PDA

Näytä tavallinen näkymä : Specialized Turbo Levo FSR kaikkine variaatioineen

Sivut : 1 2 3 4 [5] 6 7 8

Polun tukko
18.01.2020, 09.10
Hintalaatu suhteelta commencalia on kehuttu.
Pieni venytys budjettiin:

https://www.commencal-store.com/Mobile/meta-power-29-essential-c2x29149976

Kannattaa muös katsella käytettyjä. Levoja liikkuu tasaisesti. Suosittelen katsomaan emtb forumin myynti osaston.
Kaveri tilasi briteistä käytetyn levon, kaikki meni hyvin ja pyörä oli priima.

Esim tuosta tinkimään, ei kannata odotella, vaihtanee nopeasti omistajaa:

https://www.fillaritori.com/topic/171120-specialized%C2%A0turbo-levo-comp-2020%C2%A0t%C3%A4p%C3%A4ri%C2%A0l%C2%A0joensuu/

järtsy
18.01.2020, 09.27
Osta se mikä tuntuu hyvältä ja sopii lompakolle. Silti pakko kysyä, että millä perusteella jarrut on huonoa tasoa? Kokemusta kyseisistä jarruista? Jos sokkona ajaisit eri fillarit, niin osien hinta ei välttämättä määritä niiden toimivuutta.

Ja itse olen toki vähän jäävi edes kommentoimaan tätä quotea. Itse en tinkinyt komponenttien tasosta ostohetkellä.

Lähetetty minun Nexus 7 laitteesta Tapatalkilla

On kokemusta Sram Level T jarruista luomupyörässä, lähti nopeasti vaihtoon. en tykännyt tuntumasta tai lähinnä sen puutteesta. Painavassa sähkärissä tehoakin voisi olla enemmän.

NX vaihteisto toimii sinällään ihan hyvin uutena mutta väljistyy suht nopeasti, toki näitä on helppo päivittää paremmiksi mutta kun kysyttiin että onko rahalle parempaa vastinetta muilla niin mielestäni on.

grebe
18.01.2020, 09.56
Joo spessu ei ole se pyörämerkki, jossa rahoille saa eniten vastinetta. Hyviä pyöriä kait silti monien mielestä.

Pete K2
18.01.2020, 12.05
Saiskos täältä mielipiteitä tuosta spessun turbo levosta mikä maksaa tuon 4999€? Saako tuohon rahaan paremman muilta merkeiltä? Comppiha ois hyvä mutta kun ei rahat riitä siihenMun mielestä tässä on kaksi vaihtoehtoa:
1) Ostaa sen, mihin rahat riittää ja mikä tuntuu parhaimmalta eikä mieti/haikaile muuta.
2) Yrittää päästä kunnon koeajolle eri vaihtoehdoilla. Löytää niistä se omaan käteen sopivin ja jollain konstilla yrittää saada rahat riittään siihen ( käytetty, osamaksu, jne)

Sähkömaastureissa on ajolle isoja eroja. Jos maksaa fillarista 5 tonnia ja joka ajolla joku pikkuasia tökkii, niin tuntuu kalliilta ostokselta. Jos (vaikka osarilla) ostaa sellasen mikä omaan käteen sopii, niin hymyssä suin saa joka lenkin ajella.

Itsellä kokemusta haibiken sähkötäpäristä (ovh 4500 eur) yli 2000km verran. Levoista 2017, 2018 ja 2019 yhteensä 3000km verran sekä täysjäykästä sähköfatistä. Kaikki nuo fillarit ovat selvästi erilaisia. Levoja yhdistää hyvä ajettavuus. Ne on sopinut omaan käteen heti kuin niillä olisi jo viikkoja ajanut. Tuo ajettavuus on kokonaisuus onnistuneesta rungon geometriasta ja siihen sopivista osista. Osia pystyy vaihtamaan vielä paremmaksi mutta jos tungon geo ei ole ajettava, niin paljoa ei ole tehtävissä.
Juuri tuo kokonaisuus ja käteen sopiva ajettavuus on syy, miksi olen levoon päätynyt. Vielä en ole päässyt parempaa sähkötäpäriä ajaan.

Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla

Fat Boy
18.01.2020, 12.53
En ole koskaan ostanu pyörää osien perusteella. Geo, ajettavuus omaan makuun ja etenkin takajousituksen toiminta on mulle tärkeät. Käytettynä ostetussa levo expertissä sattui sitten osatkin aika kohdalleen.

Sähköpyörissä valitettavasti moottori sanelee aika paljon ja siksi aivan haluamaani en ole saanut. Mutta varsinaisesti, mikään ei töki vaan hauskaa on ollut.

Polun tukko
18.01.2020, 14.06
Ja spessujen brose koneet,akut ja kaikki kustoimoitavuus jne on kyllä parasta mitä saa. Halvempaa päivittää osia kuin tuskailla paskoilla sähköillä.

järtsy
18.01.2020, 15.41
Joo siksi minäkin Levoa olen katsellut kun moottori ominaisuuksiltaan on varmasti yksi parhaimmista ja voittipa S-Works Levo ison testinkin mutta jos kysytään rahoille vastinetta niin minun mielestä tuossa perusmallissa on hintaa liikaa osiinsa nähden.

Fat Boy
18.01.2020, 16.57
Rahat ja vastine sille on aina henkilökohtainen juttu. Osat ja moottori on helpompi arvottaa, mutta se, miltä ajo maistuu, on henkilökohtaista. Toki, huonot osat voi viedä paljon pois hyvästä pyörästä, mutta ei huippuosillakaan suoraan hyvää pyörää synny.

järtsy
18.01.2020, 17.12
juu, tosiaan arvio helposti näitä itsensä kannalta mutta kuskeja, ajotapoja ja maastoja on kovasti erilaisia.

svheebo
18.01.2020, 20.05
Itselläni oli aiemmin 2017 mallin levo comp, nyt 2020 levo comp. Ero näiden välillä on valtava, uskoisin johtuvan rungosta. Minulla oli myös pari 2016 mallin stumpjumperia, 29’ ja 27,5 kiekoilla. Sitten kun kävin kokeilemassa uuden 2018 version stumpista olin aivan hämmästynyt. Uusi versio oli todellä paljon ketterämpi, leikkisämpi ollen kuitenkin vakaa. Samaa voisin tuumata levon suhteen. Olen erittäin tyytyväinen ajettavuuteen.

Hakkapeliitta
19.01.2020, 08.12
Eilen haettu Turbo Levo Comp, aloittelijalle...
Jos samanlaista haussa niin kannattaa kysyä tarjous Tampereen Signaturesta myös. Oli erittäin hyvä hinta millä lähti.

Laittaisin tähän kuvan pyörästä jos osaisin. :p

Vipa84
19.01.2020, 08.53
Oliko 2020 mallia?

wosse
19.01.2020, 11.58
2019 comp carbonia tietyissä koossa saa alle 5t€.

Lähetetty minun SM-G960F laitteesta Tapatalkilla

Hakkapeliitta
21.01.2020, 21.42
Kyllä, vm 2020 ja L koko.

Hakkapeliitta
21.01.2020, 21.44
Saksasta olisi saanut vielä pari viikkoa sitten Levo Hardtailin, eli siis ihan hinnat alkaen mallin, 2000:lla eurolla.
Sen moottoria olisikin sitten Blevolla voinut kustomoida, joka ei nyt tähän uusimpaan malliin onnistu.

Fat Boy
21.01.2020, 22.36
Mites - 19 mallit, saako niitä sörkittyä mieleisekseen blevolla vai onko jotain rajoitteita?

grebe
22.01.2020, 12.43
Samat asiat säädettävissä kuin spessun apilla. Tosin avustus säädettävissä prosentin välein.

TMo
22.01.2020, 14.17
2019 comp carbonia tietyissä koossa saa alle 5t€.

Mistä?

hifilux
22.01.2020, 16.53
Ostin Turbo Levo Compin vuosimallia 2019 ja nyt aloin tutustua tuohon Blevo appiin. Avustuksen nopeuden rajoittimelle voi antaa uuden arvon esim. 30 km/h, mutta kun käynnistän pyörän muutoksen jälkeen niin kuin Blevo opastaa ja haen pyörästä arvot, niin näyttää että rajoitin olisi 25 km/h. Onkohan pyörässä suojaus tälle, vai Blevossa bugi?

On kyllä todella nussakka peli ajella tuollaisen sähköttömän perus hybridin jälkeen. Vielä kun metsistä häviäisi nuo imekkeet, niin pääsisi iskettämään ihan miehellään!

Juujika
22.01.2020, 17.03
Ei Blevolla voi sitä rajoitusta murtaa. Se vaatii chippaamisen tai mekaanisen kiertokeinon. Moottorin takuu tietty menee, jos niin tekee, joten sitä ei voi suositella niin kauan kuin takuuta on jäljellä.

Hakkapeliitta
22.01.2020, 20.49
Mites - 19 mallit, saako niitä sörkittyä mieleisekseen blevolla vai onko jotain rajoitteita?

Paolo (Blevon softan tekijä) kertoo foorumillaan näin:

TCU version 2.019 (Mission Control says 13.b) or V1.7.0 = wheel size and speed limit are changeable

TCU version 2.025 (Mission Control says 19.b) or 2.026 (Mission Control says 1a.b) or 2.034 (Mission Control says 22.b) = wheel size and speed limit are NOT changeable.

Blevolla siis tiettyihin softiin voi muuttaa renkaan koon ja pyörän nopeusrajoituksen. Taitaa olla reilu 80km/h mitä tolla appilla maksimissaan saa, joskin jo puoletkin siitä on järkevyyden rajoilla.

Mutta siis periaatteessa 2019 ja 2020 mallien nopeusrajoitusta ei voi Blevolla poistaa, siihen tarvitaan joku muu keino esim. Levociraptor.
Blevolla saa kyllä korjattua Levociraptorin käytön aiheuttaman nopeusmittarin vääristymän...

wosse
22.01.2020, 20.57
Mistä?Bike-boarder

Fat Boy
22.01.2020, 21.04
Paolo (Blevon softan tekijä) kertoo foorumillaan näin:

Blevolla siis tiettyihin softiin voi muuttaa renkaan koon ja pyörän nopeusrajoituksen. Taitaa olla reilu 80km/h mitä tolla appilla maksimissaan saa, joskin jo puoletkin siitä on järkevyyden rajoilla.

Mutta siis periaatteessa 2019 ja 2020 mallien nopeusrajoitusta ei voi Blevolla poistaa, siihen tarvitaan joku muu keino esim. Levociraptor.
Blevolla saa kyllä korjattua Levociraptorin käytön aiheuttaman nopeusmittarin vääristymän...Kiitän. Siltä varalta utelen, jos joskus tulee vaihdettua tuoreempaan. 25 on paikoin turhan vähän, reilut 30 piisaa jo mulle.

grebe
23.01.2020, 11.32
Älkää sitten jääkö kiinni tuotteen käyttämisestä vastoin takuuehtoja. 9kk ja 3000km ja moottori vaihtoon.

Polun tukko
23.01.2020, 11.53
Älkää sitten jääkö kiinni tuotteen käyttämisestä vastoin takuuehtoja. 9kk ja 3000km ja moottori vaihtoon.

Siitä jää jälki halusi tai ei.

Sinä pääsit pitkälle. Itsellä meni kesällä 1.5kk/1000km ja motti uusiks

Pete K2
23.01.2020, 11.58
Levoa on turha "virittää". Tasaisella hyvin rullaavalla alustalla polkee hyvin 30kmh ilman avustustakin. Jos on pehmeä tai mäkinen maasto niin kyllä 25 kmh on silloin ihan hyvä.

Pete_75
23.01.2020, 19.11
Grebe ja Polun tukko, miten teidän moottorit alkoivat oireilla ennen takuuvaihtoa ja miten asia todennettiin?
Oma 2019 levo 9kk/2200km ja jotain outoa mielestäni on mutta en tiedä mitä. Jotenkin tuntuisi että puhti pois koneesta.

grebe
23.01.2020, 19.44
Hihna ilmeisesti alkoi kitistä ja taaksepäin pyörittäminen ahdistaa. Kulussa ei mitään vikaa.

Polun tukko
23.01.2020, 20.05
Vetopuoli narisi kun polki. Lisäksi käyntiääni oli kova. Kisareissulla maahantuoja testasi pyörää ja kehoitti reklamoida.

grebe
23.01.2020, 20.22
3 tonnia 704 Wh:n akulla mittarissa ja spessun appi näyttää healthiksi 100%. Lataussyklejä 34. Ihan hyvin kait akku kestänyt käyttöä? Blevo näyttää kapasiteetin tippuneen 16 Wh eli teoriassa pari kilsaa käytännössä ei mitään.

hifilux
24.01.2020, 17.01
Melko kallis tuo Levociraptor. Valmistajan nettisivuilla 150 euroa. Kumminkin vaan pari liitintä, johdon pätkät, kutistesukkaa, tarranauha ja vähän elektronisia komponentteja. Varmaan valmistuskulut olisi luokkaa kympin pari, jos tietäisi mitä osia siinä on.

grebe
24.01.2020, 21.52
Melko kallis tuo Levociraptor. Valmistajan nettisivuilla 150 euroa. Kumminkin vaan pari liitintä, johdon pätkät, kutistesukkaa, tarranauha ja vähän elektronisia komponentteja. Varmaan valmistuskulut olisi luokkaa kympin pari, jos tietäisi mitä osia siinä on.Tuskin osat juuri mitään maksaa, mutta noilla valmistusmäärillä ja varmaan käsityönä tehtynä hinta lienee realistisella tasolla. Eipä rajoittimen käpälöintiin tarvitse kuin nielaista joka toinen anturin pulssi ja raja on 50 km/h. Siitä vaan tekemään moinen aparaatti. Kiinalaiset möisi noita varmaan muutamalla eurolla, jos tuossa olisi markkinarakoa.

MiG-77
28.01.2020, 14.14
Tässä miettinyt kovasti mitä seuraavaksi ja Levoakin katsellut, minulla tyssää hintaan, mielestäni tuossa perusmallissa on esim jousituskomponentit, jarrut ja vaihteisto on aika huonoa tasoa vs moni muu samanhintainen. haluaisin myös vähän isomman akun mutta tuossa se on 500Wh. vasta kalliimmissa on 700Wh
Parempaa hinta/laatusuhdetta tarjoaa omaan makuun YT Decoy, mustana hevosena Propain Ekano tai Radon Render joka on pirun hyvän näköinen mutta aavistuksen vajaajoustoinen mun makuun..

Samaa mieltä olen tuosta hinta/laatu suhteesta ja itse olin ostamassa YT decoyta kunnes paikallisesta liikkeestä sain hyvän tarjouksen joka selkeästi paransi Levon suhdetta. Vaikka tuossa Levon perusmallissa on heikommat komponentit kuin Decoyn vastaavassa, niin loppupeleissa tuo brosen moottori (mielestäni selkeästi parempi kuin Shimano) ja paikalisen liikkeen takuu käänsivät Spessun perusmalliin. Ja vaikka mitään ongelmia ei varmasti isommilla verkkokaupoilla ole asiakaspalvelun suhteen, niin se on aina kuitenkin helpompi mennä vain siihen "lähikauppaan" mahdollisen ongelman kanssa. Ja siitä itse ainakin olen jonkin verran myös valmis maksamaan.

Fat Boy
28.01.2020, 15.53
Hintoja verratessa kannattaa aina muistaa, että pääpiirteittäin verkkokaupan hinnat on ne, joilla tavara vaihtaa omistajaa. Kivijalassa taas tulee lukuisia tilanteita ja kylkiäisiä, joilla lopullinen hinta ja varustus on jotain muuta kuin lappuun kirjoitettu. Kannattaa yleensä kysellä.

Polun tukko
28.01.2020, 18.05
Offtopiccina yt:stä:

Kaveri laittoi jeffsyn elokuussa takuuseen kun keskiö meni väljäksi.
Nyt ensi kuussa saattaa saada uuden rungon:).
Matkaan mahtunut paljon mutkia ja pitkää radiohiljaisuutta.

Oli kuulemma toinen ja viimeinen yt.

järtsy
28.01.2020, 19.25
Samaa mieltä olen tuosta hinta/laatu suhteesta ja itse olin ostamassa YT decoyta kunnes paikallisesta liikkeestä sain hyvän tarjouksen joka selkeästi paransi Levon suhdetta. Vaikka tuossa Levon perusmallissa on heikommat komponentit kuin Decoyn vastaavassa, niin loppupeleissa tuo brosen moottori (mielestäni selkeästi parempi kuin Shimano) ja paikalisen liikkeen takuu käänsivät Spessun perusmalliin. Ja vaikka mitään ongelmia ei varmasti isommilla verkkokaupoilla ole asiakaspalvelun suhteen, niin se on aina kuitenkin helpompi mennä vain siihen "lähikauppaan" mahdollisen ongelman kanssa. Ja siitä itse ainakin olen jonkin verran myös valmis maksamaan.

Totta kyllä että asiointi kivijalassa on varmasti helpompaa ongelmatilanteissa, ja alennukset voivat yllättää pyörää ostaessa. Tavallaan tämä alennuspolitiikka myös kummastuttaa koska moni kauppa jää varmasti tekemättä koska ihmiset vertailee pyörien hintoja netissä eivätkä kysele päivän hintoja kauppiailta.

Minulla myös kiinnostusta laski Spessuun kun kaveripiirissä on moottoreita hajonnut ylättävän paljon, kyllä se ketuttaa jos pairhaimpaan ajoaikaan joutuu uutta moottoria odottelemaan pitkään. Ehkä huonoa tuuria mutta kuitenkin.

teehak
29.01.2020, 14.00
Ilmeisesti tuossa Levossa olevassa moottorissa on aika paljon vikoja ?? Oonko ymmärtänyt oikein ? Koska joka foorumilla törmää moottorn takuuvaihtoon... Valaiskaa missä siinä vika, onko joku tyyppivika vai eikö se kestä kilometrejä kun tonnin verran ?

MiG-77
29.01.2020, 14.32
Ilmeisesti tuossa Levossa olevassa moottorissa on aika paljon vikoja ?? Oonko ymmärtänyt oikein ? Koska joka foorumilla törmää moottorn takuuvaihtoon... Valaiskaa missä siinä vika, onko joku tyyppivika vai eikö se kestä kilometrejä kun tonnin verran ?

En tiedä onko yhtään sen enempää/vähempää kuin muissakaan, mutta lähes joka foorumilla törmää kyllä jokaisen moottorimerkin takuuvaihtotarinoihin ("se vanha merkki oli paska, tää uus on paras", jne). Kaikki ne hajoo tai kestää kertojasta riippuen ja siksi en luotakkaan pääsääntöisesti mihinkään foorumikeskusteluihin asiasta.

harald
29.01.2020, 14.52
Juu ja jokaisen rikkimenneen taustalla on tuhat tyytyväistä jotka eivät sano mitään. Tämä yksi jolla on moottori on mennyt rikki käy vielä pahimmassa tapauksessa mustamaalamassa merkkiä tai mallia eri foorumeissa josta syntyy vielä huonompi kuva. Kyllä ne valmistajat takuunsa hoitavat, eli kaupoille vaan.

Rytky
30.01.2020, 05.38
Minä olen pistänyt merkille fillaritorin käytettyjä Spessuja plärätessä, että yllättävän monessa on takuuseen vaihdettu moottori.
Onko se uusi moottori sitten yhtä 'kestävä' kun takuut loppuu?

Pete K2
30.01.2020, 06.30
Kun kristallipalloa ei ole ja sitä kautta kestävyys on vain arvailua, niin mulle oleellisempaa on takuutapauksien helppous ja nopea hoito.
Olen nyt ajanut maastoa reilu 5000 km kahdella viimeisellä täysjoustosähköpyörällä.
Haibikella 2250km ja sitten katkesi runko. Takuucase kesti 2kk. Sain rahat pois joten loppuviimein ihan hyvin kävi mut aikaa paloi paljon.
Levolla menty nyt 3000 km. Akun ja moottorin virtajohto vaihdettu takuuseen. Aikaa meni 20 min paikallisessa kivijalassa.
Jokainen valitsee itselle sopivan pyörän. Sellaisen mitä katsellessa ja erityisesti ajaessa hymy on korvissa. Itse ajattelen, että jos laitan fillariin 5-10 tonnia rahaa, niin toiseksi parasta, kolmanneksi parasta tai viidenneksi parasta en halua ostaa. Tuolla hinnalla ostan vain parhaan.

TMo
30.01.2020, 12.54
Mutta oletkos Pete varma että se Spessu on se paras? :)
Muuten hämmästyttää käytettyjen 2019 mallin Levo Comppien hinnoittelu, 4400-5000€ on pyynti. 4990€ saa tuota Comp carbonia poistosta uutena ja 2020 mallin perusmalli ei juurikaan häviä 2019 mallin Compille (Nx vs Gx - samaa p*skaa, jarruissa ainoo oikea ero, molemmissa Revelation keula johon saa Charger2.1 vaimentimen). 2020 mallin Comp on selkeä upgrade 2019 mallin Comppiin taikka 2020 mallin perusmalliin. 2020 perusmallin saa kivijalasta siihn 4500€ kieppeille varmaan halvemmallakin. Miksi maksaisin 2019 mallin käytetystä Compista saman hinnan?

Polun tukko
30.01.2020, 16.41

En oo pete mutta on se. Ylivoimaisesti paras.

Oz
30.01.2020, 17.12
En oo Pete minäkään, mutta jos se on itselle paras, niin sittehän se on.

Pete K2
30.01.2020, 17.15

Olen varma. Ja jos ei mua usko, niin lueskelee testejä. Levo on voittanut testit viimeiset 2 vuotta.

Jami2003
30.01.2020, 19.13
^ Ei siellä testeissä kaikki pyörät ole [emoji12]

Joo hyvä pyörähän se on mutta mua ei ole koskaan levon ulkonäkö miellyttänyt. Ja sehän on tärkein ominaisuus pyörässä [emoji23] siis että oma pyörä miellyttää omaa silmää. Makuasia niin ei meidän tarvitse siitä vääntämään alkaa [emoji3]

Polun tukko
30.01.2020, 19.45
^ Ei siellä testeissä kaikki pyörät ole [emoji12]

Joo hyvä pyörähän se on mutta mua ei ole koskaan levon ulkonäkö miellyttänyt. Ja sehän on tärkein ominaisuus pyörässä [emoji23] siis että oma pyörä miellyttää omaa silmää. Makuasia niin ei meidän tarvitse siitä vääntämään alkaa [emoji3]

Tämä näkö asia on taas kyllä päin vastoin. Levo/st on kyllä ulkonäöltäänkin traili pyörissä parasta.

Eikä varmaan ole testeissä kaikki. Simurkeimpia ei liene oteta edes mukaan :):)

MiG-77
30.01.2020, 19.53
Tämä näkö asia on taas kyllä päin vastoin. Levo/st on kyllä ulkonäöltäänkin traili pyörissä parasta.

Pitää kyllä olla vähän samaa mieltä Jami2003 kanssa. Ei se Levo parhaimman (eikä kyllä pahimmastakaan päästä) näköinen minustakaan ole. Itseani eniten häiritsee Levon ulkonäössä se moottorin möhkäle alue. Ei ole yhtään sutjakan näköinen sieltä niin kuin moni muu. Muistuttaa enemmän keski-ikäisen miehen kaljamahaa. Toki siinä sopii itselle ihan hyvin :D

grebe
30.01.2020, 21.52
Pitää kyllä olla vähän samaa mieltä Jami2003 kanssa. Ei se Levo parhaimman (eikä kyllä pahimmastakaan päästä) näköinen minustakaan ole. Itseani eniten häiritsee Levon ulkonäössä se moottorin möhkäle alue. Ei ole yhtään sutjakan näköinen sieltä niin kuin moni muu. Muistuttaa enemmän keski-ikäisen miehen kaljamahaa. Toki siinä sopii itselle ihan hyvin :D

Joo ei se kaljamahani alta näy ajaessa, joten minua ei haittaa. Koska moottori on lähes pystyssä ja akku tulee alas asti, niin onhan se massiivisen näköinen, koska runko muuten on ihan sutjakka. Makuasioita.

Rytky
31.01.2020, 08.58
Olen varma. Ja jos ei mua usko, niin lueskelee testejä. Levo on voittanut testit viimeiset 2 vuotta.

Spessu voi olla paras, mutta tämä mies ei kuulu parhaaseen A-ryhmään, joka ottaa vain parasta.
Jos laitan hintakaton uudelle sähkömaasturille, esim 4500€, niin tässä hintaluokassa Spessu ei
välttämättä ole paras.. Canyon, Cube, Radon 2020 mallit tulevat tutkaan ensimmäisinä.

MiG-77
31.01.2020, 11.11
Spessu voi olla paras, mutta tämä mies ei kuulu parhaaseen A-ryhmään, joka ottaa vain parasta.
Jos laitan hintakaton uudelle sähkömaasturille, esim 4500€, niin tässä hintaluokassa Spessu ei
välttämättä ole paras.. Canyon, Cube, Radon 2020 mallit tulevat tutkaan ensimmäisinä.

Hmm, tuon 2020 perus Spessun saa siihen ~4500€ kivijalasta niin riippuu varmaan mitä painottaa tärkeimmäksi kriteereiksi. Jos painottaa niitä suht helposti vaihdettavia osia (vaihteisto, jarrut), niin ei varmaan. Mutta toisaalta niissä ei vaihdettavissa osissa (runko, moottori) Spessu on kyllä yksi parhaista mitä sillä rahalla saa.

simtee
31.01.2020, 11.35
Mikä siitä spessun rungosta ja moottorista tekee niin ylivoimaisia? Ainoa asia missä spessu on mielestäni muita edellä on softan liitettävyys ja muokattavauus, sekin varauksin jos virittely kiinnostaa. Geometria on samalla tavalla kohdallaan kuin muillakin ja isojen valmistajien moottoreissa ei mullistavia eroja ole. Erinomaisia pyöriä ovat siinä missä monet muutkin nykyään, mutta hieman ylihitaintaisia komponentteihinsa nähden.

MiG-77
31.01.2020, 11.45
Mikä siitä spessun rungosta ja moottorista tekee niin ylivoimaisia? Ainoa asia missä spessu on mielestäni muita edellä on softan liitettävyys ja muokattavauus, sekin varauksin jos virittely kiinnostaa. Geometria on samalla tavalla kohdallaan kuin muillakin ja isojen valmistajien moottoreissa ei mullistavia eroja ole. Erinomaisia pyöriä ovat siinä missä monet muutkin nykyään, mutta hieman ylihitaintaisia komponentteihinsa nähden.

Niin siis kukaanhan ei sanonut "ylivoimaisia", vaan "yksi parhaista". Jos nyt esim moottoria verrataan 4 suuren kesken (Shimano, Yamaha, Brose ja Bosch) niin yhtään ominaisuuttaa en keksi joka ei olisi parhaite tehty Brosessa.

Spessun runkoahan on nyt kehuttu lähes joka testissä, vaikka varmasti monella on ihan yhtä hyviä. Siksi sekin on vähintää "yksi parhaista".

simtee
31.01.2020, 11.56
Niin siis kukaanhan ei sanonut "ylivoimaisia", vaan "yksi parhaista". Jos nyt esim moottoria verrataan 4 suuren kesken (Shimano, Yamaha, Brose ja Bosch) niin yhtään ominaisuuttaa en keksi joka ei olisi parhaite tehty Brosessa.

Spessun runkoahan on nyt kehuttu lähes joka testissä, vaikka varmasti monella on ihan yhtä hyviä. Siksi sekin on vähintää "yksi parhaista".

Totta, tämän kyllä allekirjoitan. Spessu on tosiaan yksi parhaista, jos hinnoittelua ei huomioida. En edellä suoraan viitannut viestiisi, vaan enemmän koko aiempaan keskusteluun aiheesta. Moottoreiden osalta konsensus taitaa olla se, että ainakin kolme isointa ovat nykyään samalla viivalla. Noiden välinen paremmuus on enemmänkin makuasia, vaikka esim. desibelimittarilla mitattavia eroja löytyykin.

MiG-77
31.01.2020, 12.02
Totta, tämän kyllä allekirjoitan. Spessu on tosiaan yksi parhaista, jos hinnoittelua ei huomioida. En edellä suoraan viitannut viestiisi, vaan enemmän koko aiempaan keskusteluun aiheesta. Moottoreiden osalta konsensus taitaa olla se, että ainakin kolme isointa ovat nykyään samalla viivalla. Noiden välinen paremmuus on enemmänkin makuasia, vaikka esim. desibelimittarilla mitattavia eroja löytyykin.

Onhan noissa ihan selkesätikin mitattavia asioita. Esim max vääntö ja teho on edelleen Brosessa suurin (näistä edellä mainituista valmistajien 2020 moottoreista). Jammun ja Bossin 2020 versioita vastaan ei ole ilmeisesti vielä oikeita testejä tehty mutta Simppaa vastaan se on joka aluella edelleen parempi (kuten oli myös Jammun ja Bossin 2019 versioita vastaan).

Mutta oma pointtini oli siinä että sillä 4500€:lla Spessun Levosta saa sen tärkeimmät ominaisuudet, ja ne kaikkki muut voi halutessaan päivittää vaikka ihan huippu tasoon saakka. Jos otat vaikka toisen valmistajan Yamahan PW-ST moottorilla olevan, niin siinä moottorissa olet kiinni ja sitä et pysty parempaan vaihtamaan.

FreeZ
31.01.2020, 12.16
Yhden kuituisen LEVO kesän viettäneenä ja ennen sitä sekä sen jälkeen muita sähköisiä pyöriä omistaneena jotenkin toivoisi hypen ja hehkutuksen perustuvan tietoon, jonka voi perustella. Ja ihan kuin jäsen simtee yllä toteaa niin moni asia on ihan henkiläkohtainen mielipiteisiin perustuva asia.

Vääntöihin ja huipputehoihin liittyen Spessun uusi Brose-versio taitaa olla tällä hetkellä sijalla 3. Haibike Flyon taitaa pitää piikkipaikkaa 120Nm lukemalla ja Rocky Mountainin Dyname toisena luvulla 108Nm. Kaikki tämän päivän moottorit on kyllä toiminnaltaa sivistyneitä ja melko hiljaisia.

MiG-77
31.01.2020, 12.27
Yhden kuituisen LEVO kesän viettäneenä ja ennen sitä sekä sen jälkeen muita sähköisiä pyöriä omistaneena jotenkin toivoisi hypen ja hehkutuksen perustuvan tietoon, jonka voi perustella. Ja ihan kuin jäsen simtee yllä toteaa niin moni asia on ihan henkiläkohtainen mielipiteisiin perustuva asia.

Vääntöihin ja huipputehoihin liittyen Spessun uusi Brose-versio taitaa olla tällä hetkellä sijalla 3. Haibike Flyon taitaa pitää piikkipaikkaa 120Nm lukemalla ja Rocky Mountainin Dyname toisena luvulla 108Nm. Kaikki tämän päivän moottorit on kyllä toiminnaltaa sivistyneitä ja melko hiljaisia.

Siis noi testithän on tehty ihan Fillarilehden(kin) toimesta (2019) ja silloin Brose oli hiljaisin, tehokkain ja vähiten vastustava (wattimittarilla polkimilta mitattuna) noista neljästä suuresta valmistajasta. Flyon ja Dyname ovat tehokkaampia, mutta vertailussa olikin nämä yleisemmät moottorit.

Polun tukko
31.01.2020, 12.38
Flyon painaa kuin lehmä.
Rocky mountainissa huollettavuus työlästä ja akun irroitus vaatii myös koneen poiston jne.

FreeZ
31.01.2020, 13.55
Flyon painaa kuin lehmä.
Rocky mountainissa huollettavuus työlästä ja akun irroitus vaatii myös koneen poiston jne.
RM akun irroitus tosiaan vaatiin pienen jumpan koneen kanssa, eipä ainakaan ole helppo varastaa :)

Tuon huollettavuuden osalta kommentti on kiinnostava, en ainakaan itse koe eroa muihin pyöriin.

Mutta jatketaan Levo-aiheen piirissä!

TMo
31.01.2020, 14.40
On varmaan yksi parhaista mutta minä ainakin kyseenalaistin sen täysin kritiikittömän hehkutuksen että se on paras.
Mielenkiintoista Spessussa on se että todella paljon on (ja on ollut) myynnissä yksilöitä jossa lukee myynti-ilmoituksessa että moottori vaihdettu takuuseen. Mistään ei kuitenkaan tunnu löytyvän sitä tietoa mikä siinä moottorissa on se heikko lenkki että niitä niin perhanasti vaihdetaan takuuseen? Vai onko yksittäistä heikkoa kohtaa vai ne vaan hajoaa milloin mistäkin.

Levo oli vielä 2019 varmaankin yksi parhaista kun todella monella kilpailijalla oli vielä joko a) ulkoisella akulla olevat perkeleen rumat pyörät kilpailijana (kaikki Shimano moottoriset) b) ne oli muuten vaan möhköt (Trek Superfly) tai c) Boschin vanhalla moottorilla joka ei vaan ollut enää up-to-date.

Mutta entä tänä päivänä? Trek Rail 7 vs. Levo perusmalli tai Comp? Millä perusteilla se Levo on ylivoimaisesti paras? Tai Mondrakerin uusi Crafty vs Levo?

MiG-77
31.01.2020, 14.59
On varmaan yksi parhaista mutta minä ainakin kyseenalaistin sen täysin kritiikittömän hehkutuksen että se on paras.
Mielenkiintoista Spessussa on se että todella paljon on (ja on ollut) myynnissä yksilöitä jossa lukee myynti-ilmoituksessa että moottori vaihdettu takuuseen. Mistään ei kuitenkaan tunnu löytyvän sitä tietoa mikä siinä moottorissa on se heikko lenkki että niitä niin perhanasti vaihdetaan takuuseen? Vai onko yksittäistä heikkoa kohtaa vai ne vaan hajoaa milloin mistäkin.

Yksi vaikuttava tekija on ainakin, että broseja ei tietääkseni takuukorjata missään muualla kuin brosella itsellään. Eli jos jotain ongelmaa on niin se motti lähtee aina kokonaiuudessaan sinne ja uusi tilalle ("uusi" voi hyvinkin olla joku toinen takuukorjattu motti...). Esimerkiksi shimanolla on omat takuupisteet missä niitä myös korjaillaankin paikan päällä jolloin moottori ei vaihdu.

Levo oli vielä 2019 varmaankin yksi parhaista kun todella monella kilpailijalla oli vielä joko a) ulkoisella akulla olevat perkeleen rumat pyörät kilpailijana (kaikki Shimano moottoriset) b) ne oli muuten vaan möhköt (Trek Superfly) tai c) Boschin vanhalla moottorilla joka ei vaan ollut enää up-to-date.

Mutta entä tänä päivänä? Trek Rail 7 vs. Levo perusmalli tai Comp? Millä perusteilla se Levo on ylivoimaisesti paras? Tai Mondrakerin uusi Crafty vs Levo?

Minä en sano että ylivoimaisesti mikään on paras, mutta sanoisin että se Brose on edelleen kokonaisuudeltaan paras moottori joka antaa etua siltä osin Spessulle. Vain Bosch ja Yamaha ovat päivittäneet omiaan vuodelle 2020 ja niissäkin tietääkseni vain niiden suurimmat heikkoudet on korjattu (siten tulleet kyllä lähemmäksi Brosea. Ja tiedän että Bosch on oikeastaan kokonaan uusi moottori, mutta tarkoitan ominaisuuksiltaan). Molemmat on edelleen suljettuja järjestelmiä, Bosch on edelleen äänekäs (2020 jammua en ole testannut), jne.

BTW, Trek Rail oli itselläkin yhtenä vaihtoehtona (YT decoyn ja Levon kanssa)...

Dille Vallaton
31.01.2020, 16.31
Spessu Levoa on joo kehuttu testeissä ja omaan kokemukseen suhteutettuna se on aika jiirissä. Säädettävyys puhelimella on jo vakiosoftalla itselleni ihan tarpeeksi monipuolinen. Missään muussa ei ilman ulkopuolisia viritelmiä päästä lähellekkään samaan. Oma kuiturunkoni on myös tosi jäykkä ja geometria ruodolleni sopiva. Potkua moottorissa on hyvin, mutta uusi Bosch ei tasamaaenskaporukkamme poikkitieteellisissä testeissä ole yhtään kesympi. Ei vaikka luvut muuta kertoisivat. Se mitä ihmettelen on miksi testeissä ei kritisoida Levon takajousitusta. Joo se toimii, mutta ei pelitä läheskään samoin kuin Trekin, Giantin, Fanticin, Mondrakerin jne. perät. Kohtuullisen siitä saa kierrejousi-iskarilla, mutta ei silläkään HYVÄÄ.
Äänihomma on itselle mitätön seikka näissä vehkeissä. Brose vähän surisee, mutta eipä muut "pahaäänisemmätkään" metsän elämää tai eläimiä häiritse!!! Vaihteet paukkuvat paljon ikävämmin oli ne sitten Shimanoa tai Sramia.

MiG-77
31.01.2020, 17.31
Itse kun lähdin uutta pyörää ostamaan (5000€ budjetilla) niin kriteerit ja prosessi meni jota kuinkin näin tärkeysjärjestyksessä:

1. Pyörän runko/geometria (Trail/Enduro)
- Tämän jälkeen oli vielä vaikka kuinka monta vaihtoehtoa jäljellä

2. Moottori (Brose paras, toisena Bosch 4gen, kolmas... ihan sama)
- Brosen jos valitsi niin ei kovin montaa vaihtoehtoa jäänyt
- Boschillä enemmän.
- Shimanoa en vaan millään pystynyt hyväksymään kun Brose oli joka osa-alueella selkeästi parempi
- 2020 Yamahasta ei oikein mitään sanottavaa. Vanha on Jammu ja halusin kokeillea aidan toiselta puolen :)

3. Akun koko
- Kaikilta saa 500 - 700Wh lähinnä vaikuttaa hintaan
- Integroitu pitää kuitenkin olla

4. Kivijalka/verkkokauppa
- Mahdolliset takuu jutut helpompi hoitaa lähellä

5. Muut osat (vaihteet, jarrut, yms)
- Näillä ei niin väliä. Ne voi tarvittaessa vaihtaa, mutta jos muuten samalle viivalle tullaan niin sitten näilläkin oli merkitystä

Jo tuossa kohdassa 2. kävi itselle selväksi mikä pyörä tulee...

svheebo
31.01.2020, 18.53
Olen antanut itseni ymmärtää että spessujen broset on customoitu spessun haluamiksi? Broseahan käytetään moottorina muidenkin valmistajien fillareissa, silti ne voivat olla käytökseltään hivenen erilaisia. Voin toki olla väärässä. Ja tuohon hajoamiseen, itselläni meni aiemmasta 2017 mallista moottori vaihtoon, laakerit olivat saaneet vettä. Vaihdossa tuli uusi moottori sekä softa niin moottoriin kuin akkuun. Ei ongelmia sen jälkeen. Nyt tällä 2020 mallilla ei ole vielä ihan kauheasti ajettu, mutta on kestänyt jo moottori pidemmälle kuin ennen. Eikä ole mitään viitettäkään hajoamisen suuntaan vielä.

Polun tukko
31.01.2020, 20.26
4.2.2020 huhutaan että levosta julkaistaan SL mallisto joka on kevyempi.

Rytky
01.02.2020, 08.31
[QUOTE=MiG-77;2946623]Itse kun lähdin uutta pyörää ostamaan (5000€ budjetilla) niin kriteerit ja prosessi meni jota kuinkin näin tärkeysjärjestyksessä:

'
'

2. Moottori (Brose paras, toisena Bosch 4gen, kolmas... ihan sama)
- Brosen jos valitsi niin ei kovin montaa vaihtoehtoa jäänyt
- Boschillä enemmän.
- Shimanoa en vaan millään pystynyt hyväksymään kun Brose oli joka osa-alueella selkeästi parempi
- 2020 Yamahasta ei oikein mitään sanottavaa. Vanha on Jammu ja halusin kokeillea aidan toiselta puolen :)
'
'
Minusta luotettavuus on tärkeä tekijä moottorissa. Eihän tuosta mitään faktaa löydy, mutta taas fillaritorille ilmestyi
myyntiin Levo, missä moottori on vaihdettu 1500km kohdalla.

Googlasin Brose motor reliability ja menin ensimmäiselle saitille, tämmöistä kommenttia sieltä löytyy:

I have put 8500 miles on my Specialized Vado 5.0 in the last year. I've had to replace the Brose motor 3 times, all under warranty. You can read more of my experience here (https://electricbikereview.com/forums/threads/vado-5-0-13-months-ownership-approximately-8500-miles.25229/). The bike has worked 99% of the time I've owned it. It's the 1% that is frustrating, but worth remembering it's only 1%. My best advice is buying a bike from Bike Shop that has excellent service. I am fortunate to work near Cynergy (https://www.cynergycycles.com/), a flagship Specialized store.
When originally shopping for my bike I preferred the 'bike like' performance of the Brose motor and its quietness.
In general, I think the Ebike industry needs to start specifying/designing more durable components; I install a new cassette and chain every 6 weeks (1100 miles).
Thanks to Mako for locating a company that services Brose Motors. I hope these businesses proliferate and make it Stateside.
'
'
Brose motor on my Raleigh Redux iE also failed for the second time already... Could you provide more info about the company that services them
'
'

No, oliko tässä joku pointti? Ei ollut, asia vaan kiinnostaa senverran että käytin 2 minuuttai tiedon etsimiseen

MiG-77
01.02.2020, 09.55
Minusta luotettavuus on tärkeä tekijä moottorissa. Eihän tuosta mitään faktaa löydy, mutta taas fillaritorille ilmestyi
myyntiin Levo, missä moottori on vaihdettu 1500km kohdalla.

Googlasin Brose motor reliability ja menin ensimmäiselle saitille, tämmöistä kommenttia sieltä löytyy:

I have put 8500 miles on my Specialized Vado 5.0 in the last year. I've had to replace the Brose motor 3 times, all under warranty. You can read more of my experience here (https://electricbikereview.com/forums/threads/vado-5-0-13-months-ownership-approximately-8500-miles.25229/). The bike has worked 99% of the time I've owned it. It's the 1% that is frustrating, but worth remembering it's only 1%. My best advice is buying a bike from Bike Shop that has excellent service. I am fortunate to work near Cynergy (https://www.cynergycycles.com/), a flagship Specialized store.
When originally shopping for my bike I preferred the 'bike like' performance of the Brose motor and its quietness.
In general, I think the Ebike industry needs to start specifying/designing more durable components; I install a new cassette and chain every 6 weeks (1100 miles).
Thanks to Mako for locating a company that services Brose Motors. I hope these businesses proliferate and make it Stateside.
'
'
Brose motor on my Raleigh Redux iE also failed for the second time already... Could you provide more info about the company that services them
'
'

No, oliko tässä joku pointti? Ei ollut, asia vaan kiinnostaa senverran että käytin 2 minuuttai tiedon etsimiseen

Minustakin luotettavuus on yksi merkittävä tekijä, mutta ongelma on ettei niistä saa oikein tehtyä mitään luotettavaa kuvaa pelkästään foorumikeskustelujen pohjalta. Pitäisi tietää paljon tarkemmin myyntimäärät, viat, korjaukset (ja kuinka paljon turhia "korjauksia") ja tällaista dataa ei normi kuluttajalla ole.

Jos googlaat enemmän kuin sen 2min niin löydät myös vastaavia keisseja joka valmistajan moottorista. Itse kyllä käytin googlen kanssa tämän asian parissa ihan tunteja (noi isoimmat valmistajat).

BTW, tuossa vadossa on eri Brosen moottori mikä Levossa...

Rytky
01.02.2020, 13.46
Semmoinen tuli vielä mieleen tuohon luotettavuuteen liittyen, jos Canyonin, YT:n tai vastaavan postimyyntipuulaakin
moottorit hajoilisi säännönmukaisesti, niin siitä nousisi ihan HIRVEÄ haloo, koska esim YT:n takuuasiat hoidetaan Saksassa.
Ei ole paikallista huoltoa. On pakko olla toimiva peli tai kukaan ei osta ensi vuonna.

MiG-77
01.02.2020, 14.31
Semmoinen tuli vielä mieleen tuohon luotettavuuteen liittyen, jos Canyonin, YT:n tai vastaavan postimyyntipuulaakin
moottorit hajoilisi säännönmukaisesti, niin siitä nousisi ihan HIRVEÄ haloo, koska esim YT:n takuuasiat hoidetaan Saksassa.
Ei ole paikallista huoltoa. On pakko olla toimiva peli tai kukaan ei osta ensi vuonna.

Niin, miten sen nyt sitten ottaa (tuo on ketju on YT Decoysta):

https://www.emtbforums.com/community/threads/water-in-the-shimano-steps-motor-oops.9895/ (korostus minun)

"That E010 error is most likely the torque sensor is faulty and you need a new motor, same thing happened to my Vitus. There is a big thread in the shimano motors section. seems a massive problem with the steps motors"

Mutta kuten sanoin aikaisemmin, eipä näistä foorumien posteista voi oikein mitään hyviä johtopäätöksiä vetää luotettavuudesta

Pete K2
01.02.2020, 14.44
Jes, tulipa aktiivisuutta pitkästä aikaa Levo ketjuunkin.
Sen vielä sanon, että jos ei halua Levoa ostaa - vaikka se paras onkin - niin on ihan okey ostaa joku muu. Kandee ostaa se fillari, mikä itselle sopii parhaiten. En usko, että me Levo kuskit siitä pahastutaan. Pääasia, että itse tykkää.

grebe
01.02.2020, 15.03
Hajoilee niitä moottoreita autoistakin, vaikka luulisi, että niitä osataan tehdä. Ikäväähän tämä on, mutta ei taida hajoamatonta fillariakaan olla olemassa. Toki nää vois kestää vähän paremmin. Harvemmin kuitenkaan matkalle jättää. Tai sitä odotellessa...

Ostakaa se mikä itsestä hyvälle tuntuu. Sama mikä on kenen mielestä paras. Se on tietysti kiva, jos voi ostaa omasta mielestä sen parhaan. Ja uusia malleja tulee joka vuosi. Ei nää mitään ikuisia valintoja ole kuitenkaan.

Polun tukko
01.02.2020, 15.13
Ja ne yt/canyon shimanot voi huollattaa suomen service centerissä.

Polun tukko
01.02.2020, 19.34
Jes, tulipa aktiivisuutta pitkästä aikaa Levo ketjuunkin.
Sen vielä sanon, että jos ei halua Levoa ostaa - vaikka se paras onkin - niin on ihan okey ostaa joku muu. Kandee ostaa se fillari, mikä itselle sopii parhaiten. En usko, että me Levo kuskit siitä pahastutaan. Pääasia, että itse tykkää.

Juuri näin. Erillaisuus on rikkaus ne sanoo.

Fat Boy
04.02.2020, 09.25
Vanhan levon omistajana olis kyllä perin mukavaa tietää, mikä noista pettää ja miten se oireilee. Ei oo brosen ongelmat ketjuun vaan juuri kirjoiteltu. Youtuben syövereistä löysin videon, missä joku vaihtoi broseen tiivisteet, laakerit ja yksisuuntalaakerit, muuta vikaa värkissä ei ollut. Harmillista, etten löytänyt englanninkielistä versiota. Kaiketi uudet laakerit oli standardikamaa, joten sen suhteen ei kovin ihmeellinen homma.

Täällä joku moottorinvaihdon kokenut mainitsi, että moottori toimi normaalisti, mutta polkiessa ilman avustusta (ainakin näin ymmärsin) piti ääntä ja vastusti. Tuohan mielestäni viittaisi toisen yksisuuntalaakerin jumimisiin, koska normioloissa hihna ja moottori ei pyöri ilman avustusta ajaessa.

Pete K2
04.02.2020, 10.14
Mullon semmonen käsitys, että spessu vaihtaa helposti koko koneen, eikä omistajalle koskaan selviä, missä vika oli.
Yhden casen tiedät 2018 mallista, jossa remmi rupes luistaan. Ei vaikuttanut ajoon vielä muuten kuin piti ääntä. Remmin olis viinut kiristää, mutta se oli sinetöity ja takuuaika päällä, niin meni takuicasenä ja moottori vaihto.

Polun tukko
04.02.2020, 11.06
Uusi levo SL julkaistu. Painoa 16,9kg.

simtee
04.02.2020, 11.19
Uusi levo SL julkaistu. Painoa 16,9kg.

Jep, S-Works ilmoitettu 16.9kg, perusversio 19.1kg. Enpä tiedä kuinka mullistava juttu tämä on, esim. Focus Jam2 Carbon painaa n. 20kg 378Wh akulla (laajennettavissa samaan tyyliin 756Wh) ja "normaalilla" moottoriteholla.

https://ebike-mtb.com/en/specialized-levo-sl-2020-emtb-review/

harald
04.02.2020, 12.04
^Todella hyvä kehitys. Itse ajan myös enimmän osan ajasta vain ecolla omalla läskipyörälläni, harvoin tulee trailia käytetty. Moottori sinänsä on 2 kW painoinen ja kokoinen. Ottaisin mielelläni kevyemmän pyörän pienemmällä e-teholla.

simtee
04.02.2020, 12.12
^Samaa mieltä siis itsekin olen, aivan oikean suuntaista kehitystä. Kommentoin (huonosti) lähinnä tuota markkinointia, että Spessu on tuonut nyt markkinoille jotain aivan uutta ja mullistavaa.

kemooni_
04.02.2020, 21.58
Nyt kävi niin onnettomasti, että luomutäpäri on lähdössä uudelle omistajalle ja aika suunnata katse sähkötäpäriin.

Tässä viikolla tarkoitus käydä potkimassa pk-seudulla Turbo levoja. Millaisia alennuksia jengi on saanut?

Ja toki jos jollain on hyvä 2019 tai uudempi L-kokoinen myynnissä, niin voi heittää privaviestiä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

grebe
05.02.2020, 07.40
Mullon semmonen käsitys, että spessu vaihtaa helposti koko koneen, eikä omistajalle koskaan selviä, missä vika oli.
Yhden casen tiedät 2018 mallista, jossa remmi rupes luistaan. Ei vaikuttanut ajoon vielä muuten kuin piti ääntä. Remmin olis viinut kiristää, mutta se oli sinetöity ja takuuaika päällä, niin meni takuicasenä ja moottori vaihto.

Joo ei niitä moottoreita auota takuun puolesta. Uusi vanhan tilalle on kätevä tapa hoitaa asia jälleenmyyjien toimesta. Vanha lähtee takaisin valmistajalle, ei roskiin.

Fat Boy
05.02.2020, 07.59
Joo ei niitä moottoreita auota takuun puolesta. Uusi vanhan tilalle on kätevä tapa hoitaa asia jälleenmyyjien toimesta. Vanha lähtee takaisin valmistajalle, ei roskiin.Ja noin se pitää ollakin, että homma tapahtuu nopeasti. Mutta takuuajan ulkopuolella voi sitten askarrella, ken haluaa..

MiG-77
06.02.2020, 11.31
Ja noin se pitää ollakin, että homma tapahtuu nopeasti. Mutta takuuajan ulkopuolella voi sitten askarrella, ken haluaa..

Jos ei halua askarrella niin Spessulla on myös takuuajan ulkopuollella alennetut hinnat (koskee myös moottoreita ja jos sellaisen ostaa niin saa uuden 2v takuun) viiteen vuoteen saakka (rungolla tuo 20% säilyy senkin jälkeen. Alkuperäisellä omistajalla rungolla on elinikäinen takuu):

Assisted Replacement Pricing

Under 3 years
35% off

> 3 and < 4 years
25% off

> 4 and < 5 years
20% off

Fat Boy
06.02.2020, 12.46
Jos moinen joskus eteen tulee, niin toki kannattaa selvittää uuden mosan hinta.

hifilux
08.02.2020, 10.16
Youtubessa on video, missä joku purkaa Brosen ilmeisesti vioittuneen moottorin. Se on aivan ruosteessa sisältä ja kaveri naureskelee, että vettä on saanut. Mietin vaan, että kun itse en mitään jokien ylityksiä kahlaamalla harrasta ja pyörä on lämpimässä tallissa silloin kun en aja, niin nukun yöni ihan hyvin.

Ja noista tarjouksista kun joku kyseli, niin Ebayssa on välillä hyviä pyörätarjouksia, mutta ne menee sieltä nopeasti. Takuuasiat voi olla hankalampia, mutta jos tonnin säästää ostohinnassa vs kivijalkakauppa, niin...

MiG-77
08.02.2020, 10.29
Aika moni pesee painepesurilla sähköpyöriään huolimattomasti. Monessa moottorissa niiden kampien laakereiden läpi voi päästä vettä silloin sisään.

hifilux
09.02.2020, 08.47
No se on kyllä totta. Monen muunkin laitteen saa rikki, kun painepesurilla työntää vedet sisään. Itse olen pessyt pyöräni vesiletkulla huuhtoen ja ämpäriin pesuaineliuos, josta harjalla ottaa.

Ettei menisi ihan offtopic, niin mihin ja miten tuo shuttle asetus 0-100% vaikuttaa? Mission Control ohjelmassa siis tuollainen säätöarvo. Onko se joku avustuksen herkkyys tai viive?

Pete K2
09.02.2020, 11.59
Shuttlen kun laittaa 100%:iin, niin ei tarvi reisivoimaa juurikaan. Riittää kun pyörittää kampia. Tehty alunperin siihen, kun nousee bikeparkeissa huoltotietä ylös minimi energialla.
P.S. En ole edes kokeillut. Korjatkaa jos käsitykseni on väärä.
P.S.2. Acceleration responce on käyrä kuinka ärhäkästi moottori antaa voimaa kun painat kammille reidellä voimaa. 0% = ei ruopaise esim juurakkoylämäessä niin helpolla.

Hakkapeliitta
10.02.2020, 00.44
Tuli muuten positiivisena yllätyksenä, että Levo kestää 136kg kuormaa. Tuohan saattaa tulla joissain muissa pyörissä vastaan jos kuskin kuivapaino on esim +110kg.

Pete K2
11.02.2020, 08.44
Alurungot speksattu 136kg.
Kuiturungot 125kg.
S-Works muistaakseni vain 109kg.

ElBike
11.02.2020, 11.32
^Todella hyvä kehitys. Itse ajan myös enimmän osan ajasta vain ecolla omalla läskipyörälläni, harvoin tulee trailia käytetty. Moottori sinänsä on 2 kW painoinen ja kokoinen. Ottaisin mielelläni kevyemmän pyörän pienemmällä e-teholla.
Minä en. Mutta hyvä että tulee vaihtoehtoja niillekin, jotka tykkää että nykyisissä katulaillisissa sähköfillareissa on liikaa potkua.

TMo
15.02.2020, 21.03
Onko tuo 2020 Levo Compin Roval napa DT Swiss ratchet napa? Ja onko joku siihen vaihtanut microspline vaparin? Netistä löyty vähän ristiriitaista tietoa. Jossain keskustelupalstalla oli Että se Rovalin napa olis DT350 Spessun edustajan kommentti että ”not compatible with mocrospline freehub” mutta se kommentti kumottiin perään että Roval ei vaan ole maksanut Shimanolle lisenssimaksua niin siksi sitä ei Spessu voi markkinoida yhteensopivana.

jos Levon ostan niin tarttee saada se upgreidattua 12s jotta käy Megatowerin kans kiekot ristiin ja noihin vanhan shimano driverin paskoihin 12s pakkoihin en haluaisi lähteä ja xd vaparia ei (hyvästä syystä) käytetä sähkäreissä.

hakpas
15.02.2020, 21.54
xd vaparia ei (hyvästä syystä) käytetä sähkäreissä.

Tietämätön nimimerkillä Ei vielä XD-vaparia kysyy, mikä se hyvä syy on?

grebe
15.02.2020, 22.21
Kiinnostaa myös. XD vapareilla ajeltu sähköllä ja ilman maailman sivu. Ei mitään vikaa ikinä.

TMo
16.02.2020, 00.07
Tietämätön nimimerkillä Ei vielä XD-vaparia kysyy, mikä se hyvä syy on?
Kattokaapa huviksenna, melko harvassa sähkärissä on xd vapari vaikka muuten olis vaikka xx1 voimansiirto. Se tartuntapinta vaparin ja pakan vöilää on melko pieni ja vissiinkin vaarana on että isommalla voimalla se ei kestä. Levoissakin vaikka on Gx voimansiirto niin Nx pakka siellä on.

grebe
16.02.2020, 07.44
Kattokaapa huviksenna, melko harvassa sähkärissä on xd vapari vaikka muuten olis vaikka xx1 voimansiirto. Se tartuntapinta vaparin ja pakan vöilää on melko pieni ja vissiinkin vaarana on että isommalla voimalla se ei kestä. Levoissakin vaikka on Gx voimansiirto niin Nx pakka siellä on.Vissiinkin?

Voihan se olla, että joskus rikki menee. Tartunta pinta on minusta aika iso verraten normaaliin muutamaan kynteen. Omista löytyy kaikki kolme variaatiota eli 18, 36, ja 54 hammasta. Huonoa on se, että sähköllä saa vedettyä tiukempaa sen navan puoleisen pään ja laakeri saattaa jäädä vaihtamatta, jos voima loppuu kesken.

Polun tukko
16.02.2020, 08.33
Kattokaapa huviksenna, melko harvassa sähkärissä on xd vapari vaikka muuten olis vaikka xx1 voimansiirto. Se tartuntapinta vaparin ja pakan vöilää on melko pieni ja vissiinkin vaarana on että isommalla voimalla se ei kestä. Levoissakin vaikka on Gx voimansiirto niin Nx pakka siellä on.

Ettei ois vaan spessu säästäny rahaa tuossa?

vihtis83
16.02.2020, 08.49
Vissiinkin?

Voihan se olla, että joskus rikki menee. Tartunta pinta on minusta aika iso verraten normaaliin muutamaan kynteen. Omista löytyy kaikki kolme variaatiota eli 18, 36, ja 54 hammasta. Huonoa on se, että sähköllä saa vedettyä tiukempaa sen navan puoleisen pään ja laakeri saattaa jäädä vaihtamatta, jos voima loppuu kesken.

Nyt taitaa mennä asiat sekaisin. XD-vaparia saa kynsi- ja ratchet versiona. XD-vapariin käy vain Sramin XD-rataspakat.
DT-Swiss navoissa on sitten tuota ratchet-tyypin kynsisysteemiä vapaarattaassa johon saa 18, 36 tai 54 pykälää. Ja tuo ratchet kynsisysteemi on ilmeisesti yksi kestävimmistä markkinoilla olevista.
TMo ei tarkoittanut kestävyydellä vapaarattaan kynsien kestoa vaan sitä, että rataspakka pääsisi pyörähtämään vapaarattaan rungon ympärillä pienen tartuntapinnan vuoksi. Luulisi kyllä että ihan yhtä hyvin se kestää (ellei paremmin) kuin ns Shimano yhteensopiva vapari. Ainakaan pakan irtorattaat ei syö itseään vapaaratasrunkoon kiinni.

Fat Boy
16.02.2020, 09.38
Nyt taitaa mennä asiat sekaisin. XD-vaparia saa kynsi- ja ratchet versiona. XD-vapariin käy vain Sramin XD-rataspakat.
DT-Swiss navoissa on sitten tuota ratchet-tyypin kynsisysteemiä vapaarattaassa johon saa 18, 36 tai 54 pykälää. Ja tuo ratchet kynsisysteemi on ilmeisesti yksi kestävimmistä markkinoilla olevista.
TMo ei tarkoittanut kestävyydellä vapaarattaan kynsien kestoa vaan sitä, että rataspakka pääsisi pyörähtämään vapaarattaan rungon ympärillä pienen tartuntapinnan vuoksi. Luulisi kyllä että ihan yhtä hyvin se kestää (ellei paremmin) kuin ns Shimano yhteensopiva vapari. Ainakaan pakan irtorattaat ei syö itseään vapaaratasrunkoon kiinni.

Joo, mullakin on sähkärissä XD vapari ja tuossa vähän aikaa sitten käytin pakan irti, ei mitään ongelmaa pakan kiinnityksen kanssa. On siinä sen verta booria, että moisen läpi saa runnottua niin paljon voimaa, ettei näillä tehoilla pääse likikään rajoja. Ainakaan, jos materiaalit on sinnepäinkään.

grebe
16.02.2020, 10.27
TMo ei tarkoittanut kestävyydellä vapaarattaan kynsien kestoa vaan sitä, että rataspakka pääsisi pyörähtämään vapaarattaan rungon ympärillä pienen tartuntapinnan vuoksi. Luulisi kyllä että ihan yhtä hyvin se kestää (ellei paremmin) kuin ns Shimano yhteensopiva vapari. Ainakaan pakan irtorattaat ei syö itseään vapaaratasrunkoon kiinni.Näin varmaan kävi.

TMo
16.02.2020, 18.48
Joo - kyllä tässä puhuttiin ihan XD vapareista yleensäkin eikä asialla ollut mitään tekmistä DT:n ratchet vaparin kanssa. Joku syy siinä on että melko harvassa sähkärissä on XD vapari käytössä. En usko että tässä on kyse "säätämisestä" kun samoilla merkeillä niitä XD vaparillisia voimansiirtoja löytyy halvemmistakin vehkeistä. Missäs sähkäreissä se XD vaparillinen voimansiirto muuten on?

TMo
16.02.2020, 19.36
Mutta siihen varsinaiseen kysymykseeni.. Näköjään vasta S-works Levossa on DT:n 350 navat. Näyttäis että Expert Carbonissa on DT360 3-pawl navat mutta sit taas Compin kohdalla lukeekin että Specialized hubs. Eli ilmeisesti ei ole edes DT:n 3-pawl napaa. Joten microplineä ei taida siihen Comppiin saada. Eli jos haluaa 12s voimansiirron vaihtaa (jotta käy kiekot ristiin toisen maasturin kanssa) niin pitää laittaa joko läpipaska Nx tai Sunrace pakka - voivoi.

Polun tukko
16.02.2020, 20.08
Expert carbonissa on sramin 1175 pakka joten siinä on xd.
S-worksissa 1199 pakka eli myös xd.

En allekirjoita viime kesän perusteella että xd tuottaisi ongelmia. Rylläsin levit jne kinkerit eikä vaparissa ollut miltään osin ongelmia. Päinvastoin.

grebe
16.02.2020, 20.50
2019 S Worksissa on ymmärtääkseni dt240 navat. Ja tosiaan 11 speed 1199 pakka, ei kustannus vaan painonsäästösyistä.

Edit: En olekkaan varma. 240 napa näyttää ohuemmalta keskiosasta kuin Levon ROVAL Powered by DT napa. Eli olisiko sittenkin 350:nen kuten TMo kirjoitti.

Edit2: Roval CNC Machined 28 hole "Step Flange" design for maximum bracing angle and reduced spoke failure, 12x148mm, DT Swiss 240 Freehub 54t engagement, SRAM XD driver
https://rovalcomponents.com/products/2019-traverse-sl

Eli onko tossa vaan 240 ratchet tsydeemi ja Rovalin omaa loput navasta? No samapa tuo. Syntacen navassa on myös DT:n ratchet tsydeemi. Eli ei mulla taida olla kuin yhdet oikeat alusta loppuu asti olevat dt:n navat.

Fat Boy
17.02.2020, 20.00
[QUOTE=TMo;2950669Missäs sähkäreissä se XD vaparillinen voimansiirto muuten on?[/QUOTE]

Ainakin 2017 mallisessa turbo levo expertissä. Tosin talvi on menty eri kiekoilla ja sikäli navoillakin, ettei tartte renkaita vaihdella.

grebe
21.02.2020, 07.31
Nyt kun kelit sallii ajaa vähän pidemmän lenkin uudella moottorilla ja softalla, niin tuli huomioita nuo muutokset 11/2018 valmistetun 19 mallin osalta.

15% eco avustuksella ei kyllä enää tahdo mitenkään huomata kun avustus loppuu. Eli hyvä muutos. Jotenkin pehmeämpi ja kohteliaampi muutenkin tuo avustus kaikilla tehoilla. Ainakin talvella hyvä asia, auttaa pitoon.

Ja onhan tuo uusi moottori hiljaisempi. Mutta noi yllä kuvatut muutokset on toki softan ansiota.

Ainiin, valo syttyy myös viiveellä virtojen päälle laitoin jälkeen. Ennen syttyi heti.

Polun tukko
22.02.2020, 19.01
Onkos kukaan testannut SL mallia? Fiilikset?

grebe
22.02.2020, 22.03
Hypistelin liikkeessä, en ajanut. Kepeältä ja ketterältä näyttää.

Mr Hyde
24.02.2020, 14.57
Onkos kukaan testannut SL mallia? Fiilikset?

Eilen ensimmäinen maastolenkki SL Comp Carbonilla ja sitä ennen alla kolme kertaa 22 km työmatka-ajoa. Pyörä tuntuu kevyeltä trailipyörältä. Se on paaaljon ketterämpi ja eloisampi kuin normaali Levo. Se on pyörä mielessään (mutta ei enää käytännössä) huippukuntoiselle, joka tykkää kovavauhtisesta polkuajosta. Se ei ole pyörä sille, joka haluaa ajaa kovaa kaikkea päin ja päästä mahdollisimman vähällä polkemisella. Kun ajaa SL:llä tuntuu kuin olisi kiva myötätuuli selässä, tai että ajaa loivaa alamäkeä koko ajan. Se innostaa polkemaan itse kovempaa. Ylämäessä joutuu tekemään itse paljon enemmän töitä kuin Levolla, koska se ei anna samanlaista "runnomisen tunnetta" siihen. Oikeastaan on väärin verrata sitä Levoon, koska se on niin erilainen. Parempi on verrata sitä kevyeen trailipyörään, jonka se peittoaa joka tilanteessa! 1,5 tunnin, 22 km ja 400 nousumetrin maastolenkki kulutti 55% akusta, kun ajo oli koko ajan Ecolla, joka oli säädetty 40/100. Eli itselle ei olisi tarvetta lisäakulle, kun lenkit ovat yleensä max 2,5 tuntisia.

Polun tukko
24.02.2020, 19.14
Ok. Ei taida sitten palvella itseä.
Enduro karkeloissa helposti +1000m ylöspäin jne. Varmaan tuon akku riittää mutta jalkaa saa käyttää mikä johtaa ainakin siihen itsellä, että kuski piiputtaa

Kilpuri
28.03.2020, 22.06
Onko kokemuksia, kun Gen. 1 akussa oli tänään ledien ja BLevon mukaan varausta vielä vajaat 20% niin lakkasi avustamasta. Reagoi kyllä contorlliin, mutta polkusimilla ei enää tuntunut mitään. Sammutukset ja uudelleen herätykset ei auttaneet. Sama taisi käydä Epicissä elokuussa.(?) Akkua joskus Motokeitaalla testattiin ja sen pitäisi olla ”ok”. Toki sillä on jo 2500-3000 ajettu, mutta lataussyklejä ei ole kuin nimeksi luvattuun 700. Alkaako akku olla valmis vai missä vika? Toki oli märkää ja kuraa ja kaikkea, mutta siihen asti toimi normaalisti.

Ajatuksia?

wosse
31.03.2020, 22.33
Levoon pitäisi saada takalokaria alas, mitäs olette käyttäneet?

grebe
31.03.2020, 22.53
Teipinpalaa. Takapuolta tuo teipinpala ei suojaa, mutta ei suojaa alas asennettu lokarikaan. Pakkausteippi (suosin kirkasta ruskean sijaan) on siis vain suojana, ettei kura valu takalinkun väliin. Pyörä on helppo pestä ja pysyy se suffeli puhtaana. Yllättäen teippi kestää jopa useamman viikon ajot. Ja luulen (ei kokemusta), että pyörä on jopa vaikeampi pestä lokarin kera kuin ilman.

kuusto
02.04.2020, 20.15
Miten eroaa 2019 Turbo Levo FSR ja 2020 Turbo Levo Comp? Moottorin ja akuston suhteen lähinnä, minkälaisista eroista puhutaan käytännössä, voima, akun kesto yms. ?

edit: Oli siis koeajossa tuo -20 malli ja mietin tuleeko pettymys jos ostaa vanhemman mallin käytettynä...

Polun tukko
02.04.2020, 21.40
2020 on esim 700wh akku

TMo
07.04.2020, 07.25
Miten eroaa 2019 Turbo Levo FSR ja 2020 Turbo Levo Comp? Moottorin ja akuston suhteen lähinnä, minkälaisista eroista puhutaan käytännössä, voima, akun kesto yms. ?

edit: Oli siis koeajossa tuo -20 malli ja mietin tuleeko pettymys jos ostaa vanhemman mallin käytettynä...
spekseiltään 2019 comp on lähellä 2020 base mallia. Monessa käytetyssä 2019 mallin compissa on pyynti vielä melko kova kun 4500€ huitemille saa sen uuden 2020 mallin perusmallin about samoilla spekseillä kun sen 2019 compin. Noiden 2019 comppien hinta käytettynä pitäs olla siellä alle 3500€ IMO.

Mr Hyde
07.04.2020, 08.48
spekseiltään 2019 comp on lähellä 2020 base mallia. Monessa käytetyssä 2019 mallin compissa on pyynti vielä melko kova kun 4500€ huitemille saa sen uuden 2020 mallin perusmallin about samoilla spekseillä kun sen 2019 compin. Noiden 2019 comppien hinta käytettynä pitäs olla siellä alle 3500€ IMO.
Spekseiltään se on kuule lähestulkoon ihan sama kuin 2020 comp malli. Isompi akku vain erottaa 2019 ja 2020 mallit. Haarukassa on 2020 Compissa Lyrikin kuoret, mutta samat sisukset kuin 2019 mallissa. Vaihteisto ja jarrut ovat molemmissa vuosimalleissa tismalleen samat. Kaikissa 2020 malleissa on parempi takanapa kuin 2019 malleissa ja kaikissa 2020 malleissa on vahvempirunkoiset renkaat kuin 2019 malleissa.

TMo
07.04.2020, 10.30
Spekseiltään se on kuule lähestulkoon ihan sama kuin 2020 comp malli. Isompi akku vain erottaa 2019 ja 2020 mallit. Haarukassa on 2020 Compissa Lyrikin kuoret, mutta samat sisukset kuin 2019 mallissa. Vaihteisto ja jarrut ovat molemmissa vuosimalleissa tismalleen samat. Kaikissa 2020 malleissa on parempi takanapa kuin 2019 malleissa ja kaikissa 2020 malleissa on vahvempirunkoiset renkaat kuin 2019 malleissa.
No - voin kyllä myöntää virheeni ja seista korjattuna. Muistin että tuo 2019 comp malli olisi motion control vaimentimella ja jarrut myös muistin väärin.

Mutta silti, jos katot speksejä sen 2019 mallin compin ja 2020 basen välillä ja laitat siihen base malliin 160€ ja ostat Guide RE jarrut ja 200€ vaimenninpäivitykseen niin sulla on alta 4900€ uusi pyörä samoilla spekseillä kun 2019 Levo Comp. Mun pointti tässä on nyt vain se että en pysty käsittämään noita 2019 Levo Comp mallien pyyntejä käytettyinä (tällä hetkellä). Ja se Lyrikin kruunu ja chassis on kuitenkin aika eri kun tuo Revelation vaikka sinne Revelationiin samanlaisen vaimentimen saakin sisälle (No, ei sinne tosin saa sitä Charger 2.1 RC2:sta).

Polun tukko
08.04.2020, 20.09
Valmiina pääsiäisen seikkailuihin. Pesty ja huollettu.
Kyllä silmä lepää.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200408/ef0b66b20f85204dac8180d217e604df.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200408/99d114267cf658bbb34f4a331d8872ac.jpg

wosse
08.04.2020, 21.10
Onko keilassa paljon eroa alkuperäiseen? Mitkä käsisuojat käytössä?

Polun tukko
08.04.2020, 22.03
Eroa on kuin yö/päivä. Lisäksi keulassa on vorsprungin smashpot coil setti.
Käsisuojat aws:t.

Dille Vallaton
09.04.2020, 10.34
Alurunko? Onko takana edelleen 150 joustoa ja edessä vissiin 160? Ja takaiskari sellainen, jota ei Levoon saisi laittaa:)

Polun tukko
09.04.2020, 15.59
Joustot noin ja kerro miksi ei saisi niin kerron oman mielipiteen?ilmeisesti sulla vanhaa dataa ja mulla uuden mallin IL ->
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200409/f1b99a38689808ecf097053b59612f7b.jpg

grebe
09.04.2020, 19.25
Toi kierukkajousi voi olla ihan päteväkin. Ei sillä että levossa Foxin ilmajousella olisi mitään vikaa. Mutta kun aina välillä ajelee Pivotin DW linkkuperällä, niin onhan se ihan erilainen laitos tuon takajousituksen suhteen.

Polun tukko
09.04.2020, 19.47
Toi kierukkajousi voi olla ihan päteväkin. Ei sillä että levossa Foxin ilmajousella olisi mitään vikaa. Mutta kun aina välillä ajelee Pivotin DW linkkuperällä, niin onhan se ihan erilainen laitos tuon takajousituksen suhteen.

Itse kyllä tykkään. Luomu enskoissa käytin myös coilia. En välittänyt paino sakossa edes luomuissa ja sähkärissä sillä ei ole väliä juuri mitään.

Kingyo
10.04.2020, 17.49
Hellurei!
Onko muilla tullut tällaista vastaan..
2019 levo comp ei virka mitään vaikka yrittää laittaa virrat päälle? Ei syty sinistä, eikä punaista valoa "näyttöön".
Virtapainiketta kun painaa, niin akussa syttyy kuitenkin vihreät valot luukun alla.

Pyörää olen pessyt pelkällä puutarhaletkulla ja nyt viimeisimmällä kerralla ihan pelkällä kastelukannulla huuhtelin enimmät liat pois.

Lähetetty minun HD1903 laitteesta Tapatalkilla

svheebo
10.04.2020, 18.50
Mulla teki saman syksyllä, vaihdoin pariston. Se auttoi.

Kingyo
10.04.2020, 21.49
Mulla teki saman syksyllä, vaihdoin pariston. Se auttoi.Pitikö tehdä jotain temppuja pariston vaihdon jälkeen? Vaihdoin äsken pariston, mutta ei lähde vielä päälle.
Ylin punainen valo välähtää kerran nopeasti..

ajpi
10.04.2020, 22.07
Pitikö tehdä jotain temppuja pariston vaihdon jälkeen? Vaihdoin äsken pariston, mutta ei lähde vielä päälle.

Todennäköisesti päävirtajohto vioittunut. Minulla mennyt kaksi toisesta perheessämme olevasta 2019 Levosta. Eli myyjäliikkeen kautta takuuseen vaihtamaan johto.

Pete K2
10.04.2020, 22.30
Pitikö tehdä jotain temppuja pariston vaihdon jälkeen? Vaihdoin äsken pariston, mutta ei lähde vielä päälle.

Lähetetty minun HD1903 laitteesta TapatalkillaVaihtoivat mulle takuuseen 2019 Levoon akun ja moottorin välisen päävirtajohdon, kun punainen valo välähti eikä muuta tapahtunut. Onneksi virtapiuha löytyi paikalliselta Levo kauppiaalta hyllystä, niin pääsin samana päivänä vielä ajaan.

Kingyo
10.04.2020, 22.49
Vaihtoivat mulle takuuseen 2019 Levoon akun ja moottorin välisen päävirtajohdon, kun punainen valo välähti eikä muuta tapahtunut. Onneksi virtapiuha löytyi paikalliselta Levo kauppiaalta hyllystä, niin pääsin samana päivänä vielä ajaan.

Lähetetty minun SM-N950F laitteesta TapatalkillaEikö lie sama homma edessä täälläkin..
Pitääpäs huomenna pyörähtää paikallisessa liikkeessä.
Kiitos nopeista vastauksista!

PaleFace
11.04.2020, 13.16
[QUOTE=wosse;2963770]Levoon pitäisi saada takalokaria alas, mitäs olette käyttäneet?

Minulla Mudhugger Racefender. Istuu hieman lyhennettynä aika nätisti paikallaan

Polun tukko
12.04.2020, 12.42
[QUOTE=wosse;2963770]Levoon pitäisi saada takalokaria alas, mitäs olette käyttäneet?

Minulla Mudhugger Racefender. Istuu hieman lyhennettynä aika nätisti paikallaan

Velcroa ja solukumia. Sicomtb:llä on joku lokari olemassa mutta oli suht tyyris.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200412/4d9ea318393fc40d05e8008de613bcae.jpg

Pardomet
16.04.2020, 20.01
Nyt on tarjolla halpoja (4046 €) 2019 Turbo Levo Compeja M-kokoisina: https://www.theflow.bike/it/catalogo_home.php

Tilasin pyörän eilen ja maksoin sen yrityksen pankkitilille. Nyt pyörä on paketissa ja lähtee kohti Suomea huomenna. Rahti on 70 €.

Liikkeessä on erittäin hyvää palvelua englannin kielellä. Pyysivät ilmoittamaan pituuden ja painon, jotta voivat säätää pyörän valmiiksi. Tubeless-hommakin hoitui valmiiksi pyytämättä.

siili
17.04.2020, 00.40
Nyt on tarjolla halpoja (4046 €) 2019 Turbo Levo Compeja M-kokoisina: https://www.theflow.bike/it/catalogo_home.php

Tilasin pyörän eilen ja maksoin sen yrityksen pankkitilille. Nyt pyörä on paketissa ja lähtee kohti Suomea huomenna. Rahti on 70 €.

Liikkeessä on erittäin hyvää palvelua englannin kielellä. Pyysivät ilmoittamaan pituuden ja painon, jotta voivat säätää pyörän valmiiksi. Tubeless-hommakin hoitui valmiiksi pyytämättä.

Kiitos vinkistä! Laitoin tilauksen myös sisään. 😎
Mites takuuasiat ja muut hoituu Suomesta käsin, jos tulee tarvetta?

Pardomet
17.04.2020, 07.42
Specializedin takuu on maailmanlaajuinen ja takuuasiat hoituvat jälleenmyyjän luona. Runkotakuu on elinikäinen ensimmäiselle omistajalle.

Jos sinulla on jotain kysyttävää tai toiveita pyörän suhteen, niin lähetä sähköposti Alessiolle, joka on liikkeen omistaja. Hänen yhteydenpito ja asiakaspalvelu ovat erinomaisia. Eilen tuli sähköpostiin kuva pyörästä, joka oli paketoitu ja paketin päällä oli osoitelappu. Pyörä odottaa kuriiria ja paketti lähtee tänään kohti Suomea.

Tässä on vielä ote Alen yhdestä e-mailista, jossa hän ilmoitti pyytämättä, mitä he tekevät pyörälle ennen lähettämistä:
Last but not least we include a tubeless kit, update the motor to the last firmware, put some M3 film on the chainstay/seatstay to avoid any scratch during the usage and check that all the upgrade are installed (updated shock link and chainstay protection for instance)

grebe
17.04.2020, 08.14
Mitäs toi promo lätkä tarkoittaa tuossa 2019 Levo Com sivulla? Onks noi uusia pyöriä vai demopyöriä?

siili
17.04.2020, 10.49
Specializedin takuu on maailmanlaajuinen ja takuuasiat hoituvat jälleenmyyjän luona. Runkotakuu on elinikäinen ensimmäiselle omistajalle.

Jos sinulla on jotain kysyttävää tai toiveita pyörän suhteen, niin lähetä sähköposti Alessiolle, joka on liikkeen omistaja. Hänen yhteydenpito ja asiakaspalvelu ovat erinomaisia. Eilen tuli sähköpostiin kuva pyörästä, joka oli paketoitu ja paketin päällä oli osoitelappu. Pyörä odottaa kuriiria ja paketti lähtee tänään kohti Suomea.

Tässä on vielä ote Alen yhdestä e-mailista, jossa hän ilmoitti pyytämättä, mitä he tekevät pyörälle ennen lähettämistä:
Last but not least we include a tubeless kit, update the motor to the last firmware, put some M3 film on the chainstay/seatstay to avoid any scratch during the usage and check that all the upgrade are installed (updated shock link and chainstay protection for instance)

Juu näin oletinkin, että takuujutut hoituu. Hienoa!

Alession kanssa onkin jo vaihdettu useampi sähköposti ja kuten sanoit niin sekä englanti että palveluhenki kiitettävää tasoa. 👍

Kerro ihmeessä, kun saat paketin perille. Ruotsiin kuulemma kesti viimeksi 15 päivää, eli jotain sellaista varmaan tänne Suomeenkin.

Polun tukko
17.04.2020, 11.56
Se takuun hoitaminen ei ole ihan yksiselitteinen juttu jos pyörä ostettu ulkomailta.
Olen itse törmmännyt siihen että vaikka pyörä ostettu suomestam ja takuuasiaa olin hoitamassa lähimmässä liikkeessä, vaadittiin työstä rahaa.
Varmaan joku liike voi tehdäkkin takuu hommat ilmaiseksi mutta en tuudittautuisi siihen että kaikki tekevät ilmaiseksi.

grebe
17.04.2020, 12.31
Se on sitten ihan liikkeen oma valinta. Paikallista voi kehua varauksetta. Olin spessun SW kenkiin ostamssa uusia kiristimiä hajonneiden tilalle. Lopputulos oli että raha ei kelvannut. Hoitivat takuuna uudet tilalle Tahkolta ostettuihin pari vuottta vanhoihin kenkiin.

Sama on oli moottorin vaihdon kanssa, tosin se oli ilman muuta menossa takuuseen lähtökohtaisesti.

Ulkomaat voi aiheuttaa vähän närästystä, sillä maahantuojaltakin jää kate saamatta ostovaiheessa. Tosin jos muutat ulkopaikkakunnalle tai ulkomaille pyörän kanssa, niin lähtökohta on vähän erilainen.

pee
17.04.2020, 13.10
Se takuun hoitaminen ei ole ihan yksiselitteinen juttu jos pyörä ostettu ulkomailta.
Olen itse törmmännyt siihen että vaikka pyörä ostettu suomestam ja takuuasiaa olin hoitamassa lähimmässä liikkeessä, vaadittiin työstä rahaa.
Varmaan joku liike voi tehdäkkin takuu hommat ilmaiseksi mutta en tuudittautuisi siihen että kaikki tekevät ilmaiseksi.

"Valmistajan tulisi sopia esimerkiksi Suomessa yksinmyyntioikeuden saaneen maahantuojansa kanssa, että tämä huolehtii takuuvelvoitteista, vaikka tuote olisi ostettu Suomeen rinnakkaistuontia harjoittavalta elinkeinonharjoittajalta tai hankittu toisesta jäsenmaasta."
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/#17

Eri asia, jos kysessä on myyjän tai toisen maahantuojan myöntämä takuu. Käsittääkseni nekin ovat EU:n alueella voimassa jäsenvaltiosta riippumatta, mutta tällöin varmaankin asiakas maksaa ensin itse ja perää takuun myöntäjältä rahat.

Larppa73
17.04.2020, 14.23
Ne pitää toimia änkyttämättä EU:n sisällä varsinki yksillä puheillä! varsinkin noi ns valtamerkit ja tietty muutkin. Toi rahan pyytäminen on aika tuttu sirkus jo,
Autojenkin kanssa.. siis takuuaikana. Mut asiansa hoitava liike kyllä hoitaa sen mitä takuunpiiriin kuuluu takuuaikana ja piste.

grebe
18.04.2020, 12.30
Mitäs toi promo lätkä tarkoittaa tuossa 2019 Levo Com sivulla? Onks noi uusia pyöriä vai demopyöriä?Ilmeisesti näyteikkunapyöriä eikä koeajopyöriä.

Pardomet
18.04.2020, 14.17
Mitäs toi promo lätkä tarkoittaa tuossa 2019 Levo Com sivulla? Onks noi uusia pyöriä vai demopyöriä?

Tuliko sinulla lukuvirhe? Sivulla olevassa keltaisessa lätkässä lukee PROMO, joka tarkoittaa tarjoushintaa. Vai tarkoitatatko jotakin muuta lätkää? Pyörät ovat uusia ja ajamattomia.

Pete K2
18.04.2020, 14.31
Takuucase viime vuodelta (ei tosin spessu):
Ostin Haibiken paikallisesta liikkeestä 2017.
Silloin maahantuoja oli Electrobike.
2019 keväällä Haibikesta katkes runko kesken maantielenkin. Otin yhteyttä Tunturiin (nyk maahantuoja), joka sai ohjeet toimittaa fillarin tehtaalle. Kun fillari saapui tehtaalle, tehdas päätti samantien hyvittää fillarin ostohinnan. Mutta, tehdas hyvittää vain sen hinnan, minkä se on fillarista saanut (tehdashinta). Pyörän myyntikatteen hyvittää liike ja/tai maahantuoja, joka fillarin on myynyt.
Tehdas siis palautti tehdashinnan nykyiselle maahantuojalle Tunturille, joka siirsi sen ostohetken maahantuojalle Electrobikelle, joka siirsi sen myyntiliikkeelle. Myyntiliike sitten palautti fillarista saamani rahat kaupan purkuna.
Ongelmaa vain meinasi tuottaa se, että paikallista myyntiliikettä ei enää ollut olemassa. Onneksi se oli vielä yrityksenä ja omistaja oli suosiollinen ja maksoi omistaan tehdashinnan ja ostohinnan erotuksen.
Jos myyntiliikettä ei olisi enää ollut, niin en tiedä kuka olisi palauttanut myyjäliikkeen kateosuuden minulle.

Takuukorjauksissa tehdas varmasti hyvittää osat, mutta maksaako myös huoltotyön. Jos huoltotyön osuus on sovittu myyntiliikkeen kontolle takuutapauksissa on ymmärrettävää että suomalainen liike on haluton takuuasiaa hoitamaan. Paljon on siis kiinni spessun tekemistä sopimuksista eri maiden maahantuojien kanssa, eikös?

grebe
18.04.2020, 17.44
Tuliko sinulla lukuvirhe? Sivulla olevassa keltaisessa lätkässä lukee PROMO, joka tarkoittaa tarjoushintaa. Vai tarkoitatatko jotakin muuta lätkää? Pyörät ovat uusia ja ajamattomia.

Luin oikein. En ymmärtänyt sanan merkistystä tässä asiayhteydessä ja kysyin sitä. Kiitos vastauksesta.

Pardomet
18.04.2020, 18.22
Luin oikein. En ymmärtänyt sanan merkistystä tässä asiayhteydessä ja kysyin sitä. Kiitos vastauksesta.

Ajattelin, että luit promon demoksi, kun kysyit, että ovatko pyörät uusia vai demopyöriä.

Mikäli olet kiinnostunut sähköavusteisista pyöristä, niin Flow Bike myy myös Turbo Levon 2020 perusmallia hintaan 3999 €.

Tässä on linkki kaupan pyöriin: https://impresapiu.subito.it/shops/16127-the-flow-bike-shop

Linkissä on paljon muitakin pyöriä kuin sähköavusteisia.

Polun tukko
18.04.2020, 18.30
Takuucase viime vuodelta (ei tosin spessu):
Ostin Haibiken paikallisesta liikkeestä 2017.
Silloin maahantuoja oli Electrobike.
2019 keväällä Haibikesta katkes runko kesken maantielenkin. Otin yhteyttä Tunturiin (nyk maahantuoja), joka sai ohjeet toimittaa fillarin tehtaalle. Kun fillari saapui tehtaalle, tehdas päätti samantien hyvittää fillarin ostohinnan. Mutta, tehdas hyvittää vain sen hinnan, minkä se on fillarista saanut (tehdashinta). Pyörän myyntikatteen hyvittää liike ja/tai maahantuoja, joka fillarin on myynyt.
Tehdas siis palautti tehdashinnan nykyiselle maahantuojalle Tunturille, joka siirsi sen ostohetken maahantuojalle Electrobikelle, joka siirsi sen myyntiliikkeelle. Myyntiliike sitten palautti fillarista saamani rahat kaupan purkuna.
Ongelmaa vain meinasi tuottaa se, että paikallista myyntiliikettä ei enää ollut olemassa. Onneksi se oli vielä yrityksenä ja omistaja oli suosiollinen ja maksoi omistaan tehdashinnan ja ostohinnan erotuksen.
Jos myyntiliikettä ei olisi enää ollut, niin en tiedä kuka olisi palauttanut myyjäliikkeen kateosuuden minulle.

Takuukorjauksissa tehdas varmasti hyvittää osat, mutta maksaako myös huoltotyön. Jos huoltotyön osuus on sovittu myyntiliikkeen kontolle takuutapauksissa on ymmärrettävää että suomalainen liike on haluton takuuasiaa hoitamaan. Paljon on siis kiinni spessun tekemistä sopimuksista eri maiden maahantuojien kanssa, eikös?

Tämä juuri eli isot pojat on kertoneet ettei spessu maksa huoltotöistä joten sen vuoksi liike voi halutessaan periä rahaa, varsinkin jos tuote ei ole heiltä ostettu.

grebe
18.04.2020, 19.46
Ajattelin, että luit promon demoksi, kun kysyit, että ovatko pyörät uusia vai demopyöriä.

Mikäli olet kiinnostunut sähköavusteisista pyöristä, niin Flow Bike myy myös Turbo Levon 2020 perusmallia hintaan 3999 €.

Tässä on linkki kaupan pyöriin: https://impresapiu.subito.it/shops/16127-the-flow-bike-shop

Linkissä on paljon muitakin pyöriä kuin sähköavusteisia.Kiitti, kyllä mulla pyöräasiat on kunnossa.

pee
18.04.2020, 20.27
Tämä juuri eli isot pojat on kertoneet ettei spessu maksa huoltotöistä joten sen vuoksi liike voi halutessaan periä rahaa, varsinkin jos tuote ei ole heiltä ostettu.

Jos noin ihan oikeasti on, ei tuommoinen Spessun edustaminen kyllä mikään hyvä diili ole. Mutta sehän ei ole asiakkaan ongelma, vaan virallisen jälleenmyyjän/huollon. Käsittääkseni se, että valmistaja alkaa myymään jotain EU:ssa, ketjuunnuttaa takuun valmistajan virallisten edustajien kautta asiakkaalle. Ja takuukorjauksen tulee olla asiakkaalle maksuton*. Kannattaa penätä oikeuksiaan. Lisäksi on kansallinen ja EU:n kuluttajaviranomainen apuna, jos alkaa venkoilu.

Itselläni on onneksi vain yksi tuollainen tapaus, joka hoitui paikallisessa liikkeessä todella hienosti. Tuolla asialla oli semmoinenkin seuraus, että olen käyttänyt heidän palveluitaan tämän jälkeen, mikä ei varmasti olisi muutoin tapahtunut.

*https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu-ja-virhevastuu/ (https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu-ja-virhevastuu/)
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/#12

Polun tukko
19.04.2020, 06.51
Kuten sanoin, olen kuullut huhuja että spessu ei maksa takuutöistä.
Itseltä on yksi liike työstä yrittänyt periä rahaa kun kunntiedustelin takuu remonttia.
Sain kuitenkin asian hoidettua toisessa liikkeessä ilman kuluja.
Eli huhuja ja faktaa. Oliko tarpeeksi savolainen kommentti? [emoji41]

Ja itse äänestän kantapäillä, eli kierrän yleensä kaukaa palveluntuottajat jotka toimivat kuten tapauksessani.

Polun tukko
19.04.2020, 17.27
Nyt SL levoa pari lenkkiä testattu. Huomenna pyörä lähtee takaisin kauppiaalle.
Ohessa hieman plussia ja miinuksia.

+kääntyy todella hyvin niin hitaassa kuin kovassa vauhdissa
+ketterä ja eloisa
+moottori on erittäin smootti toimimaan ja luomumainen
+kevyt nostella ja keveyden huomaa myös ajossa
+kiihtyy TODELLA hyvin rajoittimen yli
+puolet kevyempi polkea ilman avustusta vs normi levo

-range varauksin. Oikeilla asetuksilla, esim eco 30/40% ajaa kyllä esim 100km. Testi lenkillä oli tuo eco päällä, 53km ja akkua jäi 50%.
-moottori hieman äänekäs vs levo
-tehon puute kun tottunut levoon

Pyörää ei voi eikä kannata miltään osin verrata levoon. Omilla asetuksilla pyörä laittoi kuskin kuntoilemaan, lenkin ollessa 53km ja nousua tuli 900m. Yksi nousu lenkillä oli sellainen josta ei moni aja luomullakaan ylös mutta SL meni asettamallani eco moodilla ylös, joskin kuskin syke hakkasi noin 95% maksimista. Silti mäen päällä ei hapottanut kuten luomulla olisi jossain kohtaa tehnyt. Vastaavat tilanteet toistui lenkillä useammassa kohtaa.
Siirtymillä pienellä ecolla pyörä liikkui vaivattomasti.

Alamäkeen pyörä on ketterä viedä ja kääntyy hyvin. Segmenttejä ajaessa jos vauhti nousee yli25kmh, kiihtyy pyörä tarvittaessa hyvin.

Ylämäkeen pyörällä ei ennätyksiä varmaan tehdä, ainakaan jos aiempi ennätys on tehty normi sähkärillä.
Pyörä ei ole luomu, eikä täysin sähkäri. Hieman hankala malli siis tietyllä tapaa.

Jos kuskilla on kuntoa, tai haluaa kuntoilla niin sl pakottaa siihen, avustaen mäkien päälle riittävällä voimalla. Sellaiselle kuskille SL on hyvä valinta.
Jos taas haluaa voimaa olevan käytössä paljon eikä välitä painosta, on normi levo oikea valinta.

TMo
20.04.2020, 08.37
Nyt SL levoa pari lenkkiä testattu. Huomenna pyörä lähtee takaisin kauppiaalle.
Ohessa hieman plussia ja miinuksia.

+kääntyy todella hyvin niin hitaassa kuin kovassa vauhdissa
+ketterä ja eloisa
+moottori on erittäin smootti toimimaan ja luomumainen
+kevyt nostella ja keveyden huomaa myös ajossa
+kiihtyy TODELLA hyvin rajoittimen yli
+puolet kevyempi polkea ilman avustusta vs normi levo

-range varauksin. Oikeilla asetuksilla, esim eco 30/40% ajaa kyllä esim 100km. Testi lenkillä oli tuo eco päällä, 53km ja akkua jäi 50%.
-moottori hieman äänekäs vs levo
-tehon puute kun tottunut levoon

Pyörää ei voi eikä kannata miltään osin verrata levoon. Omilla asetuksilla pyörä laittoi kuskin kuntoilemaan, lenkin ollessa 53km ja nousua tuli 900m. Yksi nousu lenkillä oli sellainen josta ei moni aja luomullakaan ylös mutta SL meni asettamallani eco moodilla ylös, joskin kuskin syke hakkasi noin 95% maksimista. Silti mäen päällä ei hapottanut kuten luomulla olisi jossain kohtaa tehnyt. Vastaavat tilanteet toistui lenkillä useammassa kohtaa.
Siirtymillä pienellä ecolla pyörä liikkui vaivattomasti.

Alamäkeen pyörä on ketterä viedä ja kääntyy hyvin. Segmenttejä ajaessa jos vauhti nousee yli25kmh, kiihtyy pyörä tarvittaessa hyvin.

Ylämäkeen pyörällä ei ennätyksiä varmaan tehdä, ainakaan jos aiempi ennätys on tehty normi sähkärillä.
Pyörä ei ole luomu, eikä täysin sähkäri. Hieman hankala malli siis tietyllä tapaa.

Jos kuskilla on kuntoa, tai haluaa kuntoilla niin sl pakottaa siihen, avustaen mäkien päälle riittävällä voimalla. Sellaiselle kuskille SL on hyvä valinta.
Jos taas haluaa voimaa olevan käytössä paljon eikä välitä painosta, on normi levo oikea valinta.
No, kumman suuntaan se vaaka kääntyi? Painoitko tilaa-nappia?

TeeVee
20.04.2020, 13.19
Mistä löytyy tieto moottorin tuoreimmasta softaversiosta? Vai osaako Mission Control ilmoittaa päivitystarpeesta?

Polun tukko
21.04.2020, 13.12
No, kumman suuntaan se vaaka kääntyi? Painoitko tilaa-nappia?

Tuommoinen siitä kuoriutui.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200421/b6bb066dcf85a3dcacb53146f29dd6af.jpg

Jhs
21.04.2020, 13.31
Mistä löytyy tieto moottorin tuoreimmasta softaversiosta? Vai osaako Mission Control ilmoittaa päivitystarpeesta?

Ulkomaankielisia foorumeita selaillessani osui silmiin maininta, että mission controliin olisi tulossa kesällä(?) päivitys, jolla softaa saa päivitettyä vuosimallia 2019 ja sitä tuoreempiin pyöriin. Vanhemmissa ei prosessoriteho kuulemma riitä päivitykseen mobiiliyhteyden kautta.

Eli, luultavimmin kysymäsi ominaisuus on tuloillaan.

Invisigoth
23.04.2020, 11.24
Täällä aiemminkin mainitussa Italialaisessa The Flow pyöräliikkeessä (https://www.theflow.bike) on tällä hetkellä tuntuvat alennukset varastossa olevista 2020 Turbo Levoista rajatun ajan. Muista sähkö Spessuista en osaa sanoa. Kyseiset alennukset eivät näy tuolla nettisivuilla, vaan kannattaa kysyä vaikka maililla jos kiinnostaa. Alennukset loppuvat kuulema sitten, kun Italiassa alkavat purkaa rajoituksia, joka heidän tietojensa mukaan voi tapahtua 4.5.

rane57
23.04.2020, 13.12
Ongelma Guide re takajarrun kanssa, hankaa, kihnuttaa kuin jarrulevy olisi kiero. Vaihdettu uusi levy, uudet palat, vaihdettu etujarrulevy taakse joka ei edessä hankaa ollenkaan..
kihnutus jatkuu. Olisiko vielä jokin konsti jolla tuon saisi pois? Olen yrittänyt säätää perinteisesti puristamalla jarrukahvaa ja yhtäaikaa kiristänyt kaliberin, jarrukahvaa puristamatta yritetty keskittää kaliberia. Tämä tullut toimivaan takajarruun. Kihnutus jatkuu..

Polun tukko
23.04.2020, 13.37
Ongelma Guide re takajarrun kanssa, hankaa, kihnuttaa kuin jarrulevy olisi kiero. Vaihdettu uusi levy, uudet palat, vaihdettu etujarrulevy taakse joka ei edessä hankaa ollenkaan..
kihnutus jatkuu. Olisiko vielä jokin konsti jolla tuon saisi pois? Olen yrittänyt säätää perinteisesti puristamalla jarrukahvaa ja yhtäaikaa kiristänyt kaliberin, jarrukahvaa puristamatta yritetty keskittää kaliberia. Tämä tullut toimivaan takajarruun. Kihnutus jatkuu..=männät ei palauta. Perus sram oire. Loppuu kun putsaa ja voitelee männät.

Lähetetty minun STK-LX1 laitteesta Tapatalkilla

rane57
23.04.2020, 15.29
jep, kiitti, tehdäämpä tuo seuraavaksi

Hakkapeliitta
23.04.2020, 22.08
Spessun edustaja, jolta pyöräni ostin, kertoi, että on viime vuonna tullut Spessun tehtaalta nimenomainen käsky, että takuuasiat hoidetaan ostoliikkeen kanssa. Siksi en voi viedä kotikaupunkini Spessuhuoltoon pyörää vaan joudun ajamaan 120km toiseen kaupunkiin, mikäli pyörään takuunalaisia ongelmia tulee.

grebe
23.04.2020, 22.26
Harmi. Kyllä niitä ongelmia vielä tulee.

Pardomet
24.04.2020, 06.51
Spessun edustaja, jolta pyöräni ostin, kertoi, että on viime vuonna tullut Spessun tehtaalta nimenomainen käsky, että takuuasiat hoidetaan ostoliikkeen kanssa. Siksi en voi viedä kotikaupunkini Spessuhuoltoon pyörää vaan joudun ajamaan 120km toiseen kaupunkiin, mikäli pyörään takuunalaisia ongelmia tulee.

Tuntuu erikoiselta, jos polkupyörätehdas antaa käskyn, joka on vastoin kuluttajansuojaa. Kyseessä taitaa olla vain kauppiaan lämpimikseen lätisemä juttu, jotta saisi peloteltua asiakasta ostamaan tuotteen omasta myymälästään. Tutki vielä, onko asiasta mainintaa pyöräsi takuupapereissa.

Invisigoth
24.04.2020, 08.24
Tuo takuuasia kiinnostaa henkilökohtaisestikin, niin katsoin Spessun takuu sivulta (https://www.specialized.com/fi/en/warranty) löytyvää takuu policyä. https://media.specialized.com/support/collateral/0000109727-warranty-intl-en.pdf

Alussa mainitaan yleisesti mm.
"This Warranty applies to the products listed below, purchased after 1 July 2018 (the “Product(s)”) and is provided at no extra charge. Your rights under this Warranty are in addition to and separate from your legal rights as a purchaser of the Product which may vary by country, state, or region. This Warranty does not affect these rights."

Eli takuu itsessään on ilmainen, eikä se heikennä esim. kuluttajansuojaa.

Osto on pitänyt tapahtua samalla mantereella: "To take advantage of this Warranty, a dated proof of original retail purchase must be presented to Specialized on the same continent (North America, South America, Europe, Asia, Africa, Australia) where the Product was purchased."

Ja tuolla on näköjään maininta, että Specialized pitää itsellään oikeuden rajata takuu vain samasta maasta ostettuihin tuotteisiin: "In all events, Specialized reserves the right to limit warranty service to the country where the Product was purchased"
Mutta tämän lauseen yli ajaa meillä nähtävästi kuluttajansuoja?

Lisäksi löytyy maininta: "You will not be charged for shipping the Product to Specialized or receiving any replacement product, or for labor charges incurred in processing the Warranty."
Eli mm. takuunalaisesta työstä ei veloiteta.

Ja sitten myöhemmin ohje, miten aloittaa takuuprosessi:
"How do I start the Warranty process?
The first step is to visit your nearest Authorized Specialized Retailer. Your retailer will inspect the Product and contact Specialized for next steps. Contact information for your nearest Authorized Specialized Retailer can be found on www.specialized.com."

Takuuasiat voi hoitaa lähimmällä virallisella Specialized jälleenmyyjällä.

Tulkkasin noita pikaisesti aamupalaa syödessä, joten pahoittelen, jos jotain meni väärin.

grebe
24.04.2020, 08.50
^Hyvä postaus. 5/5. Monesti vielä menee se myyjän ja valmistajan antama takuu sekaisin näissä. Eikä ne aina niin selkeitä olekkaan.

Toi myyjän pelottelu voi olla ihan sitä, että ensin käyt koeajamassa sopivan fillarin ja sitten tilaat sen kuitenkin netistä ulkomailta. Kyllä ottaisi myyjänä pattiin. Mutta ei tämäkään toimintatapa laitonta ole. Itse kyllä suosin hyviä molemmin puolin kannattavia suhteita lähimpään jälleenmyyjään.

Pipo
24.04.2020, 09.28
Siteeraan Velogin videota. Jos tuotteella on maahantuoja Suomessa niin takuuasiat pitää pystyä hoitamaan sitä kautta. Näin sanoo laki. Jos näin ei tapahdu niin se on kilpailun rajoittamaista ja siten laitonta.

https://www.youtube.com/watch?v=XkM6Cok6jJc

jpekka
24.04.2020, 10.12
Turhauttavan usein takuut aiheuttavat keskustelua.
Minulla on tuore keskustelu aiheesta myyjän kanssa.

Onko kokemuksia Spessun seatpostista Command Post Ircc , ainakin vm 18 pyörässä ja sen takuusta.

Spessu myy sitä omana tuotteenaan nettisivuillaan (voi olla alihankintana teetetty).
Takuuehdoissa Spessu antaa 2 v takuun omille tuotteilleen. "Other Specialized-branded products (as well as frame paint and graphics) are covered by a two-year warranty."
Muille osille ko. osan valmistajan takuut.

No, omani vuotaa, ei pidä ilmaa sisällään kuin 1-2 vrk, mutta ei kuulemma kuulu Spessun takuun piiriin ja valmistajan takuu on mennyt ohi.
Kuitenkin korjaus tapahtuisi Spessun huollossa Hollannissa.

Minun mielestä tuote on Spessun oma tuote ja siten 2 v takuu voimassa vai onko tulkinta oem valmistajan tuoteesta ja takuuehdoista oikein.

Onko kokemusta ko. osan osalta takuuasioista?

Voisin toki korjata sen itsekin. Onko tyyppivika ja korjattavissa omatoimisesti? Myyjän mukaan ei onnistu kotona korjaaminen.

Hippo04
24.04.2020, 16.07
"How do I start the Warranty process?
The first step is to visit your nearest Authorized Specialized Retailer. Your retailer will inspect the Product and contact Specialized for next steps. Contact information for your nearest Authorized Specialized Retailer can be found on www.specialized.com."

Takuuasiat voi hoitaa lähimmällä virallisella Specialized jälleenmyyjällä.

Tämä nyt ei sinällään Suomea koske, mutta jos tuota Spessun takuuinfoa jatkaa eteenpäin niin siinä lukee "If you've purchased your product on Specialized.com, contact Specialized Rider Care directly.". Miksiköhän netistä suoraan Spessulta ostettua pyörää ei sitten voi viedä lähimmälle jämylle?

Toisekseen, jos nyt vie ulkomailta ostetun Spessun Suomessa takuuasioissa paikalliseen liikeeseen ja sieltä tulee kieltävä vastaus hoitaa takuuhuolto, niin mitäs sitten pitäisi tehdä? Ottaa yhteyttä poliisiin, kuluttaja-asiamieheen, Spessun päämaajaan vai mihin? Ja mikähän on paikallisen liikkeen kiinnostus hoitaa asiaa tuon jälkeen? Ja ennenkaikkea, kuinka paljon aikaa koko touhuun palaa pyörän ollessa pahimmillaan ajokelvoton..

Itsellä on ollut pari sähköpyörää. Kokemuksella voin sanoa että hommaan ne vastaisuudessakin vain ja ainoastaan paikallisen liikkeen kautta. Kummassakin on nimittäin ollut vikoja sähköistyksen kanssa, moottori tai akku hajalla, kerran tai useammin. Ja toinen oli Specialized, jonka takuuasiat hoituivat esimerkillisesti.

grebe
26.04.2020, 09.06
Ekaan, voisiko olla, että suoraan ostetuista ei ole maahantuoja välissä. Ja jos spessu möisi itse kaikki lähes pyörät, niin miks myyjän pitäs hoitaa takuut? Vähän ehkä absurdi tilanne kyllä esimerkkinäkin.

Poliisille en ehkä soittaisi :) Takuuhuollolla varmaan tarkoitit valmistajan takuun piiriin kuuluvan vian toteamista ja korjaamista. Tämä kyllä kokemusten mukaan on toiminut mallikkaasti, joten itketään sitten myyjäliikkeen selvitystyön maksajasta, kun sellainen tilanne tulee eteen. Se valmistajan takuuhan ei mihinkään katoa myyjän oikkujen johdosta.

Hakkapeliitta
26.04.2020, 10.31
Laitoin kysymyksen toiselle Spessun myyjälle että voiko takuujutuissa asioida heidän kanssaan vaikka pyörän olen muualta ostanutkin. Katotaan mitä vastaavat.

Pete K2
26.04.2020, 13.44
Onpas tullut pitkä keskustelu takuuasioista. [emoji849]
Asiakkaan vinkkelistä takuun toimivuudessa on kaksi oleellista pointtia.
1) Korvaako takuu ylipäätään rikkoutumisen.
2) Miten nopeasti ja vaivattomasti takuucase hoidetaan

Kohdan 1) toteutumisen varmistaa todennäköisesti lakipykälät.
Kohta 2) taas hoituu hyvin tai huonosti eikä liike siinä välttämättä riko mitään lakia/pykälää.
Itse ostan pyöräni paikalliskivijalkaliikkeestä juurikin kohdan 2) vuoksi. Kun kallis ja viikottain käytössä oleva harrastelaite hajoaa, apu on saatava nopeasti ja siitä olen valmis maksamaan ostohetkellä. Jos haluaa säästää ostamalla netistä, hyväksyy riskin että avun hetkellä palvelu ei ole yhtä hyvää kuin liikkeen omille asiakkaille. Ja näin se pitääkin olla. Kyllä itseäni korpeisi, jos netistä ostetun pyörän korjaus viivästyttäisi minun pyöräni korjausta, jonka olen ostanut liikkeestä. Nämä ovat kuitenkin valintoja, mitä jokainen tekee jo pyörän ostohetkellä.
Eli, joka riskin ottaa, se seuraukset kärsii. Ajaahan toiset ilman vakuutuksiakin.

Pipo
26.04.2020, 14.18
Sanotaan että ostat autosi Helsingistä ja se hajoaa Rovaniemellä. Aika älytön ajatus että sinun tulisi ostopaikan mukaan saada huonoa palvelua / sinua ei palvella lainkaan Rovaniemellä.

Sanotaan että ostat pyöräsi Helsingistä ja muutat Rovaniemelle. Aika älytön ajatus että sinun pitäisi viedä pyöräsi Helsinkiin takuukeissiä varten.

Hakkapeliitta
27.04.2020, 10.51
Kuulemma takuujutut hoituvat esim. Joensuussa Spessun valtuutetussa huollossa vaikka pyörä olisi muualta ostettu. Joutuvat vain laskuttamaan 70€/h mikäli pyörä ei ole heiltä ostettu.
Suosittelevat hoitamaan takuuasiat ostoliikkeen kanssa.

Jos joku haluaa selvittää, miksi näin on, kiinnostaisi se itseänikin.

Spessun joku oma linjaus tämä on, ei noiden jälleenmyyjien.

Hippo04
27.04.2020, 11.00
^kerrankin faktaa, kiitti! Mutta mahtaakohan mikään pyöränvalmistaja korvata takuuhuollon työtunteja jälleenmyyjille? Epäilenpä. Siksipä laskuttavat muita kuin omia asiakkaita.

grebe
27.04.2020, 11.21
Kyllä mulle vaihdettiin moottori ei ostoliikkeen toimesta veloituksetta. Tosin olen sieltä yhden pyörän kuitenkin ostanut ja paljon muutakin.

Invisigoth
27.04.2020, 11.23
Mitähän tämä takuuehdoissa oleva kohta sitten kattaa.. "You will not be charged for shipping the Product to Specialized or receiving any replacement product, or for labor charges incurred in processing the Warranty."

Pipo
27.04.2020, 11.37
Jos omistaisin Spessun pyytäisin heti virallisen lausunnon takuukäytännöistä maahantuojalta. Jos en olisi siihen tyytyväinen niin laittaisin lausunnon kuluttaja-asiamiehelle arvoitavaksi että toteuuko lain kirjain. Siten jakaisin lausunnon vaikkapa täällä jolloin kaikilla olisi tieto jo etukäteen miten menetellä tapauksen omalle kohdalle sattuessa.

grebe
27.04.2020, 12.55
En kyllä muista yhtään toteutunutta tilannetta, että takuuasioissa olisi ollut ongelmia. Eli siltä osin vähän turhaakin tämä ongelmien lietsominen. Ymmärrän kyllä silti huolen, joka voi ostohousut jalassa olevilla henkilöillä olla. Varaosien saatavuus tosin välillä on haasteellista, eli osia voi joutua odottelemaan viikon tai jopa pari. Mutta niin se on varmaan kaikilla.

ElBike
27.04.2020, 15.08
Ei se takuuasioiden hoito myyjäliikkeen kanssa muillakaan merkeillä ole kovin jouhevaa. Moottoreille ei välttämättä tehdä Suomessa mitään vaan aika herkästi lähetetään keski-euroopan keskusvarastolle tms. jotka sitten tutkii ja hutkii. Luonnollisesti prosessissa kestää ja pyörä pitää pakata lähettämistä varten ja se saattaa olla usean viikon keikka. Jotta sikäli kun jotkut mainostaa takuuasioiden hoidon jouhevuuttaa Suomalaisen yrityksen kanssa, niin kannattaa varmistaa miten paljon he ryhtyvät itse fillarin vikoja selvittämään vai onko edessä pyörän lähetys jonnekin ulkomaille.

Boost
27.04.2020, 15.24
Ei se takuuasioiden hoito myyjäliikkeen kanssa muillakaan merkeillä ole kovin jouhevaa. Moottoreille ei välttämättä tehdä Suomessa mitään vaan aika herkästi lähetetään keski-euroopan keskusvarastolle tms. jotka sitten tutkii ja hutkii. Luonnollisesti prosessissa kestää ja pyörä pitää pakata lähettämistä varten ja se saattaa olla usean viikon keikka. Jotta sikäli kun jotkut mainostaa takuuasioiden hoidon jouhevuuttaa Suomalaisen yrityksen kanssa, niin kannattaa varmistaa miten paljon he ryhtyvät itse fillarin vikoja selvittämään vai onko edessä pyörän lähetys jonnekin ulkomaille. Ja kannattaa muistaa pyörää hankkiessa kysyä miten takuuasiat hoidetaan. Shimano taitaa olla ainoa merkki, jolta löytyy varasto Suomesta, eikä pyörää tarvitse lähettää minnekään.

ajpi
27.04.2020, 15.26
Ja kannattaa muistaa pyörää hankkiessa kysyä miten takuuasiat hoidetaan. Shimano taitaa olla ainoa merkki, jolta löytyy varasto Suomesta, eikä pyörää tarvitse lähettää minnekään.

Eipä nuo meidän perheen Levot ole Kuopiosta mihinkään lähteneet vaikka muutamia takuuasioita onkin hoidettu. Jotakin osaa (hissitolppa) on käytetty tehtaalla. Eli ainakin täällä myyjäliike on hoitanut nämä asiat mielestäni hyvin.

Boost
27.04.2020, 15.29
Eipä nuo meidän perheen Levot ole Kuopiosta mihinkään lähteneet vaikka muutamia takuuasioita onkin hoidettu. Jotakin osaa (hissitolppa) on käytetty tehtaalla. Eli ainakin täällä myyjäliike on hoitanut nämä asiat mielestäni hyvin.

Totta, piti kirjoittaa, että moottoria lähettää. Se kun helposti vie useamman viikon kun kone käy saksassa.

Dille Vallaton
27.04.2020, 16.49
Spessulla on todella toimiva vaihtomoottorisysteemi. Muutamassa päivässä tulee takuukorjattu tilalle ja pyörä on ajossa maksimissaan noin viikon kuluttua. Näin ainakin kun on ostettu Suomesta. Spessulla, Trekillä, Cannondalella ym. merkeillä alkaa olla käytäntö että jokainen valtuutettu kauppias on tavallaan maahantuoja vaikka onkin silti vain jälleenmyyjä. Silloin on vaikeaa huutaa apuun poliisia, palokuntaa tai kuluttajan suojaa kun pyörä on ostettu vaikka Saksasta. Se on sitten eri asia miten päämies eli tässä tapauksessa Spessu haluaa takuiden hoituvan. Jonkunlaisen sopimuksen niiden hoitamisesta joutuu varmaankin jokainen valtuutettu Spessu-kauppias tekemään. Luultavasti kauppias ei kuitenkaan saa ainakaan täyttä korvausta tekemästään "ilmaisesta" työstä jos painii jonkun toisen liikkeen myymän pyörän kanssa. Samalla ajatuksella kalliin Weberin grillin Saksan nettikaupausta tilanneen pitäisi saada se takuukorjattua se lähimmässä K-Raudassa.
Niin ja tiedetään että EU:ssa myydyillä tuotteilla pitää olla kattava tuotetuki ja takuusysteemi, mutta jos ei ole virallista edustajaa/maahantuojaa niin hankalaa on. Suomen "Bosch" ei esimerkiksi ota mitään kantaa polkupyörien moottoreihin. Onneksi löytyy monta valtuutettua Bosch-moottoreita huoltavaa pyöräliikettä, jotka hoitavat ainakin jollain tavalla muualta ostettujen filojen takuuhommia?

Boost
27.04.2020, 17.04
Spessulla on todella toimiva vaihtomoottorisysteemi. Muutamassa päivässä tulee takuukorjattu tilalle ja pyörä on ajossa maksimissaan noin viikon kuluttua.
Siis jos vaikka uudesta pyörästä hajoaa moottori niin saat käytetyn ja korjatun tilalle? :O

grebe
27.04.2020, 18.18
Uusi tuli mulla tilalle. Mut miks ei korjattu uuden takuullakin kävisi käytetyn tilalle? Ei se brosen moottori jää nurkkiin pyörimään. Eiköhän se tehtaalle lähde korjattavaksi aina. Eipä tarvitse odotella, että se oma käy tehtaalla kääntymässä.

Kaikki moottorin ne on käytettyjä, kun liikkeestä ulos kantaa.

pee
27.04.2020, 18.31
Spessulla on todella toimiva vaihtomoottorisysteemi. Muutamassa päivässä tulee takuukorjattu tilalle ja pyörä on ajossa maksimissaan noin viikon kuluttua. Näin ainakin kun on ostettu Suomesta. Spessulla, Trekillä, Cannondalella ym. merkeillä alkaa olla käytäntö että jokainen valtuutettu kauppias on tavallaan maahantuoja vaikka onkin silti vain jälleenmyyjä. Silloin on vaikeaa huutaa apuun poliisia, palokuntaa tai kuluttajan suojaa kun pyörä on ostettu vaikka Saksasta. Se on sitten eri asia miten päämies eli tässä tapauksessa Spessu haluaa takuiden hoituvan. Jonkunlaisen sopimuksen niiden hoitamisesta joutuu varmaankin jokainen valtuutettu Spessu-kauppias tekemään. Luultavasti kauppias ei kuitenkaan saa ainakaan täyttä korvausta tekemästään "ilmaisesta" työstä jos painii jonkun toisen liikkeen myymän pyörän kanssa. Samalla ajatuksella kalliin Weberin grillin Saksan nettikaupausta tilanneen pitäisi saada se takuukorjattua se lähimmässä K-Raudassa.
Niin ja tiedetään että EU:ssa myydyillä tuotteilla pitää olla kattava tuotetuki ja takuusysteemi, mutta jos ei ole virallista edustajaa/maahantuojaa niin hankalaa on. Suomen "Bosch" ei esimerkiksi ota mitään kantaa polkupyörien moottoreihin. Onneksi löytyy monta valtuutettua Bosch-moottoreita huoltavaa pyöräliikettä, jotka hoitavat ainakin jollain tavalla muualta ostettujen filojen takuuhommia?

Eli siis sanot, että Spessulla ei ole Suomessa virallista maahantuojaa ja ne kaikki täällä myydyt ovat "harmaatuotuja"? Ja että myös Suomessa myydyt pyörät pitää takuuhuollattaa vain siinä liikkeessä, mistä ne myyty? Eli jos ostan käytetyn "suomipyörän", joka on myyty toisella puolella maata, täytyy se lähettää ostoliikkeeseen huoltoon? Eli kuluttajalle tilanne voi olla jopa hankalampi ja hitaampi kuin muualta Euroopasta ostetun pyörän takuuhuollot.

Niin tai näin, nämä kannattaa muistaa:
"Valmistajan tulisi sopia esimerkiksi Suomessa yksinmyyntioikeuden saaneen maahantuojansa kanssa, että tämä huolehtii takuuvelvoitteista, vaikka tuote olisi ostettu Suomeen rinnakkaistuontia harjoittavalta elinkeinonharjoittajalta tai hankittu toisesta jäsenmaasta."
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/#17
Ja:
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu-ja-virhevastuu/
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/#12

grebe
27.04.2020, 19.06
^Ei kait kukaan tuollaista ole väittänyt. Rauhoittukaa vähäsen.

Tottakai spessulla on maahantuoja. Osta omasi netistä, niin pääset myös itse maahantuojaksi omalta osaltasi.

pee
27.04.2020, 19.18
Mitäs siinä oli väitetty?

grebe
27.04.2020, 19.44
Että ei ole spessulla maahantuojaa edellisen kirjoittajan mukaan, vaikka ei siinä sellaista väitetty. Toki hassusti ajateltu, että myyjä on tavallaan maahantuoja, vaikka ei sitten olekkaan. Sitä en ymmärtänyt minäkään.

pee
27.04.2020, 19.49
Niin, siinä pitäisi nyt päättää, että ovatko kaikki myyjät harmaamaahantuojia, jolloin takuu tulee myyjän kautta ja kaikki pyörät pitää takuuhuollattaa siinä samassa myymälässä, jos se on enää olemassa takuukeissin aikana. Ja raahata fillari sinne vaikka toiselta puolelta maata. Tai sitten ne ovat kaikki valmistajan valtuuttamia maahantuojia, tai yksi keskitetty maahantuoja, ja virallisia jälleenmyyjiä, jolloin lankeaa valmistajan takuuvastuu koko verkostolle(koska EU).

Mr Hyde
27.04.2020, 20.04
Niin, siinä pitäisi nyt päättää, että ovatko kaikki myyjät harmaamaahantuojia, jolloin takuu tulee myyjän kautta ja kaikki pyörät pitää takuuhuollattaa siinä samassa myymälässä, jos se on enää olemassa takuukeissin aikana. Ja raahata fillari sinne vaikka toiselta puolelta maata. Tai sitten ne ovat kaikki valmistajan valtuuttamia maahantuojia, tai yksi keskitetty maahantuoja, ja virallisia jälleenmyyjiä, jolloin lankeaa valmistajan takuuvastuu koko verkostolle(koska EU).
Kyllä on taas sellaista hiekkalaatikkomeinikiä täällä, että huh, huh!

Polun tukko
27.04.2020, 20.44
Menkää välillä ajelemmaan.

pee
27.04.2020, 21.02
Kyllä on taas sellaista hiekkalaatikkomeinikiä täällä, että huh, huh!

Kyynel.

STN
27.04.2020, 21.10
Onpas tullut pitkä keskustelu takuuasioista. [emoji849]
Asiakkaan vinkkelistä takuun toimivuudessa on kaksi oleellista pointtia.
1) Korvaako takuu ylipäätään rikkoutumisen.
2) Miten nopeasti ja vaivattomasti takuucase hoidetaan

Kohdan 1) toteutumisen varmistaa todennäköisesti lakipykälät.
Kohta 2) taas hoituu hyvin tai huonosti eikä liike siinä välttämättä riko mitään lakia/pykälää.
Itse ostan pyöräni paikalliskivijalkaliikkeestä juurikin kohdan 2) vuoksi. Kun kallis ja viikottain käytössä oleva harrastelaite hajoaa, apu on saatava nopeasti ja siitä olen valmis maksamaan ostohetkellä. Jos haluaa säästää ostamalla netistä, hyväksyy riskin että avun hetkellä palvelu ei ole yhtä hyvää kuin liikkeen omille asiakkaille. Ja näin se pitääkin olla. Kyllä itseäni korpeisi, jos netistä ostetun pyörän korjaus viivästyttäisi minun pyöräni korjausta, jonka olen ostanut liikkeestä. Nämä ovat kuitenkin valintoja, mitä jokainen tekee jo pyörän ostohetkellä.
Eli, joka riskin ottaa, se seuraukset kärsii. Ajaahan toiset ilman vakuutuksiakin.

Itse taas huomannut että ulkomaiset nettikaupat hoitavat takuuasiat paremmin kuin 95 % suomalaisista kivijalkaliikkeistä vaikka olisi vakioasiakas.

Polun tukko
27.04.2020, 21.18
Itse taas huomannut että ulkomaiset nettikaupat hoitavat takuuasiat paremmin kuin 95 % suomalaisista kivijalkaliikkeistä vaikka olisi vakioasiakas.En lähtis yleistämään. Kaverin yt ollut elokuusta takuu kiertueella.
Jos jokin on varmaa niin se ettei hälle, eikä mulle tule yt:n tuotteita jatkossa.

STN
27.04.2020, 21.25
En lähtis yleistämään. Kaverin yt ollut elokuusta takuu kiertueella.
Jos jokin on varmaa niin se ettei hälle, eikä mulle tule yt:n tuotteita jatkossa.

Kerroin vain omasta kokemuksestani ja mitä olen muidenkin kokemuksia lukenut niin en kauheasti väärässä ole.

Polun tukko
27.04.2020, 21.34
Samahan se mulla. En minäkään väärässä ole.

petrivet
27.04.2020, 21.37
Todennäköisesti päävirtajohto vioittunut. Minulla mennyt kaksi toisesta perheessämme olevasta 2019 Levosta. Eli myyjäliikkeen kautta takuuseen vaihtamaan johto.

Lieneekö täälläkin edessä sama homma. Turbo Levo 2017 mallia. Ostettu rutlandcycling 2018 lopussa eli alle 2 vuotta vanha. Ei houkuttais Britteihin lähettää.

Alkoi kuukausi siten että välillä ei lähtenyt avustus päälle. Virrat pois ja päälle ja taas toimi.

Sitten piti irrottaa kaapeli ja toimi..

Nyt eilen meni 15 km hyvin, mutta sammui tauolla ja enää ei lähtenyt käyntiin.

Liqui Moly sprayllä yritin putsata, mutta ei tulosta.

MountainBike keskuksessa on ainakin 2.5 viikon jono.

Onko ideoita mitä tuolle tehdä? Voisiko tosiaan olla johdossa vikaa?

Tiedättekö osaako joku muu korjata näitä pääkaupunki seudulla?

Dille Vallaton
28.04.2020, 13.27
Spessulla ei todellakaan ole Suomessa virallista maahantuojaa. Eikä Cannondallella eikä Trekillä eikä Konalla jne. On vaan merkin asioita hoitavia maamme passin omistavia henkilöitä, jotka kai ovat työsuhteessa päämiehensä Euroopan konttoriin. Kuten kirjoitin niin kauppiaat ostavat ne suoraan päämieheltään ilman välikäsiä. Kun en ole kenenkään sopimuksia nähnyt, niin voi vain arvailla että päästäkseen valtuutetuksi myyjäksi pitää luvata hoitaa myös missä tahansa EU-alueella myytyjen Spessujen takuuasiat.
Kuten valitettavasti monella muullakin teknisellä alalla sähköpyörienkin takuujutut ovat välillä perkeleen mutkikkaita ja työläitä. Raportteja ja paperisotaa sekä ehkä todella vaikea asiakas jota ei kiinnosta asettua mitenkään takuuhommaa hoitavan ja vikaan syyttömän kauppiaan/huoltoliikkeen asemaan. Keväällä on huoltojen kanssa sikakiire ja sinulle raahataan umpipaskainen moottorivikainen Levo joka on ostettu jostain EU:n nettikaupausta. Päämies maksaa sinulle työstä ja vaivasta ehkä 70 euroa, johon menee jopa tunteja. Homma varmaankin sopimusten takia hoituu mutta sitten joskus kun oikeasti maksavat asiakkaat on palveltu. Etunenässä tietenkin ne jotka ovat pyöränsä ostaneet suoraan kyseiseltä kauppiaalta. Sitä saa mitä tilaa kun ostaa halpisnettitarjouksesta sähkärin ja säästää 400 euroa! Etenkin nyt kun pitää oikeasti tukea kotimaista kulutusta. Itsellä asiat on Levon kanssa sujuneet takuuhommien osalta loistavasti niin Stadissa kuin Oulussakin, mutta pyörä onkin hankittu kivijalasta.

grebe
28.04.2020, 16.17
Tämä oli mielenkiintoista tekstiä. Tiedonlähdettä tälle en tohdi kysyä, vaikkakin se kiinnostaa.

Mutta pääasia, että homma pelaa omalla kohdalla.

Dille Vallaton
28.04.2020, 16.43
Tuli punnerrettua vuosikausia yrittäjänä vähän samanlaisella alalla, joten aika moneen vastaavaan edustus- jne. sopimukseen on vedetty nimiä. Onneksi nyt voi vaan harrastaa, vaikka joskus ajattelin sekoavani myös fillaribisnekseen.

Polun tukko
28.04.2020, 16.54
Hieman spessulla sunnittelu ontunut SL osalta tuossa takapään läpiviennissä.
Rekkula tehty, katsotaan mitä vastaavat.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200428/3bb1a4d27b2da4915bfdad96fccfee84.jpg

grebe
28.04.2020, 18.05
Lopettiko toimimisen? Aika paljon hittiä ottaa letkut levossakin ajan myötä.

Polun tukko
28.04.2020, 19.48
Ei. Suunnittelun kukkanen vaan. Ois voinu insinööri tuohon jonkun läpiviennin laittaa. Hankaa letkujen ohjainputket poikki

Mr Hyde
29.04.2020, 08.48
Spessulla ei todellakaan ole Suomessa virallista maahantuojaa. Eikä Cannondallella eikä Trekillä eikä Konalla jne. On vaan merkin asioita hoitavia maamme passin omistavia henkilöitä, jotka kai ovat työsuhteessa päämiehensä Euroopan konttoriin. Kuten kirjoitin niin kauppiaat ostavat ne suoraan päämieheltään ilman välikäsiä. Kun en ole kenenkään sopimuksia nähnyt, niin voi vain arvailla että päästäkseen valtuutetuksi myyjäksi pitää luvata hoitaa myös missä tahansa EU-alueella myytyjen Spessujen takuuasiat.
Kuten valitettavasti monella muullakin teknisellä alalla sähköpyörienkin takuujutut ovat välillä perkeleen mutkikkaita ja työläitä. Raportteja ja paperisotaa sekä ehkä todella vaikea asiakas jota ei kiinnosta asettua mitenkään takuuhommaa hoitavan ja vikaan syyttömän kauppiaan/huoltoliikkeen asemaan. Keväällä on huoltojen kanssa sikakiire ja sinulle raahataan umpipaskainen moottorivikainen Levo joka on ostettu jostain EU:n nettikaupausta. Päämies maksaa sinulle työstä ja vaivasta ehkä 70 euroa, johon menee jopa tunteja. Homma varmaankin sopimusten takia hoituu mutta sitten joskus kun oikeasti maksavat asiakkaat on palveltu. Etunenässä tietenkin ne jotka ovat pyöränsä ostaneet suoraan kyseiseltä kauppiaalta. Sitä saa mitä tilaa kun ostaa halpisnettitarjouksesta sähkärin ja säästää 400 euroa! Etenkin nyt kun pitää oikeasti tukea kotimaista kulutusta. Itsellä asiat on Levon kanssa sujuneet takuuhommien osalta loistavasti niin Stadissa kuin Oulussakin, mutta pyörä onkin hankittu kivijalasta.

Juuri näin. Paitsi, että pyörämerkit eivät maksa minkäänlaista korvausta takuutöiden tekemisestä.

Vapari
29.04.2020, 09.20
Juuri näin. Paitsi, että pyörämerkit eivät maksa minkäänlaista korvausta takuutöiden tekemisestä.
Suurin osa kyllä maksaa.

Invisigoth
29.04.2020, 09.20
Täytyy myöntää, että jos reilu viikko sitten olisin sisäistänyt nämä takuukuviosta nyt tiedossa olevat asiat, niin en olisi tilannut meidän Levoja ulkomailta. Toivoa sopii, että esim. moottorien kanssa ei tulisi ongelmia.

Mr Hyde
29.04.2020, 11.11
Suurin osa kyllä maksaa.

Yli 10 vuoden pyöräalan työkokemukseni perusteella tiedän, että Specialized ei maksa mitään takuutöistä.

Vapari
29.04.2020, 11.17
Yli 10 vuoden pyöräalan työkokemukseni perusteella tiedän, että Specialized ei maksa mitään takuutöistä.
Puhuit pyörämerkeistä. Sanoin että suurinosa maksaa. Specialized on vain yksi pyörämerkki.

Pipo
29.04.2020, 12.57

Ehkäpä myyntikate on sitten sen verran reilumpi johonkin muuhun merkkiin verrattuna että ajatellaan kauppiaan nettoavan jo siinä niin kivasti että kannattaa kuitenkin myydä Spessua..?

pee
29.04.2020, 17.21
Täytyy myöntää, että jos reilu viikko sitten olisin sisäistänyt nämä takuukuviosta nyt tiedossa olevat asiat, niin en olisi tilannut meidän Levoja ulkomailta. Toivoa sopii, että esim. moottorien kanssa ei tulisi ongelmia.

No sä osaat kyllä kuluttaa säästyneet rahasi paremmin kuin pyöräkauppias. Ja jos takuuhommat takkuaa, niin eiköhän kuluttajaneuvonnasta saa apua.

Boost
30.04.2020, 00.54
No sä osaat kyllä kuluttaa säästyneet rahasi paremmin kuin pyöräkauppias. Ja jos takuuhommat takkuaa, niin eiköhän kuluttajaneuvonnasta saa apua.
En kehtaisi kyllä ensin tilata ulkomailta pyörää ja mennä vielä suomalaiselle jälleenmyyjälle vinkumaan ongelmista. En yhtään ihmettele että tekevät kaikkensa, että olisi mahdollisimman hankala hoitaa jonkun saksasta ostetun pyörän takuuta.

Polun tukko
30.04.2020, 07.50
SL:n hieman sateenkaarta.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200430/98aaca80891a63305591124a35f07033.jpg

Pete K2
30.04.2020, 08.10
SL:n hieman sateenkaarta.

Ai sä vaihdot levon SL:ään.
Mä kävin kans koeajaan ja tykkäsin. Kuiturunkoinen SL vois olla seuraava pyörä.
Kuvassa koeajoajorapsa, minkä kirjoittelin yhteen face ryhmään.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200430/4afb425307e99a3268f761bbadc969a6.jpg

Pipo
30.04.2020, 08.34
En kehtaisi kyllä ensin tilata ulkomailta pyörää ja mennä vielä suomalaiselle jälleenmyyjälle vinkumaan ongelmista. En yhtään ihmettele että tekevät kaikkensa, että olisi mahdollisimman hankala hoitaa jonkun saksasta ostetun pyörän takuuta.

Kannattaisi kehdata. Kehtaahan se kauppiaskin laskuttaa pyöristä reilusti korkeampaa hintaa täällä Suomessa.

Mr Hyde
30.04.2020, 08.43
Kannattaisi kehdata. Kehtaahan se kauppiaskin laskuttaa pyöristä reilusti korkeampaa hintaa täällä Suomessa.

Hinta ei kyllä ole millään lailla kauppiaan kehtaamisesta kiinni. Valmistaja myy sen tiettyyn hintaan ja ilmoittaa suositushinnan sille. Jotta kauppias tulisi toimeen, hänen on syytä myös pyytää siitä suositushinta. Hintaero Suomen ja muun Euroopan välillä johtuu meidän korkeammasta alvista ja suuremmista rahtikuluista.

Pipo
30.04.2020, 08.56
En millään usko että ALV ja rahti tekee satoja euroja lisää hintaan.

Mutta jos kauppa käy korkeammallakin hinnalla niin tokihan kauppiaan kannattaa sitä pyytää. Siinähän ei ole sinänsä mitään väärää mutta silloin ei myöskään kannata valittaa jos asiakkaita kaikkoaa ulkomaisiin kauppoihin

Polun tukko
30.04.2020, 09.53
Ai sä vaihdot levon SL:ään.
Mä kävin kans koeajaan ja tykkäsin. Kuiturunkoinen SL vois olla seuraava pyörä.
Kuvassa koeajoajorapsa, minkä kirjoittelin yhteen face ryhmään.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200430/4afb425307e99a3268f761bbadc969a6.jpg

Lähetetty minun SM-N950F laitteesta TapatalkillaVaihdoin joo. Syitä on monia mutta päällimmäisenä:
-kokonaisuus voitti voiman/tehon.

Kun asiaa mietti niin en tarvitse toistaiseksi levon 90nm/560wattia..
Itsellä vielä kuntoa ja terveyttä on sen verran että halusin luomumaisen sähkärin joka kuitenkin hieman jeesaa ylämäkiin tarvittaessa.

SL on, kuten kirjoitit, todella luomumainen moottori päällä tai pois päältä. Koneen hieman kovempi ääni johtuu ratas vedosta kun levossa veto on hihnalla. Ei kuitenkaan ole häiritsevä, joskin selvästi kuultava.

Oma cc malli painaa ajokunnossa 18.7 ja on raskaasti varusteltu :
-1kg renkaat f/r
-coilit edessä ja takana
-+2kg kiekot
-insertit
Jne

Tuosta saisi viilaamalla hieman yli 17kg pelin, eroa luomuun jää n. 4kg joka tulee akusta ja koneesta.

Ja mitä vääntöön tulee, se exrta 35nm on paljon sekin.

wosse
30.04.2020, 20.54
27,5+ mietityttää 2019 Levoon
Onko kokemuksia? Mikä on levein kehä ja rengas mikä toimii? Ketteryyttä ja pito haussa ennen kaikkea.
2.8 michelinit olisi nurkassa odottamassa ja voisivat toimia sähkössä passelisti.

ajpi
30.04.2020, 21.24
Meillä junnu (11v) tykkää ajaa plussilla S-kokoisella Levolla. Itse en niistä välitä muuten paitsi talvella kantavuutta etsiessäni. Meillä on kahdet 40mm sisäleveydeltä olevat kiekot, joilla on ollut erilaisia kumeja (Fat Freddie 3,0”, 45nrth Wrathchild 3,0” ja Minion DHF/DHR 2,8” jne.) Näistä FF mahtuu vielä pyörimään, joten eiköhän kaikki plussakumit saa tuossa toimimaan. Ohessa pari kuvaa Levoista, jossa plussat alla.

Sent from my iPhone using Tapatalkhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200430/c9ff7106f89277cda7117c8ef61a0877.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200430/66c83b43d6dfd66de7904bb571d63e38.jpg

MuttaMissäOn
07.05.2020, 16.10
Kuuma vinkki, Asentakaa joku suoja spessun akun suojan päälle jos ajatte kivisillä poluilla. "rockguardit" ovat nähtävästi koko Euroopasta loppu ja lisää tulee vasta elokuussa.
Ja jos jollain lojuu 2020 akkuun sopiva suoja vaikka käytettynä niin ostan heti pois...

Pete K2
07.05.2020, 19.02
Teet itse pohjapanssarin.

MuttaMissäOn
07.05.2020, 19.13
Spessun rockguard on siis nimi sille muoviosalle mikä kiinnitetään ensin akkuun ja joka peittää putken alapään ja moottorin välisen aukon rungossa. Tämä on ehkä vähän harhaanjohtava nimi tehtaalta, mutta sillä tätä kutsutaan. Enemmänkin kyseessä on jonkin sortin kansi tai peitelevy.
Googlella löytyy "specialized rockguard kit" jos ei ole tuttu osa. Löytyy siis 2019 ja 2020 gen 2 pyöristä...

grebe
07.05.2020, 20.22
Rikki on ja uutta odotellaan. Mutta elokuuhun asti? Oikeesti?

MuttaMissäOn
08.05.2020, 14.05
Foxcomp Turusta löytyi yksi rockguard tiskin alta, loistavaa palvelua, iso käsi ja hatun nosto heille! Jälleen hyvä muistutus miksi kannattaa tukea suomalaisia kivijalkamyymälöitä.

grebe
08.05.2020, 18.32
^ No ei se paljon auta, jos se tiskinaluskin on tyhjä.

Eipä se muovinpala ole tarkoitettukaan kiviä vasten nojailtavaksi. Itse suosiolla jätän yrittämättä, jos ei ole 100 % fiilis, että yli menee ilman kosketusta. Vaan sattuipa vaan ajovirhe meikäläisellekin. Horjahdus ja ajolinja 10 senttiä sivuun. Oli semmonen kopsaus terävään kiveen, että en oiken meinannut uskaltaa alle vilkaista. Mutta nyt on menty jo kuukauden päivät siten, että lähes kaikki alkuperäiset muovinpalat on teipillä kasattuna alle. Enää ei kärsi yrittää mitään kikkailuja, koska nyt akku ottaa suoraan kaiken iskuvoiman vastaan.

Kannattaa varmaan Levokuskien pitää sitä omaa muovinpalaa öisin tyynyn alla näissä poikkeusoloissa. Ettei vaan kukaan pölli. Siis ei voi kestää elokuuhun joku muovinpalan puristaminen. Tosin spessulla on ollut ongelmia ennenkin. -19 pyöriä ei meinannut saada millään vuosi sitten, milloin syy oli moottorien saatavuudessa, milloin akkujen, milloin minkäkin. Orkkis eturatastakaan ei saanut jossain kohtaa. Löysin yhdestä kivajalkakaupasta ja ostin samoin tein kaksi. Nyt jumittaa joku muovinpala. Olen kyllä yrittänyt pitää aina vestaan hyllyssä varalla napojen laakerit, jarrupalat, ketjut ja rattaat ja iskareiden stefa/tiivistesetit. Sitten ku se tarve tulee, niin hyllystä löytyy. Oho, tulipa paatoksella...

Edit: Foxcompista niitä eturattaitakin löytyi, samalla tarttui mm. jarrupalaa ostoskoriin.

MuttaMissäOn
08.05.2020, 19.43
Ei parane nojailla kiviin ei, itse en tajunnut asiaa aluksi vaan ajelin tällä samallailla kuin vanhalla manuaali possulla. Mulla on siis Kenevo tämä ja ajattelin, että tällä ajelee yhtä huolettomasti kuin juutubessa antavat ymmärtää. Hyvin on kyllä muuten kestänyt, mitä nyt jarrulevyt on vääntyilly, orkkis komposiittiflätit oli kahdessa päivässä entiset ja nyt tosiaan tuo "panssari" pirstaloitu. Eli ei tää ihan alamäkifilo orkkis osilla ole, mutta tuo avustus saa kyllä suun messingille tasaisellakin polulla. Mahtava laite kyllä kaikin puolin.

Taittelin nyt rockguardin suojaksi polykarbonaatista panssarin, tahtoo vaan näiden PC muovien saatavuuskin olla tänä päivänä vähän haastavaa...

Graze
08.05.2020, 20.44
Oon tarkkaillut suht usein ketjun kulumaa ja nyt oli vissii pitempi väli kun tsekkasin. Tulkki menikin heittämällä molemmin päin ketjuun. Uusi vitja oli hyllyssä, joten lenkille. Ylämäkilöissä kuuluikin kivaa rutinaa eturattaan tienoilta. Ratas oli silminnähden kulunut ja vapaasti pyöritellessä ketju hieman takisti hampaisiin kiinni. Foxcompilta tosiaan löysin rataksen ja hinta himpun yli ketjujen. Välitystä voisin joskus lyhentää kun tulee takarattaan vaihto ajankohtaiseksi. Eteen ei mene nykyistä pienempää.

petrivet
10.05.2020, 16.27
Lieneekö täälläkin edessä sama homma. Turbo Levo 2017 mallia. Ostettu rutlandcycling 2018 lopussa eli alle 2 vuotta vanha. Ei houkuttais Britteihin lähettää.

Alkoi kuukausi siten että välillä ei lähtenyt avustus päälle. Virrat pois ja päälle ja taas toimi.

Sitten piti irrottaa kaapeli ja toimi..

Nyt eilen meni 15 km hyvin, mutta sammui tauolla ja enää ei lähtenyt käyntiin.

Liqui Moly sprayllä yritin putsata, mutta ei tulosta.

MountainBike keskuksessa on ainakin 2.5 viikon jono.

Onko ideoita mitä tuolle tehdä? Voisiko tosiaan olla johdossa vikaa?

Tiedättekö osaako joku muu korjata näitä pääkaupunki seudulla?

Back in track! Pyörä toimii taas. Pyörän johto piti siis vaihtaa.

Maahantuojan mukaan johtoa ei saa mistään. Ei edes Spessulta.

Löytyi kuitenkin kuitenkin foxcomp ilta ja lähettivät postilla päivässä perille. Todella hyvää palvelua.

On tuo kaapeliksi aika kallis 80eur ja vikaherkkä.

Uudessa oli vähemmän pinnejä, mutta silti toimii.

grebe
10.05.2020, 17.28
Pitäs tuokin varmaan hommata jemmaan. Vaikka takuu toimii, niin jos niitä ei saa, niin saattaapi tulla taukoa ajamiseen. Omakin on pykinyt moottorin puolen liittimestä.

Mr Hyde
10.05.2020, 21.06
Back in track! Pyörä toimii taas. Pyörän johto piti siis vaihtaa.

Maahantuojan mukaan johtoa ei saa mistään. Ei edes Spessulta.

Löytyi kuitenkin kuitenkin foxcomp ilta ja lähettivät postilla päivässä perille. Todella hyvää palvelua.

On tuo kaapeliksi aika kallis 80eur ja vikaherkkä.

Uudessa oli vähemmän pinnejä, mutta silti toimii.

Uskokaa nyt jo, ettei spessulla ole maahantuojaa�� Foxcomp on tuonkin ostanut suoraan spessulta ennen kuin ovat tilapäisesti loppuneet.

grebe
10.05.2020, 21.16
Voi kun olisi. Jos maahantuojalla olisi vielä varasto, niin osia saattaisi saada, koska ainoa puskuri ei olisi valmistajan varasto.

Sakkeri91
10.05.2020, 21.38
Mikään ei tahdo kestää.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200510/280bf819c22d805010f9e78a5ef9ba37.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200510/33826f3dcf8c965a65d130cf546fe97b.jpg

Lähetetty minun SM-G981B laitteesta Tapatalkilla

grebe
10.05.2020, 21.47
^ Nyt pääset hyvällä syyllä ja omatunnolla hankkimaan uuden. Uusiakin saa varmaan sohvan värisävyssä, jotta istuu sisustukseen. Huomasitko murtuman ajossa vai vahingossa moottorin irroituksen jälkeen?

petrivet
10.05.2020, 21.52
Mikään ei tahdo kestää.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200510/280bf819c22d805010f9e78a5ef9ba37.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200510/33826f3dcf8c965a65d130cf546fe97b.jpg

Rungolla on elinikäinen takuu.

grebe
10.05.2020, 22.35
Näinköhän saa enää tuota runkoa mistään. Erittäin hyvällä tsägällä joutuu tyytymään uuteen tuoreempaan pyörään.

Sakkeri91
10.05.2020, 23.58
Huomasin murtuman kun aloin purkamaan takahaarukkaa pois etsiessäni natinan syytä.
Erottui myös ulkopuolelta.

Saapa nähdä miten "elinikäisen takuun" kanssa käy.

Polun tukko
11.05.2020, 18.51
Huomasin murtuman kun aloin purkamaan takahaarukkaa pois etsiessäni natinan syytä.
Erottui myös ulkopuolelta.

Saapa nähdä miten "elinikäisen takuun" kanssa käy.

Lähetetty minun SM-G981B laitteesta TapatalkillaJos olet ensimmäinen omistaja niin hyvin käy. Muutoin 2v takuu ostopäivästä.

Larppa73
11.05.2020, 19.18
Mitens onko herrojen Italian spessut jo saapuneet suomeen?

Tuolla muutama sivu sitten Pedromer ja Siili kai tilasivat pelit,niin mielenkiinnosta että onko jo ajossa?

Saksasta tulee kai reilussa viikossa paketit suomeen.

Pardomet
12.05.2020, 10.59
Kiitos kysymästä. Lienet tarkoittanut minua kysymykselläsi. Pyörä tuli Italiasta ja oli todella hyvin suojattu ja pakattu alkuperäiseen laatikkoon. Liike oli laittanut kiveniskuteippisarjan pyörään. Sitä oli takahaarukassa, rungon viistoputken alapuolella, rungon satulaputken takaosassa ja monessa muussa paikassa. Täytyy antaa täydet pisteet toimitukselle ja hinnalle sekä asiakaspalvelulle. Ajokokemustakin on sen verran, että pyörä on paljon parempi ajaa kuin odotin. Brosen moottori on mainio pakkaus. Olen ajanut paljon myös eco-asetuksella ja pyörä kulkee hyvin myös sillä eikä akkua kulu nimeksikään. Ilman sähkömoottorin avustusta on veivaaminen yllättävän kevyttä.

grebe
12.05.2020, 14.16
^Ei muuta kun lisää kovaa ajoa.

ps. Ei kyllä ole kevyt veivata ilman avustusta, mutta tämä on varmaan enemmän mielipideasia.

Sakkeri91
12.05.2020, 14.41
Sanotaanko, ettei takuun kanssa ole tuon minun pyörän kanssa ollut mitään tekemistä enää hetkeen.[emoji16]

Kokemuksesta voin myös kertoa, ettei perinteinen standardihihna kestä moottorissa kuin hetken.

Minulla meni siis alkuperäinen hihna, yks-suuntalaakeri meni jumiin, muutamia laakereita oli kuivana ja tuhosin vielä omaa tyhmyyttäni vääntösensorin laakeria irrottaessani.
Pystyy näitä itse korjaamaan, jos ei enää ole takuuta.[emoji28]

Sinänsä Levo ei kyllä ole kovinkaan raskaskulkuinen ilman avustusta, ainoa ylimääräinen kitka tulee yhdestä yks-suuntalaakerista verrattuna luomupyörään. Toki paino vähentää pyörän näpäkkyyttä. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200512/a990aa780d7f6862d05b6d5954aa241d.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200512/9a7511b22ec06f9d33b46beef637e10d.jpg

grebe
12.05.2020, 14.47
Kolmen tonnin kohdilla itsellänikin alkoi hihna niuskuttaa. Ja eturattaan käsin taaksepäin pyörittäminen meni raskaaksi. Itselläni tosin MY19 malli, joten hieman eri moottori.

Mitä tarkoitat perinteisellä standardihihnalla? Onko niitä muunkinlaisia?

Sakkeri91
12.05.2020, 14.51
Kai tuo Brosen hihna on joku vahvistettu kampe.
Standardi toki hammasjaon ja kokonsa osalta.

Mulla alkuperäinen kesti 7000km ja meni muutaman kilometrin aikana. Hampaat irtosi mutta selkä oli ehjä.

Perinteisiä HTD 5M 405 15 hihnoja meni kaksi poikki siten, että hihnan selkäkin oli poikki.

Pardomet
12.05.2020, 15.13
^ ps. Ei kyllä ole kevyt veivata ilman avustusta, mutta tämä on varmaan enemmän mielipideasia.

Keveyden tunne riippuu polkijan lihaskunnosta. Joku kahlaajalinnun jalat omaava voi sanoa, että se on raskas veivata ilman avustusta, mutta joku toinen, joka jalkakyykkää esimerkiksi 150 kg:n painoilla, voi sanoa, että se on kevyt veivata.

Larppa73
12.05.2020, 15.24
Kiitos kysymästä. Lienet tarkoittanut minua kysymykselläsi. Pyörä tuli Italiasta ja oli todella hyvin suojattu ja pakattu alkuperäiseen laatikkoon. Liike oli laittanut kiveniskuteippisarjan pyörään. Sitä oli takahaarukassa, rungon viistoputken alapuolella, rungon satulaputken takaosassa ja monessa muussa paikassa. Täytyy antaa täydet pisteet toimitukselle ja hinnalle sekä asiakaspalvelulle. Ajokokemustakin on sen verran, että pyörä on paljon parempi ajaa kuin odotin. Brosen moottori on mainio pakkaus. Olen ajanut paljon myös eco-asetuksella ja pyörä kulkee hyvin myös sillä eikä akkua kulu nimeksikään. Ilman sähkömoottorin avustusta on veivaaminen yllättävän kevyttä.

Kiva kuulla että olet päässyt herkuttelemaan ja kertomuksesta päätellen Italiaanot on antanut parastaan! Ja se hinta on kyllä kohdillaan!

Mukavavia metrejä sinne!

grebe
12.05.2020, 16.39
Keveyden tunne riippuu polkijan lihaskunnosta. Joku kahlaajalinnun jalat omaava voi sanoa, että se on raskas veivata ilman avustusta, mutta joku toinen, joka jalkakyykkää esimerkiksi 150 kg:n painoilla, voi sanoa, että se on kevyt veivata.

Höpöhöpö. Kyykkän kyllä 150, ja ajan lisäksi luomulla. Mutta luomuun verrattuna kyllä se on epäherkkä kapistus polkea ilman avustusta. Älä tuu sanoo miltä musta tuntuu ;)

Pardomet
12.05.2020, 19.50
Ei kai tässä ole kukaan aiemmin kirjoittanut epäherkkyydestä. Mistä onnistuit vetäisemään sen termin esille? Puhetta oli veivaamisen keveydestä. Tänäänkin ajoin ilman avustusta eikä ollut raskasta. Tasaisen vauhdin ylläpitäminen on minusta kevyttä. Oma ajonopeuteni on polulla yleensä yli 25 km/h, joten avustus ei ole mukana. Pahemmissa paikoissa ja jyrkissä mäissä avustus tulee mukaan niin halutessa tai jos haluaa nautiskella sähköavustuksesta ja hidastaa vauhtia.

Tietysti painavan pyörän nopeuden kasvattaminen vaatii voimaa, mikä tuntuu raskaalta, jos takajaloissa ei ole papua.

Luomumaasturi on myös epäherkkä polkea verrattuna maantiepyörään.

Polun tukko
12.05.2020, 19.54
Muovikiekot ja xc kumit, - 900ghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200512/923d3bae34e1cdf229068127a32cd7ab.jpg

grebe
12.05.2020, 21.17
Ei kai tässä ole kukaan aiemmin kirjoittanut epäherkkyydestä. Mistä onnistuit vetäisemään sen termin esille? Puhetta oli veivaamisen keveydestä. Tänäänkin ajoin ilman avustusta eikä ollut raskasta. Tasaisen vauhdin ylläpitäminen on minusta kevyttä. Oma ajonopeuteni on polulla yleensä yli 25 km/h, joten avustus ei ole mukana. Pahemmissa paikoissa ja jyrkissä mäissä avustus tulee mukaan niin halutessa tai jos haluaa nautiskella sähköavustuksesta ja hidastaa vauhtia.

Tietysti painavan pyörän nopeuden kasvattaminen vaatii voimaa, mikä tuntuu raskaalta, jos takajaloissa ei ole papua.

Luomumaasturi on myös epäherkkä polkea verrattuna maantiepyörään.

Huomasit varmaan tuon hymiön viestissäni. Älä ota liian vakavasti. Kyllä se nimen omaan minusta tuntuu raskaalta, koska massa tekee siitä epäherkän tuntuisen. Oli papua tai ei. Kun siihen tottuu, niin ei se enää raskaalta tunnu. Jos ajan ilman avustusta, ajan mielummin akustisella, koska sitä on huomattavasti mukavampi viedä kivikossa eteenpäin, kun 9 kiloa painavampaa sähköä.

Voisin myös alkaa saivarrella, että mihis sitä voimaa siis takajaloista tarvittiinkaan, kun pyörä ei vastusta juuri nimeksikään luomua enemmän, ja pidät tasaista vauhtia yllä, johon edes pyörän massa ei tasaisella vaikuta? Terve menoa vaan poluille ajamaan lenkkejä, joissa ajonopeus on yleensä yli 25 km/h, josta voisi kuvitella, että ajat metsässä arkipäiväisesti yli 25 km/h keskarilla. Ei sillä vauhdilla vielä Tahkoa voiteta, mutta ei ihan hirveästi enää puutukaan.