PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uusi maantiepyörä hakusessa

Sivut : 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9

opadude
08.10.2020, 12.49
Opadude, sitä sitten miettimään ja vertailemaan, ei ole mitenkään korkeampaa matikkaa...

Lähinnä minua vaivasi kielteinen suhtautumisesi kokemuksien kysymiseen ja kun annoit vastaukseksi 1) geon ja mietymyksien tutkimisohjeen 2) "Tuosta olisi hyvä aloittaa"-rungon, niin koin nuo lauseet ristiriitaiseksi keskenään.
Esimerkiksi minulle pitkäjalkaisena tuon rungon stack on liian pieni ja vaivaamaan jää olisiko tuo runko vakaa ja miellyttävän tuntuinen huonolla kelvillä. Osa geometrian mitoista on helppoja mutta juuri kokemukset olisivat minullekkin tärkeitä osatakseni ostaa kolmannen pyöräni (ensimmäisen maantiepyöräni) ja ymmärtääkseni mittojen ja materiaalien vaikutuksen ajotuntumaan. Varmaan muutamaa pyörää myöhemmin osaan jo lukea tarvitsemani tiedot valmistajan teknisistä tiedoista mutten vielä.

Oatmeal Stout
08.10.2020, 14.02
Lähinnä minua vaivasi kielteinen suhtautumisesi kokemuksien kysymiseen ja kun annoit vastaukseksi 1) geon ja mietymyksien tutkimisohjeen 2) "Tuosta olisi hyvä aloittaa"-rungon, niin koin nuo lauseet ristiriitaiseksi keskenään.
Esimerkiksi minulle pitkäjalkaisena tuon rungon stack on liian pieni ja vaivaamaan jää olisiko tuo runko vakaa ja miellyttävän tuntuinen huonolla kelvillä. Osa geometrian mitoista on helppoja mutta juuri kokemukset olisivat minullekkin tärkeitä osatakseni ostaa kolmannen pyöräni (ensimmäisen maantiepyöräni) ja ymmärtääkseni mittojen ja materiaalien vaikutuksen ajotuntumaan. Varmaan muutamaa pyörää myöhemmin osaan jo lukea tarvitsemani tiedot valmistajan teknisistä tiedoista mutten vielä.
Teetättää pyörän mittojen mukaan, niin voi jopa tukea kotimaista liikettä ja saada sopivan tämän hetken ominaisuuksiensa mukaan. Sopiva muuttuu esimerkiksi liikkuvuuden muuttuessa tai muista seikoista kuten vaikka loukkaantumiset.

nure
08.10.2020, 16.57
Opa, helppo tapa jopa aloittelijallekinon mennä johonkin BikeFittingiin jolloin saa määritettyä tarpeet. Helppo tapa on myös koeajaa joku sopiva pyörä ja verrata sen geometriaa muihin ehdokkaihiin. Viimneiset kolme maantierunkoa olen tuolla systeemillä hankkinut ja kaikki toimineet.

En suhtautunut kielteisesti, lähinnä kannustin oma-aloitteisuuteen koska jokainen kuski hyvin yksilöllinen ja jokainen säätää pyörän sen mukaan jolloin ne esim. ei sovi sinulle lainkaan. Tuo 3T oli viittaus siihen että voi rakentaa helposti tuolla budjetilla mieleisen ja tuo runko toimi esimerkkinä...

JKO17
08.10.2020, 20.17
Spessu julkaissut just uuden Aethoksen. 5,9 kg, Yksi vaihtoehto lisää uudelle maantiepyörälle.
12.500-14.500 dollaria mallista riippuen.
Painoraja 125 kg (kun esim aerodissa 100 kg systeemipainoraja)

Aakoo
08.10.2020, 20.42
^12k€, eikä saa integroituja kaapeleita tai tubeless -kiekkoja vuonna 2020?

JKO17
08.10.2020, 21.04
Se että ei ole integroituja kaapeleita, on tuossa pyörässä varmasti tarkoitus.

Menty rungon muodossa ja osien "yksinkertaisuudessa" tavallaan takaisin perinteisiin.

Tuosta tullee vielä expert ja pro mallit.

JohannesP
08.10.2020, 21.17
56 cm runko maalattuna pitäisi Spessun mukaan olla 585 g ja haarukka 310 g. Keskiön ja emäputken jäykkyys ainakin samaa tasoa SL7 kanssa. Onhan toi törkeän kevyt disc rungoksi. Itse tykkään tuollaisista old school valinnoista, kuten pyöreistä putkista ja ei integroiduista kaapeleista, mutta olisivat sit edes tyylikkyyden nimissä laittaneet top tuben vähän pienempään kulmaan.

Vaikka kevyet pyörät on kivoja niin en ymmärrä laisinkaan miksi Spessun piti tälläinen tunkea markkinoille. Tai mikseivät lähteneet keventelybisnekseen silloin vajaa 10 vuotta sitten, kun Cervelokin myi keveydellä ja RCa oli kuuminta hottia 900 g runkosettinä vannejarruilla. Nyt ei sovi laisinkaan Spessun imagoon ja markkinointiin.

Vaikea kuvitella, että nämä iskisivät kunnolla läpi, kun aika pienen piirin hommaa tuollainen weightweenies on. Varsinkin näin isolla hintalapulla moni valitsee varmasti mielummin SL7, ainakin minä.

paaton
08.10.2020, 23.00
56 cm runko maalattuna pitäisi Spessun mukaan olla 585 g ja haarukka 310 g. Keskiön ja emäputken jäykkyys ainakin samaa tasoa SL7 kanssa. Onhan toi törkeän kevyt disc rungoksi. Itse tykkään tuollaisista old school valinnoista, kuten pyöreistä putkista ja ei integroiduista kaapeleista, mutta olisivat sit edes tyylikkyyden nimissä laittaneet top tuben vähän pienempään kulmaan.

Vaikka kevyet pyörät on kivoja niin en ymmärrä laisinkaan miksi Spessun piti tälläinen tunkea markkinoille. Tai mikseivät lähteneet keventelybisnekseen silloin vajaa 10 vuotta sitten, kun Cervelokin myi keveydellä ja RCa oli kuuminta hottia 900 g runkosettinä vannejarruilla. Nyt ei sovi laisinkaan Spessun imagoon ja markkinointiin.

Vaikea kuvitella, että nämä iskisivät kunnolla läpi, kun aika pienen piirin hommaa tuollainen weightweenies on. Varsinkin näin isolla hintalapulla moni valitsee varmasti mielummin SL7, ainakin minä.

No mutta tämähän sopii juurikin spessun imagoon nyt. Aero on mennyttä. SL7 on uusi aeropyörä ja sen alle tarvitaan kevyt vuoripyörä. Eli lähdetään tasan toiseen suuntaan mitä muut.

JohannesP
08.10.2020, 23.13
Aivan totta, unohtu tuo täyskäännös SL7 kohdalla. Jääny takaraivoon vahvasti aero is everything.

Jos tästä keveydestä muodostuu uusi juttu niin tässähän voi kohta ite alkaa oleen ainakin jonkinverran muodikas 2012 vuoden pyörällä. Tosin levyjarrut puuttuu, mutta eiköhän vannejarrut palaa, kun valmistajat tajuaa niiden painonlisäyksen. Olisi ollut kiva nähdä kuinka kevyen vannejarrurungon olisivat saaneet tuosta Aethoksesta. 100 g saisi varmaan helposti, kun haarukasta pelkästään 50-60 g verrattuna nykyisiin.

huotah
08.10.2020, 23.15
Itse tykkään tuollaisista old school valinnoista, kuten pyöreistä putkista ja ei integroiduista kaapeleista, mutta olisivat sit edes tyylikkyyden nimissä laittaneet top tuben vähän pienempään kulmaan.

Sama täällä, tykkään. Jos vaakaputki olisi vähemmän laskeva niin tuossa olisi klassikkoainesta. Kaikkien tökerösti integroitujen himmeleiden jälkeen tällainen design näyttää ajattomalta.

Onko tietoa tuleeko tästä myös kansanmallit vai jääkö S-Worksit ainoaksi vaihtoehdoksi? Uskon että tällekin löytyy oma ostajakuntansa jota ei kiinnosta 5,4 watin säästöt tai 12,34% jäykempi keskiö yms. ja joilla budjetti ei rajoita mielitekoja.

huotah
08.10.2020, 23.22
Se että ei ole integroituja kaapeleita, on tuossa pyörässä varmasti tarkoitus.

Aethoksen kaapelivedot on niin siistit kuin ne voi olla. Keveyttä tuolla virallisen selityksen mukaan haetaan, mutta tiedä sitten miten paljon tuolla voi säästää.

Kuvia katsellessa herää kysymys että mikä tässä on niin erilaista SL6:een verrattuna. Painoa on vähän vähemmän ja vaakaputki slouppaa enemmän, mutta muutenhan ne on kuin veljeksiä keskenään. Vastaus selviäisi ehkä ajamalla.

JohannesP
08.10.2020, 23.22
Onko tietoa tuleeko tästä myös kansanmallit vai jääkö S-Worksit ainoaksi vaihtoehdoksi? Uskon että tällekin löytyy oma ostajakuntansa jota ei kiinnosta 5,4 watin säästöt tai 12,34% jäykempi keskiö yms. ja joilla budjetti ei rajoita mielitekoja.

Itse en ole tutustunut tarkemmin, mutta:

Tuosta tullee vielä expert ja pro mallit.

paaton
08.10.2020, 23.50
Kyllä kaapeleiden integrointi väkisinkin lisää painoa. Ei tarvitse kuin katsoa noita stemmi/emputki virityksiä, niin ymmärtää, ettei nuo ole ilmaisia painon tai hinnan mukaan. Sama juttu tangossakin. Jos haetaan maksimaalista keveyttä, niin ei siihen kärsi reikiä porailla.

JKO17
09.10.2020, 00.07
WW:n sivuilla oli keskustelua että esittelyvideoissa oli näkynyt ultegra d12 malli, specialized tekstinä (ei-sworks) sekä värikin oli tumman siniharmaa, jota ei s-worksin värivalikoimassa.

JaniM
09.10.2020, 08.02
Vähän epäilen myös 1x soveltuvuutta maantieajoon?

Epäilet ihan syystä. Ei tee mitään.

Visqu
09.10.2020, 08.38
Onneksi mulla on levyjarrullinen SL6 joka on kivanvärinen, aerompi kuin Aethos, jäykempi ja kauniimpi kuin SL7, all good.
Mutta onhan tää aikamoinen ankkuri Aethokseen verrattuna, 7.0kg wattipolkimien, häkkien ja Garmin-telineen kanssa :P

Värinä 'Satin Carbon/Red Gold Chameleon/Bronze Foil' on aivan sairaan hieno, tosin vielä parempi olisi jos downtubessa olisi S-Works teksti koska tuo kuparinvärinen logo on törkeän upea.
Onneks mulla ei oo rahaa, tai edes tilaa.

JKO17
09.10.2020, 10.03
Spessu osaa myös hyvin markkinoinnin ja sloganit: aero is everything, one bike to rule them all, ja aethoksen osalta käytetty ainakin jossain yhteydessä it is not a race bike.
Uskon että tuon tyyppiselle ratkaisulle on oma ostajakuntansa.
Aethoksen runkosetin hinta on muuten 4.499 eur. Koko pyörä 11.800 eur taitaa olla hinnaltaan enemmän kuin osiensa summa. Toisaalta eikö se näin periaatteessa pitäisikin olla.
Vertailun vuoksi cfr Ultimate runkosetti 3.499, koko pyörä da di2:lla 7.599.

JKO17
09.10.2020, 13.17
Tour Magazinen mukaan: Lokakuun lopussa Pro ja Expert -versiot Aethoksesta ultegran di2:lla, painot 6,58 ja 7,14.
Jossain hinta-arvio noin 8 ja 5.

penyeach
09.10.2020, 14.57
Chapeau spessun markkinointitiimille. Taidan kuulua kohdesegmenttiin, kun minusta tollainen kahvilauskottava ja huippulaadukas "not a race bike" on tosi kiinnostava idea. Puhdasverisellä kisapyörällä ajelu on minusta hieman tyylitöntä jos ei ikinä aio kilpailla ja toisaalta taas endura(n)ce-fillari tuntuu jotenkin downgreidatulta. Aethos saattaisi mahdollistaa sunnuntailenkkeilyn kymppitonnin pyörällä ilman vähän vaivaannuttavaa overkill-tunnetta.

JohannesP
09.10.2020, 15.54
Chapeau spessun markkinointitiimille. Taidan kuulua kohdesegmenttiin, kun minusta tollainen kahvilauskottava ja huippulaadukas "not a race bike" on tosi kiinnostava idea. Puhdasverisellä kisapyörällä ajelu on minusta hieman tyylitöntä jos ei ikinä aio kilpailla ja toisaalta taas endura(n)ce-fillari tuntuu jotenkin downgreidatulta. Aethos saattaisi mahdollistaa sunnuntailenkkeilyn kymppitonnin pyörällä ilman vähän vaivaannuttavaa overkill-tunnetta.
Tämän kategorian tuo tosiaan täyttää ja osittain itsekkin kuulun kohdesegmenttiin, kun kisaaminen ei ole tavoitteena ja pyörältä haluan mielummin laatua kuin maksimaalista aeroa. Mutta täyttääkö Taiwanissa valmistettu Spessu kuitenkaan sitä kahvilauskottavan ja huippulaadukkaan pyörän vaatimusta suuremmalle kohdeyleisölle, jotka tyypillisesti ovat hankkineet sen Länsimaissa valmistetun customin - aika näyttää.

Ensiksi ajattelin Spessun suunnittelevan samaa kuin Cervelo aikoinaan Project Californialla, jossa opettelivat tekemään kevyen pyörän. Muistaakseni RCa 8500 € hintalapusta huolimatta tuosta ei syntynyt varsinaista tiliä Cervelolle, koska rungot valmistettiin Kaliforniassa ja käytettiin nanokuitua ynm. uusia materiaaleja. Lopultahan tuon kehitystyö siirrettiin osittain R5, jota saatiin hyvin kevennettyä ja RCa poistui markkinoilta. Jos tästä Aethoksesta olisi tullut vain sworks malli niin Spessu olisi voinut tehdä saman, kun näyttivät jo kykynsä tehdä superkevyen disc-rungon. Pro ja Expert mallit viittaavaat siihen, että ihan oikeasti uskovat tähän konseptiin.

On muuten taas perinteistä hinnittelua Spessulla: runkosetti 4500 € ja kokonainen pyörä ilman erikoiskalliita osia 12 000€. Itse rakentamalla hifimmistä osista saa huomattavasti kevyemmän jopa alle tuon 12 000 €.

penyeach
09.10.2020, 16.20
Mutta täyttääkö Taiwanissa valmistettu Spessu kuitenkaan sitä kahvilauskottavan ja huippulaadukkaan pyörän vaatimusta suuremmalle kohdeyleisölle, jotka tyypillisesti ovat hankkineet sen Länsimaissa valmistetun customin - aika näyttää.

Totta. Mutta S-Works henkii kuitenkin jotenkin korkeaa laatua ja suorituskykyä kun taas customeista tulee mieleen retroteknologia jonka hienous on paljolti historiallista ja käsityöhön liittyvää. Joku Colnago C64 voisi kilpailla tässä kategoriassa, mutta italialinen sielukkuuskin tuntuu nykyään liian laskelmoidulta.

JKO17
09.10.2020, 16.44
Tuo aethoksen runko on varmaan monelle "hifistelijälle "kova paikka, kun se on spessun tekemä :)

Periaatteessa koko pyörä on spessun osilla tehty lukuunottamatta groupsettia. Hifiosia muttei kuitenkaan liian hifiä ostajakunnan mielestä, tuttua, turvallista ja kuitenkin laadukasta ?

S-worksista voi tehdä pron pelkästään maalilla, da ultegraan ja kiekot aplpinist clx:stä cl:iin, s-worksin satula prohon sekä mahdollisesti stemmi ja tanko toisiin omiin tuotteisiin. Ja näin on saatu 8-9 teurin Aethos pro. Ja edelleen muutokset groupsettiä lukuunottamatta omilla tuotteilla.

Vivve
09.10.2020, 21.17
Epäilet ihan syystä. Ei tee mitään.

Höpöhöpö, 53 eteen ja taakse 11-28 riittää.

fiber
09.10.2020, 22.37
Minä tein päätökseni ja uusi runko on nyt tilattu. Tietysti vannejarruilla!

En halua integroitua ohjaamoa, mutta ajatuksena on kuitenkin laittaa kaapelit piiloon. Onko suosituksia? Ainakin Deda Vinci ja Prime Primavera voivat olla mahdollisia. En ole vielä etsinyt/löytänyt niiden mittoja, mutta olennaista olisi perinteinen alamutkan muotoilu eli ei mikään kovin kompakti.
https://www.bianchi.com/wp-content/uploads/2020/09/XPB035K.jpg

Aakoo
10.10.2020, 09.42
^^ Hyvä että joku saa päätöksiä tehtyä. Itse olen enemmänkin jumissa hyvien vaihtoehtojen viidakossa. Pitäisiköhän vaan ostaa se, mikä on parhaan näköinen?

JKO17
10.10.2020, 13.28
On se vaan hieno Bianchi.

Aakoo. Ei niitä hyviä vaihtoehtoja oikeastaan ole montaa, kun kriteerit on itsellä selvillä. Parhaan näköisiä pyöriä yleensä on 1 tai pari, päivästä ja mielialasta riippuen :) . Tuo on erinomaisen hyvä peruste.

JohannesP
10.10.2020, 13.47
XR4 ei voi mennä pahasti pieleen ja hyvät vannejarrut on edelleen erittäin riittävät Suomen teille jos ei tarkoituksella harrasta sateella ajoa.

^^ Hyvä että joku saa päätöksiä tehtyä. Itse olen enemmänkin jumissa hyvien vaihtoehtojen viidakossa. Pitäisiköhän vaan ostaa se, mikä on parhaan näköinen?
Jos tarkoituksena ei ole hommata täysin budjettipyörää niin ehdottomasti se mikä miellytää silmää. Tuo valinta voi maksaa myös itsensä takaisin hyvin nopeasti, kun harvoin hienoa runkoa tekee ensimmäisenä mieli päivittää.

Eihän kukaan osta 7 paikkasta tilavessaa harrasteautoksi jos valintana voisi myös olla jokin kaksipaikkainen urheiluauto.

fiber
10.10.2020, 15.01
XR4 ei voi mennä pahasti pieleen ja hyvät vannejarrut on edelleen erittäin riittävät Suomen teille jos ei tarkoituksella harrasta sateella ajoa.
Kunhan taas pääsee reissaamaan, harrastan kyllä esimerkiksi Teideltä alas ajamista sateessa. Hyvin on minulla vannejarrukin hidastanut , vaikka lähes sata kiloa pitää pysäyttää viime tingassa 70 km/h nopeudesta hiusneulamutkaan. Isompi ongelma on kapean renkaan kitkan pienuus ja liukuminen pitkin asfalttia (märkää tai vaikka kuivaa), jos tulee jarrutettua rengas lukkoon.

r.a.i
10.10.2020, 15.16
Kunhan taas pääsee reissaamaan, harrastan kyllä esimerkiksi Teideltä alas ajamista sateessa. Hyvin on minulla vannejarrukin hidastanut , vaikka lähes sata kiloa pitää pysäyttää viime tingassa 70 km/h nopeudesta hiusneulamutkaan. Isompi ongelma on kapean renkaan kitkan pienuus ja liukuminen pitkin asfalttia (märkää tai vaikka kuivaa), jos tulee jarrutettua rengas lukkoon.

Tästä harvinaisen samaa mieltä ja täysin samat kokemukset - nuo levarit vaan nyt on niin hot, että ihmiset ei juuri muuta mieti.

Aakoo
10.10.2020, 18.06
Aakoo. Ei niitä hyviä vaihtoehtoja oikeastaan ole montaa, kun kriteerit on itsellä selvillä. Parhaan näköisiä pyöriä yleensä on 1 tai pari, päivästä ja mielialasta riippuen :) . Tuo on erinomaisen hyvä peruste.

Jos tarkoituksena ei ole hommata täysin budjettipyörää niin ehdottomasti se mikä miellytää silmää. Tuo valinta voi maksaa myös itsensä takaisin hyvin nopeasti, kun harvoin hienoa runkoa tekee ensimmäisenä mieli päivittää.

Kävin tänään paikallisessa pyöräliikkeessä jolla on sekä Spessun että Orbean edustus jututtamassa myyjää. Kyllä tämä varmaan Tarmacin ja Orcan välillä ratkotaan, noista vaihtoehdoista nuo eniten sittenkin miellyttää silmää. Varmaan runkosettiin ja rakenteluun Campan vaihteilla päädyn. Tarmac Expert turkoosina olisi hienoin, mutta on se musta runkokin ihan makee. Valmiin pyörän joutuisi sitten riisumaan Ultegroista ja kauppaamaan ne torilla eikä siinä varsinaisesti voitolle jää.

paaton
10.10.2020, 20.33

Ehkä ne siellä teidellä yksin ajaessa toimiikin. Jarrutelee vaan vähän ennen mutkaa.

Mutta onhan ne vannejarrut+kuitukiekot vaan yksinkertaisesti sysipskat suomessa kovilla porukkalenkeillä sateella ja mutkaisella tiellä.
Oletko esimerkiksi koettanut ajaa hepokkeen sateella? Ei paljoa naurata, kun muut ovat levareilla liikenteessä ja itsellä ei tapahdu mitään kahvaa puristaessa.
Pakko jättää rakoja ja jarrutella etukäteen. Tuo vielä korostuu, jos sadekelillä sattuu olemaan kylmä ja sormet kohmeessa.

Ja mulla siis vannejarrut, eikä ole hamassa tulevaisuudessa edes tulossa levareita.

fiber
10.10.2020, 21.55
Oletko esimerkiksi koettanut ajaa hepokkeen sateella? Ei paljoa naurata, kun muut ovat levareilla liikenteessä ja itsellä ei tapahdu mitään kahvaa puristaessa.
Hmm, ehkä olen muutaman kerran :D

Monet kuitukiekot tosiaan ovat surkeita tuossa suhteessa. Pitääkö siitä syyttää vannejarruja vai kiekkoja? Tai ehkä sulla on eri jarrut kuin mulla? Tietysti niissäkin on eroja.

Olen ollut oikein tyytyväinen Enve SES 3.4 hidastuvuuteen sekä kuivalla että märällä Ultegran längillä puristaessa. Edes Bianchi-cupissa ei ole tullut mitään paniikkeja. Ei ole isommin valittamista edes FFWD F6R:llä paitsi että ne ulisevat ikävästi kostealla kelillä.

Krossikisoissa tykkäsin kyllä levareista, mutta nyt tässä ketjussa puhutaan siis maantiepyöristä.

paaton
10.10.2020, 22.25
Sitten sulla on vaan vahvemmat sormet. Piste :)

FFWD kiekot ovat minusta sysipskt sateella ja fulcrumin windit vaan huonot. Noissa fulcrumeissa on kyllä kuivalla älyttömän hyvät jarrut.
Niin ja direcmount r8000 jarrut. Nuo ovat kyllä tosi iso parannus yksi-pulttiseen kiinnitykseen verrattuna.

Laita muuten uuteen fillariin dura-ace ainakin eteen. Minä olen aika vakuuttunut tuon paremmuudesta. Tai no, olen vakuuttunut duran laadusta muutenkin. Ainoastaan lompakko huutaa tyhjyyttä. Ne italialaiset osasarjat kannattaa sitten unohtaa heti alkuun :)

paaton
10.10.2020, 22.30
Niin ja vielä ohjaamosta. Tuo xr4 valitettavasti vaatii integroidun hytin. Lupaan osoitella aina vastaan tullessa, jos nään tuossa mitään muuta.
Visionia saa bike24:sta.

https://2.bp.blogspot.com/-4DHwYlOssh0/XRzy2YNzkaI/AAAAAAAAkCs/YhnEf6TSzvUHeUkB8qJu4Qv_Lrjbs_TygCLcBGAs/s2000/Bianchi-Oltre-XR4-Shimano-Dura-Ace-R9150-Di2-Enve-34-Complete-Bike-01.jpg

Privileged
10.10.2020, 22.56
En halua integroitua ohjaamoa, mutta ajatuksena on kuitenkin laittaa kaapelit piiloon.[/IMG]

Valitettavasti vannejarrullisessa ei pysty piilottaan kaapeleita.

fiber
10.10.2020, 23.00
Vision on kummallisen aura-muotoinen. En ole varma diggaisinko. Luulisi, että se saa kyynerpäät harottamaan. Lisäksi noi stemmi-osat on usein aika möhköjä.

Sinänsä mulla ei kauhean paljon ole enää setti muuttunut, eli ei se integroitu ihan mahdoton ratkaisu olisi. Miksi integroitu? Myy mulle toi ajatus.

EDIT: Visionin alaotteen droppi on vain 125 mm (compact) eikä oikein mun makuuni.

fiber
10.10.2020, 23.03
Valitettavasti vannejarrullisessa ei pysty piilottaan kaapeleita.

Ok, näin aluksi ymmärsin itsekin, ja sitten taas jostain luin että voisi. Kunhan nyt edes olisi niin siisti ratkaisu kuin yllä olevassa kuvassa. Mut tuon tietysti saa aikaiseksi melkein millä stongalla tahansa, eikö vaan?

JohannesP
10.10.2020, 23.04
Onko sulla noissa Fulcrumin kiekoissa käytössä niiden omat punaiset palat? Campan punaiset palat on omasta mielestä huomattavasti paremmat sekä kuivalla ja sadekelillä mitä FFWD kiekkojen mukana tulleet Black princet. Mut samaa mieltä ettei noi FFWD kiekot sinällään ole mitenkään hääppöset sateella, mutta eniten näissä perus 3k jarrupinnoissa jarrupalat vaikuttaa. Reynoldsin cryo POWER paloja on moni kehunut sillä noissa on huomattavasti suurempi pinta-ala mitä normipaloissa.

Kiinnostaisi muuten kuulla mikä on suurin havaittavissa oleva parannus noissa direct mount jarruissa? Tuplasti tiukemmin ne ainakin rungossa on kiinni, mutta tekeekö se havaittavaa eroa? Ikinä en tosiaan ole moisia testannut.

Kaveri hehkutti kans DA (9000) jarrujen olevan huomattavasti tehokkaammat mitä Ultegrat (6800).

paaton
10.10.2020, 23.07
Vision on kummallisen aura-muotoinen. En ole varma diggaisinko. Luulisi, että se saa kyynerpäät harottamaan. Lisäksi noi stemmi-osat on usein aika möhköjä.

Sinänsä mulla ei kauhean paljon ole enää setti muuttunut, eli ei se integroitu ihan mahdoton ratkaisu olisi. Miksi integroitu? Myy mulle toi ajatus.

Se on helppo myydä. Se on vaan tosi paljon hienompi. Toi runko on jäätävän komea. Siihen ei vaan laiteta rumaa hyttiä.

Tietysti, jos nykyään löytyy jo näitä bmc:n tapaisia semi-integroituja ohjaamoja, niin sellainenhan on hieno. Noista vaan kannattaa tarkistaa kaapeleiden reititys. Siis että saat ne ulkoisillakin vedoilla, eikä stemmin sisältä runkoon.

fiber
10.10.2020, 23.11
Direct Mountit tuohon runkoon pitää laittaa joka tapauksessa.

Tosiaan jarrupaloissakin on älyttömästi eroa. En muista mitkä vaihdoin F6R:n käyttöön. Täytyy etsiskellä lisätietoa DA/Ultegra eroista ennen kuin tuota ruvetaan kasaamaan.

Privileged
10.10.2020, 23.11
Ok, näin aluksi ymmärsin itsekin, ja sitten taas jostain luin että voisi. Kunhan nyt edes olisi niin siisti ratkaisu kuin yllä olevassa kuvassa. Mut tuon tietysti saa aikaiseksi melkein millä stongalla tahansa, eikö vaan?

Joo saa. Aerotangoissa kaapelit tuodaan lähemmäs stemmiä tangon sisällä ja normaaleissa yleensä teipin alla. Itsellä nyt kaksi kesää takana Primen Primaveralla. Tykkään sen muodosta ja lyhyestä reachista. Kohtuu jäykkä eli ei aivan mukavuuspainotteinen.

paaton
10.10.2020, 23.16
Kaveri hehkutti kans DA (9000) jarrujen olevan huomattavasti tehokkaammat mitä Ultegrat (6800).

Ne yksipulttiset ovat takuulla tehokkaammat dura-acena. 6800 länki flexaa, vaikka tuota ei kukaan uskokkaan. DirectMounteista en osaa sanoa. Siis että onko dura noissa parempi.

JKO17
10.10.2020, 23.32

EDIT: Visionin alaotteen droppi on vain 125 mm (compact) eikä oikein mun makuuni.

Tuossa on yksi hyvä syy Visioniin :). Tai sitten muuten aika massiiviseen stemmiin tuosta liittymäkohdasta, tuo runko /headtuben yläosa on vaan sellaisen mallinen https://www.reddit.com/r/bicycling/comments/ayuk90/nbd_bianchi_oltre_xr4_first_real_bike/

paaton
10.10.2020, 23.37
Tuossa on yksi hyvä syy Visioniin :). Tai sitten muuten aika massiiviseen stemmiin tuosta liittymäkohdasta, tuo runko /headtuben yläosa on vaan sellaisen mallinen https://www.reddit.com/r/bicycling/comments/ayuk90/nbd_bianchi_oltre_xr4_first_real_bike/

Just de. Tuo runko on suunniteltu tuolle tangolle ja näille spacereille. Eli tilaat just sellaisen mikä alla olevassa kuvassa, etkä edes yritä sovittaa mitään pyöreää sydeemiä tuohon.

https://images.coloradocyclist.com/product/800/b/bianchi-2020-oltre-xr4-frame.jpg

fiber
10.10.2020, 23.54
Millä tuohon mutkaan sovittaa isompaa kouraa?

paaton
11.10.2020, 00.13
Millä tuohon mutkaan sovittaa isompaa kouraa?

Nämä compacti tangot on tarkoitettu ajettavaksi eri asennosta. Kannattaa tutkiskella, joska visionlilla olisi saatavilla vastaavan mallista stemmiä. Minusta monessa nykyisessä pyörässä on fiksusti toteutettu ohjaamo, koska siihen tosiaan saa tarvittaessa normaalinkin tangon kiinni runkoon sopivan aerostemmin kanssa.

fiber
11.10.2020, 00.17
Nykyisin valtaosa näyttää ajavan yläotteella, ja alaote on vain erityisiä juhlatilaisuuksia varten kuten kirejä. Vaikka kuinka koukistaisin kyynertaipeita, ei mun selkäni laskeudu tarpeeksi yläotteella. No ehkä se sen tekisi, jos olisi pari numeroa isompi runko. Mutta mieluummin valitsen alaotteen, jolla laskeutua aerompaan asentoon.

paaton
11.10.2020, 00.24
Nykyisin valtaosa näyttää ajavan yläotteella, ja alaote on vain erityisiä juhlatilaisuuksia varten kuten kirejä. Vaikka kuinka koukistaisin kyynertaipeita, ei mun selkäni laskeudu tarpeeksi yläotteella. No ehkä se sen tekisi, jos olisi pari numeroa isompi runko. Mutta mieluummin valitsen alaotteen, jolla laskeutua aerompaan asentoon.

Sulla on sitten liian lyhyt runko, tai stemmi. Ahdas runko tosiaan estää tehokkaasti matalana ajamisen yläotteelta.

Mutta ei se alaotteeltakaan ajaminen väärin ole ja tiedostan kyllä ongelman. Minäkin ajan vanhalla pyörällä paljon enemmän alaotteelta, koska saan nyrkit enemmän eteenpäin. Sellainen välimalli, eli vähän reilummalla dropilla oleva compacti taivutus olisi minusta ok. Noita on vaikkapa bontragerin tangoissa.
Ei tuo visionikaan kyllä mitenkään ahtaalta näytä.

brilleaux
11.10.2020, 08.34
Ne italialaiset osasarjat kannattaa sitten unohtaa heti alkuun :)
Nöösi kysyy miksi? Onko laatu huonoa vai toiminta yleensä?
Italialaisista autoista on kyllä huonoja kokemuksia, never again.

Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

kervelo
11.10.2020, 11.06

Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

Taitaa olla enemmänkin makuasia ja hintakysymys. Eipä campan parempien sarjojen toiminnasta juurikaan negatiivisia kommentteja maailmalla näy.

fiber
11.10.2020, 11.15
Mihin/miten esim. Vision Metron 5D:ssä kiinnitetään Garmin-mittari, valaisin ja Gopro-jalusta? Ei näytä olevan mitään pyöreää kohtaa.

paaton
11.10.2020, 11.32
Mihin/miten esim. Vision Metron 5D:ssä kiinnitetään Garmin-mittari, valaisin ja Gopro-jalusta? Ei näytä olevan mitään pyöreää kohtaa.

Siihen on olemassa oma kiinnike, joka tulee tangon alle.

Oatmeal Stout
11.10.2020, 14.14
Ainoa ongelma voi syntyä varaosien saannista Campan osalta, mutta ei ole ollut vakavaa ainakaan viimeisen 45 vuoden aikana.

JohannesP
11.10.2020, 14.58
Campalta taitaa saada vielä tänä päivänäkin kaikenlaista yksittäistä pientä varaosaa mikä saa itseltäni isoa painoarvoa. Saatavuus Suomesta voi olla heikkoa, mutta Briteistä löytyy liikkeitä.

Saattaa kismittää jos Sram Redin kahvan sisältä hajoaa joku muoviosa ja ainut vaihtoehto on ostaa uusi kahva tai itse 3D-printata puuttuva osa. Lisäksi Redin takavaihtajissa on vuosikaudet (10 ja 11 sp) ollut selkeä suunnitteluvirhe häkin pinnin materiaalissa mikä tulee ajansaatossa kulumaan ja napsahtamaan poikki. Tuloksena hyvin todennäköisesti takavaihtaja pinnoissa. Yksi tyyppi WW:ssä jo vuosia ajanut tätä asiaa Sramin suuntaan, mutta edelleen Sram ei tarjoa varaosaa eivätkä tee takaisinvetoa. Kuitenkin tunnistaneet ongelman ja asia korjattu uusissa tuotteissa.

Nopeella googlettamisella Shimanonkin varaosan kanssa voi jäädä tyhjä arpa.

JKO17
11.10.2020, 15.23
https://i.postimg.cc/3J1DZkHZ/visionohjaamo.jpg

Tuossa oma ohjaamoni Vision Metron garminpidikkeineen

Se miksi tuo istuu Bianchiin hyvin, on tuon stemmin muoto. Mittasuhteista sen verran, että stemmi on 16 mm paksu kuskin/suipolta puolen.

Olen siis irroittanut tuon headcapin/suojan, jotta nuo mittasuhteet tulisi paremmin esille

JKO17
11.10.2020, 15.27
Tuossa vielä Visionin spacerit, Tuossa tuo kannellinen lienee sitä varten jos käyttää muuta stemmiä ?
https://i.postimg.cc/9Qzzt1bW/visionspacerit.jpg

Eli jos haluaa että siihen rungon ja stemmin väliin ei tule "ikävää" koloa, niin jokin mittasuhteiltaan tuollainen stemmirakenne voisi olla passeli. Noita spacereita saa erikseen kaupasta jos tarve vaatii.

JohannesP
11.10.2020, 15.48
Bianchi kaipaa tuota Visionin ohjaamoa, mutta hyi tota ei ainakaan ole suunniteltu katsottavaksi kuskin perspektiivistä. :eek: Eniten tuossa tökkii stemmiosan leveneminen tankoa kohden ja toi tangon taivutus eteenpäin. Tuo kuva selittääkin miksi toi on 400 gramman tanko.

Piti ihan googlella kattoo miltä muut stemmit näyttää tuossa XR4, mutta mikään ei näyttänyt istuvan hyvin tuohon runkoon. Nykyään runkoa ostaessa pitää budjetoida rahat siihen suunniteltuun ohjaamoonkin jos haluaa hyvännäköisen kokonaisuuden niinkuin valmistaja suunnitellut. Hammasta purren piti itsekkin tilata tarjouksesta 320 eurolla Timen kuitustemmi pelkästä ulkonäöllisestä syystä.

F. Kotlerburg
11.10.2020, 18.39
Ei oo helppoa tämä maantiemankelin ostaminen Suomesta. Osaako kukaan sanoa, että saako Suomesta Giant TCR Advanced 2021 (ei Advanced Pro tai SL) pyöriä ollenkaan? Kyllä olen lähettänyt sähköpostia parillekin Giantin jälleenmyyjälle ilman vastausta. Ilmeisesti pyöräkauppa käy edelleen liian hyvin.

fiber
11.10.2020, 18.49
JKO17, kiitos kuvista. Uskoisin kyllä pitäväni enemmän esim. 6D:stä, jota ei ole taivutettu V-muotoon. Siinä tosin on älyttömän massiivinen stemmin ja tangon välinen purje. Lisäksi on sen verran arvokas varuste, että pitäisi kyllä tietää jo ostaessa ottaako 120 vai 130 mm version. ... Sikäli kuin tuollaista lattapintaista aerotankoa haluan. Nyt mulla on litteä aerobar Cervelossa ja pyöreä perustanko Bianchissa. Molempi hyvä.

https://www.cxmagazine.com/wp-content/uploads/2020/01/BH2_7180-ed-ed.jpg

fiber
11.10.2020, 18.54
Siihen on olemassa oma kiinnike, joka tulee tangon alle.
Onko siis versio, jossa sekä Garmin- että Gopro-kiinnitys?
Mun nykyiset valaisimet ei oikein aerotankoon sovellu, mutta se nyt on pienempi pulma.

JKO17
11.10.2020, 22.25
Visionin omaa ei vissiin ole kuin garminille/wahoolle. Tuossa on myös visionin stemmit

https://shop.visiontechusa.com/en/type/stems?discipline=378&_ga=2.254322059.24415571.1602390233-1852410232.1602390231

JohannesP:lle täytyy sanoa, että ei tuossa minun aerobarissa näköjään oikein voi enempää olla vikana , kun pielessä on stemmi, tanko ja paino. Onneksi tuo hinta on kohtuul..., tai oikestaan unohdetaan sekin:)

r.a.i
11.10.2020, 23.17
Onko siis versio, jossa sekä Garmin- että Gopro-kiinnitys?
Mun nykyiset valaisimet ei oikein aerotankoon sovellu, mutta se nyt on pienempi pulma.

Laittaisin kyllä tuon Visionin stemmin jos ne istuu nätisti runkoon ja tavallisen tangon, IMO nuo integroidut on kaikki aika rumia ja hyöty on sit 2w 50 km/h vauhdissa tuulitunnelissa.

paaton
11.10.2020, 23.28
Kuituinen stemmi maksaa hulluna. Lisäksi ainakin tuo alumiininen on tarkoitettu kai rungonsisäisille vedoille, esim maastopyörään.

Jos tämä tanko on ruma, niin vikaa on katsojassa. Piste.

https://scontent.fhel1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/90915279_1078588072518985_6759631517145628672_o.jp g?_nc_cat=104&_nc_sid=a26aad&_nc_ohc=gGqMKco1Ha8AX9y_0g-&_nc_ht=scontent.fhel1-1.fna&oh=9a3c0d5c2bff73f6d0444c8f5ce6928c&oe=5FA975FB

r.a.i
11.10.2020, 23.41
Kuituinen stemmi maksaa hulluna. Lisäksi ainakin tuo alumiininen on tarkoitettu kai rungonsisäisille vedoille, esim maastopyörään.

Hä? Integroitu tanko 650e ja metron carbon stemmi 250 vai katoinko väärää stemmiä?

Aika harva sitä ajaessaan katselee sivusta, mulla tulis ainakin puklu suuhun joka kerta kun vilkaisisin stemmiä Froomen tapaan eli kahen sekunnin välein.

JohannesP
11.10.2020, 23.48
Tosta kuvakulmasta se on ihan siisti, mutta kuskin penkistä katsoen voisi olla hienompikin. :D

Pexi
11.10.2020, 23.49

Voi hyvinkin olla katsojan vika, mutta itselleni tuosta combosta tulee väistämättä mieleen, että joku on mennyt myymään Darth Vaderin universumlaivastolle vannejarrut. I find it distuuuurbing.

paaton
11.10.2020, 23.52
Ja tuon rungon mukana ei välttämättä tule oikean mallista laakerin yläkuppia, vaan tuon joutuu tilaamaan bianchilta.

https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?t=156347

Kivan näköinen keksintö pyöreällä yläkupilla ja aerotangolla...

paaton
11.10.2020, 23.55
Hä? Integroitu tanko 650e ja metron carbon stemmi 250 vai katoinko väärää stemmiä?

Aika harva sitä ajaessaan katselee sivusta, mulla tulis ainakin puklu suuhun joka kerta kun vilkaisisin stemmiä Froomen tapaan eli kahen sekunnin välein.

Olet katsellut sitä kalliimpaa tankoa, joka on täysin sisäisillä vedoilla. Ja kun laitat tuohon 250e stemmin päälle 250-300e laadukkaaseen tankoon, niin hinta on vähintäänkin sama.

Juha Lehtinen
12.10.2020, 00.33
Itselläni oli joskus kauan aikaa sitten De Rosassa ITM:N K Sword ohjaustanko ja stemmi yhdistelmä, kerrassaan mukava ohjaustanko. Vielä tuo varaston perukoilla on mutta laiskuus on estänyt asentamisen uudempiin fillareihini.

jouniu
12.10.2020, 07.40
Tuo jarrukeskustelu on mielenkiintosta. Onko kokemuksia ultegra 8000 vs 6800 eroista? Voimansiirron puolella olen itse päivittänyt kammet ja molemmat vaihtajat 6800->8000 ja mielestäni parannus varsinkin etuvaihtajan toiminnassa on huomattava, cross chainia saa paljon enemmän ennenkun räpisee ja muutenkin vaihtajan toiminta on täsmällisempää. Muutenkin keskustelu on aiheellinen kun tässä on pähkäilly pitäskö pyörän orkkiskiekot (Fulcrum 3s) päivittää johonkin enemmän profiilia omaaviin.

JKO17
12.10.2020, 09.25
Laakerin yläkuppiasia oli hyvä huomio, eihän tuohon fiberin laittamaan runkosettiin saa tuota Visionia kiinni kuvien osoittamalla tavalla. Sellainen Visioniin sopiva maksaa noin 50 dollaria ja ei varmaankaan kuulu tuohon runkopakettiin. Muuten en voi millään ymmärtää tuohon runkoon rakennettuja viritelmiä fiberin kuvassa näkyvällä yläkupilla.

Todennäköisesti tuohon sopii parhaiten Metron 5d ja 6d integroidut tangot (hieman yli 400 eur bike24), stemmiosan liitynnän runkoon näkökulmasta. Kaikki tässä olleet kuvat ovat olleet jompiakumpia.
Metron stemmi ei ole muodoltaan samanlainen ja luulen että sillä ei saada vastaavaa istuvuutta. Jos selaista kokeilee, niin tilaa ainakin liikkestä jossa tiedetään palautusprosessin toimivan.

Jos noita 5d tai 6d ei halua, niin kokeilisin siis tuota Metronin stemmiä, muista näkemistäni stemmeistä zippi ja enven hiilaristemmit (mustina) sopivat kohtalaisesti edellyttäen että ei tarvitse käyttää spacereita lainkaan. Löytyy tuohon varmasti muitakin vastaavia stemmejä

Seuraava pohdinta sitten tuleeko systeemi bianchin logoilla ja väreillä

Lisäys: oma valinatani olisi ilman logoja ja celesteä, luonnollisesti metron 5 d. Syynä ulkonäön lisäksi se, että pinta ja muoto sopii minulle hyvin kun ajan/yritän ajaa matalalla hoodseilta tai kyynärvarret tangolla

fiber
12.10.2020, 10.23
Lisäys: oma valinatani olisi ilman logoja ja celesteä, luonnollisesti metron 5 d. Syynä ulkonäön lisäksi se, että pinta ja muoto sopii minulle hyvin kun ajan/yritän ajaa matalalla hoodseilta tai kyynärvarret tangolla
Miksei 6D? En oikein tavoita tuota 5D:n ideaa.

Ehkei tuo keskikohdan purje näytä yhtä massiiviselta, kun oman stemmin pituus on hiukan reilumpi, joko 120 tai 130 mm.

r.a.i
12.10.2020, 10.30
^Jos tilanne on tuo, mitä JK017 sanoo niin eipä siinä paljon ole vaihtoehtoja. Näissä nykyisissä aeropyörissä taitaa homman nimi olla se, että pitää hyväksyä
erilaiset integroituidut ratkaisut osaksi harrastamista. Kait tuohon tottuu, kun sitä tarpeeksi monta sata tuntia katselee.

Jos stemmiyhdistelmän mitta arveluttaa, niin kantsii tsekata nykyisen pyörän mitat millilleen ja syöttää tuohon ohjelmaan ja sit verrata uuden mittoihin. Pääsee aika lähelle toivottua loputulosta.

https://www.bikegeocalc.com/

JKO17
12.10.2020, 10.55
Tässä vaiheessa pitänee alkaa heilutteleen vastuunvapauskorttia :)

Jos noita xr4:n kuvia googlettaa, niin valtaosassa on joko 5d tai 6d ja täysyin integroiduissa se vähän kulmikkaamman näköinen malli. Pro-teameiltä löytyy vielä fsa- k forcen stemmi + tankoyhdistelmiä, keveyden vuoksi? jotka sitten ovat kuvakulmastra riippuen myös "ihan ok". Sitten loput ovatkin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ihan virivirejä.

5 d:n sanoin lähinnä koska minuilla on sellainen, pyörän mukana tosin tullut mutta vaikutti omalta osaltaan ostopäätökseen. Yksi erottava tekijä 5 d:ssä on tuo ulospäin 10 asteella työntyvä tanko, tuoko se sitten hoodseilta ajaessa leveämmän tuen tai kyynärvarsilla ajaessa siirtää tukipistettä kauemmas suhteessa perinteiseen muotoiluun. En osaa tehdä asiassa tarkempaa vertailua, oma kokemukseni pyöräilyasioissa on aika suppea.

paaton
12.10.2020, 10.58
^Jos tilanne on tuo, mitä JK017 sanoo niin eipä siinä paljon ole vaihtoehtoja. Näissä nykyisissä aeropyörissä taitaa homman nimi olla se, että pitää hyväksyä
erilaiset integroituidut ratkaisut osaksi harrastamista. Kait tuohon tottuu, kun sitä tarpeeksi monta sata tuntia katselee.

Jos stemmiyhdistelmän mitta arveluttaa, niin kantsii tsekata nykyisen pyörän mitat millilleen ja syöttää tuohon ohjelmaan ja sit verrata uuden mittoihin. Pääsee aika lähelle toivottua loputulosta.

https://www.bikegeocalc.com/

Aerotangot olisi tosiaan hyvä ostaa tangon kanssa. Ei tule yllätyksiä hinnan tai istuvuuden puolesta. Ja tosiaan esimerkiksi bmc:n käyttämä aerostemmi on aika fiksu ratkaisu.

paaton
12.10.2020, 10.59
Juu, kyllä tuon rungon mukana näyttää tulevan se uudempi, eli kantikas aerotanko.

JKO17
12.10.2020, 18.23
Miksei 6D? En oikein tavoita tuota 5D:n ideaa.

Ehkei tuo keskikohdan purje näytä yhtä massiiviselta, kun oman stemmin pituus on hiukan reilumpi, joko 120 tai 130 mm.

Videopätkä Jumbo Visman tallista/pyöristä tältä keväältä, kaikki vannejarrullisia ja tarkoissa kuvissa (myös kuskin näkökulmasta) 5d ja 6d malli pitkillä stemmeillä. Yksi pyöristä jota tarkemmin kuvattu on kohtuu iso 57 ehkäpä. Tuo voi auttaa hahmottamaan miltä sun pyörä näyttäisi tuolla tankosysteemillä
Oma tankoni on muuten 10 cm stemmillä ja leveys 40 cm, eli pienin noista visioneista jolloin"purje" korostuu

https://www.youtube.com/watch?v=uJwEHu4emj0

Mikko_82
16.10.2020, 07.57
Olen hommaamassa ensimmäistä maantiepyörääni ja olen katsellut https://www.radon-bikes.de/en/roadbike/carbon/vaillant-disc-carbon/vaillant-disc-80-2020/. Ongelmani on kehoni mittasuhteet. Pituutta löytyy 183cm ja inseam 91cm. Minkä kokoinen pyörä minulle siis olisi sopiva?

TERU
16.10.2020, 13.34
Pitkäkoipisena, siis lyhytselkäisenä, pitää varoa liian pitkään runkoon kasattua. Huitaisen kokoehdotukseksi kokoa M, tietenkin käsien pituus ja mahdollinen ylävartalon lihaksikkuus vois olla puoltamassa isompaa. M on turvallisempi koko.

JaniM
16.10.2020, 15.04
Pitkäkoipisena, siis lyhytselkäisenä, pitää varoa liian pitkään runkoon kasattua. Huitaisen kokoehdotukseksi kokoa M, tietenkin käsien pituus ja mahdollinen ylävartalon lihaksikkuus vois olla puoltamassa isompaa. M on turvallisempi koko.

Komppaan sillä lisäyksellä että tuo Radon ei sovellu geometrialtaan kovin jäykkäselkäiselle. Kääntäisin katseet vähemmän "kyykkyyn" pyörään.

TERU
16.10.2020, 17.38
Korkeahko mieluummin keula kun 160 mm emäputki M kokoisessa, nuo mainoskuvat hämäävät, satula ja tanko ihan tapissa, ei se tuollaisena tule, pääsee hakemaan itselle sopivan asennon. Ihan hyvin tuo voisi sopia tyypiltään ja kooltaankin pitkäjalkaiselle, tämän huitaisun perusteella ei pidä pyörää ostaa!

Aakoo
16.10.2020, 21.34
Pitkän mähminnän jälkeen tein ratkaisun ja kävin tilaamassa paikallisesta kivijalasta runkosetin. Orbean saatavuus meni jonnekin huhtikuulle, joten tähän päädyin. Näen budjetin paukkuvan jo saman tien, mutta kerrankos se kirpaisee. Jatkot kevään puolella sitten pyöräprojekti -ketjussa kun on osat haalittu kasaan, se mitä tuohon pulttaa kiinni on vielä auki :)

https://s7d5.scene7.com/is/image/Specialized/?layer=0&wid=1920&hei=640&fmt=jpg&src=is{Specialized/pdp-product-bg-dark?wid=1920&hei=640}&layer=1&src=is{Specialized/74920-10_TARMAC-SL7-10R-FRMSET-CARB-WHT_HERO?wid=920&hei=600&$hybris-pdp-hero$}

JKO17
17.10.2020, 12.26
No jopas. Hieno runko ja valinta.
Stemmikin on näköjään jo hankittu :)

Minkälainen saatavuus ja aikataulu runkosetissä oli ?

Aakoo
17.10.2020, 16.41
^Näitä oli yksi euroopan varastossa sopivassa koossa, ja jos sen nyt saa niin parissa viikossa lupasivat. Saa sitten talven hivelöidä sitä ennen kuin alkaa rakentelemaan. Hieroin liikkeessä jo kauppoja kiekoistakin, niitä tulee sitten helmikuussa varastoon.

Visqu
17.10.2020, 17.32
Tarmacin kanssa ei voi mennä pieleen!

JKO17
22.10.2020, 21.34
Spessun Aethoksesta julkaistu "kansanmallit":

Runko 699 g (vs S-works 585)
Pro malli 6,58 kg (ultegra di2) ja 6,82 kg (force etap)
Expert malli 7,14 kg (ultegra di2)

Hinnat tasolla: Pro 8000 eur/expert 5.800 eur/runkosetti 3.400 eur

https://cyclingtips.com/2020/10/specialized-adds-less-expensive-pro-and-expert-models-to-aethos-range/

Aakoo
28.10.2020, 22.08
Tarmacin kanssa ei voi mennä pieleen!

No tämä tulee nyt sitten nähtäväksi, kun Tarmac SL7 ("kansanmallin") runko tosiaan tänään tuli haettua kotiin. Ihan tyytyväinen että sain tähän hätään hommattua, ulkomaan foorumeilta saa lukea että saatavuusongelmia jonkun verran on ja Spessulta on vielä joku hinnankorotuskin tulossa marraskuussa. Runkosetin mukana tuli siis tolppa, stemmi, akselit ja jotain pikkusälää, ja tällä itselleni selittelin kovaa hintaa :). Aika pelkistettyhän toi on, ei ole paljoa maalia pintaan suihkuteltu. Pelkkä 58cm runko ilman mitään ruuvattavia osia oli 929g painoinen.

Visqu
29.10.2020, 07.36
No tämä tulee nyt sitten nähtäväksi, kun Tarmac SL7 ("kansanmallin") runko tosiaan tänään tuli haettua kotiin. Ihan tyytyväinen että sain tähän hätään hommattua, ulkomaan foorumeilta saa lukea että saatavuusongelmia jonkun verran on ja Spessulta on vielä joku hinnankorotuskin tulossa marraskuussa. Runkosetin mukana tuli siis tolppa, stemmi, akselit ja jotain pikkusälää, ja tällä itselleni selittelin kovaa hintaa :). Aika pelkistettyhän toi on, ei ole paljoa maalia pintaan suihkuteltu. Pelkkä 58cm runko ilman mitään ruuvattavia osia oli 929g painoinen.

Paino on kyllä hyvä!
Oma 56cm S-Works SL6 runko painoi 908g kummankin korvakkeen kanssa.
54cm SW Venge 2020 painoi 1040g keskiölaakerien ja korvakkeiden kanssa.

Tuntumaltaan toi lienee Vengen ja SL6 välimaastosta, vähän kovempi perä kuin SL6. Geot on täsmälleen samat kun ottaa pakolliset top capit huomioon. Oisin jonottamassa koeajolle jos koko ois ollu 56 :)

JKO17
29.10.2020, 18.41

Menekki ollut ilmeisen hyvä. Tuosta on hyvä lähteä rakentelemaan. Oletko jo päättänyt isommista tai pienemmistä linjoista/osasarjoista, vanteista tms. Kevyt-aero-jotain siltä väliltä (josko ne enää toisiaan poissulkevia)

Aakoo
29.10.2020, 20.05
Menekki ollut ilmeisen hyvä. Tuosta on hyvä lähteä rakentelemaan. Oletko jo päättänyt isommista tai pienemmistä linjoista/osasarjoista, vanteista tms. Kevyt-aero-jotain siltä väliltä (josko ne enää toisiaan poissulkevia)

Kyllä tästä vähän sellainen yleispyörä tulee. Edellisestä pyörästä jäi jämäosaa eli Campan Super Record kammet, 3T Superergo tanko, SLR satula ja laatikosta löytyi 11s Chorus takavaihtaja, Potenza etuvaihtaja ja aika lailla ajamaton Sram XG1190 pakka, niin mietin että pitäiskö nämä nyt sitten käyttää pois? Myymällähän noista ei juuri mitään saa. Tilasin sitten Campan H11 kahvat/jarrut alelaarista, eli oikeastaan kiekkoja ja renkaita + jotain pikkuosia vaille kaikki on kasassa. Pohdin 12s Chorusta myös, mutta se tarjoaa uutta lähinnä kevyempien välitysten muodossa eikä mulla varsinaisesti ole niille tarvetta. Painoakin olisi n. puoli kiloa enemmän kuin em. osien sekamelskalla :).

Ajattelin panostaa sitten enemmän kiekkoihin. Kiekoiksi tulee varmaan Roval CL 50 joista rungon myyneen liikkeen kanssa jo kauppaa väännettiinkin. Toinen vaihtoehto on 50-60mm kiekkosetti hintaluokasta 1-1500€ Campan/Fulcrumin valikoimasta, pitänee alennusmyyntejä sillä silmällä kytätä.

JKO17
29.10.2020, 20.56
Ok. Minulla jäisi vaihteet toimimatta jos tuosta yrittäisin kasata:)
Ostin itse vanteet alkusyksystä, ja mutulla ja osin arvosteluja lukien mietinnässä ainakin käväisi:
- hintaluokka 1.000-1.100 eur: Fulcrum Wind 40/55 , FFWD:n 4 fcc dt swissin navoilla, nyt lisäisin ehkä zipp 303s
- hinta 1700 eur: bora wto, dt swissin arc 1400:t , zipp 303

Visqu
29.10.2020, 21.30
Tarmacissa (ja aiemmin Vengessä) on nyt pyörinyt LB:n AR56:t DT:n 180 EXP-navoilla ~5000km, oon ollut varsin tyytyväinen. Ehkä napoja miettisin uusiksi ensi kerralla mutta nekin olleet ok.

Halvemmilla navoilla menis suht kivasti jopa alle sun budjetin ja mielestäni kiekko on hyvä ja nopea ajaa verrattuna esim DT:n ERC1100.

Aakoo
29.10.2020, 22.41
Ok. Minulla jäisi vaihteet toimimatta jos tuosta yrittäisin kasata:)
No, on noi kuitenkin pakkaa lukuunottamatta valmistajankin mielestä keskenään yhteensopivia joten ei huolta. Mulla on samat kahvat ja takavaihtaja gravelissa, tosin jarrusatuloina on Shimanon maastosatulat mikä viritelmä taasen ei ole kenenkään mielestä yhteensopiva, mutta vaan toimii kun laittaa toimimaan :).

Ostin itse vanteet alkusyksystä, ja mutulla ja osin arvosteluja lukien mietinnässä ainakin käväisi:
- hintaluokka 1.000-1.100 eur: Fulcrum Wind 40/55 , FFWD:n 4 fcc dt swissin navoilla, nyt lisäisin ehkä zipp 303s
- hinta 1700 eur: bora wto, dt swissin arc 1400:t , zipp 303

Tarmacissa (ja aiemmin Vengessä) on nyt pyörinyt LB:n AR56:t DT:n 180 EXP-navoilla ~5000km, oon ollut varsin tyytyväinen. Ehkä napoja miettisin uusiksi ensi kerralla mutta nekin olleet ok.

Halvemmilla navoilla menis suht kivasti jopa alle sun budjetin ja mielestäni kiekko on hyvä ja nopea ajaa verrattuna esim DT:n ERC1100.

Kaikki hyviä vaihtoehtoja. Rovalien pariin tekisi mieli tosiaan kääntyä: kevyet, leveät ja DT:n sisuskalut navassa, ja lisäksi voi ostaa lähikaupasta ja "kuuluu" rungon kanssa yhteen. Mutta Campan Bora WTO 60 tai Fulcrum Speed/Wind 55 olisi kyllä kanssa hyvä vaihtoehto, taasen olisivat vaihteiston kanssa "pari". Voi valinnan vaikeutta, onneksi alumiiniset kakkoskiekot tuli jo tilattua joten tätä voi rauhassa pohtia.

0802905
13.02.2021, 19.13
Ennen kuin satulatolppa gate paljastui, Tilasin Canyonin aeroadin cf sl 8. Pyörän toimitus piti olla ostohetkellä 29.1. Laskun saapuessa toimitus oli hypännyt touko-kesäkuun vaihteeseen.
Harkitsen kovasti tilauksen peruuttamista; tolpan ja myöhäisen saapumisajankohdan takia.

Internet alkaa olla plärätty läpi. Kevääksi pitäisi saada uusi maantiepyörä, joka olisi ainakin semi-aero, budjetti n.4k€ ja levyjarrullinen.
Orro:n venturi oli kovana vaihtoehtona, mutta senkin toimitus siirtyi elokuulle. 3T stradan rengastila tuntuu omaan käyttöön liian ahtaalta, sillä ajan myös kuraisilla keleillä. Tuntuu että kaikki hyvät kandidaatit kaatuvat viimeistään saatavuuteen.
Kävin jo katsomassa Giantin Propel advance 1stä, mutta pelkään että se jäisi korvikkeeksi.

Kaivataan ehdotuksia pyöristä joita löytyisi varastosta tai olisi mahdollista saada ennen kevättä. Koko 52-54

JKO17
13.02.2021, 21.35
Tampereella Signaturessa BMC Teammachine ultegran di2 + levyt : hieman vajaa 5 teur, pitäisi olla kokoja 51 ja 54
Bike24:ssa sama mekaanisella ultegralla 3.750 eur, kokoa 54
Trekin emondaa levyilllä ja ultegroilla voisi löytyä lattiapyörinä,

lisäys: esim. Nummen Pyörästä

sf12
13.02.2021, 22.01
Ennen kuin satulatolppa gate paljastui, Tilasin Canyonin aeroadin cf sl 8. Pyörän toimitus piti olla ostohetkellä 29.1. Laskun saapuessa toimitus oli hypännyt touko-kesäkuun vaihteeseen.
Harkitsen kovasti tilauksen peruuttamista; tolpan ja myöhäisen saapumisajankohdan takia.

Mikäs tämä satulatolppa gate on?

plr
13.02.2021, 22.27
Mikäs tämä satulatolppa gate on?

Tämä: https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=163697&start=1890

Tuolla noin viimeiset 20-30 sivua käsittelee asiaa. Lyhyesti Aeroadin satulatolppa hankautuu ja kuluu voimakkaasti käytössä ja myös rungossa tapahtuu kulumista. Pyöriä ei käytännössä taideta toimittaa asiakkaille tällä hetkellä. Kukaan ei tarkasti tiedä millainen ratkaisu ongelmaan Canyonilta toimitetaan ja milloin.

0802905
14.02.2021, 11.12
Tampereella Signaturessa BMC Teammachine ultegran di2 + levyt : hieman vajaa 5 teur, pitäisi olla kokoja 51 ja 54
Bike24:ssa sama mekaanisella ultegralla 3.750 eur, kokoa 54
Trekin emondaa levyilllä ja ultegroilla voisi löytyä lattiapyörinä,

lisäys: esim. Nummen Pyörästä

BMC:stä ei ole oikein minkäänlaista mielikuvaa.

Unohtui mainita etten ole vielä valmis sähkölle. Mulla on ongelmia ladata pitää puhelimet ja ajovalot ladattuna. Eikä runkosettikään olisi mahdottomuus, tosin osasarjoissa saatavuus ongelmia.

sf12
14.02.2021, 15.40
BMC:stä ei ole oikein minkäänlaista mielikuvaa.

Unohtui mainita etten ole vielä valmis sähkölle. Mulla on ongelmia ladata pitää puhelimet ja ajovalot ladattuna. Eikä runkosettikään olisi mahdottomuus, tosin osasarjoissa saatavuus ongelmia.

Entäs Trekin uusi Emonda? SL5 mallia löytyy kivijalasta joka koossa. Ei ehkä sellaisenaan ihmeitä väristyksiä aiheuta, mutta 2700€ hintaan saa hyvän rungon ja hydraulisen 105 sarjan.
4000€ budjetti riittäisi vielä kuituseen aerotankoon ja kuitukiekkoihin.

0802905
14.02.2021, 16.26
Entäs Trekin uusi Emonda? SL5 mallia löytyy kivijalasta joka koossa. Ei ehkä sellaisenaan ihmeitä väristyksiä aiheuta, mutta 2700€ hintaan saa hyvän rungon ja hydraulisen 105 sarjan.
4000€ budjetti riittäisi vielä kuituseen aerotankoon ja kuitukiekkoihin.

Täytyy tutkia. Osasarjalla ei oikeasti ole niin merkitystä, mutta ultegraa oli edellisessä, enkä ainakaan sitä halua down greidaa. Kuitukiekot 56mm laipoilla löytyy (light bicycle ar56), joten osasarjaan panostus.
Edellinen maantiepyörä oli canyonin endurace levyjarruilla. Ensimmäinen maantiepyöräni. Nyt toivoisin ajoasennoltaan ja tuntumaltaan kisaisempaa pyörää. Lenkit jäävät usein sen verran nopeiksi pyrähdyksiksi, ettei mukavuus ole ykkösenä vaatimuksissa.

Olen nyt tutkinut Scott:in uutta Foilia, mikä vaikuttaisi mielekkäältä(tuntemukset heittelevät laidasta laitaan..), ja jopa varastossakin muutamia ulkomailla. Koko hieman arveluttaa, vaikka scott:in taulukko osuukin syötetyillä mitoilla keskelle M-kokoa.

JKO17
14.02.2021, 17.18
Arvaan että canyonista sinulla on sitten S ?

Katso canyonin geometriataulukko ja nykyinen set-up (stemmi+spacerit ja ohjaustangon reach) , ja vertaa sitä scottin geometriaan. Huomioi myös scottin stemmin pituus, spacerit ja ohjaustangon reach. Tsekkaa vielä että ohjainkulma ja istuinputken kulma on jotakuinkin sama molemmissa pyörissä.

Noilla saat aika tarkkaan selville kuinka paljon alempi ja pidempi tuo scott olisi vs. canyon

lisäys: eri spacerien määrällä (ja eripituisilla/asteisilla stemmeillä)

Visqu
14.02.2021, 20.56
2021 Foilista kannattaa tiedostaa että se ei oikeastaan ole uusi, kevyt facelifti vain sisältäen uuden haarukan joka mahdollistaa integroidun etupään.

Muutoin toki hieno pyörä ja varmasti hyvä peli.

0802905
14.02.2021, 22.48
Arvaan että canyonista sinulla on sitten S ?

Katso canyonin geometriataulukko ja nykyinen set-up (stemmi+spacerit ja ohjaustangon reach) , ja vertaa sitä scottin geometriaan. Huomioi myös scottin stemmin pituus, spacerit ja ohjaustangon reach. Tsekkaa vielä että ohjainkulma ja istuinputken kulma on jotakuinkin sama molemmissa pyörissä.

Noilla saat aika tarkkaan selville kuinka paljon alempi ja pidempi tuo scott olisi vs. canyon

lisäys: eri spacerien määrällä (ja eripituisilla/asteisilla stemmeillä)

Taitaa mennä s-koon puolelle foili. Foilin M-koossa reach kasvaisi 3cm ja stackki -1cm verrattuna canyonin mittoihin. Olen canyonilla ajanut stemmi slämmättynä ja acroksen älyttömän paksu headsetin "dust cover" poistettuna, silloin ajoasento on ollut aavistuksen turhan kisaisa.

Tieto pelkästä faceliftauksesta hieman pilasi tunnelmaa ;) Tullut googlella vastaan yllättävän monta kyseenalaista pyöräpajaa, lähinnä Indonesiasta. Alan taas arpomaan giantin propel advancea..

JKO17
15.02.2021, 11.11
Arpominen on mukavaa, tiettyyn rajaan saakka

Itse miettisin vielä sen aeroadin sitä kautta, että satulatolppaan saadaan varmastikin ratkaisu ja toimitus on kuitenkin kohtuullisen pian ajokauden alettua.
Eli onko syytä purkaa yhden kerran tehty (perusteltu) päätös noiden johdosta.

paaton
15.02.2021, 12.52
Satulatolpan joustohan ei voi enää välttää tällä rungolla. Tosi mielenkiintoista nähdä millaisen ratkaisun canyon tekee, jotta koko runko ei menisi uusiksi. Jokin muoviliukuhan tuohon pitää tosiaan väliin saada. Kova pinnoite tolppaan ja tosi laadukas tiivistys väliin. Tuonne ei saa hiekkavesi päästä.

Älytöntä typeryyttä suunnittelijalta. Ei vaan pysty käsittämään alhaalla olevaa tolpan kiinnityskohtaa...

Ja tolppahan ei ole aeroadin ainoa erikoisuus. Jännä nähdä, miten tanko ja quilstemmi toimii ajan kanssa.

paaton
15.02.2021, 13.02
Taitaa mennä s-koon puolelle foili. Foilin M-koossa reach kasvaisi 3cm ja stackki -1cm verrattuna canyonin mittoihin. Olen canyonilla ajanut stemmi slämmättynä ja acroksen älyttömän paksu headsetin "dust cover" poistettuna, silloin ajoasento on ollut aavistuksen turhan kisaisa.

Tieto pelkästä faceliftauksesta hieman pilasi tunnelmaa ;) Tullut googlella vastaan yllättävän monta kyseenalaista pyöräpajaa, lähinnä Indonesiasta. Alan taas arpomaan giantin propel advancea..

On ihan sama, vaikla foil olisikin vanhaa suunnittelua. Runko on helkkarin hieno ja integroiduilla kaapeleilla vielä makeampi. Pyörä näyttää edelleen uudelta.

Esimerkiksi canyon ei ole minusta onnistut muotoilussa. Keula on vaan ruma. Samoin tuo propelli näyttää jo vanhalta. Paljon pyöristettyjä paksuja muotoja. Satulaputken, yläputken ja seatstayn liitos esimerkiksi.

JKO17
15.02.2021, 13.14
No joo, onhan tuossa aeroadissa olemassa se vaara että joutuu noiden uusien juttujen testaajaksi.

edit. lisätään vielä, että latausasioiden takia sitä sähköä ei minusta kannata hylätä

0802905
15.02.2021, 16.07
Aeroadin julkaisupäivän jälkeen tein(semifanipoika) päätöksen, että tuossa on seuraava pyöräni. Viimein tammikuussa rohkaistuin tilaamaan pyörän sängystä ennen nukkumaan menoa puhelimella, kun varasto oli hetken näyttänyt "nollaa".

Ensimmäinen takaisku oli myöhäinen toimitusajankohta(4.6). Olin ajatellut pääseväni vappuna viimeistään ajamaan. Aloin jo silloin miettiä tialuksen peruuttamista. Vaaleanpunaiset linssini kirkastuivat - Huomasin Aeroadin etupään, joka näytti nyt rumalta, sitten huomasin kaapelit roikkumassa etupäässä. Tämän jälkeen alkoikin satulatolppa gate, ja tunsin itseni helpottuneeksi - voisin perua tilauksen hyvillä mielin ja ostaa jotain muuta...(no ei se nyt ollutkaan ihan niin helppoa) Harmistus canyonia kohtaan on suuri, tuo ongelma on täytynyt olla tiedossa jo paljon aikaisemmin, kuin se on ilmennyt perus kuluttajille.

Propel olisi järkivalinta, saisin lisäalennusta jättämällä kiekot liikkeeseen, saa heti mukaan, halvin vaihtoehto. Väri mattamusta - saa pyörän näyttämään rumalta kiinakopiolta. Olisin luultavasti ostanut jo Propelin, jos myyjä olisi tehnyt myyntityönsä liikkeessä.

Foil miellyttää silmää eniten ja se on itselleni yksi tärkeimmistä tekijöistä. Hienolla pyörällä tulee ajettua enemmän, kuin "rumalla". Keskiö on pf86, joka on itselleni tavoiteltava standardi. Integroidut kaapelivedot saavat pyörän näyttämään superilta, tiedostan kyllä että integrointi tekee horroria huoltotoimenpiteistä.. Todellisuudessa wattimittarista olisi varmaan enemmän iloa, kuin aerorungosta.

paaton
15.02.2021, 17.27
Kun fillarin hinnat ovat karanneet totaalisesti käsistä, niin ei ole mitään järkeä ostaa pyörää, jonka ulkonäkö ei miellytä silmää. Kaikki nykyiset levyjarrulliset aeropyörät maksavat järkyttävän kasan rahaa. Ei oikein tunnu järkevältä laittaa 4ke fillariin, joka on se toiseksi kivoin.

Mutta on tässä hintojen nousussa jotain hyviäkin puolia. Vanhaa kannattaa taas päivittää. Aiemmin tuntui tyhmältä ostaa vanhaan fillariin tonnin osasarjaa. Nyt se on suorastaan halpaa verrattuna uuden ostamiseen.

Oatmeal Stout
15.02.2021, 18.16
Kun fillarin hinnat ovat karanneet totaalisesti käsistä,
Niin, 1970-luvulla ei 10Kmk:n pyörät tuntuneet lainkaan kalliilta, kun samalla rahalla sai uuden auton ja rahaa jäi yli muutama tonni.

huotah
15.02.2021, 19.48
Peak Torque kouluttaa Canyonia:

https://youtu.be/Hp8IBAQYggE

0802905
16.02.2021, 10.58
Hinnat ovat kyllä kovat.
Tuossa foilissa esim. voittoa on maksimoitu asentamalla ultegran sijasta 105 ketjut ja 105 pakka. Kiekot jälleenmyyntiarvoltaan n.200€ ja renkaat alapään mallia. Vuosille / kilometreille kun laskee hinnan, pyörä ei olekkaan enään ihan niin kallis sijoitus. Edellinen canyoni maksoi n.2800€ ja myin sen 1600€ Joten kolmen ja puolen vuoden omistukselle tuli hintaa 1200€, poislukien kaikki kuluva osa.

JKO17
17.02.2021, 19.07
Tuossa on ihan hyvää pohdintaa ja arviota: maantiepyörä, hiilikuitu,ultegra levyjarru vajaa 3.000-4.000 eur hintaluokassa.
Pyörinä canyon Ultimate, Giant advanced tcr pro 1 disc, Trek Emonda SL 6 Pro ja Cervelo Caledonia (2021 Field Test ja erikseen joka pyörästä n. 15 min esittely ja arvio ajo-ominaisuuksista jne..).

Toinen testaaja oli kahden vaiheilla Canyonin ja Giantin välillä, toinen testaaja kallistui enemmän Trekkiin, mutta omilla rahoillaan he molemmat ostaisivat canyonin

Löytyy paljon myös muiden pyörien arvosteluja.

https://www.youtube.com/c/CyclingTipsTV/videos

0802905
18.02.2021, 11.37
Nyt on hyvin lähellä liipasimella Scottin Foil 30, jos ei joku muu kerkiä ensin sitä ostaa. Lähetän vielä canyonille postia - jos saisivat manipuloitua pitäytymään aeroadissa.Pystyisin odottamaan kesäkuuhun, jos 100% luvattaisiin, että pyörä saapuu silloin ja siinä ei tule ilmenemään mitään vikaa. Hintalaatusuhde (mitä arvostan suuresti) on aivan uskomaton tuossa Aeroadissa. Juuri tuon hintalaadun takia vaihtoehtoisen pyörän valinta on ollut ylitsepääsemättömän vaikeata.

Muutama exotique pyörä nostatti hieman mielenkiintoa: Airstreeem Triple eee disc sl ja Storck aerfest3 comp ja Benotti Fuoco Aero disc.

penyeach
18.02.2021, 11.43
Kun fillarin hinnat ovat karanneet totaalisesti käsistä, niin ei ole mitään järkeä ostaa pyörää, jonka ulkonäkö ei miellytä silmää. Kaikki nykyiset levyjarrulliset aeropyörät maksavat järkyttävän kasan rahaa. Ei oikein tunnu järkevältä laittaa 4ke fillariin, joka on se toiseksi kivoin.

Hinta-laatusuhde lakkaa merkitsemästä 4kEUR kohdalla? Mitä jos kivoimman hinta on vaikka 12kEUR?

paaton
18.02.2021, 11.56
Hinta-laatusuhde lakkaa merkitsemästä 4kEUR kohdalla? Mitä jos kivoimman hinta on vaikka 12kEUR?

Voihan sen noinkin kääntää. Totuus on vain se, että on helpompi hyväksyä pienet suunnittelu mokat halvassa pyörässä. 4ke pitäisi saada jo suht priima tavaraa. Jos 1000e lisäsijoituksella saa mieleisen, niin valitsen ilman muuta sen.

paaton
18.02.2021, 12.03
Ja jos on ostamassa sitä 4ke canyonia, niin ei 12ke fillari ole vaihtoehtona. Siinä +1-2 ke luokassa tulee mukaan bmc, foil, sl7 ja moni muu pyörä.

penyeach
18.02.2021, 12.04
Samaa mieltä mitä tulee laatuun ja suunnittelumokiin. Yllä puhuit kuitenkin silmää miellyttävästä ulkonäöstä, mikä on eri asia.

sf12
18.02.2021, 12.29
Hintalaatusuhde (mitä arvostan suuresti) on aivan uskomaton tuossa Aeroadissa. Juuri tuon hintalaadun takia vaihtoehtoisen pyörän valinta on ollut ylitsepääsemättömän vaikeata.

Hinta-laatusuhde ei kuullosta hyvälle jos rungon ongelmien takia pyörää ei edes myydä enään, mutta hintaan nähden tuossa on ihan hyvät osat kylläkin.
Hinta-osasarjan edelle itse laitan pelkän laadun ja sen että pyörän saa Suomalaisesta kivijalka kaupasta.

paaton
18.02.2021, 12.36
Samaa mieltä mitä tulee laatuun ja suunnittelumokiin. Yllä puhuit kuitenkin silmää miellyttävästä ulkonäöstä, mikä on eri asia.

No lasken kyllä tuon aeroroadin keulan suunnittelumokaksi. Jos vertaa vaikkapa bmc:n keulaan, niin eihän tuossa ole ollut edes yritystä saada kapealehtistä haarukkaa istumaan emäputkeen.

https://live.staticflickr.com/65535/50955557131_82969f169d_b.jpg

JohannesP
18.02.2021, 12.57
Aerodin mukana saa toimia testikuskina. Onko sit uusi tolppakaan pysyvä ratkaisu todelliseen ongelmaan pitkässä ajassa, kun yhtälailla runko on osasyylinen siihen. Tangon pidennys on hieno idea, mutta ei siinäkin saa toimia jonkin asteisena testaajana.

Eniten itseäni mietityttäisi tuleeko tuo runko pysymään ajokuntoisena pitkään. Vaikka takuu olisi 6 vuotta niin ei olisi ensimmäinen valmistaja, joka alkaa vetoamaan normaaliin kulumiseen ja odotettuun käyttöikään. Tähän vielä yhdistää uuden sijoitusyhtiön omistajana ja niiden suurimmat intressit.

Hyvät osat Canyonissa on tuossa hintaluokassa, mutta onko sit tuon paatonin mainitseman +1-2k€ arvoinen säästö. Jos tarkoitus hankkia pitkäikäinen pyörä niin jonkinlaisen riskin tuossa ottaa.

0802905
18.02.2021, 14.02
Hyviä pointteja

Hintalaatu ei toteudu, jos runko ei kestä. Ensimmäinen aeroad erä jää historiaan ja jälleenmyydessä voi olla vaikeuksia päästä eroon - jos kestää niin pitkälle=)

penyeach
19.02.2021, 13.56
Ja jos on ostamassa sitä 4ke canyonia, niin ei 12ke fillari ole vaihtoehtona. Siinä +1-2 ke luokassa tulee mukaan bmc, foil, sl7 ja moni muu pyörä.

Kumma kyllä, mulla tuntuu olevan. Vaihtoehdoiksi voin ajatella kaikki käytännön tarpeeni täyttävän 4k:n Canyonin (Ultimate/Endurace, ei uutta Aeroadia koska minäkään en halua uusien ratkaisujen testikäyttäjäksi) tai sitten jonkun tarkoituksella hienon pyörän tyyliin S-Works Aethos. 7 tonnin Roadmachine on minusta jotenkin vaan merkittävästi kalliimpi versio Canyonista.

JohannesP
19.02.2021, 15.12
Kumma kyllä, mulla tuntuu olevan. Vaihtoehdoiksi voin ajatella kaikki käytännön tarpeeni täyttävän 4k:n Canyonin (Ultimate/Endurace, ei uutta Aeroadia koska minäkään en halua uusien ratkaisujen testikäyttäjäksi) tai sitten jonkun tarkoituksella hienon pyörän tyyliin S-Works Aethos. 7 tonnin Roadmachine on minusta jotenkin vaan merkittävästi kalliimpi versio Canyonista.
Jos nyt ei vedetä niitä mutkia suoraksi Canyonin aivopesemänä niin ei se Roadmachinekaan maksa 7k€. Juuri Signature mainostaa Roadmachine ONE 5300€ Force AXS:llä ja DT peruskiekoilla. Canyon Ultimate SL rungolla Force AXS + samat kiekot 3600 €.

1700 € hintaero aika kohtuullinen, kun toista pyörää (Canyon) et saa edes missään koossa tälle kesälle. Lisäksi liikkeestä ostaessa saat jonkinlaista bikefittiä, välitys räätälöidään ja pieniä muutoksia todennäköisesti hyvin kilpailukykyiseen hintaan, esim wattimittarin päivitys. Ja ylipäätään BMC brändinä voidaan jo hieman luokitella "premium" merkiksi verrattuna Canyoniin mikä myös maksaa hieman.

F. Kotlerburg
19.02.2021, 15.14
Mulla on tuollainen Canyoni tilauksessa. Toimitus 1.5kk päästä. En kyllä taida sitä maksaa.

penyeach
19.02.2021, 15.31
Jos nyt ei vedetä niitä mutkia suoraksi Canyonin aivopesemänä niin ei se Roadmachinekaan maksa 7k€. Juuri Signature mainostaa Roadmachine ONE 5300€ Force AXS:llä ja DT peruskiekoilla. Canyon Ultimate SL rungolla Force AXS + samat kiekot 3600 €.

1700 € hintaero aika kohtuullinen, kun toista pyörää (Canyon) et saa edes missään koossa tälle kesälle. Lisäksi liikkeestä ostaessa saat jonkinlaista bikefittiä, välitys räätälöidään ja pieniä muutoksia todennäköisesti hyvin kilpailukykyiseen hintaan, esim wattimittarin päivitys. Ja ylipäätään BMC brändinä voidaan jo hieman luokitella "premium" merkiksi verrattuna Canyoniin mikä myös maksaa hieman.

Tämä esimerkiksi melkein maksaa: https://www.bike24.com/p2386312.html

En tarvitse pyörää tälle kesälle, jonkinlaista bikefittiä enkä wattimittarin päivitystä. Ja "ylipäänsä brändinä voidaan jo hieman luokitella premiumiksi" edustaa melko täsmälleen sitä, mistä en halua maksaa.

JohannesP
19.02.2021, 15.39
En tunne niin paljoa BMC runkoja, mutta tuo on visisin astetta kalleempi runkomalli roadmachinesta? Jos näin on niin vastaavasti Canyonilta voi ottaa vertailuun ultimaste SLX rungon niin ero pienentyy.

No vaikka sinä et tarvitsekkaan bikefittiä etkä muutakaan niin ei se estä muita tarvitsemasta. Laitoin vain vähän tietoja tuosta "7k roadmachinesta" ettei tuo väite pidä laisinkaan paikkansa jos verrataan lähelle saman tason pyöriä. Jos premiumista ei halua maksaa niin vastaavan vertailun voisi tehdä Cuben ja Rosen pyörille ja nämä ovat jopa edullismepia mitä Canyon.

penyeach
19.02.2021, 16.08
Muiden tarvitsemisista en ole tässä keskustelussa väittänyt sanaakaan.

Olet kyllä oikeassa, että 4k Canyon ja 7k BMC eivät vertaudu; sen sijaan tuo oma vertailusi on osuva, hintaero n. 30%. Ja joo, Cuben ja Rosen osalta ajatukseni on ihan sama.

JKO17
19.02.2021, 17.21
Tällä hetkellä Canyonin Ultimatet varsinkin levyjarruilla ja sähköillä taitavat olla hinnaltaan alimpia/lähellä alimpia noita ominaisuuksia haluaville komponentit huomioiden. Tämä koskee ennen kaikkea 8-sarjan malleja aerolla ja ilman. Uskon että jos/kun Ultimatesta tulee uudet mallit, niin hinnoittelu seurannee aeroadia ja sähköihin tulee +1 teur korotukset, ja mekaanisten korotukset pysyvät maltillisimpina. Aeroadeissa hinnankorotusten johdosta mm. BMC Teammachine SLR Two:t ovat jo aika lähellä hinnallisesti. Aeroad cf slx 8 on 5.700 eur ja bmc 5.000, komponenttierona vanteissa aerodin hyväksi n.1000 eur, muita pieniä eroja mm. runko. Molemmat siis ultegran di2:lla.

Lisätään nyt vielä, että myös Orbea Orca Aero di2:lla on hieman vajaa 5 teur. En tiedä kuuluuko nämä mainitut pyörät samaan koriin, mutta viime kesänä itse pyörää ostaessani noiden väliltä sen valinnan tein. Tällöin hintaero oli selkeämmin vielä aeroadin puolella (tasolla 1300 euroa vanteet huomioiden), mutta omassa päätöksessäni painoi enemmän muut seikat ja hyväksyin ostamani Orbean korkeamman kokonaishinnan.

paaton
19.02.2021, 20.40
Tällä hetkellä Canyonin Ultimatet varsinkin levyjarruilla ja sähköillä taitavat olla hinnaltaan alimpia/lähellä alimpia noita ominaisuuksia haluaville komponentit huomioiden. Tämä koskee ennen kaikkea 8-sarjan malleja aerolla ja ilman. Uskon että jos/kun Ultimatesta tulee uudet mallit, niin hinnoittelu seurannee aeroadia ja sähköihin tulee +1 teur korotukset, ja mekaanisten korotukset pysyvät maltillisimpina. Aeroadeissa hinnankorotusten johdosta mm. BMC Teammachine SLR Two:t ovat jo aika lähellä hinnallisesti. Aeroad cf slx 8 on 5.700 eur ja bmc 5.000, komponenttierona vanteissa aerodin hyväksi n.1000 eur, muita pieniä eroja mm. runko. Molemmat siis ultegran di2:lla.

Lisätään nyt vielä, että myös Orbea Orca Aero di2:lla on hieman vajaa 5 teur. En tiedä kuuluuko nämä mainitut pyörät samaan koriin, mutta viime kesänä itse pyörää ostaessani noiden väliltä sen valinnan tein. Tällöin hintaero oli selkeämmin vielä aeroadin puolella (tasolla 1300 euroa vanteet huomioiden), mutta omassa päätöksessäni painoi enemmän muut seikat ja hyväksyin ostamani Orbean korkeamman kokonaishinnan.

Ultimateissa on ulkoiset kaapelivedot. Tuo kun muutetaan, niin hinta pompsahtaa vakioon. 5ke kts.

gallodepelea
19.02.2021, 22.56
Päätin viime kesänä vihdoin vaihtaa maantiepyörää ja selvitin mitä oli saatavilla hintaluokassa 3-4k€. Olin aiemmin ajanut vuosia, erittäin tyytyväisenä Cube Agree Ultegralla. Ajattelin tilata saman mallin, uudempana ja sähkövaihteilla. Tutkin myös muut valmistajat ja online myyjät (EU/UK) ja totesin että en tilaakaan Cubea (https://www.cube.eu/en/2021/bikes/road/road-race/agree/cube-agree-c62-sl-carbonnred/ ) vaan tilaan Canyonin (https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/race-bikes/ultimate/ultimate-cf-sl-8-di2/2753.html?dwvar_2753_pv_rahmenfarbe=BK%2FBK ). Olen jo niin vanha että tämä on varmaan viimeinen, ei-sähkö maantiepyörä jolla ajan tyytyväisenä 2030-luvulle. Halusin kuitenkin kokea sähkövaihteet. Jokainen saa tilata mitä ikinä haluaa, mutta mitä enemmän ymmärrän globaaleista hankintaketjuista, niin alkaa selvitä että harvalla brandillä on enää sitä omaa insinööriotetta, kuten 1900-luvulla vielä teräsrunkojen aikaan oli. Cube/Canyon/Rose on minusta kaikki hyviä valmistajia joskaan ei klassikkoja kuten Basso, Pinarello tai Colnago. Sunnuntaiharrastajalle ne tarjoavat kuitenkin "avaruusajan" tekniikkaa kohtuu rahalla.

Gravitas
14.03.2021, 10.13
Päätin viime kesänä vihdoin vaihtaa maantiepyörää ja selvitin mitä oli saatavilla hintaluokassa 3-4k€. Olin aiemmin ajanut vuosia, erittäin tyytyväisenä Cube Agree Ultegralla. Ajattelin tilata saman mallin, uudempana ja sähkövaihteilla. Tutkin myös muut valmistajat ja online myyjät (EU/UK) ja totesin että en tilaakaan Cubea (https://www.cube.eu/en/2021/bikes/road/road-race/agree/cube-agree-c62-sl-carbonnred/ ) vaan tilaan Canyonin (https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/race-bikes/ultimate/ultimate-cf-sl-8-di2/2753.html?dwvar_2753_pv_rahmenfarbe=BK%2FBK ).

Samansuuntaisia vaihtoehtoja katselleena, ihan mielenkiinnosta.. Millainen tuo Cube Agreen ajotuntuma on (vs muut kokeilemasi, Ultimate yms)? Jotkin sivustot luokittelevat Agreen endurance-pyöräksi, Cube itse ”race inspired”. Geo-lukujen mukaan ei mikään aggressiivisin ainakaan..

Toiseksi Cuben kokoluokitus herätti vähän kysymyksiä, jonkin kokotaulukon perusteella suositus oli 1-2 pykälää isompaa kuin oletin. 176cm / 82,5 inseam, oletin olevani kokoa 53 mutta suositusten perusteella 56-58...

Noin muutoin jokseenkin samaa mieltä, suomalaisen perusharrastaja-insinöörin hinta-laatusuhde-ajatteluun Cubet, Canyonit yms uppoaa erittäin hyvin. Ei kaikkein katu-uskottavin nimi tai aina tyylikkäin mutta hyvä kokonaisuus.

JKO17
14.03.2021, 17.12
^ Linkkaamasi Cuben sivuston laskuri antaa vastaukseksi 53 tai 56

Gravitas
14.03.2021, 18.42
^ Linkkaamasi Cuben sivuston laskuri antaa vastaukseksi 53 tai 56

Kas, en ollut huomannut tuota laskuria - kiitos vinkistä.

Sinänsä mielenkiintoista että kun hain Googlella niin vastaukset jokseenkin eriäviä, esim tässä Chain Reaction Cycles väittäisi että 58 (joltain muilta sivuilta osui silmään vastaavan suuntaisia, siksi ihmetys)
https://www.chainreactioncycles.com/mobile/variant/a/browse/mobileSizeChartInfoNormal.jsp?productId=prod200859

gallodepelea
14.03.2021, 19.54
Cube Agree on endurance -tyylinen maantiepyörä, jolla pitäisi voida ajaa pitkiä aikoja "leppoisassa asennossa". Itselläni maantielenkit harvoin kestää yli 3h, joten sen ajan pärjään "kisaisemmalla" asennolla. Varsinaisia pitkiä lenkkejä/retkiä varten on sitten eri pyörä. Reach ja stack kertoo hyvin rungon ulottuvuudesta. Cuben koot on hieman pieniä, valitsisin silti ennemmin pienemmän rungon ja pidemmän stemmin.

JKO17
15.03.2021, 10.06
^^ Noin pikaisesti silmäillen näyttää, että Cube 53 ja Canyon Ultimate s koossa ovat geometrialtaan aika lähellä. Cuben tangon alla oleva pakollinen ? spaceri näyttää aika korkealta saattaa aiheuttaa sen että sitä ei saa ihan niin matalaksi kuin Canyonia
Cubessa 53 ja 56 välillä aika iso ero, stack kasvaa 3 senttiä ja pyörän akselivälikin kohtuullisesti. Tuossa mennään todennäköisesti sinun mitoilla "racesta enduranceen"
Puhtaana arvauksena olisi että Canyon S ja Cube 53 aika samanlaisia myös tuntumaltaan, Cube 56 aika paljon isompi, rennompi vakaampi/vähemmän herkkä/laiskempi miten sen nyt haluaakin muotoilla, ja arvatenkin sen tuntee ajaessa.

Gravitas
20.03.2021, 09.34
Nämä selkiyttivät, paljon kiitoksia! Hienoa kun täältä foorumeilta löytyy asiantuntevaa ja avuliasta porukkaa.

paaton
25.03.2021, 08.50
Sramilta hienoa kehitystä. Uutena julkaisuna maantiepyöriin saa taas isoja eturattaita. 52/39t, 54/41t ja 56/43t tulee muillekkin kuin pro tour kuskeille saataville. Tiedä vaikka ensi kesänä julkaistaan 11-25 pakka.

kervelo
26.03.2021, 14.49
ENVE näyttää julkistaneen custom-maantiepyörän. Toistaiseksi US only.
https://www.enve.com/introducing-the-enve-custom-road-bike/

paaton
26.03.2021, 15.03
Leikkaa liimaa valmiista kuituputkista. Paino ei ole prioriteettina. Mutta ah, se just oma geometria.

JKO17
27.03.2021, 11.56
Enveltä kunnianhimoinen projekti. Toki jos ajattelee niin, että kun jo valmistaa kiekot, stemmit, ohjaustangot ja satulanputket, niin eihän tuo oikeastaan tarvi enää kuin rungon ja voimansiirron.

Itse en oikein usko kalliisiin pyöriin tehdaskustomoinnin ja yksilöllisyyden perusteella, ehkä nuo jenkkimarkkinat on erimieltä, minne tuo pyörä on tarkoitettukin.

edit: poistettu enven/yhtiön tietoja, kun lähde oli epämääräinen/väärä

edit: soudetaan ja huovataan, eli Enven (Enve Composites LLC) liikevaihto on tasolla 30 meur ja henkilökuntaa 150. Eli pieni yhtiö, mutta hartioita omistajan taholta lienee enemmän

JohannesP
27.03.2021, 14.32
Tuo kustomointi ei vissiin koske geometriaa ainakaan siinä laajuudessa mitä markkinointiteksti antaa ymmärtää. WW:n kommentin mukaan lähinnä annetaan vapaus valita parista eri kokovaihtoehdosta. Lähes kaiken muun saa kuitenkin kustomoida mikä olisi ainakin itselleni jo pelkästään iso tekijä tuon hintaista pyörää ostaessa. Jos oot laittamassa yli kymppitonnin pyörään niin onhan toi omien mieleisten värien valitseminen iso osa sitä yksilöintiä mitä varmasti moni hakee tämän hintaluokan pyörillä.

Tuskin näitä runkoja omalla pajalla tai edes Jenkeissä kuitenkaan valmistetaan vaikka markkinoidaankin US made. Hinnan perusteella veikkaisin kuitenkin olevan ulkomaalaista kuitua ja maalauksella se muutetaan US made. Tällä tavalla Parleekin valmistaa/valmisti made in USA runkoja eli ne 4k$ custom maalauksilla ovat kiinassa tehty (Parleen omaa suunnittelua kuitenkin) ja Jenkeissä maalattu. Täysin customrungot ovatkin sit niitä 8k$+ ja oman katon alla tehtyjä alusta loppuun. Ihan samaa tosin eurooppalaisetkin pyörämerkit tekevät nykyisin.

Itse en oikein usko kalliisiin pyöriin tehdaskustomoinnin ja yksilöllisyyden perusteella, ehkä nuo jenkkimarkkinat on erimieltä, minne tuo pyörä on tarkoitettukin.
Eihän tehdaskustomointi ikinä voita pientä pajakustomointia, mutta on näissä silti huomattavasti enemmän yksilöllisyyttä kuin ostaa yksivärinen (musta) Canyoni, minkä väripaletti ei muutu vuodesta mihinkään. Ja erityisen tärkeää näissä on myös komponenttien kustomointi yksilöllisyyden perusteella ja mitä haluat ylipäätään ostaa. Parhaassa tapauksessa näistä 10k$+ kompliittipyöristä vaihdetaan kiekot, kammet, tanko, temmi, pakka, eturattaat ja satula mieleiseksi, kun helpointa ja halvinta olisi suoraan pyörän tilauksessa räätälöidä näistä suurin osa kohdilleen. Ja tässä juuri ENVE onnistuu ja kokonaisuus on jopa edullisempi mitä Tarmac SL7 listahinnalla. US made on myös erittäin hyvä lisä myyntiin.

JKO17
27.03.2021, 16.12
^ Hyviä huomioita. Itsellä ensimmäinen ajatus tuossa oli, että kustomoitu "enve-pyörä" on jotenkin liikaa ja alleviivattua epämääräisellä negatiivissävytteisellä tavalla. Varmaan tottumuskysymys kun "spessu-pyörä" tuntuu ihan normilta.

Näin jossain sellaisen enven taulukon, jossa tuosta pyörästä oli 2-3 kolmesta eri koosta tehty ajogeometrialtaan lähes identtisiä, stemmin pituudella, stemmin kulmilla, spacereilla ja satulan setbackilla. Tuo on myös hyvä palvelu jossa asiakas pystyy myös hahmottamaan eri runkovaihtoehtoja. Pyörään ilmeisesti kuuluu palveluna bikefitting

lisätään vielä sen verran että pyörä ,esimerkiksi yksivärisenä vihreänä on minusta oikein hyvän näköinen

JohannesP
27.03.2021, 19.42
https://cyclingtips.com/2021/03/enve-gets-into-the-frame-business-with-new-ultra-premium-custom-road/

Tässä olikin syvällisempää tietoa valmistuksesta ja lopussa kuvia valmistuksesta. Eli runko kootaan yhdeksästä erilaisesta osasta ja näiden avulla voidaan tehdä käytännössä hyvin vapaasti minkälainen geometria tahansa. Käsittääkseni Cipollini taitaa olla ainoa, jok tekee vielä aitoja monocoque runkoja eli sinällään toi leikkaa-liima ei ole mikään ongelma ja tällä käytännössä kaikki muutkin rungot valmistetaan.

Tuotantomäärät noilla kuitenkin hyvin pienet, että tulee varmasti pysymään US only vielä vuosia. Ideana mielenkiintoinen kilpailemaan noiden samanhintaisten kiinassa tehtyjen pyörien joukkoon.

JKO17
28.03.2021, 11.17
Tuossa cyclingtipsin jutussa olevan taulukon/esimerkin mukaan Enve pystyisi tarjoamaan käytännössä samalla ajoasentogeometrialla 4 race-kokoa/5 pyörää (55,56.57 ja 58 koot). Ja nämä kaikki "vakiofittingillä" jossa geometriaa muutetaan myös headtuben pituudella. Eli runko pysyy muuten samana mutta headtuben palanen vaihdetaan valmistusvaiheessa lyhyempään tai pitempään ?

Lisäksi tuossa oli vielä lueteltu 3 eri customfittiä, joissa myös muuta rungon geometriaa voi muuttaa.

Aika monesta vaihtoehdosta asiakas voi valita. Jos runko on vielä hyvä, niin dollarihintaa voidaan näillä tiedoin pitää jopa aika edullisena vs eri merkkien huippumallit

kervelo
01.04.2021, 12.10
Campagnolon uutisen päivämäärä ei ole 1.huhtikuuta:
https://www.campagnolo.com/WW/en/CampyWorld/Products/introducing_smart_disc_technology

Aakoo
01.04.2021, 12.17
^ Videolla olevassa pyörässä toinen levy on asennettu väärään suuntaan. Ilmeisesti siksi se on niin tehokas, ettei tarvitse esimerkiksi jarrusatulaa toimiakseen. Valokuviin on sentään saatu photoshopattua kuntoon :D.

paaton
01.04.2021, 12.18
Niin niin, eli enven runko ei ole monokokki, vaan leikkaa/liimaa valmiista erimittaisista putkista. Itse en tosiaankaan arvosta tuon tapaista custom runkoa. Ehkä olen liian standardi mitoilla.

Aakoo
01.04.2021, 12.56
^Ketkä näitä custon monokokki -runkoja sitten tekee? Luulisi hintojen olevan kohdallaan, kun jokaista pyörää varten pitäisi teettää uniikki muotti?

paaton
01.04.2021, 13.22
^Ketkä näitä custon monokokki -runkoja sitten tekee? Luulisi hintojen olevan kohdallaan, kun jokaista pyörää varten pitäisi teettää uniikki muotti?

Ei ketkään. Siksi koko custom hiilikuitu on minusta aika typerä ratkaisu.

Arosusi
01.04.2021, 14.19
Niin niin, eli enven runko ei ole monokokki, vaan leikkaa/liimaa valmiista erimittaisista putkista. Itse en tosiaankaan arvosta tuon tapaista custom runkoa. Ehkä olen liian standardi mitoilla.
Mikä tuossa leikkaa ja liimaa systeemissä on huonoa, kestävyys, paino...? Custom teräsrungothan tehdään samalla tavalla. Jos ihmisen mittasuhteet on normaalit niin siihen ei välttämättä ole tarvetta mutta jos on esim lyhyt jalkainen tai haluat jotain vähän poikkeavaa niin eikö tuo ole ihan hyvä ratkaisu.
Käsittääkseni Chebici Järvempäässä teettää custom runkoja juuri tuolla leikkaa ja liimaa tekniikalla.

Oatmeal Stout
01.04.2021, 17.33
Ei ketkään. Siksi koko custom hiilikuitu on minusta aika typerä ratkaisu.
Toki niitä tehdään, briteissä joitakin kymmeniä tuhansia puntia - reilusti alle sadan - per runko. Tekevät muotit itse, jolloin halvempaa. Tren teki yhdelle doping-pyöräilijälle tempokoneen monokokkirunkona ja ilmoitti hinnaksi 210.000$, koska UCI:n kilpapyörien tulee olla yleisesti saatavilla.

JohannesP
01.04.2021, 21.15
Vastaavasti ei-custom pyörätkin on koottu palasista tai ainakin joltakin osin. Halvempaa käyttää esim. samaa takakolmiota, kuin jokaiseen runkokokoon koko pyörän muotti. Taitaa näitä true monokokkeja olla nykyaikana vain Cipollinit ja Lookin ratapyörä.

Ainut negatiivinen asia tuosta tulee mieleen huonosti tehdyt liitokset jos laadunvalvonta ei toimi.

Aakoo
02.04.2021, 00.28
^Vaikka asiasta en juurikaan ymmärrä, niin samaan käsitykseen olen jäänyt kun youtubesta Luescherin videoita olen katsellut. Valmiisen keskiöön, emäputkeen ja satulaputken liitokseen on liimattu sopivan mittaiset putket kiinni ja siistitty päältä.

paaton
02.04.2021, 05.07
Minä olen kyllä jäänyt käsitykseen, että bh tekee monokokki runkoja. Enkä niele purematta esimerkiksi weightwheenies sivustolla olevia tarinoita liimauksen paremmuudesta.

Monokokki runko on yhtenäistä kuitua. Ei tule mitään hajoavia kohtia ja joustot on helpompi suunnitella. Ymmärrän täysin, ettei esimerkiksi ratafillarissa haluta liimauksesta katkeavaa chainstayta.

JohannesP
02.04.2021, 13.30
Jostakin syystä nykyisiä runkoja kutsutaan (ainakin markkinoinnin kannalta) monokokkirungoiksi vaikka runko todellisuudessa liimataan osittain palasista. Noihin lugien paremmuudesta taitaa nykyisin pitää kiinni lähinnä Colnagojen ja custom runkojen omistajat, koska käytännössä kaikki muut ovat näitä jonkin asteen monokokkeja.

Mutta ihan yhtälailla näissä monokokkirungoissakin on ongelma jos epoksia ei saada muotissa kulkeutumaan joka paikkaan vaan jää "kuivia" ilmataskuja eri kuitukerrosten sisään. Ja tietysti siellä on edelleen ne muutamat liimatut liitokset ja nekin voi olla huonosti yhteenistuvat tai liian vähän liimaa. Luescherin videoista näkee kattavasti millaisia nämä nykyrungot ovat halkaistuna. Nää on vaan harvinaisen hidas temposia ettei todellisuudessa jaksa katsoa tai vähintään pitää laittaa 1.5x nopeutus.

Tässä video Orbean monocoque-menetelmästä mikä taitaa olla käytännössä normaalia ihan niissä halvemmissa kiinanrungoissakin. 1:10 kohdalla muotista oton jälkeen alkaa eri osien liimaaminen.

https://youtu.be/XJcYkaXhgPQ?t=71

0802905
02.04.2021, 22.27
Arvoin täällä uutta maantiepyörää, koska aeroad kaupat meni reisille..
(Toimitus siirtynyt syksylle)

Lopulta päädyin 3T strada runkosettiin. Pyörä alkaa olla kasassa, ohjaamo ja etujarru vielä vaiheessa.

Internetistä luin ongelmista rengastilan, satulatolpan clämpin ja toeoverlappin kanssa. Näitä en ole huomannut vielä, takana 5km.

Internet ei kerronut:
Runko näyttää sisältä aliexpresstasolta. Sisällä teipin jämiä ja jotain hienon hiekan kaltaista tomua, etuhaarukan kierteet epoxsissa, headsetin laakerit vähän läysillä toleransseilla ja bb:n aluella pari törrötävää kuitusoiroa.

Näillä mennään.

Juha Lehtinen
02.04.2021, 23.58
Toivottavasti oma Spessuni täyttää kaikki laatukriteerit. Pitäisi lähipäivinä kotiutua, ainakin on alettu jo kasaamaan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

GrafZeppelin
03.04.2021, 14.18
Arvoin täällä uutta maantiepyörää, koska aeroad kaupat meni reisille..
(Toimitus siirtynyt syksylle)

Lopulta päädyin 3T strada runkosettiin. Pyörä alkaa olla kasassa, ohjaamo ja etujarru vielä vaiheessa.

Internetistä luin ongelmista rengastilan, satulatolpan clämpin ja toeoverlappin kanssa. Näitä en ole huomannut vielä, takana 5km.

Internet ei kerronut:
Runko näyttää sisältä aliexpresstasolta. Sisällä teipin jämiä ja jotain hienon hiekan kaltaista tomua, etuhaarukan kierteet epoxsissa, headsetin laakerit vähän läysillä toleransseilla ja bb:n aluella pari törrötävää kuitusoiroa.

Näillä mennään.

Mielellään kuulen lisää kokemuksia pyörästä, kun niitä kertyy. Tuli myös tuollainen Stradan runko hommattua, kun halvalla sai. Nyt se makaa tuolla odottamassa kasausta, mutta vielä on harkinnassa kasaanko vai myynkö eteenpäin, koska varsinaista tarvetta uudelle maantiepyörälle ei ole, mutta tuollaisen aeropyörän testaus houkuttelisi.

Kaikki muut osat voimansiirtoa lukuun ottamatta löytyy miljoonalaatikosta, tuo tekisi mieli kasata Campan Ekarilla, koska 1x setuppi, mutta sen saatavuus on tällä hetkellä aika heikko.

0802905
18.04.2021, 16.53
^ Nyt on lisää kilometrejä tullut. Ohjaustanko/cockpitti vielä haussa.
Vertailukohtana pidän canyonin cf enduracea.

Huomioita: Ensi kokeiluilla oli ihan älytön tuuli, en huomannut mitään ylitsepääsemätöntä leija-efektiä - alla 56mm laipat.
Satulan nokka on kerran liikahtanut pari senttiä alas, kun ajoin pienestä töyssystä. Luulen ettei koidu ongelmaksi, kunhan kiristää momenttiin. Satulan asennon säätäminen vaatii kärisvällisyyttä. Ei mikään plug n play. Vaan kiristäessä joutuu tarkkailemaan ja piteleämään kiinni satulaa, ettei se karkaa väärään asentoon. Satulatolppa on pysynyt hyvin paikallaan. Kerran startatessa kengänkärki osui eturenkaaseen, muuten en ole asiaa huomannut. Pyörä tuntuu sopivan mukavuuspainotteiselta, ei endurace tasoa, mutta sitä en hakenutkaan. Käsiin ei kantaudu tärinöitä vaikken vielä ole saannut tankonauhojakaan kiinni. Aero-ominaisuuksista on paha sanoa, mutta nopea on(parilla strava-pätkällä talvikunnossa pr-ennätys). Suurin osa aerohyödyistä omalla kohdalla tulee ajoasennosta, joka on muomattavasti makaavampi kuin enduracessa. Silti asento tuntuu mukavammalta kuin enduracessa. Stemmi on slämmätty. Ajotuntuma on hieman junamainen/vakaa. Saattaa johtua tangon lisääntyneestä reachistä.

200km jälkeen voin itselleni todeta, että pyörä täytti hyvin tarpeen. Ainut mikä harmittaa vähän, on musta väri.

Visqu
18.04.2021, 17.59
Ainut mikä harmittaa vähän, on musta väri.

Pyörä on siis 1kk päästä myynnissä.

eemuman
18.04.2021, 18.42
Maantiepyörä olis täälläkin hakusessa. Markkinat kuitenkin ovat mitä ovat, niin olen katsellut vain käytettyjen valikoimaa tässä, koska niitä löytyy edes välttävästi.

Ainoa ongelma mihinkä olen törmännyt on se, että en tiedä mitkä ovat hyviä vaihtoehtoja ja mitkä surkeita. Osalistat ovat käytännössä hepreaa ja en yhtään tiedä mistä hinnat muodostuu ja kuinka paljon niissä on ilmaa.
Onko näihin jotain pohjaa, että missä kohtaa menee hyvän diilin ja huonon diilin ero?

Onko esim. https://m.tori.fi/vi/82186454.htm tämä ylihinnoiteltu ja jos on, niin mistä se johtuu? Pyöristä on jotenkin niin hirmu vaikea ottaa selkoa. Uuttakaan ei taida enään oikein mistään tän kesän puolella saada, vai?
Hintahaitari seikkailee 1000-2000e välillä

0802905
18.04.2021, 18.50
Pyörä on siis 1kk päästä myynnissä.

Ehdin projektin alussa jo miettiä maalausprojektia, kun koronapörinöissä tuli katseltua youtubesta kaikenlaisia maalausvideoita.

Ja valitsin jälleenmyyntiarvon säilyttämiseksi due:n eli etuvaihtajan saa kiinni. Vaikka tarkoitus on ajaa 1xänä :????

JohannesP
18.04.2021, 19.53
Maantiepyörä olis täälläkin hakusessa. Markkinat kuitenkin ovat mitä ovat, niin olen katsellut vain käytettyjen valikoimaa tässä, koska niitä löytyy edes välttävästi.

Ainoa ongelma mihinkä olen törmännyt on se, että en tiedä mitkä ovat hyviä vaihtoehtoja ja mitkä surkeita. Osalistat ovat käytännössä hepreaa ja en yhtään tiedä mistä hinnat muodostuu ja kuinka paljon niissä on ilmaa.
Onko näihin jotain pohjaa, että missä kohtaa menee hyvän diilin ja huonon diilin ero?

Onko esim. https://m.tori.fi/vi/82186454.htm tämä ylihinnoiteltu ja jos on, niin mistä se johtuu? Pyöristä on jotenkin niin hirmu vaikea ottaa selkoa. Uuttakaan ei taida enään oikein mistään tän kesän puolella saada, vai?
Hintahaitari seikkailee 1000-2000e välillä
Ei pyöristä pysty sanomaan suorilta mitkä ovat hyviä ja mitkä surkeita. Isot nimekkäät brändit melko turvallisia ostoja kunhan hinta täsmää, mutta senkään puolesta ei voi sanoa mitään yksittäistä ohjetta, kun osasarjojen lisäksi rungot, osasarjat, kiekot ja putkiosat vaikuttaa lopulliseen hintaan.

Ei tässä oikeen muuta voi sanoa, että lisää kotitöitä ja tutkimaan mitä eroa osasarjoilla on ja mihin hintaan käytetyt pyörät asettuu. Osasarjoista tuolla budjetilla Shimanolta 105, Ultegra ja ehkä Dura ace hintahaarukan yläpäässä. Sähkövaihteinen di2 ultegra tuo varmaankin 500 € lisää hintaa. Fillaritori.com aika hyvä paikka katsoa millä hintaa pyörät menneet kaupaksi.

Ja mitä tuohon tori.fi pyörään. Tuon verran saattanut valmistajan suositushinta aikoinaan... Perus kuiturunko + edellisen gen ultegra + hinnat alkaen kiekot max tonni, vaikka olisi uudenveroinen.

skiman
26.04.2021, 09.50
Laitetaanpa tänne, ketjuja oli monia.
Haussa "uusi" maantiepyörä jossa olisi hyvä olla mahdollisuus vähintään 32mm renkaille. Tuo rengaskoko tarkoittaa levy jarruja ja omat vaatimukset ovat kuiturunko ja maantiepyörämäinen geo. Mitä vaihtoehtoja noin 2000€ hinta luokassa on joka olis saatavilla tälle kesälle?

LRD2.0
27.04.2021, 14.59
https://www.canyon.com/en-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/#section-product-grid

Endurancen uudet mallit tulleet ja tilattavissa, nopeat syövät hitaat. Melkein kaikkia kokoja vielä varastossa.

skiman
27.04.2021, 15.37
https://www.canyon.com/en-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/#section-product-grid

Endurancen uudet mallit tulleet ja tilattavissa, nopeat syövät hitaat. Melkein kaikkia kokoja vielä varastossa.

Mennee tilaukseen. Koko vain siinä ja siinä kun mittaa 179cm ja 84cm. Eli S vai M?

mackaiweri
27.04.2021, 15.45
Osta M-kokoinen, jos nimenomaan rennompi ajoasento hakusessa.

skiman
27.04.2021, 16.01
Osta M-kokoinen, jos nimenomaan rennompi ajoasento hakusessa.

Jep ja onhan se vähän pidempi joten siitä saa myös enemmän aeron tarvittaessa.
Toki oliko canyoniin hankala hommata stemmiä

mackaiweri
27.04.2021, 16.55
Jep ja onhan se vähän pidempi joten siitä saa myös enemmän aeron tarvittaessa.
Toki oliko canyoniin hankala hommata stemmiä
Pienempirunkoisesta saa aeromman, koska droppia tulee enemmän. Ainakin ennen on saanut ensiasennustemmin vaihtaa Suomen aspan kautta. Toki voihan pyörän tilata kahdella stemminllä ja palauttaa toisen.

skiman
27.04.2021, 17.04
Pienempirunkoisesta saa aeromman, koska droppia tulee enemmän. Ainakin ennen on saanut ensiasennustemmin vaihtaa Suomen aspan kautta. Toki voihan pyörän tilata kahdella stemminllä ja palauttaa toisen.

Lähinnä ajattelin että hommaa stemmin jossa enemmän asteita alaspäin, ei välttämättä pituutta.

mackaiweri
27.04.2021, 21.35
Lähinnä ajattelin että hommaa stemmin jossa enemmän asteita alaspäin, ei välttämättä pituutta.

No juu aivan varmasti -17 asteen stemmillä saa tarpeeksi aeron ajoasennon :)

Padex
28.04.2021, 08.55
Ultimatea saisi elokuussa vasta. Jos endurace on liian endurance. :)

https://www.canyon.com/en-fi/road-bikes/race-bikes/ultimate/ultimate-cf-sl-7-disc/2754.html?dwvar_2754_pv_rahmenfarbe=BK%2FBK

skiman
28.04.2021, 10.21
Ultimatea saisi elokuussa vasta. Jos endurace on liian endurance. :)

https://www.canyon.com/en-fi/road-bikes/race-bikes/ultimate/ultimate-cf-sl-7-disc/2754.html?dwvar_2754_pv_rahmenfarbe=BK%2FBK

1cm pidempi ja matalampi koossa M. Onhan se jotain, mutta endurancen suurempi rengastila voittaa minun tapauksessa. Säädetään sitten sen mitä voi:)

Elmerifudd
29.04.2021, 18.59
Olisi elämäni ensimmäinen maantiepyörä hakusessa max 1000€ budjetilla. Käytettyjä pyöriä lähinnä torista nyt katsellut. Runkokoko myös vielä mietityttää (olen 170 cm). Olisikohan tää sopiva itselle?

https://www.tori.fi/vi/83638127.htm

Hower
29.04.2021, 19.40
Olisi elämäni ensimmäinen maantiepyörä hakusessa max 1000€ budjetilla. Käytettyjä pyöriä lähinnä torista nyt katsellut. Runkokoko myös vielä mietityttää (olen 170 cm). Olisikohan tää sopiva itselle?

Ilmoituksessa sanotaan koko 52. Onko tuollaista kokoa, löysin vaan 47, 50 ja 53 jne.
Jos se on 53 niin olisiko hieman liian iso? No, en ole mitenkään asiantuntija arvioimaan...

nure
29.04.2021, 21.40
Mielummin liian pieni kuin iso... Olis mukava tietää tosiaan geometrian joka kertoisi enemmän kuin pelkkä koko.
Itse 180cm normiraajainen ja 54senttinen useasta mallista aika passeli...

Firlefanz
29.04.2021, 22.45
Bianchi Via Nirone 7 on kyllä ihan kelvollinen ensimmäiseksi maantiepyöräksi ja kyllä sillä viitsii ajaa senkin jälkeen kun on paremmalla pyörällä ajanut tai uuden pyörän hankkinut.

Ilmoituksen kuvat nyt ovat mitä ovat ja tiedot kovin vajavaiset (ja vähän oudotkin: en ihan heti saa mieleen pyörää jossa uutena olisi sekä Shimanon että Campagnolon osia).

Itse en osaa kahvojen ulkonäöstä tms päätellä onko fillari Sora vai vähän vanhempi Tiagra.

Hyvänä asiana pitäisin että pyörässä on vannejarrut; tämän hintaluokan pyörissä levyjarrut eivät välttämättä ole sen paremmat ja tarkoittavat ainoastaan ikävällä tavalla painavampaa pyörää.

Hinnasta on vaikea sanoa mitään; uutena pyörä on tuskin maksanut kovin paljon enempää, mutta jos pyörä tosiaan on kuin uusi ja kaupoissa myydään vain ei-oota tai odota-puoli-vuottaa, niin pyyntö kenties on korkea mutta kuitenkin jollain tapaa perusteltu. Ja jos pyörä osoittautuu tarpeita vastaavaksi, ei sillä pitemmän päälle ole merkitystä maksoiko se satasen enemmän tai vähemmän.

Koko on siinä ja siinä: pienempää kokoa olisi helpompi suositella, mutta ei tuokaan välttämättä liian iso ole. Geometria eli tarkat mitat varmaankin löytyvät netistä, kunhan selviää tarkemmin mistä vuosimallista ja mistä Bianchin ilmoittamasta koosta on kyse.

nure
29.04.2021, 23.15
Kahvathan on Campan joten mitähän tuossa Shimanoa, jarrut Bianchille brändätyt halpikset ja kammetkin kai samaa settiä. Uusi tai ei niin tuo hinta vanhasta mitään klassikon statusta edes saa muuta kuin värin, ei kannattaisi tuota hintaa maksaa...
Mutta kyllä tuolla ajelee aivan hyvin JOS kokoa pitää sopivana...

TERU
30.04.2021, 09.26

Kuvan mukaisesti säädettynä kuskilleen, satulan korkeus ja stemmin pituus, on hurjasti liian iso, joten myyjän sanat ovat totta.
Jos tuo on rungoltaan 53, niin voisi sopia 170 cm kuskille jollain 8...9 cm stemmillä, mutta näyttää kuvasta päätellen, että voi olla jopa 55 ja se olisi liian iso. Kun jos on noin ajamaton, niin ei tuo hintakaan mahdoton ole.
Ps. Nironen geometria on osasarjoista ja rungon pienistä eroista riippumatta ollut hyvin sama, nuo mitat kulmineen löytyy helposi, jos haluaa noita katsella. Nirone on mainettaan parempi ja on todella hyvä ajaa pitkiäkin taipaleita.

Elmerifudd
30.04.2021, 09.41
Kiitoksia kaikille vastauksista. Jätän kyseisen pyörän väliin ja odottelen sopivampaa pyörää.

mackaiweri
30.04.2021, 09.52
Kiitoksia kaikille vastauksista. Jätän kyseisen pyörän väliin ja odottelen sopivampaa pyörää.
Kannattaa katsella pyörää myös fillaritorista. Harrastajat kauppaavat pyöriään pääsääntöisesti siellä.

Firlefanz
30.04.2021, 10.08
Tyhmä kysymys, esittäjänä tietenkin Shimano-kuski:

Onko Campagnololla ollut enää vuosiin 2x9 -vaihteista osasarjaa? Xenonin tiedän, mutta sehän muuttui kymppisarjaksi samoihin aikoihin tai jo ennen kuin Shimano nosti Tiagran?

Toisin sanoen, minkä vuoden malli ilmoituksen Bianchi voi korkeintaan olla?

(Ei sillä etteikö se silti voisi olla käytännössä ajamaton, jos se on aikanaan hetken pyöräilyhuumassa hankittu ja yhtä nopeasti laitettu varastoon odottamaan sitä kesää kun äkkiä hiipunut kiinnostus syttyisi uudelleen.)

PS En taaskaan epäile TERUn silmän tarkkuutta, mutta itse en olisi osannut arvioida enkä arvata suuntaan enkä toiseen kun ei tiedetä sen ihmisen mittoja joka Bianchilla joskus jonkin verran ajoi.

PPS nurelle tehtäväksi: hae samaan hintaan saatava, mutta parempi pyörä! Eli sellainen josta kannattaisi maksaa se 800 euroa.

nure
30.04.2021, 11.19
SRAM kuski vaan ihmettelee jos kahvat ovat Campan ysit niin ei se välttämättä kerro mitään pyörän iästä, firma voinut hankkia vaikka jonkin loppuerän ja koota niistä edullisia pyöriä omille "ylijäämä" rungoille... Vastavuoroisesti Firlelle tehtäväksi selvittää vuosiluku...

Jos kuvan pyörä on myyjän mitoilla niin on kyllä hankkinut aivan liian suuren ja se voinut olla syy ajamattomuuteen. Toisaaltaan kun ei tiedä kuskin mittaa...

Eikös noita Claris pyöriä suht samaan hintaan saa ja toisaaltaan en kieltänyt ostamasta vaan huomautin kannattavuudesta...

trash-base
30.04.2021, 11.43
Just näin! Siellä saattaa tulla kelpo pyörä esim. 2x11 vaihteilla hintaan max 700e. Se sitten menee kaupaksikin tunnissa tms.

Kannattaa katsella pyörää myös fillaritorista. Harrastajat kauppaavat pyöriään pääsääntöisesti siellä.

TERU
30.04.2021, 13.38
Jos sinulla jalkojen mitta sellanen, että ylävartalolle jää tuollanen 90 cm, niin Bianchin koko 53 on juuuri sopiva koon puolesta hyvin normaalilla stemmillä, ja tämä ei ole sitten mutua!

Firlefanz
30.04.2021, 14.09
Silkasta uteliaisuudesta kysymys nurelle: tunnetko tosiaan tapauksia missä jokin "firma" on kasannut kuvaamallasi tavalla Biancheja? Minä en muista nähneeni sellaisia, mutta syynä siihen voi olla vain etten ole liikkunut kaupoilla tai tutkinut nettikauppojen tarjontaa.

Kuitenkin minulla on jostain syystä semmoinen käsitys ettei Cycleurope myy eikä ole myynyt pyöräliikkeille kuin kompliitteja fillareita. Ei edes tyhjentääkseen edellisvuoden mallit varastoistaan.

TERU
30.04.2021, 15.43
Noin on, nämä massatuontantotavarat kulkevat massiivisesti koko ketjun läpi, nämä eivät ole näpertelytuotteita. Ja tämä ei ole mitään mutua, eikä pienintäkään halveksuntaa tätä ruotsalasgruuppia kohtaan!

Asd13
21.06.2021, 15.35
Moi kaikille. Niinkuin otsikko sanoo, niin maantiepyörä olisi haussa aloittelijalle. Olen ajatellut, että sellainen rennommalla geometrialla ja levyjarruilla varustettu voisi olla minulle hyvä. Maantiajoon lähinnä tulisi. Saatavuus on mitä on, mutta muutamia olen löytänyt. Koko vain tuottaa päänvaivaa, kun aikaisempaa kokemusta ei ole. Itse olen 179cm ja inseam on noin 85 cm.

https://www.bike24.com/p2398114.html
Tuo olisi hintansa puolesta kiinnostava, mutta onkohan liian pieni. Pitäisikö olla ML?
https://www.bike24.com/p2396656.html
Tässä toinen joka taulukon mukaan olisi sopiva.
https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/cannondale_synapse_carbon_105_mat_54cm_maantiepyor a-p-103470-0
Samoin tämä sopisi taulukon mukaan, mutta hinta alkaa jo sattua sieluun, tuon yli ei oikein enää viittis mennä. Jos on hyviä ideoita muista malleista/ merkeistä, niin otetaan mielellään vastaan

TERU
21.06.2021, 18.29
Tehtaan geometrian mukaan tuo eka on just sopiva.
Katsoin tuon mitoituksen ja samaa mieltä olen. Koon puolesta uskaltaa panna tuulemaan.

paaton
21.06.2021, 20.59
Defy vaan tulemaan. On rennolla geolla, eli missään nimessä ei kannata ottaa liian isoa runkoa. Hintaeroa cannariin on paljon.

Asd13
21.06.2021, 21.16
Joo kyllä taitaa defy olla järkevin vaihtoehto, varsinkin kun ei trekkejä eikä canyoneja saa vielä aikoihin

JKO17
22.06.2021, 11.34
Samaa mieltä edellisten kanssa.
Olitko se ASd13 sinä joka tilasi sen Defyn kun sitä ei enää ollut saatavilla.

Asd13
22.06.2021, 12.48
Samaa mieltä edellisten kanssa.
Olitko se ASd13 sinä joka tilasi sen Defyn kun sitä ei enää ollut saatavilla.

Kyllä minä olevinaan sen tilasin. Meni vaan vähän häsläämiseks kun piti tilisiirrolla se maksaa kun ei visassa riittäny saldoraja. Äsken sen maksoin kun tilitiedot sieltä sain. Saapa nähdä tuleeko se mulle vai menikö jollekin muulle sillävälin???? Kuitti siitä kyllä minulla on

TERU
23.06.2021, 06.42
Molemmat peukut pystyyn että tomitus menisi loppuun saakka hyvin!

Tuo yksilö voi olla koeajettu, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Omatoiminen tarkistus pyörälle kunhän tulee...

Asd13
23.06.2021, 08.40
Molemmat peukut pystyyn että tomitus menisi loppuun saakka hyvin!

Tuo yksilö voi olla koeajettu, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Omatoiminen tarkistus pyörälle kunhän tulee...

Joo toivottavasti kaikki menis putkeen ja pääsis kesälomalla sitä testailemaan. Kiitos sinulle avusta koon kanssa!

hitlike
23.06.2021, 12.12
Endurance-tyylinen maantiepyörä vähän kutittelee, varsinkin nyt kun cycloon tuli asennettua 42mm sorarouhimet.

Olen tässä nyt viikon katsellut tätä Ridleytä kun Xxl:ssä tarjouksessa ja kokokin löytyy. Siinä saisi reippaasti alle neljällä tonnilla kuitukiekot ja sähkövaihteet. Toisaalta tuolla rahalla saisi jo jonkun pienen ja sielukkaan pajan pyörän, toki perustason osilla sitten. Onko tuossa Ridleyssä jotain sudenkuoppaa ja onko ehdotuksia muista pyöristä 3:lla alkavalla hinnalla?

https://www.xxl.fi/ridley-fenix-slic-ultegra-di2-carbon-disc-21-unisex-maantiepyora/p/1181475_1_style

Aakoo
23.06.2021, 12.54
Ei kait tuossa muuta sudenkuoppaa ole kuin tuo integroitu ohjaamo, jos ei mitat satu kohdalleen niin voi olla vähän hinnakkaampi vaihtaa.

Sotanorsu666
23.06.2021, 14.55
Endurance-tyylinen maantiepyörä vähän kutittelee, varsinkin nyt kun cycloon tuli asennettua 42mm sorarouhimet.

Olen tässä nyt viikon katsellut tätä Ridleytä kun Xxl:ssä tarjouksessa ja kokokin löytyy. Siinä saisi reippaasti alle neljällä tonnilla kuitukiekot ja sähkövaihteet. Toisaalta tuolla rahalla saisi jo jonkun pienen ja sielukkaan pajan pyörän, toki perustason osilla sitten. Onko tuossa Ridleyssä jotain sudenkuoppaa ja onko ehdotuksia muista pyöristä 3:lla alkavalla hinnalla?

https://www.xxl.fi/ridley-fenix-slic-ultegra-di2-carbon-disc-21-unisex-maantiepyora/p/1181475_1_style

Tässä markkinatilanteessa en kyllä itse ihmettelisi viikkoa, jos jotain miellyttävää löytyy ja rahat siihen. Ei muuta kuin lompakko taskuun ja kaupoille.

Asd13
24.06.2021, 19.22
Nyt tuli viestiä että pyörä on matkalla. Aika nopeeta kummiskin vaikka tilisiirron kautta meni maksu. Jospa tulis ehjänä vielä perille

JaniM
26.06.2021, 07.38
Hinta vähän Whitessä laskenut (2699.-): https://www.xxl.fi/white-rc-interceptor-disc-ultegra-di2-21-unisex-maantiepyora-musta/p/1179914_1_style

jalkkis
27.06.2021, 00.39
^Jos syksymmällä tulisi alle parin tonnin erikoistarjoukseen, niin pitäiskös... :)

TERU
27.06.2021, 08.56
Yksi keino, jota olen kahden pyörän hankinnassa onnistuneesti käyttänyt, hankkiudu hyvän jälleenmyyjä "kaveriksi" ja tilaa syksyllä ennakkotilausvaiheessa haluamasi pyörä kevään toimituksiin, saat tuoreen pyörän kohtuullisella alennuksella, kun uusi kausi alkaa. Pyörä on täsmälleen oikean kokoinen, passeli muutoinkin, nuo alennuspyörät ovat mitä sattuu kaudelta jäämään, kyljoskus noistakin onnella tärppää.

Molemmat hyötyvät ennakoinnista.

TERU
02.07.2021, 08.50
Nyt tuli viestiä että pyörä on matkalla. Aika nopeeta kummiskin vaikka tilisiirron kautta meni maksu. Jospa tulis ehjänä vielä perille
Jännittyneenä lähes hengittättä kun odotta, niin saisko viestiä kun pyörä perillä, mimmosessa kunnossa tuli ja myöhemmin miten ajo käynnistyi koon ja ajoasetusten osalta?

Asd13
02.07.2021, 13.37
Jännittyneenä lähes hengittättä kun odotta, niin saisko viestiä kun pyörä perillä, mimmosessa kunnossa tuli ja myöhemmin miten ajo käynnistyi koon ja ajoasetusten osalta?

Moi. Pyörä tuli keskiviikkona. Oli hyvin pakattu ja uutta vastaavassa kunnossa. En mitään ihmeempiä siitä löytänyt. Hieno peli :) On se kasassa kuitenkin ollut, kun tangon pulttien kierteistä oli maali lähtenyt. Polkimien kanssa oli vähän hämminkiä ja ne tulevat tänään. Koko vaikuttaa kylmätyyppien perusteelta aika hyvältä. Viikonloppuna olisi haaveissa päästä koeajolle. Saa nyt nähdä kun ohjelmaa taas tuntui olevan. Jännittää jo etukäteen, että mitä siitä tulee kun en ole moisella koskaan ajanut:) Asennon säätely on asia mihin pitää vielä perehtyä. Mutta eiköhän se kokeilemalla selviä

TERU
02.07.2021, 15.44
Huhuh, vähän jo helpottaa, hyvin homma taisikin mennä, on siinä ekassa maantietankoisessa opettelunsa, säätöineen.

Onnea uuden pyörän omistajalle!

jalkkis
06.07.2021, 14.40
Sanokaas ny te kokeneemmat, että kun ruumis on venynyt enempi jaloista (180cm, inseam 88cm), millaista runkogeometriaa kannattaisi hakea, jos tavoitteena on rennompi ajoasento? Lyhyempää ja korkeampaa runkoa? Onko se nyt endurance-tyyppinen, jossa nämä osuis paremmin kohdilleen?

Näistä kun ei ole kokemusta ja (kunnon) koeajomahdollisuudet ovat aika niukat, niin pitäisi haarukoida ennakkoon kandidaatteja.

hemppa
06.07.2021, 14.43
Lyhyempää ja korkeampaa runkoa? Onko se nyt endurance-tyyppinen, jossa nämä osuis paremmin kohdilleen?
Kyllä ja kyllä

jalkkis
06.07.2021, 14.51
^ Joo. Ei taida olla ihan senttitasolla helppoa sanoa millaisia stack- ja reach-lukuja kannattaisi hakea? Tietysti seat tube anglekin vaikuttaa...

TERU
06.07.2021, 15.50
Hypätäänpä saman tien eteen päin.

Tätä voi käyttää mittojensa puolesta kulmineen mittatikkuna, koko 55, ei hyvin kaukana voi olla rennon mukavuusajon rungosta pitkäjalkaiselle, vielä tässäkin jää stemmin alle rinkulaa, pyörässä muutoinkaan vikaa...
https://www.bianchi.com/bike/infinito-xe-ultegra-11sp/

jalkkis
06.07.2021, 17.24
^ Ok, kiitos, reach 380mm ja stack 570mm luokkaa. Ja runkokoko noiden lukujen mukaan luokkaa M/54-56. Pyöritellään näillä luvuilla.

JKO17
06.07.2021, 18.18
^ todennäköisellä istuinkorkeudella 77-78 cm tuo on kohtuullisen matala stack.
satulasta ohjaustankoon mutulla droppi luokkaa 8-11cm riippuen spacereitten määrästä.

jatketaan tästä sen verran vielä, että voit ihan hyvin saada tuohon rennon ajoasennon vaikka se mitoituksen mukaan "pysty" ajoasento olisikaan

jalkkis
06.07.2021, 19.21
^Joo, satula on nyt 77,xx korkeudella ja nykyisessä satulan ja tangon välinen droppi on n. 7-8cm. Voisi kyllä olla aavistuksen vähemmänkin. Plussa-asteisella stemmillähän se hoituisi...

TERU
07.07.2021, 07.05
Kokeileppa vielä vähän laskea satulaa, no vaikka sentin vielä tuosta.
Pitkät jalat sallivat isomman eron suosituksen noudattamiseen.
Omissani käytän reilusi suositusta matalampaa vaikka vain lievää pitkäkoipisuutta, pidän tuosta.

TERU
07.07.2021, 08.42
Yleensä tehtaan jäljiltä tuota haarukan kaulaputkea on runsaasti ja sitä joutuu katkomaan, onko tässä yksilössä mennyt lyhyeksi jossain vaiheessa?
Olisko kuitenkin sopiva pieni palikka stemmin nostamiseksi siedettävissä jotta tangon dropiksi sais ~ 5 cm?

JKO17
07.07.2021, 11.08
^^^ arvio 8-11 cm dropista perustui 110 mm ja -10 asteen stemmiin. + 6:lla droppi pienenee noin 3 cm.

Kannattaa varmaan peilailla ja laskea vanhasta pyörästä mittoja niin pääset aika lähelle haluamaasi kokoa.

Jos uudessa pyörässä tarvit enemmän korkeutta kuin normaalit spacerit ( 2,5 cm +-) ja - 6 asteen stemmin, niin minusta olisi syytä katsoa toista pyörää/kokoa

opadude
07.07.2021, 13.58
Jos uudessa pyörässä tarvit enemmän korkeutta kuin normaalit spacerit ( 2,5 cm +-) ja - 6 asteen stemmin, niin minusta olisi syytä katsoa toista pyörää/kokoa

Eipä ne jalat (mullakaan) lyhene pyörää vaihtamalla, on ihan ok käyttää +asteen stemmiä

jalkkis
07.07.2021, 15.24
^^^ arvio 8-11 cm dropista perustui 110 mm ja -10 asteen stemmiin. + 6:lla droppi pienenee noin 3 cm.

Kannattaa varmaan peilailla ja laskea vanhasta pyörästä mittoja niin pääset aika lähelle haluamaasi kokoa.

Nykyfillarissa (CicliB Cross Trekking Disc) on jo avaruudettimet tangon alla ja 90mm plussa-stemmi (lukeeko kulma jossain? Mutta sanoisin että luokkaa +6). Olen koittanut löytää ton rungon speksejä intterwebsistä mutta kun on vanha ja nykyään jo kuopattu merkki, niin en ole löytynyt. Rungon koko on 52.

Ehkäpä helpointa olisi kokeilla nykyfillaria joko extenderillä taikka +17 asteen 90-100mm stemmillä miltä tuntuu. Ei se nytkään siis paha ole mutta kenkien ja satulan vaihtamisen jälkeen hartiat/niska huomauttelee 50-60km lenkin jälkeen. Ei kipuja mutta kankeutta.

Viimeisimmän lenkin jälkeen laskin satulaa hieman mutta en TERUn ehdottamaa senttiä. En ole joutanut testaamaan.

Vieläkö muuten se sääntö, että pitäis pystyä polkemaan ajokenkien kantapäillä ilman, että lantio keinuu on validi?

TERU
07.07.2021, 15.56
Ei tuo kantapääjuttu koske meitä tällä palstalla eläjiä, meillä on kehittyneemät keinot, eikö totta - ihan laskentakaava, eliittiä ollaan.

Vakavasti nuo suositukset otettava jotta voidaan rikkoa oikein sääntöjä, mettään menee jos summanmutikassa, eksotiikan puolelle päädytään...nättiä ajoa noilla ammattilaisilla, säädöt ovat kohdillaan, Ranskan ajoa tässä sivussa, matkaa vielä yli 120.

JKO17
08.07.2021, 08.32
^^ Etupään korkeutta voit arvioida mittaamalla nykyisen pyörän stackin (mitta lattiasta keskiön keskelle ja headtuben yläreunaan erotus), ja verrata lukua mahdollisen uuden pyörän lukuun. Ollaan ainakin oikeassa suuruusluokassa.

Jos tarvitset korkeamman geometrian, niin tällaisia endurancepyöriä ovat mm Spezialized Roubaix tai Trek Domane.

Voihan tuo mittailemalla ja kokeilemallakin onnistua, mutta suosittelen bikefittingiä mikäli niska-hartiaongelmat jatkuvat ja/tai olet ostamassa uutta pyörää.

nure
08.07.2021, 08.47
Jalkkis, rungon speksit saa selville kun ottaa mittanauhan käteen...

jalkkis
08.07.2021, 09.13
^^ Stack on hyvin epätieteellisesti mitattuna 570-580 välissä. Koitan mitata reachin vatupassin ja luotinarun avulla myöhemmin tänään. Pelkällä mittanauhalla sohittuna vaikuttaa pitkähköltä.

^^^ Tiputin satulaa about sentin alle suosituksen. Testasin parin kymmenen kilsan lenkin ja se meni ok. Täytyy viikonloppuna ajaa pidempi siivu,

jalkkis
08.07.2021, 09.28
Jalkkis, rungon speksit saa selville kun ottaa mittanauhan käteen...

Ei se mittanauha kädessä auta mitään. Pitää osata/pystyä pystyä mittaamaan tarkasti. Nyt koitin jo mitata reachia pelkällä mittanauhalla. Silmämääräisesti keskiön keskilinjasta mittanauha vaaterissa head tuben keskelle tulee 4xx mm lukema. Toi mitta ei kerro mitään jos se heittää +- 20mm... Mitataan myöhemmin tänään luotinarun ja vatupassin kanssa uusiksi.

Ja nyt stack-luku perustuu mittauksiin maasta, ei itse rungosta. Rungon asento / keulan pituus jää huomioimatta.

JKO17
08.07.2021, 10.23
Nykyisen ajoasennon mitat/lähtökohdan saat mittaamalla pyörän ollessa suoralla lattialla ja takarengas suoraa seinää vasten.
- penkin etäisyys keskiöstä
- drop tangolle ja hoodsien kärkeen
- drop alaotteelle
- penkin kärjestä hoodseille
-istuimen korkeus

numerot ylös ja sitten muuttelemaan kun tarvis

Uutta pyörää ostaessa (jos oletuksena että nykyinen drop/tarvitsemasi drop) on oikea rennon ja hyvän ajoasennon suhteen, niin tuo mitattu stack 570-580 on minusta riittävä.
Eli jos ostat tuolla stackilla olevan pyörän, niin ohjaamon spacerit ja stemmi on n. sama kuin nykyisessä jos haluat saman dropin. Jos haluat droppia vähemmän niin spacereita enemmän ja/tai stemmin kulmaa suuremmaksi.
Toinen vaihtoehto on ostaa pyörä jossa stack suurempi, joka sitten vähentää noita spacereita tai pienentää stemmin kulmaa.

Tuossa on paljon tuntemattomia muuttujia, mutta saa tuosta todennäköisesti selville kannattaako etsiä 570 vai 610 stackilla olevaa pyörää

TERU
08.07.2021, 10.36
Noita voi mittailla, mutta riittää kun mittaat emäputken päältä satulaputkeen - keskeltä keskelle - satulaputken kulma olis hyvä tietää myös, tässä lienee 73 tai 74 astetta. Vielä rungon emäpuken pituus olis mukava tieto?
Näillä voisi peilailla nykyisen rungon sopivuutta, nuo s/r mitat turhankin hienojakoisia minun simmpelliin näppikseen.

nure
08.07.2021, 11.03
Tule vaan mieleen miten ennen hankittiin pyörät kun moisia mittoja ei ollut käytössä... Itse runkoja hankkiessa tyytynyt perusmittoihin ja oikein hyvin mennyt. En tosiaan tiedä mitkä nykyisten pyörien S/R ovat mutta olen aivan hyvin ilman sitäkin tietoa tullut toimeen.

hemppa
08.07.2021, 11.31
Tuossa vielä bikeradarin ohjeet mittailuunhttps://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2019/03/stack-and-reach-1-1497519393397-1lnanm30oyhh3-e71f882.jpg?quality=90&resize=960%2C540

https://www.bikeradar.com/features/your-top-tube-length-is-irrelevant/

JKO17
08.07.2021, 12.10
Mittaamiseen menee pari minuuttia. Kun nuo omat kontaktipisteet/ajoasentogeometrian on selvittänyt, niin on aika helppoa katsoa minkä kokoinen ja millä edellytyksillä pyörä sopii itselle. Tämä koskee ennen kaikkea maantiepyöriä, joissa kulmat eri pyörissä aika samoja. Samalla ajoasennon muutoksia on turvallisempaa tehdä, kun tietää mitä muuttaa ja kuinka paljon. Muutoksesta voi tulla uusi perustaso tai jos se ei tunnu hyvältä voi palata takaisin entiseen.

Aika sopeutuvainenhan ihminen noihin ajoasentoihin on; miettikääpä vaikka olkapään ja kyynärvarren kulmien pientä muutosta ja kuinka paljon se vaikuttaa käsien paikkaan tangolla.

Jos on pitkät jalat ja/tai lyhyt yläkroppa ja haluaa pienen dropin, niin se voi olla monesti haastavaa

jalkkis
08.07.2021, 13.31
^^ Tää oli hyvä, eipä tullut itselle mieleen. Tällä tavalla mitattuna reach 120-79,5 = 40,5cm. Jos mittasin oikein (piti mitata puuaitaa vasten), nykyrunko olisi turhan pitkä. Stemmi on 90mm, siitä vois tietty ottaa pari senttiä pois mutta meneekö jo kiikkeräksi?

nure
09.07.2021, 00.43
Kysymys: Milloin runko on esimerkiksi liian pitkä? Toinen ajaa lyhyellä selkä suorana kuin mummopyörällä ja toinen haluaa matalan menevän asennon, siis kumpi runko on "oikea"?
Kaikki periaatteessa hyvin persoonallista ja yksilöityä, siis Italiasta tai Fetskalta tilaamaan mittatilausrunkoa niin löytyy juuri sellainen kuin haluaa...

0802905
09.07.2021, 11.04
Aika sopeutuvainenhan ihminen noihin ajoasentoihin on; miettikääpä vaikka olkapään ja kyynärvarren kulmien pientä muutosta ja kuinka paljon se vaikuttaa käsien paikkaan tangolla.

Jos on pitkät jalat ja/tai lyhyt yläkroppa ja haluaa pienen dropin, niin se voi olla monesti haastavaa

Kyllä. Vaihdoin 40cm tangon 38cm. Aluksi tuntui kapealta. Nyt 40cm tuntuu ihan liian leveältä.

Juha Lehtinen
09.07.2021, 11.42
Itselläni saattaa aiheuttaa ongelmia satulaputken kulma vaikka löytyisi muuten sopiva runko koko. Itselleni sopiva runko koko on 54. Jos satulaputken kulma on vaikkapa 73° niin voi olla että joudun arpomaan 0mm ja 25mm setback tolpan kanssa kun satulan fore/aft säädön kanssa voi joutua kraapimaan päätä, tuli huomattua Cervelo S3:n kanssa. 74° satulaputken kulma on minulle se optimaalinen. Aikaisemmin ainoastaan ajattelin että runko sopii jos se vastaa kokoa 54 ja mutta myöhemmin olen huomannut että pitää muihinkin mittoihin kiinnittää huomiota.

TERU
10.07.2021, 10.52
Pelkällä kokonumerolla ei pääse edes hehtaarille oikeaan kokoon, nuo ovat niin standartisoimattomia numeromittoja. Vaakaputken mitta, satulakulma, emäputken korkeus, keskiön korkeus normaalin kaltaisessa rungossa ovat niitä, joilla pääsee lähelle ja loppu hienosäätö putkiosien avulla. Nuo kun hallitsee omaan kroppaa, omaa ajoa tyydyttävästi lähestytään kelpoajettavuutta.
Vielä liikutaan ihan mukavuusajon harrastelijapyörissä.

Juha Lehtinen
10.07.2021, 11.59
Pelkällä kokonumerolla ei pääse edes hehtaarille oikeaan kokoon, nuo ovat niin standartisoimattomia numeromittoja. Vaakaputken mitta, satulakulma, emäputken korkeus, keskiön korkeus normaalin kaltaisessa rungossa ovat niitä, joilla pääsee lähelle ja loppu hienosäätö putkiosien avulla. Nuo kun hallitsee omaan kroppaa, omaa ajoa tyydyttävästi lähestytään kelpoajettavuutta.
Vielä liikutaan ihan mukavuusajon harrastelijapyörissä.
Se on juurikin näin.

jalkkis
28.07.2021, 16.34
Uuden pyörän speksaaminen jatkuu. Nyt "ikuisuusaihe" hiilikuitu vs. alumiini. Esim. Canyonin Enduracessa AL malli on CF SL -mallia 800e halvempi vaikka kokoonpano on muutoin sama. Onko hiilikuitu esim. tässä tapauksessa hintansa arvoinen? Painoeroa tulee 0,4kg, mikä on aika vähän. Ja sitten on, intterwebsin mukaan, alurunkoisia maantiepyöriä, jotka ovat hiilikuitua etevämpiä (takavuosilta ainakin CAAD12 tuli vastaan).

Jos ajattelee, että vaikka Canyonin Endurace AL 7 Disc olisi "hinnat alkaen" -vaihtoehto ja hiilikuituiset ovat alkaen +700e tuohon päälle, niin onko hiilikuitu eron arvoinen?

Nykyinen alurunko + hiilikuitukeula ei ole koskaan tuntunut liian kovalta omassa ajossa. Renkaat ovat olleet 32mm, sisureilla.

Föhn
28.07.2021, 17.31
Kanjonissa on myös hinnat alkaen kuitufillarissa suhteellisen painavaa peruspalikkaa kiinni. Yleensä myös kiekot. Erot jäävät siten pieneksi ” paperilla”.

mackaiweri
28.07.2021, 17.34
Uuden pyörän speksaaminen jatkuu. Nyt "ikuisuusaihe" hiilikuitu vs. alumiini. Esim. Canyonin Enduracessa AL malli on CF SL -mallia 800e halvempi vaikka kokoonpano on muutoin sama. Onko hiilikuitu esim. tässä tapauksessa hintansa arvoinen? Painoeroa tulee 0,4kg, mikä on aika vähän. Ja sitten on, intterwebsin mukaan, alurunkoisia maantiepyöriä, jotka ovat hiilikuitua etevämpiä (takavuosilta ainakin CAAD12 tuli vastaan).

Jos ajattelee, että vaikka Canyonin Endurace AL 7 Disc olisi "hinnat alkaen" -vaihtoehto ja hiilikuituiset ovat alkaen +700e tuohon päälle, niin onko hiilikuitu eron arvoinen?

Nykyinen alurunko + hiilikuitukeula ei ole koskaan tuntunut liian kovalta omassa ajossa. Renkaat ovat olleet 32mm, sisureilla.

Hintaero on kyllä aika kova. Alumiinisessakin tosiaan hiilikuituinen keula ja satulaputki, jotka vaikuttavat enemmän mukavuuteen kuin pelkkä runko. Itse valitsisin tässä tapauksessa alumiinin.

Kollinjoki
28.07.2021, 23.41
Tässä on v. 2018 vertailu, jossa alumiininen ja hiilikuituinen versio Enduracesta keskinäisessä vertailussa. En osaa sanoa, onko enää relevantti kun on ehtinyt mallisukupolvet jo muutaman kerran vaihtua, mutta en usko että pahemmin on nämä näkemykset ehtineet vanhentua tällä välin, koska mielestäni tässä mallisarjassa viime vuosien muutokset ovat olleet enemmänkin osissa kuin rungoissa.
https://granfondo-cycling.com/carbon-or-aluminium/

JKO17
29.07.2021, 14.18

Canyonin outletissa M kokoinen AL Endurace 6 Disc 1.249 eur , kannattaako näissä markkinoissa kauheasti speksailla tai katsella josko sopiva käytetty osuisi kohilleen, jos tälle ajokaudelle haluaa vielä uuden pyörän alle :)

Kollinjoki
29.07.2021, 14.26
^ Enpä kyllä itse speksailisi jos M on sopiva koko. Tuo kutosmalli on normaalihintaisenakin mielestäni edullinen eikä siinä seiskaan verrattuna kärsi kuin yhden takarattaan vähemmän, hieman lisää painoa ja hiilikuituista satulatolppaa ei tule mukana. Kuitutolpan hyödyistä en osaa edes sanoa mitään koska olen niin painava, että olen ihan siinä ja siinä päivästä riippuen, mahtuisinko sen painorajoihin joten alumiinitolppaa olen tyytynyt käyttämään siitä kärsimättä.

jalkkis
29.07.2021, 14.58
^^ No eipä ole enää :)

Eikä siis tullut mulle. Onhan tuo kutonen ihan järkevän hintainen mutta se on Tiagralla. Jahtaan seiskamallia 105:lla. Jos outlettiin tulee sellainen, joko AL tai mahdollisesti CF:kin, niin kiinnostaa.

EDIT: kun katsoin 10 minuuttia sitten, siellä oli 3 naisten Enduracea. Ei ole enää. Aika nopsaan liikkuu :)

Kollinjoki
29.07.2021, 17.34
Ei Tiagra suinkaan huono ole, eikä nykyisin edes pelkästään halpojen pyörien osasarja minkä Cannondale on meille opettanut. Mutta ymmärrän hyvin että jää odottamaan sellaista, joka on just sitä mitä on etsimässä.

Marek3
10.08.2021, 12.55
^^ No eipä ole enää :)

Eikä siis tullut mulle. Onhan tuo kutonen ihan järkevän hintainen mutta se on Tiagralla. Jahtaan seiskamallia 105:lla. Jos outlettiin tulee sellainen, joko AL tai mahdollisesti CF:kin, niin kiinnostaa.

EDIT: kun katsoin 10 minuuttia sitten, siellä oli 3 naisten Enduracea. Ei ole enää. Aika nopsaan liikkuu :)

Joko olet löytänyt uutta?
Mä kattelen joka päivä tota outlettia mutta en ole onnistunut saamaan.
Tänään Canyon laittoi näköjään uusiin 50€ lisää hintaa. Katotaan paljon kerkee nousee ennen ku pyöriä edes saa.

jalkkis
11.08.2021, 13.34
^ En vielä, viime viikolla (oliko to) oli muutama Endurace AL 7 tarjolla mutta kuppasin itse sen verran, että viimeinen painallus maksukortti yms tietojen syöttämisen jälkeen epäonnistui... Eli sieltä kyllä tulee silloin tällöin myytävää mutta menevät käytännössä heti.

Marek3
11.08.2021, 15.54
^ En vielä, viime viikolla (oliko to) oli muutama Endurace AL 7 tarjolla mutta kuppasin itse sen verran, että viimeinen painallus maksukortti yms tietojen syöttämisen jälkeen epäonnistui... Eli sieltä kyllä tulee silloin tällöin myytävää mutta menevät käytännössä heti.

No joo todellakin menee ihan samantien. Oon rämpännyt refreshiä siellä kokoajan enkä noita edes kerinnyt näkemään. Nyt outletissa on pari mutta nekin naisten mallia ja pieniä.
Eilen oli hetken aikaa saatavana M koon levyjarrullista mutta tiagran osilla.

Marek3
16.08.2021, 17.32
Nyt on Canyonilla jonkun verran tullut uusia pyöriä. Kumman ottaisitte, alkaen kuiturungolla mutta vannejarruilla vai alurungolla mutta levyjarruilla?
Molemmissa 105:n osat ja sama hinta.
Jälkimmäistä ei vielä saa mutta ekaa sais heti.

HarryDunne
16.08.2021, 18.07
Nyt on Canyonilla jonkun verran tullut uusia pyöriä. Kumman ottaisitte, alkaen kuiturungolla mutta vannejarruilla vai alurungolla mutta levyjarruilla?
Molemmissa 105:n osat ja sama hinta.
Jälkimmäistä ei vielä saa mutta ekaa sais heti.

No ainakaan ite tuota ei tarvisi miettiä sekuntiakaan, ilman muuta kuitua vannejarruilla.
Levyjarrujen hyödyt nyt on vähintäänkin kyseenalaiset muutenkin maantiepyörässä.

Marek3
16.08.2021, 19.15
No ainakaan ite tuota ei tarvisi miettiä sekuntiakaan, ilman muuta kuitua vannejarruilla.
Levyjarrujen hyödyt nyt on vähintäänkin kyseenalaiset muutenkin maantiepyörässä.

Pieni mietinnän paikka tässä on. Itsellä nykyisessä levyjarrut eikä haluaisi luopua ja sit taas toisaalta noista alkaen hinnat kuiduistakin on varoiteltu.

miz
16.08.2021, 20.26
Itsellä kans maantiepyörässä vannejarrut, eikä niistä ole mitään pahaa sanottavaa siinä käytössä. Cycloon / graveliin en otaisi, mutta maantiellä ei muta kiusaa, hyvin harvoin vesikään. Tehoakin piisaa vähintään tarpeeksi.
Vanteet ei kulu nimeksikään, ja jarrupalatkin tuntuu kesävän melkein kymppitonnin osapuilleen säätämättä.

Ottaisin kuituisen.

Joni Kani
17.08.2021, 09.14
Itsellä kans maantiepyörässä vannejarrut, eikä niistä ole mitään pahaa sanottavaa siinä käytössä. Cycloon / graveliin en otaisi, mutta maantiellä ei muta kiusaa, hyvin harvoin vesikään. Tehoakin piisaa vähintään tarpeeksi.
Vanteet ei kulu nimeksikään, ja jarrupalatkin tuntuu kesävän melkein kymppitonnin osapuilleen säätämättä.

Ottaisin kuituisen.Kuitusta kehiin, ihan lyömätön rungossa. Levyjarrut saattaisin kaivata vain jos ajaisin Alpeilla tai yms ympäristössä. Täällä suurimmat mäet on alikulut...