PDA

Näytä tavallinen näkymä : Specialized Turbo Levo FSR kaikkine variaatioineen

Sivut : 1 2 3 4 5 [6] 7 8

Polun tukko
12.05.2020, 21.22
Kyllä sillä 25 vauhdilla jo saatta pysyä the one and only akif perässä.

W-Galle
30.05.2020, 08.11
Vaimolle SL versiota katselleensa, niin yleisesti ottaen onko Levon runko mitoitus millainen? Pituus hänellä on 157cm ja ajelee nykyisin Canyonin Spectral XS - kokoisella luomulla. Ja kyllä pelkkä pituus ei kerro kaikkea. Carbonin runko pienimmillään on S, mutta alumiinisen saisi XS, mutta mielestäni vähän idea keveydestä vähän menee siinä hukkaan. Pelkästään mittoja vertaillen ei koko totuutta osaa amatöörinä hahmottaa. Onko kokemuksia & näkemyksiä koon suhteen?

siili
31.05.2020, 21.31
Mitens onko herrojen Italian spessut jo saapuneet suomeen?
Tuolla muutama sivu sitten Pedromer ja Siili kai tilasivat pelit,niin mielenkiinnosta että onko jo ajossa?
Saksasta tulee kai reilussa viikossa paketit suomeen.

Joo tänne tuli pyörä myös kuten pitikin ja samat kokemukset Pardometin kanssa. Ihan super hyvää palvelua Italiasta! 5/5. Pyörä oli hyvin laitettu ja en edes tajunnut, ettei nuo suojateippaukset ole vakiona mukana ennen kuin luin täältä..

Melko pitkään meni vastata tähän, kun ei ole ehtinyt ajamiselta täällä foorumilla notkua. Tänäänkin 35km maastolenkki takana. Kilsoja yhteensä jotain reilu 300 ja aivan mahtava vehje ollut. Alkuun ei tahtonut hissitolppa lukkiutua kunnolla yläasentoon, mutta se ongelma katosi käytön myötä aika nopeasti. Kaiken kaikkiaan olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaan ja mielestäni irtosi kohtuu halvalla Italiasta. Ostaisin kyllä uudestaankin.

https://lh3.googleusercontent.com/kXJSl_5YetN3-F5b6ZkixgK4V_QmS4nx40JXVVoaeYxc3A5iqqt88UxQlAfmjW-NKxr19D4_BlsVw5QJgW8LGeBDPWPQXj3dUacxNBuf9eD6FwlTO kCqI8tPF_qMJ7P40bZqjiiNwFMCEbWF1QXDcC1kPGz_Z8FwaHD Rc26S4u-lMF__qudZm0ZmtPLvqQ6ysg6H5ztRvxDI9KSJPlnAcLNB7k6Y-GoHOXxWpoMTQaK6Que1VKrrwmDoqHykU2kdhmsFlzDIGSEAub5 yZkssxSOODYzEDfQxscjw573Yd5qWLbyx_4FdwbH-pNIGNL19dXz8211L8rp7OyhyBi3qf3k_ad4PchBCIqDrEmXcht jmx7j-EjoFCJcue7Ap7Ess2dabdbKkuSOBlXP0LKomAWY-G5cSCS16qr9h1rvV0VOPu3psYjS2PIZABm-pP-zhr61wD48SdrAn1n8Zncnr1MdQD4Cqk3A-SPsft6SBoDR8xiB844hJbi9dLyiXPtC-gmSbNeiSiUj5Ki3PyTnSeT9jW1ZD_HhevOYQEGcIyJD1FVaz_9 XLRfeq9ZH9PkoFwWykUTO4LcvwWYz9KmSJB_l2Bx2AhgxU-m88POua_6wAclqLtuo1zJP2wxjtSs3skwa_La5iuYPl81Q_CpQ RIMIVrEDd-oxLdmXCOehv6xY4qtK7u0ufJbvJEBSWDM4=w2674-h1504-no?authuser=0

Invisigoth
02.06.2020, 13.02
Tännekin Levot tulivat hyvin Italiasta. Vaimolle perusmalli ja itelle Comp, josta kuva alla. Toistaiseksi on ollut huolettomia kilometrejä.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200602/884bad34ce24fcaccb776648edd5062c.jpg

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla

Invisigoth
02.06.2020, 13.11
Vaimolle SL versiota katselleensa, niin yleisesti ottaen onko Levon runko mitoitus millainen? Pituus hänellä on 157cm ja ajelee nykyisin Canyonin Spectral XS - kokoisella luomulla. Ja kyllä pelkkä pituus ei kerro kaikkea. Carbonin runko pienimmillään on S, mutta alumiinisen saisi XS, mutta mielestäni vähän idea keveydestä vähän menee siinä hukkaan. Pelkästään mittoja vertaillen ei koko totuutta osaa amatöörinä hahmottaa. Onko kokemuksia & näkemyksiä koon suhteen?Vaimolla on normi Levo S-koossa ja hän on 160cm. Tuo ostettiin koeajamatta. Mittailin/vertasin luomutäpäristä ja läskipyörästä mittoja, jonka pohjalta uskallettiin ostaa ilman koon kokeilua.

ajpi
02.06.2020, 13.22
Vaimolle SL versiota katselleensa, niin yleisesti ottaen onko Levon runko mitoitus millainen? Pituus hänellä on 157cm ja ajelee nykyisin Canyonin Spectral XS - kokoisella luomulla. Ja kyllä pelkkä pituus ei kerro kaikkea. Carbonin runko pienimmillään on S, mutta alumiinisen saisi XS, mutta mielestäni vähän idea keveydestä vähän menee siinä hukkaan. Pelkästään mittoja vertaillen ei koko totuutta osaa amatöörinä hahmottaa. Onko kokemuksia & näkemyksiä koon suhteen?

Meillä perheessä S-kokoinen Comp 2019. Sillä pääasiassa ajava kuski nyt n.155 cm pitkä poikani. Ajoi tuolla jo viime kesänä kohtuullisen hyvin ja vuodessa mittaa tullut lisää ja pyörä vaikuttaa tällä hetkellä oikein sopivalta. Sanoisin että S-kokokin menee, mutta riippuu tietysti jalan sisämitasta. Kannattaa yrittää koeajaa jossakin. SL taitaa olla lähes identtinen mitoiltaan Stumpjumperin kansaa, joten se voisi löytyä helpommin koeajoon.

Jarveli
02.06.2020, 22.23
Tännekin Levot tulivat hyvin Italiasta. Vaimolle perusmalli ja itelle Comp, josta kuva alla. Toistaiseksi on ollut huolettomia kilometrejä.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200602/884bad34ce24fcaccb776648edd5062c.jpg

Pakko kysyä että mitkä on nuo mukavan huomaamattomat rapasuojat?

Invisigoth
02.06.2020, 22.49
Pakko kysyä että mitkä on nuo mukavan huomaamattomat rapasuojat?Mudhugger FRX. https://www.themudhugger.co.uk/collections/xc-trail/products/front-race-mudhugger

Taakse asennettu Sam Hill tyylillä. https://youtu.be/XrXzGpupPWE

siili
04.06.2020, 13.19
Saako näitä Mudhuggereita Suomesta vai tilasitko suoraan tuolta?

Invisigoth
04.06.2020, 13.22
Saako näitä Mudhuggereita Suomesta vai tilasitko suoraan tuolta?Tilasin suoraan tuolta, mutta Google kertoo ainakin https://www.ridemore.fi/mudhugger-front-race-fender-long

siili
04.06.2020, 22.16
Tilasin suoraan tuolta, mutta Google kertoo ainakin https://www.ridemore.fi/mudhugger-front-race-fender-long

Löytyi yllättäen paikallisesta kivijalasta suoraan hyllystä, joten tarttui matkaan. Eteen sain ne helposti, mutta miten ihmeessä sait ne mahtumaan tuonne taakse? Renkaan ja takahaarukan väli melko ahdas. Eikö sulla hinkkaa renkaaseen? Vielä en lähtenyt tuota leikkelemään.

Invisigoth
05.06.2020, 07.47
Löytyi yllättäen paikallisesta kivijalasta suoraan hyllystä, joten tarttui matkaan. Eteen sain ne helposti, mutta miten ihmeessä sait ne mahtumaan tuonne taakse? Renkaan ja takahaarukan väli melko ahdas. Eikö sulla hinkkaa renkaaseen? Vielä en lähtenyt tuota leikkelemään.Taakse asennettaessa siitä pitää leikata kärjestä pois sen verran, että lokari ei mene renkaan ja chainstayn väliin. Siis siitä päästä, jossa logo on.

Katsoitko tuon aiemmin linkittämäni videon, jossa opastetaan taakse asennus? Itse asensin sen mukaan ja ei hinkkaa yhtään. Tietysti rengastus voi vaikuttaa, mulla on vakio renkaat.

Jarveli
06.06.2020, 19.48
Onko antaa mitään vinkkejä miten saisi M koon levon saman tuntuiseksi kuin L:n? Ostin väärän koon ja yritän tulla toimeen M:llä. Vaihdoin stemmin hieman ylöspäin ja eteenpäin meneväksi ja satulaa yrittänyt säätää, mutta silti tuntuma ei vastaa L:n tuntumaa. En tiedä mikä siitä tekee niin paljon miellyttävämmän tuntuisen itselle. Kuitenkaan eroja ei hirveästi näissä ole.

Pipo
06.06.2020, 20.04
Setback satulatolppa ja pikkusen pitempi stemmi.

Einiö
07.06.2020, 20.06
Kokemuksia kaivataan, Levo fsr keulasta? Sekä 500wh akun kestosta eri olosuhteissa?

svheebo
07.06.2020, 21.47
No akun kesto riippuu monesta asiasta, avustuksen määrästä, kuskin painosta, oman työn määrästä, lämpötilasta, ajoalustasta jne. Mikä keula Sinulla on? Minulla oli aiemmassa Foxin tekele, nykyisessä Rockshoxin Lyrik. Lyrikistä tuli omaan käyttöön parempi kun laitettiin pari tokenia, uudet öljyt ja matalakitkatiivisteet.

wosse
08.06.2020, 00.11
Lyrikki 160mm houkuttaisi, mutta ei taida olla kesällä hyviä diilejä? Taaksekin pitäisi laittaa sitten jotain, ettei ole eri pari tissi. Super deluxe...?

Lähetetty minun SM-G960F laitteesta Tapatalkilla

MiG-77
08.06.2020, 07.31
Omassa Levossa on 500wh akku ja n. 1000km Excel taulukonnin perusteella range vaihtelee 30-85km välillä riippuen ihan miten, millä asetuksilla ja missä olosuhteissa ajelee.

~85km menee ecolla teitä pitki ajellessa ja se ~30km turbolla täysillä polkuja pitkin. Keskimääräinen range minun kaikista ajoista kaikilla mahdollisilla tyyleillä on noin 50km.

grebe
08.06.2020, 07.39
Lyrikki 160mm houkuttaisi, mutta ei taida olla kesällä hyviä diilejä? Taaksekin pitäisi laittaa sitten jotain, ettei ole eri pari tissi. Super deluxe...?

Lähetetty minun SM-G960F laitteesta TapatalkillaMikä uuden Lyrikin ominaisuuksista tekee nykyisestä takaiskarista eriparin? Pituus? Merkki?

wosse
08.06.2020, 08.01
Mikä uuden Lyrikin ominaisuuksista tekee nykyisestä takaiskarista eriparin? Pituus? Merkki?Merkki

grebe
08.06.2020, 08.19
Merkki

Haittaakse?

wosse
08.06.2020, 08.36
Haittaakse?Eiks se ole virallisen totuuden mukaan väärinpyöräilyä? [emoji1]

Polun tukko
08.06.2020, 08.52
Tuomittavaa ajaa eriparitisseillä.
Nimim:lyrikki ja cane creek

grebe
08.06.2020, 09.24
Yleensä iskareihin halutaan laittaa rahaa, kun halutaan parempaa tai ainakin omasta mielestä parempaa suorituskykyä. Eli nykyisessä setupissa on jotain toivomisen varaa, on ehkä jopa kokemusta paremmasta. Toki iskareita ja keuloja saa ostella ja vaihdella vaikka ilman mitään syytäkään. Itse en vain sitä ymmärrä. Ei minun silti pitäisi täällä alkaa viisastella saati arvostella toisten harrastamista. Näköjään kuitenkin just tein noin, laitetaan maanantain piikkiin. Pahoittelut.

Luomupyörään mulla on taakse kaksi iskarivaihtoehtoa hyllyssä. Alle on jäänyt se, kumpi tuntuu paremmalta, vaikka onkin keulan kanssa eri merkkiä. Ja sattuu olevaan vielä alkuperäinen, eli uusi "hienompi" ei ollutkaan parempi. Saahan noita toki shimmittämällä ja tokeneilla muutettua jne. Eli miksi se uusi kaupan hyllyn kampe sitten olisi välttämättä parempi ilman säätöä. Levossakin se alkuperäinen iskari on kuitenkin siihen suunniteltu tai huolella valittu.

simtee
08.06.2020, 10.58
Onko antaa mitään vinkkejä miten saisi M koon levon saman tuntuiseksi kuin L:n? Ostin väärän koon ja yritän tulla toimeen M:llä. Vaihdoin stemmin hieman ylöspäin ja eteenpäin meneväksi ja satulaa yrittänyt säätää, mutta silti tuntuma ei vastaa L:n tuntumaa. En tiedä mikä siitä tekee niin paljon miellyttävämmän tuntuisen itselle. Kuitenkaan eroja ei hirveästi näissä ole.

15mm pidempi stemmi, ohjaustanko 30mm korkeammalle joko stemmillä tai riser barilla, satula 15mm taaksepäin keskikohdasta. Tuon jälkeen pitäisi vastata aika lailla L-kokoa akseliväliä lukuunottamatta, toki painonjakaumassa saattaa olla pieniä eroja. Samoin ohjaus on marginaalisesti hitaampi pidemmällä stemmillä.

Einiö
08.06.2020, 15.29
Se on juurikin näin 😁

Keulana siinä on rockshok 35 debonairi.
Jokatapauksessa pyörä on varattu ja huomenna hän 😊👍

MikeM
08.06.2020, 20.49
Kysymys 185cm pitkille Levo kuskeille. Kumpi alla, L vai XL runko?

Lähetetty minun SM-G981B laitteesta Tapatalkilla

Einiö
08.06.2020, 21.05
MikeM, paljonko on jalkasi sisämitta?
Itse olen 186,5cm ja sisämitta 88,5 itselle otin XL

MikeM
08.06.2020, 22.05
Hankala runko itsellä. Lyhyet jalat ja pitkä selkä. 82cm sisäreisi.

Hakkapeliitta
09.06.2020, 09.56
Taakse asennettaessa siitä pitää leikata kärjestä pois sen verran, että lokari ei mene renkaan ja chainstayn väliin. Siis siitä päästä, jossa logo on.

Katsoitko tuon aiemmin linkittämäni videon, jossa opastetaan taakse asennus? Itse asensin sen mukaan ja ei hinkkaa yhtään. Tietysti rengastus voi vaikuttaa, mulla on vakio renkaat.

Niin on mullakin Mudhuggerit edessä ja takana vakiorengastuksella mutta ei niitä tarvitse leikellä ollenkaan, mahtuu pyörimään kesä- ja talvikumien kanssa. Ei sinne paljoa tilaa jää mutta jos leikkelee varsinkin tuon takasuojan lyhyemmäksi, se tuskin ylettyy enää suojaamaan rungon nivelkohtaa, jos on mielestäni tärkeää suojata lian ja kuran vaikutuksia minimoidakseen.

Muutaman lisäreiän porasin muoviin, jotta sain sen kiristettyä kunnolla nippusiteillä kiinni.

Invisigoth
09.06.2020, 10.07
Niin on mullakin Mudhuggerit edessä ja takana vakiorengastuksella mutta ei niitä tarvitse leikellä ollenkaan, mahtuu pyörimään kesä- ja talvikumien kanssa. Ei sinne paljoa tilaa jää mutta jos leikkelee varsinkin tuon takasuojan lyhyemmäksi, se tuskin ylettyy enää suojaamaan rungon nivelkohtaa, jos on mielestäni tärkeää suojata lian ja kuran vaikutuksia minimoidakseen.

Muutaman lisäreiän porasin muoviin, jotta sain sen kiristettyä kunnolla nippusiteillä kiinni.Ite lyhensin oheisen kuvan mukaisesti, jotta lokari ei mene tuonne renkaan ja chainstayn väliin hankaamaan. Lisäksi mulla on toisessa kuvassa näkyvä istuinalustasta tehty lisäsuoja. Tosin lokari blokkaa lähes kaiken kuran nyt.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200609/ab35f5fc5ff2e18531916a0f3e7005dc.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200609/80bb3c14e9b4b5417c701816c3f11282.jpg

grebe
09.06.2020, 11.09
Ite lyhensin oheisen kuvan mukaisesti, jotta lokari ei mene tuonne renkaan ja chainstayn väliin hankaamaan. Lisäksi mulla on toisessa kuvassa näkyvä istuinalustasta tehty lisäsuoja. Tosin lokari blokkaa lähes kaiken kuran nyt.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200609/ab35f5fc5ff2e18531916a0f3e7005dc.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200609/80bb3c14e9b4b5417c701816c3f11282.jpg

Grammanviilaajat (ja köyhät) käyttää kirkasta pakkausteipin palaa tuossa istuinalustapalan paikalla. Helppo pestä ja halpa uusia tarpeen mukaan. Lokarit saa pysyä kaupassa. En koe niistä hyötyä, pelkästään haittaa.

Invisigoth
09.06.2020, 11.31
Grammanviilaajat (ja köyhät) käyttää kirkasta pakkausteipin palaa tuossa istuinalustapalan paikalla. Helppo pestä ja halpa uusia tarpeen mukaan. Lokarit saa pysyä kaupassa. En koe niistä hyötyä, pelkästään haittaa.Jokainen taaplaa tyylillään. [emoji106] Omiin tarpeisiin kyseinen lokari oli sopiva ja hinta suhteessa pyörien hankintahintoihin ei enää ollut merkittävä.

grebe
09.06.2020, 11.41
Jokainen taaplaa tyylillään. [emoji106] Omiin tarpeisiin kyseinen lokari oli sopiva ja hinta suhteessa pyörien hankintahintoihin ei enää ollut merkittävä.

Just näin. Olis pitäny jättää SWORKS kauppaan ja ostaa halvempi, et olis ollu varaa lokariin. Säilytän fillaria makkarissa, niin pyörä on pestävä lähes joka ajon jälkeen joka tapauksessa. Silloi helppo pestävyys on plussaaa.

Tosi tyylikäs muuten toi lokarin asennus. Itse pelkään, että koirankakka liiskautuu tonne väliin ja sitten on hankalia pesuhommia tiedossa. En tosin ole takalokaria ikinä testannut Levoon enkä muuhunkaan maastopyörään.

Invisigoth
09.06.2020, 11.47
Just näin. Olis pitäny jättää SWORKS kauppaan ja ostaa halvempi, et olis ollu varaa lokariin. Säilytän fillaria makkarissa, niin pyörä on pestävä lähes joka ajon jälkeen joka tapauksessa. Silloi helppo pestävyys on plussaaa.

Tosi tyylikäs muuten toi lokarin asennus. Itse pelkään, että koirankakka liiskautuu tonne väliin ja sitten on hankalia pesuhommia tiedossa. En tosin ole takalokaria ikinä testannut Levoon enkä muuhunkaan maastopyörään.Jeps, asunnon sisällä säilyttäessä joutuu tosiaan ottamaan huomioon vähän eri asioita. Meillä nuo mahtuu vielä talliin läskien, cyclojen ja luomutäpärien joukkoon.

W-Galle
10.06.2020, 21.26
Levo koeajettu S-kokoisena hyväksi havaittu. Mutta yllätyksekseni ei potku riittänyt SL koneessa vaimolle (& ääni ei miellyttänyt) ja perus Levo tilattu. Nyt sitten itse Canyonilla yritän pysyä perässä....

TMo
10.06.2020, 22.32
Kysymys 185cm pitkille Levo kuskeille. Kumpi alla, L vai XL runko?

XL. Koeajoin 4 päivää L-kokoa ja ehdottomasti XL.

MikeM
10.06.2020, 23.04
XL. Koeajoin 4 päivää L-kokoa ja ehdottomasti XL.Kiitos avusta.
Levo ja Jam2 mietinnässä. Aika erilaiset, tiedän.

wosse
10.06.2020, 23.41
Yleensä iskareihin halutaan laittaa rahaa, kun halutaan parempaa tai ainakin omasta mielestä parempaa suorituskykyä. Eli nykyisessä setupissa on jotain toivomisen varaa, on ehkä jopa kokemusta paremmasta. Toki iskareita ja keuloja saa ostella ja vaihdella vaikka ilman mitään syytäkään. Itse en vain sitä ymmärrä. Ei minun silti pitäisi täällä alkaa viisastella saati arvostella toisten harrastamista. Näköjään kuitenkin just tein noin, laitetaan maanantain piikkiin. Pahoittelut.

Luomupyörään mulla on taakse kaksi iskarivaihtoehtoa hyllyssä. Alle on jäänyt se, kumpi tuntuu paremmalta, vaikka onkin keulan kanssa eri merkkiä. Ja sattuu olevaan vielä alkuperäinen, eli uusi "hienompi" ei ollutkaan parempi. Saahan noita toki shimmittämällä ja tokeneilla muutettua jne. Eli miksi se uusi kaupan hyllyn kampe sitten olisi välttämättä parempi ilman säätöä. Levossakin se alkuperäinen iskari on kuitenkin siihen suunniteltu tai huolella valittu.Keulan vaihto kyllä mietityttää, kun tuntuu että nykyinen rhytm on pinta kova. Mun käsityksen mukaan myös valmistajien budjetti sanelee aika paljon keula valintaa. Jos saisi halvennetun mustan lyrikin jostain niin voisi tarttua.

Tounip
11.06.2020, 00.58
Kiitos avusta.
Levo ja Jam2 mietinnässä. Aika erilaiset, tiedän.

Itse koeajoin Jam2 ja Levon xl koossa. Levo compiin päädyin patemman fiiliksen pohjalta. 192cm on mittaa.

Einiö
11.06.2020, 07.13
Itsekin tuossa aiemmin pohdiskelin onkohan Levon roksokki 35 hyvä keula, ensimmäinen lenkkitakana ja ero on kuin yöllä ja päivällä verrattuna edellisen pyörän Fox 34 performance en 👍👍👍

grebe
11.06.2020, 09.11
^ Keulan alajalkojen huolto on myös erittäin tärkeä toimenpide herkkyyden osalta. Fox 36 grip2 factory myös tuntuu aina aivan uudelta keulalta, kun vaihtaa öljyt alajalkoihin ja puhdistaa ja rasvaa huoparenkaat ja pölystefat. Eli huoltamattoman vanhan keulan ja uuden keulan välillä eroja tulee myös tuosta.

Tuossa omassa grip 2:ssa vaan iskaripuoli ei ole suljettu, eli voiteluöljynä alajalassa on iskarin öljy, eikä 20w gold kuten ilmapuolella. Ovat täysin erilaisia öljyjä voiteluominaisuuksiltaan. Toinen siihen tarkoitetu ja toinen ei. Vähän kompromissiratkaisu siltä osin.

Einiö
12.06.2020, 08.20
Rajoitinta näissä ei taida helposti saada ohitettua ja kaikesta jää vielä jälkikin? Puhumattakaan takuun raukeamisesta

grebe
12.06.2020, 08.41
Ei taida olla pyörää, jossa rajoittimen käpälöinti ei automaattisesti katkaise takuuta ainakin moottoriin ja akkuun liittyvissä asioissa. Rajoittimen rajaa saat muutettua niin sanotuilla pulssinpuolittajilla. Tämä ei liene mikään salaisuus. Jos pulssia käpälöidään, toki siitä jää lokeihin epäjatkuvuuskohta ainakin km/h ja w/km arvojen osalta. Myös avustus on käytännössä tämän jälkeen aina poljettaessa päällä, kun nopeus ei enää ylitä 25 km/h rajaa. Tämäkin näkyy lokeista. Miksi ei näkyisi?

Itselleni vaihdettiin moottori 3 tonnin kohdilla hinan kitinän vuoksi. Puhelimen apista tarvittiin näyttökuvat ("sarjanumerot") takuuasioiden hoitamista varten. Eli piti saada mobiilin välityksellä tieto lokeista tehtaalle takuupäätöstä varten. Näin tulkitsin tilanteen. Minulla tuo spessun appi ei ollut edes asennettu puhelimeen, niin piti varta vasten tämä tehdä.

Polun tukko
12.06.2020, 08.42
Paikallisia rännejä:

https://youtu.be/ZjQ4sSgESl8

MiG-77
12.06.2020, 11.46
Ei taida olla pyörää, jossa rajoittimen käpälöinti ei automaattisesti katkaise takuuta ainakin moottoriin ja akkuun liittyvissä asioissa. Rajoittimen rajaa saat muutettua niin sanotuilla pulssinpuolittajilla. Tämä ei liene mikään salaisuus. Jos pulssia käpälöidään, toki siitä jää lokeihin epäjatkuvuuskohta ainakin km/h ja w/km arvojen osalta. Myös avustus on käytännössä tämän jälkeen aina poljettaessa päällä, kun nopeus ei enää ylitä 25 km/h rajaa. Tämäkin näkyy lokeista. Miksi ei näkyisi?

Itselleni vaihdettiin moottori 3 tonnin kohdilla hinan kitinän vuoksi. Puhelimen apista tarvittiin näyttökuvat ("sarjanumerot") takuuasioiden hoitamista varten. Eli piti saada mobiilin välityksellä tieto lokeista tehtaalle takuupäätöstä varten. Näin tulkitsin tilanteen. Minulla tuo spessun appi ei ollut edes asennettu puhelimeen, niin piti varta vasten tämä tehdä.

Tämä, itse en ainakaan takuuajan puitteissa menisi käpälöimään tuota rajoitinta. Takuun loputtuahan (2v) se on sitten sama mitä haluaa moottorille tehdä. Jos käyttää tuota spessun omaa appia (Mission Control) niin sehän suoraan lähettää pyörän dataa valmistajalle. Näkevät halutessaan (lähes? miten usein sitten appi syncronoi dataa...) reaaliajassa missä mikäkin pyörä menee, millä vauhdilla, mitä vikakoodeja tulee, jne...

jpuu
12.06.2020, 12.18
^Nyt sopii kyllä epäillä. Tuossa rikotaan jo yksilösuojaa.

brilleaux
12.06.2020, 12.51
Ne apin käyttöehdot on hyväksyttävä kun sen asentaa...

Itsellä kun oli Turbo Levo niin käytin BLevoa, liekö vielä voimissaan? Paljon parempi appi, imo.

Edit: näyttäis olevan:
https://apps.apple.com/fi/app/blevo-for-smart-turbo-levo/id1293644903?l=fi

Polun tukko
12.06.2020, 13.11
^Nyt sopii kyllä epäillä. Tuossa rikotaan jo yksilösuojaa.Ei auta epäillä, näin se vaan on.

Polun tukko
12.06.2020, 13.12
Ei auta epäillä, näin se vaan on.Ja tämä siis vaan jos ajon tallennus on päällä mission controlliin

grebe
12.06.2020, 13.15
Näin se vaan on. Kenen tuotteen ostat ja käyttöehdot hyväksyt, sen pillin mukaan tanssitaan. Itse asiassa Spessun käytöehdot ovat varmaan itselleni ainoat, jotka on tullut oikeasti luettua.

Blevoa käytän itsekin ajojen tilastointiin aina, jos puhelin on mukana. Joskus on mukava katsoa esim. kartalta tarkemmin noita erilaisia tallennettuja asioita. Yleensä vain kilometrit ja ajetut tunnit ja minuutit kiinnostaa.

Edit: Kyllä ne "debug" tiedot lähtee heti, kun kytket apin pyörään. Eli en usko, että tarvitaan mission controllilla tallennettuja ajoja takuuehtojen täyttymisen tulkintaan. Saatte olla erimieltä. En minäkään asiaa voi mitenkään todistaa. Eikä hirveästi kiinnosta, koska jauhot ovat puhtaat omassa pussissani.

Hakkapeliitta
14.06.2020, 01.02

Tuskin koska Mission Controlin kautta tuskin henkilöllisyys välittyy?

MiG-77
14.06.2020, 11.17
Tuskin koska Mission Controlin kautta tuskin henkilöllisyys välittyy?

Välittyy ne kun sinulla pitää olla account spessun palvelussa jos käytät tuota. Mutta kuten jo sanottu sinä joudut hyväksymään nuo kaikki ehdot jos käytät Mission Controllia -> Spessu ei tee mitään laitonta.

Graze
14.06.2020, 21.12
Kylläpä ärsytti kun tein pisimmän lenkin tällä pyörällä ja Mission Control kaatui kun aloin liputtaa lenkin päättyneeksi. Karttajäljen piirsi mutta teho- ja korkeustiedot, kesto ja lenkin pituus pelkkää nollaa. Pari kertaa aikaisemmin tehnyt samoin mutta ihan peruslenkeillä.

Graze
15.06.2020, 10.18
Saattopa olla syy että ensin suljin Bluetoothin kun aina ennen klikannut lippua eli lenkki seis. Vaikka välillä lenkillä kävelen kännyn kanssa pois pyörän bt kantomatkasta niin silti toiminut hyvin. Noita paria aikaisempaa tapausta en muista mistä voisi johtua, vai voisiko yhteys välillä pätkäistä.

h-k
15.06.2020, 10.35
Edit: Kyllä ne "debug" tiedot lähtee heti, kun kytket apin pyörään. Eli en usko, että tarvitaan mission controllilla tallennettuja ajoja takuuehtojen täyttymisen tulkintaan. Saatte olla erimieltä. En minäkään asiaa voi mitenkään todistaa. Eikä hirveästi kiinnosta, koska jauhot ovat puhtaat omassa pussissani.
Varmaan jotain debug-tietoja voidaan välittää takaisin emoalukselle, mutta en tiedä miten kattavaa logien tallennusta tuohon itse TCU:hun tai moottoriin on rakennettu. Ainakin käyttäjän suuntaanhan se on hyvin typerä ja lyhytmuistinen, vaikka pyörä löisi erroria ajaessa, vain hyvällä tuurilla ne näkyy myöhemmin tuolla Mission Controllissa. Vain kerran olen saanut napattua errorin näkyviin itselleni Mission Controllissa sen jälkeen, kun pyörä on sitä näyttänyt.

Mitä tulee tuohon rajoittimen kiertoon, nämä kaikkihan perustuvat siihen, että nopeusanturia tai nopeusanturin dataa muokataan ennen kuin se ehtii TCU:lle ja moottorille. Näin ollen, mistä fillari tietää, että se on antanut avustusta yli 25km/h nopeudessa ja tekisi siitä merkinnän logiin, jos ei Mission Control ole käytössä? Toki logeihin voi jäädä merkintä, että 25 km/h rajaa ei ole ylitetty, mutta pelkästään sen tiedon perusteella on kyllä aika hataraa alkaa eväämään takuuta etenkin kun eivät nuo rajoittimen poistajat varmaan kaikilla ole 100% pyörän ajoissa kiinni.

Tämä ei siis mikään rajoittimen poiston puolustus tmv., pelkästään jatkopohdiskelua aiheen ympärillä. Bosch Gen4 moottoreissahan (ainakin huhujen) mukaan olisi oma GPS, jonka dataa verrataan nopeusanturin antamaan dataan, jolloin saadaan vähän vedenpitävämpi todiste rajoittimen kiertämisestä.

MiG-77
15.06.2020, 11.00
Varmaan jotain debug-tietoja voidaan välittää takaisin emoalukselle, mutta en tiedä miten kattavaa logien tallennusta tuohon itse TCU:hun tai moottoriin on rakennettu. Ainakin käyttäjän suuntaanhan se on hyvin typerä ja lyhytmuistinen, vaikka pyörä löisi erroria ajaessa, vain hyvällä tuurilla ne näkyy myöhemmin tuolla Mission Controllissa. Vain kerran olen saanut napattua errorin näkyviin itselleni Mission Controllissa sen jälkeen, kun pyörä on sitä näyttänyt.

Joku rajahan siinä tietenkin täytyy olla kuinka pitkään TCU muistaa, mutta miten tuo näkyy käytäjälle Mission Controllissa vs Spessulle niiden palvelussa ei ole vältämättä mitenkään sama asia. Tietyillä lokeilla voi olla pidempi säilytysaika... tai sitten ei.

Mitä tulee tuohon rajoittimen kiertoon, nämä kaikkihan perustuvat siihen, että nopeusanturia tai nopeusanturin dataa muokataan ennen kuin se ehtii TCU:lle ja moottorille. Näin ollen, mistä fillari tietää, että se on antanut avustusta yli 25km/h nopeudessa ja tekisi siitä merkinnän logiin, jos ei Mission Control ole käytössä? Toki logeihin voi jäädä merkintä, että 25 km/h rajaa ei ole ylitetty, mutta pelkästään sen tiedon perusteella on kyllä aika hataraa alkaa eväämään takuuta etenkin kun eivät nuo rajoittimen poistajat varmaan kaikilla ole 100% pyörän ajoissa kiinni.

Tämä ei siis mikään rajoittimen poiston puolustus tmv., pelkästään jatkopohdiskelua aiheen ympärillä. Bosch Gen4 moottoreissahan (ainakin huhujen) mukaan olisi oma GPS, jonka dataa verrataan nopeusanturin antamaan dataan, jolloin saadaan vähän vedenpitävämpi todiste rajoittimen kiertämisestä.

TCU kuitenkin tietää kadenssin, polkijan voiman ja moottori antaman tehon tarkasti kokoajan -> noita voidaan verrata "huijattuun" nopeuteen ja tehdä joitain johtopäätökisä (esim kadenssilla X ei voida päästä huijattuun nopeuteen Y pyörässä olevilla välityssuhteilla)

grebe
15.06.2020, 12.06
Itse lokittaisin seuraavasti ja seuraavia tietoja.

Muutamaa suuretta kun laskee esim. 100 km perusteella, niin niistä näkee varmaan jo suoraan vertaamalla valmistajan verrokkidataan, että pitääkö saapuvat pulssit paikkansa. Ja näitä sadan kilometrin välein tallennettavia tietoja mahtuu aika paljon muistiin jos näin halutaan.

1. akun kulutus sadalla kilometrillä (wh/100 km)
- kun asennat pulssinpuolittajan, niin wh määrä teoriassa tulpaantuu. Käytännössä kasvaa vieläkin enemmän, koska avustus on käytössä yli 25 km/h gps nopeuksissakin
- aika varma merkki vilungista, kuun verrataan vanhempiin vastaaviin tietoihin tai valmistajan verrokkidataan ja sen vaihteluväliin
- toki joku aina sanoo, että polkee vaan turbo päällä turvesuolla 10 km/h, että ei voi tästä päätellä mitään

2. huippunopeuden muutos
- oletus: käytännössä aina mennään alle 50 km/h (tai 99% ajoista)
- kun puolitat pulssin, tippuu huiput teoriassa puoleen eli 25 km/h. Vähintään näyttää epäilyttävältä. Kyseessa kun ei ole vielä city/mummonpyörä
- muutos aikaisempiin 100 km jaksoihin näkyy selkeästi

3. keskinopeuden muutos
- todellinen keskari toki nousee, mutta pyörän näkemä tippuu
- eli muutos tulee mutta ei niin selkeä muutos. Pelkästään tähän en luottaisi

4. avustuksen käyttöaste poljettaessa
- käytännössä avustus on aina päällä kun poljet (ellet aja yli 50 km/h, jota tapahtuu harvoin)
- melko idioottivarma tieto huijauksesta, paitsi jos et ole ikinä ajanut ennenkään yli 25 km/h. Väitän että tällaista verrokkidataa ei valmistajalta löydy.
- käytännössä sama tieto kuin kohdassa 2, mutta mukana on vielä tämä tieto polkemisesta

Noita lukuja siis voi verrata etsimällä selkeää muutosta aiempiin lukuihin tai valmistajan ohjearvoihin. Jos pyörää polkee eri henkilöt, niin sekään ei selitä noita kaikkia muutoksia, tai osa kielii suoraan virheellisestä pulssitiedosta.

En siis väitä, että Spessu toimii näin. Mutta jotenkin näin sen itse ratkaisisin, että pääsisin halutessani kiertämään takuuvelvoitteen ja saisin tuotteella maksimikatteen, kun ei tarvitse käpälöityjä vehkeitä takuuseen korjata. Enkä tarvitsisi täyttä dataa asian tulkintaan.

Mutta eipä näillä oo mitään väliä. Toki jokainen tunnollinen pyörän omistaja ja käyttöehtojen hyväksyjä ymmärtää, että takuu raukeaa jos takuuehtoja rikotaan. Monesti ollaan vetoamassa kuluttajasuojaan yms. jos normaalit takuuasiat ei toimi. Sähköpyörien osalta silti tietoisesti rikotaan (tai haluttaisi rikkoa) takuuehtoja ja sysätään todistusvastuu vilungista valmistajalle. Ei näitä keskusteluja täällä foorumilla muuten käytäisi. Kiinnijäämisen riskiä täällä vain pohditaan.

MiG-77
15.06.2020, 12.50
Noinhan se on. Kaikki valmistajat (ei pelkästään Spessu) nykyään lokittavat moottoreitaan ja kyllä niistä lokeista aika hyvin saa selville nuo pulssinpuolittajat. Kuten jo itse aikaisemin totestin, niin minä en lähtisi ainakaan takuaajan puiteissa mitään virityksiä tekemään (minkään valmistajan moottoriin). Mutta jokainen tehköön niinkuin haluaa.

wosse
16.06.2020, 12.31
Kakkoskiekot hankissa, mistä saisi toiset magneetit? Braku, Sellon Pyörä ja fillarihuolto myi ainakin ei oota viime viikolla...

Polun tukko
16.06.2020, 19.39
Foxcomp turussa.

Aleksiron
16.06.2020, 21.06
Heittäkääpä vinkkiä mistä suomen puljuista kannattee kysyä 2020 Levo Comppia. Hinnoissa on kuitenkin eroja. Toki tällä kysynnällä ei hirveästi tartte hintoja polkea.

Hakkapeliitta
16.06.2020, 21.52
Heittäkääpä vinkkiä mistä suomen puljuista kannattee kysyä 2020 Levo Comppia. Hinnoissa on kuitenkin eroja. Toki tällä kysynnällä ei hirveästi tartte hintoja polkea.

Signature, Tampere

Aleksiron
18.06.2020, 11.04
Kyllä melkeen jokapaikka myy ei oota. Keskieuroopan markkinat imeny kaikki pyörät.

ajpi
18.06.2020, 11.12

Kuopiossa Iikan pyörävarikolla on yksi vähän ajettu L-kokoinen 2019 Carbon comp myynnissä. Ei tietysti se mikä kysyt, mutta toimiva peli. [emoji106]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Aleksiron
18.06.2020, 12.09
Kuopiossa Iikan pyörävarikolla on yksi vähän ajettu L-kokoinen 2019 Carbon comp myynnissä. Ei tietysti se mikä kysyt, mutta toimiva peli. [emoji106]

Jep sitä kattelinkin, mutta kiinnostelee tän vuoden mallin 700wh akku.

Fat Boy
18.06.2020, 15.01
Pyöräliike varustamolla oli jokunen levo, mutta malleja en tarkemmin katsellut.

Hakkapeliitta
19.06.2020, 23.57
Kyllä melkeen jokapaikka myy ei oota. Keskieuroopan markkinat imeny kaikki pyörät.

Motokeidas, Tampereella.
Kannattaa ainakin kysyä tarjous, näyttäisi olevan hyllyssä Compia.

Mr Hyde
20.06.2020, 12.11
Tuolta löytyy kaikkia muita kokoja paitsi XL:ää (joka on Spessulta loppuunmyyty) https://www.mountainbikeshop.fi/tysjousitetut-shkmaastopyrt

Aleksiron
20.06.2020, 12.50
Sehän se on kun tarttis just XL kokoista. Ei auta hötkyillä jatketaan katselua!

Tounip
20.06.2020, 15.48
Sehän se on kun tarttis just XL kokoista. Ei auta hötkyillä jatketaan katselua!

Itselläni oli sama ongelma, XL etsin ja ei tahtonut millään löytyä. Tuolta Mountainbikeshopista lopulta löytyi ja 3vko sitten jäi vielä sellainen ruskea xl comp hyllyyn. Kannattaa soittaa ja kysuä, olivat vissiin saamassa ulkomailta muutaman myyntiin. Onnea metsästykselle.

Aleksiron
20.06.2020, 16.09
Kävi mielessä että jos ottaisi L kokoisen ja hommaisi 20-30mm pitemmän stemmin. Liekkö järkeä. Olen 183cm lyhyt ja kävin liikkeessä koeajamassa perus Levoa kummassakin koossa ja XL tuntui vaan itselle sopivammalta.

Mr Hyde
20.06.2020, 21.09
Kävi mielessä että jos ottaisi L kokoisen ja hommaisi 20-30mm pitemmän stemmin. Liekkö järkeä. Olen 183cm lyhyt ja kävin liikkeessä koeajamassa perus Levoa kummassakin koossa ja XL tuntui vaan itselle sopivammalta.

Pituutesi perusteella L-koko menisi kyllä. Tuskin 20 -30 milliä pidempää stemmiä tarvittais, 15 mm pidempi varmaan riittäisi (60mm stemmi 45 mm sijaan). Ellei sinulla ole tosi pitkät kädet?

Aleksiron
20.06.2020, 22.00
Pituutesi perusteella L-koko menisi kyllä. Tuskin 20 -30 milliä pidempää stemmiä tarvittais, 15 mm pidempi varmaan riittäisi (60mm stemmi 45 mm sijaan). Ellei sinulla ole tosi pitkät kädet?

Voitte olla oikeassa. Ei se liikkeen pihalla pyöriminen anna oikeaa kuvaa pyörän koosta. L koko tuntui vaan siltä että ohjaamoon tarvisi vähän tilaa lisää, jolloinka tuo 60 stemmi vois ajaa asian.

Olen katseen kääntänyt jo keski-euroopan pyöräliikkeisiin joissa myös kato käynyt pyörillä. Yksi L kokoinen punainen olisi saatavilla 5890e

grebe
22.06.2020, 09.44
Voitte olla oikeassa. Ei se liikkeen pihalla pyöriminen anna oikeaa kuvaa pyörän koosta. L koko tuntui vaan siltä että ohjaamoon tarvisi vähän tilaa lisää, jolloinka tuo 60 stemmi vois ajaa asian.

Olen katseen kääntänyt jo keski-euroopan pyöräliikkeisiin joissa myös kato käynyt pyörillä. Yksi L kokoinen punainen olisi saatavilla 5890e

Itse olen 181 cm ja L-koko oli jopa ison tuntuinen, kun oli tottunut toisen merkin L-kokoon. Uskon, että L on ihan toimiva koko, mutta sopivuus riippuu henkilökohtaisista tottumuksista.

simtee
22.06.2020, 11.11
Yhden koon pystyy melko helposti nykypyörässä kompensoimaan ylöspäin stemmillä ja satulan paikalla.

Invisigoth
29.06.2020, 13.07
Vaimon Levosta lähti hissitolpan (TranzX) vaijeri irti tolpan puolelta. Vaijerin kiinnityspala ei tippunut ulos, kun ravistelin pyörää ylösalaisin.

Onko moottorin ja rungon välissä niin paljon tilaa, että se pala voisi kulkeutua moottorin alapuolelle ja tippua ulos suojakuoren vesireiästä?
Jos kiinnityspala on vielä rungon sisällä, pitääkö koko moottori ottaa irti vai auttaako pelkkä suojamuovien irrotus? Punnitsen tässä, että alanko itse kalastelemaan sitä ulos.

grebe
29.06.2020, 13.42
Kyllä se varmasti mahtuu läpi, jos vaan osaa tiensä. Ahdasta siellä kyllä on. Vaikea sanoa kummin on käynyt. Helppohan tuo toisen puolen muovi on irroittaa ja alkaa katsastella tilannetta.

Invisigoth
29.06.2020, 14.36
Mitään kilinää sieltä ei ainakaan kuulunut, mutta voihan se olla jossain välissä jumissa. Pitää availla suojia ja katsoa löytyykö niiden takaa.

tene
02.07.2020, 10.32
Harkinnassa on Levo SL:n hankinta XL-koossa.
Onko kellään kokemusta siirtymisestä isommasta pyörästä XL-koon Levoon?
Olen 1,9m pitkä ja nykyinen pyörä on Evolink 140 L-koossa.

Evolinkissa reach 510; HA 64,5; SA 78
Levo SL:ssa reach 480; HA 66,0; SA 74,2

Vertailuarvoissa on isoja eroja, joten epäilen tuon XL-koon sopivuutta itselleni.

simtee
02.07.2020, 10.46
Harkinnassa on Levo SL:n hankinta XL-koossa.
Onko kellään kokemusta siirtymisestä isommasta pyörästä XL-koon Levoon?
Olen 1,9m pitkä ja nykyinen pyörä on Evolink 140 L-koossa.

Evolinkissa reach 510; HA 64,5; SA 78
Levo SL:ssa reach 480; HA 66,0; SA 74,2

Vertailuarvoissa on isoja eroja, joten epäilen tuon XL-koon sopivuutta itselleni.

Levo on itse asiassa penkistä ajaessa pidempi pyörä, Polen jyrkkä satulaputken kulma vääristää tuota reach-mittaa. Spessun top tube on XL-koossa 664mm ja Polen L-koossa 644mm, eli spessun runko on pari senttiä pidempi, kun persaus on satulassa. Seisaaltaan tuo ero reachin osalta voi vaikuttaa jonkin verran, joten kannattaahan tuota joka tapauksessa kokeilla ennen ostoa. Ja stemmin pituuden kanssa voi tietty hienosäätää asentoa. Spessussa vakiona 45mm, joten pidennysvaraa on.

Polun tukko
04.07.2020, 08.20
Viime viikolla testailtiin alustan säätöjä tahkolla.

https://youtu.be/_WQMK3ZPmvU

ossi5000
06.07.2020, 08.39
Mission Controliin on hiljattain tullut mahdollisuus päivittää Levon firmwareja. Kokeilin tuota äsken, display/TCU firmware päivitty 2020 Levossa versiosta 21 versioon 26.B.0. Sitä en tiedä onko mitään muuttunut, kun ei noista firmiksien versioista tunnu löytyvän mitään tietoa (aiemminhan ne on ollut vain jälleenmyyjien päivitettävissä).

Fraatti
12.07.2020, 09.35
2021 malleissa on kaikissa 160mm joustoa ja 12 vaihdetta, tuossa joitain speksejä

Levo Turbo
https://i.imgur.com/O3ga6qT.png

Levo Comp

4 different colors
Oak green
redwood
Matt black with red lettering
Spruce green / tobacco black
Fork: Fox36 Rhythm 160mm
Shock: Fox Float DPS Performance 150mm
Drive: Shimano SLX 1x12 10-51
Brake: Shimano SLX 4 pistons 200 / 180mm
700 battery
X-Fusion-Maniac seat post
Roval wheelset aluminum with Shimano hubs
29x2.6 "

Levo Expert

3 different colors
Cobalt blue
Sagegreen / Forestgreen
Gunmetal / redwoodred
Fork: Fox 36 Performance Elite Grip 2160mm
Shock: Fox Float DPS Performance Elite 150mm
Drive: Sram X01 Eagle 1x12 10-52
Brake: Sram Code RS 200/200 (from frame size L 220/200)
700 battery
X-Fusion-Maniac seat post
Roval aluminum wheelset with DT-Swiss hubs
29x2.6 "

Levo S-Works

2 different colors
Carbon Raw black matt
Red tint glaze
Fork: Fox 36 Factory Kashima Grip 2
Damper: Fox Float DPS Factory Kashima
Drive: Sram XX1 Eagle AXS 1x12 10-50
Brake: Magura MT7
Seat post: Rock Shox Reverb AXS
Roval carbon wheelset
29x2.6 "

grebe
12.07.2020, 11.35
Oliskohan tää kolmas ja vika vuosi tällä rungolla ja Brosen moottorilla..? Perä toki 150 mm joustolla, mutta keula voi ollakin 160mm. Lähde olis aina kiva mainita, vaikka huhujahan nämä on ennen lanseerausta.

Fraatti
12.07.2020, 15.28
Oliskohan tää kolmas ja vika vuosi tällä rungolla ja Brosen moottorilla..? Perä toki 150 mm joustolla, mutta keula voi ollakin 160mm. Lähde olis aina kiva mainita, vaikka huhujahan nämä on ennen lanseerausta.

www.pedelecforum.de

https://i.imgur.com/Vv08itp.png
https://i.imgur.com/BgnBQfq.png
https://i.imgur.com/RiEob1r.png
https://www.youtube.com/watch?v=4OJQxM5hfnM

mehukatti
12.07.2020, 16.08
Emtbforumilla luki et 2021-mallien Brose tulis vahvemmalla hihnalla, joka tosin tekee siitä äänekkäämmän.

Rescue73
12.07.2020, 16.22
Moi, onko muutkin katkoneet Kenevon chainstayn kiinnityspulttia?...eli ns. pääakselina toimivaa pulttia, joka menee takahaarukan ja rungon läpi. Ilmeisesti huonoa suunnittelua, kahden millin seinämävahvuinen alumiiniputki, johon tehty vielä kierre n.15mm matkalle. Katkesi kierteen aloitus kohdasta. Löytyykö/onko jollakin korvaavaa pulttia ylimääräisenä, jopa vahvempana? (Kyseessä turbo kenevo expert 2018, pultin kannassa lukee Levo)

Fraatti
12.07.2020, 18.46
Emtbforumilla luki et 2021-mallien Brose tulis vahvemmalla hihnalla, joka tosin tekee siitä äänekkäämmän.

On tuo tainnut tulla jo 2020 mallien loppupään pyöriin sekä vaihtomoottoreihin. Tosin moni on sanonut että vaihtomoottori on hiljaisempi kuin aiempi koskaan. Tiedä sitten....

Mr Hyde
12.07.2020, 20.31
2021-mallit ovat jälleenmyyjillä Suomessakin jo ensi viikolla. Virallinen julkaisupäivä on 15.7, mutta saattaa olla liikkeissä jo tiistaina...

Kivipallo
13.07.2020, 14.42
Levo Comp tuli hankittua viime viikolla ja onpahan hauska painaa menemään! Lenkkejä vasta muutama takana niin vielä on etsikkoaika menossa. Moottori tuntuu todella hyvältä ja tosi helppo säätää itselle sopivaksi. Mietin etukäteen että pitää joku näyttö hommata, mutta en kyllä tarvitse. Tulee ajamiseen ja maastoon keskityttyä niin paljon että liika informaatio todennäköisesti vain haittaisi menoa. Käytetyn avustuksen näkee kyllä runkoputkesta jos se sattuu unohtumaan. Voi sitten lenkin jälkeen katsella speksejä äpistä jos ne kiinnostaa.

Pyörä vaatii vielä säätämistä itsellä varsinkin etuhaarukan ja takajouston suhteen. Sägi säädetty alkuun edessä n. 25% ja takana n. 30%. Painoa 95kg ja paine edessä 105 psi, takana 230 psi. Tällä tavalla takaa tuli käytettyä joustomatkasta ehkä 55% maksimissaan ja edestä maks 70%, vaikka itselle nopeutta ja maastonmuotoa oli ihan riittävästi. Otin edestä yhden tokenin pois ja tuntuma parani heti, joustoa maksimissaan käytetty lenkillä n. 75-80%. Ei puhettakaan että olisi pohjaan ottanut missään vaiheessa. Defaulttina edessä oli kaksi tokenia.

Takaa otin myös yhden bottomless tokenin pois. Sinne jäi vielä gnar dogi ja toinen bottomless. Tämäkin paransi tuntumaa itselle, vaikka edelleen joustosta tulee käytettyä maksimissaan vain 65-70%. Otan takaa todennäköisesti vielä yhden tokenin pois ja luulen että sitten päästään jo lähelle sitä mitä haen.

Mittaatteko sägin seisten vai istualtaan?

Einiö
26.07.2020, 09.48
Mitä kaikkea kuuluu Levon ensimmäiseen huoltoon?

Mietin vain kun aina tullut tehtyä kaikki huollot itse, että jos tällä kertaa veisin liikkeeseen..

Fraatti
26.07.2020, 22.10
Satuin tuossa testaamaan Blevoa ja huomasin että sehän on varsin mainio softa. Onko kukaan saanut siinä toimimaan sellaisia karttoja jotka olisivat täällä suomessakin kelvoillisia? Trailmap.fi:n loistava kartta olisi mahtava saada tuohon.

Invisigoth
26.07.2020, 22.21
Satuin tuossa testaamaan Blevoa ja huomasin että sehän on varsin mainio softa. Onko kukaan saanut siinä toimimaan sellaisia karttoja jotka olisivat täällä suomessakin kelvoillisia? Trailmap.fi:n loistava kartta olisi mahtava saada tuohon.Itse kokeilin heti Levon hankkimisen jälkeen https://kartat.hylly.org/ sivustolta ladattavissa olevia Maanmittauslaitoksen karttoja BLevossa, mutta ne eivät toimineet. Laitoin asiasta silloin kommenttia emtbforums.comin BLevo ketjuun kehittäjälle ( https://www.emtbforums.com/community/threads/the-official-blevo-thread.806/post-169311) mutta asia ei ole tainnut edetä tuosta

Fraatti
27.07.2020, 09.05
Itse kokeilin heti Levon hankkimisen jälkeen https://kartat.hylly.org/ sivustolta ladattavissa olevia Maanmittauslaitoksen karttoja BLevossa, mutta ne eivät toimineet. Laitoin asiasta silloin kommenttia emtbforums.comin BLevo ketjuun kehittäjälle ( https://www.emtbforums.com/community/threads/the-official-blevo-thread.806/post-169311) mutta asia ei ole tainnut edetä tuosta

Täytyykin hämmentää varmaan asiaa tuolla lisää.

Fraatti
30.07.2020, 14.57
2019 & 2020 mallien levojen ja 2020 kenovojen moottoritakuu jatketaan 4 vuoteen ja mosaa tulee softapäivitys.

Official release Specialized Bicycle Components Italia S.r.l.
Milan, 29/07/2020

The best repair for a bicycle is not needing it: New Guarantee extension and Firmware update for all Levo FSR 2019/20 and Kenevo 2020 models.

For every cyclist, the best thing is not to need any intervention on their bike: this is our goal. If one of our bikes abandoned your riders, who counted on us, it doesn't fit so we'll fix things. Period.

Our job is to make bikes that offer cyclists absolutely the best in terms of performance and reliability. Specialized Turbo Levo and Turbo Kenevo have kept this promise with hundreds of thousands of cyclists along millions of km around the world. Innovation in Specialized will never stop. When we find a way to improve a bike, we do it as soon as possible. We constantly make dozens of small improvements to our bikes and apps, and this allows us to offer cyclists the best, often before it's available elsewhere.

Some time ago, we noticed a reduced but unacceptable number of technical failures, which affected some engines that equipped Levo 2019/20 and Kenevo 2020. beforehand.

Since that time, we have been working tirelessly on a series of improvements that eliminate any kind of problem. Among these were interventions to reduce noise, mount more resistant straps, modify free wheel assembly and introduce additional optimizations aimed at improving robustness and overall reliability.

All these improvements to components affected engines mounted on Levo and Kenevo's 2021 models. To ensure the serenity of all cyclists, we have extended from 2 to 4 years the warranty on the engines of Levo FSR 2019/2020 and Kenevo 2020. models. This guarantee starts from the purchase date, and is transferable (with the relative first purchase test) in case a cyclist decides to sell his bike.

Recently, we have also detected a baco in the firmware 2.1 of the engines of the models on indicated, possible due to problems affecting the transmission belt. Following an update to Turbo Studio, released on July 23, we will release a new version of the engine firmware (scheduled from July 28) that improves the reliability of the belt without compromising power or performance, so update will be required of engine firmware as soon as possible.

From July 31th we will activate through our social media channels to inform our riders about this new firmware, its benefits and the connected extension of warranty. Our goal is to avoid excessive crowding in stores, so we plan to send such communications to customers, initially through Mission Control and later by email. Don't hesitate to contact Rider Care for any clarification that may be necessary in the meantime.
Thank you for your constant support and dedication.

Mike Sinyard – Founder and CEO

https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t62/2/16/a9.png
2020. Specialized Bicycle Components Italia S.r.l. All rights reserved.

https://www.emtbforums.com/community/threads/worldwide-warranty-extension-on-all-2019-2020-levo-and-kenevo.14469/

Pipo
30.07.2020, 15.06
Takuun pidennys on tietysti hyvä juttu mutta kertoo kyllä siitä että moottoreita on täytynyt posahdella paljon että moiseen ryhdytään. Veikkaisin että ensi vuoden malleissa ei Brosea enää nähdä vaan Mahle astuu tilalle.

Invisigoth
30.07.2020, 15.16
Takuun pidennys on tietysti hyvä juttu mutta kertoo kyllä siitä että moottoreita on täytynyt posahdella paljon että moiseen ryhdytään. Veikkaisin että ensi vuoden malleissa ei Brosea enää nähdä vaan Mahle astuu tilalle.2021 Levoissa on edelleen sama moottori.

Pipo
30.07.2020, 15.32
Siis 2022 malleja tarkoitin.

Fraatti
31.07.2020, 06.10
Takuun pidennys on tietysti hyvä juttu mutta kertoo kyllä siitä että moottoreita on täytynyt posahdella paljon että moiseen ryhdytään. Veikkaisin että ensi vuoden malleissa ei Brosea enää nähdä vaan Mahle astuu tilalle.

Itsellä tilanne on nyt loistava kun pyörä on 2020 mallia niin takuu jatkuu vuoteen 2024. Toivottavasti hajoisi takuuaikana niin saisi tuoreelle raudalla olevan mosan tilalle.

Brosella ja spessulla on soppari vuoteen 2023 asti kirjoitettuna joten en usko mahlen tulemiseen.

Fraatti
31.07.2020, 06.11
Itse kokeilin heti Levon hankkimisen jälkeen https://kartat.hylly.org/ sivustolta ladattavissa olevia Maanmittauslaitoksen karttoja BLevossa, mutta ne eivät toimineet. Laitoin asiasta silloin kommenttia emtbforums.comin BLevo ketjuun kehittäjälle ( https://www.emtbforums.com/community/threads/the-official-blevo-thread.806/post-169311) mutta asia ei ole tainnut edetä tuosta

Ajelin nyt tuolla Blevolla ja totesin että johan on mahtava softa. Nyt Paolokin vastasi ja totesi että voi tehdä traipmapilla toimivan version. :cool:

MiG-77
31.07.2020, 06.42
Todella loistava uutinen tuo moottorin takuun pidentäminen. Tavallaan toivoo jo et sais uuden motin jossain vaiheessa :)

Pete K2
31.07.2020, 06.50
Takuucasessä ei välttämättä tule uutta moottoria vaan tehdaskunnostettu. Onko sillä mitään eroa uuteen on sitten toinen juttu.

Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla

Fraatti
31.07.2020, 07.55
Todella loistava uutinen tuo moottorin takuun pidentäminen. Tavallaan toivoo jo et sais uuden motin jossain vaiheessa :)

Kyllä mullekin kelpaisi takuuajan puitteissa. Käsittääkseni sprag clutch on saanut osakseen päivitystä. Samoin kevlar hihna on saanut lisää kerroksia sekä ainakin kiristäjä on upgreidattu vahvempaan.

https://i.imgur.com/wbEGZXy.png

https://i.imgur.com/Gq014A3.png

https://i.imgur.com/EMtvA6b.png

Fraatti
31.07.2020, 08.05
Jos jollekin ei ole Blevo tuottu niin tuollaista statistiikkaa sieltä saa. Lisäksi tuo osaa gpx-jäljet ja karttojen offlinelatauksen.
https://i.imgur.com/tJzLDcs.png

https://i.imgur.com/eBXFiuM.png

https://i.imgur.com/XrzOBCf.png

wosse
31.07.2020, 08.55
2019 & 2020 mallien levojen ja 2020 kenovojen moottoritakuu jatketaan 4 vuoteen ja mosaa tulee softapäivitys.

Official release Specialized Bicycle Components Italia S.r.l.
Milan, 29/07/2020

The best repair for a bicycle is not needing it: New Guarantee extension and Firmware update for all Levo FSR 2019/20 and Kenevo 2020 models.

For every cyclist, the best thing is not to need any intervention on their bike: this is our goal. If one of our bikes abandoned your riders, who counted on us, it doesn't fit so we'll fix things. Period.

Our job is to make bikes that offer cyclists absolutely the best in terms of performance and reliability. Specialized Turbo Levo and Turbo Kenevo have kept this promise with hundreds of thousands of cyclists along millions of km around the world. Innovation in Specialized will never stop. When we find a way to improve a bike, we do it as soon as possible. We constantly make dozens of small improvements to our bikes and apps, and this allows us to offer cyclists the best, often before it's available elsewhere.

Some time ago, we noticed a reduced but unacceptable number of technical failures, which affected some engines that equipped Levo 2019/20 and Kenevo 2020. beforehand.

Since that time, we have been working tirelessly on a series of improvements that eliminate any kind of problem. Among these were interventions to reduce noise, mount more resistant straps, modify free wheel assembly and introduce additional optimizations aimed at improving robustness and overall reliability.

All these improvements to components affected engines mounted on Levo and Kenevo's 2021 models. To ensure the serenity of all cyclists, we have extended from 2 to 4 years the warranty on the engines of Levo FSR 2019/2020 and Kenevo 2020. models. This guarantee starts from the purchase date, and is transferable (with the relative first purchase test) in case a cyclist decides to sell his bike.

Recently, we have also detected a baco in the firmware 2.1 of the engines of the models on indicated, possible due to problems affecting the transmission belt. Following an update to Turbo Studio, released on July 23, we will release a new version of the engine firmware (scheduled from July 28) that improves the reliability of the belt without compromising power or performance, so update will be required of engine firmware as soon as possible.

From July 31th we will activate through our social media channels to inform our riders about this new firmware, its benefits and the connected extension of warranty. Our goal is to avoid excessive crowding in stores, so we plan to send such communications to customers, initially through Mission Control and later by email. Don't hesitate to contact Rider Care for any clarification that may be necessary in the meantime.
Thank you for your constant support and dedication.

Mike Sinyard – Founder and CEO

https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t62/2/16/a9.png
2020. Specialized Bicycle Components Italia S.r.l. All rights reserved.

https://www.emtbforums.com/community/threads/worldwide-warranty-extension-on-all-2019-2020-levo-and-kenevo.14469/Mahtava uutinen. Hyvää pelisilmää spessulta ja tukee sitä, että jatkossakin ostaa spessun.

Pipo
31.07.2020, 10.06
Vähän kaksipiippuinen juttu. Itse kysyisin miksi vasta nyt tehdään jotain ?

Käytännössä 2019 mallit olleet ajossa jo parisen vuotta joten ongelmat ovat kyllä olleet tiedossa jo pitkään. Ulkomaan foorumeilla jopa kysellään monesko moottori menossa Levossa...

MiG-77
31.07.2020, 10.22
Vähän kaksipiippuinen juttu. Itse kysyisin miksi vasta nyt tehdään jotain ?

Käytännössä 2019 mallit olleet ajossa jo parisen vuotta joten ongelmat ovat kyllä olleet tiedossa jo pitkään. Ulkomaan foorumeilla jopa kysellään monesko moottori menossa Levossa...

Epäilen että johtuu vain siitä kun niiden ensimmäisten 2019 mottien takuu alkaa vasta nyt loppumaan -> Ihan hyvinhän ne on noita moottoreita vaihtaneet takuuseen ja ovat saaneet 2v testijakson jossa on mahdollisimman tarkasti saatu selville mitä ja miten asia korjataan. Eli nyt molemmat hihna (kaikkine kiristäjineen, jne) ja softa päivitetään, eikä pelkästään vain toista joka olisi ollut todennäköisesti pika korjaus lyhyemmällä testijaksolla.

Pipo
31.07.2020, 10.37
Merkistä riippumatta minusta on hyvin arveluttavaa käyttää kuluttajia 2 vuotta tuotteen testaukseen. Kyllä asiat pitää olla kunnossa ennen kuin tuote tuodaan markkinoille tai ainakin korjaavat toimenpiteet pitää aloittaa jo huomattavasti aiemmin. Tämän asian tiimoilta on varmasti tehty tuhansia ja taas tuhansia reissuja huoltopisteisiin ja aika harva noista reissuista varmaan on kenelläkään mikään ilo ollut.

MiG-77
31.07.2020, 10.43
Kaikki firmat käyttää kuluttajiaan testaukseen koko tuotteen eliniän ajan. Virheet korjataan normaalisti sitten vasta seuraavassa versiossa ;)

Pipo
31.07.2020, 10.57
Tämä on totta ja vika korjataan vasta jos se vaikuttaa myyntiin. Mutta toiset vaan tuo valmiimman tuotteen markkinoille kuin toiset.

MiG-77
31.07.2020, 11.54
Tämä on totta ja vika korjataan vasta jos se vaikuttaa myyntiin. Mutta toiset vaan tuo valmiimman tuotteen markkinoille kuin toiset.

Tuokin on totta ja siksi se Spessun 2v takuun jatkaminen 4v onkin erittäin hyvä peli liike. Siinähän ne ensimmäiset 2019 Levon ostajatkin saavat sen "uuden korjatun version moottorista" ilmaiseksi pyöräänsä jos motti taas hajoaa.

grebe
31.07.2020, 22.40
No totta hemmetissä jatkaisin valmistajana takuuta, koska kohta (2022) uudet mallit tulossa. On olemassa se kuuma ostajajoukko, joka haluaa ajaa aina sillä uusimmalla. Uuden ostoa jouduttaa, jos vanha menee kaupaksi. Ja meneehän se, jos sillä vanhalla on vielä takuu, joka kattaa myös uuden omistajan leivissä.

Toisaalta, onhan Brosella/Spessulla kyllä maine, että on vain kahdenlaisia omistajia. Niitä, joille moottori on jo vaihdettu. Ja niitä, joille ei vielä ole vaihdettu. Itse toki kuulun tuohon ensimmäiseen kategoriaan.

Mutta kukaan ei tässä maailmassa harjoita hyväntekeväisyyttä. Raha puhuu ja sen mukaan päätökset tehdään. Jos ollaan menetetty luotettavuus ja mahdollinen jatko/uusmyynti, niin sille pitää tehdä jotain.

Aleksiron
02.08.2020, 19.54
https://www.youtube.com/watch?v=XZTyuj4Ke2k&t=12s

Spessu levolle sekä kenevolle moottorien takuun pidennystä.

svheebo
05.08.2020, 12.06
Täällä Levo Comp -20 vaihtui SL:n. Tänään jos pääsisi enempi makustelemaan, eilen vain pienet polkuneppailut ja renkaiden litkutus.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200805/c0f469b7c4add6f0f07b8c5e3ad3edc9.jpg

Samuli82
05.08.2020, 12.18
Mietin turbo levo compin ostoa. Muutama seikka mietityttää näin 20/21 mallien kynnyksellä.

2020 malliin sais 4 vuoden takuun moottorille. Ja saattaa sisältää jo parannetun moottorin vai? Vai onko näissä vielä todennäköisimmin päivittämätön moottori ja rikkoontuminen ”odotettavissa”? Takuu pelastaa tietty mutta turhaa vaivaa ja odottelua syntyy.

2021 malliin tulee vain 2 vuoden takuu ilmeisesti? Mutta huolta moottorin rikkoontumisesta vähemmän.

Mites suhtaudutte 20/21 vuosimallien eroihin?
Lyrik 150mm vaihtuu fox rhythm 36 160mm
Sram gx 11 vaihtuu shimano slx 12 vaihteeseen.
Hinta tais pysyä samana vai nousikos satasella.
Mitä mieltä muutoksista? Erityisesti suosittu ja pidetty RS lyrik vs Fox?
2020 mallia sais vielä hyllystä mutta hinnat tuntuu olevan lähes ilman tinkivaraa 6400€ luokkaa. Kumminkin 2021 malli saattanee pitää hintansa pidempään käytettyjen markkinoilla.

Sinänsä voin odotella helposti. Ei tuo rahapuoli ole vielä jiirissä. Kytistellä 20 mallin tarjouksia ja demopyörien poistoja kenties...

MiG-77
05.08.2020, 12.32
2020 malliin sais 4 vuoden takuun moottorille. Ja saattaa sisältää jo parannetun moottorin vai? Vai onko näissä vielä todennäköisimmin päivittämätön moottori ja rikkoontuminen ”odotettavissa”? Takuu pelastaa tietty mutta turhaa vaivaa ja odottelua syntyy.

Tuo korjaus ei ole mikään yksittäinen fixi vaan niitä muutoksia on tullut Brosen moottoriin hiljalleen kokoajan. Varmaan jos jotain 3/2020 jälkeen on moottori valmistettu niin siinä on jo aika lailla kaikki uusimmat fixit jotka on myös 2021 mallissa. Se mikä spessun mielestä ilmeisesti on se kaikkein "tärkein" on tuo moottorin softasta löytynyt bugi joka antaa aivan liikaa tehoa hetkellisesti ja on täten suurelta osin vaikuttanut muiden osien kestävyyten. Eli lyheysti alkuperäiseen kysymykseen 2020 spessussa "suattaapi olla tai suattaapi olla olemattakin" se uusi moottori kaikilla fixeillä :)

2021 malliin tulee vain 2 vuoden takuu ilmeisesti? Mutta huolta moottorin rikkoontumisesta vähemmän.

Kyllä, vain 2019 ja 2020 Levot saivat +2v extra takuuta. Spessun näkemys ilmeisesti on että moottorin päivittäminen riittää jo suurelta osin korjaamaan nuo 2019/2020 mallien ongelmat.

grebe
05.08.2020, 13.51
2021 11-50 takapakalla on laajempi välitys verrattuna 2020 11-42, joka suosii eturattaan vaihtoa suurempaan ja rajoittimen huijaamista. Pysyy pienen välitys tarpeeksi pienenä.

FreeZ
05.08.2020, 14.07
2021 11-50 takapakalla on laajempi välitys verrattuna 2020 11-42, joka suosii eturattaan vaihtoa suurempaan ja rajoittimen huijaamista. Pysyy pienen välitys tarpeeksi pienenä.Microspline vaparin kanssa pakan pienin ratas on 10t.

EDIT Ja oikein kun muistia virkistää niin isoin ratas on 51t, joten skaalaa riittää. Shimpalla on myös 10-45 pakka, joka on omasta mielestä kyllä Suomessa toimivampi.

Fraatti
05.08.2020, 17.55
2021 11-50 takapakalla on laajempi välitys verrattuna 2020 11-42, joka suosii eturattaan vaihtoa suurempaan ja rajoittimen huijaamista. Pysyy pienen välitys tarpeeksi pienenä.

Tässä on myös yksi muutos mikä säästää myös moottoria. Jyrkkiä nousuja päästään tuuppaamaan suuremmalla kadenssilla(moottori myös pyörii lujempaa).

grebe
05.08.2020, 22.02
Olen kyllä kokenut tuon 32/42 välityksen riittävän tiheäksi jyrkimpäänkin mäkeen kadenssin suhteen. Mutta tosiaan tuli vaan mieleen tuo ero. 36/50 on aika lähelle sama kuin 32/42.

Pipo
05.08.2020, 22.41
Tässä on myös yksi muutos mikä säästää myös moottoria. Jyrkkiä nousuja päästään tuuppaamaan suuremmalla kadenssilla(moottori myös pyörii lujempaa).

Olisin kyllä huolissani jos välityksiä pitää alkaa muuttamaan sen takia ettei moottori rasittuisi..ihan heti en siihen usko.

TeeVee
06.08.2020, 15.24
Ei kannata näköjään aivan heti mennä päivittämään moottoria. https://www.emtbforums.com/community/threads/warranty-extension-firmware-update-for-all-2019-20-levo-kenevo-with-2-1-motors.14500/

Talutusavustin takkuaa monella tuon foorumin perusteella, eikä takuun pidennys edellytä tätä päivitystä.

Fraatti
06.08.2020, 17.18
Ei kannata näköjään aivan heti mennä päivittämään moottoria. https://www.emtbforums.com/community/threads/warranty-extension-firmware-update-for-all-2019-20-levo-kenevo-with-2-1-motors.14500/

Talutusavustin takkuaa monella tuon foorumin perusteella, eikä takuun pidennys edellytä tätä päivitystä.

Siitä talutuksesta taisi olla tehoa laskettu sen takia että joku uusi pykälä/määräys vaatisi niin. Eipä tuota ole montaa kertaa tullut käytettyä.

Fraatti
06.08.2020, 17.25
Olisin kyllä huolissani jos välityksiä pitää alkaa muuttamaan sen takia ettei moottori rasittuisi..ihan heti en siihen usko.

Se mitä on tullut seurailtua saksan, emtb foorumeita sekä naamakirjaa niin usein riikkoutunut moottori löytyy turbolla ajelevalta painavalta kuskilta joka ajaa paikoissa missä on paljon nousuja ja vielä mahdollisesti vielä lämmintä. Jos välitykseksi saa riittävän pienen noususta riippumatta niin siitä tuskin on haittaa. Harvoin tuota ykköstä tarvii mutta kai se mustaavuorta ylöspolkiessa olisi voinut pienempikin olla... :rolleyes:

Katsoin blevosta moottorin maksimitehoja, mahtaakohan tuo yli 700W maksimiteho olla niitä "piikkejä" vai jotain muuta häiriöö?
https://i.imgur.com/CHmnqlp.jpg

MiG-77
06.08.2020, 17.38
Katsoin blevosta moottorin maksimitehoja, mahtaakohan tuo yli 700W maksimiteho olla niitä "piikkejä" vai jotain muuta häiriöö?

Hmm, pitääpä tarkastella tänään löytyykö vielä noita kun kävin juuri päivittämässä moottorin (muun huollon yhteydessä. Samalla pääsee testamaan miten 150mm -> 160mm etujouston lisäys vaikuttaa omaan Levoon). Itselläkin löytyy Blevosta aikaisemmin noita ~725W piikkejä jotka ei pitäisi olla mahdollisia.

Fraatti
06.08.2020, 17.55
Hmm, pitääpä tarkastella tänään löytyykö vielä noita kun kävin juuri päivittämässä moottorin (muun huollon yhteydessä. Samalla pääsee testamaan miten 150mm -> 160mm etujouston lisäys vaikuttaa omaan Levoon). Itselläkin löytyy Blevosta aikaisemmin noita ~725W piikkejä jotka ei pitäisi olla mahdollisia.

Miksi ei pitäisi olla mahdollisia?

Katsoin tarkemmin niin löysin paristakin paikasta yli 600W tehoja. Molemmat oli jyrkkiänousuja. Tässä huipputeho ja tuossa näkyy kadenssikin. Kerro ihmessä mitä selviää, meinasin mennä huomenna päivittämään mutta en ole kyllä enää varma alkuunsakaan.
https://i.imgur.com/FnURSHJ.png

Fraatti
06.08.2020, 17.56
Tässä on video tuosta vanhemmasta moottorista josta on mitattu 650 W tehoa.
https://www.youtube.com/watch?v=Y3PJD7upugw&feature=youtu.be

TeeVee
06.08.2020, 18.05
Siitä talutuksesta taisi olla tehoa laskettu sen takia että joku uusi pykälä/määräys vaatisi niin. Eipä tuota ole montaa kertaa tullut käytettyä.

Näytti yhden videon perusteella aivan kuolleelta avustukselta päivityksen jälkeen. En itsekään tuota lähellekään joka lenkillä käytä, mutta silloin kun sitä tarvitsee, on se kyllä loistava. Viimeksi eilen tätä avustusta käytin, kun kipusin ratapenkkaa ylös.
Ja kun moottorin takuu ei ole riippuvainen päivityksestä, en ainakaan itse päivitä sitä ihan heti.
Ei myöskään nappaa maksaa päivityksestä kivijalkaan useita kymppejä.

grebe
06.08.2020, 18.20
Blevo eikä spessun oma softakaan tiedä, mikä on moottorin todellinen avustusteho mitattuna kammen akselilta. Tätä kun ei mitata. Tehot on mitattu akusta otetusta tehosta eli ämpärit kertaa voltit. Siitä kun laskee häviöt pois, noin 25 %, niin ollaan siellä valmistajan ilmoittamissa lukemissa. Eli täpötäydellä akulla ihan normaalia, että Blevo näyttää yli 700 Watin huipputehoja. Akusta otetaan maksimissaan 20 A. Jos akkujännite on täytenä yli 40 V, ja 20 A kuorman alla akun jännite tippuu vaikka 36 Volttiin, niin silloin saadaan 20 A x 36 V = 720 W. Moottorin antamaan tehoon vaikuttaa myös kadenssi hyvinkin vahvasti. Jos kadenssi on nolla, mutta moottori vääntää täysillä 20 A virralla (hetken, ennen kuin lopettaa), niin teho on silti nolla. Eli paras teho ja hyötysuhde saadaan siellä normaaleilla kadenssilukemilla 80-90 hujakoilla.

Peak Power = maximum electrical power available to supply the motor
https://www.emtbforums.com/community/threads/understanding-support-vs-peak-power-in-mission-control-app-v2-0.4038/#post-56053

villho
06.08.2020, 18.43
Olisiko kenelläkään Levon tai Kenevon takanavan päivittäneellä vanhaa napaa "ylimääräisenä"? Itsellä 2018 Levo, josta tänään lenkillä meni takanavan akseli poikki (kyllä: poikki). En siis tarkoita 12x148 thru-axlea, vaan sitä navan sisällä olevaa alumiinista "pötkylää", jossa laakerit ovat (ks. oheinen kuva).

Laitoin jo uuden kiekkosetin tilaukseen, mutta vanhoja ei viitsisi pelkästään tuon vuoksi heittää menemään, sillä uudella akselilla (ja vaparilla) nämä alkuperäiset kiekot saa vielä vaikka nastarengaskäyttöön.

YV:tä tähän suuntaan, jos vanha napa löytyy hyllystä ja kyseinen osa on ehjä. Varaosalla on valitettavan huono saatavuus spessudiilereidenkin kautta.

https://villhon.kuvat.fi/kuvat/Mobiilikansio/s170200008.jpg/_small.jpg

MiG-77
06.08.2020, 20.24
Miksi ei pitäisi olla mahdollisia?

Viittasin valmistajan antamaan maksimiin, mutta tuossa aikaisemmin tuokin oli jo selitetty.

Katsoin tarkemmin niin löysin paristakin paikasta yli 600W tehoja. Molemmat oli jyrkkiänousuja. Tässä huipputeho ja tuossa näkyy kadenssikin. Kerro ihmessä mitä selviää, meinasin mennä huomenna päivittämään mutta en ole kyllä enää varma alkuunsakaan.

Päivityksen jälkeen edelleen Blevo näytti yli 700W huipputehot. ~30km lenkin aikana en mitään erilaista huomannut moottorissa, ei virheillyt ja työntöavustusta en edes kokeillut (niin harvoin olen käyttänyt ylipäätään)

Fraatti
06.08.2020, 22.31
Blevo eikä spessun oma softakaan tiedä, mikä on moottorin todellinen avustusteho mitattuna kammen akselilta. Tätä kun ei mitata. Tehot on mitattu akusta otetusta tehosta eli ämpärit kertaa voltit. Siitä kun laskee häviöt pois, noin 25 %, niin ollaan siellä valmistajan ilmoittamissa lukemissa. Eli täpötäydellä akulla ihan normaalia, että Blevo näyttää yli 700 Watin huipputehoja. Akusta otetaan maksimissaan 20 A. Jos akkujännite on täytenä yli 40 V, ja 20 A kuorman alla akun jännite tippuu vaikka 36 Volttiin, niin silloin saadaan 20 A x 36 V = 720 W. Moottorin antamaan tehoon vaikuttaa myös kadenssi hyvinkin vahvasti. Jos kadenssi on nolla, mutta moottori vääntää täysillä 20 A virralla (hetken, ennen kuin lopettaa), niin teho on silti nolla. Eli paras teho ja hyötysuhde saadaan siellä normaaleilla kadenssilukemilla 80-90 hujakoilla.

Kyllä se noin on. Itselle oli iskostunut takaraivoon 565W minkä spessu on imoittanut moottorin piikkitehoksi. Ei aikaisemmin tullutkaan mieleen että spessu on puhut siitä mitä mosasta lähtee todella pihalle.
https://i.imgur.com/V07DbBu.png
https://www.pinkbike.com/news/ridden-and-rated-four-best-e-bike-motor-systems-2020-bosch-brose-shimano-fazua.html#brose

Virta näyttää jäävän juurikin tuohon 20 amppeeriin.
https://i.imgur.com/G9KW1yo.png

Fraatti
08.08.2020, 10.09
Käytiin eilen päivittämässä pari pyörää Motokeitaassa. Palvelusta iso peukku sinne.

Itse päivitystä ei oikein huomaa ajossa. Sen sijaan kävelytysmoodi on aivan onneton. Lenkillä vastaantullessa jyrkässä hiekkarinteessä pyörä ei jaksa mennä talutuksella enää mihinkään. Jos tuota ominaisuutta arvostaa niin miettisin kahteen kertaan että päivittääkö pyörää.

Samuli82
14.08.2020, 15.58
Mietin turbo levo compin ostoa. Muutama seikka mietityttää näin 20/21 mallien kynnyksellä.

Mites suhtaudutte 20/21 vuosimallien eroihin?
Lyrik 150mm vaihtuu fox rhythm 36 160mm
Sram gx 11 vaihtuu shimano slx 12 vaihteeseen.
Hinta tais pysyä samana vai nousikos satasella.
Mitä mieltä muutoksista? Erityisesti suosittu ja pidetty RS lyrik vs Fox?
2020 mallia sais vielä hyllystä mutta hinnat tuntuu olevan lähes ilman tinkivaraa 6400€ luokkaa. Kumminkin 2021 malli saattanee pitää hintansa pidempään käytettyjen markkinoilla.

Sinänsä voin odotella helposti. Ei tuo rahapuoli ole vielä jiirissä. Kytistellä 20 mallin tarjouksia ja demopyörien poistoja kenties...

Edelleen mietin mietin 2020 vs 2021 mallien välillä. Enkä osaa suhteuttaa eroja juurikaan. Mielipiteitä? Nythän tilanne on jo muuttunut niin että uuden 2020 saa jo 5900€ Mountainbikeshopista. Aika hyvä tarjous vaikka ylivuotinen jo onkin. Käytettyjen markkinoita seurannut mutta M kokoa ei usein ole tarjolla ja 2020 malleista pyydellään 5900€. Onnea vaan.

https://www.mountainbikeshop.fi/tysjousitetut-shkmaastopyrt/2020-specialized-turbo-levo-comp-2

Vuokrasin levo compin kahdeksi päiväksi ja ajoin yhteensä 6h monipuolisesti eri maastoissa. Hieno laite. Ehkä keula sais olla herkempi. Tosin huolto oli tekemättä ja -
160mm ruoto vois auttaa myös.

Ajoin 2h takapihan moottoripyöräenduroreittiä luvan kanssa. SM tason rata. Tykästyin tästä ihan hulluna. Tämä on minun pyöräilyn painopiste sata prossaa. Muussa maastossa saa sitten tehdä kompromisseja. Mikä pyörämalli olis paras enduroon? Enduro on hankala yleisnimi jos googlettaa. Vastatkaa te jotka tajuatte millaisesta radasta puhun. Nopeaa reittiä, puiden väleistä, kiviä,
Kantoja, pehmeetä turvetta ojanpohjis, siltoja ojien yli. Keskinopeus meni jo 15kmh paikkeille. Etujousituksesta käytin reilut 11/15cm ja takaakin 75 prossaa. Vaikka ei hyppyreitä ollut. Maastossa ei ole jyrkkiä ylä tai alamäkiä meidän lakeuksilla. Ketterä Kenevo???

grebe
14.08.2020, 18.17
^Jos oikeasti ajat vaan siinä takapihan radalla, niin hommaisin kuudella tonnilla käytetyn moottorienduron, ja ajaisin sillä sitä rataa.

Eikä mulla ole oikein käsitystä, että mitä tämän päivän enduro edes tarkoittaa. Tai sähköavusteinen enduron ajo. Eikös siellä kuitenkin aika paljon alamäkeä mennä? Sanoisin, että ota Levo, jos et pompi hyppyreistä. Jos taas ilmaa alkaa tulla alle reilummin, osta Kenevo.

2020 saat 4 vuoden moottoritakuun. Osat on vain osia, riittävän hyviä varmasti molemmissa vuosimalleissa.

TeeVee
16.08.2020, 18.41
Eikös Levo ole enemmän endurohenkinen ja Kenevo taas motocross-sellainen? Jos siis verrataan polttomoottorilaitteisiin.

MiG-77
16.08.2020, 18.47
Eikös Levo ole enemmän endurohenkinen ja Kenevo taas motocross-sellainen? Jos siis verrataan polttomoottorilaitteisiin.

Levo on trail pyörä mutta vahvasti siellä trail/enduro välimaastossa (etenkin jos pidentää sen keulan 160mm kuten moni tekee ja -21 malleissa on jo lähtökohtaisesti). Kenovo on vahvemmin enduro/DH kategoriassa.

savierk
18.08.2020, 09.32
Edelleen mietin mietin 2020 vs 2021 mallien välillä. Enkä osaa suhteuttaa eroja juurikaan. Mielipiteitä? Nythän tilanne on jo muuttunut niin että uuden 2020 saa jo 5900€ Mountainbikeshopista. Aika hyvä tarjous vaikka ylivuotinen jo onkin. Käytettyjen markkinoita seurannut mutta M kokoa ei usein ole tarjolla ja 2020 malleista pyydellään 5900€. Onnea vaan.

https://www.mountainbikeshop.fi/tysjousitetut-shkmaastopyrt/2020-specialized-turbo-levo-comp-2

Vuokrasin levo compin kahdeksi päiväksi ja ajoin yhteensä 6h monipuolisesti eri maastoissa. Hieno laite. Ehkä keula sais olla herkempi. Tosin huolto oli tekemättä ja -

Ajoin 2h takapihan moottoripyöräenduroreittiä luvan kanssa. SM tason rata. Tykästyin tästä ihan hulluna. Tämä on minun pyöräilyn painopiste sata prossaa. Muussa maastossa saa sitten tehdä kompromisseja. Mikä pyörämalli olis paras enduroon? Enduro on hankala yleisnimi jos googlettaa. Vastatkaa te jotka tajuatte millaisesta radasta puhun. Nopeaa reittiä, puiden väleistä, kiviä,
Kantoja, pehmeetä turvetta ojanpohjis, siltoja ojien yli. Keskinopeus meni jo 15kmh paikkeille. Etujousituksesta käytin reilut 11/15cm ja takaakin 75 prossaa. Vaikka ei hyppyreitä ollut. Maastossa ei ole jyrkkiä ylä tai alamäkiä meidän lakeuksilla. Ketterä Kenevo???

Itse miettisin Turbo Levo SL:ää, jos isoja nousuja ei ole. Huomattavasti ketterämpi kuin perus Turbo Levo ja tasasella kulkee paljon nopeampaa. Painoeroa n.4kg.

Jarkko1
18.08.2020, 19.12
Itse omistan levo comp 2020 , sekä olen ajanut 1 viikon SL . Huomattavasti hauskempi laite on levo comp , mikäli vauhdista pitää. Tai saahan Sl:llä vauhtia, kun tarpeeksi polkee �� .

Jore
19.08.2020, 10.00
Jarrupäivityksiä - Millaista palautetta on antaa?

Tänä kautena olen Trickstuffin jarrupaloilla saanut sellaisen tehon ja äänettömyyden, johon Shimanon-jarruilla olin tottunut. Ei vain näytä olevan ihan plug-and-play vaihto Sramista Shimanoon. Kommentteja / vinkkejä jarrut päivittäneiltä!?

Fraatti
19.08.2020, 11.08
Jarrupäivityksiä - Millaista palautetta on antaa?

Tänä kautena olen Trickstuffin jarrupaloilla saanut sellaisen tehon ja äänettömyyden, johon Shimanon-jarruilla olin tottunut. Ei vain näytä olevan ihan plug-and-play vaihto Sramista Shimanoon. Kommentteja / vinkkejä jarrut päivittäneiltä!?

Vaihdettiin code rsc:t kahteen pyörään. Tehoero perus level-l jarruihin huomattava.
Pitää tosin ääntä märkänä kun kyseessä sintteripalat.

https://i.imgur.com/3Fqkhd4.png
https://www.bike24.com/p2215542.html

Tuossa joku testi näistä.
https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/

Vanha ja uusi etujarrusatula
https://i.imgur.com/biy1egs.png

Vanha ja uusi kahva
https://i.imgur.com/fmPDY8h.png

Kivipallo
24.08.2020, 08.14
Minkälaisia etulokasuojia jengi on asentanut comppiin ja todennut toimivaksi? Itsellä ei ole mitään, mutta pientä lippaa voisi kokeilla ettei heitä ihan kaikkea kuraa ylöspäin.

MiG-77
24.08.2020, 08.27
Minkälaisia etulokasuojia jengi on asentanut comppiin ja todennut toimivaksi? Itsellä ei ole mitään, mutta pientä lippaa voisi kokeilla ettei heitä ihan kaikkea kuraa ylöspäin.

Ihan perus Zefal Deflector Lite M lärpäke (Itseltä löytyy myös FOXin vastavaa) yleensä kiinni (estää pääasiassa vain lian/kivien lentämisen naamaan). Sitten syksyllä/keväällä kun kurakeli on pahimmillaan niin Zefal Deflector FM30 joka säästää vähän enemmän myös yläkroppaa lialta.

petrivet
24.08.2020, 08.30

https://www.themudhugger.co.uk/collections/ebikes/products/front-race-mudhugger (https://www.themudhugger.co.uk/collections/ebikes/products/front-race-mudhugger)

Piti levittää 3.0 renkaalle. Muutama nippuside vaadittiin siihen. Jatkopala kannattaa ottaa muuten runko ja akku likaantuu aika paljon. Hyvin istuu ja toimii muuten.

hartsa24
24.08.2020, 11.53
Hei,
Minulla on Turbo Levo Comp 2019 malli ja nyt huomannut kivikossa/juurakossa, että jostain kuuluu helinää/kilinää mutta en saa sitä paikallistettua. Onko kellään muulla ollut vastaavaa?

Fraatti
24.08.2020, 16.30

Tässä kyseessä ei ole comppi mutta eiköhän nuo sama istu myös siihen eli Sicomtb lokarit molemmissa päissä. -> https://www.sicomtbproducts.com/product/levo-mudguard-v2/
https://i.imgur.com/AHNprsy.png

Fraatti
24.08.2020, 16.37
Hei,
Minulla on Turbo Levo Comp 2019 malli ja nyt huomannut kivikossa/juurakossa, että jostain kuuluu helinää/kilinää mutta en saa sitä paikallistettua. Onko kellään muulla ollut vastaavaa?

Ei comp mallissa mutta kuitenkin levossa natinaa on tullut:
-Taka-akselista, napsui polkiessa. Taka-akselin löysäys ja kiristys auttoi. Äänen sai aikaiseksi myös paikoillaan painamalla takajarrua ja liikuttamalla pyörää edestakaisin, kartiopään rasvaus auttanee
-stemmistä, välipalikoiden rasvaaminen on tainnut auttaa tähän. Pitäisi koittaa tänään tehdä tuolle äänelle jotain kun tuo on napsunut jo pari kolme lenkkiä.
-kammet ovat myös napsuneet joillan -> momenttiin ja rasvaus auttanee
-eturatas voi myös napsua polkiessa -> momenttiin
-satulaputki voi myös pitää ääntä -> puhdistus

Muushi
24.08.2020, 16.54
RapidRacerProducts RRP ProGuard Bolt tulee ruuveilla kiinni ja suojaa kunnolla. Taisin tilata Chain reaction -verkkokaupasta.

Fraatti
24.08.2020, 17.17
Mucky nutzit on myös katseenkestävät. En tiedä tosin sopivuutta taakse mutta kaveri tilasi Gianttiin juuri tälläiset.
https://s14761.pcdn.co/wp-content/uploads/2020/02/Mud-Guard-Test-Mucky-Nutz-Mugguard-1-1140x760.jpg

Tässä jotain vertailua moisista. Osa on aivan susirumia.
https://enduro-mtb.com/en/the-best-mtb-mudguard-review/

ebike-harrastelija
25.08.2020, 17.00
^ Yksi asia kyllä ihmetyttää kovasti: miksi näissä täpäreissä sun muissa voi olla valmiina täysikokoisia kurasuojia? Mikä sen estää? Itse en ainakaan haluaisi olla rymyämisen jälkeen yltä päältä kurassa, ja pesemässä pyörää siinä samalla. Muoviset lärpäkkeet ei varmaan maksa oikeasta paikasta ostettuna omaisuuksia, joten sekään tuskin on mikään este.

grebe
26.08.2020, 10.13
^ Jottei niistä tarvitse ensimmäisenä repiä irti.

Lokarillisen pyörän peseminen on myös hankalampaa kuin ilman lokareita olevan. Pesen pyörän olosuhteiden pakosta lähes joka lenkin jälkeen (oli lokareita tai ei).

Fraatti
28.08.2020, 20.41
Joku kysyi niistä naksumisista. Poistin itse muutama pv sitten nuo omasta onnistuneesti.

Tuossa demot äänistä.
Keulan naksunta, kuuluu montuissa yms reilummissa joustoissa. Ääni täysin sama joustoissa kuin tuossa kun tuota yläpulttia löysätään.
https://streamable.com/hibfi2
Fiksaus on purkaa stemmi irti ruotoputkesta ja laittaa kevyt vaseliini ruotoputkeen stemmin väliin. Samoin tuonne kiinnitysruuvin kartioon, prikan reunoille alapintaan sekä spacereiden väliin.
https://i.imgur.com/bghAHQZ.png

Taka-akselin naksunta. Saa sopivasti tuuppailemalla/painelemalla jarrua apuna käyttäen esille.
https://streamable.com/ezqaiv
Fiksaus on laittaa vaseliinia tuohon kartioon.
https://i.imgur.com/w9VNILy.png

Ja taas pyörä on täysin hiljainen.... :cool:

Solaris_83
01.09.2020, 12.18

itse tykkään levo compista samanlaisilla pätkillä ajaessa (vanhoja enska baanoja) , no kenevolla en ole ajanut mutta paikallista enduro kisarataakin ajanut tolla ja kivasti menee + parkkissa syötteellä käynyt opettelemassa, hyvä pyörä moneen käyttöön minun mielestä (itsellä siis 2020 levo comppi) .. nyt tilasin sitten keulaan päivitysruodon ja katsoa´taan miten vaikuttaa.. ootko tarkistanut että 2021 saa 4v takuun jos se kiinnostaa, itsellä se vaikutti ostopäätökseen

W-Galle
06.09.2020, 19.15
Varmaan ollut keskusteluissa, mutta en juur löytänyt, mutta...

Kun talvi tulee aina, niin minkäslaisilla piikkipyörillä Levoanne (2020) olette rengastaneet?

Meneekö/mahtuuko 27,5x3 vielä? Vai suosiolla 29x2,6. Periaatteesta ajattelin Suomalaista rengasta hommata.

ajpi
06.09.2020, 19.30
Meneekö/mahtuuko 27,5x3 vielä? Vai suosiolla 29x2,6. Periaatteesta ajattelin Suomalaista rengasta hommata.
Menee Suomi Tyres FF 27,5x3” 40mm leveällä kehällä, 45nrth wrathchild 27,5x3” 40mm leveällä kehällä ja 45nrth wrathchild 29x2,6” 30mm leveällä kehällä.

Alla kuvat Levosta sekä FF:llä että 29” Wrathchildeilla. Itse tykkäsin 29” paljon enemmän, mutta Lapin talvipoluilla niillä ei tee mitään. FF:llä pystyi ajamaan vkolla 12 Ylläksellä oikein mukavasti. Suomi Tyresiltähän tulee kotimainen vaihtoehto (Piikkisika) 29”x2,6” koossa talveksi.

FF 27,5x3”

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200906/e2508cc3fb6cf5e0350e5d6591e43deb.jpg

45nrth 29x2,6”
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200906/1bb7df7b91f1d8ad9b28baeb6992be85.jpg

W-Galle
07.09.2020, 08.38
Aivan Ammattilaisen vastauksia - tai oikeastaan vieläkin parempia - Kiitos vain!

Taidan lähteä "27,5 Vanne & Suomi Tyres FF" - ostoksille....

TeeVee
07.09.2020, 09.27
Ajelin itse viime talven 45NRTH:n 29x2.6 nastarenkailla. Oikein hyvä ja pitävä rengas, kunhan huolehtii siitä että nastat on liimattu. Hillittömän kallishan tuo toki on. Varanastoja on myös hyvä hankkia, olipa rengas sitten mikä tahansa.

grebe
07.09.2020, 13.06
Viime talvi meni samoilla renkailla kuin kesäkin. Välillä oli hieman liukasta. Jäisiä kelejä oli suhteellisen vähän, joten en raaskinut nastoja ostaa.

TeeVee
23.09.2020, 18.18
Käykö kyseiset rattaat 2020 Turbo Levo Comppiin?

https://www.wiggle.co.uk/hope-retainer-narrowwide-chainring-1

30-hampainen olisi hakusessa. Ei vaatine ketjun ohjuriin mitään muuutoksia. Liekö jostain muualta saisi, kun tuolla myyvät ei oota?

Fat Boy
23.09.2020, 20.19

30-hampainen olisi hakusessa. Ei vaatine ketjun ohjuriin mitään muuutoksia. Liekö jostain muualta saisi, kun tuolla myyvät ei oota?En muista, minkä merkkinen ratas oli, mutta pyöräliike varustamolta hommasin 30 piikkisen rattaan vanhempaan levoon. Se tosin on yhä vaihtamatta, koska se ei mahdu rattaankeskiön ohi. 32:n saa pujoteltua pois irroittamatta rattaan keskiötä, mutta 30:n ei mahdu menemään. Pitäis siis hommata työkalu jolla kilkkeitä kiinni pitävän mutterin saa irti.

Graze
23.09.2020, 23.42
Ite oon naputellu jollain tylpällä terästapilla mutterin pois. Toki siinä yksi kulma hieman kärsii mutta piiloonhan se jää.

TeeVee
24.09.2020, 17.57

30-hampainen olisi hakusessa. Ei vaatine ketjun ohjuriin mitään muuutoksia. Liekö jostain muualta saisi, kun tuolla myyvät ei oota?

Taitaa ketju ottaa kiinni rattaan kiinnityksiin, ainakin näin väittivät marmorilla. Pitänee pakan ja ketjujen vaihdon yhteydessä hommata Shimanon 11-lehtinen, jossa sitten isompi ykkönen.

Vonikka
24.09.2020, 20.20
Noniin! 4 välivuoden jälkeen taas uusi yritys pyöräilylle. Edellinen kaatui puhtaasti siihen että kunto ei vain riittänyt ajoihin ja mielenkiinto karisi pois.

Nyt meni tilaukseen itselle Turbo Levo Expert ja vaimolle koitetaan joko perus tai Comp versio löytää. Josko tämä tästä sitten lähtisi :)

Fraatti
27.09.2020, 08.55
Spessuihin tulossa OTA päivitykset, tuolta mukaan beta ohjelmaan...
https://www.emtbforums.com/community/threads/request-for-%E2%80%9Cover-the-air%E2%80%9D-fw-update-beta-testers-levo-kenevo-gen-2.15857/

TeeVee
27.09.2020, 09.54
Ihan aiheellista kehitystä. Viimeisimmän moottoripäivityksen (jota en kyllä ole asentanut talutusavustimen halvaantumisen vuoksi) osalta paikallinen marmori oli jo perimässä listahintaa tästä operaatiosta. Otti päähän ja laitoin Spessulle palautetta. Olivat kuulema yhteydessä liikeeseen.
Täytyykin mielenkiinnolla seurata kuinka homma etenee.

Fraatti
27.09.2020, 10.33
Vähän hapokkaampi reissu joka ei mennyt ihan jalkojen pyörittelyllä... :cool:

https://www.relive.cc/view/vevYD8N5rJq

grebe
27.09.2020, 11.36
Ihan aiheellista kehitystä. Viimeisimmän moottoripäivityksen (jota en kyllä ole asentanut talutusavustimen halvaantumisen vuoksi) osalta paikallinen marmori oli jo perimässä listahintaa tästä operaatiosta. Otti päähän ja laitoin Spessulle palautetta. Olivat kuulema yhteydessä liikeeseen.
Täytyykin mielenkiinnolla seurata kuinka homma etenee.Hyvä myyjä-asiakas -suhde on arvokas asia. Siihen kannattaa pyrkiä molemmin puolin. Kerro sitten miten kävi.

Fraatti
27.09.2020, 13.58
Onkos kukaan tehnyt X01/XX pulttipäivitystä sramin GX tai NX vaihtajaan?
Tuossa muutama ketju mikä käsittelee asiaa.
https://www.rotorburn.com/forums/index.php?threads/gx-eagle-shitty-shifting-solved.315442
https://forums.mtbr.com/drivetrain-shifters-derailleurs-cranks/xo1-derailleur-bolt-gx-eagle-1102087.html
e (https://mtbengineer.blogspot.com/2019/06/sram-quietly-updating-eagle.html)dit. korjattu oikea linkki
https://mtbengineer.blogspot.com/2019/11/improving-sram-gx-derailleur-with-parts.html

Ennen
https://youtu.be/s-N1RpCFrZ0

Jälkeen
https://youtu.be/yht2D4yOBI8

Itse tilasin huvikseen X01-vivun, GX-vaihtajan sekä tuon paremman pultin.

grebe
28.09.2020, 11.36
Vähän hapokkaampi reissu joka ei mennyt ihan jalkojen pyörittelyllä... :cool:

https://www.relive.cc/view/vevYD8N5rJq

Hapokas reissu tosiaan, jos keskinopeus oli 12,5 ja keskisyke 138. Jäi vähän kiinnostamaan ukosta ja akusta otetut wattitunnit. Kivannäköistä maastoa kyllä poljettavaksi.

grebe
28.09.2020, 11.39
Täytyykin mielenkiinnolla seurata kuinka homma etenee.

Tuosta talutinavustimen halvaantumisesta. Eilen pari kertaa tarvitsin avustinta. Oli niin liukasta, että mm. pitkät puiset rappuset eivät menneet ylös sutimisen vuoksi. Ekat 5 sekuntia napin painaminen on turhaa odottelua, sen jälkeen vasta löytyy vetoja avustimesta niin, että siitä on hyötyäkin. Eli hieman ärsyttävä, mutta ei mikään showstopperi tuo muutos.

Pete K2
28.09.2020, 11.45
Birgitta on mun lähipolkuja. Pirkanmaan röllipolkujen aatelia. Siellä sykettä ei niinkään nosta vahva reiden käyttö vaan joka suuntaan jumppaaminen fillarin päällä sekä runsas sähköpyörän tunkkaus pahimpien kivikoiden yli.
Usein myös pelottaa niin että tangosta tulee puristettua niin että kädet rupeaa puutuun ja voimat loppuun käsistä, joka ei sitten helpota ajamista yhtään. :)

TeeVee
28.09.2020, 13.14
Tuosta talutinavustimen halvaantumisesta. Eilen pari kertaa tarvitsin avustinta. Oli niin liukasta, että mm. pitkät puiset rappuset eivät menneet ylös sutimisen vuoksi. Ekat 5 sekuntia napin painaminen on turhaa odottelua, sen jälkeen vasta löytyy vetoja avustimesta niin, että siitä on hyötyäkin. Eli hieman ärsyttävä, mutta ei mikään showstopperi tuo muutos.

Oletko siis päivittänyt moottorin uusimpaan versioon?
Avustimen tarve vaihtelee tietysti käyttäjien mukaan. Itselleni se on ollut tarpeellinen, kun tulee koluttua fillarin kanssa sellaisiakin mäkiä, joissa olisi hankalaa edetä kävellenkin.

MiG-77
28.09.2020, 13.34
Oletko siis päivittänyt moottorin uusimpaan versioon?
Avustimen tarve vaihtelee tietysti käyttäjien mukaan. Itselleni se on ollut tarpeellinen, kun tulee koluttua fillarin kanssa sellaisiakin mäkiä, joissa olisi hankalaa edetä kävellenkin.

Minulla on uusin versio ja se avustin toimii kuten Grebe mainitsi -> Alkuun ihan hengetön ja sit jonkin ajan jälkeen melkein sama kuin ennenkin (mutulla, niin vähän tarvinnut että aika vähän kokemusta ylipäätään...).

Fraatti
28.09.2020, 13.59
Hapokas reissu tosiaan, jos keskinopeus oli 12,5 ja keskisyke 138. Jäi vähän kiinnostamaan ukosta ja akusta otetut wattitunnit. Kivannäköistä maastoa kyllä poljettavaksi.

Kyllä tuo syke näytti käyneen useampaan kertaan tuolla +170, maksimi mitä oon nähnyt tässä kesän aikana pyöräillessä on ollut 182. Nopea vauhti syönee sekä akkua että ukkoa nopeasti. Reidet ja akku oli molemmat tyhjiä reissun jälkeen.

Blevo taitaa laskea lepotauot pois sykkeistä ja matkoista. Nyt oli pakko pysähtyä välillä vaikkei se yleensä tapana olekaan.

https://i.imgur.com/gTc6CTY.png
https://i.imgur.com/0kX2F3J.png

Birgitanpolku on noin 50km lenkki tuossa Lempäälässä/Tampereella/Pirkkalassa. 20 vuoden aikana suosio on pitänyt siitä huolen että tuo näkyy myös maastossa. Eikä tuota ole tuohon kuntoon saaneet sen liiemmin sähköpyöräilijät, maastopyöräilijat vaan ihan retkeilijät/kävelijät. Mielenkiintoisimmat paikat näyttävät tälläiselle.

https://i.imgur.com/TijxQF5.png

Näköjään pahimpia paikkoja meinataan nyt kunnostaa.
https://i.imgur.com/OUllGrG.png

Birgitta on mun lähipolkuja. Pirkanmaan röllipolkujen aatelia. Siellä sykettä ei niinkään nosta vahva reiden käyttö vaan joka suuntaan jumppaaminen fillarin päällä sekä runsas sähköpyörän tunkkaus pahimpien kivikoiden yli.
Usein myös pelottaa niin että tangosta tulee puristettua niin että kädet rupeaa puutuun ja voimat loppuun käsistä, joka ei sitten helpota ajamista yhtään.

Tuo on mukavaa paikkaa käydä vähän haastamassa itseään. Itseasiassa tuo lenkki taisi olla yksi haastavimmista mitä on tullut ajettua ja kyllä tuo velikin tokaisi että pisin 12,5km mitä on ajanut kun saavuttiin lempäälän jäähällille. Saattaapi olla että vauhtia oli alkuun vähän turhankin paljon joka vei mehuja heti kärkeen. Ja tuli tuolla reissulla ensimmäiset rakotkin käsiin joten kai siitä ohjaustangostakin joutui pitämään kiinni...

Tuossa on reitti mitä voi käydä koittamassa. :)
https://trailmap.fi/?share_code=20639476615002

Fraatti
28.09.2020, 14.05
Spessuihin tulossa OTA päivitykset, tuolta mukaan beta ohjelmaan...
https://www.emtbforums.com/community/threads/request-for-%E2%80%9Cover-the-air%E2%80%9D-fw-update-beta-testers-levo-kenevo-gen-2.15857/

Jahas, nyt tuli viestiä että olen päässyt beta testaajaksi. Katsotaan mitä sieltä sitten tulee...

grebe
28.09.2020, 14.08
Joo on päivitetty se walk moden tappoversio. Hienolle näyttää toi reitti. Olisi kiva joskus kokeilla.

Arto griinari
29.09.2020, 09.20
Mulla 2020 turbo levo comp,ajettu n1200km ja hyvin on pelittänyt.Nyt otin siihen tuon uusimman päivityksen,spessun mukaan joku buki edellisessä versiossa.
Mielestäni tällä päivityksellä tehoja on kyllä pudotettu,tuntui vaisummalta kun ennen.
Tietysti siihenkin tottuu ajan myötä.
Kävelyavustin muuttuikin sitten totaalisesti,nyt lähes käyttökelvoton.
Vielä yksi huomio joka kaikkein pahin.
Akku näyttäisi tyhjenevän nopeammin entiseen verrattuna.N.60 km vaihtelevassa maastossa ajetulla lenkillä ennen akkua jäi 25-30%,nyt uudella päivityksellä 12%.
Tätä pitää vielä testata lisää.
Jos näin olisi tämä päivitys oli kyllä melkoinen harppaus huonompaan suuntaan.
Myös ulkomaiselta EMTB fooruilta löytyi viestiä runsaammasta akun kulutuksesta.
Onko kellän vastaavaa kokemusta?

MiG-77
29.09.2020, 14.30
Mulla 2020 turbo levo comp,ajettu n1200km ja hyvin on pelittänyt.Nyt otin siihen tuon uusimman päivityksen,spessun mukaan joku buki edellisessä versiossa.
Mielestäni tällä päivityksellä tehoja on kyllä pudotettu,tuntui vaisummalta kun ennen.
Akku näyttäisi tyhjenevän nopeammin entiseen verrattuna.N.60 km vaihtelevassa maastossa ajetulla lenkillä ennen akkua jäi 25-30%,nyt uudella päivityksellä 12%.

En kyllä ole huomannut mitään muuta kuin tuon työntöavustimen. Sekin toimii enemmän kokeiltua siten että sinun pitää
työntää sitä pyörää se avustin pohjassa 5-10s jonka jälkeen vasta lähtee avustamaan kunnolla (about samalla lailla kuin aikaisemminkin). Jos suoraan kokeilet paikaltaan niin se ei avusta oikein yhtään ja eikä siihen tule sitä tehoa lisää. Tai sitten se on joku muu vastaavanlainen juttu, mutta aina tuo tehokkaampi avustus ei tule kyllä itselläkään kehiin (toki edelleenkin itselle työntöavustus on lähinnä turhake).

grebe
29.09.2020, 21.46
Ei ole akun kestossa tapahtunut mitään havaittavaa ainakaan päivityksen vuoksi. Ei kyllä akun iänkään puoleen. Vajaa 6 tonnia ajettu -19 mallilla ja pisimmät siivut on reilu satku, jolloin 700 wh akku jossain 20 hujakoilla. Kuntokin on varmaan kohentunut, joten mahdoton mitään tarkasti sanoa. Tehot on myös tallella, turboa tosin vähän loivennettu asetuksista, niin onnistuu paremmin selvittää hankalat paikat.

Fraatti
30.09.2020, 06.24

Päivityksen jälkeen tehostusten asetukset voivat olla muuttuneet, ainakin itsellä muuttui. Kannattaa tarkistaa ne ja käynnistää vielä varuiksi muutoksen jälkeen pyörä uudestaan.

Fraatti
30.09.2020, 06.25
Joo on päivitetty se walk moden tappoversio.

Tuota minäkin epäilen. Saas nähdä koska pääsee ajamaan uuden softan pyörään. 30.9 lupailtiiin jotain lisäinfoa.

TeeVee
30.09.2020, 07.57
Tuota minäkin epäilen. Saas nähdä koska pääsee ajamaan uuden softan pyörään. 30.9 lupailtiiin jotain lisäinfoa.
Pidähän meitä ajan tasalla. Mukava lukea ihan suomeksikin tästä mahdollisuudesta.

Rytky
30.09.2020, 09.07
Vähän off-topic ja silkkaa spekulaatiota : Noita Brosen moottoreita on varmasti jossain saksanmaalla testipenkeissä kiinni, missä niitä kiusataan yötä päivää kunnes hajoo.
Noita tuloksia odotellessa Spessu lupasi 4 vuoden takuut, että kauppa käy. Testi tulosten edetessä säädetään uusilla softaversioilla sitä miten moottoriin annostellaan virtaa,
eli kiihtyvyys ja jerkki arvot. Näin päästään tilastollisesti hyväkyttävään esimerkiksi 10% tai 20% moottoreista hajoo takuuaikana.

TeeVee
30.09.2020, 09.51
Väkisinhän tuollainenkin tulee mieleen. Onneksi moottorin päivitys ei ole takuuajan jatkon edellytys. Omalla kohdalla marmorin ensin pyytämä maksullinen päivitys taisi olla lopulta onnekas asia, kun ei tullut kiirehdittyä. Motti pelaa talutusavustimineen hyvin, eli ei ole päivitystarpeita sen suhteen.

Herou8
30.09.2020, 14.49
Onko onnistunut renkaan koon vaihto 2000:n päivityksen yhteydessä?

MiG-77
30.09.2020, 15.16
Onko onnistunut renkaan koon vaihto 2000:n päivityksen yhteydessä?

Mulla olivat vaihtaneet 2000:een vaikka en edes pyytänyt. Piti viedä takas että laittavat kohdilleen kun mittari näytti sitten mitä sattuu ja se ärsytti enemmän kuin se muutaman km/h avustushyöty.

grebe
30.09.2020, 19.15
Vähän off-topic ja silkkaa spekulaatiota : Noita Brosen moottoreita on varmasti jossain saksanmaalla testipenkeissä kiinni, missä niitä kiusataan yötä päivää kunnes hajoo.
Noita tuloksia odotellessa Spessu lupasi 4 vuoden takuut, että kauppa käy. Testi tulosten edetessä säädetään uusilla softaversioilla sitä miten moottoriin annostellaan virtaa,
eli kiihtyvyys ja jerkki arvot. Näin päästään tilastollisesti hyväkyttävään esimerkiksi 10% tai 20% moottoreista hajoo takuuaikana.

Aika moista spekulaatiota. Kyllä moottorin heikot kohdat jo tiedetään, sekä softabugi, joka edesauttaa hihnan hajoamista. Itse ajan varmaan 99% ajoista jollain muulla kun turbolla, ja silti toinen mosa menossa. Ei se huipputehon tiputus juuri kestävyyteen ainakaan minun tapauksessa vaikuta. Hihnan lisäksi yksi hajoava osa on yksisuuntainen laakeri kammen akselilla, joka mahdollistaa polkemisen. Sitä ei moottorin rääkkääminen ainakaan suoraan hajota. Testipenkkiin tarvittaisi myös joku ulkoinen voima, jotta testi kuvaisi edes jotenkin normaalikäyttöä.

Tuo takuupidennys on kyllä järkevää. Vanhojen mallien kauppa käy ja kun uudet mallit tulee, niin uuden hankinta onnistuu, koska käytetyt ovat vielä takuun alla ja taatusti menevät kaupaksi nekin. Kaikilla ei ole varaa ostaa 5-10 tonnin pyörää joka kolmas vuosi, jos ei saa vanhasta vielä käypäistä hintaa. 2022 malleja odotellessa...

grebe
30.09.2020, 19.23
Ainiin. Jos ostatte Lupinen C14 takavalon, muistakaa ostaa myös se liitinosa. Ei tule valon mukana.

Ja se 38,6 mm klamppi on hieman liian pieni supistuksen kohdalta. Se kiristyy satulaputkea vasten aika kovin jättäen itse rungon ja satulaputken liitoksen löysälle. Näin ainakin SW kuiturungossa. Alumiinisessa saattaa toimia, en tiedä. Eli itse joudun ohentamaan hiomalla hieman sitä supistusta, että satulatolppa kiristyy oikeasta kohtaa. Muuten oikein oiva valo. Piuhan saa myös ihan hyvin moottoritilaan linkun juuresta, josta jarruletku sukeltaa moottorikopan sisään.

ebike-harrastelija
30.09.2020, 21.57
Muuten oikein oiva valo.

Hintaan nähden voisi jopa todeta, että tosiaan syytä ollakin erittäin oiva valo. [emoji6]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200930/d43766f1805481a05b88b2c730d9afda.jpg

Fraatti
30.09.2020, 21.59
Hihnan lisäksi yksi hajoava osa on yksisuuntainen laakeri kammen akselilla, joka mahdollistaa polkemisen. Sitä ei moottorin rääkkääminen ainakaan suoraan hajota. Testipenkkiin tarvittaisi myös joku ulkoinen voima, jotta testi kuvaisi edes jotenkin normaalikäyttöä.

Tuo taitaa olla suurempi hajomisen syy kuin hihna. Voisi kuvitella että tuolle myrkkyä ovat kaikki iskut mitä voisi tulla kun moottori pyörii täydellä teholla ja esim esteiden tms takia renkaan pyörintänopeus muuttuu äkillisesti. Samoin täydellä teholla rytyyttäminen muutenkin. Uudemmalla softalla mielestäni ramppi tehon nostoon on pidempi eikä moottori hyökkää aivan samalla tavalla.

Sprag clutchia löytyy myös metallisilla sisäosilla(häkki) mutten tiedä onko nekään kestäneet sen paremmin.Toki valmistajan tapauksessa he pystyvät tekemään samaa laakeria eri mitoilla ja katsoa miten joku tietty moottorierä kestää.
Oma juttunsa on sitten kaikki ulkopuolinen lika mitä tuonne voi päätyä. Ja vesi. Tuolla kammen päässä ei tainnut olla edes stefaa eli vedelle on varsin esteetön reitti jos tuonne suihkuttaa vettä.
https://i.imgur.com/4xxX3JT.png

https://i.imgur.com/8mcRc4W.png

https://i.imgur.com/atHfzkq.png

https://i.imgur.com/1QgCTbS.png

grebe
30.09.2020, 22.19
Hintaan nähden voisi jopa todeta, että tosiaan syytä ollakin erittäin oiva valo. [emoji6]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200930/d43766f1805481a05b88b2c730d9afda.jpgOn se kallis etenkin halvempiin verrattuna, mutta en jaksa pelleillä akkuvalon kanssa toista talvea. Tohon vielä kympin adapteri päälle.

grebe
30.09.2020, 22.23
^^ Kytkimelle tekee varmasti kipeää, kun lyö kammen kiveen. Yllättävän paljon kestää nuo kuituset kammetkin iskuja. Löytyy kokemusta. On niitä tosin maailmalla hajonnutkin.

marex
06.10.2020, 17.49
Olisiko kenelläkään Levon tai Kenevon takanavan päivittäneellä vanhaa napaa "ylimääräisenä"? Itsellä 2018 Levo, josta tänään lenkillä meni takanavan akseli poikki (kyllä: poikki). En siis tarkoita 12x148 thru-axlea, vaan sitä navan sisällä olevaa alumiinista "pötkylää", jossa laakerit ovat (ks. oheinen kuva).

Laitoin jo uuden kiekkosetin tilaukseen, mutta vanhoja ei viitsisi pelkästään tuon vuoksi heittää menemään, sillä uudella akselilla (ja vaparilla) nämä alkuperäiset kiekot saa vielä vaikka nastarengaskäyttöön.

YV:tä tähän suuntaan, jos vanha napa löytyy hyllystä ja kyseinen osa on ehjä. Varaosalla on valitettavan huono saatavuus spessudiilereidenkin kautta.

https://villhon.kuvat.fi/kuvat/Mobiilikansio/s170200008.jpg/_small.jpg

Olisko kellään tietoa mistä sais tilattua Levoon juurikin tuon takanavan sisäakselin mikä näkyy kuvassa ?

Fraatti
13.10.2020, 10.50
Mission Controliinkin näyttäisi olevan tullut myös suomi kielivalinnaksi.

Betaohjelmassa näytti olevan suomi hyvin edustettuna. Mahtoiko osallisena olla 4 vai 5 osallistujaa, joka oli varsin iso määrä kokonaismäärästä. :cool:

Seuraavassa virallisessa softassa mikä tullee OTAna pitäisi olla tuo kävelytysmoodi fiksattu jollain tapaa.

hartsa24
14.10.2020, 09.03
Heps,
Tekeekö porukka mitään huoltoja tuolle moottorille? Vai ajetaanko sillä vaan niin kauan ku kestää/vikaantuu..

Fraatti
14.10.2020, 10.29
Heps,
Tekeekö porukka mitään huoltoja tuolle moottorille? Vai ajetaanko sillä vaan niin kauan ku kestää/vikaantuu..

Ei tuolle voi tehdä mitään. Moottori on sinetöity ja sinetin avaamisen jälkeen takuu on kaput. Kovaa ajoa vain.

Paineellinen vesi kannattaa pitää kaukana moottorista.

Fat Boy
14.10.2020, 15.43
Ei tuolle voi tehdä mitään. Moottori on sinetöity ja sinetin avaamisen jälkeen takuu on kaput. Kovaa ajoa vain.

Paineellinen vesi kannattaa pitää kaukana moottorista.

Toki tilanne muuttuu, kun takuu on loppu. Youtubesta löytyy hihnanvaihtovideota ja kyllä sen joku laakeroikin. Mutta itse en lähde asiassa ihmeemmin ennakoimaan. Jos alkaa pahasti ääntelemään, niin sitten saatan kokeilla. Riippuu laitteen senhetkisestä iästä.

Fraatti
14.10.2020, 23.28
Toki tilanne muuttuu, kun takuu on loppu. Youtubesta löytyy hihnanvaihtovideota ja kyllä sen joku laakeroikin. Mutta itse en lähde asiassa ihmeemmin ennakoimaan. Jos alkaa pahasti ääntelemään, niin sitten saatan kokeilla. Riippuu laitteen senhetkisestä iästä.

Laakerointi tai hinnanvaihto ei ole kummallinen juttu. Nyt kun näissä moottoreissa(2019/2020) on 4v takuu niin tietenkään ei kannata itse tehdä mitään. Vapaakytkintä, kiristintä ja hihnaa (useampi kerros ja 1,5mm leveämpi) on muutettu tässä ajansaatossa.

grebe
15.10.2020, 17.33
^ Ei taida kuitenkaan onnistua ilman erikoistyökaluja. Varaosien saanti voi myös olla oma urakkansa. Tässä asiassa olisi kiva olla väärässä.

Fat Boy
15.10.2020, 18.04
Vanhempaan moottoriin löytyi jonkinlainen listaus tarvittavista laakereista, ei sen puoleen tekemätön paikka. Joitain erikoistyökaluja saattoi vaatia, muttei pitäisi olla mitään sellaista, joita ei tehtyä.

Mutta, eri asia, kannattaako. Paikallinen kauppias väitti, ettei vaihtomoottorikaan mikään tolkuttoman kallis ollut. Toivottavasti ei tartte asiaa selvittää.

Graze
15.10.2020, 21.05
Vanhemmassa Brosessa laakeritkaan kaikki ei ole sitä mitä numerot sanoo, vaan on jotain speciaalia mukana. Ei hymiöö. Olen yhden purkanut, laakerinvaihdolla ei selvinnyt kun akselissakin kulumaa. Neulakehä-laakeri jossa rullat suoraan akselin pinnassa.

grebe
15.10.2020, 22.31
Muistelin, että olen videolta Mag S remppaa ihmetellyt. Löytyikin nopeasti haulla: https://www.youtube.com/watch?v=nrOSzJKhhTw

Fraatti
16.10.2020, 19.13
Kohta tässä Levossa ei ole vanhaa kuin runko. :)
Mitäs päivityksiä porukka on tehnyt pyöriinsä?

Tässä RS 35 keula vaihtui 160mm Lyrik ultimateen kun tuo 35 oli niin tahmea ja hakkasi käsille.
Jarrut code RSC:n. Ergon tupit kun joko tottumattomuudesta tai RS 35:sta johtuen ranteet tulivat kipeäksi. Takaiskariin tuli tuo MegNeg siinä toivossa että siihen olisi tullut lisää progressiivisuutta.
Satula vaihtui SQlab 6OX:ksi tänään kun hanuri ei tottunut tuohon vakio jakkaraan 1200km aikana vaippahousuista huolimatta. Samassa rytäkässä renkaiksi tuli misukan ewildit siinä toivossa että märille keleille tulisi hiukan lisää pitoa.
Vaihtajaan ja vipuun on tulossa vielä päivitystä GX vaihtajan ja X01 vivun muodossa. Samalla vaihtajan kiinnityspultti vaihtuu X01 malliseen...
Ainiin, ja Lupinen SL-X tuli myös asennettua tuohon.

https://i.imgur.com/ByLUgz0.png

grebe
16.10.2020, 22.48
Kind Shockin satulatolppa ja Lupinen valot molempiin päihin. Muuten on vaihdeltu kuluvia osia tarpeen tullen. Myös moottori on kuluva osa.

@koowee
17.10.2020, 10.46
Lupinen SL-X tuli myös asennettua tuohon.

Oliko sähköjen ottaminen pyörästä suoraan Lupinelle hankala homma?

Fraatti
17.10.2020, 13.14
Oliko sähköjen ottaminen pyörästä suoraan Lupinelle hankala homma?

Johdon pujottaminen tuonne alas moottorille on hankalin homma. Koko jutussa taisi menä rauhallisesti touhuten hiukan toista tuntia.
Itse laitoin aluksi valon kiinni tankoon ja ohjausnamikan tuonne tupin taakse. Sitten tuo läpivientimuovi irti tuosta mistä vaijeri ja jarruletku menee rungon sisälle. Ruuvi on tuossa kuvassa piuhojen takana.
https://i.imgur.com/Atj1EGa.png

https://i.imgur.com/9EwpxC1.png

Sitten pujotin tuosta läpiviennistä teräslangan (hitsauskoneen lanka) tuonne iskarin taakse asti. Tuohon teränlangan päähän tein lenkin mihin teippasin jeesusteipillä sitten lupinen johdon pään. Johdon päästä otin o-renkaan pois asennuksen ajaksi ettei se rikkoonnu(jää teippiin kiinni). Tuolla sai sitten nypättyä piuhan tuonne iskan taakse asti. Iskarin yläpultin otin irti että sinne sai hiukan tilaa lisää. Piuhat jäi lopulta tuonne iskarin taakse noin. Tuo läpivientikappale mikä tuosta lähtee moottorille päin ei näyttänyt lähtevän helposti irti joten pujotin tuosta saman hitsauslangan pään vain sitten moottorille tuolta välistä ja nyppäsin sielä moottorin päästä taas kaapelin eteenpäin.
https://i.imgur.com/kW0Q1zD.jpg

Jotta moottorille pääsee käsiksi pitää kampi ottaa irti. Se lähtee pyörittämällä kammen päästä olevasta kuusiokoloruuvista vaan tarpeeksi aukipäin. Lisäksi koppaa pitää kiinni muutama kuusiokoloruuvi. Tässä kuvassa moottorin virtajohto on pois tieltä. Kaapeli tuli tuolta samasta paikasta kuin nuo muutkin johdot.
https://i.imgur.com/T5QFFYq.jpg

Vihreä paikka on etuvaloa varten ja sitä peittää kumitulppa. Tulppa nyhdetään irti ja piuha tungetaan sitten tuohon vihreään liittimeen. Liitin on rekenteeltaan melko heiveröinen ja sen kanssa pitää olla tarkkana että liitin menee paikoilleen oikeassa asennossa. Ja tietysti o-rengas laitetaan liittimen päälle jos on otettu pois liitimen päältä.
https://i.imgur.com/kOU2U8K.png

Sitten vain kaikki kasaan päinvastaisessa järjestyksessä. Tuo läpivienti tuolla rungon yläosassa on melko ahdas mutta kaikki kolme johtoa kyllä mahtuvat sieltä ilman läpivientikappaleen modaamista. Kiinnityspulttia laitettaessa paikoilleen kannattaa katsoa tarkkaan pultin oikea suunta vaikka siitä toisesta läpiviennistä ettei väännä kierteitä tuolta. Ja voila, valot pelaa.

Ainoana valona tuolla ei kyllä mielestäni pärjää jos koluaa teknisiä polkuja missä on kasvillisuutta lisäksi ja paljon muutenkin maasatomuotoja. Tällöin on hyvä olla lisäksi valo myös kypärässä joka helpottaa ajoa huomattavasti.

Fraatti
17.10.2020, 13.22
Kind Shockin satulatolppa ja Lupinen valot molempiin päihin. Muuten on vaihdeltu kuluvia osia tarpeen tullen. Myös moottori on kuluva osa.

Mikä tuossa vakio satulatolpassa oli vikana? Lopettiko se toimintansa vai päivitit parempaan? Täytyykö/voiko noita(vakiota) muuten huoltaa jollain tapaa?

Mulla satulatolpan kanssa oli sellainen ongelma että se ei meinannut nousta ylös asti vaan jäi ajoittain sentin pari vajaaksi. Luulen että tämä johtui siitä että pyörä oli ollut demopyöränä liikkeessä ja satulan korkeutta oli säädetty useaan otteeseen. Ja todennäköisesti väännetty pultti vielä liian kireään. Tämä aiheuttaa sen että tolpan ulkokuori muuttaa hiukan muotoaan ja tolppa ei toimi enää normaalisti kun clamppi on kiinni. Kiristelin tuota useaan otteeseen eri tiukkuudelle ja lopulta se että käänsin clampin toisinpäin ja kiristin sen 4Nm sai tuon pelittämään ilman että se hirttää kiinni ylös noustessaan. Vakio kireys taisi olla 5Nm. Momentteja varten löytyy oma avain eikä kyse ollut rannemomentista...

grebe
17.10.2020, 15.58
Mikä tuossa vakio satulatolpassa oli vikana? Lopettiko se toimintansa vai päivitit parempaan? Täytyykö/voiko noita(vakiota) muuten huoltaa jollain tapaa?

Mulla satulatolpan kanssa oli sellainen ongelma että se ei meinannut nousta ylös asti vaan jäi ajoittain sentin pari vajaaksi. Luulen että tämä johtui siitä että pyörä oli ollut demopyöränä liikkeessä ja satulan korkeutta oli säädetty useaan otteeseen. Ja todennäköisesti väännetty pultti vielä liian kireään. Tämä aiheuttaa sen että tolpan ulkokuori muuttaa hiukan muotoaan ja tolppa ei toimi enää normaalisti kun clamppi on kiinni. Kiristelin tuota useaan otteeseen eri tiukkuudelle ja lopulta se että käänsin clampin toisinpäin ja kiristin sen 4Nm sai tuon pelittämään ilman että se hirttää kiinni ylös noustessaan. Vakio kireys taisi olla 5Nm. Momentteja varten löytyy oma avain eikä kyse ollut rannemomentista...Command postissa oli pykälittäin korkeuden säätö. Uutena vaihdoin heti pois. Paholaisen keksintö mun mielestä.

Toisessa fillarissa 8 vuotta vanha KS Lev. Siihen hommasin varaosia ja tein täydellisen remontin. Ehjä oli ja ehjäksi jäi. Netistä yllättäen löytyy videoita huolloista, jos kiinnostaa enempi.

Jhs
17.10.2020, 19.19

Itselläni vähän sama juttu. Level T:t vaihtuivat Code RSC:ksi, kun Lapissa huomasi jarrutehon riittämättömyyden. Rockshox Gold 35 vaihtui ZEB Ultimateksi, aikalailla samoista syistä kuin sinullakin. Ergon tupit myös. Vaihtajana juuri tuo GX, mietin sitä kiinityspultin vaihtamista. Lupinen SL-SF edessä. On muuten yllättävän mukava työmatkafillarissa, kun on yksi valo vähemmän ladattavaa.

MegNegiä olen itsekin katsellut, mutta toisaalta voisi ehkä myös päivittää takaiskarin joksikin Rockshoxin Super Deluxe Ultimateksi jossain vaiheessa. Lokasuojatkin näyttävät hyvin samoilta tuossa pyörässä kuin minulla. Onko tuo uudempi vai vanhempi sicomtb? Itselläni on se vanhempi. Jos nastarenkaksi hommaisi Suomi Tyresin piikkisiat, pitää katsoa mahtuvatko vielä pyörimään...

Fraatti
18.10.2020, 13.05
Itselläni vähän sama juttu. Level T:t vaihtuivat Code RSC:ksi, kun Lapissa huomasi jarrutehon riittämättömyyden. Rockshox Gold 35 vaihtui ZEB Ultimateksi, aikalailla samoista syistä kuin sinullakin. Ergon tupit myös. Vaihtajana juuri tuo GX, mietin sitä kiinityspultin vaihtamista. Lupinen SL-SF edessä. On muuten yllättävän mukava työmatkafillarissa, kun on yksi valo vähemmän ladattavaa.

MegNegiä olen itsekin katsellut, mutta toisaalta voisi ehkä myös päivittää takaiskarin joksikin Rockshoxin Super Deluxe Ultimateksi jossain vaiheessa. Lokasuojatkin näyttävät hyvin samoilta tuossa pyörässä kuin minulla. Onko tuo uudempi vai vanhempi sicomtb? Itselläni on se vanhempi. Jos nastarenkaksi hommaisi Suomi Tyresin piikkisiat, pitää katsoa mahtuvatko vielä pyörimään...

Itse halusin pitää juomatelineen vielä toiminnassa niin ei ollut oikein intoa vaihtaa takaiskaria kokonaan. Ja toki tämä päivitys ei maksanut kovin paljoa verrattaen koko iskarin vaihtoon.

Huomenna pitäisi tulla vaihtaja ja vipu. Silloin pääsee näkemään samalla paljonko tuo pultti vaikuttaa. Täytyy laittaa raporttia.

Sicomtb on alkukesästä ostettu joten lienisikö sitten v2. Mitään ongelmaa noiden kanssa ei ole ollut vaikka renkaan ja lokarin välissä ei paljoa väliä olekaan. Istuvuus ja ulkonäkö 110.

Fraatti
18.10.2020, 13.26
Command postissa oli pykälittäin korkeuden säätö. Uutena vaihdoin heti pois. Paholaisen keksintö mun mielestä.

Toisessa fillarissa 8 vuotta vanha KS Lev. Siihen hommasin varaosia ja tein täydellisen remontin. Ehjä oli ja ehjäksi jäi. Netistä yllättäen löytyy videoita huolloista, jos kiinnostaa enempi.

En ole tiennytkään että tuollaisiakin on jotka ei ole portaattomia. Näköjään joka mallissa tuo on erilainen. Karvalakkimallissa vm 2020 on ollut M-runkokoossa 3cm lyhyempi liikematka kuin esim comp mallissa käytettävässä hissitolpassa. Joskus kun tuosta aika jättää niin täytyy varmaan ostaa sitten pidemmällä matkalla oleva. Tosin eipä tuohon kyllä ole osannut kaivata lisämatkaa vaan nykyinen on riittänyt mainiosti.

Kaverin gianttiin kun vertaa niin siinä vipu on huomattavasti herkempi käyttää kuin tuo oma TranzX dropper. Toki tässä omassa hissitolpassa ei ole satulassa sivuttaisuuntaista klappia samalla tavalla kuin tuossa giantin mukana tulleessa hissitolpassa. Jo nyt jotain huonoa keksii niin se on tuo vivun jäykkyys.

2020 turbo levo
SEATPOST TranzX dropper, 34.9mm, XS-S: 100mm, M: 120mm, L/XL: 150mm Travel
2020 comp
SEATPOST X-Fusion Manic, infinite adjustable, two-bolt head, bottom mount cable routing, remote SRL LE lever, 34.9mm, S: 125mm, M/L: 150mm, XL: 170mm
2020 expert
SEATPOST Command Post IRccCommand Post IRcc, 16-position micro-height adjustable, two-bolt head, bottom mount cable routing, remote SRL lever, 34.9mm, S: 130mm, M/L/XL: 160mm of travel

2020 turbo levo
SEATPOST TranzX dropper, 34.9mm, XS-S: 100mm, M: 120mm, L/XL: 150mm Travel
2021 comp
SEATPOST X-Fusion Manic, infinite adjustable, two-bolt head, bottom mount cable routing, remote SRL LE lever, 34.9mm, S: 125mm, M/L: 150mm, XL: 170mm
2021 expert
SEATPOST RockShox Reverb AXS, 30.9mm, S: 125, M:150, L/XL: 170mm

grebe
18.10.2020, 14.02
^Joo niin vaihtelee. 2019 S-Worksissä oli toi "Specialized Command Post, 34.9mm, 130mm of travel (Size: Small), 160mm of travel (Sizes: M/XL)"

Varmaan niillä tolpilla on rakenteellisia eroja, jonka vuoksi on jouduttu valitsemaan eri liikematkoista sopivat.

Portaalliset toimii vaikka ylös alaisin, koska ne ei ymmärtääkseni sisällä öljyä, jonka varaan satula lukittuu. Ja varmaan joku pieni painonsäästö tuolla voidaan saavuttaa.

Jhs
18.10.2020, 18.27
Huomenna pitäisi tulla vaihtaja ja vipu. Silloin pääsee näkemään samalla paljonko tuo pultti vaikuttaa. Täytyy laittaa raporttia.

Sicomtb on alkukesästä ostettu joten lienisikö sitten v2. Mitään ongelmaa noiden kanssa ei ole ollut vaikka renkaan ja lokarin välissä ei paljoa väliä olekaan. Istuvuus ja ulkonäkö 110.

Jes. Odotan mielenkiinnolla raporttia pultin vaikutuksista.

On se sitten varmaan se sicomtb v2. Taisi se tulla joskus vuodenvaihteessa tuo versiomuutos. Itselläni on se ykkösversio, pitää nastarenkaiden kanssa testata, riittääkö vapaa tila vai ei.

Fraatti
18.10.2020, 21.37
Jes. Odotan mielenkiinnolla raporttia pultin vaikutuksista.

Vakiona NX-vaihtajalla ja vakiopultilla välystä on noin 5mm. Huomenna tulee vaihtaja niin samalla menee uusi pultti paikoilleen.
https://i.imgur.com/smSxmpe.png
Vitteeo aiheesta: https://streamable.com/18clc6

ElBike
18.10.2020, 21.52

Tässä RS 35 keula vaihtui 160mm Lyrik ultimateen kun tuo 35 oli niin tahmea ja hakkasi käsille.
Jarrut code RSC:n. Ergon tupit kun joko tottumattomuudesta tai RS 35:sta johtuen ranteet tulivat kipeäksi. Takaiskariin tuli tuo MegNeg siinä toivossa että siihen olisi tullut lisää progressiivisuutta.
Satula vaihtui SQlab 6OX:ksi tänään kun hanuri ei tottunut tuohon vakio jakkaraan 1200km aikana vaippahousuista huolimatta. Samassa rytäkässä renkaiksi tuli misukan ewildit siinä toivossa että märille keleille tulisi hiukan lisää pitoa.
Vaihtajaan ja vipuun on tulossa vielä päivitystä GX vaihtajan ja X01 vivun muodossa. Samalla vaihtajan kiinnityspultti vaihtuu X01 malliseen...
Ainiin, ja Lupinen SL-X tuli myös asennettua tuohon.

https://i.imgur.com/ByLUgz0.png

Päivitysrumbat suoritettu sen verran useasti että viimeisintä fillaria ostaessa säästin ja otin kunnon osilla kerralla. Kirpaseehan se verrattuna siihen että ostaa kompromissin ja kohta on puolet osista parempiin.

Fraatti
18.10.2020, 22.39
Päivitysrumbat suoritettu sen verran useasti että viimeisintä fillaria ostaessa säästin ja otin kunnon osilla kerralla. Kirpaseehan se verrattuna siihen että ostaa kompromissin ja kohta on puolet osista parempiin.

Compin minäkin nykytietämyksellä ostaisin muttei siitä mihinkään pääse että nämä on ihan pölhöissä hinnoissa. Taloudellisten seikkojen takia joutuu tekemään aina kompromisseja eikä tämä pyöräily ole ainut asia jota tuo koskee.

Ihan leppoisaa ja mukavaa hommaa tuo pyörän rassaaminen siitä huolimatta on.

@koowee
19.10.2020, 10.15
Johdon pujottaminen tuonne alas moottorille on hankalin homma. Koko jutussa taisi menä rauhallisesti touhuten hiukan toista tuntia...

Kiitoksia Fraatti erittäin hyvästä ohjeesta kuvineen! Tämä taitaa mennä omalle ostoslistalle nyt kun valoja pitäisi hieman päivittää

Fraatti
21.10.2020, 08.19
Tuossa on tuo X01-pulttipäivitys sekä GX vaihtaja.
https://i.imgur.com/YGHP3O3.png

Mittasin huvikseen vanhan pultin sekä uuden. Koossa ei ollut juurikaan eroa mutta lukitustapa oli erilainen. GX-vaihtajassa pultin piti paikoillaan sokka, joka on rakenne oli hiukan samanlainen kuin avain renkaassa. Piikki nurkan alle ja senkun pyörittää pois. X01-vaihtajan pultti lukittautui paikoilleen ainoastaan o-renkailla. Tuossa oli myös parempi suoja likaa vastaan kun GX:ssä(ja NXssä). Hiukan epäilin aluksi että mahtaako tuosta tulla kovinkaan suurta eroa välykseen.
https://i.imgur.com/Sgse8Lx.png

Samalla vipu vaihtui NX:stä X01:n.
https://i.imgur.com/ad1nrYs.png

Ja vaihtaja NX:stä GX:n. Oleellisimmat erot näyttivät olevan niittaukset vs akselit häkissä sekä häkin materiaali. GX-vaihtaja oli selkeästi keveämpi mutta saattaapi kyllä olla että NX häkki kestää teräksisenä paremmin. Ainakin solmuun menneen NX-häkin sai väännettyä metsässä sen verran oikoseksi että sillä pääsi vielä ajamaan pois. Sattaa olla että tuota alumiinista ei väännellä aivan samalla tavalla.
https://i.imgur.com/ez4Q46q.png

Vaihdoin jälkeen säädötkin olivat aivan älyttömän yksikertaiset. Vaijerin kireyttä kaks napsua ja avot. Vaihdot toimivat täsmällisesti ja ilman viiveitä tai muita hakemisia. Edellisen NX:n kanssa vaijerin kireyttä joutui hieromaan kohdalle ja siitä huolimatta ajoittain isommalle vaihtaessa oli välillä selkeää viivettä. Saattaapi olla että tuo pultti oli kaikista suurin syy ja sekä GX:stä ja NX:stä saa hyvän vaihtajan kun tuon vain päivittää. Toki eihän kaikilla niitä vaihtamisongelmia taida olla ollenkaan.

Tuo sama upgreidi tehtiin kahteen pyörään samaan aikaan ja molemmissa havainnot olivat samanlaiset.

Vaihtajan korvakkeiden suoruus katsottiin samalla tälläisellä diy henkisellä työkalulla. Kieroon vääntynyt NX-vaihtaja oli samalla vääntänyt korvaketta niin että toiselta puolelta mitta oli 6cm ja toiselta puolelta vannetta 10cm. Levossa korvake taitaa olla sen verran vahva että kovin herkästi tuo ei edes mene poikki vaan tuossa vaiheessa vaihtaja on jo aivan solmussa.
https://i.imgur.com/PHb2NhZ.png

Ketjuiksi tuli molepiin XX1:t.

Ja vielä renkaista puheenollen sen verran voi mainita että misukan ewildeissä on mainio pito märällä verrattuna spessun vakiokumeihin. Selkeä ero.

grebe
21.10.2020, 09.25
^Onko toi väljyys/klappi siis joku mallikohtainen tyyppivika? Kokeilin omasta 6 tkm ajetusta XX1 vaihtajasta tuota klappia, eikä siinä mitään löysää ole. Toki antaa periksi väännettäessä.

Hyvin usein se vaijeri on se ongelma, jos vaihdot tahmaa suuntaan ja toiseen. Toki säädöt voi olla myös pielessä. Harvemmin ne itsestään tosin muuttuu. Levossa vaijerin vaihto ei tosin ole ihan läpihuutojuttu.

Sulla alkaa tulla hintaa per kilometri jo pelkästään noista vaihdetuista osista. Mutta tämähän kuuluu harrastukseen :).

Fraatti
21.10.2020, 10.10
^Onko toi väljyys/klappi siis joku mallikohtainen tyyppivika? Kokeilin omasta 6 tkm ajetusta XX1 vaihtajasta tuota klappia, eikä siinä mitään löysää ole. Toki antaa periksi väännettäessä.

Hyvin usein se vaijeri on se ongelma, jos vaihdot tahmaa suuntaan ja toiseen. Toki säädöt voi olla myös pielessä. Harvemmin ne itsestään tosin muuttuu. Levossa vaijerin vaihto ei tosin ole ihan läpihuutojuttu.

Sulla alkaa tulla hintaa per kilometri jo pelkästään noista vaihdetuista osista. Mutta tämähän kuuluu harrastukseen :).

Joo, siis NX ja GX vaihtajissa suurin murhe taitaa olla tuo juurikin kuvattu pultti. X01 ja XX1:ssä se on jo tuo minkä vaihdoin tuonne tilalla. Jos reilun 20€ pultilla saa vaihtajasta suurimman klapin poistettua niin mikä jottei. Samat muutokset tehtiin molempiin pyöriin ja kokemukset samanlaiset. Toiseen vaihtaja vaihdettiin pakon edessä kun edellinen oli solmussa.

Oman käsityksen mukaan osasarjojen mennessä ylöspäin hinta nousee, paino kevenee ja todennäköisesti myös joissain osissa kestävyys heikkenee. Tälläisessä käytössä mielestäni muutamien kymmenien grammojen painolla ei ole mitään merkitystä. Varaosien hinnalla ja kestävyydellä sen sijaan on. Mainittakooon nyt vaikka että takapakoissa halpis painava karkaistu teräspakka kestänee paremmin kuin vaikka hipohipo alupakka. Samaa epäilen että NX häkki kestää kolhuja paremmin kuin GX ja siitä ylöspäin menevien sarjojen vaihtajien.

Itse ajelen maastossa missä on jatkuva riski tälläiselle. Viime lenkillä vaihtajan välistä sai ronkkia kahteen kertaan jotain risua. Jos solmuun menisi miltei 300€ vaihtaja niin suruhan tuossa tulisi puseroon. Tuo pirulainen kun käy vielä niin nopeasti ettei aina välttämättä kerkeä tekemään mitään. Tuossa 1250km aikana mitä tähän omaan pyörään on nyt kertynyt kilsoja on tuonne vaihtajan väliin jo usempaan kertaan joku mennyt niin että vaihtaja on vääntynyt yli lukitustapin. Ihmeenkaupalla se oli kuitenkin säästynyt vielä pahemmalta tuholta. Toki jos reitit ei mene tuollaisilla poluilla niin sitten riskikin lienee aika paljon pienempi.
https://i.imgur.com/LlrL7Dx.png
(kuva netistä, ei oma.)

Pikaisesti bikesteristä 11-vaihteiset vaihtajat maksavat seuraavasti:
SRAM XX1 Eagle 290€
SRAM X01 Eagle 235€
SRAM GX Eagle 105€
SRAM NX Eagle 75€

Onko XX1 miltei 4 kertaa parempi kuin NX? Tuskin.

Jos lompakkoa ajattelee niin muutahan järkeä tässä ei olisi ollut kuin kokeilla alkuun tuota pulttimuutosta että tuoko se jo itsessään halutun muutoksen vaihtamiseen joka oli hiukan arpomista välillä eikä esim niin täsmällistä kuin vaikka XT:ssä. Muistaisin lukeneeni jostain että pulttipäivityksen jälkeen joku ei ole huomannut NX vs kalliimmat vaihtamisessa mitään eroa. Rahat tämäkin harrastus kyllä nielee ongelmitta ja hintaa per km lienee aivan turha laskea pyörällä jonka hinta on >5000€ tms. Kilometrejäkin kertyy hiukan eritavalla maanteillä kuin kivikkopoluilla. Mutta kohta se päivittely lakkaa kun vaihdettava kama loppuu. :)

Vieläkun paremman ajovalon saisi kypärään jostain. Lupinesta tangossa ja fenixin HL60:sta kypärässä ei meinaa löytyä tarpeeksi lumeita +20km/h vauhdeille pimeillä poluilla.

grebe
21.10.2020, 10.29
Esim. SRAM XX1 pakat ei ole alumiinia. Vain suurin ratas on alumiinia, muut koneistettu yhdestä "puusta" eli teräksestä. Onko 250 euron pakka tai vaihtaja 4 kertaa parempi kuin 4 kertaa halvempi? En osaa sanoa, tuskin. 6 000 km takana, katsotaan nyt milloin menee vaihtoon. Eli en ihan allekirjoita tuota hinnan ja kestävyyden yleistämistä. XX1 ketju taitaa myös olla aika hyväksi todettu hinta/kesto -suhteen osalta.

Toki jos osia pitää vaihtaa kuin sukkia, syystä tai toisesta, niin halvemmat fiksumpia. Mitähän on tullut ajettua elämän aikana maastossa, vielä ei ole yhtään vaihtajaa pyörähtänyt taka-akselin ympäri tai korvaketta vääntynyt. Lähellä on ollut lukusia kertoja. Toki kun nyt leuhotan tällä asialla, niin se vaihtaja menee solmuun seuraavalla lenkillä.

Fraatti
24.10.2020, 11.04
Esim. SRAM XX1 pakat ei ole alumiinia. Vain suurin ratas on alumiinia, muut koneistettu yhdestä "puusta" eli teräksestä. Onko 250 euron pakka tai vaihtaja 4 kertaa parempi kuin 4 kertaa halvempi? En osaa sanoa, tuskin. 6 000 km takana, katsotaan nyt milloin menee vaihtoon. Eli en ihan allekirjoita tuota hinnan ja kestävyyden yleistämistä. XX1 ketju taitaa myös olla aika hyväksi todettu hinta/kesto -suhteen osalta.

Toki jos osia pitää vaihtaa kuin sukkia, syystä tai toisesta, niin halvemmat fiksumpia. Mitähän on tullut ajettua elämän aikana maastossa, vielä ei ole yhtään vaihtajaa pyörähtänyt taka-akselin ympäri tai korvaketta vääntynyt. Lähellä on ollut lukusia kertoja. Toki kun nyt leuhotan tällä asialla, niin se vaihtaja menee solmuun seuraavalla lenkillä.

Neulaspolut on pahoja noiden keppien suhteen. Ja paikat missä on suoritettu jotain hakkuita. Aina joku kepinpätkä vaanimassa että pääsisi jonnekin ketjujen väliin.

Olet oikeassa pakkojen suhteen. Mistähän lie olen saanut päähäni että osa olis alua. Ei ainakaan sramin tapauksessa.
NX
https://i.imgur.com/rcRe1rM.png

GX
https://i.imgur.com/sbkccNg.png

X01
https://i.imgur.com/yX4xLDc.png

XX1
https://i.imgur.com/Hh4uv56.png

hartsa24
29.10.2020, 16.04
Voi voi, niin oli sitten akku hajonnut itestään vuoden 2019 turbo levo comp mallista. Akku oli sisällä säilytyksessä ja täyteen ladattu.
Tänään sit meinasin lähteä ajaan niin mitään ei tapahtunut ku laitin akun kiinni ja koittin saada pyörän päälle. Sitten koitin laturia kiinni, niin akussa vilkku vaan yks ledi eikä alkanut lataan.
Akku paikalliseen liikkeeseen ja sieltä lähtee spessulle.. Katotaan mitä selviää vai tuleeko vaan uusi akku..

Vonikka
31.10.2020, 21.51
Joko porukka on kuullut uusien Levojen hinnoista? Tulevat muuttumaan 3.11. Sain juuri omat compit Liikkeestä ja esim niiden hinta tulee nousemaan 700eur niin kerrankin sattui sopivaan kohtaan pyörän osto.

svheebo
01.11.2020, 14.51
No kova on hinnan nousu, mistä tämän kuulit?

Fraatti
02.11.2020, 02.30
No kova on hinnan nousu, mistä tämän kuulit?

Saman kuulin minäkin että hinnat pompsahtavat noin 10% firmasta missä myydään ko. merkkiä.

Pete K2
02.11.2020, 06.35
Eikös spessu ole joka vuosi nostanut fillarien hintoja?
Jos fillari(levo) voittaa testit peräperää ja koko ajan myyjät joutuu myymään eijoota, niin eikös se ole merkki, että hintoja on varaa nostaa? Näin mä ainakin tekisin. Mullon fiilis että sähköavusteisten maastopyörien hinnat on muutenkin nousseet vuosi vuodelta. 2017 sai vielä ihan kelvollisen täpäri-e:n 4500 eurolla. Nyt näyttäis että melki 5500 eur pitää maksaa samantasoisesta.

svheebo
02.11.2020, 11.55
Saman kuulin minäkin että hinnat pompsahtavat noin 10% firmasta missä myydään ko. merkkiä.

No juu, kuulin nyt minäkin. Vaikkapa Turbo Levo comp tosiaan +700€. Ihan hullua. SL:n alucompin hinta pysyi samana.

Vonikka
02.11.2020, 14.03
Näyttää nyt hinnat olevan päivitettt ja kalliiltahan tuo kokonaisuus alkaa näyttämään. S-worksikin 14500eur niin kyllä kovasti hillitsee halua sinne suuntaan seuraavan vaihdon yhteydessä..

kuusto
02.11.2020, 15.55
Kävin noin 10 kotimaisen myyjän verkkokaupan hintoja katsomassa ja kukaan ei ole nostanu 2021 mallien hintoja?

Vonikka
02.11.2020, 16.43
Kävin noin 10 kotimaisen myyjän verkkokaupan hintoja katsomassa ja kukaan ei ole nostanu 2021 mallien hintoja?

Spessun omilla sivuilla uudet hinnat jo on ja eiköhän ne siitä päivity myös ajan kans kauppiaidenkin sivuille.

Jhs
05.11.2020, 17.28
Olen Spessun firmispäivitysten beta-testaaja. Täällä taitanee olla muitakin samassa testissä olevia. Päivitykset menevät nätisti ja nopeasti Mission Controlin kautta. Havaintoja uusimmasta beta-päivityksestä 7.4.0:

Päivitys meni noin viidessä minuutissa otana puhelimesta pyörään. Kävelyavustin palasi takaisin toimivaksi. Toimii oikein hyvin ja lähtee käyntiin heti, eikä hitaasti kuten 7.3.6 -päivityksessä.

Spessun sisäinen ANT-sensori vaihtaa nimeään "Speed & Cadencesta" E-bikeksi ja tarjoilee suoraan nopeutta, kadenssia, akun tilaa ja avustustasoa. Mielestäni hyvä muutos, vaikka pitääkin parittaa uudestaan ajotietokoneen kanssa.

Toivotaan, että päivitys tulee yleiseen jakeluun lähiaikoina.

Kivipallo
06.11.2020, 17.49
Reissuviikonloppu päällä, pyörä mukana, odotuksena pari hyvää pyöräilypäivää, saapuminen kohteeseen, pyörän purkaminen autosta, akku tyhjä, laturi unohtui kotiin...

Kyselen täältä että sattuuko foorumilla olemaan Lahti/Vääksy alueelta ketään laturin lainaajaa/vuokraajaa? Turbo Levo pyöränä. Paikallinen liike ei pystynyt tällä kertaa jeesaamaan kun heillä on vain uusien pyörien latureja.

Laita vaikka YV jos löytyy ja haluat jeesata!

i75n
07.11.2020, 12.56
Moro. Uusi sähköpyörä olisi hakusessa. Trek Rail 7 ja Spessun Turbo Levo Comp 2021 ovat tällä hetkellä rajautuneet vaihtoehdoiksi. Spessu olisi varmaan kaikin puolin se itseäni enemmän miellyttävä fillari, mutta siinä arvelluttaa vain yksi asia. Jos nyt oikein ymmärsin, niin siinä akun irroittaminen on tehty astettta vaikeammaksi, kuin Boschin PowerTube 625 akussa.

Itselläni ei mahdollisuutta ladata akkua varastossa, jossa tulen säilyttämään pyörää, eli siitä pitäisi ottaa akku joka reissun jälkeen irti ja ladata se sisällä. Lähinnä mietityttää, että onko tämä aivan totaallinen showstopper? Onko täällä ketään, joka joutuu iroittamaan Spessun akun säännöllisesti pyörästä ja lataamaan sen irti pyörästä? Pystyykö tämän asian kanssa elämään vai meneekö jossain vaiheessa hermot tuohon akun jatkuvaan ruuvaamiseen?

Votkins
07.11.2020, 13.06
Trekissä se on tehty hyvin helpoksi. Olen ladannut oman akun 40 kertaa sisällä ja systeemi toimii hyvin. Pyörien moottoreissa on myös jonkunkin verran luonne-eroa siten, että Boschin avustus saattaa tuntua tehokkaammalta. Kannattaa siihen kiinnittää huomiota koeajoilla jos ei vielä ole. Säädettävyys on Levossa huomattavasti parempi, mutta Trekin EMTB-moodilla ja sen tulevalla EMTB light-moodilla on kuski pysynyt onnellisena. Lopulta tietysti kaikki riippuu kaikesta.

i75n
07.11.2020, 13.13
Trekissä se on tehty hyvin helpoksi. Olen ladannut oman akun 40 kertaa sisällä ja systeemi toimii hyvin.

Tarkennatko vielä sen verran, että oliko sinun tapauksessa kyse siis Trekin vai Spessun akun lataamisesta sisällä? Boschin akku on itselleni tuttu ja sen lataaminen sisällä ei toki ole mikään ongelma, mutta tuon Spessun akun päivittäinen irttoittaminen hieman epäilyttää, että pystyykö sen kanssa elämään vai onko Bosch ainoa oikea vaihtoehto ihmiselle, joka ei pysty lataamaan akkua pyörässä?

MiG-77
07.11.2020, 15.44
Lähinnä mietityttää, että onko tämä aivan totaallinen showstopper? Onko täällä ketään, joka joutuu iroittamaan Spessun akun säännöllisesti pyörästä ja lataamaan sen irti pyörästä? Pystyykö tämän asian kanssa elämään vai meneekö jossain vaiheessa hermot tuohon akun jatkuvaan ruuvaamiseen?

Itselläni on Spessun 2020 ja otan siitä akun irti aina ja lataan sisällä. Pyörä sivuttain tai väärinpäin (pystyasennossa ei pysty akkua irroittamaan. Itse aina kaadan sivuttain vaihtaja ylöspäin) ja 1 ruuvi irti Spessun mukana kulkevalla työkalulla. Ei ole mikään showstopper vaikka Trekissä tuo on tehty helpommaksi.

Votkins
07.11.2020, 18.33
Tarkennatko vielä sen verran, että oliko sinun tapauksessa kyse siis Trekin vai Spessun akun lataamisesta sisällä?
Trekin lataamisesta oli kyse. Viestistäsi ei tullut suoraan ilmi, että se kombo oli tuttu. Siksi postaukseni just-in-case.

Fraatti
07.11.2020, 21.03
Voi voi, niin oli sitten akku hajonnut itestään vuoden 2019 turbo levo comp mallista. Akku oli sisällä säilytyksessä ja täyteen ladattu.
Tänään sit meinasin lähteä ajaan niin mitään ei tapahtunut ku laitin akun kiinni ja koittin saada pyörän päälle. Sitten koitin laturia kiinni, niin akussa vilkku vaan yks ledi eikä alkanut lataan.
Akku paikalliseen liikkeeseen ja sieltä lähtee spessulle.. Katotaan mitä selviää vai tuleeko vaan uusi akku..

En tiedä kuinka moni tietää että akulle paras varaustila säilytykseen on jossain 50-75% välissä. Tällä ei välttämättä ole mitään tekemistä sinun akkusi rikkoutumisen kanssa mutta kunhan kerron asiasta. Spessu näyttää käyttävän samsungin ja panasocin kennoja akuissaan.

Capacities:
- Specialized M2-700, 700Wh (3.6 kg, without Rockguard and Expander)
- Specialized M2-500, 500Wh (2.9 kg, without Rockguard and Expander)
- 700Wh battery available in the aftermarket and compatible with all MY19 Levo FSR models

Cells
40 high-quality cells in all battery packs (Samsung and Panasonic cells)

- 700Wh: Type 21700 (40 pieces)
- 500Wh: Type 18650 (40 pieces)

Storage
Please store the battery with a charge level between 50-75%, in a dry and cool place (approx. 15 ° C / 59 ° F are generally very good for Li-Ion batteries). It is best to charge the battery every three months so that 2 or 3 battery LEDs (50-75%) light up green.

Guarantee
We give a 2-year guarantee and guarantee that a Levo battery will
hold at least 75% of its capacity after 300 charging cycles.
A charging cycle refers to a full charge, e.g. after 700Wh have been charged, the BMS (Battery Management System) adds 1 charging cycle to the battery. The battery aging is taken into account to count the charging cycles.
https://specializedeuropebvhelp.zendesk.com/hc/de/articles/360009535874-Turbo-Levo-MY19-Batterie-Informationen-

Giantin sähköpöyörien laturissa on nappi mitä painamalla lataus keskeytyy kun sopiva varaustila on saavutettu. Itse olen hoitanut asian niin että lataan aina etäkytkettävällä tp-link hs110 pistorasialla pyörää sopivan ajan jotta varaustila jäisi tuohon 50-70% väliin. Sitten ennen ajoa lataa akun loppuun asti.

https://cdn.verk.net/576/images/40/2_312288-407x667.jpeg

Kännyssä on sitten tuon kikkareen sovellus, Kasa millä saa joko kytkettyä tai sammutettua tuon pistorasian. Myös google home sovelluksella tuon kikkareen saa päälle.

https://lh3.googleusercontent.com/0Tb6btxIEPLe8tRCj7-iRhvLTpchfKfxpqRjfrGDavS3Tw-PADhh_H1L2Q9pArkRyUjf6_goaWaxb1XLw9q1Uu_v9uXEn_v4C c6Qh6jXIzKYyKU1JiW3UKnip2rQONJmTbguOiSt9yHiYSVp41f KEjj-Ov0tsT7Q_laiuLkBnCucXZPo4Lr5VxpcumU8ulscAqlI8_1Gfq-IM9SvnHLVk6dupjYVsrpyk2iwl58f_zSD7sYBorTjkRNSrg0hL o1wnKOnGNWGMump5Gpq8n17PMaQvyBAQJKOtAR7D0xa8JxLzmZ kUXFw97kj_o6PTQQnq36pL5u0XGbj5yrQ0GFJEQEAkNU0po_q-G2AfwSx2w12qkrcezPXTMTloW76-Eo86-VwND9P-xebH-P9CrevvfvioMbGoQqIPDUkdxyGwieOSYXg4mZw28AkeSwAkirI NvMoYUn_VV6a5scdYY2JAjkK5tXtKdxV16URsyrsgSOiBvDt8Y 3aTvNec1bqvJG8fwYj_Ojnealwp1pY_QE3xLz1o71MgJ7E5u49 s34Cic3RclBEhfnMDrUu-oXbZkOVJvmplEH2pshhWmLlwFyBKLrxNxPcRCtQo11YNxzrHnL dvlgDEZcfgMrDaeC-zfUNskjr6PTaYJm3Aeuw7M6M6KXD7R9tr7_FddrIaXOjE8_jDX oeqilaHzIiJRy8JQ=w306-h663-no?authuser=0

Softassa on myös ominasuus millä laturin voi ajastaa katkasemaan sähköt automaattisesti jonkun halutun ajan päästä. 3,5h latausajasta on helppo heittää lonkalta kauanko latauksen pitää olla päällä jotta haluttu varaustila saavutetaan. Sitten jos vaikka töissä tulee fiilis että taidankin lähteä illalla pyöräilemään niin latauksen voi käynnistää etänä.
https://lh3.googleusercontent.com/XwcQeKerL03CUM9imiw9a4celqSjGpiKnOuv3wmEqkaZEMmj1o 6rtiKLkDfKNDFIjREW5hKGZg6lY6OS4ObmkEyRK8sJxP8OkkHT gSxWKNQldt5I7tIP7QXfoeYOdlaU0EtnKmf8WH5SywHeNdlCKs qviARY5erhynRJOXVhoL-FsJOsHq0ueMbX1fOHMWnCHQOJi5k6dCYKO18dOTN4IpXFZgIkN mW6rJzx42hH_I5xOBZBg4liBsJCeQLgy9z5tQg8rUOQ65kE6B5 UisaRU-PMUt5rqtZ5fcZcdk9dm6TW5eDot5H7bfN14IMG1QGQJaKLyV4F 5ZOz7DQyMdnybxbUiw5dpbIAWvaBQhZnUJ3uvCdg6PdPJUyLW1 zf9lzxZlC0r-xToUCDgL589LCjvliv5oKPibg5ZB0AZglPPNs8EGnPCbpe7cVp EL_TzZibm1i8VuCqxZFT8-3cm-4ausUOaalIivWerWsrhxGfUYi1pfkJz75EVmew2kY7IVhK-fEZPFeUks_OLWFIW6RvTQotn9WXlRONhEKxGKlzB3XPr-4l90Zv-rUj9dE7EJ4ijhdmr9JRAbvfXSHLM-SwAz4CHdpeJ8EloVM-Hzvy6bY8qMWHNPQNOd1ekvyx5sVZD7m3XtBubVBKwdZ9w4q5Md wDihW5fQZa4G9l6rwkUbQcTNwODEHFooyKP3wqZg=w306-h663-no?authuser=0

Fraatti
07.11.2020, 21.22
Tyhjäksi ajaminen tappaa myös akun nopeammin.
https://i.imgur.com/iTs5iAy.png

Samoin korkea varastointilämpötila
https://i.imgur.com/WMYbVhd.png

Pete K2
08.11.2020, 06.17
Eikait tämä ihan näin vaikeata ole tämä akun kanssa toimiminen. Jos ajan säännöllisesti (2-3krt/vko), niin lataan aina täyteen. Jos tiedän että fillari jää seisoon pitemmäksi aikaa (semmosta hetkeä ei ole vielä tullut), niin jättäisin vähän vajaana säilytykseen.
Nämä on kuitenkin käyttölaitteita, niillä kuuluu ajaa eikä fiilistellä.

Lähetetty minun SM-N981B laitteesta Tapatalkilla

grebe
08.11.2020, 11.09
Jos akun käyttöiän optimointi onnistuu kätevästi ja sitä haluaa harrastaa niin sehän on vain kotiin päin. Jos pyörällä aikoo ajaa seuraavat 10-vuotta, kannattaa optimointiin ehkä jopa panostaa. Ehkä. Ei kuitenkaan kannata ajautua siihen, ettei raaski ikinä ladata akkua täyteen, ajaa sitä tyhjäksi, tai käyttää täyttä tehoa jne. Käytettäväksi nää on tehty.

Eilen ajoin 105 km 700Wh akulla, kilometrejä tähän mennessä yli 6 tuhatta ja käyttöikää 19 kk. Käytännössä range ei ole tippunut, vaikka kapasiteetti on Blevon mukaan enää 689/700 Wh. Pidän kyllä itsekin akun varauksen vajaana lenkkien välillä. Edellisenä iltana yleensä tulee ladattua akku täyteen, jos tiedossa on pitkä lenkki.

Fraatti
08.11.2020, 11.32
Jos akun käyttöiän optimointi onnistuu kätevästi ja sitä haluaa harrastaa niin sehän on vain kotiin päin. Jos pyörällä aikoo ajaa seuraavat 10-vuotta, kannattaa optimointiin ehkä jopa panostaa. Ehkä. Ei kuitenkaan kannata ajautua siihen, ettei raaski ikinä ladata akkua täyteen, ajaa sitä tyhjäksi, tai käyttää täyttä tehoa jne. Käytettäväksi nää on tehty.

Eilen ajoin 105 km 700Wh akulla, kilometrejä tähän mennessä yli 6 tuhatta ja käyttöikää 19 kk. Käytännössä range ei ole tippunut, vaikka kapasiteetti on Blevon mukaan enää 689/700 Wh. Pidän kyllä itsekin akun varauksen vajaana lenkkien välillä. Edellisenä iltana yleensä tulee ladattua akku täyteen, jos tiedossa on pitkä lenkki.

Itse en ole päässyt kuin 56km 500Wh akulla. Maasto,avustustaso ja nopeus vaikuttanee paljon kuinka pitkälle pääsee.

Tässä tuttavapiirissä on pari levoa. Toisessa akun kunto on 99% ja toisessa 96%(Blevo). Kumpikin pyörä kesällä ostettuja.

Itsellä ajoa tulee kerrasta kahteen viikossa tyypillisesti. Liekö tarvetta täydelle akulle sitten vaikka 75 päivänä vuodessa. Olkoot sitten nuo vajaa 300 päivää hiukan vajaalla latingilla jos siitä on akulle jotain hyötyä, eipä tuosta juuri vaivaa ole. Aika monella ajokerrat taitavat vähentyä talvea kohden jolloin säilytystä tulee enemmän.

KetjutOn
25.04.2021, 08.56
Tiedustelen Levo-porukalta onko normaalia, että ilman avustusta polkiessa polkeminen jarruttaa huomattavasti etenemistä? Käytännössä asian huomaa esim. loivaan alamäkeen polkiessa. Hyvin rullaa, mutta kun aloittaa polkemisen, niin tunttuu kuin trailerilla ylämäkeen polkisi. Sähköavusteisista pyöristä ei ole aiempaa kokemusta. Pyörä on tämän vuoden mallia S-Works. Vien kohta laitteen ensihuoltoon ja otan asian myös siellä esille. En ole vielä ladannut äppiä, jolla hienosäätöä kait pääsee tekemään. Hauska laite, jolla saa lisämotivaatiota liikuntaan.

Hippo04
25.04.2021, 12.04
Sähköavusteisista pyöristä ei ole aiempaa kokemusta.

Tämä. Pyörässä ei ole vikaa eikä se jarruta, päänuppi vaan tekee tepposet kun jaloista häviää se joku sata wattia avustusta.

Jokainen uusi sähköpyöräilijä törmää tähän. Onnea uuden pyörän johdosta ja kovaa ajoa!

KetjutOn
26.04.2021, 10.58
Tämä. Pyörässä ei ole vikaa eikä se jarruta, päänuppi vaan tekee tepposet kun jaloista häviää se joku sata wattia avustusta.

Jokainen uusi sähköpyöräilijä törmää tähän. Onnea uuden pyörän johdosta ja kovaa ajoa!

Kiitos. Opetteluahan tämä vielä on, mutta eiköhän sähköpyöräilyn salat tästä hiljalleen avaudu. Todella hauskaa hommaa kippurasarvipyöräilyn ohessa.

grebe
26.04.2021, 12.09
Onnea pyörän johdosta. Joku vois sanoo että kallis pyörä, mutta katotaan parin kolmen vuoden päästä, joko S WORKSin ovh on 19 999 €.

Itselläni vanha 19 mallia ja ainakin Rovalin takanapa jarjruttaa yllättävän paljon ilmassa pyöritellessä. Laakeritkin kertaalleen vaihdettu, ei muuttunut. DT240 navat pyörii kuin ajatus toisessa fillarissa. Se sähköpyörän massa tekee semmoista hitausmomenttia siihen menoon, että se jarruttaa liikkeen muutosta ja tuntuu kuin pyörä jarruttelisi menoa. Ja toki se ihan vähän jarruttaakin. Mutta eipä tuota kyllä enää huomaa, kun meno nousee yli 25 ja mottori ei enää avusta. Yhtä "raskaalle" tuntuu polkea alle 25 vauhdissakin ajaa pienellä avustustasolla.

KetjutOn
26.04.2021, 15.41
Onnea pyörän johdosta. Joku vois sanoo että kallis pyörä, mutta katotaan parin kolmen vuoden päästä, joko S WORKSin ovh on 19 999 €.

Itselläni vanha 19 mallia ja ainakin Rovalin takanapa jarjruttaa yllättävän paljon ilmassa pyöritellessä. Laakeritkin kertaalleen vaihdettu, ei muuttunut. DT240 navat pyörii kuin ajatus toisessa fillarissa. Se sähköpyörän massa tekee semmoista hitausmomenttia siihen menoon, että se jarruttaa liikkeen muutosta ja tuntuu kuin pyörä jarruttelisi menoa. Ja toki se ihan vähän jarruttaakin. Mutta eipä tuota kyllä enää huomaa, kun meno nousee yli 25 ja mottori ei enää avusta. Yhtä "raskaalle" tuntuu polkea alle 25 vauhdissakin ajaa pienellä avustustasolla.

Kiitos. Joo, tyyris oli. Eipä tarvitse heti olla päivittämäsä osia parempaan. Tehdasasetuksilla Eco-avustukslla pääsee helposti tasaisella 25h/km nopeuteen. Pitänee hommata Spessun äppi, niin voi hieman Eco-avustusta pienentää. Muut avustukset tuntuvat tässä kokemuksen vaiheessa olevan ok. Yli 25 km/h nopeuksissa avustuksen loppumisen huomaa kyllä hyvin, mutta luomuna hitaissakin nopeuksissa tuntuu selvästi vielä tahmaisemmalta.

grebe
26.04.2021, 17.10
Kiitos. Joo, tyyris oli. Eipä tarvitse heti olla päivittämäsä osia parempaan. Tehdasasetuksilla Eco-avustukslla pääsee helposti tasaisella 25h/km nopeuteen. Pitänee hommata Spessun äppi, niin voi hieman Eco-avustusta pienentää. Muut avustukset tuntuvat tässä kokemuksen vaiheessa olevan ok. Yli 25 km/h nopeuksissa avustuksen loppumisen huomaa kyllä hyvin, mutta luomuna hitaissakin nopeuksissa tuntuu selvästi vielä tahmaisemmalta.15/30/70 itselläni avustukset. Olleet jo pari vuotta. Jos uhkaa tulla yli satkun porukkalenkki, olen ecoa vielä tiputtanut 10-12 hujakoille.