Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
Kerropa mulle, miten tasa-arvoisessa risteyksessä ajetaan? Tässä tosin rekka oli väistämisvelvollinen, mutta se oli jo risteysalueella, ennen kuin Kepper oli lähelläkään. Laajakulma vääristää, mutta rekan 20m pituudesta voi arvailla etäisyyksiä. Varmasti poliisi ei tuossa kohtaa olisi ottanut mitään kortteja kuivumaan.

Ja kerro, mistä rekkakuski tiesi, että Kepper on menossa suoraan?
Miten tasa-arvoinen risteys asiaan liittyy? Kuten itse sanoit, rekka oli väistämisvelvollinen.

Jokaisessa risteysalueella tapahtuneessa onnettomuudessa se törmätty taho on jo ollut risteysalueella törmäyksen tapahtuessa. Mikä sä haet takaa? Että jos risteykseen ehtii ajoissa, niin väistämisvelvollisuus ei enää päde, jos risteävää liikennettä olisikin? Kuinkas monta sekuntia saa pyöräilijää olla edellä, että saa kääntyä eteen ja pakottaa väistämisvelvollisena "etuajo-oikeutetun" pysähtymään?

Tuonne aiempaan kysymykseesi siitä, kuuluuko pyörälle antaa esteetön kulku, niin kyllä se väistäminen vähän sitä tarkoittaa. Väistämisvelvollisuus rinnastetaan tieliikennelaissa esteettömän kulun antamiseen ja väistämisvelvollisuuteen liittyy erillinen osoitusvelvollisuus. Miten tämä voi olla epäselvää?

Minkä hemmetin takia rekkakuskin olisi pitänyt tietää Kepperin aatokset etukäteen? Mun mahdollisesti vajavaisen käsityksen mukaan muiden tienkäyttäjien oletetaan pitävän linjansa elleivät ne näytä suuntamerkkiä. Jos Kepper olisikin kääntynyt oikealle, olisi hän varmasti silloin näyttänyt suuntamerkkiä. Jos hän ei olisi näyttänyt suuntamerkkiä, niin se olisi ollut harmillista, mutta välillä liikenteessä harmillisesti joutuu odottamaan ylimääräistä.