Näytä tavallinen näkymä : Helsingin keskuspuiston päivän kunto?
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[
11]
12
13
Muutamia ärsyttäviä syviä uria siellä on, jotka vievät kyllä ajonautinnon noista nopeista mukavista kohdista. Pirkkolantie-kehä1 välillä olisi ainakin paikkailtavaa ennen seuraavia pakkasia.
Pakko kyllä sanoa, että suurin osa noista tulee sähkäreistä. Ylämäkeen ja risteyksien/mutkien jälkeen. Ei luomufillari kaivaudu noin. En millään tapaa vastusta sähkäreillä ajamista, hienoa vaan kun liikkujia on. Mutta jos on sunnuntaina iltapäivästä aikaa, niin lapiota käteen ja paikkailemaan uria. Tuo tietäisi pidemmäksi aikaa taas loistavaa talvipolkua!
pturunen
02.02.2024, 16.54
Tuo tulee kahdesta asiasta: 1) liikaa vauhtia ja pakko laittaa lukkoon renkaat. 2) liikaa tehoa ja jauhetaan kelillä kuin kelillä moottorin avulla mäki ylös (eikä katsota taakse, millaista tuhoa tuli tehtyä). Tasaisella tuolla on mitä parhain jääpolku, mutta mäkiosuudet ovat monin paikoin vähän tylsiä ajaa. Pirkkola jostain syystä pahemmassa kunnossa kuin Paloheinä-Pitkäkoski.
Ehkä haltiavuoren päälle on himpun hankala päästä sähkärin kanssa paloheinän suunnasta?
Mielettömässä kunnossa. Hauskaa ja nopeeta ja pelottaa kun itse eu ole niin nopea.
Urat imee joo, en mä niissä osaa ajaa
pturunen
02.02.2024, 18.58
^ai sinäkään et ymmärrä lajia. Kuulemma maastopyöräily ei ole meille tarkoitettu...
Tuo tulee kahdesta asiasta: 1) liikaa vauhtia ja pakko laittaa lukkoon renkaat. *
Jotkut ei osaa / uskalla käyttää etujarrua alamäissä
Jotkut ei osaa / uskalla käyttää etujarrua alamäissä
Aika moni sähkärikuski osaa ajaa monta kertaa paremmin kuin minä. Isolla osalla on prätkätaustaa takana. Vauhtia voimaa ja painoa on vaan enemmän. Kyllä se lumipinta kuluu ja se kyllä mun mielestä kuuluukin tähän touhuun. Hauskuutta sieltä lähdetään hakemaan.
Huomasi hyvin tenavan kanssa tänään. Koeta siinä selittää että iisisti nyt ajetaan pidempään ja säästetään energiaa. Naama on kuin naantalin aurinko kun saa vauhtia ylös hyvällä baanalla. Ja ai että jos saa jonkin tuntemattoman kiinni. Siitä se kisa vasta alkaa.
Mutta joo. Kaikilla fillareilla ei taida olla ihan helppo saada sitä painoa ja pitoa eturenkaalle jarrujakin ajatellen. Tuolla f-podiumilla voisi ajaa melkein pelkällä etujarrulla. Tajuton pito keulassa kun vähän puskee vielä painoa eturenkaalle.
Kävelin reitin läpi laaksoa lukuunottamatta. Pirkkola näyttää kyllä aika huonolta. Muuten suht hyvää.
En tiedä miten tuon pirkkolan voisi saada enää pelastettua. Nuo urat kun jäätyy, niin ei kyllä alamäessä kauas katselu auta yhtään mitään.
Porukka ei vaan oikeasti ajattele tekemistään. Verkkarit jalassa menevät tavikset ne tuolla kapearenkaisilla sähkäreillä nyt ajavat. En nähnyt yhtään "oikeaa" fillaristia päivän aikana.
viljosiilo
04.02.2024, 09.21
Jokohan tuonne tänään tohtisi mennä varovasti ajelemaan 2,6":illa, vai onko vielä liian pehmeää?
E: ei varmaankaan kannata, tulikin vähän odotettua lämpimämpi päivä
Tänään ollut varmaan aika huikea keli aamulla. Kaikki olivat kelveillä täysin jäässä, sama varmasit myös kepussa.
Nyt jos siellä kuitenkin iltapäivän aikana sulaa, niin on varmasti ainoa mahdollisuus saada pirkkolan mäkien seutua kuntoon.
Pakkanen näyttäisi kestävän tuon jälkeen useamman viikon. Aikaikkuna paikkauksille saattaa vaan olla aika pieni. Siellä on saletisti porukkaa kuin pipoa tällä kelillä ja auringon laskiessa reitti alkaa jäätämään tosi nopeasti.
pturunen
04.02.2024, 15.09
Kävin vaihteeksi kattomassa mitä tapahtuu Käpylä-Toukola_Viikki -akselilla. Kallioilla oli sellainen "polku", jossa kuitenkin suurimman osan pystyi ajamaan erinomaisesti. Kannattaa vaihtelun vuoksi käydä tsekkaamassa.
JohnnyBuzz
04.02.2024, 15.12
Ajelin Maunula-Pitkäkoski-Maunulan välin pääosin MTB-reittiä poiketen hetkeksi Ukrainan polulle. Hienossa kunnossa oli n. klo 11-13 aikoihin! Jäätä on nyt paikka paikoin, joten nastat aika must. Mielestäni Pirkkolan päädyn urat ei ollut mitenkään erityisen hankalia. Odotin itse asiassa paljon huonompaa tän ketjun perusteella. On siellä toki mäissä uria, mutta ei mitään älyttömän pahaa. Polku on nyt niin kova, että kantaa millä renkaalla vain. Ja pitkoksiakin oli helpoin ajaa tänään verrattuna koko talveen. Tai ehkä sitä on vain tottunut niihin, kun kertaakaan ei ajautunut rengas sivuun. :D
Nyt kun tulisi tohon päälle pari senttiä lunta, niin olis aivan mintissä. Pito oli nyt kuin kesällä ja tiukoissakin nousuissa rengas piti hienosti.
Juu, pärjäähän tuolla. Lähinnä tekisi mieli mennä paikkailemaan uria tenavan vuoksi, joka tykkää laskea noita alamäkiä kovaa ja teki jo viimeksi muutamat kivat voltit noissa urissa.
Mutta miltä pirkkolan kohdilla näytti? Sulaako hanki lainkaan ennen auringon laskemista? Olisi tässä lenkin jälkeen hyvin aikaa käydä vielä mutka tuolla.
Kävin vaihteeksi kattomassa mitä tapahtuu Käpylä-Toukola_Viikki -akselilla. Kallioilla oli sellainen "polku", jossa kuitenkin suurimman osan pystyi ajamaan erinomaisesti. Kannattaa vaihtelun vuoksi käydä tsekkaamassa.
Jotain jälkeä näihin? Mulla ei oikeasti ole helsingin poluista oikein mitään hajua, koska ajanut lähinnä maantietä aiemmin.
pturunen
04.02.2024, 15.26
Eipä ikävä kyllä ole mulla, kun en GPS:n kanssa ajele. Tuo lähtee Viikinmäeltä suunnilleen siitä, missä on se kevyen liikenteen silta (joka on raitiovaunusillan ja Lahden motarin välissä). Sitten käytännössä seurataan voimajohtoja ja pyritään olemaan kallioilla mahdollisimman paljon. Tuohon tulee pakostakin siirtymää, kun kalliot ovat sellaisia laikkuja. Reitti päättyy Käpylän Taivaskallioille, josta voi sitten suunnata joko etelään (muutama kallio Kumpulassa) tai pohjoiseen Oulunkylään, josta pääsee Suursuon kallioiden kautta Pirkkolaan. Tässäkin on siirtymiä. Kesällä tuo on hiton hieno ajelupaikka, jossa on monia polkuja ristiin rastiin. Nyt tosin aika helppo löytää reitti, sen kun vaan seuraa IPS:ien jälkiä :)
Eipä ikävä kyllä ole mulla, kun en GPS:n kanssa ajele. Tuo lähtee Viikinmäeltä suunnilleen siitä, missä on se kevyen liikenteen silta (joka on raitiovaunusillan ja Lahden motarin välissä). Sitten käytännössä seurataan voimajohtoja ja pyritään olemaan kallioilla mahdollisimman paljon. Tuohon tulee pakostakin siirtymää, kun kalliot ovat sellaisia laikkuja. Reitti päättyy Käpylän Taivaskallioille, josta voi sitten suunnata joko etelään (muutama kallio Kumpulassa) tai pohjoiseen Oulunkylään, josta pääsee Suursuon kallioiden kautta Pirkkolaan. Tässäkin on siirtymiä. Kesällä tuo on hiton hieno ajelupaikka, jossa on monia polkuja ristiin rastiin. Nyt tosin aika helppo löytää reitti, sen kun vaan seuraa IPS:ien jälkiä :)
Täytyypä mennä etsimään ja suunnitella tuosta reitti keskuspuistoon. Kamalan kaukana ei olla, koska asutaan tässä viikinmäen päällä :)
JohnnyBuzz
04.02.2024, 15.46
Mutta miltä pirkkolan kohdilla näytti? Sulaako hanki lainkaan ennen auringon laskemista? Olisi tässä lenkin jälkeen hyvin aikaa käydä vielä mutka tuolla.
Ei mielestäni aurinko ollut sulattanut hankea niissä Pirkkolan mäissä. Aurinko paistaa niin matalalta, että varsinkin polut jää aika tavalla varjoon.
Ja toki kivempia ne mäet olis niin ylös kuin alas ilman uria. Etenkin jos on lapsen kanssa liikkeellä. :)
Noista urista kun täällä on valitettu ja siitä mistä ne johtuu niin ei ne kyllä ole yhtään sen enempää sähköpyörien tekemiä kuin muidenkaan. Olin tänään Järvenpään HTC:llä ajamassa joka on siis mäen nyppylä josta menee useita reittejä alas. Se mikä pisti silmään niin nousureitillä uria oli verrattain vähän versus laskureitit. Luulis että ne sähköt kaivais juuri nousuihin niitä uria jos ne olis syypäitä.
Urat tulee yksinkertaisesti siitä kun ajolinja menee niin että kaikki ajaa samasta kohtaa ja lumi/jää vaan kuluu.
Tuolla tuskin on edes silloin ajettu kun pehmeää koska nousu menis vaikeaks eikä alaspäinkään ole kiva tulla jos on pehmeää.
Joo, ei ole plussalla ei, mutta saan mä tehtyä vähän kiusaa ja piilotettua urat :)
Lumi kuluu vaan. Enemmän liikkujia ja enemmän tehoa niin kuluu enemmän.
Sovitaan niin, että vain mä saan ajaa ja nautiskella kapearenkaisella ja kaikki muut ajaa sähköttömällä läskillä ja tamppaa MULLE polkuja :)
Ajelin Maunula-Pitkäkoski-Maunulan välin pääosin MTB-reittiä poiketen hetkeksi Ukrainan polulle. Hienossa kunnossa oli n. klo 11-13 aikoihin! Jäätä on nyt paikka paikoin, joten nastat aika must. Mielestäni Pirkkolan päädyn urat ei ollut mitenkään erityisen hankalia. Odotin itse asiassa paljon huonompaa tän ketjun perusteella. On siellä toki mäissä uria, mutta ei mitään älyttömän pahaa. Polku on nyt niin kova, että kantaa millä renkaalla vain. Ja pitkoksiakin oli helpoin ajaa tänään verrattuna koko talveen. Tai ehkä sitä on vain tottunut niihin, kun kertaakaan ei ajautunut rengas sivuun. :D
Nyt kun tulisi tohon päälle pari senttiä lunta, niin olis aivan mintissä. Pito oli nyt kuin kesällä ja tiukoissakin nousuissa rengas piti hienosti.
Ja oikeassa olit. Ei nämä urat ole enää pahoja. Levinneet hyvin parin päivän aikana.
Kovaa ajoa vaan.
Eihän siihen vaadita kuin yksi lukkojarrutus, jonka jälkeen polun pinta hajoaa ja kaikki seuraavat samaan uraan ajavat syventävät sitä. Siinä mielessä 4.5 tuuman läskirengas on kiva, ettei rengas putoa nakkirenkailla tehtyyn jarru-uraan. Kolmituumanen oli kaikista paskin kun se putosi kyllä sinne uraan, mutta ei mahtunut menemään suorassa, vaan kimpoili/luisui jompaa kumpaa seinämää pitkin.
Talvilenkille lähtiessä tavoite on selvitä ilman yhtäkään lukkojarrutusta. Aina ei onnistu, mutta yrittää pitää.
Niin ja uria tulee kun ajetaan +5c lämmöissä. Sama onko läski vai luomu.
Mutta ajaminen on tärkeintä. Ei tavikset odota pakkasia, eikä tarvitsekkaan.
No tuosta mä olen kyllä eri mieltä - sillon kun ei polut kestä ajamista, pysytään poissa sieltä. Koskee niin kävelijöitä kuin pyöräilijöitä.
pturunen
04.02.2024, 18.52
Talvilenkille lähtiessä tavoite on selvitä ilman yhtäkään lukkojarrutusta. Aina ei onnistu, mutta yrittää pitää.
Mulla on sam aperiaate. Aika pitkälle vauhtisidonnainen asia, mutta itse tingin mielummin vähän vauhdista ja pidän polut kunnossa.
Minulla taas periaatteena pitää hauskaa ja siinä kyllä polut kuluvat. Tykkään jarruttaa, kyllä se vähän lajiin kuuluu.
Tuota lämpimällä kelillä ajamista en itsekkään ymmärrä, kun kyse on harrastajista. Mutta perjantaina näin tosiaan verkkareissa ajavan vanhemman miehen ja nuoren pojan perässä. Et sä vaan voi mennä sanomaan noille ettei täällä saa ajaa kun polku kuluu.
Takajarrulle samalla, kun polkee. Ei mene lukkoon niin helposti, vauhti hidastuu ja tulee eturenkaallekin pitoa, kun painopiste siirtyy eteen päin. Sähkärillä harrastan tätä paljon, mutta toimii se luomullakin :)
Sotanorsu666
05.02.2024, 00.30
Jotain jälkeä näihin? Mulla ei oikeasti ole helsingin poluista oikein mitään hajua, koska ajanut lähinnä maantietä aiemmin.
https://www.strava.com/activities/7865361747
Tuosta pääset kurkkimaan ne lähialueen polut, jos olet stravassa aktiivinen.
Ei kai oikeasti nopeat kuskit mitään lukkojarrutuksia tee. Varsinkaan jos vauhti pitää saada takaisin omalla jalalla, eikä moottorin tai painovoiman avulla. Voin olla väärässä tuossakin asiassa, mutta lukkojarrutuksia välttämällä pysyy polutkin paremmassa kondiksessa.
Kyllä mäkin luulen, että lukkojarrutuksia tekee eniten ne tavikset siellä.
Niin. Meinasin tuosta eilenkin kirjoittaa ja kirjoitinkin, mutta katosi muokatessa.
Mulla itsellä on prätkätaustaa radalta ja etujarruhan on se millä vauhti stopataan. Ispeissä on älytön pito. Xc pyörässä paino eturenkaalla. Menee varmaan nenän kautta varmaan ympäri jos jarruttaa täysillä.
Mutta kuluu se siinä kovaa jarruttaessakin ilman renkaan lukkoon menoakin. Mun mielestä tuo on ihan normaalia ja kyllä jarruttaminen vaan kuuluu touhuun.
Aamup. ajelin Munkkikoski Maunula väliä ja 2 lipat kun etunen jumiutui uraan. Vain ja ainosataan kuskin vika. Muuten oikein mukavaa, paikoin liki biljardipöytämäisen sileää
Niin se on jo vähän uskomaton fiilis. Polkeminen on kevyempää kuin kelveillä. Onneksi liikuntaa tulee siitä muusta jumppaamisesta pyörän päällä.
On kyllä kepu taas timanttia! Lumi toi jo naksun lisää pitoa ja pito vaan paranee kun tulee pakkasta ja ispit jauhvat tuolla.
Pitkäkoski-Paloheinä tietysti parhaassa kunnossa, mutta minä kyllä tykkäään paljon enemmän Metsäläntie-Laakso välistä.
Tuo on vaan niin vaihtelevaa ja mäkistä pätkää. Aivan huikeaa ajaa.
Millähän ne Pirkkolan mäkien urat saisi jyrsittyä pois? Kenelläkään ideaa laitteesta? Mä voisin ehkä duunissa tuollaisen tehdäkkin. Ärsyttävissä paikoissa. Tuo väli on alamäkeen niin smoothia ja kivaa ajaa, mutta ne jäiset urat saattavat nakata tosi hätäseen kannokkoon. Pakko vaan ajella laitoja pitkin ja toivoa, ettei takarengas tartu uraan kiinni. Oikeastaan missään muualla ei ole häiritseviä uria. Varsinkin siinä lyhyellä pätkällä ennen pirkkolantien ylittävää siltaa on alamäessä tosi syvä ura. Tuota jos ei tiedä, ja puskee mäkeen hyvällä vauhdilla, niin kimpoaa aika isolla varmuudella lonkka edellä siihen korkeaan kantoon vasemmalle puolelle.
Niin ja ei ole pienintäkään ongelmaa ajaa yhdellä fenix bc30r tankovalolla. Valon sai vielä pitää toiseksi pienimmällä teholla. Otsavalo olisi varmaan kiva lisä, mutta tuskinpa jaksan säätää. Valkea hanki jeesaa tosi paljon. Mustassa metsässä ei tankovalon kanssa tullut ajamisesta yhtään mitään.
Eemeli82
07.02.2024, 21.23
Pärjääköhän siellä tällainen "kitkarengas"-mies miten? Selkä alkaa taas olemaan siinä kunnossa, että vois huomenna käydä kokeilee mitä se tykkää pyöräilystä.
No polut olivat useasta kohtaa kirkkaalla panssarijäällä ja tuohon satoi päälle sentti lunta. Aika varmasti useassa paikassa pitää hyvinkin ja jos selkä on jo ehjä, niin kananttaahan tuota kokeilla :)
Eemeli82
07.02.2024, 21.44
No ehkäpä mä huomenna käyn kokeilemassa miten nuo Contin kumit siellä pitää ja kuinka selkä kestää.
Millä paineilla muuten ajatte 29x2.25 Ice spikereilla?
Minulla oli kelviajelun jälkeen 1.6bar molemmissa päissä ja tiputtelin metsään mennessä suht paljon. Sitten sormin kokeilemalla renkaat tuntuivatkin aika löysiltä ja pitoa oli rajusti. Nyt lämpimänä näyttää olevan 1.2bar molemmissa. Paljonkohan tuo oli -17c pakkasessa? Varmaan reilusti alle barin.
Mutta siis just hyvät. Enempää ei kyllä 72kg painolla jäisessä metsässä tarvitse.
Eemeli82
08.02.2024, 00.23
^
Paine muuttuu 0,1bar/10 astetta, joten jos ne nyt on vaikkapa +20 asteessa tuon 1.2bar niin -17 asteessa on laskennallisesti ollut karvan päälle 0.8bar.
0.8bar kuulostaa aika vähältä kun mun 3.8 leveässä läskirenkaassa on saman verran jotta nastat puree paremmin. :D
0.8bar kuulostaa aika vähältä kun mun 3.8 leveässä läskirenkaassa on saman verran jotta nastat puree paremmin. :D
No kuulostaa kyllä :)
Pito oli kyllä eläimellinen. Haltiavuorta vaille kaikki mäet nousi helposti ajamalla ja ennenkaikkea ne lumen alla olevat jäiset urat eivät nakelleet enää lainkaan niin pahasti. Eturengas sai useamman kerran sladin jälkeen vielä pitoa.
Taakse täytyy varmaan pikkuisen kuitenkin nostaa. Ei se pohjannut, muttei varmaan ole kaukanakaan.
Pahimpia paikkoja on melkein sellaiset hitaat risteykset, joihin tulee selkä suorana, eikä saa painettua eturenkaalle painetta. Yhtään kun on enemmän vauhtia ja paino kunnolla keulalla + jarrulla mutkaan, niin pitoa kyllä piisaa. Joku selkä suorana ajettava sähköläski ei varmaan paljoa pitoa eturenkaalle jäällä tarjoile, vaikka olisi nastatkin alla.
Millä paineilla muuten ajatte 29x2.25 Ice spikereilla?
Minulla oli kelviajelun jälkeen 1.6bar...
Kuinka leveät vanteet sulla on? Onko tubeless? Mulla on itsellä ID20 mm ja takakumi muljuaa ikävästi alle 1.8 bar lämpimillä lähtöpaineilla. Muutama kilo painoa enemmän.
pturunen
08.02.2024, 10.24
Mä laitan yleensä sen 1.6-18 bar taakse ja eteen vähän vähemmän. Litkuilla ja en ihan joka kerta jaksa tarkistaa paineita. On sitä tullut 1 bar paineillakin ajettua epähuomiossa.
JohnnyBuzz
08.02.2024, 11.00
Mä painan about 88 kg ja rengaspaineet talvella edessä jotain 1.2-1.3 baria tai jopa vähän vähemmän. Takana sitten hieman enemmän. Renkaina 2.25” Piikkisiat sisureilla 25 mm sisäleveyden vanteella. Maastonmuodot on niin pyöreitä talvella, ettei ole pelkoa kolhia vanteita mihinkään. Hyvin rullaa tuolla setupilla ja pito on erinomainen jäällä sekä lumella.
Kuinka leveät vanteet sulla on? Onko tubeless? Mulla on itsellä ID20 mm ja takakumi muljuaa ikävästi alle 1.8 bar lämpimillä lähtöpaineilla. Muutama kilo painoa enemmän.
Taitaa onneksi olla nuo uudet halppis mavicit 25mm sisältä. Vähän se joo muljuaa, mutta otan tuon paljon mieluummin mitä luistelevan eturenkaan.
Tubelekset tietysti. Liteskin ispit eivät vuoda lainkaan stanin perus litkulla. Ihme. Saa olla viikkoja paineita tarkistamatta.
Mä painan about 88 kg ja rengaspaineet talvella edessä jotain 1.2-1.3 baria tai jopa vähän vähemmän. Takana sitten hieman enemmän. Renkaina 2.25” Piikkisiat sisureilla 25 mm sisäleveyden vanteella. Maastonmuodot on niin pyöreitä talvella, ettei ole pelkoa kolhia vanteita mihinkään. Hyvin rullaa tuolla setupilla ja pito on erinomainen jäällä sekä lumella.
Noni. Eli suhteessa jopa vähemmän kuin itselläni. Sulla kanssa saletisti vauhtia reippaasti enemmän.
Kovempi paine tuntuu vaan liukkaalta.
pturunen
08.02.2024, 11.11
Miten kauan yleensä annatte pyörän sopeutua ulkolämpöön ennen paineiden laittoa? Mä yleensä nostan pyörän pihalle, puen kamat ja säädän paineet saman tien. Olettaisin, että tuossa n. 5 min ollaan aika lähellä ja pumpattu paine on about ajopaine.
Miten kauan yleensä annatte pyörän sopeutua ulkolämpöön ennen paineiden laittoa? Mä yleensä nostan pyörän pihalle, puen kamat ja säädän paineet saman tien. Olettaisin, että tuossa n. 5 min ollaan aika lähellä ja pumpattu paine on about ajopaine.
Minä olen laittanut sisällä paineet. Ei vaan napostele pumppailla ulkona. Tuo -0.1/10ast on varmaan ihan toimiva kaava. Eli nyt kovemmilla pakkasilla vähän tarkempana ettei paineet laske liikaa.
JohnnyBuzz
08.02.2024, 14.45
Minä olen laittanut sisällä paineet. Ei vaan napostele pumppailla ulkona. Tuo -0.1/10ast on varmaan ihan toimiva kaava. Eli nyt kovemmilla pakkasilla vähän tarkempana ettei paineet laske liikaa.
Sama. Tai siis tälle talvelle oon nastarenkaiden vaihdon jälkeen tainnut kerran lisätä ilmaa ja silloinkin vain taakse. En oo jaksanut asentamisen jälkeen mittarin kanssa tsekkailla, vaan mennyt peukkutuntumalta. Sulan maan aikaan sitten vähän tarkemmin, kun liian alhaisista paineista on silloin enemmän haittaa kuin talvella.
Sotanorsu666
08.02.2024, 15.18
Mulla on i25 kiekoilla 2.1" piikkisiat täysjäykässä ja laitan sisällä 1.7bar/1.4bar ja painoa oli tänään aamulla 81.6kg. Hyvin on toiminut ihan sama mikä keli. Kesällä ajan tuolla pyörällä kräveliä, niin sitten on eri juttu ja ei ole nastarenkaat.
Eemeli82
08.02.2024, 16.06
Kyllähän tuolla ilman nastoja pärjäsi ihan hyvin. Luonnollisesti niissä paikoissa missä on kova jää siinä ohuen lumikerroksen päällä on himppusen liukasta, mutta kun ajelee tarkemmin niin ei ongelmaa. Tosin tuo meikäläisen ajovauhti on muutenkin kohtalaisen rauhallista. Vetopitoa riitti ylämäkiin oikein hyvin. Eikä ne vähäiset urapaikatkaan hirveämmin haitannut, mitä nyt muutaman kerran vähän meinasi karata lapasesta :D
Oikein mukava tuolla kaikenkaikkiaan oli pitkästä aikaa ajella, kun selkä tuntui kestävän ja tuo kelikin on varsin miellyttävä.
Mulla on edessä Continentalin Argotal ja takana Kryptotal Re, molemmat softit enskat. Paineita laitoin sisällä eteen 1.5 ja taakse 1.6, joten lienee ulkolämpötiloissa jotain 1.2 ja 1.3. Painoahan mulla ja pyörällä on vain hivenen verran enemmän kuin panssarivaunulla, mutta periaatteessa vois tuostakin varmaan aavistuksen tiputtaa ainakin eturenkaan painetta.
Yksi paikka mikä aiheutti isomman tilanteen oli etelästä tullessa se Hakamäentien alla oleva ylämäki, mikä olikin siinä sillan alla aivan jäässä. Jotenkin epähuomiossa siihen tullessa katsoin, että siinä on pitävää, vaan ei todellakaan ollut ja vedin siihen ylämäkeen vauhdilla suoraan siihen jäätikölle sillä seurauksella, että oli lähteä koko fillari alta.
Onneksi noin päin ajaessa huomasin sen ja toisesta suunnasta tullessa tiesin kiertää sen jäätikön. Jos en sitä olis tiennyt, niin siinäpä vois käydä vähän hassummin. Eikä nimittäin yhtään huvittaisi vetää pannuja sille kohtaa alamäkeen, kun sen jälkeen on sitä paljasta kivikkoa ja se betoninen vesikouru. Kannattaa laitaa sille kohtaa nuotteihin huomio...
Niin ja sitten se Haaganpuron ylittävä silta, takas tullessa lähti eturengas alta siinä sillalla olevan lumi/jääharjanteen reunasta ja meinasin mennä läpi siitä kaiteesta...
Varsinkin siinä lyhyellä pätkällä ennen pirkkolantien ylittävää siltaa on alamäessä tosi syvä ura. Tuota jos ei tiedä, ja puskee mäkeen hyvällä vauhdilla, niin kimpoaa aika isolla varmuudella lonkka edellä siihen korkeaan kantoon vasemmalle puolelle.
Joo, tämä pisti itsellekin silmään, on aika ikävästi se kanto siinä, jos karkaa urista käsistä.
Huomiseksi lupailee niin nättiä keliä että lähdettävä kyllä uudelleen. Jos vaikka ajelis kepun eteläpään kautta Taivaskalliolle ja sieltä katsomaan missä kunnossa ne Koskelan polut on.
Kyllähän tuolla ilman nastoja pärjäsi ihan hyvin. Luonnollisesti niissä paikoissa missä on kova jää siinä ohuen lumikerroksen päällä on himppusen liukasta, mutta kun ajelee tarkemmin niin ei ongelmaa. Tosin tuo meikäläisen ajovauhti on muutenkin kohtalaisen rauhallista. Vetopitoa riitti ylämäkiin oikein hyvin. Eikä ne vähäiset urapaikatkaan hirveämmin haitannut, mitä nyt muutaman kerran vähän meinasi karata lapasesta :D
Oikein mukava tuolla kaikenkaikkiaan oli pitkästä aikaa ajella, kun selkä tuntui kestävän ja tuo kelikin on varsin miellyttävä.
Mulla on edessä Continentalin Argotal ja takana Kryptotal Re, molemmat softit enskat. Paineita laitoin sisällä eteen 1.5 ja taakse 1.6, joten lienee ulkolämpötiloissa jotain 1.2 ja 1.3. Painoahan mulla ja pyörällä on vain hivenen verran enemmän kuin panssarivaunulla, mutta periaatteessa vois tuostakin varmaan aavistuksen tiputtaa ainakin eturenkaan painetta.
Yksi paikka mikä aiheutti isomman tilanteen oli etelästä tullessa se Hakamäentien alla oleva ylämäki, mikä olikin siinä sillan alla aivan jäässä. Jotenkin epähuomiossa siihen tullessa katsoin, että siinä on pitävää, vaan ei todellakaan ollut ja vedin siihen ylämäkeen vauhdilla suoraan siihen jäätikölle sillä seurauksella, että oli lähteä koko fillari alta.
Onneksi noin päin ajaessa huomasin sen ja toisesta suunnasta tullessa tiesin kiertää sen jäätikön. Jos en sitä olis tiennyt, niin siinäpä vois käydä vähän hassummin. Eikä nimittäin yhtään huvittaisi vetää pannuja sille kohtaa alamäkeen, kun sen jälkeen on sitä paljasta kivikkoa ja se betoninen vesikouru. Kannattaa laitaa sille kohtaa nuotteihin huomio...
Niin ja sitten se Haaganpuron ylittävä silta, takas tullessa lähti eturengas alta siinä sillalla olevan lumi/jääharjanteen reunasta ja meinasin mennä läpi siitä kaiteesta...
Joo, tämä pisti itsellekin silmään, on aika ikävästi se kanto siinä, jos karkaa urista käsistä.
Huomiseksi lupailee niin nättiä keliä että lähdettävä kyllä uudelleen. Jos vaikka ajelis kepun eteläpään kautta Taivaskalliolle ja sieltä katsomaan missä kunnossa ne Koskelan polut on.
Joo, nuo paikat on tarkkoja nastoillakin. Ei kärsi paljoa kallistella sinne sillan alle vaikka mieli tekisikin mennä vauhdilla.
Muutenkin tosi hyvin kerrottu olosuhteet. Ajaa voi ilman nastojakin, mutta se ei tartte kuin yhden jäisen kohdan, niin hauskuus voi loppua lyhyeen. Just siihen petonikouruun jos lippaa niin lonkka on äkkiä päreinä.
Itse en nää järkevänä urheilla ilman nastoja.
pturunen
08.02.2024, 16.49
En tiedä mikä siinä Haaganpuron sillassa on (jos siis tarkoitetaan sitä palstaviljelyalueen ja Pirkkolantien välissä olevaa pikkusiltaa, mistä nyt puhun), mutta siinä lähti edellisellä lenkillä myös eturengas alta jäämöykyn avustamana. Onnistuin tunkemaan itteni pyörän ja kaiteen väliin. Liha paranee, hiilikuitu ei.
Eemeli82
08.02.2024, 17.09
Juurikin se sama silta. Se on muuten yllättävän kapeakin, ei siinä hirveästi tarvitse hapuilla, niin alkaa kolisemaan kaiteeseen. Joskus kesälläkin siinä rymysin, kun tapani mukaan katselin maisemia, enkä keskittynyt ajamiseen :D
Liha paranee, hiilikuitu ei.
Paranee se hiilikuitukin, vaikka Herttoniemessä JED-Bikesissa. No, naarmuja tuskin kannattaa sen enempää hoitaa, ne kun ovat kunniamerkkejä siinä missä arvetkin.
En tiedä mikä siinä Haaganpuron sillassa on (jos siis tarkoitetaan sitä palstaviljelyalueen ja Pirkkolantien välissä olevaa pikkusiltaa, mistä nyt puhun), mutta siinä lähti edellisellä lenkillä myös eturengas alta jäämöykyn avustamana. Onnistuin tunkemaan itteni pyörän ja kaiteen väliin. Liha paranee, hiilikuitu ei.
No siinähän on ollut tosi kauan se jäätynyt polunpohja keskellä. Tuon voisi melkein hakata pois. Olen kanssa miettinyt milloin tuo nakkaa stongan kaiteen väliin.
https://pic.useful.fi/Mfih_ddv0.jpg
(Ei ole päivän kunto)
pturunen
09.02.2024, 16.31
Hirmu hyvässä kunnossa on KePu. Menkää ajamaan.
JohnnyBuzz
09.02.2024, 20.41
Meni trail-pyörä telakalle hetkellisesti enkä jaksa vaihtaa siitä nastarenkaita bike park -pyörään. Pärjääkö ilman nastoja? Magic Mary & Big Betty -kombo siinä pyörässä.
Meni trail-pyörä telakalle hetkellisesti enkä jaksa vaihtaa siitä nastarenkaita bike park -pyörään. Pärjääkö ilman nastoja? Magic Mary & Big Betty -kombo siinä pyörässä.
Tuossa yllä oli Eemeli aika hyvin kertonut tilanteen. Kyllä se on paljon pitävämpää nyt, mitä aiemmin, mutta niitä satunnaisia liukkaita kohtia kuitenkin löytyy.
Huomenna pitkä päivä kepussa. Onko silvolan pohjoispuolella nyt kaperenkaiselle sopivaa polkua?
Eemeli82
09.02.2024, 22.08
Joo, ainakin itse pärjäsin noilla mun Continentaleilla oikein hyvin ja hauskaa siellä on ilman nastojakin päästellä, vaikka nastoilla varmasti pystyy vauhdikkaammin ja huolettomammin ajamaan niissä paikoissa missä on vain se pieni lumikerron jään päällä. Varo sitä Hakamäentien sillan alapuolella olevaa mäkeä, se on liukas.
Tuli tänäänkin päivällä käytyä ajamassa etelän suunnasta kepun kautta Metsälään ja sieltä Taivaskallion kautta Koskelaan. Taivaskalliolla ja Koskelassa myös polkuja jonkin verran ajettavissa, tosin ei kyllä sellaista flow baanaa mitä kepussa, vaan jalan tampattua kapeampaa ja epätasaisempaa teknisempää jumppaa. Oikein mukava niitäkin oli ajella ja jäätiköitä siellä ei ollut juuri lainkaan, joten renkaat piti tosi hyvin.
Tai oikein mukavaa siihen asti kunnes päätin kokeeksi laskea keulasta paineita kokeillakseni miltä se tuntuu ja päätti keulan ilmaventtiili ilmeisesti jäätyä auki... :D Ei mulla kyllä koskaan aimmin ole noin käynyt ja ei siinä auttanut kun iskaripumppu keulassa kiinni suunnata kotiin päin. Onneksi on noita nippusiteitä aina mukana repussa, niin sai sen pumpun kiinnitettyä siten, että ei nyt ihan valtoimenaan heilunut.
Tuossa yllä oli Eemeli aika hyvin kertonut tilanteen. Kyllä se on paljon pitävämpää nyt, mitä aiemmin, mutta niitä satunnaisia liukkaita kohtia kuitenkin löytyy.
Huomenna pitkä päivä kepussa. Onko silvolan pohjoispuolella nyt kaperenkaiselle sopivaa polkua?
Kyllä on, toki suurin osa vähän kapeampaa kuin kepun parhaat mutta sitten löytyy myös oikein maukasta lapiotua pätkää Ylästöstä linjojen alta sieltä lähempänä Jumboa olevan kallion ympäristöstä.
Miten kauan yleensä annatte pyörän sopeutua ulkolämpöön ennen paineiden laittoa? Mä yleensä nostan pyörän pihalle, puen kamat ja säädän paineet saman tien. Olettaisin, että tuossa n. 5 min ollaan aika lähellä ja pumpattu paine on about ajopaine.Melko lailla samalla tavalla sisällä majailevien pyörien kanssa. Fätti on ulkovarastossa ja siihen pumppaan paineet kelin mukaan.
JohnnyBuzz
10.02.2024, 16.40
Hyvin siellä pärjäsi ilman nastojakin. Vähän joutui toki mutkiin himmailemaan, mutta ihmeen hyvä oli pito nousuissa. Pari kertaa meinasi alkumatkasta lähteä etupää alta ja semisti kaauduin yhdessä mutkassa, mutta pysyin kuitenkin jaloillani. Sitten tottui pitoon ja loppumatka sujui ongelmitta. Oli kyllä hauskaa taas!
Mä muutinkin plaania ja kävin kävelemässä pojan kanssa kepussa trainerisetin jälkeen.
Ukrainapolun pää on varmaan tosi livakkaa ilman nastoja, mutta muutenhan pito oli ok kävelläkkin. Pitkäkoski-Paloheinä välillä nastoista ei taida olla pahastikkaan hyötyä. Pitävää lumista baanaa.
Ensi viikolla näyttäisi tulevan lunta kunnolla. Jännä nähdä, meneekö välillä plussalle, vai pysyykö pakkasella koko ajan.
Nyt lumikengät ja fatbiket valmiiksi. Ensi viikonlopulle on luvassa uber ajokelit muutaman asteen pakkasella.
Junnua ei oikein uskalla viedä vielä näillä kovemmilla pakkasille kepuun. Voi loppua harrastus lyhyeen, jos paleltuu kunnolla.
JohnnyBuzz
10.02.2024, 22.47
Ikävän paljon luvannut uutta lunta. Ennuste kyllä elänyt koko ajan, joten voi olla, että lumimäärä jää vähemmäksi. Joku kymmenen senttiä tyyliin kolmen päivän aika olis just hyvä.
Ikävän paljon luvannut uutta lunta. Ennuste kyllä elänyt koko ajan, joten voi olla, että lumimäärä jää vähemmäksi. Joku kymmenen senttiä tyyliin kolmen päivän aika olis just hyvä.
Jep, tuollainen vielä tamppaantuisi ajamalla.
pturunen
11.02.2024, 16.01
Voisi oikeasti tehdä vähän muitakin polkuja tuonne. Nyt kaikki ovat samalla polulla ja tänään oli häiritsevän paljon jalankulkijoita tuolla polulla. Se on käytännössä ainoa pohjois-etelä -suunnassa menevä ei-kelvi, joten sitä käyttää jokainen liikkuja. Pari vaihtoehtoa helpottaisi tilannetta merkitsevästi. Tuo "virallinen" polkuhan kiertää monet alkuperäiset kohdat, joiden kautta on paljon hauskempi ajaa.
Voisi oikeasti tehdä vähän muitakin polkuja tuonne. Nyt kaikki ovat samalla polulla ja tänään oli häiritsevän paljon jalankulkijoita tuolla polulla. Se on käytännössä ainoa pohjois-etelä -suunnassa menevä ei-kelvi, joten sitä käyttää jokainen liikkuja. Pari vaihtoehtoa helpottaisi tilannetta merkitsevästi. Tuo "virallinen" polkuhan kiertää monet alkuperäiset kohdat, joiden kautta on paljon hauskempi ajaa.
Kyllä joo. Tänään kierreltiin vähän muuallakin. Mutta nyt on vähän myöhäistä duunata niitä polkuja, kun kaikki on tuhannen jäässä.
Elasto kävi opastamassa tänään ylästön päätä. Kivaa vaihteluahan se on ja osaamattomalle tasapainotreeniä. Mutta samalla näki, miten kapeita ja reikäisiä poluista tulee, jos lunta sataa paljon ja niille ei tehdä mitään.
Mä lupaan kettuilla vastapalloon ja kunnolla, jos vielä kukaan kehtaa sanoa, että lapioiminen on täysin turhaa touhua ja pilaa vaan polut. Lapiointi ja lumikenkäily levittää polut. Kun tuon tekee kerran oikeaan aikaan, niin lopputuloksena on huikeaa ränniä läpi talven. Siitä saa nyt nauttia kaikki kepussa. Tuon vuoksi niitä kävelijöitäkin siellä nyt on reippaasti, eivätkä kyllä häiritse ainakaan itseäni tasan yhtään.
Kun sen lapioinnin tekee kerran riittävän leveäksi, niin kävelijät ja fillaristit eivät aja pelkästään yhtä uraa. Tuon jälkeen se on kanssa tosi helppo tampata uudelleen sateen jälkeen ja tamppautuu myös yksin leveärenkaisilla.
Eilen kanssa testailtiin tenavan kanssa vähän urien reunojen hakkaamista kengillä. Mun mielestä se toimi ihan ok. Nyt pyörät olivat hoitaneet loput, eli urat olivat pyöristyneet ja levinneet. Jokin sopiva lapio/kuokka voisi varmaan toimia jäisille kohdille ok.
Mutta siis sanoinkos jo, että polut ovat TIMANTTIA. Reilu 4h kepua kiekkaan ja yhtä juhlaa koko ajan. Tarpeeksi kauan kun ajaa, niin voi ihan huoletta moikata tasan kaikki jalankulkijat ja vastaan tulevat fillaristit. Ajaa sitten ruuhkattomaan aikaan kovempaa, jos sille on tarvetta.
Eemeli82
11.02.2024, 16.41
Joo jotain muitakin polkuja voisi järjestelmällisemmin käyttää, niin pysyisivät auki.
Laakson päästä lähtiessä heti alussahan on sen mäen yli menevä polku hyvin auki ja ajettavissa, sitä näköjään ajaa muutkin. Se pikku pätkä, mikä heti sen ekan kelvin ylityksen jälkeen haarautuu oikelle ja menee sen mäen yli Ruskeasuon vanhan hyppyrimäen läheltä ja tulee siihen reitille sen jyrkähkön alamäen kautta. Itse olen ajanut aina alussa sen kautta. Sitä jyrkkää mäkeä ei tosin nyt tunkkaamatta mene ylös, mutta ajankin sen aina niin päin, että se lasketaan alas.
Sit toinen polku, mitä aiemmin olen jonkin verran talvellakin ajanut, on se Postikeskuksen kohdilla oleva, mikä haarautuu siltä viralliselta reitiltä etelään päin tullessa ennen ladun ylitystä vasemmalle sinne kallioille ja menee siitä latujen välissä sinne purolle, mistä sitten olen ajanut puron vartta viralliselle reitille. Tuota en nyt niiden isompien lumisateiden jälkeen ole ajanut, joten en kyllä tiedä onko se auki, saattaa olla aika huono ajaa. Vois huomenna käydä katsomassa.
Joo jotain muitakin polkuja voisi järjestelmällisemmin käyttää, niin pysyisivät auki.
Laakson päästä lähtiessä heti alussahan on sen mäen yli menevä polku hyvin auki ja ajettavissa, sitä näköjään ajaa muutkin. Se pikku pätkä, mikä heti sen ekan kelvin ylityksen jälkeen haarautuu oikelle ja menee sen mäen yli Ruskeasuon vanhan hyppyrimäen läheltä ja tulee siihen reitille sen jyrkähkön alamäen kautta. Itse olen ajanut aina alussa sen kautta. Sitä jyrkkää mäkeä ei tosin nyt tunkkaamatta mene ylös, mutta ajankin sen aina niin päin, että se lasketaan alas.
Sit toinen polku, mitä aiemmin olen jonkin verran talvellakin ajanut, on se Postikeskuksen kohdilla oleva, mikä haarautuu siltä viralliselta reitiltä etelään päin tullessa ennen ladun ylitystä vasemmalle sinne kallioille ja menee siitä latujen välissä sinne purolle, mistä sitten olen ajanut puron vartta viralliselle reitille. Tuota en nyt niiden isompien lumisateiden jälkeen ole ajanut, joten en kyllä tiedä onko se auki, saattaa olla aika huono ajaa. Vois huomenna käydä katsomassa.
On auki. Ajettiin tänään nuo molemmat. On siellä laakson päässä muitakin polkuja.
Tuossa reittiä, missä Elasto pyöritteli meitä tänään silvolassa ja ylästöllä. Ylästön päässä pitäisi joskus ajaa se koko lapioitu polku. Mutta tosiaan tuolla päässä polku huomattavan teknistä. Ihan siis jees ajettavaa ja mukavaa vaihtelua pitkälle lenkille, mutta pelkästään noita en lähtisi kyllä ajamaan.
https://www.strava.com/activities/10740055841
Sotanorsu666
11.02.2024, 21.05
On auki. Ajettiin tänään nuo molemmat. On siellä laakson päässä muitakin polkuja.
Tuossa reittiä, missä Elasto pyöritteli meitä tänään silvolassa ja ylästöllä. Ylästön päässä pitäisi joskus ajaa se koko lapioitu polku. Mutta tosiaan tuolla päässä polku huomattavan teknistä. Ihan siis jees ajettavaa ja mukavaa vaihtelua pitkälle lenkille, mutta pelkästään noita en lähtisi kyllä ajamaan.
https://www.strava.com/activities/10740055841
Voin kans lähtee joskus noita Vantaan polkkuja hinkkaamaan ja näyttämäännsen Taivaskallio/Koskela akselin. Noita on hinkattu, kun tullut asuttua Pakkalassa ja Viikinmäessä aikoinaan.
Huomenna aamusta pyörällä töihin ja töiden jälkeen polkuja pitkin sörkkaan tekemään asuntokaupat rakennuttajan toimistolle.
pturunen
12.02.2024, 09.08
Mielenkiintoinen tuo koukkaus Linjoilla Ylästön päässä. Yleensä ajan sitä polkua pitkin myös sen mäen ylös, missä elasto on koukannut kohti Pitkäkoskea. Täytyypä tutkia tuo optio jossain välissä. Eksyn yleensä aina tuossa paluuvaiheessa ja löydän itseni asutuksen keskeltä. Täytyy opetella tuo jälki.
Se on kuulkaas Kepu ihan parhaimmillaan just nyt.
https://pic.useful.fi/2os-tVeCD.jpg
Mielenkiintoinen tuo koukkaus Linjoilla Ylästön päässä. Yleensä ajan sitä polkua pitkin myös sen mäen ylös, missä elasto on koukannut kohti Pitkäkoskea. Täytyypä tutkia tuo optio jossain välissä. Eksyn yleensä aina tuossa paluuvaiheessa ja löydän itseni asutuksen keskeltä. Täytyy opetella tuo jälki.
Se on sellanen chicken line jos ei halua sinne Pukkivuoren päälle kiivetä. Tuo nousu ollut tänä talvena monesti aika karussa kunnossa niin tota kautta ei tarvitse sinne mäen päälle työntää. Ihan ajettavalta se tosin nyt näytti.
Se on kuulkaas Kepu ihan parhaimmillaan just nyt.
Upea otos Haltiavuorelta! Näyttää ihan siltä kun noi pilvet olisi ton huipun alapuolella. :)
Sotanorsu666
13.02.2024, 00.16
Oli kyllä kiva ajella tänään töistä Silvolan ja mtb-reitin kautta Laaksoon. Polkujen kunto on huikea+.
Tänä iltana näyttää alkavan lumistateet. Nyt ajoa niin pirusti joka ilta. Millähän tuonne saisi kaikki fatbiket polkemaan heti polkuja?
Ensi yön jälkeen saattaa olla jo aika reilusti lunta maassa.
JohnnyBuzz
13.02.2024, 18.36
Pitäis lainata naapurilta bensakäyttöinen lehtipuhallin ja kävellä sen kanssa reitti läpi. Mut mistähän löytäis sen ajan? :D
Pitäis lainata naapurilta bensakäyttöinen lehtipuhallin ja kävellä sen kanssa reitti läpi. Mut mistähän löytäis sen ajan? :D
Vois oikeesti toimia. Tsiisus muuten hihhulit vetäisi herneet nenään kun näkisivät tuon touhun. Kai se on vielä 2t laite? :)
Aika vähäiseltä näyttää ainakin vielä lumisade. Lapion kanssa pahimmat kinostumat puhtaaksi ja sama polku siellä alla on.
Ei taida mennä huomenna harmi kyllä yhtään plussalle, eli lumi ei varmaan tamppaudu lainkaan?
Pitäis lainata naapurilta bensakäyttöinen lehtipuhallin ja kävellä sen kanssa reitti läpi...
Tai jospa heität sen sillalta mereen? Ois vielä parempi.
JohnnyBuzz
13.02.2024, 21.37
Vois oikeesti toimia. Tsiisus muuten hihhulit vetäisi herneet nenään kun näkisivät tuon touhun. Kai se on vielä 2t laite? :)
Aika vähäiseltä näyttää ainakin vielä lumisade. Lapion kanssa pahimmat kinostumat puhtaaksi ja sama polku siellä alla on.
Ei taida mennä huomenna harmi kyllä yhtään plussalle, eli lumi ei varmaan tamppaudu lainkaan?
Polttomoottorilaite tietty. Sellanen Ghostbusters-henkinen reppumalli. Ihan varmasti toimis pakkaslumen kanssa.
JohnnyBuzz
13.02.2024, 21.41
Tai jospa heität sen sillalta mereen? Ois vielä parempi.
Ei sentään viitsi Itämerta tollaselle kuormittaa.
varmaan pitäis snow dogikin sitte upottaa mereen.. Onneks Espoossa ei olla ihan niin vihreitä
Lumikoira on sentään järkivehje hyvällä hyötysuhteella, lehtipuhallin on järjetön.
JohnnyBuzz
13.02.2024, 22.48
Lumikoira on sentään järkivehje hyvällä hyötysuhteella, lehtipuhallin on järjetön.
Hirveen vakavissaan täällä otetaan jutut. :D
Joo :) Mä niin näin tuon :)
Mutta odotas, jos olisit oikeasti mennyt tuollaisen kanssa tohottelmaan metsään. Sulla olisi roikkunut piipertäjiä lahkeissa enemmältikin :)
Nyt lehtipuhaltimet oikeasti sillalta mereen!
Satava lumi näyttääkin olevan aika kosteaa. Samoin menee kaiketi nollalle iltapäivällä.
Lumikengät ja fatbiket kaapista esille!
Ai niinku sellaiset kun kehoitetaan heittämään roinaa mereen?
Luntahan on tullut ihan saakelisti. Oiskohan perjantaina lapiointivapaa duunista..
Edes kelvejä ei pääse enää ajamalla.
Ai niinku sellaiset kun kehoitetaan heittämään roinaa mereen?
Joo. Taisi olla vaan Espoolaiset fattarikuskit vähän tiukkapipoja.
Luntahan on tullut ihan saakelisti...
Jooh, eilen piti ajella Kepu vielä ennen tuhoutumista, muttei joutanutkaan. Koskahan on taas ajettavissa... lämpöasteita ja vesisadettakin tiedossa pe-la yönä.
Lapiointia ja tamppaamista pe-su urheilumuotona.
Se oikeasti toimii. Itselläni kondis otti hyvän hypyn tuon touhun jälkeen.
dirtyrider
14.02.2024, 14.14
Luntahan on tullut ihan saakelisti. Oiskohan perjantaina lapiointivapaa duunista..
Edes kelvejä ei pääse enää ajamalla.
Jos nyt lapiot viikonloppuun asti varastossa, jos pe-la yönä tulee toistakymmentä milliä vettä niin tuolla ole mitään lapiotavaa enää.
No höpöhöpö taas. Siellä on 30cm kiintojäätä alla. Sateen jälkeen tulee pakkaset.
Jos siellä ei lapioida lainkaan niin lopputulos on sama kuin kelveillä ilman auraamista.
Oikeesti ei vaan tajua mistä tuollaiset kommentit sikiää. Oletko dirtyrider ajanut tuolla kepussa lainkaan?
Taisit just viimeksi selittää samaa kanssa.
Sunnuntaiksi luvattu -10c pakkasta. Jos polun saa priimaan kuntoon lauantain aikana, niin se kestää taas läpi pitkienkin lämpöjaksojen.
Mua vaan ottaa oikeasti päähän, koska meinasin itsekkin uskoa viimeksi noita sun juttuja. Moni varmaan uskookin ja ei enää koskaan aukaise polkuja, koska saa siitä vaan moitteita.
Nyt ainakin Kepun eteläosissa on sellainen lumi, että leveällä Oacillakin voisi saada hyvää jälkeä aikaan suht vauhdikkaasti, mikäli siellä ei ole ehditty käydä kävelemässä. Jaksaiskohan sitä töitten jälkeen vielä lähteä kokeilemaan.
La aikana se tosiaan pitää saada jollain tapaa taas kondikseen ennne pakkasia. Alla olisi tautisen kova pohja.
Liikkumista ei voi tuona aikana kieltää. Epäilen, että ne oacin jäljet on tallottu syville koloille jo saman illan aikana.
Mun mielestä siis aivan selvästi nyt pakkasien aikaan lapionti ja satee/loskan lopulla tamppaus.
Sunnuntaista eteenpäin siellä on sitten moottoritie.
pturunen
14.02.2024, 14.47
Mittari näyttää +5 just tällä hetkellä ja lumi painaa helvetisti, kun pihaa kolasin.
Mittari näyttää +5 just tällä hetkellä ja lumi painaa helvetisti, kun pihaa kolasin.
No prlkle.
Sitten ei kyllä ole muuta mahdollisuutta kuin tampata lunta.
Epäilen, että ne oacin jäljet on tallottu syville koloille jo saman illan aikana.
Joo se voi hyvinkin olla niin, että hiihdetty polku houkuttelee kävelijöitä ja juoksijoita. Nyt kun se ei ole höttölunta vaan tommosta pakkaantuvaa, niin aika todennäköistä on myös se, että siellä on käyty kävelemässä jo nyt päivän aikana ja silloin Oacit ei enää auta mitään. Pitää polkea himaan Kepun eteläpään kautta ja katsoa, miltä näyttää.
varmaan pitäis snow dogikin sitte upottaa mereen.. Onneks Espoossa ei olla ihan niin vihreitä
Mistähän tuollaisen snow dogin saisi? Onko espoon kaupungilla tuollainen polkuja varten?
Pe-La on taas se aika-ikkuna, missä nuo polut tarttee saada lapioitua/tampattua. Sunnuntaina kaikki on tuhannen jäässä.
Sekoo pää, jos joutuu ajamaan tuusulanjärveä ympäri keskuspuiston polkujen sijaan.
Mistähän tuollaisen snow dogin saisi? Onko espoon kaupungilla tuollainen polkuja varten?
Pe-La on taas se aika-ikkuna, missä nuo polut tarttee saada lapioitua/tampattua. Sunnuntaina kaikki on tuhannen jäässä.
Sekoo pää, jos joutuu ajamaan tuusulanjärveä ympäri keskuspuiston polkujen sijaan.
Joo Espoo hommas oman, ajavat talkoovoimin ainakin sitä 4.2 reittiä.
Minä olen ainakin käynyt lapioimassa omilla nurkin polkua auki ja käyn jatkossakin sanokoot kuka mitä hyvänsä.
Lapiointia ja tamppaamista pe-su urheilumuotona.
Se oikeasti toimii. Itselläni kondis otti hyvän hypyn tuon touhun jälkeen.
Luin stondis,:D:D:D
Juu kyllä perjantaina tarttee käydä katsomassa miten paljon tuolla metsässä on lunta. Siis onko lapiointi vai suoraan tamppaaminen se oikea ratkaisu.
Mutta mitenhän tuollaisen snowdogin saisi hommattua helsinginkin puolelle...
Hyvin tampattua tai lapioitua baanaa näytti olevan Haltiavuoren tienoilla kun suksin siitä ohi äsken.
Äkkiseltään katsottuna Laakson päässä lunta ei ollut poluilla kovin paksulti, mutta jalanjälkiä oli jo jonkun verrankin ja yksi fatbike oli käynyt ajamassa.
Noni. Eli porukka on alkanut jo hommiin.
Komeaa.
Nyt tartteekin levätä huominen ja tehdä suunnitelma pe-la varten. Lauantain kaatosade on siitä hyvä, ettei koirankusettajat eksy metsään. Eli tehty jälki tulee pysymään isolla varmuudella ehjänä.
Äkkiseltään katsottuna Laakson päässä lunta ei ollut poluilla kovin paksulti, mutta jalanjälkiä oli jo jonkun verrankin ja yksi fatbike oli käynyt ajamassa.
Mietin kanssa, ettei lunta välttämättä ole kaikkialla kovin paljoa. Eli lauantaina ennen pakkasia tamppaus piisaa varmasti.
Avonaisissa paikoissa on taas ehkä lapiolle töitä.
Nyt olisi muuten varmaan myös helppo muotoilla polulle komeat bermit jyrkkiin mutkiin. Laakson päässä olisi aika monessa kohtaa noille käyttöä.
pturunen
15.02.2024, 10.02
Pe pitäisi alkaa vesisade, jos noihin ennusteisiin on uskominen. En osaa sanoa, onko siinä tilanteessa parempi lapioida lumi pois vai tampata tiiviiksi. Jää tuskin sulaa polun pohjalta päivässä mihinkään. Plussaa on mittarissa nytkin.
Varmaan riippuu lumen määrästä. Tamppaus tietysti jos se vaan järkevästi onnistuu.
Ja lauantaina sadetakkia päälle.
Duo lähtee tänään n. klo 19.30 Laaksosta kohti Metsäläntietä tasoittamaan lapioilla polkua ja sitten katsotaan huomenna kun hieman pakastaa mikä on lopputulos.
Huomenna ja lauantaina tarkoitus jatkaa ja eiköhän me yhdessä saada taas polut nopeaan kuntoon.
Komeeta! Sunnuntaina yritetään päästä ajamaan!
dirtyrider
15.02.2024, 12.48
Oikeesti ei vaan tajua mistä tuollaiset kommentit sikiää. Oletko dirtyrider ajanut tuolla kepussa lainkaan?
Taisit just viimeksi selittää samaa kanssa.
Todennäköisesti ajanut HKP:ssa talvet ennen sun
ensimmäistäkään lapiollista. Mitenhän sitä on
ennen selvitty ilman lapiopartioita. Jo ennen koronaa alkoi näkyä merkkejä jo muodostuneilla
ajettavilla poluilla etta lumet lapioitiin pois kallioita
myöten, en kyllä keksinyt muuta selitystä, että
joku Strava-segmentti, mitä piti päästä
hinkkaamaan. Itse ajan läskillä jos kelit sen vaatii.
Taitaa fatbiket olla katoava luonnonvara kun
patteripyörällä pääsee helpommkn, eika noita
polkuja saa auki kuin lapiolla.
Taidat asustella ylästöllä päin? Siellähän on nyt tosi hyvin nähtävissä ero lapioidulla ja lapioimattomilla polulla.
Molempia ajaa kyllä. Toisella on hauska ajaa ja toinen teknistä.
Mulla ei siis ole mitään fatbiken tamppaamaa polkua vastaan. Mutta tuota vastaan on, jos aletaan tilittämään polkujen pilaamisesta.
JohnnyBuzz
15.02.2024, 16.09
Voi tätä negaation määrä tässä(kin) ketjussa. Enpä nyt usko, että lapiointi on keneltäkään pois. Se mahdollistaa laajemmalle porukalle polkujen käytön, kun ne kantavat myös kapearenkaisempaa pyörää, oli se sitten sähköllä tai ilman. Iso hatunnosto ja kiitos täältä kunnossapitoon osallistuville. Aivan mahtavaa toimintaa!
Saas nähdä paljon lunta lopulta tulee. Ei toi huomisen ennusteen lumimäärä nyt mikään mahdoton ole ja etenkin metsäisemmille paikoille se ei edes pääse polulle asti kokonaisuudessaan. Vesisade sitten ohentaa uuden lumen peitettä entisestään, kun näyttäis tällä hetkellä perjantai-illalle jotain 10 mm vesisademäärää. Saa nähä onko sunnuntaina asiaa poluille ilman nastoja. :D
Fiskarsin korkeampi reunainen lumentyönnin toimii nyt tosi hyvin. Saa jättää märän lumen kolaan painoksi ja tyhjentää harvakseltaan.
Sitten vaan hakemaan takki muutaman sadan metrin päästä puusta ja tamppaa mennentullen lumikengillä jäljen.
Yritän tehdä pirkkola-kehä1 välin. Valo jäi kotiin, niin jää muut myöhemmälle.
Marsusram
15.02.2024, 21.18
Täällä Espoon puolella on tuo viimeisin lumisateen tuoma 10cm lässähtänyt jo puoleen. Ei sitä tarvitse mihinkään lapioida, läskillä jyräämällä tuli priimaa pohjaa.
Joo, ei tartte lapioida. Senkun työntää ja tamppaa. Läski tietty toimisi kanssa, muttei sellaista satu olemaan.
Nyt olikin läski mennyt osalla pätkää ja tuo antoi hyvän syvyyden polun levittämiselle.
Lopussa oli pelkkää kapearenkaisen jälkeä. Tuo kun sateiden jälkeen jäätyy, niin ei ajaa kukaan.
Saas nähdä mitä huomenna ja launtaina taivaalta tulee.
Tuollaista jälkeä siis tulee, kun työntää ensin täydellä lumentyöntimellä ja sen jälkeen tamppaa lumikengillä kahteen kertaan.
Näyttäisi, että huomenna pysyy pakkasella aika pitkälle. Eli illalla vasta jatkamaan harjoituksia.
https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/4btR_-6nsKPsvk1SJqjadIlxN6vXPX2rdvwDoCPyqr4-2048x946.jpg
Etelän duo lapioi Laaksosta lähes Pirkkolan sillalla mutta muutama sata metriä jäi vajaaksi kun ukot hyytyi. Lumentyönnin oli loistava ja mukavaa puuhaa mukavassa kelissä.
WarElephantSixSixSix
16.02.2024, 05.56
Hienoa työtä lapiomiehiltä! Harmi kun viikonlopulle on luvattu vain yksi pakkaspäivä ja sen aion käyttää hiihtämiseen! Toivotaan ensi viikolle pakkasia. Ennusteet muuttuneet taas tänä talvena lennosta aika nopeasti, joten parempi seurata säätä vain ikkunasta, eikä ilmatieteenlaitoksen sivuilta.
Vesisateet ovatkin siirtyneet nyt tälle päivälle ja yölle. Lauantaina tulee olemaan poluilla paljon ulkoilijoita.
Ois kyllä fattareille töitä ennen pakkasia.
Hittolainen kun tuollainen konkeli ei kyllä mahdu yhtään mihinkään, vaikka miten mieli tekisi. Nytkin jo varasto ja olohuone täynä pyöriä.
Etelän duo lapioi Laaksosta lähes Pirkkolan sillalla mutta muutama sata metriä jäi vajaaksi kun ukot hyytyi. Lumentyönnin oli loistava ja mukavaa puuhaa mukavassa kelissä.
Tuohan on ihan kaamea matka!
JohnnyBuzz
16.02.2024, 09.06
Heh, 20 mm lupaa ennuste vettä tälle illalle. Sitä ennen useampi sentti lunta.
pturunen
16.02.2024, 09.19
Työmatkapyöräilijän unelmakeli siis.
Heh, 20 mm lupaa ennuste vettä tälle illalle. Sitä ennen useampi sentti lunta.
Jep. Se lauantain sade aikaustunut. Lauantaina tosiaan lumikenkä/fatbike päivä.
Lumentyöntimen kaverina voisi nurmikkojyrä olla aika hyvä tuossa hommassa. Mulla on puoliksi vedellä täytetty, jolloin paino noin 40-50 kg. Jos vetäisi sitä melkein tyhjänä, niin sellainen parikymmentäkiloinen ei heti jysäyttäisi kuoppaa lieriön alle, vaan voisi tasoittaa aika kivasti. Tai miksipä ei lastattu pulkka tms.
Kieltämättä. Tamppaaminen on aika pirun raskasta touhua.
Ei saakeli, ne on tuollaisia :)
Joo, en ala raahaamaan metsään katujyrää :)
https://cdn.virtasenkauppa.fi/large/264683-nurmikkojyra-52-cm-tarmo-46211-77288.jpg
mehukatti
16.02.2024, 11.23
Mites harjasuolaus poluille Bobcatilla? ;)
Mä olen itse asiassa kuskannut tuota nurmikkojyrää talvella lumikolassa. Mut joo, minitraktori auralla ja tasoitusritilällä vois olla hyvä alkuvarustus! No ei vaan, on tuo Kemppjon kuvaus polunteosta kyllä kunnioitusta herättävä!
Kiitos, nyt kyllä kroppa kertoo mitä tuli tehtyä kun joka paikkaan jomottaa. Sunnuntaina nähdään menikö ihan hukkaan mutta sekään ei haittaa kun saatiin mainio treeni aikaiseksi.
Täällä toivottiin myös bermejä niin muutama sellainenkin tuon nuoremman lapion heiluttajan toimesta tuli matkan varrelle, toivottavasti eivät sula ennen pakkasia aivan kokonaan.
Takakeno
16.02.2024, 16.48
. Mut joo, minitraktori auralla ja tasoitusritilällä vois olla hyvä alkuvarustus!
Tommosia käyttävät :D
https://mtbvt.com/wp-content/uploads/2018/01/Snowdog-26-grooming-sled-28Medium29-e1516038568258.jpg
JohnnyBuzz
16.02.2024, 17.54
Ei sit tullutkaan lunta, vaan kaikki näemmä vetenä. Tai niin ainain täällä keskustan tuntumassa. Melkosta jääränniä varmasti tarjolla sunnuntaille. :D
Joku oli käynyt kolamassa paloheinä-pitkäkoski välin ihan ilman lupaa priimaan kuntoon!
Suutuspäissäni sitten kolasin ukrainapolun aina sinne paloheinän portaille asti. Tuli kyllä lopussa tosiaan vettä suht paljon ja joko mulla on saakelin huonot selkälihakset tai sitten se lumi alkoi olla lopussa kanssa vähän painavaa.
Tommosia käyttävät :D
https://mtbvt.com/wp-content/uploads/2018/01/Snowdog-26-grooming-sled-28Medium29-e1516038568258.jpg
Vähän veikkaa, ettei helsingin keskuspuistossa saa koskaan liikkua tuollaisella laitteella.
Toissapäivänä näinkin valon ja kuulin pörinän EKP:ssa .. ja sitten Puolarmaarissa oli polliisiauto niin väkisin tuli mieleen onko joku soittanut.
Eipä siitä ole pitkä aika kun joku soitti polliisit kun jätin fillarin rantaraitin laiturille :D
Ja sitten tuossa mun uudessa fiskarsissa ei ole ergonomia kohdillaan. Jos olisi 160cm pituutta, niin saisi varmaan työntää selkä suorana. nyt kun puskee koko kropan voimalla eteenpäin, niin joutuu pitämään kahvaa siellä pllien kohdalla. Ei ole muuten fiksu ratkaisu :)
Sut kokonaisvaltaista liikuntaa.
Saisi nuo "eräsukset" kuntoon niin voisi käydä EKP:n baanan kiertämässä.
Fatilla, lumikengillä ja erillaisilla suksillahan siellä huomenna olisikin ok talloa, mutta kapearenkaisella ei kyllä kannata lähteä kokeilemaan. Nyt ois sauma, että ne kaikki uratkin olsivat sunnuntaina poissa.
Sunnuntai näyttää aivan huikealta päivältä. Lähes tyyni keli ja aurinkoa aamusta iltaan. Pitääköhän ottaa omat munkit reppuun ja kaakaot termariin...
WarElephantSixSixSix
17.02.2024, 06.44
Pitääköhän ottaa omat munkit reppuun ja kaakaot termariin...
Ei missään nimessä. Repun kanssa on ikävä ajaa ja pitkäkosken majalla voi käydä monta kertaa päivässä. Eivät valittaneet ainakaan viimeksi(silloin kun törmättiin siellä), kun kävin sekä lähtiessä että palatessa munkkikokiksella. Hyviä ajoja kaikille! Itse ei pääse sunnuntaina, kun pitää lähteä maakuntaretkelle.
Olen ajellut keskustasta puiston päähän Munkille ja takaisin. Nyt tullessa löytyi nakin kuvia tuosta paikasta.
https://i.ibb.co/NtMNFFs/OMIMG-20240217-133338.jpg (https://ibb.co/5GPj116)
https://i.ibb.co/n1vTdbL/Screenshot-20240217-133405.png (https://ibb.co/7p5HMX1)
images upload (https://imgbb.com/)
Siat :)
Eli kehä1 pohjoispuolella? No se on aina ollut suht hyvä.
Mites pirkkolan kalliot? Mäet Paloheinä pitkäkoski välillä? Ja oikeastaan kaikki kivat laskut. Olisi vielä hyvin iltapäivällä aikaa käydä paikkailemassa, jos noissa on pahasti uraa.
pturunen
17.02.2024, 16.36
Kiitos vaan sille, joka kävi paskomassa kaikki korjaamani urat Pirkkolassa. Alkaa mennä maku tästä korjauspuuhsta, kun joku käy aina nyppimässä rusinat pullasta. Huomenna olisi ollut pakkasta...
Tuosta ^ päätellen lisää tuhoja tullut. Päivällä oli polut noita nakin jälkiä lukuunottamatta hienot mutta helvatan märkää ja vesilätäköitä. Mitään mäkiä ei meinannut päästä ajamalla, liukasta. Pohjoispäässä ja kallioilla lumisempaa, välillä hiukan pehmoista mutta 5" läski kantoi.
Kiitos vaan sille, joka kävi paskomassa kaikki korjaamani urat Pirkkolassa. Alkaa mennä maku tästä korjauspuuhsta, kun joku käy aina nyppimässä rusinat pullasta. Huomenna olisi ollut pakkasta...
Mä käyn vielä mutkan tuolla nyt ennen uusia pakkasia.
Mut siis jollain tapaa tuota tietoa pitäisi saada porukalle. Ajaa saa ja pitääkin, mutta tosiaan jos on tällaisia täysin poikkeuksellisia kelejä, että vettä tulee mielettömästi edellisen yön aikana ja seuraavaksi päiväksi on luvassa pakkasta, niin täytyisi nyt oikasti hiffata, ettei silloin vaan kannata mennä poluille nakkikumeilla.
Mihinkähän aikaan tuo alkaa nyt pakastaa? Olisi ihan viisasta jättää korjaaminen mahdollisimman myöhäiseen.
Äsken tuli ainakin täällä viikissä vielä pieni lumikuuro, joka tarttui hyvin jäähän kiinni. Tuli aika kivasti lisää pitoa.
Mut siis jollain tapaa tuota tietoa pitäisi saada porukalle...
Tätä topsua lukee parikymmentä tyyppiä. Miten ajattelit tavoittaa sen suuremman joukon mikä ei lue?
Ja pessimistinä, joka kokee yleensä vain positiivisia yllätyksiä, kommentoin: Miten saada ihmiset välittämään muusta kuin omasta välittömästä tyydytyksestään?
Tätä topsua lukee parikymmentä tyyppiä. Miten ajattelit tavoittaa sen suuremman joukon mikä ei lue?
Ärisin jo faceen.
Ja ihan turhaan. Pirkkola-kehä1 on aivan priimaa. Huomenna on loistavaa baanaa tarjolla. Kaikki ulkoilemaan!
Ärisin jo faceen.
Ja ihan turhaan. ...
Missä facessa tästä alueesta puhutaan?
pturunen
17.02.2024, 21.35
Jaa, missäs pakkanen viipyy? Aamun ennusteen mukaan piti klo 18 olla jo miinuksella, mutta edelleen ollaan plussan puolella. Onko pakkaset peruttu?
Jaa, missäs pakkanen viipyy? Aamun ennusteen mukaan piti klo 18 olla jo miinuksella, mutta edelleen ollaan plussan puolella. Onko pakkaset peruttu?
Kyllä assu jo kiilteli paikoittain. Siirtyi vaan vähän myöhemmälle.
Hki-vantaa -0.4c nyt :)
pturunen
18.02.2024, 01.29
Tein yhden uuden reitin Pirkkolan kallioille. Antakaa sen kuitenkin jäätyä rauhassa, oli meinaan sen verran pehmeää tamppauksesta huolimatta.
https://i.imgur.com/djITR3U.png
Nyt on sitten pakkasta, liikaa helmikuun lopulla. Ja mitä on "nakkikumi"viha, liikkuuko metsäpoluilla suurin määrin maantiefillareita näin helmikuussa? Onko maastofillari liian kapearenkainen metsiin talvisin? :eek: Kaikille oma polku ja oma metsä, jee. :seko:
Tää on kaupunki.
Kaikki alle 4,8“ renkaat vähintään 80mm vanteella on liian kapeita. Mieluiten toki 100mm vanteella. Siis silloin kun polut on märkiä ja pehmeitä.
Jep. Jos tulee puoli vuorokautta vettä kaatamalla, niin oikeasti siellä ei vaan ole järkeä ajaa muulla kuin oikealla läskillä. Ja tamppaamistahan se on tuolloinkin.
Ja siis mulla ei ole mitään muuta kuin 2.25" renkaat fillarissa.
WarElephantSixSixSix
18.02.2024, 09.59
Laittakaahan raporttia polkujen kunnosta. Meni suunnitelmat uusiksi ja arvon vielä menenkö hiihtämään vai pyöräilemään. Olen pk-seudulla takaisin vasta illemmalla, niin talven eka lamppulenkkikin voisi kiinnostaa.
Laittakaahan raporttia polkujen kunnosta. Meni suunnitelmat uusiksi ja arvon vielä menenkö hiihtämään vai pyöräilemään. Olen pk-seudulla takaisin vasta illemmalla, niin talven eka lamppulenkkikin voisi kiinnostaa.
Ne on täysin priimaa. Ei pienintäkään epäilystä.
Taidan itse nykiä vähän sweetspottia ensin alkuun trainerilla ja tuon jälkeen iltapäiväksi pojan kanssa kepuun. Tuo pelkkä maastohauskuus vaatii vähän treeniäkin kaveriksi.
Ei polkujen kunnossa ollut paljoa moittimista. Sähkösirkus kyllä klovneineen pyöri odotettuun tapaan. Ja joku partajeesus yritti ajaa gravelillaan päälle kun oltiin kipuamassa ylämäkeen kohti lemmikkihautausmaata. Mutta hyvä ajella silti.
pturunen
18.02.2024, 15.22
Porukan hitaampi naispuolinen joutui hyppäämään alamäessä pois alta kun sähkömuehet olivat huutaneet ”pois alta, e tullaan nyt”. Ihan oikeasti…
No joo. Vähän oli vallatoman näköistä meno, mutta keväthangilla lapset aina innostuu.
Ukrainapolku tuli lapioitua ehkä liiankin hyväksi. Paras pätkä ajaa tänään. Junnu sekosi siellä samaan tapaan kuin sähkärikuskit. Mä sain ajaa perässä ja pyydellä anteeksi puskaan hypänneiltä ulkoilijoilta.
Mutta kaikilla oli hymy korvissa kun näkivät tenavan hauskanpidon. Kandee miettiä samaa sähkösakinkin kanssa, eikä pahoittaa mieltä. Tai jos porukan määrä häiritsee, niin sitten ajaa vaikka illalla/aikaisin aamulla.
Niin ja kepu on timanttia. Sakkia kuin pipoa.
dirtyrider
18.02.2024, 16.36
Yllättävän vähän oli HKP:n polut kärsineet viime sateesta, ehkä puut suojanneet. Löytyi vielä luomupolkuakin onneksi. :cool: Pärjäsi ilman nastoja Maunulan ja Pitkäkosken välin helposti, matalat rengaspaineet ja ennakointi, kuten liikenteessä on tapana. Porukkaa kuin pipoa, hiukka tuntui tilanne nopeudet karkaavaan tietyillä vastaantulijoilla ja tätä kautta tilanteet yllättivät, näytti ajotyyli olevan kaksiasentoinen: kaasu auki tai lukkojarrutus. Irtolunta poluilla, eikä pahasti spooreja vaikka parissa paikassa osui silmiin 10cm syvät plussakelillä ajetut jäljet.
Joo. Joku ehti käydä vielä eilen illalla uppoamassa pirkkolaan ja muutamaan muuhunkin paikkaan.
Ja ihan totta tuokin, ettei kaikilla tunnu olevan prätkän/fillarin jarrujen käyttö tuttua. Etujarru se pysäyttää.
Jännä kyllä nähdä mihin touhu Suomessa menee, jos ja kun sähkärit lisääntyvät tuohon tahtiin. Ehkä alan tajuamaan, miksi mtb reitin käyttö halutaan kieltää talveksi...
pturunen
18.02.2024, 17.37
Kandee miettiä samaa sähkösakinkin kanssa, eikä pahoittaa mieltä. Tai jos porukan määrä häiritsee, niin sitten ajaa vaikka illalla/aikaisin aamulla.
Käsittääkseni käytöstavat koskisivat myös e-pyöriä vai ajatteletko oikeasti, että kun koneella pääsee kovaa, niin voi edellyttää muiden antavan tietä?
Ei polkujen kunnossa ollut paljoa moittimista. Sähkösirkus kyllä klovneineen pyöri odotettuun tapaan. Ja joku partajeesus yritti ajaa gravelillaan päälle kun oltiin kipuamassa ylämäkeen kohti lemmikkihautausmaata. Mutta hyvä ajella silti.
Arvelen tämän ehkä koskevan itseäni. Pahoittelut, jos koit/te tilanteen noin. Omasta mielestäni tilanteessa ei ollut mitään hässäkkää. Siinä oli se leveähkö jäinen kohta joka kantoi hyvin ja väistin niin lähelle puuta kuin mahduin. Vapaata jäi leveysuuntaan metrin verran eikä ensimmäisen teistä mielestäni olisi tarvinnut edes siirtyä sivuun nousulinjalta. Jälkimmäinen teistä laittoi jalan maahan ja väisti, josta ymmärsin, että ele oli tarkoitettu ”ole hyvä” -tyyppiseksi, mutta ehkä sitten ymmärsin sen väärin. Kiitin kuitenkin. Tuntemattomien nimittely on lapsellista. T. ”Partajeesus”
Oli kyllä mainio keli ajella ja ihan kevätfiilikset. Polut kantoi kapeankin renkaan ja käyrätankoisella pakosti pysyy nopeudet turvallisina.
No ei. Mutta jos oli se sama iso porukka, johon itsekkin törmäsin, niin helpompaa kaikille jos noita väistää. Tietty en tiedä oliko teitä miten paljon.
Mutta siis mun mielestä helpompaa jos muutama kuski hyppää hankeen vs 10.
Pahoittelut, jos koit/te tilanteen noin. Omasta mielestäni siinä ei ollut mitään hässäkkää. Siinä ole se leveähkö jäinen kohta joka kantoi hyvin ja väistin niin lähelle puuta kuin mahduin. Vapaata jäi leveysuuntaan metrin verran eikä ensimmäisen teistä mielestäni olisi tarvinnut edes siirtyä sivuun nousulinjalta. Jälkimmäinen teistä laittoi jalan maahan ja väisti, josta ymmärsin, että ele oli tarkoitettu ”ole hyvä” -tyyppiseksi, mutta ehkä ymmärsin sen väärin. Kiitin kuitenkin. Tuntemattomien nimittely on lapsellista. T. ”Partajeesus”
Joo. Osa porukasta ei vaan osaa nauttia ulkoilusta. Paljon porukkaa niin aina sattuu ja tapahtuu. Naamaa virneeseen vaan. Ei tää niin totista ole.
Eikös ukrainapolku ollut kiva nyt gravellillakin? Yritin pitää kolassa hyvin lunta, jotta tuo tasottaisi myös jalanjälkiä.
Mulla ei vaan kantti riitä ajaa tuolla. Poitsu sai odotella jatkuvasti ja mä selitellä että joojoo, väistin jalankulkijoita ja hiihtäjiä :)
Eikös ukrainapolku ollut kiva nyt gravellillakin? Yritin pitää kolassa hyvin lunta, jotta tuo tasottaisi myös jalanjälkiä.
Oli varmaan parhaassa kunnossa, mitä se on ollut ikinä. Kiitos!
Marsusram
18.02.2024, 18.07
Pirkkolassa oli jarrutuskohdan spoori jonkun vienyt hankeen 90° mutkassa jäljistä päätellen.
Hyvä kun on paljon porukkaa liikkeellä, pohja kestää nyt hyvin.
Jos ei paikka ole liian hankala niin olisi hyvä kun väistettäisiin pääsääntöisesti oikealle. Tulee vähemmän arpomista kohtaamisissa.
JohnnyBuzz
18.02.2024, 18.44
Oli kyllä upeassa kunnossa polut. Suurkiitokset kaikille niiden eteen ahkeroineille. <3 Porukkaa oli paljon liikkeellä ja melko kirjavalla kalustolla. Oli fatbikeä, gravelia tai cycloa, jopa yksi kapearenkainen fixikin tuli vastaan.
Aivan upeaa työtä olette tehneet keskuspuistossa. Ensinmäistä kertaa uskaltauduin 2.25 nakeilla keskuspuistoon tänätalvena ja olihan tuo aikamoinen baana.
Pirkkolassa oli jarrutuskohdan spoori jonkun vienyt hankeen 90° mutkassa jäljistä päätellen.
Hyvä kun on paljon porukkaa liikkeellä, pohja kestää nyt hyvin.
Jos ei paikka ole liian hankala niin olisi hyvä kun väistettäisiin pääsääntöisesti oikealle. Tulee vähemmän arpomista kohtaamisissa.
Noiden oli pakko olla eilen illalla tulleita. Kuski oli vaan tipahtanut kantavalta keskilinjalta pois. Tosi fiksua jättää tuollainen 20cm spoori sitten jäätymään.
Se aiempi oli pahemmassa paikassa.
Pturusen uudet polut kantoivat jo oikein hyvin. Ainoa vaan, että noitakin oli jo illalla pitänyt testata jonkin kävellen. Uponnut polvia myoten...
Sen verta rullaava keli että väitän luomujenkin aika vauhdikkaasti tuolla kulkeneen, toiset vaan periaatteen vuoksi syyttä sähköjä kaikesta. Mulla on molemmat ja molemmille paikkansa, sähköllä tulee ajettua pidempiä lenkkejä mutta vauhdikkaissa paikoissa tuskin on nopeudessa eroa.
Kyl luomut kovinta kyytiä vastaan tulivat. Yksi sälli lensi haltiavuorelta alaspäin.
Sehän siinä on erona, että sähkärillä hauskuus jatkuu ylämäkeenkin. Ja tuo tietysti ottaa luomkuskia päähän :)
pturunen
18.02.2024, 20.31
No, osa noista motoristeistä ei osaa ajaa senkään vertaa, että eivät jäisi sutimaan. Luomuna ajaa kaiken paitti just nyt Haltiavuoren etelästä pohjoiseen.
Arvelen tämän ehkä koskevan itseäni. Pahoittelut, jos koit/te tilanteen noin. Omasta mielestäni tilanteessa ei ollut mitään hässäkkää. Siinä oli se leveähkö jäinen kohta joka kantoi hyvin ja väistin niin lähelle puuta kuin mahduin. Vapaata jäi leveysuuntaan metrin verran eikä ensimmäisen teistä mielestäni olisi tarvinnut edes siirtyä sivuun nousulinjalta. Jälkimmäinen teistä laittoi jalan maahan ja väisti, josta ymmärsin, että ele oli tarkoitettu ”ole hyvä” -tyyppiseksi, mutta ehkä sitten ymmärsin sen väärin. Kiitin kuitenkin.
Selvä. Koimme tilanteen siis eri tavoin. Omassa kuplassani alamäkeen laskija antaa tietä koska siitä suunnasta on helpompi jatkaa.
Tuntemattomien nimittely on lapsellista. T. ”Partajeesus”
Olen vain kateellinen.
Alamäessä on monilla hauskaa. Itse näen tuon niin, että jos alamäkeen tullaan selvästi hauskaa pitäen eli suht reippaasti, niin hyppään vikkelästi alta pois.
Sitten taas jos itseä pelottaa jo valmiiksi laitteen karkaaminen lapasesta alamäessä ja tulen alaspäin jarrut päällä, niin hyvin mielelläni annan toisen koettaa ylös pääsemistä.
Vähän pelisilmää ja tilannetajua vaan.
Ja tosiaan, jos haluaa ajaa yksin niin ajaa muulloin kuin siihen parhaaseen aikaan. Mä meinasin lähtee nautiskelemaan yksin huomenna aamusta ja mennä duuniin illaksi.
Selvä. Koimme tilanteen siis eri tavoin. Omassa kuplassani alamäkeen laskija antaa tietä koska siitä suunnasta on helpompi jatkaa.
En nyt tiedä, että olitko sinä ensimmäisenä vai toisena tullut, mutta ensimmäiselle teistä nimenomaan annoin tietä väistämällä ajolinjalta reilusti oikealle. Siinä vaiheessa teistä alempana olleella oli jo jalka maassa ja pyörä penkkaan kallellaan, joten luin tilanteen niin, että hän antaa kohteliaisuuttaan tietä, jatkoin laskemista ja kiitin. Jos luin tilanteen väärin, niin pahoittelen sitä. Itse en kokenut tilannetta millään muotoa siten, että olisin ”yrittänyt ajaa päälle”, kuten sen kuvailit.
Minunkin kuplassani laskija antaa tietä, mutta tietä voi antaa muutenkin kuin pysäyttämällä ja penkkaan hyppäämällä, jos ohittamaan mahtuu turvallisesti muutenkin. Siinä ylempänä mäessä ei edes ole penkkaa, mihin hypätä, vaan ainoastaan se leveä jäinen alue, missä kaksi pyöräilijää mahtuu kohtaamaan ajaen ihan mainiosti. Paatonin tavoin kuplastani huolimatta minäkin kyllä annan usein alamäkeen tulevalle tilaa. Eilenkin niin tapahtui useampaan otteeseen. Ehkä siitä syistä luin tilanteen alempana olleen kanssa väärin.
Pirkkolassa joku tuli ylämäkeen sähkärillä vastaan juuri, kun kurvasin ulkoilutieltä kohti alamäkeä. Siinä olisin aivan hyvin voinut odotella ulkoilutiellä, että pääset ensin pois polulta. Et vain sattunut osumaan silmiini, joten tulin tielle ja pyysinkin anteeksi sitä. Muuten kaikki kohtaamiset eilen sujuivat mielestäni oikein hyvässä yhteisymmärryksessä ja useimmat vastaatulijat muistivat jopa kiittää, kun saivat tietä.
Noilta kohtaamisilta toki vältyttäisiin, jos Kepun merkatulle reitille määrättäisiin ajosuunta, mutta sitten toiseen suuntaan joutuisi polkemaan ulkoiluteitä pitkin, jolloin minusta pienempi paha on se, että kohtaamisia tulee. Ideaalitilanne olisi tietty se, että Kepussa olisi ympyrälenkki. Ehkäpä vielä jonain päivänä..
Olen vain kateellinen.
No siinä tapauksessa sinulla oli vähän erikoinen tapa sanoittaa se.
tchegge_
19.02.2024, 10.52
Talviset polut nyt vaan on niin kapeita ettei siellä mitkään oletus väistämissäännöt toimi. Pelisilmää ja vauhdin sovittamista näkyvillä olevaan pätkään vaaditaan enemmän kuin kesällä.
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
Talviset polut nyt vaan on niin kapeita ettei siellä mitkään oletus väistämissäännöt toimi. Pelisilmää ja vauhdin sovittamista näkyvillä olevaan pätkään vaaditaan enemmän kuin kesällä.
Juurikin näin.
Sovitaan sitten, että olen Stenun kanssa monesta asiasta eri mieltä.
Jatkakaa.
Alamäkeen ajava väistää ylämäkeen ajavaa. Se ylämäkeen ajava ei välttämättä pääse lähtemään pysähdyksen jälken, mutta alamäkeen pääsee paljon helpommin liikkelle takaisin. Korostuu kapeilla pehmeillä poluilla.
Se on kyllä jännä juttu että interwebissä menee kaikki aina kinasteluksi, fakta on että jos kaikki vähän joustaa omista "oikeuksistaan" niin silloin kaikilla on parempi mieli.
Alamäkeen ajava väistää ylämäkeen ajavaa. Se ylämäkeen ajava ei välttämättä pääse lähtemään pysähdyksen jälken, mutta alamäkeen pääsee paljon helpommin liikkelle takaisin. Korostuu kapeilla pehmeillä poluilla.
Alamäkeen ajavan on kanssa helpompi pysähtyä kuin ylämäkeen kävelyvauhtia tunkkaavan kuskin. Eiku.
Santtu75
19.02.2024, 14.26
Alamäkeen ajavan on kanssa helpompi pysähtyä kuin ylämäkeen kävelyvauhtia tunkkaavan kuskin. Eiku.
Pitäisikö kyseisentyylisellä yleisellä molempiinsuuntiin ajettavalla reitillä jossa voi olla myös muitakin liikkujia nopeus olla aina sellainen että pyörän pystyy hallitusti pysäyttämään kuljettajan näkemäalueella?
Kyse kun ei ole suljetusta parkista yms.
Ihan mielenkiinnosta ajattelin kysyä mielipidettä.
No sehän nyt on varmaan itsestään selvää.
No sehän nyt on varmaan itsestään selvää.
Hyvänä päivänä noin puolelle kuskeista. Ehkä.
Kyse oli siitä mikä on helpointa ja sujuvinta. Osaava kuski saa kyllä väsitettyä alamäkeenkin jos tarve sitä vaatiu. Isolla osalla jeesuksia se ajatusmalli on vaan tuollainen. Mä tuun tästä kävelyvauhtia jurnuttamalla ja ton vaan pitää väistää minua.
Naamaa virneeseen ja ottaa muut vaan huomioon.
Mun mielestä tuo tenavan ilo oli sitä alkukantaista, mitä ei saisi kukaan kadottaa. Se sujuva ja smoothi loiva alamäki. Pelkkää naurua ja hyvää mieltä.
Ja tosiaankin väistetettiin ja hypättiin nopeasti penkalle. Kaikkia kiitettiin ja juteltiin kuin mahdollista. Ei vaan tajua miksei tuolla tulla toimeen kaikkien kanssa.
Tuota samaa sakkiahan on kelvit täynnä. Jos ajat frendin kanssa rupatellen rinnakkain, niin toinen tulee vastaan tyhjällä kelvillä, eikä kykene väistämään jalankulkijoiden puolelle, koska "minäolenoikeassa"
Samaa näkyy myös kävelijöissä. Kerran seurasin vanhempaa rouvashenkilöä, joka otti taklausasennon valmiiksi, mikäli vastaantulijat eivät siirry jonoon hänet kohdatessaan :)
Eli sujuvuutta vaan metsäänkin ja miettii mikä on toisellekkin hauskinta.
Santtu75
19.02.2024, 15.10
Tuota samaa sakkiahan on kelvit täynnä. Jos ajat frendin kanssa rupatellen rinnakkain, niin toinen tulee vastaan tyhjällä kelvillä, eikä kykene väistämään jalankulkijoiden puolelle, koska "minäolenoikeassa"
Samaa näkyy myös kävelijöissä. Kerran seurasin vanhempaa rouvashenkilöä, joka otti taklausasennon valmiiksi, mikäli vastaantulijat eivät siirry jonoon hänet kohdatessaan :)
Eli sujuvuutta vaan metsäänkin ja miettii mikä on toisellekkin hauskinta.
Hauskaa saa pitää ja pitääkin, mutta silti se on toissijainen asia (etenkin toisten) turvallisuuteen nähden.
Jos/kun toinen henkilö tulee kapealla reitillä vastaan ja selvää kohtaamispaikkaa ei ole, niin molemmat osapuolet tiputavat vauhtiaan ja kohtaaminen tehdään paljon pienemmällä nopeudella (yleensä tosiaan toinen joutuu pysähtymään), mutta ei se homma mene todellakaan niin, että toinen pitää kovan vauhdin kun on kivaa. Sa voi olla että se vastaantulaja ei väistäkkään.
Yleinen reitti ei ole kilparata ja jos joutuu "hauskanpidon" lopettamaan siksi että joutuu nopeuden tiputtamaan niin sitten joutuu.
On paikkoja missä voi ajaa lujaa ja on paikkoja missä ei voi (näkemä, vilkas liikenne yms.).
^ Nyt, Santtu, hait sellaisen tarkoituksiisi sopivan lukutavan. Tai vähän kauniimmin ajatellen: erehdyit lukemaan paattoman esittämät ajatukset jokseenkin nurinkurisesti, koska turvallisuusasiat ovat sinulle tärkeintä, ja sen vuoksi näit sielusi silmin ihan erilaisia tilanteita ja ajokäyttäytymistä kuin ne, jotka olivat paattomalla mielessä.
On kieltämättä totta että yksiselitteiset väistämissäännöt, joita kaikki noudattavat, ovat hieno asia - mutta en mitenkään pysty näkemään että elävässä elämässä turvallisuus todella kärsisi siitä että tietynlaisissa tilanteissa väistää, vaikkei olisi väistämisvelvollinen.
Santtu75
19.02.2024, 15.37
^
On kieltämättä totta että yksiselitteiset väistämissäännöt, joita kaikki noudattavat, ovat hieno asia - mutta en mitenkään pysty näkemään että elävässä elämässä turvallisuus todella kärsisi siitä että tietynlaisissa tilanteissa väistää, vaikkei olisi väistämisvelvollinen.
Ei tietenkään, itse kun havaitsen maastossa (missä liian kapea ura että molemmat tahot pystyvät sivuuttamaan toisensa liikkeessä) vastaantulijan, niin itse tiputan nopeutta ja alan katsella hakemaan onko itselläni sopivaa paikkaa missä itse pystyn pysähtymään ja tämä sivuuttaminen voi tapahtua. Jos toinen osapuoli tämän tekee ensin, niin sitten jatkan matkaani tämän sivuuttamisen ohin (ja aina kiitän tätä pysähtyjää/reitiltä sivuun siirtyjää).
Mutta minusta yksi olleellinen asia tilanteessa on se että molemmat osapuolet selkeästi havainnoivat toisensa (nopeuden tiputuksella yms.) ja ikinä toiselle osapuolelle ei saa tulla tunne että hänet "pakoitetaan" väistämään / siirtymään polulta syrjään toisen ajokäytöksellä. Tämä tilanne tulee monasti helposti ala/ylämäessä eteen jos mäkeä alaspäin tuleva ei tee mitään elettä että olisi itse valmistautumassa kyseiseen kohtaamiseen, eli vähentämässä vauhtia yms.
Koska olen parantumattoman naiivi optimisti, uskon vahvasti että se on yhtä oleellinen asia suurimmalle osalle meistä.
Pitkälti samasta syystä pyrin väistämään ensimmäisenä silloin kun olisin se "etuajo-oikeutettu", mutta pystyn tekemään kohtaamistilanteesta kivemman ja sujuvamman - ja tekemään sen niin selvästi ettei vastaantulijan tarvitse miettiä.
(En siis edellytä että väistämisvelvollinen vastaantulija ensin jollain tavalla osoittaa että on valmis väistämään:cool: Obs! Yksinomaan huumoriksi tarkoitettu kommentti, jota siis ei ehdottomasti tule lukea niin että vihjaisin sinun tai kenenkään muunkaan tekevän pelkästään periaatteen vuoksi:))
pturunen
19.02.2024, 18.39
Jaa, että turvallisuusasiat eivät saisi olla sitten tärkeimpiä? Mielenkiintoinen tulokulma. Samaa hauskanpitoa selitti taannoin se audiajaja, joka lopulta kosautti mopoauton paskaksi törkeällä ylinopeudellaan. Piti vähän kokeilla, kai te tajuatte hei, kun tästä nyt lähtee tää 200 km/h. Mitä järkee on ajaa vaan rajoitusten mukaan...
Tuolla on niin paljon porukkaa, että nopeudet on pakko sopeuttaa siihen, mitä Santtu tuolla sanoi eli voit pysähtyä lyhyellä varoitusajalla. Väistämissäännöt on yksiselitteiset (ja aina ovat ollee): hitaampia varotaan ja takaatuleva väistää edessä olevaa (ei päälle tai tunge väkisin ohi). Samaten ylämäkeen noistessa kiipeejällä on etuajo-oikeus. Näillä mennään laskettelurinteissäkin, eikä sitä tarvitse erikseen perustella millään alkukantaisella vietillä.
Tämä motoristitouhu on kadottanut maastopyöräilystä kokonaan kiipeämisen omana taitolajinaan: nyt ainoa stondiksen aiheuttava juttu vaikuttaa palstatotuuden perusteella olevan vauhti. Jos aloittaisitte vaikka sillä, että pysytään polulla koko reitti. Jäljistä päätellen näin ei tunnu olevan ihan jokaisella.
Kiitos sillä e-pyöräilijälle, jolla oli tänään pelisilmää Laaksossa Aidan jäämäessä. Töpeksin sen eilen ja halusin paikata tänään. Kaveri pysäytti kesken rinteen ja antoi tilaa kiivetä. Arvostin todella, kiitos!
Olisi kiva jos et kutsuisi sähköpyöräilijöitä motoristeiksi, sähköpyörällä eli/tai sähköavusteisella pyörällä ei ole mitään tekemistä moottoripyörän kanssa ja tuskin kaikki sähköpyörän omistajat on motoristeja. Ja vaikka et itse pitäisi vauhdista, toiset meistä pitävät eikä se tee meistä sen vaarallisempia tuolla kun muistakaan. Itse ajan sekä parkissa että polulla aina ns. täysiä koska se on mahdottoman mukavaa, mutta se ei tarkoita että en osaa ottaa muita huomioon tai aiheuttaisin kenelläkään vaaratilanteita.
... Samaa hauskanpitoa selitti taannoin se audiajaja, joka lopulta kosautti mopoauton paskaksi törkeällä ylinopeudellaan. Piti vähän kokeilla, kai te tajuatte hei, kun tästä nyt lähtee tää 200 km/h. Mitä järkee on ajaa vaan rajoitusten mukaan...
Meniköhän tämä sun vertailusi nyt vähän yli.
No, kukin tavallaan kirjoittelee.
pturunen
19.02.2024, 19.35
Meniköhän tämä sun vertailusi nyt vähän yli.
No, kukin tavallaan kirjoittelee.
Luultavasti samaa selitystä tarjoillaan, kun ensimmäinen ns. paha mälli tulee tuolla. Nämä alamäkimiehet eivät ehkä hahmota sitä, että kiipeävä pyöräilijä ei näe samalla tavalla eteen ja voi olla sellaisessa asennossa, mistä nopea "alta pois" väistöliike ei onnistu riittävän rivakasti. Jäääpolulla pito on mitä on, eikä pyösä pysähdy kuin seinään. Lisäksi tuolla ajaa lapsia, joiden havainnointikyky ei ole sillä tasolla, että "omavastuuta" voisi odottaa.
Se on tietysti liikuttavaa, että kirjoitusasu kiinnostaa täällä enemmän kuin ajotavat tuolla ulkona. Kukin tyylillään...
Luultavasti samaa selitystä tarjoillaan, kun ensimmäinen ns. paha mälli tulee tuolla. Nämä alamäkimiehet eivät ehkä hahmota sitä, että kiipeävä pyöräilijä ei näe samalla tavalla eteen ja voi olla sellaisessa asennossa, mistä nopea "alta pois" väistöliike ei onnistu riittävän rivakasti. Jäääpolulla pito on mitä on, eikä pyösä pysähdy kuin seinään. Lisäksi tuolla ajaa lapsia, joiden havainnointikyky ei ole sillä tasolla, että "omavastuuta" voisi odottaa.
Se on tietysti liikuttavaa, että kirjoitusasu kiinnostaa täällä enemmän kuin ajotavat tuolla ulkona. Kukin tyylillään...
Nyt on kyllä niin hämmentävä asenne että ei tuohon voi oikein enää edes kommentoida mitään. Terveisin pyöräilijä, sähköpyöräilijä, motoristi ja ennen kaikkea alamäkimies.
Minä kun olen vaan kesäkatupyöräilijä enkä noilla poluilla tapahtuvasta touhusta pahemmin tiedä niin lienen väärä ihminen arvioimaan asioita siellä.
Kuitenkin, on se jo turhan rankkaa alkaa tuomaan tänne tarinaa rattijuopon tekemästä murhasta vertailukohdaksi.
Että sikäli tyylikysymys, ei kirjoitusasu.
Jaa, että turvallisuusasiat eivät saisi olla sitten tärkeimpiä? Mielenkiintoinen tulokulma!
Ehkä avaat minulle hiukan miten oikein onnistuit lukemaan jotain tässä keskustelussa esitettyä siten että joku olisi ollut sitä mieltä että turvallisuudesta pitäisi tinkiä tai että vakiintuneista ja yleisesti hyväksytyistä väistämissäännöistä ei tarvitsisi välittää?
Sovitaan sitten, että olen Stenun kanssa monesta asiasta eri mieltä.
Niin..mua tietty olisi voinut kiinnostaa tarkempi selvitys siitä, että mistä asioista olet eri mieltä, jotta osaan jatkossa käyttäytyä paremmin. Nyt mulle jäi vähän sellainen olo tästä sananvaihdosta, että sinua lähinnä ärsytti se, että joku partajeesus ylipäätänsä oli siellä gravelinsa kanssa eikä avautumisesi pohjimmainen syy liittynyt kyseisen herran käyttäytymiseen. Toivon kuitenkin, että olen tästä väärässä.
Musta nimenomaan talvipoluilla olisi ihan hyvä, että väistämis”säännöistä” pidettäisiin kiinni. Jonkinmoinen ongelma toki on se, että läheskään kaikki reitin käyttäjät ei tätä keskustelua seuraa eikä mitään virallisia väistämissääntöjä ole missään, joten arviolta puolella siellä liikkuvista ei ole harmaintakaan hajua mistään etiketistä.
Helppo ratkaisu on se, että Paaton & Co lopettaa polkujen huoltamisen. Sillä tapaa ajonopeudet hidastuu helposti. Tämän talven loistavan kunnossapidon takia esim. nyt viime sunnuntaina polut oli suunnilleen nopeimmassa kunnossa, mitä ne ollut koskaan.
Kiitos, nyt kyllä kroppa kertoo mitä tuli tehtyä kun joka paikkaan jomottaa. Sunnuntaina nähdään menikö ihan hukkaan mutta sekään ei haittaa kun saatiin mainio treeni aikaiseksi.
Täällä toivottiin myös bermejä niin muutama sellainenkin tuon nuoremman lapion heiluttajan toimesta tuli matkan varrelle, toivottavasti eivät sula ennen pakkasia aivan kokonaan.
Nyt ajoin ensimmäistä kertaa Metsäläntie-Laakso välin. Multa on jäänyt kokonaan kiittämättä teidän sakkia. Tuo välihän oli (taas kerran) parhaassa kunnossa koko talvena! Urat ovat hävinneet kokonaan, vaikka tuolla on eilen mennyt pyörää niin pirusti. Poika pääsi ensimmäiste kertaa lamppulenkille ja sekosi taas kerran ajamisen hauskuuteen. Eikä ollut ruuhkaa. Yksi fillaristi tuli koko laakson lenkillä vastaan.
Tällä lyhyellä kokemuksella voi heittää, että lumentyönnin on se juttu valmiiksi kovapohjaisille reiteille. Lumikengillä tamppaaminen vie moninkertaisesti aikaa, eikä lopputulos ole yhtään sen parempi.
Pturusenuudet reitit pirkkolan kallioilla ovat makeita. Mutta noista täytyisi ehkä tehdä vähän leveämpiä? Mutkainen kapea polku on vähän hankalaa. Mä voin tulla vaikka jeesaamaan, kun seuraavat passelit kelit tulevat.
Helppo ratkaisu on se, että Paaton & Co lopettaa polkujen huoltamisen. Sillä tapaa ajonopeudet hidastuu helposti. Tämän talven loistavan kunnossapidon takia esim. nyt viime sunnuntaina polut oli suunnilleen nopeimmassa kunnossa, mitä ne ollut koskaan.
Ei muuten lopeta :) Jos tuolla pienellä duunimäärällä saa poikaan tartutettua loppuiäksi urheilun riemun, niin mä kolaan tuota puistoa helposti kevääseen asti. Se on pieni haittapuoli, jos samalla innostuu muutkin kaljamahat ulkoilemaan ja tulevat MUN POLUILLE :)
Kannattaa vaan vähän miettiä kepuun lähtöaikaa. Käy vaikka kävelemässä tai hiihtämässä ruuhkatunneilla ja pyöräilee sitten ilta-auringossa. Sakkia tuolla tulee tänä keväänä riittämään.
pturunen
19.02.2024, 22.07
Ehkä avaat minulle hiukan miten oikein onnistuit lukemaan jotain tässä keskustelussa esitettyä siten että joku olisi ollut sitä mieltä että turvallisuudesta pitäisi tinkiä tai että vakiintuneista ja yleisesti hyväksytyistä väistämissäännöistä ei tarvitsisi välittää?
Tuossa viestisi alla on lainattu juuri sitä tekstiä, mikä kiinnitti huomion. Että ei muka ole "mahdollista" pitää kiinni väistämissäännöistä. Tai se ajatus, että ajetaan aina ns. täysillä, vaikka mutkan takana (minne ei näe), voi olla joku poikittain. Täällä tosin kaikki ovat keskimääräistä parempia kuskeja.
Mitä tulee tuohon liikennevertaukseen, niin hauskanpito ja vauhdinhurma se sielläkin oli taustalla ja mitään ei pitänyt sattua. Musta on ihan ok, että parkissa vedellään niin paljon kuin sielu sietää. Mutta sunnuntain tunku + tää motoristiporukan (niin, siinä pyörässä ON moottori, mistä tulee motoristi) "antakaa tietä, kun ollaan nopeampia" ei ole pitkäkestoinen kombinaatio. Vaikeaa tuntuu olevan, kun tätä pyhää hauskanpito-oikeutta uskalletaan kritisoida.
pturunen
19.02.2024, 22.08
Pturusenuudet reitit pirkkolan kallioilla ovat makeita. Mutta noista täytyisi ehkä tehdä vähän leveämpiä? Mutkainen kapea polku on vähän hankalaa. Mä voin tulla vaikka jeesaamaan, kun seuraavat passelit kelit tulevat.
Niin muuten pitäisi. Levensin edellisestä yhden lumikengän leveyden, mutta huomasin myös, että oli kapeaa. Muutenkin vaikeaa lumikengissä arvioida esim. mutkan tiukkuutta pyörän näkökulmasta. Se työntölapion leveys tuntuu olevan aika optimaalinen leveys.
Toinen, mitä pitäisi tehdä on naputella jonkinlaiset syvemmät urat noihin vesikohtiin. Nyt rengaanjäljet tavallaan vetävät valumauran "poikki" ja vesi jää siihen polulle.
Tänäänkin oli kepu loistokunnossa, laskettiin täysiä LUOMUpyörillä ja ajettiin ylämäkiä, kumma kun se taito ei ollu ruostunut vaikka välillä motoristina myös ajelen.
Ei onnistuttu saamaan ees mitään vaaratilanteita(muille). Ja mitä väistämiseen tulee niin todellakin jään odottamaan nousun alkuun jos näen että alaspäin joku tulee hyvää vauhtia, kesken nousun sitten vaan yritetään kaikki mahtua.
Ei ole vielä kertaakaan menny herne nenään toisen pyöräilijän toimesta, niinkuin täällä jo todettu niin joustavuutta ja omista "oikeuksista" tinkimistä tilanteen mukaan.
Tuossa viestisi alla on lainattu juuri sitä tekstiä, mikä kiinnitti huomion. Että ei muka ole "mahdollista" pitää kiinni väistämissäännöistä. Tai se ajatus, että ajetaan aina ns. täysillä, vaikka mutkan takana (minne ei näe), voi olla joku poikittain. Täällä tosin kaikki ovat keskimääräistä parempia kuskeja.
Mitä tulee tuohon liikennevertaukseen, niin hauskanpito ja vauhdinhurma se sielläkin oli taustalla ja mitään ei pitänyt sattua. Musta on ihan ok, että parkissa vedellään niin paljon kuin sielu sietää. Mutta sunnuntain tunku + tää motoristiporukan (niin, siinä pyörässä ON moottori, mistä tulee motoristi) "antakaa tietä, kun ollaan nopeampia" ei ole pitkäkestoinen kombinaatio. Vaikeaa tuntuu olevan, kun tätä pyhää hauskanpito-oikeutta uskalletaan kritisoida.
Sivistyssanakirjan mukaan motoristi on substanttiivi ja tarkoittaa moottoripyöräilijää tai moottoripyörällä liikkuuvaa henkilöä.
Niin muuten pitäisi. Levensin edellisestä yhden lumikengän leveyden, mutta huomasin myös, että oli kapeaa. Muutenkin vaikeaa lumikengissä arvioida esim. mutkan tiukkuutta pyörän näkökulmasta. Se työntölapion leveys tuntuu olevan aika optimaalinen leveys.
Toinen, mitä pitäisi tehdä on naputella jonkinlaiset syvemmät urat noihin vesikohtiin. Nyt rengaanjäljet tavallaan vetävät valumauran "poikki" ja vesi jää siihen polulle.
Jep. Kävellessä on varmasti tosi hankala hahmottaa ajolinjoja.
Minä heitin siihen viimeiseen vesikohtaan ennen kehä1 tuloa lauantain iltana reilusti lunta ja tamppasin polun vähän korkeammalle. Ainakin sunnuntain se pysyi vielä hyvänä.
Mutta varmaan saisi olla petkelekkin mukana. Laakson päässä on muutama kohta, missä kirkas jää on vähän pelottavaa. Pieni eturenkaan luisto, ja huomaa äkkiä olevansa männyn kyljessä.
Takakeno
20.02.2024, 01.56
Sivistyssanakirjan mukaan motoristi on substanttiivi ja tarkoittaa moottoripyöräilijää tai moottoripyörällä liikkuuvaa henkilöä.
Mopoilija lienee osuvampi ilmaus.
tchegge_
20.02.2024, 02.03
Musta nimenomaan talvipoluilla olisi ihan hyvä, että väistämis”säännöistä” pidettäisiin kiinni. Jonkinmoinen ongelma toki on se, että läheskään kaikki reitin käyttäjät ei tätä keskustelua seuraa eikä mitään virallisia väistämissääntöjä ole missään, joten arviolta puolella siellä liikkuvista ei ole harmaintakaan hajua mistään etiketistä.
Sä oikeastaan vastasit just miksi siellä pitää olla varovainen ja huomioida muita käyttäjiä.
Itsehän en tuolla päin ajele muutenkaan, ehkä Ylästön läpi työmatkoilla niin en tiedä minkälaista baanaa tuonne tehdään, mutta tuntuu että aikamoista moottoritietä siellä paikoitellen on rakenteilla. (ja joo ymmärrän että se on pirun kivaa paahtaa isoa kovaa talvipoluilla)
Saattaa siis olla että mietin asiaa luomupolkujen leveyden pohjalta ja siellä onkin tilaa kahden mennä rinnakkain.
WarElephantSixSixSix
20.02.2024, 06.54
Olin eilen hiihtämässä paloheinässä ja sen mitä siitä metsälenkeiltä näkyi polkuja, niin ne näyttivät erittäin hyvältä, toisin kuin suurin osa viesteistä tämän topicin parilla viimeisellä sivulla. Olen ajanut itse 10 vuotta tuolla kepussa polkuja ja ei ole kertaakaan mennyt mennyt herne nenään itsellä tai vastaantulijalla. 99.9% moikannutkin aina kohdattaessa väisti kumpi tahansa. Voin myös vahvistaa stenun väistäneen minua jokunen viikko sitten Pirkkolassa, kun tulin mäkeä alas ja hän oli menossa sinkulalla ylös, joten tuskin oli suunniteltu juttu tuo partajeesuksena muiden päivän pilaaminen.. Itse ajan maastopyörällä yleensä maastopolkuja, mutta joskus myös kapealla kumilla tulee eksyttyä helpommille poluille. Tiedän sen olevan kohtalaisen paljon työläämpää hommaa, joten annan siksi aina itse tilaa nakkikumipyörällä ajavalle ja nakkikumi on tässä tapauksessa alle 45mm.
Saatana kun on niin koukussa tuohon hiihtoon, että talvipolut jääneet taas vähän vähälle. Viikonloppuna olisi aikaa harrastaa enemmän, kun koirat on hoidossa ja la/su ei ole sovittu mitään, niin pitää yrittää silloin käydä ajamassa, jos nuo polut pysyy kunnossa.
toisin kuin suurin osa viesteistä tämän topicin parilla viimeisellä sivulla.
Keskusteluhan muistuttaa jo ajoittain hiihtoniilojen laturaivoa. Olisko tää nyt sitä polkuraivoa sitten?
Sä oikeastaan vastasit just miksi siellä pitää olla varovainen ja huomioida muita käyttäjiä.
Niin mähän en tuohon ottanut kantaa laisinkaan. Muiden huomioiminen kuuluu maastopyöräilijän perusetikettiin (https://www.suomenlatu.fi/vaikuta/ohjeet-ja-etiketit/maastopyorailijan-etiketti.html), joka pitäisi olla kaikkien hallussa.
Eri mieltä olin kanssasi ainoastaan tästä:
Talviset polut nyt vaan on niin kapeita ettei siellä mitkään oletus väistämissäännöt toimi.
Jos kaikki tuntisi säännöt ja noudattaisi niitä, ne toimisi erinomaisen hyvin. Se, että ne ei aina tunnu toimivan, ei johdu polkujen kapeudesta vaan tietämättömyydestä tai välinpitämättömyydestä (ja joskus väärinymmärretystä kehonkielestä niin kuin ehkä minun ja slow:n tapauksessa).
Sääntöjen noudattaminen ei tietenkään sulje pois sitä, että tilanteen ollessa sopiva voi ihan vaan kohteliaisuuttaan antaa tilaa vastaantulevalle tai ohittavalle. Ohittava voi myös kohteliaasti pyytää ohitustilaa sopivan paikan tullen, mutta ei niin, että alamäessä huudetaan ”pois alta, täältä mä tuun”.
Suurin ongelma lienee siinä, että sääntöjä ei ole kirjattu minnekään. Joskus muinoin MTBCF:llä oli heidän maastopyöräilijän sääntönsä nettisivuillaan ja periaate mm. siitä, että kohdatessa ylämäkeen polkevaa väistetään, on peruja niistä. Minusta tuo periaate on toiminut Kepussa ihan ookoosti iät ja ajat, niin talvisin kuin kesäisin viime vuosiin asti. Nyt vasta muutamien viimeisten vuosien aikana aiheesta on syntynyt edes minkäänlaista keskustelua. Kaupungille voisi tietysti ehdottaa, että lisäisivät perusväistämissäännöt omille sivuilleen, niin silloin ei tarvitsisi foorumillakaan käydä keskustelua siitä, että kenen kuuluu väistää ja ketä.
tchegge_
20.02.2024, 09.35
Tosiaan jos ne polut on niin leveitä että esim alamäessä mahtuu kaksi rinnan niin sitten toki perus väistämissäännöt toimii. Mutta jos ne on lumirännejä missä polulta poistuminen tarkoittaa hyppäämistä puolimetriseen hankeen niin sitten se ei mun mielestä ole enää niin yksioikoista.
No miten sinusta pitäisi ne tilanteet hoitaa? Minusta väistämissäännöillä (tai pitäiskö puhua väistämisetiketistä niin pitkään, kun niitä sääntöjä ei missään ole) on merkitystä kaikkein eniten juuri silloin, kun jomman kumman pitää hypätä hankeen.
Mä oon vähän eri mieltä noista väistämis”säännöistä” jos senkin puolesta että eihän kaikki voi noita tietää. Ja alamäkimies väistää mielellään laskevaa alamäkimiestä. Ja onhan se vähän järjetöntä että jos joku tunkkaa ylös mäkeä, niin ylhäältä tulevan pitäisi antaa tietä? Mutta turhapa täällä virtuaalipoluilla on jankkaa siitä että jos kaikki joustaisivat tilanteen kulloinkin vaatimalla tavalla, kaikilla olisi mukavampaa. Onneksi sentään tuolla oikeilla poluilla on mukavaa porukkaa ja harvoin narsistisia mulkkuja jotka ajattelevat vain itseään.
edit. Narsistinen mulkku ei tarkoittanut täällä ketään
Mä oon vähän eri mieltä noista väistämis”säännöistä” jos senkin puolesta että eihän kaikki voi noita tietää. Ja alamäkimies väistää mielellään laskevaa alamäkimiestä. Ja onhan se vähän järjetöntä että jos joku tunkkaa ylös mäkeä, niin ylhäältä tulevan pitäisi antaa tietä? Mutta turhapa täällä virtuaalipoluilla on jankkaa siitä että jos kaikki joustaisivat tilanteen kulloinkin vaatimalla tavalla, kaikilla olisi mukavampaa. Onneksi sentään tuolla oikeilla poluilla on mukavaa porukkaa ja harvoin narsistisia mulkkuja jotka ajattelevat vain itseään.
No justiinsa noin. Minä olen edelleen maantiemies, mutta ymmärrän enemmän tätä mielipidettä.
Katsoo aina tilanteen mukaan. Nopeissa kohtaamisissa tietysti jarruttavan paniikissa molemmat.
Jos maantiemies kiipeää jyrkkää rinnettä max efortilla, niin helpostikkin ajan itse vauhdilla hankeen ja väistän häntä. Jos taas tunkkaan hikipäässä jyrkkää rinnettä kävellen tai lähes kävelyvauhtia, niin taas hyppään hankeen ja väistän alamäkimiestä.
Päälisukat tai säärystimet, niin sitä hankeen hyppäämistä ei tarvitse jännittää.
Enemmän olisin huolissani koirankusettajista. Jos sakki lisääntyy tuota tahtia, niin jotain rajotuksia fillarointiin varmasti tulee.
tchegge_
20.02.2024, 10.27
No miten sinusta pitäisi ne tilanteet hoitaa? Minusta väistämissäännöillä (tai pitäiskö puhua väistämisetiketistä niin pitkään, kun niitä sääntöjä ei missään ole) on merkitystä kaikkein eniten juuri silloin, kun jomman kumman pitää hypätä hankeen.Mun mielestä santtu75 ilmaisi asian eilen hyvin postauksessa #2697.
Miten sinä esim. ylämäkeen ajavana toimit jos huomaat ettei alaspäin tuleva saa helposti väistettyä? Ajat päin?
Väistän tietenkin sitten, ja itken asiasta täällä kutsumalla muita mulkuiksi.
edit. Narsistinen mulkku ei tarkoittanut täällä ketään
Tunkaamisesta en minä ainakaan ole puhunut mitään, mutta perusperiaatteen pitäisi olla niin, että alamäkeen ajava väistää ylämäkeen polkevaa ja siihen ei narsisimi tai mulkkuus liity millään tapaa, vaan sille on tuolla aiemminkin jo mainittu ihan perustellut järkisyyt: 1. Jos joutuu jalkautumaan alamäkeen, on matkan jatkaminen polkien käytännössä aina mahdollista, mutta jos joutuu jalkautumaan ylämäkeen polkiessa, matkan jatkaminen polkien muuttuu usein mahdottomaksi. 2. Jälkimmäisessä tilanteessa ja erityisesti talviaikaan silloin, kun polut on pehmeitä, tunkkaaminen muhjuunnuttaa polut ja kaikkien ajaminen kärsii siitä.
Mun mielestä santtu75 ilmaisi asian eilen hyvin postauksessa #2697.
Miten sinä esim. ylämäkeen ajavana toimit jos huomaat ettei alaspäin tuleva saa helposti väistettyä? Ajat päin?
Kukaan ei tietenkään ehdoin tahdoin aja ketään päin, mutta yleisillä, kaksisuuntaisilla reiteillä perusperiaate on se, että jos alamäkeen ajava ei pysty pysäyttämään pyöräänsä näkyvissä olevan polun matkalla, on tilannenopeus liian suuri.
Kuten jo tuossa aikaisemminkin olen maininnut niin kohteliaisuus ei siitä huolimatta ole kiellettyä ja itsekin hyvin usein annan omasta tahdosta tilaa alamäkeen ajaville. Perusolettama pitäisi kuitenkin olla se, että kukaan alamäkeen ajava ei oleta ylämäkeen polkevan väistävän häntä.
tchegge_
20.02.2024, 11.05
jos alamäkeen ajava ei pysty pysäyttämään pyöräänsä näkyvissä olevan polun matkalla, on tilannenopeus liian suuri.
Tästä täysin samaa mieltä
Mä oon vähän eri mieltä noista väistämis”säännöistä” jos senkin puolesta että eihän kaikki voi noita tietää.
Noniin, lähetin kaupungin palautesivun kautta alla olevan viestin. Katsotaan reagoidaanko siihen kaupungin toimesta mitenkään. Jos "säännöt" saataisiin säännöiksi, niin se olisi kaikille varsin yksiselitteistä eikä kukaan voisi perustella toimintaansa sillä, että ei voi tietää.
"Hei, kohtaamistilanteiden väistämisetiketti keskuspuiston mtb-reitillä tuntuu aiheuttavan nykyään paljon keskustelua. Olisiko reittiä esittelevälle www-sivulle mahdollista lisätä maastopyöräilijän perusetiketin mukaiset väistämisohjeet: 1. ohittava väistää ohitettavaa ja 2. alamäkeen ajava antaa tilaa ylämäkeen polkevalle? Nykyään erityisesti joidenkin sähköpyörän tai alamäkipainotteisen maastopyörän kanssa siellä pyöräilevien henkilöiden mielipiteet ja toimintatavat tuntuu olevan totutuista käyttäytymissäännöistä poikkeavia, mikä pahimmillaan saattaa aiheuttaa vaaratilanteita. Ystävällisin terveisin, Mikko Sten
Ps. Reitin käyttökielto talviaikaan pitäisi muuttaa esimerkiksi muotoon: kaupungin toimesta reittiä ei hoideta xxxx-välisenä aikana ja tuona aikana laduiksi merkityillä reitin osuuksilla pyöräileminen on kielletty."
Sääntöjen mukaan sitten mennään. Kandee muistaa, että pyöräily mtb reitillä on sallittua vain maastopyörällä :)
https://www.hel.fi/fi/kulttuuri-ja-vapaa-aika/ulkoilu-puistot-ja-luontokohteet/ulkoilualueet/keskuspuisto/keskuspuiston-maastopyorareitti
^^ Kansalaisen aktiivisuus aiheutti sen että kaupunki joutui käyttämään toiset 250 000€ kylttien uusimiseen?
Useimmissa maastopyöräohjeissa meillä ja maailmalla mainitaan se että ylös mäkeä nousevaa väistetään. Paitsi ehkä bike parkissa.
^^ Joo pitää koittaa muistaa tuo :) Joskin cx:llä väärinpyöräilemällä todennäköisimmin aiheuttaa vaaratilanteita vain itselleen.
^ No jos sen ohjeistuksen saisi edes sinne nettisivulle. Katotaan sitten, että tehoaako se ja jos ei, niin aletaan vasta sitten vaatimaan säännöistä muistuttavia kylttejä joka alamäkeen :)
WarElephantSixSixSix
20.02.2024, 14.03
Keskusteluhan muistuttaa jo ajoittain hiihtoniilojen laturaivoa. Olisko tää nyt sitä polkuraivoa sitten?
Sekin on jännä ilmiö mikä elää lähinnä vain iltapäivälehtien keskustelupalstoilla. Olen hiihtänyt tänä talvena 2000km pk-seudun laduilla ja vielä yhtään laturaivoa en ole nähnyt.
Minäkin taidan alkaa hiihtämään, niin saan raivota jokaiselle mtb kuskille. Enää puuttuu sauvat.
Ei toimi. Mä olen hiihtänyt tänä talvena enemmän kuin pyöräillyt, mutta en ole päässyt raivoamaan sen paremmin toisille hiihtäjille kuin mtb-kuskeillekaan.
Onko muuten samanmoinen yhteentörmäyshengenvaara taikka vammariski tuossa polkupyöräilyssä poluilla puhtaasti tilastojen perusteella kuin on susien tappamien ihmisten määrässä?
Lienee siis kiusallista jos ja kun on erimielisyyttä kuka väistää, mutta semmosta se elämä joskus on. Kiusallista tai jotain.
Ai juu, viimeksi (toissaviikollakoseoli?) kun tuolla ajelin mulla tuli melkeipä riitaa vastaantulevan parivaljakon kanssa siitä kuka saa väistää.
Olipa nannaa ajella Maunula - Paloheinän maja - Ukrainapolku - Haltiavuori - Maunula. Kiitos talkoolaisille! Vastaantulijoiden kanssa pärjättiin tälläkin kertaa hyvin, vaikka olin sähköllä
Nyt ajamaan. Tämä ilta ja huomen aamu on vielä timanttia. Sitten pehmenee, eikä pakkasista taida olla tietoakaan.
Ihan kreisin namukasta, ajoin kuin eläin. Toissaviikolla 14xPB ja nyt 20! Vähemmän uria kuin viimeksi.
Hiljaista oli tuossa 16-18 välillä. Vaivaiset 5 lajitoveria ja ihan lopussa mtbcf:n posse, olikohan siinä 6 räädiä polkijaa.
Kaikista jäisimmissä spoteissa keulan ISP vähän vaelteli ja sai sekunnin osia pelätä kuolemaa. Ens kaudeks ehkä uudet noiden 10 vuotta vanhojen tilalle.
Pari kohtaamista meni vähän sähläämiseksi, pahoittelut niistä.
SAMA! Ei tossa ole mitään tolkkua. Nyt tajuan, miksi xc kuskit ovat niin kovassa kunnossa.
Niitä huikeita pätkiä vaan tulee ja tulee. Vaikka päätät, että ajan vaan tämän yhden pätkän kovaa ja himmaan sitten, niin eihän siitä mitään tule. Pakko oli jättää lenkki vähän lyhemmäksi, ettei aja jalkoja ihan täysin alta, vaan jaksaa vielä aamustakin.
Nyt oli kaksi valoa. Täydellistä. Ukrainapolku ylöspäin on huikea. Sitä vaan paahtaa ja paahtaa. Tuossa saa polkeakkin, eikä ole pelkkää pujottelua, niinkuin alaspäin meo.
Vähän vikkelästi ohitin MTBCF porukan siinä kehä1 sillalla, mutkun oli niin kauhee polte ajaa vielä pirkkolan kalliot täyttä ylös, eikä pystynyt enää puhumaan, kun olin jo ajanut teitä hetken täysillä kiinni :) Tulin aiemmin jo vastaan siellä ukrainapolulla, niin tiesin porukan koon. Komeen näköinen sakki valojen kanssa. Liikkuva joulukuusi.
Mulla lähti kanssa jossain spoorissa yllättäen etunen alta ja olin jo ihan varma kaatumisesta, mutta otti se vielä pitoja. Tarttee kyllä ensi vuodelle päivittää. Typerää kaatua tuon vuoksi.
Juu siitä saa vähän käsitystä, että miten poikkeuksellisen nopeassa kunnossa polut on olleet nyt, kun mä ajelin sunnuntaina mielestäni vähän vauhdikkaamman pk-lenkin (keskisyke 130/3,5 h/55 km) seurauksena 25 omaa top-kolmosta ja alla olis siis Stigmata Griswoldeilla! Mä olen kuitenkin polkenut Kepun talvipolkuja tyyliin 20 vuotta (joskaan en ole ollut niin kauaa Stravassa :)) ja satavarmasti en ole enää elämäni nopeimmassa kunnossa 55-vuotiaana. Poluista voi kyllä sanoa, että ne on olleet nyt nopeimmassa kunnossa ikinä.
Jokohan pinta menee märäksi tänään? Jos niin sitten jäisillä kohdilla alkaa olla liian liukasta kapeille nastoille. Olisi aikaa mennä sinne nyt.
(Jos näitä kelejä vielä tulee, niin vähän alkaa kyllä mietityttämään, että saisinko sittenkin ne vanhat Liteskin ISP:t väännettyä jotenkin Cresteille. Tai pitäiskö koittaa keksiä jotkut väljemmillä vanteilla varustetut talvikiekot siihen. Ehkä jotkut vanhat qr-kiekot voisi löytyä käytettynäkin. Hmm… Olisihan se nannaa tykitellä SSMTB:lläkin noita jääpolkuja.)
Yksi nuorempi jantteri ajeli eilen 15 komia kepuun. Ei muuten pysy sähkärit kyydissä. Latoo hönö haltiavuorenkin ajamalla ylös molemmista suunnista.
Yksi nuorempi jantteri ajeli eilen 15 komia kepuun...
Ahaa, ihmettelinkin kuka mut ainoana eilen ohitti.
Minä kyllä oletan kepun olevan vielä illalla ok kunnossa. Olikin oho vähän väsy aamulla, eli siirretään ajot iltaan
pturunen
21.02.2024, 09.41
Yksi nuorempi jantteri ajeli eilen 15 komia kepuun. Ei muuten pysy sähkärit kyydissä. Latoo hönö haltiavuorenkin ajamalla ylös molemmista suunnista.
ihmeellä menee se etelästä pohjoiseen nousun lopun jääkohta?
ihmeellä menee se etelästä pohjoiseen nousun lopun jääkohta?
Tuskin se eilen oli noussut. Viime viikolla oli vielä lumella. Siltikin aivan älytön suoritus.
Just frendin kanssa mietittiin, että nouseeko tuo edes sähkärillä. Se nousu on kuitenkin suht pitkä ja yksi jyrkkä ramppi ennen lopun seinää.
pturunen
21.02.2024, 10.28
Mulla kaatuu aina siihen ekaan ramppiin, kun sutaisee tyhjää (etelästä tullessa siis). Pitää varmaan polkea kovempaa vauhtia ja laittaa isommalle vaihteelle. Alkaa olla sama ongelma kuin Mr.Ojalla, että kohta 10-vuotiaan ISP:t eivät ihan pidä kuin uutena. Laitoin buddy bikeen uuden eturenkaaan hajonnen tilalle ja koelenkin perusteella pito on kuin eri planeetalta.
Jos menee umpijäiseksi ränniksi niin retrokuskit Freddies Revenzeillä pääsee vielä nauttimaan mutta muilla on tuskaisempaa.
Jos menee umpijäiseksi ränniksi niin retrokuskit Freddies Revenzeillä pääsee vielä nauttimaan mutta muilla on tuskaisempaa.
Niin millä?
Umpijäässä pitää vaan laskea ne paineet uber matalaksi. Auttaa tosi paljon.
pturunen
21.02.2024, 12.00
Sellaiset mörkönastarenkaan menneiltä vuosilta. Viittaavat Painajainen Elm Streetin pahikseen Freddyyn.
Komeeta.
Mäkin kävin nyt sitten aamusta kokeilemassa Stiggyn (ja omia) rajoja. Ei ollut ruuhkaa. Ukrainapolulla tuli pari mtb-kaveria vastaan, lisäksi oli pari polkujuoksijaa ja pari koiranulkoiluttajaa eikä ollut minkäänlaista häslinkiä kenenkään kanssa. Mtb-kavereille kiitos tien antamisesta ja sorry, kun en jäänyt enempiä turisemaan tällä kertaa.
Eihän toi oikeastaan enää ole varsinaisesti maastoajoa eli siinä mielessä vähän ymmärrän, jos täpärikaverit tylsistyy ilman, että saa paahtaa alamäet täysiä. Mutta…loppujen lopuksi se on kalustovalintakysymys. Stiggyn kanssa actionia riitti ihan hyvin. Ei ehtinyt tylsistymään ylä- eikä alamäissä. Haltiavuoren yläosan jouduin tunkkaamaan ylös molempiin suuntiin ja takaspäin tullessa alaspäinkin, kun loppu uskallus kesken. Muuten koko reitti molempiin suuntiin ajaen ilman jalkakosketuksia nyt, kun siellä pystyi ajelemaan vapaasti omaa täysiä eikä tarvinnut ylämäissä niin paljon vahtia, että tuleeko joku vielä täysimpää vastaan. 34 PB:tä ja All-time 7. siihen uuteen Paloheinä-Pitkäkoski-segmenttiin. Eteläpää oli paikoin liukkaampi kuin suunnuntaina, kun sateli sentti lunta jään päälle. Muuten luulen, että nyt oli melkolailla maksimi, mihin mun kunnolla ja taidoilla kykenee nakkirenkuloilla ilman liiallisia riskejä itselle ja muille.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.