Näytä tavallinen näkymä : Helsingin keskuspuiston päivän kunto?
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[
10]
11
12
13
JohnnyBuzz
18.12.2023, 17.14
Oli mainiota endurospooria tänään Kepussa välillä Metsälä-Laakso.
Oliko spooria vai polkua? Ikävä, jos on mennyt uralle ja sitten pakastuu. :(
pturunen
18.12.2023, 17.15
Oli mennyt urille. Kävin kävelemässä tuon läpi ja tämä endurotyylinen ajelu tarkoittaa käytännössä sitä, että on 10 cm urat joka mäen alaosassa. Pakkasen jälkeen tuossa ei sitten paljon ajella. Toivottavasti nautit ajelusta...
Oli mennyt urille. Kävin kävelemässä tuon läpi ja tämä endurotyylinen ajelu tarkoittaa käytännössä sitä, että on 10 cm urat joka mäen alaosassa. Pakkasen jälkeen tuossa ei sitten paljon ajella. Toivottavasti nautit ajelusta...
Todellakin nautin, parasta talvipyöräilyä tähän mennessä.
Oliko spooria vai polkua? Ikävä, jos on mennyt uralle ja sitten pakastuu. :(
Joo oli spooria, mutta ihan ajettavaa eikä toki koko matkaa. Pakastumisen jälkeen muuttuu tosiaan mielenkiintoiseksi :D
Marsusram
18.12.2023, 23.54
Ei yllätä, kerran bongasin enduromopopojan (bensavehje) Kepussa. Ihan vähän aikaa sitten EKP:ssa parivaljakko ajeli bensaprätkillä Olarin polkuja. Kusimulkkuja.
EDIT: niin ja liikkuu tuolla tietenkin myös niitä tehokkkaita peukkukaasu"fillareita".
Espoossa on meno mennyt villiksi.
https://yle.fi/a/74-20065685
^toi on kyllä ihme perseilyä. Kyllä mäkin joskus eksyn ”vahingossa” laduille, mutta silloin yritän ajaa pienimmän haitan mukaan ja poistun reitiltä heti kun pääsen.
Takamisakari
19.12.2023, 11.23
Veikkaan että joku/jotkut jonnet käy tahallaan tekemässä samat sekä EKP:ssä että Petikossa, katsoo että minkälaisen hässäkän saa aikaiseksi. Narahtaaa kyllä jossain vaiheessa, latuihmiset lienevät noin keskimäärin aika valmiita nappaamaan rekkarin talteen ja sitten päästään lukemaan lopputuloksia lehdestä.
No jos on niin tyhmiä, että ajaa kilvet näkyvissä, niin sitten saakin narahtaa. Toivottavasti tilanne ei eskaloidu missään vaiheessa ja mopojonnetkin siirtyvät muualle.
No jos on niin tyhmiä, että ajaa kilvet näkyvissä, niin sitten saakin narahtaa. ....
Sais ne muutenkin narahtaa.
Aika erilaisessa kunnossa oli KePun polut tänään kun maanantaina :D tällä kertaa ajelin Metsälästä pohjoiseen päin ja Silvolan ympäri. Maanantaina hieman pehmeää jäätä ja enemmän lunta ja nyt peilijäätä, mutta nopeasti tottui ja hienoa oli ja upea keli!
Mintissä kunnossa MTB-reitti tänäänkin
Onko tuo kepun mtb reitti nyt paloheinään asti ajettavissa?
Kelpaisi kyllä jälki muistakin yhtenäisistä reiteistä. Talvella ärsyttää yli kaiken polun loppuminen ja sekoilu laduilla tai jossain asuinalueella.
Eilen ajoin Metsälästä Pitkäkoskelle, ajettavissa oli ja hyvin olikin porukkaa liikenteesä. Ja pari päivää aikaisemmin Metsälästä Laaksoon ja sekin oli hyvää pätkää.
*
Kelpaisi kyllä jälki muistakin yhtenäisistä reiteistä. Talvella ärsyttää yli kaiken polun loppuminen ja sekoilu laduilla tai jossain asuinalueella.
Nyt siellä on jälkiä uudessa lumessa :)
Pärjääkö tuolla vielä ilman nastoja?
Mitähän kepu on aamulla? Illaksi lupaa kaatamalla vettä ja aamulle pakkasta? Tuleeko jääränni? Voi olla oikeasti nopeaa baanaa.
Hienossa kunnossa tänäänkin
JohnnyBuzz
29.12.2023, 18.23
Mitähän kepu on aamulla? Illaksi lupaa kaatamalla vettä ja aamulle pakkasta? Tuleeko jääränni? Voi olla oikeasti nopeaa baanaa.
Räntänä taisi kuitenkin pääasiassa tulla ja sen verran hiljakseen satoi, ettei polulle asti varsinkaan metsäisemmillä paikoilla kovin paljoa ole satanut. Veikkaan, ettei kovin pahaksi jääränniksi kyllä mene. Huomiselle lupaa taas lisää lunta ja itellä olis tarkoitus alkuillasta mennä polulle. Saa nähä, kuinka lumista on silloin.
Pärjääkö tuolla vielä ilman nastoja?
Pärjää.
Tsiisus. Kaikki taisi tulla loppuillasta lumena. Nyt riprap sähkölaskit keskuspuistoon ja äkkiä.
Sotanorsu666
30.12.2023, 12.21
Tsiisus. Kaikki taisi tulla loppuillasta lumena. Nyt riprap sähkölaskit keskuspuistoon ja äkkiä.
Joo. Mitä nyt tuossa paloheinässä hiihtolenkillä katselin polkuja, niin en tuonne kyllä lähtisi tänään ilman läskipyörää. Koiranulkoiluttajat ja läskipyörät poluille mars.
Sotanorsu666
30.12.2023, 18.53
Ihan mintissä on taas.
Eli huomenna pääsee täysjäykällä nakkikumi 29:llä ajelemaan? Mistä päin havaintosi ovat tältä päivältä? Tietää vähän hakea suuntaa huomiselle.
Eli huomenna pääsee täysjäykällä nakkikumi 29:llä ajelemaan? Mistä päin havaintosi ovat tältä päivältä? Tietää vähän hakea suuntaa huomiselle.
Koko MTB-reitti oli pääosin priimaa ja lisäksi ainakin Ukraina-polku. Aika sama mihin suuntaan lähtee kun löytyy koko kepun pituudelta ainakin yksi hyvä linja.
Noni, hyvä juttu. Huomenna kepuun. Kelveillä alkaisikin tulla jo vähän vilu.
JohnnyBuzz
31.12.2023, 00.20
Erittäin hyvässä iskussa oli Maunala-Paloheinä -väli. Siitä pohjoisempana vähän heikompaa, muttei huonoa sekään. :)
Tosiaan siihen paloheinän jyrkkään mäkeen asti ihan priimaa. Pitkäkoskelta loppu pätkä käytännössä kävelijöiden tekemää uraa. Olisiko niin, ettei sähkärillä oikein pääse sitä kalliota ylös? Nyt latujen aikaanhan tuo pätkä on kaiketi vähän pakko nousta.
Mutta olihan tuo taas kivaa. 4h meni nopeasti.
Taisin vahingossa löytää (https://www.strava.com/activities/10472921528) tuon ukrainapolun ja siitähän tosiaan pääsee nyt paloheinän majalle asti, ilman että tarvitsee muuta kuin ylittää latua. MTB-reittiä pitkin joutuu ajamaan vähän liian kauan ladulla. Ei tunnu fiksulta.
Paloheinän päässä on muutenkin tosi paljon leveäksi käveltyä polkua, jossa ei näytä paljoa pyöriä liikkuvan. Ehkä täytyy mennä seuraavaksi pohjoisemmaksi silvolan taakse. Siellä on kuulemma paljon hyvää polkua.
pturunen
01.01.2024, 17.13
^Jos ajaa Haltiavuoren yli, niin latuosuus minimoituu. Muuten tuossa on hyvin maltillisesti ladulla ajamista., jonka voi hyvän karman nimissä vaikka taluttaa. Haltiavuorta voisi vähän lapioida auki, niin olisi mielekkäämpää mennä kautta.
^Jos ajaa Haltiavuoren yli, niin latuosuus minimoituu. Muuten tuossa on hyvin maltillisesti ladulla ajamista., jonka voi hyvän karman nimissä vaikka taluttaa. Haltiavuorta voisi vähän lapioida auki, niin olisi mielekkäämpää mennä kautta.
Joo siis ilman muuta haltiavuoren yli. Se on minusta ihan ajettavissa jo. Kapeilla renkailla se tulee melkein kokonaan ajamalla paloheinästä päin. Ainoastaan se viimeinen 2m tökkää. Ei vaan piisaa taaki sen pitkän nousun jälkeen. Pitkäkoskelta päin ei tietysti mitään saumaa ajaa ylös. Ei ainakaan omilla jaloillani.
Tai siis jos haltiavuori on tuo kalliokasa, minkä yli ollaan nyt viikonloppu ajettu. Tuo linkin kuva otettu sen päällä.
Joo siis ilman muuta haltiavuoren yli. Se on minusta ihan ajettavissa jo. Kapeilla renkailla se tulee melkein kokonaan ajamalla paloheinästä päin. Ainoastaan se viimeinen 2m tökkää. Ei vaan piisaa taaki sen pitkän nousun jälkeen. Pitkäkoskelta päin ei tietysti mitään saumaa ajaa ylös. Ei ainakaan omilla jaloillani.
Tai siis jos haltiavuori on tuo kalliokasa, minkä yli ollaan nyt viikonloppu ajettu. Tuo linkin kuva otettu sen päällä.
On se Haltiavuori, mutta sulla on mennyt vähän noi ilmansuunnat sekaisin. :)
Pitkäkosken suunnasta se nousu on helpompi ja Paloheinän suunnasta vaikeampi. Eli sieltä kohti missä nähtiin tänään.
Voin joku kerta näyttää sulle niitä Vantaan puolen polkuja ja muutenkin KePun pohjoisosaa kun on mun lähipolkuja ja tullut 25 vuotta siellä pyörittyä.
On se Haltiavuori, mutta sulla on mennyt vähän noi ilmansuunnat sekaisin. :)
Pitkäkosken suunnasta se nousu on helpompi ja Paloheinän suunnasta vaikeampi. Eli sieltä kohti missä nähtiin tänään.
Hirveen monta mutkaa on tuolla reitillä :) Mietin vaan tuota ajamaani reittiä, eli paloheinän majalta päin takaisin tullessa sen pääsi melkein ylös, mutta tosiaan se mäkihän on vasta pitkäkosken jälkeen.
Voin joku kerta näyttää sulle niitä Vantaan puolen polkuja ja muutenkin KePun pohjoisosaa kun on mun lähipolkuja ja tullut 25 vuotta siellä pyörittyä.
Tuo käy hienosti! Minä olen yleensä ihan hukassa keskuspuistossa. Talvi helpottaa jo paljon, kun näkee minne muut ovat ajaneet.
. . ..Minä olen yleensä ihan hukassa keskuspuistossa…
eksyksissä bäst, ugh
pturunen
04.01.2024, 18.58
Jos oli joku palstalainen, joka kolasi Haltiavuoren polun, niin iso kiitos. Nyt onnistuu ajaminen.
Jos oli joku palstalainen, joka kolasi Haltiavuoren polun, niin iso kiitos. Nyt onnistuu ajaminen.
Mikä kohta tuolta on nyt avattu paremmin? Se pelkkä vuoren ylitys, vai jokin pätkä tältä reitiltä?
https://www.openstreetmap.org/relation/10119166#map=16/60.2620/24.9306
JohnnyBuzz
04.01.2024, 22.58
Mikä kohta tuolta on nyt avattu paremmin? Se pelkkä vuoren ylitys, vai jokin pätkä tältä reitiltä?
https://www.openstreetmap.org/relation/10119166#map=16/60.2620/24.9306
Haltiavuoren ylitys on auki. Ite ajan talvisin pohjoiseen seuraavasti: Paloheinässä mäki ylös Pirkkolan puolelta ja kuntoportaiden vierestä alas, ulkoilumajalta kauimmaisen parkkipaikan kulmaan kevyenliikenteenväylää ja sieltä golf-kentän kulmasta polulle. Sitten seurataan MTB-reitin viittoja kunnes tulee leveiden pitkospuiden jälkeen käännökseen oikealle, siitä jatketaan suoraan eikä käännytä ja näin ollaan Ukrainan polulla. Ukrainan polkua ajetaan eteenpäin kunnes ollaan taas MTB-reitillä, vaatii pienen koukkauksen ladulle lopussa. Siitä kun seurailee taas MTB-reitin merkkejä, niin päätyy Haltiavuorelle, jonka ylitettyä voi jatkaa kohti Pirkkolaa.
Olipa ajoittain yllättävän pehmeää, etenkin Paloheinä-Ukrainanpolku-pitkäkoski akselilla.
JohnnyBuzz
10.01.2024, 16.10
Olipa ajoittain yllättävän pehmeää, etenkin Paloheinä-Ukrainanpolku-pitkäkoski akselilla.
Piti tulla just kyselemään, jos jollain tietoa päivän kunnosta. Tuollaista vähän epäilin/ pelkäsinkin. Saa nähä miten urille jäätyy torstain aikana ja jälkeen.
dirtyrider
10.01.2024, 16.21
Piti tulla just kyselemään, jos jollain tietoa päivän kunnosta. Tuollaista vähän epäilin/ pelkäsinkin. Saa nähä miten urille jäätyy torstain aikana ja jälkeen.
Varmasti urilla, kun MTBCF:n poppoo pitänyt väen väkisin käydä porukalla ajamassa +2C kelissä eilen veden tippuessa puista. Tuon tietäisi ihan lämpömittaria katsomalla, kun asuu Keskuspuiston kupeessa, ei tarvi mennä paikan päälle ajelemaan. Riittäisi kun kaksi päivää ajamatta, jotta pakastuu uudelleen, mutta minkäs tekee jos kalenterissa lukee tiistailenkki.. *facepalm*
Varmasti urilla, kun MTBCF:n poppoo pitänyt väen väkisin käydä porukalla ajamassa +2C kelissä eilen veden tippuessa puista. Tuon tietäisi ihan lämpömittaria katsomalla, kun asuu Keskuspuiston kupeessa, ei tarvi mennä paikan päälle ajelemaan. Riittäisi kun kaksi päivää ajamatta, jotta pakastuu uudelleen, mutta minkäs tekee jos kalenterissa lukee tiistailenkki.. *facepalm*
Ei se nyt mitenkään ihmeellisesti urilla ollut ja mitä väliä vaikka olisikin, kohta tulee taas lunta ja polut tasoittuu. Maastopyöräily on maastopyöräilyä jos ei tykkää urista niin voi ajella kelveillä, ne oli hienossa kunnossa :D
dirtyrider
10.01.2024, 17.07
Ei se nyt mitenkään ihmeellisesti urilla ollut ja mitä väliä vaikka olisikin, kohta tulee taas lunta ja polut tasoittuu. Maastopyöräily on maastopyöräilyä jos ei tykkää urista niin voi ajella kelveillä, ne oli hienossa kunnossa :D
Niinhän se menee, minä-minä-minä, mitäs muista..
Toissapäivänä oli Maunulan ympäristö herkkua ja Pirkkolassa vähän kapeampaa ja uraisempaa Reitillä
JohnnyBuzz
10.01.2024, 18.23
Tänään illasta parin-kolmen fatbiken partio MTB-reitille ja huomiset pakkaset kovettamaan se jälki. Olis hyvä. :)
pturunen
10.01.2024, 18.51
Maastopyöräily on maastopyöräilyä jos ei tykkää urista niin voi ajella kelveillä, ne oli hienossa kunnossa :D
Vitun typerä kommentti. Kenen etu on se, että polut ajetaan piloille? Lajin emämaassakin tajutaan se, että huonolla säällä ajaminen pilaa polut ja usein trailit suljetaan sateen jälkeen. Tälle ei ehkä tässä mittakaavassa ole tarvetta 8taikka edes mahdollisuutta), mutta jonkinlaista yhteisvastuullisuutta tai pelisilmää voisi olla. Mene ite ajamaan kelveille rospuuttoaikana, varsinkin jos on tiedossa pakkasia. ihme perseilyä ja vielä hymiö perään?
Ihme jengiä kyllä nillittämässä ajamisesta :D
Tänään illasta parin-kolmen fatbiken partio MTB-reitille ja huomiset pakkaset kovettamaan se jälki. Olis hyvä. :)
Tänään tuli pari efättiä vastaan ja ei se niiden tekemä ura nyt niin herkkua ollut :D
Niinhän se menee, minä-minä-minä, mitäs muista..
Totta, ei voisi vähempää kiinnostaa mitä mieltä olet mun ajamisesta :D
Mjoo, nytkun näyttää, että lumisade saattaa peruuntua, niin poluille ei varmaan ole viikonloppuna asiaa kapeilla renkailla.
Ois kyllä minunkin mielestä ok jos tuolla ei pehmeän aikana nyt oltaisi ajettu.
Totta, ei voisi vähempää kiinnostaa mitä mieltä olet mun ajamisesta :D
Ottakaamme kaikki oppia tästä asenteesta.
Ei siellä nyt kukaan tahalteen polkuja pilaa.
Justiinsa oli pitkä pakkasjakso niin eipä olis uskonut että niin nopeasti pehmenee kun päivällä vielä oli kantavaa, ja suurimmaksi osaksi vielä illallakin. Ja joo, olin myös ajamassa.
Ei siellä nyt kukaan tahalteen polkuja pilaa.
Justiinsa oli pitkä pakkasjakso niin eipä olis uskonut että niin nopeasti pehmenee kun päivällä vielä oli kantavaa, ja suurimmaksi osaksi vielä illallakin. Ja joo, olin myös ajamassa.
Juurikin näin, etenkin kun aukealla alueella olevat polut olivat edelleen kovapintaiset ja mintissä kunnossa.
pturunen
11.01.2024, 14.30
Kun taas mäkien alastulot ja monet mutkat ovat jäistä ja kapeaa uraa. Turha vähätellä tuota, verrattuna siihen millaista olisi ollut, jos olisi annettu jäätyä rauhassa. Jos kävisit korjaamassa jälkiä, niin asiassa ei ole ongelmaa. Ei ole rakettitiedettä tuo, että alusta pehmenee plussalla.
Kun taas mäkien alastulot ja monet mutkat ovat jäistä ja kapeaa uraa. Turha vähätellä tuota, verrattuna siihen millaista olisi ollut, jos olisi annettu jäätyä rauhassa. Jos kävisit korjaamassa jälkiä, niin asiassa ei ole ongelmaa. Ei ole rakettitiedettä tuo, että alusta pehmenee plussalla.
Maailman pienin viulu soi taustalla. Voimia.
Kävin nyt tarkistamassa "tuhot", jos joku on sitä mieltä että polut on nyt pilalla niin kannattaa miettiä jotain muuta harrastusta.
Ja tuosta rakettitieteestä niin se ei todellakaan tarkoita että jos on pari astetta plussalla niin polut olis samointein pehmeenä, jos pohja on kova niin saattaa kestää plussakeliä yllättävän hyvinkin.
Ja siis tottakai olen sitä mieltä ettei polkuja nyt ehdointahdoin pidä mennä pilaamaan.
JohnnyBuzz
11.01.2024, 19.29
Maailman pienin viulu soi taustalla. Voimia.
Mistä moinen asenne kumpuaa?
Ja tuosta rakettitieteestä niin se ei todellakaan tarkoita että jos on pari astetta plussalla niin polut olis samointein pehmeenä, jos pohja on kova niin saattaa kestää plussakeliä yllättävän hyvinkin.
Suurin tuho poluille tuli nyt siitä, kun puissa runsaasti majaileva lumi suli ja valui vetenä monin paikoin poluille. Se pehmentää polun pinnan nopeasti mössöksi. Paikoitellen toki. Kun taas aukeammilla paikoilla polut pysyi hyvin kovempana ja pinta ei pahemmin hajonnut.
Siellä mitään ole tuhoutunut, menkää ajamaan ja katsoman.
Kyllä talvisin spooreja ja uria muodostuu ihan muutenkin, nyt ei ole yhtään enempää.
Tuleehan sitä kesälläkin uria kun märällä ajetaan, pitäiskö sekin kieltää?
Suurin tuho poluille tuli nyt siitä, kun puissa runsaasti majaileva lumi suli ja valui vetenä monin paikoin poluille. Se pehmentää polun pinnan nopeasti mössöksi. Paikoitellen toki. Kun taas aukeammilla paikoilla polut pysyi hyvin kovempana ja pinta ei pahemmin hajonnut.
Tuleehan sitä kesälläkin uria kun märällä ajetaan, pitäiskö sekin kieltää?
Itse asiassa… Maailmallahan tuota sääntöä joissain paikoissa on että poluille ei ole asiaa heti sateiden jälkeen.
pturunen
11.01.2024, 21.39
Riippuu ihan missä ajoit. Kävin myös ajamassa ja kerran lähti rengas alta, kun otti hämärässä uraan kiinni. Ei tuo toki ajamistä estä, mutta olisi voinut olla niin paljon parempaa flowta alamäissä ym. Tuolla ajavat kaikki lapsista vaareihin. Minusta oletus ei tule olla se, että vaaditaan yybertaitoa pystyssä pysymiseen. Väittäisin osaavani ajaa ihan riittävästi ja silti nuo urat häiritsivät tai aiheuttavat vaaratilanteita.
Ajoin kepun päästä päähän ja täysin samat mitä tiistaina ajettiin. Minä taas väitän että tuolla ei ollut yhtään normaalia talvikeliä enempää uraa, enkä nyt ole edes ainoa joka on samaa mieltä.
Edelleen olen sitä mieltä että jos nyt tuolla koki tarvitsevansa jotain ybertaitoja pysyäkseen pystyssä niin maastopyöräily ei ole ehkä sitten oikea laji. Väittäisin että kesälläkin hkp on "vaarallisempi" kuin nyt.
Kiviä, kallioita ja juuria. Ja auta armias jos on vielä kosteata, ai niin mutta silloinhan ei pitänyt myöskään ajaa.
Riippuu ihan missä ajoit. Kävin myös ajamassa ja kerran lähti rengas alta, kun otti hämärässä uraan kiinni. Ei tuo toki ajamistä estä, mutta olisi voinut olla niin paljon parempaa flowta alamäissä ym. Tuolla ajavat kaikki lapsista vaareihin. Minusta oletus ei tule olla se, että vaaditaan yybertaitoa pystyssä pysymiseen. Väittäisin osaavani ajaa ihan riittävästi ja silti nuo urat häiritsivät tai aiheuttavat vaaratilanteita.
Mutta lumisade onneksi toteutui.
Nyt määrätään polunpilaajat ajamaan koko ilta keskuspuisto eestaas, jotta MULLA on huomenna hyvä olla :)
Ajoin kepun päästä päähän ja täysin samat mitä tiistaina ajettiin. Minä taas väitän että tuolla ei ollut yhtään normaalia talvikeliä enempää uraa, enkä nyt ole edes ainoa joka on samaa mieltä.
Edelleen olen sitä mieltä että jos nyt tuolla koki tarvitsevansa jotain ybertaitoja pysyäkseen pystyssä niin maastopyöräily ei ole ehkä sitten oikea laji. Väittäisin että kesälläkin hkp on "vaarallisempi" kuin nyt.
Kiviä, kallioita ja juuria. Ja auta armias jos on vielä kosteata, ai niin mutta silloinhan ei pitänyt myöskään ajaa.
Samaa mieltä. Omasta mielestä lajin rikkaus piilee juuri siinä että maastot ja olosuhteet vaihtelevät. Tylsähän se olisi veivaa samaa reittiä jos olisi samanlainen kokoajan. Nyt on hienoa kun melkein joka kerta kun lähtee ajamaan niin olosuhteet on erilaiset. Ja jos haluaa että koko ajan on flowpätkää niin sitten kannattaa ajaa bikeparkkia, sieltä löytyy muuttumatonta flowpätkää.
On siinä oikeasti flow kaukana, jos esimerkiksi niiden kahden ison dropin alastulossa on jäistä syvää uraa. Sama muissakin alamäissä.
Se vaan sattuu. Mutta tarttee kävellä nuo nyt.
On siinä oikeasti flow kaukana, jos esimerkiksi niiden kahden ison dropin alastulossa on jäistä syvää uraa. Sama muissakin alamäissä.
Se vaan sattuu. Mutta tarttee kävellä nuo nyt.
Ei Helsingin keskuspuiston MTB-reitillä kyllä mitään droppeja ole, varsinkaan isoja...
Ei Helsingin keskuspuiston MTB-reitillä kyllä mitään droppeja ole, varsinkaan isoja...
Kyllä minua pelottaa haltiavuorelta alastullessa ja sen toisen kallion päältä laskiessa.
Kyllä minua pelottaa haltiavuorelta alastullessa ja sen toisen kallion päältä laskiessa.
Ne ei olekaan virallisen reitin osia vaikka moni ne ajaakin [emoji846]
Tuossa on tosiaan droppi pohjoisesta eteläänpäin laskiessa siinä kalliotasanteella jos ajaa vasemmalta, mutta oikelta pääsee puskan takaa koukkaamaan ilman droppia. Mutta tuohan on niin jyrkkä lasku kokonaisuudessaan että siihen syntyy aina ura, kelillä ei ole mitään merkitystä tai sillä koska siitä on kukakin ajanut. Ja tosiaan niin kuin marco1 sanoi tuossa, ei ole osa virallista reittiä. Tuo lasku on kyllä kesällä yksi keskuspuiston hauskimmista ajaa kovaa.
JohnnyBuzz
12.01.2024, 21.29
Siinä puolivälissä? Senhän voi ihan rullata kesälläkin. Talvella vielä helpommin.
Joo siis kyllä minulla pyysyy tiukasti renkaat maassa, jos ei nyt takapyörä yritä tulla yläkautta ympäri.
mehukatti
16.01.2024, 00.27
Mikä tilanne tällä hetkellä, onko HKP-reitti ajettavissa?
JohnnyBuzz
16.01.2024, 09.33
Mikä tilanne tällä hetkellä, onko HKP-reitti ajettavissa?
Olin sunnuntaina ajamassa Pirkkola-Pitkäkoski välillä ja hieman yllättäen pohjoisempi osa oli paremmassa kunnossa. Pirkkolan Kehä 1:n ylittävän sillan jälkeen alkava osuus seuraavaan siirtymään asti oli yllättävän huono. Sen jälkeen kohti Paloheinää ihan ok. Paloheinästä MTB-reitin alusta (tai lopusta, kumminpäin sen nyt miettiikään) Ukrainan polun kautta Pitkäkoskelle ja siitä Haltiavuoren yli kohti Paloheinää oli melkeinpä mintissä. Eli vaihtelevaa oli silloin, mutta ajettavissa kapeallakin renkaalla.
Mä kävin sunnuntai-iltana lumisateessa ajamassa samat pätkät ja mun mielestä oli mintti kaukana :D Sen verran oli lunta tullut poluille että oli aikamoista kiemurtelua :D
pturunen
16.01.2024, 12.44
Eilen oltiin ja kenelläkään ei ollut kivaa.
bike futurist
16.01.2024, 14.08
sunnuntaina ajamassa ja paikoin renkaanlevyinen "baana"
pari kuvaa keskimääräisestä polun kunnosta laakson päädystä:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/419211462_10161339402947552_6333533128752322464_n. jpg?stp=cp6_dst-jpg&_nc_cat=102&ccb=1-7&_nc_sid=3635dc&_nc_ohc=L4GeEhu0vE0AX9DY7uZ&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=00_AfBftY4AjbqUVXJqqkMJ74YLMAPFEe3hbwhrqyMXSJuA hg&oe=65AAF5F9
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/419327179_10161339402862552_7336406236071597426_n. jpg?stp=cp6_dst-jpg&_nc_cat=104&ccb=1-7&_nc_sid=3635dc&_nc_ohc=WBnEn14vgMUAX94Zxmj&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=00_AfBpRcrn1QqU55QI-IceI_4MAE3IrhHjCHZJg_PQTAEmKg&oe=65ABF4E5
Paloheinän päässä on kävelijää niin pirusti. Sunnuntaina siellä oli hyvää polkua.
Ehkä porukka ei uskalla mennä kävelemään tuonne laakson puolelle, koska polku on merkattu mtb käyttöön. Olen itsekkin kävellessä saanut murhaavia katseita kun kävelen pyöräreitillä.
JohnnyBuzz
16.01.2024, 14.22
Mä kävin sunnuntai-iltana lumisateessa ajamassa samat pätkät ja mun mielestä oli mintti kaukana :D Sen verran oli lunta tullut poluille että oli aikamoista kiemurtelua :D
Joo, su-iltana tuli lisää lunta. Alkuiltapäivästä oli toi mun tilannekuvaus. Etenkin Ukrainan polun hyvä tilanne yllätti eniten. Varmaan enemmän kulkijoita nyt siellä, kun ladut on ajettu ja hiihtäjien käytössä.
...Olen itsekkin kävellessä saanut murhaavia katseita kun kävelen pyöräreitillä.
Kerro niille murhaajille, että reitti on tarkoitettu kaikille. Kaikki fillarityypit ei ehkä tiedä sitä.
Kerro niille murhaajille, että reitti on tarkoitettu kaikille. Kaikki fillarityypit ei ehkä tiedä sitä.
Vittuiluahan sieltä tulee vastapalloon.
https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/M-VxTuThmG8lRpOhozDrcOEjICFKkoa0X0IkHcIyeW8-2048x946.jpg
Tämä kuva Paloheinän päästä. Varmaan ukrainapolkua.
Vittuiluahan sieltä tulee vastapalloon.
Älä välitä, tai vittuile takaisin. Oikeasti pitäisi saada jakeluun, että se mtb-reittikin on tarkoitettu kaikille kulkijoille... mummoille, lapsille ja koirille jne...
Älä välitä, tai vittuile takaisin. Oikeasti pitäisi saada jakeluun, että se mtb-reittikin on tarkoitettu kaikille kulkijoille... mummoille, lapsille ja koirille jne...
Joo siis tämähän on normaalia toimintaa kepussa. Toinen vittuilee ettei tässä saa ajaa ja sitten vittuilaan takaisin. Hiihtäjät ovat paremmassa asemassa, koska heillä on terävät sauvat.
Oikeasti kyllä ainakin omalle kohdalle on sattunut fillaroidessa vastaan vain mukavaa porukkaa. Morjestetaan ja hypätään vauhdilla hankeen, vaikka yritän selittää ettei mulla ole kiire.
Polkujuoksijoita yritän väistää nopeasti, koska heillä näyttää usein olevan matalat lenkkarit. Ei ole kiva sukeltaa noiden kanssa hankeen.
JohnnyBuzz
16.01.2024, 22.37
Onhan se maastopyöräilijöidenkin etu, että reitillä käy kävelijöitä tamppaamassa polkua. Pelkillä pyörillä se ei tule yhtä hyväksi. Ja mitä käyttäytymiseen tulee, niin positiivisella asenteella kaikkia liikkujia kohtaan pärjää parhaiten. :)
Onhan se maastopyöräilijöidenkin etu, että reitillä käy kävelijöitä tamppaamassa polkua. Pelkillä pyörillä se ei tule yhtä hyväksi. Ja mitä käyttäytymiseen tulee, niin positiivisella asenteella kaikkia liikkujia kohtaan pärjää parhaiten. :)
Se on just näin, kyllähän ne talvipolut missä liikkuu paljon jengiä kävellen on huomattavasti paremmassa kunnossa kun jos siellä vaan pyöräiltäisiin. Kaikille on tilaa.
pturunen
17.01.2024, 19.52
Laaksoon päin KePu oli päivällä hyvässä kunnossa. Huomiseksi povattu lumisade taas tehnee ajamisesta jälleen tunkkaamista. Aika paljon tuolla käydään hangessa jäljistä päätellen nytkin...
jame1967
18.01.2024, 12.04
Harmittavan laiskoja koirankusettajia on täällä muuallakin , eilen kävin polkuja katsomassa oli turhan kaposia .
Marsusram
18.01.2024, 12.44
Taas joku hiihtävä hs toimittaja pahoitti mielensä Kuninkaantammentien takia.
Voisi avartaa katsantoaan ja ymmärtää että muutkin liikkumismuodot tarvitsevat reittiverkoston ja joillakin voi olla ihan arkinen työmatkailu kyseessä, eikä huvin vuoksi.
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000010122400.html
^ihmettelin Hesaria aamulla lukiessa, etteikö ole huomannut siinä vieressä kulkevaa latua.
JohnnyBuzz
18.01.2024, 12.52
Saas nähä, koska on taas polut ajettavassa kunnossa tän päivän lumisateiden jälkeen. Lauantaina olin alunperin miettinyt polulle menemistä, mutta taitaa olla liian pian. Ja pakkastakin ennustaa aika roimasti. Ens viikolla sit taas +3 ja räntää, ennen kuin pakastuu uudestaan. Vuoristorataa on nyt näiden lämpötilojen kanssa.
JohnnyBuzz
18.01.2024, 12.52
^ihmettelin Hesaria aamulla lukiessa, etteikö ole huomannut siinä vieressä kulkevaa latua.
Mietin kans samaa. Eiks siitä just kaadettu ladun vuoksi puita pois?
Mietin kans samaa. Eiks siitä just kaadettu ladun vuoksi puita pois?
Kaadettiin kyllä, mutta vapaata sillä ladulla ei saa hiihtää.
Toinen juttu on sitten se että Hesari haluaa monissa aiheissa olla tasapuolinen eli jos joskus satutaan pyllistämään jollekin - kuten saattoi käydä aiemmin julkaisussa "Olen laduilla kävelijä"-jutussa - niin seuraavaksi tehdään juttu, jossa pyllistetään toiseen suuntaan.
PS Paloheinän hiihtoladut -Facebook-ryhmässä ei juuri ole herunut positiivisia kommentteja tuon ladunpätkän toimivuudesta.
PPS Hesarin juttujen kommenttipalstat ovat jälleen kerran mitä ovat. Huvittavinta on ehkä kun jutussa kerrotaan miten Keskuspuistossa risteilee talvisin kunnossapidettäviä ulkoiluteitä ja tietoa vielä vahvistetaan karttalinkillä (https://palvelukartta.hel.fi/fi/unit/73353), niin kommentoijat siitä huolimatta - ilmeisen vakuuttuneita siitä että he tietävät miten asia on - valittavat miten kaikki Keskuspusiton tiet ajetaan laduiksi...
PS Paloheinän hiihtoladut -Facebook-ryhmässä ei juuri ole herunut positiivisia kommentteja tuon ladunpätkän toimivuudesta.
Mikä siinä on ongelma?
Aika lyhyt pätkä siinä on ennen peltoja.
PPS Hesarin juttujen kommenttipalstat ovat jälleen kerran mitä ovat. Huvittavinta on ehkä kun jutussa kerrotaan miten Keskuspuistossa risteilee talvisin kunnossapidettäviä ulkoiluteitä ja tietoa vielä vahvistetaan karttalinkillä (https://palvelukartta.hel.fi/fi/unit/73353), niin kommentoijat siitä huolimatta - ilmeisen vakuuttuneita siitä että he tietävät miten asia on - valittavat miten kaikki Keskuspusiton tiet ajetaan laduiksi...
Just niin. Mä luen noita lukijakommentteja usein ja on joukko vakiokommentoijia, jotka kitisevät lähes kaikesta. Ja sitten ne, ketkä lukevat otsikon ja siirtyvät kommentoimaan :) Oma lukunsa on vielä kremlin palkkaamat trollit.
Mä olen tänä talvena kävellyt aika paljon Kepussa eikä ole lainkaan ollut vaikeaa olla menemättä latuja pitkin
^^ Vaikka alamäki on uudella ladulla hieman loivempi kuin Kuninkaantammentiellä, sitä pidetään vaikeampana, koska latu tekee tiukemman mutkan. Vaikka latu-ura on kutakuinkin yhtä leveä kuin entinenkin, hiihtäjät pitävät sitä liian kapeana, kun alaspäin auraava ja ylöspäin haarakäyvä kohtaavat. Latu-uralle ei viereisen tiheähkön metsän vuoksi sada yhtä paljon lunta kuin tielle, ei kunnon latu-uria oikein synny (ja edellämainittujen hiihtäjien jäljiltä ne eivät tietysti kauan kestäkään). Ja jääkeleillä mäen tiedetään olevan jopa vaarallinen. (Nythän sinne on jo jouduttu laittamaan kyltti "Haastava lasku").
pturunen
18.01.2024, 13.51
Kuuluvatko hiihtäjien ongelmat varsinaisesti tämän ketjun aihepiiriin?
Just niin. Mä luen noita lukijakommentteja usein ja on joukko vakiokommentoijia, jotka kitisevät lähes kaikesta. Ja sitten ne, ketkä lukevat otsikon ja siirtyvät kommentoimaan
OT
Samoin tulee luettua. Useasti aika hauskoja.
Autoilun vaikeuttamisesta Helsingissä tuntuvat valittavan Espoolaiset, Vantaalaiset sekä Kajaanilaiset jotka käyvät Helsingissä kerran vuodessa tai eivät ole koskaan käyneet.
JohnnyBuzz
18.01.2024, 15.19
Kaadettiin kyllä, mutta vapaata sillä ladulla ei saa hiihtää.
Joo, kapeampi ura. Mutta eikös se ole sen verran lyhyt pätkä, että siihen voi suhtautua siirtymänä? Lykkii ladulla hetken ja sitten taas vaihtaa vapaaseen?
JohnnyBuzz
18.01.2024, 15.21
^^ Vaikka alamäki on uudella ladulla hieman loivempi kuin Kuninkaantammentiellä, sitä pidetään vaikeampana, koska latu tekee tiukemman mutkan. Vaikka latu-ura on kutakuinkin yhtä leveä kuin entinenkin, hiihtäjät pitävät sitä liian kapeana, kun alaspäin auraava ja ylöspäin haarakäyvä kohtaavat. Latu-uralle ei viereisen tiheähkön metsän vuoksi sada yhtä paljon lunta kuin tielle, ei kunnon latu-uria oikein synny (ja edellämainittujen hiihtäjien jäljiltä ne eivät tietysti kauan kestäkään). Ja jääkeleillä mäen tiedetään olevan jopa vaarallinen. (Nythän sinne on jo jouduttu laittamaan kyltti "Haastava lasku").
Ens kaudelle vaihtaa toisinpäin hiihtäjät ja muut liikkujat?
Marsusram
18.01.2024, 15.36
Ens kaudelle vaihtaa toisinpäin hiihtäjät ja muut liikkujat?
Joku sitä aikanaan ehdotti. Ongelmaksi kai tulee nykyinen ylisuuri kunnossapitokalusto tuolla kapeammalla osuudella.
Miksiköhän hs kolumnin yhteydessä puhutaan tien pyhittämisestä kävelijöille, kun päinvastoin on kyse hiihtäjille varkain pyhitetyn vapauttamisesta takaisin yhteiskäyttöön.
Ongelmaksi kai tulee nykyinen ylisuuri kunnossapitokalusto tuolla kapeammalla osuudella.
Tämän ongelman minäkin hiihtomiehenä tunnustan. Koneet ovat kasvaneet, tullut parempaa jälkeä, vaatimustaso kasvaa, isonnetaan uraa, että saadaan isompi kone menemään ja kehä jatkuu.
Osan laduista voisi ihan oikeasti edelleenkin ajaa kelkalla ja latuhöylällä, mutta onhan se työntekijänkin kivempi istua lämmitetyssä kopissa. Latujen hoidon taso on kasvanut taivaisiin - se tässä on osa ongelmaa.
Olen nähnyt yhden tällaisen hiihtosuunnistuksen uraston teossa ja se vaikutti aika fiksulta laitteelta. Periaatteessa vähän reilu kelkka, mutta pystyy vetämään laiteita, joilla syntyy jo jonkinasteinen luistelubaana kerta-ajolla.
https://yle.fi/a/3-10579199
Meidän paikalliseen fatbike talla.... koirankusettajien puutteeseen ollen vakavasti miettinyt Snowdogin hommaamista. Periaatteessa sarvitraktori jossa telasto, tai lumilinko ilman linkoa ja yhdellä leveällä telalla, tai lyhyt lumikelkka jossa ohjaustanko.
https://youtu.be/SBh8yFvdKmY?si=QDQA4DIkibhHJNRx
Joku sitä aikanaan ehdotti. Ongelmaksi kai tulee nykyinen ylisuuri kunnossapitokalusto tuolla kapeammalla osuudella.
Suunnitellun latureitin osoittaminen kävelylle ja pyöräilylle ei onnistu ilman merkittäviä muutoksia suunnitellun reitin linjaukseen, leveyteen, kuivatusrakenteisiin, mäkien jyrkkyyteen ja maanrakennustöiden laajuuteen, koska jalankulku- ja pyöräilyreittien suunnitteluvaatimukset ovat tiukemmat kuin hiihtoreittien. Hiihtoreiteillä sallitaan jyrkemmät mäet, mutkittelevampi linjaus ja pienemmät kantavuusvaatimukset. Näin ollen latureitti on parempi sijoittaa metsään, koska sen vaikutus arvokkaaseen maisemaan ja herkkään metsäluontoon on huomattavasti pienempi kuin jalankulku- ja pyöräilyväylän.
Edit: olisi ehkä pitänyt selvemmin erottaa ylläoleva lainaus Marsusramin tekstistä. (Tai niin siis luulin tekeväni, mutta olisi pitänyt tsekata...) Lainaus on Kuninkaantammentien latureitin puistosuunnitelman vuorovaikutusraportista (johon löytyy linkki alempaa Santtu75:n postauksesta).
hs kolumnin yhteydessä puhutaan tien pyhittämisestä kävelijöille, kun päinvastoin on kyse hiihtäjille varkain pyhitetyn vapauttamisesta takaisin yhteiskäyttöön.
Tarkalleen ottaen tie ei ole yhteiskäytössä. Voihan sitä tietyissä oloissa hiihtääkin - ja on tänä talvena hiihdettykin - mutta ei sen hoidossa tulla ottamaan huomiota hiihdon vaatimuksia kuten yhteiskäyttöväylillä.
Tämän ongelman minäkin hiihtomiehenä tunnustan. Koneet ovat kasvaneet, tullut parempaa jälkeä, vaatimustaso kasvaa, isonnetaan uraa, että saadaan isompi kone menemään ja kehä jatkuu.
Latukoneenkin koko toki asettaa tietyt vaatimukset latu-uran leveydelle, mutta tässä tapauksessa ongelmaksi olisi tullut se että jos kävelijät ja pyöräilijät olisi ohjattu uudelle reitille, sitä olisi pitänyt leventää jo aura- ja hiekotuskaluston vuoksi.
PS Sama juttu on ongelmana muuallakin siellä missä latu ja talvikunnossapidettävä ulkoilutie kulkevat rinnan tai siis joutuvat jakamaan samaa tilaa: ladulle ei tahdo jäätä juurikaan tilaa auratulta osalta eikä hiekoitus tahdo onnistua ilman että latukin saa siitä osansa. (Parhaassa tapauksessa kuski epähuomiossa auraa ladunkin - mikä on sattunut kaikissa tuntemissani paikoissa kerran tai pari talvessa...)
Kuuluvatko hiihtäjien ongelmat varsinaisesti tämän ketjun aihepiiriin?
Eivät tietenkään. Ainoa kiinnekohta on että ne sattuvat nyt johtumaan siitä että fillarointia kerrankin suosittiin. Tai lopetettiin sen sortaminen.
Santtu75
18.01.2024, 18.27
Ja taas ulkopaikkakuntalaisena tulen väliin ja kehotan lukemaan kyseisen linkin takana olevan julkaisun jossa kerrotaan miksi tuon hiihto/pyöräily/kävely kuvio toteutettiin kuten toteutettiin.
Kun on tuon lukenut niin säästyy monelta väärältä otaksumalta
https://dev.hel.fi/paatokset/media/att/a7/a73f532e694e84b6425955b07b01119586b189bd.pdf
Siellä avautuu hieman taustoja ja asioita miksi näin tehtiin.
Ja siellä myös selkeästi lukee miksi noita reittejä ei tulla vaihtamaan myöskään ensivuonna taikka myöhemminkään päittäin. Sekä moni muu asia.
justus6969
18.01.2024, 18.35
Taas joku hiihtävä hs toimittaja pahoitti mielensä Kuninkaantammentien takia.
Voisi avartaa katsantoaan ja ymmärtää että muutkin liikkumismuodot tarvitsevat reittiverkoston ja joillakin voi olla ihan arkinen työmatkailu kyseessä, eikä huvin vuoksi.
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000010122400.html
tähän keskusteluun ei jaksaisi hirveästi kommentoida, mutta hesarin kommenteissa ärsyttää perinteinen kävelijöiden määrällä hekumoinnilla. Viime viikonloppuna käväisin paloheinän peltoladulla, hiihtäjiä oli kyllä jäätävä määrä. Välillä mentiin viisi rinnakkain :D . Laskin huvikseni Kuninkaantammentien kävelijät, spottasin kuusi kulkijaa. Ensimmäistäkään pyörää en huomannut.
Mutta se siitä keskustelusta, parempi keskittyä kepun päivän kuntoon kuin aiheuttaa eripuraa eri kulkutapojen välille (+ että samat henkilöt käyttävät eri kulkutapoja)
Santtu75
18.01.2024, 18.49
Latukoneenkin koko toki asettaa tietyt vaatimukset latu-uran leveydelle, mutta tässä tapauksessa ongelmaksi olisi tullut se että jos kävelijät ja pyöräilijät olisi ohjattu uudelle reitille, sitä olisi pitänyt leventää jo aura- ja hiekotuskaluston vuoksi.
PS Sama juttu on ongelmana muuallakin siellä missä latu ja talvikunnossapidettävä ulkoilutie kulkevat rinnan tai siis joutuvat jakamaan samaa tilaa: ladulle ei tahdo jäätä juurikaan tilaa auratulta osalta eikä hiekoitus tahdo onnistua ilman että latukin saa siitä osansa. (Parhaassa tapauksessa kuski epähuomiossa auraa ladunkin - mikä on sattunut kaikissa tuntemissani paikoissa kerran tai pari talvessa...)
Tuossa sitten taas "virallista tekstiä" miksi päädyttiin kyseiseen ratkaisuus mikä nyt käytössä:
(ja kertoo myös sen miksi tuo ei tule tulevaisuudessakaan muuttumaan)
"Suunnittelualue rajoittuu pohjoispuoleltaan Kuninkaantammentiehen, joka on saanut asemakaavansuojelumerkinnän ~pp~/sm-1 (suojeltu muinaismuisto) ja eteläpuoleltaan Haltialanmetsänluonnonsuojelualueeseen. Suunniteltu latureitti sijoittuu kokonaisuudessaan kulttuuriympäristön jamaiseman vaalimisen kannalta tärkeälle alueelle. Johtuen kapeasta alueesta, suojelumääräyksistäja arvokkaasta puustosta, ladun leveys on pidetty mahdollisimman kapeana ja linjaus väistääarvokkaat puut.Suunnitellun latureitin osoittaminen kävelylle ja pyöräilylle ei onnistu ilman merkittäviä muutoksiasuunnittelun reitin linjaukseen, leveyteen, kuivatusrakenteisiin, mäkien jyrkkyyteen jamaanrakennustöiden laajuuteen, koska jalankulku- ja pyöräilyreittien suunnitteluvaatimukset ovattiukemmat kuin hiihtoreittien. Hiihtoreiteillä sallitaan jyrkemmät mäet, mutkittelevampi linjaus japienemmät kantavuusvaatimukset. Näin ollen latureitti on parempi sijoittaa metsään, koska senvaikutus arvokkaaseen maisemaan ja herkkään metsäluontoon on huomattavasti pienempi kuinjalankulku- ja pyöräilyväylän."
Meidän paikalliseen fatbike talla.... koirankusettajien puutteeseen ollen vakavasti miettinyt Snowdogin hommaamista.
Hiihtosuunnistuspuolella ratkaisut ovat tällaisia ja näillä saadaan priimoja uria, kun ne vain annetaan kovettua
https://www.hauhonsisu.fi/suunnistus/images/Evo2023-Nuotiotauko.jpeg
(https://www.hauhonsisu.fi/suunnistus/images/Evo2023-Nuotiotauko.jpeg)Muutama autonrengas kyljellään naruilla kiinni kelkassa tekee jokseenkin saman asian
Pitääksemme mainiot luomupolut loistavassa kunnossa ajattelimme kaverin kanssa mennä lapioimaan keskuspuiston merkattuja polkuja auki huomenna lauantaina. Me aloitamme "retken" Laaksosta ja jos on muita innokkaita välille Laakso - Paloheinä niin tervetuloa ulkoilemaan. Mikäli muita yhtä hul... innokkaita löytyy niin voidaan täällä sopia mistä muut aloittaisivat ja sitten vaikka voitaisiin kahvitella yhdessä Maunulassa.
Otamme mielellämme kommentteja vastaan ja tervetuloa mukaan talkoisiin.
T. 2 ukkoa jotka ajavat aina KP:ssa kun se vain on mahdollista
Sotanorsu666
19.01.2024, 10.28
Pitääksemme mainiot luomupolut loistavassa kunnossa ajattelimme kaverin kanssa mennä lapioimaan keskuspuiston merkattuja polkuja auki huomenna lauantaina. Me aloitamme "retken" Laaksosta ja jos on muita innokkaita välille Laakso - Paloheinä niin tervetuloa ulkoilemaan. Mikäli muita yhtä hul... innokkaita löytyy niin voidaan täällä sopia mistä muut aloittaisivat ja sitten vaikka voitaisiin kahvitella yhdessä Maunulassa.
Itse en pääse paikalle, mutta todella iso peukku teille ketkä jaksatte tätä tehdä.
pturunen
19.01.2024, 10.39
Erinomainen idea. Tätä voitaisiin kollektiivisesti harrastaa jokaisen ison lumimyräkän jälkeen. Lumikenkiä olen myös miettinyt yhtenä vaihtoehtona.
pturunen
19.01.2024, 17.57
Innostuin tästä ja Pirkkolan kohdalla reitin pohjoisosa Pirkkolan kallioiden "huipulta" tien ylittävälle sillalle lähellä Kehä I:tä on melkein auki. Muutamia havaintoja:
- Millään kenttälapiolla ei kannata alkaa tuota tekemään. Lunta on nimittäin paljon. Lumentyönnin on paras työkalu
- Vaikka kuinka yrittää kaapia, niin polkupohja jää silti pehmeäksi
- Työ on järjettämän raskasta. Olin aikeissa avata koko Pirkkolan pätkän, mutta äijä hyytyi täysin puolessa välissä. Matkaa tuossa ei tainnut olla kilometriäkään
- Kannattaa mennä mäet ylhäältä alas. Lunta saa työnnettyä helpommin alamäkeen ja kaikkea ei tarvitse liikuttaa "lapioimalla". Myös tästä syystä lumentyönnin on kätevä
- Otsalamppu on hyvä olla hämärässä
Joku muu voi jatkaa Pirkkolasta pohjoiseen.
Mä voisin lähteä pitkäkosken majan suunnalta kehä1 kohti reittiä pitkin, siitä haltiavuoren yli. Oli muutenkin tarkoitus lähteä tuonne kävelemään. Pitkäkoskelta ukrainapolun suuntaan on varmaan parhaassa kunnossa kävelijöiden vuoksi.
2 miestä lähtee Laaksosta n. klo 12 merkittyä reittiä tavoitteena Maunulan maja
Mulla varmaan aika maksimi efortti jos pääsee pirkkolaan asti. Tarttee ottaa juomareppua ja energiaa mukaan.
Ehkä ei päivää jaksa. Syke 160-170 :) Energiaa mukaan ja reppu, johon voi vähentää vaatetta.
tchegge_
20.01.2024, 11.25
Eikös noita polkuja ole monin paikoin avattu vetämällä auton rengasta perässä?
Ainakin muistikuva jostain kuvasta Tiirismaan alueen polkupartiosta.
Pakkaslumeen voisi kuvitella toimivankin?
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
Nyt isosti ripsektiä polkujen putsaamisesta. Olkoon Voima kanssanne.
Oho. Pääsin pitkäkoskelta haltiavuorelle. Joku on urheilut toisesta suunnasta vastaan, eli haltiavuoren ylitys on auki.
Täytyy syödä eväät ja katsoa minne asti on tehty duunia.
pturunen
20.01.2024, 12.29
Eikös noita polkuja ole monin paikoin avattu vetämällä auton rengasta perässä?
Ainakin muistikuva jostain kuvasta Tiirismaan alueen polkupartiosta.
Pakkaslumeen voisi kuvitella toimivankin?
Teoriassa kyllä, mutta tuolla lumi on kahdessa kerroksessa. Ylempi on sellaista puuteria, joka lähtisi lehtipuhaltimella, mutta alempi vaatii lapiointia. Sen verran pehmeää sekin on, ettei kestä ajamista, mutta selkeästi painavampaa kuin tuo toissapäivänä (ja eilen) satanut pakkaslumi.
tchegge_
20.01.2024, 13.18
Eli sunnuntaina sitten vaan tamppaamaan lumikengillä polkuja kun lämpötila nousee plussalle. [emoji4]
Hyvä kyllä että jotkut jaksaa noita lapioidakin, eipähän ole niin pitkään jäisiä keväällä.
Tonne asti jaksoi. Jos on mielenkiintoa, niin toisesta päästä voi tulla vastaan.
https://www.strava.com/activities/10593046742
Tuo väli olisi kiva saada ajokuntoon.
pturunen
20.01.2024, 14.29
Muuten tamppaaminen on parempi vaihtoehto, mutta tuota lunta tuli varmaan 30 cm. Vähän mietityttää, mahtaakohan sulaa maa esiin maanantain plussakeleissä. No, tehty mikä tehty.
Oli siellä se vanha kova polku pohjalla.
Illalla tosiaan vielä näytti, että alkuviikosta kelit pysyy kuitenkin yön aikana pakkasella. Nyt näyttää muuttuneen plussalle yölläkin. On taas melkoista talvea.
Edit: Ei olisi hittolainen näemmä ollut kuin 500m matkaa seuraavalle ulkoilutielle. Tuossa serkustentien kohdilla taitaa polkupätkä loppua. Pitääkö tuonne vielä mennä illalla uudelleen...
Laakso Metsäläntie lapioitu ja odotettiin että on helpompi urakka mutta lunta tosiaan oli riittävästi. Aikaa meni 4.5 tuntia ja 9 km joten huomenna jätän ajamisen muille. kiitos kaikille ja toivottavasti kaikki saivat metsässä positiivista palautetta, meidän touhuja kiiteltiin ja kannustettiin kiitettävästi.
Noniin, lähdin tekemään loppupätkää pitkäkoski-paloheinä haltiavuoren yli ja vastaan tuli kaksi punaposkista herrasmiestä, jotka olivatkin lapioneet loppureitin kuntoon. Kävin vielä tirehtöörinä kävelemässä tuon läpi. On priimaa ja kovaa. Nuori junnu jo ajoikin polulla ja hyvin näytti kulkevan.
Miten etelän-osasto? Mitä on availtu? Jos aamullä lähden siitä maalikennekeskuksen kohdilta reitille, niin onko molempiin suuntiin polkua?
Laakso Metsäläntie lapioitu ja odotettiin että on helpompi urakka mutta lunta tosiaan oli riittävästi. Aikaa meni 4.5 tuntia ja 9 km joten huomenna jätän ajamisen muille. kiitos kaikille ja toivottavasti kaikki saivat metsässä positiivista palautetta, meidän touhuja kiiteltiin ja kannustettiin kiitettävästi.
Hienoa! Juu, kyllä polkujuoksijat kiitteli. Onhan tuo aivan huikeaa baanaa nyt siihenkin touhuun.
Mitä etelämmäs meni, sitä enemmän lunta tuntui olevan.
Kovaa duunia! Hattu päästä. Ridemoren kauppias & kump. ollu myös lapiomassa, kiitokset sinnekin. Voin myös omalta osalta luvata että en ole menossa plussakelillä ajamaan koska siellä on kuitenkin pehmeää lunta pohjilla.
Kovaa duunia! Hattu päästä. Ridemoren kauppias & kump. ollu myös lapiomassa, kiitokset sinnekin. Voin myös omalta osalta luvata että en ole menossa plussakelillä ajamaan koska siellä on kuitenkin pehmeää lunta pohjilla.
Mitähän väliä on lapioitu? Metsäläntie-pirkkola väli ei varmaan ole auki?
Mitähän väliä on lapioitu? Metsäläntie-pirkkola väli ei varmaan ole auki?
Paloheinästä Haltiavuoren kautta Pitkäkoskelle, oli Ridemoren instassa
Kiitokset laakson pään lapioineille. Olihan se vähän pehmennyt. Lunta paikoittain selvästi enemmän, mitä pitkäkosken päässä.
Mutta poika tykkäsi kyllä. 13v tenavan ensimmäinen ajo koskaan talvipoluilla ja uudella fillarilla. Jäi kyllä täysin koukkuun touhuun.
^ tulittekohan vastaan ehkä noin puolenpäivän aikaan Laaksossa?
Kiitos lapiomiehille täältäkin. Vaikuttaakohan mtb-reittimerkit siihen, että siellä on nykyään vähemmän kävelijöitä ja polut pysyy pitempään pehmeänä sen takia. Täällä Tali-Munkkivuori-suunnalla kaikki noi ”ei talvikunnossapitoa” -ulkoilureittien kävellyt polut oli jo tosi hyviä. Lapioituja pätkiä lukuunottamatta Kepun mtb-reitti selkeästi kaikkein muhjuisin kaikista mun tänään ajamista poluista.
Toinen, mikä varmaan vaikuttaa myös, on se että vähintään puolet männävuosien läskipyöristä on vaihtunut (sähkö)enskoiksi ym. jotka möyhii niitä polkupohjia kovettamisen sijaan. Silloin, kun läskitrendi oli kuumimmillaan, pysyi polut paremmassa kondiksessa.
Pehmeille ja uraisille pätkille Ikon Racessakin oli vähän turhan paljon kuviota. Ei tarttis olla reunanappulaa ollenkaan, niin pysyisi rengas paremmin siellä urassa ja ajaminen olisi hallitumpaa. Kovilla pätkillä Ikon toimii talvella tosi hyvin.
Tultiin joo vastaan.
Ja samaa mieltä, mtb reitiien alkutolppiin voisi lisäsätä maininnan, joissa kerrotaan kaiken liikkumisen olevan sallittua tälläkin polulla.
Pojalla oli laufeyssa edessä karkea rengas ja takana xc tyyppistä. Tuo ei selkeästikkään toimi pehmeällä lumella. Oli aika mielenkiintoista katsoa, kun takarengas jäi sinne uriin ja eturengas ei. Muutenkaan tuo matalanppulainen ei kyllä pitänyt yhtään ylämäissä.
Forecaster/rekon kombo.
pturunen
21.01.2024, 16.31
Ja lisää lunta. Juuri se mitä tarvittiinkin.
Eemeli82
21.01.2024, 16.57
Kävi itsekin aamupäivällä lenkillä ja iso kiitos täältäkin lapiohommissa olleille! Vähän toki pehmenee paikoin, mutta lapiomiesten ansiosta ajaminen on silti miellyttävää. Uskoisin että tuo reitti houkuttaa myös enemmän kävelijöitä nyt kun se on aukaistu. Mahdollisimman paljon vain kulkijaa reitille niin aina parempi.
Mulla on sellaiset OAC:n liukulumikengät, eli käytännössä pitokarva suksethan ne on, ja olen miettinyt, että mitenköhän niillä tuollainen polku tamppautuisi. Pakkasella ei varmaan kovin suurta vaikutusta, mutta nollakelissä vois tiivistyä ja sit kun pakastaisi niin kovettuisi hyväksi.
Jos tuo keli nyt kovin plussalle painuu niin jätän itse kyllä menemättä pyörällä tuonne ajamaan. Periaatteessa torstaina vois olla sään puolesta hyvä aika käydä liukkareilla koittamassa minkälainen vaikutus on kun perjantaille lupailee taas pakastuvaa. Harmi vaan, että näillä näkymin torstaina ei ehtine käydä, mutta jos aikataulut muuttuu, niin vois käydä kokeilee.
Joo ei tuonne oikeasti ole mitään asiaa, jos huomenna sataa vielä lisää lunta ja nousee selvästi plussalle.
Liukulumikengät tai lumikengät olisivat kyllä makeat. Viikonlopullehhan luvataan taas pakkasta. Paljonkohan noihinkin taas saisi rahaa palamaan...
* Oli aika mielenkiintoista katsoa, kun takarengas jäi sinne uriin ja eturengas ei. *
Minulla kävi orkkisrenkailla noin ennen edellisiä plussakelejä, joku oli onnistunut maastoutumaankin urapaikassa :)
pturunen
21.01.2024, 18.04
, joku oli onnistunut maastoutumaankin urapaikassa :)
Eikös se palstatotuus ollut, että tämä kuuluu lajiin?
Samat jäätuneet urat siellä lumen alla edelleen kummittelevat ja jengiä niihin kaatuu. Syvä ura nyt sattuu olemaan jotain sellaista, mihin ei fillaria ole suunniteltu.
^tuolloin oli kuitenkin pääasiassa oikein hauskaa polkua mutta sitten kun alkaa liikaa urautumaan on koiranulkoiluttajien tallomilla poluilla kivempi ajaa
Minulla kävi orkkisrenkailla noin ennen edellisiä plussakelejä, joku oli onnistunut maastoutumaankin urapaikassa :)
Oli kyllä mielenkiintoista katsoa, miten paljon parempi tasapaino tuollaisella junnulla on kuin itsellä. Laite menee täysin poikittain ja stonga linkussa molemmilla puolilla.
Toinen mitä ensimäistä kertaa mietin, niin lukkopolkimet eivät ehkä ole se must juttu tuollaisella pehmeällä lumella.
Tultiin joo vastaan.
Pojalla oli laufeyssa edessä karkea rengas ja takana xc tyyppistä. Tuo ei selkeästikkään toimi pehmeällä lumella. Oli aika mielenkiintoista katsoa, kun takarengas jäi sinne uriin ja eturengas ei. Muutenkaan tuo matalanppulainen ei kyllä pitänyt yhtään ylämäissä.
Hyvä meininki oli pojallasi. Peukkua!
Enpä tosiaan ajatellutkaan sitä, että uriin voi suhtautua myös niin, että niistä haluaa pois. Mä oon oppinut ajamaan urat niin, että on paras kun pyörä pysyy siellä urassa, renkaat ei yritäkään kiivetä urasta ja pyörä elää omaa elämäänsä kuskin alla. Ja katse horisonttiin, pois urasta. Uran katsominen vaan vaikeuttaa ajamista. Sama periaate kuin krossissa hiekkaradoilla (tai lumella). Samasta syystä kapearenkaisella olisi melkein helpoin ajaa noilla urapoluilla, kun kapea rengas pysyy maasturirenkaiden tekemässä urassa kaikkein helpoiten. Krossikuskit ajaa hiekkakisat ja osa kuskeista myös lumikisat reunanappulattomalla viilakuviolla.
Tänään oli 2,35-tuumaisen Ikonin kanssa hankalinta se, että siellä oli aika paljon kapeahkon, ehkä nastarenkaan tekemää, melko syvääkin uraa ja leveä rengas yritti väkisin venkoilla pois sellaisesta urasta. Aikuisen painoisen kuskin alla leveän Ikonin vetopito on mun mielestä ihan hyvä ainakin sinkulassa, jolla ylämäet menee talvikelissä pääsääntöisesti putkelta aina. Meidän junnut silloin aikoinaan, kun ne oli vielä junnuja ajo talvisetkin maastolenkit Ralliraneilla. Taisi olla vielä niitä vanhoja nuolikuvioisia siihen aikaan.
Oli kyllä mielenkiintoista katsoa, miten paljon parempi tasapaino tuollaisella junnulla on kuin itsellä. Laite menee täysin poikittain ja stonga linkussa molemmilla puolilla.
Toinen mitä ensimäistä kertaa mietin, niin lukkopolkimet eivät ehkä ole se must juttu tuollaisella pehmeällä lumella.
Todella levoton ohjaus kun oli tottunut 20 cm kapeampaan tankoon ja ns. normaaliin stemmiin ja on kapealla polulla mutta siihen tottui aika nopeasti ja sai jujusta kiinni :)
dirtyrider
22.01.2024, 10.52
Toinen, mikä varmaan vaikuttaa myös, on se että vähintään puolet männävuosien läskipyöristä on vaihtunut (sähkö)enskoiksi ym. jotka möyhii niitä polkupohjia kovettamisen sijaan. Silloin, kun läskitrendi oli kuumimmillaan, pysyi polut paremmassa kondiksessa.
Muuten tamppaaminen on parempi vaihtoehto, mutta tuota lunta tuli varmaan 30 cm. Vähän mietityttää, mahtaakohan sulaa maa esiin maanantain plussakeleissä. No, tehty mikä tehty.
Tämä.
Tuo polkujen kaivelu on ollut viime talvet täysin järjen köyhyyttä. Missä on kaikki lumikenkäpartiot ja perään läskipyöräpossujunat. Ai nii mut on kiire patterivehkeillä poluille, niin ei voi tuollaisia odotella. Muutama talvi sitten Pitkäkoskelta pohjoiseen avannut lumikengillä polkuja lumisateiden jälkeen. Kantaa sen jälkeen jo läskipyörää ja sen jälkeen koirankusettajien jäljiltä vaan paranee. Kiinnostus loppui polkujen avaukseen aika nopeasti kun ei voitu yhtä pakkasyötä odottaa läskin jälkien kovettumista, vaan plussakeleillä nakkirenkailla väkisin survomaan vaikkei kantaisikaan. Nyt kun tuolla poluilla lapioidaan kesää esiin, niin ei sinne ole mitään asiaa enää lumikengillä. Kevään makeat jääpolut onkin sitten mutavelliä ja juurakkoa, kun sulavat ensimmäisenä. Jos saisin valita, niin ottaisin sen 20-30cm tampatun lumipatjan alle, niin tuo kantaisi pohjalla pitkään.
Jos itsellä olisi napeilla toimiva fatbike, niin kevyesti avaisi polkuja auton/skootterin rengas perässä.
Ei se sähköavusteinen fatbike autuaaksi tee eikä sillä varsinkaan hinata hangessa mitään auton rengasta perässä. Jos polkuja haluaisi avata pitäisi olla joku Snowdog tai sellainen laite, mutta tämä istuu todella huonosti tuollaiseen keskuspuistoon.
Jop. Noin se varmaan on. Minä en kyllä ala enää lumikenkiä ostamaan, kävelköön kenellä ne on. Enkä lapioikkaan enää.
pturunen
22.01.2024, 14.35
Nyt jos olisi porukoilla pelisilmää, niin rauhoitettaisiin polut. Pakkasta tulossa ennusteiden perusteella torstaina. Lumi painuu märkänä ja tiivistyy, jolloin pakastuessa on taas mukavaa luvassa.
Nyt jos olisi porukoilla pelisilmää, niin rauhoitettaisiin polut. Pakkasta tulossa ennusteiden perusteella torstaina. Lumi painuu märkänä ja tiivistyy, jolloin pakastuessa on taas mukavaa luvassa.
Omalta osalta pistin eilen pyöräilyn tauolle muutamaksi päiväksi ja jätän myös lähialueen polut ajamatta. Perjantaina näillä näkymin seuraavan kerran tarkistamaan polkujen kuntoa.
Eilen oli tosiaan varsinkin paloheinän päässä polut hyvässä kunnossa.
Kyllä toi työmatkapyöräily on käynyt ihan maastopyöräilystä ettei tee edes mieli metsään :D
Mää eilen ehtoolla laiskasti lompsottelin lumikengillä Maunulan hoodeilla. Lumi tiivistyi hyvin ja tarttui hämmästyttävän vähän kiinni. Mtb-reitti oli aivan kova ja hyvä, mut teinpä siitä vähän leveämpää.
Noniin. Millaiset lumikengät ovat pätevät? Xxl valikoimasta jotain?
tchegge_
23.01.2024, 13.01
Itsellä on isot putkirunkoiset Tubbs Wildernessit, mutta polkujen raivaamiseen menee varmaan ihan hyvin joku perus komposiittirunkoinen TSL 227, 220 eur sauvojen kanssa varuste.netistä
Esim nämä on huti ostokset?
https://www.xxl.fi/tubbs-xplore-30-lumikengat-sininen/p/1167887_1_Style?
Pakkohan tuonne on mennä tamppaamaan polut huomen iltana kuntoon. Sitten alkaa pakkanen ja perjantaista eteenpäin huikeat ajokelit.
dirtyrider
23.01.2024, 14.54
Lumikengillä on aika haastava kulkea kapealla polulla jos lumikenkien ulkosyrjät jää penkan päällä ja sisäkantit polun pohjalla ns. camper kulmat pielessä. Itsellä nämä lumikengät https://varuste.net/p88942/tsl-227-xl Ei noiden kanssa ole sauvoja kaivannut kyllä. Toimii erinomaisesti polun avaukseen kovien lumisateiden jälkeen umpihankeen, mutta jos polku on esim. lapioitu auki tai polun penkat muuten kovat ja korkeat. En ole liukulumikenkiä kokeillut polun avaukseen, mutta varmaan hiukka kapeammalle polulle mahtuisivat.
Eilen illalla klo 18 esim. tuo polku kantoi hyvin 4.8" läskiä umpeen sataneella polulla, jossa ei ollut kuin yhdet kengänjäljet. Tänään voi olla tosin toinen tilanne jo ja lumi vettynyt pidemmälle. Kotipihalla kenkä opposi aurattuun ja polkeutuneeseen lumeen, joten voin kuvitella, että tekee myös poluille hyviä kraatereita.
Ainakin se laakson pään polku on nyt paikoittan niin urainen ja jalan jäljillä, että tuo olisi huomisen räntäsateen jälkeen kiva tampata kovaksi.
pturunen
23.01.2024, 15.40
Voisin lähteä myös lumikenkäilemään huomenna. Mulla on jotkut TSL:n ikivanhat, mutta muoto on aika sama kuin noissa yllä linkatuissa. Noilla pystyy kävelemään hyvinkin kapeaa tuon muotoilun ansiosta.
JohnnyBuzz
23.01.2024, 16.04
Viikonloppuna timangiset ajokelit? Jos vaan nyt jengi malttais pysyä kapearenkaisilla poissa poluilta, ennen kuin pakastuu. Ja tosiaan työmatkapyöräily on nyt aika MTB-henkistä. Melkoisia vesiesteitä myös. :D
dirtyrider
23.01.2024, 16.21
Ollapa joku polkulana millä täyttäisi nuo kenkien reiät, tosin voi olla aika raskas vetää lumikengillä näin märässä kelissä.
Viikonloppuna timangiset ajokelit? Jos vaan nyt jengi malttais pysyä kapearenkaisilla poissa poluilta, ennen kuin pakastuu. Ja tosiaan työmatkapyöräily on nyt aika MTB-henkistä. Melkoisia vesiesteitä myös. :D
Niin ei kai tuonne ole ollut pitkään aikaan mitään asiaa enää kapearenkailsella. Luulen vaan, että polut ovat jo nyt törkeän uraisia ja syvillä jalanjäljillä sunnuntain jälkeen. Ainakin ne kohdat missä oli enemmälti lunta olivat täynnä sellaista kiemurtelu uraa. Ei tuossa nyt vaan pysty ajamaan vaikka miten katselee etäisyyteen.
Niin ei kai tuonne ole ollut pitkään aikaan mitään asiaa enää kapearenkailsella. Luulen vaan, että polut ovat jo nyt törkeän uraisia ja syvillä jalanjäljillä sunnuntain jälkeen. Ainakin ne kohdat missä oli enemmälti lunta olivat täynnä sellaista kiemurtelu uraa. Ei tuossa nyt vaan pysty ajamaan vaikka miten katselee etäisyyteen.
Juu vaatii melkeinpä uuden lumisateen pakkasten tultua, jotta urat ja jalanjäljet täyttyy ja sitten pitää tamppautua uudelleen jne. Aika surkea tämä talvi ollut siinä mielessä, että hyvien pakkasjaksojen väliin osuu tälläisiä muutaman päivän plussakelejä, jotka sitten pilaa polut kunnolla.
Hain tubbs 25 mallit. Nuo ehkä mahtuvat polulle
Nyt on tarkkaa touhua. Jos saadaan kunnon lumisade ennen pakkasia, niin polut saattaisivat olla ajettavia viikonloppuna.
JohnnyBuzz
25.01.2024, 09.08
Ennuste näyttää lupaavalta lauantaita ajatellen. Sunnuntaina näyttäis taas menevän plussalle. :(
Kukaan käynyt katsomassa miltä poluilla näyttää? Ajattelin kohta lähteä tsekkaamaan tilanteen ennen pakkasia.
Huomenna on priimaa!
Nyt on tosi helppo rasti korjailla pahimmat jalanjäljet ja urat lumikengillä.
Mutta paljon paremalta täällä näyttää mitä pelkäsin.
Edit: Tamppaan metsäläntieltä pohjoista kohti sen minkä jaksan ja ehdin.
Metsäläntie-kehä1 ok.
Tulen vielä pitkäkoskelta paloheinään päin, eli kehä1-paloheinä välistä ei tietoa.
Lapiotu polku haltiavuoren yli onneksi hyvää. Eli ei ole sulanut liikaa.
Tosiaan paljon paremmassa kunnossa ne olivat mitä oletin. Vesisateen vuoksi tuolla ei oltu ajettu viikolla varmaan lainkaan.
Tamppasin pehmeistä kohdista ja ennenkaikkea mäistä kaikki urat ja syvät jalanjäljet piiloon. Tuolla tulee olemaan aivan älytön pito huomenna, kun pakkanen näyttää nyt toteutuvan.
Lumikengillä tamppaaminen on oikeasti hiton hyvää liikuntaa. Itsellä on nyt sairastelujen jälkeen ollut hankalaa saada riittävän paljon pk-tunteja. Traineri ei vaan nappaa ja kävely on vähän liian matalasykkeistä. Tuossa touhussa kyllä syke nousee, varsinkin kun voi välillä mennä sellaista steppijuoksua. 5.5h/40t askelta :)
JohnnyBuzz
25.01.2024, 22.34
Respect! Mahtavaa, että oli aikaa käydä huoltohommissa. Ite aattelin lauantaina käydä ajelemassa. Silloin on ehtinyt olla vähän pidempään pakkasta, niin varmasti kantaa.
Joo, duunissa hiljaisempaa niin karkasin kympin jälkeen.
Meinasin itse käydä jo huomenna iltapäivällä. Luvattu aika timanttista keliä
pturunen
25.01.2024, 22.45
Avasin Pirkkolan kalliolle pari uutta reittiä sen vakkarin lisäksi. Mitään käryä siitä, kuinka kovaksi pohjan sai tampattua, mutta selvinnee huomenna. Paaton tulikin Pirkkolassa vastaan myös lumikengissä.
Avasin Pirkkolan kalliolle pari uutta reittiä sen vakkarin lisäksi. Mitään käryä siitä, kuinka kovaksi pohjan sai tampattua, mutta selvinnee huomenna. Paaton tulikin Pirkkolassa vastaan myös lumikengissä.
Nämäkin polut ovat täysin jäässä ja kovia. Kävellen ei jää nousuissa kengän kärjestä jälkeä. Huikee keli just nyt.
Noniin. Sitten rapsaa reitin kunnosta. Mä oon ihan täpinöissäni. Tuo touhu on törkeän hauskaa.
Laakso-metsäläntie väli yllätti. Tuo oli nyt jäätyneenä mahtava pätkä ajaa. Ei ole liian urainen, mitä pelkäsin. Lapiointi on jeesannut paljon ilman tamppaamistakin. Pääsee reipasta kyytiä ja osumaa saattaa tulla aika nopeasti. Suojat olisivat kova lisä.
Metsäläntie-Paloheinä väli hienoa ja joka paikassa sujuvaa ajettavaa. Yllättävän vähän jäätyneitä syviä jalanjälkiä tai muitakaan uria.
Paloheinä-Pitkäkoski väli on hölmön hienossa kunnossa. Pitää kuin tauti ja ainoastaan oma pää rajoittaa vauhtia. Leveää baanaa, joka on reunasta reunaan kovaa. Ehkä jo naksun liiankin kovavauhtista. Lapiointia ei tosiaankaan kannata lopettaa.
Koetin käydä myös silvolan takana, mutta jo alku polku oli isoilla syvillä rei'illä. En tiedä onko nuo tulleet kävellessä, vai oliko menty jopa hevosella? Tekoaltaan ympäri en löytänyt ajettua reittiä. Piti kääntyä takaisin.
Ukrainapolku ja loppu paloheinän luupista tietysti pelkillä jalanjäljillä. Täysin ajettavissa, mutta ei tuolla sellaista hauskaa fiilistä tule. Tuolla olisi ollut eilen lumikengillä duunia. Olisi kyllä tosi siistiä, jos saisi masinoitua enemmänkin porukkaa tamppaamaan reittejä kuntoon. Noista saa pienelläkin porukalla huikean hyviä.
Paluumatkalla törmäsin pariin osaavaan sähkäri AM kuskiin. Tsiisus heebot menivät komeasti ja kovaa. Omakin vauhti nousi samantien, kun seurasin perässä lyhyen aikaa => tarttee lähteä sinne suojakaupoille...
pturunen
26.01.2024, 17.16
Kävin myös pyörähtämässä Pirkkola-Laakso-Pirkkola -välillä nopeasti. Pääpolku hienossa kunnossa, vaihtoehtopoluilla enemmän reikiä ja koloja uponneista jalanjäljistä. Silmään pisti kypärättömät sähköpyörämiehet ja vapaana juoksevat koirat. Toisen kanssa neuvoteltiin jonkin aikaa siitä, saako pyörällä ajaa vai ei enne kuin omistaja tuli pelastamaan. Tähän toivoisin jotain rotia, koska edelleen koira ei vapaana saa tuolla juosta.
Kävin myös pyörähtämässä Pirkkola-Laakso-Pirkkola -välillä nopeasti. Pääpolku hienossa kunnossa, vaihtoehtopoluilla enemmän reikiä ja koloja uponneista jalanjäljistä. Silmään pisti kypärättömät sähköpyörämiehet ja vapaana juoksevat koirat. Toisen kanssa neuvoteltiin jonkin aikaa siitä, saako pyörällä ajaa vai ei enne kuin omistaja tuli pelastamaan. Tähän toivoisin jotain rotia, koska edelleen koira ei vapaana saa tuolla juosta.
No joo. Törmäsin kanssa kahteen isoon koiraan, mutta pirun mukavia ne oli. Nauratti, kun jäivät siihen tallustamaan eivätkä tehneet elettäkään väistääkseen. Mun mielestä rauhalliset koirat saavat kyllä tuolla liikkua siinä mitä itsekkin.
Mutta toisessa tilanteessa meinasi palaa ja paloikin hihat. Se sama keski-iän ylittänyt neitokainen oli taas tilittämässä. En ensin tunnistanut, kun seisoi irrottelemassa suksiaan keskellä polun päätä paloheinään tullessa. Juttelin ystävällisesti, ettei minulla ole mikään kiire. Sanoin, ettei tarvitse siirtyä hankeen, vaan mahdutaan kyllä ohittamaan tässä. Käänsi selän ja tuumasi että sinä joudat odottamaan. Ja sitten alkoi selittämään että tiedätkö ettei täällä saa ajaa. Oli muuten aika lähellä, etten tuupannut mummoa hankeen. Jeesus millaisia idiootteja tuolla oikein liikkuu.
Joko siellä alkaa kaipailemaan nastoja?
Sotanorsu666
26.01.2024, 19.20
Joko siellä alkaa kaipailemaan nastoja?
No en ainakaan itse menisi nyt ilman nastoja.
^ sama
tänään Pitkäkoski-Paloheinä välillä pari h. Oli hauskaa
Joissain kohdin pärjää ilmankin. Lähinnä nuo lumikengillä tampatut kohdat. Se karhentaa samalla. Mutta hauskuushan siitä touhusta katoaisi kokonaan. Laaksoon ei mitään asiaa ilman nastoja. Nastoillakin sai paikoittain puskea kunnolla painoa eturenkaalle.
pturunen
26.01.2024, 21.29
Huomenna kannattaa mennä ajamaan, kaikki sääpalvelut tarjoavat samat madonluvut eli sunnuntaina plussaa. ***** tätä talvea...
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/blob:https://www.fillarifoorumi.fi/805ba7bb-7f61-4c69-a7cf-bc024706b5c5
Ei toi sunnuntain +1 +2 paha ole kun nyt kovettuu pohjat
pturunen
26.01.2024, 22.14
Viimeksi suli päivässä vaikka oli alla ne -20 pakkaset. Pitkälle riippuu siitä, millaiset yölämpötilat tulevat olemaan.
Ei toi sunnuntain +1 +2 paha ole kun nyt kovettuu pohjat
Ei siellä ole kuin keskellä sitä oikeasti kovaa pohjaa. Sunnuntaina reitti muuttuu tosi nopsaan taas "humps Oho" malliseksi.
Ainakin Pitkäkoskelta Metsäläntielle ja takas pärjäsi vielä tänään ilman nastoja läskillä. Tosin tuo läskikumi on kyllä vähän nakkikumia vakaampi vaikka välillä pikkasen sivuttain heittäisikin jossain vähän jäätyneessä kohdassa. Täytyy kattoa jos huomenna ottais tavallisen jäykkäperän alle kun ajaa Laaksoon asti, mutta ei mulla siinäkään ole nasta kuin edessä.
Ainakin Pitkäkoskelta Metsäläntielle ja takas pärjäsi vielä tänään ilman nastoja läskillä. Tosin tuo läskikumi on kyllä vähän nakkikumia vakaampi vaikka välillä pikkasen sivuttain heittäisikin jossain vähän jäätyneessä kohdassa. Täytyy kattoa jos huomenna ottais tavallisen jäykkäperän alle kun ajaa Laaksoon asti, mutta ei mulla siinäkään ole nasta kuin edessä.
Metsäläntielle asti tosiaan suurimmaksi osaksi tosi pitävää pintaa ilman nastojakin. Laakson päässä enemmän sulaneita ja jäässä olevia kohtia. Voihan tuonkin ajaa, mutta vähän ehkä hauskuus kärsii.
Mutta se isp pitää tuolla nyt kuin tauti! Siis luokkaa älytön pito. Nousee ihan mistä vaan jos vaan jalka riittäisi.
Seuraavien suvikelien aikana olisi siistiä tamppailla pieniä bermejä muutamiin kohtiin laakson päässä. Tosin noissa saattaa paukkua kunnon kolaria :)
Jokohan siellä pohjat kestäis Stigmatankin renkaita? Ei viittis mennä urittelemaan toisten työn jälkiä.. Maasturissa ei ole nastoja. Vanhat ISP:t on MK2 Cresteille liian tiukat. Olen pariin otteeseen nyt yrittänyt (kun Mr. Ojan kanssa ei syntynyt kauppoja niistä), mutta ei nouse hyllylle millään keinolla.
...pariin otteeseen nyt yrittänyt (kun Mr. Ojan kanssa ei syntynyt kauppoja niistä), mutta ei nouse hyllylle millään keinolla.
Äh, olen unohtanut koko jutun kun ajokelejäkään ei ole juuri ollut.
Samoille kehille nuo mullakin tulisi. Tai mikä Crestin versio 2013 lienee oli menossa.
No panic :) (Onkohan noi sitten jotkut extratiukat yksilöt vai enkö vaan jaksanut taistella tarpeeksi..?)
Jokohan siellä pohjat kestäis Stigmatankin renkaita? Ei viittis mennä urittelemaan toisten työn jälkiä.. Maasturissa ei ole nastoja. Vanhat ISP:t on MK2 Cresteille liian tiukat. Olen pariin otteeseen nyt yrittänyt (kun Mr. Ojan kanssa ei syntynyt kauppoja niistä), mutta ei nouse hyllylle millään keinolla.
Kestää kestää. Torstai iltana umpihankeen tampattu polku kesti ajaa heti seuraavana aamuna 2.25 renkailla eikä mennyt edes hyppimällä rikki.
Kovaa herkkua oli aamulla!
Köröttelin aamulla töistä kotiin kepun läpi ja on kyllä hienossa kunnossa! Hatunnosto lapio ja lumikenkämiehille :)
Multakin unohtui kiitos, eli kiitokset lapioimisesta!
Sotanorsu666
27.01.2024, 15.11
Tuli ajettua tänään Pitkäkoski-Laakso-Pitkäkoski. Ai että. Kiitos vaan kaikille ketkä on uhrannut viikolla vapaa-aikaansa polkujen tämän hetkisen kunnon eteen. Pitkäkosken majalla lenkin jälkeen taisinkin törmätä paatonin kanssa. Tajusin vasta lähdettyäni, että olisihan sitä voinut kiitellä ihan kasvotustenkin, mutta olin liian keskittynyt kuulokkeesta tulevaan melusaasteeseen. Hienoa työtä! Paljon näkyi iloisia pyöräilijöitä poluilla. Hyvä meininki kaikilla ulkoilijoilla, paitsi pari koiranulkoiluttajaa näytti taas sitruunan syöneeltä. Jos se väistäminen on niin kauheaa, niin kannattaa kävellä niitä leveämpiä väyliä missä tilaa riittää. Vaikka Kuninkaantammentietä, kun se nyt meiltä hiihtäjiltä raukkamaisesti ryöstettiin.
https://i.ibb.co/GTXwpgP/IMG20240127112749.jpg
Tuli ajettua tänään Pitkäkoski-Laakso-Pitkäkoski. Ai että. Kiitos vaan kaikille ketkä on uhrannut viikolla vapaa-aikaansa polkujen tämän hetkisen kunnon eteen. Pitkäkosken majalla lenkin jälkeen taisinkin törmätä paatonin kanssa. Tajusin vasta lähdettyäni, että olisihan sitä voinut kiitellä ihan kasvotustenkin, mutta olin liian keskittynyt kuulokkeesta tulevaan melusaasteeseen. Hienoa työtä! Paljon näkyi iloisia pyöräilijöitä poluilla. Hyvä meininki kaikilla ulkoilijoilla, paitsi pari koiranulkoiluttajaa näytti taas sitruunan syöneeltä. Jos se väistäminen on niin kauheaa, niin kannattaa kävellä niitä leveämpiä väyliä missä tilaa riittää. Vaikka Kuninkaantammentietä, kun se nyt meiltä hiihtäjiltä raukkamaisesti ryöstettiin.
No pyörän perusteella tosiaan törmättiin. Mietinkin, että on sen näköistä palikkaa fillarissa, että tuossa tarttee olla jo harrastamista takana!
Paras kiitos polkujen duunaamisesta oli pojan naama laskuissa. Nyt se ensimmäinen mielikuva talvipyöräilystä on vauhti ja hauskuus. Jää nalkkiin tähän touhuun ja saa itse lenkkikaverin.
Turusen avaamat reitit pirkkolan kallioiden päälle saivat myös kiitosta. Tai ennenkaikkea ne dropit ja alamäet. Vähän tuntui itsestä pöljältä idealta tunkata useampaan kertaan kallion päälle. Orbea Laufey on enemmän kuin oikea valinta nuorelle junnulle. Laskut ne on mikä tuon ikäistä kiinnostelee.
JohnnyBuzz
27.01.2024, 18.19
Suuren suuri kiitos polkuja huoltaneille! <3 Aivan upeassa kunnossa oli Maunula-Pitkäkoski-Maunula -väli. Oli ihanaa rallatella menemään hyvin kantavia polkuja. Stravaan perusteellakin näytti kulkeneen hyvin, kun oli PR poikineen kertynyt lenkillä.
Tuli ajettua tänään Pitkäkoski-Laakso-Pitkäkoski. Ai että. Kiitos vaan kaikille ketkä on uhrannut viikolla vapaa-aikaansa polkujen tämän hetkisen kunnon eteen.
Mä ajoin päinvastoin Laakso-Pitkäkoski-Laakso (+ Ukrainapolku-Paloheinä-Haltiala-Pitkäkoski). Taisit tulla etelään päin ajaessasi vastaan Pirkkolassa siinä kalliomäessä.
Oli kyllä! Kiitos kaikille polunhoitohommia tehneille. Polut oli ehkä nopeimmassa kunnossa koskaan tai ainakin varmuudella mun Strava-historian nopeimmassa. Isommalti yrittämättä karsee määrä PR:iä, vaikka aika paljon oli vastaantulevaa liikennettä ja muutamien tuttujen kanssa tuli hetki juteltuakin. Kaiken kukkuraksi Paloheinä-Pitkäkoski-segmentille all time 8th. Häh..siis minä, vanha äijä täysjäykällä luomusinkulalla! Kesärenkaiden kanssa ei ollut ongelmia, mutta Ilmalan eteläpuolella piti paikoitellen ajella vähän varovaisemmin.
Ajoittain ajamisen dynamiikassa oli tänään jotain samaa kuin Hangon neulaspoluilla kesällä. Ne, jotka tykkäs tämänpäiväisestä, tykkää melko suurella varmuudella myös Hangon poluista.
No mä tein tuon segmentin eilen, kun mielestäni se puuttui. Kaikki muut ovat lyhyempiä ja tuo pätkä muutenkin haltiavuorelle nousua lukuunottamatta yhteinäinen ja kivasti ajettava. Kävelijät eksyvät tuonne myös harvoin talvella. Pitkä siivu molempiin suuntiin keskellä metsää.
AnttiWalker
27.01.2024, 19.45
Tässä liikkuvaa kuvaa Keskuspuiston tilasta tänään ja mietintää siitä, miten pyöräteiden kuntoa pitäisi kehittää
https://youtu.be/7QamXbRGnDk?si=kVlkGDVw23y4JVMu
No mä tein tuon segmentin eilen, kun mielestäni se puuttui.
Dämn. Ilonpilaaja… No mutta 8. nopein eilisen jälkeen. On sekin jotain tällaselle wanhalle parralle. :D
Ja on siellä aikoja aiemmiltakin vuosilta. Harva varmaan vaan ajaa koko pätkää kerralla. Jäädään katsomaan maisemia haltiavuoren päälle. 2-3min nopeammin siinä osaavat kuskit ajavat.
Tässä liikkuvaa kuvaa Keskuspuiston tilasta tänään ja mietintää siitä, miten pyöräteiden kuntoa pitäisi kehittää
*video*
Näille löytyy oma ketju. Kiitos!
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?40760-Py%C3%B6r%C3%A4ilyaiheiset-videosi&highlight=py%C3%B6r%C3%A4ilyaiheiset+videosi
2-3min nopeammin siinä osaavat kuskit ajavat.
Jep näin kuuluukin. Muuten olis maan maastopyöräily huonoissa kantimissa.
Tutkailin nyt sitten noita Kepun segmenttejä vähän tarkemmin, kun en ole ennen tätä päivää varsinaisesti jaksanut niistä koskaan kiinnostua. Tutuista Artsi oli ollut näköjään nopea tänään(kin). Mutta aikamoisia kellotuksia siellä on, kun joillain segmenteillä paras aika on noin kaksi kertaa nopeampi kuin vaikkapa Kanasella tai Halmella. Hmmm. ”Haltiavuori enduro” tjsp on ajettu 76 km/h keskarilla. Isompi hmmm. Lopputulema oli melkolailla se, että eipä noista tartte hirveästi kiinnostua vastaisuudessakaan :)
Tutkailin nyt sitten noita Kepun segmenttejä vähän tarkemmin, kun en ole ennen tätä päivää varsinaisesti jaksanut niistä koskaan kiinnostua. Tutuista Artsi oli ollut näköjään nopea tänään(kin). Mutta aikamoisia kellotuksia siellä on, kun joillain segmenteillä paras aika on noin kaksi kertaa nopeampi kuin vaikkapa Kanasella tai Halmella. Hmmm. ”Haltiavuori enduro” tjsp on ajettu 76 km/h keskarilla. Isompi hmmm. Lopputulema oli melkolailla se, että eipä noista tartte hirveästi kiinnostua vastaisuudessakaan :)
Joo, ei nuo oikeasti ketään kiinnosta. Stravan segmentit ovat kuin seiska lehti. Kukaan ei noita lue eikä käytä, mutta jostain ihmeen syystä molemmat menestyvät :)
JohnnyBuzz
27.01.2024, 22.37
Joo, ei nuo oikeasti ketään kiinnosta. Stravan segmentit ovat kuin seiska lehti. Kukaan ei noita lue eikä käytä, mutta jostain ihmeen syystä molemmat menestyvät :)
Melkeinpä parempi tarkastella aina kuluvan vuoden tuloksia, kun noihin aina ajan kuluessa eksyy mukaan vetoja, joissa on ollut GPS-häiriöitä.
Melkeinpä parempi tarkastella aina kuluvan vuoden tuloksia, kun noihin aina ajan kuluessa eksyy mukaan vetoja, joissa on ollut GPS-häiriöitä.
Niin ei tuollaiset 100m segut oikein toimi. Strava taisi itseasiassa muuttaa segmentin sääntöjä, eli liian lyhyitä ei voi enää tehdä. Tallennukset puhelimilla sun muilla laitteilla, joissa ei tarkkuus oikein piisaa.
Mutta onhan tuolla kepussa tosiaan iso osa seguista ajettu sähkärillä, mutta kalusto ei ole merkattu oikein.
Heh..no mä en oo eläissäni avannut Seiskaa enkä ollut ennen tätä päivää avannut yhtään Kepu-segmenttiäkään :)
Sotanorsu666
27.01.2024, 23.16
Taisit tulla etelään päin ajaessasi vastaan Pirkkolassa siinä kalliomäessä.
Tunnustan. Nyt oli lämpötila jo nollassa klo.20 aikoihin, kun ajelin autolla kalliosta kotiin ja käpylän kohdilla pientä tihkusadetta. Huomenna varmaan sitten taas hiihtämään. Viikonlopulle vasta lupailee pakkasia, niin voisi jättää porukka taas poluilla ajelut väliin viikolla.
Laakson pää varmaan paikoittain kestääkin ajoa. On niin hyvässä jäässä. Mutta tuo pitkäkosken puoli ei kyllä tule reunoiltaan kestämään. Onneksi tosiaan on sen verran kaukana kaikesta, etteivät kävelijät eksy tuonne tekemään reikiä.
Polkujuoksijat taas saletisti tietävät saman kuin pyöräilijätkin. Ei sinne vaan ole asiaa vesisateella.
Henk koht en ymmärrä ollenkaan että tehdään Strava-pätkiä molempiin suuntiin ajettavalle uralle.
Eilen oli kyllä hienossa kunnossa polut Pitkäkoskelta etelään.
Henk koht en ymmärrä ollenkaan että tehdään Strava-pätkiä molempiin suuntiin ajettavalle uralle.
Eilen oli kyllä hienossa kunnossa polut Pitkäkoskelta etelään.
Nämä on ihan asenteesta kiinni. Itse ajan aina niin, että saan laitteet stopattua jos eteen tulee kävelijää tai vastaan toista. Ei siis minusta eroa millään tapaa siitä onko segua vai ei.
Vapaastihhan saa ajaa vaan aidatulla alueella.
Voi kökkö. Frendi sanoi juuri, että keskuspuistossa oli kovaa polkua vielä. Joutuuko tuonne lähtemään vielä illaksi uudelleen.
Edit: No oli ne kuulemma jo nyt iltapäivän puolella vähän pehmenneet... On tämä kyllä talvi taas.
Ei pysty oikein millään enää perustelemaan läskin hankkimista tälle vuottakaan.
pturunen
28.01.2024, 15.11
^mä yritän kovasti perustella. Mielummin ajaisin polkuja tasaiseksi kuin tamppaan niitä :)
^mä yritän kovasti perustella. Mielummin ajaisin polkuja tasaiseksi kuin tamppaan niitä :)
No näinpä. Onhan tuo ihan pakkohankinta, mutta tälle vuodelle ei kyllä pysty.
Mutta siis tuo polkujen tamppaaminen kyllä toimii kuntoilunakin. Lapioinnin ja tamppaamisen jälkeen aerobinen kondis alkaa pikkuhiljaa taas nousemaan.
JohnnyBuzz
28.01.2024, 16.40
On kyllä harmillista vuoristorataa lämpötilan kanssa. :( Ens viikolle lupaa jopa +4. Ei oo varmaan ennen viikonloppua asiaa poluille. :(
Pyörähdin tuulettumassa ulkoiluteillä ja muutaman oikopolun ajoin metsän kautta. Hyvin kantaa vielä, mutta pinta alkaa pehmetä. Saattaapi jo huomenna upotella.
Sotanorsu666
28.01.2024, 20.21
Ei pysty oikein millään enää perustelemaan läskin hankkimista tälle vuottakaan.
Fillaritorilta vaan joku käytetty alle! Itse myin viimeisen läskipyörän pois, kun koukutin itseni tuohon hiihtoon pahasti. Ei jäänyt enää läskipyörälle aikaa, enkä itse jaksanut sillä pahemmin kesällä ajella. Oli kyllä ihan mukavaa hommaa vielä joskus 2017, kun kaverin kanssa oltiin aina ajelemassa polkuja auki, kun melkein joka viikolla satoi lunta. Surly Ice Cream Truck bud+lou combolla oli kunnon työkone. Silloin läskipyöriä oli myös huomattavasti enemmän liikenteessä, niin aina sateiden jälkeen oli läskipartioita liikenteessä. Voidaan kerätä rahaa paatonin läskipyörään, jos lupaa hommata sen tälle talvelle ja käyttää sitä polkujen avaamiseen. Osallistun 50€ summalla.
En mä mitään työkonetta hanki :) Tiedän, että se jää käyttämättä. Mahdollisimman kepeä ja nopea sen tarttisi olla. Korvata muutenkin jäykkäperän, jota ei nyt ole. Uusi Dude muutamilla kiekoilla sitten myöhemmin.
Steve Baggy
29.01.2024, 09.44
Uusi Dude muutamilla kiekoilla sitten myöhemmin.
Kannattaa ostaa, kun niitä vielä saa.
Mitenhän kovaksi polut pitäisi saada, jotta ne muuttuisivat kaljamaksi niinkuin kelvitkin? Maahan asti kovaa?
Takamisakari
29.01.2024, 14.17
Eksyin lauantaina kepun merkatulle reitille ihan eteläpäässä ja pitihän sitä ajella koko matka, ai että oli polku mahtavassa kunnossa. Puista kun on pudonnut vettä niin osa toki ihan jäätä mutta hienosti tamppaantunutta kovaa pintaa alusta loppuun. Muitakin näytti olevan liikkeellä tavallista enemmän.
Eksyin lauantaina kepun merkatulle reitille ihan eteläpäässä ja pitihän sitä ajella koko matka, ai että oli polku mahtavassa kunnossa. Puista kun on pudonnut vettä niin osa toki ihan jäätä mutta hienosti tampattua kovaa pintaa alusta loppuun. Muitakin näytti olevan liikkeellä tavallista enemmän.
Korjasin, kun ei se ihan itsestään ole tamppaantunut. Vaikkapa pari-kolme sivua taaksepäin lukemalla selvinnee.
Bliss oli vahvasti läsnä tänään aamulla. Reitti niin leveä ja kova et Rolleri, 32mm nasta & 46*21 fix oli hullun hauskaa
https://pic.useful.fi/uiBb-jztt.jpg
pturunen
30.01.2024, 15.02
Hulluilla nyt voi mikä vaan olla hauskaa. Oliko tavallistenkin mielestä?
En osaa fixistä arevioida yhtään mihin taipuu, kun en ole ajanut, mutta nouseeko tuolla mäkiä ja oliko renkaanuraa ym. mäissä?
Takamisakari
30.01.2024, 18.39
Korjasin, kun ei se ihan itsestään ole tamppaantunut. Vaikkapa pari-kolme sivua taaksepäin lukemalla selvinnee.
Olette oikeassa ja pahoittelen mitä nöyrimmästi tapahtunutta virhettä. Hienosti tanpattu kertakaikkiaan.
Eemeli82
30.01.2024, 19.10
^
Tulipa juuri mieleen tämä. (https://www.youtube.com/watch?v=Oo8GLFNWljM&ab_channel=Suoraruisku) :D
Harmittavasti itsellä ei ollut aikaa käydä nyt pakkasten aikaan Kepun tampatuilla poluilla ajamassa ja tällä hetkellä vaivaa sen verran ikävä selkäkipu, että tuskin on asiaa loppuviikosta pyörän selkään, vaikka nyt pakastaisinkin, mutta hatun nosto taas polkujen eteen tehdystä työstä silti.
Toki kun itsellä ei nastoja ole, niin varmaan hieman liukasta tuolla olisikin.
Toivottavasti nuo kelit kääntyisi helmikuulle niin, että tulisi hieman tuota luntakin lisää ja se tarttuisi poluille kiinni, niin tällainen kitkamieskin pärjäisi paremmin.
Toki kohtuudellahan sitä lunta saisi tulla, jotta polut pysyisi auki ilman, että porukan tarvii niitä jatkuvasti olla lapioimassa.
Oli kyllä kitka vähissä ilman nastoja tänään Pitkäkoski-Pirkkola-Pitkäkoski välillä, mutta todella nopeeta baanaa!
Oli kyllä kitka vähissä ilman nastoja tänään Pitkäkoski-Pirkkola-Pitkäkoski välillä, mutta todella nopeeta baanaa!
Onko jäätynyt ihan peiliksi? Eli olisiko jopa odotettavissa, ettei vesisadekkaan tuota enää sulata ihan heti?
Nyt näyttää, että ennen viikonloppua saadaan vesisateiden jälkeen ehkä ripaus luntakin päälle. Perjantaina koko päivä pakkasta. Ehkä joutuu vähän töitä sumplimaan, jotta pääsee jo perjantaiksi poluille.
Ispeihin pitää ehkä vaihdella uusia nastoja.
Aamulla Laakson läpi töihin polkiessa näytti polut siltä, että ihan heti kohta ei ole ilman nastoja ainakaan asiaa sinne.
Mites näyttää, että lumikengillä saisi taas kävellä huomenna, jos tuo ennuste toteutuu. Huomenna räntää+lunta ja yöllä pakastaa? Mäet olisi kiva saada taas priimaan kuntoon.
Perjantai on jo sovittu vapaaksi ja silloin ajetaan koko päivä. Ensin itseltä jalkoja alta ja iltapäivällä lisää tenavan kanssa.
Aamulla Laakson läpi töihin polkiessa näytti polut siltä, että ihan heti kohta ei ole ilman nastoja ainakaan asiaa sinne.
Riippuu miten tuota lunta tulee. Polun päälle saattaa jäätyä vielä kiva pitävä lumikerros.
Oliko miten uraista jäätä? Siis sellaista, mikä on nastoillakin vähän nihkeää ajaa.
Mä voin kotiin päin polkiessa testata, että miten kovaa/pehmeää siellä nyt. Aamulla vaan ohimennen katoin, että näyttää jäiseltä.
Aika märältä ennuste tällä hetkellä vaikuttaa. Saattaa olla vettä, räntää, lunta tai mitä vaan siltä väliltä ja sitä ei tule kuin muutama milli.
Sen, mitä nopeesti testasin ja ulkoilutielle näin, niin Laakson päässä polut on pääsääntöisesti harmaata umpijäätä.
Onko jäätynyt ihan peiliksi? Eli olisiko jopa odotettavissa, ettei vesisadekkaan tuota enää sulata ihan heti?
Pohjosessa se oli eilen sellasta liukasta jäätynyttä lumipintaa pääosin ja vaan jossain kohti ihan kunnon jäätä.
JohnnyBuzz
01.02.2024, 00.20
Olin miettinyt lauantaille taas HKP:n polkuja, mutta ennuste on vähän muuttunut ja näyttää nyt +5 astetta. Ehkei sitten kuitenkaan. :D
Lapio+lumikengät ja metsään ny. Huomenna taas kerran paras päivä koko talvena! Duunit ehtii tehdä pskoilla keleillä.
Ei täällä mitään ole tehtävissä, kun ei lunta satanut. Priimaa polkua nastoilla. Pientä uraa, muttei tuo mitään haittaa.
Sotanorsu666
01.02.2024, 15.57
Ei täällä mitään ole tehtävissä, kun ei lunta satanut. Priimaa polkua nastoilla. Pientä uraa, muttei tuo mitään haittaa.
Onko vesilätäköitä vai pysyykö pyörä puhtaana huomenna? Voisi lähteä ite myös huomenna työpäivän aikana joko hiihtämään tai poluille. Aurinkoa lupaillut päivälle.
Mä oon kuullut, että vesi jäätyy pakkasella.
Pieniä oli haltiavuoren polulla, mutta aika vähän. Latu oli tosi likainen. Mutta kai ne sen jollain rouhii yön aikana.
Sotanorsu666
01.02.2024, 16.52
Mä oon kuullut, että vesi jäätyy pakkasella.
Samoja tornihuhuja olen kuullut, mutta huomenna voidaan olla aika lähellä nollaa.
Ukrainapolkukin on kivikova ilman pakkastakin, mutta varokaa niitä pitkoksia. Sanoisin, että lähes ajamaton paikka nastoillakin. Jos tuohon tulee vauhdilla, niin voi sattua.
Joka suuntaan kallellaan ja kävelijöiden tekemiä reikiä täynnä.
Mites näyttää, että lumikengillä saisi taas kävellä huomenna, jos tuo ennuste toteutuu. Huomenna räntää+lunta ja yöllä pakastaa? Mäet olisi kiva saada taas priimaan kuntoon.
Perjantai on jo sovittu vapaaksi ja silloin ajetaan koko päivä. Ensin itseltä jalkoja alta ja iltapäivällä lisää tenavan kanssa.
Jos löytyy kunnon valot, niin käy kokeilemassa pimeälenkkiä. Se vasta onkin siistiä talvipoluilla.
Jos löytyy kunnon valot, niin käy kokeilemassa pimeälenkkiä. Se vasta onkin siistiä talvipoluilla.
Uskon kyllä. Ensi viikolla voisi periaattessa töiden jälkeen käydäkkin.
Tarvitseeko talvella kypärävaloa, vai pärjääkö tehokkaalla tankovalolla?
^Samalla tavalla talvellakin tankovalo valaisee eturenkaan kulkusuuntaan ja kypärävalo sinne mihin silmät katsovat. Tosi kirkkaalla ilmalla mennee ehkä pelkällä tankovalolla, mutta kyllä yleensä ainakin itse lähden kypärävalolla mieluummin, jos vain yksi lamppu käytössä.
Uskon kyllä. Ensi viikolla voisi periaattessa töiden jälkeen käydäkkin.
Tarvitseeko talvella kypärävaloa, vai pärjääkö tehokkaalla tankovalolla?
Mulla on tangossa ja kypärässä valot. Jos menee yhdellä, niin pitäisin sen kypärässä.
En lähtisi yhdellä valolla liikkeelle. Taskuun ainakin joku. Ja poluilla ensin otsavalo ja sitten tankovalo.
^Samalla tavalla talvellakin tankovalo valaisee eturenkaan kulkusuuntaan ja kypärävalo sinne mihin silmät katsovat. Tosi kirkkaalla ilmalla mennee ehkä pelkällä tankovalolla, mutta kyllä yleensä ainakin itse lähden kypärävalolla mieluummin, jos vain yksi lamppu käytössä.
Mjoo, tuollaista laadukasta kypärävaloa ei taida vaan nyt olla. Vai olikohan yksi tosi vanha lumolite jossain. Pitäisi vaan viritellä jotenkin kypärään kiinni.
Steve Baggy
01.02.2024, 20.43
Onhan se kypärävalo parempi, mutta kyllä sitä nyt yhden lenkin ajaa pelkällä tehokkaalla tankovalollakin etenkin kun lumi on maassa. Joku varatuikku taskuun jos se ykkösvalo sattuu hyytymään.
Marsusram
01.02.2024, 22.25
Kahden valon kombo on hyvä kovemmassa vauhdissa. Tankovalo piirtää paremmin pinnanmuodot kuin piirteet latistava otsavalo. Otsavalo on tarpeen että näkee mutkissa kurvin taakse.
Ei tuolla kovin kummoista otsalamppua tarvi kun lumi auttaa mutta tietty jos tankovalo häikäisee silmät niin tiedä sitten auttaako otsavalo
Vähän se vaatisi lunta ennen ennen alkavia pakkasia. Ensi yönnä saattaa tulla kunnolla, tai sitten tuokin tulee vetenä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.