Näytä tavallinen näkymä : Nastarenkaat näin yleensä ottaen
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[
12]
13
14
15
16
17
18
Viikonlopuksi haettu mätänetistä 42mm roudat. Ensviikolla pitäs talvi saapua
Nyt on saatu kumet alle. Pakko oli käyttää sisuria että sai toisen puolen hyllylle. Yön yli ja toinen rengas tyhjänä, täytyy laittaa lisää litkua ja käydä polkemassa pikku lenkki. Toivottavasti rupeavat pitämään.
Ohiampuja
20.11.2021, 19.54
Roudasta rospuuttoon. ;)
Nyt sain mitattua nuo 2020 mallin 29x2.25" Piikkisiat, kun ehdin laittaa ne vihdoin alle. 61 mm oli nyt 1,5 bar paineilla eli tasan 2.4". Vielä kun kerkeisi valoisan aikaan ajamaan näillä.
Pahavaatturi
21.11.2021, 19.36
Osaako joku neuvoa mistä voisi löytää fatbikeen nastat kohtuu hintaan?
hphuhtin
21.11.2021, 20.12
Osaako joku neuvoa mistä voisi löytää fatbikeen nastat kohtuu hintaan?
Kaipa tuo on ihan ok: https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/polkupyoran-nasta-100-kpl
ruuduntakaa
24.11.2021, 10.46
Ei toi TLR-merkintä kyllä kuulu Piikkisialle. En mä muista koska viimeksi on renkaat ollu näin vaikea saada pitämään ilmoja kunnolla sisällään.
Takapää piti aluksi, sitten se vuoti. Nyt se pitää. Nyt ei pidä etupää, piti aluksi. Sitten vuoti. Sitten piti. Nyt vuotaa.
TLR-merkitty rengas EI toimi näin. Mountain Morph oltava repussa mukana kun näillä ajelee.
Ja on ravisteltu, pidetty ämpärin päällä lappeellaan jne. Noita taikojakaan ei ole tarvinnut muilla renkailla aikoihin.
Eikä sisureita. Kohta ne kai pitää kaivaa esille.
Muutoin ominaisuuksiltaan kyllä oikein hyvä, tämän aamun loskassa ajon perusteella. Huomenaamuna pitäis päästä kokeilemaan lumiominaisuuksia enemmän;luvannu runsasta lumisadetta.
Kävin hypistelemäsaä piikkisikoja motonetissa. Ai että on notkeat rungot. Kokeilkaa nyt ihmeessä vaikla efetton litkulla. Sen jälkeen Latexia sisään.
Ja valitus seis, tai kohta tilalle tulee doubledefence versiot e-bike tunnuksella. Mallia schwalbe.
ruuduntakaa
24.11.2021, 13.33
Kävin hypistelemäsaä piikkisikoja motonetissa. Ai että on notkeat rungot. Kokeilkaa nyt ihmeessä vaikla efetton litkulla. Sen jälkeen Latexia sisään.
Ja valitus seis, tai kohta tilalle tulee doubledefence versiot e-bike tunnuksella. Mallia schwalbe.
Ilmeisesti SL-versio? Ei semmoisia pitäis edes myydä. ;)
Renkaassa tulee olla kunnon rungot ja kyljet. On sähköpyörä tai ei.
Pierunkuoret kuuluu historiaan! ;)
Joo, ne on historiaa jolloin pyörällä vielä poljettiin ja nautittiin pehmeästä menosta ja pidosta reilun barin paineilla.
ruuduntakaa
24.11.2021, 13.44
Joo, ne on historiaa jolloin pyörällä vielä poljettiin ja nautittiin pehmeästä menosta ja pidosta reilun barin paineilla.
Mulla oli toi SL asennusta vailla, mutta en mä oikeasti uskaltanu laittaa sitä edes kiekolle.
Kestääkö tuo edes sepeliä?
Menty jo liian hentoon suuntaan tuossa. In my opinion.
Mulla oli toi SL asennusta vailla, mutta en mä oikeasti uskaltanu laittaa sitä edes kiekolle.
Kestääkö tuo edes sepeliä?
Menty jo liian hentoon suuntaan tuossa. In my opinion.
Jäätävää. Tällä asenteella saadaan kohta samanlaisia nokialaisia, mitä on tuotettu aikojen alusta.
Oletko ikinä ajanut vanhemmilla ice spikereilla? Niissä on vastaavat kyljet. Entä muilla nopeilla ja rullaavilla renkailla? Esim wtb resolutejen kyljistä näkyy valo läpi.
Oikeesti. Sähkärit on murha. Saisiko jonkin fiksun kansalaisaloitteen, jolla nuo kiellettäisiin kokonaan?
ruuduntakaa
24.11.2021, 14.10
Jäätävää. Tällä asenteella saadaan kohta samanlaisia nokialaisia, mitä on tuotettu aikojen alusta.
Oletko ikinä ajanut vanhemmilla ice spikereilla? Niissä on vastaavat kyljet. Entä muilla nopeilla ja rullaavilla renkailla? Esim wtb resolutejen kyljistä näkyy valo läpi.
Oikeesti. Sähkärit on murha. Saisiko jonkin fiksun kansalaisaloitteen, jolla nuo kiellettäisiin kokonaan?
Menee jo OT-trollaamiseksi mutta menköön!
On mulla ollu ohuen ohuita Ice Spikeria, täysin kelvoton rengas esim lumella. Kulkee kuin kärmes, juurikin rakenteensa takia uskon.
Ice Spiker ei ole kelvollinen kuin puhtaalla jäällä on se sitten vaijeri- tai Light-versio.
Sun puhees sähköstä on joko trollia tai sitten olet vaan totaalisen kokematon asian suhteen?
Miksi haluat nopean ja rullaavan renkaan? Menee kevyemmin? Sähkö on kuitenkin murhaa? :D
Jos sun mielestä sähkö on murhaa, aja sillä luomulla renkailla joilla tietää polkevansa, eikö? ;)
And that was a joke. Partly. Peace.
Nosta säkin harjoittelusi tehokkuus uudelle tasolle ja hanki sähkö luomujen kaveriksi.
Mää laitan yleensä nastat maastopyörän vasta keväällä, kun lumella pärjää ilman nastojakin.
Kelvillä isp toimii erittäin hyvin ja jos vääntömomentin tekee pelkillä reisillä, niin rullaus ja keveys on aika ratkaisevaa(ainakin mulle).
Kanssa pyöräilijöiden kokemuksien rohkaisemana laitoin tubeleksena alle nuo Continentalin Contact Spiket. Olipahan sujuvin tubeless asennus koskaan, vaikka nuo ei tubeless yhteensopivat virallisesti olekkaan. Kumi nousu vanteelle käsipumpulla, venttiilin sielu paikallaan...eipä ole moista tullut aiemmin vastaan. Nyt laitoin 42mm versiot, kun pari viime talvea meni 37mm nakeilla. Muhkea kumi tuo kyllä on, enään ei mahtunut mini face fender haarukan sisään, mutta eihän talvella pitäisi Vantaalla märkää olla? :D
Kanssa pyöräilijöiden kokemuksien rohkaisemana laitoin tubeleksena alle nuo Continentalin Contact Spiket. Olipahan sujuvin tubeless asennus koskaan, vaikka nuo ei tubeless yhteensopivat virallisesti olekkaan. Kumi nousu vanteelle käsipumpulla, venttiilin sielu paikallaan...eipä ole moista tullut aiemmin vastaan. Nyt laitoin 42mm versiot, kun pari viime talvea meni 37mm nakeilla. Muhkea kumi tuo kyllä on, enään ei mahtunut mini face fender haarukan sisään, mutta eihän talvella pitäisi Vantaalla märkää olla? :D
Itse vaihdoin myös toiseen pyörään aamulla 42mm Continental Contact Spike 240 versiot alle. Kyljessä on suositus paineista 3,5-6 bar. Laitoin 3,5, mutta sekin tuntuu hiukan liian paljolta. Paljonko olette näissä painetta pitäneet? 2,5 bar, niin purisi nastat paremmin?
En minä oikeastaan edes trollaa, en ainakaan paljoa. Kerrankin suomessa edes yritetään tehdä laadukkaita ja rullaavia renkaita. Sitten sähkösankarit moittii niitä liian ohutkylkisiksi.
Tsiisus.
K.Kuronen
24.11.2021, 16.48
^Mulla on nyt toista talvea alla Gravdalit, ne tubelessit ja paksukylkiset. Edelliset olivat kanssa Gravdalit, mutta ne ohutkylkiset, joista repesi lopulta kylki. Näistä paksukylkisissä ei ole edes tubelessiksi asennettuna minkään laista tuntua siitä, millainen paine renkaassa on. Lähinnä alempi paine tuntuu jähmeämpänä menona, kun kyljet alkavat enemmän kantaa kuormaa.
ruuduntakaa
24.11.2021, 17.10
En minä oikeastaan edes trollaa, en ainakaan paljoa. Kerrankin suomessa edes yritetään tehdä laadukkaita ja rullaavia renkaita. Sitten sähkösankarit moittii niitä liian ohutkylkisiksi.
Tsiisus.
Siis onhan niistä vaijeriversiotkin.
Aivan erinomaiset, ja rullaavatkin.
Jopa yllättävän hyvin.
Sen rekisteröi jopa sähköllä.
Piikkisika on helkkarin hyvä rengas, SL vaan on riskialttiin ohkainen, näin mä oletan.
Mut jos keveys on se juttu niin siitä vaan! :)
Muoks:
Mun makuun toi teräsvaijeriversiokaan ei ole järin järeä kyljistään.
Olen vaan pannut merkille että järeäkylkinen rengas sallii matalammat paineet vähemmällä riskillä vanteen denttaamisesta.
Ja kulkee vakaammin kuin pierunkuori.
En siis todellakaan ole moittimassa Suomalaista osaamista ja yrittämistä, hyvä Suomi Tyres![emoji106]
ruuduntakaa
24.11.2021, 18.32
Äsken tyhjeni molemmat piikkisiat.
Vuotavat kuin seula kylkisauman kohdalta.
Videotakin olis mutta eipä tänne saa laitettua.
Kävin jo varastossa valmiiksi.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211124/6c48b11256c978167f319b395cd3a17e.jpg
Kuminauha
24.11.2021, 18.54
Jos vertaa vaijeri piikkisikaa ja DD ice spikeria, niin kyllä DD spiker on tukevammalla kyljellä. Ja oma vaijeripiikkisika on nyt tossa viikon päivät pitänyt ilmat sisällään. Taitaa viellä meillä olla samat vanteet, eli HX1900?
KotooTöihin
24.11.2021, 19.02
Kokeilin routaa viime syksynä tubelessiks ja yritykseksi jäi... Aivan liian väljä vanteelle, että pystyis ilman sisuria ajelemaan.
metusala
24.11.2021, 19.54
Kokeilin routaa viime syksynä tubelessiks ja yritykseksi jäi... Aivan liian väljä vanteelle, että pystyis ilman sisuria ajelemaan.
Mulla oli sama ongelma, renkaat oli Routa TLR 42-622 ja Huntin vanne. Asiakaspalvelu vastasi helmikuussa 2021:
"Kyseisiin renkaisiin on tehty parannuksia kaapelialueelle koska on olemassa vannemalleja joille joille se ei istu tarpeeksi tiukasti, nämä uudistetut mallit ovat tosin myynnissä vasta ensi syksynä"
Ens maanataina kokeilen tämän vuoden mallia, tai ainakin renkaita jotka on toimitettu jälleenmyyjälle tänä syksynä.
ruuduntakaa
24.11.2021, 20.05
Jos vertaa vaijeri piikkisikaa ja DD ice spikeria, niin kyllä DD spiker on tukevammalla kyljellä. Ja oma vaijeripiikkisika on nyt tossa viikon päivät pitänyt ilmat sisällään. Taitaa viellä meillä olla samat vanteet, eli HX1900?
DD Ice Spikerista ei kokemusta mutta jos muutoin on sama kuin vanha niin ei kelpaa mulle.
Mulla E1900-kiekot.
Tollasten reikien ilmestyminen käytön edetessä on aika huolestuttavaa. Noihan voi tyhjentyä koska vaan keskellä mettää. Tai revetä saumasta.
Nyt on sisurit paikallaan, rengas on muuten niin hyvä ominaisuuksiltaan että en muita edes etsi.
Itse vaihdoin myös toiseen pyörään aamulla 42mm Continental Contact Spike 240 versiot alle. Kyljessä on suositus paineista 3,5-6 bar. Laitoin 3,5, mutta sekin tuntuu hiukan liian paljolta. Paljonko olette näissä painetta pitäneet? 2,5 bar, niin purisi nastat paremmin?
Noilla 37mm ajaessa taisi olla paineet sisäkumin kanssa 3bar luokkaa ja liukkaalla tai epätasaisella pinnalla lähempänä 2.5bar. Yli kolmosen en muista niitä pumpanneeni. Nopean testilenkin kerkesin noilla 42mm heittää, niin vaikuttaa että aika samanlaisilla paineilla niillä pärjää. Painoa on minulla 82kg...
Taitaa gravedall olla 38mm. Jos en väärin muista, niin maksimit sulalla asfaltilla olivat 2.5bar, ja jos oli normaali liukas ja röpelöinen talvikeli, niin mentiin alle kahden.
72kg
Äsken tyhjeni molemmat piikkisiat.
Vuotavat kuin seula kylkisauman kohdalta.
Videotakin olis mutta eipä tänne saa laitettua.
Itse kanssa vaihdoin piikkisiat alle tänään.
Toinen rengas piti ilmat ihan hyvin laakista, mutta toisesta sihisee kyljestä ihan reilusti läpi. Renkaassa on myös aika paljon heittoa, samassa kohtaa.
Voisiko olla jopa rungossa vikaa. Aika pepusta, jos pitää alkaa sisureita viritttelemään. Laitoin viestiä myyjälle, katsotaan mitä vastaavat.
https://pic.useful.fi/7sqwo1egZ.jpg
Potentiaali
24.11.2021, 23.06
Eipä voi ainakaan SuomiTyresin asiakaspalvelua moittia.
Meikäläisen toisessa uunituoreessa Piikkisiassa oli juurikin heittoa jonkun verran ja laitoin viestiä valmistajalle. Seuraavana päivänä kysyttiin osoitetta ja uusi rengas postiin ilman mitään sen suurempia kyselyitä. Nyt on hyvä.
ruuduntakaa
25.11.2021, 08.07
Aamulenkki ajettu sisureilla. Hyvin se kulki noinkin, jopa pienen lumikerroksen peittämässä kivikossa jossa pito oli kyllä väillä hakusessa nastarenkaalla.
Tiedä sitten olisko tubeleksena ollu sen parempi. Sisureilla en uskaltanut paineita tiputella, kovilla renkailla mentiin(1,7/1,9bar).
Mutta johan on hyvä rengas lumiominaisuuksiltaan! Hyvin vakaasti kulkee ja vetopitoakin takana on. Ja etupää ohjautuu oikein hyvin.
Mainiota!
Asennusta vaille valmiina 29x2.8" siat. ei ne tunnu niinkään ohkaisilta kuin kesägummit. Ajo on samoilla poluilla joten en näe syytä miksi noiden kyljet ei kestäisi.
Tuo 2.8" tuskin mahtuu taakse mutta pitäähän sitä kokeilla. Eteen se mahtuu ja kantaa hyvin pehmeämmässkin. Edessä kestää niin pitkään kunnes koppuroituu. Ainakin entimuinoin SuomiTyresin (Nokia) kumiseos kesti talvikumeissa venhenemista todella hyvin.
Kumin leveydeksi mittailin 175mm kun kesäkumin leveys on 160mm.
Kumin leveydeksi mittailin 175mm kun kesäkumin leveys on 160mm.
Nyt narraat.
E. Vai meinaatko leveyttä tasaisella alustalla? Se pitänee paikkansa. Ajattelin, että ilmat sisässä[emoji23]
ruuduntakaa
25.11.2021, 11.15
Suomi Tyres vastasi palautteeseen todella nopeasti. Lähettävät uudet renkaat.
Sorry Suomi, mutta Terrene Cake Eater 29 x 2.8 on olemassa.
-Helppo asennus
-Pitää ilmaa
-Rullaa hyvin
-Pitoakin on
-Todellinen leveys noin 2.6
Hyvin toimii myös 29 x 2.6" 45nrth Wrathchild. Saatavuus vaikuttaa tosin heikolta, ja hinta on melkoinen. Jäällä pitoa on kuin Ice Spikerissa, mutta toimii myös lumessa hyvin. Leveys 26 mm vanteella 62-63 mm.
ruuduntakaa
25.11.2021, 12.38
Hyvin toimii myös 29 x 2.6" 45nrth Wrathchild. Saatavuus vaikuttaa tosin heikolta, ja hinta on melkoinen. Jäällä pitoa on kuin Ice Spikerissa, mutta toimii myös lumessa hyvin. Leveys 26 mm vanteella 62-63 mm.
180e...
Mulla on luomu kauppakonassa 45NRTH Gravdalit ja niissä ei pysy näemmä nastat oikein kiinni. Vaikka toi pyörä on ollu todella vähällä ajolla.
ruuduntakaa
25.11.2021, 12.41
Sorry Suomi, mutta Terrene Cake Eater 29 x 2.8 on olemassa.
-Helppo asennus
-Pitää ilmaa
-Rullaa hyvin
-Pitoakin on
-Todellinen leveys noin 2.6
Minkä levyisellä kiekolla? Oisko mahdollista että mittaat leveyden?
Nastoja vähän hintsusti, pito paljaalla jäällä?
Ohiampuja
25.11.2021, 14.23
Nuukana ja laiskana pistin alle vanhat 2.25" ISP:t, leveys 53-54 mm.
Niin nyt kysyn että paljonko se oikeasti auttaa jos tuohon eteen hommaa jonkun 61-63 mm leveän nastarenkaan? Onko vaikutus marginaalinen, vai muuttuuko sillä koirankusettajien metsäpolut nautinnoksi?
Race Face Arc40, eli sisämitta 40mm.
Ihan riittävä pito on jäällä, vähempikin riittäisi, IMHO.
Ruispuntti
25.11.2021, 14.28
Suomi Tyres vastasi palautteeseen todella nopeasti. Lähettävät uudet renkaat.
Sama homma, parissa tunnissa tuli vastaus ja lupasivat lähettää tehtaalta tarkastetun renkaan tilalle.
Niin nyt kysyn että paljonko se oikeasti auttaa jos tuohon eteen hommaa jonkun 61-63 mm leveän nastarenkaan? Onko vaikutus marginaalinen, vai muuttuuko sillä koirankusettajien metsäpolut nautinnoksi?
Kovaksi jäätyneillä poluilla eroa ei juuri ole, mutta lumessa ja pehmeämmässä leveämpi (ja parempi kuvio) toki toimii paremmin. Mitään mullistavaa eroa on ehkä kuitenkin turha odottaa. Ainakin tuo Wrathchild tuntuu mielestäni enemmän maastorenkaalta kuin Ice Spiker, joka taas on, no, nastarengas. En ehkä silti omasta pussista maksaisi tuplahintaa ISP:hen verrattuna. Lumella mennään läskillä ja jäällä jollain nastarenkaalla.
30 hampainen
25.11.2021, 14.41
Piikkisiat ostettu, vaihdossa ilmeni ongelma, miten vanhat renkaat saa vanteesta irti? Bontager XR2 29.225, vanne Kovee TLR.
Jos joku vaivautuisi kertomaan millä jipolla renkaan irroituksen saa alulle niin olisi kyllä hieno juttu. Tyhjän renkaan ja vanteen väliin ei rengasrauta mahdu.
^ Mulla on varsinkin jotkin ei-tubeless renkaat tiivistyneet niin tiukkaan tubeless-vanteille, että ainoastaan jaloilla on saanut irti, mikäli sormilla ja ranteilla muovailu ei tuota tulosta. Eli ilmat pois renkaasta, kengän tai kenkien kärjet renkaan päälle aivan lähelle vanteen reunaa ja samaan aikaan vetää vanteesta kaksin käsin itseä kohti. Renkaan pitäisi lopulta lipsahtaa keskiuraan, jonka jälkeen loppu onnistuukin jo helposti painelemalla ja rengas"raudoilla".
Huomasin jännän piirteenTerrene griswold 700 x 38 nastarenkaissa... Meillä on perheessä kaksi 3T Exploro race Maxia ja molemmissa terrene griswold 700 x 38 litkutettuina samanlaisilla kiekoilla. Omassa pyörässä takarenkaan ja rungon väliin ei jää juuri mitään tilaa. Vaimon pyrässä taas kaikki ok. Ero selkeästi millejä. Kokeilin kiekkoja ristiin ja eron syyksi paljastui renkaat! Samalla tutkin eturenkaat ja korkeimman ja matalimman renkaan välillä eroa yli 2mm.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb21697854/p5pb21697854.jpg https://ep1.pinkbike.org/p5pb21697855/p5pb21697855.jpg
30 hampainen
25.11.2021, 15.16
^ Mulla on varsinkin jotkin ei-tubeless renkaat tiivistyneet niin tiukkaan tubeless-vanteille, että ainoastaan jaloilla on saanut irti, mikäli sormilla ja ranteilla muovailu ei tuota tulosta. Eli ilmat pois renkaasta, kengän tai kenkien kärjet renkaan päälle aivan lähelle vanteen reunaa ja samaan aikaan vetää vanteesta kaksin käsin itseä kohti. Renkaan pitäisi lopulta lipsahtaa keskiuraan, jonka jälkeen loppu onnistuukin jo helposti painelemalla ja rengas"raudoilla".
Kiitos, nyt lähti rengas irti.
Marsusram
25.11.2021, 15.57
2.6" ISP matalilla paineilla ja leveällä vanteella ei syö itseään lumeen läheskään yhtä pahasti kuin nuo kapeammat ISP:t. Eron kyllä huomaa kun kärsimys vähenee.
Noilla 37mm ajaessa taisi olla paineet sisäkumin kanssa 3bar luokkaa ja liukkaalla tai epätasaisella pinnalla lähempänä 2.5bar. Yli kolmosen en muista niitä pumpanneeni. Nopean testilenkin kerkesin noilla 42mm heittää, niin vaikuttaa että aika samanlaisilla paineilla niillä pärjää. Painoa on minulla 82kg...
Taitaa gravedall olla 38mm. Jos en väärin muista, niin maksimit sulalla asfaltilla olivat 2.5bar, ja jos oli normaali liukas ja röpelöinen talvikeli, niin mentiin alle kahden.
72kg
Tiputin aamulla 3,5 -> 2,5 bar. Kyseessä on 85 kg kuski ja noin 25 kg sähköretkipyörä. Noin 20km matkalla märkää asfalttia ja märkää hiekkatietä en huomannut kovin suurta eroa. Ehkä rullaavuudessa hiukan, mutta sähkössä ei suurta väliä. Varmaan voisi kokeilla 2,0 bar, tällä mennään toistaiseksi kunnes saadaan Helsinkiin lunta.
30 hampainen
25.11.2021, 18.43
Ajoin reilun tunnin testilenkin Piikkisioilla ja oli rauhallisessa ajossa pitoa kuin kuin kesällä vaikka oli jäätä ja lunta ja kaikkea. Metelistä kyllä kuuleekin ettei nastat koristeena ole.
Takapyörä pyörii nätisti mutta etupyörässä saattaa olla heitto, tuskin meni vanne kieroon renkaanvaihdossa vaikka joutui voimaa käyttämään. En huomannut ajossa tällä mitään merkitystä niin olkoon heitto, en lähde repimään enää irti.
Eturenkaan täytin suoraan käyttöpaineeseen, en tiedä mitä tapahtuu jos ottaa kerran ilmat pois ja täyttää uudelleen. Pitääpä tätä kokeilla. Varmistuu että sisuri meni oikein.
Ajoin reilun tunnin testilenkin Piikkisioilla ja oli rauhallisessa ajossa pitoa kuin kuin kesällä vaikka oli jäätä ja lunta ja kaikkea. Metelistä kyllä kuuleekin ettei nastat koristeena ole.
Takapyörä pyörii nätisti mutta etupyörässä saattaa olla heitto, tuskin meni vanne kieroon renkaanvaihdossa vaikka joutui voimaa käyttämään. En huomannut ajossa tällä mitään merkitystä niin olkoon heitto, en lähde repimään enää irti.
Eturenkaan täytin suoraan käyttöpaineeseen, en tiedä mitä tapahtuu jos ottaa kerran ilmat pois ja täyttää uudelleen. Pitääpä tätä kokeilla. Varmistuu että sisuri meni oikein.
Itse poljen renkaan vaihdon jälkeen muutama satametriä minimi paineilla lähihuoltoasemalla, jossa päästän ilmat pois ja täytän renkaan maksimi paineeseen, josta tiputan alaspäin käyttöpaineeseen. Eilen oli renkaiden vaihdon jälkeen huoltsikalle mennessä sisäkumilliset Continental Contact Spiket todella kierossa, mutta tuon operaation jälkeen todella suorassa.
Pieni määrä talkkia ulkorenkaan ja sisärenkaan välissä auttaa asettumista.
30 hampainen
25.11.2021, 21.31
^ Kiitos vinkeistä.
Heiton eturenkaaseen teki huonosti paikalleen asettunut sisuri, aika helpotus oli, kuitenkin arvokkaat renkaat.
Takarengas meni kerralla oikein kun sisuskumiin jäi vaihdossa aika paljon ilmaa, sillä ei ollut mahdollisuuksiakaan jäädä laskokselle/mutkalle.
Nyt rengas irtoaa vanteeltakin helposti jos haluaa kokeilla vaikka litkua kun se nyt taitaa mahdollista olla, pelkäsin vähän että on aina yhtä kovassa, alkuperäisrengas oli jotenkin liimaantunut kiinni.
..ttu et oli vaikea nostaa rengasta paikalleen. Wratchild 29 ei meinannut millään asettua. Noi kun on toisilla kiekoilla, niin ei viitsisi litkujen kanssa pelailla. Ne kuivuisi kuitenkin sinne renkaaseen kesällä. En kyllä ole hetkeen tapellut renkaan kanssa yhtä paljon.
Jännä, mulla meni Wrathchildit vaivattomasti. Aika tiukat ovat, mutta on ollut tiukempiakin. Napsauttimella nousivat nätisti ja pumpulla n. 3 barissa loppuun asti hyllylle. Ja ilmaa pitävät todella hyvin. Mutta ainahan näissä voi olla eroja erien välillä.
Ei mullakaan noussut Wrathchild kovin helposti vanteelle mullakaan viime talvena, taisin ennen foorumin alhaalla oloa kirjoitella. Piti sisurin, saippuaveden ja boosterin kanssa kunnolla jumpata, että suostui nousemaan. Piti kuitenkin ilmat sisällä sitten heti. Oma rengas oli siis 27,5" x 3.0", tiedä mikä on 29":n tai läskiversion laita.
Takarengas (27.5) meni heittämällä, tai ainakin lähes. Etusen kanssa sai tapella ihan oikeasti. Siinä ja siinä, etten heittänyt sisureita mäkeen ja laittanut tubelessina.
Ja läskiin D5:t litkutettuna meni heittämällä. Niissä meni ehkä vartti ja noissa toisissa toista tuntia…
Schwalbe Marathon Winter meni etukiekolle vääntämisen jälkeen. Ei nyt kuitenkaan ihan yhtä tiukkaa vääntöä ollut kuin aikaisempina vuosina.
Itsellä alla tällä hetkellä Mara Winterit sisurin kera. Kysymys: Jos ostan Contin Contact Spiket ja litkutan ne niin paraneeko ajotuntuma JA rullaavuus? Kokemuksia kellään tästä vaihdosta?
Itsellä alla tällä hetkellä Mara Winterit sisurin kera. Kysymys: Jos ostan Contin Contact Spiket ja litkutan ne niin paraneeko ajotuntuma JA rullaavuus? Kokemuksia kellään tästä vaihdosta?
En usko, että melkein kilon painoisen nastarenkaan ajotuntumaa tai rullaavuutta saa merkittävästi parannettua millään ilveellä. Aiemmin ajoin tuolla 37mm versiolla sisurin kanssa ja nyt alla 42mm litkutettuna, niin en mitään tajunnan räjäyttävää eroa näissä huomaa. Nastarenkaaksi tuo Continental rullaa mielestäni ihan hyvin, enemmän se paino siinä häiritsee.
Ja litkutuksen hyöty painonalentamisessa on tässä tapauksessa taas aika marginaalinen.
F. Kotlerburg
27.11.2021, 15.06
Mulla on nuo 40mm kiekolla (tai ei oo vielä pitäis asentaa). Todellinen leveys jotain 65mm. Ei ole hääppöinen paljaalla jäällä vaan joutuu varomaan. Kaukana ISP:stä, mutta kaikessa muussa sitten huomattavasti parempi.
Yhtä huonoja molemmat. Ostin kokeeksi Contit marojen tilalle ja yhtälailla kironnut rullausta ja ajotuntumaa.
ruuduntakaa
27.11.2021, 17.51
Mulla on nuo 40mm kiekolla (tai ei oo vielä pitäis asentaa). Todellinen leveys jotain 65mm. Ei ole hääppöinen paljaalla jäällä vaan joutuu varomaan. Kaukana ISP:stä, mutta kaikessa muussa sitten huomattavasti parempi.
Piikkisioilla kun ajoin yhden lenkin lumella ja jäällä niin ei tässä tartte renkaita pohtia enää.
On huikeen hyvät renkulat.
ruuduntakaa
27.11.2021, 17.52
Ja litkutuksen hyöty painonalentamisessa on tässä tapauksessa taas aika marginaalinen.
Kukaan tuskin sen takia litkuttaa?
Fätbikessa taitaa litkuttamalla tienata kilon…
^ Noinko paljon niihin menee? Sitähän saa ostaa sitten kerralla isomman tonkan. Noihin matalapaineiden sorarenkaisiin on desin laittanut. Maantierenkaisiin jotain 30 ja 60ml välillä. Noissa maantien paineissa jos desin laittaa niin reilusti puolet suihkuaa samointein kaarella pihalle kun tarpeeksi ison reiän saa aikaan.
Firlefanz
27.11.2021, 19.00
Toisaalta yksikään fatbike-kuski ei mieti olisiko Contact Spike jollain tapaa tuntuvasti parempi tai mukavampi kuin Marathon Winter...
...mutta, joo, taitaa kevyinkin fatbike-sisuri painaa sen 400 g ja jos sen kertoo kahdella...
^ Noinko paljon niihin menee? Sitähän saa ostaa sitten kerralla isomman tonkan. Noihin matalapaineiden sorarenkaisiin on desin laittanut. Maantierenkaisiin jotain 30 ja 60ml välillä. Noissa maantien paineissa jos desin laittaa niin reilusti puolet suihkuaa samointein kaarella pihalle kun tarpeeksi ison reiän saa aikaan.
Tarkoitin, että sisurit painaa… litkua menee reilu sata milliä per rengas.
Marsusram
27.11.2021, 19.53
Revoloopit lienee kevein vaihtoehto litkutukselle.
https://www.bike-components.de/en/REVOLOOP/REVOLOOP-fat-tube-for-26-p76563/
Venttiiliputkessa saisi olla kierre ja kiristysmutteri, kun pumpatessa tahtovat vetää kieroon.
ruuduntakaa
27.11.2021, 20.27
Jep. En litkuttanu omaa paksuakaan sen kilon takia.
Tubeleksen muut edut omaa isomman merkityksen.
Mun elämänkatsomuksen mukaan. ;)
Tarkoitin, että sisurit painaa… litkua menee reilu sata milliä per rengas.
No sitähän minäkin. Aika vähällä jos desillä selviää. Ilmeisesti vaan ihan tiivistymistarkoitusessa?
vihtis83
27.11.2021, 20.44
No sitähän minäkin. Aika vähällä jos desillä selviää. Ilmeisesti vaan ihan tiivistymistarkoitusessa?
Kyllä siitä desistä riittää tiivistämisen lisäksi reikien paikkaukseenkin, ainakin puoli desiä siellä sisällä on jäljellä kun rengasta vaihtaa.
On se joissain tapauksissa aika halpa tapa keventää pyöriviä massoja. Noi contit litkutin ihan vaan huvikseni...edellisten kanssa meni monta talvea ilman ainuttakaan flättiä, että tuntuisi kestävän hyvin kuminkin kanssa :)
Aah, joo, nyt vasta käsitin mitä siellä ruudun takana kyseltiin... Cake Eater 67 mm minulla i40 mm vanteella, eli suunnilleen se mainittu 2.6 tuumaa. Lunttasin vanhasta foorumiviestistä (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57182-29-x-2-6-MTB-renkaat-(ei-29-)&p=3051900#post3051900), en olisi muuten muistanut :)
Itse rengas on huikea. Pääsen Stravan mukaan Ritchey Commandolla (14kg täysjäykkä teräsläskipyörä 29+ kiekoilla) kovempaa kuin 3T Explorolla (aero gravel) talvivarustuksessa. Tosin Commandolla ajoin 17 km ja Explorolla 107 km, mutta silti :D
Vähän lisää kokemusta kertynyt Piikkisiasta (29x2.8") edessä (takana cake eater). On se hurja kumi tuo piikkisika. Edessä pitää kuin kesällä ajaisi. Rullaus ei ehkä optimaalisinta mutta eteen tuo saa jäädä.
Tuo taitaa lisäksi olla tehty Suomessa mistä lisäpisteitä. Kumi pitää kytljistä hyvin mutta ei oikein meinaa tiivistyä vanteeseen kunnolla. Lenkin aikana ei ole tarvis pumpata mutta seuraavana päivänä pitää jo vähän lisäillä ilmaan. Stanin litkua käytin. Voipi olla että olen vioittanu vanteen sisäpuolta kun tuo etuvanne (Mavic) on jostain syystä hitusen isompi kuin takana oleva samanlainen vanne. Muovinen renkgasrauta antautui täysin tuon kanssa ja metallisillakin saa punnertaa tosissaan. Taakse menee sama rengasyksilö aikas helposti paikalleen.
Paranee. Ei täristä läheskään niin paljon kuin mara winter. Korkeampi profiili, parempi pito ja voi ajaa hiukan pienemmillä paineilla.
Rullaa paremmin ja pehmeämpi meno.
37 conti on leveydeltään sama kuin 35 mara winter.
Painoeroa ei tosiaan valtavasti ole, luokkaa 150g / pari contin eduksi. Itse olen aina käyttänyt enemmän nastoja omaavia versioita.
En keksi yhtään syytä miksi ostaisin enää mara winteriä.
Kestokin on molemmissa hyvä ja molemmilla renkailla on vuosien varrella yhteensä 0 flättiä.
salepale
01.12.2021, 14.44
Moro, pitkäaikainen foorumin seuraaja aktivoituu ihan kirjoittelemaankin... :)
Sähkömaasturiin pitäis nastarenkaita hommailla. Tulee ajeltua sekä työmatkaa, että rymyttyä metsässä. Yhdet pannut tuossa työmatkalla jo peilijäällä kerkesin heittää, onneks ei käyny sen pahemmin kun että ranne vieläkin hieman kipeenä. Metsässä en nyt pakkasilla ole ehtinyt vielä pannutella...
Kysymys: Mitä olette mieltä, jos taakse 27,5x2,6" ice spiker pro, DD versiona, ja eteen Suomi-Tyresin Piikkisika (ei-SL versio) 29x2,6"?
Ajatuksena siis: ISP:tä ei eteen, koska lukemani mukaan vetelee vähän minne sattuu. Taakse taas ISP siksi koska piikkisikaa ei saa paksuilla kyljillä.
Kuskilla painoa kuitenkin reippaat 100kg, niin kuvittelisin, että paksut kyljet on aika oleelliset. On vittorian airliner -insertit edessä ja takana, mutta uskaltaakohan siltikään ottaa myös taakse tuota piikkisikaa?
Periaatteesta haluaisin tukea suomalaista (ja nythän on "Osta työtä suomeen" -päiväkin tulossa perjantaina), mutta en ihan millä tahansa hinnalla...
Samat ajatukset itsellä kun yläpuolisella kirjoittajalla.
Pyöränä sähkö Canyon Neuro:on 7. Renkaat 29 x 2,6. Meneekö kovasti pieleen jos laittaa eteen ja taakse piikkisiat? Entä mitä eroa tällä SL mallilla on? Hakusessa työmatkaan ja satunnaiseen maastoon sopivat renkaat.
Ilmeisesti tuo 29x2.6" Piikkisika mahtuu Neuron:oniin? Minulla on Foxin keula. Entä mudhuggerin kanssa?
ruuduntakaa
01.12.2021, 15.34
Ilmeisesti tuo 29x2.6" Piikkisika mahtuu Neuron:oniin? Minulla on Foxin keula. Entä mudhuggerin kanssa?
36 Foxiin mahtuu hyvin lokarin kanssa. Tosin SKS:n lokari.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211201/4e27782a06c1773d446293d8df826c96.jpg
Taitaa olla Fox 34, mutta korkeus lienee sama. Todella lähellä on mudhugger jo Hans Dampfin 29x2.6" nappuloita.
salepale
01.12.2021, 16.41
Pyöränä sähkö Canyon Neuro:on 7. Renkaat 29 x 2,6. Meneekö kovasti pieleen jos laittaa eteen ja taakse piikkisiat? Entä mitä eroa tällä SL mallilla on? Hakusessa työmatkaan ja satunnaiseen maastoon sopivat renkaat.
Ilmeisesti SL = Super Light = kevyempi + taittuvakylkinen + ohuemmat kyljet
Kimbyyri
01.12.2021, 17.21
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211201/4e27782a06c1773d446293d8df826c96.jpgMistä on tuo takalokarin rauta + kiinnikkeet ?
ruuduntakaa
01.12.2021, 19.27
Mistä on tuo takalokarin rauta + kiinnikkeet ?
Rauta on SKS:n Bluemells-lokarista, kiinnikkeet on tommosia normaaleja kumisuojan omaavia putkikiinnikkeitä.
Kuminauha
01.12.2021, 21.12
Mistä on tuo takalokarin rauta + kiinnikkeet ?
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?38283-Lokasuojat-maasturiin&p=3111719#post3111719
Tossa mun ratkasu. Hyvin toimii.
Kimbyyri
01.12.2021, 21.18
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?38283-Lokasuojat-maasturiin&p=3111719#post3111719
Tossa mun ratkasu. Hyvin toimii.Tämä ratkaisu ei kauaa mulla kestäne, ilman tukea. Vipattaa ja väpättää mahdottomasti.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211201/ac60e912608f322a41feca7b96fea040.jpg
salepale
02.12.2021, 12.17
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211201/4e27782a06c1773d446293d8df826c96.jpg
Hei, sulla kun näyttää olevan sähkäri piikkisioilla, niin voisitko jakaa kokemuksia renkaista?
Ja millaista ajoa tulee ajettua?
ruuduntakaa
02.12.2021, 12.33
Hei, sulla kun näyttää olevan sähkäri piikkisioilla, niin voisitko jakaa kokemuksia renkaista?
Ja millaista ajoa tulee ajettua?
Huikeet on renkaat vaikka lumella/satunnaisella jäällä ajoa vasta pari lenkkiä. Näillä voi ihan jo vauhdissa kääntyä lumessa, toisin kuin Ice Spikereilla. ;)
Tuntuis rullaavankin ihan kohtuu hyvin nastaksi.
Ajot on enskatyyppistä setämieshieromista+työmatkoja.
Oikein hyvä ja tasapainoinen rengas ominaisuuksiltaan, vahva suositus.
Vetopitoakin tuntuis olevan kun ei takanen ole juuri sutinut vaikka sähköllä mennään.
Tubelekseenhan nämä ei oikein sovi ennenkuin saavat laadunvalvonnan kuntoon. Mullakin molemmat vuoti jatkuvasti uusista kohdin kun litku paikkasi entiset.
Nyt on sisurit. Ja uudet siat tulossa valmistajalta.
Eli tuurista kiinni onnistuuko tubeless.
Mullahan ajot siirtyi nyt luomuun kun sähköpyörä ei oikein kulje rikkinäisellä akulla. Nähtäväksi sitten jää ehtiikö tänä talvena Piikisioista enää enempää kokemuksia kertyä.
salepale
02.12.2021, 12.36
Huikeet on renkaat vaikka lumella/satunnaisella jäällä ajoa vasta pari lenkkiä. Näillä voi ihan jo vauhdissa kääntyä lumessa, toisin kuin Ice Spikereilla. ;)
Tuntuis rullaavankin ihan kohtuu hyvin nastaksi.
Ajot on enskatyyppistä setämieshieromista+työmatkoja.
Oikein hyvä ja tasapainoinen rengas ominaisuuksiltaan, vahva suositus.
Vetopitoakin tuntuis olevan kun ei takanen ole juuri sutinut vaikka sähköllä mennään.
Tubelekseenhan nämä ei oikein sovi ennenkuin saavat laadunvalvonnan kuntoon. Mullakin molemmat vuoti jatkuvasti uusista kohdin kun litku paikkasi entiset.
Nyt on sisurit. Ja uudet siat tulossa valmistajalta.
Eli tuurista kiinni onnistuuko tubeless.
Mullahan ajot siirtyi nyt luomuun kun sähköpyörä ei oikein kulje rikkinäisellä akulla. Nähtäväksi sitten jää ehtiikö tänä talvena Piikisioista enää enempää kokemuksia kertyä.Kiitoksia tästä!
Eli jos tänään uudet siat pistää tilaten, niin vois olettaa että saa hyvää?
Ja tarkoituksena ois kyllä tupeleksina laittaa.
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
ruuduntakaa
02.12.2021, 12.38
Kiitoksia tästä!
Eli jos tänään uudet siat pistää tilaten, niin vois olettaa että saa hyvää?
Ja tarkoituksena ois kyllä tupeleksina laittaa.
En ihan välttämättä laskisi sen varaan. taitaa olla aika isoja ongelmia heillä.
Toivottavasti saavat homman skulaamaan.
salepale
02.12.2021, 13.02
En ihan välttämättä laskisi sen varaan. taitaa olla aika isoja ongelmia heillä.
Toivottavasti saavat homman skulaamaan.
Okei, no meneepäs päätöksenteko hankalaksi...
Toisaalta, jos kerran takuuhommat suomityresin kanssa hoituu, niin ehkä sitä sitten mielummin ottaa sen riskin että joutuu sisureiden kanssa ajelemaan, kuin että ottaa tietoisesti sinnetänne vetelevät ISP:t.
Oletko takuuhommat saanut hoidettua suoraan valmistajan kanssa, vai joutuuko myyjäliike toimimaan siinä välikätenä?
ruuduntakaa
02.12.2021, 13.06
^Otin suoraan yhteyttä valmistajaan. Ja hyvin tuo Piikkisika toimii sisurillakin. :)
Kuminauha
02.12.2021, 13.31
Oma piikkisika on taas pitänyt tubelessina ihan hyvin. Taitaa näissä olla vähän laatueroja, niinkuin viimekin vuonna. Sähkärissä edessä piikkisika, takana ISP DD, jossa mukavan tukevat kyljet.
Mulla fat freddie tubelessina pelaa spectralin takanakkina ihan hyvin. Ajatuksen vuotelee mutta täyttelen sitä aina kun tarttee. Hieman on asennus tiukka, vaihdevaijeri piti kiinnittää tiukemmalla nippusiteellä kun tuppasi pärräämään renkaaseen, nyt tuokin ongelma on historiaa. Freddiessä painetta palttiarallaa 1.3bar, mitattuna lämpimässä tallissa.
Onhan tuo ajaminen selkeästi raskaampaa kun on talvirengastus alla. Jos töihin ihan pyöräteitä veivaa niin kyllä sykekäyrä on siirtynyt selvästi ylemmäs vaikka vauhti on selvästi vaatimattomampaa.
Itselläni kanssa piikkisiat vuotivat kyljistä, niin paljon että millään saanut tiivistymään.
Nyt odottelen uusia renkaita takuuseen. Muuten renkaat oli tosi hyvät, mitä nyt pari lenkkiä niillä ehdin ajaa.
Melkein kun kesäkelillä olisi ajellut. Uskalsi jopa kääntää ja kallistaa samaa aikaan. Mikä ei ole itsestään selvyys nastarenkailla :)
Mutta ehkä talvirenkaat menee sisureilla ihan ok myös, ellei sitten aja kammo räntäntäätä kivikossa.
Mutta ehkä talvirenkaat menee sisureilla ihan ok myös, ellei sitten aja kammo räntäntäätä kivikossa.
Meneemenee, kun laittaa lateksit, niin eroa rullauksessa ei tule. Ainoastaan se matalin paine pohjaamisen rajalla kannattaa jättää käyttämättä.
Montako talvea tai kuinka paljon kilometrejä on teillä kestäneet nastarenkaat fillarissa? Oli se sitten maastoajoa tai sekalaista.
tempokisu
02.12.2021, 18.33
Montako talvea tai kuinka paljon kilometrejä on teillä kestäneet nastarenkaat fillarissa? Oli se sitten maastoajoa tai sekalaista.
Kevytnasta on yli 15v vanha, menisi se vieläkin mutta vaatisi että on hyvin auratut kelvit, eikä ole aina niin ostin toissavuonna leveemmän renkaan jossa on myös enempi nastoja. Yhdellä vanteella on järeempi nastarengas, sekin ainakin 15v vanha.
Tämä saattaa olla ihan siinä ja tossa että mahtuu. Omaa pyörää kun olen katsellut, niin takahaarukkaan/runkoon on hyvin lähellä nykyiset 2,6". Se että paljonko kuvio+nastat tuo lisää korkeutta... Tämä täytyisi selvitellä.
Mitenpä nämä SL mallit. Valitsenko SL mallit vai normimallit? Äkkiä tuntuisi SuperLight kuulostavan siltä että rikki ne saa.
Itselläni kanssa piikkisiat vuotivat kyljistä, niin paljon että millään saanut tiivistymään.
Nyt odottelen uusia renkaita takuuseen.
Tänään tuli uudet renkaat ja nyt näyttäisi pitävän ilmat ja litkut sisällä.
Hyvä näin.
30 hampainen
02.12.2021, 22.15
Huomasin tai kuulin kun rullailin sulalla asfaltilla inhottavan äänen, joka toistui jokaisella Piikkisian pyörähdyksellä. Olin jo vähän katsellut keskiön taakse että olisikohan hieman pystyheittoa? Olihan sitä, kun nyt hyvässä valossa tarkastin niin eipä ollut rengas noussut yhdestä kohtaa ylös. Tarkastin myös eturenkan, nyt kun osasin, siitäkin on pieni matka nousematta. Tilanne on vielä päällä. Kolme kiloa oli asennuksissa max, paljonkohan uskaltaa laittaa kun koitan saada renkaat nousemaan paikoilleen?
^Mites jotain saippualiuosta tms väliin? Mulla ISP:t eivät halunneet nousta kertalaakista, niin paineet pois, liukastinta väliin ja otto uus. Johan nousi.
Nämä siis sisurilla.
30 hampainen
02.12.2021, 22.36
^ Kiitoksia, pitääpä kokeilla huomenna tuota niksiä.
30 hampainen
03.12.2021, 10.52
Nyt on renkaat oikein. Kokeilin ensin vielä kuivana 5kg paineella mutta ei noussut. Tyhjensin renkaat ja sivelin mäntysuopaa renkaan kylkiin ja sitten nousi. Takana vajaalla neljällä kilolla ja edessä viidellä. Näihin on pakko laittaa liukastetta, muuten ei tule ylös.
Takarenkaan vasempaan puoleen ei voinut mäntysuopaa laittaa koska oli painautunut vanteeseen kiinni, tämä oli sitten varmaankin ainut kylki joka oli asettunut kuivana. Tyhjentämällä renkaan luultavasti sitten näkee onko asettunut paikoilleen kun reunan pitää jäädä ylös...
Joka näitten kanssa ensimmäistä kertaa turaa niin kannattaa harjoitella sisurilla ennen litkua, säästyy monta itkua. :0
salepale
03.12.2021, 10.54
Nyt on renkaat oikein. Kokeilin ensin vielä kuivana 5kg paineella mutta ei noussut. Tyhjensin renkaat ja sivelin mäntysuopaa renkaan kylkiin ja sitten nousi. Takana vajaalla neljällä kilolla ja edessä viidellä. Näihin on pakko laittaa liukastetta, muuten ei tule ylös.
Takarenkaan vasempaan puoleen ei voinut mäntysuopaa laittaa koska oli painautunut vanteeseen kiinni, tämä oli sitten varmaankin ainut kylki joka oli asettunut kuivana. Tyhjentämällä renkaan luultavasti sitten näkee onko asettunut paikoilleen kun reunan pitää jäädä ylös...
Joka näitten kanssa ensimmäistä kertaa turaa niin kannattaa harjoitella sisurilla ennen litkua, säästyy monta itkua. :0Pitääkin lainata töistä kompuraa sitten kun saan itse renkaat hommattua [emoji16]
Litkujen kanssa renkaat nousevat yleensä helpommin. Se sisuri painaa sivuttain.
Kaikille kiekoille rengasta ei saa edes hyllylle sisureiden kanssa. Kapeammilla ainakaan.
Tuon takia siis sisurilliset kehät ovat sellaisia loivahyllyisiä, joissa ei ole bedlockia reunassa.
Kuminauha
03.12.2021, 10.59
Eilen painin Suomi Tyres Routa W248 42x622 TLR:ien kanssa. Ei suostunu edes sisurilla nousemaan WTB tcs 21mm id vanteelle. Aina jäi jommalta kummalta kyljeltä noin 10 cm matkalta joku 2mm liian alas renkaan nauha.
Jouduin tämänkin kanssa veden ja saippuan sekoitusta käyttämään ja silloinkin kesti puoli tuntia, että 4 barin paineella kumi oli itsekseen noussut kokonaan vanteelle.
Periaatteessa tuollaiset renkaat ovat mittavirheellisiä, mutta itse en pidä tuota pahana, jos vaan saa nousemaan hyllylle.
Siis tubeleksena.
Isp:n ovat omille kehille samanlaiset ja on mahtavaa, kun tietää renkaan pysyvän hyllyllä tyhjänäkin. Paineet voi laskea niin alas kuin vaan tarvetta on.
Mä laitoin täykkäriin alle ISP:eet, jotka ostin syksyllä 2013... eli yhdeksättä talvea alle. Nastoja lisätty kadonneiden tilalle tarpeen mukaan. Pikkusen nappulat alkaa jo olla repaleiset, jospa tämän kauden jälkeen roskiin.
Kilsoja tarttis katella excelistä... mutta nyt heittämällä ehkä kymppitonni. Maastoajoa ja sekalaista.
metusala
03.12.2021, 11.27
Eilen painin Suomi Tyres Routa W248 42x622 TLR:ien kanssa. Ei suostunu edes sisurilla nousemaan WTB tcs 21mm id vanteelle. Aina jäi jommalta kummalta kyljeltä noin 10 cm matkalta joku 2mm liian alas renkaan nauha.
Jouduin tämänkin kanssa veden ja saippuan sekoitusta käyttämään ja silloinkin kesti puoli tuntia, että 4 barin paineella kumi oli itsekseen noussut kokonaan vanteelle.
Maananataina painin samoin Suomi Tyres Routa W248 42x622 TLR:ien kanssa tosin täysin vastakkaisesta syystä: ei lukkiutunut Routat Mason X Hunt i19 vanteelle vaikka piti olla vuoden 2021 tuotantoa jossa se vuoden 2020 tuotantoerän vika pitäsi olla korjattu. Asiakaspalvelusta kysyin mikä voi olla vikana mutta suoraa vastausta en saanut. Valitettavasti on se arpapelia se kuinka Suomi Tyres renkaat asentaessa käyttäytyy.
Arpapeliähän se on, kun tubelessta ei ole vielä kunnolla standardoitu. Taisi nuo huntin kiekot olla kuuluisia siitä, että bedlockin takana oli ahdasta.
Melkein sanoisin että positiivinen ongelma jos vihdoin tulee riittävän tiukalla mitoituksella Lieksasta nastarengasta. Kun suuri ongelman ollut Fat Freddiessä ja Piikkisioissa ettei vanteen ja renkaan väli tahdo pitää löysästä mitoituksesta johtuen.
Jep. Ja tuo hyllyllä pysymättömyys johtuu aika saletisti tuosta, ette renkaan kylki mahdu bedlockin taakse.
Noista on nimittäin kokemusta vähän isommillakin lafkoilla. Gp5000tl suurin ongelma oli tämä. Spessun uusi kuitukehä muuttuikin sisurilliseksi varmaankin siitä johtuen, ettei conti pysy hyllyllä...
petrimar
03.12.2021, 13.35
Itsellä Fox 34 keula, Mudhugger ja Piikkisika 29x2.6 teräsvaijeri versiona. Mahtuvat hyvin yhteen.
Rengaspaineina sisäänajon yhteydessä oli eilen ~1bar. Ajo asfaltilla oli hirmuista luikertelua ja nuljuamista.
Tänään laitoin eteen ja taakse vähän yli 2bar ja hymy levisi korviin, kun renkaat jämäköityivät ja ajo oli helppoa.
Iltapäivän kotimatkalle lasken rengaspaineita suhauttamalla ja testaan milloin taas alkaa luikertelemaan.
Piikkisioissa on nyt sisurit, kun en saanut "sikaa" nousemaan hyllylle, pelkän käsipumpun avulla. Olisi kaivannut kompuraa tai napsautinta.
Sisurin ja saippuan avulla ne nousuvat vaivalloisesti, ei mitenkään napsahtaen.
Kunhan nastojen sisäänajo on suoritettu, yritän vielä uudelleen tubelessia. Saa nähdä pysyykö toinen reuna hyllyllä ja saanko avattavaa reunaa uudestaan ylös pelkän manuaalipumpun avulla.
mehukatti
03.12.2021, 13.41
Jos rengas on löysä mitoitukseltaan, niin kokeile ottaa orkkis tubeless-teippi pois vanteelta ja laita tilalle Gorilla Tapea. Se on aavistuksen paksumpaa.
arctic biker
03.12.2021, 14.03
Hieman offaria mutta mites 48 milliä leveestä gorillarullasta saa kätevimmin 23/34 millisen vanneteipin?
arctic biker
03.12.2021, 14.04
iis 23/24 milliä...
Kuminauha
03.12.2021, 14.40
Arpapeliähän se on, kun tubelessta ei ole vielä kunnolla standardoitu. Taisi nuo huntin kiekot olla kuuluisia siitä, että bedlockin takana oli ahdasta.
Mulla vielä se, että kyse ei ollu edes tubeless asennuksesta, vaan ihan perus vannenauha+sisäkumi.
Kuminauha
03.12.2021, 14.41
Hieman offaria mutta mites 48 milliä leveestä gorillarullasta saa kätevimmin 23/34 millisen vanneteipin?
Ostamalla kapeamman teipin.
salepale
03.12.2021, 14.45
Ostamalla kapeamman teipin.Se kapee gorillatape -rulla taitaa olla just 25mm levee, eiköhän se oo just passeli...
Joko revit pitkittäin, tai sitten mattoveitsellä leikkaat rullan kapeammaksi. Pöydän päällä, ja laita vaikka joku tuki alle.
Varmasti toimii tuohon ajoon, joskin työmatkalle voi olla jo overkill. :D Mulla oli luomupyörässä viimetalven ja hyvin meni taittuvakylkisillä kaikki ajot. Talvikeleillä terävimmät maaston muodot tuppaa kuitenkin jäämään piiloon, niin raskaan kyljen ja matalien paineiden hyödyt ei ehkä tule samalla tavalla esiin. Ainakin omassa ajossa tuntui olevan näin.
Näinköhän Lounaisrannikollekin tulisi kohta nastarengaskelit...
Taimo M.
04.12.2021, 10.11
Nakkaampa tänne ajatuksen joka tuli nyt taas mieleeni(ja huomasin) kun vaihdoin ISP:t alle. Eli kesärenkaina mtb:ssa toimii vittoria barzon 29x2,25 ja talvella nakkaan alle
schwalben ice spiker pro 29x2,25. Niin onko muilla vastaavaa kokemusta siitä että isp:t rullaisivat paremmin ainakin tuommoisella poljetulla lumi/jää peitteellä kuin nastoittamaton rengas?
Kesärenkaissa paineet 2,5bar, nastoissa 2bar. Jos ei ole vain omaa luuloani tämä, niin mistä moinen rullaavuus ero johtuu?
En ole laittanut vielä isp alle, mutta olen huomannut että epätasaisella pinnalla paineen pienentäminen parantaa rullaamista. Rullaamiseen vaikuttaa myös renkaan kyljen jousto.
Litkujen kanssa renkaat nousevat yleensä helpommin. Se sisuri painaa sivuttain.
Kaikille kiekoille rengasta ei saa edes hyllylle sisureiden kanssa. Kapeammilla ainakaan.
Tämän voin kyllä allekirjoittaa, kun tappelin Wratchildien kanssa sisureilla.
Kokemuksia Piikkisioista: Ostin ensin 29x2,25 SL piikisiat, aioin asentaa tubelessina mutta en saanut nousemaan hyllylle millään. Sain nuo palautettua ja ostin tilalle 29x2,6 reunalangalliset, jotka nippa nappa mahtuu pyörimään lokarien kanssa. Tuo nousi hyllylle helpohkosti poksauttimella mutta tyhjeni nopeasti renkaan ja vanteen välistä ja tyhjennyttyään tippui hyllyltä eikä noussut takaisin ilman poksautinta. Asennettavana olisi ollut 4 rengasta joten sotkua välttääkseni ja hermoja säästääkseni päätin olla kokeilematta pitäisivätkö ilmaa litkutettuina. Asentuivat helposti sisureilla ja ajotuntuma näin on minulle riittävän hyvä. Vertailukohtana ei tosin ole kokemusta maasturin nastarenkaista tubelessina.
Ostin 50mm Roudan ja en lähtisi kokeilemaan tubellusta vaikka tlr-merkintä renkaasta löytyikin.
Istui erittäin löysästi kehälle, ei edes napsahdellut kun nousi hyllylle.
Kokemuksia Piikkisioista: Ostin ensin 29x2,25 SL piikisiat, aioin asentaa tubelessina mutta en saanut nousemaan hyllylle millään. Sain nuo palautettua ja ostin tilalle 29x2,6 reunalangalliset, jotka nippa nappa mahtuu pyörimään lokarien kanssa. Tuo nousi hyllylle helpohkosti poksauttimella mutta tyhjeni nopeasti renkaan ja vanteen välistä ja tyhjennyttyään tippui hyllyltä eikä noussut takaisin ilman poksautinta. Asennettavana olisi ollut 4 rengasta joten sotkua välttääkseni ja hermoja säästääkseni päätin olla kokeilematta pitäisivätkö ilmaa litkutettuina. Asentuivat helposti sisureilla ja ajotuntuma näin on minulle riittävän hyvä. Vertailukohtana ei tosin ole kokemusta maasturin nastarenkaista tubelessina.
Laitoin sähkömaasturiin eteen Piikkisian 29x2.6 taittuvan. Käytettynä ostin. Taakse meni FatFreddie 3.0, fillaritorilta tietty. Eturengas tubeless asennus onnistui ilman isompia ongelmia. Vähän aikaa vuosi litkua renkaan ja vanteen välistä, Ekalla lenkillä tuli ilmaa ulos, mutta nyt pitää. FatFreddie, tubeless --> ei ongelmia. Mitä nyt vähän piti puukolla vuolla kumista ketjusuojaa, kun on niin julmetun iso kolmetuumainen. Pitoa on enemmän kuin uskallan kokeilla, kun olen tottunut varomaan märkiä juuria liukkailla renkaille.
Löysin alennusmyynneistä 27,5" ISP:t Liteskin kyljillä, ja ehdin riemuita löydöstäni siihen asti kunnes napsautin kumit vanteella ja totesin etteivät ne mahdu Rondossani pyörimään. Tai mahtuvat, mutta pelivaraa on sellainen millin puolikas, niin ei huvita teräsrunkoa (tai hiilarikeulaa) riskeerata. :eek:
Onkos markkinoilla nyt yhtäkään 650b-vanteelle menevää taittuvakylkistä nastarengasta, joka olisi maksimissaan 50mm leveä? Oma googlaamiseni antoi ymmärtää, että nyt kun nuo ISP:t ei kerran mahtuneet niin se on vaihdettava pyörää jos haluaa ajaa hyvillä nastarenkailla. Harmittaa jonkin verran. :mad:
Milloinkahan mun Nokia W106 set on oikein leivottu? Mä sain ne naapurilta, nastat oli ruosteessa, vähän, halkeilleet ne ei oo. Pari talvea mä oon niillä jyristelly menemään. Nyt varmaan helpottuu puljaaminen, jos saan vannekaupat tehtyä. Rataspakka tulee netistä kohta (kyllä, BD:llä tuli varastoon just) Jarrulevyt mulla on varalla, niin SITTEN on renkaanvaihto pikalinkuilla nopeeta.:cool:
tchegge_
08.12.2021, 18.06
Löysin alennusmyynneistä 27,5" ISP:t Liteskin kyljillä, ja ehdin riemuita löydöstäni siihen asti kunnes napsautin kumit vanteella ja totesin etteivät ne mahdu Rondossani pyörimään. Tai mahtuvat, mutta pelivaraa on sellainen millin puolikas, niin ei huvita teräsrunkoa (tai hiilarikeulaa) riskeerata. :eek:
Onkos markkinoilla nyt yhtäkään 650b-vanteelle menevää taittuvakylkistä nastarengasta, joka olisi maksimissaan 50mm leveä? Oma googlaamiseni antoi ymmärtää, että nyt kun nuo ISP:t ei kerran mahtuneet niin se on vaihdettava pyörää jos haluaa ajaa hyvillä nastarenkailla. Harmittaa jonkin verran. :mad:Valitettavasti en voi auttaa, mutta ilmoittaudun kimppatilaukseen. [emoji846]
Joku sopivan rullaava mutta hiekoitussoraa kestävä.
Contin 700C koon nordic spike 240 on semmoinen elämänilon sammutin että mielummin ajaa autolla...
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Tuo Nordic Spike on tosiaan kauhea, mutta Contact Spike on huomattavasti parempi.
Nimim. niitä 45-50mm 650b -nastakumeja odotellessa.
Onkos markkinoilla nyt yhtäkään 650b-vanteelle menevää taittuvakylkistä nastarengasta, joka olisi maksimissaan 50mm leveä? Oma googlaamiseni antoi ymmärtää, että nyt kun nuo ISP:t ei kerran mahtuneet niin se on vaihdettava pyörää jos haluaa ajaa hyvillä nastarenkailla. Harmittaa jonkin verran. :mad:
Ei oo taittuvat, mutta ihan kelvolliset; black ice 50-584.
Noista Contin Nordic Spikeistä vielä, hieman matalammilla paineilla (alle 3 bar) tuntuma niissä on yllättävän mukava, mutta rullaus ei toki paineita laskemalla parane. Aiemmin olen ajanut n. 3,5-4 bar paineilla ja silloin ne tuntuvat umpikumisilta.
Tiputin aamulla 3,5 -> 2,5 bar. Kyseessä on 85 kg kuski ja noin 25 kg sähköretkipyörä. Noin 20km matkalla märkää asfalttia ja märkää hiekkatietä en huomannut kovin suurta eroa. Ehkä rullaavuudessa hiukan, mutta sähkössä ei suurta väliä. Varmaan voisi kokeilla 2,0 bar, tällä mennään toistaiseksi kunnes saadaan Helsinkiin lunta.
Tiputin vielä 2,0 bar. Noilla paineilla olen nyt viikon ajanut. Luulen, että on aika sopiva näille: Continental Contact Spike 240 -nastarengas, 42-622 (28 x 1.6"). Pito on yllättävän hyvä. Jotenkin ei vaan uskalla kallistaa tarpeeksi, jotta näkisi koska pito loppuu.
Kahvat alla, asennus 5 min/ rengas. Hiukan kupli aluksi, mutta tähän mennessä helpoimmat 45:t mitä on tullu asennettua.
Valitettavasti en voi auttaa, mutta ilmoittaudun kimppatilaukseen. [emoji846]
Joku sopivan rullaava mutta hiekoitussoraa kestävä.
Contin 700C koon nordic spike 240 on semmoinen elämänilon sammutin että mielummin ajaa autolla...
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Iloisia uutisia: raivoisan lisägooglauksen myötä löysin tämän ketjun syövereistä viestin, jossa joku oli mitannut Suomi Tyresin 54mm leveän renkaan merkittävästi kapeammaksi! Mistään en löytänyt vahvistusta tälle, mutta otin ja tilasin Velostoresta Routa TLR 54-584 -kumekset. Ekoissa arpajaisissa tuli turpaan, ja tästä ei opittu mitään.
Ja onneksi ei opittu! Nuo nimittäin ovat korkeintaan 50mm leveät 23mm vanteella. Varmaan mahtuisivat lokasuojienkin kanssa Rondooni. Voin ottaa tarkempia mittoja / kuvia jos joku kaipaa.
Roudat nousivat napsauttimella kertalaakista vanteelle ja pitivät ilmat hienosti -- kotona. Ekat 25km työmatka-ajoa nautittiin loputtomasta pidosta, mutta suurin osa ajoajasta meni kumeja pumppaillessa. Takakumia sai pumpata jo aamulla 7km ajon jälkeen. Eturengas piti ilmat menomatkan ajan, mutta töistä lähtiessä rengas olikin tyhjentynyt ja tippunut vanteelta, niin se sai mukana kulkevan varasisurin. Kävi ilmi, että takanakissa olikin sitten kyljessä valmiina reikä jotka Orangen pakkaslitku ei paikannut, niin sitä sai paluumatkalla lutkutella täyteen aina 3km jälkeen.
Sisureilla siis mennään! Kyllä noilla polkiessa kunto kasvaa, mutta mielummin niillä kulkee kuin bussilla.
ruuduntakaa
13.12.2021, 11.37
Fat Freddien rullaavuus vs. 2.6 Piikisika, omaako kukaan kokemusta?
Väittäisin, että melko tasoissa vaikka muuta kokemusta noista ei ole kuin FF pelkästään edessä tai Piikkisika edessä ja FF takana.
petrimar
14.12.2021, 08.30
Kyllä on mukavaa ajella Piikkisialla, kun polut ja hiekoittamattomat/suolaamattomat väylät ovat vesisateen jälkeen paikoitellen peilijäässä.
Oikeastaan tuntuu, että mitä jäisempi ja liukkaampi, niin sen paremmin nastat pureutuvat jään pintaan. Todella hyvä pito.
Piha-alueilla ei kävellen meinaa päästä kaatumatta, mutta fillarilla ei mitään ongelmaa :)
ruuduntakaa
14.12.2021, 08.39
^Ja mikä parasta Piikkisika on oiva rengas myös lumella.
hphuhtin
14.12.2021, 19.13
Sunnuntaina ajelin liukkaalla jään ja loskan sekoituksella lenkin Piikkisiat alla. Ei voi kuin toistaa, että ihan käsittämätön pito. Loppua kohden en jarruttanut mihinkään mutkaan yhtään. Mutta on ne painavat :)
Erinomainen jälkimarkkinointi. Huomasin vasta näin toisena talvena että noissa oli vähän puutetta valmistuksessa, pieniä säännöllisiä kuoppia kumissa. Video tehtaalle ja uudet priimat tuli postissa vaikka en muuta kysynyt kuin että voiko ajaa huoletta.
Nastat pitäisi saada alle 29" maasturiin jossa kehän sisäleveys 30mm. Pitkään harkitsin ISP:ta mutta sitten innostuin Suomi Tyresin Piikkisiasta 2,6 tuumaisena. Motonetistä niitä lähdin jo hakemaan, mutta innostus vähän laantui kun pääsin tutkimaan lähemmin. Ei oikein vakuuttanut laatu 119e/kpl hintaan.. hyllyssä taisi olla 6 rengasta joista jok'ikisessä oli kyljissä "reikiä", hyvä ettei renkaan kudokset näkynyt ja lisäksi sellaista epätasaista kupruilua. Vaijeriversio kyseessä. Torin puolelta löysin kuvia myydyistä samanlaisista, joissa myöskin kyljissä ihan samannäköisiä reikiä. Täällä monelta löytyy kyseiset renkaat, mahtaako kyljet olla priimaa vai onko suomilaatu tosiaan näin paskaa? Jäi ostamatta. Ei ihme että tuntuu monella falskaavan tubelessina. Vai onko vaan kosmeettista, eli alle vaan ja kovaa ajoa?
Nyt sitten väännetään isp:n ja kahvan välillä. Onko 2,25 tuumanen ihan ok 30 millisellä kehällä? Tuntuu kaposelta kun kesänakitkin on pyörinyt 2,6:na.
30 hampainen
16.12.2021, 16.21
^ Ne on ohutkylkiset renkaat, siksi ne näyttävät tyhjinä paskoilta. Sitten kun ne on vanteilla ja ilmoissa, eipä hienompia renkaita ole.
maalinni
16.12.2021, 18.08
Nastat pitäisi saada alle 29" maasturiin jossa kehän sisäleveys 30mm. Pitkään harkitsin ISP:ta mutta sitten innostuin Suomi Tyresin Piikkisiasta 2,6 tuumaisena. Motonetistä niitä lähdin jo hakemaan, mutta innostus vähän laantui kun pääsin tutkimaan lähemmin. Ei oikein vakuuttanut laatu 119e/kpl hintaan.. hyllyssä taisi olla 6 rengasta joista jok'ikisessä oli kyljissä "reikiä", hyvä ettei renkaan kudokset näkynyt ja lisäksi sellaista epätasaista kupruilua. Vaijeriversio kyseessä. Torin puolelta löysin kuvia myydyistä samanlaisista, joissa myöskin kyljissä ihan samannäköisiä reikiä. Täällä monelta löytyy kyseiset renkaat, mahtaako kyljet olla priimaa vai onko suomilaatu tosiaan näin paskaa? Jäi ostamatta. Ei ihme että tuntuu monella falskaavan tubelessina. Vai onko vaan kosmeettista, eli alle vaan ja kovaa ajoa?
Nyt sitten väännetään isp:n ja kahvan välillä. Onko 2,25 tuumanen ihan ok 30 millisellä kehällä? Tuntuu kaposelta kun kesänakitkin on pyörinyt 2,6:na.
Reikiä? :D
Lainaan tähän nyt härskisti kuvan: https://www.fillaritori.com/uploads/monthly_2021_10/delme.jpg.442bdd122b5809043910345f57207b3a.jpg
Zoomatkaapas tota renkaan kylkeä. Tässä on hyvin lievää, mutta toi pintakerros on rikki. Hannuksen Motonetissä oli pari yksilöä, jossa toi pinta oli rikki melkeen koko kierroksen matkalta. Sen lisäksi kumpruili sieltä täältä. En uskaltanut ostaa.
Ohiampuja
16.12.2021, 21.14
Eilen ajelin gravel-tyyppistä ajelua märillä ja jäisillä latupohjilla vuoden vanhoilla 2,25” Schwalbeilla. Niin on niissäkin kyllä kova pito, kävelijät hiivisteli reunoista pitoa hakien, kun itse sai kurvailla ihan rennosti.
Eli multa Piikkisiat jää nyt kaupan hyllyyn. :)
Ps. Sisureilla ajetaan, tämä talviajelu on muutenkin sellaista ähräystä, ettei joku pikku muutos ajotuntumassa haittaa yhtään.
Mikäs olisi nyt paras vaihtoehto 40-50mm nastarenkaaksi graveliin? Conti? Routa?
edit: pysytellään kohtuuhintaisissa.
Contin Contact Spike on mielestäni ainakin hinta-laatusuhteeltaan nastarenkaaksi erinomainen. 42-millisenä kokokin melko lailla luvattu, heti asennuksen jälkeen oli 41mm 19mm vanteella. Renkaan profiili on korkea, joten ilmatilaakin on hyvin.
ruuduntakaa
17.12.2021, 10.00
Ovatko Motonetin myymät Fat Freddiet jotain jäännöserää vai mistä 99euron hinta? Saatavuuttakin näyttäis olevan.
Selviääkö itse renkaasta valmistuspäivämäärä jostain?
27.5 2.6 piikkisikaa ei ole oikein missään. Paitsi yläfemmassa, 149euron hintaan.
Kuminauha
17.12.2021, 10.14
https://www.bikeplanet.fi/suomi-tyres-nastarengas-piikkisika-65-584-27-5x2-6-w384-tlr
Puskissa
17.12.2021, 10.16
Eilen tuli otettua ensipuraisu Piikkisioista. Oli kyllä jäätävän hyvät! Tiet ovat vetisellä jäällä eli ei mitään pitoa ja näillä sai vedellä ihan kuin kesäkelillä. Ja lumessakin mentiin yllättävän hyvin pitkin käyttämättömiä polkuja. Renkaat näyttävät hyvältä ja sisuritkin pysyvät sisällä[emoji16] Pitkästä aikaa nautinnollista pyöräilyä. Tulee hyvää vaihtelua hiihtoon.
ruuduntakaa
17.12.2021, 12.03
https://www.bikeplanet.fi/suomi-tyres-nastarengas-piikkisika-65-584-27-5x2-6-w384-tlr
Ehkä mä haen ne 99euron Fat Freddiet.
Ehkä mä haen ne 99euron Fat Freddiet.
https://www.bikeshop.fi/Suomi-Tyres-Fat-Freddie-W348-7/ekauppa/pT218881/
Tiedä tosin pitääkö kutinsa tuo arvioitu saapumispäivä (tänään). Hinnat noilla tuntuu nousseen... no, niin kuin melkein kaikilla muillakin pyöränosilla.
Samasta kaupasta saisi myös Wrathchildit (https://www.bikeshop.fi/45Nrth-Wrathchild-27-5x3-0-60/ekauppa/pTR4584/) alennuksella. Vielä järkevän painoinen ja pitää tubelessina (ainakin omat 29" versiot).
ruuduntakaa
17.12.2021, 15.24
Tingin nyt senverran tuon luomun kanssa että otin nokalle 2.6 DD Ice Spikerin kun oli torilla sopivasti kaupan.
Ehkä taakse sama kun käytetty vastaan tulee.
Tai sitten mennään Rekon takana.
Katsellaan.
Eka lenkki kahvoilla takana, ja onhan noissakin aivan älytön pito. Rullaavuus vähän jäi huonoksi, tubelessoin viikko sitten ja vasta nyt eka lenkki, niin ainakin takanakki vähän tyhjeni matkalla
Mikäs olisi nyt paras vaihtoehto 40-50mm nastarenkaaksi graveliin? Conti? Routa?
edit: pysytellään kohtuuhintaisissa.
Itsellä löytyy roudat 42mm. Pidossa ja renkaan käyttäytymisessä ei mitään valittamista. Itsellä sattui vaan huono tsägä toisen renkaan kanssa kun vuotaa kyljestä. Siin on tommosia pieniä reikiä täynnä koko kylki. Välillä litku paikkaa välillä ei. Laitoin asiakaspalautetta asiasta, niin lupasivat lähettää uuden renkaan tilalle.
Hain Motonetista 42mm Roudat. 42,90€ on ihan kohtuullinen hinta. 50mm olisi ollut 69,90€ ja tällä kertaa raha ratkaisi.
Hain Motonetista 42mm Roudat. 42,90€ on ihan kohtuullinen hinta. 50mm olisi ollut 69,90€ ja tällä kertaa raha ratkaisi.
Ja se 50mm on oikeasti 46mm.
Aika kapeilta noi nelikakkosetkin näyttää. En ole vielä laittanut vanteelle.
metusala
20.12.2021, 20.52
Aika kapeilta noi nelikakkosetkin näyttää. En ole vielä laittanut vanteelle.
Nelikakkoset i19 vantella oli 42mm leveät. Sisurilla kun arpa ei suonut litkutusmahdollisuutta.
42-622 Routa TLR W248 on 38mm tuolla -10 pakkasessa parin barin käyttöpaineissa, kehät i21. Korkeutta kyllä näissä on reilusti enemmän kuin 37-622 WTB Riddlereillä. 47-507 Routa TLR W212 on 44m Woomin kehillä joiden sisähalkaisijasta ei tietoa.
metusala
21.12.2021, 14.44
Nelikakkoset i19 vantella oli 42mm leveät. Sisurilla kun arpa ei suonut litkutusmahdollisuutta.
Anteeks, väärin meni kun mittari ei ollut nollattu. On ne mullakin 38 leveät ja saman verran korkeutta vanteen ulkokehästä mitatuna.
Olikos näiden Mara Winterien nastojen läpitulo ihan normaalia? Pari talvea ajettu pienillä ajomäärillä ja sisurit ei tykkää.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211223/e9c62e33374d889c5bcf8e04b930b0a5.jpg
Joo, tyyppivika tai -ominaisuus.
K.Kuronen
23.12.2021, 22.44
Jep. Plus-version muistaisin olevan tuossa suhteessa kestävä.
ruuduntakaa
24.12.2021, 08.29
Piikkisika tuntuu olevan huikea myös lumella polkukaahailussa. Ilmeisen toimiva kuvio.
Onhan käyttäjät panneet merkille että taakse on eri pyörimissuunta?
Kuminauha
24.12.2021, 08.45
Mihin suunta on merkitty?
Nastojen pullistelua kudokseen on hitusen vähentänyt susitusta matalammat paineet, tietenkin kuskin paino ja voimavarat vaikuttavat, noin 3,5 tienoilla on vielä jaksanut painaa sohjossa.
30 hampainen
24.12.2021, 10.12
Mihin suunta on merkitty?
Kyljestä löytyy, jos tästä nyt mitään apua oli. Itse huomasin sen tuurilla ja meni heti oikein. Etu ja takapyörän kuvion pitää pyöriä päinvastaisesti.
Kuminauha
24.12.2021, 10.56
Niimpä olikin ihan selkee merkki. Olin unohtanu koko merkin.
Puskissa
24.12.2021, 22.48
Hyvät tosiaan lumellakin, tänään tuli nautittua lumesta ja auringosta. Taisin vetää molemmat renkaat samoin päin. Joutuuko rengashommiin?
Firlefanz
24.12.2021, 23.09
Tunnustan kuuluvani niihin jotka olivat kyllä huomanneet <Front Rear> (tai <Speed Traction> merkit, muistaneet asian renkaita vaihtaessaan, mutta silti huomanneet jälkeenpäin että ainakin toinen olikin mennyt väärinpäin.
Ja heti perään joudun tunnustamaan etten siistissä setämiesajossa eli cyclo- tai gravel- vaan ei maastopyöräilyssä en ole huomannut että eturengas rullaisi huonommin tai takarengas lipsuisi enemmän jos pyörimissuunta on mennyt väärin.
PS Hämärästi muistan että joskus oli erään koulukunnan mukaan tärkeää pitää ihan tavallisen maantierenkaankin pyörimissuunta samana eli jos otti renkaan vanteelta, piti huolehtia siitä että laittoi sen takaisin niin päin kuin se oli ollut. En tosin muista miksi tämä oli tärkeää tai mitä haluttiin välttää...
hphuhtin
25.12.2021, 15.43
Olin huomannut Piikkisian pyörimissuuntamerkin mutta en tajunnut sitä ;) Ihan hyvä ollut näin molemmat ns. eteenpäin. Tuollahan haetaan vaan taakse enemmän pitoa polkemiseen. Maastossa enemmän merkitystä, ei juuri meikäläisen ”grävel”-ajoissa.
Ohiampuja
26.12.2021, 16.40
Noin se vissiin on ajateltu, että edessä olisi jarrutuspitoa ja takana vetopitoa. Mutta mikä merkitys sillä sitten käytännössä on? Itse olen joskus laittanut molemmat tuohon ”eturengas- asentoon” kun olen miettinyt että se takarenkaankin jarrutuspito on minulle tärkeämpi juttu. En voi kyllä silti raportoida merkittävistä muutoksista. :)
Onkos joku tubelisoinut Griswoldeja viime aikoina? Onkohan nykyiset yhtään vanhoja tiukempia..? Tuli talutuskeikka Kepusta kotiin taas tänään, kun blurppasi ilmat ja litkut pihalle ja renkaan vanteelta. Kotona yritin vielä saada paikoilleen tubeleksena, mutta ihan turha toivo, kun on venynyt niin väljäksi.
K.Kuronen
27.12.2021, 10.50
^taisivat olla juuri Terrenet, jotka vajaa vuosi sitten räjäytin sisätiloissa kera litkujen. Harmi, että ovat löysiä, sillä nyt alla olevat tubeless-gravdalit ovat kankeat.
^taisivat olla juuri Terrenet, jotka vajaa vuosi sitten räjäytin sisätiloissa kera litkujen. Harmi, että ovat löysiä, sillä nyt alla olevat tubeless-gravdalit ovat kankeat.
Sulla on kanssa noi 60tpi 38c gravdallit? Ja tosiaan ovat mielestäsi hitaammat mitä terrenet?
K.Kuronen
27.12.2021, 13.56
^kai ne on 60tpi, kun ovat tubeless-versiot. Edelliset gravdalit olivat ne ohuet, joista pidin, mutta jotka alkoivat antautua kyljistä. Mutta niillä Terreneillä en päässyt ajamiseen asti, mosahtivat jo asentaessa.
Haluisiko joku kokemusperäisesti kuvailla fat freddien ja Piikkisian (29x2.6) eroja täpärin kanssa niin poluilla kuin kelvillä?
Mille sellainen kombo kuulostaa, että edessä sika ja takana freddie?
Ohiampuja
27.12.2021, 20.10
Tampereelle avattu uusi liike, Seven bikes ja sieltä hiukan heräteostoksena nappasin 2.6” Piikkisian SL mallia.
Nyt 2 bar paineella 58 mm leveyttä. Ja on muuten ihan viivasuora rengas.
salepale
27.12.2021, 20.25
Tampereelle avattu uusi liike, Seven bikes ja sieltä hiukan heräteostoksena nappasin 2.6” Piikkisian SL mallia.
Nyt 2 bar paineella 58 mm leveyttä. Ja on muuten ihan viivasuora rengas.Oma 29x2,25" ei-SL piikkisika on 60mm [emoji16]
Ja 30mm vanteella.
Haluisiko joku kokemusperäisesti kuvailla fat freddien ja Piikkisian (29x2.6) eroja täpärin kanssa niin poluilla kuin kelvillä?
Mille sellainen kombo kuulostaa, että edessä sika ja takana freddie?
Tuosta kombosta taisivat ainakin nämä norjalaiset tykätä, kun FF hieman paremmin kantaa lumella ja tuo sitä myöten taakse vähän lisää varmuutta poluilla pysymiseen: https://www.youtube.com/watch?v=2R_tNuiX_1U
^kai ne on 60tpi, kun ovat tubeless-versiot. Edelliset gravdalit olivat ne ohuet, joista pidin, mutta jotka alkoivat antautua kyljistä. Mutta niillä Terreneillä en päässyt ajamiseen asti, mosahtivat jo asentaessa.
Ok. Ei nämä uudet taida tosiaan mitenkään nopeat olla. Mutta muuten tosi laadukkaat kyllä. Paineita ei tarvitse tarkistella lainkaan. 2/2.2bar ja keskari on 22km/h, eli enää ei eroa taida olla hitaampiin renkaisiin.
42mm Routa, asensin tubelessina, ajoin vajaa 40 km ja takarenkaassa patti kyljessä. Laitoin viestiä Lieksaan, katsotaan mitä tapahtuu.
Nyt 2 bar paineella 58 mm leveyttä. Ja on muuten ihan viivasuora rengas.
Eli ensin 2.6 oli oikeasti 2.8 ja nyt se on 2.3 :D
Mittasitko tönärillä ja osaatko tulkita lukeman?:rolleyes:
42mm Routa, asensin tubelessina, ajoin vajaa 40 km ja takarenkaassa patti kyljessä. Laitoin viestiä Lieksaan, katsotaan mitä tapahtuu.
Uuden renkaan ne sieltä lähettää. Ilmeisesti aika paljon ollut ongelmia kyseisessä renkaassa.
Ohiampuja
28.12.2021, 18.28
Eli ensin 2.6 oli oikeasti 2.8 ja nyt se on 2.3 :D
Mittasitko tönärillä ja osaatko tulkita lukeman?:rolleyes:
Kyllä vaan, tönärillä mittasin. Ja osaan kyllä käyttää työntömittaa, olen ostanut tuon Mitutoyon amiksen ekaluokalla vuonna 1985. Se on hyvässä kunnossa vieläkin. ;)
Mutta sen verran pitää perettää, että nyt ikänäkö alkaa haitata tulkintaa. :)
Ohiampuja
29.12.2021, 12.20
Soittelin tuonne valmistajalle ja olivat kiinnostuneita ko. tapauksesta. Oli heillekin uusi juttu noin kapea rengas.
Itsellä alla piikkisiat koossa 29x2.6 ja ongelmana ollut, että takarenkaasta lähtee nastat, vaikka pyrin ajamaan nätisti erityisesti kohdissa, joissa ei ole paljoa lunta ja jäätä. Sähkötäpäri alla. Muilla vastaavia kokemuksia?
Itse ilmoittelin asiasta Suomi-tyresille ja sieltä ihan kivasti laittoivat paketin nastoja ja työkalun tulemaan postissa.
ruuduntakaa
03.01.2022, 12.47
Piikkisika tuntuu olevan huikea myös lumella polkukaahailussa. Ilmeisen toimiva kuvio.
Onhan käyttäjät panneet merkille että taakse on eri pyörimissuunta?
Ja sitten jos on sitä lunta vähän enemmän niin ei se niin kaksinen olekaan. Kovalla lumella mainio kyllä.
Seuraavaksi sitten 3" Fat Freddietä kokeiluun, 2.6 on kyllä auttamatta myös kapeahko pehmeälle lumelle.
Vaihdoin eilen Piikkisiat FF-renkaisiin ja kävin pikaisesti ajamassa niillä iltapuhteella. FF toimii kyllä lumipöpperössä paremmin kuin Piikkisika. Luikertaa vähemmin ja takapyöräkään ei lipsahtele niin helposti kuin Piikkisialla. Pari vuotta vanha FF on 45 mm vanteella noin sentin leveämpi kuin tämän vuoden 2.6 sika 30 mm vanteella. Kunhan jääkelit taas tulevat niin pitää sitten vaihtaa siat takaisin. Nyt vaan näyttäisi tuota pöpperökeliä olevan luvassa pari viikkoa.
Jos tarttis Griswoldien lisäksi toiset nastat, niin olisko se tlr-Gravdal varmempi tubelisoimisen kanntalta? Griswoldissa on parempi pito, mutta en luota enää niihin tubeleksena ellei jollain ole todistettavaa näyttöä siitä, että reunat on tehty tiukemmin istuviksi.
Itselle riittää piikkisian lumiominaisuudet. Vertailukohtana tosin vain kaverin pyörän ispit, joilla suti paljon, paljon enemmän. En jaksaisi itse kaksia talvirenkaita harrastaa edestakaisin.
Mulla lähti ekana talvena 4 nastaa takaa ja 1 edestä. Neljästä kolme on aika lähekkäin eli varmaan samaan kiveen olen ne raapinut. Saakohan noita nastoja ostaa jostain, ja käyköhän ne Schwalbeihin? Ostin juniorille marawinterit niin olisi kätevää jos kävisi kaikkiin samat. Vaimon hybridiin mietin conteja tai routia, mutta eipä se pyörä ole nyt talvella liikkunut...
Ohiampuja
10.01.2022, 15.59
Nyt on meikeläisen 2.6" Piikkisika SL tasan 60 mm. Riittää minulle hienosti, mahtuu vielä lokareiden sisään.
arctic biker
10.01.2022, 16.13
Saakohan noita nastoja ostaa jostain, ja käyköhän ne Schwalbeihin @M A
Mcarbon myy. Ota liimaa myös, on vaan Loctite Mcarbonilla lopussa.
Kuminauha
10.01.2022, 19.27
Itselle riittää piikkisian lumiominaisuudet. Vertailukohtana tosin vain kaverin pyörän ispit, joilla suti paljon, paljon enemmän. En jaksaisi itse kaksia talvirenkaita harrastaa edestakaisin.
Mulla lähti ekana talvena 4 nastaa takaa ja 1 edestä. Neljästä kolme on aika lähekkäin eli varmaan samaan kiveen olen ne raapinut. Saakohan noita nastoja ostaa jostain, ja käyköhän ne Schwalbeihin? Ostin juniorille marawinterit niin olisi kätevää jos kävisi kaikkiin samat. Vaimon hybridiin mietin conteja tai routia, mutta eipä se pyörä ole nyt talvella liikkunut...
Esim täältä https://www.bike24.com/p239567.html
Oletteko saanut Piikkisikaa toimimaan tubelessina? Itse en saanut. Uusi on tulossa takuuna, niin mietin tuossa että kannattaako vielä yrittää vai laittaa suosiolla sisuri? Kyljet siis vuotaa ihan suhisten. Litku toki paikkaa, mutta kohta taas vuotaa jostain muualta. Alkuun kesti sisäänajot (80 kilsaa maantietä) mainiosti ja sen jälkeen alko kyljet vuotamaan.
Kuminauha
10.01.2022, 22.10
Oma vaijerisika 29x2,6" toimii DT swissin 30id vanteella stanin litkuilla ihan riittävän hyvin, eli parin viikon välein saa laittaa ilmaa. Takana ISP DD 27,5x2,6" toimii vielä paremmin, ei oo tarvinnu ilmaa lisätä kuin yhden kerran parin kuukauden aikana.
Joo. Itellä kanssa tuo sama ISP takana ja on kyllä rakenteeltaan ihan eri maailmasta kun tuo sika. Melkoisen punnertamisen takana oli saada väännettyä tuolle SpectralOn’n vakiovanteelle. Ei todellakaan vuoda.
Alkuvaikeuksien jälkeen on toistaiseksi pitänyt. Eikä siinä mitään vaikeaa ollut, otti vain vähän aikaa että litku tiivisti reunat. Caffelatex käytössä nyt ekaa kertaa. Muutama piste tuli ekan vuorokauden aikana kylkeen. Viimevuotinen SL versio itsellä ajossa. Takarenkaan litkutus on edessä jahka kiekkosetti saapuu.
Mulla eturengas piti (ja pitää edelleen) ilmat laakista, mutta takana on jotain ihmeellisiä tyhjentymisiä silloin tällöin - ei tosin lenkillä, vaan yön / päivän aikana.
Kyljet noissa piikkisioissa tuntuvat imevän aika paljon litkua. Laitoin ensi alkuun litkua maltillisesti, minkä jälkeen jouduin pariin otteeseen lisäämään, jotta tiivistyivät kunnolla.
Oletteko saanut Piikkisikaa toimimaan tubelessina? Itse en saanut. Uusi on tulossa takuuna, niin mietin tuossa että kannattaako vielä yrittää vai laittaa suosiolla sisuri? Kyljet siis vuotaa ihan suhisten. Litku toki paikkaa, mutta kohta taas vuotaa jostain muualta. Alkuun kesti sisäänajot (80 kilsaa maantietä) mainiosti ja sen jälkeen alko kyljet vuotamaan.
Selviää kohta saanko pitämään vai en. Kävin sunnuntaina ajamassa ekan kerran tubelleksena ja ainakin eilen aamulla oli renkaissa ilmaa. Toisin kun neljänä edellisenä päivänä asennuksen jälkeen kun piti käydä pumppaamassa aamun ja illoin. Mullahan oli ekoissa renkaissa molemmissa reiät ja ajelin sisureilla niillä, näissä uusissa ei ollut kun toisessa https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png .Ensimmäisiä en olisi edes viitsinyt ilman reikiäkään kokeilla tubelleksena kun toinen ei pysynyt millään vanteella. Vaikka alkoi sekin pysymään kun kävi vaan ajamassa. Nämä pysyi paremmin mutta ei hyvin ja katotaan nyt miten alkaa ilma pysymään. Sen verran lötköt renkaat että laitoin instertit sisään. Yleisesti ottaen sääli että Suomessa tehdyt renkaat on näin paskalaatuisia, laitoin just samaan aikaan toisille vanteille Eddy Currentit ja laatu on ihan toista luokkaa, pysyy ilmat ilman litkujakin ja ennen kaikkea renkaat pysyy vanteella kun ne kerran sinne töräyttää. Mutta toisaalta ei ole kokemusta muista 29x2.6 maastonastarenkaista. Jotenkin kun on nyt tottunut elämään ilman sisureita, niin ei millään haluaisi niitä laittaa.
Mikähän nastarengas ois tukevin/kestävin ja laatu muutenkin hyvä? Jotenkin kun lukee juttuja nastarenkaista niin tuntuu, että hinnat ei ihan korreloi laatuun. Onko mikään nastarengas suunniteltu agressiivisempaan ajoon?
ruuduntakaa
15.01.2022, 20.45
Mikähän nastarengas ois tukevin/kestävin ja laatu muutenkin hyvä? Jotenkin kun lukee juttuja nastarenkaista niin tuntuu, että hinnat ei ihan korreloi laatuun. Onko mikään nastarengas suunniteltu agressiivisempaan ajoon?
Uusi Schwalben ISP DD ainakin vaikutti rungoltaan entisiä pierunkuoria huomattavasti jämerämmältä. Ajanut en ole.
Ja kyllä toi vaijeri Piikkisika on toiminu ihan hyvin vauhdikkaammassa menossa sähköllä. Ei tosin ole yhtä jämyt kyljet kuin Schwalben DD:ssä.
Schwalbe vetänee laadussa pidemmän korren tällä hetkellä, Suomi Tyresillä harmillisia ongelmia laadun kanssa. En tiedä onko selätetty jo.
JohnnyBuzz
15.01.2022, 22.26
Onkohan nastarenkaissa tubelessista niin paljon hyötyä? Vauhdit talvella kuitenkin maltillisemmat ja nastarengas rullaa anyways huonommin. Lumi pyöristää myös maastonmuotoja kivasti eli voi muutenkin ajaa matalammilla paineilla ilman pelkoa, että kolauttelee vanteelle. Millaisia etuja jengi kokee talvirenkaiden litkuttamisesta?
No just niitä, että voi ajaa halutessaan alle kilon paineilla jäistä reittiä.
...Millaisia etuja jengi kokee talvirenkaiden litkuttamisesta?
Mitä etua sisurista olisi?
Santtu75
15.01.2022, 23.46
No varmaan se että ei tarvitse tehdä tuota litkutusta ja ihmetellä pitääkö se vaiko ei. Ja jos sisuri on TPU sisuri, niin painoero litkutuksen kanssa on hyvin pieni.
Tuossahan ei ole kyse niinkään painonsäästöstä vaan kitkasta,tai oikeammin sen poistamisesta.Sopivalla paineella rengas myötäilee alustaa pyöriessään jolloin renkaan muoto ei olekaan enää pyöreä siinä kosketusalan kohdalla.Kosketusalan etureunassa jossa pyöreys alkaa muuttua,on sisä- ja ulkorenkaan välillä kitkaa,joka vastustaa tuota muodon muuttumista.Tuo kitka tällöin vaikuttaa rullaukseen häiritsevästi.Tuota joskus aikanaan talkilla koitettiin vähentää (kitkaa).
Oliskohan riittävän epäselvästi toi edeltävä . . .
JohnnyBuzz
16.01.2022, 01.31
Tuossahan ei ole kyse niinkään painonsäästöstä vaan kitkasta,tai oikeammin sen poistamisesta.Sopivalla paineella rengas myötäilee alustaa pyöriessään jolloin renkaan muoto ei olekaan enää pyöreä siinä kosketusalan kohdalla.Kosketusalan etureunassa jossa pyöreys alkaa muuttua,on sisä- ja ulkorenkaan välillä kitkaa,joka vastustaa tuota muodon muuttumista.Tuo kitka tällöin vaikuttaa rullaukseen häiritsevästi.Tuota joskus aikanaan talkilla koitettiin vähentää (kitkaa).
Oliskohan riittävän epäselvästi toi edeltävä . . .
Toki. Nastarengas rullaa jo lähtökohtaisesti huonommin, niin mietin kuinkahan iso ero aidosti on sisuri vs. tubeless? En siis itse edes omista nastarenkaita, mutta jos hommais toiset kiekot talviajoa varten, niin menisin tod. näk. sisureilla. Ajoa kertyy kuitenkin vähemmän talvella, niin olis vaan vähemmän säätöä. Ja vauhti anyways talvella vähän maltillisempi, niin olisiko sillä niin väliä, jos rullais vähän huonommin? Polkee sit vähän kovempaa ja saa paremman treenin?
ruuduntakaa
16.01.2022, 08.42
Sisurilla mä menen. Myös siksi että Piikkisiat vuotaa kyljistä. ;)
Ja siksi että renkaat on kesän kiekoilla, ei tartte litkuja poistella jne.
En ole huomannut mitään suurempaa negatiivista, vaikka kesät siis normaalisti olen tubeleksella mennyt jo vuosia.
Tuo kitka ja renkaan muodon muuttuminen alustan mukaan on taas vähän niin ja näin nastan kanssa; jos nastalla haluaa pitoa paineet on kuitenkin suht korkeat?
Mutta joo, jos noi Piikkisiat olisi vähemmän ongelmalliset, ehkä mä tubeleksena kuitenkin menisin. Jo rengasrikkojen vuoksikin.
Jos nastalla haluaa pitoa niin paineet korkeat?
Perustuuko tämä johonkin E-bike juttuun mitä en taas käsitä?
Omat nastat alkaa pitää oikeasti kunnolla kun paineet lasketaan matalaksi. Kosketuspinta maahan kasvaa isoksi.
ruuduntakaa
16.01.2022, 09.10
Jos nastalla haluaa pitoa niin paineet korkeat?
Perustuuko tämä johonkin E-bike juttuun mitä en taas käsitä?
Omat nastat alkaa pitää oikeasti kunnolla kun paineet lasketaan matalaksi. Kosketuspinta maahan kasvaa isoksi.
Pintapaine?
Kyllä se pitoero on julma, kun paineita laskee. Tuon huomaa ihan jo uraisella kelvilläkin. Nastoja on maassa paljon ja ne seuraavat pinnanmuotoja kunnolla.
Oikeasti ajattelin, että kilowatin teholla sutiva takarengas estää paineiden laskemisen. Tuollainen varmaan vaatii ne jäykät sivut renkaisiin.
Ja tosiaan sisurilla voi ilman muuta ajaa talvella, varsinkin jos on jäykemmät renkaat alla ja paineet kovemmat. Itse nään vaan isoja etuja tubeleksesta vanhojen ispien kanssa.
ruuduntakaa
16.01.2022, 09.39
Ok. Mä olen sitten ajanu väärin. Taas.
Ja joo, on tubeless omasta mielestäkin ylivoimainen verrattuna sisuriin.
Mutta nastoilla olen pärjänny ihan hyvin sisurillakin.
Jos Piikkisiat pitäis ilmat niin kyllä ne varmaan tubeleksena olis alla kuitenkin.
Niin, toi pintapaine varmaan liiittyy just enemmän siihen kilowatin tehoon ja sutivaan takarenkaaseen. Noinhan se on jäällä prätkissäkin isoja piikkejä tosi harvassa.
Eli oikeasti näissä foorumijutuissakin kandee muistaa erot e-bikejn ja pyörien välillä.
No varmaan se että ei tarvitse tehdä tuota litkutusta ja ihmetellä pitääkö se vaiko ei. Ja jos sisuri on TPU sisuri, niin painoero litkutuksen kanssa on hyvin pieni.
Ahaa, ei siis varsinaista etua sisurista. Itselle litkutus ei ole "tarviimista" edellyttävä vaiva vaan normitoimi. Kaikki ikinä käyttämäni nastarenkaatkin on toistaiseksi toimineet ilman sisureita.
Itselle paino ei ole tubeless-motiivi, ihan sama miten vaikuttaa.
Eli oikeasti näissä foorumijutuissakin kandee muistaa erot e-bikejn ja pyörien välillä.
Joo, on siinä hitaassa luomuryöminnässä erilaiset tarpeet monelle muullekin asialle verrattuna siihen, että ajetaan avustukset täysillä tasaisellakin alamäkeen
Firlefanz
16.01.2022, 10.32
Tähän varmaan sopii yksi tyhmä kysymys väliin: Schwalbe neuvoi Marathon Winterin käyttäjiä nostamaan paineita silloin kun jäätä ei ollut eli ilmeisesti ajettiin paljaalla asfaltilla jossain keskieurooppalaisissa talvioloissa ja laskemaan paineita silloin kun tarvittiin nastojen tuomaa pitoa.
Perustuiko tämä siihen että niillä suhteellisen korkeilla paineilla rengas niin sanotusti kantoi paremmin kulutuspinnan keskiosalla eivätkä nastat osuneet tienpintaan, joten rullaus oli parempi? Alemmilla paineilla rengas oli vastaavasti leveämpi ja nastat purivat.
^ Tuohon tapaaminen olen sitä käyttänyt. Tai oikeastaan tyttäreni.
Ainakin noitten Griswoldien kanssa on se etu, että ne pitää ilmat sisällä ja pysyy vanteilla… :)
Yritin vielä kerran saada sen ilman syytä kesken lenkin blurpanneen eturenkaan takas tubelekseksi sillä seurauksella, että se räjähti vanteelta litkut sisällä. Siivosin sotkun, lopetin yritämisen siihen ja laitoin sisurit sekä eteen että taakse.
Griswoldin ajo-ominaisuudet ei juurikaan muuten muuttuneet sisurisoinnista eli ainakin jossain määrin talvi-tubeleksen hyöty on enemmän psyykkinen, mutta snake bite -riski toki on isompi sisureilla.
Muuten Griswoldit on kyllä kivat renkaat. Reilun kokoiset verrattuna Gravdaleihin ja pitää paremmin ja käyttäytyy johdonmukaisemmin näillä tän hetken keleillä.
^on kivat ja pitoisat. Itse tosin lippasin ikävästi perjantaina. Eikä ole tubeless-ongelmia ollut alle 2 bar paineilla.
Ymmärrän sellaista, että laittaa sisurin jos ilmat ei pysy. Itse tosin heittäisin sellaiset renkaat sillalta mereen.
Ohiampuja
16.01.2022, 12.23
Sisureilla minäkin talvet ajelen. Minusta talvipyöräilyssä olosuhteet vaihtelee niin paljon että tubeless hyödyt jää helposti marginaaleihin. Joskus punnerretaan kävelyvauhtia paksussa lumessa ja joskus taas kiemurrellaan jäätyneiden urien välissä. Ja siksi koen että on vaan paljon helpompaa pyöräyttää sisurit suosista alle.
Eli sisureiden hyöty on helppous näin laiskalle miehelle. :)
JohnnyBuzz
16.01.2022, 12.34
Sisureilla minäkin talvet ajelen. Minusta talvipyöräilyssä olosuhteet vaihtelee niin paljon että tubeless hyödyt jää helposti marginaaleihin. Joskus punnerretaan kävelyvauhtia paksussa lumessa ja joskus taas kiemurrellaan jäätyneiden urien välissä. Ja siksi koen että on vaan paljon helpompaa pyöräyttää sisurit suosista alle.
Eli sisureiden hyöty on helppous näin laiskalle miehelle. :)
Jeps, just näin. Ja yllä mainittu snake bite -riskikin on varmasti pienempi talven pyöristämissä muodoissa.
Uusi Schwalben ISP DD ainakin vaikutti rungoltaan entisiä pierunkuoria huomattavasti jämerämmältä. Ajanut en ole.
Ja kyllä toi vaijeri Piikkisika on toiminu ihan hyvin vauhdikkaammassa menossa sähköllä. Ei tosin ole yhtä jämyt kyljet kuin Schwalben DD:ssä.
Schwalbe vetänee laadussa pidemmän korren tällä hetkellä, Suomi Tyresillä harmillisia ongelmia laadun kanssa. En tiedä onko selätetty jo.
Nastoista huolimatta alle kilon rengas niin vähän epäilyttää, mut ehkä se olis potentiaalisin jos niitä jostain sais.
Hääppönen
16.01.2022, 13.33
Koska talvella kaikki rengasremontit tien päällä ovat syvältä, jatkan mahdollisimman varman päälle pelaamista. Eli nastarenkaat sisureilla ja sisureihin litkut. Pienet snake bitet hoituu samoin kuin tappajasepelin läpäisyt. Epäortodoksista, kuulemma raskasta ja vaikka mitä. Ihan sama minulle. Toimii.
Kaupoistahan löytyy vielä erikseen pistosuojausnauhaa. Tuosta vielä varmuuden maksimointia.
Kuminauha
16.01.2022, 14.06
Nastoista huolimatta alle kilon rengas niin vähän epäilyttää, mut ehkä se olis potentiaalisin jos niitä jostain sais.
ISP DD 29x2,25" 1060g, eli tossa leveydessä ei mikään keijukainen
ISP DD 27,5x2,6" 1241g, tämä mulla takana ja kyllä sen kyljet aika tukevat on, mututuntumalta jotain tasoa maxxis exo+ tai vittorian enduro kylkee.
Hääppönen
16.01.2022, 14.21
Kaupoistahan löytyy vielä erikseen pistosuojausnauhaa. Tuosta vielä varmuuden maksimointia.
Ennen litkujen aikakautta tuotakin tuli kokeiltua. Pari flättiä tuli pistosuojanauhoista huolimatta. Niihin meni usko. Litkutettujen sisurien kanssa on sujunut hyvin. Tähän saakka.:)
Paljonkos nastarenkailla tulee flättejä ylipäätänsä? ISP:ssä on ainakin aika korkeat nappulat...
^on kivat ja pitoisat. Itse tosin lippasin ikävästi perjantaina. Eikä ole tubeless-ongelmia ollut alle 2 bar paineilla.
Ymmärrän sellaista, että laittaa sisurin jos ilmat ei pysy. Itse tosin heittäisin sellaiset renkaat sillalta mereen.
Isoin ongelma mulla tubeless-Griswoldien kanssa oli se, että niissä pitää olla pari baria minimissään ilmaa. Jos yhtään yrittää esim. poluilla ajella, niin sitä pienemmillä paineilla ne blurppaa ilmat pihalle heti, jos kylki ottaa yhtään osumaa. Viime talvena blurppas ihan maantielenkilläkin. Jos pitää riittävästi ilmaa, niin sitten pysyy kyllä hyllyllä, mutta meno muuttuu vielä epämukavammaksi.
Vähän tommosta kurjistelun maksimointia toi möykkyiseksi kävellyillä ja jäisillä ulkoiluväylillä jäykällä kuitukeulalla ja 40-millisillä, jäykkäkylkisillä nastarenkailla ajelu on joka tapauksessa, joten ei ne sisurit ihan hirveesti enää sitä kurjistelufiilistä lisää. Siksi en viitsi muuten hyviä renkaita viskellä mereen enkä edes laittaa kiertoon.
Mulla sama juttu.Joskus rupee pitään kunnes joku toinen paikka rupee vuotamaan.
ruuduntakaa
16.01.2022, 19.09
Paljonko heittelet rojua mereen vuositasolla? Aika harvassa on tubelessit ollu missä ilmat pysyy viikkoa pidempään samassa paineessa.
Mereen kaikki?
Paljonko heittelet rojua mereen vuositasolla? Aika harvassa on tubelessit ollu missä ilmat pysyy viikkoa pidempään samassa paineessa.
Mereen kaikki?
Mulla pysyy isp:ssä, rocket roneissa, continental contact spike 240:ssa ja challenge gravel grindereissa.
Maantiekumeihin joutuu noin kerran viikossa lisäämään vajaan barin (schwalbea ja pirelliä), samoin maxxis ramblereihin. Ei nyt ihan kauhea rasti.
Tuolle merelle minäkin suosittelen toista loppusijoituspaikkaa, alkaa olemaan larun sillan ympäristö aika ryönäinen kohta :D
Mereen kaikki?
En heittele yhtään. Aina kun ilmoitan heittäväni jotain ylimääräitä mereen, ilmestyy yyveellä joku halukas vastaanottaja.
Paineiden ei tarvii pysyä mulla viikkoa kun joka tapauksessa tarkistan paineet ennen liikkeelle lähtöä.
JohnnyBuzz
16.01.2022, 20.24
Mulla on pysyny Magic Maryssä Milkitin litkulla ilmat puolisen vuotta ilman paineen laskua. Ei tosin juurin painetta sais lisääkään, kun Milkitin venttiili on tukossa. :D
ruuduntakaa
16.01.2022, 20.30
Paineiden ei tarvii pysyä mulla viikkoa kun joka tapauksessa tarkistan paineet ennen liikkeelle lähtöä.
No mutta sittenhän sun pitää heittää ne mereen. Jos ei pidä ilmaa?[emoji854]
Kuinka moni tarkastaa auton renkaiden paineet ennen joka ajoa?
Saati että kuinka moni auton rengas tarttee lisähappea edes kerran kuussa?
Pointtina vaan kieli poskessa se, että ei nää fillarin tubeless-readyt aina oikein lunasta lupauksia.
Itse voin asian kanssa jo elää, kunhan kitisen.
Mereen kaikki?Kyllä mullakin lähtis mereen jos olis lähellä, kaikki mitkä ei pidä ilmaa vähintään sitä viikkoa. Sillon on oikeesti kyllä joku mennyt pieleen.
No noi suomityres romut varmaan on sellasia ettei pidä edes sisureilla, yksiä routia kokeilin ja hattu lähti päästä kun kyljet niin täynnä reikiä. Ne lähti mereen(eli takas kauppaan) ennen kun litkua edes tuhlasin.
Isoin ongelma mulla tubeless-Griswoldien kanssa oli se, että niissä pitää olla pari baria minimissään ilmaa. Jos yhtään yrittää esim. poluilla ajella, niin sitä pienemmillä paineilla ne blurppaa ilmat pihalle heti, jos kylki ottaa yhtään osumaa. Viime talvena blurppas ihan maantielenkilläkin. Jos pitää riittävästi ilmaa, niin sitten pysyy kyllä hyllyllä, mutta meno muuttuu vielä epämukavammaksi.
Vähän tommosta kurjistelun maksimointia toi möykkyiseksi kävellyillä ja jäisillä ulkoiluväylillä jäykällä kuitukeulalla ja 40-millisillä, jäykkäkylkisillä nastarenkailla ajelu on joka tapauksessa, joten ei ne sisurit ihan hirveesti enää sitä kurjistelufiilistä lisää. Siksi en viitsi muuten hyviä renkaita viskellä mereen enkä edes laittaa kiertoon.
Tuollaiset renkaat joutaa heittää mereen, jos järkeviä paineita ei voi käyttää.
Mulla on ollut uraisella jäällä 38c gravdalleissa 1.8/2.2 ja vanhoissa 2.25 ISPeissä 1 ja 1.4bar.
Jos on pitävämpää alustaa, niin nostan molemmilla vähän paineita. Ispeillä en kyllä yli 1.6bar.
70kg paino.
Mereen kaikki?
Noilla uusilla 60tpi gravdalleilla pysyy ainakin kuukauden. Suht huoletonta ajoa talvella.
Ennen litkujen aikakautta tuotakin tuli kokeiltua. Pari flättiä tuli pistosuojanauhoista huolimatta. Niihin meni usko. Litkutettujen sisurien kanssa on sujunut hyvin. Tähän saakka.:)Noissa litkutetuissa sisureissa on oikeesti jotain taikaa. Mulla oli viime keväänä grävelissä Schwalben furious fredit liteskininä ja tubeleksena, no ei menny kauaa kun sepelit meni läpi. Laitoin hetkeksi gravelkingit ja myöhemmin sit ajattelin sisureilla kokeilla fredejä uudestaan, oli vielä napsun liian kapea sisurikin, litkut sisureihin ja monta sataa kilsaa huoletonta ajoa. Sitten annoin uuden mahdollisuuden tubeleksena ja takakumin kulutuspinta ihan täynnä reikiä, sisuri ei kuitenkaan ollut vuotanut koskaan.
No mutta sittenhän sun pitää heittää ne mereen. Jos ei pidä ilmaa?[emoji854]
Ööö... sanoinko, ettei pidä? Joskus lasken paineita, joskus nostan. Vähän sen mukaan mikä on olosuhde ja ajon tarkoitus. Aina kuitenkin tarkistan. Jos joku fillareista on vaikkapa jonkun viikon ajamatta ja ilmaa on karannut en kimpaannu tai ala poraamaan.
Kuinka moni tarkastaa auton renkaiden paineet ennen joka ajoa?
Saati että kuinka moni auton rengas tarttee lisähappea edes kerran kuussa?
Mää en tarkista kuin renkaanvaihdon yhteydessä. Tai jos lähtee isomman kuorman kanssa ajoon pidemmälle siivulle. Rengaspaineenvalvonta ilmoittaa jos on häikkää muuten.
Pointtina vaan kieli poskessa se, että ei nää fillarin tubeless-readyt aina oikein lunasta lupauksia.
Mitäs ne tarkalleen ottaen lupaa? Itse en ole seurannut.
Itse voin asian kanssa jo elää...
Sama täällä. Joillekin tuntuu olevan iso ongelma toisten internetin nobodyjen tapa tehdä asioita.
Aattelin hommata piikkisiat. Kommenttien mukaan ihan käyvät sisureilla ja saa vedettyä vähä kotiin päin. Mutta onko kokemuksia, mahtuisko 2.6 Tunturin e29:n? Eteen näyttäisi silmämääräisesti mahtuvan, kun vertaa 2.35 Nobby Niceihin, mutta takapää ahtaampi ja vähän arveluttaa.
Tuollaiset renkaat joutaa heittää mereen, jos järkeviä paineita ei voi käyttää.
Eipä maksa vaivaa, kun ovat nyt sisureilla ton Stiggyn alla, niin saavat tän talven siellä pysyä ja sisureiden kanssa voi ajella just sellasilla paineilla kuin haluaa. Käärmeenpurematkaan ei ole talvella lumella ja jäällä yhtä iso riski kuin kesällä kivien jne kanssa.
Mä en ole uusilla paksukylkisemmillä Gravdaleilla ajanut koskaan, kun on vielä parit vanhat 120 tpi:t jäljellä. Tykkään kyllä Griswoldista enemmän lumella ja jäällä. Asfaltilla Gravdalit on kivemmat ja rullaavat paremmin. Vaikka molemmat on nimellisesti 38c, niin Griswoldissa on ilmatila aika paljonkin Gravdalia isompi ja pito keskimäärin parempi.
Pitää miettiä sit ensi talvena, että mitä silloin laitetaan alle (ja mihin pyörään).
Joni Kani
16.01.2022, 22.18
Kenellä butyl pitää viikon paineen täsmälleen samassa niin käsi ylös. Ostan...
Eipä maksa vaivaa, kun ovat nyt sisureilla ton Stiggyn alla, niin saavat tän talven siellä pysyä ja sisureiden kanssa voi ajella just sellasilla paineilla kuin haluaa. Käärmeenpurematkaan ei ole talvella lumella ja jäällä yhtä iso riski kuin kesällä kivien jne kanssa.
Mä en ole uusilla paksukylkisemmillä Gravdaleilla ajanut koskaan, kun on vielä parit vanhat 120 tpi:t jäljellä. Tykkään kyllä Griswoldista enemmän lumella ja jäällä. Asfaltilla Gravdalit on kivemmat ja rullaavat paremmin. Vaikka molemmat on nimellisesti 38c, niin Griswoldissa on ilmatila aika paljonkin Gravdalia isompi ja pito keskimäärin parempi.
Pitää miettiä sit ensi talvena, että mitä silloin laitetaan alle (ja mihin pyörään).
Griswoldit ovat saletisti huonolla kelillä paremmat. Tuon näkee jo kuviota katsomalla. Samoin renkaan koon. Ne ovat selvästi korkeammat.
Ja juu, 60tpi ei ole yhtä nopea mitä vanha. Mutta ei se ole mitenkään jarrukaan.
Meinasin hetken aikaa, että laitan Gravaankin nastat alle ja jos olisin sen tehnyt, olisin varmaan tlr-Gravdalit hommannut siihen. En sit kuitenkaan laittanut. Vanhat Gravdalit on työmatkarollerissa ja vaimon pyörässä.
Griswoldit toimi aluks ihan okoosti tubeleksena, mutta viime talven loppupuolella ne alko blurppailemaan ja tänä talvena olivat sitten niin löysät, että kiekoille asentaminenkin alkoi olla hankalaa. Reunanauha venyy. Kesän ajan ne oli vanteilla vanhan pyörän rospuuttokiekoissa. En tiedä olisko pysyneet tiukempina, jos eivät olisi olleet vanteilla.
Itellä nyt pysyny alun jälkeen hyvin tubeleksena tuo toinen sika. Kyljestä ei oo tullut mitään ulos. Ja pysyvät mulla hyllylläkin molemmat erinomaisesti. Orbean oem kiekoissa näyttää olevan rodi tryp 30 vanne. Litkuna kahvilateksia 125ml 29x2.6 taittuvakylkiseen. Litkutuksessa oma ajatus lähinnä se et paikkais mahdolliset sepelin reiät, polut on nyt sen verran tasaisia että ei paljon käärmeenpuremia tarvii pelätä. Säästää tossa 100g painoa, vaikken sitä varmaan huomaa.
Takana edelleen sisuri, koska vanteessa liian suuri dentti tubelekseen. Saa nähdä jaksaako uudellekaan kiekolle laittaa tubeleksena, Kesärengas ottaa sen paikan kuitenkin keväällä... Toi etunen saa jäädä tuohon odottamaan seuraavaa talvea.
Pojalla ollut nyt viikon marawinter+ 20" maasturissa. Hyvin nekin pitää, mutta ei niillä maastoon ole paljon asiaa. Painetta laitoin aluksi aika paljon, ajatuksella että nastat purisi varmasti, mutta renkaan profiili on niin pyöreä että pitoa oli todella ohuesti. Pienillä paineilla toimii kaikin puolin paremmin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.