Lainaus Alkujaan tämän lähetti Seiska Katso viesti
Kiitos Esko avusta... Julkiset kulkuneuvot eivät ole listalla (suuntaansa kestää 4h). Mielummin ajaan vaikka autolla, mutta kesällä on tarkoitus nauttia ulkoilmasta joten pyörällä mennään. Ja kun sitä matkaa on, sähköpyörä on paras vaihtoehto. Osta sinä Esko mopo, mulle tuo ei ollut optio.
Noh, toimisihan tuo yhtä lailla autonkin kanssa, olettaen että työpaikalle voi ja uskaltaa auton jättää. Autolla töihin ja pyörällä takas, ja seuraavana päivänä pyörällä töihin ja autolla takas.

Mulla on mopo. Viimeksi sillä on tosin ajeltu joskus viime vuosituhannella...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErWo9iJn Katso viesti
Onhan toki tuossa laissa sellainen porsaanreikä, että pää-asiassa maastossa käytettäväksi tarkoitettu kolmipyöräinen ajoneuvo ei vaadi tyyppikatsastusta ja voi olla mitä tahansa tehoja. En ole aivan varma oliko myös 2 pyöräinen siinä sallittuna. EU:n sivuilta pitäisi tarkat pykälätkin löytyä, samoin finlexistä, mutta siitä on jotkut yrittäneet haloota nostaa, että moinen pykälä pitäisi poistaa, mutta mielestäni sellaiset on edelleen tätänykyä sallittuja ja takautuvasti kieltäminen on aina vähän hankalampi homma.

Miten sitten maastopyörä tuohon osuu ja miten lie sen käyttö maantiellä, mutta jos on riittävästi mielenkiintoa, niin tuota kannattanee vähän selvittää, maastokäyttöön suunniteltu velomobiilihan voisi olla sähköautolle ihan näppärä korvike.
Tarkoitatko, että itse rakennelluilla (kolmipyöräisillä) maastoautoilla tai vaikka (kolmipyöräisillä) mönkijöillä voisi ajella julkisilla teillä ilman katsastuksia ja vakuutuksia, eikä poliisi voisi tehdä mitään? Äkkiseltään kuvittelisi, että noilla laitteilla pitää nimenomaan pysyä vain suljetuilla alueilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
Se on juurikin näin. Jos raha ei rajoittaisi, niin rakentelisin jostain järeämmästä 29 täpäristä kilpiin 45 km/h saakka avustavan mopon, jolla painoa ~20 kg akkuineen. Vetopyörätehoa olisi maksimissaan 500W, mihinkään ei tarvita enempää. Tuo vain painoa moottoriin ja akkuihin. Akut olisi tuplasettinä, eli toisen akun pois nykäistessä peli muuttuisi kevyemmäksi sähköavusteiseksi, jolla voisi ajella laillisesti kelveillä ja maastossa.
Ajamisen hauskuutta voisi rajoittaa se, että laitteen kanssa pitäisi käyttää mopokypärää, myös silloin kun ajaa kevytversiona. Ei polkimilla varustettu mopokaan muutu polkupyöräksi moottorin sammuttamalla, eikä 500-kuutioinen nelisylinterinen moottoripyörä kevariksi sillä, että syöttää bensiiniä vain yhteen sylinteriin.