PDA

Näytä tavallinen näkymä : Flatbar Gravel...

Sivut : 1 2 [3] 4 5 6 7

nure
27.09.2022, 10.10
En oikein luottanut noihin vaakoihin, Park verrokkipainoilla sitä sun tätä ja Abun kalavaakakin suht epäluotettava.

Firle, tuotakin joskus käyttänyt, ei mitenkään uusi asia ja voihan senkin tehdä kunhan tietäisi vaa'an luotettavuuden. Toistaiseksi mennään näin kun vaan omaksi iloksi rakennan.

Stumpe, katso noidet runkojen hintoja, siinä vastaus!

K.Kuronen
27.09.2022, 10.58
^jos vain hankkisi kevyempiä osia entisten tilalle, mutta ei vaivaisi päätään painoilla?

Jos itsellensä kasaa, niin eikö tieto siitä, että uusi osa on kevyempi riitä.

nure
27.09.2022, 11.03
^Siis taitaa olla niin että ainoa joka ei vaivaa päätään olen mä.

Ps. Viimeinen paketti tuli Nallekarkkikaupasta: Stemmi 78g, 3x2.5mm spacerit 2g, expanderi 5g ja jarrulevyn pultit 10g. Ihan vaan omaksi iloksi!

Kepsu
27.09.2022, 11.09
^ Millä nämä on punnittu? Ihan vain mielenkiinnosta kysyn.

nure
27.09.2022, 11.21
^Voit tsekata kaupan sivuilta ellet mua usko, siis 77.8g / 1.2g / 4.6g / 10.6g. Heillä hieman tarkempi vaaka kuin itsellä vai pitäiskö heidänkin punnitusta epäillä?

JackOja
27.09.2022, 11.33
Meinaatko tosissasi, että palikat olisivat painoltaan identtisiä? Ja minä kun olen pitänyt sinua kohtuu edistyneenä painonviilaajana. Se siitä sitten.

Sun pitää tietenkin(!) punnita ne sun omat palikat! Ettei vaan se sulle tullut stemmi painaisi 4 g enemmän :eek:

Eikö kevenisi vielä hieman jos etsii netistä alimman punnitun painon jokaiselle komponentille?

stumpe
27.09.2022, 11.40
Stumpe, katso noidet runkojen hintoja, siinä vastaus!

Juu onhan ne karmean hintaisia. Omasta 2020 kompliitti epic ht:stä maksoin pari tonnia ja siinä kilon painoinen runko (en punninnut itse). Toki oma vaivansa ostaa halvin kompliitti, purkaa, ja myydä painavat osat pois.

jalkkis
27.09.2022, 11.41
Hölmo kysymys, mutta eikö kokonaisen fillarin voi punnita epätarkemmallakin vaa'alla samalla tekniikalla kuin koiran? Eli nousee vaa'alle ensin fillarin kanssa ja sitten ilman, jolloin vähennyslaskun tulos on pyörän paino.

Tuloshan on silloin melko tarkka, jos vaa'an virhe pysyy koko ajan samana - vai ovatko virheet tyypillisesti prosentuaalisia?

Tämä metodi ei ole koskaan toiminut minulla kunnolla. Ehkä mun käyttämät vaa'at ovat olleet vaan niin kökköjä, että tasapainoa siirtämällä saa useamman sadan gramman heiton aikaiseksi.

Renkaasta vaan roikkumaan kala/matkalaukku tms vaakaan.

Hower
27.09.2022, 11.47

Olet ainoa, joka ei vaivaa päätään pyörän painolla?
Näinhän se taitaa olla, ajatellen jo viestihistoriaasi :)

K.Kuronen
27.09.2022, 12.05
Tämä metodi ei ole koskaan toiminut minulla kunnolla. Ehkä mun käyttämät vaa'at ovat olleet vaan niin kökköjä, että tasapainoa siirtämällä saa useamman sadan gramman heiton aikaiseksi.

Renkaasta vaan roikkumaan kala/matkalaukku tms vaakaan.

Matkalaukkuvaaka kun on muutenkin, niin sillä olen saanut riittävän arvion, niin matkalaukuista, kuin fillareista. Mutta jos vaihtaa 8-grammasen expanderin 6-grammaseksi, niin sitä kevennystä ei pyörää punnitsemalla saa esiin.

TheMiklu
27.09.2022, 12.29
Itsehän suosin saksalaisia postimyyntifillareita kun niistä saa kevennettyä sen 21g verrattuna vaikka pitkät perinteet omaavaan italovalmistajan pyörään.

JackOja
27.09.2022, 12.40
Itsehän suosin saksalaisia postimyyntifillareita kun niistä saa kevennettyä sen 21g verrattuna vaikka pitkät perinteet omaavaan italovalmistajan pyörään.

Tuleeko ne valmiiksi tuolla 21 grammalla kevennettynä vai teetkö tuon itse?

nure
27.09.2022, 12.52
Jack, tuossa 08.03 viestissä olevat painot ovan mun punnitsemia ja jälkimmäisessä R2:sen.

Hower, tarkoitan että kun homman ottaa huvin kannalta niin ei aiheuta pahemmin päänsärkyä ja tämä keskustelu kuluttaa vain popcorneja

TheMiklu
27.09.2022, 13.15
Tuleeko ne valmiiksi tuolla 21 grammalla kevennettynä vai teetkö tuon itse?Nimenomaan se puuttuu. Joidenkin näkemyksien mukaan sitä ei edes voi olla muissa kuin italoissa. Toiset taas on sitä mieltä, että ajamalla se sielu tulee pyörään. Senhän vuoksi moni tiheään pyörää vaihtaa.

misopa
27.09.2022, 13.16

Jotkut tosin väittävät, että paljon ajamalla/omistamalla riittävän pitkään, saattaa tuon 21g saada lisää painoa vaikka postimyyntipyöräänkin. Onkohan kukaan punninnut pitääkö tieto paikkaansa?

Teemu
27.09.2022, 13.18
Se, että nuo oikeasti kevyet runkosetit ovat kalliita, on vähän huono perustelu, kun kuitenkin projektiin on lyöty fyrkkaa kiinni aika paljon ja jotain parin gramman säästöjä haetaan laittamalla titaanista nippelsnappelia sinne tänne. Tuon "gramma kerrallaan"-keventämiseen käytetyn rahan olisi voinut kerralla lyödä runkosettiin ja saada oikeasti kevyen aihion. Niin kiehtovaa, kun tämmöinen viilaaminen onkin, niin tuommoiseen 1,5kg runkoon keventäminen on vähän omituinen lähtökohta, kun reilusti kevyempiä vaihtoehtoja on tarjolla. Kuten tuolla aiemmin todettiin, niin esim. Epicin tai Scalen saa käytettynä fillaritorilta ihan järkihintaan. Uutena toki ovat aika rajun hintaisia, runkosetteinä varsinkin.

Toki, jos olisi aloittanut siitä kevyestä rungosta, niin rahat olisi käytetty, eikä niitä titaaninippeleitä olisi varaa/tarvetta enää hankkiakaan. Hankalia hommia.

nure
27.09.2022, 13.28
^Loppupeleissä ihan samaa jos runko olisi ollut kevyempi niin samat nippelit ja duunaus osat olisi laitettu. Ja jos kaikki on heti valmiina niin se mielestäni äärettömän tylsää. Pitkälti tässäkin kyse vain ajankulusta ja harrastuksesta.
Tuo runko vaan sattui olemaan niin sopiva itselle kotiin kuljetettuna ja edullisesti, lisäksi täysin uudenveroinen. Ja kun nykyiset osat yhteensopivia usean rungon kanssa niin voihan sellaisen tässä talvenaikana hankkiakin. Toisaaltaa voi siitä painavammankin rakentaa titaanirunkoon...

jalkkis
27.09.2022, 15.51
Se, että nuo oikeasti kevyet runkosetit ovat kalliita, on vähän huono perustelu, kun kuitenkin projektiin on lyöty fyrkkaa kiinni aika paljon ja jotain parin gramman säästöjä haetaan laittamalla titaanista nippelsnappelia sinne tänne. Tuon "gramma kerrallaan"-keventämiseen käytetyn rahan olisi voinut kerralla lyödä runkosettiin ja saada oikeasti kevyen aihion. Niin kiehtovaa, kun tämmöinen viilaaminen onkin, niin tuommoiseen 1,5kg runkoon keventäminen on vähän omituinen lähtökohta, kun reilusti kevyempiä vaihtoehtoja on tarjolla. Kuten tuolla aiemmin todettiin, niin esim. Epicin tai Scalen saa käytettynä fillaritorilta ihan järkihintaan. Uutena toki ovat aika rajun hintaisia, runkosetteinä varsinkin.

Toki, jos olisi aloittanut siitä kevyestä rungosta, niin rahat olisi käytetty, eikä niitä titaaninippeleitä olisi varaa/tarvetta enää hankkiakaan. Hankalia hommia.

Heinyt, antakaa nyt kunkin väärinharrastaa omalla tavallaan. Jos keveyttä hakee komponenttien kautta niin sou vat?

Mutta, kylmää haluaisin nähä nuren luomuksen roikkumassa kokonaisena vaa'assa ja katsoa osuuko sen lukema ekselilaskelman kanssa yhteen. Kun kerta tässä tiettyä kokonaisuuden painoa tavoitellaan.

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

Arosusi
27.09.2022, 16.40
Se vanha totuus on, että fillarivaaka näyttää liian vähän ja kalavaaka liikaa.

Mikähän olisi sellainen puolueeton... matkalaukkuvaaka?

Prisman vaaka.

Arosusi
27.09.2022, 16.45

Et ole. Sen kun kirjoittelet. Ei näitä ole pakko lukea saati kommentoida jos ei kiinnosta.

Ohiampuja
27.09.2022, 17.27
Olis kyllä hieno saavutus jos pyörän kokonaispaino olisi sama, tai edes lähelle mitä se osien paino on. Jostain sinne vaan sitä painoa kertyy. :)

Pitääkin kysyä onko Kireäpinnainen Korpela tehnyt asiasta tutkimusta. :)

nure
27.09.2022, 17.55
Täytyy sanoa kun ekaa kevyttä Titaania rakensin niin lähimarketin hedelmävaakaakin käytin, hyödyllistä kun sai aina muistilapun.

Ohiampuja, ihmettelen yhä miten voisi syntyä suuri heitto

nure
28.09.2022, 09.36
20 grammaa enemmän painaa täyteen pumpattu rengas kuin punnitut osat erillään... Jos jotain positiivista niin oli SpeedKing äärettömän helppo asentaa vanteelle.

nure
29.09.2022, 10.33
Väliaika tiedoitus, taas väärin punnittu ja vääränlainen vaaka. Kiekkosetti täydellisenä 3178grammaa. Hyvin tyytyväinen, 370grammaa kevyemmät kuin "Kakkoskiekot".

JackOja
29.09.2022, 10.38
Entä paljonko ne kiekot painaa?

nure
29.09.2022, 11.21
^674/775 vanneteipeillä. Siis laskettu/punnittu paino meni alle kahdeksan. Kaverin matkalaukkuvaakaa testattiin, ei jatkoon, kolme punnitusta, pitäiskö laskea keskiarvo?

eSimonen
01.10.2022, 01.31
Titaanipyörä painaa aina harmittavat 21 grammaa enemmän. Projekti valmis. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220930/2339844946c60584ffbeb2cd6b805c3c.jpg

K.Kuronen
01.10.2022, 07.41
^674/775 vanneteipeillä. Siis laskettu/punnittu paino meni alle kahdeksan. Kaverin matkalaukkuvaakaa testattiin, ei jatkoon, kolme punnitusta, pitäiskö laskea keskiarvo?

Mitkä ne kolme painoa muuten olivat?

nure
01.10.2022, 08.36
^+/- 100g...

Hower
01.10.2022, 09.18
että suattaapi olla että on, vuan suattaapi olla, että ei ookkaan...
nuren jutut.

jalkkis
01.10.2022, 09.25
Roikuttiko nure kiekosta pyörää vaiko vaakaputkesta? Vaakaputkesta mittaaminen antaa just tuollain pikkuisen vaihtelevia lukemia. Ja vaakakin taas roikkumaan johonkin ei käteen.

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

K.Kuronen
01.10.2022, 10.18
^+/- 100g...

Sittenhän kaikki on aivan kunnossa ja vaaka näyttää riittävän tarkasti sekä pyörän, että matkalaukun painon. Suurempaan tarkkuuteen pyrittäessä on kaivettava kuvetta.

nure
01.10.2022, 11.52
Hower, ja sun jutut mitä lie... Ja taas tippui paino 30grammaa kun stemmi vaihtui!!!

Jalkkis, vaaka oli telineessä ja pyörä roikkui suht tasapainossa. Siis tuo heitto osien punnitusta summasta. Olikos tuo kiekkojen punnitus väärin väärin punnittu?

Simonen, mikä runko?

Hower
01.10.2022, 11.57
Eikä kun mua kiinnosti se pyörän paino. Eikös se ole pääasia?
Mutta voi sen noinkin ilmoittaa, mun pyörä painaa about +/- 75g, eli aika kevyt.
:)

nure
01.10.2022, 12.38
^7. jotakin lienee riittävä tarkkuus, +/- 100g...

Hower
01.10.2022, 14.11
^Jösses!
se siis on 7.00 - 7.99 +/-100g.
olet punninnut fillaria osa kerrallaan gramman tarkkuudella ja kokonaisenakin; nyt pyörän paino heittelee siis välillä 6,9 - 8,1 kg.

"7, jotakin" kuulostaa kyllä paremmalta kuin 7.99 tai 8.09

nure
01.10.2022, 14.33
^No sanotaan että 7.9 ja jotain, en ehtinyt laskea ja vaaka lähti jo. Piti ostaa muttei Clas Olssonilla ollut hyllyssä.

JKO17
01.10.2022, 15.39
^ ja tämänhän uskoo kaikki :) siis tuon paino ja laskemisosuuden

paaton
01.10.2022, 17.01
Eikä sitä kuvaa näy vieläkään. Ei uskota.

F. Kotlerburg
01.10.2022, 17.41
Koomista, mutta jatkakaa.

nure
01.10.2022, 22.13
Periaatteessa tämä väki ei usko jos punnitaan kymmenen kilon painoista palikkaa niin se ei voi painaa kymmentä kiloa, vähintään 11kiloahan se painaa.
Yksikään ei ole esittänyt muuta kuin tuollaista perussuomaista näkökantaa eikä perustelua miksi punnitustapani olisi väärä? Kiva olis tietää perustelut mielipiteille.
Päätön, mitä sä kuvalla teet, kaikki nykyiset pyörät näyttää samalta, mustaa kuitua jollakin somistevärillä... Kertooko kuva sinulle mitään painosta?

paaton
01.10.2022, 22.17
Siis noita oikeita keventelyketjujahan on ihan kiva lukea. Valitaan kuituista osaa, viilataan maaleja pois ja rakennetaan kalustosta oikeasti toimivaa.

Mukana kuvia rakentelun ajalta käytetyistä tekniikoista ja jälkikäteen komeasta pyörästä.

Tämä taas ollut ihan pelkkää suunsoittoa.

nure
01.10.2022, 23.16
Kun ei ole ollut tarkoitus mitään kuvagalleriaa rakentaa ja mitä ihmeen tekniikoita vaaditaan, ruuvit kiinni ja sillai? Nuo Dangerin jutut ison firman budjetilla tehdyt on teitä varten jotka kaipaa kuvia ja selityksiä.
Ps. Pyörä on yhä musta ja kuituinen.

stenu
02.10.2022, 07.30
Yksikään ei ole esittänyt muuta kuin tuollaista perussuomaista näkökantaa eikä perustelua miksi punnitustapani olisi väärä?

Nure, jos olet rehellinen itsellesi, niin kyllähän sinunkin täytyy tiedostaa, että excelsysteemillä pääset itseäsi enemmän miellyttävään lopputulokseen ja sen vuoksi puolustat omaa tapaasi. Mitä todisteeksi vaadittuihin kuviin tulee, niin luulenpa, että jos et niin useassa yhteydessä olisi nostamassa esiin omien pyöriesi keveyksiä ja välillä myös arvostelemassa toisten pyörien ei-keveyksiä, niin ketään ei juurikaan kiinnostaisi. Nyt kuitenkin kaivataan faktaa pöytään puheiden katteeksi, joten ei muuta kuin kuvaa kehiin pyörästä puntarilla, niin voidaan lopettaa tämä spekulointi. Ei tämä ole niin vakavaa katsos :)

Ps. Jos se sun excel-vaaka on joku sellainen viiteen kiloon asti näyttävä digitaalinen kirjevaaka, niin homman pitäisi onnistua niinkin, että punnitset rungon osineen ja kiekot osineen ja lasket ne yhteen. Noin virhemarginaali jää paljon pienemmäksi.

nure
02.10.2022, 08.56
^Vaaka on kahteen kiloon punnitseva ja tarkka. Tarkistus tehty. miksikö muka viiden kilon vaa'alla saisi paremman ratkaisun?

nure
02.10.2022, 13.15
7.960 ja virhemarginaalin saa jokainen itse päättää. Jarrut vielä vaihtamatta.

K.Kuronen
02.10.2022, 13.23
^^Siksi että jokaisessa punnituksessa on aina virhe ja virheet kumuloituvat.

nure
02.10.2022, 13.52
^Jos saman osan punnitsee kolmasti ja saa saman tuloksen niin kuka määrittää virheen?

Hower
02.10.2022, 14.12
Kaheksankiloinen pyörä on ihan jees!

nure
02.10.2022, 15.38
^Niin munkin mielestä ja reilu sata grammaa ainakin vielä poistuu.

K.Kuronen
02.10.2022, 16.08
^Jos saman osan punnitsee kolmasti ja saa saman tuloksen niin kuka määrittää virheen?

Jos vaaka näyttää esimerkiksi pienillä painoilla liian vähän, niin virhe on aina mukana tuloksessa. Vaaka voi silti näyttää "tarkasti" isommalla painolla.

Paremmin aiheeseen perehtyneet varmaan puhuisivat kalibroinnista ja alueen linearisoinista ja sekin voidaan tehdä vain tiettyn tarkkuuteen asti.

nure
02.10.2022, 16.40
Mä tykkään tuosta Nallekarkkikaupasta kovasti punnitsevat suurimman osan osista ja usein verrannut omia punnituksia niin olemattomia heittoja. Tietenkin kun oma vaaka gramman terkkuudella ja heillä kymmenyksen. Punnitsin noita Spacereita jotka painaa 0.4g niin omalla kaksi painoi yhden gramman.
Vaakaa ei pysty kalibroimaan mutta verrokki painoilla (500g, 1kg, 1.5kg) vaaka oli tarkka.

K.Kuronen
02.10.2022, 16.45
^millaisia ne verrokit ovat, mistä tiedät niiden tarkkuuden?

Hower
02.10.2022, 17.02
7.960
oliko tämä nyt sitten erikseen punnittujen osien tai valmistajan ilmoittaman osien painon laskennallinen yhteispaino vai valmiin pyörän punnittu paino?

nure
02.10.2022, 17.21
^^Veikkaampa ettei liike ilmoittele mitään huuhaa painoja. Saivartelu näköjään lempilajisi ;-)

^Punnittu & laskettu.

K.Kuronen
02.10.2022, 20.45
^^Veikkaampa ettei liike ilmoittele mitään huuhaa painoja. Saivartelu näköjään lempilajisi ;-)

...

Jos mä sanoisin, että olen tarkistanut vaakani vaikka kilon punnuksella ja sitä joku epäilisi, niin ottaisin kuvan vaa'astani, jossa olisi tarkistuspunnus ja asia olisi loppuun käsitelty.

nure
02.10.2022, 21.50
^Täytyy sanoa ettei tuo sun perussuomainen ajatusmaailma lähinnä huvittaa, ehkä seuraavasti syytät ilmanpainetta tai kummalla puolella litteää maailmaa punnitus tehty. Ehkäpä olen tyytyväinen ettei moisista kommenteista saa muuta kuin huvittuneita hymähtelyitä.

hitlike
02.10.2022, 21.56
Nure, jos olet rehellinen itsellesi, niin kyllähän sinunkin täytyy tiedostaa, että excelsysteemillä pääset itseäsi enemmän miellyttävään lopputulokseen ja sen vuoksi puolustat omaa tapaasi. Mitä todisteeksi vaadittuihin kuviin tulee, niin luulenpa, että jos et niin useassa yhteydessä olisi nostamassa esiin omien pyöriesi keveyksiä ja välillä myös arvostelemassa toisten pyörien ei-keveyksiä, niin ketään ei juurikaan kiinnostaisi. Nyt kuitenkin kaivataan faktaa pöytään puheiden katteeksi, joten ei muuta kuin kuvaa kehiin pyörästä puntarilla, niin voidaan lopettaa tämä spekulointi.Ei tämä ole niin vakavaa katsos :)

Ps. Jos se sun excel-vaaka on joku sellainen viiteen kiloon asti näyttävä digitaalinen kirjevaaka, niin homman pitäisi onnistua niinkin, että punnitset rungon osineen ja kiekot osineen ja lasket ne yhteen. Noin virhemarginaali jää paljon pienemmäksi.

Hyvin sanottu ja olennainen boldattu.

K.Kuronen
03.10.2022, 08.13
^Täytyy sanoa ettei tuo sun perussuomainen ajatusmaailma lähinnä huvittaa, ehkä seuraavasti syytät ilmanpainetta tai kummalla puolella litteää maailmaa punnitus tehty. Ehkäpä olen tyytyväinen ettei moisista kommenteista saa muuta kuin huvittuneita hymähtelyitä.

Mä kävin pallon litteällä puolella perussuomalaisten puoluetoimistossa (=mun keittiö) punnitsemassa pari uutta RT-MT800-jarrulevyä. Kummatkin painoivat erikseen punnittuina 110 grammaa ja yhdessä 219 grammaa ja lukkomutterit erikseen 8 grammaa kumpikin ja yhdessä 16 grammaa. R2 ilmoittaa oman punnituksensa perusteella levyn painoksi 107 grammaa ja valmistajan ilmoituksen olevan 108 grammaa.

Mun vaakani on keittiövaaka, jota ei voi kalibroida, eikä sen tarkkuutta ole tarkistettu luotettavilla punnuksilla. Saattaa olla, että vaakani näyttää väärin, tai saattaa olla että mun levyjen tuotantoerä on hieman painavampi.

nure
03.10.2022, 08.21
^Siis jos tuolla periaatteella pyöräni pitäisi olla keveämpi kuin punnitsemani. Veikkaan vahvasti kuitenkin että tuo R2:sen vaaka on huomattavasti tarkempi kuin meidän vaa'at.

K.Kuronen
03.10.2022, 08.25
^Ei R2 ole punninnut niitä levyjä, jotka minulla on. Ne on tilattu Bike24:sta.

F. Kotlerburg
03.10.2022, 08.41
^Siis jos tuolla periaatteella pyöräni pitäisi olla keveämpi kuin punnitsemani. Veikkaan vahvasti kuitenkin että tuo R2:sen vaaka on huomattavasti tarkempi kuin meidän vaa'at.
Sulle ei sitten mene päähän, että sulla ei ole niitä osia, jotka R2 on punninnut.

JackOja
03.10.2022, 08.44
^Siis jos tuolla periaatteella pyöräni pitäisi olla keveämpi kuin punnitsemani...

Juuri niin, eikö olisikin mielenkiintoista todeta asia punnitsemalla se fillari? Kuinka paljon kevyempi olisikaan?

Ja päiväntasaajan tienoolla punnitsemalla saisi vielä vähän pois.

nure
03.10.2022, 08.51
Kotler, ikuinen epäilijä!

Jack, olen tyytyväinen näihin tuloksiin ja viihdyttävään keskusteluun!

Kuronen, R2 ilmoittaa punnitun painon 106.6g.

Ohiampuja
03.10.2022, 09.05
Onpas nyt garavel-ketjussa paljon mittauksia. Tulee ihan teku-ajan mittaustekniikan labratyöt mieleen. Ja se mitä meille opetettiin mittaustarkkuudesta ja sen tulosten hajonnasta. :)

Työntömitta ja sen todellinen tarkkuus / mittausvirheet taitaa olla yksinkertaisin testi. Ottaa jonkun koneistetun kappaleen ja pari-kolme ihmistä toistamaan siitä sama mittaus vaikkapa viisi kertaa. Niin todellakaan tulokset ei ole sen saman 0.02 tai 0.05 mm sisään vaikka niin on tönärin kylkeen leimattu. Eikä tuo massojen mittaaminen ole yhtään sen tarkempaa.

nure
03.10.2022, 16.00
^Ei kalva, piti ostaa matkalaukkuvaaka muttei ollut hyllyssä ja takuulla joku olisi senkin tarkkuutta epäillyt ;-)

Leewi
11.10.2022, 09.44
^No sanotaan että 7.9 ja jotain, en ehtinyt laskea ja vaaka lähti jo. Piti ostaa muttei Clas Olssonilla ollut hyllyssä.

Lidlissä ois matkalaukkuvaakaa 6,99 eur https://www.lidl.fi/fi/tarjouslehdet/koko-suomen-tarjoukset-to-6-10-ke-12-10/view/flyer/page/22

nure
11.10.2022, 12.10
^Juu huomasin mutta veikkaan ettei tulos tyydytä epäilijöitä.

Hower
11.10.2022, 12.12
^
Mutta kun tää ketju on muuten niin kuollut, eli hanki nyt se vaaka niin päästään vaikka sitä painoa taas kommentoimaan :)

nure
11.10.2022, 12.23
^Ei jaksa...

JackOja
11.10.2022, 12.33
Ja onhan siinä sekin, että tieto lisäisi tuskaa.

Hower
11.10.2022, 12.41
Liekö sitä kaheksankiloista jo ulkoilutettu poluilla taikka maanteillä?
Että kuinka liikkuu?

nure
11.10.2022, 12.45
Jack, kenen tuskaa, ei ainakaan omaani...?

Hower, pari spaceria puuttuu ja jarrut vaihtamatta joten ulkoilutus saa jäädä kevääseen, viitsi keskeneräistä sotkea.

JackOja
11.10.2022, 12.46
Jack, kenen tuskaa, ei ainakaan omaani...

Sinunpa juuri. Olisi pettymys kun Excel-paino ei pädekään. Mutta ei, älä punnitse. Pääset vähemmällä tuskalla, foorumilla on tuskaa ihan liikaa.

nure
11.10.2022, 12.51
Jack, kuvitelmasi aivan vääriä, tavoite saavutettu hyvillä mielillä. Tuollaisista materialistisista seikoista ei paljoa päänsärkyä saa aikaiseksi, pelkkää ajankuluahan tuo näpertely on.

nure
13.10.2022, 19.34
Pitkä aika kevääseen, jos vaihtaisikin eteen 160millisen jarrulevyn niin 50grammaa säästyisi...

Hower
13.10.2022, 19.38
Jessus, ulkona on ollut mitä parhaimmat kelit ajaa fillarilla ja yksi roikottaa pyörää seinällä ja laskee grammoja.

nure
13.10.2022, 20.36
^Onhan tuossa tuo Cinelli liikkunut... Toisaaltaan ei noita pakkomielteitä ajamisestakaan ole.
Ps. Ei seinällä vaan telineessä, seinillä aivan muuta tavaraa.

Padex
13.10.2022, 23.34
Itse meinasin luopua tuosta alle 8 kg:n maantiepyörästä, on niin rasittava ajaa. Mieluummin 11 kg:n teräspyörällä ajan ne lenkit mitä ajan. Kasaaminen on kyllä mukavaa puuhaa.

nure
14.10.2022, 08.26
^Onneksi olkoon valitsemasta linjastasi. Olkoot pyörä sitten millainen tahansa kun se omanlainen ja kasaaminen eräs hauskimmista pyöräilyn osioista. Jos joku koira ei ole tehnyt niin kannattaa, yksi pyörä vaikka mutta kuitenkin!

macci
14.10.2022, 16.10
pientä hienosäätöä, harmittavasti lähtötilanne jäi kuvaamatta eli alunperin innerbarendsit ja jarrut oli tuon noin 3cm per puoli ulompana

https://i.imgur.com/bqNPShc.jpg

https://i.imgur.com/XgJlyYD.jpg

stemmiä voi taas ehkä sentin pidentää
ja mahtuu helpommin varastoon
ja painoakin lähti, varmaan menee jo lähelle kahdeksaa kiloa

nure
15.10.2022, 08.48
^Itsellä 640millinen kuitu lowriser ilman turhia härpäkkeitä 100millisellä stemmillä ja istuu itselle mainiosti.

paaton
15.10.2022, 22.52
^Itsellä 640millinen kuitu lowriser ilman turhia härpäkkeitä 100millisellä stemmillä ja istuu itselle mainiosti.

Mistä tiedät? Vai istuu sinne seinätelineelle hyvin?

paaton
15.10.2022, 22.55
pientä hienosäätöä, harmittavasti lähtötilanne jäi kuvaamatta eli alunperin innerbarendsit ja jarrut oli tuon noin 3cm per puoli ulompana

stemmiä voi taas ehkä sentin pidentää
ja mahtuu helpommin varastoon
ja painoakin lähti, varmaan menee jo lähelle kahdeksaa kiloa

Asento varmaan noilta barendseiltä aika vastaava mitä hoodeilta droppitangolla? Onko olleet kivat?

nure
16.10.2022, 09.37
^^Päätön, höpö höpö!

Hower
16.10.2022, 09.53
"Toisaaltaan ei noita pakkomielteitä ajamisestakaan ole."
Olet enemmän keskittynyt mielikuvaharjoitteisiin pyörän tuntumasta?
Siihen riittää pelkkä mielikuvituspyörä. Voisi olla todella kevyt.

No, sinänsä fillarin rakentelu lienee kiva harrastus. Minä kun en osaa.

JKO17
16.10.2022, 10.42
Maccin ohjaamosta tuli mieleen seuraamani Keegan Swensonin mtb ohjaamo Leadville 100:ssa. jonka voitti.680 leveä ohjaamo, ja varauduttu pitkään tempoon irtioton jälkeen, mikä sitten toteutukin.

https://i.postimg.cc/Dz8fGXD1/keeganmtbohjaamo.jpg

Homelite
16.10.2022, 11.25
Radio Jerevanin kuuntelija kysyi jo aikoinaan heiltä, että mikä mahtaa olla vialla, kun kaikesta keventämisestä huolimatta hänen pääskynen-merkkinen kilpapyöränsä painaa pitkälle toistakymmentä kiloa, kun taas jokunen toveri samasta seurasta on päässyt reilusti alle kymmeneen.

Radio Jerevan vastasi tähän helpon ratkaisun, jonka neuvostotiede on kehittänyt - alatte Tekin vain kertomaan sellaisia juttuja.

Benny
16.10.2022, 16.45
Mistä tiedät? Vai istuu sinne seinätelineelle hyvin?

touché :D

nure
16.10.2022, 17.11
Siis jossain vaiheessa sanoi että seinällä muutakin kuin pyöriä. Ja onhan tuolla ajettu jo keväällä, vain muutama palikka vaihtunut, ei sentin ja asteen muutos stemmiin pahemmin vaikuta.

nure
18.10.2022, 15.08
Olipas kevyet spacerit, pakko sanoa, 5 ja 10 milliset yhteensä 3g. Toisaaltaan joku tietty kuitenkin sanoo että miksei niitäkin olis voinut jättää pois...?

_dc_
19.10.2022, 10.23
Olin aikeissa hankkia käytetyn gravelin/cyclocrossin talvipyöräksi ja vaihtaa sitten tangon suoraksi. Tämä keskustelu sattui onneksi silmään ja kahlasin sen läpi, joten nyt tiedän että hakusessa siis onkin flat bar gravel :)

Kaupoissa on nyt kuitenkin aika huono tarjonta varsinkin halvimmissa malleissa eikä kovan kysynnän takia taida olla syysalennuksia luvassa. Siispä tulikin mieleen ajatus ostaa nyt hyvästä alesta halpis jäykkäperäinen maastopyörä, ajaa sillä lumiaika työmatka-ajoa ja muuntaa se sitten gravelin suuntaan keväällä. Ostoskorissa on nyt 29" jäykkäperä jossa on Shimano Deore 2x10 vaihteet ja painoa 13.8kg.

Jos ajoasento sopii itselle ja pyörään hankkii hiilikuituisen haarukan, kevyemmät kiekot ja 40-45mm gravel-kumit niin onko se korkeaa keskiötä lukuunottamatta huonompi/hitaampi tiellä kuin esim. Kona Dew Plus tai Marin DSX 2 tms.?

TERU
19.10.2022, 12.43
Alkuperäinen suunnitelma on parempi, korkea keskiö kypsyttää nopeasti tieajossa. Vähän samantyyppistä ajokkia kahden kippuratankoisen seuraksi oon miettinyt. Aika matalat vaatimukset on, ja muutoin, annoin äskettäin pois tuollaisen maasturista modatun suoratankoisen tiepyörän. Ajaa sellaisellakin mutta jos nautiskella haluaa, tulisi rungon olla geometrialtaan tielle sopiva.

Leewi
19.10.2022, 14.12
Olin aikeissa hankkia käytetyn gravelin/cyclocrossin talvipyöräksi ja vaihtaa sitten tangon suoraksi. Tämä keskustelu sattui onneksi silmään ja kahlasin sen läpi, joten nyt tiedän että hakusessa siis onkin flat bar gravel :)

Kaupoissa on nyt kuitenkin aika huono tarjonta varsinkin halvimmissa malleissa eikä kovan kysynnän takia taida olla syysalennuksia luvassa. Siispä tulikin mieleen ajatus ostaa nyt hyvästä alesta halpis jäykkäperäinen maastopyörä, ajaa sillä lumiaika työmatka-ajoa ja muuntaa se sitten gravelin suuntaan keväällä. Ostoskorissa on nyt 29" jäykkäperä jossa on Shimano Deore 2x10 vaihteet ja painoa 13.8kg.

Jos ajoasento sopii itselle ja pyörään hankkii hiilikuituisen haarukan, kevyemmät kiekot ja 40-45mm gravel-kumit niin onko se korkeaa keskiötä lukuunottamatta huonompi/hitaampi tiellä kuin esim. Kona Dew Plus tai Marin DSX 2 tms.?

Riippuu toki hinnasta, kannattaako mikäkin. Oliko toi osunut silmiin https://larunpyora.com/tuote/active-wanted-gravel-max-9-bronze/ ja marin dsx:ääkin saa microshfteillä https://www.bike24.com/p2658500.html

_dc_
19.10.2022, 14.57
Riippuu toki hinnasta, kannattaako mikäkin. Oliko toi osunut silmiin https://larunpyora.com/tuote/active-wanted-gravel-max-9-bronze/ ja marin dsx:ääkin saa microshfteillä https://www.bike24.com/p2658500.html

Just tuota Activea oon katsellut, mutta haluttais päästä halvemmalla niin harkitsen jäykkäperäisen maasturin hankkimista kun niitä on nyt tarjouksissa, esim. tuo: https://www.baiks.fi/polkupyorat/polygon-xtrada-5-29-20-v/

Jos päätän käyttää tonnin niin Canyonin Roadlite olisi ehkä ensimmäisenä vaihtoehtona.

nure
19.10.2022, 16.19
^Roadlite on periaatteessa hybridi, toisaaltaan aivan sama mikä kategorian nimi on, niitähän tulee kuin sieniä sateessa. Toisaaltaan en itse hankkisi tuota Activea, huonoja kokemuksiä täys alumiinisista, ei lainkaan mukavimpia täristävässä ajossa, ainakaan jos kuski herkkä rannevaivoille.

justus6969
19.10.2022, 18.15
^itsellä roadlite tosin cf. Ajoasennon saa urheilullisemmaksi kuin normihybrideissä, paino n. 8.5 kg ja asensin 28 mm renkaat. En tiedä mihin kategoriaan pyörä kuuluu, flatbar road?
Omassa fillarissa ajogeo vastaava kuin linkissä, tosin pidempi stemmi ja asento luokkaa makaava
https://www.canyon.com/fi-fi/hybridipyorat/roadlite/roadlite-cf-9-ltd/2787.html?dwvar_2787_pv_rahmenfarbe=BK

Leewi
20.10.2022, 10.49
Just tuota Activea oon katsellut, mutta haluttais päästä halvemmalla niin harkitsen https://www.baiks.fi/polkupyorat/polygon-xtrada-5-29-20-v/

.
Samaan rahaan sais vaikka ton, en edes harkitsisi mitään keulanvaihtoprojekteja. https://www.xxl.fi/white-sc-lite-ff-2x9-wmns-21-hybridipyora-musta/p/1179900_1_style?page=1

nure
20.10.2022, 11.52
^Kaikesta saa aina jotain mutta tuossa taitaa olla tuollaiset kertakäyttökammet joita ei saa modattua yhdelle rattaalle. Toisaaltaan tuontason kammet ei maltaita maksa jos toisiin vaihtaa.

hitlike
20.10.2022, 12.27
Just tuota Activea oon katsellut, mutta haluttais päästä halvemmalla niin harkitsen jäykkäperäisen maasturin hankkimista kun niitä on nyt tarjouksissa, esim. tuo: https://www.baiks.fi/polkupyorat/polygon-xtrada-5-29-20-v/

Jos jäykkis on vaihtoehtojen joukossa myös ja tonnina budjetti, niin mites tuosta kamppiksesta 974€: https://www.xxl.fi/white-xc-290-gx-1x12-ltd-22-miesten-maastopyora-monivarinen/p/1181594_1_style?page=1

Ois ilmakeula ja vielä hyvää sellanen, 1x12 GX iigle napilla ja vaihtajalla, tubelesskiekot..

Tai sitten hommaat sen flat bar gravelin/hybridin jos sellainen oli ensin mielessä ettei jää harmittamaan. Älä kuitenkaan osta tuota 500€ maastopyörää missään tapauksessa, siitä ei jää kuin paha mieli.

nure
20.10.2022, 16.35
^Just noin ja oikeastaan kaikkein surkeimmalle aihiolle ei edes kannata aloittaa. Tuo White mainio aihio, keulaksi vain jäykkä ja orkkis myyntiin...

Iglumies
20.10.2022, 17.27
Mullakin työmatkakulkineesta tuli otsikon mukainen, kun vaihdoin raiserin tilalle suoremman tangon.

https://pic.useful.fi/6-yWxmwcP.jpg

kaakku
20.10.2022, 17.30
Emäputken vieressä vieläpä jonkinlainen tuulenohjain! todellinen tmt-tykki ;)

nure
20.10.2022, 20.58
^^Tuo Iglun muistuttaa pitkälti omaani, hieno pyörä! Omassani hieman pitempi keula mutta saman tyylinen.

nure
24.10.2022, 16.55
Jarrut vaihdettu, 120g. pois painosta. Nyt taitaa olla kaikki (toistaiseksi) vaihdettu...

Hower
24.10.2022, 17.21
^Pyörähän on hienosti kuvauskunnossa!
Tämä on kätevä tapaa jakaa kuvia: https://imgur.com/
Tuosta valitsee new post ja raahaa sinne laatikkoon kansiossa olevan kuvan/ sitten hiiren oikeanpuoleisella painikkeella napauttaa kuvaa ja valitsee "kopioi kuva" ja foorumiin "liitä"
Ohjelma on ilmainen. Helppoa!

nure
24.10.2022, 17.42
^Tunnen kyllä ohjelman, kiitos kuitenkin.

nure
28.10.2022, 10.10
https://imgur.com/i7QmBP0 https://imgur.com/yHL2qXh https://imgur.com/wmO5Fec

Ei ihan hanskassa homma mutta siinä muutama. Miksei näilläkin sivuilla voisi olla pelkästään leikkaa/liitä systeemillä kuvien jako?

JackOja
28.10.2022, 10.14
^luulin sua keventelijäksi, miksei titsku-munanvatkaimia?

nure
28.10.2022, 10.16
Jack, arvaa miksi?

Aakoo
28.10.2022, 10.33
Siis mä olen luullut että flat bar gravel on suoratankoinen gravelpyörä, mutta onko se siis sama asia kuin täysjäykkä maasturi? Olenkin siis tämän vuoden ajellut tällaisella trendikkäällä välineellä, kaikkea sitä oppii!
https://i.imgur.com/VRKzs0K.jpg

JackOja
28.10.2022, 10.36
Siis mä olen luullut että flat bar gravel on suoratankoinen gravelpyörä, mutta onko se siis sama asia kuin täysjäykkä maasturi?...
https://imgur.com/VRKzs0K
https://imgur.com/VRKzs0K

Muun muassa juuri näin. Sitähän tässä on koitettu selittää.

Hower
28.10.2022, 10.36
https://imgur.com/i7QmBP0 https://imgur.com/yHL2qXh https://imgur.com/wmO5Fec

Ei ihan hanskassa homma mutta siinä muutama. Miksei näilläkin sivuilla voisi olla pelkästään leikkaa/liitä systeemillä kuvien jako?

laitat hiiren kursorin siellä imgurissa kuvan kohdalle, klikkaat oikealla näppylällä, valitset kopioi kuva. Tulet tänne ja klikkaat liitä.
Hyvän näkönen laite!
https://i.imgur.com/yHL2qXh.jpeg

nure
28.10.2022, 10.39
^Kiitos...

tinke77
28.10.2022, 10.46
Onks toi joku wannabe pomppukeppi tuo keula, kun yrittää näyttää siltä [emoji6]. Ei vaan, hieno pyörä [emoji1303]

nure
28.10.2022, 10.52
^Teeskentelee olevansa SunTour...

F. Kotlerburg
28.10.2022, 10.57
Miten toimii toi ohjauksen vakauttaja?

nure
28.10.2022, 10.59
^Menee suoraan kuin juna!

nure
28.10.2022, 13.31
Aakoo, eihän täysjäykkä ole tosiaan muuta kuin rennompi gravel. Loppupeleissä rehellisesti miettien moniko ns. gravelkuski ajaa alaotteella ja pitkällekö?

Esuli
28.10.2022, 14.37
Jawamiehet sanoo noita hybrideiksi. (vieläkin)
Nuren pyörä hieno ja tyylikäs.
Mutta huippunopeus tuolla on vain 55km/h 120 kadenssilla.
Riittääkö Turussa?

nure
29.10.2022, 09.05
^Riittää kyllä meikäläiselle kun ei tarvi kenenkään kanssa kisailla.

paaton
29.10.2022, 09.19
Aakoo, eihän täysjäykkä ole tosiaan muuta kuin rennompi gravel. Loppupeleissä rehellisesti miettien moniko ns. gravelkuski ajaa alaotteella ja pitkällekö?

Alaotteella levätään gravellissa. Se on asennoista mukavin ja tukevin epätasaisessa maastossa.

Mutta siis tuo fillarihan on komea. Nyt saat tuosta motivaatiota mennä uloskin. Tuo fillari olisi hieno kuvattuna jossain järven rannassa sopivasta kulmasta.

K.Kuronen
29.10.2022, 09.33

Kun mä nostan kädet eteen, käsivarret hieman koukistuneina, niin peukalohangat osoittavat ylös ja kääntyneinä vähän toisiaan kohti. Siitä voi sitten nousta maantietankoisen pyörän selkään ja lähteä ajamaan. Jos tuulee vastaan, tai haluan ajaa kovempaa, voin pudottaa kädet alaotteelle.

Siksi mun gravelipyörä on maantietangolla.

Tärkeää on, että tanko on käännetty sellaiseen asentoon, ettö alaotteelta on luontevaa ajaa. Asennon löydyttyä asennetaan kahvat. Joskus saattaa käydä niin, että tankoa pyöritetään jotta kahvat osuvat käsiin sopivasti, jolloin alaotteen sopivuus hukataan.

stumpe
29.10.2022, 10.25
Nuren pyörä on kyllä komea. Ajaisin mieluusti.

Ainut miinus on tuon keulan tönkkö ulkomuoto, muistuttaa halpis alibabakeuloja mutta ilmeisesti ritcheyn laatutekele?

nure
29.10.2022, 10.46
^Juu, Ritchey on ja oli ainoa jonka sai tarpeeksi pitkänä kun halusi säilyttää alkuperäisen geometrian.

Kuronen, ymmärrän tuonkin mutta itsellä lähinnä loppui tuo maantietankoilu tuon vaurioituneen olkapään vuoksi, toisaaltaan aina vähiin kuitenkin jäänyt alhaalta ajaminen.

Benny
29.10.2022, 12.09

Itsellä on enemmän oleellista se mihin suuntaan peukalo ajaessa osoittaa. Maantietangolla on mielestäni paljon miellyttävämpi ajaa pidempää matkaa.

Hieno on pyörä!

nure
30.10.2022, 17.38
^Vastaavalla oon ajanut tuollaisia parin sadan kilsan päivämatkoja, totta tietenkin on että maantietanko antaa laajemman oteskaalan mutta kun ei toimi niin ei toimi!

tchegge_
30.10.2022, 20.49
Mites jos laittaa lyhyemmän keula ja angle-setullä loiventaa keulakulmaa.[emoji846]
Laskeeko liikaa keskiötä.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

nure
31.10.2022, 09.10
^Ei oikeastaan viitsi enää säätää, testasin/hahmottelin lyhyemmällä mutta tuohon nykyiseen päädyin juuri tuon orkkis geometrian säilyttämisen vuoksi.

nure
31.10.2022, 18.06
7.84kg tuli (toistaiseksi) lopulliseksi painoksi, luottakoot kuka luottaa mutta itse ainakin tyytyväinen. Tuolla aihiolla ei enää keventäminen kannattavan hintaista ja tulee painorajat vastaan kuten ehdotetuissa vispilöissä.

Ohiampuja
02.11.2022, 10.17
Mikä on ehta flatbar gravel? Kehtaako tällaista 10.4 kg jäykkää XC-pyörää puhutella gravel-pyöränä? Todistettavasti hiekkateitä sillä kyllä ajetaan. :)

https://live.staticflickr.com/65535/52462306335_02497963cf_c.jpg (https://flic.kr/p/2nVV2V2)

Puskis
02.11.2022, 10.29
Mikä on ehta flatbar gravel?

Kyllä mää laittaisin referenssiksi yhä topin ekan viestin Diverge Evon ja sitten vertailisin omaa pyörää siihen. Miinuksia voi jaella esim. joustokeula-geometriasta, droppitanko-geometriasta, liian modernista maasto-geometriasta jne.

https://assets.specialized.com/i/specialized/96220-30_DIVERGE-E5-EXPERT-EVO-BRSH-CHRM_HERO?bg=rgb(241,241,241)&w=1600&h=900&fmt=auto

nure
02.11.2022, 13.09
Ohiampujan pyörä IMO täyttää kriteerit mutta tuo Spessu menee lähemmäs hybridiä/fittnespyörää tai keksiikös joku uuden nimikkeen? Toisaaltaan liki 3500€ alumiinipyörästä on mielestäni paljon vaikka Spessulisää siinä onkin.

F. Kotlerburg
02.11.2022, 13.58
^siis onko flatbar gravel vain täysjäykkä 29er maasturi? Ei kai...

JackOja
02.11.2022, 14.01
Ohiampujan pyörä IMO täyttää kriteerit mutta tuo Spessu menee lähemmäs hybridiä/fittnespyörää....

Mitkä ovat mielestäsi ne erot, että tuo Spessu ei ole FBG, mutta Ohiampujan fillari on? Mitkä ne kriteerit ovat?

nure
02.11.2022, 16.44
^Samalla perustteella kysyn miksei Spessu ole fittnes pyörä?

^^Noinkin sen voi ajatella jos haluaa, kun kukaan ei määritä teennäisiä kategorioita niin voi niinkin määrittää...

Ohiampuja
02.11.2022, 17.38
Mulla on välillä pieni identiteettiongelma. Että olenko pehmenemään päässyt MTB kuski vai trendikäs gravel-kuski. :)

Tai sitten ei. Kiinnosti vaan että voiko menneen ajan geolla hitsattua runkoa pitää gravelina. Ainakin sen geometrian pohjalta se on lähempänä nykyisiä gravel-pyöriä, kuin moderneja maastureita :)

Hower
02.11.2022, 17.53
.....ja minä ajan käppyräsarvisella fittnespyörällä. Jee!

JKO17
02.11.2022, 18.19
^^ täysjäykkä mtb-kuski, joka ajelee sillä trendikkäästi gravelia

Leewi
02.11.2022, 18.35
Markkinointimiehethän nämä määrittävät, mutta kyllä tämä puhdasverinen gg eroaa noista korkeakeulaisista 29er:stä. Aivan kuten fittnes-hybridit, mutta suurempi rengastila. Hybridipyöriä yhtä kaikki.

F. Kotlerburg
02.11.2022, 18.49
^Samalla perustteella kysyn miksei Spessu ole fittnes pyörä?

Ei fitness-pyörään kuulu mennä noin leveät renkaat eikä siinä ole hissitolppaa.

nure
02.11.2022, 18.55
^Siis olet määrittänyt gravelpyörän, renkaanleveys ja hissitolppa, YES!

^^Leewi, oikeassa olet, ennen oli maastopyöriä ja maantiepyöriä ja nyt kaikki niiden väliltä on hybridejä omalla tavallaan.

JackOja
02.11.2022, 18.57
^Samalla perustteella kysyn miksei Spessu ole fittnes pyörä?...

Älä vastaa kysymykseen kysymyksellä, vaan vastaa. Sulla varmasti on jotkut kriteerit kun ne mainitsit. Kerro nyt meille muillekin mitkä ovat suoratankoisen gravel- pyörän kriteerit.

K.Kuronen
02.11.2022, 19.07
...
^^Leewi, oikeassa olet, ennen oli maastopyöriä ja maantiepyöriä ja nyt kaikki niiden väliltä on hybridejä omalla tavallaan.

Tarkoitukseen tehtyjen maastopyörien historia ei kanna kauas menneisyyteen, vaan jää 80-luvun alkuun. Wikipediasta kun lunttaa, niin ekassa Stumpjumperissa vaihteet oli lainattu maantiepyörästä, eli eka sarjavalmisteinen maastopyörä olikin hybridi (=sekoitus maasto- ja maantiepuolelta).

K.Kuronen
02.11.2022, 19.25
Ja gravelikisoissa (vaikka eka Tour De France) maantietankoisilla on ajettu lähes pyöräilyn alkuajoista lähtien.

Ohiampuja
02.11.2022, 19.38
Itse hurahdin pyöräilyyn vuonna 1995. Silloin tilanne oli aika selkeä. Oli maantiepyörät, maastopyörät ja loput sitten arkipyöriä. Niistä tosi harrastaja ei tiennyt mitään. Mitä nyt ehkä töissä kävi sellaisella. Mutta ainakin terdelle piti mennä sillä maasturilla.

Nyt on sitten menty pilaamaan yksinkertainen, toimiva konsepti. Edes lajin harrastajat ei osaa enää kategorisoida eri pyöriä. :)

F. Kotlerburg
02.11.2022, 19.39
^Siis olet määrittänyt gravelpyörän, renkaanleveys ja hissitolppa, YES!

Ei kun se on vain mun mielipide.

nure
02.11.2022, 19.47
Jack, siinä on suora tanko, ei jousitusta ja mahtuu leveät renkaat alle ja ei ole tarkoitettu varsinaiseen maastoajoon.

Sun vuoro perustella miksei Spessu EI ole fittnespyörä?

Kotler, niinhän se menee, jokaisella mielipiteensä asiasta ja ehdotonta oikeaa ei ole ennekuin joku insinööri vääntää siitä säännöt.

JackOja
02.11.2022, 19.54
Jack, siinä on suora tanko, ei jousitusta ja mahtuu leveät renkaat alle ja ei ole tarkoitettu varsinaiseen maastoajoon.

Jaa... miten se maastoajon tarkoitus ilmenee? Miten esim. sinun täysjäykkä 29er on FBG eikä mtb?

Sun vuoro perustella miksei Spessu EI ole fittnespyörä?

Miten niin? Enhän minä ole väittänyt, ettei se olisi fitnesspyörä.
Mutta eihän se ole. Ei kai fitnesspyöriin mene yli 28 mm renkaat?

F. Kotlerburg
02.11.2022, 19.58
Mutta tää koko topic:han on aukaistu kun Spessu on tyrkännyt markkinoille tuollaisen flatbar gravelin ja nyt se ei muka oo flatbar gravel.

Mun mielestä 29er maastopyörä on 29er maastopyörä vaikka siihen jäykän keulankin pistäisi. Erinomaisen monikäyttöinen peli toki sellaisenaan.

Ohiampuja
02.11.2022, 20.05
Mun mielestä 29er maastopyörä on 29er maastopyörä vaikka siihen jäykän keulankin pistäisi. Erinomaisen monikäyttöinen peli toki sellaisenaan.
Olen itsekin kallistumassa samalle kannalle. Mutta vaikka pyörä maasturi onkin, niin silti ajeluni tuolla on gravelointia. Mutta se taas ei kuulu tähän ketjuun. :)

velib
02.11.2022, 20.23
Miten FBG eroaa ATB:stä? https://bikepacking.com/plog/atb-manifesto/

nure
02.11.2022, 20.59
Loppupelissähän ei ole merkitystä miksi pyörää kutsutaan, pienellä poikkeamalla muuttuu vain tyyppi kuten maastopyörissäkin, pieni poikkeama käyttötarkoitukseen niin saadaan uusi pyörätyyppi.

Jack, Roadlite 30mm ja hieman leveämpikin mennee...

stenu
03.11.2022, 07.21

Jaa nyt vastako mulle kerrottiin, että poljin vuosikaudet XC-kisat, maastomarat, Tahkot ja kaikki muut pyörällä (https://live.staticflickr.com/65535/52294146545_a23a55088d_k.jpg), jota ei ole tarkoitettu varsinaiseen maastoajoon..?

Kun gravelpyörään laittaa suoran tangon, tulee siitä flat bar gravel ja kun maastopyörään laittaa droppitangon, tulee siitä drop bar mtb, mutta jos maastopyörään laittaa suoran tangon, ei siitä kyllä millään saa aikaiseksi muuta kuin maastopyörän.

Nurella on ihan hieno, moderni jäykkäkeulainen maasturi, jonka maasturiutta aavistuksen ylipitkä jäykkä keula vaan korostaa.

stenu
03.11.2022, 07.35
^ Musta fully rigid mtb eli täysjäykkä maastopyörä kuulostais hyvältä. Ainiin, mutta se nimitys olikin jo keksitty.

Hower
03.11.2022, 07.46
Jos pyörä näyttää maastopyörältä ja on maastopyörä niin miten se yhtäkkiä muuttuu gravelpyöräksi? Siksi kun sillä ajetaan soratiellä?

"pieni poikkeama käyttötarkoitukseen niin saadaan uusi pyörätyyppi."
Ei se maasturi maantiepyöräksi muutu jos sillä ajetaan asfalttipintaisella maantiellä.

"Kun gravelpyörään laittaa suoran tangon, tulee siitä flat bar gravel" - just näin.

nure
03.11.2022, 07.59
Hyviä nimitelmiä, entäs kun maastopyörään laitetaan dropbar? Siis tullaan tilanteeseen että tanko ei määritå täysin pyörän tyyppiä eikä edes dropperi...

stenu
03.11.2022, 08.18
^^ Edellisen sivun lopusta:

Kun gravelpyörään laittaa suoran tangon, tulee siitä flat bar gravel ja kun maastopyörään laittaa droppitangon, tulee siitä drop bar mtb, mutta jos maastopyörään laittaa suoran tangon, ei siitä kyllä millään saa aikaiseksi muuta kuin maastopyörän.

Nure, voisit avata, että mikä mielestäsi on täysjäykän maastopyörän ja flat bar gravelin ero?

Padex
03.11.2022, 08.48
Pyöräily ja musiikki, ehkä myös elokuvat ja sarjakuvat yms., ovat siitä hankalia harrastuksia, että ihan ensimmäiseksi täytyy saada nämä genret ja muut lokerot kuntoon ennenkun voi alkaa varsinaisesti polkemaan tai vastaavaa.

Genrethän on oikeasti ihan selviä, jotkut haluaa sotkea vaan niitä sekaisin.

Fitnesspyöriä, maastopyöriä ja gravelpyöriä niputetaan röyhkeästi yhteen genreen. Ei maastopyörästä tule gravelpyörää, eikä mun fitnesspyörästäkään.

velib
03.11.2022, 08.51
Tässä oma flat bar gravel. Ja kyllä, tuo on täysin puhdasverinen maastopyörä, mutta omat ajot tuolla on lähinnä gravelia. Tuolla tulee lähdettyä silloin kun ei ole aivan varma mitä reitillä tulee vastaan, tai jos tietää että siellä on myös polkua. Oman varsinaisen gravelin 72,5 asteen keulakulmalla ja lyhyellä akselivälillä ei kiinnosta yhtään ajaa kivikko- tai juurakkopoluilla. Asfaltilla ja hyväpintaisella soratiellä tuo on toki tylsä ja teknisellä polulla ei kovin kiva. Mutta siihen väliin jää ne huonopintaiset tiet ja helpot polut, joilla tuo on omimmillaan. Ja tarvittaessa ajaa ne ”ääripäätkin”. Omaan ajoon joustoa riittäisi vähempikin kuin 100mm, mutta jäykkää keulaa en tuohon laittaisi.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221103/fbb73ab6e9164a5450a99f970e0cd6a5.jpg

Travelkicking
03.11.2022, 09.02
Semantiikka (sanojen merkitysoppi) on hieno laji. Pfitscherjochilla tuli vastaan pyöräilijä kippurasarvisella, kapearenkaisella pyörällä. Kaverilla oli vesisukset selässä ja hän ajoi ne kivikot, jotka mä talutin. Tosin mulla oli lievä ylämäki. Näkyä oli hetken aikaa vaikea uskoa todeksi. Väärin ajettu.

Arosusi
03.11.2022, 09.24
Fitnesspyöriä, maastopyöriä ja gravelpyöriä niputetaan röyhkeästi yhteen genreen. Ei maastopyörästä tule gravelpyörää, eikä mun fitnesspyörästäkään.

Jep.

Mutta miten eroaa 38 mm gravel renkailla varustettu hybridi 38 mm renkailla varustetusta FBG pyörästä. Ihan itseni puolesta kysyn että tietäisin millä ajan.

Leewi
03.11.2022, 09.48
Jep.

Mutta miten eroaa 38 mm gravel renkailla varustettu hybridi 38 mm renkailla varustetusta FBG pyörästä. Ihan itseni puolesta kysyn että tietäisin millä ajan.

Tuossa kohden eroa on mahdoton tehdä, monien harrastajien on vaan vaikea myöntää ajavansa hybridillä, kun mielikuvat vie aivan suotta markettiin.

nure
03.11.2022, 09.49
Vaikeaa lokeroida yleensä ja vanhempia pyöriä vielä enemmän. Ostin joskus legendaarisen pyöräliike Saarion kokoaman Rossario maastopyörän, alumiininen täysjäykkä sen ajan maastopyörä, kaksilla kiekoilla ja toisiin tuumaiset Tom Slickit. Nyt miettii tätä keskustelua käydessä että oliko toisilla renkailla maastopyörä ja toisilla hybridi?
Siis määrittyykö pyörän tyyppi/nimitelmä vain siitä missä sillä ajetaan? Kyllä esim. aikoinaan DH pyörät eivät tämän päivän kriteerejä täysin täytä, ei 100millin joustoilla edes XC kuskitkaan enää ajale.

F. Kotlerburg
03.11.2022, 09.54
Jep.

Mutta miten eroaa 38 mm gravel renkailla varustettu hybridi 38 mm renkailla varustetusta FBG pyörästä. Ihan itseni puolesta kysyn että tietäisin millä ajan.Emmä tiedä, mutta aika monessa hybridissä on hemmetin korkea emäputki kun vertaa vaikka tuohon Diverge Evoon.

Padex
03.11.2022, 10.06
Jep.

No jos kerrot pyörän merkin, niin selvitän. Tosin taisi jo selvitä, ajelet hybridillä..

Rengaskokokin jo kertoo, hybridiin ei mahdu paksumpaa rengasta, graveliin mahtuu kai? Eli rungon mitoissa on eroa.

Tuossa on selitetty hyvin asiat oikeisiin lokeroihin. FLAT BAR GEOMETRY GRAVEL BIKES on se ultimaattinen tyylipuhdas flatbar gravel bike -lokero. Tähän kuuluu mm. Kona Dew Deluxe!

https://www.cyclingabout.com/best-flat-bar-gravel-bikes-2021/

Aakoo
03.11.2022, 10.07
^^ Jos vertaa Diverge Evoa vaikka Spessun hybridiin Sirrukseen: lyhyempi emäputki, loivempi keulakulma, paljon pidempi reach, matalampi keskiö. Toki voi sanoa että kaikki pyörät missä on runko ja kaksi rengasta ovat samalaisia.

Ps. maasturirunkoon jäykällä keulalla rakennetut pyörät eivät ole flatbat graveleita, vaan täysjäykkiä maastopyöriä. Jos tämä nyt on jollekin vielä epäselvää.

Leewi
03.11.2022, 10.09
Emmä tiedä, mutta aika monessa hybridissä on hemmetin korkea emäputki kun vertaa vaikka tuohon Diverge Evoon.

Hmm tässä esimerkki hybridistä Scott metrix 20 https://www.stadium.fi/INTERSHOP/static/WFS/Stadium-FinlandB2C-Site/-/Stadium/fi_FI/Detail/368770_101_SCOTT_SCO%20Bike%20Metrix%2020%20%28EU% 29.png

F. Kotlerburg
03.11.2022, 10.09
^oli vissiin vaikea ymmärtää "aika monessa".

JackOja
03.11.2022, 10.12
Scott itse sanoo, että olisi "Endurance Road Bike (https://www.scott-sports.com/nz/en/products/bike-bikes-road-endurance)" :)

Arosusi
03.11.2022, 10.13
Emmä tiedä, mutta aika monessa hybridissä on hemmetin korkea emäputki kun vertaa vaikka tuohon Diverge Evoon.

Koko 59
Emäputki 13
Ilman lokareita yli 40 mm rengas mahtuisi

nure
03.11.2022, 10.19
^Kuinkahan monta erityyppistä maantiepyörääkin löytyy? Aero, endurance, race jne... + lisäksi valmistajien mainosmiesten keksimät nimitykset.

Juuri tuo Scottin oma määritelmä tukee häpeäkäsitystä niistä jotka ajaa hybrideillä sillä sitähän tuo juuri on!

F. Kotlerburg
03.11.2022, 10.20
Juuri tuo Scottin oma määritelmä tukee häpeäkästystä niistä jotka ajaa hybrideillä sillä sitähän tuo juuri on!
Suomi - Turku sanakirja päässyt katoamaan niin mitä tuo tarkoittaa?

nure
03.11.2022, 10.39
^Sorry, korjattu...

Leewi
03.11.2022, 10.43
Scott itse sanoo, että olisi "Endurance Road Bike (https://www.scott-sports.com/nz/en/products/bike-bikes-road-endurance)" :)
Ooh, siellähän oli vielä metrix 10, hiilarirunkoinen noin 9 kiloinen Flat Bar Road Bike (40 mm renkailla) :)

Teemu
03.11.2022, 10.46
Ihanaa keskustelua hybrideistä ja fitness-pyöristä!
Jatkakaa.

nure
03.11.2022, 10.57
^Niinpä, jos oikein mietitään niin gravel on vain seurausta 80luvun "retkipyöristä" ja hybridi saman ajan joustamattomista maastopyöristä, pelkkää evoluutiota.
Oikeastaan ainoa joka on ja pysyy on perinteinen maantiepyörä, kaiken kantaäiti.

justus6969
03.11.2022, 11.02
Ihanaa keskustelua hybrideistä ja fitness-pyöristä!
Jatkakaa.

mainosmiehet keksineet samalle fillarille 3-4 nimeä ja täällä otetaan ne tosissaan sekä yritetään miettiä todellisia eroja :D no aivan sama, itsellä nykyisin kaksi pyörää, toinen maantielle ja toinen maastoon, olkoon sitten maantiepyörä ja maastopyörä. Molemmilla voi ajaa hiekalla :D

nure
03.11.2022, 11.25
^Noin se menee. Siis kun katselee noita ns. gravelkuskien kuvia niin tuollaisella perinteisellä suomalaisella hiekkatiellä ajaa kyllä maantiepyörälläkin, ainakin varsinaissuomessa toimii, ei aina mukavaa mutta onkos se niin olennaista.

Tietenkin asennevikani juontaa nuoruudesta kun oli vain yksi pyörä ja sillä ajettiin kaikkialla missä huvitti ajaa eikä kummemmin mietitty. Kun paremmasta ei tiedä niin ei moista kaipaakaan.

Padex
03.11.2022, 11.34
^Noin se menee. Siis kun katselee noita ns. gravelkuskien kuvia niin tuollaisella perinteisellä suomalaisella hiekkatiellä ajaa kyllä maantiepyörälläkin, ainakin varsinaissuomessa toimii, ei aina mukavaa mutta onkos se niin olennaista.

Tietenkin asennevikani juontaa nuoruudesta kun oli vain yksi pyörä ja sillä ajettiin kaikkialla missä huvitti ajaa eikä kummemmin mietitty. Kun paremmasta ei tiedä niin ei moista kaipaakaan.

Itse tein flat bar road bikestani ensin maantiepyörän, sitten cyclocross-pyörän, sitten gravelpyörän ja nyt teen siitä flatbar gravel -pyörän. Jotkut sanoo hybridiksi, mutta pyh.

Hower
03.11.2022, 12.01
Minullapa vasta hybridi onkin!
Sehän on oikeasti endurance-maantiepyörä, johon toki saisi mahtumaan 35mm gummit, ite ajan tosin 28millisillä.
Ääliömainosmiehet kai ajattelivat, että maantiefillaria voi myydä myös gravel- ja maastopyöränä.
Tampio videolla temppuilee ensin kaduilla, sitten maantiellä, soratiellä ja lopulta kivikossa ja järkyttävässä maastossa. Eli on maantie-, gravel- ja maastopyörä yhdessä paketissa. VMP.
Hyvinkin tyytyväinen fillariin olen, mutta onneksi en nähnyt tätä videota ennen ostamista.
https://youtu.be/hgnBMr-WyQo

Hower
03.11.2022, 12.56
Video on typerä ja typerän pitkä. Ihan normifillari, jolla mainosvideon perusteella pystyy ajamaan asvatilta sorateiden kautta Islannin rotkoihin.
Lähinnä äimisteltävänä oli tosiaan tuon videon pöljyys.

https://i.imgur.com/KqsWRf0.jpg

Aakoo
03.11.2022, 13.38
Minäkin olen ajanut sekä maantie- että maastopyörällä soratietä. En kuitenkaan kuvittele, että tämä muuttaisi ne gravelpyöriksi. Pyöräkategorioita ylipäätään määritellään siksi, että ostajalle kuvattaisiin mihin kyseinen kapine parhaiten soveltuu.

Padex
03.11.2022, 13.54
Video on typerä ja typerän pitkä. Ihan normifillari, jolla mainosvideon perusteella pystyy ajamaan asvatilta sorateiden kautta Islannin rotkoihin.
Lähinnä äimisteltävänä oli tosiaan tuon videon pöljyys.

https://i.imgur.com/KqsWRf0.jpg

Hieno. Tuohon kun laittaa suoran tangon, niin saadaan flat bar endurance road bike. :)

Hower
03.11.2022, 13.59
^Aattelin että bullhorn niin saan cafe racer katupyörän :)

justus6969
03.11.2022, 14.20
Minäkin olen ajanut sekä maantie- että maastopyörällä soratietä. En kuitenkaan kuvittele, että tämä muuttaisi ne gravelpyöriksi. Pyöräkategorioita ylipäätään määritellään siksi, että ostajalle kuvattaisiin mihin kyseinen kapine parhaiten soveltuu.

noin mäkin ajattelin, kun oli maastoon enska, xc ja trailipyörät. Maantielle kippurasarvi ja kaupunkiin suoratanko kiituri. Talveksi peräjäykkä isommilla kumeilla. Syklokrossi ainakin puuttui ja pari muuta varastosta.

Sitten keksittiin, että hiekalle tarvitaan kokonaan oma fillari. Se oli mulle liikaa, heräsin ja myin muut pois, nyt on trailimaasturi ja maantie jäljellä. Maantie sellainen, että kun vaihtaa renkaat niin voi hyvin ajaa hiekalla, jos se hiekalla ajaminen on renkaista kiinni.

Vaimolla toki vielä viisi fillaria :D

nure
03.11.2022, 15.32
^Itse ajelin maantieajot, asvaltin ja satunnaiset sorat viimeiset vuodet maantiepyörällä ilman kummempia ongelmia. Kun olkapää vaurioitui ja maantetanko alkoi tuottaa ongelmia niin eka ajatus oli vain vaihtaa tanko suoraan mutta rungon geometrian (ja muutenkin mielipiteiden mukaan) rungon vaakaputki liian lyhyt ja ajoasennosta olisi tullut lyhyt ja pysty...
Yksinkertaisesti niistä syystä, tietenkin ajankuluksin, kokosin tuon nykyisen Flatbar minkä lie. Geometria sopii, melkein kopio edellisestä Pacesta ja sai hieman siinä ohessa hifistelläkin.
Talvi varmaan menee päivityksiä miettien, kaiketi suurin ajatus että pääsisi eroon tuollaista turha suurista takapakoista, keksiä että onko tuossa Eagle yhteensopivuudesta jokin seikka mikä estää käyttää esim. 11-40 pakkaa... Onneksi on vielä aikaa kevääseen.

Teemu
03.11.2022, 15.53
Talvi varmaan menee päivityksiä miettien, kaiketi suurin ajatus että pääsisi eroon tuollaista turha suurista takapakoista, keksiä että onko tuossa Eagle yhteensopivuudesta jokin seikka mikä estää käyttää esim. 11-40 pakkaa... Onneksi on vielä aikaa kevääseen.

Jos pyörällä ei oikeasti ole tarkoituksena ajaa maastoajoa, eikä retkeillä isolla lastilla niin tuommoinen Eagle-pakkahan on täysin turha (mun mielestä 50-10 -pakka on Suomessa muutenkin turha, mutta se on eri keskustelu). Aika monta grammaa lähtee, kun vaihdat xdr-vaparin ja Sramin 12s-maantiepakan. AXS-maantievaihtajakin lienee kevyempi kuin vastaavat maastovaihtajat. Eli onhan tuossa vielä laihduttamisen varaa ja samalla tulee tehtyä suorituskyvyn optimointia.

Mulla on dropbar-maastopyörässä (hehheh), jolla ajan pääasiassa soraa, 36-piikkinen edessä ja takana 11-lehtinen 10-34 -pakka. Ei Varsinais-Suomen sorateillä ole kertaakaan välitykset loppuneet kevyemmästä päästä, raskaammasta melkein. 38-40 piikkinen eturatas olisi tuolla takapakalla omiin ajoihin parempi, mutta ei runkoon mahdu enää isompaa ratasta.

nure
03.11.2022, 16.45
^Ongelmaksi tulee tuo vapaarattaiden vaihto, toisissa XD ja toisissa HG joten mennään noilla toistaiseksi, katsotaan kun ajettu nuokin loppuun. Tuossa rungossa ongelma että nyt edessä 34hampainen ja en tutkinut vielä saako spacerilla minkä verran ulos jos kasvattaisi eturattaan kokoa hieman. Saas nähdä mitä kevät tuo tullessaan.

Teemu
03.11.2022, 17.43
XD-vapariin löytyy E13:n 9-46 pakka. Itse hommasin semmoisen, kun koen nuo jättirattaat tarpeettomiksi. Painaa muistaakseni alle 400g, eli ei valitettavasti mikään kevennyspakka verrattuna vaikka Garbarukiin.

nure
03.11.2022, 18.54
^Kummissakin kiekoissa Garbarukit, oikeastaan ei tuo paljoa vaikuta.

Leewi
03.11.2022, 21.56
Tuossa rungossa ongelma että nyt edessä 34hampainen ja en tutkinut vielä saako spacerilla minkä verran ulos jos kasvattaisi eturattaan kokoa hieman.
Tämähän ei ole mikään pienongelma maastorunkojen kanssa, itsellä 38 piikkinen on vähän runkoa raapinut ja on aivan maksimi.

nure
03.11.2022, 22.07
^Meinasin testata talven aikana 36 ovaalia tai 38 pyöreää spacerit kanssa, halpa kokeilu.

velib
03.11.2022, 22.14
Omassa on nyt 36 ja tuntuu sopivalta kun sillä pääsee riittävän kovaa ja pärjää maastossakin. Mutta ei taida sekään mahtua ihan joka pyörään.

nure
03.11.2022, 22.38
^Itselle vauhti ei ole enää olennaista, lähinnä että on hauskaa ja kalusto kunnossa. Tylsäähän se paskalla pyörällä on ajaa!

TERU
04.11.2022, 04.46
Jos on käytettävissä kertynyttä rahaa ja lisää tulee, niin tuo asenne on hieno, käyttää siihen mistä pitää, nauttiikin.
Oma tavoite saman suuntainen...toisaalta on paljon asioita, joihin en käyttäisi sentinsenttiäkään.

nure
04.11.2022, 07.39
^Kun työnsä tehnyt niin tuloksista saa nauttia, kun muut harrastukset ei paljoa vie niin johonkin sitä laitettava.

K.Kuronen
04.11.2022, 07.57
Tämähän ei ole mikään pienongelma maastorunkojen kanssa, itsellä 38 piikkinen on vähän runkoa raapinut ja on aivan maksimi.

Jos ajattelee yleisemmin suoratankoista gravelipyörää, niin mielestäni selvästi isompaa pitäisi mahtua: 44-46 hampainen tai jotain. On sitten jokaisen oma asia, jos pienempi riittää.

TERU
04.11.2022, 08.09
Näin tulisi olla, kun pakka on maastotyyppinen isoine rattaineen. Pieni ratas kammissa rasittaa voimansiirtoa paljon, se kuluu nopeasti.

Nuren kanssa ollaan samassa tilanteessa, omassani pitkä jono työvuosia takana, ihan ei kaluston suhteen, kun keveys on "seisemännellä" tilalla vaatimuslistalla. Keveydellä on hintansa.

K.Kuronen
04.11.2022, 08.33
^sellaisia maastopakkoja gravelipyöriin usein laitetaan ja Shimanolla (11 spd) keskellä taitaa olla 21-piikkinen. Jos taakse laittaisi maantiepakan, niin 11-32:ssa keskellä on 18, niin eteenkin riittäisi vähän pienempi.

Itse asettaisin suoratankoiseen vaatimuksen, että edessä tila ei saa rajoittaa liikaa voimansiirron valintaa.

nure
04.11.2022, 09.55
^Täytyy huomioida seuraavassa projektissa, jos vaikka löytyisi sopiva titaanirunko mihin kaikki muut osat sopii heittämällä. Toisaaltaan joutuisi tinkimään keveydestä.

JackOja
04.11.2022, 09.59
... Toisaaltaan joutuisi tinkimään keveydestä.

Loppupeleissä ihan rehellisesti mietittynä onko sillä väliä?

Hower
04.11.2022, 10.02
^Ajamisen suhteen ei oikeasti mitään väliä, mutta tuossahan on kyse ihan muusta kuin pyöräilystä ja ajamisesta.

velib
04.11.2022, 10.02
^sellaisia maastopakkoja gravelipyöriin usein laitetaan ja Shimanolla (11 spd) keskellä taitaa olla 21-piikkinen. Jos taakse laittaisi maantiepakan, niin 11-32:ssa keskellä on 18, niin eteenkin riittäisi vähän pienempi.

Itse asettaisin suoratankoiseen vaatimuksen, että edessä tila ei saa rajoittaa liikaa voimansiirron valintaa.

Tuokin riippuu pyörän tyypistä. Jos sen on kasannut maastorunkoon niin luultavasti tarkoituskaan ei ole ajella hirveästi neljääkymppiä. Oman jäykkäperäni 36x10 -välityksellä polkee vielä hyvin viittäkymppiä. Mutta toki jos keskarit ovat lähempänä kolmeakymppiä kuin kahta, on isompi eturatas varmasti järkevä niin ei tarvitse olla koko ajan pakan pienimmillä rattailla. Tosin ehkä silloin maastopyörän runko ei muutenkaan ole paras aihio pyörälle. Eikä tuota 50-hampaista takaratasta tarvitse maastoeturattaan kanssa kuin, no, maastossa.

Piti ihan tarkistaa, Kona Sutra LTD:ssä on vakiona 36x11-42. Tuossa omassa jäykkäperässäni on siis sekä suurempia että pienempiä vaihteita. Itse asiassa tuo 36x11 on aika lailla sama kuin 32x10, joka lienee melko yleinen suurin välitys maastopyörissä. Kai näissä flat bar graveleissakin on eri tyyppisiä pyöriä, toiset lähempänä maantiepyörää ja toiset maastopyörää.

JKO17
04.11.2022, 10.19
^^ Kevyt sun pyörä taitaa noin yleisesti ajatellen olla, mutta runko ja haarukka on aika painavia 2.250 g tjsp, joka sitten vähän tuhoaa tuota keventelyä.
Tämähän mahdollistaisi erilaisia runko- ja muita ratkaisuja ja kokonaispainossa silti potentiaalia keventää

nure
04.11.2022, 11.01
Jack & Hower, kyse on ajamisesta JA harrastuksesta. "Tehdaspyörää" en ole hankkinut pariin kymmeneen vuoteen.

JKO, tuonkin painosta nousi niin suuri spekulointi ja jos hankin kiloisen rungon ja kevyen keulan niin mitä siitä sitten seuraa? Itse mietin vastaavalla geometrialla olevaa valtavan painavaa titaanirunkoa seuraavaksi...

Arosusi
04.11.2022, 14.08
...jos hankin kiloisen rungon ja kevyen keulan niin mitä siitä sitten seuraa? Itse mietin vastaavalla geometrialla olevaa valtavan painavaa titaanirunkoa seuraavaksi...

SCOTT METRIX 10

Miten olisi tuo kuiturunko. Vähän päälle 9 kg. Rungon painoa en löytänyt tähän hätään. Tuohon runkoon voisin itsekin rakentaa jos löytyisi joku "asiakas".
Vaihdat osat päittäin ja myyt toisen pois.

K.Kuronen
04.11.2022, 16.28
... Oman jäykkäperäni 36x10 -välityksellä polkee vielä hyvin viittäkymppiä. Mutta toki jos keskarit ovat lähempänä kolmeakymppiä kuin kahta, on isompi eturatas varmasti järkevä niin ei tarvitse olla koko ajan pakan pienimmillä rattailla....

Oikeastaan mua ei juuri kiinnosta ne ääripäät, vaan se, missä kohtaa ketju takarattaalla yleensä on: suosin tilannetta, jossa ketju on suorassa. Mulla taitaa tällä hetkellä olla keskellä takapakassa 21-piikkinen. Edessä jos on 44-hampainen, niin mulla ketju viihtyy hyvin kolmella keskimmäisellä rattaalla.

Föhn
04.11.2022, 22.16
On kyllä mahtava ketju.
Kersana ajateltiin jopoilla pitkin sorateitä. Ja muillakin fillareilla. Niitä tietysti modattiin vähä kyseenalaisiin keinoin milloin mihinkin alustalle. Nythän näyttää riittävän kun maastopyörän ilmoittaa olevan gravel.

kmw
05.11.2022, 07.54
Erittäin minulle sopiva flat bar gravel -oletettu polkupyörä

https://pic.useful.fi/RPASov4rF.jpg

Ohiampuja
05.11.2022, 08.35
On kyllä mahtava ketju… Nythän näyttää riittävän kun maastopyörän ilmoittaa olevan gravel.
Minulle mun XC jäykkis on gravel. Omistin kyllä taannoin oikean Canyonin gravelin Sram Apex osilla, mutta ei se ollut mun juttu. :)

JackOja
05.11.2022, 09.40
Minulle mun XC jäykkis on gravel. Omistin kyllä taannoin oikean Canyonin gravelin Sram Apex osilla, mutta ei se ollut mun juttu. :)

Luuletko, että se oikeasti menee noin? Että jos vain ilmoittaa jonkin fillarin olevan itselleen gravel- pyörä jos ajaa sillä gravelia? Tai DC-fillari olisi se, jolla sellaista ajoa ajelee jne?

Ei kyllä se pitää foorumiraadin hyväksyä! Ja tiukka linja mielellään.

:hymio:

F. Kotlerburg
05.11.2022, 19.43
Oon määki ajanut mun läskipyörällä jossa 29+ kiekot ja 3" kumit sekä suora tanko useamman gravel-henkisen lenkin tänä syksynä, mutta ei se mun mielestä ole gravel-pyörä.

velib
05.11.2022, 20.11
Olisko tähän jaarittelun väliin pari varmasti genreen sopivaa pyörää:

Surly Bridge Club https://surlybikes.com/bikes/bridge_club
27,5+ tai 622x47 -renkaille suunniteltu suoratankoinen bikepacking-pyörä

Sonder Camino flat: https://eu.alpkit.com/products/sonder-camino-al-v3-apex1-flat
Runko on suunniteltu droppitangolle, mutta on sen verran pitkä, että lienee aihioksi parempi kuin moni muu droppitankopyörä.

Meinasin lisätä vielä Kona Dew:n, mutta sehän on geometrialtaan nykyisin maastopyörä.

velib
05.11.2022, 20.47
^Onko bikepacking pyörä gravel? Mulla oli joskus Dew ja sitä kutsuttiin hybridiksi... Kona ite oli luetteloinut sen "asphalt" osaston alle. Sori, oli pakko, tässä on ollut niin tiukkaa vääntöä mikä on flatbar gravel :D

Mietin ihan samaa kun kirjoitin tuon bikepacking. Surly itse sanoo ”Bridge Club is a highly versatile all road bike that perfectly hits the sweet spot spanning on- and off-road excursions.” Kai tuo gravelista menee.

Hybridiksi dew:n itsekin miellän, mutta toimisi varmasti hyvin graveloinnissakin. Nykyään vaan geometria on tosiaan aika lähellä maastopyörää. Itselläni on harkinnassa sellainen työmatkapyöräksi jotta saisi Roven lenkkipyöräksi.

stenu
05.11.2022, 20.51
Mä sanoisin että XC on gravel, mutta gravelin alalaji Cross Gravel, eli CG. Valmistajat voivat ryhtyä, elleivät ole jo, tekemään tähän sopivia pyöriä. CG-racing on sitten eri fillarilla tehtävä ja säännöt mielellään monimutkaiset.

Sitten toki on vielä Gravel Grinding Enduro eli Gravelduro eli Grinduro (https://grinduro.com/). Pyörärajoituksia ei ole. Nopein voittaa silti. Parhaat partyt myös.

Leewi
05.11.2022, 22.56
^Onko bikepacking pyörä gravel? Mulla oli joskus Dew ja sitä kutsuttiin hybridiksi... Kona ite oli luetteloinut sen "asphalt" osaston alle. Sori, oli pakko, tässä on ollut niin tiukkaa vääntöä mikä on flatbar gravel :D

Niin siis vanha Dew, esim vuoden 2010 dew on hyvä huomioida. Siitä oli droppiversiokin dew drop ja sama runko, tosin teräksestä oli Kona Sutrassa, jonka voinee katsoa gg:ksikin.

nure
05.11.2022, 23.00
Itse aikoinaan yhden Dew:n modasin enemmän maantieohjukseksi ja ajattelin että missä vaiheessa hybridi muuttuu fitness pyöräksi. Sama ajatus juuri että mikä on gravel ja mikä mikin?
Laitetaanko vaikka painon mukaan tai käyttötarkoitusen mukaan tai sillä, perusteella että millaisella kukin kuski selviää tietystä maastosta?
Tavallaan vain tuntuu että usein tärkeämpää genre kuin millä ajat ja millainen kallis kalusto alla, insinöörit puhuu hepreaa normi kuluttajalle ja saavat jotkin asiat tuntemaan tärkeiksi unohtaen että pyöräily on suurelle osalle hauska harrastus ilma stack/reach mittoja!

fob
06.11.2022, 16.52
Itse aloitin soratieajelut tällaisella pyörällä. Tyytyväinen olin.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221106/686a38226b165e86a6cba468b724cf6d.jpg

justus6969
07.11.2022, 10.37
Maantie ...............................,,,Gravel.......... ........................................Maaasto

|--------------------------|-----------------------------------------------------------------|

Fillarityyppimäärittelyjen lukumäärä saavuttaa kohta saturaatiopisteen ja singulariteetin. Joku keksii Polkupyörän, jolla voi ajaa kaikkea

Leewi
07.11.2022, 10.54
Joku keksii Polkupyörän, jolla voi ajaa kaikkea
Elikkäs hybridin. Ja kun hybridiin laittaa droppitangon, niin se muuttuu graveliksi. Jos taas rungossa on kasvatettu rengastilaa (yli 55mm:ään) ja pidennetty keulaa, niin maasturiksi. Muu on turhaa markkinajargonia.

nure
07.11.2022, 11.53
^Noin se pitkälti menee, hienoilla nimikkeillä vaan myydään!

Hower
07.11.2022, 12.10
Flatbar-gravel on vajaasti varusteltu hybridipyörä. Hybridi siksi kun se sopii ajettavaksi melkein missä vaan.
Vajaa varustelu tuo enemmän pro-statusta.
Muinaiseen hybridiin kuului tarpeelisia lisävarusteita; lokasuojat, tarakka, seisontajalka, heijastimet, jopa kiinteä runkolukko jne.

nure
07.11.2022, 12.16
^Niinpä, lähinnä kuskista kiinni missä ajaa. Mitä vajaampi, sitä kevyempi ja kalliimpi.

Mielestäni muinainen hybridi on jatkumo pappa/mammapyörästä ATB:n kautta nykyiseen muotoon, jokaiselle kaikkea täydellä varustuksella.

Periaatteessa voisi mennä niin että jos millä tahansa ajat maastossa niin on maastopyörä jne.. pätien kaiken tyyppiseen ajoon, jopa graveliin?

Marsusram
07.11.2022, 15.34
Kaikki ne pyörät joissa sekoitetaan maastopyörän ja maantiepyörän osia tai geometriaa, ovat hybridejä.
Gravel = sorahybridi
Fitness= asfalttihybridi
Cyclocross = mutahybridi
Flat bar gravel = suoratankosorahybridi
Hybridi = lokasuojahybridi (yleensä)
ATB = jokapaikan hybridi

nure
07.11.2022, 15.40
^Hyvät perustelut ja selkeästi ilmaistu.

nure
07.11.2022, 20.44
^Tai läskipyöräilijöille voi hymyillä...?

K.Kuronen
07.11.2022, 21.36
Kaikki ne pyörät joissa sekoitetaan maastopyörän ja maantiepyörän osia tai geometriaa, ovat hybridejä.
Gravel = sorahybridi
...
Cyclocross = mutahybridi
...

Graveli voi aivan hyvin olla kokonaan maantietekniikalla ja geometrialtaan kaikkea muuta, kuin maastopyörämäinen. Eikä krossaria maantierenkailla hölmömpi välttämättä maanteipyörästä edes erota.

Mun graveli (Kinesis) on tosin tavallaan hybridi tällä hetkellä, sillä takana on XT-ratasta.

nure
07.11.2022, 21.45
^Siis tuolla perusteella voidaan kutsua maantiemäisiksi sorapyöräksi/mutapyöriksi? Toisaaltaan omassa "hybridissä" ei ole yhtään maantieosaa niin onkos se sitten lähempänä maastopyörää? Kivaa vääntämistä illanratoksi!

F. Kotlerburg
07.11.2022, 21.50
Itellä on onneksi sorapyörä sorapyörän osilla.

Hower
08.11.2022, 08.38
Kun perinteisellä hybridillä on tottakai noloa ajaa spandexeissa niin voiko hybridistä flatbar-graveliksi muunnetulla pyörällä ajaa trikoissa?
Siis kun ruuvailee hybridistä lokarit ja tarakat yms pois niin saa hiekkatieuskottavan rävelin.
Vai minkälaisissa kamppeissa sillä pitää ajaa, ettei näytä naurettavalta?

JackOja
08.11.2022, 08.40
...Vai minkälaisissa kamppeissa sillä pitää ajaa, ettei näytä naurettavalta?

Naurettavalta näyttämisen "ongelmaan" ei taida fillari- tai pukeutumisvalinnat auttaa.

Leewi
08.11.2022, 09.30
Kun perinteisellä hybridillä on tottakai noloa ajaa spandexeissa niin voiko hybridistä flatbar-graveliksi muunnetulla pyörällä ajaa trikoissa?
Siis kun ruuvailee hybridistä lokarit ja tarakat yms pois niin saa hiekkatieuskottavan rävelin.
Vai minkälaisissa kamppeissa sillä pitää ajaa, ettei näytä naurettavalta?

Gravel vehkeissä jopa torsteimmat harrastajat ovat tajunneet, että ne lokarit, tarakat ja kiinteät valot ovat monelle tarpeellisia varusteita. No, aina on 1%ier apukoulujengi :)

nure
08.11.2022, 09.47
^^Pukeudutaan niin että mukavaa ajella ja mitä sopivaa kaapista löytyy. Itsellä kun lämpötila nousee kympin verran plussalle niin alkaa shortsikausi ja loppuu sitten kun on hieman alle aloitetun syksyllä, ei synny sen kauden aikana valinnan vaikeuksia. Kylmäkausi mennään sitten pitkissä...
^Asenteellinen ajatus, täytyy myös miettiä että monelle ei ole. Tarakka ja kiinteät valot olleet lienee 40v sitten viimeksi ja lokasuojatkin vain työmatkapyörissä, oillaan sitten apukoulujaengiä tai ei.

Padex
08.11.2022, 10.48
Adidaksen verkkarit on muuten hyvät kesällä ja talvella, kannattaa "Aeroready" -malli ostaa. Pojalla sama tyyli koulussa ja juhlissa.

https://www.unisportstore.fi/sekalaiset-tarvikkeet/adidas-treenihousut-tiro-21-mustavalkoinen/212034/?dfw=24223&feed=59698&utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=surfaces%20fi&utm_content=organic%20google%20shopping&gclid=EAIaIQobChMIiN-x75ie-wIVggWiAx225QlcEAQYAyABEgLeR_D_BwE#/

nure
08.11.2022, 11.39
^Klassikko!

miz
08.11.2022, 14.45
Eikös klassikoissa kuitenkin ole raidat alas saakka, toisin kuin noissa puolisukkis ja puoliraitaverkkareissa?

nure
08.11.2022, 15.44
^Tai aidot virolaiset Adidas nappiverskat?

miz
08.11.2022, 15.50
^Tai aidot virolaiset Adidas nappiverskat?

Tunnustan että mulla oli nappiverskat kersana. Kauheat, en ajaisi millään pyörällä ne jalassa.

nure
08.11.2022, 16.36
^En koskaan omistanut saati ajanut mutta paljon niitä näkyi aikoinaan. Vaikkakin Adidasta löytyi, tuuli/sadepuku sekä perinteiset verskat pyöräilyyn joskus 80luvulla hankin.

Ohiampuja
08.11.2022, 17.47
Itsellä kun lämpötila nousee kympin verran plussalle niin alkaa shortsikausi ja loppuu sitten kun on hieman alle aloitetun syksyllä...
Jep, ja täällä alkaa shortsikausi kun lämpötila on päälle 22. Tai mielellään 25.
Sen alle kun on niin mennään pitkissä.

arctic biker
08.11.2022, 18.13
^Klassikko!

Toki, parikin pitokuntoisina.

nure
08.11.2022, 18.23
Arctic, huomannut vuosien aikana kun ekoja aamuja shortseissa töihin niin jalat lämpiää äärettömän nopeasti, yläkroppa vaatii selkeästi enemmän vaatetta.

nure
15.11.2022, 22.49
Katselin ajankuluksi titaanirunkoa tuon Ibiksen tilalle/seuraajaksi. Nordest Britango sattui silmiin mutta onkos niin että siinä on suora haarukkaputki?

Teemu
15.11.2022, 23.08
Nordest Britango sattui silmiin mutta onkos niin että siinä on suora haarukkaputki?

44mm suorahan se on, kuten suurimmassa osassa nykyisistä teräs- ja titaanirungoissa. Ylös zerostack ja alas ulkoinen, molemmat 44mm ulkomitalla. Mulla on teräs-Sherpassa just vastaava.

nure
15.11.2022, 23.12
Olemassaoleva haarukka tapered... Jos rebuild niin täytyy saada 90% vanhoista osista sopimaan.

Teemu
15.11.2022, 23.29
Keula sopii kyllä. Alakupissa sisähalkaisija on 1,5" (vai mikä se tapered-halkaisija onkaan) ja yläkupissa 1 1/8". Ohjainlaakeria ja (ehkä) satulatolppaa lukuunottamatta kaikki osat menee heittämällä.

nure
16.11.2022, 07.51
^Homma tyypilisesti ajatusvaiheessa, tyypillinen talvi-ilmiö tuollainen levottomuus...

stenu
16.11.2022, 08.05
Katselin ajankuluksi…

Mulla on parempi ehdotus: kokeilepa välillä pyöräillä ajankuluksi tuon naapuripöytiin katselun sijaan. Siellä pääsääntöisesti ihan hyvät gravelkelit.

nure
16.11.2022, 09.21
Stenu, lupasin itselleni etten enää aja muuta kun huvittaa ja toiseksi jarrut ilmaamatta ja säätämättä.

Tommi, talvikaudella homma menee just niin, kun vuosikymmeniä joka työpäivä säästä riippumatta lähtenyt polkemaan niin ei ole enää pakkomielteistä tarvetta ajaa.