Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Nastarenkaat näin yleensä ottaen



Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 [18]

Koheltaja
06.11.2024, 06.05
Etelässä ei vielä tarvii piikkejä mutta kyllä se päivä kohta tulee että laitetaan pari vuotta sitten ostetut Piikkisiat taas alle.

Mä en pärjää lumella/jäällä ilman kunnollisia nastarenkaita. Haluan keskittyä ihan johonkin muuhun kun arvuutella missä kohtaa lähtee fillari alta.

Copilot
06.11.2024, 07.58
Pärjäähän sitä niin pitkään, kun pysyy pystyssä. Sitten kun sattuu yllättävässä liukkaassa kohdassa kaatumaan ja solisluu sekä koko seuraava kesä hyvällä tuurilla paskaksi niin ei enää pärjännytkään.

navajokoira
06.11.2024, 08.51
Hyvinkäällä vielä paikka paikoin jäätä. Eilen onnistuin ajamaan sulan suoran jälkeiseen jäiseen mutkaan vähän liian kovaa voidakseni ihan kauheasti enää vaikuttaa tapahtumien kulkuun. Sen verran kuitenkin, että päätin jatkaa suoraan lumipenkkaan ja pysäyttää vauhdin siihen, enkä yrittää mitään lähes varmaan kaatumiseen johtavaa liikettä. Leveillä nastoilla, ja myös takana, olisi ehkä ollut muitakin vaihtoehtoja.

Aakoo
06.11.2024, 09.24
Laitoin äsken 29 x 2,25 piikkisiat työmatkafillariin. Ei taittuvakylkiset, täydellisen suorat eivät vipata yhtään. Menivät helposti paikoilleen ilman apuvälineitä. Näköjään pahvilapussa lukee, että TLR. Laitoin kuitenkin sisurit. i25mm kiekolla 57mm leveät. Ei tietoa onko uutta vai vanhaa tuotantoa. Motonetistä ostin, hakivat jostain varastosta kun eivät 4.11 tulleina vielä olleet hyllyssä eli voivat olla uutta tuotantoa.

Eikös ne teräslankaiset TLR kumit ole sitä vanhaa tuotantoa? Ainakin Suomi Tyresin sivuilla olevan tiedon mukaan vain taittuvat on tubeless, ja jäykät "tube type".

petebiker
06.11.2024, 20.57
Pärjäähän sitä niin pitkään, kun pysyy pystyssä. Sitten kun sattuu yllättävässä liukkaassa kohdassa kaatumaan ja solisluu sekä koko seuraava kesä hyvällä tuurilla paskaksi niin ei enää pärjännytkään.

Tunnin lenkki maastopyörällä tänään, pyöräteitä lähinnä, pito hyvä joka[lähes] paikassa. Laskin istuimen alas ja kunnon valot, vähensi painetta renkaissa. Kotia lähestyessä yksi kaarre jossa katuvalo pimeä, varulta hiljensin vauhdin noin 10km/h. Eikö mitä, ajoin suoraan ja hiljaa jalat suorana tukien maata hipoen, mutkassa pyörä lähti puolessa sekunnissa alta ja jalatkaan ei pitäneet yhtään. Kyljelleen, poljin vinoon ja jarrukahva poikki, polvi ja kyynärpää kipeänä.
Tein kaikki mahdolliset varotoimet, mutta paikka oli kalteva ja peilijäässä jonka pinnassa ohut vesikerros lauhtumisen vuoksi.
Yritin nousta pystyy mutta mahdotonta seisoa paikallaan niin liukas, piti varovasti kontata pitävämmälle paikalle kun meinasi liikkumattomanakin kontallaan valua ojaan, ja vetää pyörää perässä että pystyi nousemaan pystyyn.
55v olen pyöräillyt ilman mutta huomenna nastarengaskaupoille eteen ja taakse, ja poljinvarsi ja jarrukahva myös ostoon.
Googlailin sipivia nastagummeja, ristiriitaista tietoa, samaa rengaskokoa myydään 28" ja 29" renkaisiin mutta eihän ne voi sopia ristiin, 12,7 mm ero vanteen halkaisijassa?

nure
06.11.2024, 21.35
Mikä pyörä? Osta samankokoiset kuin pyörässäsi nyt, ihan turhaa arvontaa.

petebiker
06.11.2024, 21.58
(ehkä trolli, mutta vastasin silti)[/QUOTE]

Sorry että sekaannuin näin maallikkona tänne huppuasiantuntijoiden palstalle.
Olisi hyvä säännöissä kertoa että ns. tyhmät kysymykset täysin kiellettyjä, vain pyöräilyhifistihipsterin täydellisen asiantuntemuksen omaavat saa kirjoittaa, muutoin on selvä trolli.

petebiker
06.11.2024, 22.01
Mikä pyörä? Osta samankokoiset kuin pyörässäsi nyt, ihan turhaa arvontaa.

Arvontaa siksi että pyörän renkaissa lukee vain 29" ja liikkeen renkaissa luki 28" tai 50x622 tai 700x40c jotka ilmeisesti kaikki neljä sitten ovat kuitenkin samaa tuumakokoa.

Marsusram
07.11.2024, 07.21
Arvontaa siksi että pyörän renkaissa lukee vain 29" ja liikkeen renkaissa luki 28" tai 50x622 tai 700x40c jotka ilmeisesti kaikki neljä sitten ovat kuitenkin samaa tuumakokoa.
Unohda nuo tuumakoot 28"/29" ja 700x40c renkaan ulkohalkaisijan (nimellismittoina ei tarkka).
Ainoa standardi jossa vannekoko kerrotaan, on tuo ETRTO -merkintä 50x622. Se löytyy nykyisin käytännössä joka renkaasta ja kertoo sopivuuden.

YocceT
07.11.2024, 09.26
Arvontaa siksi että pyörän renkaissa lukee vain 29" ja liikkeen renkaissa luki 28" tai 50x622 tai 700x40c jotka ilmeisesti kaikki neljä sitten ovat kuitenkin samaa tuumakokoa.

Rengaskokoja ilmoitetaan kolmella tavalla (tuumat, ranskalainen tyyli ja ETRTO -tyyli). Ja sitten noissa tuumakokoisissa markkinoinnillisista syistä samalle vanteelle sopiva rengas on 28 tai 29, mutta kaksi ilmoitustapaa muuta juoruavat että samasta koosta de facto on kyse.

http://www.polkupyoraily.net/wiki/Renkaan_kokomerkinn%C3%A4t

Sivustakatsoja
07.11.2024, 09.44
Ilman nastarenkaita olen pärjännyt gravelillä ja maastopyörällä koko talven. Kukin tyylillään.

Niin, ei nastarenkaiden tarvetta oikein pysty toisen puolesta päättämään -ajot ja tarpeet poikkeavat toisistaan. Mulla piikkisiat on varattu jäisille poluille ja niitä mun ympäristössäni talvisin riittää -kovaksi tamppaantunutta lumipolkua ei juuri kannata toivoa.

Gravelilla on tullut ajettua talvisin eri mittaisia lenkkejä kelistä juuri välittämättä ja jäisiä teitä sattuu kohdalle käytännössä kaikkina talvina.

Muutaman vuosikymmenen ympärivuotisen työmatkapyöräilyn alku meni pitkään ilman nastoja, mutta aika-ajoin jäisillä keleillä sattuneet kaatumiset houkuttelivat vaihtamaan nastarenkaisiin.

Että mulle nastarenkaat ovat ajokauden laajentajat, kun mulla tuo ulos lähteminen on pakottava tarve, sitä ei voi korvata millään muulla toiminnalla, paitsi ehkä ryyppäämisellä.

Ja se pakko teettää vaikka tällaista (ei mitään asiaa nastattomilla ja ikävää kapeilla perusnastoilla, mutta hauskaa piikkisioilla):

https://live.staticflickr.com/65535/54122808584_dfbbe8c861_h.jpg

Leewi
17.11.2024, 08.22
https://www.xxl.fi/schwalbe-ice-spiker-pro-dd-raceguard-tle-65-584-polkupyoran-nastarengas-musta/p/1175526_1_Style?vtid=Ba9MbKe1zE6BKaehAT4qxg&utm_source=eClub&utm_medium=email&utm_campaign=FI_W46_17.11.2024_Black+Friday_M&eclub=_XNVUG2XOuSrAPvHg38rwETLwyDwUFRy6-GMVA1uJn_6AHAAWv7HIzvZ8Uj8mxUgFvK3KKdo1rumx4abd8I-_x5m_HGxfFq7YCTtizlvBj90AiV9vRMgAmBeXLT6hilwhCqyqm LtoDmCAIjQpbaw_c-2LHUlS3x9FZWBForv5EFcAapQTNqsfJ-l6Hhs7HLsdlQGwkEAIlc0g_eDtPtRqg nyt ois hyvä tarjous 27,5 2,6 ice spiker

Bndit
17.11.2024, 09.01
Mountainbikeshopissa vielä parempi, tuoreet piikkisiat 109€

Sambolo
17.11.2024, 10.19
Swalpet lähti tilaukseen, oli vielä joku henkoht ale niin 68e parilta ihan kokeilun arvoinen.

Poy
18.11.2024, 02.04
Mikä nastarengas olisi hyvä gravel pyörään (muuta vuotta vanhna cannondale topstone)? Myös mahdollisesti helppo asentaa. Ja löytyiskö nyt jostian alennuksesta?

M A
18.11.2024, 23.49
Tänään asensin kaksi paria Suomi Tyres Routia ja ne meni ainakin helposti vanteelle. Omaan jäykkikseen meni piikkisika eteen ja muistin heti miksi autossa siirryin kitkoihin. No kohta pitäs saada lunta eteläänkin.

Leewi
19.11.2024, 10.25
Mountainbikeshopissa vielä parempi, tuoreet piikkisiat 109€

XXL:ssä toi ice spikeri 2,6 oli siis 39,90€ kpl, on siinä köyhälle selkeähkö ero verrattuna tohon sikaan 109€ kpl.

Bndit
19.11.2024, 10.27
XXL:ssä toi ice spikeri 2,6 oli siis 39,90€ kpl, on siinä köyhälle selkeähkö ero verrattuna tohon sikaan 109€ kpl.
Toki, mutta Piikkisika on kolme kertaa parempi, kannattaa maksaa :D

Santtu75
19.11.2024, 11.56
Toki, mutta Piikkisika on kolme kertaa parempi, kannattaa maksaa :D

Eli onko uusi omistaja jo tehnyt koneinvestoinnit tuonne Lieksan tehtaalle, koska vanhoilla koneilla (ovat peruja vanhoilta ajoilta) valmistetuissa renkaissa oli aikaisemmin pahoja laatuheittoja (osa renkaista oli aivan virheettömiä mutta virheellisten = halkeamia yms. määrä oli hyvin runsas).
Uusi omistaja DMACK on kyllä lupuillut uusia koneinvestointeja tehtaaseen, mutta onko ne jo realisoituneet?

Bndit
19.11.2024, 12.36
Eli onko uusi omistaja jo tehnyt koneinvestoinnit tuonne Lieksan tehtaalle, koska vanhoilla koneilla (ovat peruja vanhoilta ajoilta) valmistetuissa renkaissa oli aikaisemmin pahoja laatuheittoja (osa renkaista oli aivan virheettömiä mutta virheellisten = halkeamia yms. määrä oli hyvin runsas).
Uusi omistaja DMACK on kyllä lupuillut uusia koneinvestointeja tehtaaseen, mutta onko ne jo realisoituneet?
No on noi mun uudet Piikkisiat ainakin paljon paremmat kun vanhat. Ei näissäkään ilmat pysyny ilman litkuja sisällä (no vanhoissa aika heikosti litkujenkin kanssa :D ), mutta litkujen kanssa pysyy vaikka ei ole edes päässyt ajamaan vielä. Toki koko erot on melkoiset näissä vaikka molempien pitäisi olla 2,6". Silmämääräisesti vaikuttaa ihan suoriltakin, totuus selviää kun heitän alle.

Copilot
19.11.2024, 12.45
Mistä tunnistaa uuden Piikkisian?

Makkispekkis
19.11.2024, 13.55
Olisi kiva nastoittaa muksulle 14-tuumaiset renkaat. Vaan onkohan noissa missään riittävän isot nappulat? Schwalben Little Joe voisi olla hyvä ehdokas.

Bndit
19.11.2024, 14.17
Mistä tunnistaa uuden Piikkisian?
Ulkomuistista´sanoisin että merkinnät renkaissa on hieman erinäköiset, mutta vanhat meni pyörän mukana uudelle omistajalle niin en voinut verrata.

Sambolo
19.11.2024, 15.46
Itellä vielä vanhoja sikoja 3kpl toiseen pyörään. En kyllä ihan heti ala luottamaan, että uudet ois hintansa arvoiset. Itselle talviajelut aika vähäisiä ja siitä kelit jolloin nastoista hyötyä vielä vähäisemmät, niin ei innosta sijoittaa. Nää swalpet oli vähän semmonen, että ilman nastoja olisin tuolla pyörällä mennyt jos ei tarjous olisi tullut vastaan. Onneksi toiset kiekot mihin voi nastat laittaa niin kelien mukaan saa joustavasti pienellä vaivalla vaihdettua.

Bndit
20.11.2024, 13.55
Joo se on ymmärrettävää jos on monta pyörää millä ajaa, ja etenkin kun talvella ei vältämättä kelien puolesta tule paljon kilometrejä, niin ei vältämättä halua paljon sijoittaa esim. renkaisiin...ja etenkin kun meillä kaikilla oli niin huonot kokemukset Sioista. Itse ajattelen sen niin että talvella voi olla peilijäistä polkua, ihan kuivaa maata tai tuoretta lunta ja kaikkea siltä väliltä niin on kiva että rengas toimii aina. Siksi taas piikkisiat :D Toki edelliset oli inserteillä ja todella matalilla paineilla, että saa nähdä miten käy kun pitää olla vähän enemmän painetta. Joutuuko taas laittaan insertit vaikka lupasin itselleni että pysyn niistä erossa :D Laitoin viime talvena luomu HT:hen testimielessä Wrahtchildit vaikka oli niin kalliit, ihan hyvät renkaat ja enemmän oikeiden renkaiden oloiset (tukevammat) kun piikkisiat. Mutta kyllä piikkisiat on mun mielestä paremmat ja jos nyt pitäisi valita näiden uusien piikkisikojen ja Wrathchildien välillä, niin laittaisin piikkisiat siihenkin.

Koheltaja
23.11.2024, 05.49
Tänään asensin kaksi paria Suomi Tyres Routia ja ne meni ainakin helposti vanteelle. Omaan jäykkikseen meni piikkisika eteen ja muistin heti miksi autossa siirryin kitkoihin. No kohta pitäs saada lunta eteläänkin.

Laitoin patteritäpärin alle Piikkisiat ja muistin heti miksi autossa ei ole, eikä tule kitkarenkaita.

velib
23.11.2024, 06.50
Jos haluaa vältellä Piikkisikoja mutta Wrathchildien hinta hirvittää, niin hyvä vaihtoehto on myös Wrathchild eteen ja ISP taakse. ISP:ssä on kuitenkin vetopitoa, ja Wrathchild edessä varmistaa, että pyörä menee lumessakin sinne minne pitää. Tein itse näin kun molempia on yksi pari ja piti kahteen pyörään saada nastarenkaat.

Bndit
23.11.2024, 10.23
Kävin just KePussa sisäänajaan uusia piikkisikoja, umpihankea, spooria, mutaa, jäätä ja vähän oikeata polkuakin. Olosuhteista johtuen vähän enemmän siirtymiäkin, niin onhan noi vaan mainiot renkaat :D

Suiza
24.11.2024, 10.42
Alkuviikosta hankin uuden TLR mallin Piikkisijan koossa 29 x 2.6. Vanha samalla koolla oleva Piikkisika ostettu silloin kun tulivat myyntiin muutamia vuosia sitten. Vanhassa ei vielä mitään ongelmaa, ajettu kaikilla alustoilla noin 8000km. Kaikki nastat kiinni, ei kulumaa, kyljet kyllä täynnä halkeamia, mutta sisurilla ajaessa ne eivät ole haitanneet. Selkeä ero kyljen vahvuudessa ainakin näiden välillä, renkaan korkeudessa vielä suurempi ero, noin 20mm 2 bar paineella. Vanhan ongelma ollutkin jossain pyörässä, ettei taakse voinut asentaa, koska otti haarukkaan kiinni.

Marsusram
24.11.2024, 11.14
^Ensimmäinen 2.6" Piikkisika oli oikeammin 2.8", mikä sitten korjattiin kun 2.8" tuli valikoimaan. Samalla tuli oikeammin merkattu 2.6". Näistä tuoreimmista tämän vuotisista ei ole kokemusta.

Bndit
24.11.2024, 11.27
^Ensimmäinen 2.6" Piikkisika oli oikeammin 2.8", mikä sitten korjattiin kun 2.8" tuli valikoimaan. Samalla tuli oikeammin merkattu 2.6". Näistä tuoreimmista tämän vuotisista ei ole kokemusta.
Uusi 29” x 2.6” onkin sitten toiseen suuntaan väärän mittainen, tai ainakin mulla se oli 2.4” . Mutta ei haittaa, ainakin mahtui hyvin lokasuojan alle ja toimi hyvin eilen lumihangessa. Uusi 2.75” x 2.6” on taas melkein oikeastikin 2.6” ja sekin on hyvä kun on takarengas.

Zykkel
24.11.2024, 22.27
Itselläni on työmatka sähköpyörässä Schwalbe Marathon Winter Plus nastarenkaat 50-622 (28 x 2.00"). Olen 2,5 bar paineilla ajanut (Schwalben alin suositus). Laskin paineet 2 bar ja ei mielestäni muuttanut mitään. Ajattelin huomenna testata vielä matalammilla paineilla. Onkohan 1,5 bar jo liian alhainen? Kestääköhän renkaan runko vain leviääkö koko rengas? Pyörä noin 25 kg + kuski 85 kg.

Edit. Tuossa Marathon Winter psi - Bike Forums (https://www.bikeforums.net/winter-cycling/1129653-marathon-winter-psi.html) jo hiukan vanhassa ketjussa #5 viestissä Ghazmh, Senior Member pitää Marathon Winter 700x50 nastarenkaissa olosuhteiden mukaan paineet 15 – 30 psi välissä (noin 1 – 2 bar). Koitan huomenna noita 1,5 bar paineita.

Koheltaja
25.11.2024, 08.04
^Sähkötäpäri ja paino samaa luokkaa, Piikkisioilla paineet edessä 1.2 ja takana 1.5. Sisärenkaat käytössä eikä ole ollut ongelmia niillä reiteillä (helppoja) joilla tulee ajettua.

Puskis
25.11.2024, 08.59
Ite yleensä pumppaan liian tyhjiltä tuntuneet sisurilliset 42mm nastarenkaat (mara/conti/routa) n. 2bariin ja siitä ne sitten saa tyhjetä aika reilusti ennen seuraavaa pumppausta. Ikinä ei oo tullut snakebiteja tai muutenkaan ollut ongelmia. Marat ja contit ei oo halkeilleet kyljistä, roudista liian aikaista sanoa mitään. 70+13 ehkä kokonaisuuden paino. Ei suosituspaineilla ees pysy pystyssä kunnon liukkailla.

Sambolo
25.11.2024, 10.36
Nyton ensityypit tuosta alennus spikerista. Eturenkaaseen jäi vähän heittoa vaikka hyvin nousi. Mutkattomat asentaa muuten, sisurilla laitoin tosin. Keli ei kyllä ollu semmoinen, että nastoilla mitään tekisi niin vähän vaikea pidosta sanoa vielä. Ekan kilsan siirtymän jälkee meinasin heittää nuo roskiin kun tuntu niin kauheilta, huomasin tosin että vähän turhan pieni paine takana, aattelin että metässä ei varmaan väliä, hirveeltä ne tuntu sieläkin, kiemurteli ihan kummasti, oli pakko laittaa lisää painetta. Paineen lisäyksen jälkee tuntu ihan kohtuu hyvältä, vakautti menoa huomattavasti. Palataan näihin taas kun kelit otolliset, ”kesäkumit” menee takaisin ennenku henki lähtee :D Suosittelen kyllä ajamaan noita suht kovilla paineilla.

hubba
25.11.2024, 12.52
Marathon wintereille tuntui olevan vaikea löytää sopivaa painetta kun kun tuntuvat olevan kovat millä tahansa paineella kunnes yhtäkkiä romahtavat kun tarpeeksi laskee.

Benny
25.11.2024, 13.54
Nyton ensityypit tuosta alennus spikerista. Eturenkaaseen jäi vähän heittoa vaikka hyvin nousi. Mutkattomat asentaa muuten, sisurilla laitoin tosin. Keli ei kyllä ollu semmoinen, että nastoilla mitään tekisi niin vähän vaikea pidosta sanoa vielä. Ekan kilsan siirtymän jälkee meinasin heittää nuo roskiin kun tuntu niin kauheilta, huomasin tosin että vähän turhan pieni paine takana, aattelin että metässä ei varmaan väliä, hirveeltä ne tuntu sieläkin, kiemurteli ihan kummasti, oli pakko laittaa lisää painetta. Paineen lisäyksen jälkee tuntu ihan kohtuu hyvältä, vakautti menoa huomattavasti. Palataan näihin taas kun kelit otolliset, ”kesäkumit” menee takaisin ennenku henki lähtee :D Suosittelen kyllä ajamaan noita suht kovilla paineilla.

Kannattaa ajaa ne sisään ennen ku lähtee metsään rymistelemään. Muuten lähtee nastat karkuun :)

Zykkel
25.11.2024, 17.36
Itselläni on työmatka sähköpyörässä Schwalbe Marathon Winter Plus nastarenkaat 50-622 (28 x 2.00"). Olen 2,5 bar paineilla ajanut (Schwalben alin suositus). Laskin paineet 2 bar ja ei mielestäni muuttanut mitään. Ajattelin huomenna testata vielä matalammilla paineilla. Onkohan 1,5 bar jo liian alhainen? Kestääköhän renkaan runko vain leviääkö koko rengas? Pyörä noin 25 kg + kuski 85 kg.

Edit. Tuossa Marathon Winter psi - Bike Forums (https://www.bikeforums.net/winter-cycling/1129653-marathon-winter-psi.html) jo hiukan vanhassa ketjussa #5 viestissä Ghazmh, Senior Member pitää Marathon Winter 700x50 nastarenkaissa olosuhteiden mukaan paineet 15 – 30 psi välissä (noin 1 – 2 bar). Koitan huomenna noita 1,5 bar paineita.
Nyt on 1,5 bar paineilla ajettu yhteensä 16 km. Lumet oli yön aikana hävinnyt eikä pystynyt oikein testaamaan. Ei ollut liian löysä tuo 1,5 bar. Mennään nyt toistaiseksi näillä paineilla. Täytyy testata lisää, kunhan talvikelit taas pääkaupunkiseudulle palaavat.

Bndit
26.11.2024, 12.39
Joo kyllä lumella ja haastavissa talviolosuhteissa saa laskea edestä paineita reilusti. Mullakin työmatkasähkärissä 2.25" kahvat ja veikkaan että lähellä 1 baria eturenkaassa. Toisin kun maastopyörässä niin tällä tulee vedettyä näppituntumalla. Nyt voisi laittaa enemmän taas eteen jos jaksaisi, mutta noi on niin hyvät ajaa matalilla paineilla niin ei ehkä jaksa :D

Kimbyyri
08.12.2024, 17.40
Mistä löytyisi 29x2,4 nastarengas.

kaakku
08.12.2024, 17.57
Osaako joku arvioida tai onko kokemusta että onko Suomi Tyresin 42mm Roudalla ja Contin 42 mm Contact Spike 240 välillä isoa rullaavuuseroa?

edit: lisätty leveydet

paaton
08.12.2024, 18.53
Osaako joku arvioida tai onko kokemusta että onko Suomi Tyresin 4mm Roudalla ja Contin Contact Spike 240 välillä isoa rullaavuuseroa?

No se just. Ero on helkkarin iso. On kokeiltu. Kumisaapaskuskit saavat sanoa että routa on hyvä, muttei se rullaa mihinkään. Pystyssä pysyminen on sivuseikka.

kaakku
08.12.2024, 20.24
Mulla on siis nuo 42 mm Roudat nyt mutta niitten saaminen vanteelle on niin saatananmoinen urakka, että mietin josko vaihtaisi continentaleihin. Ei nimittäin kauheasti naurattaisi alkaa rengashommiin kohmeisin sormin jossain jumalan selän takana kun lämpimässä pyörävarastossakin meni kiroiluksi.

Aakoo
08.12.2024, 20.38
Conti on kyllä hämmentävän hyvä rengas tuollaiseksi "markettikumiksi". Helppo asentaa, toimii tubeleksena paremmin kuin osa varsinaisista tubelesskumeista ja kelpo pito lumessa ja jäällä. Painavahan se toki on.

Leewi
09.12.2024, 15.58
Mistä löytyisi 29x2,4 nastarengas.
Ei taida löytyä sellaista.

velib
09.12.2024, 17.34
Mistä löytyisi 29x2,4 nastarengas.

Eikös nuo 2.6” Piikkisiat olleet hieman alimittaisia? 45Nrth Wrathchild ei myöskään ole valtavan leveä, muistaakseni alle 65mm. Voin tarvittaessa mittailla. 45Nrthilla oli myös 2.35” Nicotine, mutta sitä ei ole kai valmistettu enää muutamaan vuoteen.

Kimbyyri
09.12.2024, 21.08
Eikös nuo 2.6” Piikkisiat olleet hieman alimittaisia? 45Nrth Wrathchild ei myöskään ole valtavan leveä, muistaakseni alle 65mm. Voin tarvittaessa mittailla. 45Nrthilla oli myös 2.35” Nicotine, mutta sitä ei ole kai valmistettu enää muutamaan vuoteen.Juu. Mulla on takanen nyt 2,4 ja näyttää aika ahtaalta.

tinke77
09.12.2024, 22.28
Eikös nuo 2.6” Piikkisiat olleet hieman alimittaisia? 45Nrth Wrathchild ei myöskään ole valtavan leveä, muistaakseni alle 65mm. Voin tarvittaessa mittailla. 45Nrthilla oli myös 2.35” Nicotine, mutta sitä ei ole kai valmistettu enää muutamaan vuoteen.

Tuo 2.6 piikkisian leveys kiinnostaisi myös minua .

Bndit
09.12.2024, 22.41
Mun uusi 29” 2.6” Piikkisika on karvan yli 2.4” oikeasti.

tinke77
09.12.2024, 22.57
^ Kiitos tiedosta.

velib
10.12.2024, 10.15
27 mm vanteilla 2.25” ISP oli kyljistä 55 mm ja nappuloista 58 mm. Wrathchild 62 mm ja 65 mm.

hakpas
11.12.2024, 15.17
Olisko tietoa onko 45nrth wrathchild 27,5x3 ulkohalkaisija pienempi kuin suomi tyres fat freddie 27,5x3? Fat freddie raapii takahaarukkaan kun paineen nostaa yli 1bar.

puud
11.12.2024, 15.46
Olisko tietoa onko 45nrth wrathchild 27,5x3 ulkohalkaisija pienempi kuin suomi tyres fat freddie 27,5x3? Fat freddie raapii takahaarukkaan kun paineen nostaa yli 1bar.
Kävin just mittaamassa omani. Sisäleveydeltään 30mm vanteella Wrathchildit on leveimpien nappuloiden kohdalta 75mm leveät.

stumpe
11.12.2024, 16.01
^et tainnut lukea kysymystä.

Aika kehveliä muutenkin laittaa kolmetuumainen id25 kehälle.

puud
11.12.2024, 16.25
^Joku ajatuskatkos kävi viestiä kirjoittaessa, vanteiden sisäleveys on 30mm. Pahoittelut stumpelle vääränlaisesta vastauksesta.

Zykkel
11.12.2024, 16.27
Olisko tietoa onko 45nrth wrathchild 27,5x3 ulkohalkaisija pienempi kuin suomi tyres fat freddie 27,5x3? Fat freddie raapii takahaarukkaan kun paineen nostaa yli 1bar.

Varmaankin tätä B-mittaa haetaan?
https://img.aijaa.com/m/00670/15298748.jpg (https://aijaa.com/Qsqa0Q)

puud
11.12.2024, 16.37
Tuo B-mitta on näissä mun Wrathchildeissa n. 66mm.

Tietämätön
11.12.2024, 19.45
Mulla on siis nuo 42 mm Roudat nyt mutta niitten saaminen vanteelle on niin saatananmoinen urakka, että mietin josko vaihtaisi continentaleihin. Ei nimittäin kauheasti naurattaisi alkaa rengashommiin kohmeisin sormin jossain jumalan selän takana kun lämpimässä pyörävarastossakin meni kiroiluksi.

Mulle kävi niin, että tilasin Continentla contact spike 240 37x622 ja ajattelin, että kun Continentalit ovat kuulemma aina pirusti kapeammat, niin nämäkin ovat. Eivät olleet ja eivät mahtuneet alle vannejarrujen kanssa, joten otin sitten edestä jarrut pois talveksi. Taakse tilasin roudan 35x622 kokoisena ja se mahtui hyvin jarrujenkin kanssa.

Mutta siis noi Contiunentalit olivat vaikeimmat asennettavat renkaat mitä on ikinä tullut vastaan. Piti vetää puoli rengasta tiukasti nippusiteillä pohjaan ja sitten sai just ja just kammettua paikoilleen. Routa meni paikoille suht ongelmitta. Oli hankalampi kuin kesärenkaat, mutta ei tarvinnut mitään nippusidekikkoja, vaan meni ihan rengasraudoilla.

Continentalia en varmasti saisi paikoilleen jossain ulkona, en edes yrittäisi, vaan menisi suosiolla kävelyhommiksi.

Marsusram
11.12.2024, 19.47
Tuo renkaan korkeus B mitataan laittamalla kiekko lattialle ja mittaamalla korkeus. Näin saadaan yksinkertaisimmin vertailukelpoisia arvoja ulkohalkaisijalle.

^^Eli 584+2*66=716mm, onko näin?

kaakku
11.12.2024, 19.49
Lienee rengas-vanne yhdistelmästä kiinni. Mulla on WTB CZR i23 -kehät ja niille ainakin aiva hirveä homma. Conteja en ole vielä ehtinyt asentaa.

Copilot
11.12.2024, 20.27
37-622 Contit löytyy ja kolmille vanteille olen niitä sovittanut eikä juuri helpompaa rengasta voi olla.

hakpas
12.12.2024, 07.43
Tuo B-mitta on näissä mun Wrathchildeissa n. 66mm.

Kiitos!

M A
12.12.2024, 10.40
Taistelin vihdoin eilen viimeisen roudan rouvan takakiekolle. Ei ollut sen tuskaisempi asentaa kuin puukylkisen schwalben roadcruiserin irroituskaan, mutta napavaihteisen kanssa äheltäminen on kyllä aina jotenkin hanurista. Onnistuin vielä puhkaisemaan sisurinkin ensimmäisellä asennuskerralla ja pääsin paikkailemaan. Tein saman virheen eturenkaankin kanssa muutama viikko sitten joten ei mene vahvasti tuon pyörän kanssa :rolleyes:

hece
12.12.2024, 13.17
Kiitos!
Mittaa ei ole tarjolla mutta vahvistan että Wrathchild 27.5x3.0 on huomattavasti matalampi kuin Fat Freddie 27.5x3.0. Leveydessä Wrathchild on nappuloista muistaakseni aavistuksen leveämpi, mutta Fat Freddien runko/kylki on taas leveämpi.

Tietämätön
13.12.2024, 13.48
37-622 Contit löytyy ja kolmille vanteille olen niitä sovittanut eikä juuri helpompaa rengasta voi olla.

Kumma juttu. Koska ei se mulla voi vanteistakaan kiinni olla, kun vaikka Schwalbe Durano 32-622 menee pakoilleen lähes itsestään. Lähinnä huolestuttaa, että pysyykö se varmasti vanteilla.

nure
13.12.2024, 22.26
^ Jos Duranot menee helposti niin ei tosiaan tarkoita että jonkun toisenkin pitäisi mennä myös yhtä helposti. Kyse on aina vanne/rengas kombinaatiosta, toiset sopii ja toiset ei. Itsellä esim. CrossMax oli joillekin renkaille täysin mahdoton ja jollekin tosiaan tuo ajatus että pysyykö renkaalla tuli mieleen.

Opulus
14.12.2024, 10.31
^ Ei kai Durano mitenkään erikoisen hankala asennettava ole ollut - eli puhunette Durano Plussasta (jonka muuten näyttää korvanneen Schwalben mallistossa One Plus (https://www.schwalbe.com/en/Schwalbe-One-Plus-11159496)).

Mutta sikäli olen nuren kanssa samaa mieltä että meillä on (ainakin) kaksi eri seikkaa, jotka voivat tehdä renkaasta (joillain vanteilla) vaikean asennettavan: (1) jo asennetun osan pyrkimys paeta vanteelta (esim juuri pistosuojakerroksen takia), ja (2) renkaan mitoitus standardin yläpäähän (jos vanne on vastaavasti mitoitettu alapäähän).


PS Eikö CrossMax ole hookless-vanne eli se asettaa renkaalle omat vaatimuksensa (jotka saattavat käytännössä näkyä myös siinä miten helppo tai vaikea rengas on asentaa?

nure
14.12.2024, 11.25
^ Taisi olla vanhempaa sarjaa ja perinteinen hooked.

Tietämätön
14.12.2024, 18.29
^ Ei kai Durano mitenkään erikoisen hankala asennettava ole ollut - eli puhunette Durano Plussasta (jonka muuten näyttää korvanneen Schwalben mallistossa One Plus (https://www.schwalbe.com/en/Schwalbe-One-Plus-11159496)).



Siis en minä Duranoa tässä maininnut siksi, että se olisi muka hankala asennettava, vaan esimerkkinä siitä, että mun vanteet ei pitäisi olla hankalat, kun joku rengas menee paikalle tosi helposti. Mun Duranoita ei taideta enää edes myydä.

nure
15.12.2024, 08.27
"Ei pitäisi" on määritelmä jota ei koskaan kannata käyttää, en itsekkään pitänyt CrossMaxia mitenkään vaikeana kunnes tuli eteen se tilanne että rengas kerta kaikkiaan ei mennyt vanteelle. Nimim. "Kaksi rengasrautaa ja sisuri rikki".

paaton
20.12.2024, 20.10
Torilta löytyi uuden veroiset 120tpi 29x2.8 cake eaterit. Nyt on kyllä lerput kyljet renkaissa. Kellään kokemusta noista renkaista? Pysyykö hyllyllä pienillä paineilla ja pitääkö kyljet oikeasti litkua?

Vanhat evolution ispit olleet kyllä ylikylän renkaita. Eivät tipu hyllyltä, eikä litkua ala vuotaa lainkaan, vaikka ajelee alle barin paineilla niin että rengas jo pohjailee. Tuohon pojan orbeaan vaan mahtuu vähän leveämpääkin rengasta.

Copilot
20.12.2024, 20.49
Pysyy ja pitää.

Sambolo
20.12.2024, 20.59
En tiiä mutta ispit pienillä paineilla oli nii hirveet ajaa etten toivo sellaista kellekkään.

paaton
20.12.2024, 22.14
En tiiä mutta ispit pienillä paineilla oli nii hirveet ajaa etten toivo sellaista kellekkään.

Hah. Mä voin antaa läskin 4.5" nastoilla koeajoon 0.2bar paineilla.

Copilot
20.12.2024, 22.18
Cake Eaterin jääpito ei sitten oo ISPin tasolla mutta rullaa kivasti.

paaton
20.12.2024, 22.34
Cake Eaterin jääpito ei sitten oo ISPin tasolla mutta rullaa kivasti.

Joo, ei siltä näytäkkään. Lähinnä haussa kantavuutta renkaille, niin voi ajella vähän pehmeämmälläkin. Jos tuota lunta nyt vaan tulisi.

Ja saan itselleni ajoon ne uuden veroiset evolutionit kevään poluille. Oli kyllä taas typerys, kun ei ostanut noita muutamaa sarjaa varastoon.

Ohiampuja
31.12.2024, 11.00
Onko täällä kokemuksia että kuinka leveä tämä 29" x 2.6" rengas oikeasti on? Ilmoitettu nimellismitta on 65 mm.

https://www.hi5bikes.fi/en/tuotteet/schwalbe-ice-spiker-pro-folding-29x26-65-622-2/?srsltid=AfmBOopiR9xSoDwV29sV5fqIdeTcwUxQ1py-13mkSa55IcOgqZ4qdn_8

Ohiampuja
31.12.2024, 11.02
27 mm vanteilla 2.25” ISP oli kyljistä 55 mm ja nappuloista 58 mm.
Onpas jännä miten vähän tuo vanne vaikuttaa noin jäykkään renkaaseen. Mulla 2.25" ISP:t 22.5 mm vanteella on 55 / 57 mm leveät. :)

paaton
31.12.2024, 11.35
Isp ei todellakaan ole jäykkä rengas. Sehän on selvästi notkeampi rungoltaan, mitä monet xc kumit. Siis vanha isp.

Ohiampuja
02.01.2025, 11.23
Mun vanhoja 2.25" ISP kumekseja ei voi kyllä notkeaksi haukkua. Onko sitten aika tehnyt tehtävänsä...

paaton
02.01.2025, 11.32
No sulla on ne halvat versiot.

https://youtube.com/shorts/8ULWM74fSn8?si=zf0ZUUrjpCYhU6fp

Bndit
02.01.2025, 11.44
Kannattaa ajella vaan piikkisioilla, helpompi asentaa ja paremmat ajaa :D

JackOja
02.01.2025, 11.49
Joko ne toimii tubelessina? Ja miten kaupassa varmistaa, että saa uutta sukupolvea?

paaton
02.01.2025, 11.52
Joko ne toimii tubelessina? Ja miten kaupassa varmistaa, että saa uutta sukupolvea?

Mulla on aina toiminut nämä vanhat non-tubelekset, jotka tuossa videossa on.

Uudet mallit tunnistaa DD-merkinnästä ja nuo ovat viralliset tubeless versiot.


Edit: aa joo tarkoititkin noita piikkisikoja.

paaton
02.01.2025, 11.54
DD = DOUBLE DEFENCE. Hrrr....
Noita en ole kyllä koskaan testannut.

Ohiampuja
02.01.2025, 13.42
Joko ne toimii tubelessina? Ja miten kaupassa varmistaa, että saa uutta sukupolvea?
Yhdessä kivijalassa kertoivat että taittuvat 2.6" piikkisiat saattavat olla kieroja vieläkin, mutta teräskaapeliset ovat olleet suoria.

Bndit
02.01.2025, 13.58
Yhdessä kivijalassa kertoivat että taittuvat 2.6" piikkisiat saattavat olla kieroja vieläkin, mutta teräskaapeliset ovat olleet suoria.
Mulla oli ainakin ihan suorat.

Copilot
02.01.2025, 14.00
Mulla oli ainakin ihan suorat.
Niin lause saattavat olla kieroja tarkottaa sitä, että saattavat olla myös suorat, mutta saattavat olla myös olematta.

Bndit
02.01.2025, 14.05
Niin lause saattavat olla kieroja tarkottaa sitä, että saattavat olla myös suorat, mutta saattavat olla myös olematta.
Niinhän se on, ainoa fakta on että piikkisiat on paremmat renkaat kun ISP:it. Kierot ja suorat.

JackOja
02.01.2025, 14.07
Eikö tuo ole mielipide?

Sivustakatsoja
02.01.2025, 14.09
Mun piikkisiat olivat ensimmäisenä talvena aika kierot, mutta mä vain ajoin. Nyt kun laitoin ne uudestaan päälle, niin ei ne niin pahat ookkaan.

paaton
02.01.2025, 14.26
Niin joo, JackOja tarkoittu tuossa piikkisikoja, eikä ispejä. Minullakin piikkisiat ovat jääneet kauppaan, koska ei ole varmuutta tubeleksen toimivuudesta. Vuotava tubeles tai sisuri ei vaan ole vaihtoehto.


Niinhän se on, ainoa fakta on että piikkisiat on paremmat renkaat kun ISP:it. Kierot ja suorat.

Mä olen tullut siihen tulokseen, että jos sähkäri tai am kuski suosittelee jotain rengasta, niin on fiksuinta ostaa justiinsa se toinen vaihtoehto.

En siis nyt välttämättä tarkoita näitä piikkisikoja, mutta käyttötarkoitus on niin erillainen jos se kaasu tulee napista, tai hauskuus kovaa ajettavasta alamäestä.

Copilot
02.01.2025, 14.29
Toimiiko ISP:t siis nykyään ilman sisuria? Ei ole vuotavampaa ja surkeampaa tubeless-kumia koskaan ollut ajossa.

Bndit
02.01.2025, 14.34
Niin joo, JackOja tarkoittu tuossa piikkisikoja, eikä ispejä. Minullakin piikkisiat ovat jääneet kauppaan, koska ei ole varmuutta tubeleksen toimivuudesta. Vuotava tubeles tai sisuri ei vaan ole vaihtoehto.



Mä olen tullut siihen tulokseen, että jos sähkäri tai am kuski suosittelee jotain rengasta, niin on fiksuinta ostaa justiinsa se toinen vaihtoehto.

En siis nyt välttämättä tarkoita näitä piikkisikoja, mutta käyttötarkoitus on niin erillainen jos se kaasu tulee napista, tai hauskuus kovaa ajettavasta alamäestä.

Kyllä tuolla näkee paljon luomukuskeja Piikkisioilla. Itsellä on luomupyörässä Wratchildit ja Piikkisiat on halvemmat ja paremmat. En vain halunnut ostaa toisia paskalaatuisia Piikkisikoja silloin aikoinaan ja halusin kokeilla minkälaisia muita nastarenkaita löytyy. Tiesin jo silloin että ISP:ssä ei ole muuta hyvää kun hinta joten ne ei kiinnostaneet.

Benny
02.01.2025, 18.36
Toimiiko ISP:t siis nykyään ilman sisuria? Ei ole vuotavampaa ja surkeampaa tubeless-kumia koskaan ollut ajossa.

Kyllä noi mun DD TLE isp:t on toiminut ainakin hyvin tubeleksena.

Copilot
02.01.2025, 20.31
Niin joo se kylki on vaihtunut johonkin betoniversioon. Itsellä viimeksi olleet halkeili kyljestä ja sieltä sitten ilmat pihalle. Mukava lähteä töistä, kun pakkasella kumi tyhjä.

Sambolo
02.01.2025, 20.52
Betoni :D heiveröiset ne on ainakin supergravity/dh verrattuna, mut iha hyvät, ei tuntunu muljuvan.

paaton
02.01.2025, 21.57
Toimiiko ISP:t siis nykyään ilman sisuria? Ei ole vuotavampaa ja surkeampaa tubeless-kumia koskaan ollut ajossa.

Eihän se vanha ollut lainkaan tubeless kumi. Mulla tosin nuo pitävät nytkin paineet niin ettei tarvitse viikkoon edes tarkistella. Ja pysyy hyllyllä barinkin paineilla, mitä eivät kaikki tubeless kumit tee.

Mutta siis on noita ollut huonojakin. Tai ainakin huonoja litkuja ispien kanssa. Mulla nyt orangea ja silcaa. Toimii.

Koheltaja
03.01.2025, 06.34
vaijeri Piikkisiat asentanut vanteelle fairyn avulla, sen verran tiukat vanteelle että jää helposti kieroon jos ei nouse järkevillä paineilla vanteelle ja kovilla paineilla voi saada renkaaseen runkovian ja sitten vipottaa.

Situm
03.01.2025, 11.34
vaijeri Piikkisiat asentanut vanteelle fairyn avulla, sen verran tiukat vanteelle että jää helposti kieroon jos ei nouse järkevillä paineilla vanteelle ja kovilla paineilla voi saada renkaaseen runkovian ja sitten vipottaa.

Tämä!! Meille on tullut vanteita takaisin, kun on kuulemma kiero ja rengas vipottaa, vaikka ilman rengasta on aivan suora. Kysytäessä onko käytetty liukastetta, on vastuksenta tullut, että kyllä ne napsahtaa paikalleen kun on tarpeeksi painetta :) . Meillä käytetään Wurthin rengasliukastetta, jota saa kaupasta alle 14€/puteli, ja sitä riittää normikäyttäjälle vuosiksi. Ei sotke ja yleensä hankalakin rengas asettuu paikalleen laakista alle kahden barin tiivistyen hyvin hyllylle.

Koheltaja
03.01.2025, 16.13
Jep, ei olisi yllätys jos puolet vipottavista renkaista ja runkovioista on asentajan ittensä aiheuttamia. Kaikenlaista on nähty vuosien aikana 2 ja 4 pyöräisten renkaiden asennuksissa.

Rengasliukasteet on parempia kun fairy ja saippuat, oli liukkarit mökillä joten fairy sai kelvata tällä kertaa.

JohnnyBuzz
04.01.2025, 01.31
Kertaako joku vielä tubelessin hyödyt maastoajossa talviaikaan? Itse en ole niitä vielä löytänyt, joten Piikkisiat alla sisureilla jo kolmatta kautta. Hienosti voi ajaa alhaisilla paineilla ilman ongelmia. :) Näinpä en ole nähnyt mitään syytä säätää litkujen kanssa. Kesällä sitten ehdottomasti tubeless. :)

Bndit
04.01.2025, 07.55
Ei tarvitse ostaa sisuria, vaihtaa venttiiliä, yleinen sisärengas vastaisuus maastoajossa, onhan noita :D

Suiza
04.01.2025, 10.44
Kertaako joku vielä tubelessin hyödyt maastoajossa talviaikaan? Itse en ole niitä vielä löytänyt, joten Piikkisiat alla sisureilla jo kolmatta kautta. Hienosti voi ajaa alhaisilla paineilla ilman ongelmia. :) Näinpä en ole nähnyt mitään syytä säätää litkujen kanssa. Kesällä sitten ehdottomasti tubeless. :)

Seitsemän vuotta talvet ajanut kesän tahtiin sisureilla. Kesät litkuilla. En jaksa uskoa litkun paikkauskykyyn pakkasessa, välillä hyvinkin kylmässä. Toisakseen kaikki polut ovat tasaisia lumen ja jään vuoksi ja rengasrikkomahdollisuus paljon pienempi kuin kesällä. Eikä painonsäästökään tunnu tärkeälle, koska pakkanen jäykistää renkaat, iskarit ja miehen, eikä polkeminen ole kuitenkaan yhtä kevyttä.

Pahannes
04.01.2025, 11.08
Talvella ei tule juuri rengasrikkoja, joten litkusta ei ole haittaa eli litkut ovat talvella kesää paremmat. Kesällä rengasrikkoja tulee ja tällöin litkusta on lähinnä haittaa, kun se renkaan paikkaamisen sijaan lähinnä värjää maan tai maaston litkun väriseksi ennen renkaan paikkaamista muulla tavoin. Silti kesät talvet litkuilla.

Situm
04.01.2025, 12.35
Kesät talvet litkuilla, ei jaksa sitä sisurien kanssa säätämistä. Rengas pois, imaisee litkut talteen, uus rengas paikalleen, litkut takaisin ja rengas täyteen. Muutenkin jäykkä setti, niin ei viitsi sitä sisurilla pilata.

Chat GPT
04.01.2025, 12.55
Mitähän säätämistä sisureilla mahtaa olla ?

Copilot
04.01.2025, 13.06
Jaa se on taas tämän jankkauksen aika…

Chat GPT
04.01.2025, 14.02
Jos Incbuff / Kotlerburg jne. tiedät niin vastaa toki säästyäksemme jankkaamiselta..

paaton
04.01.2025, 14.45
Kertaako joku vielä tubelessin hyödyt maastoajossa talviaikaan? Itse en ole niitä vielä löytänyt, joten Piikkisiat alla sisureilla jo kolmatta kautta. Hienosti voi ajaa alhaisilla paineilla ilman ongelmia. :) Näinpä en ole nähnyt mitään syytä säätää litkujen kanssa. Kesällä sitten ehdottomasti tubeless. :)

En kyllä osaa sanoa onko sulla käyttöä litkuille talvella.

Mä muuten mietin tänään lenkillä, olisiko fatbikeen hyvä aero-extensioni? Oiskohan tuo hyvä?

paaton
04.01.2025, 15.13
Ehkä voitaisiin pikaisesti kerrata tubeksen edut sisuriin?

Yksi on tuo pohjaaminen, joka kyllä onnistuu talvellakin. Laskee ne paineet vaan sinne 0.8bar ja ajaa tuonne keskuspuiston jäiseen juurakkoon. Varmasti pohjaa.
Toinen on mukavuus. Kun ajat tuota perunapelloksi jäätynyttä joenvartta, niin niillä barin paineilla on kiva ajaa tubeleksena. Se vaan seuraa sitä jäistä ja uraista pintaa. Pitää ja on smoothi ajaa.

Ja siis aiemmin jo sanoin, ettei oikein rengasvalinnoissa kannata kuunnella alamäkeä ajavia kuskeja ja siis tarkoitan tämän vaan hyvällä. Nää kaverit osaavat ajaa niillä fillareilla kovaa ja renkailta vaaditaan ihan toisia juttuja. Se rullaus ja mukavuus ovat sivuseikkoja. Ja just sivu, se kylki. Mun mielestä sen tulee olla luttero ja löysä. Rullata ja kulkea iloisesti.

Sähkösaatanat ovat taas ihan oma lukunsa. Renkaan ei tartte mitään muuta kuin pitää iloisesti ja olla kiva ohjata. Napista tulee tehoa. Painoakin on yleensä kuskilla 90kg ja pyörällä 30kg. Ei rengas vaan pysty olemaan löysäkylkinen. Paksu sisuri on vaan plussaa. Ja siis edelleen arvostan kyllä osaavia kuskeja paljonkin, mutta renkaan vaatimukset nyt vaan ovat ihan erillaiset.

Ja ne piikkisiat sisureilla olisivat varmasti omakin valintaki, mutta sain onneksi hamstrattua noita vanhoja ispejä vielä muutaman parin hyllyyn. Noilla pääsee vielä useamman vuoden. Mun mielestä nuo ovat ihan ylikylänrenkaat just sillä jäätiköllä ja kovalla alustalla. Siihen lumipöperöön ja sohjoon on nyt tuo läski.

elasto
04.01.2025, 22.00
Sulla on käyny tuuri jos on sellaset wanhat ISP Evot mitkä toimii tupelessina. Mä yritin joskus ja niiden kanssa oli sellainen käänteinen ongelma mitä yleensä. Eli uutena ne sai pitämään mut sit jonkun verran ajettuna kylkiin ilmesty kokoajan ajaessa uusia reikiä niin ettei niillä lopulta pystyny ajamaan edes yhtä lyhyttä lenkkiä pumppaamalla. Voi tosin riippua litkustakin. Ite kokeilin ihan perus Stania ja yritin myös Effetto Mariposalla luoda sellasta kalvoa sinne renkaan sisälle. Sulla tais olla orangen litkua? Se on mulla vielä kokeilematta. Viime talven ajoin niillä uusilla DD ISP:eillä ja ne toimi hyvin tupelessina. Nyt on wanhat taittuvat Piikkisiat mitkä sain kauheella työllä lopulta pitämään ku monta päivää makuutteli kyljillään ämpärin päällä, ravisteli ja pumppali välillä.

paaton
04.01.2025, 22.37
Orangea ja nyt karmeaa kaiken paikkaavaa silcan litkua. Tuo jää kiinni kuppiinkin jolla litkun renkaaseen kippaa.

Veikkaan että nyt on vaan paremmat litkut. Muistan itsekkin aiemmilta vuosilta niitä ajon jälkeen tulevia kuplaviiruja renkaan kyljissä. Nyt noita ei ole näkynyt.

Suiza
05.01.2025, 11.19
Uusi Piikkisika TLR edessä ja sisuri sisässä. Toissapäivänä -10 pakkasessa keulan ollessa hieman kankea vähensin painetta renkaasta ajossa. Hyvä oli ajaa, imi kaikki juuret ja kannot, pitokin huippua, näytti vain melko tyhjälle, ei pohjannut kuitenkaan. Kotona mittasin paineen, 0,6bar oli ollut. Lisäsin 0,8 baariin ja kävin eilen uuden lenkin, hyvin toimii sisurillakin noilla paineilla.

Marsusram
05.01.2025, 12.01
^Piikkisika TLR versioita on 2.1",2.25",2.6" ja2.8".
Mikä versio kyseessä? Noilla paineilla ero versioiden käyttäytymisessä voi olla selkeä.

Läskipyöräilijät tietävätkin että paineet pitää mitata ulkolämpötilassa. Alle 1bar paineet tippuvat pakkaseen mennessä tuntuvasti.

JohnnyBuzz
05.01.2025, 13.10
Uusi Piikkisika TLR edessä ja sisuri sisässä. Toissapäivänä -10 pakkasessa keulan ollessa hieman kankea vähensin painetta renkaasta ajossa. Hyvä oli ajaa, imi kaikki juuret ja kannot, pitokin huippua, näytti vain melko tyhjälle, ei pohjannut kuitenkaan. Kotona mittasin paineen, 0,6bar oli ollut. Lisäsin 0,8 baariin ja kävin eilen uuden lenkin, hyvin toimii sisurillakin noilla paineilla.

Ihan noin alhaisilla en oo tainnut kokeilla. Jossain ehkä yhden barin hujakoilla oon pitänyt eturengasta talvikeleillä. Takana sitten hieman enemmän. Ja nämä siis sisureilla.

Kiituri
06.01.2025, 10.02
Muistetaanpa että rengaspaineet pitäisi ilmoittaa suhteellisena kuski+pyörä painoon nähden. Muutenhan palstalla paineiden kertoilussa ei ole juuri mieltä.
Joku 60kg ja hiilikuitupörä versus sähköavusteinen ja 90kg kuski on aivan eri asia ja ero tarvittavissa paineissa on liki 1:2.

MPS
06.01.2025, 10.18
Muistetaanpa että rengaspaineet pitäisi ilmoittaa suhteellisena kuski+pyörä painoon nähden. Muutenhan palstalla paineiden kertoilussa ei ole juuri mieltä.
Joku 60kg ja hiilikuitupörä versus sähköavusteinen ja 90kg kuski on aivan eri asia ja ero tarvittavissa paineissa on liki 1:2.

Todellakin. Esimerkkinä käyttämäni Silcan laskurihan toki huomioi kaikki nämä. Tässä keskustelussa tosiaan tuppaa unohtumaan että on henkilöitä joilla oma paino+ pyörä + varusteet ovat alle 70kg tai sitten jollain pyöräretkeilijällä voi olla vaikkapa 120kg kokonaismassa.

Suiza
06.01.2025, 11.20
^Piikkisika TLR versioita on 2.1",2.25",2.6" ja2.8".
Mikä versio kyseessä? Noilla paineilla ero versioiden käyttäytymisessä voi olla selkeä.

Läskipyöräilijät tietävätkin että paineet pitää mitata ulkolämpötilassa. Alle 1bar paineet tippuvat pakkaseen mennessä tuntuvasti.

2,6" rengas, kuskin ja pyörän paino ajokunnossa yhteensä noin 105kg.
Paine mitattu -10C ilmassa ajon jälkeen +5 C tallissa. Renkaan sisäilman lämpötilaa ei mitattu, mutta arviolta -5 C.
Ilman vähentäminen mututuntumalla metsässä pudotti painetta hieman liikaa. Ei sattunut pumppu mukaan, joten oli 20km ajettava sillä mitä oli.
0,6 bar(- 5 C) on liian vähän, mutta 0,8 bar (+5 C ilma) toimi ok, ainakin noilla sileillä talvipoluilla -17 C pakkasessa.

JohnnyBuzz
06.01.2025, 12.04
Muistetaanpa että rengaspaineet pitäisi ilmoittaa suhteellisena kuski+pyörä painoon nähden. Muutenhan palstalla paineiden kertoilussa ei ole juuri mieltä.
Joku 60kg ja hiilikuitupörä versus sähköavusteinen ja 90kg kuski on aivan eri asia ja ero tarvittavissa paineissa on liki 1:2.

Itsellä painoa varusteiden ja pyörän kanssa noin 100 kg. Ja noin yhden barin paineilla edessä oon hienosti pärjännyt. Varmasti ollut sen allekin. Suizan esimerkin perusteella voisi ihan huoletta kokeilla hieman alempia myös jatkossa.

Bndit
06.01.2025, 17.54
Tänään katoin piikkisioista paineet heti lenkin jälkeen, edessä 0.89 bar ja takana 1.0. Kuski talvikamoilla ehkä joku 73kg ja pyörä 23kg. Hyvä oli vetää. Oli vähemmän juurakkoinen ja kivikkoinen lenkki kun kepussa eilen niin laskin siitä vähän paineita.

paaton
06.01.2025, 18.01
Joo noi paineet kuulostaa kyllä just hyvältä. Mulla oli eilen 1.2 ja 1.3 ja oli ihan kivireki ajaa ispeillä.

Suiza
07.01.2025, 11.51
Kai se nastarenkaankin kumilaatu kangistuu pakkasessa ja siten on hieman kantavampi, matalillakin paineilla.

markkut
10.01.2025, 09.04
Viime talven ajelin tubelessina (Griswold). Pari kertaa oli yön aikana paineet kadonneet ja litkusotku (Orange) lattialla. Täksi talveksi laitoin tubolitot, kun ei huvita iltapäivän kiireessä alkaa litkuiseen renkaaseen sisuria säätämään, jos tuo tapahtuisi työpäivän aikana. Työpaikan pyöräparkissa ei ole edes roskista, johon litkut voisi kipata. Ihan yhtä huonosti tuntuu rullaavan kuin tubelessinakin.

JackOja
10.01.2025, 09.22
Hassua, itsellä Griswold on mitä parhaiten tubelessina toimiva rengas.
Tarkka paineista, hakeeko maksimaalista pitoa (hirmuinen pito uudella 60TPI-versiolla) jääkeleillä vai ajeleeko paljaalla, jolloin laittaa painetta enempi ja rullaa kuin hirvi.
Itsellä jääkeleillä takana 2.1-2.2 bar ja rullailukeleillä 2.4-2.5 bar. Edessä aina 2.0.

Nastat on turhan pitkät kyllä ja (siksi?) kaatuilee ja irtoilee takakumista turhan helposti. Siksi myös pitoa löytyy.

markkut
10.01.2025, 09.29
Oli kummallakin kerralla sama takarengas. Edessä toimi ihan mainiosti. En tiedä, onko sitten maanantaikappale vai mikä. Oli muuten hyvä, että kerrankin jaksoin kaapia vanhat litkut pois ennen sisurointia. Oli yksi paksumpi köntsä, jonka alta paljastui pieni naula, jota en ollut edes huomannut. Eli sinänsä kyllä tubeless toimi ja ainakin yhden rengasrikon esti. :-)

stenu
10.01.2025, 10.11
Mulla oli ihan ensimmäisen tuotantoerän Griswoldit niin löysät vanteilla, että jos paineet laski yhtään alemmas, ne tipahti hyllyltä. Paineita ei voinut laskea edes niin alas kuin muuten olisi ollut ajamisen kannalta ideaalia. Silti pari kertaa blurppasivat lenkilläkin. Myin ne pois sisureiden kanssa käytettäväksi. Uudemmat ovat olleet sekä tubeless-helppoja että -luotettavia.

teemasa
12.01.2025, 19.51
Palataanpa suosittuun tubeless-aiheeseen... Asentelin eilen maasturiin (luomu, jäykkäperä) 29x2.6 TLR Piikkisiat litkuilla, ja päälle vielä pieni sisäänajolenkki auratuilla väylillä. Vanteelle nousivat helpommin kuin odotin. Venttiilin sielun irrottaminen ja normaali lattiapumppu riittivät vaikka mikää maailman tiukin reuna renkaassa ei tunnu olevan siitä päätellen, että vanteelle menivät ilman työkaluja käsin vääntämällä.

Noin tunnin lenkin aikana takarengas ehti tyhjentyä jo ihan reilusti, vaikka pumppaamaan ei tarvinnut pysähtyäkään ja tänä aamuna molemmista renkaista oli suurinpiirtein kaikki ilmat karanneet. Käyttääkö noita joku oikeasti ilman sisuria? Eli jos eivät ala pitämään niin kuinkahan todennäköisesti vaihtaminen uuteen samanlaiseen auttaa? Myös todellinen leveys oli pettymys, kun mitattuna 30mm sisäleveällä vanteella jäätiin selvästi alle 2,4 tuuman. Hintsusti harmittaa että ei tullut ostettua suoraan Wrathchildejä, joiden 27.5-kokoisesta versiosta on itsellä pelkkää hyvää sanottavaa.

teemasa
13.01.2025, 08.47
...näköjään ei olisi montaa sivua tarvinnut selata taaksepäin niin ainakin leveydestä löytyi tietoa. Vähän vaikuttaa siltä nyt parin päivän pumppailun ja pyörittelyn jälkeen, että ainakin näissä sioissa mitkä sain on vaan liian paljon löysää reunoissa jotta asettuisivat tarpeeksi tiukasti DT:n vanteita vasten. Tämän huomasi asennusvaiheessakin siitä, että pumpatessa rengas ei tavalliseen tapaan napsahtanut vannetta vasten, vaan ikäänkuin liukui paikalleen pikkuhiljaa paineen lisääntyessä.

Nyt ajaessa kiinnitin huomiota toiseenkin aiemmin mainittuun ominaisuuteen, eli renkaan korkeuteen. Suhteessa leveyteen korkeutta on enemmän kuin varmaan yhdessäkään toisessa ajamassani 29-renkaassa. Ilmatilaa siis on, mutta omaan makuun vähän väärään suuntaan.

petewow
14.01.2025, 11.14
Auton nastarenkaiden (suositeltu) käyttöikähän on 6 vuotta. Päteeköhän tämä myös pyörän nastarenkaisiin? Onko joku vaihtanut renkaat pelkästään iän perusteella?

marco1
14.01.2025, 12.17
Auton nastarenkaiden (suositeltu) käyttöikähän on 6 vuotta. Päteeköhän tämä myös pyörän nastarenkaisiin? Onko joku vaihtanut renkaat pelkästään iän perusteella?

Tuskin on vaihdettu iän perusteella mutta vanhuuttaan hajonneita renkaita joutuu kyllä vaihtamaan.

Tallissa on vielä 26” nastarenkaita joista vanhimmilla Nokian WXC -yksilöillä ikä lähentelee jo 20v, jäivät kauan sitten pois maastokäytöstä mutta koululainen niillä ajeli senkin jälkeen päivittäin kouluun 6v.
Olisivat varmaan jo hajonneet kyljistä asennuksissa mutta erillisillä talvikiekoilla pääsivät vähemmällä repimisellä.

markkut
14.01.2025, 16.07
Griswoldin kylkeen oli ilmestynyt ihan kunnon palkeenkieli, josta tubolito pullotti ulos. Vähän meinasin, josko laittaisi Continentalia tilalle. 38 mm Griswold on minun vanteilla työntömitalla mitattuna melkein 42 mm leveä. Tuo juuri ja juuri mahtuu meikäläisen pyörään täyspitkien lokarien kera. Uskaltaisikohan laittaa 42 mm Contin? Täällä porukka kai tyypillisesti saanut sen asennusleveydeksi jotain 40 mm lukemia.

Viriviri
14.01.2025, 19.27
Torilta löytyi uuden veroiset 120tpi 29x2.8 cake eaterit. Nyt on kyllä lerput kyljet renkaissa. Kellään kokemusta noista renkaista? Pysyykö hyllyllä pienillä paineilla ja pitääkö kyljet oikeasti litkua?
Vanhat evolution ispit olleet kyllä ylikylän renkaita. Eivät tipu hyllyltä, eikä litkua ala vuotaa lainkaan, vaikka ajelee alle barin paineilla niin että rengas jo pohjailee. Tuohon pojan orbeaan vaan mahtuu vähän leveämpääkin rengasta.
60TPI Tough versiot Cake Eaterista taasen ajaa Ispien ja Sikojen ohi 6-0 kylkien suhteen, eka kertaa tuli vastaan talvirengas mikä ei ole ihan täysi pierunkuori. Nopee pikatesti plussakelin lumipoluilla vasta alla ja toimi varsin mallikkaasti, kunnon jääränneissä kyllä odotan lipsumista vs. ISP/Piikkisika. Mutta positiiviset pikkulenkin kokemukset kyllä jäi muihin em. renkaisiin verrattain. Nippelitietona kuski+pyörä 140kg, edessä 1,4bar ja takana 1,6bar, eli ei taitu ihan heti alle.

paaton
14.01.2025, 20.38
No mutta sitten 120tpi versio on varmaankin pätevä, kun kuski ja pyörä painaa tasan 2x vähemmän.

Smo
14.01.2025, 20.50
Griswoldin kylkeen oli ilmestynyt ihan kunnon palkeenkieli, josta tubolito pullotti ulos. Vähän meinasin, josko laittaisi Continentalia tilalle. 38 mm Griswold on minun vanteilla työntömitalla mitattuna melkein 42 mm leveä. Tuo juuri ja juuri mahtuu meikäläisen pyörään täyspitkien lokarien kera. Uskaltaisikohan laittaa 42 mm Contin? Täällä porukka kai tyypillisesti saanut sen asennusleveydeksi jotain 40 mm lukemia.

Eikö noi Griswoldit oo ihan laaturenkaat, varmaan yrittäisin korjata ..


Tuskin on vaihdettu iän perusteella mutta vanhuuttaan hajonneita renkaita joutuu kyllä vaihtamaan.

Tallissa on vielä 26” nastarenkaita joista vanhimmilla Nokian WXC -yksilöillä ikä lähentelee jo 20v, jäivät kauan sitten pois maastokäytöstä mutta koululainen niillä ajeli senkin jälkeen päivittäin kouluun 6v.
Olisivat varmaan jo hajonneet kyljistä asennuksissa mutta erillisillä talvikiekoilla pääsivät vähemmällä repimisellä.

Mullakin on saman ikäluokan WXC:tä, vähän on nastat tylsyneet ja jostain poistuneet. Säästelin niitä aikoinaan maastokäyttöön ja kevliajelut hoitui sitten tyyliin W106 täysjäykässä, siinä kun oli kovempi ja kestävämpi kumiseos.
Ihan hyvin pärjäisi vielä jäärännipoluilla vaikka vähän luistaa kun luistot on kuitenkin ennustettavia ja hallittavia. Hyvin rullaava tuo muistikuvan mukaan oli.

Viriviri
15.01.2025, 10.42
No mutta sitten 120tpi versio on varmaankin pätevä, kun kuski ja pyörä painaa tasan 2x vähemmän.
Juurikin näin, jos ajelisin luomu jäykkäperällä alla olisi varmaan kapeammat TLR-Siat. Olen vaan vuosia ihmetellyt näitä nastarenkaiden ohkaisia kylkiä, 100g lisää kumia ja kangasta ei kuitenkaan vaakaa rikkoisi.

Sambolo
15.01.2025, 11.14
^Samaa mieltä, swalpen DD vaikuttaa kuitenkin ihan kohtalaiselta.

moukari
15.01.2025, 12.34
Toimiiko vaijerikylkinen Piikkisika hookless-vanteiden kanssa? Uusia kiekkoja rakentamassa.

Bndit
15.01.2025, 14.09
Maastopyöräpuolen renkailla on ihan sama onko hookless vai ei, ilmeisesti maantiehommissa vähän eri...? Mulla oli vanhat vaijeripiikkisiat hookless-vanteilla, niiden kanssa oli kaikenlaisia haaasteita, mutta en usko että johtui vanteiden rakenteesta...

markkut
16.01.2025, 15.46
Eikö noi Griswoldit oo ihan laaturenkaat, varmaan yrittäisin korjata ..

Mietin tuota, mutta ei ole ollenkaan tuttua hommaa. Itse asiassa on ensimmäinen kerta ikinä, kun minulla renkaan kyljessä reikä. Ompelu (virvelistä pätkän kuitusiimaa ajattelin ottaa), paikka sisäpuolelle ja ehkä jotain liimaa lisäksi, vai miten näitä korjataan?

Muoks: Pikainen vilkaisu Youtubeen ja ilmeisesti abaut noin se tapahtuu. Taidanpa kokeilla, kiitos rohkaisusta! Sisurikäytössä nuo nyt ovat, niin ei ole niin ei tarvitse ihan viimeisen päälle saada onnistumaan.

markkut
17.01.2025, 08.42
No, ei ollut kummoinen homma tuo ompelu ja paikkaaminen. Voisi ajatella tien poskessakin suorittavansa. Ajattelin, että varsinkin ompelu olisi ollut tuskaisempaa, mutta kumia on noissa kyljissä niin olematon määrä, että neula painuu tosi helposti läpi. Taidan lisätä tarpeet työkalupussukkaan. Nähtäväksi jää kuinka kestävä korjaus on.

brothersam
26.01.2025, 23.24
That`s right, 2.25” piikkisika is more like 2.4” than 2.25” :)

Pitääköhän tämä vielä paikkansa taittuvakylkisellä 29x2.25" leveällä Piikkisialla? Eli pystyisikö joku heittää 2.25" ja 2.6" leveiden TLR-kumien todelliset leveydet 30mm vanteella? Onko korkeudessa isoa eroa?

tinke77
27.01.2025, 08.11
Korkeutta en oo mitannut, mutta 2.6” on öbaut 63mm leveä, 30mm. vanteella.

Bndit
27.01.2025, 08.43
Pitääköhän tämä vielä paikkansa taittuvakylkisellä 29x2.25" leveällä Piikkisialla? Eli pystyisikö joku heittää 2.25" ja 2.6" leveiden TLR-kumien todelliset leveydet 30mm vanteella? Onko korkeudessa isoa eroa?
Hämmentävä lainaus, taitaa olla vanha kun en muista edes että olen kirjoittanut englanniksi. Ei mitään hakua 2.25” sta. 29 x 2.6” on enemmänkin 2.4”.

brothersam
27.01.2025, 11.26
Vuoden vanha oli toi teksti. Silloin oli juttua, että molemmat koot ois lähes samanlevyisiä mutta 2.6" vähän korkeampi. Mietin vaan, että vieläköhän pitää paikkansa nykytuotannolla.

hubba
01.02.2025, 19.30
Laitoin neuvojen vastaisesti kuitenkin 45mm gravdalit tubeleksena 30mm sisäleveälle vanteelle graveliin. Mielestäni renkaan käytös parani huomattavasti, kaarrepito parani oletettavasti koska suorempi kylki tukee paremmin sivunastoja ja vetely urissa väheni. Rengas tuntuu tukevammalta vaikka paineita on vähemmän. Tai voi olla että aiempi 20mm sisäleveys vaan oli liian vähän, leveys kasvoi vain noin 3mm.

T33mupa
23.02.2025, 17.14
Uuteen pyörään ei mahdukkaan speksien mukaan kuin 2.4 leveä nakki taakse, joten uutta piikkisikaa pitäisi ostaa. Onko 29x2.6 kohdalla sama kuin isomassa, eli leveys onkin oikeasti pienempi kuin ilmoitettu?

Bndit
23.02.2025, 17.18
Uuteen pyörään ei mahdukkaan speksien mukaan kuin 2.4 leveä nakki taakse, joten uutta piikkisikaa pitäisi ostaa. Onko 29x2.6 kohdalla sama kuin isomassa, eli leveys onkin oikeasti pienempi kuin ilmoitettu?
Ainakin mulla uusi 29x2.6” sika oli lähempänä 2.4”. Jossain mun postauksessa oli kuva siitä ja 27.5x2.6” joka oli lähempänä oikeaa mittaa.

tinke77
23.02.2025, 17.44
Korkeutta en oo mitannut, mutta 2.6” on öbaut 63mm leveä, 30mm. vanteella.

Näin minulla.

moukari
24.02.2025, 08.25
Pitääköhän tämä vielä paikkansa taittuvakylkisellä 29x2.25" leveällä Piikkisialla? Eli pystyisikö joku heittää 2.25" ja 2.6" leveiden TLR-kumien todelliset leveydet 30mm vanteella? Onko korkeudessa isoa eroa?

Uusi taittuva TLR-sika 2.25” koossa 30 mm vanteella oli 58 mm.

JeyJey
05.03.2025, 09.03
Onko kelllään mittaustuloskia 2.1":Sta piikkisiasta? Selainen olisi haaveissa (varmaan vasta ensi talveksi) Grizliin. i30 vanteet tällähetkellä alla, mutta kaikien kiekkojen mittaustulokset kiinnostaa. Tai vielä parempi, jos joku on Grizliin sellaista kokeillut.

Sotanorsu666
05.03.2025, 09.17
Onko kelllään mittaustuloskia 2.1":Sta piikkisiasta? Selainen olisi haaveissa (varmaan vasta ensi talveksi) Grizliin. i30 vanteet tällähetkellä alla, mutta kaikien kiekkojen mittaustulokset kiinnostaa. Tai vielä parempi, jos joku on Grizliin sellaista kokeillut.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/831997/Suomi-Tyres-WMC-53-622-Piikkisika-TLR-SL-nastarengas-29-x-2

Joo ne olikin 2.1". Verkkokaupan tilaushistoriasta löytyi vielä. Voin mitata tönärillä kun pääsen kotio. Ovat tpu-sisurin kanssa enven i25 kiekolla. Palaillaan tähän illalla.

Edit.. Iltapalailu:

Vähän alimittainen tuolla minun vanteella. Karvan yli 50mm. Ja reunanappulathan tuossa on silleen siksakkina, että tulevat ulos vuorotellen vasemmalta ja oikealta ja eivät ole mitkään kovin ulkonevat, joten olen aika varma tuon mahtuvan sinun pyörään.

JuissiS
08.03.2025, 17.51
Nyt on toinen talvi lopuillaan 42mm Continental Spike 240:llä. Rengas on itselleni miltei täydellinen mutta niin korkea, että satulaputken kohdalla lokasuojalle on vain 5 mmm tilaa. Kesärenkaana Pathfinder Pro 38mm ja sillä tilaa jää sentti. Olisikohan 35mm Spike 240 tai Suomi Tyres Routa 42-622 yhtään matalampi vai löytyisikö muita suosituksia?

izmo
09.03.2025, 00.26
Jotenkin semmonen "mutu" tuntuma että nastarenkaat on joutunut kovaan kulutustestiin asvaltti sepeli väylällä ja uudet nastarenkaat näyttää erittäin huonolta muutaman kuukauden ajon jälkeen. jäätä eikä lunta ole ollut koko talvena mutta sepeliä on paljon

pumpum
10.03.2025, 10.26
Nyt on toinen talvi lopuillaan 42mm Continental Spike 240:llä. Rengas on itselleni miltei täydellinen mutta niin korkea, että satulaputken kohdalla lokasuojalle on vain 5 mmm tilaa. Kesärenkaana Pathfinder Pro 38mm ja sillä tilaa jää sentti. Olisikohan 35mm Spike 240 tai Suomi Tyres Routa 42-622 yhtään matalampi vai löytyisikö muita suosituksia?

Ainakin 32mm Contact Spike 120 on myös korkea, taitaa olla koko malliston ominaisuus.

peruspertti
10.03.2025, 11.59
Jotenkin semmonen "mutu" tuntuma että nastarenkaat on joutunut kovaan kulutustestiin asvaltti sepeli väylällä ja uudet nastarenkaat näyttää erittäin huonolta muutaman kuukauden ajon jälkeen. jäätä eikä lunta ole ollut koko talvena mutta sepeliä on paljon

Sama tuntuma minullakin. Varsinkin takarengas (Ice Spiker pro) on kuin rotan syömä ja nastat sojottaa sinne tänne, ne jotka ovat vielä tallella

Bndit
10.03.2025, 12.16
Vaihdoin eilen Kahvat pois ja olin yllättynyt miten ne neljän talven työmatkojen jäljiltä oli vielä ajokunnossa. Nastat kyllä sojottaa jo vähän minne sattuu ja lamellit on jo kulahtanut, mutta eiköhän noilla viideskin talvi päivittäistä 20km talvityömatkaa sepelissä ajele.

izmo
11.03.2025, 22.14
Sama tuntuma minullakin. Varsinkin takarengas (Ice Spiker pro) on kuin rotan syömä ja nastat sojottaa sinne tänne, ne jotka ovat vielä tallella

Sama kumi takana... etukumi näyttää hyvältä

Leewi
12.03.2025, 11.53
Jotenkin semmonen "mutu" tuntuma että nastarenkaat on joutunut kovaan kulutustestiin asvaltti sepeli väylällä ja uudet nastarenkaat näyttää erittäin huonolta muutaman kuukauden ajon jälkeen. jäätä eikä lunta ole ollut koko talvena mutta sepeliä on paljon

Täällä hesassa meni nyt toinen talvi ilman nastoja, kun työssäkäynti ja asiointi pääosin pääväylillä. Ongelmatonta ja helppoa, eikä tarvi renkaita vaihdella.

Zykkel
12.03.2025, 13.33
Kampiapinan mielipide nastarenkaista. Suppea otos toki, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla juuri tuon tyyppisillä nastarenkailla paljon ajetaan. Itselläni on kokemusta Continental Contact Spike 240 nastaisista 42-622 koossa ja Schwalben Marathon Winter Plus 208 nastaisista 50-622 koossa. Itse pidän pääkaupunkiseudulle Schwalben renkaita omaan painavaan työ/asiointi sähkikseen parempana valintana. Syynä voi olla myös se, että conteja ei saa 50-622 kokoisina ja 42mm levyisetkin olivat 21mm sisälevyisillä vanteilla todellisuudessa 39-40mm leveät. Schwalbenkaan todellinen leveys noilla vanteilla ei ole 50mm, vaan 47-48mm.

Parhaat nastarenkaat polkupyörään? - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=L7sYCiHtnKQ)

Copilot
12.03.2025, 14.44
No mitä se niistä sanoi? Ei jaksa kattoa mitään diipadaapavideoita joista 10% asiaa.

hece
12.03.2025, 15.17
Kysy joltain tekoälyltä yhteenvetoa, mm. Microsoftilla on semmoisia.

YocceT
12.03.2025, 16.47
Videossa käsitellään parhaita nastarenkaita polkupyörään, erityisesti arki- ja lenkkeilykäyttöön. Esittelijä vertaa kolmea rengasta: Suomityres Routa, Schwalbe Marathon Winter ja Continental Contact Spike, ja jakaa omia kokemuksiaan niiden käytöstä eri talviolosuhteissa. Hän mainitsee, että nastarenkaat ovat hyödyllisiä liukkailla teillä, vaikka ne voivat olla raskaita ja epämukavia ajaa. Esittelijä suosittelee Schwalbe Marathon Winter -renkaita niiden hyvän pidon ja helpon asennuksen vuoksi, vaikka myös Routa- ja Continental-renkailla on omat etunsa ja haittansa. Yleisöltä saatujen kokemusten perusteella mielipiteet renkaista vaihtelevat, ja keskustelua aiheesta toivotaan jatkettavaksi.

YocceT
12.03.2025, 16.49
Työkaluina https://youtubetotranscript.com (https://youtubetotranscript.com/) ja https://app.recapiogpt.com/ (https://app.recapiogpt.com/en?utm_source=rohit&utm_medium=banner&utm_campaign=trial&utm_content=banner)

Fillarijeti
19.03.2025, 08.13
Sama tuntuma minullakin. Varsinkin takarengas (Ice Spiker pro) on kuin rotan syömä ja nastat sojottaa sinne tänne, ne jotka ovat vielä tallella

Ostin 2016 kevättalvella Prisman poistosta naurettavaan hintaan Suomessa valmistetun Continental Spike Claw renkaan. 240-nastaisia renkaita oli hyllyssä kaksi, ja olen katunut, etten nauranut molempien edestä. Se on ollut eturengaskäytössä siitä asti, vaikka parina viime vuotena olen liukkaimmilla keleillä sitä vältellyt.

Kaikki nastat ovat tallella, pääosin suorina, mutta ulkonemaltaan vähäisinä. Rengas muistuttaa ryhdiltään ysäri-Extremeä. Molempia yhdistää sama saattovaiheen ongelma eli nastan kannat tulevat kudoksesta läpi ja puhkaisevat sisärenkaan. Muutama nasta on tosiaan hieman kääntynyt sivulle päin, ja näiden kantojen kulmat jumputtavat ajossa sisärenkaaseen. CSC ei enää yllä vaatimiini luotettavuuskriteereihin. Keskirivien nastat poistettuna sitä voisi käyttää puhtaalla asfaltilla ajoon, mutta tällaista ajoa tulee ysärigravelilleni todella vähän. Seka-ajossa sepelöidyillä hiekkiksillä ja pyöräteillä nastareiät täyttyvät rakeilla? eikä kudos todellakaan vakuuta.

Harkinnassa on ollut Schwalben Marathon Winter Raceguard Plus 50-559 -renkaan hankkiminen. Onko kokemuksia kirjavasta tiekäytöstä? Voiko renkaan terminaalivaiheessa keskinakittaa? Onko muita alussa pitäviä ja lopussa kudoksille ajon mahdollistavia renkaita, jos SMWRP sellainen on?

?Ikäviä, mutta termi ei viittaa mihinkään elolliseen.

Taimo M.
24.03.2025, 16.47
Sama tuntuma minullakin. Varsinkin takarengas (Ice Spiker pro) on kuin rotan syömä ja nastat sojottaa sinne tänne, ne jotka ovat vielä tallella
Sama rengas täälläkin, toista talvea noilla ajan ja ei hyvältä näytä. Toki täällä keskisuomessa on minusta kyllä lunta ollut suht hyvin. Ilman lukkojarrutuksia ja jäällä suttailuja viime talven saldo oli
20kpl takasesta ja neljä etusesta irti. Nyt takarengas näyttää olevan muutamaa nastaa vaille kalju ja etusestakin on lähtenyt sen kymmenen nastaa keskeltä irti.

Benny
24.03.2025, 21.30
Oman kokemuksen mukaan kannattaa ajaa noi ice breikkerit asfaltilla hyvin sisään, niin pysyy nastat vähän paremmin kiinni.

korbendallas
27.03.2025, 15.00
Mitä nastarengasta suosittelette vaimon sähköpyörään? Nyt ISP:t ja vaihtoon menee kunhan loputkin nastat irtoaa. Helvetin tuskaiset saad avanteelle ja nastat ropissu tasaisesti irti vaikka oikeaoppisesti ajettu sisään asfaltilla. Toki kovaa käyttöäkin ollut.

Piikkisika vai mitä?

Bndit
27.03.2025, 15.22
Mitä nastarengasta suosittelette vaimon sähköpyörään? Nyt ISP:t ja vaihtoon menee kunhan loputkin nastat irtoaa. Helvetin tuskaiset saad avanteelle ja nastat ropissu tasaisesti irti vaikka oikeaoppisesti ajettu sisään asfaltilla. Toki kovaa käyttöäkin ollut.

Piikkisika vai mitä?
Maastopyörään Piikkisiat, hybridiin Kahvat.

korbendallas
16.04.2025, 13.42
Nyt odotellaan 27,5x2.25 Piikkisikoja alennukseen. Saa vinkata jos löytyy.

Eilen alkoi nastarenkaiden vaihto pois sähköpyörästä. Ennen kuin aloin hommiin niin huomasin et takarengas tyhjä (ISP:t takana ja edessä). Sisurissa ulkorenkaan puolella reikä. Tutkin ulkorenkaan todella tarkkaan enkä huomannut siinä mitään virheitä. Reikä ei ollut sivussa vaan ns. nastojen kohdilla.

Millähän selittynee? Harvoin tällaisia käy ja yleensä reiän aiheuttaja on todella selkeä. Mielestäni ulkorenkaan sisäpinta on virheetön, enkä löydä sieltä mitään terävää.