Näytä tavallinen näkymä : Specialized Turbo Levo FSR kaikkine variaatioineen
Sivut :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
Onko foorumilla muita Levokuskeja? Omalla 6Fattiellä olen ajanut nyt vajaat 200 km ja ensihuolto teetätetty.
Minulle pyörä on ollut juuri sitä mitä sähköavusteiselta pyörältä hain. Halu ajamiseen on noussut aivan eri tasolle, lenkit pidentyvät ja saan pidettyä sykkeen alempana. Liian korkealle karkaava syke on minulle ongelma kaikessa urheilussa, sykkeet ei kestä pk-tasolla.
Täysjousto ja hissitolppa (jälkiasensin) olisi pitänyt olla jo edellisessä pyörässä... Tämä ihan yleisenä huomiona.
Voisin myöhemmin hieman raportoida akun kestosta kun saan enemmän dataa kerättyä. Ensimmäisessä huollossa ajettiin softapäivitys järjestelmälle.
Mission Control ohjaus-app tuomii hyvin ja antaa hyvin tietoa ajoista. Ainoa ongelma tuli kun työnantaja vaihtoi puhelimet Samsungin A5:een niin se ei yhdisty pyörän kanssa. Asia on selvityksessä.
Kaikin puolin olen tyytyväinen hankintaan tällä hetkellä.
Marko
Eilen tuli hankittua Turbo Levo Comp Fsr st29. Eipä nyt voi muuta kuin hehkuttaa ensimmäisten ajojen jälkeen. Mtn huomautettavaa en keksinyt, 120mm joustoa ensin epäilin mutta turhaan. Dropit, hypyt ja kivikkojuurakko menevät aivan kivuitta, eikä ole vielä ollut kuitenkaan pohjaaminen lähellä. Pyörä on ajoltaan tuttu koska itseltäni löytyy myös Stumpjumper comp fsr 29. Levo menee kuitenkin mielestäni huomattavasti vakaammin, johtuneeko sitten painosta, iskunvaimentimista tms. 29' renkaan ohjaus on tarkempi kuin 6fattien, niistä olen kokeillut sekä jäykkäperän että fsr:n. Kuivalla kelillä pitokin on vähintään riittävä, märällä en ole vielä ajellut. Se ehkä hivenen jännittääkin...Moottorin avustusta pystyy säätämään monipuolisesti, eikä eco-tasokaan ole mikään tuhnu. Itselläni se riittää jo niihin paikkoihin minne en omin voimin / taidoin ole päässyt. Normal-mode on riittävä mihin vaan ja turbo-modea kokeilin, ei ainakaan minulle tarpellinen metsäpoluilla. Toki näitäkin saa säädettyä sovelluksen kautta mieleisekseen. Jarrut ovat tehokkaat ollen samalla tunnokkaat. Ajamisen riemu on melkoinen. Marko tuossa ylempänä kertoi keskisyketason laskeneen, minulla taas päinvastoin. Eli verrokkilenkin jonka tein Stumpjumper fsr:llä, ajoin ensimmäisenä myös Levolla. Keskinopeus kasvoi, aika lyheni mutta keskisyke nousi 141->152. Silti ei tuntunut pahalta, lähdin vielä kaverin kanssa uudelle lenkille samointein. Ajoa tuli vajaa 4 tuntia ja akkua oli jäljellä 40%. Kilometrien karttuessa varmaan osaan kertoa lisää fiiliksiä.
Edit: Iskunvaimentimet olivat vielä ekoilla lenkeillä "joillain säädöillä", samaten sisurit paikoillaan. Viikonvaihteessa jos saisi litkuteltua kumit ja katseltua vähän jousitustakin. Siihen olisi oiva apu Specializedin Eki Vainikan näyttämä säätölaite, kytketään iskarin ilmapuolelle kiinni, puhelimesta appi auki, valitsee ajotavan ja alkaa ajamaan. Kertoilee sitten mitä keulassa / takaiskarissa tapahtuu, antaa vinkkejä säätöihin ja pisteyttää säätöjen onnistumista.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170608/466aa5f7f841e2e06057fb08f4a907d2.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170608/1a0d0dde1954a465b7ebf21716934834.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170608/e3ef236314c51c13486a184ce6a05348.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170608/7e04516f8a2ae4145289099d861886ab.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170608/790483cd4802a42786ea78510003735a.jpg
Muutama lenkki ajettu hymyssä suin... Levo FSR Comp 6Fattiellä.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14355099_1160234020681840_8506678265879334417_n.jp g?oh=d042717c5a5903330fada8d7dc082af3&oe=59DF6D16
^ Hieno väritys, vähän harmittaa kun ei saanut 29' tuolla värillä. Vaan onhan tuo harmaa / keltainen ihan tyylikäs. Tänään vaihdoin renkaat, alkuperäinen GC / Purgatory eivät oikein kestä kivikossa ajoa. Vaikka litkut renkaissa niin liki joka raapaisusta liemi lentää. Nyt alla on Maxxis Ardent exo 2,4'. Niistä kokemus luotettavana renkaana, Stumpissa alla samanlaiset. Hyvin rullaa pikaisen koeajon perusteella, fillari keveni samalla 200gr.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170616/56366b0260bde3320b1c05053ce15300.jpg
Livenä tuota harmaata/mustaa ei tahdo sähkäriksi edes herkästi huomata, musta kun hoikentaa! Oli nimittäin yhdellä porukkalenkillä tuollainen mukana ja vasta kun ihmettelin kyljessä olevia ledejä huomasin mistä kyse, erittäin tyylikäs vehje!
Tänään käytin pyörän ensihuollossa, positiivista ylläriä vapaarattaan osalta. Eli vapaarattaan runko on myös terästä, ei alumiinia. Odotettavissa pidempää elinikää. Kiekkoja vähän säädeltiin ja takakiekon laakereille pieni kirraus, sama homma oli stumpissa aikanaan. Huomenna kovaa ajoa Lopen Poronpolulla luvassa. Olen nyt ajellut eco-modella edelleen, vääntöä pudottanut 20% ja "polkemiseen reagointia" olen pudottanut yhden pykälän. Silti potkua piisaa tarvittaessa, ei sudi liian herkästi.
Tahko MTB 2017 tuli koluttua läpi Levolla. Akku riitti loistavasti 60km:n matkan, el granden "pääkallokyltin" kohdalla oli vielä 40% jäljellä. Eco-mode 20% ajoin kisan, moottorin vääntöä olin pudottanut 20% ja polkemisvasteen kohtaan"normal". Riitti itselläni loistavasti joka paikkaan. El granden porsastelin sitten ylös trail-modella, meni turhankin helposti. Kisan aikainen keskisyke oli minulla 152 ja maksimi 178. Ennen kisaa perjantaina ajelin El granden myös eco-modella, ei mitään ongelmia, syke mäen päällä 178, eli kyllä ihan töitä saa tehdä kumminkin. Ainut miinus tulee vauhdikkaissa epätasaisissa laskuissa, ketjut putoavat päältä todella helposti. Perjantaina lähti kerran ja kisassa 3 kertaa, ensimmäisen kerran ennen el grandea olevassa laskussa ja loppulaskussa sitten kahdesti. Niihin tuhraantui kyllä aikaa. Kovasti toivoisin valmistajan tekevän jotain tämän "ominaisuuden" poistamiseksi.
TuriMaas
02.07.2017, 23.03
Mulla on ollut vuoden päivät ja 1000 km Turbo Levo HT, jossa on ilmennyt ikävä ongelma. Jos ajaa isolla vaihteella loivaa ylämäkeä (watit reisistä), ketjut paukahtavat takarattaalta hetkeksi pois. Todella harmillinen ominaisuus, kun pamahtelee ja tuntuu ikävältä samaan aikaan.
Liikkeessä totesivat viime syksynä, että takarattaat olivat kuluneet liikaa. Sain uuden (vahvemman?) takapakan takuuseen, mutta nyt huomasin, että vaiva on uusiutunut.
Onko kellään muulla tällaista ilmennyt?
Noin 400 km ajon jälkeen ei ole ongelmia. Ketju ei hypi, eikä kulumista ole vielä havaittavissa. Ajan yleensä nopealla rytmillä. Saattaa vaikuttaa sekin, että vaihtaja ja pakka on X01/X1 sarjaa. Ketju pysyy ehkä kireämmällä ja materiaalikin saattaa olla parempaa pakassa.
Ilmeisesti Sinulla Exx on expert tai parempi malliversio? Katselin että ketju on sama, pakassa ja vaihtajassa on sitten eroa. Ketju ei ole venähtänyt vielä minullakaan eikä muutenkaan ole sanomista toiminnassa. Ainut tosiaan kun laskee vauhdikkaammin dh-tyyliin mäkeä alas jolloin ei tarvitse polkea niin ketju putoaa eturattaalta. Eturattaan yhteydessä olevaa ohjuria vähän säädin, en tiedä pystyykö Sram gx vaihtajan kireyttä säätämään.. Ketjun lyhentäminenkin saattaisi ehkä auttaa.
Tahko MTB 2017 tuli koluttua läpi Levolla. Akku riitti loistavasti 60km:n matkan, el granden "pääkallokyltin" kohdalla oli vielä 40% jäljellä. Eco-mode 20% ajoin kisan, moottorin vääntöä olin pudottanut 20% ja polkemisvasteen kohtaan"normal". Riitti itselläni loistavasti joka paikkaan. El granden porsastelin sitten ylös trail-modella, meni turhankin helposti. Kisan aikainen keskisyke oli minulla 152 ja maksimi 178. Ennen kisaa perjantaina ajelin El granden myös eco-modella, ei mitään ongelmia, syke mäen päällä 178, eli kyllä ihan töitä saa tehdä kumminkin. Ainut miinus tulee vauhdikkaissa epätasaisissa laskuissa, ketjut putoavat päältä todella helposti. Perjantaina lähti kerran ja kisassa 3 kertaa, ensimmäisen kerran ennen el grandea olevassa laskussa ja loppulaskussa sitten kahdesti. Niihin tuhraantui kyllä aikaa. Kovasti toivoisin valmistajan tekevän jotain tämän "ominaisuuden" poistamiseksi.
E-bike ketju ja ohjuri alle...
https://www.bike-discount.de/en/buy/exustar-kettenfuehrung-c-guide-alu-schwarz-411788/wg_id-1445
Joo, minulla on expert malli. Luulisin, että ketjusta voisi ottaa tarvittaessa yhden tai useampia lenkkejä pois. Näyttäisi olevan varaa lyhentää tarvittaessa.
Vähän päivitystä, pyörällä ajetaan ja pelaa loistavasti. Viikonlopuksi on tulossa lainaan shockwiz-laite, pääseepä kokeilemaan iskarinsäätöjä sen avulla.
Levossa tuppaa ketjut ainakin venymään aika reippaasti. Omaan Experttiin vaihdoin ketjut ekan kerran jo n.500-600km kohdalla silloin alkoi olemaan sen verran venyneet. Muuten on kyllä mahtava laitos ajaa metsässä ja työmatkaa. Omalla expertillä on nyt menty 1000km verran kun heinäkuussa ostin tuon. Kovasti kuumottelisi Kenevo vain. Silloin voisi myydä tuon Enduronkin tuosta nurkasta pois. Ei ole kauheasti Enduroa tullut liikutettua Levon jälkeen. Oikeastaan vain hissileikit on menty Endurolla.
Itse en ole saanut kertaakaan tippumaan ketjuja pois ajossa.
Spessun suositushan on, että noissa vaihdettaisiin ketjut 1tkm välein..
Olen itte vähän huono kaivamaan lisää tietoa. Onko noissa Turbo levo fsr comp fattie2017 vs 2018 malleissa minkälaisia eroja muutakin kuin väri? 27+ kokoisena
No eikös uudemmassa ole Brose-moottorin päivitetty, 15% tehokkaampi versio. Tehonsäädöt ovat tangossa ja kävelyavustimen nappi. Nuo ainakin.
No eikös uudemmassa ole Brose-moottorin päivitetty, 15% tehokkaampi versio. Tehonsäädöt ovat tangossa ja kävelyavustimen nappi. Nuo ainakin.
Itse en huomannut kauheasti eroa Kenevossa ja 2017 Levossa. Varsinkin uusi Levon moottori kun ei anna samalla tavalla tehoa ulos kuin edellinen versio niin tuntuu jopa tehottomammalle tuo uusi. Kävelyavustimesta en kyllä kauheasti löytänyt hyötyä. Tehonsäätöä kyllä napista kaipaa enemmän kun kun tuo voima leikkaantuu poikki tasan määritettyyn %. Eikä tule enempää kuten ennen.
E-MTB Magazine testasi uuden ja vanhemman version. Brose S:ssä ruostumattomat pultit, uudet magneetit, parannettu jäähdytys ja tiivisteet. Tietty voi itse säätää myös applikaatiosta moottorin käytöstä.
The Brose Drive S on the ‘Test Bed’, aka the tarmac
While we won’t refute the stats given to us by manufacturers, we definitely recognize that reality has to take precedence in testing. Thanks to support from ROTWILD, we had the exclusive opportunity to pit the Drive T directly against the Drive S on one bike. The testing was pretty straightforward. The bikes had to take on a 650 m long test loop with 82 meters of climbing and a 12% gradient. Using a GARMIN and a power meter we tried our utmost to maintain a consistent 80 pedal strokes per minute and 140 watts from the rider. In terms of our conclusions, we took the mean values from the two most consistent laps, which saw the new Brose Drive S clock 3:06 minutes, a full 20 seconds quicker than the older Brose Drive T.
Motor Rider’s power output Cadence Speed Total time
Brose Drive S 139 Watt 79 rpm 12.65 km/h 3:06.5
Brose Drive T 142 Watt 81 rpm 11.31 km/h 3:27.9
Vähän hämmästyttää että fillaritorilla on olovana montakin 2017 levoa myynnissä?? Itse en osaa syitä muutakuin arvailla. Päivitteleekö porukka tosiaan vuoden välein huvikseen ja sattumaa että just levo jne?? vai onko jokin huomattava parannus tulossa jossakin mallissa että kannattaa? Säästöä kun kun jokavuosi uusii fillarin? .. nuo on mun veikkauksia, eno saa lukita vastausta, onkos muita veikkauksia?
Itse poistin yhden sieltä, oli yksinkertaisesti jäänyt vain käyttämättömäksi. Näin runsaan parin vuoden Boschilla varustetun pyörän jälkeen mielenkiintoista vertailla.
Avustuksen tason määrittely on turhan monimutkaista ja tuntuu että Levo imuroi akkua tyhjemmäksi nopeammin - noin suurinpiirtein samalla avustustasolla. Kävin päivittämässä moottorin ja akun, katsotaan miltä nyt näyttää. Mission Control näyttää mielestäni aika suuria wattilukemia moottorista suhteellisen pienelläkin avustustuntumalla. Mutta tuo oli vielä vanhalla versiolla.
2018 malliin tullut tehonsäädin tangolla on kyllä tarpeellinen. Akusta on turhan hankalaa ja omassani on Garminin langaton ohjain joka on suoraan sanoen aika surkea. Napit ovat liian pienet ja tunnottomat ja komennon perille meno on välillä arpapeliä. Jostain luin että tuon tehonsäätimen voisi periaatteessa asentaa 2017 malleihinkin.
Muuten pyörä on kyllä mahtava, poljintuntuma on loistava ja pyörän geo sopii itselle oikein hyvin.
Jostain luin että tuon tehonsäätimen voisi periaatteessa asentaa 2017 malleihinkin.
Tuon kaukosäätimen saa Spessulta "lisävarusteena" vanhempiinkin malleihin.
Oma levo on myynnissä siksi että kenevo kiinnostaa. Jolloin pääsisi eroon toisesta pyörästä myös. Kenevolla voisi ajaa ne hissileikit mitä tulee ajettua.
Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
Vanhalla softa versiolla levo antoi huomattavasti enemmän avustusta kuin mitä määritetty. Tosiaan softa päivityksellä tuo muuttui. Itse tykkäsin enemmän että ei leikkaa niin jyrkästi tehoja pois.
Oma oli aluksi vanhalla softalla mutta moottorin vaihdon jälkeen tuli uudella softalla.
Sopineeko tuo uuden mallin tehonsäädin suorilteen, taitaa olla kuitenkin johdollinen versio ja ylimääräisiä reikiä ei 2017 rungossa ole? Mitenkähän tuo softan päivitys, lieneekö siitä hyötyä, ainakin nyt lukemani perusteella vanha kenties parempi? Parantaako akkukestoa softa mitenkään? Btw, nyt on itselläni tullut vasta vaivaiset 1500km ajoa, fillari toimii hienosti. Ketjut ovat pysyneet päällä, takajousitus oli tuoreeltaan itseni alla turhan kova. Ketjut myöskin alkuperäiset, eivät ole vielä venyneet 0,5% mittaan, milloin ne ajattelin vaihtaa. Yhden kunnon kurakeikan jälkeen kammet tuntuivat vähän nahkealta ajon jälkeen, meni ohi kun vain hetken pyöritteli. Miksi Sambella on moottori vaihdettu? Menikö laakerit vaiko jotain muuta?
Mulla moottori alkoi luistamaan eka ja sitten kun runttasi enemmän voimaa rutisi kunnolla. Jotain hajosi tuosta sisältä.
Okei, onko mielikuvaa paljon oli ajettu siinä vaiheessa?
Reipas 1000
https://www.bike24.com/p2179141.html Tossa Garminin ANT+ johdoton tehonsäädin Levoon.
Tuo Garmin on tiedossa, on vaan omaan makuun niin ruma ettei kiinnosta. Ja aiemmin mainittukin jo että toiminta epävarmaa.
Niinpä olikin. Mites tuollainen mittari, silläkin voi tehoasetuksia muutella mutta eihän sekään ergonomisin ole. https://www.bike24.com/p2221461.html
Aika jäätävä. Ei nyt kuitenkaan niin pakollinen tarvis ole säätönamiskalle. Sen pari kertaa kun on lennosta tarvinnut säätää niin on onnistunut akun namiskoistakin :)
Jos oikein muistan niin 2017levossa on liittimet suoraan tuolle spessun uudelle napille. Ainut ongelma ettei se johto mahdu suoraan ja eikä ole läpi vientiä...
Sent from my BTV-DL09 using Tapatalk
Tervehdys, mitkä olisivat raadin mielestä hyvät mutta halvat (kuitenkin samassa paketissa) olevat kiekot? Pitäisi hommata toiset niin voisi vaihdella nopeasti näissä muuttuvissa keleissä nasta- ja kesäkumin väliltä.
Rovalit (http://www.specialized.com/fi/en/roval-traverse-fattie-38-650b-148/p/130586?color=238991-130586) 599€
mallat jari
08.01.2018, 18.35
Oon aatellu hankkia Levon,mutta tuo akun kesto jos esim normi talvilenkki kestää noin 5 h niin selviikö jollain asetuksilla sellaisesta lenkistä.Vai kuinka pitkiä lenkkejä ootte päässeet tekee näillä pikku pakkasista.
Eilen ajeltiin 2h ja taisi mennä 30-40% akkua. Avustuksen määrästähän kesto riippuu paljon.
Parisen viikkoa sitten lenkki kesti 2.50 suurinpiirtein ja akku oli jo jonkin aikaa vilkuttanut viimeistä valoa. Loppumäkeen löin turbon päälle ja hiukka ennen huippua avustus loppui kokonaan. Puolisen kilsaa sitten ilman koneapuja kotiin. Keli oli sellainen ettei juuri rullannut eikä jaksanut ecolla pitkään ajaa. Nostin econ tasoa talveksi 20 -> 30 %. Nyt varmaan järkevämpi kuin voi välttää trail-tasoa pitempään. Riippuu minkälaiseen hankeen ittensä änkee.
Tervehdys,
millaista tankosäädintä tehoille olette käyttäneet/tykänneet? Ja mistähän saisi suht edullisesti? Vinkit otetaan vastaan kiitollisena. Ao. kuvassa näkyy aika toimivannoloinen simppeli säädin, saakohan Levoon?
http://14761-presscdn-0-15.pagely.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/sites/2/2017/05/Motoren-Vergleichstest-Web-vr-12-von-41-810x540.jpg
Itselläni ei ole tangossa säädintä, enkä välttämättä tarvitsekaan. 2018 malleissa sellainen on jo vakiona. Sen pitäisi käydä myös vanhempiin malleihin, mutta rungosta puuttuu reikä josta säätimen johdon voisi vetää.
opheinonen
02.04.2018, 21.29
Mitä ketjuja olette käyttäneet? Näyttävät kuluvan aika nopeasti.
Mitä ketjuja olette käyttäneet? Näyttävät kuluvan aika nopeasti.XX1 ketjuja itse olen käyttänyt.
Spessullahan on annettu suositus,että ketjut vaihdettaisiin 1200km välein sähköpyörissä.
Onhan tuo nopeampi kuluminen ymmärrettävää kun ketju saa tuplarasituksen jos kuskista irtoo sen 250w ja koneesta tulee toiset 250w, niin kyllähän se nopeemmin venyy..
Spessullahan on annettu suositus,että ketjut vaihdettaisiin 1200km välein sähköpyörissä.Mulla ei ole kestänyt yhdetkään ketjut tuota määrää Levossa. tullut venymä aina täyteen
Usein jaksan vieläkin hämmästellä, miten esim. moottorin nokka-akselit voivat pyöriä kulumatta alumiinisissa kooleissaan. Salaisuus on voitelu. Jatkuva öljykalvo pitää osat erillään ja estää kulumisen.
Fillarin ketjut on siitä ikävä kohde, että lenkeissä ei ole tiivisteitä ja siksi lika ja kosteus pääsee lenkkien sisälle - jos voitelu pettää. Itsellä on ketjut kerran menneet kerrasta kun ne pääsi kuivahtamaan, lähdin porukkalenkille ja vasta matkalla huomasin että ketjut pitää meteliä kun ovat niin kuivat.
Eipä siinä sitten jaksanut enää kotia kääntyä vaan ajoin jonkun 100km lenkin muiden mukana. Seuraavan lenkin alussa ketjut rupesi sitten rutisemaan kovaa seisaaltaan ajaessa. Silloin aloin kuljettaa satulalaukussa pientä Pedrosin öljypulloa kaiken varalta.
Sähköfillarissa tuo voitelu on vieläkin tärkeämpää ja kerran itselle kävi moka, että lähdin aamulla töihin ja ketjut tuntui kuivalta. Silloin ne myös kuluu nopeasti. Fillareihin on kehitetty ketjurasvareita ja kiinnostaisi kyllä virittää itsellekin sähköfillariin sellainen. Prätkässä ilman rasvaria ketjuilla ajeltiin semmonen 5000-7000km, mutta kun latoin rasvarin, ajoin seuraavaksi samoilla ketjuilla 20 000km ja ne oli iskussa vielä kun möin pyörän pois. Uskon että fillareissa rasvari toimisi myös mainiosti. Vähän enemmän pitää takavannetta pestä, mutta kun rasvarin säätää oikein, ei se paljon sottaa.
opheinonen
03.04.2018, 11.41
Ajelen yleensä Eco-moodilla=15%, ja rasvaan ketjut aina lenkille lähtiessä. Luulen, että venymään vaikuttaa paljon massa. Satakiloinen rasittaa huomattvasti enemmän kluin 75 kg? Täytyy kokeilla XX1:iä.
Alkuperäiset miulla KMC X11e ja samanlaiset ostin varalle. Vielä ei ole kulumisrajalle menneet reilun 800 km aikana. Itseasiassa A-tulkki mahtuu siinä ja siinä. Kevyt kuski mutta kovaa ajoa :)
Terve. Olen harkitsemassa sähköavusteisen pyörän hankintaa, ja Specializedin pyörät miellyttävät sen verran että jokin sieltä mallistosta tulee hankittua. Tarve on lähinnä työmatkafillarointi (10 km pyörätietä per suunta). Alunperin mietin Vado mallistoa mutta koeajettua Levoja, totesin että ehkä nälkä kasvaa pyöräilyn aloittamisen myötä ja metsäpolut voisivat jatkossa kiinnostaa myös. Valintaa tehdessä on tullut mieleen myös työmatkapyöräily talvella, johon kymykseni liittyykin: jos haluan ajaa talvella työmatkat, onko Levon fatbike ihan ehdoton, vai voisiko normirenkailla pärjätä talvella (siis talvirenkaiden kanssa)? Kiitos etukäteen vastauksista.
t.Aloittelija
Ajoin viime talven reilu kympin työmatkat perusmaastopyörällä, jossa muistaakseni 27.5 x 2.25" renkaat. Valtaosa reiteistä oli aurattuja, ja noin 3 aamua tiet oli lumisateen jäjiltä siinä kunnossa, että olisi läski ollut sujuvampi vaihtoehto. Tai sitten jotain parempaa eturengasta kuin ice spiker pro, jonka lumisohjokiemurtelu ei vakuuttanut. Mun ajot oli siis Helsingin alueella, talvi ja tiet voi olla kovin erilaisia muualla.
Edit: verrokkina minulla siis oli 6 vuotta talviajoa cyclocrossilla, johon verrattuna tää maasturilla ajo (ilman läskirenkaitakin) oli juhlaa.
Limppu85
16.04.2018, 03.57
Oletteko kukaan poistanut 25 km/h rajoitinta Levosta. Itsellä harkinnassa 2018 Specialized turbo levo fsr comp 6fattie. Onnistuuko tämä jotenkin pyörän ohjelmasta säätämällä kännykällä ?. Lähteekö takuu jos sen tekee ?. Mitä mieltä olette tuosta Brosen moottorista jos vertaa sitä vaikka Boschin CX moottoriin, onko tehokkaampi tai tuleeko herkemmin vikoja ? Levo tuntui koeajojen perusteella parhaalta ajaa. Mutta tuo moottori mietityttää hieman, että pärjääkö esim Boshin moottorille ?.
Mission controllilla ei pysty tuota 25km/h ohittamaan vaan vaatii toisen ohjelman. Rajottimen poistosta jää jälki muistiin ja takuu raukeaa. Koneesta saatta mennä remmi vaihtokuntoon hieman nopeammin ja tuo moottorin huolto maksaa ~600e..
Limppu85
17.04.2018, 15.49
onko tietoa ollaanko Specialized turbo levo fsr compista tulossa 2019 mallia milloin ?. Katselin että 2018 vuoden malli oli myynnissä jossain kaupassa Suomessa ainakin 2017 elokuussa. Eli olisiko 2019 malli tulossa ehkä samoihin aikoihin myyntiin tänä vuonna ?. Mietin että olisikohan sitä järkevämpi odotella, kun ostaa 2018 vuoden malli.
Eiköös tuo rajottimen poisto ohje löydy youtubesta
Jani Mahonen
19.04.2018, 11.29
Fillareihin on kehitetty ketjurasvareita ja kiinnostaisi kyllä virittää itsellekin sähköfillariin sellainen. Prätkässä ilman rasvaria ketjuilla ajeltiin semmonen 5000-7000km, mutta kun latoin rasvarin, ajoin seuraavaksi samoilla ketjuilla 20 000km ja ne oli iskussa vielä kun möin pyörän pois. Uskon että fillareissa rasvari toimisi myös mainiosti. Vähän enemmän pitää takavannetta pestä, mutta kun rasvarin säätää oikein, ei se paljon sottaa.
Pidä minua vanhanaikaisena, mutta omasta mielestäni rasvaaminen lennosta sotkee todella paljon fillarihommissa. Siinä vaiheessa kun siirryin itse siihen systeemiin, että lenkin jälkeen ketju rasvataan ja sitten kuivataan pinta, niin sotku on vähentynyt ihan älyttömästi, pyörä ja ketju pysyvät todella puhtaana kaikesta skegusta. Tietysti jos ketju kuivuu jatkuvasti lenkin aikana niin sitten ei auta mikään, on pakko alkaa rasvaamaan kesken lenkin.
Ketjurasva on helppo pestä vanteesta. Maastofillari on muutenkin likainen ja kuskikin helposti likaantuu, joten muutama ketjurasvatippa sinne tänne. Kun rasvari säädetään oikein, ei se sotke edes moottoripyörän vannetta juurikaan. Tottakai liika rasvaus sitten lentää keskipakovoiman ansiosta joka suuntaan.
Aiemmin ketjurasvan kanssa piti olla tarkkana, jottei vannejarrut menettäneet tehoaan. Nykyään on levyjarrut, joten vannekin saa olla vaikka minkälaisessa sotkussa. Taidanpa kehitellä prototyypin ja katsoa miten homma toimisi.
Limppu85
23.04.2018, 12.59
Tuo Spessun Brose S moottori mietityttää. Onko 2018 vuoden malliin korjattu asioita joita oli esim 2016. Katsoin jonkun videon jossa sanottiin Boschin CX moottorin reagoivan nopeammin ja että Brosen moottori ei alkaisi heti avustamaan että tarvitsee pyöräyttää kampea ensin kierros ennen kuin tapahtuu mitään. onko tälläiset korjattu jo uudempaan malliin ?. Koeajon perusteella en tälläistä huomannut 2018 vuoden mallissa ainakaan itse
Tuo Spessun Brose S moottori mietityttää. Onko 2018 vuoden malliin korjattu asioita joita oli esim 2016. Katsoin jonkun videon jossa sanottiin Boschin CX moottorin reagoivan nopeammin ja että Brosen moottori ei alkaisi heti avustamaan että tarvitsee pyöräyttää kampea ensin kierros ennen kuin tapahtuu mitään. onko tälläiset korjattu jo uudempaan malliin ?. Koeajon perusteella en tälläistä huomannut 2018 vuoden mallissa ainakaan itseEdes 2017 Levossa ei ole tommoista ongelmaa. Lähtee avustaa samantien
Mahtuuko 2018 turbo Levossa pyörimään 27.5x3" Fat Freddie talvikumit ?
Limppu85
28.04.2018, 22.45
Nyt on Spessun Levo ostettu ja täytyy sanoa että olen todella tyytyväinen tuohon Brose S moottoriin. Minkäänlaista viivettä ei ole ja todella hiljainen moottori. Olen ajanut Shimanon Steps 8000, Yamahan PW-X, Bosch CX ja tämän Brose S. Täytyy sanoa että Brose S tuntuu parhaimmalta. Myös Levo on pyöränä uskomattoman hyvä ajaa. Vaikea keksia parannettavaa.
Fat freddiet mahtuu. Olivat tosin turhan rouhealla reunanappulalla joten kapealla polulla tahtoi yrittää nousta ylös rännistä turhankin hätäsesti. Spessun omat 3" kumit jotka omassani oli alla, olivatkin lopulta lopputalven kiinni ja osoittautui paikoin paremmiksi kummeiksi
Onnittelut Limpulle hyvästä valinnasta. Ite ajelin koko talven vakio 2.8" kumeilla eikä ongelmia, kunhan väisteli kiiltävimmät jäät. Paitti eihän nuo spooreissa pidä yhtään vaan heittelee poikittain jos ajolinja osuu uran reunaan. Kelkkareiteillä pitoa oli kuin kesällä.
Fat freddiet mahtuu. Olivat tosin turhan rouhealla reunanappulalla joten kapealla polulla tahtoi yrittää nousta ylös rännistä turhankin hätäsesti. Spessun omat 3" kumit jotka omassani oli alla, olivatkin lopulta lopputalven kiinni ja osoittautui paikoin paremmiksi kummeiksi
Tämäpä hyvä juttu. Sitten ilmeisesti myös WTB Ranger 3" mahtuu.
Onkos muuten tuohon Turbo-Levoon isompaa akkua saatavilla? Johonkin toisen merkkiseen pyörään missä myös Brosen moottori saa 630Wh akun.
Sadetta tuossa pitää uusi Turbo Levo FSR Comp 6fattie - Ei pysty lähtemään heti ulkoiluttamaan tuollaisessa kelissä ;) Akku on pian ladattu, joten eiköhän sitä lähipäivinä pääse...
Nyt on Spessun Levo ostettu ja täytyy sanoa että olen todella tyytyväinen tuohon Brose S moottoriin. Minkäänlaista viivettä ei ole ja todella hiljainen moottori. Olen ajanut Shimanon Steps 8000, Yamahan PW-X, Bosch CX ja tämän Brose S. Täytyy sanoa että Brose S tuntuu parhaimmalta. Myös Levo on pyöränä uskomattoman hyvä ajaa. Vaikea keksia parannettavaa.
Itsellä taas oli tiukka taistelu Shimano vs Brose. Toisaalta tykkäsin enemmän Shimanon räjähtävämmästä menosta, eikä niin väliä millä vaihteella on. Brosessa taas sen vääntö ja käyttäyminen teknisessä maastossa oli itselle mieluisempi. Kunhan Spessun kanssa muistaa olla aktiivinen vaihteiden kanssa, niin ajaminen on hyvin samanlaista noiden moottoreiden kanssa.
Ja ehkä myös Shimano oli parempi >25km/h vauhdeissa. Mutta ei näillä jaloilla tuollaisia vauhteja paljon ajella anyway.
Itsellä kuitenkin kokonaisuus ratkaisi; osat, hinta, mitoitus, palvelu ja saatavuus - Yksi Spessu on aiemmin tallissa ollut, toivottavasti tämä on yhtä hyvä ja kestävä.
Itsellä taas oli tiukka taistelu Shimano vs Brose. Toisaalta tykkäsin enemmän Shimanon räjähtävämmästä menosta, eikä niin väliä millä vaihteella on. Brosessa taas sen vääntö ja käyttäyminen teknisessä maastossa oli itselle mieluisempi. Kunhan Spessun kanssa muistaa olla aktiivinen vaihteiden kanssa, niin ajaminen on hyvin samanlaista noiden moottoreiden kanssa.
Mikä Shimano-pyörä oli taistelun toinen osapuoli? Itsellä vähän sama tilanne ja vaikea päätös.
Ensisijainen ajatus oli, että on se mikä vaan, Shimanon moottori pitää olla, noin 4000eur budjetissa... Koeajoissa esim. Stevens E-Whaka+, Focus JAM2 Plus (ja pari muuta Focuksen mallia (malleja en enää muista)) ja Scott E-Spark 720. Etenkin tuo huono saatavuus (ja joissain muiden merkkien kaupoissa kovin nihkeä palvelu) vaikutti osaltani paljon, että budjetti petti - mutta nyt olisi kuitenkin aika hyvillä spekseillä pyörä. Eikä ihan rumimman näköinenkään :)
Mutta ajokilometrejä on vielä niin vähän, että voi niistä sanoa mitään. Tällä hetkellä ainoa negatiivinen asia on se, että jos on tarve ladata akkua irti pyörästä, niin saa ruuvata pitkän pultin irti, joka on hidasta ja ehkäpä vähän oldschool verrattuna muihin valmistajiin (eikä muuten estä varastamista sit yhtään) - Pidemmän päälle alkaisi nyppimään.
Kohta levolle tulee kevät. Kunhan vain englannista saapuu loput paketista niin pääsee testaa ;)https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180503/2af5967adfe929e276113417058da79d.jpg
Ensimmäinen lenkki takana:
Meno = ~30min mäkistä hiekka- ja asfalttitietä (11km / nousua 217m)
Paluu = ~1h, 2/3 hiekka- ja asfalttitietä ja 1/3 kallio/juurakko rymistelyä (11,6km / nousua 244m)
Käytössä matkan aikana 90%:sesti Trail-mode (lisäksi noin 9% Ecolla ja 1% Turboa) (tehoasetukset täysin tehdasasetuksissa)
= Täydestä latauksesta jäljellä 68% ajon päätyttyä
Huomioita: Laitoin liikaa rengaspainetta polkurymistelyyn (~1.7) ja keula pitäisi saada herkemmäksi.
Millaisia kokemuksia muilla; millainen rengaspaine voisi olla sopiva kompromissi kovempi pohjaisille siirtymille, mutta toimisi myös hyvin juurakkoisilla metsäpoluilla ja kallioilla?
Ai niin, olipa vähän ******** hauskaa teknisessä maastossa!!! Suosittelen!!! Hauskaa on ollut luomunakin, mutta tällä pääsee sellaisella vauhdilla, että ei mitään järkeä :)
^ Kokeile laittaa keulaan bottomless tokeneita.
Levoon pikkasen päivitystähttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180508/b2233977ffd1162dc0949d80d4aa3763.jpg
ooho! =) Hieno väritys, itsellä sama.
Millaiseen käyttöön pyörän hommasit, siis tarkoitan, että millaisia hyppyjä vedät, kun se tuossa päivityksessä oli kait ajatuksena? Mietin rungon ja keulan jne. kestävyyttä siis.
Enimmäkseen Levo on polku käytössä. Tottakai tulee hypittyä jne. Mutta Spessun Enduro on hissileikkeihin.
Pelkästään poluillakin tuo ttx toimii huomattavasti herkemmin kuin vanha float. Varsinkin kun kuski on miehen mitoissa niin joutu pitää kovat paineet niin herkkyys katosi.
Ensimmäisellä lenkillä tuli todettua, että nyt takapyörä ostuu kuin tauti juurakoissa. Myös keulaa on muokattu 160mm joustavaksi.
Kyllähän nuo kestää hyppyjä ongelmitta. Ainakin vielä on kestänyt ;)
'18 Comp Levo tuli hankittua. Vajaat kymmenen vuotta mentiin konepyörillä niin, että pyörien paino ja kuutiotilavuus pieneni jatkuvasti, mutta nappuloiden koko ja hauskuuskerroin kasvoi. Matkan varrella maastokelpoiset fillarit tuli myytyä pois, mutta ehkä tämä Levo on silti luontainen jatkumo. Pari lenkkiä takana ja epäilen tänä kesänä Kotarin saavan aika paljon lepoa tallissa.
Keulaan (RS Revelation) lähti RCT3-sisuskalut tilaukseen, kun en saanut sitä mieleisekseni, mutta muuten mentäneen ihan vakiokuosilla. Renkaat toki litkutin heti ja se menikin TL-ready -vanteilla ja kumeilla kerralla jiiriin.
https://villhon.kuvat.fi/kuvat/Mobiilikansio/IMG_4057.jpg/_medium.jpg
Täällä myös Spessun levon (ei comp.) omistaja ilmoittautuu. Tänään ekalle lenkille ja on mielenkiintoista verrata luomuun joka löytyy tallista. Molemmissa melkolailla samat osat. Pirun hienoja ainakin!
Päivitystä...täytyy sanoa, että onpas lysti laite. Aikalailla samoja reittejä pyyhdin menemään kuin aikaisemmalla luomulla, avg nopeus 10 -> 13km/h (traililla ajoa) ja avg. syke pysyi samana, joskin kroppa alkoi väsyä muualta kuin jaloista, sekä se yläosan hapotus mäissä leikkaantui pois suurilta osin. Pystyi painaa kokonaisuudessaan kovempaa ja soratien siirtymät kiva lepuutella tasaten sykkeitä.
https://farm1.staticflickr.com/967/28281206528_7582b2ee74_b.jpg (https://flic.kr/p/K67zp7)Spessu (https://flic.kr/p/K67zp7) by Joonas (https://www.flickr.com/photos/109475343@N04/), on Flickr
Kannattaa vaihtaa sintratut jarrupalat Levoon. Alkaa pyörä pysähtyä paremmin. Noitten alkuperäisten orgaanisten palojen kanssa ainakin omassa pyörässä oli vaikeuksia saada etupyörään tarpeeksi jarruvoimaa. Ehkä ne ovat märällä äänekkäämmät mutta myös paljon purevammat, kuivalla tosi hyvät eikä ääntele.
Mites muilla paukuttaa polkimet tai keskiö poluilla? Mulla on jo nyt tullut italialaisen Marcon tekemä hiilari bash plate (https://www.youtube.com/watch?v=bXJCjxbZcZY&feature=youtu.be) tarpeeseen, kun pari oikein hyvää moukkua on osunut keskiöön. Melkein pitää myös harkita lyhyempiä kampia (onko sopivia?) ja vielä entistäkin matalampia polkimia.
Mikäli tuo bash plate kiinnostelee, niin marco_perio@libero.it osoitteesta onnistuu tilaaminen englannilla Paypalia käyttäen. Kustannuksia kaikkineen 98 e.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180524/2fe3ac2f57af17ab0679320b8ef9c69e.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180524/abe95b47012afd0b34b3670c0dacd6b0.jpg
Etenkin kammet/polkimet kolisee jatkuvasti vaikka yrittää muistaa varoa. Kammet kun on leveämmälläkin, niin kurveissa pitää rullailla enemmän. Keskiön alta tyyppikilpikin on jo aika nirhautunut. Toki tuo pohjapanssari oli tiedossa. E-Mountainbike nettilehti testasi kampia 150-160-175mm ja 160 oli hyvä kompromissi. Ite voisin vaihtaa hieman alle 165mm jos löytyisi.
Itse tein muovista vastaavan - tietty vasta ensimmäinen kunnon kolhun jälkeen...
Mitkäs kammet tossa vakiona olikaan, voisi miettiä vaihtoa myös. Nitiseekö teillä keskiö/keskiössä olleskaan, itsellä nitisee ja natisee runtatessa, mistähän mahtaa johtua? Muuten ollut todella jees ja kivaa on joka kerta =)
Sen verran perehdyin aiheeseen vielä eilen, että tarve olisi ISIS-kammille, 0-offsetilla. Tällaisia löytyy mm. yksipyöräisistä, tosin niitäkin joutuu usein dremelöimään, että saa ne istumaan Levoon.
Kannattaa tarkistaa ettei moottorin muovien välissä ole kuraa voi aiheuttaa nitinää. Myös tarkastaa että moottorin pultit on kiinni kunnolla.
cyclomiha
26.05.2018, 16.02
Mites levoissa onnistuu akun irroitus latausta varten, onko työläs homma? En saa fillaria järkevästi lämpimään joten talviajan lataukset vaatii akun viemisen sisätilaan lämpöiseen ladattavaksi.
Yksi pultti auki akun yläpäästä ja akku on irti.
Kannattaa tarkistaa ettei moottorin muovien välissä ole kuraa voi aiheuttaa nitinää. Myös tarkastaa että moottorin pultit on kiinni kunnolla.
Joo-o, voi minua tyhmää, tietty olisi pitänyt noita pultteja vähän katsoa, otaksuin jotenkin luomupyörän tapaan, että jos nitisee keskiössä, niin jotain isompaa on. No tässä ei ollut; oli vain vähän löysillä pultit, vaikka lukitteella olivatkin. Sen verran hittiä olivat muoviposket saaneet, että parin etummaisen/alimmaisen kiinnityspultin läpiviennit muovisuojissa per puoli olivat rikkoontuntuneet. Mitähän nuo posket mahtavat maksaa? Toisaalta taitaa ekasta hitistä sitten mennä uudelleenkin, että onko hyötyä vaihtaa... Tuo kun olisi tehty alumiinisekoitteesta, niin painaisihan se 100g enemmän kuin muoviset, muttei hajoaisi ihan tolla tapaa... Varsinkin pakkasella toi muovi ei varmaan paljoa vaadi hajotakseen.
Joo-o, voi minua tyhmää, tietty olisi pitänyt noita pultteja vähän katsoa, otaksuin jotenkin luomupyörän tapaan, että jos nitisee keskiössä, niin jotain isompaa on. No tässä ei ollut; oli vain vähän löysillä pultit, vaikka lukitteella olivatkin. Sen verran hittiä olivat muoviposket saaneet, että parin etummaisen/alimmaisen kiinnityspultin läpiviennit muovisuojissa per puoli olivat rikkoontuntuneet. Mitähän nuo posket mahtavat maksaa? Toisaalta taitaa ekasta hitistä sitten mennä uudelleenkin, että onko hyötyä vaihtaa... Tuo kun olisi tehty alumiinisekoitteesta, niin painaisihan se 100g enemmän kuin muoviset, muttei hajoaisi ihan tolla tapaa... Varsinkin pakkasella toi muovi ei varmaan paljoa vaadi hajotakseen.Jotain 10e pintaan maksaa nuo muoviosat palaselta. Omassa on nyt toiset palat vasta. Pitkään oli gorilla teipillä kasassa.
Yksi pultti auki akun yläpäästä ja akku on irti.
No tarvii siinä vielä akkukaapeli repiä irti. Se onkin tuon integroidun akun ikävin puoli. Mutta hetkessä tuo menee, vähän menee vaan kädet likaisiksi.
No tarvii siinä vielä akkukaapeli repiä irti. Se onkin tuon integroidun akun ikävin puoli. Mutta hetkessä tuo menee, vähän menee vaan kädet likaisiksi.No samalla tavalla sen joutuu ottamaan irti kun lataa. Oletin että tuo on itsestään selvyys...
Joo-o, voi minua tyhmää, tietty olisi pitänyt noita pultteja vähän katsoa, otaksuin jotenkin luomupyörän tapaan, että jos nitisee keskiössä, niin jotain isompaa on. No tässä ei ollut; oli vain vähän löysillä pultit, vaikka lukitteella olivatkin. Sen verran hittiä olivat muoviposket saaneet, että parin etummaisen/alimmaisen kiinnityspultin läpiviennit muovisuojissa per puoli olivat rikkoontuntuneet. Mitähän nuo posket mahtavat maksaa? Toisaalta taitaa ekasta hitistä sitten mennä uudelleenkin, että onko hyötyä vaihtaa... Tuo kun olisi tehty alumiinisekoitteesta, niin painaisihan se 100g enemmän kuin muoviset, muttei hajoaisi ihan tolla tapaa... Varsinkin pakkasella toi muovi ei varmaan paljoa vaadi hajotakseen.
webshop.bestbike.de myy hiilikuituisena 19,90€ per kpl. Sattui tulemaan eilen illalla vastaan kun etsin noita keskiösuojia.
Mitäs noita keskiösuojia voisi tsekkailla? Vetäsin eilen linjasta ohi ja pam...
Yläpuolella on yksi vaihtoehto mainittu, mutta mun ongelma on se, että akun lataus tulee tehtyä muualla. Joten ei haluaisi yhtään sen enempää monimutkaistaa sitä akun poisottoprosessia... Vasta yksi toinen vaihtoehto rockguardz.com mestasta löytynyt.
Tosiaan tuota minun käyttämää italialaista suojaa ei missään nimessä kannata tilata, jos akkua lataa/joutuu lataamaan irti pyörästä, koska suojan joutuu irroittamaan akkua irroittaessa.
Spessun Mission Control -appsi on päivittynyt, mutta EMTB-foorumin mukaan sitä ei kannata omassa mobiililaitteessa päivittää, jos ei samanaikaisesti päivitä akkuun uusinta (samassa yhteydessä) julkaistua firmwarea (X.23.1). Uusi appsi ja fw muuttavat vaihtoehtoja niin, että ECO/TRAIL/TURBO-moodeille voi asettaa perustason, mutta myös erillisen maksimin niitä tilanteita varten, kun kampia runttaa tosissaan. Ts. perustaso voi olla ECOlla vaikkapa 30 %, mutta jos sillä lähtee työntämään tosiaan, niin moottorikin tarjoaa enemmän kuin 30 %, mikäli näin on määrittänyt.
Mikäli sovelluksen päivittää ilman akun päivittämistä, niin kaikkia asetuksia ei pääse vaihtamaan ja esim. accelerationin oletusarvo on tuon jälkeen ECO kaikissa moodeissa.
EMTB-foorumin kommentit tiivistettynä:
- luonnollisempi voimantuotto ts. moottori tuottaa lineaarisemmin suhteessa siihen, mitä kuski tekee/tuottaa (tähän liittyen jotkut kommentoivat, että tuntuisi siltä, että kuski joutuisi myös tekemään enemmän töitä)
- pehmeämpi kiihdytys: moodeista puuttuu "nykäisy" tai se tunne, kun moottori lähtee tosissaan kiskomaan (tämä voi olla hyvä tai huono asia - riippuu, miten asian näkee)
- akun kesto tuntuu parantuneen
- akun fw-päivitys blokannee BLevot ja muut 3rd party -applikaatiot
Ainakin itse odotan enemmän kokemuksia ennen päivittämistä, koska itse nautin Turbo-moodin antamasta hävyttömästä voimasta heti ensimmäisestä polkaisusta. Akun kestokaan ei minulla ole ollut ongelmana; eilen reilut neljä tuntia (taukoineen) Fiskarsin poluilla ja akkua jäi vielä 50 % (ajot ECO/TRAIL/TURBO suhteella 25/70/5 tjsp. ja tehot 30/50/100).
Lisää voi lukea täältä (https://www.emtbforums.com/threads/mission-control-ios-app-1-2-0-featuring-infinite-tune-now-available.718/). Alkupään sivut on vääntöä siitä, että pitäisikö fw-päivityksestä joutua maksamaan vai ei, joten kannattaa mennä suoraan viimeisille sivuille. Kokemuskommentteja päivityksen jälkeen suoraan tästä (https://www.emtbforums.com/threads/mission-control-ios-app-1-2-0-featuring-infinite-tune-now-available.718/page-7#post-7499), tästä (https://www.emtbforums.com/threads/mission-control-ios-app-1-2-0-featuring-infinite-tune-now-available.718/page-7#post-7505), tästä (https://www.emtbforums.com/threads/mission-control-ios-app-1-2-0-featuring-infinite-tune-now-available.718/page-9#post-7636)ja tästä (https://www.emtbforums.com/threads/mission-control-ios-app-1-2-0-featuring-infinite-tune-now-available.718/page-9#post-7655).
PS. Ilmeisesti moottorinkin fw-päivitys on aivan kulman takana.
Monesti auttaa hitaissa paikoissa kun keulaa pitää saada kevennettyä ja päästyä reilumman tasoeron yli toi repäisevä voimantuotto, joka jatkuu hetken sen jälkeen kun polkemisen on lopettanut. Hurjiin paikkoihin näillä e-bikeillä pääsee, vaikka oleellisessa roolissa siinä on yhä kuljettajan ajotaidot. Joskus ihan yllättyy kalliokoissa
Ei tuolla ole mitään väliä vaikka softa päivittyy puhelimessa. Vaikka akkua ja moottoria ei päivitetä. Omaan puhelimeen päivittyi automaattisesti ja kun ei jostain syystä 2017 pyörään mennyt tuo uusin päivitys.
Tuossa uusimassa päivityksessä osaan pyöristä tulee moottoriin ja akkuun päivitys. Isoon osaan 2018 pyörissä vain akku päivitetään.
Mikäli sovelluksen päivittää ilman akun päivittämistä, niin kaikkia asetuksia ei pääse vaihtamaan ja esim. accelerationin oletusarvo on tuon jälkeen ECO kaikissa moodeissa.
Ok, em. mainittuun tekstiini kannattaa suhtautua suolahippusen kera, koska minulla tuota päivitystä ei tosiaan ole, mutta ainakin se Acceleration-asetus jää puuttumaan uusimman päivityksen myötä.
Oma kommenttini perustui tällaisiin viesteihin:
It does seem a bit stupid they update the app which appears not to work until you update the battery.
The acceleration feature has been taken away because a large number of customer did not like the surge and motor run on you get when set to race.
You adjust it to be like the old factory default if that is what you want to use. You will need the new battery firmware to achieve this.
You just loose the acceleration slider and it defaults to eco.
Ainakin minulla tuo "surge" on juuri se, joka pistää polulla naurattamaan Levoa ajaessa.
Parhaiten nuo muutokset kuvataan tässä (https://www.emtbforums.com/threads/mission-control-ios-app-1-2-0-featuring-infinite-tune-now-available.718/#post-7238).
Moro! Ootko ollu tyytyväinen Marcon suojaan? Nyt on pakko kysyä tyhmänä apua. Olen itsekin tilaamassa Marcolta suojaa. Onko se näpyteltävä summa 98€ vai 95€ ja PayPal ottaa sitten välistä,?
Oletan, että kysymys oli mulle. Hyvin on kestänyt isotkin moukut, ei ole valittamista. Ja kyllä, 98 e ja Paypal ottaa sitten siitä omansa välistä.
Oletit oikein. Kännykällä foorumin käyttö tuottaa välillä ongelmia. 🤣 Laitetaan suoja tilaten🤗
Moi,
Mistäs olette Levonne hommannet? Pikkasen tekis mieli mutta melkein kaikki myyvät ei oota. Tarve olisi 2018 versio L kokoisena.
Moi,
Mistäs olette Levonne hommannet? Pikkasen tekis mieli mutta melkein kaikki myyvät ei oota. Tarve olisi 2018 versio L kokoisena.
Iikan Pyörävarikko toimitti minulle tällä viikolla L kokoisen alu Compin. Reilun viikon toimitusajalla sai valita värinkin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Moi,
Mountain Bike Shop Helsinki. Viime viikolla ainakin vielä sai L kokoa kaikilla väreillä.
Pyöräliike Varustamo ainakin tovi sitten tarjoili moista. Värejä en kyselly kun oikea oli siinä nenän edessä.
Mitäpä vielä?
Mountain Bike Shop Helsinki. Viime viikolla ainakin vielä sai L kokoa kaikilla väreillä.
Laitoin viesti heille jos löytyy koko L niin tulen testamaan sopiiko geometria. Muut ehdotetut liikkeet olivat täysin tuntemattomia... ja kaukana minusta.
https://www.motokeidas.com/shop/tuotteet/Specialized-Polkupyorat
Moi,
Oletko jo kysynyt Tamperelta Motokeitaalta?
Ihan mahdottomasti himottaisi ostaa Spessun Levo Comp 6Fattie fillari 1.3 moottorilla, mutta en ole lähipäivinä maisemissa sellaisiin aikoihin että pääsisin mihinkään (Motokeidas lienee ainoa tässä lähellä) testaamaan miltä Brosen moottori tuntuu. Shimanolla ja Fanzulla kokeillut ja niillä oli iso ero. Siksi ennen useamman tonnin sokko-ostoa olisi mukava tyypata. Ts. jos sulla on lähellä Pirkkalaa sellainen pyörä millä voisi ihan pienen lenkin illalla kokeilla niin laita vaikka YV:tä. Ei mitään maastohommia, vaan ihan avustuksen tuntumaa haluaisin kokeilla ja vaikka kuulla livenä muutakin käyttäjäpalautetta.
Laitoin viesti heille jos löytyy koko L niin tulen testamaan sopiiko geometria. Muut ehdotetut liikkeet olivat täysin tuntemattomia... ja kaukana minusta.Soita shoppiin suoraan. Saat huomattavasti nopeammin vastauksen.
Pääsin testilenkille ja ostin fillarin! Hieno vehjes. 😎
Onneksi olkoon! Spessu on kiva laite :)
Pari viikkoa sitten sain oman Levo fsr compin. Pyöräilyä on tullut tehtyä monipuolisesti ja tallista löytyy tällä hetkellä Levon lisäksi plussa täpäri, maantiepyörä ja cyclo. Hauskuuskertoimella arvioituna Levo nousi kyllä heti kärkeen. Sähköavusteisen ostoon hyvänä perusteluna itselle toimi huhtikuun lopussa suoritettu polvioperaatio, jonka myötä tämä kesä mennään ilman suurempia tavoitteita ja kuntoutus edellä.
Ajomaastoni sijoittuvat pääasiassa Kuopioon ja Tahkolle. Jo aiemmin olen todennut alueen kivikkoisille ja juurakkoisille poluille itselleni sopivimmaksi plussakumit ja nyt sähköavusteisella eivät mäetkään imeneet heti kaikkia mehuja.
Eilen ajelin tuttua Tahko MTBn reittiä yhteensä 45km verran, jossa nousua n. 750m. Ajoaikaa kertyi vajaa 3h ja akkua kului matkalla n. 52 %. Säätelin matkalla muutamaan otteeseen tehoalueita ja toimivimmiksi asettuivat ECO 5/20% TRAIL 25/50% TURBO 70/100%. Pääasiassa menin koko matkan tasaiset osuudet ja pienet mäet ECOlla ja jyrkimmät pätkät TRAILilla. TURBOa kokeilin muutaman kerran. Turboa voisi vielä säätää miedommaksi, koska nyt avustus on turhankin reilu. Millaisia asetuksia muut käyttävät?
Ensi lauantaina on tarkoitus ajaa Tahko MTBn 60km electrobike sarjassa ja retkimeiningillä. Tavoite on saada akku riittämään niin pyörässä kuin miehessä loppulaskun loppunousuun asti ja pysähtyä ainakin lähes kaikilla huoltopisteillä. Viime vuonna sama matka taittui luomuplussatäpärillä aikaan 3:25, mutta tänä vuonna siis tavoite päästä turvallisesti läpi.
Keulan ja iskarin säädöt pitää vielä käydä läpi sillä ohjeiden mukaisilla arvoilla etenkin keula tuntuu todella pintakovalta. Vauhtiin päästyä toimii ihan mukavasti, mutta normaalissa polkuvauhdissa tuntuma on liian kova. Millaisia kokemuksia / asetuksia iskareiden säädön suhteen muilla?
Arvelisin että noin pienellä Eco avustuksella sun luomupyörä kulkee kevyemmin kuin Levo..?
Omaan pyörään tehtiin iskareille vuosihuolto, ohuemmat öljyt ja matalakitkaisemmat tiivisteet. Parani huomattavasti, pintakovuus poistui. Viime vuonna ajoin Tahko mtb:n elektrobikeluokassa, olikohan 60km kolme ajajaa. Työnsin Kimahmin ylös samassa jonossa kuin muutkin enkä muutenkaan kiirettä pitänyt. No, elämäni ensimmäinen luokkavoitto :)
Minä taas nostin kädet heti pystyyn MoCo-vaimentimella varustetun Revelationin suhteen; päivitin keulaan Charger 2:n, uusimman version DebonAir-ruodosta ja SKF:n tiivisteet. Takana on Cane Creekin DB inline jousella.
Itse ostin Kenevon Mountain Bike Shopin testilenkkien perusteella. Jos valinnanvaraa olisi ollut enemmän, minulle optimi olisi ehkä ollut Levo Evo jousi-iskarilla noin 160mm molemmista päistä joustavana. Sellaista ei kuitenkaan ollut, joten päädyin Kenevoon. Pidin sen takapään tuntumasta, ja ajattelin, että sähköavusteisessa pieni liikajousto ei haittaa, ja olen edelleen tyytyväinen valintaan. Mahtava tunne, kun alamäet voi ajaa entistä kovempaa, tasaiset paikat muuttuvat alamäiksi ja ylämäet tasaisiksi.
Sekä Levon että Kenevon kiipeämiskyky on hämmentävä. Testissä en huomannut pyörien välillä kiipeämiskyvyssä juurikaan eroja, sillä molemmat kiipesivät paikkoihin, joihin en olisi edes yrittänyt Epicillä. Varmasti Levon rajat ovat vielä korkeammalla kuin Kenevon.
Kenevolla vauhtia voi edelleenkin nostaa Espoon juurakoissa, ja koko jousto tulee jo nyt silloin tällöin käytettyäkin. Sisäänmeno on tosin nyt sellainen Demo-mainen, muttei kuitenkaan liian kiikkerä. Takana hyötyisin nykypainovoimalla hieman jäykemmästä jousesta, mutta jousi ei vielä menoa rajoita. Täytyy vaihtaa, kun ehtii.
Ainoastaan dropit tuottavat edelleen ongelmia. Luulin osaavani manuaalit, mutta ilmeisesti sitten en osaa, sillä en vaan saa näin painavaa pyörää dropeista tyylillä alas hiljaisessa vauhdissa. Vauhdin kanssa ei tietenkään ole mitään ongelmaa, kun pieni nykäisy tangosta riittää. Vauhdin kasvettua poluille on tullut yllättävän paljon uusia pomppumahdollisuuksia.
Säätelin matkalla muutamaan otteeseen tehoalueita ja toimivimmiksi asettuivat ECO 5/20% TRAIL 25/50% TURBO 70/100%. Pääasiassa menin koko matkan tasaiset osuudet ja pienet mäet ECOlla ja jyrkimmät pätkät TRAILilla. TURBOa kokeilin muutaman kerran. Turboa voisi vielä säätää miedommaksi, koska nyt avustus on turhankin reilu. Millaisia asetuksia muut käyttävät?
Heh, itse ajan muistaakseni 30/70, 60/100 ja 90/100. Pääosan ajosta ajan traililla, mutta yritän käyttää Turboa mahdollisimman usein. Yritän nostaa trailia vieläkin korkeammalle, jotta saan vauhtia lisää. Ecoa en käytä kuin vahingossa. Itse yritän saada ajotuntumasta mopomaista. Ero peruspolkemiseen on ilmeinen, ja ottaa jo nyt yläkroppaan selvästi enemmän kuin peruspyörällä. En nyt kuitenkaan lähtisi edes vertaamaan moottoripyörään. Crossipyörällä jaksaisi nykykunnolla ajaa maksimissaan ehkä viisi minuuttia. Tällä voi pyöriä sen 1.5h.
Eilen kävin nopealla saunalenkillä Tahkolla ja nyt mentiin ainoastaan Turbolla ja Traililla. Tarkoitus oli kokeilla kiipeämiskykyä ja kyllähän Levolla menee sellaiset mäet jota luomulla voi vain haaveilla.
Tahkon vauhtirinne nousi parin lyhyen tunkkauspätkän siivittämänä suoraan ylös. Keula kevensi hiukan liikaa parissa kohtaa joten ajoasentoa pitänee saada mäessä enemmän eteenpäin. Pito loppui taas kerran irtosorassa.
Tahkon alamäkireitit ovat sähköavusteisella erinomaisesti ajettavissa ilman hissiä. Eilisen kokemuksen perusteella uskoisin akun riittävän noin 7-9 mäkeen. Sitten voi lounastauon ladata. [emoji3]
Heh, itse ajan muistaakseni 30/70, 60/100 ja 90/100. Pääosan ajosta ajan traililla, mutta yritän käyttää Turboa mahdollisimman usein. Yritän nostaa trailia vieläkin korkeammalle, jotta saan vauhtia lisää. Ecoa en käytä kuin vahingossa. Itse yritän saada ajotuntumasta mopomaista.
Minä en taas kaipaa suurta avustusta kun mennään täkäläisillä kohtuu tasaisilla poluilla. Maantiepyöräilystä tottuneena pidän kadenssin myös maastossa korkeana ja siten tuo econ peak taso lienee useasti käytössä. Nousuihin on sitten helppo näpäyttää trail päälle ja nousuvauhti on vähintään riittävä.
Minä en taas kaipaa suurta avustusta kun mennään täkäläisillä kohtuu tasaisilla poluilla. Maantiepyöräilystä tottuneena pidän kadenssin myös maastossa korkeana ja siten tuo econ peak taso lienee useasti käytössä. Nousuihin on sitten helppo näpäyttää trail päälle ja nousuvauhti on vähintään riittävä.
Luulen, että siellä on enemmän mäkiä kuin täällä. Minulla on huono vatsa-jalkasuhde.
Kohta 200km täynnä uudella Levo Compilla. Edelleen hymyilyttää kovasti tällaista uuspyöräilijää. :) Mukava on painella meneen poluilla. Mäet, kivikot, juurakot taittuu ja maistuu. Pyörästä pelkkää positiivista, vaikka myös itse pitää perehtyä vielä iskarien säätöön sillä kuten edellä todettu myös omiin kokemattomiin käsiini etupää voisi olla pehmeämpikin.
Mutta mikä fillarissa on ollut ohut pettymys on Mission Control softa. Ihmetyttää miksei pyörää tahi "mittaristoa" voi rauhassa mukata / säätää ilman yhteyttä pyörään? Lisäksi sivuihmetystä aiheuttaa kun softaan en ainakaan itse ole löytänyt optiota syketiedolle esim. BT-anturista.(?) Pienenä moitteena myös se, että omaa profiilia ei pysty päivittämään vaan antaa jonkun server errorin.
Pirkkalan alueella jos on muita innokkaita pyöräilijöitä sähköllä tahi ilman, niin laittakaa YV:tä, niin mennään vaikka porukalla pusikkoon. :)
Jos nuo säätömahdollisuudet kiinnostavat enemmän, niin lataa (maksullinen) BLevo-softa appstoresta.
No perskeles, tuossahan on sykkeet ja kaikki. Mahtaakohan sen käyttäminen jotenkin sekoittaa mission controllin / vaikuttaako mahdollisiin takuuhommiin?!? Jotenkin hieman vainoharhainen näiden takuuasioiden suhteen kun Spessun ilmeisen Amerikkalaiset takuuehdot olettavat aikalailla mittavaa ylläpitoa.
Edit: Kuulemma takuu raukeaa jos kyseisellä softalla ottaa fillariin yhteyden... ...tiedä sitten mistä sen kukaan tietää?!? :/
Tuosta takuun mahdollisesta raukeamisesta löytyy nettikirjoituksia puolesta ja vastaan. Jos haluaa olla varma, niin kysyy asiaa suoraan Spessulta/edustajalta kirjallisena. Tai jos haluaa olla harmaalla alueella, niin sitten vaan asentaa ohjelman, mutta pysyy poissa rajoittimen poistosta.
BLevossa on sykkeen suhteen vielä sekin, että ohjelmaan voi asettaa oman tavoitesykealueensa: mikäli mennään sen yli, ohjelma lisää avustusta, jos mennään alle, niin ohjelma vähentää avustusta.
Kävin iltapäivällä testailemassa spessua ja nyt pitää kysellä saako softalla tai päivityksin muutettua avustusta enemmän polkemistehoa vastaavaksi. Eli pikkuisen liikaa joutui vaihtamaan avustusalueiden välillä, ettei jeesaa liikaa tai liian vähän.
Jos päivitys auttaa, niin onko jollain kokemusta päivitetystä softasta?
Mitäpä vielä?
Taitaa nimenomaan juuri tuo viimeisin, muutama viikko sitten julkistettu, fw-päivitys muuttaa käytöstä "enemmän polkemistehoa vastaavaksi".
No näin muistan lukeneeni. Mutta liekö kellään tuosta kokemusta.
Mitäpä vielä?
No näin muistan lukeneeni. Mutta liekö kellään tuosta kokemusta.
Mitäpä vielä?
Tuossa aiemmin kerroin omia kokemuksia näistä säädöistä. Omasta mielestäni sain tehtyä tasot jotka vastaavat omaa polkemistehokkuutta eco ja trail asetuksilla. Turbo taas on ihan oma tasonsa jolla ajaminen tuntuu täysin epätodelliselta, mutta hauskalta.
Eilen kävin ajamassa Turbolla Tahkon el granden kivikko-osuuden ylös. Aiempi ennätysaikani luomulla oli n. 8min ja Turbolla meni n. 4min... [emoji3]
Onko noi prosentit joita laitoit, avustuksen ala ja yläraja? En oo kovinkaan perillä noista, mutta mahdollisesti on pikainen tarve perehtyä. Mittaako brose polkijan tuottamaa momenttia ja jos kyllä, voiko sitä säätää, millä momentilla moottori alkaa avustaa ja millä tuottaa maksimit. Koska läsk.. Kröhöm. Raskasluinen kuski runttaa kampeen väkisinkin kovat momentit.
Bosch ilmoittaa noi avustustehot vähän eri tavalla, jonka mukaan e-mtb:n avustus muuttui momentin mukaan olemattomasta täysille ja siitä pidin. Nyt kun tietäisi, pääseekö spessun brosella sinne päinkään. Kun taas moni muu seikka puoltais spessua.
Mitäpä vielä?
Metsämuija
27.06.2018, 19.54
Pirkkalan alueella jos on muita innokkaita pyöräilijöitä sähköllä tahi ilman, niin laittakaa YV:tä, niin mennään vaikka porukalla pusikkoon. :)
Pirkkalassa sähkövehkeitä maastossa ei olekaan tullut vastaan, ehkä kerran tiellä olen nähnyt. Maastoon polje-ryhmä ajelee paljon Nokialla ja Lamminpäässä. Kaikki tuntuvat jättävän Pirkkalan suosiolla väliin :) no eipä ole poluilla ruuhkaa.
Brosea olisi kyllä mukava kokeilla ja verrata onaan Boschiin. Erityisesti olisi kiva tietä miten paljon kevyempää sillä on ajaa ilman avustusta eli yli 25kmh
Onko noi prosentit joita laitoit, avustuksen ala ja yläraja? En oo kovinkaan perillä noista, mutta mahdollisesti on pikainen tarve perehtyä. Mittaako brose polkijan tuottamaa momenttia ja jos kyllä, voiko sitä säätää, millä momentilla moottori alkaa avustaa ja millä tuottaa maksimit. Koska läsk.. Kröhöm. Raskasluinen kuski runttaa kampeen väkisinkin kovat momentit.
Bosch ilmoittaa noi avustustehot vähän eri tavalla, jonka mukaan e-mtb:n avustus muuttui momentin mukaan olemattomasta täysille ja siitä pidin. Nyt kun tietäisi, pääseekö spessun brosella sinne päinkään. Kun taas moni muu seikka puoltais spessua.
Mitäpä vielä?
Mielestäni menee juuri niin eli tehostuksen prosenttien ylä- ja alaraja. Mittaa siis mielestäni polkimille annetut watit ja sen mukaan säätää avustusta. Tuon prosenttisäädön lisäksi ei spessun omalla softalla pysty juuri muuta tekemään. Tuo blevo lienee sitten asia erikseen johon en ole tutustunut.
Täältä löytyy paljon keskustelua spessun omasta softasta ja säädöistä: https://www.emtbforums.com/threads/mission-control-ios-app-1-2-0-featuring-infinite-tune-now-available.718/
Sent from my iPad using Tapatalk
Kiitos linkistä. Jos nyt oikein ymmärsin, Ensimmäinen luku kuvaa avustuksen tehokkuutta suhteessa polkijan tuottamaan tehoon ja jälkimmäinen moottorin maksimitehoa kyseisellä avustuksella. Eli vaikuttaisi hyvältä. Trailista ja turbosta saa halutessaan samat tehot ulos, mutta säädettynä vaikka niin, että trail vaatii tuplaten kovemman momentin kampeen.
Mutta joo. Vetäydyn yksinäisyyteen miettimään tulevaa, onhan tässä jokunen päivä aikaa päättää mitä tehdä tai olla tekemättä.
Pirkkalassa sähkövehkeitä maastossa ei olekaan tullut vastaan, ehkä kerran tiellä olen nähnyt. Maastoon polje-ryhmä ajelee paljon Nokialla ja Lamminpäässä. Kaikki tuntuvat jättävän Pirkkalan suosiolla väliin :) no eipä ole poluilla ruuhkaa.
Brosea olisi kyllä mukava kokeilla ja verrata onaan Boschiin. Erityisesti olisi kiva tietä miten paljon kevyempää sillä on ajaa ilman avustusta eli yli 25kmh
Pysäytä mut jos törmätään niin voidaan vertailla. Tuntomerkit: hopeinen pyörä, sininen kypärä, vaimon mukaan iso perse ja ehkä vähän sellainen ”isoluinen” eli ei neuvolan poikia. 🙂
Metsämuija
28.06.2018, 19.56
Pysäytä mut jos törmätään niin voidaan vertailla. Tuntomerkit: hopeinen pyörä, sininen kypärä, vaimon mukaan iso perse ja ehkä vähän sellainen ”isoluinen” eli ei neuvolan poikia. 🙂
Ehdottomasti! Musta-vihreä läski suhaa Pirkkalassa säännöllisesti
Ehdottomasti! Musta-vihreä läski suhaa Pirkkalassa säännöllisesti
Jam2 koikkarista kurvaa aina välillä Pirkkalan suuntaan.
Saako tohon Levo turbo fsr comp malliin mitään näyttöä tohon säätimen kaveriksi? Ei puhelinta vaan jonkun kiinteän infonäytön.
Saako tohon Levo turbo fsr comp malliin mitään näyttöä tohon säätimen kaveriksi? Ei puhelinta vaan jonkun kiinteän infonäytön.
Ei taida saada, mutta jos on Garmin Edge (tai sellaisen hankkimista harkitsee), saa siihen appsin, joka näyttää akun varaustilan ja avustustason (jota voi Garminilla myös vaihtaa).
Eilen iikalla esitteli jotain naisten pyörää jossa oli joku näyttö. Ja näytöstä meni kahvasäätimeen johto. Brose kyseeessä siinäkin. Liekkö joku eri malli sitten.
Mikä vika tuossa puhelimessa on? Asentelin omaani Topeakin telineen ja siihen saa luurin tukevasti kiinni ja sateensuojaan. Käytännössähän mitään muuta säätöä ei tarvitse kuin avustuksen säädön ja sekin hoituu parhaiten Compin omasta nappulasta. Mission Control softasta voi sitten seurata varaustilaa ja mitä nyt sitten ikinä haluaakaan seurata. Tai pitää siinä päällä karttaa, millä voi koittaa navigoida. Mission Controllin kartta ainakin Pirkanmaalla tuntee kivasti pieniäkin polkuja. Vielä kun uskaltaisi BLevo softaa käyttää, niin olisi aikalailla digitalisoitu härveli.
Voihan se puhelin toimia kun löytää kunnon telineen. Arvelin vai kysyä onko siihen edes mahdollista saada sitä.
Metsämuija
04.07.2018, 08.13
Puhelimeen perustuvat näytöt on hanurista, kun puhelimessa on pakotettu salasanasuojaus. Ne menevät sekunneissa lukkoon. Käytännösshän tuo tarkoittaa, että joutuisi hankkimaan pyörää varten vielä oman puhelimen...
Puhelimeen perustuvat näytöt on hanurista, kun puhelimessa on pakotettu salasanasuojaus. Ne menevät sekunneissa lukkoon. Käytännösshän tuo tarkoittaa, että joutuisi hankkimaan pyörää varten vielä oman puhelimen...
Missä puhelimessa sellainen toiminto on? Tietää varoa seuraavaa puhelinta hankkiessa.
Kyllähän se näytön saa pysymään jatkuvasti päällä mut kun bt ja gps ja näyttö päällä niin akku ei hyvin kauan kestä.
Metsämuija
04.07.2018, 12.31
Missä puhelimessa sellainen toiminto on? Tietää varoa seuraavaa puhelinta hankkiessa.
Suurin osa etähallittavista (MDM) puhelimista firmamaailmassa pakottaa käyttäjät salasanavahvistukseen nopealla lukitusajalla. Puhelin on tavallinen, softat tekevät käytöstä erilaisen. Mutta softa on hyväksyttävä, jos vaikka haluaa lukea sähköpostit puhelimella (natiivisovellus). Noillahan siis pyritään estämään että väärät ihmiset eivät pääse puhelimen dataan käsiksi missään nimessä ja jos puhelin katoaa, se etätyhjennetään heti.
Firman puhelimessa suojaus päällä mutta esim. Maastokartat jää lukitusnäytön päälle ja sitä voi käyttää laite lukittuna. Kyse siis enemmänkin osaako jokin ohjelma tämän vai ei.
Alkanut ahdistunut tuo polkimien kiviin paukutettelu. Onko kukaan vielä laittanut Levoon lyhyempiä kampia? Emt foorumilla enemmänkin aiheesta keskustelua, mutta mun rallienkulla ihan kaikkea ymmärtänyt, että löytyykö esim 160mm kampia mistään mitkä kävisi suoraan heittämällä Levoon?
Täällä tuli osumaa myös jatkuvasti (vakiona 165 mm kammet), mutta olen sittemmin laittanut 150 mm kammet ja olen ollut tyytyväinen. Unisalg.dk:sta tilasin Venture 2:t.
Täällä tuli osumaa myös jatkuvasti (vakiona 165 mm kammet), mutta olen sittemmin laittanut 150 mm kammet ja olen ollut tyytyväinen. Unisalg.dk:sta tilasin Venture 2:t.
Kiitosta paljon tästä tiedosta!! Mä luulin, että 170mm olisi ollut vakiona tuossa L kokoisessa Levossa. Täytyy viel tarkistaa Siksi mietin, että meneekö 152mm liian lyhyeksi. Täytyy apinoida tämäkin osa päivitys sulta. 😊
Olisi uuden kellon osto edessä niin mietin onko kokemusta miten Garminin kellot juttelisi Levon kanssa?
Kelloista erikseen en tiedä, mutta käsittääkseni kaikki ant+ -laitteet keskustelee. Mulla näkyy Garminin Gpsmap62:ssa (wanhahko käsigps) kadenssitiedossa Levon akun varaustaso prosentin tarkkuudella. Mission controlista piti käydä laittamassa fake channel päälle tuota varten ja sitten paritus Garminin päästä auki.
Ja Punikselle: vakiokampien pituus riippuu käsittääkseni vuosimallista. Vm -18 pitäisi olla 165 mm, aiemmissa lienee pidemmät. Kannattaa olla tarkka q-factorin suhteen, ettei mene liian leveäksi. Noissa Ventureissa käytännössä nolla, mutta siitä huolimatta kampia ei tarvinnut dremelöidä. Joitain tarttee, kun eivät mahdu pyörimään vasemmalla puolella.
G-Factor lähelle nollaa kuulostaa just siltä mitä haetaan kampien lyhennyksen lisäksi. 👍 Tarttiko sun Vilho hommata uudet pultit vai menikö vanhoilla original?
Hyvä kun kysyit, tarttee tosiaan uudet pultit. Tilasin nämä: https://m.ebay.com/itm/PAIR-2-15mm-SHIMANO-ISIS-OCTALINK-COTTERLESS-CRANK-BOLTS-FOR-HOLLOW-TECH-AXLE-/183272679252
Vakiokammet saa irti ilman ulosvetäjää. Noilla pulteilla tarttee ISIS-ulosvetäjän.
Alkanut ahdistunut tuo polkimien kiviin paukutettelu. Onko kukaan vielä laittanut Levoon lyhyempiä kampia? Emt foorumilla enemmänkin aiheesta keskustelua, mutta mun rallienkulla ihan kaikkea ymmärtänyt, että löytyykö esim 160mm kampia mistään mitkä kävisi suoraan heittämällä Levoon?
Minulla taas tuntuu Levo menevän huomattavasti vähemmillä kampien kiviosumilla kuin toinen pyöräni eli Scott Genius plussa. Viime kesänä Geniuksella paukkui kammet lähes koko ajan, mutta kesän mittaan alkoi oppia jo ajamaan ilman pauketta. Nyt Levolla ei juuri enää samaa ongelmaa esiinny.
Olen samaa mieltä, että tottumisen ja oppimisen myötä osumat vähenevät, mutta lyhyemmillä kammilla pystyy röllijuurakossa ja kivikossa silti pyörittämään paremmin/tasaisemmin. Jos lyhyemmillä kammilla sitten häviäisikin jonkin verran vipuvarressa, niin tasaisella pyörityksellä sen saa sähköpyörän kanssa monin verroin takaisin.
Eikös nuo originaalipultit voi siirtää Venture-kampiin. Kiertää vain kuusiokoloavaimella tuon rikan kammista pois jotta saa pultit esiin. Miten sitten pituus natsaa?
Yritin samaa. Se ”prikka” tarvitsee jonkun ison välikoon kuusiokoloavaimen/-palan (olisikohan ollut 15 mm tjsp.) avaamista varten. Toisesta vakiokammesta sain pultin irti ja toisesta mulkkasin tuon ison kuusiokolon. Siinä vaiheessa huomasin, että ne vakiopultit eivät edes käy Venture-kampiin.
Vakiokammet siis irtoaa pyörästä pultteineen 8 mm kuusiokololla, mutta pulttien irroittaminen kammista tarvitsee todella ison kuusiokolopalan.
tuo iso kuusiokolo on 16mm. Noita löytyy ainakin IKH.sta kannattaa vain katsoa ettei ole pyöristetty päätä muuten ei mene kampiin riittävän syvälle.
Juu, otin myös kammen irti aikaisemmin päivällä, oli älyttömän tiukalla koko matkan. Laitoin kuparitahnalla avustettuna takaisin paikoilleen. Tarkistin onko tuossa M12 vai M15 kierre, M15x1 oli. Tilasin myös Venturet ja pultit. Joku on noita isompia kuusiokoloja availlut pultinkannalla, tässä sen pitäisi tosiaan olla ilman pyöristyksiä ettei riko prikkaa. No, hyvä kun Villho selvitti ettei vanhat pultit käy. Eikä uudet paljoo maksa. Ulosvetäjä löytyy jos noita tarvii vielä irroitella. Myös ulosvetäviä kammenpultteja saa, ainakin jos kammessa on M26 kierre.
Mulla lähti myös tilaus tänään. Siellä on Unisalgin porukka ihmeissään, kun saa lemppaa kampipakettia jatkuvasti Suomeen. 😜
Vaikka useamman ison autorempan ja muuta projektia olenkin tehnyt ja talli on puolillaan työkaluja, niin tuollaista 16 mm kuusiokoloa ei löytynyt, joten avasin (lue: mulkkasin) ne juurikin taivutetulla pultilla, jossa sopiva kuusiokanta. Eipä sillä väliä vaikka mulkkaantuikin, sillä ei sitä pulttia tarvitse kammista enää saada irti.
Saattanut Unisalgista lähteä kampia muuallekin, kun mainitsin EMTB-foorumillakin pari viikkoa sitten, että tuolta niitä saa, kun muualla myivät eioota.
Mitenkä tossa tuo runkokoko menee kun liikkeessä sanoivat että L pitäisi olla mutta M kun kävin ajaa nii ei tuntunut pienelle. Olen 177cm ja jalan sisämitta n.83cm.
Mitenkä tossa tuo runkokoko menee kun liikkeessä sanoivat että L pitäisi olla mutta M kun kävin ajaa nii ei tuntunut pienelle. Olen 177cm ja jalan sisämitta n.83cm.Mä olen just 180cm ja mulla on L kokoinen. Helpoimmalla pääsee kun testaa kumpaakin
Sen verta lyhyt pyörä, että mulle taas L tuntui sopivalta. 175 ja toisen merkin M tällä hetkellä alla.
Mitäpä vielä?
Itse 185 cm ja L-kokoinen Levo.
Juu helpoin olisikin koeajaa molemmat. Lähin samaa eli L kokoa vastaava olisi 200km päässä.
Spessuun saa pidemmän takaiskarin kiinnikkeen ja maksaa muutaman kympin. Tuli maahantuojan kanssa Tahkolla keskusteltua, niin kertoi tuosta. Sillä saa muutaman sentin lisää maavaraa kampien alle ;)
Jos oikeasti keskiön korkeus muuttuu senttejä, muuttuu myös ohjauskulma aika paljon, toki ohjainlaakerin vaihdolla siitä selviäis.. Jos nousi sentin tai vähän yli ajokorkeudessaan, voisi vielä mennä ja samalla pidempi keula nostamaan himpun lisää.
Mitäpä vielä?
Spessuun saa pidemmän takaiskarin kiinnikkeen ja maksaa muutaman kympin. Tuli maahantuojan kanssa Tahkolla keskusteltua, niin kertoi tuosta. Sillä saa muutaman sentin lisää maavaraa kampien alle ;)Mulle on tehty tuo konversio. Samalla laitettiin 160mm keulaan joustoa. Omaani ajan 2.8 renkailla niin muutos on pienempi. Talvella en kyllä voi FF kanssa suositella tuota komboa. FF on sen verran korkea muutenkin niin tuossa korostuu erittäin paljon.
Itse olen persjalkainen (perunanpoimija) 186cm ja mulla XL-runko. En ole katunut. Spessun taulukon mukaan L-XL vaihto on jossain 183cm haminoissa.
Toiseksi, vaikkei kampia suojaa, niin tilasin Amygos cfrp pohjapanssarin moottorin ja akun suojaksi. Ainakin kuvien perusteella näytti asialliselle ja on yksiosainen verrattuna kilpailijaansa (Rockguardz). Saapa nähdä säästääkö tuo itsensä takaisin jos kiveen kunnolla narskauttaa, mutta tuskin siitä haittaakaan on.(?)
Ai miten niin ”jos narskauttaa”?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180715/c5582c11af2f8b9a0562fb852a4a9dba.jpg
Ai miten niin ”jos narskauttaa”?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180715/c5582c11af2f8b9a0562fb852a4a9dba.jpgOho aika hyvin ottanut kiinni. Onneksi en ole omaa vielä saanut noin ajettua. Mikäs suoja tuo on?
Mikäs suoja tuo on?
Viesti #75 (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57184-Specialized-Turbo-Levo-FSR-kaikkine-variaatioineen&p=2778680&styleid=4#post2778680)
Viesti #75 (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57184-Specialized-Turbo-Levo-FSR-kaikkine-variaatioineen&p=2778680&styleid=4#post2778680)
On hyvä! 👍
pitäisi saada eturatas irti, mistä olette sellaisen "castle nut" hylsyn hommanneet? Tarkoitan siis sitä avainta, joka on kammen irroituksen jälkeen tarpeellinen.
pitäisi saada eturatas irti, mistä olette sellaisen "castle nut" hylsyn hommanneet? Tarkoitan siis sitä avainta, joka on kammen irroituksen jälkeen tarpeellinen.Saatavuus noilla on aika heikko. Parktool bbt8 lukee tuossa avaimessa mutta googlen mukaan on bbt-18. Mä sain lainaan fillarikaupasta tommoisen hetkeksi.
Bestbike.de myy kaikenlaista, myös em. avainta.
pitäisi saada eturatas irti, mistä olette sellaisen "castle nut" hylsyn hommanneet? Tarkoitan siis sitä avainta, joka on kammen irroituksen jälkeen tarpeellinen.
Eikös tuon rattaan voi vaan pujotella paikaltaan? Riittää siis vain kammen tai polkimen irrotus rattaan vaihtoon.
wattijalka
25.07.2018, 20.44
https://www.emtbforums.com/threads/chainring-replacement-how-to.1101/#post-12818
Ohessa muutama kuva saapuneesta Amygos-suojasta. Suojassa on sisässä pehmuste kuten jossain kiekkosuojuksessa. Takimmainen tarra pitää avata kun lataa pyörää. Mut keskimäärin koko härvelin irrottaminen ja kiinnittäminen 10s homma esim. Pesua varten. Aika näyttää miten toimii / kestää matkassa.
https://m.youtube.com/watch?v=brN9Bd66aj0
Pahus Kenevon takaiskari on antautunut. Katselin viime (=ensimmäistä :D) kertaa, kun pesin sitä, että iskarin jousi on musta alta. Olin kuitenkin kastellut pyörän ja pessyt sen jo muualta, joten en nähnyt onko siinä öljyä. Tänään iskari oli vähän puhditon ja polikimet olivat normaalia useammin maissa. Luulin ensin, että kosketukset olivat uusien leveämpien flattien syy (ja varmaan pääosin olikin), mutta sitten muistin tarkistaa iskarin. Moottorin yläpinta ja jousi olivat ihan selvästi öljyssä. Olen ihmetellyt, että onko vauhti noussut niin paljon, että iskari tuntuu letkummalta ja vaatii lisää vaimennusta, mutta syy selvisi. Ei kuskin ansiota, vaan iskarin vika. :D
Hieman valmistusvialliselta stefalta tuo haiskahtaa, mutta katsotaan, mitä mieltä Spessu on.
Tilasin siihen juuri jäykemmän jousenkin, joten saan vaihdettua molemmat kerralla.
Tämä on jo toinen pyörä, jossa minulla korkkaa takaiskari alle 300 km kohdalla. Eka oli Trekin joku AM ja nyt tämä. Huonoa tuuria, mutta jollekin ne maanantaikappaleet aina osuvat. Ja nähtävästi vahinkoja sattuu Öhlinsillekin. Minulla on ollut varmaan lähemmäs 20 Öhlärin iskaria, ja onneksi osui tähän yksiöön, eikä prätkiin. Ei sattunut vahinkoja..
Edit: Takuuseenhan se menee. Nyt vaan odotellaan, tuleeko vastaava tilalle vai lähteekö tuo Hollantiin huoltoon.
Kai tähän samaan voi vielä hehkuttaa, kuinka mahtava laite on kyseessä. En muista, koska olin viimeksi näin innoissani ajamisesta. Pyörä liikkuu kuin luoti metsässä, ja hyvän geometrian ja riittävän jouston ansiosta ajamista ei tarvitse turhaan varoa. Vauhti korjaa virheet, ja tasamaakin on kuin bikeparkissa ajaisi. Kaikkialla voi hyppiä ja kikkailla. Lisäksi pyörä kiipeää kuin alppikauris. Uskallus loppuu ennen kuin pyörän potentiaali. Vain tosi tiukassa kannonkierrossa löysähkö geometria haittaa menoa, mutta toisaalta sellainen maasto ei taida muutenkaan olla sähköpyörän ominta käyttöä. Tuollaista 180mm joutavaa mörköä ei hullukaan polkisi ilman apuja, mutta sähkön kanssa joustoa ei huomaa kuin positiivisessa mielessä.
En voi kuin suositella. Jos asuu Helsingin seudulla, niin Mountain Bike Shopissa on Levoja/Kenevoita laaja valikoima kokeiltavaksi. Jos kokeilee Kenevoa, niin se saattaa aluksi tuntua laiskalta. Itse ostin sen siitä huolimatta, koska ajattelin, että rauhallisuus tarkoittaa vain sitä, että vauhtia voi entisestään nostaa. Näin on oikeastaan käynytkin. En vaan peruspyörään tottuneena vielä ajanut testilenkillä Kenevoa siten, mitä se vaatii. Levo sinänsä varmasti riittäisi, ja täälläkin jollain oli todella hienosti modattu 160mm teräsjousiversio, mikä varmasti olisi minullekin se optimaalisin ja normiajossa nopein. Mutta Kenevon lisäjousto ei ole tiellä, ja on hyvä tietää, että on varaa vähän tehdä virheitäkin.
Onko muilla ongelmia levon takalevyn kilinän kanssa. Omassa kilisee reippaasti levy loppuu heti kun painaa vähän jarrua. Todella ärsyttävä ääni.
MotoAuto
02.08.2018, 07.48
Moi, minulla on sama ongelma. Kerran sain ääntä pienemmäksi, kun keskitin palat uudelleen. Palasi takasin kuitenkin parin lenkin jälkeee
Jari
Minullakin kilisee, joskaan ei häiritsevästi. Maastossa en huomaa, mutta siirtymillä silloin tällöin.
Tuomio iskarista tuli. Se lähtee viikoksi lomailemaan Spessun huoltoon Hollantiin. Pakko tuskailla Epicin kanssa.
En voi kuin suositella. Jos asuu Helsingin seudulla, niin Mountain Bike Shopissa on Levoja/Kenevoita laaja valikoima kokeiltavaksi. Jos kokeilee Kenevoa, niin se saattaa aluksi tuntua laiskalta. Itse ostin sen siitä huolimatta, koska ajattelin, että rauhallisuus tarkoittaa vain sitä, että vauhtia voi entisestään nostaa. Näin on oikeastaan käynytkin. En vaan peruspyörään tottuneena vielä ajanut testilenkillä Kenevoa siten, mitä se vaatii. Levo sinänsä varmasti riittäisi, ja täälläkin jollain oli todella hienosti modattu 160mm teräsjousiversio, mikä varmasti olisi minullekin se optimaalisin ja normiajossa nopein. Mutta Kenevon lisäjousto ei ole tiellä, ja on hyvä tietää, että on varaa vähän tehdä virheitäkin. [/LEFT]
Komppaan täysin sinua. Itsekin muutamaan kerrtaan ajanut kenevolla. On kyllä mahtava laite kun on vauhtia metsässä.
Itselläni on ainakin yksi noista johon on vaihdettu keulaan 160mm joustoa ja öhläri taakse. Myös samalla tehtiin takapään linkun vaihto. Viime vuonna kun Levon ostin niin 1kk myöhemmin tuli eka kenevo suomeen. Olisin itsekin ostanut suoraan kenevon jos olisi ollut samaan aikaan.
Levosta tykkään kyllä enemän talvella kun saa 3"alle.se ISP 2.6"näyttää aika nakilta vieressä. Mutta 160mm keulalla on kyllä aika korkealla keula. Ajattelin talveksi vaihtaa takas 140 ruodon.
Onko kukaan kokeillut 2.5'' DH-kumeja Levossa/Kenevossa? Mietin jo syksyn liukkaita, ja nuo varmasti pitäisivät. Putoaakohan pyörä liian alas? Edit: Itse itselleni vastaten. Ainakin jonkun arvostelun mukaan griptonissa on 42a pintaseos. DH-kumin hyöty ainakin seoksessa olisi minimaalinen.
Onko kukaan kokeillut 2.5'' DH-kumeja Levossa/Kenevossa? Mietin jo syksyn liukkaita, ja nuo varmasti pitäisivät. Putoaakohan pyörä liian alas? Edit: Itse itselleni vastaten. Ainakin jonkun arvostelun mukaan griptonissa on 42a pintaseos. DH-kumin hyöty ainakin seoksessa olisi minimaalinen.Levossa ainakin tippuu keskiö liian alas.
Joo. Schwalbe Eddy Currentia odollessa. Tosin Butcherkin on niin hyvä, etten tiedä, voiko siitä parantaa.
Joo. Schwalbe Eddy Currentia odollessa. Tosin Butcherkin on niin hyvä, etten tiedä, voiko siitä parantaa.Muta keliin hillbilly ainakin endurossa on toiminut hyvin hissileikeissä.
Hauska kun on porukalla kilissyt Levossa takapää. Niin teki itsellänikin viime sunnuntaista eteenpäin ja vaikka heiluttelin rengasta ja pakkaa ja jarruja ja vaikka mitä, niin sekalainen kilinä vaan jatkui. Lopulta selvisi, että oli yhden takalinkuston runkoputken sisään mennyt ilmeisesti pieni kivi tai jotain, kun kilinä lopulta lakkasi, kun käänsin pyörän katolleen ja puhaltelin kompuralla vähän joka paikkaan. Minulla kilinä ei siis tietysti lakannut jarrua painamalla.
Onko kukaan kokeillut 2.5'' DH-kumeja Levossa/Kenevossa? Mietin jo syksyn liukkaita, ja nuo varmasti pitäisivät. Putoaakohan pyörä liian alas? Edit: Itse itselleni vastaten. Ainakin jonkun arvostelun mukaan griptonissa on 42a pintaseos. DH-kumin hyöty ainakin seoksessa olisi minimaalinen.
Mulla Levossa Minion DHF Front Folding TR EXO 3C Maxx Terra 29 2,5". Kiekko DT 1900 Spline Boost 29/30 mm.
Hyvin mahtuu pyörimään ja helpottaa heikkoajotaitoisen elämää. Polkimet ei kolise enää niin paljoa. Bike24stä tilasin 201,40 kotiin kannettuna.
https://pic.useful.fi/H1LkuEGBm.jpg
Hieno. Miten muutos vaikutti mielestäsi tuntumaan? Keula näyttää nousseen jonkin verran.
27,5 Butcher 2,8 edessä aikaisemmin ja takana alkuperäinen 3 tuumainen. Keula tuntui uivan aika syvällä. 29 muutos muutti pyörää parempaan suuntaan ja ajosta tuli rennompaa. En tiedä mikä todellinen keulakulma nyt on, lienee vähän loivempi kuin alkuperäisellä kolmen tuuman eturenkaalla. Ohjattavuus ja pito ainakin parani alkuperäiseen verrattuna.
Näkeekö noi uudet spessut jossai ku ne julkaistaan? Ainakaan spessun sivuil ei viel taida olla vaik esim iikka sanoi että kenevosta on 2019 malli jo tullut.
Mtbshopin fb sivuilla sanoittiin, että eka kenevo comp voisi olla tällä viikolla jo heillä esillä. Luulisi että spessun sivuillekin tulisi esille
Uus levo comp kiinnostaisi kun tulee. Harmillisesti en kerennyt 2018 mallia ostamaan.
Toimiiko tommonen "normaali" pyörähuoltoteline esim. a la Biltema / Park Tools PCS 10 Levon kanssa ja jos niin mistä kohtaa pyörää laitatte telineen leuan kiinni?
Toimiiko tommonen "normaali" pyörähuoltoteline esim. a la Biltema / Park Tools PCS 10 Levon kanssa ja jos niin mistä kohtaa pyörää laitatte telineen leuan kiinni?
Mulla on Park Tool:in PCS10 ja toimii ilman ongelmia. Satulatolpasta kiinni...
Specialized Turbo Levo FSR kokemuksia 500km jälkeen.
- Satulatolppa rikki noin 150km kohdalla (vaijerin kiinnitys petti tolpasta, ei ilmeisesti ainoa tapaus...)
- Taka-akseli irtosi kesken lenkin (jarrulevy kieroksi ja takalaakerin säätö - ilmeisesti tässäkin olisi voinut valmistaja laittaa järeämmän kartiolaakerin jo tehtaalla)
- Keula, en vaan saa toimimaan, liian kova - ehkä kuski on liian kevyt. Sama ongelma toisessakin pyörässä samassa keulassa (haluan Foxin :) )
- Jarrut, pitää sellaista älämölöä, että morjens
- Hinta, no jaa, jälleen oma tajunnanvirtaa, mutta taisin maksaa ~500EUR ylimääräistä brändistä
+ Akun kesto - Noin 10-15% tunnissa. Polut ja kalliot Traililla (50%), muuten 20% Eco ja todella jyrkät mestat 100%. Ajo pääasiassa kunnon rymistelypoluilla, siitä tuo % kulutus arviokin. Eilen 3h Fiskarisin punaisia ja muutama mustakin, 30km, kulutus 30%
+ Moottori - Mielipidekysymys, mutta kevään testiajojen perusteella Brose tai Shimano, joista Brose enemmän luonnollisemman (=luomu) pyörän kaltainen
+ Yleisesti - Aivan sikahauska kapistus, menee kuin juna, maastossa kuin maastossa. Pyörä on yllämainittuja haasteita ja vaihteiden säätöä lukuunottamatta toiminut loistavasti (ketjun kuluma nyt 0.25), eikä ostot harmita yhtään
Kysymyksiä:
Jos on jotain hyviä ideoita miten keulan saisi herkemmäksi; muistaakseni jo ilmatilan rajoittamista ehdotettiinkin.
Ja ehkä jotkut toiset jarrupalat, millä saisi tuon vinkunan loppumaan?
Mulla on Park Tool:in PCS10 ja toimii ilman ongelmia. Satulatolpasta kiinni...
Tänks! Varmaankin puristat sitä tolpan sisäputkea (joka liikkuu emäputkessa), niin itseäni on mietityttänyt tuon kesto, kun fillari painaa aika paljon ja lisäksi siihen tulee vääntöä sivusta, kun filllari ei ole tasapainossa tuossa?
Kävi tänään ensimmäinen moottorin mystinen "kuolema", kun kurvailin Tampereen Lamminpään maastoissa. Yhdessä pystysuorassa nousussa moottori simahti kesken matkan, tilanteessa oli Boosti päällä sekä moottorissa että jaloissa. Olisinko vaihtanut samassa ajanhetkessä vielä pienemmälle välitykselle.(?) No, moottorin ja miehen meno loppui kuin seinään. Kävelyavustin ei reagoinut. Tilanteen ratkaisi pyörän resetti, eli virrat pois ja takaisin päälle. Tämän jälkeen fillari pelasi moitteetta maaliin. Onko muut kokeneet vastaavaa? Jos on, niin onko kyse viasta vai ominaisuudesta? Kuormaahan oli todella paljon. Jyrkkä ylämäki ja 100kg lihaa päällä.
Lamminpään polut oli muuten kuin tehty sähkärille! Sikamagee oli päästää poluilla puskat rutisten.
Kysymyksiä:
Jos on jotain hyviä ideoita miten keulan saisi herkemmäksi; muistaakseni jo ilmatilan rajoittamista ehdotettiinkin.
Ja ehkä jotkut toiset jarrupalat, millä saisi tuon vinkunan loppumaan?
Mullakin oli joku ihan alkupään lenkeistä, kun taka-akseli pääsi löystymään. Huomasin asian ja ehdin kiristää ennen kuin irtosi kokonaan. Ei ole sen jälkeen ollut ongelmaa.
Keulaan (Revelation '18) päivitin saman tien Charger-vaimentimen, uusimman '19-mallisen ilmajousen (160 mm), Slickhoneyt sisään ja liukkaammat pölytiivisteet. Nyt on hyvä.
Jarruihin vaihdoin heti EBC:n vihreät.
Eli harvoin nämä ovat valmiita vielä kaupasta tullessaan.
Kävi tänään ensimmäinen moottorin mystinen "kuolema", kun kurvailin Tampereen Lamminpään maastoissa. [...] Onko muut kokeneet vastaavaa?
Mä olen tainnut pari kertaa joutua samalla tapaa resetoimaan vehkeen. Kummallakin kerralla avustus ei palannut enää kävelyavustimen käyttämisen jälkeen. Minulla ei ole asennettu viimeisintä firmwarea.
Sellainen lisähavainto tuosta "kuolemasta", että MC-softa ei tallentanut loppureissun dataa (matka, tehot...) vaikka kartta pelasikin. Sinänsä mitätön asia, mutta jos datasta tykkää ja sitä sinne haluaa kerätä, niin ärsyttähän se vähän. :)
Täällä myös Levo teki kerran "kuoleman" talutusavustimen käytön jälkeen.
Tänks! Varmaankin puristat sitä tolpan sisäputkea (joka liikkuu emäputkessa), niin itseäni on mietityttänyt tuon kesto, kun fillari painaa aika paljon ja lisäksi siihen tulee vääntöä sivusta, kun filllari ei ole tasapainossa tuossa?
Kyllä, siitä liukuputkesta. Kireyden kanssa vaan ollut tarkkana just in case.
Mutta näyttävät sitä kohtaa monet ammattilaisetkin käyttävän, joten siitä se ajatus sitten itsellekin.
Mites muilla on toiminut tuo missioncontrol appi?? Itselläni ainakin ajon aloittaminen on mahdottoman hankalaa ja lopulta jää laittamatta kun menee hermo. Luurina honor 8 lite. Teenkö mä jotaki jälleen enemmän väärin kuin yleeensä?
Ja sit olis viä toinenki:
"vanhaan" (2017) Levoon ei varmaan saa jälkiimpäin talutus avustinta?
Itse olen tainnut käyttää Mission Controlia tasan yhden kerran lenkin aikana ja silloinkin tallennus katkesi jossain vaiheessa lenkin aikana. Toki sillä sääti avustustasot haluamakseen, mutta siinä se.
Maksoin muutama viikko takaperin 10 e ja asensin BLevo-appsin. Loistava applikaatio, jolla moottorin käytöksen säädettävyys nousee ”nextille levelille”. Akkukesto parani. Pidän puhelinta repussa, mutta jos olisi sellainen luuri, että viitsisi pitää stongassa, niin ruudulle saisi näkymään ajon aikana vaikka mitä tietoja.
Erik Bruce
20.08.2018, 17.12
Kuinkahan suurta rengasta Kenevoon mahtuu? Lähinnä talvea jo ajattelen, mahtuuko Fat Freddie joka ilmeisesti on varsin suurikokoinen. Oliko kellään sitä viime talvena?
Ei mahdu kenevoon FF. Eteen voi mahtua mutta ei kyllä taakse. Levossakin tuo on tosi iso kokoinen.
Taitaa olla ainut mikä menee 2.6 ISP
Kuinkahan suurta rengasta Kenevoon mahtuu? Lähinnä talvea jo ajattelen, mahtuuko Fat Freddie joka ilmeisesti on varsin suurikokoinen. Oliko kellään sitä viime talvena?
wattijalka
22.08.2018, 14.34
https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=__KMvZtfiqE
Ennen kuin päätyy tekemään tuon rajoittimen poiston, niin kannattaa tiedostaa, että tuosta jää jälki ja tuosta johtuen takuu voidaan evätä.
Ennen kuin päätyy tekemään tuon rajoittimen poiston, niin kannattaa tiedostaa, että tuosta jää jälki ja tuosta johtuen takuu voidaan evätä.
Mission Control App, sieltä voi muuttaa rengaskokoa, ilman mitään häckäilyä sen voi asettaa 2000mm, alkuperäisesti se on 2250mm.
Näin ollen itselleni on ainakin riittänyt että tämän avulla avustus on mukana noin 29kmt.
wattijalka
23.08.2018, 11.46
Reset to defaults.
Limppu85
23.08.2018, 21.03
Itse olen tuon rajoittimen poiston tehnyt. Android puhelimella. Hyvin se toimi, miinuksena se että kännykkä sovellus ei enään näytä oikeita lukemia. Nopeuden näyttää väärin ja ajetun matkan myös. Käytän itse oikeastaan joka lenkillä tuota Mission Control Appia ja se on mielestäni hyvä. Käytän sitä myös näyttönä ajettaessa. Koska rajoittimen ohituksen jälkeen appi ei enään toiminut oikein ja näytti vääriä lukemia niin palautin takaisin normaali asetukset.
wattijalka
24.08.2018, 08.20
Itse olen tuon rajoittimen poiston tehnyt. Android puhelimella. Hyvin se toimi, miinuksena se että kännykkä sovellus ei enään näytä oikeita lukemia. Nopeuden näyttää väärin ja ajetun matkan myös. Käytän itse oikeastaan joka lenkillä tuota Mission Control Appia ja se on mielestäni hyvä. Käytän sitä myös näyttönä ajettaessa. Koska rajoittimen ohituksen jälkeen appi ei enään toiminut oikein ja näytti vääriä lukemia niin palautin takaisin normaali asetukset.
Koita tätä, paljon parempi kuin MC:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dopa.android.blevo&hl=en_US
BLEvo softan käyttökin vie takuun moottorin osalta. Näin vastailtiin kun kysyin asiasta. Perustuu siihen että ei ole Specializedin tekemä ohjelma eikä ole näin ollen testattu mitä saattaa aiheuttaa piirilevyille. Toinen syy on EU-laki, ei saa laittaa takuuseen jos pyörä ei ole TUV-hyväksytty.
wattijalka
24.08.2018, 10.53
Eli on erittäin riskialtista ostaa käytettyä epyörää jos takuun näkökulmasta asiaa katsotaan?
Sanoisin että huomattavasti vähemmän riskialtista kuin käytetyn auton hankinta.
Auton moottorin hajoaminen takuuaikana on aika harvinaista riippumatta softavirityksistä. Fillareiden moottoripuolen kestosta on vielä kovin vähän kokemusta, mutta ymmärtääkseni suht luotettavia laitteita.
Sähkömoottoreita pidetään yleisesti erittäin luotettavina mutta onhan se niinkin että ihan mikä tahansa asia voi hajota ihan milloin tahansa. Itse en epäröisi käytetyn hankkimista.
Limppu85
24.08.2018, 15.32
Koita tätä, paljon parempi kuin MC:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dopa.android.blevo&hl=en_US
Mitä tällä BLEvo appilla voi tehdä ?. Saako rajoitinta ohitettua ? jos saa niin vaikuttaako nopeuteen tai km määrään ?. Mitä muuta ominaisuuksia on ?
Toimiiko Mission control app vielä tämän jälkeen normaalisti ja tallentaako esim ajetut kilometrit oikein ?
Limppu85
24.08.2018, 18.50
Tulipa nyt asennettua ja testattua tuo Blevo appi. Vaikuttaa erittäin hyvältä. Pystyy säätämään ja seuraamaan vaikka mitä. nopeusrajottimen pystyi säätämään itse mihin km/h arvoon halusi. Itse säädin 32 km/h. Näyttää ajetut kilometrit ja nopeuden oikein, toisin kun tuo aikaisempi appi mitä kokeilin. Osaako joku sanoa voiko Mission control appia käyttää samaan aikaan jos tarvitsee esim karttaa käyttää ?
Tulipa nyt asennettua ja testattua tuo Blevo appi. Vaikuttaa erittäin hyvältä. Pystyy säätämään ja seuraamaan vaikka mitä. nopeusrajottimen pystyi säätämään itse mihin km/h arvoon halusi. Itse säädin 32 km/h. Näyttää ajetut kilometrit ja nopeuden oikein, toisin kun tuo aikaisempi appi mitä kokeilin. Osaako joku sanoa voiko Mission control appia käyttää samaan aikaan jos tarvitsee esim karttaa käyttää ?Ainakaan ei mission controllia ja garminin kelloa pysty samaan aikaan yhdistää. Muistelisin että jossain luki ettei pysty kuin yhteen "laitteeseen" yhdistää
Limppu85
24.08.2018, 19.55
Täytyy siinä tapauksessa ottaa käyttöön joku sovellus josta näkisi hyvin metsässä polut jne... onko kellään tietoa mikä olisi hyvä
Blevo-app:sta on tarinaa emtb-foorumilla: https://www.emtbforums.com/threads/the-official-blevo-thread.806/
Siellä oli muistaakseni maininta, että jos sitä pyörän kokoarvoa, niin takuu lähtee, mutta muuten ei vaikuta takuuseen. Tosin tämä oli ohjelmoijan kommentti jonka ilmeisesti varmistanut Spessulta.
Lisäksi taitaa moniajo toimia ainakin Androidissa, on sit mitä ikinä softia käynnissä.
MUTTA, itselläni ei ole kyseistä käytössä ja ulkomuistista yllämainitut. Ketä kiinnostaa, niin linkin takaa löytyy 13 sivua tarinaa ja kehittäjä mukana tarinoimassa.
Niin ja näyttihän tässäkin ketjussa aikaisemmin olevan asiasta keskustelua...
RedSnapper
25.08.2018, 00.13
Mulla iPhone Quad Lockilla tangossa, softana BLevo ja maastokartat. Hyvä combo. Blevo toimii taustalla jos maastokartat käytössä. Kertoo äänellä tarkeimmät ts tehoalueen vaihdot ja akun varauksen halutuin kilometri/aikavälein.
700km Levossa mittarissa ja paljon varoiteltu tyyppivika iski tänään. Molemmat jarrut paskana. Ei palaudu kahva enää ylös. Melkoista kuraa nuo sramit vs shimano.
700km Levossa mittarissa ja paljon varoiteltu tyyppivika iski tänään. Molemmat jarrut paskana. Ei palaudu kahva enää ylös. Melkoista kuraa nuo sramit vs shimano.4500km levossa takana ja eikä mitään vikaa jarruissa. Sama endurossa 2500km
En ole kanssa moisesta tyyppiviasta kuullutkaan. Sram guide r.t jarruina ja ovat pelanneet loistavasti kesät / talvet.
petrivet
26.08.2018, 10.08
Itsellä Sram kahvat jumitti reilun vuoden jälkeen. Takuuseen lähettivät uuden. Tosin pyörä ei Levo.
Metsämuija
26.08.2018, 11.39
Eikös siis sramilla ollut joku lämpölaajenemisongelma jossain tietyssä mallissa ja näitä on korjattu ahkerasti. Näkynyt nyt hellekesänä enemmän.
jusutus-
26.08.2018, 13.16
Guide R:ssä, RS:ssä, RSC:ssä ja Level Ultimatessa on muoviset männät pääsylintereissä, kuumalla kelillä tapahtuu sen verran lämpölaajenemista että alkavat jumittaa. Jostain vuoden 2017 puolivälistä eteenpäin korjattu, sitä ennen valmistetuille saa SRAMilta korjaussarjaa ohuemmilla männillä ja kiinalaisilta löytyy alumäntiäkin.
Levo Turbo FSR:llä (2018) takana nyt ajotietokoneen mukaan 850km. Yhä tää hauskuttaa kun porskuttaa ylämäkiä avustukset päällä, taikka möyrii kallioilla. Jarrut eivät tosiaan ole mitkään hyvät, vaikka pelanneet ovatkin. Moottorissa on sellainen vika taikka ominaisuus, että ei katkaise aina vetoa välittömästi polkemisen loputtua. Tämä ei ole sinällään haitannut, mutta vaikeuttaa hieman vaihtamisen rytmitystä, koska toisinaan heittää isompaa sisään ja veto säilyykin yhä päällä, joilloin voimansiirto päästää oman mielipiteen vaihdosta - pienen pamauksen. Talveksi pitäisi katsella jotain piikikkäämpää rengasta ja maastoajoa silmällä pitäen hissitolppa saisi olla jo vakiona.
MotoAuto
30.08.2018, 08.14
Levo Turbo FSR:llä (2018) takana nyt ajotietokoneen mukaan 850km. Yhä tää hauskuttaa kun porskuttaa ylämäkiä avustukset päällä, taikka möyrii kallioilla. Jarrut eivät tosiaan ole mitkään hyvät, vaikka pelanneet ovatkin. Moottorissa on sellainen vika taikka ominaisuus, että ei katkaise aina vetoa välittömästi polkemisen loputtua. Tämä ei ole sinällään haitannut, mutta vaikeuttaa hieman vaihtamisen rytmitystä, koska toisinaan heittää isompaa sisään ja veto säilyykin yhä päällä, joilloin voimansiirto päästää oman mielipiteen vaihdosta - pienen pamauksen. Talveksi pitäisi katsella jotain piikikkäämpää rengasta ja maastoajoa silmällä pitäen hissitolppa saisi olla jo vakiona.
Minulla sama efekti tuon jatkuva vedon kanssa. Ajattelin sen johtuvan Blevo softasta, ei sitten varmaan? Tosiaan siinä softan tehopalkissa huomaa avustuksen jakuvan hieman polkemisen lopettamise jälkeen. Polkijan tehonkäyttö näkyy hyvin reali-ajassa.
Välillä tuo ominaisuus tosiaan häiritsee, mutta esim. puunrunkojen ylityksessä yms. se on pelkkää plussaa.
Kyllähän kaikki sähkärit vetää hetken polkemisen loputtua, vähän pakko, ettei moottorin tehontuotto vaihtelisi jatkuvasti kampikierroksen voimantuoton vaihtelun mukaan. Ja juuri tuo viive auttaa, kun pyörä sutaisee ja kammet jää huonoon asentoon. Kaveri tuumi, että siihen tottuu aika nopeasti.
Se on totta, että tuo parantaa tietyissä tilanteissa maastossa pääsykykyä. Viive olisi kiva pystyä säätämään, nyt se on aavistuksen satunnainen pituudeltaan.
Kyllähän kaikki sähkärit vetää hetken polkemisen loputtua, vähän pakko, ettei moottorin tehontuotto vaihtelisi jatkuvasti kampikierroksen voimantuoton vaihtelun mukaan. Ja juuri tuo viive auttaa, kun pyörä sutaisee ja kammet jää huonoon asentoon. Kaveri tuumi, että siihen tottuu aika nopeasti.
Kyllähän Shimano lopettaa heti matalilla kadensseilla, missä asialla on merkitystä, ja moottorin voimantuotto vaihtelee jatkuvasti ja ilman viivettä kammen voimantuoton vaihtelun mukaan. Sehän on koko pointi, ennen tätä ominaisuutta sähköavustus ei oikein kelvannut itselleni. :rolleyes: Kammen asennon mukaankin tosin voimantuottoa säädetään, siksi moottorin asennuskulma on yhtenä parametrina.
Limppu85
30.08.2018, 17.11
Itsellä myös tämä ominaisuus 2018 Levossa, että vetää pikku hetken polkemisen loputtua. Omasta mielestä hyvä ominaisuus. Käsittääkseni se tuli vasta 2018 malleihin ja oli nimenomaan käyttäjien toivoma ominaisuus. 2017 levossa tätä ominaisuutta ei ilmeisesti sitten ollut. Saatan olla väärässä, mutta näin olen ymmärtänyt.
Tulipa asennettua tuo BLEvo-appsi. Täytyy suositella, jos haluaa säädellä rajoitinta. Tuo lisähauskuutta, kun ei polulla lopeta 25 avustusta. Siirtymät taas miellyttävämpi kurvailla reilua 30 kymppiä.
Yksi seikka minkä olen keulasta huomannut on, ettei siihen saa millään samaan aikaan tarpeeksi progressiota ja pintapehmeyttä. Toki voi olla keulan kuin keulan ongelma.
Mulla Levo Compissa ’18 Revelation, joka muuttui toimivaksi, kun vaihtoi vakiovaimentimen tilalle Charger 2:n ja viimeisimmän ’19-version ilmaruodon (160 mm).
Kyllähän Shimano lopettaa heti matalilla kadensseilla, missä asialla on merkitystä, ja moottorin voimantuotto vaihtelee jatkuvasti ja ilman viivettä kammen voimantuoton vaihtelun mukaan. Sehän on koko pointi, ennen tätä ominaisuutta sähköavustus ei oikein kelvannut itselleni. :rolleyes: Kammen asennon mukaankin tosin voimantuottoa säädetään, siksi moottorin asennuskulma on yhtenä parametrina.Hmm.. Pitää vissiin kokeilla shimanoa vielä uudestaan. Fillsrimessujen koeajoradalla suhasin noilla kaikilla kokeillen yhtä jos toista ja shimano viive oli ainut, joka silloin häiritsi. Se taas muuten kiinnostaisi, etenkin kun sitä olisi kiinni rungossa joka kiinnostaa. Pitää etsiä jostain koeajettavaksi.
Pahoittelut spessuketjun sohlasmisesta.
wattijalka
30.08.2018, 20.49
Tulipa asennettua tuo BLEvo-appsi. Täytyy suositella, jos haluaa säädellä rajoitinta. Tuo lisähauskuutta, kun ei polulla lopeta 25 avustusta. Siirtymät taas miellyttävämpi kurvailla reilua 30 kymppiä.
BLevossa on paljon muutakin hyvää. Ellei parempaa. Kannattaa perehtyä huolella. Varsin jos on Android appi.
Limppu85
06.09.2018, 15.27
Onko kenelläkään tälläistä ominaisuutta latauksen kanssa 2018 vuoden levossa. Itsellä kun pyörän ajon jälkeen laittaa laturiin niin se lataa akun normaalisti täyteen. Kun akku on täynnä ja sen ottaa pois laturista heti kun se on tullut täyteen näyttää kännykkä että virtaa on 100 %, välillä 99%
Outo asia tässä on se että jos pyörän jättää esim yöksi laturiin, eikä irroita heti laturia kun akku on ladannut täyteen niin akku hieman tyhjenee. Kun lähtee seuraavan kerran ajamaan akkua on välillä esim 93-96 % jäljellä. Vaikka akku olisi ollut laturissa esim 24h putkeen.
Akku siis hieman tyhjenee silloin kun laturi on kiinni ja se on seinässä. Jos laturin johto on irti tätä siis ei tapahdu.
Onko muilla tälläistä vikaa / ominaisuutta. Onko tämä ominaisuus vai vika ?
Jami2003
06.09.2018, 17.42
Älylaturi. Kun akku on täysi se täyttää ja tyhjentää hieman akkua koko ajan jotta akku pysyy elossa vaikka vuoden jos vaan on laturissa kiinni. Eli siis on erittäin hyvä ominaisuus.
On totta, ett toisin kuin lyijyakut, jotka tulisi aina säilöä piripintaan ladattuna, litiumakkujen lataaminen ihan huippuunsa itse asiassa kuluttaa akkua. Litiumakkujen varastointivaraus olisikin hyvä pitää vaikka siellä jossain 80 % paikkeilla. En tosin silti usko, että Spessun laturi hoitaisi tuota purkamista ja varsinkaan yhden yön jälkeen. Perustan tämän empiiriseen tutkimukseen (n=1); Mulla on poikkeuksetta laturi koko yön kiinni ja lähtiessä akussa on varausta 99-100 %. Koskaan ei ole ollut alle tuon.
Voi olla, että päinvastoin, laturi on tyhmä ja latausäly on akussa. Litium-akkujahan ei saa pitää latauksessa jatkuvasti vaan on kytkettävä irti laturista mahdollisimman nopeasti latauksen jälkeen, eli tässä tapauksessa lataus loppuu, mutta systeemi jää kuitenkin päälle, kun latauskaapeli on kytketty. Niinpä akku tyhjenee hyvin hitaasti. Tämä on täysin normaalia ja itse asiassa on merkki laadukkaasta lataus-prosessista… :rolleyes:
Niin ja jos akku ja sen kennot ja piirit ovat laadukkaat ja tasalaatuiset, niin paketti hoitaa kyllä itse sen, ettei yksittäisiä kennoja ladata liikaa ja että ne eivät mene liian tyhjiksi. Tällöin se laturi saa ollakin ”tyhmä”.
Vrt. Kiinasta ostettu halvin mahdollinen akkupaketti, joissa yksittäiset kennot ovat jo lähtiessään erilaatuisia ja akkua ei saa pitämään varausta millään ja pahimmassa tapauksessa tasapainotuspiirit puuttuvat kokonaan. Nämä ovat niitä, joita en jättäisi latautumaan laisinkaan ilman valvontaa (Levon akun suhteen en ole niin huolissani).
Pitääkö kellään muulla Levon moottori sellasta hemmetin moista ulinaa? Itelle välillä on hiljaa, mutta usein, varsinkin hiljaa ajaessa kone pitää aika kovaa / pahaa ääntä. Uudesta asti on ollut, mutta nyt 800km ajettuna ehkä vähän vielä pahentunut. Tänään testasin kaverin - 17 mallin Levoa ja ei mitään sivuääniä. 🤔
wattijalka
18.09.2018, 07.24
https://www.youtube.com/watch?v=ZjfldYDVXIo&feature=youtu.be
Dille Vallaton
18.09.2018, 10.08
Spessun sivuiltakin löytyy jo koko uusi mallisto. Levo S-Works näyttää olevan melko "edullinen". 700 akku kahdessa hiilarimallissa. Näköjään ovat jo myyntikamaa. Koskahan ekat Suomessa? Taitaa olla meikän seuraava tsygä.
Limppu85
18.09.2018, 11.12
https://ebike-mtb.com/en/specialized-turbo-levo-2019-review/3/
Vähän pettymys että 700wh akku vaan kahdessa kalliemmassa mallissa. Muuten näyttää kyllä hyvältä
Spessun sivuiltakin löytyy jo koko uusi mallisto. Levo S-Works näyttää olevan melko "edullinen". 700 akku kahdessa hiilarimallissa. Näköjään ovat jo myyntikamaa. Koskahan ekat Suomessa? Taitaa olla meikän seuraava tsygä.Jämyn veikkaus että ekat reipas 2vk isompi määrä n4vk
Onko kukaan saanut Levoa juttelemaan Garmin Fenix 5 plussan kanssa. Muutenkin kuin poljin nopeuden suhteen. Mission Appissa lukee, että "fake channelin" kautta voisi tarkkailla esim ajajan poljinvoimaa. Mutta ei ainakaan oma kello suostu löytämään kuin poljinnopeuden.
https://ebike-mtb.com/en/specialized-turbo-levo-2019-review/3/
Vähän pettymys että 700wh akku vaan kahdessa kalliemmassa mallissa. Muuten näyttää kyllä hyvältä
Akun irrotus ja kiinnitys on kyllä ratkaistu aika kehnolla tavalla, Ei näin Spessu, ei näin..
Limppu85
19.09.2018, 12.29
Jos ei pysty suoraan pyörästä lataamaan. Vaan täytyisi ottaa akku aina irti kun lataa niin aika epäkätevältä vaikuttaa tuo irrotus
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.