PDA

Näytä tavallinen näkymä : Silverbackin läskipyörät

Sivut : 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12

velomax
16.03.2018, 10.48
Kyllä niillä se 30 päivän palautusoikeus pätee myös polkupyöriin. Minä ostin alunperin 2016-mallisen Scoop Fattyn, ajoin n. 200 km kunnes VK julkaisi tulevan vuoden mallit. Olin aikonut päivittää pyörästä etuvaihtajan pois sekä hiilikuituhaarukan eteen, joten tuleva Single kolahti täysin. Ja häirittihän ne 2016 Fattyn pikalinkut, vaikken tiennytkään huomaanko eroa läpiakseleihin (nykyään Loun kanssa tila on niin ahtaalla että varmasti pienikin nitkahdus saisi renkaan osumaan runkoon).

Pesin Fattyn, varmistin että siinä on kaikki kuten pyörän tullessa minulle sekä otin mukaan oheishilppeet ja vein pyörän takaisin kauppaan. Kaveri silmäili fillarin läpi ja totes että kunnossa on, ja tilille tuli joka euro takaisin.

Ainut mikä ei mennyt ihan nappiin, oli että uutta pyörää piti odottaa joulukuun alkuun asti. Odottavan aika oli pitkä, kun maistiaisen oli ehtinyt jo saamaan.

Tuohan on aika hyvä diili, että voi noin palauttaa.

kaveri tuumasi tuosta koosta, että läski pitäisi olla matalampi kuin esim. kaperenkainen maasturi, koska
läskissä renkaan koko nostaa korkeutta ja sitä pitäisi verrata 29" kokoon.
Itsellä on tällä hetkellä tuollainen halpis merida matts jonka ostin käytettynä entisen 27.5"+ silverbackin tilalle josta meni runko poikki.
Tuo merida on kokoa 18" vaakaputki 58-59cm onhan tuo aika korkean tuntuinen verrattuna edelliseen S kokoiseen plussaan(39cm), 17" voisi olla aika hyväkin.
No kivasti tuo meridakin on kulkenut laitoin reban dual air keulan entisen suntourin tilalle, muuttui tuntuma aika mukavasti.
Meridassa satulaputkea ulkona noin 17-18cm minun mitoilla.
Noissa pienissä rungoissa kuten solisti sanoi, on se ketteryys ja rento ajotuntuma, ja isommat vakaampia.

velomax
20.03.2018, 17.26
Onko noissa silverbackin ilmoittamissa standover mittoissa virhe vai suunnittelun kukkanen?
Standover S kokoisessa singlessa ja fattyssä 779.5 ja M 797.5 tuossahan on melkein vehkeet kiinni vaakaputkessa molemissa 79-80cm mittoilla.

hcf
20.03.2018, 18.25
Onko noissa silverbackin ilmoittamissa standover mittoissa virhe vai suunnittelun kukkanen?
Standover S kokoisessa singlessa ja fattyssä 779.5 ja M 797.5 tuossahan on melkein vehkeet kiinni vaakaputkessa molemissa 79-80cm mittoilla.

Kyllä se oikea on. Vehkeet hieroo putkea mutta väliliha ei koska putki on vino. Mitattu keskeltä

nbzero
20.03.2018, 21.11
Mites, mulla pituus 172cm ja painoa 130+kg eli melkoinen pullukka.

Kestäisiköhän Silverback Scoop Delight M alla näillä kiloilla?

Useamman vuoden fatbikea himoillut, vuosi sitten oli Kona Wo hetken testissä. Hinta ja säilyttäminen kerrostalossa vaan hirvittävät. Ajelu todennäköisesti olisi hieman enemmän leppoisampaa fiilistelyä ja muutamien kilometrien työmatkaa, kuin kovaa vääntöä vaikeassa maastossa.

mahead
20.03.2018, 21.29
Mites, mulla pituus 172cm ja painoa 130+kg eli melkoinen pullukka.

Kestäisiköhän Silverback Scoop Delight M alla näillä kiloilla?

Muistelisin että XXL:n Whiteilla olis 120 kg painoraja, mutta en nyt äkkiseltään löytänyt Silverbackista. Kannattaa ehkä kysyä suoraan heiltä.

Jollei mitään mahdotonta rymistelyä harrasta, luulisin että pieni ylipaino on ok koska kuitenkin se 120 kg kuskille mitoitettu runko pitäis kestää hetkellisesti paljon kovempia voimia maastossa.

Silverbackin rungothan täyttää jonkin standardin vaatimukset, mikä lähtökohtaisesti on luottamusta herättävää. Pitäis vaan tuntea enää mitä se standardi edellyttää.

velomax
21.03.2018, 10.33
Olisko noista S koko kuitenkin parempi? koska tuo standover on molemmissa noin korkea.
Eikö tuo läskirengas vielä nosta tuota standoveria entisestään?
Kyselin parista liikkeestä tuota runkokoko asiaa ja koot olisi kuulemma 16-17.5" väliltä.
Trek farley 5 jossa standover 73.2cm 17.5" koossa, miten kummassa voi olla 17" kokoisessa silverbackissä 79.7cm.
Singlet on mennyt, M koossa pari S kokoista jäljellä, toisaalta fattyissä molempia kokoja jäljellä eikä tuo oranssi ainakaan omaan silmään ole pahan näköinen yhtään ehkä hienompi kun singlen sini/tumma mikä onkaan.

Nigulas
21.03.2018, 16.57
Törmäsin verkkokaupan kautta tähän foorumiin, kun etsiskelin näistä tietoa. Piti ihan rekisteröityä remmiin. En ole vuosiin pyöräillyt, mutta fatbike alkoi kiinnostamaan.

Kysymykseen. Olisko tuo L vai XL parempi, jos tuollaisen Single Scoopin nyt ostaisi noviisi alkuun?

185-186cm on mittaa ja 85kg painoa. Kiitos vastauksista. :)

LäskiJii
22.03.2018, 23.34
Olen samanpituinen, mutta 10kg tuhdimmassa kunnossa.

Pitkän harkinnan jälkeen hommasin L koon Singlen ja olen tyytyväinen valintaan. Aikaisempi fatbike kokemus Fattyn XL:stä. Mun jalan sisämitta about 89-90cm ja arveluttavan vähän väliä jäi Fattyn keskiputkeen. Sinkkuun hommasin vähän pitemmän stemmin. Muutenkin tuolla L kokoisella ketterämpi painella metsäpolkuja.

Nigulas
23.03.2018, 10.56
Olen samanpituinen, mutta 10kg tuhdimmassa kunnossa.

Pitkän harkinnan jälkeen hommasin L koon Singlen ja olen tyytyväinen valintaan. Aikaisempi fatbike kokemus Fattyn XL:stä. Mun jalan sisämitta about 89-90cm ja arveluttavan vähän väliä jäi Fattyn keskiputkeen. Sinkkuun hommasin vähän pitemmän stemmin. Muutenkin tuolla L kokoisella ketterämpi painella metsäpolkuja.Kiitos vastauksesta. Voisitko linkkailla stemmin jonka hankit? :)

Ps. Tuli pyörä tilattua. Kohta pääsee litkuttamaan ja fillaroimaan. :)

LäskiJii
24.03.2018, 12.15
Hankittu stemmi 80mm/17DEG. Olisi ehkä voinut olla 35 asteinen ja silloin myös pitempi.
Kalkuloin sopivuutta https://www.habcycles.com/stemfit.jpg.

Mulla kanssa litkutus edessä:)

velomax
24.03.2018, 23.48
Tänään tuli S kokoinen scoop fatty oranssina.
Pitää testata pyörää lähipäivinä miten sopii itselle, pikaisesti tuli pihalla kokeiltua hyvän tuntuinen oli.
Satulaputki pitää hommata pidempi, noin sentin jäi vajaaksi äkkiseltään mitattuna, min. insert merkki on näkyvissä.
Kannattaako nuo bulldoserit tehdä tubelekseksi vai ostaako 4.8 jumbo jimit?
Mikä tuo addix seos on jumboissa?

solisti
25.03.2018, 02.38
Ajelisin puskutraktoreilla tubelessina ensin... sitten jos ominaisuudet loppuu/ei kertakaikkiaan pääse eteenpäin niin vaihtaa JJt tai jotku muut soveltuvammat. Riippuu alustastakin. Addix on ilmeisesti pehmeämpi seos, pitoa lisää, mutta rullaavuus ainakin tiellä kärsii verrattuna vanhaan liteskiniin (pitäisi haastatella työkaveria uudestaan aiheesta, viimeksi oli vielä melko vähän kilometrejä).

velomax
25.03.2018, 10.39
Tarviiko nuo mulefutit teippausta esim. gorilla ja kuinka leveää teipin pitää olla?
Paljonko litkua renkaaseen?
Uskaltaako tuolla satulaputkella ajella, kun se min insert näkyy? voiko runko ottaa siipeensä?

mahead
25.03.2018, 15.08
Tarviiko nuo mulefutit teippausta esim. gorilla ja kuinka leveää teipin pitää olla?
Tehtaan teippaus oli ainakin mulla hyvä eikä olisi tarvinnut poistaa. Se teippi vain on aika liukasta, joten Lou ei siinä tahtonut pysyä matalilla paineilla vaan taittui reunoista ja päästi ilmaa pois. Bud ja Lou eivät tosin edes ole tubeless ready -kumeja.

Mulla siis nykyään Gorilla-teippaukset, ja teippi on sitä leveintä, oliko se nyt 80 mm leveää. Vedin yhden täyden kierroksen, sekä muutaman kymmenen senttiä siitä yli.

Paljonko litkua renkaaseen?

1-2 dl lienee yleisin. Takana oli ongelmia joten laitoin viimeksi 2,4 dl, eli suosituksen mukaan. Edessä taitaa olla 1 dl.

Uskaltaako tuolla satulaputkella ajella, kun se min insert näkyy? voiko runko ottaa siipeensä?

En itte ajelis kyllä.

velomax
25.03.2018, 18.20
Kiitos mahead

Piti käydä testaamassa lähipoluilla tuota fattyä penkkiä piti tosin laskea useampi sentti turvarajan alle, bulldoserit jätti toivomisen varaa pidon kannalta
Paineita piti laskea pari kertaa jonka jälkeen pitoa alkoi löytyä jo paremmin. Tubeless tehdään ensi tilassa on vissiin aika ankkuri sisurit tuolla renkaissa.
Ensi viikolla häätyy hommata se pidempi satulaputki.

Mites tuo satulan korkeus, olen säätänyt kaikkiin pyöriin tuolla 79cm x 0,889=70,2cm ja laskuri antaa 79cm inseamille 86cm polkimesta satulan päälle.
Onko tuo oikea tapa säätää?
Huomasin, että satula jää samalle tasolle kuin tanko ja riippuen säätötavasta jopa alle tangosta.
Tuosta inseam mitasta olen saanut 79-80cm tuloksia vatupassi+mittanauha kombolla kengät ja pyöräilyhousut jalassa.

hcf
25.03.2018, 19.20
Itte oon ihan luotilangalla mitannu. Polven etuosa ja akselija linjassa. Kantapää polkimelle ja jalka suoraksi niin persus ei sa nousta penkistä

velomax
25.03.2018, 20.33
Itte oon ihan luotilangalla mitannu. Polven etuosa ja akselija linjassa. Kantapää polkimelle ja jalka suoraksi niin persus ei sa nousta penkistä

Pitää tarkistaa noi
Eikö tuossa ollut joku sellainen, että kantapäillä taaksepäin polkiessa lantio ei saa keinua?

mattimat
25.03.2018, 20.56
Tämä ketju ja verkkokaupan tarjouskampanja innoitti ostamaan Scoop Single XL:n. Kumit litkutin, mulefutin perusteippaus on hyvä, ja kiristelin kaikki mutterit. Ensimmäinen kahden tunnin testilenkki takana ja tuntuu ainakin vakiopenkki sopevan vastikkeeseensa paremmin kuin entisen Whiten vastaava. Keulaa pitää vielä laskea kun ajoasento oli kovin pysty. Runko on juuri sen verta reilun kokoinen, ettei istuinputken norjahdusta tarvitse pelätä. Vanhat polut tuntuivat pidemmällä ja korkeammalla rungolla aivan tuoreilta, sai pitää kielen keskellä suuta. Väritys miellyttää myös silmää. Vaihteistoon tottuminen vie aikansa, on oikealla kädellä ahtaan tuntoinen fiilis SRAM:iin tottuneelle. Näyttää siltä, että 4.8 Jumbot mahtuvat juuri pyörimään takana.

velomax
26.03.2018, 13.22
Mulla vaihtui M fatty 2018 S delightiin. S-koon ja isompien välillä on ainakin eroa. Mutta 2016 S-koko vaikutti sekin yhtä jyrkältä, kun sellaisen yksi päivä näin. Toisaalta jyrkkä kulma jotenkin sopii ketterään pieneen pyörään.

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla

Huomasin tuon viestin, oliko sinulle M-koko liian iso vai miksi vaihdoit?
Noissa silverbackeissä on vissiin kaikissa aika jyrkät keulakulmat
Olitko sinä jotain 174cm pitkä?
eilisen lenkin perusteella S-kokoinen ei tuntunut äkkiseltään pahalta tosin penkki oli liian matalalla, mutta ainakaan vaakaputkeen en laittaisi omalla kohdalla senttejä lisää välttämättä.

solisti
26.03.2018, 13.48
Huomasin tuon viestin, oliko sinulle M-koko liian iso vai miksi vaihdoit?
Noissa silverbackeissä on vissiin kaikissa aika jyrkät keulakulmat
Olitko sinä jotain 174cm pitkä?
eilisen lenkin perusteella S-kokoinen ei tuntunut äkkiseltään pahalta tosin penkki oli liian matalalla, mutta ainakaan vaakaputkeen en laittaisi omalla kohdalla senttejä lisää välttämättä.

Päivitin toisen pyörän vaimolle sopivamman kokoiseksi. Toinen on edelleen kokoa M (tosin sen merkki vaihtui samassa).
Molemmista saa sopivan 174cm lyhytjalkaiselle, mutta S-koossa se vaatii tolppaan vähän jatkoa. Suurin ero on minusta siinä ajoasennossa, rennompi pienessä ja XC-maisempi M-koossa. Minusta M-koossa ei ole niin jyrkkä keulakulma kuin pikkurungossa ja 2016 se oli Scoopin spekseissäkin 69.5 astetta, vaikka S-koko näytti ihan samalta (en tiedä onko tuota oikeasti käytännössä muutettu, vai onko vain speksiä korjattu).

velomax
26.03.2018, 14.14
Päivitin toisen pyörän vaimolle sopivamman kokoiseksi. Toinen on edelleen kokoa M (tosin sen merkki vaihtui samassa).
Molemmista saa sopivan 174cm lyhytjalkaiselle, mutta S-koossa se vaatii tolppaan vähän jatkoa. Suurin ero on minusta siinä ajoasennossa, rennompi pienessä ja XC-maisempi M-koossa. Minusta M-koossa ei ole niin jyrkkä keulakulma kuin pikkurungossa ja 2016 se oli Scoopin spekseissäkin 69.5 astetta, vaikka S-koko näytti ihan samalta (en tiedä onko tuota oikeasti käytännössä muutettu, vai onko vain speksiä korjattu).

Ok Riittääkö tuohon S-kokoon 400mm satulaputki?

mjjk
26.03.2018, 14.30
Mikä kierre on noissa Silverbackin läskien taka-akseleissa? 1,0 1,5 vai 1,75? Pitäisi konsultoida erästä lastenkuljetuskärryn hankkijaa uuden akselin hankinnassa.

Nigulas
26.03.2018, 14.37
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/49567/grdvk/Schwalbe-Doc-Blue-Professional-paikkausneste-500-ml/lisatiedot

Tänään kipasen hakemaan tuon Single Scoopin niin kelpaakos tuo siihen litkuksi? Tarviiko jotkut toiset venttiilit vai passaako nuo mitkä on vakiona? Täysi uuno näiden kanssa kyselemässä. :D

solisti
26.03.2018, 14.40
Ok Riittääkö tuohon S-kokoon 400mm satulaputki?
Mulla ainakin.

solisti
26.03.2018, 14.42
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/49567/grdvk/Schwalbe-Doc-Blue-Professional-paikkausneste-500-ml/lisatiedot
Tänään kipasen hakemaan tuon Single Scoopin niin kelpaakos tuo siihen litkuksi? Tarviiko jotkut toiset venttiilit vai passaako nuo mitkä on vakiona? Täysi uuno näiden kanssa kyselemässä. :D

Kelpaa. Ei tarvi, tubeless venat pitäisi olla paketissa mukana (joskus ovat tosin puuttuneet).

Nigulas
26.03.2018, 14.45
Kelpaa. Ei tarvi, tubeless venat pitäisi olla paketissa mukana (joskus ovat tosin puuttuneet).Kiitos erinomaisesta vastauksesta. :)

velomax
26.03.2018, 18.39
Nyt on spessun satulatolppa paikallaan, mutta mitenkä tuo korkeuden säätö pitäisi tehdä?
Luotilangalla säädin pituussuunnan kohdalleen, mutta tuo korkeus on kysymysmerkki, onko tuo inseam x 0,889 pätevä sääntö?
jotenkin tuntuisi, että on liian korkealla satula tuolla neuvolla säädettynä.
Tätä laskuria olen myös käyttänyt:

https://www.ebicycles.com/bicycle-tools/saddle-height

Huomasin, että tanko jää säädöistä riippuen 1-2cm penkin yläpuolelle onko tuosta haittaa?

Kekuliini
26.03.2018, 21.55
Mikä kierre on noissa Silverbackin läskien taka-akseleissa? 1,0 1,5 vai 1,75? Pitäisi konsultoida erästä lastenkuljetuskärryn hankkijaa uuden akselin hankinnassa.

Scoop single 2017:ssa on M12x1,75 -kierre eli ns. normikierre.

mjjk
27.03.2018, 08.46
Scoop single 2017:ssa on M12x1,75 -kierre eli ns. normikierre. Kiitos. Pitää vielä varmistaa mikä malli hänellä on.

Kekuliini
27.03.2018, 09.27
Ja tarkoitin edellisessä viestissäni nimenomaan takapään läpiakselin (thru axle) kierrettä. Kyseisellä M12x1,75 kierteellä olevat läpiakselit ovat aika harvinaisia; yleensä läpiakselit ovat käsittääkseni hienokierteellä.

mattimat
27.03.2018, 09.44
Nyt on spessun satulatolppa paikallaan, mutta mitenkä tuo korkeuden säätö pitäisi tehdä?
Luotilangalla säädin pituussuunnan kohdalleen, mutta tuo korkeus on kysymysmerkki, onko tuo inseam x 0,889 pätevä sääntö?
jotenkin tuntuisi, että on liian korkealla satula tuolla neuvolla säädettynä.
Tätä laskuria olen myös käyttänyt:

https://www.ebicycles.com/bicycle-tools/saddle-height

Huomasin, että tanko jää säädöistä riippuen 1-2cm penkin yläpuolelle onko tuosta haittaa?

Monesti tanko on penkin alapuolella, ainakin mulle sattuneissa pyörissä. Ilmanvastus kasvaa merkittävästi mikäli aivan pystyasennossa konkeloit. Ei tosin enduroajamisessa ole ongelma muualla kuin siirtymissä.

mjjk
27.03.2018, 10.01
Ja tarkoitin edellisessä viestissäni nimenomaan takapään läpiakselin (thru axle) kierrettä. Kyseisellä M12x1,75 kierteellä olevat läpiakselit ovat aika harvinaisia; yleensä läpiakselit ovat käsittääkseni hienokierteellä. Pitää varmaan käydä vielä itse tarkistamassa tuo kierre niin ei tule väärää. Viimeeksi kun kotiin hommattiin tuota akselia niin tuli kysyttyä pyörän valmistajalta ja he neuvoivat väärän kierteen ja joutui sitten hiukan säätämään.

velomax
27.03.2018, 12.12
Nyt on laitettuna nuo bulldoserit tubelekseksi sisurilla piti nostaa toinen kumi ja toinen ei meinannut nousta jalkapumpulla, mutta nousi lopuksi kuitenkin.
Huomasin, että oikein matalilla paineilla, kun paineli rengasta lattiaa vasten tuli litkua vanteen ja renkaan välistä ja kuulosti aivan kuin olisi ilmaa myös suhahdellut.
Johtuuko tuo siitä, että en teipannut gorillalla kehiä? Onko nuo alkuperäiset teipit niin hepposia?

Pitää testata nuo nyt paremmin, kun on nyt sopivan mittainen satulaputki.

Noita jumbo jimejä olen myös miettinyt renkaiksi, onko tubeless hommaan parempi tuo snakeskin vai liteskin?
Liteskin ainakin on ohuemmilla kyljillä, joten saattaa tihkua kyljistä luulisin.
Entä sitten tuo koko "4.8,"4,4 vai 4.0" käyttääkö porukka kapeampaa esim. kesällä?

Nigulas
27.03.2018, 12.24
Nyt on laitettuna nuo bulldoserit tubelekseksi sisurilla piti nostaa toinen kumi ja toinen ei meinannut nousta jalkapumpulla, mutta nousi lopuksi kuitenkin.
Huomasin, että oikein matalilla paineilla, kun paineli rengasta lattiaa vasten tuli litkua vanteen ja renkaan välistä ja kuulosti aivan kuin olisi ilmaa myös suhahdellut.
Johtuuko tuo siitä, että en teipannut gorillalla kehiä? Onko nuo alkuperäiset teipit niin hepposia?

Pitää testata nuo nyt paremmin, kun on nyt sopivan mittainen satulaputki.

Noita jumbo jimejä olen myös miettinyt renkaiksi, onko tubeless hommaan parempi tuo snakeskin vai liteskin?
Liteskin ainakin on ohuemmilla kyljillä, joten saattaa tihkua kyljistä luulisin.
Entä sitten tuo koko "4.8,"4,4 vai 4.0" käyttääkö porukka kapeampaa esim. kesällä?Täysin samoja asioita mietin. [emoji14] odotellaan vastauksia.

Lakuduunaa
27.03.2018, 13.30

Entä sitten tuo koko "4.8,"4,4 vai 4.0" käyttääkö porukka kapeampaa esim. kesällä?

En näe mitään syytä teipata vielä alkuperäisen teipin lisäksi vanteita, toista tuhatta ajoin mulefuteilla itse erinäisillä renkailla : bulldozer - colossus - jumbo jim - dillinger 5. Ainoa joka teki tätä vuotoa ja suhauttelua oli dillinger 5 ja se johtui vain siitä että se ei ole tulebess ready rengas. Kannattaa kun noita renkaita laittelette tubelessiksi niin laittaa vaikka yöksi sinne renkaaseen ihan reilusti (1-1,5 bar) painetta jotta se menee paikalleen kunnolla.
No sitten liteskin/snakeskin. Paljonko säästät ostettaessa liteskinit, jotain euroja ja saat huonomman suojauksen. Jumbo Jim snakeskin kokoja mulefutilla : 4.8" leveys n.120mm ja painaa n.1.3kg , 4.4" leveys n.110mm ja painaa n. 1.2kg ja 4.0" leveys n.100mm ja painaa n.1.1kg. Isolle kuskille laittaisin 4.8" ja itse käytin keskivertokansalaisena 4.4" kompromissinä ja oli hyvä. Nyt 65mm kuituvanteella 4.0" painon vuoksi, ei hyvä ainakaan talvella polun avaamisessa eikä sohjossa.

velomax
27.03.2018, 15.11
Monesti tanko on penkin alapuolella, ainakin mulle sattuneissa pyörissä. Ilmanvastus kasvaa merkittävästi mikäli aivan pystyasennossa konkeloit. Ei tosin enduroajamisessa ole ongelma muualla kuin siirtymissä.

Ok en ole siis yksin asian kanssa:), eipä tuo perstuntumalla hitaampaa kulje kun entinen whiten läski liekö ollut samankaltainen ajoasento ei voi enään muistaa.

solisti
27.03.2018, 15.24
Kiitos. Pitää vielä varmistaa mikä malli hänellä on.

Tuskin on väliä. Jos malli, jossa läpiakseli, niin se kierre on tuo... jos taas malli, jossa 190mm QR-akseli, sitten se kärry on helppo saada kiinni pikalinkkuun.

velomax
27.03.2018, 15.30
En näe mitään syytä teipata vielä alkuperäisen teipin lisäksi vanteita, toista tuhatta ajoin mulefuteilla itse erinäisillä renkailla : bulldozer - jumbo jim - dillinger 5. Ainoa joka teki tätä vuotoa ja suhauttelua oli dillinger 5 ja se johtui vain siitä että se ei ole tulebess ready rengas. Kannattaa kun noita renkaita laittelette tubelessiksi niin laittaa vaikka yöksi sinne renkaaseen ihan reilusti (1-1,5 bar) painetta jotta se menee paikalleen kunnolla.
No sitten liteskin/snakeskin. Paljonko säästät ostettaessa liteskinit, jotain euroja ja saat huonomman suojauksen. Jumbo Jim snakeskin kokoja mulefutilla : 4.8" leveys n.120mm ja painaa n.1.3kg , 4.4" leveys n.110mm ja painaa n. 1.2kg ja 4.0" leveys n.100mm ja painaa n.1.1kg. Isolle kuskille laittaisin 4.8" ja itse käytin keskivertokansalaisena 4.4" kompromissinä ja oli hyvä. Nyt 65mm kuituvanteella 4.0" painon vuoksi, ei hyvä ainakaan talvella polun avaamisessa eikä sohjossa.

Kiitos näistä tuohan alkaisi näillä tiedoilla kuulostaan 4,4" jumbo jimien hankinnalta snakeskinillä.

Testasin tänään nuo bulldoserit on muuten liposet renkaat, ainakin edessä, eikä muuten rullaa matalilla paineilla siirtymillä yhtään mihinkään ja selfsteeringiä löytyy myös mukavasti.
Eturengas vuoti litkua vanteen ja kumin välistä 15km kävin ajamassa noilla ja jonkun 7 kertaa sain pumpata eturengasta.
Takarengas oli asettunut sinne ei yhden kerran lisäyksen jälkeen tarvinnut lisätä ilmaa.
No täytynee vielä testata noita bulldosereita kun saa tuon eturenkaan vuodon asettumaan.
Lienee kuitenkin jumbo jimi eri planeetalta kuin bulldoser.:)

velomax
27.03.2018, 17.35
Lisäsin litkua tuonne eturenkaaseen, eikä mitään vaikusta. 0.3bar paineella ei voi ajaa edes hyvää polkua rengas burppailee ihan huolella ilmat pihalle ja renkaan ja vanteen väli stanin peitossa.
Ei ollut wtb:n kehillä tuollaisia ongelmia, toki toimii, kun pistää ilmaa jonku 2bar, mutta normaali maastopaineella no go!!!
Mitä teen väärin? onko vanne viallinen vienkö palautukseen koko vehkeen?
Oma pähkäilyni olisi laittaa gorillaa kehille, mutta täällä meinattiin, että ei tarvi.

solisti
27.03.2018, 17.36
Kuten jo useamman kerran on varmaan mainittu, kaikilla nuo alkupräiset teipit ei toimi. Mulla lähti ainakin renkaasta riippumatta (GC, D5, JJ4.8 SS) burppaamaan. Nyt on Knardit alla ja hirvisäkki teippien kaverina. Kerran on burbannut silti, mutta silloin oli paineita ehkä 0.2 baria muutenkin... Teippi on niin liukas, että rengas ei pysy lukittuna reunaan (oma teoria). Joku vähän pitävämpi teippikierros tuossa reunassa auttaisi, mulla oli hyvät kokemukset tuosta säkistä, niin laitoin sitä.

mjjk
27.03.2018, 20.01
Tuskin on väliä. Jos malli, jossa läpiakseli, niin se kierre on tuo... jos taas malli, jossa 190mm QR-akseli, sitten se kärry on helppo saada kiinni pikalinkkuun.
Yritän pelata varman päälle kun niitä 197 mm läpiakseleita pyörii maailmalla 3 eri kierteellä.

Anderi
27.03.2018, 22.09
Fattystripper tai jumppakuminauhaa liimalla rinkulaks. Pelittää vaikka ei olis tubeless ready -vanteet. Ite ajelen 0,25 -0,3 bareilla Maxxis Colossuksella vaikka on perus emmental-vanteet. Luulis mulefuteilla menevän aivan heittämällä.

hcf
28.03.2018, 02.23
Lisäsin litkua tuonne eturenkaaseen, eikä mitään vaikusta. 0.3bar paineella ei voi ajaa edes hyvää polkua rengas burppailee ihan huolella ilmat pihalle ja renkaan ja vanteen väli stanin peitossa.
Ei ollut wtb:n kehillä tuollaisia ongelmia, toki toimii, kun pistää ilmaa jonku 2bar, mutta normaali maastopaineella no go!!!
Mitä teen väärin? onko vanne viallinen vienkö palautukseen koko vehkeen?
Oma pähkäilyni olisi laittaa gorillaa kehille, mutta täällä meinattiin, että ei tarvi.

Pistä paineet 10-15psi. Pyörittele. Käy ajamassa. Lisää painetta jos tarvii. Saattaa kestää aikansa ennenku tiivistyy
Ei ikinä löysänä ajeleen heti. Litku tarvii painetta että se toimii
Jos ei asetu jokusen vuorokauden jälkeen niin sitte häätyy teipata uusiksi

velomax
28.03.2018, 09.37
Pistä paineet 10-15psi. Pyörittele. Käy ajamassa. Lisää painetta jos tarvii. Saattaa kestää aikansa ennenku tiivistyy
Ei ikinä löysänä ajeleen heti. Litku tarvii painetta että se toimii
Jos ei asetu jokusen vuorokauden jälkeen niin sitte häätyy teipata uusiksi

Ok tuota täytyy koettaa tänään, en tiennyt tuota, että ei saa ajaa löysillä paineilla heti asennuksen jälkeen.

rantamies
28.03.2018, 17.05
Kuinka pitkä pystyputki M-kokoisessa singlessä/doublessa on? Oma runko pitäisi olla M, mutta aloin hieman epäilemään että olenko saanut liian pienen rungon "oikeilla" tarroilla. Olen 176cm, ja tolppa on lähes niin korkealla kuin sen saa.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180328/929da7317a106bbc6f5357bb3425b5f1.jpg

Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla

jkohvakk
28.03.2018, 17.20
Kuinka pitkä pystyputki M-kokoisessa singlessä/doublessa on? Oma runko pitäisi olla M, mutta aloin hieman epäilemään että olenko saanut liian pienen rungon "oikeilla" tarroilla. Olen 176cm, ja tolppa on lähes niin korkealla kuin sen saa.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180328/929da7317a106bbc6f5357bb3425b5f1.jpg

Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla410mm rullamitalla mitattuna.

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

Lakuduunaa
28.03.2018, 18.38
Kuinka pitkä pystyputki M-kokoisessa singlessä/doublessa on? Oma runko pitäisi olla M, mutta aloin hieman epäilemään että olenko saanut liian pienen rungon "oikeilla" tarroilla. Olen 176cm, ja tolppa on lähes niin korkealla kuin sen saa.
M-koon seat tube mitta (430mm) ja satulatolpan pituus (400mm). Ainakin kuvan perusteella näyttää aivan M-koolta runkosi, ei voi olla S missään nimessä.

hcf
28.03.2018, 18.59
Olen 176cm, ja tolppa on lähes niin korkealla kuin sen saa.

Sulla on pitkät jalat. 81cm jalan sisämitalla mulla on varaa nostaa satulaa vielä 7cm.
akseli->satulan päälle on noin 70,5cm.
Pyörä tosin on fatty mutta mittasin putken niin oli noin 400mm

velomax
28.03.2018, 20.30
Tänään ajelin reilun 30km noilla tubelekseilla kovemmilla paineilla metsäautoteitä ja kelvejä eivät näyttäny vuotavan.
pitää muutama päivä ajella näin ja sitten koittaa matalempia paineita, niin näkee alkaako vuotamaan.

Vielä noista jumbo jimeistä onko 4.4 ja 4.8 merkittävää eroa ilmatilassa meinaan, että koliseeko kesällä kammet kiviin 4.4 jimillä?
Ja onko 4.8" sama kantokyky kevyellä kuskilla syvässä lumessa vertaa 4.4"
Näillä näkymillä olisin valitsemassa tuon 4.4 snakeskinin.

Zetta
28.03.2018, 21.02
Luin jostain, jotta nuo alkuperäiset Bulldozer 26" x 4.7" -leveät olisi oikeasti kapeammat.. no niimpä näkyy, mittasin ja ovat nimittäin 10,4 cm eli 4.1", kun renkaan kyljessä lukee 4.7". Kuis nuo Jumbo jimit, onko 4.4" oikeasti sen levyinen? Ei huvittaisi ainakaan kapeampaan vaihtaa... Kevyemmät ainakin jumbot olisi, saisi ilmeisesti yli puoli kiloa painosta pois. Nyt pyörä (Scoop Deluxe 2018) painaa 14kg ajovarustuksessa renkaat litkutettuna.

rantamies
28.03.2018, 22.26
Sulla on pitkät jalat. 81cm jalan sisämitalla mulla on varaa nostaa satulaa vielä 7cm.
akseli->satulan päälle on noin 70,5cm.
Pyörä tosin on fatty mutta mittasin putken niin oli noin 400mmTaisin hieman yliregoida, äsken kun mittasin niin tolppaa on näkyvissä 24cm kiskoon, eli nostovaraa vielä ~6cm. Tilasin eilen CRC:stä brand x:n 375mm hissitolpan ja aloin vain miettimään että tuliko tilattua liian lyhyt tolppa. Omassa pystyputki oli 430mm, niin kuin kuuluukin. Varsinainen juurisyy kysymykselle oli se, että pyörä on vielä toistaiseksi kaverilla säilytyksessä ja kuvassa tolpan ulkonema näytti todella suurelle. Täytyy saada vanha 3fat Pro M pois eteisestä, ennen kun kehtaan edes ehdottaa "uuden" pyörän hommaamista[emoji3]

solisti
29.03.2018, 13.22
Luin jostain, jotta nuo alkuperäiset Bulldozer 26" x 4.7" -leveät olisi oikeasti kapeammat.. no niimpä näkyy, mittasin ja ovat nimittäin 10,4 cm eli 4.1", kun renkaan kyljessä lukee 4.7". Kuis nuo Jumbo jimit, onko 4.4" oikeasti sen levyinen? Ei huvittaisi ainakaan kapeampaan vaihtaa... Kevyemmät ainakin jumbot olisi, saisi ilmeisesti yli puoli kiloa painosta pois. Nyt pyörä (Scoop Deluxe 2018) painaa 14kg ajovarustuksessa renkaat litkutettuna.

JJ4.4 ja Bulldozer on aikalailla samaa kokoluokkaa, JJ ehkä pari-kolme milliä leveämpi ja hitusen korkeampi.
Bulldozerin nimellispaino oli muistaakseni 1390g ja JJ4.4 1120g/1230g(SS). Todellisuus voi sitten olla eri molemmissa.

Syncromies
31.03.2018, 11.08
Teipatessa vanteet gorilla teipillä paino nousee. Vakio teipit on hyvät. Teippi ei taas vaikuta siihen että miten vanteen ja renkaan välistä karkaa ilmat. Renkaan nousu vanteilla ja asettuminen taas vaikuttaa. Matalilla paineilla vakio renkaat ei rullaa kyllä yhtään, mutta ajettavuus ei kyllä oo sen huonompi korkeimmillakaan paineilla. Paineissa taas pitää mennä renkaan ominaisuuksien mukaan missä paineessa rullaava ja missä lyö renkaan läpi vanteelle. Tässä varmaan vaikuttaa yhdistelmän kokonaispaino��
Tätä asiaa olen miettinyt, kun haukutaan renkaan pitoominaisuudesta, niin missä tämä oikeesti näkyy tavan kuskilla. Vakio bulldozer oli viime kesänä ajossa ja ei ollu renkaan vika kertaakaan jos jäi mäki nousematta ja alamäessä ei mitään ongelmaa missään. Myös jj liteskiniä oon testannut ja ei sklilliä nostanut yhtään ihan samanlainen kuski olin. Ymmärrän rengas keskustelun jos puhutaan moottoriajoneuvoista tai dh-ajosta.

hcf
31.03.2018, 12.37
Sivuttaispito noissa bulldozereissa se ongelma on. Talvella ei mitään tunnetta keulassa ja lähtee ihan yllättäen alta.
Tos kävin muutamanpäivä sitte vasta lanattua läskipyöräpolkua ajelemassa niin JJ:llä kyllä pitää tunkata jokainen mäki. Muuten suttaa reitin paskaksi. Paine tais takarenkaalla olla jotai 4psi.
Samanlaista sitä tais bulldozereillakin olla.

Häätyy kyllä seuraaviin tubelesseihin pistää fattystripper. Gorilla toimii mutta epävarmasti. Kumea irrottaessa useinmiten rikkoo vähä tota teippausta

Syncromies
31.03.2018, 13.03
Sen olen itekkin huomannut että eturengas lähtee yllättäen ja helposti alta.

rantamies
31.03.2018, 13.54
Sivuttaispito noissa bulldozereissa se ongelma on. Talvella ei mitään tunnetta keulassa ja lähtee ihan yllättäen alta.
Tos kävin muutamanpäivä sitte vasta lanattua läskipyöräpolkua ajelemassa niin JJ:llä kyllä pitää tunkata jokainen mäki. Muuten suttaa reitin paskaksi. Paine tais takarenkaalla olla jotai 4psi.
Samanlaista sitä tais bulldozereillakin olla.

Häätyy kyllä seuraaviin tubelesseihin pistää fattystripper. Gorilla toimii mutta epävarmasti. Kumea irrottaessa useinmiten rikkoo vähä tota teippaustaSivupito on mielestäni silti paljon parempi mitä JJ:ssä. Hitaassa vauhdissa rullaavuus on aika samoissa, mutta nopeuden kasvaessa tuntuu kuin Bulldozereissa olisi sisäinen nopeudenrajoitin. Osa tuosta varmasti johtuu siitä että JJ on litkulla ja BD (vielä)sisurilla. Tarkoitus olisi joskus koittaa miten JJ:n talvipito muuttuu, kun halkaisee nappulat keskeltä mattopuukolla, tekee ns. köyhänmiehen kitkat. [emoji846]

hcf
31.03.2018, 14.04
Juu no JJ:tä en edessä ole kokeillukkaan. Pistin suosiolla sen parhaan sinne eli BUD:n

rantamies
31.03.2018, 15.40
Juu no JJ:tä en edessä ole kokeillukkaan. Pistin suosiolla sen parhaan sinne eli BUD:nAlkutalvesta oli tarkoitus ostaa Whiteen Bud eteen, mutta sen sijaan päädyin nastoittamaan vanhan 4.8" JJ:n. Voi olla että Bud pitäisi paremmin ilman nastojakin.

mahead
31.03.2018, 21.14
Tätä asiaa olen miettinyt, kun haukutaan renkaan pitoominaisuudesta, niin missä tämä oikeesti näkyy tavan kuskilla. Vakio bulldozer oli viime kesänä ajossa ja ei ollu renkaan vika kertaakaan jos jäi mäki nousematta ja alamäessä ei mitään ongelmaa missään.

Minä en varmaan tämän foorumin "taviskuskin" tasolla ole, lähelläkään. Niin ollen Jumbo Jimien vaihto Budiin ja Louhun auttoi viime kesänä mulla sillä lailla, että joitakin itselleni hankalia nousuja pystyi ajamaan kun saatoin keskittyä hakemaan tasapainoa kun tiesi että pito riittää niin kauan kuin jaksaa polkea. Samoissa nousuissa JJ sutaisi ja pyörä pysähtyi saman tien.

Varmasti parempi kuski nuo pikku nyppylät ajaa renkaalla kuin renkaalla, mutta mulle se hyöty on just tuo. Voi keskittyä opettelemaan paremmaksi kuskiksi tulemista kun ei tartte huolehtia onko takarenkaan päällä niin paljon massaa että rengas ei ala sutimaan.

rantamies
31.03.2018, 21.21
^Mulla nousuja rajoittaa ensimmäisenä maha ja sen jälkeen vasta pito. [emoji3]

mahead
31.03.2018, 21.30
^Mulla nousuja rajoittaa ensimmäisenä maha ja sen jälkeen vasta pito. [emoji3]Mulla taas mahan takia yhdistelmä on niin etupainoinen, että Louta vähempi ei takana riitä. ;)

Herou
01.04.2018, 10.33
Tänään ajelin reilun 30km noilla tubelekseilla kovemmilla paineilla metsäautoteitä ja kelvejä eivät näyttäny vuotavan.
pitää muutama päivä ajella näin ja sitten koittaa matalempia paineita, niin näkee alkaako vuotamaan.

Vielä noista jumbo jimeistä onko 4.4 ja 4.8 merkittävää eroa ilmatilassa meinaan, että koliseeko kesällä kammet kiviin 4.4 jimillä?
Ja onko 4.8" sama kantokyky kevyellä kuskilla syvässä lumessa vertaa 4.4"
Näillä näkymillä olisin valitsemassa tuon 4.4 snakeskinin.

Mites nämä on alkanut toimimaan,vieläkö vuotavat?
Mulla burbbaili alkuun molemmat päät kun laitoin orggis teipeillä.
Tein homman toistamiseen ja huomasin että orggisteipit nousi muutamassa kohdin vanteen kylkeen.Ei kokomatkalta.Leikkasin pienen soiron pois sivusta ja kierroksen muoviteippiä ja varmuudeksi gorillaa vielä kierros.
Tämän jälkeen pystynyt huoletta ajamaan 0,3 paineilla👍

Lakuduunaa
01.04.2018, 11.02
Mikähän lie verkkokaupan hintapolitiikassa kun meinaavat pyytää tulevasta Double S-koosta 1512,90 €, M ja L-koot kuitenkin 1449 €. Laitoin jo pariviikkoa sitten kysymystä tuotteeseen, mutta eivät nähtävästi ole vieläkään saaneet aikaiseksi julkaista sitä..

hcf
01.04.2018, 11.06
^Niillä ne hinnat heittelee. Riippuu onko varastossa vai tilaustuote

solisti
01.04.2018, 17.53
Teippi ei taas vaikuta siihen että miten vanteen ja renkaan välistä karkaa ilmat. Renkaan nousu vanteilla ja asettuminen taas vaikuttaa

Tämä on kyllä ainakin mun vanne/teippiyhdistelmällä täyttä puppua. 3 eri rengasta ja asettuminen oli jokaisella varmistettu pitkään käyttämällä ja ajamalla kovilla paineilla (>0.6 bar). Vakioteipeillä reunat alkaa elämään aina kun 0.5 alle menee.
Sama ongelma edessä ja takana ja riippumatta renkaasta (JJ, GC ja D5). Luulisin ongelman johtuvan vakioteipin liukkaasta pinnasta ja ohuesta paksuudesta. Hirvisäkin kanssa ei ongelmia.

velomax
01.04.2018, 22.18
Mites nämä on alkanut toimimaan,vieläkö vuotavat?
Mulla burbbaili alkuun molemmat päät kun laitoin orggis teipeillä.
Tein homman toistamiseen ja huomasin että orggisteipit nousi muutamassa kohdin vanteen kylkeen.Ei kokomatkalta.Leikkasin pienen soiron pois sivusta ja kierroksen muoviteippiä ja varmuudeksi gorillaa vielä kierros.
Tämän jälkeen pystynyt huoletta ajamaan 0,3 paineilla

Tänään viimeksi ajossa, näyttäisi pitävän ilmat, tosin en ajanut ihan möyrintäpaineilla.
pari päivää sitten ajelin vielä matalemmilla paineilla tuolla pehmeässä lumessa eikä näyttänyt vuotavan.

Syncromies
04.04.2018, 12.16
Siis sulla on hirvisäkki vanteen ja renkaan välissä?

solisti
04.04.2018, 13.14
Siis sulla on hirvisäkki vanteen ja renkaan välissä?Tämä oli varmaan osoitettu tuohon mun viestiin? Juu, säkki on vanteen ja renkaan välissä. Samalla tavalla kuin split-tube-getto-tyhjiömuovi-jumppakumi-fattystripper-viritykset. Toimiva ja nopea asentaa. Noussut joka kerta tavallisella tornipumpulla.

Syncromies
04.04.2018, 13.41
Tämä oli varmaan osoitettu tuohon mun viestiin? Juu, säkki on vanteen ja renkaan välissä. Samalla tavalla kuin split-tube-getto-tyhjiömuovi-jumppakumi-fattystripper-viritykset. Toimiva ja nopea asentaa. Noussut joka kerta tavallisella tornipumpulla.
Ok

Romuluu
05.04.2018, 21.05
Tarjotkaas halpoja ja toimivia lokasuojia Scoopiin, mieluiten semmosia mitkä on nopea asentaa ja ottaa pois. Hauskanpito alkaa jossain vaiheessa tökkimään kun rulluttelee perse märkänä :D

mahead
05.04.2018, 22.01
Tarjotkaas halpoja ja toimivia lokasuojia Scoopiin, mieluiten semmosia mitkä on nopea asentaa ja ottaa pois. Hauskanpito alkaa jossain vaiheessa tökkimään kun rulluttelee perse märkänä :DNää ainakin minusta hyvät: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/6962/hjrcj/SKS-Fatboard-fatbike-lokasuojasetti

lastumaki
05.04.2018, 22.06
Leveä ass-saver pitää hanurin kuivana, Prisman lokari selänkin, mutta on muuten tökerö. Jatkuvan pesun kestävä takki on ollut itsellä hyvä investointi. Buffi kaulaan, niin ei valu koiranpaska niskasta sisään.

Lähetetty minun VIE-L09 laitteesta Tapatalkilla

Kanuuna
05.04.2018, 22.09
Tarjotkaas halpoja ja toimivia lokasuojia Scoopiin, mieluiten semmosia mitkä on nopea asentaa ja ottaa pois. Hauskanpito alkaa jossain vaiheessa tökkimään kun rulluttelee perse märkänä [emoji3]

Ei omaa kokemusta, mutta näyttää toimivalta.

https://www.suomenurheilupyora.fi/1first-gear-24quot-26quot-fatbike-takalokasuoja

Sent from my iPhone using Tapatalk

mahead
06.04.2018, 01.37
Ei omaa kokemusta, mutta näyttää toimivalta.

https://www.suomenurheilupyora.fi/1first-gear-24quot-26quot-fatbike-takalokasuoja

Sent from my iPhone using TapatalkJa tämä on sama kuin mitä Prisma myy (tuntuvasti halvemmalla muistaakseni).

Tuo on kyllä toimiva ja kevyt, mutta pidän SKS:n lokarista enempi. Olosuhteiden pakosta tosin takana on mullakin First Gear (se on ohut ja mahtuu jopparin alle, päinvastoin kuin SKS).

Romuluu
12.04.2018, 11.56
Kroonisen persaukisuuden takia laitoin tilaukseen nämä halvimmasta päästä
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/38130/jhtsh/M-WAVE-Mud-Max-Fat-fatbiken-lokasuojasetti

Hutta
15.04.2018, 08.45
Tervees... onko mitään tietoa mihin aikaan alkaa uudet pyörät näkyilemään verkkosivuilla tai miten on aiemmin ollut ennakkotilaus aikataulut?

Haussa olisi scoop deluxe s kokoisena. Saa toki laittaa linkkiä jos jostain nettikaupasta vielä saa ”tätä vuotta”

Kiitos!

Kekuliini
17.04.2018, 21.49
Muistaakseni noin syys-lokakuussa alkaa seuraavan vuoden Silverbackin mallit olla esillä. Aikaisemminkin voi jotain vihiä saada.

Kekuliini
17.04.2018, 21.54
Oman -17 Singleni ennakkotilasin lokakuun puolessavälissä 2016 ja sain joulukuun alussa samana vuonna.

hcf
17.04.2018, 22.13
Elokuussa tuli ennakkotilaukset viimevuonna. Niistä ei juurikaan hypetetty ku eivät paljon muuttunu. Vai tuliko nää liian arkipäivisiksi että ihmiset ei enään oota. Sitä edellisenä vuotena tuli vihjeitä pikkuhiljaa.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54619-Silverbackin-l%E4skipy%F6r%E4t&p=2693023#post2693023

artzi
18.04.2018, 23.16
Tietääkö joku mistä saa orig/yhteensopivan vaihtajan korvakkeen 2018 Scoop Fattyyn? Tai onko sillä joku numero jolla voi hakea?

Verkkokauppa sanoo vain 2016/2017... olisikohan 2017 sama 2018?

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/42529/hndjt/Silverback-vaihtajan-korvake-2017

2016 mallista oli juttua tuolla aikaisemmin...

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54619-Silverbackin-l%E4skipy%F6r%E4t&p=2687281#post2687281

artzi
22.04.2018, 01.47
Jatkan synkkää yksinkirjoittelua... tuo 2017 sopii myös 2018 Fattyyn. Mutta ei niitä ole eikä tietöa koska tulee. Koska minä aina ajan johonkin helvetin hakkuulle niin tilasin suoraan valmistajalta. Saas nähdä koska tulee.

Erittäin mukavat välitykset muuten. Ei tarvitse lisäillä ryömintävaihdetta niinkuin edellisen Fattyn 1/10 piti.

Aurinko/varjo ja kännyn kamera saa mielenkiintoisia värejä aikaiseksi...

https://preview.ibb.co/cBmwYc/collage.jpg (https://ibb.co/gQPiDc)

hcf
23.04.2018, 18.06
Kylläkyllä. Itekki täs kovasti pohtinu että tilatakko double vai kokeilisko nutrailia tai dd10. Oottelisko tarjouksia vai keretäänkö ne myymään pois ku tyhjennetään varastoja syksyä varten.
Ei taida kuiten jaksaa oottaa uutta mallia ku menis talven alkuun ku sen sais.

Jänniä aikoja eletään

Lakuduunaa
23.04.2018, 18.55
Itekki täs kovasti pohtinu että tilatakko double vai kokeilisko nutrailia tai dd10.
Miksi maksaa 500-1000€ enemmän. Mitä parempaa saat ? Feltissä on muistaakseni surkean paska takanapa jo valmiina, toki eipä tuo sunringlekään mikään hyvää parempi ole.

hcf
23.04.2018, 21.18
Miksi maksaa 500-1000€ enemmän. Mitä parempaa saat ? Feltissä on muistaakseni surkean paska takanapa jo valmiina, toki eipä tuo sunringlekään mikään hyvää parempi ole.
Totta turiset. Tilattu. Kaipasinki vähä rohkasua täältä
😀
Pistäkkö sen linkin oikeaan anglesettiin uusiksi. Ei jaksa selata millä sivulla se oli

Nigulas
23.04.2018, 21.35
http://www.workscomponents.co.uk/20-degree-ec44-zs56-angle-headset---to-suit-tapered-steerer-tube-945-p.asp

Tuon olin minä tallentanu. Samaa hakusessa. Tääkö se nyt passaa tuohon mun Single Scooppiin 2018 malliin? Mikä on se oikee millimalli? :D

Lakuduunaa
24.04.2018, 10.06
Totta turiset. Tilattu. Kaipasinki vähä rohkasua täältä

Pistäkkö sen linkin oikeaan anglesettiin uusiksi. Ei jaksa selata millä sivulla se oli

Tuo on oikea mikä jo linkattiin. Itselläni on -2 astetta.

http://www.workscomponents.co.uk/20-degree-ec44-zs56-angle-headset---to-suit-tapered-steerer-tube-945-p.asp

Tääkö se nyt passaa tuohon mun Single Scooppiin 2018 malliin? Mikä on se oikee millimalli? :D

Kyllä pitäisi olla. Tuleeko kuitukeulan kanssa vai bluton, jos laitat bluton niin meillä kotona todettiin kauniimmalle osapuolelle että single + jälkiasennettu bluto ei tarvitse loivennusta kun bluto on sen verran pidempi kuin kuitukeula jolloin kulma loivenee jo itsekseen. Headtube mitta M-koon Silverbackeissä on muistaakseni 110mm, kannattaa tarkistaa Silverbackin sivuilta tuo jos runkokoko on jokin muu.

Pullotunkkaaja
24.04.2018, 13.41
Kertokaapas, Scoop Single vai Double???.. Pyörä tulisi ympärivuotiseen ajoon, enemmänkin rauhallisempaa ajoa monipuolisesti tiellä sekä maastossa kuin teknistä tykitystä. Tulisi käytettyä myös useamman päivän pyörävaeltelussa..

hcf
24.04.2018, 15.02
Se o ihan omista mieltymyksistä kiinni. Haluatko valmiiksi 1x11? Joustoa vai ei(sitä täytyy huoltaa)
Ite hankin jouston sen takia että ranteet oli paskana viime kesänä fattyllä. Tulee kuiten ajettua sen verran rynkyttävää maastoa. Tangonvaihto nyt helepotti aika paljon mutta ei oteta riskejä enään

Tw1npe4ks
24.04.2018, 17.24
https://ibb.co/btnsdcOtin ekaa kertaa irti Double Scoopista takarenkaan, kun otin läpiakselin irtin niin jostain välistä tippui prikka, mihinkään väliin se kuuluu? https://ibb.co/btnsdc

Tw1npe4ks
24.04.2018, 18.56
https://ibb.co/btnsdcOtin ekaa kertaa irti Double Scoopista takarenkaan, kun otin läpiakselin irtin niin jostain välistä tippui prikka, mihinkään väliin se kuuluu? https://ibb.co/btnsdc

Se oli sellainen alumiinin värinen

Lakuduunaa
24.04.2018, 19.52

Edellinen ongelman ratkoja : "Prikka kuuluu nähtävästi tässä rungossa vaihtajan puoleiseen päätyyn, sillä ilman prikkaa ketju hinkkasi jatkuvasti rattaiden kylkeen."
No vastaavasti meidän talouden singlessä en sitä edes laittanut takaisin, en nähnyt sille mitään käyttöä tuola välissä. Vaihteet pelaa kun junan vessa :) Sitten taas 2 doublea omistaneena ei kummassakaan ole tuommoista ollut.

Tw1npe4ks
24.04.2018, 20.31
Edellinen ongelman ratkoja : "Prikka kuuluu nähtävästi tässä rungossa vaihtajan puoleiseen päätyyn, sillä ilman prikkaa ketju hinkkasi jatkuvasti rattaiden kylkeen."
No vastaavasti meidän talouden singlessä en sitä edes laittanut takaisin, en nähnyt sille mitään käyttöä tuola välissä. Vaihteet pelaa kun junan vessa :) Sitten taas 2 doublea omistaneena ei kummassakaan ole tuommoista ollut.

Epäilinkin että sieltä se oli, kiitoksia!

Lakuduunaa
25.04.2018, 09.34
https://silverbacklab.com/product/s-electro-fat-2/
Tuommoiseen törmäsin eilis myöhäisillan somekierroksella. Keulakulma 69,5 °, alkaakohan silverback ymmärtämään nyt että hieman loivempi keulakulma onkin parempi.. ?

solisti
25.04.2018, 10.12
Eikös ne todenneet sen jo aiemmissa testeissään, että Fattyn keulakulmaa loivennetaan asteella seuraavaan versioon.

https://media.silverbacklab.com/news-article-2.php?kid=MjQyODQ4NjI&category=Product

"The decision was made to update the frame slackening the head angle by 1degree - it is positively noticable on descents and not so much on slower rides - as well as retaining the do-it-all nature of the bike."

hcf
25.04.2018, 18.50
Tuo on oikea mikä jo linkattiin. Itselläni on -2 astetta.

Jep! Häätyy eka ajella normaalina että huomaa miten se keulakulma vaikuttaa ku siitä niin kovasti puhutaan :)
Ootko vaihtanu eteen 1x?

Lakuduunaa
26.04.2018, 10.09
Ootko vaihtanu eteen 1x?
Joo, nyt on absoluteblackin 104 bcd 32t ovaali paikallaan.

mahead
26.04.2018, 21.33
Tääkö se nyt passaa tuohon mun Single Scooppiin 2018 malliin? Mikä on se oikee millimalli? :D

Entä sopiiko tuo myös Single Scoop 2017 (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/5468/gtscn/Silverback-Scoop-Single-2017-fatbike-petroolin-sininen-M) -malliin? Ajattelin vihdoinkin tilata tuon kun ollut pitkään mielessä, mutta nää jutut ei nyt ihan vahvimmalle ydinosaamisalueelle osu.

Kyllä pitäisi olla. Tuleeko kuitukeulan kanssa vai bluton, jos laitat bluton niin meillä kotona todettiin kauniimmalle osapuolelle että single + jälkiasennettu bluto ei tarvitse loivennusta kun bluto on sen verran pidempi kuin kuitukeula jolloin kulma loivenee jo itsekseen. Headtube mitta M-koon Silverbackeissä on muistaakseni 110mm, kannattaa tarkistaa Silverbackin sivuilta tuo jos runkokoko on jokin muu.

Itsekin ajattelin -2 asteisen version tilata. Mutta kuinkahan, kun mulla on vähän ollut aatoksissa myös Manitou Mastodon -keulan laittaminen, niin jäisikö tämä kulmakilke sitten turhaksi..?

hcf
26.04.2018, 22.01
Mastodonin kans häätyy varmaan selvittää että meneekö se edes scooppiin. Aika monessa fillarissa on että tukee blutoa mutta ei mastotodonia ku lueskellu noita "usein kysyttyjä kysymyksiä". Ei hajuakkaa mistä se on kiinni.

PK1
26.04.2018, 22.49
Varmaan siitä että mastodon järeämpänä saattaa stongaa kääntäessä osua viistoputkeen herkemmin kuin Bluto.

mahead
26.04.2018, 22.53
Kappas, tää oli uutta tietoa, kiitos. Bluto RCT3 olis Bike24.comissa alessa nyt vähän vaille 500 e. Jos Blutoon joudun päätymään, niin varmaan se olis tuo RCT3 kun ainakin ruudulla kuulostaa hyvältä tuo mahdollisuus säätää polkuajoihin tarkoitettu vaimennus.

hcf
27.04.2018, 18.17
Oli ideana siirtäää fattystä doublee nuo m615 jarrut ja m315:set fattyyn mut eihän se piru onnistukkaa ku fattys tulee vaihtaja kiinni jarrukahvaan ja doublessa ne kumpiki on omilla tankokiinnikkeillä. Tai onnistuu mut fattys ei saa sit vaihtajaa kiinni nuohin m315:siin.
Noh häätyy ostaa koko setti jossai vaiheessa

Esabbi
27.04.2018, 19.35
Tommoinen crc:ltä, sit pari herätettä et saa 50€ rikki ei tuu posteja. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180427/3bb26d2d444e420e28d0a9340e757cbd.jpg

Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla

hcf
27.04.2018, 20.00
Pitää vissii ostaa bleedaus vermeetki ku joutuu irrottaan letkut`?

Kiituri
27.04.2018, 22.10
Tuli sellanen todennettua että Verkkis ei siten kykene/halua toimittamaan varaosia muutaman vuoden ikäiseen läskiin. Kyseessä on vapaaratas.
Katsotaan onko valmistahja kykenevämpi. Olivat kovin kiinnostuneita mikä liike ei vapaaratasta pysty toimittamaan mutta myy pyörää.

Onneksi tämä on itsellä vain talvipyöränä. Muuhun tarkoitukseen en keksi täysjäykälle läskille käyttöäkään ;) joten odotelkoot rauhassa valmistajan palautetta.

Pexxi
27.04.2018, 23.20
Pitää vissii ostaa bleedaus vermeetki ku joutuu irrottaan letkut`?Ei kai niitä tarvitse irrottaa jos vaan siirrät jarrut toiseen pyörään. Shimanolla pystyy ainakin lyhentämään letkuja ilmaamatta, en ole varma onko kaikissa malleissa.

Kekuliini
27.04.2018, 23.28
Tuli sellanen todennettua että Verkkis ei siten kykene/halua toimittamaan varaosia muutaman vuoden ikäiseen läskiin. Kyseessä on vapaaratas.
Katsotaan onko valmistahja kykenevämpi. Olivat kovin kiinnostuneita mikä liike ei vapaaratasta pysty toimittamaan mutta myy pyörää.

Onneksi tämä on itsellä vain talvipyöränä. Muuhun tarkoitukseen en keksi täysjäykälle läskille käyttöäkään ;) joten odotelkoot rauhassa valmistajan palautetta. Taitaa Sekatavarakauppa.com:lla loppua kiinnostus takuun päätyttyä😁
Sain takuuaikana kyllä vaihdatettua väljän taka -akselin -17 Singleeni, joten siitä pisteet verkkikselle.

hcf
28.04.2018, 21.04
Onko tietoa millä teipillä nää uudet silverbackit on teipattu? Näyttäs olevan 80mm:stä tubeless teippiä. Eli koko vanteen levystä.
2016 malleissa tuli vielä kapeaa teippiä jota oli vedetty useampi kiekka vierekkäin.
Oiskohan tätä? (https://www.amazon.com/Sun-Rim-Tape-78mm-Wide/dp/B00SM1OA96)

Kekuliini
28.04.2018, 21.12
Mun vanteissa lienee juurikin tuota linkin mukaista teippiä; ainakin väri ja leveys stemmaa. Hyvin on kestänyt 1,5 vuotta ja useammat renkaanvaihdot, tubeless, of course😁

hcf
28.04.2018, 21.43
Joo oli kyllä heleppo vetasta tubeless verrattuna vanhoihin alex blizzerk:eihin. Niihin sai aina hiki hatussa vääntää rengasta hyllyn yli. mulefutteihin meni ihan kevyesti ja siltikki nousi hyllylle kuhan oli vaan nostanu sisuskumella eka toisen puolen

hcf
29.04.2018, 12.28
Prikka kuuluu nähtävästi tässä rungossa vaihtajan puoleiseen päätyyn, sillä ilman prikkaa ketju hinkkasi jatkuvasti rattaiden kylkeen.
Tietenkin jos takavaihtajan säätäisi kokonaan uusiksi, niin homma voisi onnistua ilman prikkaakin, sillä pelkkä vaihtajan hienosäätö ei riittänyt säätöön.
TourDeTuusulanjärvi tuli ajettua viime lauantaina ja pyörä pelitti hienosti koko 60+ kilsaa, ihan mukava ensikosketus fatbike pyöräilyyn.

Tuohon rakoonko tuo kuuluu? Tipahti myös itellä rengasta irrottaessa. Ihan saleettiin hukkuu ku jossain maastossa renkaan irrottaa

https://c1.staticflickr.com/1/957/41732660152_5d8b5b70d3_n.jpg

ps. Takakiekko paketista 4400g. Tubeless jumbo jim 4.8" snakeskinillä 3640g. Aika kivat laihikset :)

Esabbi
29.04.2018, 14.13
Joo oli kyllä heleppo vetasta tubeless verrattuna vanhoihin alex blizzerk:eihin. Niihin sai aina hiki hatussa vääntää rengasta hyllyn yli. mulefutteihin meni ihan kevyesti ja siltikki nousi hyllylle kuhan oli vaan nostanu sisuskumella eka toisen puolenTotta. Turha ees yrittää vääntää rengasta metsässä satulalaukkuun mahtuvilla työkaluilla. Tuli oikein kylmähiki ku muisteli. [emoji23]

hcf
29.04.2018, 17.35
Järkyttävän kovaääninen vapaaratas tos doubles. Olikos muillaki?

rantamies
29.04.2018, 19.42
Järkyttävän kovaääninen vapaaratas tos doubles. Olikos muillaki?Eipä noi sun ringlet ole sieltä hiljaisimmasta päästä. Jos haluaa hiljaisen, niin vaihtaa taakse Dt:n big riden. Itseä tuo räpätys ei haittaa niin kauan kuin toimii. [emoji846]

hcf
29.04.2018, 19.52
Jooh kyllähän se sinne hukkuu ku pistää musiikit korville. Jotenki se täällä asunnossa tuntu kovalta. Ekan koeajon ajoin äsken. Hyvin kulki ja tutulta tuntu mutta jarrut oli vielä huonommat ku mitä odotin. .
Joutuu ihan liikaa käyttään voimaa :)
m615:silla jarrutteli vaikka yhellä sormella ilman voiman käyttöä.

Elikkäs tankoon kiinnitettävää vaihtajaa tilaukseen fattyyn ja vaihtaa jarrut siitä doublen kans

mahead
30.04.2018, 00.14
Jooh kyllähän se sinne hukkuu ku pistää musiikit korville.
Ittekkin pistin melun merkille pyörän aikanaan saadessani, mutta ei se kyllä ole minua häirinnyt. Joskus jotkut ulkopuoliset saattaa kommentoida. Itte yritän toivoa että melu johtuu niin vahvoista kynsistä että kyse olisi hyvästä asiasta, mutta tiedäppä tuota.

jarrut oli vielä huonommat ku mitä odotin. .

Ne kyllä paranee kun ajaa, mutta ei toki määräänsä enempää. BR615 metallipaloilla on kyllä täällä riittänyt hyvin.

hcf
30.04.2018, 09.35
Ne kyllä paranee kun ajaa, mutta ei toki määräänsä enempää. BR615 metallipaloilla on kyllä täällä riittänyt hyvin.

Noh singlessä onki hyvät jarrut. m615 tai m6000. Ei muista kumpaa vuosiamallia sulla oli.
Tos doublessa on m315. Selkeä pullonkaula. Noh vaihoin vanhasta fattystä m615:set.

Ehkä ne hieman ois parantunu jarrutellessa

Nigulas
30.04.2018, 10.06
On kyllä ollut mies yhtä hymyä, kun on tuolla Singlellä rymynnyt ihan vakio renkailla ja sisureilla. Erittäin hyvä ostos! Nyt vielä tulossa bluto nokkaan ja kesäksi kaposemmat Jimit litkuilla, niin ai että... [emoji41] Sentin pari pidemmän stemmin vielä hankin ja tangon vaihdan niin bueno.

Onko mulla perseessä vikaa vai penkissä kun sitä kolottaa ajelujen jälkeen. :D En ole siis aiemmin lainkaan pyöräillyt varmaan kymmeneen vuoteen niin voi olla ihan tottumis kysymys. Ajattelin kesäksi ostaa jotku foxin topatut shortsit, jos sekin vähän pehmittäis.

hcf
30.04.2018, 13.26
Topatut housut on ihan pakolliset näitten kans. Ainaki pitempien lenkkien kans.
Kyl se scoopin vakio penkkiki kolottaa aluksi vaikka ois topatut housutki. Ahteri tottuu ajan kans

Ei kauheesti jää bluton ja bud:in väliin tilaa. Ei saa mucky nutz:ja asennettua

https://c1.staticflickr.com/1/974/41797822271_3507b0ff00_c.jpg

Lakuduunaa
30.04.2018, 14.34
Kyl se scoopin vakio penkkiki kolottaa aluksi vaikka ois topatut housutki. Ahteri tottuu ajan kans

Ei kyllä minun perseelle tuo vakio satula sitten ottanut istuakseen vaikka oli myös pehmustetta joten marssin sen kanssa lundbergille ja pyysin jotain vähemmän satuttavampaa tilalle. Ja se vajaa satasen sijoitus ei vieläkään ole kaduttanut.

Mikähän siinä kun tuo prikka on toisilla ja toisilla ei. Mihin se vaikuttaa ?

hcf
30.04.2018, 14.39

jaa-a. laitoin kyselyn silverbackille. Eivät oo vastannu vielä

Nigulas
30.04.2018, 14.41
Juuri tätä vähän hainkin eli tekosyyn ostaa jotain paremmin vielä omaan silmään istuvaa tilalle. :D Eli topatut housut ja uus satula hankintalistalle! Aiheesta vähän poiketen millaiseen päädyit?
Ei kyllä minun perseelle tuo vakio satula sitten ottanut istuakseen vaikka oli myös pehmustetta joten marssin sen kanssa lundbergille ja pyysin jotain vähemmän satuttavampaa tilalle. Ja se vajaa satasen sijoitus ei vieläkään ole kaduttanut.

Lakuduunaa
30.04.2018, 15.19
Aiheesta vähän poiketen millaiseen päädyit?
Kannattaa toki käydä istuinluumittauksessa jotta saat oikean levyisen satulan.
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4ilyvarusteet/polkupy%C3%B6r%C3%A4n-osat/py%C3%B6rien-satulat/bontrager-kovee-comp-saddle/p/13914/?colorCode=black

travelleroftime
30.04.2018, 15.31
Kannattaa toki käydä istuinluumittauksessa jotta saat oikean levyisen satulan.
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4ilyvarusteet/polkupy%C3%B6r%C3%A4n-osat/py%C3%B6rien-satulat/bontrager-kovee-comp-saddle/p/13914/?colorCode=black

??? Istu viivoittimen päälle ?

Siis oikeasti, kuinka tarkkaa tiedettä se voi olla ? Bikefit tietty asia erikseen...

Moska
30.04.2018, 17.00
Istuinluuthan voi mitata pahvin avulla aika tarkkaan. Pääsee suunnalle sopivan jakkaran leveydestä. Siltikin haitaria joutuu totuttamaan että löytyy mukava ja puuduttamaton istuin. Ovat yleensä aika kovia, ainakin maantiellä.

hcf
30.04.2018, 18.17
Ite laitoin charge spoon (http://www.chargebikes.com/spoon/). Halpa penkki ja istuu ainaki omaan ahteriin hyvin. Silverbackin suorassa istuimessa aina perse vaelsi.

suksikari
01.05.2018, 12.24

Onneksi tämä on itsellä vain talvipyöränä. Muuhun tarkoitukseen en keksi täysjäykälle läskille käyttöäkään ;) joten odotelkoot rauhassa valmistajan palautetta.

Silverback ei ole toimittanut tarvittavaa määrää vapaarattaita Verkkokauppaan ja uusia on odoteltu jo jonkin aikaa, joten eikähän niitä sulle sieltä saada. Silverback ei ole kaikkein tehokkan näiden asioiden hoidossa, ja kyseisessä fillarimallissa on käytetty ainakin kahta eri vapaaratas mallia tuotantoerien kohdalla.

mahead
01.05.2018, 14.13
Onko mulla perseessä vikaa vai penkissä kun sitä kolottaa ajelujen jälkeen. :D En ole siis aiemmin lainkaan pyöräillyt varmaan kymmeneen vuoteen niin voi olla ihan tottumis kysymys. Ajattelin kesäksi ostaa jotku foxin topatut shortsit, jos sekin vähän pehmittäis.
Mulla oli vajaan vuoden ajan vakiopenkki ajossa. Joku suositteli joskus Bilteman jotain penkkiä, ei maksanut paljon ja oli mulle aivan liian pehmeä. Sitten entuudestaan löytyy Brooksin B17, mutta se oli liian liukas jolloin takapuoli valui aina väärään kohtaan. Kummankin kokeilun jälkeen palasin aina vakiosatulaan, vaikka senkin kanssa tuntia pidemmillä lenkeillä tuli takapuoli kipeäksi.

Sitten tuli hankittua tämä: https://www.xxl.fi/selle-italia-saddle-xr-gel-flow-offroad-pyoransatula/p/1132650_1_style . On sopinut oikein hyvin omalle ahterille. Tai kyllä tuon kanssakin takapuoli kipeytyy, mutta nyt menee pari tuntia helposti ja jaloittelulla tai muuten tangolta ajelemalla saa lisäaikaa. Nelisen tuntia tais joku lenkki viime syksynä olla, mutta siitä muistelen että sen päivän kiintiö tuli täyteen. Seuraavana päivänä pystyi kuitenkin taas ajelemaan jotain pientä reissua.

1-2h lenkeillä en aina edes käytä pehmustettuja pöksyjä. Tuo on vähän kuin vakiosatula, mutta kovempi ja parempi. Ylitti omat odotukseni, kun silloin hintaakaan ei ollut kuin 39 e.

Cycloon ostin sittemmin vastaavan maantieajoon tarkoitetun istuimen. CRC:n alesta 25 e ja samat kokemukset toistui. Huvittavasti sekä Silverbackissa että Cannondalessa on Velon valmistamat lähes samanlaiset OEM-istuimet, ja molemmissa takapuoli puutui suunnilleen samassa ajassa.

Esabbi
01.05.2018, 14.30
Bikeshopista wrb:n jakkara( rocket comp 142mm) on hyvä mun annelille ja hintaa vain 35€.

Eräilijä
03.05.2018, 00.24
Moi!!!11v pojalle 150cm pitkä! Olen etsinyt 26tuumasta fatbikeä!!silverback stride fatty M/430!! Kenelläkään kokemuksia yms.kyseisestä mallista?? En ole ite niin tietoinen pyöristä!!max hinta pitäs olla 600e. Tuo pyörä menis siihen!!kiitti jo vastauksista etukäteen:)

Tw1npe4ks
03.05.2018, 09.06
Tuohon rakoonko tuo kuuluu? Tipahti myös itellä rengasta irrottaessa. Ihan saleettiin hukkuu ku jossain maastossa renkaan irrottaa

https://c1.staticflickr.com/1/957/41732660152_5d8b5b70d3_n.jpg

ps. Takakiekko paketista 4400g. Tubeless jumbo jim 4.8" snakeskinillä 3640g. Aika kivat laihikset :)

Mä jätin tuon prikan kokonaan nyt pois, takavaihtajan joutu säätämään uusiksi ettei hinkannut ketju rattaisiin, mutta sen jälkeen en ole huomannut mitään eroa siihen että oli paikallaan.

hcf
03.05.2018, 12.11
Mä jätin tuon prikan kokonaan nyt pois, takavaihtajan joutu säätämään uusiksi ettei hinkannut ketju rattaisiin, mutta sen jälkeen en ole huomannut mitään eroa siihen että oli paikallaan.

Joo ei tuntunu silverback myöskään tietävän 😁
Häätyy heittää veke

hopeaselkä
05.05.2018, 16.46
Verkkokaupan Silverbackeissa on useimmiten 4.7" renkaat, mutta Verkkokauppa ei itse myy varaosina 4.7" renkaita. Käykö noille samoille vanteille esim. rengaskoot 4.0"-4.8", vai pitääkö sen olla justiinsa 4.7"? Ei noista kuvauksista näytä löytyvän mitään sellaista tietoa, millä sen pystyisi päättelemään, vai olenko mä vaan tyhmä?

Nigulas
05.05.2018, 17.06
Käy kyllä muutkin koot noille vanteille. Ainakin nuo mitkä mainitsitkin. Nuo fillarin omatkaan renkaat ei taida olla ihan 4.7" oikeilta mitoiltaan.
Verkkokaupan Silverbackeissa on useimmiten 4.7" renkaat, mutta Verkkokauppa ei itse myy varaosina 4.7" renkaita. Käykö noille samoille vanteille esim. rengaskoot 4.0"-4.8", vai pitääkö sen olla justiinsa 4.7"? Ei noista kuvauksista näytä löytyvän mitään sellaista tietoa, millä sen pystyisi päättelemään, vai olenko mä vaan tyhmä?

hopeaselkä
06.05.2018, 10.23
Käy kyllä muutkin koot noille vanteille. Ainakin nuo mitkä mainitsitkin. Nuo fillarin omatkaan renkaat ei taida olla ihan 4.7" oikeilta mitoiltaan.

Hyvä tietää, thanks!

Jullikka
09.05.2018, 16.39
Hei

Silverback scoop fatty 2016 pyörästä hajosi vapaarattaan runko. Mistä ja mikä uusi runko siihen käy? Merkkiä vanhassa ei ole enkä ole saanut silverbackiltä vastausta kysymykseen.

hcf
09.05.2018, 17.55
^Kysäsitkö sen lomakkeen kautta niitten sivuilla? Ettei mene roskaposti suodattimeen.
Vastaukseen meni ainaki itellä useampi päivä

Jullikka
10.05.2018, 18.56
Viikko sitten laitoin kyselyä sen lomakkeen kautta ja ei vastausta roskapostiin tai muuallekaan

Nigulas
10.05.2018, 20.29
Olipas mukavan helppo homma tuo litkutus vakio renkaalle, kun tuossa harjoittelin tulevaa kesäkumia varten. Hirvisäkkiä käytin ja tollasella pumpulla mihin pystyy säiliöön pumppaamaan ni nous nätisti paikalleen.

hcf
10.05.2018, 20.42
Olipas mukavan helppo homma tuo litkutus vakio renkaalle, kun tuossa harjoittelin tulevaa kesäkumia varten. Hirvisäkkiä käytin ja tollasella pumpulla mihin pystyy säiliöön pumppaamaan ni nous nätisti paikalleen.

Vanteissahan oli hyvät teipit jo valmiina. Ite heitin vanhat kumet ja litkut vaan paikalleen toisesta pyörästä niin tiivisty :D
Ei varmaan ollu ku desi ainetta per rengas. Tosin lisäsin toisen desin ku aineet saapui postissa
-helpoin tubeless ikinä-

Häätyy ostaa tota sunringlen teippiä (https://r2-bike.com/SUN-RINGLE-Tubeless-Rim-Tape-78-mm) jos häätyy joskus vielä laittaa uudestaan. On just eikä melekee oikean kokosta

Nigulas
10.05.2018, 20.47
Vanteissahan oli hyvät teipit jo valmiina. Ite heitin vanhat kumet ja litkut vaan paikalleen toisesta pyörästä niin tiivisty :D
Ei varmaan ollu ku desi ainetta per rengas.
-helpoin tubeless ikinä-

Häätyy ostaa tota sunringlen teippiä (https://r2-bike.com/SUN-RINGLE-Tubeless-Rim-Tape-78-mm) jos häätyy joskus vielä laittaa uudestaan. On just eikä melekee oikean kokostaJoo oli hyvät teipit kyllä. :D Ajattelin nyt laittaa pussia kun kerran oli ja tuolla oli peloteltu ettei siitä tuu mitään niin pelasin varman päälle. Maanantaina pitäs tulla viimeistään Jumbo Jim 4" taaksekin ja blutoon siniset tarrat. Voi kokeilla sit tuota ilman pussia. :) Itellä meni kanssa joku desi just.

solisti
11.05.2018, 02.04
Hei

Silverback scoop fatty 2016 pyörästä hajosi vapaarattaan runko. Mistä ja mikä uusi runko siihen käy? Merkkiä vanhassa ei ole enkä ole saanut silverbackiltä vastausta kysymykseen.Moduksen napoja ne taitaa olla. Konelaakereilla oleva napa, jossa vapaaratas on pultilla kiinni? Huollossa laitettiin joskus joku Spessun Joytech 142x12 tms. vapaaratas tilalle. Jossain tässä ketjussa pitäisi olla tarkemmin... muistaakseni tuollainen http://www.mcconveycycles.com/8219/products/specialized-s142100001-joytech-142mm-12mm-sealed-freehub-body.aspx

Jullikka
13.05.2018, 07.49
Hei, kiitos! Huippuhomma! Eikun tilaamaan.

Esabbi
13.05.2018, 08.23
Ei mun fattyssä ainakaan tollainen vapari ollu. Moduksen konelaakerinapaha on kyseessä?

solisti
14.05.2018, 02.08
Ei mun fattyssä ainakaan tollainen vapari ollu. Moduksen konelaakerinapaha on kyseessä?

Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla2016 Fatty, moduksen navoilla (oranssit konelaakerit) . 2 yksilössä joiden kanssa oon ollut tekemisissä oli tuollainen... muistaakseni. Pitää kaivaa nuo vanhat postaukset. Miten tuo eroaa sun näkemyksestä?

solisti
14.05.2018, 10.30
Tuossa vielä aiemmista keskusteluista viesti, jossa on Pekan kuva tuosta vaparista.
Irroitus vastapäivään jarrulevyn puolelta, M12 kuusiokolo.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170501/c546ede40e472204f799e3c501eccf21.jpg

Jullikka
15.05.2018, 07.50
Ja tämä siis se Spessun runko mistä laitoit aiemmin linkin?

solisti
15.05.2018, 12.10
Tuo kuvan vapaarattaan runko on siis irrotettu Scoopista. Minusta tuo on sama kuin Spessun Joytech (s142100001). Ja sellainen on mun vanhaan Scooppiin vaihdettu Specialbikessa, muistan laskusta kun vitutti maksaa takuunalaisesta pyörästä tuon korjaus. :). Taisipa tuokin loppujaan hajota. Ainakin kaksi nuita tuli vaihdettua. Se laakerin "pohja" halkeaa ja laakeri alkaa elämään, renkaassa tuntuu tällöin välys sivusuuntaan heilutettaessa. Ne päätyholkit kannattaa pitää kireällä.
Ja tämä siis se Spessun runko mistä laitoit aiemmin linkin?

Jullikka
15.05.2018, 12.41
Joo, mullaki lohkes se rinkula siitä, metallisuikaleita oli irrallaan ku aukasin. Itse en saanu edes sitä osaa irti, piti ammattimiehelle viedä että aukes. Mutta pitää tilata toi spessun osa ja kokeilla onnea.. Kiitoksia paljon avusta.

solisti
15.05.2018, 13.04
Oulun specialbikessä voi olla noita hyllyssä... kannattaa varmaan kysyä jos haluaa nopeammin. Ovat Silverbackin takuuhuolto myöskin, niin tietävät mikä osa siihen passaa.

hcf
15.05.2018, 14.11
Rovaniemellä verkkokauppa.com:in takuu huoltaja on ainaki ollu https://www.facebook.com/mjbikeservice/
Sillä ei kyl varmaan mitään osia ole hyllyssä mutta tietoa saattaa olla

Nigulas
16.05.2018, 20.46
On eri pari rengasta ja vannetta. Stemmi, tanko ja penkkikin on vielä matkalla, mut nyt on jo hauska ajella kun renkaissa litkua ja hiki virtaa. Pari nippusidettä tekis kanssa hyvää. :D https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180516/8df092c00b99b1c6ac866d7a7d25c9d3.jpg

mahead
17.05.2018, 00.31
Keskiön suunnalta rupes kuulumaan naksetta joku aika tulvalätäköissä uiskentelun jälkeen. Periaatteessa ääni vois kuulua cinch-rattaastakin tai polkimista, mutta ajattelin silti purkaa, putsata ja rasvata koko keskiön. Mutta miten tuo toinen kampi + läpimenevä akseli pitäis tästä irrota? Meneekö vain kovasti tuosta ajopuolen akselista kopauttamalla, vai onko jossain jotain mitä pitää vielä ruuvata irti?

Kuvastakin näkee että kaikenlaisessa sotkussa on menty.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180516/39adfb0f14cc4609c378600c7cbaad03.jpg

solisti
17.05.2018, 00.37
Mutta miten tuo toinen kampi + läpimenevä akseli pitäis tästä irrota? Meneekö vain kovasti tuosta ajopuolen akselista kopauttamalla, vai onko jossain jotain mitä pitää vielä ruuvata irti?

Kopauttamalla vaikka kumivasaralla.

mahead
17.05.2018, 01.08
Kopauttamalla vaikka kumivasaralla.

Ok, kiitos tiedosta. Itse asiassa juurikin kumivasaralla sitä kopautinkin jo, mutta vissiin voimaa olisi saanut olla reilusti enemmän (en uskaltanut kovin lujasti napauttaa kun en tiennyt pitäisikökään sen tuosta vielä irrota).

mahead
18.05.2018, 01.54
No nyt on keskiö kaikkineen irroiteltu. Kyllähän toinen laakeri vaikutti olevan varsin rouheassa kunnossa, joten siitä varmaan naksuminenkin kuului. Race Facen X-Type -keskiön laakerit ei vissiin kovin laatukamaa ole, ainakaan tämän jutun perusteella: https://www.haydnwilliams.com/blog/race-face-bb-bearings .

Kunnollisiakin laakereita onneksi näyttäisi löytyvän, joten pitää tilailla semmoinen. Mutta sillä aikaa pitäisi saada nuo nykyiset laakerit jotenkin irti. Onko noihin mitään pistepuikkoa parempaa kikkakolmosta (rikon kuitenkin ne alumiiniset laakerikupit samalla), kun ei millään huvittaisi satasen ulosvetäjäsettiäkään lähteä hankkimaan?

Mutta jos työkalukaupoille joutuu kuitenkin lähteä, riittääkö tuommoinen liukuvasara systeemi, vai olisiko syytä olla kierrettävä vetäjä? Eli esim. https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/K%C3%A4sity%C3%B6kalut/Ulosvetimet/Ulosvedinsarjat/Laakerin+ulosvedinsarjat/1132/Laakerinulosvedinsarja+sis%C3%A4puolinen+10-32+mm/3309 vs. https://www.amazon.co.uk/gp/product/B078SVMDJB/ref=ox_sc_act_title_2?smid=A1R9QMAHXT9ABI&psc=1

rantamies
18.05.2018, 08.26
Näistä taitaa puuttua keskiön vedenpoistoreikä samalla tavalla mitä whiteista? Poraan omaan doubleen reiän viimeistään siinä vaiheessa kun osien takuuaika on päättynyt. Haarukassa olevat reiät teippasin umpeen ennen kevään vesikelejä. [emoji846]

solisti
18.05.2018, 09.56
No nyt on keskiö kaikkineen irroiteltu. Kyllähän toinen laakeri vaikutti olevan varsin rouheassa kunnossa, joten siitä varmaan naksuminenkin kuului. Race Facen X-Type -keskiön laakerit ei vissiin kovin laatukamaa ole, ainakaan tämän jutun perusteella: https://www.haydnwilliams.com/blog/race-face-bb-bearings .

Kunnollisiakin laakereita onneksi näyttäisi löytyvän, joten pitää tilailla semmoinen. Mutta sillä aikaa pitäisi saada nuo nykyiset laakerit jotenkin irti. Onko noihin mitään pistepuikkoa parempaa kikkakolmosta (rikon kuitenkin ne alumiiniset laakerikupit samalla), kun ei millään huvittaisi satasen ulosvetäjäsettiäkään lähteä hankkimaan?

Mutta jos työkalukaupoille joutuu kuitenkin lähteä, riittääkö tuommoinen liukuvasara systeemi, vai olisiko syytä olla kierrettävä vetäjä? Eli esim. https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/K%C3%A4sity%C3%B6kalut/Ulosvetimet/Ulosvedinsarjat/Laakerin+ulosvedinsarjat/1132/Laakerinulosvedinsarja+sis%C3%A4puolinen+10-32+mm/3309 vs. https://www.amazon.co.uk/gp/product/B078SVMDJB/ref=ox_sc_act_title_2?smid=A1R9QMAHXT9ABI&psc=1

Ei taida kannattaa noiden pelkkien laakerien vaihtaminen, ainakaan vaiva ja kustannusmielessä. Uusi laakerisetti vaan tilaukseen. Shimanon keskiöt pitäisi toimia ihan samalla tavalla, niitä löytyy varmasti ihan mistä tahansa pyöräliikkeestä ja vaikka motonetistä. Racefacen setti taitaa olla sen ~40€, Shimanoja saa jo 15€ alkaen. Pelkät laakerit maksaa varmaan vähän vähemmän, ja ne voi olla laadukkaammat, mutta irrottamisessa ja kasaamisessa on hommaa. Tietty jos on osaamista ja työkalut, niin mikäpä siinä, kyllä se risa laakeri sieltä irtoaa vaikka pistepuikolla ja vasaralla ja laakerikuppi todennäköisesti säilyy ehjänä (joskus irrotin vanhasta, mutta en koskaan asentanut uutta tilalle).

mahead
18.05.2018, 10.08
Ei taida kannattaa noiden pelkkien laakerien vaihtaminen, ainakaan vaiva ja kustannusmielessä. Uusi laakerisetti vaan tilaukseen. Shimanon keskiöt pitäisi toimia ihan samalla tavalla, niitä löytyy varmasti ihan mistä tahansa pyöräliikkeestä ja vaikka motonetistä. Racefacen setti taitaa olla sen ~40€, Shimanoja saa jo 15€ alkaen.
Tarkoitatko että tuon Racefacen keskiön voisi korvata esim. tämmöisellä: http://m.motonet.fi/fi/tuote/381795/Shimano-keskiolaakeri-UN26-nelikantti--BSA-68mm ? Että tuolta kun poistaa nuo kantikkaat sisuskalut, niin Racefacen kammet akselineen menisi heittämällä tilalle? Jos jotenkin noin, niin tuopa kävisi hyvin.

elasto
18.05.2018, 10.16
Tarkoitatko että tuon Racefacen keskiön voisi korvata esim. tämmöisellä: http://m.motonet.fi/fi/tuote/381795/Shimano-keskiolaakeri-UN26-nelikantti--BSA-68mm ? Että tuolta kun poistaa nuo kantikkaat sisuskalut, niin Racefacen kammet akselineen menisi heittämällä tilalle? Jos jotenkin noin, niin tuopa kävisi hyvin.

Ei vaan tämä: http://m.motonet.fi/fi/tuote/385003/Shimano-keskiolaakeri-SM-BB52-HTII-BSA-kierre--Deore

solisti
18.05.2018, 10.21

En, vaan vaikka tuollainen SM-BB52 HTII BSA sopii tilalle. http://m.motonet.fi/fi/tuote/385003/Shimano-keskiolaakeri-SM-BB52-HTII-BSA-kierre--Deore.
Käytät vaan sen keskiputken vanhasta (tai jätät pois). Akselin halkaisija on sama ja ei pitäisi olla ongelmaa. Ainakin RF Ride-kampien laakereiden tilalle istui nätisti.

Lakuduunaa
18.05.2018, 16.20
Muutkin ovat todenneet singlen hyvän tuunattavuuden.

https://aijaa.com/img/m/00468/14570162.jpg (https://aijaa.com/rmA5u8)

Pienen pieni Suomi pääsi Silverbackbikesin haastatteluun : https://media.silverbacklab.com/news-article-2.php?kid=MzEyMjMzOTQ

mahead
21.05.2018, 00.05
Ei vaan tämä: http://m.motonet.fi/fi/tuote/385003/Shimano-keskiolaakeri-SM-BB52-HTII-BSA-kierre--Deore

En, vaan vaikka tuollainen SM-BB52 HTII BSA sopii tilalle. http://m.motonet.fi/fi/tuote/385003/Shimano-keskiolaakeri-SM-BB52-HTII-BSA-kierre--Deore.
Käytät vaan sen keskiputken vanhasta (tai jätät pois). Akselin halkaisija on sama ja ei pitäisi olla ongelmaa. Ainakin RF Ride-kampien laakereiden tilalle istui nätisti.

Kiitoksia molemmat, elasto & solisti. Motonetin hyllytiedot eivät pitäneet paikkaansa joten piti vähän maksaa Suvalalle ekstraa, mutta osan sai käteen saman tien perjantaina ja tänään sen sitten laittelin paikalleen. Kuten sanoitte, hyvin sopi entisten osien kanssa yhteen ja pikaisella testauksella myös naksuminen jäi pois. Joten eipä muuta kuin taas kovaa ja möykkyistä ajoa, ainakin ellen mokannut kasaamisen kanssa jotenkin. :) (Lähinnä huolestuttaa yksi piiloon jäävä prikka / tiiviste, jota en älynnyt tarkistaa ennen osien asennusta että oliko se myös toisella puolella. Melko varmasti oli, koska ei sen sieltä itsekseen olisi pitänyt missään vaiheessa irrota, mutta vähän häirää silti.)

mahead
23.05.2018, 00.30
No ei se projekti ihan nappiin mennyt. Tuon edellisen viestin jälkeen polkiessa kuului vähän eri taajuuksista rousketta, kuin alunperin. Looginen johtopäätös tietysti oli, että kasauksessa oli jokin mennyt vikaan. Tänään nappasin kammet vielä uudelleen irti ja puhdistin & rasvasin kaiken uudemman kerran. Ja varmistin että kaikki menisi kuten pitää. Mutta jokin siellä vaan vieläkin rohisee. Huomaako kukaan teenkö tässä jotain väärin:

Keskiö avattuna ja putsattuna:
https://i.imgur.com/UZdOGoIh.jpg

Kierteiden rasvaus:
https://i.imgur.com/KRBRdjYh.jpg

Keskiön osat puhdistettuina:
https://i.imgur.com/pYk477Nh.jpg

Ainoat varsinaiset irto-osat, jotka periaatteessa voisivat olla väärin paikallaan (kuvassa vähän roskaiset, puhdistin nämäkin ennen paikalleen laittoa):
https://i.imgur.com/WYURBUuh.jpg

Laitoin nuo edellisen kuvan osat niin, että alimpana oleva o-rengas (1) tuli keskimmäisen holkin (2) sisään. Ylimmässä spacerissa (3) on vastaava rengas tuon punaisen renkaan vieressä. Sitten asettelin nuo niin, että rungosta kampiin päin järjestys oli 1-2-3. Mallia otin toisesta kammesta, josta en missään vaiheessa mitään ollut purkanut:
https://i.imgur.com/EMA6cyWh.jpg

Osat paikallaan, kiristämättä:
https://i.imgur.com/IhlUjL8h.jpg

Sitten kammen kanssa, 61 Nm kireydelle väännettynä:
https://i.imgur.com/VeY7e3fh.jpg

Ohjeeksi katsoin joitakin youtube-videoita, sekä sitten näitä lappusia: https://www.raceface.com/media/B30067-B-Web.pdf ja https://www.raceface.com/media/B10187-B-Aeffect_Cinch_Installation-Web.pdf .

Tältä kuulostaa kun polkee (videolla remppavaatteet, ei ajotamineita :) ):

https://www.youtube.com/watch?v=UovOGFesuaM

Vaimeammin kuuluva laahaava ääni kuuluu jarruista (rutina kuuluu paremmin kun polkimilla on vastusta). Polkiessa myös tuntuma on epänormaali, eli rutina on aistittavissa myös sitä kautta.

Meneekö tuon keskiön kanssa jokin pieleen, vai etsinkö vikaa väärästä suunnasta? Vaihdoin samassa yhteydessä myös ketjut sekä takarenkaan ja irrotin sekä putsasin polkimet ja eturattaan, joten keskiö ei ole ainut osa joka on muuttunut. Vaikea silti uskoa että noista muista olisi tämmöistä vikaa poikinut. Rutina kuuluu myös jos poljen vain jomman kumman puolen kammella, joten se sulkee mielestäni polkimet pois.

mahead
23.05.2018, 00.32
Näköjään videoita voi olla upotettuna vain yksi per viesti, joten tässä vielä toinen video tilanteesta jolloin ketjut eivät olleet paikallaan:

https://www.youtube.com/watch?v=8FhVi3bVG0Y

Vapaasti pyöriteltynä kaikki kuulostaa mielestäni hyvältä, ja kammet jäävät myös pyörimään riittävän pitkäksi aikaa, eli mikään ei tunnu erityisemmin hankaavan mihinkään (videolla kuuluva narahdus johtuu siitä että eturengas heilahtaa telinettä vasten).

Kanuuna
23.05.2018, 06.40
Veikkaisin kulunutta etulehteä. Ittellä oli just muutamia viikkoja takaperin samanlista meteliä, kun ketjuja vaihtelin ja aattelin, ettei pakka vaan oo kulahtanu. Eturieska vaihtamalla rutina hävisi. Etulehdelle tulee niin paljon kuormaa kun 1X zysteemissä se on koko ajan käytössä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

mahead
23.05.2018, 14.02
Veikkaisin kulunutta etulehteä. Ittellä oli just muutamia viikkoja takaperin samanlista meteliä, kun ketjuja vaihtelin ja aattelin, ettei pakka vaan oo kulahtanu. Eturieska vaihtamalla rutina hävisi. Etulehdelle tulee niin paljon kuormaa kun 1X zysteemissä se on koko ajan käytössä.
Kiitoksia veikkauksesta. Sitä vastaan vähän sotii se, että rutina alkoi tuntumaan jalkoihin vasta tämän projektin jälkeen, ja eturatas on vasta muutaman tonnin ajettu. Mutta lähes käyttämätön ratas sattuu onneksi löytymään laatikosta, joten äkkiähän tuon testaa. Täytyy illalla kokeilla.

solisti
23.05.2018, 15.12
Eiköhän tuo ketjun kulkuun liity. Käytitkö sen irti? Takavaihtajan rissan ohjurin väärällä puolella?

hcf
23.05.2018, 15.57
Eiköhän tuo ketjun kulkuun liity. Käytitkö sen irti? Takavaihtajan rissan ohjurin väärällä puolella?

Tuo on muuten mullaki käyny joskus. Meni kauan ku älysin mistä se ääni tuli :)

Kanuuna
23.05.2018, 17.14
Kiitoksia veikkauksesta. Sitä vastaan vähän sotii se, että rutina alkoi tuntumaan jalkoihin vasta tämän projektin jälkeen, ja eturatas on vasta muutaman tonnin ajettu. Mutta lähes käyttämätön ratas sattuu onneksi löytymään laatikosta, joten äkkiähän tuon testaa. Täytyy illalla kokeilla.

Mun etulehdellä oli nelisen tonnia pyöritelty vaihdettaessa. [emoji848] Ei hirveesti siis.

mahead
24.05.2018, 00.41
Mun etulehdellä oli nelisen tonnia pyöritelty vaihdettaessa. Ei hirveesti siis.

Tyhmähän sitä monesti tulee oltua, mutta onneksi en niin tyhmä ollut että olisin jättänyt kokeilematta sitä toista ratasta noiden aiemmin mainitsemieni perusteluiden valossa.

Nappasin läskin tänään varastosta ja testasin ajamista; kammet rutisi kuten eilenkin videolla. Vaihdoin rattaan ja heti rutina jäi pois. En vieläkään voinut uskoa että siitä olis kiinni, joten vaihdoin vanhan rattaan takaisin. Ja rutina alkoi. Ja laitoin uudelleen vähemmän ajetun rattaan, ja rutina jäi pois. Joten näköjään AbsoluteBlackin 26t kesti sitten vähän reilut 3000 km / 14 kk. Vähän kyllä odotin pidempää kestoa. Vaihdan kuitenkin ketjut aina kun 0,75 % venymä tulee täyteen, eli vajaan tonnin välein. Ja pidän ketjuja hyvässä rasvassa.

Joten kovasti kiitoksia tästä vinkistä, itse jos olisin asioita poissulkenut niin tuo eturatas olis varmaan ollut viimeisimpiä listalla.

Liitän tähän vielä kuvan siitä rattaasta. Näyttääkö tää teidän silmiin kuluneelta? Omaan silmääni tuo ei näytä yhtään kuluneelta, mutta eipä mulla näistä kauheasti kokemusta olekaan.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180523/772fd8ddf70026a832a256a620a9e363.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180523/67a6aa5f441e9ee70922d997b05e1862.jpg

solisti
24.05.2018, 01.33
Ei se äkkiseltään pahalta näytä. Ja jännästi remontin jälkeen tuli tuokin ilmi... siinä vaiheessa vissiin tarkemmin kuuntelee. Hyvä että korjaantui :).

mahead
24.05.2018, 01.44
Ei se äkkiseltään pahalta näytä. Ja jännästi remontin jälkeen tuli tuokin ilmi... siinä vaiheessa vissiin tarkemmin kuuntelee. Hyvä että korjaantui :).

Se oli se kun vaihdoin ketjun samalla kun käytin keskiön auki. Eli mulla oli näköjään kaksi vikaa: kulunut laakeri (= alkuperäisen kilkatuksen lähde), ja kulunut eturatas. Rattaan kulumisesta en vaan tiennyt mitään kun remonttiin asti oli vanha ketju ja sen kanssa nuo pelasivat hyvin yhteen. Varmaan muutaman viikon takainen sulamisvesistöissä ajelu vaati veronsa, kun muistaakseni silloin kulumismittari näytti että venymää on yli 0,5 % mutta alle 0,75 %. Ja sen jälkeen ehdin ehkä satakunta kilometriä ajamaan.

solisti
24.05.2018, 09.25
Se oli se kun vaihdoin ketjun samalla kun käytin keskiön auki. Eli mulla oli näköjään kaksi vikaa: kulunut laakeri (= alkuperäisen kilkatuksen lähde), ja kulunut eturatas. Rattaan kulumisesta en vaan tiennyt mitään kun remonttiin asti oli vanha ketju ja sen kanssa nuo pelasivat hyvin yhteen. Varmaan muutaman viikon takainen sulamisvesistöissä ajelu vaati veronsa, kun muistaakseni silloin kulumismittari näytti että venymää on yli 0,5 % mutta alle 0,75 %. Ja sen jälkeen ehdin ehkä satakunta kilometriä ajamaan.

Uusi ketju selittää toki, missasin tuon vikakuvauksestasi.

Snakeman
28.05.2018, 09.22
Kokemuksia omasta Silverbackista. Malli 2017 Single (XL), ajettu nyt 1.5v. Eturatas vaihdettu 30t -> 26t, takaratas 11-46. Erittäin tyytyväinen olen ollut. Tuo ratasmuutos oli aika ehdoton Keski-Suomen mäkiin, alkuperäinen setup ei ollut hyvä. Renkaina nyt kesäkäytössä Jumbo Jim 4.8. Erittäin hyvin on toiminut. Ajoin reilun vuoden alkuperäisillä BullDozereilla. Tehdasrengas, ei oikein hyvä missään olosuhteiisa, paitsi ehkä tiellä ja kovemmilla paineilla. Talvipoluilla varsinkin pito vaan loppui. Ensi talveksi sitten Bud/Lou alle. Vaikka paineita pudottaa, niin kyllähän läski kesäisillä kivikko- ja juurakkopoluilla käsille hakkaa, varsinkin täysjoustoon verrattuna. Toisaalta sitten varsinkin kosteissa paikoissa läski vaan menee. Lisäksi ajotuntuma paljon vakaampi verrattuna normi maasturiin. Ainoat ongelmat toistaiseksi olleet hajonnut takanapa (meni puolittain takuuseen) ja poikki mennyt satulatolppa. Rahoille on kyllä tullut vastinetta. Ja tuntuu sille, että ajan edetessä istahtaa paljon mieluummin läskin selkään. "Ei ne kilometrit vaan ajotunnit".

mahead
28.05.2018, 09.52
Kokemuksia omasta Silverbackista. Malli 2017 Single (XL), ajettu nyt 1.5v. Eturatas vaihdettu 30t -> 26t, takaratas 11-46. Erittäin tyytyväinen olen ollut.

Aika samanlaisia fiiliksiä täällä Oulussa myös. Mulla edessä 24t ja takana 11-46t; harvoin noillakaan välityksillä raskaampia tarvitsisin. Renkaina Bud ja Bud (vajaan vuoden oli Lou); omaan makuun nuo ovat miellyttävämmät kuin niitä ennen olleet 4,8"-Jumbot koska juuri käsille iskevyyttä (kovuutta) kivikolla ja juurakolla on vähemmän. Toisaalta tubeless toimi murheitta Jumboilla, Surlyn renkaat meinaa päästä paineita takarenkaasta pois jos lähtiessä tiputtaa alle 0,5 barin.

Vaihdoin Loun tilalle lähes ajamattoman Budiin kun ajattelin että kesällä vois vaihteeksi kiva olla pikkasen enemmän rullaavuutta. Mutta jotenkin tuo Lou muutaman tonnin ajettuna on tekeentynyt paremmin rullaavaksi, enkä oikeastaan huomaa kummoistakaan eroa Budiin. Paitsi sivupidon paranemisena, enää ei takarengas tipahda uraan niin helposti jos tasapainoilee uran vierellä.

Kiituri
29.05.2018, 10.50
No niin, Silverbackiin ei sitten näemmä saa uutta vapaaratasta Verkkiksestä eikä valmistajakaan ota asiaa vakavasti eli heiltäkään ei saa mitään tukea asiaan, ei edes tietoa mikä olisi vastaava malli kun heiltä kerran ei saa vapaaratasta tilattua eikä siis myöskään Verkkiksestä.

Kannattaa vakavasti harkita ennen kuin pistää rahansa kyseisen merkin pyörään tai ostaa pyörää Verkkiksestä.

Fat Boy
29.05.2018, 12.18
Jos pyörässä on takuu, käänny kuluttaja-asiamiehen puoleen. Saattaa auttaa, vaikkei takuuta olisikaan..

Mitäpä vielä?

solisti
29.05.2018, 14.13
^^ positiivinen kuva on kyllä jäänyt aina asioidessa Silverbackin asiakaspalvelun kanssa. Tosin jotku hommat kestää... Mikä malli on kyseessä?

hcf
29.05.2018, 15.05
Joo sillonku ne vastaa niin hyvin tulee infoa. Joskus vaan eivät jostain syystä vastaa mitää. siis silverback. Onkohan niillä ihan kunnossa ne IT-hommat sielä?
verkkokauppa.com:in asiointia kyllä ihmettelen. Aina on kyllä toiminu itellä asiakaspalvelu sielä. Oiskohan että nekin kyselevät silverbackiltä eivätkä saa vastausta? :)
Lähestysin uudestaa muistuttaakseni. Jääneet varmaan odottamaan vastausta
Onko kiituri kokeillu esim facebookin yksityisviestiä?
https://www.facebook.com/SilverbackBikes/

Lenni
29.05.2018, 20.31
Ostin rouvalle tuon Deluxe mallin ja nyt koitan löytää pienempää eturatasta.. Onko heittää vinkkejä mistä löytyisi esim. tuo 26t..

Koitin mittailla että tuossa olisi 58mm jako mutta ne näyttää olevan 5-pultilla joten onko se kuitenkin tuo 64mm..?

mahead
29.05.2018, 22.46
No niin, Silverbackiin ei sitten näemmä saa uutta vapaaratasta Verkkiksestä eikä valmistajakaan ota asiaa vakavasti eli heiltäkään ei saa mitään tukea asiaan, ei edes tietoa mikä olisi vastaava malli kun heiltä kerran ei saa vapaaratasta tilattua eikä siis myöskään Verkkiksestä.

Vaihtelevaista on Silverbackin tuki. Välillä sieltä saa oikein hyvin vastauksia, välillä on täysi radiohiljaisuus.

Oletko kysynyt Verkkokaupan takuuhuolloista vastaavista firmoista? Niitten luulis tietävän. En tiedä onko nuo ensihuollon yhteistyökumppanit samoja firmoja, jollei, huoltofirma selvinnee Verkkokaupan aspan kautta.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/29391/jvjfb/Verkkokauppa-com-polkupyoran-ensihuolto

Esabbi
29.05.2018, 23.26

Kannattaa vakavasti harkita ennen kuin pistää rahansa kyseisen merkin pyörään tai ostaa pyörää Verkkiksestä.Ootko kysyny lundbeilta? http://lundberg247.fi/product_details.php?p=2032

Kiituri
30.05.2018, 09.58
On käyty keskustelua Verkkiksen kanssa ja samoin valmistajan kanssa. Ilmeisesti niitä susia vapaarattaita ei nyt vaan ole toistaiseksi saatavilla parin vuoden ikäiseen scoop fattyyn. En pidä paria vuotta kuitenkaan romutusikänä fillareille.

Valmistaja ehdottaa toisen navan vaihtamista mutta se on aika iso operaatio pinnoineen kaikkineen.
Olen kysynyt molemmilta ehdotusta korvaavaksi vapaarattaaksi mutta sellaista tietoa ei ole kuulemma saatavilla, vain "kiinan kura"valmistajan malliumero.

Esabbi, mitä pitäisi kysyä kun en tiedä mikä on korvaava vapaaratas? jos tietäisin mikä on korvaava niin kyllä sen tilattuakin jostain saisi.

Eevil
31.05.2018, 17.14
Hei

Millaisia jarrupäivityksiä olette tehneet Fattyyn(Shimano BL/BR-M315 )nuissa ei miellytä juuri mikään.

solisti
31.05.2018, 19.46
Esabbi, mitä pitäisi kysyä kun en tiedä mikä on korvaava vapaaratas? jos tietäisin mikä on korvaava niin kyllä sen tilattuakin jostain saisi.

Laita vaikka kuva siitä navasta.
Ainakin mun 2016 Fattyyn (Moduksen navat speksien mukaan, oranssit konelaakerit) meni tuon tyylinen Joytechin vapaaratas: https://thebikefactory.co.uk/product/86810/freehub-joytech-my-2012-2014/
Samaan aikaan (joskus 2015-2016) myytiin toista edullisempaa mallia, jossa samanlainen napa, mutta jossa oli irtokuulilla laakerit (oisko ollut Deluxe silloin). Tuollaisen irtokuulavaparin sain joskus tilalle vahingossa, löytyy vieläkin jostain... konelaakerivaparissa tuo kuulien ura oli koneistettu vaan suoraksi.

Kiituri
02.06.2018, 08.00
Laita vaikka kuva siitä navasta.
Ainakin mun 2016 Fattyyn (Moduksen navat speksien mukaan, oranssit konelaakerit) meni tuon tyylinen Joytechin vapaaratas: https://thebikefactory.co.uk/product/86810/freehub-joytech-my-2012-2014/
Samaan aikaan (joskus 2015-2016) myytiin toista edullisempaa mallia, jossa samanlainen napa, mutta jossa oli irtokuulilla laakerit (oisko ollut Deluxe silloin). Tuollaisen irtokuulavaparin sain joskus tilalle vahingossa, löytyy vieläkin jostain... konelaakerivaparissa tuo kuulien ura oli koneistettu vaan suoraksi.

Valmistajan mukaan tässä on Moduksen vapaaratas joten napakin kaik sitten on Modukselta.
Lyhyen jutustelun jälkeen valmistajalta lupasivat lähettää vapaarattaan ilmaiseksi kunhan niitä joskus saavat. Pieni perustelu tyyliin että kun tonnin pyörän arvo parivuotiaana on n. 350e, niin kuvittelevatko olevan järkeä tehdä siihen parin sadan euron navan vaihto ja tähän perään että ei kai ole tarkoitettu että pyörän käyttöikä on pari vuotta. Sitä ei sitten tiedä tuleeko osa tänä vuonna.

Koitan ehtiä purkamaan sen verran että saan vapaarattaan esille. Läski on vain talvipyörä joten ajamisen kannalta ei ole ollut kiirettä.

mahead
02.06.2018, 11.12
Eikös tuo menny loppujen lopuksi sitten ihan hyvin? Sait tiedon sopivasta osasta, ja korvaavan osan ilmaiseksi vaikka takuuaika on jo mennyt.

mahead
02.06.2018, 14.02
(Anglesetin asentaminen)

Eikait se oo vaikeakaan jos työkalut löytyy. Kuppien irrotukseen on oma työkalunsa (headset cup removal tool). Kummassaki päässä on erinkokonen kuppi. 1-1/8 -1,5.
Todennäkösesti onnistuu ilmanki jos uskaltaa :)

Tässä nyt vihdoinkin laittamassa tuota Works Componentsin -2⁰ -anglesettiä tilaukseen. Eli kohteena Scoop Single 2017, M-kokoinen runko. Tämä nyt ilmeisesti on oikea malli: T7-3 EC44/ZS56 110-120mm Taper Steerer? Tuossa lainauksessa on puhetta tuosta headset removal -työkalusta. 15 puntaa näkyisi tämmöinen maksavan: https://www.superstarcomponents.com/en/headset-removal-tool.htm . Tuo vissiin kannattaisi klikata tilaukseen mukaan, kun ei ole näistä hommista aiemmin kokemusta? Mutta mites, tarvitsisiko noita molemmat kun on tapered-mallin headtube ja koot sattuu just kahden työkalun alueille? Kahdesta ei nyt niin kiinnostaisi enää maksaa eikä toista kokoa ole edes saatavilla, joten kannattaisiko tuota toistakaan ottaa?

kni94
02.06.2018, 14.17
(Anglesetin asentaminen)

Tässä nyt vihdoinkin laittamassa tuota Works Componentsin -2⁰ -anglesettiä tilaukseen. Eli kohteena Scoop Single 2017, M-kokoinen runko. Tämä nyt ilmeisesti on oikea malli: T7-3 EC44/ZS56 110-120mm Taper Steerer? Tuossa lainauksessa on puhetta tuosta headset removal -työkalusta. 15 puntaa näkyisi tämmöinen maksavan: https://www.superstarcomponents.com/en/headset-removal-tool.htm . Tuo vissiin kannattaisi klikata tilaukseen mukaan, kun ei ole näistä hommista aiemmin kokemusta? Mutta mites, tarvitsisiko noita molemmat kun on tapered-mallin headtube ja koot sattuu just kahden työkalun alueille? Kahdesta ei nyt niin kiinnostaisi enää maksaa eikä toista kokoa ole edes saatavilla, joten kannattaisiko tuota toistakaan ottaa?
kannattaa mennä pyörän rungon ja uuden ohjainlaakerin kanssa lähimpään pyöräliikkeeseeen ja käyttää 20 euroa siihen että ottaavat entisen laakerin pois ja asentaavat uuden tilalle. työkalut tulee todennäköisesti kalliimmaksi ostaa. minä naputtelin omasta tapered alakupin irti isolla taltalla ja koitin asentaa uutta kuppia k raudasta ostetulla kierretangolla ja prikoilla mutta meni aina vinoon, vein lopulta pajalle.

mahead
02.06.2018, 14.43
kannattaa mennä pyörän rungon ja uuden ohjainlaakerin kanssa lähimpään pyöräliikkeeseeen ja käyttää 20 euroa siihen että ottaavat entisen laakerin pois ja asentaavat uuden tilalle. työkalut tulee todennäköisesti kalliimmaksi ostaa. minä naputtelin omasta tapered alakupin irti isolla taltalla ja koitin asentaa uutta kuppia k raudasta ostetulla kierretangolla ja prikoilla mutta meni aina vinoon, vein lopulta pajalle.

Minä vähän pelkään että mullakin prosessi johtaa loppujen lopuksi pajalle. Mutta haluaisin silti itse yrittää jotta oppisin miten nuo lähtee irti / asennellaan paikalleen jotta voisi sitten tarvittaessa tehdä näitä hommia itsekin (joustokeula...), eikä oikein muuten tahdo oppi mennä päähän kuin vain yrittämällä. Kampien ja keskiön irrotus oli itselleni vähän vastaavanlainen mörkö, mutta ne hoitui loppujen lopuksi helposti. Tämä keulan seutu taitaa kuitenkin olla pykälää haastavampi kapistus. (Sitten viimeisenä isompana möykkynä pitäisi joskus tutustua vapaarattaan irrotukseen ja huoltoon.)

Kiituri
02.06.2018, 15.09
Eikös tuo menny loppujen lopuksi sitten ihan hyvin? Sait tiedon sopivasta osasta, ja korvaavan osan ilmaiseksi vaikka takuuaika on jo mennyt.
Ei se hyvin mennyt koska osaa ei ole ja se EHKÄ tulee joskus. Osaa ei enää tehdä mutta valmistaja Silveri on tilannut navan valmistajalta vapaaratasta erillissopimuksella. Sitä taas ei sitten tiedä milloin napavalmistaja ajaa tuotantolinjallaan vanhan navan vapaaratasta.
Rahalla ei sinällään ole kuuhtuutasolla merkitystä kunhan se on suhteessa pyörän arvoon. Johonkin muutaman vuoden ikäiseen kunnolliseen täysjoustoon teettäisin tietysti navanvaihdon tai uuden kiekon. parin vuoden ikäiseen silverbackkiin se on siinä ja tässä onko järkeä. Tuuppaavat jatkuvasti halvemmalla hinnalla läskejä joten vanhojen arvo putoaa todella nopeasti ja kun kaikkihan tietää silvereitten omgelmat.

mahead
02.06.2018, 15.18
Ei se hyvin mennyt koska osaa ei ole ja se EHKÄ tulee joskus. Osaa ei enää tehdä mutta valmistaja Silveri on tilannut navan valmistajalta vapaaratasta erillissopimuksella. Sitä taas ei sitten tiedä milloin napavalmistaja ajaa tuotantolinjallaan vanhan navan vapaaratasta.
Rahalla ei sinällään ole kuuhtuutasolla merkitystä kunhan se on suhteessa pyörän arvoon. Johonkin muutaman vuoden ikäiseen kunnolliseen täysjoustoon teettäisin tietysti navanvaihdon tai uuden kiekon. parin vuoden ikäiseen silverbackkiin se on siinä ja tässä onko järkeä. Tuuppaavat jatkuvasti halvemmalla hinnalla läskejä joten vanhojen arvo putoaa todella nopeasti ja kun kaikkihan tietää silvereitten omgelmat.

Ok. Itse en oikein tiedä mitä Silverback firmana olisi tuossa voinut kohtuudella enää paremmin tehdä (paitsi alkuperäisen kommunikoinnin osalta; siinä selkeästi olisi parannettavaa). Toki, parastahan olisi että kaikkia varaosia olisi varastossa ja ongelmatilanteissa heti saatavilla, mutta tämä lienee se kääntöpuoli mikä on pakko hyväksyä kun haluaa tonnin läskipyörän sinänsä asiallisilla komponenteilla. Parempaa jälkimarkkinointia kaipaavat katselevat sitten Trekin ym. vastaavien suuntaan.

Kiituri
03.06.2018, 10.20
Ok. Itse en oikein tiedä mitä Silverback firmana olisi tuossa voinut kohtuudella enää paremmin tehdä (paitsi alkuperäisen kommunikoinnin osalta; siinä selkeästi olisi parannettavaa). Toki, parastahan olisi että kaikkia varaosia olisi varastossa ja ongelmatilanteissa heti saatavilla, mutta tämä lienee se kääntöpuoli mikä on pakko hyväksyä kun haluaa tonnin läskipyörän sinänsä asiallisilla komponenteilla. Parempaa jälkimarkkinointia kaipaavat katselevat sitten Trekin ym. vastaavien suuntaan.

Tuo on hyvä kysymys ja ymmärrän kyllä tehdasta. Kun business ideana on tehdä halpoja pyöriä, väistämättä on otettava halvat osat käyttöön. Niitä valmistavien tehtaiden toimintastrategia on varmasti erilainen kuin vaikka Shimanon.
Asiakkaana tuo komponenttien logistiikka ei kuitenkaan ole minun asiani ja näen vain sen saako osia vai ei ja kykeneekö tehdas hoitamaan tilannetta vai ei. Aika monella menisi totaalisen käämit jos parivuotiaaseen autoon ei saisi jotain kriittistä osaa vaan sille pitäisi etsiä itse jokin soveltuva korjaus. Kännyköissähän tämä on tietysti normaalia ja Samsunghan voitti oikeusjutun. Kännykkämallien softaa pitää tukea vain kaksi vuotta siitä kun ovat TULLEET myyntiin.

Olisihan tämä pitänyt nähdä etukäteen kun Silverin ostin. Hinta näkyy kaikessa myös osien saannissa ja korvaavissa komponenteissa eli onko niitä vai ei.
Kyllä tuohon jotain tulee keksittyä mutta onneksi kyse on vain talvipyörästä. Kesällä ei voi ajaa ilman joustoa molemmissa päissä.
Tämä osien saatavuuteen liittyvä riski kannattaa kuitenkin huomioida kun pyörää valitsee.

solisti
03.06.2018, 13.54
Tuo on hyvä kysymys ja ymmärrän kyllä tehdasta. Kun business ideana on tehdä halpoja pyöriä, väistämättä on otettava halvat osat käyttöön. Niitä valmistavien tehtaiden toimintastrategia on varmasti erilainen kuin vaikka Shimanon.
Asiakkaana tuo komponenttien logistiikka ei kuitenkaan ole minun asiani ja näen vain sen saako osia vai ei ja kykeneekö tehdas hoitamaan tilannetta vai ei. Aika monella menisi totaalisen käämit jos parivuotiaaseen autoon ei saisi jotain kriittistä osaa vaan sille pitäisi etsiä itse jokin soveltuva korjaus. Kännyköissähän tämä on tietysti normaalia ja Samsunghan voitti oikeusjutun. Kännykkämallien softaa pitää tukea vain kaksi vuotta siitä kun ovat TULLEET myyntiin.

Olisihan tämä pitänyt nähdä etukäteen kun Silverin ostin. Hinta näkyy kaikessa myös osien saannissa ja korvaavissa komponenteissa eli onko niitä vai ei.
Kyllä tuohon jotain tulee keksittyä mutta onneksi kyse on vain talvipyörästä. Kesällä ei voi ajaa ilman joustoa molemmissa päissä.
Tämä osien saatavuuteen liittyvä riski kannattaa kuitenkin huomioida kun pyörää valitsee.Samanlaisia osien saatavuusongelmia on kyllä muillakin merkeillä. On niitä Trekkejäkin seissyt pajalla jos mistä syystä. Tuota samaa vapaaratasta on ollut ainakin Spessulla käytössä (kuten olen aiemmin kertonut). Typerä napa läskiin, jossa akseli on sen 190cm leveä, mutta periaatteessa niitä varaosia pitäisi olla olemassa jos vaan osaa etsiä. Itse sain aikoinaan noita vapaarattaita pari hajonneiden tilalle ja yhden ostin hyllyyn suoraan Silverbackilta. Modukselta sain uuden akselin ja laakeritkin sen vapaarattaan mukana kun yhden vääränlaisen lähettivät jossain välissä. Aikaa näissä väännöissä menee, kun varaosat on monesti eri mantereella.

hcf
03.06.2018, 21.17
https://www.instagram.com/p/Bi2AdVYB4e4/

Huomioni kiinnittyi maxxis renkaisiin. Onkohan tuo joku demo pyörä vai myykö ne oikeesti tolla setillä.
eikös toi oo double?

Lakuduunaa
04.06.2018, 10.01
Huomioni kiinnittyi maxxis renkaisiin. Onkohan tuo joku demo pyörä vai myykö ne oikeesti tolla setillä.
eikös toi oo double?
https://www.sporton.fi/Silverback-SINGLE-SCOOP
Siinähän se, 16 mallinen single.

hcf
04.06.2018, 15.57
Aijuu. Jostaki varaston perältä vielä löytyny moinen

Koo
05.06.2018, 12.45
Tulin tänne foorumille taas lukasemaan eikä mieltä hirveästi lämmitä muutenkaan: Itseltä antautui eilen -18 Scoop Singlestä vapaaratas kun pyörällä oli ajettu n. 150km.
Onneksi menee takuuseen ja saas nähdä miten he (BAIKS) saavat osan hankittua. Jos tuohon nyt laitetaan samanlainen tilalle (SunRinglé SRC) niin onko sen elinkaari suurin piirtein samanpituinen vai onko jollakin kestänyt vapaaratas kauemman aikaa?

Lakuduunaa
05.06.2018, 12.53
Tulin tänne foorumille taas lukasemaan eikä mieltä hirveästi lämmitä muutenkaan: Itseltä antautui eilen -18 Scoop Singlestä vapaaratas kun pyörällä oli ajettu n. 150km.
Onneksi menee takuuseen ja saas nähdä miten he (BAIKS) saavat osan hankittua. Jos tuohon nyt laitetaan samanlainen tilalle (SunRinglé SRC) niin onko sen elinkaari suurin piirtein samanpituinen vai onko jollakin kestänyt vapaaratas kauemman aikaa?
Harmin paikka, oliskohan ollut maanantaikappale sielä. SunRingle ihan ok perusnapa (varaosia saa myös Lundberg Keravalta), mutta suosittelen kaikille vähintään Dtswiss Big Rideä kun napahommat tulee eteen.

hcf
05.06.2018, 17.05
Antautuupa ne vapaarattaat pyörästä ku pyörästä. Veikkaan että aikapaljon on kiinni ajotyylistä, reisivoimista ja massasta. Ei tarvi ku kerran hampaat asettua huonosti ja siitä runtata niin eiköhän ne mee palasiksi
Itte en oo saanu ainuttakaan vielä hajalle *koputtaa puuta*

KotooTöihin
05.06.2018, 18.41
^ Sama juttu, yhtäkään vapaaratasta en oo kyllä saanu rikki. Tosin 54kg painolla, vaikka jalat on ku broilerilla, ei vaan saa rikki ;D

solisti
06.06.2018, 01.17
Antautuupa ne vapaarattaat pyörästä ku pyörästä. Veikkaan että aikapaljon on kiinni ajotyylistä, reisivoimista ja massasta. Ei tarvi ku kerran hampaat asettua huonosti ja siitä runtata niin eiköhän ne mee palasiksi
Itte en oo saanu ainuttakaan vielä hajalle *koputtaa puuta*
Läskissä navat kohtaa aika paljon enemmän vääntöä, kun taka-akseli on niin pitkä.
Minä olen saanut kaksi laakeripesää antautumaan 2016 Scoopin Modus navasta, kahdet kynnet White liten navasta ja koko alumiinisen vapaarattaan rungon halki Novatechin navasta. Kaikki Hcfreakin pointit täyttyy, tosin nuo hajonneiden napojen konstruktiotkin on kyllä olleet aika surkeita läskiin. Novatech tosin vaikutti laadukkaalta hintaisekseen ja varmaan teräksisellä vapaarattalla tosi hyvä napa.

mahead
07.06.2018, 01.21
Mastodonin kans häätyy varmaan selvittää että meneekö se edes scooppiin. Aika monessa fillarissa on että tukee blutoa mutta ei mastotodonia ku lueskellu noita "usein kysyttyjä kysymyksiä". Ei hajuakkaa mistä se on kiinni.

Tämä jäi mieleen pyörimään. Ainut asia minkä keksin, on, että se haarukan yläreuna nappaisi runkoon kiinni. Mastodonissa se näkyy olevan parisen senttiä leveämpi kuin Blutossa:

https://static1.squarespace.com/static/55f7311fe4b02accbd8ef457/t/5a878f5a08522933c2af64be/1518922429563/2018+Fat+Bike+Suspension+Fork+Shootout+-+Ridefatbikes.ca+-+Bluto+RCT3+120+-+Wren+ATK+110+-+Mastodon+Pro+Ext+100+-+Fat+Bikes+in+Canada

Eli jos oikein ajattelen, se tarkoittaa että jos Bluton kanssa jää n. sentti tai alle tilaa runkoon nähden, ei Mastodonia ole mitään asiaa sovittaa. Varmaan Bluton kans tilaa saisi jäädä mieluusti kaksi senttiä. Eikös hcfreak sulla nykyään ole vm. 2018 Scoop jossa tuo Bluto RL 100 mm -haarukka? Jos on, viitsitkö mitata minkä verran tilaa jää haarukan ja rungon väliin minimissään (= ohjaustanko 90⁰ kulmassa)? Tietty vertailua sotkee vielä runkokoot (mulla M) ja jos Mastodonin yläreuna (kruunu?) tulee luonnostaan korkeammalle eli lähemmäksi runkoa.

Vai voiko Mastodonin kanssa tulla yhteensopivuus ongelmia jostain muusta syystä? Silverbackille laitoin kyselyä kuukausi sitten, mutta tällä kertaa niillä oli meitä-ei-kiinnosta-vastata -päivät menossa.

Tässä kun perehtynyt noihin haarukoihin niin tuo Manitou Mastodon EXT Comp 100 mm -versio voisi olla omaan käyttööni soppeli. Pro:n paremmat säädöt olisivat todennäköisesti minun ryömimisilläni turhia, mutta comp tarjoaisi yhtälailla sen tärkeämmän eli hitaan nopeuden säädön. Jollen ole suolla jumissa, niin noita juurakoita ja kivikoita tässä riittää kuitenkin sen verran, että alkanut vähän tehdä mieli lisävaimennusta.

Lisäksi tuli mieleen, että jos tuo Mastodon nappaisikin pikkasen runkoon kiinni, niin eikös tuommoinen 2⁰ angleset pitäisi vähän avittaa siihenkin ongelmaan?

solisti
07.06.2018, 10.00
Tämä jäi mieleen pyörimään. Ainut asia minkä keksin, on, että se haarukan yläreuna nappaisi runkoon kiinni. Mastodonissa se näkyy olevan parisen senttiä leveämpi kuin Blutossa....

https://www.mtb-news.de/news/2017/04/28/manitou-mastodon-fatbike-federgabel-test/
Ei tuossa puhuta ainakaan epäsopivuudesta mitään...

hcf
07.06.2018, 11.53
Eikös hcfreak sulla nykyään ole vm. 2018 Scoop jossa tuo Bluto RL 100 mm -haarukka? Jos on, viitsitkö mitata minkä verran tilaa jää haarukan ja rungon väliin minimissään (= ohjaustanko 90⁰ kulmassa)? Tietty vertailua sotkee vielä runkokoot (mulla M) ja jos Mastodonin yläreuna (kruunu?) tulee luonnostaan korkeammalle eli lähemmäksi runkoa.

Mjoo mutta en ole kotona nyt. Ei kykene mittailee nyt. Joku muu vois mittaa.
Saattaahan se tietty olla että eivät takaa yhteensopivuutta ku eivät ole testanneet

mahead
08.06.2018, 01.30
https://www.mtb-news.de/news/2017/04/28/manitou-mastodon-fatbike-federgabel-test/
Ei tuossa puhuta ainakaan epäsopivuudesta mitään...

Kappas, tuo juttu oli päässyt menemään kokonaan ohi. Kiitos, tuostahan se selvisi että hyvin pitäisi mahtua (jutussa testattiin tosin standard-versio, mutta jos tuo linkkaamani taulukko pitää paikkansa, niin ainut ero standard vs. extended on tuo haarukan pituus, eli rungon kannalta kumpikin samanlaisia).

mahead
08.06.2018, 01.31
Mjoo mutta en ole kotona nyt. Ei kykene mittailee nyt. Joku muu vois mittaa.
Saattaahan se tietty olla että eivät takaa yhteensopivuutta ku eivät ole testanneet

Tuon Solistin linkkaaman jutun jälkeen tälle ei enää tarvetta, kiitos kuitenkin.

kilari
14.06.2018, 11.19
pituutta on 170/78cm. Kiinnostusta olisi Silverback Scoop singlen hankintaan. Onko muilla samanpituisilla käytännön kokemusta, kumpi koko olisi parempi S vai M? Pidän enemmän hieman pystymmästä / rauhallisemmasta ajoasennosta.

Laerppi
14.06.2018, 12.39
S koossa on aika lyhyt satulaputki, joutui ostamaan pidemmän 167cm kuskille.

kilari
14.06.2018, 14.21

Ok, kiitos tiedosta. Tämän voin vaihtaa, jos geometria muuten osuu kohdalleen.

solisti
14.06.2018, 14.58
Ok, kiitos tiedosta. Tämän voin vaihtaa, jos geometria muuten osuu kohdalleen. Meillä on S-koko ja olen suunnilleen samaa kokoa (174 ja lyhyet jalat). Pitempi tolppa ja 780mm tanko vaihdettu.
Oma pyörä on M-kokoa. Erona lähinnä että S-koko on ketterämpi käsitellä ja rennompi ajaa. M-koko on sitten vakaampi ja vähän enemmän matala ajoasennoltaan (tosin melko rento se on sekin). M-koko olisi mun valinta pelkästään, mutta kun on kaksi eri kokoa käytettävissä, niin monesti tulee ajettua tuolla pienemmälläkin.

kilari
15.06.2018, 13.20

Tästä vielä sen verran, että mikä on putken pituus (ja halkaisija) vakiona. Ajattelin vaan, että jos ei tarvitsisi tilata kun pari vanhaa putkea löytyy.

Lakuduunaa
15.06.2018, 13.37
Tästä vielä sen verran, että mikä on putken pituus (ja halkaisija) vakiona.
350/30.9mm

kilari
15.06.2018, 13.46
Kiitos, eipä tarvitse sitten välttämättä tilata kun löytyy 400mm hyllystä. Ellei se sitten ollut juuri putki jota aiemmin lyhensin toista pyörää varten...:)

mahead
15.06.2018, 17.01
pituutta on 170/78cm. Kiinnostusta olisi Silverback Scoop singlen hankintaan. Onko muilla samanpituisilla käytännön kokemusta, kumpi koko olisi parempi S vai M? Pidän enemmän hieman pystymmästä / rauhallisemmasta ajoasennosta.Mulla mittaa 172 cm, jalan sisämittaa en nyt tähän hätään muista mutta lyhyemmän puoleinen on. Mulla viime vuotinen M-kokoinen runko ja on tuntunut sopivalta, S:stä ei tosin kokemusta. Ohjaustangon vaihdoin Answer 20/20 -malliin, mutta stemmi on vakio. Satulaputken pelivarasta en osaa sanoa mutta veikkaan että n. puolet siellä vielä olisi jäljellä. Preferenssini myös hieman pystymmän ja rennomman ajoasennon puolella.

kilari
16.06.2018, 10.45
Mulla mittaa 172 cm, jalan sisämittaa en nyt tähän hätään muista mutta lyhyemmän puoleinen on. Mulla viime vuotinen M-kokoinen runko ja on tuntunut sopivalta, S:stä ei tosin kokemusta. Ohjaustangon vaihdoin Answer 20/20 -malliin, mutta stemmi on vakio. Satulaputken pelivarasta en osaa sanoa mutta veikkaan että n. puolet siellä vielä olisi jäljellä. Preferenssini myös hieman pystymmän ja rennomman ajoasennon puolella.

Kiitos kommentista. Ehdinkin jo tilaamaan s-kokoisena. Pyörä tuli nopeasti ja on noudettavissa. Illalla pääsen jo koeajolle. Pistän kokemuksia koeajon jälkeen.

peteetd
17.06.2018, 10.39
Onko silverbackin scoop deluxessa navoissa konelaakerit vaiko irtokuulat?
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/33385/jhfvt/Silverback-Scoop-Deluxe-2018-fatbike-mamban-vihrea-M

solisti
17.06.2018, 10.46
Konelaakerit. Lukee tuolla spekseissäkin. SRC napa takana, jonka pitäisi olla ihan hyvä. Edessä varmaan sama perusnapa kuin kaikissa QR keulaisissa scoopeissa. Ei ongelmia.

kilari
20.06.2018, 11.20
Lyhyesti kokemuksia S-koon sopivuudesta 170/79cm-kokoiselle: Satulaputki aivan "tapissa" ajoasento on mielestäni itselleni sopiva. Polvet eivät jää liian koukkuun. Runko tuntuu myös horisontaalisuunnassa sopivalta, eikä ajoasento ole liian pysty. Kengätkärjet eivät myöskään osu liian helposti renkaisiin.

Epäilemättä M-koko olisi sopinut myös, ajoasento olisi ollut hieman virtaviivaisempi ja satulaputkea ei olisi tarvinnut nostaa tappiin asti.

Oletin, että jalkani olisi yltänyt S-koossa maahan, mutta todellisuudessa yltän vain toisella jalalla ja pienellä kurotuksella.

Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen S-kokoon.

hcf
20.06.2018, 15.09
Nehä kammet ois aivan liian alhaalla kiviä kolistelemassa jos satulan päältä yltäs jaloilla maahan

peteetd
21.06.2018, 10.43
Vaatiiko napojen konelaakerit minkäänlaista kirintää yms sisäänajon jälkeen? Ei tunnu siis klappia tms. Scoopy deluxe kyseessä :)

solisti
21.06.2018, 11.14
Vaatiiko napojen konelaakerit minkäänlaista kirintää yms sisäänajon jälkeen? Ei tunnu siis klappia tms. Scoopy deluxe kyseessä :)Ei vaadi.

kilari
21.06.2018, 12.15
Nehä kammet ois aivan liian alhaalla kiviä kolistelemassa jos satulan päältä yltäs jaloilla maahan

Tarkemmin ajateltuna tässä on perää :o

mattimat
22.06.2018, 16.18
Mulla on ollut XL kokoinen Single maaliskuusta saakka. Hieman vaivasi jyrkkä keulakulma ja pitkä istuinputki teknisissä jaksoissa selviämisessä. Jyrkän kulman tuomat ongelmat ratkaisin itselleni toimivasti lyhyellä stemmillä (40), jolloin painopisteeni siirty taakse ja keula samalla keveni -> ei töki enää niin pahasti. Viimeinen niitti ja siunaus oli dropperi-istunputken asennus. Nyt menee minne vaan mistä uskallan ajaa, suosittelen.

Anderi
23.06.2018, 00.07
Mulla on ollut XL kokoinen Single maaliskuusta saakka. Hieman vaivasi jyrkkä keulakulma ja pitkä istuinputki teknisissä jaksoissa selviämisessä. Jyrkän kulman tuomat ongelmat ratkaisin itselleni toimivasti lyhyellä stemmillä (40), jolloin painopisteeni siirty taakse ja keula samalla keveni -> ei töki enää niin pahasti. Viimeinen niitti ja siunaus oli dropperi-istunputken asennus. Nyt menee minne vaan mistä uskallan ajaa, suosittelen.Hommaa - 2 asteen angle set. Esim Slackerizer. Ite hommasin Mondraker Panzeriin Mastodonin asennuksen yhteydessä. Keulakulma on nyt n 66 astetta ja ei paljoa kyllä jyrkempi tarvii olla. Menee ylämäet vielä hyvin mut alamäet pääsee laskettelemaan niin et jyrkät kivikkopolutkin tuntuu helpoilta. Dropperi toki on kans.

mahead
30.06.2018, 23.23
Hommaa - 2 asteen angle set. Esim Slackerizer. Ite hommasin Mondraker Panzeriin Mastodonin asennuksen yhteydessä. Keulakulma on nyt n 66 astetta ja ei paljoa kyllä jyrkempi tarvii olla. Menee ylämäet vielä hyvin mut alamäet pääsee laskettelemaan niin et jyrkät kivikkopolutkin tuntuu helpoilta. Dropperi toki on kans.

Nyt olisi hyvä aika hommata, koska Superstarcomponents.comissa mm. nämä -20 % koodilla SUNHOORAYFP, hintaa postikuluineen jää 55 e.

https://www.superstarcomponents.com/en/slackerizer-angle-headset.htm

Puolen vuoden jaaminnan jälkeen laitoin vihdoinkin setin tulemaan omaankin Singleen. (Slackerizer Angle Headset - 2 Degree T7-3 EC44/ZS56 110-120mm Taper Steerer).

hcf
01.07.2018, 14.23
Tilasin itekki ton headsetin. Löysikös mahead näppäriä työkaluja jostain?

peteetd
01.07.2018, 14.44
Mikä voisi olla double deluxessa, etupäästä kuuluu naksuntaa. Ajaessa / tangosta lujaa painaessa. Ohjainlaakeri/ pikalinkku kokeiltu kiriä/ rasvailtu. Mistä voisi joustaa? Tässä viellä video kyseisestä: https://aijaa.com/8QOU32

Hiukan ikävä ääni ajaessa �� ei toimintaa haittaa.

mahead
01.07.2018, 14.58
Tilasin itekki ton headsetin. Löysikös mahead näppäriä työkaluja jostain?

Tuumasin että menen puolivälistä. Vanhojen laakerien irrottaminen pitäisi vielä kohtuudella onnistua joten ostin Puuilosta 1"-rautaputkea (5 e / 2 m), sekä Motonetista putkileikkurin (25 e). Tarkoitus leikata putkesta pätkä ja sitten sahata toiseen päähän ristikkäin halkiot niin että niistä saa taivuteltua sopivan työkalun. Tähän tyyliin: https://www.youtube.com/watch?v=VkY879pMafE . Tätä varten nyt tosin ei putkileikkuria olisi tarvinnut, mutta jos sen Manitoun saisin loppuvuodesta hankittua niin sitä silmällä pitäen...

Tangon ja prikkojen kanssa saatan yrittää uusien laakerien asentamista paikalleen, mutta voipi olla että vien sitten kuitenkin pyörän Suvalaan ohjainlaakerien asennusta varten kuten kni94 ehdotti (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54619-Silverbackin-l%E4skipy%F6r%E4t&p=2781196#post2781196). Nuo asennustyökalut on niin kalliita että ainakaan minun ei oikein kannata ostaa kun niin harvoin tarvitsee.

hcf
01.07.2018, 15.02
Mikä voisi olla double deluxessa, etupäästä kuuluu naksuntaa. Ajaessa / tangosta lujaa painaessa. Ohjainlaakeri/ pikalinkku kokeiltu kiriä/ rasvailtu. Mistä voisi joustaa? Tässä viellä video kyseisestä: https://aijaa.com/8QOU32

Hiukan ikävä ääni ajaessa �� ei toimintaa haittaa.

Fattys oli sama homma. Laakerinki vaihatin. Silläkin kuulu mut loppuu ku laittaa niin kireään ku saa ilman että ohjaus menee kankeammaksi

peteetd
01.07.2018, 15.31
Thänks! Nyt tietää. Onko haittaa vaikka vetää kunnolla kiini sen.? Näytti että saa aika reilusti vääntää ennenku alkaa ees jumittaan.

hcf
01.07.2018, 15.49
Thänks! Nyt tietää. Onko haittaa vaikka vetää kunnolla kiini sen.? Näytti että saa aika reilusti vääntää ennenku alkaa ees jumittaan.

En minä ainakaan rikki saanu. Toista vuotta ajelin. Konelaakerithan sielä jotka voi vaihtaa. Irtokuulat alkas varmaan syömään laakeripesää.

peteetd
01.07.2018, 16.53
Jees. Onkohan näihin olemassa varaosana stemmin pitkää pulttia. Pehmiää matskua kanta.. tai käykö pultti mitan mukaan...?

hcf
01.07.2018, 17.22
Ite rikoin kierteet ite stemmistä. Vaihoin koko stemmin. Ja tullu käytettyy vähä köykäsempää avainta jatkossa että ei tuu kiristettyy liikaa.

Samanmittasia ne kaikki stemmin pultit on. Etkai ohjainlaakerin kiristyspulttia tarkota? Stemmin pultit pitää olla auki ku sitö kiristää. Muuten se ei vedä sitä tyhjää sieltä pois

peteetd
01.07.2018, 18.37
Joo sitä kiristyspulttia juuri tarkotan :D. On ollu auki kun kiristäny. Siinä kanta huono.. pitäs jostaki löytää uusi :)

hcf
01.07.2018, 19.57
Joo sitä kiristyspulttia juuri tarkotan :D. On ollu auki kun kiristäny. Siinä kanta huono.. pitäs jostaki löytää uusi :)
Ai hitto neuvoin hieman väärin. Ei tietenkään kiristetä hampaat irvessä.
Itellä pyörä telineessä ja sormella pukkailee rattia. Pikkusen rupiaa vastustaan ku liian kireellä. Siitä pikkusen auki

hcf
02.07.2018, 21.12
Tuumasin että menen puolivälistä. Vanhojen laakerien irrottaminen pitäisi vielä kohtuudella onnistua joten ostin Puuilosta 1"-rautaputkea (5 e / 2 m), sekä Motonetista putkileikkurin (25 e). Tarkoitus leikata putkesta pätkä ja sitten sahata toiseen päähän ristikkäin halkiot niin että niistä saa taivuteltua sopivan työkalun. Tähän tyyliin: https://www.youtube.com/watch?v=VkY879pMafE . Tätä varten nyt tosin ei putkileikkuria olisi tarvinnut, mutta jos sen Manitoun saisin loppuvuodesta hankittua niin sitä silmällä pitäen...

Tangon ja prikkojen kanssa saatan yrittää uusien laakerien asentamista paikalleen, mutta voipi olla että vien sitten kuitenkin pyörän Suvalaan ohjainlaakerien asennusta varten kuten kni94 ehdotti (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54619-Silverbackin-l%E4skipy%F6r%E4t&p=2781196#post2781196). Nuo asennustyökalut on niin kalliita että ainakaan minun ei oikein kannata ostaa kun niin harvoin tarvitsee.

ebayssä näytti olevan kohtuu edullisia työkaluja. 11€ headsetin irrotus ja saman hintanen oli puristustyökalu asennukseen. Taidan kuiten kysästä paikallisesta firmasta paljollako laittas. Ei jaksa odotella kuukautta työkaluja :D

mahead
02.07.2018, 22.20
ebayssä näytti olevan kohtuu edullisia työkaluja. 11€ headsetin irrotus ja saman hintanen oli puristustyökalu asennukseen. Taidan kuiten kysästä paikallisesta firmasta paljollako laittas. Ei jaksa odotella kuukautta työkaluja :DKerro sitten paljollako tarjoavat, niin saa vähän osviittaa tännekin päin.

Pari tuntia sitten tuli viesti että anglesetti on pistetty postiin. Pikkulähetyksille ei tule näköjään seurantakoodia, joten pitää toivoa ettei mene paketti hukkaan missään. N. viikon kulues pitäis tulla.

hcf
03.07.2018, 09.09
Kerro sitten paljollako tarjoavat, niin saa vähän osviittaa tännekin päin.

Pari tuntia sitten tuli viesti että anglesetti on pistetty postiin. Pikkulähetyksille ei tule näköjään seurantakoodia, joten pitää toivoa ettei mene paketti hukkaan missään. N. viikon kulues pitäis tulla.

Aika ympäripyöräsesti vastas ku kysyin. "Joitain kymppejä" tunti. Riippuu laakerista kauan menee. Noh jos kerkeää seuraavan viikon aikana tulla ku olen vapailla niin käytän.
Jos irrottas haarukan niin ei kestäs niin kauan

hcf
03.07.2018, 18.46
https://gearshop.silverbacklab.com/

Harmi ku eivät lähetä suomeen. Oisin tilannu ton (https://gearshop.silverbacklab.com/product/trail-shirt-camo/)

hcf
03.07.2018, 22.49
pitäs jostaki löytää uusi :)

Mikähän ohjainlaakeri siinä on? FSA muistaakseni oli mulla fattys. doubles on joku toinen. Kyl noita näyttää ainaki ulkomailta löytyvän
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/fsa-star-nut-top-cap/rp-prod120505

Varmaan saattas kyl rautakaupasta löytyvän samanlaista pulttia :)
Elä kuiten kiristele enään niin paljon. Kyllähän se käpyki siel antaa periksi

Koo
04.07.2018, 11.38
Pyörä (Scoop Single 2018) on ollut nyt tasan kuukauden telakalla. Pyörästä on siis vapaaratas rikki, mutta vaatii uuden navankin, koska sekin oli saanut siipeensä. Syypää rikkoutumiseen on ollut asennusvirhe tehtaalla.

BAIKS on kyllä hoitanut mallikkaasti osansa, mutta muuten homma on ollut pettymys. BAIKS:sta soitettiin eilen ja osat ovat vihdoin heillä seikkailtuaan eri paikoissa, ja saan perjantaina varmaan fillarin takaisin. Se joka harkitsee ostavansa järkihintaisen Silverbackin Verkkokaupasta, niin kannattaa miettiä kahdesti jos jotain menee rikki, sillä ketju BAIKS --> Verkkokauppa --> Silverback ja samat takaisin ei ole kovin tomiva.

rantamies
04.07.2018, 12.14
Pyörä (Scoop Single 2018) on ollut nyt tasan kuukauden telakalla. Pyörästä on siis vapaaratas rikki, mutta vaatii uuden navankin, koska sekin oli saanut siipeensä. Syypää rikkoutumiseen on ollut asennusvirhe tehtaalla.

BAIKS on kyllä hoitanut mallikkaasti osansa, mutta muuten homma on ollut pettymys. BAIKS:sta soitettiin eilen ja osat ovat vihdoin heillä seikkailtuaan eri paikoissa, ja saan perjantaina varmaan fillarin takaisin. Se joka harkitsee ostavansa järkihintaisen Silverbackin Verkkokaupasta, niin kannattaa miettiä kahdesti jos jotain menee rikki, sillä ketju BAIKS --> Verkkokauppa --> Silverback ja samat takaisin ei ole kovin tomiva.SRC-napaan olis saatavissa myös uusi Ratchet Ring. Vaatii tietysti oman työkalunsa avaamiseen, mutta itse osa maksoi aikaisemmin ~10€. Pidin tuota yhtenä tekijänä, miksi siirryin Whitesta Doupleen. Nyt tosin näyttää olevan loppu CRC:ssä
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/sun-ringle-ratchet-ring-src-srx-2015/rp-prod132927

hcf
04.07.2018, 12.47

BAIKS on kyllä hoitanut mallikkaasti osansa, mutta muuten homma on ollut pettymys. BAIKS:sta soitettiin eilen ja osat ovat vihdoin heillä seikkailtuaan eri paikoissa, ja saan perjantaina varmaan fillarin takaisin. Se joka harkitsee ostavansa järkihintaisen Silverbackin Verkkokaupasta, niin kannattaa miettiä kahdesti jos jotain menee rikki, sillä ketju BAIKS --> Verkkokauppa --> Silverback ja samat takaisin ei ole kovin tomiva.

Noooh itellehän verkkokauppa lähetti suoraa osan. Tilas sen jostain. Ei ollu sama ku alkuperänen. Sen kans käytin sit paikallisella huollossa. Siinä ei kestäny ku parituntia.
Ohjauslaakerisetistä oli kyse. Osa kyllä muuten tuli ihan nopeeta tahtia mutta ekalla yrityksellä tuli pikkusen väärä. Siitä puuttu laakerikupit.

Navan vaihdossa kyllä saattaa kestää tovin

Ch1nchill4
04.07.2018, 15.30
Hyvää kuluvaa vuorokaudenaikaa läskipyöräilevä kansa! Tuli tuossa heikolla hetkellä ostettua Verkkiksen tarjouksesta Scoop Fatty 2018. Tällä foorumilla tuntuu olevan hyvää juttua kyseisistä pyöristä niin päätin liittyä seuraan.

Eilen sain pyörän kasaan ja säädeltyä. Neitsytmatkankin, jos ehtisi tässä parin päivän sisään tekemään. Tupit ja satula tuli jo vaihdettua mieleisempiin ja ohjaustanko sekä paremmat polkimet ovat tilauksessa. 1x11 voimansiirto myös vähän kiinnostaisi, mutta katsotaan nyt ensin miten tämä 2x10 miellyttää.

Kokonaisuudessaan tämä pyöräilytouhu on itselleni vielä uutta, joten toivottavasti teistä on apua tiukan paikan tullen. En kyllä toisaalta harrasta kuin kevyttä kuntoilua ja retkeilyä, joten toivottavasti tuo kestää.

mahead
04.07.2018, 20.39
Kokonaisuudessaan tämä pyöräilytouhu on itselleni vielä uutta, joten toivottavasti teistä on apua tiukan paikan tullen. En kyllä toisaalta harrasta kuin kevyttä kuntoilua ja retkeilyä, joten toivottavasti tuo kestää.

Aika samoilla aatoksilla olet liikkeellä kuin minäkin pari vuotta sitten. Sitten minä vielä palautin Fattyn ja tilasin Singlen. :) Ja Singleä odotellessa tilailin jo valmiiksi yhtä sun toista päivitystä.

Rohkeasti vaan kysymyksiä jos kysyttävää tulee. Yleensä aina vastauksen ja apua kyllä saa. Joskus harvoin jonkun mielestä kysymys on ollu väärä, saa vastauksen lisäksi pikkasen vinoilua, mutta ei siitä kannata välittää. Tosin tässä keskusteluhaarassa vinoilua on ihailtavan vähän näkynyt.

Ch1nchill4
04.07.2018, 21.06
Aika samoilla aatoksilla olet liikkeellä kuin minäkin pari vuotta sitten. Sitten minä vielä palautin Fattyn ja tilasin Singlen. :) Ja Singleä odotellessa tilailin jo valmiiksi yhtä sun toista päivitystä.

Single kyllä kovasti kans kiinnostaisi, mutta Fatty oli tähän hätään sopivamman hintainen (alessa 900e). Täytyy sitten katsoa millaisia ensi vuoden mallit ovat ja miten tämä uusi harrastus lähtee liikkeelle, että joutuuko päivittämään jo ensi kesänä. :D

hcf
06.07.2018, 11.47
https://www.youtube.com/watch?v=J7wPeD35Uaw&feature=youtu.be

Silverbackin promoissa on aina eri renkaat. Tietävät vissii että bd on huono :)

Koo
06.07.2018, 21.11
Noooh itellehän verkkokauppa lähetti suoraa osan. Tilas sen jostain. Ei ollu sama ku alkuperänen. Sen kans käytin sit paikallisella huollossa. Siinä ei kestäny ku parituntia.
Ohjauslaakerisetistä oli kyse. Osa kyllä muuten tuli ihan nopeeta tahtia mutta ekalla yrityksellä tuli pikkusen väärä. Siitä puuttu laakerikupit.

Navan vaihdossa kyllä saattaa kestää tovin

En tiedä mitä yrität puolustella omalla tapauksellasi, sillä yli kuukausi on ihan liian pitkä aika johonkin navan korjaukselle. Nooh Kaverin Silverissä kesti 15kk vapaaratas ja napa, joten yli parin sadan lasku siitä tuli.

hcf
06.07.2018, 21.51
En tiedä mitä yrität puolustella omalla tapauksellasi, sillä yli kuukausi on ihan liian pitkä aika johonkin navan korjaukselle. Nooh Kaverin Silverissä kesti 15kk vapaaratas ja napa, joten yli parin sadan lasku siitä tuli.

Sitä yritin puolustella että omalla kohdallani takuuhuolto meni hyvin. Että ei siitä automaattisesti tule ongelmia jos jotain menee rikki