Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
Ajamisen hauskuutta voisi rajoittaa se, että laitteen kanssa pitäisi käyttää mopokypärää, myös silloin kun ajaa kevytversiona. Ei polkimilla varustettu mopokaan muutu polkupyöräksi moottorin sammuttamalla, eikä 500-kuutioinen nelisylinterinen moottoripyörä kevariksi sillä, että syöttää bensiiniä vain yhteen sylinteriin.
Tuo kevariksi muuttaminenkin on ihan eri juttu, kun sen pitäisi olla katsastettu ja rekisteröity kevariksi, eli vaatisi muutoskatsastuksen. Tarttis joka välissä kuskata konttorille muutos ja rekisteröintikatsastukseen.

Kyllä se kypäräjuttu täysversiona jotain mukavuudelle tekee, mutta ei kevyt avokypärä nyt varmaan täysi katasrofi ole ajomukavuudelle. siis jotain tähän tyyliin.

Kun se toisen akun jättää kotiin ja kilvet sen mukana, niin kyllä se muuttuu mun käsityksen mukaan ihan sähköavusteiseksi fillariksi, vai mikä siitä enää mopon tekisi? Jos jättää vaikka pappatunturista tulpan ja kilvet kotiin jä lähtee koittamaan kelville polkemista, niin tuskin siitä sakkoja saa. Haluaisin nähdä sen pykälän, minkä mukaan sakot tulisi?

Tuossa fillariksi muutossa on nimenomaan se pointti, että kun hyväksyntöjä tai katsastuksia ei tarvita fillarilta, niin sen voi tehdä sekunneissa. Mun ei tarvi todistaa mitään, viranomaisen pitää todistaa että peli on laiton ja jos teen tuon todistamisen mahdottomaksi jättämällä kotiin laittomuuden kannalta kriittisiä osia, niin riskiä ei mielestäni ole.

Moottoripyöräilijäkin muuten muuttuu jalankulijaksi, kun alkaa lykkimään sitä pyörää, joten saattaapi se mopokin muuttua polkupyöräksi, kun sammuttaa moottorin ja polkee. Lennosta vaihtuvaakin olen miettinyt, eli akun vaihtoa sarjaan/rinnakytkentään vauhdissa ja vaihtoelektroniikka pillottaisi kilvet samalla. Saattaisi tulla mielenkiintoisia keskusteluja tienpäällä kummalla on ajettu Näyttötaakan takia olen sellaisen ratkaisun kannalla, jota ei saa väännettyä mopoksi tienpäällä millään keinolla. Polkemalla kun saa kuitenkin alamäessä 60+ vauhteja helposti millä tahansa sopivasti välitetyllä fillarilla.