Näytä tavallinen näkymä : Nastarenkaat näin yleensä ottaen
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[
10]
11
12
13
14
15
16
17
18
Nää on jo mun toiset 29" ISP:t, jotka falskaa samalla tavalla. Edelliset oli niitä ihan ekoja 29er versioita, jotka oli merkitty "tubeless ready" ja nää uudet on näitä liteskinejä.
Tämän perusteella pidän itseäni onnekkaana. Nastarenkaiden suhteen.
^45NRTH Nicotine?
Nämä eivät ole tubelessit, liian löysästi istuvat kehälle. Elleivät ole viime aikoina muuttuneet.
H. Moilanen
19.01.2018, 14.56
Virallisesti eivät, niinkuin ei moni muukaan 45NRTH:n rengas. Silti toimivat ilman sisuria. En muista oliko täällä joku raportoinut Nicotinen tubeless-asennuksesta.
H. Moilanen
19.01.2018, 14.58
Virallisesti eivät, niinkuin ei moni muukaan 45NRTH:n rengas. Silti toimivat ilman sisuria. En muista oliko täällä joku raportoinut Nicotinen tubeless-asennuksesta. MTBR:n foorumilta ainakin löytyy onnistumistarinoita.
Blackborow
19.01.2018, 17.57
Jonkun muistan joskus raportoineen, että Nicotinet eivät toimineet ollenkaan tubeleksena, mutta siitä on aikaa ja ne alkupään 45Nrth kumit oli muutenkin aika ohuita kyljistään nykyisiin verrattuna. Nicotinesta ei tosin havaintoa.
Maxxis talvikumit lienee jonkunlainen talvipyöräilyn yksisarvinen. Kaikki niistä on kuullut, mutta kukaan ei ole nähnyt.
MacKonte
26.01.2018, 11.33
Koetin kahlata tätä topikkia läpi, kun muistelin jossain kohden keskustellun ISP:n kahdesta erityyppisestä nastasta, mutta eipä osunut silmään. Asia nousi ajankohtaiseksi, kun ostin säästösyistä 29" maasturiin ISP Performancet (2.25", 1.5bar). Vanhemmassa 26" maasturissa on ollut pari talvea ISP Evot (2.25", 1.5bar) ja osa nastoista on jo istutettu uudelleen. Molemmat renkaat sisurien kanssa. Renkaissahan on tietenkin eroa rakenteessa ja joidenkin lähteiden mukaan (mm. Velogi) Evossa on teräväkärkiset alurunkoiset nastat kun taas Performancessa tylpät teräsnastat.
Pari edellistä talvea noilla 26" Evoilla olen siis laskenut surutta menemään kaikilla jääkeleillä ja pitoa on riittänyt. Ennen vesikelejä osui kohdalle jäinen sivutie 29" maasturilla ja yllättäen Performancen pito ei ollutkaan ollenkaan samaa luokkaa kuin Evon. Otin siksi tämän viikon kaljamakeleille 26" maasturin alle ja näillä pito ei edes vesijäällä ja polanteissa varoittele loppumisesta missään kohden. Alkoi mietityttää tämä tuntuva ero pidossa pahasti jäisellä kelillä - uskaltaako 29" lähteäkään järveä kiertämään?
Jos ero johtuu vain nastoista (en olisi uskonut sen vaikuttavan noin paljoa, mutta pakko se on uskoa, jos näin on), täytyy ensi talveksi vaihtaa 29" maasturiinkin Evoa alle.
Jos ero johtuu vain nastoista...
Onhan niissä ero. Katso niitä vaikka.
Tylpät
https://static.bike-components.de/cache/p/z1/4/1/Schwalbe-Spikes-for-Ice-Spiker-Pro-Marathon-Winter-steel-universal-41404-122877-1481263779.jpeg
Terävät
https://static.bike-components.de/cache/p/z1/4/1/Schwalbe-Spikes-for-Ice-Spiker-Pro-Marathon-Winter-aluminium-universal-41404-122878-1481265773.jpeg
MacKonte
26.01.2018, 11.41
^Olen katsonutkin..
Millaiset omakohtaiset kokemukset JackOjalla on näistä kahdesta renkaasta?
Millaiset omakohtaiset kokemukset JackOjalla on näistä kahdesta renkaasta?
Performanceja en ole ostellut juurikin noista nastoista johtuen. Muutenkin mielummin taittuvat. Alunastaisista ISP:sta on miellyttäviä kokemuksia, ihan ovat kunkkurenkaat talvella.
Olen katsonutkin..
Minä jo luulin että kysyit ovatko nastat erilaiset.
MacKonte
26.01.2018, 12.02
Kokemusta tylpemmästä nastasta ei siis ole? Terävä nastakin kuluu tylpäksi ja varsin pyöreäpäiseksi parissa talvessa. Muutaman uuden tylpän nastan laitoin Evoon viime talvena ja eipä niitä enää erota toisistaan vaikka 20x luupilla silmäilee.
Blackborow
26.01.2018, 12.07
Vaikka nastassakin on eroa niin eroa tulee varmastikin myös siitä, että Performancen taittumaton ja jäykkä runko ei mukaudu samalla tavalla alustaan kuin Evo.
H. Moilanen
26.01.2018, 12.18
Nasta pyrkii aina kaatumaan kohdatessaan alustan. Miten paljon nasta pääsee kaatumaan, riippuu renkaan nappulasta ja nastan kauluksen kulumasta. Mitä enemmän piikkipäinen nasta kaatuu, sitä huonommin se puree alustaan. Lieriöpäisessä nastassa kaatumisenkin seurauksena lieriön nurkka puree pintaan.
Jos nasta ei pääse kaatumaan yhtään, lähinnä teoreettisessa tilanteessa, silloin teräväpäinen nasta on parempi. Koska reaalimaailman tilanne on aina vähän toinen, ero ei olekaan enää niin yksiselitteinen.
MacKonte
26.01.2018, 12.27
Vaikka nastassakin on eroa niin eroa tulee varmastikin myös siitä, että Performancen taittumaton ja jäykkä runko ei mukaudu samalla tavalla alustaan kuin Evo.
Tätä samaa ajattelin renkaita hypistellessä. Evon rakenne todellakin joustaa huomattavasti enemmän kuin Performance. Noissa vanhoissa Evoissa eniten alustaan koskettavat nastat ovat kuluneet pyöreäpäisiksi, joten olettaisi niiden pitävän huonommin kuin uusi tylppä ja kuitenkin teräväreunainen nasta, mutta näin ei kuitenkaan tunnu olevan.
Fiolaristi_57
01.02.2018, 09.59
Suunnitelmissa varustaa maastorenkainen (26") hybridin rinnalle pahimpien jääkelien kulkineeksi. Mietityttää mikä on Ice Spiker -renkaan kestävyys teräväsärmäisen hiekoitussoran suhteen ja millainen ero Evo ja Performance mallien välillä on tuossa suhteessa?
Jostain syystä en löytänyt (jaksanut jatkaa selaamista) noista Tappajasepeli ja Ice Spiker -topikeista.
Toki voi ehdottaa muutakin rengasvaihtoehtoa.
Eturenkaaksi tuota suunnittelin. Taakse uskon riittävän Hakkapeliitta W106, jollainen Hybridissäkin on takana.
Hybridissä pyörii edessä W240 (40-622) ja tuo 40mm onkin max. leveys, joka siihen mahtuu.
Vaihtoehtona olisi saada tehokkaamman jääkelipidon tarjoavaa Hybridin etupäähän. Oma arvio kuitenkin on, että ei taida onnistua päästä edes kovin lähelle sitä, millaisia jääkelin pito-ominaisuuksia Ice Spikereiden kerrotaan tarjoavan.
MacKonte
01.02.2018, 10.09
^Kolmatta vuotta menossa 26" maasturissa ISP Evo läpi talven eikä tappajasepeli ole vielä puraissut kertaakaan, vaikka kelveillä sitäkin on ollut. Itse laittaisin kyllä sekä eteen että taakse ISP Evot 1.5bar paineilla. Ei tarvitse arkailla millään kelillä ajamista. Pehmeällä lumella vähän tahtoo hakea, mutta jäällä ei sitten olekaan pito-ongelmia. Kokeilin joskus taakse (tosimiesten suosituksesta) heikommin pitävää rengasta, mutta parin polannelipsun jälkeen luovutin.
Laskin 29" Performancen paineet vielä 1.5bar alle ja pitokin parani, ei kuitenkaan Evon tasolle. Uskaltaa sentään polanteiselle vesijäällekin ajamaan.
Fiolaristi_57
02.02.2018, 16.34
Kiitos tiedosta. Tuon epäilyksen varjon ei pitäisi muodostaa enää ongelmaa.
Tunnepuolella taisi jäädä vielä tehtävää. Vieroitusoireet sen ajatuksen johdosta, että SuomiTyres ei enää pyörisikään talvella pyörän alla vaan tilalla kulkisi keksieurooppalainen monopolituote.
Kuinkahan Extreme 294 suhteutuu jääkeleillä tuohon Evoon?
Nastoja on vähemmän mutta Evon alumiinisten (oudolta tuntuva valinta) sijasta ovat kovametallipiikkiset teräsnastat. Voisi ajatella pitävän ominaisuutensa pidempään.
Hinnoissa menisivät Bikeshopin Extremet ja Bike-Discountin Evot aika lailla yksiin.
WXC300 toisi sitten hintaa lisää. Liekö myös pito-ominaisuutta?
Lagittaja
02.02.2018, 17.46
Nastoja on vähemmän mutta Evon alumiinisten (oudolta tuntuva valinta) sijasta ovat kovametallipiikkiset teräsnastat. Voisi ajatella pitävän ominaisuutensa pidempään.
Se alumiini on vain se nastan "runko". Karbidia se itse nasta niissä on.
Kts. tuotekuvaus Schwalben sivuilla
https://www.schwalbe.com/en/spike-reader/ice-spiker-pro.html
Näköjään noita 45NRTH:n koveria nastoja saa myös irtotavarana jostain. Tämän paketin hommasi takuuna paikallinen pyöräliike kun valitin suuresta irronneiden nastojen määrästä pienellä ajomäärällä.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/27624909_10215409894704662_4568823696609775481_o.j pg?oh=6a1696e572acfe6af15653a9e20aa1f4&oe=5ADF2277
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/27747428_10215409894744663_7436456121721784668_o.j pg?oh=343cf16ed1fef2c826f72b6d5c18df1e&oe=5AE4A094
arctic biker
03.02.2018, 18.10
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=117389;menu=1000,2,103,108 ;pgc%5B44%5D=9357 Onhan noita saatavilla, parhaiten pitävä nasta (imo).
Myös PK1 kertoman mukaista XL nastaa saa tuolta. Tämähän on siis vielä huomattavasti pidempi kuin tuo perus concave.
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=217177;menu=1000,185,188
arctic biker
06.02.2018, 09.46
Oiskoon PK1 niin ystävällinen jotta mittaisi kuin pitkä tuo XLconcave oikein on? Tosin lisäpituudesta voi olla haittaa, saattaa kaatua ja jopa irrota norminastaa herkemmin.
Itse vertailin tässä juuri ISP:n nastaa ja 45NRTHin XL nastaa, tönärillä mitattuna kokonaispituudet ovat seuraavat:
ISP: 5,7mm
45NRTH XL: 6,1mm
Näiden kahden välillä kokonaiskorkeudessa on siis todella pieni ero, mutta kun samaan renkaaseen (45NRTH Wrathchild) tökkää XL nastan ja ISP nastan vierekkäin on niiden profiilissa/"törröttävyydessä" huomattava ero.
Mun oma fiili on se, että toi 45NRTHin XL nasta sopii hyvin tampaantuneella lumelle sekä jäisten polkujen ajoon, mutta siirtymillä joissa on myös paljasta asfalttia esillä ISP:n nasta on huommattavasti parempi. Hinnaltaanhan tuo XL nasta on avain posketon (~50c/KPL), joten omalla rahalla niitä en rupeaisi erikseen ostamaan.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180206/b08b55887c3cd330b3d9ead055f8c00c.jpg
Onko kukaan lähettänyt renkaita postilla. Paljonko maksaa Postilla tai Matkahuollolla. Maasturin nastat 27,5 pitäis lähettää, ei taittuvaa mallia.
^eiköhän nuo alle kympillä kulje.
https://www.posti.fi/henkiloasiakkaat/laheta/paketit-kotimaahan.html
Taittelet kahdeksikoksi ja sitten kaksinkerroin sopivan pieneen laatikkoon.
KotooTöihin
15.02.2018, 19.20
Diy nastarenkaan tekijöille pari vinkkiä.
1. Hommaa joku hyvä työkalu, jossa on sopiva reikä nastan piikille. Saat työnnettyä nastan rungosta ja työkalua ei tarvitse tunkea kumin sisään. Työkalussa saa olla hyvä kahva, omaan makuun on jäteasemalta löytynyt kaapin oven nuppi. Isokantainen nasta pitää "uittaa" itseänsä pienempään reikään.
2. Hommaa ny hyvä mies joku teline sille kummille. (Ei oo ihan hirveen hääviä vääntää lattialla) riittää kun saat sen yhden kohdan tehtyä sen telineen päällä.
3. Reikä. Nasta. Reikä. Nasta. Se ny vaan uppoo se nasta paljon helpommin siihen kuumaan reikään.( Vallankin ku tilaat kiinasta nastoja, joiden ilmoitettu kannan halkaisija on 1mm suurempi kuin ilmoitettu.
4. Ei kannata, jos omalle ajalle laskee hintaa :D
mutanaama
15.02.2018, 20.00
Sissimarkkinoija tässä hei.
Ohessa linkki videoon siitä, kuinka se nastoitus onnistuu. Telinettä ei tarvitse, antaa sen renkaan olla siinä fillarissa, se tykkää olla siinä ja sitä on helppo pyörittää. Reikään dremelin 650 jyrsinterä on yksi parhaista, itse teen ensin reiät ja sen jälkeen nastat liimalla paikalleen.
https://www.youtube.com/watch?v=iNSr0sHheG0
Shimaani
15.02.2018, 20.36
Oujee.
Se dremelillä kuumennetun kumin käry on jo melko äijjää. Käyttäkää niitä suojalaseja kun alatte duunaa, ne lentelevät kuminpalat on kuuuumia. Ei tee silmälle hyvää, polttaa kätttäkin..
Jimmy tunnistettu mut kuka tuo toinen tuohna vidjossa on?
Jäällä (ei edes veden peittämällä sellaisella) ei pidä kuin nastarengas, ugh.
Valmiskumeista Sharktooth on ihan kiva yleisnakkuli mutta ei pärjää Mutiksen kaa ährätylle NastaNatelle. On ne tietty eri kokoisetkin mut sou wot - ajotapa ratkaisee millaisen nastakumin tarviit. Asiaa? Juu ei, saa siirtää sinne PPP ketjun seuraan. *puf*
KotooTöihin
15.02.2018, 20.54
194 dremel terällä voi kyllä ihan sormin koskee siihen nappulaan. Mä oon vaan tämmönen köyhäilijä ;D
Kaikki pitäis saada ilman, tai parempi vielä jos joku maksais ku huolin. :D pitää tutkia toi dremel 650. Mä veikkaan että mun kommutoinnissa noi nastat pysyy ilman liimojakin. Olivat aika tiukkoja jo sinne "kuumaan" reikään mettässä eri asia, mut siellä on eri renkaat ja kiekot.
mutanaama
15.02.2018, 21.13
Se liima toimii myös liukasteena, ne kuumat kuminpalat lentää siitä terästä joka hemmetin suuntaan, ja tarttuu lujasti. Se itse nappula ei paljoa lämpene.
Toi 194 voi olla tosiaan enemmän lämmittävä versio, ei huono ollenkaan
KotooTöihin
15.02.2018, 22.12
Teillähän on loistava satsi tarjolla tosiaan. Mä vaan päätin kokeilla toista reittiä. (Kuukausi odotellen nastoja ja kuten sanottu aiemmin. Olivat kannaltaan lähemmäs 7mm ku 5mm)
Ei kyllä tullu kuumaa purua tuosta terästä, vähän sauhua reiästä ku anto puoli sekuntia pyöriä ja siihen heti tuuppas sen nastan. Nyt mitattuna tuo mun nastan kanta oli 6,5mm. Veikkaan että ne nastat mitkä "kuumana" laitettiin, myöskin pysyy.
Muistakaa tarjota terään sopivia stoppareita, kuitenkin ajavat läpi asti. (Itse lyhensin terää sen 3,5mm jolloin karan pohjaan laittaessa tulee oikea syvyys minun nastalle) jos teillä olis ollu varastoa silloin kun tilasin, niin teiltä olisin tilannu.
mutanaama
16.02.2018, 00.21
Osa porista sallii terän asentamisen sopivaan syvyyteen, mutta uudemmat kuulemma ei, toi lyhentäminen on hyvä idea.
Teräviä nastoja tekevä kone meni hajalle ja valmistaja alkoi just lanseeraamaan uutta nastaa, joita menee miljoonia, niin ei tää fillaristien tarve ollut ensimmäisenä mielessä.
Onneks löytyi toinen kotimainen valmistaja.
Naten nastoitus työn alla. 650-terää tosiaan ei saa uuden mallisessa Dremelin istukassa tarpeeksi syvälle, eikä se siksi oikein pysynyt minulla lapasessa. Pallomaisella jyrsinterällä 191 sain aikaan suht siistejä reikiä syntymään minne halusin. Sillä reiän pohjasta tosin tulee pyöreä.. tuskin haittaa kamalan paljon.
https://farm5.staticflickr.com/4609/38665839460_b03b04f476_m.jpg
Onko kenelläkään kokemusta 45NRTH Nicotine renkaasta maastopyörän alla? Noissa Icespikereissa on sen verran surkea tuo pito lumella, että pitäisi löytyy korvaaja.
Laitanpa tuoreesta muistista yhden talven kokemukseni Suomi Tyres W240 40x622 -nastarenkaista, joista syksyllä itse tietoa etsiskelin. Ajoa siis n. 2000 km pääkaupunkiseudulla cyclocrossilla, ei yhtään rengasrikkoa eikä yhtään tippunutta nastaa. Aikaisemmat talvet ajelin Schwalbe Marathon Wintereillä (taisi olla 35 mm) ja niihin verrattuna vierintävastus on huomattava, mutta niin on pitokin (myös irtohiekalla) ja yleinen vakaus. Tykkäsin, hauskat renkaat. Vielä kun valmistaja tajuaisi laittaa heijastinta kylkiin.
Itse puolestani ajelin joulukuusta huhtikuulle ekaa kertaa juuri 35 mm Schwalbe Marathon Winter -eturenkaalla (noin 1000 kilometriä). Nastarengas siis vain edessä. Pitempää vertauspohjaa muihin nastallisiin ei ole, sillä aiemmin tulin toimeen ilman nastoja. Lisääväthän nastat selvästi pitoa, joskin eteläisissä kaupunkiolosuhteissa pärjää kohtuullisesti välttämällä rajuja otteita käännöksissä. Peilijäiset tienpinnat ovat kuitenkin aika harvinaisia.
Ihan hyvä hankinta silti, lisää varmuutta ajeluihin. Suhteessa sepelin ja muun talvisen epätasaisuuden lisäämään vierintävastukseen nastat eivät tunnu liian raskailta. Kaikki nastat näyttivät olevan tallella, joskin ainakin yksi tuntui olevan painuneena syvemmälle kudokseen. Alla on vielä Zefalin pistosuojanauha, joten jos joisakin kommenteisa mainittu MW:n "nastojen läpipainumisongelma" etenee, niin toivottavasti pysähtyy pistosuojanauhaan.
Lisäksi käytössä on toinen pikalinkullinen etukiekko, jonka sain edullisesti käytettynä, joten rengastakaan ei tarvitse vaihtaa (vähemmän vaivaa).
Sotanorsu666
18.04.2018, 14.29
Jännä nähdä tuon roadplus rengaskoon lisäännyttyä tuleeko ensi talveksi jollain valmistajalla jo myyntiin 27.5" kiekolle vähän kapeampaa nastakumia. Aika harvassa on kuitenkin ne rungot mihin isp mahtuu.
Vilhelm V
29.09.2018, 09.00
Onko kenelläkään kokemusta 45NRTH Nicotine renkaasta maastopyörän alla? Noissa Icespikereissa on sen verran surkea tuo pito lumella, että pitäisi löytyy korvaaja.
Nostetaanpa tätä aihetta ja yllä olevaa kysymystä. Onko siis kokemusta näistä Nicotine renkaista?
GetAGrip83
29.09.2018, 17.20
en tiedä noista nicotineista kuin sen että ovat paremmat kuin ice spikerit juuri pito on niissä parempi. olisin ite laittanut nicsut mut niitä ei saanu 27.5 kuin oliks se 3 inzistä. olis hyvä jos 45 tekis kaposempaa versioo
en tiedä noista nicotineista kuin sen että ovat paremmat kuin ice spikerit juuri pito on niissä parempi. olisin ite laittanut nicsut mut niitä ei saanu 27.5 kuin oliks se 3 inzistä. olis hyvä jos 45 tekis kaposempaa versiooNyt taidat sekoittaa Nicotinen ja Wrathchildin. Nicotine vain 29 x 2.35", Wrathchild 27.5 x 3.0" ja fattiversio. Nicotine ei kovin kummoisia arvioita saanut. Kallis pitoon nähden eikä toimi tubelessina.
Tähän saakka on tullut talvet liukasteltua nastattomilla renkailla mutta nyt olisi ensitalveksi tarkoitus hommata talvirengasta. Vaikka nastattomilla ajellutkin ni suurempi ongelma on yleensä talvisin itselleni ollu suojalumi / sohjo millä ei vaan perus mummofillarin renkaalla suoraa päässyt. Nyt alla gravel pyörä ja siihen mahtuisi nykyisillä 700c vanteilla ja lokareilla 35mm rengasta tai 650b/27.5 vanteilla todenäköisesti saisi mahdutettua ainakin 45mm rengasta ja olen kuullut taruja jonkun mahduttaneen ainakin 52mm renkaat ilman lokareita kyseiseen pyörään.
Kysymys kuuluukin onko tuollaisella 10mm tai edes 20mm lisällä mitään vaikutusta lumella ajamiseen? Uusien vanteiden hankinta ei pelota sillä jos sillä investoinnilla pääsee koko talven pyörällä rahan säästää jo bussilipuista.
Isä nitro
19.10.2018, 08.59
Saattaa olla vaikutusta, mutta sitten täytyy määritellä minkä laatuisesta lumesta on kyse ja paljonko sitä on siellä renkaan alla. Minun kuminen lumikalustoni ulottuu aina 35 mm viiteen tuumaan sisältäen siinä välillä 2,25 tuumaisen ja ainakin täällä etelässä tuntuu olevan kaikille noille käyttöä. Jotenkin on vuosien mittaan vakiintunut sellainen näkemys, että tiettyjä äärikelejä (lunta 20 cm tai peilikirkas jää) lukuun ottamatta renkaan kuvio ratkaisee sittenkin leveyttä enemmän etenkin lumella ja ihan erityisesti niin tutuksi tulleella sohjokelillä. Samoin kumiseoksen laatu on tärkeä. Näistä on sitten paljon mielipiteitä tällä alustalla.
Oman kokemukseni perusteella jos pyörään ei mahdu oikeasti paksuja renkaita (läski, josta ei löydy kokemusta), niin lumessa etenemiseen toimii paremmin kapea, kuin joku välimalli. Näin siis 32-50mm renkaista kokemuksella. Kapea painuu paremmin lumen läpi pitävään pohjaan asti. Tietysti kuvioinnit, poikkileikkauksen profiili ym. Voi vaikuttaa jotain, mutta noin yleensä pieni lisäys leveyteen ei kulkua paranna lumessa. Mukavuus muhkuraisilla väylillä on sitten oma juttunsa.
Isä nitro
19.10.2018, 12.10
Leikkaahan tuo kapea kumi kerrostunutta lunta toki energiatehokkaasti verrattuna leveämpään, jonka pitää tampata eteen tulevaa tavaraa. Mutta jos tuon lumen alla on taas kovin epätasainen alusta (vaikkapa edellisen aurauksen jäljiltä), ei tilanne ole taas ihan yksinkertainen.
Niin tai näin, leveydessäkin on optiminsa.
Onkos kellään tietoa, että saako noita 45nrth Gravdal 120tpi nastarenkaita vielä jostain? Aika moni liike myy eioota ja kun kysyin esim. bikeshopista niin sanoivat, että ei ole ilmeisesti tulossa tälle syksylle lainkaan.. Meinasivat, että valmistus saatetaan lopettaa kokonaan.
Jos näin on, niin mikäköhän mahtaisi olla toiseksi paras vaihtoehto cyclon nastarenkaaksi? Leveys saisi olla tuota luokkaa eli n. 40 mm. Minkähän tyyppinen tuo Gravdalin 33 tpi versio mahtaa olla? Sitä on saativilla vielä muutamassa paikassa..
Sotanorsu666
25.10.2018, 20.36
Onkos kellään tietoa, että saako noita 45nrth Gravdal 120tpi nastarenkaita vielä jostain? Aika moni liike myy eioota ja kun kysyin esim. bikeshopista niin sanoivat, että ei ole ilmeisesti tulossa tälle syksylle lainkaan.. Meinasivat, että valmistus saatetaan lopettaa kokonaan.
Jos näin on, niin mikäköhän mahtaisi olla toiseksi paras vaihtoehto cyclon nastarenkaaksi? Leveys saisi olla tuota luokkaa eli n. 40 mm. Minkähän tyyppinen tuo Gravdalin 33 tpi versio mahtaa olla? Sitä on saativilla vielä muutamassa paikassa..
120tpi on hyvä, mutta kyllä tuo 33tpi on hyvä myös. Mulla on molemmat. Lenkkipyörässä edessä ja takana 120tpi:t ja työmatkapyörään on eteen tuo 33tpi. Velobiasta ainakin saa(tai sai) tuota vaijerillista 59€ kappalehintaan ja kyllä mielummin maksaisin noista kympin enemmän kuin Schwalben Marathon Wintereistä.
Jos näin on, niin mikäköhän mahtaisi olla toiseksi paras vaihtoehto cyclon nastarenkaaksi? Leveys saisi olla tuota luokkaa eli n. 40 mm. Minkähän tyyppinen tuo Gravdalin 33 tpi versio mahtaa olla? Sitä on saativilla vielä muutamassa paikassa..Minäkin kuulin Gravdaleista jotain samansuuntaista paikallisessa kaupassa. Onneksi itselläni on noita vielä muutamaksi talveksi.
Samalta kauppiaalta kuulin myös että Gravdaleille on tulossa hyvä vaihtoehto ja vieläpä tubeleksena eli ei ole syytä vaipua epätoivoon. Näitä uutuuksia on tulossa myyntiin ymmärtääkseni ihan lähiaikoina.
... Gravdaleille on tulossa hyvä vaihtoehto ja vieläpä tubeleksena eli ei ole syytä vaipua epätoivoon. Näitä uutuuksia on tulossa myyntiin ymmärtääkseni ihan lähiaikoina.
Maxxis!? :D
Joo nyt kyllä Huotah kerrot mistä on kyse ; ) Kuka kertoi, missä ja mitä?
Terrenen renkaasta on kysymys, malli lienee Griswold (https://terrenetires.com/pages/griswold) (omaa päättelyä). En tiedä enempää, älkää kysykö. ;)
Kellään mahdollisesi kokemusta Black Icen renkaista? Itelle outo merkki mutta pinta vaikuttasolevan ihan siisti 200:lla nastalla. Lähinnä kiinnostais mikä TPI niissä on. En nyt yhtäkkiseltään KVG:n kautta löydä
Ulkonäön perusteella veikkaisin valmistajaksi samaa kuin Nicetrac-renkailla.
Nicetracejä en suosittele kenellekään.
Citypyörässä laitoin nokian w106 tilalle nicetracit. Merkittävästi paremmat kuin nokiat, rullaavat mainiosti ja pito aivan ok.
Citypyörässä laitoin nokian w106 tilalle nicetracit. Merkittävästi paremmat kuin nokiat, rullaavat mainiosti ja pito aivan ok.
Jossain yksilöissä nastat on niin syvällä ettei niillä tee mitään. Hyvä jos joku on tyytyväinen.
Sotanorsu666
26.10.2018, 17.06
37-622 kokoisena taittuvakylkisenä ja 10€ maksavana renkaana voisin sanoa, että nuo olivat hinta/laatusuhteeltaan parhaat nastarenkaat mitä olen ostanut.
37-622 kokoisena taittuvakylkisenä ja 10€ maksavana renkaana voisin sanoa, että nuo olivat hinta/laatusuhteeltaan parhaat nastarenkaat mitä olen ostanut.Saman allekirjoitan 32 leveän nicetracin osalta joskin on toki hieman kapeet joissain olosuhteissa. Ja on totta että nastat on hieman piilossa eikä pito ole mara winter luokkaa. Rullaavuus taas paljon parempi kuin maroissa tai w106 tai w240:ssa. Hintalaatusuhde 10-20e/rengas hinnalla parasta mitä nastarenkaissa on ollut. Gravdaleista en ole ollut valmis maksaan sitä satkua mutta olen sitä miettinyt eteen 33tpi versiona jos jostain löytyy noin 60e hintaan tms. ja näkyyhän niitä välillä. Surkea on kyllä cyclon nastarengastarjonta hintalaatusuhde mielessä.
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
kuovipolku
26.10.2018, 19.12
37-622 kokoisena taittuvakylkisenä ja 10€ maksavana renkaana voisin sanoa, että nuo olivat hinta/laatusuhteeltaan parhaat nastarenkaat mitä olen ostanut.
Mutta kun kerran menee niillä nurin ja rikkoo (a) tekstiilinsä, (b) pyöränsä tai (c) itsensä, hinta-laatusuhde voikin heittää häränpyllyä - vaikka vakuutus korvaisikin (jotain tai kaiken) rahallisesti.
Laatuun voisi lukea myös sen ajomukavuuden, joka syntyy siitä ettei tule pelko persieseen kovin herkästi. Ja jos joutuu himmaamaan kun ajokaverit vielä laskettelevat rennosti menemään tai joutuu jännittämään niin että rupeaa hiljaa mielessään nauramaan hysteerisesti jostakin pätkästä selvittyään, ei voida enää edes puhua hinta-laatusuhteesta...
PS Mutta pisteet joka tapauksessa siitä että mainitsit mistä renkaasta itse puhuit; kokemukset 32-,37- ja 47-millisestä (luvut esimerkkeinä) voivat ymmärrettävästi olla kovin erilaisia.
Mutta kun kerran menee niillä nurin ja rikkoo (a) tekstiilinsä, (b) pyöränsä tai (c) itsensä, hinta-laatusuhde voikin heittää häränpyllyä - vaikka vakuutus korvaisikin (jotain tai kaiken) rahallisesti.
Laatuun voisi lukea myös sen ajomukavuuden, joka syntyy siitä ettei tule pelko persieseen kovin herkästi. Ja jos joutuu himmaamaan kun ajokaverit vielä laskettelevat rennosti menemään tai joutuu jännittämään niin että rupeaa hiljaa mielessään nauramaan hysteerisesti jostakin pätkästä selvittyään, ei voida enää edes puhua hinta-laatusuhteesta...
PS Mutta pisteet joka tapauksessa siitä että mainitsit mistä renkaasta itse puhuit; kokemukset 32-,37- ja 47-millisestä (luvut esimerkkeinä) voivat ymmärrettävästi olla kovin erilaisia.
Mulla on varmaan myös noi 37-622. Huikea rullaavuus, hyvä pito ja hinta oli jotain 10-20 eur. En ymmärrä tuosta nurin menemisestä mitään, joskus niin voi talvella käydä. Ei noi mitkään kilparenkaat toki ole, vaan hyvät halpikset.
kuovipolku
28.10.2018, 00.24
En ymmärrä tuosta nurin menemisestä mitään, joskus niin voi talvella käydä.
No, sitten kun maksat uutta ajotakkia tai ompelutat housuja tai kun pyörä on telakalla tai itse olet ajokiellossa, saatat ehkä ruveta ymmärtämään. Eihän ketään sellainen mukava liuku lumella tai puhtaalla jäällä ketään muuta kuin naurata...
PS Onneksi sen vähäisenkin itseluottamuksen kannalta mitä minulla on jäljellä, ihan kaikki minua paremmat kuskit jotka ovat 32- tai 37-millisiä NiceTraceja erilaisissa etelärannikon nastarengaskeliolosuhteissa kokeilleet eivät ole olleet sitä mieltä että hyvä pito olisi niiden ominaisuus. Joku on jopa tunnustanut pelänneensä niillä ajamista sitä enemmän mitä enemmän kokemusta kertyi.
Onkos noita cx-kokoisia gravdaleja jossain hyllyssä? B24 ja pari muuta mukaan lukien Tampereen paikalliset myi ei oota.
Sent from my SM-A320FL using Tapatalk
Onkos noita cx-kokoisia gravdaleja jossain hyllyssä? B24 ja pari muuta mukaan lukien Tampereen paikalliset myi ei oota.
Sent from my SM-A320FL using TapatalkSamaa ihmetellyt, kohta vois olla jo tarvetta.
Sent from my Nokia 6.1 using Tapatalk
Terävä vai kupera nasta? Miksi?
Saako edullisesti koveria nastoja mistään?
Positiivisesti ajateltuna näin! :D Halvat, hyvin rullaavat, kevyet, helposti litkutettavat, mutta muut ominaisuudet ns. från reven. Ikävin puoli yllättäen loppuva pito -slips ja sitten mentiin.
Annoin ne tänä syksynä ilmaiseksi kiertoon lankomiehelle, saatiin jopa parin varastossa vietetyn vuoden jälkeen nousemaan vanteelle ja tiivistymään. Ja toivottavasti ei ole kohta kuollut lankomies.
Minä olen kyllä ollut noihin 200 nastaisiin 37mm Nicetrackeihin aivan tyytyväinen, enkä ole kaatuillutkaan. Onnituin kyllä ostamaankin sellaiset kappaleet, joissa nastat ei ole upoksissa. Ei ne tietty parhaimpien ja kalleimpien veroiset jääpidoltaan ole, mutta eipä minulla ole ollut kummempaa himoa lähteä kaikkein järjettömimmille keleille ajamaan. Paljon paremmat nuo on kuitenkin, kuin erilaiset noin 100 nastaiset, joita aiemmmin käytin.
Tosin tänä talvena on nyt käytössä jonkinmoinen maastopyöräkin, ja siihen onnistuin nappaamaan sopivasti vähän käytetyt ISP evot, niin taitaa sillä nyt mennä talven ajot. Kyllä niillä kulku sen verran varmempaa ja mukavampaa kuitenkin on. Saa nähdä, tuleeko cycloon laitettua talvikiekkoja ollenkaan alle.
kuovipolku
18.12.2018, 22.17
Ealex tässä aikaisemmin muistutti ja korosti sitä että nastarenkaan pidon kannalta on aivan keskeistä vanteen leveys eli se miten nastat eli etenkin reunanastat asettuvat. Sama rengas voi olla ihan kelvollinen ja luotettava toisella ja juuri tuollainen yksi hetki olet pystyssä ja seuraavassa hetkessä kyljelläsi tiellä -rengas.
Leveyseron ei edes tarvitse olla kummoinenkaan. Omana kokemuksena Marathon Winter 35-millisenä oli tietyissä tilanteissa oikea kaatokone 15c-vanteella, mutta nyt 17c-vanteella se on ollut kuin kokonaan toinen rengas eli kulkenut ilman sykettä nostattaneita tilanteita tai antanut kuskille mahdollisuuden korjata tilanne.
Mutta en ehkä silti aio ruveta luottamaan siihen liikaa sitten kun joudutaan ajamaan urissa ja kaltevilla jääpinnoilla...
Ealex tässä aikaisemmin muistutti ja korosti sitä että nastarenkaan pidon kannalta on aivan keskeistä vanteen leveys eli se miten nastat eli
etenkin reunanastat asettuvat. Sama rengas voi olla ihan kelvollinen ja luotettava toisella ja juuri tuollainen yksi hetki olet pystyssä ja seuraavassa hetkessä kyljelläsi tiellä -rengas.
Leveyseron ei edes tarvitse olla kummoinenkaan. Omana kokemuksena Marathon Winter 35-millisenä oli tietyissä tilanteissa oikea kaatokone 15c-vanteella, mutta nyt 17c-vanteella se on ollut kuin kokonaan toinen rengas eli kulkenut ilman sykettä nostattaneita tilanteita tai antanut kuskille mahdollisuuden korjata tilanne.
Mutta en ehkä silti aio ruveta luottamaan siihen liikaa sitten kun joudutaan ajamaan urissa ja kaltevilla jääpinnoilla...
Enpäs ole tuota noin syvällisesti ajatellutkaan, kun nuo mainitut renkaat ovat olleet aina 17c vanteilla, kun taas 15c vanteilla on ollut aina enintään 32 mm kesärenkaat, jotain merkitystä taitaakin olla suosituksilla. Marawinterillä on moittijoita, mutta omat ajot noilla jo monia talvia, kyllä noilla ajaa. Talvi on luonnonvoima, luonnonvoimat jyllää tuumi Haanpää eräässä novellissaan...
Onko nastarenkaista julkaistu kunnolla toteutettuja sokkotestejä? Tai onko yleensä mistään pyöräilyyn liittyvästä? Yleensähän testaajat tietävät, mitä on alla. Tuotteen hinta ja muiden aiemmat mielipiteet luovat mielikuvan laadusta valmiiksi.
Eli testaajat ajamaan laput silmillä, kääritään renkaat kauttaaltaan tukevaan läpinäkymättömään muoviin (okei, nämä oli huonoja ideoita, mutta jotenkin noin) ja useita toistoja. Eri renkaita satunnaisessa järjestyksessä testaajien alle, sama merkki uudestaan. Koska Fillari-lehti toteuttaa tämän?
Isä nitro
19.12.2018, 06.47
Ha haa, olen pohtinut aivan samaa. Tosin turvallisuussyistä sokkotesteillä on omat rajoitteensa, ainakin näin kulkuneuvo-osastolla. Mutta minäkin olen erilaisten mielikuvien uhri: maantiepyörässä pitää olla joku italialainen nimi ja retkipyörän tulee olla teräsrunkoinen. Silti en taitaisi tunnistaa ajotilanteessa esimerkiksi erilaisia runkoja materiaaleineen, saati sitten eri merkkien vastaavia runkoja toisistaan, jos teipit olisi peitelty - tai jos teipit olisivat peittämässä vaikka hitsisaumaa. Mielikuvilla on tässä lajissa iso merkitys. Sen verran olen itseterapiaa harrastanut ja pyöräilyyn liittyviä laskuja maksanut, että pystyn jo asian itselleni tunnustamaan...
Sitten taas rohkenen väittää, että etenkin renkailla on todella iso merkitys tässä meille rakkaassa harrastuksessa ja että niiden erot oikeasti tuntee sarvista kiinni pitäessään. Ja että tämä pätee etenkin talvirenkaisiin. Merkittävin huomattavissa oleva ero (=jonka itse olin tunnistavinani) tällä rengassektorilla oli se, kun onnistuin litkuttamaan Schwalben ISPit.
Sent from my iPad using Tapatalk
BB Holland
19.12.2018, 08.59
Joo nastarenkaiden kanssa saa olla tarkkana, pitää tietää mitä tekee. Xerxesin kanssa kerkisin kerran kaatua, kun on todella kapealla vanteella ja paineiden kanssa saa olla todella tarkkana. Laitoin takaisin ISP-kiekon. Puhun yksikössä kun mulla ei ole juuri koskaan takana nastoja. Helsingissä on tyypillisesti 0-3 päivää talvessa, jolloin takanastat vois työmatkalla olla kivat. Mutta pitää ajaa sen mukaan. Läskissä on kyllä takanakin toistaiseksi.
edit - HUH, että Isp:t onkin hitaat. Etu-isp tekee maasturin hitaammaksi kuin Dillingerit läskissä edessä ja takana. Mutta on pitoakin.
Marsusram
20.12.2018, 21.29
Piti laittaa testiin nuo SUOMI STUD 62 A 54-584 (https://www.motonet.fi/fi/tuote/382126/Suomi-Tyres-polkupyoran-nastarengas-54-584) renkaat. Retrohengessä, sillä kaikkien (polkupyörien) nastarenkaiden äidin, vanhan 70-luvun Hakkapeliitta -renkaan muotit on kaivettu esiin nyt uudella nimellä.
27.5" kumit menivät hyvin 26" maasturiin sopivilla kiekoilla.
Arvelin että olisi aika jo mennyt ohi vanhasta, mutta yllätyin positivisesti. Nastoissa oli pitoa sen verran, että pystyssä pysyminen ei ollut pelkkää pärjäilyä. Ajotuntuma oli tarkka ja jääröykyissä ei ollut ongelmia. Pääosin tuli ajettua aurattuja kelvejä, joilla välillä jäisiä kohtia.
Luultavasti kumiseos on vanhoista ajoista parantunut, eikä nastakaan taida olla enää sama kuin Hakkapeliitassa.
Taitaa pysyä rospuuttopyörän alla lopputalvenkin.
Vasemmalla SUOMI STUD (anno 2018), oikealla SPEED-HAKKAPELIITTA (anno circa 1977)
http://lh3.googleusercontent.com/VdgqCPmGiAG0ZBPBbuci6awhqV-WHKxcdlj6onZthUWetE01WljDrwL3OI85r_wBUqjRgRPT7eMsy hH6pLnEvRCizy-ZE3YWUWPAzy0yV4-j9i25KFv24d1pr0aqMuSpxo51ezqy=w2400
^hyvää journalismia. Pitääkö kokomerkintä kutinsa leveydessä?
Leveydestä ei ole millejä nyt muistissa mutta renkaan nimellismitta täyttyy 24mm vanteella. Kulutuspinta on kapeampi ja jälki kovalla alustalla sitäkin kapeampi.
Nuo renkaat on käytössä nyt toista talvea ja melko tyytyväinen olen varsinkin rullaavuuteen. Muista nastarenkaista ei ole kokemusta eikä tuon vanhasta versiosta enkä voi verrata pitoa.
Kumi pitää hyvin lumella ja rakenne on riittävän kova ettei nastat painu sen sisään jäällä.
Kaikki nastat on tallella eivätkä näytä kuluneilta.
Lemmentalja
22.12.2018, 17.43
Motonetissä myivät tuota Continentallin uutta nastakumia 29.90€/kpl, niin tieteellisenä kokeena pari kappaletta tarttui mukaan. Tuo kumiseos tuntuu selkeästi pehmeämmältä ja joustavammalta kuin swalben nastakumeissa ja kyljet ovat ohuemmat myös.
Kuvioinnista/lamelleista tulee lähinna mieleen auton kitkrengas. Ei noilla varmasti hangessa kovin helposti edetä ja kuviointi menee lumesta tukkoon varmaan aika nopeasti. Jääkelin renkaat, mikä riittää pk-seudulla todennäköisesti ihan hyvin.
Pistosuojaus on tuntuu heikommalta kuin swalben kumeissa, paksuin kohta tuntui ikään kuin ”geelimäiseltä” verrattuna swalben ”kiveen”.
Nuo ovat siis 37-622 ja 120 nastalla ja painoa niilla 760g ja 800g. 4bar paineella, 19mm vanteelle asennettuna työntömitalla mitattuna leveys 35mm.
Nastat noissa on ihan fiksusti ajourasta hieman sivussa joten maksimipaineilla voi jopa rullatakkin kivasti.
Pari viimetalvea on alla ollut Swalben Snow Stud koossa 38-622 jossa on sama määrä nastoja, mutta selkeästi karkeampi kuviointi ja sillä on kyllä päässy kaikkialle mihin cyclolla on tarvis mennä 😁.
Conteihin päivittämällä pyörivät massat kevenivät 300g ja nyt innolla odotetaan, että nuha loppuu niin pääsee käytännössä tuon eron kokeilemaan.
Panu Pyyvaara
23.12.2018, 12.39
Renkaan pyörimissuunta.
Olen asentamassa sähköpyörään nastarenkaita. Mietin kuinka päin renkaan kuvion on oltava, jotta jarrutus ja veto on tehokasta. Päädyin seuraavaan: edessä niin että kuvion kärki on edellä, jotta se työntää lumet pois ja pääsee lumen pohjaan jarruttaessa. Vetävän takapyörän laittaisin toisin päin eli kuvion kärki taaksepäin, jotta veto veisi renkaan lumen sisään.
Onko kellään kokemuksia tällaisista renkaista talviajossa, joissa on sellainen kuvio, että kuvio toiseen suuntaan on terävä (kuten traktorin takarenkaissa)?
Isä nitro
23.12.2018, 15.27
Jos renkaiden pyörimissuunnalla on väliä, niin aina sieltä on tähän mennessä löytynyt joku viitaus (joskus onnettoman pienellä) oikeasta suunnasta. Jos taas ei löydy, niin sitten ei ole väliä. Joissain renkahissa (kuten Surly Bud) taas kumpikin suunta käy, mutta niiden ominaisuuksilla on jokin (merkittävä) ero. Sitten taas Dillingereissä on ihan firman omilla sivuilla maininta, että sen takarenkaan voi kääntää toisin päin. Että ovat havainneet, että toimiikin paremmin (muistaakseni pito lumessa) kuin varsinainen suositus ja ”oma järki” sanoo.
Muuten oma analyysisi kuulostaa oikealta - mitä nyt traktorin renkaista tiedän.
Talvirenkaissa pito on tärkein ominaisuus. Edessä jarrutuspito ja takana vetopito. Yleensä renkaan pyörimissuunta ei ole sama edessä ja takana.
Bi-directional renkaat on riippumattomat pyörimissuunnasta uutena mutta käytettynä ei pyörimissuuntaa kannata vaihtaa ja voi merkitä renkaaseen vaikka maalikynällä esim."L"...joka tarkoittaa jarrulevyn puolta tai nuolella.
Piti laittaa testiin nuo SUOMI STUD 62 A 54-584 (https://www.motonet.fi/fi/tuote/382126/Suomi-Tyres-polkupyoran-nastarengas-54-584) renkaat. Retrohengessä, sillä kaikkien (polkupyörien) nastarenkaiden äidin, vanhan 70-luvun Hakkapeliitta -renkaan muotit on kaivettu esiin nyt uudella nimellä.
Muistoja, muistoja... Olihan nuo aikanaan ihme pelit, kun muut veti "kesärenkailla". Mulla oli joku Tunturin 3-vaihteinen "maastopyörä", johon jostain syystä sain tuollaiset talvella. Seuraavat oli sitten joskus -90 -luvulla Nokian Gazzat, jotka taisin heittää roskikseen tuossa viime tai toissakesänä. Ne ei ehkä olisi enää toimineet niin kuin ennen.
BTW. mikä on foorumin konsensus nastarenkeaiden sisäänajosta. Ja onko eroa itse nastoitettujen ja tehdasvalmiiden välillä? Tilasin pitkästä aikaa ensimmäiset nastarenkaat, "Nokian" (Suomityresin) Fat Freddiet, sähkäriin.
jame1967
25.12.2018, 12.09
Joo näinhän se on eli eikös useimmissa ole nuolet molempiin suuntiin ja teksti
front ja rear .
Isä nitro
25.12.2018, 12.11
BTW. mikä on foorumin konsensus nastarenkeaiden sisäänajosta. Ja onko eroa itse nastoitettujen ja tehdasvalmiiden välillä? Tilasin pitkästä aikaa ensimmäiset nastarenkaat, "Nokian" (Suomityresin) Fat Freddiet, sähkäriin.
Oma empiirinen kokemukseni on, että ainakin Schwalben ISPt kannattaa ajaa sisään. Yhden parin kohdalla ihan kiusallani päätin kokeilla, että pistetäänpä kovaan ajoon heti alkuun. Seurauksena alkoivat nastat sitten lähteä omille teilleen. Nyt bruukaan sisäänajaa kaikki uudet nastarenkaat.
Sent from my iPad using Tapatalk
Onko kellään mitään kertoa aiheesta terävät vai kuperat nastat? MCarbonilla on sekä että, minkä valitsisit itse ja miksi?
Dillingerissä on koverat nastat, ja jotenkin ymmärrän vielä sen mutta että kuperat? Saako se niitinomainen pyöreä pää aikaiseksi riittävää kitkaa että reuna alkaa puremaan?
Onko niin, että kupera rullaa helpommin?
MCarbonin terävä nasta on vielä pidempi, 5,9 mm vrt kuperan 5.5 mm.
Marsusram
25.12.2018, 23.30
^Kuluminen vaikuttaa nastoihin, joten eivät ne varmaankaan ikuisesti pysy terävinä vaikka olisivat minkä muotoisia tahansa. Pistovoiman ja terävyyden yhteisvaikutuksena saadaan nastan purevuus.
^^Ainakin omat Fat Freddiet kannatti ajaa sisään, koska nastat oli asennettu sen verran syvälle, että purivat kunnolla vasta kun tulivat vähän paremmin esille. Uusista ei ole tietoa onko nastat asennettu paremmin näkyville.
45nrth kuulemma väittää concave nastojen teroittuvan ajamalla. Se kuppihan on sellainen avonainen U
Minusta pitoero varsinkin luistossa teräväkärkisiin on iso. Ja pinta-paine taas paljon kovempi mitä tasapäisessä nastassa.
J.Kottenberg
26.12.2018, 11.15
45nrth kuulemma väittää concave nastojen teroittuvan ajamalla. Se kuppihan on sellainen avonainen U
Minusta pitoero varsinkin luistossa teräväkärkisiin on iso. Ja pinta-paine taas paljon kovempi mitä tasapäisessä nastassa.
Kyllä noi Concave-nastat on ihan toimivia, ja yksi tuttu kova ajomies kehui että XL-concavet on vielä parempia. Mutta väite että teroittuisivat ajamalla, on minusta vaikeasti perusteltavissa. Kun nasta kuluu niin terävä kupin kapea reuna muuttuu leveämmäksi ja pintapaine heikkenee ja pito samalla. Ei siitä mihinkään pääse.
Hyvillä nastakumeilla kannattaa yrittää välttää tiesiirtymiä, ei nastojen terävänä pysymiseen oikein muuta konstia ole.
Tuo väite ajamalla teroittumisesta on samankaltainen kuin eräässä mainoksessa kuperakärkisten nastojen kohdalla ollut väite; tarjoavat pitoa silloin kun pitoa tarvitaan. Siis jonkinlainen älynästa;-)
Olisiko jollakin tietoa ja suositusta kuinka leveä nastarengas menisi Canondale Caad 10 runkoon/vanteille? Vanteet kuituiset levyjarrulla; CZero Carbon, 20mm clincher.
Ajot pääosin kevyen liikenteen väylillä Helsingissä.
Mikä mitta tuo 20mm clincher on?
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Mikä mitta tuo 20mm clincher on?
Clincher on avorengas eli perinteinen sisärenkaallinen malli ja 20 mm on vanteen leveys. CAAD10 on periaatteessa maantiepyörä joten tuskin paljoa yli 30 mm rengas mahtuu jos sekään.
Kyllä noi Concave-nastat on ihan toimivia, ja yksi tuttu kova ajomies kehui että XL-concavet on vielä parempia. Mutta väite että teroittuisivat ajamalla, on minusta vaikeasti perusteltavissa. Kun nasta kuluu niin terävä kupin kapea reuna muuttuu leveämmäksi ja pintapaine heikkenee ja pito samalla. Ei siitä mihinkään pääse.
Hyvillä nastakumeilla kannattaa yrittää välttää tiesiirtymiä, ei nastojen terävänä pysymiseen oikein muuta konstia ole.
Tuo väite ajamalla teroittumisesta on samankaltainen kuin eräässä mainoksessa kuperakärkisten nastojen kohdalla ollut väite; tarjoavat pitoa silloin kun pitoa tarvitaan. Siis jonkinlainen älynästa;-)
Kele. Onko tuo xl nasta siis saman korkuinen mitä normaalikin? Laippakin sama. Ainoastaan halkaisija isompi, jolloin kupin koko kasvaa. Noitahan olisi ilman muuta pitänyt laittaa gravdallin valmiiksi väljiin reikiin. Jotenkin automaattisesti ajatteli tuon olevan pidempi ja tarkoitettu näihin fatin renkaisiin.
Edit: on tuo runkokin sama. Kuppi tulee vaan kokonaan ulos. On se myös korkeampikin. Noita ei kyllä uskalla gravdalleihin laittaa.
https://photos.smugmug.com/Cycling-Photos/Merlin/i-ZCNCfmL/0/0ec96cde/S/IMG_6644-S.jpg
Clincher on avorengas eli perinteinen sisärenkaallinen malli ja 20 mm on vanteen leveys. CAAD10 on periaatteessa maantiepyörä joten tuskin paljoa yli 30 mm rengas mahtuu jos sekään.Kiitos.
Miten tuo vanteen leveys vaikuttaa - saisiko Swalben 30mm winterin vanteelle vai meneekö ylikokoiseksi jos vaikka haarukka ja runko se sallisivatkin?
Kiitos.
Miten tuo vanteen leveys vaikuttaa - saisiko Swalben 30mm winterin vanteelle vai meneekö ylikokoiseksi jos vaikka haarukka ja runko se sallisivatkin?
30mm rengas pitäis kyllä mennä 20mm leveälle vanteelle.
Leveämmällä vanteella sama rengas on hieman leveämpi kuin kapeammalla. Ja ratkaisevaa on vanteen sisäleveys.
Kannattaa työntömitalla mittailla sitä haarukkaa että mitä sinne mahtuu. Usein korkeus on vielä rajoittavampi tekijä kuin leveys.
Jos arvata pitäisi niin CAAD10 maantiepyörään en uskoisi että menee 30mm nastarengas. Sinne pitää jäädä useampi milli ylimäärästä tilaa molemmille puolille ja ylös jotta rengas pyörii sujuvasti myös silloin kun se kerää lunta, loskaa ja ryönää mukaansa.
^^Ainakin omat Fat Freddiet kannatti ajaa sisään, koska nastat oli asennettu sen verran syvälle, että purivat kunnolla vasta kun tulivat vähän paremmin esille. Uusista ei ole tietoa onko nastat asennettu paremmin näkyville.
Mikäs on tämä ohje sisäänajoon? Kalliolla/paljaalla asfaltilla lukkojarruttaminen lienee huono juttu aina, mutta mitä muuta pitää ottaa huomioon? Luulisi, että kovaa ajaminen on myös huono juttu.
Mikäs on tämä ohje sisäänajoon? Kalliolla/paljaalla asfaltilla lukkojarruttaminen lienee huono juttu aina, mutta mitä muuta pitää ottaa huomioon? Luulisi, että kovaa ajaminen on myös huono juttu.Ei ainakaan niin kuin minä tein ISP:llä. Työmatkasähköpyörään eturenkaaksi 4 bar paineella. Pääasiassa kuivaa asvalttia noin 150 km 25 km/h keskinopeudella ja keskiriveistä puuttui nastoja melkoinen määrä. Laskin että 6 km välein oli nasta irronnut, vaikka en edes käyttänyt etujarrua.
Edit: Sain kyllä takuuseen uuden kumin kun alle viikossa irtosi nastoja luvaton määrä.
Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla
Mikäs on tämä ohje sisäänajoon? ...
50km paljaita teitä rauhallisesti. Taitaa olla Schwalben oma ohje aiheeseen.
Isä nitro
27.12.2018, 10.38
Suunnilleen noin. Ei siis maastoa ja pinnan epätasaisuuksia, vaan mahdollisimman tasaista pintaa ilman merkittäviä jarrutuksia. Toimii. Kannattaa.
30mm rengas pitäis kyllä mennä 20mm leveälle vanteelle.
Leveämmällä vanteella sama rengas on hieman leveämpi kuin kapeammalla. Ja ratkaisevaa on vanteen sisäleveys.
Kannattaa työntömitalla mittailla sitä haarukkaa että mitä sinne mahtuu. Usein korkeus on vielä rajoittavampi tekijä kuin leveys.
Jos arvata pitäisi niin CAAD10 maantiepyörään en uskoisi että menee 30mm nastarengas. Sinne pitää jäädä useampi milli ylimäärästä tilaa molemmille puolille ja ylös jotta rengas pyörii sujuvasti myös silloin kun se kerää lunta, loskaa ja ryönää mukaansa.
Sent from my ONEPLUS A5000 using TapatalkKiitos näistä ajatuksista.
Vanhassa GT Avalanche maasturissa 47mm Marat alla mutta tuntuu työmatka taittuvan niiiin hitaasti että pohdin josko tuosta Caadista saisi kulkineen ainakin osaan työmatkoista kunhan väylät ovat paremmin auratut.
Kiitos näistä ajatuksista.
Vanhassa GT Avalanche maasturissa 47mm Marat alla mutta tuntuu työmatka taittuvan niiiin hitaasti että pohdin josko tuosta Caadista saisi kulkineen ainakin osaan työmatkoista kunhan väylät ovat paremmin auratut.
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta TapatalkillaCaad 10:ssä 25mm rengas ja takahaarukassa noin 10 mm tilaa. 30 mm nastarengas taitaa olla liian suuri.
Kävin juuri liukastelemassa Vartsikanlahden rantaväylillä retro GTllä ja kyllähän tuo Mara 47mm oli 2 bar paineilla oli ihan siedettävä. Toki jäiset väylät myös edesauttavat rullausta...
Marsusram
27.12.2018, 16.06
Suunnilleen noin. Ei siis maastoa ja pinnan epätasaisuuksia, vaan mahdollisimman tasaista pintaa ilman merkittäviä jarrutuksia. Toimii. Kannattaa.
Schwalbessa pitää saada nastat sisäänajolla hieman painumaan pesäänsä, kun taas Fat Freddiessä piti sisäänajolla saada nastat nousemaan paremmin esille. Ei siis kovin suurta pelkoa nastojen irtoilusta, mutta pito oli alkuun pienen ulkoneman takia vaatimatonta. Sama lääke kummallakin sisäänajoon, eli tasaista ajoa kovalla alustalla.
Kovat paineet vetävässä pyörässä varmaankin kasvattavat riskiä nastojen sinkoilusta.
Itse en ole kyllä yksienkään nastarenkaiden kanssa havainnut, että nastat tulisivat sisäänajossa paremmin esille. Ainakin mulla on myös FF:fien kanssa nastat pysyneet sisässä/syvällä.
Isä nitro
27.12.2018, 20.31
Noh, jokainen tehköön kuten parhaaksi katsoo.
Autotallin hyllyssä roikkuu ehkä 15-20-vuotiaita Nokian 26-tuumaisia nastarenkaita (Hakka WXC 300 ja Extreme 296), meinasin heittää ne menemään. Sitten aloin miettiä, että nastoilla on varmaan yhä käyttöarvoa, esim. varanastoina? Onko järkeä? :o
WXC:ssä on teräväkärkiset nastat alurungolla, toisessa löytyy ruosteen perusteella terästä. Yllätyin, että näitä samoja renkaita voi ostaa yhä nykypäivänä. Suomi Tyresin tuotekehitysosasto, missä pelaa? Tai sitten täydellistä ei tarvitse parantaa :seko:
Kronreif
28.12.2018, 14.09
Ei ainakaan niin kuin minä tein ISP:llä. Työmatkasähköpyörään eturenkaaksi 4 bar paineella. Pääasiassa kuivaa asvalttia noin 150 km 25 km/h keskinopeudella ja keskiriveistä puuttui nastoja melkoinen määrä. Laskin että 6 km välein oli nasta irronnut, vaikka en edes käyttänyt etujarrua.
Edit: Sain kyllä takuuseen uuden kumin kun alle viikossa irtosi nastoja luvaton määrä.
Aika muhkeat paineet. Ei kai valmistaja ISP:lle tuollaisia paineita edes suosittele?
Schwalbessa pitää saada nastat sisäänajolla hieman painumaan pesäänsä, kun taas Fat Freddiessä piti sisäänajolla saada nastat nousemaan paremmin esille.
Todella toivon, ettei läskireetussa nastat yhtään nouse ajan kanssa. Nyt oli jo pakko takana pudottaa paineet 1.2 bar kun muuten nasta ottaa runkoon (takakolmioon) kiinni.
Millä paineilla muuten porukat on ajelleet näillä nastavehkeillä? Minioneissa, jotka otin pois, oli takana 12PSI ja edessä ehkä 10PSI, siis 27,5/2.8 -koossa.
Aika muhkeat paineet. Ei kai valmistaja ISP:lle tuollaisia paineita edes suosittele?Muistaakseni maksimi oli 4 bar renkaan kyljessä. Maksimit kuitenkin laitoin ja niillä luulisi renkaan vielä kestävän. Rullaavuutta kuitenkin hain niillä kovilla paineilla.
kuovipolku
28.12.2018, 16.25
^ Renkaista puhuttaessa kannattaa ja on syytäkin aina mainita leveys, koska saman mallinimen alla kulkee usein hyvinkin erilevyisiä, eri paineilla ajettavia ja joskus eri lailla käyttäytyviäkin renkaita.
(Eikä ole pahitteeksi vaikka mainitsisi vanteiden leveyden eli sisämitan milleinä ja vielä oman painonsa tai kuski+lasti+pyörä -yhdistelmänsä painon mikäli se poikkeaa keskimääräisestä tai muuten oletettavasta.)
Mutta: tämmöiset luvut löytyvät yhden mallin kohdalta: 54-559 (26 x 2.10) 2.00 - 4.00 Bar (30 - 55 psi)
Ja siihen sellainen mutta että jos ei ole erityistä syytä, voi ja kannattaa lähes aina lähteä hakemaan sopivia paineita suosituksen alarajalta. Jos ei ole painava kuski eikä aja raskaassa lastissa, voi mennä myös rohkeasti alarajan alle. Eivätkä rullaavimmat paineet välttämättä löydy suosituksen ylärajalta tai sen tuntumastakaan.
PS Nota bene: en tiedä mitä merkitystä sillä on rengasasioissa että kysessä on sähköpyörä. Mutta kuvittelisin ettei juuri mitään - painoa lukuunottamatta - jos sähköavustukset tarjoamat kiihdytykset pysyvät niissä rajoissa mitä "tavallinen tervejalkainen" polkija oman kauramoottorinsa voimin saa aikaiseksi
...Eivätkä rullaavimmat paineet välttämättä löydy suosituksen ylärajalta tai sen tuntumastakaan...
Toi on tullut todettua omasta ajostakin. Sekä tiellä, että maastossa.
Olikos tosta paine/rullausasiasta jotain testidataakin saatavilla? Rolling resistancen lisäksi.
Vähän aihetta sivuten, mutta silti OT; Miten mahtaa renkaan puhkeamiset ja paineet liittyä toisiinsa, löytyykö tästä jotain tieteellistä? Oma järki sanoo, että kovia paineita käytettäessä rengas puhkeaa helpommin vaikkapa sapelisepelin aikaansaamana. Ja, jos nyt pysytään (maasto)nakeissa, joista löytyy myös pistosuojausta.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Muistaakseni maksimi oli 4 bar renkaan kyljessä. Maksimit kuitenkin laitoin ja niillä luulisi renkaan vielä kestävän. Rullaavuutta kuitenkin hain niillä kovilla paineilla.
Jos myös ajoit sisään noin kovilla paineilla niin ehkä nastat ei painunu sisäänajossa sisään
Autotallin hyllyssä roikkuu ehkä 15-20-vuotiaita Nokian 26-tuumaisia nastarenkaita (Hakka WXC 300 ja Extreme 296), meinasin heittää ne menemään. Sitten aloin miettiä, että nastoilla on varmaan yhä käyttöarvoa, esim. varanastoina? Onko järkeä? :o
WXC:ssä on teräväkärkiset nastat alurungolla, toisessa löytyy ruosteen perusteella terästä. Yllätyin, että näitä samoja renkaita voi ostaa yhä nykypäivänä. Suomi Tyresin tuotekehitysosasto, missä pelaa? Tai sitten täydellistä ei tarvitse parantaa :seko:
WXC:Stä on tehty uus versio. Tuo vanhempi ihan hyvä rengas jäällä ja kovalla, rullaa hyvin. Lumessa kiemurteli.
MäkiHiiri
28.12.2018, 21.59
Mutta näin niinku yleensä ottaen ajoin tänään eka kertaa sekä etu- että takanastoilla. Aina normaalisti talvella vain etunastoilla. No, huomio oli se, että vaikka sää ja täydellinen lumipinnoite teillä olisi antanut olettaa, että nyt on leppoisa ajelu, olin yhtä rento kuin sahapukki. Tuntuma oli sen verran omituinen, että vispasin menemään kuin mikäkin simpanssi. Siitä suivaantuneena suuntasin mettäautotielle, missä painavien autojen renkaat olivat tampanneet tien. Rentous vaihtui kivikirkkomaiseksi. Yritin parhaani mukaan toimia välienselvittelijänä, kun etupää ja takapää halusivat mennä eri uria ja vaihella niitä miten sattui. Kun tulin sitten taas ihanan tasaiselle askelpoljetulle kelville, huokaisin, en jaksanut enää jännittää ja rentous tuli! Hoksasin, että pitää ajaa kuin kesäkelillä konsanaan. Vain hiuskarvamainen ote etutangosta. Kun pelkällä etunastalla olen enemmän kuin ratsastaja, ote ohjaksista ja paino jalustimilla, pitäen takapään heilunnan kurissa satulasta. Ja loppumatka oli mahtava! Sain lisää rohkeutta ja huomasin, että pito piti ihanasti myös pöperövallienkin ylityksissä. Jee!
PS Nota bene: en tiedä mitä merkitystä sillä on rengasasioissa että kysessä on sähköpyörä. Mutta kuvittelisin ettei juuri mitään - painoa lukuunottamatta - jos sähköavustukset tarjoamat kiihdytykset pysyvät niissä rajoissa mitä "tavallinen tervejalkainen" polkija oman kauramoottorinsa voimin saa aikaiseksi
No, rengasvalmistajatkin luokittelevat sähkäreille ihan omat kumit. Voi olla markkinointiakin toki, mutta jos ajatellaan, että parhaat (pahimmat?) keskiömoottorit tarjoavat sen 120 Nm lisävääntöä, niin aika hyvät pitää reidet olla, että samaan pääsee. Ja tuo 120 Nm on sitten sen reiden päälle.
120 Nm prätkässäkin on jo ihan hyvä lukema käsittääkseni.
Se, että mistä tuo 120 Nm on mitattu, niin en tiedä.
kuovipolku
29.12.2018, 10.14
No, se jos oli sitä paljon puhuttua sähköpyörävihaa eli pientä vinoilua niille joille eivät sähköavusteisen pyörän kiihdytystehot riitä:rolleyes:
Tosin eihän mulla ollut eikä ole tiedossa minkälaisella vehkeellä kyseinen kirjoittajaj ajoi ja ISP:stä'än nastoja hukkasi, joten se oli vain sellainen ilmaan sohaistu piikki eikä ollenkaan häneen kohdistunut. Sitä paitsi en oikein usko että se olisi tuntunut vaikka olisi osunut, sillä sähköavusteisen tai täyssähköpyörän ajopelikseen valinneet ja foorumilla sähköpyöräilijänä avoimesti esittäytyneet ovat varmasti itsetunnoltaan riittävän vahvoja kestämään yhden luomufillaristin nälvimisen:D
Mutta joo, kirjoitin vähän laiskasti ja tarkoitin rengasasioilla ilmanpaineita yleensä ja nastarenkaita erityisesti. Tiedossani oli että esimerkiksi juuri Schwalbella on suosituksensa erikseen sekä sähköavusteisille max 25 km/h e-bikeille että niille toisille, Saksassa käsittääkseni pedeleceiksi nimetyille pyörille ja että erityisesti jälkimmäisiä varten on olemassa ihan omat rengasmallinsa. Kerrotut täyssähköpyörien suurempiin kiihdytysvoimiin ja kaarrenopeuksiin liittyen vaikuttavat järkeenkäyviltä.
Meinasinkin ihmetellä antaakoo Schwalbe kaikille nastarengasmalleilleen niin sanotun virallisen hyväksymisensä myös sähköpyöräkäyttöön, mutta eihän niiden tuotetiedoissa ollut minkäänlaista mainintaa suuntaan tai toiseen ja Schwalben sähköpyörärengassivuilla ei esitelty ainuttakaan mallia. Mutta päätellen siitä että talvella suositeltiin käytettäväksi nastarenkaita Schwalbe pitää kaikkia nastarenkaitaan sähköpyöräkelpoisina.
Se tuntuukin järkeenkäyvältä, sillä nastarenkaathan ovat muutenkin rakenteeltaan vahvemmat, kulutuspintaa on enemmän ja kumilaatu ehkä enemmän pitoa ja kestävyyttä kuin rullaavuutta ajatellen valittu.
Saksassa ilmeisesti kaiken satulasta lähtien pitää olla sähköpyöriin erikseen sertifioituja. Mutta nyt ollaan OT:ssa...
Palaisin sen verran aiheeseen, että minkälaisilla paineilla porukat on nastarenkailla metsässä ajaneet? Nyt mulla on tosiaan nokialaisissa läskireetuissa n. 1.2 bar, kun Minioneissa oli 0.8 bar. Ja siis kumekset on 27.5/3 (läskireetut) ja 2.8 Minionit. Painoa kuskilla 95 ja pyörällä ah niin keveät 23 kg tjsp.
WXC / Extreme 26 2.1" takana keskimäärin ehkä 2.2-2.8 ja edessä 1.7-2.4, 70 kg + 12-14 kg pyörä, edessä joustoa 0 mm, 80 mm ja 120 mm pyörävalinnasta riippuen
KotooTöihin
29.12.2018, 15.24
Wtb bridger on hyvä nastarengas. Vaatii vähän käsktyötä.
Onko kokemuksia Kenda Klondike 27.5'' nastarenkaista? Harkitsen Schwalben ISP:tä mutta aivan jäätäväksi todettu itseohjaavuus ja suolainen hintalappu ei ihan houkuttele, varsinkin kun tallista löytyy myös läskipyörä.
Läskipyörässä tosin on nastattomat "puuterirenkaat"; kokeilin nastoja eteen mutta en ollut vakuuttunut koska Bud on ylivoiminen hangessa ja läskinastojen lisäpito on rajallinen alhaisen paineen takia koska pinta-ala.
Onko nastoissa eroja sen suhteen, että millä työkalulla niitä voi asentaa? Kun esimerkiksi Bontragerin työkalussa sanotaan, että käy Bontragerin nastoille? Se olisi malliltaan (T-mallinen) ehkä ranneystävällisempi kuin sellainen ruuvimeisselityyppinen.
Ja siis juu, ruuvattaville on tietysti oma työkalu.
Melkein väittäisin, ettei nasta tiedä millä sitä reikään tungetaan.
Mä olen asentanut tällaisella ruuvikärjellä. Tietysti meisseliin liitettynä.
https://www.albanycountyfasteners.com/Tamper-Proof-Pin-In-Hex-Bits-p/6204-056.htm
Melkein väittäisin, ettei nasta tiedä millä sitä reikään tungetaan.
Joo, näin itsekin tuumin. Ajattelin vain, että onko eri valmistajien nastoissa tehty jotain jippoja. Mutta taitaa olla niin, että nastat tulee kaikilla samasta pajasta. Vain muovipussi vaihtuu. Muutenkin globaalisti taitaa polkupyörien nastabusiness olla aika marginaalista autojen vastaavaan nähden.
^se Schwalben meisseli on ihan kätevä, mutta kahva on tosiaan turhan pieni. Tuollainen edellä linkattu palameisselin pala voisikin olla kätevä. Joskin näyttää aika paksulta ja voi olla työläämpi työtää reikään kuin vaikkapa Schwalben ohutkärkinen.
Tuollaista ajattelin: https://r2-bike.com/45NRTH-Stud-Tool_1
Ja se näyttääkin olevan 45Nrth ei Bontrager. No, same shit, different name...
^toikin kyllä näyttää valitettavan pieneltä. Pitäisi olla käsi mittakaavana eikä tuo vaaka.
Schwalben asettimen tavoin voi sopia paremmin postimerkkikokoelman järjestelyyn :(
Tää on kyllä aika surullista, kun noita nastoja laittaessa joutuu kuitenkin tekemään ranteella hankalaa liikettä useamman sata kertaa (2 x 240 nastaa vaikkapa Dillingereihin). Ei ole mitään rationaalista syytä, miksi nuo asennustyökalut ovat lilliputeille tehtyjä. Harva niitä mukanaan kuljettaa lenkillä.
Tulee ikävä "form follows function"-ajatusta...
Onko olemassa kunnollista nastatyökalua, jonka jäljiltä ei tällaisen toimistohiiren tarvitse ottaa kolmen viikon saikkua?
Schwalben työkalun kun saisi versiona, jossa tuon varren saisi kiinni toiseen kahvaan...
Aika hyvän näköinenhän tuo 45nrth työkalu on. Schwalben meisselihän toimii tosi hyvin, mutta pidempään käytettäessä se kieltämättä alkaa painamaan kämmentä. Tuota ongelmaa ei t-avaimen kanssa varmasti ole.
https://youtu.be/yXUsBI5njlc?t=63
Tästä kun katsoo, niin huomaa tuon olevan aivan riittävän iso. Liimaa tai vettä liukasteeksi, niinkuin tuossa 45nrth ohjeessa neuvotaan.
..Tuota ongelmaa ei t-avaimen kanssa varmasti ole.
Juu ilman muuta! Eikä tuo kallis kokeilu ole. Jos asennusnallekarkitkin saa (siinähän on tosin ollut vaihtelua viime aikoina). Ärkakkosesta voi aina ottaa kaikkea kivaa kyytipojaksi pakettiin.
https://youtu.be/yXUsBI5njlc?t=63
Tästä kun katsoo, niin huomaa tuon olevan aivan riittävän iso. Liimaa tai vettä liukasteeksi, niinkuin tuossa 45nrth ohjeessa neuvotaan.
Pojat on vetäneet tuohon jotain pehmikkeeksi kahvaan. Itse kyllä teen tuon suosiolla hanskat kädessä. Leikkaa niistä vaikka sormenpäät irti tai käyttää vanhoja ajohanskoja, jotka voisivatkin olla aika hyvät.
Ärkakkosesta voi aina ottaa kaikkea kivaa kyytipojaksi pakettiin.
Valitettavasti kyllä. Visa huutaa hoosiannaa tässä jo muutenkin kun on kaksi pyöräprojektia kesken ja pitäisi vielä se verstaskin saada kalustettua...
Samuli-1
17.01.2019, 07.41
Lopullinen totuus nastarengasasiaan. Ainakin maastossa. Ammattimiehet hommissa, ei mitkään TM:n harrastelijat.
https://youtu.be/bFzcDH_2kXs
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ice Spiker Pro 27.5x2.25'' talvikäytössä läskipyöräilijän näkökulmasta
Tuli tässä tammikuussa tehtyä täpäristäkin talvikelpoinen kunnon nastarenkailla. Tässä ensivaikutelmani ISP verrattuna läskipyöriin:
+ Läskipyörien iso tilavuus on ongelmia paljaalla jäällä koska nastakohtainen paine on alhainen (minkä takia itse olen siirtynyt pois nastoista läskiini), ISP:t vaikuttavat paljon paremmilta tämän suhteen, tosin en ole ehtinyt kunnolla testata "puuterihaitan" takia.
+ Ajotuntuma ja subjektiivinen kokemus vierintävastuksesta tampatulla lumella tai parin sentin löysähkössä lumikerroksessa hyvä; ISP:llä meno tuntuu paljon kevyemmältä kuin läskillä vastaavalla pinnalla.
+ Yllättävän hyvä pito ja kevyt meno neitseellisessä puuterissa: 20 cm menee kevyesti kun rengas leikkaa suoraan läpi ja pitää kohtuullisen hyvin sivuttaissuunnassa.
- Karsea itseohjaavuus (jopa läskipyöriin verrattuna) ja kankimainen ajotuntuma paljaalla asfaltilla: läskirenkaissa en ole havainnut tämänlaista eroa nasta vs nastattomien välillä. En tiedä paljonko johtuu nastoista ja paljonko nappuloiden koosta sekä kuviosta renkaalla.
- Olematon sivuttaispito kapeilla tampatuilla poluilla läskeihin verrattuna: rengas ajautuu helposti 15-30 cm leveillä poluilla ulos polulta ellei koko ajan mikromanageroi ohjausta, mikä on puuduttavaa varsinkin pitkillä lenkeillä.
- Heikohko sivuttaispito ja raskas poljettavuus puoliksitampatussa tai uraisessa lumessa: melkein mikä tahansa lumipinta mikä ei ole puhtaasti puuteria tai käytännössä kovaksi tampattua pistää toivomaan, että alla olisi läskipyörä.
^ Joo, lienee hyvä analyysi (en ole läskipyörällä juurikaan ajanut). En kuitenkaan sanoisi kapealla polulla ajamisen ongelmaa pidosta johtuvaksi, vaan enempi polun kuperasta profiilista ja renkaan kapeudesta. Toki kun polun reunalle menee niin rengas luistaa siitä hankeen.
Olen nyt lähinnä kaupungissa ajanut viime päivinä, ja tuntuu että täälläkin 2.25" on liian kapea rengas, paitsi juuri kovalla alustalla. Krossari on ollut kellarissa. Pahinta on runsas pehmeä, hiekkamainen lumi kovalla alustalla, sellainen mitä syntyy kun auraamattomalla tai huonosti auratulla kadulla liikutaan tarpeeksi.
^totta, en osaa sanoa paljonko ISP:n heikkouksista vs läskirengas johtuu 2,25 tuuman koosta ja mitkä itse renkaan ominaisuuksista.
Olisi kiva testata, miten 2,6-3'' nastarenkaat pärjäävät kapeilla poluilla ja sillä "hiekka"lumella missä 2,25:et eivät pärjää.
Marsusram
18.01.2019, 15.10
Testissä pitäisi vielä mainita ilmatilaan vaikuttava vanteen leveys ja käytetyt paineet, jotka vaikuttavat ohjautuvuuteen.
29" normi 2.25" ISP lumikäytös parani huomattavasti kun vaihtoi 35mm vanteelle ja 1.5bar paineisiin. Olettaisin että 2.6" koossa vielä paranee.
ISP on jääkeleillä edelleen se johon muita verrataan, lumella ei kärkikastia.
Tunne sivuttaispidon puutteesta johtunee lumen hajoamisesta renkaan alla. Nappulat pitävät kovalla lumella hyvin, mutta pehmeällä alusta murenee.
Kapealla vanteella ISPin nappulat harittavat renkaan rungosta säteittäin ja syövät tehokkaasti renkaalle uraa.
FF on lumella parempi tasaisen kontaktinsa vuoksi, nappulapinta pitää lumen kasassa eikä runko ole yhtä löysä kuin ISP.
Kantavuuseron huomaa jo 2.25 ISP:n ja 2.1 Nokian Extreme 296:n välillä, jälkimmäisen nappulakuvion hyväksi.
Mulla aika kapeat vanteet (sisähalkaisija 21 mm), paineita en mitannut mutta kyllä niitä voisi silmäarvion mukaan tiputtaa sen verran vähän kun rengas painuu kasaan.
2.6'' tai 3'' saattaa olla juuri tarpeeksi läski renkaaksi että sillä oikeasti pärjäisi vuoden ympäri, itselle vaan ei runkoon mahdu että voisi testata.
marathon winter 50-622 vai ice spiker 57-622 kaupunkiajoon?
Huomioitavaa etttä näillä korkeuksilla ajetaan yleensä lumessa eikä jäällä
^ISP tietty. Tai siis ihan mitä tahansa muuta kuin marawintteri jos valita saa.
^Asia selvä. Häätyy semmoset kipasta
Moi. Kahlailin vanhoja viestejä läpi mielessäni haave maastorenkaan nastoittamisesta. Löytämäni perusteella, joku tietty dremelin terä on se "oikea" vehje nastanreikien jyrsimiseen. Osaako joku diy renkaan nastoittaja valottaa, että pystyisikö tavallisella poranterällä duunaamaan nuon reiät nastoja varten? Tai että onkohan siihen jotain estettä, jota en nyt järkeilemällä keksi? Ainoa mikä tulee mieleen, että noita nastoja varten on valmiissa renkaissa ne "taskut", johon nastan kanta sujautetaan. Tämän taskun jyrsimiseenkö sillä dremelöinnillä pyritään?
Reiästä ei tule niin puhdasta sylinteriä poranterällä, dremelin suurempi kierrosluku ja tarkempi terä tekee reiästä sellaisen että nastan on helpompi pysyä siinä. Näin olen muistaakseni lukenut jostain.
Moi. Kahlailin vanhoja viestejä läpi mielessäni haave maastorenkaan nastoittamisesta. Löytämäni perusteella, joku tietty dremelin terä on se "oikea" vehje nastanreikien jyrsimiseen. Osaako joku diy renkaan nastoittaja valottaa, että pystyisikö tavallisella poranterällä duunaamaan nuon reiät nastoja varten? Tai että onkohan siihen jotain estettä, jota en nyt järkeilemällä keksi? Ainoa mikä tulee mieleen, että noita nastoja varten on valmiissa renkaissa ne "taskut", johon nastan kanta sujautetaan. Tämän taskun jyrsimiseenkö sillä dremelöinnillä pyritään?
Kaippa siinä dremelin terässä ainoa "taika" on se, että reijän pohjasta saa tasaisen joka hieman helpottaa nastan asettumista, eikä kuopasta tarvitse tällöin myöskään porata "ylisyvää". Varsinaista taskua sinne ei kyllä saa, koska ne taitaa olla tehtaallakin ihan valettuja, mikä on kotioloissa vaikea/mahdoton toteuttaa.
Itse tein aikanaan yhdet nastarenkaat Magic Marystä, mutta en saanut nastoja oikein pysymään (ilman liimaa). Dremelin terän kun katkaisee ja upottaa sopivan syvälle istukkaan, niin se istukan reuna toimii samalla myös stopparina - mikä on kyllä aika kätevä. Samaa terää voisi varmaankin käyttää myös perus porakoneessa.
Nastoitushommissa mcarcon taitaa olla se foorumin "to go" -paikka, siellä näyttäisi olevan myös sopivaa terää tarjolla.
https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/dremel-650-32mm
Tänään tuli hommattua ensimmäiset nastarenkaat alle. Ispt tuli matkaan. Vaan ensimmäistä kertaa tuli eteen ongelmana etten meinannut saada ensiasennus kesärenkaita Smart Sam irti. Ei riittänyt peukku, ei rengasmuovin kärki.
Onneksi oli pikapuristimet muovitassuilla, niin sain kahdelle semmoisella puristettua renkaan reunat irti vanteelta, tuntui kuin liimatulta vaikka ihan sisurillinen oli. Isp-renkaiden laitto olikin helppoa.
Mites yleensä? Onko tällaisia sisurellisia, liimattuja renkaita tuulut vastaan?
Ps. Eli hyvä, että paikkaustarvetta ei tullut vastaan pitemmillä retkillä, koska varsin vaikeaa olis ollut.
Taas yhtä asiaa kokeneempi.
^Mulla vastaava tapaus viime talvena kun vaihdoin uuteen Kona unittiini fat freddie nastakumin eteen, renkaan reunaa sai vääntää ja painaa jalalla/kengällä voimalla ennenkuin irtosi. Liimatulta vaikutti mikä oli hieman yllättävää kun kummiskin sisurit..🤔
Kaippa siinä dremelin terässä ainoa "taika" on se, että reijän pohjasta saa tasaisen joka hieman helpottaa nastan asettumista, eikä kuopasta tarvitse tällöin myöskään porata "ylisyvää". Varsinaista taskua sinne ei kyllä saa, koska ne taitaa olla tehtaallakin ihan valettuja, mikä on kotioloissa vaikea/mahdoton toteuttaa.
Itse tein aikanaan yhdet nastarenkaat Magic Marystä, mutta en saanut nastoja oikein pysymään (ilman liimaa). Dremelin terän kun katkaisee ja upottaa sopivan syvälle istukkaan, niin se istukan reuna toimii samalla myös stopparina - mikä on kyllä aika kätevä. Samaa terää voisi varmaankin käyttää myös perus porakoneessa.
Nastoitushommissa mcarcon taitaa olla se foorumin "to go" -paikka, siellä näyttäisi olevan myös sopivaa terää tarjolla.
https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/dremel-650-32mm
Kiitokset vastauksista harald ja Kalle. Kuulostaa järkeenkäyviltä perusteluilta. Täytyypä laittaa tilaukseen nastoituskamat mcarbonilta. Nastatkin on edullisia! myös Voisi olla kokeilemisen arvoinen idea tuo dremelin terä porakoneeseen. Täytyy tutkailla josko sen saisi sopimaan. Ehkä kokeilen eri vaihtoehtoja jollain vanhalla renkaanraadolla, ja jos tulee epämääräisiä ja käyttökelvottomia nastanreikiä, niin sitten se on kyseltävä lähipiirin nikkaroijilta dremeliä lainaan. Laittelen vaikka raporttia miten homma sujui ja tuliko nastarenkaita.
maustevoi
04.11.2019, 08.30
Rear tyre
Maxxis Rekon 2.8 3C EXO TR, 27.5"
Wheelset
Race Face AR40, 584-40, Novatec, 148x12 mm / 110x15 mm
Jos on tälläset speksit, niin millaiset renakat mulle menee alle? 584 on pyörän sisärenkaan koko ja 40mm leveys ja noista voi joustaa, mutta miten?
Meneekö esim nämä?
https://www.xxl.fi/schwalbe-ice-spiker-pro-evo-liteskin-65-584-27-5-344-nastarengas/p/1135969_1_style tai https://www.xxl.fi/schwalbe-ice-spiker-pro-raceguard-57-584-nastarengas-27-5/p/1099958_1_style
Tai sopiiko nämä https://m.motonet.fi/fi/tuote/382124/Suomi-Tyres-polkupyoran-nastarengas-57-584-WXCR-W312 ? Ainakin toinen luku täsmää, mutta mihin viittaa 57?
Olen myös kiinnostunut ostamaan suoraan vanteet alle, joihin laittaisin talvirenkaat.. Mitkä vanteet voisi sopia? Mahdollisimman järkevän hintaiset?
Renkaan rullaavuudella ei ole väliä (talvella), koska kyseessä sähköpyörä.
Meneekö esim nämä?
https://www.xxl.fi/schwalbe-ice-spiker-pro-evo-liteskin-65-584-27-5-344-nastarengas/p/1135969_1_style tai https://www.xxl.fi/schwalbe-ice-spiker-pro-raceguard-57-584-nastarengas-27-5/p/1099958_1_style
Tai sopiiko nämä https://m.motonet.fi/fi/tuote/382124/Suomi-Tyres-polkupyoran-nastarengas-57-584-WXCR-W312 ? Ainakin toinen luku täsmää, mutta mihin viittaa 57?
Näistä pitäisi kaikkien sopia ihan heittämällä tuo 65mm leveä Ice Spiker on lähimpänä tuota alkuperäistä Rekon rengasta, tosin pienempi sekin on eli keskiö laskee hieman ja kantavuus kärsii lumella.
Nuo 57mm versiot on sitten vielä hieman kapeampia. Nimellisestihän tuo 2,8" Rekon on 71mm leveä.
Minä laittaisin maustevoi leveintä rengasta talveksi mihin pyörän runkomitat antaa mahdollisuuden. Esim tällä sivulla https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54745-Nastarenkaat-27-5-py%F6r%E4%E4n/page4
on mitattu kolmea ihan ok rengasta. Mittaa nykyinen rengas mikä on paikoillaan ja mieti mikä mahtuu.
Postimies toi Isänpäiväksi Cake Eaterit 29x2.8 ultralaightit. Mukana saapui myös 200 kuperaa ja 200 terävää nastaa joista kuperat olisi tarkoitus laittaa keskiriville ja terävät reunoille. Kysyisinkin näin ensikertalaisena tarviiko tai kannattaako reikiin laittaa liimaa nastoitettaessa. Valmiina löytys kumille soveltuvaa pikaliimaa ja Rubber Fixiä. Kumman olette huomanneet toivimammaksi tavaksi nastoittaa. Rengas paikalleen ja nastat perään vai irtonaisena jotain kovaa pintaa vasten.
=Jiiri;2922029Rengas paikalleen ja nastat perään vai irtonaisena jotain kovaa pintaa vasten.
Rengas paikoilleen ja ilmaa perään.
Helpoin tapa oli se kun rengas oli sitte jo pyörässä kiinni. Liimaa reikään ja nasta perään. Jotain kumiliimaa sen kannattaa olla. Luistaa ja pitää, vähän niinku Iivon suksi...
j
Kiitokset vastauksista harald ja Kalle. Kuulostaa järkeenkäyviltä perusteluilta. Täytyypä laittaa tilaukseen nastoituskamat mcarbonilta. Nastatkin on edullisia! myös Voisi olla kokeilemisen arvoinen idea tuo dremelin terä porakoneeseen. Täytyy tutkailla josko sen saisi sopimaan. Ehkä kokeilen eri vaihtoehtoja jollain vanhalla renkaanraadolla, ja jos tulee epämääräisiä ja käyttökelvottomia nastanreikiä, niin sitten se on kyseltävä lähipiirin nikkaroijilta dremeliä lainaan. Laittelen vaikka raporttia miten homma sujui ja tuliko nastarenkaita.
Noniin. Nyt on koitettu akkuporakoneella ja poranterällä nastanreikien tekemistä. Ei tule riittävän leveää reikää, ts. ei poista kumia riittävästi kolosta. Tilasin mcarbonilta nastoitussetin johon sisältyi dremelin terä. Sillä ja porakoneella tuli aivan riittävät kolot, joihin nastat sai ujutettua. Vähän tuo nastojen asettelu vaati harjoittelua, mutta kyllä se alkoi ensimmäisen neljänneksen jälkeen sujua. Koko operaatioon meni arviolta kolmisen tuntia, mukaan lukien kiroilut ja harjoitukset ensimmäisten nastojen kanssa. Sitten pitäisi vielä iltapuhteina nastoittaa toinen rengas.
Moikka! Päätin rekisteröityä tänne viimein, jotta voin kysyä apua nastojen valitsemisessa.
Vuosia olen fillaroinut talvet näppärästi ilman nastoja. Tässä välissä sain kuitenkin kolarissa muistoksi aivo ja niskavamman, ja jatkossa olisi hyvä minimoida kaatuminen. Tästä syystä talvipyöräily on viime vuosina jäänyt. Noh, tässä mietin asiaa ja ilman nastojakin fillarilla olen kaatunut talvisin harvemmin kuin kävellessä ja nyt on uusi vakaa pyörä käytössä.
Millaista rengasta suosittelisitte, kun käyttö suurimmaksi osaksi on n.8km matkoja muutaman kerran viikossa, osa matkasta kevyenliikenteen väylällä, osa kaupungissa autojen seassa. Pakolla minun ei tarvitse pyörää pahimmilla kiinteämmän loskan yms keleillä käyttää. Tärkeintä että fillarilla pysyy peruskelillä, perusajossa pystyssä.
Fillari on mummopyörä, jossa tällä hetkellä renkaina Schwalbe Road Cruiser 42-622.
Schwalben ice spikerit on kaiketi ne parhaat maastopyöriin mutta eivät sopine sinun pyörääsi. Rullaavuus on ilmeisesti toissijaista lumella ja jäällä pitävyyden suhteen. Schwalben Marathon Winteristä mulla ei ole kokemuksia mutta nuo lienee jäällä pitävät mutta matalan kuvion takia ei ehkä ole parhaimmillaan kun lunta on enemmän. Itse varmaan ostaisin Suomi Tyresin W240 40mm leveänä pyörään jossa oletettavasti ei ole tilaa ice spikerille ja pääpaino on pidossa eikä rullaavuudessa. Nuo minulla oli useamman vuoden hybridissä ja sittemmin kun hybridiä en enää käytä, renkaat ovat päätyneet paremman puoliskon hybridiin talveksi. Noissa on mielestäni hyvä kuvio lumella pitoa ajatellen ja nastoja paljon jäälle. Itse nastat eivät liene ne parhaat mutta ajaa asiansa jokusen tonnin ja jos renkaat kestää voi niitä vaihtaakin sitten.
Kertokaa kokeneemmat onko joku sopivampi vaihtoehto ja kysyjäkin voi kommentoida minkälainen merkitys rullaavuudella on.
^W240 on todennäköisesti paljon korkeampi kuin Road Cruiser, joten senkin mahtuminen kannattaa varmistaa.
Sileämpikuvioisista Continental Contact Spike 240 on saanut täällä ainakin ihan myönteisiä arvioita. Parhaiten saatavilla oleva Schwalbe Marathon Winter plus myös aivan toimiva, mutta rullaa kai Continentalia huonommin. Ite oon käyttänyt Marathon Wintereitä todella pienillä paineilla, koska suosituspaineilla pito ja mukavuus kärsii.
W240:n ja noiden sileämpien välimuoto voisi olla W106. Vaikka nastoja onkin puolet vähemmän, niin ei ole ikinä ollut itellä kaatuminen edes lähellä niilläkään.
Jos haluaa vähentää renkaanvaihdosta koituvaa vaivaa, niin taakse voisi laittaa ympärivuotiseen käyttöön esim. Schwalbe Marathon GT 365:n kaltaisen kitkarenkaan. Jos taakse laittaa nastarenkaan, niin siinä vähempinastainen versio Contact Spikestä tai Marathon Winteristä ajaa asiansa varmaan ihan hyvin.
Jes, mahtavaa! Kiitos vastauksista. 🙂 Tämä selvensi jo paljon ajatuksia.
^W240 on todennäköisesti paljon korkeampi kuin Road Cruiser, joten senkin mahtuminen kannattaa varmistaa.
Sileämpikuvioisista Continental Contact Spike 240 on saanut täällä ainakin ihan myönteisiä arvioita. Parhaiten saatavilla oleva Schwalbe Marathon Winter plus myös aivan toimiva, mutta rullaa kai Continentalia huonommin. Ite oon käyttänyt Marathon Wintereitä todella pienillä paineilla, koska suosituspaineilla pito ja mukavuus kärsii.
W240:n ja noiden sileämpien välimuoto voisi olla W106. Vaikka nastoja onkin puolet vähemmän, niin ei ole ikinä ollut itellä kaatuminen edes lähellä niilläkään.
Jos haluaa vähentää renkaanvaihdosta koituvaa vaivaa, niin taakse voisi laittaa ympärivuotiseen käyttöön esim. Schwalbe Marathon GT 365:n kaltaisen kitkarenkaan. Jos taakse laittaa nastarenkaan, niin siinä vähempinastainen versio Contact Spikestä tai Marathon Winteristä ajaa asiansa varmaan ihan hyvin.
Contact spiket rullaa selvästi paremmin kuin w106 ja paremmin kuin mara winterit. Passelit kaupunkipyörärenkaat köyhälle pablolle, rahamiehille sitten Terrenea tai 45nrthia.
Kah, onnistuin näköjään poistamaan aiemman viestini..
kysyjäkin voi kommentoida minkälainen merkitys rullaavuudella on.
Hyvä rullaavuus toki on kiva, mutta toissijaista. Tokikaan ihan hirveää täryytystä niska ei kestä.
Tää oli loistava vinkki! Perus huoltohommat fillarin kanssa sujuu, muttei niin loistavasti että takapyörää vaihtelisi yhtenään mielellään 😄
Tohon SuomiTyresin w240 40mm olin itsekin vertailujeni pohjalta päätymässä, mut täytyy tsekata vielä tuo Continental ja Winter plus. 🙂
Contact Spiken itse tällä hetkellä ostaisin cyclooni jos olisi tarve uusille nastarenkaille koska rullaavuus on tärkeä ominaisuus itselleni. Contact spikestä mulla ei ole kokemuksia mutta foorumin tietäjät sitä jopa hehkuttavat ja lienee lähinnä paras hinta, rullaavuus ja pito kompromissi jos Terrenen Griswoldin noin satkun hintalappu ei miellytä. Kuviota kun katsoo niin luulen että W240 kuvio toimii paremmin joissain lumisateisissa ja loskaisissa keleissä. Lumisateista kun on päivä mennyt ja hyvä tamppaantunut luminen talvisää niin siinä varmasti contact spike on yhtä pitävä ja rullaa siis kaiketi paremmin.
Hommasin nastoja ja asennustyökalun, tarkoituksena laittaa irronneiden tilalle uusia ja mahdollisesti myös nastoittaa uudet renkaat alusta asti (lasten pyörään johon ei muuten oikein kunnollista nastarengasta saa). Mutta nastat tuntuvat istuvan melko tiukasti itse työkalussa, jos nastan painaa työkalussa pohjaan asti niin sitä ei käsillä enää saa ulos. Eikä nasta siten myöskään halua oikein jäädä koloonsa vaan tulee työkalun mukana ulos. Onkohan kyseessä maanantaikappale vai enkö vaan osaa käyttää?
Hommasin nastoja ja asennustyökalun, tarkoituksena laittaa irronneiden tilalle uusia ja mahdollisesti myös nastoittaa uudet renkaat alusta asti (lasten pyörään johon ei muuten oikein kunnollista nastarengasta saa). Mutta nastat tuntuvat istuvan melko tiukasti itse työkalussa, jos nastan painaa työkalussa pohjaan asti niin sitä ei käsillä enää saa ulos. Eikä nasta siten myöskään halua oikein jäädä koloonsa vaan tulee työkalun mukana ulos. Onkohan kyseessä maanantaikappale vai enkö vaan osaa käyttää?
Mun mcarbonin työkalussa oli sama "ominaisuus". Porasin reikää puoli milliä suuremmaksi, niin tuli oikein toimiva. Yritin järkeillä jonkin aikaa että kuuluuko ton oikeasti olla tuollainen, mutta en keksinyt syytä. Poraan tarttuminen sai sitten homman skulaamaan.
arctic biker
14.12.2019, 23.09
Ajo-olokelit vaihtelee ja myös kuskien taidot ja pyörätkin toki. Mulle Terrene on nyt se paras, tallin perukoilla on kyllä parikin marawintteriä jemmassa.
29maasturissa parhaaat mitä rahalla saa. Jos noillla talven pärjäisi?
Contin contact spiket on kyllä oikein kelvolliset kumit. Paineita piti laskea reilusti että alkoi pitämään mutta siitä huolimatta rullaa vielä hyvin toisin kuin marat.
Takana 2.5bar / 37mm ja edessä 1,8bar / 42mm.
Mulla on tällä hetkellä Bobby nic addic dd edessä ja takana, jotka eivät ole tubeless eikä vissiin eivät mene tubelessina(?) Kannattaako mun nastoittaa kyseiset renkaat vai ostaa ice spiket alle? Kesäksi olisi kiva saada tubelessit alle joten nastoitus olisi järkevää.
Monet nykyiset renkaat saa toimimaan tubelessina, jos vaan löytyy aikaa, innostusta ja kärsivällisyyttä. Tähän mennessä kaikki Contsut (myös maantie), Svalpet ja Maxxikset toimineet itsellä hyvin tubelessina riippumatta tubelessmerkinnöistä. Toisia renkaita saa ahertaa pidempään, toiset ei-tubelessit toimivat suoraan jo pelkän litkunlisäyksen jälkeen.
Nastoituksesta en osaa kummempia haastella. Tykkään itse näperrellä ja siinä mielessä itsenastoitus olisi oiva vaihtoehto. Toisaalta, toiset ISPit menossa ja niistä ei ole pahaa sanottavaa. Itse lähtisin valmisnastarenkailla, hinta kipuaa kuitenkin lähelle samoja lukemia, jos nastoja kylvää itse renkaisiin suuren määrän (vrt. ISPien 402/29”-renkula).
Monet nykyiset renkaat saa toimimaan tubelessina, jos vaan löytyy aikaa, innostusta ja kärsivällisyyttä. Tähän mennessä kaikki Contsut (myös maantie), Svalpet ja Maxxikset toimineet itsellä hyvin tubelessina riippumatta tubelessmerkinnöistä. Toisia renkaita saa ahertaa pidempään, toiset ei-tubelessit toimivat suoraan jo pelkän litkunlisäyksen jälkeen.
Nastoituksesta en osaa kummempia haastella. Tykkään itse näperrellä ja siinä mielessä itsenastoitus olisi oiva vaihtoehto. Toisaalta, toiset ISPit menossa ja niistä ei ole pahaa sanottavaa. Itse lähtisin valmisnastarenkailla, hinta kipuaa kuitenkin lähelle samoja lukemia, jos nastoja kylvää itse renkaisiin suuren määrän (vrt. ISPien 402/29”-renkula).
Jos ajatellaan että ottaisin kesälle eri renkaat, dhf tai dhr2 eteen ja taakse, rahallisesti otan tappion tekemällä nastat nobby nickiin ja ostamalla eri renkaat mutta kannattaisiko se kuitenki pidemmälle ajateltuna?
Jos ajatellaan että ottaisin kesälle eri renkaat, dhf tai dhr2 eteen ja taakse, rahallisesti otan tappion tekemällä nastat nobby nickiin ja ostamalla eri renkaat mutta kannattaisiko se kuitenki pidemmälle ajateltuna?
Sinällään kannattaa, jos Nobbyille ei muuten olisi enää käyttöä nykyisessä roolissaan. Kiertotaloutta. Ekologista. Peukku minulta. Lisäksi sinulla on näin kahdet renkaat eri olosuhteita varten, mikä on myös hyvä.
Jos nastoja laittaa itse vaikkapa parisen sataa per rengas, joka on (jo) ihan riittävä, pääset halvemmalla kuin ISP Evot etkä näin tee ”tappiota”. Ja pääset tod näk myös halvemmalla kuin ISP performancet. Olettaen että ne Nobby Nicit löytyy jo ennestään varastosta eikä niitä tarvitse erikseen hommata nastoitusta varten.
Vastasinko kysymykseen?
nobby nickit löytyvät pyörästä, nickeissä ei ole mitänä vikaa eli tavallaan olisi käyttöä nykyisessä rollissa, ajatuksena olisi se että minionit voisi olla paremmat renkaat alamäki touhuun.
Jani Mahonen
21.01.2020, 13.49
Onko kukaan asentanut / ajanut Gravdaleja tubelessina? Olisi tuolla varastossa nyt pari joissa on sisäkumit välissä, mutta jos vetäisen nuo pois niin kiinnostaa että kuinka infernaalinen tubelesshelvetti taas on luvassa, että ajanko suosiolla sisäkumeilla lopputalven vai vieläkö kannattaa litkuttua?
Uudet renkaat on uudet renkaat, mutta minusta tuntuu siltä että rullaavat paremmin kuin Schwalben Mara Winterit, vaikka ovat vähän järeämmän oloiset. Onhan vanha kumi jo kulunut ja kovettunut muutaman vuoden käytön jälkeen, rinnakkain näitä on aina hauska vertailla.
http://teamtuska.sohva.org/archives/components/tires/schwalbe_mara_winter_vs_45nrth_gravdal.jpg
LoneWolf76
21.01.2020, 15.59
Ainakaan 120tpi Gravdaleilla ei ole ollut mitään ongelmia tubelessina FFWD:n F3A-kiekkojen kanssa. Litkuna olen käyttänyt Orange Seal subzeroa.
Sotanorsu666
21.01.2020, 20.41
^ Samat kokemukset 120tpi versioiden kanssa. Vaijerikylkisten litkutusta en näe edes järkevänä, koska ovat aika hirveät renkaat ajaa ja tubelesshyödyt ovat varmaan aika olemattomat. Nuo 120tpi gravdalit ovat ohuiden ja joustavien kylkiensä ansiosta aivan eri tuntuiset sisureilla tai litkuilla. Saahan litkuilla vähän turvaa flättejä vastaan, mutta muuten hyödyt varmaan aika olemattomat.
Gravdalissa oli korkeampi kuvio kuin Contact Spikessä .. oliskohan hyvä combo Contact taakse ja Gravdal eteen
Onko kukaan asentanut / ajanut Gravdaleja tubelessina? Olisi tuolla varastossa nyt pari joissa on sisäkumit välissä, mutta jos vetäisen nuo pois niin kiinnostaa että kuinka infernaalinen tubelesshelvetti taas on luvassa, että ajanko suosiolla sisäkumeilla lopputalven vai vieläkö kannattaa litkuttua?
Uudet renkaat on uudet renkaat, mutta minusta tuntuu siltä että rullaavat paremmin kuin Schwalben Mara Winterit, vaikka ovat vähän järeämmän oloiset. Onhan vanha kumi jo kulunut ja kovettunut muutaman vuoden käytön jälkeen, rinnakkain näitä on aina hauska vertailla.
Kannattaa myös muistaa ikivanha keksintö latex. R2:sta reilu 8e 38c vittoria. On pehmeää kyytiä, eikä edes vaju muutamassa päivässä juuri ollenkaan.
Noita halppis gravdalleita en lähtisi litkuttamaan minäkään.
Jani Mahonen
22.01.2020, 14.32
Ok, kiitoksia tiedoista! Pysykööt siis sisärenkaat paikallaan kun mulla on ne 33tpi version gummit. Latexin toistuva pumppailu ei iske kun tässä on työmatkakulkineesta kyse, niin mitä vähemmän joutuu koskemaan sitä parempi, kunhan pyörä pysyy ajokunnossa.
Sen verran haastan että kai sen vaijeriversionkin kyljet ohenevat sisäkumin poistumisen myötä ja tuntuma pehmenee? Vai olenko ymmärtänyt rakenteen jotenkin väärin?
Sen verran haastan että kai sen vaijeriversionkin kyljet ohenevat sisäkumin poistumisen myötä ja tuntuma pehmenee? Vai olenko ymmärtänyt rakenteen jotenkin väärin?
Vaikka en ole noilla 33tpi kumeilla itse koskaan ajanutkaan (yhdet 120tpi:t ajoin loppuun ja nyt alla terrenet), niin kyllä mä nekin heittäisin tubelessiksi, jos ne vaan istuu tukena oloisesti vanteella ja vaikuttavat muuten "tubeless-kyvykkäiltä".
Kyllä tubelessin etu on aina se, että siitä häviää kokonaan sen sisä- ja ulkorenkaan välinen muodonmuutos, eli häviöitä tulee vähemmän, joten rullaavuus ja (ehkä myös) mukavuus paranee.
Lisäksi tossa saa samalla vielä vähän helpotusta paikkaus hommiin, kun pienet reijät paikkautuu itsekseen ja isommat on helppo paikata maxalamilla tai vastaavalla "kamelin paskalla".
Tubelessi kestää myös paremmin vanteelle paukuttamista (snake bitet), mitä ainakin itse toisinaan (tahattomasti) harrastan talvisilla Grävel-seikkailuilla.
Mulle tubelessin on siis ainakin ihan no brainet, etenkin käyttö pyörään. En itse nää mitään syytä miksi tuota ei tekisi.
Tokihan sillä ohuemmalla päälirenkaalla saa vielä paremman rulaavuuden ja mukavuuden, mutta ei se mielestäni poista jäykemmän päälirenkaan kaikkia tubeless etuja.
Velogi testaa perus- käyttölaatuisia nastarenkaita, noilla molemmilla menee omatkin talvet. Onhan se mukava aina noista siirtyä kesäkauteen!
https://youtu.be/32qscKC9mGc
Olen ajanut Gravdaleilla (33 tpi) marraskuusta alkaen yhteensä n. 1000 km pk-seudun asfalteilla ja soraulkoiluväylillä. Sepeliä tuntuvat kestävän oikein hyvin, vaikka muruja on päätynyt irronneiden nastojen reikiin. Ensimmäinen rengasrikko (takarengas) tapahtui kuitenkin äskettäin ja sen aiheuttajaksi osoittautui nastan kanta, joka oli lävistänyt renkaan ja hangannut sisäkumin puhki. Vastaavan turman välttämiseksi päätin litkuttaa renkaat.
Litkutus sujui eturenkaan osalta hienosti ja ilmat näyttävät pysyvän. Takarengas puolestaan ei meinannut millään nousta vanteelle boosterista huolimatta, vaan ilma pakeni jostain. Luulin, että renkaan ja vanteen välistä. Lopulta sain silikonispraylla liukastettua reunaa riittävästi, jolloin reuna napsahti paikalleen ja pääsin laittamaan litkut sisään. Rengasta pumpatessani huomasin, että rengas vuotaa kuin seula ja litku tirskuu ulos useiden keskirivin nastojen juuresta. Vuotavia nastankantoja oli ainakin toistakymmentä, melko tasaisesti noin 10-15 cm välein.
Oletan, että rengas on litkutuksen suhteen entinen ja on tyytyminen sisurilla ajamiseen ja uuden rengasrikon uhkaan. Jos homman olisi hoitanut heti uusille renkaille, homma olisi varmaan toiminut hienosti. Olen kuitenkin hieman pettynyt siihen, että Gravdalit eivät kestä omia nastojaan.
Onkohan rengaspaineilla muuten vaikutusta tähän nastojen läpitunkemisilmiöön? Jään puutteen vuoksi olen ajellut n. 4 bar paineilla.
^ Tuohon läpitunkevien nastojen ongelmaan voi auttaa pistosuojanauhojen hankinta. Ainakin Marathoneissa on myös ilmeisesti myös ollut tuota ongelmaa (taidettiin mainita tuolla Velogin ^^ videollakin.)
Onkohan rengaspaineilla muuten vaikutusta tähän nastojen läpitunkemisilmiöön? Jään puutteen vuoksi olen ajellut n. 4 bar paineilla.
En osaa juuri tuosta renkaasta sanoa, mutta 120tpi versiot ajoin kolmessa talvessa loppuun (nasta, kuvio ja kyljet olisivat entiset). Kisoja ehkä joku 3000-4000km.
Yhtään nastaa ei tullut läpi, asennus 95% ajasta tubelessina ja paineita n. 2-3bar välillä.
Jouduin heittää joitain vuosia sitten Nokian W106:n roskiin kun nastoja tunki läpi. Kuvio oli hyvä. Nastat toki oli vähä kääntynytkin oaittain jo mutta olis niillä ajanu vielä paljon. W240 kävi samoin mutta pelastin laittamalla sisäpuolelle paikan ja vaimokkeen kaupunkipyörään eteen. Siinä on kestänyt useamman talven joskin kilsoja tullu ehkä pari satkua.
Eli ei tää nastojen läpi tuleminen mikään harvinainen ilmiö ole. Maroja mulla ei oo koskaan ollu mutta kuullu niissä samaa tuttavilta.
Firlefanz
26.01.2020, 09.52
Eikö siinä käy niin että ensin nasta kääntyy ja alkaa sitten työntyä kanta tai siis kannanreuna edellä renkaan läpi? Eli mitä kauemmin nastat pysyvät suorina, sitä pitempään renkailla saa ajaa ennen kuin ensimmäinen nasta on tunkenut läpi?
Veikkaisin korkeampaa tai tarpeettomankin korkeaa ilmanpainetta osasyylliseksi. Samoin uskon edelleen - foorumilla esitetyistä toisenlaisista kokemuksista huolimatta - että rauhallisesti ja ohjeiden mukaisesti suoritetulla sisäänajolla on vaikutusta siihen miten kauan nastat pysyvät (a) paikoillaan ja (b) suorina.
Tuhat kilometriä on joka tapauksessa luvattoman vähän. Ei niinkään käyttäjän kuin valmistajan kannalta. Jos nastarengas ei sen vertaa kestä etupäässä lumettomilla ja jäättömillä teillä ajamista, pitäisi renkaan mukana tulla käyttöohjeet joissa varoitetaan moisesta väärinkäytöstä.
Pistosuojanauha antaa toki lisäkilometrejä renkaille joista nastat ovat alkaneet työntyä läpi eivätkä jonkun Marathon Winterin ajo-ominaisuuksissa paljon eroa huomaa, ei ainakaan jos on ajanut sisureilla - mutta en arvaa sanoa mitään edes näistä 33 TPI:n Gravdaleista. Tubeless-ajosta sisurilliseen ajoon siirtymisen huomannee varmasti, mutta huomaako enää pistosuojanauhan vaikutuksen ajo-ominaisuuksiin...
^Niin, painaako ilmanpainen kumia nastojen ympäriltä ulospäin .. vai tukisiko ilmanpaine nastoja painumasta sisään? Mulla on ehkä ollut melko korkeat paineet eikä nastat ole painuneet, tietty korkea paine on suhteellinen käsite
Firlefanz
27.01.2020, 10.37
Mä luulen ettei ilmanpaine-eroilla ole tuossa mielessä kummoistakaan vaikutusta kumpaankaan suuntaan. Ero voisi johtua siitä että alemmalla ilmanpaineella rengas "myötäilee" paremmin - eli vähän sama juttu kuin siinä että tavallisilla renkailla ajettaessa kivensiru tms tunkeutuu helpommin renkaaseen silloin kun ajetaan korkeammilla ilmanpaineilla. (Tämä lienee virallinenkin nykykäsitys tai jos ei ole, niin se vastaa sitä käsitystä jonka lukuisat fillaristit ovat kokemuksiensa pohjalta muodostaneet.)
Sinua voisi kenties onnitella (1) oikein suoritetusta sisäänajosta, (2) ajotavasta johon ei sisälly hurjia jarrutuksia ja tiukkoja kaarroksia tms jotka vääntävät nastoja vinoon, ja (3) hyvästä tuurista.
Itselläni ei nastarengasajovuosia taida vielä olla täyttä kymmentäkään, mutta vaikka talvikilometrejä on kertynyt, en muista että olisin renkaita keväisin tai syksyisin syynätessäni huomannut läpipainuneita nastoja yhtä enempää - ja sekin oli Marathon Winterissä jonka olisin ehkä jo muutenkin tuominnut loppuunajetuksi.
Periaatteessa tullut sisäänajettua .. löysilläkin paineilla aika huolella mutta yksiä WXC300 maastorenkaita tuli Lauttasaaren rantakallioilla melko uutena muinoin vähän rääkättyä ja viidessä minuutissa nastakato oli huomattava
^^ Minulla tuli mutama harmiton kaatuminen vuosituhannen alussa, niin hommasin nastarekaat, samanmoisia kaatumisia näilläkin tasaisesti kerran talvessa. Renkaat aluksi W106 ja nyttemmin noita parjattuja marawinttereitä, leveydet aina olleet 35/37 mm. Näinkin pitkältä ajalta on vain kolme rengasrikkoa ja siksi jokaisen muistaa yksityiskohtia myöten. Kesälläkään ei tienpäällä renkaiden kanssa ole hauska buljata, talvella tuollainen ajatus hirvittää. Niin ja renkaat ajan loppuun nastattomana pistosuojanauhaa käyttäen. Ilmanvastus on paaljon isompi vastus kuin muut tekijät ajaessa. Ei muutosta havaittavissa.
K.Kuronen
27.01.2020, 13.32
^Niin, painaako ilmanpainen kumia nastojen ympäriltä ulospäin .. vai tukisiko ilmanpaine nastoja painumasta sisään? Mulla on ehkä ollut melko korkeat paineet eikä nastat ole painuneet, tietty korkea paine on suhteellinen käsite
Otetaan yhtälöön mukaan kuskin paino: mitä isompi kuski, sitä enemmän nastat muljaa?
Otetaan yhtälöön mukaan kuskin paino: mitä isompi kuski, sitä enemmän nastat muljaa?
No olen kyllä aika pieni ja jopa melko kevyt ..
RandomNumber
27.01.2020, 17.20
Valinnan vaikeutta, kun persaukisena pitäisi talvirenkaat saada pyörään.
Ajo olisi pelkkää asfalttia ja kelvejä pitkin, ja tuskinpa kovin syvässä lumessa. Jäätä on kyllä olla varmasti.
Kuinka iso käytännön ero on n. 60 euron ja 100 euron talvirengassarjalla?
Vierintävastuksella ei ole hirveästi itselle merkitystä. Jos ei ite jaksa polkea niin mennään pelkällä sähkömoottorilla sitten.
Esim:
- schalbe winter 118 nastaisena https://www.verkkokauppa.com/fi/product/59153/hktxj/Schwalbe-Winter-nastarengas-30-622-28-x-1-20
- black ice 100 nastaisena https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/black-ice-28-47-622-100-nastarengas
- biltema 114-144 nastaisena https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/polkupyoran-varaosat/polkupyoran-renkaat/polkupyoran-nastarengas-2000037862
- continental 120 nastaisena https://www.verkkokauppa.com/fi/product/77247/nbkxx/Continental-Contact-Spike-120-nastarengas-42-622-28-x-1-6
- Suomi tyres 106 nastaisena https://www.motonet.fi/fi/tuote/382115/Suomi-Tyres-polkupyoran-nastarengas-37-622
Ja siten jokaisella on ne tuplasti kalliimmat, en viitsi linkata koska jokainen kyllä löytää ne.
Winter + ja Contact Spike 240 eivät ole kuin kympin kalliimpia .. ehkä tuosta listasta ottaisin Contract Spike 240 eteen ja 120 taakse tai myös taakse 240 jolloin olis 80€ sarja.
Ero tulee vastaan pitkäikäisyydessä, mä luulen, ei nuo kaikki tuttuja ole, jos kestävyyttä pidempään tavoittelee, monia talvia ja paljon ajoakin niin vanha tuttu W106 Motonetista. Kumin laatu toimii nastattomanakin, sen olen käytännön kautta todennut, vasta sileällä märällä jäällä häviää pito.
Bilteman rengas epäilyttää eniten.
Winter + ja Contact Spike 240 eivät ole kuin kympin kalliimpia .. ehkä tuosta listasta ottaisin Contract Spike 240 eteen ja 120 taakse tai myös taakse 240 jolloin olis 80€ sarja.
Saman 80 euroa sijoittaisin. Tai siis olen sijoittanut. On ollut biltamat, w106, winter 120/240 ja black icen edeltäjä.
Contact spike 240 eteen ja 120 taakse on seuraava setti mitä ostan jos markkinoille ei muuta tule. Se onko noissa kulutuskestävyys W106 tasolla on mulle kyssäri joten sähköpyörän tapauksessa joutuisi miettimään niitäkin jos budjetilla haluaa pärjätä. W106:t lienee tuossa suhteessa kuitenkin perusvarma ratkaisu.
Jos haluaa köyhäillä minun laillani, vaihtaa renkaan edestä taakse joka kaudeksi ikään kuin autossakin teen, niin pisimpään voi ajaa samalla rengaskerralla.
Huonoa ratkaisua ei voi tehdä kuitenkaan, koska loppuun kuluvat aikanaan ja uusiksi menee...viime aikoina onkin ollut marawintteri 35 mm se valinta.
Ajossa ei ihmeempää eroa noissa kysyjä vaihtoehdoissa kuin ei annetuissa vaihtoehdoissakaan.
Vierintävastuksella ei ole hirveästi itselle merkitystä. Jos ei ite jaksa polkea niin mennään pelkällä sähkömoottorilla sitten.
- biltema 114-144 nastaisena https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/polkupyoran-varaosat/polkupyoran-renkaat/polkupyoran-nastarengas-2000037862
Ainakin aiemmin Bilteman nastarenkaiden nastat olivat sen verran pehmeää materiaalia että kuluivat asfaltilla nopeasti kokonaan näkymättömiin. Ellei parempaa tieta tästä mallista, jättäisin väliin.
Tuhat kilometriä on joka tapauksessa luvattoman vähän. Ei niinkään käyttäjän kuin valmistajan kannalta.
Sain tiedon, että asia hoidetaan takuuseen, joten siltä osin kaikki kunnossa. Ehkä kyseessä oli vain maanantaikappale.
Sisäänajo oli mielestäni suoritettu niin asiallisesti kuin se vain normaaliolosuhteissa on mahdollista, joten sitä en usko ongelman aiheuttajaksi. Mitä tulee teoriaan siitä, että nasta kääntyy ensin vinoon ja sen jälkeen puhkaisee sisälle reiän, panin merkille, että suorassakin olevien nastojen alla oli reikiä.
Yritän joka tapauksessa ensi kerralla litkuttaa renkaat saman tien, jos sisäkumin puuttuminen vähentäisi renkaan sisäpinnan hankautumista nastan kantaa vasten.
Jos haluaa köyhäillä minun laillani, vaihtaa renkaan edestä taakse joka kaudeksi ikään kuin autossakin teen, niin pisimpään voi ajaa samalla rengaskerralla.
Huonoa ratkaisua ei voi tehdä kuitenkaan, koska loppuun kuluvat aikanaan ja uusiksi menee...viime aikoina onkin ollut marawintteri 35 mm se valinta.
Ajossa ei ihmeempää eroa noissa kysyjä vaihtoehdoissa kuin ei annetuissa vaihtoehdoissakaan.
Jos haluaa köyhäillä ostaa yhden käytetyn renkaan eteen :)
Biltemalle ja natsi-kärkkäiselle ei
Tänään huomas porukka lenkillä kuinka ISP kumi kaivoi ittensä märkään lumeen vaikka kymmenen läskiä meni edellä niin nastakumi kuskit taluttivat pyörää ja lähtivät kotiin viimestään parin tunnin päästä... ittellä oli kuvioton 1.9 levynen kesäkumi ja siinä valtava pito nastakumiin verrattuna
Alkaa kausi oleen ohi mutta tulevaksi kaudeksi herätelty tuttu tehdas henkiin:
https://suomityres.fi/fi/blogs/suomi-tyres-palaa-maailmankartalle
No nyt on satsattu ja ainakin paperilla hyvänkuuloista maastokumia. 29x2.6, 800g, taittuva, tubeless, 408 nastaa, enemmän nastaulkonemaa: https://suomityres.fi/fi/products/maastorenkaat/piikkisika
Firlefanz
15.04.2020, 07.56
Routa voisi kiinnostaa meitä cc/gg-suuntautuneita:
"Routa-renkaan kehityksessä on panostettu pidon lisäksi myös rullaavuusominaisuuksiin. Renkaiden prototyyppejä on testattu suomalaisessa Wheel Energyn laboratoriossa ja ne on todettu nopeiksi. Vaikka Routa on ensisijaisesti suunnattu kaupunkiajoon, tehdään renkaasta myös erikoisversiot cyclocross -ja gravel -pyöriin. Nämä renkaat on valmistettu taittuviksi kevyellä aramid-kaapelilla, renkaan kylkeä on kevennetty ja kaiken toki kruunaa tubeless-valmius!"
ROUTA W248 TLR SL
42-622 700X40C 248 120 800Myös 35-millisenä ja 100 g kevyempänä.
https://suomityres.fi/_thumbs/wManage/images/products/1600x1600_109732_46T502581.png
No nyt on satsattu ja ainakin paperilla hyvänkuuloista maastokumia. 29x2.6, 800g, taittuva, tubeless, 408 nastaa, enemmän nastaulkonemaa: https://suomityres.fi/fi/products/maastorenkaat/piikkisika
Jee! Määhän saatan ensi talveksi tarvita uudet nastarenkaat.
(olipa muuten erikoinen talvi siinäkin mielessä, että maastopyörässä ei nastarenkaat käyneet alla kertaakaan)
Routa voisi kiinnostaa meitä cc/gg-suuntautuneita
Jee! Voisin kannatuksen vuoksi ostaa nuo ja heittää yhden talven ajetut Griswoldit silllalta mereen.
(kiinnostuneille tiedoksi, että haluan ensin saada Roudat käsiini, katsotaan sitten)
Loistavia uutisia!!! Routa W248 TLR SL 35mm lähtee tilaukseen välittömästi kun niitä saa!
Gravdalit palvelivat kunnioitettavat kolme talvea ja reilut 10tkm mikä on hyvä suoritus mille tahansa renkaalle. Nyt on aika heittää ne mereen.
Hienoa nähdä viimein uutuuksia, heijastinnauhoja ja tubeless-valmiutta SuomiTyresin renkaissakin. Kiinnostavaa nähdä testejä, miten Piikkisika tulee toimimaan Wrathchildia ja ISP:tä vastaan. Harmi ettei taida tulla vielä ainakaan 27,5"+ koossa saataville, kun Freddien jääpito on heikohko...
650B-luokassa ei tainnut olla ST:llä yhtään uutta rengasta, Roudasta pieninkin menee hiukan yli 50 millin (54-584). Onko tosiaan yhä niin, että lähes ainoat nastarenkaat 27,5" hybrideille/graveleille sopivalla leveydellä 30-50 mm ovat yhä halpis Gravdal (38-584) ja ST:n A10 W100 (40-584)?
Villetre
15.04.2020, 16.59
Piikkisikaa tilataan ihan sikana. 2.6"/29" koko on oikein jeppis! Hyvä Suomityres!!!
F. Kotlerburg
15.04.2020, 17.03
Kato perhana. Ensi talveksi en vielä taida uusia nastoja tarvita, mutta Piikkisika kiinnostaa kyllä.
ilkkaluukkonen
15.04.2020, 17.27
On kyllä hyvän näköisiä renkaita. Sutraan voisi ensi talveksi hankkia 50mm tubeless Roudat.
Mahtaakohan toi Piikkisika rullata paremmin kuin ISP. Näyttää omaan silmään vähän nopeammalta.
Jes! Kenelle voin antaa rahani?
Jos näitä oikeasti tulee kauppoihin, niin kotiutan parin vaikka en edes tarvitse. Ihan kannatuksen vuoksi.
348 nastan Fat Freddie rautalankoineen on 80-90e. Taittuva on oletettavasti kalliimpi. Miten lie mainostetut uudet materiaalit ja parannettu laadunvalvonta. Toivon ettei taittuvan Piikkisian hinta karkaa hirveästi toiselle sadalle, kuitenkin selvästi alle 160e (XXL:n hinta 29x2.6 Wratchildille) olisi toivottavaa, muuten jää todella marginaalituotteeksi. Roudassa kumia ja nastoja selvästi vähemmän, ehkä alle 100e?
Pahaa pelkään kanssa että Routa ei tarjouksissakaan juuri alle satkulla lähde niin joutunee katseleen muualle. Paitsi jos ne lyö Terrenet kaikissa arvioissa niin en tiedä pitääkö kannatukseksi ostaa [emoji3]
Piikkisika 29x2,25” taittuvana lähtee myös samalla tilaukseen Routien kanssa, ISP:eistä varisee kahden talven jälkeen nastat siihen malliin että ovat mereenheittoa vailla.
Tässähän melkein alkaa ilolla odottaa talven tuloa!!
Tässähän melkein alkaa ilolla odottaa talven tuloa!!
Etelään talvi tuli heti kuin tilauksesta.
Etelään talvi tuli heti kuin tilauksesta.
:D Jep. Grävelking Slickeillä sitten vaan luistelemaan... Not.
Piikkisian painot veikeät.
29x2.25 aramid 800g, teräs 1000g
29x2.6 aramid 800g, teräs 900g
Uskooko joku oikeasti tuon suomityres 29x2.6, ilmoitettuun 800g painoon vakavissaan? :)
Esim. Liteskin ISP 27x2.25 koossa 835g. Ja suomityres vielä tubeless ready, mahtais kyljet hengittää tuolla painolla..
Loistavia uutisia!!! Routa W248 TLR SL 35mm lähtee tilaukseen välittömästi kun niitä saa!
Gravdalit palvelivat kunnioitettavat kolme talvea ja reilut 10tkm mikä on hyvä suoritus mille tahansa renkaalle. Nyt on aika heittää ne mereen.
Omat Gravdalit menis vielä yhden talven, mutta jos toi Tubeless Routa tulee Kauppoihin, niin varmasti käyn ostamassa.
KotooTöihin
16.04.2020, 18.04
Kun vain olis joku 42-584 tai 45-584 tubeless, mutta ei sitten millään. Olis herkkua köyhälle :D
Piikkisian painot veikeät.
29x2.25 aramid 800g, teräs 1000g
29x2.6 aramid 800g, teräs 900g
No tuohan ei voi olla oikein.
No tuohan ei voi olla oikein.
Ei niin. Menee keveimmilläänkin 2.6 kilon kieppeille. Olikos jollain tietoa 29x2.6 Wrathchildin painosta? Tuskin sen alle menee, nastojakin 150 enemmän.
F. Kotlerburg
16.04.2020, 19.40
Uskooko joku oikeasti tuon suomityres 29x2.6, ilmoitettuun 800g painoon vakavissaan? :)
Esim. Liteskin ISP 27x2.25 koossa 835g. Ja suomityres vielä tubeless ready, mahtais kyljet hengittää tuolla painolla..No ISP:ssä ne hengittää tuollakin painolla.
No aivan sama, vaikka menisi kilonkin kieppeille. ISP:tä en enää paikallisille poluille laita.
Nii-i...ellei tuo ole joku ihan inhimillinen virhe niin minun silmissä ampuvat jo lähtölaukauksella itteään nilkkaan.
F. Kotlerburg
16.04.2020, 20.07
No kaikkihan on lähtökohtaisesti paskaa. Varsinkin jos se on kotimaista.
https://suomityres.fi/fi/products/maastorenkaat/piikkisika
ETRTO
Koko
Nastat
TPI
Paino (g)
Runkorakenne
Tilauskoodi
Ominaisuudet
65-622
29 x 2.60
408
120
950
Aramid-kaapeli
02T501581
Tubeless-valmis, taittuva
Ettei Lieksassa vaan seurattas fillarifoorumia...hyvä vaan.
Vielä kun kokoja lisäätte 2021, kuten aavistelen niin hyvä.
Hmmm läskiin vois kaivata uutta talvirengasta.
Ettei Lieksassa vaan seurattas fillarifoorumia...hyvä vaan...
Jos näin on niin tässä offtopiccina toive:
NBX ja NBX Lite comeback 29"-koossa 2.35-2.4 leveänä kevytrunkoisena joustavilla kyljillä ja tubeless-readyna tietty.
Hölmönä en palauttaut XXL-kaupan ale-gravdaleita. Käyttämättä kun oli ...
Alkaa kausi oleen ohi mutta tulevaksi kaudeksi herätelty tuttu tehdas henkiin:
https://suomityres.fi/fi/blogs/suomi-tyres-palaa-maailmankartalle
Talvi tulee kohta. Koska näitä alkaa saamaan?
Samaa miettinyt. Muna, jos ei saa ensi talveksi.
Sotanorsu666
07.08.2020, 07.15
Ehkä tulee samaan aikaan myyntiin kuin maaginen Maxxis :rolleyes: Sitten onkin vaikea jo valita millä haluaa ajaa. Itse varmaan lähtisin Maxxisleiriin, koska sitä on odotettu huomattavasti kauemmin.
Kotimainen rengas olikin uutuus itselle. Millaisia ajatuksia nastarenkaan leveyksistä? Tarjoaako 2.6 lisähyötyä kapeampaan? Entiset mulla oli ice spiker pro 26-tuumaisessa, leveyttä en muista.
Tuo Piikkisika vaikuttaa mielenkiintoiselta renkaalta tuossa 2.6 koossa. Tuollaisella nastamäärällä pitäisi jo jäisillä talvipoluilla pysyä pystössä vaikka vähän enenmpi mutkaan kallistaisikin. Ja hyvän nimenkin ovat valinneet:)
JanneKii
12.08.2020, 19.28
Fättirengas pitäisi vielä saada 26 x 4.0, 26x4,8
Onko kukaan kokeillut continentalin contact spikea tubeleksena?
Onko kukaan kokeillut continentalin contact spikea tubeleksena?
Joo, toimii tosi hyvin ainakin omilla Huntin kiekoilla. Nousi vanteelle vaivattomasti jalkapumpulla ja pitää paineet hyvin. Nämä rullaavatkin vielä niin kivasti ettei tarvitse edes harkita mitään kalliimpia nastarenkaita.
Joo, toimii tosi hyvin ainakin omilla Huntin kiekoilla. Nousi vanteelle vaivattomasti jalkapumpulla ja pitää paineet hyvin. Nämä rullaavatkin vielä niin kivasti ettei tarvitse edes harkita mitään kalliimpia nastarenkaita.
No niin, hyvä tietää! Pari talvea noilla itsekkin ajellut ja tyytyväinen ollut. Jos enstalvena saadaan luntaa eteläänkin, niin täytyypä tubeleksena kokeilla 👍
Millaisia paineita olet pitänyt?
Nautiskelija
30.08.2020, 22.36
Contin contact spiket on kyllä oikein kelvolliset kumit. Paineita piti laskea reilusti että alkoi pitämään mutta siitä huolimatta rullaa vielä hyvin toisin kuin marat.
Takana 2.5bar / 37mm ja edessä 1,8bar / 42mm.
Kiinnostaisi kuulla, mitä painottaen olet päätynyt tuohon yhdistelmään 37mm takana ja 42mm edessä. 37mm sekä eteen että taakse olivat vielä itselläni mietinnässä, kunnes luin postauksesi. Viimeisimpänä itselläni oli käytössä 35mm marawinterit, tosin eri pyörässä.
Sotanorsu666
31.08.2020, 09.16
^ Veikkaan että takakolmioon ei mahdu 42mm.
Nautiskelija
31.08.2020, 18.08
Paljon mahdollista. Se tässä mm. kiinnostaisi, kumpi leveys on foorumitiedon mukaan optimi. Olettaen siis että kumpi tahansa mahtuisi. Käyttöni on lähinnä PK lenkkejä kelvillä ja hiekkatiellä
Mistä saa Suomityres nastoja? Ei nappais kyllä uutta ostaa kun tuo 3" maksaa kuitenkin aika paljon ja kulutuspintaa on vielä. Onko joku kokeillut käykö ISP nastat tuohon?
Tissiposki
01.09.2020, 10.48
Tehdas vastasi kyselyyn, että "loka-marraskuun aikana".
No niin, hyvä tietää! Pari talvea noilla itsekkin ajellut ja tyytyväinen ollut. Jos enstalvena saadaan luntaa eteläänkin, niin täytyypä tubeleksena kokeilla
Millaisia paineita olet pitänyt?
Nyt täytyy myöntää etten tarkalleen muista mutta hirveän nirsoja nuo renkaat eivät muistaakseni ole paineiden suhteen ja pito oli ok vaikkei pitänyt mitään erityisen alhaisia paineita.
Onko jälleenmyyjistä jo tietoa, että mistä voi sitten kysellä?
Hienoa. Itse en saanut mitään vastausta yhteydenottopyyntöön :(
Tissiposki
03.09.2020, 18.44
Onko jälleenmyyjistä jo tietoa, että mistä voi sitten kysellä?
Facebookin kautta vastaus tulee näköjään "minuuteissa" eli varsin ripeää toimintaa :)
Jälleenmyyjistä vastasivat, että "varmaankin melko laajasti alan liikkeissä. Motonet ketju myy ainakin."
Kollinjoki
03.09.2020, 19.01
Motonetillahan näitä on ennenkin ollut. Hyvä jos siellä ainakin myyvät, saatavuus tulee olemaan ainakin sitten hyvä.
Tissiposki
17.09.2020, 19.08
Verkkokauppa.com on näköjään listannut Piikkisiat sivuilleen. 29x2.6 hintaan 120€ ja 2.2 -levyiset 100€ per nakki. Elämä on :(
^Jos laatu linjassa Schwalben ja 45nrth kanssa, niin en valita.
Ehkä nastojen painostakaan ei pysty valittamaan, jos ne ovat laadukkaita. Terrenessähän nuo eivät kovin kaksisesti pysy kiinni, jos ei koko nasta irtoa, niin ainakin se kovametalli siitä kärjestä.
Kollinjoki
17.09.2020, 22.31
Nuo verkkis.comin renkaat ovat superlight-versioita. Varmaankin 100 g kevyempiä perusmallin Sikoja tulee saamaan vähän halvemmalla.
Tosin, jos noissa nastat pysyy yhtä hyvin kiinni kuin perinnerengas W240:ssä, yhdellä rengasparilla pärjää varmaan vuosikymmenen tai kaksi.
Verkkokauppaan on näköjään tullut Suomi Tyresiltä myös Routa-mallia 50-622 (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/77890/qbccg/Suomi-Tyres-Routa-W252-Ebike-nastarengas-50-622?list=OZCYkRqQ8x1qQ82tqQuxKqQbUbqQ6xnqQ6qw5) ja 42-622 (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/10440/qbfcm/Suomi-Tyres-Routa-W248-TLR-nastarengas-42-622?list=OZCYkRqQ8x1qQ82tqQuxKqQbUbqQ6xnqQ6qw5) -kokoisina. Koko 42 näyttää olevan tubeless-yhteensopiva, mutta 50-622 ei. Molemmissa näyttää olevan kuitenkin aika lailla sama kuvio. Uskaltaisiko tuota 50-622 -kokoa kokeilla tubelessina?
Hile- ja Gazza-renkaita ei ole vielä ilmeisesti minkään kaupan valikoimissa, pitänee odottaa niitä pari viikkoa.
Verkkokauppaan on näköjään tullut Suomi Tyresiltä myös Routa-mallia 50-622 (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/77890/qbccg/Suomi-Tyres-Routa-W252-Ebike-nastarengas-50-622?list=OZCYkRqQ8x1qQ82tqQuxKqQbUbqQ6xnqQ6qw5) ja 42-622 (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/10440/qbfcm/Suomi-Tyres-Routa-W248-TLR-nastarengas-42-622?list=OZCYkRqQ8x1qQ82tqQuxKqQbUbqQ6xnqQ6qw5) -kokoisina. Koko 42 näyttää olevan tubeless-yhteensopiva, mutta 50-622 ei. Molemmissa näyttää olevan kuitenkin aika lailla sama kuvio. Uskaltaisiko tuota 50-622 -kokoa kokeilla tubelessina?
Hile- ja Gazza-renkaita ei ole vielä ilmeisesti minkään kaupan valikoimissa, pitänee odottaa niitä pari viikkoa.
Ei ole tullut. Sivuille on vaan ilmestynyt. Saavat kerättyä rahat hätäisimmiltä ennakkoon.
Ei ole tullut. Sivuille on vaan ilmestynyt. Saavat kerättyä rahat hätäisimmiltä ennakkoon.
Jep. Näköjään tuosta 50-millisestä on valmistajan nettisivujen mukaan tulossa myös tubeless-versio, saa nähdä sitten milloin on kauppojen hyllyllä. Suomi Tyresin Facebookissa on jo todettu, että aikataulut eivät aivan pitäneet.
Uutuuksia on tulossa markkinoille tulevaksi talveksi. Paljon haasteita uusien muottien kanssa mutta nyt on haasteet selätetty ja päästy tekemisen meininkiin.
Renkaat tulee myyntiin vaikkakin hieman aikataulusta jäljessä.
PIIKKISIKA ja ROUTA -renkaat takaa turvalliset pyöräilylenkit myös talvikelissä.
Täällä yksi hätäinen tilasi verkkiksestä 2.1 roudan 27.5 vannekoossa. Tulee kuin tulee. Keulaan mahtuu gg-pyörääni.
29x2.25 Piikkisika TLR SL painaa:
850g (Suomi Tyres) tai
990g (Huntteri) tai
950g ja/tai 1100g (Verkkokauppa.com)
johnny73
02.10.2020, 19.00
Mitkä renkaat ja mistä kannattaa tilata täpäriin 29 nastarenkaat, ajan pääasissa metsäpolkua ja kallioita, kivikoita.
Velogi Liekan tehtaalla:
https://youtu.be/HlxKHtdASnQ (https://youtu.be/HlxKHtdASnQ)
Myös Piikkisian oikeasti yksilöstä vilahtaa kuva:
https://lh3.googleusercontent.com/vjr8JG3SeuLO6sOY5JLwFvHqBWnb2ULiHxXdTpYe4GqEgnYpax Wmz0547jPjCukRyoAm1DXpXvkzuYxW7hArDr53PaO4G72d8Gqv l9D9BLOZr_6GTsNCN5FGjWRM9UhHJME9s0Jkqb2q3azGO7FILD Mymj4XB83xG7QZjBRtiR0WeXDawfjTEOSj0jClrv3U9W--BGa-sm_rxfrT0dLmCTm__VmlxypOEqjA9fDdoZGTeqciMS1QWcWhXx n0BUdmq0c_ETMZFIK5IeFIJGDjMG1sWXWOxhLDZ1-FBePC2wLL-yPgggdPwG5MGxERSLNvo0hr4a-FZ4d-l2uKGNnpsPUVU-rryeYAisTcAjn-RQ_gb_Bv3kKGRcvtIXExZl8MacZbpNYsNtle3jG2uIyrpSO0EH HcP2NvUwpMErVx0OaYspCSs09-e87-KhQHrDKenXYbx8qdGzmuy0iBq72C3v38KUntNYQE_OKbmuQC2k UU2kSdXiCWDwMflV0ta2mTjcKZigKh211KOiUlcOqZ6UtuDQ-WyGhcesGS9Bn4ySPwQKQG1jaEwVOOziDEPUvjmGWyYa51V3QKb MawAxPt-pksUm4DurK1wpTcCgRjToCc-8bWgEQAYHAssG4y3aiYYEA3hbDFe1bZzjmnWrpKesYN_c-EwJyYIlo30Dxi7FXrTnyG0pfcfkPK5b-DkQ=w636-h561-no?authuser=0
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.