PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uusi maantiepyörä hakusessa

Sivut : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9

nure
22.01.2023, 00.22
Trolli Päätön, itse hankin kevyet kiekot ko. firmasta ja homma toimi kuin pitääkin ja loppupeleissä paljoakoa höpinäilläsi merkitystä?

nure
22.01.2023, 00.26
Aakoo, itse tilasin setin ja muutaman gramman poikkesi ilmoitetusta. Hienosti homma toimi ja aikataulukin pysyi.

Aakoo
22.01.2023, 09.38
Niin tolla kepeimmällä kokoonpanolla setille tulee hintaa 780e. Ainoastaan nure ostaa tuollaiset maantiepyörään, jos reilun satkun lisäyksellä saa zipin 303s setin.

LB:ltä kotiin kannettuna AR36 kehillä vastaava (DT 240 EXP + Sapim CX Ray) setti 1050€. 1360g ja 36mm profiili 21mm sisäleveydellä, vähän eri tuntuma ajaessa kuin jollakin letkuilla aluvanteilla.

nure
22.01.2023, 10.41
^Ei kyllä mitenkään letkuilta tuntuneet meikäläisen massan alla, Newman kehät tuntuu kyllä suht jäykiltä. Paljon luotettavampi tuo kalavaaka kuintenkin on kuin sun höpinät.

F. Kotlerburg
22.01.2023, 11.10
https://www.sigmasports.com/item/Vel/3850-RSL2-Carbon-Tubeless-Disc-Wheelset/STI0?s=1

Omaan Canyoniin ostin nuo.

nure
22.01.2023, 14.30
^Ei pahat, halvat ja suht kevyetkin.

Aakoo
23.01.2023, 08.27
https://www.sigmasports.com/item/Vel/3850-RSL2-Carbon-Tubeless-Disc-Wheelset/STI0?s=1

Omaan Canyoniin ostin nuo.Tuohon hintaan todella hyvä diili.

Goomikko
23.01.2023, 09.44
Vanteille on oma keskustelualue. jatkakaa siellä väittelyä. Täällä keskustellaan maantiepyöristä ;)

jannelah
06.02.2023, 21.32
Menin sitten aamulla tilaamaan Canyon Endurace CF 7 105 Di2:n ja äsken tuli viesti että se on jo lähetetty...

Pääsee sitten keväällä heti kokeilemaan, vanha Olmo pysyy kiinni trainerissa. Tätä ei uskalla siihen laittaa...

Aakoo
06.02.2023, 23.23
Varmasti aivan loistava valinta! Laita vielä kuva asianmukaiseen ketjuun kun pyörä kotiutuu.

Freeze
07.02.2023, 09.59
Menin sitten aamulla tilaamaan Canyon Endurace CF 7 105 Di2:n ja äsken tuli viesti että se on jo lähetetty...

Pääsee sitten keväällä heti kokeilemaan, vanha Olmo pysyy kiinni trainerissa. Tätä ei uskalla siihen laittaa...

Oma CF 7 Di2 tuli eilen :-). Väri Stealth. Vaihteisto appi asennettu ja yksi päivityskin asentui.Takajarru hiukan laahaa, saattaa tosin olla, että 10 minuutin ajelulla hoituu. Muuten pyörä oli täysin siisti ja virheetön. Tykkään ulkonäöstä. Polkimet Ultegra ja pari Canyonin pullotelinettä asennettuna. Kahvat vaikuttaa oikein hyville. Piti sisällä äärimmäisen pientä koeajoa tehdä. Kesä voisi jo tulla. Sisäpyöräilyt hoituu minulla Stages SB20:lla.

jannelah
07.02.2023, 10.19
Tänne tulossa sininen... Kauan meni kuljetuksessa? Viimeinen UPS-päivitys Frankfurtissa.

Freeze
07.02.2023, 12.58
Tänne tulossa sininen... Kauan meni kuljetuksessa? Viimeinen UPS-päivitys Frankfurtissa.

Lähetysilmoitus tuli 31.1.2023 illalla, joten melko rivakasti. Alunperin piti tulla perjantaina, mutta viivästyi maanantaille. Melko ripeää siltikin.

Ai niin vaihdoin myös satulan, kun oli valmiiksi hankittuna Fizik Tempo Argo R5. Jäi viime kesänä vanhaan pyörään asentamatta, kun kausi katkesi kyyn pureman takia.
Pyörässä kiinni ollut satula ei oikein vakuuttanut.

Perapyöräilijä
09.02.2023, 22.58
Tervehdys uutena käyttäjänä täältä!

Ja sitten asiaan. Olen ensimmäistä endurancepyörää etsimässä kuntopyöräilyyn täysin nollakokemuksella lajista. Hintaluokka noin tonnin ja olen tässä pyöriä katsellut muutamia päiviä. Hintaluokkaan mahtuu monenmoista pyörää eri merkeiltä ja erilaisilla runkoprofiileilla. Mitä pyöriä suosittelisitte tässä hintaluokassa vai kannattaisiko vaihtoehtoisesti ostaa käytetty hiilikuiturunkoinen joita näyttäisi saavan jo noihin hintoihin?

Yksi mikä omaa silmää miellytti ja eri arvosteluita katsoessa/lukiessa hyvin pärjännyt pyörä hintaluokassaan oli levyjarrullinen Trek Domane AL2 Disc-malli. Tämä kiinnostaa myös erityisesti noiden levyjarrujen takia, mutta onko sillä niin merkitystä harrastuksen tässä vaiheessa onko pyörässä levy- vai vannejarrut?

Sitten pyörien saatavuus. Tuntuu, että vähän jokaisessa pyöräkaupassa on pyörät loppu ainakin tässä hintaluokassa ja varsinkin tuo Trekin malli. Eletäänkö nyt sitä aikaa vuodesta, kun kauppiaat ovat tyhjentäneet varastonsa ja odottavat -23 malleja myyntiin vai onko pyörien saatavuus vaan niin heikko tämänhetkisen maailmantilanteen takia ja kysyntä niin kovaa? Pituutta minulla on 182cm niin pyörän pitäisi ilmeisesti olla ainakin Trekin kokotaulukon mukaan 56cm tai 58cm. Jalan sisäsauman mittaamalla varmaankin varmistuu kumpi on oikea koko.

Padex
10.02.2023, 08.35
^ Maantiepyörässä arvostan joko mukavuutta tai keveyttä, riippuen siitä ajetaanko "kovaa" eli harjoittelumielessä vai peruspyöräilyä mahdollisimman mukavasti. Tuo Trek on mielestäni ylipainoinen ja ylihinnoiteltu osasarjaan nähden. En tosin tiedä miten hieno ja mukava tuo runko itsessään on.

Eli joko mukava teräspyörä, kevyt alumiininen tai sitten paras vaihtoehto: titaani tai hiilikuitu.

Perusjarruilla pärjää hyvin, ei tarvitse olla levyjarrut. Samalla säästyy painoa sen kilon verran.

Saksasta voisi saada paremmalla osasarjalla olevan postimyyntipyörän samaan hintaan. Suomalaisessa tekniikkajulkaisussa ne on pärjänneet aina voittoisasti. :)

Vivve
10.02.2023, 09.59
Haastava hintaluokka sillä tarjontaa siinä on yllättävän vähän. Tässä mielestäni varteenotettavin vaihtoehto uutena https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/al/endurace-6-rb/2730.html?dwvar_2730_pv_rahmenfarbe=BK%2FBK

nure
10.02.2023, 10.58
^Piti eilen jo sanoa että tuo Trek on aika surkea, alimman kastin kasin osilla ja painava sekä ylihinnoiteltu, ns. Trek lisää.
Tuo Vivven suosittama on aiva eri luokkaa jo, pätevä kokonaisuus tuossa hintaluokassa, ainoa ongelma nykyään tietty tuo saatavuus.

On muuten melkoinen tuo liki kahden kilon painoero!

miz
10.02.2023, 12.19
Toinen mitä kannattanee harkita on hyvällä hinta-laatusuhteella olevat XXL:n white fillarit, varsinkin säännöllisesti olevilla alepäivillä. Niitä pääsee ainakin livenä katsomaan ja koittamaan edes vähän sopivuutta jos kauppa on lähellä.

Ellei sitten käytetty ole vaihtoehto, voi tehdä samalla rahalla hyviä kauppoja pykälää paremmista pyöristä. Jos mahdollista niin vaikka pyöristä tietävä kaveri mukaan katsomaan kuntoa jos itsellä ei ole tietoa tai kokemuksia.

Maantiellä vannejarrut toimii hyvin ja on keveitä kuten yllä todettiin, jarrupalat ja vanteet kestää todella pitkään jos ei aja kurakeleillä ja enemmin sateella. Ei tarvitse pelätä jatkuvaa säätämistä tai hajoamista.

Tärkein asia on että pyörä on sopiva kooltaan ja aiheuttaa ajohaluja. Ihan halvimmat ja heikoimmilla osilla varustetut kannattaa yleensä sivuuttaa, tuo Canyon on varmasti hinta-laatu puolella ihan parhaimmistoa uusista pyöristä.

The flying Chocobo
10.02.2023, 12.54
Tuon nyt oman kokemukseni noista osasarjoista. Mulla on ajossa kaksi maantiepyörää, toinen on aikoinaan uutena 399 (ovh 800) maksanut 2*8 vaihteistolla (Sora takana vaihtajana edessä ties mikä) ja toinen titaanirunkoinen (about 3k€)105 uudehkolla sarjalla. Molemmat yhä käytössä ja molemmilla ajettu about pallon ympäri. Vannejarrut. Ei noiden osasarjojen ero järisyttävä ole ollut, molemmilla pärjää ihan hyvin. Runkomateriaali tulee esiin kun tien pinta on huonompi, ja kyllä pitkillä (yli 200km) matkoilla kun väsyy niin sen alkaa huomaamaan. Arkilenkit menee yhtä sujuvasti. Ja molempia pitää huoltaa ja palikkaa (rattaissa ja ketjuissa onkin hintaeroa...) vaihtaa samalla tavalla. Vuokrapyörissä ulkomailla on ollut parempaakin osasarjaa, mutta edelleenkään ero ei ole minulle ollut maailmaa mullistava. Toki syynä on se, että en ymmärrä paljoakaan noiden hienouksista kun tykkään enempi ajaa kuin speksata. Se mitä tuossa ylempänä mainittiin on oleellisinta; sopiva kooltaan ja aiheuttaa ajohaluja. Tuon jalkamitan tarkistamista kannattaa suositella, sillä aikoinaan itse ihmettelin, että miksi tuntuu siltä että joudun kurottelemaan kun ajan 'sopivan kokoisella' pyörällä. Selvisi, että on pitkät jalat ja lyhyt selkä (ei siis pelkästään jäykkä+kankea kaveri), eli se vaikuttaa hiukan millasta ajopeliä pitää katsella.
Eli katsele vähän rungon mittoja ja ideaalia olisi että pääsisit kokeilemaan vähän miltä tuntuu ajaa. Minä panostaisin ennen muuta tuon oikean koon löytymiseen ja vasta sitten katsoisin mihin osasarjoihin budjettini riittää.
Joka tapauksessa onnea hantkintaan, luulen että olet lopulta valintaasi aivan tyytyväinen oli se mikä tahansa.

Perapyöräilijä
10.02.2023, 21.47
Kiitos kaikille hyvistä vastauksista. :)

Tässä jokusia päiviä selatessa noita pyöriä tulin myös samaan lopputulokseen tuosta Trekistä, että on vähän kalliin oloinen siihen nähden mitä kilpailijoilla on tarjota samaan rahaan. Kokeilin tuota Canyonin sivuilla olevaa "löydä kokosi"-kenttää ja tarjoaa minulle 182cm pitkänä ja 80cm jalan sisäsaumalla S-koon runkoa. Tuntuu vähän pieneltä vai onko tuo Canyonin kokotaulukko täysin poikkeava muista merkeistä?

Tuota XXL:n myymää White pyörää oisi näköjään L-koossa varastossakin tuossa lähimyymälässä. Täytyykin käydä hypistelemässä sitä tässä lähipäivinä.

Opulus
10.02.2023, 22.17
Ihan äkkiä olisin sitä mieltä että kannattaisi mitata se inseam uudelleen. Onhan meitä sekä pitkäjalkaisia että pitkäselkäisiä, mutta et olisi ensimmäinen etkä viimeinen, joka joutuisi ihjmettelemään miksi vasta toinen tai kolmas mittaus antoi oikean tuloksen.

Ryhdikkäästi seinää vasten seisomaan ja esimerkiksi jokin sopivan paksu kovakantinen kirja jalkojen väliin ja ylös niin että tuntuu!

PS Joidenkin valmistajien kokotaulukot ovat tyhmempiä kuin toiset ja saattavat antaa suosituksen ensisijaisesti pituuden mukaan.

paaton
10.02.2023, 22.32
Ihan äkkiä olisin sitä mieltä että kannattaisi mitata se inseam uudelleen. Onhan meitä sekä pitkäjalkaisia että pitkäselkäisiä, mutta et olisi ensimmäinen etkä viimeinen, joka joutuisi ihjmettelemään miksi vasta toinen tai kolmas mittaus antoi oikean tuloksen.

Ryhdikkäästi seinää vasten seisomaan ja esimerkiksi jokin sopivan paksu kovakantinen kirja jalkojen väliin ja ylös niin että tuntuu!

PS Joidenkin valmistajien kokotaulukot ovat tyhmempiä kuin toiset ja saattavat antaa suosituksen ensisijaisesti pituuden mukaan.

Haha :) mä tässä taas taidan nostaa tarkistusmittauksien vuoksi 5mm satulaa. Ei se ole kuin 3cm noussut viimeisen vuoden aikana ylöspäin.

Taitaa todellinen inseami olla yli 88cm ja pituus 178cm.

Juha Lehtinen
10.02.2023, 22.42
Itse olen huomannut inseamin mittauksen jälkeenkin kun vähän aikaa pyörittelee ja kroppa on lämmennyt niin saakin nostaa satulaa uudestaan ylöspäin kun jalka ei enää olekaan suorassa kun kantapäät laittaa polkimeen. Itselläni on ollut epätasapainoa lantion kanssa joten voi olla että asento paranee hieman polkiessa tai sitten on muu syy.

Perapyöräilijä
10.02.2023, 23.19

Hyvinkin tödennäköistä kyllä, että mitta heittää nyt alakanttiin kun yksin mittailin. Täytyy pyytää joku kaveriksi mittaamaan tässä viikonlopun aikana vielä.

Hower
10.02.2023, 23.22
Canyonin kokotaulukko toki poikkeaa vähän muista. Nyt ajan eri merkin S-koon pyörällä, mutta Canyonilla oikea minulle olisi XS.
Mutta jos sen inseamin saa runttaamalla tarkistettua niin luultavasti se M olisi kysyjälle oikeampi.
Velogin (178cm) pähkäilyä S/M Canyonin fillarin kanssa: https://www.youtube.com/watch?v=07ShlzDYnpY

TERU
11.02.2023, 04.54
Hyvinkin tödennäköistä kyllä, että mitta heittää nyt alakanttiin kun yksin mittailin. Täytyy pyytää joku kaveriksi mittaamaan tässä viikonlopun aikana vielä.
Intiimiin tapahtumaan ei toista tarvitse, itse se pitää tehdä. Opuluksen ohjeen mukaan naama seinään päin kirjaa nostaen seinää vasten haarukoissaan. Intiimiasussa, ilman kenkiä ja merkki seinään, toisto tarvittaessa ja mittaamaan - sentiin pyöristäen ja tarkkuus riittää.

nure
11.02.2023, 09.54
Hower, itse oli harkinnassa RoadLite ja ja itsellä kaikki viimeiset pyörät olleet M/51-54 kokoisia ja tuosta olisi ollut S passeli joten kannattaa olla tarkkana...

Perapyöräilijä
12.02.2023, 12.35
Noniin. Uusintamittauksen jälkeen antoi 83cm. Eli M-koko olisi se sopiva niin, kun Hower tuossa ylempänä arvelikin. Taidan tuohon Canyoniin nyt päätyä ja tilailla semmosen kunhan päästään vähän pidemmälle kevättä.

nure
12.02.2023, 13.35
^Kannattaa tilata kun saatavilla, jos kevättä odotat niin hyvällä/huonolla tuurilla saat pyörän syksyllä.

jannelah
13.02.2023, 23.39
Oma Canyon CF 7 105 Di2 saapui. Oma koko oli juuri L/XL rajoilla, otin isomman.

Kyllä nyt kelpaa, pääsisipä kokeilemaan...

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230213/08a9e95df9bab49bf659ce8df374d1ad.jpg

paaton
14.02.2023, 08.15
Oma Canyon CF 7 105 Di2 saapui. Oma koko oli juuri L/XL rajoilla, otin isomman.

Kyllä nyt kelpaa, pääsisipä kokeilemaan...

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230213/08a9e95df9bab49bf659ce8df374d1ad.jpg

Canyonilta saa pyörän vielä vaihdettua. Kannattaa nyt tarkasti tsekkailla onko koko oikea. Minusta tuo näyttää liian isolta.
Jos siis satula on jo oikealla korkeudella.

jannelah
14.02.2023, 08.30
Canyonilta saa pyörän vielä vaihdettua. Kannattaa nyt tarkasti tsekkailla onko koko oikea. Minusta tuo näyttää liian isolta.
Jos siis satula on jo oikealla korkeudella.Rinkuloita liikaa vielä, pitää vähentää...

Lähetetty minun SM-G996B laitteesta Tapatalkilla

paaton
14.02.2023, 08.49
Rinkuloita liikaa vielä, pitää vähentää...

Lähetetty minun SM-G996B laitteesta Tapatalkilla

Jepa. Canyonilla vaan tosi hyvä tuo palautuskäytäntö. Voi tarkkaan mittailla pyörän koon vielä kotona.

nure
14.02.2023, 08.58
^^Kuinkas pitkälle kuskille tuo on? Liki kaksi metriselle?

F. Kotlerburg
14.02.2023, 10.36
Canyonit on kyllä isoja. Itse olen yleensä L/XL koon rajoilla ja monesta saa nykyään ottaa isomman, mutta tuolla ajamisesta ei tarttis edes haaveilla.

Aakoo
14.02.2023, 11.02
Tuossa Endurancessa on tosiaan iso hyppäys L ja XL välillä, reach kasvaa melkein kaksi senttiä. Jos on yli 190 pitkä, niin L koko jää tosi lyhyeksi.

F. Kotlerburg
14.02.2023, 11.07
Mittasuhteistakin paljon kiinni. Pitkäselkäiselle Ultimate monesti parempi vaihtoehto, kun reachia on enemmän ilman, että rungon korkeus nousee liiaksi.

JKO17
14.02.2023, 11.10
Hyvän näköinen ja värinen pyörä.

Pitkän kaverin endurance tyyppinen pyörä yleensä näyttää aina vähän korkealta edestä, koska sitä se on ja " pitää ollakin"

^^kattelin just samaa, eli keskikokoisissa reachin hyppäys eri kokojen välillä muutamia millejä- max 1 cm, jonka voi kompensoida helpommin stemmillä.
korkeutta tuossa voi säätää kohtuullisen hyvin kun korotuspaloja on 3,5 cm ja tätä kautta koot menee aika hyvin lomittain korkeuden suhteen

F. Kotlerburg
14.02.2023, 11.14
Näinhän se on. Tuossa näyttää olevan omaan pyörääni nähden reachia 5 milliä ja stackia lähes 5 senttiä enemmän. Siksi se näyttänee omaan silmään vähän oudolta.

Pääasia, että kuski on tyytyväinen.

paaton
14.02.2023, 11.26
Juu, mutta tosiaan koska canyonilla on oikeasti toimiva se vaihtopalvelu, niin nyt vielä kannattaa mittailla koko tarkkaan. Ei tuo käytännössä onnistu noin hyvin kivijalkapyörän kanssa.

Hower
14.02.2023, 11.40
^
Ihan uteliaana ja vähemmän tietävänä kyselen, että mikä tuossa pyörässä (koossa) epäilyttää?
Liian vähän satulatolppaa näkyvillä?
Droppia satulasta stongaan kai syntyy helposti kun ottaa rinkuloita pois...

paaton
14.02.2023, 12.45
Satulan korkeus näyttää matalalta suhteessa runkoon. Tuossa on kuitenkin slouppiakin reilusti.

F. Kotlerburg
14.02.2023, 13.08
Toisaalta pyörämalli on geometrialtaan lyhyt ja korkea. Eikä tarkoitettukaan ajettavaksi aerona nenä stemmissä.

paaton
14.02.2023, 13.13
En minä puhunut tangon korkeudesta tai ajoasennosta yhtään mitään. Vaikka tietty tässäkin näette oivallisen paikan aloittaa vttuilun ja vänkäämisen.

F. Kotlerburg
14.02.2023, 13.22
Niin pointti oli, että kun runko on korkea niin tolppaa jää monesti vähemmän näkyviin.

Mutta vaikeapa tuosta on pelkän kuvan perusteella mitään sanoa, kun kuvakulmakin monesti hämää ja kuskin mittasuhteista ei tarkempaa tietoa.

jannelah
14.02.2023, 14.01
Canyon sanoi:

"Sinulle sopivia kokoja on kaksi:
Mittojesi perusteella kumpikin alla oleva kokovaihtoehto on sinulle sopiva Endurace CF 7 Di2. Valitse koko henkilökohtaisien mieltymyksiesi ja ajotyylisi perusteella.Valitse suurempi koko, jos haluat vakaamman pyörän, tai pienempi, jos haluat ketterämmän pyörän.
Mittasi: 191,0cm / 90,0cm"

Eli L ja XL. Valitsin XL:n, vanha Olmokin on suunnilleen saman kokoinen. En ole enää nuori ja ketterä, joten tämä sopii hyvin.

paaton
14.02.2023, 14.21
Niin enhän mäkään sanonut että se olisi iso. Canyonin kohdalla koko kannattaa vaan tuplatsekata kotona, koska vaihto onnistuu.

Tuossa kohtaa jos olisi vaikka bmc tallissa, niin kokoja ei enää tarvitsisi edes miettiä

nure
14.02.2023, 16.05
Toisaaltaan aina ajatellut että tässä suhteessa pienempi parempi jos rajoilla mennään. Mutta olennaista että kuski on tyytyväinen.

Username.
14.02.2023, 17.31
Ei liity suoraan asiaan, mutta kokeilin trainerikaudella huvikseni 2cm pidempää stemmiä (80mm—> 100mm)maantiepyörään, ompa iso ero ajoasennossa! En tiedä kumpi parempi.

nure
14.02.2023, 17.44
^Stemmin pituus ja kulma aika olennaisia, itse pitkän ja miinuskulmaisen kannattaja.

kaakku
14.02.2023, 19.06
Mun silmään toi näyttää tosi sopusuhtaiselta. Jos ei ole liian pitkä niin kovaa ajoa vaan. Tankoa voi laskea tai olla laskematta :)

Aakoo
14.02.2023, 19.35
Jos rentoa asentoa hakee niin tuo on ihan kelpo peli noilla mitoilla. Ja rennolla tässä tarkoitetaan tuollaista pystympää ajoasentoa.

J3K
14.02.2023, 20.04
Mun silmään toi näyttää tosi sopusuhtaiselta. Jos ei ole liian pitkä niin kovaa ajoa vaan. Tankoa voi laskea tai olla laskematta :)

Itse ainakin kummasti notkistuin kesän aikana, ensin lähti avaruudettajat ja sitten tuli miinuskulmainen stemmi. Tietenkään ulkonäköä ei kannata laittaa mukavuuden edelle.

Perapyöräilijä
15.02.2023, 18.00
Tulipa tilattua Endurance 6 RB M-kokoisena. Toimitusta lupailee ensin kuun loppupuolelle. Harmi vaan, kun noita värivaihtoehtoja on tässä mallissa vain kaksi ja niistäkin vain sinisen pystyi tilaamaan tässä koossa, mutta ehkä tämän kanssa pystyy juuri ja juuri elämään. :)

JKO17
20.02.2023, 12.20
Laitetaanpa oheen oman pyörän kokoon ja pelkästään ajoasentoon liittyvää pohdintaa.
Kun kysymys maantiepyöristä jossa satulatolpan kulmat alle 1 asteen sisällä ( ja se ei rajoita istuimen paikkaa suhteessa keskiöön) sekä kammet saman pituiset niin kohtuullisen vähän tuossa on muuttuvia tekijöitä.
Ajatus ehkä siitä että on olemassa enemmän kuin yksi oikea koko ?

Reach
391
398
405
390
395

Stack
563
555
581
574
594

5 racehenkistä maantiepyörää, nykyinen Trek Emonda 56, Tarmac 56 ja 58, Supersix 56 ja 58

Kun satulan korkeus ja paikka suhteessa keskiöön on kaikissa sama niin stack ja reach kertoo sen paikan mihin toptube loppuu ja mistä ohjaamoa pitää alkaa rakentaa.

Kun minulla on tiedossa nykyinen stack ja reach ja ohjaamo, niin oikeastaan tuo on pelkkää plus ja miinuslaskua, eli stackin ero nykyiseen joko lisää tai vähentää spacereita tai stemmin kulmaa ja reachin ero lyhentää tai pidentää stemmiä ja/tai tangon reachiä.

Kun nykyinen spacermäärä n. 1,5-2cm ja ohjaamon kokonaispituus 21 cm niin kaikilla pääsen samaan ajoasentoon kohtuullisen helposti vaikka nuo on aika eri kokoisia pyöriä. Ehkä viimeisessä eli supersix 58:ssa edellyttäisi lähes täydellistä slämmäystä ja -17 stemmiä , jota en haluaisi tehdä.

Nyt on sellainen fiilis, että alemmas ei tarvi päästä mutta olisi hyvä jos pituudessa olisi vähän pelivaraa, niin valinta taitaa olla Tarmac 56 tai 58.
58:ia puoltaisi pitempi etupää, jolloin kengän kärjillä enemmän tilaa, 56:sta optio laskea ohjaamoa (spacereita jäisi kohtuullinen määrä).
Omassa ajossa en sellaista ketteryys tms. vaikutusta ole huomannut tai sitten siihen eroon tottuu ensimmäisen puolen tunnin aikana

Jonkin verran tähän milli/senttipeliin vaikuttaa mm. pakolliset spacerit mutta itsellä riittää arvot noin sentin tarkkuudella.

lisätään vielä, että kun uusi Cannondale tulee nyt keväällä myyntiin, niin nykyistä Supersix evo hi-modia saa alle 2500 euroon bike24:sta, ja tuota vähän pohdin

nure
20.02.2023, 12.45
Utelias, miten lasket ohjaamon pituuden?

JKO17
20.02.2023, 13.55
Tuossa minulle riittää tarkkuus stemmin pituus + tangon reach, kun käytän stemmejä neg 6-10.
(nyt 110 + 105, myös mitattu stemmin keskeltä tangon keskikohtaan)

Kun en tarvi droppia enempää, niin tuo alkaa olla minusta ihan maksimi, ja perustuu osaltaan siihen että minulla on penkki aika edessä.

Tuossa on hyvä myös huomata että spacereiden määrä pienentää reachiä 1 cm spacereita noin 3 mm.
Eli vaikka Tarmac 56 ja 58 reachin ero on paperilla 7 mm, niin minulla se on käytännössä 15 mm

jalkkis
20.02.2023, 14.27
^ Onko toe overlap todellinen ongelma?

58 koot ovat 2-3cm korkeampia eli niissä joudut väkisinkin säätämään enempi, jos nykyistä ajoasentoa tavoittelet.

Onko 58 kammet pidemmät kuin 56? Ja mites tanko ja stemmi? Onko niissä mittaeroja?

JKO17
20.02.2023, 15.03
Juu, ei se oikeasti ole ongelma kun tarkemmin miettii. Kävelyvauhdissa torikahville mennessä pitää vaan muistaa.
172,5:n kammet kaikissa kun rungosta teen, samoin ohjaamo ei kiinni, jossain saattoi olla stemmi mukana

Kaikki nuo 56:t sellaisia, että nykyinen ohjaamo ja se olisi siinä. Supersix jo 3 cm korkeampi kuin nykyinen, eli se menisi säätämiseksi.
Tarmac 58 olisi ilman spacereita samoissa korkeuksissa, ohjaamoa pitäisi lyhentää jos haluaisi saman kuin nyt.

Goomikko
21.02.2023, 13.34
Nyt oli sormi jo tilausnappulalla ja pyöränä Canyon Endurace cf sl 8 Di2. Yllätys oli kun Canyon suositteli S kokoista pyörää. Oma pituus 178cm ja jalan sisämitta 86cm. Otin yhteyttä asiakaspalveluun ja siellä suositeltiin M kokoista pyörää sen enempää perustelematta. Mistä sitä tietää kumpi on parempi koko. Pyörällä on 30pv palautusoikeus mutta se ei taida riittää siihen että kevät kerkeisi tulla ja pyörää kerkeäisi kokeilemaan. Asiakas palvelun perustelu M kokoon oli ainoastaan rennompi ajoasento. Tuleeko ajoasennosta rennompi jos pyörä on pitempi tai korkeampi. Kumpi pitäisi valita S vai M

nure
21.02.2023, 13.49
^En maantiepyöristä osaa tarkkaan sanoa mutta samoilla perusteilla Roadlitessä S koko olis ollut passeli, itse kokoa 180/84. Canyonilla on muidenkin mielestä ollut hieman poikkeava mitoitus. Mielestäni "rennompi" asento tulee jos on korkeampi ja lyhyempi, siis paino perseellä enemmän.

Goomikko
21.02.2023, 13.56
Mielestäni "rennompi" asento tulee jos on korkeampi ja lyhyempi, siis paino perseellä enemmän.

Tuo ei liene mahdollista ainakaan jos saman valmistajan pyöriä vertailee. Molemmat mitat pienenee tai suureneen koon muuttuessa. Canyonin S ja M koon erot pituudessa on 6mm ja korkeudessa 21mm.

Privileged
21.02.2023, 13.58
Itse liki samoissa mitoissa ja omaan makuun äkkiä katottuna S jää tosi lyhyeksi ja M vähän korkeaksi.. kumpi sitten parempi. S koosta saisi varmasti toimivan 20-30 mm pidemmällä ohjaamolla, harmi kun eivät enää niitä vaihtele veloituksetta.

edit. M koossa 100 mm "stemmi" eli 16 mm pidempi kuin S.

Goomikko
21.02.2023, 14.04
^Stemmiä noihin ei enää saakkaan vaihdettu vaan pitää vaihtaa koko "ohjaamo" ja hintaa tais olla reilu 300€

JKO17
21.02.2023, 14.11
Jos sinun istuinkorkeus on n. 76 cm (86x0,883), niin se olisi aika tarkkaan M koon puolessa välissä ja S koon yläreunassa.
S koossa rungon geometria korkeuden osalta aika matala endurance pyöräksi.

Minä miettisin niin/mittailisin vanhasta pyörästä ajatuksella, että S koossa pyörä on oikeinkin "racematalala mutta endurancelyhyt" ja M koossakin vielä normaali matala enduranceksi

lisäys: komppaan Privilegediä

paaton
21.02.2023, 15.03
^Stemmiä noihin ei enää saakkaan vaihdettu vaan pitää vaihtaa koko "ohjaamo" ja hintaa tais olla reilu 300€

Mahdonton yhtälö, vaihda mallia.

JKO17
21.02.2023, 15.28
Voit myös ottaa riskin ja jos ei sovi, niin tuohon taitaa mennä myös normaali stemmi-tankoyhdistelmä. Stemmi vaan 1 1/4, jolloin valinnanvaraa ei niin paljoa

lisäys: eli jos haluat noin matalan kuten S koko on, mutta pitemmän niin Ultimatesta todennäköisesti löytyy parempi vaihtoehto

Aakoo
21.02.2023, 16.15
Mahdonton yhtälö, vaihda mallia.

Tämä, osta CF 7 ja vaihda stemmi jos tarvitsee.

paaton
21.02.2023, 16.23
Tämä, osta CF 7 ja vaihda stemmi jos tarvitsee.

Jep. Noiden täysintegroitujen kanssa pitää olla ihan varma oikeista mitoista. Ja siinä vaiheessa kun mitat on varmistuneet, eli ajettu tarpeeksi, on tankokin kaventunut eli saa valita siltikin normi ohjaamon :)

Tosin noinhan se on liki kaikilla merkeillä.

Goomikko
21.02.2023, 16.40
Sehän tässä on kun en tiedä mitä halua. Olen usean vuoden kesäisin ajellut Canyon Roadlitellä 50-150km lenkkejä rauhallisella 25km/h keskivauhdilla musiikkia kuunnellen ja nyt ensimmäinen talvi on menty samalla pyörällä työmatkoja 6km suuntaansa. Nyt pitäisi siirtyä maantiepyörään pyöräilyn edelleen pysyen rentona. Sähkövaihteet halua seuraavaan pyörään eikä minulla ole kokemusta tai tietoa maantiepyöristä. Pitkän harkinnan jälkeen päädyin tuohon Canyon Endurace cf sl 8 Di2 pyörään mutta tuo Canyonin suositus S koosta hämmentää. Roadlite on kuitenkin kokoa M kuten Canyon aikoinaan suositteli nyt Roadliten kohdallakin Canyon suosittelee minulle S kokoa. Puoli senttiä pituutta lisää niin Canyon suosittelee M kokoa.

Hower
21.02.2023, 17.29
^ Tilaat sen M:n heti aamulla herättyäsi. Olet silloin sen 5mm pitempi kuin päivän päättyessä.

Goomikko
21.02.2023, 17.53
^ Tilaat sen M:n heti aamulla herättyäsi. Olet silloin sen 5mm pitempi kuin päivän päättyessä.
Viimeksi intissä mitattu pituus. Tein tarkistuksen nyt 47 vuotiaana ja olenkin 177cm pitkä tai siis lyhyt. Onko tuleva pyörä kuitenkin S kokoa. Onko tämä oikeasti näin tarkkaa puuhaa?

JohannesP
21.02.2023, 18.20
Millaista ajoasentoa haluat, rennompaa vai matalampaa? S-koko voi näyttää vähän hassulta jos joutuu laittamaan 3 cm spacerpinkan tai vastaavasti taas korkeasta on paha madaltaa. Toki tämäkin on vaikea sanoo jos ei ole aikaisemmin paljoa maantiepyörää ajanut. Useimmiten ajoasento kuitenkin madaltuu kuin nousee kilsojen kertyessä.

Pienet erot saa helposti putkiosilla korjattua, mutta näissä integroiduissa se vaan maksaa hyvin paljon suhteessa koko pyörän hintaan.

Jos pyörä pitää kuitenkin nyt talvella tilata niin yksi vaihtoehto on ostaa traineri ja kokeilla sillä tuo 30 pvä ajan. Ei se ulkona suoritettua koeajoa vastaa, mutta parin tunnin sessiolla saa jo osviittaa. Fillaritorista irtoaa hyvinkin edullisesti halvempia malleja. Kannattaa tosin varmistaa miten Canyoni nykyään suhtautuu trainereihin et onko palauttamisen este tai sit pieni kaunistelu aiheeseen.

Onko näissä Enduraceissa tuo integroitu ohjaamo ja spacerit livenäkin näin heikosti sopivia itse runkoon? Verrokkina Ultimate.

https://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dw41c28480/images/detail/detail_202/2022/detail_2022_endurace_cf-sl-8-disc-di2_3366_gy-bk_P5.jpg?sw=1300&sh=1300&sm=cut&sfrm=png&q=90&bgcolor=F2F2F2

https://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dw259c8e02/images/detail/detail_202/2023/detail_2023_ultimate-cf-sl7-di2_3317_P01_P5.jpg?sw=1300&sh=1300&sm=cut&sfrm=png&q=90&bgcolor=F2F2F2

nure
21.02.2023, 18.30
^ Tuota jo pitkään sanonut, todella hankalaa varsinkin tuollaisessa postimyyntipyörässä, jos kivijalasta saisi niin voisi mahdollisesti kaupan yhteydessä muokata. Tietenkään ensimäistä en koskaan ja tuskin myöhemminkään hankkisin moisella ja taitaa aika painaviakin olla.

Tommy
21.02.2023, 18.38
Innostuin tässä koronavuosien aikana kestävyyskuntoilusta oikein kunnolla ja olen heittänyt maastopyöräilyn ohella pk-lenkkiä vanhasta maasturista rakennetulla "hybridillä". Sillä on sinänsä ihan ookoo ajella, mutta pysty ajoasento tuntuu pitkillä lenkeillä syövän vauhtia aika lailla. Kyseinen pyörä toimii myös työmatkafillarina, kauppamankelina ja käyn usein työkeikoillakin sillä, joten lukkopolkimiakaan en siihen viitsisi alkaa asentelemaan. Lisäksi tekisi mieli ostaa ensi talveksi harjoitusvastus, joten siinäkin mielessä uusi fillari olisi tarpeellinen.

Katselin Canyonin sivuilta paria erilaista mallia ja tuli mieleen, että onko Endurace 6 RB:llä (https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/al/endurace-6-rb/2730.html?dwvar_2730_pv_rahmenfarbe=BU%2FBK) ja Endurace 6:lla (https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/al/endurace-6/2732.html?dwvar_2732_pv_rahmenfarbe=R074_P05) mitään muuta käytännön eroa kuin vannejarrujen vaihtuminen levyjarruiksi ja akselit pikalinkuista läpiakseleiksi? Hintaeroa on 200€ ja tässä tapauksessa kalliimpi malli on 700g painavampi. Pyörän hintaluokaksi olen kaavaillut noin 1000-1500€, eli otan toki vastaan vinkkejä muistakin fillareista, kuin näistä kahdesta esimerkkitapauksesta.

JohannesP
21.02.2023, 18.38
ja taitaa aika painaviakin olla.
Luulisi nuren tietävän, että paino on yksi syy miksi stemmejä ja tankoja bondataan yhteen. Jää yhdet nippelit välistä.

Canyon H31 Ergocockpit CF
Weight 285 g

JohannesP
21.02.2023, 18.51
mitään muuta käytännön eroa kuin vannejarrujen vaihtuminen levyjarruiksi ja akselit pikalinkuista läpiakseleiksi?
On, rengastila nyt ainakin jos jarrutehokkuutta ei tarvitse mainita. Noilla vaihtoehdoilla levyillä rengastila ilmoitetaan 35 mm ja vannejarruilla 28 mm. Vannejarruissa itse jarru rajoittaa rengastilan useimmiten tuohon 28 mm. Riippuu vähän rungoista ja suhteessa jarrujen kiinnityspisteestä runkoon.

Muutama syy miksen itse ostaisi enää nykyaikana vannejarrupyörää uutena: 1) lisärengastila, 2) vannejarrukiekkoja alkaa olemaan vähenevässä määrin tarjolla, 3) käytettyjä saa todella halvalla ja sama koskee myös jos itse meinaa myydä esim. nälän kasvaessa.

Vannejarruissa ei sinällään mitään vikaa ja niillä itsekkin ajan. Tosin jarruongelmat levyjarrujen kanssa on sit astetta monimutkaisempia.

Tommy
21.02.2023, 20.00
Hydrauliset levyjarrut ovat toki helppohoitoiset ja kestävät verrattuna vannejarruihin. Ja toimivat ainakin kesäkelissä luotettavasti, talvella sitten niin ja näin. Maantiefillarilla ei toki yleensä ajeta talvella, joten seikka lienee merkityksetön.

Maantiepyörän renkaista minulla ei ole oikein kokemusta. Onko siis 35 millin esimerkiksi selkeästi mukavampi, kuin vaikkapa 28-millinen?

Mitenkäs muuten osasarjan kanssa? Onko esimerkkipyörässä oleva Tiagra ihan toimiva, vai kannattaako muutaman satkun satsaus 105:een?

Goomikko
21.02.2023, 20.30
Hydrauliset levyjarrut ovat toki helppohoitoiset ja kestävät verrattuna vannejarruihin. Ja toimivat ainakin kesäkelissä luotettavasti, talvella sitten niin ja näin. Maantiefillarilla ei toki yleensä ajeta talvella, joten seikka lienee merkityksetön.

Tämän talven tosiaan ajanut työmatkat. Canyon Roadlitellä jossa on levyjarrut. Kaikenlaisessa kelissä on menty. Plussa kelistä -15 pakkaseen, lumisateessa, vesisateessa, sohjossa, pakkaslumessa. Märkä pyörä aamulla umpijäässä. Pyörä koko talven ulkona eikä mitään ongelmia levyjarrujen kanssa. Vaihteet on joskus hetken ollut jäässä mutta jarrujen kanssa ei mitään ongelmia.

JackOja
21.02.2023, 20.34
Hydrauliset levyjarrut ovat toki helppohoitoiset ja kestävät verrattuna vannejarruihin. Ja toimivat ainakin kesäkelissä luotettavasti, talvella sitten niin ja näin. ...

Taidat puhua Shimanosta? Ne (ja muut öljyjarrut?) tosiaan muuttuvat talvella kumipallomaiseksi, mutta Sram (ja muut DOT-jarrut) toimii.

Asd13
21.02.2023, 20.36
Tämän talven tosiaan ajanut työmatkat. Canyon Roadlitellä jossa on levyjarrut. Kaikenlaisessa kelissä on menty. Plussa kelistä -15 pakkaseen, lumisateessa, vesisateessa, sohjossa, pakkaslumessa. Märkä pyörä aamulla umpijäässä. Pyörä koko talven ulkona eikä mitään ongelmia levyjarrujen kanssa. Vaihteet on joskus hetken ollut jäässä mutta jarrujen kanssa ei mitään ongelmia.
Minkälaiset renkaat sinulla on siinä? Minullakin on roadlite mutta päädyn talveksi ostamaan käytetyn orbean jäykkäperän

Goomikko
21.02.2023, 21.14
^Schwalbe Marathon Winter Plus 35mm. Alkuun haukuin nuo renkaat kokeiltuani niitä kuivalla asvaltilla alkutalvella. Talven tultua mielipide muuttui. Renkaat on todella hyvät jäällä ja lumella. Tosin onhan nuo raskaat polkea kesäkummien jälkeen mutta on se lumessa polkeminen muutenkin raskasta. Ensin suunnittelin fatbikea talvipyöräksi työmatkalle mutta ei ole ollut mitään tarvetta kyseiselle pyörälle. Roadlite on mahtava talvipyörä.

Mitäs raati on mieltä S vai M

Tommy
21.02.2023, 21.43
Juu, Shimanosta puhun. Ostin syksyllä uudet jarrut työmatkafillariin ja riemua kesti ensimmäiseen 20 asteen pakkaseen asti. Silloin jarrut menivät ihan jäykäksi, eli vapaaliike loppui käytännössä kokonaan ja tehot hävisivät. Pakkasten loputtua jarrut alkoivat ulista ja ne vähätkin tehot hävisivät. Otin jarrupalat irti ja oli käynyt juuri se mitä uumoilinkin, eli mäntien tiivisteet olivat korkanneet ja palat öljyisinä. Poltin palat puhtaaksi hellalla ja putsasin jarrusatulat brake cleanerilla. Sen jälkeen toimivat päivän verran normaalisti, joten pakkasvahinko oli näemmä lopullinen. Onneksi sain uudet satulat takuuseen. Pitää nyt miettiä, että mitä litkua noihin seuraavaksi laittaisi. Citroenin hydrauliöljy on ilmeisesti ihan ookoo ja kestää pakkasta. Pienenä huomiona entiset Hayesin DOT-jarrut toimivat 11 vuotta moitteetta joka säällä.

paaton
21.02.2023, 22.52
Mitäs raati on mieltä S vai M

Ehkä käyn katsomassa. Olen täsmälleen saman mittainen kuin sinä. Kannattaa varautua selkälihasten treenaamiseen :)

paaton
21.02.2023, 23.08
Omassa maantiepyörässä nyt stack 549 reach 384. 120/10deg stemmi ja 105 reach tanko. No stemmin ja tangon pituudet voi unehtaa, mutta rungon mittoja voi pitää oikein sopivina.

S-koon endurance stack 557 ja reach 376.
Eli tuo on 18mm korkeampi ja 8mm lyhyempi mitä oma maantiepyörä.
Omaan korvaani nuo kuulostaa just sopivilta mitoilta jos haluaa rennomman geon. Mulla on tietysti kanssa slammattu stemmi niin alas kuin saa, eli saat helposti tuon 3cm korkeammalle.

En oikeastaan edes katso M-kokoa, koska S on mielestäni just oikea. Jos tuohon saisi valita ohjaamoa, niin ottaisin itse niin pitkän ja kapean kuin saa. Mutta se ei varmaankaan ole mahdollista, eli ostat tarvittaessa halpoja alumiinisia tankoja/stemmejä ja kokeilet oikeaa kokoa. Canyonin isompi emäputki tekee tosin tuostakin ihanan kallista. Onneksi endurancessa taitaa kuitenkin olla vielä ulkoiset vaijerinvedot.

JKO17
22.02.2023, 15.04
Näillä tiedoilla äänestän tyhjää.
Lisätään nyt vielä, että M ja perusteluna että inseamin/satulakorkeuden johdosta saat rennoksi enduranceksi paljon droppia jo M koossa ja ehkä liikaa S koossa.
Voin myös äänestää S, jos se helpottaa päätöksentekoa

Tuossa vielä Canyonin koot S ja M, kun uudemmassa CF:ssä ne vähän erilaiset.
Trek Domanea suositellaan sinulle koossa 56 (olet ihan 56:n yläreunassa) , jossa stack on 591 jaa reach 377, eli suunnilleen sama kuin CF M koossa.

CF:ssä 35 mm rengastila ja erillinen stemmi/ohjaustankosysteemi, sekä hinta halvempi

Canyon Endurace CF 7
2022: S (https://geometrygeeks.bike/bike/canyon-endurace-cf-7-2022/)
Canyon Endurace CF 7
2022: M (https://geometrygeeks.bike/bike/canyon-endurace-cf-7-2022/)
Canyon Endurace CF SL 8 Disc
2022: S (https://geometrygeeks.bike/bike/canyon-endurace-cf-sl-8-disc-2022/)
Canyon Endurace CF SL 8 Disc
2022: M (https://geometrygeeks.bike/bike/canyon-endurace-cf-sl-8-disc-2022/)

Choose Baseline

Reach
375
378
376
382

Stack
568
590
557
578

Carolus
22.02.2023, 15.27
Maantiepyörän renkaista minulla ei ole oikein kokemusta. Onko siis 35 millin esimerkiksi selkeästi mukavampi, kuin vaikkapa 28-millinen?
Mitenkäs muuten osasarjan kanssa? Onko esimerkkipyörässä oleva Tiagra ihan toimiva, vai kannattaako muutaman satkun satsaus 105:een?

Sanoisin että 28mm on riittävä maantiefillariin. Sillä pärjää aika hyvin myös soratiellä. Toki soralla 35mm on mukavampi. Tiagra mielestäni toimiva osasarja. Tyttärellä tuo Endurace 6 eikä sen kanssa ole ollut mitään ongelmaa. Kaveri ajanut vuosia Tiagralla ja vannoo sen nimeen.

nure
22.02.2023, 16.29
^28millisillä ajanut länsiSuomen soratietkin vastaan tullessa ja kun suurinosa kuitenkin päällystetyllä niin pärjää oikein hyvin. Mielestäni esim. 32millinen tuottanut yhtään lisää mukavuutta.

Perapyöräilijä
22.02.2023, 20.49
Katselin Canyonin sivuilta paria erilaista mallia ja tuli mieleen, että onko Endurace 6 RB:llä (https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/al/endurace-6-rb/2730.html?dwvar_2730_pv_rahmenfarbe=BU%2FBK) ja Endurace 6:lla (https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/al/endurace-6/2732.html?dwvar_2732_pv_rahmenfarbe=R074_P05) mitään muuta käytännön eroa kuin vannejarrujen vaihtuminen levyjarruiksi ja akselit pikalinkuista läpiakseleiksi? Hintaeroa on 200€ ja tässä tapauksessa kalliimpi malli on 700g painavampi. Pyörän hintaluokaksi olen kaavaillut noin 1000-1500€, eli otan toki vastaan vinkkejä muistakin fillareista, kuin näistä kahdesta esimerkkitapauksesta.

Enpä huomannu tilatessa tätä, että RB-mallissa on tosiaan pikalinkku vielä. Canyonin sivuilla lukee, että läpiakselista pyörämallia ei saa käyttää, kun DirectDrive trainerissa, mutta ymmärtääkseni tätä mallia voi siis käyttää myös halutessaan rullamallisessa trainerissa, kun tuo pikalinkku löytyy? Canyon ei mainitse pikalinkullisista malleista erikseen mitään.

Sori pienestä offtopicista.

EDIT: Peruinpa lopulta koko tilauksen ja tilasin tuon levyjarrullisen version.

Vivve
22.02.2023, 21.54
Enpä huomannu tilatessa tätä, että RB-mallissa on tosiaan pikalinkku vielä.
Enpä ole huomannut vielä yhtäkään vannejarrullista pyörää läpiakseleilla.

paaton
22.02.2023, 22.04
EDIT: Peruinpa lopulta koko tilauksen ja tilasin tuon levyjarrullisen version.

No se oli ainoa oikea vaihtoehto. 200e hintero on naurettavan pieni noille laitteile.

Tommy
22.02.2023, 22.48
Tilasin itsekin levyjarrullisen version, kun hintaero ei tosiaan ollut tuon suurempi.

Perapyöräilijä
23.02.2023, 18.52
Enpä ole huomannut vielä yhtäkään vannejarrullista pyörää läpiakseleilla.

Olen vasta alkaja tässä pyöräilyharrastuksessa niin en ihan hirveän paljoa vielä tiedä, mutta nyt tiedän tämänkin.

Perapyöräilijä
23.02.2023, 18.56
Tilasin itsekin levyjarrullisen version, kun hintaero ei tosiaan ollut tuon suurempi.

Nopeasti lähettävät varastossa olevat pyörät. Eilen 20.30 tilattu ja tänään tuli ilmoitus mailiin, että pyörä on lähetetty.

Tommy
23.02.2023, 22.13
Nopeasti lähettävät varastossa olevat pyörät. Eilen 20.30 tilattu ja tänään tuli ilmoitus mailiin, että pyörä on lähetetty.

Samaa ihmettelin. Ensi viikolla pitöis olla jo fillari hyppysissä, jos lakko ei sotke toimitusta. Kevääseen on toki aikaa, että ei kiirettä.

JKO17
01.04.2023, 19.16
Ohessa myös omaksi muistutukseksi eilisen illan surffailun satoa.

Hakusessa oli runkosetti (tai kokopyörä), jossa rungon lopulliseksi hinnaksi olisi tullut 2-3 teur.
Näistä eilen ostettavaksi löytyi vain tuo Aeroad, mutta aamulla koot M ja L oli jo menneet.

Ohessa siis 3/4 pyörää ja väritystä, jotka miellytti itseäni po. hintaluokassa.

2023 Allez Sprint. Väri jo näytillä jollain spessun sivustoilla, ei tilattavissa. Hinta noin 2 teur.
Tarmacin geometria, paino runko noin 1.500 g ja etuhaarukkka 450 g. Väri on minusta cool, samoin suunnittelija ja hitsaustekniikka, ainoa miinus on tuo paino kun sillä kuitenkin ainakin ajatuksellista merkitystä

2021/2022 mallin Supersix evot, EF:n/Raphan väreillä, sini-vaalenapunaista oli myynnissä bike24:ssa 2.600 eur, ei enää.
Jos uudet Supersixit (samoin kuin Tarmacit) miellyttäisi, niin ehkä sen 4 teur voisi maksaa, todennäköisesti ei.
Lab71:iin ja s-wokseihin ei vain pysty.

Canyon aeroad SL8, 4.200 eur, sinivalkoisena, satulatolppaongelma kuitenkin olemassa, uusi parannettu malli ilmeisesti tulossa, vanhan di2:n patterin asennus ei mene tuohon mekaaniseen vissiin ihan heittämällä, muiden po. pyörien ohjaamon johdotus hoidettu siistimmin
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/image/jpeg;base64,/9j/4AAQSkZJRgABAQAAAQABAAD/2wCEAAoHCBUVFRYWFRYZGBUaGBweHRgaHRwaHBoZHBocHh4cHh oeIS4lHB4sIRoeJjgmKy8xNTU1HCU7QDszPy40NTEBDAwMEA8Q HxISHj0rJSs2PzE0OjQ0NDQxPzQ0NDQ0NjQ2NjQ0NDQ0MTQ0ND Q0NDQxNDQ0NDE0NDQ0NDQ0NDQ0NP/AABEIANMA7gMBIgACEQEDEQH/xAAcAAEAAgMBAQEAAAAAAAAAAAAABgcBBAUDAgj/xABAEAACAQIDBQQIAwYGAgMAAAABAgADEQQSIQUGMUFRImFxgR MyQlKRobHBByNiFIKSssLRFlNyotLwY/EkQ H/xAAZAQEAAwEBAAAAAAAAAAAAAAAAAgMEAQX/xAAoEQADAAIBBAEDBAMAAAAAAAAAAQIDETEEEiFBURMiMhRhga GRsfD/2gAMAwEAAhEDEQA/ALmiIgCIiAIiIAnlWUlWCmzEEA8bG2htPWIBQm9m0sUtRfSuWe mWRmDPkZw2mVCRYHW1uR48p3dwtqVnxFJGrVAqs10ZmZWDU2A4 nUXA8DaSv8Q9hLWoNXVQK1EZgwGrIPWU9dLkHlbvMrXZ I9DXoVRpZ1B II YEAv2J8q1wCOc oAiIgCIiAIiIAiIgCIiAIiIAiIgCIiAIiIAiIgCIiAIiIAiIgG vjaWenUX3kYfEESgMU35IbplPw1n6HlB7SwuVayW9RnX FiB9IBduxa2fD0G601J8cov85vzgbkVc2Bwx/Rb4Ej7TvwBERAEREAREQBERAEREAREQBERAEREAREQBERAEREA REQBERAEp3eWjlxGJX9bH LtfeXFKt3ypWxlX9Sq3 wD7QCSfhnUvgaY91mX7/eS6QT8Kqn/AMeqnu1Cf4r/ANpO4AiIgCIiAIiIAiIgCIiAIiIAiIgCIiAIiIAiIgCIiAIiIA iIgHlVzWOW2axtfhe2l 68qTaGHxzYiquLKmoKalDTQlCvatdsmpvcWsOEt Qve2p6PE0WK5gy5cvI5Sxt/ukplU9MqzW4naI3 E9fErXrU6qgIysxNrdpSltb8O20teVyNqotYVaammwFmXs5WHQ i30tOkd8j7v0knjfopnq5193JNYkIffMgE5eXdNU79ML3W3wt9 JzsZbOeK4LBiQBN9mI9X4Wt9J8tvw/JR8v7SSw0 C F3vSLBiV5/jqp7i/C/wBxMjft ar/AAH/AJzv6e/gv/TZPgsKJA6e/R5gfwkf1mex35t7KHxLr9EaceG1yiusVTyibRIZhN M7FRTp3H/AJWH81ITorvQOdP4VKZ rCQ7K CirmeWSKa KxC00LucqqLk9B5a/Ccgby0 dOoPDIfIWbU9wnL3qx3pqSKhZAHDMDlDELqBlN djw5R2V8EHnxpb2bbb84QVTRu YEC Q2uSAB14npO/g8UtRQynTUEcwRoQRyIMpalg0XEszFyT1ZjqegHCTrcWtarXS jKr6ktcglSbsSeBA8ocNLbORnm60icxESJeIiIAiIgCIiAIiIA iIgGJE996YPoSRfVh59kj WSyRvfVfyqbe7VHzVhJQ9UinOt42QoUBUxFGm97My3INjbMARc eNpYH GcL/lD4t/eRXAYZDiEdiOyRoWK63Ug6Kb2sdLgG vKWHJ5H93go6TGvp7fnZxv8MYT/KH8Tf3nkd0MEf/AKf99T/lO9Er2zWolcIj3 DcFypEfv1P cwdzcH/AJbfxv8A8pIohVS9kl44Iy25WEPssPBj954vuJhj7VQfvL91ks iS76 SayX8kKf8PqXs1nHiFP0tNOv Hz ziFPTMhH0aWDE79W/kVkqvDZWB3GxaMrr6JyOjspI8CtvnPapsjEr61B/LK/8pMsqYnFkpGe8U1yVJirpo6sp/UCvDXnPunVBGktVkBFiAR0Oshm92ARGpsiquYMrBQACRYg2HPU/KWRk29MxZulUy6TIZtFCKiMOf9p3NxnyY0pe9qLZv9TMrKPHKp nJ2uCEDAXIOg77aazG4FKoMZSq1AVLM6m hZmpuTp0Fp3JwOk Wy5YiJnPSEREAREQBERAEREAREQD5InC3wUHDNcgHMlr9c6/a87GIxCoLsbCQzbm8SkhLqASbA93f1/vJxLb2ZuoyzMte2cDagsyWa5Btcd66fWWnQfMqt1UH4i8q3HJ2 Vc83U FiAPkJZOxamahRP8A41 QAlmZcGfoXyjfiIlB6IiIgCIiAIiIAiJgmAfJkN3pxq1CiqQQt 9RwJNuHkPmZ9bybdYqy0jZQD2h7R4fC587TgVHl OPO2YOpzbXajS2ov5bRgMUVrYDoa1z4Wy/RzPraLWpt4TmNVUU6TkgNTIZddePaHdp9pO CjBL2mvkvCJ8I9wCOYB M 5lPWEREAREQBERAETEzAMTl7U2xTo3BILgXy34dCegnH3i3lKg ph 050zAZteGVB7Td/Ad81tm7GFFWxOMfT1vRmxAJ5sfbcnl16zs69kL7mtTyfGLrs6N XxDFKA9UDRqh4hVHIG3HxPfOJsbZD4x2quMiKCABwQAXVF6nmS ddbnUz6Q19qYq47NFNLWuqKefRnP/dBLHweEWkgRBZQLd57yeZMn3lCwLfn/mVjtCuooi51sJYO6z3w1PuzD4ObfKVrXwoC1VPIstv9LEfaTj8 Pq2bCcb5XI17wrf1SWR7RV0sqaaJVERKTeIiIAiIgCIiAYkI23 vMKlb9mpXy5WLOODFSAVU8xe9/C3WN694CyVaeHbsqjh6gPFgp7Cnu5ny6yENisj4J TJkY9DYD6n5SyJ9si06Wjt7QuUYDjb6MD9poNVbNYcSbAdSeAE 2MVWJZUQFnJsqjUknlaTDYO7ow6mtUs1YKSFHqppwXq3K/w77qpSVPp0n5IHtJaxpvT9G/pFOoAAA4HVmIHDzF5wRgaoQs Rb9mzuOPgoN5LaGMurE6s1yxPMnUn4ziLSD2ZuTMQOXG32k3G1 5L8eBcIt3dzGpVw9Iq4cqiqxF/XVQG0OvH6zrSqNxNr5MX6Imyutrcrj1T43Nv3jLWmW47XolU9r 0ZiIkCIiIgGIic/ae06dAAu3abRVHrMegH3OgnG0ltnUm3pG3XqqqksQFHEnhIntL alXEt6GgpCnjyLDqx9le7iflMUzWxj39WmDx9lfD3m7/AKSR4XDUsNTNuyoF2ZuJtzJmdXWV/C/tmhxONafmvj0jR2bsqlhVNSoQXA7Tngo6KOQ5dT8pFsXWrbRrh E7NFDwN7KPebqx5Dy6me2M2g 0Kgp0QRTBuLi3D227ug7 smOytmpQphE8Sx4s3UyUt1Wlwv7I1KifPL/o tmbPSggSmLAcTzY8yTzM3ZmJeUFa7SwYFbEi/tsbdz9v qdv8PiBSdBpYqbeIK/0Tx3go2xL9HpK3mLqfkBPHcPE/mVEF2BW YWsuV20Ot7nP05Sx1udGTHjqcjfoncRErNYiIgCIiAYkA3x3qO b9noHQsVqVAdNNWRSPgTy4TZ333jZKVRMO1mFgzjldgpVe/XU8vpBce35iILAKjtfTgTxlkw WF5GyMUAjoSAi5r8Nc3G9 QH17p8bOwzhURhnZXPo1AuSSTY956dL692lhMCzOAmZizDKoBu W5adf mW3upu0MMoep2q7DU8QgPsr9zz8Ja7UryvJbNTK48md2d3Fw49 JUs1dhqeIQH2V 55 EkbCZiZ223tlbbb2yoWTI7qdMrsuv6WI 00sIbh7ahXOvjYj7z33yY08ZXXlmDDwdVY/MmaG59FqzY2jclmoZkHPOpDD S3nNX1fBoWVfBpnFeixKOh1DD4/wDu0vrD1Q6Kw4MoI8CLifm3adNglwbMDcHnL23GxnpcHRN7kLl Plw REry VshkfctkiiIlBSYifLNbWQra 9LVSKWFucxy514k9FHsj9R8uslMuuCcQ6ekdXeDeNaAK0wHrcL E2VL83P8ATxPdecPZW7lbEua KdshNwNVdxy/0J0Ua68p19gbsrTtUrWapxC8VU9f1N3ny6yRu4AJJAAFyToAB1 Mi0t6JulPiOfk bJTXkiKO4KAPkBK 2ztGrj6q0aGYUg2g4B7H136IOQ 9gG3NtPjqnoKF/RZraAg1SLG9 SDjr0v0kw2DsZMMlhq7WzN1I5Doo5D7yTlJeQl2Ldc j72JshcNTCLqx9ZjxY/YDkP/ANnUiJBLXBU229szEROnCC/iGjBqDK2W61FJ5X7BX qR/wDC7FMMVURjfMjm/Mm6cfh9ZNd9cPnpU9L2qqD4MrL9SJD92sOaGNVmYlWqFQgF7Zk YcB32JPS8rrLKal8ls4m4dItWIiWFQiIgGJE9vbxLnbD0W/MAu7D2Re2UH3tden01N8d7BTP7PQN6hOV3HsA8QD7/AH8r9eEEcuHqVqS3am/aHvJlUZbcSQAT/eSledshT9GzgEz4V0vdxnXXjmBzC/mZ4YXCNU9EzqxqejCKnEsQTYkcyRbQ8JsYLBFnLrmK1WDLStrn OuvnqOXAnhLH3c2AKAz1LNXYaniEB9le/qefhLu9StslD0ee6u7S4Zc72au3E8QgPsr9zz8JJYiUNtvbJN7 MzEzE4cKv/E3C2r02A9dLeaE/ZhON HblMeAeDKR8mH3Em34iYe9Oi9vVqFfJ1P3UfGQvZdTLjMO3Dti/hcX U0xPdj2aseLuh0eG9Oy/R4itTA7IYkD9L9ofAG3lJT E L7FWieKkED5H mev4jYKzUqw5gqfEdpflm Ej 5GI9FjlF zUUr5nh87Tuu7Hs72qse/wBv9FwRETKZCs97dt1a1V8OvZpISpW9i7Ai5Y 5qNPAnjp2NjV9nYRRmxOH9MRqzPTD8NQFvdR3fG8jWO2Vi8XXr 1lomne6h7FGAVhZQHAD3CK1xp2jwmvgzSRv/kYdKjAkEVVu4AY2Bza9/nzmlT3Rqf5NWu7HqP5J7U352aOOMo Tg/SRHfHffCVwlGjiQabZvSZFck8Ao4AFdSSL8hJFsrG7OewFClTb oyJ9bTvts hUSwRCp4FQPiCJRpy/KKFua8oim5GKw1IMpZRVL5cx5ryAPIXufP4TqVFvBu9Xol2Skx pqzVM3Za oVSbdFubTr7C3uekWXEPmVVUkmwK30Njz16nnxlt4 77pLckKvulljzM1MDj6dZc9Nwy93EdxHEGbcoM4iIgEf3zxS0s KzsC1mp2AsO0aiganhxkO3f2n6apSrZcmaqoKkg2Ocodeclu/mzmr4KqiC7AowA49h1Y277Ayvd3Kb0qYDqUYOXANr5S cHQzB1ilOa97X Db0e67p9aZcszMCZm8xGJC99N6TSDUKB/Nt2qg1FMHkP1kHy49Jub1byChlpU7mq7KhYcKebmT71rkCVzg1 L0mB1btq7E6lyxPjzuSYXkjT0jl1FZVLC/JrnnrrqfG9/GdfZ2fO5QE kKFVAu18vTv1 E1sBgqjBFZSWvlVBqWPAadJaW7G7ow6h3s1cixPEIPdX7nn4SW 9EUlR97vbD9CM9SzVj8EB9le/qefhO/ETjeyaWvCMxETh0REQDgb50M2DrfpAb FgT8gZU1evkek ujjh36feXfjqPpKbp7ysvxBE/PmMdgo0JsykjwNyPlNGG9S0X4svbLku7erCemwj2F2VQ6 K66eIuPOVAcYEq03UnMjqR8dPtLt2PUz4eix9qkl/wCEXlJ7y7ONOpVpAdpGIU9VvdfO1jOYqaTkjORymi96FUOisOD KCPAi4nrI7uLizUwVAn1lXKe4rw VpIpQ1plRiaG0dk0a4tUQE8jwI8GGom/E6m1wdT1wV5trcmqFY0HzD3W0YdwPqt8pHcBVxWGYLd0Ob1WzA 9 h4r4S5Z4YnCpUGV1Vh0Iv/wCpZ9Vv8vJym69kXobyK6layBlIsehB43E0NsbsYXE03OHcU6z DixLK2mga57PiPgZ1cfumDrRbKfda5XyPEed5HsVhqtBu2GU8m 5HwYSS7Xw9GOsubFytoieya MwOI9G dco1vzF9MjcGU Ylo7H3pp1VGcgfqGg8xxXx1HfIvicUtVMlYZ15EaMvgeHy1nJq 7NZSrYaoLgk5WORze2nHI3DrzOk5Ur2JzuntFwqwIuNQZ9SqMD vXVwxy1FKW4qR2T35Tw8Vt5ybbE3tw I0VwH6E6HwPPztKmtGma7vR28Ql0YA2JUgHja4425yrcY/Drkt8NPtLXMqvaaZXYcg9Rf8Aef7zzuvW1LPT6B aRZuBq5qaN7yKfioM4O8u8Hoj6CiQa7C5PEU194jmeg8 E1U236PCUVp61DSUX4hQBa579NB/0xHG4By dKjI5UgtYMTck3JJ5ky59RP4p Smemr8mvB40qRepVoknP6ZKpc69m3aN p0A8b8p8HZ7CtUVe0lRwQii5ZjxX/TcnTmLcrzU2a1R3R 0axBSygdvXsn7X55QZaW7ewfQLnqHNXI1PEID7K/c8/CXY00VZUmN293xQGd7NWI48kB9lfueckETMsKUtCIiDoiIgCIi AYlE714DLUxCjQrVew4XBYsPkRL2lV7 4A/tT2GlREbrqAVJt 5LMfOg3om 5lbNgqB/Rb4E/aQ38Tdn2rI4HrqNTwzJfNw/SV Ekn4cuf2QKbXRiumnC3LlPXfvA kw2a3apurDwJyn6g U4vFHN NnE/C3Fm2Iot7Lhh0twNr9BklgyrNyj6HHEHQVFt3cOHjcCWmJy15O J7MxESJIREQBPN0BBBAIPEHUHynpEAjW0t1KT3NI jboNVP7vLy EhW2tlVqN86aWNmGqHz5HuNjLZnnUQEEEAg8QRcEd4ne560V/Sne0iiVxrBAj2dDxRwGTyU8PEWM6DbqU3UPhnNJrA5TdkvbkfW XzLSd7W3FoOc9H8t73y6lCfqvlp3TnLg3ogJUGW2gb2W8CPpxm PqrvHPdJv6WIrc0aW7e2Mbhj6LEgsgAyv6wPUZhqPMDwnrtKkt aoTY2LFgOA15k89b6eHhPelXpolWtV7WUsFW5W QHp4D4zR2DtX9ppGpkyEMVZQbjMDyPQix85gzvNeNXXBsw/TjI5nk2FphBYAAd01qlL0hCqCSxsFXie7wjFV9bCTDdvZApKHc fmsOfsg8vHr8JHpMFXW/Rb1OeccfufW7 760BnYA1WGp5KPdXp4zvRE9tJJaR4lU6e2ZiInTgiIgCIiAIiI BiRDfaj26LdQynysR9TJfOBvhRzUAfcdT5G6/1CSh/ciGX8Wcn8PGt 0J0cEedz95K9o4b0lJ0BsWUgHoSNJDNy2y4mqvVAfO4/tJ7O34ohhfdBUjuabo3Bkcad4P9xLYpsCARwIv8ZW29eFyVqoH BjnX97U/7rycbu4nPhqTfpt8NPtO35SZDDX3uTqxESs0iIiAIiIAiIgCeb oCCCAQeIOoM9IgEb2nu7TbtCnnW9zTDZdeqty71Oh04W1i9TZ1 ainocLhKlixN9AoJN/WJF5ZdolN4Ztdr4LYzVD3y/wByFbu7r1FYVMTluCCEBza/qPDToL3 s1tEScRMLUkcmSre6MxESZAREQBERAEREAREQDE0Nt0M9CqOeQ keK9ofMTfnyy3BBhHGtrRXm7lXLi6Z5MpX6W ssWVVRqKuIZFP5tBu0NdLhivj6skS78Z9KOExFTUi9gBcd sty8pmXpG0nL9Dfmn2qTAG5VhfwIsPmZs7iVfyWQ8Va/kdP6TODvFjto4iiwGCemqnNmDjOLAjQEdDyE0fw 2xVCsavrgFWGhJ1UqSBz9bXvke7xo68bWTv9FrxESBqEREAREQ BERAEREAREQBERAEREAREQBERAEREAREQBMTMQCFb6YdEyuigM zC5HPjxHDmfjJXs8flU/8AQv8AKIiSfBRj/OjZnn6JR2gBc8TYXMRIl5//2Q==
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTKDN0VZS8owJdIuLw9gjwctYRI_RW7x mXcrg&usqp=CAUhttps://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR07wdZjxLCpJl3EvOQf1bH8OEf3M_Ct uQRMNd3vsRCvQ&shttps://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dwe600984e/images/full/full_2022_/2022/full_2022_aeroad-cf-sl-8-disc_3050_wh-bu_P5.jpg?sw=503&sfrm=png&q=90&bgcolor=F2F2F2

nure
01.04.2023, 19.26
Vekkulia että vertaat kuituista ja alumiinista, vaikkakin tuo Spessu hauskan värinen. Itseä nuo poikkeavat tolpat epäilyttää kuten kaikki integroidut stemmitkin mutta jos on varma geometrioista niin mikäs siinä.

paaton
01.04.2023, 19.58
Ohessa myös omaksi muistutukseksi eilisen illan surffailun satoa.

Hakusessa oli runkosetti (tai kokopyörä), jossa rungon lopulliseksi hinnaksi olisi tullut 2-3 teur.
Näistä eilen ostettavaksi löytyi vain tuo Aeroad, mutta aamulla koot M ja L oli jo menneet.

Ohessa siis 3/4 pyörää ja väritystä, jotka miellytti itseäni po. hintaluokassa.

2023 Allez Sprint. Väri jo näytillä jollain spessun sivustoilla, ei tilattavissa. Hinta noin 2 teur.
Tarmacin geometria, paino runko noin 1.500 g ja etuhaarukkka 450 g. Väri on minusta cool, samoin suunnittelija ja hitsaustekniikka, ainoa miinus on tuo paino kun sillä kuitenkin ainakin ajatuksellista merkitystä

2021/2022 mallin Supersix evot, EF:n/Raphan väreillä, sini-vaalenapunaista oli myynnissä bike24:ssa 2.600 eur, ei enää.
Jos uudet Supersixit (samoin kuin Tarmacit) miellyttäisi, niin ehkä sen 4 teur voisi maksaa, todennäköisesti ei.
Lab71:iin ja s-wokseihin ei vain pysty.

Canyon aeroad SL8, 4.200 eur, sinivalkoisena, satulatolppaongelma kuitenkin olemassa, uusi parannettu malli ilmeisesti tulossa, vanhan di2:n patterin asennus ei mene tuohon mekaaniseen vissiin ihan heittämällä, muiden po. pyörien ohjaamon johdotus hoidettu siistimmin
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/image/jpeg;base64,/9j/4AAQSkZJRgABAQAAAQABAAD/2wCEAAoHCBUVFRYWFRYZGBUaGBweHRgaHRwaHBoZHBocHh4cHh oeIS4lHB4sIRoeJjgmKy8xNTU1HCU7QDszPy40NTEBDAwMEA8Q HxISHj0rJSs2PzE0OjQ0NDQxPzQ0NDQ0NjQ2NjQ0NDQ0MTQ0ND Q0NDQxNDQ0NDE0NDQ0NDQ0NDQ0NP/AABEIANMA7gMBIgACEQEDEQH/xAAcAAEAAgMBAQEAAAAAAAAAAAAABgcBBAUDAgj/xABAEAACAQIDBQQIAwYGAgMAAAABAgADEQQSIQUGMUFRImFxgR MyQlKRobHBByNiFIKSssLRFlNyotLwY/EkQ H/xAAZAQEAAwEBAAAAAAAAAAAAAAAAAgMEAQX/xAAoEQADAAIBBAEDBAMAAAAAAAAAAQIDETEEEiFBURMiMhRhga GRsfD/2gAMAwEAAhEDEQA/ALmiIgCIiAIiIAnlWUlWCmzEEA8bG2htPWIBQm9m0sUtRfSuWe mWRmDPkZw2mVCRYHW1uR48p3dwtqVnxFJGrVAqs10ZmZWDU2A4 nUXA8DaSv8Q9hLWoNXVQK1EZgwGrIPWU9dLkHlbvMrXZ I9DXoVRpZ1B II YEAv2J8q1wCOc oAiIgCIiAIiIAiIgCIiAIiIAiIgCIiAIiIAiIgCIiAIiIAiIgG vjaWenUX3kYfEESgMU35IbplPw1n6HlB7SwuVayW9RnX FiB9IBduxa2fD0G601J8cov85vzgbkVc2Bwx/Rb4Ej7TvwBERAEREAREQBERAEREAREQBERAEREAREQBERAEREA REQBERAEp3eWjlxGJX9bH LtfeXFKt3ypWxlX9Sq3 wD7QCSfhnUvgaY91mX7/eS6QT8Kqn/AMeqnu1Cf4r/ANpO4AiIgCIiAIiIAiIgCIiAIiIAiIgCIiAIiIAiIgCIiAIiIA iIgHlVzWOW2axtfhe2l 68qTaGHxzYiquLKmoKalDTQlCvatdsmpvcWsOEt Qve2p6PE0WK5gy5cvI5Sxt/ukplU9MqzW4naI3 E9fErXrU6qgIysxNrdpSltb8O20teVyNqotYVaammwFmXs5WHQ i30tOkd8j7v0knjfopnq5193JNYkIffMgE5eXdNU79ML3W3wt9 JzsZbOeK4LBiQBN9mI9X4Wt9J8tvw/JR8v7SSw0 C F3vSLBiV5/jqp7i/C/wBxMjft ar/AAH/AJzv6e/gv/TZPgsKJA6e/R5gfwkf1mex35t7KHxLr9EaceG1yiusVTyibRIZhN M7FRTp3H/AJWH81ITorvQOdP4VKZ rCQ7K CirmeWSKa KxC00LucqqLk9B5a/Ccgby0 dOoPDIfIWbU9wnL3qx3pqSKhZAHDMDlDELqBlN djw5R2V8EHnxpb2bbb84QVTRu YEC Q2uSAB14npO/g8UtRQynTUEcwRoQRyIMpalg0XEszFyT1ZjqegHCTrcWtarXS jKr6ktcglSbsSeBA8ocNLbORnm60icxESJeIiIAiIgCIiAIiIA iIgGJE996YPoSRfVh59kj WSyRvfVfyqbe7VHzVhJQ9UinOt42QoUBUxFGm97My3INjbMARc eNpYH GcL/lD4t/eRXAYZDiEdiOyRoWK63Ug6Kb2sdLgG vKWHJ5H93go6TGvp7fnZxv8MYT/KH8Tf3nkd0MEf/AKf99T/lO9Er2zWolcIj3 DcFypEfv1P cwdzcH/AJbfxv8A8pIohVS9kl44Iy25WEPssPBj954vuJhj7VQfvL91ks iS76 SayX8kKf8PqXs1nHiFP0tNOv Hz ziFPTMhH0aWDE79W/kVkqvDZWB3GxaMrr6JyOjspI8CtvnPapsjEr61B/LK/8pMsqYnFkpGe8U1yVJirpo6sp/UCvDXnPunVBGktVkBFiAR0Oshm92ARGpsiquYMrBQACRYg2HPU/KWRk29MxZulUy6TIZtFCKiMOf9p3NxnyY0pe9qLZv9TMrKPHKp nJ2uCEDAXIOg77aazG4FKoMZSq1AVLM6m hZmpuTp0Fp3JwOk Wy5YiJnPSEREAREQBERAEREAREQD5InC3wUHDNcgHMlr9c6/a87GIxCoLsbCQzbm8SkhLqASbA93f1/vJxLb2ZuoyzMte2cDagsyWa5Btcd66fWWnQfMqt1UH4i8q3HJ2 Vc83U FiAPkJZOxamahRP8A41 QAlmZcGfoXyjfiIlB6IiIgCIiAIiIAiJgmAfJkN3pxq1CiqQQt 9RwJNuHkPmZ9bybdYqy0jZQD2h7R4fC587TgVHl OPO2YOpzbXajS2ov5bRgMUVrYDoa1z4Wy/RzPraLWpt4TmNVUU6TkgNTIZddePaHdp9pO CjBL2mvkvCJ8I9wCOYB M 5lPWEREAREQBERAETEzAMTl7U2xTo3BILgXy34dCegnH3i3lKg ph 050zAZteGVB7Td/Ad81tm7GFFWxOMfT1vRmxAJ5sfbcnl16zs69kL7mtTyfGLrs6N XxDFKA9UDRqh4hVHIG3HxPfOJsbZD4x2quMiKCABwQAXVF6nmS ddbnUz6Q19qYq47NFNLWuqKefRnP/dBLHweEWkgRBZQLd57yeZMn3lCwLfn/mVjtCuooi51sJYO6z3w1PuzD4ObfKVrXwoC1VPIstv9LEfaTj8 Pq2bCcb5XI17wrf1SWR7RV0sqaaJVERKTeIiIAiIgCIiAYkI23 vMKlb9mpXy5WLOODFSAVU8xe9/C3WN694CyVaeHbsqjh6gPFgp7Cnu5ny6yENisj4J TJkY9DYD6n5SyJ9si06Wjt7QuUYDjb6MD9poNVbNYcSbAdSeAE 2MVWJZUQFnJsqjUknlaTDYO7ow6mtUs1YKSFHqppwXq3K/w77qpSVPp0n5IHtJaxpvT9G/pFOoAAA4HVmIHDzF5wRgaoQs Rb9mzuOPgoN5LaGMurE6s1yxPMnUn4ziLSD2ZuTMQOXG32k3G1 5L8eBcIt3dzGpVw9Iq4cqiqxF/XVQG0OvH6zrSqNxNr5MX6Imyutrcrj1T43Nv3jLWmW47XolU9r 0ZiIkCIiIgGIic/ae06dAAu3abRVHrMegH3OgnG0ltnUm3pG3XqqqksQFHEnhIntL alXEt6GgpCnjyLDqx9le7iflMUzWxj39WmDx9lfD3m7/AKSR4XDUsNTNuyoF2ZuJtzJmdXWV/C/tmhxONafmvj0jR2bsqlhVNSoQXA7Tngo6KOQ5dT8pFsXWrbRrh E7NFDwN7KPebqx5Dy6me2M2g 0Kgp0QRTBuLi3D227ug7 smOytmpQphE8Sx4s3UyUt1Wlwv7I1KifPL/o tmbPSggSmLAcTzY8yTzM3ZmJeUFa7SwYFbEi/tsbdz9v qdv8PiBSdBpYqbeIK/0Tx3go2xL9HpK3mLqfkBPHcPE/mVEF2BW YWsuV20Ot7nP05Sx1udGTHjqcjfoncRErNYiIgCIiAYkA3x3qO b9noHQsVqVAdNNWRSPgTy4TZ333jZKVRMO1mFgzjldgpVe/XU8vpBce35iILAKjtfTgTxlkw WF5GyMUAjoSAi5r8Nc3G9 QH17p8bOwzhURhnZXPo1AuSSTY956dL692lhMCzOAmZizDKoBu W5adf mW3upu0MMoep2q7DU8QgPsr9zz8Ja7UryvJbNTK48md2d3Fw49 JUs1dhqeIQH2V 55 EkbCZiZ223tlbbb2yoWTI7qdMrsuv6WI 00sIbh7ahXOvjYj7z33yY08ZXXlmDDwdVY/MmaG59FqzY2jclmoZkHPOpDD S3nNX1fBoWVfBpnFeixKOh1DD4/wDu0vrD1Q6Kw4MoI8CLifm3adNglwbMDcHnL23GxnpcHRN7kLl Plw REry VshkfctkiiIlBSYifLNbWQra 9LVSKWFucxy514k9FHsj9R8uslMuuCcQ6ekdXeDeNaAK0wHrcL E2VL83P8ATxPdecPZW7lbEua KdshNwNVdxy/0J0Ua68p19gbsrTtUrWapxC8VU9f1N3ny6yRu4AJJAAFyToAB1 Mi0t6JulPiOfk bJTXkiKO4KAPkBK 2ztGrj6q0aGYUg2g4B7H136IOQ 9gG3NtPjqnoKF/RZraAg1SLG9 SDjr0v0kw2DsZMMlhq7WzN1I5Doo5D7yTlJeQl2Ldc j72JshcNTCLqx9ZjxY/YDkP/ANnUiJBLXBU229szEROnCC/iGjBqDK2W61FJ5X7BX qR/wDC7FMMVURjfMjm/Mm6cfh9ZNd9cPnpU9L2qqD4MrL9SJD92sOaGNVmYlWqFQgF7Zk YcB32JPS8rrLKal8ls4m4dItWIiWFQiIgGJE9vbxLnbD0W/MAu7D2Re2UH3tden01N8d7BTP7PQN6hOV3HsA8QD7/AH8r9eEEcuHqVqS3am/aHvJlUZbcSQAT/eSledshT9GzgEz4V0vdxnXXjmBzC/mZ4YXCNU9EzqxqejCKnEsQTYkcyRbQ8JsYLBFnLrmK1WDLStrn OuvnqOXAnhLH3c2AKAz1LNXYaniEB9le/qefhLu9StslD0ee6u7S4Zc72au3E8QgPsr9zz8JJYiUNtvbJN7 MzEzE4cKv/E3C2r02A9dLeaE/ZhON HblMeAeDKR8mH3Em34iYe9Oi9vVqFfJ1P3UfGQvZdTLjMO3Dti/hcX U0xPdj2aseLuh0eG9Oy/R4itTA7IYkD9L9ofAG3lJT E L7FWieKkED5H mev4jYKzUqw5gqfEdpflm Ej 5GI9FjlF zUUr5nh87Tuu7Hs72qse/wBv9FwRETKZCs97dt1a1V8OvZpISpW9i7Ai5Y 5qNPAnjp2NjV9nYRRmxOH9MRqzPTD8NQFvdR3fG8jWO2Vi8XXr 1lomne6h7FGAVhZQHAD3CK1xp2jwmvgzSRv/kYdKjAkEVVu4AY2Bza9/nzmlT3Rqf5NWu7HqP5J7U352aOOMo Tg/SRHfHffCVwlGjiQabZvSZFck8Ao4AFdSSL8hJFsrG7OewFClTb oyJ9bTvts hUSwRCp4FQPiCJRpy/KKFua8oim5GKw1IMpZRVL5cx5ryAPIXufP4TqVFvBu9Xol2Skx pqzVM3Za oVSbdFubTr7C3uekWXEPmVVUkmwK30Njz16nnxlt4 77pLckKvulljzM1MDj6dZc9Nwy93EdxHEGbcoM4iIgEf3zxS0s KzsC1mp2AsO0aiganhxkO3f2n6apSrZcmaqoKkg2Ocodeclu/mzmr4KqiC7AowA49h1Y277Ayvd3Kb0qYDqUYOXANr5S cHQzB1ilOa97X Db0e67p9aZcszMCZm8xGJC99N6TSDUKB/Nt2qg1FMHkP1kHy49Jub1byChlpU7mq7KhYcKebmT71rkCVzg1 L0mB1btq7E6lyxPjzuSYXkjT0jl1FZVLC/JrnnrrqfG9/GdfZ2fO5QE kKFVAu18vTv1 E1sBgqjBFZSWvlVBqWPAadJaW7G7ow6h3s1cixPEIPdX7nn4SW 9EUlR97vbD9CM9SzVj8EB9le/qefhO/ETjeyaWvCMxETh0REQDgb50M2DrfpAb FgT8gZU1evkek ujjh36feXfjqPpKbp7ysvxBE/PmMdgo0JsykjwNyPlNGG9S0X4svbLku7erCemwj2F2VQ6 K66eIuPOVAcYEq03UnMjqR8dPtLt2PUz4eix9qkl/wCEXlJ7y7ONOpVpAdpGIU9VvdfO1jOYqaTkjORymi96FUOisOD KCPAi4nrI7uLizUwVAn1lXKe4rw VpIpQ1plRiaG0dk0a4tUQE8jwI8GGom/E6m1wdT1wV5trcmqFY0HzD3W0YdwPqt8pHcBVxWGYLd0Ob1WzA 9 h4r4S5Z4YnCpUGV1Vh0Iv/wCpZ9Vv8vJym69kXobyK6layBlIsehB43E0NsbsYXE03OHcU6z DixLK2mga57PiPgZ1cfumDrRbKfda5XyPEed5HsVhqtBu2GU8m 5HwYSS7Xw9GOsubFytoieya MwOI9G dco1vzF9MjcGU Ylo7H3pp1VGcgfqGg8xxXx1HfIvicUtVMlYZ15EaMvgeHy1nJq 7NZSrYaoLgk5WORze2nHI3DrzOk5Ur2JzuntFwqwIuNQZ9SqMD vXVwxy1FKW4qR2T35Tw8Vt5ybbE3tw I0VwH6E6HwPPztKmtGma7vR28Ql0YA2JUgHja4425yrcY/Drkt8NPtLXMqvaaZXYcg9Rf8Aef7zzuvW1LPT6B aRZuBq5qaN7yKfioM4O8u8Hoj6CiQa7C5PEU194jmeg8 E1U236PCUVp61DSUX4hQBa579NB/0xHG4By dKjI5UgtYMTck3JJ5ky59RP4p Smemr8mvB40qRepVoknP6ZKpc69m3aN p0A8b8p8HZ7CtUVe0lRwQii5ZjxX/TcnTmLcrzU2a1R3R 0axBSygdvXsn7X55QZaW7ewfQLnqHNXI1PEID7K/c8/CXY00VZUmN293xQGd7NWI48kB9lfueckETMsKUtCIiDoiIgCIi AYlE714DLUxCjQrVew4XBYsPkRL2lV7 4A/tT2GlREbrqAVJt 5LMfOg3om 5lbNgqB/Rb4E/aQ38Tdn2rI4HrqNTwzJfNw/SV Ekn4cuf2QKbXRiumnC3LlPXfvA kw2a3apurDwJyn6g U4vFHN NnE/C3Fm2Iot7Lhh0twNr9BklgyrNyj6HHEHQVFt3cOHjcCWmJy15O J7MxESJIREQBPN0BBBAIPEHUHynpEAjW0t1KT3NI jboNVP7vLy EhW2tlVqN86aWNmGqHz5HuNjLZnnUQEEEAg8QRcEd4ne560V/Sne0iiVxrBAj2dDxRwGTyU8PEWM6DbqU3UPhnNJrA5TdkvbkfW XzLSd7W3FoOc9H8t73y6lCfqvlp3TnLg3ogJUGW2gb2W8CPpxm PqrvHPdJv6WIrc0aW7e2Mbhj6LEgsgAyv6wPUZhqPMDwnrtKkt aoTY2LFgOA15k89b6eHhPelXpolWtV7WUsFW5W QHp4D4zR2DtX9ppGpkyEMVZQbjMDyPQix85gzvNeNXXBsw/TjI5nk2FphBYAAd01qlL0hCqCSxsFXie7wjFV9bCTDdvZApKHc fmsOfsg8vHr8JHpMFXW/Rb1OeccfufW7 760BnYA1WGp5KPdXp4zvRE9tJJaR4lU6e2ZiInTgiIgCIiAIiI BiRDfaj26LdQynysR9TJfOBvhRzUAfcdT5G6/1CSh/ciGX8Wcn8PGt 0J0cEedz95K9o4b0lJ0BsWUgHoSNJDNy2y4mqvVAfO4/tJ7O34ohhfdBUjuabo3Bkcad4P9xLYpsCARwIv8ZW29eFyVqoH BjnX97U/7rycbu4nPhqTfpt8NPtO35SZDDX3uTqxESs0iIiAIiIAiIgCeb oCCCAQeIOoM9IgEb2nu7TbtCnnW9zTDZdeqty71Oh04W1i9TZ1 ainocLhKlixN9AoJN/WJF5ZdolN4Ztdr4LYzVD3y/wByFbu7r1FYVMTluCCEBza/qPDToL3 s1tEScRMLUkcmSre6MxESZAREQBERAEREAREQDE0Nt0M9CqOeQ keK9ofMTfnyy3BBhHGtrRXm7lXLi6Z5MpX6W ssWVVRqKuIZFP5tBu0NdLhivj6skS78Z9KOExFTUi9gBcd sty8pmXpG0nL9Dfmn2qTAG5VhfwIsPmZs7iVfyWQ8Va/kdP6TODvFjto4iiwGCemqnNmDjOLAjQEdDyE0fw 2xVCsavrgFWGhJ1UqSBz9bXvke7xo68bWTv9FrxESBqEREAREQ BERAEREAREQBERAEREAREQBERAEREAREQBMTMQCFb6YdEyuigM zC5HPjxHDmfjJXs8flU/8AQv8AKIiSfBRj/OjZnn6JR2gBc8TYXMRIl5//2Q==
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTKDN0VZS8owJdIuLw9gjwctYRI_RW7x mXcrg&usqp=CAUhttps://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR07wdZjxLCpJl3EvOQf1bH8OEf3M_Ct uQRMNd3vsRCvQ&shttps://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dwe600984e/images/full/full_2022_/2022/full_2022_aeroad-cf-sl-8-disc_3050_wh-bu_P5.jpg?sw=503&sfrm=png&q=90&bgcolor=F2F2F2

Kieltämättä alkanut itsekkin funtsimaan tuota alles sprintiä. Tosi vähän on nyt vaihtoehtoja, varsinkin jos katselee runkosettiä.

paaton
01.04.2023, 20.09
Tullut tässä muutaman päivän aikana vähän kartoitettua vaihtoehtoja. Ohjaamo ja satulatolpan säädettävyys tarttee katsella tarkkaan.

FSA:n ACR kannattaa ehkä välttää. Se poikkeaa muista ratkaisuista, eikä tuohon saa vaihdettua kai mitään integroitua hyttiä tai stemmiä järkevästi. Sinällään tuossa FSA:ssa ei olis mitään vikaa, mutta stemmejä/ohjaamoja ei saa muita kuin 6deg kulmalla. Myös ohjaamojen mitat ovat tosi rajallisia.

Satulatolpan osalta tykkäisin, että on olemassa zero-setback vaihtoehto. Tuotakaan ei ole kaikissa. Tuossa kannattaa ottaa myös huomioon satulaputken kulma.

Tämä bh olisi taas ihan siisti, jos sattuisi espanjan reissulta löytämään edullisesti. Muttei noitakaan näytä enää runkoina saavan ja hinnat ovat karanneet taivaisiin. bh:ssa minusta fiksusti tehty fsa:n hytti, eli riittävän matala emäputki. Tuonkin kanssa kyllä tulee mitoitus ongelmia. Todennäköisesti integroitua ohjaamoa ei löydy 130mm pitkänä ja 36-leveänä. Eli viisainta vaan pysyä tästäkin erillään.

https://c4m2x9k8.stackpathcdn.com/cache/general/f8ff2a/ld653_bbb_n1.jpg

JKO17
01.04.2023, 20.13
Olen katellut vähintään pari kertaa viikossa spessun ja bike-componentsin sivuilta onko allezeja myynnissä.
Kuukauden sisällä olisin voinut ostaa 2022 mallistossa ja koossa 56 sellaisen rosegold-sand tai alumiini/musta etuhaarukka- mallin, jos olisi tehnyt päätöksen tosi nopeasti. Eli noita ei ole ollut paljoa tarjolla.

Supersix on nyt mukana jos evo3:sta saisi noilla väreillä 2-3 teurin haarukkaan. Tämä on se hi-mod malli.

Tuosta linkistä näkee 2023 Allezin muutkin värit.

https://99spokes.com/en-EU/bikes/specialized/2023/allez-sprint-frameset

JKO17
01.04.2023, 20.28
Itse olen tykästynyt sellaiseen, joissa letkut voidaan kuljettaa myös tangon ja stemmin alapinnassa ja sieltä emäputken etuosan kautta runkoon. Ainakin Trekisssä ja Spessussa on tällainen. Tangoksi ja stemmiksi käy kenen valmistajan tahansa systeemit.

Materiaalista vielä. Tämä allez on sillä tavalla poikkeus että se on vahvana vaihtoehtona minullmyös tässä hintaluokassa.
Todennäköisesti Cannondale caadin kanssa parhaita alumiinimaantiepyöriä.
Caad12 levyjarrullisena olisi myös aika hieno

paaton
01.04.2023, 20.35
Itse olen tykästynyt sellaiseen, joissa letkut voidaan kuljettaa myös tangon ja stemmin alapinnassa ja sieltä emäputken etuosan kautta runkoon. Ainakin Trekisssä ja Spessussa on tällainen. Tangoksi ja stemmiksi käy kenen valmistajan tahansa systeemit.

Niin suurimmassa osassa on tuollainen. FSA:ssa etujarrun putki menee hölmösti kaulaputken yläpäästä haarukan sisään. Eli kaulaputkessa ei ole puolivälissä reikää, jonka muut sydeemit vaatisi jarruputkea varten.

JKO17
01.04.2023, 21.07
Cannondalea saa nyt ihan ok hintaan. Systemsixin ja supersixin hi-mod runkosetit olleet varmaan 4-5 teur lähtöjään.
56 tai jopa 58 tuosta mallista olisi mulle sopiva.

JohannesP
01.04.2023, 21.41
Jos aerorungot oli yhtenä kriteerinä niin uutta Look Blade RS (https://www.lookcycle.com/th-en/products/bikes/road-bikes/aero/795-blade-rs-disc-2021-frameset) saa ainakin 3,2 teur (https://edelrad.de/en/frames/look/). Ei hajuakaan millaisia ajossa tai muutenkaan tarkemmista spekseistä. Max 30 mm rengastila ja rungon paino tiputettu kiloon. Stemmi ja tolppa noissa oli ensimmäisessä versiossa tosi painavat, mutta ehkä niissäkin jotakin päivitystä (aero post 3?). Ainakin hinnan puolesta Lookit on kilpailukykyisiä.

https://kreta.ciclimattio.com/admin/components/specifiche/Ciclimattio/images/Importate11/LOOK-795-Blade-RS-Disc-Kit-Telaio-2021-multicolor_5279.jpg

JKO17
01.04.2023, 22.35
Tätä valkoista löytyy oikeassa koossa. Pidän noista väreistä top- ja downtubessa
Johdotukset näytti ihan hyviltä, akselit mavicin "pika-akseleita".

https://pezcyclingnews.com/wp-content/uploads/2022/11/look975-cp-5711-1000.jpg

JohannesP
02.04.2023, 13.18
Pidän noista väreistä top- ja downtubessa.
Osa pitää niitä välttämättömyyksinä harkittaessa Lookin. :)
Toi valkonen näyttää myös omasta mielestä hyvältä. Jos vaan speksit kunnossa.

https://www.theproscloset.com/blogs/news/why-look-bicycles-have-mondrian-colors

kauris
02.04.2023, 15.28
Se on jäänyt mieleen, että eräs tänne palstalle aikanaan linkitetty nettivideon tekijä kehui Lookin ja Timen pyöriä varmoiksi valinnoiksi, jos haluaa ehjän, viimeistellyn ja toimivan rungon. Ilman valmistusvirheitä ja liian suuria toleransseja. Tavallaan yllätti minut, kun olettama ranskalaisista automerkeistä on päinvastainen.

Goomikko
02.04.2023, 16.09
Siinä se nyt on. Pyörä saapui ehkä liian nopeasti. 30pv palautusoikeus lähti kulumaan. Pieni testilenkki ajettu ja hyvältä tuntuu ja S koko lienee oikea valinta. Saiskohan tohon vielä Di2 vaihteelle lisänapit ylätangolta ajettaessa
https://aijaa.com/MJ3rNY

JohannesP
02.04.2023, 16.30
Se on jäänyt mieleen, että eräs tänne palstalle aikanaan linkitetty nettivideon tekijä kehui Lookin ja Timen pyöriä varmoiksi valinnoiksi, jos haluaa ehjän, viimeistellyn ja toimivan rungon. Ilman valmistusvirheitä ja liian suuria toleransseja. Tavallaan yllätti minut, kun olettama ranskalaisista automerkeistä on päinvastainen.
Ranskalaisissa pyörissä on automerkkien tavoin omapäisiä ratkaisuja mistä täytyy tykätä. Onneksi ne ei vaadi sähköä toimiakseen. Esimerkiksi tuossa ylläolevassakin Lookissa taitaa olla käännettävä satulatolppa jos haluaa TT-tangot laittaa kiinni ja asennon sen mukaiseksi. Ainakin vanhemmassa mallissa oli. Timellä taas on perinteisen haarukan lisäksi AKTIV-vaimennuksella varustettu malli missä on heiluri sisällä vähentämään tärinää, toimii lähinnä karkean asfaltin kanssa. Varsinkin jos niin haluaa uskoa.

Lookilla ja Timellä on omat tehtaat mikä osaltaan saattaa parantaa valmistuslaatua. Myös Factorin ja Giantin laatu sekä omat tehtaat nostetaan usein esiin puhuttaessa hyvin valmistetuista rungoista. Mutta jos itse vertaisi pelkästään viimeistelyn tasoa vähän vanhempien Timen ja Cervelon runkojen välillä niin pelkästään viimeistelyssä ero on lähes kuin yöllä ja päivällä, Timen eduksi.

kauris
02.04.2023, 19.15
Minut yllätti myös aikanaan oman kuituisen (muttei italiassa tehty c-malli) Colnagon laatu. Esim keskiön seudulla etuvaihtajan vaijerin ulostuloreikä oli sen verran sivussa, että vaijeri hankasi reiän reunaa. Sitä edeltävä Colnago, elämäni ensimmäinen maantiepyörä, oli vielä made in Italy aikakaudelta ja virheetön. Se oli alumiinimalli kuituisella haarukalla ja seatstay-putkella.

Ja samaa olen lukenut tosiaan itsekin esim Cervelosta, että laatu on heikkoa ja valmistaja ei meinaa ottaa valituksia tosissaan. Todella ärsyttävää kun useiden tuhansien eurojen rungoista kyse.

JKO17
02.04.2023, 20.23
Laitoin sitten kyselyt Lookin rungosta eteenpäin. Toivottavasti onnistuisi velosportin kautta jos sitten niin pitkälle mennään.
Sellaisia erikoisuuksia ainakin tuossa on, että johdot menee sisään stemmin vierestä, eli vaatinee siistiin lopputulokseen lookin oman stemmin jossa "peitelevyt" ja akselit "pika -läpiakseleita". En tosin tiedä kuinka yleisiä nämä on, mutta itsellä tuli eka kerta vastaan.
Eli JohannesP:lle kiitokset vinkistä ja väri-infosta.

https://pezcyclingnews.com/wp-content/uploads/2022/11/look975-cp-5388-1000.jpg

JKO17
03.04.2023, 16.01
Kehutaan molempia, sekä velosporttia että edelradia.
Nopeat ja asialliset vastaukset molemmilta. Runkoa olisi ollut Suomesta saatavilla kokoa L toukokuun alussa.
En sitten kuitenkaan painanut tilausnappulaa kun sen hetki tuli.

Pitäydyn jo aiemmin lukitsemassani kolmikossa :)

JohannesP
03.04.2023, 18.57
Oliko jonkinlainen tekninen ratkaisu lopulta kynnyskysymys vai puhtaasti muut mieltymykset?

Itselleni tämä malli ja muutkin Lookit olleet kiinnostavia pitkälti hinnan takia. Niin vakavissani en kuitenkaan ole ollut, että olisin ominaisuuksiin ja toteutuksiin tarkemmin perehtynyt. Olis mukava tietää jos tuli jotakin "hyvä tietää" kategorian tietoa ilmi.

JKO17
03.04.2023, 20.00
Tämä oli monen pienen asian summa. En käynyt niin tarkkaan läpi, kun tuli sellainen fiilis että ei kuitenkaan. Tekniikasta ehkä stemmisysteemi ja vara-/lisäosien tilattavuus vähän askarrutti. Lookin stemmin ja aerotangon kanssa tuo olisi mennyt ovh:na tasolle 4 teur. Sitten sellaisena pienenä yksityiskohtana on se, että isommassa koossa, L:ssä ja XL:ssä emäputki on aika korkea jota pyörän etuosan muotoilu vielä korostaa. Kuvassa koko L. Emäputki 18 cm etuosasta, mutta toptuben ylälaita kulkee jossain 21 cm "korkeudella". Tämä on nyt tätä, mutta kun nykyisessä pyörässä tuon 15 cm, niin se vaan häiritsee,

Oikeastaan suuriin syy oli kuitenkin se, että ostin sen mikä loppupeleissä miellytti eniten ja jonka sivuille palailin noin tunnin välein jahka joku olisi palauttanut pyörän tai perunut tilauksen. Eli se sinivalkoinen aeroad, johon vaihdan olemassa olevat sähkö di2:n ja kiekot. Tässä ainoa miinuksena on mahdollinen satulaputken ongelma ja johdotus ei ihan niin siisti. Di2 akulle löytyy paikka rungosta jne... Tämä oli ratkaisuna myös edullisin, kiekot erikseen myyntiin, voimansiirto ultegra nykyiseen ja sekin pyörä myyntiin.

https://i0.wp.com/cycling-times.fr/wp-content/uploads/2021/06/img-20210416-172857.jpg?resize=1024%2C768&ssl=1

paaton
05.04.2023, 23.44
Nää muutokset on nopeita. White vaihtui cannariin. 178cm ja 77 satulan korkeus. Menee taas varmaan suht pitkälle stemmille, mutta onneksi tuohon saa kiinni minkä hytin vaan.

https://www.bike24.com/p2576761.html

https://images.bike24.net/i/mb/f3/ac/40/systemsix-hm-disc-frameset-iridescent-1132134.jpg

JKO17
06.04.2023, 09.31
Näyttää hyvältä.
Sellainen mielikuva minulla on että noin 540 stackilla nuo rungon pituudet olisi maksimissaan samaa luokkaa kuin systemsixissä eli tasolla 390. Kun itse olen ajanut 560-570 stackin pyörillä, niin rungon pituus ei kauheasti kasva, Tarmacissa oli 398, vanhempi aeroad oli myös kohtuu pitkä.
Lähinnä että pitkää ohjaamoa se sinulla joka tapauksessa hakee.

Kattelin eilen r2:sta, että sähköisissä 105 di2 oli 1150 eur ja ultegra 1650 eur, rival 1250 ja force 1350.

paaton
06.04.2023, 10.20
Noin se on. 386 reach. Nykyisessä 390. Tosin vähän olen alkanut tunnustelemaan, että nykyinen ohjaamo on liiankin pitkä. Tuota on ehkä joutunut kasvattamaan, koska droppia on aika vähän. Uskon kyllä että tuosta saa sopivan.

Nyt postissa on jo tulossa whitea varten tilattu 140mm acr stemmi ja alumiininen 38cm tanko tuohon. Täytyy testailla noilla pituudet kohdilleen ja miettiä sitten jatkoa.

Onneksi systemsixiin näyttää olevan aika reilusti adaptereita saatavana erillaisille ohjaamoille. 3d tulostin on näppärä laite.

Tuleeko miten paljon miinuspisteitä, jos kasaan tuon vaijeri Dura-acella ja mekaanisilla levyjarruilla? :) Nyt meni osasarjan hinta runkoon.

JKO17
06.04.2023, 11.39
Tuo droppi/satulankorkeus on sulla sen verran iso, että varmaan aika rajalle mennään osassa rungoista/satulatolpista.
Systemsix 54:ssa jäänee pari senttiä pelivaraa ?
Mekaanisesta da:sta saa monissa piireissä pluspisteitä

paaton
06.04.2023, 11.53
Jännä kanssa nähdä millä tolpalla tuo tulee. Kuvan mukaan on nolla tai -15. Alkuun noissa taisi olla vaan kaameaa -30 tolppaa.

Arosusi
06.04.2023, 11.54
Nää muutokset on nopeita. White vaihtui cannariin. 178cm ja 77 satulan korkeus.

Ihan uteliaisuuttani,
Pituustesi 178 cm
Satula 77 cm
Jalan sisämitta?

paaton
06.04.2023, 12.20
Ihan uteliaisuuttani,
Pituustesi 178 cm
Satula 77 cm
Jalan sisämitta?

Oisko se nyt äkkiä mitattuna 870-875mm

76-77cm satulalla olen nyt ajanut. Aiemmin ajoin useita senttejä liian matalalla.

paaton
06.04.2023, 12.23
Jalkojen ja varsinkin käsien pituuksissa on tolkuttoman isoja eroja. Taisin jo kirjoittaakkin, mutta saman mittasilla kuskeilla voi olla 10cm eroa käsissä ja tuo vaikuttaa sitten dropin määrään. Mullakin suht pitkät kädet, mutta frendillä vielä 5cm pidemmät.

Olkavarren mitta määrää mielestäni tarvittavan dropin aika suojaan, jos haluaa ajaa matalana.

Arosusi
06.04.2023, 12.58

76-77cm satulalla olen nyt ajanut. Aiemmin ajoin useita senttejä liian matalalla.

Ok.
Itsellä pituutta enemmän ja satula 77 niin ihmettelin satulan korkeutta. Jalan mitta n 1,5 cm pidempi.

paaton
06.04.2023, 13.37
Ok.
Itsellä pituutta enemmän ja satula 77 niin ihmettelin satulan korkeutta. Jalan mitta n 1,5 cm pidempi.

Niin sinulla pidempi jalka? Paljonhan riippuu myös satulan pituussijainnista. Eli jos setbackia on vähemmän, saa satula olla korkeammalla.

Juha Lehtinen
06.04.2023, 14.12
Sori offtopic. Aika mielenkiintoista mitenkä anatomia eroaa saman mittaisilla henkilöillä aika paljonkin. Itse olen saman mittainen kuin paaton 178cm kun oikein oikaisee itsensä ryhdikkäästi suoraan mutta jalan sisämitta on pyöräilyhousuilla mitattuna 82cm. Hieno fillari cannarista tulee paatonille.

paaton
06.04.2023, 15.06
Sori offtopic. Aika mielenkiintoista mitenkä anatomia eroaa saman mittaisilla henkilöillä aika paljonkin. Itse olen saman mittainen kuin paaton 178cm kun oikein oikaisee itsensä ryhdikkäästi suoraan mutta jalan sisämitta on pyöräilyhousuilla mitattuna 82cm. Hieno fillari cannarista tulee paatonille.

Tuo varmaan aika yleistä. Kädet tulee aika tarkkaan samassa suhteessa.

Oikeastaan vasta kun noita mittoja otettiin frendien kanssa, niin tajusin miksi toinen tarvitsee 15cm droppia ja toiselle 9cm on ihan ok.

JKO17
06.04.2023, 20.21
Pyörän säätömahdollisuuksia kannattaa nykyään katsoa tosi tarkkaan.
Esimerkiksi Canyon aeroadissa SLX ja CFR mallit (ja varmaan monella muulla) on sellainen systeemi että vaaditaan oma integroitu ohjaamo mikäli haluaa muuttaa pituutta, ja näitä ohjaamoa ei ole näköjään edes myynnissä.
Samoin ohjaamo liikkuu noissa "stackista" vain puolitoista senttiä ylöspäin. Tämä tapahtuu spacereita lisäämällä ja sitä saa sitten matalammaksi vähentämällä spacereita, eli sinänsä mielenkiintoinen systeemi. Tässä voi myös ohjaamon leveyttä voi säätää max 4 cm
Aeroadin SL mallissa taas ohjaamon voi vaihtaa mihin tahansa 1 1/4 mitoissa olevaan ja spacereita on vajaa 3 cm joilla voi pelata korkeutta.

Juha Lehtinen
06.04.2023, 20.32
Esimerkiksi Canyon aeroadissa SLX ja CFR mallit (ja varmaan monella muulla) on sellainen systeemi että vaaditaan oma integroitu ohjaamo mikäli haluaa muuttaa pituutta, ja näitä ohjaamoa ei ole näköjään edes myynnissä.
Samoin ohjaamo liikkuu noissa "stackista" vain puolitoista senttiä ylöspäin. Tämä tapahtuu spacereita lisäämällä ja sitä saa sitten matalammaksi vähentämällä spacereita, eli sinänsä mielenkiintoinen systeemi. Tässä voi myös ohjaamon leveyttä voi säätää max 4 cm
Aeroadin SL mallissa taas ohjaamon voi vaihtaa mihin tahansa 1 1/4 mitoissa olevaan ja spacereita on vajaa 3 cm joilla voi pelata korkeutta.

Totta. Itselläni on S-Works Tarmac SL7 ja onneksi siinä on sopivan mittainen stemmi. Voisi tulla ongelmia jos olisi tullut tilanne eteen että olisi pitänyt vaihtaa pidempään stemmiin niin jarruletkujen kanssa olisi saattanut tulla ongelmia. En usko että niissä paljoakaan on pelivaraa, ainoa konsti laskea stemmiä ehkä alas, muuten ehkä uudet hieman pidemmät letkut.

paaton
07.04.2023, 00.07

Onhan nuo melkoisia keksintöjä. Joudut ottamaan ison rungon, koska pidempää hyttiä ei vaan saa. Mutta ei saa sitä poelin käytössä olevaa matalaakaan siihen isompaan runkoon.

Sitten vaan totutellaan siihen asentoon minkä pyörä tarjoaa. Säätää sitä ei voi.

Se levitettävä stongakin on ihan vitsi. Leveyttä voi säätää +4cm. Miksi? Ei kukaan halua noin lyhyttä ohjaamoa 44cm leveänä.

Mutta... Nostan silti hattua canyonin suunnittelulle. Tuo ohjaamoratkaisu mahdollistaa kapean emäputken. Ja keveyden. Tosi hienoa suunnittelua. Ohjaamoja täytyisi olla vaan enemmän tarjolla.

JKO17
07.04.2023, 17.44
Säädöt on aeroad slx ja cfr ihan minimissä (ja sama koskee osaa ultimateja)
Laskin että omalla istuinkorkeudella 77, luvut suunnilleen
- Koossa L: slx droppi ohjaustangon yläpintaan on minimissään 8,5 ja maksimissaan 10 (laskettu 110 stemmi ja -10 mukaan)
-Koossa M: droppi 10,5-12, mutta reach lyhenee 2 cm (runko 1 cm ja ohjaamo 1 cm)

L koko olisi minulle sopiva

Lisätään vielä, että normaalissa stemmi-ohjaustankosysteemissä droppia on yleensä mahdollista kohtuuhelposti säätää 5-6 cm, eli ja 3-4 cm spacereilla ja stemmin kulmalla pari cm (tässä nyt vain -6 ja -17 ajateltuna)

huotah
07.04.2023, 18.31
@JKO17, tiedätkö onko Emonda stackiin laskettu mukaan laakerin suoja + "routing spacer"? Oletan että ne ei sisälly stackiin, joten osaatko sanoa miten paljon noilla on yhteensä korkeutta?

Mennyt monimutkaiseksi tämä modernien pyörien sovittaminen...

https://i.postimg.cc/kXBV3k4r/Screenshot-2023-04-07-at-17-21-18.png

JKO17
07.04.2023, 19.14
Emäputken pituus laskettu bearing top capin päähän ja keskelle.

Oma käsitys on, että
Stack laskettu myös bearing capin päähän ja keskelle.
Routing spacer lisää stackia n. 5 mm laskettuna kaulaputken keskelle mitattuna.
Routing spacerin päällä minulle oli laitettu kaksi metallista rinkulaa yhteensä 4 mm. En tiedä onko nuo tarpeellisia, mutta toisen jättäisin.

https://i.imgur.com/qwCeuLt.png

huotah
07.04.2023, 20.48
Emäputken pituus laskettu bearing top capin päähän ja keskelle.

Oma käsitys on, että
Stack laskettu myös bearing capin päähän ja keskelle.
Routing spacer lisää stackia n. 5 mm laskettuna kaulaputken keskelle mitattuna.
Routing spacerin päällä minulle oli laitettu kaksi metallista rinkulaa yhteensä 4 mm. En tiedä onko nuo tarpeellisia, mutta toisen jättäisin.

Ok, geometriataulukon stack on siis verrattavissa perinteiseen tapaan ilmoittaa stack. Hyvä tietää.

Stemmin voi asentaa suoraan routing spacerin päälle, jos muistan oikein mitä googlasin aiemmin.

JKO17
07.04.2023, 21.00
Olet kyllä oikeassa. Ei ne metallirinkulat siinä välissä mitään tee. No nostavat stemmin alapintaa ylöspäin mutta routing spacereiden aukko on sellainen että ei se sitä tarvi letkujen läpimenoon/linjaukseen.

paaton
08.04.2023, 14.54
Taidan päätyä sl7 stemmiin systemsixin kanssa. Stemmejä löytyy 140mm asti kahdella eri kulmalla. Mun mielestä spaceripinkka ei vaan istu systemsixiin, varsinkaan jos ei voi käyttää omaa hyttiä.

Alla kuva adapterista. Oikean puoleinen siis 3d tulostettu.

https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/inaO6VhKi71PXb-RRnmxHFHRmUFbgPA2XrRt_Zrxbpg-2048x1347.jpg

JKO17
08.04.2023, 19.48
Molemmat käy minusta. oikeanpuoleinen kyllä parempi.
Omat spacerit ja yhdistelmät minusta yleensä ok, kun ne tehty leveiksi, vähän kuin että emäputki jatkuisi. Tarmac, Orbea, Trek hyviä esimerkkejä
Jos ohjaamoa alkaa nostaan pyöreillä spacereilla, niin minusta ei sovi
Toki käytännöllisyys ennen ulkonäköä, mutta jos saa valita niin..

paaton
08.04.2023, 20.07
Omissa ei vaan ole monissakaan tarpeeksi valinnanvaraa. Cannarissakin loppuu pituudet 120mm.

Tuo sl7 adapterin kanssa aika kliini ja toinen voisi olla dedan uusi superbox. Siihen saisi adapterin suoraan dedalta, tai sitten voisi ehkä tulostaa vieläkin matalamman suoraan tuon alapalan tilalle.

https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/HZiIVRCwxHrxE0iX3o7dHSTLSkcergvwbsV_fkYpoHg-1151x2048.jpg

Molemmissa näissä menee kaapelit alapuolelta, eli sopivalla tangolla stemmien vaihtaminen on nopeaa.

JKO17
08.04.2023, 20.22
Jep. Nuo kaikki näyttää hyvältä. Korkea pinkka minusta ei sovi varsinkaan aerorunkoon silloin kun se pinkka on kapea esim.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRGrmCThyn-oG5z4aPNiXl0nJKWR-bV5BBiqg&usqp=CAU

JKO17
08.04.2023, 21.05
Kuva ehkä ei ollut paras mahdollinen, mutta idea sellainen että kohtuu massiivinen emäputken alue-kapea spacerpinkka-massiivinen aero-ohjaamo ei minusta paras yhdistelmä.

Kun nyt itse vähän säätänyt uutta pyörää ja sen ostamista, niin sellainen huomio, että uusien pyörien hinnat ei ole oikein seurannut osasarjojen ja muiden komponenttien hinnan alennusta. Forcea saa johonkin 1350 euroon, ultegra di2:sta 1600 ja 105 ja rivalia vielä halvemmalla, ja kiekoista mm. Zipp ja Dt ihan kohtuullisilla hinnoilla.

ViP
08.04.2023, 23.27
^ Kiinnitin ihan samaan huomiota. Nyt on aika hyvä hetki kasata runkosettiin haluamansa kokoonpano, kun osien saatavuus on kohtuu hyvä ja hinnat tulleet enemmän tai vähemmän alaspäin.

Polygonilta on muuten tullut ihan mielenkiintoisia maantiepyöriä. Ei niinkään teknisiltä ominaisuuksiltaan, mutta hinnan puolesta:
- Helios A8X, 4950€: täysi r8100 sarja, kuitukiekot ja Vision 5D ohjaamo
- Helios A7X: 4250€: r7100 sarja, kuitukiekot ja integroitu ohjaamo

Geometriakin näytti olevan ihan perushyvä

nure
08.04.2023, 23.57
Joskus viisaat sanoi että jos spacereitä täytyy laittaa yli sentti alle niin rungon koko on väärä mutta mites jos niitä lyödään enemmän?

JKO17
10.04.2023, 10.01
Pääosalla valmistajista maantiepyörien koot menevät yleensä niin että pyörän stack kasvaa parin sentin molemmin puolin kun siirrytään koosta toiseen. Samalla valmistajien ilmoittamat spacereiden maksimimäärät yleensä ovat sellaisia että täysillä määrillä mennään vähintään seuraavan koon alalaitaan tai vähän yli. Jos spacereilla mennään kovin paljon seuraavan koon yli, niin sitten kannattaa ainakin tarkemmin katsoa olisiko seuraava koko parempi.

Itselle esimerkiksi spessun Tarmac ja Trek Emonda on sellaisia, että stackin puolesta sopivia on koko 56 parin sentin spacereilla tai 58 täysin slämmättynä, oma valinta on 56 ja spacereilla.

Toki tässä on myös muita muuttajia mm. kuskin mitat, reach ja stemmin kulmat

paaton
10.04.2023, 10.26
56 ja 54 sopisivat kyllä molemmat cannondalesta minullekkin. Valinta on helppoa kun vain toista koko oli saatavilla.

JKO17
10.04.2023, 12.49
Itselle sellainen 570 stack olisi ihanne, tuosta voin mennä sentin-puolitoista alas tai ylös. Nyt viimeaikaisten lenkkien perusteella ehkä kuitenkin tuo tai vähän ylös.
Varsinkin kiinteissä ohjaamoissa pituutta pitää yrittää katsoa siinä samalla, perinteisessä stemmisysteemissä ei niin tarkkaa kun pyörän reach kasvaa yleensä kuitenkin aika maltillisesti.

Muutama satunnainen huomio uuden pyörän hankinnasta:

Hinta
-force ja ultegra di2:n näyttäisi monesti olevan aika kallis paketti, sekä kokonaisuus että suhde rivaliin tai 105:een

Paino
- high-end rungot vs second tier, monen valmistajan mukaan näissä ominaisuudet samat, viimeiset painonpudotukset vain kalliita pääosin työkustannusten lisääntymisen vuoksi, juu ja logon
- s-works tarmac vs tarmac: painero n. 160 g "carbon look", eri maalipinnoilla ero voi tasoittua
-canyon aeroad cfr-slx-sl painot tasolla 950-1000-1090 + haarukka, erilaisia lukujakin löytyy
-cannondale lab71 40 g kevyempi kuin hi-mod
- trek emonda slr vs sl painoero on yli 400 g, trek sl koossa 56 maalattuna 1265 g +haarukka n.400
-osasarjoissa varsinkin rival vs red painoero suurelta osin kammissa ja takapakassa

Markkinat:
- oma käytetty pitänee myydä edullisesti, jos siitä ylipäätään haluaa päästä eroon, pari vuotta vanhan ja uuden vastaavan hintaero on jo melkoinen

nure
10.04.2023, 13.05
^Monasti kannattaa miettiä myös että osien paino vaikuttaa paljonkin suhteessa kalliiseen runkoon, itse rakensin Merlinin halpiskuituiselle tuollaisen UCI laittoman, rungon hita reilusti alle tonnin kun noita mainuttuja ei tosiaan saa siihen hintaan.
Mielestäni osat valitaan suhteessa verraten muuhun pyörään, huippurunkoon EI 105:sta tai Rivalia vaikka niilläkin tulee toimeen. Ultegra ja Force sopivia ja Forcessa kammet jo kuitua, taas RED ja DuraAce aivan ylihinnoiteltuja/yliarvostettuja, siis kyse mekaanisista seteistä.
"Vanhaa" pyörää ei kukaan arvosta vaikka kuinka hyvä on, vaikeaa myydä ellei heti pläjäytä sopivan alhaisen hinnan ja sittenkin joku tinkii.

JKO17
14.04.2023, 12.36
Tässä sitten tämänkertainen lopputulos.
Sopiva geo, uusi malli ja löytyi sopivan kokoinen alkaen malli-paketti, johon omat osat kiinni.
Tourin luvut hyviä, myös kevyehkö kun heivaa alkueräiset kiekot.
Loppupeleissä vaihtoehtona runko tai vastaava kompliitti.

https://images2.giant-bicycles.com/b_white,c_pad,h_600,q_80,w_800/xahqcpl34hah3isui5uu/MY23PropelAdvanced2_ColorACobalt.jpg

paaton
14.04.2023, 13.00
Mutta tuo gianthan oli nimenomaan yllättävän hidas tourin testissä? Vai muistanko väärin?

Itse en olisi päässyt eroon siitä komeammasta mallista. Giantissa noissa rungoissa on oikeasti eroa. Hinta vaan taisi olla aika jäätävä.

Niin ja tuohon tulevaan Systemsixin runkoon tulee nyt kuitenkin 12sp di2 ultegraa. Vähän joutui realisoimaan vanhaa kalustoa, mutta eipähän harmita jälkikäteen.

JKO17
14.04.2023, 13.31
Giant oli tourin testissä 209 W, tämä halpamalli 216 vakiokiekoilla mutta verrokkikiekoilla 212 W.
Tämä on oikein hyvä semi-aerotulos (Tarmac/vähän alle), mutta onhan noissa virhemarginaalia.
Jää sellaiset 5-7 wattia parhaimmille full-aeroille, mutta on suurimman osan full aeroja tasolla.

Mulla 30 kmh keskarilla 5 watin ero 45 :ssä kääntyy 1,5 wattiin ja ja 35 keskarilla 2,5 wattiin.

https://abload.de/img/aero1jesb.jpg

https://media.delius-klasing.de/images/dpr_auto,fl_progressive,f_auto,c_limit,h_1440,w_19 20/q_auto:eco/tour/Grafik_Laufradtuning_f01b64847d3a734b05af97932c727 302/bild-1

paaton
14.04.2023, 13.33
Jep. Muistelin testi giantin olleen se nopeampi malli. Siis mikä oli vain 2w alle sl7.

JKO17
14.04.2023, 13.47
Ensimmäinen testigiant oli se kallis sl malli. Siinä on saman muotoinen runko (poislukien satulaputki on pitkä jonka päähän laitetaan sellainen pienempi adapteri), kiekkoina cadexin uusimmat aerokiekot ja stemmi vissiin vähän erilainen. Noissa luvuissa myös osasarjalla jonkin verran vaikutusta.

Hyvä kokonaisuus sulle tulossa, on muuten oikeasti sitten aero.

JKO17
14.04.2023, 15.02
Omaan ostokseen vaikutti myös että sähköt ja hyvät kiekot löytyy jo, jolloin lähinnä vertasin tätä sellaiseen 5-6 teurin pyörään, eli ostanko kompliitin jolle en tee mitään, vai "yhdistänkö" kaksi pyörää.

13-14 teurin pyörästä on helppo päästää irti jos oikeasti ostoskorissa on 3 teurin pyörä, mutta yli 10 teurin pyörä saattaisi viime metreillä mennä vaihtoon

paaton
14.04.2023, 15.49
Mulla oli oikeastaan kaksi juttua mitä halusin. Korkeat ja leveät kiekot+uudet 12sp kahvat.

Vannejarrulliseen ei kannatattanut enää kiekkoja ostaa.12sp kahvatkin ovat vannejarrullisessa ne vanhan malliset ja tosi pienet.

petewow
14.04.2023, 16.30
Tuo aiemmin postattu uusi Propel on kyllä hieno. Ovat vihdoin päässeet eroon tuosta kamalasta stemmivirityksestä

https://d1mgeijqpfaspl.cloudfront.net/uploads/bike/image_side/thumbs/1272/631b1f35c3abd_IMG-20220524-WA0002.jpg

nure
14.04.2023, 17.02
^Kauneus kyllä katsojan silmissä. Hillitön spacer pakka, onkos joku trendi juttu vai vääränkokoinen runko?

paaton
14.04.2023, 17.46
^Kauneus kyllä katsojan silmissä. Hillitön spacer pakka, onkos joku trendi juttu vai vääränkokoinen runko?

Tuo aiemmin postattu uusi Propel on kyllä hieno. Ovat vihdoin päässeet eroon tuosta kamalasta stemmivirityksestä

Ei tuo niin hirveän hankalasti ollut kirjoitettu.

Föhn
14.04.2023, 18.56
Tässä sitten tämänkertainen lopputulos.
Sopiva geo, uusi malli ja löytyi sopivan kokoinen alkaen malli-paketti, johon omat osat kiinni.
Tourin luvut hyviä, myös kevyehkö kun heivaa alkueräiset kiekot.
Loppupeleissä vaihtoehtona runko tai vastaava kompliitti.

https://images2.giant-bicycles.com/b_white,c_pad,h_600,q_80,w_800/xahqcpl34hah3isui5uu/MY23PropelAdvanced2_ColorACobalt.jpg
No mutta tämähän onkin kivan värinen ja muutenkin fiksun näköinen. Meneekö letkut ynnä vaijerit kokonaan piilossa?
Mulla ei kyllä silmä siedä yhtään enää näkyviä vaijereita. Joten seuraavan rungon yksi kriteereistä on ettei piuhan piuhaa. Aika monta runkoa on jäänyt tuon takia vaan ostoskoriin.

Föhn
14.04.2023, 19.15

Onko sulla selkää nyt ollenkaan? ; )

paaton
14.04.2023, 19.16
Minä olen kyllä täysin myyty uuden supersixin emäputkirakenteelle. Tuo mahdollistaa normaalilta näyttävät stemmit ja joka suuntaan kapean emäputken.
Hattua pois ja silleen. Klassista ja nättiä.

https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/qMrEyISL0gSbfJVLff8SRSyIKWM7QB2jqGRc3Ku3TVA-2048x1262.jpg

https://s14761.pcdn.co/wp-content/uploads/sites/3/2023/03/Cannondale_SuperSix_EVO_4_2023_Test_Review_web-25-980x653.jpg

JKO17
14.04.2023, 19.42
^^ Giantissa pystyy käyttämään mitä tahansa stemmi+ohjaustankosysteemiä, kunhan stemmi on 1 1/4.
Giantin omassa letkut kulkee niin, että ohjaustankoon hoodseilta, ohjaustangon keskeltä aukko stemmiin, jossa ne kulkee stemmia alalaitaa pitkin näkösällä kun kattelee alhaaltapäin. Giantin stemmissä pienet ulokkeet alaspäin joka blokkaa letkujen näkymisen. Giantin tangon läpimenot on ihan reiluja.
Kattelin eilen aika ahkerasti tuota väriä (ja speksejä) ja uskon että luonnossa se on vielä hieman eläväisempi.

Cannondalellakin pätevän oloinen systeemi.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQsGd8yS2LUwK-VVlNaHqjKDaaF15NpdTbY-A&usqp=CAU

Föhn
14.04.2023, 19.46
Joku pistää varmaan vielä paremmaksi. Kaskytäsenttiä 25 asteen miinuskulmaan.
kapeasta ja silmään ottamattomista emäputkista tykkään itsekin. Tai jos valita saisi.

Tuo alempi giant on tullut jossain vastaan, tosin ihan satavarma en ole. Mutta ilman spaceripinkkaa. Tykkään muotoilusta mutta jos fillari ei kulje niin se on kakkaa.

Föhn
14.04.2023, 19.51
^^ okei. Nyt tämä tieto saattaa sekoittaa mun pakkaa.

Huomenna tulis ultimatelle potentiaalinen ostaja tsiigaa fillaria. Haluaa ostaa kaikkinen osine ja aerokiekkoinen päivineen. Lupasin pari viikkoa koeajo mahdollisuutta kunhan saadaan tuo sapelisepeli helevettiin tuolta kadulta.

Föhn
14.04.2023, 20.03
https://factorbikes.com/products/ostro-vam-aero-road-bike/https://factorbikes.com/wp-content/uploads/2023/04/Ostro_chameleon_product_profile.pngTämähän se ajoittain pyörähtää mielessä.

ViP
14.04.2023, 21.01
https://factorbikes.com/products/ostro-vam-aero-road-bike/https://factorbikes.com/wp-content/uploads/2023/04/Ostro_chameleon_product_profile.pngTämähän se ajoittain pyörähtää mielessä.

Pakko sanoa, että tää on varmaan hienoin pyörä, mitä tiedän. Kaikki kiiltävä herättää välitöntä omistamisen halua.

JKO17
14.04.2023, 21.09
Sininen on hyvä väri.
Itse katsoin mm:
- look blade rs 795 runkosettinä;
- cannondale supersix vanha ja uusi ; runkosettinä
- aeropyöristä: aeroad ja cube aero litening
- giant

Cannondalelta tulee kesällä supersixistä ei- himod versio noin 4,7 teur 105 di2:lla ja budjettikiekoilla.

Nämä mitä itse katselin oli pääosin 5 teur +- rivalin tai 105:n sähköillä, tai 3-4 t mekaanisilla tai runkosettinä.

paaton
14.04.2023, 21.41
Tämähän se ajoittain pyörähtää mielessä.

Factorihan taitaa käyttää Black Incin integroituja tankoja. Nuo kyllä herättävät myöskin omistamisen haluja. Droppi kuitenkin ehkä vähän turhan kompakti omaan makuun. Saisi olla tuohon hintaan jo täydellinen paketti.

Deda Vinci stemmi/tanko on varmaan se, mihin tulen lopulta päätymään. Kaveri tuollaisen jo tilaili. Täytyy katsella miltä tuo näyttää livenä ja ottaa rungon saapumisen jälkeen tarkemmin mittoja. Mulla on samalla taivutuksella oleva superleggera gravellissa ja olen kyllä tykännyt tosi paljon. Flarea tuossa ei ole, mutta jostain syystä ei ole häirinnyt lainkaan.

Föhn
14.04.2023, 22.23
Factorihan taitaa käyttää Black Incin integroituja tankoja. Nuo kyllä herättävät myöskin omistamisen haluja. Droppi kuitenkin ehkä vähän turhan kompakti omaan makuun. Saisi olla tuohon hintaan jo täydellinen paketti.

Deda Vinci stemmi/tanko on varmaan se, mihin tulen lopulta päätymään. Kaveri tuollaisen jo tilaili. Täytyy katsella miltä tuo näyttää livenä ja ottaa rungon saapumisen jälkeen tarkemmin mittoja. Mulla on samalla taivutuksella oleva superleggera gravellissa ja olen kyllä tykännyt tosi paljon. Flarea tuossa ei ole, mutta jostain syystä ei ole häirinnyt lainkaan.
Tuo on yksi syy miksi Factor. Sopivan kombon voi taatusti löytää omaan makuun sopivaksi. Vaihtoehtoja löytyy. Eikä ole niin lukittuna kuin esim Canyonilla.

Föhn
14.04.2023, 22.26
Pakko sanoa, että tää on varmaan hienoin pyörä, mitä tiedän. Kaikki kiiltävä herättää välitöntä omistamisen halua.
Sininen tuntuu olevan pop. Mulla on myös tuo känjön tollanen metallinhohtoinen sininen. Ja jos saa vaan valita niin sillä linjalla menisin. Sateenkaaria logoihin, ketjuihin ja takapakkaan niin se olis siinä. Jos sivuutetaan muut seikat paitsi ulkonäkö.

paaton
14.04.2023, 22.58
Tuo on yksi syy miksi Factor. Sopivan kombon voi taatusti löytää omaan makuun sopivaksi. Vaihtoehtoja löytyy. Eikä ole niin lukittuna kuin esim Canyonilla.

Saako Factorilla sitten valita uutta pyörää ostaessa hytin ihan vapaasti? Hinta tietty on sellainen, että tuon olettaisi olevan mahdollista.
Black incillä on tosiaan todella hyvin tarjolla eri vaihtoehtoja. BMC:n uusi hytti ehkä vielä parempi, mutta hintakin on aivan älytön.
Tosin hirveen halpahan ei tuo Factorkaan ole :)

Jännä kuulla speksejä uudesta aeroadista. Säilyyköhän emäputkirakenne muuttumattomana? Toivottavasti. Tuohon jos tehdään muutoksia, niin nykyisten aeroadien elinikä olisi aika lyhyt. Iso kasa uusia intehgroituja ohjaamoja ja/tai quill stemmejä+kuitutankoja olisi aika kova juttu.

Föhn
14.04.2023, 23.14
Saa. Lähtee 360/80mm combosta muistaakseni sentin nostoin puoleen jos toiseen, kokoon 420/140mm. Jos erotetaan hifistiryhmä tuosta mahdollisesta tilaajakannasta, niin aika monelle varmasti löytyy ohjaamo.

paaton
14.04.2023, 23.45
Saa. Lähtee 360/80mm combosta muistaakseni sentin nostoin puoleen jos toiseen, kokoon 420/140mm. Jos erotetaan hifistiryhmä tuosta mahdollisesta tilaajakannasta, niin aika monelle varmasti löytyy ohjaamo.

Niin siis muttei saa valita vapaasti black incin valikoimasta? Tuohan on se perinteinen ja älyvapaa metodi, jonka mukaan tangon tulee levitä pidemmäksi kun stemmin pituutta jatketaan.

Black Incin aerotankoja saa jopa 36/140 mitoilla, mikä on jo aika namu.

Föhn
14.04.2023, 23.57
No katos sieltä sivuilta. Laita fillari laskuriin. Onnistuu vaikka 36/140. Vittuako tässä muute jaksaa selitellä.
Laitan vielä linkin että säästyt siltäkin vaivalta. https://factorbikes.com/products/ostro-vam-aero-road-bike/

JKO17
15.04.2023, 18.59
Tuo on hyvä juttu kun nuo alkavat olemaan siellä 600-800 eur zipale.

Itse katsellut sellaista ohjaustankoa jossa olisi iso johtoaukko keskeltä "stemmiin".
Giantin oma, Deda supezero rs ja visionilta metron tai trimax löytynyt. Ei näitäkään ole kauheasti tarjolla.
Stemminä käytännössä giant, 1 1/4 kuitenkin rajoittaa aika paljon,
Yleisesti ottaen aika huonosti kuvia ja tarkempaa tietoja johdotuksista löytyy.

Paatonille, 130 mm ja 38 cm, 561 eur

https://www.bike-components.de/en/Black-Inc/Carbon-Integrated-Handlebar-Stem-Unit-p84990/

paaton
15.04.2023, 19.10
Paatonille, 130 mm ja 38 cm, 561 eur

https://www.bike-components.de/en/Black-Inc/Carbon-Integrated-Handlebar-Stem-Unit-p84990/

Ei pysty pyöreää tankoa ostamaan varsinkaan tuohon hintaan.

Tässä juuri kävin tarkemmin läpi visionin integroidun speksejä ja 40cm tanko olisi 39cm hoodeilta. Se saisi kyllä kelvata. 130cm malleja on vaan tosi vähän tarjolla tuosta kapeimmasta koosta. Ulkonäkö on tässä modatussa yksilössä huikea. Istuu paljon paremmin, kun mikään muu näkemäni stonga systemsixiin.

https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/viyu-5MPNY-dsRO3jEQ9kt2r_j_Dtga_BeUsjnaR0Ec-1365x2048.jpghttps://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/2UqJUEIV6I5eidl-pafUdC0PHoziLROaraba1Qjis9A-1365x2048.jpg

Dedan supezero taitaa tulla myöskin tuolla loistavalla HRM taivutuksella. Tykkään tuosta tosi paljon. Noiden kanssa pitää sitten muistaa, että mitant on out-out. 40cm stonga on luokkaa 37.5 c-c. Ja flarea ei ole lainkaan. Droppi on kuitenkin tosian niin hyvin muotoiltu, etten ole flarea kaivannut.

nure
15.04.2023, 19.38
Vaikka kuinka tyylikkäitä nuo integroidut ovatkin niin itse kierrän kaukaa, kallis projekti muokata jos ei ole sopiva, toisaaltaan kaikestahan rahalla selviää.
Myös jos teet tuollaisen mitoillesi entäs kun myyt eteenpäin, kelpaako seuraavalle?

JKO17
15.04.2023, 19.54
Vision on tuossa hyvän näköinen. Itsellä oli vanhempi 5D (ei arc) ja se oli muistaakseni ja minusta 6D:n verrattuna vähän kevyemmän näköinen varsinkin pitemmällä stemmillä.
Itse annan pro vibe evo:lle vielä uuden mahdollisuuden, nyt kun kävin mittaamassa niin se ei ole kuin sentin leveämpi keskeltä-keskelle kuin nykyinen.

Mennään eka pyörän mukana tulleella, mutta itseni tietäen 540 g ohjaamokokonaisuus saa jossain vaiheessa lähteä.
Propelissa menee niin, että stemmi ja ohjaamo on saman muotoinen alkaen 3 teur mallista 13 teurin malliin.
Materiaalit on alkaen mallissa alumiinia, ja se tekee aerostemmista ja ohjaamosta painavia
Keskihintaisissa 6-8 teur ohjaustanko vaihtuu hiilariin, mutta stemmi pysyy alumiinisena ja vasta kalleimmissa (muistaakseni yli 10 teur) molemmat on hiilaria. Olisko paino ollut tällöin 350 g

Myös stemmeillä ja ohjaustangolla saadaan säädettyä kohtuullisen hyvin painoa, joka on kuitenkin yksi tärkeä markkinointiasia

paaton
15.04.2023, 20.03
Tuo on käsittääkseni 5d acr malli. Ulkonäössä ei ole kyllä moitittavaa.

Maanantaina voisi tulla runko kotiin, niin pääsee mittailemaan ja testailemaan mille on tarvetta. Postista pitäisi myös kolahtaa se 140mm FSA:n acr stemmi ja FSA:n alu tanko juurikin tuollaisella isolla keskireiällä. Noilla varmaan mennään ensin, tai ainakin otetaan mittoja.

Ensimmäistä kertaa pääsee myös asentamaan di2:sta. Jospa cannarin rungon mukana tulee kaikki tarvittavat osat. Akun kiinnitykseen taisi olla jokkin muovitulppa, jos en väärin muista facen kirjoituksia.

JKO17
15.04.2023, 20.42
Tuliko sulle 11 vai 12.
Akun osalta yleisin niistä mitä minä katsonut on satulatolppa, sellaisella kaksiosaiselle kumihärpäkkeellä.
Aeroadissa ja uudessa supersixissä satulatolpparakenne sellainen, että jotain muuta on pitänyt keksiä. Supersixissä on todella kapea satulatolppa ja aeroadissa se mikä siinä on. Supersixssä rakennettu keskiöön oma ja erillinen akun paikka, hieno oivallus. Aeroadissa akku on downtubessa , jonne ei ole pääsyä sen jälkeen kun keskiölaakeri on asennettu paikalla. Tästä en kyllä ole ihan varma, mutta siltä se vahvasi näyttäisi
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSHKLRGupr6Qy2BNyIvF45k2xWTn-nfabj8uA&usqp=CAU

paaton
15.04.2023, 22.40
12, toinen vaihtoehto olisi ollut mekaaninen. Ne uudet kahvat oli suurin syy päivittää di2.

Onkohan noille jarruletkuille olemassa mitään kikkaa, millä vaihdella helposti eri ohjaamoja? Muistelen shimanolla olleen näihin pikaliittimiäkin, mutta eipä niistä taida olla apua, koska päät eivät tietystikkään mahdu menemään stemmin ja tangon läpi. Letkuihin kannattaa ainkin jättää reilusti liikaa, jotta pystyy lyhentelemään aina päästä siivun pois uusia helmiä varten. Ja tietysti pituuden vaihtelee tankojen ja stemmienkin mukana.

nure
16.04.2023, 00.17
Jko, edellisen maantiepyörän tanko+stemmi alle 350g. Yleensä keveitä kuitustemmejä löytyy vasta hintaluokassa +300€ ja siihen asti alumiiniset kevyempiä ja halvempia.

Miksi ihmetellä akun paikoista, eikös voi hankkia langattomat samalla hinnalla ;-) ?

Sotanorsu666
16.04.2023, 07.11
Miksi ihmetellä akun paikoista, eikös voi hankkia langattomat samalla hinnalla ;-) ?

Jos mieltymys shimanon uusiin 12spd di2 kahvat on pääsyy osasarjan päivitykseen, niin tuskin vaihtoehtona on sramin kikkelikahvat ja itsestäänkin paikoillaan rattailta tippuva flattop-ketju.

nure
16.04.2023, 09.09
Eikä flat ketjut mitenkään pakolliset ole...

JKO17
16.04.2023, 10.28
Aeromuotoilu tuo pyörään ja sen osiin lisää volyymiä ja mittoja, leveyttä ja syvyyttä.
Painoa tulee sen johdosta pakostakin jonkin verran enemmän kuin ei-aero ratkaisuissa.

Föhn
16.04.2023, 14.08
Eikä flat ketjut mitenkään pakolliset ole...
Mitkä muut ketjut menee SRAM AXS 12 spd?

Föhn
16.04.2023, 14.10
Jko, edellisen maantiepyörän tanko+stemmi alle 350g. Yleensä keveitä kuitustemmejä löytyy vasta hintaluokassa +300€ ja siihen asti alumiiniset kevyempiä ja halvempia.
350 grammaa on kyllä aika painava vielä.

nure
16.04.2023, 15.47
^^Itsellä ainakin SRAM XX1:set...

^Niin ovat, en muuta väittänytkään mutteivat olleet edes kalliit. Ps. Tarkennus painoon, 308g punnittu, ei vieläkään kevyet.

Föhn
16.04.2023, 17.09
Tarkennetaan vielä että ollaan maantiekonkeli ketjussa. Eli mitkä muut ketjut kuin flattopit menee AXS roadiin?

nure
16.04.2023, 17.59
^Millä perusteella muut ei mene, onko se vaan valmistajan oletus/vaatimus? Onkos kukaan edes koittanut että meneekö joku muu?

Juha Lehtinen
16.04.2023, 18.04
^Millä perusteella muut ei mene, onko se vaan valmistajan oletus/vaatimus? Onkos kukaan edes koittanut että meneekö joku muu?
Ehkäpä oli ainoastaan varmistua asiasta että maasto-osasarjan ketjut käy maantieosasarjaan ja päinvastoin. Toisille asia voi olla päivänselvää ja toisille ei.

nure
16.04.2023, 19.56
^Loppupeleissä halpa testata jos esim. tuo flattop tuottaa ongelmia ja se korjautuu muilla ketjuilla. Lähinnä kiinnostaa se että mikä on se seikka joka vaikuttaa rajoittavasti noihin ketjujen käyttöön?

Juha Lehtinen
16.04.2023, 20.17
^Loppupeleissä halpa testata jos esim. tuo flattop tuottaa ongelmia ja se korjautuu muilla ketjuilla. Lähinnä kiinnostaa se että mikä on se seikka joka vaikuttaa rajoittavasti noihin ketjujen käyttöön?
Totta. Heräsi itselle uteliaisuus aiheesta piti netistä hieman kurkata mitä siellä sanotaan. Flattop ketju sopii ainoastaan Sramin AXS osasarjaan koska flattop ketjuissa on "standardi" ketjuja halkaisijaltaan isommat rullat. Toki muiden standardi ketjut käyvät ilmeisesti kuitenkin Sramin AXS osasarjaan kuten esim.KMC:n 12-speed ketjut. Tällaisen kuvan asiasta sain.

JKO17
16.04.2023, 22.32
^ taitaa olla niin että sram sanoo ei, kmc/ybn sanoo kyllä ja" kokeilijat" sanoo pääosin kyllä

Ohjaustangosta sen verran vielä, että canyonilla on outletissä integroituja ohjaustankoja (1 1/4). Itse tilasin tällaisen hintaan 145 eur , 120 mm ja 410
Tuo näyttää helpolta johdottaa, Bontragerilla oli vähän saman tyylinen ratkaisu mutta se päättyi takaisinkutsuihin viime vuonna

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSypTwLUfLPkpWSEhyyL11Tj2d_jOCgs hTBGb6EGEkeofwkpJCeRd1DMDvJ4DDngcK_8e8&usqp=CAU

nure
16.04.2023, 23.09
^^ & ^ Siis tod.näk. toimii ja jos ahdistaa niin vaihtaa pakan ja rattaat johonkin muun merkkisiin.

ViP
16.04.2023, 23.45
^^ & ^ Siis tod.näk. toimii ja jos ahdistaa niin vaihtaa pakan ja rattaat johonkin muun merkkisiin.

Minkä merkkisen takapakan laittaisit tilalle?

Sotanorsu666
17.04.2023, 07.43
Minkä merkkisen takapakan laittaisit tilalle?

Ihan minkä vaan. Vaihtaa vain tarvittaessa vapaarattaan, niin saa pakan kuin pakan kiinni.

Alkaa menemään vähän pelleilyksi kyllä noi nuren jutut. Osta Sramin osat, niin saat langattomat kahvat mitkä ovat muotoilultaan vääränlaiset(shimano 12spd di2 haluttiin juuri kahvojen muotoilun takia) ja joudut kuitenkin jarruletkun viemään taakse. Sitten vaihdat vielä ketjun, pakan ja rattaat. Näin säästyt siltä, ettei tarvitse vetää sitä ohutta sähköjohtoa takakolmiolle. Kylläpä säästyi aikaa ja rahaa ja @paaton sai mieleisen pyörän. Pitää muistaa ensi kerralla laittaa nurelle viestiä, kun alan tyhjään runkoon suunnittelemaan pyörää :)

paaton
17.04.2023, 08.16
^ taitaa olla niin että sram sanoo ei, kmc/ybn sanoo kyllä ja" kokeilijat" sanoo pääosin kyllä

Ohjaustangosta sen verran vielä, että canyonilla on outletissä integroituja ohjaustankoja (1 1/4). Itse tilasin tällaisen hintaan 145 eur , 120 mm ja 410
Tuo näyttää helpolta johdottaa, Bontragerilla oli vähän saman tyylinen ratkaisu mutta se päättyi takaisinkutsuihin viime vuonna

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSypTwLUfLPkpWSEhyyL11Tj2d_jOCgs hTBGb6EGEkeofwkpJCeRd1DMDvJ4DDngcK_8e8&usqp=CAU

Halpoja ovat, mutta ei vaan kykene laittamaan kolmea senttiä nykyistä leveämpää, vaikka saisi ilmaiseksi.

nure
17.04.2023, 09.04
Norsu, johtunee varmaan siitä etten ole ostanut pariinkymmeneen vuoteen valmista pyörää joten olen jokaisen osan voinut valita juuri sellaisena kuin halunnut ja kukkaro kestänyt.

Ps. Tottakai voit laittaa...

JKO17
17.04.2023, 09.18
^ ^hinnan takia tilasinkin ja kun mitoiltakin sopiva niin ajattelin että menköön vaikka varatankona. Tuo on kuitenkin vanhempi malli, jossa di2 junction box on sellainen tulitikkuaski ja ilmeisesti ei onnistu tangon päähän sijoitettava. Tätä ongelmaa ei ole uudessa di2:ssa eikä silloin jos rungossa on paikka. Ihan uusimmissa pyörissä tuota runkopaikkaa ei taida olla, kun sitä erillistä junction boxia ei tarvita.
Minulle tuo tanko ei siis todennäköisesti käy.

paaton
18.04.2023, 21.10
Oho, taisi tulla nappi ostos edulliseksi tangoksi. FSA Energy compact ACR alu. 36 ylä 38 ala.
Ja tämähän on vielä aero. Kaapelit täysin piiloon.

Privileged
19.04.2023, 14.38
Itselle tuli tuo sama Systemsixin runko kuin Paatonillekkin. Osasarjakin sama Ultegran Di2. Ohjaamoissa ja kiekoissa eroa. Tulossa jossain maailmalla tuo Canyonin H11 outletista 410/130 koossa ja Dedan Vinci ohjaustanko 400 mm leveänä ja stemmi -17 astetta pituudella 140 mm (kaverilta optio 130 mm pitkään) Näillä lähdetään testaileen ja katotaan mihin päädytään.

Pikakasailu tehty varaston osilla.

https://lh3.googleusercontent.com/Jwg2sAxswI2xPOFcSG4Spl0IPkGExRdUDHrMDJ-ZGMvK3Sf2WzOhnoSEs1QQd3uijzh2F5PFzD0rQAvWt2m8-Z5_DDO2KFEUMu_CQMj-pE9RKPjM0sOVej3Kjzg1xP9Y3iEiwsrL7z0FzcDw91bTGSrc2Q 6V6kLFOn0pndM8Hnhc3-Q6FqQJW-Nyyp-Nkc78l7OVhKR6pmLGbMg2vVm51NrM7jSm2P7erSydtP45xMgYk SjWWW5qIXukQHNz9qQnFakBdivgpBVl6UQuXLJ-oILukWq4gVKmiyId3QXERcmWEclnVgCfDVktusj1GMzdsbHaPr m35LKxX5C0dANJOJX34kGS4vxA1JBB9E_XKgUzkGOGB6tU-Zy1blUhcjFNpaXT4e3byw28UP9WeBxHIXEtJbuJOOLaQ-6rS4thq1fwrvpUVHryrUFjKNLVYDZUzF_NYf1AGZ3NsbdOjtPS A_pg8F7gkEE5COasdamkd6TRQxCqLMad1f5gWbqwBeVyoLJXaE n6NEm-Jx8V1kexqXYXMrUz4YmWrkL8WPj2pkLrbkcKN2hfam5Fl9bkpL GmH9Zat731f4qyqnypqENZbUJmF0GZ15ulfJ5Sc0qBsRT_-25N2PW-6-ARZ1OwLJsg2vl0Vp0ZWcvKJTzHqNF3l_jd1iquViinFsF1nvIY Lf0EmxyPUCehEmHw_UrqFZMSNgcAwCaVUaqQVffleOJVnIDKeM 6BhjQjkmp_Qo30x7bmN3fJNQX7A5Uy8-RtEcVOr5CAdTXciAAnDhvgY-cXV-PGbDWIDxb9fLe_VRY-6dS5p_m-WCcIzEikihAF4_CooU3Lhw9JXZNwRy93aKhIeVdj1H9bfMUzQj eV-2pXobmpFGVLlIe6uRCF6UeHT9gNvhzkP8G3WPEvDAGp1ncziet LCSfE6B3F_YPioWG5NT9LP5cAbw=w578-h615-s-no?authuser=0

https://photos.app.goo.gl/QCorPiioTwALKFEz6 linkki parempaan laatuun..

paaton
19.04.2023, 15.13
Ja niinkuin tuosta kuvasta voi päätellä, on privaleg just se kaveri, kellä on kädet 10cm normaalia pidemmät :)

Droppia tulee ihan miehekkäästi, kun tuon satasen stemmin tilalle vaihtaa pidemmän samassa kulmassa.

paaton
19.04.2023, 17.41
Toimiikohan 11sp ja 12sp rattaat täysin ongelmitta ristiin?

Quarqin kanssa olisi tulossa 11sp rattaat uuteen 12sp ultegran osasarjaan ja tuon uuden osasarjan 50/34 kammet olisi tarkoitus laittaa 11sp pyörään paikalleen.

Ketjut tietysti molemmissa pakan mukaan.

ViP
19.04.2023, 21.11
12-v rattaat toimii ainakin 11-v systeemissä ongelmitta. Toisin päin voi periaatteessa tulla ongelmia liian kapean ketjun myötä, mutta tuskinpa.

paaton
19.04.2023, 23.58
No nyt on 12sp kammet kiinni 11sp pyörässä.

Mittasin kanssa nuo eturattaat. Tasan 2mm paksut molemmissa, eli eroja ei voi kyllä toiminnassa olla.

r.a.i
20.04.2023, 09.50
11s ja 12s on samalla ketjun sisäleveydellä, ainoastaan ulkoleveys on kapeampi 12s (paitsi SRAM flattop, joka on myös sisältä kapeampi.)

Jurpu
21.04.2023, 12.42
Uusi maantiepyörä hakusessa myös.
Tuli tilattua https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/cf/endurace-cf-7/2735.html
Sit selattua noita sivuja huomasin https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/cf/endurace-cf-8/2736.html
Toi 8 olis paremmilla osilla eikä hintaeroa ole kauheasti. 7 toimitus olis toukokuussa ja punainen väri houkuttelisi . 8 olis kohta tulossa mutta en tiedä koska. Onko asiantuntijoiden mielestä järkevä odotella 8 vai tyytyä tohon seiskaan?
Onko 105/ Ultegran ero kuinka merkittävä?

Carolus
21.04.2023, 13.16
Asiantuntijuudesta en tiedä mutta mielestäni noiden kahden ero on niin pieni että sitä tuskin käytössä huomaa. 105 ja Ultegra ovat molemmat todella toimivia vaihtajia, kiekothan noissa ovat samat. Jos/kun päivityskuume iskee päivittäisin ensin kiekot. Sähköinen vaihteistokin on kiva mutta mekaanisellakin pärjää loistavasti. Eli jos punainen väri on mieleinen niin en lähtisi säätämään tilausta.

nure
21.04.2023, 13.51
Joskus itse pohtinut että Ultegra Shimanon seteistä paras hinta/laatusuhteessa mutta ainakin pari vuotta vanha 105 aivan pätevä paketti. Ja mitä hauskaa jos ostat nyt parhaan niin mitä päivität kun tulee sellainen fiilis?

paaton
21.04.2023, 14.12
Vaijeri ultegrasta on kyllä vara päivittää vielä moneen kertaan paremmaksi.

Jurpu
21.04.2023, 14.49
Mulla oli yhdessä cyclossa Ultegran vaihteet ja oli kyllä pomminvarmat. Ajelin kesät talvet työmatkaa pitkälti päälle 10 000 km ja kerran piti huoltaa palautusjousi ja kerran takavaihtajan vaijeri.105 ei kauheasti kokemuksia .

Username.
21.04.2023, 15.18
2x11 disc ultegrassa ärsyttää hinkkaavat jarrupalat, ilmeisesti tämä on korjattu ainakin 105 di2 12-speed osasarjaan

jalkkis
21.04.2023, 15.32
2x11 disc ultegrassa ärsyttää hinkkaavat jarrupalat, ilmeisesti tämä on korjattu ainakin 105 di2 12-speed osasarjaan

Minkä ikäisestä kyse? Mun 2x11 disc ultegra (vm. 2022) ei hinkkaa.

Username.
21.04.2023, 15.41
Minkä ikäisestä kyse? Mun 2x11 disc ultegra (vm. 2022) ei hinkkaa.

Pyörä ostettu 2020. Jarrutuksen jälkeen jää hinkkaamaan, ehkä se riippuu levyistä. Joka tapauksessa pad clearancea on lisätty uusiin malleihin.

jalkkis
21.04.2023, 16.28
Pyörä ostettu 2020. Jarrutuksen jälkeen jää hinkkaamaan, ehkä se riippuu levyistä. Joka tapauksessa pad clearancea on lisätty uusiin malleihin.Ok. Ehkäpä ongelma on ratkaistu mun vuosimallissa, kun en moista tunnista.

Kanuuna
21.04.2023, 17.01
Olisko kuitenkin vaan männissä mäiskettä?

plr
21.04.2023, 18.30

Eikö ainoastaan Ultegraan? 12-vauhtisessa Ultegrassa on Servo Wave, 105:ssä ei.

nure
21.04.2023, 18.37
Kun miettii millaisilla jarruilla tultiin oikein hyvin toimeen maantiellä esim. 80luvulla niin mikä tahansa jarru riittää. Vaiijerivetoisista Spyre SLC päihittää kummasti useat hydrauliset.

K.Kuronen
21.04.2023, 19.03

ilmeisesti sähkövaihteet?

Hinkkaavista jarruista katsoisin, että jarrusatula on suorassa suhteessa levyyn: ne pinnat, joihin satula vastaa eivät mitenkään vältämättä ole täysin suorat.

paaton
21.04.2023, 20.22
Kun miettii millaisilla jarruilla tultiin oikein hyvin toimeen maantiellä esim. 80luvulla niin mikä tahansa jarru riittää. Vaiijerivetoisista Spyre SLC päihittää kummasti useat hydrauliset.

Oikeesti. Lopeta jo.

paaton
21.04.2023, 20.25

12sp jarruihin taisi tosiaan tulla suurempi clearance satuloihin, eli mäntä palautuu enemmän levystä irti, mutta oliko niin että 105 kahvoista oli jätetty servo wave pois, joka lyhentää käsittääkseni jarrukahvan liikematkaa. En sitten tiedä huomaako tuon eron käytössä.

Username.
21.04.2023, 20.30

Hinkkaavista jarruista katsoisin, että jarrusatula on suorassa suhteessa levyyn: ne pinnat, joihin satula vastaa eivät mitenkään vältämättä ole täysin suorat.

Hinkkaavat vain hetken aikaa jarrutuksen jälkeen, ehkä jarrulevy kuumenee ja menee kieroon hetkeksi

paaton
21.04.2023, 20.30

Tuohonhan löytyy pätevästä fillarikorjaamosta myös työkalu. Siis millä oikaistaan nuo satulan vastepinnat.

Username.
21.04.2023, 20.39
12sp jarruihin taisi tosiaan tulla suurempi clearance satuloihin, eli mäntä palautuu enemmän levystä irti, mutta oliko niin että 105 kahvoista oli jätetty servo wave pois, joka lyhentää käsittääkseni jarrukahvan liikematkaa. En sitten tiedä huomaako tuon eron käytössä.
https://www.bikeradar.com/news/shimano-105-di2-r7150/

The pad-to-rotor clearance is also said to have increased by 10 per cent, reducing the chances of either rubbing in grimy conditions.

Ainakin olisi joku syy päivittää sähkövaihteisiin.

nure
21.04.2023, 21.03
User, aika harvoin tähän aikaa vuodesta jarrulevyjä ainakaan kotimaassa saa kuumenemaan...

K.Kuronen
21.04.2023, 21.16
Hinkkaavat vain hetken aikaa jarrutuksen jälkeen, ehkä jarrulevy kuumenee ja menee kieroon hetkeksi

Saattais satulat/männät kaivata puhdistusta.

Username.
21.04.2023, 21.25
Saattais satulat/männät kaivata puhdistusta.
helpompi ostaa uusi SHIMANO-105-Di2-R7170-Complete-Group-2x12-Crank-Lenght-1725-mm-SPECIAL-OFFER (https://r2-bike.com/SHIMANO-105-Di2-R7170-Complete-Group-2x12-Crank-Lenght-1725-mm-SPECIAL-OFFER)

paaton
21.04.2023, 21.47
helpompi ostaa uusi SHIMANO-105-Di2-R7170-Complete-Group-2x12-Crank-Lenght-1725-mm-SPECIAL-OFFER (https://r2-bike.com/SHIMANO-105-Di2-R7170-Complete-Group-2x12-Crank-Lenght-1725-mm-SPECIAL-OFFER)

Mutta tuossa ei ole sitä servo wavea, sitä ilman et voi elää.

Kihnuttaako satulaputkikin? Mulla alkoi tulemaan sieltä jotain outoa ääntä ja oli ihan pakko tilata uusi runkokin.

Se runko muuten on muuten seurannan mukaan jossain Vedestassa, joka on googlen mukaan tukholman lähiötä. Narkit kasaavat mun cannaria tällä hetkellä...

huotah
21.04.2023, 22.17
Tuohonhan löytyy pätevästä fillarikorjaamosta myös työkalu. Siis millä oikaistaan nuo satulan vastepinnat.

^siinä päivän pro tip. Vastepinnat voi olla tehtaan jäljiltä kierot/epätasaiset ja normi fillarikauppa ei niitä tarkista ennen fillarin kasausta. Feissauksen ei pitäisi maksaa maltaita asiansa osaavassa kivijalassa.

paaton
21.04.2023, 22.29
https://www.bikeradar.com/news/shimano-105-di2-r7150/

The pad-to-rotor clearance is also said to have increased by 10 per cent, reducing the chances of either rubbing in grimy conditions.

Ainakin olisi joku syy päivittää sähkövaihteisiin.

No, jos siellä on 0.5mm välystä, niin 10% tuohon lisää ei ehkä kuitenkaan ole mitään mullistavaa.

nure
22.04.2023, 00.10
^^Satulan vastepinnat ja feissaus, taas pihalla... Toisaaltaan ymmärtää perjantai jutut.

kaakku
22.04.2023, 00.45
Itseasiassa levyjarrukorvakkeiden kosketuspintojen suoristus on feissausta (engl. facing), ihan samalla lailla kuin keskiönkin. Joten mitäs jos nure olisit hiljaa ku aikuiset keskustelee.

edit: en tiennytkään että myös ohjainkannattimen voi feissata
https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/53b23eb9e4b02678c8e4e9ab/1581492660218-WZZHWZR2E1Z1G2FQBSVN/Stem+facing.jpg

nure
22.04.2023, 08.18
^Eikös kysyä voi? Tiedän kyllä mitä feissaus on ja keskiö usein feissattu mutta ei moinen ole jarrujen kohdalla tullut mieleen.

K.Kuronen
22.04.2023, 08.26
Itseasiassa levyjarrukorvakkeiden kosketuspintojen suoristus on feissausta (engl. facing), ihan samalla lailla kuin keskiönkin. Joten mitäs jos nure olisit hiljaa ku aikuiset keskustelee.

edit: en tiennytkään että myös ohjainkannattimen voi feissata

Joskus pohdin, että yhdessä vähän halvemmassa stemmissä taitaa olla vinot päät->painaa laakeria vinoon.

JKO17
22.04.2023, 11.05
Noiden sähköisten alkaen mallien hintaero mekaanisiin ei kovin iso enää ole.

Kun tässä on tuotu 105:sta esille, niin hinnassa vs ultegra kannatta huomioida että niissä on toiminnallisia eroja.

Itselle tärkeimpinä eroina hoodsien päissä olevat napit, ultegrassa valmiina parempi välitys (eli lisävaihde tulee pakan keskelle tihentämään eikä pienempään päähän lisäämään vaihteita, itsellä siis tasamaa-ajamista) ja servosysteemi kuulostaa hyvältä vaikka siitä ei kokemuksia.
Kun tuohon lisätään jonkin verran nopeampi vaihtaminen, satelliittivaihtajien mahdollisuus ja paino, niin oma valinta kuitenkin kääntyisi ultegraan nykyisellä 500 euron hintaerolla.

Tässä välitysasiassa viittaan r2:ssa myytävään 105:een , jossa eturatas on 50/34 ja takana 11-34 ( 105:een ilmeisesti saa myös 11-30:n pienellä säätämisellä)
Tällöin lisävaihde - tai melkein 2 vaihdetta tulee pienempään päähän jos verrataan 52/36 ja 11-30 yksitoistavaihteisena. Tai ainakin suunnilleen näin.

paaton
22.04.2023, 11.15
Ja tosiaan 105 taitaa olla selvästi pidempi takahäkki? Onkohan tuo totta? Eli oikeasti tuohon ei saisi edes asentaa 11-30 pakkaa, mikä kuulostaa kyllä hurjalta.

Arosusi
22.04.2023, 11.39
Kiinnostaa miksei voisi asentaa 11-30 pakkaa?
Shimano määrittelee useasti hyvinkin tarkasti mikä käy ja mikä ei. Jos toiminta ei ole 100 prosentista niin ilmoitetaan ettei toimi.
Kun olen ajanut pitkä häkkisellä LX:llä 13-23 pakkaa ja sekin toimi, saattoi olla jossain vaihdoissa aavistuksen hidas muttei mitenkään ajoa haittaava, niin hiukan varauksella noihin rajoituksiin suhtaudun.

JKO17
22.04.2023, 11.45
Shimano ilmoittanut spekseissä että 34 min ja 36 max. Kyllä tuon saa kait toiminaan 30:llä pienillä säädöillä.

Kuitenkin tarkoittaa sitä että paketteja tai valmiita pyöriä ei voi speksata muutoin.

Miten paaton se runko on tulossa, eikös se ole ollut jo aika kauan matkalla. Bike24:n lupaili pyörää 4-8 työpäivän kuluessa Suomeen, ei taida ihan toteutua kun 6 päivää mennyt ja pyörää on vain siirrelty varastosta toiseen Dresdenin ympäristössä, No jos maanantaiaamuna rekka lähtisi Suomeen päin niin ensi viikolla ehkä....

kaakku
22.04.2023, 11.48
Pitkä häkki ei estä pienemmillä rattailla ajoa, vähän voi olla hitaampi vaihtamaan. Cannondale oli aikanaan speksannut SuperX Di2 malliin XT Di2 takavaihtajan ja 11-34 pakan. Hyvin sekin toimi. Nyt mulla on toki 11-40 pakka ko. vaihtajan hämmennettävänä.

huotah
22.04.2023, 12.06
Tässä vertailun vuoksi muutama Shimanon 11-s ja 12-s pakkaa.

CS-R8000 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25T
CS-R8000 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28T
CS-R8000 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30T
CS-R8100 11-12-13-14-15-16-17-19-21-24-27-30T
CS-R8100 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30-34T
CS-R7101 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30-34T
CS-HG710 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32-36T

Ultegran uusi 12-30 pakka on monille varmaan se yksisarvinen missä yhdistyy 16T ratas ja kevyehköt mäkivälitykset (vrt. vanha 11-25T).

paaton
22.04.2023, 12.59
Niin mutta onko tuo 105 häkki jo uber pitkä? Luokkaa grx 2x?

Dpd/postnord. 7.päivä tilattu.

Edit: 39 vs 41 ultegra vs 105 häkkien kapasiteetti. Eli on se pidempi 105:ssa.
Siinä massiivisessa GRX 2x vaihtajassa on 42 kapasiteetti, eli 105 on tosi lähellä samaa pituutta.

paaton
22.04.2023, 13.01
Ja 11-30 12sp olisi kiva.

Verrattuna 11sp 11-28 ja 11-30 saa sen puuttuvan 16t rattaan mukaan.

Aakoo
22.04.2023, 13.44
Tässä vertailun vuoksi muutama Shimanon 11-s ja 12-s pakkaa.

CS-R8000 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25T
CS-R8000 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28T
CS-R8000 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30T
CS-R8100 11-12-13-14-15-16-17-19-21-24-27-30T
CS-R8100 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30-34T
CS-R7101 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30-34T
CS-HG710 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32-36T

Ultegran uusi 12-30 pakka on monille varmaan se yksisarvinen missä yhdistyy 16T ratas ja kevyehköt mäkivälitykset (vrt. vanha 11-25T).

Campalta löytyy myös noita, kun jokainen 12s kasetti on samalla ratastuksella 19T asti.
11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-26-29
11-12-13-14-15-16-17-19-22-25-28-32
11-12-13-14-15-16-17-19-22-25-29-34

paaton
22.04.2023, 13.49
Campalta löytyy myös noita, kun jokainen 12s kasetti on samalla ratastuksella 19T asti.
11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-26-29
11-12-13-14-15-16-17-19-22-25-28-32
11-12-13-14-15-16-17-19-22-25-29-34

Jep, tuo on 12sp kanssa suht iso etu. Huomaa tosiaan johonkin loivaan ylämäkeen tempotessa 35-40 kyydissä. Tulee helposti se 10cad hyppy vaihteiden välillä.

JKO17
25.04.2023, 19.22
Jos uusien maantiepyörien numeroista on kiinnostunut, niin tour magazinessa on aika paljon vertailuja ja testejä. Yleensä ne käyttää pyörää "alaraajamannekiinin" kanssa tuulitunnelissa, ja lisäksi mittaa painot: runko+etuhaarukka+ohjainlaakeri.
Kiekot punnitaan erikseen kokoonpanolla: kiekot, sisurit, rengas, jarrulevyt kiinni ja takapakka.
Kiekoissa noin punnittuina on aikas isoja eroja eri merkkien välillä ja merkkien sisällä alkaen malli-perusmalli-high end-malli. Painolla on myynnissä ja mallistossa ilmeisen iso merkitys, ainakin joillakin valmistajille hinta ja paino kulkee rinnakkain. Esim. Canyonilla ei ihan niin selkeää säätämistä. Säätämisellä meinaan esim. sitä, että kun monet mekaaniset on kevyempiä kuin esim. sähköinen rival, niin kiekkoihin ladataan aika reilusti painoa jotta halvempi malli ei olisi kevyempi, voi tuossa olla muutkin syyt hinta jne..

Mallina tässä Canyon Ultimate.

Das Canyon Ultimate CF SL 8 Aero im Detail

Preis: 4999 Euro
Gewicht: 7,5 Kilo
Aerodynamik: 216 Watt*****

https://media.delius-klasing.de/images/dpr_auto,fl_progressive,f_auto,c_fill,g_face:auto, w_712/q_auto:eco/tour/canyon-ultimate-cf-sl-8-aero-mb05693-wp_55615e6a8f41e1a9310bacc2b2bcb90a/canyon-ultimate-cf-sl-8-aeroFoto: Matthias Borchers

Canyon Ultimate CF SL 8 Aero

Gewicht Rahmen/Gabel/Steuerlager* 1005/365/54 Gramm
Rahmengrößen** XXXS, XXS, XS, S, M, L, XL, XXL
Sitz-/Ober-/Steuerrohr 505/555/143 Millimeter
Stack/Reach/STR*** 573/387 Millimeter/1,48
Radstand/Nachlauf 990/60 Millimeter

Canyon Ultimate - Ausstattung

Antrieb/Schaltung Shimano Ultegra Di2 (2x12; 52/36, 11-30 Z.)
Bremsen Shimano Ultegra (160/140 mm)
Laufräder/Reifen (Gewichte)**** DT Swiss ARC 1600 Dicut 50/62/Continental Grand Prix 5000 25/28 mm (v./h.: 1197/1746 g)

Föhn
25.04.2023, 19.51
Aika painava runko noinkin uudessa pyörässä.

J3K
25.04.2023, 20.56
Aika painava runko noinkin uudessa pyörässä.

Aeroa haettu painon kustannuksella.

Föhn
25.04.2023, 21.03
Joo, siitähän se tulee.

JKO17
25.04.2023, 21.05
Tässä vielä SLX malli dura-ace di2:lla.
(CFR malli runko 730 ja etuhaarukka 330)
Näissä rungoissa/kokoonpanoissa on kohtuullisen isot erot hinnoissa alkaen SL mallit vajaasta 3 teurista, SLX 6,5 teur ja cfr yli 10 teur

Gewicht Rahmen/Gabel/Steuerlager* 843/350/42 Gramm

Rahmengrößen** 3XS, 2XS, XS, S, M, L, XL, 2XL

Sitz-/Ober-/Steuerrohr 505/555/141 Millimeter

Stack/Reach/STR*** 563/395 Millimeter/1,43

Radstand/Nachlauf 990/55 Millimeter

Ausstattung

Antrieb/Schaltung Shimano Dura-Ace Di2 (2x12, 52/36, 11-30 Z.)

Bremsen Shimano Dura-Ace (160/140 mm)

Laufräder/Reifen (Gewichte)**** DT Swiss ARC 1100 50/Schwalbe Pro One 25/28 mm (1.171/1.499 g)

JKO17
25.04.2023, 21.17
Eli oikeastaan juttu oli se, että noilta sivuilta saa mm. tietoa minkä painoisia nuo pyörät ovat ja miten paino jotakuinkin jakautuu. Paljonko eroa on rungossa ja kiekkosetissä + lopuissa.

Eikä Canyonin teknisten tietojen postaamiseksi.

HesaBikes
26.04.2023, 17.10
Viisammat osaatte kertoa vähän pyörästä Trek Domane SL 5. Olen täysin untuvikko mitä pyöriin tulee, lähinnä juoksuharrastuksen ohessa (kun jalat p*skana) sotkenut menemään maastopyörällä, ja nyt olisi tilaisuus ostaa kunnon pyörä, ja siirtyä kokonaan pyöräilyyn.
Cyclocross/gravel pyörät noin paperilla kuullosti siltä mitä mietin, mutta ajan käytönnössä 95% ajasta ok/hyvillä pyöräteillä (Kehä 1/3/Tuusulan väylän vieressä menevät tiet aika standardi). Loput vähät keskuspuiston kovaa hiekkaa.

Tarkoitus kuntoilumielessä polkea eli kovaa, ja välillä pitkään, mutta kuitenkin siitä voidaan hieman tinkiä että pyörä ei ole änkyrä kireä ja kaatuu ekan kävyn yli ajaessa. Siksipä tämä mainittu pyörä tähän tarpeeseen pätevä, ehkä renkailla voi sitten hienosäätää menoa?

plr
26.04.2023, 17.32
Tiedän kyllä mitä feissaus on ja keskiö usein feissattu mutta ei moinen ole jarrujen kohdalla tullut mieleen.

Usein jarrusatuloiden kiinnityksessä käytetään sellaista aluslaattaparia, jossa toinen puoli on kupera ja toinen kovera. Sen tehtävä on huolehtia siitä, että satula ja jarrupalat asettuvat samansuuntaisiksi jarrulevyn kanssa. Jos tällainen on käytössä, niin rungossa olevia jarrun kiinnityskohtia ei käsittääkseni ole tarpeen feissata eli saattaa samaan tasoon. Tuo aluslaatta (itseoikaiseva prikka, spherical washer) hoitaa sen. Tilanne voi olla erilainen, jos jarrusatula kiinnitetään ilman näitä aluslaattoja runkoon.