PDA

Näytä tavallinen näkymä : Nastarenkaat näin yleensä ottaen

Sivut : 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18

J T K
06.10.2009, 15.01
Poikkesin äsken paikalliseen moottorisaha & lypsykoneliikkeeseen (joka myy pyöriäkin), tarkoituksena tutkia nastarengastarjontaa korttelinkiertovehkeeseen. Joitakin vaihtoehtoja löytyi, myyjä ei osannut niistä sanoa oikein mitään kysyttäessä, muuta kuin että siinä ne on mitä on ja jotain on tulossa joskus....hiplasi jotakin Stihliä siinä kassan vieressä.

No, kattelin että yhdet Nokian Hakkis A10:t oli hyllyssä koossa 32x622 ja arvelin niiden olevan ihan soveliaat pyörätieajoon. Laskin mielessäni että nastoja olis 72kpl. No, kysäisin sitten hintaa ja myyjä urahti että 29e kpl.

Sanoin takasin että kun et kerta osannut sanoa edes nastojen määrää saati yhtään mitään muutakaan kysyttäessä niin maksan 20e/kpl. Äijä katteli hitaasti silmiin, ei puhunut edelleenkään mitään, hiplasi sitä Stihlin teräketjua - kunnes silmäkulmassa värähti hyväksynnän merkiksi.

Kaupat tuli :)

Eso
06.10.2009, 15.43
Tämä on kyllä kuin akateemikko Kaurismäen tuotannosta:)

t.j.k
06.10.2009, 18.04
Poikkesin äsken paikalliseen moottorisaha & lypsykoneliikkeeseen (joka myy pyöriäkin), )

Pyörä- ja pienkone? :)

Ja22o
06.10.2009, 18.29
Nokian Hakkapeliitat on olleet kyllä parhaita mitä olen käyttänyt (ainoat :D)

Nappulakenka
06.10.2009, 18.35
Nokian Hakkapeliitat on olleet kyllä parhaita mitä olen käyttänyt (ainoat :D)
Mikäs malli käytössä? :)

J T K
06.10.2009, 20.08
Pyörä- ja pienkone? :)

Jep :)

fsol77m
06.10.2009, 20.19
warmaan olen tähän topikkiin postannut jo aiempina vuosina mutta postataan nyt vielä että aivan loistavat pidoltaan ja rullaavuudeltaan on nokian wxc 300 eli nyky nimeltään hakka 300 -> http://www.suomityres.fi/sw300.html (2.2 wire versiot)

ensimmäisenä talvena aivan loistava pito ja vain muutama nasta lähti , seuraavana talvena takapäälle kun tulee enemmän massaa niin olivat nastat hieman enemmän painuneet kumin sisään niin vaihdoin takakumin eteen ja ex etukumin taakse ja ei mitään ongelmia koko talvena taaskaan (eikä muuten ainoatakaan puhkeamista edes tappaja sepelin takia) tällä kertaa nastoja lähti noin parikymmentä ja nekin etukumista joka oli jo sisään ajettu ja nyt kolmanteen talveen tänä vuonna positiivisin mielin odotellen :)

ps. noita löytyy todella harvasta suomalaisesta netti putiikista ja tuon takia kumin keskihinta on siinä 65-70€ kappale joten tietääkö joku paikkaa jossa nuo hakka3satkut olisivat esim 40-50e kpl ? tai halvempi ?

KariKalastaja
06.10.2009, 21.06
Noita wxc300 on moitittu siitä ettei niillä pääse lumessa mihinkään. Kaivautuvat lumeen ja alkavat "hakemaan" herkästi.
Mulla on ollu kolme talvea ajossa nokian freddie litet, tosi tyytyväinen ajo-ominaisuuksiin, pito lumella ja jäällä sekä etenemiskyky tosi hyvä. nastoja on irronnut kolmessa talvessa yhteensä kolme!
Toisina talvirenkaina on schwalbe ice spikerit. Pito niissäkin hyvää, mutta saisivat olla leveämmät ja kevyemmät. Nastat on mulla ainaki pysyny hyvin kiinni.

Fin-76
06.10.2009, 21.23
Noita wxc300 on moitittu siitä ettei niillä pääse lumessa mihinkään. Kaivautuvat lumeen ja alkavat "hakemaan" herkästi.
Mulla on ollu kolme talvea ajossa nokian freddie litet, tosi tyytyväinen ajo-ominaisuuksiin, pito lumella ja jäällä sekä etenemiskyky tosi hyvä. nastoja on irronnut kolmessa talvessa yhteensä kolme!
Toisina talvirenkaina on schwalbe ice spikerit. Pito niissäkin hyvää, mutta saisivat olla leveämmät ja kevyemmät. Nastat on mulla ainaki pysyny hyvin kiinni.
Freddy Litet on muuten hyvät, mutta nappulat repee irti turhan herkästi. Extreme toimii paaaaljon paremmin. Jos joku haluaa vaihtaa Extremet Freddy Liteihin, niin privaa vaan :D

Putkikameli
10.10.2009, 15.34
Minkälaisilla rengaspaineilla nastarengas toimii teistä parhaiten, vai onko eroa huomattavissa muussa kuin renkaan rullauksessa?

Teemu Kalvas
10.10.2009, 17.28
Minkälaisilla rengaspaineilla nastarengas toimii teistä parhaiten, vai onko eroa huomattavissa muussa kuin renkaan rullauksessa?

Pito heikkenee ja rullaavuus paranee kun paine nousee. Yleensä tulee säädettyä aika paljon olosuhteiden muuttuessa. En nyt osaa niin lukemia sanoa. 1,5-3,0 bar on varmaan vaihteluväli cyclossa. Olen kyllä aika kevyt.

higgins
10.10.2009, 20.50
Pito heikkenee ja rullaavuus paranee kun paine nousee. Yleensä tulee säädettyä aika paljon olosuhteiden muuttuessa. En nyt osaa niin lukemia sanoa. 1,5-3,0 bar on varmaan vaihteluväli cyclossa. Olen kyllä aika kevyt.

Pöh, alle viiden ei mennä, Higg

H. Moilanen
11.10.2009, 09.48
Pito heikkenee ja rullaavuus paranee kun paine nousee.

Maastopyörässä myös rullaavuus heikkenee kun painetta nostaa, koska renkaasta puuttuu yhtenäinen keskinappula. Sopiva paine maasturin nastakumiin (WXC300 tai Ice Spiker Pro) on omien empiiristen tutkimusten mukaan 2,5bar.

Nakili
12.10.2009, 12.47

Totta, ehkä just sen verran kaposet on, että eivät tahdo ainakaan mun mielestä kantaa kovin hyvin lumessa

Proj.nro
12.10.2009, 14.25
Kannattaako kierrättää etunastarengasta takarenkaaksi? Vai irtoaako nastat ja kumi homehtuu? :)

izmo
12.10.2009, 14.27
29" Nokian renkaasta on lähtenyt viikossa nastoja paljon... eturenkaasta vielä. ei varmaan oo nastat homehtuneet kiinni tai hapottuneet.

wege
12.10.2009, 18.57
Kannattaako kierrättää etunastarengasta takarenkaaksi? Vai irtoaako nastat ja kumi homehtuu? :)

Oman vanhan maasturin 26" hakka w106 (3v vanha) meni eukon takarenkaaksi ja vanha 26" hakka w240 (1v vanha) meni eukolle eturenkaaksi. W106:ssa on selkeästi halkeamia renkaan kyljessä ja päälläkin, mutta nastat ovat kaikki tallella. W240 on vielä erinomaisessa hapessa, saa nyt nähdä mitkä ovat ajokokemukset talven jälkeen. En tiedä vastasiko kysymykseen, haluttaisi sanoa että riippuu renkaista :)

Pete Pyörämies
12.10.2009, 19.12
Hyvä ajatus mielestäni. Itsellä käytössä Nokian W 240. Pito on kyllä hyvä, mutta rullaa raskaanpuoleisesti. Kaarreajossa ihan jees, ei tosin mikään ihmeidentekijä :) Pintakuvio on karkea, on käynyt mielessä, että W-106 saattaisi olla miellyttävämpi jos ajaa paljon talvella.

Hyötypolkija
14.10.2009, 21.53
Hyvä ajatus mielestäni. Itsellä käytössä Nokian W 240. Pito on kyllä hyvä, mutta rullaa raskaanpuoleisesti. Kaarreajossa ihan jees, ei tosin mikään ihmeidentekijä :) Pintakuvio on karkea, on käynyt mielessä, että W-106 saattaisi olla miellyttävämpi jos ajaa paljon talvella.

Itsellä ei ole kokemusta W240:stä, mutta ulkonäköönsä nähden W106 on yllättävän epämukava jyristin ja rullaavuuskaan ei ole kovin kummoinen. Eli en tiedä kannattaako noiden mukavuustekijöiden vuoksi vaihtaa, kun voi parantua yllättävän vähän. Pito rauhallisessa ajossa(ei kanttailua) jäällä on 106:ssa hyvä, mutta lumella ei ole kummoinen.

Niin ja ankerias 106 on niin lumella kuin asfaltin urissakin.

Loortti
15.10.2009, 08.50
W106 kanssa tuli turun keskustassa ja lähialueilla seikkailtua yks talvi ja toista ei tule. Urissa lähti niin komeasti välillä vetelemään,että useasti kävi jalat maassa ja pulssi taivaissa. Lähes kaikki nastat olivat myös "revenneet" tai ainakin taittuneet komiasti sivulle.

Saksasta saapuivat juuri Schwalbe ice spiker prot eturenkaiksi ja taakse ice spiker 304:set minulle ja tyttöystävälleni.

Itseä ei rullaavuus juuri kiinnosta lyhyillä matkoilla, vaan hyvä pito ja turvallinen matkanteko. Renkailla tulee myös välillä käytyä maastossa, joten piti soveltua siihen myös. Ainakin nastojen määrä on yli 3x siitä mitä aiemmin :)

Käyttökokemuksia tulee hetken kuluttua, kun ekaksi saadaan lunta ja jäätä = turussa loskasorapaskaa.

ToniR
15.10.2009, 12.13
Minkälaisilla paineilla olette ajelleet noilla Ice Spiker 304:lla?
Ko. kumit tuli pyöräytettyä vanteille ja nyt vaan odotellaan lunta ja jäätä.

makkeli
15.10.2009, 12.47
Minkälaisilla paineilla olette ajelleet noilla Ice Spiker 304:lla?
Ko. kumit tuli pyöräytettyä vanteille ja nyt vaan odotellaan lunta ja jäätä.

Muistaakseni sisällä 20 asteessa laittanut 2.4bar. Ulkona sitten paineet olleet 2.0-2.2 bar. Sopivasti kun joustaa jäykkäperän alla, on ollut itselle sopiva, muuten ollut liian kovaa menoa verrattuna high volume kesäkumeihin.

oka
15.10.2009, 19.24
Onkos W106:sta mihinkään jos ajaa tasaisella, jäisellä asvaltilla? Ajattelin siis lumi- sohjo- ja jääura-ajot suorittaa maasturilla, jossa jytkymmät nastarenkaat ja 106:set työmatkakulkineeseen alle.

kaiveli
16.10.2009, 18.11
Missäs vaiheessa extreme 296 on vaihtunut 294 malliksi? Kuvio on ainakin erilainen, liekkö eroa rullaavuudessa verrattuna vanhaan? Itse ostin viisi vuotta sitten nuo extremet ja kilometrejä ei montaa sataa ole tullut, jokohan niihin sais käytön jälkiä tänä talvena aikaseks.:o

Hyötypolkija
16.10.2009, 20.29
Onkos W106:sta mihinkään jos ajaa tasaisella, jäisellä asvaltilla?

Mielestäni nimenomaan tuossa se on, sanotaan nyt erittäin ok! Varmaan noilla useampinastaisilla saa alhaisilla paineilla paremman pidon tuossakin, mutta normipaineilla tuskin on mitään käytännön eroa rauhallisessa etenemisessä.

Ja kyllä se nyt kesikset kevyesti voittaa! :D

higgins
17.10.2009, 00.53
Onkos W106:sta mihinkään jos ajaa tasaisella, jäisellä asvaltilla?

Joo tohon hommaan paremmat kuin 240:t. Marathonit 35 millisinä kanssa ok, Higg

kanttiinin tollo
17.10.2009, 09.54
Missäs vaiheessa extreme 296 on vaihtunut 294 malliksi? Kuvio on ainakin erilainen, liekkö eroa rullaavuudessa verrattuna vanhaan? Itse ostin viisi vuotta sitten nuo extremet ja kilometrejä ei montaa sataa ole tullut, jokohan niihin sais käytön jälkiä tänä talvena aikaseks.:o

294:ssä on painoa vähemmän, pehmeämpi kumiseos jne. 296 oli se ikuinen talvirengas, jota ei rikki saanut pahoinpitelemälläkään, uusi versio on nykysuuntauksen mukainen eli kuluu loppuun yhtä nopeasti/hitaasti kuin muutkin, nappulat repeilee kivikossa yms...

Ylva Hubatsa
17.10.2009, 10.05
296 oli huonommat/tylpät nastat, 294:ssa on vissiin sama nasta kuin wxc300:ssa. Ainakin näin omista käytetyistä renkahista nopeasti katottuna.
296 on ihan onneton jääkelillä verrattuna 3-sataseen ja 29neloseen.

kanttiinin tollo
17.10.2009, 10.13
Min en itse asiassa ole huomannut mitään eroa toimivuuden suhteen tylppien ja terävien nastojen kanssa silloin kun rengas on uusi. Vasta kun ne nastojen kärjet kuluu asfaltilla pyöreiksi on alunperin terävä nasta ehkä hiukan pitävämpi. Olettaen, etteivät nastat uppoa renkaaseen kokonaan. Sitten kun otetaan verrokiksi alkuperäinen Freddie DH, alkaa eroja löytymään.

wankel
19.10.2009, 11.33
Löytyykös kokemuksia tuosta extreme 120 mallista, onko tuolla maastoon menemistä vai onko lähinnä nappulaisempi malli työmatkoille?

jonuz
19.10.2009, 16.18
Tarvitsisin nastarenkaat maastoajeluihin enkä itse niistä hirveästi tiedä, joten ajattelin kysyä minkälaiset kumit kannattaisi hankkia. Itse olen katsellut extreme 294:sta ja hakka 300:sta. Hinta enintään 100 e kpl

ZZZ
19.10.2009, 22.06
Saksasta saapuivat juuri Schwalbe ice spiker prot eturenkaiksi ja taakse ice spiker 304:set

Mikä on hyvä nettikauppa saksassa Schwalbejen tilaamiseen?

ristoh
19.10.2009, 22.22
http://www.fillari-lehti.fi/perus/linkit/linkkisivu.asp#Saksa

tuolla muutama vaihtoehto paremmuudesta en tiedä

t-man
19.10.2009, 22.25
Tarvitsisin nastarenkaat maastoajeluihin enkä itse niistä hirveästi tiedä, joten ajattelin kysyä minkälaiset kumit kannattaisi hankkia. Itse olen katsellut extreme 294:sta ja hakka 300:sta. Hinta enintään 100 e kpl

tuolta:

http://www.bike-discount.de/shop/a6411/ice-spiker-pro-21-361-spikes.html

tai täältä:

http://www.bike-components.de/products/info/p16982_Ice-Spiker-Pro-Evo-361-Spikes-Faltreifen-Modell-2010.html

Aina on gummit tulleet perille molemmista puljuista :)

jaa niin, tarkoittikohan tripla-zeta nastoja? no mut saa niitä metallittomiakin kumeksia molemmista

nimenion
20.10.2009, 16.33
Hei.
Minulle tarjottiin 240-nastaisia Bigfootiin (jolloin rengaskoko ei olisi enää 29, mutta minua se ei haittaa)...
Löytyykö tarjoukselle kannatusta?
Ajo olisi ihan arkiajoa paikasta toiseen, oikeastaan kevyttä ulkoilua omaksi iloksi.
Kiitos kommenteista!

p bonk
20.10.2009, 16.45
Mikähän on rengasleveys? Kevyttä ulkoiluajoa noilla tuskin tulee, kun rengas rullaa niin huonosti.

nimenion
20.10.2009, 23.22
Kenda Khan 29 x 2.10.
on alkuperäinen, http://www.korsonpyorahuolto.com/product_info.php?products_id=158 tuon kaltainen 40-662 lienee se, mitä tarjottiin. Bigfoot on muutenkin niin raskas, ettei mitään veliä, mutta pysyn mieluusti pystyssä!

p bonk
21.10.2009, 10.55
40-millinen Suomityresin hakka240 riittää teillä ja ehkä kovilla poluilla (sellaiset oli aikanaan cyclocrossissa), mutta muualle en niillä lähtisi. Sitten on vielä extreme 294:t,jotka lienevät paremmat. Jos aiot ajaa vain kevyen liikenteen väylillä tms. voisi Schwalben Marathon winter 42-millisenä olla hyvä.

nimenion
21.10.2009, 11.16
Kiitos, tiet ja kovat polut ovat varmaan pääkohde.

Retzi
26.10.2009, 07.36
Nastarengasta maastoon hakusessa... Onko kellään kokemusta kummastakin renkaasta Ice Spiker Pro:sta ja Nokian 300:sta (vanha malli)?

Palstaa lukiessa olisin havaitsevani, että näitä kahta suositellaan maastorymistelyyn. Kumpikin on samaa hintaluokkaa, mutta onko kukaan ajanut kummallakin, jolloin osaisi kertoa enemmän kokemuksistaan?

greenman
26.10.2009, 08.05
Mulla on melempia. Aika samanlaiset renkaat kyseessä. Ice Spiker ehkä aavistuksen vakaampi lumessa.

Tilde
26.10.2009, 09.46
Mulla on melempia. Aika samanlaiset renkaat kyseessä. Ice Spiker ehkä aavistuksen vakaampi lumessa.

Sulla taitaa greenman olla myös Freddies lite-versiota, miten vertaisit sitä näihin kahteen? Rullaavuus varmasti huonompi, mutta kulkee kaikilla keleillä ilmeisesti melko suoraan, ja mitäs muuta...?

greenman
26.10.2009, 10.10
Joo, semmoset löytyy kanssa. Rullaavuus on tiellä huonompi, mutta lumessa ei rullaavuurella ole juuri merkitystä. Ne painaa tietty kilon, mutta ei silläkään ole hangessa merkitystä.

Pito ja hallittavuus sen sijaan ovat ihan eri tasolla. Irtolumessa ja umpihangessa Litet on huomattavasti paremmat (=nopeammat). Extremet ja WXC:t jää sutimaan ja hakemaan selvästi helpommin.

Ainoiksi nastarenkaiksi en ehkä suosittelisi ainakaan eteläsuomen talveen. Ne kelit, joissa noista on oikeasti iloa on nykyään aika harvassa. Mutta, jos käytössä on useampi maastopyörä tai kiekkopari (tai jos asuu lumisella seudulla), niin suosittelen.

A.B.
26.10.2009, 11.15
Itselläni on myös edessä nastorenkaiden hankinta, tosin hybridiini. Maasturissa on alla Nokian 294 Extreme 29, joihin olen ollut erttäin tyytyväinen http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif

Mutta tuollaiset nakit ei vaan mahdu pyörimään hybridissä, valitettavasti... Mutta kummalla seuraavista pääsisin mahdollisimman lähelle samaa suorituskykyä pitoa preferoiden siis:
Nokian Hakkapeliitta W240 (http://www.suomityres.fi/w240.html)
vai
Schwalbe Marathon winter (http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/specials/produkt/?ID_Einsatzbereich=10&ID_Produktgruppe=45&ID_Produkt=139&ID_Artikel=79&info=1)?

p bonk
26.10.2009, 11.43
Jos pitää saada maksimipito loskassa ja muutenkin, niin sitten 240. Marathon Winterillä on taipumus kiemurteluun epätasaisella alustalla, 240 menee suorempaan. Rullausominaisuudet yllättäen toisin päin. Tänne etelään molempia kokeilleena on cc:ssa alla Marathon Winter. Puurokelit ajan maasturilla.

kervelo
26.10.2009, 12.56
On jo varmaan ketjussa mainittukin, mutta kerrataan: Continentalin Nordic Spike on hyvin lähellä Nokian Hakkapeliittaa. Hinta on kuitenkin jonkin verran halvempi, esim.Bike24 (http://www.bike24.de/1.php?content=8;navigation=1;product=3939;group=72 ;page=1;pid=105;menuid1=2;menuid2=103;mid=0;pgc=45 4) myy alle kolmen kympin.

greenman
26.10.2009, 13.54
On jo varmaan ketjussa mainittukin, mutta kerrataan: Continentalin Nordic Spike on hyvin lähellä Nokian Hakkapeliittaa. Hinta on kuitenkin jonkin verran halvempi, esim.Bike24 (http://www.bike24.de/1.php?content=8;navigation=1;product=3939;group=72 ;page=1;pid=105;menuid1=2;menuid2=103;mid=0;pgc=45 4) myy alle kolmen kympin.

Niistäkin on kokemusta. Rullaavat tiheän keskikuvion ansiosta mielestäni paremmin kuin nokialaiset. Muistaakseni "nokia" valmistaa nuo kumit Contille.

Loortti
26.10.2009, 19.07
Ensikokemukset märällä asfaltilla Shwalbe Ice Spiker Pro edessä ja takana 304 mallista. Rullaavuus yllätti positiivisesti kun painetta +3 bar.
TODELLA miehekäs rutina lähtee ko laittaa asfaltilla menee, et kyllä käänty ihmisten päät ;)

Tänään kuitenkin matka jatkuu vielä kesärenkailla, kun kerran talvea vielä täällä turussa näy. Lyhyessä työmatkassa kiinnostaa eniten turvallinen matkanteko kelissä kun kelissä joka on turussa loskapaska jäätä. Kerron talvikokemukset sitten tammikuussa kun varmaan tulee ensimmäinen todellinen lumijää keli :D

Uskoisi ainakin hintalaatusuhteen olevan kohdallaan ja metsään on myös mentävä ku kunnon talvi tulee ja routa iskee!

Kurtz
26.10.2009, 22.03
40-millinen Suomityresin hakka240 riittää teillä ja ehkä kovilla poluilla (sellaiset oli aikanaan cyclocrossissa), mutta muualle en niillä lähtisi. Sitten on vielä extreme 294:t,jotka lienevät paremmat.

Senverran nousee syke noilla 240:llä, etten varmaan pystyisi ajamaan 294:lla ollenkaan alle 160 sykkeellä, jos suhteessa nousee samoin.

p bonk
27.10.2009, 12.24
Mulla on tuolla varastossa sellaset odottamassa maastosinkulaa varten. Saa nähdä miten äijän käy niiden kanssa.

nimenion
27.10.2009, 17.59

Niin... 240-nastaisena hinta nousee Continentalilla parilta 67,66 euroon, sitten postikuluja 15 € niin ollaan hinnassa 82,66 €.

Nokian 240 Bikeshopissa 93 € postikuluinensa.

alli
27.10.2009, 18.58
Niin... 240-nastaisena hinta nousee Continentalilla parilta 67,66 euroon, sitten postikuluja 15 € niin ollaan hinnassa 82,66 €.

Nokian 240 Bikeshopissa 93 € postikuluinensa.

Osta Marathon Winter bike-components.de:ltä, hinta 70 euroa parilta postikuluineen, kun maksat ennakkomaksulla Nordean tilille.

Itsellä ei näistä vielä kokemusta, mutta tuolla Nokian 240:lla kolme talvea ajaneena halusin kokeilla jotain muuta.

Retzi
28.10.2009, 07.37

Kiitti kommenteista. Ei taida olla paljon eroa, eli nyt pitää vaan kartoittaa kummankin tarjonta ja laittaa sitten tilaukseen....:D

beadant
28.10.2009, 09.06
Hankin hybridiin 35-622 Marathon Winterit saksanmarketista http://www.bike-x-perts.com/en hintaan 59,90e pari + 15e toimitus. Tähän astiset kokemukset Oulun ensijäillä enemmän kuin positiiviset, saa sitten nähdä minkälaisiksi heittäytyvät kun saadaan parempi talvi päälle.

Tilde
28.10.2009, 09.51
Joo, semmoset löytyy kanssa. Rullaavuus on tiellä huonompi, mutta lumessa ei rullaavuurella ole juuri merkitystä. Ne painaa tietty kilon, mutta ei silläkään ole hangessa merkitystä.

Pito ja hallittavuus sen sijaan ovat ihan eri tasolla. Irtolumessa ja umpihangessa Litet on huomattavasti paremmat (=nopeammat). Extremet ja WXC:t jää sutimaan ja hakemaan selvästi helpommin.

Ainoiksi nastarenkaiksi en ehkä suosittelisi ainakaan eteläsuomen talveen. Ne kelit, joissa noista on oikeasti iloa on nykyään aika harvassa. Mutta, jos käytössä on useampi maastopyörä tai kiekkopari (tai jos asuu lumisella seudulla), niin suosittelen.
Maastokäyttöön pääasiassa niitä(Freddies Litejä) meinasin, cc:llä menee työmatkat jne. ja maasturilla tiellä ajoa on vaan siirtymien puolesta, mutta onhan tässä vielä aikaa lumikeleihin..

karne
29.10.2009, 14.30
Neuvoa kaipaan. Vähän kiire...

Kaupassa tarjolla fitness-pyörääni 28"

1) Nokian Hakkapeliitta w240 40-622
2) Schwalbe Marathon Winter 35-622

Kummat otan? Ajo pääasiassa tavallisilla talvisilla pyöräteillä/autoteillä. Ei kokemusta nastoista.

greenman
29.10.2009, 14.42
Marathonit on mukavammat ajaa. (varma tieto)

Nokialaisissa saattaa olla parempi pito lumessa/loskassa. (Spekulaatio)

xcakke
29.10.2009, 15.06
Neuvoa kaipaan. Vähän kiire...

Kaupassa tarjolla fitness-pyörääni 28"

1) Nokian Hakkapeliitta w240 40-622
2) Schwalbe Marathon Winter 35-622

Kummat otan? Ajo pääasiassa tavallisilla talvisilla pyöräteillä/autoteillä. Ei kokemusta nastoista.
Jos on tarve ajaa joku kilsan parin työmatka säässä kuin säässä, niin Nokian W240, muuten melkeinpä Schwalbet. Schwalbet rullaa todella paljon paremmin kuin W240, eli lenkkikäytössä ja pidemmillä matkoilla ovat huomattavasti mukavammat. Lumipöperössä Schwalben matalampi kuvio on nopeammin pulassa kuin W240, jossa on korkeampi ja karkeampi kuvio. Schwalbessa on pehmeämpi kumi, joten se kuluu hiekoitussepelillä ajettaessa Nokialaista nopeammin, ja on myös hieman W240:stä alttiimpi rengasrikoille. Itse en tosin ole kumpaakaan saanut vielä puhki, mutta Schwalbella on kilsoja huomattavasti Nokialaisia vähemmän.

E.T.
01.11.2009, 22.03
Edellinen puhuu täyttä asiaa. Eturenkaana Schwalbe menee yhden talven mutta rengasrikkoja voi tulla. Taakse en moista pistäisi. Tänään oli Contin nastakumi ekaa kertaa alla ja selvästi schwalbee tönkömpi. Toivottavasti edes kestää...

Loortti
02.11.2009, 15.24

Itse tilasin Bike Discountista. Pro oli jotain 53 € kpl ja 304 oli 35 € kpl about. Tilaus saapui noin 1½ viikon sisällä perille ja kaikki kunnossa.

lansive
02.11.2009, 17.44
Löysin mtbr:stä yhdestä arvostelusta maininnan, että Ice Spiker Prota olisi onnistuneesti käytetty ilman sisuria Stanin kitillä. Onko kukaan kotimaassa rohjennut kokeilla?

LJS
02.11.2009, 19.14
Löysin mtbr:stä yhdestä arvostelusta maininnan, että Ice Spiker Prota olisi onnistuneesti käytetty ilman sisuria Stanin kitillä. Onko kukaan kotimaassa rohjennut kokeilla?
Ajoin viimetalven stanitetuilla Ice Spiker Proilla ilman isompia ongelmia. Tiivistyi ekalla yrityksellä ja piti ilmat ihan hyvin. Sama homma taas tulevana talvena:).

lansive
02.11.2009, 19.24
Ajoin viimetalven stanitetuilla Ice Spiker Proilla ilman isompia ongelmia. Tiivistyi ekalla yrityksellä ja piti ilmat ihan hyvin. Sama homma taas tulevana talvena:).

:eek::eek: Kyllä näköjään tällä kylällä kaikki tiedetään. Eihän sitä tarttis foorumiakaan enää mihinkään jos törmättäisiin useammin.:D Pitää varmaan laittaa tilaukseen tuollaisen gummit.

Juide
02.11.2009, 22.39
Oon miettiny tuota tubeless-nasta -asiaa jo jonku aikaa, mutta kertokaas mitä etua nastagummilla saavutetaan sisäkumittomuudesta? Nastoissahan käytännössä joutuu pitämään sen 3 bar ilmaa että nasta puree edes jotenkin? Vai ootteko oikeasti pitäny paineina jotain kahta baria tai alle? Lisäksi nastakumit ei muutenkaan rullaa mihinkään, joten sama olla se sisäkumi...

Mika Hollström
02.11.2009, 22.45

Minulla oli viime talven Ice Spiker Prot stanitettuna. Vanteelle nousu oli ensin hiukan hankalaa, mutta kun toisessa renkaassa kieritin litkua renkaan sisälle hiukan pidemmän aikaa ja vasta vartin päästä laitoin ilmaa, tiivistyi rengas hyvin. Pari päivää oli pientä ilmavuotoa, mutta lopputalven ajelin yhdellä välipumppauksella.

Oikein hyvät kokemukset renkaasta. Ainut miinus on äänekkyys asfaltilla, mutta nastat pitivät teränsä, vaikka talvi olikin vähäluminen ja asfalttiajoa oli enemmän, kuin normaalisti.

Vanteena minulla on Mavic XM 819 Disc.

Mika Hollström
02.11.2009, 22.50
Oon miettiny tuota tubeless-nasta -asiaa jo jonku aikaa, mutta kertokaas mitä etua nastagummilla saavutetaan sisäkumittomuudesta? Nastoissahan käytännössä joutuu pitämään sen 3 bar ilmaa että nasta puree edes jotenkin? Vai ootteko oikeasti pitäny paineina jotain kahta baria tai alle? Lisäksi nastakumit ei muutenkaan rullaa mihinkään, joten sama olla se sisäkumi...

Nastarengaskin rullaa paremmin ilman sisäkumia. Painetta oli noin 2,5. Kokeilin, kun oli UST-vanne ja hommasin Ice Spiker Prot vuosi sitten. Muina talvina olen ajellut sisärenkaisilla nastarenkailla, vaikka UST-vanne olikin.

nimenion
04.11.2009, 15.03
Nastarenkaiksi valiutui nyt sitten extreme 294, eli nastoja riittää, ja ropinaa ajossa. Lumettomana aikana pantiin paineita 6 ilmakehää, lasketaan sitten jos tulee muhjua tielle.

... asentaja sanoi, että ensin kovat paineet että asettuu paikalleen. Jos jollakulla on varmaa vastakkaista tietoa, niin mikä ettei.

Ei hassumpaa: nastarenkaat alle tänään. Saman tien lumisade! :-)

Timppa H
04.11.2009, 16.16
Nastarenkaiksi valiutui nyt sitten extreme 294, eli anstoja riittää, ja ropinaa ajossa. Lumettomana aikana pantiin paineita 6 ilmakehää, lasketaan sitten jos tulee muhjua tielle.

Näyttäis olevan max paineet tuolle 4,5 bar.

Risto Koivunen
05.11.2009, 16.51
Sen verran lunta tänään että päätin juuri mennä vaihtamaan W106:set alle.

Vanhempi renkaista oli palvellut jo 6,5 talvea mutta näytti ulkoisesti ihan ehjältä. Muutamia nastoja näytti kyllä tippuneen matkan varrelle. Pumpatessa kuitenkin alkoi sisäkumi tulla yhdestä kohtaa reunasta läpi sen verta pahan näköisesti, että täytyi todeta tämän kumin päivien olevan loppuun luetut. Pitkään tuo oli kyllä kestänyt.

Täytynee käydä hakemassa uusi kumi tilalle. Vanhan voikin sitten jo purkaa vara-nastoiksi.

nimenion
05.11.2009, 21.38
Ajaako kukaan talviajonsa kitkarenkailla?

Iglumies
05.11.2009, 21.50
Mikä on kitkarengas?
Itse ajelen jääkelejä lukuunottamatta 2,3" NBX:illä ja Gazzaloddeilla.
Ja jääkeleille on Freddie`s litet.

Risto Koivunen
05.11.2009, 22.02

Kuulemma ainakin sellaiset raukat joilla ei ole varaa polkupyörään, vaan joutuvat ahtaalla peltikotterolla ajelemaan pitkin ruuhkaisia teitä.

Kyllä se on hienoa posottaa tilavalla pyörätiellä nastarenkailla, kun viereisellä kehätiellä ei iltapäiväruuhka liiku mihinkään.

VPR
05.11.2009, 23.13
Tänään oli kotimatkalla vähän hankalaa 32mm Marathon Supremeilla 6 barin paineilla (uppoo sohjoon ja kääntäessä luistaa), jos tämmönen keli jatkuu pitänee hakea 35mm Marathon Winterit Cycle Centeristä.

nimenion
06.11.2009, 01.10
Kuulemma ainakin sellaiset raukat joilla ei ole varaa polkupyörään, vaan joutuvat ahtaalla peltikotterolla ajelemaan pitkin ruuhkaisia teitä.

Kyllä se on hienoa posottaa tilavalla pyörätiellä nastarenkailla, kun viereisellä kehätiellä ei iltapäiväruuhka liiku mihinkään.

hehehehe, Ristoooooo, tarkoitin lähinnä näitä

http://www.suomityres.com/fi/rpw.html

Smo
06.11.2009, 01.38
Nastarenkaiksi valiutui nyt sitten extreme 294, eli nastoja riittää, ja ropinaa ajossa. Lumettomana aikana pantiin paineita 6 ilmakehää, lasketaan sitten jos tulee muhjua tielle.

... asentaja sanoi, että ensin kovat paineet että asettuu paikalleen. Jos jollakulla on varmaa vastakkaista tietoa, niin mikä ettei.

Ei hassumpaa: nastarenkaat alle tänään. Saman tien lumisade! :-)

Ainakin ennen oli suosituksena ajella ekat sata kilsaa tms asvaltilla tai muuten kovalla alustalla pehmeillä paineilla (itellä tais olla WXC300:sessa edessä 1.x ja takana alle 2 tai jotain sinne päin) että nastat painuisivat renkaan runkoon. Eivät sitten irtoile niin helposti kivikossa ja juurakossa rymytessä.

Timppa H
06.11.2009, 11.01

Rengasvalmistajan sivuilta http://www.suomityres.com/specs_fi.htm

Ja renkaita asentaessa saattaa joutua vähän nostamaan paineita, että nousee vanteelle (= "asettuu paikalleen"??).

nimenion
06.11.2009, 11.43
Kyselin Suomen Rengastehtaalta ja sain linkin talviajoon. http://www.icebike.org/Equipment/rims.htm

Paineissa näyttää olevan niin paljon muuttujia, että kokemus ja rengasvalmistajien suositukset lienevät hyvä ohjenuora. Alhaisissa paineissa myös vanteen leveys.

"Maastossa kannattaa käyttää mahdollisimman alhaisia paineita paremman pidon ja ajomukavuuden takia ja kadulla korkeampia paineita paremman rullaavuuden takia jne. Sopivat paineet löytyy kokeilemalla esim. Maastossa 2,5 bar ja maantiellä 3,5 bar.

Pehmeällä lumella käytetään jopa alle 1 bar paineita, jos reitti on tasainen ja vanne on riittävän leveä. Tässä tapauksessa rengas pitää liimata vanteelle toiselta reunalta, jottei se pääse pyörähtämään vanteella."

Lainaus saamastani vastauksesta.

freerider70
06.11.2009, 12.12
Rengasvalmistajan sivuilta http://www.suomityres.com/specs_fi.htm

Ja renkaita asentaessa saattaa joutua vähän nostamaan paineita, että nousee vanteelle (= "asettuu paikalleen"??).

Juu, kyllä itse vedin tuon 4,5 bar hakkapeliitta 240 gumeksiin joka taulukossa näkyy olevankin maximi, samat paineet myös kesärenkailla. Eka työreissu takana noilla ja vaikka ne ei tietenkään kesää tee niin pitoa oli ihan mukavasti, pidon irtoaminen tapahtuu aika tasaisesti joten ylläreitä ei tälle keikalle sattunut. Raskaammathan nuo toki oli polkea kuin kesänakit mutta ei toisaalta yllättänyt. Betonireidet talven jälkeen....

Retzi
06.11.2009, 13.11
Schwalben sivuilla on oheinen maininta Ice Spiker Pro:lle

Tires need to be run-in for 25 miles / 40 km on hard-top road to ensure spikes are permanently fixed. Avoid rapid acceleration and braking during this period.

Tosin siellä ei ole mainintaa kuin kovilla paineilla sisäänajo tulee tehdä...

Risto Koivunen
06.11.2009, 13.19
tarkoitin lähinnä näitä

http://www.suomityres.com/fi/rpw.html

Kiitokset linkistä, on tullut tuon valmistajan rengassivuja katseltua, muttei tuo kumi ollut osunut silmään.

Nopealla vilkaisulla näyttäisi maksavan esim. Fillarikellarissa 39 euroa kipaleelta, joten hinta on samaa luokkaa nastarenkaiden kanssa.

Voisi olla näin loppusyksystä käytännöllinen rengas tieajoon, kun sulat ja lumiset jaksot vielä vuorottelevat. Vaikka sitä mainostetaan ympärivuotiseen ajoon sopivana, niin tuntuu kyllä hiukan kalliilta kesäkumiksi.

Ainakaan tuossa ei tarvitse huolehtia nastojen tippumisesta tielle ajon aikana. Eivät ne kyllä hyvin tehdyistä nastarenkaistakaan kovin nopeasti tipu - esim tuosta äsken päivänsä päättäneestä W106 renkaastani oli 6.5 talven ajon jälkeen jäljellä 90 nastaa alkuperäisistä 106:sta.

H. Moilanen
06.11.2009, 13.37
Schwalben sivuilla on oheinen maininta Ice Spiker Pro:lle

Tires need to be run-in for 25 miles / 40 km on hard-top road to ensure spikes are permanently fixed. Avoid rapid acceleration and braking during this period.

Tosin siellä ei ole mainintaa kuin kovilla paineilla sisäänajo tulee tehdä...

Mitä kovempaa painetta käyttää, sitä vähemmän rengas painuu ja sitä huonommin nastat tarttuvat mitä kauempana renkaan keskilinjasta ne ovat. Omakohtaisten kokemuksien mukaan rengas, jossa ei ole yhtenäistä keskinappulaa (Ice Spiker, WXC300), rullaa huonommin kovalla kuin kohtuullisella paineella. 2,5 bar on hyväksi havaittu rullaavuuden ja pidon osalta.

Stanos
06.11.2009, 14.42
Mikä ois optimi paine Nokian W106:lle? Harvinaisen hanurista ajella noilla kun ei ole vielä lunta eikä jäätä, kauhee tärinä ja pärinä, tuntuu että koko pyörä hajoaa atomeiksi :|

Agatha Sofia
06.11.2009, 16.24
Mikä ois optimi paine Nokian W106:lle? Harvinaisen hanurista ajella noilla kun ei ole vielä lunta eikä jäätä, kauhee tärinä ja pärinä, tuntuu että koko pyörä hajoaa atomeiksi :|
Mitäs siinä kyljessä lukikaan? Sen verran täräytin ja mukavasti vain rapisee, lunta ei vielä ole ollut kuin nimeksi. Enemmän ääntä lähtee muovisista lokareista kun kivet rapisevat ja jäiset lehdet pitävät vaikka minkälaista rapsatusta.

Risto Koivunen
06.11.2009, 16.36
Mitäs siinä kyljessä lukikaan?

Lähimmässä W106 renkaassa näyttäisi lukevan suosituksena 4,5 bar-baaria.

Itse tulee yleensä täyteltyä noita renkaita lähinnä sormituntumalta, halpis-jalkapumpussa kun tuo mittari näyttäisi olevan lähinnä koristeena.

Stanos
06.11.2009, 17.13
Mitäs siinä kyljessä lukikaan? Sen verran täräytin ja mukavasti vain rapisee, lunta ei vielä ole ollut kuin nimeksi. Enemmän ääntä lähtee muovisista lokareista kun kivet rapisevat ja jäiset lehdet pitävät vaikka minkälaista rapsatusta.

Pidän siis juurikin noita kyljen suosituksia, mutta jos jollakulla olisi hyvä perstuntuma johonkin alempaan taikka ylempään paineeseen... Mutta ropistellahan se täytyy kunnes lunta saadaan.

YT
06.11.2009, 17.25
Minä käytän sellaisia paineita, että rengas telaketjustaa sopivasti. Silleen että se kulkee tamppautuneen lumen päällä eikä murra sitä.

Smo
06.11.2009, 17.39
Kiitokset linkistä, on tullut tuon valmistajan rengassivuja katseltua, muttei tuo kumi ollut osunut silmään.

Nopealla vilkaisulla näyttäisi maksavan esim. Fillarikellarissa 39 euroa kipaleelta, joten hinta on samaa luokkaa nastarenkaiden kanssa.

Voisi olla näin loppusyksystä käytännöllinen rengas tieajoon, kun sulat ja lumiset jaksot vielä vuorottelevat. Vaikka sitä mainostetaan ympärivuotiseen ajoon sopivana, niin tuntuu kyllä hiukan kalliilta kesäkumiksi.

Ainakaan tuossa ei tarvitse huolehtia nastojen tippumisesta tielle ajon aikana. Eivät ne kyllä hyvin tehdyistä nastarenkaistakaan kovin nopeasti tipu - esim tuosta äsken päivänsä päättäneestä W106 renkaastani oli 6.5 talven ajon jälkeen jäljellä 90 nastaa alkuperäisistä 106:sta.

W106:sista ei pitäs nastojen tippua ollenkaan ilman sisäänajoakaan. Ovat ihan eri teknologiaa kuin nuo maastoon tarkoitetut taittuvat WXC300 tms

Risto Koivunen
06.11.2009, 17.53
W106:sista ei pitäs nastojen tippua ollenkaan ilman sisäänajoakaan.

Jaa, no omistani oli tippunut 8 nastaa ja toiset 8 oli napsahtanut niin että pelkkä kanta oli renkaan sisällä ja itse piikki oli jäänyt tien varteen. Rengas tosiaan oli 6,5 talvea ajettu, ja tuskin saanut mitään sisäänajoa aikoinaan, joten ei tuo minusta mikään huono tulos ollut.

Saapa nähdä mitenkä tuo uusi rengaspari kestää, josko niistä ropisee yhtään nastoja pois. Onpahan ainakin pussillinen varanastoja kun panin vanhan renkaan päreiksi.

lansive
08.11.2009, 14.25
Nyt on kokeiltu ihan tavallista Ice Spikeria tubeleksena. Ei oikein vielä pidä ilmaa pidempään, vaan menee yön aikana tyhjäksi. Täytyy varmaan vielä vähän ravistella ja käännellä kiekkoja, jos vailla tulisi tiivistä. Hyvin kyllä nousi vanteelle, eikä heti tullut ilmat pois reunojen välistä, joten kai noissa toivoa on.

Timppa H
08.11.2009, 15.19
Nookialaiset pitelee ilmoja litkuilla. Freddys Lite ja 5 v.? vanha WXC on kokeiltu.

Mika Hollström
08.11.2009, 15.22
Nyt on kokeiltu ihan tavallista Ice Spikeria tubeleksena. Ei oikein vielä pidä ilmaa pidempään, vaan menee yön aikana tyhjäksi. Täytyy varmaan vielä vähän ravistella ja käännellä kiekkoja, jos vailla tulisi tiivistä. Hyvin kyllä nousi vanteelle, eikä heti tullut ilmat pois reunojen välistä, joten kai noissa toivoa on.

Ajaminen auttaa myös. Ja laitoin itse vielä hiukan lisää litkua jälkeenpäin. Ota kiekko altaan äärelle ja katsele mistä sitä ilmaa kuplii. Käännä vuotava kohta alimmaksi ja anna litkun täyttää vuotokohta. Minulla meni ainakin viikko, ennen ilmavuotojen loppumista (siis ennen vesiallastestiä), mutta lopputalvi meni ilman pumppaustalkoita. Tosin mulla oli Pro-malli, joka tuntui kyljistään ohuemmalta tavalliseen versioon verrattuna.

xs2jammu
08.11.2009, 17.37
Onko olemassa mitään vaihtoehtoa 32 millisenä kuin sitä Suomi Tyres A10:ä jolla ei oikeastaan tee mitään talvikelissä?

Risto Koivunen
08.11.2009, 19.45

Kunnon sisäänajo tuntuu myös auttavan - nyt 50 kilometrin asfalttiajon jälkeen tuntuu siltä että nastarenkaat rutisevat huomattavasti vähemmän paljaalla asfaltilla.

Tai sitten korva on vain jo tottunut moiseen pärinään.

TERU
08.11.2009, 21.10
Valmistajan antama suosituspaine on renkaan kyljessä. Kevyenä kuskina käytän itse puolta kiloa alempaa painetta. Mutta olisko sisäänajo suoritettava jopa alipaineella? Siis jollain puolella suosituspaineesta tuo ensimmäinen 50 km. Noille perus-Nokialaisille olen tehnyt noin ja ajanut sen vielä paljaalla asfaltilla. Yhtään nastaa ei ole irronnut koko renkaan käyttöaikana mutta nastanreijät väljenevät lopulta ja nastan viereen tunkee terävää sepeliä. Ne yhdessä painuvat sisälle rikkoen lopulta sisärenkaan. Kuudes talvi jäi kesken, oli hankittava uutta tilalle. Renkaana parjattukin W106 ja ajo tavallista tieajoa.

timoe
08.11.2009, 21.20
Mikä on kitkarengas?
Itse ajelen jääkelejä lukuunottamatta 2,3" NBX:illä ja Gazzaloddeilla.
Ja jääkeleille on Freddie`s litet.

periaatteessa se "kitkarengas" on nokian rollspeed w ?

http://www.suomityres.fi/rpw.html

Juha Jokila
08.11.2009, 22.42
periaatteessa se "kitkarengas" on nokian rollspeed w ?
http://www.suomityres.fi/rpw.html

35 millisenäkin 800 g/kpl. Massa puree...

lansive
08.11.2009, 23.14
Ajaminen auttaa myös. Ja laitoin itse vielä hiukan lisää litkua jälkeenpäin. Ota kiekko altaan äärelle ja katsele mistä sitä ilmaa kuplii. Käännä vuotava kohta alimmaksi ja anna litkun täyttää vuotokohta. Minulla meni ainakin viikko, ennen ilmavuotojen loppumista (siis ennen vesiallastestiä), mutta lopputalvi meni ilman pumppaustalkoita. Tosin mulla oli Pro-malli, joka tuntui kyljistään ohuemmalta tavalliseen versioon verrattuna.

Laitoin kerralla vähän enemmän litkua kun arvelin, että sillä on tiivistämisestä noissa. Eturengas tuntuisi nyt pitävän ilmaa jo kohtuullisen hyvin, mutta takarenkaasta karkailee vielä. Vuoto on kyllä jo aika hidasta, joten ehkä pitää vesipaljun kanssa tarkastaa, että saa vuotopaikat selville. Vasta tiistaina ehtii seuraavaksi ajamaan, joten siihen asti on aikaa käännellä ja pumpata.

nimenion
09.11.2009, 13.02
Tässä vastaus nastarenkaan sisäänajon rengaspaineesta:

"Hei,
käyttöön otettaessa, kun rengas ajetaan sisään (mielellään tiellä) voi käyttää 3-4bar paineita, eli samoja kun tiellä ajettaessa."

Näin siis Suomen Rengastehdas Oy (ettei tarvitse arvailla)

T.M
09.11.2009, 13.12
Ostin crossariin viime keväänä sepelirenkaaksi tuon nokian rollspeed w:sen. Ajelin sillä vielä työmatkat kesällä/syksyllä. Toivon etten enää joudu asfaltilla mokomia kantturoita käyttämään. Rullaavuus oli aika lähellä W106:sta joten yhtä hyvin voi ajella nastalla hieman pidempään.

Keväällä pistän normi-cc renkaan+pistosuojanauhat...

Rappa
09.11.2009, 13.33
[QUOTE=T.M;1276161]Ostin crossariin viime keväänä sepelirenkaaksi tuon nokian rollspeed w:sen. Ajelin sillä vielä työmatkat kesällä/syksyllä. Toivon etten enää joudu asfaltilla mokomia kantturoita käyttämään. Rullaavuus oli aika lähellä W106:sta joten yhtä hyvin voi ajella nastalla hieman pidempään.

Mulla ollut Rollspeed W 47-622 n.vuoden käytössä, mukava ajaa, tuntuvat renkailta, hyvännäköiset ja eivät puhkea. Mitä muuta renkailta voi vaatia?:)

Kyllä ne nastat jarruttaa, rullaavuus selvästi parempi ku W106:ssa.:cool:

pinohiiri
09.11.2009, 19.33
Nokia Hakkapeliitta W240 oli alla viime talvena ja kokemukset oli varsin hyviä. Pitoa piisasi ihan omiin tarpeisiin (suurimmaksi osaksi työmatka-ajoa kaupungissa, mutta myös maastolenkkejä läpi talven) eli sen suhteen ei valittamista. Kovin suuntavakaa rengas kyllä ei ole, johtuu ilmeisesti siitä kuvioinnista...?

Agatha Sofia
10.11.2009, 16.25
Pidän siis juurikin noita kyljen suosituksia, mutta jos jollakulla olisi hyvä perstuntuma johonkin alempaan taikka ylempään paineeseen... Mutta ropistellahan se täytyy kunnes lunta saadaan.

No nyt sitten loppui ropina, ja pito on mitä mainioin!

stenu
10.11.2009, 16.51
Onkos joku päässyt vertaamaan, että onko Schwalben Marathon Winterissä (26 x 1.75") yhtään isompi ilmatila kuin Noksun W106:ssa saman kokoisena?

Kuparinen
10.11.2009, 22.36
Työkaveri kehuskeli tuossa lumikelien alettua Hakkapeliitta Extreme 294:n pitoa. Haeskelin netistä ja tuossa taitaa olla halvinta tähän asti: www.brps.fi (http://www.brps.fi).

Kannattaako ottaa Extremet kun osa ajoista on työmatkoja asfaltilla, joka on välillä ihan aurattuakin? Polkupitoa varmaan löytyisi noista...

Smo
11.11.2009, 00.39
Tässä vastaus nastarenkaan sisäänajon rengaspaineesta:

"Hei,
käyttöön otettaessa, kun rengas ajetaan sisään (mielellään tiellä) voi käyttää 3-4bar paineita, eli samoja kun tiellä ajettaessa."

Näin siis Suomen Rengastehdas Oy (ettei tarvitse arvailla)

Ei noita W106, W240 tms tarvi ajaa sisään, ne on ihan eri teknologiaa. Vanhemmissa WXC300 pakkauksissa luki ne sisäänajo-ohjeet. Ja foorumilla on omat. Mutta noilla paineilla ei WXC:n reunanastat kosketa maahan eikä silloin painu renkaan sisään. Ellei aja pyörä kallellaan. Ne reunanastat oli ekoja jotka irtos kivikossa ja juurakossa.

nimenion
11.11.2009, 07.03
Ei noita W106, W240 tms tarvi ajaa sisään, ne on ihan eri teknologiaa. Vanhemmissa WXC300 pakkauksissa luki ne sisäänajo-ohjeet. Ja foorumilla on omat. Mutta noilla paineilla ei WXC:n reunanastat kosketa maahan eikä silloin painu renkaan sisään. Ellei aja pyörä kallellaan. Ne reunanastat oli ekoja jotka irtos kivikossa ja juurakossa.

No minä kysyin tuota ohjetta Extreme 294 -renkaalle. En tiedä omaa työtäsi renkaiden parissa enkä renkaiden teknologiasta mitään. Tuon vastauksen sain tehtaalta. Kysyin sitä, koska foorumilla tieto oli ristiriitaista.

Kemizti
11.11.2009, 07.31
Työkaveri kehuskeli tuossa lumikelien alettua Hakkapeliitta Extreme 294:n pitoa. Haeskelin netistä ja tuossa taitaa olla halvinta tähän asti: www.brps.fi (http://www.brps.fi).

Kannattaako ottaa Extremet kun osa ajoista on työmatkoja asfaltilla, joka on välillä ihan aurattuakin? Polkupitoa varmaan löytyisi noista...

Nippelissä kaukajärvellä extreme294:set 57€/kpl ja wxc300:set 60€/kpl.. eilen juur soittelin ja kyselin kun on tarve toiselle parille.. extremet on nyt polkurymistelyfillarissa ja pito on kyllä mainio!! wxc300:t meinasin tohon työmatka-maasturiin, kun tulee silläkin joskus polulle poikettua!

heze
11.11.2009, 08.17

Olen samaa mieltä paineista. Matalammat paineet sisään ajon ajaksi, että kaikki nastat saavat kosketuksen tiehen. Lisäksi kannattaa välttää sudittelua ja lukko jarrutuksia. Itse olen ajanut nokia 240 ja extreme 294, 29" sisään n.500km. Yhtään nastaa ei ole lähtenyt vaikka sen jälkeen ovat saaneet sikana rasitusta.

Loortti
11.11.2009, 12.26
Itsellä on 30 km ajetut ice spiker pro ja 304 renkaat nyt käytössä. Eli sisäänajoa suositellaan 50 km molemmille renkaille. Paineet ovat kutakuinkin 3 bar tällä hetkellä ja näyttäisi, että vain keskellä olevat 3 nastaa ainakin prosta ovat painautuneet silminähtävästi renkaaseen. Reunimmaiset eivät juuri kosketa tiehen, joten tiputan varmaankin viikonloppuna paineet noin 2 bariin ja kokeilen sitten uudestaan. Samalla katson myös miten 304 mallin ice spiker nastat ovat uppoutuneet.

Lasse
11.11.2009, 15.21
Tämä sisään ajo on kyllä vähän kummastuttanut, mulla menossa toinen nasta rengas kerrasto nyt alla Contin Nordic ja ajettu 160km max painein yhtään nastaa ei tavallisessa sora/asvalttitie käytössä irronnut.
Ei irronnut myöskään 3000km ajamillani Swalbe Mara Whinttereistäkään.
(tuli vaan nastat lopulta renkaan läpi.)
Maastokuskit ne rassaa sitten noita kumeja juurakoissa ja kivikoissa suditellen, että siellä saattaa olla tarpeellistakin.
Sitä en tosiaan tiedä onko joku todennut että mettässä temutessa nastat sitten sisäänajolla paremmin mukana roikkuu?
Vähän käynny mielessä että tällä "sisään ajolla" tuotevastuu siirretään käyttäjälle tyyliin "nastat lähti = väärin ajettu!" :(

H. Moilanen
11.11.2009, 15.23
Tämä sisään ajo on kyllä vähän kummastuttanut, mulla menossa toinen nasta rengas kerrasto nyt alla Contin Nordic ja ajettu 160km max painein yhtään nastaa ei tavallisessa sora/asvalttitie käytössä irronnut.

No ei varmaan irtoa, kun kerran kuvauksesi perusteella ajosi on pelkkää "sisäänajoa".

Lasse
11.11.2009, 15.28
No ei varmaan irtoa, kun kerran kuvauksesi perusteella ajosi on pelkkää "sisäänajoa".
Loppuun asti luit? Pointti oli siinä että jos ajelee tavallista maantieajoa ja vähän sorassakin ei tarvii päätään sisäänajoilla vaivata ja pehmeillä kumeilla huohotella! :cool:

Sami93
11.11.2009, 16.06
Noniin, nyt suositelkaas hyviä nastarenkaita 28'' pyörään. Kumissa lukee näin: 28x 1 5/8 x 1 ½
(eli ½, mutta 1=2 ja 2=8)
Ajelen keskusta - itä-helsinki akselilla, eli pitoa pitää löytyä.

Ville P
11.11.2009, 16.30
Noniin, nyt suositelkaas hyviä nastarenkaita 28'' pyörään. Tais olla 28x1.75 tai 1.5 vannekoko.
Ajelen keskusta - itä-helsinki akselilla, eli pitoa pitää löytyä.

Heitetään tähän vakiovastaus Schwalbe Marathon Winter. Mulla crossariretkipyörässä 42mm ja paineita säätelemällä saa sopivasti säädettyä pito/rullaavuus-suhdetta. Keskellä täysin nastaton alue joten maksimipaineilla rullaa kuivalla asfaltilla yllättävän hyvin. En sitten tiedä olisko 35mm parempi kuivalla kelillä, mutta kyllä sohjossa ajellessa huomaa, että leveydestä on hyötyä. Jos vaan mahtuu niin en näe syytä miksei tuota 42mm ottaisi.

Sami93
11.11.2009, 16.34
Heitetään tähän vakiovastaus Schwalbe Marathon Winter. Mulla crossariretkipyörässä 42mm ja paineita säätelemällä saa sopivasti säädettyä pito/rullaavuus-suhdetta. Keskellä täysin nastaton alue joten maksimipaineilla rullaa kuivalla asfaltilla yllättävän hyvin. En sitten tiedä olisko 35mm parempi kuivalla kelillä, mutta kyllä sohjossa ajellessa huomaa, että leveydestä on hyötyä. Jos vaan mahtuu niin en näe syytä miksei tuota 42mm ottaisi.
Kumissa lukee siis näin: 28x 1 5/8 x 1 ½
(5/8 on samanlainen kuin ½ :))

Hinta saa olla n. 100e/2 kumia.

Ja pyörä on "hybridi"-malli eli etujousto.

Ville P
11.11.2009, 16.37
Tarkoittaa leveyttä 1 tuuma ja 5/8 eli 1,625 tuumaa eli noin 41mm. Saksasta noita saa 60e/pari, mutta kyllä suomestakin alle satasella saa ihan hyllystä.

Sami93
11.11.2009, 16.50
Tarkoittaa leveyttä 1 tuuma ja 5/8 eli 1,625 tuumaa eli noin 41mm. Saksasta noita saa 60e/pari, mutta kyllä suomestakin alle satasella saa ihan hyllystä.
Schwalbe Marathon Winteriäkin? Vai ostanko jotkut hakkapeliitat, esim. ws160 ?

Katoin vähän velosportista, niin löyty tää: http://grafot.com/velosport.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=477&products_id=1055&zenid=67b323ed110beb7df1fb5844380fbe3c

Olisko hyvät?

Intersport, velosport ja pyorahuolto.com on lähellä.

Ville P
11.11.2009, 17.15
Saksasta:

http://www.bike-discount.de/shop/misearch.html?serchform=directsend&query=marathon+winter&x=0&y=0

http://www.bike-components.de/products/info/p16983_Marathon-Winter-200-240-Spikes-Drahtreifen-Modell-2010.html

Velosportistakin varmaan saa vähäsen tingattua. Ei kyllä kannata odottaa mitään mahdottomia, Schwalbe kuitenkin saksalainen merkki...

Noi hakkapeliitatkin varmaan hyviä, häviää vaan noissa kuivan tien ominaisuuksissa sitten...

fsol77m
11.11.2009, 17.46
Nippelissä kaukajärvellä extreme294:set 57€/kpl ja wxc300:set 60€/kpl.. eilen juur soittelin ja kyselin kun on tarve toiselle parille.. extremet on nyt polkurymistelyfillarissa ja pito on kyllä mainio!! wxc300:t meinasin tohon työmatka-maasturiin, kun tulee silläkin joskus polulle poikettua!

onko nippelissä nimenomaan noita wanhoja wxc300:sia vai niitä uusia hakka300:sia ?

Sami93
11.11.2009, 18.20
Saksasta:

http://www.bike-discount.de/shop/misearch.html?serchform=directsend&query=marathon+winter&x=0&y=0 (http://www.bike-discount.de/shop/misearch.html?serchform=directsend&query=marathon+winter&x=0&y=0)

http://www.bike-components.de/products/info/p16983_Marathon-Winter-200-240-Spikes-Drahtreifen-Modell-2010.html

Velosportistakin varmaan saa vähäsen tingattua. Ei kyllä kannata odottaa mitään mahdottomia, Schwalbe kuitenkin saksalainen merkki...

Noi hakkapeliitatkin varmaan hyviä, häviää vaan noissa kuivan tien ominaisuuksissa sitten...
No kyllä noidenkin hinta menee lähelle 100euroa, kun lisätään postikulut.
(Normaalihinta 49,90e)

32,90 x2 + postikulut.
Mites nopeesti Saksasta sitten tulis?

Nappulakenka
11.11.2009, 18.50
Täällä taidettiin kerran jo mainita, että noita hakka300:sia saa Ruotsista (http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=SA000339&avd=1&extra=kampanj&Ref=&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=StdPaket&Kampanj_ID=421). Tilasin Celsiukset tuolta ja toimitus kesti vain neljä päivää.

IncBuff
11.11.2009, 19.19
Paikallisessa Prismassa näkyi olevan Marathon Wintereitä. Hinta 45€:n paikkeilla.

Ville P
11.11.2009, 19.35
45e kappalehintaan itsekin ostin Marathon Winterit Helsingin Pyörähuollosta (Roihuvuoressa)

Itiksen ja Viikin Prismoissa ei ollut ainakaan viime viikolla.

Kuparinen
11.11.2009, 22.57
Nippelissä kaukajärvellä extreme294:set 57€/kpl ja wxc300:set 60€/kpl.. eilen juur soittelin ja kyselin kun on tarve toiselle parille..

Lempäälästä BRPS:stä irtosi pari Extremejä 110 egellä, joten hiukan sain vielä tingattua, kun kävin itse hakemassa. Nyt piisaa nastoja - siltä kyllä tuntuukin.

Lumi pahus sulaa juuri pois.

VPR
12.11.2009, 00.02
Cycle Centerissä Kalliossa Marathon Winterit 40e/kpl.

Kemizti
12.11.2009, 07.16
onko nippelissä nimenomaan noita wanhoja wxc300:sia vai niitä uusia hakka300:sia ?

Tätä en huomannut puhelimessa kysyä, mutta selvinnee perjantaina kun menen kauppoja hieromaan! kumpikas olis se suositeltavampi ?? :seko:

Nappulakenka
12.11.2009, 07.25
Muuta en osaa kuin, että hakka300 on uudempi ja hieman leveämpi :D

JackOja
12.11.2009, 07.58
Schwalbe Marathon Winteriäkin?
...pyorahuolto.com on lähellä.

No hae ne Marathon Winterit pyörähuolto.comista... á 49,- Niin ainakin etusivulla mainostetaan. Tai Larun pyörästä... voi olla halvempikin. Ainakin kesemmällä Schwalben renkaita näytti olevan melkein kuin Euroopan hinnoilla.

Muuta en osaa kuin, että hakka300 on uudempi ja hieman leveämpi :D

Niin jos ottaa sen leveämmän. On näet kahta leveyttä ;)
http://www.suomityres.fi/sw300.html

Pääasia, että mölisee :D

Sami93
12.11.2009, 09.16
No hae ne Marathon Winterit pyörähuolto.comista... á 49,- Niin ainakin etusivulla mainostetaan. Tai Larun pyörästä... voi olla halvempikin. Ainakin kesemmällä Schwalben renkaita näytti olevan melkein kuin Euroopan hinnoilla.
Ok. Laitoin sähköpostia velosporttiin ja kysyin että mikä on alin hinta mihin ne myy. :)

xs2jammu
12.11.2009, 20.28
Ok. Laitoin sähköpostia velosporttiin ja kysyin että mikä on alin hinta mihin ne myy. :)

Kerro meille jos saat vastauksen tuolta Velosportista, itse en ole koskaan saanut vastausta sähköpostiin.

Nappulakenka
12.11.2009, 20.46
Niin jos ottaa sen leveämmän. On näet kahta leveyttä ;)
http://www.suomityres.fi/sw300.html

Pääasia, että mölisee :D
uuuups! :D

mun_kero
12.11.2009, 21.20
Cycle Centerissä Kalliossa Marathon Winterit 40e/kpl.

OHOPS!

Ostin Bike Planetista 2x 28" Marathon Winter (itelle) + 2x 26" W106 (emännälle) ja maksoin 160€.

Vähän sai enemmän pennosia laittaan, mutta kun piti saada heti, niin sitä joutu hieman hinnasta joustamaan.

Noh, olen parin päivän jälkeen ollut erittäis tyytyväinen, tuntuu rullaavan ihan mukavasti ja uskaltaa tänä talvena jopa mennä mutkiin vähän kovempaa! :)

Kemizti
13.11.2009, 16.48

2,2" Hakka WXC300 SWA, eli sitä uutta mallia, runko taiwaasta, nastoitettu suomessa..

keny
16.11.2009, 16.31
Kellään kokemuksia Schwalbe Ice Spiker pro renkaasta?
361 nastaa, 695g

tiksi
16.11.2009, 16.49
361 nastaa, 695g

Perjantaina asentelin tuollaiset alle. Yksi sisäänajolenkki ja yksi maastolenkki takana ja ovat kyllä huikean hyvät. Pitoa on ihan älyttömästi ja rullaavuuskin mielestäni aika mainio. Kaikki nastatkin vielä jäljellä vaikka maastolenkillä tuli osumia kiviin jne. Muita nastarenkaita en ole testannut, joten vertailupohjaa ei ole, mutta noi ylitti kaikki odotukset. Tänään vaihdoin tosin takaisin kesärenkaisiin kun lumet suli.

Sami93
16.11.2009, 20.33
Kerro meille jos saat vastauksen tuolta Velosportista, itse en ole koskaan saanut vastausta sähköpostiin.Sain yksityisviestin tänne foorumille, joka oli "vastaus". :D

H. Moilanen
16.11.2009, 20.34
361 nastaa, 695g
On. Rullaa kivasti, kohtuullinen paino ja kestää paljaalla asfaltillakin ajoa mukavasti. Vastustaa sepeliä hyvin: yksi talvi eikä rengasrikkoja. Eroa Nokian WXC:hen en huomannut.

H. Moilanen
16.11.2009, 21.09
Hintahan lukee velosportin sivuilla (http://grafot.com/velosport.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=477&products_id=1055&zenid=03d9ff2dbeb832dab2e5fcfabbe3078b), vai miksi lähetit s-postia?
Tää on nykyistä kaupankäyntiä. Lähetellään sähköpostia ja kysellään "alinta myyntihintaa" ja sitte tilataan Saksasa. En yhtään ihmettele, ettei noihin posteihin vastailla. 99,9% kyselyistä ei johda mihinkään. Olishan siinä tietysti jollekkin homma vastailla kaikkiin posteihin, mutta ei ole kovinkaan kannattavaa pitää myyjää töissä joka ei omaa palkkaansa tuo taloon.

Menkää edes myymälään paikanpäälle tingatkaa oikeasti. Se voi jopa johtaa hinnan alenemiseen.

Hyötypolkija
16.11.2009, 23.06
Tää on nykyistä kaupankäyntiä. Lähetellään sähköpostia ja kysellään "alinta myyntihintaa" ja sitte tilataan Saksasa. En yhtään ihmettele, ettei noihin posteihin vastailla. 99,9% kyselyistä ei johda mihinkään.

Sitähän se myyntiTYÖ on. Toki myyjät haluais vaan myydä ilman, että asiakkaat pyörii jaloissa häiritsemässä. :rolleyes:

Itse kyllä ihmettelen, jos ei vastata. Piruako sitä sitten edes tarjoamaan sähköpostia kanavana, jos ei viesteihin vastata. Kertoo ainakin mulle jotain yrittäjästä. Olen itsekin joskus tehnyt juuri noin, että kysellyt hintoja sähköpostilla(tai puhelimitse) ja "sitten tilannu kuitenkin Saksasta". Mutta asiallisesti vastanneet liikkeet ovat silloinkin jääneet positiivisen mielikuvan kera päähän ja joskus jälkeenpäin jopa erehtynyt ostamaan jotain ko. liikkeistä. Mykät saavat mököttää rauhassa mun puolesta jatkossakin.

Ja äskettäin tässä juuri köyhdyin lähes tonnin verran liikkeessä, jonka tarjous sähköpostitiedusteluuni oli sopiva.

Tietty varmaan siihen tarjouspyyntöön kannattaa vähän panostaa monestakin syystä. Tulee vähemmän väärinkäsityksiä ja saa varmemmin vastauksenkin. En mäkään varmaan myyjänä ihan mihin tahansa vastaisi.
"Paljo toiukka Noksun rengaseetti?!?!
- pera "
:D

tomibert
16.11.2009, 23.35
Miksei suomalainen kauppa sitten tee kuten vaikkapa saksalainen kauppa: säästä aikaa ja vaivaa ja laita sitä oikeaa kilpailukykyistä myyntihintaa suoraan nettisivuille? Miksi asiakkaan pitää erikseen kysellä ja tinkiä, sehän lisää kaupan kustannuksia kun aikaa kuluu "myyntityöhön"?

- Tómi

Juha Jokila
16.11.2009, 23.44
Menkää edes myymälään paikanpäälle tingatkaa oikeasti. Se voi jopa johtaa hinnan alenemiseen.
"Se on kuule malliston kallein - et sää tommosta tartte! Kuule ei tule tarpeeksi voita leivän päälle" (100 € kate vartin työstä) Ja tuohon päälle itteltä pari tuntia aikaa ja parin kympin bensakulut, että pääsee oikein tinkaamaan. 40 % sika-alehintakin on hädin tuskin sama kuin Eurooppalainen normaali postimyyntihinta. joo-o...

Tilde
16.11.2009, 23.57
Miksei suomalainen kauppa sitten tee kuten vaikkapa saksalainen kauppa: säästä aikaa ja vaivaa ja laita sitä oikeaa kilpailukykyistä myyntihintaa suoraan nettisivuille? Miksi asiakkaan pitää erikseen kysellä ja tinkiä, sehän lisää kaupan kustannuksia kun aikaa kuluu "myyntityöhön"?

- Tómi
Erittäin hyvä pointti, ehkä suomalaiset kauppiaat odottavat niitä asiakkaita ketkä suostuvat suoraan maksamaan sen ovh:n, mutta miettisivät niitä kaikkia asiakkaita ketkä ostaisivatkin heiltä jos heillä olisi suoraan viimeisimmät hinnat nettisivuilla, ja myös jos nettisivuja päivitettäisiin vähän useammin kuin kerran vuodessa, ei kyllä koske kaikkia, mutta hyvä esimerkki Velosportin sivuilla olleet Nokian Freddies nastarenkaat, puhelinsoitolla sain vastauksen/tarkennuksen, että alhaiset hinnat/varastomäärät olivat jääneet sinne viime kaudelta, ja sivuilla olleessa kuvassa oli DH-mallit, vaikka todennäköisesti heillä oli Litet, näin meillä Suomessa! Onhan siitä vaivaa päivitellä niitä sivuja(ilmeisesti?), mutta ei se asiakasryntäys varmasti mikään älytön esimerkiksi päiväsaikaan Suomen pyöräkaupoissa ole. Tai sitten joku innokas pyöräilevä opiskelijapoika varmasti tekisi halvalla ilta/tuntitöinä moista hommaa :) Meni vähän OT, mutta kuitenkin..

H. Moilanen
17.11.2009, 06.43
- pera "

Kommettini koski lähinnä tämänlaisia tiedusteluja, joita suurin osa on.

zeizei
17.11.2009, 09.01
361 nastaa, 695g

Pari talvea ajellut ja tyytyväinen olen ollut. Yksi nasta lähtenyt kahdessa talvessa, vaikka myös kivikoissa on tullut painittua. Tappajasepeli mennyt kerran läpi. Rullaa kohtuullisen mukavasti ja pito varsinkin uutena aivan loistava. Käytössä ne teräväkärkiset nastat pyöristyy ja pito vähän huononee, mutta tuota ei taida pystyä välttämään millään renkaalla. Uudessa lumessa ehkä joku leveämpi kesärengas esim. Mountain King 2.4" toimii paremmin.

Summa summarum, suosittelen lämpimästi.

Xizor
17.11.2009, 09.23
361 nastaa, 695g

Samoilla linjoilla zeizein kanssa eli kolmen lenkin perusteella pätevä rengas...pitoa riittää, rullaa suht hyvin ja melko kevyt nastakummiksi.

Tosin viikonlopun kivikossa kahlaamisen jäljiltä heti takarenkaasta pois yksi nasta ja yksi nappula. :( Toivotaan, että kauheesti enempää ei tänä talvena lähde....

kervelo
17.11.2009, 09.35
45e kappalehintaan itsekin ostin Marathon Winterit Helsingin Pyörähuollosta (Roihuvuoressa)

Itiksen ja Viikin Prismoissa ei ollut ainakaan viime viikolla.

Onko kukaan törmännyt Marathon Winter -renkaisiin missään pääkaupunkiseudun Prismassa?

Loortti
17.11.2009, 10.30
Samoilla linjoilla zeizein kanssa eli kolmen lenkin perusteella pätevä rengas...pitoa riittää, rullaa suht hyvin ja melko kevyt nastakummiksi.

Tosin viikonlopun kivikossa kahlaamisen jäljiltä heti takarenkaasta pois yksi nasta ja yksi nappula. :( Toivotaan, että kauheesti enempää ei tänä talvena lähde....

Onko 50 km sisäänajo hoidettu asfalttipäällysteellä, ennen metsässä tai kivokossa repimistä?

Xizor
17.11.2009, 12.22
Onko 50 km sisäänajo hoidettu asfalttipäällysteellä, ennen metsässä tai kivokossa repimistä?

Jes, kyllä on hoidettu sisäänajo. Tosin jostain luin, että nuo renkaat ei edes moista vaatisi...?

Loortti
17.11.2009, 12.34
Oman kokemukseni mukaan erityisesti Pro mallin renkaassa nastat ovat jo 30 km jälkeen uponneet silminnähtävästi syvemmälle nappuloihin. Samaa tapahtunut myös 304 mallin takarenkaassa. Reunassa olevat nastat eivät +3 bar koske oikeastaan lainkaan tiehen, niin helppo verrata nastan uppoumaa. Nyt myös reunanastat ovat uponneet 50 km jälkeen. Joten itse ainakin suosittelisin hetken ajelua asfaltilla vaikkapa alemmilla paineilla ennen metsään menoa..

Olli-Pekka Manninen
17.11.2009, 15.00
Swalben perus Spiker (?) talvirenkailla olen ajanut nyt jotain kymmenen lenkkiä. Takarenkaasta puuttuu nastoja jotain yli 5 mutta alle 10 kipaletta. Erurenkaassa nastat ovat painuneet kumipinnan alle piiloon. Täytyy kattoa mitä mä näitten kanssa teen. Aivan paskat.

Pete a
17.11.2009, 15.43
Hybridin kanssa nastarenkailla on sellainen ongelma, että monissa hybrideissä lokasuojien suunnittelu on syvältä. Lokasuojan ja renkaan väliin jää niin pieni tila, että nastoitettu rengas ei mahdu väliin. Esimerkkinä vaikkapa Nishiki. Itse asiassa tila on usein niin pieni, että väli tukkeutuu loskakelillä. Vaihtoehtona on ottaa lokarit pois, mikä on ainakin etelässä huono valinta työmatkapyöräilyssä. Juuri nollakeleillä nastoista on eniten hyötyä, mutta silloin myös vesi ja loska lentävät päivästä riippuen.

Onko joku keksinyt tähän muuta ratkaisua kuin valitsemalla pyörän sen mukaan, missä on riittävästi tilaa nastarenkaille? Erillisiä talvivanteita ei ole oikein mieltä hankkia.

tiksi
17.11.2009, 17.41
Jes, kyllä on hoidettu sisäänajo. Tosin jostain luin, että nuo renkaat ei edes moista vaatisi...?

Schwalben sivuilta bongailin että tulisi ajaa sisään 40km.

http://www.schwalbetires.com/node/1787

Tosin tämä tieto näköjään vain schwalben pohjois-amerikan sivuilla.

Nappulakenka
17.11.2009, 19.24
Tosin tämä tieto näköjään vain schwalben pohjois-amerikan sivuilla.

Onko niillä muuallakin sivuja? Mulle ei ainakaan osunut silmään "My Location" kohtaa.

Itse suoritin sisäänajon vanhempien ice spikereiden kanssa 1,6 bar paineilla. Siinä tulee samalla tehtyä todella tehokas jalkatreeni :D

tiksi
17.11.2009, 19.51
Onko niillä muuallakin sivuja? Mulle ei ainakaan osunut silmään "My Location" kohtaa.

http://www.schwalbe.com

Nappulakenka
17.11.2009, 21.02
http://www.schwalbe.com
Dodii! Hmm.. Venäjä versio on vaarallinen :D Rupes virustorjunta huutamaan winkkarissa :D Ha ha ha!! :D

Tony47
17.11.2009, 21.04
Dodii! Hmm.. Venäjä versio on vaarallinen :D Rupes virustorjunta huutamaan winkkarissa :D Ha ha ha!! :D

Ilmoitettu hyökkäyssivusto!

Sivuston osoitteessa www.schwalbe.ru (http://www.schwalbe.ru) on ilmoitettu olevan hyökkäyssivusto ja sen avaaminen on turvallisuusasetuksiesi mukaisesti estetty.

Hyökkäyssivustot yrittävät asentaa tietokoneellesi ohjelmia, jotka keräävät henkilötietoja, käyttävät tietokonettasi toisiin tietokoneisiin kohdistuviin hyökkäyksiin tai muuten vahingoittavat tietokonettasi.

Joidenkin sivustojen tarkoituksena on levittää tällaisia vahingollisia ohjelmia, mutta useat sivustot on valjastettu tähän ilman sivuston omistajien tietoa tai lupaa.

Hanski
17.11.2009, 23.11
Sitähän se myyntiTYÖ on. Toki myyjät haluais vaan myydä ilman, että asiakkaat pyörii jaloissa häiritsemässä. :rolleyes:

Itse kyllä ihmettelen, jos ei vastata. Piruako sitä sitten edes tarjoamaan sähköpostia kanavana, jos ei viesteihin vastata. Kertoo ainakin mulle jotain yrittäjästä. Olen itsekin joskus tehnyt juuri noin, että kysellyt hintoja sähköpostilla(tai puhelimitse) ja "sitten tilannu kuitenkin Saksasta". Mutta asiallisesti vastanneet liikkeet ovat silloinkin jääneet positiivisen mielikuvan kera päähän ja joskus jälkeenpäin jopa erehtynyt ostamaan jotain ko. liikkeistä. Mykät saavat mököttää rauhassa mun puolesta jatkossakin.

Ja äskettäin tässä juuri köyhdyin lähes tonnin verran liikkeessä, jonka tarjous sähköpostitiedusteluuni oli sopiva.

Tietty varmaan siihen tarjouspyyntöön kannattaa vähän panostaa monestakin syystä. Tulee vähemmän väärinkäsityksiä ja saa varmemmin vastauksenkin. En mäkään varmaan myyjänä ihan mihin tahansa vastaisi.
- pera "

Vastaan sulle miksi tarjota sähköpostia kanavana: ei ole tarkoitus istua päivää koneella ja lähetellä tarjouksia kaiken maailman hotmail- ja luukku -osoitteisiin, joista ehkä yks sadasta on edes oikeasti ostamassa mitään - kunhan kyselee aikaansa tappaakseen ja huvikseen. Tarkoitus on esim. siirtää tietoa, kuten takuuasioita, tahi vaikkapa kertoa asikkaalle mitä jokin huolto maksaa ja missä laajuudessa, samalla jää dokumentti siitä mitä on sovittu. Eityisesti laajemmissa kokonaisuuksissa sp on nykypäivän kätevin väline ja kaiken lisäksi sen välityksellä onnistuu laskutuskin.

Jos meiltä joku kysyy sähköpostilla mikä on alin hinta jollekin, ei saa vastausta ikinä. Alin hinta hinta renkaanvaihdolle esim., kertokaapas! Jos tehdään huolto, missä puretaan ja pestään navatkin, renkaanvaihto maksaa korkeintaan 5e, sekö pitäisi sitten vastauksesksi antaa vai se 45e minkä maksaa kun asiaksta vaihdattaa VAIN re nkaan ja akselissä on venäläinen pystykierre, että joutuu vaihtamaan akselinkin samalla?

Verratkaa vaan saksalaisiin kauppiaisiin ja miksei netissä ole suoraan se alin hinta, ehkäpä siksi kun joku ostaa tavaraa 200e:lla, voi sille jotain myydä siihen päälle nollakatteellakin, vaan eipä samaa tavaraa voi myydä kaikkea nollakatteella. Ja veli saksalainen myy usein tavaraa ULOS halvemmalla kuin suomalainen kauppias saa sen edes SISÄÄN. Paljonko sellainen tavara sitten asiakkaalle PAIKAN PÄÄLLÄ maksaa, riippuu ihan siitä mitä se asiakas ostaa, nollakatteella ei voi yhtään tositetta tehdä. Kyllä meiltäkin saa Extremet vaikka 100e/pari, jos ostaa samalla jotain muuta, josta sitten jää se kate kulujen ja palkan maksamiseksi.

Juha Jokila
18.11.2009, 00.06
Pitäis kai siirtyä katteettomaan tavaroiden hinnoitteluun ja alkaa maksaa myyjälle erillistä palvelumaksua myyntityöstä. Loppuis se huijaaminen.

H. Moilanen
18.11.2009, 06.47
Loppuis se huijaaminen.
Mikä huijaaminen? Katteen saaminen myytävästä tuotteesta?

Sami93
18.11.2009, 17.39
Nyt on ongelma Marathon Wintereiden kanssa.
Ne ei näytä sopivan tohon vanteeseen (2 kohdasta sisäänpainautunut)

Vanha kumi oli 28x1.65 ja uusi 28x1.35 Onko toi syy siihen, ettei sovi?

Pumpulla ei mene edes ilmaa. :D

Risto Koivunen
18.11.2009, 18.40
Onko kukaan törmännyt Marathon Winter -renkaisiin missään pääkaupunkiseudun Prismassa?

En ole muistanut Prismassa käydessä katsoa rengasvalikoimaa - yleensä tulee sieltä poimittua lähinnä sisärenkaita matkaan.

Siellä Prisman tiskillä ei sitten kauheasti kannata alkaa tinkaamaan niitten renkaitten hinnasta, jos sopivia löytyy. Eivät taida olla kauhean joustavia sen suhteen. Kerran tosin antoivat minulle pari rullaa kirjapäällystysmuovia ilmaiseksi kun huomasin että niille oli eri hinta hyllyssä ja kuitissa.

H. Moilanen
18.11.2009, 18.54
En ole muistanut Prismassa käydessä katsoa rengasvalikoimaa - yleensä tulee sieltä poimittua lähinnä sisärenkaita matkaan.

Ainakin Tampereella Prisman valikoima on yhtä kuin Uimosen valikoima. Ja Uimosella ei Schwalbea ole.

TERU
18.11.2009, 21.17
"Maratooneja" on niissä Prismoissa joissa on oikea urheiluosasto. Oulun ympäristössä vain Limingantullin Prismassa. Muutoin Uimosen tavara on ihan kelpoa käyttölaatua.

Ville P
18.11.2009, 23.44
Nyt on ongelma Marathon Wintereiden kanssa.
Ne ei näytä sopivan tohon vanteeseen (2 kohdasta sisäänpainautunut)

Vanha kumi oli 28x1.65 ja uusi 28x1.35 Onko toi syy siihen, ettei sovi?

Pumpulla ei mene edes ilmaa. :D

Ei pitäisi olla mitään ongelmaa tuon leveyden kanssa. Ootko aiemmin vaihtanut renkaita? Vaatii tosiaan oikean tekniikan ja voimankäyttöä tuo renkaan vanteelle saaminen, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Rengasraudat ovat hyödylliset (muoviset!) Ohjeita löytyy tähänkin netistä paljon.

Ilman meneminen on kiinni sisäkumista. Muistithan avata venttiiliin jos kyseessä presta?

Ville P
18.11.2009, 23.45
"Maratooneja" on niissä Prismoissa joissa on oikea urheiluosasto. Oulun ympäristössä vain Limingantullin Prismassa. Muutoin Uimosen tavara on ihan kelpoa käyttölaatua.

Itäkeskuksen Prismasta löytyi kaksi hyllyllistä renkaita, myös Scwalbea, nastatonta vain.

Sami93
19.11.2009, 06.41
Ei pitäisi olla mitään ongelmaa tuon leveyden kanssa. Ootko aiemmin vaihtanut renkaita? Vaatii tosiaan oikean tekniikan ja voimankäyttöä tuo renkaan vanteelle saaminen, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Rengasraudat ovat hyödylliset (muoviset!) Ohjeita löytyy tähänkin netistä paljon.

Ilman meneminen on kiinni sisäkumista. Muistithan avata venttiiliin jos kyseessä presta?
"Autonventtiili" tossa on ja en oo ennen vaihtanu _yksin_ renkaita.

Siis rengas meni ihan hyvin vanteeseen, mutta nyt se pitäis saada irti kun sisäkumi tais mennä vähän solmuun (ja ilmaa ei mene sisään), mutta toi kumi on niin tiukka.

Ville P
21.11.2009, 16.44
Sami93, hommaa pari rengasrautaa ja yritä ujuttaa renkaan ja vanteen väliin ja kampeamalla pois. Sitten sisäkumiin ilmaa ja uudestaan vanteelle. Saattaa olla helpompi pistää sisäkumi ensin renkaan sisään jonka jälkeen koko systeemi vanteelle. Paineita voi joutua ottamaan vähän pois jotta onnistuu.

Rengasmuoveja saa mistä vaan pyöräliikkeestä tai Clas Ohlsonilta tms. Myös jollain muulla muovisella, esim vanhan hammasharjan varrella tms voi yrittää jos vaan kestää.

mutanaama
21.11.2009, 16.52
http://www.youtube.com/watch?v=e52O11vbGtA Tolleen sen nastakumin saa pois ja päälle.

Foxcompista tai Hi5bikesilta saa kunnolliset rengasmuovit, Pedrosit.

PaH
21.11.2009, 18.04
http://www.youtube.com/watch?v=e52O11vbGtA Tolleen sen nastakumin ....

Hiano video!! :)

JaT
22.11.2009, 19.36
Ostin talveksi maastopyörään Schwalben Ice spiker pro:t. Kävin tänään sisäänajamassa ne, rullasivat melko hyvin asfaltilla, kun vertailukohtana on saman valmistajan NN/RR-kombo. Paljaalla asfaltilla ajettaessa melu onkin jo jotain muuta, kyllä siinä usealla ohikulkijalla päät kääntyili perään.

Sitten vain odotellaan talven saapumista tänne länsirannikolle. Seuraavan viikon ennuste ei ainakaan lupaavalta näytä, lämmintä ja vesisadetta -- kuten viimeiset pari viikkoa. Ehkä sitten joskus pääsee näitäkin kokeilemaan tositoimissa.

fsol77m
22.11.2009, 19.58
http://www.youtube.com/watch?v=e52O11vbGtA Tolleen sen nastakumin saa pois ja päälle.

Foxcompista tai Hi5bikesilta saa kunnolliset rengasmuovit, Pedrosit.

eipä tainnut tarkistaa oikeata pyörimis suuntaa ? vai onko schwalben kumekseissa ollenkaan määritelty suuntaa ? ja olipas muuten mielenkiintoinen pumppu kaverilla :D

eikös pedroksen rengasmuoveissa ollut vielä sellainen takuu että jos saat poikki niin saat uuden tilalle ?

PMT
22.11.2009, 20.33
Kaks mennyttä talvee oon ajellut noilla Swalben ice spiker pro renkailla
ekan talven joulukuun alusta huhtikuun loppuun vähä lumisilla poluilla, keväällä laskeskelin irronneet nastat ,etusesta 1reunanasta ja takasesta 34 nastaa suurin osa reunanastoja jotka oli läteneet nappulan repeämisen takia, samoilla ajettiin viimetalvikin ,olihan siellä vielä +300 nastaa jäljellä, takapyörästä mutama lisää irronneita etusesta 3 samoin repeämisen takia. Nyt pistin uuden etuseksi ja siirsi entisen etusen taakse. Tuo nastarenkaille pahin keli on jäätynyt hiekka joka pureutuu nastan ympärille ja nostaa nastan ylös, tuolle nappuloiden repeämiselle ei voi mitään . Nokian olen aikaisemmin liimannut nastat jolloin olen saanut samanlaisen kiinni pysymisen ,on vain illan työ liimata kahden renkaan nastat,mutta kestävät jonkin verran paremmin ie tosin estä nappuloiden repeämistä.

Blackspirit
24.11.2009, 13.21
Mistäpäin kansa noita Schwalbe ice spiker pro renkaita on ostellut? Hitusen iloa herättävää satasen hintaa per rengas löytyi eräästä suomen verkkokaupasta tuossa kun yrittelin töiden ohessa vähän etsiä :mad:

JackOja
24.11.2009, 13.39
Saahan noita vaikka Germaaniasta (http://www.bike-discount.de/shop/k371/a6411/ice-spiker-pro-21-361-spikes.html), alle 60,- kipale.

ejex
24.11.2009, 14.13
Marathon Winterit maksoi 46 € Puhoksen System One:ssa, Jossain on pyydetty yli 80 €, että jos niillä on Ice Spikereitakin, niin onko hintasuhde sama?

Juha Jokila
24.11.2009, 14.16
syyskuussa oli 39 € kpl.

Sakkeri91
24.11.2009, 19.55
Saimpas eilen eräästä Saksalaisesta nettikaupasta 55€ Ice Spiker Prot, kun karvalakkimallin Ais Spaikkerit olivat loppuneet, eikä uudesta kuormasta ollut tietoa... :D

nimenion
25.11.2009, 18.04
Sainpas eilen eräästä Saksalaisesta nettikaupasta 55€ Ice Spiker Prot, kun karvalakkimallin Ais Spaikkerit olivat loppuneet, eikä uudesta kuormasta ollut tietoa... :D

Eikös olisi reilua kertoa, mistä?! Jos joku muukin saisi, niin olisiko sinulta pois?
:eek:

nimenion
25.11.2009, 18.06
Pientä sisäänajoa nastarenkailla, vaikka on kesäkeli. On se niin komeaa kuultavaa tuo ajoääni asfaltilla, että ei tarvitse edes kilikelloa soittaa. Osaavat väistää ilmankin. Tykkään!

Jarppake
25.11.2009, 18.23
Eikös olisi reilua kertoa, mistä?!

Täältä löytyy vieläkin halvemmalla:
http://www.actionsports.de/Tires/Schwalbe-Ice-Spiker-Pro-26x21-falt::11402.html

Sakkeri91
25.11.2009, 20.50
Eikös olisi reilua kertoa, mistä?! Jos joku muukin saisi, niin olisiko sinulta pois?

En vain viitsisi aiheuttaa armotonta sähköpostiryöppyä kauppaan, jossa vaaditaan Ais Spaikkereita alennuksella, "ku muutki ni munki pittää saaha"

Halvennuksenhan sain vain sen takia, koska he halusivat hyvittää minulle siitä, etten voinut saada aiemmin tilaamaani tavaraa.

nimenion
25.11.2009, 21.21
noäh, tuonhan nyt tajuu erkkikin, että sinne ei mennä valittamaan ja vaatimaan. MUTTA sen sijaan voi (jos hinta on ollut kiva, eik halvalla muualta löydä) kysyä, että oliskos teillä noita xxxx renkaita? Eli yrittää samaa temppua.

Risto Koivunen
25.11.2009, 21.40
Prisma-osastolta: kävin tänään Kannelmäen Prismassa, siellä ei näkynyt olevan mitään Schwalben kumeja tarjolla. Ainoa nastarengas hyllyssä näytti olevan Nokian W106 kolmena eri kokona (29,90 per rengas). Erilaisia LED-valoja sentään löytyi useampaa mallia. Hassua kyllä osa pyörävaloista oli pyörätarvikehyllyssä ja toinen osa taskulamppujen luona valaisinhyllyssä - täytynee laittaa ensi kerralla rakentavaa kommenttia palautelaatikkoon.

On kyllä tämä etelärannikon ilma taas sellaista että tekisi melkein mieli vaihtaa kesärenkaat takaisin alle.

TimoF
25.11.2009, 22.23
On kyllä tämä etelärannikon ilma taas sellaista että tekisi melkein mieli vaihtaa kesärenkaat takaisin alle.

Big Appleilla mennään työmatkat, yhdet jääkelit tuossa oli mut sehän oli vaan kivaa :)

VPR
25.11.2009, 22.31
On kyllä tämä etelärannikon ilma taas sellaista että tekisi melkein mieli vaihtaa kesärenkaat takaisin alle.On joo, tosin joulukuun alussa näyttäisi tulevan +1 ja loskakelit.

JackOja
26.11.2009, 08.20
......tämä etelärannikon ilma taas sellaista että tekisi melkein mieli vaihtaa kesärenkaat takaisin alle.

Onko joku jo joutunut ajamaan talvirenkailla?

Loortti
26.11.2009, 08.22
Itseä ainakin ottaa päähän ku talvirenkaat ollu alla lähes 3 viikkoa.. Oli peräti YHDEN päivän tossa hiukan liukasta ja näyti lupaavalta sääennusteen kanssa. Samantien ko väänsin nastat alle ni -5 muuttui +6 asteen vesisateeksi.. Kiitos Pekka Pouta!

Proj.nro
26.11.2009, 08.29

Onko joku jo joutunut ajamaan talvirenkailla?
Parina päivänä oli nastaa kun oli nastat.

Risto Koivunen
26.11.2009, 10.56
Itse laitoin talvirenksulat alle kolme viikkoa sitten kun tuli kunnolla lunta ja oli vähän viileämpääkin. Keskuspuiston auraamattomilta teiltä löytyi jäätä aika pitkään tuon lumisateen jälkeen, etteivät ne ihan turhat ole olleet.

Mutta "sisäänajoa" asfaltilla on tullut aika reippaasti.

lynxlynx
26.11.2009, 22.34
2-Viikkoa sitten ostin Cittarista b&p nastarenkaat 10e kappale hintaan, sen jälkeen ei ole lunta eikä pakkasta näkynyt joten hyvin toimii :)

Eteen tuli jo tuolloin vaihdettua, pari nastaa on n.200km aikana pudonnut.

VPR
01.12.2009, 17.38
On joo, tosin joulukuun alussa näyttäisi tulevan +1 ja loskakelit.
Kai se pitää vaihtaa Marathon Winterit Racing Ralpheihin, nastat kuluu liikaa eikä paskakelejä näy.

Nappulakenka
03.12.2009, 16.25
Postin mukana oli tullut Helsingin Urheiluvälinehuollon mainos ja näyttäis olevan Spectran X-5 renkaat tarjouksessa. Kokoja niin 26" kuin 28" ja hintaan 39,90€/pari. Antavat myös vuoden puhkeamattomuustakuun kaupan päälle.

On muuten ainutlaatuinen liike, kun jaksaa muistaa asiakasta aina joulun alla :)

Kuntoilija
03.12.2009, 23.14
Pähkäilen jospa minäkin varustaisin tuon tulevan muka cc:n talvikumein.
Onko tuo Marathon Winter puhdas urbaanikiitäjä vain pärjääkö sillä myös
talvisilla ulkoilutiellä ja jopa polkumaisessa ympäristössä vai onko
parempi suoraan valita järeämpi Contin Nordic Spike.

JG71
06.12.2009, 21.07
Ostin ton Schawalben perus Ice Spikerin mutten löytänyt renkaan kyljestä mitään osviittaa pyörimissuunnasta, voisi siis olettaa ettei sillä ole väliä. Nappulakuvio ei kuitenkaan ole aivan symmetrinen uloimpien nappuloiden osalta, joten onkos täällä mitään kokemuksia josko jompi kumpi pyörimissuunta olisi koettu paremmaksi edessä/takana?

Nastapyörän sisäänajosta on täällä näköjään taitettu jonkin verran peistä, em. renkaiden mukana tulleessa tägissä lukee suunnilleen seuraavasti: "Renkaita pitää ajaa sisään noin 40km kovapintaisella tiellä jolla varmistetaan nastojen lopullinen kiinnittyminen. Vältä kovia kiihdytyksiä ja jarrutuksia tuona aikana." Mutta kukin tyylillään.

Nappulakenka
06.12.2009, 21.34
Mulla on käytössä nuo vanhemmat Ice Spikerit ja renkaissa ei tosiaan ole mitään tiettyä pyörimissuuntaa. Voit asentaa renkaat niin kuin haluat. Itse asennan Schawalben logon levyjen puolelle. Sisäänajo tuli suoritettua 1.6-1.7 bar paineilla, jotta varmasti kaikki nastat koskettaa asvalttia. Siinä saa samalla tehokkaan jalkatreenin aikaiseksi :) Sisäänajo oli puhdasta kevyenliikenteen cruisailua.

MPI
06.12.2009, 23.20
Kertokaapas viisaammat mikä noista Ice Spiker Pro:ista tekee niin ylivoimaiset esim. Freddie´s Revenzeihin nähden. Mulla ei ainakaan ole ollut jääkeleillä valittamista FR: pitoon metsässä eikä tielläkään. Ei tuo rullaavuus merkkaa mitään, mutta jos pidossa on paljon eroa?

greenman
07.12.2009, 05.51
Kertokaapas viisaammat mikä noista Ice Spiker Pro:ista tekee niin ylivoimaiset esim. Freddie´s Revenzeihin nähden. Mulla ei ainakaan ole ollut jääkeleillä valittamista FR: pitoon metsässä eikä tielläkään. Ei tuo rullaavuus merkkaa mitään, mutta jos pidossa on paljon eroa?

Ei kai kukaan ole väittänyt, että niissä olisi parempi pito kuin FR:issä? Päinvastoin. Etu lienee juurikin rullaavuudessa ja painossa.

MPI
07.12.2009, 08.45
Ok! Oli ehkä hieman provosti kirjoitettu. Pyydän anteeksi. Minulle riittääkin juuri tuo tieto, että ero syntyy painosta ja rullaavuudesta eikä pidosta. Kiitos nopeasta vastauksesta!

SaunanTakana
09.12.2009, 19.28
Marathon Winterit maksoi 46 € Puhoksen System One:ssa,

Cycle Centerissä Helsinginkadulla Marathon Winterit luvattiin puhelimessa 40 euroon. Paikan päällä hinta tippui 35 euroon. Minusta oli kohtuullinen hinta.

tomibert
09.12.2009, 19.53
Ei kai kukaan ole väittänyt, että niissä olisi parempi pito kuin FR:issä? Päinvastoin. Etu lienee juurikin rullaavuudessa ja painossa.

Ei Freddies SW:n rullauksessakaan ole mitään vikaa, kunhan muistaa ettei pilaa ajokokemusta sisärenkailla. :)

- Tomi

lansive
09.12.2009, 23.40
Saakohan jostain muuten 24 tuumaisia nastarenkaita? Tehdäänköhän sellaisia yleensä ollenkaan?:seko: Nopealla vilkaisulla nettikaupoissa ei ainakaan tällaisia näkynyt.
Pikkuveljen pyörään pitäisi tosiaan tuollaiset löytää.

Nokialaista löytyy ja sitten Marathon Winteriä. Muita ei sitten ole. Ostin pojan pyörään Noksut kun sellaiset oli löytyi Fillari Centeristä Hyvinkäältä ihan hyllystä. 20 tuumaiset Marawinterit joutui tilaamaan, mutta ne sai kumminkin. Nettikaupoissa en ole missään nähnyt alle 26 tuumaisia.

On kyllä oikeasti marginaalituotteesta kyse, tosin uusi Jopo on vissiin tehnyt hyvää 24 tuumaisten rengastarjonnalle.

Olli-Pekka Manninen
10.12.2009, 08.44
Käyttökokemus renkaasta Schawalben perus Ice Spiker eli se joka ei ole taittuvareunainen.

Vierintävastus: Aivan järjetön. Ainakin verrattuna nokian WXC300:n joka rullaa kuin unelma.

Pistokestävyys: Ei ole pihjennus sepelissä vielä kertaakaan, ihan ok siis

Pito: Pito melko hyvä, kirkkaalla jäällä pito kuitenkin huonompi kuin nokialaisen

Nastat: Nastoista on noin kuuden viikon aikana hävinnyt takaa noin 10. Edessä kaikki kiinni. Tätä menoa rengas on aika turha maaliskuuhun mennessä kun ei ole nastoja.

Suositukset. Työmatkakäyttöön, lenkkikäytössä vähän kyseenalainen

keny
10.12.2009, 13.55
Nokialaista löytyy ja sitten Marathon Winteriä. Muita ei sitten ole. Ostin pojan pyörään Noksut kun sellaiset oli löytyi Fillari Centeristä Hyvinkäältä ihan hyllystä. 20 tuumaiset Marawinterit joutui tilaamaan, mutta ne sai kumminkin. Nettikaupoissa en ole missään nähnyt alle 26 tuumaisia.

On kyllä oikeasti marginaalituotteesta kyse, tosin uusi Jopo on vissiin tehnyt hyvää 24 tuumaisten rengastarjonnalle.

bikeshop.fi niin on myös pienempiä kokoja tarjolla, alla muuita kokoja. tosin kanatta tietää mm koko, kun ei elmoitettu tuuma kokona.

Hoss
10.12.2009, 15.12
Allekirjoittaneen ensivaikutelma W240:stä. (hankin lähinnä työmatkakäyttöön ja siinä uskossa että kestäisi renkaat puhkeamatta)

Vierintävastus: Kyllä riittää vastusta

Pitokestävyys: Kyllä se vielä on kestänyt --> tähän palataan kun kilometrejä alkaa
olemaan riittävästi mittarissa.

Pito: Aika erikoinen tuntuma näin alkuunsa. Tavallaan pitää ihan hyvin mutta jotain kummaa epämääräisyyttä havaittavissa. Taitaa tosin olla yleisemminkin nastarenkaiden ominaisuus?

Rengaspaineista on täällä ollut jotain mielipiteitä mutta kysynpä silti miten paljon sitä kannattaisi olla? Tietenkin ajastaan kokeilemalla löytyisi hyvä kompromissi. :)

keny
10.12.2009, 15.56
Continental Spike Claw 240, mistä porukka on niitä ostannut?

H. Moilanen
10.12.2009, 16.10
Rengaspaineista on täällä ollut jotain mielipiteitä mutta kysynpä silti miten paljon sitä kannattaisi olla?

Nelonen taakse ja vitonen eteen. Omakohtaisella kokemuksella.

VauhtiSusi
10.12.2009, 21.07
Yritin toissapäivänä laittaa Nokian Extreme 294 kumeja litkujen kanssa vanteelle. No onnistu hyvin ja vanteen väli tiivisty, mutta mutta. Nuo laitimmaiset ruusut jotka ovat vierekkäin, niin niiden välistä falskas ilmat pihalle pikku hiljaa. Ja se vielä, että ilmaa tuli lähes jokaisen pariruusun välistä, eli ympäri rengasta.

Onko samanlaisia kokemuksia kellään? Piti laittaa sisuskumet perskeles..

Merckx
11.12.2009, 06.59
Nelonen taakse ja vitonen eteen. Omakohtaisella kokemuksella.

Nelonen taakse ja kolmonen eteen. Tosin minä ajelen paljon jäätyneitä hiekkateitä ja muita kovia pohjia....

ErkkiM
11.12.2009, 14.36
Moi!
Josko sitä meillekin nastarenkaita…

Faktat:
Espoossa fillaroidaan. Metsäpoluilla, kallioilla sekä ns. pururadoilla / latupohjilla.
Talvi täällä on semmoinen, että ehkä pari-kolme viikkoa lunta on niin paljon, että hiihtoladut pysyy kunnossa. Metsiin tallautuu hyvät kävelypolut lumisateen jälkeen parissa päivässä – viikossa. Muutoin tulee varautua enimmäkseen jäähän, jäisiin polkuihin ja kallioihin/juurakoihin ja varjoisilla paikoilla nietoksiin. Ja keväällä sitten tietenkin tarjolla kaikkea – auki olevia hiekkapintaisia kävelyteitä vieressä latupohjaa, paljaita kallioita, lumisia metsälämpäreitä, märkiä painanteita, puroja ja kuraa.
Käytössä on kaksi pyörää, joilla vuoronperään ajellaan kundin kanssa ristiin; toinen jäykkäperä, toinen täpäri.

Kuvitelma:
Kuvittelen, että talvellakin voisi harrastaa ns. maastoajoa hupailu- ja hikoilutarkoituksessa. Kokemusta tästä ei ole. Jos ei lunta tule/ole, aivan varmasti pystyy, eikö vain. Tietty uusia haasteita, kun polut/reitit ovat kovapohjaisia, osa poluista jäätyneet varsin ”urallisiksi” ja möykkyisiksi, kallioilla jäähilettä/liukasta.
Jos sitten on lunta, niin suurimmat kulku-urat ovat joko aurattu, tai latukoneella ajettu, vieressä jalkamiesten kovaksi tallaama pohja – joka ajoittain todella kova ja jäinen. Metsäpolut tallottu auki, mutta tietty hyvin kapeita – pääseekö sellaisella fillarilla ollenkaan etenemään?

Arveluttaa:
Onko kuvitelmissani järkeä? Uskaltaako metsään mennä talvi-/pakkaskeleillä? Löytyykö pitoa kun yht’äkkiä tullaan jäisille kallioille tai kun ajetaan tuhatta ja sataa siirtymäreittiä, jossa varjokohdassa sulavesien johdosta yöllä jäätynyt peilikirkas jäälautta? Entä pääseekö kapeammalla renkaalla pienessä lumipeitteessä yhtään mihinkään? Pitääkö olla äärettömän läski rengas, jotta voisi edes kuvitella ajavansa tallatuilla lumipoluilla?

Asiaan:
Nastarenkaat molempiin pyöriin. Tahtotila, jollette tyrmännee t"kuvitelmia". Siis edellä kuvattuihin olosuhteisiin, tarkoitukseen. Sillä, kuinka hyvin pyörä nastoilla rullaa asfaltilla, ei ole kovinkaan suuri painoarvo meille.

Mikä siis olisi oivallinen 26” rengas? Ja kuinka leveänä?
Jos oikein olen koostanut tässä aiheketjussa olleita tämän syksyn kirjoituksia, niin vaihtoehtoja olisivat:
Schwalbe Ice Spiker Pro, 26*2.10, 695g, kalleimmat?, nastoja 304?
Schwalbe Marathon Winter 47-599 26*1,75, 995g, 200 nastaa, löytyy alle 40€/gummi
Nokian Extreme294 54-599, 294 nastaa, 950g
Nokian Hakka 300 26*2.2 tai 26*2.1, 750g/795g
Nokian W240 26*1.9, 880g

Kaikista em. renkaista on Foorumin porukoilla hyviä kokemuksia. Myös pettymyksiäkin.
Olisikos lukijoilla jakaa kokemustietoa/muita perusteita, miksi tietty rengas olisi meille parempi kuin toinen? Siis suosituksia...
Kiitos ja kumarrus,
-E

JackOja
11.12.2009, 14.43
Kuvitelma:
Kuvittelen, että talvellakin voisi harrastaa ns. maastoajoa hupailu- ja hikoilutarkoituksessa.

Talvimaastopyöräily on melkeinpä kivointa maastopyöräilyä. Ihan parasta hommaa! Älä suotta jätä väliin.

Nokian Hakka 300 26*2.2 tai 26*2.1, 750g/795g

Maastoajoon: Noista jompikumpi :cool:

J-M
11.12.2009, 15.01
Schwalbe Marathon Winter 47-599 26*1,75, 995g, 200 nastaa, löytyy alle 40€/gummi

Schwalben Ice Spikerissa on 304 nastaa. Tuossa Ice Spiker Prossa on 361. Painon mukaan tarkoitat juuri noita. Bike-componentsissa maksaa noin 55€. Schwalbe Marathon Winterit löytyy samasta paikasta alle 30€. Tosin päälle tulee 15€ postikuluja.

Itselläni on vielä Ice Spiker Prot hyllyllä odottamassa W240:ten loppuunajoa, mutta noin sormituntumalta sanoisin, että ne ovat kyllä hintansa väärtit. Itse en uskaltaisi W240:llä lähteä kovin tekniselle pätkälle. Ne jotenkin tuntuvat vatkaavan alla. Mutta ne onkin suunniteltu työmatkakäyttöön.

Ruustinnan pyörään (28") asensin pari päivää sitten Marathon Winterit ja ne ainakin pieksevät W240:t mennen tullen. Pito on todella luotettava ja käyttäytyminen ennalta-arvattava.

ErkkiM
11.12.2009, 15.29
Schwalben Ice Spikerissa on 304 nastaa. Tuossa Ice Spiker Prossa on 361. Painon mukaan tarkoitat juuri noita. Bike-componentsissa maksaa noin 55€. Schwalbe Marathon Winterit löytyy samasta paikasta alle 30€. Tosin päälle tulee 15€ postikuluja.
Tsekkasin, kiitti vinkistä, tsekkasin Bike-componentista. Hinnat on 34,95€ ja 59,95€. Tuo Ice Spiker siis on 2010 mallia myös (luulin, että se on poistuva malli), ja on siis 304 nastainen ja painoa 995g. Täytyy vähän fundeerata - kun neljä kumia ostaa - eroa tulee 100 €. Vaan ehkä ei ole oikea paikka säästää.
Pitää vielä penkoa Nokian saatavuudesta ja hinnoista faktoja. Pysytään siis kuitenkin kategoriassa "300 nastaa ja leveyttä 2.1" - olisko näin järkevää?
-E

marco1
11.12.2009, 15.49
Voisihan sitä säästää siten että tilaisi 2 x 2 Icespikeria ja Prota. Laittais taakse sitten nuo halvemmat, siellä ne nastat ja renkaat kuitenkin kärsivät eniten.

Pitäisi testailla nastoja tässä kun tervehtyy, nyt 2 x WXC, 1 x 294 ja 1 x Ice Spiker Pro varastossa. Viimeksimainituilla en ole ajanut yhtään mutta WXC:llä muutamana talvena. Noissa Ice Spiker Pro-kummeissa on kyllä yllättävän ohuet kyljet - toivottavasti kestävät.

Kuntoilija
11.12.2009, 20.14
Minulla alkaa nyt kolmas talvi (kerran tänä vuonna) noilla perus Schwalben
Icespikerilla ja hyvin on pärjätty. En ole nastoja pahemmin tutkinut, mutta
ei niitä taida pahemmin olla metsään jäädä. Niin tyytyväinen olen ollut,
että moiset hommaan tilalle, kun näistä aika jättää.

Iso pyörään tulee alle sitten Contin Nordic Spiket, nehän on moni vuotiset testivoittajat autopuolella :p.

Heikki K
11.12.2009, 20.43
Mainittakoon, että Tarmo-lähikauppiaalta( http://www.hi5bikes.fi ) (http://www.hi5bikes.fi/) näyttäisi irtoavan Nokian Hakka300:sta 59 euron kappalehintaan.

ErkkiM
11.12.2009, 22.18
Mainittakoon, että Tarmo-lähikauppiaalta( http://www.hi5bikes.fi ) (http://www.hi5bikes.fi/) näyttäisi irtoavan Nokian Hakka300:sta 59 euron kappalehintaan.
Kiintoisaa. Oliskohan siellä sekä SWA (2.2) sekä SW (2.1) tarjolla? Jos on, niin kumpi olisi enemmän bueno?
Olisko mitään järkee sekarengastuksesta - takana leveempää kuin edessä? tuli vaan mieleen....
-E

TimoF
12.12.2009, 09.19
Tietty uusia haasteita, kun polut/reitit ovat kovapohjaisia, osa poluista jäätyneet varsin ”urallisiksi” ja möykkyisiksi, kallioilla jäähilettä/liukasta.
Tallatut polut on talvella varsin usein tasaisempia kuin kesällä- juurakot ja kivikot jää lumen alle.

Metsäpolut tallottu auki, mutta tietty hyvin kapeita – pääseekö sellaisella fillarilla ollenkaan etenemään?
Pääsee, kunhan pysyy uralla ;)

Löytyykö pitoa kun yht’äkkiä tullaan jäisille kallioille tai kun ajetaan tuhatta ja sataa siirtymäreittiä, jossa varjokohdassa sulavesien johdosta yöllä jäätynyt peilikirkas jäälautta?
Ei välttämättä. Mut saattaa se pito kadota kesälläkin...

Pitääkö olla äärettömän läski rengas, jotta voisi edes kuvitella ajavansa tallatuilla lumipoluilla?
Ei välttämättä. Mut esmes Gazzaloddi M&S:t oli viime talvena pirun hauskat!

Noista uudemmista nastarenkaistahan miä en tiiä mitään, käytössä on wanhat Extreme 296:set :rolleyes:

Kiintoisaa. Oliskohan siellä sekä SWA (2.2) sekä SW (2.1) tarjolla? Jos on, niin kumpi olisi enemmän bueno?

Rohkeasti vaan kauppaan kyselemään!

Hiski
12.12.2009, 13.04
Continental Spike Claw 240, mistä porukka on niitä ostannut?

HiBikestä (ei tosin tällä hetkellä varastossa):
http://www2.hibike.com/main.php?sessionID=Bf7b7135cace1ff447c6ff89875f543 1f&method=m_product&productID=ce3f4281ded283e83e9a9304f83d27ec

Bike-discountistä löytyy tällä hetkellä samaan hintaan:
http://www.bike-discount.de/shop/a1278/spike-claw-21-240-spikes.html

HiBike antoi isommasta tilauksesta 20 eur joulualennusta viime viikolla, joka kattaa enemmän kuin postikulut.

Monsieur Rautaperse
15.12.2009, 15.00
Ajoin tänään ensimmäistä kertaa nastarenkailla ja alkoi huolestuttaa Schwalben Marathon Winterien kestävyys. Helsingin kaupunki kylvää soraa teille heti pienen lumisateen takia. Marathon Plussilla ajaessa ei ollut ongelmia soran kanssa mutta ilmeisesti Winterien pistosuojaus ei ole samaa luokkaa kuin Plussissa. Pistosuojausnauhaa harkitsin ja kävin kysäseen sitä eilen parista putiikista Annankadulta ja ei oota löytyi. Mistä pääkaupunkiseudun liikkeestä nauhaa löytyy? Onko nauhoissa suuria eroja?

Juha_H
15.12.2009, 15.32
Viimetalvi ja kulunut ajettu 50-100km/viikko pk-seudun "sepeliteitä" Marathon Wintereillä täysin ongelmitta.

yypy
15.12.2009, 15.33
Velosportissa on tainnut ainakin ennen olla pistosuojanauhaa.

Vääräjalka
15.12.2009, 15.42
Marathon Winter kyllä imuroi hyvin tota sepeliä. Kannattaa aina parin sadan jälkeen tarkistaa tilanne ja poimia kivet pois. Ja pistosuojaksesta huolehtii vaan se ohut kevlar? kerros.

Nopean testin tuloksena suunniillen samoilla kilsoilla Winter 30 kiveä, Plus 2 kiveä.

ErkkiM
15.12.2009, 23.08
Olisko mitään järkee sekarengastuksesta - takana leveempää kuin edessä? tuli vaan mieleen....
-E
Hi5Bikessa on tuota Hakka 300 2.2 tuumaisena.
Hakka300 2.1 tuumasena en oo bongannu mistään pääkaupunkiseudulta - noh, en oo tosin kaikkiin putiikkeihin soittanutkaan.
Mutta Ice Spikeriä sitten löytyisi kyllä 2.1 tuumasena.
Ja nyt pitäisi päättää tuumien välillä --- luulisi tuolla 2.2:lla olevan maksimaalinen pito verrattuna kaposempaan... ja jos on raskaampi, niin kuntohan siinä vaan nouse, eh... ääh, vaikeeta päättä, auttakaa!
-E

Tilde
16.12.2009, 01.09
Hi5Bikessa on tuota Hakka 300 2.2 tuumaisena.
Hakka300 2.1 tuumasena en oo bongannu mistään pääkaupunkiseudulta - noh, en oo tosin kaikkiin putiikkeihin soittanutkaan.
Mutta Ice Spikeriä sitten löytyisi kyllä 2.1 tuumasena.
Ja nyt pitäisi päättää tuumien välillä --- luulisi tuolla 2.2:lla olevan maksimaalinen pito verrattuna kaposempaan... ja jos on raskaampi, niin kuntohan siinä vaan nouse, eh... ääh, vaikeeta päättä, auttakaa!
-E
Ostat Freddie litet niin ei tarvi miettiä pidon kanssa :) Menee lumessakin kun juna vaan..Itse en ole rullaamista kokenut ongelmaksi.

JackOja
16.12.2009, 08.20
...löytyisi kyllä 2.1 tuumasena.
Ja nyt pitäisi päättää tuumien välillä --- luulisi tuolla 2.2:lla olevan maksimaalinen pito verrattuna kaposempaan... ja jos on raskaampi...

Onko niiden leveydet oikeasti vertailukelpoisia. 2.1 Schwalbe voi olla oikeasti leveämpi kuin Nokian/Gazza/whatever 2.2 :)

Valitse nyt vaan jompikumpi ja ajele pari kolme talvea ja ensi kerralla sitten mietit olitko tyytyväinen vai haluatko jotain muuta. Ei niiden ominaisuuksissa niin radikaaleja eroja ole ;)

M.S
16.12.2009, 08.47

Näkyy olevan myös Extreme 294 29x2.1 55 eurolla. En ole hirveästi seurannut 29-nastoja, mutta sellanen tutina on perseessä, että näissä kumeissa oli jotain perustavan laatuista vikaa? Kun noi kerran mahtuisi pyörimään mun krossariin, niin miksi ei?

greenman
16.12.2009, 10.56
Näkyy olevan myös Extreme 294 29x2.1 55 eurolla. En ole hirveästi seurannut 29-nastoja, mutta sellanen tutina on perseessä, että näissä kumeissa oli jotain perustavan laatuista vikaa? Kun noi kerran mahtuisi pyörimään mun krossariin, niin miksi ei?

Niissä oli joissain erissä suuria ongelmia nastojen irtoamisen kanssa. Nykytilanteesta en tiedä.

rhubarb
16.12.2009, 14.35
Ajoin tänään ensimmäistä kertaa nastarenkailla ja alkoi huolestuttaa Schwalben Marathon Winterien kestävyys. Helsingin kaupunki kylvää soraa teille heti pienen lumisateen takia. Marathon Plussilla ajaessa ei ollut ongelmia soran kanssa mutta ilmeisesti Winterien pistosuojaus ei ole samaa luokkaa kuin Plussissa.

Ei se niin haittaa vaikka sepeliä olisikin jos on lunta maassa. Renkaat ovat eilisen lenkin jäljiltä ihan putipuhtaat. Sen sijaan märkä lumeton asfaltti ja sepeli ovat huono yhdistelmä, silloin se tuppaa tarttumaan renkaaseen vaikka mitä tekisi. Samoinhan se on kesällä - sateella puhkeaa rengas varmemmin.

Pistosuojausnauhaa harkitsin ja kävin kysäseen sitä eilen parista putiikista Annankadulta ja ei oota löytyi. Mistä pääkaupunkiseudun liikkeestä nauhaa löytyy? Onko nauhoissa suuria eroja?

Velosportissa tosiaan oli, mutta en itse ollut kovin tyytyväinen tuotteen käytettävyyteen. Minähän en kuitenkaan mitään osaa, joten käyttäjässä on voinut olla enemmän vikaa. Nyt on kuitenkin mennyt kolmisen viikkoa ilman nauhaa ja ilman ongelmia kun olen muistanut tarkistaa renkaat ennen lähtöä.

grebe
16.12.2009, 17.23
Onkos kukaan kokeillut Ice Spiker Proita litkuilla? Tiedä sitten onko siinä mitään järkeä, mutta itse pyöräytin useampi viikko sitten kumit vanteille ilman sisuria. Yhden lenkin ehdin ajaa, kunnes kelit muuttuivat siten, että kiekot ovat kumeineen vieläkin seinällä.

qwozo
16.12.2009, 19.07
Scwalbe Ice Spiker...neljäs talvi noilla renkuloilla jo hyvässä vauhdissa, ja pientä tilannekatsausta kehiin.

Pari-kolme vuotta sitten näköjään olin hehkutellut noita renkaita, ja kyllähän ne silloin uutena mahtavilta tuntuivatkin. Ikä alkaa kuitenkin painaa jo noitakin renkaita...Takarenkaasta lähtenyt noin 30 nastaa ja edestä reilut 10. Mutta vielä isompi vaikutus on sillä, että keskimmäisten nastarivien nastat on kaikki painuneet osittain kumin sisään tai taipuneet sivulle. Tuo vaikuttaa jo selvästi pito ominaisuuksiin ylämäessä ja suorissa jarrutuksissa. Toisaalta rullaavuus ehkä hieman parempi, kuin uusilla?? Kaarrepito edelleen ihan riittävä, vaikka tuntuukin ettei kuskilla ole enää niin paljon luottoa renkaisiin. Kyllä noilla vielä pari talvea mettäteitä ja polkuja sahailee...sitten saavat siirtyä eläkepäiville käyttösinkulaan, jossa nykyisin edessä Nokian W120-perusnasta. Hyvin toimii koulumatkoilla ja perä huilaa tarvittaessa nätisti sivulla.

kenaattori
16.12.2009, 19.50
Eka 10km alla Schwalben Marathon Wintereillä. Mukavasti rullaavat ja pitoa on kiitettävästi. Aika näyttää että miten toimivat ns "pitkässä juoksussa".

rhubarb
16.12.2009, 19.59
Eka 10km alla Schwalben Marathon Wintereillä. Mukavasti rullaavat ja pitoa on kiitettävästi. Aika näyttää että miten toimivat ns "pitkässä juoksussa".

Muista ajaa sisään! Sen neljänkympin kitkuttelu jollain suht kovalla alustalla ja puolipaineilla on kyllä aika vihoviimeistä touhua :p

kenaattori
16.12.2009, 20.30
Muista ajaa sisään! Sen neljänkympin kitkuttelu jollain suht kovalla alustalla ja puolipaineilla on kyllä aika vihoviimeistä touhua :p

Yea kiitos, muistan tämän ;). Liikkeessä sanoivatkin että ekat 50km pitäis ottaa iisisti, noh näillä keleillä menen muutenkin varo-varo-vasti.

Sakkeri91
16.12.2009, 21.26
Tässä on nyt toista viikkoa Ice Spiker Prot alla, ja olen ollut tyytyväinen!
Olen suorastaan yllättynyt näiden rullaavuudesta, pienilläkin paineilla.

Varmaan pari-kolme sataa kilometriä on tullut täyteen jo, luultavastikkin olisi aika nostaa jo paineita sinne normaaleihin lukemiin. Sitähän saattaa koulumatkatkin alkaa taas menemään liitäen. :)

JackOja
17.12.2009, 08.59
Scwalbe Ice Spiker...neljäs talvi noilla renkuloilla jo....

...uutena mahtavilta tuntuivatkin. ...Takarenkaasta lähtenyt noin 30 nastaa ja edestä reilut 10. Mutta vielä isompi vaikutus on sillä, että keskimmäisten nastarivien nastat on kaikki painuneet osittain kumin sisään tai taipuneet sivulle.... ...tuntuukin ettei kuskilla ole enää niin paljon luottoa renkaisiin.....

Renkaat ovat kulutustavaraa. Kaupasta saa uusia kun tuntuu siltä, että ominaisuudet ovat loppuneet. Johan se kumikin vanhenee tuossa ajassa.

grebe
17.12.2009, 11.21
Itse ilmeisesti ajan melko lumisilla poluilla, koska kolmas talvi lähtee Ice Spiker Proilla ja vasta yksi nasta irronnut. Sisäänajosta en tiennyt mitään kun uutuuttaan alle asensin.

qwozo
17.12.2009, 21.27

Renkaat ovat kulutustavaraa. Kaupasta saa uusia kun tuntuu siltä, että ominaisuudet ovat loppuneet. Johan se kumikin vanhenee tuossa ajassa.
Toki toki. Vaan loppupeleissä ei noilla rattailla vielä älyttömästi kilometrejä ole tullut (~2500), kun talvella ollu ajelut vähän vähemmällä. Kaverilla vanhoissa Nokian Extremeissä nastat pysyneet paremmin. Mutta ei siinä...vielä noilla pääsee ihan mainiosti.

JaT
19.12.2009, 20.15
Kun ei muuten ole liukasta niin piti yhden juuri jäädytetyn puiston läpi oikaista, jotta vähän sai selvyyttä Schwalben Ice spiker pron pidosta. Ei pahemmin lipsunut, vapaasti sai runtata jarrun/jarrut pohjaan eikä pelkoa, että rengas luistaisi alta. Voimakkaassa kiihdytyksessä pitoa löytyi myös runsaasti. Jyrkästi kun kääntyi niin alkoi pitokin loppua, mutta ei mitenkään yllättäen. Nyt kaipaisi hieman jäätä, jolla noilla voisi päästellä menemään.

Noiden kanssa on takana nyt ehkä 50km maastoajoa ja hieman reilut 100km pyörätiellä huristelua sekä paljaalla että lumipeitteisellä asfaltilla. Tämän päivän maastolenkin jälkeen oli 3 nastaa jäänyt takarenkaan ulkoreunalta maastoon. 50km sisäänajo tuli ajettua, mutta sen verran taisi silloin olla painetta, että nuo ulkoreunan nastat ei paljoa asfalttiin koskenut. Nyt ne sitten irtoilee, kun hieman kiviä rapsuttelee. Mutta on niitä nyt vielä 358 jäljellä, että ehkä niillä pärjää.

J-M
24.12.2009, 22.59
Kerronpa sitten vähän omista rengaskokemuksistani: mulla on nyt jonkun aikaa ollut Ice Spiker Prot alla. Entiset kumit oli Hakkapeliitta W240:t. Ja onhan ne vieläkin osittain käytössä...

ISP voittaa pidossa mennen tullen. Mutta käyttäytymisessä häviää reilusti! Ehkä kyse on siitä, että W240:iin tuli syvempi suhde kahden talven aikana, ja ISP on näinkin uusi tuttavuus. Kun W240 alkaa menettää otettansa, se alkaa varoitella, ja kuskilla on aikaa reagoida. ISP lähtee samantien alta - harmaata aluetta ei juuri ole. Lisäksi työmatka-ajossa ISP venkoilee siten, että kevyen liikenteen väylällä on todella vaikea ajaa suoraan - piti ihan kokeilla W240:llä, ja niillä venkoilua ei esiintynyt. Voi myös olla nappulan muodosta ja joustavasta kumiseoksesta kiinni.

ISP:llä olin sitten kieputtamassa läheisen koulun luistinradalla, ja niillä tosiaan pystyy nostamaan pyörän eturenkaalle! Kanta voi todella syvään, kunhanmuistaa, että sitten kun lähtö tulee, niin se tulee. Järkyttävän hyvä jääpito!

Pikainen verailu näiden kahden välille olisi, että jos ajaisin ihan pelkkää työmatka-ajoa, niin Ice Spiker Pro ei ehkä olisikaan se paras valinta. Metsässä se kyllä pyyhkii W240:llä polunpohjia.

Mr.Auer
27.12.2009, 11.17

Joo, meinas itku tulla äskettäin kun kaivoin kellarista Hakka wxc300:set, 4 vuotta vanhat. Olin niitä kovasti säästellyt ja käyttänyt vaan semmosilla keleillä kun oikeasti tarttee, ei hiekalla eikä asfaltilla, ja säilyttänytkin pimeässä ja viileässä. Kas, olikin molemmista pykinyt kumpikin kylki koko matkalta täyteen halkeamia, jännästi vaan keskellä kylkeä kulkee se pykimä-vyöhyke. Nappulat ja kulutuspinta on erinomaisessa kunnossa ja nastojakaan ei oo irronnu ku pari hassua. Kyllä kyrsii, ne ei oo ihan halvat kuitenkaan. Pitää vissiin mennä rempomaan ne loppuun kunnes kylki ratkeaa.

Sinänsä tuo ei minusta ole normaalia (l. paskahko kumiseos) - mulla on W240siä mitkä on 6-8 vuotta vanhoja, ja niiden kumissa ei oo pykimiä vielä, kovettuneet ovat toki. Samoin kuin Nokian Hakkapeliitta 1 nastarenkaat autoon, jostain vuodelta 1970. Ne on kyllä kivikovat ja kaikki nastat on irronnu mutta ei oo kumi pykiny ;)

Teemu Kalvas
27.12.2009, 13.20
Olen ymmärtänyt, että renkaat kestävät ajan hammasta paremmin, kun niitä käyttää. Sekä otsoni että uv-säteily syö kumia, mutta niihin seoksiin on laitettu jonkun verran vahaa mukaan. Kun renkaalla ajetaan, vaha lämpenee ja nousee pintaan, jossa se suojaa kumia pahalta ilmalta. En nyt muista selittikö tätä Jobst Brandt vai Sheldon Brown, mutta jotain vastaavan tason lähdettä tälle oli. Itsehän en näistä ymmärrä mitään. Olen kuitenkin yrittänyt ajaa säännöllisesti kaikilla renkailla jotka on käytössä.

Mr.Auer
27.12.2009, 16.49
Toki niillä ajettu on, mutta ei aivan valtavasti.
Ja pimeässä viileässä kellarissa säilytys juuri siksi ettei UV-säteily pääse kesällä puremaan ;)

Aika valtavia eroja tuntuu olevan eri valmistajien, ja saman valmistajan eri renkaiden kesken. Toiset hapertuu parissa vuodessa käyttökelvottomaksi, jotkut on ajokelposia vielä vuosikymmenenkin jälkeen...

KriHa
27.12.2009, 20.00
Mitä nastagummeja suosittelette seuraaviin tarpeisiin:

-maastolenkeistä about puolet siirtymää, puolet maastoa
-pimeällä iltalenkit pelkästään "siirtymää" kunnon ajovalojen puuttuessa
-kuskina maastossa melko kokematon

Keskustelujen & netin pohjalta haarukoitu vaihtoehdoiksi Schwalben Ice Spikerit tai Marathonit. Myös Hakkan W240 voisivat tulla kyseeseen mutta suurhehkon vierintävastus pudottaa pisteitä. Ajo tapahtuu Lounais-Suomessa ts. pääkallokelikin on normi talvikeli.

Muita rengassuosituksia? Koko 26 tuumaa.

Petteri Ellilä
27.12.2009, 21.01
Eiköhän ne ISP:t ole parhaimmasta päästä rullaavuuden ja pidon suhteen. Paino ja rullaavuus vs. Extreme 296 on jotain uskomatonta.

Downside: Väittävät että kuivalla pinnalla nasta syö itsensä kumista läpi.

KriHa
28.12.2009, 15.40
Ice Spikerit kävin tänään ostamassa, huomenna varovainen sisäänajolenkki. Oikein mahtava nastakeli tuloillaan, tänään satanut vettä koko päivän ja huomenna aamulla lämpötila laskee pakkasen puolelle. :D

KriHa
28.12.2009, 20.01
Pakko oli käydä lyhyt lenkki heittämässä uusilla nastagummeilla vielä illalla. Koko päivä jatkunut vesisade oli kiillottanut pyörätiet ja sivutiet peilikirkkaiksi ja siellä missä ei ollut jäätä, oli sohjoa.

Summa summarum, hienosti toimi ice spikerit. Ensimmäinen ajokerta nastarenkailla pääkallokelillä oli paikoin hämmentävä. Kesägummeilla aina ajaneena selkäytimeen on juurtunut kesärenkaan pitämättömyys pääkallokelillä ja varovainen, rauhallinen ajotyyli. Nyt pitoa taas riitti ja riitti ja riitti. Kestänee hetken ennen kuin renkaista saa kaiken ilon irto, nyt ei vaan pystynyt luottamaan pitokykyyn. Kerrankin hyvät fiilikset pääkallokelistä! ;)

grebe
30.12.2009, 10.37
Kokeilin laittaa 2 talvea vanhat ISP:t alle ilman sisureita Stanin litkuilla ja hyvin tuntuisi toimivan. Hieman joutui suostuttelemaan, että sain kumit nousemaan vanteille. En tiedä onko litkuista hyötyä pakkasella, mutta ainakin tiivistymään ne saa. Hyvin tuntuisi rullaavan ja toimivan muutaman lenkin kokemuksella.

ErkkiM
30.12.2009, 15.57
... Koko päivä jatkunut vesisade oli kiillottanut pyörätiet ja sivutiet peilikirkkaiksi ja siellä missä ei ollut jäätä, oli sohjoa....
Summa summarum, hienosti toimi ice spikerit. Ensimmäinen ajokerta nastarenkailla pääkallokelillä oli paikoin hämmentävä... Nyt pitoa taas riitti ja riitti ja riitti! ;)

Siis kyseessä standardi IS, eikä Pro-malli -otaksun...?
Samoihin olen päätymässä minäkin, vaikka tuota uutta Hakka300:sta saakin nyt Hi5Bikesilta hintaan 59/kpl... mutta kun porukka kertoilee nastojen irtoilevan... Ja kaippa se niin on, että valinta tehdään ennen kaikkea jäisten olosuhteiden vuoksi, eikä lumessa etenemis ominaisuuksien vuoksi - ainakin täällä Etelässä näin - tosin - nyt on lumitalvi tulossa ... kaikki maastopolut lumirännejä... hmm...
-E

H. Moilanen
30.12.2009, 16.16
Kokeilin laittaa 2 talvea vanhat ISP:t alle ilman sisureita Stanin litkuilla ja hyvin tuntuisi toimivan. Hieman joutui suostuttelemaan, että sain kumit nousemaan vanteille.

Millä sait nousemaan vanteelle? Itse kokeilin kuormaliinalla ja isolla kompuralla, mutta ei edes luvannut.

grebe
30.12.2009, 17.09
Nyt ei mielikuvitus riitä hahmottamaan, miten kuormaliinalla saisi kumit vanteille? Laitoin ensin sisuskumin kanssa vanteelle ja sitten sisuskumi pois niin että toinen puole jää paikoilleen ja litkut tilalle ja kompuralla ilmaa. Ihan perus kompuralla, tuotto on mitä on. Hieman silti joutui kumia asettelemaan, että lähti nousemaan. Vanteena Bontragerin Race Lite.