Näytä tavallinen näkymä : Specialized Turbo Levo FSR kaikkine variaatioineen
Sivut :
1
2
3
4
5
6
[
7]
8
KetjutOn
27.04.2021, 08.10
15/30/70 itselläni avustukset. Olleet jo pari vuotta. Jos uhkaa tulla yli satkun porukkalenkki, olen ecoa vielä tiputtanut 10-12 hujakoille.
Ajelin helppoja reittejä pääasiassa Eco-asetuksella 91 km ja parin palkin verran oli akussa varausta vielä jäljellä. Hyvin tuntuu yhdellä "tankkauksesella" kilometrejä pääsevän.
ruuduntakaa
01.05.2021, 07.45
2021 Turbo Levo Comp; mahtuuko taakse ongelmitta 29 2.6 rengas?
2021 Turbo Levo Comp; mahtuuko taakse ongelmitta 29 2.6 rengas?
Eikös tuo runko ole täysin sama 2019-2021 malleissa, jos siis et puhu uudesta Gen3 Levosta? Eli mielestäni mahtuu.
Sent from my iPhone using Tapatalk
ruuduntakaa
10.05.2021, 06.48
Eikös tuo runko ole täysin sama 2019-2021 malleissa, jos siis et puhu uudesta Gen3 Levosta? Eli mielestäni mahtuu.
Pyörä jo alla ja todettu että mahtuu. :) Toki ajan ton 2.3 Eliminatorin ensin loppuun, ei kehnompi rengas ollenkaan. Bucther 2.6 on jo hankittu valmiiksi. Josko kakkoskiekoille laittais talveksi alle.
Nyt vasta kolme kunnon lenkkiä takana Levolla ja täytyy todeta että oli onnea kun Trek viivästyi ja päätin tämän hankkia.
Aivan huikea pyörä, mihin tällä pystyykään kun pääsee kunnolla sinuiksi laitteen kanssa!
Eliminatorissa on kivasti enemmän pitoja Butcheriin verrattuna, kun on nappulaa kolmessa rivissä. Takana 29. 27,5 ei kokemusta.
ruuduntakaa
10.05.2021, 07.27
Eliminatorissa on kivasti enemmän pitoja Butcheriin verrattuna, kun on nappulaa kolmessa rivissä. Takana 29. 27,5 ei kokemusta.
Jaa mulla taas päinvastaiset kokemukset(tai luulot) ainakin edessä Butcher pitää paremmin, Eliminator takana ei ihan niin vakuuttava(hyvä toki). Siksi ajattelin kokeilla Butcheria molempiin päihin.
Ehken se sitten ei takana toimi kuten oletin.
Tehdasrengastuksesta mulla ei ole kyllä moitittavaa, mikä on melko harvinaista. Tyytyväinen ole Butcher/Eliminaton komboon. Varsinkin eturengas vakuuttaa suuresti.
Ehkä sit tosiaan säästän ton toisen Butcherin talvelle, 2.6 piikkisika on jo eteen hommattuna.
Josko tuon 2.3 Eliminatorin sit kuluttuaan päivittäis 2.6-versioon. 2.6/2.3 kombo vähän ihmetyttää, ketteryttäkö tolla on haettu?
Raaka vetopito ylämäessä ääritilanteissa menee minusta eliminatorille. Kurveihin harvoin ajan pidon rajamailla. Mutta jotenkin vakaammalle silti tuntuu, kun nappularivien välissä ei ole rakoa. Molemmilla pärjää ja makuaioita ja mitä näitä sanontoja olikaan.
Lisätään, että -19 malleissa Butcher oli vakiona myös takana. Kohta jo kaksi eliminatoriakin ajettu loppuun tuon ensiasennusrenkaan jälkeen. Edessä Butcher ihan ok. Eka hajosi kiviin (snakebite ja 4 reikää kerralla), toinen on välttynyt hölmöilyiltäni.
ruuduntakaa
10.05.2021, 07.47
Raaka vetopito ylämäessä ääritilanteissa menee minusta eliminatorille.
Tää on muuten varmaan totta, muistinkin et lauantain lenkillä mielessäni ihmettelin että miten ei takanen suttaa kun tyrkkäsin turbolla oikein kunnon hiekka/kivi nyppylää ylös.
ruuduntakaa
10.05.2021, 17.14
Tuosta seuraava Eliminator siis taakse. Vaatimattomat 1400g.
Onkohan toi T7 kuinka pehmeä?
https://foxcomp.fi/specialized-eliminator-grid-gravity-2br-t7-t9-tire-29-x-2-6
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210510/d4eceb76e5f18c6a0ddeca3520f14513.jpg
Ei kokemusta pehmeydestä.
Voi niitä aikoja, kun alla oli alle 500g kumit litkutettuna. 26 tuumaisena. Oli herkkyyttä eikä sähköistä tietoakaan. Nykyään jyrätään massalla ja voimalla.
^Niimpä, monessa kohtaa, missä 5 vuotta sitten oli hyvä polku, niin nyt on sosetta.
"Kyllä turve lentää...!"
^Täälläpäin trendi tuntuu olevan, että polkuja kunnostetaan raivaamalla puut, levittämällä 30 cm sepeliä pohjalle ja hienompaa hiekkaa päälle. Kaivetaan vielä ojat reunuksille ja avot, meillä on taas viihtyisämpi luonto asuinympäristö lähimaastossa. Mutta sekin on huomattu, että yksityiset maanomistajat alkavat karsastaa pyöräilijöitä. Alkaa urat kulua paikoin. Tai sitten vain kasvanut pyörien määrä alkaa ärsyttää.
^Täälläpäin trendi tuntuu olevan, että polkuja kunnostetaan raivaamalla puut, levittämällä 30 cm sepeliä pohjalle ja hienompaa hiekkaa päälle. Kaivetaan vielä ojat reunuksille ja avot, meillä on taas viihtyisämpi luonto asuinympäristö lähimaastossa. Mutta sekin on huomattu, että yksityiset maanomistajat alkavat karsastaa pyöräilijöitä. Alkaa urat kulua paikoin. Tai sitten vain kasvanut pyörien määrä alkaa ärsyttää.
Menee vähän aiheen ohi, mutta onhan se selvä, että sähköpyörien myötä reittien kuluminen lisääntyy. Kuka tahansa jaksaa nyt kunnon puolesta ajaa poluilla, mikä tarkoittaa pyörien selkeää lisääntymistä reiteillä ja parempikuntoiset ajavat entistä pidempään ja kovempaa. Ja pehmeät polutkaan eivät "haittaa" kun sähköllä pääsee kevyesti...
ruuduntakaa
11.05.2021, 08.25
Hyvä on akku Levossa. Aamusta 32km Traililla lähinnä, välillä Turboa.
Akkua jäi 48%. Keskimääräinen avustustaso 177.18% ja kokonaiskulutus 378wh.
Relative effort 160 mikä on mulle aika kova taso.
Menee vähän aiheen ohi, mutta onhan se selvä, että sähköpyörien myötä reittien kuluminen lisääntyy. Kuka tahansa jaksaa nyt kunnon puolesta ajaa poluilla, mikä tarkoittaa pyörien selkeää lisääntymistä reiteillä ja parempikuntoiset ajavat entistä pidempään ja kovempaa. Ja pehmeät polutkaan eivät "haittaa" kun sähköllä pääsee kevyesti...
Tämä on täysin totta. Perheen polkujuoksija aina lenkkien jälkeen raportoi, kuinka huonossa kunnossa paikalliset polut ovat pyörien jäljiltä.
Älkää nyt menkö metsää pilaan pyörillä... jos sinne rakennetaan taloja niin paljon helpompi lähtökohta rakentamiselle kun metsä ei oo pilalla
ruuduntakaa
11.05.2021, 09.18
Mitä mä tänä aamuna pyörin tuolla poluilla missä en ole käyny pariin-kolmeen vuoteen niin täytyy todeta että ei pyöräilijät maastoa pilaa.
Ei pysty millään samaan kuin metsätyökoneet ja teollisuusrakentaminen.
Melkein tippa tuli silmään kun muisteli niitä entisiä polkuja siellä metsän siimeksessä. Tilalla oli hiekkateitä, teollisuushalleja, raiskattua metsää, metsäkonepolkuja, hakkuuaukeita.
Siinä ei pari sähköpyörää tunnu yhtään missään. :/
Mitä mä tänä aamuna pyörin tuolla poluilla missä en ole käyny pariin-kolmeen vuoteen niin täytyy todeta että ei pyöräilijät maastoa pilaa.
Ei pysty millään samaan kuin metsätyökoneet ja teollisuusrakentaminen.
Melkein tippa tuli silmään kun muisteli niitä entisiä polkuja siellä metsän siimeksessä. Tilalla oli hiekkateitä, teollisuushalleja, raiskattua metsää, metsäkonepolkuja, hakkuuaukeita.
Siinä ei pari sähköpyörää tunnu yhtään missään. :/
Näin kävi tosielämässä kun mielensä pahoittaja pappa oli aina huolissaan kun ajettiin Nokia Harjuniitty metsässä ja tuli renkaan jälkiä... nyt ei ole enään renkaan jälkiä siellä
ruuduntakaa
12.05.2021, 07.55
Motokeidas (https://www.motokeidas.com/shop/tuotteet/Polkupyoratarvikkeet-Muut/PohjapanssariRunkosuoja-Specialized-Turbo-LevoKenevo-LEVOPP) myy mitä mainiointa iskusuojaa Levoon.
https://www.emtbforums.com/community/attachments/img_9682-jpeg.61244/
https://www.emtbforums.com/community/attachments/img_9681-jpeg.61245/
Ei varmaan kuitenkaan kannata tarkoituksella hakata panssaria puunrunkoihin. Voi hajota tuo akun ruuvikiinnitys joka tapauksessa. Näyttää myös osalle, joka kivast kerää lisää kuraa väleihin.
Yhden akun muovin olen joutunut ostamaan oman ajovirheen vuoksi. Nyt olen yrittänyt olla tarkempi.
ruuduntakaa
12.05.2021, 08.33
Ei varmaan kuitenkaan kannata tarkoituksella hakata panssaria puunrunkoihin. Voi hajota tuo akun ruuvikiinnitys joka tapauksessa. Näyttää myös osalle, joka kivast kerää lisää kuraa väleihin.
Yhden akun muovin olen joutunut ostamaan oman ajovirheen vuoksi. Nyt olen yrittänyt olla tarkempi.
Tossa tulee akulle oma ruuvinsa johon toi kiinnittyy pienemmällä ruuvilla=suojaa myös sitä akun ruuvia rikkoutumasta. Ikäänkuin sulake.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210512/5a12dd7cd416f2cacf60abd5d1f02d4b.jpg
Mä päätin ton hommata kun jo kolmannella lenkillä sain pikkuosumia.
Ärsyttää jos pitää himmailla ajoa pohjakosketusten pelossa. [emoji3526]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210512/df8a63b01e89c8754d46d225f6f69298.jpg
No kyllähän tuo varmasti ihan hyvä sitten on tarkoitukseensa. Mutta samalla tavalla joutuu kuitenkin varomaan ja pyrkiä välttämään kosketukset. Ei voi nojata edelleenkään, mikä toki ei ole tuon tarkoituskaan. Voisin jopa hommata, mutta kaikki lokarit ja irralliset palikat vaan haittaa pesua. Olen käyttänyt läpinäkyvää teippiä tuossa akun ja rungon saumassakin, ettei hiekkavesi valu akun ja hiilikuiturungon väliin tekemään tuhojaan.
Statistiikkaa -19 S WORKSin omistamisesta.
406 tuntia ja 7 200 km kesti XX1 takapakka kahta eturatasta ja kolmia ketjuja kierrättämällä. Nyt alkaa pomppia yli jo suurimmalla takarattaalla, joten vaihto on edessä. Kalliitahan nuo osat on, mutta voimansiirron kustannuksiksi näyttää pyöreästi tulevan 1 €/h tai tai 5,5 snt/km. Kokonaisuudessaa 25 kuukauden aikana rahaa varaosiin ja huoltoihin (kiekkojen rihtauttaminen x 2) on maksanut 700 €. Eli 10 snt/km. Nyt vaihtoon menevä voimansiirto ei ole vielä tuossa summassa mukana. Sehän lähes tuplaa tuon kustannuksen.
ruuduntakaa
12.05.2021, 10.53
Onko kukaan avannu Levon takaiskarin ilmakannua irroittamatta iskaria? Kun on hieman ahdas paikka..
Saattas olla tarve pienentää tokenia. Tai sit tossa perässä vaan on törkeen hyvä ja kova progressio.
25% sägillä en saa koko joustomatkaa hyödynnettyä, aamulla lisäsin sägin lähes 30% katsotaan mitä vaikuttaa.
Iskari on kahdella pultilla kiinni. Kyllä se irroittaa pitää, että saat ilmakannun takaisin. Tai ylipäätään tokeneita on kivempi hypistellä kun iskari on pöydällä.
Progessiota on, mutta maavara on sen verran maltillinen, että hyvä vaan, ettei takapää pohjaa. Eli itse en tekisi mitään asialle.
ruuduntakaa
12.05.2021, 11.08
Progessiota on, mutta maavara on sen verran maltillinen, että hyvä vaan, ettei takapää pohjaa. Eli itse en tekisi mitään asialle.
Saatat olla kyllä oikeassa, enpä hötkyile vielä asian kanssa.
Petri Tuomenpuro
14.05.2021, 00.09
https://singletrackworld.com/charged/2021/05/13/first-look-2022-specialized-kenevo-sl-is-a-19kg-170mm-emtb/?fbclid=IwAR22mTharPZpao7Nz7mgJMMfSEP-wImmDWN7Xsjq5d3_ih_7-2ab5NAu6RI
Tuo Kenevo voi olla kova kampe. Itse tykkäsin Levo SL:n todella köykäisestä käsiteltävyydestä, avustus oli minulle ihan riittävä, akkukin riitti kaikkin lenkkeihin. Pisin 108km. Itselläni vertailukohtina toimivat aiemmat 2017 ja 2020 Levo compit.
ruuduntakaa
14.05.2021, 15.40
Rovalin kiekot on juustoa. Ja ihmettelin alunperinkin 2.3 renkaan valintaa taakse.
Vielä en inserttiin lähde, tilauksessa Eliminator 2.6 Gravity, jos siitä ois apua.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210514/a8e09f9f2b93d61b71d1e6348c98d943.jpg
Rovalin kiekot on juustoa. Ja ihmettelin alunperinkin 2.3 renkaan valintaa taakse.
Vielä en inserttiin lähde, tilauksessa Eliminator 2.6 Gravity, jos siitä ois apua.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210514/a8e09f9f2b93d61b71d1e6348c98d943.jpg
Itselläni on insertin kanssa kestänyt Rovalin kehät hyvin rytkytystä. Takanapa tosin kerran mennyt. Insertin kanssa on päässyt ajelemaan tyhjälläkin kumilla kotiin, kun litkut eivät kumia paikanneet. Ensin epäilin minäkin insertin toimivuutta, mutta enää en osaa olla ilman oli alla sitten emtb tai luomu.
Kaiken saa rikki. Kuitu Rovalit on pysyneet vielä ainakin läjässä. Paljonko oli paineita, kun pamahti?
ruuduntakaa
14.05.2021, 17.01
Kaiken saa rikki. Kuitu Rovalit on pysyneet vielä ainakin läjässä. Paljonko oli paineita, kun pamahti?
1,8 luokkaa oli paineet.
Toki melkoisia kivipuutarhoja laskettelin. Eikä edes tuttuja.
Mutta kun innostuu ja kulkee niin minkäs teet. :D
Mutta josko tymäkämpi rengas auttaa asiaa, katsotaan.
Ja tietty niitä ajolinjoja vois opetella kans hahmottamaan paremmin..
Niin saa. Tänään töistä tullessa ajoin johonkin pirun routakuoppaan tms. Ajatus oli harhateillä eikä siellä tienpinnassa. Vauhtia nelisenkymppiä ja tärskähti sen verran pahasti että kuitukiekko menee seurantaan.
ruuduntakaa
14.05.2021, 18.46
Kyllähän toi oma vanteen paskominen on ihan omaa syytä.
Urku auki katsomatta yhtään linjoja.
Mut pannaan se alkuinnostuksen piikkiin. :D
Pyörä vaan on niin huikee! :)
Itse löin uutuuttaan eturenkaan neljästä kohtaa puhki. Tupla snakebite. Kivi oli yllätys, mutta kumissa epähuomiossa liian vähän painetta ja keulakin pohjasi epäonneksi. Oli säätö kesken. Pamaus oli todella kalliin kuuloinen, mutta kuitukehä ja kivi jäi eloon. Vain kumi oli kaputt.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210514/1c21ff477af55b9e9d1e0516e35258de.jpg
ruuduntakaa
18.05.2021, 11.19
Kukaan asentanu Levoon Lupine SL SF:ää? Mulla oli toi Boschissa ja nyt Brosen kaapelilla kytkettynä TCU antaa (välillä) jonkin virhekoodin+päivänajovalo tuntus olevan aivan liian kirkas.
Sama valoyksikköhän toi kaiketi on, piuha vaan eri?
Muoks:
"Yes, we need to exchange the electronic board. There's a different one for Brose.
For that you need to send the light to us."
^ On se pari talvea ollut käytössä.
Kukaan asentanu Levoon Lupine SL SF:ää? Mulla oli toi Boschissa ja nyt Brosen kaapelilla kytkettynä TCU antaa (välillä) jonkin virhekoodin+päivänajovalo tuntus olevan aivan liian kirkas.
Sama valoyksikköhän toi kaiketi on, piuha vaan eri?
Muoks:
"Yes, we need to exchange the electronic board. There's a different one for Brose.
For that you need to send the light to us."
Katos perhana, määkin luulin et noissa ois vaan piuha eri.. Erittäin harvoin mulla tullu tuota vikakoodia vaikka tilasin kyllä broseen tarkotetun SL X:N.. Oiskohan tullu mulle väärä lyhty..
Käykääs kommentoimassa tai tykkäämässä jotta saataisiin blevoon myös tuki trailmapille.
https://www.emtbforums.com/community/threads/the-official-blevo-thread.806/page-144#post-301401
ruuduntakaa
20.05.2021, 08.09
Toi Foxin pumpun sininen vipu, voiks ton vaan nypätä helkkariin?
Mulla aina auki asennossa tietty, tai siis pitäis olla mutta aina välillä ton jokin tökkää keskiasentoon. Helpointa poistaa koko vipu?
Toi Foxin pumpun sininen vipu, voiks ton vaan nypätä helkkariin?
Mulla aina auki asennossa tietty, tai siis pitäis olla mutta aina välillä ton jokin tökkää keskiasentoon. Helpointa poistaa koko vipu?
Mustalla sähkärinteipillä teippaa jumiin ellei halua koko vipua poistaa? Kaverilla giantissa liikkuu tuo vipu myös lahkeen tms osuessa siihen.
Kokeilin tänään vaihtaa kiihdytysasetusta nollasta kahdeksaankymppiin. Olihan pyörä ärhäkämmän oloinen, mutta en kyllä osannut hitaassa paikassa ajaa, kun pyörä ampui miten sattuu. Pitää kokeilla vaikka 20% seuraavaksi.
ruuduntakaa
24.05.2021, 08.14
^Mulla on nyt 60% ja tykkään "pyörän olemuksesta".
ruuduntakaa
24.05.2021, 14.48
Viittiskö joku linkata 2021 Turbo Levoon käypäisen vaihtajankorvakkeen? Paikallinen ei saa toimitettua, pitäis varalle saada ennenkuin käy vahinko.
Viittiskö joku linkata 2021 Turbo Levoon käypäisen vaihtajankorvakkeen? Paikallinen ei saa toimitettua, pitäis varalle saada ennenkuin käy vahinko.
Vraosanro googlettelulle taitaa olla S172600001 ja tuo taitaa olla jokapaikasta loppu.
Tilasin itselle moisen viime kesänä. Noin puolenvuoden päästä osa olisi ollut noudettavissa. Olin kerennyt hommaamaan tuon jo siinä vaiheessa muualta.
Itse oikaisin oman korvakkeen. Ennen sen pahempaa taipumista vaihtaja menee kyllä usein totaalisen solmuun. Tuo on melko järeää tekoa.
Satuin tuossa kolauttamaan kivikossa akun alamuovin rikki. Kävin ostamassa uuden muovin ja samalla sitten ostin Åtec suojamuovin tuonne akun eteen. Kuulin että spessulta on tullut suositus porata vedenpoistoreijät tuonne akun pohjamuoviin. Tuosta näkyy reikien sijainti. Alkuun hiukan pienemmällä terällä ja sitten 5mm terällä perään. Tuo ei välttämättä ole huono muidenkaan tehdä....
https://i.imgur.com/andkg0V.png
https://i.imgur.com/o79JKf8.png
Saattaa olla että tuokin hiukan suojaa kurapsklta.
https://i.imgur.com/7ufeMUh.png
Itse olen pitänyt kirkasta teippiä rungon ja akkumuovin yläreunassa, ettei hiekkavesi mene väliin ja hiero runkoa. Yhden muovin olen myös rikkonut kiveen.
Gen 1 levoon tuli valmistajalta takaisinkutsukampanja. Akku imee padista vedet sisään. Riskinä palovaara. Korjauksena padin liimaus. Nyt se on vain painamalla paikallaan.
https://www.specialized.com/us/en/safety-notices
ruuduntakaa
29.05.2021, 18.00
Onko kukaan vaihtanut Levoon kierrejousia? Foxin keulaanhan saa muutossarjaa, mutta suositeltavia iskareita taakse?
Toki jos olen mitään ymmärtänyt oikein niin kierrejousihan on lineaarinen? Mites sen progression kanssa sitten?
Paukkuu pohjaan vähän väliä?
Keula ehkä kiinnostais enemmän muuntaa, pienenis huoltotarve.
ruuduntakaa
29.05.2021, 18.05
Satuin tuossa kolauttamaan kivikossa akun alamuovin rikki. Kävin ostamassa uuden muovin ja samalla sitten ostin Åtec suojamuovin tuonne akun eteen. Kuulin että spessulta on tullut suositus porata vedenpoistoreijät tuonne akun pohjamuoviin. Tuosta näkyy reikien sijainti. Alkuun hiukan pienemmällä terällä ja sitten 5mm terällä perään. Tuo ei välttämättä ole huono muidenkaan tehdä....
https://i.imgur.com/andkg0V.png
https://i.imgur.com/o79JKf8.png
Saattaa olla että tuokin hiukan suojaa kurapsklta.
https://i.imgur.com/7ufeMUh.png
Aika lailla kerää mönjää toi Åtec myös.
Oli naarmujakin jo senverran että saattaa olla jo hintansa hankkinu.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210529/3abe688df15290b6784d2fc826df0d25.jpg
Onko kukaan vaihtanut Levoon kierrejousia? Foxin keulaanhan saa muutossarjaa, mutta suositeltavia iskareita taakse?
Toki jos olen mitään ymmärtänyt oikein niin kierrejousihan on lineaarinen? Mites sen progression kanssa sitten?
Paukkuu pohjaan vähän väliä?
Keula ehkä kiinnostais enemmän muuntaa, pienenis huoltotarve.Miten se huollon tarve pienenee jousikeulalla? Voitelu, puhtaus ja stefojen kunto ovat ne tärkeimmät asiat keulassa. Takaiskarissa sen huoltovapauden jotenkin ymmärrän, mutta eipä tuo ilmakannun tai keulan huolto vaikeaa ole. Keulan olen avannut noin 70 h välein ja takaiskarin kerran vuoteen. Iskaripatruunan huollan vain, jos niissä on jotain vikaa. Eli hieman tulee oikaistua. Typpitäyttöä en omista. Ilmalla olen tehnyt.
Emtb- foorumilla on useita juttuja keula ja takaiskarivaihdoista. Kannattaa lukaista.
---kuva---
Sulla näyttää olevan alla uudemmat Eliminatorit joissa on T9 / T7 sekoitusta. Mulla oli ne vanhemmalla sekoituksella olevat. Vaihdoin misuka e-wildeihin. Onko sulla kokemusta sekä uudemmista että vanhemmista Eliminatoreista ja tarkemmin onko märkäpidossa tapahtunut mitään muutosta?
ruuduntakaa
01.06.2021, 07.16
Sulla näyttää olevan alla uudemmat Eliminatorit joissa on T9 / T7 sekoitusta. Mulla oli ne vanhemmalla sekoituksella olevat. Vaihdoin misuka e-wildeihin. Onko sulla kokemusta sekä uudemmista että vanhemmista Eliminatoreista ja tarkemmin onko märkäpidossa tapahtunut mitään muutosta?
Ei ole vanhemmista(?) kokemusta, pyörässä oli ostaessa alla 2.3 Eliminator Grid Trail. Mä sillä hetken ajoin, ensimmäisen läpilyönnin jälkeen vaihdoin alle ton Gravityn.
Mut se 2.3 on hyvä rengas mun mielestä, hyvä vetopito ja pitää märälläkin eleettömästi.
Sinänsä paha vertailla kun ajan vasta itteäni sisään tohon pyörään. :)
Mut hyviä renkaita molemmat. Ja ei tossa T9/T7:ssa ainakaan huonommat ominaisuudet ole.
ruuduntakaa
01.06.2021, 08.35
Miten se huollon tarve pienenee jousikeulalla? Voitelu, puhtaus ja stefojen kunto ovat ne tärkeimmät asiat keulassa. Takaiskarissa sen huoltovapauden jotenkin ymmärrän, mutta eipä tuo ilmakannun tai keulan huolto vaikeaa ole. Keulan olen avannut noin 70 h välein ja takaiskarin kerran vuoteen. Iskaripatruunan huollan vain, jos niissä on jotain vikaa. Eli hieman tulee oikaistua. Typpitäyttöä en omista. Ilmalla olen tehnyt.
Emtb- foorumilla on useita juttuja keula ja takaiskarivaihdoista. Kannattaa lukaista.
No joo, totta kyllä.
Kyllä mä ilmassa pitäydyn, alan huoltamaan noi iskarit itse samalla tyylillä.
No joo, totta kyllä.
Kyllä mä ilmassa pitäydyn, alan huoltamaan noi iskarit itse samalla tyylillä.
Keulan stefat ei kulahda vielä 70 tunnin jälkeen, joten olen vaihtanut vain joka toinen kerta. Huoparenkaan olen pessyt jarrukliinerillä ja paineilmalla. Se puhtaus ja voitelu kun pelaa, niin homma toimii. Minulla vielä iskari ei ole keulassa suljetulla kierrolla, joten alajalan öljyn on syytä olla puhdasta. Se tietää iskarille pitkää ikää.
Keulan ilmajousi ei tunnu itsestään hajoavan, mutta välillä sekin on hyvä avata, ja rasvata sopivasti. Sinnehän ei pääse likaa, niin ei se oikein miksikään mene.
Tuollaisella diy vehkeellä voi käännellä sitä vaihtajan korvaketta suoraan jos se ei ole aivan mutkalla. Ottaa vaan vanteesta eri puolilta mittoja ja kääntelee sen mukaan.
Tuon korvakkeen suoristin nyt toiseen kertaan. Kovin paljoa vaihtajan ei näköjään tarvi kolhaista että korvake vääntyy hiukan. Nyt toisella puolella vannetta mitta oli noin 10cm ja toisella noin 6cm. Tuo sai oireeksi arpovan vaihtamisen (alaspäin) ja pienen rihnutuksen suurimmalla vaihteella. Taas pelaa kun ihmismieli kun tuon suoristi.
https://i.imgur.com/TsxWYgJ.png
ruuduntakaa
04.06.2021, 13.27
Mä kolhaisin oman vaihtajan johonkin, pientä arpomista ollu sen jälkeen välillä vaihtamisessa.
Pitäis kai jossain välissä tarkastella asian laitaa.
Mä kolhaisin oman vaihtajan johonkin, pientä arpomista ollu sen jälkeen välillä vaihtamisessa.
Pitäis kai jossain välissä tarkastella asian laitaa.
Kovin paljoa tuo ei tarvi että tuo taipuu. Jos ei halua tehdä diy laitetta pultista, muutamasta mutterista ja putkenpätkästä niin parktooliltakin löytyy parinkin eri vaihtoehtoa tuohon.
https://www.parktool.com/product/derailleur-hanger-alignment-gauge-dag-2-2
Olenko ymmärtänyt oikein että Teurbo levot on kaikki 2022 malleissa S-mitoituksella?
katselin Geometrygeeksistä mittoja ja kun nykyisen pyörän Reach on 510mm ja stemmi 60mm eli yhteensä 570mm ja tuntuu sopivalta niin uusista Tuerbo Levoista S6 olisi Reach 532 ja stemmi vakiona 50mm, eli 582mm yhteensä lienisi se vastaava. S5:ssä Reach olisi 502mm mikä vaatisi 70mm stemmiä mikä olisi vähän liikaa. Nykyisessä pyörässä oli 45mm stemmi eli 555mm yhteensä mikä oli liian vähän ja ohjaamo tuntui kivikossa ahtaalta.
Miten olette tulleet toimee matalan keskiön kanssa? Nykyisessäni on 7mm pienempi keskiön droppi ja lyhyemmät joustot eli TL kulkisi ehkä 15mm alempana mutta toisaalta Turbo Levossa on lasten kammet (kuten ilmeisesti muissakin sähköpyörissä) mikä varmasti tasoittaa tilannetta.
ruuduntakaa
07.06.2021, 08.07
Butcher 2.6 T9 ainakin näyttäs kuluvan silmissä, saa nähdä pärjääkö tolla yhden kesän. :D
katselin Geometrygeeksistä mittoja ja kun nykyisen pyörän Reach on 510mm ja stemmi 60mm eli yhteensä 570mm ja tuntuu sopivalta niin uusista Tuerbo Levoista S6 olisi Reach 532 ja stemmi vakiona 50mm, eli 582mm yhteensä lienisi se vastaava. S5:ssä Reach olisi 502mm mikä vaatisi 70mm stemmiä mikä olisi vähän liikaa. Nykyisessä pyörässä oli 45mm stemmi eli 555mm yhteensä mikä oli liian vähän ja ohjaamo tuntui kivikossa ahtaalta.
Miten olette tulleet toimee matalan keskiön kanssa? Nykyisessäni on 7mm pienempi keskiön droppi ja lyhyemmät joustot eli TL kulkisi ehkä 15mm alempana mutta toisaalta Turbo Levossa on lasten kammet (kuten ilmeisesti muissakin sähköpyörissä) mikä varmasti tasoittaa tilannetta.
Itellä 2021 Turbo Levo ja 165mm kammet paukkui alussa jatkuvasti kiviin, nyt tilanne vähän rauhoittunu. Silti mietin josko Hopen 155milliset hommais.
^eikös siinä pysty säätämään perän korkeutta ja keulan kulmaa (ohjauslaakerin yläosaa vaihtamalla)? Muisaakseni jossain kerrottiin näin ainakin 2022 mallista.
Onko muutes Turbo Levossa tilaa hitusen pidemmälle takaiskarille tai isommalle renkaalle?
ruuduntakaa
07.06.2021, 11.28
^eikös siinä pysty säätämään perän korkeutta ja keulan kulmaa (ohjauslaakerin yläosaa vaihtamalla)? Muisaakseni jossain kerrottiin näin ainakin 2022 mallista.
Onko muutes Turbo Levossa tilaa hitusen pidemmälle takaiskarille tai isommalle renkaalle?
2021-mallissa on vain 2 asentoa takaiskarin kiinnityksessä. Hi-asennossa on ollu kokoajan.
2022-mallissa taitaa tosiaan olla säätöjä enemmän.
Välillä saattaa kampi johonkin kolahtaa, mutta olen sen pistänyt aina omaan piikkiin. Kampi käy kyllä matalemmalla kuin luomussa, mutta toimeen on tultu jopa sillä matalemmalla perän asetuksella (MY-19). Korkeampaa en ole edes kokeillut. Helppohan tuo olisi testata.
ruuduntakaa
07.06.2021, 14.44
Välillä saattaa kampi johonkin kolahtaa, mutta olen sen pistänyt aina omaan piikkiin. Kampi käy kyllä matalemmalla kuin luomussa, mutta toimeen on tultu jopa sillä matalemmalla perän asetuksella (MY-19). Korkeampaa en ole edes kokeillut. Helppohan tuo olisi testata.
Ainahan se menee omaan piikkiin. :D
Silti se 1cm antas aika paljon marginaalia pöllyyttää ilman kikkailuja kampien asennon kanssa.
Ainahan se menee omaan piikkiin. :D
Silti se 1cm antas aika paljon marginaalia pöllyyttää ilman kikkailuja kampien asennon kanssa.Niinpä. Sägi saattaa jo tilanteesta riippuen elää tuon verran, mutta sentti lisää on sentti lisää.
Itse vaihdoin keulaan 150mm ilmaruodon tilalle 160mm viimekesänä. Tuolla taisi keula nousta hiukan. Eilen käänsin flipchipin Hi asentoon tarkoituksena juurikin saada vielä hiukan maavaraa lisää. Ainuttakaan kunnon lenkkiä en ole vielä kerinnyt tuolla setupilla ajamaan. Eilen tuli myös litkut renkaisiin. Saas nähdä jatkuuko tuuri samanlaisena kuin aikaisemmin sisurin kanssa. Ei ainuttakaan rengasrikkoa 1600 kilometriin.
Mikä mahtaa olla keskiön korkeus normaali sägillä ja rengaspaineilla kun se perän säätö on HI-asennossa?
Voisin verrata nykypyörään, ollaanko edes samalla hehtaarilla.
ruuduntakaa
12.06.2021, 20.06
Ajettavuus muljahti ison napsun paremmaksi, Burgtecin 50mm riser stonga teki kyllä ihmeitä Levon omaan makuun aivan aavistuksen liian agressiiviselle ajoasennolle.
Ny o hyvä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210612/a28d1f059220d517504d49e2eb6a62c8.jpg
Välillä saattaa kampi johonkin kolahtaa, mutta olen sen pistänyt aina omaan piikkiin. Kampi käy kyllä matalemmalla kuin luomussa, mutta toimeen on tultu jopa sillä matalemmalla perän asetuksella (MY-19). Korkeampaa en ole edes kokeillut. Helppohan tuo olisi testata.Jahas, korkeammassa asennossa tuo iskarin pituus on ollut koko ajan. Näin hyvä.
ruuduntakaa
13.06.2021, 07.43
Korkeassa asennossa mullakin ollu ja tulee olemaan.
Ajettavuus muljahti ison napsun paremmaksi, Burgtecin 50mm riser stonga teki kyllä ihmeitä Levon omaan makuun aivan aavistuksen liian agressiiviselle ajoasennolle.
Ny o hyvä.
Jotain tuollaista olen itsellenikin etsinyt. Nyt on Renthalin tanko 40 mm nousulla ja 7 asteen taivutus. Korkeutta lisää ja enemmän taaksetaivutusta tekisi hyvää.
Mistä kaupasta löysit?
ruuduntakaa
13.06.2021, 13.39
Jotain tuollaista olen itsellenikin etsinyt. Nyt on Renthalin tanko 40 mm nousulla ja 7 asteen taivutus. Korkeutta lisää ja enemmän taaksetaivutusta tekisi hyvää.
Mistä kaupasta löysit?
4130.fi sai noita erän, kannattaa kysellä nopsaan.
Kauan tätä on odotettukin mutta nyt Blevoon on tullut tuki omille kartoille. Tuohon saa siis nyt käyttöön Trailmap 3d karttapohjan.
https://i.imgur.com/DfQW6nm.png
https://i.imgur.com/u3ZYN8N.png
Kartan serveri on https://tilestrata.trailmap.fi/d3-mtbmap-cache/3d/{z}/{x}/{y}@2x.webp
Itselläni 2020 vuosimallin turbo levo.
Thulen pyöräkärry täytyis saada perään. Akseli on 12x148 ja ilmeisesti M12 x 1.0 kierteellä?
Onko tämä thulen adapteri sopiva suoraan pyörään?
https://varuste.net/p89310/thule-thru-axle-syntace-160-172-mm-m12-x-1-0&change_country=FI&change_currency=EUR?gclid=CjwKCAjw2ZaGBhBoEiwA8pfP _lBjmrzDh1NG6cnU99SSfCstu_ZsWhWlmtcvltU0V72xvdOJbV 378xoCbocQAvD_BwE
Kannattaako ostaa tuo vai onko esim robertson parempi?
ruuduntakaa
14.06.2021, 07.09
Kauan tätä on odotettukin mutta nyt Blevoon on tullut tuki omille kartoille. Tuohon saa siis nyt käyttöön Trailmap 3d karttapohjan.
https://i.imgur.com/DfQW6nm.png
Itse en uskaltais kyllä luuria tuossa pitää.
Kuminauha
14.06.2021, 07.59
Joku pieni android luuri vois toimia, esim https://www.verkkokauppa.com/fi/product/75384/qrbkt/Cubot-Kingkong-Mini-2-Android-puhelin-Dual-SIM-32-Gt-musta-p?list=OZCYkRYhlhWqipzqir9OHYcUx0qvs2HiYhCEqkKwtqX 2wcq39Ykq3OEji6JaNqcc2qb
Tossa ei kyllä ant+ taida olla.
Itse en uskaltais kyllä luuria tuossa pitää.
Mulla oli alkuun tangossa galaxy s7. Siinä ongelmana oli akun kesto. Nyt malli on huawei p30 pro ja tuossa akku kestää heittämällä pidemmätkin lenkit. Plussaa myös suuremmasta näytön koosta.
Paljon tuolla on tullut rymisteltyä mutta mitään vaurioita puhelimeen ei ole tullut. Kotelona on mallikohtainen kotelo joka on varsin tukeva.
Joku pieni android luuri vois toimia, esim https://www.verkkokauppa.com/fi/product/75384/qrbkt/Cubot-Kingkong-Mini-2-Android-puhelin-Dual-SIM-32-Gt-musta-p?list=OZCYkRYhlhWqipzqir9OHYcUx0qvs2HiYhCEqkKwtqX 2wcq39Ykq3OEji6JaNqcc2qb
Tossa ei kyllä ant+ taida olla.
Mihinkäs tuota ant+ tarvitaan? Itsellä on puhelimen lisäksi vielä polar oh1 sykemittari jossa on sekä ant+ että bluetooth. Muistaakseni laitoin vielä ant+ pois päältä ettei se syö turhaan akkua. Hyvin tulee lenkeiltä myös sykkeet tallennettua.
Sanan pieni jättäisin myös ehkä pois. Karttaa on mukavempi katsella suuremmasta näytöstä. Broidi osti tälläisen pelkästään tuohon navi käyttöön.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/22096/qgkrr/OnePlus-Nord-N100-Android-puhelin-64-4Gt-Midnight-Frost-OneP
Kuminauha
15.06.2021, 06.09
Mihinkäs tuota ant+ tarvitaan? Itsellä on puhelimen lisäksi vielä polar oh1 sykemittari jossa on sekä ant+ että bluetooth. Muistaakseni laitoin vielä ant+ pois päältä ettei se syö turhaan akkua. Hyvin tulee lenkeiltä myös sykkeet tallennettua.
Sanan pieni jättäisin myös ehkä pois. Karttaa on mukavempi katsella suuremmasta näytöstä. Broidi osti tälläisen pelkästään tuohon navi käyttöön.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/22096/qgkrr/OnePlus-Nord-N100-Android-puhelin-64-4Gt-Midnight-Frost-OneP
Ant+:lla liitetyt anturit jne kulutta vähemmän virtaa kun bluetooth (marginaalisesti kai?). Yleisestikin kaikenmaalilman anturit on yleensä ant+, joskus jopa ilman bluetoothia.
Kumpi vie vähemmän virtaa: kaksi bt laitetta vai yksi bt ja yksi ant samassa puhelimessa?
Kumpi vie vähemmän virtaa: kaksi bt laitetta vai yksi bt ja yksi ant samassa puhelimessa?
Luulisin että ongelma virrankulutuksen suhteen on lähinnä niissä antureissa eikä puhelimessa missä akkua on tarjolla yllin kyllin. :rolleyes:
Luulisin että ongelma virrankulutuksen suhteen on lähinnä niissä antureissa eikä puhelimessa missä akkua on tarjolla yllin kyllin. :rolleyes:
En ehkä ymmärtänyt sarkasmia. Mietin vaan, että jos puhelimessa pitää Blevon vuoksi olla BT päällä, niin samalla höyryllä siinä menee yksi Polarin OH1 sykemittarikin.
En ehkä ymmärtänyt sarkasmia. Mietin vaan, että jos puhelimessa pitää Blevon vuoksi olla BT päällä, niin samalla höyryllä siinä menee yksi Polarin OH1 sykemittarikin.
Juuri näin. Tarkoitin että tuo ant+ lienee kehitetty sen tarpeen pohjalta että joidenkin pienien anturien virrankulutus on haluttu minimoida. Myös BT on tullut jotain energiaa säästäviä juttuja mutta niistä en niin tarkasti tiedä. Saattaa olla että ero on hiukan tasoittunut mutta luulisin että navigointiin käytettävässä puhelimessa gepsi ja näyttö syö valtaosan energiasta. Tässäkin suhteessa puhelimet ovat kehittyneet huimasti ja tämä nykyinen kännyn jaksaa pyörittää täydellä akulla navigointia tuntikausia. Näyttö on ollut yhtäjaksoisesti yli 4h päällä mutta siitäkään huolimatta akun keston kanssa ei ole ollut ongelmia. Vanhalla puhelimella täydestä tyhjäksi oli 1.5 - 2h.
ruuduntakaa
17.06.2021, 10.42
Millä iskareilla Levon omistajat on upgreidannu peräpäätä jos on kokenut tarpeelliseksi?
Ei mulla juuri moitittavaa löydy FOX DPS:stä, mutta mitä erästä FB ulkomaista foorumia seurannut niin kovasti kehuvat parantuvan entisestään iskarin vaihdolla.
Muoks:
Tosin iskareiden hintoja kun katselee niin käy mielessä josko panostais sillä hinnalla vaihtamiseen GX AXS:n muodossa. SLX omaa paikoitellen pieniä epämääräisyyksiä vaihtamisessa.
Jos ei sit korvake ole hiukan vinksallaan. Siihen tein kyllä jo työkalun, kun sais aikaiseksi tarkastaa tilanteen.
Jos sulla ei ole selkeitä tarpeita ja ideoita, mitä osa-alueita jousi/iskaripaketissa on huonoa ja mitä pitää lähteä parantamaan, on upgreidaus aika hakuammutaa. Toki vaikea on tietää mitä parantaa, jos ei ole kokemusta paremmasta. Foorumeilla vielä harvoin kirjoittelevat ne, keillä upgreidaus on mennyt pieleen.
Valmistaja ei suosittele kierrejousi-iskareita, mutta niitäkin näkee ulkomaisilla foorumeilla.
En kyllä hirveesti laittas osasarjan piikkiin vaihtamisen epämääräisyyttä. Toki eroja voi olla. Mutta kun vaijerit ja säädöt on kunnossa, niin pitäisi pelata hienosti.
ruuduntakaa
17.06.2021, 11.42
En kyllä hirveesti laittas osasarjan piikkiin vaihtamisen epämääräisyyttä. Toki eroja voi olla. Mutta kun vaijerit ja säädöt on kunnossa, niin pitäisi pelata hienosti.
Vaijerit(ajettu 800km) ja säädöt on kunnossa, välillä vaan on pientä epämääräisyyttä alaspäin tiputtaessa, hitautta. Ja kun sitä ei ilmene kokoajan.
Sehän tässä kummaksuttaa.
Toki ketju on jo saavuttanu 0,5mm venymän, voi olla osansa silläkin. Ajattelin kuitenkin 0,75mm asti ajaa.
Pitää nyt tosiaan ottaa asiaksi ja tarkastaa se korvakkeen suoruus.
ruuduntakaa
17.06.2021, 18.16
Tais löytyä syy ajoittain epämääräiseen toimintaan.
Eikös moinen asennusvirhe mene takuuseen?
Ja joo, en tee itse; irroitettava iskari ja vaijerinkuori on muutenkin helvetin tiukassa.
En saanu liikkumaan yhtään.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210617/a83bfc0e00149dfb12c8d8ff02b9778c.jpg
Tais löytyä syy ajoittain epämääräiseen toimintaan.
Eikös moinen asennusvirhe mene takuuseen?
Ja joo, en tee itse; irroitettava iskari ja vaijerinkuori on muutenkin helvetin tiukassa.
En saanu liikkumaan yhtään.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210617/a83bfc0e00149dfb12c8d8ff02b9778c.jpgKyllä se kuori liikkuu. Jos ei mitenkään liiku, niin löysäät vähän moottoria, jos se puristaa vaijeria linkun kohdilta liikaa.
Itse vaihdoin vaijerin kuorineen, kun piti hajonnut jarruletku vaihtaa.
ruuduntakaa
18.06.2021, 06.49
^Jos Spessussa löysää moottoria, asettuuko se kirittäessä automaattisesti oikealle kohdalleen?
Muistaakseni esim. Trek-Bosch vaatii tarkan moottorin uudelleen asemoinnin kohdalleen.
Muoks: eipä sen väliä, myyjäliike lupasi hoitaa asian kuntoon ens viikolla.
^ Kuulostaa fiksulle. Pultit ovat periaatteessa kertakäyttöiset ja vaativat oikean momentin. Itsellä kuiturunko, niin ei kokemusta alurungon vaijerien vienneistä ja niiden liikkuvuudesta.
Kyllä momenttikiristeiset pultit voi huoletta käyttää uudelleen. Ellei niitä ole ylikiristetty aiemmin.
Voi kyllä. Uusi moottori tulee asentaa aina uusin pultein. Tämän vuoksi tuo huomio.
Miksi uusin pultein? Onko niissä lukite tehtaan jäjiltä tai muuta kikkailua?
Miksi uusin pultein? Onko niissä lukite tehtaan jäjiltä tai muuta kikkailua?On lukite, mutta varmaan varmuuden vuoksi uusi moottori laitetaan uusi pultein. Onhan noita katkennut uudelleen kiristettäessä. Itse joutunut avaamaan useammankin kerran ja ovat kestäneet.
ruuduntakaa
19.06.2021, 17.41
Onkos tietoa mitä ois tarjolla?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210619/5a954f33c956cefb2c373ffed7ee6e20.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210619/ff5c892248536ef7df4d88a430fb2788.jpg
Niin, olikos kukaan mitannut mikä on keskiön korkeus normaali sägillä ja takajousitus yläasennossa?
levottaja
19.06.2021, 19.29
Muutama kysymys 2021 Levo Compista; onko vanteen kehän mitta oikea kun se Mission Controllin mukaan on 2000mm? Kysyn tätä syystä, että heitin ensimmäisen lenkin, ja Polarin m430 näytti lenkille pituutta 28.6km, kun pyörän oma mittari 25.8km?! Aika huomattava ero jo noinkin pienellä matkalla. Ois ymmärrettävämpää jos ero ois toisinpäin, että rannekkeen gps ei aina ois ihan kartalla mut näin päin tää on erikoisempi. Pidemmällä aikavälillä tuo ero tulee huomattavaksi, ja haluisin että pyörään kertyy matkakilsat oikein =( Ja jos tuo 2000mm on väärin, niin ei mission controllissa sitä muuttamaakaan pääse, tai ainakaan suoraan siintä samasta kohdasta.
Toinen kysymykseni liittyy ajomoodien väliseen eroon, tai tarkemminkin niiden asetuksiin. Mitään asetuksia en ole vielä itse muutellut mut miksi kaikissa kolmessa ajomoodissa kiihdytysvaste sekä shuttle on 0%? Oletteko muutelleet noita asetuksia ja miten? Mikä niiden vaikutus on? Onko jossain jotkut paremmat asetukset kuin tehtaan jäljiltä olevat? Siintä ois sitte helpompi lähteä muokkaamaan omaa mieleen sopivaksi.
Kolmas kysymykseni liittyy vaihteisiin; näyttää ainakin ulkomaisilla foorumeilla jotkut päivittäneen vaihteiston sähköiseksi, ni onko täällä joku joka myös tehnyt niin? Jos on, niin mitä tuo muutos kustantaa ja onko ollut hintansa väärti (jos ulkomaisi on uskominen niin on saannut vastinetta rahalle)? Äkkiseltään vois kuvitella että tän hintasessa laitoksessa sellaset ois jo valmiina.
Rehellisyyden nimissä, itse odotin ehkä jotain suurempaa "wow-fiilistä" ekan lenkin jälkeen, ja pakostakin kyseenalaistin ostokseni järkevyyden. Ei tää fillari huono oo missään nimessä mutta aika kaukaan on kyllä itselläni ainakin yli 7te:n tunne, varmaan jollain puolta halvemmalla käytetyllä ois päässyt samaan tunnetilaan, ehkä pieni pettymys paistaa läpi =). Noh, ehkä tää mieli tästä muuttuu kun enempi ajelee.
ruuduntakaa
19.06.2021, 20.17
Ostitko pyörän uutena?
Renkaan mitta pitäis olla 2300mm.
Omat asetukset:
Eco 20/35
Trail 35/70
Turbo 85/100
Acceleration resp 60
Itselle sähkövaihteet (GX AXS) tulee kyllä jossain välissä.
Tuskin hintansa (650€)väärti, mutta kaikki on suhteellista.
Hissitolpan jo päivitin Reverb AXS.
Itse olen kyllä 100% tyytyväinen pyörään, nyt reilu 800km takana ja kokoajan maistuu paremmalle.
Onkos tietoa mitä ois tarjolla?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210619/5a954f33c956cefb2c373ffed7ee6e20.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210619/ff5c892248536ef7df4d88a430fb2788.jpg
23.3.21 jälkeen ei ole tullut uutta päivitystä. Tuo on bugi Mission Controlissa. Saattaa korjaantua päivittämällä sovellus tai poistamalla se ja lataamalla uudestaan.
Muutama kysymys 2021 Levo Compista; onko vanteen kehän mitta oikea kun se Mission Controllin mukaan on 2000mm? Kysyn tätä syystä, että heitin ensimmäisen lenkin, ja Polarin m430 näytti lenkille pituutta 28.6km, kun pyörän oma mittari 25.8km?! Aika huomattava ero jo noinkin pienellä matkalla. Ois ymmärrettävämpää jos ero ois toisinpäin, että rannekkeen gps ei aina ois ihan kartalla mut näin päin tää on erikoisempi. Pidemmällä aikavälillä tuo ero tulee huomattavaksi, ja haluisin että pyörään kertyy matkakilsat oikein =( Ja jos tuo 2000mm on väärin, niin ei mission controllissa sitä muuttamaakaan pääse, tai ainakaan suoraan siintä samasta kohdasta.
Toinen kysymykseni liittyy ajomoodien väliseen eroon, tai tarkemminkin niiden asetuksiin. Mitään asetuksia en ole vielä itse muutellut mut miksi kaikissa kolmessa ajomoodissa kiihdytysvaste sekä shuttle on 0%? Oletteko muutelleet noita asetuksia ja miten? Mikä niiden vaikutus on? Onko jossain jotkut paremmat asetukset kuin tehtaan jäljiltä olevat? Siintä ois sitte helpompi lähteä muokkaamaan omaa mieleen sopivaksi.
Kolmas kysymykseni liittyy vaihteisiin; näyttää ainakin ulkomaisilla foorumeilla jotkut päivittäneen vaihteiston sähköiseksi, ni onko täällä joku joka myös tehnyt niin? Jos on, niin mitä tuo muutos kustantaa ja onko ollut hintansa väärti (jos ulkomaisi on uskominen niin on saannut vastinetta rahalle)? Äkkiseltään vois kuvitella että tän hintasessa laitoksessa sellaset ois jo valmiina.
Rehellisyyden nimissä, itse odotin ehkä jotain suurempaa "wow-fiilistä" ekan lenkin jälkeen, ja pakostakin kyseenalaistin ostokseni järkevyyden. Ei tää fillari huono oo missään nimessä mutta aika kaukaan on kyllä itselläni ainakin yli 7te:n tunne, varmaan jollain puolta halvemmalla käytetyllä ois päässyt samaan tunnetilaan, ehkä pieni pettymys paistaa läpi =). Noh, ehkä tää mieli tästä muuttuu kun enempi ajelee.
Myyjäliikkeessä ovat varmaan muuttaneet sitä, jotta se avustaa 29 km/h asti. Luulisi, että siitä olisi ollut puhe, eikä sitä olisi tehty tietämättäsi. .?
levottaja
20.06.2021, 00.05
Joo oon ensimmäinen omistaja tuolle fillarille. Tuo renkaan asetus on nyt sitte jostain syystä jäännyt vääräksi, koska mitään puhetta tuollaisesta ei etukäteen ollut, että saataisiin avustusta suurempaan nopeuteen asti tms.
Tuo fillari on vielä niin tuorekkin, että jatkoi suoraan kasauksen jälkeen toimittajalta/valmistajalta suoraan minulle, että ei varmaankaan ole jälleemyyjälläkään ole mitään päivittämistä softaan ollut, lienee jo tuoreimmalla tullessaan jälleenmyyjälle? No tuotahan ei nyt sit ilmeisesti itse pysty muuttamaan oikeaksi? Jos näin on, niin pyörän ostopaikka sen verran kaukana että tuon takia ei kannata sinne ajella, pitänee etsiä lähempää maksullinen merkkihuolto =(
No ei toi vaihteiston sähköistäminen pahan hintanen oo jos tuolla mainitulla 650e selviää. Vois tuoda miellekkyyttä tuohon vaihtamiseen, koska tollasenaan aika brutaalia rutinaa ja ränttätänttää, sekä melkoista vipujumppaa. Varsinkin jos vaihtaessa ei jostain syystä ehdi/muista keventää, ni oikein pahaa tekee. Ei vaan tunnu moinen kovin nykyaikaiselta, vaihtoon siis sopivassa kohtaan.
Penkki menee myös vaihtoon, melkosen epämukava. Siihen olen ajatellut Ergon sm e-mountain core prime tai saman sarjan sm e-mountain sport . Kummassakin täällä hetkellä useamman viikon odottaminen, ja varsinkin tuossa kalliimmassa core primessa. Saldot huutaa joka paikassa ei oota, tai ainakin eu:n alueella, amerikoista varmaan sais mutta ei kyllä raatti mokomaan niin paljon lisäkuluja ottaa.
Joku tuossa aikasemmilla sivuilla olikin tankoa vaihtanut reilumpaan nousuun, sellainen vois olla itsellekkin mukavampi. Sekä taivutusta enempi taaksepäin , että sais rannekulmaa vähän mukavammaksi.
Pitää koittaa noita mainittuja ajomoodin asetuksia, varsinkin tuota kiihdytysvastetta, alkaen vaikka tuosta mainitusta 60%. Mikä tuon shuttlen vaikutus on?
edit: https://flowmountainbike.com/features/tuning-tips-specialized-mission-control-levo-kenevo-e-mtb/
Niin, olikos kukaan mitannut mikä on keskiön korkeus normaali sägillä ja takajousitus yläasennossa?
"normaali sag" taitaa riippua kuskin painosta ja muista jousituksen säädöistä. Eikö kuormittamaton korkeus ole parempi? Siitähän tuo sagi sitten taidetaan tyypillisesti sihdata johkin 20-30% väliin. Jos muistan niin voi mitata tuon huomenna kahdesta M koon pyörästä. Toisessa on 160/150mm ja flipchip ylhäällä ja toisessa 150/150 ja flipchip alhaalla.
"normaali sag" taitaa riippua kuskin painosta ja muista jousituksen säädöistä. Eikö kuormittamaton korkeus ole parempi? Siitähän tuo sagi sitten taidetaan tyypillisesti sihdata johkin 20-30% väliin. Jos muistan niin voi mitata tuon huomenna kahdesta M koon pyörästä. Toisessa on 160/150mm ja flipchip ylhäällä ja toisessa 150/150 ja flipchip alhaalla.
No jos olisi edes jokin käsitys keskiön korkeudesta ja siitä käytetystä sägistä. Kun on tottunut korkeamaavaraiseen pyörään niin ei oikein houkuta sellainen millä hakkaa kampia jatkuvasti kiviin ja juuriin varsinkin jos kampien perässä on kallis moottori. Ite kun en tykkää ajaa neulaspolkuja vaan ajamista vaativia polkuja ja niillä taas ei voi välttyä kampikosketuksilta mutta niitä voi vähentää. Korkeudesta kun ei ole mitään haittaakaan.
No jos olisi edes jokin käsitys keskiön korkeudesta ja siitä käytetystä sägistä. Kun on tottunut korkeamaavaraiseen pyörään niin ei oikein houkuta sellainen millä hakkaa kampia jatkuvasti kiviin ja juuriin varsinkin jos kampien perässä on kallis moottori. Ite kun en tykkää ajaa neulaspolkuja vaan ajamista vaativia polkuja ja niillä taas ei voi välttyä kampikosketuksilta mutta niitä voi vähentää. Korkeudesta kun ei ole mitään haittaakaan.
Ok, täytyy koittaa mittailla tallissa hetken päästä molemmissa tilanteissa. Sagissä on hiukan hankalampi mitata ja yksin se ei taida onnistua. Mitä sinulla tuli mitaksi normaali sagilla ja niin että pyörä oli vapaasti seisomassa?
Ite kun en tykkää ajaa neulaspolkuja vaan ajamista vaativia polkuja ja niillä taas ei voi välttyä kampikosketuksilta mutta niitä voi vähentää. Korkeudesta kun ei ole mitään haittaakaan.
Onkohan niin, että mikään kampipituus tai keskiökorkeus ei täysin poista sitä tarvetta, että täytyy vain osata lukea maastoa ja synkata polkimien asento sen mukaan. Sopivalla avustuksella lyhyelläkin polkaisulla voi saada riittävästi vauhtia niin, ettei tarvitse koko ajan pyörittää. Joissain kapeissa ja syvissä endurospooreissa ehtii juuri polkaista yläharjanteella sen verran vauhtia, että pääsee taas yhdestä montusta ylitse.
KetjutOn
20.06.2021, 19.27
No ei toi vaihteiston sähköistäminen pahan hintanen oo jos tuolla mainitulla 650e selviää. Vois tuoda miellekkyyttä tuohon vaihtamiseen, koska tollasenaan aika brutaalia rutinaa ja ränttätänttää, sekä melkoista vipujumppaa. Varsinkin jos vaihtaessa ei jostain syystä ehdi/muista keventää, ni oikein pahaa tekee. Ei vaan tunnu moinen kovin nykyaikaiselta, vaihtoon siis sopivassa kohtaan.
Sähkövaihteille vahva suositus. Hankin ekan sähkövaihteisen pyörän (cyklo Di2 vaihtajalla) 2015, jolla on tullut ajaltua yli 15 000 km eikä ongelmia ole ollut. Keväällä hankitulla sähkömaasturilla on tullut ajeltua noin 900 km. Vaihtajana Sran AXS. Alunperin epäilin kuinka langaton ohjaus toimii käytännössä. Ongelmia ei vielä ole esiintynyt.. Akkua olen lataillut parikertaa, joten koivin usein sitä käytännössä ei tarvitse latailla. Voi myös vaihtaa hissitolpan akun helposti, jos lataus loppuu kesken lenkin. Vaihtaminen molemmilla pyörillä toimii napakasti ilman säätämistä.
ruuduntakaa
21.06.2021, 11.55
Ei taida olla vielä kokemuksia AXS:n akkujen pakkaskestävyydestä?
Tai toiminnasta noin muuten.
Mä ajan Levolla siis ympäri vuoden, lenkit ja työmatkat.
Reverb AXS:n suhteenhan saan omat kokemukset ens talvena.
KetjutOn
21.06.2021, 13.03
Hyvä pointintsi. Talvikäyttöön sähkövaihteet tuskin on hyvä ratkaisu. Shimpalla olen ajanut pikkupakkasilla ongelmitta. AXS:n akku on reilusti pienempi, joten ongelmia lienee tiedossa. Itse en aja juurikaan pakkasilla, mutta ehkä joskus. Silloin kait pitää hommata vielä kolmas pyörä kuten läskisellainen akulla tai ilman ja normivaihteilla.
ebike-harrastelija
21.06.2021, 13.23
^ Google? Ainakin itse löysin useitakin AXS:n talvikäyttökokemuksia, tosin toisella kotimaisella, esim. tässä: https://www.vitalmtb.com/features/Pros-and-Cons-of-Wireless-Long-Term-SRAM-AXS-Review,2869
Tuo jopa vaikuttaisi ihan rehdiltä kirjoitukselta, eikä miltään sponsoroidulta kuten aika monet noista tuntuu olevan.
Millästavalla sähköiset vaihteet parantavat tilannetta että vaihde vaihdetaan "täysiveto" päällä? Ei käsittääkseni yhtään millään tavalla, silloinhan ne ketjut tai jotain muuta voi saada rikki?
Brosessa on myös sisääntulo vaihteenvaihdolle mutta en tiedä onko sitä kytketty mihinkään. Vai tuleeko ominaisuus sähkövaihtajan kanssa käyttöön?
AXS:n etujen vastineeksi vähän ahdistaa se hetki kun se vaihtaja katkeaa johonkin polulta pinnoihin tarttuvaan keppiin. Voi olla, ettei niin koskaan käy, mutta se riski vähän tossa kummittelee.
Kuminauha
21.06.2021, 13.50
Niin ei se sähkövaihde mitään muuta tee, kuin poistaa vaijerin välistä, muuten vaihto toimii samoilla tavalla. Ei se käyttäjän puolesta vaihteita vaihda, vaan edelleen pitää oikeassa paikassa se vaihto suorittaa.
AXS:n etujen vastineeksi vähän ahdistaa se hetki kun se vaihtaja katkeaa johonkin polulta pinnoihin tarttuvaan keppiin. Voi olla, ettei niin koskaan käy, mutta se riski vähän tossa kummittelee.
Juuri tämän takia itsellä on GX vaihtaja ja X01 pultti käytössä. Halvimmalla pakallakin vaihteet pelaa kuin ihmismieli.
Kun AXS heilahtaa pinnojen väliin niin siinä taitaa mennä >400e heti yhdellä kerralla.
https://i.imgur.com/9tDhLQj.png
AXS-hissitolpan yksi parhaista ominaisuuksista on varmaan, että sen huoltamiseen ei tarvitse purkaa moottoria vaijerin edestä jos vaikka se vetokoukku sattuu olemaan hassussa välissä.
AXS-takavaihtajan kanssa aletaan ollaan hieman lähempänä sitä Rolhoff/Kindernay hintaluokkaa, jossa poistuu samalla lapsellisen avovaihteiston ongelmat. Voi tulla toki jotain ihan muuta tilalle.
Soratierullailussa ja muussa maastopyöräilyä muistuttavassa miedommassa alakategoriassa nämä ovat varmaan hurmaavia gadgetteja.
KetjutOn
21.06.2021, 16.07
Saattaahan siinä lämmöt alkaa nousemaan ja metsä raikaamaan, jos käy kuten kuvan mukaisessa tilanteessa. Ajotyyli ja maasto toki vaikuttaa vahinkoriskiin.
ruuduntakaa
21.06.2021, 16.11
AXS:n vaihtajan turvamekanismia ei kannata unohtaa.
Ja siinä vaiheessa kun Levossa tulee vaijerinkuoren vaihto eteen saattaa tulla ikävä AXS:ää.
Mun Levo on just takuuhuollossa kun vaijerinkuori on asennettu vaihtajaan liian lyhyellä kiepillä.
Ois voinu itsekin laittaa mutta en viitsi takuuaikana moottoria irroitella.
Muoks: 349€ näyttää olevan pelkkä AXS-vaihtaja.
AXS:n vaihtajan turvamekanismia ei kannata unohtaa.
Ja siinä vaiheessa kun Levossa tulee vaijerinkuoren vaihto eteen saattaa tulla ikävä AXS:ää.
Mun Levo on just takuuhuollossa kun vaijerinkuori on asennettu vaihtajaan liian lyhyellä kiepillä.
Ois voinu itsekin laittaa mutta en viitsi takuuaikana moottoria irroitella.
Muoks: 349€ näyttää olevan pelkkä AXS-vaihtaja.
Ei moottoria tarvi irroittaa vaijerin vaihdon tieltä. Broidi just vaihto omaansa kun ulkokuori oli hinkautunut puhki jostain sieltä kampien ja moottorin luota.
ruuduntakaa
21.06.2021, 17.38
Ei moottoria tarvi irroittaa vaijerin vaihdon tieltä. Broidi just vaihto omaansa kun ulkokuori oli hinkautunut puhki jostain sieltä kampien ja moottorin luota.
Ei irroittaa mut löysätä. Tapauskohtaista.
Mulla se on jumissa moottorin kohdalla, on kokeiltu.
Ei liiku mihinkään vaikka on muut kiinnikkeet auki.
levottaja
21.06.2021, 17.46
Soratierullailussa ja muussa maastopyöräilyä muistuttavassa...
No nyt tuli kyllä just sopiva kuvaus meikäläisen touhuun, löytyhän se oikea genre =D
S Worksissä on putkitettu jarru- ja vaijeriviennit. Vetäisee vaan vanhat pois ja työntää uudet paikoilleen. Helppoa ja edullista.
ruuduntakaa
23.06.2021, 07.29
S Worksissä on putkitettu jarru- ja vaijeriviennit. Vetäisee vaan vanhat pois ja työntää uudet paikoilleen. Helppoa ja edullista.
Juu, S-Works on hyvin edullinen. :rolleyes:
GX AXS alkaa vaikuttamaan myös edulliselta kun S-Worksia miettii. Eipä silti, ajaisin kyllä.
Vaihdoin luomutäpäriin GX AXS:n keväällä XT:n tilalle. Toiminut erittäin hyvin ja takaisin ei taida olla enää paluuta eli käytännössä kävi samalla tavalla kuin maantiellä, kun ensimmäiset sähkövaihteet tuli. Muilla ei enää tee mieli ajaa.
Itsellä ei vielä talviajosta kokemuksia, mutta kaverilla on. Hänellä toimi moitteetta ja uskoisin toimivan paremmin, kuin kosteusherkät vaijerit Suomen vaihtelevassa talvisäässä.
Sähköpyörissä sähkövaihtajan käyttö vaatinee ehkä enemmän keskittymistä vaihtamiseen. Vaihtamisen tunnottomuus yhdistettynä reiluun voimaan, voi tuoda nopeasti kalliita vaihtovirheitä. Itse ajelen Levolla vielä vajerivetoisella vaihtajalla.
ruuduntakaa
27.06.2021, 09.00
Vaihdoin luomutäpäriin GX AXS:n keväällä XT:n tilalle. Toiminut erittäin hyvin ja takaisin ei taida olla enää paluuta eli käytännössä kävi samalla tavalla kuin maantiellä, kun ensimmäiset sähkövaihteet tuli. Muilla ei enää tee mieli ajaa.
Itsellä ei vielä talviajosta kokemuksia, mutta kaverilla on. Hänellä toimi moitteetta ja uskoisin toimivan paremmin, kuin kosteusherkät vaijerit Suomen vaihtelevassa talvisäässä.
Sähköpyörissä sähkövaihtajan käyttö vaatinee ehkä enemmän keskittymistä vaihtamiseen. Vaihtamisen tunnottomuus yhdistettynä reiluun voimaan, voi tuoda nopeasti kalliita vaihtovirheitä. Itse ajelen Levolla vielä vajerivetoisella vaihtajalla.
Kiitos tiedosta. Kyllä toi AXS kovasti kiinnostelee, lähinnä juuri talvikäyttö akun suhteen mietityttää.
Levon SXL toimii kyllä nyt kuin kello kun korjattiin vaijerin asennusvirhe tehtaan jäljiltä.
Toki tuntuu pikkaisen olevan allerginen mudalle, pientä epämääräisyyttä havaittavissa likaisissa olosuhteissa.
ruuduntakaa
28.06.2021, 13.10
Hinta hieman jo heilahtelee alaspäin.
https://www.bike24.com/p2461130.html
Hakkapeliitta
06.07.2021, 10.48
4130.fi sai noita erän, kannattaa kysellä nopsaan.
Ite tilasin kanssa kokeiluun tuon Burgtecin 50mm risellä olevan stongan. Mutta sehän olikin 35mm paksu, ei siis sopinut ilman ohjainkannattimen vaihtoa.
Vaihdoin tangon Titlen melkein vastaavaan 50mm nousulla olevaan joka meni heittämällä kiinni.
Muutti yllättävän paljon ohjaamon tuntumaa parempaan suuntaan onneksi.
Viitsisikö joku mitata gen 2 Levosta paljonko mitta takahaarukasta kammenpään sisäpintaan on? Tuossa vähän pamahti ja epäilen että vasen kampi otti samalla kipeää. Itsellä vasemmassa mitta on 15mm ja oikealla puolella 17,5mm.
https://i.imgur.com/9CSrQz9.png
Ainiin, joku kysy mittoja keskiöstä (kammen kiinnityspisteen keskikohta) maahan. Itsellä 160mm keulalla ja flipchip high asennossa mitta on pyörän seistessä vapaasti noin 35-35,5cm. Toisessa 150mm keulalla ja flip chip low asennossa sama mitta oli noin 34cm. Sagissa jälkimmäinen noin 29,5cm ja ensimmäinen hiukan enemmän.
Onkos muut litkuttaneet renkaita ja jos on niin mitkä on havainnot muutoksesta vs sisuri? Itsen olen nyt ajanut jonkun reilun 500km litkutettuna samoilla renkailla niin jotain kokemusta alkaa jo olemaan. Toki se paras "mutu" tulee siinä kun ne litkut laittaa sinne sisään ja aikaisempi "tunne" kuinka se pyörä käyttäytyi unohtuu varsin nopeasti.
Kuinkas nuo vakio travesen kehät on porukalla kestänyt? Itselle on ilmaantunut nyt muutamia lommoja vanteeseen vaikka varsinaista vanteelle kolahdusta en ole huomannutkaan. Toki päivityskeppi kävin vääntelemässä pinnoja hetki sitten mutta liekö tuo kuitenkaan ole vannetta telonut... Paineet takana tällähetkellä 1,7 ja edessä 1,5 ja renkaita misukan ewildit.
Tuosta selvisikin flipchipin vaikutus, 6mm korkeuteen yksinään ja 0,5 astetta keulakulmaan.
Rear Shock compatibility
All frame configurations are equipped with Metric shocks. These use standard 6x20mm mounting hardware on the front of the frame and an open eyelet towards the rear of the frame. The open eyelet accepts the geometry adjust flips chips that riders can use to adjust their BB height (6mm of adjustment) and headtube angle (0.5 degrees of adjustment).
150 mm front and rear travel
210x52.5 (metric)
Please note: Suspension on a bicycle is a complete system. Specialized frames are designed in conjunction with the shocks and supporting parts that come factory installed. While many aftermarket shocks (air or coil) may physically fit on the bike, they may not be compatible with the frame. Always check with the shock manufacturer to confirm compatibility with your specific frame before purchasing and installing a different shock than what was originally supplied with the bike or frame.
Flip Chip All Levo models include a "Flip-Chip" in the shock extension. The Flip-Chip allows two positions of adjustment for the bottom-bracket height resulting in 6mm of adjustment. The headtube angle is also affected by changes of the bottom-bracket height, resulting in 0.5 degrees of adjustment.
Adjusting the position of the flip chip will have several impacts on the riding characteristics of the Levo:
High BB: Improved handling at low-speed. Improved pedal clearance through rough terrain.
Low BB: Improved stability at high-speed. Reduced pedal clearance.
ruuduntakaa
12.07.2021, 16.18
Kuinkas nuo vakio travesen kehät on porukalla kestänyt? Itselle on ilmaantunut nyt muutamia lommoja vanteeseen vaikka varsinaista vanteelle kolahdusta en ole huomannutkaan. Toki päivityskeppi kävin vääntelemässä pinnoja hetki sitten mutta liekö tuo kuitenkaan ole vannetta telonut... Paineet takana tällähetkellä 1,7 ja edessä 1,5 ja renkaita misukan ewildit.
Kyllä ne aika pehmeetä tavaraa taitaa olla.
Hankin DT Swissit kesäkiekoiksi, Rovalit saa jäädä talviajoihin.
Eiköhän ne lumessa kestä. ;)
Kyllä ne aika pehmeetä tavaraa taitaa olla.
Hankin DT Swissit kesäkiekoiksi, Rovalit saa jäädä talviajoihin.
Eiköhän ne lumessa kestä. ;)
Mistä ja mitkä ostit? Mulla on sen verran sanomista jo molemmissa kiekoissa että taidan ostaa jotain muuta myös.
ruuduntakaa
12.07.2021, 20.29
Mistä ja mitkä ostit? Mulla on sen verran sanomista jo molemmissa kiekoissa että taidan ostaa jotain muuta myös.
E1900:t oli tarjouksessa Bike Discountissa 295€.
Nyt taitaa yhdet olla fillaritorilla kaupan?
https://www.fillaritori.com/topic/229091-dt-swiss%C2%A0e1900-spline-30-29quot-xd-boost%C2%A0kiekkosetti%C2%A0espoo/
Ja Bike Discountissa:
https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-e-1900-spline-30-29-wheel-set-792391
Omasta mielestä melko mukiinmenevä kiekkosetti, vaikka onkin noin halpa.
Vaparikin on jo tonnin kestäny.
Rovalit kuitukehillä. Hakattu 8 000 km ja ei vielä ole tarvinnut kuin tiukata välillä. Ei heittoja tai muutakaan vikaa. Kerran löin etusen kiveen niin, että litkutettu rengas kyljistä neljästä kohtaa rei'illä. Kehä kesti onneksi, vaikka keulakin pohjasi samassa rytäkässä.
Rovalit kuitukehillä. Hakattu 8 000 km ja ei vielä ole tarvinnut kuin tiukata välillä. Ei heittoja tai muutakaan vikaa. Kerran löin etusen kiveen niin, että litkutettu rengas kyljistä neljästä kohtaa rei'illä. Kehä kesti onneksi, vaikka keulakin pohjasi samassa rytäkässä.
Kuitukiekot ovat niin kalliit etten moisia kyllä raski ostaa. Joka naarmu raapaisisi muuten sydämen pohjasta.
Kyllä noiden nykyisten kanssa vielä pärjää mutta täytyy miettiä täytyykö asentaa sitten insertti taakse jossain välissä. Ja saisihan nuo keppien taittamat pinnatkin vaihdettua jos jaksaisi.
E1900:t oli tarjouksessa Bike Discountissa 295€.
Nyt taitaa yhdet olla fillaritorilla kaupan?
https://www.fillaritori.com/topic/229091-dt-swiss%C2%A0e1900-spline-30-29quot-xd-boost%C2%A0kiekkosetti%C2%A0espoo/
Ja Bike Discountissa:
https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-e-1900-spline-30-29-wheel-set-792391
Omasta mielestä melko mukiinmenevä kiekkosetti, vaikka onkin noin halpa.
Vaparikin on jo tonnin kestäny.
Eipä nuo pahan hintaiset ole. Jostain syystä nyt kiinnostaisi NEWMENin kiekkosetti. Saksalaisten moukarointitestissä nuo ovat pärjänneet hyvin ja ebike malli taitaa olla vielä hiukan tyrnimpi. Toki hintakin taitaa olla jo korkeampi.
https://www.bike-magazin.de/komponenten/laufraeder/test-laufraeder-carbon-und-aluminium-fuer-491-bis-1480-euro/page/2#read
Ainiin, joku kysy mittoja keskiöstä (kammen kiinnityspisteen keskikohta) maahan. Itsellä 160mm keulalla ja flipchip high asennossa mitta on pyörän seistessä vapaasti noin 35-35,5cm. Toisessa 150mm keulalla ja flip chip low asennossa sama mitta oli noin 34cm. Sagissa jälkimmäinen noin 29,5cm ja ensimmäinen hiukan enemmän.
Tuli kammet vaihdettu ethirteenin kampiin. Rakenne on näin äkkiseltään hiukan vahvemman oloinen kuin vakio Praxxiksen kampi. Aika näyttää sitten kuinka nuo kestävät. Miinuksena on se että tarvivat irroitukseen park tool CCP-44 työkalun tai vastaavan. Spideriin taisi mennä BBT-18 työkalu.
https://i.imgur.com/9F9gkFQ.png
Kysyin myös mittaa kammesta takahaarukkaan. Nyt uusilla suorilla ethirteen kammilla mitta on vasemmalla puolella 14mm ja oikea 18.5mm. Vanhoilla kierolla vasemmalla Praxxis kammella oli vasen 15mm ja oikealla puolella 17,5mm. Saattaa olla että erimerkkiset kammet ovat hiukan eri paikoissa keskenään. No onpahan tässä ainakin itselle tieto tallessa tulevaisuutta ajatellen jos epäilee että onko kampi taas kiero.
levottaja
24.07.2021, 12.14
Oisko heittää pientä vinkkiä hyvästä runkolaukusta, joka istuis viimeisimpään runkomalliin täydellisesti? Sen verta pitäis olla tilaa että puhelimen ja lompakon sinne sais.
ruuduntakaa
05.08.2021, 10.15
Onko kenelläkään käytössä Turbo Levon kanssa eBike Field (https://apps.garmin.com/en-US/apps/1532f0d9-fd19-4b63-b038-435d8fd670a4)-appia Garminin Fenixissä?
Jostain syystä en saa teholukemia näkymään, näyttää tehon tilalla akun varausprosentin.
Kadenssin näyttö toimii kyllä ok. Anturiksi näyttää samaa sekä kadenssille että wateille.
Muoks: yllättäen käyttäjävirhe. :rolleyes:
Fake Channel piti ottaa ottaa pois käytöstä.
Vieläkös porukalla on vakio mittaiset kammet gen2 Levossa kiinni, jos ei niin miten lyhyemmät ovat pelanneet? Itsellä otti kampi maahan kiinni ja tuli heitettyä lipat ja murrettua sormi samassa rytinässä. Mietin tuossa että pitäisiköhän vaihtaa kammet 165mm:stä 160mm.. ?
Tässä on pohdittu asiaa...
https://ebike-mtb.com/en/crank-length-e-mtb/
Vieläkös porukalla on vakio mittaiset kammet gen2 Levossa kiinni, jos ei niin miten lyhyemmät ovat pelanneet? Itsellä otti kampi maahan kiinni ja tuli heitettyä lipat ja murrettua sormi samassa rytinässä. Mietin tuossa että pitäisiköhän vaihtaa kammet 165mm:stä 160mm.. ?
Tässä on pohdittu asiaa...
https://ebike-mtb.com/en/crank-length-e-mtb/
Sama vika oli , tuli monta lippaa ja varmaan hajosi mootorista vapaarataskin sen takia. 150mm pitkät kammet ollu kiinni nyt yli 4000km ja takaisin en vaihda! Paras modaus mitä oon tehny, kellokin tuntuu tykkäävän.
ruuduntakaa
09.08.2021, 17.55
Vielä on hakkaantuneet vakiot.
Hopen 155mm ois suunnitelmissa kun vaan hennois investoida sen 200€.
ruuduntakaa
09.08.2021, 18.18
Sama vika oli , tuli monta lippaa ja varmaan hajosi mootorista vapaarataskin sen takia. 150mm pitkät kammet ollu kiinni nyt yli 4000km ja takaisin en vaihda! Paras modaus mitä oon tehny, kellokin tuntuu tykkäävän.
Mitkä kammet on käytössä? Kiinnostais muutkin vaihtoehdot kuin Hopet.
ruuduntakaa
10.08.2021, 06.46
Miranda näyttäis tekevän 150/152mm kampia, en vaan vielä ole löytänyt niitä EU:n sisältä. Hinta on varsin kohtuullinen.
Kuminauha
10.08.2021, 07.44
Mirandalla oli oma verkkokauppa vielä jokunen kuukaus sitten mistä tilasin, nyt näyttää olevan työn alla joku uus eikä pysty tuolt mitää tilaa.
ruuduntakaa
10.08.2021, 08.10
The newly redesigned shop will be presented at Eurobike 2021, and will go live on 6th September.
Eli ehkä odotan syyskuulle. Laitoin kyllä kyselyä Electrobikelle, näyttävät Mirandaa myyvän.
Mitkä kammet on käytössä? Kiinnostais muutkin vaihtoehdot kuin Hopet.
Nämä tilasin täältä viimekesänä.
https://www.unicycle.co.uk/unicycle-parts/cranks/nimbus-vcx-isis-cranks-grey.html . täytyy muistaa että Specialized on eri offset vasen oikea näillä jäi 5 milliä tilaa vasemmalle puolelle minkä katsoin riittäväksi !
Ja nämä pultit tai vastaavat. https://www.bike-components.de/en/FSA/ML054-Crank-Bolt-p14270/
Se mitä katselin niin Miranda ei ole juuri kehuja kerännyt. Taitavat olla pehmosta ja taipua/menevät poikki melko helposti. Ainakin tuo delta malli, liekö tuo Kappa O sitten parempi?
Hopet ovat melko arvokkaita ja niitä näyttää olevan eri q-factoreilla. Spessulle on omansa. Muuten polkimet tulevat normaalia ulommaksi.
e13 löytyy vain 160mm versiota.
This happened with my Miranda Delta 155mm crank while pedalling. I had two pairs of them. One crank broke and one was totally bent by a pedal strike.
?https://i.imgur.com/Dqg1pAo.png
ruuduntakaa
10.08.2021, 11.21
Se mitä katselin niin Miranda ei ole juuri kehuja kerännyt. Taitavat olla pehmosta ja taipua/menevät poikki melko helposti. Ainakin tuo delta malli, liekö tuo Kappa O sitten parempi?
Hopet ovat melko arvokkaita ja niitä näyttää olevan eri q-factoreilla. Spessulle on omansa. Muuten polkimet tulevat normaalia ulommaksi.
e13 löytyy vain 160mm versiota.
This happened with my Miranda Delta 155mm crank while pedalling. I had two pairs of them. One crank broke and one was totally bent by a pedal strike.
?https://i.imgur.com/Dqg1pAo.png
Tämä oli hyvä tieto, kiitos.
Yleensä ne hyvät tuotteet vaan tuppaa maksamaan, on se taas kerran muistettava. :)
Ja sitten kun Hopen sivuilta katsoo niin näitähän on kolmea eri offsettiä, Spessulle omansa. Josta taas ei mainintaa esim. CRC:n tai Wigglen sivuilla.:seko:
https://www.hopetech.com/_repository/1/documents/E-BIKECrankFitmentDiagram_web.pdf
Onko tietoa onko -22 mallisiin alumiiniversiohin tulossa myös nuo loistavan näköiset S koot/geometriat?
Minkä laisilla sägeillä kammen kolistelijat oikeen ajelee takaiskaria, kun ei tuossa Levossakaan, mitenkään erityisen matala keskiö ole nyky mittapuulla?
ruuduntakaa
10.08.2021, 11.56
Minkä laisilla sägeillä kammen kolistelijat oikeen ajelee takaiskaria, kun ei tuossa Levossakaan, mitenkään erityisen matala keskiö ole nyky mittapuulla?
25% paikkeilla on oma sägi. Kolistelun välttäis himmailemalla ja lukemalla maastoa mut ei ehdi. :D
Muoks: köyhällä kun ei ole varaa ostaa huonoa niin päädyin nyt kuitenkin Hopen kampiin.
Larunpyörästä sai sopivaan hintaan.
Ajattelen asian niin että säästän tuossa myös moottoria kun hakkaaminen vähenee.
Onko tietoa onko -22 mallisiin alumiiniversiohin tulossa myös nuo loistavan näköiset S koot/geometriat?
Geometriasta ei taida olla vielä tietoa mutta hinnoista ja väreistä on jotain käryä. Tai no compin hiilikuitumalli taitaa ainakin olla samalla rungolla kuin nuo muut mallit.
The following information leaked to me indirectly. It looks like the comp. available in both carbon and aluminum. The carbon will probably cost € 8,200 RRP, the aluminum will cost € 6,999.
https://i.imgur.com/Dh4WugH.png
Tämä oli hyvä tieto, kiitos.
Yleensä ne hyvät tuotteet vaan tuppaa maksamaan, on se taas kerran muistettava. :)
Ja sitten kun Hopen sivuilta katsoo niin näitähän on kolmea eri offsettiä, Spessulle omansa. Josta taas ei mainintaa esim. CRC:n tai Wigglen sivuilla.:seko:
https://www.hopetech.com/_repository/1/documents/E-BIKECrankFitmentDiagram_web.pdf
Joo, vähän heikostin tuntuu olevan tarjolla missään noita spessun malleja. Varasin itse nuo foxcomppiin kun myyntipaikkojakin näyttää olevan sen verran huonosti maailmallakaan.
ruuduntakaa
11.08.2021, 09.51
Sain Canyon Ejectin kiinni Levoon.
Paskartelin vielä SWAT-työkalun siihen kiinni.
Nyt selviää lyhyemmät normilenkit normikelissä ilman juomareppua ja on tilaa myös jollekin muullekin iskarille jos tarve yllättää.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210811/c8977202f18bd0d031cbf0ccfdabb725.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210811/5a9ead007d935b72991eb32d6215c3e8.jpg
Kuminauha
12.08.2021, 08.07
Omat mirandat on kyllä selvinny kaikesta osumista mitä ne on saanu, pari aika ikävää kolahdusta. En kyl tiiä, mitä tossa kuvan tapauksessa on käyny :)
ruuduntakaa
12.08.2021, 12.10
Onko kukaan vaihtanut 32t ratasta isommaksi 2021 Levossa?
Pienimmät rattaat näyttää kuluvan muita enemmän, koska paljon myös työmatkaa.
Onko alkuperäisessä rattaassa kierteet itsessään, ei siis ole vastapulttia rieskan takana?
Suosituksia hyvästä ja kestävästä 34 tai 36t rattaasta joka kävis Levoon? Jossa olisi ne kierteet itsessään.
Ja tuleeko 36t sitten kuinka paljon alhaalta moottorin "yli"? Eli onko alttiina iskuille?
Ai niin ja mahtuuko 36t alkuperäiseen ketjunohjuriin?
Siinähän niitä taas. :)
Onko kukaan vaihtanut 32t ratasta isommaksi 2021 Levossa?
Pienimmät rattaat näyttää kuluvan muita enemmän, koska paljon myös työmatkaa.
Onko alkuperäisessä rattaassa kierteet itsessään, ei siis ole vastapulttia rieskan takana?
Suosituksia hyvästä ja kestävästä 34 tai 36t rattaasta joka kävis Levoon? Jossa olisi ne kierteet itsessään.
Ja tuleeko 36t sitten kuinka paljon alhaalta moottorin "yli"? Eli onko alttiina iskuille?
Ai niin ja mahtuuko 36t alkuperäiseen ketjunohjuriin?
Siinähän niitä taas. :)
Ei 2021 malliin, mutta 2020 malleihin on tulossa postissa kahteen pyörään 34 hampaiset eturattaat. Tilasin ne viimeviikolla ja todennäköisesti ne on huomenna kourassa. Praxxis on teräksinen ja menee kiinni kuten orggis. 11 ja 12 vaihteisiin menee sama ratas.
Nyt verkkokauppa näyttää olevan kiinni. 36 hampaisista jotkut ovat vaihtaneet takaisin pienempi hampaisiin ainakin 11 vaihteisten kanssa kun 1 vaihde on mennyt liian pitkäksi.
https://bestbike.de/de/index.php
34 hampainen menee vielä alkuperäisen ohjurin kanssa. 36 hampainen ei mene.
https://i.imgur.com/bXDFmVS.png
Myös tuolla näyttää olevan yksi hyllyssä
https://www.bike-discount.de/en/buy/praxis-works-ering-steel-wave-mtb-10-11-12-fach-chainring-1093642
ruuduntakaa
12.08.2021, 13.52
^Suurkiitos. Tilasin BD:sta tuon yhden 34T.
ruuduntakaa
12.08.2021, 20.23
Huomenaamuna testiin. Toki se unohtui noita hankkiessa et satula nousi myös.
Se ei ole hyvä asia.
Mutta aamulla se nähdään.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210812/6326bf38d93ab280e84ad26ab6c19271.jpg
Muoks: No eipä ainakaan kertaakaan kolahtanu kammet aamulla. Satulan nostolla yllättävän vähän vaikutusta.
Jos S-mitoitus todella olisi muissakin malleissa kuin S-workseissä niin olisipa mielenkiintoinen vaihtoehto Voimalle.
Jos S-mitoitus todella olisi muissakin malleissa kuin S-workseissä niin olisipa mielenkiintoinen vaihtoehto Voimalle.Onhan tuota ainakin Pro ja Expert versiossa, mutta 10 saa Expertistäkin pulittaa. Expert sinänsä olis ihan soivilla osilla https://www.specialized.com/fi/en/turbo-levo-expert/p/188260?color=317293-188260&searchText=96421-3204
Ainakin keula näyttäisi olevan säädöiltään ehdotonta eliittiä mutta perä sitten taas tavisosastoa kun ei ole Hxx säätöjä. Aika hiton matala keskiö tuossa kyllä on. Varmasti kammet kolisee jatkuvasti. Onkohan tuo ilmoitettu 27mm droppi sillä joustiuksen matalalla asennolla vai korkealla?
Ainakin keula näyttäisi olevan säädöiltään ehdotonta eliittiä mutta perä sitten taas tavisosastoa kun ei ole Hxx säätöjä. Aika hiton matala keskiö tuossa kyllä on. Varmasti kammet kolisee jatkuvasti. Onkohan tuo ilmoitettu 27mm droppi sillä joustiuksen matalalla asennolla vai korkealla?Oisko oikeasti riisuttu FOX FLOAT X2 Performance Elitestä nuo säädöt. Keulassakin on samat säädöt, kuin Factory versiossa kashima ero vain. Foxin omilta sivuilta en edes löytänyt X2 Performance Elitestä specsejä. OEM kamaahan nuo Performance Elitet on vain.
Tosin hyvin on pelannut DPX2 omassa pyörässä ja en ole osannut kaivata lisä säätöjä.
https://www.specialized.com/fi/en/turbo-levo-geometry/app?&ht=1&hp=0&sz=3&ws=0 Tuolla on hyvä vertailla eri geometria asentoja.
OEM kamaahan nuo Performance Elitet on vain.
Kyllä noita on myynnissä. Itse pohtinut zeb ultimaten ja Fox performance eliten välillä. Kashimaa en halua, tai pitäisi sitten vaihtaa kaikki.
Pyörä tosin eri (Merida)
Kyllä noita on myynnissä. Itse pohtinut zeb ultimaten ja Fox performance eliten välillä. Kashimaa en halua, tai pitäisi sitten vaihtaa kaikki.
Pyörä tosin eri (Merida)Näköjään. Jostain Foxin sivuilta palanut verkkokalvoille, et OEM only.
Oisko oikeasti riisuttu FOX FLOAT X2 Performance Elitestä nuo säädöt. Keulassakin on samat säädöt, kuin Factory versiossa kashima ero vain. Foxin omilta sivuilta en edes löytänyt X2 Performance Elitestä specsejä. OEM kamaahan nuo Performance Elitet on vain.
Tosin hyvin on pelannut DPX2 omassa pyörässä ja en ole osannut kaivata lisä säätöjä.
https://www.specialized.com/fi/en/turbo-levo-geometry/app?&ht=1&hp=0&sz=3&ws=0 Tuolla on hyvä vertailla eri geometria asentoja.
Olipa fixu web-sivu. Vertailu helppoa kaikkien asetusten suhteen. Se 27mm BB droppi oli sillä korkeammalla peräasetuksella Tuo on todella matala kun taka pyöräkin vain 27.5". Ei jatkoon. Itellä menisi kammet viikossa pahaan kuntoon ja ehkä vielä keskiön laakeri moottorissa. Kun on tottunut 29" molemmissa päissä ja 20 BB-drop niin tuo olisi suuri fidutuksen lähde.
ruuduntakaa
15.08.2021, 09.07
Hopen kampia kun asentaa niin kannattaa muistaa että Spessun antama momentti kammille on 40Nm, vaikka Hopen kammissa lukee 50Nm niin en siihen kiristäis.
Toki kai Brosen akseli sen 50Nm kestää mutta silti varovaisuutta on hyvä noudattaa.
ruuduntakaa
20.08.2021, 17.38
Vaihdoin tuon 34t Praxis-rattaan eteen.
Hintaa tuolla on reilu 20€ ja kuvassa sama 32t 1500km ajettuna.
Ei siis syytä satsata rahallisesti yhtään enempää rattaaseen.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210820/ef18ce272c12947c888fd97dab7a1b6e.jpg
Vaihdoin tuon 34t Praxis-rattaan eteen.
Hintaa tuolla on reilu 20€ ja kuvassa sama 32t 1500km ajettuna.
Ei siis syytä satsata rahallisesti yhtään enempää rattaaseen.
Katopas, jännä juttu tuo hampaan muoto. Itse ajattelin että sainkohan edes oikeaa (34T) ratasta kun hampaan muoto oli niin paljon erilainen kuin alkuperäisen. Sulla lienee 2021 malli ja hampaan malli lienee muuttunut tuohon 12-vaihteiseen vs 11-vaihteinen. Mulla vakioratas on tälläinen. Uusi ratas on vielä asentamatta. Jospa sen laittaisi tänään paikoilleen kun näyttää menevän melko helposti. https://www.youtube.com/watch?v=0hfQ0brz_lE
https://i.imgur.com/P8Ylael.png
Burgteciltä saa myös teräksistä 34 hampaista mutta siinä ei ole kierteitä itsessään.
https://burgtec.co.uk/product/104mm-bcd-outside-fit-e-bike-steel-thick-thin-chainring/
Itse vaihdoin eilen renkaat ja laitoin nuudelit. Ei ollut mikään läpihuuto juttu tuo asennus. Varsinkin gravity runkoinen oli tuskainen laittaa paikoilleen. Eikä asiaa helpottanut yhtään se että oika käsi on ollut pois paketista murtuman takia vasta muutaman päivän ja näin ollen on aivan voimaton ja kankea vielä.
https://i.imgur.com/1L2zIgu.png
Hopen kampia kun asentaa niin kannattaa muistaa että Spessun antama momentti kammille on 40Nm, vaikka Hopen kammissa lukee 50Nm niin en siihen kiristäis.
Toki kai Brosen akseli sen 50Nm kestää mutta silti varovaisuutta on hyvä noudattaa.
Spessulla on mainittu sekä 50Nm että 40Nm:stä riippuen mistä sitä katsoo. e13 kampien ohjeessa oli 40Nm. Tosin pultti oli melkoisen heiveröinen ja luulisin että se on ensimmäinen joka tossa korkkaa.
https://i.imgur.com/eRXc3ZY.png
Huomasiko lyhyempiä kampia polkiessa? Onko mitään negatiivista tullut esille?
ruuduntakaa
21.08.2021, 14.26
Huomasiko lyhyempiä kampia polkiessa? Onko mitään negatiivista tullut esille?
Sen huomaa että kertaakaan ei ole kampi kolissut kiveen. :D
Ei mitään negatiivista, voi jopa olla et on parempi polkea.
Kuminauha
21.08.2021, 17.15
Lyhyemmil kammilla saa sähköpyöräs kieltämättä kadenssin helpommin sinne swiit spottiin.
ruuduntakaa
22.08.2021, 08.49
Eilen 2h ja 40km, lähtiessä akkua oli 90%.
Melko hyvin kestää Levon akku.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210822/5d2336675b8b84f838ed72e4ec6415f0.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210822/e19eec9c4798c3f74cfeada98adb98d7.jpg
Mitä ketjua olette käyttäneet turbo levojen kanssa? Alkuperäinen näyttäs olevan kmc x11 ept, mutta heikosti löytyy varastoista.
Itellä siis 2020 FSR LEVO NX-takavaihtajalla. 11 speed. Ketjulla ajettu vähän yli 1000 km ja alkaa olla venymää.
Lisäksi onko suositella uutta penkkiä tuohon pyörään. Perse tulee kipiäksi jos enemmän ajelee..
ruuduntakaa
23.08.2021, 08.20
2021 Levossa oli SXL-ketju, kesti tonnin. Nyt on Sram GX Eagle. Sramin GX-ketjun olen vuosien varrella havainnu ihan hyväksi vaihtoehdoksi. Eikä maksa maltaita.
Penkkiä ei voi suositella, jokaisella on oma perse. Ikävä kyllä se itselle sopiva penkki ei löydy kuin pitkällä kokeilulla.
Mulle on aina natsannu Spessun jakkarat.
Jos joku kaipaa niitä lyhyitä kampia niin nyt niitä näytti tulleen spessun offsetillä...
https://foxcomp.fi/hope-e-bike-crankset-black
ruuduntakaa
02.09.2021, 17.25
^Näille vahva suositus!
Ei taida olla yhtään lommoa kammissa.
Originaalit on kuin vasaralla hakattu.
Mitä tehä kun 2019 levo compista katkesi alumiininen akseli ja siinä samalla vapaarattaan hammas. Onko noilla mitä takuuta vai kannattaako suosiolla ostaa parempi?
Napa on Formulan tekemä, eikä taida olla laadukkaimmasta päästä. Jos päädyt vaihtamaan hajonneet osat niin tämä vapaaratas on käypäinen: https://www.commencal-store.co.uk/free-hub-body-formula-fh-501b-c2x28435918
Akselista en valitettavasti osaa sanoa.
Empä tee vaparilla mitään ilman alselia. Rovalin kiekollla elinikäinen takuu kun pyörä rekisteröity. Sieltä tulee uusi paketti takuuseen.
Tuolta taitaa löytyä sekä akseli että vapaaratas
https://webshop.bestbike.de/us/spare-parts/specialized/
Ensimmäinen lenkki on takana 10mm lyhyemmillä kammilla. Itse huomasin kehän pienentymisen mutta en osaa sanoa tuntuuko kuitenkaan mitenkään että Woimaa tulisi kintuista heikommin. Satulaa tarvi myös nostaa. Näin 24km kivikko-/juurakko helvetin jälkeen on fiilis että tuo 10mm tuntuisi yllättävän suurelle lisätilalle kampien alla. Satulan nosto alkuun tuntui että tangon yli olisi jo vähän puoliksi menossa mutta voipi olla että se oli vain kuvitelmaa.
Jännä tuo offsetti Hopen 155mm kammissa.
https://i.imgur.com/O2RlEJP.png
https://i.imgur.com/zg9ZsC5.png
ruuduntakaa
13.09.2021, 14.35
Oiskohan siinä seuraava upgreidaus(vai onko up..) kun lompakko joskus antaa myöten, mielipiteitä? Vielä parempaa jos olis ihan omakohtaisia kokemuksia jakaa.
https://www.youtube.com/watch?v=Zuhcd2-a7z8&ab_channel=PaulMoir
Kuminauha
13.09.2021, 15.01
Itekki olisi kiinnostus napavaihteistoon + hihna boostiperään. Mitä vähä tutkiskelin, niin ei oikee 12x148 läpiakselille tehä noita ja vielä se hankaloittaa, että levarikiinnikkeet ei oo standardeja (nopeusanturin magnetti). Ja sitten vielä tarvii vääntötangon kiinnitykseen joku patentti.
En nyt ole ihan varma ratkaistaanko tuolla mitään ongelmaa. Kun vaihteet ovat toimineet tähänkin asti hyvin kaikissa maastopyörissä, ei ole ollut tarvetta etsiä vaihtoehtoisia ratkaisuja. Onhan tuossakin toki hyvät ja huonot puolensa.
Edit: Jaa ukkeli oli saanut 600 km matkalla takapakan loppuun ja särkenyt ilmeisesti vaihtajiakin. Tästä näkökulmasta ymmärrän, että napavaihteet voi olla järkevä vaihtoehto.
Kuminauha
13.09.2021, 17.39
No ainakin hihnaveto on todella pitkäkestoinen eikä vaadi mitään voitelua tai sääsuojaa. Toki täpärin kanssa se hihna tarvisi kanssa jonkuntason kiristimen.
No ainakin hihnaveto on todella pitkäkestoinen eikä vaadi mitään voitelua tai sääsuojaa. Toki täpärin kanssa se hihna tarvisi kanssa jonkuntason kiristimen.
Jep. Ja menee se keppi ja paska hihnakin väliin. Kovin paljon ei heinää voi hihnan ja hammaspyörään laittaa niin lopettaa toimimisen.
Kuminauha
13.09.2021, 17.44
Toki, mutta samalla viivalla se on ketjun kanssa tossa, muissa asioissa edellä.
ebike-harrastelija
14.09.2021, 06.53
https://youtu.be/CmwChTaSx9M
Oliko muuta? [emoji2]
Kyllä itsekin vaihdan heti remmivetoon, kun se on mahdollista. Luomussakin ilmeisesti riittävän kevyesti poljettava vaihtoehto, pl. ehkä ne rakettipöksymiehet joiden pitää saada ave mariat mahdollisimman korkealle.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
ruuduntakaa
14.09.2021, 07.17
https://youtu.be/CmwChTaSx9M
Oliko muuta? [emoji2]
Kyllä itsekin vaihdan heti remmivetoon, kun se on mahdollista. Luomussakin ilmeisesti riittävän kevyesti poljettava vaihtoehto, pl. ehkä ne rakettipöksymiehet joiden pitää saada ave mariat mahdollisimman korkealle.
Toi on luomu? Ei tungeta niitä sähköpyörä-topiceihin?
ebike-harrastelija
14.09.2021, 07.19
Toi on luomu? Ei tungeta niitä sähköpyörä-topiceihin?Juoppa nyt se aamukahvis, kattele aamuruutua ja ota lääkkeesi [emoji1]
ruuduntakaa
14.09.2021, 07.26
Juoppa nyt se aamukahvis, kattele aamuruutua ja ota lääkkeesi [emoji1]
Annahan olla jo. Mene muualle meuhkaamaan, täältä et saa riitelykaveria. :)
Muoks: ja ei tarvitse olla loukkaava. Kiitos.
ebike-harrastelija
14.09.2021, 07.30
Annahan olla jo. Mene muualle meuhkaamaan, täältä et saa riitelykaveria. :)
Muoks: ja ei tarvitse olla loukkaava. Kiitos.Oppisit kuule ihan itse pitämään sen suun vaan kiinni heti alkumetreillä, niin tässäkin olisi monta turhaa viestiä säästynyt. [emoji1]
ruuduntakaa
04.10.2021, 11.06
Siitä Rohlosta, lääh:
All up 24.5kg
https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/244447691_10223503097979331_889094946047782611_n.j pg?_nc_cat=101&ccb=1-5&_nc_sid=b9115d&_nc_ohc=blMVFP80mQoAX8KGERM&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&oh=009ecdcc2bf56e30db681130152618e5&oe=6181D031
https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/244504248_10223503096819302_915661760480953976_n.j pg?_nc_cat=103&ccb=1-5&_nc_sid=b9115d&_nc_ohc=bzriwE2VYqIAX-L8UCz&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&oh=a4884e97046145e69cbe88958fca12a1&oe=6181A9E2
https://www.facebook.com/groups/sebikes/permalink/3073630876227615/
ruuduntakaa
06.10.2021, 09.30
Rohlon laitto Levoon saa kyllä jäädä haaveeksi.
Edellyttää toimenpiteitä jotka varmasti poistavat takuun.
https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/244464603_10223503419347365_5661443897089493194_n. jpg?_nc_cat=111&ccb=1-5&_nc_sid=dbeb18&_nc_ohc=aV05dLITXtYAX9O8vHl&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&oh=6acbfa5ccfe3f294eec4565905f62cc0&oe=6181B2DA
ruuduntakaa
14.10.2021, 13.06
5kk ja 2300km ehdin ajaa ja takaiskarin ilmakannun huolsin tänään ensimmäisen kerran, alkoi paineet hukkumaan. Muuten on ilman "ongelmia" selvitty tähän asti.
Akun irroitustakin on harjoiteltu talvea varten kun taloyhtiö kielti lataamisen pyörävarastossa.
Levon akussahan tosin kerrotaan notta ei juuri tarttis irroitella ulkosäiltyksessäkään.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211006/1506cbfe115b88f07a2fcaf3b68fbe6c.jpg
^ Kuin työläs tässä oli tuo akku irrottaa?
ebike-harrastelija
14.10.2021, 18.50
^ Kuin työläs tässä oli tuo akku irrottaa?Ei kuulemma kovin työläs:
https://youtu.be/_KSHT7FxUyQ
ruuduntakaa
14.10.2021, 19.00
^Ei ole noin vaikeaa. Jos omaa telineen johon pyörä laitetaan eturenkaasta seisomaan-> käsi akun alle->ruuvi auki->antaa akun laskeutua lattiaan asti->nostaa pyörää takarenkaasta senverran että toisella kädellä nappaa akun mukaansa.
Yllättävän helppo keissi.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211014/d3021b673c8836d4815bda443da4e504.jpg
ebike-harrastelija
14.10.2021, 20.07
^ mites hyvin tuo toimii työpaikalla ulkoparkkeerauksessa talvipakkasilla / loskakeleillä, kun se rungon etuosa täynnä kuraloskaa / lunta? Taitaa joku suoja olla pakko kietoa tuon suojaksi?
Kuusiokolo putoaa lumihankeen tietty. Pimeässä ei löydä mustaa ruuvia. No varkaat löytää sen kumminkin. On tuo kanssa keksintö. Pyöräkin pitää saada kyljelleen, jotta akun saa irti. Joku avaimellinen lukko olis ollu parempi ratkaisu. Hailong tyyppiset akut ovat tuossa mielessä paljon parempia, jos akku pitää irti saada.
ebike-harrastelija
14.10.2021, 20.56
Itsellä HaiLong-akku, ja siinähän se teline on alarungon päällä - kerää kivasti sadevedet ja lumet sinne liittimeen, ellei vedä pressua tai vähintään laita suojakorkkia liitinten suojaksi. Mutta akku irtoaa sekunneissa, ja pressua käyttäessä muukin pyörä on sitten lähtövalmis (satula ja kädensijat hallintalaitteineen kuivat jne.).
ruuduntakaa
14.10.2021, 21.08
Itse ajattelin noudattaa valmistajan suositusta lämpötiloista, eli harvakseltaan tuota akkua joutuu työpäivän ajaksi sisälle viemään.
Alle -20 asteen lämpötilassa ei usein ole loskaa alaputkessa.
Paska systeemihän toi on näin Suomessa, mutta oli ostaessa tiedossa.
Rail seiskahan mulle piti tulla. [emoji854]
Mutta enpä voi sanoa että kaduttais ettei Trekiä saanut, nyt kun Spessu jo tullu tutuksi.
levottaja
24.10.2021, 09.56
Sellainen asia askarruttaa ja kysyisinkin onko muilla havaintoa tälläisestä;
Laita pyörä katolleen ja pyöritä kampia normaaliin ajosuuntaan, ei väliä onko moottoria päällä vai ei. Kuuluuko teillä selkeä kolkkaava ääni moottorista/keskiöstä? Ääni on selkeä, säännöllinen, ja mielestäni myös tunnen liikkeen äänen kohdalla kun pidän toista kättä koneen kuorella. samalla kun toisella kädellä pyöritän kampia.
Normaalia vai ei?
(levo -21)
Moikka! Toimiiko muissa Specialized malleissa tuo blevo ohjelma? Mulla on tuo Turbo Vado.
ruuduntakaa
26.10.2021, 10.57
Moikka! Toimiiko muissa Specialized malleissa tuo blevo ohjelma? Mulla on tuo Turbo Vado.
2 min googlaus:
https://blevo.forumfree.it/?t=77611268
Jos tuohon haluaa vielä kunnon polkukartat niin android versioon ne saa. (samat kuin www.trailmap.fi (http://www.trailmap.fi)). Toki jos jauhaa samoja baanaita jatkuvasti niin sitten niitä ei varmaan tarvi. Olen tainnut kirjoittaa ohjeet tuonne johonkin aikaisempiin viesteihin. Tässä huudeilla on sen verran baanaita että pyrin itse varioimaan aina lenkkejä niin että samoja polkuja ei tarvi sahata jatkuvasti. Reitit teen aina etukäteen. Tosin Vado taitaa olla enemmänkin kaupunkipyörä mutta kaipa nuo trailmapin kartat siinäkin ovat paremmat kuin osm.
ei kolise ainakaan meikäläisen 2019 turbo levo. ihan pehmeästi kammet pyörii eikä kuulu ylimääräisiä ääniä.
ruuduntakaa
01.11.2021, 13.37
Palataas vielä Rohloon, kiitos viimeaikaisten tapahtumien. :D
Osaako joku kertoa/hahmottaa mitä toimenpiteitä edellyttää Rohlon "Axle platen" modaaminen, Levon rungon sijasta?
Sekin on kuulemma vaihtoehto. Ei tarvitse kajota runkoon.
https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/244464603_10223503419347365_5661443897089493194_n. jpg?_nc_cat=111&ccb=1-5&_nc_sid=dbeb18&_nc_ohc=aV05dLITXtYAX9O8vHl&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&oh=6acbfa5ccfe3f294eec4565905f62cc0&oe=6181B2DA
Mitä jos ostaisi vain toisen takahaarukan ja modaisi sen sopivaksi?
ruuduntakaa
01.11.2021, 14.29
^Sekin olisi vaihtoehto kyllä.
Rahamiehille olis sitten valmiskin vaihtoehto. Ai että.
https://en.nicolai-bicycles.com/wp-content/uploads//2020/12/G1-EBOXX-E14_2021_3000x2000_02-1780x1187.jpg
https://en.nicolai-bicycles.com/bike/g1-eboxx-e14-2021/
Palataas vielä Rohloon, kiitos viimeaikaisten tapahtumien. :D
Osaako joku kertoa/hahmottaa mitä toimenpiteitä edellyttää Rohlon "Axle platen" modaaminen, Levon rungon sijasta?
Sekin on kuulemma vaihtoehto. Ei tarvitse kajota runkoon.
Taitaa Rohlon hinnalla saada ison läjän vaihtajia, ketjuja ja pakkoja? :rolleyes:
ruuduntakaa
02.11.2021, 07.40
Taitaa Rohlon hinnalla saada ison läjän vaihtajia, ketjuja ja pakkoja? :rolleyes:
Kyllä. Mutta ei huoltovapautta. Eikä täsmällistä toimintaa kelissä kuin kelissä.
Juuri vaihdoin ketjun 600km jälkeen, eilen pakan 2000km jälkeen.
Uuden vaihtajan koska oksa ja väärin ajettu.
Ketju siis kesti 1,5kk. Pakka on jo toinen.
Toki väärin ajettu, ehkä ratkaisu olis siinä?:rolleyes:
mehukatti
02.11.2021, 10.34
Paljos toi Rohloff lisää jousitettua massaa verrattuna pois jääviin X01 Eagle -kamoihin? SRAM sais kyllä tuoda ulos uuden sähköpyöriin suunnitellun pitkäikäisemmän voimansiirron, joka olis siitä huolimatta keveys mielessä suunniteltu.
ruuduntakaa
02.11.2021, 10.36
Paljos toi Rohloff lisää jousitettua massaa verrattuna pois jääviin X01 Eagle -kamoihin? SRAM sais kyllä tuoda ulos uuden sähköpyöriin suunnitellun voimansiirron, joka olis kuitenkin keveys mielessä suunniteltu.
Miksi? Mitä merkitystä/järkeä?
Eihän nää nykyisetkään kestä kunnon ajoa. :D
Muoks:
Mä sain ton oksa-episodin avustuksella nyt koko voimansiirron päivitettyä Sramiin. GX Eagle vaihtaja, GX-ketju, GX-vipu ja NX-pakka.
En mä tiedä miten voi voimansiirron tuota paremmin saada pelaamaan. Paitsi Rohloffilla. ;)
Kestävyyttä tietty varmaan saa ylemmän pään komponenteilla.
Ketjuna kokeilen ehkä X01:tä seuraavaksi.
Levossahan oli uutena SLX-voimansiirto, melkoista kuraa vs. tämä nykyinen Sram-setti.
Enkä mä aio tuon kalliimpia laittaakaan(jos ei Rohloa), kun en näemmä osaa valita ajolinjojakaan siten että vaihtaja ei jää matkalle.
mehukatti
02.11.2021, 11.39
Eihän nää nykyisetkään kestä kunnon ajoa.
No jos SRAM:lta tulisi uusi sähköpyöriin tehty voimansiirto (en nyt laske wanhaa EX1:stä), joka kestäisi vaikka 300% paremmin kuin normi X01 Eagle painon lisäyksen ollessa silti maltillinen, niin voimansiirron nopean kulumisen ongelma olisi aika pitkälti ratkaistu.
ruuduntakaa
02.11.2021, 13.42
^Offariks menee mutta:
Itse odottelen moottorin ja vaihdelaatikon yhdistelmää. Pieni takkiinotto painossa ei mua haittaisi yhtään tuossa tapauksessa.
Tällä hetkellä Rohloff yhdistettynä Boschin moottoriin olis itselle SE vaihtoehto. Vain rahoitus uupuu. :D
https://www.rohloff.de/en/service/handbook/e-14/bosch-operation
mehukatti
02.11.2021, 16.58
Itse odottelen moottorin ja vaihdelaatikon yhdistelmää.
https://revonte.com/
ebike-harrastelija
02.11.2021, 17.25
https://revonte.com/Kuulin jostain, että tää on viimeisiä säätöjä vaille valmis.
JiiPee82
03.11.2021, 00.28
GX ketju on kyllä heikko lenkki. Itsellä siis kokemusta vain luomupyöristä, mutta kertaakaan ei ole edes 1000km päässyt tuolla ennenkuin on venynyt vaihtokuntoon. Kerran on ehtinyt jo venyä niin että meni pakkakin uusiksi ekalla ketjulla. X01 ja XX1 on kestänyt vähintään 3x pidempään.
Eihän nää nykyisetkään kestä kunnon ajoa. :D
Muoks:
Mä sain ton oksa-episodin avustuksella nyt koko voimansiirron päivitettyä Sramiin. GX Eagle vaihtaja, GX-ketju, GX-vipu ja NX-pakka.
En mä tiedä miten voi voimansiirron tuota paremmin saada pelaamaan. Paitsi Rohloffilla. ;)
Kestävyyttä tietty varmaan saa ylemmän pään komponenteilla.
Ketjuna kokeilen ehkä X01:tä seuraavaksi.
Levossahan oli uutena SLX-voimansiirto, melkoista kuraa vs. tämä nykyinen Sram-setti.
Enkä mä aio tuon kalliimpia laittaakaan(jos ei Rohloa), kun en näemmä osaa valita ajolinjojakaan siten että vaihtaja ei jää matkalle.
ruuduntakaa
03.11.2021, 07.31
GX ketju on kyllä heikko lenkki. Itsellä siis kokemusta vain luomupyöristä, mutta kertaakaan ei ole edes 1000km päässyt tuolla ennenkuin on venynyt vaihtokuntoon. Kerran on ehtinyt jo venyä niin että meni pakkakin uusiksi ekalla ketjulla. X01 ja XX1 on kestänyt vähintään 3x pidempään.
Tää on niin tapauskohtaista ja olosuhderiippuvaista kuin vaan voi olla. Edellinen GX-ketju kesti 1700km. Tämä viimeisin 600km. GX:iä on vielä 2kpl varastossa, ehkä nappaan sen X01:n jos tulee hyvällä hinnalla vastaan.
Mietityttää vain että onko hollow pin-ketju sähkössä edes järkevä? Painonsäästö on naurettava ajatus kun ketjusta puhutaan.
Eikö hollow pin tee ketjusta periaatteessa heikomman? Korjatkaa jos olen väärässä.
Muoks:
Ja kyllähän sähköllä kohdistuu voimansiirtoon rasitettakin, tältä aamulta:
https://scontent-hel3-1.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/e15/p480x480/252142443_470222010981614_8093916188511139976_n.jp g?_nc_ht=scontent-hel3-1.cdninstagram.com&_nc_cat=102&_nc_ohc=A4BCaf10rDMAX97s6Of&edm=ABJHkxYAAAAA&ccb=7-4&oh=295f359d44879359c1448907815e23c1&oe=61888479&_nc_sid=fa978c&ig_cache_key=MjY5ODYwMzExMTE0NjYxNjc3MQ%3D%3D.2-ccb7-4
Jotta ketjujen kestoa voisi verrata, pitäisi ensin määrittää, milloin ketju on entinen. Onko se silloin, kun ketju päätetään vaihtaa? Yhtä tyhjän kanssa vertailla edes omassa ajossa ketjun kestävyyttä.
Jos sama henkilö ajaa kymmenet ketjut vaikka 1% venymään, voi alkaa sanoa paljonko tunteja ja kilometrejä kyseinen ketju kestää tällä kyseisellä henkilöllä. Muihin vertailu ei silti tuo mitään lisäarvoa.
ruuduntakaa
03.11.2021, 08.55
^Mulle ketju on entinen kun venymä on 0,5. Mittaan aina samalla Park Toolin kalulla.
^ Mikä ei tietona kerro mitään ketjujen kestävyydestä. Itse harvoin edes mittaan ketjujen venymää, tai pätää venymän perusteella milloin ketju on entinen.
ruuduntakaa
03.11.2021, 09.41
^No milläs perusteella ketjun vaihdat? :seko:
Kierrätän kolmet ketjut loppuun ja vaihdan kerralla ketjut ja rattaat. Nyt tokalla setillä olen kierrättänyt ketjuja noin 700 km ja 40 h välein. Kun ketjut alkaa hyppiä takaa yli, niin koko roska vaihtoon. Venymästä ei ole tietoa. Reilu 7 tonnia ja 2 vuotta kesti ensimmäinen setti. Sram XX1 ketjua ja XG1199 11sp pakkaa käytössä. En osaa sanoa kestikö hyvin vai huonosti. Kulutusosia.
mehukatti
03.11.2021, 10.46
Kierrätän kolmet ketjut loppuun ja vaihdan kerralla ketjut ja rattaat. Nyt tokalla setillä olen kierrättänyt ketjuja noin 700 km ja 40 h välein. Kun ketjut alkaa hyppiä takaa yli, niin koko roska vaihtoon. Venymästä ei ole tietoa. Reilu 7 tonnia ja 2 vuotta kesti ensimmäinen setti. Sram XX1 ketjua ja XG1199 11sp pakkaa käytössä. En osaa sanoa kestikö hyvin vai huonosti. Kulutusosia.
Tuo tiheämpi ketjujen vaihtelu vaikuttaa hyvältä taktiikalta. Itellä vastaavat palikat ja vaihdoin uuden ketjun aina kun venymä oli lähellä 0.5%. Tällä tavoin kesti 7kk ja reilut 2000km kunnes uusikin ketju alkoi hyppiä takaa yli ja joutui laittamaan uuden X01 Eagle -voimansiirron (~450e). Tosin luulen et ois kestäny jonkin verran pidempään mikäli edessä ois 34t sijasta 36t eturatas niin, että yleisemmin käytetty osa takapakasta osuis vähän isompikokoisille rattaille. Ei vaan haluis pienentää maavaraa...
Itsellä sama taktiikka kuin grebellä. Kolme ketjua käytössä ja ajan aina palttiarallaa 700km ja vaihdan ketjun. Nyt takana jotain 2100 kilometriä ja kiertoon lähtee alkuperäinen pyörän mukana tullut ketju jolla on jo siis ajettu ensimmäiset 700km. Voimansiirto toimii moitteetta :). Tällä konstilla säästää ihan selvää rahaa. Läskissä aikoinaan tein tuon virheen että rullasin alkuperäisellä ketjulla 2000km ja meni koko voimansiirto vaihtoon....
Edit: Mulla ei edes ole venymämittaria.
ruuduntakaa
03.11.2021, 11.43
Itsellä sama taktiikka kuin grebellä. Kolme ketjua käytössä ja ajan aina palttiarallaa 700km ja vaihdan ketjun. Nyt takana jotain 2100 kilometriä ja kiertoon lähtee alkuperäinen pyörän mukana tullut ketju jolla on jo siis ajettu ensimmäiset 700km. Voimansiirto toimii moitteetta :). Tällä konstilla säästää ihan selvää rahaa. Läskissä aikoinaan tein tuon virheen että rullasin alkuperäisellä ketjulla 2000km ja meni koko voimansiirto vaihtoon....
Edit: Mulla ei edes ole venymämittaria.
Niin kun käyttää sitä venymämittaria niin omassa setissä tietää koska on vaihdon aika. :)
3xGX-ketju on 90-100e. Paljonko tuolla kolmen setillä ajaa kokonaiskilometrejä? Yhdellä GX-ketjulla siis pääsee otollisissa olosuhteissa lähelle 2000km.
Yhden ketjun taktiikalla NX-pakka kesti 2000km, kunnes yksi ratas alkoi hyppyttämään ketjua. Muut rattaat toimii ok. Pikkurattaita saa erikseen ostettua.
Nyttenhän mulla ois uusi NX-pakka alla ja kohta kolmet GX-ketjut, tätähän voisi kokeilla. :P
^ aivan totta tuon venymämittarin käyttö, pitää hankkia itellekin. Tieto vaan tietysti lisää tuskaa.
Suosittelen kyllä kokeilemaan kierrätystä, tulet yllättymään positiivisesti :).
Kierrättämällä ei ole väliä, vaikka venymä olisi prosentti tai kaksi. Kunhan rattaat on riittävän synkassa ketjujen venymään nähden. Maalaisjärjellä ajatellen kolmet prosenttiin ajetut ketjut tulee edullisemmaksi kuin kolmet puoleen prosenttiin ajetut ketjut. Pakka menee silti molemmilla tavoilla ajettuna joskus vaihtoon. Kierrättämällä ketjuja, luulisin, että pakkakin kestää pidempää. On se silti mahdollista, että käytäntö on jotain muuta.
Mitä mieltä olette. Onko järkeä odottaa -22 mallin Levot uudelle geolla ja 2.2 Brosella kauppoihin vai ostaako suosiolla -21 mallin sopivalla alennuksella? Hintaero lienee tonnin luokkaa. Jos spessuun päädyn, niin joudun tyytymään tavalliseen malliin budjettirajoitusten takia, mutta keula siihen on "pakko" vaihtaa. Ja olenko nyt käsittänyt oikein, että Brosen neljän vuoden moottoritakuu koskee myös Suomea?
ruuduntakaa
03.11.2021, 19.17
Mitä mieltä olette. Onko järkeä odottaa -22 mallin Levot uudelle geolla ja 2.2 Brosella kauppoihin vai ostaako suosiolla -21 mallin sopivalla alennuksella? Hintaero lienee tonnin luokkaa. Jos spessuun päädyn, niin joudun tyytymään tavalliseen malliin budjettirajoitusten takia, mutta keula siihen on "pakko" vaihtaa. Ja olenko nyt käsittänyt oikein, että Brosen neljän vuoden moottoritakuu koskee myös Suomea?
Mä en ostas(enkä osta ikinä) 2022-mallin G3 Levoa ihan jo pelkästään latausluukun takia. Melkoinen vitsi tuon hintaisessa pyörässä. Jossei jopa vittuilua.
Olkoon kuinka hieno TCU tahansa.
hartsa24
04.11.2021, 07.47
Onko muilla hajonnut se kaapeli joka menee akulta moottorille? Itellä vikaantui kyseinen kaapeli, eikä pyörä enää lähtenyt käytiin. Akun valot vaan vilahti ku koitti päälle. Kaapelin kun irrotin niin näytti ihan hyvältä, mutta mittaamalla paljastu että plus ja miinus puoli johdossa ei toiminut oikein. Aika suolaisen hintainen kaapeli 120€
Onko muilla hajonnut se kaapeli joka menee akulta moottorille? Itellä vikaantui kyseinen kaapeli, eikä pyörä enää lähtenyt käytiin. Akun valot vaan vilahti ku koitti päälle. Kaapelin kun irrotin niin näytti ihan hyvältä, mutta mittaamalla paljastu että plus ja miinus puoli johdossa ei toiminut oikein. Aika suolaisen hintainen kaapeli 120€
Noita on vaihdettu jo takuuseenkin kohtuu tuoreisiinkin pyöriin. Tuosta on ainakin kolmas kehitysversio menossa. Liian tiukka mutka johdossa moottorin päässä särkee myös sen moottorinliittimen pään kumin. Sieltä pääsee sitten vesi sisään. Täällä ketjussakin on jossain aikaisemmin juttua noista.
Minulla on joku maanantaiversio siitä huonosta johdosta. 2019 mallia ja tunteja noin 450 eikä vieläkään ole matka katkennut tai tullut häiriöitä. On se kumi ollut moottorin päästä rikki jo lähes uudesta asti, mutta ei tuonne kosteutta ole ilmeisesti kummemmin siunaantunut. Tai kostaus ei pääse johtimiin ja liittimiin asti kumin halkeamasta huolimatta.
ebike-harrastelija
04.11.2021, 19.26
Minulla on joku maanantaiversio siitä huonosta johdosta. 2019 mallia ja tunteja noin 450 eikä vieläkään ole matka katkennut tai tullut häiriöitä. On se kumi ollut moottorin päästä rikki jo lähes uudesta asti, mutta ei tuonne kosteutta ole ilmeisesti kummemmin siunaantunut. Tai kostaus ei pääse johtimiin ja liittimiin asti kumin halkeamasta huolimatta.Tässä vaiheessa suosittelen puun koputtamista ym. vanhan kansan onnea tuovia rituaaleja sillä noilla lähtökohdilla se kosteus/vesi sinne kyllä jossain vaiheessa tiensä löytää. [emoji6] Kai olet avannut ja katsonut, onko ne liittimet saaneet korroosiota pintaan tms.?
Tässä vaiheessa suosittelen puun koputtamista ym. vanhan kansan onnea tuovia rituaaleja sillä noilla lähtökohdilla se kosteus/vesi sinne kyllä jossain vaiheessa tiensä löytää. [emoji6] Kai olet avannut ja katsonut, onko ne liittimet saaneet korroosiota pintaan tms.?
Lähetetty jonkun tutun TapatalkillaEn. Eikä kannata turhanpäiten vaihtaa, jos uudetkaan eivät ole ikuisia.
hartsa24
05.11.2021, 07.59
Nyt on uus kaapeli hommattu ja oli sitä ainakin yritetty parantaa, mutta en tiedä poistaako silti ongelmaa tuosta moottoripään liittimestä. Oli myös lyhyempi ku vanha kaapeli.
ebike-harrastelija
05.11.2021, 13.55
En. Eikä kannata turhanpäiten vaihtaa, jos uudetkaan eivät ole ikuisia.No ei vaihtaa, mutta kyllähän noita liittimiä fixaillaan monen monesta kulkineesta eikä korjata vasta sitten, kun menee rikki ja joudutaan odottelemaan korjausta/korjaajaa. Mut joo, tuo toki yksi lähestymistapa - don't fix if it ain't broken. [emoji846]
No ei vaihtaa, mutta kyllähän noita liittimiä fixaillaan monen monesta kulkineesta eikä korjata vasta sitten, kun menee rikki ja joudutaan odottelemaan korjausta/korjaajaa. Mut joo, tuo toki yksi lähestymistapa - don't fix if it ain't broken. [emoji846]
Ei se kumin murtuma paljaisiin johtimiin tai liittimiin yllä. Enemmän tulee harmia kun sitä piuhaa repii irti turhanpäiten. Moottori vaihdettiin takuuseen noin 10 kk kohdalla, eikä silloinkaan johtoa vaihdettu. Ei nähty tarpeelliseksi.
Ei se kumin murtuma paljaisiin johtimiin tai liittimiin yllä. Enemmän tulee harmia kun sitä piuhaa repii irti turhanpäiten. Moottori vaihdettiin takuuseen noin 10 kk kohdalla, eikä silloinkaan johtoa vaihdettu. Ei nähty tarpeelliseksi.
Itse veikkaan että ne ei tee siellä huollossa yhtään mitään ylimääräistä. Liittimen kuoren vaurioituminen mahdollistaa veden kulkemisen johtimen kuoren reunoja pitkin liittimen sisään.
Number uuno on että piuha pitää kulkea tuollaisella lenkillä siellä. Jos se ei kulje noin niin taitos saattaa rikkoa sen kumin.
https://i.imgur.com/3nfbghC.png
Ja miltä se näyttää livenä.
https://i.imgur.com/Kz46Iph.png
Tuossa sitten niitä kumien/johtojen pettämisiä.
https://i.imgur.com/fUwaRTV.png
https://i.imgur.com/SPO82b0.png
Lopputuloksena hapettumaa liittimessä.
https://i.imgur.com/MUMtRx5.png
Ja tuo koppahan ei ole tiivis. Myöhemmissä pyörissä siellä on sellainen vaahtomuovi mikä estää isoimman moskan pääsimisen tuonne kopan sisään. Kuitenkin jollain siellä voi olla enemmän moskaa/kosteutta ja toisilla taas vähän vähemmän.
https://i.imgur.com/piuV4Bi.png
Itse veikkaan että ne ei tee siellä huollossa yhtään mitään ylimääräistä. Liittimen kuoren vaurioituminen mahdollistaa veden kulkemisen johtimen kuoren reunoja pitkin liittimen sisään.
Number uuno on että piuha pitää kulkea tuollaisella lenkillä siellä. Jos se ei kulje noin niin taitos saattaa rikkoa sen kumin.
https://i.imgur.com/3nfbghC.png
Ja miltä se näyttää livenä.
https://i.imgur.com/Kz46Iph.png
Tuossa sitten niitä kumien/johtojen pettämisiä.
https://i.imgur.com/fUwaRTV.png
https://i.imgur.com/SPO82b0.png
Lopputuloksena hapettumaa liittimessä.
https://i.imgur.com/MUMtRx5.png
Ja tuo koppahan ei ole tiivis. Myöhemmissä pyörissä siellä on sellainen vaahtomuovi mikä estää isoimman moskan pääsimisen tuonne kopan sisään. Kuitenkin jollain siellä voi olla enemmän moskaa/kosteutta ja toisilla taas vähän vähemmän.
https://i.imgur.com/piuV4Bi.pngKait se sitten yleisön pyynnöstä pitää tarkistaa. Mitään sontaa kopassa ei ole, ja kosteus haihtuu, kun pyörää säilyttää lämpimässä, eikä aja missään rahkasammalsuossa.
ebike-harrastelija
06.11.2021, 08.26
^yksi sana: korroosio.
Ei ole vielä korroosio iskenyt. Mutta laitetaan rasvaa liittimiin ja vulkanoitua teippiä estämään kosteuden vaikutukset. Ja toivotaan parasta.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211106/04593572c676fbf9444d8857c362c6bb.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211106/d053c5cdba59db91a7e2b8169067db6f.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211106/671fa66fde6209ebe8cf410b5a3e7151.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211106/44db5983ac4393cc55e86f2242941a89.jpg
Ei siitä Bafangia tullut, mutta saa luvan kelvata.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211106/b99fee925576a5c214bd27a54a8afbe7.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211106/a70ae2e0280d8731345b2e9bc25c9070.jpg
ruuduntakaa
10.11.2021, 10.46
Aika iso kynnys on jostain syystä Levoon laittaa kunnollista lokasuojaa taakse, mutta paneehan tämä miettimään. :D
https://www.youtube.com/watch?v=RXRNnzAmXnE&ab_channel=ElectricMountainBik eNetwork
Oma takaloksuhan on käytänössä osoittautunut täysin turhaksi. Kypärästä perseeseen on kaikki mudassa.
Kuvia omista virityksistä? Ei tarvitse olla Levosta. :)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211110/357fe63c0fa1179a62874f2227ae5768.jpg
^Mä en usko että tuollaisen pommituksen jälkeen mikään lokasuoja suojaa kunnolla. Pitäisi suojata myös renkaiden sivut.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.