Näytä tavallinen näkymä : Helsingin keskuspuiston päivän kunto?
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
[
8]
9
10
11
12
13
ONEFORALL25
15.12.2022, 02.25
Mikä vitun järki tossa on? Pitää käydä huomen vilkaisee. Jos oikeesti on tollee tehty ni pitää varmaa käydä lapioimassa takas lumet polulle. :)
Missä noi ridemore/rolloutdoors on päivitelly noit tietoja? Voisi käydä palautetta antamassa.
Mun mielestä ne sinne ilmaantuneet maastopyöräilijöistä varoittavat merkit on ehkä aavistuksen provosoivia noin niinkuin imagomielessä. Ne on omiaan vahvistamaan mielikuvaa puskista ulkoilutielle syöksyvistä ja muista kulkijoista piittaamattomista maastopyöräijöistä. Menisi jotenkin oikeammin päin, jos risteyskohdissa maastopyöräijöitä varoitettaisiin risteyksestä eikä päin vastoin.
^samaa mieltä, ihmettelin niitä lauantaina kepu-lenkillä.
Menisi jotenkin oikeammin päin, jos risteyskohdissa maastopyöräijöitä varoitettaisiin risteyksestä eikä päin vastoin.
Tämä olisi se oikea tapa. Varsinkin kun oletus ja toive on, että se maastopyöräilijä varoo.
Mun mielestä on hienoa että joku jaksaa lapioida reittejä auki meille kaikille, ihan sama miten syvälle on laipoitu, kyllä sitä lunta tulee lisää. Harmi kun ei ole päässyt vaan ajaan sinne.
Marsusram
15.12.2022, 13.34
..olisi kiva jos fättikuskit kävisi ajamassa lapioidut osuudet niin saadaan hyvä pohja.
-copypaste-
Olen kyllä itsekin tehnyt lapioimalla lähipolkuja kun on tullut enemmän lunta. Lumikengillä ja läskipyörällä pelkästään tiivistäminen vaatii aika monta kertaa/kulkijaa, eikä tuo lumi tällä hetkellä ole niin kosteata että tiivistyisi. Kun alla on jo aiemmista lumista syntynyt tallattu pohja ja uuttakin jää lapioidessa, ei ole maa läheskään paljaana, vaan lumiränni vaan paranee. Paksumman lumikengillä tampatun lumikerroksen jättämisessä on sekin riski, että se kävellään pilalle.
dirtyrider
15.12.2022, 14.29
Olen kyllä itsekin tehnyt lapioimalla lähipolkuja kun on tullut enemmän lunta. Lumikengillä ja läskipyörällä pelkästään tiivistäminen vaatii aika monta kertaa/kulkijaa, eikä tuo lumi tällä hetkellä ole niin kosteata että tiivistyisi. Kun alla on jo aiemmista lumista syntynyt tallattu pohja ja uuttakin jää lapioidessa, ei ole maa läheskään paljaana, vaan lumiränni vaan paranee. Paksumman lumikengillä tampatun lumikerroksen jättämisessä on sekin riski, että se kävellään pilalle.
Ei hätää, ensi viikolla tulee PK-seudulla varmasti vettä sen verran, että varmasti osalla lapioiduilla osuuksilla on maa paljaana. Mitäs sinne sitten tiivistetään läskipyörillä? Lapioidaan lumet takaisin polun vierestä vai ajellaan sitten paljailla kivillä ja juurakoilla ISP:t ja Piikkisiat rapisten? Puhumattakaan pitkälle keväällä kestävistä jääpohjista? En nyt näkemättä täysin tuomitse, mutta tuntuu aivan järjettömälle toiminnalle. Kyllä nuo polut on tuonne joka talvi muodostunut, mutta jos kaikki pitää saada heti, niin sitten pitää kilometritolkulla lapioida polkua esiin. Toivottavasti saadaan lähivuosina lämmitetty HKP:n MTB-reitti niin voidaan ajella kesäkelissä ympäri vuoden, kuivuukin nopeammin ^^
Marsusram
15.12.2022, 14.34
^Joo, käydään katsomassa, ettei tarvitse mielikuvilla arvailla mahdollisia vaikutuksia.
Onhan tuo kovemmalla käytöllä kuin nämä lähipolut.
Eilen illalla oli lämpötila plussan puolella 3h ajan, hangen pinta oli tarraavaa lumipallolunta. Eipä kyllä tainnut ehtiä vaikuttamaan kantavuuteen kun polut oli ummessa.
Kyllä paras polku tulee avaamalla, vähän paremmin muotoa tulee ja kyllä siihenkin tamppaantuu sitä lunta, eise lumi sieltä katoa. Ihan sama myös miten polku tehty niin se on keväällä viimeisenä sula, mikä on harmi.
^mitenni? Eiks se polku tule ajamalla?
Eikai näillä viimeisen viikon keleillä Etelä-Suomessa saa polkua vain ajamalla. Luntahan on puolisen metriä. Eihän kampiakaan voi pyörittää puhtaassa umpihangessa. Eli kyllä siihen vähintään kävelijöitä tarvitaan ensin muutama kulkemaan. Toissapäivänä olin kuulevinani tuolta metsän puolelta Espoon keskuspuistossa jälleen moottorikelkan ääntä eli sitä n. 4 km merkattua mtb-polkua avattiin varmaan konevoimin jälleen. Joskus taidettiin jotain autonrengasta vetää siinä kelkan perässä ja siten polun leveys ja reunat tulee hyviksi. Mutta kun lumi on näin höttöistä niin eihän se varmaan vielä juuri läskipyörän rengasta kapeampaa kanna. Viikonlopun jälkeen sitten tilanne muuttuu kun mennään joiksikin päiviksi plussalle. Ja sen jälkeen toivottavasti taas pakastuu kuten vaikuttaa ennusteiden mukaan. Itse olen nyt viikon päivät ollut pyöräilyn sijaan hiihtäjänä.
dirtyrider
16.12.2022, 10.57
^mitenni? Eiks se polku tule ajamalla?
Eikai näillä viimeisen viikon keleillä Etelä-Suomessa saa polkua vain ajamalla. Luntahan on puolisen metriä. Eihän kampiakaan voi pyörittää puhtaassa umpihangessa. Eli kyllä siihen vähintään kävelijöitä tarvitaan ensin muutama kulkemaan. Toissapäivänä olin kuulevinani tuolta metsän puolelta Espoon keskuspuistossa jälleen moottorikelkan ääntä eli sitä n. 4 km merkattua mtb-polkua avattiin varmaan konevoimin jälleen. Joskus taidettiin jotain autonrengasta vetää siinä kelkan perässä ja siten polun leveys ja reunat tulee hyviksi. Mutta kun lumi on näin höttöistä niin eihän se varmaan vielä juuri läskipyörän rengasta kapeampaa kanna. Viikonlopun jälkeen sitten tilanne muuttuu kun mennään joiksikin päiviksi plussalle. Ja sen jälkeen toivottavasti taas pakastuu kuten vaikuttaa ennusteiden mukaan. Itse olen nyt viikon päivät ollut pyöräilyn sijaan hiihtäjänä.
Näinhän se on, että täysin umpihankeen aika mahdoton edes läskillä (ilman 1000W moottoria). Viime talvena kävin kävelemässä lumikengillä pohjat ja seuraavana päivänä kantoi hyvin jo läskin. Eipä tuonne tarvi kummoista uraa saada, kun koiranulkoiluttajat ja muut ulkoilijat uskaltava tamppaamaan pohjia. Pelkästään pyörillä ja lapiolla reittien auki pitäminen aika mahdotonta. En siltikään ymmärrä tuota lapiointikiimaa tänä talvena, en usko, että se pakkaslumi siitä tamppautuu sen paremmin vaikka sitä on 5-10cm kivien ja juurien päällä. Yhden päivän kaatosade niin nuo lumet sulaa uralta parissa tunnissa. Ja kun plussakeleilläkään ei porukka malta pysyä pois poluilta ja pitää mennä ne vähätkin pohjat paskomaan. Eipä tuossa oikein voi voittaa, teki niin tai näin.
Umpihankeen on tosiaan aika vaikea ainakin yksin tehdä pidempää polkua. Mutta heti kun pari kävelijää on kusettanut koiransa, niin sinne voi jo läskillä tunkea, vaikkei ajaminen herkkua olekaan. Varsinkin nyt, kun polun ulkopuoliset alueet ei kanna yhtään eikä polun reunatkaan kestä nojata.
Ensi viikon vesisateiden jälkeen tilanne lienee toinen.
Mutta tosiaan nakkirenkailla (alle 3") voi suosiolla pysyä poluilta pois kunnes ne kantaa ja se lapioiminen ei kyllä ole mikään ratkaisu.
Aa, tässä olikin kyse siitä että joku toinen oli tehnyt polut. Eikö se nyt vaan ole jees että tuonne on saatu polkuja auki?
Missä nyt on ajettavaa polkua? Voisi huomenna käydä testaamassa.
RO on muutamalla paikkakunnalla huolehtinut poluista talvella niin ehkäpä siellä on jotain kokemusta karttunut siitä miten kannattaa tehdä. Lapioitujen polkujen määrä lienee kuitenkin hyvin rajallinen verrattuna koko talvipolkuverkostoon niin eiköhän se toimivuuskin saada testattua.
dirtyrider
16.12.2022, 12.33
Aa, tässä olikin kyse siitä että joku toinen oli tehnyt polut. Eikö se nyt vaan ole jees että tuonne on saatu polkuja auki?
Missä nyt on ajettavaa polkua? Voisi huomenna käydä testaamassa.
Kova on usko, että pakkaslumeen lapioimalla saa polut auki :rolleyes: Jos läski löytyy, niin varmasti onnistuu. Paitsi jos kaivettu maata myöden niin eiköhän se pitokin sieltä kautta löydy. Menkää nyt vain ajamaan tai vaikka jalkaisin polkemaan niitä polkuja, jos ei lumikenkiä löydy.
tchegge_
16.12.2022, 12.58
https://youtu.be/Oo8GLFNWljM
Jos meette tamppaamaan niitä polkuja niin muistakaa pistää tekniikka ja varustus kuntoon...
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Joo, ei uskalla. Tulee vielä sanomista, jotta väärin ajettu.
Naurattaa vähän tuo tilanne nyt. Äijät tehneet hullun työn lapioiden kanssa ja lumikenkämies on vieressä sanomassa, että pojat, nyt täytätte heti takaisin tuon uran :)
EKP:ssa on kelkkaa, höylää ja lapiotalkoita .. yrittävät reittiä auki huomiseksi
Viime talvena jalkaisin polkuja auki tampatessa mietin, että polkuja voisi varmaan ihan vaan hiihtää auki. Suksien kanssa siirtymiäkin voisi huoletta mennä konelatuja myöten. Kävelijäthän sitten nopeasti hyödyntävät nuo valmiit jäljet kun ne tuttuja kävelypolkuja pitkin hiihdetty. Jos vielä hiihtää edestakaisin, paluumatka osittain viereen niin tullee sopivan leveä pohja.
Naurattaa vähän tuo tilanne nyt. Äijät tehneet hullun työn lapioiden kanssa ja lumikenkämies on vieressä sanomassa, että pojat, nyt täytätte heti takaisin tuon uran :)
Joo täällä ei paljon arvosteta, neuvojia löytyy helvetisti ilman että on edes käynyt ajamassa siellä saatika itse tehnyt yhtään polkua...edes "oikealla" tyylillä.
Viime talvena jalkaisin polkuja auki tampatessa mietin, että polkuja voisi varmaan ihan vaan hiihtää auki. Suksien kanssa siirtymiäkin voisi huoletta mennä konelatuja myöten. Kävelijäthän sitten nopeasti hyödyntävät nuo valmiit jäljet kun ne tuttuja kävelypolkuja pitkin hiihdetty. Jos vielä hiihtää edestakaisin, paluumatka osittain viereen niin tullee sopivan leveä pohja.
Ainakin tässä mun kotinurkilla, kun käy Oaceilla hiihtämässä uraa vaikkapa tuohon takapihan Patterimäkeen, niin parissa päivässä se jälki on kävelty poluksi. XCD BC:llä syntyy suoraan käveltävän levyista uraa :)
Liukulumikengillä saa kuulemma hyvää pohjaa myös. Minulla on vain lumikenkiä, ja olenkin tuossa haltialassa joskus kävellyt polkuja auki niillä. Kovaa hommaa kyllä. Ja samaan aikaan jäi susi auton alle kehä ykkösellä.
dirtyrider
16.12.2022, 15.10
Nimenomaan hullun työn. I rest my case.
Joo täällä ei paljon arvosteta, neuvojia löytyy helvetisti ilman että on edes käynyt ajamassa siellä saatika itse tehnyt yhtään polkua...edes "oikealla" tyylillä.
En tiedä keneen viitataan tällä, mutta veikkaan, että jos edes puolet näistä lapiomiesten kannattajista olisivat kävellen tuolla poluilla kahlaamassa/ulkoilemassa niin reitit olisivat jo auki ja ajettavissa vähintään läskipyörillä. Vai mitä porukka on tehnyt viimeiset pari viikkoa, tuskin lapioinut? Muistelen, että viime talvena ainakin MTBCF:n porukka kävi kimppalenkeillä lumikengillä avaamassa reittejä, kun ei ajamaan päässyt.
dirtyrider
16.12.2022, 15.21
Liukulumikengillä saa kuulemma hyvää pohjaa myös. Minulla on vain lumikenkiä, ja olenkin tuossa haltialassa joskus kävellyt polkuja auki niillä. Kovaa hommaa kyllä. Ja samaan aikaan jäi susi auton alle kehä ykkösellä.
Rankkaa hommaa tosiaan, tunnissa ei kovin pitkää pätkää saa tehtyä, jos kävelee jonkun pätkän edestakaisin kunnolla pohjia polkien. Liukulumikengät voisi olla hyvää vaihtelua, ja sulavampaa kuin lumikenkäily. Tosin pintapaine varmasti pienempi, jolloin lumi ei tiivisty samalla tapaa, mutta tyhjää parempi. Viimeksi eilen googlettelin, mistä noita saisi vuokralle. Ei viitsi ostaa pelkkää polun avaamista varten 400 euron suksia/siteitä, kun jo pari talvea sitten lumikengät hommasin.
Jos omistaisin sähköläskin, niin mikäs sen parempaa kuin moottori tuolla painellessa, vaikka autonrengas vielä perässä. :eek:
...Jos omistaisin sähköläskin, niin mikäs sen parempaa kuin moottori tuolla painellessa, vaikka autonrengas vielä perässä. :eek:
Komps. Olisin joka päivä ajamassa polkuja auki.
ei ne polut ajettavaksi täällä länkyttämällä tule. tulipahan tehtyä edes jotain maastopyöräilijöiden hyväksi, näemmä sitten ei... olkaa hyvä vaan...
Luumunen
16.12.2022, 15.41
^^Kyllä sähköavusteisen moottorissa tehoa riittää vaikka renkaan vetämiseen, mutta takarengas alkaa helposti sutia lumihangessa ja eteneminen tyssää siihen.
Pitääkin jossain vaiheessa kokeilla käytöstä pois jääneitä kivikelin luistelusuksia, jos vielä liimaan niihin skinien vanhat karvat kärkeen tai kantaan että on vähän pitua. Mitähän kävelijät tuumaavat, että nyt ne hiihtäjät valtaa nämäkin polut?
On siinä hiihtämisessäkin vaaransa. Hiihtoniilot tulee ja luulevat laduksi ja omivat reitin.
Mut kiitos aukojille, tapahtuipa kuinka tahansa.
ei ne polut ajettavaksi täällä länkyttämällä tule. tulipahan tehtyä edes jotain maastopyöräilijöiden hyväksi, näemmä sitten ei... olkaa hyvä vaan...
Minä kiitän, hienoa kun joku jaksaa duunata. Vielä kun ehtisi ajamaan sinne...
Ei se sähkö kyllä autuaaksi tee kun ei pysy pystyssä, polkimet ovat lumenpinnan alapuolella, etupyörä liikkuu sivusuuntaan miten sattuu ja takapyörä vain sutii. Silloin kun sähköläskillä viime talvena avasin polkuja tein sen sähköläskiä työntämällä. En tiedä mikä oli rankempaa, lumikenkäily jossa kengistä huolimatta ollaan polviin asti lumessa (ja susi näykkii kantapäitä) tai sähköläskin tunkkaaminen syvässä lumessa. Polku siitäkin tuli, ja kesti piiitkkään kevääseen. Muualla oli jo sulaa ja pehmeää mutta polku oli kova jäinen rantu keskellä metsää.
Olisin minä varmaan siellä tunkkaamassa taas ellen olisi muuttanut väljemmille mtb seuduille.
dirtyrider
16.12.2022, 19.10
Olisin minä varmaan siellä tunkkaamassa taas ellen olisi muuttanut väljemmille mtb seuduille.
Aika luksusta siellä väljemmillä, saa tehdä just sellasen polun, kun haluaa, mihin haluaa ja millä välineinen haluaa. Ja yksin koko talven. :) Ehkei tuo sähköläski moottorikelkkaa korvaa, mutta aika lähellä. Silti veikkaan, että eilen olisi tullut ajettua tuplasti pidempi lenkki, läskillä kyllä pääsi etenemään, mutta ei vaan kunto kestäny pidempää sairastelun jälkeen.
Noinhan se auttaa kyllä, mutta ei sillä sähköläskillä ajeta umpihangessa niin että lumi lentää kaaressa takana.
Tänään Uutelassa, Vuokissa ja täyttömäen ympäristössä oli sähkärillä hapokkaampaa kuin viime sunnuntaina luomuläskillä. Ei meinannut millään pysyä niillä tallotuilla poluilla, rengas nuljusi koko ajan. Mulla on sähkärissä 29/2.6” ja 27.5/3” wratchildit. Ei vaan mennyt. Ja polun ulkopuolella upposi jalka polvea myöten.
Paras olisi, kun nyt tulevien suojakelien aikana käytäisiin ajamassa ja kävelemässä niitä pohjia kuntoon.
Oman kokemuksen mukaan lapioitu polku toimii hemmetin hyvin ja olen semmoista itsekin väsännyt, vastaa lähinnä maastopyöräilyä normi olosuhteista. Varmaan niitä läskillä löllöttelypätkiäkin löytyy niistä dikkaaville, niillä koirankusipoluilla. Järvenpään htc löytyy myös lapioitua sekä maltsusta ja tornarista.
Marsusram
16.12.2022, 23.29
^Joo, käydään katsomassa, ettei tarvitse mielikuvilla arvailla mahdollisia vaikutuksia.
Onhan tuo kovemmalla käytöllä kuin nämä lähipolut.
Kävin katsomassa ja totesin ymmärtäväni hiukan paremmin mielensäpahoittajissa nähtävää huumoria. :)
Oman kokemuksen mukaan lapioitu polku toimii hemmetin hyvin ja olen semmoista itsekin väsännyt, vastaa lähinnä maastopyöräilyä normi olosuhteista. Varmaan niitä läskillä löllöttelypätkiäkin löytyy niistä dikkaaville, niillä koirankusipoluilla. Järvenpään htc löytyy myös lapioitua sekä maltsusta ja tornarista.
Valitettavasti mä en ymmärrä miksi talvella pyöräilyn pitäisi vastata maastopyöräilyä normiolosuhteissa. Talven lumo on niissä talven haasteissa. Ja siinä, että voi kulloinkin valita sen sopivimman kulkineen. Onneksi sitten noi teknisemmät polut jää meille ja kesäkelejä etsivät ajavat niillä tylsillä baanoilla.
Hauskaa kun lumi tasoittaa reitit vauhtibaanoiksi ja kun pinta kovettuu voi noita vedellä vaikka gravelilla. Mutta kun tuo pulveri ei kovetu niin joutuu poistamaan pahimmat.
Valitettavasti mä en ymmärrä miksi talvella pyöräilyn pitäisi vastata maastopyöräilyä normiolosuhteissa. Talven lumo on niissä talven haasteissa. Ja siinä, että voi kulloinkin valita sen sopivimman kulkineen. Onneksi sitten noi teknisemmät polut jää meille ja kesäkelejä etsivät ajavat niillä tylsillä baanoilla.
Jotku tykkää maastopyöräilystä semmoisena kuin se normaalisti on. Esim. mun mielestä on vaa tylsää semmoinen retkeilypyöräily, toki sillekkin on paikkansa varsinkin jossain nätissä maisemissa, mut jos muu ajaminen on se suola niin olis sitä talvella kiva muutakin tehdä. Tavoitteena ois ylläpitää ajotaitoa, talven läpi ettei keväällä tarvi opetella kaikkea uusiksi :D Kaikilla ei myöskään ole arsenaalia tai edes halua, omistaa kulkineita eri lajeihin ja keleihin. Noissa muodostuneissa poluissa ainoa teknisyys on siinä, että niitä ei voi ajaa niin kuin pyörällä on tarkoitus ajaa, niissä ei ole tilaa muuta kuin staattisesti pystyssä satulalta köröttelyyn.On toki hauskaa että lumi tasoittaa ja tekee polusta vauhdikkaamman, mutta ei sitä lunta tarvi pohjilla olla metritolkulla ja ei sitä vauhtia pysty käyttämään jos siinä polulla ei ole tilaa siihen. Mut kai nää on vaa surkeen tylsän väärinpyöräilijän ongelmia.
Meni myös vähän ohi, että onko joku viemässä ihmisiltä pois kaikki luonnostaan tamppautuneet polut?
Jotku tykkää maastopyöräilystä semmoisena kuin se normaalisti on.
Niin, mutku. Eipä oikein taida olla sellaista käsitettä kuin maastopyöräily semmoisena kuin se normaalisti on. Yhdelle se on yhtä, toiselle toista. Esimerkiksi jos asuu Hangossa, suurin osa lähialueen pyöräilyä on vauhdikasta neulaspolkua. Jos asuu Aavasaksalla, pyöräily lienee jotain muuta.
Talvella on talven olosuhteet ja hyvä niin, löytää uusia polkuja ja paikkoja, joihin ei välttämättä kesällä pääse. Kuten saareen tai suolle.
Mulle maastopyöräily on vaihtelevia olosuhteita. Tosin kun ei taidot riitä kikkailuun, niin eipä siihen mahdollistavia kelejä jaksa kaivata.
Kuminauha
17.12.2022, 18.11
Mun mielestä se, että lähipolkujen loputon kivikkojuurakko on osan vuodeta loputonta flow baanaa on kivaa vaihtelua talvella. Ihan nauru siinä pääsee talvella ekoja kertoja pääsee niitä flow rännejä paahtamaan.
Minulle se maastopyöräily on ajamista erinäisissä maastoissa. On kivaa käydä eri puolilla suomea ja huomata kuinka erilaista polkupohjaa meiltä löytyy. Joskus on kiva tykittää suomienskaa ja välillä taas hurjastella neulaspoluilla tai niillä lumen ja jään tasoittamilla poluilla.
Bottom line. Jos joku käy polkuja avaamassa niin minulle se on ihan sama tehdäänkö niistä kesäkelien kaltaisia vai lanattuja baanoja. Se on täysin tekijän valinta ja sitä tehtyä työtä syytä kunnioittaa. Tykkäsi tai ei.
tchegge_
17.12.2022, 20.24
Joo, onhan se ihan selvä että kovempivauhtinen enskatykitys jolla pitkällä ja järeällä täpärillä vaatii leveämpää uraa kuin vaikka mun setämiespyöräily täysjäykällä semiläskillä.
Sama jännäkakan määrä saattaa tosin tulla polun leveydestä ja vauhdista riippumatta. Ja jos ei kertaakaan lenkillä lennä tangon yli niin sitten ei ole yrittänyt tarpeeksi. [emoji23]
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Onneks talvella tangon yli lentämien on useimmiten lähinnä hassua :D mutjoo, kyllähän se polku tasoittuu flowmaiseski vaikka sen lapioikin, ellei nyt rupee vielä harjaamaankin.
Onneks talvella tangon yli lentämien on useimmiten lähinnä hassua :D mutjoo, kyllähän se polku tasoittuu flowmaiseski vaikka sen lapioikin, ellei nyt rupee vielä harjaamaankin.
No viikonloppuna voi tsekata tilanteen.
Ei tosiaan ehkä tähän keliin se paras vaihtoehto, mutta ei kyllä ole kelikään normaali. Metri lunta, yksi kunnon talvipäivä ja vesisadetta viikko.
Santtu75
18.12.2022, 20.03
Jotku tykkää maastopyöräilystä semmoisena kuin se normaalisti on. Esim. mun mielestä on vaa tylsää semmoinen retkeilypyöräily, toki sillekkin on paikkansa varsinkin jossain nätissä maisemissa, mut jos muu ajaminen on se suola niin olis sitä talvella kiva muutakin tehdä. Tavoitteena ois ylläpitää ajotaitoa, talven läpi ettei keväällä tarvi opetella kaikkea uusiksi :D Kaikilla ei myöskään ole arsenaalia tai edes halua, omistaa kulkineita eri lajeihin ja keleihin. Noissa muodostuneissa poluissa ainoa teknisyys on siinä, että niitä ei voi ajaa niin kuin pyörällä on tarkoitus ajaa, niissä ei ole tilaa muuta kuin staattisesti pystyssä satulalta köröttelyyn.On toki hauskaa että lumi tasoittaa ja tekee polusta vauhdikkaamman, mutta ei sitä lunta tarvi pohjilla olla metritolkulla ja ei sitä vauhtia pysty käyttämään jos siinä polulla ei ole tilaa siihen. Mut kai nää on vaa surkeen tylsän väärinpyöräilijän ongelmia.
Meni myös vähän ohi, että onko joku viemässä ihmisiltä pois kaikki luonnostaan tamppautuneet polut?
Aika kova veto pystyä määrittelemään "maastopyöräily semmoisena kuin se normaalisti on"...
Se että sinulle maastopyöräily edustaa jotain tietyntyylistä ajamista, ajomaastoa yms. niin jollekkin toiselle se ei sitä sitten ole, ja tuskun se sinun näkemyksesi on yhtään oikeampi kuin jonkun toisen, se vain on sinun näkemyksesi asiasta.
Kun katsoo mitä useampi lähde kertoo maastopyöräilystä, niin en kyllä millään kategorioisi maastopyöräilyä vain jonkin tietyn tyyppiseksi ajamiseksi.
https://www.suomenlatu.fi/ulkoile/lajit/maastopyoraily.html
https://www.luontoon.fi/pyoraily/maastopyoraily
https://fi.wikipedia.org/wiki/Maastopy%C3%B6r%C3%A4ily
https://maastopyoraily.com/maastopyoraily/alalajit/
Sori jos olin epäselvä viestissäni. Ei ollu tarkoitus kategorioida muiden ajoja, vaan meinasin että ite tykkään maastopyöräilyn olevan lähes samanlaista talvella, kuin se mulle on kesälläkin. Siksi mä sitä teen kun pidän siitä ja jos se poikkeaa liikaa siitä mistä pidän, niin teen jotain muuta :D
Mikäs Kuninkaantammentien kohtalo lopulta olikaan? Muistelin, että oli jotain puhetta joskus sen muuttumisesta talvipyöräiltäväksi, mutta eilen näytti yksinomaan hiihtoladulta.
Facebookin Paloheinän hiihtoladut -ryhmässä tiedetään että Kuninkaantammentie on vain ja ainoastaan latuna, koska korvaavaa latu-uraa (jota siis tarvitaan siksi että yhteys Pitkäkoskelle säilyisi) ei voitu vielä täksi talveksi tehdä. Syynä on valitus, joka kaupunkiympäristölautakunnan viime keväänä hyväksymästä Kuninkaantammen hiihtoreitin puistosuunnitelmasta on tehty.
Valituksen takana olevaa tahoa en tiedä(*), mutta peruste taisi olla että suunnitelma on olemassaolevien kaavamääräysten vastainen ja motiivina se että puiden kaatamisen katsotaan ensinnäkin olevan osa yleistä Keskuspuiston nakertamista ja toisekseen sen nähdään tuhoavan Kuninkaantammentien kulttuurihistoriallista arvoa.
Toisin sanoen: tulevaisuutta ei vielä ole peruttu, mutta se lykkääntyi ainakin vuodella.
(*) Hallinto-oikeuteen jätetyn valituksen takana osoittautui olevan Helsingin luonnonsuojeluyhdistys.
PS
Kuninkaantammentie on yhä tällä kaudella hiihtokäytössä niin kauan kuin korvaava reitti saadaan rakennettua hiihtäjille. Kuninkaantammentie on tarkoitus ottaa talviaurauksen ja hiekoituksen piiriin heti, kun hiihtäjien korvaava yhteys saadaan toteutettua.
https://helsinkiliikkuu.fi/helsingin-latuverkosto-rakentuu-kovaa-vauhtia/
Lähetimme 10.6.2022 Helsingin hallinto-oikeuteen valituksen koskien Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan päätöstä 3.5.2022 § 272 asia/5 Kuninkaantammentien hiihtoreitin puistosuunnitelman hyväksyminen. Valitus (pdf) on luettavissa täällä (https://www.sll.fi/app/uploads/sites/72/2022/06/Kuninkaantammentien-hiihtoreitin-puistosuunnitelmavalitus-2022.pdf).
Vaadimme valituksessa, että puistosuunnitelma on kumottava lainvoimaisen asemakaavan maisemasuojelu*määräyksen (ma), riittämättömien luontoselvitysten sekä laiminlyötyjen kevyen liikenteen onnettomuusriskiarviointien takia.
https://www.sll.fi/helsinki/2022/06/14/valitus-kuninkaantammentien-hiihtoreitin-puistosuunnitelmasta/
Mikäs Kuninkaantammentien kohtalo lopulta olikaan? Muistelin, että oli jotain puhetta joskus sen muuttumisesta talvipyöräiltäväksi, mutta eilen näytti yksinomaan hiihtoladulta.
Prosessi kestää vuosia. Kysy vaikka 2027 uudestaan.
EDIT: mutta en ymmärrä asian vaikeutta. Laduille olisi kymmeniä vaihtoehtoisia reittejä. Miksi se pitäisi tehdä siihen Kuninkaantammentien viereen? Ei tarvitsisi edes rakentaa mitään uutta.
Ok, kiitos vastauksista :)
^^ Kuninkaantammentien eteläpuoli on ainoa mahdollinen vaihtoehto ilmeisesti siksi että muualle ei riittävän leveän latu-uran tekeminen yksinkertaisesti voi tulla kysymykseenkään: https://www.sll.fi/app/uploads/sites/72/2022/06/Kartta-3.-Kuninkaantammen-latureitin-luontoarvot-ja-voimassa-oleva-asemakaava-1440x810.png
Leveä ura tarvitaan siksi että ladun pitää olla kaksisuuntainen ja luistelijoidenkin pitää mahtua hiihtämään.
Aivan tien viereen se pitää tehdä arvaten siksikin ettei semmoista koko kansan latua voi viedä kovin mäkiseen maastoon ja toisekseen siksi että tosihiihtäjien kovavauhtinen lasku (ja sitä seuraava nousu) estää sen viemisen syvemmälle metsään. Vantaanjoen puolelle ei jää suojellun lehdon takia tilaa.
Ydinkysymys on tietysti pitääkö Pitkäkoskelta päästä peltoladulle tai Haltialaan suoraa tietä eli eivätkö olemassaolevat ladut riittäisi ja eikö etelämpää kiertämisen pitäisi kelvata kaikille. Mutta sehän on samanlainen kysymys kuin eivätkö pyöräilijät voisi käyttää talvisin toista reittiä...
Ydinkysymys on tietysti pitääkö Pitkäkoskelta päästä peltoladulle tai Haltialaan suoraa tietä eli eivätkö olemassaolevat ladut riittäisi ja eikö etelämpää kiertämisen pitäisi kelvata kaikille.
Tälläistä vähän mietin joo.
Mutta sehän on samanlainen kysymys kuin eivätkö pyöräilijät voisi käyttää talvisin toista reittiä...
Olisiko kansanäänestyksen paikka? Kumpi koetaan tärkemmäksi, päästövapaa työmatkaliikenne jalan ja polkupyörällä vai joidenkin harvojen vapaa-ajan harrastuksen tarpeettoman (toiset kulkutavat poissulkevan) oikoreitin ylläpito? :)
Maistuu se toinen munkkikin paremmalta kun on hieman mutkan kautta kiertänyt.
Olisiko kansanäänestyksen paikka? Kumpi koetaan tärkemmäksi, päästövapaa työmatkaliikenne jalan ja polkupyörällä vai joidenkin harvojen vapaa-ajan harrastuksen tarpeettoman (toiset kulkutavat poissulkevan) oikoreitin ylläpito? :)
Ilmeisesti et ole hiihdellyt paloheinässä/kepussa silloin kun siellä on oikeasti hiihtäjiä. Mä en ole nähnyt missään normi pyörätouhussa toillaista väentungosta, vaikka olen ajanut muutaman kymmenen vuotta. Tälläisen huomattavasti keskimääräistä nopeamman hiihtäjän hiihtelyt on aika kipua persiissä pääosalla reiteistä. Vähän kuin yrittäisi vetää kisavauhtia tsygällä jalkakäytävää ydinkeskustassa. Ei siit tuu oikein mitään. Mut en mä kiukuttele. Hiihtelen sit järkivauhtia ohi. Mut toi harvojen hiihtelyt, sä et tiedä mistä sä puhut.
Leveä ura tarvitaan siksi että ladun pitää olla kaksisuuntainen ja luistelijoidenkin pitää mahtua hiihtämään.
Äreä kuuskymppinen täältä toteaa, että minkähänlainen meteli siitä syntyisi, jos tästä eteenpäin kaikki autoille tarkoitetut väylät tehtäisiin samoilla piirustuksilla kuin formula-radat. Pelkkiä yksisuuntaisia väyliä tyyliin moottoritiet. Isot turva-alueet. Koska aina joku haluaa ajaa kahtasataa.
Luisteluhiihto on aikanaan kehitetty puhtaaksi kilpailulajiksi ja kilpailukäyttöön tehdyille ”baanoille”. Sieltä se nyt on jostain syystä valunut harrastelijoiden ikiaikaiseksi oikeudeksi.
Santtu75
19.12.2022, 10.36
Eikö tuo luisteluhiihto ole nyt kuitenkin se pääasiallinen hiihtomuoto heillä joille hiihto on hiemankaan vakavammin otettava kuntoilumuoto (eikä vain se kerran talvessa kevätauringossa sukset varastosta esiin "harrastus").
Ja kun käsittääkseni nuo ladut ovat nimenomaan liikuntapaikkoja ja sellaiseksi vartavasten tehtyjä, niin aika outoa olisi tehdä uutta väylää jossa kyseistä harrastusta ei pysty tekemään kuten sitä tänä päivänä lähtökohtaisesti tehdään.
Ja eikö tuollakin puheena oleva väylä yhä pysyisi ulkoilureittinä eikä siitä tehtäisi kevyenliikenteenväylää (olisi vain hiihtoon ja muuhun liikkumiseen omat väylät), eli sen fokus pysyisi yhä liikunnassa ei liikkumisessa paikasta A paikkaan B
Santtu75
19.12.2022, 10.43
Tälläistä vähän mietin joo.
Miten jos noihin "harvojen vapaa-ajan harrastuksiin" otetaan mukaan maastopyöräily, ihan turhaa touhua maastossa jolla ei ole mitään tekemistä päästövapaan työmatkaliikenteen kanssa. Ne metsäpolut voi hyvin asfaltoida ja valjastaa työmatkaliikenteen käyttöön. Vai mikä tuossa eroaa hiihtolatujen suhteen?
Ulkoilureittien pääasiallinen tarkoitus on nimenomaan ulkoilu, niiden sijoittelua yms. ei tehdä työmatkaliikenteen takia/ehdoilla, vaan siihen tarkoitukseen on kunnan katuverkosto. Se että joku reitti on jollekkin sopiva "oikopolku" jostain johonkin, ei tee muuta väylän kaavan mukaista käyttötarkoitusta (ennen kuin kaavaa lähdetään muuttamaan ja reitin hoito siirtyy taholta toiselle).
Ilmeisesti et ole hiihdellyt paloheinässä/kepussa silloin kun siellä on oikeasti hiihtäjiä....
En todellakaan. En halua hiihtää tungoksessa.
Tälläisen huomattavasti keskimääräistä nopeamman hiihtäjän hiihtelyt on aika kipua persiissä pääosalla reiteistä. Vähän kuin yrittäisi vetää kisavauhtia tsygällä jalkakäytävää ydinkeskustassa. Ei siit tuu oikein mitään.
Mä olen tosihiihtäjiin verrattuna ihan vaan hiihtelijä, mutta silti aina jossain tulee joku hitaampi mummo selkä edellä vastaan. Mitä vähemmän sitä parempi. Siksi hiihtelen jossaain muualla.
Mut silti vois Kuninkaantammentie olla kelvinä talvetkin ja hiihtoreitit kulkisivat toisaalla. Ilman että tien miljöö tuhotaan.
dirtyrider
19.12.2022, 10.46
Olisi mukava nähdä tilastoja monta ihmistä tuosta polkisi pyörällä päivittäin tammi-maaliskuu ajanjaksolla, kuten lunta yleensä ollut PK-seudulla. Tämä vuosi poikkeus, kerran vuosikymmenessä. Ei pelkoa, jatkossa talvet tulevat olemaan yhä lämpöisempiä, niin saavat ne kaikki kaksi ihmistä rauhassa polkea päästövapaata työmatkaa jalan ja polkupyörällä missä haluavat, ympäri vuoden. Luulen, että suurinta meteliä pitävät ihmiset, joita tuo Kuninkaantammentie ei edes kosketa, vaan ovat vain periaatteesta asiaa vastustamassa, koska hiihtoa kuuluu vihata ja laturaivo jne.
Luisteluhiihto on aikanaan kehitetty puhtaaksi kilpailulajiksi ja kilpailukäyttöön tehdyille ”baanoille”. Sieltä se nyt on jostain syystä valunut harrastelijoiden ikiaikaiseksi oikeudeksi.
Jostain syystä ihmiset haluaa harrastuksissaankin edetä nopeasti. Tai edes näyttää siltä. Vähän hiilikuituaerokiekkoa alle, mut kaljamahalle ei tehdä mitään.
Mites toi maastopyöräily. Ei tajunneet kieltää sitä kun jokamiehenoikeudet luotiin, koska ei ollut nykyaikaisia välineitä. Nyt osasta tehtiin mopoja ja edelleen ajetaan maastossa. Ja harrastajat vaatii niille tehtyjä reittejä. Väittäisin et jos joku tekis noista sähkövehkeistä aloitteen rajaten ne pois jokamiehenoikeudesta, niin 50000 allekirjoittajaa tulis täyteen hyvinkin nopeasti.
Miten jos noihin "harvojen vapaa-ajan harrastuksiin" otetaan mukaan maastopyöräily, ihan turhaa touhua maastossa jolla ei ole mitään tekemistä päästövapaan työmatkaliikenteen kanssa...
Ööö, joo ei ole... mutta kyse on eri asiasta. Maastopyörillle ei käsittääkseni tarvitse rakentaa reittejä. Pyöräilkööt siellä missä polkuja on.
Nythän on niin, että kaupunki itse haluaa tuosta Kuninkaantammentiestä kelvin talveksikin ja rakentaa ladulle uuden reitin. Itsellä ei ole käsitystä onko sitä joku vinkunut tai lobannut.
Ne metsäpolut voi hyvin asfaltoida ja valjastaa työmatkaliikenteen käyttöön.
Aivan vapaasti.
Ulkoilureittien pääasiallinen tarkoitus on nimenomaan ulkoilu, niiden sijoittelua yms. ei tehdä työmatkaliikenteen takia/ehdoilla, vaan siihen tarkoitukseen on kunnan katuverkosto.
Kuninkaantammentie on (no joo, historiallinen) tie, joka on otettu modernina aikana hiihtokäyttöön.
Mun pointsi oli jotain sellaista, että kaikki tuonne mahtuisivat sulassa sovussa sopivasti järjestelemällä.
Ja harrastajat vaatii niille tehtyjä reittejä.
Mä en tiedä kuka noita reittejä vaatii. Mulle henkilökohtaisesti riittäisi, että ylipäätään voisi ajella vapaasti metsässä ja ulkoilureiteillä. Mutta toki tasapuolisuuden vuoksi voisi vuodesta 3 kk ajaksi varata 400 km ulkoilureittejä vain pyöräilijöille. Jäähän siinä vielä pari kuukautta kävelijöille, kun hiihtäjät vievät sen 5 kk.
Väittäisin et jos joku tekis noista sähkövehkeistä aloitteen rajaten ne pois jokamiehenoikeudesta, niin 50000 allekirjoittajaa tulis täyteen hyvinkin nopeasti.
Jos olet noin varma asiastasi, niin ei kun aloitetta pykäämään. Voi olla, että totuus olisi toinen.
Tämä vuosi poikkeus, kerran vuosikymmenessä.
En nyt jaksa kaivaa vanhoja, mutta muistaakseni tätä argumenttia käytettiin jo viime talvena. 2020 talvi taisi olla sellainen, ettei hiihtämään kai suuremmin päässyt (pl. Paloheinä, Mustavuori ja pari muuta paikkaa).
Olisiko kansanäänestyksen paikka? Kumpi koetaan tärkeämmäksi, päästövapaa työmatkaliikenne jalan ja polkupyörällä vai joidenkin harvojen vapaa-ajan harrastuksen tarpeettoman (toiset kulkutavat poissulkevan) oikoreitin ylläpito? :)
Silloin kun suunnitelma esiteltiin oli tilaisuus ottaa kantaa ja ainakin puiden kaatamista vastustavien mukaan "vain kolme-neljä pyöräilijää kannatti suunnitelmaa".
Jalankulkijat lienevät lähes yksinomaan vapaa-ajan liikunnan harrastajia. Niiden työmatkapyöräilijöiden määrä, joiden matka merkittävästi pitenisi jos he ajaisivat Paloheinän kautta, ei ehkä ole mitenkään suuri ja hekin voivat laittaa vekkarin soimaan viisi tai kymmenen minuuttia aikaisemmin:cool:
Silloin kun suunnitelma esiteltiin oli tilaisuus ottaa kantaa ja ainakin puiden kaatamista vastustavien mukaan "vain kolme-neljä pyöräilijää kannatti suunnitelmaa".
En muista otinko kantaa. Jos otin, vastustin puiden kaatamista enkä ollut noiden 3-4 joukossa. Oikea äänestyshän tuo ei toki ollut. Seuraaviin kuntavaalikuponkeihin rasti ruutuun?
Eikö tuo luisteluhiihto ole nyt kuitenkin se pääasiallinen hiihtomuoto heillä joille hiihto on hiemankaan vakavammin otettava kuntoilumuoto (eikä vain se kerran talvessa kevätauringossa sukset varastosta esiin "harrastus").
Luisteluhiihdon harrastajista on kiistatta suurempi osa aktiivi- tai kilpakuntoilijoita kuin pertsahiihtäjistä, mutta ei se ihan noin mene. Useat suuret massahiihdot mennään yhä perinteisellä ja skeitin harrastajista merkittävä osa vain tykkää siitä enemmän kuin pertsasta, vauhti on parempi eikä pitovoitelua tarvita.
Lisäksi "virallinen näkemys" on kai se että tämmöisissä hiihtokeskuksissa molemmille hiihtotyyleille on tarjottava yhtä suuret mahdollisuudet jo senkin takia että nuorisokin saataisiin hiihtämään:cool:
PS Äreälle kuusikymppiselle tiedoksi että luistellen on menty "aina" teillä ja hankikannolla pelloilla ja jäillä silloin kun olosuhteet ovat olleet otolliset.
PPS Oman kantani olen melko varmasti kertonut silloin kun aiheesta viimeksi keskusteltiin: sen pätkän Pitkäkosken majalta ja parkkipaikalta voisi toteuttaa Sipoonkorven malliin yhteiskäyttölatuna. Se tosin merkitsisi sitä että luistelijat - tai ne heistä jotka eivät kykenisi tai suostuisi menemään pätkää nätisti tasurilla - pitäisi ohjata kiertämään pitempää reittiä, mutta näen sen yhä kohtuullisena myönnytyksenä. Aika harvassa taitavat olla ne skeittaajat, joille kiertotie olisi kohtuuttoman pitkä.
Santtu75
19.12.2022, 11.13
Mites toi maastopyöräily. Ei tajunneet kieltää sitä kun jokamiehenoikeudet luotiin, koska ei ollut nykyaikaisia välineitä. Nyt osasta tehtiin mopoja ja edelleen ajetaan maastossa. Ja harrastajat vaatii niille tehtyjä reittejä. Väittäisin et jos joku tekis noista sähkövehkeistä aloitteen rajaten ne pois jokamiehenoikeudesta, niin 50000 allekirjoittajaa tulis täyteen hyvinkin nopeasti.
Pahus että lainsäätäjät menivät rinnastamaan sähköavusteisen pyörän (max250w maks avustus 25km/h) täysin ”normaaliin” polkupyörään (eli lainsäätäjän näkökulmasta ovat yksi ja sana asia), niin ihan helposti ei tuo käy.
Etenkään kun tuosta jokamiehenoikeudesta ei varsinaista lainsäädäntöä ole muutenkaan…
F. Kotlerburg
19.12.2022, 12.05
https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/0c4e9e66-d1d7-47d1-8185-c284902ddc54
Suomessa myydään tänä vuonna noin 170 000 paria suksia, joista 85 prosenttia on perinteisen vehkeitä. Siksi tämän jutun pääpaino on perinteisen etenemistavan välinehankinnassa.
Kyllä tuolla ladulla enemmän pertsailijoita näkyy ja ihan vakavasti otettavan näköisiäkin. Eilisellä lenkilläkin vastaantulleita skeittihenkilöitä oli selvästi vähemmän kuin pertsailijoita. Varsinkin sellaisia joilla se skeitti näytti oikeasti hiihtämiseltä eikä epämääräiseltä heilunnalta.
Sori jos olin epäselvä viestissäni. Ei ollu tarkoitus kategorioida muiden ajoja, vaan meinasin että ite tykkään maastopyöräilyn olevan lähes samanlaista talvella, kuin se mulle on kesälläkin. Siksi mä sitä teen kun pidän siitä ja jos se poikkeaa liikaa siitä mistä pidän, niin teen jotain muuta :D
Joo, no nyt oikein keskityin tuolla metsässä siihen ajamiseen, että millaista se oli ja mitä tunteita se minussa herätti. Olin liikkeellä (luomu) läskitäpärillä. Niin onhan se pitkälti kuin ajaisi pitkospuita pitkin koko ajan. Oma viehätyksensä siinä kyllä on, mutta ymmärrän kyllä, ettei kaikki tykkää. Varsinkin kun vaaditaan helposti 4+” renkaat.
Eipä sitä noin voi yleistää, kyllä monet hiihtää pelkkää pertsaa melkoisia määriä, mistähän tuollainen käsitys juontaa? Itellä nykyään aika 50/50, pertsa on mukavampaa kun pakkasta on vähän enemmän tai haluan mennä pidemmän lenkin vähän alemmalla sykkeellä. Vapaalla sitten alle kympin pakkasessa vähän kovempia, tyypillisesti n. tunnin lenkkejä. Vaihtelu virkistää.
[tähän alkuun joku perin epäsopiva rinnastus oikeista rajakiistoista maailmalta]
Historiaa 1.9.2021: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008230855.html silloin oli ajatus leventää väylää Pitkäkoskelta Haltialaan muutaman sadan metrin matkalta jotta siinä olisi kulkenut vierekkäin ladut ja pyöräreitti, sen verran että ladut ohjautuisi pellolle heti kun mahdollista.
No tuo keskeytettiin, seuraavaksi on kai ollut ajatuksena tehdä kapea hiihtoura metsään tien eteläpuolelta jotta pääsy peltoladulle onnistuisi sieltä (auratun tien ylittäminen alamäkeen laskevalla ladulla ei kuulosta hyvältä idealta sekään). Tämäkin on keskeytetty.
[tähän alkuun joku perin epäsopiva rinnastus oikeista rajakiistoista maailmalta]
Historiaa 1.9.2021: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008230855.html silloin oli ajatus leventää väylää Pitkäkoskelta Haltialaan muutaman sadan metrin matkalta jotta siinä olisi kulkenut vierekkäin ladut ja pyöräreitti, sen verran että ladut ohjautuisi pellolle heti kun mahdollista.
No tuo keskeytettiin, seuraavaksi on kai ollut ajatuksena tehdä kapea hiihtoura metsään tien eteläpuolelta jotta pääsy peltoladulle onnistuisi sieltä (auratun tien ylittäminen alamäkeen laskevalla ladulla ei kuulosta hyvältä idealta sekään). Tämäkin on keskeytetty.
ja nyt on parhaimmillaan 4 latu-uraa rinnakkain mutta ei onnistu yhden saattaminen muiden käyttöön ettei tuolla olisi mottia...*Huokaus* Stadi rakentaa "maailman toimivinta kaupunkia" omien tietyökylttiensä mukaan :mad:
Takamisakari
19.12.2022, 18.11
Itse olen kiertänyt kiltisti (paloheinän) etelän kautta, onko tuo Kuninkaantammentie Niskalasta Pitkäkoskelle latuna niinkuin ennenkin?
PS Äreälle kuusikymppiselle tiedoksi että luistellen on menty "aina" teillä ja hankikannolla pelloilla ja jäillä silloin kun olosuhteet ovat olleet otolliset.
Juu, mutta äreä kuusikymppinen pohtii, että missä vaiheessa tästä luonnonhelmassa tapahtuvasta liikuntamuodosta tuli laskettelua vastaava tekninen suoritus, joka edellyttää Leopard-taistelupanssarivaunua muistuttavan rinnekoneen tekemää biljardipöydäntasaista ja lentokentän kiitoradan levyistä baanaa. Silloin kun äreä kuuskymppisemme hiihti (herra varjele), latuja ei taidettu vetää koneellisesti lainkaan. Maastopyöräilyä siihen aikaan harrastettiin, sikäli kun harrastettiin, samalla tavalla kuin tänään: ajamalla luonnossa luonnollisia polkuja. Maantiepyöräilyä ajamalla maantien laitaa. Gravelia soratiellä.
Santtu75
19.12.2022, 19.22
Juu, mutta äreä kuusikymppinen pohtii, että missä vaiheessa tästä luonnonhelmassa tapahtuvasta liikuntamuodosta tuli laskettelua vastaava tekninen suoritus, joka edellyttää Leopard-taistelupanssarivaunua muistuttavan rinnekoneen tekemää biljardipöydäntasaista ja lentokentän kiitoradan levyistä baanaa. Silloin kun äreä kuuskymppisemme hiihti (herra varjele), latuja ei taidettu vetää koneellisesti lainkaan. Maastopyöräilyä siihen aikaan harrastettiin, sikäli kun harrastettiin, samalla tavalla kuin tänään: ajamalla luonnossa luonnollisia polkuja. Maantiepyöräilyä ajamalla maantien laitaa. Gravelia soratiellä.
Ainakaan tälläisellä 1970 luvun puolivälissä syntyneellä kaupunkilaisella ei ole armeija-ajan ulkopuolelta mitään kokemusta mistään muusta kuin valmiilla latupohjalla hiihtämisestä.
Veikkaisin että siinä vaiheessa kun hiihtäminen lakkasi olemasta liikkumismuoto paikasta A paikkaan B ja muuttui liikunnaksi, niin tuo "ei ladulla hiihto" loppui. Joku eräretkeily sitten oma asiansa.
^ei meillä Kotkassa -60 -luvulla latuja koneella vedetty. Joku kävi ne hiihtämässä ja muut perässä. Eka ajettu latu taisi tulla Karhuvuoreen joskus -70 -luvulla, kun sinne tuli kuntorata.
+1 pitkälti samanlaisia kokemuksia. Hankin sellaiset leveät ja lyhyet umpihankinsukset, taisi olla liukulumikengät ja niillä löytyi taas perinteinen hiihdon ilo. Mukava mennä katsastelemaan luontoon rauhassa paikkoja missä on luonnon hiljaisuutta ja hiihtobaanojen suorittaminen jää sitten muihin lajeihon (tosin ei niissäkään ole enää tässä iässä mistää kovasta suorittamisesta kyse)
onko tuo Kuninkaantammentie Niskalasta Pitkäkoskelle latuna niinkuin ennenkin?
On latuna ja yhä hiihdettävissä. Peltolatu käsitäkseni meni hiihtokelvottomaksi tänään, lunta vielä liian vähän peltoalustaisille laduille.
Hiihdin eilenkin hiihtämällä tehtyä latua - koska ihan kaikkia ulkoiluteitä ei ajeta laduiksi - mutta ei siitä sen enempää...
Se mikä piti tulla kertomaan on nimittäin se että olen tainnut syyllistyä keskustelufoorumien yleisimpään ja samalla suurimpaan syntiin eli lähtenyt puhumaan asiasta josta ei todellisuudessa tiedä tarpeeksi viitsimättä ottaa selvää edes perusfaktoista. Toisin sanoen menin väittämään että rakennettavasta hiihtoreitistä pitää tehdä leveä siksi että tarvitaan tilaa luistelijoillekin.
Pelkkä vilkaisu havainnekuvaan
https://www.sttinfo.fi/data/images/00561/89565514-1df1-4a62-b7e7-7fbd78985b95-w_960.jpg
olisi riittänyt korjaamaan väärän luulon - tai ainakin antanut aihetta tsekata mitä suunnitelmassa oikein sanotaan.
Kahden vierekkäisen perinteisen hiihtotyylin ladun vaatima tila on kapea, jolloin puiden kaatamistarve on vähäinen.
Hiihdin eilenkin hiihtämällä tehtyä latua - koska ihan kaikkia ulkoiluteitä ei ajeta laduiksi - mutta ei siitä sen enempää...
Pitäisi varmaan kaivaa se mun laturaivo-ketju, mutta jatketaan tästä. Kysyn edelleen sitä mitä kysyin viime vuonnakin, eli onko kaikki virallisia latuja, missä se Leopard mark 3 on ajanut, vai ainoastaan nämä latukartalle merkityt: https://ladulle.fi/ladut/helsinki
Esimerkiksi Fallbackassa ajettu laduksi myös tuo keskellä ylös vasemmalle lähtevä reitti, vaikka ei näy kartassa. Tosin isompaa väliä tuolla ei ole, koska Fallbackan laduilla kävellään niin paljon, jopa tuolla merkityllä, ettei siinä yksi läskipyörä enää tee kesää eikä talvea.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221220/b4403928ca47d91f9751fd595f82b9a0.jpg
Muistelisin vastanneeni sinulle tavanomaiseen tapaani tarpeettomankin seikkaperäisesti, perustellen ja suorat linkit antaen, joten vastaan nyt vähän lyhyemmin:
(1) Koko tuo käsite "virallinen latu" on täysin perseestä, ei ole olemassa virallisia ja epävirallisia latuja, ne ovat kaikki yhtä lailla latuja joita koskevat samat säännöt, määräykset, hyvät tavat ja terve järki.
(2) Kannattaa tsekata kaupungin omat sivut eikä kaiken maailman mainosalustoja.
(3) https://www.hel.fi/helsinki/fi/kulttuuri-ja-vapaa-aika/liikunta/ulkoliikuntapaikat/ladut/
(4) Listattujen ja/tai ulkoliikunta.fi -kartalla näkyvien ensiksi ajettavien ja säännöllisesti hoidettavien latujen lisäksi ajetaan myös muita latuja: rinkilatuja ja lyhyitä pistolatuja koulujen lähistölle.
(5) Jos se näyttää latukoneen ajamalta ladulta, se on latu, Ei tarvitse yhtään miettiä onko se virallinen tai epävirallinen tai katsella tai arvioida minkä verran siinä on kävelty tai ajettu.
That said, ei siitä kauheasti ole haittaa jos kävelee tai ajaa kovapintaisella latu-uralla hiihtosuuntaan, ei etenkään tuulisena ja harmaana arkipäivänä.
That said, ei siitä kauheasti ole haittaa jos kävelee tai ajaa kovapintaisella latu-uralla hiihtosuuntaan, ei etenkään tuulisena ja harmaana arkipäivänä.
Voiko tähän lausumaan vedota laturaivoa kohdatessaan? :p
Muistelisin vastanneeni sinulle tavanomaiseen tapaani tarpeettomankin seikkaperäisesti, perustellen ja suorat linkit antaen, joten vastaan nyt vähän lyhyemmin:
(1) Koko tuo käsite "virallinen latu" on täysin perseestä, ei ole olemassa virallisia ja epävirallisia latuja, ne ovat kaikki yhtä lailla latuja joita koskevat samat säännöt, määräykset, hyvät tavat ja terve järki.
(2) Kannattaa tsekata kaupungin omat sivut eikä kaiken maaiman mainosalustoja.
(3) https://www.hel.fi/helsinki/fi/kulttuuri-ja-vapaa-aika/liikunta/ulkoliikuntapaikat/ladut/
(4) Listattujen ja/tai ulkoliikunta.fi -kartalla näkyvien ensiksi ajettavien ja säännöllisesti hoidettavien latujen llisäksi ajetaan myös muita latuja: rinkilatuja ja lyhyitä pistolatuja koulujen lähistölle.
(5) Jos se näyttää latukoneen ajamalta ladulta, se on latu, Ei tarvitse yhtään miettiä onko se virallinen tai epävirallinen tai katsella tai arvioida minkä verran siinä on kävelty tai ajettu.
No sanoisin, että on kaiken kaikkiaan perseestä, että se on sen latukonekuskin päätettävissä, missä on latu ja missä ei. Jos hydrauliikka menee epäkuntoon, meillä on aika paljon latuja Helsingissä ja osa keskellä pihoja ja ajoväyliä…
Virallinen latukartta näyttää ihan samaa, kuin tuo ”mainossaitti”, joka saanee datansa samasta paikasta.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221220/d2f09ccb61115cd16376ae44c1931714.jpg
Mun mielestä olisi kaikenkaikkiaan ja kaikkien osalta parempi, että meillä olisi niitä ”virallisia latuja”, jolloin reittejä voisi etukäteen jotenkin suunnitella. Täällä itketään, kun joku kelvi on joskus katkaistu väliaikaisesti ilman että siitä on ollut iltauutisissa tunnin taustoitusta. Ja talvella ei ole mitään väliä, vaan reittejä saa katkoa niin kuin huvittaa.
Takamisakari
20.12.2022, 11.34
Se mikä piti tulla kertomaan on nimittäin se että olen tainnut syyllistyä keskustelufoorumien yleisimpään ja samalla suurimpaan syntiin eli lähtenyt puhumaan asiasta josta ei todellisuudessa tiedä tarpeeksi viitsimättä ottaa selvää edes perusfaktoista. Toisin sanoen menin väittämään että rakennettavasta hiihtoreitistä pitää tehdä leveä siksi että tarvitaan tilaa luistelijoillekin.
Pelkkä vilkaisu havainnekuvaan
https://www.sttinfo.fi/data/images/00561/89565514-1df1-4a62-b7e7-7fbd78985b95-w_960.jpg
olisi riittänyt korjaamaan väärän luulon - tai ainakin antanut aihetta tsekata mitä suunnitelmassa oikein sanotaan.
Tämä taitaa olla jo loppuunkaluttu aihe ja varmastikin turha vääntää asiasta enää (mutta jos kuitenkin vähän?), mutta siis eikö mitenkään voisi ajatella että tuota hienoa ladunpätkää voisi siirtyä peltolenkin päästä pitkäkoskelle? Tämä mahdollistaisi sen että Kuninkaantammentie voisi olla ilman latu-uraa, käveleehän tuossa kuvassakin siellä "taisteluvaunuja" ja muuta porukkaa. Pitääkö olla neljä rinnakkaista latu-uraa vierekkäin, eikö kolmella pärjäisi?
Toisin sanoen menin väittämään että rakennettavasta hiihtoreitistä...
Meinasin, että en osallistu tähän kysymykseni herättämään jatkokeskusteluun, mutta osallistunpa nyt sittenkin.
En ymmärrä, että miksi sitä lyhyttä pätkää ennen peltoja ei voi tilapäisesti toteuttaa niin, että tien laidoissa molemmin puolin kulkisi pertsaladut eri suntiin ja keskelle jätettäisiin tila muille liikkujille. Kyllä sinne kaikki mahtuisi kun asia esim. kyltein selitettäisiin. Kepussa on jo nyt esim. Kehä I:sen ylittävillä silloilla käytäntönä, että kaikki liikkujat käyttävät samaa väylää molempiin suuntiin eikä siitä mielestäni ole aiheutunut mitään ongelmia.
Noin periaatteessa (luistelu)hiihto poikkeaa (ratsastuksen ohella) kaikista muista liikkumis- ja urheilumuodoista siinä, että se edellyttää koko väylän omimista vain yhden käyttäjäkunnan tarpeisiin. Kaikki muut ulkoilijat mahtuvat samaan aikaan samoille väylille. Sen, kun huomioi, niin Kepun talvireittien käytön priorisointia olisi kyllä varaa muuttaa tasa-arvoisempaan suuntaan. Varsinkin viikonloppuisin sillä yhdellä Kepun läpi kulkevalla, ei hiihtäjille varatulla reitillä on ruuhkaista, kun kaikki kävelijät, juoksijat, koiranulkoiluttajat, pulkkaperheet ja pyöräilijät pakkautuu samalle yhdelle väylälle.
Omasta mielestäni olisi kohtuullista, jos Kepun pohjoisessakin päässä olisi edes jonkinmoinen lenkki, jonka voi kiertää pyörällä tai jalkaisin. Nykyisellään Kepun ulkoiluväylillä talviaikaan lenkkeileminen tarkoittaa sitä, että Pitkäkosken majalla joutuu tekemään u-käännöksen ja palaaman tuloreittiä pitkin. No olen mä #kepusatku:n joskus polkenut edestakaisinkin, mutta vähemmän puuduttavaa se olisi ilman uukkaria :)
Pisto- ja siirtymäladuilla blokataan muiden liikkujien mahdollisuuksia päästä Kepuun ulkoilureittejä pitkin, mutta ainakin meillä päin siirtymälatujen käyttöaste on matala johtuen todennäköisesti esim. siitä, että niitä pitkin liikkuminen edellyttää suksien irroittamista ajoittain. Toisekseen Paloheinän viikonloppujen autokaaosta, kun katselee, niin käy ilmi sekin, että pohjoisessa Kepussa hiihto näyttäisi oleva autoilevien kaupunkilaisten harrastus ja hiihtäjien suurimmat massat pakkautuu pienelle alueelle, vaikka latuverkko varaa itselleen suurimman osan kaupungin ulkoiluväylistä.
Takamisakari
20.12.2022, 12.04
Tässä oli hienosti kiteytetty juuri se mitä yritin sanoa. Kepusatku kuulostaa jännälle!
Kuulemma aura/hiekoitusauton pitää mahtua auraamaan läpi ja sen takia yhteiskäyttöviritelmiä ei lähtökohtaisesti voi edes harkita. Onhan siinä lisäksi se mäki jossa mennään ylös haarakäyntia ja alas aurataan ja siinä saa välillä väistää kaatuneita keskelle. Lieekö missään aiemmissa yhteiskäyttökohdissa tuollaista mäkeä, ruuhkaa ja lumenpuutetta/jäisyyttä. Aika nihkeää olisi väistää hiekalle tai ihan vaan aurata toinen suksi hiekalla.
Sekään ei kulemma tule kyseeseen, että uusi kapeampi väylä hiekoitetaisin ja latu menisi jatkossakin tuon lyhyen pätkän kuninkaantammentietä, sehän on valmiiksi samalla puolella kuin pelto ja luistelunkin mahdollistava. Näin, koska on jo päätetetty että koko kuninkaantammentie hiekoitetaan, nimeonmaan kuninkaantammentie eikä joku uusi viereinen väylä. Ilmeisestikin koko hommassa tärkeää ei ole itse yhteys ja sen toimivuus tai toetutuksen järkevyys vaan se, että joku taho ei joudu taipumaan ja menetä kasvojaan.
Tämä taitaa olla jo loppuunkaluttu aihe ja varmastikin turha vääntää asiasta enää (mutta jos kuitenkin vähän?), mutta siis eikö mitenkään voisi ajatella että tuota hienoa ladunpätkää voisi siirtyä peltolenkin päästä pitkäkoskelle? Tämä mahdollistaisi sen että Kuninkaantammentie voisi olla ilman latu-uraa, käveleehän tuossa kuvassakin siellä "taisteluvaunuja" ja muuta porukkaa. Pitääkö olla neljä rinnakkaista latu-uraa vierekkäin, eikö kolmella pärjäisi?
Jos vilkaiset karttaa, näet ettei pellolta voi vetää latua Kuninkaantammentien pohjoispuolella pysyen, koska tuon havainnekuvassa näkyvän riukuaidan takana on Pitkäkosken suojeltu lehtoalue, joka luonnollisesti ulottuu Vantaanjokeen asti. On siis pakko vetää korvaava latu Kuninkaantammentien eteläpuolelta. Siis jos suunnitelma joskus päästään toteuttamaan. Eteläpuolelle sitä ei siis edes kuviteltu mahdolliseksi.
Pellolla kiertää nyt hieno ympyrälatu, jossa on kaksi pertsalatua ja luistelijoile omansa, mutta pellon voisi vetää latuja täyteen - niin että hiihdosta vähemmän innostuneet saisivat latujen määrää päivitellä:cool: - mutta sillä ei tätä ongelmana olevaa latuyhteyttä aikaansaataisi.
En ymmärrä, että miksi sitä lyhyttä pätkää ennen peltoja ei voi tilapäisesti toteuttaa niin, että tien laidoissa molemmin puolin kulkisi pertsaladut eri suntiin ja keskelle jätettäisiin tila muille liikkujille. Kyllä sinne kaikki mahtuisi kun asia esim. kyltein selitettäisiin. Kepussa on jo nyt esim. Kehä I:sen ylittävillä silloilla käytäntönä, että kaikki liikkujat käyttävät samaa väylää molempiin suuntiin eikä siitä mielestäni ole aiheutunut mitään ongelmia.
En sitä ymmärrä minäkään. Kuten jo tässä aikaisemmin kerroin, oma kantani on se että helpoin ratkaisu olisi tässäkin paras eli tuollaisella yhteiskäyttölatu-ratkaisulla vältyttäisiin yhteentörmäyksiltä luonto- ja kulttuurimaisema-arvoja kiihkeimminkin puolustavien kanssa. Ymmärtääkseni Sipoonkorvessa on saatu pelkästään positiivisia kokemuksia.
Keskuspuiston pisto- ja siirtymäladuista (joilla ymmärtääkseni tarkoitat idän tai lännen puolelta tulevia latuja) en tiedä yhtään mitään; Laaksossa tai Tahkon patsaalla kääntymässä käydessäni olen pysynyt sillä pääreitillä (joita joillain osuuksilla taitaa olla peräti kaksi).
Takamisakari
20.12.2022, 15.44
Joo tämä on kyllä tuttu paikka. Piti oikein tarkistaa latukartasta, muistelin erheellisesti että Pitkäkoskelle pääsisi suoraan ikään kuin sitä eteläisintä latu-uraa joka menee metsässä mutta näinhän ei kuitenkaan ole, eli vaatisi tosiaan etelän puolelle uuden uran, nyt olen "kartalla". Noh, eiköhän tämänkin joku päätä meidän puolesta, itseä tuo kiinnostaa vaan sen takia että lyhentäisi työmatkaa talvella jonkun verran, hiihtäjänä mulle riittäisi nuo urat oikein hyvin.
Ymmärtääkseni Sipoonkorvessa on saatu pelkästään positiivisia kokemuksia.
Rohkenen epäillä että sipoonkorven yhteiskäyttöosuudella ei ole vastaavaa hiihtäjäpaljoutta, siellä ei ole samanlaista jyrkkää mäkeä jossa aurataan ja mennään haarakäyntiä ja kuusimetsää ympärillä aiheuttamassa kroonista lumen vähyyttä ja jäisyyttä. Tai ainakaan kaikkia noita kolmea.
Kuulemma aura/hiekoitusauton pitää mahtua auraamaan läpi ja sen takia yhteiskäyttöviritelmiä ei lähtökohtaisesti voi edes harkita. Onhan siinä lisäksi se mäki jossa mennään ylös haarakäyntia ja alas aurataan ja siinä saa välillä väistää kaatuneita keskelle. Lieekö missään aiemmissa yhteiskäyttökohdissa tuollaista mäkeä, ruuhkaa ja lumenpuutetta/jäisyyttä. Aika nihkeää olisi väistää hiekalle tai ihan vaan aurata toinen suksi hiekalla.
Tervetuloa paikan päälle tutustumaan tilanteeseen varsin suositulla Herttoniemn/Hallainvuoren - Kivikon yhteysladulla! Siinähän noustaan Latokartanon puoleiselta Viikin pellolta Kehä I:n ylittävälle puistosillalle ja laskeudutaan Paukkulanraitille, jonka päästä lasketaan Kivikon urheilupuistoon.
Osuudelle sillalle noususta Paukkulanraitille on mahdutettu sekä latu-ura että talvikunnossapidettävä ulkoilutie - ja siinä käy mainitsemastasi syystä niin ettei vakiolevyisen aurauskaluston käynnin jälkeen tilaa ole kuin yksisuuntaiselle ladulle ja hädintuskin vastaantulijaa väistämisen mahdollistavalle tilalle sen vieressä. Ja nekin saavat parhaassa tapauksessa osansa hiekoituksesta.
Leveyttä niin ulkoilutiellä kuin sillallakin olisi aivan riittävästi kaksisuuntaisen ladun tai ladun + luisteluväylän ja kävelijöille, lenkkeilijöille, koiranulkoiluttajille ja pyöräilijöille...
Sipoonkorven yhtiskäyttölatu on nimensä mukaisesti ensisijaisesti latu eli sitä ei aurata eikä hiekoiteta. Miksi Kuninkaantammentielle suunnitellun ulkoilutien pitäisi olla koko matkalta hiekoitettu? Onhan elämä itse osoittanut että ajettu latupohja kelpaa sellaisenaan kävelijöille ja pyöräilijöille - minkä hyvin ymmärtääkin, koska eihän se koskaan ole samanlaisessa kaatokunnossa kuin jäinen jalkakäytävä, josta hiekka on paikoin karannut tai jäänyt uuden jään alle.
Sekään ei kulemma tule kyseeseen, että uusi kapeampi väylä hiekoitetaisin ja latu menisi jatkossakin tuon lyhyen pätkän kuninkaantammentietä, sehän on valmiiksi samalla puolella kuin pelto ja luistelunkin mahdollistava. Näin, koska on jo päätetetty että koko kuninkaantammentie hiekoitetaan, nimeonmaan kuninkaantammentie eikä joku uusi viereinen väylä. Ilmeisestikin koko hommassa tärkeää ei ole itse yhteys ja sen toimivuus tai toetutuksen järkevyys vaan se, että joku taho ei joudu taipumaan ja menetä kasvojaan.
Jonkinlainen totaaliratkaisu tässä näyttää tosiaan olevan se mitä on katsottu tarvittavan. Voisi tosiaan ajatella että kävelijät ja pyöräilijät mahtuisivat väylälle, joka olisi kapeampi kuin kapeinkaan kahdensuuntaiseen hiihtoon tarvittava, ja että sellaisen suunnitelman olisi nyt valituksen tehnyt taho voinut hyväksyä.
Rohkenen epäillä että sipoonkorven yhteiskäyttöosuudella ei ole vastaavaa hiihtäjäpaljoutta, siellä ei ole samanlaista jyrkkää mäkeä jossa aurataan ja mennään haarakäyntiä ja kuusimetsää ympärillä aiheuttamassa kroonista lumen vähyyttä ja jäisyyttä. Tai ainakaan kaikkia noita kolmea.
Ne harvat kerrat kuin olen tuosta hiihtänyt, en ole nähnyt sen enempää auraajia kuin haarakäyntiä meneviä eikä se mäki minusta jyrkkä ole, mutta en väitä vastaan. Ja vaikka minusta on syytä korjata näkemyksiään, jos ei usko että Sipoonkorvessa voi olla niin hiihtäjiä kuin muita ulkoilijoitakin ruuhkaksi asti, on aivan totta että yhteiskäytössä olevat osuudet ovat käytännöllisesti katsoen tasamaata.
Takamisakari
20.12.2022, 16.06
...Miksi Kuninkaantammentielle suunnitellun ulkoilutien pitäisi olla koko matkalta hiekoitettu? Onhan elämä itse osoittanut että ajettu latupohja kelpaa sellaisenaan kävelijöille ja pyöräilijöille - minkä hyvin ymmärtääkin, koska eihän se koskaan ole samanlaisessa kaatokunnossa kuin jäinen jalkakäytävä, josta hiekka on paikoin karannut tai jäänyt uuden jään alle....
Hiekasta en tiedä enkä välitä mutta jos tiellä on latu-ura niin hiihtäjät tulkitsevat sen silloin laduksi eikä miksikään muuksi ja sen seuraukset tiedetään kyllä
Ongelmia ehdotuksissa:
- nytkin kovalla kelillä monilla on vaikeuksia kääntyä ladulta pellolle tuolta Pitkäkoskelta päin tullessa. Latu menee kovaksi koska suksilla joutuu auraamaan - kulkijoiden määrän vuoksi ei laskea suoraan nekään jotka osaisivat
- peltoladut ei ole yhtä lumivarmat kuin varsinaisille baanoille tehdyt ladut. Ohuen lumen läpi tulevat multapaakut ei ole oikein kivoja yllätyksiä hiihtäjille
No sanoisin, että on kaiken kaikkiaan perseestä, että se on sen latukonekuskin päätettävissä, missä on latu ja missä ei. Jos hydrauliikka menee epäkuntoon, meillä on aika paljon latuja Helsingissä ja osa keskellä pihoja ja ajoväyliä…
Joskus kirjoitat kuin olisit humalassa tai ehkä paremminkin kuin humaltuisit omista sanoistasi. En halua kommentoida ylläolevaa edes sanomalla sitä jopa sinun mittapuullasi älyttömäksi, koska en voi olla ihan varma mitä osaa siitä mahdolisesti todella tarkoitit ja mikä oli vain niin kiva sanoa ettet malttanut olla sanomatta.
Virallinen latukartta näyttää ihan samaa, kuin tuo ”mainossaitti”, joka saanee datansa samasta paikasta.
Jos olisin halunnut sanoa että karttatiedoissa oli vikaa, olisin kai sanonut niin? Yritin vain ohjata sinut kaupungin omalle sivulle, jolta olisi helposti löytänyt tietoa esimerkiksi siitä ettei ole mitään "virallista latukarttaa" jolla kaikki mahdolliset "viralliset ladut" näkyisivät (ja jolla näkymättömät ladut olisivat sitten niin latukoneenkuskin päähänpistoja tjms).
Mun mielestä olisi kaikenkaikkiaan ja kaikkien osalta parempi, että meillä olisi niitä ”virallisia latuja”, jolloin reittejä voisi etukäteen jotenkin suunnitella. Täällä itketään, kun joku kelvi on joskus katkaistu väliaikaisesti ilman että siitä on ollut iltauutisissa tunnin taustoitusta. Ja talvella ei ole mitään väliä, vaan reittejä saa katkoa niin kuin huvittaa.
Minustakin olisi ihan huippujuttu sellainen kartta, jossa kaikki ladut näkyisivät - niin ne jotka on ajettu kuin ne jotka ajetaan myöhemmin, olosuhteiden salliessa.
Mutta ei minule koskaan elävässä elämässä ole ollut vaikeuksia improvisoida ja löytää vaihtoehtoinen reitti, silloin kun joku ulkoilutie on jostain syystä ollut suljettu. Ja jos jokin ulkoilutie on jätettävä pois käytöstä, sen oppii kerrasta:cool:
PS Muuten olen sitä mieltä että kelvillä ja ulkoilutiellä on tietty ero, olkoonkin että viimeksi mainittujakin käytetään työmatkaliikenteeseen tai muuhun paikasta toiseen siirtymiseen.
Hiekasta en tiedä enkä välitä mutta jos tiellä on latu-ura niin hiihtäjät tulkitsevat sen silloin laduksi eikä miksikään muuksi ja sen seuraukset tiedetään kyllä
Se mikä sinusta (ja miljoonasta muusta pyöräilijästä, kävelijästä jne) on tie jolla on latu-ura on hiihtäjille latu-ura, jolla kulkee perinteinen latu ja sen rinnalla skeittipeti eli luisteluväylä:cool:
navajokoira
20.12.2022, 16.47
Se mikä sinusta (ja miljoonasta muusta pyöräilijästä, kävelijästä jne) on tie jolla on latu-ura on hiihtäjille latu-ura, jolla kulkee perinteinen latu ja sen rinnalla skeittipeti eli luisteluväylä:cool:
Ulkoilun ja liikunnan merkit, merkki E185, "Jaettu reitti: käyttäjät samalla reitillä"
Mäki ei tuntunut isolta ennen kuin sinne meni lasten tai iäkäämmän hiihtäjän kaverina. Latu aurautunut pois ja sitä jäistä pintaa vaan piti yrittää alas vaikka mäessä oli muita hiihtäjiä. Aktiivihiihtäjillehän tuo pätkä ei ole tärkeä eivätkä ne tuolla varsinaisesti hiihdä tai sitä kaipaa. Tuo on tärkeä ja tuolla hiihtää lapsiperheet ja ikäihmiset, jotka eivät uskalla tai kykene mäkisemmille laduille. Minusta ainoa toimiva yhteiskäyttövaihtoehto tuohon on se, että hiekoitetaan kuninkaantammentie niskalasta tuon mäen päälle asti. Ja vasta se tasainen osuus olisi yhteiskäyttöpätkä, vastaava kuin sipoonkorvessa. Kun siihen laittaa kyltit jossa siitä kerrotaan niin ei se mikään ongelma ole eikä hiihtäjät sitä skeittipediksi väitä. Mutta se tosiaan sekä katkaisisi hiihdettävän yhteyden että koko yhteys ei olisikaan aurattu/hiekoitettu kuten on päätetty eli kaikista poteroista pitäisi poistua, joten tuo ei sovi kenellekään.
"Minustakin olisi ihan huippujuttu sellainen kartta, jossa kaikki ladut näkyisivät"
Sellaista ei ole eikä tule. Kaupungin mukaan joitakin latuja hoidetaan niin harvoin ettei niitä sen takia näytetä kartalla. Meiltä Roihuvuoresta lähtee latu jota voi hiihtää vaikka Kivikkoon tai Arabiaan. Harva vaan enää tuntee noita reittejä. Aikanaan noi kaikki ladut näkyi paperisella ulkoilukartalla.
Ongelmia ehdotuksissa:
- nytkin kovalla kelillä monilla on vaikeuksia kääntyä ladulta pellolle tuolta Pitkäkoskelta päin tullessa. Latu menee kovaksi koska suksilla joutuu auraamaan - kulkijoiden määrän vuoksi ei laskea suoraan nekään jotka osaisivat
- peltoladut ei ole yhtä lumivarmat kuin varsinaisille baanoille tehdyt ladut. Ohuen lumen läpi tulevat multapaakut ei ole oikein kivoja yllätyksiä hiihtäjille
Jos se alamäki peltoladulle on hankala, niin yhteyden voisi vaihtoehtoisesti järjestää sen Kuninkaantammentien eteläpuolella kulkevan ladun kautta. Muutama kymmenen metriä Kuninkaantammentien ja peltoladulle johtavan väylän risteyksestä eteenpäin on valmiiksi jo olemassa väylä metsässä kulkevalle ladulle. Kuninkaantammentien ylitys voisi olla jossain vähän kauempaa, helpommasta ja turvallisemmasta kohdasta.
Latukartasta (https://ladulle.fi/ladut/helsinki/kuninkaantammentienlatu24km_53965) selvinnee, mitä tarkoitan, kun sitä on vähän hankala selittää. Siinä menee siis kolme samansuuntaista latu-uraa rinnakkain.
Toisekseen mietin myös sitä, että jos kerran se alamäki on joka tapauksessa hankala, niin olisiko se sitten ihan mahdoton ajatus, että siinä luonnonsuojelualueen kohdalla ei olisi latua lainkaan? Hiihtäjät joutuisivat kävelemään parkkipaikalta latujen alkuun 350 metriä. Sen ei luulisi olevan ylitsepääsemätön este.
Joskus kirjoitat kuin olisit humalassa
En käytä alkoholia tai muitakaan huumaavia aineita. Oman käyttösi tietänet itse.
"Minustakin olisi ihan huippujuttu sellainen kartta, jossa kaikki ladut näkyisivät"
Sellaista ei ole eikä tule. Kaupungin mukaan joitakin latuja hoidetaan niin harvoin ettei niitä sen takia näytetä kartalla. Meiltä Roihuvuoresta lähtee latu jota voi hiihtää vaikka Kivikkoon tai Arabiaan. Harva vaan enää tuntee noita reittejä. Aikanaan noi kaikki ladut näkyi paperisella ulkoilukartalla.
Tämä on aika jännä linjaus, kun sitten käytännössä se toinen vaihtoehto on, että kaikki ulkoilureitit on potentiaalisia latuja ja tilanne selviää vasta paikanpäällä. Ehkä tämä on sitten se maailman toimivimman kaupungin määritelmä. Toimii jos toimii, tai sitten ei toimi.
Tieto ladun ajamisesta siirtyy käsittääkseni lähes reaaliajassa kaupungin latukarttaan.
yhteyden voisi vaihtoehtoisesti järjestää sen Kuninkaantammentien eteläpuolella kulkevan ladun kautta. Muutama kymmenen metriä Kuninkaantammentien ja peltoladulle johtavan väylän risteyksestä eteenpäin on valmiiksi jo olemassa väylä metsässä kulkevalle ladulle. Kuninkaantammentien ylitys voisi olla jossain vähän kauempaa,
Juuri tuolla tavalla se on suunniteltu ja jäissä koska puiden kaato, suojeltu maisema ja hallintovalitus.
https://www.hel.fi/static/hkr/keskuspuiston_latusuunnitelmat/Kuninkaantammen_latu_ps_luonnos.pdf
Syksyllä kaupunki kynti koko pellon vaikka pitäisi jättää kyntämättä kohdat joihin tulee latu. Ilmeisesti joku vaan mokasi. Silloin hiihdon kannata näytti todella huonolta, kuninkaantammentie ehkä hiekoitettasiin ja pelto oli kynnetty eikä välttämättä koko talvena pellolla lumi riittäisi laduille. Lopputalven peltoladuista ei vielä tiedä, mutta tuo kuninkaantammentien latu ja poikkeuksellsiet lumipyryt nyt paikkaa tuota mokaa. Pellosta luultavasti pitäisi jättää ladun osuus nurmelle, että tuo uusi pyöräyhteys ei olisi ihan totaalinen takaisku hiihdolle.
En käytä alkoholia tai muitakaan huumaavia aineita. Oman käyttösi tietänet itse.
Vilpitön ja oikeastaan vakavakin kysymys:
Kun ihminen siteeraa lauseen "Joskus kirjoitat kuin olisit humalassa tai ehkä paremminkin kuin humaltuisit omista sanoistasi."
Joskus kirjoitat kuin olisit humalassa
onko hän kiero ja henkisesti ja moraalisesti alamittainen, ymmärrykseltään rajoittunut, poikkeuksellisen lujaa affektien vietävissä, tyypillinen keskustelufoorumimulkku vai onko asialle sittenkin joku muu selitys?
Tieto ladun ajamisesta siirtyy käsittääkseni lähes reaaliajassa kaupungin latukarttaan.
No, ei <vainnanvarainen ruma sana> siirry! Latukarttaan siirtyy ainoastaan tieto siitä kun joku karttaan merkityistä laduista on huollettu (ja sekin yleensä pienellä viipeellä). Sinne ei tule minkäänlaista tietoa niistä laduista, jotka eivät siellä näy kesälläkin. Silloin tosin mustina eli suljettuina...
Kaikki ulkoilureitit eivät tietenkään ole potentiaalisia latuja. (Voisin kuvitella että jostain löytyisi kartta jossa kaikki talvikunnossapidettävät ulkoilutiet näkyvät.) Nämä latukartassa näkymättömät ladut ajetaan talvi toisensa jälkeen - sillä edellytyksellä että lunta piisaa - samoihin paikkoihin, joten ne eivät tule yllätyksenä kenellekään aikaisempina talvina alueella liikkuneelle.
Vilpitön ja oikeastaan vakavakin kysymys:
Kun ihminen siteeraa lauseen "Joskus kirjoitat kuin olisit humalassa tai ehkä paremminkin kuin humaltuisit omista sanoistasi."
onko hän kiero ja henkisesti ja moraalisesti alamittainen, ymmärrykseltään rajoittunut, poikkeuksellisen lujaa affektien vietävissä, tyypillinen keskustelufoorumimulkku vai onko asialle sittenkin joku muu selitys?
Vilpitön ja oikeastaan vakavakin kysymys: jos ei pysty kirjoittamaan menemättä henkilöön, olisiko syytä pysyä poissa?
Tuossa stenun ehdotuksessa pelkästään nykyisten latujen hyväksikäytössä tulee vastaan vakiintuneet hiihtosuunnat (metsässä oleva pätkä tulee Pitkäkoskelle päin ) ja jos sen kääntäisi niin siinä olisi turhan reipas lasku kohti pohjoista.
Rohkeampi päätös olis leikata pieni siivu siitä lehtojen suojelualueesta Kuninkaantammentien pohjoispuolelta ja leventää Kuninkaantammentietä minimaalisesti.
No, ei <vainnanvarainen ruma sana> siirry! Latukarttaan siirtyy ainoastaan tieto siitä kun joku karttaan merkityistä laduista on huollettu (ja sekin yleensä pienellä viipeellä).
Örrr… näinhän minä kirjoitin. Kun latu on ajettu. Mikä siinä oli vaikea ymmärtää? Sen lisäksi voisi aivan huoletta merkitä potentiaaliset latureitit vaikka mustalla. Kun ne ilmeisesti on tiedossa ja etukäteen päätetty. Vai onko edelleen niin, että sen ladun reitin päättää se latukoneen kuljettaja? Jos ei, niin ne voi merkitä. Jos kyllä, niin ollaan aika mielivaltaisessa kuviossa.
Setä Samulin yläpeltihaastetta on kuvattu kohdassa johon uutta latupohjaa on linjattu. 12min kieppeillä Samuli heittäytyy pötköttelemään suunnilleen latupohjan eteläreunan kohdalle, taustalla se suojeltu maisema sekä puita joista joitain pitäisi siis kaataa. https://www.youtube.com/watch?v=Pd00gpkeL6Q&t=700s
Jos vaihtoehdot on nykyinen tilanne tai sitten se, että kaadetaan puita uuden väylän tieltä, olen ensimmäisen vaihtoehdon kannalla. Suurimman osan vuotta ja jonain vuosina kokonaan tuossa sitten kulkisi kaksi väylää rinnan.
Örrr… näinhän minä kirjoitin. Kun latu on ajettu. Mikä siinä oli vaikea ymmärtää? Sen lisäksi voisi aivan huoletta merkitä potentiaaliset latureitit vaikka mustalla. Kun ne ilmeisesti on tiedossa ja etukäteen päätetty. Vai onko edelleen niin, että sen ladun reitin päättää se latukoneen kuljettaja? Jos ei, niin ne voi merkitä. Jos kyllä, niin ollaan aika mielivaltaisessa kuviossa.
On myönnettävä että ymmärsin sinun inttäneen, mikä oli vähän hätäinen johtopäätös (ja miksi ärräpää nousi kielelle). Systeemi ei siis kuitenkaan ole sellainen kuin Stravassa eli että latukoneen ajama reitti siirtyisi kartalle; kartalla oleva latu vain merkitään kunnostetuksi jollain kellonlyömällä (ja sen väri vaihtuu, jos sen kunto on merkittävästi muuttunut).
Ei tietenkään pitäisi olla mitään estettä sille etteikö niitä kaikkia hiivatin latuja voisi merkitä kartalle (ja sitten päivittää huoltotiedot). Tai jopa muuttaa systeemiä niin että nähtäisiin latukoneen liikekin...
Vilpitön ja oikeastaan vakavakin kysymys: jos ei pysty kirjoittamaan menemättä henkilöön, olisiko syytä pysyä poissa?
Ihmetyttää jälleen miten koulujakin käynyt ihminen ei muka ymmärrä mikä on henkilöön menemistä ja mikä ei. En luonnehtinut sinua millään lailla, en edes leimannut sinua foorumikirjoittajana sellaiseksi tai tällaiseksi. En esittänyt yleistä kommenttia keskustelutavastasi vaan hyvin täsmällisen kommentin tyylistäsi kirjoittaa ja valitsemastasi tavasta siteerata tekstiäni.
Jätin mielestäni selvästi tilaa sille mahdollisuudelle, että teit mitä teit ajattelematta sen kummemmin koska et voinut vastustaa mieleesi juolahtanutta hauskuutta, ja annoin sinulle tilaisuuden vastata asiallisesti. Ikävä ettet kummallakaan kerralla halunnut käyttää sitä.
Enough is enough. Lopuksi vähän asiaakin eli sitaatti kaupungin sivulta:
Kaikki mitkä edellä mainitussa ulkoliikuntakartassa näkyvät (noin 200 km) kuuluvat ensimmäisenä huollettaviin latuihin. Näiden lisäksi resurssin mukaan ajetaan ylimääräisiä, osin jo vakiintuneita latuja eri puolille kaupunkia. Nämä ladut eivät näy ulkoliikuntakartassa, sillä niiden ylläpito on tilannekohtaista. Nämä ylimääräiset ladut ovat usein koulujen yhteydessä, kuten esimerkiksi Myllypurossa, Viikin Latokartanossa ja Ala-Malmilla. Kaivopuistoon, Lauttasaareen sekä Hietaniemen ja Aurinkolahden uimarannoille on ajettu kaupunkilaisten toivomana ladut muutamana viime talvena, jos lumitilanne on sen sallinut. Kaivopuiston ladun ylläpito on haasteellinen, sillä latukone joudutaan erikseen kuljettamaan Helsingin keskustaan, ja latukone on kuljetusten ajan poissa muusta käytöstä.
Ehdotan monitasoliittymää, jossa menee myös spora.
^Todennäköisin vaihtoehto. Tosin tämä on nyt Vantaan puolella. Jos olisi Helsingissä, niin joku keksisi, että tuonne vedetään luontojokeri ja kaadettaisiin tuhat hehtaaria metsää raidelinjan tieltä, koska se on ekologinen vaihtoenhto.
^ Raja menee joessa joten Kuninkaantammessa ollaan edelleen Helsingin puolella.
Spora saadaan kyllä soppaan mukaan joen pohjoispuolella, joissain kirjoituksissa on ollut haaveita viedä se Ylästön metsien läpi Martinlaaksoon. Hip hei.
Spora saadaan kyllä soppaan mukaan joen pohjoispuolella, joissain kirjoituksissa on ollut haaveita viedä se Ylästön metsien läpi Martinlaaksoon. Hip hei.
Tuliskin spora mutta Espoon Kepun nurkille suunnitellaan nelikaistaista tietä
Ok, no sitten se on tuhat hehtaaria metsää, miljoona kuutiometriä betonia, sata kilometriä hiilidioksidikompensoitua terästä ja kolme pysäkkiä. Ja maailma pelastuu.
Ei taida muuten sporaan saada fillaria kyytiin, vai saako? Sukset ehkä saa, vaikka sen kyllä voisi kieltää.
Ei taida muuten sporaan saada fillaria kyytiin, vai saako? Sukset ehkä saa, vaikka sen kyllä voisi kieltää.
Miksi pitäisi sukset kieltää sporassa?
Kysyy tyyppi, joka on kivuttomasti ja muita häiritsemättä käynyt Messilässä laskettelemassa yhdistelmällä spora - juna - taksi ja sama takaisin.
dirtyrider
21.12.2022, 11.56
Aika kauas on keskustelu karannut HKP:n päivän kunnosta Kuninkaantammen hiihtolatujen linjauksesta Espoon nelikaistateihin ja suksien kuljettamisesta sporassa.. :p [on-topic]Onko joku käynyt kulmilla, onko polut menetetty jo tältä osin? Jos jotain on jäljellä, niin nastat varmaan ainoa oikea varuste?[/on-topic]
^^ Luulen että kommentti suksista sporassa oli kotkalaista huumoria. Kaikki minkä voi jollain tapaa katsoa tukevan sitä tai myötävaikuttavan siihen että ihan kaikki ulkoilutiet ajetaan ja tullaan jatkossakin ajamaan laduiksi pitäisi oikeastaan kieltää tai ei sellainen kielto ainakaan olisi täysin vailla muiden kuin hiihtäjien näkökulmasta myönteisiä puolia.
PS Joskus 13-14-vuotiaana olin yhtä innokas hiihtäjä kuin nytkin ja paras kaveri hiihti kisojakin ja muistan miten olimme hiihtolomaviikolla Messilään ajaneessa bussissa ainoat murtsikkasuksien kanssa matkanneet.
(Kerran olen ajanut sporalla Holmenkollenille hiihtämään, mutta Paloheinässäkään en ole bussilla käynyt...)
Marsusram
21.12.2022, 14.20
<OT>
Vielä voi yrittää vaikuttaa.
https://www.adressit.com/silvolan_metsa
</OT>
Onko joku käynyt kulmilla, onko polut menetetty jo tältä osin? Jos jotain on jäljellä, niin nastat varmaan ainoa oikea varuste?
Ainakin eilen illalla olis mennyt ihan normirenkailla. Polun pohja kantaa kohtalaisesti ja polun vieressä on muutama sentti loskalunta. Ajettavissa, mutta ei nyt mikään elämys.
Sen verran tuli tiirailtua että lapioidun ja ei lapioidun välillä ei ollut mitään järin suurta eroa. Kunnon pakkanen olis kiva tähän saumaan, niin vois ajaa missä vaan.
justus6969
23.12.2022, 10.07
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009284690.html
Jätän tämän tähän ja meen seuraamaan kinkun paist… sori nykyaikana ei varmaan saa paistella kinkkuja, haen vain popparit :D
Tämä erityisesti lämmitti mieltä: "Hiihtäjät ovat tehneet ladun sinne, missä militanttipyöräilijä olisi halunnut polkea, ja siksi hiihtämisellä on ”pyhä asema Helsingissä”, vaikka lumi on tehty pyöräilyä, ei hiihtoa varten."
Tuossa on yksi asiavirhe: hiihtäjäthän ei niitä latuja tee, vaan sen tekee kaupungin sortokoneisto, josta keskimääräinen diktatuurikin olisi onnellinen. Enkä ymmärrä sitä, miksi lumi olisi tehty hiihtoa varten. Lumella pyöräily on yksi hauskimmista tavoista ulkoilla talvisin. Olisi ehkä myös kesäisin, jos Kivikon halli olisi auki.
Twitter tulvii näitä työmatkavideoijia. Yhteisenä nimittäjänä heillä tuntuu kameran lisäksi olevan kippurasarvinen kulkuväline. En ole yhtään läskipyöräilijää nähnyt postaamassa työmatkavideoita. Ehkä läskit menee autolla töihin tai tekee työt kotoa.
P.S. kommentit on taas hunajaa :)
Tämä erityisesti lämmitti mieltä: "Hiihtäjät ovat tehneet ladun sinne, missä militanttipyöräilijä olisi halunnut polkea, ja siksi hiihtämisellä on ”pyhä asema Helsingissä”, vaikka lumi on tehty pyöräilyä, ei hiihtoa varten."
Tuossa on yksi asiavirhe: hiihtäjäthän ei niitä latuja tee, vaan sen tekee kaupungin sortokoneisto, josta keskimääräinen diktatuurikin olisi onnellinen. Enkä ymmärrä sitä, miksi lumi olisi tehty hiihtoa varten. Lumella pyöräily on yksi hauskimmista tavoista ulkoilla talvisin. Olisi ehkä myös kesäisin, jos Kivikon halli olisi auki.
Twitter tulvii näitä työmatkavideoijia. Yhteisenä nimittäjänä heillä tuntuu kameran lisäksi olevan kippurasarvinen kulkuväline. En ole yhtään läskipyöräilijää nähnyt postaamassa työmatkavideoita. Ehkä läskit menee autolla töihin tai tekee työt kotoa.
P.S. kommentit on taas hunajaa :)
Läskipyöräiliät on vain niin leppoisia kavereita, eikä heitä haittaa vaikka pyörätiet ois täynnä loskaa tai auraamatta. Tuo vain mukavaa vaihtelua työmatkoihin. Kippurasarvisilla pyörillä, joissa pizzaleikkuriakin kapeammat renkaat taas ovat ongelmissa jos pyörätiellä on vaahteran lehteä korkeampia esteitä. Joten ei ihme, että alkaa kiukuttaa kun ovat valinneet aivan väärät pyörät.
Marsusram
23.12.2022, 12.06
Enkä ymmärrä sitä, miksi lumi olisi tehty hiihtoa varten.
Tämä hiihtofundamentalistien uskonkappale on vakava asia. Auttaisikohan valinnaisessa ladun ylityksessä sauvalla pieksäminen suhtautumaan lumen ja hiihdon pyhään liittoon asiaankuuluvalla hartaudella..
:p
(Kerettiläisenä tosin ajattelen että lumi on kaikkia varten, ei vain suksilla liikkujia.)
Ehkä tuon kolumnistinkin tapa kääntää asiat päälaelleen on itse asiassa hiihdon kritiikkiä, vaikka lukijoiden on sitä vääntelyltä vaikea huomata.
Laittavatko läskipyöräilijät sitten muunlaisia videoita työmatka-ajamisistaan?
Vai onko niitä työmatkavideoita Twitteriin laittava fillaristi oma erikoislajinsa, jonka lajipiirteisiin vain sattuu kuulumaan ympärivuotinen pyöräily jonkinlaisella kippurasarvipyörällä?
PS Veikkaan että kolumnistilla on jo viimeistelyä vaille valmiina kolumni, jossa fillaristien tilalla ovat hiihtäjät laturaivoineen ja kummine luuloineen siitä että lumi on tehty yksinomaan heitä varten.
Laittavatko läskipyöräilijät sitten muunlaisia videoita työmatka-ajamisistaan?
En tiedä. Jostain syystä sellainen sitruunan syönyt kippurasarvisti tuntuu olevan lajityypissä vallitseva.
Vai onko niitä työmatkavideoita Twitteriin laittava fillaristi oma erikoislajinsa, jonka lajipiirteisiin vain sattuu kuulumaan ympärivuotinen pyöräily jonkinlaisella kippurasarvipyörällä?
Näin se varmaan on, koska ylipäätään jonkun työmatkan jatkuva videointi täyttää pakosti jotkut määritelmät. Puhumattakaan, että ne pitää julkaista joka päivä.
justus6969
23.12.2022, 15.28
eiköhän Lehtolan kolumnin eräs keskeinen ajatus ole se, että pyöräilijät onnistuvat aina jotenkin hakemaan vastakkainasettelutilanteen. Auto vs. pyörä, kävelijät vs pyöräilijät ja nyt pyöräilijät vs. hiihtäjät. Ja turha väittää muuta, konfliktia ainakin autojen ja hiihtäjien suhteen on haettu pyöräilygenrestä. Autoilijat ovat AudiNatseja, jotka ajavat tahallaan yli sekä saastuttavat maailman. Hiihtäjien ladut puolestaan estävät pyöräilyn.
Kun kuitenkin katsoo kokonaisuutta vähän kauempaa, niin vaikkapa Helsinki on panostanut pyöräilyyn aivan järjettömästi: on tehty baanoja, vanhaa pyöräilyinfraa uudistettu (onko parempaan suuntaan toinen keskustelu), rakennetaan jotain kruunusiltoja, jossa ei autoilla... Samalla autoilua on pyritty suorastaan tekemään mahdottomaksi keskustan alueella mm. Hämeentien järjestelyillä. Ja kun tämä kaikki ei riitä, niin nyt pitäisi päästä ajamaan laduille! Sekin olisi ymmärrettävää, jos hiihto olisi joku marginaalilaji, mutta hiihtäjiä on aivan käsittämätön määrä laduilla. On aivan selvää, ettei samaa määrää talvipyöräilijötä pelmahda paikalle, jos reitit muutettaisiin laduista pyöräreiteiksi (joo tätä ei ole varmaan ehdotettukaan, joten älkää vaivautuko vastaamaan).
Disclaimer: varmaan väärä topikki aiheelle, jos joku militanttipyöräilijä haluaa väärästä triidistä valittaa. Itse pyöräilen nykyään 4-5 tkm vuodessa, josta 2 tonnia työmatkoja Stravan perusteella. Talvisin pääsääntöisesti hiihdän LUISTELLEN, kyllä ilmoittaudun julkisesti kyseisen kammottavan lajin harrastajaksi. Sitten ajan vielä autolla. Jos nyt näitä ajattelen, niin vähiten näistä haluan edustaa pyöräilijää ja pyöräilyä. Jotenkin asioita pitäisi edistää positiivisen kautta eikä hakemalla konfliktikulmaa
Hyvää Joulua ja Uutta Vuotta keski-ikäisille militanttikollegoille <3
Itellä nastat kyllä rullaa paljon paremmin kuin ”kesärenkaat” :D kuulema hankikantoa tarjolla.
Sotanorsu666
25.12.2022, 18.55
Onko joku ajellut kepun poluilla eilen/tänään ? Polkujen kunto kiinnostelee. Jos sitä huomenna hiihdon sijasta ajelisi maastopyörällä, kun siinä nyt on nastat alla.
Eilen oli ihan pohjoinen melko huonoa, isoja sulia kurahautoja auki keskellä polkua ja melko kuoppaista. Paloheinästä Pirkkolaan ihan ok. Kuulemma tänään ainakin Pirkkola-Laakso väli hyvää.
Nastoille ei ollu isompaa tarvetta ainakaan eilen mutta en kylläkään käynyt Pirkkolaa etelämmässä.
pturunen
08.01.2023, 16.54
Mitä ajattelin tänään lenkillä KePussa:
Vastaan tuli enemmän gravel-ajajia kuin maastomiehiä. Eniten se kertoo polkujen huippukunnosta ja ilmeisesti siitä, että maastomiehet olivat joko ajaneet jo tai sitten lumisade piti porukat kotosalla. Lisäksi se kertoo siitä, että KePun mtb-reitin ultrakonservatiivinen suunnittelu tekee maastopyörät tarpeettomiksi. Minusta reitin kanssa tehtiin iso virhe siinä, että kriteereissä ei ollenkaan huomioitu modernia kalustoa ja reitti on siloiteltu gravel-kelpoiseksi. En todellakaan sano, etteikö gravelilla saisi ajaa samoissa paikoissa, päin vastoin. Sanon sitä, että jos tuosta tulevaisuuden uhkakuvissa rakentuu ainoa sallittu KePun pyöräilypolku ja kohta siellä on valaistus, portaat ja pyörätuolin nostohissi vaikeissa paikoissa, niin eipä se kovinkaan paljon harrastajille tarjoa harrastettava. Olisi hyvin voitu rakentaa rinnalle toinen, astetta vaikeampi reitti.
Vastaan tuli enemmän gravel-ajajia kuin maastomiehiä. Eniten se kertoo polkujen huippukunnosta ja ilmeisesti siitä, että maastomiehet olivat joko ajaneet jo tai sitten lumisade piti porukat kotosalla. Lisäksi se kertoo siitä, että KePun mtb-reitin ultrakonservatiivinen suunnittelu tekee maastopyörät tarpeettomiksi. Minusta reitin kanssa tehtiin iso virhe siinä, että kriteereissä ei ollenkaan huomioitu modernia kalustoa ja reitti on siloiteltu gravel-kelpoiseksi. En todellakaan sano, etteikö gravelilla saisi ajaa samoissa paikoissa, päin vastoin. Sanon sitä, että jos tuosta tulevaisuuden uhkakuvissa rakentuu ainoa sallittu KePun pyöräilypolku ja kohta siellä on valaistus, portaat ja pyörätuolin nostohissi vaikeissa paikoissa, niin eipä se kovinkaan paljon harrastajille tarjoa harrastettava. Olisi hyvin voitu rakentaa rinnalle toinen, astetta vaikeampi reitti.
Kannattaa vaihtaa sähkötäpäri alle niin riittää hauskaa keskupuistossa. Just eilen kävin ajelemassa ja ajattelin siellä että polut on mintissä kunnossa ja pystyy ajamaan helvetin lujaa ja pitämään hauskaa.
Kannattaa vaihtaa sähkötäpäri alle niin riittää hauskaa keskupuistossa. Just eilen kävin ajelemassa ja ajattelin siellä että polut on mintissä kunnossa ja pystyy ajamaan helvetin lujaa ja pitämään hauskaa.
Toinen vaihtoehto on kuntoilla enemmän.
Siis itsekkin heikompitaitoisena olen huomannut, että näitä lanattuja reittejä on oikeastaan pirullisen kiva ajaa. Vauhti nousee oikeasti kovaksi.
En sitten tiedä onko tuolla mitään tekemistä maastoajamisen kanssa. Voi myös sattua leukaan, jos tulee toinen vastapalloon.
Joo pitää katsoa pitkälle eteenpäin, eilen jökötti kolme kaurista Pirkkolassa polulla mutkan takana, ehdin jarruttaa :D
mehukatti
09.01.2023, 00.40
reitti on siloiteltu gravel-kelpoiseksi.
Kyllä toi reitti kesäolosuhteissa on kohtuullisen röykkynen, mutta talvella polku kuin polku tasottuu flow-baanaksi.
Eihän kukaan kiellä ajamasta muualla kuin tuolla merkityllä reitillä. Kepu on täynnä polkuja ja vaikeusastetta riittää valtaosalle vähintäänkin riittävästi. Se että ne ei ole auki talvella johtuu ihan pyöräilijöistä itsestään kun kaikki tykkää ajaa hyväkuntoista baanaa eikä halua lähteä avaamaan muita.
pturunen
10.01.2023, 12.37
Näin vielä, mutta katsottuani kristallipalloon, näen tämän yhden väylän muuttuvan osoitetuksi mtb-reitiksi ja muu onkin sitten pyöräilyltä rauhoitettua koirankakkimisaluetta.
Paitsi että renkaiden puolesta ei huvita paljoa alle 2.35" laittaa alle kun sitä juurakkohoitoa on niin maan pirusti. Täpärikin on tuolla kiva että välttää ne kuuluisat peppukivut mitkä voivat iskeä, jos monta tuntia esim. tiettyjä foorumeita selailee. Eikö tuo liiallinen sorasiloittelu Paloheinän suunnilla ole lähinnä Helsingin kaupungin yli-innokkuutta?
itse harmittaa siellä turisteilevien polkijoiden puolesta, että HKP:n MTB-reitti kiertää useamman "jännäpaikan". Itse toivoisin, että karttaan ja puihin merkittäisiin muutama vaihtoehtoinen vaikeusasteeltaan tummanpuhuva pistoreitti kuten se Haltianvuori, joka nyt kierretään soratietä (!) pitkin. Onneksi paikka ei ole LSA:ta niin siellä saa ajaa vaikka virallista polkua ei olekaan.
Näin vielä, mutta katsottuani kristallipalloon, näen tämän yhden väylän muuttuvan osoitetuksi mtb-reitiksi ja muu onkin sitten pyöräilyltä rauhoitettua koirankakkimisaluetta.
Ei tästä nyt pitäisi pelkoa olla, koko keskuspuisto pitäisi julistaa luonnonsuojelualueeksi jotta pyöräily voitaisiin kieltää.
Ja tiedän että on myös aktiiveja pyöräilynpuolustajia jotka käyvät virallisia teitä keskustelua näistä asioista kaupungin kanssa.
Hesarin mukaan Paloheinän golfkenttää oltaisiin laajentamassa reilusti. Mielenkiinnolla odotan suunnitelman karttapohjaa.
pturunen
11.01.2023, 14.35
Hesarin mukaan Paloheinän golfkenttää oltaisiin laajentamassa reilusti. Mielenkiinnolla odotan suunnitelman karttapohjaa.
Tuskin laajenee parkkipaikan suuntaan, eiköhän suunta ole pohjoiseen metsään. Huomasin viimeksi, että siitä Korkeen takaa mäen päältä lähtevälle (ja pitkospuille jatkuvalle) reitille oli laitettu portaat. Kovasti minusta viestitellään, että pyörällä ei ole tarkoitus siitä mennä. Mihin ylipäätään siinä kohdassa tarvitaan portaita...ellei tarkoitus ole loppu reittikin kolata sileäksi. Ja itse asiassa tuo polku on yksi niistä, jolle on kivituhkalla tehty pyörätuolin mentävää reittiä satoja metjejä.
Mielenkiintoista, että tehdään näitä muilta käyttäjiltä suljettuja harrastusalueita, golf ja frisbeegolf. Maastopyöräreittiä sentään saavat käyttää muutkinn kulkijat.
^ Eikö golf olisi verrattavissa esim bikeparkkiin? Ei sinne ilman maksua pääse.
Paloheinän golf-kenttähän on ns jokamiehen kenttä eli sinne pääsee maksamalla kohtuullisesti eikä tarvitse olla minkään kerhon/seuran jäsen.
Jos se kenttä sinne Haltialan peltojen suuntaan laajenee niin kuka pelastaa eläimet? :eek:
Takamisakari
13.01.2023, 14.35
Onkos muuten Pitkäkoski- Haltiala tie latuna vai pääsisikö sieltä ajamaan ilman laturaivokohtauksia?
Tilanne on täysin sama kuin edellisen kerran kysyessäsi. Kuninkaantammentie on ja pysyy latuna, kunnes kausi on ohi ja muiden kuin tykkilumilatujen kunnossapito on lopetettu.
Voit halutessasi tarkistaa ajankohtaisen tilanteen latukartasta (https://ulkoliikunta.fi/fi/unit/53965-Kuninkaantammentien%20latu%202%2C4%20km).
Takamisakari
13.01.2023, 15.05
Joo-o, yritin oikeastaan kysyä että voisiko sieltä ajaa kun luulisi että siellä ei ole senttiäkään lunta just nyt. Latukartan mukaan lumenpuute.
^Tun iso kysymysmerkki:
Kuninkaantammentien latu 2,4 kmKunto
Tyydyttävä
Päivitetty tänään 10:01
Kunnostettu tänään 10:01
Takamisakari
13.01.2023, 16.00
Kiits vaan avusta, annetaan olla, kierrän muualta.
Sain kaupungilta vastauksen liityen Vuosaaren huipun pyöräilyrajoituksiin:
Kiitos palautteestanne.
Suositus olisi, että pyörät jätettäisiin Huipun alla oleviin pyörätelineisiin, eikä ihan Huipulle mentäisi ollenkaan pyörien kanssa. Ylhäällä oleva polkuverkosto koostuu miltei kokonaan näistä kahdesta merkitystä luontopolusta, jotka ovat niin kapeita, että pyöräily häiritsee kävelijöitä ja kuluttaa/ urittaa reittejä.
Leveillä hiekkatieosuuksilla voi mainiosti pyöräillä.
Varsinkin kesäisin tulee paljon negatiivista palautetta poluilla pyöräilevistä, kun ulkoilijat joutuvat hyppelemään poluilta sivuun, jotta pyöräilijät pääsevät ohitse. Varsinaisia pyöräilykieltomerkkejähän kaupunki ei saa laittaa, mutta suunnitelmissa on, että ensi keväänä saisimme Huipun alla olevien pyöräilytelineiden viereen kyltit, ” joissa kehotetaan jättämään pyörät telineisiin”.
Ystävällisin terveisin
Vesa Koskikallio
luonnonsuojelu- ja metsävastaava
Muunlaista vastausta ei voinut odottaakaan.
Huvittavaa tietysti on etteivät huipun laelle vievällä (ja ainakin kaikkien fiksujen fillaristien käyttämällä) reitillä oleva kapea kohdat siitä yhtään enempää kavenneet että virkistysalueen uudet luontopolut nyt kulkevat osittain niiden kautta.
Ja melkeinpä hysteerisen huvittavaa on se että ne kapeat kohdat ovat tosiaan niin kapeita että kun kohtaa vastaantulevia ulkoilijoita, on joko hypättävä itse sivuun tai käyttäydyttävä kuin näiden negatiivisten palautteiden pyöräilijät eli pakotettava toiset hyppelemään...
Pitäisikin oikeastaan ehdottaa luonnonsuojelu- ja metsävastaavalle, että polut muutettaisiin yhdensuuntaisiksi!
Tosin silloinkin voisi joutua antamaan negatiivista palautetta siitä että takaa tuli juoksija tai kovempaa kävelijä, joka ei malttanut odottaa sopivaa ohituspaikkaa vaan pyysi tietä...
Ukraina täänän aamup
https://pic.useful.fi/y8UohnUno.jpg
pturunen
16.01.2023, 17.23
Ei suoraan liity Kepun mtb-reitteihin vaan siirtymäkelveihin. Jotain meni pahasti pieleen kelvien parannustyössä. Lemmikkieläinten hautausmaan kohdalle ajettiin rutkasti kivituhkaa, jota leviteltiin loppusyksystä. Sitten satoi lunta ja aurauspalvelu ilmeisesti kolasi vähän turhan syvään ja kolasi ison osan uudesta hiekasta mennessään. Lopputulema on vähintäänkin mielenkiintoinen. Herää kysymys, että tiesivätköhän tassä kunnostustyötä ja aurausta toteuttaneet tahos toistensä tekemisistä ollenkaan?
Tällä hetkellä tuo "korjaus" on jotain amorphista hiekkasuota etäisesti muistutavaa massaa.
Herää kysymys, että tiesivätköhän tassä kunnostustyötä ja aurausta toteuttaneet tahos toistensä tekemisistä ollenkaan?
Eivät tienneet. Se on nykyajan tehokkuutta, että auraa ajaa joka vuosi uusi virolainen, jolla ei ole mitään käsitystä miten viime vuonna on samassa paikassa aurattu ja joka vuosi käydään samat keskustelut siitä mitä kohtia on tarkoitus aurata ja mitä ei. Toista se oli ennen kun kaupungin varikolla rakentaja Martti ja auraaja Pentti joivat aamukahvit ja tiesivät mitä Martti on rakentanut Pentin aurausalueelle. Eli kyllä tuo mitä näit on ihan kilpailuttamisen ja urakoitsemisen ansiota. Tieto ei liiku osapuolten välillä ja käytännön kokemukset unohtuvat.
Ukraina täänän aamup
Tulvia tulee näillä säillä muutenkin, mutta tuo kuva taitaa olla siltä aluelta, jolla ennallistustarkoituksella nostetaan pintavesiä ylemmäs, eli on rakennettu patoja jolla vesi pysyisi tuolla tulvimassa, kuuset kuolisi ja tilalle tulisi toisenlaista kasvillisuutta.
Sivu 41.
https://dev.hel.fi/paatokset/media/att/f9/f928932cdf5d70bd54c1fbda9d6afe0d916dcda7.pdf
Ei ole Keskuspuisto, eikä kuntokaan, mutta Mato ja kallio. Hyvä uutinen mulle, vaikka huono varmaan luistelijoille. Tuo on ihan kiva kikkailu- ja jibbailukallio joka on usein osa mun lenkkiä, jos tuonne suuntaan olen menossa.
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5662379
Ellen muista aivan väärin, ennen tätä hanketta paikalle oli suunniteltu - ja rahoitusta haettu yhtä huonolla tuloksella - luisteluhallia, joka olisi rakennettu kallion sisälle.
Hanketta ajoi julkisuudessa silloinen tähtiluistelija Pekka Koskela, joten tämä oli joskus vv, 2005-2007?
Tosin tuskin olisi selvitty täysin ilman maanpäällistä rakentamista ja jonnekin ne parkkipaikatkin olisi täytynyt saada (eikä urheilupuiston puolella ollut niille tilaa).
@Jagge
Juurikin näin. Joku talvi sitten tulvi kunnolla ja sitten pakastui. Oli erikoista ajella jäällä metsässä.
Jos tuo matokallio on se miksi luulen, niin hädin tuskin pääsi umpi kasvaneen rämeikön läpi sinne. Yks makia tekninen lasku tais tulla alas.
Siellähän se on Myllypuron urheilupuiston ja metrovarikon välissä (ja etelässä jäähallin ja Itäkeskuksen kielilukion ja pohjoisessa Myllykylän puuasuintalojen rajoittamalla alueella).
Semmoinenhan se minulle virkistyskäyttäjän näkökulmasta on: pari lyhyehköä koiranulkoiluttajien polkua (joista yksi vanhan pururadan jäänne). Ei siellä kukaan käy metsäluonnosta nauttimassa, mutta kai se on tärkeä pelkällä olemassaolollaan.
Kuitenkin ehkä siksi että ennen Myllykylän asuinalueen rakentamista oli samantapainen "kansanliike", joka halusi "pelastaa Myllypuron metsän" (joka sivumennen sanoen oli jokseenkin yhdentekevä suurimmalle osalle myllypurolaisista, joilla oli tarpeeksi metsäluontoa Hallainvuoressa, Herttoniemessä ja Kontulassa - ja joista tiedän monen kieltäytyneen allekirjoittamasta adressia siksi että pitivät koko touhua lähinnä nimbyilynä), tämän metsän suojeleminen rakentamiselta on tainnut nousta myös tärkeäksi periaatekysymykseksi.
Siihen mitä maastopyöräilijöitä mahdollisesti kiinnostavaa sieltä voi löytyä en halua enkä uskallakaan ottaa kantaa:cool:
Matokallio ei ole iso eikä merkittävä mtb kohde. Mutta kun sen yhdistää siihen mitä tuolla on jäljellä, saa aikaiseksi pikku lenkin. Tekniikkapaikkoja tuolla riittää.
https://share.trailmap.fi/3703306617090
^Ja tuolta kun jatkaa Viilarintien yli Karhunkaatajan (kalliolle?) ja sieltä edelleen Herttoniemeen / Hallainvuorelle, niin saa jo varsin oivan lenkin. Karhunkaatajan aluehan on kaavoitettu asumiseen ja eiköhän sielläkin kohta ala puunkaadot, ym.
https://www.sll.fi/helsinki/2021/11/18/kannanotto-karhunkaatajan-alueen-tarkistetusta-asemakaavasta-ja-asemakaavan-muutosehdotuksesta/
https://www.sll.fi/helsinki/2021/03/20/helsy-esittaa-ei-liikuntakeskusta-matokallion-arvometsaan/
Tärkeitä luontoarvoja löytyy molemmista, mutta on ymmärrettävää että ne painavat vähemmän silloin kun tavoitteenma on asuntorakentaminen uuden pikaraitiolinjan varrelle.
Mitä jos sen jäähallin rakentaa Myllypuron jäähallin yhteyteen? Jopa vielä niin, että purkaa sen jäähallin ja käyttää sen vapauttaman alueen & sen kolmion mikä jää jäähallin ja tenniskentän väliin.
Jotenkin tuossa Myllypuron alueessa häiritsee se, että sinne on roiskittu kenttiä ja halleja sikin sokin ilman, että on ollut mitään kokonaissuunnitelmaa. On säbähallia monessa kerroksessa, jalkapallohallia, jäähallia, kenttää, baseball-kenttää, ... puuttuu enää F1-rata ja velodromi.
Alueen historia taitaa olla sellainen että mailapelihalli nousi aikoinaan yksityisenä hankkeena erillään Myllypuron urheilupuiston suunnitelmista. Kiekkohallin rakentamiseen aikaan suunnitelma oli jo olemassa, mutta paikka saattoi määräytyä sen mukaan minne oli valmis katuyhteys ja saatiin sopivasti paikoitustilaa.
Kiekkohallilla on pitkä vuokrasopimus ja nythän sen viereen on noussut yksityinen liikuntakeskus. Voikin olla että ehdottomasi alue on jo varattu kiekkohallin laajennukseen tai muuhun liikuntarakentamiseen?
Itse sijoittaisin luisteluhallin Kivikon liikuntapuistoon Sorttiasemaa vastapäätä, mutta se on varattu laajennukselle, johon tulisi pelikenttiä ja tapahtuma-alue...
Toinen sijoituspaikka voisi syntyä, jos varsinaiseen Myllypuroon uuteen rakennukseen siirtyvä kielilukion rakennus purettaisiin. (Asiasta ei ole päätöstä.) Siinä vieressä on vielä entinen hiekkakenttä (jolla pelasin nappulana, kuten silloin vielä sanottiin), joten tilaa olisi ja jotain synergiaa jo olemassaolevien liikuntahallien kanssa voisi sitäkin löytyä...
...mutta nyt taidetaan olla jo eksytty ihan liian kauas otsikon aiheesta:eek:
Jaahas. Tämäkin on nyt sitten huomattu:
Frisbeegolfrata kulutti puiston pahoin Koillis-Helsingissä – myös useita kiekkojen kolhimia puita jouduttu kaatamaan
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5678517
Mutta varmaan kun asiaa tutkitaan, syylliseksi saadaan maastopyöräilijät.
Ei olla Keskuspuistossa eikä Siltamäen rantapuistossa taideta ajaa fillareilla kuin ulkoiluteillä, mutta:
Kaadettiinko siellä puita sen vuoksi että kiekot olivat kolhineet ne niin huonoon kuntoon - vai sattuivatko puut tai osa niistä, jotka muista syistä johtuen kaadettiin, olemaan kiekkojen kolhimia?
(En ole perillä sen enempää frisbeegolfista kuin puidenhoidostakaan, mutta en olisi osannut kuvitella että muovisilla kiekoilla saataisiin kovaa ja läheltä heitettyinäkään aikaan kummoistakaan vahinkoa. En tietenkään ole puita erityisemmin tarkastellut, mutta Kivikossa kävellessäni ei silmiini ole osunut kuin maahan heitettyjä kaljatölkkejä.)
dirtyrider
27.01.2023, 13.21
Ei olla Keskuspuistossa eikä Siltamäen rantapuistossa taideta ajaa fillareilla kuin ulkoiluteillä, mutta:
Kaadettiinko siellä puita sen vuoksi että kiekot olivat kolhineet ne niin huonoon kuntoon - vai sattuivatko puut tai osa niistä, jotka muista syistä johtuen kaadettiin, olemaan kiekkojen kolhimia?
(En ole perillä sen enempää frisbeegolfista kuin puidenhoidostakaan, mutta en olisi osannut kuvitella että muovisilla kiekoilla saataisiin kovaa ja läheltä heitettyinäkään aikaan kummoistakaan vahinkoa. En tietenkään ole puita erityisemmin tarkastellut, mutta Kivikossa kävellessäni ei silmiini ole osunut kuin maahan heitettyjä kaljatölkkejä.)
Aika asenteellinen mielensäpahoittaja kirjoitus tuo Siltamäen artikkeli on, varsinkin kun ketään haastateltavista ei kokenut rataa ongelmaksi.
Kyllähän 170g teräväkanttinen driver-kiekko tekee rumaa jälkeä, osui se puuhun tai ihmiseen. Monilla radoilla on suojattu isoimpia puita samalla tapaa kuin työmaiden yhteydessä, laittamalla lautoja rungon ympärille. En usko, että tuo olisi ollut Siltamäessä mahdollista tai järkevää. En tiedä onko puut kaadettu mistä syystä, todennäköisesti turvallisuussyistä vaikkei olisikaan vielä kuolleet pystyyn. Onko tuollaiset lehtipuut sitten miten pitkäikäisiä, ainakin lehmukset jne taitaa lahota pystyyn usein.
https://data.kosila.fi/kp24/2021/08/30/1920_1080/4017224.jpg
Ei taida frisbeegolfaajienkaan unelma olla heittää puuttomalla väylällä, vrt. miltä 1. väylä näytti aiemmin:
https://d22ksth68ujgu2.cloudfront.net/88f3716092d2547d969fa9a80b6eb82d_m_rGcQUGWeahXW8hO Bb2YZrcf41ufN.jpg
Kohtahan tuo nähdään, kun Paloheinän frisbeegolfrata avataan. Monissa kaupungeissa on myös suljettu frisbeegolf ratoja, koska mahdollisuus vahinkoihin ulkoilureittien varrella tai puusto vaurioitunut liikaa, mm. Lappeenrannassa ja JKL:ssä ainakin nopealla googletuksella. Fakta ainakin on, että kaikki aluskasvillisuus kyllä kuolee näillä pelaajamäärillä. Esim. Talin huippu on jätemaata ja rata suljetaan rempan ajaksi, sekä tuolta tullaan kaikki puut poistamaan rempan yhteydessä. Tilalle tulee ainoastaan jotain pensaita jne.
Aika asenteellinen mielensäpahoittaja kirjoitus tuo Siltamäen artikkeli on,
Joo, mutta niinhän se taitaa nykyään olla. Kohta sitten toimittajat itkee, kun artikkelit kirjoittaa tekoäly. Pari vuotta sitten kun oli ihan hesarissa artikkeli, kuinka maastopyöräily paskoo jakiksen suot, niin toimittaja ei ollut edes käynyt paikalla. Tosin rehellisyyden nimissä pitää sanoa, että ei sinne pyörällä ole asiaa, koska se pyöräily niillä pitkosten alueilla on erikseen kielletty. Tosin se kuvakin taisi kyllä olla kieltoalueen ulkopuolelta. Ja ketään(?) ei sitten kai häiritse ne joukot jotka viettää aikaa ja pitää nuotiota niiden lampien rannoilla.
Eilen ajelin KP:een kautta töihin ja hienossa kunnossa polut edelleen, mukavasti vaihtelua kun on jäätä, kuivaa ja märkää!
Jotenkin tuossa Myllypuron alueessa häiritsee se, että sinne on roiskittu kenttiä ja halleja sikin sokin ilman, että on ollut mitään kokonaissuunnitelmaa. On säbähallia monessa kerroksessa, jalkapallohallia, jäähallia, kenttää, baseball-kenttää, ... puuttuu enää F1-rata ja velodromi.
Ei nyt F1, mutta Carting-rata kyllä löytyy. Formula Center Helsinki :)
Eilen oli hyvä, kunnes alkoi dumppaamaan.
Sotanorsu666
29.01.2023, 21.43
Eilen oli hyvä, kunnes alkoi dumppaamaan.
Tänään oli hyvä. Tuli ajettua polut paloheinästä laaksoon asti. Pari märkää kohtaa, mutta muuten hyvää ja kivaa. Huomenna sitten taas sataa loskaa.
Pitäisiköhän Helsingin kaavoitushankkeille perustaa oma topikki?
Mutta siis:
Paloheinän jokamiesgolfkentän laajennus
Helsingin karttapalvelu (https://kartta.hel.fi/?sukkaId=2022-014388)
Näyttää olevan pelkkää peltoa tänä päivänä tuo alue.
^^Pitäis. Tai kaupunkikeskustelu tms fillarinäkökulmasta. Kepu on varmaan aika rapean nopea nyt.
Näyttää olevan pelkkää peltoa tänä päivänä tuo alue.
Gravelfillaristin näkökulmasta alueelle jäisi pari paljon ajettua tietä, mutta kun niilllä kulkevat muutkin, niin väylät tms varmaankin rakennettaisiin niin että tiet olisivat edelleen vapassa käytössä kesät talvet.
...niin väylät tms varmaankin rakennettaisiin niin että tiet olisivat edelleen vapassa käytössä kesät talvet.
Mä muistelen nähneeni jossain asiaa koskevassa tekstissä lauseen "talvisin kenttä on suljettu ja kentällä kulkevat reitit ovat latukäytössä" tjsp. Eli ei.
Aivan verrattavissa muihin vastaaviin golfkenttiin. Scheisse!
Tuo Haltialan aarnimetsän - Mombergsvägenin - Haltialantien risteys on huono juttu jos jää golfkentän alle. Se katkaisee koko pyöräilyn ja muun kevyen liikenteen tuolta eteläpuolelta Paloheinää.
Lisää spämmiä.
Kiisteltyä frisbeegolf-suunnitelmaa rukattiin uusiksi Paloheinässä
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5690800
Väärä säie, mutta Herttonimeenkin tulee fribarata, näyttäisi valtaavan ainakin sen halfpipen.
https://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkiymparistolautakunta/Suomi/Esitys/2023/Kymp_2023-01-31_Kylk_4_El/59A8F668-A0AF-C81B-94A5-859BFA800000/Liite.pdf
Joku pakottava tarve tehä noi radat kaikkiin halfpipeihin(kivikko, paloheinä ja nyt hertsika).
pturunen
02.02.2023, 23.26
KePu oli aika kivassa kunnossa Pirkkola- Aida -välillä. 90% kuivaa, muutama isompi mutalätäkkö. En viitsinyt ajaa, oli alkanut jo leviämään. Nopeaa ja liukasta, nastat oli aika voittajat tänään.
Joku pakottava tarve tehä noi radat kaikkiin halfpipeihin(kivikko, paloheinä ja nyt hertsika).
Samaa aattelin.
Ja muutenkin lajien kohtelu, arvostus ja arvostelu aika ihmeellistä.
Maastopyöräilyä ollaan rajoittamassa ja kieltämässä yhdessä jos toisessakin paikassa maaston kulumisen takia, mutta noita fribaratoja sikiää joka puistoon, vaikka niiden kulutusvaikutus on 3*10^5 maastopyöräilyyn verrattuna.
Ja riski sivullisille olemassa. Sen kiekon kun kerran päästää irti, niin sen lentorataan ei enää vaikuteta ilman haulikkoa (joka sekin aiheuttaa vaaraa jos puistossa ammuskelee).
Pyörässä kumminkin on jarrut ja sitä voi ohjata aina kun renkaat tai edes toinen osuu maahan.
Just oli Vantaansanomissa juttu, kun on Siltamäen fribaradalla kolissut sivullisiin kiekkoja. Sit niitä ratoja vaan viedään suosituimpiin ulkoilumestoihin.
Liikuntaviraston näkökulmasta niin Kivikko kuin Herttoniemi olivat täysin käyttämättömiä. Se että jotkut ajavat maastopyörällä tai nousevat sauvarinnettä ei näy missään, mikä otettaisiin suunnitelmien pohjaksi.
Nykyään kyllä käsketään kertomaan kantansa, mutta se voi olla siinä vaiheessa myöhäistä.
Frisbeegolf on ymmärtääkseni onnistuneesti lobannut itseään koko kansan lajina ja harrastuksena, johon tavisten on helppo tulla mukaan. Maastopyöräily taidetaan nähdä eksklusiivisempa ja suhteellisen pienen harrastajajoukon lajina.
PS Paloheinän golfkentän laajennussuunnitelmien osalta olen hiukan optimistisempi kuin JackOja: ainakin suunnitelman esittelyssä mainitaan että muiden ulkoilijoiden liikkumismahdollisuudet halutaan säilyttää. Eli rata suunniteltaisiin niin että olemassaolevat tiet säilyisivät yleisessä käytössä ja väylät rakennettaisiin niin että lyönnit suuntautuisivat aina teistä poispäin. (Onhan esimerkiksi Kotojärven kentällä väyliä molemmin puolin maantietä...)
...Se että jotkut ajavat maastopyörällä tai nousevat sauvarinnettä ei näy missään, mikä otettaisiin suunnitelmien pohjaksi...
Tai että joku liikkuisi siellä ilman suorittamista, muuten vain. Tai lapsen tai koiran kanssa.
Puhe oli niistä half-pipeista tai Kivikossa lyijymaatäyttömäen entisestä lumilautarinteestä. Ne ovat kumpikin paikkoja joissa ei ilman suorittamista - millä kai tarkoitetaan tässä aktiiviliikuntoliikuntaa syleensä - liikuta,
(Tai meneehän Hertsikassa yksi koiranulkoiluttajien polku half-pipen alapuolelta.)
Kuka alun perin kuvitteli että on hyvä idea rakentaa luonnonlumen varan half-pipe?
^ Herttoniemessäkin oli käytössä lumitykki (jolla lumetettiin myös viereinen 1 km pururata).
(Olen kuullut kerrottavan että Hertsikan half-pipe oli jotenkin väärin suunniteltu tai se ei vastannut enää lajin vaatimuksia, minkä takia käyttäjämäärä väheni olemattomiin. Ylläpito lopetettiin ja samassa yhteydessä menetettiin suosittu tykkilumilatu.
Syyt Kivikon lumilautarinteen toiminnan loppumiseen taisivat liittyä taloudellisesti vaatimattomaan tulokseen eli homma ei ollut yksityisyrittäjälle kannattavaa, kun asiakasmäärä jäi kauas tavoitellusta. Miksi paikka ei saanut suosiota on minulle mysteeri, mutta ehkä se oli vain syrjässä.)
J.Kottenberg
03.02.2023, 16.47
Pari tyhmää kysymystä Keskuspuistoon liittyen:
Jos aikoo tuoda autolla fillarin johonkin kohtaan ja ajattelisi ajella helpohkon vaikka n. 15km lenkin niin mihinköhän auto kannattaisi jättää? Maunulan maja? Pirkkola? Paloheinä? Laakson kenttä? Vai joku muu paikka?
Onko joku lenkki kenties merkitty jotenkin, niin ettei tarvi koko ajan katsoa jotain laitetta?
Ei ole tyhmiä kysymyksiä vaan öööö jotain.
Jos aikoo tuoda autolla fillarin johonkin kohtaan ja ajattelisi ajella helpohkon vaikka n. 15km lenkin niin mihinköhän auto kannattaisi jättää? Maunulan maja? Pirkkola? Paloheinä? Laakson kenttä? Vai joku muu paikka?
Riippuu mistä tulee. Noiden lisäksi vaihtoehtona on myös Pitkäkosken majan parkkipaikka jos on tulossa pohjoisesta
Onko joku lenkki kenties merkitty jotenkin, niin ettei tarvi koko ajan katsoa jotain laitetta?
Ei vielä. Ehkä ensi vuonna.
Laakso on remontissa, mahtaakohan siellä olla lainkaan parkkiksia?
Stadikan / jäähallin puolelle saa varmaan auton jollei ole jotain peliä hallissa.
tai sitten eläintarhan kentän viereen, jos Laakso lähtöpaikkana.
J.Kottenberg
03.02.2023, 17.19
Pohjoisen suunta sopisi paremmin. Pitkäkoski, Pirkkola ja vaikka Maunula. Pirkkolassa on ollut joskus hyvin tilaa.
Onko Trailmap hyvä sovellus reiteille? Vai mikä olisi hyvä!
Pohjoisen suunta sopisi paremmin. Pitkäkoski, Pirkkola ja vaikka Maunula. Pirkkolassa on ollut joskus hyvin tilaa.
Onko Trailmap hyvä sovellus reiteille? Vai mikä olisi hyvä!
Reitti tietysti suoraan garminiin.
J.Kottenberg
03.02.2023, 18.43
Eli jonkinlainen navigaattori tms pitäisi olla? Jos, niin mikä olisi hyvä? Joskus ollut semmoinen mutta pieni näyttö häiritsi.
Muuten, jossain oli juttua että tulollaan olevalla keskuspuiston mtb-reitillä olisi "työnaikaiset" värimerkit puihin tms paikkoihin maalattuina. Pystyisiköhän niitä seuraamaan?
Tai sitten on se mahdollisuus, että vain ajelee niitä polkuja minne renkaanjäljet, jääbaana tai kuono näyttää.
Trailmapissa on todella kattavasti sekä maasto että polut tuolla alueella. Suosittelen.
Nyt oli ainakin lähijäillä ohut lumihuntu niin voisi olla myös metsässä hyviä jälkiä seurattavaksi
Oli kyllä eilen illalla etelässä tavallaan tosi ärsyttävä välikeli, niin paljon jäätä että jokseenkin pakko nastat olla mutta sitten tosi paljon myös paljasta maata ja kalliota jossa nastat on huonot ja myös nastat irtoaa helposti.
Kuka alun perin kuvitteli että on hyvä idea rakentaa luonnonlumen varan half-pipe?
Ehkä joskus ollutkin, mutta onhan niissä muutenkin iso työ ylläpitää, esim. ruka lupui pipest täksi talveksi kustannussyistä. Myt kyllä niihin saa kesällä mielenkiintoisia festureja pyörille ja semmoisia niissä onkin ja suht suositussa käytössäkin. Kivikkoon sais kyllä helposti maltsu vol.2 kun on aidatkin valmiina. Onkohan hissikin vielä tallella.
Laakso on remontissa, mahtaakohan siellä olla lainkaan parkkiksia?
Stadikan / jäähallin puolelle saa varmaan auton jollei ole jotain peliä hallissa.
tai sitten eläintarhan kentän viereen, jos Laakso lähtöpaikkana.
Laakson sairaalan luo tai sitten Laakson liikennepuiston / ratsastusstadionin viereen saa parkkiin kiekolla jos haluaa aloittaa ihan etelästä. Kannattaa tosin katsoa, että HIFK ei pelaa kotihallissa samaan aikaan.
Reitti on nykyään merkitty heijastavin MTB-merkein, ennen sitä oli aika haaste kokeneempanakin pysyä reitillä pimeällä ilman gpx-jälkeä.
Tosin ainakin viime viikolla se reitti oli surkeassa kunnossa: lumi etelämpänä täysin sula ympäriltä mutta itse reitti peilijäätä, jossa omat "harvat" nastarenkaat eivät pitäneet kunnolla. Lisähaastetta nastoille sulista kivistä, mitkä törröttivät mukavasti esillä kaikkialla reitin varrella.
Kuuntelin ja katselin tuon Paloheinän golfkentän laajennuksen infotilaisuuden, ja kentän laajennus ei uhkaa ulkoilijoiden (pyöräilijöiden) liikkumista alueella. Kaikki ulkoilutiet jäävät normaaliin käyttöön ja ladut kulkevat talvisin golfkentän kautta. Lyöntisuunnat tulevat pois ulkoiluväyliltä ja tarvittaviin kohtiin nousee suoja-aidat.
Ruskeasuon hallin parkkis. Ratsastien päässä. Siellä on 4h kiekkopaikat
Hei,
Missäs kunnossa Laakso-Paloheinä välin polut noin yleisesti tällä hetkellä?
Hei,
Eilen oli ainakin Laakso-Maunulanmaja ihan mintissä.
MAunulan maja aukeaa taas
Maunulan maja löysi kahvila*yrittäjänKahvila avataan ensi viikon keskiviikkona 1. maaliskuuta.
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009410122.html
pturunen
28.02.2023, 10.31
Hei,
Su oli Paloheinässä pääreitti hyvässä kunnossa, reunat tosin aika pehmeitä ja paljon oli tunkkausjälkiä.
Laajasalosta juuri tulleena sanoisin, että aika nopeasti pehmenemässä polut. Aamu- ja iltapäivän välillä selvä ero.
Joo, just tässä Kivihaan sillan alla totesin, että on niitä nautittavimpiakin polkupohjia ollut. Patola-Maunula-Laakso nyt tullut ajeltua läpi ja aika pehmoista on.
dirtyrider
28.02.2023, 17.27
Joo, just tässä Kivihaan sillan alla totesin, että on niitä nautittavimpiakin polkupohjia ollut. Patola-Maunula-Laakso nyt tullut ajeltua läpi ja aika pehmoista on.
Huomisaamuna yön pakkasten jälkeen joku naatiskelee sitten näistäkin spooreista sitäkin enemmän :p
Lähinnä reunathan siellä pehmenee ensin. Ei se polun keskikohta nyt sentään mihinkään spooreille vielä toistaiseksi mene.
Mutta, en nyt itsekään lähtisi suosittelemaan ainakaan näin kelien lämmettyä. Pakastuttua asai varmaan toisin. Tuntui jopa, että osa"virallisen" reitin ulkopuolisista poluista saattaisi olla paremmassakin kunnossa, mitä nyt ehdin käydä katsastamassa.
pturunen
01.03.2023, 14.56
Hyvässä kunnossa oli aamulla. Ihmettelen vaan sitä, että muutamat koiranulkoiluttajat harrastavat näköjään koiran irti päästämistä heti kelviltä tuolle pääpolulle mennessä. Jouduin väistelemään kolmea irrallista koiraa välillä Pirkkola-Laakso-Pirkkola. Vähän hankalaa, kun ei tiedä yhtään miten koira reagoi. Nuo veijarit olivat rauhallisia, mutta eivät kyllä myöskään paljon polulta väistelleet. Omistajat menivät aika kaukana ja ottivat toki ne kiinni nähtyään pyörän. Silti en muista ennen juuri vapaana juokseviin koiriin tuolla törmänneeni. Liekö sitten aamuaika ja oletus polkujen tyhjyydestä selittämässä asiaa.
Mikä niitä ihmisiä vaivaa? Taajamassa koirat pitäisi olla aina kiinni. Ja tänään alkoi kiinnipitoaika muuallakin.
No nyt kuukauden vaihduttua maaliskuuksi ei asiassa ole enää epäselvyyttä, mutta osa keskuspuistostahan ei ole taajamaa.
Taajama on alue, jossa asuu vähintään 200 henkilöä ja talojen etäisyys enintään 200m.
Osa kepusta on harvempaa ja on Helsingin taajamakartankin mukaan haja-asutusaluetta.
Pieni alue metsäläntien molemmin puolin ja sitten kuninkaantammesta haltialaan paloheinän pohjoispuoli jokeen asti ei ole taajamaa.
Toinen asia on se, että AINA toisen maalla, pitää koiran irtipäästämiseen olla maanomistajan lupa, mitä tuskin kukaan on kaupungilta kysynyt ja taitaa kaupungin kanta olla kepussakin se, että koirat pidetään kiinni koko alueella. Myös elokuun 20-helmikuun 28 välisenä aikana.
...mutta osa keskuspuistostahan ei ole taajamaa...
Puisto on kokonaan taajaman sisällä. En ole huomannut "taajama päättyy" -liikennemerkkiäkään.
En viitsi oikeampaa ketjua hakea, koska haluan olla ensimmäinen uutisen tuoja:
https://www.hel.fi/fi/uutiset/keskuspuiston-uusien-opasteiden-ja-latureittien-toteuttaminen-alkaa
PS Lenkki korjattu, vaikka toimiva lenkki ystävällisesti annettiinkin alla, Nappasin osoitteen Paloheinän hiihtoladut Facebook-ryhmästä enkä tarkistanut, typerys kun olen, sen toimivuutta (ja ehkä kopionkin sen huolimattomasti...)
https://www.hel.fi/fi/uutiset/keskuspuiston-uusien-opasteiden-ja-latureittien-toteuttaminen-alkaa Opuluksen linkki yllä ei jostain syystä toimi.
Hahaa, tuossa lukee että kevään aikana mutta ei minä vuonna! En usko ennen kuin näen.
Minäkin olin siinä uskossa että Helsingin luonnonsuojeluyhdistyksen jättämän valituksen käsittely kestäisi niin pitkään ettei tänä vuonna päästäisi töihin.
No, nyt pääsemme jännittämään mm. sitä miten ladun ja Kuninkaantammentien risteys toteutetaan. Laitetaanko valot vai riittävätkö kolmiot kevyelle liikenteelle?
No, nyt pääsemme jännittämään mm. sitä miten ladun ja Kuninkaantammentien risteys toteutetaan. Laitetaanko valot vai riittävätkö kolmiot kevyelle liikenteelle?
Veikkaukseni lopputuloksesta: https://youtu.be/yJfBQKdMIl8?t=30
Liikenneympyrä?
Tossa on todella hyvää se että talveksi tulee ajettava reitti Kuninkaantammesta Niskalaan, ei tarvitse enää kuunnella hiihtäjien nillitystä ladulla ajamisesta. Vaikka pätkä on ollut lyhyt mitä ei pääse polkuja pitkin, niin melkein aina jollain on asiasta valittamista.
Tällainen ihme löytyy Espoosta
https://pic.useful.fi/vzhLwFqLo.jpg
Ihme, siksi että se löytyy Espoosta? Vai jostain muusta syystä?
Sipoonkorvessa hämmästelin vastaavanlaista pari talvea takaperin. Siellä se on käsittääkseni toiminut eli kävelijät ovat pysyneet poissa pertsaladuilta ja luisteluhiihtäjät tyytyneet osaansa...
Toimii ulkoilualueilla ja tarkoittaa sitä ettei tietä talvikunnossapidetä, s.o. aurata eikä hiekoiteta.
Helsingissä en ole tällaisia nähnyt, en Keskuspuistossa enkä muualla. Sen sijaan on ihan riittävästi kokemusta ratkaisuista, jossa talvikunnossapidettävä ulkoilutie ja latu jakavat saman väylän.
Se on tarkoittanut ensinnäkin sitä että ajetaan vain yksi pertsalatu, vaikka kyseessä olisi suosittu, ainoa ja tärkeä latuyhteys, jota hiihdetään yhtä paljon kumpaankiin suuntaan (koska vaihtoehtoa ei ole). Toisekseen aurauskalustosta tai muusta johtuen tie aurataan niin leveälti ettei kohtaamistilanteissa hiihtäjillä välttämättä edes ole tilaa väistää - ja kolmanneksi tietä hiekoitettaessa käy säännönmukaisesti niin että latukin saa osansa.
Ja jos latu kulkee jonkun kevyenliikenteen sillan yli, se tarkoittaa miltei poikkeuksetta hiihtäjille suksisulkeisia, koska silta aurataan keskeltä ja leveästi. (Poikkeuksia en tunne kuin Myllymestarintien puistosillan ja sen yhden, täällä maastopyöräilijöiden kritisoiman rantaradan ylittävän sillan.)
PS Keskuspuistossa en ole tänä talvena Paloheinän latuja lukuunottamatta hiihtänyt, mutta tietooni on tullut että sielläkin on muutettu toimintatapoja niin että ladun ja talvikunnossapidettävän ulkoilutien risteyksetkin hiekoitetaan nykyään.
Marsusram
04.03.2023, 11.29
Ihmetys lienee tuo epävirallinen(?) liikennemerkki, jolla voisi selventää Sipoonkorvessakin tuon 1km pätkän idean jos halutaan jakaa puolet.
Siellä yhteiskäyttömerkinnällä mahdollistetaan vaellusyhteys Bisajärvelle talvisinkin.
Ihme silleen etten ollut ennen nähnyt. Kivikossa oli melko kävelty latu, ehkä se sitten oli yhteiskäytössä.
Kivikon lenkki nyt sattuu olemaan lähiseudun asukkaiden ulkoilulenkki numero yksi kesät talvet. Jos ladulla kävelemistä haluaisi välttää, joutuu näkemään vaivaa löytääksen toisen reitin ja ennen kaikkea muuttamaan totuttuja tapojaan.
Kyllä sieltä kaikki tavanomaiset kyltit löytyvät: ne joissa koiran ja fillarin kuvien päälle on vedetty henkselit ja ne joissa kerrotaan ladun olevan varattu hiihtäjille ja joista löytyy viittaus kaupungin järjesrtyssääntöihin tjms-
Tänä talvena olen kiinnittänyt huomiota siihen, että aika vapaasti noilla laduilla kävellään. Itse olen pysynyt pois Mustavuoresta (pl. se tovi, kun siellä oli vain jäätä), mutta Kivikossa, Laajasalossa, Ramsinniemellä. Kaikissa noissa paikoissa kävellään ja ulkoilutetaan koiria laduilla. Joten ei siinä enää yksi läski pyöräilijä näy missään.
Hahaa, tuossa lukee että kevään aikana mutta ei minä vuonna! En usko ennen kuin näen.
Kepussa oli tänään poluilla uuden maastopyöräreitin opasteita ainakin Laaksosta pohjoiseen, jonkin verran vielä Maunulan majasta pohjoiseenkin.
miikaael
04.03.2023, 23.30
Tänä talvena olen kiinnittänyt huomiota siihen, että aika vapaasti noilla laduilla kävellään. Itse olen pysynyt pois Mustavuoresta (pl. se tovi, kun siellä oli vain jäätä), mutta Kivikossa, Laajasalossa, Ramsinniemellä. Kaikissa noissa paikoissa kävellään ja ulkoilutetaan koiria laduilla. Joten ei siinä enää yksi läski pyöräilijä näy missään.Nii että jos jotkut muutki raiskaa, ni voihan sitä vähä itekki?
Niin, jos olisimme lukiolaisia, voisimme tosiaan nähdä tässä moraalifilosofisen kysymyksen, jonka tarkastelu ja pohtiminen eri näkökulmista voisi olla mielenkiintoista, antoisaa ja opettavaista.
Itsekin näen asiassa valaisevan esimerkin arkipäivän psykologiasta - ja voisimme kenties kukin kohdallamme pysähtyä miettimään missä muissa asioissa kenties perustelemme tekojamme aivan samalla tavalla - mutta asia on minulle niin hiihtäjänä kuin fillaristinakin melko puhtaasti pelkkä käytännön kysymys.
Fillaristina tuumaan että voisin ajaa ladullakin silloin kun en aiheuta vahinkoa skeittipohjalle enkä minkäänlaisia vaaratilanteita enkä pienintäkään väistämistarvetta skeittihiihtäjille.
En kuitenkaan aja ladulla, koska en ole maastopyöräilijä eikä minun tarvitse päästä poluille, joille en muutoin pääsisi. Voisin sanoa etten aja ladulla, koska haluan kunnioittaa hiihtäjiä, mutta se olisi tietynlaista tekopyhää hurskastelua, sillä kyse on kuitenkin siitä että minulla on ihan hyviä vaihtoehtoisia reittejä enkä tunne menettäväni juuri mitään, vaikka ladut kieltämättä vievätkin suurimman osan käyttämistäni ulkoilutiereiteistä.
Hiihtäjänä en paheksu ladulla ajavia fillaristeja kuin silloin kun he ovat selvästi väärässä paikassa tai liikkeellä väärään aikaan. MRe:n mainitsemista laduista Kivikko on minulle tutttu ja voin kertoa että fillaristit eivät siellä ole luisteluhiihtäjän suurin ongelma. Ongelmia aiheuttavia uria - joita tosin ei fatbiken jäljiltä synny - muistelisin olleen luokkaa pari kertaa kaudessa, yleensä tyyppiä ladulla on ajettu koska muuten joutuisi kiertämään huomattavasti.
Tänä talvena olen kiinnittänyt huomiota siihen, että aika vapaasti noilla laduilla kävellään. Itse olen pysynyt pois Mustavuoresta (pl. se tovi, kun siellä oli vain jäätä), mutta Kivikossa, Laajasalossa, Ramsinniemellä. Kaikissa noissa paikoissa kävellään ja ulkoilutetaan koiria laduilla. Joten ei siinä enää yksi läski pyöräilijä näy missään.
Oli oikein ruuhkaa eräs päivä, tosin ihmiset ehkä kuvitteli että hiihtokausi on ohi. Kummallisesti toi hiihtopuoli vetää noita koiranulkoiluttajia puoleensa vaikka vieressä menisi hyvin hoidettu kevyen liikenteen väylä, ehkä siitä saa sitten paremman "metsässä kävely" tunteen. Nämäkään eivät siirtyneet pois ladulta vaikka asiasta mainitsin, äijä vaan katsoi matalaotsaisesti "mitä toi selittää" ilmeellä. Ehkä ne ei tajunneet kun olin fillarilla, jos olisi hiihtänyt vauhdilla kohti olisi ehkä voinut olla joitain vaikutusta.
https://pic.useful.fi/71zvh1QaB.jpg
Kepusta en tiedä, mutta jos Hallainvuoren ja Herttoniemen perusteella voi jotain päätellä, niin sanoisin, että 6/5.
Mainio nopea kunto. Pikkusen oli syvää spooria paikoin ja polku kapeaa jäistä harjannetta. Kyllä kelpasi. 78/100, eli 3,9/5 Itä-Helsingin asteikolla.
Espoon keskuspuiston polut näytti kanssa sen verran hyviltä että melkein harmitti kun oli sukset jalassa
Kävin sunnuntaina ajeleen kivikossa ekaa kertaa tänä talvena, aika vähän joutu ajeleen loppujen lopuksi laduilla. Ja mahdotonta toisaalta olla ajelematta. Eikä mitään hajua merkeistä, niitä en nähnyt. Eikä toisaalta hiihtäjät valittaneet vaikka niitä jonkin verran kohdattiinkin. Näin sen pitäisi ollakin, kaikki mahtuu kun ottaa toiset huomioon.
Mainio nopea kunto. Pikkusen oli syvää spooria paikoin ja polku kapeaa jäistä harjannetta. Kyllä kelpasi. 78/100, eli 3,9/5 Itä-Helsingin asteikolla.
Ilmeisesti idässä ajetaan niin paljon vähemmän vs. koirankusettajat. Täällä polut oli todella mintissä, ajelin plussakumisähkärillä. Ei yhtään tullut läskiä ikävä.
Eikä toisaalta hiihtäjät valittaneet vaikka niitä jonkin verran kohdattiinkin. Näin sen pitäisi ollakin, kaikki mahtuu kun ottaa toiset huomioon.
Mulle tuli Herttoniemessä noottia. Ajoin "pientareella" mutta väärässä paikassa, se pitää myöntää. Olisiko jopa ollut sitä pururadan pohjaa, mihin ei ole pyörällä asiaa kesälläkään. Hertsikassa on tosi vaikea ajaa talvella ilman että joutuu ladulle. Viimeistään Hallainvuorelta Hertsikan puolelle siinä sillalla on pakko ajaa, mutta se kai on joku yhteiskäyttö. Tai vaikka ei olisikaan...
^^ Pertsahiihtäjille ei fillaristeista ole harmia ja luisteluhiihtäjillä on ihan tarpeeksi kiusaa kävelijöistä, joita Kivikossa riittää, eivätkä he viitsi huomautella kuin ehkä silloin kun joku sattuu ajamaan vielä pehmeällä vasta-ajetulla skeittipedillä.
Maastofillaristeja kiinnostaa enemmän polkuverkosto ja ladulla ajamiset ovat tosiaan vain sellaisia käväisyjä, kun siirrytään polulta toisella.
Pitempää osuutta ajavat ovat työmatka- tai muita hyöytyfillaristeja, jotka tulevat Porvoonväylän ylittävän kelvisillan kautta, hiihtohallin tai Kivikonlaidan suunnalta tai Kontulasta. Ei heitäkään kovin suurta määrää ole eikä päiviä, jolloin heidän suojakelillä pehmeään latupohjaan jättämänstä urat sitten sään pakastuttua kiusaavat luistelijoita, kovin monta talvessa ole.
Kylttejä on aiemmin ollut hiihtohallin suoran päässä ja Kontulan puoleisella osuudella parissa kohtaa, mutta voi olla että niitä on rikottu ja pudoteltu eikä uusia ole laitettu. Tosin eihän niitä kylttejä pitäisi edes tarvita, koska kuuluu yleissivistykseen tietää ettei laduilla kävellä, juosta eikä pyöräillä (ja ladun tunnistamiseen laduksi riittää pelkkä terve järki:cool:)...
Mulle tuli Herttoniemessä noottia. Ajoin "pientareella" mutta väärässä paikassa, se pitää myöntää. Olisiko jopa ollut sitä pururadan pohjaa, mihin ei ole pyörällä asiaa kesälläkään. Hertsikassa on tosi vaikea ajaa talvella ilman että joutuu ladulle. Viimeistään Hallainvuorelta Hertsikan puolelle siinä sillalla on pakko ajaa, mutta se kai on joku yhteiskäyttö. Tai vaikka ei olisikaan...
En ihan kykene hahmottamaan miten Hertsikan pururadalle onnistuu pääsemään ilman että huomaa tulleensa pururadalle. Maastofillaristeja näkee kalliolla kulkevilla poluilla useinkin, mutta en muista milloin viimeksi olisin nähnyt edes renkaanjälkiä pururadalla.
Hallainvuoren ja Herttoniemen välillä ei Viikintien sillan kautta ole hiihtokaudella kuin latuyhteys. Mikään pakko ei kuitenkaan ole ajaa, sillä Latokartanon pellon ulkoiluteiden (tai Myllärintien ja Viilarintien), Viikintien ja Sopulitien kautta pääsee taas talvikunnossapidetylle ulkoilutiella:D
Yhteiskäyttöratkaisua ajatellen vanhat ulkoilutiet sillan molemmin puolin ovat aivan liian kapeita, eihän niille mahdu (ehdottoman välttämättömien) kahden pertsaladun lisäksi edes kunnollista luistelualuetta. Mutta onhan se samalla oikein kouluesimerkki siitä miten käyttäjäryhmien intressit törmäävät - tai ne törmäytetään. Me hiihtoniilotkin tervehtisimme ilolla sitä että ladun reunoilta kaadettaisiin puita ja ulkoilutietä levennettäisiiin, mutta voi olla että vanhojen metsien nakertamisesta nostettaisiin oitis meteli.
En ihan kykene hahmottamaan miten Hertsikan pururadalle onnistuu pääsemään ilman että huomaa tulleensa pururadalle. Maastofillaristeja näkee kalliolla kulkevilla poluilla useinkin, mutta en muista milloin viimeksi olisin nähnyt edes renkaanjälkiä pururadalla.
Hyppyrimäen vieressä olevan kourun oikeaa reunaa ylös puoleen väliin, siitä oikealle ja kas, ollaan ladulla / pururadalla. 100% en voi tietää onko pururataa tuossa kohden, koska siihen on joku nyt ajanut lunta. Mutta sieltä eteenpäin jossain vaiheessa päästään pururadalle, koska siellä on polkupyörän kuva missä rastit päällä. Siitä onneksi pääsi pois ladulta.
Hallainvuoren ja Herttoniemen välillä ei Viikintien sillan kautta ole hiihtokaudella kuin latuyhteys. Mikään pakko ei kuitenkaan ole ajaa, sillä Latokartanon pellon ulkoiluteiden (tai Myllärintien ja Viilarintien), Viikintien ja Sopulitien kautta pääsee taas talvikunnossapidetylle ulkoilutiella:D
Mä en kauheasti jaksa ajella noita ulkoiluteitä täpärillä. Läskillä tai gravelilla sitten toinen juttu.
Yhteiskäyttöratkaisua ajatellen vanhat ulkoilutiet sillan molemmin puolin ovat aivan liian kapeita, eihän niille mahdu (ehdottoman välttämättömien) kahden pertsaladun lisäksi edes kunnollista luistelualuetta. Mutta onhan se samalla oikein kouluesimerkki siitä miten käyttäjäryhmien intressit törmäävät - tai ne törmäytetään. Me hiihtoniilotkin tervehtisimme ilolla sitä että ladun reunoilta kaadettaisiin puita ja ulkoilutietä levennettäisiiin, mutta voi olla että vanhojen metsien nakertamisesta nostettaisiin oitis meteli.
Ladut oli ajettu kai aamulla, mutta jo siellä oli puoleen päivään mennessä kävelty/juostu. Käytäntö on vain osoittanut, ettei noista rajoituksista välitetä, jos niitä ei koeta järkeviksi. Tai oikeammin, jos ne koetaan omaa toimintaa rajoittavaksi. Mutta joo, pysyn pois hertsikasta nyt pari kuukautta.
Kepussa oli muuten mainiot polut eilen, tuskin enää.
Voimme toki kuvitella naiivin tyypin, joka ei ole millään lailla tietoinen siitä että Hertsikassa on pururata ja missä se mahdollisesti kulkee eikä siksi voi lumiseen aikaan pururataa pururadaksi tunnistaa, ellei näe asiasta kertovaa kylttiä.
Ei pururadalle muuten kukaan ole lunta ajanut monen monituiseen talveen. Kaikki mitä näit oli taivaalta satanutta luonnonlunta.
Minäkään en kauheasti jaksa ajella kelvejä maantiepyörällä:cool:
Se minkä elämä itse, elävä elämä ja käytäntö ovat meille kaikille osoittaneet on mielestäni niin selvää ja kaikille meille tuttua, etten nähnyt tarpeelliseksi sitä toistaa. Ja jos se tosiaan pitää erikseen sanoa, niin en ole huitomassa sauvalla enkä huutamassa niillekään, jotka mielestäni ihan hyvin voisivat hiihtokauden ajan valita kiertotien.
Käy ihmeessä ajamassa Hertsikassa! Paikat, reitit ja polut tulevat tutuiksi - ja kun tuntee seudun ja sen metkut, latuhelvetin mahdollisesti asettamia rajoituksia on helpompi kiertää. Löydät esimerkiksi nopeammin jatkon sille polulle, jolta tulit pururadalle:D
Trailmappia tulee käytetty tuohon, kartan päälle staravan lumihiutaletaso niin aika hyvin näkee missä hiihdetän ja missä menee polut ja väylät jota ei hiihdetä.
https://img.aijaa.com/t/00418/15134123.t.jpg (https://aijaa.com/wnWgd9)
Tällainen ihme löytyy Espoosta
https://pic.useful.fi/vzhLwFqLo.jpg
Aijai näitä kun saisi lisää niille "pakollisille" osuuksille, missä kävelijät ovat muuten motissa -ja kunnon kieltokyltit niille osuuksille, missä menee rinnakkainen kelvi. Joitain ihmisiä ei näytä kiinnostavan lainkaan että he jättävät 3-5 cm syviä kuoppia pehmeään latupohjaan joka askeleella vaikka 0 m päässä olisi hiekoitettu ja aurattu kevli.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.