Näytä tavallinen näkymä : 29" kiekot ja vanteet - kokemuksia ja kysymyksiä
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
[
9]
Minulla oli joskus purje jossa materiaalina hiilikuitu ja aramidi. Purjeen nurkassa oli haponkestävä rengas kiinnittämistä varten, ja koska purjeessa olevat kuidut oli paljana tuossa niin se haponkestävä rengas lähti ruostumaan ja värjäsi purjeen. Tuo hiilikuitu osaa kyllä syövyttää mitä vain. Ilmeisesti juuri galvaanisen korrosion kautta.
https://www.corrosionpedia.com/galvanic-corrosion-of-metals-connected-to-carbon-fiber-reinforced-polymers/2/1556
Aluminum Coupled to Carbon Composite Aluminum alloys (https://www.corrosionpedia.com/definition/6195/alloy) are extremely vulnerable when they are coupled to a carbon composite. According to the anodic and cathodic polarization curves (https://www.corrosionpedia.com/definition/898/polarization-curve) of aluminum alloys and carbon composites, it is clear that the rate of galvanic corrosion in seawater is controlled by the oxygen reduction (https://www.corrosionpedia.com/definition/969/reduction-corrosion) reaction.
Reynolds myöntää noille elinikäisen takuun. Koskeekohan myös kyseistä ongelmaa?
https://eu.hayesbicycle.com/products/black-label-329-pro-wheelset?pr_prod_strat=e5_desc&pr_rec_id=d3db502b3&pr_rec_pid=8643794632868&pr_ref_pid=8643795452068&pr_seq=uniform
Kuminauha
07.11.2025, 15.40
Reynolds myöntää noille elinikäisen takuun. Koskeekohan myös kyseistä ongelmaa?
https://eu.hayesbicycle.com/products/black-label-329-pro-wheelset?pr_prod_strat=e5_desc&pr_rec_id=d3db502b3&pr_rec_pid=8643794632868&pr_ref_pid=8643795452068&pr_seq=uniform
Ei koske muuta kuin vanteita ja keskiöitä:
"Within the first 2 years of purchase, spokes, nipples, labor, and return shipping will be included when a rebuild is required and when received at the factory or authorized distributor location with a valid proof of purchase, freight prepaid."
"After 2 years consumables, spokes, nipples, labor, and return shipping are excluded. In the event of a non-warranty or non-riding incident, the original owner may qualify to receive crash replacement pricing."
Lisäksi tän taakse voi suojautua valmistaja "normal wear".
"This warranty does not cover any defects or damage caused by alterations or modification of new HBG products or parts or by normal wear, improper maintenance, cosmetic issues such as discoloration or decals, and damages caused by the use of parts of different Manufacturers, improper use or abuse of the product, or failure to follow instructions contained in the applicable instruction manual."
Eli summa summarum, iha täyttä puppua mainostaa lifetime warranty:a.
Ei koske muuta kuin vanteita ja keskiöitä:
"Within the first 2 years of purchase, spokes, nipples, labor, and return shipping will be included when a rebuild is required and when received at the factory or authorized distributor location with a valid proof of purchase, freight prepaid."
"After 2 years consumables, spokes, nipples, labor, and return shipping are excluded. In the event of a non-warranty or non-riding incident, the original owner may qualify to receive crash replacement pricing."
Lisäksi tän taakse voi suojautua valmistaja "normal wear".
"This warranty does not cover any defects or damage caused by alterations or modification of new HBG products or parts or by normal wear, improper maintenance, cosmetic issues such as discoloration or decals, and damages caused by the use of parts of different Manufacturers, improper use or abuse of the product, or failure to follow instructions contained in the applicable instruction manual."
Eli summa summarum, iha täyttä puppua mainostaa lifetime warranty:a.
Aina siellä joku porsaanreikiä on et pääsee luistamaan jos veemäisellä.tuulella ovat :/
Jokainen nyt käyttää rahansa mihin tarpeelliseksi katsoo, mutta itse en laittaisi kahta tonnia johonkin Reynoldsin kiekkoihin. Ei se enskapyörä nyt mitään maagista muutosta koe jollakin 500g kevyemmällä kiekkosetillä.
^Kaikki suhteellista, tuolla rahalla kyllä keventää muustakin helposti.
HUNT:illa on tarjouksessa trail wide kiekot superboostina. Edukkaat mutta ehkei parinsadan gramman takia kannata ostaa.
Jokainen nyt käyttää rahansa mihin tarpeelliseksi katsoo, mutta itse en laittaisi kahta tonnia johonkin Reynoldsin kiekkoihin. Ei se enskapyörä nyt mitään maagista muutosta koe jollakin 500g kevyemmällä kiekkosetillä.
1275e ne makso, ja toiset kiekot jokatapauksessa oisin ostanut, eikä 12x157 kiekkoja oikein ollut missään. Tai no oli mut päätin nyt ottaa nuo kun siihen hintaan sai. Kai niistä pari sataa saa sitten joskus eteenpäin myydessäkin.
Tänään sit nuo Reynoldsit tuli postissa hitto. ??
Mut yllättäväen kevyet ?? 1625g teipin ja venttiilien kanssa. 150kg painoraja ja ASTM 5 aspan mukaan.
https://pic.useful.fi/uaoNxUUDW.jpg
https://pic.useful.fi/jNW1vnkWP.jpg
https://pic.useful.fi/tIrLeFnQo.jpg
^Varmaan ihan asialliset kiekot, mutta itse olisin hiukan varovainen julkaisemaan kuvan jossa näkyy nimi ja osoite.
^Varmaan ihan asialliset kiekot, mutta itse olisin hiukan varovainen julkaisemaan kuvan jossa näkyy nimi ja osoite.
Kiitti vinkistä! Ei tosin oma osoite ole, vaan se missä sillä hetkellä oon ku kiekot saapuu, mutta poistin silti. Tattis :)
Toimii ehkä kuivalla kesäkelillä maantiellä, mutta kaverin läskisetistä hapettui useampi nippeli alle puolessa vuodessa kesällä ihan vaan maastoajossa. Liekö sitten suovesi tms sen verran hyvä katalyytin ylläpitäjä.
Ne ovat myös välillä uskomattoman pehmeitä eli tahtovat turhan helposti pyöristyä pilalle hyvälläkin pinna-avaimella, jos niitä täytyy kiristää tai löysyttää. Messinkisiä pyrin siksi itse suosimaan, jos valita saa mutta valmiskiekoissa ei toki saa.
MTB Engineer
11.11.2025, 09.26
Ihan ei kuvista saa selvää, mutta ovat ilmeisesti Reiskan omilla navoilla? Vaparia kannattaa sitten huoltaa aika tiheään. Niillä on ollut tapana itsetuhoutua jos navan laakerit menee tai pääsee kuivaksi. Olen gravelin napaa 1000km välein putsannut ja rasvannut aj nyt taitaa olla 6000km mittarissa. Vaparissa näkyy muutamassa kohtaa vetokehän jäljet, eli joskus tuo on joustanut, mutta toimii hyvin edelleen. Etunapaan vaihdoin juuri laakerit.
Ihan ei kuvista saa selvää, mutta ovat ilmeisesti Reiskan omilla navoilla? Vaparia kannattaa sitten huoltaa aika tiheään. Niillä on ollut tapana itsetuhoutua jos navan laakerit menee tai pääsee kuivaksi. Olen gravelin napaa 1000km välein putsannut ja rasvannut aj nyt taitaa olla 6000km mittarissa. Vaparissa näkyy muutamassa kohtaa vetokehän jäljet, eli joskus tuo on joustanut, mutta toimii hyvin edelleen. Etunapaan vaihdoin juuri laakerit.
Nine industryn hydrat, eli ne HILJAISIMMASTA päästä olevat :) 0.52 asteen kytkennällä, eli vain 690 naksua per pyöräytys xD
Pitäisi kohta vaihtaa nuo Vittoriat e13 lg1+ vanteilta (vajaa 2,2kg) noihin Reynoldson vanteisiin hydran navoilla(1625g). Saa nähä huomaakohan kuinka helposti eron xD
https://pic.useful.fi/iO_IrqSim.jpg
https://pic.useful.fi/IdbB-9Wj8.jpg
https://pic.useful.fi/BcZ3rT35n.jpg
^Ei nuo ainakaan kovin kevyet ole mutta jos ei sitä hae niin mikäs siinä.
^Ei nuo ainakaan kovin kevyet ole mutta jos ei sitä hae niin mikäs siinä.
Nuo 1625 grammaset trail-ajoon? ASTM 5 luokitus niillä ainakin on. Tiiä sit...
Noille e13 vanteille tulee magic Mary ja Big Betty.
Ois siellä kevyempäkin ollut mutta XC vanteita jo.
^Ei nuo ainakaan kovin kevyet ole mutta jos ei sitä hae niin mikäs siinä.
Tuplat
^Ei nuo ainakaan kovin kevyet ole mutta jos ei sitä hae niin mikäs siinä.
Koita nyt kattoo mihin käyttöön noi kiekot on tarkoitettu. On ne ASTM 5 kiekoiksi aika kevyet ja varmasti kestävät.
Kyllä mie tiiä mihin käyttöön ne on tarkoitettu. Mutta Nure sanoi ettei nuo nyt ainakaan kevyet ole, niin sitä jäin ihmettelemään.
E13 vanteissa on renkaat ja jarrulevyt, reynoldseissa samat renkaat mutta ilman levyjä ja pakka (450g), eli n.50g enemmän on painoa jos vertaa e13 vanteiden kanssa.
E13 etunen, rengas + jarrulevy kanssa.
https://pic.useful.fi/EfU8xlsQf.jpg
E13 Takanen renkaan ja levyn kanssa:
https://pic.useful.fi/BBtQS9H_9.jpg
Yhteensä 4651g.
Reynoldsit pakan ja renkaan kanssa:
Etunen:
https://pic.useful.fi/wkgB6nGpz.jpg
Ja Takanen:
https://pic.useful.fi/r6KS75HnX.jpg
Yhteensä 3979 mistä voi sen pakan tuoman 50g ottaa pois kun levyt sen 200g kipale. Eli 722g lähti pyörivästä massasta pois, niin mun mielipide on että kyllä ne kevyet on verraten mihin käyttöön verraten,.ja varmana huomaa ajossa tuon 722g vähennyksen pyörivästä painosta.
Edit: ja jos pilkkua viilataan niin reynoldseissa varmaan 80ml enemmän litkua sisällä.
Puolista päätellen perusnavat. Ja ei ole mun asia millä kukin ajaa, puhtaasti omia mielipiteitä.
Puolista päätellen perusnavat. Ja ei ole mun asia millä kukin ajaa, puhtaasti omia mielipiteitä.
I9:n hydrat siin on .52 asteen kytkennällä. Ei kovin hiljaisimmasta päästä tosin.
Puolista päätellen perusnavat. Ja ei ole mun asia millä kukin ajaa, puhtaasti omia mielipiteitä.
Ei jeesus. Oisko taas vaikka pienen huilin paikka. Ota vaikka vähän enemmän kaljaa. Sillai ettei sormet enää osu näppäimistölle.
Puolista päätellen perusnavat. Ja ei ole mun asia millä kukin ajaa, puhtaasti omia mielipiteitä.
Nää sun kommentit tuo kyllä lisäarvoa keskusteluun kun keskusteluun, jatka samaan malliin, hästäg hyvää duunia!
^ & ^^ Kiitos kannustuksesta ;-))
Samu, puhuin puolista, yleensä "paremmissa" navoissa ei ole noita "J" tyyppisiä puolia, en vapaarattaasta.
Mikä niistä tekee huonomman? Ja miten tulit tähän päätelmään?
^ & ^^ Kiitos kannustuksesta ;-))
Samu, puhuin puolista, yleensä "paremmissa" navoissa ei ole noita "J" tyyppisiä puolia, en vapaarattaasta.
Nuo missä jarrulevyt kiinni, ja j-bend pinnat on pyörän alkuperäiset vanteet https://canfieldbikes.com/products/e-thirteen-lg1-plus-enduro-wheelset-boost?srsltid=AfmBOoo9s9OymDulvMvej1sSKOhlCVKD7TgM d1bAS7u2Rm61L5mT8Xlp ja noi uudet on https://eu.hayesbicycle.com/products/black-label-329-pro-
wheelset (https://eu.hayesbicycle.com/products/black-label-329-pro-wheelset)
https://www.bikeperfect.com/reviews/reynolds-blacklabel-329-trail-pro-wheelset-review
Suoravetopinnat tossa mun mielestä on. Voin tsekata ku varastoon meen.
Föhn, suoria en koskaan saanut poikki mutta toisia kyllä ja aina tuolta mutkasta. Ei mitään insinööri faktaa, pelkästään kokemuksesta.
Föhn, suoria en koskaan saanut poikki mutta toisia kyllä ja aina tuolta mutkasta. Ei mitään insinööri faktaa, pelkästään kokemuksesta.
E13:
https://pic.useful.fi/hF_MvXWS7.jpg
Reynoldsit hydran navoilla:
https://pic.useful.fi/d_y_j44QH.jpg
Ahaa. Arvasinkin että tässä on joku tragedia taustalla.
No mä olen saanut suoria useampiakin poikki mutta j-bendejä koskaan. Viimeksi, maineikkaasta ja pomminvarmasta DT:n 240 navasta. Ei kyllä tulisi mieleen pelkästään tuolla taajuudella alkaa väittää J-bendiä paremmaksi.
Marsusram
13.11.2025, 17.50
^^^Minä olen, Shimanon XT-kiekon suoravetopinna meni navan päästä poikki. Varaosaa ei enää ole kaupoista löytynyt itse hakemalla, ehkä pitää yrittää tukkurin kautta.
Mavicin ja Shimanon suoravetopinnoja olen kironnut kun ovat hetken päästä taas erilaisia.
Jos on suoravetopinnat, niin sitten pitää olla sellaiset joita saa yleisesti varaosina. J-mutkaisia saa varmaan aina.
^ Joo suoravetopinnojen kohdalla on tullut tavaksi laittaa jokunen pinna hileineen samaan ostoskoriin kiekkojen oston lisäksi. Niitä vituttaa tilata sitten jälkikäteen jos sattuu poikki menemään. Pari settiä on Huntilta joissa pinnat olikin jo mukana.
Föhn, en kutsuisi tragediaksi vaan kokemukseen. Jos jotain pitää luotettavana niin miksi vaihtaisi (mahdollisesti) huonompaan?
^ & ^^ Kiitos kannustuksesta ;-))
Samu, puhuin puolista, yleensä "paremmissa" navoissa ei ole noita "J" tyyppisiä puolia, en vapaarattaasta.
Eivai? Ite oon katellu DT:n napoja uusiin XC kiekkoihin, ja kyl siellä on J-pinna vaihtoehtona.
En tiedä paljonko tommosista järeämmistä kiekoista saisi painoa pois, ehkä 100-200g? Jotkut 1kg XC kiekot ovat sitten asia erikseen. Mun rajoittuneen kokemuksen mukaan pelkästään hiilarikiekkojen mukanaan tuoma jäykkyys parantaa ajokokemusta aika hurjasti. "Jouduin" "luovuttamaan" vanhat Rovalin kiekot tyttären maasturiin alkukesästä ja oon ajellu Stan Arch kiekoilla noiden sijaan. Stanit on aika onnettomat tommosiin vanhoihinkin hiilarikiekkoihin verrattuna ja ns. speijaavat siihen malliin että olen yllättynyt niiden kestettyä koko kesän läskin kuskin alla vaikka välillä ovat saaneet aika hyvin runtua.
EDIT: Vaikka ingengöri sanoisi mitä, niin minä reissaan varapinnojen kanssa. Oli alla J tai suoraveto pinnat. Ehkä pitäisi hankkia isompi pyoräteline auton perään että saisi varafillareita matkaan. Ja sitten pitäisi olla niin paljon loysää massia, että voisi olla identtiset S-Worksit, mutta tästä ehkä lisää jossain toisessa ketjussa.
Föhn, suoria en koskaan saanut poikki mutta toisia kyllä ja aina tuolta mutkasta. Ei mitään insinööri faktaa, pelkästään kokemuksesta.
Missä enduropyörässä sulla on ollut J-pinnat? Oliko ihan polkuajossa, bikeparkissa vai minkälaisessa tilanteessa sulla on ne aina mennyt poikki?
Tälleen kiekkoyrittäjän näkökulmasta ja kokemuksesta voin kyllä väittää, ettei se pinna tiedä onko se suoraveto vai J. Samalla tavalla ne napsahtelee poikki. Aika yllättäen Alpinan ja Sapimin aeropinnat tuntuu kestävän enemmän kuin perusohennetut 2-1.8.-2.
Omista uusista vanteista löysin nää tiedot, kun etin varapinnoja, niin ei vissiin kovin yleinen pinna tuohon mene :/
https://pic.useful.fi/RhxWo8W7i.png
^Tuossa on kaikki pinnat samat sekä edessä että takana. Kätevää kun voi hommata vain yhtä mallia varalle. Sapim CX-Ray on ihan hyvin saatavilla.
Joo, ja ei tietty 1600g ole mikään erityisen kevyt kiekkosetti kun vertaa vaikka hifimpiin 26" id17mm vannejarrukiekkoihin.
^Tuossa on kaikki pinnat samat sekä edessä että takana. Kätevää kun voi hommata vain yhtä mallia varalle. Sapim CX-Ray on ihan hyvin saatavilla.
Joo, ja ei tietty 1600g ole mikään erityisen kevyt kiekkosetti kun vertaa vaikka hifimpiin 26" id17mm vannejarrukiekkoihin.
Ei sellaiset oikein sovellu mondraker superfoxy carbon RR:ään xD
Kyllä mie tiiä mihin käyttöön ne on tarkoitettu. Mutta Nure sanoi ettei nuo nyt ainakaan kevyet ole, niin sitä jäin ihmettelemään.
Samaa minäkin ihmettelin :D
Varmasti on Reynoldsit noilla Vittorian kumeilla nopea kombo ajaa!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.