Näytä tavallinen näkymä : Specialized Turbo Levo FSR kaikkine variaatioineen
Sivut :
1
2
[
3]
4
5
6
7
8
Polun tukko
02.06.2019, 10.13
Vkonloppu ajeltu tahkolla.
Perjantaina 2*25km reitti putkeen. Nousumetrit pienellä reitti twistillä yli 1700m. Akkua jäi 18%.
Eilen 60km reitti pienellä hortoilulla ja hötsä vauhdilla, nousumetrit 1330m. Akkua jäi 21%.
Hyvillä mielin voi loppu kuusta lähteä siis tahko mtb:hen ja 60km matkalla.
Blevo käytössä ja tasot oli 20/25 , 35/55 , 70/85.
Suurin osa mentiin ecolla, hieman traililla ja turbolla vain muutama prosentti.
Ajoaika 60km reitille 3h50min höntsäiltynä.
2*25km ajoaika 2h44min.
Jos kerran on BLevo käytössä, niin eikö kannata unohtaa nuo kiinteät avustustasot ja pistää Smart Power päälle?
Ei ole tullut kokeiltua Smart poweria tai HR:ää. Kuulostaa, että kannattaisi?
Ei ole tullut kokeiltua Smart poweria tai HR:ää. Kuulostaa, että kannattaisi?Ehdottomasti. Se on BLevon paras ominaisuus.
Vkonloppu ajeltu tahkolla.
Perjantaina 2*25km reitti putkeen. Nousumetrit pienellä reitti twistillä yli 1700m. Akkua jäi 18%.
Eilen 60km reitti pienellä hortoilulla ja hötsä vauhdilla, nousumetrit 1330m. Akkua jäi 21%.
Hyvillä mielin voi loppu kuusta lähteä siis tahko mtb:hen ja 60km matkalla.
Blevo käytössä ja tasot oli 20/25 , 35/55 , 70/85.
Suurin osa mentiin ecolla, hieman traililla ja turbolla vain muutama prosentti.
Ajoaika 60km reitille 3h50min höntsäiltynä.
2*25km ajoaika 2h44min.
Tahkolle juu pitäisi lähteä. Taktiikkana olisi ottaa poluista ja huoltopisteistä kaikki irti. Ajalla nyt mitään väliä oo. Voipihan se silti olla poluilla sen verran menijöitä, että jonossa ajellaan kiltisti.
Ehdottomasti. Se on BLevon paras ominaisuus.
No perhana!
Polun tukko
02.06.2019, 13.12
Mikä on virrankulutus maastossa smart powerilla vs ilman?
Jos esim asettaa 180wattia rajaksi ja herkkyyden mig-high niin esim tahkolla kyllä kone tuuttaa väistämättä tehoalueen maksimimi määrää kokoajan.
MaggaraMike
02.06.2019, 14.44
Minkälaista pyöränkuljetustelinettä suosittelette Turbo Levolle?
Tällä hetkellä löytyy Thulen UpRide kattoteline, mutta en ole sinne vielä pyörää uskaltanut nostaa, kun telineen painoraja on 20kg. Ilman akkua pyörä menee kyllä alle painorajan, mutta UpRidessa pyörä on pelkistä renkaista kiinni, joten vähän mietityttää uskaltaako tuota käyttää varsinkin pidemmillä matkoilla?
Mikä on virrankulutus maastossa smart powerilla vs ilman?
Ilman en tiedä, koska en muista milloin viimeksi olisin ajanut ilman Smart poweria, mutta sen kanssa pyörii jossain +6 Wh/km keskimäärin. Se on mainittava, että ajan pääosin luomuilijoiden kanssa, eli vauhdit sen mukaan. Varmasti tuuttaa rajoittimelle, jos lähtee oikein rymistelemään.
Kävin just tänään hakemassa bt-sykeanturin, sillä ajattelin kokeilla BLevon Smart HR -toimintoa.
Polun tukko
02.06.2019, 16.48
Ilman en tiedä, koska en muista milloin viimeksi olisin ajanut ilman Smart poweria, mutta sen kanssa pyörii jossain +6 Wh/km keskimäärin. Se on mainittava, että ajan pääosin luomuilijoiden kanssa, eli vauhdit sen mukaan. Varmasti tuuttaa rajoittimelle, jos lähtee oikein rymistelemään.
Kävin just tänään hakemassa bt-sykeanturin, sillä ajattelin kokeilla BLevon Smart HR -toimintoa.
Se smart hr ainakin säästää akkua kun vaan laitat sykerajan tarpeeks ylös.
Itsellä iän tuoma syke maximi n. 180 ja kun laittaa rajan esim 155 niin johan alkaa akku riittämään. Saa kaiken lisäksi hapokkaan lenkin jos pitää yllä vauhtia.
Polun tukko
02.06.2019, 17.03
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190602/9cc8a3f93d748dbe1a999da5d345590a.jpg
Oma mopo :).
-jarruina code r
-kiekot dt swiss hx1501, XD vaparirungolla
-sram 1175 pakka
-160mm ilmaruoto keulassa
-charger 2.1 RC2 patruuna keulassa
-praxis wawe tech 32t etuleipä
-spessun purgatory takarengas(airlinerilla)
-spessun butcher eturengas(DH norrisilla)
-esi gripit
-tulossa 700wh paristo
Coilia tekisi mieli taakse......
-jarruina code r
-kiekot dt swiss hx1501
-esi gripit
-tulossa 700wh paristo
Coilia tekisi mieli taakse......Ihan mukavia nuo punaiset yksityiskohdat! Itsellä täysin mustavalkoinen niin kaipaisi vähän tuunausta tuo mopedini :)
Onko parempi pintaherkkyys tuolla 160 keulalla muuten? https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190602/22c26752a75b123415f844e4aaaa0247.jpg
Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla
Polun tukko
02.06.2019, 17.27
Ihan mukavia nuo punaiset yksityiskohdat! Itsellä täysin mustavalkoinen niin kaipaisi vähän tuunausta tuo mopedini :)
Onko parempi pintaherkkyys tuolla 160 keulalla muuten? https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190602/22c26752a75b123415f844e4aaaa0247.jpg
On herkempi.
Ei tarvitse tokeneita, hsc säätö riittää. Vakio vaimentimella keula ei kerennyt mukaan kun tosissaan jumputettin enduro rännejä vaan muuttui kovaksi muutaman nopean iskun jälkeen.
Uudella vaimentimella ei ole vielä tilannetta tullut jossa keula olisi pakannut tms...
On herkempi.
Ei tarvitse tokeneita, hsc säätö riittää. Vakio vaimentimella keula ei kerennyt mukaan kun tosissaan jumputettin enduro rännejä vaan muuttui kovaksi muutaman nopean iskun jälkeen.
Uudella vaimentimella ei ole vielä tilannetta tullut jossa keula olisi pakannut tms...Aivan! Miettinyt itsekkin keulan päivitystä.. paljon tuli hintaa?
Polun tukko
02.06.2019, 17.42
Siis keulaahan en ole vaihtanut.
-160mm ilmaruoto saksasta n. 30€
-charger 2.1 RC2 kotimaiselta myyjältä 340€.
Lyrikkiä ensin katselin mutta hinta olisi ollut saksassa n. 1000€.
Komia on! Onko tuossa tuo rungon musta osuus maalattu, vai onko matappa kuitupinnalla? Ja onko hissitolppa portaattomalla säädöllä
...
Puunrunkojen ylityksissä kannattaa olla tarkkana. Pienen palan sain jo lohkeamaan akun muovisuojasta latauspistokkeen alta.
Luulisin, että matta musta olis maalattu.
Tolppa on pykälillä.
Hyvä vinkki ton akun suojan kestosta. Pitää yrittää olla tarkka sen kanssa. Aiemmassa Haibikessa Yamahan koneella en säälinyt suojaa yhtään ja hyvin kesti.
Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
-jarruina code r
-kiekot dt swiss hx1501, XD vaparirungolla
-sram 1175 pakka
-spessun butcher eturengas(DH norrisilla)
-esi gripit
-tulossa 700wh paristo
Coilia tekisi mieli taakse......
Mikä malli tuo valkoinen on?
Aika paljon oot tuunannut.
Polun tukko
02.06.2019, 21.46
Mikä malli tuo valkoinen on?
Aika paljon oot tuunannut.
FSR comp. Akkuineenkin vielä edullisempi kuin expert carbon. Kuiturunkoa en halunnut.
Aina näitä tulee modattua.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kokeilin smart poweria + HR:ää. Ei Turbollakaan avustanut yhtään. Joko se ei toiminut tai en osannut laittaa asetuksia oikein. Veikkaan jälkimmästä. Pitää tutustua paremmalla ajalla.
Polun tukko
02.06.2019, 22.28
Kyllä se hr ainakin mulla toimii.
Kyllä se hr ainakin mulla toimii.
Testasin saman tien sohvalta käsin. Kyllä se HR:n mukaan ainakin muutti avustusta, kun laitoin rajaksi pienimmän eli 77 bpm. Eli en vaan osannut. Eikös tuon saa asetettua siten, että laittaa tuon smart HR:n vain ecolle, ja pitää trailin ja turbon manuaalisena? Tällöin en tarvitse teknisiin erittäin jyrkkiin nousuihin ensin kerätä sykkeitä, että saa täydet avustukset heti mäen juuresta asti?
Juuri noin olen käyttänyt Smart poweria, eli ECO on todellinen eco, eli siinä joutuu itsekin tekemään hommia, mutta kuitenkin niin, että laajempi osuus avustuksesta (7-65 %) on silläkin käytössä, ja TRAIL ja TURBO otetaan käyttöön kun edessä oleva osuus sitä edellyttää.
Mulla tuli tänään ostetun sykevyön kanssa ongelmia; Smart HR:n enablointi pisti jotain sekaisin ja aloin saamaan todella helposti myös ECOlla ulos 400-500 wattia. Piti asentaa koko appsi uudelleen, että sai pyörän toimimaan tutulla tavalla. Taidan itse tyytyä tuohon Smart poweriin.
FSR comp. Akkuineenkin vielä edullisempi kuin expert carbon. Kuiturunkoa en halunnut.
Aina näitä tulee modattua.
Sent from my iPhone using TapatalkKoeajofillarina viime syksynä ja toisen kerran vielä talvella oli alu comp. Koeajossa jo kaipasin siihen parempaa alustaa ja jarruja. Ymmärrän siis hyvin, että lähdit päivittämään sitä. Lisäksi iso akku oli yksi must-listalla olevista. Hiilarirunkoa en niin tähdännyt, mutta osavaatimukset ajoivat expertiin. Aika näyttää, tarviiko siihen päivittää jotain vai toimiiko valmiina.
Haibikessa oli 500wh akku ja sillä piti pitemmät lenkit suunnitella akun riittävyyden mukaan ja siitä halusin päästä pois.
Mulla oli keväällä lainassa useamman viikon 2018 Comp carbon ja kokeilin Blevoa siihen.
Kokeilin smart controllia sekä powerilla että hr-ohjattuna ja en päässyt kummallakaan makuun. Varmaan asetuksilla olisi saanut paremmaksi, mutta yksi asia, mikä häiritsi pahasti oli puhelimen akun todella nopea kuluminen. Luuri oli tangossa ja näyttö päällä, joka tietty vie akkua rajusti.
Hr-ohjauksella avustus oli usein myöhässä.
Power-ohjauksella toimi välillä ihan ok, mutta välillä jossain kivikossa tuuppas yllättäen. Mielestäni Levon luomumaisuus, joka on ehdoton vahvuus, kärsi Blevon ohjauksessa.
En aio enää kokeilla, vaan menen mission controllin omilla säädöillä. Mutta hyvä, jos jollain toimii toivotulla tavalla.
Mulla oli keväällä lainassa useamman viikon 2018 Comp carbon ja kokeilin Blevoa siihen.
Kokeilin smart controllia sekä powerilla että hr-ohjattuna ja en päässyt kummallakaan makuun. Varmaan asetuksilla olisi saanut paremmaksi, mutta yksi asia, mikä häiritsi pahasti oli puhelimen akun todella nopea kuluminen. Luuri oli tangossa ja näyttö päällä, joka tietty vie akkua rajusti.
Hr-ohjauksella avustus oli usein myöhässä.
Power-ohjauksella toimi välillä ihan ok, mutta välillä jossain kivikossa tuuppas yllättäen. Mielestäni Levon luomumaisuus, joka on ehdoton vahvuus, kärsi Blevon ohjauksessa.
En aio enää kokeilla, vaan menen mission controllin omilla säädöillä. Mutta hyvä, jos jollain toimii toivotulla tavalla.
Lähetetty minun SM-N950F laitteesta TapatalkillaMinä kokeilin eilen ensimmäistä kertaa ja jäi tosta smart powerista just samanlainen fiilis.. en tiedä pitäiskö jotain asetuksia ruuvata vielä niin toimisi halutulla tavalla. Välillä ei ottanut yhtään vaikka kuinka runttas polkaista ja välillä avusti jopa liikaakin. Annan vielä kuitenkin mahdollisuuden ja kokeilen vähän muuttaa jotakin asetuksia.
Tuo on jännä homma, sillä itsellä nimittäin juuri BLevo toi pyörään "luonnollisuuden": avustus on koko ajan päällä, mutta ei missään vaiheessa korostu liikaa (ellei niin halua). Ennen BLevoa minulla oli kiinteät tasot käytössä ja niitä tuli käytettyä ylimääräisen vaihteiston tapaan, mikä tarkoitti sitä, että avustustasoja tuli vaihdettua varsin usein. Nyt BLevon kanssa pystyn ajamaan lenkit pääosin ECO-moodilla niin, että tilanteissa, joissa avustusta ei tarvitse, pyörä myös säätää avustuksen todella alas ja toisaalta jos runttaan polkimia enemmän, niin avustus tulee mukaan juuri sopivalla tavalla. Uskon, että pääsisin tuolla setupilla 70 km paremmalle puolelle (viime viikolla ajoin 63 km ja perillä akkua 18 %, vauhdit luomupyörien mukaan ja mukana jonkin verran tasaisen tien siirtymää).
Ja mitä tulee puhelimen akkukestoon, niin se on varmasti noin, jos puhelimena on joku viime vuosien UltraHyperQWXHD jollain 4K-näytöllä ja näyttöä pitää koko ajan päällä. Itse hommasin Blackview BV6000s -puhelimen pelkästään tätä käyttöä varten ja sen 720p-näyttö, 4200 mAh -akku ja iskun- ja vedenpitävyys toimivatkin hyvin tähän tarkoitukseen. Puhelimessa pyörii BLevo ja OruxMaps. Akku riittää helposti vaikka koko päivän ajoon, jos nyt ei ihan koko aikaa pidä näyttöä päällä.
Jokainen kuitenkin tavallaan - itselleni BLevo on Levon kanssa 'no brainer'.
Itselläni kulutus on ollut viidestä seitsemään wattituntiin. Eli akun kulutus ei ole ongelma. Pelkällä ekolla saa kyllä mielestäni aika luonnollisen fiiliksen. Mutta pitää antaa mahdollisuus tuolle smartille. Itse asiassa 700wh akkua saa tosissaan yrittää ajaa tyhjäksi.
Polun tukko
03.06.2019, 16.26
Itsellä ainakin hr pelaa hyvin.
Jos esim raja asetettu 140bpm, niin mid-high säädöllä alkaa annostella joka neljäs sekunti 3% lisää potkua kunnes tehoalueen säädetty yläraja saavutetaan, edellyttäen että syke pysyy yli 145(+-5bpm).
Näin se ainakin itsellä pelannut ja virtaa säästyy.
Ja muistaakseni jossain luki että hr vaikuttaa vain eco ja trail moodeihin, ei turboon.
Polun tukko
03.06.2019, 19.54
Tuo on jännä homma, sillä itsellä nimittäin juuri BLevo toi pyörään "luonnollisuuden": avustus on koko ajan päällä, mutta ei missään vaiheessa korostu liikaa (ellei niin halua). Ennen BLevoa minulla oli kiinteät tasot käytössä ja niitä tuli käytettyä ylimääräisen vaihteiston tapaan, mikä tarkoitti sitä, että avustustasoja tuli vaihdettua varsin usein. Nyt BLevon kanssa pystyn ajamaan lenkit pääosin ECO-moodilla niin, että tilanteissa, joissa avustusta ei tarvitse, pyörä myös säätää avustuksen todella alas ja toisaalta jos runttaan polkimia enemmän, niin avustus tulee mukaan juuri sopivalla tavalla. Uskon, että pääsisin tuolla setupilla 70 km paremmalle puolelle (viime viikolla ajoin 63 km ja perillä akkua 18 %, vauhdit luomupyörien mukaan ja mukana jonkin verran tasaisen tien siirtymää).
Ja mitä tulee puhelimen akkukestoon, niin se on varmasti noin, jos puhelimena on joku viime vuosien UltraHyperQWXHD jollain 4K-näytöllä ja näyttöä pitää koko ajan päällä. Itse hommasin Blackview BV6000s -puhelimen pelkästään tätä käyttöä varten ja sen 720p-näyttö, 4200 mAh -akku ja iskun- ja vedenpitävyys toimivatkin hyvin tähän tarkoitukseen. Puhelimessa pyörii BLevo ja OruxMaps. Akku riittää helposti vaikka koko päivän ajoon, jos nyt ei ihan koko aikaa pidä näyttöä päällä.
Jokainen kuitenkin tavallaan - itselleni BLevo on Levon kanssa 'no brainer'.
Vilho:
Mikä setuppi sulla siis on smart powerissa eco moodille?
Avustus min/max?
Watti asetus?
Mid-high herkkyys?
Polun tukko
04.06.2019, 20.42
Testasin ensimmäistä kertaa smart poweria tänään.
Erittäin hyvältä tuntui.
- 7-21% ecolla
-watti asetus 185w
-herkkyys mid high
Hieman liian reilulta tuntui avustus. Täytyy nostaa watit ainakin tasan 200w arvoon.
Paljon parempi kuin HR ohjelma.
Minäkin kokeilin ilman hr:ää. Kyllähän se toimii, mutta teknisissä kohdissa on jotenkin häiritsevää, kun ei tiedä mitä sieltä tulee. Apuja siis. Nimen omaan jossain kivikossa kiven kierrossa, missä en halua esim trail avistuksella liikaa kulkua. Jouhevalla polulla ja tiellä ihan jees. Tosintoimiihan tuo normiavustuskin melko mukavasti esim 10/30 asetuksilla. Tottumiskysymys varmaan myös.
MaggaraMike
05.06.2019, 21.29
Tuo Mucky nuts näyttää kyllä hyvältä :)
Sitten kun löytyis vielä taakse tosiaan vielä joku hyvä kuraläppä kaveriksi...
Törmäsin ulkomaisella foorumilla tällaiseen: https://www.sicomtbproducts.com/product/specialized-levo-2019-mud-guard/
Vaikuttaa kyllä hyvältä, mutta perhanan kallis :O
Törmäsin ulkomaisella foorumilla tällaiseen: https://www.sicomtbproducts.com/product/specialized-levo-2019-mud-guard/
Vaikuttaa kyllä hyvältä, mutta perhanan kallis :OOmpas muuten aika fiksun näköinen! Tietääkö kukaan löytyisiköhän vastaavaa vähän edullisemmin?
Jos joku on vielä ilman experttiä, niin Pyöräliike Varustamolle on tulossa L-kokoinen. Näyttää, että tilaamalla noita ei tahdo saada, vaan tsägällä. Ja tuolla pääsee huomenna koeajamaan levoja http://saimaabikepark.fi/?p=90
Jos joku on vielä ilman experttiä, niin Pyöräliike Varustamolle on tulossa L-kokoinen. Näyttää, että tilaamalla noita ei tahdo saada, vaan tsägällä. Ja tuolla pääsee huomenna koeajamaan levoja http://saimaabikepark.fi/?p=90Oho!
Nyt näyttäis, että tilausputki Suomeen olis vihdoin aukeamassa. Hyvä homma!
Veikkaan, että nämä on yksittäiskappaleita, ennakkotilausten peruutuksia tai jotain, jota maailmalta vapautuu. Eli en laittaisi toivotaan toivotaan tilausta sisään, vaan tarttuisin tilaisuuteen, jos tuollaista halajaa.
Juuri näin.
Tehdashan ilmoitti jo keväällä, että kaikki expertit on tälle vuodelle myyty.
Ei ne enää ota tilauksia, syksyllä sitten seuraavan vuoden mallit.
Polun tukko
10.06.2019, 13.13
Jos joku on vielä ilman experttiä, niin Pyöräliike Varustamolle on tulossa L-kokoinen. Näyttää, että tilaamalla noita ei tahdo saada, vaan tsägällä. Ja tuolla pääsee huomenna koeajamaan levoja http://saimaabikepark.fi/?p=90
Vissiin molemmat myyty
Ei mitään tietoa, mutta soittamalla tai sähköpostilla selvinnee.
Polun tukko
11.06.2019, 16.50
Seinäjoen cyclistä löytyi itselle L koon expertti unelma värissä storm grey.
Sinne jäi vielä vastaava M koossa. Vink vink. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190611/992c43ce34330d027c1a6aaffd5fb9c6.jpg
Joko on ehditty testata? Varustamon L koko näyttäs FB:n mukaan olevan vihreä. Hieno sekin.
Seinäjoen cyclistä löytyi itselle L koon expertti unelma värissä storm grey.
Sinne jäi vielä vastaava M koossa. Vink vink. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190611/992c43ce34330d027c1a6aaffd5fb9c6.jpgItselläni oli myös kyseinen väri 1 vaihtoehto, mutta tilanteen pakosta tuli talliin monster green. Nyt jälkikäteen diggaan siitäkin 5/5.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190612/3cbc5add7fcc013257880a44f436cc89.jpg
Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
Polun tukko
12.06.2019, 19.59
Äsken vähän kävin testaamassa. Akku on kyllä ”jäätävän” kestävä [emoji16]
Ainoa paska asia on sama kuin comppi mallissa eli keulan vaimennin. Perus charger on susipaska nopeassa kivikko nypytyksesaä kun oikeasti jumpataan.
Täytyy päivittää 2.1 RC2
Täytyy päivittää 2.1 RC2
Mitä tuo päivitys tarkoittaa?
Mitä vaihdetaan?
Mitä maksaa?
Mitä sillä saa lisää?
Mitä tuo päivitys tarkoittaa?
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59794-Rockshox-Ultimate-sarjat-(ml-Charger-2-1-damper)
Olis kiva päästä joskus testaa tollasta päivitystä keulaan. Paremmasta kun ei tiedä ja ainakin vanhan pyörän relevatioon verrattuna toi Pike toimii hyvin.
Polun tukko
12.06.2019, 22.25
Saksassa 328€.
Vaimennin puolelle vaihdedetaan koko patruuna.
Tulee hsc ja lsc säädöt ja vaimentinen toiminta muutenkin eri kategoriassa.
Saksassa 328€.
Vaimennin puolelle vaihdedetaan koko patruuna.
Tulee hsc ja lsc säädöt ja vaimentinen toiminta muutenkin eri kategoriassa.
Mulla kävi mielessä, että olisin laittanut vaan 160mm ilmaruodon.
Fox 36 factorystä löytyy high ja low molempiin suuntiin. On mielestäni aika mainio. Taakse kokeilin spessun eliminator black diamond kumia. Aika törkeesti tuntus pitoa olevan ja ei pitäs ihan pienestä hajota. Butcherin kesto alkoi vähän mietityttää näin ekan tonnin paikkeilla. Lie ollut normaalia ohutkylkisempi yksilö
Polun tukko
13.06.2019, 06.39
Foxissa säädöt juu mutta on hintaakin.
Itsellä 2018 Levossa keulalla DVO Diamond ja takana CC Inline Coil. Toimii!
Varsinkin tuo coiliperä on aika mukavan tuntuinen.
Onko kokemuksia mikä on Peak Powerin tason vaikutus akun kestoon?
Foxissa säädöt juu mutta on hintaakin.
Joo ei ole järkeä kyllä kaupan hyllyltä ostaa.
Itsellä 2018 Levossa keulalla DVO Diamond ja takana CC Inline Coil. Toimii!
Varsinkin tuo coiliperä on aika mukavan tuntuinen.
Onko kokemuksia mikä on Peak Powerin tason vaikutus akun kestoon?
Vaikea sanoa vaikutuksen määrää. Ja vaikea testatakkin perus lenkin yhteydessä. Riippunee maastosta ja vauhdista aika paljon, eli ajaako esimerkiksi miten paljon rajoitinta vasten.
Mulla keulassa (alkup. 150 mm Revelation) Charger 2 ja uusin versio 160 mm ilmaruodosta ja takana CC inline coil. En pysty valittamaan mistään.
Akustisesta fillarista löytyy 2016 vuoden pike, johon ilmaruoto päivitetty nykyaikaisempaan. Vaimennin puolta en ole muokannut Charger 2:lla, mutta en ole osannut kaivata parannusta. Varmaan, jos pääsisi kokeilemaan, niin muutos alkaisi kiinnostaa. Rahanmeno tosin ei kiinnosta. Ihanan kallista tämä harrastelu.
Vähän kiinnostaisi myös päivitellä 2019 Levo Compin keulaa ja iskaria jossain kohtaa. Mitenköhän tuo Charger 2.1 vertautuu tähän ilma -> jousi -päivityspakettiin https://vorsprungsuspension.com/collections/all/products/vorsprung-smashpot-fork-coil-conversion-system.
CC:n Inline coilia ei ilmeisesti saa 2019 malliin laittaa, ainakin TFTuned sanoo "Please note the COIL IL is not compatible with ALL 2019 Specialized Stumpjumper and Turbo Levo Models, the use of this shock on one of those models will void the warranty of the shock.". Ei taida kovin montaa coil vaihtoehtoa olla tuossa 210x52.5 koossa.
Keulan jousikonversioissa kannattaa sitten muistaa, että muutos on pysyvä, eikä ilmaversioon voi enää palata (tai ainakin tähän kannattaa henkisesti varautua). Jousissa on oma etunsa (herkkyys, lineaarisuus ja huolettomuus), mutta myös haittansa (jousivakion muuttaminen edellyttää jousen vaihtamista ja tuo lineaarisuus voi olla myös haitta). Lisäksi jousikonversio ei itsessään auta, jos vaimennus ei toimi halutulla tavalla.
Itse vaihtaisin ensiksi vaimentimen.
Polun tukko
14.06.2019, 11.21
Vähän kiinnostaisi myös päivitellä 2019 Levo Compin keulaa ja iskaria jossain kohtaa. Mitenköhän tuo Charger 2.1 vertautuu tähän ilma -> jousi -päivityspakettiin https://vorsprungsuspension.com/collections/all/products/vorsprung-smashpot-fork-coil-conversion-system.
CC:n Inline coilia ei ilmeisesti saa 2019 malliin laittaa, ainakin TFTuned sanoo "Please note the COIL IL is not compatible with ALL 2019 Specialized Stumpjumper and Turbo Levo Models, the use of this shock on one of those models will void the warranty of the shock.". Ei taida kovin montaa coil vaihtoehtoa olla tuossa 210x52.5 koossa.
Laita öhlinssi
MaggaraMike
14.06.2019, 19.59
Turbo Levon 2019 takavanne otti vähän osumaa ajossa ja on nyt hieman kiero. Mitään ulkoisia jälkiä vanteeseen ei tullut. Alamäkeen kun ajaa yli 25km/h ja antaa pyörän rullata vapaasti, niin kuuluu sellainen tasainen ”vumvumvum” ääni, mutta normaalissa ajossa ei kuulu mitään ääniä ja pyörä tuntuu muutenkin ihan normaalilta.
Pitäisikö tuolle tehdä nyt välittömästi jotain (vanteen rihtaus?) ja uskaltaako tuolla Levolla vielä ajella menemään, vai paheneeko ongelma jos ei vannetta suorista heti?
Polun tukko
14.06.2019, 21.10
Heittääkö se silmillä katsottuna kun pyörii?
Jos heittää yli 2mm niin oikaisuttaisin.
Voi muuten rasituksen alla alkaa vääntymään enemmän aikanaan.
MaggaraMike
14.06.2019, 21.55
Heittääkö se silmillä katsottuna kun pyörii?
Jos heittää yli 2mm niin oikaisuttaisin.
Voi muuten rasituksen alla alkaa vääntymään enemmän aikanaan.
Kyllä sen silmillä näkee, että heittää hieman. Pitänee siis suoristaa vanne pikinmiten, kiitos.
Mistä menee 2017 levon hissitolpan vaijeri? Mulla on moinen härveli koeajossa, mutta satula on liian alhaalla. Pitäis nostaa, mutta ensin katsoa, että kuoressa on jossain löysää. Riittääkö akun irrotus vai tartteeko muuta?
Lyhyeen runkoon totuttelun jälkeen aika hauska kokemus, kun pääsee kunnolla ajamaan tuttuja polkuja moisella. Kivasti pysyy vauhti yllä jonkinlaiseen mäkeenkin. Tämä laite avustaa n. 32km/h kieppeille.
Turbo Levon 2019 takavanne otti vähän osumaa ajossa ja on nyt hieman kiero. Mitään ulkoisia jälkiä vanteeseen ei tullut. Alamäkeen kun ajaa yli 25km/h ja antaa pyörän rullata vapaasti, niin kuuluu sellainen tasainen ”vumvumvum” ääni, mutta normaalissa ajossa ei kuulu mitään ääniä ja pyörä tuntuu muutenkin ihan normaalilta.
Pitäisikö tuolle tehdä nyt välittömästi jotain (vanteen rihtaus?) ja uskaltaako tuolla Levolla vielä ajella menemään, vai paheneeko ongelma jos ei vannetta suorista heti?
Tuskin se parin millin heitosta heti hajoaa, mutta onhan tuo selvä juttu, että kannattaa rihdata heitot pois. Heiton oikaisun lisäksi on hyvä varmistaa, että kiekko on sopivan kireä. Itsellä meni Levolla noin 200 km ja kuitukehäinen rovalin kiekko alkoi runtatessa ritistä pinnoista. Heittoa ei silti ollut yhtään. Oli vaan huonosti leivottu, joten vaati sisäänajon jälkeen kiristyksen. Vertailuna Kiinan pojat oli Light Bicyclesillä kasanneet hankkimani kiekot niin hyvin, että jälkikiristyksille ei ole ollut mitään tarvetta.
Polun tukko
14.06.2019, 22.54
Yleisesti ottaen kiekot kannattaa aina kiristää muutaman satkun jälkeen.
Näin on. Tai ainakin tarkistaa.
Mistä menee 2017 levon hissitolpan vaijeri? Mulla on moinen härveli koeajossa, mutta satula on liian alhaalla. Pitäis nostaa, mutta ensin katsoa, että kuoressa on jossain löysää. Riittääkö akun irrotus vai tartteeko muuta?
Akun alta menee ainakin 2018 mallissa. Sieltä löytyy löysät jos sitä on.
Akun alta menee ainakin 2018 mallissa. Sieltä löytyy löysät jos sitä on.
Sent from my iPhone using TapatalkTattista. Pitää kurkistaa ja nostaa tolppaa jos varaa on.
Huhujen mukaan 2020 levoihin ei ole tulossa juuri muutosta. Eli ei kannata odottaa uusia malleja, jos 19 malleja on tarjolla ja Levoa halajaa.
https://www.emtbforums.com/community/threads/any-news-on-2020-levo.5638/
Rutland Cyclingissä 2019 Levo Comp carbon mallit alennuksessa. Nopeasti laskettuna 6200€-6300€ olisi yhteisvaluutassa. En tiedä koskevatko saatavuusongelmat kaikkia malleja, mutta ainakin tuolla näyttää olevan varastossa eri kokoja.
https://www.rutlandcycling.com/463356/products/specialized-turbo-levo-fsr-comp-carbon-2019-electric-mountain-bike-red.aspx
No nyt on 2017 levoa testailtu. Edelleen, varsin hauska laite. Sitä tuntee olevansa aika kovassakin kunnossa loivaan ylämäkeen posottaessaan ja kiipeminen on vakuuttavaa. Muutama kysymys ajellessa heräsi.
Akun kesto: Reilu 44km, pitkälti maastossa, pääosin ecolla, aika isoja mäkiä, joissa trail tai turbo. Rajoitin 32km/h, eli avustaa pitkälti koko ajan. alkuperäiset 3" renkaat, edessä 0,7bar takana reilu kilo. Akku täynnä lähtiessä, juuri kotiin tullessa tippui 20%. Tämä lienee ok (kun muuttujia piisaa).
Moottorin reagointi: Kun vauhdit kasvaa yli avustusrajan, kytkeytyy avustus varsin huomaamattomasti pois. Kaiketi se yrittää tulla huomaamattomasti takaisinkin (kuulee kun moottori alkaa vetää), mutta jos maasto on jyrkkäpiirteistä, tulee tehot auttamatta liian myöhään, samoin vaihdetta vaihtaessa veto katkeaa ja kestää turhan kauan tiukassa paikassa, ennen kuin se palaa. Onko asialle tehtävissä jotain blevolla tai mission controllilla?
Avustustehon valinta: Tässä vuosimallissa vain viistoputken napit. Aivan susi systeemi, kun meno menee röykkyiseksi, on myöhäistä tiputtaa tai nostaa tehoja. Turbo on kuitenkin hitaassa paikassa, pienillä vaihteilla turhan riuhtova ja taas ecossa ei riitä potku haastavaan nousuun. No, tästä selvinnee garminin tankonapeilla.
Moottorin veto jarrut päällä: Pitäisikö 2017 mallissa vedon katketa, jos puristaa jarrukahvaa, eliahtaamassa paikassa saisi estettyä moottoria avustamasta, kun ei sitä halua?
Huomenna fillari takaisin kauppaan huonosti nukutun yön jälkeen ja pikku pohdintaa, mitä tuon kanssa tekisi. Malli oli expert, josko sillä mitään merkitystä kyselyideni kannalta on.
MaggaraMike
16.06.2019, 18.09
Pitäisi Turbo Levoon (2019) uudet ketjut hommata, kun nykyiset alkavat olemaan kohta loppuun ajetut. Onko porukalla hyviä suosituksia kestävistä ketjuista ja onko esim. näistä KMC e11 tai e11 EPT ”e-bike specific” ketjuista jollain kokemusta, että kestääkö ne paremmin?
http://www.kmcchain.eu/chain-e_bike-multispeed-11_speed
Polun tukko
16.06.2019, 20.11
Pitäisi Turbo Levoon (2019) uudet ketjut hommata, kun nykyiset alkavat olemaan kohta loppuun ajetut. Onko porukalla hyviä suosituksia kestävistä ketjuista ja onko esim. näistä KMC e11 tai e11 EPT ”e-bike specific” ketjuista jollain kokemusta, että kestääkö ne paremmin?
http://www.kmcchain.eu/chain-e_bike-multispeed-11_speed
Ei kestä sen paremmin.
Olen ajanut noilla ja verrokkina. Sramin x1 ketjulla. X1 venyi hitaammin ja on halvempikin.
http://kuvanjako.fi/b0rpm.jpg
Mitä tohon voisi keksiä kun menee kuraa ja möhnää väliin ajellessa? Ja tuolla on joku ns. superloni/vaahtomuovi mikälie pehmeä välissä imemässä vettä. Mikä funtio sillä on? 2019 levo comp.
MaggaraMike
17.06.2019, 08.02
Mitä tohon voisi keksiä kun menee kuraa ja möhnää väliin ajellessa? Ja tuolla on joku ns. superloni/vaahtomuovi mikälie pehmeä välissä imemässä vettä. Mikä funtio sillä on? 2019 levo comp.
Funktio sillä vaahtomuovilla on ettei moottoriin pääsisi kuraa ja roskaa. Tämä oli iso ongelma ensimmäisissä 2019 Levoissa, mutta ongelma on nyt siis korjattu.
Itselläni on tällainen tilauksessa ja pitäisi saapua tänään: https://www.sicomtbproducts.com/product/specialized-levo-2019-mud-guard/
Kysele myyjäliikkeestä revised rear suspension link & rear pivot protection kit -päivityksiä, pitäisi olla takuunalaisia korjauksia. Tuo vaahtomuovi oli ilmeisesti näitä päivityksiä edeltänyt purkkafiksi. Lisätietoja noista päivityksistä täällä: https://www.emtbforums.com/community/threads/2019-specialized-turbo-levo-info-and-faq.1702/page-2#post-67255
Kyllä se vaahtomuovi on siellä nimen omaan fixin jälkeen. Estää kiinteän moskan pääsyn kuoren sisään. Fixi ei estä kuran pääsyä tuonne välikköön ja siihen on olemassa ainakin yksi kaupallinen ratkaisu ja erilaisia DIY ratkaisuja, joita löytyy tuolta linkistä yllä.
Onko toi sicomtb mite luotettava. Onko porukka tilannut noita ja saanut?
MaggaraMike
17.06.2019, 18.20
Onko toi sicomtb mite luotettava. Onko porukka tilannut noita ja saanut?
Tänään tuli ja viikon kesti tilauksesta toimitus.
MaggaraMike
17.06.2019, 18.21
Kertokaas tyhmälle miten Turbo Levo Comp Carbonissa 2019 kiristetään ohjainlaakeri, kun siinä päällä ei ole sitä normaalia ”kiristysruuvia”, vaan luukku, jonka alta löytyy monitoimityökalu.
Etupäässä selvää väljyyttä ja naksumista, joten epäilen hyvin vahvasti, että johtuu ohjainlaakerin löysyydestä.
Kortilla maksoit ja reilu 65puntaa?
MaggaraMike
17.06.2019, 18.45
Kortilla maksoit ja reilu 65puntaa?
Juu 65 puntaa eli reilut 75 euroa. Kallis muovinpalanen, mutta ei tunnu missään kun suhteuttaa pyörän hintaan :D
nojoo ei. joko mallailit paikalleen? käykö hyvin ettei ota kiinni ja että tuntuisi pysyvän kovassakin tärinässä?
maggaramike olikos sulla 2019 levo comp? tuo lokari vissii s worksiin suuniteltu. lie käy sit levo comppiinkin?
MaggaraMike
17.06.2019, 19.27
nojoo ei. joko mallailit paikalleen? käykö hyvin ettei ota kiinni ja että tuntuisi pysyvän kovassakin tärinässä?
Joo laitoin paikalleen ja hyvin istuu ja mulla on Comp Carbon. Eihän tuossa hirveänä ylimääräistä tilaa ole, mutta tuo on varmaankin paras ratkaisu mitä tällä hetkellä löytyy.
Dualguard on nimeen omaan suunniteltu ”normi Levoille”, kun niissä on kaikissa malleissa alumiininen takahaarukka. Ainoastaan S-worksin kanssa joutuu jotain pieniä viilauksia tekemään, että istuu paikalleen, koska siinä on carbon haarukka takana.
MaggaraMike
17.06.2019, 19.29
Kertokaas tyhmälle miten Turbo Levo Comp Carbonissa 2019 kiristetään ohjainlaakeri, kun siinä päällä ei ole sitä normaalia ”kiristysruuvia”, vaan luukku, jonka alta löytyy monitoimityökalu.
Itse itselleni vastaten, ohjainlaakeri kiristetään näissä ”monitoimityökalu” malleissa haarukan pohjasta, niin kuin vähän epäilinkin ;)
Joo laitoin paikalleen ja hyvin istuu ja mulla on Comp Carbon. Eihän tuossa hirveänä ylimääräistä tilaa ole, mutta tuo on varmaankin paras ratkaisu mitä tällä hetkellä löytyy.
Dualguard on nimeen omaan suunniteltu ”normi Levoille”, kun niissä on kaikissa malleissa alumiininen takahaarukka. Ainoastaan S-worksin kanssa joutuu jotain pieniä viilauksia tekemään, että istuu paikalleen, koska siinä on carbon haarukka takana.
Noniin joutuu vissiin tilaamaan nii sais ennen syksyn röppökelejä. Nyt sienestä tungin täytettä ettei kaki mene.
Polun tukko
17.06.2019, 21.40
Joku kyseli siitä 2019 kura suojasta taakse. Itsellä oli compissa vastaava jonka tein experttiin myös.
Ohutta solukumia joka velcrolla kiinni rungossa.
Tosin expertissä myös vakiona kuvassa näkyvä suojaus.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190617/144d98f726fd6740f149cc8ad204cd15.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190617/b7d40d2d836243ef53f678dae43e0a79.jpg
expertissä huomattavasti parempi tuo vakiosuoja ku compissa. ainakin näyttää paremmalta.
Tollasesta kepistä ei oo oikeen kuraläpäksi. Piti tollastakin näköjään kokeilla.
https://img.aijaa.com/t/00314/14714154.t.jpg (https://aijaa.com/umEUKg)
No nyt on 2017 levoa testailtu.
...
Moottorin reagointi: Kun vauhdit kasvaa yli avustusrajan, kytkeytyy avustus varsin huomaamattomasti pois. Kaiketi se yrittää tulla huomaamattomasti takaisinkin (kuulee kun moottori alkaa vetää), mutta jos maasto on jyrkkäpiirteistä, tulee tehot auttamatta liian myöhään, samoin vaihdetta vaihtaessa veto katkeaa ja kestää turhan kauan tiukassa paikassa, ennen kuin se palaa. Onko asialle tehtävissä jotain blevolla tai mission controllilla?
Tämä oli 2017 vuonna syy miksi Levo jäi kauppaan ja päädyin Haibike/Yamahaan.
Avustus sammui vaihteiden vaihdon ajaksi ja kesti liian kauan että tuli takaisin. Jyrkissä yllättävissä ylämäissä, mikä metsäpoluilla tulee usein vastaan, rupes jurppiin kun piti odotella että avustus pääsee mukaan.
En osaa sanoa voiko tälle tehdä Blevolla jotain.
Anyway 2018 malliin spessu korjas tän. 2018 mallissa moottori ei kevennä vetoa vaihtaessa vaan ketju soi mukavasti jos kuski vaihtaa keventämättä. Ja sama on 2019.
Sekä minulla että Levolla meni bikeparkneitsyys viime viikonloppuna Sappeella. Osoittaa varsin hyvin tällaisen pyörän monikäyttöisyyden. Etenkin kun la-aamuna noustiin jo ennen hissien liikkumista yläasemalle :)https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190618/c8ecf6b2c5b58e0f7fbc0c15752b4ddb.jpg
expertissä huomattavasti parempi tuo vakiosuoja ku compissa. ainakin näyttää paremmalta.
Siinä on juurikin ne päivitetyt osat joista mainitsin. Oma comppini tuli kuukausi sitten suoraan noilla samoilla osilla - vanhempiin ne saa(nee) myyjäliikkeen kautta. En ole itse huomannut lisäsuojaukselle mitään tarvetta, toki syksyllä voi vielä mieli muuttua.
Mitäs mieltä mitkä osat tässä on? Myyjäliikeen mukaan asia oli kunnossa ostohetkellä. Tuosta erottuu se suffeli, joka on reiän tukkeena.
https://img.aijaa.com/m/00961/14714261.jpg (https://aijaa.com/QhA4PH)
Mitäs mieltä mitkä osat tässä on? Myyjäliikeen mukaan asia oli kunnossa ostohetkellä. Tuosta erottuu se suffeli, joka on reiän tukkeena.
https://i.imgur.com/rlXsVch.jpg
Kyllä tuo erilaiselta näyttää. Ei minulla ole sitä höttöistä vaahtomuovia ainakaan näkyvissä, sitä veikkasin väliaikaiseksi korjaukseksi. Voihan se olla tuolla moottorikopan sisällä edelleen mutta ei näy kun ei ole tuollaista suurta koloa.
Tjoo, toi on kuitunen runko, en tiedä onko ne erilaisia sitten. Googlella varmaan löytyy referenssiä. Toi moottorin suojakotelo on kolmella ruuvilla, eli vanhaa mallia.
Laitoin paikalliselle myyjälle viestiä. Sanoi kyselevän spessulta saako tommosta kumiosaa. Lie tuo sit kuuluu takuuseen? Asennuskin? Sillä vaan jos ryssii jotain että takuu säilyy.
Polun tukko
18.06.2019, 19.30
Kyllä tää on silkkaa rakkautta joka lenkillä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190618/167780c6be023414af7439de983a8a25.jpg
Onhan se levolla hienoa painella. Ja ihan hirveää lähteä ajamaan vanhalla 26 täysjoustolla useamman levollisen lenkin jälkeen. Mutta mutta, kun taas oppii viemään kivikossa ihan eri geometrian pyörää tökkimättä, niin paluu Levoon tuntuu oudolta. 11 kg kg vs 20 kg. Luotto levon hyviin ajo-ominaisuuksiin katoaa yllättävän nopeasti. Ja se 25 kmh raja ottaa enemmän pattiin. Luomulla voi vetää alamäet kovempaa ja pienet mäennyppylät putkelta reilusti yli kahtaviittä. Sähköllä joutuu tyytymään siihen, mitä se kulkee. On se silti siistiä, ei ehkä rakkautta levoon, vaan lajiin sähköllä tai ilman.
https://img.aijaa.com/m/00529/14714662.jpg (https://aijaa.com/d00YF8)
MaggaraMike
19.06.2019, 22.09
Onko kukaan kokeillut mahtuuko 29” Levo 2019 tuohon Velosockin Full MTB Coveriin?
https://velosock.com/collections/bike-cover-for-indoor-storage-and-transportation/products/full-bike-cover-for-mtb-shard
Polun tukko
20.06.2019, 18.43
Äsken veivasin experttiin charger 2.1 RC2 vaimentimen. Edellinen meni compin mukana. Samalla paikalleen meni 160mm ilmaruoto.
Huomenna aamutuimaan testimään säädöt tahkon 60km reitille.
Äsken veivasin experttiin charger 2.1 RC2 vaimentimen. Edellinen meni compin mukana. Samalla paikalleen meni 160mm ilmaruoto.
Huomenna aamutuimaan testimään säädöt tahkon 60km reitille.
Eli sulla oli 2019 compissa revelation? itse miettinyt tuota samaista upgradea, mutta jotenkin ei ole vielä löytänyt syitä päivittää. toki hinta on yksi. tuo damppi maksaa joku lähemmäs 400€. ilmaruoto taas 40€
onko siinä niin valtava ero sitten?
-K
Aiemmin tossa oli juttua BLevosta. Itsellänikin otti hetken aikaa HR systeemin säädössä / opettelussa. Avustusalueey pitää laittaa riittävän laajaksi sekä overläpille. Silloin ei pidä säädintä juuri roplata ja jos haluaa tulevan mäen tai esteen takia pika-avun sen voi ottaa säätimellä. Esim. ECO 4-70% ja Trail 50-90%. Näin pääsee kertanäpäyksellä 50% avustukseen vaikka sykkeet olisikin matalalla. Näiden lisäksi herkkyys suureksi (lähes täysille) että avustuksen säätö on omasta mielestäni parhaimmillaan. Muuten pumppu hakkaa jo kovaa ja pika-apua ei tule. Yksi pohdittava ja itse tunnettava on oma syke. Jos sykerajan laittaa liian matalalle, niin avustusta on kokoajan liikaa tai päinvastoin. Tämä on vain opittava itsestään tuntemaan parhaan kombinaation löytämiseksi. Mutta kaikki tämä ehdottomasti kannattaa!
Onko tämä sykkeillä säätö tarkoitettu kunnon kohottamiseen vai ihan perus hauskanpitoon? Kokeilin tuota myös, mutta jaksanut etsiä asetuksia tai opetella systeemiä. Enkä jotenkin pääse siitä yli, että haluan tietää joka hetki miten pyörä käyttäytyy. Tuo ajaminen kun ei ole pelkkää vauhdikasta polkua, vaan monesti pitää kikkailla. Joskus tehoa tarvitaan paljon ja heti, joskus taas vain vähän tai ei ollenkaan. Pumppu hakkaa miten hakkaa, kunhan hakkaa :).
Eli sulla oli 2019 compissa revelation? itse miettinyt tuota samaista upgradea, mutta jotenkin ei ole vielä löytänyt syitä päivittää. toki hinta on yksi. tuo damppi maksaa joku lähemmäs 400€. ilmaruoto taas 40€
-K
Relevationissa ero on iso Pikessä vähä 50/60🤔 Tämä siis minun ajossa /mielipide.
Aiemmin kyselin täällä S-kokoisen Levon perään ja sehän löytyi Helsingistä. Nyt sitten erehdyin koeajolle itsekin 2019 mallilla ja paluuta omaan 2018 malliin ei enää ollut. Näillä mennään täällä. [emoji3] Kuva eiliseltä iltalenkiltä Tahkolla.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190621/a5c3e744df0805b8e77c4241dad63207.jpg
Polun tukko
21.06.2019, 11.47
Keula mahtava nyt.
Akkua jäi 42%.
E: ”KM Total with assistance: 34.09/59.91 km (56.9 %)” <- jonnii verran tuli mentyä myös ihan lihaksella [emoji16]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190621/1e048dd41d6c0d66a5f46f88ca7e2ca5.jpg
Meneekö koko lenkki ajamalla? Vai pitääkö taivaan portailla jalkautua?
Polun tukko
21.06.2019, 12.50
Portailla joudun ainaki minä tunkkaamaan n. 100m
Polun tukko
21.06.2019, 13.30
-K
Myös expertin pike oli aivan samaa ”kuraa” kovempaan enduro jyystöön kuin revelation.
Tuolla 2.1 vaimentimella ero on minusta todella iso.
Tokeneita ei tarvitse ollenkaan ja lsc säätö pelaa aivan eritavalla.
Päälle 300€ saksassa on hinta.
Jos uuden piken möisi pois ja ostaisi lyric RC2:sen, olisiko se vastaava tai parempi ratkaisu? Riittäisiköhän 300 välirahaksi? Fox 36 factoryä verrataan lyric RC2 seen ja molemmat pitäisi toimia hyvin enskapaukutuksessa. Ihan vaan vaihtoehtona mietin ääneen.
Polun tukko
21.06.2019, 15.53
Uusin lyrik ultimate maksaa yli kilon. Ei mahda 300 riittää väliin.
E: mä laittaisin keveimmäin vaihtoehdon
Vaihtoehtoja on kyllä useita. Tallissa tällä hetkellä DVO Diamond ja Cane Creek Helm ja molemmat on melkoisen hyviä! Säätöjä riittää ja vaimennuspuoli toimii todella hyvin.
Onhan noita. R2-bikessä lyric reilu 700 euroa. Onhan tuo kyllä aika punainen.
https://r2-bike.com/ROCK-SHOX-Suspension-Fork-29-LYRIK-RC2-DebonAir-SA-150-mm-BOOST-tapered-red-2019
Polun tukko
21.06.2019, 22.10
Ei ole uusin. Eikä 2.1 chargerilla.
Sen mitä lukenut niin 2 vs2.1 on suht iso ero.
Hox: kuljettaako kukaan levoa auton katolla? Jos kyllä niin millä telineellä? Akku irti menee helposti alle 20kg.
OK. Lyrik ultimate RC2.1:Sen markkina-arvo lie noin 900. Ja on edelleen punainen.
https://r2-bike.com/ROCK-SHOX-Suspension-Fork-29-LYRIK-Ultimate-Charger-21-RC2-DebonAir-SA-150-mm-BOOST-tapered-red
Pakko vielä kommentoida omia ajatuksia näistä päivityksistä ylipäätään. Mielestäni ne on vain valmistajan kannalta nerokas tapa nyhtää rahat markkinoilta. Esimerkinä RC2 vs 2.1. Pohjimmiltaan kyseessä on sama kampe, muutama pikku muutos. Toki uuden vuosimallin keulaan pitää keksiä jotain uutta. Netistä lukemalla saa kyllä helposti käsityksen, että vanhalla ei tee enää mitään, koska uusi on niin paljon parempi. Itsekkin ostanut Piken vanhan Fox Float Factoryn tilalle ja päivittänyt tähän uusimman ilmaruodon. En osaa sanoa kannattiko. 2.1 charger vaimennin jää kuitenkin ostamatta.
Väitän vielä, että suurin osa ei osaa säätää keulaa oikein, eikä huomaa eroja kuin säätöjen ääriasennoissa. Itselleni se ei ainakaan ole kovin helppoa. Liikaa säädettävää? Ja kun saat vaimennuksen kuntoon, tiputat hieman ilmapuolen painetta, on vaimennuksen säädöt taas pielessä.
Sitten on vielä nuo keulan säädöt ja oma ajotapa ja maastot. Jousitushan voi toimia optimaalisesti vain yhdenlaisessa tilanteessa kerrallaan. Ajat polkuja, alamäkiä, ylämäkiä, hiljaa kovaa. On aina tehtävä kompromissi säätöjen suhteen.
Polun tukko
21.06.2019, 23.56
Pakko vielä kommentoida omia ajatuksia näistä päivityksistä ylipäätään. Mielestäni ne on vain valmistajan kannalta nerokas tapa nyhtää rahat markkinoilta. Esimerkinä RC2 vs 2.1. Pohjimmiltaan kyseessä on sama kampe, muutama pikku muutos. Toki uuden vuosimallin keulaan pitää keksiä jotain uutta. Netistä lukemalla saa kyllä helposti käsityksen, että vanhalla ei tee enää mitään, koska uusi on niin paljon parempi. Itsekkin ostanut Piken vanhan Fox Float Factoryn tilalle ja päivittänyt tähän uusimman ilmaruodon. En osaa sanoa kannattiko. 2.1 charger vaimennin jää kuitenkin ostamatta.
Väitän vielä, että suurin osa ei osaa säätää keulaa oikein, eikä huomaa eroja kuin säätöjen ääriasennoissa. Itselleni se ei ainakaan ole kovin helppoa. Liikaa säädettävää? Ja kun saat vaimennuksen kuntoon, tiputat hieman ilmapuolen painetta, on vaimennuksen säädöt taas pielessä.
Sitten on vielä nuo keulan säädöt ja oma ajotapa ja maastot. Jousitushan voi toimia optimaalisesti vain yhdenlaisessa tilanteessa kerrallaan. Ajat polkuja, alamäkiä, ylämäkiä, hiljaa kovaa. On aina tehtävä kompromissi säätöjen suhteen.
Tottakai se alusta säädetään reitin mukaan jos tietää mitä on tulossa.
Itse on helppo puhua 2.1 paremmuudesta kun vaihtanut sen vakio revelationiin ja pikeen. Mielestäni kaiken lisäksi osaan sen vielä jopa säätää, ainakin itselleni sopivaksi [emoji16]
Tähän ei voi kyllä laittaa vastaväitettä. Jos ajaa Tahkon 22,5 keskarilla, ja avustuksen prosenteista ja akun kestosta päätellen ilman rajoittimen käpälöintiä, niin varmasti löytyy kokemusta myös iskarien toimivuudesta.
hphuhtin
22.06.2019, 07.36
Tämä ylläoleva keskustelu tukee omaakin käsitystä, että turha lähteä päivittämään jousituksen osia jos ei ole säätäminen hanskassa. Hyvin säädetty Revelation tai Pike on varmasti parempi kuin pielessä olevilla säädöillä oleva Kalliimpi Malli.
Hyvässä pyörässä jousitus on jo jollekin tasolle säädetty tehtaalta eikä vain lätkäisty osia kiinni. Tietysti siinähän se säätäminen tulee tutuksi jos tilanteen säätöä vaativaksi osia vaihtamalla tekee ja joskus sekin pitää oppia..
Polun tukko
22.06.2019, 08.10
Hox: kuljettaako kukaan levoa auton katolla? Jos kyllä niin millä telineellä? Akku irti menee helposti alle 20kg.
Heittäkää tähän kommenttia jos kokemusta.
Thuride olisi myös optio kun ilman akkua ja etukiekkoa näyttäs painavan 15,5kg.
Ei ole uusin. Eikä 2.1 chargerilla.
Sen mitä lukenut niin 2 vs2.1 on suht iso ero.
Thule Upride. 👍🏻
Näitä alustan päivityshommia on kiva lueskella. Alustan säädöstä olis kans kiva kuulla. Sagin säätö on selvä, mutta miten paluuta ja compressia pitäis säätää?
Itsellä tuo pike on toiminut enemmän kuin riittävästi. Moottoripyöräendurossa aikanaan hifisteltiin alustan simmityksien ja säätöjen kanssa, mutta ainakaan vielä fillaroinnissa siihen ei ole ollut tarvetta.
Alla video parin vuoden takaa, mutta siinä näkyy aika hyvin mun tyypillistä polkuajoa.
https://youtu.be/O4-TbKVCbCY
Polun tukko
23.06.2019, 15.49
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190623/4e77651598c7fbf1a3079b38193f59d5.jpg
[emoji848][emoji848]
mistä johtuu että 2019 levo compin charger rc keula jää tuolleen alas ilman kuormaa ja kun nostaa keulaa ilmaan niin palautuu ylös asti? Paine taisi olla 110psi. Ajoa semmonen 200km.
mistä johtuu että 2019 levo compin charger rc keula jää tuolleen alas ilman kuormaa ja kun nostaa keulaa ilmaan niin palautuu ylös asti? Paine taisi olla 110psi. Ajoa semmonen 200km. https://aijaa.com/rzMb4X
Polun tukko
23.06.2019, 20.09
Negatiivi puoli pyrkii vetämään sitä kasaan. Kokeile ujuttaa esim nippuside tuosta pölytiivisteen ja liukuputken välistä niin paine pitäisi tulla pois.
Kronreif
23.06.2019, 20.30
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190623/4e77651598c7fbf1a3079b38193f59d5.jpg
[emoji848][emoji848]
OutRiden kantavuus taitaa olla 17kg.
Polun tukko
23.06.2019, 21.28
OutRiden kantavuus taitaa olla 17kg.
Nii o paitsi että tuo on thruride. Sama 17kg kantavuus.
Ilman akkua ja etukiekkoa kuten kuvassa, painoa 15.5kg. Eli no worries sen suhteen.
mistä johtuu että 2019 levo compin charger rc keula jää tuolleen alas ilman kuormaa ja kun nostaa keulaa ilmaan niin palautuu ylös asti? Paine taisi olla 110psi. Ajoa semmonen 200km.
Negatiivi puoli pyrkii vetämään sitä kasaan. Kokeile ujuttaa esim nippuside tuosta pölytiivisteen ja liukuputken välistä niin paine pitäisi tulla pois.
Alajalassa voi toki olla painetta tai alipainetta. Mutta eiköhän tässä tapauksessa positiivisen ja negatiivisen ilmapuolen tasaus toimi vähän nihkeästi, johtuen esimerkiksi liiasta ilmamännän rasvamäärästä. Ei korjaannu nippusiteellä ulkoapäin. Eli katsoisin ilmamännän, putsaisin ja laittaisin sopivalla määrällä rasvaa ja öljyä takaisin kasaan.
Kronreif
23.06.2019, 22.11
Nii o paitsi että tuo on thruride. Sama 17kg kantavuus.
Ilman akkua ja etukiekkoa kuten kuvassa, painoa 15.5kg. Eli no worries sen suhteen.
No niinpäs onkin, roska silmässä täällä päässä.
Okei, niin keveäksi kevenee. Hyvä homma. Täytynee omakin sähkäri punnata, josko Proridella kuskaisi.
On se törkeän hauskaa, kun saa vauhtia pidettyä yllä niin että saa kokoajan tosissaan ajaa. Vaan kun jalat pääsee vähemmällä, tekee muu kroppa työtä enemmän. Tuntemus on hyvin lievä, mutta vähän kun olis ajanu kelkalla tai crossilla vauhtilenkin.
Ja nyt kun pyörä on oma, sain aikaiseksi nostaa satulaa. Ei kait tarttis irrottaa edes akkua. Irrotin kyllä, putsailin paikat. Tolppa nousi sillä, että löysäsi pannan ja työnsi kuorta etupään läpiviennistä sisään. Tolppa nousi omineen tuossa kohden. Eli kuori luistaa kiinnikkeissään nätisti.
Tai sitten vien takuuseen huoltoon ettei toimi.
Nyt ihan pakko kommentoida, että ei sitä negapuolen (yli-)painetta mistään pölytiivisteen alta vapauteta :D
Alajalassa voi toki olla painetta tai alipainetta. Mutta eiköhän tässä tapauksessa positiivisen ja negatiivisen ilmapuolen tasaus toimi vähän nihkeästi, johtuen esimerkiksi liiasta ilmamännän rasvamäärästä. Ei korjaannu nippusiteellä ulkoapäin. Eli katsoisin ilmamännän, putsaisin ja laittaisin sopivalla määrällä rasvaa ja öljyä takaisin kasaan.
^ Tämä. Siellä liukuputken sisäpinnalla on pienenpieni lovi, jonka kautta positiivisen ja negatiivisen ilmapuolen paineet tasautuvat keulan ollessa pisimmässä asennossaan. Vakiona näissä käytetään aika tiukkaa vaseliinia, joka voi hyvinkin tukkia tuon (ongelma etenkin kylmemmillä keleillä), jonka lopputuloksena negapuolelle jää isompi paine -> vetää keulaa kasaan. Tosin ennen purkamista kannattaa kokeilla ihan vaan käsin vetää keula täysin pitkäksi (jos negapuoli vastustaa, niin keulaan voi laittaa avuksi lisää ilmaa) ja seurata, että paransiko se tilannetta / tasautuivatko paineet. Ja sitten jatkossa, jos keulasta vähentää painetta, niin sen jälkeen tosiaan nykäistä keula kokonaan pitkäksi, jonka pitäisi taas tasata paineet (mikäli siis ei ole vaseliinista tukossa).
Itse käytän keulan kasaamisessa ja voitelussa hieman liukkaampaa Slick Honeyta (siellä missä rasvaa tarvitaan). Sen kanssa ei ole ollut ongelmia.
Paikallisessa pyöräliikkeesä mistä ostin nii sanoi että normaalia että jää tuolleen sisään 10-20% ja vetämällä keulaa ylös saa nollaan.
Siinä tapauksessa mun keulassa on siis jotain vialla, kun jää tuollaisen 5 % tuntumaan (160 mm ilmaruoto)?
Vakavasti puhuen... väitän, että jo 10 % on epänormaali painuma ja nauraisin päin naamaa, jos kaupassa väittäisivät 20 % menevän samaan kategoriaan.
Kuvassa oma keulani sen jälkeen kun sitä on pompautettu kertaalleen.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190624/3341420771f6af4399c597f382401e04.jpg
Foxin saa jäämään reilu 10 mm sisään, kun oikeen heruttaa. Lepokitkaa nääs. 5 mm tuntus venyvän normaalista yläasennosta vetämällä. Eikä jää täysin pitkäksi, vaan palaa takaisin noin viiteen milliin.
Lähinnä kun painaa alas ja vapauttaa niin jää alas. Pompauttamalla jää 5-10%. Tietämätöntä on helppo koijata.
Perunalla otettu kuva, mutta joo 5% hujakoille jää täälläkin.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190625/18cc1ad946972dea36a4f08effc2e050.jpg
Joopa. Tahko edessä, mutta joku alkoi natisemaan etupäässä. Vaikea on löytää syytä, vaikka aika hyvin sain mahdollisia kohtia eliminoitua. Pitänee kattoa toi ohjainputken laakeri. Ei vaan jaksas säätää... Saati kuunnella natinaa.
Joopa. Tahko edessä, mutta joku alkoi natisemaan etupäässä. Vaikea on löytää syytä, vaikka aika hyvin sain mahdollisia kohtia eliminoitua. Pitänee kattoa toi ohjainputken laakeri. Ei vaan jaksas säätää... Saati kuunnella natinaa.Ohjainlaakeri narisi ja naksahteli minulla alkuun kun painoi keulaa alas.
Polun tukko
26.06.2019, 20.50
Joku pyyhkässy tahko 60km tänään ebikella 2:16 [emoji16]
Ohjainlaakerihan se. On väljä pesäänsä. Kun ei ollut muuta, laitoin putkiteippiä laakerin ulkokehälle kolme neljä kierrosta. Voihan se olla, että pääsee vielä löystymään ajan myötä. Mutta narina loppui ainakin paikallaan riuhtomalla. Koeajolle en ehtinyt. Toi kannattaa muuten kuiturunkoisissa testata. Rasittanee runkoa aika lailla, jos pääsee rungon ja laakerin ulkokoolin välistä elämään.
Joku pyyhkässy tahko 60km tänään ebikella 2:16 [emoji16]
26,5 keskinopeus. Aika hurja.
Huima aika tuo 2.16. Millainen pyörä mahtaa olla?
Yllytyksen uhrina ilmoittauduin myös tahkon 60 km matkalle.
Pyydänkin opastusta (siis rohkaisua)
Miten akku 504 w riittää perusharrastelijan suorituskyvyllä ja retkivauhdilla tai jos tavoittelee n 3 - 3.5 h aikaa (siis ilman ratareisien tukea).
Millaisilla asetuksille avustukset kannattaa laittaa ja millä taktiikalla niitä käyttää, jotta virtaa riittää loppupään nousuihin. El Grandessa on luomullakin tekemistä, ei huvittaisi yrittää sähkärillä luomuna.
pikkupoika
27.06.2019, 09.55
Alkuosa reitistä on melko helppoa ja tasaista joten siinä kannattaa ajella pienellä avustuksella ja säästellä akkua( paljon tietä ja loivia mäkiä). Tuohon 3,5h voi mummomäet sun muut helpot nousut ajella pienellä avustuksella. Niin akkua säästyy loppupuolelle missä sitä enemmän tarvitsee. Ja muistaa pyörittää niitä kampia, sehän säästää akkua eniten. Hyvä kadenssi eikä hitaalla kadensilla jurnuttamalla, mikä kuluttaa akkua. Kävin viime sunnuntaina kiertämässä ihan huvikseen tuon 500w akulla ja virta riitti. Aikaa meni 2.37 ja meikäläinen on tämmöinen 50v. ja kuoleman välillä oleva ulkoilija. Joten rohkeesti vaan koittamaan ja muistat alkumatkan ja aina kun mahdolista säästää akkua. Eikun hyvää matkaa.
Alkuosa reitistä on melko helppoa ja tasaista joten siinä kannattaa ajella pienellä avustuksella ja säästellä akkua( paljon tietä ja loivia mäkiä). Tuohon 3,5h voi mummomäet sun muut helpot nousut ajella pienellä avustuksella. Niin akkua säästyy loppupuolelle missä sitä enemmän tarvitsee. Ja muistaa pyörittää niitä kampia, sehän säästää akkua eniten. Hyvä kadenssi eikä hitaalla kadensilla jurnuttamalla, mikä kuluttaa akkua. Kävin viime sunnuntaina kiertämässä ihan huvikseen tuon 500w akulla ja virta riitti. Aikaa meni 2.37 ja meikäläinen on tämmöinen 50v. ja kuoleman välillä oleva ulkoilija. Joten rohkeesti vaan koittamaan ja muistat alkumatkan ja aina kun mahdolista säästää akkua. Eikun hyvää matkaa.
kiitos, paljonko virtaa jäi reserviin?
Edellisten ajelujen luontainen ka kadenssi on ollut siinä 72-75, yritän vielä nostaa sitä.
ps kuolemaa halveksuen mennään, pää kyllä vie, katsotaan mitä jalat sanoo.
pikkupoika
27.06.2019, 11.00
Virtaa ei kyllä jääny enää yhtään. Käytin alusta liian roskisti avustusta, siksipä neuvoinkin sinua säästämään sitä alussa. Laskin jo 35km kohdilla että riittääkö perille ja jouduin sitten säästelemään sitä. Mut jos pitää valita et säästeleekö lopussa vai alussa, niin kehotan säästelemään alussa, alku on pienelläkin avustuksella/luomuna helpompi/nopeampi.
Onko kukaan jaksanu suhata tietä pitkin perus levolla akkua tyhjäksi asti. Paljonko kertyi kilometrejä. Olisi mahdollisuus lähteä ajamaan Mäntyharju-repovesi reitti, ajoa kertyy edestakaisin himpun vajaat 100km, josta arviolta 60km tietä, jos ajaa polkuja pitkin vain toiseen suuntaan. Luomulla voisi toki lähteä, mutta sähköisellä olisi mukavampaa toi maasto-osuus. Se vaan saattaa paluumatkalla kostautua jos joutuu viimeiset 30km ajamaan ilman apuja tankilla.
Onko kukaan jaksanu suhata tietä pitkin perus levolla akkua tyhjäksi asti. Paljonko kertyi kilometrejä. Olisi mahdollisuus lähteä ajamaan Mäntyharju-repovesi reitti, ajoa kertyy edestakaisin himpun vajaat 100km, josta arviolta 60km tietä, jos ajaa polkuja pitkin vain toiseen suuntaan. Luomulla voisi toki lähteä, mutta sähköisellä olisi mukavampaa toi maasto-osuus. Se vaan saattaa paluumatkalla kostautua jos joutuu viimeiset 30km ajamaan ilman apuja tankilla.
En ole minäkään kokeillut. Mutta jos oletetaan, että 100 km ja 500Wh, niin yhdellä kilometrillä voi käyttää 5 Wh. Jos käytössä esim. Blevo, niin testaat ajamalla vaikka 30 kilometriä vaihtelevaa maastoa ja katsot kulutuksen per kilometri. En muista, mitä kaikkea spessun oma apsi näyttää. Jos pääset tuohon viiteen, niin teoreettisesti pitäisi riittää. Tuohon toisten ajamaan testiin kun ei voi mitenkään luottaa. Vaikka käyttäisi vain yhtä ja samaa avustustasoa, niin maasto, ajajan paino, rengastus, vauhti jne. vaikuttaa kulutukseen. Eli ennemmin luottaisin omaan testiin, koska silloin jää muutama muuttuja vähemmälle.
Itse olen kokeillut ajamalla 67 km lenkin 414 Wh kulutuksella. Maasto oli tiesiirtymistä kiperään maastoon eli vaihtelevaa. Avustus oli koko lenkin ecolla eli 20%/50%. Avustettuja kilometrejä kertyi 80% eli 56 km. 11 km meni rullaillessa tai yli kahtaviittä.
Oletaisin, että jos eco-avustuksen asettaa esim. 10 tai 15 prosenttiin, ja käytät vain sitä, niin pääset tuohon 5 Wh/km tai alle, jolloin akun pitäisi riittää. Jos mukana on luomupyöräilijöitä, niin tuo avustustaso on varmaan sopiva. Toivottavasti näistä saat jotain osviittaa.
Yksin ajan. Mut joo, blevostahan sen näkis. Vielä ei ole, mutta pitää hommata, kun nyt meni 44km maastoa ja 20% akkua jäljellä. Eco avustaa perus polkuajoon liikaa ja vielä 32km/h asti, niin virtaa kuluu.
Kokonaisreitin kulutuksen näkee myös spessun omasta apista kunhan laittaa äänityksen päälle ennen lähtöä.
Mulla menee ecolla 25/50% (painoa reilusti yli sata) 7-8W/10km. Kunnon poluilla sitten sekalaisessa ajossa n. 10W/10km.
Kuten yllä mainittu, jos laitat econ riittävän pienelle ja pidät.kadenssin ylhäällä, niin vois päästä 500wh akulla.
Oletko kokeillut spessun smart controllia, mihin säädät ajettavan matkan ja fillari avustaa koko ajan niin että virta riittää?
En oo kokeillu vielä mitään muuta kuin kolme kertaa ajanut ylipäätään tuolla pyörällä..
Jos homma toteutuu ja lähden sähikäisellä niin kerron kuinka kävi.
Huima aika tuo 2.16. Millainen pyörä mahtaa olla?
Yllytyksen uhrina ilmoittauduin myös tahkon 60 km matkalle.
Pyydänkin opastusta (siis rohkaisua)
Miten akku 504 w riittää perusharrastelijan suorituskyvyllä ja retkivauhdilla tai jos tavoittelee n 3 - 3.5 h aikaa (siis ilman ratareisien tukea).
Millaisilla asetuksille avustukset kannattaa laittaa ja millä taktiikalla niitä käyttää, jotta virtaa riittää loppupään nousuihin. El Grandessa on luomullakin tekemistä, ei huvittaisi yrittää sähkärillä luomuna.
Mitenkäs akku riitti?
jotenkin itsestä vain tuntuu, että 60km metsäpoluilla (riippuen kuinka teknistä) on se akku siinä ja siinä. Kyllä siinä jalkaakin saa käyttää. Ja aika paljonkin.
-K
Itselläni meni 435wh. Jäi siis 700wh akusta aika paljon käyttämättä, vaikka vika huollosta ajoin turbolla koko loppumatkan.
Mitenkäs akku riitti?
siinä ja siinä, taitaa olla heikot jalat...
30 km eteenpäin ajoin todella säästellen. Virta riitti maaliin, mutta maalialueelle hyytyi. Eli kulutus oli n 500 w vaikka säästelin. Ajoaika oli n 3,5 h (+ huoltotauot =kilpailuaika)
Mistähän noin suuret erot tulee, taisit ajaa jonkin verran nopeamminkin.
Jaa'a. Aika paljonhan sitä piti tiellä yrittää ajaa jalalla yli kahtaviittä. 2:54 oli aika tulospalvelun mukaan klo 10 lähdöstä.
Polun tukko
29.06.2019, 21.25
Tahkolla 700wh akusta jäi blevon mukaan 35% käyttämättä. Saatanan saatana. Kun ois uskaltanu kalkkiruukilla pistää turbolla kaikki työpätkät putkelta ,kilpakumppani vaihtoi siellä shitmanon vehkeeseen akkua metsässä.
Jos ois uskaltanu niin podiumille ois päässy.
Nyt harmittavasti neljäs 3min erolla podiumiin.
Turha jossitella. Ois vaan pitäny turbottaa.
Toisaalta, akun vaihto pitäs kieltää [emoji16]
Höpöhöpö. Jotkut vie omia pulloja reitin varteen. Miksi ei siis akkuja, ettei tarvitse repussa kantaa. Tää nyt on vaan niin oma välimeurheilulajinsa, että tosissaan kilvan ajaminen on vähän hassua.
Hirmu vaikea asia tuo sähköpyöräkilpaileminen. Toisella on isompi akku, toisella ekonoomisempi moottori. Toisella 25kmh rajoitus vähän ylempänä, kun toisella se on alempana. Ilman vahvaa normalisointia on jotenkin vaikea nähdä kovin vakavaa kilpailemista :)
-K
Polun tukko
29.06.2019, 21.33
Niin no.
Maalimalla on kiellettyä ja moottorin modaukset myös järjestäjän toimesta lukittu/ kielletty.
Ainiin. Asutaan suomessa minne kaikki tulee 2v viiveellä. [emoji16]
Polun tukko
29.06.2019, 21.34
Hirmu vaikea asia tuo sähköpyöräkilpaileminen. Toisella on isompi akku, toisella ekonoomisempi moottori. Toisella 25kmh rajoitus vähän ylempänä, kun toisella se on alempana. Ilman vahvaa normalisointia on jotenkin vaikea nähdä kovin vakavaa kilpailemista :)
-K
Mun mielestä pitäs olla avustus rajattu 25kmh ja akku 500wh.
Polun tukko
29.06.2019, 21.36
Höpöhöpö. Jotkut vie omia pulloja reitin varteen. Miksi ei siis akkuja, ettei tarvitse repussa kantaa. Tää nyt on vaan niin oma välimeurheilulajinsa, että tosissaan kilvan ajaminen on vähän hassua.
En nyt vertais vesipullon viemistä reitille vs tsernobylin viemistä reitille.
Silloin kun tekniikka tulee hommaan mukaan myös voimantuoton muodossa, se vaan tekee kisaamisesta hieman vaikeampaa taktiikan kannalta.
Polun tukko
29.06.2019, 21.53
siinä ja siinä, taitaa olla heikot jalat...
30 km eteenpäin ajoin todella säästellen. Virta riitti maaliin, mutta maalialueelle hyytyi. Eli kulutus oli n 500 w vaikka säästelin. Ajoaika oli n 3,5 h (+ huoltotauot =kilpailuaika)
Mistähän noin suuret erot tulee, taisit ajaa jonkin verran nopeamminkin.
Kadenssi ratkaisee paljon akun kulutuksesta mikä taas vaikuttaa siihen kuinka paljon tehoa voi käyttää.
En laittanut hymiötä, mutta huumorilla tarkoitin. Mutta oli kiva ajaa. Sähköpyörän myötä luomukin kulkee taas ihan eri vauhtia satulassa vietettyjen tuntien myötä.
Kadenssi ratkaisee paljon akun kulutuksesta mikä taas vaikuttaa siihen kuinka paljon tehoa voi käyttää.
Itse olen ajatellut siten, että matkan läpivientiin vaaditaan tietty energia. Se joko tulee akusta tai ukosta. Yleensä molemmista.
Varmaan tuo kadenssihomma perustuu siihen, että sitä energiaa saa kuski tuotettua hyvällä kadenssilla paremmin matkan läpivientiin.
Ainoa mitä tänäänkin polkiessa Nuuksion poluilla mietin, että ylämäet on sinänsä mielenkiintoisia. Joko säästät avustuksessa ja rimpuilet mäessä 2 minuuttia tai sitten käytät reilusti avustusta ja menet saman nousun minuutissa. Kumpi on oikeasti pidemmässä juioksussa tehokkaampaa kuskin ja akun kannalta... onko se sama? Vai onko se akun kannalta parempi ku ukko hikoilee enemmän... Varmaan menee vielä seuraavakin lenkki miettiessä tätä ;)
-K
kadenssi ka oli ecolla 88 ja traililla 78.
avustuksella 42 km /60 km.
trailin avustus oli 14-60, jolla ajelin suurimman osan. Avustuksen valintakytkin rikkoutui perjantaina, joten paljoa ei tullut vaihdeltua rungosta.
Oman ymmärryksen mukaan säästöliekillä statistiikkakin.
Bikerin kulutus oli 360 w vastaan akku 492 w. Olisiko syys heikoissa jaloissa. (parasta ennen ikä on ohitettu aikaa sitten)
luvut Blevosta
Biker 452 wh, motor 413 wh. En pitäisi ihan absoluuttisina totuuksina näitä Blevon lukuja. Enemmänkin suuntaa antavina. Summaenergiat tosin menee aika tasoihin jpekan kanssa. Kovempaa ajaessa ilmanvastus on isompi, mutta maastossa kovempaa ajaessa voi toisinaan päästä helpommalla. Nää on näitä...
Ihan vilpitön kysymys: miksi BLevon luvut eivät pitäisi paikkaansa? Sillähän on kuitenkin koko ajan tieto kuskin ja pyörän tehoista - sitten siihen tarvitsee ottaa enää mukaan aika ja yhtälön toiselle puolelle saadaankin wattitunnit.
Ihan vilpitön kysymys: miksi BLevon luvut eivät pitäisi paikkaansa? Sillähän on kuitenkin koko ajan tieto kuskin ja pyörän tehoista - sitten siihen tarvitsee ottaa enää mukaan aika ja yhtälön toiselle puolelle saadaankin wattitunnit.
Poistin vahingossa vastauksen, mutta naputtelen uudelleen.
Biker max watit on aina väliltä 500-600. Ajoi sitten normilenkin, tai yritti runtata putkelta maksimit testimielessä ilman avustuksia ylämäkeen. Wattbike antaa ihan eri lukemia maksimeiksi. Lisäksi olen saanut parilla lenkilllä hyötysuhteeksi yli sata prosenttia. Eli motor power on laskettu ilmeisesti jotenkin väärin. Näin tekijä itsekin epäili. Sehän on laskennallinen arvo. Akun wh:t mitataan, mutta motor power lasketaan.
Joo, näin se voi olla. Lisäksi, maastossa kuskin polkimiin välittämä teho muuttuu todella nopeasti, ja koska sovellus varmasti tekee jonkinlaista interpolointia tallennetusta tehosta, en usko sen pysyvän ihan joka muutoksen perässä.
Polun tukko
30.06.2019, 11.22
Ketä menossa ens viikolla funduroimaan laajikseen?
Polun tukko
30.06.2019, 15.08
Millainen vastus uusissa levoissa teillä on kun ottaa ketjun rattaalta ja käsin pyörittää kampia?
Jos joku ottaisi videon jossa pyöräyttää kampia niin olisin kiitollinen.
Saa vaikka privalla paiskata videon whatsappiin.
Näyttää bik24.com olevan turbo levoa aika mukavasti tarjolla jos joku on vielä vailla.
MaggaraMike
01.07.2019, 15.21
Rovalin 29” vanteet vaikuttavat Levossa aika heikkolaatuisilta, joten oletteko päivitelleet uusia vanteita niiden tilalle?
Itsellä pohdinnassa tällä hetkellä:
DT Swiss HX 1501: https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-hybrid-e-bike/all-mountain/hx-1501-spline-one/hx-1501-spline-one-30/
Tai
Mavic E-XA Elite: https://shop.mavic.com/en-fi/e-xa-elite-rv1074.html#1028=3283
Kellään kokemusta näistä 29” E-bike vanteista tai heittää jotain muita hyviä vaihtoehtoja tilalle n. 800e budjetilla?
Mikä ominaisuus niissä on heikko? Tai mitkä?
Polun tukko
01.07.2019, 16.14
Omat kokemukset rovalin 29” kiekoista levossa ja enduro elitessä.
Aika helposti alkaa itsella takakiekko vipattamaan. Onko kehän materiaali sitten niin pehmeää tms, en tiedä. Ei ole vastaavissa dt:ssä ollut samaa ongelmaa.
Hx1501 oli compissa ja menivät pyörän mukana. Vahva suositus niille.
MaggaraMike
01.07.2019, 16.25
Mikä ominaisuus niissä on heikko? Tai mitkä?
Takakiekko ei ainakaan omassa käytössä näytä kestävän kovin hyvin. Alkaa vipattamaan helposti, vaikka se on jo kahteen kertaan rihdattu 500km ajolla.
MaggaraMike
01.07.2019, 16.30
Hx1501 oli compissa ja menivät pyörän mukana. Vahva suositus niille.
Joo noita HX 1501 näyttää ainakin ulkomailla paljon porukka käyttävän ja kehuvan.
Ja noihan irtoaa jo 800e pintaan Saksanmaalta, vaikka ovh. on jotain ihan muuta :D
Polun tukko
01.07.2019, 16.58
Fitwheels tekee customi kiekot dt osista alle 500€.
Esim :
-240 hybrid navat
-ex511 kehät
-dt comp pinnat
Alle 500€.
Takakiekko ei ainakaan omassa käytössä näytä kestävän kovin hyvin. Alkaa vipattamaan helposti, vaikka se on jo kahteen kertaan rihdattu 500km ajolla.
Ok. Voihan se olla, että kyyti on liian kylmää. Tai sitten kiekko on edelleen inauksen liian löysäksi tehty. Kuitukehäiset rovalit oli ainakin jätetty liian löysälle uutuuttaan. Tosin menee nekin solmuun, kun työntää puolen metrin keppejä väliin. Taisin laittaa kuvankin tähän viestiketjuun aiemmin.
Noi fitwheelssin kiekot on varmaan hinta/laatu suhteessa hyvät. Eikä pahan hintaset enää.
MaggaraMike
01.07.2019, 18.40
Esim :
-240 hybrid navat
-ex511 kehät
-dt comp pinnat
Alle 500€.
Pitääpä tutustua myös tähän vaihtoehtoon.
Tuoltahan voisi saada jopa kuitukiekot 800e budjetilla :)
Millä paineilla ajatte 2019 levoilla vakirenkailla (29"x2,6" butcher).
Takarengas tuntuu taittuvan kurveissa alle. Nyt laitoin painetta 2,2 bar, niin nyt tuntuis toimivan eikä kivikossakaan tuntunut liian kovalta.
Aiemmassa sähkärissä oli i40 leveä 27,5 vanne. 3,0" Nobby Nic:llä ajelin 1,2-1,8 bar paineilla enkä huomannut että olisi häiritsevästi taittunut kurveissa kumi alle.
Onko kellään kokemusta spessun järeemmästä butcherista (BLCK DMND)?
Pikkupumpulla tulee lisättyä tarpeen mukaan, joten ei tietoa paineista. Arvelisin, että 20 psi:n paikkeilla normaalisti. Bike Parkin tapaisessa joutuu laittamaan reilusti enemmän.
Taakse vaihdoin spessun Eliminator blck dmnd renkulan. Tosi painava, reilu 1 200g, mutta pitoa ihan tautisen paljon enemmän kuin butcher gridissä. Rullaa ehkä himpun paremmin, eikä pidäniin kovaa ääntä asfaltilla. Suosittelen, jos pitoa kaipaat. Ne välinappulat tekee ihmeitä.
https://www.specialized.com/us/en/eliminator-blck-dmnd-2bliss-ready/p/157849?color=237522-157849
https://www.rockguardz.com/rockguardz/specialized/levo-turbo-kenevo/specialized-levo-turbo-kenevo-mk2-519.html onko joku tollaista ostanut tai vastaavaa? Levo comp 2019 pyörään.
MaggaraMike
03.07.2019, 19.03
Millä paineilla ajatte 2019 levoilla vakirenkailla (29"x2,6" butcher).
Takarengas tuntuu taittuvan kurveissa alle. Nyt laitoin painetta 2,2 bar, niin nyt tuntuis toimivan eikä kivikossakaan tuntunut liian kovalta.
Yleensä tulee ajeltua 1,6 bar litkutettuna ja hyvin toimii vakio Butcherit niillä paineilla maastossa kuin maastossa. Painoa toki ajokamoineen vain 75kg :D
Polun tukko
03.07.2019, 20.27
Edessä hieman yli 1.8bar ja dh norris.
Takana n. 1.9bar ja vittoria airliner.
Kuski 85kg.
Esim :
-240 hybrid navat
-ex511 kehät
-dt comp pinnat
Alle 500€.
Tilasin kans kokeeksi setin:
Rims: DT Swiss EX 511 29" ( 30mm inner width )
Spokes: DT Swiss Champion 2.0
Nipples: DT Swiss brass black squorx prolock
Hubset: DT Swiss 350 Hybrid Straightpull ( silver-black )
440€ posteineen.
Saapa nähdä miltä tuntuu / näyttää kun saapuu. Vielä pitäis miettiä mikä rengastus mahtuu maksimissaan. Mahtuisko esim. 29 x 2.8?
Edit: hetkinen, ei tollaisia 29x2,80 kumeja taida oikein ollakaan. 29x3,0 olisi...
Rescue73
06.07.2019, 08.35
Moi, löytyisikö vielä Levoja Suomesta, 2018 käy myöskin?
mountainbikeshopista kannattaa kysellä. siellä on ollut nyt ainakin comppia.
-K
MaggaraMike
06.07.2019, 08.46
Mountain Bike Shopissa näyttäis löytyvän hyllystä jotain: https://www.mountainbikeshop.fi/shkpyrt
Rescue73
06.07.2019, 08.54
Kiitos nopeasta vastauksesta
Varustamo & Kuntovarikko, Lappeenranta. Siellä oli ainakin 2019 Expert ja räväkän värinen perus Levo vielä hetki sitten.
Motokeitaalla on hyllyssä M-kokoisena ja kuulemma XL tulossa. Malleista en osaa sanoa. Kannattaa kysyä sieltä tarkemmin.
Polun tukko
06.07.2019, 17.40
Cyclissä M koon expert carboni, harmaa oranssi.
Polun tukko
06.07.2019, 17.42
Fitwheelsistä tulossa:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190706/9e38203f579db62e6e709f1c8ff5e0b0.jpg
Pitäs kestää paukutella.
420€ kotiin tuotuna.
Fitwheelsistä tulossa:
Pitäs kestää paukutella.
420€ kotiin tuotuna.
Aika edullisen hintaiset ilmeisesti. Mitäs etuja noilla saa verrattuna perus alumiini rovaleihin? Kevyemmät, jäykemmät, kestävämmät?
Fitwheelsistä tulossa:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190706/9e38203f579db62e6e709f1c8ff5e0b0.jpg
Pitäs kestää paukutella.
420€ kotiin tuotuna.
Perkule, sait tingattua 20€ enempi! 😬
Onko kukaan viritellyt kytkentää muksun peräkärrylle? Thulea vaimon kanssa muuten haaveillaan, mutta perus kiinnitys tulee taka-akseliin kiinni. Onko joku onnistuneesti viritellyt jonkun muun systeemin Levoon? 🤔
Edit: typot
Polun tukko
07.07.2019, 13.53
Aika edullisen hintaiset ilmeisesti. Mitäs etuja noilla saa verrattuna perus alumiini rovaleihin? Kevyemmät, jäykemmät, kestävämmät?
No onhan nuo ihan enduro/freeride kehät. Vakio traverse ei takana kestä ei sitten mitään.
No onhan nuo ihan enduro/freeride kehät. Vakio traverse ei takana kestä ei sitten mitään.
Juu ei. Nm: tänään taas takavanne soikea funduron jäljiltä.
Nyt kun pyörällä on jo sen verran kilometreja takana, että olisi syytä vaihtaa ketjut ja ehkä eturataskin. Niin mistä porukat ovet uusia hommanneet?
Oletko varma, että eturatas on kulunut vaihtokuntoon? Ennemmin näiden kanssa saa olla takapakkaa vaihtamassa. Ja teoriassa mikä tahansa 11-vaihteiselle tarkoitettu ketju kelpaa. Itse taidan ajaa tällä hetkellä XXL:stä ostetulla Shimanon XT-ketjulla.
Tonnissa vaihdoin uuden ketjun 0,5 % kuluneen tilalle. Tämän jälkeen uusi ketju "narisee" eturattaalla, kun kuormittaa kovempaa. Akustisessa pyörässä tämä kertoo siitä, että alumiininen eturieska on sen verran ottanut itseensä, että uusi ketju ei enää toimi äänettömästi. Itsellänikin tekisi mieli vaihtaa tuon rutinan/narinan vuoksi Levoon eteen jo uusi ratas, mutta eihän se voi olla vielä kulunut vaihtokuntoon. Ja eikös toi orkkis ole vielä terästä, joten pitäisi kestää alumiinista pidemmälle. Ärsyttää, muuten lähes äänetön pyörä.
Polun tukko
11.07.2019, 20.24
https://youtu.be/5T5rK8lVJK8
?
https://youtu.be/5T5rK8lVJK8
?
Sähköinen Roubaix, mutta ei tule kaikille markkinoille.
Perun puheeni tuosta eturattaasta: olen tässä reissun päällä pohjoisessa ja vaihdoin Levoon uuden ketjun. Kauhea rutina eturattaalta ja tarkempi tarkastelu osoitti rattaan kuluneen vienosti aallolle, joten uusihan sitä pitää tilata tännekin. Vaihdoin vielä vanhat ketjutkin takaisin, jotta ei heti pasko uusia.
MaggaraMike
11.07.2019, 21.55
Tykittelin tänään Leviltä Ylläkselle polkuja pitkin 17 km/h keskivauhtia eli pikkusen reilut 50 km kaiken kaikkiaan matkaa (Pyörä Turbo Levo 2019 Comp Carbon). Muuten vedin ECOlla, mutta isoimmissa ylämäissä käytin TRAILiä ja 8% jäi 500Wh akusta virtaa jäljelle eli hyvin tuolla 500Wh akullakin voi pidempää pätkää ajella :)
Perun puheeni tuosta eturattaasta: olen tässä reissun päällä pohjoisessa ja vaihdoin Levoon uuden ketjun. Kauhea rutina eturattaalta ja tarkempi tarkastelu osoitti rattaan kuluneen vienosti aallolle, joten uusihan sitä pitää tilata tännekin. Vaihdoin vielä vanhat ketjutkin takaisin, jotta ei heti pasko uusia.
Niinpä. Se tuntuu olevan pirun tarkka tuo sram noista eturattaista. Ajoin luomulla kolme eturatasta ja neljännen kohdalla vasta piti vaihtaa takapakka. Levossa ketjulla tosiaan oli venymää vain puoli prosenttia ja silti eturatas jo jurnutta uudella ketjulla.
Pitäisi kysyä paikallisesta liikkeestä korvaavaa tilalle. Tai lähinnä hintaa. Ilmeisesti tuo orkkis on joku spessun oma custom steel. Mutta siis 104 mm jaolla 32T ja terästä. Olen yrittänyt etsiä vaihtoehtoja ATK:sta, mutta en ole oikein mitään järkevää löytänyt. Onko kukaan muu löytänyt mitään? Kait alumiininenkin menisi, jos niitä sais vitosella säkillisen.
Itse tilasin Foxcompista. Muitakin löytyy haulla "Levo chainring".
Tykittelin tänään Leviltä Ylläkselle polkuja pitkin 17 km/h keskivauhtia eli pikkusen reilut 50 km kaiken kaikkiaan matkaa (Pyörä Turbo Levo 2019 Comp Carbon). Muuten vedin ECOlla, mutta isoimmissa ylämäissä käytin TRAILiä ja 8% jäi 500Wh akusta virtaa jäljelle eli hyvin tuolla 500Wh akullakin voi pidempää pätkää ajella :)
Ja pidemmältikin pääsee; ajoin eilen Syötteen maastoissa 73,5 km. Ok, mulla oli 250 Wh lisäakku käytössä, mutta 60 km kohdalla akuista oli jäljellä vielä 51 % (nehän kuluvat rinnakkain samaa tahtia), eli jos olisi ollut pelkkä pyörän oma akku, niin jäljellä olisi ollut n. 25%. Sen jälkeen laitoin Trailin päälle ja suhailin vielä Syötteen laelle mökille saunomaan - perillä taisi olla akkua yhteisesti 27 %. Tuohon loppuun ei olisi pyörän oma akku enää riittänyt.
Tänään tultiin juurikin Ylläkselle, huomenna Ylläs-Levi parilla ketunlenkillä ja lauantaina bikeparkkiin. On tuo vaan monikäyttöinen vehje.
Polun tukko
12.07.2019, 05.06
Mullon etuleipänä racefacen alu nw ratas. Hyvin toimii.
Rattaista puheenollen tilasin omaani uuden vakio takapakan (PG-1130). Kun oon aika nöösi näiden osasarjojen ja keskinäisten sopivuuksien kanssa, niin olisiko samaan vapaarattaaseen saanut 11-42 11-speed parempaa pakkaa myös shimanolta tai joltain muulta? Uudesta asti tuon kanssa vaihtaminen on ollut kovaäänistä ja paukkuvaa -> olisiko joku toinen pakka pehmosempi / paree? Kohta kun saan toiset kiekot niin voisi niihin enemmän matkaa kokeviin panna paree jos se mitään auttaa...
Kiitos eturatas vastauksista. Eiköhän tuohon joku löydy sopivaan hintaan.
Itse olen ajanut 700 Wh akulla pisimmillään karvan vajaan satasen. Ecolla (20/30) pääosin koko matka, mutta ylämäissä en kainostellut avustuksen käyttöä. Loppu 15 km vielä turbolla (70/100), kun akkua tuntui olevan. 18 % jäi jäljelle. Ajoaika vajaa 5 tuntia.
Polun tukko
12.07.2019, 08.11
Rattaista puheenollen tilasin omaani uuden vakio takapakan (PG-1130). Kun oon aika nöösi näiden osasarjojen ja keskinäisten sopivuuksien kanssa, niin olisiko samaan vapaarattaaseen saanut 11-42 11-speed parempaa pakkaa myös shimanolta tai joltain muulta? Uudesta asti tuon kanssa vaihtaminen on ollut kovaäänistä ja paukkuvaa -> olisiko joku toinen pakka pehmosempi / paree? Kohta kun saan toiset kiekot niin voisi niihin enemmän matkaa kokeviin panna paree jos se mitään auttaa...
Jos XD vapari runko niin muutkin sramit käy.
Jos shimano vapari niin esim kcnc titaanipakat käy :)
Jos XD vapari runko niin muutkin sramit käy.
Jos shimano vapari niin esim kcnc titaanipakat käy :)
Eikös tuo PG-1130 ole Shimanon vapaarattaalle. Ja sitäkin mietin miten shimanon 11-42 pakat kestää vertailun esim. tuohon PG-1130 pakkaan verrattuna. 🤔
Eikös tuo PG-1130 ole Shimanon vapaarattaalle. Ja sitäkin mietin miten shimanon 11-42 pakat kestää vertailun esim. tuohon PG-1130 pakkaan verrattuna.
Näyttäisi olevan ei XD vapaarattaalle. P tarkoittanee power glideä ja X XD:tä.
XG-1175 on Bike-Discountissa 133 €, paino 325 grammaa. Ja rattaat on terästä. Tuo olisi minun valinta. Noin 5 000 km meni luomussa XG-1199 pakka, katsotaan paljonko kestää Levossa.
Näyttäisi olevan ei XD vapaarattaalle. P tarkoittanee power glideä ja X XD:tä.
XG-1175 on Bike-Discountissa 133 €, paino 325 grammaa. Ja rattaat on terästä. Tuo olisi minun valinta. Noin 5 000 km meni luomussa XG-1199 pakka, katsotaan paljonko kestää Levossa.
Öö, eikös power glide ja shimano ole ”samat”? Ja olen antanut itselleni ymmärtää että näihin edellisiin ei saa 10 piikkisellä rattaalla varustettuja pakkoja sopimaan.(?)
Öö, eikös power glide ja shimano ole ”samat”? Ja olen antanut itselleni ymmärtää että näihin edellisiin ei saa 10 piikkisellä rattaalla varustettuja pakkoja sopimaan.(?)
Joo, kyllä näin on. Shimanon 11 lehtiset kamppeet on 11 piikkisiä. 12 lehtisistä sitten löytyy se kymppipiikkinen.
Kävisköhän tämä 2019 Levoon?
https://webshop.bestbike.de/us/specialized-chr-my16-levo-32-chainring-steel-104bc.html
Noita kun ostais viisi kipaletta, niin saisi postikulut samaan hintaan.
Polun tukko
12.07.2019, 19.37
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190712/fddb5c6422a023a8f40c2a7357b60fae.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190712/687e49f5370295c2dd8b91b6a9c5fe53.jpg
Nynne tuli!
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190712/fddb5c6422a023a8f40c2a7357b60fae.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190712/687e49f5370295c2dd8b91b6a9c5fe53.jpg
Nynne tuli!
Helkkari. Mä en saanu viä. Jossain suomessa luuraa. 🤨 Mitkä renkaat meinaat päälle muljauttaa? Mulla tulossa 29x2.6 renkaat eteen ja taakse. En uskaltanu ostaa niitä 3.0:a.
Polun tukko
13.07.2019, 08.10
Laitan 2.6 butcherit. Kehät on 30mm leveät.
En itse koe tarvetta 3.0 renkaille.
Laitan 2.6 butcherit. Kehät on 30mm leveät.
En itse koe tarvetta 3.0 renkaille.
2.6:set mäkin hommasin vaikka haikailin hieman 3.0 renkaita. Tosin kokeilen butcherien sijaan edessä Hillbillyä ja taakse Eliminatoria. Ei sillä että olisin butchereihin ollut jotenkin tyytymätön... ...ja butcher takana jatkaa jos pidän 27,5+ takapään paikallaan. Mielenkiintoista testiä kuitenkin kaikkinensa.
Täällä on varmasti paljon kokemuksia Spessun sähköpyörien kestävyydestä? Olen harkinnut vähän Kenevon ostamista kun vanha Lapierren sähkötäpäri on koko ajan hajalla ja osien saamisessa kestää aina niin sika kauan. Lisäksi olihan tuo nyt aika pirun kiva ajaa :D
Mutta onko rungon tai sähköjen kanssa ollut mitään ongelmia? Jotain vaihtajia ja voimansiirronosiahan ny menee varmasti rikki, mutta ne ovat kaikilla samaa tavaraa ja niitä saa kaupasta uusia. Itsellä on melko agressiivinen ajotyyli ja täällä päin on hyvin kivikkoa yms. haastetta fillarille tarjolla eli ei viitsisi vaihtaa ennen kuin on jotain mielikuvaa siitä miten pyörä pysyy nipussa.
Polun tukko
13.07.2019, 14.53
Ei ole levossa ollut ongelmia. On saanut paiskoa kuten luomu pyörää. Kiekot vaihdoin, muuten ei mitään ongelmia.
MaggaraMike
13.07.2019, 19.56
Ajattelin, että päivittäisin tuollaisen Fox Factory 36 160mm Fit Grip2 51mm offsetillä oleva keulan 2019 Levoon, mutta kumpi E-bike optimoitu vai ihan normi Foxin keula?
Hirveästi ei taida olla 2019 ja 2020 malleilla eroja käsittääkseni, mutta mistä porukka noita oikein tilailee vai saako noita Suomesta ”järkihintaan”?
Jenkeistä näyttäisi lähtevän 800e 2019 malleja, mutta tuohon tulee sitten vielä postit ja tullit päälle
Luulisin, että kumpikin toimii. E-bike optimoitu ehkä joustaa vähemmän materiaalin puolesta. En tiedä kuka noita tilailee ja mistä, kalliita ovat. Itse kampe on kyllä hyvä.
Onko nykyisessä jotain vikaa, vai poltteleeko raha vaan taskussa?
MaggaraMike
14.07.2019, 07.30
Luulisin, että kumpikin toimii. E-bike optimoitu ehkä joustaa vähemmän materiaalin puolesta. En tiedä kuka noita tilailee ja mistä, kalliita ovat. Itse kampe on kyllä hyvä.
Onko nykyisessä jotain vikaa, vai poltteleeko raha vaan taskussa?
Vähän polttelee, kun pääsin testaamaan Levoa 36 160mm Foxilla ja oli kuin eri pyörä :cool:
Polun tukko
14.07.2019, 07.48
Kannattaa samaan konkurssiin harkita perän päivitystä samaan merkkiin niin ei esson baarissa puhuta eri pari tisseistä.
Lyrik RC2 ei liene huono vaihto myöskään.
FatboySE
14.07.2019, 09.24
Lyrik RC2 keulassa ja Foxin factory EVOL takana, toimii...
https://drive.google.com/file/d/1MzropjSsDtUM3ntFuZ5iGUsfaABIBiG5/view?usp=sharing
MaggaraMike
14.07.2019, 20.55
Joo pitää seurailla jos tulis hyvät alet vanhoista 2019 malleista syksymmällä, niin päivittää sitten kerralla keulan ja perän kuntoon. :D
Saa vinkkailla, jos joku sattuu bongaamaan Fox36 / Lyrikiä jostain edullisesti :rolleyes:
Eilen ajelin ekan Roineenkiertoni, polkuja pitkin, ns. Maastoroine. Matkaa kertyi 96km. Akkua kotiotullessa 6%. Ecolla ajelin koko reissun. Parissa jyrkemmässä mäessä muutama sekunti traililla. Econ asetus 20/35%. Akkuna 700wh. Kuskin paino reilusti yli sata, siis reilusti. :) Liikkeelläoloaika 5:51h. Keskinopeus 16,4km/h.
Tämä siis tiedoksi kun välillä mietitään että paljonko akulla voi päästä.
Jep. Minähän sitä kyselin repoveden reissua silmälläpitäen. Sen mitä etukäteen ehdin testailla ja blevon kanssa leikkiä, niin kyllä n. 100km menis pienemmälläkin akulla. Mutta lopulta jätin repoveden pään reitistä ajamatta, kun se olisi ollut pitkälti hiekkatietä. Ajoin vaan parhaat palat Mäntyharjun suunnalta edestakaisin. Matkaa vajaat 60km niin siinä ei tartte hirveästi säästellä, sen kun vetää täysillä ja nautiskelee.
Blevo on kyllä huippuappi, jolla sain pyörästä itselleni mieleisen moottorin osalta. Vauhtia saa metsään vähintään riittävästi. Ensimmäistä kertaa ikinä sain fillarista takaiskarin kuumaksi ihan vaan tasamaan metsäpolkuja ajaen. Harmillista, että siinä hävisi vaimennukset aika pahasti.
Ohjainlaakerihan se. On väljä pesäänsä. Kun ei ollut muuta, laitoin putkiteippiä laakerin ulkokehälle kolme neljä kierrosta. Voihan se olla, että pääsee vielä löystymään ajan myötä. Mutta narina loppui ainakin paikallaan riuhtomalla. Koeajolle en ehtinyt. Toi kannattaa muuten kuiturunkoisissa testata. Rasittanee runkoa aika lailla, jos pääsee rungon ja laakerin ulkokoolin välistä elämään.Onko narina pysynyt poissa?
Mulla alkoi nyt nariseeen keulasta ja epäilen ohjainlaakeria.
Miten tuon ohjainlaakerin oikea kireys säädetään? Kait siellä jotkut kiristettävät kartiolaakerit kuitenkin on...?
Onko narina pysynyt poissa?
Mulla alkoi nyt nariseeen keulasta ja epäilen ohjainlaakeria.
Miten tuon ohjainlaakerin oikea kireys säädetään? Kait siellä jotkut kiristettävät kartiolaakerit kuitenkin on...?
Lähetetty minun SM-N950F laitteesta TapatalkillaNykäsin keulan irti.
Alalaakeri ei ole kiristettävä, ylälaakeri on.
Molemmat ulkokoolistaan väljiä rungon pesään. Mutta en tiedä voiko tuommoista kuiturunkoa saada tehtyäkään tiukalle sovitteelle laakeriin?
Putsaan rasvat pois, uudet tilalle ja kasaan. Pitää tunnustella seuraavalla lenkillä muuttuiko natina.
Nykäsin keulan irti.
Alalaakeri ei ole kiristettävä, ylälaakeri on.
Molemmat ulkokoolistaan väljiä rungon pesään. Mutta en tiedä voiko tuommoista kuiturunkoa saada tehtyäkään tiukalle sovitteelle laakeriin?
Putsaan rasvat pois, uudet tilalle ja kasaan. Pitää tunnustella seuraavalla lenkillä muuttuiko natina.
Samalla kertaa kiristyy koko paketti, eli ala ja ylä. Eli alapuolelta kiristetään ja kun on sopiva, niin stemmin ruuvit kiinni. Eli ihan perus setti, paitsi että ohjainputkessa ei ole käpyä, vaan kiristys tehdään läpipultilla.
Joo, minua hämäsi myös se alapää. Kuiturunkoa ei näköjään tehdä kovin tarkalle sovitteelle. Käytännössähän se alalaakeri ei muutekaan makaa sivuja vasten, vaan yläpään ulkokulman viistettä vasten. Tällöin laakeri myös keskittyy pesäänsä, eikä makaa etureunaa vasten. Tahkon jälkeen ainakin kuvittelin, että pientä natinaa kuuluu, joten irroitin keulan ja putsasin ja rasvasin myös yläpään. Nyt ei ole väljää eikä kuulu natinaa.
Tiedoksi. Keulan irrotuksen ja emäputkin laakeripesien putsauksen ja uudelleen rasvauksen jälkeen natina loppui.
Vähäksi aikaa.
Tiedoksi. Keulan irrotuksen ja emäputkin laakeripesien putsauksen ja uudelleen rasvauksen jälkeen natina loppui.
Vähäksi aikaa.Ai piru. Mitäs sitten? [emoji15]
En oo vielä keksinyt. Mutta säännöllinen kiristely auttaa ongelmaan.
Polun tukko
18.07.2019, 15.06
Rasvaa niihin kuppeihin niin että pursuaa yli kun laakerin painaa paikalleen.
Tehtaalta sitä rasvaa ei ole raahdittu laittaa liikaa.
Laakerin kiristely tasaisin välein pitää nakseen poissa.
Kuiturunkoisista väittävät, että ihan mikä tahansa rasva ei käy. Ja en kyllä liikaakaan laittaisi.
Polun tukko
18.07.2019, 17.39
Normaalia pyörän laakerirasvaa olen laittanu nykyiseen ja kahteen edeltävään 29” enduro elite carboniin eivätkä oo hajonnu [emoji4]
Normaalia pyörän laakerirasvaa olen laittanu nykyiseen ja kahteen edeltävään 29” enduro elite carboniin eivätkä oo hajonnu [emoji4]
Joo toi onkin melkein myytti. Joku ainesosa ilmeisesti voi reagoida epoksin tai hiilikuidun kanssa. Yleensäkin metallin ja kuidun väliin ei pitäisi tarvita mitään rasvaa. Alurunkoon ilman muuta vassua väliin. Toisaalta pieni vaseliinikerros laakerin ympärillä pitää mahdollisen veden poissa metallipinnalta ja estää ruostumisen.
Käytännössä se natina kai syntyy, jos laakerin ulkokoolin kartio pääsee liikkumaan runkoa vasten. Tätä ei saisi tapahtua. Rasvaus poistaa äänen, ei ongelmaa. Oikean kiristysmomentin pitäisi pitää laakerin ja rungon kartiot liikkumattomina ja äänettöminä. Onko noi rungot sitten vaan vähän hätäisesti tehty?
Pivotin kuiturunko ei ole natissut kuuteen vuoteen mistään.
Polun tukko
18.07.2019, 22.43
Niin minäkin kuulin että pivotit ei natise vaan ne murtuu [emoji4]
Kaverilla meni 429 takuuseen ja toisella mach6.
Toki, kaikilta merkeiltä löytyy sekundaa.
Niin minäkin kuulin että pivotit ei natise vaan ne murtuu [emoji4]
Kaverilla meni 429 takuuseen ja toisella mach6.
Toki, kaikilta merkeiltä löytyy sekundaa.
:D Ajan ilmeiseti kuin neidit kerran oma kestää. (ja muut neidit, ei millään pahalla tämä vertaus)
Äsken tarkistin oman expertin ja asia on juuri näin. Laakerin ulkokooli uppoo runkoon, kun vanhaan ihmiseen. Ei oo väljän voittanutta vai miten se meni?
Joo toi onkin melkein myytti. Joku ainesosa ilmeisesti voi reagoida epoksin tai hiilikuidun kanssa. Yleensäkin metallin ja kuidun väliin ei pitäisi tarvita mitään rasvaa. Alurunkoon ilman muuta vassua väliin. Toisaalta pieni vaseliinikerros laakerin ympärillä pitää mahdollisen veden poissa metallipinnalta ja estää ruostumisen.
Käytännössä se natina kai syntyy, jos laakerin ulkokoolin kartio pääsee liikkumaan runkoa vasten. Tätä ei saisi tapahtua. Rasvaus poistaa äänen, ei ongelmaa. Oikean kiristysmomentin pitäisi pitää laakerin ja rungon kartiot liikkumattomina ja äänettöminä. Onko noi rungot sitten vaan vähän hätäisesti tehty?
Pivotin kuiturunko ei ole natissut kuuteen vuoteen mistään.
Äsken tarkistin oman expertin ja asia on juuri näin. Laakerin ulkokooli uppoo runkoon, kun vanhaan ihmiseen. Ei oo väljän voittanutta vai miten se meni?
Jep. Mutta se ei ole ongelma eikä vika. Laakerin ulkoreunan ei ole tarkoitus kiristyä runkoa vasten, vaan ulkoreunan yläpäässä olevan viisteen. Itse myös ihmettelin pesän väljyyttä alkuun. Ja puhun edelleen laakeripesästä ;)
(Kenevolle ei taida olla omaa ketjua...)
Olisiko kenelläkään foorumin Kenevo-omistajalla (mieluusti Uudeltamaalta) jäänyt kaapin perukoille ylimääräistä jousta taka-Öhläriin?
Vaimolle tulossa S-koon Kenevo, mutta sen vakiojousi (411 lbs/in) jäänee auttamatta liian köykäiseksi. Kelpaisi testata 457 (M-koko) tai 502 (L-koko) vakiojouset - oikea sijoittunee johonkin tuonne välimaastoon, eli muitakin voi ehdottaa. YV:llä tavoittaa, ei harhauduta ketjun aiheesta sen enempää.
Itse itselleni vastaillen nyt kun 29” fillarit on alla. 2018 comp 6/fattieen taakse menee niukin naukim 2.6 leveä rengas. Eteen mahtuis todennäköisesti se 29x3.0. Ainakin 2.6:lla jää vielä reilusti tilaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.