Näytä tavallinen näkymä : Flatbar Gravel...
9kiloa kuitenkin ihan budjettipyöränä edistyy, alhaisempi vaatii jo hifistelyä...
Ohiampuja
12.11.2021, 10.53
Mun paras ja hienoin hifistely-pyörä jäykällä keulalla ja Thunder Burteilla painaa 10,4 kg.
On kuule Enven kuitutankoa, Thompsonin tolppaa ja XT osia. Eli ihan parasta mihin mulla on varaa, tai siis parasta mitä katson ylipäätään järkeväksi sijoittaa polkupyörään.
Enigma Escape, ei löydy kylläkään valmistajan sivulta kuin droppitanko-geolla toistaiseksi, mut varmaan ois kiva.
https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/251177588_4579804135376331_1354595044348642668_n.j pg?_nc_cat=110&ccb=1-5&_nc_sid=973b4a&_nc_ohc=yzSw5hUOxpQAX8seL0Q&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&oh=9999cd90bb5066142615efe74b044e53&oe=6193C40F
Ohiampuja
12.11.2021, 18.11
Onpa hieno!
Cannondale x Stella McCartney collabo.. :)
https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2021/11/Mayfawnwy-Side-clipped-copy-f5f23a4.jpg?quality=90&resize=960%2C640
Ohiampuja
14.11.2021, 19.54
Itselle tulossa projektiin Ritcheyn +500 A-C keula, vastannee tuollaista 100millistä joustokeulat... Saa nähdä mitä tulee, tarkoitus kuitenkin SE viimeinen pyörä...
Joko keulan sait, ja mistä sen löysit?
Olen etsiskellyt kuitukeulaa 110 mm boost-navalla, mihin mahtuisi kunnolla leveä rengas. Nyt en ole löytänyt kuin Nov8 ja Norton Shores merkiltä tuollaisia, ja nekään ei ilmoita tuota rengasleveyttä.
Tai siis löysin Ritcheyn, mutta tyhjistä hyllyistä.
^Bike24:sta sain... Ei taida olla varastossa enää, sääli...
^ Ritcheyllä kyllä saatavissa, hinta euroina mutta mistähän tulee... https://eu.ritcheylogic.com/eu_en/wcs-carbon-boost-mountain-fork
Joko keulan sait, ja mistä sen löysit?
Olen etsiskellyt kuitukeulaa 110 mm boost-navalla, mihin mahtuisi kunnolla leveä rengas. Nyt en ole löytänyt kuin Nov8 ja Norton Shores merkiltä tuollaisia, ja nekään ei ilmoita tuota rengasleveyttä.
Tai siis löysin Ritcheyn, mutta tyhjistä hyllyistä.
Salsa Firestarter? https://salsacycles.com/components/category/forks/firestarter_110_deluxe_fork
29"/3" menee nyt ainakin.
^Oli itsellä myös vaihtoehto mutta on hieman lyhyempi kuin Ritchey joka samaa luokkaa A-C kuin runkoon suositeltu joustokeula...
En tiedä oliko jo täällä. Cuben fitness graveli
https://www.fitstore24.com/en/949
En tiedä oliko jo täällä. Cuben fitness graveli
https://www.fitstore24.com/en/949
Tässäkin on vaan laiskasti pistetty Nuroadin runkoon suora tanko.
^Hieman painava, kaksi ratasta lie teettää sen...
Salsa Firestarter? https://salsacycles.com/components/category/forks/firestarter_110_deluxe_fork
29"/3" menee nyt ainakin.
Salsan pituus just 100mm joustokeulan korvaajaksi sopiva, Ritsi sopii enneminkin 120mm.
^Hieman eri mieltä, esim. Ibis ilmoittaa geotaulukossa 100millisen keulan pituudeksi 503mm. ja toimii mielestäni hyvin teoriatasolla. Toisessa on MRP:n 490millinen ja muuttaa kyllä kulmaa selkeästi... Toisaaltaan riippuu pitkälti rungosta, jos nykyaikaisella geolla niin pitempi ilman muuta.
^Hieman eri mieltä, esim. Ibis ilmoittaa geotaulukossa 100millisen keulan pituudeksi 503mm. ja toimii mielestäni hyvin teoriatasolla. Toisessa on MRP:n 490millinen ja muuttaa kyllä kulmaa selkeästi... Toisaaltaan riippuu pitkälti rungosta, jos nykyaikaisella geolla niin pitempi ilman muuta.
kyllä se keula varmaan tuon 503 mm on, mutta joustokeula on sen 20% painuneena, kun kuski istuu pyörän päällä ja yleensä verrataan tuohon painuneena olevaan pituuteen jäykkää keulaa.
Mitään en tiiä, mut mutulla heittäisin, että joustohaarukkaa korvatessa pitäis huomioida se miten paljon joustohaarukka painuu kuskin alla ihan vaan normiajossa. Googlasin, että sag on haettu termi.
edit: jaa joku asioista tietävä ehti väliin vahvistamaan :D
Iglumies
15.11.2021, 21.36
Joko keulan sait, ja mistä sen löysit?
Olen etsiskellyt kuitukeulaa 110 mm boost-navalla, mihin mahtuisi kunnolla leveä rengas. Nyt en ole löytänyt kuin Nov8 ja Norton Shores merkiltä tuollaisia, ja nekään ei ilmoita tuota rengasleveyttä.
Tai siis löysin Ritcheyn, mutta tyhjistä hyllyistä.
Mulla on Woodsmokessa (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?25264-Py%C3%B6r%C3%A4projekti&p=3028174#post3028174) Kinesiksen Maxlight Boost (https://www.kinesisbikes.co.uk/Catalogue/Forks/Mountain-Bike/MAXLIGHT-BOOST) ja tilaa riittää
^Hieman eri mieltä, esim. Ibis ilmoittaa geotaulukossa 100millisen keulan pituudeksi 503mm. ja toimii mielestäni hyvin teoriatasolla. Toisessa on MRP:n 490millinen ja muuttaa kyllä kulmaa selkeästi... Toisaaltaan riippuu pitkälti rungosta, jos nykyaikaisella geolla niin pitempi ilman muuta.
Suora lainaus Ibiksen geometriataulukosta "100MM FORK (503.7MM AXLE TO CROWN)"...
Tässäkin on vaan laiskasti pistetty Nuroadin runkoon suora tanko.Joo, ja varmaan sillä se osuikin silmään kun nuroadeja kattelin
Ohiampuja
16.11.2021, 13.58
Voihan 9mm pikalinkku.
Kun katselee uusia kiekkoja tai uusia runkoja, niin läpiakseli on kyllä lyönyt itsensä läpi. Mutta kun katselee jäykkiä kuitukeuloja, niin suurin osa on vanhalla 9mm pikalinkulla.
Miksi ihmeessä keulojen tarjonta on tuollaista?
Ohiampuja
16.11.2021, 14.01
Mulla on Woodsmokessa (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?25264-Py%C3%B6r%C3%A4projekti&p=3028174#post3028174) Kinesiksen Maxlight Boost (https://www.kinesisbikes.co.uk/Catalogue/Forks/Mountain-Bike/MAXLIGHT-BOOST) ja tilaa riittää
Tuon minäkin haluaisin kun jostain löytäisin...
4130 tilasi tuon MRP:n 490millisen jenkeistä ja ei ollut edes kallis... Ei taida löytyä kylläkään boostia...
Mitään en tiiä, mut mutulla heittäisin, että joustohaarukkaa korvatessa pitäis huomioida se miten paljon joustohaarukka painuu kuskin alla ihan vaan normiajossa. Googlasin, että sag on haettu termi.
edit: jaa joku asioista tietävä ehti väliin vahvistamaan :D
No juurikin näin ja sitä suuremmalla syyllä, jos on tarkoituksena väsätä gravel-pyörä eikä släckiä maasturia. 100 mm joustavan 29” joustokeulan korvaajaksi noin 470-480 mm jäykkä ja jos keskiön korkeus antaa myöten, saattaisin laittaa jopa lyhyemmänkin. Ylipitkällä jäykällä keulalla ajaminen on ihan pöllön tuntuista.
^Makuasia, itse kyllä pidän matalasta ajoasennosta ja tuollainen lyhyt keula modernissa rungossa vasta pöllön näköinen on. Edellinen Pace alkujaan 470mm:n keulalla ja koko ajan olo että menisi nokilleen, tuo 490millinen oli jo selkeä parannus ajoasentoon.
Ohiampuja
16.11.2021, 21.43
Samat sanat, en huolisi alle 490 mm keulaa.
No jotta saataisiin muunlaisiakin mielipiteitä, niin mä olen huolinut. 470 mm on ihan täydellinen mitta!
Speksasin viime syksynä Krampukseen kuitukeulaa ja tuo Kinesis oli väkevä ehdokas. Päädyin kuitenkin Traversen haarukkaan, jonka muotoilu miellytti enempi. A-C on muistaakseni 493mm, mikä omien tutkimusteni mukaan vastasi aika jämptisti 100mm keulan sägitettyä mittaa. Oli ihan hemmetin hyvä Krampukseen, mutta ihmekös tuo, kun mitat olivat samat kuin Krampuksen teräskeulassa, painoa toki vajaa kilo vähempi. Sittemmin runko vaihtui Chameleoniin ja toimii tuo keula siinäkin, vaikka runko onkin suunniteltu 120mm keulalla.
Eikös kuitenkin olennaista että jokaisella toimii oman maun mukaan ilman insinöörejä?
Speksasin viime syksynä Krampukseen kuitukeulaa ja tuo Kinesis oli väkevä ehdokas. Päädyin kuitenkin Traversen haarukkaan, jonka muotoilu miellytti enempi. A-C on muistaakseni 493mm, mikä omien tutkimusteni mukaan vastasi aika jämptisti 100mm keulan sägitettyä mittaa. Oli ihan hemmetin hyvä Krampukseen, mutta ihmekös tuo, kun mitat olivat samat kuin Krampuksen teräskeulassa, painoa toki vajaa kilo vähempi. Sittemmin runko vaihtui Chameleoniin ja toimii tuo keula siinäkin, vaikka runko onkin suunniteltu 120mm keulalla.
Joo mä arvoin vähän väärin. Sägittämättömänä 100 mm 29” Foxien ja Roxpoxien pituudet näyttää olevan ~505 mm, jolloin 20% sägillä mitaksi tulee 485 mm. Kauheen mittainen keula ”gravel”-pyörään tommonen kyllä on ja voisin kuvitella, että näyttää koomiselta joillain graveljärkevillä renkailla.
... Kauheen mittainen keula ”gravel”-pyörään tommonen kyllä on ja voisin kuvitella, että näyttää koomiselta joillain graveljärkevillä renkailla.
Tässä varmaan menee nyt vallan iloisesti sekaisin puhutaanko, fb-grävel-, mtb- vai 29+ -filoista ja niille sopivista haarukoista.
Ehkäjoo. Gravel-pyörän kyseessä ollessa vähän miettisin myös sitä, että 100+ mm joustokeulan korvaajaksi tarkoitettujen nykystandardien mtb-kuituhaarukoiden pitää olla todella jäykkiä.
Kun suoralla (tai riser-) tangolla ajaminen käy muutenkin kyynärpäiden päälle enemmän kuin droppitangolla ajaminen, niin mun jossain määrin kuluneet kyynärpäät ei sietäisi kovin pitkiä ajoja ylijäykän mtb-haarukan ja soralle sopivien paineiden kanssa.
Melko pätkänä (1,8 m) mun on vaikea myös hahmottaa, että miten 50-senttisen keulan kanssa saa mitenkään järkevää sora-ajoasentoa aikaiseksi, mutta pidemmillä ei tietty ole samaa ongelmaa ainakaan niin korostuneesti.
Mun FGFBGG (:D) on reppuselkäpyöräilyyn just hyvä a-c 395 mm keulan ja matalan riserin kanssa. Tanko on joku 5-6 cm satulaa alempana. Lenkkipyöräilyä varten tanko vois olla vähän alempanakin. Tossa ei ole bb-droppia kuin jotain vähän reilu 60 mm ton cx-pituisen keulan kanssa. Sekin pitää kuitenkin huomioida.
Maasturissa mulla on a-c 468 mm keula, 95 mm emäputki (+ulkoiset laakerit), slämmätty stemmi, suora tanko ja bb droppia 70 mm ja siinä on selkeästi pystympi ajoasento kuin tuossa. Tanko on siinä suunnilleen samalla korkeudella satulan kanssa.
https://live.staticflickr.com/65535/51412852974_91cb7f3e9f_k.jpg
Miten tämä flatbar gravel nyt sitten eroaa normi täysjäykästä? Geometrian vai minkä osalta?
Mulla on Trekin MY2016 Superfly 9.6:ssa keulana ENVEn kuitukeula. Orkkiksena tuossa kai on ollut 100-millinen pomppukeppi.
Miten tämä flatbar gravel nyt sitten eroaa normi täysjäykästä?...
Kukaan ei tiedä :D
^Ookoo, vähän tätä ajattelinkin.
Mutta olishan tuo. Flatbar gravel 2.2" renkailla ja 80-millisellä keulalla. Siihen 150-millinen stemmi ja 350-millinen stonga, niin ei puutu kuin neonväriset ajovehkeet ja styroksikypärä. Ja 3x9 voimansiirto.
^ eiköhän kehityksen suunta oo ennemmin tämä (https://granfondo-cycling.com/3t-exploro-racemax-boost-flatbar-2021-review/). Aerorunko, aerokiekot, spacerstack ja riseri sekä sähkömoottori avittamassa, niin ei epäaero ajoasentokaan haittaa :)
Miten tämä flatbar gravel nyt sitten eroaa normi täysjäykästä? Geometrian vai minkä osalta?
Normaalisti täysjäykät maasturit on tehty joustohaarukkamahdollisuutta silmälläpitäen ainakin. Eli jos tekee puhtaasti graveliin, niin geometrian voinee suunnitella kompromissittomammin. Keulajuttujen lisäksi se bb droppi varmaan toinen seikka.
Miten flatbar gravel eroaa sitten hybridistä, niin varmaan valtaosa hybrideistä on paskoja tuohon tarkoitukseen vaihtelevista syistä. Mut jokin hybridi voi olla oikein hyväkin.
Ketjun ihan ekan postauksen Spessu on muuten varmaan mun silmissä yhä suunnilleen onnistunein esimerkki siitä mitä tässä ehkä pitäis hakea.
https://www.bikeplanet.fi/assets/shop/images/items/77cb/specialized-diverge-comp-evo-21.jpg
Liekö väliä miten eroaa, tavallaan sama kysymys on että miten gravel eroaa cyclosta/maantiepyörästä? Ennen vanhaan myytiin "harjoituskilpapyöriä" ja ne muistutti lähinnä tämän päivän graveleita... Suuri osa nimityksistä on markkinamiesten ja insinöörien keksintöjä ja määritelmiä, mielestäni pyörää voi kutsua miksi kukin haluaa.
Stenu, se mikä ei sinulle sovi niin sopii toiselle ja päinvastoin...
K.Kuronen
17.11.2021, 14.23
Miten tämä flatbar gravel nyt sitten eroaa normi täysjäykästä? Geometrian vai minkä osalta?
Mulla on Trekin MY2016 Superfly 9.6:ssa keulana ENVEn kuitukeula. Orkkiksena tuossa kai on ollut 100-millinen pomppukeppi.
Tuleeko tuon Trekin kanssa soralla sellainen fiilis, että taidanpa luukuttaa -ihan spontaanisti- irtosoraa, nyt rällätään!
Mielestäni gravelin tärkein ominaisuus on, että se synnyttää soralla ajettaessa halun ajaa (myös kovaa).
Tuleeko tuon Trekin kanssa soralla sellainen fiilis, että taidanpa luukuttaa -ihan spontaanisti- irtosoraa, nyt rällätään!
Mielestäni gravelin tärkein ominaisuus on, että se synnyttää soralla ajettaessa halun ajaa (myös kovaa).
No joo, kyllähän gravelilla tulee helposti sellainen "hei me ajetaan"-fiilis. Mutta itse olen laittanut sen käyrän tangon piikkiin. Mutta voihan se johtua geostakin.
Ohiampuja
17.11.2021, 16.26
Minulla on tuo linkin Kinesis XC Maxlight. Ja välillä se on 100mm Foxin keulalla ja 2.4" Ardenteilla modattu maastopyöräksi. Ja sitten välillä Carbon Cyclesin jäykällä alukeulalla ja Rekon Race renkailla se on mun gravel-pyörä. Eli ei mikään superpyörä kumpaankaan rooliin, mutta ihan välttävä mun käytössä. Kun en halua lisää pyöriä nurkkiin pyörimään.
Nyt vaan hiukan "häiritsee" kun runko on 148 mm boost ja tuo vanha 490 mm keula on 9mm pikalinkuilla. Ja haluaisin keulankin boostiksi, että olisi samaa tekniikkaa sitten molemmissa päissä. Mutta toisaalta, onko sillä mitään väliä. Ajamiseen se ei vaikuta, ei sitä ulospäinkään huomaa... (Kiekot voisi tietysti ostaa parina kun olisi boost molemmin päin.)
https://www.kinesisbikes.co.uk/Catalogue/Models/Maxlight/archive/X-HARDTAIL
Tämä olisi budjettiversio jos siihen Ritcheyn keulaan vertaa.
https://r2-bike.com/NORTON-SHORES-Rigid-Fork-29-Carbon-tapered-BOOST-QR15
...vanha 490 mm keula on 9mm pikalinkuilla. Ja haluaisin keulankin boostiksi, että olisi samaa tyyliä sitten molemmissa päissä. Mutta toisaalta, onko sillä mitään väliä. Ajamiseen se ei vaikuta, ei sitä ulospäinkään huomaa...
"Samaa tyyliä"... ja "ulospäinkään ei huomaa", pieni ristiriita lausumassasi. Eikö tyyli ole juuri se minkä voisi huomata? Jos etunapa sallii laita siihen 9 mm pikkuläpiakseli niin "tyyli" näyttää samalta.
Ohiampuja
17.11.2021, 16.38
Korjattu sanat paremmin ajatuksiani vastaaviksi.
Ja toki sen huomaa kun osaa katsoa, mutta ei se siitä loista "kilometrin päähän".
FlatBar itsellä selkeästi rennompi kuin maantiepyörä, monasti valinnan vaikeus vaikka lähtee asvalttilenkillekin. Lienee ikä mikä moisen aiheuttaa. Kun saa tuon uuden version kasaan niin painokin jää alle 9kilon niin 1.5kilon tiputus vaikuttaa jonkin verrankin, saas nähdä...
Ohiampuja
17.11.2021, 19.51
Mielenkiinnolla odotan sen valmistumista. :)
^ Miten tänne saa kuvia...? Toisaaltaan en mitenkään innokkain jakamaan...
^^Ohiampuja, ei mitään taivaallista tulossa, pelkkä hauska käyttökapistus...
Diverge Evostahan tuli juur arvostelu:
https://cyclingtips.com/2021/11/specialized-diverge-expert-e5-evo-review/
Ja aiemmin Dsx:stä
https://cyclingtips.com/2021/11/marin-dsx-2-gravel-bike-review-budget-flat-bar-fun-but-bring-extra-tubes/
^ Miten tänne saa kuvia...?
Lataat jonnekin kuvanjakopalveluun, kuten imgur ja sitten sen kuvan osoitteen laitat tämmöisten väliin. Tapatalkia ei kannata käyttää, kun tulee ihan mössöä.
Ai kiva kun editoidessa android operalla ihan mitä vaan kun koskettaa niin viesti poistuu. Kuvat puhukoot nyt puolestaan kun kaksi viestiä jo poistanut.
https://img.aijaa.com/t/00983/15013363.t.jpg (https://aijaa.com/NgNgSn)
https://img.aijaa.com/m/00350/15013364.jpg (https://aijaa.com/1S4gmy)
Eli tuossa ylempänä meikän fbgybrid. Täydellinen polkupyörä toisin sanoen.
^Hyvä alku mutta siisti nuo spagetit...
Firlefanz
18.11.2021, 10.22
^ Miten tänne saa kuvia...? Toisaaltaan en mitenkään innokkain jakamaan...
Ei tässä ole kyse sinun innostasi vaan lukijoiden entisestään kasvaneesta mielenkiinnosta:D Joudat nurkkaan häpeämään mikäli et saa postattua kuvaa tai kuvia! Video punnituksesta voisi sekin toki joitakin kiinnostaa, mutta rajansa kaikella:eek:
PS Tähän tarkoitukseen sopii minusta https://pic.useful.fi/ Kaikki käy nopeasti ja helposti ilman rekisteröitymistä ja sen linkin kopiomisen ja liittämisen osaa minuakin tumpelompi.
Melko pätkänä (1,8 m) mun on vaikea myös hahmottaa, että miten 50-senttisen keulan kanssa saa mitenkään järkevää sora-ajoasentoa aikaiseksi, mutta pidemmillä ei tietty ole samaa ongelmaa ainakaan niin korostuneesti.
Katselin maasturin geometriataulukkoa, ja siltähän se näyttää että vaatii aika pitkät jalat ja korkealla olevan satulan, että 100-millisen keulan kanssa stack alkaa jäädä gravel-tasolle.
Mulla on maasturissa stack sagin kanssa n. 600 mm, eli sama kuin omassa maantiepyörässä. SQlabin inner bar endsien kanssa ajoasento on käytännössä sama kuin gravelpyörän kahvoilta ajaessa. Droppia sagi huomioiden on ~80mm. Liejuiset reitit ajan pimeässä mieluummin tällaisella flatbar-gravelilla ja kunnon maastorenkailla.
Tykkään todella paljon noista inner bar endseistä, koska työmatka-ajossa on paljon siirtymää ja lisäksi muutama kunnon maastopätkä. Tykästyin nousukahvoihin alun perin retromaasturilla ajamisen kautta. Laitetaan tähän vielä kuva gravel-uskottavan tankolaukun kanssa.
https://www.sq-lab.com/out/pictures/master/product/1/sqlab.innerbarend.411.black.main(1).jpg
https://i.imgur.com/V15wy11.jpg
^Ääni inner-bar-endseille. Loistavat keksinnöt, vaikka melko hintavat. Plussana, että jarrujen käyttö onnistuu noiden kanssa ihan hyvin. Shimano-vaihteistoilla voi vaihtaa suuremmalla otetta muuttamatta (etusormella).
Noi SQLabit on itselläkin, ainut ongelma niissä on, että rajoittavat jonkun verran jarrukahvojen asentoa. Pyörän kuva jo onkin 8-sivulla.
Itse en lowriserin kanssa kaipaa lisiä, en inner enkä barenzejä... Jotenkin jo maasturilla maantielenkkejä ajellessa totuin suoraan tankoon ja barendsit poistui aika äkkiä painosta pois. Ainoa missä oli niin modatussa Kona Dew DL:ssä oli Codan Bulhornit lähinnä tuollaisessa triathlon asennossa...
^Mulla myös täysjäykässä läskissä ja täysjäykässä 29'erissa.
Mulla ei oo missään fillarissa.
Ohiampuja
18.11.2021, 13.51
Minä hommasin ja jonkin aikaa käytinkin, mutta en oikein kokenut omakseni. Mutta ergo-kahvakumit on kyllä hyvät.
29":ssä on nämä.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/4501103/Kadensijat-Lock-On-Ergo
Ja läskissä nämä.
https://www.sq-lab.com/en/products/grips/sqlab-grip-710.html
^Päin vastoin, eiks jossain vaiheessa tosiharrastajat lopetti barendsien ja muiden härpäkkeiden käytön ensimmäiseksi?
Ohiampuja
18.11.2021, 20.27
Niiden pahin vika on ruma ulkonäkö muuten minimalistisessa pyörässä. :)
Tuossa edessä ei saa olla omissani mitään ylimääräistä silmään käyvää.
Nuo ylempänä havaittavat Motonet gripit tukevat sopivasti kämmenhermoja, kun nuokin asenttaa sopivan lievästi tukemaan, kookkaamat gripit ei ollut hyvät 9/10 kouraan, vaikka mikään "kätönen" ei kyseessä.
^ Miten tänne saa kuvia...? Toisaaltaan en mitenkään innokkain jakamaan...
^^Ohiampuja, ei mitään taivaallista tulossa, pelkkä hauska käyttökapistus...
Totta ihmeessä nyt kuvien kera osaluettelon. Olet sen verran mainontaa jo harrastanut fillaris osalta että kuvia kehiin. :)
^En yleensäkään jaa mitään kuvia kovin helposti... En mielestäni myöskään mainostanut sen kummemmin, on yksi pyörä muiden joukossa...
^^Olennaisimmat osat voin listata...
Ohiampuja
20.11.2021, 14.54
Minulle riittää hyvin ja tietysti fiilikset.
^Just niin! Hyvä mieli että saanut taas jotain mielestä aikaiseksi...
K.Kuronen
20.11.2021, 19.01
^alle jotain karkeampaa ja maantiekumia leveämpää, pitkä kierros sora- ja metsäteillä, ja kuva fillarista oikeassa elementissään. Lisäksi vähän mittoja: satulan nokasta tankoon, satulan päältä keskiöön, keskiöstä maahan kuvan renkailla etc.
Ei pelkillä osalistoila oikein tee mitään, kun koko suoratankograveli käsitteenä on hakusessa.
^Renkaat ikisuosikit RalliKunkut 2.2" kokoisina, ei 4FourSeasoneita, kiekot perus CrossMaxit Tubolitoilla mutta kevääseen aikaa niin saattaa muuttua. Saisi noin 400g. pois painosta...
Nuo mitat pitkälti yksilöllisiä, kuskin raajojen ja mieltymysten mukaan joten aika epäolennaisia moiset...
Tuo suoratankogravel on loppupeleissä vain jokin nimike jota sellaisena kovin totisesti kannata ottaa kuten aikaisemmin todettu ja paljonko loppupeleissä poikkeaa täysjäykästä maasturista tai hybridistä...
K.Kuronen
20.11.2021, 20.42
^yleisöä kiinnostaakin se, millainen pyörä kunkin mielestä on suorantankograveli. Maantietankoisista on myös omassa keskustelussaan esitetty monta näkemystä.
^Oma näkemys on sellainen missä suora tanko ja voi ajella rattoisasti maantiellä, hiekalla ja poluilla hymyillen. Jokainen voi määrittää omat referenssinä itse.
Mitat ja speksit tulevat sitten kuskin ja kukkaron mukaan.
Ei tässä ole kyse sinun innostasi vaan lukijoiden entisestään kasvaneesta mielenkiinnosta:D Joudat nurkkaan häpeämään mikäli et saa postattua kuvaa tai kuvia! Video punnituksesta voisi sekin toki joitakin kiinnostaa, mutta rajansa
kaikella:eek:
PS Tähän tarkoitukseen sopii minusta https://pic.useful.fi/ Kaikki käy nopeasti ja helposti ilman rekisteröitymistä ja sen linkin kopiomisen ja liittämisen osaa minuakin tumpelompi.
Nurelle valmistuvasta pyörästä on ihan kohtuullista vaatia kuva, minäkin vaadin, kuten Firle (anteeksi lempinimen käyttö) sitten kun pyörä on näyttökunnossa.
Minäkin kokeilin ensi kerran kuvan laittoa picillä enkä ollut Firleä tumpelompi. Poistin jo kuvan kun siinä pelkkää vanhaa roinaa.
Otin samalla kirjanmerkkeihin tuon picin, voihan käyttöä löytyä toistekin.
^Katsotaan kun aika on jos viitsin... Muissa medioissa niin simppeliä kun voi kamerasta suoraan jakaa...
Tänään laskettu paino 8.9kg ja pari grammaa vielä kevenee kun kevyempi etuakseli, letkut lyhenee ja ketjut oikeaan mittaan. Tavoitteessa ollaan!
https://pic.useful.fi/yFMzTtu02.jpg
Juha Jokila
04.12.2021, 13.16
En mä tälläistä topikkia ollut huomannutkaan. Kiitos nurelle oikeaan ohjaamisesta ;) Kaikki huomio mennyt vapauksien puolustamiseen. Mut jjoo, rungon geometriasta väitetään, että vaakaputki menee puoleenväliin käyrä- ja suoratankoisen tarvetta, että voi rakentaa kumman vaan. Teräshaarukan muotoilu hivelee ainakin minun silmää.
Mainoskuvia
https://bikepacking.com/wp-content/uploads/2021/08/2021-ritchey-ascent_15.jpg
https://eu.ritcheylogic.com/media/magefan_blog/Ascent-2021-action-05.jpeg
Juha, itse myös omaa rakentaessa oli teräksinen mielessä mutta jostain syystä ei löytynyt sopivaa aihiota. Tietenkin olisi voinut käyttää Pacen runkoakin mutta kun tuo keventäminen on jotenkin mun juttu...
Juha Jokila
04.12.2021, 13.44
^joo, ei ole mun fillari kuvissa. Ritchey Commando mulla rakennettu vähän samaan tyyliin, mutta tuo uutuus olis sirompi.
Ritcheyn rungot kyllä hienoja, olkoot sitten kenen tahansa...
Juha Jokila
04.12.2021, 14.13
Mä kuljin keventelypolkua myös, mutta ylijäämäosalaatikosta kyhätty Commando toi valaistuksen. Kilo sinne tänne, etenkin teräsrungossa, merkkaa aika vähän. Kunhan ei kaikki osat ole painavia.
Itsellä oli tuo Pace mutta kun korona aikana tylsään niin piti saada uusi projekti, tähän mennessä reilun puoltoista kiloa kevennyt...
Ohiampuja
04.12.2021, 15.00
https://pic.useful.fi/yFMzTtu02.jpg
No niin, siinähän se. Onhan se kevyen näköinen kun noita osiakin kuvassa tarkemmin katselee.
^8.9kg tällä hetkellä, kevyempi kuin moni " gravel" pyörä...
Oma FBGB tämän päivän lenkiltä. Näppärä vehje, maastopolut ajelee, sorat ja assutkin. ISP mahtuu hienosti.
https://pic.useful.fi/fjiRkHC3y.jpg
Joku voisi väittää maastopyöräksi ja sehän se on ollutkin... mutta olkoon tänään FBGB koska muoti.
Firlefanz
04.12.2021, 18.21
Flat Bar Gravel Bike, luulisin. Mutta viimeinen B voisi toki olla vaikkapa Badass:cool:
PS Tällaisista pyöristä en edes luule mitään ymmärtäväni, mutta kieltämättä en osannut olla vertaamatta mielessäni nuren ja JackOjan pyöriä.(En kyllä tullut minkäänlaiseen tulokseen muuta kuin ihan ulkonäölliseen arvioon: vihreä/musta pyörä on se joka miellyttää enemmän silmää.)
Firle, itselleni homma ei ole mikään kilpailu ja kuvankin laitoin lievästi painostettuna. Jokainen tämän genren kapistus on mukava lisä.
K.Kuronen
04.12.2021, 19.43
https://pic.useful.fi/yFMzTtu02.jpg
Takana ehkä 10-50 ja edessä 34?
Itseä näissä maastorunkoihin perustuvissa suoratankograveleissa mietityttää välitykset: eteen pitäisi saada vähän reilumpaa ratasta: 32/34 -hampaisella eturattaalla ketjun ollessa suorassa nopeus on 15 km/h -luokkaa.
Firlefanz
04.12.2021, 19.50
Mä en millään kykene ymmärtämään mikä kommentissani sai sinut kuvittelemaan että vertailuyritykseni tavoitteena oli hakea voittaja tai julistaa jompi kumpi pyöristä paremmaksi? Kahta pyörää vertailemalla voi näet yksinkertaisesti vain pyrkiä ymmärtämään niin kyseisen tyyppisiä pyöriä yleensä kuin näiden kahden pyörän mahdollisia eroja.
PS Kilpailla voi myös itseään vastaan ja eräänlaista kilpailua on sekin kun asettaa itselleen jollain tavalla korkealla olevan tavoitteen ja katsoo yltääkö siihen. Ja usko tai älä, minustakin on ihan nasta juttu kun joku siinä onnistuu. Vaikken kyseisenlaisista pyöristä itse perustaisi tai tykkäisikään.
PPS Kuva, tiedot osista ja geometriasta (ja kernaasti vielä jonkinlainen perustelu miksi on valinnut juuri ne) kiinnostaa ymmärtääkseni valtaosaa juuri "mukavana lisänä". Niitä jotka kaipaavat niitä vain voidakseen haukkua lopputulosta tai tyrmätäkseen valinnat ei niin kauheasti foorumilla liene.
K.Kuronen
04.12.2021, 20.09
...
PPS Kuva, tiedot osista ja geometriasta (ja kernaasti vielä jonkinlainen perustelu miksi on valinnut juuri ne) kiinnostaa ymmärtääkseni valtaosaa juuri "mukavana lisänä". Niitä jotka kaipaavat niitä vain voidakseen haukkua lopputulosta tai tyrmätäkseen valinnat ei niin kauheasti foorumilla liene.
Ei pelkästään se, että pyörä on sellainen, miksi sen tekijä on halunnut, vaan se, miksi tekijä näkee sen suoratankoisena soramaantiepyöränä. Itse haen tavallaan suoratankogravelin arkkityyppiä, joka mukautuu käyttäjänsä näköiseksi pienin muutoksin. Maantietankoisissa sellaisen voisi ehkä sielunsa silmin nähdä.
Firle, älä joka kommentista ota hernettä nenuun, ei ollut mitenkään tarkoitus kärjistää...
Kuva kyllä on jo...
Kuronen, pyörä on rakennettu että sillä on hauska ajaa kovalla ja pehmeämmälläkin alustalla, tässä iässä suoranainen maastorymistely on jo ohi ja tuo kaiken korvike mitä ei puhtaalla maantiepyörällä halua tehdä
Takana ehkä 10-50 ja edessä 34?
Itseä näissä maastorunkoihin perustuvissa suoratankograveleissa mietityttää välitykset: eteen pitäisi saada vähän reilumpaa ratasta: 32/34 -hampaisella eturattaalla ketjun ollessa suorassa nopeus on 15 km/h -luokkaa.
Joo, semmoinen 38 tai 40 edessä on hyvä.
^Ehkä mutta tuo 34 maksimi tuohon runkoon... Tuskin useaan boost peräiseen 40piikkistä saa mahtumaan...
^Ehkä mutta tuo 34 maksimi tuohon runkoon... Tuskin useaan boost peräiseen 40piikkistä saa mahtumaan...
Iglumies
04.12.2021, 21.36
^Helposti (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?25264-Py%C3%B6r%C3%A4projekti&p=3028174#post3028174) menis vaikka 60-piikkinen
^Ehkä tuohon mutta mistäs löydät rattaan nykyisiin kampiin ja kuskin joka niillä polkee?
Ohiampuja
04.12.2021, 22.25
^Ehkä mutta tuo 34 maksimi tuohon runkoon... Tuskin useaan boost peräiseen 40piikkistä saa mahtumaan...
No, mulla on 32 piikkinen ja se riittää hienosti. Sitä pienintä 11 piikkistä käytän tuskin koskaan.
^ Alkujaan oli suunniteltu 32 piikkinen ovaali mutta pyyhki aika liki runkoa joten kampien vakio SL rata 34 piikkisenä ja vain 5g. painavampana päätyi käyttöön. Kyllä noilla välityksillä tulee toimeen mainiosti kun ei tarvi mitään kisaa ajaa, vain omaksi iloksi...
Katselin kuvaa, kiitos siitä, ootettukin jo on!
Erikoisen näköinen, kait kuskinnsa näköinen, mitään tavista ei ootettukaan. Satula vielä asennusta vailla, nouseeko paljon tangon yli? Kuvakulma voi vääristää, mutta ohjaus näyttää hyvin nopealta?
Kevyt korkealaatuinen kokonaisuus, onnittelut!
^Kiitos! Satula suht oikealla korkeudella, runko niin vahvasti sloupattu ja haarukka pitkä että jää hieman alas tankoon nähden joka taas tiputettu -17asteisella stemmillä eteen ja alas... Olen aina pitänyt tuon tyyppisestä ajoasennosta, sopii hyvin itselle ja itselle kun tehty niin ei tarvi muusta välittää...
Pikku säätöä ja vääntöä vielä on mutta tavoite lähemmäs 8.5kiloa kevääseen mennessä. Voimansiirto asennettu vasta eilen ja tuntuu toimivan telineessä kuin ihmisen mieli.
Nautiskelija
05.12.2021, 16.39
Onko Nuren keulana se pari sivua sitten linkattu? Menevän näköinen peli, omaan silmääni huutaa vielä sopivia lokareita (ymmärrän, että painossa tulee takkiin)
^Keula on Rircheyn 502millinen... Lokasuojat ovat omissa pyörissä olleet tuntematon käsite ja tuskin tulevaisuudessakaan tarvi...
Nyt haussa noin 1500g. kiekot ja jotain pientä että paino alle 8.5kg... Kyllä se kevääseen mennessä jotain 8.3kg...
Reverse mullet flat bar aero gravel :) Välitys vaikuttaa enemmän ylämäkioptimoidulta imo.
https://media.theradavist.com/uploads/2021/12/PBE-2021-FRONTIER_-32.jpg?w=1400&quality=75
https://theradavist.com/2021/12/2021-philly-bike-expo-frontier-bikes-super-aero-hella-tukt-gravlosuit-bike-ready/
StevieRayVehkakoski
20.12.2021, 17.02
Tuossa on kyllä kaikki yksityiskohdat jotenkin totaalisen viturallaan mutta silti kokonaisuus on kuitenkin tosi hieno ja "stance" on kohdallaan jos nyt fillareista niin voi sanoa?
tchegge_
20.12.2021, 18.54
Vai ollaanko nyt Monster triathlon-buumin alkulaineilla... [emoji23]
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
https://pic.useful.fi/yFMzTtu02.jpgIhan mielenkiinnosta että miksi noin pitkä keula?
Sama tuli mieleen. Nyt fillari näyttää kömpelöltä maastopyörältä ilman joustokeulaa. Ja koeajamatta ei voi tietää kuinka sukkela raketti tuo onkaan. Eipä silti. Onhan tuossa varman ollut kasaamisen intoa. Ja varmasti kannon kiertämiseen sopiva setti. Kymppikiloinen dedikoitu graveli sen sijaan voi mennä hyvinkin ilman suurtakaan vaivannäköä ohitte.
^ & ^^Pitkälti rungon geometrian ehdoilla menty. Raaka sovitin edellisen pyörän 480millistä ja jotenkin vaan ei tuntunut luontevalta. Tuosta tuli hieman loivempi kuin edellisestä teräsrunkoisesta, muuten suht 1:1. Mutta kasaamisen hauskuus korona-aikana ja kahden kilon painon tiputus oli pelkkää bonusta. Nopeus ei ole ollut edes lähtökohtainen oletus, kunhan on hauska ajettava ja pelkästään omien mieltymysten mukaan rakennettu. Lisäksi tuli mieleen persoonallisuus, kun katsoo kalliitakin pyöriä niin suht persoonattomia hintalapuistaan huolimatta, stack sitä ja reach tätä mutta kuin suoraa insinöörin työpöydältä...
Ja jos menee joku ohi niin annetaan itselle anteeksi, onneksi löytyy nopeakin vaihto-ehto "varastosta".
Ihan mielenkiinnosta että miksi noin pitkä keula?
Kuvasta näyttää tarvitsevan juuri tuollaisen keulan, ohjauksen kulma, keskiön korkeus ihan ok, mutta on kokonaisuus jokseenkin erikoinen, tuskin mitään tavista tavoiteltukaan.
Tanko jää mielestäni korkealle. Mutta mitäpä tuo haitta, jos ei mitään haittaa.
^jäykässä maasturissa joo, mutta jos kuitenkin suoratankosorapyörästä kyse niin jyrkempi keulakulma ei haittaisi, niinku ei haittais matalempi keskiö ja stack mittakaan. Toki tuo runkokin sen mallinen että saattais näyttää hassulta lyhyemmällä
^Jep, kun valmistajan suositus 100-120mm joustokeula niin miltä 80millinen vaikuttaisi. Kyllä tuota pähkäilin ja tuota ei edes kunnolla kuivasovitettu mutta verrattaessa edelliseen niin ei paljoa poikkea, vaaka hieman pitempi mutta ei häiritsevästi. Tuo -17asteen stemmi kompensoi näennäistä korkeutta hieman. Tanko on tyyppiä "lowriser" mutta voi vielä suoraankin vaihtua...
Kuvasta näyttää kammen ala-asennossa jäävän turvaväliä vain kohtuullisesti?
Jos keulaa laskee, voi olla jo riski.
Aivan passeli keula tuohon runkoon ja täts it.
^Kiitos, kun itselle koottu niin on mikä on... TERU, ei ole kivikoissa tarkoitus kolistella ja kyllä ihan mainio pituus, tykännyt aina 175millin kammista.
Riskiä on tielläkin karteissa kovin matalasta keskiöstä, yksi tuttavani sai kurvissa polkimen maahan ja meni nurin, reisiluu poikkin ja pitkä kipsi.
^Sitä sattuu... Ei tuossa keskiö mielestäni mitenkään poikkeavan matala, 300mm. valmistajan mukaan...
^Kiitos, kun itselle koottu niin on mikä on...
Näinhän se pitää mennäkin.
Riskiä on tielläkin karteissa kovin matalasta keskiöstä, yksi tuttavani sai kurvissa polkimen maahan ja meni nurin, reisiluu poikkin ja pitkä kipsi.Voi opetella myös ajamaan. Varsinkin jos on tiedossa että kammet kulkee alhaalla, niinku esim maantiepyörissä taitaa usein olla
^ Harvoin tiukkoihin kurveihin mennään kampi alhaalla...
^TERU nyt teroitti ajatustaan yhdeksi poinstikisi noita keulan korkeutta epäilevien kantoja vastaan. Jos matalamman keulan panis, niin kammet saattaisivat asentua jopa liian matalalle, ei kuvan keulalla kun olet tuon huolella valinnut.
Ei tuossa nyt ole yli normaalia riskiä, ei huolta...
Mun mielestä Nuren pyörä on ihan hieno täjäri ja sillä varmastikin kiertäisi Tahkon suunnilleen niin kovaa, kun sen kiertäminen on mahdollista täysjäykällä maastopyörällä, mutta se on myös osoitus siitä, että dedikoitu suoratanko-gg on kuitenkin eri asia kuin täysjäykkä mtb.
^ itselläni SS-täjärillä nopein ajettu Tahko 60 kierrosaika on n. 20 minuuttia hitaampi kuin nopein vaihdetäpärillä ajettu
Täytyy joulun jälkeen kun palaa kotiin alkaa kylmäsovittaa ja miettiä mitä vielä vaihtuu ennen ajokautta, listalla satula, gripit, etuakseli... Kiekkojen ja renkaiden vaihto tod.näk. saa odottaa, tai sitten ei...
^ itselläni SS-täjärillä nopein ajettu Tahko 60 kierrosaika on n. 20 minuuttia hitaampi kuin nopein vaihdetäpärillä ajettu
Mun mahdollisesti nopein tai ainakin toiseksi nopein kierros on 29-tuumaisella ss-täjärillä ajettu, mutta en ole nykyaikaisella täpärillä Tahkoa ajanut niin en kykene vertaamaan.
Nopeus ei ole itselle olennainen seikka, lähinnä mukavuus edellä mennään...
K.Kuronen
25.12.2021, 13.43
^Sitä sattuu... Ei tuossa keskiö mielestäni mitenkään poikkeavan matala, 300mm. valmistajan mukaan...
Voishan tästä graveliin kait tulla 25 milliä tai enemmän alas, että heilahtaa. Nyt kun olen ajanut syksyn gravelit samalla pyörällä sekä 650b x 47, sekä 700c x 42 -kokoisilla, niin ainakaan en koe intoa leventää 28-tuumaisia.
Kammet ovat 172,5-milliset ja kampien päät ovat toki jälkiä täynnä lentävistä kivistä. Mutta en ole kokenut, vaikka oma gravelini on melko laaja käsite, keskiön korkeutta ongelmana. Mutta jos pommittaisin kivisiä alamäkiä maastopoluilla niin kait ajattelisin toisin.
Kiekot ja gripit vaihtoon menossa, paino 8.5 kilon nurkille... Grammaviilailulla etu-akselista muutama gramma ja Romin Evo pro S-works versioon... Seuraavilla renkailla sitten vielä viimeinen silaus...
Ohiampuja
30.12.2021, 21.35
Grammaviilailulla etu-akselista muutama gramma...
Vieläkö grammoja oikeasti viilataan, onko se taito jo kadonnut? Onko se enää valmiiden osien ruuvailua.
Aika tylsää, missä hienot koneistukset ja kevennysporaukset? :)
^Aikoinaan rattaista porattiin 10-20grammaa pois, nykyään viilaus on vain sanonta. Odotan Salsan akselia orkkiksen tilalle mutta kun aika harvinainen koko mutta toivottavasti Kettukauppa hoitaa homman...
Jaahas, paino muutaman gramman yli 8.5kg... Tavoite lähellä...
Jaahas, paino muutaman gramman yli 8.5kg... Tavoite lähellä...
Onko tässä kunnollista kuvaa miltä näyttää kokonaisuus.?
Onko tässä kunnollista kuvaa miltä näyttää kokonaisuus.?
On se tässä topicissa ollut ihan vähän aikaa sitten.
https://pic.useful.fi/yFMzTtu02.jpg
^Tuossa tosiaan vielä vanhat kiekot ja gripit mutta kaikki olennainen on samaa...
Jaahas, kiekot paketissaja paikoillaan. Ulkonäkö tyylikäs, logot ym. painettu eikä reppsottavia tarroja. Rallikunkut asentui hooklesille hieman helpommin kuin CrossMaxeille, ainoa hankaluus kun vanne ilman koukkua niin meinaa rengas karata koko ajan pois mutta vanha kunnon nippusidepatentti toimi hyvin.
Setin paino täydellisenä noin 3.5kg vaikkei sillä muistaakseni mitään merkitystä ollutkaan. Itse tyytyväinen, toistaiseksi...
No paljonkos ne pelkät kiekot painoi?
^1568g. teipattuna... Hieman enemmän kuin valmistaja ilmoittaa kuten normaalisti... Pyörän paino 8.513kg... Tavoite hieman uupuu...
Pystyishän tuosta vielä painoa nipistää. Stonga ja tolppa vaihtoon. Uskoisin että jopa parisataa grammaa pystyisi vielä miinustaa…
^Satula vaihtuu, nykyiset tolppa noin 180g., tanko 150g., stemmi 105g. Etuakseli sikapainava mutta Kettukauppa luvannut toimittaa uuden ja tosiaan renkaista lähtee min. 250g. Ei lähtökohtaisesti mitään kallista ollut edes rakentaa joten Extralite ja Gelu pysyy maantiepyörässä...
Jaahas, kiekot paketissaja paikoillaan. Ulkonäkö tyylikäs, logot ym. painettu eikä reppsottavia tarroja. Rallikunkut asentui hooklesille hieman helpommin kuin CrossMaxeille, ainoa hankaluus kun vanne ilman koukkua niin meinaa rengas karata koko ajan pois mutta vanha kunnon nippusidepatentti toimi hyvin.
Setin paino täydellisenä noin 3.5kg vaikkei sillä muistaakseni mitään merkitystä ollutkaan. Itse tyytyväinen, toistaiseksi...Täh? Mistä se rengas karkaa? Miksi mä olen kuvitellut että mavicit olis kaikki ollu hooklesseja jo pitkään?
^Kas perkelettä, en moista edes ajatellut, olet täysin oikeassa. No, Mavic oli selkeästi tiukempi joka tapauksessa... Siis kaikki hyvin ja vanne ja rengas toimii keskenään hyvin...
Tämä uusin keksintö huvitti sen verran(hybridi / 90 luvun maastopyörä), että itsekin päätin lähteä kokeilemaan, kun kohtuu pienellä panostuksella ollaan taas muodin mukaisesti. Oma versio tuli, kun hiilikuituseen jäykkäperään (Scott Scaleen) vaihdoin jäykän hiilikuitukeulan ja taas mennään. Nopealla kokeilulla vaikuttaa aivan eri pyörältä kuin Joustohaarukalla. En tiedä muuttuiko geometria.
Ohiampuja
17.01.2022, 04.08
Onko Scale 26” vai 29” kiekoilla?
Onko Scale 26” vai 29” kiekoilla?
29 kiekoilla. Alla 2.35 renkaat 28 mm vanteella. Pitää mennä maastoon testaamaan miltä ajossa tuntuu.
Täh? Mistä se rengas karkaa? Miksi mä olen kuvitellut että mavicit olis kaikki ollu hooklesseja jo pitkään?
En minäkään oikein käsittänyt että mihin se rengas karkaa ja mitä sillä nippusiteellä saavutettiin.
En minäkään oikein käsittänyt että mihin se rengas karkaa ja mitä sillä nippusiteellä saavutettiin.
Komppaan. Vaaditaan lisäselvityksiä ja/tai kuva. Ja selitys sille, ettei ole tajuttu "ikänsä käyttämiensä" kiekkojen olleen hookless vaan peräti kauhisteltu sellaisia :rolleyes:
Firlefanz
17.01.2022, 11.10
En minäkään oikein käsittänyt että mihin se rengas karkaa ja mitä sillä nippusiteellä saavutettiin.
Nyt iskee mieleen epäilys että kommentissa on tarkoituksellista tietämättömyyttä:rolleyes: En voi näet mitenkään uskoa ettei silläkään jolla tarvittava tekniikka on täydellisesti hallussa olisi joko omakohtaista tai kuultua kokemusta siitä miten jotkut renkaat eivät niitä vanteelle asennettaessa yksinkertaisesti halua pysyä vanteella vaan sitä mukaa kun laittaa rengasta vanteelle jo vanteella laitettu osa sananmukaisesti karkaa vanteelta.
Siis toisesta päästä. Parhaimmillaan voi onnistua kiertämään täyden kierroksen ilman että tulosta syntyy...
Schwalben pistosuojatut Plus-renkaat ovat varsin tunnettu malliesimerkki tällaisista renkaista, mutta on niitä muitakin, esimerkiksi Challengelta löytyy monia...
Osaaja tietenkin laittaa renkaan vanteille molemmilta puolilta samanaikaisesti ja pitäen jo vanteella olevaa osaa koko ajan tiukalla (joko vetäen tai painaen sitä itseään tai lattiaa vasten), mutta jos se ei onnistu, on nippusiteestä, irtohihnasta, kengännauhasta tai narunpätkästä (tai kahdesta) apua: kiristämällä vanteelle asetetun renkaan sopivasta kohtaa vannetta vasten varmistetaan ettei se himputin rengas enää karkaa minnekään...
^Tuota juuri rarkoitan, vaikka satoja renkaita asentanut niin tuntuu että toiset vain menee ja toiset ei suostu millään menemään tai sitten tosiaan karkaa mistä jo saanut vanteelle. Itse tälläisissä tapauksissa käytän nipparia toisella puolella jolloin voi keskittyä lopun asentamiseen...
Tietenkin toisen pikku ongelman tuo mukanaan tuo sisureiden käyttäminen, saa olla tarkkana ettei sisuri jää vanteen ja renkaan väliin. Joskus aikoinaan niinkin käynyt ja pamaus on melkoinen...
Ehkä parivaljakko Föhn & Jack olivat aamutuimaan sarkastisella tuulella tai sitten ei ollut kahvit vielä juotu...
Noin mä sen tosiaan ajattelin ensiksi kuten kuvailit mutta sitten tuli mieleen että oliko tuossa jotain muuta sittenkin. Varsinkin kun tuolla nippuside patentilla tiedän renkaita kehälle nostetun. Epäilin että rallikingi pyrkii nousemaan kehältä pois eli ikäänkuin ei pysy vanteella. Kerran on vastaava tapaus sattunut itselle ja syynä oli varmaankin venynyt reunalanka tai että se oli poikki.
Itsellä ei ole vain noin itsepäistä rengasta vielä vastaan tullut että joutuisi nippareita virittelemään.
Toki tässä saattaa jopa olla niin että savolainen syntyperäni ei riitä tajuamaan nuren kaikkea sisältöä vaikka se muille olisikin selvää.
K.Kuronen
17.01.2022, 11.45
...
Tietenkin toisen pikku ongelman tuo mukanaan tuo sisureiden käyttäminen, saa olla tarkkana ettei sisuri jää vanteen ja renkaan väliin. Joskus aikoinaan niinkin käynyt ja pamaus on melkoinen...
...
Tähän sain nappulana ollessani perimätietona kulkeneen pätevän ohjeen, jota tosin olen ylimielisenä rikkonut ja sisurin räjäyttänyt: leivo rengasta.
Föhn, sama rengas toisella vanteella aivan erillailla käyttäytyi, CrossMaxilla muuten pysyi mainiosti mutta viimeinen 20cm vaati voimaa. Tuo savolaisuus selvittää kyllä paljon asioita...
Kuronen, samaa itsekin noudattanut mutta aina silti varovainen ollut...
Pakko sen savolaisuuden on vaikuttaa kun ei Turussa asuneenakaan aina kaikki aukea… ;) Tässä on niin vähän seurattu foorumia että muut heebot osaa täällä tekstejäsi lukea vaikka minä jään kaipaamaan sanan tai kaksi lisää. Vika on siis minussa. :)
Nonnii, jatketaanpa taas topikissa.
^ Hommaa ei kannata aina niin vakavasti ottaa... Kuten entinen työkaveri sanoi "Ei taida savolainen ja Turkulainen huumori kohdata"... Eikä kyse siitä kene vika on...
Joka tapauksessa, pyörä alkaa olemaan valmis, vain etuakselia odotellaan ja satula lie matkalla... Nyt vain kaksi projektia työn alla ajankuluksi...
Tilannepäivitys vaikkei ketään kiinnosta, 8.446kg kun satula vaihtui...
Ohiampuja
23.01.2022, 12.19
Joskus oli puhetta jäykistä kuitukeuloista, niin minä tilasin tämän. Pitää asentaa joskus keväällä kun nastarenkaista pääsee eroon.
Tiedoissa ilmoitetaan renkaan max-leveydeksi 2.3”, mutta haarukassa on tilaa yli 90 mm.
https://r2-bike.com/NORTON-SHORES-Rigid-Fork-29-Carbon-tapered-BOOST-QR15
^Omassa Ritcheyssä ilmoitetaan maksimiksi 2.9" vanteesta riippuen ja haarukan sisäleveys on tuo sama 90mm. joten kyllä voi varmasti mennä liki plussakokoon jos haluaa...
Marsusram
25.01.2022, 15.59
^^Norton shores näyttää vastaavan Kinesiksen keulaa. Oma non-boost Kinesis on 81mm sisäleveä ja 2.3" renkaalle sopiva. Olisiko siis tullut kapeamman mallin spekseistä.
Toinen flatbar gravel tuli rakennettua Bontrager Bowie keulan ympärille, siinä 15x100mm napa. Sisäleveys renkaan kohdalla >95mm ja Chronicle 29x3.0" mahtuu hyvin.
Ei mennyt ihan putkeen kevyemmän etuakselin hankinta, yli kolme kuukautta kesti saada ja kierre pari milliä liian lyhyt... Nyt vain sopivaa prikkaa hankkimaan...
155cm pitkälle naisoletetulle perus lenkkipyörä hakusessa. Flatbar graveli osuus aika hyvin tarpeeseen. Mutta löytyykö 800-1300€ budjetilla XS-S kokoisia vaihtoehtoja joita vielä saisi kesäksi/ennen kesää? Ehdotuksia otetaan vastaan.
https://whyte.bike/collections/bikes/products/victoria
Tämä Whyte pisti itselle silmään. Oli se nyt sitten flatbar graveli tai hybridi.
Yleensä Whyten pyörät saaneet positiivista palautetta, ko. malli kylläkin vieras. Saatavuus ollut melkoinen ongelma viimeaikoina joten kannattaa tehdä päätöksiä suht äkkiä...
Yleensä Whyten pyörät saaneet positiivista palautetta, ko. malli kylläkin vieras. Saatavuus ollut melkoinen ongelma viimeaikoina joten kannattaa tehdä päätöksiä suht äkkiä...
Saatavuutta vähä pelkäsinkin. Laitoin nyt heti kyselyä tuon saatavuudesta vaikka en vielä kaikkia vaihtoehtoja löytänytkään.
Aika paljon tuo koko ja hinta tuntuu valikoimaa rajoittavan. Ja sitten toki vielä se saatavuus.
Marin DSX 1 olisi kans voinut olla mutta S-koko alkaa 160cm eteenpäin.
155cm pitkälle naisoletetulle perus lenkkipyörä hakusessa. Flatbar graveli osuus aika hyvin tarpeeseen. Mutta löytyykö 800-1300€ budjetilla XS-S kokoisia vaihtoehtoja joita vielä saisi kesäksi/ennen kesää? Ehdotuksia otetaan vastaan.
https://whyte.bike/collections/bikes/products/victoria
Tämä Whyte pisti itselle silmään. Oli se nyt sitten flatbar graveli tai hybridi.https://www.canyon.com/fi-fi/hybridipyorat/retkipyorat/pathlite/#section-product-grid
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
https://www.canyon.com/fi-fi/hybridipyorat/retkipyorat/pathlite/#section-product-grid
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Tämä olis muuten varteenotettava vaihtoehto mutta vähän tuo joustokeula närästää. Käyttö kun ei sitä vaadi niin mieluummin huoltovapaa jäykkä keula. Tai no tuossa halvimmasta oli jousikeula jota nyt ei varsinaisesti taida edes pystyä huoltamaan mutta kuitenkin.
Tämä olis muuten varteenotettava vaihtoehto mutta vähän tuo joustokeula närästää. Käyttö kun ei sitä vaadi niin mieluummin huoltovapaa jäykkä keula. Tai no tuossa halvimmasta oli jousikeula jota nyt ei varsinaisesti taida edes pystyä huoltamaan mutta kuitenkin.Riittääkö Roadlitessa rengastila?
https://www.canyon.com/fi-fi/hybridipyorat/kaupunkipyorat/roadlite/roadlite-6-wmn/2783.html?dwvar_2783_pv_rahmenfarbe=BK
Edit. Äh, ei niitä saa. Tosin sitä halvinta en katsonut
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Riittääkö Roadlitessa rengastila?
https://www.canyon.com/fi-fi/hybridipyorat/kaupunkipyorat/roadlite/roadlite-6-wmn/2783.html?dwvar_2783_pv_rahmenfarbe=BK
Edit. Äh, ei niitä saa. Tosin sitä halvinta en katsonut
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Halvinta näytti olevan. 30mm ensiasennusrenkaat, pitääpä tutkailla saako yhtään isompia alle.
Konan dew mallistoa näyttää myös saavan. Otetaan sekin harkintaan vaikka ei ehkä aivan yhtälailla iske kuin nämä muut.
Jos lenkkipyörää haet niin et paljon leveämpää rengasta tarci ja veikkaus on että aina hieman levempikin menee mitä ensiasennuksena on... Canyon on suht laadukas ja kevytkin hintaisekseen...
Jos tuollainen "Naistenrunko" ei haittaa niin https://www.cube.eu/uk/2022/bikes/urban-mobility/fitness/sl-road/cube-sl-road-pro-lunarngreen-trapeze/ voisi olla yksi vaihtoehto...
^samaa meinasin just tarjota. Ja miksei "miesten" mallikin jos koko passaa
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Ok, otetaan cube vertailuun mukaan. 1x vaihteistoa ajattelin riittävänä ja mukavan yksinkertaisena mutta varmasti 2x kelpaisi myös.
Pitääkö käydä vähän koko/geotaulukoita läpi.
Jos/kun tuo 2x lopettaa kiinnostamasta on helppo modata yhdelle rattaalle, kustannukset viidenkympin luokkaa... Geometriahan kannattaa tsekata mutta lienee pienin koko sopiva, se tuollaisessa rungossa hyvää ettei standoveria tarvi murehtia...
Cubelle kannatusta täältäkin, hyvä kauppa saksanmaalta ja pientä olis saatavanakin:
https://www.bike-discount.de/en/cube-sl-road-pro-lady-lunar-n-green
Onkohan syytä murehtia 700x38c rengaskoon toimivuudesta noin lyhyelle kuskille? Yhtäkkiä katsottuna cuben pienetkin koot tulee tuolla. Versus Whyten ja Konan 650b wtb roadplussat.
En usko, täyskokoisilla sentään ajettu vuosikymmeniä ennen kuin tuota vajaakokoista alettu käyttämään...
Rengaskokoa tärkeämpi on rungon koko ja siitä vielä vaakapituus, joka Cubessa näyttää melkoisen/sopivan lyhyeltä, stemmiä voi joutua vieläkin lyhentämään ja ainakin tankoa kaventamaan.
Voisi tuosta tulla "urheilulliseen" ajoon sopiva ajokki, jopo/mummisasentoa ei tuohon saa.
^Melkein aina pyörästä löytyy jotain modifoitavaa mutta yleensä saa istuvan jos rungon koko ei ole täysin väärä.
Onkohan syytä murehtia 700x38c rengaskoon toimivuudesta noin lyhyelle kuskille? Yhtäkkiä katsottuna cuben pienetkin koot tulee tuolla. Versus Whyten ja Konan 650b wtb roadplussat.650x47 taitaa olla halkaisijaltaan ainakin samaa kokoa kun tuo 700x38
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
^Ja lenkillä isompi rullaa paremmin, maastossa vajaakokoinen kylläkin ketterämpi pienen kuskin hallittavaksi...
Jaahas, alkaa olla valmis kun tuo etuakselin ongelmakin ratkesi, takajarrun kun vielä ilmaa... Painoksi reilu 8.4kg joten suht tyytyäväinen oon, toisaaltaan jos kovalla alustalla ajaa niin SpeedKingeillä saisi parisataa grammaa vielä pois mutta ajetaan nuo nykyset vielä pois alta.
Ohiampuja
28.04.2022, 16.56
Vaihdoin eilen 29" Kinesikseen vanhan liiton flat bar tangon. Kokonaista 580 mm ja nousukahvat päihin. Vanha 720 mm maasto-riseri on hiukan liian leveä tiepohjilla ajeluun
Saas nähdä miltä se tuntuu, testaamaan en ole vielä päässyt.
^Itsellä 640millinen lowriser ilman barendzejä, on suht passeli vaikka pari senttiä voisi vielä lyhentää.
Ohiampuja
29.04.2022, 17.08
No niin, nyt on testit heitetty. Nousukahvat on kyllä tiellä hyvät, käsille saa mukavan asennon.
Mutta pyörän hallittavuus kyllä romahti. Kävin tuolla lenkin lomassa Iidesjärven mutaisia rantaväyliä ajamassa, niin eihän siitä mitään meinannut tulla. Kyllä piti 720 mm Enve vaihtaa kiireesti tilalle. :)
^Itse jopa miettinyt että voisi kaventaa. Miksi suora/riser pitäisi olla paljon leveämpi kuin esim. 440millinen gravetanko?
Etsiskelen itsekin tässä ohjaustankoa kun rakenteilla hybr...eikun siis flat bar gravel hieman liian isosta cyclocrossarin rungosta. Onko ideoita minkä levyinen stonga olisi passeli? Nuo Trekin ja muiden uudet kaupan flat bar gravelit tulee jollain 660 tienosilla olevilla tangoilla mutta veikkaan että niissä on menty vakaus edellä.
Mihin mittaan Nure tuon 640 tankosi kaventaisit jos kaventaisit ja oletko leveä/kapea harteinen?
Toinen homma, pitäisi löytää kevyt ja mukava 25.4mm clampin riseri mutta katu-uskottavana merkkituotteena tuntuu olevan kiven alla nykyään. Jotain zoomeja ja procrafteja löytyy lähinnä. Tästäkin löytövinkit otetaan vastaan virtuaalisilla halauksilla.
Username.
23.08.2022, 14.19
Kavensin flatbar gravelin tangon 660 ja on hyvä.
^Itse jopa miettinyt että voisi kaventaa. Miksi suora/riser pitäisi olla paljon leveämpi kuin esim. 440millinen gravetanko?
Riseriin et ainakaan saa ängettyä grippejä/jarrukahvoja/vaihdevipuja noin kapeeseen millään. Itellä oli joku 58cm kepakko sinkulassa, johon ei mahtunut kuin alimittaiset gripit ja jarrukahvat.
Riseriin et ainakaan saa ängettyä grippejä/jarrukahvoja/vaihdevipuja noin kapeeseen millään. Itellä oli joku 58cm kepakko sinkulassa, johon ei mahtunut kuin alimittaiset gripit ja jarrukahvat.
Mietin just jotain 60 senttistä, mutta toki ensin kannattanee kaventaa kohtuudella ja testata, aina voi ottaa lisää pois mutta takaisin ei saa.
Hit, suht leveähartiainen, voimakas yläkroppa. Itselle tuo 640 toimii mainiosta enkä mitenkään huteraksi tuntenut. Hyvä periaate että vähän kerrallaan, omalta kohdalta kyllä puhdasta spekulointia ja gripitkin niin tiukasti kiinni ettei ehjinä irti sais.
Puskis, itsellä tankona 3T LTD kuituinen "low"riser ja oli about 100milliä varaa ennen kuin tulee vastaan valmistajan raja, 130mm:n gripit ja jarrukahvojen clamppeihin 40mm. väliä että tangosta kiinni.
Hit, suht leveähartiainen, voimakas yläkroppa. Itselle tuo 640 toimii mainiosta enkä mitenkään huteraksi tuntenut.
Täytyypä noilta tienoilta lähteä liikkeelle. Löytäisi vaan asiallisen stongan ensin. Tilasin jo Bike24:sta yhden alumiinisen Ritcheyn riserin mutta järkytyksekseni paketista ottaessa huomasin että se painaa rapiat 500g 60cm pitkänä koska putken seinämä oli liki paksumpi kuin jäljelle jäävä reikä.
Hit, olikos niin että sulla oli tuollainen vanhempimallinen stemmi? Entäs stemmin vaihto?
tchegge_
23.08.2022, 20.02
Riseriin et ainakaan saa ängettyä grippejä/jarrukahvoja/vaihdevipuja noin kapeeseen millään. Itellä oli joku 58cm kepakko sinkulassa, johon ei mahtunut kuin alimittaiset gripit ja jarrukahvat.Mitä kapeampi tanko sitä suorempi(ja pidemmällä) se voi olla. Riserin taivutuksista on niissä vain harmia.
Jossain historian havinaa sisältävässä keskustelussa muistaakseni totesin käyttäneeni yrjöisellä 90-luvulla 52cm leveää tankoa, siinä oli kiinni nousukahvaa ja Gripshiftejä, tyhjää tilaa siinä ei paljoa kyllä ollut.
(korjattu kirjoitusvieheitä)
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Hit, olikos niin että sulla oli tuollainen vanhempimallinen stemmi? Entäs stemmin vaihto?
Mulla on laatikot täynnä hyviä 31.8 stemmejä mutta haluaisin käyttää yhtä vanhaa 25.4:sta ihan fiilistely/ulkonäkösyistä. Lisäksi pyörän runko terästä jolloin ohuempi tanko sopii teemaan.
^Aivan ymmärrettävää, pyörän täytyy olla omannäköisensä ja sellaisia ei aina/harvoin kaupasta saa. Kevyet suorat ja riserit harvinaisia tai sika kalliita, muistaakseni KCNC:ltä löytyi ainakin ennen suora kapea kevyt...
Hit, 24:ssa melko valikoima 25.4 millisiä, risereitä ja suoria, keveämpiäkin löytyy, halvallakin...
580mm Easton EC 70 -tanko käytössä, ja KCNC nousukahvat päissä. Aika hyvä kompromissi tuokin. Tuppien sisäpuolelle tulevat SQ Lab riserit voisivat toimia paremmin tiellä ajaessa.
Itse mietin Farr innerbaria jossain vaiheessa mutta aika kapea paketti. Barendzit hylkäsin vuostuhannen alussa, aika hyvin tuolla lowriserillä tottunut ajamaan.
eSimonen
27.08.2022, 20.48
Vanha 26” Commencal vuodelta 2007 saa uuden elämän 27.5” kiekoilla ja jäykällä keulalla. Kiva yllätys oli nuo perän sliding dropoutit. Osat pääosin kaivellaan laatikoista. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220827/a652e6e09958ac63f98aa1ef21756bb6.jpg
^Itsellä oli Pacessa vastaavat ja kyllä muutama sentti vaikuttaa kummasti.
eSimonen
11.09.2022, 19.52
Projekti etenee. Ok jäi tilaa 1.9” Gravelkingien kanssa. 49mm leveyttä. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220911/716af2a8bafe4872b67d0070a9e8c9a1.jpg
XT:n jarrut vaihtuu XTR:ään, pikkuisen painoa pois...
eSimonen
13.09.2022, 21.29
Mikä runko?
Commencal vip titanium. Laitetaan valmiimmasta kuvia.
^Aina kunnioittava kumarrus titaanin suuntaan!
Kaikkien oman tiensä kulkijoiden eli flat bar gravelistien isän, Ultraromance-Ronin Crust :)
https://www.youtube.com/watch?v=5WrV8ysC96g&t=368s
^Onhan tuo legendaarista. Aivan samanmoista meininkiä kuin poikasena hieman duunatuilla pyörillä hiekkateitä ajeltiin, voi sitä nuoruuden intoa!
^^ Ohjaustangosta 10+
Noin sen pitää olla, että on mukavaa!
^Mukavuushan on makuasia mutta varmaan tuo on sitä. Omassa nuoruudessa huippu oli sellainen välituellinen "crossitanko" jostain metsään roudatusta varastetusta talteenotettu.
Nyt on viimeisetkin osat tilattu, kiekot matkalla, jarrut tuli eilen. Jossain vaiheessa puretaan ja mallataan.
Kiekot kotiutuvat, 1440grammaa, loppuosia odotellaan ensiviikolla.
^^
Hienoa, tuskin malttaa odottaa kuvia!
mitkä kiekot?
^R2:sen tekemät Carbon-Ti navoilla ja Newmanin kehillä, kestää aikuisen alla. Nykyiset samoilla kehillä ja valmistaja omilla navoilla, toista sataa grammaa painavammat. Kiekkosatsissa tulee kohtuullisesti painonsaaästöä. Jarrujen asennus odottaa inspiraatiota...
Kuvat tulee aikanaan kunhan saan pakettiin, ainaki yritetään laittaa.
Kiekot tuli, 1437g. ihan tyytyväinen!
Onko venttiilit ja vannenauhat mukana :)
Kevyet on nuokin kiekot. 8 kg tavoite on tosi haastava jos se runkosetti painaa 2,2.
450 grammasilla gravelrenkailla nippanappa ilman polkimia ?
tai ehkä jää yli
Hommasin pikkusiskolle tollasen käytetyn "fitness"-fillarin. Tuntu yllättävän kovalta, en usko että 1.1" Marathpn Plussat pelkästään olis syynä vaikka aika reippaat paineet oli .. onko runko kova vai noi hassut kiekot? Sisko ei onneksi tarvi kovia paineita ja eteen varsinkin vois jotain cyclo-tms rengasta laittaa toki
Eipä nyt tullut muuta topiikkia mieleen, hiekkatiellä tämäkin varmaan tulee paljon kulkemaan ..
https://pic.useful.fi/IeMm_1iVQ.jpg
28mm maraplussat kyl semmoset, että melkein vois laittaa kaiken niiden syyksi. Mut onko tossa myös 31.8 satulatolppa ja alukeula?
Ai niin toi satulatolppa ei tullutkaan mieleen .. keula varmasti on kova varsinkin kun nyt cyclon hiilarinotkuun tottunut
eSimonen
24.09.2022, 22.17
Projekti loppusuoralla. Vielä ketjut ja etujarru kiinni. Ensi-istumalla hyvä fiilis. Kyseessä vuoden 2008 Commencal Titanium 26” henkiin herätys. Takana on sliding dropoutit. Uusia osia 27.5” kiekot, keula, renkaat, inner bar endsit ja juomapullo [emoji3]
Sanotaan nyt suoraan että ensimmäinen ja viimeinen suoratilaus-kiinan-hiilikuituosa tähän taloon. Mitat vähän niin ja näin (crow race, navan akseli ja keulan putki kaikki aiheutti pientä taistelua). Istuu kyllä napakasti. Merkkitarjontaa vain suoralle emäputkelle vähän kehnosti.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220924/626904e3f42b757becfe6807b409ad9a.jpg
JKO, vanteen teipit puuttuu ja tulevat sisureilla ja renkaiksi Contin SpeedKingit. Polkimet tietysi laskettu painoon, ilman niitä ajaminen hieman hankalaa. Nyt laskettu paino on jo alle 8kg ja vielä stemmi ja jarrutkin vaihtuu kevyempiin... Taitaa olla 7.8kg uusi tavoite.
Ok. Unohdin että oli flatbargravel josta minulla ei oikein tietoa mm. voimansiirron osalta.
Kippurasarvisella ei minusta pitäisi mennä esim. täydellä redin xplr:llä ja normirenkailla.
lisäys: tai oikeastaan vielä niin, että kippurasarvisissa 2,2 kg;n runkoon pulttaamalla esim. s-works cruxin osan ja kiekot, niin paino olisi jotain 8,25 kg + polkimet
^Voimansiirto sähköinen XX1 1×12 Garbarukin pakalla.
Eli painoero käyrätankograveliin tulee konseptierosta mm. tanko ja lyhyempi stemmi ja mtb voimansiirrosta ?
Lyhennetty kuituriser, Extraliten 100mm stemmi. Joistain se ero sitten vaan tulee.
Joistain se ero sitten vaan tulee.
Ehkäpä vaa’asta? Halvin tapa keventää pyörää on hankkia sopivasti pieleen näyttävä vaaka.
Mun 54-senttinen Stigmata (runko + etuhaarukka ehkä noin 1,6 kg) painaa 8,2 kg Enven AG25-kiekoilla, 42 mm Herseillä, mekaanisilla 1x11 spd Rivaleilla (pakka kevyempi xg-1175 ja kammet Easton EC90 + 42t Wolftooth), Zippin kuitutotolpalla, 150 g satulalla, kevyehköllä alumiiniohjaamolla ja xtr-polkimilla. Jos runko + haarukka painaisi 2,2 kg ja lopputulos 7,8 kg, niin noista osista pitäisi jollain tapaa saada 800 g pois, kun kiekot on noin suunnilleen samanpainoiset.
^Ehkäpä, ehkäpä, konstit tietenkin monet. Vaa'an taaraus kunnossa, joka komponentti punnittu ja yhteenlaskettu, siis onhan aina joku % marginaali olemassa.
Satula+tolppa 242g. Tanko+stemmi 236g. Polkimet 280g.
^ Putkiosilla keventely on yleensä aika tehotonta ja melko nopeasti joutuu ottamaan potentiaalisia riskejä kestävyyden suhteen. Noista tulee eroa yhteensä ehkä noin 300-350 g. Vielä puuttuu puoli kiloa, mutta se voi lähes tulla droppikahvoista vs. mtb-vaihtajat + kevyet erilliset hydrokahvat. Ehkä.
^Kun kuskilla on massaa niin yksikään komponentti ei ole limiitteissä. Jarrut XTR, alle 400g, Ashiman 180/160 levyt Extraliten titaanipulteilla...
Tuo stenun pyörä ja laskelma näyttää hyvältä ja on oikea. Oman pyöränkin osalta se menee myös noin, erona noin 350 g painavampi runko. Jos haluaa niin, saman voi todentaa myynnissä olevista gravelpyöristä kun vertaa niiden painoa; osasarjaa, kiekkoja, rungon painoa jne.. Tämä siis koskee kippuratankoisia gravelpyöriä.
Flatbar gravel ei ole minulle tuttu juttu, mutta jokin siinä on aivan erillä lailla kuin kippurasarvisessa myös painon suhteen, ainakin tässä tapauksessa.
Nämä hipo-osat on keveitä, mutta kun niitä vertaa jo valmiiksi keveisiin osiin niin ei sieltä painoa ihan kauheasti pudoteta.
Eli eikun kokonaisuutta vaan esille ja peliin
^Kun on valmis ja toisaaltaan ei tämä ole kilpailua vaikka jotenkin siltä tuntuukin niin vain omaksi iloksi rakennan...
Stenu, noissa Herseissäkin saat takkiisi hieman... Ajatko litkuilla tai ilman?
Tarkistin vaa'an, 1litra = 1kilo joten punnitukseni ei sitten pahemmin heittele.
Juu. Omaksi iloksi näitä laitetaan ja joskus jopa hifistellään.
Oot tainnut nyt tipotellen kertoa oikeastaan kaikki pyöräsi komponentit, mikäs se loppusumma nyt onkaan
Mitä nyt olen ymmärtänyt, niin nuren Ibis on renkaita, keulaa ja tankoa lukuun ottamatta hipo ht-maasturi.
Kevyimmillään nuo Scalet, Epicit ja Podiumit lienee hyllystä vetäistyinä jossain 8-8,5kg paikkeilla. Siitä kun ottaa pois 600-700g keulasta ja 200-300g renkaista ja pari sataa grammaa sieltä täältä putkiosista ja muusta pikkusilpusta, niin pääsisi varmaan alle 7 kilon. Tosin DV9:n runko painaa 600-700g enemmän kuin nuo verrrokit, mutta kyllähän se 7,8kg ihan mahdollinen on. Excel olisi mielenkiintoinen nähdä, kun noita painoja on nyt heitelty sinne tänne viesteihin.
Pyörän painohan tosin on se, mitä kalavaaka näyttää, kun pyörä on kasassa ja ajokunnossa, ei valitettavasti excelin summafunktio.
Uudet kiekot odottaa vielä stemmiä. vannenauhaa ja jarrulevyt pultteja, paketti kyllä postissa. Jarrut asennettava niin sitten voi katsella tilannetta.
Seuraava tuskainen tilanne on siinä kun ei ole enää mitään (järkevää) kevennettävää/tehtävää.
Omaksi iloksi, uteliaisuuden vuoksi, ajankuluksi ja jopa hieman hifistellen.
Teemu, juuri myin Parkin vaa'an pois ja tuskin kalavaakaakaan kaipaa. Itselle riittää mainiosti tuon taulukon tuoma painotarkkuus ja koska kun ei kilpailla eikä mitään virallista tarvita. Taulukon tarkoitus myös että voin ja verrata versioita, ovat myös osa omaa "pyöränkokoamishistoriaa".
Mutta kiitos kuitenkin näkökulmasta ja vertailusta noihin pyöriin.
Ps. Mitenhän yhteenlaskettu paino poikkeaa kalavaakojen ilmoittamasta?
Firlefanz
26.09.2022, 21.30
^ Teoriassa ei mitenkään, elävässä elämässä kuitenkin käy kovin usein että jokin on jäänyt punnitsematta tai on tullut jokin muu virhe yhteenlaskutoimitukseen.
Koko ajokuntoisen fillarin punnitsemista voi tavallaan ajatella tarkistuslaskentana: jos luvut täsmäävät, voi olla itseensä - ja pyöräänsä - tyytyväinen, ja jos eivät, voi ajatella positiivisesti niin että punnituksen avulla virheen olemassaolo paljastui ja sitä voi hakea.
Vähän kärjistetysti: jos sillä ei ole väliä onko ajokuntoisen pyörän paino punnittu oikein, niin eihän sitä kannata laskeakaan! Silloinhan riittää että laskee vain kevennysosien yhteispainon ja vertaa sitä pois vaihdettujen osien (tai niiden osien joita kokonaisena myytävässä pyörässä olisi) yhteispainoon!
Eli esittelee pyöränsä esim 1.8 kg kevennettynä sen sijaan että kertoisi sen painavan 7.6 kg:D
^Haiskahtaa hieman saivartelulta mutta sen verran pedantti että virhemarginaali siinä suhteessa olematonta. Tietenkään esim. öljyt/rasvat ei painossa ja jonkinmoinen % heitto hyväksyttävää.
Kun pyörä alusta asti kasattu niin tuolla vähennys systeemillä ei ole merkitystä. Nyt yksinkertaisesti kun osa vaihtuu niin muuttuu myös listaan ja paino päivittyy (manuaalisesti).
Minä punnitsen mieluummin kokonaisuuden kuin komponentit erikseen. Eipähän unohdu mikään palanen ja tulee asennustahnat yms huomioitua.
Mutta ihan sama miten päin asian tekee, kunhan jokainen komponentti on itse punnittu. Valmistajan ilmoittamat painot ovat mitä ovat ja yleensä mitattu alakanttiin. En esim. ihan jaa näkemystä, että stemmin ilmoitettu paino on ok ilmoittaa ilman yhtäkään pulttia.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Mitä nyt olen ymmärtänyt, niin nuren Ibis on renkaita, keulaa ja tankoa lukuun ottamatta hipo ht-maasturi.
Kevyimmillään nuo Scalet, Epicit ja Podiumit lienee hyllystä vetäistyinä jossain 8-8,5kg paikkeilla. Siitä kun ottaa pois 600-700g keulasta ja 200-300g renkaista ja pari sataa grammaa sieltä täältä putkiosista ja muusta pikkusilpusta, niin pääsisi varmaan alle 7 kilon. Tosin DV9:n runko painaa 600-700g enemmän kuin nuo verrrokit, mutta kyllähän se 7,8kg ihan mahdollinen on. Excel olisi mielenkiintoinen nähdä, kun noita painoja on nyt heitelty sinne tänne viesteihin.
Vertailun vuoksi Dangerholmin 7,5-kiloisen Scalen speksit löytyy tämän (https://bikerumor.com/dangerholms-mellow-yellow-scott-scale-project-bike-blurs-lines-between-gravel-mtb/) sivun lopusta. Vaikka Nuren runkosetti olisi vain 300 g Scalea painavampi, niin aika pieteetillä saa keventää, jotta pääsee 7,8 kiloon, mutta ei se kai mahdotonta ole. Scalen hissitolppa antaa vähän tasoitusta.
https://s3.amazonaws.com/www.bikerumor.com/wp-content/uploads/2021/07/07080146/Dangerholm-mellow-yellow-Scott-Scale-Gravel-custom-project-bike_Gustav-Gullholm-dream-bike-builder_photo-by-Andreas-Timfalt_portrait.jpg
Jalkkis, jokainen titaanipultti ja kevennysosa punnittu, ei mitään unohtunut. Yllättävän paljon samoja osia Dangerholm käyttänyt vaikken tuonkaan hiipparin kanssa kisaile, on hieman suuremmat budjetit kuin meikäläisellä, valitettavasti, muuten mentäis sinne seitsemän kilon pintaan.
Mikä tuollaisen jäykän maastopyörärungon kevyt paino olisi vrt. esimerkiksi crux joka kevein gravelrunko n. 750 g + 400 g.
Sramin xplr sarjan jarrukahvat satuloineen painavat noin 800 g ja jos tässä 400 g + vaihdeliipasin, niin tuosta ja tankomallista tulee sellaisia rakenteeseen liittyviä painoeroja aika paljon. Jos tämän nyt oikein olen ymmärtänyt.
Juu. Omaksi iloksi näitä laitetaan ja joskus jopa hifistellään.
Oot tainnut nyt tipotellen kertoa oikeastaan kaikki pyöräsi komponentit, mikäs se loppusumma nyt onkaan
Kyllä, varsinkin tässä iässä, kun alkaa perälauta häämöttää, niin on hyvä, että ihmiset toteuttaa unelmiaan, jotta ei käy niin, että ne jää toteuttamatta.
Silti minäkin olisin vähän sitä mieltä, että jos joku jaksaa ja välttämättä haluaa punnita ja exelöidä palikkansa, niin siitä vaan, mutta kokonaisten pyörien massa ilmoitetaan kokonaisen pyörän punnitun painon perusteella. Voitaisiin kerätä foorumikolehti ja ostaa Nurelle takaisin sellainen vaaka, millä se on mahdollista, niin ei tarvitsisi spekuloida :)
Kannatan. Hassu juttu tosiaan, että oikeasti kokonainen fillari painaa enemmän kuin exceliin punnitut palikat yhteensä. Aina pieni pettymys.
Tämä oli pakko laittaa. Googletin park toolin vaakaa, ja eka sivulla neljäntenä osumana
Onko kenelläkään tietoa että voiko ko. vaakaa kalibroida jotenkin? Heittää yllättävän paljon...
Se vanha totuus on, että fillarivaaka näyttää liian vähän ja kalavaaka liikaa.
Mikähän olisi sellainen puolueeton... matkalaukkuvaaka?
Tässä tapauksessa luulen, että park tool näytti liikaa kun kommentti on fillarifoorumin keskustelusta käyttäjältä joka ei enää punnitse pyöriä kokonaisina
Joka tunnistaa itsensä niin tämä on nyt oikeasti ihan hyväntahtoista kun sopivasti kommentti ja keskustelu osui yhteen
Pitäsköhän omakin fillari purkaa palasiksi ja punnita osat, että tietäisi mitä se pyörä oikeasti painaa? :)
Firlefanz
27.09.2022, 10.22
Hölmo kysymys, mutta eikö kokonaisen fillarin voi punnita epätarkemmallakin vaa'alla samalla tekniikalla kuin koiran? Eli nousee vaa'alle ensin fillarin kanssa ja sitten ilman, jolloin vähennyslaskun tulos on pyörän paino.
Tuloshan on silloin melko tarkka, jos vaa'an virhe pysyy koko ajan samana - vai ovatko virheet tyypillisesti prosentuaalisia?
Olenkin hieman ihmetellyt mikset nure päätynyt kevyempään runkoon? esim. epic ht, podium, scale jne.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.