Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Flatbar Gravel...



Sivut : 1 2 3 4 5 6 [7]

nure
21.08.2024, 19.24
Itselle toteutunee vaihtaen maasturin tankoon, saa lyhennettyä 550milliseksi pienellä nousulla ilman backsweeppiä... Stemmi -18 astetta jolloin en uppoa kovin syvälle.

nure
21.08.2024, 23.46
Miks noin pitkät venttiilit?

Tuota kyselit aikoinaan, nyt voi kertoa että 40milliä korkeat vanteet vaativat tuollaiset.

M A
12.09.2024, 11.54
Cubelta tullut näköjään tähän kategoriaan kuitusta pyörää Cube Nulane C:62 SLT prizmsilver´n´black Gravel Bikes | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/cube-nulane-c-62-slt-prizmsilver-n-black-1)

nure
12.09.2024, 15.46
^Ja ihan toimivan tuntuinen paketti äkkiä katsottuna. Useampi valmistaja tajuaa sen että myös suora tanko voi olla vaihtoehto.

nure
19.09.2024, 10.40
Tankopohdintoja: Nykyinen tanko liian leveä (640mm) ja ei ole mahdollisuutta enää kaventaa niin seuraava testauksessa tarkoitus vaihta stemmi 110mm/-17° nykyisen 120mm/-6° tilalle ja tangoksi nykyisen hieman taittuvan suoran tilalle tuollainen hieman taittuva loiva riser jossa pystyy eliminoimaan tuon backsweepin.
Tuolla tanko laskee vajaa 30milliä ja lyhenee vain vajaa 8mm. joten se kompensoi riserin vaikutusta ja saa lyhennettyä noin 540-560milliseksi.

Täytyy vielä odottaa että varsinainen ajokausi on ohi ja sitten täytyy vain fyysisesti alkaa sovittelemaan.

Puskis
19.09.2024, 13.16
Cubelta tullut näköjään tähän kategoriaan kuitusta pyörää Cube Nulane C:62 SLT prizmsilver´n´black Gravel Bikes | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/cube-nulane-c-62-slt-prizmsilver-n-black-1)

Toikin on vaan vanhaan Nuroadin runkoon pykätty, eli lyhyt ja korkea.

Copilot
22.09.2024, 12.57
https://nordestcycles.com/en/product/3003-frame

Nyt on flatbar gravelia ja näitä ei riitä kaikille.

nure
01.10.2024, 12.09
Ei synny paljoa painoeroa mutta hintaeroa kylläkin: Extralite 100/18° 78g. ja 210€ versus Procraft 110/17° titaanipulteilla 100g. ja 70€... Jos haluaa kevyttä niin halvallakin pääsee (Jos haluaa)...

nure
11.10.2024, 10.12
Tankoprojekti hoitui, tangot vaihtui keskenään ja tuo 120/-18° kompensoi "uuden" tangon nousun ja sai lyhennettyä 560millin " lyhyyteen".

Kakkoskiekoille Contin TerraSpeedit 40millisinä vaihtoehtona ykkösten 35millisille GP Urbaneille.

Alkaa olla projekti valmis tältä vuodelta, täytyy katsoa jos tulee kauniita (kuivia ettei pyörä enää sotkeudu) syyspäiviä pientä testi lenkkiä varten!

Ps. Nyt ongelma, mitä sitä talvella tekee vai pitäiskö Pedrolta kysellä uutta runkoa?

TERU
11.10.2024, 13.32
Ajettava pyörä vois olla hyvä idea, kaikki kohdillaan vaikka vain keskinkertaista, toimivaa - runko osat. Ajo sen mitä hyvältä tuntuu; jättää kaiken pakonomaisen mitä nyt työmatkat olivat. Mukavat fiilikset saa kevyestä pyörittelystä silloin kun noin tarvii.
Hipoprojektit erikseen

Opulus
11.10.2024, 14.12
^ Kannatetaan edellistä! Sellaisessa pyörässä, jonka kuraantumisesta ei ole niin väliä ja jonka osien ja niiden valintojen optimaalisuutta (miltä kannalta hyvänsä) ei tarvitse eikä edes tulisi mieleen miettiä, voisi olla ideaa - ja sellaisesta pyörästä voisi tulla fillari, joka houkuttelee ajamaan silloinkin kun jollain tai millään muulla fillarilla ei huvita tai ei kiinnosta ajaa.


PS Ei sillä että pitäisi ajaa yhtä paljon ja yhtä usein ja aina ja joka säässä niin kuin meidän "himopyöräilijöiden", mutta kun fillarointi kuitenkin on asia, joka tuo jotain positiivista lisää kenen tahansa elämään, oli muita harrastuksia tai jotain niin sanotusti oikeaakin elämänsisältöä kuinka paljon tahansa.

JKO17
11.10.2024, 14.38
Näissä rakenteluissa ja myös oman maun mukaan maalatuissa pyörissä on vaarana " The car built for Homer" mahdollisuus.
Toki jos itseä miellyttää niin mikä ettei


https://www.fillarifoorumi.fi/forum/image/jpeg;base64,/9j/4AAQSkZJRgABAQAAAQABAAD/2wCEAAkGBwgHBgkIBwgKCgkLDRYPDQwMDRsUFRAWIB0iIiAdHx 8kKDQsJCYxJx8fLT0tMTU3Ojo6Iys/RD84QzQ5OjcBCgoKDQwNGg8PGjclHyU3Nzc3Nzc3Nzc3Nzc3Nz c3Nzc3Nzc3Nzc3Nzc3Nzc3Nzc3Nzc3Nzc3Nzc3Nzc3Nzc3N//AABEIAJ8ArAMBIgACEQEDEQH/xAAcAAABBQEBAQAAAAAAAAAAAAAEAAEDBQYCBwj/xABGEAACAQMCAgUIBwUFCAMAAAABAgMABBEFEhMhBjFBUWEUIl NxgZGh0SMyUmKSsfAzQlSTwQckcrLhFUNjc4Ki0uI0RIP/xAAaAQACAwEBAAAAAAAAAAAAAAAAAwECBAUG/8QAKBEAAwACAgIBAwMFAAAAAAAAAAECAxEEIRIxBSIyQRMUUSQ zQpGx/9oADAMBAAIRAxEAPwDA7J/QTfgNLhz gk91aHbSxT9DigEM56oJPh86fya5/hm/Evzq xSI2gt3c6h9ElCLW59A34l dN5Nc5/YP7x86vrZXm5CMISMje6qSPaaKGnzsM8It/hcH8jVfKSGzMyWk6pu4bHwGMioeHP6Cf8ABWmlt5ojiSGRB2Fl IqIrU7QbM9sn9BP Cm4c/wDDTfhrRYpYoAz3Cn/hpPwj503Cn/hpPwj51oSKWKjQGe4Vz/DSe4fOnENz/DSfD51oMUsUaAz/AALn Gk HzpGKf0En4c/lWgxS20AZ4Rz gk/AaXCn9BJ GtBtp8UaAzpjmHPgS/hrs28gTeY2Udf1edX 2kRQBmWP3ZPah VNv8A1tNaXbTbKNAT5pVzmpoVAjMrruVT9X7R7hTSDuGJThpnK r3jrannjllVooJIVRx9VXIJ9ZxzqCR3Y8287toiLEFo8zDmyk5 7nHxPL30rLPkilpsqbCxnZXJKlw5RQ8wztBwMZNFnTbv0fudfn Vfo8jSwtJIdz8RiffVhurP 2T9MVWDb22ySGHUYBiOcRD70w2 6i/7u0e27eNnPJWtoyDnxzyoEmuabGHxLxj8Qma2KrxIiJIurcvZ6 x2UMakhmaFsoSCesYyD66IeJLiBp7dSCoBkjznaO8eFOGgdNSb 14rkNxJNqIz7Rz2LkL6 6q1SntkpN jrNPTy2t0kJlUBhjJQZDYqGGZJo1dSGU9VLjNFv6Sahz7JaVNT 00qNSpU1AD5pUqVACpqVKgDar0O04c3uL1v8A9sfkK4uuimmjh xZuzGnMDyhhzPM9VW3HvXUfTWS OWb5UFeve VS/wB8sk8/0ZOP 6vN1ys7X3F2gROjGkqMcBm/xzOf60Be6I13bzpaSpbiKYoqspI2qMAdfias910vnPqVry5 bF/7UOeMkU4OpQoDJIxwi884I6z3VbFyM3i26K0uzH2NlcxWfHa3b hE8njy49fhUob1f191X kTwxabGkmuCMjJ2gxDHPxFNfS6DMhF/qb3HLmFO4/8AaOVa4 RpPVIup2UdcnrqzhPRaAbohdMn3zMRj31W3Vu0upM2lZWycZDT kgK3btB5mtUc6G/TK0texiaeG6lt7iN7Zd0pOAudoPeDnsqeLR4uTXM8szdwOxfcO fvrtotKgJiYQKXYYyQWz781W fCepQvzSLLT jYvGM09wvkx5rDA/Mjxb5VaazYwW kcK2iENuJE3hBtwu4VlDdaZHJ5hlDLy3wpIG96ipT0hdYniNzd TQFSHS4tS/L1jBrDkrNlfezRizQvwHyBCzGzupJ0BwTw1xnuzy ArOwKEuLlY/qCVgP176eXVp/ImjtXjUDzVYRSDl7uXKhbSZ2iHAWBwM5ZZSTnx5Vo4WKpvbWh2 fLFSkixp6EElz6KP8Amn5UuJddsMeP aflXUMbCqVCmS6/dij/ABn5U3Fu/QR/zT8qACqVCiS79BH/ADT8qYyXfoI/5p VABVPQnFufQL/ADf9KfjT g9zigD0fyK0bn5NB AfKg kMVva6RPeRWkDzIuBmMeoH2VM1vJZAtZ5ZBzMDMSCPu9x8KhuE OsWRdYka3Q5bjSFc46wQAa8phV3fXY6fZ5hZyLJqG14wc7gdyj nnu91WfCjkSeN41JGdo2jqIqys9DW8eWXT4TbNG2CDNuQ5GeQI z1UTHoMq21zPJeFJYwQycIciPHNbMlyq0 jcsuJSUNuqrBBNw8MG2sMDt5VOW8nunLckZM47yK0Ft0XS5tEJ vpRuAbKxJgHr7RVFq1nEsxhjuZHC5BJCgn3CqKputbIrl4sc7K 2W7PCKwMvmnBPXj1d5qK4LSTI0hLM3I7ufVU3kSry4sn4h8qin t1C7xJJy a1eCXRz3zMVv6gyCWVrUWiPtByXO4k47B vCqOys7xNQm86RhAdwbmAzHq/XhWk0XQJdWZ G0qSg8shyntYHl2Cm1DTLvQ9RS2eQFZVDGNc7R188/rrp2DLhVeC9lNN/Ul0VMt1cWTLax7SQu4uwLE/EVE2oXTDa7xMp5EIpViPDnWz6JwWc tbLqGKXMJKCRAeeRnrrbtbadGwjj0yGSRRuYR24OweJxSOV8i8 OX9NTtmiOO7W9nilhetDOkAVDG7bevzhy8aPv7Igi6s8JcoMnH IOO4itV0qsoIbuC7tbJYYpwVJ4arzFVGK6XHyPLjVtaE3Hi9Ae mXqX1urAEMOTqesGjMVSzxnTtVE6fsbjzZF8e rpSCBj6pGRT0yoiKWKemqWA2KWKelUANililSoA9JqrvrNkZri 1kkUEfSxI2OIO//FVpSrxuPJUPcjSnstNtktw9pd3fDYZ5Tc/fiu9Vgjs9GuViH 7OSzZJPrNSuklg7SQIXgY5eNTzTxUdtD6rPFc6NO0bhlKndg8x 6 2mOqqtsNDRXXA6PpN 8IVx7RWEQlgZG57yT8f1760msSGLo1bIOto1z6gKzicgAf3Rit vGhdsxcuukgXUJGTZGpKBifOHXyqO2hjl2qRIc8mZnbq5 NPqZUqgHXvG31VxpaiS7kWT6qjIz1frrrVe1O0bPj8MVj7WzRa VqcWiDcYpJEeQH/wCS6gf9OedaXprpq61oiXtqS5jAcBP31rFXlqnk78NVUr5w8cV f9CtfVWTTbl9sMgzCT1qe1a5uWG2s0e0dDIpxWsdLSZQaJGYry zYXIgAY7pTkHHPlnsz1Zr024ne1ixbukr3AwUdNwY46 sY9Zqmueiy3l3e3Gnu0QjQM0fIoznmQPZj30deC2uLWGeT6ix4 KOGAIOOpsYqcrt3ORBuPtKXpHZXDWEU0lxEsVrk8LiE5J7uz2D vrPxyLsDVL0l02 4i3lvZrJbwwCRxGQ wN2t1dw7KzR1uQf7gNjlgcq7nGpqfqeznZrlVotdXhWaykHd51 RaJccW1CN9ZeXy BoFdfjdCklvIhx66I0GCZxLNBC7xqoLBUJI9nXWjzSfsT5LfRb 0qGkvraE7Zp0jbtSTzT7jiopL NmVIpI2Lg487l78VdNMuEC5gO4rKh2nBG4HFSI6kZUq2fs0Nxo bW3tnWQC5OVjnBX6MEnKmu4pIVXAkVznryOZ9lSQnsnpjTB1p6 Cx6TmlmvJLXplrlvjN2koHpYwfiOdb/oprR1vThNKqJOp2uq9Wfb7K8rn4eXCvKvRdPZe4zyoS502Cc8R oyknVxE5N/r7aKWnrLNOS2jK9JLO4ltkteMrDBcFyEOBjt7evwrD6hpuqWn0 hineHr3w5YY9ma3/SokTWwHWc/wBKuLC28ls44lbkgwPXXQx8h4YT1sRkxLI zxW3LXVzFEjktvAG7s9hrUW9mLSQru3FgDnGOQ9ta/pLbxeTxNw1DcQcwoz21mZy0eoRu8RktuGRKFHnKM8jmuh5Tnwu pGcfK8F6/By/MEddZOykkttRhlhO10c4zivQrPRdA1AO1tczSMProLknHszUyd CNED7mgkYj7UrVixZ8eHar/hq5OZZnLS9F50W6RRXunPDFbRWmwbWkluBtyesjPMnl20fqM n22nIkeuRxrBgqgmQkEdWTnq8Kyw6N9HbR/pLaFT/xHPP3miotG0RhmG0tT4rg4pq58Ja0Z67e0U3TTpBaPoEUWlzW9 zfyOyTmIb8pz85gPZjNYzS7yy02ILwUu0mHnm5TDIeY5DqPYeu vU109ohi1mCnsWSNWX4YNU odGoJ3aR7BC562tZihJ79jDb8atHOxV1RSkzDwW2nStu4zlmO4 RhQoHhk5FW2nXUthI0mnSkOSAQwMqkDq81Vx7jVjbaDDpxZ0mk QseYurYhV9qAg1ZW lvOMx6pakd0EWT8W/pWx8jiudV6Efp3vaDNJ1GLWIHjuoIuInIo8ZGfYw/WKr9eutE0fC T/3xuccFsdpPrAOAKqteK29ylrYXc8 pZ5Oiqoj9uM/GudO00W7m4u2M90/1pSc48BSMHF8r8op JNZGlp xWYmQPcXNlE5bmUyWZff Xxq1geK7VmitIZlX6yxKu5fWp5/nUeV8PbQ8qxFhKkohmTqdGwy/wCnhXRqLlfQyk2E8LSXk4ckFvHI3PhywhW9gI51J/sbTW5 QwHxCCp7LUxdRC01SCOdm5LIiBklPXjHYamOjwscw6ZqSKeyK5 VF9g3cqxrnuW5udM0Kd jC6tbWq2vEgCDb9GW2gEY9VHf2eal5LqbWcjebcDzR3MP9KrdY vrW5t444ZHlI6yYtm348 yqRbl7e6ikgOJUcMD3YNaORjWSHJSG12e q3miuhVPomrQahY28ySxlnT6oYZB7RjwqzEleUuHLcmj2Aa3p4 v7eM7SXicSLjtx2e2i7WZJIUZQPOHtFTbs9uKotR1DToJ3VFle YftDbMRt9ZzjNXlXa8SG0ix1O1F7AI1kCMpyGNVmnaXcwXbzXa wmNo9nmsTnn3Y5VLBdxPFxINWUoBkrMEO314wfjRVjcpfWzZki lUnBaIkA/r9GnrJlxS5/BVzNPYINBSK9jngndFjO4R7R7s91XKdVBm1CA8OeeID724D2Nm pLGO8kt LxIyhPmh1wSOwnHf10qqrIuyyS/AQR39VQSWdvIctBGfEjnXbR3wORDC48JcH4iuGku0/8ApSj1Mp/rS/GvwSNDapC2YiwHcXyB7CaheedxM0TxRQRNtaSSMuWP3VHie/vp5tSghkEUqXMT4yAYmPL2ZoW0urUW7qJ0jeOcSrxQVV/ODAZxypuKN19foCeRLiFc3k15ACpZSsSKWx2Dr50HreneSWU8s/HFyYGkikaQHmOw7QMHwqyu9St9RlzfXdpDEinbHHOGOT2k8qA1 i4t7mwvJG1KW8lEDovmgKuRzPIY9ua2zOPeiH6MhYwxz2lzPMG a4aHiFw7Ak8 40JosK3FpqPFBkZIQyGQltpIPeaP0gb9MncfwnzoXoyAbfUgz7 foR1 o16CElK0YK9gmjW8Tm94kUTsLUkZUHFE9HEjNtffQR8oQfqDxq HQp7dZb7jTxIPJtoLOBn4130euYEgvQ0o3vFhdvPJ8MeurEDdH N6SO8CkusqFAvYcV6xa6ZoawqXuAzN5xd7h8se/61eSaRcSWKmZFCMJ0wZlIBPtFaZbu7OS1rpbMTknycc/fXP5EPfU7NGJ6PNTKuD51QDLvxD1dQo5rGMncAVPhTeR/wDEb4VdZ4OjXx2fetAWHXaQcFe2rXTtW1KBtkF/cxoo5DiZGfUag8jT95mPuqaONYxhVpeTJFLWjRxvjbV7v0XEfS jWEURyXw2NyYunNR6wKdNTZJGKWZkjGQpRllz44BBDVUEVw0aM clVz6qVjcR B/I MVvcdGnku1EMMotZ9spwynHmj7XnHkfbV7p3SnRYVWDivb4HWy cveMivOuGv2afbUZ5jLOhOP4qpfbPWU1Ow1ArbQXcLhyNwDjO3 t5VoUZQoVezlyr5 vAMLnq7avejV0UZkaZ0XI2lZGXHuI/QpEfH U/QzFyY/b1o9n3UsrXmWra9qmmQBrW/kZgQSsuHHM Iz39vZQMX9ousxftVtJPWhX8jVK PzL0JnKmj0bXXS1iju8FpIuSjOCc/M4qk/25eDmtnbkHsaU/wDjWZvP7Qjf23k91YbDvU74nznHPqNRQdJ9OcKZWeMnsaMn8s1 q43Bl/wBxdi8tv/EutR1W9lkjLItsjMFxC dx9e2o7u5uuC0RupZYpiI2SQ56 QOeugbi8tJoYpWlaOMMHDPGyg rIqSG9tbw5jnAW3YSMz8gCOfUcGtn7XFMfSuxPlb9jWVqDYxwy Ws8uEG7bbuwPuFTxaUo522iSEnt4KJ/mxVRJ061bqtzaqmTt j3f1oWXpbrspz5fw/BI0H5g1RZOS/SRfwh9muXSr/aNmnwR/8ANlA/yg1Kuk6iAS72UWP8TfKsBNr2ry/tdUuf l9v5YqqubuWUHizSy8 W9y2fear/Ut90v8AQeEI9JvLWye2eGfUrWedQSscPUD2ZGTQ7XtjGdk1zAr LywzjNYix1m4tdJl0 FIwsxOX57ufZ41wkaBQNi/hps08X3PY/DxHn 3oNxSp6Vc49eNimNdUsUAcYpEV1TVIHOKbFd0qNkEM6b0wO6or aZ4iTEzKw5dWQaKIoSSLa5aPOe3FaMN6ZyfkeO7nySJrq6luVU OylF5hVQKPcBVc53yYHZUksuOSqwY99NHhfOLed21rdnE8KT1o W3aC7dfXXLR7UzUu9WOcZ8KkSJpGDEbRnlml1kSQ7Dx6yVrQSs 91NBGs88jrGMIpbIFcsgJyy8xXSjbyp6yO23s9Hj4 OJ8dAskBzuj5HuPUaiYuv142Hq50fSIq85mjJm Ni 09FY0ueQ6j39dOqr2Kzn1GrHbT4q/6/wDBmXxPfdAkFu27e4wOwd1FYrqmpFW6fZ08OCcM6kkpZrja32q bzqrof5klKuMtTbm z8aPEPNElKoxIfs0uIe6jTDzR3SrjfS31GmHmjuka4302/7tSkyHaOyKYIv2a53/AHaW/wC7U9lNR/B3ilXG/wC7Tbz3UdlvKV6R3inqPe3dSy1RoPM7pVx51LD/AGqnQeR3SzUe1u n4XePjR0R5P8ACOs029abhrT7aOg3R//Z

nure
12.10.2024, 12.20
Pyörä täytyy olla omanmaun mukainen ja jos ei valmiina saa niin sitten kootaan. Juuri sellainen tuo mielestäni ajamisen nautinnon.

Ps. Tuo sääjuttu perustuu sihen kun muutama vuosi sitten lopetin työt etten pyöräile talvella enkä paskasäässä, sitä tuli yli 40v tehtyä ja tuli mitta täyteen.

Opulus
12.10.2024, 12.51
^Kun jotain tekee pakolla tai pakosta, tulee helposti tehneeksi tyhmiä päätöksiä - ja kun on tehnyt tyhmiä päätöksiä, niistä tahtoo pitää kiinni, jottei joutuisi myöntämään itselleen tehneensä tyhmän päätöksen.

Muuten: mitään talvea ei ole olemassa, on vain erilaisia talvipäiviä ja -olosuhteita - ja paskasäähän pätee se että kun objektiivista määritelmää ei ole, subjektiivinen määritelmä voi venyä suuntaan tai toiseen enemmän kuin olisi tarvis.

Eli summa summarum: on ihan tarpeetonta sulkea itseltään pois mahdollisuudet nauttia pyöräilystä kaikissa niissä olosuhteissa, joissa pyöräilystä voi nauttia.

nure
12.10.2024, 14.57
^ Loppuen lopuksi olisi joskus mukavaa tajuta mitä höpötät? Mitähän tässä nyt pakon kanssa tekemistä?

Suhtautuminen talveen perustuu pelkästään kokemuksiin ja siihen että niitä kuulaita, lumisia pakkaspäiviä on täällä ainakin suht vähän.

Opulus
12.10.2024, 16.51
^ Esitän ihan yleistä pohdintaa vailla sen suurempaa sanomaa. Sen voi ohittaa kiinnostamattomana tai siitä voi napata jotain tai voi sen innostamana pohtia asiaa eri näkövinkkelistä kuin itse tai kuin minä olen tehnyt.

Jos jotain tekee 40 vuotta ja kokee mittansa tulleen täyteen, on vaikea nähdä ettei tekemisessä ole ollut mukana jonkinlaista itseasetettua pakkoa.

Kuulaat, kumiset pakkaspäivät eivät ole läheskään ainoita pyöräilystä mielekästä tai jopa nautinnollista tekeviä. Jopa ne paskasäinä pitämänsä säät voivat tarjota antoisia pyöräilyhetkiä. Mutta niitä ei ole kenenkään *pakko* kerätä talteen viimeistä myöten - ja se mikä meistä itse kustakin on pyöräilyssä mielekästä tai nautinnollista tunnetusti vaihtelee.

Rapis
12.10.2024, 16.59
Pyörä täytyy olla omanmaun mukainen ja jos ei valmiina saa niin sitten kootaan. Juuri sellainen tuo mielestäni ajamisen nautinnon.



Tämän paremmin ei asiaa voisi juuri ilmaista. Juuri siksi pyörien arvostelu on turhaa koska jokaisella on se oma helmi.

nure
13.10.2024, 10.32
^^Ilmaisit olennaisen "Esitän ihan yleistä pohdintaa vailla sen suurempaa sanomaa".

Työssä käyminen ei ole mielestäni "itseaiheutettu pakko", se vaan on osa elämää.

Opulus
13.10.2024, 15.31
^ Mä en oikeastaan osaa vastata tavalla, joka ei johtaisi siihen että moderaatori katsoisi taas tarvittavan pannaa, jotta me jäärät vihdoinkin oppisimme keskustelemaan sivistyneesti. Mutta kysyn silti: saatko todella jotain tyydytystä esittämällä noin ääliömäisiä kommentteja?

nure
13.10.2024, 16.31
^ Mikähän tuossa nyt ääliömäistä? Ja olisi joskus hieno yllätys jos puhuisit pyöristä ilman jotain pseudofilosofista höpötystä?

Opulus
13.10.2024, 16.56
^ Mikähän tuossa nyt ääliömäistä? Ja olisi joskus hieno yllätys jos puhuisit pyöristä ilman jotain pseudofilosofista höpötystä?

Jos pysähtyisit edes hetkeksi miettimään mitä oikein olet lukenut tai mitä sinulta on kysytty, kommenttisi ja vastauksesi olisivat huomattavasti harvemmin niin ääliömäisiä kuin ne voivat joskus olla. Eli kunhan nyt luet mitä kirjoitin ja mitä vastasin ja mietit sitten ihan kaikessa rauhassa, niin eiköhän asia sinullekin selviä.

Mutta koska luulen tietäväni että sinä mieluummin kiirehdit vastaamaan jotain entistäkin typerämpää kuin rupeat mihinkään ylläolevanlaiseen, niin muistutan että puhuin työmatkapyöräilystä (ja nimenomaan sellaisesta tylmatkapyöräilystä, josta tulee mitta täyteen), en työssäkäymisestä.


Toiseksi, puhun harvemmin pyöristä, koska tunnistan ja tunnustan tietämykseni ja osaamiseni rajat ja luotan siihen että niiltä, jotka asiat paremmin tuntevat ja hallitsevat, saadaan riittävän selvät ja pätevät vastauksesta. Pyöräilystä puhun sitäkin useammin, koska siitä minullakin saattaa olla jotain annettavaa ja koska jokaisen kokemus on jollain tavalla arvokas. Eikä pyöräilystä puhuminen aina ole mahdollista ilman sitä mitä kutsut pseudofilosofiseksi höpötykseksi.

nure
13.10.2024, 17.07
^ Jokainen tavallaan mutta täytyy sanoa etten vielä ole kummoistakaan pointtia jutuistasi löytänyt mutta johtunee että helposti ohittuu jaaritteluna.

Copilot
16.10.2024, 08.40
Nyt myös titaanisena https://nordestcycles.com/en/product/3003-ti-frame

nure
16.10.2024, 11.12
Alkuperäinen FBG:n paino laskettu/punnittu, 7.75kg joten olen suht tyytväinen. Nyt vaan tuota varsinaista projekti FBG:tä viimeistelemään.

Sivustakatsoja
16.10.2024, 11.50
Nyt myös titaanisena https://nordestcycles.com/en/product/3003-ti-frame

Kokoja olisi saanut olla enemmän: nyt on vain neljä (ja custom).

nure
16.10.2024, 12.14
^Eikös custom poista tuon koko ongelman?

JKO17
16.10.2024, 13.16
Nordest Albardan flatbarissa on pitempi reach (vs, kippurasarvi), joka kompensoi tangon vaikutusta. Tämä noin 20-30 mm lisäys on ehkä yleinen käsitys koskien saman valmistajan kippuraa ja suoratankoa. Suoratanko albardassa on ohjauskulman vähän loivempi , ja satulaputkea on jyrkennetty.

Tangon leveydestä sen verran että täällä mainittu 55- 56 cm leveä tanko flatbarina ei ehkä pelaa suurimmalla osalle ajajista gravelissa. Siinä ei jää kuin jotain 25-30 cm peukaloiden välille tilaa ja se on minusta tosi kapea ja ahdas, ja voisin kuvitella olevan liiankin herkkä . Omalla maasturilla ajaessa maantiellä tai oikein hyväkuntoisella soratiellä tulee joskus ajettua kädet melkein stemmissä kiinni, mutta normaalisti tulee käytettyä koko tangon leveys , vähän yli 70 cm

Poikkeuksena aiemmin esitetyissä kommenteissakin esimerkiksi se , että ajaa paljon nousukahvoilta, jolloin käsien asentokin on erilainen.

Albardan geometriasta kannattaa myös huomioida 85 mm bb-drop, joka voi olla jonkinasteinen haitta pitkillä kammilla, ja jos renkaat kapeat/matalat maantie/allroadrenkaat

nure
16.10.2024, 13.25
^Voi olla ettei sovi monellekaan mutta itselle kyllä toiminut aikaisemmissakin projekteissa ja nousukahvat jätin pois tarpeettomina. Itse pidin viime kesän petusteella edellistä 68 senttistä tankoa turhan leveänä, kädet ajautui väkisin keskemmälle.

Eihän kapeaa tankoa voi tietenkään verrata maasto ajoon sopivaan mutta en silti ymmärrä sitäkään että mihin tarvitaan +80 senttisiä tankoja?

Sivustakatsoja
17.10.2024, 08.55
^Eikös custom poista tuon koko ongelman?

Kyllä teoriassa, eli paperilla, mutta todellisessa maailmassa ainakin mulla lopahtaa kiinnostus -ei ole halua sotkeutua rungon mitoitukseen.

nure
17.10.2024, 09.15
^ Kannattaa ottaa Pedroon yhteyttä, veikkaan että kyllä saat hyviä neuvoja satoja runkoja suunnitelleeltä kaverilta jos tosissaan kiinnostunut.
Toisaaltaan voi hyvinkin olla jälleenmyynnissä custom runko hyvinkin ongelmainen.

nure
17.10.2024, 11.45
Titaani FBG punnittu, 8.05kg ykköskiekoilla täydellisenä. Tuo .05kg jäi uupumaan tavoitteesta mutta ilman telineitä oltaisiin menty jo alle joten saa olla ihan tyytyväinen.

Sivustakatsoja
17.10.2024, 14.26
^ Kannattaa ottaa Pedroon yhteyttä, veikkaan että kyllä saat hyviä neuvoja satoja runkoja suunnitelleeltä kaverilta jos tosissaan kiinnostunut.
Toisaaltaan voi hyvinkin olla jälleenmyynnissä custom runko hyvinkin ongelmainen.

Pyörää, tai runkoa, ostaessa ostan suunnittelijan ajatuksen ja näkemyksen, että millainen on hyvä ajateltuun käyttöön. Ei siihen enää toista kokkia tarvita. Siksi esimerkiksi jos suunnittelija on lähtenyt siitä, että runko on pitkä, keula loiva ja stemmi lyhyt, niin en minä mielelläni osta pientä kokoa ja laita siihen pitkää stemmiä.

Sivustakatsoja
17.10.2024, 14.37
...
Albardan geometriasta kannattaa myös huomioida 85 mm bb-drop, joka voi olla jonkinasteinen haitta pitkillä kammilla, ja jos renkaat kapeat/matalat maantie/allroadrenkaat

Toisaalta pudottamalla keskiötä alemmas laskee myös satula ja droppi tankoon. Ja kait se vakauttaa pyörää ja myös vaikuttaa ulkonäköön. Mutta mun graveleissa on bb-drop 70 mm.

nure
17.10.2024, 16.37
^ Jos ajaa gravelia, siis perinteistä soratietä mistä alkujaan kyse niin ei kovinkaan tarpeellinen korkea BB drop, tulee hyvin toimeen vastaavilla kuin maantiepyörissäkin. Toisaaltaan jos pitää gravelia maastopyörän korvikkeena niin silloin aivan eri juttu...

Vaikka rungon koko on kuinka "oikea" niin se ei sulje pois pitemmän stemmin käyttöä, johtunee että kuskit ja kuskien tottumukset ja ajotyylit poikkeaa toisista.

JackOja
17.10.2024, 16.40
^ Jos ajaa gravelia, siis perinteistä soratietä mistä alkujaan kyse niin ei kovinkaan tarpeellinen korkea BB drop, tulee hyvin toimeen vastaavilla kuin maantiepyörissäkin. Toisaaltaan jos pitää gravelia maastopyörän korvikkeena niin silloin aivan eri juttu...

Tiedätkö mitä bb drop tarkoittaa?

Opulus
17.10.2024, 16.55
https://www.mtbr.com/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=192 0,fit=scale-down/https://www.mtbr.com/attachments/1673865568905-png.2018510/

nure
17.10.2024, 17.20
Jack, jep!

JackOja
17.10.2024, 17.22
Selität kuitenkin sekavia asiasta. Siksi ihmettelen.

nure
17.10.2024, 17.26
Lähinnä mitä tuo teknisesti vaikuttaa ajoon? Suuri droppi ja esim. 175millin kammet? Tai satula asettuu alemmas? Saa sitä ihmetellä ilman insinöörikoulutustakin.

nure
17.10.2024, 19.15
Toisaaltaan eikös pyörä ole sopivan kokoinen kun se sopii kuskille ja kuski pitää siitä olkoot stack/reach/bb tai muu muiden mielestä vääriä?

Arosusi
17.10.2024, 20.54
Tangon leveydestä sen verran että täällä mainittu 55- 56 cm leveä tanko flatbarina ei ehkä pelaa suurimmalla osalle ajajista gravelissa. Siinä ei jää kuin jotain 25-30 cm peukaloiden välille tilaa ja se on minusta tosi kapea ja ahdas, ja voisin kuvitella olevan liiankin herkkä . Omalla maasturilla ajaessa maantiellä tai oikein hyväkuntoisella soratiellä tulee joskus ajettua kädet melkein stemmissä kiinni, mutta normaalisti tulee käytettyä koko tangon leveys , vähän yli 70 cm

Poikkeuksena aiemmin esitetyissä kommenteissakin esimerkiksi se , että ajaa paljon nousukahvoilta, jolloin käsien asentokin on

Jos ajaa paljon vaikeammassa maastossa niin 55-56 cm tanko ei varmaan ole paras vaihtoehto.
Käytössä tänä kesänä ollut 50 ja 56 cm tangot ja nousukahvat päissä. C-c mitaksi kahvoista tulee 47/53 cm. 50 cm tuntuu paremmalta. 56 cm kädet tuntuu haroittavan liikaa. Kun ajot lähes 100 % kovapohjaista tietä niin tuohon käyttöön ei ole tarvetta leveämmälle tangolle. Pahemmissa paikoissa kädet siirtyy tietysti jarruille ja ote kapenee mutta silloin voi ajaa hiljempaa tai vaikka tunkata. Jos 56 cm pystyisi vaihtamaan 50 cm niin epäröisi vaihtoa hetkeäkään.

nure
17.10.2024, 23.37
^Juuri noin, kun puhutaan gravel pyöristä ja hiekkateistä niin ei tosiaan kaivata maastopyörä levyisiä tankoja. Selkeästi kapeammalla varsinaisilla graveltangoillakin ajetaan kahvoilta/yläotteella jolloin tuo nykyinen tankoni tuntuu tosi leveältä.
Tuossa tangossa olisi ollut vielä mahis kaventaa lähelle 50senttiä mutta jätetään se vielä ajatuksen tasolle ja tuollaisen leveyksistä tangosta kokemusta ja on ainakin toiminut itsellä hyvin.

Sivustakatsoja
18.10.2024, 01.08
Toisaaltaan eikös pyörä ole sopivan kokoinen kun se sopii kuskille ja kuski pitää siitä olkoot stack/reach/bb tai muu muiden mielestä vääriä?

Mä olen yrittänyt viime aikoina ymmärtää käsitettä intended use: eli arvosta ja kunnioita suunnittelijan osaamista.

TERU
18.10.2024, 06.20
Onhan Keskiö nimensä mukaisesti hyvin keskeinen -kuin sen sijaintikin, kun aletaan kasaamaan runkoa tietyn tyyppiseen ajoon

nure
18.10.2024, 08.40
^^ Tuonkin myös allekirjoita ja siihen osittain perustui rungon hankinta ja toteaminen itselle sopivaksi. Suunnittelijan kanssa keskustelut sopivista geometrioista ja hänen esimerkki saman mallin teräsversiolle rakennetusta suoratankoiselle poisti viimeiset epäilykset.

On paljon vakuuttavampaa kuulla mielipiteitä henkilöltä joka tietää pyörien suunnittelusta eikä vain luule tietävänsä siitä...

JKO17
18.10.2024, 09.58
Jos ajaa paljon vaikeammassa maastossa niin 55-56 cm tanko ei varmaan ole paras vaihtoehto.
Käytössä tänä kesänä ollut 50 ja 56 cm tangot ja nousukahvat päissä. C-c mitaksi kahvoista tulee 47/53 cm. 50 cm tuntuu paremmalta. 56 cm kädet tuntuu haroittavan liikaa. Kun ajot lähes 100 % kovapohjaista tietä niin tuohon käyttöön ei ole tarvetta leveämmälle tangolle. Pahemmissa paikoissa kädet siirtyy tietysti jarruille ja ote kapenee mutta silloin voi ajaa hiljempaa tai vaikka tunkata. Jos 56 cm pystyisi vaihtamaan 50 cm niin epäröisi vaihtoa hetkeäkään.''

Itselle sopisi tämä ratkaisu hyvin. Eli nousukahvoilta tms. ajaessa käsien asento ja leveys olisi aika lähellä kippuratankoa. Ymmärsin niin että tuo 50 cm (tai kapeampi) olisi hyvä leveys tangolle edellytyksellä nousukahvat


https://cdn.shopify.com/s/files/1/0568/3036/1781/files/baletd_SCLT100-9_480x480.jpg?v=1672798367

nure
18.10.2024, 11.04
^ Nuo ovat olleet yksi vaihtoehto, itsellä kyllä tuollaiset lyhyet barendzit varastossa ja niihin sopivat gripitkin, voi testata vaihtoehtoja.

nure
18.10.2024, 11.55
TERU, tuo keskiö kylläkin ihan suomalaisten näkemys "bottombracketista"...

Opulus
18.10.2024, 12.00
TERU, tuo keskiö kylläkin ihan suomalaisten näkemys "bottombracketista"...

Italialaiset, jotka sentään ymmärtävät jotain pyöristä, puhuvat "movimento centralesta"...

TERU
18.10.2024, 14.05
Suomalainen näkemys on hyvin osuva

nure
18.10.2024, 14.27
^ Jep, tavallaan, kaikelle nimensä luotava. Välillä huvittaa kun joku kysyjä täälläkin puhuu vielä navoista keskiöinä.

stenu
18.10.2024, 16.28
^^ Tuonkin myös allekirjoita ja siihen osittain perustui rungon hankinta ja toteaminen itselle sopivaksi. Suunnittelijan kanssa keskustelut sopivista geometrioista ja hänen esimerkki saman mallin teräsversiolle rakennetusta suoratankoiselle poisti viimeiset epäilykset.

On paljon vakuuttavampaa kuulla mielipiteitä henkilöltä joka tietää pyörien suunnittelusta eikä vain luule tietävänsä siitä...

Jos gravelpyörä tarvitsee 120-millisen ja -18-asteisen stemmin, niin voi kyllä olla montaa mieltä siitä, että onko se sopiva ja että millaisella kompetenssilla varustetun henkilön mielipiteet on vakuuttavia ja millaisen ei. IMHO.

nure
18.10.2024, 22.21
^ Jos miettii että tarvii jonkin 50millisen pätkä stemmin niin sen perusteluja voi miettiä... Se on vaan kummaa että joku viisas määrittää toisen kuskin mieltymykset niin oletkos sitä mietä että tiedät jotain ?

Föhn
18.10.2024, 22.50
Joku viisas ne on määritellyt sinullekin

Föhn
18.10.2024, 22.51
Jos gravelpyörä tarvitsee 120-millisen ja -18-asteisen stemmin, niin voi kyllä olla montaa mieltä siitä, että onko se sopiva ja että millaisella kompetenssilla varustetun henkilön mielipiteet on vakuuttavia ja millaisen ei. IMHO.
Erittäin samaa mieltä.

Föhn
18.10.2024, 23.08
Kevääällähän tämä tulee liian pienenenä ja epäsopivana myyntin joten loppuunkaluttu projekti odottaa vaan hakijaansa

nure
18.10.2024, 23.38
Stenu, loppupeleissä et ymmärrä yhtään mitään kuskien henkilökohtaisista geometrioista ja tottumuksista. Perustelet näkemyksesi vain johonkin muiden tietoihin.

Copilot
18.10.2024, 23.41
Ei tsiisus mikä meno. Antakaa pojat olla. Ei se kannata. Meneehän tämä viihteenä.

Föhn
18.10.2024, 23.42
Kuten se Pedrokin.

TERU
19.10.2024, 09.19
^ Jep, tavallaan, kaikelle nimensä luotava. Välillä huvittaa kun joku kysyjä täälläkin puhuu vielä navoista keskiöinä.
Onnistuneita suomenkielisä nimiä ovat emäputki ja haarukka, kammetkin.
Polkupyörän pyörän napojen keskiöiksi muuttuminen kuin myös kammenrattaiden kiekoiksi muutuminen huvittaa - omia mokia nyt sentään toistelemaan

nure
19.10.2024, 09.49
^Pedro oli mielenkiintoinen keskustelukumppani ja ei todellakaam´n mitenkään väkisin myynyt tuotteitaan. Esitti hyvin argumentoiden näkemyksiään ja kyllä suhtautui myös tarpeellisella kriittisyydellä useaan mielipiteeseen.

Föhn, laitanko sinut sitten ostajalistalle ekaksi ettei tarvi turhaa ilmoitella ;-))) ?

Sivustakatsoja
19.10.2024, 10.06
...

Albardan geometriasta kannattaa myös huomioida 85 mm bb-drop, joka voi olla jonkinasteinen haitta pitkillä kammilla, ja jos renkaat kapeat/matalat maantie/allroadrenkaat

Vaikka tuossa mun Stormchaserissä on bb-drop 70 mm, niin 650b-kiekoilla ollevat 50-milliset renkaat toivat 175-millisillä kammilla polkimen sen verran alas, että aivan tutussa paikassa kolisi kunnolla pieneen kynnykseen, ihan urbaanissa ympäristössä.

nure
19.10.2024, 11.11
Itsellä en kyllä huomannut ongelmaa mutta kun lähinnä rankin ajoa ona pellon pientareita niin ei joudu kovalle koetukselle ja kiekot kuitenkin täysi kokoiset.

stenu
19.10.2024, 11.33
Stenu, loppupeleissä et ymmärrä yhtään mitään kuskien henkilökohtaisista geometrioista ja tottumuksista. Perustelet näkemyksesi vain johonkin muiden tietoihin.

No kysypä itseltäsi tai vaikka Pedrolta, että jos otetaan kaksi gg-runkoa, joista toiseen rakentuu hyvä ajoasento 120 mm/-18 astetta stemmillä ja toiseen vaikka 90-100 mm/-6 astetta stemmillä, niin kummassa on hänen mielestään parempi geometria kyseiselle kuskille.

Ei tarvitse tulla tänne kertomaan vastausta, koska me tiedetään se jo. Luultavasti tiedät sen itsekin.

nure
19.10.2024, 13.50
^ Eikös tuokin perustu pelkästään siihen mistä kuski pitää? Itse testannut nykyistä kolmella eri stemmillä, 110/-7, 120/-6 ja nykyisellä tangon vaihdon vuoksi, 120/18° ja viimeinen tuntuu ehdottomasti parhaalta. Tuossa orkkis FBG:ssä on 100/-17° ja on todella mukava lenkkipyörä vaikkei sekään sovi kaikkien pirtaan...
Pedron kanssa kyllä keskusteltiin ko. seikoista, tangoista, stemmeistä ja tolppien seatbackeista ja ymmärsi selkeästi tavoitteeni. Mutta toisaaltaan, ei hän tiennyt kuinka viisasta ja paremmin tietävää väkeä suomessa on ;-)))
Itsellä ei vuosikymmeniin ollut tuollaisia pätkästemmejä, esim. aikoinaan Rossariossa oli 130 milliä ja reilusti miinusta ja rungot kyllä olleet sopivia kuskille.

Sivustakatsoja
19.10.2024, 17.02
Tässä kuvassa on ne ajoasennon kannalta tärkeät pisteet. Keskustelun kohteena on millainen runko tuohon sovitetaan, ei noiden pisteiden paikat.

https://live.staticflickr.com/65535/54077644946_46b8a24058_o.jpg
Rungon mitat vaikuttavat sitten siihen, millaista pyörällä on ajaa ja miten pyörä käyttäytyy.

nure
19.10.2024, 19.11
^Oikeastaan nuo kolme pistettä on niitä joita voidaan muokata, ainakin kahta...

Sivustakatsoja
19.10.2024, 19.37
^noi kolme pistettä: satula, tanko ja keskiö on tuossa piirroksessa parhaassa paikassa, niitä ei tarvitse muuttaa. Kysymys onkin siitä, millaisen pyörän tuohon sovittaa.

Copilot
19.10.2024, 20.37
Lähtisin ihan siitä, että stemmi ei ole geometriassa joku yksittäinen komponentti, jota voi vapaasti muuttaa ilman että se vaikuttaa aika moneenkin asiaan. Kyllä se pyörän geometria suunnitellaan tietyn mittaiselle stemmille ja sitä voi jossain määrin muuttaa, mutta isot muutokset vaikuttaa jo ajettavuuteen yms. negatiivisesti. Jos tästä ei välitä niin mitä väliä, mutta kyllä mää nyt sanoisin, että jos useita senttejä ja reilusti negatiivista tai positiivista kulmaa pitää olla niin pieleen on jossain menty.

Osta nure Super Albarda. Se on suunniteltu 50mm stemmille ja laita siihen se 120mm halko niin tiedetään miltä tuntuu...

nure
19.10.2024, 21.37
^^ Eikös "paras paikka" ole myös kuskista kiinni? Miksi on erilaisia stemmejä, tankoja ja satulatolppia jos niiden paikka määritelty teoriasi mukaan jo valmiiksi?

Copilot
19.10.2024, 21.48
Koska on erilaisia runkoja.

JohannesP
19.10.2024, 22.04
99,99% pyöristä ei ole custom-mitoituksilla, ihmiset korjaa väärän kokoisia runkoja tai erikoisia toteutuksia äärimmäisillä vaihtoehdoilla ja eri pyörissä geometriat on suunniteltu eri komponenteille. Siinä muutama tarve miksi vaihtoehtoja löytyy, mutta juuri tiettyyn pyörään kaikki vaihtoehdot ei ole optimaalisia.

Kisakuskit sit erikseen saadun kaluston jne. takia.

nure
19.10.2024, 22.15
^ Siis jos olisin laittanut pyörään niin se olisi ollut ihan sopiva mutta tuo suora tanko jotenkin aiheutti määritelmän "väärästä" koosta?

Itselle tuossa ei onneksi ole mitään erityisen poikkeavaa joten itse olen tyytyväinen rakennelmaan.

Sivustakatsoja
19.10.2024, 22.59
^^ Eikös "paras paikka" ole myös kuskista kiinni? Miksi on erilaisia stemmejä, tankoja ja satulatolppia jos niiden paikka määritelty teoriasi mukaan jo valmiiksi?

Mä tiedän jo kohtuullisella tarkkuudella millaisen ajoasennon mä haluan ja sitten koitan katsoa sellaista runkoa tai valmista pyörää, joka toteuttaisi tämä ajoasennon lähelle sellaisena, mitä pyörän suunnittelija on ajatellut.

Poikkeus tähän oli Kona Unit X, jossa oli mukana melkoisesti epävarmuutta. Salsaa katsoessa olin taas varmalla pohjalla: ei yletöntä määrää spacereitä stemmin alle, ei pisintä mahdollista stemmiä, eikä isoja kulmia.

Arosusi
19.10.2024, 23.14
''

Itselle sopisi tämä ratkaisu hyvin. Eli nousukahvoilta tms. ajaessa käsien asento ja leveys olisi aika lähellä kippuratankoa. Ymmärsin niin että tuo 50 cm (tai kapeampi) olisi hyvä leveys tangolle edellytyksellä nousukahvat


Leveämpää tarvitseville Inner Bar Ends on hyvä ratkaisu. Kun fbg tulee ajettuja paljon mikki hiiri ajoa missä tilanteet vaihtelee paljon niin otteen siirtäminen Bar Endsiltä tangolle on paljon nopeampaa kuin Inner Bar Endsiltä ja samalla siinä pää nousee ylös mikä helpottaa ympäristön havannointia.

50 cm tangon leveys minulle olisi hyvä koska testattu ja sopivaksi havaittu. Valitettavasti sellaista ei löydy. 31,8 mm stemmin kiinnityskohta on liian leveä. Pitää laittaa, kun jaksan, toiseen topiciin kysely valmistaako joku tankoja mittojen mukaan, jotenkin sellainen muistikuva että sellaisiakin löytyy.

nure
19.10.2024, 23.22
Itse nykyistä hankkiessa vertailin kolmea edellistä pyörää ja kaverin Van Nicholasta ja niiden mittojen perusteella hankin moisen keskustelua herättäneen kapistuksen.
Itse myös tiedän mitä haluan pyörältä tiedän myös millainen ajoasento miellyttää. Tuon suoratankoisen pyörän tarkoitus ei ole olla edes puhdas gravel vaan jotakin maantie/gravelin/fittnessin väliltä, siis pyörän mikä taipuu moneen käyttöön.
Ainoa projekti mikä meni metsään oli käytetyn Kona Dew:n modaaminen sportimmaksi, ylijäämä osista kasatun epäonnistuminen johtui pitkälti liian suuresta rungosta ja onneksi investoinnit oli muutamien satkujen luokkaa ja sekin meni nopeasti kiertoon.

JKO17
20.10.2024, 11.43
Leveämpää tarvitseville Inner Bar Ends on hyvä ratkaisu. Kun fbg tulee ajettuja paljon mikki hiiri ajoa missä tilanteet vaihtelee paljon niin otteen siirtäminen Bar Endsiltä tangolle on paljon nopeampaa kuin Inner Bar Endsiltä ja samalla siinä pää nousee ylös mikä helpottaa ympäristön havannointia.

50 cm tangon leveys minulle olisi hyvä koska testattu ja sopivaksi havaittu. Valitettavasti sellaista ei löydy. 31,8 mm stemmin kiinnityskohta on liian leveä. Pitää laittaa, kun jaksan, toiseen topiciin kysely valmistaako joku tankoja mittojen mukaan, jotenkin sellainen muistikuva että sellaisiakin löytyy.


OK. Ajattelin ensin, että kavennat tankoa nousukahvat edellä, jolloin suoratankona se voisi mennä liiankin kapeaksi.


Miten nure olet miettinyt nämä 3 viimeisintä suoratankoprojektia. Superstar oli kuitenkin matala maantiepyörä, Ibis maastopyörä ja tämä viimeisin kippurasarvi gravelpyörä, niinkuin yleisellä kategorisoinnilla.

nure
20.10.2024, 13.06
^Tavallaan verratessa katsoin vain runkojen mittoja unohtaen muut kiinni tulevat, Ibis on nykyisessä kokoonpanonossa hyvä ja sopivan rento ikämiehelle.

Itse päätin unohtaa hieman noita stack/reach mittoja perustellen että kun eka pyörän, Cinelli SuperCorsan, kasasin -89 niin olikohan kukaan kuullut moisista mitoista ja silloinkin pyörästä tuli loistava ja vaikka runkojen geometriat muuttuneet niin en mitänyt moisia niin olennaisina vaikkakin taulukoin kuitenkin kaikkien verrokkien nekin mitat.

Yksi mitta jota olen käyttänyt on pituus satulasta (Kun satulan paikka määrirtlty) tankoon ja itselle se antaa erinoamisen vaikutelman ajoasennosta. Ibiksessä satula suht samalla korkeudella tangon kanssa ja projektissa vajaa 10cm korkeammalla jolloin ajoasennosta tulee selkeästi sporttisempi, juuri niin kuin mielestäni pyörän täytyy olla.

Kun runko on kokoa M/L ja valmistaja on määrittänyt että se sopii 175/185senttiselle kuskille niin erilainen tanko ei tee siitä sopimatonta. Kuitenkin loppupeleissä lopputulos on kevyt, laadukas, tyylikäs (mielestäni) ja hauska ajettava noilla maastosarjan osilla kun ei kerran hae edes mitään kisakireää kapistusta.

zort
20.10.2024, 19.29
Onnistuneita suomenkielisä nimiä ovat emäputki ja haarukka, kammetkin.
Polkupyörän pyörän napojen keskiöiksi muuttuminen kuin myös kammenrattaiden kiekoiksi muutuminen huvittaa - omia mokia nyt sentään toistelemaan

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20241020/64d1d78ead4919f17253971b921dbe8b.jpg
Tuossa on melko onnistunut suomennos keskiölle ja sen tuokalulle [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

nure
20.10.2024, 19.52
Kyllä välillä Bilteman käännöksetkin sai hymyn huulille.

JKO17
23.10.2024, 10.54
Yksi mitta jota olen käyttänyt on pituus satulasta (Kun satulan paikka määrirtlty) tankoon ja itselle se antaa erinoamisen vaikutelman ajoasennosta. Ibiksessä satula suht samalla korkeudella tangon kanssa ja projektissa vajaa 10cm korkeammalla jolloin ajoasennosta tulee selkeästi sporttisempi, juuri niin kuin mielestäni pyörän täytyy olla.

Onko tämä jokin uusi projekti

nure
23.10.2024, 11.09
^Sama vanha paska...

nure
23.10.2024, 16.52
https://pic.useful.fi/wxZXCDEkl.jpg

nure
24.10.2024, 21.18
Projekti valmis. Vaijerien kuoret lyhennetty sopiviksi, omissa pyörissä ei kyllä ole ylipitkiä ulkonäköä pilaamassa!

Föhn
25.10.2024, 21.30
Föhn, laitanko sinut sitten ostajalistalle ekaksi ettei tarvi turhaa ilmoitella ;-))) ?
No jos pelkkänä runkona lähtisi niin voi jopa harkita. On tuo aika painava silti ja vielä vaijerien ulkoinen vienti on kyllä aika nou nou. Ja enpä muista milloin olisin viimeksi katsellut nippusiteitä. Omasta mielestä nippusiteet ei kylllä kuulu moderniin pyörään.

JohnnyBuzz
25.10.2024, 22.21
Projekti valmis. Vaijerien kuoret lyhennetty sopiviksi, omissa pyörissä ei kyllä ole ylipitkiä ulkonäköä pilaamassa!

Kuva ois kiva! :)

Föhn
25.10.2024, 23.07
https://pic.useful.fi/wxZXCDEkl.jpg

nure
26.10.2024, 00.21
Föhn, painava kuin perkele mutta ongelma oli kun kaveri osti titaanin oli pakko saada myös moinen.

Itseä ei ulkoiset kovasti häiritse ja nippusiteet selkeästi parempia kuin nuo klipsit millä kuoret yleensä kiinnitetä.

Johnny, linkki oli kyllä kuvaan...

JohnnyBuzz
26.10.2024, 18.50
Johnny, linkki oli kyllä kuvaan...

Kah, miten mä onnistuin ton missaamaan? Mutta hieno on. :)

nure
26.10.2024, 21.27
Johnny, kiitos.

En itsekään rumana pidä vaikka onkin nippusiteet! Ja painokin saatu pysymään maltillisena painavasta rungosta huolimatta.

nure
28.10.2024, 20.33
^ Nippusiteistä, en löytänyt tuohon hätään kirkkaita klipsejä ja olen huomannut että niitä käyttäen kuoret kuistaa eikä pysy " ryhdissään".

Leewi
29.10.2024, 10.45
Hyvältä näyttää, stonga menisi kyllä suorilta vaihtoon.

nure
29.10.2024, 11.59
^Tuo tanko juuri se olennainen itselle, sopii kyllä ja tuntuu hyvältä.

Föhn
29.10.2024, 19.16
Nippusiteen haluaisin kyllä nähdä muunlaisessa konseptissa kuin tämän. Tyylikäs fillarihan tämä muuten on.

nure
29.10.2024, 21.40
^ Kun ei löytynyt mieleisiä klipsejä. Kirkkaat oli hakusessa jaTemulla olisi alumiinisia mutta en oikein viitsisi sieltä tilata... Kevääseen kuitenkin on aikaa...

Sivustakatsoja
30.10.2024, 09.37
Mustat klipsit olis varmaan sopineet nippusiteiden sijaan ihan hyvin, mun silmään.

Tuon kohdan vetäisin itse ylempää, kuori näyttää koskevan kuituiseen haarukkaan:

https://live.staticflickr.com/65535/54103270462_f22f723a6c_o.jpg

JKO17
30.10.2024, 10.03
Ibiksessä satula suht samalla korkeudella tangon kanssa ja projektissa vajaa 10cm korkeammalla jolloin ajoasennosta tulee selkeästi sporttisempi, juuri niin kuin mielestäni pyörän täytyy olla.


Onko tässä nyt näin, kun molemmat on slämmättyjä ja jyrkästi miinuskulmaisilla stemmeillä ? Vai onko satulan paikka eri tai jotain muuta erikoista, ibiksen kiinteä etuhaarukka tms.
Voin kyllä muistaa/olettaa geometriatkin väärin, mutta muistaakseni molemmat on korkeita edestä

nure
30.10.2024, 10.28
^Sivusta, Jarrujen kuoert lyhensin kapeammalle tangolle sopiviksi ja tuon takavaihtajan lyhentäminen vieä vaiheessa joten kyllä lyhenee. Toisaaltaan mitä merkitystä vaikka haarukkaan koskeekin? Omasta mielestä nuo klipsit pitäisi olla mahdollisimman huomaamattomat joten kirkas olisi paras.

^^JKO, mitä tarkoitat "Slämmätyllä" tässä yhteydessä?

Marsusram
30.10.2024, 10.34
^^^Käytän yleensä mustia nippusiteitä, valkoiset pistäisi silmään lähes joka pyörässä jos ei ole valkoista runkoväriä.
C- klipsit irtoilevat käytössä mielestäni turhan helposti, kun ulkonäkö on vasta toimintavarmuuden jälkeen omissa kriteereissäni.

^Haarukkaan jos koskee, tarvitsee suojateippauksen.

nure
30.10.2024, 11.45
^Omassa tapauksessa nuo lähinnä kirkkaat nippusiteet sopii paremmin kuin mustat mutta sehän puhtaasti makuasia. Samaa mieltä noista klipseistä, niissä laatueroja ja lisäksi en pidä siitä että kuoret pääsevät liikkumaan niissä, näyttää kuin roikkuisivat.

Tosiaan, tuio vaihdevaijeri työn alla, on hieman liian pitkä makuuni joten kevääseen mennessä paranee.

JKO17
30.10.2024, 11.56
Tarkoitan, että kummatkin pyörät on ilman spacereita ja vahvasti miinuskulmaisella stemmillä. Tällöin ne suurimmat säätövarat on tavallaan käytetty (suoratankoisessa ehkä tangon nousu lisäksi) jos pyörän etupään tosiasiallista korkeutta ajattelee. (kun pyörän stack+pakolliset spacerit on annettu tekijä ja sitä ei voi säätää)

nure
30.10.2024, 12.45
Itse en pidä mitään spacer pinkkaa olennaisena jos pyörä muuten tuntuu hyvältä ja kyllähän tarvittaessa stemmin pituudella ja kulmalla voidaan kikkailla.
Ja onhan noissa spacerit, Ibiksessä 5mm alla ja 10mm yläpuolella sekä Nordestissa 10mm yläpuolella...

JKO17
30.10.2024, 15.07
Tässä yhteydessä tarkoitin sitä, että kun pyörien asetukset on aika samanlaiset niin 10 cm ero korkeudessa kuulostaa kovin isolta. Toki kun Ibis on mtb ja siinä on mm. ilmeisen korkea etuhaarukka niin se voi sotkea asiaa .

nure
30.10.2024, 16.25
Ibiksessä on a-c mitalta 490millinen keula. Tarkoitus noita kasatessa oli tehdä kaksi erilaista pyörää, Ibis selkeästi ikämiehelle sopivan rento ja Nordest nopeampaan sekalaiseen lenkkeilyyn.

Ibis noilla säädöillä ja osilla on hauska ja ainakin itselle sopiva paketti vaikkakaan suoranaista maastoajelua en ole harrastanut, enemmän juuri tuollaista FBG touhua.
Toisesta ajokokemukset pieniä mutta tuntuu niiden perusteella sopivalta. Kummatkin keveitä ja teknisesti täydellisesti toimivia ja ainakin omasta mielestä laadukkaita ja loppupeleissä ei rahaakaan ole paljoa mennyt. Tietenkin kaupasta saa halvemmallakin mutta silloin puuttuu "oman käden" ote.

M A
31.10.2024, 12.55
Nätti pyörä!

Ulkoset vaijerit on tietysti makuasia mutta tällaisessa metallirunkoisessa jotenkin sopivat kuvaan. Yksinkertaista ja käytännöllistä.

Ite oon saksinut nippusiteiden päät näillä (https://www.clasohlson.com/fi/Sivuleikkuri-Knipex-Electronic-Super-Knips/p/40-8376?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=dp-fi-shopping-cm-low-Hardware&utm_id=21294266310&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw1Yy5BhD-ARIsAI0RbXZIGctRw7hlIFbHE6W57cWsChpLWTtJMU5A_Va9vW rJlJeJTczCx6caAmSBEALw_wcB), jolloin saa aivan tasaisen leikkauksen lukkoa vasten. Klipsit lentelee aina mihin sattuu, nippuside on toimiva ja kestävä.

nure
31.10.2024, 16.58
^Kiitos, yksinkertaisuus oli itselle yksi pääpointteja ja siihen kuului ulkoiset vedot, laadukkaat mekaaniset jarrut, 1x11 voimansiirto ja muutenkin laadukkaat osat.

Itse leikkaan ihan vaan sivuleikkureilla ja pyrin kääntämään niin että siteen pää menee mahdollisimman näkymättömiin sisäänpäin. Klipseistä tosiaan samaa mieltä, huonolla omatunnolla mietin noita TEMUn alumiinisia että toimiskohan ja pysyisivätkö nekään paikalla.

nure
10.11.2024, 16.41
Saiskohan tuosta jotain aikaiseksi https://nordestcycles.com/en/product/britango-3-frame ?

stumpe
10.11.2024, 18.15
^saa, muttei mitään järkevää. Gravelissa 65 keulakulma, hei haloo.

nure
10.11.2024, 18.21
^Eipä suoranaista gravelia haeta, sellaista miksi tuo on määritelty, täysjäykkää hauskanpito välinettä yleisajoon... Ei vaan viitsi joka projektille uutta ketjua aloittaa...

Tuossa toinen vaihtoehto samalta valmistajalta https://nordestcycles.com/en/product/sardinha-2-frame

stumpe
10.11.2024, 21.02
^sullahan on se Ibis, sehän on juuri sellainen.

nure
10.11.2024, 22.15
^ Niin on mutta vaihtelu virkistää ja täytyyhän olla jotain näpertelemistä. Nuo Nordestin rungot ovat hieman pitempiä ja sopivat itselle vieläkin paremmin kuin nykyinen.

Kuminauha
11.11.2024, 15.27
^saa, muttei mitään järkevää. Gravelissa 65 keulakulma, hei haloo.

Keulakulma kyllä jyrkkenee jäykällä keulalla, kun niitä harvemmin on 140mm vastaavan joustokeulan pitusena.

Sivustakatsoja
11.11.2024, 16.12
^ja satulaputken kulma jyrkkenee ja keskiö siirtyy taakse ja alas.

Sivustakatsoja
11.11.2024, 16.27
Mä olen gravelissa mielenkiinnosta kokeillut edessä 650b-kiekkoa ja takana 28-tuumaista, vastaa haarukan lyhentämistä. Niinkin pieni pudotus, sillä 650b-kiekolla oli 47-millinen ja 28-tuumaisella 42-millinen rengas, vei tuntuman oudoksi ja levottomaksi. Toiseen suuntaan, siis etupään korotus ei tunnu ollenkaan oudolta, päinvastoin.

Teemu
11.11.2024, 16.27
Juu, en lähtisi Britangoa jäykällä keulalla rakentelemaan.
Haaveilin jossain vaiheessa titaaniversiosta, mutta jäi tuntuma, että 120mm keulallakin satulakulma tulisi omaan makuun liian jyrkäksi ja mitään 140:sta en nokalle halua.

Mulla oli taannoin Stantonin Sherpa (gen3) 100mm korjatulla jäykällä keulalla ja sekin tuntui kyllä hiukan omituiselta, juurikin satulakulman suhteen. Oli ihan ajettava, jopa maastossa, mutta ei mitenkään optimaalinen. Runko oli 120mm keulalle optimoitu.

nure
11.11.2024, 16.46
Tuo Britango oli vain heitto ja kuitenkin tuo Sardinha menee lähemmäs nykyistä ja toiminee tuollaisella 490millisellä keulalla suht hyvin. Nyt vain täytyy kysellä Pedrolta sopivaa tarjousta Kingin ja kuitukeulan kanssa paketista.

Ellei sitten jollakin ole ehdotusta muusta vastavasta samassa hintaluokassa olevasta teräsrungosta...?

nure
12.11.2024, 21.16
Omaksi iloksi aihio hankittu. Jossain vaiheessa Ibis palasiksi ja kaupaksi...

Padex
13.11.2024, 11.30
Omaksi iloksi aihio hankittu. Jossain vaiheessa Ibis palasiksi ja kaupaksi...

Kasaat yhden pyörän per vuosi ja sitten purat ja myyt osat? Paljonko kustantaa tällainen harrastus?

nure
13.11.2024, 13.12
^Paljon vähemmän kuin purjehdus tai golf. Seuraavan projektin hinta määrittyy millä hinnalla vanha runko menee kaupaksi, suurin osa osista vaihtuu toiseen ja uusiin osiin taitaa mennä satanen. Siis todella halpa harrastus, sopii hyvin eläkeläiselle.

Föhn
13.11.2024, 13.32
Ei siinä paljoa pyörä laatuaikaa saa. :)

Sivustakatsoja
13.11.2024, 13.35
^kun ikää tulee lisää, niin pajalla vietetty aika kasvaa ja satulassa pienenee. Aivan lopussa kuvittelisin ajan kuluvan osia hipelöidessä ja menneitä ajoja muistellessa.

Föhn
13.11.2024, 13.44
Niinno jos pari ruuvia kiertää parin viikon välein kiinni puntarin kautta niin saako siitä mitään iloa?

Opulus
13.11.2024, 13.56
^^ Tässä nimenomaisessa tapauksessa eivät tosin ajamisen määrää (eikä ajokauden pituutta) ensisijaisesti taida rajoittaa niinkään ikävuodet kuin omaehtoiset valinnat (joiden laadun, onnistuneisuuden asteen ja sen semmoiset määrittää tietysti jokainen kohdallaan itse, omista lähtökohdistaan ja omia prioriteettejään silmällä pitäen).

Noin yleisesti ikä ei rajoita pyöräilykilometrejä pitkään vielä eläkevuosienkaan täytyttyä, tehoharjoitusten tiheyttä kylläkin (kunhan vain ymmärtää jotain perusteista, alkaen siitä ettei kaikkia lenkkejä ole syytä ajaa yhtä pitkinä ja että PK todella tarkoittaa PK:ta eikä sitä mukavan kovaa).


PS Luin joskus jostain (muistaakseni italialaisesta) intohimoisesta pyöräilyn harrastajasta, jonka ajaminen oli loppunut kolariin ja alaraajojen halvaantumiseen. Hän kuitenkin jatkoi harrastustaan speksaamalla ja rakentamalla joka vuosi uuden maantiepyörän (jonka sitten myi jollekin, joka ei ymmärtänyt vain tuommoisen tietyllä hartaudella tehdyn pyörän arvoa sinänsä vaan myös sen että pyörälle teki parhaiten oikeutta että sillä ajettiin samalla lailla suurella sydämellä ja mahdollisuuksien mukaan paljon ja joskus myös kovaa.

Padex
13.11.2024, 14.11
Itsekin tykkään näperrellä vanhasta jotain parempaa. Nuren pyörät olleet varmasti kevyitä ja hienoja, niin mietin eikö olisi markkinoita rakennetuille pyörille?

Teemu
13.11.2024, 15.32
Itsekin tykkään näperrellä vanhasta jotain parempaa. Nuren pyörät olleet varmasti kevyitä ja hienoja, niin mietin eikö olisi markkinoita rakennetuille pyörille?

Ei ole.
Ne jotka haluaa rakentaa pyöränsä, rakentavat sen itse.
Voihan niitä toki rakennella myyntiinkin, mutta silloin pitää olla valmis tekemään reilusti persnettoa. Siis jos uutta vastaavaa rakentelee.

Jos nure vaikkapa myisi tuon Ibiksensä kokonaisena, niin väittäisin, että nykyisessä markkinatilanteesta siitä saisi hyvällä säkällä 1500-2000€, todennäköisesti lähempänä 1500, jos ylipäätään ostaja löytyisi noin arvokkaalle ”erikoispyörälle”. Veikkaan, että siinä on kuitenkin kokonaisuudessaan vähintään 3000€ edestä hyvin vähän ajettua (tai ainakin hyväkuntoista) osaa kiinni.

JKO17
13.11.2024, 15.44
Mm. Math Salden tarjoaa osalle pyöriä oheista ratkaisua.
Eli ruksitaan mitä runkoon tai rungon mukaan tarvitaan.
Komponenttien hinnat ok kilpailukykyisiä.

Tämä on minusta hyvä ja positiivisesti ajatellen neutraali palvelu.

https://www.saldenbikes.com/wilier-rave-slr-disc-custom-gravelbike.html


lisäys: noissa kokonaan itserakennetuissa on monesti se että ne ovat sen näköisiä mitä rakentaja on halunnut, ainakin toivottavasti , ja myös valitettavasti

nure
13.11.2024, 16.47
Teemu, en ole kuin pari rakennettua pyörää muutaman viimeisen vuoden aikana kokonaisena myynyt ja nekin mennyt tutulle suht edullisesti voittoa tavoittelematta.
Viime vuosina olen myynyt yleensä vain rungon ja osia jotka ei ole yhteensopivia uudemman projektin kanssa joten en osta runkoa ja kaikkia palikoita taas alusta aloittaen. Tosiaan nyt se tilanne että karkeasti laskien satanen menee NalleKarkkiKauppaan rungon ja haarukan lisäksi, muuta vanhasta.

Ps. Ibis tuossa kokoonpanossa tullut kustantamaan about 5000€...

JKO, tuosta juuri kyse, saa juuri sitä mitä tilaa eikö tarvi suuria kompromisseja tehdä (jonkinlaisen) budjetin puitteissa...

Opulus, mitä ihmettä asiaan kuulumatonta taas jaarittelet, tee historiaa ja puhu kerrankin aiheesta ;-))

Opulus
13.11.2024, 19.10
Opulus, mitä ihmettä asiaan kuulumatonta taas jaarittelet, tee historiaa ja puhu kerrankin aiheesta ;-))

Tämän sitaatin voisi laittaa "Mikä ei yllättänyt sinua viimeksi?" -ketjuun.

Mutta anyway: tekisit nyt kerrankin poikkeus ja (1) lue jotain oikein ajatuksella ja kommentoi vasta sitten, ja (2) lue jotain ensin ja katso vasta sitten kuka on kommentin esittänyt.


Muuten olen sitä mieltä ettet sinä ole ihan kärkipäässä listalla niistä foorumilaisista, joiden kannattaisi lähteä puhumaan yhtään mitään ohi aiheen puhumisesta.

nure
13.11.2024, 21.36
^ Puutuit tapasi mukaan sivulauseeseen ja en kyllä vielä ole huomannut että joskus olisit puhunut aiheesta kuten tässä tapauksessa FlatBarGraveleista...

Tee joskus historiaa, koita edes...

nure
15.11.2024, 13.28
Kuitenkin runko on matkalla ja saa alkaa pohtimaan tarpeellista tilattavaa, se homman yksi mukavimmista vaiheista.

JKO, kaksi Cinellin runkoa Saldenilta tilannut, edulliset hinnat ja loistava palvelu, suositan!

nure
26.11.2024, 12.09
Joulu tuli aikaisin, runkosetti saapui perille! Nyt alkaa osien miettiminen ja jossain vaiheessa vanhan purkaminen.

nure
28.11.2024, 16.08
Chris King asennettu, happy me!

nure
28.11.2024, 21.19
Muutkin tajuaa FBG:n erinomaisuuden https://www.scott-sports.com/global/en/products/bike-bikes-gravel-scale-gravel

Takakeno
28.11.2024, 23.53
Mietin että kun kerran on täysjousto graveleita niin miksei vois olla täysjousitettu flatbar gravel myös? ;)

nure
29.11.2024, 07.36
^ No miksei jos sellaisen kokee tarjoavansa, itse mietin tuollaista DH gravelia, siinä vasta miesmäinen kapistus näille sorateiden hinkkaajille.

stumpe
30.11.2024, 13.25
Katkaisitko nure kaulaputken liian lyhyeksi kun laitoit keulan myyntiin?

nure
30.11.2024, 13.56
^ Siis on Ibiksen keula... Valitettavasti nykyiseen liian lyhyt. Osta pois kierimästä!

nure
03.12.2024, 10.40
Bulkkiosia bulkkirunkoon pikku hiljaa https://pic.useful.fi/IquOmYaGX.jpg Välillä muutakin kuin mustaa, ehkä pimeän vuodenajan iloksi.

nure
06.12.2024, 11.21
Menee muuten melkoinen määrä kaikenlaisia kiinnityspultteja tuollaiseen runkoon, 24 kappaletta.

nure
10.12.2024, 12.19
Pikku hiljaa osat paikoillaan, alle 9.5kg pääsee bulkkirungolla ja "bulkki"osilla. Ihan suunnitelmien mukaan mennee.

stumpe
10.12.2024, 12.38
1.5kg takkiin Ibikseen verrattuna, aikast paljon.

nure
10.12.2024, 15.21
^ Jep, oli iha tietoinen valinta mutta ei paha tuokaan mielestäni. Ihminen kaipaa vaihtelua.

Padex
12.12.2024, 22.53
Keltamusta kaikkein kaunein!

nure
13.12.2024, 08.20
^ Jotenkin tuo musta alkaa olemaan niin boooring että kun oli vaihtoehtokin olemassa.

nure
18.12.2024, 16.42
Jatketaan monologia: Laskettu paino 9.32kg. ja punnittu 9.35kg. https://pic.useful.fi/rOOdj8ibE.jpg Henk.koht. oon tyytyväinen, vaikuttaa mukavalta ajokilta.

Painavahan tuo on mutta kun ei haetukkaan sen kevyempää, ainoastaan että kymmenen kiloa alittuisi bulkkirungolla (ja osilla).

stumpe
18.12.2024, 18.18
Hieno retroluukki!

nure
18.12.2024, 19.25
^Kiitos! Jotenkin omaa silmääni miellyttää ja veikkaan että mukava ajettavakin. Vielä tarkoitus vaihtaa renkaiksi Schwalben 50milliset gravel renkaat kun ei polkuja kummempaan maastoon mennä. Pullotelineet tulossa ja muutamia pultteja vaihtoon vielä. Sitten vaan kevättä odottamaan.

Arosusi
18.12.2024, 19.41
Nuoruuden urheiluharrastuksesta johtuen musta-keltainen on hieno väriyhdistelmä. Rungon logotkaan ei hirveästi pomppaa silmille.
Mustaa tussia renkaisiin ja vanteisiin?

nure
18.12.2024, 21.55
^ Tulevien renkaiden logot hillitymmät ja nuo vanteiden suht hillityt. Pääasiallinen "somisteväri" on kuitenkin sininen jota esiintyy pulteissa ja muissa pikkupalikoissa. Mutta musta/keltainen ollut lempi yhdistelmiä, jo aikoinaan Rossarioni maalautettiin ko. väreillä.

Kaatuilija
09.03.2025, 00.58
Täällähän on tämmöinenkin ketju. Katselen nyt mahdollisimman edullista gravel-pyörää röykkyisillä metsäteillä, sorateillä ja asfaltilla ajoon. Täpärillä on vähän hidasta mennä niitä.

Cubella osui silmään tämmöinen:
Cube Nulane ONE mineralgrey´n´black Gravel Bikes | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/cube-nulane-one-mineralgrey-n-black)

Kiinnostaisi myös halvempi Cube, jossa on kuitenkin vielä kuitukeula ja hydrauliset levyjarrut. Kevyet gravel-renkaat vaihtamalla saisi painoakin lähemmäs kilon pois:
Cube Hyde ONE graphite´n´black Fitness Bike | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/cube-hyde-one-graphite-n-black?number=20145802-40393611)

Minkähän takia ylempi on luokiteltu gravel-pyöräksi ja alempi fitness-pyöräksi? Ero suoratankoisen gravelin ja hybridin/fitness-pyörän välillä tuntuu tosiaan olevan aika häilyvä. Eikös tuolla halvemmallakin ajele vain renkaat vaihtamalla oikein mukavasti sorateitä?

Kellarista löytyy myös ylimääräinen alle kilon painava 29" HT-kuiturunko. Budjetti vain paukkuu vähän, jos tuohon rupeaa rakentamaan täysjäykkää kuitutykkiä. Olisi toisaalta ihan pirun maukas pyörä.

EDIT: Sekoitan pakkaa vielä tällä. Toimituskulut 0€ vs Cuben 90€: https://pyoravarikko.fi/products/specialized-sirrus-x-2-1?variant=55196739600758&country=FI&currency=EUR&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&utm_source=google&utm_campaign=20973382737&utm_medium=cpc&utm_content=&utm_term=&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA8q--BhDiARIsAP9tKI1iGA0UaBM6wdx0qDcDs69h98mgGfiiSDCY1u sqA2Md3YR8jZi_gf8aApSiEALw_wcB

nure
09.03.2025, 10.42
^Mielestäni nuo määritelmät hyvin häälyviä ja markkinavetoisia joten turha niihin takertua. Muistaakseni joku sanoi että fitness pyörä lähinnä suoratankoinen maantiepyörä ja FBG gravelin ja maastopyörän sekasikiö. Itsellä kaksi kyseiseen kategoriaan oletettavasti sopivaa, toinen lähempänä maastopyörää ja toinen gravelia mutta nimike voi olla mikä vaan mutta itse mieltynyt tuohon FBG nimeen.

Itse maksaisin kyllä nuo postikulut, Spessu 1x8 ja koottu halvimman pään sekalaisilla osilla ja haarukka "laadukas" teräskeula. Oma valintani olisi tuo Nulane vaikka tuo Cuessin osasarja onkin tuntemattomampi ja jo tuosta kuitukeulastaa kannattaa maksaa plussaa tuo 90€

Itse kannattan rakentamista, eihän se halpaa ole jos haluaa mieleisen ja kokonaisuutena rungon laatuisen kapistuksen tehdä mutta saa ainakin mieleisensä!

Copilot
09.03.2025, 11.05
Mulla on Sirrus ilman X:ää ja on se kyllä niin tyypillinen hybridi, että ei sillä hirveästi pidempiä lenkkejä kiinnosta ajella. Kauppaan ja salille muutaman kilsan matkoja ajellessa menee hyvin.

Sama näyttää vaivaavan noita Cubeja. Emäputki on kilsan mittainen. Tekisin itse maasturin runkoon jos tuollaisen haluaisin niin saa oikeasti riittävän matalan pyörän.

Kaatuilija
09.03.2025, 12.12
Onpas hankalaa. Joskus kauan sitten tuli vedettyä pitkiä lenkkejä asfaltilla sekä soralla ihan jäykkäperäisellä 29" maasturilla. Se sai miettimään jos vain ostaisi halvimman kunnollisen 29" jäykkäperän nyt ja laittaisi siihen kevyemmät ja nopeammat renkaat. Voi olla, että olisin ihan tyytyväinen. Tai sitten laitan enemmän rahaa ja ostan kippuratankoisen gravelin. Toisaalta kippuratanko mietyttää huonossa maastossa. Aika monet ajettavat metsätiet ovat sateen raiskaamia ja täynnä kuoppia ja kiviä.

Posteineen ja kevyillä renkailla hieman päälle 800€. Kevyemmillä renkailla tuosta tosiaan saisi 600g painoa pois.
Radon JEALOUS AL 6.0 Hardtail 29" | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/radon-jealous-al-6.0?number=20135381-40365477)

Toimituskuluineen 719€ naarmun takia:
?Scott Scale 970 Anthracite Grey 2024 - Hardtail Maastopyörä (https://www.mhw-bike.fi/scott-scale-970-anthracite-grey-2024-hardtail-maastopyoerae-171862)

JackOja
09.03.2025, 12.23
Kellarista löytyy myös ylimääräinen alle kilon painava 29" HT-kuiturunko. Budjetti vain paukkuu vähän, jos....


Tämä tietenkin. Runko saa uuden elämän ja sinä kivan fillarin.

Kaatuilija
09.03.2025, 12.27
Tämä tietenkin. Runko saa uuden elämän ja sinä kivan fillarin.
Tuosta puuttuu kaikki osat. Olisi selvitettävää, mitä kaikkea pientä palikkaa pitää tilata. Lisäksi muistelen, että ohjainlaakerin laakeripesien kanssa oli jotain häikkää, mutta en äkkiseltään löytänyt ulkoista vikaa.

nure
09.03.2025, 12.28
^^Itse vaihtaisin ehdottomasti jäykän keulan, sillä kyllä paino tippuu reilusti, varmaankin renkaiden kanssa yli 1.5kg.

^Mutta mieti siitä ilon määrää mitä rakentamisesta saa!

Kaatuilija
09.03.2025, 12.38
Nyt kun rupesin muistelemaan tarkemmin, niin hylkäsin tuon rungon sen takia, ettei ohjainlaakeri saanut hiljaiseksi. Jatkuvaa natinaa, kun laakeri pääsi liikkumaan pesässä. Ei hirveästi huvittaisi ottaa riskiä, että ison ja kalliin projektin jälkeen pääsen taas kuuntelemaan samaa ääntä :)

Alan kallistumaan siihen, että tilaan tuon halvan Radonin ja laitan siihen 500g painavat 2,1" Rocket Ron renkaat. Paino tippuu 12,5kg paikkeille ja varmasti olisi nopeampi kuin +14kg täpäri 2,4" Nobby Niceillä. Ennen kaikkea ei jaksa jatkuvasti kuskata täpäriä kodin ja kesämökin välillä, miksi tarvitsenkin toisen pyörän.

Copilot
09.03.2025, 12.40
Posteineen ja kevyillä renkailla hieman päälle 800€. Kevyemmillä renkailla tuosta tosiaan saisi 600g painoa pois.
Radon JEALOUS AL 6.0 Hardtail 29" | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/radon-jealous-al-6.0?number=20135381-40365477)
Mä oon näitä Jealous jäykkäperiä vähän miettinyt itselle yleispyöräksi. Olen tullut siihen tulokseen, että 8.0 malli on hintaeronsa väärti noihin 6.0 ja 7.0 verrattuna, jos vaan budu venyy. Geometria on lähinnä syy etten ole ostanut, kun pahasti satun kahden koon väliin.

Kaatuilija
09.03.2025, 13.43
Tilasin tuon Radonin. Renkaiksi 530g painavat Rocket Ronit 2.1" leveänä. Uskoisin olevan ihan hyvä valinta ja yhtään enempää ei raaski investoida mökkipyörään.

Metsätiet siellä ovat aika vaihtelevia. On todella isokokoista soraa, niin huonokuntoisia teitä että autolla ajaessa hirvittää ja nimismiehen kiharaa. Uskoisin maastopyörän kuitenkin olevan mukava tuolla.

Föhn
09.03.2025, 14.28
Painaako raketti ronit tosiaan ton verran? Nehän on kepeämmät kuin TB.n Super groundit.

Kaatuilija
09.03.2025, 14.35
Painaako raketti ronit tosiaan ton verran? Nehän on kepeämmät kuin TB.n Super groundit.

5 grammaa meni pieleen, eli 535g paino. Olivat vielä ihastuttavan halvat. Uskoisin olevan aika hyvä valinta soralle ja metsäteille.

https://www.bike-discount.de/en/schwalbe-rocket-ron-performance-29x2.10-folding

Föhn
09.03.2025, 14.41
Ookkei. En hirveästi ole painoja seuraillut. Siis niitä joita minulla ei ole.

sisurisampsa
09.03.2025, 14.44
5 grammaa meni pieleen, eli 535g paino. Olivat vielä ihastuttavan halvat. Uskoisin olevan aika hyvä valinta soralle ja metsäteille.

https://www.bike-discount.de/en/schwalbe-rocket-ron-performance-29x2.10-folding

Onnea noiden litkutukseen!

Kaatuilija
09.03.2025, 14.48
Onnea noiden litkutukseen!

Sisureilla mennään :)

JohnnyBuzz
09.03.2025, 23.31
Vähän aihetta sivuten: miettinyt, että tekis jäykkäperästä täysjäykän, kun tulee nytkin ajettua keula lukossa. Mitähän järkeviä vaihtoehtoja tähän olisi? Ja toimisiko se edes ilman, että geo menee ihan pieleen? Nykyinen keula taitaa olla 100 mm joustava.

nure
10.03.2025, 00.01
^ Itsellä kuitukeula joka vastaa noin 100-120millistä joustokeula geometrialtaan joten ei ainakaan paljoa mennä metsään. Löytyy vaihtoehtoja A-C mitoilta ja offseteiltä joten tuskin ongelmia.

biker
10.03.2025, 00.58
Onnea noiden litkutukseen!

:D "sisurisampsa" toivottelee onnea litkutukseen.

biker
10.03.2025, 01.04
Vähän aihetta sivuten: miettinyt, että tekis jäykkäperästä täysjäykän, kun tulee nytkin ajettua keula lukossa. Mitähän järkeviä vaihtoehtoja tähän olisi? Ja toimisiko se edes ilman, että geo menee ihan pieleen? Nykyinen keula taitaa olla 100 mm joustava.

100mm joustohaarukka on sen noin 500mm pitkä jos 29". Siitä kun ottaa sen painuman 2cm pois niin ollaan sillä alueella eli 480mm. Tuohon mittaa löytyy haarukkaa kyllä, mutta laadukkaat uudet maksaa kyllä. Hätäratkaisuksi kelpaa myös jos 44mm emäputki alas 44ec kuppi jolla saa noin 1cm lisää mittaa. 2cm on noin 1 aste. Aste tai jopa pari ei välttämättä tee pyörästä huonompaa. Toki siinä muuttuu muutkin mitat.

nure
10.03.2025, 09.32
^Itsellä 490millinen 52millin offsetillä.

Kaatuilija, itsellä oli tuo Ibis täysjäykkänä 7.75kg ja itse pidin suht kevyenä. Oli todella hauska yleis ajokki ja hauska rakennusprojekti. Suositan ehdottomasti jos kerran jo kevyt runkokin löytyy.

nure
11.03.2025, 11.35
Itse suosittelen ehdottomasti oman kokoamista jos ei budjetti ole ihan tiukka. Saa suht aina mieleisensä ja tuo osien speksaaminen, miettiminen ja etsiminen on hauskaa puuhaa ja yllättävän paljon pienellä kärsivällisyydellä löytyy käytettyäkin tavaraa.