Näytä tavallinen näkymä : Specialized Turbo Levo FSR kaikkine variaatioineen
Sivut :
1
2
3
[
4]
5
6
7
8
Itse itselleni vastaillen nyt kun 29” fillarit on alla. 2018 comp 6/fattieen taakse menee niukin naukim 2.6 leveä rengas. Eteen mahtuis todennäköisesti se 29x3.0. Ainakin 2.6:lla jää vielä reilusti tilaa.Tattista. Vähän houkuttelis kokeilla eteen 29er kiekkoa.. Sehän mahtuisi hyvän kokoisella renkaalla. Takana saa olla nykyinen, on siinä niin huikea pito ja spessun geolla takana on painoakin kohtuu paljon.
Polun tukko
26.07.2019, 09.54
Levin treeneissä ähelletty ..
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190726/75350a925a6f26338153d4a3849dcf0d.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190726/55d83fac5602b33b2f848b553a71e616.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190726/ca3820b411da4e56ab8bb8cf2795ac25.jpg
Mistähän johtuu kun pelkästään 7 vaihteella ketju ns. jumii vaihtajan ylempään rattaaseen? Vaihtaja näyttäisi olevan ihan suorassa. Liekkö ketju venynyt vai mikä? Levo comp 2019 ja ajettu vajaa 300km.
Levin treeneissä ähelletty ..
Hei. Olin juuri viikon Levillä lomailemassa perheen kanssa ja katselin kun näitä sähköavusteisia alkoi valua vastaan numerolaput keulassa. Joko näille on oma sarja vai miten se noissa kisoissa menee? Akusta piuhat irti? Onhan siinä kuitenkin melkoinen ero tuupata sähköavustuksella Kätkän päälle kuin ilman.
Polun tukko
29.07.2019, 14.29
Oma sarja on. Aikoja ei sotketa yleiseen miesten sarjaan.
Mistähän johtuu kun pelkästään 7 vaihteella ketju ns. jumii vaihtajan ylempään rattaaseen? Vaihtaja näyttäisi olevan ihan suorassa. Liekkö ketju venynyt vai mikä? Levo comp 2019 ja ajettu vajaa 300km.
Minulla alkoi jotain vastaavaa tapahtua. Tuntuu ketju jäävän ”kiinni” tietyillä vaihteilla pakan keskivaiheella. Hirveän paukkumisen jälkeen vaihtuu. Ketjun pitäisi olla kunnossa. Pukilla pyörittelin ilman avustusta ja vaihtaa ihan nätisti. Korvakin näyttää olevan suorassa. Minulla 2019 expert.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Polun tukko
29.07.2019, 18.40
Onko paljon ajettuja pakkoja/ketjuja?
Taannoin mountainbikeshopissa sanoi myyjä että ketjuissa ja niiden määrissä ei kannata tinkiä ebikessa.
Omassa ajossa xx1 ketju menee roskiin n. 500km paikkeilla kun venymä on tuolloin .50.
Kmc ”ebike” ketju kesti muistaakseni huimat 300km [emoji16]
Oma sarja on. Aikoja ei sotketa yleiseen miesten sarjaan.
No hitto. Nyt kun omakin kulkine saapui, niin sitähän vois lähteä joskus ihan kelloa vastaankin koittamaan
Polun tukko
30.07.2019, 07.21
Himoksella jatkuu 17-18.8
Näköjään 6 vaihteella vääntynyt yks hammas pakasta. Ostamasta liikkeestä kysyvät sramilta meneekö takuuseen. Mistä ostatte pakkoja ja ketjuja levoon? Pitänee tilata varstooon :D
Polun tukko
30.07.2019, 11.04
Nonni. Oma 2019 alkoi narista poljettaessa. Kaikki paikat käyty läpi joten pakko tulla koneesta/laakerista.
Näköjään 6 vaihteella vääntynyt yks hammas pakasta. Ostamasta liikkeestä kysyvät sramilta meneekö takuuseen. Mistä ostatte pakkoja ja ketjuja levoon? Pitänee tilata varstooon :D
Hampaat vääntynee helposti pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa, jos ei muista/pysty kunnolla keventämään. Helposti sen kilowatin saa hetkellistä tehoa ketjulle, jolloin rauta antautuu.
Nonni. Oma 2019 alkoi narista poljettaessa. Kaikki paikat käyty läpi joten pakko tulla koneesta/laakerista.
Omassa 80 h ja 1 450 km. Vielä pelaa ääneti.
Sama homma tosiaan mulla. Tai no 5 vaihde meni kieroksi. Uutta pakkaa vaan ja taas pelittää. Vaikka SRAM GX vaihtaja, niin silti tunne että Shimanon XT pakalla ja XTR ketjulla vaihtaa nätimmin kuin toisessa kiekossa olevalla PG-1130 pakalla. Mutta toimii sekin... Ketjut ja pakat taitaa näissä sähkäreissä olla aikalailla kovasti kuluvaa kamaa. Mutta kai se on tässä sama kuin moottoriurheilussa, että sillon kun kuluu bensaa, jarrupaloja ja muuta kuluosaa on hauskaa ja pääsee "halvalla". :)
Tonnissa vaihdoin uuden ketjun 0,5 % kuluneen tilalle. Tämän jälkeen uusi ketju "narisee" eturattaalla, kun kuormittaa kovempaa. Akustisessa pyörässä tämä kertoo siitä, että alumiininen eturieska on sen verran ottanut itseensä, että uusi ketju ei enää toimi äänettömästi. Itsellänikin tekisi mieli vaihtaa tuon rutinan/narinan vuoksi Levoon eteen jo uusi ratas, mutta eihän se voi olla vielä kulunut vaihtokuntoon. Ja eikös toi orkkis ole vielä terästä, joten pitäisi kestää alumiinista pidemmälle. Ärsyttää, muuten lähes äänetön pyörä.Loppuiko uuden ketjun aiheuttama narina kun hetken oli ajanut?
Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Ei. Ajoin parisataa kilometriä eikä hävinnyt. Uudella rattaalla lähti narinat.
Sama homma tosiaan mulla. Tai no 5 vaihde meni kieroksi. Uutta pakkaa vaan ja taas pelittää. Vaikka SRAM GX vaihtaja, niin silti tunne että Shimanon XT pakalla ja XTR ketjulla vaihtaa nätimmin kuin toisessa kiekossa olevalla PG-1130 pakalla. Mutta toimii sekin... Ketjut ja pakat taitaa näissä sähkäreissä olla aikalailla kovasti kuluvaa kamaa. Mutta kai se on tässä sama kuin moottoriurheilussa, että sillon kun kuluu bensaa, jarrupaloja ja muuta kuluosaa on hauskaa ja pääsee "halvalla". :)
Meni takapakkia takuuseen. Mut mut mistä tilaatte ketjuja ja pakkoja? Ketjun venymätesteri vissii kans kannattaa ostaa. Ja millo ootte teettäneet ensihuollon levoon?
Eri pyörä, eri moottori, mutta 2018 versiossa vastaava narina loppui, kun moottorin yläpuolisen kiinnitysmutterin kiristi. Oli päässyt hieman löystymään, vaikka kyseessä olikin lukkomutteri. Kiristämiseen riitti, kun otti vasemmalta puolelta mustan muovikatteen irti (kaksi pientä kuusiokolopulttia)
Uudella rattaalla lähti narinat.
Minulla meni myös eturatas vaihtoon, kun uudella ketjulla alkoi narina kuormitettaessa. Uudella rattaalla kaikki ok.
Mut mut mistä tilaatte ketjuja ja pakkoja?
Linkitä tähän joku pyörien komponentteja myyvä kauppa, niin minä kerron, mistä niitä voi ostaa :) Itse tilaan Bike24:stä.
Ja millo ootte teettäneet ensihuollon levoon?
Mikä on tämä maaginen "ensihuolto", joka pitäisi pyörään tehdä? Ne mahdollisesti löystyneet paikat kun voi yhtä lailla itsekin kiristää ja vaihteet säätää, jos tarvetta on. Ja kun itse tekee, niin samalla oppii, eikä sitten välttämättä mene sormi suuhun, jos polulla tulee jotain teknistä murhetta.
Polun tukko
31.07.2019, 19.55
Levoon tulossa öhlins ttx22 [emoji4]. Ensi viikolla saapunee.
Eri pyörä, eri moottori, mutta 2018 versiossa vastaava narina loppui, kun moottorin yläpuolisen kiinnitysmutterin kiristi. Oli päässyt hieman löystymään, vaikka kyseessä olikin lukkomutteri. Kiristämiseen riitti, kun otti vasemmalta puolelta mustan muovikatteen irti (kaksi pientä kuusiokolopulttia)
Minulla meni myös eturatas vaihtoon, kun uudella ketjulla alkoi narina kuormitettaessa. Uudella rattaalla kaikki ok.
Linkitä tähän joku pyörien komponentteja myyvä kauppa, niin minä kerron, mistä niitä voi ostaa :) Itse tilaan Bike24:stä.
Mikä on tämä maaginen "ensihuolto", joka pitäisi pyörään tehdä? Ne mahdollisesti löystyneet paikat kun voi yhtä lailla itsekin kiristää ja vaihteet säätää, jos tarvetta on. Ja kun itse tekee, niin samalla oppii, eikä sitten välttämättä mene sormi suuhun, jos polulla tulee jotain teknistä murhetta.Ensihuollossa pidän tärkeimpänä kiekkojen rihtausta ja mahdollista pinnojen kiristystä. Tuo ei ole aivan aloittelijan puuhaa. Jos mielenkiintoa piisaa niin hommaa hyvät välineet ja tekee. Itse annan muiden hoitaa, vaikka kaiken muun fillareihini liittyvän oon itse hoitanut.
Rescue73
01.08.2019, 23.11
Levoon tulossa öhlins ttx22 [emoji4]. Ensi viikolla saapunee.
Eriparitissitkö?😉
Ensihuollossa pidän tärkeimpänä kiekkojen rihtausta ja mahdollista pinnojen kiristystä. Tuo ei ole aivan aloittelijan puuhaa. Jos mielenkiintoa piisaa niin hommaa hyvät välineet ja tekee. Itse annan muiden hoitaa, vaikka kaiken muun fillareihini liittyvän oon itse hoitanut.
Oikeaa kireyttä ei välttämättä absoluuttisellakaan sävelkorvalla saa aikaan, mutta kyllä heitot oikoo perus pinna-avaimella ja pihdeillä (kumia pinnan ja pihtien väliin). Ei siihen sen kumempia välineitä tarvita. Ensikiristyksen teetin silti ammattilaisella, jotta kuitukehän kireys on se oikea.
Oikeaa kireyttä ei välttämättä absoluuttisellakaan sävelkorvalla saa aikaan, mutta kyllä heitot oikoo perus pinna-avaimella ja pihdeillä (kumia pinnan ja pihtien väliin). Ei siihen sen kumempia välineitä tarvita. Ensikiristyksen teetin silti ammattilaisella, jotta kuitukehän kireys on se oikea.Juuri näin.
Levossa oli pinnat ennem ensihuoltoa sormin ja korvalla ok, mutta niimpä vain huollossa sanoivat, että aavistuksen olivat löysällä molemmat puolet. Ilman pinnamittaria oikea kireys on vain arvailua.
Jep. Oon omiakin kiekkoja oikonut myöhemmin, tarpeen vaatiessa. Mutta juuri toi kireyden tarkistus muutaman sadan kilsan jälkeen on jäänyt osaaville.
Polun tukko
02.08.2019, 09.16
Eriparitissitkö?[emoji6]
Eiku on selvityksessä myös öhlärin coili keula [emoji6][emoji6][emoji6]
Siitä tietoa myöhemmin [emoji4]
Halvemmalla selviää, kun asentaa Vorsprung suspensionin Smashpotin keulaan. Tilasin omani TF tunedilta. On hyvä. Voin jeesata jousen valinnassa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190802/11b0db333f11af23d4ff14b501d43f8b.jpg
Ja ensihuoltoon liittyen; toki kiekot voi käydä kiristyttämässä (tai kiristää ne itse), mutta ellei myyjäliikkeestä ole saanut jotain hyvää tarjousta koko hoidolle, niin ei kai kiekkojen rihtaamista varten tarvitse koko pyörää sinne viedä.
Sen vuoksi tiedustelin ensihuollosta, että mitä maagista siellä tehdään, että se nähdään jotenkin pakollisena. Youtubesta löytyy kyllä ohjeet niin vaihteiden kuin laahaavien levyjarrujen säätämiselle, ohjauslaakerin kiristämiselle ja myös rihtaamiselle.
Rescue73
02.08.2019, 12.24
Siitä tietoa myöhemmin [emoji4]
Siitä tietoa myöhemmin [emoji4]Laitoit mulle viestiä Smashpotiin liittyen - sulla on viestikiintiö täynnä, eikä pysty vastaamaan.
Polun tukko
02.08.2019, 13.06
Laitoit mulle viestiä Smashpotiin liittyen - sulla on viestikiintiö täynnä, eikä pysty vastaamaan.
Hankala olla suosittu näemmä [emoji16].
Laatikkoa siivoiltu.
Polun tukko
02.08.2019, 13.07
Onko tää jotain mandariinikiinaa vai?
Rescue73
02.08.2019, 15.35
Onko tää jotain mandariinikiinaa vai?
Näyttääpi luuri tekevän peukusta ja hymiöstä tuollaista.
MaggaraMike
03.08.2019, 15.22
Viisaammat, eikös tämä istu suoraan Levo 2019 -malliin, kunhan vaan putken katkaisee oikean mittaiseksi:
https://www.startfitness.co.uk/fox-36-float-factory-29-grip-2-15qr110-tapered-51mm-2019-black-f36ff29g2bt5119.html
Kiitti! :)
Viisaammat, eikös tämä istu suoraan Levo 2019 -malliin, kunhan vaan putken katkaisee oikean mittaiseksi:
https://www.startfitness.co.uk/fox-36-float-factory-29-grip-2-15qr110-tapered-51mm-2019-black-f36ff29g2bt5119.html
Kiitti! :)
Eiköhän tuo 160 mm joustava ole ihan sopiva Levoon.
Omasta piti oikein tarkemmin tutkailla ja näyttäisi, että S Worksissa ei ole E-bike versiota, vaikka valmistajan sivuilla näin sanotaan. E-bike versiossa pitäisi foxin sivujen mukaan olla FIT4 vaimennin, mutta omassa on GRIP2. Eikä omassa ole tarraa, joka kertoo keulan olevan mallia e. Sarjanumerohaulla en löytänyt mitään foxin sivuilta.
MaggaraMike
03.08.2019, 20.56
Eiköhän tuo 160 mm joustava ole ihan sopiva Levoon.
Omasta piti oikein tarkemmin tutkailla ja näyttäisi, että S Worksissa ei ole E-bike versiota, vaikka valmistajan sivuilla näin sanotaan. E-bike versiossa pitäisi foxin sivujen mukaan olla FIT4 vaimennin, mutta omassa on GRIP2. Eikä omassa ole tarraa, joka kertoo keulan olevan mallia e. Sarjanumerohaulla en löytänyt mitään foxin sivuilta.
Hienoa!
Ajattelin, että kevyenä miehenä turha laittaa E-bike specific keulaa, kun ne on kuulema Foxin 34 ilmajousella ja painaa 250g enemmän kuin normi Factory 36 keula.
Spessun sivuilla kyllä lukee S-worksin kohdalla: FOX 36 Factory E-bike, GRIP2 damper, 29" Boost™, 150mm of travel
Hienoa!
Ajattelin, että kevyenä miehenä turha laittaa E-bike specific keulaa, kun ne on kuulema Foxin 34 ilmajousella ja painaa 250g enemmän kuin normi Factory 36 keula.
Spessun sivuilla kyllä lukee S-worksin kohdalla: FOX 36 Factory E-bike, GRIP2 damper, 29" Boost™, 150mm of travel
Joo löytyihän se tarra eli on e-bike versio. Hieman vähemmän tuo kait notkuu ja painaa enemmän kuin normi. Sitä en osaa sanoa, vaikuttaako se männän halkaisijan kokoero mitenkään ominaisuuksiin? Ja tosiaan et saa kaupasta 150 mm e-bike versiota GRIP2 vaimentimella. Ainakaan foxin sivut sanoo näin. 160 mm löytyy. Sivut sanoo myös, että e-bike versiot olisi optimoitu nimen omaan sähköpyörille. Tiedä sitten mitä se tarkoittaa. Eri säätövaroja, vamentimen shimmitystä vai volumespacereita?
MaggaraMike
04.08.2019, 16.06
Joo löytyihän se tarra eli on e-bike versio. Hieman vähemmän tuo kait notkuu ja painaa enemmän kuin normi. Sitä en osaa sanoa, vaikuttaako se männän halkaisijan kokoero mitenkään ominaisuuksiin? Ja tosiaan et saa kaupasta 150 mm e-bike versiota GRIP2 vaimentimella. Ainakaan foxin sivut sanoo näin. 160 mm löytyy. Sivut sanoo myös, että e-bike versiot olisi optimoitu nimen omaan sähköpyörille. Tiedä sitten mitä se tarkoittaa. Eri säätövaroja, vamentimen shimmitystä vai volumespacereita?
Joo 160mm on jälkiasennuksena mentävä ja eiköhän tuo e-bike versio ole vähän jämäkämpi. Optimoinneista ei kyllä ole mitään hajua, mutta eiköhän tuon normi version saa myös säädettyä itselle sopivaksi sähköfillarissakin :)
Halvemmalla selviää, kun asentaa Vorsprung suspensionin Smashpotin keulaan. Tilasin omani TF tunedilta. On hyvä. Voin jeesata jousen valinnassa.
Mihin keulaan tuon asensit ja oliko millainen duuni? Ilmeisesti parani selkeästi?
Kävin tuossa juuri ensimmäisellä lenkillä sähköttömän pyörän (YT Jeffsy) kanssa kolmen kuukauden Levolla ajelun jälkeen. En oikein keksinyt yhtään syytä miksi lähtisin sillä Levon sijasta joten myin pois.
Alunperin Revelation (2018), mutta siihen oli jo päivitetty Charger2 ja tuorein 160 mm ilmaruoto, eli käytännössä se oli Pike. Sama Smashpot menisi myös esim. Lyrikiin, sillä pituus säädetään spacereilla.
Ja kyllä, kun sain keulaan oikean jousen (ensimmäinen oli 55 lbs/in, nyt 45 lbs/in), niin onhan tuo loistava: herkkä, mutta tukeva, lineaarinen, mutta ei pohjaa.
Asennus on suoraviivainen ja helppo (hyvät ohjeet saatavilla). On etu, jos on joskus tehnyt alajalkahuollon pyörään, mutta onnistunee ensikertalaiseltakin. Minun tarvitsi hommata 14 ja 22 mm kartioavaimet, mutta muuten selvisi tallista löytyvillä perustyökaluilla.
Polun tukko
05.08.2019, 11.09
Mulla on muuten nyt myydä niitä 14 ja 22mm avaimia [emoji16]
Polun tukko
08.08.2019, 17.51
Ei tullu öhlinssiä keulaan. Tuli vorsprung.
Perällä öhläri. Eli eripari tissit [emoji16] https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190808/79e2c3f9a21355dc9bfe5224f2de4381.jpg
Mitäs jousella vs ilmakeula saadaan etua?
Polun tukko
09.08.2019, 20.04
Ainakin omassa ajossa:
-pitoa
-pintaherkkyyttä
-parempaa poljettavuutta koska jousi kantaa erittäin hyvin
-pehmeyttä rymistelyssä
-huolettomuutta:ei paineen tarkastelua tai säätöä lämpötilojen mukaan,toiminta sama kesät talvet
Kaiken kaikkiaan olen aina pitänyt varsinkin coili perästä. Luomu enskoissa oli ennemmin tai myöhemmin kaikissa coili takana.
Coili keulalla on itsele uusi tuttavuus. Pari vuotta jousta on tullut keulaan suunniteltua.
Odotukset keulan suhteen on suht korkealla.
Ainoana miinuksena coileissa on paino sakko. Tosin, ebikessa sillä ei mielestäni ole mitään väliä.
Huomenna testiä.
Kuvassa nyky setuppi. Pieniä päivityksiä siintää jo horisontissa [emoji4]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190809/df2c5c2d065c3a683f165c1921ead459.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190809/67f8ca940d539ad48a7f4b49048e04ef.jpg
Polun tukko
10.08.2019, 18.45
Osaako joku sanoa mistä seuraava oire voi tulla:
Putkelta runtatessa takapäästä kuuluu välillä nakse. Välillä taas tustuu kuin vapari(ratchet) löisi yhden hampaan verran tyhjää(tätä tekee harvoin mutta välill). Silloin tällöin kun lopettaa runttaamisen, kuluu mojova ”naksahdus” ja tuntuu kammissakin.
Ei voine tulla muualta kuin moottorista tai vaparista/pakasta.
Silmin nähden pakka ok kunnossa. Ketjun venymä .20 ja eturatas ok.
E: oma veikkaus on että voiko kasetti olla loppu. Ajettu 1300km.
Tuleeko kaikilla vaihteilla?
Mulla tekee jotain samantapaista pakan keskialueella. Pitäis ehtiä huoltamaan, mutta ei oo malttanut. No, nyt petti takaiskari, niin tiivisteitä odotellessa vois ehkä vilkaista voimansiirtoa. Asiaa haittaa se, että kesää on vain vähän jäljellä ja ajokuntoisia pyöriä on vielä.
Polun tukko
10.08.2019, 20.50
Pahiten ja useimmin oirehtii 6-9 vaihteilla. Noita tulee eniten käytettyä.
29” Butcherit alkaa olla vaihtokunnossa. Mitkäs kumit foorumin raati laittaisi alle kun syksy ja märät sekä liukkaat juurakot ovat entistä lähempänä? Ajotapa suora ja lähireitit täynnä kiviä ja juuria.[emoji3]
Nimimerkillä 27,5x2,8 Butcherit olivat melkoiset pulkat viime syksynä...
Polun tukko
10.08.2019, 21.05
Mulla ollu takana eliminator black diamond.
Muuten loistava rengas mutta kulutus kestävyys erittäin huono.
Ajettu levin reissu, jossa 3höntsä päivää ja kaksi kisa pv.
Tämän lisäksi ehkä 5 lenkkiä kotimaastossa. Jos ei ihan vielä niin kohta saa paiskata roskiin.
MaggaraMike
11.08.2019, 13.56
29” Butcherit alkaa olla vaihtokunnossa. Mitkäs kumit foorumin raati laittaisi alle kun syksy ja märät sekä liukkaat juurakot ovat entistä lähempänä? Ajotapa suora ja lähireitit täynnä kiviä ja juuria.[emoji3]
Nimimerkillä 27,5x2,8 Butcherit olivat melkoiset pulkat viime syksynä...
Heitin toissa päivänä alle nuo Schwalben E-bike kumit eli Eddy Currentit 29x2.6 litkutettuina ja pito vaikuttaisi paremmalta näillä kohtuu kuivilla keleillä parin lenkin perusteella. 1.5bar paineilla olen noilla ajellut ja hyvin näyttäisi pysyvän ”kumi vanteella” noillakin paineilla eli ei ala taittumaan alle mutkissa.
Polun tukko
11.08.2019, 17.45
Se kesti x1 pakka 1130km. Pistin gx pakan niin oireet hävis. Lähempi tarkastelu näytti ett pakka on loppu ja 7 lehti myös vääntynyt.
Se kesti x1 pakka 1130km. Pistin gx pakan niin oireet hävis. Lähempi tarkastelu näytti ett pakka on loppu ja 7 lehti myös vääntynyt.Oho. Juur vaihdoin sramin xx1 ketjut experttiin. Ajettu tasan 1000km.
Keulan parannusvinkkejä.
Fillari: Turbo levo expert 2019
Keula: RockShox Pike RC29, 150mm of travel
Nyt kivikko-/juurakkolaskuissa pitää puristaa niin pirusti ettei kädet irtoa tangosta. Kaveri laski samoja polkuja 100mm fox 34 factorilla ja kehui ettei edes huomannut keulan toimintaa, niin rupesin miettiin että voishan keulan toiminta varmaan olla parempi.
Oon ihan maallikko näissä keulahommissa, joten pyytäisin listaa eri vaihtoehdoista parempaan keulaan. Mielellään vaihtoehdon perään myös hinta-arvio.
Polun tukko
11.08.2019, 19.49
Laita tuo vorsprungin coili setti.
Aivan loistava muutos mihin tahansa ilmakeulaan.
Itsellä nyt siis vorsprung ja vaimentimena 2.1 charger rc2.
On smootti(coil), on vakaa, kantaa keskialueen erittäin hyvin, juurakossa yms nielee iskut uskomattomasti, en ole saanut pohjaamaan kovassakaan rytkeessä.
Hommaa se. Tf tunedilla 295£. Asennus on näpäytys juttu.
Laita tuo vorsprungin coili setti.
Aivan loistava muutos mihin tahansa ilmakeulaan.
Itsellä nyt siis vorsprung ja vaimentimena 2.1 charger rc2.
On smootti(coil), on vakaa, kantaa keskialueen erittäin hyvin, juurakossa yms nielee iskut uskomattomasti, en ole saanut pohjaamaan kovassakaan rytkeessä.
Hommaa se. Tf tunedilla 295£. Asennus on näpäytys juttu.Tohon kaveriksi pitäis sit hommata vielä toi 2.1 charger rc2, jonka hinta lienee noin 350 eur. Sit asennus (en ole ite noita keuloja aukonut) reilun satkun. Yhteensä siis noin 800-850 eur.
Mites toi vertautuu käytössä kokonaan uuteen keulaan:
1) Öhlings https://www.tftuned.com/ohlins-rxf-36-evo-29-coil/p3317
2) fox 36 factor
https://www.tftuned.com/fox-36-2019-factory-series-float-29/p3287
2) Rokkarin Lyrik
https://www.tftuned.com/rockshox-lyrik-ultimate-charger-21-rc2-29-boost-2020/p3589
Kokonaisessa uudessa keulassa olis se etu että sen vois aina jättää itselle jos vaihtaa fillaria. Käyttää tai myydä. Ja orig keula toimis varakeulana tai olis käytettävissä johonkin toiseen fillariin.
Polun tukko
11.08.2019, 20.51
Ei se charger päivitys ole pakollinen. Se oli vaan itsellä jo entuudestaan.
Tuota öhlinssiä mietin myös.
Joka tapauksessa, ota coilina. Ei ole muuta kuin etuja, ebikessa pieni paino xtra ei meinaa yhtään mitään.
Jotenkin tässä yhtälössä hämää, että pelkkä coilin vaihto toisi riittävän parannuksen.
Fillarin iskareista ei ole kokemusta mutta moottoripyöräenduron alustan säädöistä kyllä jonkin verran. Siellä jousen jäykkyys haetaan kuskin painon mukaan että saadaan sagi kohdalleen. Loppu alustan parannukseen tehdään iskunvaimennuksen simmauksella ja sitten omalla säädöllä vallitsevaan ajoon sopivaksi.
Öhlingsissä mietityttää myös huollon toimivuus jatkossa jos ei itse halua opetella sitä. Tampereelta löytyy huippu osaaminen sekä Foxiin että Rokkariin.
Jotenkin tässä yhtälössä hämää, että pelkkä coilin vaihto toisi riittävän parannuksen.
Fillarin iskareista ei ole kokemusta mutta moottoripyöräenduron alustan säädöistä kyllä jonkin verran. Siellä jousen jäykkyys haetaan kuskin painon mukaan että saadaan sagi kohdalleen. Loppu alustan parannukseen tehdään iskunvaimennuksen simmauksella ja sitten omalla säädöllä vallitsevaan ajoon sopivaksi.
Öhlingsissä mietityttää myös huollon toimivuus jatkossa jos ei itse halua opetella sitä. Tampereelta löytyy huippu osaaminen sekä Foxiin että Rokkariin.
Ei se Pike nyt niin huono ole, etteikö sitä saisi toimimaan ainakin tietyissä tilanteissa. Toki noissa ilmakeuloista on haastavaa saada samalla herkkä ja kantava. Kierrejousikeulojen suuri etu ilmajouseen on herkkyys. Vähemmän kitkaa.
Ei se charger päivitys ole pakollinen. Se oli vaan itsellä jo entuudestaan.
Tuota öhlinssiä mietin myös.
Ei 2.1 Charger -päivitys todellakaan ole pakollinen. Minulla 160 mm Revelation Charger 2:lla (käytännössä siis Pike) ja tein itsekin vajaa kk sitten tuon Smashpot-konversion. Edellä kuvattiin jo hyödyt ja haitat.
Asennus on helppo. Jousen valinta on se vaikea homma. Itse päädyin (83-kiloisena) 45 lbs/in -jouseen, johon olen tyytyväinen ja toiselle tämän ketjun Vorsprung-sankareista :D jo ehdin myymään ensiasentamani 55 lbs/in -jousen, joka oli omasta mielestäni aivan liian jäykkä. YV:llä saa mun puhelinnumeron, jos haluaa jutella tuosta jousikeulasta ja jousen valinnasta tarkemmin.
Polun tukko
12.08.2019, 09.07
Sitten jos epäilyttää, on mentävä ilma vehkeellä.
Itse olen todella mykistynyt erosta coili vs ilma.
Fox 36 factoryllä olen pärjännyt yhdellä ilmanpaineella. Ei ole tarvinnut säätää ajojen mukaan. BikeParkkiin kolme kliksua highspeed compressionia lisää ja poluille pois saman verran. Mutta jos ei ole tyytyväinen keulaan ja jotain haluaisi kokeilla, tää kierrejousi-kortti varmaan kannattaa kyllä kokeilla. Itse en ole kierrejousikeulalla ajanut. Todennäköisesti onneksi. Hyvä kun ei ole paremmasta kokemusta, tulee halvemmaksi.
Oireet viittaa siihen, että nopean puolen vaimennus ei ole mukana vaan mennään hitaan puolen vaimennuksella. Ei Pike huono vaimennin ole, pitäisi toimia paremmin.
Ensiapua ongelmaan: lisää tokeneita ilmakeulaan ja sagi 30 %> pintaherkkyys kasvaa .
Kokeile myös vähentää paluuvaimennusta. Liian voimakas vaimennus aiheuttaa samanlaista ongelmaa, kun vaimennin ei ole palautunut ennen uutta "iskua".
Pikessä lienee myös erillinen nopean puolen vaimennus? Lisää sitä.
Laitoin hiljattain charger 2.1 ( vastannee ominaisuuksiltaan lähelle Lyrikia?) Revolution-keulaan, ilmajousi edelleen. Juurakot hävisivät polulta, kunhan sai säädöt tontille..
Kierrejouset ovat varmaan todellista herkkua.
Myös ajotekniikalla on vaikutusta ilmiöön. Keulaa keventäen juurakot pienenee merkittävästi. Kova puristus saattaa viedä painon käsille = etupyörään keräämään kaikki patit.
em. ajatukset tulevat osittain bensaenskan puolelta, mutta soveltunee tännekin.
ps. olisi kiva saada tietää kokemuspohjaisesti, miten Öhlins vertautuu ominaisuuksiltaan Fox/RS huippukeuloihin.
Polun tukko
12.08.2019, 11.30
2018 alkukesän ajoin luomua jossa oli öhlärin rfx ilmakeula. Paras ilmakeula jolla olen ajanut.
Dille Vallaton
12.08.2019, 12.03
jpekka vei jo sanat suusta. On joko säädöissä tai kuskissa vika, jos 100-millisellä keulalla kaveri päästelee löysin rantein versus Piken 150 Rokkari. Yleensä vika löytyy liiasta paluusta. Mieluummin liian vähän kuin liikaa.
Omat kokemukset Öhlinsin ilmakeulasta on ihan syvältä. Oli tosi huono ja säädettiin kyllä kaikkia mahdollisia nuppeja ja nappeja. Ei se ole saanut kehuja myöskään vertailuissa Foxin ja Rokkarin lippulaivamalleja vastaan. Öhlins on meinannut nostaa fillarihomman kanssa kädet pystyy jo moneen kertaan, kun ei homma toimi. Keuloja ei edes tehdä Ruotsissa, kuten rätkien ja keulojen kepit.
Itse hämmästynyt miten paljon ilmakeuloissa onkaan eroja. On tullut ajeltua kaikenlaisilla ja esim. prätkässä huomasin että herkkyys on kaiken a ja o. Jos pintaherkkyys puuttuu, ajosta tulee aivan kauheaa. Foxin factoryn valitsin itselle siksi että kovasti Kashimaan on kehuttu. Ja onhan se tolkuttoman smoothi. Kavereilla ollut halvemman luokan rockspoxia jne... ja vaikka niissä paineen säätää kohdilleen, täräyttää ne näpeille silti kivikossa. Onhan keulojen hinnoissa tultava myös parempia ominaisuuksia kun keula maksaa 500 vs 1000€.
Kierrejousi saattaa olla tahmaiseen ilmakeulaan hyvä, koska voi pitää pienempää painetta ja tiivisteet ei kirraa niin paljon. Mutta itse tykkään ilmakeulan progressiosta yli kaiken. Reilusti tokeneita ja keulasta saa herkän mutta todella progressiivisen jolloin isossakaan dropissa ei keula pohjaa. Itsellä jousikeuloja ollut paljon ja juuri niiden herkkyyden vuoksi mutta Fox Factoryn jälkeen tuskin palaan enää jousimalliin (ellei joskus rahapulassa).
Semmoinen huomio että Fox Factorykin alkaa paukuttaa näpeille aina välillä ja se merkitsee että alajalat irti, putsaus ja uudet voiteluöljyt. Noin puolen tunnin homma ja taas saa ajella pitkään herkästi toimivalla keulalla. Eli ihan ensin kannattaa käyttää keula auki ja vaihtaa voiteluöljyt ja tietty samalla putsata stefat ja erityisesti pestä öljyrengas (vaahtomuovinen rengas pölytiivisteen jälkeen) ja öljytä öljyrengas runsaalla kädellä. Saattaa muuttua keula totaalisesti, varsinkin jos viime huollosta on aikaa.
MaggaraMike
12.08.2019, 16.25
Tuosta Fox Factory 36 Grip2 160mm 2019 malli todella edullisesti: https://www.startfitness.co.uk/fox-36-float-factory-29-grip-2-15qr110-tapered-51mm-2019-black-f36ff29g2bt5119.html (koodilla EXTRA10 vielä 10% hinnasta pois)
Itse asentelin tuon viikonloppuna 2019 Levoon ja tuntuu kyllä pirun hyvältä, vaikka kaikki säädöt ei vielä täysin kohdillaan yhden ajokerran jälkeen olekaan :)
Polun tukko
12.08.2019, 16.53
jpekka vei jo sanat suusta. On joko säädöissä tai kuskissa vika, jos 100-millisellä keulalla kaveri päästelee löysin rantein versus Piken 150 Rokkari. Yleensä vika löytyy liiasta paluusta. Mieluummin liian vähän kuin liikaa.
Omat kokemukset Öhlinsin ilmakeulasta on ihan syvältä. Oli tosi huono ja säädettiin kyllä kaikkia mahdollisia nuppeja ja nappeja. Ei se ole saanut kehuja myöskään vertailuissa Foxin ja Rokkarin lippulaivamalleja vastaan. Öhlins on meinannut nostaa fillarihomman kanssa kädet pystyy jo moneen kertaan, kun ei homma toimi. Keuloja ei edes tehdä Ruotsissa, kuten rätkien ja keulojen kepit.
Ainakin omassa ttx takakepissä lukee made in sweden.
tässä mielenkiintoinen lähestyminen keulakauppaan. Tuote minulle outo, mutta ammattimies kauppaa.
https://www.4130.fi/tuote/mrp-ribbon-koeajo/
https://www.4130.fi/tuote/mrp-ramp-control-patruuna/ ja kiinnostava palikka ilmajousen säätöön, sopii RS keuloihin
tässä mielenkiintoinen lähestyminen keulakauppaan. Tuote minulle outo, mutta ammattimies kauppaa.
https://www.4130.fi/tuote/mrp-ribbon-koeajo/
https://www.4130.fi/tuote/mrp-ramp-control-patruuna/ ja kiinnostava palikka ilmajousen säätöön, sopii RS keuloihin
Ja tuotekin on vielä erinomainen! Tosin mulla kokemusta vaan coil-verioista :)
Keulan parannusvinkkejä.
Fillari: Turbo levo expert 2019
Keula: RockShox Pike RC29, 150mm of travel
Nyt kivikko-/juurakkolaskuissa pitää puristaa niin pirusti ettei kädet irtoa tangosta. Kaveri laski samoja polkuja 100mm fox 34 factorilla ja kehui ettei edes huomannut keulan toimintaa, niin rupesin miettiin että voishan keulan toiminta varmaan olla parempi.
Oon ihan maallikko näissä keulahommissa, joten pyytäisin listaa eri vaihtoehdoista parempaan keulaan. Mielellään vaihtoehdon perään myös hinta-arvio.
Tulipas mielenkiintoinen keskustelu aloituksestani, kiitos kommenteista.
Itsekin jo innostuin, että jos keulan huono toiminta olisikin vain säädöistä kiinni, joten kävin eilen ajeleen 15km muutamaa suosikki paikkaa eestaas ja kokeileen säätöjä seuraavasti:
Ensin säädin sägit paikalleen (taakse 35%, maksimipaine, eteen 25%).
Avasin paluut sekä edestä että takaa.
Compressiot auki molemmista. Molemmista päistä vain hidas comressio säädettävissä.
Sitten testiä-> Vähän paremmin keula liikkui kuin aiemmin. Tiputin kuitenkin painetta hiukan-> Sägi kasvoi n.33%:iin.
Kolmas testipaikka oli alamäkivoittoinen kivinen traktoriura, jossa gepsin mukaan vauhti 45 km/h. Perä toimi ok. Keula teki pientä terävää vatkausta, mutta ei ollut pelkoa, että kädet olisi irronut sarvista.
Rupesin kiristämään keulan paluuvaimennusta pari napsua kerrallaan, kunnes tuli vastaan kohta, jossa keula rupes hakkaan vanhaan tapaan. Otin napsun takas ja lasku jälkeen vielä napsun takas. Nyt paluuta oli kiristetty auki suunnasta 6 napsua, joka on spessun laskurinkin mukaan suositus.
Tämän jälkeen kokeilin vielä kiristää hidasta compressiota, mutta sillä ei ollut vaikutusta näin nopeassa vauhdissa.
P.S. Rengaspaineet: edessä 1,1bar ja takana 1,7 bar digimittarilla mitattuna.
P.S.2. Keulassa on tokenit tehtaan jäljiltä. Mielestäni niitä on oikea määrä, koska normi ajossa liikematkaa jää käyttämättä 10-20mm ja dropeissa keula ei sukella liian syvälle.
Lopputulemana keula parani kenties ihan inansa. Edelleen se kuitenkin tuntuu epätyydyttävältä. Kuitenkin samalla mietin, että onko vaatimukseni liian kova. Vertaan alustan toimintaa moottoripyöräenduroon, jossa oikein simmitetty/säädetty alusta ei hakkaa käsille samalla lailla. Kun youtubesta katsoo fillarivideoita, niin aika täristävää ajoa kivikko/juurakkolaskut näyttäis olevan.
Ideoita?
Pääsetkö testaamaan ja vertaamaan jonkun toisen pyörää? Että onko eroa ja kannattaisiko uuden keulan tai kierrejousen hankinta. Konepyöriin on vaikea verrata. Puhutaan ihan eriluokan joustomatkoista, jousitetuista ja jousittamattomista massoista.
Minkälaisia lokareita olette laittaneet Levoon jos olette laittaneet? Eniten kiinnostaa taakse laitetut että saisi kuran määrää linkustoon vähennettyä.
Tulipas mielenkiintoinen keskustelu aloituksestani, kiitos kommenteista.
Itsekin jo innostuin, että jos keulan huono toiminta olisikin vain säädöistä kiinni, joten kävin eilen ajeleen 15km muutamaa suosikki paikkaa eestaas ja kokeileen säätöjä seuraavasti:
Ensin säädin sägit paikalleen (taakse 35%, maksimipaine, eteen 25%).
Avasin paluut sekä edestä että takaa.
Compressiot auki molemmista. Molemmista päistä vain hidas comressio säädettävissä.
Sitten testiä-> Vähän paremmin keula liikkui kuin aiemmin. Tiputin kuitenkin painetta hiukan-> Sägi kasvoi n.33%:iin.
Kolmas testipaikka oli alamäkivoittoinen kivinen traktoriura, jossa gepsin mukaan vauhti 45 km/h. Perä toimi ok. Keula teki pientä terävää vatkausta, mutta ei ollut pelkoa, että kädet olisi irronut sarvista.
Rupesin kiristämään keulan paluuvaimennusta pari napsua kerrallaan, kunnes tuli vastaan kohta, jossa keula rupes hakkaan vanhaan tapaan. Otin napsun takas ja lasku jälkeen vielä napsun takas. Nyt paluuta oli kiristetty auki suunnasta 6 napsua, joka on spessun laskurinkin mukaan suositus.
Tämän jälkeen kokeilin vielä kiristää hidasta compressiota, mutta sillä ei ollut vaikutusta näin nopeassa vauhdissa.
P.S. Rengaspaineet: edessä 1,1bar ja takana 1,7 bar digimittarilla mitattuna.
P.S.2. Keulassa on tokenit tehtaan jäljiltä. Mielestäni niitä on oikea määrä, koska normi ajossa liikematkaa jää käyttämättä 10-20mm ja dropeissa keula ei sukella liian syvälle.
Lopputulemana keula parani kenties ihan inansa. Edelleen se kuitenkin tuntuu epätyydyttävältä. Kuitenkin samalla mietin, että onko vaatimukseni liian kova. Vertaan alustan toimintaa moottoripyöräenduroon, jossa oikein simmitetty/säädetty alusta ei hakkaa käsille samalla lailla. Kun youtubesta katsoo fillarivideoita, niin aika täristävää ajoa kivikko/juurakkolaskut näyttäis olevan.
Ideoita?Rupesin vielä miettiin, että kun mulla toi perä ui hiukan alhaalla, niin sehän myös huonontaa keulan toimintaa, niin onkohan tolla perälle jotain tehtävissä (RockShox Deluxe RT3 w/ custom valve, 150mm of travel)?
Mikähän versio ilmaruodosta sulla siellä keulassa on? Vanhemman ja uudemman debon airin välillä on iso ero ja päivitys kustantaa (itse asentaen) vain n. 30-40 e. Se ainakin herkistää keulaa tekemättä siitä kuitenkaan liian löysää loppujoustosta. Ts. samoilla ilmanpaineilla saa alkujoustoon lisää herkkyyttä. Samalla keulaan voi helposti vaihtaa liukkaat rasvat ja vaikkapa myös luistavamman pölytiivisteetkin.
Näkeeköhän sitä jostain?
Fillarihan on tän vuoden pyörä ja tehty nyt keväällä, mutta voihan sinne silti olla laitettu vanhempaa ruotoa sisälle.
Purkamalla viimeistään, mutta voisin kuvitella, että Rokkarin hyvistä osalistauksista selviäisi sama ilman työkaluihin tarttumista. Eli koittaisi etsiä osanumeron ko. vuosimallin keulan ilmaruodolle ja sitten tuolla osanumerolla katsoo, että tuleeko sillä ilmaruoto, jossa on musta (vanha) vai punainen (uusi) mäntä.
https://trailhead.rockshox.com/en/search/ tuolta muistaakseni näkee kun naputtelee sarjanumeron..?
Dille Vallaton
14.08.2019, 17.28
Tämän vuoden Levossa on uusin versio Rokkarista. Ihan soiva keula, mutta jos haluaa parempaa niin silloin kättä taskuun ja Fox 36 Factory Kashima tai Rokkarin Lyrik Ultimate. Levon 150 perän kanssa rokkaa (tai foxaa) 160-millinen tai jopa 170-millinen keula hyvin. Vähän kyllä aavistuttaa että odotukset on liian korkealla. Silmät kiinni ja lisää vauhtia, niin alkaa latu tasoittua.
Miten perä ui matalalla? Jos sagi noin 35 niin ihan jees. Onko se takaiskarin alapään säätö kummassa asennossa? Itse ajan matalassa ja sägi 35 % eikä se keulaan mitään vaikuta. Polkupyörässä kun ei ole alustaa, vaan molemmat päät elävät melko lailla omaa elämäänsä. Kunhan keskinäinen balanssi on suunnilleen tolkuissaan.
Taisin saada Piken eilen toimiin. [emoji2956]
Kiitos kaikille vinkeistä ja uskon luomisesta Piken riittävyyteen.
Ja sitten ratkaisu. Rokkarin sivuilta löytyvän taulukon mukaan keulassa pitäis olla yksi token (max on neljä). Nyt keulassa oli kaksi tokenia. Otin toisen pois ja säädin Rokkarin laskurin antamat arvot paineisiin ja naksuihin (paluuta piti kiristää vielä 6 naksua). Laskurin paineet oli tosi kovat -> sagi vain 20%. Tiputin paineet niin että sain sagin 25-30%. Sitten kokeileen samat testipätkät, missä aiemmin keula löi käsille. Keli oli eilen sateinen ja maasto märkää, siitä huolimatta gepsi näytti laskunopeudeksi 48 km/h (aiemmin samassa mäessä 45 km/h). Nyt keula eli pystysuunnassa reilusti, mutta missään vaiheessa ei lyönyt käsille. Tankosta pystyi pitämään löysästi kiinni koko ajan. Olipa hieno vetää! [emoji16] Tätä olen koko ajan kaivannut.
Kävin vielä sateesta huolimatta ajaan muutamia polkupätkiä, jossa pääsin vähän testaan tuntumaa kivissä/juurakossa. Keula tuntui kulkevan alempana kuin aiemmin ja toimivan pehmeämmin kuin aiemmin. Pitoa kans oli todella paljon paremmin vaikka en aiemminkaan ole huomannut keulaa liukkaaksi. Nyt kuitenkin vaikka maasto oli märkää ja polulla lätäköitä, keula meni suoraan kuin juna juurakossa/kivikossa.
Olis pitänyt katsoa noi tokenit aiemmin. Mulla kun painoa on paljon, niin yleensä tehtaan jäljiltä olen saanut lisätä tokeneita. Ei tullut mieleenkään että niitä olisi liikaa. En löytänyt spessun manuaalista tietoa paljonko heidän mukaansa tuossa fillarissa pitäisi olla tokeneita, joten en tiedä oliko yksi liikaa vahingossa vai tarkoituksella.
Vielä kommenttia fillarin tasapainosta (perän ja keulan oikea korkeus suhteessa toisiinsa). Tämä on yksi perusasia sagin lisäksi, mikä laitetaan aina kuntoon kun moottoripyörissä säädetään alustaa. Jos tasapaino on pielessä, ei useinkaan saa alustaa toimiin oikein. Jos perä kulkee matalalla, jää keulakulma liian loivaksi joka hankaloittaa keulan sulavaa liikkumista. Sama ideologia koskee myös fillareita.
Hienoa!
Tästähän kehkeytyi oiva oppitunti jousituksen säätämiseen! Kuinkahan moni meistä ajaa vaillinaisilla säädöillä?
Minulla oli samanlaiset lähtöajatukset hakkaavine keuloineen. Päivitin sisäkalut uusiksi (Charger2,1+Deponair), ajo-ominaisuudet parani huikeasti, mutta olisiko paneutuminen säätöihin riittänyt?
Tästä inspiroituneena jatkan vielä parempien säätöjen hakemista.
Ratkaisun löytyminen tokenien vähentämisen kautta hiukan yllättää.
Eihän se tokenien vähentäminen tee muuta kuin suurentaa ilmatilavuutta = käytännössä vähentää ilmajousen progressiota mikä tuntuu etenkin loppujoustossa. Negatiivista ilmatilavuutta kun suurentaisi, niin tilanne olisi vähän toinen, mutta se ei tokeneilla onnistu..
Tässä nyt on taidettu kuvauksen perusteella säätää vanhaan nähden kaikki asiat uusiksi kerralla, joten oikea syy parantuneeseen fiilikseen tuskin löytyy tokenien määrästä oikeasti (sen yhden tokenin vaikutus on kuitenkin suht pieni progressioonkin). Esimerkiksi noin rajulla paineiden/sägin muutoksella on moninkertainen vaikutus kuitenkin tuohon tokeniin nähden käsille lyömisen suhteen ja ei ole ihan pienet muutokset reboundikaan mitä on naksuteltu.
Dille Vallaton
15.08.2019, 11.47
Meikällä oli samassa keulassa Levossa 3 tokenia ja paluu 8 naksua kiinni. Painoa on noin 90 kg. Eturengas Maxxis Assegai ja sisällä Pepis insertti. Painetta 0,9 joten rengas on iso osa jousitusta. Enempi tokeneita = voi laittaa vähemmän painetta, niin silti kantaa keskeltä eikä pohjaa ja alkuherkkyys parempi! Nyt on nokalla 170 mm Lyrik Ultimate. Sen kanssa ei 150 milliä joustava takapää meinaa kestää mukana, joten katsotaan ratkeaako joku paikka!
Tässä nyt on taidettu kuvauksen perusteella säätää vanhaan nähden kaikki asiat uusiksi kerralla, joten oikea syy parantuneeseen fiilikseen tuskin löytyy tokenien määrästä oikeasti (sen yhden tokenin vaikutus on kuitenkin suht pieni progressioonkin). Esimerkiksi noin rajulla paineiden/sägin muutoksella on moninkertainen vaikutus kuitenkin tuohon tokeniin nähden käsille lyömisen suhteen ja ei ole ihan pienet muutokset reboundikaan mitä on naksuteltu.
Sagi on koko ajan keulassa ollut joko vähän alle 30% tai vähän yli 30%. Rokkarin laskurin mukaan laitetuilla paineilla sagi olisi ollut 20%, joten tiputin paineita kunnes sagi asettui taas sinne 25-30% väliin. Paluuta kiristin huomattavasti. Eli muutokset, 1 token pois, paluuta 6 napsua lisää.
Tänään yritän illalla päästä ajaan vähän rajumpaa juurakkoa/kivikkoa. Toivottavasti keula toimii vielä sielläkin. [emoji2]
Kannattaa muistaa, että "oikea" sagi itsessään ei ole mikään itseisarvo. Etenkin jos säädöt muuten ovat persiillään.
Jättäisin itse ohjetaulukot heti ja säätäisin tuntuman mukaan. Se edellyttää toistoja ja klikkereiden säätöjä.
^^Yksi palikka pois ilmatilasta ja paluuta kiinni. Varmasti vähenee käsillelyöminen, koska jousen progressiota vähennetään ja paluutakin jarrutetaan. Vähän kuulsotaa siltä, että nyt se keula toimii sopivassa vauhdissa (taajuudessa) sopivan kokoisessa patikossa. Mutta kestääkö hyppyjä tai isompia patteja? Jos ajat 150 mm joustavalla keulalla 200 milliä korkeaan pattiin, niin varmaan lyö ensin pohjaan ja sitten käsille. Eikä ehdi palautua ennen seuraavaa pattia.
Kyllä se keulan säätäminen on kompromissin hakemista tai jatkuvaa säätöjen vatkausta. Testaamalla jotain kanttaria vasten keulan saa varmaan supersmoothiksi, mutta sillä ei ole mitään tekemistä keulan hyvyyden kanssa. Tämä viimeinen ei ollut kohdistettu kehenkään, vaan yleisenä huomiona.
Polun tukko
15.08.2019, 20.35
Nyt on naksun löysempi vieteri perässä ja tuntuu aika hyvälle.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190815/e347bee195d21278bdedf0beb10bfe87.jpg
Ehkä ryhmä kysymys mut miten tohon rokkarin revelation rc keulaan (2019 turbo levo) nii saa ton tokenin. Ku ilmakorkin avaa nii pitäs joku ihme hahloavain olla. Netissä videoissa näyttää lähtevän ihan räikällä.
Uusissa Rokkareissa näyttää olevan ilmapuolen korkki pakka avaimella avattava. Löytyy jokaisesta fillariosia myyvästä liikkeestä. Esim tämä https://www.motonet.fi/fi/tuote/380913/Super-B-Polkupyoran-Pakka-avain
Huom. Muista päästää ilmat pois ennen avaamista.
Pimeät illat lähestyy. Tietääkö kukaan, saako Lupinen valot toimimaan Levon akulla? Itselläni on vähän vanhempi päivitetty Betty, jolle olisi kätevä, jos virran saisi Levon akusta. Lupinella on toki bolt on ratkaisu mutta siitä ei saa samoja tehoja. Millähän jännitteellä tuo akku puskee valoille virtaa?
https://www.lupine.de/products/bike-lights/e-bike-lights/sl-f-brose/sl-sf-brose,
Yllättävää että Joensuun motonet näyttää nollaa :D
Olisin edelleen innokas ostamaan Gen1 504Wh akun jos jollain on syystä tai toisesta ylimääräisenä. Elinen Himoksen lenkki meni lopusta ..tuiksi kun akku hyyty jo viimeisen EK:n alkupäässä. Pakko olla jatkossa tällaisissa kaksi akkua, muuten ei tuu mitään. :)
Polun tukko
18.08.2019, 21.57
Olisin edelleen innokas ostamaan Gen1 504Wh akun jos jollain on syystä tai toisesta ylimääräisenä. Elinen Himoksen lenkki meni lopusta ..tuiksi kun akku hyyty jo viimeisen EK:n alkupäässä. Pakko olla jatkossa tällaisissa kaksi akkua, muuten ei tuu mitään. :)
Ihan mielenkiinnosta:
Montako pätkää ajoit treeneissä kun akku loppui?
Millaisilla avustuksilla eri tasot ovat?
Millä tasolla siirtymät ajoit?
Itse ajelin treeneissä yhteensä 11 ek:ta eli kaikki kerran plus kolme ek:ta uudestaan.
Siirtymillä ecoa ja pakollisissa paikoissa trailia. Eco 13%,trail 55% ja turbo 100%.
Treenien jälkeen iltapäivällä akkua oli n. 50% jäljellä.
Tänään kisassa tauolle saapuessa akkua oli mennyt reipas vajaa 40%. Ei ois tarvinnu ladata mutta latasin kuitennii.
Akkuna levon 700wh.
Ihan mielenkiinnosta:
Montako pätkää ajoit treeneissä kun akku loppui?
Millaisilla avustuksilla eri tasot ovat?
Millä tasolla siirtymät ajoit?
Itse ajelin treeneissä yhteensä 11 ek:ta eli kaikki kerran plus kolme ek:ta uudestaan.
Siirtymillä ecoa ja pakollisissa paikoissa trailia. Eco 13%,trail 55% ja turbo 100%.
Treenien jälkeen iltapäivällä akkua oli n. 50% jäljellä.
Tänään kisassa tauolle saapuessa akkua oli mennyt reipas vajaa 40%. Ei ois tarvinnu ladata mutta latasin kuitennii.
Akkuna levon 700wh.
Vastauksia:
- Pyörä / akku (504 Wh) vuosimallia 2018 ja kilsoja takana luokkaa 2100. Ukko nakuna 100kg ja varusteineen varmaan 105-110 kg
- Ensiksikin ajoin vain puolikkaan, eli lähtö la-aamuna, yhteensä 8 pätkää siis.
- Akku oli täyteen ladattu ja pe-la yönkin vielä laturissa, mutta syystä tai toisesta mission control näytti lähteissä 94% varaustilaa.(?)
- Avustukset oli: ECO (10%), Trail (50%) ja Turbo 100% Pätkät ajoin pääosin TRAIL-moodilla ja osin TURBO:lla
- Siirtymät ajoin muutamaa hetkellistä poikkeusta lukuunottamatta pyörä sammutettuna. Pätkät ajoin pääosin TRAIL-moodilla ja osin TURBO:lla
Latasin huollossa sen 20-30min. Viimeiselle 10,8km pätkälle lähteissä palo 3 lediä, mutta silti akku hiipui jo ensimmäisen 30% aikana. Olen ollut aiemminkin huomaavinani, että jälkimmäinen 30% kuluu nopeammin kuin ensimmäinen 30%.
Polun tukko
20.08.2019, 13.24
Ömm kuulostaa että ajoit epicin.
Minä ajoin enduron.
MaggaraMike
21.08.2019, 20.49
Löytyisi muuten ylimääräisenä Turbo Levo Comp Carbon 2019 -mallista (M-koko) irroitetut ja alle 500km ajetut:
Fox Rhythm 34 29/27.5+” Boost 150mm E-bike keula
ja
Fox Float DPS Performance 210x52.5 takaiskari
Jos jollain tarvetta, niin laittakaa ihmeessä privaviestiä :rolleyes:
Dille Vallaton
22.08.2019, 09.53
Palstan säännöissä lukee että myynti-imoitukset on kielletty! Minullakin olisi samanlainen keula ja myös Levon alkuperäiset kiekot ylimääräisenä, mutta en kauppaa niitä täällä :)
Takaiskarille olis tavallaan tarvis, mutta vanhempaan levoon. Ja saa tuon omankin ajokuntoon vielä.
MaggaraMike
22.08.2019, 14.23
Palstan säännöissä lukee että myynti-imoitukset on kielletty! Minullakin olisi samanlainen keula ja myös Levon alkuperäiset kiekot ylimääräisenä, mutta en kauppaa niitä täällä :)
Hyvä tietää jatkossa :)
Polun tukko
22.08.2019, 19.48
Levotonta menoa. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190822/85683d63ab4c7d2ca5da17327c2d29d5.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190822/83394180e7f93b78aceb19a4c5085460.jpg
2018 levo fsr iskari alkoi vuotamaan. Harkitsen vaihtoehtona huollolle uutta laatuiskaria, jossa on monipuoliset säädöt. Perustellut suositukset toivottuja.
2018 Spessun iskarissa on oma jalka, joka näyttää rajoittavan oleellisesti tarjontaa. Ja mitatkin ovat erikoisia, 197/48.
En löydä googlella ko tarjontaa
Mistä uutta iskaria kannattaa etsiä? Kuinka tarkka tuo mitta on, toimiiko 200/50.
Onko mitään ratkaisuja millä saisi normi silmukkakiinnityksen myös alapäähän? Lisäisi valinnan varaa iskarien suhteen ja myyjien suhteen.
Voiko iskarien pituutta säätää sopivaksi?
2018 levo fsr iskari alkoi vuotamaan. Harkitsen vaihtoehtona huollolle uutta laatuiskaria, jossa on monipuoliset säädöt. Perustellut suositukset toivottuja.
2018 Spessun iskarissa on oma jalka, joka näyttää rajoittavan oleellisesti tarjontaa. Ja mitatkin ovat erikoisia, 197/48.
En löydä googlella ko tarjontaa
Mistä uutta iskaria kannattaa etsiä? Kuinka tarkka tuo mitta on, toimiiko 200/50.
Onko mitään ratkaisuja millä saisi normi silmukkakiinnityksen myös alapäähän? Lisäisi valinnan varaa iskarien suhteen ja myyjien suhteen.
Voiko iskarien pituutta säätää sopivaksi?
Laitat siihen Bikeyoken niin johan alkaa löytymään. www.bikeyoke.de
Huollatat rikkinäisen vaan kuntoon. Etenkin, jos et ole kaivannut muutosta sen toimintaan. Toi bikeyoken sovite maksaa jo satkun, jolla saat huollon suurin piirtein.
Polun tukko
25.08.2019, 17.53
Nyt alkaa olla säädöissä öhlins ja vorsprung.
Ei suotta sanota öhläristä että ottaa aikaa saadaa kohdilleen.
Perässä olen ajellut ristiin rastiin 571 ja 605 jousella. Nyt päädytty siihen että 571 on parempi omaan makuun.vaatii vaan jonkin verran enemmän LSC:tä. HSC auki tai max yks naksu. Reboundi puolvälissä.
Keulassa 50lbs jousi jolla sagi n. 28%.
LSC:tä kuten perässä melko paljon, HSC:tä myös. Vorsprungin bottom out kokonaan auki. Rebound vaimennusta myös suht paljon, muistaakseni -6 kiinni asennosta.
Tuntuu hyvältä nyt.
Rescue73
25.08.2019, 18.23
Nyt alkaa olla säädöissä öhlins ja vorsprung.
Ei suotta sanota öhläristä että ottaa aikaa saadaa kohdilleen.
Perässä olen ajellut ristiin rastiin 571 ja 605 jousella. Nyt päädytty siihen että 571 on parempi omaan makuun.vaatii vaan jonkin verran enemmän LSC:tä. HSC auki tai max yks naksu. Reboundi puolvälissä.
Keulassa 50lbs jousi jolla sagi n. 28%.
LSC:tä kuten perässä melko paljon, HSC:tä myös. Vorsprungin bottom out kokonaan auki. Rebound vaimennusta myös suht paljon, muistaakseni -6 kiinni asennosta.
Tuntuu hyvältä nyt.
Muuttuuko liikematka Öhlinssin myötä?
Polun tukko
25.08.2019, 18.42
Muuttuuko liikematka Öhlinssin myötä?
Ei.
Öhlins malliltaan levo/stumpjumper joten saman mittainen kuin vakio.
Liikematkaa ei muutenkaan kannata paljoo muutella ettei ala esim rengas ruopimaan runkoon jne.
https://www.ebikeparts.fi/Badass-Box-4-for-Specialized-Set-Turbo-Levo-2019 onko joku testannut tätä? Liekkö minkälainen.
Rupes sunnuntaina Roineen kierrolla (107km) levo expert 2019 nariseen jostain moottori hujakoilta. Ei vaikutusta jos sammutti avustuksen, joten tuskin tuli moottorista, kenties moottorin kiinnityksestä.
No, moottori irti, putsaus ja paikalleen. Ekaa pulttia vedettäessä momenttiin, napsahti pultti poikki. Näkyy olevan jotain hipo matskua (kevyt, eikä ota magneetti kiinni). Pultit pitäis kuulemma vaihtaa joka aukaisun jälkeen. [emoji15][emoji50] Onko muilla kokemusta moottorin irrotuksesta? Oletteko vaihtaneet pultit?https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190827/5c65211ad98665034bd8a8f407d3319a.jpg
https://www.ebikeparts.fi/Badass-Box-4-for-Specialized-Set-Turbo-Levo-2019 onko joku testannut tätä? Liekkö minkälainen.
Itellänikin pieni polte tälläiseen, mikäli hankit niin laita kommettia kyseisestä boxista.
Joo. Pitää viel ootella jos jollain tulis kokemuksia purkista :D
Eikös noi kaikki toimi samalla periaatteella ja anna saman lopputuloksen? Tai no ehkä erona, että mitä ylemmäs rajaa kasvatetaan, sen enemmän päin peetä ajetut kilometrit tallentuu pyörään.
Eli mitä kokemuksia tosta kaivataan? Ehkä mitään vuoden kestotestiä ei kannata jäädä odottamaan, jos joku tuon hommaakin.
Kai se ensin kannattaa kokeilla, saisko blevolla vauhtia lisää. Ei maksa juuri mitään ja antaa muitakin hyötyjä.
Polun tukko
27.08.2019, 16.12
Taitaa olla blevo lukittu siten ettei edesauta 2019 levon nopeuden kasvatusta.
Mielestäni paras värkki olisi sellainen, joka ei näy päältäpäin. Ja sellaisella ominaisuudella, joka näyttää nopeuden oikein välillä 0-25 km/h. Tästä ylöspäin jäisi sitten näyttämään tuota 25 km/h, jolloin avustus ei lopu, mutta vauhti kasvaa. Tämä jättäisi myös vähiten merkkejä normaalista poikkeavasta ajettu kilometrimäärä per lataussykli kertoimesta. Ja myös pyörän oma ajettujen kilometrien määrä ei lähde tippumaan niin paljon kuin kiinteällä kertoimella. Muistaakseni tällainen on olemassakin jo. Ja Blevossa kannattaa silloin käyttää GPS matkanmittausta, eikä pyörän anturin pulssia.
Itselläni on 2019 Levo ja Blevo, mutta en ole edes kokeillut muuttaa avustusrajaa, koska olen ymmärtänyt, ettei se toimi.
MaggaraMike
27.08.2019, 20.49
Tää on kans mielenkiintoinen: https://levociraptor.ecwid.com/
”The Levociraptor turns your Levo into a Velociraptor by removing the speed restriction allowing you to enjoy your bikes full potential.”
Taitaa olla blevo lukittu siten ettei edesauta 2019 levon nopeuden kasvatusta.Ok. En ole juuri asiaan perehtynyt, kun se ei itseäni koske ja olin siinä luulossa, että osassa 2019 malleissa rajoitinta on päässyt säätämään. Tosin, oman kokemuksen perusteella blevosta, hommaisin sen joka tapauksessa, vaikka rajoittimen joutuisi poistamaan erillisellä palikalla.
Blevon ohjesivulla lukee mistä ohjelmistoversiosta taaksepäin pyörän kehämittaa pääsee säätämään. Uusimmissa säätö onnistuu vain jälleenmyyjällä ja max 2000mm asti, jolla saisi rajan nostettua 28,8 km/h asti normi 29 kumilla. Se on sitten liikkeestä kiinni suostuvatko moiseen.
Maastossa lyhyeen mäkeen kiihdyttäessä kyllä ärsyttää kun veto loppuu just kun sitä eniten tarvitsisi.
Onko kellään kokemusta pullotelineeseen tulevasta lisäakusta?
Ainakin nämä on tulleet vastaan: https://levo-range-extender.com/en/ ja https://trailwatts.com/ Onkohan muita vaihtoehtoja?
Mietin vaihtoehtona myös toista 700wh akkua, mutta sen kuljettaminen mukana on hankalasti ratkaistavissa.
Tilasin kokeeksi Evocin XL-kokoisen repun https://varuste.net/en/Evoc+FR+Enduro+Blackline+16L?_tu=55486, mihin akku nippanappa mahtuu, mutta jotenkin en saa hyvää tuntumaa tuosta repusta. Taidan palauttaa sen.
Onko kellään kokemusta pullotelineeseen tulevasta lisäakusta?
https://www.emtbforums.com/community/threads/levo-kenevo-range-extender-thread.962/
Ja lue toki tämäkin: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59723-DIY-Lis%E4akku-Specialized-Levoon
Vertailuksi lisäkapasiteetin todellisen tarpeen näkökulmasta:
700 Wh:n akulla olen päässyt kepeästi 100 km, jolloin jäljelle jää 20 % tai alle. Eli siitä ylöspäin varmaan sitten pitää lisäakkua raahata mukana, joko rungossa tai repussa. Onneksi en ole tarvinnut pidempää rangea, en nimittäin ihan mielellään ottaisi lisäpainoa runkoon enkä etenkään reppuun. Mielummin säädän sitten avustusta maltillisemmaksi.
Vertailuksi lisäkapasiteetin todellisen tarpeen näkökulmasta:
700 Wh:n akulla olen päässyt kepeästi 100 km, jolloin jäljelle jää 20 % tai alle. Eli siitä ylöspäin varmaan sitten pitää lisäakkua raahata mukana, joko rungossa tai repussa. Onneksi en ole tarvinnut pidempää rangea, en nimittäin ihan mielellään ottaisi lisäpainoa runkoon enkä etenkään reppuun. Mielummin säädän sitten avustusta maltillisemmaksi.
Mitkä sulla on econ prosentit?
Mulla viimeisin pitempi reissu oli Maastoroine (Roineen kierto polkuja pitkin) 107km. Aikaa taukoineen paloi 8h. Liikkeeläoloaika 6:41 h. Liikekeskinopeus 16,1 km/h. Akkua jäljellä kotiotullessa alle 10%.
Koko lenkki Ecolla (support 20%/peak 35%) Muutamia sekunteja joihin isoimpiin mäkiin Traililla (50%/75%).
Haasteena on porukkalenkit. Paikallinen maastopyöräporukka on aika kovavauhtista ja välillä olis tarve ajaa Ecoa isommalla avustuksella, mikä nykyisellä akkukapasiteetilla ei ole mahdollista.
Tietty, jos säätäis noille pitkille lenkeille Ecoa vielä alemmas ja Trailin hiukan nykyistä ecoa isommaksi. Näin voisi kevyet pätkät ajaa nykyistä pienemmällä avustuksella ja haastavissa paikoissa käyttää hetkittäin alas säädettyä Trailia.
En ymmärrä tuota peak asetusta? Eikun joo, max avustus 35 % tietysti eli 5 % enemmän kuin minulla.
Blevossa asetukset on seuraavasti:
Eco 15 / PP 30
Eco 30 / PP 75
Eco 70 / PP 100
Acc 0 %
Shuttle 0 %
Näillä on hyvin pärjätty porukkalenkit.
Eli tarkoittaisiko tuo, että ecolla maksimiavustus on 30 prosenttia maksimista eli 560 W * 30 % = 168 W. Koska avustuksen suhde on vain 15 % täydestä 410 %:sta, niin moottori antaa apuja 61,5 prosenttia oman poljintehon päälle (410 / 0,15). Maksimiavustuksen 168 W saa käyttöön, kun polkee 273 W teholla (168 / 0,615 * 100).
Lisään vielä, että porukkalenkeillä ongelma ei ole tehon puute vaan ennemminkin avustuksen puute yli 25 km/h vauhdeilla. Tahkolla 60 km matkalla kävi taas niin, että polkijan 195 keskiwateilla, 155 keskisykkeillä ja alle 3 h ajassa akkua jäi käyttämättä noin 40 prosenttia. Eli teoriassa tuollakin olisi päässyt samaa kyytiä 100 km, kunnes akku loppuu. Itse olin kyllä melko valmis tuossa 60 kohdilla.
Polun tukko
02.09.2019, 16.58
Itse olen yrittänyt kuumeisesti etsiä avustus määrää ecoon, joka tekisi siitä suht vastaavan kuin 14-15kg luomu enduron.
Viimeksi ajoin blevolla smart hr päällä siten ertä minimi oli 4% ja maksimi 13% ja syke taso 145bpm.
Oli suht lähellä, ehkä hieman raskaampi. Täytyy nostaa minimiä esim 6% arvoon.
Jos ajaa ilman smart toimintoja niin imo kaikki yli 10% eco arvot tekee levosta kevyemmän liikkeissä kuin luomu pyörä.
Perustan vertailut kokemuksiin luomu enskoista. En omaa kokemusta xc pyöristä.
Tasaisella ja ylämäessä luomuun verrattava avustuksen tarve on eri. En tosin kyllä haekkaan luomumaisuutta.
Tuohon akun kulutukseen vielä. Vaikka ecolla max avustus olisi 168 wattia, näyttää blevo paljon isompia lukemia. Tämä johtuu siitä, että hyötysuhde muuttuu kadenssin myötä. Hitaalla kadenssilla moottorin antama teho myös pienenee, jos virtaa ei lisätä. Ja blevo kuten spessun appi mittaa tehon nimen omaan akustabotetusta virrasta ja kertoo sen jännitteellä. Eli akku kestää kivasti kun pitää kadenssia yllä.
Polun tukko
02.09.2019, 20.21
Itselle siirtymät ja helpot polut saa olla luomumaisia. Sitten rankempaan menoon tarpeen mukaan virtaa käyttöön.
Endurossa olen pitänyt turbon täysillä,shuttlen täysillä ja acc täysillä.
Polun tukko
02.09.2019, 20.37
https://bikenetwork.co.za/shootout-specialized-stumpjumper-vs-specialized-levo/
Mitä tuo acc ja shuttle tekee?
Dille Vallaton
03.09.2019, 18.33
Acceleration control säätää sitä miten nopeasti voimaa tulee peliin. Jos kaikki muut säädöt on tapissa, niin minun luulojen mukaan tuolla shutlella ei ole silloin mitään vaikutusta. Itse en ainakaan huomaa mitään eroa, kun ajan Turbolla kaikki säädöt 100 prossassa ja heitän shutlen nollasta sataan tai päin vastoin. Jotain se kai kuitenkin tekee, koska sillä olen turbottanut 700 akun alle kahdessa tunnissa finaaliin ihan perisuomalaisessa sekametsässä!!!
Jos ajatellaan, että energiaa akusta kului 350 wh tunnissa, niin 75% hyötysuhteella keskiteho oli reilu 260 w. Eli olet saanut moottorista irti sen minkä laki sallii. Hyvä saavutus!
Polun tukko
03.09.2019, 20.43
Ajelin tänään karvan alle 60km sekalaista maastoa. Kokoajan ecolla jossa käytössä smart hr.
Min6%-max12%,sykeraja 139bpm.
Akkua meni 18%.
Joku viisaampi osannee kertoa miksi blevo näyttää että olisin ajanut tralilla ja turbolla, vaikken ajanut [emoji2955]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190903/dfaf32868510fdca711d40fc14513cae.jpg
Paljon poljit itse wattitunteja ja mikä oli aika?
Niinpä, mutta esim. edellisen lenkin tiedoista Blevo näyttää
Total Wh biker: 279,3 Wh
Kcal consumed: 1092 kCal
Eli ei ole sama asia.
Ihminen kun käyttää kaloreita muuhunkin kuin kammen pyöritykseen ja ehkä nuo sykkeetkin vaikuttaa jotenkin tuohon kilokalorien laskentaan. En tiedä.
Polun tukko
04.09.2019, 11.10
BLEvo v3.5.2 iOS
Statistical data for my ride Tue, 03 Sep 2019 16:10:37 EEST
Short statistics:
- Elapsed time: 2:35:35
- KM total: 57.25 km
- Speed average: 22.1 km/h
- Ascent total: +0 m
- Battery Consumed: 18% (132 Wh)
- Consumption average: 2.31 Wh/km
- Wh ride: 525Wh
- Wh Biker: 74.9% (393Wh)
- Wh Battery: 25.1% (132Wh)
Full statistics:
Firmware: 2.3.1
User Settings:
"Advanced user": 11([emoji173])/55/100 PP 23/65/100 ACC 80% Shuttle 0%
Smart HR [emoji173] : BPM 139 (+/- 5) - Reactivity Mid-High
- Smart ECO: Min 7% - Max 11%
Assistance average: 9.2%
- ECO: 7.3%
- TRAIL: 55.0%
- TURBO: 100.0%
Ride Time:
- Start time: Tue, 03 Sep 2019 16:10:37 EEST
- Stop time: Tue, 03 Sep 2019 19:26:57 EEST
- Elapsed time:2:35:35
- ECO: 2:31:57 (97.7%)
- TRAIL: 0:01:55 (1.2%)
- TURBO: 0:01:38 (1.0%)
Battery:
- Start: 100% (700 Wh)
- End: 82% (568 Wh)
- Consumed: 18% (132 Wh)
- ECO: 17.5% (128 Wh)
- TRAIL: 0.1% (0 Wh)
- TURBO: 0.5% (3 Wh)
Consumption average: 2.31 Wh/km
- ECO: 2.30 Wh/km
- TRAIL: 0.58 Wh/km
- TURBO: 4.66 Wh/km
Battery Temperature:
- Min: 19°C
- Max: 20°C
- Average: 19°C
Motor Temperature:
- Min: 22°C
- Max: 37°C
- Average: 32°C
Motor Efficiency: 101.7%
KM Total: 57.25 km
- ECO: 55.60 (97.1%)
- TRAIL: 0.93 (1.6%)
- TURBO: 0.72 (1.3%)
KM Total with assistance: 41.24/57.25 km (72.0 %)
- ECO: 40.53/55.60 km (72.9%)
- TRAIL: 0.12/0.93 km (13.5%)
- TURBO: 0.58/0.72 km (80.5%)
Speed average: 22.1 km/h
- ECO: 22.0 km/h
- TRAIL: 29.1 km/h
- TURBO: 26.4 km/h
Speed Max: 44.2 km/h
- ECO: 44.2 km/h (18:40:03 - km 46.84)
- TRAIL: 34.8 km/h (16:51:22 - km 12.63)
- TURBO: 29.6 km/h (16:50:16 - km 12.11)
Cadence average: 80 rpm
- ECO: 80 rpm
- TRAIL: 87 rpm
- TURBO: 89 rpm
Cadence Max: 108 rpm
- ECO: 108 rpm (18:37:44 - km 46.30)
- TRAIL: 100 rpm (16:51:06 - km 12.49)
- TURBO: 97 rpm (16:50:45 - km 12.32)
Heart rate average: 124 bpm
- ECO: 124 bpm
- TRAIL: 152 bpm
- TURBO: 151 bpm
Heart rate Max: 166 bpm
- ECO: 166 bpm (18:48:31 - km 49.40)
- TRAIL: 163 bpm (16:51:18 - km 12.60)
- TURBO: 160 bpm (16:50:46 - km 12.33)
Kcal consumed: 1537 Kcal
- ECO: 1479 Kcal
- TRAIL: 29 Kcal
- TURBO: 29 Kcal
Biker power average: 179 Watt
- ECO: 177 Watt
- TRAIL: 234 Watt
- TURBO: 274 Watt
Biker power Max: 531 W
- ECO: 531 W (18:37:39 - km 46.28)
- TRAIL: 309 W (16:51:59 - km 12.94)
- TURBO: 364 W (16:50:29 - km 12.20)
Total Wh Biker: 393 Wh
- ECO: 378 Wh (96.3 %)
- TRAIL: 7 Wh (1.9 %)
- TURBO: 7 Wh (1.9 %)
Motor power average: 62 Watt
- ECO: 62 Watt
- TRAIL: 9 Watt
- TURBO: 125 Watt
Motor power Max: 290 W
- ECO: 212 W (16:15:32 - km 1.02)
- TRAIL: 189 W (16:15:30 - km 1.01)
- TURBO: 290 W (16:49:44 - km 11.87)
Total Wh motor: 134 Wh
- ECO: 130 Wh (97.1 %)
- TRAIL: 0 Wh (0.4 %)
- TURBO: 3 Wh (2.5 %)
Jes kiitos. Jotain vikaa on edelleen tuossa Blevon efficiency laskennassa, kun näyttää yli 100 %.
Consumption average: 2.31 Wh/km
Speed average: 22.1 km/h
Cadence average: 80 rpm
- ECO: 80 rpm
- TRAIL: 87 rpm
- TURBO: 89 rpm
Cadence Max: 108 rpm
- ECO: 108 rpm (18:37:44 - km 46.30)
- TRAIL: 100 rpm (16:51:06 - km 12.49)
- TURBO: 97 rpm (16:50:45 - km 12.32)
Heart rate average: 124 bpm
- ECO: 124 bpm
- TURBO: 151 bpm
Heart rate Max: 166 bpm
- ECO: 166 bpm (18:48:31 - km 49.40)
- TRAIL: 163 bpm (16:51:18 - km 12.60)
- TURBO: 160 bpm (16:50:46 - km 12.33)
Biker power average: 179 Watt
Motor power average: 62 Watt
Hyvin kyllä matka taittuu eikä akku paljoa kulu.
Reisivoima ka 179W on kyllä jo aika kova.
Mulla aerobisen raja on 140W ja anaerobisen raja 235W.
Kulutus 2,31Wh/km kyllä näyttää saman, että reittä pitää käyttää, jos haluaa akkua säästää.
Hattua nostan jos noilla arvoilla pystyy jatkuvasti ajaan.
Itse testailin eilen polkuajoa kuvan mukaisilla arvoilla ja yllättävän hyviltä tuntuivat. Taidan kokeilla näillä seuraavat pitkät lenkit (n. 100km). Neulaspolut ecolla, röllipolut traililla ja terävät nousut turbolla.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190904/a026538f7a61569f05f92a636c13b986.jpg
Polun tukko
04.09.2019, 12.33
Hyvin kyllä matka taittuu eikä akku paljoa kulu.
Reisivoima ka 179W on kyllä jo aika kova.
Mulla aerobisen raja on 140W ja anaerobisen raja 235W.
Kulutus 2,31Wh/km kyllä näyttää saman, että reittä pitää käyttää, jos haluaa akkua säästää.
Hattua nostan jos noilla arvoilla pystyy jatkuvasti ajaan.
Itse testailin eilen polkuajoa kuvan mukaisilla arvoilla ja yllättävän hyviltä tuntuivat. Taidan kokeilla näillä seuraavat pitkät lenkit (n. 100km). Neulaspolut ecolla, röllipolut traililla ja terävät nousut turbolla.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190904/a026538f7a61569f05f92a636c13b986.jpg
Mjoo. Saihan tuossa polkea [emoji4]
Kaveri oli luomu kuitu exceedillä jäniksenä.
Käytetty aika aika sisältää 10min pehmiksen syönti tauon [emoji4]
Polun tukko
04.09.2019, 15.26
Onko tietoa:
Jos vaihtaa koneen niin vaatiiko päivityksen/ohjelmoinnin että toimii?
Aika kova keskisyke/keskireisivoima suhde. Ittellä Tahkon keskiwatit oli 195, mutta keskisyke jo 155. Mut oonki tällainen ikääntyvä sunnuntaifiilistelijä.
Polun tukko
04.09.2019, 16.58
Tässä tahkon data.
Sykevyö ei ollut kytkettynä joten kcal ja sykkeet hepreaa.
BLEvo v3.4.1 iOS
Statistical data for my ride Sat, 29 Jun 2019 08:38:08 EEST
Short statistics:
- Elapsed time: 2:29:50
- KM total: 61.13 km
- Speed average: 24.5 km/h
- Ascent total: +0 m
- Battery Consumed: 65% (461 Wh)
- Consumption average: 7.54 Wh/km
- Wh ride: 666Wh
- Wh Biker: 30.8% (205Wh)
- Wh Battery: 69.2% (461Wh)
Full statistics:
User Settings:
"Advanced user": 15([emoji298])/35/65 PP 25/60/90 ACC 0% Shuttle 0%
Smart Power [emoji298]: Watt 185 (+/- 15) - Reactivity Mid-High
- Smart ECO: Min 7% - Max 29%
Assistance average: 42.8%
- ECO: 26.1%
- TRAIL: 35.0%
- TURBO: 65.0%
Ride Time:
- Start time: Sat, 29 Jun 2019 08:38:08 EEST
- Stop time: Sat, 29 Jun 2019 11:28:26 EEST
- Elapsed time:2:29:50
- OFF: 0:11:33 (7.7%)
- ECO: 0:36:41 (24.5%)
- TRAIL: 1:05:38 (43.8%)
- TURBO: 0:35:58 (24.0%)
Battery:
- Start: 100% (700 Wh)
- End: 35% (239 Wh)
- Consumed: 65% (461 Wh)
- ECO: 2.5% (17 Wh)
- TRAIL: 29.8% (211 Wh)
- TURBO: 32.8% (232 Wh)
Consumption average: 7.54 Wh/km
- ECO: 0.96 Wh/km
- TRAIL: 8.27 Wh/km
- TURBO: 19.50 Wh/km
Battery Temperature:
- Min: 21°C
- Max: 28°C
- Average: 24°C
Motor Temperature:
- Min: 21°C
- Max: 53°C
- Average: 40°C
Motor Efficiency: 91.6%
KM Total: 61.13 km
- OFF: 5.45 (8.9%)
- ECO: 18.26 (29.9%)
- TRAIL: 25.50 (41.7%)
- TURBO: 11.92 (19.5%)
KM Total with assistance: 35.90/61.13 km (58.7 %)
- OFF: 0.08/5.45 km (1.4%)
- ECO: 6.83/18.26 km (37.4%)
- TRAIL: 19.34/25.50 km (75.8%)
- TURBO: 9.66/11.92 km (81.0%)
Speed average: 24.5 km/h
- OFF: 28.3 km/h
- ECO: 29.9 km/h
- TRAIL: 23.3 km/h
- TURBO: 19.9 km/h
Speed Max: 64.2 km/h
- OFF: 58.0 km/h (09:35:03 - km 22.14)
- ECO: 64.2 km/h (09:34:55 - km 22.02)
- TRAIL: 55.6 km/h (11:06:30 - km 58.07)
- TURBO: 48.0 km/h (11:09:49 - km 59.73)
Cadence average: 85 rpm
- OFF: 78 rpm
- ECO: 90 rpm
- TRAIL: 84 rpm
- TURBO: 83 rpm
Cadence Max: 117 rpm
- OFF: 113 rpm (09:53:20 - km 29.04)
- ECO: 115 rpm (09:52:25 - km 28.39)
- TRAIL: 116 rpm (09:04:49 - km 9.67)
- TURBO: 117 rpm (10:27:47 - km 42.92)
Kcal consumed: 803 Kcal
- OFF: 35 Kcal
- ECO: 206 Kcal
- TRAIL: 337 Kcal
- TURBO: 224 Kcal
Biker power Max: 582 W
- OFF: 494 W (09:53:20 - km 29.04)
- ECO: 556 W (08:49:05 - km 1.92)
- TRAIL: 507 W (08:57:36 - km 6.06)
- TURBO: 582 W (08:46:30 - km 0.72)
Total Wh Biker: 205 Wh
- OFF: 9 Wh (4.4 %)
- ECO: 52 Wh (25.7 %)
- TRAIL: 86 Wh (42.0 %)
- TURBO: 57 Wh (27.9 %)
Motor power Max: 703 W
- ECO: 453 W (09:05:02 - km 9.77)
- TRAIL: 694 W (09:08:50 - km 11.64)
- TURBO: 703 W (08:51:05 - km 2.87)
Total Wh motor: 422 Wh
- ECO: 16 Wh (3.8 %)
- TRAIL: 193 Wh (45.8 %)
- TURBO: 212 Wh (50.4 %)
Ihan s#@?anan paljon meni polun tukolla enegiaa tahkolla :) 666 Wh. Noh itsellä meni paljon enemmän. Lähdin kympiltä. Olisko energiaa palanu ohitteluun... Tai sitten olen vaan läski. Hauska yksityiskohta, että Tahkolla 40% matkasta mennään ilman avustusta, eli alamäkeen tai yli kahtaviittä.
BLEvo v3.5.1
29.6.2019 9.43.47 - Tahko MTB 60 km
- Movement time: 2:53:11
- Total kilometers: 61,47 km (▲ 19,9 km | ▼ 23,3 km | = 18,3 km)
- Average speed: 21,3 km/h
- Total ascent GPS: +1204 m
- Battery consumed: 63% (435Wh)
- Average consumption per KM: 11,58 Wh/km
- Wh ride: 887,8Wh
- Biker: 51,0% (452,8Wh)
- Battery: 49,0% (435Wh)
------------------------------------------------------
FULL STATISTICS:
Bike parameters:
Advanced user - 19/30/70 PP 30/70/100 ACC 0% Shuttle 0%
Percentage of average assistance: 29,2%
- ECO: 19,0%
- TRAIL: 30,0%
- TURBO: 70,0%
Manual assistance changes: 138
- OFF: 4
- ECO: 52
- TRAIL: 63
- TURBO: 19
Date time:
- Start: 29.6.2019 9.43.47
- End: 29.6.2019 12.55.40
- Total time: 3:11:53
- Movement time: 2:53:11
- OFF: 02:49 (1,6%)
- ECO: 1:46:26 (61,5%)
- TRAIL: 39:39 (22,9%)
- TURBO: 24:17 (14,0%)
Total kilometers: 61,47 km
- OFF: 0,11 km (0,2%)
- ECO: 40,03 km (65,1%)
- TRAIL: 12,12 km (19,7%)
- TURBO: 9,21 km (15,0%)
Total kilometers: ▲ 19,9 km | ▼ 23,3 km | = 18,3 km
- OFF: ▲ 0,1 km | ▼ 0,0 km | = 0,0 km
- ECO: ▲ 10,6 km | ▼ 15,4 km | = 14,0 km
- TRAIL: ▲ 5,7 km | ▼ 4,1 km | = 2,3 km
- TURBO: ▲ 3,5 km | ▼ 3,7 km | = 2,0 km
Total kilometers with assistance: 37,55/61,47 km (61%)
- ECO: 23,67/40,03 km (59%)
- TRAIL: 8,37/12,12 km (69%)
- TURBO: 5,51/9,21 km (59%)
Battery:
- Start: 100% (689Wh)
- End: 37% (254Wh)
- Consumed: 63% (435Wh)
- ECO: 23,0% (158Wh)
- TRAIL: 21,1% (145Wh)
- TURBO: 18,9% (130Wh)
Average consumption per KM: 11,58 Wh/km
- ECO: 6,71 Wh/km
- TRAIL: 17,44 Wh/km
- TURBO: 23,65 Wh/km
Range: 21 km (▲ 703 m)
- ECO: 37 km (▲ 755 m)
- TRAIL: 14 km (▲ 746 m)
- TURBO: 10 km (▲ 571 m)
Motor efficiency: 95,0%
Battery temperature:
- Min: 20°C
- Max: 26°C
- ∅ : 22°C
Motor temperature:
- Min: 23°C
- Max: 54°C
- ∅ : 39°C
Average speed: 21,3 km/h
- OFF: 2,4 km/h
- ECO: 22,6 km/h
- TRAIL: 18,3 km/h
- TURBO: 22,7 km/h
Maximum speed: 60,0 km/h
- OFF: 24,7 km/h (11:20:45 - km 27,76)
- ECO: 53,7 km/h (10:29:17 - km 13,05)
- TRAIL: 60,0 km/h (10:57:30 - km 21,77)
- TURBO: 49,1 km/h (12:42:25 - km 56,08)
Average cadence: 85 rpm
- OFF: -- rpm
- ECO: 86 rpm
- TRAIL: 83 rpm
- TURBO: 88 rpm
Maximum cadence: 130 rpm
- OFF: 60 rpm (11:10:37 - km 26,17)
- ECO: 122 rpm (10:00:08 - km 0,07)
- TRAIL: 125 rpm (10:46:51 - km 18,58)
- TURBO: 130 rpm (11:31:58 - km 31,37)
Average heart rate: 150 bpm
- OFF: 123 bpm
- ECO: 150 bpm
- TURBO: 153 bpm
Maximum heart rate: 172 bpm
- OFF: 164 bpm (12:53:50 - km 61,42)
- ECO: 171 bpm (10:13:08 - km 5,90)
- TRAIL: 171 bpm (10:44:42 - km 18,20)
- TURBO: 172 bpm (10:44:05 - km 18,08)
Kcal consumed: 1770 Kcal
- OFF: 1 Kcal
- ECO: 1058 Kcal
- TRAIL: 433 Kcal
- TURBO: 278 Kcal
Average Biker Power: 193 Watt
- OFF: -- Watt
- ECO: 185 Watt
- TRAIL: 206 Watt
- TURBO: 209 Watt
Maximum biker power: 566 Watt
- OFF: 112 Watt (11:10:36 - km 26,17)
- ECO: 554 Watt (10:00:08 - km 0,07)
- TRAIL: 566 Watt (10:05:29 - km 2,39)
- TURBO: 542 Watt (12:53:29 - km 61,29)
Average Motor Power: 196 Watt
- ECO: 120 Watt
- TRAIL: 262 Watt
- TURBO: 394 Watt
Maximum motor power: 724 Watt
- ECO: 692 Watt (10:12:45 - km 5,73)
- TRAIL: 669 Watt (11:43:24 - km 35,24)
- TURBO: 724 Watt (11:09:15 - km 25,93)
Total Wh biker: 452,8 Wh
- OFF: 0,2 Wh (0,1%)
- ECO: 270,7 Wh (59,8%)
- TRAIL: 110,7 Wh (24,5%)
- TURBO: 71,2 Wh (15,7%)
Total Wh motor: 413,3 Wh
- ECO: 150,9 Wh (36,5%)
- TRAIL: 138,7 Wh (33,5%)
- TURBO: 123,8 Wh (30,0%)
Maximum altitude: 343 m
Minimum altitude: 115 m
Total ascent GPS: +1204 m
- OFF: +10 m (0,9%)
- ECO: +472 m (39,2%)
- TRAIL: +428 m (35,6%)
- TURBO: +293 m (24,3%)
Total descent GPS: -1220 m
- OFF: -0 m (0,0%)
- ECO: -722 m (59,2%)
- TRAIL: -261 m (21,5%)
- TURBO: -235 m (19,3%)
Maximum slope: 28,1%
- OFF: 19,6% (12:55:22 - km 61,47)
- ECO: 27,7% (11:10:29 - km 26,14)
- TRAIL: 28,1% (11:15:00 - km 26,38)
- TURBO: 26,3% (10:44:17 - km 18,12)
Minimum slope: -28,0%
- ECO: -20,4% (11:20:20 - km 27,61)
- TRAIL: -19,8% (11:35:08 - km 32,39)
- TURBO: -28,0% (12:47:34 - km 58,40)
Olen ihmetellyt joskus ennen lenkille lähtöä, miksi pyörässä on virrat päällä, vaikken ole niitä kytkenyt. Tänään keksin syyn. Kun rasvaan ketjut, pyöritän eturatasta käsin taaksepäin. Kun riittävän kovaa pyöräyttää, stoppaa pyöriminen kuin seinään. Ja silloin syttyy virrat pyörään. Ehkä jatkossa pitää pyörittää varovaisemmin. Outo juttu silti.
Mullon pari kertaa myös ollut virrat päällä kun olen peruuttanut pyörän pois pakettiautosta. Olisko sama syy. [emoji15]
Ehkä hieman kyseenalainen kysymys, mutta kysyn silti. Onko tietoa, onko mission controllin kautta näkyvä kilometrilukema ja lataussyklien määrä nollattavissa? Minua ei kiinnosta, miten se tehdään, vaan onko se mahdollista.
Syynä tähän on 2017 mallin levon (ostin siis käytettynä tänä kesänä) vähäiset kilsat ja latausyklien määrä (357km ja 13 latausta, joista aika iso osa on omiani). Jotta onko pyörä todella niin vähän ajettu, miltä se kaikin puolin vaikuttaa. Takaiskarista tosin hävisi vaimennukset tovi sitten, mutta se ei tässä tapauksessa kerro mitään. Osaltaan kilsoja selittää se, että pyörä on ollut kaiketi uudesta asti viritetty, en tiedä, vaikuttaako se osaltaan matkamittarin lukemaan. Mun ajossa on blevo käytössä ja maksiminopeudet 50km/h, joten taitaa mission controlliin kertyä kilsoja puolet hitaammin. Mutta ostaessani pyörän se kulki n. 32 ilman puhelimen avustusta.
Aiemmin ei tullut noita katseltua, mutta viime lenkillä garminin ebike remote vilkutteli punavaloa vihjeenä pyörässä olevasta viasta. Kaikki toimi sinänsä normaalisti, eikä mission controllin mukaan mitään vaivaa ole.
Tiedoksi akun kestosta.
Eilen ajettiin juniorin kanssa 107 km lenkki. Kolmasosa neulaspolkua/soraa, loput assua.
Lenkin jälkeen akkua jäljellä 31%.
Fillari 2019Levo 700wh akulla.
Ajoin koko reissun ecolla (15%). Laskennallisesti tommosta ajoa 15% ecolla pääsis noin 150 km.
Renkaissa kovat paineet 2,2 ja 2,9 bar.
Kuski reilusti yli 100 kg.
Kadenssi 80-100.
Liikekeskinopeus 18,1 km/h.
Eli, kyllä tuolla 700wh akulla pääsee aika matkan, kun vaan itse käyttää jalkaa riittävästi.
Dille Vallaton
16.09.2019, 09.56
Kohtuullisen hyvä keskari noilla tehoilla! Muutenhan tuo kertoo vain siis sen, että kun ajaa mopoasetuksilla, niin akku riittää maailman tappiin. Luomupyörällä olisit päässyt saman reissun ilman akkua ja kevyemmällä rasituksella???
Kyl mä silti näen, että sähkäristä on apua vaikka ajaakin matalalla avustuksella. Suurin apu tulee ylämäissä. Tän massan vieminen mäen päälle luomulla on kuolemaksi. Nytkin joutu runttaan reidellä välillä 400w ja ylikin, mutta luomulla olis joutunut vielä enemmän. Tasaisilla osuuksilla joskus luomu olis ollut kevyempi kun mentiin yli avustusrajan. Tää uus Levo on siinäkin suhteessa ihan super, että se rullaa ja sillä jaksaa polkea kovalla alustalla pitkiäkin pätkiä yli avustusrajan.
Sen verran vielä jatkan, että kun juniori on 15v, pituus yli 180cm ja paino vain 57kg, niin kyllä tipuin joka kerta ylämäissä. Kevyesti ampuu ylämäkiin tuon painonen kuski, vaikka alla on luomu maasturi.
Polun tukko
16.09.2019, 11.20
Kyllä oma kokemus kertoo sen että jos levossa on 15% avustus niin se on herkempi liikkumaan kuin vastaava luomupyörä.
8-10% avustus vastaa suht lähelle luomupyörää.
Onhan toi avustuksen vastaavuus vaan hurjan vaikea yleistää millään kiinteällä prosentilla. Tasaisella luomua vastaava avustustarve on tietysti aina pienempi kuin ylämäessä.
Tai ääriesimerkki: Jos oletetaan, että tasaisella tiellä tasaista nopeutta sähkö ja luomu kulkevat yhtä suurella polkijan voimalla kolmeakymppiä (eli moottori ei vastusta ja renkaat rullaa yhtä hyvin painoerosta riippumatta), niin avustustarve on periaatteessa 0 % kaikissa alle 25 km/h nopeuksissakin. Mistä siis se 8-10 % avustustarve tulee tasamaalla tasanopeudella, jotta sähkö tuntuu yhtä kevyelle kuin luomu? Vierintävastuksesta, ilmanvastuksesta vai sähkön voimansiirron (moottorin) sisäisistä vastuksista?
Polun tukko
16.09.2019, 15.35
Mielipiteitä on monia.
Omani perustan suomen tarkimpaan persdynoon.
Mielipiteitä on monia.
Omani perustan suomen tarkimpaan persdynoon.
Hyvä perustelu. Kysyn silti vielä että, jos Peak Power on 8-10 %, niin mikä sulla on Support-tasona väliltä 0-100 %? Saisin jonkun käsityksen moottorin todellisesta avustustasosta.
Painovoimasta
Tasaisella tiellä ja tasaisella vauhdilla? Jos siis viittasit tuohon esimerkkiini.
Polun tukko
16.09.2019, 16.29
Eikös noissa blevon aiemmin postatuissa spekseissä ole dataa josta selviää?
En oikeen saanut tulkittua.
Yhdessä kohtaa econ support oli 15% ja Peak Power 25%, toisessa taas 11% ja 23%. Ja smart hr:ät molemmissa päällä.
Mut anti olla.
Polun tukko
16.09.2019, 17.05
Näin.
Alle 139bpm 7% avustus ja kun syke lähenee 139bpm, avustus nousee ollen maksissaan 11%.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190916/a86599795471c328ed586fd228336b97.jpg
Maksimi avustus watteina siis 0,23*560W=128,8W, jossa 23% on peak power ja 560W valmistajan ilmoittama max moottoriteho. Max avustuksen 128,8W saat, kun poljet itse vähintään 286W teholla, jos support on noussut 11 prosenttiin.
Eli sun perstuntuma 8-10% on Blevon mukaan 23%. Huomasitko?
Polun tukko
16.09.2019, 17.42
Mä en oo matikkaa syväanalyysinä käyttänyt vaan vastasin kysymykseen.
Katson avustustason puhtaasti sovelluksesta.
Oli miten oli, omaan reiteen n. 8% (apissa)tuntuu suht vastaavalta kuin nyky genren 160mm joustava,14-15kg painava enskajyrä.
En mäkään tahdo viisastella, mutta avustustaso koostuu kahdesta osasta. Maksimiavustuksesta eli peak powerista, joka sulla on 23%, ja avustusprosentista eli support levelistä, joka määrää auttaako moottori vähemmän vai enemmän kuin itse polkijan tuottama voima. Tuo pelkkä 8-10% support moden kertominen ei vielä kerro paljoa moottori avustuksesta ilman tuota jälkimmäistä. Ja nämäkin kaavat toimii vain 2019 brosella, jossa max support on 410%. Boshissa tilanne olisi eri, koska siinä on kiinteät maksimit eri leveleillä.
Mutta noi sun luvut kyllä vastaa aika hyvin avustusta, jota voin itsekin käyttää luomujen seassa. Alkuperäiseen kysymykseen ei ole oikeaa vastausta, mutta hyviä perstuntumia, jokaisella omansa.
Oli miten oli, omaan reiteen n. 8% (apissa)tuntuu suht vastaavalta kuin nyky genren 160mm joustava,14-15kg painava enskajyrä.
Mikä on pointti ajaa sähköpyörällä niin että se tuntuu 15 kiloiselta enskajyrältä, kysyy sähköpyörän omistaja itsekkin
^ja vastaushan löytyi edelliseltä sivulta.. eli kysymys oli aiheeton
Ohhoh, vuoden olen ollut ilman Levoa ja siinä ajassa on ajaminen sähköavusteisella mennyt näemmä melkoiseksi speksaamiseksi. No, ehkäpä parin viikon sisään on uusi Levo alla, pitääpä vähän syynätä näitä kaikkia prosenttiwattikadenssihommia, tai sitten annan vaan niiden olla :D
Polun tukko
16.09.2019, 21.36
Mikä on pointti ajaa sähköpyörällä niin että se tuntuu 15 kiloiselta enskajyrältä, kysyy sähköpyörän omistaja itsekkin
Se että nämä on niin monikäyttöisiä.
Saat ajettua todella raskaan lenkin vs normi pyörä. Todella kevyen lenkin vs normipyörä. Ja kaikkea siltä väliltä.
Mulla tämä avustuksen vähentäminen lähti siitä, kun akku meinas aina loppua kesken noilla yli 100km lenkeillä. Rupesin miettiin että olisko avustuksen vähentäminen parempi ratkaisu kuin toinen akku tai lisäakku. Palkaksihan tässä saa myös parantuneen reisivoiman ja sehän tarkoittaa että poluilla pääsee entistä kovempaa isommallakin avustuksella. [emoji2]
Suunnitelmissa on vaihtaa takaiskari laadukkaammaksi, ehkä Cane Creek teräsjousiversioksi.
Osaako kukaan neuvoa, mikä jousi olisi suunnilleen sopiva? Ja millä esijännityksellä, tavoittelen pintaherkkää jousta.
Canen laskuri antaa n 500 lbs 190/50 iskarille, mutta se on ilmeisesti luomupyörälle.
Pitäisikö vain lisätä laskuriin painoa 5-6 kg, jolloin tulisi n 550 lbs. Em arvot ovat 2 mm esijännityksellä (suositus 1-6) ja 28 % sagilla
Painoa on 80 kg +vaatteet. Pyörä -18 levo turbo fsr
Meneekö tontille?
Mulla on pari kiloa enempi painoa kuskissa ja jousena 600-paunainen. 550 menee mielestäni kiikkulaudaksi (sellainenkin jousi on hyllyssä) ja lineaarisena myös pohjaa turhan helposti. Ajotyylinä suhteellisen vauhdikas.
Ja jousien kanssahan pyritään aina minimiesijännitykseen; esijännityksellä ei "korjata" liian löysää jousta. Ei etenkään geometrioissa, jotka suunniteltu progressiiviselle ilmaiskarille. Itsellä kauluria kiristetty vain sen verran, että jousi lukittuu paikalleen. Sagia taitaa olla 28-30 % riippuen mittaustavasta.
Pyörä - 18 Levo ja iskarina CCIL coil.
kiitos, tällä pääsee hyvin eteenpäin.
Rupes sunnuntaina Roineen kierrolla (107km) levo expert 2019 nariseen jostain moottori hujakoilta. Ei vaikutusta jos sammutti avustuksen, joten tuskin tuli moottorista, kenties moottorin kiinnityksestä.
No, moottori irti, putsaus ja paikalleen. Ekaa pulttia vedettäessä momenttiin, napsahti pultti poikki. Näkyy olevan jotain hipo matskua (kevyt, eikä ota magneetti kiinni). Pultit pitäis kuulemma vaihtaa joka aukaisun jälkeen. [emoji15][emoji50] Onko muilla kokemusta moottorin irrotuksesta? Oletteko vaihtaneet pultit?https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190827/5c65211ad98665034bd8a8f407d3319a.jpg
Saitko muuten natinan pois? Itsellä sama ongelma. Moottoria en ole irroittanut, muuten käyty kaikki paikat läpi tuloksetta.
Polun tukko
24.09.2019, 16.42
Onkos tuo manuaalissa kerrottu jotta pultit pitää vaihtaa avauksen yhteydessä?
Nimim:viidesti avattu
Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla
Tänään kotiutui Turbo Levo comp. Metriäkään ole ajettu, renkaat litkutettu, huomenna polkimet kiinni ja ottamaan ensi maistiaiset.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190924/824ea1cc4ddb9ed34b8c78e0a4cb9302.jpg
Saitko muuten natinan pois? Itsellä sama ongelma. Moottoria en ole irroittanut, muuten käyty kaikki paikat läpi tuloksetta.
Juu, natina loppui. Mitään ihmeellistä sinänsä moottorin irroituksessa ei löytynyt, mutta natinan sai loppumaan. Takahaarukan alla olevat kaksi moottorin kiinnityksen takimmasta pulttia ovat vähän ahtaita ottaa pois ja laittaa takaisin, mutta muutenhan moottori lähtee aika kivuttomasti pois.
Btw. Keulan natinakin on pysynyt poissa avauksen, putsauksen ja uusintarasvauksen jälkeen, vaikka uumoilin että sekin rupeaa uudestaan natisemaan hetken päästä.
Pulttien vaihdosta:
En muista sanooko manuaali jotain niistä, mutta paikallinen spessukauppias kertoi että spessun huoltokoulutuksessa oli kerrottu että moottorin pultit kuuluisi vaihtaa joka avauksen yhteydessä. Hintaa koko pulttisarjalle on muutama kymppi, joten kovin kalliita eivät ole ja löytyi hyllystä. Kertoivat kyllä myös että ei niitä monikaan vaihda, eli ilmeisesti toimivat useamman kerran. Mulla sattui ilmeisesti huonoa tuuria kun heti eka katkesi kun vedin momenttiin. Sen jälkeen otin töistä lainaan toisen momentin että sain varmistettua että avaimessa ei ole vikaa.
Pultit ja vastakappaleethan on jotain kevyttä hipoainetta.
Joo jarruletku ja vaihdevaijeri ovat ikävästi pultin kantojen edessä. Kun ei millään viitsisi irroittaa moottoria. Ei löydy sitä ratas spiderin avainta ja ulosvetäjääkään.
Ei tarvi ottaa ratasta pois, että moottorin saa pöydälle. Kts mun kuva ylempää.
Aivan. Ajattelin vain, että saa putsattua tuon kotelonkin sisältä kaikki pinnat. Jos irrottais, niin samalla olis ehkä järkeä laittaa se uudempi versio kotelosta, jossa sivukansi on kiinni neljällä pultilla. En tiedä onko tossa suffelissa eroa. Mulla 11/2018 erää eli ei ihan uusinta uutta noi kotelon osat. Akun suojakin on vähän jo lohjennut.
Kertokaapa joku jolla on ollut vm. 2016-2017 Levo, eikös vanhassa softassa saanut säädettyä avuksen määrän, väännön ja poljinvasteen? Sitten tuli päivitys jossa sai laittaa eri tasoille ylä ja alarajat avustukselle, näin ainakin itse muistan. Tässä uudessa ei pysty ilmeisesti suoraan väännön määrään vaikuttamaan? Ja vielä, ketkä ovat tuota shuttle-asetusta käyttäneet, mikä sen idea on?
Miten te latailette noita akkuja. Lataatteko te ne jokaisen lenkin jälkeen täyteen?
Mikähän olisi se optimaalisin tapa ladata, jos haluaa mahdollisimman pitkään säilyvän hyvänä tuollaisen akun?
Polun tukko
30.09.2019, 06.04
Olen ladannut aina lenkin jälkeen kun on hetken viilentynyt.
On aina valmiina täynnä, koska lenkin pituudesta ei voi tietää.
Akun kennot kestää parhaiten, kun varastoi vajaana, ei lataa koskaan täyteen ja ei aja ihan tyhjäksi. En kyllä tiedä millainen ero tuolla on siihen, jos akkua käyttää "normaalisti". Isompi akku kestää teoriassa pidempään hyvänä, koska sitä ei ajeta niin tyhjäksi kuin pienempää ja lataussyklejäkin kertyy hitaammin.
Itse pyrin lataamaan akun vasta ennen lenkkiä edellisenä päivänä.
Hmmm...mä olen tökännyt yleensä heti ajon jälkeen töpseliin ja aina täyteen. Mun ajot on yleensä sen verta pitkiä, että vajaalla akulla ei tule juuri koskaan lähdettyä.
Jos tiedän että en aja moneen päivään, niin saatan jättää lataamatta ja ladata vasta ed yönä.
Talvi tuo vähän tuskaa, kun talli on sen verran iso (traktoritalli), että siellä ei suita pitää lämpöä päällä turhaan ja levosta akun irtiotto on jotenkin psykologisesti hankalaa. Aiemmassa fillarissa otin akun talvisin sisälle ja latasin sisällä. No, pitää keksiä jotain. Maatilalla on onneksi tilaa ja mahdollisuuksia. Pitää viritellä jonnekin pieni, lämmin, lukollinen tila.
Jos ajelee monta kertaa viikossa, niin kannattaa varmaan ladata heti täyteen. Mutta jos tietää, että ei aja viikkoihin, niin joku 70 prossaa lie sopiva varastointikapasiteetti.
Sitten vielä latauksessa pienempi virta ja hitaampi latausnopeus säästää akkua. Ja sama purkamisessa.
Sitten vielä latauksessa pienempi virta ja hitaampi latausnopeus säästää akkua. Ja sama purkamisessa.
Kuinkahan tämä toteutetaan sähköpyörien automaattilatureilla?
Latauksessa ei mitenkään. Toki jos on esim 2A laturi (Esim. Comossa tulee mukana), niin semmoisella voi kiireettömällä ajalla latailla hitaampaa. Luulen kyllä, että on ihan sama lataako 2 vai 4 A virralla, koska turbolla ajettaessa virrankulutus on ihan eri luokkaa ja se kuluttanee myös akkua enemmän.
Hyviä vastauksia. Eiköhän tolla pitkään pärjää.
Tuossa mukana ei tule kuin 500W akku, varmaan silti omaan ajamiseeni riittää, vaikka olisin toivonut 700W akkua. Vielä tämä viikko pitää odotella, ennenkuin kuriiri on ovella laatikon kanssa...
Muistelen, että lion-akkuja on yleisesti turvallista ladata 2C virralla, jos akun kapasiteetti on 1C. Eli jos akun kapasiteetti on vaikkapa 2 Ah, niin sitä on turvallista ladata vielä 4 A virralla.
Joka tapauksessa latausteho laskee mitä täydemmäksi akku tulee. Peruskäyttäjän ei tästä tarvitse huolehtia, vaan kyllä näiden akkujen BMS pitää huolen siitä että akut eivät tule liian täyteen tai mene liian tyhjäksi. Molempiin päihin on jätetty turvarajaa: esim. Spessun aikaisemmassa akussa 100 % täyden akun napajännite on "vain" 41,6 volttia, vaikka sen voisi turvallisesti vetää 42 volttiin saakka. Toki tällöin pitäisi huolehtia siitä, että akkua ei pidetä näin korkealla turhan pitkää aikaa, eikä etenkään missään lämpimässä tilassa.
Dille Vallaton
30.09.2019, 16.26
Kiva ja kiitos villho että vastasit. Meinasin juuri painaa entteriä ja kertoa saman BMS-asian jne. Tätä on kai käsitelty täällä melkein jokaisen pyörämallin topicissa ja aika paljon näyttää puheissa kummittelevan lyijyakkujen aikataudelta periytyvää mutua?
Hyvät täsmennykset. Ei käyttäjälle ole hirveästi jätetty sössimisen mahdollisuutta näissä nykypäivän toteutuksissa. Käyttää vaan eikä murehdi.
En kyllä löytänyt lyijyakun mutuja tästä ketjun loppupäästä. Latausvirta ehkä? 2C olis muuten 700wh:n akulla 40A luokkaa, joten aika kovaa voisi tykittää energiaa tyhjään akkuun. Eikös tuo otto ole rajattu 20 A:iin?
Löysin kattavan vastauksen aiemmin esittämääni kysymykseen shuttle modeen liittyen.
https://www.emtbforums.com/community/threads/understanding-support-vs-peak-power-in-mission-control-app-v2-0.4038/
Dille Vallaton
03.10.2019, 12.06
Puusilmä, sillä en hokannut pikakelauksella kohtaa missä Shuttle-moden toimintaa avattiin. Kerrotko muillekin, mitä asiasta opit?
Tuon viestiketjun 4. vastaus kertoo jo kaiken olennaisen.
Mitä renkaita suosittelisitte 2019 levo comppiin? Eka kesä meni vakiokumeilla.
Dille Vallaton
07.10.2019, 09.59
Tuon viestiketjun 4. vastaus kertoo jo kaiken olennaisen.
Tuon kohdan heti luinkin. Ei siinä shutlesta kerrota mitään (kai) vaan ihan perus rautalanka mitä mission controllin avustusprossan säädöt tarkoittavat. Ei siis mitään uutta ainakaan itselle. Edelleenkään en hokaa mitään eroa jos ajan Turbolla kaikki säädöt tapissa ja heitän seuraavaksi myös shutlen täysille. Ihan samalla tavalla lähtee paikaltaan, kiihtyy mutkasta ja kiipeää! Osaan kai vaan puhua amerikkaa, en lukea?
Ilmeisesti niin tai luetun tekstin ymmärtämisessä ongelmaa. Onhan tuossa jotain mainintaa vaikkapa kadenssin suhteen shuttlea käytettäessä vs. shuttle pois.
Edit: No juu, shuttlen toimintaa sivutaankin vähän enemmän myöhempänä viestiketjua. Mutta käytännössä shuttlen avulla saa enemmän voimaa käyttöön pienemmällä polkemisvoimalla kuin ilman shuttlea. Akkua luonnollisesti kuluu myös enemmän shuttle päällä.
Yksinkertaistettua esimerkkiä aiheesta.
Case 1
Support: 100 %
Peak Power: 100 %
Shuttle: 0 %
Polkija saa täyden avustuksen 560 W moottorilta, kunhan itse polkee vähintään noin 140 W avustuksella. Eli avustustehon määrä pohjautuu polkijan tuottamaan tehoon.
Case 2
Support: 100 %
Peak Power: 100 %
Shuttle: 100 %
Avustus ei riipukkaan enää polkijan tuottamasta tehosta, vaan polkijan kandenssista. Kun polkija pyörittää kampia esimerkiksi vähintään 50 rpm, niin avustus on silloin täydet 560W. Valitettavasti tästä ei ole mitään kaavaa annettu, eli miten kovaa kampia pitää vähintään pyörittää, että maksimit saadaan ulos. Tämä shuttlemode on ihan kätevä siksi, että se säästää akkua verrattuna normiturboon. Koska alhaisella kadenssilla virtaa kuluu tuhottomasti, mutta hyötysuhde eli todellinen avustus on pieni, pakottaa tämä shuttle mode pitämään kierroksia yllä. Eli virta ei kulu harakoille vaan menee avustukseen. Toki jos rajoitat Peak Poweria, niin shuttle mode käyttää samaa maksimiarvoa. Eli Shuttlemode on globaali asetus kaikille kolmelle esiasetetulle avustustasolle.
Eli enpäs yleistäisi tuota shutlemoden suurempaa akun kulutusta. Varmasti kuluu, jos shuttle on aina päällä ja täysillä. Mutta kun mennään hissimäkeen, ja halutaan vain päästä tehokkaasti ylös, väittäisin jopa, että shuttlemodella pääsee useamman kerran mäen ylös kun pelkällä täydellä turbolla. Jälkimmäisessä kun aina ei viitsi pitää kadenssia yllä ja tällöin hyötysuhde laskee ja virtaa menee harakoille.
Dille Vallaton
07.10.2019, 14.01
Nyt on hyvä rautalanka. Kiitos! Kun ajaa pöljänä omaa täyttä Case 1 -asetuksilla, niin voiman tuotto riittää peak poweriin miltei koko ajan joten perstuntumalla ei ole ainakaan merkittävää eroa onko Shuttle 0 vain 100 %. Nousuja Shuttle 100 % pääsee kuitenkin kevyemmällä jalalla pyörittämällä.
Juu, natina loppui. Mitään ihmeellistä sinänsä moottorin irroituksessa ei löytynyt, mutta natinan sai loppumaan. Takahaarukan alla olevat kaksi moottorin kiinnityksen takimmasta pulttia ovat vähän ahtaita ottaa pois ja laittaa takaisin, mutta muutenhan moottori lähtee aika kivuttomasti pois.
Btw. Keulan natinakin on pysynyt poissa avauksen, putsauksen ja uusintarasvauksen jälkeen, vaikka uumoilin että sekin rupeaa uudestaan natisemaan hetken päästä.
Pulttien vaihdosta:
En muista sanooko manuaali jotain niistä, mutta paikallinen spessukauppias kertoi että spessun huoltokoulutuksessa oli kerrottu että moottorin pultit kuuluisi vaihtaa joka avauksen yhteydessä. Hintaa koko pulttisarjalle on muutama kymppi, joten kovin kalliita eivät ole ja löytyi hyllystä. Kertoivat kyllä myös että ei niitä monikaan vaihda, eli ilmeisesti toimivat useamman kerran. Mulla sattui ilmeisesti huonoa tuuria kun heti eka katkesi kun vedin momenttiin. Sen jälkeen otin töistä lainaan toisen momentin että sain varmistettua että avaimessa ei ole vikaa.
Pultit ja vastakappaleethan on jotain kevyttä hipoainetta.
Irroitin vihdoin moottorin. Pultit vedin momenttiin eli mutulla ja käsipelillä. Uudet lukitteet väliin, joten toivotaan että tuli hyvä. Eiköhän se natina aiheudu kuiturungon ja kiinnityspulttien/puslien kosketuspinnoista. En ainakaan keksinyt muuta potentiaalista natinan kohdetta. Ehkä moottorin suojakuori voisi natista runkoa vasten. Mutta saa nähdä kuinka kävi, testilenkki vielä edessä. On muuten virtajohdon moottorin pään liitin on murtumassa päältä päin pikku hiljaa. Menee varmaan vaihtoon jossain kohtaa.
http://aijaa.com/xjSRtf
http://aijaa.com/3xutMF
Polun tukko
08.10.2019, 20.40
Takuuhomma se johto.
Jep. Kait se olis hyvä ajoissa vaihtaa, ennen kuin alkaa kulku tökkimään. Itse johdon eristeet on vielä ehjät. Ei muuten natise enää eli homma onnistui.
Paljonko ootte ajanut voimansiirrolla (eturatas, pakka, ketju)?
Mulla 2019 Levo.
Ajettu nyt 1900km.
Ketjun vaihdoin 1000km:n kohdalla.
Poronpolkaisussa jyrkissä mäissä ketju rutisi aika miehekkäästi. Ehdin jo miettiä että noinkohan vie mut perille asti. Ketju on venynyt vain 0,48 eli sen puolesta vielä hitusen vois ajaa.
Hyllyssä on jo koko setti, mutta jotenkin ajatus on, että pakalla pitäis pystyä ajaan enemmän kuin kaksi tonnia ja nyt mietinkin että jos kokeilis vaihtaa vain eturattaan ja uuden ketjun.
Miten muut ootte vaihdellut voimalinjan osia?
Ei ole Levoa. Kuitenkin vaihdan ketjun, kun se on "venynyt" ts. kulunut noin prosentin verran. Takapakan vaihdan kun osa rattaista on silmällä katsottuna mennyt huonoksi. Tonnin jälkeen kannattaa ketjuja tarkastella ja vaihtaa tarvittaessa, silloin säästää sitä pakkaa. Mulla on ajettuna n. 5 tuhatta km ja muistaakseni kolmas pakka menossa. Ketjujen määrää en muista. Eturieska on vielä alkuperäinen. Se ei juurikaan kulu.
Kohta 2500 mittarissa, tonnin välein ketjut, kun venymää noin 0,5 %. Tonnissa meni myös eturatas eli rutisi uudella ketjulla. Toinen eturatas kesti tonin jälkeen hyvin rutisematta. Meinasin alkaa kierrättää näitä kolmea ketjua. Katsotaan sitten mihin asti takapakka kestää hyppimättä.
Polun tukko
11.10.2019, 19.10
Pakka vaihtoon 1130km kohdalla. Ketjuilla noin 400km ja roskiin, neljäs menossa. Eturatas ollu uudesta asti rf nw eikä vikaa.
Ketjujen vaihdon aika (noin 1200km, ~0.5%).
Alkuperäisiin tyytyväinen, mutta samoja 2018-vuosimallin ketjuja en tunnu löytävän -> mitä täällä suositellaan tilalle?
Ei kai ne ketjut niin justiinsa ole että minkälaiset laittaa. Kunhan käytössä muistaa voidella, ettei pääse kuivahtamaan. Vetolujuus riittää kaikissa ketjuissa, kaiken saa silti rikki/poikki ja ilman voitelua ketju kuin ketju venähtää.
Sramin xx1:llä on menty viimeiset 5 vuotta molemmissa maastopyörissä. Tosin nyt luomussa KMC:t vahattuna. Hyvin toimii nekin.
XX1:llä mäkin oon ajanut.
Orkkig osilla ajoin 1000km.
Sitten uudet ketjut (xx1) (vanhan ketjun venymä 0,5).
2000km:ssa rupes eturatas rutiseen isoissa ylämäissä. Purin ja pesin koko voimansiirron, ei auttanut. Vaihdoin uuden ketjun, ei auttanut. Sitten vaihdoin uuden ketjun kaveriksi uuden eturattaan. Sit hiljeni. Vanha ketju oli venynyt vasta 0,48.
Ei ole fsr:ää mutta hommasin Turbo levo ht:n eilen. Light blue appilla kokeilin että toimiiko mun softassa tämä nopeuden/avustuksen rajoituksen poisto. No Mission Control appiin olisi onnistuessaan pitänyt tulla renkaan pyörintä kooksi 800mm josta tietää homman onnistuneen no ei tullut vaan jäi 2000mm. Lähdin sitten töihin poleskelemaan ja tcd näyttö näyttää maksiminopeutta 15km/h ja reilun 5km reitin pituus näyttää 1.9km.Saako tuota jotenkin resetoitua alkuperäiseksi? Avustuksen limitteri on kyllä poissa ja avustaa yli 40km/h vauhteihin kun vaan polkee. Onko kenelläkään muulla vastaavaa "viritystä" tehtynä?
Onko kellään suosituksia noille kolmelle säädölle? Lähinnä ainakin toi Eco on liian tehokas, kun haluaisi vähän avustusta hangessa, niin tuo syöksähtää voimalla eteenpäin. Ihan liian tehokas ja pilaa kyllä ajamisen.
Noista kahdesta muusta tasosta en tiedä sanoa, kun niin vähän testannut.
Mullon -19 Levossa kuvan asetukset.
Ecolla pääsee kovalla pohjalla 110-150 km.
Vaikka käyttäis trailia/turboa, niin silloinkin polkua 70km.
Akku 700wh ja kuski reilusti yli 100 kg.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191114/3df86390093538b62ce151205b367dd5.jpg
Jatkan vielä.
Peak power vaikuttaa siihen kuinka se syöksyy. Koita laskea sitä ja hakea itselle sopivat säädöt.
Mitä nastarenkaita porukka käyttää levossa vakio vanteella? Tuo 2.25" tuntuu kovin kapealle. Vai mikä setti, vanne+rengas olis hyvä ja mahtuu pyörii.
Meillä perheen kahdessa 19 mallisessa Levossa on 45nrth Wrathchildit. Suuremmassa (L-koko) 29”x2,6” vakiokiekoilla ja pikkulevossa (s-koko) mennään plussilla 27,5”x3,0” 40mm leveillä kiekoilla. Nuo plussat on minulla ollut aiemmissa pyörissä ja pitävät todella hyvin. 29” en ole vielä ehtinyt kunnolla ajaa.
petrivet
02.12.2019, 11.10
Mitä nastarenkaita porukka käyttää levossa vakio vanteella? Tuo 2.25" tuntuu kovin kapealle. Vai mikä setti, vanne+rengas olis hyvä ja mahtuu pyörii.
Turbo Levo 2017 mallissa
Ice Spiker Pro Evo 65-584 27,5x2.6
Hyvin rullaa ja mahtuu
petrivet
02.12.2019, 13.10
Turbo Levo 2017 mallissa
Ice Spiker Pro Evo 65-584 27,5x2.6
Hyvin rullaa ja mahtuu
Meillä perheen kahdessa 19 mallisessa Levossa on 45nrth Wrathchildit. Suuremmassa (L-koko) 29”x2,6” vakiokiekoilla ja pikkulevossa (s-koko) mennään plussilla 27,5”x3,0” 40mm leveillä kiekoilla. Nuo plussat on minulla ollut aiemmissa pyörissä ja pitävät todella hyvin. 29” en ole vielä ehtinyt kunnolla ajaa.
200e! Renkaasta, alaleula tippui :D eikö tosiaan oo edukkaampaa talvinagelia 29" ja 2.6:
200e! Renkaasta, alaleula tippui :D eikö tosiaan oo edukkaampaa talvinagelia 29" ja 2.6:
Onhan noi älyttömän kalliita, mutta täältä saa edes vähän kohtuullisemmalla rahalla:
https://r2-bike.com/45NRTH-Tire-Wrathchild-275-650B-x-30-120-TPI-252-XL-Spikes
Ja toisaalta, onhan tuossa nastojakin enemmän kuin normaalissa auton nastarenkaassa, joten hintaa voi sillä edes jotenkin perustella.
Vieläkun pitää tosiaan olla 29". Kyllähän noilla varmaan monta talvea ajaa.
Vieläkun pitää tosiaan olla 29". Kyllähän noilla varmaan monta talvea ajaa.
Plussaversioilla olen ajanut vajaa 1000km ja näyttävät yhä uusilta. 29” versiossa on ollut hiukan ongelmia nastojen pysyvyyden kanssa joten alku varovaisesti. Tähän mennessä 45nrth renkaat ovat olleet kyllä todella laadukkaita.
NastaRenkaista Kysyin kahdesta liikkeestä ja molemmista sanottiin et 29"vanteelle vaan 2.25 Schwalbe. Itsestä tuntui kapealta mut vanteelle tuon pitäisi sopia (30mm vanne) ja kun ei tarvi koittaa ajella lumen päällä
Mahtuuko -19 levo compissa 3" talvikumi pyörii?
Uusi levo comp 2020 saapuu ensiviikolla. Mitä mieltä pro porukat täällä noista etu ja taka iskareista. Oma ajo aikas rauhallista Turun metsissä ja poluilla.
Mihin päivittäisitte , ja pakko ei siis ole päivittää mihinkään, mutta jos muutamalla satasella saa isoja hyötyjä, niin miksi ei. ( myy siis pyörän mukana tulevat uusina pois ja ostaa uudet tilalle )? Kiitos kovasti etukäteen.
Onko mitenkä eroa 2019 malliin verrattuna? Toki akku isompi mutta muuten?
Hah. Aloitin pyöräilyn toukokuussa . Ostin 2015 felt cyclon, myin pois heinäkuussa, ostin heinäkuussa devinci spartan 2015 ja myin pois marraskuussa. Ja nyt uuden levo comp. Ei siis kauheesti tietoo näistä. Sen tiedän et lähti lapasesta 1000 pyörästä —— 6500 . Eli ei kauheesti tietoo näistä. Mitä nyt lueskellut eri foorumeita keväästä asti.
Itsellä ikää kertynyt jo yli 50 ( voisko sanoo et 50 villitys ) mutta mukava harrastus on.
https://r2-bike.com/45NRTH-Tire-Wrathchild-Trail-29-x-26-TLR-120-TPI-252-concave-XL-Carbide-Spikes käykö toi 2019 levo comppiin?
https://r2-bike.com/45NRTH-Tire-Wrathchild-Trail-29-x-26-TLR-120-TPI-252-concave-XL-Carbide-Spikes käykö toi 2019 levo comppiin?
Tilasin eilen 2020-mallisen Levo Compin ja laittavat myymälässä alle juuri nuo renkaat. Eli eiköhän nuo pyöri tuossa 2019-mallissakin.
mehukatti
24.12.2019, 11.45
Onks kellään kokemuksia uudesta 2020 Kenevosta, kun kukaan ei oo tehny pyörälle omaa topiccia. Alamäessä toimii varmaan hyvin, mutta mites normipoluilla? Koeajoin ite Levo Compin, mutta jäin kaipaamaan S-mitoitusta, parempaa jousitusta, jne.
Koeajoitko levo compin ettet vain Levoa ? koska niissä on eroja esim.joustoissa , ja hinnassa +1500 eur. ( sory tyhmä kysymys ).
Kenevoa olin ensin ostamassa , mutta parikin kaveria sanoivat että ei missään nimessä ellei sitten ole suurinosa alamäkiajoa.
Eli en ole ajanut sitä vain kuulopuheita.
Levon keula :Etuhaarukka: RockShox 35 29, DebonAir spring, Motion Control damper, 51mm offset, 15x110mm thru-axle.
Takaiskari:RockShox Deluxe Select, 150mm joustomatka
Levo comp : Etuhaarukka: RockShox Lyrik Select RC 29, DebonAir spring, Charger RC damper, 51mm offset, 15x110mm thru-axle.
Takaiskari: RockShox Deluxe Select+, 150mm joustomatka
Käy. Sisäänajo renkailla kannattaa ottaa tarkasti ja välttämättä sekään ei riitä pitämään nastoja paikallaan. Liimaamalla pysyy. Muuten täydelliset talvikumit.
Onks kellään kokemuksia uudesta 2020 Kenevosta, kun kukaan ei oo tehny pyörälle omaa topiccia. Alamäessä toimii varmaan hyvin, mutta mites normipoluilla? Koeajoin ite Levo Compin, mutta jäin kaipaamaan S-mitoitusta, parempaa jousitusta, jne.
Itsellä on 2020 Kenevo Expert ja kilsoja alla sillä nyt joku 500, että alkaa syntymään jo jonkinlaista käsitystä fillarista. Hommasin tuon itselle Levon (vanhempi 2018 runko) rinnalle, kun enimmäkseen tulee preferoitua alamäkipainotteista ajelua. Sanomattakin selvää, että tuommoisessa ajelussa fillari on kuin kotonaan ja kuskilta loppuu ominaisuudet kesken ennemmin kuin fillarilta. Olen heittänyt tuolla aika paljon myös ihan normilenkkiä tasaisemmillakin poluilla ja kyllä sillä pystyy ihan trail-ajeluakin harrastamaan. Levoon verrattuna paino kyllä tuntuu ja jos etupäässä ajelee tasaisempaa polkua, on se Levolla hauskempaa Kenevon ollessa aikamoinen jyrä, mutta pysyy polkulenkeillä helposti Levojen vauhdissa. Voimaa saa käyttää poluilla vähän enemmän etenkin kuin keulilla on Expertissä tuo tuplakruunu. Lisäpainosta huolimatta ainakin tuolla 700w-akulla pääsee kyllä heittämään pidempiäkin lenkkejä helposti.
Ehkä johtuen fillarin vauhtikyvyistä sekä suuremmasta painosta, 25km/h -rajoitin häiritsee Kenevossa mielestäni enemmän kuin Levossa, toki tähän on ratkaisuja olemassa. Geometria on Kenevossa itselle erittäin jees etenkin kun pituutta löytyy 191cm. Kenevo myös kiipeää paremmin kuin tuo Levo, keula pysyy tiukoissakin nousuissa maassa paremmin.
Kenevo soveltuu kyllä mielestäni ihan kaikkeen ajeluun eikä välttämättä tarvitse muita fillareita rinnalleen, mutta kuten sanottua, tasaiselle helpolle polulle löytyy hauskempia vaihtoehtoja markkinoilta. Jos taas bike parkit, DH- ja enduroajelut kiinnostelee enemmän, on Kenevo mielestäni huippu peli. Kenevon hommaamisen jälkeen Levo on päässyt poluille vain pari kertaa, mutta ensi kesä sitten lopulta näyttää kummalla sitä tulee enemmän ajeltua.
Polun tukko
02.01.2020, 12.48
Oletteko talvi käyttöön tehneet mitään suojia jotta lumi/vesi ei tunkeudu sähköihin?
Onko suojaus ylipäätään tarpeellista? Luulisi, että on suojattu roiskevettä varten sen verran hyvin, että kestää sateet ja pesun. Tuota ei varmaan passaa upottaa kovin syvälle, joten enskahommista tutut suoleikit saa unohtaa.
Sain eilen pyörän käyttööni ja pitihän sitä heti käydä testaamassa. Olosuhteet olivat lunta, jäätä ja vettä. Mahtava laite!
Oletteko talvi käyttöön tehneet mitään suojia jotta lumi/vesi ei tunkeudu sähköihin?
Ei ole suojauksia. Toinen perheen Levoista ei ole kurasta, lumesta ja pesusta ollut minään, mutta toiseen meni jo toisen kerran päävirtajohto vaihtoon. Molemmat 2019 mallia.
Polun tukko
05.01.2020, 15.57
Välähtääkö muilla punainen ledi näytössä startissa?
Mulla välähtää näytön keskivaiheilla.
Starttaa kyllä normaalisti.
Onko muilla? Tai tietoa mistä johtuu? Virtajohto?
Onko muilla? Tai tietoa mistä johtuu? Virtajohto?
Välähtää ainakin minulla 2020 Levossa. Oletan sen kuuluvan asiaan, kun on sitä tehnyt alusta alkaen. Sen jälkeen rullaa siniset palkit ylös ja alas, sekä starttaa normaalisti.
NikkeKnakkerton
06.01.2020, 13.05
Sattuuko tietämään ketkä on Helsingin alueella spessujen jälleenmyyjiä?
Onko muilla? Tai tietoa mistä johtuu? Virtajohto?2019 levossa välähtää myös. Kuuluu vissiin asiaan.
Minä en näe kuin sinistä, kun kytken virrat 2020-malliin. Lienee sitten rikki :)
Polun tukko
06.01.2020, 19.21
Hieman jäistä paikallisilla poluilla. Tarvii nastat jos meinaa nauttia ajamisesta.
https://share.icloud.com/photos/0_a5kcF-fJytt7gEDEDUR8FMA
Dille Vallaton
07.01.2020, 17.33
Joka kerta väläyttää meikän kameli nanosekunnin yhtä punaista viivaa kun kytkee virran päälle.
Sattuuko jos katsoisi sellaisella internetillä ketkä Spessua jälleen ja edelleen myy!!!
Sattuuko tietämään ketkä on Helsingin alueella spessujen jälleenmyyjiä?
Helsingissä sähkö-Spessuja myyvät ainakin:
http://www.pyorahuolto.com/shop/
https://www.mountainbikeshop.fi
Polun tukko
08.01.2020, 13.05
Kiroilin eilen invisiframe kitin paikalleen
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200108/00a163bc234dc62957a466fca57f041f.jpg
Tuossa videolla vähän ajatuksia fillarin suojaamisesta & ylläpidosta kosteissa olosuhteissa:
https://www.youtube.com/watch?v=-_4TDHS76CQ
Itse teippasin TCU:n videon inspiroimana, mutta sen enempää en taida jaksaa asiasta stressata.
Polun tukko
08.01.2020, 17.08
Mun mielestä jos ostaa n7000€ pyörän niin haluan siitä pitää huolta :)
Tuossa videolla vähän ajatuksia fillarin suojaamisesta & ylläpidosta kosteissa olosuhteissa:
https://www.youtube.com/watch?v=-_4TDHS76CQ
Itse teippasin TCU:n videon inspiroimana, mutta sen enempää en taida jaksaa asiasta stressata.
itsellä kotiutui levo comp 2020 mattamusta , jokunen viikko sitten, mistä noita valmiita teippejä sais ostaa, mattavärin haluaisin säilyttää.
Polun tukko
09.01.2020, 08.35
Googlaa invisiframe
Googlaa invisiframe
Googlattu on, lähinnä mietin löytyiskö suomesta .
Polun tukko
09.01.2020, 20.35
Eipä löydy.
Saiskos täältä mielipiteitä tuosta spessun turbo levosta mikä maksaa tuon 4999€? Saako tuohon rahaan paremman muilta merkeiltä? Comppiha ois hyvä mutta kun ei rahat riitä siihen
Polun tukko
17.01.2020, 11.07
Parhaus on aina makuasia.
Jokatapauksessa levo on aina hyvä, mallista riippumatta. Ei voi kuin suositella.
Saiskos täältä mielipiteitä tuosta spessun turbo levosta mikä maksaa tuon 4999€? Saako tuohon rahaan paremman muilta merkeiltä? Comppiha ois hyvä mutta kun ei rahat riitä siihen
Tässä miettinyt kovasti mitä seuraavaksi ja Levoakin katsellut, minulla tyssää hintaan, mielestäni tuossa perusmallissa on esim jousituskomponentit, jarrut ja vaihteisto on aika huonoa tasoa vs moni muu samanhintainen. haluaisin myös vähän isomman akun mutta tuossa se on 500Wh. vasta kalliimmissa on 700Wh
Parempaa hinta/laatusuhdetta tarjoaa omaan makuun YT Decoy, mustana hevosena Propain Ekano tai Radon Render joka on pirun hyvän näköinen mutta aavistuksen vajaajoustoinen mun makuun..
Tässä miettinyt kovasti mitä seuraavaksi ja Levoakin katsellut, minulla tyssää hintaan, mielestäni tuossa perusmallissa on esim jousituskomponentit, jarrut ja vaihteisto on aika huonoa tasoa vs moni muu samanhintainen. haluaisin myös vähän isomman akun mutta tuossa se on 500Wh. vasta kalliimmissa on 700Wh
Parempaa hinta/laatusuhdetta tarjoaa omaan makuun YT Decoy, mustana hevosena Propain Ekano tai Radon Render joka on pirun hyvän näköinen mutta aavistuksen vajaajoustoinen mun makuun..Osta se mikä tuntuu hyvältä ja sopii lompakolle. Silti pakko kysyä, että millä perusteella jarrut on huonoa tasoa? Kokemusta kyseisistä jarruista? Jos sokkona ajaisit eri fillarit, niin osien hinta ei välttämättä määritä niiden toimivuutta.
Ja itse olen toki vähän jäävi edes kommentoimaan tätä quotea. Itse en tinkinyt komponenttien tasosta ostohetkellä.
Lähetetty minun Nexus 7 laitteesta Tapatalkilla
Polun tukko
18.01.2020, 08.40
Hintalaatu suhteelta commencalia on kehuttu.
Pieni venytys budjettiin:
https://www.commencal-store.com/Mobile/meta-power-29-essential-c2x29149976
Kannattaa muös katsella käytettyjä. Levoja liikkuu tasaisesti. Suosittelen katsomaan emtb forumin myynti osaston.
Kaveri tilasi briteistä käytetyn levon, kaikki meni hyvin ja pyörä oli priima.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.