PDA

Näytä tavallinen näkymä : Flatbar Gravel...



Sivut : 1 2 3 4 [5] 6 7

nure
26.02.2023, 18.56
Grizl on 24 milliä pidempi M kokoisena kuin Cinelli ja ja kyllä korjaantuu helposti.

TERU
27.02.2023, 09.24
Runko jää keulasta lyheksi suoratankoiseen, ei tuota stemmillä korjaa, mutta maantietankoisena tuosta syntyy oikean kokoinen.
Tuota rungon mitoitusta katselin:
https://cinelli.it/en/prodotti/superstar-disc-en/

nure
27.02.2023, 10.14
^En suhtaudu noin epäilevästi asiaan. Ei kylläkään ole haussa mikään matalan ajoasennon ohjus. Käytin verrokkina Canyon Roadliteä S kokoisena mitä suositeltiin niin kriittisissä mitoissa 2-3sentin heittoja ja veikkaan ettei aiheuta sen kummempia ongelmia.

No katsotaan kun valmistuu ja rakennetaan sitten syksyllä uudelleen, on ainakin jotain tekemistä sitten.

nure
01.03.2023, 16.54
Kerrankin tuli sellaisen painoinen että heti täytyy alkaa miettimään keventämistä jos tuntuu hyvältä. Siis pitäisikö sanoa hybridiksi tai fitness pyöräksi...?

TERU
01.03.2023, 18.22
Joko tuota pääsee tunnustelemaan sopiiko mies päälle?

Tosin pidemmässä ajossahan sen vasta tuntee alkaako pituus ahistamaan. Koko on ainakin näppärä yhdellä sanalla luonnehdittuna.

nure
01.03.2023, 18.49
^Polkimet pitäis kiertää kiinni. Veikkaan ettei ahdista kun ei tuo niin ahtaalta tunnu kun loppupeleissä on pitempi kuin FBG. Mutta mistään ei voi olla varma.

Padex
02.03.2023, 11.27
Kerrankin tuli sellaisen painoinen että heti täytyy alkaa miettimään keventämistä jos tuntuu hyvältä. Siis pitäisikö sanoa hybridiksi tai fitness pyöräksi...?

It's a flat bar road bike. :)

nure
02.03.2023, 12.16
^Niinpä, se tavoite mutta loppupeleissä nimityksellä ei merkitystä.

TERU
02.03.2023, 13.21
^Polkimet pitäis kiertää kiinni. Veikkaan ettei ahdista kun ei tuo niin ahtaalta tunnu kun loppupeleissä on pitempi kuin FBG. Mutta mistään ei voi olla varma.
Satulan nokalta tangon keskelle 53 cm (174/83 mitoillani), kun satula on oikeassa kohtaa ja tanko muutaman sentin satulalinjan alapuolella omassa suoratankoisessa. Ajoasento mallia komppis, ei saa ahistaa, mutta kurottelua kroppa ei siedä yhtään.

Monta senttiä tuohon lisää täytyis olla mitoillasi jottei ihan mummispysty selkä tulisi ajaessa.

nure
02.03.2023, 13.33
^59cm satulannokasta tankoon ja tanko noin 7cm alempana satulaa. Mittaan mielummin satulankiinnityksen keskeltä koska satulan noka pituudet poikkeaa toisistaan. Se tuossa on 72cm. Hajonneen olkapään vuoksi muinainen matala käsipainotteinen ajo-asento on vain muisto ja siksi tälläiseen projektiin päädyin kuten jo aikaisemmin olen maininnut ja kuitenkin halusin lenkkikaveriksi hieman nopeamman kuin tuon FBG:n.

JackOja
02.03.2023, 13.56
...muinainen matala käsipainotteinen ajo-asento...

Käsipainotteinen? Onko sulla ollut paino käsillä?

nure
02.03.2023, 16.25
^Siis yleensä matalassa ajo-asennossa paino enemmän käsillä kuin perseellä, en kuitenkaan mitään käsillä seisontoja tehnyt tangossa. Ymmärrä väärin jos haluat...

TERU
02.03.2023, 21.15
Hyvinhän tuossa on tilaa, olenks kattonu väärää runkoa, vai onko satula vedetty paljon koipimitan suositusten yli?

nure
03.03.2023, 00.18
^Siis satula suht takana, tolppa 25mm offsetillä ja ajoasentoa en tosiaan vielä päässyt sovittamaan. Kun saan polkimet ja ketjut paikalle niin määritetään satulan paikka sitten katsotaan kuinka ahdas siitä tulee.

TERU
03.03.2023, 11.34
Satulan nokka keskiön taakse neljä-viisi senttiä, tuossa hyvä suositus. Kaikissa omissa pelannut hyvin.
Ajo pidempään vasta paras tae hyvälle ajolle...

nure
03.03.2023, 18.48
Itse noudattanut tuota polven etuosaa kammen ollessa vaaka asennossa leikkaa polkimen akselia +/-jotain.

nure
06.03.2023, 21.15
"Epäpyhä" voimansiirto asennettu ja säädetty. Vielä pientä hienosäätöä ja "mikä lie" valmis. Toisaaltaan voihan tuota hieman vielä modata ja vaikka keventää.

nure
07.03.2023, 20.06
Tuossa muuten aika vekkuli systeemi malliksi kaikille stemmien ja tankojen vertailijoille. https://www.bikeradar.com/features/pro-bike/rane-roatta-custom-cannondale-topstone-lefty/ Ei tarvi olla aina niin fundamentaalinen.

TERU
08.03.2023, 13.44
Ei kaiken tarvi olla kaavamaisesti prikulleen, mutta niiden voimien käyttöönsaanti mitä kuskilta löytyy edellyttää keskiön suhteen satulan paikalleen ja sitten tangon edellisten suhteen jokseenkin paikalleen, no tangon korkeuden ja etäisyydenkin puolesta mieltymykset merkitsee jotain.
Olemassa olevat suositukset vievät hyvin lähelle parhainta asentoa, josta pienin askelin löytää oman parhaansa.

Noita ammattikuskeja on suorastaan ihanaa katsoa kuinka rennosti ajavatkin lähes nejääkymppiä matkavauhtinaan neljä/kuusikin tuntia päivittäin.
Ajoasennon rentouden osalta tavoittelen samaa, mikään muu ei sitten täsmääkään omassa ajossani noiden kanssa.

Ohiampuja
08.03.2023, 14.17
Ei kaiken tarvi olla kaavamaisesti prikulleen, mutta niiden voimien käyttöönsaanti mitä kuskilta löytyy edellyttää keskiön suhteen satulan paikalleen ja sitten tangon edellisten suhteen jokseenkin paikalleen...
Yhdellä valmennusluennolla kysyin että mitä nämä uudet geometriat vaikuttaa tuohon vanhaan pyhään yhtälöön, mutta luennoitsija ei ymmärtänyt kysymystä ollenkaan.

Eli kääntäen voi kysyä että mitä merkitystä on rungon satulakulmalla ja sen muutoksilla , jos satulan paikka keskiöön nähden säädetään aina samaksi.

TERU
08.03.2023, 14.37
Ei tuohon muuta vastausta kuin juuri noin on tavanomaisten satulakulmien osalta, mutta kun nuo kulmat tosiaan joissakin maastopyörissä erikoisia, samoin keuloissa on hyvinkin erikoisia kulmia. Noilla vehkeillä tavoitellaakin muuta kuin rentoa maantie-etenemistä.

nure
08.03.2023, 16.57
Itse vahvasti luottanut suht perinteisiin seikkoihin ajoasentoa säätäessä ja voi olla että jos joku Excel insinööri tietää paremman konstin mutta kun kaikki mennyt hyvin ja tuntuu hyvältä niin onhan tapana ettei voittanutta joukkuetta ei vaihdeta.

TERU, satulan nokka about 70-90milliä keskiön takana mutta vkl meinasin alkaa karkeat säädöt, lopulliset vasta keväällä kun ajoon pääsee.

nure
17.03.2023, 10.28
Kun taas tuo punnitsemisen aika edessä niin mikä olisi suht luotettava/edullinen kala/matkalaukkuvaaka?

JackOja
17.03.2023, 10.34
Kun taas tuo punnitsemisen aika edessä niin mikä olisi suht luotettava/edullinen kala/matkalaukkuvaaka?

Eikö excelipaino enää kelpaa? Jos haluat luotettavan ja edullisen sun pitää ostaa kaksi. Ja fillarit punnitaan fillarivaa'alla. Park Tool on hyvä.

nure
17.03.2023, 10.52
^ParkTool oli täys paska! Referenssipainolla heitti muutaman sadan gramman verran, liekö ilmanpaineesta/tuulensuunnasta johtui?

Sorry, en käytä Exceliä mutta mukava saada verrokkipaino kun projekti alkaa valmistua.

JackOja
17.03.2023, 10.55
Sorry, en käytä Exceliä mutta mukava saada verrokkipaino kun projekti alkaa valmistua.

No ruutupaperi käy yhtä hyvin. Mutta tarkennetaan kysymys, eikö sulle riitä enää se, että punnitset palikat erikseen ja lasket painot yhteen?

Arosusi
17.03.2023, 11.24
Kun taas tuo punnitsemisen aika edessä niin mikä olisi suht luotettava/edullinen kala/matkalaukkuvaaka?

Periaatteessa ikään mittalaite ei ole tarkka vaan se on kalibroitava. Edullisistakin vaakaakin voi käyttää kun määrittää sille korjaus kertoimen eli miten paljon se heittää eri painoilla. Itse käyttänyt n 15 € keittiö vaakaa missä virhe on yllättävän lineaarinen. Kalibrointiin käytetty Prisman vaakoja (parempia ei löytynyt, oletus että kalliina kohtuullisen tarkkoja ja 3 eri vaakaa näytti eri painoilla samoja lukemia) ja eri painoisia tuotteita.

Matkalaukku vaa'alla kokonaista pyörää punnitessa yllättävän suuria heittoja tuli riippuen miten hyvin pyörän sai tasapainoon.

Arosusi
17.03.2023, 11.29
Ja fillarit punnitaan fillarivaa'alla.

8 kg fillari painaa;
- fillarivaa'alla max 7 kg
- kalavaa'alla min 9 kg

nure
17.03.2023, 17.50
Jack, kiintoisaa todeta tuleeko heittoa mitattuihin painoihin ja ihmetellä mistä mahdollisesti voisi johtua.

Aro, jos vaaka näyttää puolen/litran painolla oikein niin miksi muu mittaus olisi virheellinen? Ja viitaten, Parkin vaaka näyttänee jotain muuta...

Föhn
17.03.2023, 18.10
Tähän jos saisi lapsuudenkaverini referaatin punnitsemisista ja vaakoista ylipäätään niin olis kiva. Kerran tavattiin työnlomassa heppu osasi kyllä kertoa suurinpiirtein kaiken miten määritellään paino. lievästi aspergisena tyyppinä, hän on paneutunut noihin vaakaongelmiin jokseenkin intensiivisesti.
Parktoolin ongelma ainakin omassa on liian nopea mittaus. Toisinsanoen vaaka lukittuu liian nopeasti. Ja pyörä joka heiluu mittaustavasta riippuen aiheuttaa väistämättä epätarkkuutta.

Föhn
17.03.2023, 18.16
Ja painosta puhuttaessa ihmettelen miten se voi olla joillekin niin pakkomielle? Kyllä se joskus vetää nöyräksi vetää kun 65 kiloinen pulkannaru huitasee ohi 15 kiloisella teräsrunkoisella vieläpä jollain touring renkailla.

nure
17.03.2023, 19.27
^ Kyse ei ole pakkomielteestä ja eikä identittetti kärsi vaikka sen tekisi mummeli Jopolla. Lähinnä vain harrastus jos moisesta olet kuullut, joku touhuaa autojen, joku äänentoiston ja kaikki mittailee jotain...

Föhn
17.03.2023, 20.12
En mä sua nyt varsinaisesti tarkoitttanut. Mutta en näe siltikään mitään keventelyä erityisen potentiaalisena kohteena saatuun hyötyyn. Enemmän pistäisin paukkuni aeroon vaikka senkin hyöty tavikselle on hyvin marginaalinen. Esson stemmin sijoittaminen onrahan hukkaa siinä missä pulska satakiloinen leveine kupeineen koettaa saada aerohyötyä pyörästään.

Föhn
17.03.2023, 20.16
Ja jos hifist’ puhutaan niin aina olen rakentanut omat laitteeni itse. Siltikin keskittyen kaiutinpuolelle koska muulla aluella asiaan paneutuneet insinöörit vetää pidemmän korren. Takin voi nostaa selkään kun tajuaa pelin hävinneen.

nure
19.03.2023, 23.50
^ & ^^ Keventelyhän ei perustu mihinkään loogiseen vaan siihen että se on hauskaa. Itse en tavallaan voi kuvitella ajavani "kaupan" pyörällä ja jos niin tod.näk. sekin purettaisiin ja uudelleen rakennettaisiin.

JackOja
20.03.2023, 08.49
Kevyt pyörä = kiva pyörä, musta.

nure
20.03.2023, 09.12
^Niin se menee, Jack, ja kun itse kasattu niin antaa lisä pointseja!

K.Kuronen
20.03.2023, 09.26
Itse olen tällä hetkellä vakaasti sillä kannalla, että kevympi pyörä on parempi pyörä, mutta ei siinä tapauksessa, jos keventäminen heikentää pyörän käyttöä päätarkoitukseensa, eli ajamiseen.

Mulla gravelin paino nousi jonkin verran, kun vaihdoin sekä stemmin, että satulatolpna eeSilk-sarjalaisiin. Tuntuma on, että pyörästä tuli parempi, tai ainakin hauskempi ajettava ja odotan, että kevään tullen pääsee kunnolla ajamaan.

---------------------------------------------------------------------
Mitä tulee suoratankoiseen graveliin, niin silmäkulmalla olen vähän vilkuillut Nicolai Argon GX-runkoa. En tiedä saatavuudesta. Jotenkin houkuttelisi, vaikka nyt ei tosin ole budjettia, mutta kukapa sitä huomisesta tietää.

nure
20.03.2023, 11.07
^Itse aika tarkkaan mennyt kaikkien komponenttien kanssa sillä linjalla että kestää kuskin massan ja ajotyylin. Olisihan kevyemmänkin saanut koottua mutta sitten mentäisiin limitillä.
Onhan nuo Nicolait omalla karhealla tavalla hienoja vaikkakin aika suolainen hinta alumiini rungosta. Oleks tsekannut Nordestin titaanirunkoja?

Ohiampuja
20.03.2023, 11.09
Keventelyhän ei perustu mihinkään loogiseen vaan siihen että se on hauskaa. Itse en tavallaan voi kuvitella ajavani "kaupan" pyörällä ja jos niin tod.näk. sekin purettaisiin ja uudelleen rakennettaisiin.
Minulle tuo keventely ei ole mikään itsetarkoitus, paremminkin luotettavuus ja kestävuus. Mutta tuosta itse kasailusta olen samaa mieltä. :) (Vaikka nyt pitää tunnustaa että mun Neuron ja Dude ovat lähestulkoon orkkis-kuntoiset.)

JackOja
20.03.2023, 11.20
...paremminkin luotettavuus ja kestävuus....

Kevyt keventely ei poissulje tuota lainkaan kun ei aivan äärirajoille mene tai ole kovasti ylipainoinen.

nure
20.03.2023, 12.59
^Eikä keventely tee osista epäluotettavia. Siä juuri myös mainitsin ettei limiteillä mennä, yleensä keveimmissä osissa aina ilmoitetaan painorajat.

K.Kuronen
20.03.2023, 13.16
...
Onhan nuo Nicolait omalla karhealla tavalla hienoja vaikkakin aika suolainen hinta alumiini rungosta. Oleks tsekannut Nordestin titaanirunkoja?

Mä en laita mitään materiaalia toisen edelle, mutta halpaa runkoa en oikeastaan halua oli materiaali mikä hyvänsä.

Nordestin valikoimaa on tullut katsottua, eikä mikään erityisesti sytyttänyt. Gravelirungot taisivat olla vähän lyhyitä.

nure
20.03.2023, 15.36
^Jep, halvalle rungolle harvoin motivaatiota aloittaa tai kannattaa mitään projektia tehdä paremmilla osilla. Toisaaltaan jos nurkkiin jäänyt yhtä sun toista niin saattaa "halvoistakin" syntyä kaikenlaista mielenkiintoista. Tavallaan yhtäkään projektia ei kannata vähätellä kun on vain tekijän näkemys jostain.

nure
24.03.2023, 17.59
Kunhan tuon FlatBarRoadien saa ajokuntoon ja jos miellyttää niin tiputetaan sitten painoa mutta ajellaan kesä ensin...

stenu
27.03.2023, 17.52
Enigman outletissä olisi jollekin flattiskonossöörille M-kokoinen suoratankodedikoitu gg-runko kohtuullisen edullisesti (ollakseen made in UK titaanirunko): https://www.enigmabikes.com/collections/clearance-sale/products/ti-flat-bar-gravel-frame-medium

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0600/6109/0036/products/Enigma-Escape-FlatBar--Hero_1800x.jpg?v=1649336242

Puskis
27.03.2023, 18.37
^Tästä tais olla jo joskus aiemmin kuvia, mut oli proton asteella sillon. Omissa silmissä paras ja hienoin yritelmä otsikonmukaiseksi pyöräksi.

https://www.enigmabikes.com/collections/clearance-sale/products/ti-flat-bar-gravel-frame-medium
Kai toi runko on sama ja 32c tyre clearance virhe?

stenu
27.03.2023, 18.46
Chainstayt taitaa näyttää erilaisilta. Ehkä toi alerunko on joku proto, joten kannattanee kysyä ennenkuin tosissaan ryhtyy kaupoille.

nure
27.03.2023, 21.30
Tuossa Stenun kuvassa varmaan yli 32milliset?

Puskis
27.03.2023, 23.21
Tuossa Stenun kuvassa varmaan yli 32milliset?

Tuon alennusrungon sivulla ei ole kuvaa mistään kompliitista ja tosiaan runko näyttää erilaiselta chain stayn osalta, joten ehkä siinä on sitten ahdasta.
Kuvan pyörä on Enigma Explor ja sen tiedoissa sanotaan rengastilaksi 50mm (45mm lokasuojilla).

Se prototyyppi kulki nimellä Escape Flat Bar ja isot renkaat siinäkin oli:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0600/6109/0036/products/Enigma-EscapeFlatBar-Detail--9_1100x.jpg?v=1649336242

nure
28.03.2023, 12.04
Tyylikäs kapistus jokatapauksessa.

nure
29.03.2023, 18.59
"Budjetti" FlatBarRoadie punnittu peruskamoilla, 7.5kg, laskettu paino 7.550kg joten menee ihan mitta virheen puitteissa. Siitä on hyvä alkaa keventämään jos on ajossa mukava ja miellyttävä, seitsemän kilon alitus tavoitteena.

Votkins
30.03.2023, 19.52
"Budjetti" FlatBarRoadie punnittu peruskamoilla, 7.5kg, laskettu paino 7.550kg joten menee ihan mitta virheen puitteissa. Siitä on hyvä alkaa keventämään jos on ajossa mukava ja miellyttävä, seitsemän kilon alitus tavoitteena.

Onko tätä pyörää oikeasti olemassa ts. onko siitä jotain kuvia vai vaan forumihaaveilua? Miksi ei suoraan tehnyt 7kg pyörää?

nure
30.03.2023, 21.51
^Jos epäilet niin tule katsomaan, voin keittää kahvitkin! Tuo oli lähtökohtaisesti projekti jonka toimivuudesta ei voinut olla varma jolloin asetin selkeän budjetin rungon hinnan lisäksi ja siinä pysyttiin.
Kesän jälkeen sitten katsotaan miltä tuntuu ja sitten vaihdetaan osia ja tiputetaan painoa. Täytyyhän syksylläkin olla jotain tekemistä!

Ps. Jos olisi jokin foorumihaave niin olisi alle 6.5kg...

hitlike
30.03.2023, 23.08
Onneksi on foorumit koska muuten grammojen lasku olisi objektiivisesti täysin turhaa.

nure
30.03.2023, 23.48
^Varmaankin eka titaani oli jossa grammat laskettiin eikä ollut foorumista kukaan edes kuvitellutkaan. Toisaaltaan on niin paljon muutakin täysin turhaa mutta joku aina niistä saa jonkinlaista mielihyvää.
Itselle tuo lähinnä harrastus ja vaikka järkevyydestä voi olla montaa mieltä niin siitä huolimatta sun sen itselleni!

hitlike
30.03.2023, 23.56
^Varmaankin eka titaani oli jossa grammat laskettiin eikä ollut foorumista kukaan edes kuvitellutkaan. Toisaaltaan on niin paljon muutakin täysin turhaa mutta joku aina niistä saa jonkinlaista mielihyvää.
Itselle tuo lähinnä harrastus ja vaikka järkevyydestä voi olla montaa mieltä niin siitä huolimatta sun sen itselleni!

Kuten taide, viini ja hifi. Arvostan ja ymmärrän koska maailma on todella tylsä jos kaikki ajatellaan järjellä ja matematiikalla. Toisekseen en voi arvostella koska weight weeneilin itsekin kunnes kassavirta muodostui rajoittavaksi tekijäksi.

nure
31.03.2023, 08.47
^Loppupeleissä sentään suht halpa harrastus moneen muuhun verrattuna ja antaa samaa mielihyvää kuin Mas la Plana pullon avaaminen...

Nyt vain odottaa ajokelejä että pääsee tutustumaan ominaisuuksiin ja onko soveltuva päivitettäväksi kevyeksi.

Benny
31.03.2023, 14.23
Siellähän on ollut ajokelit koko talven :D

nure
31.03.2023, 16.18
^Ei ole tarvetta 28millisillä sileillä ajella...

Ohiampuja
31.03.2023, 18.35
Mikä on keventelyn vastakohta? Minä kun vaihdoin Enve kuitutangon SQlabin alumiiniseen? Onko se painavantelu vai raskastelu? :)

nure
31.03.2023, 22.27
^Toisaaltaan oikea nimitys, jos vaihdan esim. keveihin grippeihiin verrattuina painavat ja mukavammat...

nure
01.04.2023, 13.15
Täytyy vielä punnita tuo FBG kun kerran vaaka hankittu. Aika tarkka halvaksi, tarkistettu 10kilon puntilla heitto 0.05kg joten virhemarginaalissa pysytään kun tarkkuus on tuo ko. heitto.

Votkins
01.04.2023, 14.44
Laita joku kuva projektista niin on muutakin kuin foorumispeksailua

nure
01.04.2023, 17.29
^ Voin laittaa kun vaimis mutta Toisaaltaan kuvagalleriat on muualla ja sinnekään ole jakanut. Pitkälti näiden sivujen paskamaisuus estää suoraa jakamisen joten taas jää vähiin...

KampiGorilla
01.04.2023, 23.43
Eikös Nure joskus jostain flatbarista kuvia laittanut tänne vai muistanko väärin?

JackOja
02.04.2023, 00.11
Laittoi hän.

nure
02.04.2023, 09.19
^^Juu, laitoin kun painostettiin.

K.Kuronen
02.04.2023, 09.44
Mutta raati haluaa kuvan myös tästä täysin uudesta laitteesta.

nure
02.04.2023, 13.20
Katsotaan...

JackOja
02.04.2023, 13.47
Katsottais jos olis kuva.

nure
03.04.2023, 12.02
Eiks muuta tapoja lisätä kuvia? Ei aina motivoi tuollaiset apuohjelmat, miksei voida käyttää perinteisiä leikkaa/liitä systeemejä?

Hower
03.04.2023, 12.16
Mitä ihmeen motivaatiota tuo Imgurin käyttö vaatii?
Ihan riittävän helppoa ja kätevää.

nure
03.04.2023, 12.20
"Imgur, we have a problem", riittävä selitys miksei...

Hower
03.04.2023, 12.32
Olen tuota käyttänyt kaiken aikaa, eikä yhtään kertaa ongelmaa ole ilmaantunut.
Kerrotko mikä ei toimi niin saadaan fillarin kuvat palstalle?

nure
03.04.2023, 13.48
^Antaa ko. ilmoituksen...

JackOja
03.04.2023, 13.53
Laita se kuva tänne http://pic.useful.fi. Viimeksikin osasit sillä.

Hower
03.04.2023, 14.03
Viimeksi kyllä käytössä nurella oli imgur:
https://imgur.com/yHL2qXh

ja toimii. Tuonne vaan, klikkaa new post ja raahaa kuvankansiosta tiedostokuvake tuohon kuvakenttään. Hiiri sit kuvan päälle ja oikealla näppäimellä valkkaa "kopioi kuva". Tule tänne ja liitä...

JackOja
03.04.2023, 14.08
Viimeksi kyllä käytössä nurella oli imgur:
https://imgur.com/yHL2qXh...

Ai, sekö oli tämän https://pic.useful.fi/yFMzTtu02.jpg jälkeen?

Hower
03.04.2023, 14.12
No ny en tiedä. Molemmat näemmä toimi :)

nure
03.04.2023, 15.55
^ ^Pahus, tuossa on vielä vanha haarukka! Ja stemmi, jarrut ja satulakin vaihtunut, niin se aika vaan kuluu!

nure
03.04.2023, 16.15
https://pic.useful.fi/mpjkjBp-7.jpg

arctic biker
03.04.2023, 19.03
https://pic.useful.fi/mpjkjBp-7.jpg

Nätti kuin sika pienenä.

nure
03.04.2023, 21.31
^Kiitos, tuolla setillä pitäisi ajaa syksyyn ja sitten painoa pois.

Nautiskelija
03.04.2023, 22.49
Ajaisin! Hieno valinta kuvan taustaksi, sormet syhyää päästä sekä pyörään että kirjoihin käsiksi =D

nure
03.04.2023, 23.54
Tausta ei ollut erityinen valinta vaan "verstaassa" yhdistyy muutkin harrastukset.

zort
04.04.2023, 08.11
Miten onkin virvelitehtaan takavaihtaja lipsahtanut spekseihin…saattaisi joillekin aiheuttaa allergisia reaktioita

Sent from my iPhone using Tapatalk

nure
04.04.2023, 08.59
Sattuuhan sitä joskus viisaammallekin. Oli ydin tuohon "budjetti" ajatukseen. XT:n vaihtaja, pakka, XTR:n vipu ja ketjut ovat luotettavaa keskitason osaa ja edullisia. Suunnitelmissa ei ole edes niitä uusia koska tuo 11vaihteinen vaihtelua toiseen pyörään.

Ps. Allergialääkkeenä toimii toisen pyörän XX1...

Hower
04.04.2023, 09.34
https://pic.useful.fi/mpjkjBp-7.jpg
Kyllä tämä vakuuttaa.
Plussana vaikuttava kirjahylly.
Sieltä bongattu Nalle Puh ja Tao !!
"Nalle Puh ja Tao on Benjamin Hoffin kirjoittama filosofinen teos, joka käsittelee taolaisuutta A. A. Milnen Nalle Puh -kirjoista tuttujen hahmojen kautta. Kirjassa Puh kuvataan taolaisten wu wei- ja pu-käsitteiden henkilöitymänä yksinkertaisen luonteensa ja huolettoman verkkaisen elämäntyylinsä vuoksi. Wikipedia"

nure
04.04.2023, 10.50
Kiitos! Kirjahyllyä joutunut harventamaan vuosien aikana, nyt noin 12 metriä sekalaista tavaraa. Jörn Donnerin sanoin, lukeminen kannattaa aina!

Ps. Nalle Puh ja Tao kieltämättä viisas kirja ei ollenkaan yhtä vaikea kuin Zen ja Moottoripyörän kunnossapito.

TERU
04.04.2023, 12.31
Hieno pyörä tulossa ajoon!

nure
04.04.2023, 15.55
^Ja toivottavasti on myös kuskille sopiva.

arctic biker
04.04.2023, 19.45
^Kiitos, tuolla setillä pitäisi ajaa syksyyn ja sitten painoa pois.

Kummasta, kuskista vai pyörästä?

nure
04.04.2023, 21.44
^Sekä, prosentuaalisesti pyörästä enemmän. Laskennallisesti sellaiset reilu puoli kiloa pois, kuskista muutama kilo.

KampiGorilla
07.04.2023, 12.36
Miten onkin virvelitehtaan takavaihtaja lipsahtanut spekseihin…saattaisi joillekin aiheuttaa allergisia reaktioita

Mikäs Shimanossa ahdistaa?

Eikös se ole plussaa, että pyörällä voi sekä ajaa, että kalastaa?

nure
07.04.2023, 15.08
^piikki minulle, olen suht fanaattinen SRAM kuski ja useasti sen maininnut.

justus6969
07.04.2023, 19.48
hieno on superstar, tosin mullakin on alkaneet stemmit vaan pidentyä canyonissa ja se ei ole edes mitoitettu käppyrätangolle. Ensin piti tulla suoratanko gravel-tyyppinen fillari, nyt on enemmän flatroad ja sitä myöden jättepitkä stemmi. No ei se maskuliininen kannatin ole mua haitannut :/

nure
07.04.2023, 21.15
^En oikeastaan pidä 120millistä kovin pitkänä, joskus ollut jossain pyörässä pitempikin. Tuo tod.näk. vaihtuu Extraliten -12asteiseen jolloin hieman muuttuu.

TERU
08.04.2023, 09.19
Kun on reippaasti selän pituutta, voi sitä olla stemmissäkin.

K.Kuronen
08.04.2023, 10.48
Jos on paljon selkää ja vastaavasti vähemmän jalkaa, niin eikö runkokin saisi olla pitkä? Mulla on taas enemmän jalkaa ja vähemmän selkää, niin lyhyempikin kelpaa, vaikka sylilläkin on leveyttä, eli ulottuvuutta on.

nure
08.04.2023, 11.24
Oma kroppa suht tasapainoinen noissa seikoissa ja aina tottunut matalampaan/pitempään ajoasentoon kun paikat oli 100% kunnossa. Tuo SuperStar on kolme senttiä pitempi satulasta tankoon kuin FBG ja se on hyvin luonnikkaan tuntuinen. Saas katsoo miten sitten ajossa toimii.

TERU
08.04.2023, 12.07
Joo tuohon runkoon tarttee jatkaa vaakapituutta.
Kun satulan saa kohdilleen koipien vaatimuksen mukaan, tarttee stemmin olla jotain kakstoista ettei ihan pystyssä tarvi ajaa...ja arvelua kertakaikkiaan...

zort
08.04.2023, 15.13
^piikki minulle, olen suht fanaattinen SRAM kuski ja useasti sen maininnut.

Juuri näin :-)
Itsehän olen sen verran monilahjakas että Shimanon kanssa olen tullut hyvin juttuun kuten myös Sramin.


Sent from my iPhone using Tapatalk

nure
09.04.2023, 00.00
^Just, pitkä ura Shimano kuskina mutta jokin SRAM:ssa vei mukanaan ja jos sähköisistä puhutaan niin langattomat voittaa.

stenu
19.04.2023, 11.40
Tanskalaiset osaa designin. Olisko tästä (https://www.instagram.com/p/CqTLb0RMzR3/?igshid=YmMyMTA2M2Y=) Nuren seuraavaksi märäksi päiväuneksi..? :)

nure
20.04.2023, 10.36
^Täytyy tutkia, oli sivut kiinni. Toisaaltaan ei ainakaan kokonaisena mitään ambitioita herättänyt, ei ainakaan maailman rumimmalla paskan värisillä renkailla.
Tuskin kalliskaan projekti jos FBG:stä osat siirtäisi tuohon runkoon.

stenu
20.04.2023, 21.35
Vakiogeolla 35000 dkk + 5000 dkk custom geo (jos haluaa suoraa tankoa varten vähän pitemmän rungon) + toi titaaninen bullmoose, jota ilman jää tyylipisteet saamatta. Melko kallis tuo on rungoksi noin ylipäätänsä, mutta ei kuitenkaan varmaan suhteettoman kallis Euroopassa tehdyksi titskurungoksi varsinkin huomioiden tuo kuituinen isp. Tanskan kruunun vahva kurssi nostaa hintaa jonkin verran euro-maitten asukeille.

Pumafi
20.04.2023, 22.01
Miten Tanskan kruunu on voinut vahvistua euroa vastaan? Kurssilla on kiinteä putki, missä vaihtelu on 2,25% kumpaankin suuntaan.

stenu
20.04.2023, 22.25
Ei se ole vahvistunut vaan on ollut vahva koko ajan. Sekä Tanska että Norja on kalliita maita euroina palkkansa saaville.

nure
21.04.2023, 08.36
^Tosiaan aika hintava, tuossa kategoriassa paljon muitakin vaihtoehtoja.

stenu
21.04.2023, 09.07
^ Ai kuitu-isp:llä varustettuja titskurunkoja? Äkkiseltään ei tule mieleen kuin Speedvagen (alkaen 7000$) ja Isen, joka ei edes kerro hintojaan.

nure
21.04.2023, 11.43
^Kuitu ISP? Meni hieman ohi terminologia, selvennä?

stenu
21.04.2023, 12.31
Integrated Seat Post (= integrated seat mast tai integrated seat tube). Yhtenäinen hiilikuituinen istuinputki.

nure
21.04.2023, 13.54
Hienoa! Siis lyhennetäänkö tuo alapäästä? Onneksi en nähnyt vielä mitään mainitsemiasi märkiä unia moisesta. Hieno mutta järjetön!

stenu
21.04.2023, 14.05
Ei vaan yläpäästä. Tossa flat bar -protossa on joku muu viritys. Ei ole järjetön. Kevyempi kuin metallinen satulaputki + erillinen tolppa ja isp:n pystyy tekemään joustavammaksi (tai jäykemmäksi) tarpeen mukaan.

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/605c5db1cc5d8e3c7689cd84/1681307190738-DJ7JQDL8GE6C78A2AH7V/DSC_5651.jpg

Ohiampuja
21.04.2023, 18.04
En tiedä sopiiko otsikkoon, mutta yritetään.

Heitin tänään aamusella kiikarit selkään ja fillaroin sekalaisia reittejä pitkin Iidesjärvelle lintuja kiikaroimaan. Ajelin sitten siinä niitä rantapolkuja ristiin rastiin ja muutenkin kiertelin vähän Pyhäjärven rantojakin katsomassa. Ja pyöränä oli mun ”gravel” eli täysjäykkä 29” Rekon Race renkailla.

Ja tuolla lenkillä tajusin että puhdasverinen gravelpyörä ei taida olla se mun juttu. Parhaiten viihdyn kun alla sellainen vanhan ajan maraton reitin ja pyörätien sekoitus. Sellainen missä täpäri olisi vähän liioittelua ja C-C pyörä taas liian heppoinen. Eli helppo polku.

Millä nimellä tuota siten halutaankaan kutsua. :)

nure
21.04.2023, 18.46
^^Ihan kiva kun haluaa korkeutta vaihtaa tai myydä eteenpäin, ei jatkoon vaikkakin hyvältä näyttää.

^Se on kuule gravel ja jos suoralla tangolla niin flatbar, loppupeleissä missä ajat ratkaisee eikä pelkkä nimike!

stenu
21.04.2023, 22.44
Isp-systeemeissä on noin 2-3 cm varaa säätää korkeutta. Tuskinpa tuollaista isp:llä varustettua custom-titskurunkoa kukaan tilaa myyntiajatus ensimmäisenä mielessä. Enemmän noilla lienee kysyntää ”runko loppuelämäksi” -tyyppisille asiakkaille.

tchegge_
21.04.2023, 23.00
En tiedä sopiiko otsikkoon, mutta yritetään.

Heitin tänään aamusella kiikarit selkään ja fillaroin sekalaisia reittejä pitkin Iidesjärvelle lintuja kiikaroimaan. Ajelin sitten siinä niitä rantapolkuja ristiin rastiin ja muutenkin kiertelin vähän Pyhäjärven rantojakin katsomassa. Ja pyöränä oli mun ”gravel” eli täysjäykkä 29” Rekon Race renkailla.

Ja tuolla lenkillä tajusin että puhdasverinen gravelpyörä ei taida olla se mun juttu. Parhaiten viihdyn kun alla sellainen vanhan ajan maraton reitin ja pyörätien sekoitus. Sellainen missä täpäri olisi vähän liioittelua ja C-C pyörä taas liian heppoinen. Eli helppo polku.

Millä nimellä tuota siten halutaankaan kutsua. :)Torissa joku myy Cännärin Raveniä, se täyttää just noi sun speksit, täpäri gravelin geometrialla. [emoji23]

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

nure
22.04.2023, 00.17
^^Stenu, olen huomannut että ei edes omalla iällä löydy käsitettä "runko loppuelämäksi". Silti jossain vaiheessa ainakin kauden alkaessa satulan korkeudella kikkailtiin kun talvi ajeltu eri tyyppisellä pyörällä jolloin aina tuollaisella saatetaan mennä limiteillä. Vanhan liiton kuskina pidän myös että joka komponentti on helposti vaihdettavissa ilman mitään kummempia ongelmia.

nure
26.04.2023, 11.46
Kun on keskusteltu noista pyörien painoista niin Clasun laadukas matkalaukkuvaaka aika pätevä kapistus, kympin puntilla 10.05kg joten riittää hyvin marginaaliksi.

Joten FBG kakkoskiekoilla 8.02kg ja ykköskiekoilla 7.55kg joten osissa punnitun ja kokonaisena punnitun välillä oleva heitto marginaalinen, siis olen tyytyväinen!
Nyt edessä kausi edessä tuolla projektilla ja jos miellyttää niin painontiputus alle seitsemän kilon syksyllä...

Arosusi
26.04.2023, 13.11
Mistä tiedät että se 10 kg puntti painaa 10 kg? Onko se tarkistettu jossain?
Mutta uskon että painot on aika lähellä 8,0 kg ja 7,5 kg.

nure
26.04.2023, 16.49
^Ihan virallinen leimattu paino, leima kylläkin vanhentunut vuosia sitten.

JackOja
27.04.2023, 07.57
Ihan nätti hybridi, Genesiksen suoratankoinen, Croix de Fer 20 FB (https://www.genesisbikes.co.uk/genesis-croix-de-fer-20-flat-bar-vargn21030)

https://www.genesisbikes.co.uk/media/catalog/product/f/t/ftp_f_freewheel_imagessportlinefwbikesgn21030_side _v2.jpg?quality=80&bg-color=255,255,255&fit=bounds&height=&width=&canvas=:

nure
27.04.2023, 09.46
^Tyylikäs ja simppeli. Jossain vaiheessa kun päädyin All-Cityyn oli tarjolla hieman liian suuri titaani CdF edullisesti, arvaa harmittiko...?

Puskis
27.04.2023, 09.47
^Eipä oo tuossakaan vaivauduttu teettämään runkoa uudella geometrialla. Tulee jopa saman mittaisella stemmilläkin kuin droppitankoinen.

TERU
27.04.2023, 10.08
Ei parane pyörä tuosta, juuri saman näköisellä ja varustellulla nyt aamulenkilläni.
On tuo suoratankoinen taivaallinen väline väliin!

nure
27.04.2023, 12.13
CdF:n geometria taitaa olla peräisin ajalta ennen "gravelia" ja pysynyt samana periaatteella miksi toimivaa vaihtaa. Tietty tuossakin paljon muutettavaa mutta uskon että on erinomainen yhden pyörän kuskille ja tyylikkäämpi kuin usea hiilikuiturumilus.

nure
30.04.2023, 10.06
Jos ja kun alkaa suunnittelemaan päivityksiä ennen kuin metriäkään ajettu niin kammet ja stemmi valittu mutta mitkä kiekot olisivat Huntin kilpailijat? Referensseinä 12millin 100/142 akselit, 6pultti levyt, ei pakolliset, CL:kin käy, 29" ja olennaisesti paino noin 1400g. max ja kantavuus about 110kg hintaluokassa alle 1000€?

Sotanorsu666
30.04.2023, 11.02
Eilen sain omani kasaan. Rahat loppui vähän kesken, joten hetki tuossa kokoonpanossa. Vaihtoon vielä kammet, tolppa ja pakasta saisi painoa myös pois. Reilusti alle 10kg, mutta ei tavoitepainoissa vielä tuossa kuosissa. Laitoin kiekkoihin myös vittorian gravelinsertit, kun en kiekkojen ensimmäinen omistaja, niin ei ole enven kolaritakuu käytettävissä ja joutui noista kuitenkin jotain rahaa maksamaan, vaikka käytetyt ovatkin.

https://i.ibb.co/FV2S9rZ/IMG20230429141211.jpg
https://i.ibb.co/PtVJxDj/IMG20230429141222.jpg

nure
30.04.2023, 13.03
^Siis omani kevyemmillä kiekoilla alle 7.7kg joten luulisi sinunkin projektissa pääsevän lähelle noita lukuja, luulen että tuo runkosi ainakin kevyempi.

Sotanorsu666
30.04.2023, 13.06
^Siis omani kevyemmillä kiekoilla alle 7.7kg joten luulisi sinunkin projektissa pääsevän lähelle noita lukuja, luulen että tuo runkosi ainakin kevyempi.

No ei tuota kyllä alle 8kg saa mitenkään. Ajatko XXS-kokoisella rungolla? Puntarikuva vaaditaan, jos sinulla on tuon painoinen ollut joskus, niin on siitä kuvakin olemassa. Ja "oli joskus, mutta ei ole enää" selitykset ei kyllä nyt kelpaa. Ja pitää olla ajokunnossa, eli litkut ja ajopaineet jne. Kaikki kuitenkin painaa.

nure
30.04.2023, 13.32
Pyörästä on kuva orkkisversiona kyllä aikaisemmin ja punnitsin kakkoskiekoilla juuri, 8.10kg pullo- ja mittaritelineineen ja laskettu paino ko. kiekoilla 8.02kg.

Runkohan on suht painava M kokoinen ja renkaat sisureilla... Ykköskiekot noin 3.1kg täydellisinä joten noin 400g kevyemmät kuin noilla kakkosilla.

JohannesP
30.04.2023, 14.01
Jossaki toisessa ketjussa puhuitki hankkivasi toisen satulatolpan, mutta erilaisella tavalla tuokin on komee tolppa kokonaisuuteen. Onko tuossa jotakin spesiaalia mikä selittää tuon muotoilun?

Mun silmään toi näyttää enemmänkin kevyeltä jäykkikseltä eikä hybridiltä, mutta kukin tyylillään nimiää näitä.


Laitoin kiekkoihin myös vittorian gravelinsertit, kun en kiekkojen ensimmäinen omistaja, niin ei ole enven kolaritakuu käytettävissä ja joutui noista kuitenkin jotain rahaa maksamaan, vaikka käytetyt ovatkin.
Nämä takuun rajoitukset ei taida Suomea olla ihan näin mustavalkoisia vaikka tuote olisi siirtynyt sulle kuluttajien välisessä kaupassa. Et jos joskus jotakin tapahtuu niin halutessaan tuosta voi alkaa kyseleen KKV mielipidettä.

KKV sivuilta (https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tavaroiden-ja-palveluiden-virheet/takuu-ja-virhevastuu/#takuun-antaminen-on-vapaaehtoista) löytyy lisätietoa takuun olevan tuotekohtainen ja pysyy voimassa, ei omistajakohtainen. Joku täälläkin tästä väänsi vuosia sitten myyjän kanssa, mutta ei muista miten kävi.

Sotanorsu666
30.04.2023, 14.08
^ Tolppa ostettu vain hyvän hinta/painosuhteen takia ja näytti kuvassa irtonaisena paremmalta.

Kiekot on eka omistaja ostanut ulkomailta, joten Suomen liikkeillä ei ole mitään velvoitteita hoitaa asiaa ja tuskin Ameriakaan kiinnostaa, vaikka Suomessa toimivatkin ja omistavat Enven. Ja taitaa takuuehdoissa olla mainitru myös, että tuo on vain ensimmäiselle omistajalle, joten riitauttaminen olisi turhaa.

Sotanorsu666
30.04.2023, 14.09
Pyörästä on kuva orkkisversiona kyllä aikaisemmin ja punnitsin kakkoskiekoilla juuri, 8.10kg pullo- ja mittaritelineineen ja laskettu paino ko. kiekoilla 8.02kg.

Runkohan on suht painava M kokoinen ja renkaat sisureilla... Ykköskiekot noin 3.1kg täydellisinä joten noin 400g kevyemmät kuin noilla kakkosilla.

No laita orkkiskuva ja osalistaus, niin äkkiähän nuo painot kaivaa internetistä. Muuten voit ottaa takkisi narikasta ja poistua ylilaudalle jekuttamaan idiootteja :)

nure
30.04.2023, 16.02
https://pic.useful.fi/yFMzTtu02.jpg Tuossa eka versio. Vaihtunut kiekot Newmen SL ja Carbon Ti/ Newmen handmade by R2, haarukaksi Nordestin kuituinen, jarrut XTR, stemmi Extralite, satula Romin S-works sekä jotain muuta pientä.

Jos omasi on niin v..un painava ja et ajatusta kestä niin suksi itse muualle nillittämään!

nure
30.04.2023, 16.14
https://pic.useful.fi/W4XMLQWjM.jpg

Ohiampuja
30.04.2023, 16.30
No on ne molemmat keveitä. Itse kun ajelen 10.4 kg painavalla alu-mötikällä. Kuitua ei ole kuin etuhaarukassa. Kaikki muu on metallia. :)

nure
30.04.2023, 19.57
Ronsu, toisaaltaan voit kertoa mitä oman pyöräsi osat painaa niin voin kertoa mistä voit keventää ;-))

Tavallaan myös olemattomilla resursseilla kannata kovasti tuota toisten tekeleitä epäillä...

Sotanorsu666
30.04.2023, 21.03
https://pic.useful.fi/yFMzTtu02.jpg Tuossa eka versio. Vaihtunut kiekot Newmen SL ja Carbon Ti/ Newmen handmade by R2, haarukaksi Nordestin kuituinen, jarrut XTR, stemmi Extralite, satula Romin S-works sekä jotain muuta pientä.

Jos omasi on niin v..un painava ja et ajatusta kestä niin suksi itse muualle nillittämään!

Kyllä mä kestän oman pyöräni painon ja eihän se nyt niin vaikeaa ollut laittaa siitä sinunkaan pyörästä tietoja.

Sotanorsu666
30.04.2023, 22.15
Ronsu, toisaaltaan voit kertoa mitä oman pyöräsi osat painaa niin voin kertoa mistä voit keventää ;-))

Tavallaan myös olemattomilla resursseilla kannata kovasti tuota toisten tekeleitä epäillä...

Tiedän kyllä mistä omaa pyöräänsi saan kevennettyä ja ei tarvitse olla kovin kaksinen salapoliisi, niin pystyy ihan kuvistakin päättelemään.

Tuosta toisesta kappaleesta en ymmärrä mitään, koska en ymmärrä mistä tiedät mitään minun resursseistani ja varsinkaan niiden olevan olemattomat. Tavallaan ne ovat, mutta tavallaan eivät.

nure
30.04.2023, 23.35
Tuo ensimmäisen version kuva ollut kauan jo esillä joten voinut siitä jotain päätellä. Tuo pyörä nyt siinä pisteessä että valmis ja panostan nyt toiseen.

Resursseilla tarkoitin lähinnä noiden kommenttien tasoa jotka paljon kertovat kommentoijasta enkä niinkään mistään taloudellisesta.

Sotanorsu666
01.05.2023, 09.33
Tuo ensimmäisen version kuva ollut kauan jo esillä joten voinut siitä jotain päätellä.

Minun syötteissäni kuva ei valitettavasti ole ollut esillä, joten siksi sitä kysyinkin. Ilman vaakakuvaa en silti usko, että tuo on missään vaiheessa painanut ajokuntoisena 7.7kg. Siitä huolimatta lopetan väittelyn tähän ja lähden ajamaan kevyellä pyörällä mikä painaa kuitenkin 130kg, nimittäin moottoripyörällä.

nure
01.05.2023, 12.12
^Eipä nuo jutut uskoon perustukaan vaan pelkkään tietoon ja vaakaan (Omaan ja R2:sen).

nure
01.05.2023, 12.20
Runko ja haarukka alle 2kg, kiekot täydellisenä 3.1kg, voimansiirto 1.2kg, jarrut 400g ja tuohon muut päälle niin varmaan huomaat missä luvuissa mennään...

Puskis
01.05.2023, 16.54
Karu vehje: Ilmeisesti tasan yksi koko, ei geometriatietoja ja samaa runkoa tarjotaan myös joustokeulahybridiin ja kippura-graveliin.
https://terassiipi.fi/wp-content/uploads/2023/03/terassiipistreamlineside.jpg
https://terassiipi.fi/tuote/terassiipi-streamline/

nure
01.05.2023, 16.57
^Siis melko universaali runko. Mikähän on koko, suurelta tosiaan vaikuttaa.

Leewi
01.05.2023, 22.09
^Siis melko universaali runko. Mikähän on koko, suurelta tosiaan vaikuttaa.

56

JohannesP
01.05.2023, 23.56
Hintaan nähden tuo on aivan umpisurkea, mutta toisaalta hyvinkin edullinen jos mainosteksti pitää täysin paikkansa ja rungot on myös valmistettu Suomessa SSAB:n paremman pään putkesta (Docol R8 (https://www.ssab.com/en/brands-and-products/docol/automotive-steel-grades/tube/r8)).

Lähtökohdat menee hukkaan tällaisellä toteutuksella. Rungon suunnittelussa vaikka konsultoisi jotakuta gravel-gurua ja hyvät somet niin tällaisella eurooppalaisella alle 1000 euron rungolla olisi mahkut iskeä ainakin EU:n laajuiseen markkinarakoon.

stenu
02.05.2023, 08.14
^ SSAB:n speksien mukaan seinämävahvuudet 1,24-2,41 mm..? Ei ole paremman pään fillariputkien kanssa mitään tekoa tolla Drocolilla. Runkosetti 4 kg, ehkä - tai jos riittääkään. Halvimmasta mahdollisesta, ohentamattomasta 4130:stakin olisi todennäköisesti tullut parempi ja kevyempi runko. Harmillisinta se, että vielä nykymaailmassa kotimainen valmistaja sortuu ihan pöllöön osaamattoman ostajan harhaanjohtamiseen markkinoinnissaan ja tekee itsensä lähinnä naurettavaksi sillä.

JohannesP
02.05.2023, 09.13
Terässiiven teksteissä puhutaan millisestä putkesta eli voisi olla tuota 1,24 mm. Eikö tämä ole jo aika lähellä 4130 ohentamattomia fillarikäytössä olevia putkia vai oliko nekin alle millin? Mut joo ei tää fillarihommiin mitään erityisen ohutta ole vaikka metallurgisilta ominaisuuksiltaan SSAB:n paremman pään terästä.

Mutta jos ovat pystyneet tuohon rahaan valmistaan Suomessa runkoja niin osaamisella tuosta voisi jotakin tullakin. Vaikka vaihtaisivat 41030:seen ja kilpailisivat siinä kategoriassa.

nure
02.05.2023, 10.27
^^All_City Machoman 52cm koossa, 4130 ohennetusta reilu 2.2kg... Neljän kilon setti järkyttävän painoinen joka tapauksessa. Jos oltaisiin hieman enemmän panostettu niin voisi olla Pelagon kilpailija.

stenu
02.05.2023, 10.53
Terässiiven teksteissä puhutaan millisestä putkesta eli voisi olla tuota 1,24 mm. Eikö tämä ole jo aika lähellä 4130 ohentamattomia fillarikäytössä olevia putkia vai oliko nekin alle millin? Mut joo ei tää fillarihommiin mitään erityisen ohutta ole vaikka metallurgisilta ominaisuuksiltaan SSAB:n paremman pään terästä.

Mutta jos ovat pystyneet tuohon rahaan valmistaan Suomessa runkoja niin osaamisella tuosta voisi jotakin tullakin. Vaikka vaihtaisivat 41030:seen ja kilpailisivat siinä kategoriassa.

Oliskohan yleisimmin käytetty ohentamaton 0,9 mm, kun ”surlyputket” ym. tavalliset ohennetut perus-4130-putket on 0,9/0,6/0,9. Kuvan pikselit kertoo vähän huonosti, mutta hitsisaumat näyttää aika roisilta myös.

nure
03.05.2023, 12.39
Koska tuota FBG:stä ei painoa pikkurahalla ei saa enää tiputettua niin suunnataan katse syksyyn ja tuohon suoratankomaantie/fitness pyörän keventämiseen. Tuntuu ainakin hyvin kuskille sopivan ja muutaman pitemmän lenkin jälkeen täytyy tutkiskella mitä olkapää pitää suorasta tangosta...

JKO17
04.05.2023, 12.33
Canyon Grizl CF. Geometria lienee valmiiksi aika hyvä suoratankograveliin, pitkä reach/top tube.
Pyörän hinta alkaen noin 2.000 ja runkosettinä 1.800 eur. Rungon paino 1.040 g + etuhaarukka 500 g (koko M).

nure
04.05.2023, 13.08
^Oman suoratankomaantiepyörän runkosetin paino hieman pienempi, koko M/51 ja aloitin "budjetti"pyöränä. Päätin että vasta kun toteaa sopivaksi itselleni niin päivitän jotain kevyempää.

Onkos tuo halpis Grizl alurunkoinen ja runkosetti kuitua oletettavasti?

Arosusi
04.05.2023, 17.04
Onkos tuo halpis Grizl alurunkoinen ja runkosetti kuitua oletettavasti?

CF Carbon Fiber
AL Aluminum

Runkosettinä on kallis vaikka mukaan tulee tanko, kannatin, ohjainlaakeri ja satulatolppa.

nure
04.05.2023, 17.40
^Usein kannattaa miettiä että JOS valmiiden pyörän rungot samoja kuin kokonaisten niin kannattaako hankkia valmis? Canyonilla ainakin suurinosa palikoista ihan käytettävää laatua eikä päinvastoin kuin usean pyörän nimettömät tai omalle merkille brändätyt.

El-Carpaso
04.05.2023, 18.11
Sinänsä jos tuosta Docolista saisi pyörävahvuisia ohennettuja putkia, niin sehän olisi parempi polkupyöräteräs kuin perus chromoly

nure
07.05.2023, 11.10
Tais tulla kiekko ongelma ratkaistua... DT Swiss PR 1400 DICUT db 21...

nure
09.05.2023, 12.25
^320g. painoa pois renkaiden kanssa ja jos pakankin vielä vaihtaisi... Alle seitsemän kiloa syksyllä helppo nakki!

arctic biker
09.05.2023, 12.44
Tuossa punnitsin Mcarbonin mulle tekemän kiekkosetin etusen 29 siis. 823g. Teipattuna ja venttiili paikallaan ilman jarrulevyä.

nure
09.05.2023, 15.13
^Renkaineen?

arctic biker
09.05.2023, 15.58
Ei ny sentään.

nure
09.05.2023, 18.52
Itsellä FBG:ssä ykköskiekot täydellisenä about 3.1kg, 2.2"renkailla. Noista DT:n kiekoista kevyemmät mutta renkaat 28milliset maantierenkaat tekee sen helpoksi.

nure
10.05.2023, 17.52
^^Etukiekko 674g. Newmen, Sapim X-Ray & CarbonTi Handmade by R2.

Divi
13.05.2023, 01.12
https://www.yksivaihde.net/uploads/default/original/3X/2/c/2c54c66cf3f27825571e577f8993132d847f69bb.jpeg

Projekti alkaa olla loppusuoralla, kilometrien keräämistä vailla. Flatbar jokatiepyörä on tämä. Kilometreistä tulee olemaan varmasti 90% hiekkatietä, koska työmatka on hyväkuntoista tiivistä semmoista.

- Masi Special Randonneur Raw
- CNC cromo trekking disc fork
- Candy 2-tone jauhemaalaus
- 10-speed Deore takavaihtaja
- 105 downtube kitkashifteri
- Dura-ace kammet
- 32mm Gatorskinit

nure
13.05.2023, 09.19
^Tyylikäs paketti, teräs kunniaan.

onraj
25.05.2023, 07.18
Mitäs mieltä porukka on näistä Trek FX Sports pyöristä? Olen aika noviisi pyöräiliä ja etsin itselleni flatbar gravel / hybrid pyörää harrastuksen aloittamiseksi ja satunnaiseen muksun kanssa pyöräilyyn. Onko muita suosituksia?

canyon roadlite katselin myös mutta mietin että hieman pystympi ajoasento ja hieman maastommat renkaat tuntuisi itselle sopivammilta.

https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/pyörät/hybridipyörät/fitness-pyörät/fx/fx-sport-4/p/35785/
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/pyörät/hybridipyörät/fitness-pyörät/fx/fx-sport-5/p/35786/

nure
25.05.2023, 10.00
Kummatkin noista, kuten Roadlitekin ovat puhtaita fitness pyöriä jos kategorioiden mukaan mennään ja ne yleensä tarkoitettu lähinnä sporttiseen ajoon kapeammilla renkailla.
Oma mielipiteeni että Trek vahvasti ylihinnoiteltu ja jos jotain FBG:tä haet niin jaksa etsiskelyä...

Leewi
25.05.2023, 18.13
Kummatkin noista, kuten Roadlitekin ovat puhtaita fitness pyöriä jos kategorioiden mukaan mennään ja ne yleensä tarkoitettu lähinnä sporttiseen ajoon kapeammilla renkailla.
Oma mielipiteeni että Trek vahvasti ylihinnoiteltu ja jos jotain FBG:tä haet niin jaksa etsiskelyä...

No eihän ole. Noihin menee tarpeeksi leveet renkaat ym. Hintaa toki on.

nure
25.05.2023, 20.46
^Roadliten lippulaivan taso tippunut todella paljon, pari vuotta sitten oli Reynoldsin kiekot ja SRAM:n sähkövaihteet...

Arosusi
25.05.2023, 22.50
^Roadliten lippulaivan taso tippunut todella paljon, pari vuotta sitten oli Reynoldsin kiekot ja SRAM:n sähkövaihteet...

Täh??
https://www.canyon.com/fi-fi/hybridipyorat/kaupunkipyorat/roadlite/roadlite-al-cf/roadlite-cf-9-ltd/2787.html?dwvar_2787_pv_rahmenfarbe=WH
Tuosta 3 pienintä kokoa heti varastosta.

nure
26.05.2023, 10.15
Sorry, en taaskaan huomannut hakea loppuun asti. Tuo on kyllä aika herkku jos tuollaista etsii...

Taas täytyy sanoa että yksi vaihtoehto on koota itselle mieleinen jos ei ole kiire saada ajoon, oma lähinnä tuollainen suoratanko maantiepyörä/Fitness tuli maksamaan alle 2600€ ja ei ihan paskoilla osilla. Kun löytää vaikka sopivan käytetyn rungon niin sellaisell hyvä rakentaa ja ainakin noille Trekeille pärjää...

nure
28.05.2023, 20.19
Suoratankomaantiepyörän uusi takapakka tulossa, paino pakan taitaa melkein puolittua ja halvalla...

John Spandex
29.05.2023, 11.38
^olisiko syytä hankkia elämä?

nure
29.05.2023, 13.18
^Kyllä sitä riitää mutta täytyyhän harrastuksia olla kun aikaa riittää. Toisaaltaan kommenttisi sitä luokkaa että itsellä ei ihan kaikkea löydy...

TERU
29.05.2023, 13.29
Siitä se elämä vasta alkaa, kun saa fillarinsa optimoitua omaan ajoonsa ehdottoman täydelliseksi!

K.Kuronen
29.05.2023, 13.32
Suoratankomaantiepyörän uusi takapakka tulossa, paino pakan taitaa melkein puolittua ja halvalla...

Jaa, tää oli varmaan se KCNC?

Jännittääkö, että tuleeko oikea tavara sillä hinnalla, vai tuleeko jotakin ihan muuta?

Ohiampuja
29.05.2023, 13.33
Nyt oli huono täky Nurelle.

Parempi on kyseenalaistaa Nuren excel-painot ja vaatia kalibroituja punnitustuloksia ja paljon kuvia pyörästä. :)

nure
29.05.2023, 19.57
TERU, ja pyöräily on hauskaa elämää ;-))

Kuronen, juuri se. Posti pyysi tullauslupaa ja hyvin toiminut lähettäjän kanssa infoilu joten saa nähdä....

Ohiampuja, olikin kyse jostain nöösistä joten annetaan anteeksi!

TERU
30.05.2023, 06.54
Hyvä, ei liiskata nöösejä, vaan toivotetaan tervetulleeksi, uusia tarvitaan ja me vanhat puserramme mukana.

nure
30.05.2023, 09.51
^Niinpä, vaikkakin vaikuttaa vahvasti trollilta koska ei mihinkään oikeastaan mitään sanottavaa...

Gambinamiäs
07.07.2023, 11.17
Pelagolta tullut ihan vekkuli versio Hanko'sta.

https://pelagobicycles.com/silvo/

Puskis
10.08.2023, 13.21
Rosella tuollainen uutuusmalli. Ihan kätevän näköinen tarakka/laukkusysteemi, joka ei tietenkään sovi yhteen minkään muun pyörän kanssa.

https://www.rosebikes.com/bikes/urban/hobo
https://cdn.rosebikes.de/cms/cms.64c7d91c83f391.44478776.gif?im=Resize=(720%2C5 12)

nure
10.08.2023, 16.09
^Voi olla kätevä mutta 12kilon pyörään 5kilon teline...? Muuten kyllä aivan toimiva konsepti kylläkin ja paraskaan malli mikään pahan hintainen.

Puskis
10.08.2023, 17.01
1,9kg, mikä toki sekin on hurjasti. (esim. Pelagon Rasket on 1,5kg) Kai se tosta modulaarisuudesta tulee. Ei sanota paljonko pelkkä minitarakka painaa. Headtube-kiinnityksessä on kiistämättä etunsa, kun lasti ei kääntyile ohjaamon mukana.

F. Kotlerburg
10.08.2023, 18.06
Lokarit on jätetty tyngiksi. On se kumma ettei kommuutteriin voi suunnitella kunnollisia.

nure
10.08.2023, 18.33
^Puskis, sorry, 5kiloa oli kuorma joten ei edes olutlaatikkoa voi kuljettaa.

Arosusi
15.08.2023, 19.43
Tällä rintamalla ei runkojen osalla ole taida paljon uutta tullut markkinoille. Täälläkin mainitut Rosen ja Cuben runkojen geo ei oikein natsaa. Kun reach on riittävä (yli 400) niin stack ja emäputki kasvaa liian suureksi. Grizl (M) vaikuttaa edelleen ainoalta järkevältä,
- muovia
- riittävä reach (402)
- lyhyt emäputki (138)
- sopisi RH 48mm sliksit lokareiden kanssa 27,5"

Jos löytyy Grizl Cf M koossa Tikkurilan lähellä (tai yleensä pk seudulta) niin mielelläni kävisin muutaman mitan ottamassa!

F. Kotlerburg
15.08.2023, 21.19
https://www.specialized.com/fi/fi/diverge-expert-e5-evo/p/199972?color=322110-199972

Millaisethan kumit tuohon sopii...

Leewi
15.08.2023, 21.55
https://www.specialized.com/fi/fi/diverge-expert-e5-evo/p/199972?color=322110-199972

Millaisethan kumit tuohon sopii...

Linkkisi mukaan ” Mikään ei avaa pyörän kyvykkyyttä paremmin kuin rengasvälys, joten uudessa Divergessä on huikeat 47 mm rengasväliä 700c-vanteelle ja 2,1 tuumaa 650b-vanteelle.”

F. Kotlerburg
15.08.2023, 21.56
Linkkisi mukaan ” Mikään ei avaa pyörän kyvykkyyttä paremmin kuin rengasvälys, joten uudessa Divergessä on huikeat 47 mm rengasväliä 700c-vanteelle ja 2,1 tuumaa 650b-vanteelle.”
Kuka noita jaksaa lukea...

Hokku
15.08.2023, 22.31
Tällä rintamalla ei runkojen osalla ole taida paljon uutta tullut markkinoille. Täälläkin mainitut Rosen ja Cuben runkojen geo ei oikein natsaa. Kun reach on riittävä (yli 400) niin stack ja emäputki kasvaa liian suureksi. Grizl (M) vaikuttaa edelleen ainoalta järkevältä,
- muovia
- riittävä reach (402)
- lyhyt emäputki (138)
- sopisi RH 48mm sliksit lokareiden kanssa 27,5"

Jos löytyy Grizl Cf M koossa Tikkurilan lähellä (tai yleensä pk seudulta) niin mielelläni kävisin muutaman mitan ottamassa!

Grizl löytyisi mitattavaksi. Laitoin yv,

Arosusi
15.08.2023, 22.44
Grizl löytyisi mitattavaksi. Laitoin yv,

Kiitos.
Laitoin WA viestin!

nure
25.09.2023, 19.21
Ei viitsi avata uutta ketjua tuolle FlatBar maantieversiolle... Jarru remonttia ja keventämistä kun sen osalta ajokausi yhtä lenkkiä vaille lopussa.

Föhn
25.09.2023, 19.39
Laita fitness baikista kuva viimeiseltä reissulta.

JackOja
25.09.2023, 21.34
Ei viitsi avata uutta ketjua tuolle FlatBar maantieversiolle...

Täällähän sun kaikki turinat siitä on. Miksi NYT avaisit uuden topsun :rolleyes:

nure
25.09.2023, 21.46
Föhn, laittaisin kuvia JOS olisi mahdollisuus ladata suoraan. Mikä on muuten suoratankoisen maantiepyörän ja fitness pyörän ero vai onko sitä? Tai jos jaaritellaan niin onko maantiepyörä vain toisenlaisella tangolla varustettu fitness pyörä? Oikeastaan nimikkeet loppupeleissä aika epäolennaisia.

Jack, kauan jouduinkin kommenttiasi odottamaan!

nure
30.09.2023, 17.39
Uhkaavasti lähestyy seitsemää kiloa... Pieniä takaiskuja mutta kyllä se siitä hiljalleen... Osaakos kukaan viisas sanoa että paljonko jarrunestettä ylewnsä menee jarruihin?

F. Kotlerburg
30.09.2023, 18.05
Kevyemmät ilman nesteitä…

No ei sinne montaa kymmentä milliä mene. Sillä 100ml pullolla laittaa molemmat jarrut.

nure
30.09.2023, 20.40
^ Mietin vaan ajankuluksi. Täytyy vain hommata sopivaa letkua täyttöä varten. Pieni takaisku oli tuon takajarrun adapterin sopimattomuus mutta eipä kiirettä.

nure
13.02.2024, 22.44
Pohdintaa, pitäiskö vaihtaa runko, on hieman tylsää... Suurinosa Cinellin osista menisi suoraan...

nure
22.02.2024, 12.02
Suunnitteluvaihe päällä, oliskohan Nordest Albarda sopiva aihio FlatBarGraveliksi? Onkohan kellään kokemuksia ko. rungosta?

stumpe
22.02.2024, 13.01
^painava taiwanilainen bulkkiteräsrunko, ei herätä haluja.

Mulla oli joskus bardino, maalia ja lakkaa oli niin paljon ruiskittu että korvaketta oli lähes mahdoton saada paikalleen sen kiinnitysreikiin.

nure
22.02.2024, 14.04
^Ei Taiwanilaista teräsrunkoa aikomus vaan Taiwanilainen titaanirunko... Suurin osa noista tuossa hintaluokassa tulee muualta kuin varsinaisesta "valmistusmaasta" kuten kuituisetkin.

Arosusi
22.02.2024, 14.58
Lyhyt ja korkea. Ei itselle ainakaan sopisi. Pitkät jalat, lyhyt kroppa niin...

nure
22.02.2024, 15.05
M/L koko 180senttiselle normaaliraajaiselle kiikarissa... Valmistajan suositus 175-185...

nure
22.02.2024, 20.11
https://nordestcycles.com/en/product/albarda-ti-kit Siis tuollaisesta kysymys...

Föhn
22.02.2024, 20.18
Onhan tuo tuollainen aika tavallinen mikä ei suuremmin omistamisen halua aiheuta. Noin niinku titstkurungoksi. Putkea putken päähän hitsattuna. Halpa sinällään ja jossei finanssipuoli sitä estä niin anna palaa. ( peukalo! )

stenu
22.02.2024, 20.34
Mikset osta tuota Enigman outletissa (https://www.enigmabikes.com/collections/clearance-sale/products/escape-flat-bar-medium-3al-2-v-frame#Escape%20Disc%20Flat%20Bar%20ADV%20Frame%20| %20Medium%20#F10) olevaa? Järkevämpi geometria olisi ainakin, ellet sitten halua tankoa todella korkealle. Nordestissa on ihan jäätävä stack (611 mm!!!) johtuen korkeasta emäputkesta ja todella isosta bb-dropista.

https://www.enigmabikes.com/cdn/shop/files/EscapeFlatBarMed_ENG171038T_1800x.jpg?v=1695029792

https://www.enigmabikes.com/cdn/shop/files/10FlatbarEscape_1800x.png?v=1695220592

nure
22.02.2024, 21.38
Föhn, ei mitenkään erikoista edes haeta vaan jokseenkin edullista aihioita nykyisen Cinellin tilalle, periaatteella käyttäen mahdollisimman paljon olemassa olevia osia.

Stenu, ihan ok tuokin mutta kallis verrattuna Nordestiin, yli 1900€ ja brittimaksut vielä päälle. Geometriaa vertaillut mutta sekin muuttuu pitkällä ja miinuskulmaisella stemmillä jonkin verran. Saas nähdä...

Ps. Tekeekö sentti BB dropista todella ison?

Arosusi
22.02.2024, 21.52
Mikset osta tuota Enigman outletissa (https://www.enigmabikes.com/collections/clearance-sale/products/escape-flat-bar-medium-3al-2-v-frame#Escape%20Disc%20Flat%20Bar%20ADV%20Frame%20| %20Medium%20#F10) olevaa?

Jos olisi tarvetta FBG titaanirungolle niin tuossa olisi oikein sopiva geo.

nure
22.02.2024, 22.22
^Perustelut? Itse en näe henk.koh. suuria eroja paitsi Enigma selkeästi "matalampi"...

Arosusi
22.02.2024, 22.32
Nordest
Lyhyt ja korkea, pappa malli

Enigma
Pitkä ja matala, race malli

Jo Nordestin emäputki on 30 mm pidempi kuin Enigman.

JackOja
22.02.2024, 22.36
Nure on pappa, mutt toisaalta Enigma on kaiketi kevyempi.

nure
22.02.2024, 23.01
Jack, niinhän se menee. Enigman painosta en osaa kyllä sanoa mitään kun tuokin joku esittelykappale...

Ps. 2.1kg haarukan ja laakerin kanssa, pikkuisen raskaampi kuin Nordest mutta kyllä tuollakin pääsee helposti alle kahdeksan kilon...

stenu
23.02.2024, 07.40
^ En tiedä, mistä sä Enigman painon kaivoit, jos sitä tuolla meinasit, mutta Nordestin pelkkä runko + haarukka painaa niitten omien speksien mukaan n. 2,2 kg (runko 1,75 kg ja haarukka 465 g).

Nordestilla sitäpaitsi näytti olevan sellainenkin malli kuin Super Albarda (https://nordestcycles.com/en/product/super-albarda-ti-frame), jossa on järkevämpi mitoitus, joten vielä vähemmän mahtuu ymmärrykseen, että miksi ihmeessä perus-Albarda suoratankoisen aihioksi, kun se on käyrätankoiseksikin lyhyt ja korkea.

Mutta Explor olisi juuri sellanen, mitä sä olet tässä jo nyt useamman rungon kanssa yrittänyt itsellesi väsätä. Sen ainoa huono puoli olisi todennäköisesti ainoastaan se, että siitä tulisi niin hyvä, että et keksisi enää ensi vuonna, mihin sen vaihtaisi…

Jos ei esittelykappale kelpaa, niin saahan tuota uutenakin (https://www.enigmabikes.com/products/explor-flat-bar). Tulee kyllä Nordestia kalliimmaksi (runko, haarukka ja laakeri rahteineen ilman britti-alvia £2325 + Suomen tulli/verot = n. 3500€), mutta UK in-house rungosta toki voinee vähän enemmän maksaakin ja olen ymmärtänyt, että sulla se ei ole niin hinnasta kiinni, kunhan on mieluisaa.

https://www.enigmabikes.com/cdn/shop/files/Enigma-Explor--Hero_2500x.jpg?v=1687793106

JackOja
23.02.2024, 08.47
Ai hitsi, alkoi tehdä mieli tuollaista Enigma Exploria. Toisaalta, voinen hoidella sen ajot jo olemassaolevalla fillarilla.

nure
23.02.2024, 12.02
Tuo paino oli käänteinen kirjoitusvirhe, siis tuo 2.1kg Enigman paino, jossain sivustolla mainittu. Toisaaltaan en tyhmyyttäni ymmärrä tuota pituus seikkaa, jos toisen vaakaputki on sentin lyhyempi niin miten muuttuu lyhyeksi? Toisaaltaan et vastannut tuohon BB kysymykseenkään? Toisaaltaan tuo Enigma tuntuu hyvinkin matalalta ja jopa pieneltä itselle, taas makuasioita ja vertailua olemassa oleviin ja ajamiini pyöriin.

En siis kumpaakaan katselisi jos ei raha merkitsisi mitään ja Super Albardan 10viikon toimitusaika ei sovi itselleni.

nure
23.02.2024, 16.02
Lähtökohtaisesti alkuperäinen kysymys oli lähinnä se että onko rungosta kokemuksia (Kellään ei ollut paitsi teoreettisia samoilla joilla aina oma näkemyksensä) ja siitä onko runko oikean kokoinen ko. kuskille?

Yleinen käytäntöhän tietyillä on että ei huomioida millaista kukin hakee ja kun ei niin sitten esitetään seikkoja oman mieltymyksen mukaan pitkiä insinööri jargoneita luetellen.

Siis vastauksia ei saa vaan mielipiteitä... Toisaaltaan jokainen saa sanoa mielipiteensä mutta kannattaa miettiä että onko ne jotain yleistä faktaa?

Föhn
23.02.2024, 16.19
No mitä tuota miettimään julkisesti jossei vastaukset kelpaa. Laita tilaten ja lyö romut kiinni.

stenu
23.02.2024, 16.59
Toisaaltaan tuo Enigma tuntuu hyvinkin matalalta ja jopa pieneltä itselle, taas makuasioita ja vertailua olemassa oleviin ja ajamiini pyöriin.

Jep, lyhyt se outlet-runko on munkin mielestä sulle, mutta kuvittelin sun haluavan lyhyttä runkoa.

Mä olen 179 cm ja ottaisin Explorista L-kokoisen, jossa vaakaputki on 598 mm ja reach 430 mm (eli 46 mm suurempi kuin ML Albardassa).

Vastus alkuperäiseen kysymykseen on se, että keskimääräisen maun mukaan kyseinen runko on aika lyhyt ja edestä korkea käyrätankoiseksikin pyöräksi, miksi se on tarkoitettu, joten tuskin niitä kovin montaa Suomesta löytyy. Mun vaimo on 180 cm ja haaramitta on 91 cm eli hänellä on varsin pitkät jalat ja lyhyt yläkroppa. Hänelle Albarda olisi varmaan ihan hyvä droppitangon kanssa.

Yritin vaan auttaa, että et taas osta yhtä pyörää, jonka kanssa et sitten lopulta viihdykään, mutta kun sä tiedät omat mittasi ja makusi parhaiten, niin jätän tän tähän.

Föhn
23.02.2024, 17.13
Munkin mielestä näyttää että tuo Albarda lähtee keulimaan. Ehkä sillä sloupatulla pitkällä stemmillä korjattaisiin sitä minkä runko aiheuttaa.

nure
23.02.2024, 18.06
Vertailin Albardaa ja Van Nicholaksen Rowtagia 54 senttisenä keskenään joka on vaakaputkelta lyhyempi, satulaputki pari senttiä korkeampi ja emäputki kai sentin lyhyempi niin miten se on sopivampi?

Föhn, noinhan se yleensä menee ja stemminä säilynee tuo 120mm/-7° Extralite.

Ei ole edes kyse etten viihdy edellisen kanssa vaan on aavistuksen liian pieni runko makuuni, varmaan johtui siitä etten kysynyt mielipiteitä täältä ;-)))

Föhn
23.02.2024, 18.41
No eikö tuo aavistuksen pieni korjautuisi aavistuksen pienellä komponentin säädöillä? Miten se voikaan aina olla joku hässäkkä koossa, rungossa tms.

Mä olen aina ihmetelly sitä stemmin ja muiden komponenttien vekslailua. Eikö se olekaan niin päivänselvää mitä on allensa hankkinut? Ihan näin yleisellä tasolla. Vai onko tässä samaa kuin tutulla joka on siirtänyt kajareita ellei viikottain niin kuukausittain jo kohta 11 vuoden ajan. : )

nure
23.02.2024, 18.57
Föhn, tuo ei sinäänsä ole vekslailua kun rakentaa ja alkuperäistä ei ole, sama pätee satulatolppaankiin.

Joillekin vaan on helppoa kun ostaa pyörän "hyllystä" mutta itselle on osa projektia tuo pähkäily ja osien vertailu. Olisihan se hienoa mennä Italiaan johonkin pajalle ja teettää itselle runko todellisten asiantuntijoiden avustuksella mutta siihen ei rahat sentään riitä.

Föhn
23.02.2024, 19.13
Juu kyllä mä ton ymmärrän. Tavallaan. Itsekään en ole hyllypyöriä ole ostellut mutta yleensä suunta on aika selvä. Tollanen speksaaminen on varmasti kivaa vaikken itse saa siitä mitään. Paitsi vajetta lompakkoon.

nure
23.02.2024, 19.43
^Itselle se on vain osa pyöräilyä ja johonkin ne vähät rahat kulutettava, ei se maailmantalous muuten pyöri. Kun olen pyörän ulottumattomissa niin on aikaa miettiä ja speksailla mitä erillaisia variaatioita.
Mutta kaikki ratkeaa aikanaan ja toisen purkaa ja toisen kokoaa niin kaikki iloksi muuttuu!

Föhn
23.02.2024, 19.48
No just näin!

nure
23.02.2024, 21.10
Joskus kuitenkin päättää itse mitä tekee/haluaa. Kuten kaikkialla somessa kuten täälläkin on paljon tietoa ja infoa mutta kaikesta löydettävä oikea. Joillekin numerot tärkeitä, toisille se että pyörä on sopiva ja mieleinen.

nure
24.02.2024, 11.43
Entä jos jatkaa jaarittelua, mikä olisi passeli teräsrunko setti mantereen puolelta hankittuna hintaluokassa max 2000€?

Kuminauha
24.02.2024, 19.55
Nonni, alkaa olee projekti loppusuoralla ja pyörä ajokunnossa.

Spessun chisel alurunko L kokosena
Salsan firestarter kuitukeula (Myös SID SL jos menee vähän enemmän poluille seikkailee)
XT voimansiirto (takavaihtaja "frankenXT", eli deoren vaihtaja mihin on vaihdettu rikkinäisen XT:n häkki, rissat ja kytkimen koppa)
XT jarrut 180mm levyillä
Dura ace ketju ja xt keskiö
Unite:n 34T eturatas
Elitewheels pro33 kiekot + Kenda sabre pro 29x2,2" kumit
Oneup 180mm dropperi+kuitusatula
Bikeyoke pilot stemmi+renthalin kuitutanko
Rally xc200 polkimet
Ass saversin läpät
~9,3kg ilman polkimia ja muuta sälää, ajokunnossa ~9,8kg (sid sl:llä 10,5 kg)


Alla hätänen kuvahttps://pic.useful.fi/aSXP0vJdl.jpg

Aakoo
24.02.2024, 20.13
Ihan hieno pyörä, mutta eikö tuollaisia kutsuta ihan maastopyöriksi [emoji1]?

Kuminauha
24.02.2024, 20.19
Eikö suoratankoset gravelit oo maastopyöriä? Noh, graveliksi tän tekee sen että tällä ajetaan hiekkateitä.

Tämä ei ole mikään spirit of gravel hömpötys. Se on oma hömpötys.

Ihan mielenkiinnosta, mikä osa tästä tekee maastopyörän? Dropperi? Lyhyt stemmit? liian leveet kumit jotka nopeempia ku kapeet "gravel kumit" (aerot poislukien)? :)

Ohiampuja
24.02.2024, 21.07
Tuo tanko. Eikö se ole ihan enduro/DH kamaa. :)

nure
24.02.2024, 21.27
Kuminauha, nykyään takerrutaan helposti muotoseikkoihin. Hieno kapistus joka tapauksessa ja turha kuunnella mitä muut sanoo kunhan itseä miellyttää ja hyvä ajossa!
Samat tyypit tyrmäsi aikoinaan SuoraTankoMaantiepyöräni joka osottautui ihan hauskaksi ja taas titaani suunnitelma lytätty vaikka Pedrokin oli kannustava.
Ei pyörän tarvi olla juuri jotain jonka joku "tietäjä" on määrittänyt tai luonut kategoriat eikä kehitys ikinä mene eteenpäin ellei jotain muutakin koiteta.

Aakoo
24.02.2024, 22.00
Eikö suoratankoset gravelit oo maastopyöriä? Noh, graveliksi tän tekee sen että tällä ajetaan hiekkateitä.

Tämä ei ole mikään spirit of gravel hömpötys. Se on oma hömpötys.

Ihan mielenkiinnosta, mikä osa tästä tekee maastopyörän? Dropperi? Lyhyt stemmit? liian leveet kumit jotka nopeempia ku kapeet "gravel kumit" (aerot poislukien)? :)No siis onhan tuossa maastopyörän runko, osat ja kiekot+renkaat.

Itse miellän gravelin leveämpää rengasta käyttäväksi maantiepyöräksi, vaikka toki itsekin pidän jäykkäperällä sorateiden ajelusta. Se on sellaista helppoa ja leppoisaa ajelua.

Tärkeintä on se, että itse tykkää!

nure
24.02.2024, 22.34
^ Pitäisikö olla jokin kielitoimiston kaltainen instanssi joka määrittää joka besserwisserille oikean pyörätyypin?

Kuminauha
25.02.2024, 10.02
Niin kai se runko tekee monelle sen, että se mielletään graveliksi tai maasturiksi.

Varmaan samaa sanottiin 10+ vuotta sitten läpiakseleista että noihan on maasturin osia. Ja kun kattoo sitten vaikka Canyonin Grizliä niin ei se enää paljon eroa maasturiksi kutsuttavista laitteista.

Ei ehkä itselläkään ensimmäisenä tulisi mieleen että tämä on gravel pyörä jos näkisin sen luonnossa ja yhtä hyvin tämä voisi olla maastopyörä osion ketjussa. Omalla kohdalla tämä ei täytä omia vaatimuksia maastopyörästä.

Varmaan pitäisi olla se flatbar tanko, eikä 20mm riseri.

Kiekoissa on sisäleveyttä 27mm, ohan tuota 25mm+ luokkaa jo monet gravel ja maantiekiekotkin aerohyötyineen.

Gravel renkaita on 50mm asti ja tässä nyt sen 6mm leveemmät. Itse päätyny näihin lähinnä sen takia, että vaan kulkee epätasasilla pinnoilla paremmin kun kapeet, tämä on osotettu monessa testissä.

Maantielläkin on renkaiden leveys melkeen tulpaantunut, nykyään 32mm alkaa jo olla yleisiä.

nure
25.02.2024, 11.46
^Jep, näin se vaan muuttuu ja kaikki fuusioituu, jotkin monster gravelit ovat rajumpia kuin maastopyörät muutama vuosi sitten.

Mutta ainahan noita puritanisteja on ollut ja tulee olevan mitkä sanovat että mikä sopii tai on sopivaa...

Ohiampuja
25.02.2024, 13.59
No ei kaikki normitus ole kiusantekoa, vaan niillä on tarkoitus helpottaa ihmisten välistä kanssakäymistä. Että ihmiset tiedostavat asiat edes suunnilleen samalla tavalla. Koskee se sitten vaikka nettikaupassa pyöränrenkaita. Jos avaan valikon gravelrenkaista, niin en oleta että sieltä löytyy 2.25” Racing Ralph, vaikka sitä voi gravelpyörässään joku käyttää. Sitä minä menisin hakemaan MTB renkaiden puolelta.

Eli pitää meillä jotkut yhteiset ”pelisäännöt” olla. Toki niitä saa soveltaa ja rajat ylittää, mutta turha sille mitään yleistä hyväksyntää on mennä vaatimaan.

Ohiampuja
25.02.2024, 14.14
Tai kun parin viikon päästä on Tour de Tampereessa myös gravelryhmä, niin varmaan meillä kaikilla on jonkinlainen käsitys millainen reitti olisi tiedossa ja millaisen pyörän se ”vaatii”.

Ja olisihan se paras jos kaikilla se käsitys olisi suunnilleen samanlainen. Vaikka sinne sitten lähtisi ajamaan perinteisellä maastopyörällä.

nure
25.02.2024, 15.02
Itse hieman huono hyväksymään kategorointia ainakaan tuntemattomien toimesta. Jos nuoruudessa "maastopyörän" renkaat oli 1.9" niin liki vastaavia löytyy graveleista niin mikä on mikin?

Jos esim. tuosta Albardasta sanoisin että rakennan klassisen XC pyörän samoilla spekseillä ja 50millin renkailla mitkä siihen menee niin miten pyörä muuttu?

Ohiampuja
25.02.2024, 15.41
Ei siinä mikään muutu.

Mutta jos teet itsellesi gravelin, mikä on muiden mielestä maastopyörä niin ei siinäkään mitään väärää ole. Kukaan ei kiellä sinua nauttimasta pyöräilystä niin kuin halutat, mutta et sinäkään voi mennä muille sanomaan että heidän mielipide on väärä. Jos se näyttää heidän mielestä maastopyörältä, niin OK.

Ps. Tuossa Kuminauhan Spessussa on XT jarrut, ne on maastopyörän jarrut. GRX on sitten gravelpyörän jarru. Mutta mitä väliä silläkään on, maastopyörän osa on maastopyörän osa vaikka sen laittaisi suoratankoiseen maantiepyörään. Itselläni on vastaava täysjäykkä 29" Kinesis, ja tykkään siitäkin kovasti. :)

xc-pyöräilijä
25.02.2024, 16.24
Itse olen työmatkapyöräksi joskus unelmoinut rakentavani otsikon mukaisen fillarin, suora kapea tanko koska kippura on sohjossa ikävämpi, mahtuisi hieman isompaa rengasta kuin graveliin eikä olisi niin "kisainen". Asian hoitaisi hyvin tälläinen koruttoman kaunis Enigma. Hintahaan sille toki kertyisi ja se neljäs fillari talliin on ehkä jo liikaa. Tai no viides jos kauppa ei käy.


https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2021/11/enigma-escape-flat-bar-gravel-bike-titanium.jpg

nure
25.02.2024, 17.02
Ohiampuja, en sanonut mielipiteiden vääryydestä vaan siitä luotettavuudesta mitä kukin oikeaksi esittää. Itse sen verran kyyninen etten luota jokaiseen "insinööriin" joka esittää kaikkitietävää ja jonkin asteen auttoriteettiä.

Pyörä on pyörä ja se ei siitä miksikään sen kummemmin muutu ja jokainen ajaa omanlaisellaan...

Aakoo
25.02.2024, 17.57
Samat tyypit tyrmäsi aikoinaan SuoraTankoMaantiepyöräni ........joku "tietäjä" on määrittänyt tai luonut kategoriat .....

^ Pitäisikö olla jokin kielitoimiston kaltainen instanssi joka määrittää joka besserwisserille oikean pyörätyypin?

Mutta ainahan noita puritanisteja on ollut ja tulee olevan mitkä sanovat että mikä sopii tai on sopivaa...

Itse hieman huono hyväksymään kategorointia ainakaan tuntemattomien toimesta.

Itse sen verran kyyninen etten luota jokaiseen "insinööriin" joka esittää kaikkitietävää ja jonkin asteen auttoriteettiä.

No onpas ihmeellistä nimittelyä ja vinkumista, jos sanoo maastopyörän runkoon ja haarukkaan maastopyörän osilla rakennettua pyörää maastopyöräksi?

Omasta mielestä flatbar gravel näyttää tältä, eikä muistuta erityisesti täysjäykkää maastopyörää:
https://assets.specialized.com/i/specialized/95422-30_DIVERGE-E5-EXPERT-EVO-PNGRN-FSTGRN-CHRM_HERO?$scom-pdp-product-image$&fmt=auto

Tai vaikka tältä, ja näissä kahdessakin on jo eroja:
https://images.lucky-bike.de/out/pictures/master/product/1/scott-metrix-10-prism-olivegreen-90491-01.jpg?w=780&h=520&q=100

Ja kyllä, eri pyörätyypeillä on ihan oikeasti eroja vaikka raja on joskus häilyvä.

Mutta onnea Kuminauhalle vielä uudesta pyörästä, ei ollut mitenkään tarkoitus dissata tai ampua ideaa alas. Varmasti mieleinen fillari sorateillä tai poluilla :).

Ohiampuja
25.02.2024, 20.34
Minä voin pistää kuvan omasta Kinesiksestä kun sen saa kesämoodiin. Eli lokarit ja nastarenkaat pois. :)