Näytä tavallinen näkymä : Silverbackin läskipyörät

Sivut :
1
2
3
[
4]
5
6
7
8
9
10
11
12

JohnOrion
07.12.2016, 11.10
Relax. Eiköhän nää tällaset kiristellä valtaosin ihan mutu-tuntumalla sinneppäin, jopa virallisissa huolloissa. Ei oo varmasti mihinkään mitään vaikutusta kertakiristämisellä.
Jep, eiköhän se näin mene. Ehkä siksi tilanne vain hieman ahdisti, koska kyseessä oli paitsi minulle ison luokan investointi, jota en meinannut juuri hinnan takia alunperin edes tehdä, niin myös se, että olen hyvin tarkka tarkkuudesta ja omaisuuden varjelemisesta. Toki järki sitten sanoo, että eipä tuollainen keula paljon fatbike-käyttöä kestäisi, jos 24Nm:n hetkellinen momentti läpiakselissa rikkoisi sen. 
Kirjoitin muuten palautetta Verkkikseenkin ja sieltä vastattiin, että paremmat (suomenkieliset) ohjeet ja kiristysneuvot ovat työn alla (toivon mukaan aikuisten oikeasti). Vastauksessa oli mukana myös kohta, jossa Verkkiskin turvaa hieman selustaansa eli että kyllä heidänkin tuotesivuillaan on mainittu, että jos kohtaa asennuksen yhteydessä ongelmia, niin kannattaa käyttää ammattiasentajan palveluita. Tosin ongelmahan tässä oli nimenomaan se, että ostaja ei välttämättä tiedä painivansa ongelman kanssa koskien esimerkiksi juuri tätä kuitukeulan läpiakselin kiristysmomenttia. 
Silverback muuten vielä täydensi vastaustaan: 
The manual torque specification for "wheel axle nuts front" generally refer to axles using a nut clamping system, and there does not apply to this specific fork that uses a stealth thru-axle system. Thank you for your observation, we will definitely add this to our new Owner's Manual.
Tuo Singlen mukana tullut ohjekirja oli kyllä periaatteessa täysin turha. Jopa vuosia sitten ostamassani pitkästi alle tonnin Nishiki sinkulahybridissä oli ohjekirjassa mallikohtaiset ohjeet ja suositusmitat. Toivon mukaan tässä ei tule kohdattua enempää kompastuskiviä.
Eipä nuista ohjekirjoista ole juurikaan mun fillareis ollu apua. Nostaa vaan enemmän kysymyksiä. Kattonu netistä ohjeet jos joku ollu epäselvää.
Ei cubellakaan ollu ihmeellinen kirja. Semmonen yleisluontonen joka koskee kaikkia fillareita. Eli ei siis pyöräkohtanen.
Ei ole ohjeita vaihteiden säätämiseen. Joustokeulojen huoltoon jne...
youtubesta löytyy hyviä oppaita :)
Varmaan väärä ketju, mutta kun nyt muutakaan en keksi ja liittyy juuri tähän fillariin niin kysyn täällä..
Sopiiko nämä alla linkissä olevat renkaat tähän scoopin vanteelle: SunRingle Mulefut 80 SL, 32H, STR Tubeless Ready, Black
http://www.motonet.fi/fi/tuote/4500006/Suomi-Tyres-Fat-Freddie-nastarengas-75-584-275-x-30-W348
eip. 27.5" tuumasille nuo. scoopin vanteet on 26"
Häätyy olla xxx-559 tuo ETRTO merkintä.
Vähän hämää tuo fat tuossa ku ei tuo ole läskipyörän rengas
Juurikin tuo mallimerkinnän 'Fat Freddie'  pisti uskomaan tuon olevan fatbikeen soppeli.  Onneksi varmistin täältä ja iso kiitos. 
Samalla Motonet reissulla tuli ostettua momenttiavain. Ikinä ennen en ole momenteista välittänyt,  mitannut tai edes ajatellut..  Nyt mittasin eturenkaan akselin momentin ja maalaisjärjellä ja tuntumalla aiemmin kiristetty osoittautui 12Nm momentiksi. 
Stongan kiinnitys oli selkeästi liian löysä ja nyt tarkalleen 6Nm.
😂😂
Sent from my A0001 using Tapatalk
Minkälaiset setin ostit? Linkkiä?
Vois lopettaa itekki nuitten kierteiden rikkomisen :)
Minkälaiset setin ostit? Linkkiä?
Vois lopettaa itekki nuitten kierteiden rikkomisen :)
Ostin tämmösen : http://m.motonet.fi/fi/tuote/765006/MTX-Tools-Momenttiavain-14-PRO
Katoin etukäteen sopivan,  piti maksaa puolet vähemmän.. mut en löytänyt hyllystä ja ostin liian kalliin. 
Hylsyjä ennestään,  ei tarvetta ja ei ollut sarjaa momenttiavaimella. 
Pari vinkkiä momenttiavaimista: valitkaa sellainen, jonka mukana tulee käsin täytetty kalibrointitodistus, niin avaimen näyttämiin lukemiin voi lähtökohtaisesti suhtautua luottamuksella. Lisäksi kannattaa valita sellainen avain, jonka mittausalue on mahdollisimman pieni ja n. puolivälistä löytyy tavoitteena olevat monentit. Eli jos tavoitteena 5 Nm, ei kannata käyttää avainta jonka yläpää menee sadoissa nyyttonmetreissä (vrt. matkan mittaaminen: metrin matkan mittaamiseen on paljon kätevämpi käyttää mittanauhaa tai rullamittaa, kuin gps:ää). Eli ainakin mitta-alueen puolesta tuo MTX on hyvä valinta. 
Ja digitaalinen näyttö ei ole tae tarkkuudesta: mittaus perustuu yhtälailla analogiseen ilmiöön, tulos vain pyöristetään automaattisesti diginäytölle sopivaan muotoon).
Lähetetty jollakin ihan uskomattoman bugisella softalla jostakin.
Tänään olis bike-componentsin joulukalenteriluukussa kelpo avain halvalla.
Tänään olis bike-componentsin joulukalenteriluukussa kelpo avain halvalla.
Näköjään. 80€:n setti 34€:lla
bbb BTL-73
Haarmi ku pitää köyhäillä just nyt
Stemmin kiinnitys; onko se ihme pyörylä tarkoitus irroittaa, vai siitä jollain (millä rikkomatta) kiristää klappi pois haarukasta?
Kysyn nyt kerrankin ennen murjomista.
Pyöritin vaan sormin tähän asti, mutta pieni klappi jäi.
Stemmin kiinnitys; onko se ihme pyörylä tarkoitus irroittaa, vai siitä jollain (millä rikkomatta) kiristää klappi pois haarukasta?
Kysyn nyt kerrankin ennen murjomista.
Pyöritin vaan sormin tähän asti, mutta pieni klappi jäi.
https://www.youtube.com/watch?v=qH6Qpyrh2L8
Jos siinä joku pahvinen suojapyörylä on niin se on tarkotus poistaa :)
TuriMaas
07.12.2016, 22.07
Näköjään. 80€:n setti 34€:lla
bbb BTL-73
Haarmi ku pitää köyhäillä just nyt 
Postikuluineen ja Suomen alvin kanssa 46 euroa, mutta asiallinen hinta silti.
Karhusuo
08.12.2016, 11.11
Monien vaiheiden jälkeen tuli meillekin eilen perheenlisäystä kun sähköposti ilmoitti Singlen olevan noudettavissa Verkkokaupasta. Verkkokaupan järjestelmä ehti tuoda vähän mutkia matkaan, mutta erittäin hienosti asiakaspalvelu hoiti asian niin että loppujen lopuksi sain pyörän alle vain vähän muiden ennakkotilaajien jälkeen ja alkuperäisillä kustannuksilla. Kiitos siitä verkkokaupalle, näitähän sattuu.
Työreissun päälle kävin noutamassa pyörän ja ilta kului mukavasti kasaillessa. Parin sadan metrin testilenkin kävin heittämässä, ja nyt pitäisi malttaa olla päivä töissä ennen kuin pääsen kunnolla testaamaan. Aivan loistavalta vaikuttaa kyllä. Elämä on hienoa.
Lakuduunaa
09.12.2016, 00.09
Päälleppäin nuo tehtaan tubeless-teippaukset olivat mielestäni hyvin asialliset; jos olisin ollut sisäkumia jättämässä pois, en olisi tuota teippausta repinyt irti.
Doublessa oli myös hyvin teipatut mulefutit, annoin olla muuten paitsi rumasti puukotettuihin venttiilireikiin pistin päälle palat gorillaa jottei siitä ensimmäisenä alkaisi vuotaa. Venttiilitkin tuli pyörän mukana sälälaatikossa. Olipa muuten helppo tehdä bulldozerista tubeless kun ei sitten tarvinnutkaan vetää pohjia myöten vanteita teipillä, vain notubes litkua ja jalkapumpulla nousi renkaatkin vielä paikalleen kun ensin sormin avitti reunat niin pitkälle kun sai. Elämäni ensimmäinen tubeless on nyt tehty ja seurataan alkaako vuotaa jostain.. Vielä 5 tuntia homman jälkeen ei ole havaittavissa vuodon merkkejä
Joo sama mulla, muuten nätti teippaus mutta venttiilireikä oli rumasti tehty. Tuliko sulla kaks niitä tubeless-venttiilejä? Mulla oli vaan yks, ja samaa tais joku toinenkin kertoa. 
Vähän kyllä tuo tubeless houkuttelisi... mitenkähän Bud & Lou mahtaisi mulefutille nousta.
mitenkähän Bud & Lou mahtaisi mulefutille nousta.
Nousee mutta huomattavasti huonommin kuin Bulldozer. Bud ja Lou piti käydä nostamassa vanteelle huoltoaseman paineilmalla. Oma kompura ei riittänyt eikä napsautin.
Budiin olen myös kerran joutunut lenkillä lisäämään ilmaa kun vuoti. Muuten ei ole ollut ongelmia. Bulldozerit ei vuotanut ikinä mistään 5 kk aikana.
Mutta on nuo Bud ja Lou sen verran paremmat talvella että tämä vaiva kannattaa.
Lakuduunaa
09.12.2016, 09.22
Tuliko sulla kaks niitä tubeless-venttiilejä? Mulla oli vaan yks, ja samaa tais joku toinenkin kertoa.
Joo 2 kpl tuli mukana. Tämän aamuinen tsekkaus, ei havaittavia vuotoja. Ennen litkujen laittoa kokeilin ilmalla molemmat vanteet ilman pitävyydestä ja edestä kuului todella pieni suhina vanteen saumasta. Litkujen laittamisen jälkeen ei ole nähtävissä vuotoa sauman kohdalla, eikä suhise enää. Takavanne oli täysin ilmatiivis. Bulldozereistä sen verran että eturenkaassa on hieman heittoa kun taas takarengas on aika hyvä, nämä heitot on tainnutkin jo tulla muillakin esille jos en väärin muista lukeneeni täältä.
Bulldozereistä sen verran että eturenkaassa on hieman heittoa kun taas takarengas on aika hyvä, nämä heitot on tainnutkin jo tulla muillakin esille jos en väärin muista lukeneeni täältä.
Mulla heitti kumpiki rengas. Sen tunsi myös asfaltilla pompotuksena ku ajeli vähä kovempaa.
Ilmeisesti on vee renkaiden yleinen ongelma.
Tuli luettua verkkokaupan speksejä tuosta single mallista,  sitten menin tutkimaan fillaria ja ei mulla ainakaan ole mitään näyttöä vaihtajassa..  
Verkkiksen kuvauksessa lukee:
Vaihdevivut: Shimano SLX SL-M7000-11, Rapid Fire Plus w/Optical Gear Display, 11 speed
SLX siinä luki..  näyttöä tuskin ehtisi vilkuilemaankaan,  mut kunhan vaan tommosen eron hokasin.  Mitähän muuta tuossa on erilaista spekseihin. 
Mun singlen mukana tuli vaan 1kpl tubeless venttiileitä. 
Sent from my Ramos i9s using Tapatalk
Saman eron vaihdevivuissa laitoin merkille kun pyörän sain. Muuten kaikki kuitenkin näyttää olevan speksien mukaista, ja vivut kuitenkin slx:ää, niin eipä tuo haitannut. Venttiilejä tosiaan vaan yks kappale, siitä pitää reklamoida. 
Lakuduunaa
12.12.2016, 10.28
"Silverback Technologies pidättää oikeuden muutoksiin värien, materiaalien, komponenttien, teknisten tietojen ja mallien osalta. Valmiusaste, komponentit ja tekniset tiedot saattavat vaihdella eri tuotanto erien kohdalla." Doublessa on eri jarrut kuin mitä verkkokauppa listaa, mutta samat mitä silverbackin sivuilla on listattuna.
Jos jarrut on huonommat, niin viestiä vaan ja hyvitystä vaatimaan. Itse sain muinoin 100€ lahjakortin, kun valitin renkaiden olevan 72tpi, eikä 120tpi kuten Verkkokauppa mainosti. ;)
jannear2001
18.12.2016, 19.44
Tervehdys kaikille !
Tässä ensimmäistä fatbikea itselle katsomassa ja toi Scoop Fatty sopisi miekäläisen budjettiin mainiosti. Minkä kokoisilla pyörillä te ajelette ? Itse olen 178 ja jalan sisämitta 81 cm. Tässä arvon M ja L koon välissä. Kumpi mahtaisi mulle sopia paremmin ?
Janne
Karhusuo
18.12.2016, 20.03
Tervehdys kaikille !
Tässä ensimmäistä fatbikea itselle katsomassa ja toi Scoop Fatty sopisi miekäläisen budjettiin mainiosti. Minkä kokoisilla pyörillä te ajelette ? Itse olen 178 ja jalan sisämitta 81 cm. Tässä arvon M ja L koon välissä. Kumpi mahtaisi mulle sopia paremmin ?
Janne
Itse olen 178/80 cm ja M-kokoinen Single tuntuu sopivalta.
heenakki
19.12.2016, 14.23
Joo itse suunnilleen samoilla mitoilla ja m-koko on kyllä passeli. Ja pyörästä sen verran että on kyllä kelpo peli ja tubeless hommatki hoitu kyllä helposti.
Karhusuo
19.12.2016, 16.19
Venttiilejä tosiaan vaan yks kappale, siitä pitää reklamoida. 
Täällä myös eräs yksiventtiilinen. Onko reklamointi tuottanut tuloksia?
Täällä myös eräs yksiventtiilinen. Onko reklamointi tuottanut tuloksia?
On se, laitoin postia Verkkokauppa.comille ja sieltä lähti kirjeenä Schwalben presta-tubeless venttiilit tulemaan. Tänään luultavasti saapuu perille, jos posti vaan ehtii jakamaan postia. 
Lakuduunaa
21.12.2016, 16.00
Läpiakselillisten vaihtajan korvaketta ei ollut Verkkokaupalla varastossa, saatavuuskin yli 60 päivää. Saisikohan jostain muualta ?
Eilen tuli postissa korvake ja nyt niitä on Verkkokaupalla saldollakin.
Tuli kans pari korvaketta haettua tänään varalle. Palvelu pelasi taasen, kun kesällä minulle sanottiin että 2016-vuotisen Scoopin korvake kelpaisi myös tähän uuteen Singleen. Jätin silloin siksi vanhan korvakkeen palauttamatta. Ottivat kuitenkin nyt puoli vuotta myöhemmin sen mukisematta takaisin kun asiasta kysyin. 
Liian hyvin on fillari toiminu, joten piti taas päästä säätämään. :) Ensimmäinen tubeless-yritelmä kokeiltu. Takarengas Budin kanssa meni aika heittämällä, yhden barin paine pysyi sen mitä tuossa odottelin. Hiukan tihkui litkua, mutta aika vähän. Eturenkaan kanssa oli sitten vähän enemmän ongelmaa, kun litkua tihkui vähän sieltä ja täältä. Se kuitenkin loppui ittekseen, paitsi toisesta reunasta vanteen kehän saumakohdasta. Siihen kupli litkupalloa koko ajan niin kauan kun renkaassa oli isommin painetta. Jätin renkaan yöksi sangon päälle vuotokohta ylöspäin, jospa se siitä tiivistyisi ajan kanssa.
Muuten operaatio meni hävyttömän helposti. Kumit nousi vanteelle heti kun kompurasta vähän näytti ilmaa. Ja ylipäätään tuo kumien saaminen vanteelle on uskomattoman helppoa kun vertaa tappeluihin cyclocrossin kapeiden renkaiden kanssa. Rengasmuoveja ei tarvitse ollenkaan, senkun vääntää käsillä pois ja takasin paikalleen. 
2x bud?
Pyörä telineeseen tai väärinpäi lattialle ja käy välillä antaan renkaalle vähä vauhtia niin litkut leviää. Sillä tavalla tiivisty ainaki mulla ku aluksi jätin vaan seisomaan ja oli tyhjentyny
Äh, sekoilin. Siis takana Lou meni heittämällä, edessä on sitten Bud. Kesällä kyllä tarkoitus ajaa 2x Budilla, jos litkutuksen jälkeen takarengasta saan enää siististi vaihdettua. 
Kiitti vinkistä, pitääpä kattoa jos vielä yöksi kävisi renkaan laittamassa paikalleen. Pitäs varmaan vielä teipata porakone siihen pyörittämään rengasta. :D
...Jätin renkaan yöksi sangon päälle vuotokohta ylöspäin, jospa se siitä tiivistyisi ajan kanssa.. .
Yleensä vuotokohta kannattaa laittaa alaspäin.
Yleensä vuotokohta kannattaa laittaa alaspäin.
Mulla oli siinä semmoinen ajatus, että toivoin sen aukon vähän pienentyvän ensiksi jättämällä aukon ylöspäin, kun litkua kuitenkin oli siinä hollilla. Suoraa alaspäin käännettynä litkua tiputti sen verran, että tuntui ettei se ehkä hyydy ihan pian. Eli tarkoitus oli myöhemmin kääntää se alaspäin. 
Laittelin renkaan kuitenkin illalla haarukkaan takaisin kiinni ja kävin sitä pyörittelemässä. Tänään se näytti edelleen kuplivan, mutta jonkinlainen paine oli pysynyt. Kokeilin lisätä painetta n. 1 barin asti, ja silloin litku alkoi oikein suihkuamaan siitä raosta, kuten eilenkin. Paineen laskiessa vuotokin sitten rauhoittui. Lisäsin vähän litkua ja kävin vartin lenkin ajelemassa. Hyvältä kyllä tuntui, mutta loppuun asti kuplaa siihen saumaan tuli. 
Pitää nyt kattoa rupeaako tuo tuosta asettumaan, vai pitääkö rengas itse teippailla. Vaikkei tuota yhtä baria normaalisti tulekaan pidettyä, niin haluaisin että se kuitenkin sen kestäisi jotta olisi vähän  pelivaraa töyssyjäkin silmällä pitäen. Ja toki kuplimisen olisi syytä loppua kokonaan. 
Mulla roiskus niistä hitsauksista. Tosin eri vanne :) Ei passannu yli 15psi pistää
Tänään se näytti edelleen kuplivan, mutta jonkinlainen paine oli pysynyt. Kokeilin lisätä painetta n. 1 barin asti, ja silloin litku alkoi oikein suihkuamaan siitä raosta, kuten eilenkin. Paineen laskiessa vuotokin sitten rauhoittui. Lisäsin vähän litkua ja kävin vartin lenkin ajelemassa. Hyvältä kyllä tuntui, mutta loppuun asti kuplaa siihen saumaan tuli. 
Pitää nyt kattoa rupeaako tuo tuosta asettumaan, vai pitääkö rengas itse teippailla. Vaikkei tuota yhtä baria normaalisti tulekaan pidettyä, niin haluaisin että se kuitenkin sen kestäisi jotta olisi vähän  pelivaraa töyssyjäkin silmällä pitäen. Ja toki kuplimisen olisi syytä loppua kokonaan. 
Oulun Motonetistä joku ehti ostamaan viimeisen Gorilla-teippirullan, mutta minulle löytyi vielä yksi kappale Kärkkäisiltä. Oli aikomus tänä viikonloppuna ruveta eturengasta teippailemaan uusiksi, kun ei se siitä tuntunut pitävämmäksi muuttuvan. 0,5 barin ja suuremmilla paineilla litku alkoi vuotamaan joka päivä kun kokeilin, ja tuolla 1 barin paineella oikein suihkuamaan.
Nyt kuitenkin viimeiset 50 km ajettuani se rengas rupesi pitämään paineita. Luulen kuitenkin että ajokilometrejä suurempi merkitys on ollut sillä, että töihin paluun myötä olen kolmena päivänä työpaikan puolella tuonut pyörän lämpimiin sisätiloihin. Ja siis nimenomaan siellä päässä vuodot ovat tuntuneet vähentyvän. Tänään kärsi jo 0,9 baria laittaa eikä mitään vuotoa enää tullut, joten taisi se rengas nyt vihdoinkin tiivistyä.
Nyt kelpaa päästellä ja loppujen lopuksi nuo tubeless ready mulefutit oli ensikertalaisellekin todella helpot laittaa tubelessiksi. Bud & Lou eivät myöskään tuottaneet ylimääräisiä murheita. Jos tuo veikkaus lämpötilasta osuu kohdalleen, lämpimämmillä ilmoilla ei varmaankaan olisi ollut mitään ongelmia. Viikko sitten kun projektia aloittelin, pakkasta oli kuitenkin joku 15 ⁰C.
Läskimasa
31.12.2016, 12.31
Miksei vaan vois räpsäyttää Fattystripperit kehille ja pompauttaa kumit päälle? Varmasti tiivis kerralla. Ei tarttis gorillan kans säätää...
Miksei vaan vois räpsäyttää Fattystripperit kehille ja pompauttaa kumit päälle? Varmasti tiivis kerralla. Ei tarttis gorillan kans säätää...
Kerrotko mistä olet niitä ostanut? Pikainen googlettelu ei tuottanut tuloksia.
No kai sitä vois, mutta vähän hankalaa se olisi ollut kun kuulen koko termin vasta ekaa kertaa nyt. :)
Itse laitoin kans stripperit kun aikani taistelin teippien kanssa. Oli niin helppo homma että en muita systeemejä enää käytä. Noin 5-10min rengasta kohden meni aikaa ja kerrasta piti ilmat ilman litkuja. Pari päivän päästä pistin desin verran litkua molempiin renkaisiin ennen lenkille lähtöä. Yhtään ei ollut vuotanu ilmaa. Täältä tilasin http://www.fatbike24.de/advanced_search_result.php?keywords=Fattystripper&x=0&y=0
JohnOrion
02.01.2017, 22.16
Pääsin vasta nyt koittamaan Singleä ensi kerran. Fiilis oli mahtava, kun pyörällä pääsi paitsi tasaisella, niin myös jäisen möykkyisellä hiekkatiellä, kumpareisella lumipolulla ja jopa hangessa. Näin talven liukkailla keleillä ei näköjään läski tarvi edes nastarenkaita, sillä monta erityyppistä jäistä alustaa tuli ajaettua, eikä kertaakaan tuntunut, että pito olisi lähtenyt alta. Hyvä niin, sillä ei kiinnostaisi näin kalliin ostoksen jälkeen laittaa lisäsatasia renkaisiin.  
Ajotuntuman suhteen ei ollut missään valittamista, joten runkokoon valintakin taisi mennä nappiin. Sen tosin huomasin, että takarenkaasta tuli tasaisella ajattaessa aikamoista pomppua. Syy lienee tasaiselle väärässä ilmanpaineessa (taisin jättää ilmanpaineet viimeksi n. 14 PSI:hin). Pitänee ilmeisesti laittaa kovemmat paineet, mikäli haluaa tasaisempaa menoa tasaisella.
14psi ja kovemmat? ei missään nimessä. Läskipyörässä haetaan minimipaineita ei maksimi :)
Kyllä se pomputtelu johtuu ihan epämuodostuneesta renkaasta tai on huonosti vanteella. (toki voi olla vannekki soikia) Omat bulldozerit pomputti kummatki.
SIttekku perse pomppii penkillä polkemisen tahtiin niin on liian vähän painetta. BD kyllä alkaa jo itseohjaileen ennen sitä
En minäkään nastoja ole hankkinu ku niitä jääkelejä on suhteessa niin vähän täällä lapissa. Ja pyörä on lenkki käytössä niin ei oo pakko mennä liukkaalle ajaan.
JohnOrion
02.01.2017, 22.49
Kyllä se pomputtelu johtuu ihan epämuodostuneesta renkaasta tai on huonosti vanteella. (toki voi olla vannekki soikia) Omat bulldozerit pomputti kummatki.
SIttekku perse pomppii penkillä polkemisen tahtiin niin on liian vähän painetta.
Taisin vähän huonosti ilmaista asian, kun tosiaan persehän se pomppii polkemisen tahtiin tasaisella (heti kun maasto muuttuu niin pomppu on poissa). Tiedossa tosiaaan on, että alhaisista paineista läskeilyssä on kyse, mutta tuli jostain netin läskeilyoppaasta katsottua, että kun kuitenkin testiajot teen lähimaastossa, mikä omassa ympäristössä tarkoittaa enimmäkseen päällystettyjä, toki nyt lumen- ja jäänpeitossa olevia teitä, niin paineita voi laittaa jopa sinne 25PSI:hin asti (12-15PSI trail riding, 20-25PSI pavement/urban). Ajattelin tuosta 14PSI:stä hakea kompromissin kaikille alustoille, mutta näköjään valinta on tehtävä alustan mukaan.
Meinasipa kylmä hiki nousta hcfreakin kommenttia lukiessa, kun ei sitä nyt haluaisi ensin ostaa yli oman budjettinsa maksavaa harrastepyörää ja sitten todeta, että ennen ensimmäistä ajoakaan kyseessä on huoltotapaus.
jaa-a meikä ajelee 3-5psi. Takarenkaalla jos on toi alle 3 niin alkaa pomputtelu. Renkaana tosin bud/lou. Kesällä vähä enemmän jos on vaikka hiekkatietä pitkästi.
Toki kelvillä vois ajella vähän kovemmillaki mutta sinne en nyt tarkotuksella mene ajeleen.
bulldozerit oli 7-10psi.
Mahtaakohan sulla mittari olla kunnossa? Tai sitte rengas oli vaan tyhjentyny sitte viime mittauksen. Ei pitäs pakkanenkaan laskea niin paljoa. Melekee kandee kattoa aina ennen lenkille lähtöä. Sehän riippuu aina ilmastaki näin talvella jos lämpimässä tallissa pumppaa.
JohnOrion
02.01.2017, 23.23
Mahtaakohan sulla mittari olla kunnossa? Tai sitte rengas oli vaan tyhjentyny sitte viime mittauksen. Ei pitäs pakkanenkaan laskea niin paljoa. Melekee kandee kattoa aina ennen lenkille lähtöä. Sehän riippuu aina ilmastaki näin talvella jos lämpimässä tallissa pumppaa.
Topeakin fatbike-pumpun mittarilla muutama viikko sitten laitoin suunnilleen 14-15PSI. Toki voi olla, että renkaat ovat tosiaan tyhjentyneet jonkin verran vaikkeivat ne kyllä kovin tyhjiltä tuntuneet. Pitänee laittaa uudestaan ilmaa, vaikka sitten siihen 7-10 PSI:hin, ja tarkastaa tilanne uudelleen.
vaikka sitten siihen 7-10 PSI 
Lämpimässä pyörävarastossa muistaakseni säilytät? Eli pumppaa sen mukaan että se pakkasessa laskee tohon. 0 keliin se on about 2psi enemmän +1psi per -10astetta.
Tarkkaa hommaa :D
Kesällä ei niinkään ku lämpötilaerot pienemmät.
Läskimasa
02.01.2017, 23.46
Kerrotko mistä olet niitä ostanut? Pikainen googlettelu ei tuottanut tuloksia.
Ei vai? Guugleen hakusanaksi: fattystripper ja ekana tuloksena tämä: http://fattystripper.com
Tuolta siis tilannu pari kertaa. Halvat postit eikä mee tulleja eikä alveja yhestä paketista.
Näin talven liukkailla keleillä ei näköjään läski tarvi edes nastarenkaita, sillä monta erityyppistä jäistä alustaa tuli ajaettua, eikä kertaakaan tuntunut, että pito olisi lähtenyt alta.
Ei silti kannata liian rennosti ottaa vesijäisillä reiteillä. ;)
Ei vai? Guugleen hakusanaksi: fattystripper ja ekana tuloksena tämä: http://fattystripper.com
Tuolta siis tilannu pari kertaa. Halvat postit eikä mee tulleja eikä alveja yhestä paketista.
Juu. Huonosti kirjoitin. Tarkoitin että en löytänyt Euroopasta muualta kuin fatbike24, josta ne on loppu. 
Pitää kokeilla suoraan tuolta. Kiitos vinkistä.
Aiemmin tällä viikolla ei ole ollut tilaisuutta ajella, mutta tänään ajattelin lähteä kun sopivasti oli ennen saunomista aikaa. Pihalla 24 ⁰C pakkasta, joten mielenkiinnolla lähdin testaamaan miten eri varusteet toimivat. Kolmisen varttia ehdin ajella, ja ainakin tämmöiset asiat tuli opittua:
- Blizzin Proflip XT -hiihtolasit olivat täysin käyttökelvottomat. Balaclavan alta pääsi hiukan hengitysilmaa lasien alle ensimmäisten metrien aikana, ja ne vetivät itsensä heti sellaiseen huuruun ettei niitä voinut enää silmien edessä pitää. Loppulenkki meni linssit ylös käännettynä.
- XXL:n Fat Bagin vetoketjuja ei ole tehty kylmille ilmoille. Molemmilta puolin vetoketjun vedin murtui (!) keskeltä irti, enkä todellakaan käyttänyt isommin voimaa. Hajoamishetkellä totesin että taisivat olla muovisia, mutta kyllä nuo jotain huokoista metalliseosta näyttäs olevan.
- Aiemmin kertomani tubeless-asennus ei ole onnistunut. Lämpimämmillä ilmoilla ongelmia ei ole ollut, mutta nyt eturengas innostui vuotamaan ihan kunnolla. 2,5 km matkalla jouduin kolmesti lisäämään ilmaa, ja viimeisellä kerralla vuoto oli niin paha ettei renkaaseen jäänyt enää nimeksikään painetta. 2,5 km paluumatka menikin sitten pyörää talutellen.
- Nollapaineilla Budissa on kohtalaisesti selfsteeriä. :)
- Scoopin vaihteet ja jarrut olivat aika tunnottomat, mutta toimivat silti eivätkä takelleet.
- XXL:n MagicShine jaksoi palaa ongelmitta. Ei sillä, pikkuteholla kolme varttia onkin syytä kestää, mutta aika paljon noissa on kuulunut akkuongelmia olevan, joten ilmeisesti itselleni sattui toimivat akut. Isompi akku on vielä 15 ⁰C pakkasilmoilla kestänyt 30 min/suunta -työmatkat koko viikon ajan lataamatta.
- Lidlin 12 euron aluskerrasto, Luhdan toppatakki, Rukan toppahousut ja Hestran tumput ovat oikein lämmin ja toimiva yhdistelmä. Tosin testi loppui vähän lyhyeen, mutta koko tuona aikana ei kylmä tullut. Eikä kuuma, olo oli sopiva.
- Merinovillainen kauluri tuntui hengityssuojana paljon paremmalta kuin keinokuituinen rei'itetty balaclava.
- Ko. balaclava piti kyllä muuten pään sopivan lämpöisenä
Lyhyt lenkki mutta kyllä siinä läskinöösin tietämys karttui. :)
Itehän en alkanu talveksi edes värkkään tubelesseja :) Ei kerkee ajaa niin paljoa suksilta.
Laskettelulasit/kypärä toimii kovalla pakkasella jos semmoset löytyy.
Parintunnin lenkillä sain magicshine 608 / 2.0Ah  loppumaan eikä ollu edes täydellä teholla mutta onneksi oli kypärälamppu kaverina jossa vielä riitti virtaa. Ikävää jos jossaki keskellä mettää menee valot. Vara-akku ois kova mutta turhan tyyris xxl:ssä.
Itehän en alkanu talveksi edes värkkään tubelesseja :) 
Minun taas piti saada värkättävää. :) Takarengas kyllä onnistui heti, siinä on ilma pysynyt alusta alkaen, mutta tuo eturengas tuntuu olevan murheenkryyni. Täytyy viikonlopun aikana ottaa se irti ja kokeilla itse teippaamalla josko onnistuisi paremmin.
Laskettelulasit/kypärä toimii kovalla pakkasella jos semmoset löytyy.
Ei löydy, mutta ehkä noita voisi vielä kokeilla. Aiemmin oli 100% Enduro-lasit kokeilussa. Eivät huurtuneet (kaksoislasi), mutta olivat aivan liian isot minun naamallani eikä ollut toivoakaan että olis pyöräilykypärä mahtunut samaan aikaan. Sitten tuli hankittua nuo Blizzit. Istuvat paremmin, joskaan ei se kypärä oikein tahdo näidenkään kanssa mahtua. Huurtuminen oli sitten isompi ongelma, vaikka toivoin että lasit olisi tuon kääntömekanismin avulla ehtineet kirkastua.
Onko vinkkejä laskettelulaseista jotka eivät kauhean isot olisi, eivät vähästä huurtuisi ja olisivat kirkkaalla lasilla? Edullisuus olisi plussaa; nuo 100%-lasit sai viiteen kymppiin ja Blizzit oli vähän halvemmat. Suurin motiivi lasien käytölle on nenän vuotamisen vähentäminen, joskaan ei sekään haittaa että silmät tulisi suojatuksi.
Parintunnin lenkillä sain magicshine 608 / 2.0Ah  loppumaan eikä ollu edes täydellä teholla mutta onneksi oli kypärälamppu kaverina jossa vielä riitti virtaa. Ikävää jos jossaki keskellä mettää menee valot. Vara-akku ois kova mutta turhan tyyris xxl:ssä.
Noiden muiden huonojen kokemusten perusteella on omani mukana tullutta vara-akkua usein pidettyä mukana, mutta toistaiseksi se on jäänyt käyttämättä. Tehoasetus on tosin ollut pienimmällä tai toiseksi pienimmällä, kun sillä on nähnyt lumisessa maastossa täysin riittävästi. Joskus kokeilin laittaa täyden tehon loppulenkin ajaksi ja silloin akun merkkivalo syttyi muistaakseni lähes heti. Mulla on siis tuo viiden ledin malli, olikohan mallinimi 618C tms. Maksoi kesällä tarjouksessa 99 e ja mukana tuli kaksi akkua sekä muuta tilpehööriä.
Minun taas piti saada värkättävää. :) Takarengas kyllä onnistui heti, siinä on ilma pysynyt alusta alkaen, mutta tuo eturengas tuntuu olevan murheenkryyni. Täytyy viikonlopun aikana ottaa se irti ja kokeilla itse teippaamalla josko onnistuisi paremmin.
Tänään tuli purettua tuo rengas. Mitään suurta vuotokohtaa ei näkynyt missään, joten veikkaan syypääksi alkuperäisen teippauksen saumaa joka oli just samassa kohdassa kuin vanteen kehän sauma. Siinä oli siis n. 10 cm teipattu päällekkäin, niin että päädyt jäivät vanteen saumakohdan eri puolille.
Kaippa siellä jokin sitten kylmässä sen verran vetäytyi että jostain kohtaa rupesi vuotamaan. Vastaavasti huonelämmössä rengas piti paineita ilman mitään ongelmia taas. Toki siinä n. 50 ⁰C olikin lämpötilaeroa.
Onko vinkkejä laskettelulaseista jotka eivät kauhean isot olisi, eivät vähästä huurtuisi ja olisivat kirkkaalla lasilla? Edullisuus olisi plussaa; nuo 100%-lasit sai viiteen kymppiin ja Blizzit oli vähän halvemmat.
Kävin hakemassa XXL:stä Anon Helix 2.0 -lasit. Ei ole vielä käytännön kokemusta, mutta kuivaharjoittelun perusteella kypärä mahtuu päähän, eivät huurtuneet (kaksikerroksinen linssi) ja muutenkin ihan positiivisen oloiset. Pimeäajon kannalta vähän huonot linssit vaan, kun toinen päästää 6 % valoa ja toinen 55 %. Mutta jos nuo muuten ovat hyvät, niin sitten tilaan ulkomailta kirkkaan linssin kun semmoinenkin onneksi on saatavilla.
Singlellä tänään taas töihin.. ja kylläpä on tarkkaa rengaspaineiden kanssa ainakin vakio renkailla.
Aamusta oli polut keskeltä kuperia ja nuoskalunta, renkaisiin viksuna lähtiessä vetäsin 0,6 bar paineet.. melkoista temppuilua polulla pysyttely, mut asfaltilla rullasi upeesti.
Ne bulldozerit on kyl huonot polulla jos on vähääkään pehmeetä. Ainaki eturenkaana. Lähtee niin yllättäen alta. EI mitään tunnetta.
Takarenkaana menee jos ei kaipaa enempää vetopitoa
Lakuduunaa
10.01.2017, 17.04
Ne bulldozerit on kyl huonot polulla jos on vähääkään pehmeetä. Ainaki eturenkaana. Lähtee niin yllättäen alta. EI mitään tunnetta.
Takarenkaana menee jos ei kaipaa enempää vetopitoa
Yhdyn tähän eturengas asiaan täysin, suoraan sanoen nyt kun lunta on taas vaihteeksi tullut ja kohta myös mennyt niin bulldozer on jopa hengenvaarallinen edessä. Se kun lähtee viemään niin sittenhän myös mennään vailla minkäänlaista pitoa. Katsotaan korjaantuuko tämä asia kun eilen hain Maxxis Colossus exo tr 4.8":n eturenkaaksi.
Edit: Pistin tämän myös tubeless niinkuin bulldozerit, erittäin helposti meni tämä myöskin jalkapumpulla.
Tilasin Surlyn Budin eturenkaaksi..  
Dillinger 5 edessä JJ4.8 takana on talvivarusteena ja litkutettuna tietysti. Vakuumipussilla menee kerrasta pitäväksi. Oikeastaan ei tarvi edes litkuja.
Se litkujen pyrittely pitää tehdä pikittain ei pyöritellen akselin ympäri. Litkua halutaan vanteen ja renkaan saumaan eikä renkaan keskelle. VUodot on renkaan ja vanteen liitoksessa jos ne jossain on.
Lakuduunaa
11.01.2017, 22.50
Yhdyn tähän eturengas asiaan täysin, suoraan sanoen nyt kun lunta on taas vaihteeksi tullut ja kohta myös mennyt niin bulldozer on jopa hengenvaarallinen edessä. Se kun lähtee viemään niin sittenhän myös mennään vailla minkäänlaista pitoa. Katsotaan korjaantuuko tämä asia kun eilen hain Maxxis Colossus exo tr 4.8":n eturenkaaksi. 
Pari tuntia kävin kokeilemassa Colossusta jäätyneillä poluilla ja jo heti ensimetreiltä tuli semmoinen fiilis että nyt on pitoa ja niin myös oli. Kertaakaan ei tullut kurvaillessa semmoista olotilaa että kohta mennään kyljellään ja lujaa niinkuin Bulldozer teki. Pitäisiköhän laittaa Colossus myös taakse ? Harkitsen vakavasti !
Tänään halkesi vapaaratas 2016 Scoopista. Onko kukaan vaihtanu kestävämpää tilalle. Menee ilmeisesti takuuseen mutta jos sais kestävämpää ja nopeammin tilalle niin aina parempi. Scoopissa on jotkut Moduksen navat konelaakereilla.
Tänään halkesi vapaaratas 2016 Scoopista. Onko kukaan vaihtanu kestävämpää tilalle. Menee ilmeisesti takuuseen mutta jos sais kestävämpää ja nopeammin tilalle niin aina parempi. Scoopissa on jotkut Moduksen navat konelaakereilla.
Eiiiiiii mie jo toivoin että näis ois kestävempää ratasta ku noissa whiten pyörissä :D
Toivottavasti oli yksittäistapaus
Lakuduunaa
12.01.2017, 19.21
http://www.modusnakano.com/product_detail.php?id=137 Ilmeisesti tämänlainen, kukahan on vaparin valmistaja ?
Osaatko arvioida montako sataa / tuhatta kilometriä se vapaaratas kesti? Ja minkälaisia ne kilometrit oli (aina täysiä suurilla väännöillä, vai leppoisampaa polkuajelua)?
Osaatko arvioida montako sataa / tuhatta kilometriä se vapaaratas kesti? Ja minkälaisia ne kilometrit oli (aina täysiä suurilla väännöillä, vai leppoisampaa polkuajelua)?
Minulta ei ole vielä hajonnut vapaaratas, mutta alkukesästä alkoi tahmimaan ja pyörittelemään polkimia rullatessa. Johtui ilmeisesti mudassa rämpimisestä.
Tilanne korjaantui itsestään, mutta jotain pientä välystä vapaarattaassa oli havaittavissa silloin. Valitin asiasta valmistajalle ja lähettivät minulle kaksi vapaaratasta tilalle.
Tähän mennessä kilometrejä kertynyt noin 2500, johon mahtuu noin 35 kg peräkärryn vetoa noin 400 km, vaihtelevaa polkua/metsää ehkä 1400 km ja loput maantietä.
Ja edelleen mennään siis alkuperäisellä vapaarattaalla.
Huomenna pääsee tutkimaan tarkemmin.  Työt häiritsee harrastuksia. Pyörällä on ajettu 1500-2000km. Kaiken tyylistä ajoa.  Kelvistä suohon ja siltä väliltä.
Täällä on kans yksi haljennut vapaarattaan runko Scoopista. Vapaaratas on vähän vastaava kuin joissakin Shimanon navoissa. Joku Joytechin vapaaratas muistaakseni sinne meni (oisko tuo http://www.bikeplus.co.uk/p/77483/Joytech-9-10-Speed-Freehub-Body-142mm-x-12mm-Bolt-Through). Takanavan rakenne on kyllä minusta aika kyseenalainen 190mm napaan (2 laakeria), mutta onhan tuo pysynyt taas 10kk kasassa. Kannattaa tsekata, että ne päätyholkit on kireällä, niin se ei pääse elämään.
Kannattaa tsekata, että ne päätyholkit on kireällä, niin se ei pääse elämään.
Joo olen huomannu että nuo ajan kanssa vähä löystyy. Helppo ku pitää yhellä kädellä taka/etu haarukasta kiinni ja painelee peukalolla vannetta. Jos on klapia niin ne on löystyny
Surly Bud nyt vaihdettu eturenkaaksi ja olipas helppoa,  jos vertaa kippurasarvisen renkulan vaihtoon. 
Rengas lähti vanteelta ilman työkaluja,  sisärengas oli kuorrutettu jollain oudolla purulla ja imuroin ne jauhot pois..  Mitähän ideaa tai mitä se jauho edes oli? 
Painetta laitoin 1,2bar ja Bud vaikuttaa olevan vanteella suorassa.  Olkoot siinä huomiseen ja sitten voisi laskea paineet ajon mukaan sopivammiksi. 
Onko teillä uusissa silvereissä klappii taka-akselissa ? Mulla on sama napa cubessa siinä on klappii . Toinen laakeri väljä akseliin. Ilmoitin myyjälle ens viikolla tietää lisää ..
Lähetetty minun SM-A500FU laitteesta Tapatalkilla
Surly Bud nyt vaihdettu eturenkaaksi ja olipas helppoa,  jos vertaa kippurasarvisen renkulan vaihtoon. 
Kyllä vain! Viidesti olen ottanut noita kumeja vanteilta ja laittanut takaisin, ja joka kerta yllätyn miten helposti ne menevät. Kippurasarven renkaiden kanssa joutuu tapella vaikka ja miten, ja vaikka periaatteet ja tekniikat on selvillä, niin silti se meinaa mennä ähräämiseksi. Sekä Bulldozerit että Bud ja Lou irtosivat Mulefutilta kun omalla painolla nojasi käsien päällä renkaiden kylkeen niin että paine tuli lähelle vanteen reunaa. Takaisin menevät kun vain asettelee.
Vaikka tubeless-setuppi onkin nyt, niin paljon vähemmän minua ketuttaisi ruveta tämän pyörän kanssa metsässä rengashommiin, kuin maantien varrella kippurasarven rengasta vaihtamaan. Jälkimmäisestä on kokemusta, ensimmäisestä ei. Ja joo, toki voi aina visioida sellaiset olosuhteet joilla tuon lausunnon voi argumentoida nurin. :)
Rengas lähti vanteelta ilman työkaluja,  sisärengas oli kuorrutettu jollain oudolla purulla ja imuroin ne jauhot pois..  Mitähän ideaa tai mitä se jauho edes oli? 
Joku muu paremmin tietävä voi oikaista jos luulen väärin, mutta käsittääkseni sen tehtävä on vähentää sisäkumin ja renkaan välistä kitkaa; tällöin sisäkumi asettunee paremmin sinne ulkokumin sisälle ja varmaan se kestääkin silloin paremmin.
Onko teillä uusissa silvereissä klappii taka-akselissa ? Mulla on sama napa cubessa siinä on klappii . Toinen laakeri väljä akseliin. 
Huomaako sen klapin ihan pyörää nostellessa tai ajossa, vai vain paikallaan vannetta väännellessä? En ole omassani mitään huomannut, mutta en ole erikseen siltä varalta tutkinutkaan.
Ottaa renkaasta kiinni kummallakin kädellä ja heiluttelee.
No nyt on vapaaratas vihdoin irti.  Olihan tiukassa. Vähän aikaa sai  googlettaa että miten irrotetaan.  Lopulta lähti siten että 12mm kuusiokolo ruuvipenkkiin ja jarrulevyn puolelta avain sisään ja vastapäivään rengasta pyörittämällä.  
Vapaarattaan malli on juurikin tuon tyyppinen mitä ylempänä on linkattu.  Kivijalkaan ei tänään kerkeä. Samaa osaa käytetään ilmeisesti spezializedin joissakin malleissa.  Pitää maanantaina käydä ainaki Oulun kaupat kiertää.
heenakki
14.01.2017, 14.32
Onko teillä uusissa silvereissä klappii taka-akselissa ? Mulla on sama napa cubessa siinä on klappii . Toinen laakeri väljä akseliin. Ilmoitin myyjälle ens viikolla tietää lisää ..
Joo mulla on kans hieman klappia taka-akselissa kun käsin heiluttelee. Ajaessa ei niinkään haittaa, mutta jokin terävä naksahdus kuuluu jostain takaa silloin tällöin, sitä en tiedä mistä johtuu mut tuntuu polkimissa pienenä nykäyksenä.
Joo mulla on kans hieman klappia taka-akselissa kun käsin heiluttelee. Ajaessa ei niinkään haittaa, mutta jokin terävä naksahdus kuuluu jostain takaa silloin tällöin, sitä en tiedä mistä johtuu mut tuntuu polkimissa pienenä nykäyksenä.
Klappia en vielä ehtinyt testailemaan, mutta tuo nykäys on tuttu, eli mulla myös satunnaisesti tapahtuu. Tyypillisesti kun aloittaa pyörittämään kampia tuntuu kuin ihan lyhyen matkaa pyörähtäs jotenkin tyhjää. On ollu kuitenkin niin satunnaista (luokkaa kerran tai pari per sata kilsaa) että en ole ruvennut selvittämään ennenkun keksii jonkin tavan toistaa asia. 
Pitää maanantaina käydä ainaki Oulun kaupat kiertää.
Raportoippa tänne minkälaista vaparia siihen löytyy. Kiinnostaa tietää.
Vai onko ne täysin napakohtasia että modukselta pitää tilata.
Lukeeko siinä mitää malli numeroita että vois netistä etsiä?
Lakuduunaa
14.01.2017, 16.58
12mm taka-akselissa on klappia ainakin jos läpiakseli ei ole kiristetty oikein. Pyörän kasauspäivänä ihmettelin että mitä helvettiä kun on klappia, mutta sitten kun ymmärsin läpiakselin kiristyksen niin johan loppui. Mulla kans tekee välillä semmoisen flatspotin kun polkasee, ei joka kerta, mutta sillon tällön.
Ei lue mitään navassa eikä vapaarattaassa.
Hakkasin akseliin pistepuikolla patteja laakerin kohdalle ja vielä lukitetta väliin. Nyt laakerin on napakasti kiinni , eikä klappaa enään. 
heenakki
14.01.2017, 17.47
No niin, nyt tuli kiristettyä se läpiakseli kunnolla. Oli näköjään aika löysällä, nyt on jämäkkä eikä tunnu klappia.
SamuPoku
14.01.2017, 20.35
Pakko oli tehdä tunnukset foorumille ja jakaa kokemukset 2015 ostetusta Scoop Double Deluxesta. Kilometrejä takana n.2200 ja veivainta ei ole säälitty yhtään. Perus pesut lenkin jälkeen ja rasvausta tarvittaessa. Kesällä antautui etulaakerit, tästä muutama viikko niin meni keskiö. Joulukuun alussa alkas vapaaratas pykimään, puhdistuksella ja mobililla sai elvytettyä. Tästä pari viikkoa, niin takahaarukan ja satuluputken sauma murtui. 
Silverbäkin Elenan kanssa on nyt vaihdeltu viestejä n kk verran ja ens viikolla pitäis tulla uus 2017 mallin runko ja kokonaan uusi takanapa. Mielenkiintoista tässä on se, että kolmessa viestissä oon tivannut vapaarattaan merkkiä ja mallia... 2 ekaa vastausta oli että laittavat uuden vaparin rungon mukana ja viimeisessä lupasivat kokonaan uuden takanavan eli heillä ei mitään käryä mikä toi vapari on. Surffailun perusteella kallistuisin kans tuohon Joytechin 142mm vapariin... Laitan lisää kommenttia tulemaan kun  takuuosat saapuvat.
viimeisessä lupasivat kokonaan uuden takanavan eli heillä ei mitään käryä mikä toi vapari on. 
Et joutunu maksaan navasta mittää?
Eihän nuilla kuluvilla osilla ole ku vuoden takuu.
Helvetinmoinen homma alkaa kasaamaan kehää uudelle navalle :D
Ei ole halpaa pyörähuollossakaan
SamuPoku
14.01.2017, 20.46
"We will include the complete rear hub free of charge. "
Hieman kans ihmettelin, mutta en valita :)
Kävin paikallisessa kysymässä navan vaihtoa ja hintaa tulee 40 egeä, pinnat varmaan ei käy joten niistä vähän ylimääräistä. Eli ei mikään ihan paha...
Pakko oli tehdä tunnukset foorumille ja jakaa kokemukset 2015 ostetusta Scoop Double Deluxesta. Kilometrejä takana n.2200 ja veivainta ei ole säälitty yhtään. Perus pesut lenkin jälkeen ja rasvausta tarvittaessa. Kesällä antautui etulaakerit, tästä muutama viikko niin meni keskiö. Joulukuun alussa alkas vapaaratas pykimään, puhdistuksella ja mobililla sai elvytettyä. Tästä pari viikkoa, niin takahaarukan ja satuluputken sauma murtui. 
Silverbäkin Elenan kanssa on nyt vaihdeltu viestejä n kk verran ja ens viikolla pitäis tulla uus 2017 mallin runko ja kokonaan uusi takanapa. Mielenkiintoista tässä on se, että kolmessa viestissä oon tivannut vapaarattaan merkkiä ja mallia... 2 ekaa vastausta oli että laittavat uuden vaparin rungon mukana ja viimeisessä lupasivat kokonaan uuden takanavan eli heillä ei mitään käryä mikä toi vapari on. Surffailun perusteella kallistuisin kans tuohon Joytechin 142mm vapariin... Laitan lisää kommenttia tulemaan kun  takuuosat saapuvat.
Kyllä ne niitä vapaarattaita on lähettäneet ainakin mulle. Tuleeko 2017 runko muuten läpiakselilla varustettuna, silloinhan takanapa on vaihdettava (eikö kaikki paitsi delight 2017 ole läpiakselilla)? Tuollainen Joytech 142mm on asennettu Spessulla Oulussa mun Scooppiin, viime vuonna niitä oli ainakin siellä hyllyssä. Eli on yhteeensopiva. Läpiakselinavassa voi olla sitten ihan eri vapaarataskin.
No nyt on vapaaratas vihdoin irti.  Olihan tiukassa. Vähän aikaa sai  googlettaa että miten irrotetaan.  Lopulta lähti siten että 12mm kuusiokolo ruuvipenkkiin ja jarrulevyn puolelta avain sisään ja vastapäivään rengasta pyörittämällä.  
Vapaarattaan malli on juurikin tuon tyyppinen mitä ylempänä on linkattu.  Kivijalkaan ei tänään kerkeä. Samaa osaa käytetään ilmeisesti spezializedin joissakin malleissa.  Pitää maanantaina käydä ainaki Oulun kaupat kiertää.
Mulla on yksi vapaaratas Oulussa hyllyssä, jos ei heti löydy kaupoilta (Spessulla varmaan on) ja tarvit nopeasti.
SamuPoku
15.01.2017, 12.37
Joo, 2017 on läpiakselilla. Jostakin olin lukevinani että nykyiseen napaan kävisi 12mm läpiakseli jos vaihtaa ne päätyholkit.
Kiitokset vapaarattaan mallin vahvistamisesta.
Mulla on yksi vapaaratas Oulussa hyllyssä, jos ei heti löydy kaupoilta (Spessulla varmaan on) ja tarvit nopeasti.
Kiitti tiedosta.  Käyn tosiaan huomenna Spessulla ja jos ei sieltä löydy niin otan yhteyttä.  :)
asiantuntija
15.01.2017, 13.40
Eikös näissä lösöpyörissä ole leveämmät keskiöt muutenkin. Kun runtataan putkelta suurin osa ajasta.
Lakuduunaa
15.01.2017, 13.51
Tässä on kuukauden vanhasta Scoop Doublesta  läpiakselillisen vapaaratas, sen verran alkoi häiritsemään tämä keskustelu täällä niin otinpa käsille. On tännekkin sitten laittettu kuva. Mitään merkintojä ei löytynyt.
http://i4.aijaa.com/m/00991/14318688.jpg (http://aijaa.com/StS6hc)
Tässä sun ringlen ohjeet vastaavaan napaan: http://www.fat-bike.de/sun-ringle-mulefuet-fatbike-wheels_en/
No nyt on pyörä kasassa taas.  Vapaaratas löyty tuolta paikallisesta. Joytech 142mm 12mm. Pari jäi kuulemma varastoon vielä. Jospa tuo nyt kestää jonku aikaa.
Eikös näissä lösöpyörissä ole leveämmät keskiöt muutenkin. Kun runtataan putkelta suurin osa ajasta.
Putkelta en minä ainakaan runttaa. Välitykset riittää ihan istuen ajamaan isompaanki mäkeen. Pito myös häviää takarenkaalta putkelta runtatessa. Korkeintaan nostetaan perse penkistä juurakossa.
Suolla joskus joutuu vähä tasapainottaan painojakaumaa että ei sukella niin syvällä.
Maantiepyörällä tulee putkelta ajettua huomattavasti enemmän. Se onki enemmän semmosta suorittamista.
Läskimasa
17.01.2017, 23.59
Putkelta en minä ainakaan runttaa. Välitykset riittää ihan istuen ajamaan isompaanki mäkeen. Korkeintaan nostetaan perse penkistä juurakossa.
Suolla joskus joutuu vähä tasapainottaan painojakaumaa että ei sukella niin syvällä.
Juuri näin. 👍
Moro. Noviisina kyselen onko muilla ollut samanlaista ongelmaa, vai onko tää ihan perusjuttuja. Pyörä on siis toi Scoop Fatty, 2x10 vaihteisto.
Eli eilen lenkillä toimi ihan normaalisti, mutta tänään heti startissa alkas ketju hyppimään tosi pahasti. Vika on sitä pahempi mitä pienemmillä rattailla ajetaan. Välillä ketjut jopa hyppi pois paikaltaan. Ketju tuntuis olevan ihan luvattoman löysä, mikähän tässä olis mahdollinen vika? Kiristin tuntuis liikkuvan ihan normaalisti.
Kilsoja takana max 200km.
Joku ketjun linkki voi olla myös jumissa, tarkista liikkuuko kaikki löysästi.
Tai sitten takavaihtajan rissat (ohjainrullat) on jäässä, pyöriikö ne? 
Onko vastaava ongelma sekä isolla, että pienellä eturattaalla?
Joku ongelma vapaarattaassa? Pyöriikö ketju taaksepäin normaalisti?
Onko pikalukituksella oleva takanapa? Sekin voi olla löystynyt ja tuo vaihtestolle ongelmia? Kun irrotat renkaan, onko navan päätyholkit kunnolla kiinni ja tuntuuko vanteessa välystä paikallaan ollen heilutellessa?
Edellisellä fillarilla sattu samaa lähes uutena. Vika oli että yks ketjun linkki oli aunnut. Taluttelin pyörähuoltoon ku sattu lähellä olemaan ja se otti viottuneen pois ja laitto pikaliittimen tilalle.
Eilen tuli takuuosa.  Saapuikin koko napa.  Eli nyt on varaosia varalta.  Napa oli erilainen ku entinen.  Pitää kuva laittaa kun kerkeää.
Mistä löytyisi singlen vanteille sopivaa vanneteippiä? 
En ole fillarissa keksinyt muuta päivitettävää..  niin vois vaihtaa tylsien mustien vanneteippien tilalle vaikka heijastavat.  😂
fattystripperiltä löytyy valmiita vannenauhoja. http://fattystripper.com/faqs.html
Heijastinteippiä nyt löytyy mistä vain. Esim clas ohlson/motonet.
Eikö valmiita vannenauhoja löydy kuin rapakon takaa? 
En viittis alkaa jesaria sotkemaan vanteeseen. 
Scoop löytyy Dubaista aavikkoajelun pööränä. Sinne vaan... 
http://i.imgur.com/19ju1rq.jpg?1
Kaks rundia jesaria teippipuolet vastaikkain?
Eikö valmiita vannenauhoja löydy kuin rapakon takaa? 
En viittis alkaa jesaria sotkemaan vanteeseen. 
Kaks rundia jesaria teippipuolet vastaikkain?
Varmaan haen vaan 24" sisurin ja leikkaan sen auki,  vanteen kevennys reikien kohtaan joku glitteri tai heijastin teippi liimapinnat vastakkain tai liimapintaan jotain.. 
siitä saksasta. http://www.fatbike24.de/products/Fahrrad-Teile/Fatbike-Teile/Fatbike-Felgenbaender/Fattystripper-Bling-Strips-Felgenband.html
Mutta paljon halvella pääsee ku tilaa tuolta jenkeistä. 17$ ~16€ postikuluineen.
Ei tarvi tullata ku alle 22€
Täältä löyty vähä isompi rulla heijastinteippiä https://www.e-ville.com/fi/3045388-teipit-ja-siteet
 (https://www.e-ville.com/fi/3045388-teipit-ja-siteet)Sään kestävyys varauksella
Ebaystä löytyy samat varmaan vielä halvemmalla
Varmaan haen vaan 24" sisurin ja leikkaan sen auki,  vanteen kevennys reikien kohtaan joku glitteri tai heijastin teippi liimapinnat vastakkain tai liimapintaan jotain.. 
Sent from my A0001 using Tapatalk Miksi et käytä alkuperäistä vannenauhaa tuon 24" sisurin sijasta. Säästyy muutama euro. Itse vedin sinistä jesaria reikien päälle ja toinen kerros teippipuolet vastakkain. Sit vaan siihen päälle orkkisvannenauha.
Miksi et käytä alkuperäistä vannenauhaa tuon 24" sisurin sijasta. Säästyy muutama euro. Itse vedin sinistä jesaria reikien päälle ja toinen kerros teippipuolet vastakkain. Sit vaan siihen päälle orkkisvannenauha.
Ai siis..  Mä luulin sen sinisen orkkis vannenauhan olevan kertakäyttö kamaa.  No pitääpä kokeilla sitten tuota ekana. 
Voiko sitä orkkis mustaa nauhaa myös käyttää uudestaan? 
Ai siis..  Mä luulin sen sinisen orkkis vannenauhan olevan kertakäyttö kamaa.  No pitääpä kokeilla sitten tuota ekana. 
Sent from my A0001 using Tapatalk No miksi ei, jos siinä ei ole reikiä ja kestää painetta tubeleksena, mutta sisurin kans lienee se ja sama mitä siellä on välissä. Omassa pyörässä oli edessä ja takana kahdet vannenauhat päällekkäin, en tiedä miksi. Otin toisen pois ja toisen laitoin teippien päälle kun halusin valkoisen tilalle sinisen paistavan vanteiden kevennysrei'istä.
jos tarkotat sitä sinistä teippiä niin se on tubeless teippaus. Sen alla on normaali vannenauha vielä jonka voi käyttää uudestaan.
Ainaki 2016 scoopis oli näin
SamuPoku
31.01.2017, 14.41
Silverback runkotakuukeikka saatu nyt kunnialla päätökseen. Kauanhan siinä meni (14.12. - 27.1.)  ja olis voinu hieman ketuttaa ellei olis ollut toista fättiä käytössä tänä aikana. Palvelu oli erittäin hyvää, mutta välillä oli hieman epäselvyyksiä aikataulusta ja mitä on tulossa.
Aluksi piti tulla 2017 Scoop Fatty runko, mutta tästä oli tarjolla vain Spring Lime väri (ihan siisti mutta ei oma lemppari)... Kommentoituani asiaa onnistuivat junailemaan tehtaalta vanhanmallisen Scoop DD rungon ocean blue värillä eli sama runko joka oli aikaisemmin. Runko tuli suoraan tehtaalta ja Silverback olisi tarvittaessa maksanut tullit ja verot mutta tässä tapauksessa DHL kiikutti rungon suoraan kotiovelle ilman ylimääräisiä maksuja.
Vapaarattaan kanssa kävi niin kuin lupasivat, eli sieltä tuli uusi 2017 mallin takanapa uudella vapaarattaalla. Kupit oli vaihdettu tuohon pikalinkkuun sopivaksi. Tosin hieman kuluja tulee uudelleen kokoamisesta (pinnat+työ)
Sitten pikku erikoisuutena tai bugina sain M rungon tilalle L koon rungon. Kysyivät kyllä tätä, että minkä kokoisen rungon tarvit ja kuittasin että L, vaikka warranty registrationiin merkkasin M. Sopii vallan mainiosti itselle tämä muutos koska M versioon jouduin hommaamaan pidemmän stemmin.
M --> L osien siirto ei sitten menekään emäputken osalta heittämällä. Erikokoiset ohjainlaakerit. 
Onko kellään tietoa minkälainen ohjainlaakeri tuossa L kokoisessa rungossa on? Vaihtoehtoja näyttää löytyvän aika pirun monta. Nopeesti viivottimella mitattuna ylempi on 44mm ja alempi 56mm... Kiitokset!
Se laakereiden "kulmaki" vaihtelee. Varmin tapa on ku vaihtaa koko headsetin. 
verkkokauppa.com lähetti mulle moisen takuuseen 2016 scoop fatty M:ään. Aluksi tuli laakerit mutta eihän ne passannu niihin kuppeihin. Lähettivät sit uuden samanlaisen setin mutta kuppien kans. Pyörähuollossa piti vaihattaa ku ei ollu työkaluja niiden kuppien irrotukseen.
Tämmösen siis M kokoseen lähettivät.
Stronglight Raz Carbon 1 1/8" - 1.5" tapered, 7075 CNC alu cups, carbon top spacer, alu top cap
SamuPoku
31.01.2017, 18.18
Joo koko setti menee vaihtoon. Verkkokaupan sivuilta scoopin spekseistä löytyi oikea malli, pitääpä laittaa tuommoinen tilaukseen.
Ohjainlaakeri: FSA, Orbit 1.5 ZS, ACB 1 1/8" - STD 1,5" Bearings
Ja uutta settiä ei tarvita, jos viitsii ottaa silmän käteen ja siirtää laakerikupit vanhasta uuteen :)
Marraskuussa ostettu ScoopDelight antautu seatstaystä (http://imgur.com/a/FGo7G). Verkkokauppaan laitettu spostia, ei vastausta vielä.
Marraskuussa ostettu ScoopDelight antautu seatstaystä (http://imgur.com/a/FGo7G). Verkkokauppaan laitettu spostia, ei vastausta vielä.
Toivottavasti saat kokonaan uuden fillarin. Veikkaisin että tulee sen verran kalliiksi alkaa vaihattaa osia uuteen runkoon :)
SamuPoku
01.02.2017, 21.29
Täsmälleen samasta kohdasta ratkennu mitä mun scoop DD...
Putkelta en minä ainakaan runttaa. Välitykset riittää ihan istuen ajamaan isompaanki mäkeen. Pito myös häviää takarenkaalta putkelta runtatessa.  
Tuo jälkimmäisin lause on kyllä huttua. Optimaalisin pito saadaan seisovilla kun nojataan sen verran taaksepäin että eturengas on vain juuri ja juuri maassa kiinni. Näin sadaan kaikki paino takikselle.
Näinkin on joskus väännettävä mäkeä ylös plussa kumeilla. Läskillä harvemmin mutta silläkin joskus. Syksyn ja kevään märillä keleilleä ei läskissäkään aika ole riittäväsäti pitoa. Helppoa se ei aina ole mutta sehän vain tarkoittaa lisää harjoitusta. Kaikki tekniset paikat ja pahat/jyrkät alamäet mennään aina seisten. Vain silloin on kunnon kontrolli pyörään ja omaan kroppaan.
Miten se seisominen lisää takarenkaan pitoa suhteessa istumiseen? Molemmissa tapauksissa saa kropan asennolla eturenkaan kevennettyä niin, että se juuri ja juuri pysyy maassa. Istuen vaan saa tasaisemman pyörityksen, jolloin pito säilyy paremmin. Talvella tämän huomaa vielä selkeämmin, kun hitaalla välityksellä pyrkii säilyttämään pidon. 
Jos nousu ei taasen ole erityisen jyrkkä, vaan vaikeutta teettää kivet tai juurakot, voi hyvin olla tarpeen runtata putkelta nopeutta päästäkseen pahan paikan yli, se ei onnistu hitaalla välityksellä mönkimällä eikä satulasta istuen.
nih..
Ohhoh! Taitettava sähköläski. Tästä ei pyörä varmaan enää parane. :rolleyes:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/61506/gfjvr/GZR-Pedelec-Fat-4-0-2017-sahkopyora-taittuvalla-rungolla-20
Miettinyt tässä jo jonkin aikaan että joku ympärivuotinen harrastus pitäisi hommata. No tulipa sitten tilattua scoop delight kokoa xl. Tilasin halvimman scoopin siksi että jos ei tulekkaa ajettua paljoa niin ei mene rahaa isosti hukkaan. Aluksi katselin ja viittavaille olin jo tilaamassa evillen läskipyörän, mutta onneksi tulin järkiini:D Ainut juttu joka harmittaa nyt on se että evillen pyörän olisi saanut samalleviikolle, scooppia joutuu odottamaan huhtikuun alkuun asti.
nojoo olisit kyllä kirvannu sitä e-villen fillaria ja hylänny koko harrastuksen. Ja etuhaarukka otassa jos ois sen juurakkoon vieny. Nyt sentän on saumaa innostuakki :)
Reppu vaan selkään ja kohti uusia seikkailuja
Jep, onneksi tuli luettua tätä foorumia pyörän tilausvaiheessa:)! Ainakaan ajomaastoista ei ole harrastus kiinni, asun Sallassa joten lähettyvillä on Ruka, sallatunturi, pyhä, Oulangan kansallispuisto jne joten innolla kyllä odottelen että pyörä tulisi.
Terveppä taas! Hyvät ystävänpäivät kaikille näin alkuun! Tässähän kävi nyt semmonen homma että kun olin tilannut sen scoop delight mallin jonka olisin saannut vasta huhtikuussa kyllästyin odottamaan sitä ja tilata pätkäytin hieman kalliimman fatty mallin :) Toivottavasti ei lisärahan satsaus mennyt hukkaan ja pyörä on hintansa väärti. ensiviikolla viimeistään pyörä kuulemma jo persiin alla :) täytyy laittaa kuvia kun kyseinen keksintö on saapunut:)
Toivottavasti ei lisärahan satsaus mennyt hukkaan ja pyörä on hintansa väärti. 
vaihteet, jarrut ja kammet paremmat.
Näköjään tullu synergyäki verkkikseen myyntiin. Pittää vissii alkaa lottaan.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/59084/hkgxb/Silverback-Synergy-Fat-2017-taysjousto-fatbike-oranssi-M (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/59084/hkgxb/Silverback-Synergy-Fat-2017-taysjousto-fatbike-oranssi-M)
Olen päätynyt pitkällisen pähkäilyn jälkeen hankkimaan Silv. Scoop Singlen. Ei sitten harmita niin paljon, mikäli ko. "laji" ei olisikaan mun juttu. Tiedustelin viime viikolla Verkkokaupalta "kevät 2017" -aikaikkunan laajuutta. Vastauksen sain 13.2.; "Kevät on todella lavea käsite, mutta tarkempaa ei ole tällä hetkellä saatavilla. Pyöriä on tilattu, mutta tehdas ei ole vielä vahvistanut tuotantoaikataulua pyörille. Tarkentunee parin viikon sisään. Single Scoop on todella suosittu malli, myös Saksan varasto on täysin tyhjillään kyseisestä mallista".
Oletteko kuitenkin tilailleet ko. pyöriä ennakkotilauksena "toivoen parasta, peläten pahinta" -periaatteella, onko kenelläkään tarkempaa infoa? Olen mitoiltani noin 179/83. Kaupan väki suositteli kooksi Lää, oletteko valinneet samoin.
Viime talvena tilasin tammikuussa silleen ku oli tarkotus saada kesäksi fillari. Ja toimitusika arvio oli kans jotai huhtikuuta. Mut tuliki helmikuussa. Sitähän ei tarvi maksaa heti ku ostaa laskulla/erämaksulla niin ei mitään hätää. Lasku tulee vasta ku pyörä toimitettu. Odottamaan ei kannata alkaa että löytys "varastosta". Sinne vaan jonon jatkoksi.
Karhusuo
17.02.2017, 19.12
Olen mitoiltani noin 179/83. Kaupan väki suositteli kooksi Lää, oletteko valinneet samoin.Minulla on Scoop Single M-kokoisena. Olen 178/80 cm persjalka. Sopivalta tuntuu, mutta ei L varmaan olisi paljoa mennyt pieleen.
Nonii tänään sain oman scooppini ja ei voi ku kehua! :)  pyörän kasattuani otin ja lähdin testilenkille,  kovalle polulle jossa noin 6-8cm puuteri lunta, meno tyssäs heti kun pyörä alkoi sutimaan,  mietin hetken että ei perkele tämmönenkö tämä nyt sitten on.  No ei muutako reilusti paineita pois renkaista nii johan alkoi kulkemaan ja huomaamatta tuli pyöräiltyä noin 5kilometriä polkuja pitkin:D ainut mikä pyörässä oli "vikana"  on se että en saannut etujarrua säädettuä kunnolla vaan se hinkkaa koko ajan ja pitää ikävää ääntä.  Pitää yrittää huomenna uudelleen jos sen saisi säätöihin.  Onko kyseiseen toimenpiteeseen mitää kikka kolmosta jolla sen saisi näppärästi tehtyä? :)
Onko kyseiseen toimenpiteeseen mitää kikka kolmosta jolla sen saisi näppärästi tehtyä? :)
Löysää satula, paina jarrukahva pohjaan ja kiristä satula siihen. Näin on asettunut minulla aina.
Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla
Meikä tuikkaa taskulampulla toiselta puolen ja katon että on tasanen väli levyn ja palojen välissä. Mutteri sillee vähän kireällä mutta saa kuiten sormella liikutettua jarrua oikeaan kohtaan ja lopuksi sitte tietenki kiristää kiinni :)
Ei oo näppärä mutta en halua ulvovia jarruja
Joo kiitos vinkeistä! :)  pitääpä huomenna ennen ennen töihin lähtöä laittaa kohdalleen ja käydä lenkki ajamassa,  kun töihinki vasta 11.30
Löysää satula, paina jarrukahva pohjaan ja kiristä satula siihen. Näin on asettunut minulla aina.
Peukku tälle. Näin kun tekee, satula asettuu automaattisesti oikeaan kohtaan. Jos sen jälkeenkin hinkkaa, levy on kiero.
Bugisella softalla lähetetty
Reijo-Olavi
18.02.2017, 15.04
Peukku tälle. Näin kun tekee, satula asettuu automaattisesti oikeaan kohtaan. Jos sen jälkeenkin hinkkaa, levy on kiero.
Mulla 2016 mallisessa scoopissa oli alkuun ongelmia etujarrulevyn kanssa kun vaikutti kierolta. Otin sen irtikin ja kiristelin tasaisesti ja vääntelin sitä tuloksetta. Hetken päästä se sitten asettui ja ei ole hinkannut sen jälkeen. 
Ihmeparantuminen tapahtui siinä😆
Mulla 2016 mallisessa scoopissa oli alkuun ongelmia etujarrulevyn kanssa kun vaikutti kierolta. Otin sen irtikin ja kiristelin tasaisesti ja vääntelin sitä tuloksetta. Hetken päästä se sitten asettui ja ei ole hinkannut sen jälkeen. 
Ihmeparantuminen tapahtui siinä😆
Joo,  sama oli mullakin kyllä sekä  2016 että 2017 Scoopissa. Kai ne osat siellä  jonkun aikaa hakevat paikkojaan siinä aluksi. Tosin kummallakin kerralla ääntely kuului vain pienenä sihahtavana laahausäänenä paikallaan rengasta pyöräyttäessä, ajossa se ei erottunut.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170221/c8a0d15f839408365fbbf03c6aba022d.jpg
Siinäpä ois brändnyy fatty!  Ei voi ku kehua aivan mahtava kampe:)! 
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Sopiiko tämä silverback singleen - >
https://absoluteblack.cc/raceface-oval-boost-cinch-chainring
Scoop Delightissa aivan sietämätön narskuminen jarruista, erityisesti pysähtymisen hetkellä. Ei meinaa kaupan kohdalla kehdata pysähtyä.. no näillä pyörillä kai ei olisi tarkoituskaan, mutta silti. Auttaakohan tähän jarrupalojen vaihto? Jarruthan on Delightissa mitä on, mutta kyllä tuo jarrutusteho vielä on minulle riittänyt. Enpä kyllä ole edes puhdistusta kokeillut, huoltohommat kun nyt ollut aika nollissa.
Scoop Delightissa aivan sietämätön narskuminen jarruista, erityisesti pysähtymisen hetkellä. Ei meinaa kaupan kohdalla kehdata pysähtyä.. no näillä pyörillä kai ei olisi tarkoituskaan, mutta silti. Auttaakohan tähän jarrupalojen vaihto? Jarruthan on Delightissa mitä on, mutta kyllä tuo jarrutusteho vielä on minulle riittänyt. Enpä kyllä ole edes puhdistusta kokeillut, huoltohommat kun nyt ollut aika nollissa.
Mulla on auttanut palojen poltto jollain toholla.
Lakuduunaa
09.03.2017, 12.26
Omista kokemuksista parhaan lopputuloksen olen saanut kaavalla -> palat hion kevyesti hiekkapaperilla niin että lasittunut pinta on pois ja sitten levyjen putsaus jarrukliinerillä.
Wolfspaw
10.03.2017, 20.05
Minulla on lokakuussa 2016 ostettu Scoop Fatty, jolla ajettu arviolta alle 300km. Tänään huomasin itsekkin että rungossa on murtuma juurikin samassa kohtaa, kun ylempänä mainituissa tapauksissa. Onkohan näissä rungoissa jokin ongelma tuon suhteen? Pyörä on ollut todella nätillä ajulla, enimmäkseen tasaista pyörätietä työmatka ajussa.
Omista kokemuksista parhaan lopputuloksen olen saanut kaavalla -> palat hion kevyesti hiekkapaperilla niin että lasittunut pinta on pois ja sitten levyjen putsaus jarrukliinerillä.
Näiden lisäks ainakin moottoripyörän jarrupalat tullu aina hiottua hieman enemmän reunoilta, jolloin kulmat on matalammat kun keskiosa. Sama kikka vinguntaan varmaan auttaa fillaripuolellakin.
Onks porukka kuinka käyttäny näitä huollossa? Omalla singlella alkaa olemaan mittarissa jo 400km. Ehkäpä ensi huollossa kannatta jossain paikallisessa liikkeessä käyttää tämäkin. Erittäin mukava kapine ollut tämän reilut 3kk :) kädet kipeyty alkuun, mutta asia korjaantu tangon kulmaa muuttamalla. Yleistsekkaillu olen fillarille tasasin ajoin tehnyt ja kaikki vaikuttaa ok:lta. Tuli xxl.fi nastarenkaat hommattua tarjouslaarista ja ovat ollet kyllä jokaisen euron arvoset. Tänäänkin tuli useampi kilometri poljettua kävelypolkuja mettässä, jotka oli paikoitellen umpi jäällä. On se vaan lystiä. Nyt on vaan vasen polvi tulehtunu polkemisesta. En oo oikein siihen keksiny mitään, jolla asiaa helpottais. Mahtaskohan fillarikengät auttaa, joissa olis "jäykkä" pohja...?
Ainakin mun cyclon etujarrun vinkuminen loppui puhdistuksella, kevyellä hionnalla ja palojen päiden viistämisellä. Kuukkeloi vaikka auton jarrupaloja ja katsoo niistä mallia.
Ainakin mun cyclon etujarrun vinkuminen loppui puhdistuksella, kevyellä hionnalla ja palojen päiden viistämisellä. Kuukkeloi vaikka auton jarrupaloja ja katsoo niistä mallia.
http://static.race.fi/media/ebc_brakepads.jpg
Minulla on lokakuussa 2016 ostettu Scoop Fatty,  jolla ajettu arviolta alle 300km. Tänään huomasin itsekkin että rungossa  on murtuma juurikin samassa kohtaa, kun ylempänä mainituissa  tapauksissa. Onkohan näissä rungoissa jokin ongelma tuon suhteen? Pyörä  on ollut todella nätillä ajulla, enimmäkseen tasaista pyörätietä  työmatka ajussa.
Mulla on toistaseksi kestäny. Metsässä pääosin ajeltu. Eli rasituksessa on ollu. Ostettu 2016 helmikuussa. Tosin olen aika kevyt kuski. ~67kg. Hitsausvikahan tuo on tai sitte suunnitteluvirhe. Onneksi on ikuinen takuu rungolla jos on rekisteröiny sen :)
Nyt on vaan vasen polvi tulehtunu polkemisesta. En oo oikein siihen keksiny mitään, jolla asiaa helpottais.
Polvikulma oikea? Helppo mitata luotilangalla. Kulma myös muuttuu satulaa nostamalla ja laskemalla toisin ku kuvassa. Eli lanka Polvilumpiosta polkimien akseliin
http://www.bicycling.com/sites/default/files/fck_content/bicycle_saddle_plumb_line.jpg
Ei tuosta olisi apua:
http://www.bikefit.com/Images/images/H2FaB/imgH2FaB21.jpg
SamuPoku
11.03.2017, 20.21
Itellä ollut oikean polven kanssa isoja ongelmia kaikissa urheilulajeissa ja puukollakin koitettu korjata. Pyöräilyssä kivut ja ongelmat helpotti samantien kun asensin ABn ovaalirattaan. Tällä viikolla tuli ajettua parit testilenkit vaimon White 4 Prolla ja heti alkasi polvia kolottamaan. Ovaali menee tuohonkin tilaukseen...
Onko muut huomanneet että runko on vähän erilainen scoop singlessä oikeasti kuin myynti kuvissa. Vaakaputken ja takahaarukan yläputken kulma isompi esim.http://aijaa.com/N251juhttp://aijaa.com/muJ8Vr
Eipä tuossa muuta moitittavaa ole.
Onko muut huomanneet että runko on vähän erilainen scoop singlessä oikeasti kuin myynti kuvissa. Vaakaputken ja takahaarukan yläputken kulma isompi esim.http://aijaa.com/muJ8Vr http://aijaa.com/N251ju
Eipä tuossa muuta moitittavaa ole.
^ Onkohan vaan rungon koosta kiinni tuo kulma asia
Wolfspaw
13.03.2017, 10.03
Mulla on toistaseksi kestäny. Metsässä pääosin ajeltu. Eli rasituksessa on ollu. Ostettu 2016 helmikuussa. Tosin olen aika kevyt kuski. ~67kg. Hitsausvikahan tuo on tai sitte suunnitteluvirhe. Onneksi on ikuinen takuu rungolla jos on rekisteröiny sen :)
Suurin piirtein saman verran elopainoa ~70kg täälläkin. Laitoin verkkokauppaan viestiä pyörästä, joten toivotaan että homma selviää nopeasti.
Mitäs kokoa suositellaan 173cm/80cm kuskille scoop singlestä, S vai M?
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://silverbacklab.com/size-guide/
Kyl tuo varmaan pariin kertaan on jo täs ketjussa :)
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/51033/hqdgr/Solifer-Pulski-Fatbike-7-v-mattamusta
Kevyt 20 kilon konkeli. "Tällä ajat niin kaupungissa kuin maastopoluilla mukavasti rullaillen." ;) Varmasti. Ja lahoo ekalla reissulla?
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/23532/gtqtd/Silverback-Scoop-Fatty-2017-fatbike-lime-M <- onko toi matta vai normi kiiltävä? Mua ottaa päähän, kun mattapinta ei kestä tavallisia kolhuja...
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/51033/hqdgr/Solifer-Pulski-Fatbike-7-v-mattamusta
Kevyt 20 kilon konkeli. "Tällä ajat niin kaupungissa kuin maastopoluilla mukavasti rullaillen." ;) Varmasti. Ja lahoo ekalla reissulla?
Ihan hirvee kapistus :D
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/23532/gtqtd/Silverback-Scoop-Fatty-2017-fatbike-lime-M <- onko toi matta vai normi kiiltävä? Mua ottaa päähän, kun mattapinta ei kestä tavallisia kolhuja...
Mattaa on ainaski 2016. Kolhuja mullekki tullu. Läpinäkyvällä runkoteipillä suojannu kriittisimmät paikat esim alaputken alaosan ku eturenkaalta lentää kiviä. 
Ei muutako purkaa osiin ja viiä automaalaamoon jos haluaa kestävän pinnan :)
Sais vähä uniikimmaksiki fillarin.
e-tracker
16.03.2017, 10.57
Ei ole läski, mutta verkkokaupan sähkäri ainakin moottorin ja akun osalta ihan parasta, muusta en ymmärrä, kohtuuhinta,
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/58822/hjxds/Corratec-E-Power-X-Vert-Performance-Gent-sahkopyora-54-cm-ma
Mattaa on ainaski 2016. 
Mattaa? Lime on kyllä minun silmään kiiltävä? 
Kolhuja siihenkin tulee käytössä.
Mietin tuommoista ovaalia eturatasta Singleen. Pitääkö olla 3 mm boost-versio vai "normaali"?
https://www.bike24.com/p2133236.html
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=205919;menu=1000,2,84
Mietin tuommoista ovaalia eturatasta Singleen. Pitääkö olla 3 mm boost-versio vai "normaali"?
https://www.bike24.com/p2133236.html
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=205919;menu=1000,2,84
Mulla täsmälleen sama tilanne ja kysyin valmistajalta.
Olin liittänyt mukaan linkin boost versiosta, kun en muutakaan silloin löytänyt tai edes tiennyt 'tavallisesta' versiosta ja vastasivat:
We have checked the link that you have sent and it is correct, yes. It
will fit the Race Face Effect Direct Mount crankset.
En nyt sitten ole vielä hankkinut ja suomestakin tuota pitäisi saada, mutta ei ollut Velo-Oxygenillä Tammistossa hyllyssä ja en viitsinyt tilata.
Mattaa? Lime on kyllä minun silmään kiiltävä? 
Kolhuja siihenkin tulee käytössä.
Niijuu miehän yleistin ku oranssi omaan silmääni näyttää matalta. Oletuksena että samaa maalia kaikissa eri pigmentillä
Mulla täsmälleen sama tilanne ja kysyin valmistajalta.
Olin liittänyt mukaan linkin boost versiosta, kun en muutakaan silloin löytänyt tai edes tiennyt 'tavallisesta' versiosta ja vastasivat:
We have checked the link that you have sent and it is correct, yes. It
will fit the Race Face Effect Direct Mount crankset.
En nyt sitten ole vielä hankkinut ja suomestakin tuota pitäisi saada, mutta ei ollut Velo-Oxygenillä Tammistossa hyllyssä ja en viitsinyt tilata.
Kiitti tiedosta. Laitoin kuitenkin minäkin niille kysymyksen, kun jäi vähän epävarma olo tuosta yltä että huomasko ne ottaa kantaa ollenkaan tuohon 3 mm offsettiin, vai oliko kommentti pelkästään cinch-yhteensopivuudesta.
Mullekin selvisi vasta tänään tuollaista oval ratasta kivijalasta kysellessä, että on 2 eri versiota ja juuri siksi en uskaltanut tilata. 
Laita tännekin tietoa kumpi sopii. 
Omassa oli ihan normaali AB ovaali, nätisti toimi.
Edit: tosin oli ihan 104BCD, eikä cinch.
Laita tännekin tietoa kumpi sopii. 
Joo, minä laitan. Tänään sain vain sen verran tietoa, että kysymys oli laitettu eteenpäin tech-porukalle.
Verkkokauppa on näköjään tiputellu läskien hintaa kauttaaltaan n. saturaisella. Jos joustokeulaa hakee, niin tämä on kyllä aika hyvä diili: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/43818/hvbdr/Silverback-Scoop-Double-Deluxe-fatbike-2017-M
Jos joustokeulaa hakee, niin tämä on kyllä aika hyvä diili: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/43818/hvbdr/Silverback-Scoop-Double-Deluxe-fatbike-2017-M
1700€ näyttäs olevan muualla. Onkohan menny hinta sekasin normaalin doublen kanssa? :D
Sama tuli mieleen kun tuo ei-deluxe maksaa saman.
Itellä ollut oikean polven kanssa isoja ongelmia kaikissa urheilulajeissa ja puukollakin koitettu korjata. Pyöräilyssä kivut ja ongelmat helpotti samantien kun asensin ABn ovaalirattaan. Tällä viikolla tuli ajettua parit testilenkit vaimon White 4 Prolla ja heti alkasi polvia kolottamaan. Ovaali menee tuohonkin tilaukseen...
Kiitokset noista hcfreak:lle ja pee:lle ohjeista. Täytyy kokeilla tota satulan passaillua, mahtaa hyvinkin auttaa! Miks mulle ei aukea, että miten ovaaliratas auttaa polvivammoihin, kehtaako joku viisampi valaista?
Liittyiskö se siihen, että ovaali ei rasita polvia ääriasennoissa yhtä paljon?
Joo, minä laitan. Tänään sain vain sen verran tietoa, että kysymys oli laitettu eteenpäin tech-porukalle.
Olisko tästä jo tullut valmistajalta vastausta?
Sama tuli mieleen kun tuo ei-deluxe maksaa saman.
Joo hinta on nyt korjattu. Ja vähä muitaki viilattu
Tullu näköjään semifattiäki myyntii https://www.verkkokauppa.com/fi/product/20432/hkktv/Silverback-Sphere-Sport-26-2017-maastopyora-M
Ei oo hääppöset osat mutta arkipyöränä varmaan ois jees.
Ei ole tullut. Muistuttelin heille olemassaolostani, joten josko pian.
Joo hinta on nyt korjattu. Ja vähä muitaki viilattu
Näin on. Siinä oli kyllä hetken aikaa hyvä sauma pistää Double Deluxe varaukseen. Merkitään siis historiankirjoihin että hinta käväisi hetken aikaa 1399 e -hinnassa (Single Scoop vastaavasti 1249 e).
Tullu näköjään semifattiäki myyntii https://www.verkkokauppa.com/fi/product/20432/hkktv/Silverback-Sphere-Sport-26-2017-maastopyora-M
Ei oo hääppöset osat mutta arkipyöränä varmaan ois jees.
Noinpa. On siellä tosin pari muutakin mallia: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/12966/hkhbr/Silverback-Sphere-Comp-27-5-2017-maastopyora-M ja https://www.verkkokauppa.com/fi/product/18432/hkhbd/Silverback-Sphere-Expert-27-5-2017-maastopyora-M .
Tänään tuli kommenttia. Tavallinen versio (https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=133236;menu=1000,2,84) on oikea:
"Our Scoop bikes are running with a regular offset on the chainring."
Tänään tuli kommenttia. Tavallinen versio (https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=133236;menu=1000,2,84) on oikea:
"Our Scoop bikes are running with a regular offset on the chainring."
Tajusin tämän tänään ajaessa ja ketjulinjaa tuijottaessani tylsyyden vallassa asfaltilla polkiessa. Hyvä kun varmistit ja tilasin just 30T version. 😉
Ei muutako purkaa osiin ja viiä automaalaamoon jos haluaa kestävän pinnan :)
Sais vähä uniikimmaksiki fillarin.
Tai sitten sellaisen varastetun näköisen ;) ... aina kun ohi ajaa erikoismaalattu tai käsinmaalattu pyörä niin kuittaan sen mielessäni varastetuksi.
Mitäs tarakoita ootte värkänny scooppeihin? Pitäs kesäksi värkätä että sais teltan tarakalle. Pitemmän aikaa oli FatLiner (https://www.axiomgear.com/products/racks/streamliner-racks/fatliner/) kiikarissa ebaystä mutta nyt ei saakkaan enään britaniasta.
Tämmösen halpis tarakan (http://www.ebay.com/itm/60kg-Bicycle-Bike-Alloy-Rear-Rack-Pannier-Carrier-Seatpost-Mount-Reflector-Set-/132112722779) löysin joka saattas sopia
Eilen ajoin yhden yön laavureissun tämmösellä.
https://www.topeak.com/global/en/products/fat-bike-racks/831-uni-super-tourist-fat
Verkkiksestä 69 e. 
Tukeva tarakka, joka oli suht nopea laittaa kiinni Scooppiin. Aemmin oli Biltema, joka oli kiinni putkiklemmarivirityksellä.
https://www.topeak.com/global/en/products/fat-bike-racks/831-uni-super-tourist-fat
Hmm fattys ei oo ainakaan noita sivureikiä aisalle.
http://i65.tinypic.com/11cgj2h.jpg
Laitoin kiinni alareistä. Laitoin metallipannan satulatolpan ympäri, johon kiinnitin nuo yläkiinnikkeet. 
Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla
Laitoin kiinni alareistä. Laitoin metallipannan satulatolpan ympäri, johon kiinnitin nuo yläkiinnikkeet. 
Tuohan on mielenkiintoisen näköinen joppari. 2017-vuosimallisessa  Scoopissa olisi nuo yläkiinnikkeet vakiona, mutta alakerrasta en ihan  pääse kärryille... Kuvien perusteella käsitin että tuo vaatii keskiön lähelle  jotkin omanlaisensa kiinnityspisteet. Miten Thunder kiinnitit sen sinne?
Akselin vieressä on rungossa ruuvin reijät tarakalla. Ainakin minun 2016 mallissa. Ylhäällä reikiä ei ole.
https://www.evanscycles.com/en-fi/fwe-seat-clamp-with-rack-mounts-EV180195
Tuollaisella saa siististi ylhäältäkin kiinni.
No niinpä näkyy 2016 olevan tuommoiset pikkureiät, mutta 2017 ne sitten puuttuvat. Harmillista.
Tänään tuli oval eturatas scoop singleeni. 
Piti käydä ostamassa sopivat työkalut rattaan vaihtoon ja Cinch avainta piti lopulta käyttää pulttipyssyllä, kun en uskaltanut käsin vääntää riittävän kovaa. 
Parin sadan metrin koeajolla en huomannut eroa alkuperäiseen, mut virityshän on onnistunut jos ei mennyt huonommaksi. 👍😁
Tänään tuli möyrittyä mettässä ja testattua absoluteBLACK 30T ovaalia. 
Edelleenkään en huomannut mitään eroa aiempaa vakio 30T rattaaseen. 
En valita, tuli fillari tutummaksi kun vähän säätelee ja ei tuo nyt ollut edes kallis kokeilu.
Huomenna tulee mulle 26t-ratas, joka tulee korvaamaan 24t-rattaan. Mielenkiinnolla odotan huomaanko eroa; en tosin vielä huomenna aio vaihtaa sitä.
Lakuduunaa
30.03.2017, 00.04
Jaa et huomaa eroa, sehän kumma. Omaan tuplaan tönäsin ab:n ovaali 32t:n ralliranen round 30t:n tilalle ja sanonpahan vaan että on huikea ero. Lainatakseni erään maestron sanoja : "sinulla on traction control". Yhdyn tähän täysin. On kyllä yksi parhaista päivityksistä mitä minä olen kahteen pyörään tehnyt.
Kokeilin kampea pyöritellä väärään suuntaan ja eipä tuo takavaihtaja paljoa värähdä ovaalin vaikutuksesta. 
Kai siinä sitten on eroa, pitää käydä polkemassa metsän jyrkimmät nousut.. 
Mikä on Scoop Singlen satulaputken oikea paksuus?
Valmistajan sivuilla lukee: "Seatpost: Sector Level, Alloy, Dia 30,9mm, S: 350mm; M/L/XL: 400mm, Black"
Verkkokaupan sivuilla on sama tieto spekseissä, mutta "Kysy tuotteesta" kohdasta satulaputken paksuudeksi kerrotaan 31,6mm. 
31,6mm lienee kuitenkin se oikea?
Päässäni vain speksailen pieniä päivityksiä ja olisihan se kiva jos osat saisi tilattua odottamaan ennen pyörän saapumista...
Mikä on Scoop Singlen satulaputken oikea paksuus?
Valmistajan sivuilla lukee: "Seatpost: Sector Level, Alloy, Dia 30,9mm, S: 350mm; M/L/XL: 400mm, Black"
Verkkokaupan sivuilla on sama tieto spekseissä, mutta "Kysy tuotteesta" kohdasta satulaputken paksuudeksi kerrotaan 31,6mm. 
31,6mm lienee kuitenkin se oikea?
Päässäni vain speksailen pieniä päivityksiä ja olisihan se kiva jos osat saisi tilattua odottamaan ennen pyörän saapumista...
Kaivelin esiin hissitolppa tilaukseni ja olen tilannut Silverback Scoop Single 2017 fillariini 30,9mm tolpan.. joten mulla on XL kokoisessa rungossa 30,9mm tolppa.
Joo, ilmoitettu 30,9 mm on oikein. Se Verkkokauppa.comin vastaaja ei tienny mistä puhui. Minä sitä aikanaan kysyin ja vastauksen perusteella jäi se kysymyksessä mainittu hissitolppa käteen, vaikka olisin silloin vielä voinut sen palauttaa ostopaikkaan. No, onneksi Fillaritorilla siitä sai suunnilleen omansa pois silti.
Sent from my ZTE A2017G using Tapatalk
Kiitos Pekkaki ja mahead tietojen varmistuksesta, valmistajan sivut olivat siis sittenkin oikeassa.
Sitten vielä kun itse pyörä saapuisi joskus, jos toimitus menee kesäkuun puolelle niin taidan odottaa 2018 mallia...
fastline
05.04.2017, 20.07
Nyt on itelläki ilmestyny klappia takanapaan. Pyöränä parisataa kilsaa ajettu scoop single. Miten näissä takuuasiat pelaa?
Eikö sitä saa muka kiristettyä? Ei oo kokemusta nuista läpiakseleista.
Vanhas scoopis oli päätyholkit jota kiristämällä parilla jakarilla sai klapin pois. Mut se on pikalinkulla
Osat hakee paikkansa aina aluksi. Sitä varten on ensihuolto pyörähuollossa joka tehdään 300-500km
Lakuduunaa
05.04.2017, 23.21
Laitetaanpas tämä uudelleen, 
12mm taka-akselissa on klappia ainakin jos läpiakseli ei ole kiristetty oikein.
fastline
05.04.2017, 23.39
Päätyholkit on kyllä kireellä. Pitäis sen akselinki olla kireellä. En nyt hampaat irvessä kampea väännä, mutta kireelle kuitenkin..
Verkkokaupalla on sopimushuoltoja ympäri suomen joissa hoidetaan takuuhuollot. Ole yhteydessä ensin verkkokauppaan niin antavat yhteystiedot jos on takuuhuollon juttu
Karhusuo
24.04.2017, 16.30
Mullon bilteman tarakka putkiklemmareilla scoopissa kiinni. Hyvin on toiminut jo muutaman viikon. Biltsun sivulaukussa kulkee tavarat töihin. Ei tartte pitää 10 kg:n reppua selässä.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160609/89cdcf9f456638e6c1bc5176cbe044c2.jpg
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta TapatalkillaOnko Bilteman tarakka toiminut hyvin?
Minulla on samantyyppinen kärry, mutta en kyllä saanut asennettua sellaisenaan oman Scoop Singlen perään. Oletko käyttänyt jotakin adapteria?
Bilteman tarakka toimi sinänsä hyvin, mutta klampeilla takakolmioon kiinnitys alkoi epäilyttämään, joten nykyään käytän Topeakin FAT tarakkaa, joka käy alhaalla oleviin ruuvin reikiin. -16 Scoopissa on pikalinkku, johon tuo kärryn kiinnitys käy suoraan.
Lakuduunaa
25.04.2017, 00.26
Oletteko porailleet runkoihin vedenpoistoreikää keskiön alle ? Tuli tuossa otettua keskiö pois kun päätin tsekata laakereiden rasvat niin siellähän oli kaikennäköistä mujua ja hieman vettäkin.
Enpä ole. En ole edes aukassu. Säilytän pyörää sisällä niin toivonu että se kuivaa sen verran että ei pääse kertymään. Tuuletus reikiähän rungosta löytyy.
Keskiö nyt ei kauhean kallis ole että kehtaako sitä alkaa takuuta rikkomaan?
Lakuduunaa
26.04.2017, 09.08
Joo onhan siinä se tuuletusreikä, mutta on niin paskassa paikassa ja iso. Pitää varmaan kysyä sliverbackiltä mikä on heidän kanta asian suhteen jos sinne poraa reiän. Onhan niitä jotkut porailleen Whiten runkoihin ja eipä ollut felt dd10:ssä myöskään reikää keskiön alla.
Vähä vanteiden piristystä kiina heijastinteipillä. Oli aika heikkolaatuisen olosta niin laitoin vielä vannenauhan varmistaan ettei veny liikaa
https://farm3.staticflickr.com/2851/33457031054_9c7e20890d_z_d.jpg
Sehän on nätti kuin namu. :)
Sent from my ZTE A2017G using Tapatalk
Mä laitoin vihreet.. seo kesän väri, kunhan toi lumi sulaisi.. [emoji39] https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170429/c46ee8b2597d7df2791c2b1c640507ba.jpg
Onkos kukaan vaihtanut fattyn pikalinkulliseen takanapaan laakereita ja olisi ylhäällä laakereiden mallit? Oma pitää rutinaa kun pyörittää rengasta. Menee varmaan laakerit vaihtoon. Jos tietäisi etukäteen mitä laakereita tarvitaan niin voisi hommata uudet ennen kuin purkaa napaa.
en mutta putsannu ja rasvannu olen. simppeli homma.
Karhusuo
01.05.2017, 13.00
Vähä vanteiden piristystä kiina heijastinteipillä. Oli aika heikkolaatuisen olosta niin laitoin vielä vannenauhan varmistaan ettei veny liikaa
https://farm3.staticflickr.com/2851/33457031054_9c7e20890d_z_d.jpgLöytyisikö linkkiä tuohon runkolaukkuun?
Pitäisikö tuon vapaarattaan irrota ihan vain 11 mm kuusiokololla vastapäivään pyörittämällä? Meinaa olla tiukassa ja epäilyttää hajoaako joku paikka jos käyttää enemmän voimaa.
Löytyisikö linkkiä tuohon runkolaukkuun?
Se o ihan Whiten laukku XXL:stä. Ei oo tällä hetkellä saatavilla.
en mutta putsannu ja rasvannu olen. simppeli homma.
Purin takanavan ja laakerit on minulla tiivistettyjä malleja, joten rasvaamatta jäi. Tuntui tosin pyörivän herkästi ja ilman rutinaa käsissä.
Rutina tarkentui vapaarattaaseen. Se vaan jäi irrottamatta vaikka uusi vapaaratas löytyy hyllystä. Navan sisään kun kurkkaa niin vapaarattaassa on 11 mm kuusiokololle käypänen kohta. Sitten on sileä pätkä ja toinen samanlainen 12-kulmainen kohta. Kummasta se pitäisi pyörittää auki?
Ainaki scoop fatty 2016 mallissa jarrulevyn puolelta oisko ollu 12mm kuusiokololla lähti. Tiukassa oli. Ruuvipenkki oli pakollinen apu.
Ainaki scoop fatty 2016 mallissa jarrulevyn puolelta oisko ollu 12mm kuusiokololla lähti. Tiukassa oli. Ruuvipenkki oli pakollinen apu.
Ilmeisesti jarrulevyn puolelta saa pyörittää myötäpäivään että irtoaa?
Taisi olla ihan normaali kierre,  kun rakenne on sellainen ettei se pääse löystymään. En oo ihan satavarma kun aikaa on kulunut jo sen verran omasta vaihdosta.
https://youtu.be/f19BGYc5ysA?t=176
https://youtu.be/f19BGYc5ysA?t=176
Juuri noin yritin. Täytynee siis ottaa pidempi jatko käyttöön. Alkoi vain epäilyttää nuo vapaarattaan ulkokehällä olevat pykälät, että ottaako ne johonkin kiinni, mikä pitäisi irrottaa jarrulevyn puolelta.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170501/c546ede40e472204f799e3c501eccf21.jpg
Kokeile ensin sitte niinku videossa ja sitte avaa jarrulevyn puolelta niin onnistuu. Luulisin
Kokeile ensin sitte niinku videossa ja sitte avaa jarrulevyn puolelta niin onnistuu. Luulisin
Melkein väittäisin että vapaarattaan puolelta ei lähde. Metrin varrella noin 50 kg vääntö ei tuottanut tulosta. Työkalut vääntyili vaan uhkaavasti. Seuraavaksi pitää metsästää työkalu toiselle puolelle. Alla kuva tuolta sisuksista.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170501/06feeb07c7592cc0f1893bef50170cb6.jpg
Silverbackillä on ollu vähä vikana korvata osia jollain muulla jos ei ole ollu saatavilla. Nuita hubejaki on ollu sekä konelaakereilla että pallolaakereilla.
Moduksen (http://www.modusnakano.com/product.php?id=9) valmistamia pitäs olla ainaki 2016 malleis.
Eikait niitä ole ku 2 mahollisuutta aukasta? Jommalta kummalta puolen. Shimanon vapaarattaan puolelta ja muut levyjarrun?
Häätyskö se konsultoida silverbackiltä ennenku vääntää poikki :) Vastaavat melko nopeaa sieltä jos vaan pääsee roskaposti filtterin läpi.
Eikait niitä ole ku 2 mahollisuutta aukasta? Jommalta kummalta puolen.
Jäähän tuohon vielä epäselväksi sekin, kumpaan suuntaan pitäisi pyörittää jos avaus tapahtuu levyjarrun puolelta. Jos levyjarrun puolelta pyörittää samaa osaa, mikä pitää kiinni vapaaratasta, niin sitähän pitäisi varmaan pyörittää myötäpäivään irroituksessa, jossa se kiristyisi polkiessa. Noh, pyörä on nyt kasassa ja odottelen Silverbackilta vinkkejä miten pitäisi edetä. On onneksi kokonainen takanapa vielä varalla mikäli tämän onnistun sössimään.
Kyllä ne kierteet on ihan normaalit. Vapaaratas on jarrulevyn puolelta laitettavalla pultilla kiinni. Pultti on vähän erikoisen näköinen. Eli ajattelet avaavasi normaali pulttia jarrulevyn puolelta.
Eikä sen pultinkanta näy vapaarattaan puolelta
Eli vastapäivään? :)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/38/Counterclockwise_Arrow.svg/242px-Counterclockwise_Arrow.svg.png
Kyllä ne kierteet on ihan normaalit. Vapaaratas on jarrulevyn puolelta laitettavalla pultilla kiinni. Pultti on vähän erikoisen näköinen. Eli ajattelet avaavasi normaali pulttia jarrulevyn puolelta.
Eikä sen pultinkanta näy vapaarattaan puolelta
Satutko muistamaan millä avaimella siihen pääsee käsiksi? Oliko XZN M12? Olin katsovinani että tuollainen kävisi, mutta hankala mittailla.
EDIT: Jaa nyt tulikin vastaus Silverbackilta, eli M12 kuusiokololla vastapäivään levyn puolelta. Pitänee illalla taistella.
Kyllä vastapäivään jarrulevyn puolelta katsottuna. Avasin sen normaalilla kuusiokololla 12 tai 14. Itsellä tuli uudessa vapaarattaassa mukana uusi pultti ja siinä oli erilainen kanta kun orkkiksessa. Toisessa oli tuo xzn ja toisessa Kuusiokolo.  Eli melko sekavasti selitettynä ei auta kun kokeilla ja katsoa mikä sulla siellä on.
Jaa et huomaa eroa, sehän kumma. Omaan tuplaan tönäsin ab:n ovaali 32t:n ralliranen round 30t:n tilalle ja sanonpahan vaan että on huikea ero. Lainatakseni erään maestron sanoja : "sinulla on traction control". Yhdyn tähän täysin. On kyllä yksi parhaista päivityksistä mitä minä olen kahteen pyörään tehnyt.
No niin, nyt on minullakin ovaali eturatas paikallaan. Eilen sen laitoin, mutta koeajo jäi tälle päivälle. Aamulla lähdin töihin (pyörätietä, vajaa 10 km/sivu) ja eron huomasi kyllä heti ensipolkaisuilla. Puolet ajasta kammet pyörähti lähes tyhjää, ja sitten osassa kierrosta vastus oli sitä mitä odottikin. Mutta ensikilometrien aikana se lähinnä ärsytti, ja melkein rupesi oksettamaan se pompotus. Mutta iltapäivällä sitten kun kotimatkalle tuli vajaat 10 km metsäajelua kuivilla poluilla, kuivilla ja märillä juurakoilla, jäätiköllä, sulaneella ja karhealla jäätiköllä jonka päällä on vettä, jäisehköllä sohjolla, tavallisella sohjolla, hyvin vetisellä sohjolla, suon päälle sulaneella vesisohjolla, sohjolla ylämäessä, kuivassa kivikossa ja kaikilla niillä muilla suomen kesään ja kevääseen kuuluvilla pinnoilla joita en tässä nyt muistanut mainita. Ja eron kyllä huomasi, tällä kertaa positiivisessa mielessä. Yhtä ainutta kertaa rengas ei ruopaissut sohjon päällä tyhjää kampien ollessa vääntävimmässä asennossa, joten pääsin vakioreitin ylämäkeä niin että jälki oli tasaista, eikä puolen metrin välein näkynyt että rengas olisi sutaissut tyhjää. Lisäksi pahoissakaan paikoissa ei kertaakaan vauhti pysähtynyt siksi, että kammet olisivat olleet sellaisissa asennoissa että en jaloista saa väännettyä niitä enää eteenpäin. Joitakin kertoja kyllä matka pysähtyi, mutta syynä oli joko pikkasen liian kovilla paineilla olevan sohjoisen etu- tai takarenkaan lipeäminen. 
Mitään isompia ylämäkiä tuossa minun reitilläni ei ole, joten varsinaisesta kiipeämisestä en osaa sanoa mitään, mutta tuossa sohjossa lievemmätkin ylämäet olivat aiemmin haasteellisia. Joten sanoisin että mitä vaikeampaa polkeminen normaalisti olisi, sitä enemmän etua tuosta ovaalista eturattaasta on. Ja kääntäen: tasaisella pikitiellä ajaessa se lähinnä haittaa, mutta toivottavasti siihen tottuu kun ajoa tulee enemmän.
Kaiken kaikkiaan omalla kohdallani päivitys (pyöreä 24t => ovaali 26t) oli onnistunut. Toivoin siitä apuja ennen kaikkea noihin tilanteisiin kun vauhti meinaa loppua ja yrittää kampia vääntää minkä jaksaa, ja sitten jossain vaiheessa vauhti tipahtaa niin alas ettei ääriasennosta saa kampia enää pyöräytettyä uudelle kierrokselle. Tätä ilmiötä ei tapahtunut kertaakaan, joten toive toteutui. (Kaikki ylläoleva tukevalla 5 kk läskipyöräilykokemuksella, joten pro-kuskit saattavat nähdä asiat toisin.)
Olisi tarkoitus ruveta ensimmäistä fatbikea ostattelemaan. Mielessä pyörinyt scoop single ja farley5 haluaisinkin kuulla kokemuksia ja arvioita verkkokaupan pyörästä. Vai kannattaako siirtyä trekiin?
^Farleyssä on ainakin paremmat renkaat ja runko lienee laadukkaampi ja vähän tilavampi renkaille. 
Singlessä muodikas 1x11 ja hiilikuituhaarukka.
Ottaisin Singlen riippuen hinnoista. Jos Farleyn saa samaan hintaan, pitäisi pohtia pitkään.
Oma 2016 Silverback on toiminut takanapaa lukuunottamatta odotetusti (ja sehän on 2017 malleihin päivitetty läpiakseliin). 2016 Farleyhin oli hintaeroa 800€, niin valintaa tonnin budjetilla ei tarvinnut pahemmin miettiä.
Singlessä on ainaki mukavampi 1x11 ja hiilikuituhaarukka. 
Farleys paremmat renkaat ja kiinitysreijät tarakoille yms.. Eli sopinee ainakin bikepacking touhuun paremmin.
Itsellähän ei kokemusta ole muutako vanhemmasta fattystä. Hyvä fillari ollu. Naksuva ohjainlaakeri ja bulldozer renkaat ollu ainoa miinus.
Nopeasti hintoja katsottuna single 380e halvempi ja tosiaan tolla 1x11 varustettuna. Mitään ihmeellisiä kiinnitys paikkoja en tarvitse, mutta onko rungoissakaan siis mitään isompaa eroa laadussa esim? Foorumeita luettuani ymmärsin että 2xl 5,05 renkaatkaan eivät f5 mahdu, liekö niin leveää tarvikkaan :D
Terve
Fatbike ostoksilla myöskin kun kevättä pukkaa ja into kasvaa, mutta mutta..pikkasen mielipidettä tohon koko asiaan kun askarruttaa.
Eli tallista löytyy Focuksen Mares Cyclocrossi ja sen koko on 58/XL.
Ja ongelma lähinnä on se että Focuksen ajo asento on liian matala ja pitkä vaikka mitä temppuja jo kokeillut asennon parantamiseen niin ei tahdo löytyö selälle mukavaa asentoa.
Niin kyselisinkin pikkasen että kumpaa kokoa pitäisi ruveta haikailemaaän Silverbackistä L vai XL? Lähinnä kumpaan saan räknättyä mahdollisimman "pystympää" ajo asentoa?
Silverbackin oma sizing taulokko ehdottelee XL kokoa mutta arveluttaa tuo pidempi tob tube?
Pituutta itselläni on 189cm ja inseam on 88cm et jos löytynee suurinpiirtein samankokoista sälliä niin vois mielipidettä huhuilla:)
Kyllä vastapäivään jarrulevyn puolelta katsottuna. Avasin sen normaalilla kuusiokololla 12 tai 14. Itsellä tuli uudessa vapaarattaassa mukana uusi pultti ja siinä oli erilainen kanta kun orkkiksessa. Toisessa oli tuo xzn ja toisessa Kuusiokolo.  Eli melko sekavasti selitettynä ei auta kun kokeilla ja katsoa mikä sulla siellä on.
Jep. Levyn puolelta M12 kuusiokololla puolen metrin jatkolla noin 40 kg voimalla irtosi. Vastapäivään pyörittämällä levyn puolelta katsottuna.
Näkyyköhän tämä video muille näin. Missähän mahtaa olla vika kun takapakka vispaa tällä tavalla? Onko koko takanapa vino? Vapaarattaan ja navan välin puhistin huolella, joten vika ei ole siinä.http://cloud.tapatalk.com/s/590b4be42add9/VID_20170504_182819.mp4
Kaippa näitä pyörien tiukassa olevia muttereita ym. voi yhtälailla iskevillä vääntimillä aukoa, vai onko tuolle jotain estettä? Näkyy tuon Aeffect kampien asennusohje (https://www.raceface.com/media/B10187-rev1-Aeffect_Cinch_Installation-Web.pdf) sanovan että päällimmäinen pultti tulee 60 Nm kireyteen, mitä ei nyt enää niin helposti 10 cm L-avaimella väännetä auki jos se keksii jumitella. Samaten ratasta kiinni pitävä holkki on 40 Nm kireydellä, ja sitäkin sai jo jonkin verran vääntää samalla kun kampi oli ruuvipenkissä kiinni (ja kampeen jäi siitä pikku jälkikin muistoksi vaikka yritin kääräistä sitä liinoihin).
Tämmöisellä ajattelin kokeilla paukuttaa seuraavalla kertaa irti: https://www.karkikauppa.com/makita-iskeva-akkuruuvinvaannin-18v-dtd129z.html . Kiinni toki momenttiavaimella sitten. 60 Nm alueelle näyttävälle momenttiavaimelle mulla ei vaan ollu mitään näppärää tapaa kiinnittää kuuskulmapaloja, eikä lähikaupoissa näkynyt olevan sopivaa adapteria, niin laitoin tämmöisen setin tulemaan: https://www.amazon.de/gp/product/B001ILH17K/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1 .
Näkyyköhän tämä video muille näin. Missähän mahtaa olla vika kun takapakka vispaa tällä tavalla? Onko koko takanapa vino? Vapaarattaan ja navan välin puhistin huolella, joten vika ei ole siinä.http://cloud.tapatalk.com/s/590b4be42add9/VID_20170504_182819.mp4
Jaa-a mulla teki edellinen maasturi samaa. Hyvin se toimi. Ja vertasin hybridiini ja siinäki vatkas. Muistaakseni googletin ja tulin siihen tulokseen että se ei ole vika :D
https://youtu.be/6C9_dvfQNP8?t=77
Tos pyörittelin renkaita niin maantiepyörässä vähän vatkaa. Scoopissa ei juuri ollenkaan
Jaa-a mulla teki edellinen maasturi samaa. Hyvin se toimi. Ja vertasin hybridiini ja siinäki vatkas. Muistaakseni googletin ja tulin siihen tulokseen että se ei ole vika :D
Minä olin jo purkamassa kiekkoo ja vaihtamassa napaa. Ehdin kuitenkin jo kysymään Silverbackiltä asiaa, katsotaan mikä heidän kanta asiaan on. Emännän White Litestä katsoin, niin siinä ei ollut havaittavissa huojuntaa. Eihän tuo sinänsä ajoa haittaa, mutta mietityttää syökö tuo sitten ketjuja herkemmin ja sitä kautta kaikkia rattaita.
Hyvin luultavasti navan akseli vääntynyt.
[edit] Eihän se akseli mihinkään liiku, joten hyvin luultavan varmasti ei johdu vääntyneestä akselista.
Toiselta keskustelupalstalta poimittua
http://forums.roadbikereview.com/wheels-tires/cassette-wobble-problem-255399.html#post3455679
Hyvin luultavasti navan akseli vääntynyt.
Tai sitten se laakeripesä on vapaarattaassa halki ja laakeri vähän pääsee elämään. Onko renkaassa välystä jos sitä liikuttaa sivusuuntaan?
Jos tässä on nyt sellainen Moduksen napa ilman irtokuulalaakereita.
Tai sitten se laakeripesä on vapaarattaassa halki ja laakeri vähän pääsee elämään. Onko renkaassa välystä jos sitä liikuttaa sivusuuntaan?
Jos tässä on nyt sellainen Moduksen napa ilman irtokuulalaakereita.
Vapaaratas on uusi, ei metriäkään ajettu. Tuo huojuntahan näyttäisi seuraavan renkaan pyörimistä, joten jokin pyörivä osa on epäkesko, eli ei taida olla akselikaan? 
Sillähän se taitaa selvitä, onko "vika" navassa vai vapaarattaassa, että laittaa renkaan pyörimään ilman ketjuja jolloin rattaat pyörii vapaasti navan mukana. Jos rattaat huojuu tässäkin, on vika navassa, jos ei, kyseessä on vapaarattaan "ominaisuus".
EDIT: niin, ei ole välystä takanavassa sivusuunnassa. Ja konelaakereilla on tämä napa.
Ok, jos klappia ei ole, niin sitten tuon mun hypoteesin voinee unohtaa. Taitaa olla vapaarattaan ominaisuus, itsellänikin oli muistaakseni vastaavaa jossain vaiheessa, en muista onko viimeisin vapaaratas jo parempi tuon suhteen.
Ok, jos klappia ei ole, niin sitten tuon mun hypoteesin voinee unohtaa. Taitaa olla vapaarattaan ominaisuus, itsellänikin oli muistaakseni vastaavaa jossain vaiheessa, en muista onko viimeisin vapaaratas jo parempi tuon suhteen.
En malttanut olla kokeilematta ja samanlainen huojunta on kun otti ketjut irti. Vika lienee siis navassa.
Eikös se heiluis koko rengas jos akseli olis vääntyny?
Eihän akseli pyöri, se olisi vaan vinossa.
Koko rengas taitaisi heilua mikäli napa olisi kiero. Tuohon on kertaalleen vaihdettu vanne, joten jos napa on alunperin ollut kiero, niin pahin heitto on varmaan tasoittunut siinä. Mikäli napa on kiertynyt vastikään, niin pinnoissa taitaisi olla jonkinlainen kireysero. Täytyy mittailla ne siis seuraavaksi.
Eli vapaarattaan kiinnitys/runko on jotenkin vinossa?
Eihän akseli pyöri, se olisi vaan vinossa.
Ainiinjoo :D
Eli vapaarattaan kiinnitys/runko on jotenkin vinossa?
Tätä minäkin epäilen. Pyörällä on ajettu noin 3000 km ja vedetty 50 kg painavaa kärriäkin jonkin verran, joten jonkinlaiset voimat tuonne napaan/vapaarattaaseen on kohdistunut.
Jos tuohon on vanne vaihdettu, niin napakin voi ollu rikki ja vanne on vaan pinnattu suoraksi.
Ite kans lopetin kärryn vetämisen läskillä ku rupes pelottaan että vääntyy takahaarukka tai jotai. Pikalinkkuun vain toiselta puolen kiinitettävä kärry. Häätys olla bob ibex mallinen kärry että uskaltas vetää. Tasasesti jakautus vääntö. Se tulis maastossaki kevyesti. Harmivaan sitä ei saa pikalinkulliseen. Ehkä seuraavaan läskiin sitte joskus
Ite kans lopetin kärryn vetämisen läskillä ku rupes pelottaan että vääntyy takahaarukka tai jotai. Pikalinkkuun vain toiselta puolen kiinitettävä kärry. Häätys olla bob ibex mallinen kärry että uskaltas vetää. Tasasesti jakautus vääntö. Se tulis maastossaki kevyesti. Harmivaan sitä ei saa pikalinkulliseen. Ehkä seuraavaan läskiin sitte joskus
Mulla alko takarengas putoomaan välillä irti kun kärryn kiinnitys oli pikalinkun alla. Siirsin vetokoukun jarrusatulaa kiinni pitävän pultin alle (vaihdoin tietty pidemmän pultin) ja tämän jälkeen ei ole ollut ongelmia renkaan kiinnipysymisen kanssa. En sitten tiedä onko nämä vetohommat tuhonnut navan.
Noniin. Silverbackilta tuli asiallinen vastaus. Huojunta on normaalia tämän tyyppisissä navoissa, joissa osat on kierteillä toisissaan kiinni. Laittoivat vielä videon missä pyörittävät uusista osista kasattua pakkaa joka huojuu myös. Eri asia olisi, jos osat olisi yhden akselin ympärille niputettu, niin huojuntaa ei olisi.

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.