain yhden tai kaksi vaihdetta lisää. Toki voisin ostaa vaikka vanhan 10s di2 systeemin jos sopivasti tulisi vastaan.

Kollinjoki
16.07.2020, 15.00
Jos mä nyt ensi kesäksi lähtisin katselemaan ihan oikeaa maantiepyörää niin mihin asioihin ensikertalaisen kannattaisi huomionsa kiinnittää/paneutua?
Luultavimmin etsisin pyörän käytettynä.
Nyt ajetaan siis koon 52 2020 Kona Rove ST:llä johon vaihdettu 700c kiekot+32mm Contin GP5000:t tubeleksena. Tykkään mä tuollakin ajaa maantiellä mutta...

Tubeless ois tietty haaveena maantiepyörässäkin, vaikkapa samoilla Contin renkailla. Vaikuttavat todella hyviltä renkailta. Toki 32mm taitaa olla "leveähkö" maantiepyörään?
Ja ainakin 32mm Conti tuntuu sietävän soraa ja hiekkaakin ihan mainiosti.
Samoin vannejarrut aiheuttaa edelleen kakomista, mutta tuossa kaiketi kysymyksessä tietämättömyys ja kokemattomuus.:rolleyes:

Rovella ajetaan siis nyt myös työmatkat, ne voisi myös ajaa sillä maantiekiitäjällä; reitti on senverran "hyväpohjainen".
Ja useasti käyn työmatkalla kurvailemassa aamulla sen 20-30km ylimääräistä.

EDIT: niin ja maantiepyörien akselit/navat; mitä kokoa noi yleensä ovat? Konassa olevat DT:n 700c-kiekothan voisi valjastaa maantiepyöräänkin toisiksi kiekoiksi. Toki ovat levyjarrulliset.

Mieltymyksistä sen verran että esim tämä aiheuttaa omistamisen halua, koko tietty väärä mutta noin esimerkkinä:

https://www.fillaritori.com/topic/192298-bianchi-via-nirone-7-ultegra105-57-sipoo/

Ja Roven teräsrunko aiheuttaa mielihyvän tunteita myös, ehkä siis ylläoleva alumiinirunko ei ole se paras vaihtoehto?

Tämä myös saa viisarin värähtämään, mutta hinta taas ei.
https://www.fillaritori.com/topic/188195-merida-scultura-4000-bahrain-hiilikuituinen-maantiepy%C3%B6r%C3%A4-sm-lahti/

Jos uutta ostaisi onko syksyisin "alepoistoja" kuinka tarjolla?

En kyllä osaa pitää nykyaikaista alumiinirunkoistakaan mitenkään epämukavana. Rengastus vaikuttaa melkoisesti. Toki ei ole moderneista teräsrungoista kokemusta niin en osaa niihin verrata.

Jos tykkäät leveämmistä renkaista, niin kannattaa katsella sellainen pyörä jossa leveitä pystyy käyttämään. Mulla omassa Canyonissa on 28mm renkaiden leveys vanteille laitettuna suunnilleen 30 millin tienoilla. Tuon pyörämallin koeajoissa/testeissä renkaiden leveyttä on pelkästään kehuttu. Jos olisi tarvis jonkin verran ajella soralla, kokeilisin ensin tällä rengaskoolla ennen leveyden kasvattamista. Kyllä se pienten testien perusteella tuntuu sorallakin kulkevan kohtalaisen vakaasti. Kun sulla on valmiiksi mieleiset 32 milliset niin helppo ratkaisu tietysti on testailla niitä uudessa pyörässä, mikä se ikinä onkaan, jos siihen vaan saa leveän renkaan kiinni.

Levyjarruista en itse luopuisi kun niihin on tottunut, mutta kuulemma vannejarruillakin pärjää ja jotkut ei kuulemma jarruja tarvitse kuin kotipihaan tullessa, itse kyllä jarruttelen varmaan kymmeniä kertoja per 100 km lenkki. :)

Jos ei ole palavaa halua saada maantiepyörää vielä täksi kesäksi eikä ihan täydellistä käytettyä (tai uutta) satu löytymään, niin odottelisin itse syksyyn ja katsoisin millaisia tarjouksia silloin on. Minä missasin viime syksynä Canyonin hyvän syystarjouksen, kun ei huvittanut ostaa vasta joulukuussa toimitettavaksi tulevaa pyörää turhan pantiksi kevättä odottelemaan. Joka tapauksessa nykyiset nollasaldot varastoissa alkavat taas syksyllä täyttyä uusista malleista, ja ehkä sitten alkaa syksyn ja alkukevään mittaan tulla käytettyjäkin hyvin tarjolle kun porukka ostelee uusia fillareita.

TERU
16.07.2020, 16.34
Oon kaksi kertaa marssinut Biancheja myyvään lähikauppaan syksyllä ja pyytänyt tilamaan seuraavan kevään toimituksiin pyörän, näin on päästy nauttimaan ennakkotilaushinnasta kumpainenkin. Kevällä sitten oon saanu uuden pyörän ja kauppias kelpo kaupan. Hyvin tämä onnistunut kaikkiaan, eikä kokonaisen pyörän hankinta näin ole tuntunut tyhmemmältä, osia sitten onkin tullut tilailtua maailman kaupoista näihin ja muihinkin. Saa kopioida halutessaan.😊

brilleaux
17.07.2020, 08.03
Millaisia Bianchin edullisemmat pyörät ovat? Esim:

https://www.suomenurheilupyora.fi/bianchi-c2c-via-nirone-7-alu-105-11sp-compact-

Ja Bianchin kokopolitiikka; 50 taitaa 173cm/79 inseam jäädä pieneksi?

Tietty JOS tässä nyt oikeaan maantiepyörää lähden hakemaan niin turha hankkia sellaista mikä on hetimmiten päivitettävä parempaan...
Mutta kauheaa summaa ei haluttaisi panostaa kuitenkaan, ehkä käytetyn kipuraja menee siinä tonnin hujakoilla.
Plussaa olis jos 32mm renkaat mahtuis; noilla 32mm Conteilla sujuu työmatkakin toisiaan kivasti. Mikä on sitten käytännön ero mukavuudessa kapeamman ja tuon välillä?

Aakoo
17.07.2020, 09.22
^Käytännössä taitaa olla niin että jos haluat 32mm renkaat, niin maantiepyörä pitää olla levyjarruilla. Yleensä vannejarrullisissa raja tulee ihan jarrulänkien puolesta vastaan 28mm hujakoilla, eikä haarukoissakaan välttämättä tilaa ole vaikka jarrut päivittäisikin tilavampiin. Varsinkin vanhemmissa pyörissä tuo 28mm voi jo tehdä tiukkaa.

brilleaux
17.07.2020, 09.30
^Tämä oli hyvä tieto.
Tässä sen näkee, että näistä ei itsellä minkäänlaista tietoa. Paljon pitää asioita selvittää, jos mielii ilman pettymyksiä maantiepyörän hankkia.
Panee myös harkitsemaan josko ajaisi vain Rovella...

TERU
17.07.2020, 09.39
Nirone on jälkimmäinen näistä omista hankinnoista, nyt jo menossa kymmenes kesä ja ajohalut edelleen hyvät tuolla, 174/83 mitoilla 53 on kuin sopiva hansikas ihan tehdasputkiosilla, 100 mm stemmi ja jotain 25 mm jättöä tolpassa, säädöt hyvin neutraalina ovat parhaat.

Merkillä on muitakin malleja, joissa geo jokseenkin sama tällaiseen kisattomaan pitkien matkojen ajoon. Renkaan leveys maksimissaan on vain 28, no 25 on riittänyt, kun vain kesäajoa päällystetyillä teillä, ajaa noilla tarvittaessa vähän soratielläkin.

Jyväskylän ympäristön kumpuilevammilla teillä levyjarrut paikallaan, täällä tasangoilla hyvin pärjää vannejarruillakin.

stenu
17.07.2020, 09.41
^^ Surly Pacer sopisi hyvin Roven kaveriksi ja se syö helposti 32-milliset vaikka lokareiden kanssakin. Niiden valmistus loppui viime vuonna, mutta käytettyjä näkyy myytävän aina välillä. Briteistä saattaa löytyä jotain edullisempia Audax-pyöriä, joissa on mid reach -jarrut. Nopealla googlaamisella esim tällainen, jonka triplakammet tosin on vähän turhat muussa kuin retkikäytössä: https://www.spacycles.co.uk/m1b0s223p2866/SPA-CYCLES-Steel-Audax-%28Shimano-105-Triple%29

E: All City Mr. Pink tuli mieleen, jos ei mene yli budjetin. Siinä mid reach -jarrut myös ja rengastilaa riittävästi.

Aakoo
17.07.2020, 09.56
Itse unohtaisin tuossa pohdinnassa vannejarrut kokonaan, ja panostaisin levareilla varustettuun kuitupyörään jos haluaa tuohon Roveen oikeasti saada eroa. Esim. Canyonin Ultimaten tai Endurancen kuituisena saa uutena parilla tonnilla, niihin menee ainakin 30mm rengas.

brilleaux
17.07.2020, 10.12
^Juu se tässä on pääasiallisena tavoitteena; saada eroa Roveen ja se "oikea" maantiepyörä alle. Cyclokrossia/Gravelia kun en näemmä aja, maantie vetää puoleensa.
Mutta kesäisin kuitenkin myös työmatkat ajettaisiin tuolla. Ja mökille ois kiva pystyä ajamaan ne viimeiset pari kilsaa hiekkatietä.

Ja levareista pidän muutoinkin, Rovessa olevat TRP:t on aivan huikeat jarrut. Ja vielä mekaaniset.

Eli: levarillisia, 28mm(tai jopa 32mm) renkaat hyväksyviä maantiepyöriä? 28mm leveyden kanssa voisin ehken elää.

EDIT: En ole tykännyt ison Ässän hinnoittelusta, mutta noin esimerkkinä, kuitupyörä levareilla. 8,3kg:
https://road.cc/content/review/specialized-tarmac-disc-sport-256243

Miellyttää myös omaa silmää.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200717/7f901d510f48e0d2adb66c477d17e637.jpg

F. Kotlerburg
17.07.2020, 11.10
Tarmacci on kiva. Tuollaisen saa jo ens kesäksi, kun nyt tilaa.

brilleaux
17.07.2020, 11.18
^Juu, ihmiset kuulemma ostaa autojakin siten että saavat tilatun auton itselleen kun uusi, seuraava malli on jo julkaistu. Eli vanhaa ostellaan, uuden hinnalla. :D
No thänks, pyörä pitää saada kouraan silloin kun sitä ostamaan lähdetään.
Tässä(kin) mielessä suosin mieluusti käytettyä. Saldotkin tykkää.

misopa
17.07.2020, 11.23
Cannondale SuperSix Evo Disc. Valmistaja lupaa 30mm kumin 6mm turvamarginaalilla suuntaansa ja ovat jotkut sovitelleet 33mm kumitkin tuohon hyvällä hajuraolla.

https://m.bikester.fi/1004396.html

Tuohon vielä se -10% Bikester alekoodi, niin ei enää kovasti ylihintainen.

Aakoo
17.07.2020, 11.27
Esimerkiksi Canyonin Endurance (https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/endurace-cf-sl-disc-7.0/2396.html?dwvar_2396_pv_rahmenfarbe=BU%2FBK) tai Ultimate (https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/race-bikes/ultimate/ultimate-cf-sl-disc-7.0/2156.html?dwvar_2156_pv_rahmenfarbe=BU%2FWH) voisi olla tuohon tarkoitukseen ihan jees. Voisi saada vielä tälle kaudelle jopa ajoonkin. Outletistä saisi paremman mallinkin (https://www.canyon.com/fi-fi/outlet/road-bikes/endurace-cf-sl-disc-8.0/50014649_0001049162.html#!accordions=1_1), kokokin voisi olla oikea?

brilleaux
17.07.2020, 11.30
^^On kyllä komia pyörä. Cännäreistä aina tykännyt. Toki just nyt ei ole 3keur taskun pohjalla. :D

https://www.cannondale-parts.de/Cannondale-2020-SuperSix-EVO-Carbon-Disc-105/en

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200717/05526b7c4073abe5429b2281f0c6e640.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200717/b47af9e1205a0398c3363b08fc9590c5.jpg

palikka
17.07.2020, 12.06
https://www.bikeradar.com/reviews/bikes/road-bikes/cannondale-supersix-evo-carbon-disc-ultegra-review/

Oon tainnut minäkin tuota kuolata...

Joka tapauksessa Topstonen omistajana olen pyrkinyt sisällyttämään pitkiin lenkkeihin noin neljänneksen gravel-osuuksia, niin ei se hassummalta kokonaisuudelta tunnu vaikka maantiellä pääsisikin nopeampaa niin vaihtelun vuoksi mielellään poikkeaa muualle. Vastikään ajelin muutaman kilometrin kuituisella maantiepyörällä 25mm renkailla ja kylläpä kaikki vähänkään huonompi pinta tiessä otti käsille.

jii.haanpaa
17.07.2020, 12.15
^^Tämä kannattanee lukaista B (https://www.kogel.cc/blogs/kbba/cannondale-bb30a-and-pf30a-explained)B30A-keskiöstä (https://www.kogel.cc/blogs/kbba/cannondale-bb30a-and-pf30a-explained).

brilleaux
17.07.2020, 12.19
^^Tämä kannattanee lukaista B (https://www.kogel.cc/blogs/kbba/cannondale-bb30a-and-pf30a-explained)B30A-keskiöstä (https://www.kogel.cc/blogs/kbba/cannondale-bb30a-and-pf30a-explained).

Kiitos tästä. En kaipaa moisia erikoisuuksia pyörääni, joten cännärit saa jäädä pois laskuista nyt ja tulevaisuudessa.
Spessu vaikuttaa entistä houkuttavammalta. Teräkseen tottuneena alurunko saattaa olla liian kova itselle.

Kollinjoki
17.07.2020, 12.36
Kyllä sulle valinnan paikka tulee, nimittäin hiilikuiturunko ja kierrekeskiö on maantiepyörässä jos vain mahdollista vieläkin harvinaisempi löytö kuin kierrekeskiö. :) Voi niitäkin olla, mutta en muista koska olisi osunut kohdalle missään viimeksi.

Jos meinaat 32 mm rengaksilla ajella niin ei kannata alumiinirungon kovuutta ihan liikaa mytologisoida. Koeaja vaikka joku alumiininen, mikä tahansa minkä jostain liikkeestä löydät, jossa on edes vähän leveämmät renkaat, että tuntuuko se nyt jotenkin kamalan kovalta. Tietenkin kun budjetti ja maksuhalu on kohdallaan niin hiilikuitu on hyvä valinta mutta sitten tuppaa tulemaan se pressfit.

edit. Ai niin sori joo, nyt oli kyse Cännärin omista eksoottisista ratkaisuista eikä pelkästä pressfitistä.

brilleaux
17.07.2020, 12.41
^Spessun sivuilla (https://www.specialized.com/us/en/mens-tarmac-disc-sport/p/154556)väitetään että ainakin 2019 Tarmac Disc sport omais kierteellisen shimanon keskiön.
Lisää pisteitä siis Spessun suuntaan; pressfit yleensäkin on sanonko mistä.

EDIT: mutta josko laskis tuon mopon keulan alas, alkaa taas keulimaan hiukan liikaa. :D

stumpe
17.07.2020, 13.07
Kaverilla trek domane sl5, kuiturunko kierrekeskiöllä. Menee 35mm helposti ja rento geo. Voisin tuollaisen kelpuuttaa talliini. Kevyt se ei ole, joku kymppikiloinen vakiona.

jii.haanpaa
17.07.2020, 13.44
Aika usein kuiturunkojen kierteellinen laakeri on väännetty runkoon liimattuun tai prässättyyn adapteriin/muhviin. Näin omassakin fillarissa, jossa on tehdasasenteisesti ihan perus kierteellinen shimanon bsa-laakeri. Itse ajattelen niin, että mihin tahansa normistandardin mukaiseen pf-speksattuun (esim pf30) runkoon voidaan asentaa kierteellinen keskiö, jos niin halutaan. Siinä mielessä pressfitin kiroaminen on vähän turhaa hommaa. Mutta esim BB30-runkoon tämä ei välttämättä onnistu, eikä varsinkaan asymmetriseen BB30A-runkoon ja näissähän Cännäri on ymmärtääkseni kunnostautunut.

Itse ajoin Konan JTS:n FSAn parin markan pf30-laakerilla soraa ja rospuuttoa noin 10tkm ja tänä kesänä vaihdoin siihen kierteellisen shimanon. Tuskinpa sillä sen pidemmälle pääsee.

brilleaux
17.07.2020, 14.16
Kaverilla trek domane sl5, kuiturunko kierrekeskiöllä. Menee 35mm helposti ja rento geo. Voisin tuollaisen kelpuuttaa talliini. Kevyt se ei ole, joku kymppikiloinen vakiona.

Tätä juuri äsken katselin, vaikuttaa ihan asialliselta kyllä.
Geosta tosiaan senverran että luulottelen endurance-tyyppisen olevan itselle mieluisampi kuin kisakireän.

paaton
17.07.2020, 15.45
^Tämä oli hyvä tieto.
Tässä sen näkee, että näistä ei itsellä minkäänlaista tietoa. Paljon pitää asioita selvittää, jos mielii ilman pettymyksiä maantiepyörän hankkia.
Panee myös harkitsemaan josko ajaisi vain Rovella...

Kun testaat oikeaa kevyttä maantiefillaria, niin rove jää assulla käyttämättä.

brilleaux
17.07.2020, 15.48
Kun testaat oikeaa kevyttä maantiefillaria, niin rove jää assulla käyttämättä.

Saattaa olla hyvin mahdollista tuokin. :)
Bianchin kokopolitiikkaa katsellut, geo normaalia pystympi vai muuten vaan pieniä? Meinaan että jostain luin jotta Bianchissa voi ottaa jopa kokoa suuremman pyörän?

TERU
17.07.2020, 15.54
Varoituksen sana, isommalta puolelta enintään, kun tietää kahden koon väliin sopivansa!
Hyvää kypsyttelyä tässä.

paaton
17.07.2020, 15.59
Äläkä osta mitään eläkelläisten endurancea liian pystyllä asennolla. Normi roadiin saa saman asennon, mutta endurance bianchia et saa matalalle, kun vauhti alkaa nousta.

TERU
17.07.2020, 17.09
Hyvin toimivia ja ajettavia välineitä kuiteski, hinnasta ja saannista ei mitään tietoa, mutta hyvältä vaikuttais:
https://www.bianchi.com/bike/105-11sp-compact/

jii.haanpaa
17.07.2020, 17.26
Äläkä osta mitään eläkelläisten endurancea liian pystyllä asennolla. Normi roadiin saa saman asennon, mutta endurance bianchia et saa matalalle, kun vauhti alkaa nousta.

Paljonko pitäisi olla droppia tangon ja satulan välillä, että voidaan puhua harrastajatasolla matalasta ajoasennosta?

TERU
17.07.2020, 17.57
Noinpa on, hyvä kysymys, eikä kovin paksu nippu rinkuloita stemmin alla ole mukava, noitakin näkee tien päällä, lienevät eläkelläisiä.😁

paaton
17.07.2020, 18.09
Paljonko pitäisi olla droppia tangon ja satulan välillä, että voidaan puhua harrastajatasolla matalasta ajoasennosta?

Eikai sillä dropin määrällä ole niin merkitystä. Lyhyellä kaverilla on vähemmän ja asento on siltikin matala.

Asennon näkee kyllä ajaessa.

Nickname
17.07.2020, 18.10
^Käytännössä taitaa olla niin että jos haluat 32mm renkaat, niin maantiepyörä pitää olla levyjarruilla. Yleensä vannejarrullisissa raja tulee ihan jarrulänkien puolesta vastaan 28mm hujakoilla, eikä haarukoissakaan välttämättä tilaa ole vaikka jarrut päivittäisikin tilavampiin. Varsinkin vanhemmissa pyörissä tuo 28mm voi jo tehdä tiukkaa.
Ei pidä paikkaansa, jos ostaa Monark SportRacerin niin mahtuu 32mm rengas !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ja kyllä kelpaa ajella kun ensin korjaa sitä parilla saturaisella ;)

Hower
17.07.2020, 19.25
Äläkä osta mitään eläkelläisten endurancea liian pystyllä asennolla.

Tuo loputon asenteellinen narina endurance-pyöristä jatkuu vaan.
Omastani totesit toisaalla seuraavasti: ”näitä 30cm emäputkella varustettuja pyöriä”. Täyttä roskaa, joka osoitti, ettet endurance-fillareista ja niiden geometriasta tiedä mitään.
Mutta ei sun mua tarvi kuunnella. Moni fiksumpikin (ei-eläkeläinen) on päätynyt ko. pyörämalleihin ja tykkää endurance-geometriasta.

kp63
17.07.2020, 20.43
Mulla Cervelo S5 ja Bianchin infinito endurance. Loppuasento molemmissa aika sama ja veikkaan, että niin aero kuin vain voi olla. Ja saan mä CC:n samaan muottiin säätöstemmillä, jos haluan. Dropin lisäksi reachilla tehdään sitä aeroa, jos halutaan. Tosiasiassa aika moneen eri rungot taipuu jos vaan peruskoko osuu sinne keskelle. Filothan noin muuten on täysin erilaisia.

Jeppekoira
17.07.2020, 20.47
Onhan se melko väsynyttä jankkaa samaa päähänpinttymää ketjusta toiseen. Ei kovin harvinaista tällä foorumilla. Se mikä tuon narinan takana on sinänsä ehkä ihan validi pointti on se, että onhan se hyvä miettiä mihin suuntaan haluaa pyörässään olevan säätövaraa sitäkin silmällä pitäen että mihin suuntaan oma harrastaminen on kehittymässä. Eikä ne ns kisageometriankaan pyörät normaalille ihmiselle mitään kidutuslaitteita ole kunhan koko on oikea ja säädöt kohdillaan. Ja tämä ei tarkoita ollenkaan sitä että eläkelläisissä tai endurance pyörissä olisi mitään vikaa. Mikä kenellekin sopii..

paaton
18.07.2020, 00.08
Just noin. Tietysti mukana on kärjistämistä. Mutta, siitä normi roadista saa täsmälleen yhtä mukavan, mitä endurancestakin.

Endurance geosta jos ei tajua valkata riittävän pientä kokoa, niin fillari voi mennä äkkiä vaihtoon.

Liian korkea emäputki on vaan vauhdintappaja maantiepyörässä. Ja jos joku väittää, että maantiellä ajetaan selkäsuorana, niin on väärässä :)

jii.haanpaa
18.07.2020, 08.58
Ja jos joku väittää, että endurance-geolla ajetaan välttämättä selkä suorana, on myös aika totaalisen väärässä. Toki, jos tehdään oletus, että aina valitaan liian suuri runkokoko ja kuskin runko on mallia persjalkainen, niin varmaan näinkin voi käydä. Tuskin tällaista oletusta kuitenkaan kannattaa tehdä, ainakaan kertomatta siitä.

Jos arvata saa, niin aika harva kisageolla ajavista harrastajista lunastaa rungon tarjoamia mahdollisuuksia slämmäämällä stemmin runkoon ja ajelemalla lenkkejä alaotteelta. Ja veikkaisin, että olisi enemmistölle ihan riittävän haastavaa endurancellakin.

brilleaux
18.07.2020, 09.31
Edellä oleva keskustelu antaa viitteitä siitä kuinka haastavaa on löytää se itselle sopiva pyörä, tässä kun aloittelija olen.

Rovesta olen nyt pikkuhiljaa poistellut spacereita stemmin alta ja ajoasento on muuttunut miellyttävämmäksi, päinvastoin kuin oletin.
En ole mitannut mutta on toi tanko nyt jo muutaman sentin jakkaraa alempana.

Alkuasetelmasta on muutosta tullut aika paljonkin. Ajotuntumaan hyvin positiivisella tavalla.

Että millä ihmeen keinolla tässä itselleen "sen oikean" pyörätyypin löytää?[emoji849]

Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

TERU
18.07.2020, 09.48
Tällainen kypsyttely on mukava vaihe, kannattaa pitkittää, paranee todennäköisyys sen oikean löytymiselle.
Tämä keskustelu on ollut mukava, kun päähenkilö on tietoa vastaanottava, on ollut ilo seurata keskustelua. Hyvä ennuste kun ei ole kiire uuden hankinnassa.

brilleaux
18.07.2020, 10.14
Täytyy myöntää että vanhemmat "erikoisuudetkin" kiehtoo, onko sitten typerää hankkia esim 10-vuotiasta Basso Astraa?
800 eurolla hiilikuitua ja Cambagnoloa.
Olis tarjolla koossa 53.

Ei taloutta kaatava hankinta mutta pääseekö tuosta sitten eroon jos ei toimikaan..

Ja ne levarit+28mm renkaat sais uhohtaa.

Spessun Tarmac Disc sport, kutina on että tuossa voisi olla pyörä joka miellyttäis itseä.
Tällä hetkellä hinta vaan ei miellytä.
Käytettynä voisi harkita.

sf12
18.07.2020, 10.32
Täytyy myöntää että vanhemmat "erikoisuudetkin" kiehtoo, onko sitten typerää hankkia esim 10-vuotiasta Basso Astraa?
Olis tarjolla koossa 53.

Ei taloutta kaatava hankinta mutta pääseekö tuosta sitten eroon jos ei toimikaan..

Spessun Tarmac Disc sport, kutina on että tuossa voisi olla pyörä joka miellyttäis itseä.

Moniin vanhempiin vannejarrullisiin ei mahdu edes 28mm rengas. Mitä Tarmaciin tulee, niin lähipäivinä julkaistaan täysin uusi 2021 malli, ja noista "vanhoista" 2020 malleista pitää saada tuntuvat alennus.

hsr
18.07.2020, 11.38
Minulla on pitkähköt jalat ja pappa-endurancessa kaikki spacerit stemmin alla, silti tanko on selvästi matalammalla kuin satula. Sama gravelissa. Väittäisin että kankea pitkäjalkainen kuski ei välttämättä löydä sopivaa ajoasentoa kovin sporttisesta pyörästä.

brilleaux
18.07.2020, 12.13
Mitä Tarmaciin tulee, niin lähipäivinä julkaistaan täysin uusi 2021 malli, ja noista "vanhoista" 2020 malleista pitää saada tuntuvat alennus.

Tarmacista on kai 2019 disc myös, käytettynä löytyminen toki melkoista hakuammuntaa.

Minulla on pitkähköt jalat ja pappa-endurancessa kaikki spacerit stemmin alla, silti tanko on selvästi matalammalla kuin satula. Sama gravelissa. Väittäisin että kankea pitkäjalkainen kuski ei välttämättä löydä sopivaa ajoasentoa kovin sporttisesta pyörästä.

Mulla on kaiketi "normaalipituiset" jalat; 173cm, inseam 79cm.
Kankea en ole, liikkuvuus jopa hyvällä tasolla uskon.

paaton
18.07.2020, 12.16
Olis tarjolla koossa 53.

Kaikkiin vanhempiin ei mene edes 25mm rengas. Tai no nämä uudemmat varmaan meneekin, mutta ylikokoiset gp4000set ei mahdu.

Tarmacia vaan tilaukseen, jos fillari miellyttää. Kaiken muun voi säätää, mutta jos ostat halvemman mallin, niin se ei ole ikinä mieluisa. Niin ja tuossa on hyvä geometriakin. Kroppa kyllä tottuu matalaan asentoon. Ajaa vaan.

brilleaux
18.07.2020, 12.22
Kroppa kyllä tottuu matalaan asentoon. Ajaa vaan.
Tän olen huomannut jo Rovella; mähän ajoin koko elämäni maastopyörillä+läskillä. Ja hyvin rennolla geolla, xc-ajoasentoa ei ollut ikinä.
Silti ei ole ollut mitään ongelmia istua Roven selässä, ja kuten mainittu olen siinäkin kokenut asennon menevän mukavammaksi ja rennommaksi tangon vaiheittaisen laskemisen myötä.

Hower
18.07.2020, 12.29
"Kroppa kyllä tottuu matalaan asentoon. Ajaa vaan"
Olen huomannut, että näissä fillareissa on semmonen kippuratanko ihan tarkoituksella niin eikö se auta jos ja kun pitää matalana ajaa?
Mitä matalampi sen parempi?
Useimmilla varmaan selkä antaa periksi, mutta liikenteessä ajaessa on yleensä suositeltavaa nähdä eteensä niin niska voi olla kovilla. Mutta ehkä se on eläkeläisten tapa. Katsoa eteenpäin ajaessaan.

sf12
18.07.2020, 12.32
Tarmacista on kai 2019 disc myös, käytettynä löytyminen toki melkoista hakuammuntaa.

Mulla on kaiketi "normaalipituiset" jalat; 173cm, inseam 79cm.
Kankea en ole, liikkuvuus jopa hyvällä tasolla uskon.

2019 ja 2020 taitaa olla samanlaiset. Tuossa Tarmac Sport mallissa on tosiaan kierteellinen keskiö, se kun tuntuu monille olevan tärkeä asia :)

Pituus 173cm ja jalat 79cm menee ehkä lievästi lyhyet jalat. Itse olen 178 ja jalat 86. Tarmacista ottaisin 54 kokoisen.

brilleaux
18.07.2020, 12.35
Useimmilla varmaan selkä antaa periksi, mutta liikenteessä ajaessa on yleensä suositeltavaa nähdä eteensä niin niska voi olla kovilla. Mutta ehkä se on eläkeläisten tapa. Katsoa eteenpäin ajaessaan.
Tämä on hyvä huomio, niskojen suhteen ei äärimatala asento ehkä itselle sovi.
Roven kanssa ei ongelmaa ole vielä ollut, mutta voisin ounastella ongelmia olevan edessä jos joudun kovin "tuijottamaan ylös".
Hyväksi se ei ole kenenkään fysiikalle pidemmän päälle.

F. Kotlerburg
18.07.2020, 12.48
Moniin vanhempiin vannejarrullisiin ei mahdu edes 28mm rengas. Mitä Tarmaciin tulee, niin lähipäivinä julkaistaan täysin uusi 2021 malli, ja noista "vanhoista" 2020 malleista pitää saada tuntuvat alennus.
Niin jos jostain löytyy. Kävin pari viikkoa sitten tuollaista Tarmacia kysymässä. Euroopan varastolla oli ainoastaan 44cm saatavilla.

Mitä endurance geoon tulee niin niitäkin on monenlaisia.

Mitä itse katsellut vaihtoehtoja niin harkinnassa olleiden pyörien stackit on pyörineet 580-615. Endurancegeoiksi kai luokitellaan n. 600 alkuiset n. 390mm reachilla omassa kokoluokassa. Tuo 615 stackilla oleva oli 389 reachilla jo huomattavan korkea ja lyhyt. Näytti oudolta. Tällä hetkellä kiikarissa on 592 stack ja 392 reach mitat omaava pyörä. Valmistaja luokittelee sen kisahenkiseksi endurancepyöräksi.

TERU
18.07.2020, 13.32
Monet ovat hankkineet tänä kesänä uusia pyöriä ja näin vapautunut myös hyviä käytettyjä. Yksi tuttavani osti CAAD5 pyörän kolmanneksi maantiepyöräksi, loistoyksilö ja loistokauppa. Minusta tuo Basso Astra vois olla samaa luokkaa, hyvältä yksilöltä vaikuttaisi ja kokokin sopisi. Tuo pitäisi tietenkin ihan saada katsella mitä nuo käytönjäljet tarkoittavat, saa niitä ollakin, kun ei mitään isoa rymäystä ole historiassa. Haarukkaputkeakaan ei ole katkaistu ihan lyhyeksi. Tuosta voisi saada hyvän ajokin, kun ei edes ykköspyörästä kyse.

paaton
18.07.2020, 13.37
"Kroppa kyllä tottuu matalaan asentoon. Ajaa vaan"
Olen huomannut, että näissä fillareissa on semmonen kippuratanko ihan tarkoituksella niin eikö se auta jos ja kun pitää matalana ajaa?
Mitä matalampi sen parempi?

Dropeilta ajaminen on hitaampaa. Pitkä matala asento kahvoilta on jees. Mulla ainakin niskat kääntyy vielä ja nään ihan hyvin. Ehkä ne alkaa jäykkistymään jossain kohtaa eläkkeelle jäännin jälkeen :)

paaton
18.07.2020, 13.43
Niin jos jostain löytyy. Kävin pari viikkoa sitten tuollaista Tarmacia kysymässä. Euroopan varastolla oli ainoastaan 44cm saatavilla.

Mitä endurance geoon tulee niin niitäkin on monenlaisia.

Mitä itse katsellut vaihtoehtoja niin harkinnassa olleiden pyörien stackit on pyörineet 580-615. Endurancegeoiksi kai luokitellaan n. 600 alkuiset n. 390mm reachilla omassa kokoluokassa. Tuo 615 stackilla oleva oli 389 reachilla jo huomattavan korkea ja lyhyt. Näytti oudolta. Tällä hetkellä kiikarissa on 592 stack ja 392 reach mitat omaava pyörä. Valmistaja luokittelee sen kisahenkiseksi endurancepyöräksi.

550/390 on passeli omille mitoilleni. 178cm pituutta. Eli aika endurance tuo sinun tähtäimessä oleva on.

Ja tosiaan niskan lihakset vahvistuvat, kuten myös selänkin. Ajaa vaan. Paino jakaantuu paljon tasaisemmin koko kropalle matalassa asennossa. Tosi rentoa ja mukavaa ajaa pitkiäkin matkoja.

Hower
18.07.2020, 15.03
^
"Ja tosiaan niskan lihakset vahvistuvat, kuten myös selänkin. Ajaa vaan."
Paatonta fysioterapiaa ja lihastreeniohjetta kansalle. Staattinen niskalihasten/yläselän jännitystilassa pitäminen kuulostaa aivan helkkarin hyvältä treenimuodolta noille lihaksille. Ajaa vaan. Ei hyvää päivää…

TERU
18.07.2020, 15.27
Basson geo
https://geometrygeeks.bike/bike/basso-astra-2010-2011/

paaton
18.07.2020, 15.54
^
"Ja tosiaan niskan lihakset vahvistuvat, kuten myös selänkin. Ajaa vaan."
Paatonta fysioterapiaa ja lihastreeniohjetta kansalle. Staattinen niskalihasten/yläselän jännitystilassa pitäminen kuulostaa aivan helkkarin hyvältä treenimuodolta noille lihaksille. Ajaa vaan. Ei hyvää päivää…

Noin se mulla ainakin toimii. Alkukesästä alaselän lihakset väsyvät. Kuukausi ajoa ja voi ajaa aerona päivän putkeen. Selkä vahvistuu ajamalla. Mitään muuta lihastreeniä en tee. Niskalihakset eivät ole mulla ikinä kipeytyneet. Varmaan pää on liian tyhjä ja kevyt.

brilleaux
18.07.2020, 16.39
Basson geo
https://geometrygeeks.bike/bike/basso-astra-2010-2011/

Basso jotenkin kiinnostais kyllä, pääsishän sillä makuun jo...
Ja näkis vähän missä mennään omien mieltymysten suhteen.

jii.haanpaa
18.07.2020, 20.17
Dropeilta ajaminen on hitaampaa. Pitkä matala asento kahvoilta on jees. Mulla ainakin niskat kääntyy vielä ja nään ihan hyvin. Ehkä ne alkaa jäykkistymään jossain kohtaa eläkkeelle jäännin jälkeen :)

Aavistuksen ristiriitaista. Dropeilta ajaminen on hitaampaa silloin kun sen vaatimaan asentoon ei taivu kunnolla. Sullahan on liian matala pyörä! ;)

No joo, leikit sikseen. Nyt kun noista Biancheista oli puhe, niin niissähän endurancefillarigeo käyttäytyy jänskästi. Esim Infiniton geo on sellainen, että neljä runkokokoa on pituuden suhteen noin yhden sentin sisällä (55-61, reach välillä 381-392), mutta korkeus vaihtelee näissä 4,5cm. Ts. pituutensa puolesta noista menisi mulle mikä tahansa, mutta ainoastaan 55 on sopivan korkea (56,7). Mitat 180/86 ja pitkän stemmin alla 5mm speiseri.

paaton
18.07.2020, 21.14
Aavistuksen ristiriitaista. Dropeilta ajaminen on hitaampaa silloin kun sen vaatimaan asentoon ei taivu kunnolla. Sullahan on liian matala pyörä! ;)

Not :) Selän asento on täsmälleen sama dropeilta ja hoodeilta. Käsivarret ovat kuitenkin hoodeilta suorana, kun taas dropeilta ajaessa ne jää ilmavirtaan. Toi on ihan legendaa, että dropeilta ajaminen olisi nopein asento. Tosin voimaa vahvat kaverit saavat enemmä alaotteelta. Mä en, kun sitä ei ole.

Ja joo, samaan kiinnitin bianchissa huomiota. Minun pitäisi valita 53 koko ja laittaa tuohon 150mm stemmi. Pyörä varmaankin näyttäisi jo kuitenkin liian pieneltä. Noin päin se kuitenkin onnistuu aina. Korkeusmuutokset emäputkissa on aika valtavia joskus. Tuossa bianchissa onneksi monta kokoa lähellä toisiaan, mutta esimerkiksi omassa gravellissa taisi olla s ja m kokojen välillä liki 5cm eroa stackissa.

kp63
18.07.2020, 22.10
Tänään 200km ja veikkaan, että 80% alaotteella, joka noin 30cm satulan alla. Hyvät pätkät UCI-laittomalla tempoasennolla. En ymmärrä noita niska/selkä juttuja. Ihminen on kuin rotta, totumme aikas moneen kunhan vaan tekee. Kyllä talven MTB ja CC kauden jälkeen niska on kovilla, mutta nopeasti vahvistuu.

Lammy
18.07.2020, 23.38
550/390 on passeli omille mitoilleni. 178cm pituutta. Eli aika endurance tuo sinun tähtäimessä oleva on.

Ja tosiaan niskan lihakset vahvistuvat, kuten myös selänkin. Ajaa vaan. Paino jakaantuu paljon tasaisemmin koko kropalle matalassa asennossa. Tosi rentoa ja mukavaa ajaa pitkiäkin matkoja.Tätä yksinkertaisen nerokasta treeniohjelmaa olen minäkin toteuttanut. Toimii.

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

brilleaux
19.07.2020, 09.00
Tänään 200km ja veikkaan, että 80% alaotteella, joka noin 30cm satulan alla. Hyvät pätkät UCI-laittomalla tempoasennolla. En ymmärrä noita niska/selkä juttuja. Ihminen on kuin rotta, totumme aikas moneen kunhan vaan tekee. Kyllä talven MTB ja CC kauden jälkeen niska on kovilla, mutta nopeasti vahvistuu.

Tottumisen harhakuva saattaa murentua sitten vanhempana.
Mutta hienoa jos kroppa toimii terveydelle haitallisissakin asennoissa.[emoji106]

Oma toimistorotan niska on aika herkkä ottamaan itseensä.
Eikä mulla kyllä ole vielä edes kokemustakaan maantiepyöräilystä sitä tonnia enempää, että turha tässä huudella.

Malamuutti
19.07.2020, 10.22
Mutta hienoa jos kroppa toimii terveydelle haitallisissakin asennoissa.[emoji106]

Oma toimistorotan niska on aika herkkä ottamaan itseensä.
Eikä mulla kyllä ole vielä edes kokemustakaan maantiepyöräilystä sitä tonnia enempää, että turha tässä huudella.

Itselleni näin toimistorottana maantiepyörän matalahko asento (ei toki lähellekään edellä mainittua 30 cm droppia) itse asiassa vähentää tietokoneen näpyttelystä ja vastaavasta tulleita niskajumeja. Kauden mittaan pikku hiljaa kehittyvän/palautuvan selkä- ja vatsalihaksiston taas huomaa siitä, että kauden alussa reilun tunnin ajon jälkeen alkava vähäinen kipu ristiselässä häipyy ajokilometrien lisääntyessä. Myös käsien kannateltavaksi jäävän painon vähenemisen huomaa.

Toisaalta myös soratiellä ajelu hiukan pystymmässä asennossa tuntuu olevan ihan hyvää niskahierontaa.

Moska
19.07.2020, 12.29

Oma on 571/390 ja 100mm stemmi ilman spacereita. 178/82.5 oma mitoitus.

Visqu
19.07.2020, 13.45
Olen 180/86.5 ja alla Tarmac SL6 koossa 56, eli stack 565 ja reach 395, 100mm stemmi ja spacereita 15mm.
Droppia satulalta on nyt maltilliset 8cm mutta selän asento on olennaisesti sama kuin aiemmalla rungolla jossa hieman lyhyempi mutta yli 2cm matalampi asento.

On hyvä huomata että jalan sisämitta ei ole kaikki kaikessa, reiden ja säären mittasuhteet vaikuttavat todella voimakkaasti esim. satulan setbackiin ja kammen pituuteen ja sitä kautta sopivaan rungon reachiin.
Mulla on aika lyhyt reisi ja sitä myöten satula melko edessä, ajan 170 mm kammilla.

Kannattaa myös muistaa että agressiivisessa asennossa ajaminen on helpompaa jos myös ajaa agressiivisesti.
Mitä enemmän tehoa laitat polkimeen, sitä paremmin se myös auttaa kannattelemaan ylävartaloa.

paaton
19.07.2020, 16.26
Oma on 571/390 ja 100mm stemmi ilman spacereita. 178/82.5 oma mitoitus.

Minulla tosiaan 178/84 mitoilla 550/390.10deg 120mm stemmi ja 104mm reachilla oleva tanko. Eli vastaa 140mm stemmiä käytännössä. KP63 jo aiemmin totesikin, että pituus on tärkeämpää, mitä dropin määrä. Asento on pitkällä reachilla rennompi ja tilavampi. Käsien paikkoja voi vaihdella vapaammin.

Tässä kuvassa fillari touringiin pakattuna, eli vaihtovaatteet hotellia varten mukana :)

https://live.staticflickr.com/65535/50047256378_8d3d9f4619_b.jpg

Moska
19.07.2020, 16.34
Kannattaa myös muistaa että agressiivisessa asennossa ajaminen on helpompaa jos myös ajaa agressiivisesti.
Mitä enemmän tehoa laitat polkimeen, sitä paremmin se myös auttaa kannattelemaan ylävartaloa.

Tuo on tullut huomattua, varsinkin aikaisemmin se oli pieni ongelma kun pk lenkeillä tahtoi mennä kädet turraksi vaikka koitti vaihdella otetta ja ravistella.

paaton
19.07.2020, 17.14
Tuo on tullut huomattua, varsinkin aikaisemmin se oli pieni ongelma kun pk lenkeillä tahtoi mennä kädet turraksi vaikka koitti vaihdella otetta ja ravistella.

Tämä helpottaa, kun ajaa vaan ™ Varmastikkin selkälihakset tottuvat kannattamaan suurimman osan painosta. Mulla siis oli aiemmin ihan sama juttu, mutta nykyään kevyt pk menee myös tangon päällä maaten.

Käsien turtumiseen tuo pitkä asento ja aeronovan stonga on loistava. Tosi paljon paikkoja, mistä pitää kiinni. Aeroasentoa varten on jopa muotoiltu montut kyynärvarsille. Todellinen aerotouringtanko.

Kollinjoki
19.07.2020, 18.56
Mulla on oikea käsi puutunut sekä pitkällä pyörällä että endurancella ajellessa, mutta puutuminen vähenee lenkillä aina kilometrien kertyessä. En tiedä mistä sekin sitten johtuu mutta alkumatkasta on pahempi kun taas joskus 70 kilsan jälkeen ei minkäänlaista puutumista. Selkä ei onneksi ole ollut ongelma kun satula on oikeassa paikassa ja oikeassa kulmassa.

kp63
19.07.2020, 19.09

laitas faktaa tästä terveydelle haitallisesta asennosta, kiinnostaa tietää ja lukea.
ja milloin se vanhemmuus alkaa kun ite olen 57v

Pexi
19.07.2020, 19.42
kp63:lla on eläkkeelle ja siten myös eläkeläis-enduranceen vielä 10 vuoden matka. Ainakin sen verran joudut vielä odottaan sitä vanhemmuutta.

Mutta olenko käsittänyt oikein että tämä vääntö on nyt siitä, että agressiivista ajoasentoa väitetään kaikille parhaaksi maantiepyörän ajoasennoksi, koska 1) kyllä siihen kroppa tottuu, sen kun vaan ajaa ja 2) on olemassa ainakin muutama henkilö, joille se sopii?

Tälläinenhan herättää paljon kysymyksiä.

1. Miksi kropan pitäisi ylipäänsä tottua lähtökohtaisesti huonolta tuntuvaan ajoasentoon?

2. Päteekö myös runkokokoon samat pelisäännöt? Koska 51 koon runko on mulle toimiva, niin kyllä se toimii kaikille muillekin, kyllä se kroppa tottuu. Ihan turhaa millien hieromista noitten stackien ja reachien kanssa? Kauppiaalta kun kysyy, että onko tää 51 koko ja onko tässä agressiivinen ajoasento ja jos vastaus on myöntävä, niin eikun kassalle maksamaan?

3. Mitä jos ei halua ajaa agressiivisesti eikä vihapäissään, onko silloinkin agressiivinen ajoasento se oikea?

jii.haanpaa
19.07.2020, 20.15
Olen 180/86.5 ja alla Tarmac SL6 koossa 56, eli stack 565 ja reach 395, 100mm stemmi ja spacereita 15mm.
Droppia satulalta on nyt maltilliset 8cm mutta selän asento on olennaisesti sama kuin aiemmalla rungolla jossa hieman lyhyempi mutta yli 2cm matalampi asento.

Meillä samat mitat, mulla hieman matalampi ja hieman pitempi setuppi, mutta fillarina ns. endurance. Karsinat ovat veteen piirrettyjä, suuntaa-antavia toki.

Tässä vielä vähän polkupyöräinsinöörin näkemyksiä siitä, mikä on nopein asento. Tässä on varmaan oletettu, että asentoon pitää pystyä myös taipumaan siten, että siinä pystyy tuottamaan tehoa. https://www.bikeradar.com/advice/fitness-and-training/how-to-ride-faster-without-pedaling-harder/

^Pexillä hyvää pohdintaa. Minen tiedä mistään mitään ja olen kaikkea muuta kuin tavoitehakuinen harrastaja. Sen olen kuitenkin huomannut, että omissa maantieharrastuksissa ns. ikävän ajoasennon sieto ja sen treenaaminen on ollut kaikkein tehokkain tapaa nostaa keskareita. Aika usein osa lenkistä vedetään kuitenkin vastatuuleen, joten näillä meikäläisen sunnuntaikeskareillakin ajoasennon merkitys on suuri. Syvältä ajaessa saa koko ajan muistuttaa itseään ettei aja olkapäät korvissa ja hanki päänsärkyä ja jumeja. Loppukesää kohden helpottaa, joten kai se sietokyky siedättämällä paranee?

F. Kotlerburg
19.07.2020, 20.25
Näinhän se on. Meidän peruslenkkeilijöiden ei kannata kuunnella wannabe-elitekuskeja mataline ajoasentoineen.

Asiasta toiseen. Onko näin, että Shimano on jyrännyt täysin keskihintaluokassa Sramin yli? Rivalia tai Forcea ei juuri näy vaan kaikissa on järkiään 105 tai Ultegra. Sorapyörässä on Force niin tietenkin samalla logiikalla toimiva vaihteisto voisi olla jees.

brilleaux
19.07.2020, 20.37
laitas faktaa tästä terveydelle haitallisesta asennosta, kiinnostaa tietää ja lukea.
ja milloin se vanhemmuus alkaa kun ite olen 57v

Mä en halua lähteä tähän vääntöön, osaat varmasti etsiä tietoa itsekin jos asia kiinnostaa.[emoji4]
Mua kiinnostaa lähinnä löytää itselle sopiva pyörä, omiin ajoihin ja itselle mieluisalla ajoasennolla.
Edellä käyty vääntö ei oikein kiinnosta, eikä ehkä juuri edistä ketjun asiaa?

Hower
19.07.2020, 21.35
^
Olisko täällä joku MAMIL-alaotsikko, jossa voisi kisata kuinka se keskari on kehittynyt ja kuinka todella matalalla stonga on?
Mittarointi antaa aina sisältöä elämään :) Numeroista voi tehdä taulukoita ja exeleitä.

BTW, mun on vaikea kuvitella, että ammattikuskien lihashuolto ja voimanhankinta on pelkkää "siedättämistä" staattisessa asennossa. Jos nyt siis Haluaa olla niinku pro.

Visqu
19.07.2020, 21.43
Meillä samat mitat, mulla hieman matalampi ja hieman pitempi setuppi, mutta fillarina ns. endurance. Karsinat ovat veteen piirrettyjä, suuntaa-antavia toki.

Joo, useimmiten saman ajoasennon saa sorvattua fillarin genrestä riippumatta.

Luonnollisesti tulee myös huomioida runkoja vertaillessaan ajokäytökseen vaikuttavat erot. Tässä ketjussa on lähinnä keskitytty kiistelemään että mikä on asiantuntijan ajoasento. Foorumin ulkopuolellakin pyöräilyä harrastava sen sijaan ajaa tarkoitukseensa sopivalla rungolla. Jos haluaa kilpapyörämäisen ajokäytöksen, kannattaa varmaan hankkia "kilpapyörä", kaikki endurance-kategorian pyörät eivät välttämättä ole käsittelyltään vastaavia.

Sitten taas jos rauhallisempi ajokäytös kiinnostaa..

Joka tapauksessa, mieltymykset saattavat muuttua harrastuksen edetessä ja oppii itsestään ja haluistaan lisää, sillon voi sitten ostaa uuden pyörän, tai vaikka kaksi.

Ja päälle vielä N+1.

Kollinjoki
19.07.2020, 21.47
Nyt on opittu, että koska nimimerkkien x, y, z mielestä tietyntyyppinen pyörä on heille mieleisin, niin mikään muu maantiepyörän alalaji ei voi olla kenellekään muullekaan sopiva tai paras. Sillä ei ole väliä, onko mielipiteen esittäjät ajaneetkaan muunlaisia pyöriä. Mutta se on vielä nyt meiltä kuulematta, että kuinka korkeat keskinopeudet pitää olla, jotta tulee maantiepyöräilleeksi oikein? Varmasti reilusti yli 30 km/h keskareista nyt puhutaan, ehkä lähempänä neljää kymppiä? Kun lukee oman endurance-tyylisen pyöräni testiraportteja, joita ovat tehneet sellaiset, jotka ovat testanneet lukemattomia eri tyylisiä pyöriä ammattimaisesti, niin voin ainakin itse luottaa että minulla on vielä melkoisesti omassa kunnossani ja keskareissani parantamisen varaa, ennen kuin pyörän nopeusominaisuudet ja käsiteltävyys alkavat panna liikaa kampoihin. Testien mukaan tätä ei pitäisi olla odotettavissa ihan heti. Sen jälkeen voin ottaa sen ainoan spacerin pois, jos tuntuu että en pääse tarpeeksi alas.

Ja kun voidaan olettaa, että kysyjä ei ole idiootti, vaan osaa itsekin miettiä minkä tyylisen pyörän hankkii, niin luultavasti on oikeilla jäljillä jo valmiiksi. Kun sopivia vaihtoehtoja on löytynyt, kannattaa lukaista vaikka ammattilaisten tekemiä testejä ja arvioida niiden perusteella, tulisiko pyörä täyttämään sille olevat odotukset omassa käytössä. Kyllä niissä kerrotaan jos pyörä on hidas, tahmea ylämäessä, epämukava jne.

jii.haanpaa
19.07.2020, 22.29
Höh. Otettiinkohan tuo mun keskariviittaus nyt vähän väärällä jalalla? Mun mielestä keskari tutuilla lenkeillä on helppo ja halpa tapa seurata omaa kehitystä, jos sen seuraaminen kiinnostaa. Ei sen kummempaa tai syvempää merkitystä. Varmaan se on sitten sitä mamilismia, mutta eipä tuo minua haittaa :)

Joo, useimmiten saman ajoasennon saa sorvattua fillarin genrestä riippumatta.

Luonnollisesti tulee myös huomioida runkoja vertaillessaan ajokäytökseen vaikuttavat erot. Tässä ketjussa on lähinnä keskitytty kiistelemään että mikä on asiantuntijan ajoasento. Foorumin ulkopuolellakin pyöräilyä harrastava sen sijaan ajaa tarkoitukseensa sopivalla rungolla. Jos haluaa kilpapyörämäisen ajokäytöksen, kannattaa varmaan hankkia "kilpapyörä", kaikki endurance-kategorian pyörät eivät välttämättä ole käsittelyltään vastaavia.

Sitten taas jos rauhallisempi ajokäytös kiinnostaa..

Joka tapauksessa, mieltymykset saattavat muuttua harrastuksen edetessä ja oppii itsestään ja haluistaan lisää, sillon voi sitten ostaa uuden pyörän, tai vaikka kaksi.

Ja päälle vielä N+1.

Helppo peesata tätä.

frp
19.07.2020, 23.39
Asiasta toiseen. Onko näin, että Shimano on jyrännyt täysin keskihintaluokassa Sramin yli? Rivalia tai Forcea ei juuri näy vaan kaikissa on järkiään 105 tai Ultegra. Sorapyörässä on Force niin tietenkin samalla logiikalla toimiva vaihteisto voisi olla jees.

Ehkä tarkempi ilmaus olisi, ettei SRAM ole ikinä maantiepuolella saanutkaan suurempaa asemaa.
En sitten tiedä onko Shimanon tukkuhinnoista, koulutusvaatimuksista tai jostain muista ehdoista kiinni, että monet Suomen pikkupyöräliikkeet ovat viime vuosina "kääntyneet" SRAM-hehkuttajiksi. Tuotteissa ei ainakaan ole mitään eroa eikä ainakaan SRAMin hyväksi, jos nyt mielipidettä vähän pistää sekaan.

brilleaux
20.07.2020, 08.53
Millaisia välityksiä herrat käyttävät pyörissään täällä Suomessa?
Jyväskylän mäkinen maasto panee miettimään että pystyykö tämä onneton edes ajamaan isolla eturieskalla[emoji28]
Jos mielii kadenssin pitää siellä itselle sopivalla alueella.

Rovessahan on siis edessä 40, takana 36-11. Välitykset ei lopu kuin alamäessä ja suorilla myötätuulessa!
Muuten olleet melko sopivat omaan käyttöön.
Toki 40-36 on aika harvoin käytössä, pk:ssa joutuu mäkisellä reitillä käyttämään joskus.
Millaiset takapakkavariaatiot maantiepyöriin noin yleisesti käyvät?

Malamuutti
20.07.2020, 09.06

Millaiset takapakkavariaatiot maantiepyöriin noin yleisesti käyvät?

Shimanon 11-vaihteisten GS-häkkisten maantietakavaihtajien kapasiteetiksi tehdas sanoo 11-28 - 11-34. Jos edessä on 50-34, 34-34 hidas pää riittää Suomen oloissa ihan kohtuulliseen asfalttitien ylämäkeen. SS-mallitikin klaaraavat 11-30-pakkaan asti.

Edith: Näin siis uusimmat eli R7000- ja R8000.

Visqu
20.07.2020, 09.47
Ehdottaisin kysyjälle 50/34-eturattaita ja 11-30 taakse.

34-30 on lähinnä tällä hetkellä keveintä 40-36 välitystä, ollen vain hitusen raskaampi. 34-32 on jo reilusti kevyempi.

Ja jos nyt käytät keveintä välitystä vain harvoin ja sekin pk-lenkeillä, en usko että Suomesta löytyisi mäkeä johon tarvitsisit tällä hetkellä kevyempää.

Toki jos kadenssia haluaa optimoida niin sitten on hyvä käydä vaihtoehdot läpi peilaten omia mieltymyksiä mutta silloin et olisi täällä asiaa kysymässä :)

F. Kotlerburg
20.07.2020, 09.55

Ostat pyörän 50-34 kammilla ja sitten tonnin parin jälkeen mietit onko mukana tulleessa takapakassa vaihtamisen tarvetta.

11-30 tai 11-32 taitaa nykyään olla hyvin monessa. Vanhassa crossarissa oli 11-28, joka on aika kiva, mutta jos tarvii vielä lyhyempää päätä niin 11-30 on varmaan hyvä. 36-28:lla teki Iso-Syötteen päälle vähän tiukkaa jyrkimmässä kohdassa, joka on jotain 14-15%, mutta muuten tuo riitti joka paikkaan. 34-30:lla olisi varmasti mennyt kevyesti.

r.a.i
20.07.2020, 11.06
Mulla on tämmöisenä melkein eläkeläispyöräilijänä Keski-Suomessa maantiepyörässä 52-36 ja 11-25 pakka. Joskus pitkän lenkin loppupuolella tuntuu, että 28 olis takana poikaa, muutoin pärjää hyvin. Toisessa päässä ei oo ikinä ollut kulku välityksistä kiinni. Sanoisin, että tiheämmän välityksen kanssa pärjää aina.

Visqu
20.07.2020, 12.49
^ Hyvä jos jalat riittää, itselläni alle 40v jamppana ei.

Alla pieni siivu Vaarunvuorelta 2v sitten, Keski-Suomea tämäkin, yleensä ajan kuitenkin Etelä-Suomessa.

https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3f5CaYjcm8b413DYKcV85EzogPxG-Bpi2BkjHENijAHtqSzrjwFelYtrH_devFeQaOxkZtK3DnKS5kK 9UnZ8kEhBd78QvTxU7QQlEDnYrZsPFlusUSVC_ECaksgbMDiXK DDvq92D186Cmb-iFzLapIrQw=w996-h405-no?authuser=0

Käytössä ollut välitys on 36-28.
Ois tullu äitiä ikävä jos 25t ois kevein saatavilla oleva takaratas.

Nykyään itselläkin 50/34 + 11-30t ja käytän säännöllisesti keveintä yhdistelmää.
Pitäisikin mennä taas kokeilemaan Vaarunvuorta pitkästä aikaa, tuo on jäänyt ainoaksi vedoksi :)

Aakoo
20.07.2020, 13.05
Nykyisin 48/34 ja 11-28 takapakka käytössä. Ajan yksin ja harvemmin tulee yli 50km/h vauhteja vedettyä, joten nuo välitykset riittävä mainiosti Uudellamaalla ja Järvi-Suomessa ajeluun kolmenkympin keskareilla. Kun en kisaa tai käy ryhmälenkeillä, niin valitsen välitykset sen mukaan mitä tulee eniten käytettyä ja tuolla 48T eturattaalla pääsee ajamaan kivasti pakan pienemmilläkin rattailla.

TERU
20.07.2020, 13.06
Kiitos tästä hyvästä dokumentista!
Omat täystasangot edellyttävä ihan erilaisen ratastuksen, mantiepyörässä edessä 50/38 ja pakasta aina puuttunut 11 ja 12, nyt kymppipakka loppuu 25 piikkiin. Pakassa pitää rattaita olla keskikohdilla piikin nousulla, puolikkaita tai vartteja ei ole edes Rannilan täyskatteessa.🤗
Äärimmäiset olosuhteet vaativat äärimmäiset keinot.

Visqu
20.07.2020, 13.35
Kiitos tästä hyvästä dokumentista!
Omat täystasangot edellyttävä ihan erilaisen ratastuksen, mantiepyörässä edessä 50/38 ja pakasta aina puuttunut 11 ja 12, nyt kymppipakka loppuu 25 piikkiin. Pakassa pitää rattaita olla keskikohdilla piikin nousulla, puolikkaita tai vartteja ei ole edes Rannilan täyskatteessa.珞
Äärimmäiset olosuhteet vaativat äärimmäiset keinot.

Itseä kyllä myös kiinnostaisi 16t ratas tuonne väliin, siitä olisi iloa alla kuvatussa tilanteessa.

https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3d_AojUxlb1EsuIiELV4Irae7ffQOO9z8rCGIKTrPHaSOVkpEw mTeJB0a2ZH0YmcGx7Bsq4n8kwcsne79LdmMUVyglUzXyKYV4wO XlWMmBBG2kUkbCCXkpRPOhAxKUmOkQ9p-ZM4qaIkzs700IBsVLv2g=w1049-h868-no?authuser=0

Voisinkin seuraavaksi yhdistellä 12-28t pakan ja 11-30t, saisi 12-30t :)
11t on aika harvalla käytöllä, ainoa miinus tulee siitä että di2 estää kahden pienimmän rattaan käytön kun ollaan pienellä etusella, täytyy vaan mennä aiemmin isolle rattaalle.

brilleaux
20.07.2020, 13.41
Hyvää kokemusperäistä infoa taas yllä, pikkuhiljaa tässä tiedomurusia keräämällä saadaan valaistua mitä itse lähdetään kokeilemaan.
Tuo Basson Astra (https://www.tori.fi/vi/71860762.htm) kiinnostaa edelleen; sille ja Eliten trainerille tulis yhteishintaa saman kuin pelkälle käytetylle Spessun Tarmacille...

Toki pyörällä on ikää 10 vuotta, mutta josko tuo sitä huonontaa..

Alkaa vaan olemaan sellainen kutina että ehken pärjään niillä kapeillakin renkailla, jopa saatan haluta ne.
Hiilaripyörä levareilla ei vaan mahdu mun budjettiin nyt.

veke
20.07.2020, 18.25
Hyvää kokemusperäistä infoa taas yllä, pikkuhiljaa tässä tiedomurusia keräämällä saadaan valaistua mitä itse lähdetään kokeilemaan.
Tuo Basson Astra (https://www.tori.fi/vi/71860762.htm) kiinnostaa edelleen; sille ja Eliten trainerille tulis yhteishintaa saman kuin pelkälle käytetylle Spessun Tarmacille...

Alkaa vaan olemaan sellainen kutina että ehken pärjään niillä kapeillakin renkailla, jopa saatan haluta ne.
Hiilaripyörä levareilla ei vaan mahdu mun budjettiin nyt.

Tuohan on tosiaan miltei kokonaan hiilaria (runko, seat post, stemmi, tanko), paitti kiekot - jotka suht' edukasta päivittää kevyempiin. Jos tarvis.
Ite pärjännyt Basson Ventalla (hinnat alkaen Basso) sileillä sorateilläkin GP4000 28mm renkailla. Nyt tulossa budjettiluokan kevyemmät kiekot niiden 'vakio-parin-kilon-ankkuri-kiekkojen' tilalle. Samaten kevyet sisurit. Saas nähä onko niillä muuta kuin placebo-vaikutusta.
Ennen mopo-jonnet tuumi, että viritys on onnistunut, jos tehoista katosi _vaan_ kymmenisen prossaa (amis-jonnet menneisyydessä). Toi Basso, sun mitoilla, ja kunto ilmon mukaan. Varsin hyvä.
Ite otin tuon uuden Ultegra Venta discin 2020 kun olin pitkään korkeeta maantiefillaria ettinyt ja tuo tuli vastaan. Astra vastaava (geotmetria olis miltei sama, hiilariosia enempi) olis sellaiset reilut 4kEur.

brilleaux
20.07.2020, 20.11
Mitä vaikuttaa geoon Basson pidempi headtube?
Reach ja Stack tietty uupuu.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200720/84f5b473e1ae22547c7d2bcf9cdfe12a.jpg

huotah
20.07.2020, 20.35
Mitä vaikuttaa geoon Basson pidempi headtube?
Reach ja Stack tietty uupuu.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200720/84f5b473e1ae22547c7d2bcf9cdfe12a.jpg

Roven fork length on 405mm, Bassossa luultavasti luokkaa +/- 370mm, joten kaulaputken pituudet eivät ole vertailukelpoisia.

Kollinjoki
20.07.2020, 20.59
Mitä saisi irti tällaisesta vertailusta, jossa Canyon Endurace CF, S / Basso Astra, 53 / Canyon Ultimate, S (alla data)?
Bassossa korkeampi emäputki, sama yläputki mutta pitempi stemmi kuin verrokeissa.

Reach
376

385

Stack
557

546

Top Tube (effective)
541
545
543

Seat Tube C-T
492
510
494

Head Angle
72
72
72.3

Seat Angle
73.5
74
73.8

Head Tube
139
152
130

Chainstay
415

415

Wheelbase
988

993

Standover
780

775

BB Drop
73

Seatpost Diameter
27.2

27.2

Axle Spacing
37.5

27.5

Wheel Size
28"

711.2

Seatpost Length
350

350

Max Post Insertion
207

Handlebar Width
420
440
390

Stem Length
90
110
90

Crank Length
172.5

170

Rider Height

172-178

Saddle Height

690 - 790

tässä linkki vertailuun: https://geometrygeeks.bike/compare/canyon-endurace-cf-sl-disc-8-0-2020-s,basso-astra-2010-2011-53cm,canyon-cf-ultimate-8-0-disc-2019-s/

Visqu
20.07.2020, 21.16
Pyöriä on kätevä vertailla keskenään tällä työkalulla: https://www.bikegeocalc.com

Vaatii vaan vähän naputtelua mutta laskee esim stack ja reach muiden mittojen perusteella.

paaton
20.07.2020, 23.05
Suht endurance runko tuo geoltaan taitaa olla. Omassa on 15mm pidempi yläputki ja emäputki saman mittainen. Ostaa pois vaan, jos mieli tekee. Tähän aikaan ei hirveästi valinnanvaraa ole.

Tietysti tuo tuntuu kalliilta siihen nähden, että esimerkiksi cyclecenter möi vuosi sitten kuiturunkoista meridaa hyvillä 11sp osilla alle tonnilla. Mutta se juna meni jo. Levyjarrut ja rungon sisään integroidut kaapelit on nyt pop. Samalla hinnat hivenen pompsahti roadeissa.

r.a.i
20.07.2020, 23.51
Musta tuo basso on helvetin ruma - mutta kyllä siihen varmaan silmä tottuu. Kuiteski, mun mielestä kantsii mennä selälleen sohvalle ja miettiä pari tuntia ja ottaa aikalisä. Ei ne pyörät maailmasta lopu. ajelee sillä Konalla tän kesä ja katsoo rauhassa ens kesälle uudet kuviot.

Visqulle - sit ku on vähän enempi ikää, niin huomaa ettei kaikkia mäkiä tarvii vetää täysillä ylös.

brilleaux
21.07.2020, 05.22
Kuiteski, mun mielestä kantsii mennä selälleen sohvalle ja miettiä pari tuntia ja ottaa aikalisä. Ei ne pyörät maailmasta lopu. ajelee sillä Konalla tän kesä ja katsoo rauhassa ens kesälle uudet kuviot.
.
Ei ollenkaan huono vaihtoehto tämäkään.

TERU
21.07.2020, 07.36

Samalla jää ajamatta tämän kesän monta maantielenkkiä aidolla maantiepyörällä eikä vain tänä kesänä kyseessä olevalla välineellä, vaan tuolla Bassolla on monia vuosia mahdollista ajaa.
Kun käytetystä ja jo ikääkin, niin ei tuon hankkimiseen yllyttäminenkään helpolta tunnu, mutta olevin tietojen perusteella tuosta tuntuisi hyväkin tulevan, koon ja geon suhteen en näe epäröitävää, kaikki muukin vaikuttaa varsin hyvältä, hyvä maksaakin...kiistämättä vähän räikeä ulkonäöltään.

brilleaux
21.07.2020, 08.25
Ulkonäköhän on makuasia; mun silmään Basso on aivan helkkarin hieno.
Mitään savunharmaata väritöntä tylsyyttä en halua.

JTu
21.07.2020, 10.07
Jos oikeasti haluaa eroa tuohon Rove ST:hen, lähtisin etsimään: hiilarirunko, vannejarrut, etuvaihtaja, 23-25mm renkaat. Lompakon paksuudesta riippuen painoa max 8kg. Erityistä huomiota kiinnittäisin riittävän kevyisiin/laadukkaisiin kiekkoihin.

brilleaux
21.07.2020, 11.19
Jos oikeasti haluaa eroa tuohon Rove ST:hen, lähtisin etsimään: hiilarirunko, vannejarrut, etuvaihtaja, 23-25mm renkaat. Lompakon paksuudesta riippuen painoa max 8kg. Erityistä huomiota kiinnittäisin riittävän kevyisiin/laadukkaisiin kiekkoihin.

No mikä noista uupuu Bassossa? Kiekot vois tietty päivittää kuituun...

Toki sillä on ikää 10 vuotta. Mutta hintaa 800€..

Kollinjoki
21.07.2020, 11.31
Minustakin tuo Basso on väritykseltään kiva. Tuohon aikaan fillarivalmistajilla tuntui olevan kisa, että kuinka monta kertaa saadaan valmistajan nimi mahtumaan pyörään ja sekalaisia muita tekstejä sitten siihen lisäksi. Basso ei kyllä hyvästä yrityksestä huolimatta ole pahin lopputulos siinä mielessä vaan tekstillä pyörän tärvelemisen kisan voittaja taisi olla Colnago jolla mm. CLX:n jossain versiossa oli ainakin viisi Colnagoa per puoli näkyvissä. Nykypäivänä semmoinen näyttää tyhmältä jos ei näyttänyt jo siihenkin aikaan, mutta tuleeko noita nyt ajaessa katseltua, tai ajon jälkeenkään sen puoleen. Ehkä ne muut ominaisuudet pyörässä kuitenkin tärkeämpiä, vaikka onhan se kiva jos pyörä näyttääkin nätiltä.

Kollinjoki
21.07.2020, 11.33
^^ minä en kyllä ihan sitäkään ymmärrä, miksi tavoite pitäisi olla 23 tai 25 mm renkaat? Mitä hyötyä siitä saa? Marginaalisesti pienemmän ilmanvastuksen tietysti mutta huonomman pidon ja ominaisuudet silloin kun asfaltti ei ole ihan kauniin tuoreen sileää.

edit. En kyllä ymmärrä sitäkään että vannejarru olisi jotenkin ratkaiseva eron tuoja. Samalla logiikalla pitäisi katsoa napavaihteista tai sinkulaa, että saa eroa vaikka väkisin entiseen pyörään. Tietysti se on eri asia, että jos mieleisessä budjettiin sopivassa pyörässä nyt sattuu olemaan vannejarru niin ei sen takia välttämättä ole pakko jättää ostosta tekemättäkään.

brilleaux
21.07.2020, 11.40
Itse taas en näe mitään järkisyytä vannejarruille, jos budjetti antaisi myöten hankkisin hiilaripyörän levyillä.
Painossa tulee levyillä hiukan takkiin, plussapuolia taas löytyy vastapainoksi. Imo.

Edit: tietysti yksi vaihtoehto olisi kasata pyörä itse, tarjousrunko jostain jne.
Levarikiekotkin olis valmiina.

Eli: levarit hyväksyviä runkoja/settejä, johon mahdollisesti menisi 28-32mm rengas?
25mm voidaan tinkiä kyllä. [emoji16]

Visqu
21.07.2020, 12.59
Visqulle - sit ku on vähän enempi ikää, niin huomaa ettei kaikkia mäkiä tarvii vetää täysillä ylös.

Yrität huijata :)

Tosin mulle kylläkin tuo kevyempi välitys mahdollistaa mäkien rauhallisen ajon. Jyrkemmällä välityksellä alkaa meno kuulostaa kauhealta grindaukselta hitaissa nousuissa ja pikemminkin kannustaisi ajamaan kovempaa.

r.a.i
21.07.2020, 14.21
^Näinhän se on :) Siksi suosittelisin maantielle ehdottomasti kahta eturatasta ja mahdollisimman tiheätä pakkaa josta löytyy myös rittävän lyhyt välitys. Ainakin 28 tai jopa 30 piikkinen.

Mutta jos ostaa käytetyn, niin muillakin välityksillä pärjää. Mun ekassa maantiepyörässä tais olla 42/54 eturieska ja takana joku 7-lehtinen pakka, pieneintä välitystä en edes muista, mutta ei se silloin mitenkään ihmeelliseltä tuntunut.

brilleaux
21.07.2020, 14.56
Moinenkin olisi tarjolla:
Wilier_GTR_Team_hiilikuitulolpuri_72046552.htm (https://www.tori.fi/uusimaa/Wilier_GTR_Team_hiilikuitulolpuri_72046552.htm?ca= 18&w=3)

Eikös tuossa hinta ole aika kova?

veke
21.07.2020, 15.15
No mikä noista uupuu Bassossa? Kiekot vois tietty päivittää kuituun...

Toki sillä on ikää 10 vuotta. Mutta hintaa 800€..

Kuitunen ei välttämättä ole samasssa kiekkojen painoluokassa ollenkaan hintakilpailukykyinen

veke
21.07.2020, 15.19
Wilier_GTR_Team_hiilikuitulolpuri_72046552.htm (https://www.tori.fi/uusimaa/Wilier_GTR_Team_hiilikuitulolpuri_72046552.htm?ca= 18&w=3)

Tosi siistin näköinen kuvissa.
Tosin "ajettu vain kuivalla säällä" -maininta tuo mieleen vitsit käytettyjen autojen myyntimainoksista "pyhäkoulun opettajan käytössä ollut, ajettu vain sunnuntaisin".:)

Jeppekoira
21.07.2020, 16.33

Kyllähän tosiaan hinta tuntuu erittäin kovalta perus 105 tasoisesta käytetystä. Öbaut puolet liikkaa sanoisin. (Vaikkakin täytyy myöntää etten tiedä onko willier jotenkin poikkeuksellisen arvokas/kallis pyörä noin muuten.)

Veikkaisin että jos jaksaa vähän googlailla ja selvitellä niin melko lähelle samaan hintaan löytää hiilari/105 tason pyörän uutenakin.

Aakoo
21.07.2020, 17.00
Merlinillä tuo Wilier 1430€ uutena, joten on hinta kova 3 kautta ajetusta. Toki hajakokoja jäljellä, mutta antaa kuvan hintaluokasta. Basso on ihan siisti, mutta on silläkin hintaa 10 vuotta vanhaksi pyöräksi.

Jeppekoira
21.07.2020, 17.14
Noniin, Aakoo jaksoi googlata willierin hintatason.

Tämä käytettyjen liian korkea hintataso on kyllä yleisempikin ilmiö, mutta toisaalta ilmeisesti kauppa kuitenkin käy, joten ei se ole tyhmä joka pyytää. Ei ole kovin harvinaista että useamman vuoden käytetystä pyydetään kutakuinkin samaa hintaa kuin mitä samanlaisen pyörän saa uutena pikku alesta. On hyvä muistaa myös että pyörän komponenteista iso osa on kuluvia.

Mika A
21.07.2020, 18.08

Pyörässä näyttäisi olevan samanlaiset 10-vaihteisen Campan Centaur (Power Shift) -kaffat kuin omassa Wilierissänikin. Noihin aikoihin ilmeisesti kustannuskilpailusyistä Campagnolo downgreidasi edullisemman pään sarjojaan, ja esim. tuossa Centaurissa on vanhojen 9-sarjojen täsmällisten mutta aika raskakäyttöisten metallikoneistojen sijaan tuotu muovisia rattaita sisältävä halvempi koneisto. Itselle oli kulttuurishokki opetella ajamaan tuolla, kun pienen ja rauhallisen käsiliikkeen sijasta onistuneeseen alaspäin vaihtamiseen tarvittiin juuri oikealla nopeudella suoritettu pidempiliikkeinen riuhtaisu. No, kaikkeen tottuu, ja muovinen koneisto on ns. kulutustavaraa, eli etenkin oikean kahvan sisiuskalut tarvitsee vaihtaa aika ajoin. Itsellä kulumisen oireena oli se, että ylöspäin vaihtaessa kahva alkoi jättää pykäliävälistä (ja lopulta heitti aina pakan loppuun pienimmälle lehdelle saakka).

Onneksi sisuksia saa ainakin Euroopan nettikaupoista, Campagnolon tuotekoodi on EC-CE 400. Sisuksien vaihto on helppoa esim vaijerien ja kuorien vaihdon yhteydessä, kun sen aika tulee. Itsellä alkuperäinen koneisto kesti viisi-kuusi vuotta.

brilleaux
21.07.2020, 19.24
Basso on nyt unohdettu. Katsellaan ja kuulostellaan mitä löytyy.
Tuo Wilierkin voisi olla ihan ok omaan käyttöön mutta hintaa on aivan liikaa käytetyksi vs uuden hinta.

Jos olisi kokoja jäljellä niin vaikkapa...

https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/viper-rc2-db-road-frameset/rp-prod199035

fiber
21.07.2020, 19.42
Mitä jos lähtisit tekemään uniikkia pyörää? Juttelin viime viikolla JED Bikesin Jarkon kanssa, ja hänen pajansa kautta saa kuskin mukaan tehtyjä, maalausta myöten. Itse harkitsisin sellaista seuraavaksi. Soita tai laita meiliä jarkko@jed-bikes.fi Heidän nettisivuosoitteensa näyttää "kaapatulta" eli on tainnut vanhentua ja ennen uusimista joku onnenonkija on lunastanut itselleen, eli nettisivuja en ainakaan minä löydä.

brilleaux
21.07.2020, 20.03
Mites Spessun Tarmacin koot menee, valmistajan suositus näyttäis olevan joissain taulukoissa 173cm jopa 54?
Spessun sivujen laskuri taas antaa mulle kooksi 52, johon olen ollut taipuvainen itsekin.

paaton
21.07.2020, 21.12
Yhtä pitkiä runkoja on 52 ja 54. Eroa tulee stackissa ja stand over heightissä.
Hyvä ja matala geo. Veikkaan, että alkuun saat sovitella 52 runkoon reilusti spacereita ja lyhyttä stemmiä. Uskoisin myös 54 koon olevan käypäinen alussa, mutta 52 on oikea koko.

Molemmissa vähän vajaa 390 reach. Stack 526 vs 543.

Hower
21.07.2020, 21.46
^ "Veikkaan, että alkuun saat sovitella 52 runkoon reilusti spacereita ja lyhyttä stemmiä."

- Höpöhöpö, spacerit stemmin yläpuolelle eikä stemmiä pidä lyhentää, matala ja pitkä on hyvä eli nopea.
Ajaa vaan.

brilleaux
21.07.2020, 21.50
^^Roven spekseihin kun vertaa niin Spessussa tosiaan melko matala asento.
Mutta jos totuin läskistä ja enskapyörästä Roveen melko kivuttomasti niin eiköhän Spessuunkin sisään pääsis.

Hower
22.07.2020, 09.15
^
Eikös nuo spessut mene mitoilla 49, 52, 54 ... ja jos pienin on XS niin 52 on S.
BTW huomasin että Spessu Roubaix koossa 52 vastaa aikalailla omaani S-kokoista (51) Focus Paralanea reachin ja stackin puolesta. Spessussa stacki jopa 5mm isompi, reachsissä eroa 2mm. Jos ei olisi Focusta niin harkitsisin Roubaixia.
Roubaix / Tarmac -erot https://www.youtube.com/watch?v=BYtK8aB2Rr8
Olen 4cm lyhyempi kuin sinä ja tyytyväinen Focuksen reachiin 369. Tekee fillarista ketterän ja kivan. Väärinpyöräilyä tietty.
Tämä lienee Venge...?
https://www.fillaritori.com/topic/192910-specialized-s-works-venge-hyv%C3%A4kuntoinen-ei-kolhuja-s-lahti/
Campan vaihteista ei mitään hajua... ja speksit ilmoituksessa todella olemattomat. Renkaiden tyyppi sentään mainittu.

brilleaux
22.07.2020, 09.58
Niin miksei myös Roubaix...vähän rennompi asento siis.

Malamuutti
22.07.2020, 10.09
Mites Spessun Tarmacin koot menee, valmistajan suositus näyttäis olevan joissain taulukoissa 173cm jopa 54?
Spessun sivujen laskuri taas antaa mulle kooksi 52, johon olen ollut taipuvainen itsekin.

Olen saman mittainen, mutta lyhytjalkaisempi. Jos 52-koon stack-mitta on tuo 526 ja reach luokkaa 390 kuten Paaton alla sanoo, niin on se tosiaan aika matala ja pitkä. Oman maantiepyörän mitat ovat aika lailla samat ja vaikka pyörän koko on sinänsä minulle oikea ja ajoasento on mukava eivätkä paikat puudu, niin kyllähän kauden alussa käy välillä mielessä että joku korkeampi olisi kiva. Kyllä se siitä sitten, kunhan vartalon tukilihakset taas alkavat muistaa tehtäväänsä.

Visqu
22.07.2020, 10.17
52 Tarmacin reach on 380, 54 on 384.

Firlefanz
22.07.2020, 10.50
^
/.../
Olen 4cm lyhyempi kuin sinä ja tyytyväinen Focuksen reachiin 369. Tekee fillarista ketterän ja kivan. Väärinpyöräilyä tietty.
/.../

(1) Heitä jo helvettiin nuo kompleksisi tai ainakin yritä pitää ne tämän keskustelun ulkopuolella!

(2) Osaatko selittää minulle miten Focuksesi reach tekee fillarista ketterän ja kivan? Toisin sanoen, miten lyhyempi ja pitempi reach vaikuttaa pyörän handlingiin?

AntM
22.07.2020, 10.59
^ ^Juuri näin, ja stackit 527 ja 544 eli 54 on suhteessa korkeampi ja leppoisampi. Itse valitsin 172,5 mittaisena tuon 54:sen sen vuoksi. On se kuitenkin matalampi ja pidempi kuin vanha. Pitää huomioida myös että stemmi on 52:ssa 90mm ja 54:ssa 100mm joten efektiivinen reach tietysti sen verran lisää pituutta. Vaihdoin stemmin itselle tuohon 90mm niin tuntuu just sopivalta ja asentoa voi vielä tuosta madaltaa mutta 52:ssa korkeutta ei olis saanu lisää.

Firlefanz
22.07.2020, 11.04
Niin miksei myös Roubaix...vähän rennompi asento siis.

Miksipä ei Roubaix - mutta älä anna sanojen viedä tai älä anna sinua vietävän sanoilla. "Rentoa" ja "aggressiivista" voi tietenkin pitää jollain tapaa kuvaavina, mutta ne myös herättävät mielikuvia jotka eivät välttämättä aina vastaa käytännön todellisuutta. Monelle muullekin kuin paattomalle "aggressiivinen" ajoasento on rennompi kuin "rento".

Ikäväksi keskustelun aiheesta tekee aika ajoin se että ne jotka kokevat "rennon" ajoasennon omakseen ovat ymmärtävinään että ne jotka puhuvat sen puolesta että muunkinlainen ajoasento voi olla mahdollinen taviksillekin pitävät itseään muita parempina pyöräilijöinä:cool::rolleyes::mad:

Hower
22.07.2020, 11.23
(1) Heitä jo helvettiin nuo kompleksisi tai ainakin yritä pitää ne tämän keskustelun ulkopuolella!

(2) Osaatko selittää minulle miten Focuksesi reach tekee fillarista ketterän ja kivan? Toisin sanoen, miten lyhyempi ja pitempi reach vaikuttaa pyörän handlingiin?

(1) Huh!
(2) "miten lyhyempi ja pitempi reach vaikuttaa pyörän handlingiin?" Luulin, että fillarin mitoituksella ja geometrialla on jokin merkitys pyörän handlingiin, mun virhe. Ihan fiilispohjalta kirjoitin miten se itselleni tuntuu. Joillekin jokin toinen sopii ehkä paremmin.

Hower
22.07.2020, 11.26
Miksipä ei Roubaix - mutta älä anna sanojen viedä tai älä anna sinua vietävän sanoilla. "Rentoa" ja "aggressiivista" voi tietenkin pitää jollain tapaa kuvaavina, mutta ne myös herättävät mielikuvia jotka eivät välttämättä aina vastaa käytännön todellisuutta. Monelle muullekin kuin paattomalle "aggressiivinen" ajoasento on rennompi kuin "rento".

Ikäväksi keskustelun aiheesta tekee aika ajoin se että ne jotka kokevat "rennon" ajoasennon omakseen ovat ymmärtävinään että ne jotka puhuvat sen puolesta että muunkinlainen ajoasento voi olla mahdollinen taviksillekin pitävät itseään muita parempina pyöräilijöinä:cool::rolleyes::mad:

"ne jotka puhuvat sen puolesta että muunkinlainen ajoasento voi olla mahdollinen taviksillekin pitävät itseään muita parempina pyöräilijöinä"
- Eikun ne ovat profiloituneet urheilupyöräilijöiksi ja muut ovat eläkeläisiä. :)

F. Kotlerburg
22.07.2020, 11.28
Itsekin Roubaixia välillä katsellut, mutta 58 koon Stack 630mm kuulostaa hurjalta. Esim. Canyon Enduracessa L-koossa 605 ja Tarmacissa 592mm. Onkohan tuossa Roubaixissa geossa jotain mitä en vaan ymmärrä. Reachit Roubaix 392, Endurace 389 ja Tarmac 402mm.

paaton
22.07.2020, 11.39
52 Tarmacin reach on 380, 54 on 384.

On vai? Tämä malli oli brillellä haussa.

https://www.specializedconceptstore.co.uk/product/11028/2018-men-s-tarmac-sport/

miz
22.07.2020, 11.42
Pyörässä näyttäisi olevan samanlaiset 10-vaihteisen Campan Centaur (Power Shift) -kaffat kuin omassa Wilierissänikin. Noihin aikoihin ilmeisesti kustannuskilpailusyistä Campagnolo downgreidasi edullisemman pään sarjojaan, ja esim. tuossa Centaurissa on vanhojen 9-sarjojen täsmällisten mutta aika raskakäyttöisten metallikoneistojen sijaan tuotu muovisia rattaita sisältävä halvempi koneisto. Itselle oli kulttuurishokki opetella ajamaan tuolla, kun pienen ja rauhallisen käsiliikkeen sijasta onistuneeseen alaspäin vaihtamiseen tarvittiin juuri oikealla nopeudella suoritettu pidempiliikkeinen riuhtaisu. No, kaikkeen tottuu, ja muovinen koneisto on ns. kulutustavaraa, eli etenkin oikean kahvan sisiuskalut tarvitsee vaihtaa aika ajoin. Itsellä kulumisen oireena oli se, että ylöspäin vaihtaessa kahva alkoi jättää pykäliävälistä (ja lopulta heitti aina pakan loppuun pienimmälle lehdelle saakka).

Onneksi sisuksia saa ainakin Euroopan nettikaupoista, Campagnolon tuotekoodi on EC-CE 400. Sisuksien vaihto on helppoa esim vaijerien ja kuorien vaihdon yhteydessä, kun sen aika tulee. Itsellä alkuperäinen koneisto kesti viisi-kuusi vuotta.

Taisi muuttua 2010 Power Shiftiksi, itsellä on juurikin tuota kuitukahvaista Power Shiftiä yksi setti. Ja vaihdettu nuo mekaniikat Ultra shiftiin.
Vanhaa Power shiftiä kannattaa minustakin välttää, Ultrat taas on aivan hienosti toimivia pelejä vanhempinakin, myös 10 vaihteisina.
Varaosia tosiaan löytyy hyvin ja kohtuuhinnalla nettikaupoista.

2009 taisi olla vielä Ultra Shiftiä: https://www.campagnolo.com/media/files/035_278_Catalogue_groupset_2009_Centaur.pdf

Visqu
22.07.2020, 12.21
On vai? Tämä malli oli brillellä haussa.

https://www.specializedconceptstore.co.uk/product/11028/2018-men-s-tarmac-sport/

Jaajaa, itse tietty katsoin SL6 Tarmacia.

Kollinjoki
22.07.2020, 12.34
Itsekin Roubaixia välillä katsellut, mutta 58 koon Stack 630mm kuulostaa hurjalta. Esim. Canyon Enduracessa L-koossa 605 ja Tarmacissa 592mm. Onkohan tuossa Roubaixissa geossa jotain mitä en vaan ymmärrä. Reachit Roubaix 392, Endurace 389 ja Tarmac 402mm.
Eiks tuo Roubaix ole jo ihan täysi endurance, kun taas Canyon Endurace on taas jonkin verran välimallin suuntaan Trek Emondan tyyliin. Roubaixissa ja Enduracessa on jo melkoinen ero myös kuuluisassa emäputken korkeudessa. Ainakin jos oikein muistelen.