Näytä tavallinen näkymä : Uusi maantiepyörä hakusessa
 
 
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
[
9]
 
Oho! mites se noin painava on? No joo onhan tuolla fillarilla kokoakin.
Kai nää "endurance" fillarit on vähän järeämpiä/painavampia. Se SL malli, S kokoisena, painaa escapecollectiven mukaan 7,07kg ja hintaa "tuplat" verrattuna tohon kakkosmalliin verrattuna. M/L koko ei ole kovin iso, mutta aika paljon isompi kuin S koko.
Kuski on sen verran läski, ettei ihan gramman päälle ole.
OOkkei. Mä varmaan peilasin jotain revikkaa tms. Samapa se sille kunhan ajo maistuu.
https://pic.useful.fi/UrZLTKgJY.jpg
Nyt on Aerolightilla ajeltu joku viikko. On se selvästi pehmeämpi ajaa, mitä systemsix, vaikka renkaina kovat contit. 32mm misukoilla tuosta tulee ihana. 
Ja pyörä edelleen nopea. Ei ole kertaakaan tullut fiilistä, että tämä on sivarissa hitaampi kuin muut pyörät.
Satulan sai edemmäksi kuin systemissä ja L-koon runko on pidempi. Droppia naksu vähemmän mitä systemsixissä. Asento tuntuu täydelliseltä.
Tangon voisi vielä joskus vaihtaa uuteen visioniin (https://r2-bike.com/VISION-Metron-5D-ACR-EVO-One-Piece-Handlebar-Size-L-380-mm-130-mm). Nythän noita siis saa kuin saakin järkevissä mitoissa, vaikka vielä syksyllä kysellessä kapeita ja pitkiä kokoja ei ollut tulossa koskaan.
Hinta on vaan vielä niin suolainen että alin tanko saa kelvata.
Niin ja nuo rotorin rattat kyllä vaihtuu jossain vaiheessa shimanoihin. Nyt kuitenkin tarttee testata vielä toimintaa KMC:n ketjuilla. Luulen, että shimanon ketjut eivät ehkä toimi noilla optimisti. 
Eikä myöskään tuolla alin takapakalla. Ketjut ovatkin ihanat musta/kultaiset.
Aurinko ehti jo laskea eikä tuosta kuvasta taaskaan nää fillarin väriä. Tuohan on siis kaksivärinen. Sellainen metallin sininen ja musta.
^Nopean näköinen laite! Noin lyhyt ketju on varmasti aina kireällä :)
Mikä tuo nykyinen tanko on? Kyllä tuo mullekin kelpaisi.
Mikä tuo nykyinen tanko on? Kyllä tuo mullekin kelpaisi.
Se on vanhemman visionin kopio. Alkuperäistä ei saanut 130/38 mitoissa, eikä taida enää tuotakaan saada.
Uudempi malli olisi siistimpi. Matalampi. Yläosasta puuttuu tuo letkun reititys kaulaputken sisään, eli joutuisi poraamaan kaulaputkeen reiän, kuten uudemmissa beehoissakin näyttää jo olevan tehty.
Mutta siis ok tanko tuo on ja istuu nätisti. Olen huomannut pientä tankofetissin kehittymistä. Nuo adapterit alkaa tulla jo uniin :)
Ketju on juu vähän lyhyt 53/39 kanssa. 52/36 ja 11-34 pakalla oli kyllä aika lailla vaihtajan kapasiteetti käytössä. Täytyy jatkaa lenkillä kun laittaa kmc ketjut paikalleen.
Kyllä. Erittäin siististi istuu.
Sotanorsu666
04.04.2025, 16.20
https://pic.useful.fi/UrZLTKgJY.jpg
On kyllä hieno ja nopean näköinen peli. Ite oon sen verran hidas, että aeropyörän hyödyt jäävät saavuttamatta. Silmää nämä kuitenkin miellyttävät kovasti.
Aeropyörä ja varsinkin korkea laippa työntää kyllä tosi kivasti jo pienelläkin nopeudella just näillä keleillä. Matalalla kiekolla ajo on oikastaan aika kaameaa touhua.
Nuo kuvan kiekot wr50. Kovasti tekisi mieli korkeampia, mutta noilla nyt mennään. 
25ID on kyllä huikea. Yhtään kapeampia en enää ottaisi.
Ne uudet lb 65mm wave (https://www.lightbicycle.com/turbo-65-disc-brake-road-racing-wheelset-aero-700c-tubeless-capable.html) muotoillut kiekot kiinnostaisivat, muttei noin kalliita kehtaa ostaa ilman mitään testidataa.
Mitäs suosittelette maantiekiituriksi? Vanha cyclo on alla mutta nopeampaa kaipais. Työsuhdefillari ja koeajamaan pitäis päästä. Saako max 3 tonnilla minkälaista peliä pk-seudulla?
Sotanorsu666
04.04.2025, 20.03
Aeropyörä ja varsinkin korkea laippa työntää kyllä tosi kivasti jo pienelläkin nopeudella just näillä keleillä. Matalalla kiekolla ajo on oikastaan aika kaameaa touhua.
Nuo kuvan kiekot wr50. Kovasti tekisi mieli korkeampia, mutta noilla nyt mennään. 
25ID on kyllä huikea. Yhtään kapeampia en enää ottaisi.
Se voi olla, että se mun vanha lussu bmc:n tmr oli vaan vähän homeista muotoilua ja kaiken lisäksi vielä ihan kivikova. Ne enven ses kiekot oli kyl ihan jees, mut muuten vähä nihkee pyörä. Toi uus cuben mäkipyörä suorastaan lentää siihen bmc:hen verrattuna. Cubessa 35/38 kiekot ja ne on kyl omiin ajoihin aika sweetspotissa.
StevieRayVehkakoski
05.04.2025, 20.12
Sori vähän offtopic paitsi että ei oikeastaan, mulla on kaikenlaisten ranneongelmien jäljiltä gravel-pyöräksi hankittu Cervelo Aspero siirtynyt enemmän tai vähemmän maantiekäyttöön kun ei ranteet kestä täristää soratietä edes 42mm kumeilla joten nyt alla 40mm Strada Biancat noin 50mm korkeilla vanteilla. Jäänköhän jostain paitsi jos tuolla Asperolla jyystän maantietä vai olisiko "oikealla" maantiepyörällä jotain lisätaikaa vielä tiedossa tuohon Cerveloon nähden? Nuo 40mm Strada Biancat on varmaan Kanta-Hämeen kuluneille asfalttiteilla aika hyvä valinta mutta on tuo Aspero edelleen vähän kovan oloinen, lähinnä mietin olisko joku mahdollisimman mukavaksi suunniteltu Endurance-pyörä paljon mukavampi ja/tai nopeampi maantien jyystöön?
Oletko kokeillut joustostemmiä?
https://redshiftsports.com/products/shockstop-suspension-stem?srsltid=AfmBOop0n9ftScX-Jsdo9qCls3f5fYBoo00KUfcTRMur9MDkgNSbkYjV
Mitäs suosittelette maantiekiituriksi? Vanha cyclo on alla mutta nopeampaa kaipais. Työsuhdefillari ja koeajamaan pitäis päästä. Saako max 3 tonnilla minkälaista peliä pk-seudulla?Kolme tonnia kivijalasta on vähän vaikea hintaluokka, joutunee tyytymään mekaanisiin vaihteisiin. Muutamat sataset lisää niin esim. Scott Addictia löytyisi sähkövaihteilla Bike-Planetista tai Velosportista. Pyörävarikolla näyttäisi olevan Spessun Aethosia myös alennuksessa.
https://i.imgur.com/zzUEZEz.jpg
Oma maantiepyöräfleet on koostunut lähinnä erinäisistä superkevyistä ja superaeroista hipo-pyöristä. Viimeisimmät hankinnat ovat olleet enemmänkin allroad- tai endurance-kategoriaa. En ole vuosiin ajanut maantiekisoja (ainoastaan ITT:tä), mutta silti olen vasta viime aikoina älynnyt että omiin käyttötarkoituksiin hieman rennompi geometria ja isompi rengastus istuu paremmin. Kun asfaltin kunto nykyään Suomessa on mitä on niin en koe häviäväni vauhdissakaan juuri lainkaan. Pari edellistä vuotta kiusanneet selkä- ja niskavaivatkin tuntuvat sietävän paremmin sitä ettei stemmi ole täysin "slämmätty". 
Enve Frayssa tässä kuvassa alla 32mm maantierengas. En voi kylliksi kehua ajotuntumaa ja -mukavuutta.
^Hieno peli. Ellen olisi tuhlannut rahojani muuhun turhaan, speksaisin ykkösmaantiepyöräksi juurikin jotain tällaista. Olen samoilla linjoilla siinä, että tällä setupillä pääsee viime kädessä kovempaa. Etenkin jos optimoi vähän pidempää aikaväliä. Mukavuus muuttuu nopeudeksi etenkin ajan kanssa.
Saas nähdä onko 25id kehä riittävän leveä 32mm misukalle. Jos alkaa pullottamaan kehän yli alkaa wattihäviöt olla äkkiä aika suuria.
Mulle ainakin tuli ahaa elämys tästä kun luin aero-contin testiä. Se korkea laippa ei vaan toimi jos rengas ei istu nätisti kehällä. Purje-efekti hajoaa.
^Ulkoleveys kait siinä on merkityksellinen eikä sisäleveys? Tuon takia varmaan ne Roval Rapidet tehtiin jo 5v sitten 35mm leveiksi ulkomitaltaan.
https://img.aijaa.com/m/00838/15342305.jpg (https://aijaa.com/Mpb5jL)
Tällainen tuli kasattua - Winspace T1550 2nd Gen. Ultegran Di2 -palikoilla ja Rotorin kammilla. Kiekkoina vanhasta pyörästä Light Bicyclen 56 mm Falconit ja renkaina GP 5000 28mm tubeless. Mukavasti kulkee ja oikein tyytyväinen olen uuteen pyörään. Ehkä otan vielä yhden tai kaksi spaceria pois.
Pyörää speksatessa löytyi hyvin arvosteluja maailmalta, mutta Suomesta ei juurikaan osunut silmään keskustelua pyörästä. Mahtaakohan foorumilta löytyä muita Winspacen omistajia?
Kolme tonnia kivijalasta on vähän vaikea hintaluokka, joutunee tyytymään mekaanisiin vaihteisiin. Muutamat sataset lisää niin esim. Scott Addictia löytyisi sähkövaihteilla Bike-Planetista tai Velosportista. Pyörävarikolla näyttäisi olevan Spessun Aethosia myös alennuksessa.
kiitti infosta, täytyy tsekata
Onko tämä aeroad tensor nyt oikeasti uusi malli vai pelkkää markkinointi jargoniaa? Tuolla puhutaan myös isommasta rengastilasta?
https://www.canyon.com/en-fi/road-bikes/aero-bikes/aeroad/cfr/aeroad-cfr-tensor/3969.html
Joka tapauksessa klassikot ja mukulat ajavat kyllä aeropyörien kehityksen juuri oikeaan suuntaan suomen maanteitä ajatellen.
https://dma.canyon.com/image/upload/w_460,h_259,c_fill/f_auto/q_auto/2025_Launch_Product_CFR_Tensr_Aeroad_Web_PDP_02_19 20x1080_ALL_f3k2in
Eikö tuossa varsinaiset erot uuteen Aeroad Ceeäfär ei-Tensoriin verrattuna rajoitu "artworkiin", kiekkoihin ja renkaisin sekä satulaan?
Kaikki muut osat ovat presiis samoja. Runko painaa kolme grammaa enemmän maalauksesta johtuen ja edellä mainitut osat yhteensä n. 300 g.
(Linkkaaminen suoraan "Compare"-sivuun ei onnistunut.)
Varmaan on just noin. Äkkiä vaan saa mainoksista kuvan, että olisi taas suunniteltu "kokonaan" uusi runko Poelia varten ja tuon saisi ostaa rahalla.
Edit: Lukiko siellä speksilistassa sama runko molemmissa? Eri koodihan siinä tosiaan pitäisi olla, jos on muuttunut.
Frame
 Canyon Aeroad CFR
 Fourth-generation Aeroad frame uniting peloton-leading aerodynamics with an improved carbon layup for added robustness.
 Axle dimension: 12x142 mm
 Front derailleur hanger: removable
 Tyre clearance: 32 mm
 Material: Carbon (CFR)
 Weight: 947 g
 ja
 
 Frame
 Canyon Aeroad CFR
 Fourth-generation Aeroad frame uniting peloton-leading aerodynamics with an improved carbon layup for added robustness.
 Axle dimension: 12x142 mm
 Front derailleur hanger: removable
 Tyre clearance: 32 mm
 Material: Carbon (CFR)
 Weight: 950 g
 Rungolla ei Canyonin sivulla ole koodia.
Etuhaarukat samassa järjestyksessä (eli ensin CFR Di2 ja sitten CFR Tensor):
 Fork
 Canyon FK0137 CF Disc
 Aero fork shaped using advanced CFD technology. With hermetically sealed headset and titanium bearing seat for next-level durability and smoothness.
 Axle dimension: 12x100 mm
 Fork steer tube diameter: 1 1/8"
 Tyre clearance: 32 mm
 Material: Carbon (CF)
 Weight: 416 g
 ja
 Fork
 Canyon FK0137 CF Disc
 Aero fork shaped using advanced CFD technology. With hermetically sealed headset and titanium bearing seat for next-level durability and smoothness.
 Axle dimension: 12x100 mm
 Fork steer tube diameter: 1 1/4"
 Tyre clearance: 32 mm
 Material: Carbon (CF)
 Weight: 416 g
 Sama koodi, mutta silti eroa "fork steer tube diameterin" kohdalla (mikä ehkä selittää sen ettei painoeroa ole?)
Tällainen tuli kasattua - Winspace T1550 2nd Gen. Ultegran Di2 -palikoilla ja Rotorin kammilla. Kiekkoina vanhasta pyörästä Light Bicyclen 56 mm Falconit ja renkaina GP 5000 28mm tubeless. Mukavasti kulkee ja oikein tyytyväinen olen uuteen pyörään. Ehkä otan vielä yhden tai kaksi spaceria pois.
Pyörää speksatessa löytyi hyvin arvosteluja maailmalta, mutta Suomesta ei juurikaan osunut silmään keskustelua pyörästä. Mahtaakohan foorumilta löytyä muita Winspacen omistajia?
Ei taida monelta löytyä. Ajokokemukset ja laatu kiinnostaisi. Olisin varmaan jo ostanut uuden aeroadin, jos sen ohjaamo ei olisi yli insinööröity.
Tällainen tuli kasattua - Winspace T1550 2nd Gen. Ultegran Di2 -palikoilla ja Rotorin kammilla. Kiekkoina vanhasta pyörästä Light Bicyclen 56 mm Falconit ja renkaina GP 5000 28mm tubeless. Mukavasti kulkee ja oikein tyytyväinen olen uuteen pyörään. Ehkä otan vielä yhden tai kaksi spaceria pois.
Pyörää speksatessa löytyi hyvin arvosteluja maailmalta, mutta Suomesta ei juurikaan osunut silmään keskustelua pyörästä. Mahtaakohan foorumilta löytyä muita Winspacen omistajia?
Ei taida monelta löytyä. Ajokokemukset ja laatu kiinnostaisi. Olisin varmaan jo ostanut uuden aeroadin, jos sen ohjaamo ei olisi yli insinööröity.
Harkitsin tuota runkoa jonkin aikaa, mutta monen mielestä hyvin jäykkä ajotuntuma ei innostanut. Onko minkälainen ajaa?
Ei taida monelta löytyä. Ajokokemukset ja laatu kiinnostaisi. Olisin varmaan jo ostanut uuden aeroadin, jos sen ohjaamo ei olisi yli insinööröity.
Aeroadin ohjaamo on tosi makea, varsinkin nyt kun siihen saa pituuksia ja leveyksiä kivasti.
Itse kyllä arvostan canyonin insinöörityötä tuon kohdalla. Liian moni valmistaja lähti alussa helpoimpaan suuntaan ja kasvatti ylälaakerin kokoa sisäisten kaapeleiden vuoksi. Tuo oli naurettava ratkaisu varsinkin aeropyörissä. Emäputki ja otspinta-ala kasvaa.
Ajokokemukset ja laatu kiinnostaisi.
Harkitsin tuota runkoa jonkin aikaa, mutta monen mielestä hyvin jäykkä ajotuntuma ei innostanut. Onko minkälainen ajaa?
Ensimmäisen tuhannen kilsan perusteella on omaan makuun juurikin passeli eikä ole yhtään liian kova. Luin myös näitä kokemuksia jäykästä rungosta ja valkkasin sen perusteella satulaksi mukavaksi kehutun S-Works Romin Evo Mirrorin ja renkaiksi 28 mm tubeless. Tällä kokoonpanolla erittäin hyvä ja mukava pyssytellä vetoja :cool: Tosin vertailupohjaa muihin pyöriin on kovin vähän, niin vaikea sanoa onko kuinka isoja eroja jäykkyydessä/ mukavuudessa eri merkkien runkojen välillä. Edellinen pyörä oli Canyon Endurace 25 mm sisureilla ja pahempi kivireki se oli mitä tämä 28 mm tubelessina. Renkailla on siis iso merkitys.
Yhteenvetona voisin sanoa, että nopea ja kisamainen pyörä. Menee vedoissa niin kuin juna ja todella liukkaasti (ainakin tuntuu siltä). Jos siis hakee kisapyörää tai muuten vaan tykkää antaa kunnolla monoa niin voin kyllä suositella. Hinta-laatuhan tässä on se juttu - omalla kokoonpanolla hinnaksi tuli ilman kiekkoja noin 3600e. Laadussa ei ole ainakaan vielä tullut vastaan moitittavaa ja tähän asti kaikki on vaikuttanut hyvältä.
Tässä vielä uusimmat kuvat lyhennetyllä kaulaputkella:
https://img.aijaa.com/m/00345/15344063.jpg (https://aijaa.com/NMgsFn)
https://img.aijaa.com/m/00855/15344064.jpg (https://aijaa.com/XeEnVz)
^Hieno on pyörä! Mikä tuon runkosetin hinta oli, ja mitä siihen sisältyi?
^Hieno on pyörä! Mikä tuon runkosetin hinta oli, ja mitä siihen sisältyi?
Ostin bundlena runkosetin (runko ja satulatolppa) + tangon niin hintaa tuli yhteensä vähän alle 1500e. Oli muistaakseni joku tarjouskamppis menossa silloin kun ostin.
Laitetaas nyt vähän raportin tynkää tosta Giant Defystä. Gianttia ei Suomessa tunnu niin paljon olevan liikkeellä, niin ehkä tästä on jollekin apua.
Ajelin huhtikuun alussa Hollanti/Belgia akselilla noin 550km, eli reitillä oli mukulaa, mäkeä ja vähän tuultakin. Lähdin mukulakivelle aikalailla kylmiltään yhden 25km testilenkin pohjilta, eli laitoin aika paljon luottoa sille, että pyoräkaupassa oli laitettu fillari asiallisesti kasaan. Mikään ei kuitenkaan ravistellut irti, vaan pystyi ajamaan ilman säätoä/korjaamista. 
Runko - Defy on tietty "endurance" runko, eli vähän leppoisampi kuin kisakireimmät aero-rukit, mutta melko kisakireä tossa omassa genressään. Luulin, että joutuisin "slämmäämään" ohjauskannattimen, mutta enpä joutunutkaan kun vertailin rinta rinnan vanhaan TCR:än. Stack on melko lähellä, mutta reach on sitten huomattavasti lyhyempi ja oli hyvä että tilasin fillarin 130mm kannattimella. Jos päivitän vielä hiilarikannattimeen (en usko että päivitän), niin taidan tilata sen 140mm pituisena. Eli tiivistäen, mitat toimii mulle. 
Rungossa pitäisi olla tilaa 38mm kumeille, mutta toistaiseksi olen antanut mennä vakio Cadex 32mm kumeilla, eli en ole koeponnistanut todellista rengaskapasiteettia. Jossain vaiheessa kesää kumit varmaankin vaihtuvat esimerkiksi Pirelli P Zero Race TLR 35mm kumeihin tai Contin GP5000 35mm kumeihin koska sekakäytän maantiepyorää lenkkeillessä aika huoletta. 
Mikä "pisti silmään" ihan huomattavasti verrattuna aiempiin Giantteihin (2009 ja 2019 TCR Advanced Pro fillarit), niin tämä runko on jäykkä. Aiemmissa fillareissa on tuntunut varsinkin takapäässä letkuilua, ehkä todellista tai sitten vaan on tununut siltä, mutta tämä runko ei letkuile tai hotkyile sivusuunnassa lainkaan. Mun ajopaino on siinä 90kg korvilla ja tehoja loytyy edelleen sen verran, että tommoset rungon loysyydet kyllä tulevat ilmi, jos loysyyttä on. Samaan aikaan runko on melkoisen mukava Belgialaisella mukulakivellä, tosin satulatolppa saattaa myos joustaa aika kivasti. Runko on siis "laterally stiff & verically compliant" siinä määrin etten ole aiemmin moista kokenut (noi edelliset TCR:t ja Cervelon R3 aiemmat kolme fillaria. Vanhempia alurunkoisia tai muita romuja ei voi oikein verrata näihin uusiin peleihin).
Giantin omat osat, eli kiekot, tolppa, ohjaustanko, kannatin ovat oikein hyviä. Tolppa ja ohjaustanko ovat Giantin SLR sarjaa ja toimivat, en tiedä mitä muuta voisi sanoa, viimeistely on hyvää luokkaa eikä mikään vaikuta halvalta ryonältä. Kiekot ovat myos oikein loistavan tuntuiset, eivät ne tietty keveimmät ole, mutta mun massan alla toimivat eivätkä letkuile. Takanavassa on mahdollisesti DT:n räikkä, mikä on ehkä vähän v-mäisen äänekäs, mutta auttaa esimerkiksi jalankulkijoiden kanssa. Ainoa hienoinen miinus on vapaarattaan tiivisteen nihkeys, eli ei oikein pyori täysin vapaasti ja tietyissä tilanteissa se aiheuttaa vähän liiallista ketjun hakkaamista. Tosin ne tietyt tilanteet on 40-50km/h vauhdilla mukulakiveä kolistellessa kun lopettaa polkemisen, eli ei ihan päivittäinen tilanne mun maailmassa. Ehkä se tiiviste tosta herkkenee, tai sitten pitää vähän voidella.
Osasarja tossa on täysi Ultegra Di2, eli mitäs siitä oikein voi sanoa. Toimii, ei ongelmia. Jarrulevyt ovat 160mm ja ne saatan vaihtaa 140mm levyihin koska tykkään hivenen tehottomammista jarruista. Tai sitten annan noiden olla, ei mulla ole mitään hinkua polttaa rahaa tommoseen melko olemattomaan asiaan. Tämä on eka mun omistama Di2 setti, en välttämättä näe hirmuista eroa mekaanisiin verrattuna...vaihde vaihtuu kun painaa nappia, mutta herran vuonna 2025 mekaaniset kilkkeet on ehkä vähän luddiittimenoa. 
Giantin Power Pro tehomittari. En ole testaillut Neolla ton tarkkuutta, mutta noin mutulla 300 wattia tuntuu 300 watilta. 
Pullotelineet....nämä ehkä pienoinen miinus. Telineet ovat herkät käyttää ja pullot pysyvät paikallaan, mutta ne tahraavat pulloja mikä ketuttaa minua. Telineet vaihtuvat King Cagen rosteri tai titaanitelineisiin. Tykkään, että pullot pysyvät puhtaina vaikka pitäisi käyttää pari grammaa painavampia telineitä. 
Mitäpä muuta. Ei toi mikään seksikkäin/trendikkäin/kevein/aeroin ole, enempi tommonen fillareiden Toyota Rav4 mitä setämies voi ajaa hyvillä mielin auringonlaskuun tennisukissaan ja faijasandaaleissaan. Kun kuski on tällainen keski-ikäinen, ylipainoinen, tyokiireinen ukko, niin ei jää suorituskyky fillarista kiinni, ei lähellekään.
Tänks. Tämän kaltaiset rapsat auttanevat varmasti Giantia harkitsevia hahmottamaan mimmonen pyörä on kyseessä. Allekirjoittanut on kovin mieltynyt jäykkiin runkoihin maantiekäytössä ja nyt tuo on helppo laittaa pakkokoeajaa  listalle.
Hakusessa pyörä johon menisi mahdollisimman leveä rengas, vaikka 40 mm, sram 2x12 vaihteistolla idealla päivittää pyörä aerotangoilla (perinteinen ohjaamo olisi plussaa niin saisi aerotangot kiinni ja tankoihin sram axs vaihtonappulay kiinni).
Löytyykö tälläisiä?
Domane vaikka. Siihen menee käsittääkseni 40mm kumit, vaikka ilmoitettu on 38mm.
https://assets.specialized.com/i/specialized/94926-09_TARMAC-SW-LTD-TDF-DPBLU-METWHTSIL_HERO-SQUARE?$scom-plp-product-image-square$&fmt=webp
Red Bull TDF 2025 edition
Uusi kuosi ja uudet Rovalin kiekot-
Hieno kilpapyörä, mutta ehkä liikaa monelle, ja monessa mielessä
Juha Lehtinen
02.07.2025, 21.29
^ hieno on. Itselläni on SL7 versio ja hieno peli on sekin ollut ja hyvin palvellut jo muutaman kesän.
mountainsnake
30.07.2025, 14.45
Täällä olisi ajatuksissa päivittää vanha, vuoden 2013 teräsrunkoinen kona honky tonk, jonka ostin parilla saldalla käytettynä 2017 vuonna, on siis haukkunut hintansa hienosti. Runkokoko 58cm. Alkaa olemaan jo vanteisa vibaa, voimansiirrossa kulumaa, vaihteetkaan ei ihan aina mene sisään, ja renkaatkin ovat jo 10 vanhat, ja laakereissakin varmaan käyttöikä alkaa lähennellä loppua. Maantiekilsoja tulee se 200-600km vuodessa, riippuen aina vähän mikä milloinkin on kivointa liikuntaa. mulla pituutta 183 ja inseam 86
Tykkään kyllä tuosta konasta, ajoasento on kiva, ja muutenkin nätti pyörä mielestäni. Mutta vähän uudempaa ja nopeampaa oli ajatuksissa. Budjettina alle 1,5k€, ja käytetyt kiinnostelisi lähtökohtaisesti. Voi olla ihan halpakin, mutta en teidä onko tuollainen 15 vuotias kuitupyörä kummoinenkaan päivitys tuohon konaan ajettavuudeltaan ja nopeusominaisuuksiltaan?
Minkälaisia ajatuksia ja suosituksia täältä?
E: jaa, taitaa olla hiukan toisen hintaluokan pyörät täällä keskustelussa :D ja minä kun olen ollut tuohon käytettyyn parin satkun Konaankin erittäin tyytyväinen jo vuosikausia
^Älä nyt aloita! Täällä on keskustelussa juuri sen hintaluokan pyörät kuin uuden maantiepyörän hakijaa kiinnostavat tai jotka mahtuivat asetettuun budjettiin.
Mutta koska moni täällä ajaa nuo yllä mainitut maantiekilsat yhdessä hujauksessa eikä lyhyempiä lenkkejä ajavalta sivulajimaantiepyöräilijältäkään kovin monta pyörän ulkoilutuskertaa tarvita kilometrimäärän kasaamiseen, on kysyttävä että oliko oikea luku sittenkin 2000-6000?
2010-luvulla ostettu ja hyvin pidetty maantiefillari voi vannejarruistaan sun muista vanhanaikaisuuksistaan huolimatta olla vallan mainio lenkkikaveri, mutta kun en ole koskaan ajanut Honky Tonkilla enkä millään muullakaan saman aikakauden teräsrunkoisella pyörällä, en osaa väittää ajokokemuksen kohentuvan luokkaa paremmaksi hiilikuituiseen maantiemenijään vaihtamalla.
Täällä olisi ajatuksissa päivittää vanha, vuoden 2013 teräsrunkoinen kona honky tonk, jonka ostin parilla saldalla käytettynä 2017 vuonna, on siis haukkunut hintansa hienosti. Runkokoko 58cm. Alkaa olemaan jo vanteisa vibaa, voimansiirrossa kulumaa, vaihteetkaan ei ihan aina mene sisään, ja renkaatkin ovat jo 10 vanhat, ja laakereissakin varmaan käyttöikä alkaa lähennellä loppua. Maantiekilsoja tulee se 200-600km vuodessa, riippuen aina vähän mikä milloinkin on kivointa liikuntaa. mulla pituutta 183 ja inseam 86
Tykkään kyllä tuosta konasta, ajoasento on kiva, ja muutenkin nätti pyörä mielestäni. Mutta vähän uudempaa ja nopeampaa oli ajatuksissa. Budjettina alle 1,5k€, ja käytetyt kiinnostelisi lähtökohtaisesti. Voi olla ihan halpakin, mutta en teidä onko tuollainen 15 vuotias kuitupyörä kummoinenkaan päivitys tuohon konaan ajettavuudeltaan ja nopeusominaisuuksiltaan?
Minkälaisia ajatuksia ja suosituksia täältä?
E: jaa, taitaa olla hiukan toisen hintaluokan pyörät täällä keskustelussa :D ja minä kun olen ollut tuohon käytettyyn parin satkun Konaankin erittäin tyytyväinen jo vuosikausia
Jos lähdet etsimään käytettyä pyörää niin saat mitä markkinoilta sattuu juuri silloin löytymään. Jos tykkäät Honky Tonkista, niin mielestäni kannattaa ainakin harkita sen kunnostusta/päivittämistä. Oletko tyytäväinen pyöräsi kokoon?
mountainsnake
30.07.2025, 20.04
Kiitos. No joo, tosiaan, juoksen, rullaluistelen, maastopyöräilen ja pari pientä
Muksua himassa, niin onkohan maantie kilsoja joku 300 tälle kesälle, luistimilla tupalt. Tosin, kaivoin konan vasta heinäkuussa tallista. Ja tennistä vielä
3-6tuntia viikossa :D Mutta pyöräily on kivaa. Keskinopeudet itellä sellasta lepposia 25km/h sykkeen pysytellessä
Siellä alle 110, eli rentoa matalaa pk-lenkkeilyä, mihin maantipyörä on hieno peli!
Mites raati on tästä mieltä. Originaalilla tangolla ja satulalla saisi hinnasta paljon eks, vanteet kuuulemma suorat, mutta koeajoa en ole vielä tehnyt. Meiningeissä tosiaan vaihtaa tohon nykyiseen konaan pikkuisen leveämmät nappularenkaat ja jättää se gravel pyöräksi, tilaa on sen verran just, mitä haarukasta mittailin
Mutta jos tuntuma hyvä ja runko ehja ja kiekot kondiksessa, niin vähän sytyttelisi, en tiedä millainen upgrade tuo olisi tohon honkytonkyyn, ainakin reilusti kevyempi. Ja uskon, että koko on ihan hyvä, tosin ammattilainen en ole, mutta taulukon mukaan jees, eikä lenkillä mihinkään satu. Velogin ohjein yrittänyt säätää satulan paikan ja korkeuden
https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/26343480?
Mulla oli joskus Paddy Wagon samalta aikakaudelta kuin tuo Honky Tonk. Olihan niissä sen ajan Konan putkirungoissa aika letkeä ajotuntuma, että varmaan tuollainen kuitupyörä on ainakin jäykempi ja tehokkaamman tuntuinen. Eipä minullakaan oikein mielikuvia niistä ole. Hiilikuitutekniikka lienee kehittynyt kyllä aika paljon viimeisen 10v aikana. Vanhaa pyörää ostaessa on aina se ongelma, että mitä sattuu kohdalle ja mikä on kunto. Suurin osa vaatii ainakin jonkinlaista laittoa. Esimerkkinä mikä tälläkin foorumilla on esiintyy säännöllisesti on STI-kahvat. Ne kuluu ja lopulta saattaa lopettaa toimintansa. Se on sitten aina, että saako jostain uudet sopivat jne. Paljon ajetussa pyörässä vaikea arvioida mitä ne kestää.Toisaalta vannejarrupyörästä en välttämättä 1.5k€:täkään maksaisi, kun reippaalla parilla tonnilla saa maailmalta esim. Spessun Aethosta tai Tarmac SL7:ää luullakseni aivan toimivalla mekaanisella 105-osasarjalla. Myös Orbea Orcaa tai Giant Defyä löytyy samaan hintaluokkaan 105:llä.
mountainsnake
30.07.2025, 20.46
Juu. Vaihtoehtona olisi esim tää https://www.fillaritori.com/topic/361332-specialized-tarmac-s-works-tarmac-maantiepy%C3%B6r%C3%A4-58-hyvink%C3%A4%C3%A4/
Mutta vähäisiin kilsoihin nähden tuon lookin 585 saisin liki tonnin halvemmalla, ja aika kisakireän näköinen :D
Lookissa lienee Dura-ace 7900 kahvat eli 10-vaihteiset ja myyjä kertoo kahvan oikuttelevan. Tuo voi korjautua ainakin väliaikaisesti suhuttamalla sinne puoli purkkia WD-40stä. 
Jos ei korjaudu tuolla niin kahvan vaihtaminen uuteen samanlaiseen ei ole ihan helppoa ja halpaa koska mallin valmistus on päättynyt aikoja sitten. Pari Shimano Tiagra 2x10 -kahvoja maksaa n. 150€ verkkokaupoissa.
^^Eikös 58 ole liian suuri...?
mountainsnake
30.07.2025, 22.49
No ainakin tuo konan 58cm on tuntunut oikein hyvän kokoiselta, tuntuu että voisi olla pitempikin ohjaaamo. Tosin, alaselkä on notkeassa kunnossa, samoin pakarat ja takareidet. Ja pakko ollakin, jos meinaa pikaluistelua ja rullaluistelua yhtään reippaammin harrastaa
Tuolla lihaskunnolla ei oikeastaan kummempaa tekemistä pyörän koon kannalta. Itse 180 senttiäkään ajan tuollaisilla 54 sentti sillä mutta varmaan itse parhaiten kokosi tiedät.
mountainsnake
31.07.2025, 08.46
No en välttämättä tiedä, mutta ainakin tuo 58cm on tuntunut hyvältä, vakio stemmillä alimmassa asennossa. 183 tosiaan mitta, ja inseam sen 86-87. Ehkä 56cm runkoja pitää kokeilla kanssa, kai noissa vähän valmistaja kohtaisia eroja on
Selän notkeudella viittasin siihen, että matalakaan ajoasento ei ole tuottanut ongelmia
Lookissa lienee Dura-ace 7900 kahvat eli 10-vaihteiset ja myyjä kertoo kahvan oikuttelevan. Tuo voi korjautua ainakin väliaikaisesti suhuttamalla sinne puoli purkkia WD-40stä. 
Jos ei korjaudu tuolla niin kahvan vaihtaminen uuteen samanlaiseen ei ole ihan helppoa ja halpaa koska mallin valmistus on päättynyt aikoja sitten. Pari Shimano Tiagra 2x10 -kahvoja maksaa n. 150€ verkkokaupoissa.
Nää kaupasta saatavat Tiagrathan ei sitten toimi vanhojen 10-sarjojen kanssa. Vetosuhde on eri.
mountainsnake
31.07.2025, 10.08
Nää kaupasta saatavat Tiagrathan ei sitten toimi vanhojen 10-sarjojen kanssa. Vetosuhde on eri.
Kiitos tästä, no käyn koeajamassa varmaan joka tapauksessa, tiedostaen vaihtajan riskit. Tosin, eipä ne tuossa nykyisessä konassa sen paremmin toimi, eikä ole liiaksi häirinnyt
mutta kattelen kyllä koko ajan tarjoamaa. visuaalisesti turkoosit bianchit miellyttää silmää :)
miltäs tuo 1400€ spessun sworks sähköaihteilla vaikuttaa? hinta onkin sitten jo toisenlainen, ja miten sähkövaihteiden toimivuus vs vaijeri vaihteet, millaisia kokemuksia näistä on? en ole mikään innoskas roplaaja, ketjut nyt putsaan usein ja voitelen maltilla
ja biancheista kun puhuttiin, niin tarjontaa alle tonnilla on jonkin verran
Esimerkkinä mikä tälläkin foorumilla on esiintyy säännöllisesti on STI-kahvat. Ne kuluu ja lopulta saattaa lopettaa toimintansa. Se on sitten aina, että saako jostain uudet sopivat jne. Paljon ajetussa pyörässä vaikea arvioida mitä ne kestää.
Mekaanisten suhteen olen aivan samaa mieltä enkä rupea kovin kiivaasti väittämään että sähkövaihteiset ovat eri juttu, joten kysyn ovatko ne? Näinä päivinähän meillä on jo melkoinen määrä kymmenisen vuotta vanhoja Di2-pyöriä, joten kokemuksia kuluneista kahvoista alkaa varmaankin olla?
Toinen mieleen tuleva mahdollinen ongelma voisi olla akku; jos jostain syystä se tarvitaan uusia, sen sukupolven Di2-akkua ei ehkä enää saakaan mistään?
Eipä minullakaan ole sen kummempaa tietoa. Hämärä muistikuva on, että jossain netin syövereissä on joskus akkua tai muita osia metsästetty noihin alkupään Di2-sarjoihin.
mountainsnake
31.07.2025, 11.21
kiitos näistä. taidan sähkövaihteet näin vanhoissa unohtaa suosiolla.
Ensimmäisen sukupolven Di2 akkujen tarjonta on heikkoa mutta BT-DN110 sisäisen akun tarjonta on vielä hyvää. Akku kestää vuosia jos siitä pitää huolta. Muutkin osat kestää kymmeniä tuhansia jos ei kolhi niitä. Omassa käytössä olleista ~ 15 tkm enimmillään ajettu setissä ei mitään ongelmaa, myyty eteenpäin ja todennäköisesti toimii edelleen kun mitään ei ole kuulunut.
10 v Di2 en ostaisi, siihen varaosien saanti on hankalaa.
Nää kaupasta saatavat Tiagrathan ei sitten toimi vanhojen 10-sarjojen kanssa. Vetosuhde on eri.
Hyvä tarkennus, menee vaan vaikeammaksi. Näytti olevan melko hinnoissaan ko. aikakauden vaihdevivut käytettyinäkin.
kiitos näistä. taidan sähkövaihteet näin vanhoissa unohtaa suosiolla.
No, esimerkiksi tuossa vuosimallin 2016 Tarmacissa on jo sisäinen akku (ja 2 x 11 vaihteet). Mielessäni olivat sitä edeltäneet ulkoiset akut eli vanhemmat 10-vaihteiset Shimanon sarjat.
PS Tee-se-itse-miehet näkyvät avanneen akkukoteloita ja laittaneen uudet vanhojen tilalle. Vaatii toki vissiä rohkeutta ja kolvaamistaitoja.
Noista tarjous  ja parisataa pois, niin ollaan aika lähellä budjettia. 
Bike24:sta katsot niin uusia 105 kuitupyöriä mm. cannondale supersixiä, giant defyä saa 2000-2500 haarukkaan.
Alle oleva Propel on tosi hyvä pyörä, ja erittäin hyvä lähtökohta myös jos joskus haluaa päivittää.
https://www.fillaritori.com/topic/357237-orbea-orca-m20-22-maantiepy%C3%B6r%C3%A4-55-imatra/
https://www.fillaritori.com/topic/361276-giant-propel-advanced-2-aero-maantiepy%C3%B6r%C3%A4-ml-joensuu/
mountainsnake
31.07.2025, 16.29
kiitos, ihan menevän näköisiä menopelejä. Tässä kun nyt noita katsellut, niin jotenkin nuo bianchin muoto ja värimaailma kyllä puhuttelee enemmän. Kilsoja tosiaan tulee yleensä reilusti alle tonni kesässä, ja tälle kesälle vasta parisataa, koska teen kaikkea muutakin liikuntaa, joten sinäällään käytetty on lähtökohtaisesti hakusessa. mutta uusi tarjouksesta ja sähkövaihtein voisi lisätä maantiepyörän kilsoja
voi olla tosiaan, että jos saan edullisemmilla osilla tuon lookin riittävän halvalla (alle 500) ja se on hyvä polkea, niin se on ykkösvaihtoehto, mutta muuten pitäydyn konassa, ja katselen tarjontaa rauhassa, ja mietin budjetin venyttämistä. Tuo sininen giantti ainakin on komean värinen, ja varmaan alkuperäiset kiekot vähän ajetut
uusista tämä hertätti mielenkiinon https://www.bike24.fi/tuotteet/929555
ja näin ollaankin moninkertaistettu budjetti:D mitä tuota fillaritoria kattelee, niin tarjontaa on ainakin, ja kokoajan tulee lisää
^Tuo Bianchi ihan ok mutta jos haluaa ohjaamoa muokata niin kalliiksi tulee tuollaisen integroidun kanssa.
Juha Lehtinen
31.07.2025, 18.29
^ vaikka kuvauksessa lukee täysin integroitu aero-cockpit niin valokuvasta ja varsinkin tuotetiedoista saa käsityksen että kannatin ja tanko eivät ole ns. yhtä puuta. Eli ei välttämättä tule kalliiksi.
mountainsnake
31.07.2025, 19.00
Kiitos jälleen neuvosta ja ymmärrykseni lisäämisestä. Tosin, en tiedä miten nuo huippuunsa ohennetut kuitutykit kestää tällaista 95kg lätkänpelaajaa,
Vai onko huoli aiheeton?
^Yleensä valmistaja ilmoittaa painorajat ja nuo ei oikeastaan ole niitä "huippuunsa ojennettuna"... Itse isompana kyllä usealla kuituisella ajanut, usein kokonaispaino raja jossain 120kilon nurkilla ollut ja ei hajonnut.
mountainsnake
31.07.2025, 23.55
Ok, kiitos. Olit muuten runkokoossa oikeassa, kävin äsken konalla lenkillä, ja 56cm siinä komeili, eli muistin väärin. tuo 58 on lähtökohtaisesti liian suuri. Kona kulki kivasti, joten taidan muuttaa taktiikkaa, että etsiskelen rauhassa arvokkaampaa pyörää, ja nostan budjettia tuonne. Lähtökohtaisesti käytetty, koska kilsoja tulee kuitenkin maltillisesti vuodessa
^Tai sitten päivitä Konaa jos runko mukava...
mountainsnake
01.08.2025, 00.31
No joo, se oli aluksi ajatus, mutta tosiaan vaihtajatkaan ei ihan kovin tarkasti pelaa, niin ajatuksissa sittemmin oli päivittää kona gravel renkailla, ja hommata sitten maantielle uudempi värkki
Komppaan nyt Nurea vähän tässä jutussa, koska sinuna minäkin harkitsisin sellaista vaihtoehtoa, että päivittäisin Konaan uuden vaihteiston ja voimansiirron ja vaikka hommaisin toiset kiekot ykköskiekoiksi maantierenkaille ja laittaisin ne sorakumit alkuperäisille kiekoille.
Pääset luultavasti halvemmalla ja minusta koko kuvioon piilee sellainen riski, että uutuudenviehätyksen hälvennyttyä huomaat, että Konassa itseasiassa oli moni asia oli hyvin. Makuasioita nuo toki on, että millaisesta fiiliksestä tykkää ja mitä pyöräilystä ylipäätänsä hakee, mutta moni moderni kuitupulkka voi tuntua kolholta, kovalta ja äänekkäältä Konaan verrattuna.
mountainsnake
02.08.2025, 10.27
Onhan se ihan mahdollista kyllä, mutta ei konaa ole tarkoitus missään nimessä mihinkään hylätä, mutta vähän sporttisempi ja modernimpi lenkkikaveri maantielle hakesessa, mutta katsellaan rauhassa,  sähkövaihteet ja jopa uusi pyörä on ihan mahdollisia. Ymmärrän kyllä, että mukavuudesta joutuu tinkimään, mutta se ei sinänsä poikkea, kun laittaa hiilikuituiset pikaluistimet jalkaan, joilla tuntikin on liikaa vs rennommat ja pehmustetut maraton luistimet, joilla pystyy luostella neljäkin tuntia. Uusi pyörähän kona ei minulle ole, ja sillä vissiin sen 10 vuotta kohta lenkkeillyt, ja tykkään siitä paljon kanssa, mutta kokemusta muusta ei ole
Ja hinta ei ole sinänsä ykkösprioriteetti, lähinnä
Ajattelin, että 5k kuitupyörä on lian kallis alle 1000km kesiin, mutta ehkä alle 4k pystyisin jonnekin itselleni perustelemaan. Voihan se olla, että kiinnostuksen myötä määrätkin kasvaa, kun nuo muksutkin tuosta vuosi vuodelta varttuu
^mä maksoin mun kuituisesta Lapierrestä karvan alle 3k€ Ultegran sähkövaihteilla. Joten neljällä tonnilla saa jo paljon pyörää.
^^ Joo tämä keskustelu täällä tuli vaan mieleen, kun viime viikonloppuna lenkillä kaveri totesi, että ei varsinaisesti välitä keväällä ostamastaan uudesta high-end BMC:tään vaan ajelee mieluummin vannejarruteräspyörällään. Molemmissa on sähkö-Redit, joten pyörät ovat vertailukelpoisia siinä mielessä. Itselläni on vähän samansuuntainen kokemus sorapyörien puolelta. Mutta tosiaan fiilisjuttuja on nämä.
…Honkkitonkki esim. sähkö-Ultegroilla, kunnon kiekoilla, jollain 30 mm tubeless-renkailla ja vaikka kuituputkiosilla olisi varsin cool pyörä eikä häpeäisi modernimpien rinnalla yhtään. Pyöräkuumeeseen Konan päivittäminen ei välttämättä kyllä auta, se on hankala tauti siinä mielessä :)
Varmaan tosiaan kannattaa miettiä mitä itse haluaa. Jos tarkoituksena on saada kuituinen maantiepyörä sähkövaihteilla tai ilman, niin sitten kannattaa hankkia sellainen kun budjettikin näkyy olevan aika venyvä
Esillä on ollut sinänsä ihan hyvä kattaus kun näkee mitä eri hinnoilla muutamasta sadasta eurosta muutamaan tonniin saa.
Marsusram
02.08.2025, 11.22
HonkyTonkissa ei ole muistaakseni paljonkaan rengastilaa, mikä rajoittaa alle mahtuvien gravelrenkaiden valikoimaa.
Sähköinen ei ole tie onneen, itsellä suoratankoiset, toinen sähköisillä XX1:llä ja toinen mekaanisella XTR:llä ja en osaa sanoa kummat paremmat...
^^ Joo tämä keskustelu täällä tuli vaan mieleen, kun viime viikonloppuna lenkillä kaveri totesi, että ei varsinaisesti välitä keväällä ostamastaan uudesta high-end BMC:tään vaan ajelee mieluummin vannejarruteräspyörällään. Molemmissa on sähkö-Redit, joten pyörät ovat vertailukelpoisia siinä mielessä. Itselläni on vähän samansuuntainen kokemus sorapyörien puolelta. Mutta tosiaan fiilisjuttuja on nämä.
Olin aikoinaan kahden maantiepyörän loukussa. Toinen oli terästä (Ritchey Road Logic) ja toinen BMC (hiiltä). Aina kun lähdin soololenkille valitsin teräspyörän, koska tykkäsin sen fiiliksestä enemmän. Porukkalenkillä teräs kirvoitti sen verran kettuilua että silloin valitsin yleensä hiilipyörän. Lopulta päädyin myymään Ritcheyn ja se kaduttaa vieläkin.
Sähköinen ei ole tie onneen, itsellä suoratankoiset, toinen sähköisillä XX1:llä ja toinen mekaanisella XTR:llä ja en osaa sanoa kummat paremmat...
Suoratankoisessa noissa ei olekaan isoa eroa mekaanisen ja sähköisen välillä. Eikä oikein käyrätankoisessakaan 1x setupilla. Sen sijaan 2x käyrätankoisella se mekaanisen etuvaihtajan käyttäminen on aika työlästä.
^Olet varmaan oikeassa, etuvaihtajasta kun ei osaa sanoa paljoakaan kun ei kymmeneen vuoteen moista tarvinut.
mountainsnake
05.08.2025, 11.11
Kiitos kaikille, joo hyvin on tullut tarjontaa, ja katsellaan rauhassa. Rouva tilasi aurinkopaneelit kertamaksulla, joten ehkä katsotaan sitä pyörähankintaa tarkemmin talven pimeinä iltoina :)
Löysin kuvan myös tuosta honky tonkin rengastilasta, koitan saada sen tähän ympättyä
Kolpponen
08.08.2025, 14.32
Nyt olisi elämäni ensimmäinen maantiepyörä hakusessa. Haussa on pyörä rennolla geometrialla, eli ei ole tarkoitus hommata mitään kisakireää pyörää.
Mitä nyt olen katsellut pyöräliikkeiden tarjontaa, niin ongelmaksi näyttää muodostuvan se, että mistään ei löydy pyörää koeajettavaksi (Pääkaupunkiseutu, koko M? 181cm/82cm). Joo, voisin tilata pyörän ja sitten palauttaa sen jos ei koko osukkaan kohdalleen, mutta jotenkin ei vain anna luonne periksi sellaiselle.
Nyt olenkin oman etsintäni loppusuoralla kaventanut valikoiman kahteen Canyonin pyörään.
Canyon endurace cf7 Di2 alukiekoilla 3149€
https://www.canyon.com/fi-fi/maantiepyoeraet/mukavuusmaantiepyora/endurace/cf/endurace-cf-7-di2/4275.html?dwvar_4275_pv_rahmenfarbe=R076_P09
Canyon endurace cf7 Di2 hiilarikiekoilla 3699€
https://www.canyon.com/fi-fi/maantiepyoeraet/mukavuusmaantiepyora/endurace/cf/endurace-cf-7-di2/4017.html?dwvar_4017_pv_rahmenfarbe=R076_P08
Rungossa jotain eroa, kun painoeroa on 20g ja erilainen keskiö, mutta ei ilmeisesti mitään merkittävää. Satulat on erilaiset, mutta sillä ei ole merkitystä, kun luultavasti vaihdan nykyisessä pyörässä olevaan, hyväksi koettuun malliin. Ainut merkittävä ero taitaa olla nuo kiekot.
Jos nyt päädyn jompaankumpaan näistä, niin kannattaisiko valita tuo halvempi ja myöhemmin päivittää kiekot, jos siltä tuntuu? Vai suoraan hiilarikiekkoinen malli?
Vai löytyisikö joku toinen pyörä?
- Budjetti 3000-4000€ joka voi taipua ylöspäin, jos löytyy oikea helmi.
- Rento geometria
- Sähkövaihteet
- Koeajomahdollisuus pääkaupunkiseudulla+100km
Sotanorsu666
08.08.2025, 14.49
^Cube Agree C:62 malleja jos löytyy jostain, niin saa sähköillä alukiekoilla reilusti alle 3000€. Kuitukiekoilla muistaakseni alle 3500€ ja olisko ollut jo ultegran sähköt. 5000€ sai jo dura-acen osilla.
mistään ei löydy pyörää koeajettavaksi (Pääkaupunkiseutu, koko M? 181cm/82cm). 
Canyonilla on partneri Helsingissä jossa on myös koeajettavia pyöriä: https://www.pelotonhelsinki.fi/canyon-vip
Attain luulisi olevan tolla speksillä soveliaampi. Koeajolle ei taida päästä.
Ei tuo Agree mikään kisakireä ole, aika hyvin linjassa Enduracen kanssa. 
Tampereella on RTECHillä (Cuben maahantuoja) sopivasti spekseihin käypä varastossa: https://rtech.fi/tuote/cube_agree_c62_slx_maantiepyora?attr1_id=604
Ainoastaan 100km pääkaupunkiseudulta ei toteudu. Mutta tähän aikaan vuodesta ei valikoima missään ole ihan iskussa, kun kevään high season on ohi.
Kolpponen
08.08.2025, 15.42
Canyonilla on partneri Helsingissä jossa on myös koeajettavia pyöriä: https://www.pelotonhelsinki.fi/canyon-vip
Tämä olikin jo tiedossa. Vielä en ole päässyt testaamaan, kun Flow sotkee mun normaalin kulkureitin, enkä ole laiskana jaksanut käydä katsomassa mistä sinne pääsee.
Ei tuo Agree mikään kisakireä ole, aika hyvin linjassa Enduracen kanssa. 
Tampereella on RTECHillä (Cuben maahantuoja) sopivasti spekseihin käypä varastossa: https://rtech.fi/tuote/cube_agree_c62_slx_maantiepyora?attr1_id=604
Ainoastaan 100km pääkaupunkiseudulta ei toteudu. Mutta tähän aikaan vuodesta ei valikoima missään ole ihan iskussa, kun kevään high season on ohi.
Kiitos vinkistä. Pitääkin yrittää livistää tänään aiemmin töistä ja koukata mökkimatkalla tuota kautta. Pysyy juuri ja juuri sen 100km:n sisällä.
Cube Attain C:62 SLT https://www.cube.eu/fi-en/cube-attain-c-62-slt-carbon-n-rainbow/825600 olisi varsin edullinen hyvillä osilla, kuitukiekot ja halvempi kuin vastaavat Canyonit. Valitettavasti noita vaan ei näytä olevan missään myynnissä. On mielestäni geometrialtaan lähempänä Enduracea kuin Agree.
kmruuska
09.08.2025, 18.30
Cube Attain C:62 SLT https://www.cube.eu/fi-en/cube-attain-c-62-slt-carbon-n-rainbow/825600 olisi varsin edullinen hyvillä osilla, kuitukiekot ja halvempi kuin vastaavat Canyonit. Valitettavasti noita vaan ei näytä olevan missään myynnissä. On mielestäni geometrialtaan lähempänä Enduracea kuin Agree.
Hassusti 62-koossa sentin lyhyempi reach kuin 60-kokoisessa.
Maantiepyörä olisi haussa. Toiveissa reilummin rengastilaa ja mukavampaa ajokokemusta. Aiemmin oli Canyon Endurace cf sl joka sinällään oli ihan ok. Mutta toiveissa saada vielä leveämpää rengasta sopimaan. Mielessä pyörinyt Giant defy advanced ja Trek domane. Ajatuksia näistä ja mitä muita vastaavia löytyy. 
Giantia löytyy mekaanisella 105:lla kohtuu hintaan. Trekissä on Trek hinta, mutta silti se kiinnostaa ehkä enemmän. Matta musta väri ei kyllä ”nappaa” ja vähän epäilyttää miten siinä näkyy naarmut tms. Ja onko herkempi niille kuin lakattu pinta?
Matta on kiva väri. Tuollaista pyörää ei tarvitse pestä lainkaan kun pska ei lähde mihinkään.
tri-nisti
15.09.2025, 16.12
Mattamusta Canyon Grizl ollut pari vuotta ajossa, ei näy ihmeemmin naarmuja eikä ole lika jäänyt kiinni. Trekillä voi olla toki aivan erilainen pinta.
Mulla matta vaalea canyon dude ja siitä ei kyllä irtoa mikään. Ainakaan mitään öljypohjaista ainetta ei kannata käyttää missään kohtaa.
Mulla on kaksi mustaa ”matta” pintaista pyörää, yksi harmaa ja yksi beige. Kaikki näyttää maalipinnaltaan uudelta ja on erittäin helppo pitää puhtaana. Toinen musta on Trek eikä yksikään ole Canyon.
Maantiepyörä olisi haussa. Toiveissa reilummin rengastilaa ja mukavampaa ajokokemusta. Aiemmin oli Canyon Endurace cf sl joka sinällään oli ihan ok. Mutta toiveissa saada vielä leveämpää rengasta sopimaan. Mielessä pyörinyt Giant defy advanced ja Trek domane. Ajatuksia näistä ja mitä muita vastaavia löytyy. 
Giantia löytyy mekaanisella 105:lla kohtuu hintaan. Trekissä on Trek hinta, mutta silti se kiinnostaa ehkä enemmän. Matta musta väri ei kyllä ”nappaa” ja vähän epäilyttää miten siinä näkyy naarmut tms. Ja onko herkempi niille kuin lakattu pinta?
Hankin Giant Defyn tuossa keväällä ja Defy on ollut hyvä. Fillari sai tulikasteensa keväällä Belgian mäissä ja mukulakivillä, sen jälkeen on nähnyt sekalaista baanaa jonkun 180-200 tuntia. Kumeja en ole lähtenyt vaihtelemaan ja vaikka tuohon pitäisi mahtua noin 38mm renkaat, niin 32mm tuntuu mun käyttoon ihan hyvältä. Ehkä Pirellin 35mm voisi olla hyvempi, vatvon rengasasioita talven mittaan. 
Kirjoitin vähän pidemmän sepustuksen tossa sivulla 68 jos kiinnostelee.
^ https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60223-Uusi-maantiepy%C3%B6r%C3%A4-hakusessa&p=3291375#post3291375
Mitäpä muuta. Ei toi mikään seksikkäin/trendikkäin/kevein/aeroin ole, enempi tommonen fillareiden Toyota Rav4 mitä setämies voi ajaa hyvillä mielin auringonlaskuun tennisukissaan ja faijasandaaleissaan. Kun kuski on tällainen keski-ikäinen, ylipainoinen, tyokiireinen ukko, niin ei jää suorituskyky fillarista kiinni, ei lähellekään. 
Tämä oli hyvä vertaus. Juuri tuommoista olen hakemassa. Haluan maantiepyörän. Mutta tarvittaessa sellaisen että voin ajaa sillä myös talven lumisilla teillä vähän leveämmällä kumilla. Domane soveltuu siihen kyllä, mutta vaikuttaa että myös uusin defy suoriutuisi ihan hyvin.
Spessun Roubaix voisi myös olla vaihtoehto tuohon tarpeeseen.
Tämä oli hyvä vertaus. Juuri tuommoista olen hakemassa. Haluan maantiepyörän. Mutta tarvittaessa sellaisen että voin ajaa sillä myös talven lumisilla teillä vähän leveämmällä kumilla. Domane soveltuu siihen kyllä, mutta vaikuttaa että myös uusin defy suoriutuisi ihan hyvin.
Tilaa pitäisi olla kapeammille nastoille. 
Pieni varoituksen sana kuitenkin. Defyssä on sporttisempi geometria kuin monissa muissa "endurance" malleissa. Mun "preferenssit" eroaa monesta muusta ja siksi laitoin heti alusta asti 130mm kannattimen, saatanpa jopa olla harkitsemassa 140mm kannatinta.
Kun vertailee eri "endurance" fillareiden geometrioita, niin Defy on yksi sporttisimmista, Roubaix suunnilleen samanpituinen mutta korkeampi stack, Domane sitten huomattavasti korkeampi stack jos valkkaa koon missä suunnilleen sama pituus kuin Defyssä ja Roubaixissa. Hajontaa on sen verran, että vastaa erilaisiin tarpeisiin/haluihin aika hyvin.
Stack:
domane 54 / Defy adv M
575 / 558 
Reach:
domane 54 / Defy adv M
374 / 380
omaan silmään erot ei ole mitenkään valtavat. Ajajan koko 179cm ja 83cm jalansisö mitta.
edellinen oli Canyon Endurace M koossa ja jos ostaisin saman uudeleen ottaisin S koossa.
toki tuo M kokokin oli ihan hyvä
Giantista en osaa sanoa mutta Gen 4 Domane on ollut itselle kyllä mukava peli. 170cm/80.5cm mitoilla koko 54 80mm stemmillä oikein passeli.
Stack:
domane 54 / Defy adv M
575 / 558 
Reach:
domane 54 / Defy adv M
374 / 380
omaan silmään erot ei ole mitenkään valtavat. Ajajan koko 179cm ja 83cm jalansisö mitta.
edellinen oli Canyon Endurace M koossa ja jos ostaisin saman uudeleen ottaisin S koossa.
toki tuo M kokokin oli ihan hyvä
Katoin omasta vinkkelistä, niin menis Trekillä isompaan kokoon ja sitten stack kasvaa, mutta kaikissa tapauksissa ei toki ole sama homma. Eli ehkä hajontaa ei ole ihan niin paljon noissa geometrioissa.
Sivustakatsoja
18.09.2025, 09.14
Stack:
domane 54 / Defy adv M
575 / 558 
Reach:
domane 54 / Defy adv M
374 / 380
omaan silmään erot ei ole mitenkään valtavat. Ajajan koko 179cm ja 83cm jalansisö mitta.
edellinen oli Canyon Endurace M koossa ja jos ostaisin saman uudeleen ottaisin S koossa.
toki tuo M kokokin oli ihan hyvä
Todellinen reach, eli kuinka kaukana kahvat ovat on aika hankala rungon mitoista päätellä: stemmi, tanko ja kahvat itse vaikuttavat paljon. Stack on mun silmin vaikeampi korjata, jos se on omaan makuun väärä, oli se sitten pieni tai suuri.
Mulle 17 mm stackissa on paljon, siis yleisellä tasolla samaan käyttöön tulevassa fillarissa, jos tanko, stemmi ja kahvat olisivat samat.
Niin kuin jossain kirjoitinkin, olisi mukava jos pyöräfirmat alkaisivat julkaisemaan todellista reach-mittaa. Samalla tavoin kuin julkaistaa top tube ja effective top tube. Integroiduissa ohjaamoissa ei stemmin kanssa pelailu ole enää kovin yksinkertaista tai halpaa.
Samalla voisi julkaista sen todellisen stackin kyseisellä ohjaamolla.
Todellinen reach, eli kuinka kaukana kahvat ovat on aika hankala rungon mitoista päätellä: stemmi, tanko ja kahvat itse vaikuttavat paljon. Stack on mun silmin vaikeampi korjata, jos se on omaan makuun väärä, oli se sitten pieni tai suuri.
Mulle 17 mm stackissa on paljon, siis yleisellä tasolla samaan käyttöön tulevassa fillarissa, jos tanko, stemmi ja kahvat olisivat samat.
Varmasti näin. Mutta kun omassa käytössä pyörä tulee monenlaiseen käyttöön niin millilleen se ole missään käytössä vaan kompromissi vähän siellä ja täällä.
työmatka pyöräily läppärirepussa talvella on eri asia kuin tunnin niin kovaa kuin pääsee heinäkuussa. Pyörä vain mulla on molemmissa sama
edit: tämä oli siis vastaus sivustakatsojalle..
Hyviä noi on kaikki mun mielestä. Mutta....MUTTA....jos on tällä hetkellä tarkoitus ajaa samalla fillarilla tyomatkaa talvella ja jotain kesätapahtumia heinäkuussa, niin siinä kyllä ajaa itseään perinteiseen n+1 tilanteeseen. 
Toi todellinen reach on muuten ihan hyvä pointti. Omalla kohdalla arvoin, että M/L kokoinen Defy 130mm stemmillä olisi noin 5mm lyhyempi kuin M/L TCR 110mm stemmillä. Ohjaustangot ja kahvat ovat kuitenkin erilaisia ja koko kesän on mietityttänyt 140mm stemmin osto.
Hyviä noi on kaikki mun mielestä. Mutta....MUTTA....jos on tällä hetkellä tarkoitus ajaa samalla fillarilla tyomatkaa talvella ja jotain kesätapahtumia heinäkuussa, niin siinä kyllä ajaa itseään perinteiseen n+1 tilanteeseen. 
 
Oli ehkä vähän ääripäät otettu esimerkiksi. Löytyy toki 2kpl muitakin pyöriä. Fat ja xc-täpäri jotka käytössä tarvittaessa.
Mutta ajatus on kyllä että myös maantiepyörällä voi ajaa myös vähän hiekkatietä tms ja menee semmoinen rengas millä voi ajaa esim talvella lumisilla pinnnoila.
Eli en missään räntäsateessa tms ole ajamassa.
^Sama rengas noille kaikille keleille melkoinen fantasia, tietenkin riippuu millainen rengas mahtuu pyörimään niin silloin joku gravelrengas joka ei sitten taas hyvä maantiellä jne...
^Sama rengas noille kaikille keleille melkoinen fantasia, tietenkin riippuu millainen rengas mahtuu pyörimään niin silloin joku gravelrengas joka ei sitten taas hyvä maantiellä jne...
Joo pakkohan tuohon on rengasta vaihtaa. Syksyllä ja talvella joku 35mm jossa edes vähän suojaa hiekotussoralle jne. Ja edelleen toistona, tuolla maantiepyörällä ajelisin silloin kun se on järkevää. Oikeasti huonolla kelillä muilla pyörillä tai autolla
Mutta itse pyöristä. Kumpakaan pyörää ei pääse kokeilemaan tällä hetkellä, niin pitää tutkia internettiä. Nyt ajatus että tunteella valitsen Defyn joka on kevyempi ja enemmän oikea maantiepyörä. Giantissa myös samalla rahalla saa ehkä vähän paremmat osat. Trek toisaalta vaikuttaa olevan robustimpi ja kestääkö paremmin sekalaista käyttöä, en osaa sanoa. Helpommin huollettava keskiö myös plussaa. Trek toisaalta painavampi ja enemmän vaikutta jopa hyprid pyörältä. Olis kiva kuulla mielipiteitä joltain joka ajanut molempia.
Joo pakkohan tuohon on rengasta vaihtaa. Syksyllä ja talvella joku 35mm jossa edes vähän suojaa hiekotussoralle jne. Ja edelleen toistona, tuolla maantiepyörällä ajelisin silloin kun se on järkevää. Oikeasti huonolla kelillä muilla pyörillä tai autolla
No mulla on Domane ollut ns jokakelin pyöränä kolmisen vuotta ja juurikin 35 mm leveillä renkailla ajellut liukkaammilla keleillä. Geometria on rento verrattuna perus maantiepyörään joka myös löytyy arsenaalista. 
Joo on painava ja varustettu ei-niin-parhailla osilla mutta mitä väliä? Nastarenkailla on joka tapauksessa kankea ajaa, joten mun mielestä pienellä painoerolla ei ole väliä ja toisaalta halvempikin tekniikka on kestänyt hämmästyttävän hyvin joten hommaa rajoittaa eniten miehen kunto -jos ylipäätään jokin rajoittaa :-)
Amsterdamin Maap-kaupan myyjähenkilön työmatka-Gigantti :)
https://live.staticflickr.com/65535/54826945710_068ce5d4cb_k.jpg
On niin nopea, ettei tarvitse polkimiakaan.
Kuva Giant Propel tai TCR Jayco Alulan väreissä (tai likipitäen niissä) on ehdottomasti kielletty julkaisemasta täällä. ;)
Jos joku muukin tykkää tuosta niin bike24, vaikka kuvan väritys vielä enemmän minun mieleen
https://whttps://images.bike24.com/i/mb/09/16/b9/my25-tcr-advanced-sl-ff-color-e--1754935.jpgww.bike24.com/p2864129.html (https://www.bike24.com/p2864129.html)
^Ihan tyylikäs, tuossa näkee että kirjavakin voi olla tyylikäs ja suht edullinenkin. Tuo integroitu tolppa ei kyllä mieluisin vaihtoehto.
Onko noin, että tiimivärinen runko maksaa viisi saturaista enemmän kuin musta runko?
Onko noin, että tiimivärinen runko maksaa viisi saturaista enemmän kuin musta runko? 
Missä näin? sl runkoa 2te pintaan?
Uusimman SL:n hinta runkosettinä ja värityksestä riippumatta lienee jossain 3.700 eur. Ns. ovh hinta, ja gen 10 malli sisäisillä vedoilla ja hinta Euroopassa.
Itse asiassa mustasta en tiedä, mutta psykedeelisen vihreän ja teamversion ero on bike24:ssa 200 eur.
Onko tuo SL mallin tolpan clamppi käännettävissä ymäpäri?
ISP Clamps: Standard and Long version Offset -5/+15mm
Tämä kyllä taitaa tarkoittaa vaan eri mittaisia clamppeja, jos runkoa on katkaistu ja säätövara ei piisaa?
Muistaakseni se meni niin Propelissa, että satulakiinnikkeet pyöräytetään ympäri, jolloin kiinnityspaikan kohta  muuttuu suhteessa tolppaan
Aethos 2
https://www.specialized.com/fi/fi/shop/polkupyorat/pyorat-maantielle
Missä näin? sl runkoa 2te pintaan?
Mulla meni eri mallit sekaisin, onneksi korjattiin muiden toimesta.
Satulankiinnikkeissä on hieman säätovaraa myos Defyssä.
Muistaakseni se meni niin Propelissa, että satulakiinnikkeet pyöräytetään ympäri, jolloin kiinnityspaikan kohta muuttuu suhteessa tolppaan
Niin tuollatavalla voi kääntää varmaan kaikissa sitä tukipisteen paikkaa, muttei kummassakaan taida olla käännettävä tolpan pää.
Jos ei tosiaan tuo SL putki ole symmetrinen. Tuskin on.
https://pic.useful.fi/LhPqZ0bxp.png
Juuri noin muistelinhttps://tse2.mm.bing.net/th/id/OIP.TKdcMnl_jzoXETDkzQ44DQHaHa?pid=Api&P=0&h=180. Eli epäsymmetriset kiinnikkeet pyöräytetään ympäri.
Aethos 2
https://www.specialized.com/fi/fi/shop/polkupyorat/pyorat-maantielle
No tulihan se sieltä. 35mm gummia jopa jota ei tainnut vastaava Scott ainakaan virallisesti kelpuuttaa.
Juuri noin muistelin. Eli epäsymmetriset kiinnikkeet pyöräytetään ympäri.
Niin siis tämän voi kyllä tehdä liki kaikissa pyörissä. Siirtää vaan tuota alle tulevaa tukea, mutta itse kiinnityskohta putkeen ei muutu.
Mietin että kääntyykö tuo SL mallin koko metallinen hässäkkä ympäri, jolloin offsetti oikeasti muuttuisi.
Kivasti alkaa olla grafiikkaa noissa maalauksissa nykypyörissä.
Juu. Voi tehdä jos ne on suunniteltu niin että se on tuollainen toiseen suuntaan pitempi ja mahtuu kääntymään.  Ainakin supersixissä alaosa on symmetrinen ja sen kääntö ei auta mitään,  muistaakseni myös mun muissa pyörissä näin.
Koko clamppi ei käänny isp:n muodosta johtuen
Aethos 2
https://www.specialized.com/fi/fi/shop/polkupyorat/pyorat-maantielle
Tämä vai Factor Monza? Näitä pyöritellyt mielessä viime viikkoina.
Juu. Voi tehdä jos ne on suunniteltu niin että se on tuollainen toiseen suuntaan pitempi ja mahtuu kääntymään.  Ainakin supersixissä alaosa on symmetrinen ja sen kääntö ei auta mitään,  muistaakseni myös mun muissa pyörissä näin.
Koko clamppi ei käänny isp:n muodosta johtuen
Systemissä noissa tukien pituudessa on eroa, muttei se tosiaan käytännössä satulanpaikkaa muuta. Saa vaan tuen oikeaan kohtaan.
https://www.cannondalespares.com/Cannondale-KNOT-SystemSix-Aero-Seatpost-Hardware--K34289/product_detail/3-44332
Tämä vai Factor Monza? Näitä pyöritellyt mielessä viime viikkoina.
Ei kai nämä pyörät pahastikkaan kilpaile keskenään? Toinen aeropyörä ja toinen uberkevyeksi rakentuva perinteisempi fillari, josta on kuulemma tälle vuotta muutettu geokin kohderyhmän mukaiseksi.
Tuohon väliin istuisi nätisti sl8.
Yllättävän lähellä on geot noilla pyörillä. SL8 on lähempänä Ostro VAM:ia. Aethos 2 stackia nostettiin 15 mm vs eka generaatio. Tarmac ja Aethos oli samalla geometrialla ja nyt siis rennompi eli korkeampi.
Mietin että kääntyykö tuo SL mallin koko metallinen hässäkkä ympäri, jolloin offsetti oikeasti muuttuisi.
Se tolppa on D-muotoinen. Saattaisi myos olla vähän liian iso muutos, pitäisi ton hintaluokan fillariin saada ostaa eri palikoita vaikka 10mm eroilla.
Eiks noi ISP:t ole muutenkin vähän -10 luvun juttuja?
Aika monta kertaa tulisi tarkastusmitattua ja pohdittua, mistä tuon isp:n sahaisi. Giant totesi itsekin jossain ohjeessa että on helpompi tarkistaa nuo mitat kuin ostaa uusi isp-runko.
Tuo vakio seat clamp liikkunee 2-3 cm ylöspäin isp spacereilla, ja sitten sillä pitemmällä saa pari senttiä vielä lisää.
Giantin systeemissä kun satulan kiinnikettä voi siirtää 20 mm, niin tosiasiassa se myös tarkoittaa että satulan liikkumavara kasvaa eteen ja taakse saman verran riippuen kiinnikkeen asennosta.
Omassa Supersixissä joutuisin ostamaan 300 euron 0 - offset tolpan  nykyisen/vakion 20 mm sijaan saadakseni satulaa vielä eteenpäin
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.