Näytä tavallinen näkymä : 29" kiekot ja vanteet - kokemuksia ja kysymyksiä

Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
[
8]

Hommasin Newmen SL A.30 -takakiekon (https://www.newmen-components.de/en/86/mtb/wheels/evolution-sl-a30/) vanhan tilalle. Sillä olen ajellut muutaman lenkin ja hyvältä se vaikuttaa kaikin puolin. Pinnat voimansiirron vastakkaiselta puolelta  on vähän löystyneet verrattuna rattaiston puolella oleviin. Kannattaako pinnoja vähän kirrailla vaikka vanteessa ei ole heittoa? Olisko se niin että vaikka kaikki ei-rattaiston puolen pinnat kävisi läpi käsin ja kirraisi vaikka 1/4 kierrosta?
Edit: pari viestiä ylempänä on samaa asiaa. Onkos tuo rihtaus nyt sellainen kotimekaanikon opittava asia? Oisko jotain linkkivinkkiä tähän?
Hommasin Newmen SL A.30 -takakiekon (https://www.newmen-components.de/en/86/mtb/wheels/evolution-sl-a30/) vanhan tilalle. Sillä olen ajellut muutaman lenkin ja hyvältä se vaikuttaa kaikin puolin. Pinnat voimansiirron vastakkaiselta puolelta  on vähän löystyneet verrattuna rattaiston puolella oleviin. Kannattaako pinnoja vähän kirrailla vaikka vanteessa ei ole heittoa? Olisko se niin että vaikka kaikki ei-rattaiston puolen pinnat kävisi läpi käsin ja kirraisi vaikka 1/4 kierrosta?
Edit: pari viestiä ylempänä on samaa asiaa. Onkos tuo rihtaus nyt sellainen kotimekaanikon opittava asia? Oisko jotain linkkivinkkiä tähän?
Tavallisessa takakiekossa vasemman puolen pinnat yleensä ovat löysempiä kuin oikean puolen pinnat ja se on normaalia; käsittääkseni näin myös levyjarrukiekoilla. Jos pinnat ovat löystyneet uuteen kiekkoon verrattuna, voi kiristys olla tarpeen.
Jos vanne on edelleen navan keskellä (tai halutussa kohdassa, jos offset kiekko) niin älä tee mitään. Jos lähdet kiristelemään, niin kiekon keskitys alkaa siirtymään. NDS eli ei-vetopuolen pinnat on löysemmällä kuin pakan puolella.
Vaikuttaa aika kevyeltä. Kiekoille luvatun painon voi tarkistaa Dt swissin laskurilla:
https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/calculator
Sapimin pinnoja tuolta ei löydy, mutta kaikki Dt swissin omat palaset kyllä. Dt swissiltä löytyy varmaan sapimia vastaava pinna, jolla painon voi laskea.
Mustakin vaikuttaa kevyeltä, toisaalta navat ovatkin suht kevyet. Testasin laskuria ja kyllä se lupas samaa kuin kauppa (7g enemmän, mutta laskurissa on vanhanmalliset navat ja uudet saattaa olla just sen 10g kevyemmät).
Lisäkysymyksenä, onko kellään Duken kehistä kokemusta? Kauppa ehdotti vaihtoehtoisena kehänä Duke Fury Star. Googlailun perusteella vaikuttaa olevan lähinnä keventelijöiden merkki, mutta ei kai se pelkästään negatiivinen juttu ole...
Tavallisessa takakiekossa vasemman puolen pinnat yleensä ovat löysempiä kuin oikean puolen pinnat ja se on normaalia; käsittääkseni näin myös levyjarrukiekoilla. Jos pinnat ovat löystyneet uuteen kiekkoon verrattuna, voi kiristys olla tarpeen.
Jos vanne on edelleen navan keskellä (tai halutussa kohdassa, jos offset kiekko) niin älä tee mitään. Jos lähdet kiristelemään, niin kiekon keskitys alkaa siirtymään. NDS eli ei-vetopuolen pinnat on löysemmällä kuin pakan puolella.
Kiitos vastauksista! Juuh ehkä parempi etten nyt tee mitään ellei sitten joku pinna selkeästi löysty. Kauhiaa taidetta tämä pinnojen kiristely. Pitäisi joku koulutus käydä. Hirveä kuumotus päällä koko ajan takakiekon suhteen kun ne tuppaa meikällä hajoilemaan.
Minä tein nyt sellaisen ratkaisun, että tilasin bike24:sta pelkän DT Swissin M 1700 takakiekon vähän yli kolmella sadalla. Vaihdan samalla Shimanoon Sramista pakankin eli otin microspline vaparilla ja tilasin slx-pakan ja xtr ketjun. Postit vain vitosen vaikka kiekkotilaus. Reilu 400 siis yhteensä. Arvoin E1700 ja M1700 välillä. Hinta on sama, painoero tais olla sata grammaa about. Näin 72 kg kuskina M toivottavastin kestää ihan ok edelleen. 
En olisi muutoin tätäkään tilannut mutta pientä heittoa oli nyt tullut kolme vuotta surutta ajettuun M1900 kiekkoon ja kun yritin sitä oikaista, niin huonolla pinna-avaimella ja jumittuneilla nippeleillä ei tulosta syntynyt kuin parin pyöristyneen nippelin verran.
Narukiekot kiinnostaa. Onko kokemuksia? 
https://r2-bike.com/PI-ROPE-Wheelset-29-RL-One-A30-Aluminum-Gen2-Black-Premium-Edition
http://pirope.net
Narukiekot kiinnostaa. Onko kokemuksia? 
https://r2-bike.com/PI-ROPE-Wheelset-29-RL-One-A30-Aluminum-Gen2-Black-Premium-Edition
http://pirope.net
Eikö Korpelalla ole tollaset stringit? Siellä sen ketjussa on ainakin jotain juttua.
Ohiampuja
25.05.2020, 12.08
Tässä hiukan tyhmä kysymys. Nyt alla DT:n 1900 sarjan kiekot, niillä painoa joku ehkä 1900-2000 g. Ja jos haluaisi päivittää kiekkoja, niin onko siinä mitään järkevää hinta-paino optimia?   Jotenkin tuntuu oudolta maksaa kiekoista 700 euroa jos kevennystä tulisi vain 400 grammaa. 
https://r2-bike.com/DT-SWISS-Wheelset-29-XR-1501-Spline-One-225-mm
Tätä itsekin ihmettelen, että kiekoissa raha / painonsäästö ei välttämättä toimi kovinkaan hyvin. Sitä voi sitten miettiä, että onko se painonsäästö jotenkin arvokkaampaa kun kyseessä on pyörivä jousittamaton massa. 
Mut valmius käyttää rahaa on aika suhteellista, ja jos ettisit muutaman vuoden taaksepäin niin epäilen ettei monelle olisi tullut mieleen maksaa nykyisenkaltaisia hintoja kiekoista. Näin tää maailma sitten muuttuu...
Tässä hiukan tyhmä kysymys. Nyt alla DT:n 1900 sarjan kiekot, niillä painoa joku ehkä 1900-2000 g. Ja jos haluaisi päivittää kiekkoja, niin onko siinä mitään järkevää hinta-paino optimia?   Jotenkin tuntuu oudolta maksaa kiekoista 700 euroa jos kevennystä tulisi vain 400 grammaa. 
Entä jos maksaisi hieman vähemmän (https://www.bike24.com/p2183414.html?q=XR%201501)? Noihan on mukavan kevyet, DT:n laatua ja ratchet-vapari. Kyllä mä ottaisin. 400 grammaa ylimääräistä kiekoissa on paljon.
Kaksi kiloa siikana on hyvä, kiekkoina paha.
Itse hankin käytetyt hiilarikiekot jokin tovi sitten. Käväisivät grainderissa alla, mutta siirtyikin maastopyörään kuitenkin. Entisetkin olivat kevyehköt (1739g punnittuna) ja nämä uudet 3 mm sisäleveämmät ja 1500g (valm. ilmoitus, en tullut punninneksi todellista) on kyllä ihqut. Ralliranekin 2.35 leveänä toimii nyt paremmin.
...ja jos ettisit muutaman vuoden taaksepäin niin epäilen ettei monelle olisi tullut mieleen maksaa nykyisenkaltaisia hintoja kiekoista. Näin tää maailma sitten muuttuu...
Kaikki fillariroina on kyllä perhanan kallista nykyään. Itse katsellut jos taas jonkin muovitäpärin hankkisi niin aika monta tonttua saisi latoa tiskiin ettei alla olisi satasen kiekot ja voimansiirtona satasen NX.
Jos asiaa miettii vain painonsäästön kannalta, niin aika pirusti saa päivittää osia ja latoa rahaa tiskiin, jos meinaa muualta pyörästä 400g leikata (olettaen toki, että muu kokoonpano on hyvää tasoa).
Vielä noihin kiekkoihin, niin täältä taitaa saada vielä halvemmalla: https://www.bianchistore.de/
Ihan uteliaisuudesta. Mikä on sisäleveys DT 1900 kiekoissa? Noi linkin kiekothan on aika kaposet. Itsellä sisäleveys 29 kiekoissa 30mm ja ne taitaa painaa himpun verran yli 2000g. Tuntuu pöhköltä että kuitkukiekollakaan ei meinaa saada edes 300g pois. Omat ajot ei oo mitään kovaa retuutusta niin hieman kevympikin kuitukiekko menis. 
Ärsyttää kauppojen epätarkkuudetkin. Ymmärrän kyllä että siellä on grammaheittoja lopputuotteessa, mutta kun kopsataan painot esim. maantie navoista jonnekin boost/micro spline napaan niin argh. 
29", Flow Mk3, Newmen A30 , DT240, MicroSpline, Sapim X-ray, 28 pinnaa, Straight pull pyörii silmissä. N. 30mm sisäleveys pitäisi olla. Grammoja saisi olla siinä 1650g. Saa ehdottaa?
Omat kiekot on " light and strong" Pair: 2040 g :D Ei tunnu missään.
Ohiampuja
26.05.2020, 09.54
Mut valmius käyttää rahaa on aika suhteellista, ja jos ettisit muutaman vuoden taaksepäin niin epäilen ettei monelle olisi tullut mieleen maksaa nykyisenkaltaisia hintoja...
Menee offariksi, mutta onhan tässä homma muuttunut valtavasti 10-15 vuoden aikana. 2007 ostin Jamiksen täpärin jossa oli aikansa "melkein" huippuosat. Foxin keula, Fox RP23 takaiskari, täys XT-osasarja ja Mavic Crossmax SLR kiekot. XT osia lukuunottamatta muut osat olivat valmistajansa parasta mallia.  
Nyt taitaa vastaavat pyörät maksaa jotain 5000-8000 euroa jos en pahasti ole väärässä.
Ohiampuja
26.05.2020, 09.56
Ihan uteliaisuudesta. Mikä on sisäleveys DT 1900 kiekoissa? Noi linkin kiekothan on aika kaposet. 
Niitä taitaa olla ainakin kolmea eri leveyttä, minulla on 22.5 mm. Entiset useita vuosia vanhat Mavicit oli 19 mm. Se oli sen ajan normaali.  :)
Mulla jatkuu vaiheilu... Nyt kun jo mielessäni speksasin noi alu-kehillä varustetut kiekot niin mietin pitäiskö kuitenkin laittaa se 30% enemmän ja ottaa kerralla hiilikuituset...
Ja sitten kysymys oliskin, päädynkö ongelmiin jos nyt jo raavin kivissä noita alumiinisia kehiä (todennäköisesti joko meen liian kapeiden kivien välistä tai linja väärä ja kumi liukuu kiveä myöten jonka jälkeen kehäkin naarmuuntuu)?
Kestääkö XMC1200 hyvin itä-helsingin polkuja vai olisko EXC1200 huolettomampi?
Kyllä vanteen kylkeen naarmuja saa kivikossa kun sopivia kiviä osuu kohdalle mutta läpilyöntejä alhaalta päin ainakin esim Strutsin kuitukiekot kestää ilmeisen paljon. Ja elinikäinen takuu. Hintaakin toki ja eihän ne kevyet ole. https://youtu.be/VfjjiHGuHoc
Mutta kyllä tuntumaltaan kehutut.
Jostain syystä noiden hinta on suhteettoman kova euroopassa. Yksi syy noiden suosioon jenkeissä (jossa ovat budjetti-kiekot) voi olla halpa hinta yhdistettynä kestävyyteen. Euroopassa saa sitten DT’n omat kiekot jossa sekä napojen, että pinnojen hinta on 3-4x korkeampi halvemmalla...
Vai enkö mä tajua jotain? 
Noi DT’n enduro kiekot painais enemmän jos niissä ei olisi 180’set navat ja aerolite pinnat (mitku on ja painavat 200g vähemmän).
Tuntuu vaan että laatuun nähden noi DT’t ovat euroopassa edullisia.
...Itse katsellut jos taas jonkin muovitäpärin hankkisi niin aika monta tonttua saisi latoa tiskiin ettei alla olisi satasen kiekot ja voimansiirtona satasen NX.
Noinhan se yleensä menee. Kalliimmissa pyörissä kiekot kuitenkin hyvin usein vaihtuvat omistajan itse valitsemiin, joten valmistajat speksaavat alle halvat peruskiekot. Osasarja on hiukan eri asia, mutta ei senkään päivitys onneksi ole iso asia, jos pyörä muuten miellyttää.
Samaa koin itsekin. Vähän ärsyttää kun tän munkin uuden pyörän listahinta on 6500€ ja ensitöiksi pitää vaihtaa kiekot. Ärsyttävintä toki että mulle hyvät kiekot maksaa pitkälti toista tonnia kun valmistaja olis saanut lähes ilmaiseksi sen verran paremmat ettei hifistely enään maksais vaivaa.
Hyvin on XMC:t kestäneet täällä villissä lännessä. Varmaan kestää idässäkin?
Täpärin vaihdossa pelkkä rungonkaan ostaminen ja vanhojen edellisen pyörän jo hyviksi päivitettyjen osien siihen siirtäminen ei ole niin yksinkertaista kuin maantiepyörän osalta. Iskari tulee rungon mukana mutta on nostamassa hintaa ja vanhaa ei oikeestaan ikinä voi siksi hyödyntää. Kokokaan ei täsmäisi. Mutta harvoin se vanha keulakaan toimii, kun itse ainakin olisin vaihtamassa pidempijoustoiseen ja sitten nämä offsetitkin ovat lyhentyneet. Ja riittäiskö kaulaputkikaan aina.
Mahdollisesti edelliseen pyörään päivitetyt kiekot pystyy onneksi hyödyntämään mutta runkosetin ostaminen täpärien osalta ei siis harmi kyllä ole omasta mielestä niin kannattavaa kuin toivoisi. Ainiin! Sitten se kiekkokoko! Nykyisessä 27.5 ja seuraavassa tod näk 29 eli sekään ei omalla kohdalla toimisi. No onneksi ei ole niitä kalliita kiekkojakaan ;)
Samaa koin itsekin. Vähän ärsyttää kun tän munkin uuden pyörän listahinta on 6500€ ja ensitöiksi pitää vaihtaa kiekot. Ärsyttävintä toki että mulle hyvät kiekot maksaa pitkälti toista tonnia kun valmistaja olis saanut lähes ilmaiseksi sen verran paremmat ettei hifistely enään maksais vaivaa.
Todellakin toivoisi, että kiekkoja(kin) voisi tilatessa valita parin-kolmen erihintaisen vaihtoehdon väliltä. Propainilla esim pystyy aika kivasti speksaamaan niitäkin. Kallista ja kevyempää kuitukiekkoa tai alumiinia sen osalta ottaako suunnilleen samalla hinnalla kestävämpää mutta painavampaa endurokiekkoa vai kevyempää trailihenkistä.
Jostain syystä noiden hinta on suhteettoman kova euroopassa. Yksi syy noiden suosioon jenkeissä (jossa ovat budjetti-kiekot) voi olla halpa hinta yhdistettynä kestävyyteen. Euroopassa saa sitten DT’n omat kiekot jossa sekä napojen, että pinnojen hinta on 3-4x korkeampi halvemmalla...
Vai enkö mä tajua jotain? 
Noi DT’n enduro kiekot painais enemmän jos niissä ei olisi 180’set navat ja aerolite pinnat (mitku on ja painavat 200g vähemmän).
Tuntuu vaan että laatuun nähden noi DT’t ovat euroopassa edullisia.
Ajossahan se navan paino ei oikeastikkaan vaikuta juuri mitään. Kehällä pyörivä paino on tärkein. Tuli testattua kahdella saman painoisella setillä maantiellä, joissa paino asettui eri kohtiin. 
Minä itse laittaisin kyllä dt240 navat. Ainakin vanhemmissa dt180 on painoa säästetty jo väärästäkin kohtaa, eli vaparin laakerista. Onneksi normaali vapari sopi paikalleen.
Nämä dt:n rikkasysteemit kehissä ovat kai aika pätevät. Lupailevat, että vastaavat holkitettuja kehiä.
Niin ja ne huntin kiekot unehtaisin kyllä heti alkuunsa.
putkitunnus
30.05.2020, 10.32
Oisko tästä lausunnosta antaa jotain taustaa? Kiinnostelee niiden Trail widet, mutta tietty haluan välttää huonon ostoksen, jos mahdollista. Kaveripiirissä ei kenelläkään ole kokemusta Huntin kiekoista. 
Olettaen, että puhuit valmistajasta, et satasen arvoisista kiekoista. [emoji848]
Ajossahan se navan paino ei oikeastikkaan vaikuta juuri mitään. Kehällä pyörivä paino on tärkein. Tuli testattua kahdella saman painoisella setillä maantiellä, joissa paino asettui eri kohtiin. 
Minä itse laittaisin kyllä dt240 navat. Ainakin vanhemmissa dt180 on painoa säästetty jo väärästäkin kohtaa, eli vaparin laakerista. Onneksi normaali vapari sopi paikalleen.
Nämä dt:n rikkasysteemit kehissä ovat kai aika pätevät. Lupailevat, että vastaavat holkitettuja kehiä.
Uusissa 180'sissä on ainakin kehuttu laakereita. Toki laakereilla lienee kaksi ominaisuutta jotka eivät välttämättä tue toisiaan (rullaavuus vs. kestävyys).
Ja ymmärrän kyllä että paino kehällä vaikuttaa enemmän kuin navassa. Tuntuu kevyt pyörä kuitenkin kivalta kantaa parvekkeelta :D
Ja vielä noihin Reserveihin, en huomannut mitään mainintaa videolla siitä, mitkä kehät noissa Dannyn pahoinpitelemissä kiekoissa on. Sen verran teen työkseni hommia myös markkinointimiehien kanssa että veikkaisin niitä yli 600g kehiä, tai jopa jotain one-off järeämpiä...
Mulla on nyt testissä ne uudet XRC1200 kiekot joissa on nuo uudistetut 180 navat. Vasta noin 500km rullailtu, mutta aika näyttää miten toimii. Lisäksi yhdet XMC1200 ja yhdet vanhemmat XRC1200, joissa 240s navat ja niihin olen ollut erittäin tyytyväinen.
Mullekin saa lähettää testiin tuollaisia!
Noita vanhempia ei kauheasti enään mistään saa. Tällä hetkellä olisin taipumassa EXC malliin vaikka varmasti onkin ihan liikaa omaan ajoon. Niillä tuskin tarvii kauheasti miettiä mistä ajaa, ja onkin samaa ”sarjaa” kuin pyörän ensiasennuskiekot (E1700).
Uusissa 180'sissä on ainakin kehuttu laakereita. Toki laakereilla lienee kaksi ominaisuutta jotka eivät välttämättä tue toisiaan (rullaavuus vs. kestävyys).
Taitaa ne keraamisissa kyllä kestää ja rullata. Noissa road puolen vanhemmissa dt180 navoissa on ainakin keraamiset pyöränlaakerit ja ne ovat kyllä kestäneet loistavasti. Ainakin 20tkm noilla on ajettu, enkä huomaa mitään kulumaa. Se vaparin laakeri oli puhtaasti keveyden vuoksi tuollainen. Mittailin, että kuulat eivät voineet olla 2mm isompia. Mutta tosiaan, ei tuo ole mikään ongelma, jos siellä onkin tuo kevyt vapari. Normaalia vaan tilalle.
Mullekin saa lähettää testiin tuollaisia!
Bike-discountista lähettivät vimme black fridayna kun siirsi sivustolla ilmoitetun summan luottokortin avulla heidän haltuunsa.
Bike-discountille kelpas mun rahat vaikkei ole edes perjantai. 
Yleensä en saa edes kumeja kulutettua loppuun, jos onnistun noiden 180’sten laakerien kanssa niin sitten on pyöräily lisääntynyt ja kiekot selvästi hyvä ostos :)
.
Eihän tuohon sopiva laadukas peruslaakeri maksa oikeastaan mitään ja hyvä keraaminenkin vain vähän (alle 20€ pari)
Hienoa drop, että sait jahkailut päätökseen ja hienot kiekot tilaukseen. Laita sitten päivityskuva pyörästä, kun uutukaiset on alla. Itse en kehtaa pelkän perustason takakiekon ja grippien päivityksen jälkeen :)
Hienoa drop, että sait jahkailut päätökseen ja hienot kiekot tilaukseen. Laita sitten päivityskuva pyörästä, kun uutukaiset on alla. Itse en kehtaa pelkän perustason takakiekon ja grippien päivityksen jälkeen :)
Uudet gripithän voi tehdä ihmeitä pyörän ulkonäölle ja ajokokemukselle!
Eihän tuohon sopiva laadukas peruslaakeri maksa oikeastaan mitään ja hyvä keraaminenkin vain vähän (alle 20€ pari)
Ei niin, mutta toisten laakereiden jälkeen tympäännyin vaihtelemaan noita. Tosin aika spesiaali se 180 laakeri oli.
Uudemmissa navoissa taitaa tosin olla jo valmiiksi sama vapari kuin muissakin, eli ei koske aihetta...
Uudet gripithän voi tehdä ihmeitä pyörän ulkonäölle ja ajokokemukselle!
Se on kyllä totta. Uudet Odi Roguet ovat nimittäin selvästi aiempia muhkummat ja pito on niissä hyvä. Toisaalta vaihtajanvipu on nyt ylempänä peukaloon nähden, kun gripit on paksummat. Kun vaihdoin samalla vaihtajanvivun Shimanoon mikä myös nostaa vipua lähemmäs tankoa, on tässä ollut hieman tottumista. Mutta vaihdoinhan mä takavaihtajankin eli kyllä se uusi kuva pyöräsi kuva ketjuun täytyy laittaa, kun vielä se uusi takakiekkokin kohta saapuu.
Checkmate
06.06.2020, 11.34
Läskillä olisi kysymksiä: Monissa vanteissa on ilmoitettu maksimipainoksi esim 110kg, painan aikalailla juuri sen verran. Muistaakseni ainakin DT Swissillä oli näin. Ajattelin nyt tälle kesää noita 1900-malleja tuommoiseen enduroon ja välillä vähän juurakkopolkua jne. sekalaiseen ajoon. Onko oletettavissa, että ne kestää kesän, vai onko kuukaudessa aivan solmussa :D Painoa on kyllä tarkoitus tiputtaa ja hyvin se on tippunutkin, mutta kuitenkin.
Mistä olisi vaivatonta tilata, mieluiten kasattuna?
Huomaa että on erikseen mallit M1900 ja E1900 joista jälkimmäiset on kestävämmät. Ota ne.
Kuski + pyörä 130 kg.
huom linkki vain esimerkki, katso oikea vapaaratas ja haluamasi vanteen leveys myös. 
https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-e-1900-spline-30-29-wheel-set-792391
Just näin. Eli painosuositus ei koske vain kuskia, vaan kokonaisuutta pyörän ja kamojen kanssa. 
Jos menee rajan yli, kannattaa suosiolla ottaa astetta järeämpään käyttöön suunnitellut kiekot.
Ota huomioon että kyseessä myös maksimikokonaispaino pyörän paino ym mukaanluettuna. Mavicilla nuo painorajat on suosituksena ”kiekon pitkän iän varmistamiseksi”. 
Jos haluut varmanpäälle pelata ota H1900, sähköpyöriin tarkoitettu versio, max system weight 150kg. Siinä vahvemmat pinnat, teräksinen vapaaratas ja muitakin vahvempia komponentteja. Painoeroa E1900 ei mielestäni paljon ole.
Itellä mavic deemax elite ja niissä tuo painosuositus tais olla 120kg, vähän epäilytti se kun kokonaispainp pyörineen menee kyllä yli, mutta erittäin jykevät kiekot on ja kestäny aika kovaa runtua ilman denttejä tai heittoja vaikka inserttejäkään en ole vielä laittanut. Rihdata kannattaa kiekot myös sisäänajon jälkeen jos haluaa, että ne kestää. Ehkä jossai high end kiekoissa jotka joku kiekkosensei on kasannut tätä ei tarvita, koska ”stressitesti” tehdään kiekon rakentamisen yhteydessä.
E1900:ssa kyllä pinnat kestää, mutta vetäsin jäykkäperällä huolimattomasti kiveen ja pari kertaa ajettu takakiekko otti melkoisen lommon ja reunavalli 
taipui littanaksi, joten aika pehmeetä kamaa noi muuten on. Taivuttelin takaisin,, mutta eipä tuota varsinaista lommoa tuollaisesta kaksiseinäisestä saa
pois ja pinna sen lommon kohdalla pyörii tyhjää kun yrittäis kiristellä. Muuten kehä pysyi suorana. Saas nähdä saako tuosta enää tubeless kiekkoa virittämälläkään. Täytyy vissiin teettää uudella vanteella tuohon napaan uusi kiekko talven aikana...Muuten kyllä toi E1900 tuntu ihan käypältä, kalliimpaa
ei tällä räpeltämisellä kannata harkita :rolleyes:
Seuraavaan takakiekkooon kyllä kunnon insertti vaimentamaan noita kolhuja:eek:, näköjään niitä näyttää jäykkäperällä tulevan varsin helposti.
ilkkaluukkonen
06.06.2020, 19.51
Onko DT Swissin kaikki vanteet nykyään Tubeless Readyjä? Ei kovin avoimesti kerrota, että mitä vanteita voi litkuttaa...
Olisin kyllö yllättynyt jos olis vielä heillä maastovanteita joita ei voisi. M1700 tuli valmiiksi teipattuna ja tubeless-venttiili mukana.
ilkkaluukkonen
06.06.2020, 22.48
Olisin kyllö yllättynyt jos olis vielä heillä maastovanteita joita ei voisi. M1700 tuli valmiiksi teipattuna ja tubeless-venttiili mukana.
Näin minäkin ajattelen. Nettikaupoista osaa listaa haluamani vanteen Tubeless Readyksi.
Checkmate
08.06.2020, 09.38
Kiitoksia avuista. Taidan kallistua tuohon DT Swiss E1900-malliin. Nyt vielä pakko kysyä pari kyssäriä, ettei tartte tilata pariin kertaan vanteita :D
Tällaiset vanteet on nyt: 
Front Hub
Formula DC-20, alloy, 6-bolt, 5x100mm QR  
Rear Hub
Formula DC-22, alloy, 6-bolt, Shimano 8/9/10 freehub, 135x5mm QR  
Rims
Bontrager Connection, double-wall, 32-hole, 20mm width, presta valve  
Kumeiksi haluaisin noin 29"x2.2, mikä noista vanneseteistä on sopivat? Ihan samoilla specseillä ei näyttänyt olevan...
Jos meinaat enskampaa ajoa ni ota ne 30 sisäleveet ja käytä leveämpiä renkaita. Joudut varmaan käyttämään sovittimia, että sopii sun pyörään. Oletuksena noita tuskin pikalinkuilla löytyy.
Ohiampuja
09.06.2020, 11.56
Kiitoksia avuista. Taidan kallistua tuohon DT Swiss E1900-malliin. Nyt vielä pakko kysyä pari kyssäriä, ettei tartte tilata pariin kertaan vanteita :D
Voi olla vaikeata. Harvoja vanteita saa enää 135 mm / 100 mm pikalinkku navoilla...
Luulis että DT’n 142mm takanapa muuntuu adaptereilla 135mm levyseksi.
Joo, esimerkiksi noihin E1900-kiekkoihin saa päätykorkit pikalinkuille eteen HWGXXX00S3801S ja taakse sen mukaan mitä vaparia käyttää, HG, XD vai MicroSpline.
Ylipäätään kiekkojen, joita ei saa muutettua eri akselistandardeille, ostaminen on hiukan dorkaa. No toki boost sekoittaa pakkaa.
Tässä (lyhyt) raamattu DT:n kiekkojen ja napojen käyttäjille: https://www.dtswiss.com/en/support/conversion-charts/
Muutama tunti ajoa EXC1200’lla keskuspuistossa takana, ja ero edellisiin E1700’siin oli isompi kuin luulin. Ero tuntuu lähinnä painossa kiivetessä ja pomppiessa.
Checkmate
15.06.2020, 11.18
Kiitoksia vastauksista,
Kyselinkin paikallisesta filariliikkeestä noista vanteista ja pikalinkkuadaptereista. DT Swissillä adapterit loppu ja niitä saa vasta parin kk päästä lisää... Koitan katella jotain muuta vielä tilalle, jos löytyisi.
Onneksi hajosi keskiö viikonloppuna, niin ei tartte ekana stressata vanteista :D
Muutama tunti ajoa EXC1200’lla keskuspuistossa takana, ja ero edellisiin E1700’siin oli isompi kuin luulin. Ero tuntuu lähinnä painossa kiivetessä ja pomppiessa.
Huh, aika hienot kiekot. Onnea!
Itse pistin deposit maksun sisään Hunt Trail Wide kiekoista, tietämättä oikein edes mitä toi deposit tarkoitti, eli ilmeisesti lähempänä toimitusta pitää maksaa loppusumma. Tuon depositin satasen menetys nyt ei maailmaa kaada ja jos noita ei kesän lopulla ala kuulua niin pistän sitten vaikka XM1501:t tilaukseen. Tilauksen sysäsi liikkelle kivikkoylämäessä taaksepäin kampia pyörittäessä nykyisen 20 asteen engagementin todella epämääräinen tuntuma kun piti lähteä uudestaan liikkeelle, jospa nuo tuossa hommassa ainakin auttaisi ja vähän olis keveämmätkin.
XM1501 oli pitkään mietinnässä, tai sitten niistä kehä ja navaksi DT180... Jälkimmäisen hinta hipoo jo tonnia niin päädyin näin, mutta kuvittelen että kaikissa lopputulos lienee lähellä tätä (ellei oikeasti tarvii E sarjan kestävyyttä). Nythän mun kiekkojen paino on aika lähellä XM1501’tä ja päälle tulevat säästöt lähinnä navoissa jotka eivät vaikuta yhtä paljoa.
F. Kotlerburg
26.06.2020, 21.44
Kellään kokemuksia Acrosin hiilarikiekoista? https://www.bike24.com/p2218317.html? (https://www.bike24.com/p2218317.html?q=Acros%20Enduro)
DTSwissejä olen RCZ:n aleista koittanut metsästellä, mutta ei niin ei.
Mutakeleille etsinnässä sisäleveämpää kiekkoa. Sattuneesta syystä vapaa-aikaa normaalia enemmän ja siitä syystä ajattelin kasata kiekot itse. Ajo ei mitään keskuspuistoa kummempaa mutta leveä kumi matalilla paineilla tavoitteena. Stanin Flow ois 29mm ja sitten huomasin Sentryn 32mm sisäleveä. Onko se jo overkill? Jos esim 2.6 kumi ois suunnitteilla? Newmen 30 sopisi myös mutta en tiedä saako pelkkiä kehiä jostain.
Edit kyllähän newmenin kehiä näyttää olevan. Niihin pitäisi ilmeisesti käyttää prikkoja nippeleiden alle.
Mun 2.3 ja 2.4 kumit toimii hyvin 30mm vanteella, eli luulis että 2.6 olis ok 32mm kanssa?
Ei mitään ongelmaa. 25-35mm vanteilla toimii ihan hienosti kaikki 2.2-2.6 väliltä.
Ok kiitos! Pitää varmaan alkaa sentryjä tilaamaan..
Uudet kiekot olis ajatuksissa dt swiss 350 takanavan ympärille kasattuna, mutta tuntuu olevan vaikea rasti tällaiselle aloittelijalle, liikaa muuttujia takanavan tyypin valinnan suhteen.
Pyöränä on Orbea Occam H20 (12-vaihteinen Eagle NX) jossa on 12/148mm "Concentric Boost" taka-akseli. Ensimmäinen ajatus oli tilata 12x148mm Thru Axle Boost / SRAM XD -versio tuosta 350:stä, mutta jäi mietityttämään mitä tuo Concentric tarkoittaa. Interwerbin vähäisen infon mukaan mukaan tuo Concentric Boost siirtää ketjulinjaa 3mm verrattuna 142mm akseliin.

Lisähämmennystä tuo se, että vakiokiekossa on napana Shimano FH-MT400-B joka on Shimano mukaan 11-vaihteisen takanapa, vaikka pyörässä on siis 12-vaihteinen takapakka. Navan spekseissä ei myöskään ole mitään viittausta SRAM XD:hen, jonka sielä olettaisin löytäväni, napa on kuitenkin 12/148mm akselille. Lisäksi spekseissä mainitaan 6.6mm offset.
Jäin pohtimaan pitäisikö tuohon hommata 12/148 sijaan 12/142 -versioinen takanapa ja käyttää jotain offset sarjoja tms? Ei vaan ymmärrä, osaisko joku viisaampi auttaa...
Tuo Concectric boost on Orbean nimitys sille, että takahaarukka on nivelöity siitä akselin kohdalta, samalla lailla kuin esim Trekin ABP tai Split-pivot. Eli navaksi normi boostinapa 12x148.
F. Kotlerburg
15.07.2020, 22.15
Pyöränä on Orbea Occam H20 (12-vaihteinen Eagle NX) jossa on 12/148mm "Concentric Boost" taka-akseli. Ensimmäinen ajatus oli tilata 12x148mm Thru Axle Boost / SRAM XD -versio tuosta 350:stä, mutta jäi mietityttämään mitä tuo Concentric tarkoittaa. Interwerbin vähäisen infon mukaan mukaan tuo Concentric Boost siirtää ketjulinjaa 3mm verrattuna 142mm akseliin.

Lisähämmennystä tuo se, että vakiokiekossa on napana Shimano FH-MT400-B joka on Shimano mukaan 11-vaihteisen takanapa, vaikka pyörässä on siis 12-vaihteinen takapakka. Navan spekseissä ei myöskään ole mitään viittausta SRAM XD:hen, jonka sielä olettaisin löytäväni, napa on kuitenkin 12/148mm akselille. Lisäksi spekseissä mainitaan 6.6mm offset.
NX Eagle pakka menee perinteiseen Shimano/Sram 9/10spd vapariin. Vasta GX pakka on XD:n vaativa.
Kiitos kaakulle, tuli konsentrisyys selväksi.
NX Eagle pakka menee perinteiseen Shimano/Sram 9/10spd vapariin. Vasta GX pakka on XD:n vaativa.
Tuo olisikin ollut se seuraava kysymys, eli kun tuota 12x148 boostinapaa on vielä Shimano/SRAM (9/10spd) ja SRAM XD (11/12spd) versiot. 
Molemmatko siis sopisi sillä rajauksella, että Shimano/SRAN version kanssa voisin käyttää nykyistä PG-1230 takapakkaa ja SRAM XD versioisen kanssa joudun ostamaan uuden XD yhteensopivan (GX) takapakan? Jos molemmat on vaihtoehto, onko mitään syytä mennä XD versioiseen?
F. Kotlerburg
15.07.2020, 23.13
Jos on haluja jossain vaiheessa siirtyä Sramin parempiin sarjoihin niin se. GX ja kaikki paremmat käyttää XD-vaparia. Toki sen XD-vaparin voi DT350:een vaihtaa myöhemminkin helposti ja hinta erikseen on jotain 60-70€.
XD vaparin idea on se että pienin ratas on 10 piikkinen, shimanon vapariin ei sovi kuin 11 piikkinen.
Omasta mielestäni se on myös tuhannesti mukavampi käyttää, eikä pakka pureudu vaparin runkoon kiinni kuten shimano mallisessa alumiinirunkoisessa. Sinun tilanteessa upgreidaisin XD vapariin ja GX pakkaan, jos toinen pakka on aikeena ostaa muutenkin noita uusia kiekkoja varten.
Shimanollahan on nykyisin kahta vapaaratasta, perinteinen 10/11sp ja uusi Microspline, joka mahdollistaa samoiten 10 piikkisen rattaan ja ei pureudu vapariin.
Osa rattaista on toki edelleen yksittäisiä. Eli ei mahdollista saman tason käyttömukavuutta.
Hämmentävää on nykyisin eri standardien kanssa, on perinteiseen HG vapariin menevää pakkaa, XD pakkaa ja Microsplineä.
Checkmate
28.07.2020, 23.13
Kirjotellaas sitten mihin nyt loppujen lopuksi päädyin, kun alunperin piti DT Swissiä hommata, mutta pikalinkkuadaptereja ei meinannut saada. Päädyin sitten Bontrager - Line comp 30 TLR kiekkoihin ja niihin kumeiksi otin saman valmistajan xr2 team issuet. Päädyin litkuttamaan renkaat. Liikuttaminen onnistui hyvin, vaikka ekaa kertaa sen teinkin.
En olisi ikinä uskonut kuinka helvetin paljon vanteet vaikuttaa pyörän ajettavuuteen. Ihan kun olisi aivan eri fillari nyt alla. Itsenolen siis noihin tyytyväinen, toki paremmista en edes tiedä. :D
DT Swiss FR560 vai EX511? Molemmista saa 32 pinnaisen kehän ja FR560 maksimipaino on 140kg kun EX511 on 130kg.
Painolla ei ole väliä ja alumiinikehä pitää olla.
Molemmat täyttänee vaatimukset, mutta onko joku erityinen asia, joka ohjaisi jompaan kumpaan?
uusitunnus
14.09.2020, 11.42
Shimanollahan on uusi Microspline, joka mahdollistaa samoiten 10 piikkisen rattaan ja ei pureudu vapariin.
Onko tämä totta? En ole mitään julkaisuraportteja mistään lukenut, mutta näin maallikon mutuilusilmäyksellä toi uusi microspline näyttää idealtaan aika vastaavalta kuin se Shimanon vanhempi versio. Eli mun järjen mukaan rattaat kyllä voi tohonkin ihan samoin pureutua. Vai onko tässä laskeskeltu, että nyt kun uudessa microsplinessä on väkäsiä hieman tiheämmin, niin pureutumiseen vaadittava voima on paljon suurempi kuin ennen?
Onko tämä totta? En ole mitään julkaisuraportteja mistään lukenut, mutta näin maallikon mutuilusilmäyksellä toi uusi microspline näyttää idealtaan aika vastaavalta kuin se Shimanon vanhempi versio. Eli mun järjen mukaan rattaat kyllä voi tohonkin ihan samoin pureutua. Vai onko tässä laskeskeltu, että nyt kun uudessa microsplinessä on väkäsiä hieman tiheämmin, niin pureutumiseen vaadittava voima on paljon suurempi kuin ennen?
Jos Shimanon markkinointiosastoa on uskominen, niin kyllä ja juuri kuten olit ajatellut:
According to Shimano, the move from the 13-spline HG interface to the 23-spline Micro Spline system does a better job of distributing loads, allowing Shimano to lighten its hubs with alloy freehub bodies.
Käytännössä tilanne on kuitenkin edelleen se, että rattaat on usein terästä ja vapaaratas alumiinia. Pureutumisen mahdollisuus on. Oma kokemus sanoo, että riippuu valmistajasta. DT Swissin Microsplinessä ei näy käytännössä mitään jälkiä, Mavicin Microsplinessä taas näkyy tutut pienet hahlot. Joskin hyvin pienet.
Superboost-napaisia kiekkoja näyttäisi olevan valmiina todella huonosti, joten alennusmyyntien odottelu on turhaa (taitaa muutenkin olla nykyisessä markkinatilanteessa). Kuitenkin tekisi mieli päivittää Salsan Horsethiefin orkkis ankkurit. Tällä hetkellä olen katsellut R2:sta dt:n navoilla racefacen arc 30 tai dt:n vastaavan kokoisilla DT vanteilla, sekä bike componentsilla valmiita Tunen kiekkoja. Kaikki siinä 800 euron paikkeilla. Foxcompiltakin saisi kiekot, mutta heidän 88-racing navat hieman epäilyttävät. Onko muita ehdotuksia tai kommentteja näihin?
Käytössä on 2.4-2.6" gummeja. Ajot kai juuri tuota Trail-ajoksi luokiteltavaa.
Ei näyttänyt actionsportskaan tuntevan superboostia. Huonosti tuntuvat valmistajat lähteneen mukaan tähän uusimpaan ja hienoimpaa standardiin. Varsinkin täällä euroopassa.
Eipä tuollainen dt-swiss&raceface ratkaisu varmaan huono ole.
jones mäkinen
07.04.2021, 11.38
Vaihtoehtoa  Sunringle Duroc 40 vanteelle ?
mitat  
outer 40
inner 36
spokes 28H
hub spacing front: 110x15
rear 148x12
vastaavaa jos löytyis joltain muulta valmistajalta mielellään, kaksi näitä vannetta mennyt rikki puol vuodessa - alle vuodessa. Lisäksi kun lukee arvosteluja , muutkin on haukkunut näitä heikoksi.
Ei näyttänyt actionsportskaan tuntevan superboostia. Huonosti tuntuvat valmistajat lähteneen mukaan tähän uusimpaan ja hienoimpaa standardiin. Varsinkin täällä euroopassa.
Eipä tuollainen dt-swiss&raceface ratkaisu varmaan huono ole.
Kyllä sieltä superboostia löytyy. Vähän hämäävästi vasta kiekon konffausvaiheessa tosin. Kun katsot custom 29" boost kiekkoja ja lähdet rakentamaan, niin sieltä voi valita superboost spacingin.
Esim.
https://www.actionsports.de/en/dt-swiss-240-exp-boost-disc-is-custom-wheelset-mtb-29-31595#
No niimpä olikin. Hinnaksi muodostuu about sama kuin r2:lla. Vannevaihtoehdoissa pieniä eroja, ja vain r2:sta saa suorilla pinnoilla.
Eiköhän näillä vaihtoehdoilla eteenpäin päästä.
Takakiekko ottanut sen verran osumaa että ei pidä enää tubelessina. Orbean ensiasennuskiekot kyseessä. Ajatuksissa ollut uudet kiekot, mutta mietin nyt olisko kuitenkin järkeä laittaa tuohon uusi kehä. Kehä + pinnat + työ tekisi alle 200€ mitä foxcompissa juttelin asiasta. nykyinen napa on Shimanon halpis, mutta mitään vikaa siinä ei ole... Ei tuota viitsi oikein varakiekoksikaan jättää noilla lommoilla.
Uusia kiekkoja olen pohtinut
Hunt trailwide
Spank 350
Fitwheels (https://fitwheels.eu/wheelset-dt-swiss-350-straightpull-is-ex511-29-1870g-p-73.html) Puolassa? kasatut kiekot dt ex511/350 54t räikällä
Eli budjetti n. 500€
ruuduntakaa
02.09.2021, 07.46
DT Swiss E1900 setti maksaa 270e. En näe järkeä maksaa enempää, niin hyvä setti on kyseessä. Hinta lähinnä naurettava.
https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-e-1900-spline-30-29-wheel-set-792391
Kestävä kiekko toki. Siinä on kuitenkin kaksi hieman huonoa puolta mitä lisärahalla saa paremmaksi (esim saman valmistajan 1700-sarja). Toinen on paino (jos sille antaa painoarvo...) ja toinen on hieman hidas "kiinniotto" eli harva hammastus. Jälkimmäinen on vähän mihin on tottunut.
ruuduntakaa
02.09.2021, 11.24
Kestävä kiekko toki. Siinä on kuitenkin kaksi hieman huonoa puolta mitä lisärahalla saa paremmaksi (esim saman valmistajan 1700-sarja). Toinen on paino (jos sille antaa painoarvo...) ja toinen on hieman hidas "kiinniotto" eli harva hammastus. Jälkimmäinen on vähän mihin on tottunut.
Juu vapari on hieman hidas, itseä ei toki sähköpyörällä häiritse kun ajan yleensä suoraan ja päin. ;)
Tuossa vielä arviota:
https://www.bikeradar.com/reviews/components/wheels/wheel-sets/dt-swiss-e-1900-spline-30-wheelset-review/
Mä muuten taannoin etsin H1700 settiä (https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheels-mtb/hybrid-mtb/h-1700-spline) ja ei tuota(kaan) mistään saa.
Ne vois hommata 1. kiekoiksi E1900 tilalle, ihan vaan jo ratchetin takia. Ja ehkä jopa 35millisenä.
Noin 1500km nyt takana E1900:lla ja ei mitään moitittavaa. Hinta-/laatusuhde erinomainen jos noi kaksi @kauris mainitsemaa puutetta ei häiritse.
Ja ajokkina siis 22kg sähköpyörä. Vaparikin kestänyt. Kop kop.
Onko 1700 sarja yhtä tiheä kuin Mavicin navoissa missä vapaakytkin koostuu kahdesta akselilla peräkkäin hammaskehästä joita painetaan jousella toisiaan vasten. Näissä siis ei ole jousellisia yksittäisiä hampaita.
ruuduntakaa
02.09.2021, 12.08
Onko 1700 sarja yhtä tiheä kuin Mavicin navoissa missä vapaakytkin koostuu kahdesta akselilla peräkkäin hammaskehästä joita painetaan jousella toisiaan vasten. Näissä siis ei ole jousellisia yksittäisiä hampaita.
https://www.dtswiss.com/de/laufraeder/laufrad-technologien/ratchet-technologie
Pystyy upgreidaamaan tiheämmäksi hyvin helposti. 
Vaihtoehtoja ainakin  18T/36T/54T
https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-upgrade-kit-superlight-54t-for-star-ratchet-hubs-1020809
Ja kun pitää yhdet rinkulat mukana niin korjaus onnistuu metsässäkin ilman työkaluja.
Takakiekko ottanut sen verran osumaa että ei pidä enää tubelessina. Orbean ensiasennuskiekot kyseessä. Ajatuksissa ollut uudet kiekot, mutta mietin nyt olisko kuitenkin järkeä laittaa tuohon uusi kehä. Kehä + pinnat + työ tekisi alle 200€ mitä foxcompissa juttelin asiasta. nykyinen napa on Shimanon halpis, mutta mitään vikaa siinä ei ole... Ei tuota viitsi oikein varakiekoksikaan jättää noilla lommoilla.
Uusia kiekkoja olen pohtinut
Hunt trailwide
Spank 350
Fitwheels (https://fitwheels.eu/wheelset-dt-swiss-350-straightpull-is-ex511-29-1870g-p-73.html) Puolassa? kasatut kiekot dt ex511/350 54t räikällä
Eli budjetti n. 500€
Fillaritorissa näytti olevan xm1501 uusi takakiekko myynnissä. Olis valmis ja sais heti
Onko muuten navan hammaskehä samanlainen 370 ja 350/240 navoissa? Tällöinhän muutos onnistuisi vaihtamalla vapaaratas + ratchetit. Ja hammaskehäkin on vaihdettavissa, jos vaan mitat sopii toisiinsa. Onko kukaan selvittänyt/testannut?
edit: myös navan muut mittasuhteet vaikuttavat tietysti tähän. 
Mulla oli yks 370-napa, mutta se antautui alle vuodessa. Kävi Puolassa korjattavana takuuseen, ei siinä mitään.
Ei ole samanlainen, mutta DT Swiss myy valmista kittiä 370 napoihin 3-pawl --> ratchet. Tein vastaavan muunnoksen omiin kiekkoihin.
Edit: siis tuollainen https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/dt-swiss-ratchet-ln-upgrade-kit-for-dt-pawl-hubs-3/
Kuminauha
02.09.2021, 14.29
Lisäksi tohon pitää laskea vielä erikoistyökalut jotta hammaskehän saa vaihdettua navasta.
Ei kai tarvii kuin tämän (https://r2-bike.com/DT-SWISS-Tool-mounting-bush-for-threaded-ring-180-190-240S-350-Hub). Tarvitsisiko myös laakerien vaihdossa?
Kuminauha
02.09.2021, 15.22
Tolla samalla saa 370 hubista sen hammasrenkaan irti?
Itseasiassa 3-pawl ja ratchet navoille on oma työkalunsa. Enpä muistanut tätä pikanttia yksityiskohtaa kun kirjoitin aikaisempaa viestiäni.
Työkaluineen siis 150+ euron homma päivittää ratchettiin. Tilasin juuri 350 navan reilulla 120 eurolla.
Kuminauha
02.09.2021, 15.26
Ja sitten siihen päälle vielä 54T päivitys jos sen takia halusi ratchettiin mennä, eli ~50€ siitäkin. 
Huomasin tuossa myös, kun hommasin uudet DT ER1600 kiekot 350 navoilla, että tuo on selvästi hiljasempi, kuin pari vuotta vanhat DT M1700 350 navat samalla 54T ratchetillä. Varmaan pinnat ja kehät soi eri tavalla noissa...
Onko sulla Rachet EXP eli se uudistettu systeemi? Tiheämpi ratchetti pitää myös enemmän ääntä, eli onko samat sisuskalut? Ja tietysti voiteluaineen määrä vaikuttaa myös.
Itsellä syy valita rachet on kestävyys ja huollon helppous. Keväällähän oli uutisia että tuon EXP:n kanssa oli kohdattu ongelmia.
Kuminauha
02.09.2021, 15.49
Ei oo EXP. Samat sisuskalut molemmissa. Rasvaakin laitoin about saman verran, ehkä hitusen enemmän meni tohon uudempaan.
Niin, siis ei tuota settiä ole pakko ottaa vaan voi ostaa pelkät sisuskalut, halutut ratchetit ja vaparin erikseen. Tuossa videossa (https://www.youtube.com/watch?v=e_XpRZCLTX4) on listattu nuo osat erikseen. Työkalun taitaa tarvita joka tapauksessa, jos haaveilee vetopuolen laakerin vaihtamisesta. Itse ostin tuota varten 350 navan sopuhintaan 45€, ja otin osat siitä.
Niin, siis ei tuota settiä ole pakko ottaa vaan voi ostaa pelkät sisuskalut, halutut ratchetit ja vaparin erikseen. Tuossa videossa (https://www.youtube.com/watch?v=e_XpRZCLTX4) on listattu nuo osat erikseen. Työkalun taitaa tarvita joka tapauksessa, jos haaveilee vetopuolen laakerin vaihtamisesta. Itse ostin tuota varten 350 navan sopuhintaan 45€, ja otin osat siitä.
laakeri mahtuu tulemaan pois ilman purkamista
Fillaritorissa näytti olevan xm1501 uusi takakiekko myynnissä. Olis valmis ja sais heti
Oli ja meni, olis kelvannut :P
Räikkävapaaratas kiinnostelis sillä ajatuksella, että se palvelis ehkä sitten pidemmälle tulevaisuuteen. Tuohon alkuperäiseen kiekkoon ei kannattane euroja uhrata jos samaan hintaan saa tuollaisen e1900 takakiekon. Paitsi jos itse lähtis rakentelemaan... :D
Onko kellään kokemusta noista Huntin kiekoista? Dt swiss on kyllä huollettavuuden ja varaosien saatavuuden perusteella aika selkeä valinta. Puolassa kasatulle setille näyttäisi tulevan 100€ vähemmän hintaa kuin xm1700 setille saksasta tilattuna. Mun ajossa ei varmaan oikeasti ole mitään järkeä maksaa tuplahintaa e1900 settiin nähden, mut jos perustelen itselleni ajavani noilla maailman tappiin :P
Onko kellään kokemusta noista Huntin kiekoista?...
On koska niistä on oma keskustelukin.
Niinpä näkyy. Maastokiekoista ei kyllä ollut juttua, mutta lopputulema on briteissä koottua keskitason huttua?
DT:n varaosia saa joka kylästä joten taidan siihen leiriin kääntyä mitä sitten teenkin...
Edullisesta ja kestävästä päästä E1900 on kyllä varma valinta. Ja vähän kevyemmästä ja paremmalla navalla sitten E1700. Ja jos ei ole vanteenhajoittajatyyppiä niin trailipyörään riittää vastaavat M1900 ja M1700 myös. Suht kestävässä maineessa nekin ja vähän kevyempiä. Ovat hyvin yleisiä ensiasennuskiekkoja. Mun edellisen pyörän M1900 otti pientä klommoa ja muuta osumaa pari vuotta parkissa ja kyseinen kiekko on vieläkin mulla varakiekkona kun haluan välillä 27.5 takakiekkoa kokeilla (tai kun 29 kiekko on ollut välillä hetken telakalla. Ks. Alla).
Mulla on ollut tän kesän Notubes flow mk3 ja olen jo pari kertaa saanut vannekehän vaihtokuntoon eli kivi on iskenyt niin ison klommon läpi että uusinta ollut edessä. Uusi takakiekko (joita ei ollut saatavilla) olis maksanut jotain 300 muistaakseni mutta varaosana sai onneksi näihinkin pelkkiä vannekehiä 90 eurolla. Kun pinnat ja napa oli ehjät niin pystyin vaihdattaa sen hi5bikesissa 60 eurolla. Sen 150 euroa siis maksoi molemmilla kerroilla mutta ei sentään ihan uuden hintaa. Katsoin silloin myös olisko ollut E1900 takakiekkoa ja mihin hintaan mutta varastot oli kesällä nollissa kaikkialla.
TheMiklu
05.09.2021, 14.57
laakeri mahtuu tulemaan pois ilman purkamista370 mahtuu. 350 ei. Tämän totesin kun konvertoin kynsinavan rätsetiksi vai mahtaako noissa olla eroja vuosimallin välillä?
Jukka4130
10.09.2021, 14.42
Menemättä liialliseen pilkunviilaukseen, useimmiten vapaarattaat ovat rakennettu räikkämekanismillta. Varsinainen vapaakytkin vapaarattaasta löytyy vain Onyx Racing Products -navoista patenttisuojan johdosta.
Vapaarattaita ei nyt kuitenkaan ole ihan hirveän montaa eri tyyppiä vaikka patentteja on monia myönnettykin:
- räikkätyyppiset, 2-6 kynttä nappaa kiinni hammaskehään, yleisin tyyppi
- hammaskehät vastakkain, esim DT Swiss, Chris King on "samanlainen mutta erilainen"
- yksisuuntainen laakeri, esim. vanha Shimanon Silent Clutch, True Precision/Box 
- "vedossa metalliluiskat kääntyy lukitsemaan akselin", Onyxin systeemi
Ekassa eniten vaihtelua koska niitä tekee sekä halpisvalmistajat että hifivalmistajat, muita tyyppejä vaan laatuvalmistajat.
Onhan nuo erilaisia, tuommoista yksisuuntaista laakeria en oo testannut niiden muinaisten Shimanojen jälkeen mutta muista löytyy esimerkit tallista.
Jukka4130
11.09.2021, 07.54
Vapaarattaita ei nyt kuitenkaan ole ihan hirveän montaa eri tyyppiä vaikka patentteja on monia myönnettykin:
- räikkätyyppiset, 2-6 kynttä nappaa kiinni hammaskehään, yleisin tyyppi
- hammaskehät vastakkain, esim DT Swiss, Chris King on "samanlainen mutta erilainen"
- yksisuuntainen laakeri, esim. vanha Shimanon Silent Clutch, True Precision/Box 
- "vedossa metalliluiskat kääntyy lukitsemaan akselin", Onyxin systeemi
Kohtuullisen kattava lista! Tarkentaisin vielä, että Onyxin käyttämä mekanismi on tosiaan vapaakytkin. 
Toisesta listatusta versiosta eli DT:n käyttämästä Ratcher ring -versiosta erottaisin vielä erikseen mallit, joissa hammaskehissä on ikään kuin kierteen muotoa, jonka ansiosta kontaktivoima ainakin teoriassa vain suurenee poljinvoiman lisääntyessä. Näin ainakin Chris Kingin RingDrive-systeemissä. Lisäksi on vielä Rotorin vapaaratasysteemi (https://www.youtube.com/watch?time_continue=42&v=GIZsTHKkkDQ&feature=emb_title), jossa navan rungon ja vapaarattaan välillä on kelluva kytkinlevy, joka ottaa kontaktin vapaarattaan kylkeen ja ulkokehältään navan runkoon.
Sotanorsu666
16.09.2021, 21.08
Hiilikuitu, boost navat, XD-vapari ja 30mm--> sisäleveys. Ajo aika normaalia maastopyöräilyä ja budjettia ehkä 1000-1500€. Mitä ostaisit itse ? Kiire ei ole, mutta ajattelin tehdä vähän alustavaa kartoitusta.
mäk karponia varmaa. Tai reservet.
Ei sinulle (Sotanorsu) mutta edullista kestävää takakiekkoa etsivälle dt swiss E 1900 on xd vaparilla jälleen saatavilla. 196 euroa bike-discountissa. Mulla oli sinne sähköpostihälytys kun tulee saataville ja nyt tuli. Pistin tilaukseen. Tää e 1900 tulee mulle bikepark kiekoksi magic maryn ja insertin kanssa ja joka saa saada runtua. Toinen olemassa oleva kiekko flow mk3 saa rullaavamman ja vähän kevyemmän renkaan (Hans Dampf trail soft) ilman inserttiä ja tulee trailikäyttöön. Kaksi gx pakkaa ja kaksi jarrulevyä jo löytyy joten vaihtaminen kiekkojen välillä on nopeaa.
https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-e-1900-spline-30-29-rearwheel-792377
^ Halpana ja kestävänä voin suositella myös hopen fortus 30 kiekkoja.
F. Kotlerburg
16.09.2021, 22.05
Hiilikuitu, boost navat, XD-vapari ja 30mm--> sisäleveys. Ajo aika normaalia maastopyöräilyä ja budjettia ehkä 1000-1500€. Mitä ostaisit itse ? Kiire ei ole, mutta ajattelin tehdä vähän alustavaa kartoitusta.
https://www.lightbicycle.com/Hand-built-AM930-asymmetric-rim-profile-carbon-fiber-mtb-29er-wheels.html
Mulla on tollaset DT240S navoilla. Emmä tiiä, voisin ostaa uudestaankin. En oo mitään valittamista keksiny.
Sotanorsu666
16.09.2021, 23.29
DT Swiss XMC 1200 SPLINE 30 kiekkoja olen tässä omassa päässä pyöritellyt, kun on DT:n muista kiekoista hyviä kokemuksia. Noi olis aika kovat varmaan ja nahkahousuilta ostettaessa mahtuisi melkein budjettiin. Onneksi ei ole kiirettä, niin kerkeää tässä vielä tutkia ja hutkia muitakin vaihtoehtoja.
F. Kotlerburg
16.09.2021, 23.40
Joo DT:t on varma valinta.
Mites XRC1200? Vähän menee tosin yli budjetista. 
https://www.bike24.com/p2339298.html
DT Swiss XMC 1200 SPLINE 30 kiekkoja olen tässä omassa päässä pyöritellyt, kun on DT:n muista kiekoista hyviä kokemuksia. Noi olis aika kovat varmaan ja nahkahousuilta ostettaessa mahtuisi melkein budjettiin. Onneksi ei ole kiirettä, niin kerkeää tässä vielä tutkia ja hutkia muitakin vaihtoehtoja.Noi on kyllä ollut hyvän tuntuset. Mulla ollu trailipyörässä puolisen vuotta. Kuskilla painoa kamoineen +100 kiloa. Perus sekalenkkiä on ajettu kaikenlaisilla 2.25-2.6" kumeksilla. Parkissakin toimii ja enska poluilla, kuin väärä raha. Kaikki kumit on noussut suht kivasti vanteelle ja pysyy ylhäällä 0 paineella. EXP takanavasta takaisin kutsu päällä, mut oottelen offseasonia, kun ei mitään varsinaista vikaa ole, he ovat tarkkoja laadusta ja maineestaan. Suomen huoltomieskin sano, et ei niissä ole mitään ihmeellistä nähnyt, mut parempi näin. Toiset jaksaa kiistää vaikka selvää paskaakin on saatettu mailmalle. 1500 on nykyään myös kuitua. https://www.bike24.com/p2386990.html Kivasti tulee näköjään XD ja Micro Spline vaparitkin suoraan mukana.
Jukka4130
19.09.2021, 09.35
Mustana hevosena puolueellinen ehdotus harkittavaksi: edellisellä sivulla mainitut Onyx-navat mielen mukaan valituilla kuitukehillä, jos se on kriteerinä vanteen materiaalille. Alla takakiekko omasta pyörästä, vanteena Race Face Arc HD30. Tavoitteena oli tehdä kestävät ja toimintavarmat kiekot ennemmin kuin erityisen kevyet. 
https://ep1.pinkbike.org/p5pb21212774/p5pb21212774.jpg
Sotanorsu666
19.09.2021, 19.30
1500 on nykyään myös kuitua. https://www.bike24.com/p2386990.html Kivasti tulee näköjään XD ja Micro Spline vaparitkin suoraan mukana.
Nuo on myös ollut harkinnassa. En tiedä tuoko omiin ajoihin mitään lisää onko navat 180 vai 240, koska molemmat kuitenkin ovat laatutavaraa. Tosin hintaero on muutama satanen, niin miksi ei suoraan sitten ostaisi parempia :D No katsotaan miten tässä vielä käy..
Ruispuntti
20.09.2021, 08.30
Newmen advanced sl x.a.30 xc/perus polku ajeluun. Siitä keveyttä ja laatua kohtuu hintaan. Itsellä ollut kesän verran ajossa DC pyörässä ja tyytyväinen ollut. Jos tarve enduro tyyppisempää rytkyytystä ja rankempia hyppyjä niin sitten harkitsisin sl a.30 kiekkoja, toki painoa tulee hieman kaupan päälle. Hyvin on ainakin itsellä toiminut nuo sl xa.30 rankempaakin menoa. On muuten ihanan hiljainen tuo Newmen Fade vapari.
ruuduntakaa
20.09.2021, 09.22
Ei sinulle (Sotanorsu) mutta edullista kestävää takakiekkoa etsivälle dt swiss E 1900 on xd vaparilla jälleen saatavilla. 196 euroa bike-discountissa. Mulla oli sinne sähköpostihälytys kun tulee saataville ja nyt tuli. Pistin tilaukseen. Tää e 1900 tulee mulle bikepark kiekoksi magic maryn ja insertin kanssa ja joka saa saada runtua. Toinen olemassa oleva kiekko flow mk3 saa rullaavamman ja vähän kevyemmän renkaan (Hans Dampf trail soft) ilman inserttiä ja tulee trailikäyttöön. Kaksi gx pakkaa ja kaksi jarrulevyä jo löytyy joten vaihtaminen kiekkojen välillä on nopeaa.
https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-e-1900-spline-30-29-rearwheel-792377
JOS ei tartte rajoja säätää. Mun piti kun oli erimerkkiset kiekot(Roval/DT Swiss).
Sillä mä nyt odottelenkin että E1900 tulis settinä myyntiin Shimanon HG-vaparilla. Olis kaksi samaa settiä. 
30.10. näyttää olevan oletettu saantipäivä setillä tosin. :(
^Eiks tää ole semmonen E1900:
ruuduntakaa
21.09.2021, 08.16
^Eiks tää ole semmonen E1900:
Kyllä mutta ei ole Boost-navoilla tuo setti.
DT Swiss XMC 1200 SPLINE 30 kiekkoja olen tässä omassa päässä pyöritellyt, kun on DT:n muista kiekoista hyviä kokemuksia. Noi olis aika kovat varmaan ja nahkahousuilta ostettaessa mahtuisi melkein budjettiin. Onneksi ei ole kiirettä, niin kerkeää tässä vielä tutkia ja hutkia muitakin vaihtoehtoja.
Minä hommasin keväällä yhdistelmän XMC1200 etukiekko ja XMC1501 takakiekko bike-discountilta. Takakiekon painossa tulee takkiin 44g ja hinnassa säästää 272 euroa (tämän hetken hinnoilla). Säästöllä sai hankittua kevyen Garbaruk-kasetin, jolloin kokonaismassa jäi pienemmäksi kuin 1200-kiekoilla ja esim. XT-kasetilla ja vieläkin jäi rahaa "säästöön" :rolleyes:
Tämä satsi saapui tänään kotiin. Huvittavaa kun lähetti ajoi pihaan ja menin vastaan mutta hän kysyikin missä on asunto 27 kun olen itse 16. Sanoin että hitsi kun odotin itse pakettia mutta että 27 on tuolla peremmällä. 2 min päästä ukko ajoi uudelleen kohdalle ja sanoi että on hänellä minullekin näköjään paketti. Antoi kiekkoboxin mutta näin päälle ettei siinä ole tod näk ulkokumi mukana. Muistelinkin, että olivat ilmoittaneet saapuvan kahdessa erillisessä lähetyksessä. Kuski lähti pois kunnes taas 2 min myöhemmin soi ovikello. Oli hänellä se toinenkin paketti... Kiroili, kun hänen kännykkäsovellus kertoo seuraavan kohteen aina vasta kun edellinen on valmiiksi luovutettu. Vähän huvitti.
ruuduntakaa
23.09.2021, 11.48
Päätin nyt kuitenkin ajaa yksillä kiekoilla ja hankkia vain eteen piikkisialle kiekon liukkaita varten. Ei paljoa käyttöä ja ei saa kovin paljon runtua, tein rohkean kokeen ja hankin WTB:n halpiskiekon Shimanon perusnavoilla. 
Samalla näen mitä tekee 70e kiekolla, vai tekeekö mitään. :D
https://www.bike24.com/p2415010.html
Kuminauha
08.11.2021, 08.24
Onkos kellään kokemuksia kyseisen puljun kiekoista? http://www.yishunbike.com/
Olisi tämmöiset kiekot harkinnassa http://www.yishunbike.com/mtb-350m-bicycle-bike-wheels_p23.html. Tulisi trailiajoon, kevyelle kuskille.
Eli DT 350 centerlock boost navat, xd vapari, 30mm id kuitukehät, sapim cx ray pinnat. Kyselin myykö suoraan ja mitä maksaisi mullettisetti.
Vastasi, että 699€ toimitettuna hollannista, veroineen. Painoksi ilmoitti 1680g. Nämä ovat toki jonkunsortin kiinankuitua, mutta hinta kyllä houkuttelis. DT vastaava setti kuiteski sen ~1200€
jii.haanpaa
13.11.2021, 20.55
Noin 500-600 euron 29" vannesetti perus trail-käyttöön hakusessa. Ostoskorissa Dt swiss XM 1700:t. Liipaisenko menemään, vai onko olemassa joku muu standardivalinta tällaisessa hintaluokassa?
Onkos kellään kokemuksia kyseisen puljun kiekoista? http://www.yishunbike.com/
Olisi tämmöiset kiekot harkinnassa http://www.yishunbike.com/mtb-350m-bicycle-bike-wheels_p23.html. Tulisi trailiajoon, kevyelle kuskille.
Eli DT 350 centerlock boost navat, xd vapari, 30mm id kuitukehät, sapim cx ray pinnat. Kyselin myykö suoraan ja mitä maksaisi mullettisetti.
Vastasi, että 699€ toimitettuna hollannista, veroineen. Painoksi ilmoitti 1680g. Nämä ovat toki jonkunsortin kiinankuitua, mutta hinta kyllä houkuttelis. DT vastaava setti kuiteski sen ~1200€
Ihan laadukkaita varmasti eikä hintakaan ole paha. Mulla on ainoastaan hyviä kokemuksia ns. ”kiinakuidusta”.
Pieni vahinko kävi eilen ja sain hopen fortus 30 pystyheittoa insertistä ja supergravity renkaasta huolimatta. Vähän miettiny jos kokeilis kuitukehää. Onko joku kerenny rääkätä nextien dh kehää mitä mcarbonkin myy? Painavahan se on, sillä ei mulle merkitystä. Tosin jotku sanoo, että jos ei aluset kestä niin ei kuitusetkaan sen paremmin ja toiset puhuu et kuituset kestää kaiken :D Ois noissa ainakin crash replacement..
Noin 500-600 euron 29" vannesetti perus trail-käyttöön hakusessa. Ostoskorissa Dt swiss XM 1700:t. Liipaisenko menemään, vai onko olemassa joku muu standardivalinta tällaisessa hintaluokassa?
Ehkä meni jo. Mutta itse ollut tyytyväinen Newmenin Evolution SL.A 30 kiekkoihin (29 malli). Hommasin takakiekon 4/2020 aikoihin, etukiekon 10/2021 aikaan (kk/vuosi).
Takana kiekko vähän kiekko vipattaa, muttei pahasti. Gen 2 napa on melko äänekäs mutta melua on vähennetty uuteen Faader napaan. Eräs koiranulkoiluttaja ohi ajaessani totesi, että kumma kun ei saa metsässä olla rauhassa. En tiedä viittasiko navan ääneen vai siihen että koiransa meinasi käydä päälleni kun polkua seurasin. Ja olimmehan noin 50m päästä lähimmästä tiestä, eipä se nyt mikään erämaa ollut.
Edessä ollut tuo ko. kiekko vain vähän aikaa, mutta erittäin hyvältä vaikuttaa. Vanha oli tuohon verrattuna ihan nuudeli sivuttaissuunnassa.
Menee vähän yli budjetista mutta ei voi minkään.. 
https://www.newmen-components.de/Konfigurator?StuffId=c70a898c-f49a-4fef-a7be-ab993a4c1f3c
hphuhtin
16.11.2021, 20.03
Ehkä myöhäistä vastata. Jos pitää nopeasti saada niin ihan hyväthän ne on. RCZ:sta saisi huomattavasti halvemmalla, mutta pitää olla valmis odottamaan piiiitkään.
ruuduntakaa
24.11.2021, 11.32
Jos nyt tulee lähdettyä tuohon Kindernay-projektiin niin hyvä vanne eBikeen? DT Swiss E1900-setti on nyt ja ei mitään valittamista, hyvin on kestänyt kohta 3000km paukutusta.
Mikä mahtanee olla DT Swissiltä vastaava vanne kuin tuossa setissä? Mallimerkinnät kun eroaa kiekkosettien ja vanteiden välillä.
Ja mieluusti juuri DT Swiss koska myös tubeless noiden kanssa tuntuu olevan hyvin ongelmatonta. Poislukien Suomipojan Piikkisika. :D
Ja tämä halpis E1900 on näyttänyt sen että joskus on turha maksaa enempää.
Kindernaysta on tarjolla 28h, 32h ja 36h-vaihtoehtoa. Kuinka rutkasti saadaan(ko) kestävyyttä lisää lisäämällä pinnojen määrää?
Mikä projekti? Taitaa dt:n kehät olla 28 reikäsiä. Ite suosin enempi pinnoja.
Mikä projekti?....
Se haaveilee sähköpyörään vaihdetakanapaa. kts. sähköpyöräosastolta.
Mikä projekti? Taitaa dt:n kehät olla 28 reikäsiä. Ite suosin enempi pinnoja.
No häh. Onhan DT:llä paljon 32 reikäisiä ja 28/36 taitaa löytyä useasta mallista.
Pieni vahinko kävi eilen ja sain hopen fortus 30 pystyheittoa insertistä ja supergravity renkaasta huolimatta. Vähän miettiny jos kokeilis kuitukehää. Onko joku kerenny rääkätä nextien dh kehää mitä mcarbonkin myy? Painavahan se on, sillä ei mulle merkitystä. Tosin jotku sanoo, että jos ei aluset kestä niin ei kuitusetkaan sen paremmin ja toiset puhuu et kuituset kestää kaiken :D Ois noissa ainakin crash replacement..
Mulla on Nextien kehät (en nyt muista mallia) olleet ajossa jo vuosia trailiajossa ja vähän mäessäkin. Kyllä ne kestää, paitsi jos ajat löysällä renkaalla kovaa kiven kulmaan, kuten itse tein. Kuitukehän saa toisaalta korjattuakin ja omaani ei tarvinnut edes purkaa korjauksen ajaksi ja korjauksen jälkeen sillä on taas ajettu normaaliin tapaan. Näissä mun kehissä on titaanilla vahvistettu "hook", en tiedä onko uusissa edelleen sama.
No on näköjään jotain mut ei ainakaan google iha hirveesti tarjoile, varsinkaan 29” vähän leveempää. EX511 saa 28/32 se ois mun valinta.
Mulla on Nextien kehät (en nyt muista mallia) olleet ajossa jo vuosia trailiajossa ja vähän mäessäkin. Kyllä ne kestää, paitsi jos ajat löysällä renkaalla kovaa kiven kulmaan, kuten itse tein. Kuitukehän saa toisaalta korjattuakin ja omaani ei tarvinnut edes purkaa korjauksen ajaksi ja korjauksen jälkeen sillä on taas ajettu normaaliin tapaan. Näissä mun kehissä on titaanilla vahvistettu "hook", en tiedä onko uusissa edelleen sama.
En mitään mainintoja titaaneista ainakaan huomannut. Nuo mitä kattelin oli dh speksattu ja painoakin tuhdisti. Mcarbon tarjoasi myös crash replacementtia.
Jos ostais vain kuituisen takakiekon crash replacement tai vastaavalla takuulla. Edessä ajaisi asiansa perus ok alukiekko. Ainakin minulla.
Mulla myös ollut nextien kuitukehät käytössä, tai oli ennenkö takakehä laukes. Ostin nuo suoraan ebaysta, olisko ollut 300€ 2 kehää tulleineen alveineen. Takakehä ei ihan kovin kauaa lopulta kestänyt, toki yllätyin vähän että se hajosi, kun en sitä mielestäni mihinkään edes lujaa ole osunut. Ajo toki aikalailla alamäkipainoitteista, säälimätöntä. 
On pitänyt kehä uusia mutta en ole saanut aikaiseksi, toki näistä ebayn nönnönöö kehistä aina varmaksi voi tietää mitä kuraa ovat, vähän testimielessä tuli testattua. En kamalasti tykännyt tuosta kuidun tuntumasta, kun ovat niin paljon jäykemmät vs alumiini.
Jos ostais vain kuituisen takakiekon crash replacement tai vastaavalla takuulla. Edessä ajaisi asiansa perus ok alukiekko. Ainakin minulla.
Se oli juurikin mielessä, että tuohon nykysen Hopen navalle vaihtais vaa kehän, koska napa ollu hyvä. 
300e kahesta kehästä tulleinee kuulostaa kyllä halvalta, nuo mitä itse katoin on nyt alessa valmistajalla reilu 200e kehä. Toki niillä halvempiakin kehiä, mutta itseä kiinnostaa vaan nuo jytkyimmät. 
https://www.nextie.com/mountain-dh-premium-NXT29XD39
Toisena vaihtoehtona pitäny sit DT:n enska/freeride alukehää, mut jotenkin houkuttelis kokeila tuo kuituoptio. Toisaalta tuon kuitusen hinnalla ostais ~3kpl noita dt:n alukehiä. Mulla ei ole vielä mitkään kehät vuotta kestäneet, liekö kestäis kuitusetkaan, saakohan crash replacementin tilalle crash replacementin :D
Se oli juurikin mielessä, että tuohon nykysen Hopen navalle vaihtais vaa kehän, koska napa ollu hyvä. 
300e kahesta kehästä tulleinee kuulostaa kyllä halvalta, nuo mitä itse katoin on nyt alessa valmistajalla reilu 200e kehä. Toki niillä halvempiakin kehiä, mutta itseä kiinnostaa vaan nuo jytkyimmät. 
https://www.nextie.com/mountain-dh-premium-NXT29XD39
Toisena vaihtoehtona pitäny sit DT:n enska/freeride alukehää, mut jotenkin houkuttelis kokeila tuo kuituoptio. Toisaalta tuon kuitusen hinnalla ostais ~3kpl noita dt:n alukehiä. Mulla ei ole vielä mitkään kehät vuotta kestäneet, liekö kestäis kuitusetkaan, saakohan crash replacementin tilalle crash replacementin :D
Hinnat on nousseet aika hyvin, tai siis ainakin noihin on tullut päälle toimituskulut, luonnollisesti kun rahtikustannukset on niin paljon kalliimmat tänäpäivänä. Maksoin muistaakseni n. 230euroa johon tuli tullit päälle. 
Ovat sisäleveydeltään 35mm, mutta mun kehissä tuo kehän paksuus (rimlip) on kyllä ohuempi. Ja niistä takavanne murtui. Olisi pitänyt insertin kera tuota ajaa niin olisi varmaan kestänyt.
MTB Engineer
30.11.2021, 11.11
Nextieltä suoraankin tilanneena: Toimitus on todella kallis! Viimeksi oli luokkaa 120€ kahdelle kehälle, eli hyvin nopeasti ollaan lähellä MCarbonin hintoja ja heiltä saa hyvän crash replacement -takuun. Ostin nyt toiset kehät heiltä, joskaan kiekot odottavat edelleen napoja niin en ole päässyt kokeilemaan. NXT29XMA35 tulee nyt ja edellisillä NXT29XM/XMA33 olen ajanut ~15000km.
Tässä tilailen uutta kiekkosettiä, ja kysyin puolasta tarjousta. Idea oli laittaa dt swissin kehät ja navat, mutta kasaaja tarjosi samaan hintaan newmenin kehiä. DT 350 navat 54t ratchetilla ja ex511 ja XM481 kehillä oli alkuperäinen idea, mutta newmeneillä painoa tulisi hieman vähemmän ja ilmeisesti kestävyys pitäisi olla vähintään yhtä hyvä kuin ex511 kehillä
Sähköläski_
30.12.2021, 00.12
Vähän samaa ollut itsellä myös mielessä. Mistä olet kiekkosettiä kyselly? Fithwheels?
Sähköläski_
30.12.2021, 16.21
Mitkä Newmanin kehät on kyseessä ja paljonko tulisi koko paketille hintaa?
Viittä vaille kiekot tilattu fitwheelsistä, mutta foorumin antia googlaillessani löysin tällaisen Saksalaisen pajan: https://slowbuild.de/
https://i.imgur.com/qB2sDV7l.png
Sama setti satasen halvempi, mutta toki 36t vaparilla. Joku foorumilainen tuolta ilmeisesti ihan laadukkaat kiekot saanut hommattua, mutta Saksalaiselta foorumilta löytyi myös kasapäin kommentteja toimitusvaikeuksista ja huonosta kommunikaatiosta, että ehkä jätän kokeilematta onneani, vaikka hinta alkaa olla erittäin houkutteleva :rolleyes:
Fitwheels 54t vaparilla 490. Postit 30€ luokkaa molemmissa muistaakseni
Hyvä hinta tuokin tuollaisesta setistä.
Kiekot tuli ja ihan hyvältä vaikuttaa. Pinnat korvakuulolta tasakireydellä, mitään raporttia tuolta ei tullut. Ei myöskään varapinnoja joten täytyy kysäistä vielä pituudet ja ottaa pari talteen. Se huono puoli noissa kisakireissä straightpull pinnoissa on, että kotimaan tarjonta on heti melko ohutta.
975/860 sanoo keittiövaaka painoksi. Ensiasennuskiekkoihin verrattuna painonsäästöä tulee melkein 300g/pää.
Laitoin etukiekolle jo kesärenkaan. Tubeless asennuus ei mennyt ihan yhtä helposti kuin oem kiekoille, joille tuo nousee pelkällä pumpulla. Pari napsua boosterista ja napsahti paikoilleen. Katsotaan tänään miten piikkisika nousee takakiekolle.
Laitetaan vielä kuva
https://i.imgur.com/h5Bg1DGl.jpg
Sähköläski_
19.01.2022, 17.49
Kerrohan lisää kokemuksia, ku oot päässy ajaa. Ittee kiinnostaa sama kompo. Aluksi mietin XM1700, mut noi on samoissa painoissa ja kehät ilmeisesti kuitenkin kestää paremmin mm enskaa. Piikkisika ei oo paras verrokki tubelesasennukseen. Ainakin itsella sika vaatii boosterin, että saa nousemaan vanteelle.
MTB Engineer
21.01.2022, 11.48
Mulla on Newmenin SL.A.30 kehät olleet enskapyörässä pari kesää ja hyvin ovat kestäneet suorana. Muoto on sellainen, että vanteelle nosto on välillä vähän työlästä ja jalkapumpulla ei käytetylläkään kumilla puhettakaan, että nousisi. Kompuralla noussut aina hyvin. Sanoisin, että näissä paino ja kestävyys kohtaa ja ostaisin varmasti toistekin jos alukehät olisi haussa.
Ei tässä talvella oikein saa kestävyydestä osviittaa, mutta kyllä tuon litkutettuna -400g huomaa nastoillakin. Piikkisika meni sormilla nostaen vanteelle ja boosterilla hyllylle kerrasta. Tämä takarengas oli vielä pahempi kuin etunen. Ilmaa tuli renkaan ja vanteen välistä ja kulutuspinnassakin oli pari reikää viime talven perintönä. Olis varmaan kannattanu ajaa sisurilla talvi, mutta eihän sitä voi luovuttaa kun on jo litkut renkaassa...
Edelleen vuotaa hiljalleen, mutta näyttäisi se tuosta asettuvan.
Pitäisi päästä ajamaan peräkkäin tuollaisilla xm1700 kiekoilla kivikoissa, että osaisi verrata, mutta ensivaikutelma on oikein hyvä.
Sähköläski_
03.02.2022, 15.15
Otitko muuten millä nippeleillä nuo kiekot? Alu vai messinki?
Pitäis takakehä uusia ja mietin vaihtoehtoja. 
A) mcarbonilta kuitunen dh kehä. Hinta 349e paino 550g
B) DT FR 560, hinta 75e paino 635g
C) DT EX 511, hinta 82e paino 570g
Tulossa enska henkisee ajoo/bike park. Lähtökohtaisesti kestävyys edellä. DT:t vaikuttaa hinnan ja painon puolesta järkevämmiltä, sais usean kehän kuitusen hinnalla. Ilmeisesti maailmallakin enskassakin suosittuja. Kuitusessa crash replacementtiä taas ja sietää eniten painolastia(180kg, DT 140/130kg). Vois kuvitella tuota kuituista erittäin kestäväksi ja olisi samalla marginaalisesti kevein. Kuitusen hinnalla töineen sais dt:ltä myös ihan kokonaisena kiekon jolloin nykyinen voisi jäädä varalle. Kuitenkin kiinnostaisi kokeila kuituhype, reserveihin ei valitettavasti budjetti tai järki taivu.
Mietteitä tai muita vaihtoehtoja?
Jokkepappa
02.03.2022, 01.27
Tulossa enska henkisee ajoo/bike park. Lähtökohtaisesti kestävyys edellä. DT:t vaikuttaa hinnan ja painon puolesta järkevämmiltä, sais usean kehän kuitusen hinnalla. Ilmeisesti maailmallakin enskassakin suosittuja. Kuitusessa crash replacementtiä taas ja sietää eniten painolastia(180kg, DT 140/130kg). Vois kuvitella tuota kuituista erittäin kestäväksi ja olisi samalla marginaalisesti kevein. Kuitusen hinnalla töineen sais dt:ltä myös ihan kokonaisena kiekon jolloin nykyinen voisi jäädä varalle. Kuitenkin kiinnostaisi kokeila kuituhype, reserveihin ei valitettavasti budjetti tai järki taivu.
Mietteitä tai muita vaihtoehtoja?Mulla on nykyiset ex 1501. Kaks kautta ajettu ja nyt sain espanjassa takakiekkoon ison dentin. Laitoin tilaukseen Dtn 511 kehän. Mikä on luultavasti sama kun tuo 1501 kehä. Liputan ite kyllä dtn kiekoille. Näille renkaat nousseet ongelmitta ja tubeles onnistuu aina
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Newmeniltä löytyy raskaampi endurokehä (https://www.bikester.fi/newmen-evolution-sl-e.g.30-vanne-29-M988533.html?vgid=G1440999&utm_cust_cb=CBA&gclid=Cj0KCQiA64GRBhCZARIsAHOLriIkz-vtLmbAVhPwzEbFcHlq1YL3mDaUMymLukumd8bkZ5dr3sxD7moa AsWQEALw_wcB&_cid=21_1_-1_9_4314_1440999_490546188190_pla&ef_id=Cj0KCQiA64GRBhCZARIsAHOLriIkz-vtLmbAVhPwzEbFcHlq1YL3mDaUMymLukumd8bkZ5dr3sxD7moa AsWQEALw_wcB&ev_chn=shop) 590g tuon kevyemmän SL.A:n kaveriksi.
32 reikänen pitäisi olla. Hopen navat aattelin säilyttää käytössä ja muutenkin kestävyyden kannalta.
Saa noita 32 reikäsenäkin, vaikka täältä (https://www.bike-discount.de/en/newmen-evolution-sl-e.g.30-29-rim)
En tiedä onko parempi kuin DT, mutta ainakin vaihtoehto :rolleyes:
Harmillisesti ei oikeen löydy mitää kokemuksia tai revikkaa kuin noista köykäsemmistä vanteista. Ilmeisesti painoa sen verran, että ei innosta :D
JiiPee82
17.03.2022, 23.04
Kellään kokemuksia Newmenin kuitukiekoista?
Ollut trailipyörään kiekkosetti hakusessa ja sain tosi hyvän tarjouksen newmen xa25sl carbon kehistä DT:n 350 navoilla. Painoa tuolla setillä karvan alle 1400g ja tulisi 2,3” xc renkaille. Kaipa tuollainen xc painotteinen kiekkosetti kestää satunnaisesti reiluhkoa trailiajoa sen minkä nuo ohutkylkiset renkaatkin? Kuski 75kg.
Rajuimmille lenkeille on sit olemassa vakiokiekot rouheammilla renkailla ja enskapyörä vielä erikseen.
Kellään kokemuksia Newmenin kuitukiekoista?
Ollut trailipyörään kiekkosetti hakusessa ja sain tosi hyvän tarjouksen newmen xa25sl carbon kehistä DT:n 350 navoilla. Painoa tuolla setillä karvan alle 1400g ja tulisi 2,3” xc renkaille. Kaipa tuollainen xc painotteinen kiekkosetti kestää satunnaisesti reiluhkoa trailiajoa sen minkä nuo ohutkylkiset renkaatkin? Kuski 75kg.
Rajuimmille lenkeille on sit olemassa vakiokiekot rouheammilla renkailla ja enskapyörä vielä erikseen.
Onko noita yleisesti myynnissä jossain hyvään hintaan? 
Painon ja nimen perusteella mietin että onko varmasti hiilariset vai alumiiniset. Hiilariset on Avanced ja alut Evolution, joka menee Newmenin omilla navoilla 1410g https://www.newmen-components.de/Konfigurator?&StuffId=8af04f4d-4239-4a3b-9cf9-6eb3cc22fc7c
Mulla Newmenin alumiiniset Evolution SL A30:set. Olen niihin ollut tyytyväinen, vaikka ei toki vastaa kysymykseen.
JiiPee82
19.03.2022, 19.53
Joo kyllä on kuituiset ja painoa DT:n 350 navoilla joku 1350. Tämä setti siis olisi yksittäisenä tarjolla kasattuna.
Jokkepappa
19.03.2022, 20.13
Jos vahinkossa joku löytää slowbuild kaupan älkää tilatko sieltä näitä halpoja settejä. 
JiiPee82
19.03.2022, 21.36
Ei ole kokemuksia tuosta slowbuildista, mutta jossain keskusteluissa tuohon myös törmännyt ja tältä pohjalta jättänyt selailun väliin.
Jokkepappa
19.03.2022, 22.18
Kaks kaveria sieltä tilannut ja ongelmia heti ekalla ajolla. 
Hokku, nuo Newman SL 25 Evolutionit painaa hieman enemmän kuin valmistaja ilmoittaa, 1568grammaa...
JiiPee82
21.03.2022, 17.40
Tilattiin nyt kokeeksi toinen setti 25mm alumiinista ja toinen 25mm kuituista.
Noista kasatuista kiekoista muuten voin suositella Puolalaista Fitwheels.eu pajaa. Hyvin kohtuuhintaista ja homma on toiminut aina hyvin. Mulla on nyt kaikkiin fillareihin kiekot tuolta.
30 hampainen
24.03.2022, 14.32
Olisiko suositusta 29 kiekkopariksi kun ei viitsisi ruveta piikkisikoja irroittelemaan? Boost 110 ja 141 lukee navoissa. Edullisuus edellä.
"141mm hubs are 148mm hubs with qr ends"
Boost 141 QR:ää ei usein valmiskiekoista löydy, vaan vaatii yleensä erilliset QR-adapterit asennettavaksi normi Boost 148 läpiakselinapaan. Noita löytyy joiltain valmistajilta (esim. DT Swiss, Mavic, Nukeproof, Hunt) mutta vaatii enemmän selvittelyä kuin normi boost 148:n kanssa. Tuo myös nostaa hieman kustannuksia, kun valinnanvaraa on vähemmän.
Esim. tähän Nukeproofin halvemman pään kiekkoon on olemassa nuo adapterit:
https://www.wiggle.co.uk/nukeproof-neutron-v2-rear-wheel-36t
https://www.wiggle.co.uk/nukeproof-neutron-v2-end-caps
En tiedä oisko jotain halvempaa mutta siltikin kelvollista kiekkoa Boost 141 QR:lle nyt saatavilla. 
Neutron etukiekkoa ei 110mm sovitukselle just nyt ole saatavilla Wigglessä, parempi ja hieman kalliimpi Horizon löytyy: https://www.wiggle.co.uk/nukeproof-horizon-v2-front-wheel-1
30 hampainen
24.03.2022, 17.32
Kiitos vastauksista ja linkeistä, nämä tiedot valaisi asiaa paljon varsinkin tuon takakiekon osalta joka on outo.
Kuminauha
24.03.2022, 20.55
Tuo 141QR on yleensä Trekin pyörissä nähty kirous. Pitäisi kieltää lailla.
Ei ole mitenkään pelkästään trekin. Muissakin halvemman pään toteuksissa ollut, itsellä oli esim norcossa.
Kuminauha
25.03.2022, 15.36
Ok, eli on niitä muillakin, Trekillä vielä semmonen miina, että esim Roscoessa on vain halvimmassa mallissa tuo 141, kun taas muut 3 tai 4 mallia on 148 perällä. Nykypäivänä kun yhtä pyörämallia ostaa niin luulisi että runko edes samalla mitoituksella kuin saman mallin sisarukset, mutta ei näköjään.
^Onhan se sama mitoitus, mutta 141 on pikalinkku ja 148 läpiakseli. Tuohan on siis "boost" -pikalinkku. Sitä en tosin ymmärrä, miten se pikalinkkurungon tekeminen on ns. halvempaa?
30 hampainen
25.03.2022, 18.13
Minulla on Trek X-Caliber 9 jossa tuo Boost 141 pikalinkku, näistä taitaa päästä vasta kun ostaa hiilarirungon.
lis. Eipä tästä taida muuta haittaa olla kuin vannekaupoilla.
Pitkää tätä pohdiskelin ja pallottelin ja päädyin lopulta kuitukehään mcarbonilta. Jos vaikuttaa hyvältä, niin voisi eteen päivittää saman.
KampiGorilla
16.04.2022, 23.22
Minulla on Trek X-Caliber 9 jossa tuo Boost 141 pikalinkku, näistä taitaa päästä vasta kun ostaa hiilarirungon.
lis. Eipä tästä taida muuta haittaa olla kuin vannekaupoilla.
Kusinen veto Trekiltä valita kusinen 141 kiekko taakse noihin X-Caliperin eniten myydyimpiin malleihin.
Itseltäni on jäänyt tämän takia Trek kauppaan. Ja nimenomaan vain tämän takia. Spedet.
Ostin Trekin muutama vuosi sitten tietämättä mitään mistään boosteista. Vähän opiskelin ja huomasin sen 141 olevan harvinainen (onko Trek ainoa?). Sitten halusin toiset kiekot talvirenkaille. Menin kauppaan joka myy Trek pyöriä ja sanoin takakiekon olevan boost 141 johon myyjä sanoi, ettei sellaista ole olemassakaan. Mentiin katsomaan ja navassa lukee selvästi 141. Kyllä on hankalaa.
Jokkepappa
17.04.2022, 10.56
Ostin Trekin muutama vuosi sitten tietämättä mitään mistään boosteista. Vähän opiskelin ja huomasin sen 141 olevan harvinainen (onko Trek ainoa?). Sitten halusin toiset kiekot talvirenkaille. Menin kauppaan joka myy Trek pyöriä ja sanoin takakiekon olevan boost 141 johon myyjä sanoi, ettei sellaista ole olemassakaan. Mentiin katsomaan ja navassa lukee selvästi 141. Kyllä on hankalaa.Ompas siinä pyörä liike mikä ei tämmöisestä tiedä jos myy semmosta. Ammattitaidon puute 
Kuulostaa todella arveluttavalta liikkeeltä. Kiekoiksi käy sellaiset boost 148 navalliset joihin saa pikalinkkupäädyt hommattua, esim dtswiss, muitakin on.
Kun en paljon vieläkään ymmärrä, niin ihmettelen miten 148:sta saa 141:n. Toisin päin ymmärtäisin. 148:sta pitää viilata monta milliä pois.
Marsusram
17.04.2022, 20.46
^Vaihdetaan päätysovittimet lyhyempiin.
https://www.youtube.com/watch?v=d7abIQ0zcfU
KampiGorilla
17.04.2022, 23.10
Olisi mielenkiintoista kuulla paljonko Trek säästää tämmöisellä omiin muroihin kusemisella.
Onko pikalinkkurungon valmistaminen halvempaa? Vai onko siellä profiloitu joku asiakassegmentti jolle pikalinkku olisi plussaa?
^Vaihdetaan päätysovittimet lyhyempiin.
https://www.youtube.com/watch?v=d7abIQ0zcfU
Kiitos linkistä. Siis tuo boost 148 ei olekkaan oikeasti 148 mm leveä, vaan päätykorkeilla muutettu navan leveyttä. Onko DTSwissin navat laadukkaita? Pitäisi ostaa varalle, jotta on olemassa kun edelliset navat menevät paskaksi.
Kaks kaveria sieltä tilannut ja ongelmia heti ekalla ajolla. 
Minkälaista ongelmaa näissä on ollut?
Onneksi itse jätin tilaamatta. Fitwheels kiekot on toimineet hyvin talven kevyissä ajoissa. Todellinen testi on vasta alkamassa. Teipit jouduin uusimaan, kun alkuperäinen lähti talvirenkaan mukana takarenkaasta.
Jokkepappa
18.04.2022, 10.43
Minkälaista ongelmaa näissä on ollut?
Onneksi itse jätin tilaamatta. Fitwheels kiekot on toimineet hyvin talven kevyissä ajoissa. Todellinen testi on vasta alkamassa. Teipit jouduin uusimaan, kun alkuperäinen lähti talvirenkaan mukana takarenkaasta.Molemmilla pinnat löystyneet heti ensimmäisen ajon jälkeen. Ongelma oli taka kiekoissa. Pinnat oli vissiin väärän mittaiset 
nakkalajarvi
18.04.2022, 10.49
Olisi mielenkiintoista kuulla paljonko Trek säästää tämmöisellä omiin muroihin kusemisella.Cannondalella käytössä myös samoja qr BOOST 141 takakiekkoja. Osaksi juuri tästä syystä vaihdoin ko. rungosta pois.
Sent from my AC2003 using Tapatalk
Kiitos linkistä. Siis tuo boost 148 ei olekkaan oikeasti 148 mm leveä, vaan päätykorkeilla muutettu navan leveyttä. Onko DTSwissin navat laadukkaita? Pitäisi ostaa varalle, jotta on olemassa kun edelliset navat menevät paskaksi.
Periaatteessa ovat. Niitäkin on toki eri hintaluokkiin. Esim dt swissin 350 napa on ollut pitkään ns. hyvän referenssinavan maineessa muihin verrattaessa.
Kuminauha
18.04.2022, 17.05
Kyllä DT:t on laadukkaita. Lisäksi varaosia ja muuta sälää todella hyvin saatavilla ympäri maapalloa.
DT Swissin navat on hyviä. Varaosia saatavilla kaikkiin napoihin, ja ainoa mikä ne tappaa on navan halkeaminen tai laippojen murtuminen pinnareikien kohdalta. Itsellä käytössä työmatka kommuutterissa 240 napojen edeltäjät DT swiss hugi navat, nyt menossa neljäs v-jarruvanne samassa navassa.
Päätykorkeista tai niiden puuttumisesta myös huolta. Ostin talvella Mavic E-Deemax S30 29" boost 110/148 kiekot kesää varten ja viikonloppuna tippa suupielessä sitten asentamaan. 
Etukiekko on thruaxlen kohdalta 106 mm ja takakiekko 144,5 mm. Etunavassa on toispuoleisesti hassu cappi tarjolla, jonka kanssa leveys kasvaa jo lähes oikeaksi eli 108mm. 
Takana ei ole tarjolla mitään lisäkilkkeitä, paitsi että jarrun puolella on thruaxlen päässä sisäpuoliset jengat ikään kuin odottamassa jotain päätykorkkia, jota ei uusien kiekkojen mukana kyllä tullut. Ihan näillä puolen sentin toleransseilla kiekot eivät asentuneet Meta Poweriin.
Pidättelen tässä hengitystä kolmatta päivää ja odottelen Mavicin vastausta, joten jos jollain on kokemusta, niin kiitollisena otan vastaan.
Kiitoksia DT Swiss kehuista. Täytyy sitten sellainen napa ostaa varalle ja ehkä ajan kanssa kokeilisi jopa kasata itse koko kiekon valmiiksi.
Kuminauha
19.04.2022, 10.45
Kannattaa harkita myös koko kiekon ostamista. Pelkkä 350 napa vähä mallista riippuen noin 150-170€, koko kiekko esim XM1700 noin 350€ mallista riippuen. Noihin vielä pikalinkku päätytulpat joku +20-30€
Kannattaa harkita myös koko kiekon ostamista. Pelkkä 350 napa vähä mallista riippuen noin 150-170€, 
RCZ myy usein tarjouksessa DT:n kiekkosettejä niin halvalla, että pinnat ja vanteet tulee kaupanpäälle. Täältäkin ääni valmiille kiekkosetille.
RCZ on kuitenkin ärsyttävimmästä päästä kauppoja etkä edes viikkojen päästä voi olla ihan varma onko niitä ostoksia edes tulossa. 
Viimeksi ostin sieltä väärät kiekot kun mitään speksejä ei ollut, eikä kuvistakaan oikein selvää saanut. Toki möin ne parissa päivässä enemmällä kuin olin maksanut, mutta pari kuukautta odottelua tarkoitti että pääsin ajamaan uusilla kiekoilla vasta seuraavalla kaudella.
Pitkää tätä pohdiskelin ja pallottelin ja päädyin lopulta kuitukehään mcarbonilta. Jos vaikuttaa hyvältä, niin voisi eteen päivittää saman.
Ensityypit tänään paloheinässä. En ainakaan ton perusteella osaa sanoa eroa alukiekkoihin. Pikkasen painoa lähti pois, öpaut 200g kai. Yks miinuspuoli, renkaan asennus oli yhtä helvettiä, pari tuntia joutu ähertää, ikinä ollu noin tiukkaa ennen, joutu varpaatkin ottaa apuun. Loppu olikin sit iisiä, ilmat sisään ja ajamaan. Lopullinen summa lähempänä 400e kuin 500e. Toivottavasti kestää, se on tärkeintä. Toivottavasti kestä myös rengas:p
No toi ei kyllä ole kivaa, jos renkaan asennuksesta tulee yhtä tuskaa. Riippuu toki renkaasta ja tarviiko vielä inserttiäkin yrittää.
Ai että oli pari päivää sitten kivaa kun asensin pojan pyörään Sun ringle jotain 30 vanteille uudet Maxxis Forecasterit. Meni sormivoimin eikä viimeisen päälle tarvinnut edes keskelle vannetta renkaan reunaa moneen kertaan asennella. Tottunut siihen, että vähintään muovisella rengasraudalla joutuu viimeiset sentit paikoilleen pakottamaan. Joskus pitkävartisella metallisella.
Joo insertti tuskin helpotti. Pieni epäilys et tubelesteippi vähän normaalia paksumpaa, se voi vaikuttaa myös. Kuituun en uskalla kyllä metallisella vääntää, tiedä sit vaikka kestäis paremminkin. Oikeestaan jotenkin ajokin tuntui alkuun oudolta eikä meinannu luonnistua, mut muuttujia niin paljon et pistän muiden asioiden piikkiin. Mm se että ajellu viime kerrat dirttipyörällä ja maasturilla ei hetkeen.
Pien pätkä testipäivältä.
https://youtube.com/shorts/NfOFJFcCvCI?feature=share
Kukaan tilannut Rosebikesilta DT’n kiekkosettejä? Tuliko mukana adaptereita eri akseleille? Ymmärtääkseni retail kiekkoissa noi tulisivat mukana?
Tilasin siis jo CR1600 kiekot.
Joo insertti tuskin helpotti. Pieni epäilys et tubelesteippi vähän normaalia paksumpaa, se voi vaikuttaa myös. Kuituun en uskalla kyllä metallisella vääntää, tiedä sit vaikka kestäis paremminkin. Oikeestaan jotenkin ajokin tuntui alkuun oudolta eikä meinannu luonnistua, mut muuttujia niin paljon et pistän muiden asioiden piikkiin. Mm se että ajellu viime kerrat dirttipyörällä ja maasturilla ei hetkeen.
Pien pätkä testipäivältä.
https://youtube.com/shorts/NfOFJFcCvCI?feature=share
Jouduin vaihtamaan tuon mcarbon teipin, se oli mennyt ihan rullalle vanteella ja vanne vuoti. Stanssin teippi ja renkaan asennuskin oli helpompi nyt, varmaan tosin auttoi että rengas ei ollut enään uusi ja muodoton.
Kuminauha
23.04.2022, 16.57
Kukaan tilannut Rosebikesilta DT’n kiekkosettejä? Tuliko mukana adaptereita eri akseleille? Ymmärtääkseni retail kiekkoissa noi tulisivat mukana?
Tilasin siis jo CR1600 kiekot.
Kyllä noissa DT:n maantie/cyclo/gravel kiekoissa pitäs tulla QR adapteri mukana jos on ns retail bokseja. Omissa ER1600 kiekoissa ainakin tuli, jotka bike24:lta tilasin.
Kyllä noissa DT:n maantie/cyclo/gravel kiekoissa pitäs tulla QR adapteri mukana jos on ns retail bokseja. Omissa ER1600 kiekoissa ainakin tuli, jotka bike24:lta tilasin.
Näin mäkin olen ymmärtänyt, niitä ei vaan sivuilla erikseen listata. Ainoat DT’n valmiskiekot mitä olen ite ostanut olivat EXC1200’set joissa ei taida olla edes mahdollisuutta moiseen säätöön.
Vastaan sitten itse kun paketti tuli. Kiekkojen mukana ei tullut mitään akseli-adaptereita, eikä edes sivustolla mainittuja jarrulevyjen adaptereita. 
Valitettavasti etukiekko oli myös väärä, (G1800 eikä CR1600) joten koko satsi lähti asiakaspalvelun ohjeiden mukaisesti takaisin.
Kuminauha
29.04.2022, 08.27
Vaikuttaa joltain uudelleenpakatulta asiakaspalautukselta jos puuttu levyjarruadapteritkin....
Arvosteluissa oli muita jotka valittivat samaa. Mun arvaus olisi, että joko ovat OEM tuotteita, tai sitten nappaavat kaikki irto-osat ja myyvät niitä erikseen. 
Itseasiassa noissa kiekoissa tuntui olevan kahta eri hintaa, joko niitä myydään ilman adaptereita n. 100€ halvemmalla tai sitten listataan samat lisät kuin tehtaalta. 
Kenties jotkut saksalaiset pyörätehtaat joutuvat ostamaan enemmän kiekkoja kuin tarvitsevat jotta saavat volyymi-alennukset seuraavalle tasolle. Niitä sitten myydään eteenpäin halvemmalla liikkeille. 10v sitten tuo oli ihan tyypillistä, mutta silti saisi kommunikoida selvästi.
Jouduin vaihtamaan tuon mcarbon teipin, se oli mennyt ihan rullalle vanteella ja vanne vuoti. Stanssin teippi ja renkaan asennuskin oli helpompi nyt, varmaan tosin auttoi että rengas ei ollut enään uusi ja muodoton.
Se meidän teippi on aika paksua, ja saattaa jollain renkaalla olla tekemätön paikka insertin kanssa.
Jos nyt lähtis hakemaan XC kiekkosettiä niin olisko 25 vai jopa 30 parempi sisäleveys? Nyt ajelen 2.25 renkailla ja 22mm vanteella, mutta isompi ilmatila olis teknisessä maastossa varmasti parempi.
Jukka4130
21.05.2022, 15.33
Jos nyt lähtis hakemaan XC kiekkosettiä niin olisko 25 vai jopa 30 parempi sisäleveys? Nyt ajelen 2.25 renkailla ja 22mm vanteella, mutta isompi ilmatila olis teknisessä maastossa varmasti parempi.
Vanteen sisäleveydestä tehdään usein suurempi asia, mitä sen merkitys käytännössä on. Maasto- ja erityisesti XC-käyttöön normaaliksi sisäleveydeksi voisi ajatella juurikin tuota 25-30 mm mittaa ja leveydeltään tyypilliseksi katsottava rengas istuu hyvin. Epäilen, että aniharva kuski huomaisi eroa sokkotestattuna 25 ja 30 mm leveän vanteen välillä.
^ Mulla on 25m ja 30mm kiekkoja, ja oon ajanu molemmilla eri renkailla 2.25-2.6" välillä. Vaikka nuo 30 milliset juuri leveyden takia ostinkin, niin on tunnustettava etten huomaa niiden välillä yhtään mitään eroa kun ovat painoltaan hyvin samaa luokkaa, ja malliltaan muutenkin kovin toisiaan vastaavat. Ajattelin että varsinkin 2.6" varmasti alkaa jo kaatumaan alle tai tekee jonkin muun huomattavan eroavaisuuden, mutta ei. Ihan samalta tuntuvat mun ajossa. :rolleyes: DT Swissin E1700 Spline25 (i25), Mavic XA Elite (i25) ja RaceFace Aeffect R30 (i30) kyseessä.
Noh, kyseessä on kuitenkin vain 5mm :D laittakaa se mittaan ja ihmetelkää, nii hahmottuu kyllä, että käytännön eroja voi olla vaikea havaita ajossa :D
Jossain oman pyörän (Orbea Laufey) koeajossa valitettiin 30mm vanteiden ja 2.6 renkaiden yhdistelmää, olisi pitänyt olla 35mm. Itellä ei oo ollut ongelmaa että renkaat taittuis alle, oon varmaan liian hidas... :D
Itsellä 25mm vanteet ja 2.2" renkaat, marginaaliakin riittää, yleensä kun on suosituksia niin lienee nekin voi hieman ylittää/alittaa. Tulevatkin kiekot samoilla vanteilla ja leveydellä.
Nostetaan vanhaa ketjua.
Onko voorumilaisilla kokemuksia Light Bicyclen XC930 kehälle tehdyistä kiekoista? 30i vanne, kevyt kehä (muttei kevein) ja ajattelin DT240 napoja. 
Kuski on noin 52 kiloinen nuori nainen ja käytto on XC kisaa (+lenkkiä) eli en usko tarvetta olevan millekään jyräkiekoille. Tietty sopivan hyppyparkin osuessa kohdalle sitä jauhetaan "loputtomasti".
Hiilarikiekkojen tarve ilmeni viime viikon reissusta vuorille. Laitoin likalle omat hiilarikiekot ja ajoin itse tyton alumiinikiekoilla, niin ero oli melkoinen, enkä varmaankaan saa omia kiekkoja takaisin ellen tee hiilarivaihtaria. Toinen ilmeinen tarve on teknisen osaamisen kehittäminen ja reilusti. XC radoilla on alamäkiä jotka eivät häpeä DH ratojen teknisille sektoreille ja ne olivat melkoinen haaste kun tyton aiempi MTB kokemus on kotiolojen hiekka/savi poluilta.
Ei, mutta foorumin perinteiden mukaan pitää kuitenkin jotain vastata. Yleisesti ottaen Light Bicyclen kehistä hyvät kokemukset. Onkohan se nyt kuudes kesä kun nuo 240, CX-Ray ja AM930 kiekot on alla. Ihan huoletta on paiskottu menemään eikä ne ole olleet millänsäkään. Vaparin olen silloin tällöin rasvannut, mutta kiekot on edelleen suorat ja pinnat kireällä tehtaan rihtauksilla. Mää painan ajokamojen kanssa jotain 85-90kg väliin. Uskoisin kyllä noidenkin kevyen kuskin alla toimivan oikein mainiosti.
Kuituosuudesta en sano mitään mutta 240:siä on nyt kolmea mallia liikenteessä: ne iänikuiset joissa ei juuri ongelmia ole, EXP -versiot joissa oli jotain murheita ja uusimmat DEG -versiot jotka on jo aika erilaisia rakenteeltaan. 
Ja näistä paras valinta on ööö, en tiedä.
Ne EXP-version ongelmat on korjattu aikoja sitten. Uutena ei enää noita perinteisiä versioita saa vaan ne on joko EXP tai DEGit. Jälkimmäisistä ei mitään hajua. On mulla yhdet EXPitkin ajossa. Ei mitään ongelmia.
MTB Engineer
18.06.2025, 09.41
Mulla takuukorjattiin Gen.1 EXP-navat Cycle Servicen toimesta ja ovat toimineet sen jälkeen ~6000km ongelmitta, joista viimeinen tonni 54t ratchetilla, jonka itse vaihdoin. Kehtaan siis väittää, että EXP:n ongelmat on selätetty ja myös kaikki nyt myynnissä olevat ratchet-sarjat ovat kuranttia kamaa. Liikaa rasvaa nuo eivät silti siedä, eli vanha tapa ylirasvata, että saa hiljaiset navat, ei toimi EXP:n kanssa. Liika rasva aiheuttaa hyppimistä ja lopulta tuhoaa hampaat.
Painelen luottavaisena DT Swissin napojen suuntaan. Kiitos kommenteista.
Vaikka täällä näköjään meno hilehtynyt, niin kysytään onko foorumin väellä järkevää ehdotusta kevyemmästä lenkki/maastokiekkosetistä? Enskassa on 2150g painava kiekkosetti vakiona, ja toista pyörää ei asuntoon mahdu. Isoimman ongelman tässä aiheuttanut kun selaillut et takanapa pitäisi olla 12x157 xD vapaarattaalla. Saako edes vielä juurikaan, vai onko edes tulossa yleisemmäksi kooksi, vai jäikö vain kokeiluksi, kun -23 pyörä kyseessä? Jotain end cappeja on että 148:n saisi muutettua 157:kai, mutta vaikuttaako ketjulinjaan?
12x157 ei ole yleistynyt kovinkaan paljon mutta puolenkymmentä merkkiä sitä vielä puskee vahvasti.
Harvinaisuudesta johtuen parhaat kiekkodiilit jää myös harvinaisiksi mutta jossain Saksan kaupoissa oli DT:n XM1700 12x157-kiekkosarjaa juurikin XD -vaparilla tarjouksessa. Hyvä ja kestävä kiekkosetti mutta ei kovin kevyt, juuri alle kahden kilon. 
Teettämällä saa kevyempiäkin, mcarbon.fi, 4130.fi yms.
Edit: linkki tarjoukseen: https://www.rczbikeshop.com/finland/dt-swiss-wheelset-xm1700-spline-30-29-disc-15x110mm-12x157mm-xd.html 
Harkinnassa itsellekin vaikka onkin väärällä vaparilla.
Jep, meillä mcarbonilla setin voi saada 1200-1700g välille. Hinnat menee käänteisesti grammojen mukaan.
Vaikka täällä näköjään meno hilehtynyt, niin kysytään onko foorumin väellä järkevää ehdotusta kevyemmästä lenkki/maastokiekkosetistä? Enskassa on 2150g painava kiekkosetti vakiona, ja toista pyörää ei asuntoon mahdu. Isoimman ongelman tässä aiheuttanut kun selaillut et takanapa pitäisi olla 12x157 xD vapaarattaalla. Saako edes vielä juurikaan, vai onko edes tulossa yleisemmäksi kooksi, vai jäikö vain kokeiluksi, kun -23 pyörä kyseessä? Jotain end cappeja on että 148:n saisi muutettua 157:kai, mutta vaikuttaako ketjulinjaan?
https://www.rczbikeshop.com/finland/dt-swiss-wheelset-xm1700-spline-30-29-disc-15x110mm-12x157mm-xdxx.html
Checkout vaiheessa kun laitat koodin RCSLIKS2 niin hinta putoaa posteineen 320€ tienoolle.
https://www.rczbikeshop.com/finland/dt-swiss-wheelset-xm1700-spline-30-29-disc-15x110mm-12x157mm-xdxx.html
Checkout vaiheessa kun laitat koodin RCSLIKS2 niin hinta putoaa posteineen 320€ tienoolle.
Eipä noitakaan enää näytä varastossa olevan. Tosin aika raju dieetti pitäis ennen kevättä :/
Edit: tai on niitä 559e hinnalla ja ei jostain syystä koodia hyväksy.
https://imgur.com/a/silyuzL
Taisi loppua jo tarjouskoodin voimassaoloaika tai sitten ei ole toiminutkaan.
Kiekkoja on varastossa, koodi on voimassa ja ainakin itse sain sen toimimaan. Kiekot koriin, etenee checkoutiin ja kun on valinnut kortin maksutavaksi, niin sitten koodin käyttö ennen kuin lähettää tilauksen.
Mitäs suomalaisia firmoja on, ketkä kasaa kiekkoja toiveen mukaan? Varmaan kaikki, mutta onko erityisesti joku hyvin suosittu? Onnistuuko missään et jos itse saa esim navat tai kehät ostettua tarjouksesta ja sanoo että näitten ympärille? Missä voisi rauhassa käydä eri vaihtoehtoja läpi ym? Itse en ala kasaamaan. Saattaa tulla keskittymisvaikeuksia, ja toki työkalut maksaa mut ne kyllä pysyisi jos innostuisi. Aikaa kyllä olisi.
Kuminauha
08.10.2025, 08.32
MCarbon ainakin ollut viimeaikoina paljon ihmisten puheissa. Ei omaa kokemusta.
Voi olla että hintaa tulee kuitenkin työstä enemmän jos omat osat viet, varmaan isoin osa liikkeistä jotka erikoistuneet kasaamiseen käyttää mielummin "omia" osia.
Aika moni pyörähuolto kasaa kiekkoja, nopealla googlauksella hinta 55-100€/kiekko.
Sotanorsu666
08.10.2025, 11.34
MCarbon ainakin ollut viimeaikoina paljon ihmisten puheissa. Ei omaa kokemusta.
Tänne vahva suositus. Omakohtaisia kokemuksia on ja ne on kaikki positiivisia.
Itse kahdet R2:sta tilannut, erinomainen valikoima komponenetteja ja todella laadukasta työtä, suosittelen!
Kiitoksia. Tosiaan muuten valmiita kiekkoja vois katella mut tuo 12x157 takanapa ei oo se yleisin malli.
Pitää tutkailla tuota MCarbonia tarkemmin:)
Mitäs suomalaisia firmoja on, ketkä kasaa kiekkoja toiveen mukaan? Varmaan kaikki, mutta onko erityisesti joku hyvin suosittu? Onnistuuko missään et jos itse saa esim navat tai kehät ostettua tarjouksesta ja sanoo että näitten ympärille? Missä voisi rauhassa käydä eri vaihtoehtoja läpi ym? Itse en ala kasaamaan. Saattaa tulla keskittymisvaikeuksia, ja toki työkalut maksaa mut ne kyllä pysyisi jos innostuisi. Aikaa kyllä olisi.
Hi5bikes kasaa sulle kiekon myös itse viemilläsi osilla. Itse olen vaihdattanut siellä useamman kerran uuden kehän ja vienyt sen kehän mennesssäni. 
Kiekon taas valitsemillani osilla teetätin maastopyörään viimeksi täällä. https://fitwheels.eu/en/
Halusin bikepark pyörääni vain uuden takakiekon ja dt swiss fr541 kehällä ja 350 navalla sekä messinkinippeleillä. Pinnan annoin heidän valita siihen sopivan. Hyvä tuli ja hyvään hintaan (301 euroa posteineen).
Onko kellään näistä kokemuksia? https://www.bike-discount.de/en/newmen-phase-enduro-29-6-bolt-12x157-xd-carbon-wheelset
Ei mutta yleisesti pidän Newmeniä laatumerkkinä.
Ei mutta yleisesti pidän Newmeniä laatumerkkinä.
Luin Syntacen talousongelmista netistä eilen, jonkun artikkelin kommenteissa kerrottiin Newmenin olevan perustettu Syntacelta aikanaan lähteneiden tyyppien toimesta.
^^Nallekarkkikaupassa teetetyissä kiekoissa Newmenin kehät ja joko erinomaiset tai hyvin tehdyt kun rihtaustarvetta ei ole esiintynyt.

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.