Näytä tavallinen näkymä : 29" kiekot ja vanteet - kokemuksia ja kysymyksiä
Sivut :
1
2
3
4
5
[
6]
7
8
Eikö kannattaisi joku Crestiä painavampi vanne hommata, jos kerran sisureillakin aikoo ajaa..
orc biker
01.05.2015, 19.16
Eikö kannattaisi joku Crestiä painavampi vanne hommata, jos kerran sisureillakin aikoo ajaa..
Sisurit saattavat lähteä jossain vaiheessa. Mutta vaikka paino ei kammota, niin toisaalta ei siitä nyt hyötyäkään ole, jos vanne kestää. Arvioisin, että kestää tuossa käytössä. Ellei tuo sitten ole ihan lelu? Onkohan tuo pinnoille ilmoitettu 95 kgf miten ehdoton? Onhan se tietysti vähän vähän. Toisaalta Flow 29er 100 kgf, että ei siinä ihmeitä eroja ole. Sehän tuossa oikeastaan on tärkeintä, että miten kireälle pinnat saa. Silloinhan se kestää, jos vain vanne kestää sen pinnojen kireyden.
Kiovan Dynamo
02.05.2015, 15.35
Nyt kiinnostaa jo ihan oikeasti, miksi?
Nyt kiinnostaa jo ihan oikeasti, miksi?
Kato kun kaikki ei aja tosissaan kilpaa. Niiden osalta jotka ei aja kilpaa, ei ole mitään perusteltua syytä tavoitella korkeita nopeuksia tai kevyttä etenemistä. Pyörän massalla (eikä varsinkaan pyörän pyörivillä massoilla) ei ole mitään vaikutusta ajamisen mukavuuteen tai miellyttävyyteen, kunhan muistaa olla ajamatta kilpaa tosissaan kenenkään kanssa. Pyörän massalla ei ole havaittavaa vaikutusta, koska siitä ei ole tehty tieteellistä tutkimusta. Eli insinöörimatematiikalla kannattaa hankkia mahdollisimman painavat kehät, koska ne on teoriassa kestävämmät ja varmastikin myös halvemmat.
noniinno
02.05.2015, 20.02
Crestit eivät ole sisurien kanssa niitä mukavimpia asennettavia. Ainakaan tiukkakaapelisten renkaiden kanssa kuten Schwalben maastorenkaat tunnetusti ovat. Tämä siis maastossa tehtävien rengastöiden kannalta. Jotenkin luulen, että tästä asiasta on kuitenkin jo oikeaa tietoa olemassa, koska minusta tuo asentaminen vain tuntuu konstikkaalta.
Kaksi edellistä kirjoittajaa selvensikin asiaa riittävästi.
Crestit + sisurit ei tosiaankaan ole se mukavin yhdistelmä asentaa ja jos kerran sillä painolla ei ole mitään merkitystä niin miksi ostaa kevyt tubeless-XC kehä. Jonkun Mavicin tai DTSwissin peruskehän saa puoleen hintaan ja taatusti miellyttävämpi asentaa renkaat sisurein.
orc biker
02.05.2015, 23.25
Voin vakuuttaa, että olen täysin tietoinen siitä, miten vähän tuollaiset satakunta grammaa vaikuttaa nopeuteen. Mutta minun pitäisi nyt rakentaa vaatimukset täyttävä kiekko tiettyyn tarkoitukseen tietyllä budjetilla. Minä en nyt ole hakemassa itselleni edullista perushyvää kiekkoa. Olen ihan tyytyväinen omiin 500 g:n vanteisiini.
Mutta kiitos tuosta varoituksesta asennuksen suhteen. Se on hyvä tietää.
Miten olisi tällainen: http://www.bike-discount.de/en/buy/mavic-en-821-disc-29-rim-32-hole-black-161779/wg_id-8712
UST-kiekko. En ole siihen teknologiaan ikinä perehtynyt. Menevätkö renkaat helpommin tuollaiselle? Crestissä on matalan oloinen reunus. Onko siinä siis ongelmana, että ei saa painettua renkaan sivua riittävän alas sisälle, että ylettää toisesta päästä vai mikä?
Kiovan Dynamo
04.05.2015, 11.35
Kato kun kaikki ei aja tosissaan kilpaa. Niiden osalta jotka ei aja kilpaa, ei ole mitään perusteltua syytä tavoitella korkeita nopeuksia tai kevyttä etenemistä. Pyörän massalla (eikä varsinkaan pyörän pyörivillä massoilla) ei ole mitään vaikutusta ajamisen mukavuuteen tai miellyttävyyteen, kunhan muistaa olla ajamatta kilpaa tosissaan kenenkään kanssa. Pyörän massalla ei ole havaittavaa vaikutusta, koska siitä ei ole tehty tieteellistä tutkimusta. Eli insinöörimatematiikalla kannattaa hankkia mahdollisimman painavat kehät, koska ne on teoriassa kestävämmät ja varmastikin myös halvemmat.
Kiitos, tämä selvä. Seison korjattuna. :D
Actionsportsilta pitäis tilata taakse flow ex, dt350 ja dt compeilla kiekko. Alu vai messinkinippelit? Vai onko mitään merkitystä? Alu tietty kevyempää, mutta ei tolla setillä keveys pääasia.
Kiovan Dynamo
04.05.2015, 16.16
Ellei havittele painonsäästöä, niin messinki. Ainakin kivempi sille, joka joutuu vetämään nuo kiekot tasakireäksi Actionsportsin jäljiltä. ;)
orc biker
04.05.2015, 16.42
Actionsportsilta pitäis tilata taakse flow ex, dt350 ja dt compeilla kiekko. Alu vai messinkinippelit? Vai onko mitään merkitystä? Alu tietty kevyempää, mutta ei tolla setillä keveys pääasia.
Messinki kestää, etenkin jos käyttää vähän huonompaa pinna-avainta, joka ei ota neljältä sivulta kiinni. Ja lisäksi ne myös kestävät todennäköisemmin itse ajosuorituksessa, koska onhan noidenkin hajoamisia raportoitu. Mutta jos öljyää pinnan kierteet ja nippelin kosketuspinnan vanteeseen, niin eiköhän tuo alumiini palvele ihan hyvin, ei jumitu kiinni ajan kuluessa, kiertyvät hyvin rakentaessa jne. Itse aion seuraaviin oman pyöräni kiekkoihin ottaa alumiininippelit, koska niitä saa hauskemmissa väreissä.
Kiitos vastauksista, näin vähän aattelinkin. Värikkäillä alunippeleillä sais kyl kivasti piristystä. :)
orc biker
05.05.2015, 18.47
Sopivin (sisäinen) vanneleveys 2,25":lle? Tarjolla olisi 21, 23 ja 25 mm. Mietin tuota keskimmäistä. Nykyisinhän suuntaus on selvästi (tässäkin) leveämpään.
Eikö löydy tutkimustietoa tästä aiheesta...palstapyöräilijöiden fiiliksiä kuuntelemalla ei homma mene muualle kuin metsään :D.
Keskiäkäinen lohjalainen
05.05.2015, 19.08
Sopivin (sisäinen) vanneleveys 2,25":lle? Tarjolla olisi 21, 23 ja 25 mm. Mietin tuota keskimmäistä. Nykyisinhän suuntaus on selvästi (tässäkin) leveämpään.
Jos menon jämäkkyys on toivelistalla korkealla, leveämpi on parempi. Itse olen über-tyytyväinen 25-millisiin Stan's ZTR Flow EX -kehiin ja niille väännettyihin 2.25" Schwalbeihin (Rocket Ron ja Racing Ralph). Ei huoju mutkissa, vaikka paineita olisi renkaissa vähän vähemmänkin :-)
Eikö löydy tutkimustietoa tästä aiheesta...palstapyöräilijöiden fiiliksiä kuuntelemalla ei homma mene muualle kuin metsään :D.Leveämpi vanne on yleensä painavampi joten kannattaa ottaa se.
noniinno
05.05.2015, 21.39
Tuossa esitys, miksi alle 30mm kehiä ei juuri kannata edes harkita. Valitettavasti kuva ei ole saanut tieteellistä hyväksyntää mutta järjen käyttö lienee sallittua. Vai onko?
http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2012/06/Syntace-mountain-bike-wheels-rim-profiles.jpg
pturunen
05.05.2015, 21.47
Melkoinen ero on renkaan pito-ominaisuuksissa 19 mm vs. 29 mm johtuen kumin erilaisesta profiilista ja mahdollisuudesta käyttää alhaisempia paineita. Ylläolevan kuvan allekirjoitan omista kokemuksista täysin.
orc biker
05.05.2015, 22.14
Leveämpi vanne on yleensä painavampi joten kannattaa ottaa se.
Taasko sinulla on tikku persuksissasi? Ota se pois, niin helpottaa.
Jos menon jämäkkyys on toivelistalla korkealla, leveämpi on parempi. Itse olen über-tyytyväinen 25-millisiin Stan's ZTR Flow EX -kehiin ja niille väännettyihin 2.25" Schwalbeihin (Rocket Ron ja Racing Ralph). Ei huoju mutkissa, vaikka paineita olisi renkaissa vähän vähemmänkin :-)
Jep. Eli 25 voisi siis olla paras noista, vaikka ei tuon leveämpää rengasta sille laittaisi.
Tuossa esitys, miksi alle 30mm kehiä ei juuri kannata edes harkita. Valitettavasti kuva ei ole saanut tieteellistä hyväksyntää mutta järjen käyttö lienee sallittua. Vai onko?
Muistelen jonkun Maxxisin tyypin sanoneen, että heidän mielestään 30 mm olisi sopiva maksimileveys 2,25":lle (minimi 20). Mutta tässä tapauksessa se voisi olla ylilyönti tai vähintäänkään noista muuten tarkoituksenmukaisista katsomistani kiekoista ei noin leveää ole sattunut silmään.
Okei. Kiitoksia. Tämä auttoi päätöksen teossa.
mhelander
05.05.2015, 23.49
Mulla on Thunder Burt 2.1 tuumaiset yleensä alla. Ensin normikehillä (21-23mm) ja sitten hommasin kuitukehät, eteen 33/27 mm ja taakse 35/30. Samat kumit päälle ja johan muuttui meno !
Paljon jämäkämmät ajaa, etenkin nopeissa mutkissa irtopinnalla kuten kivituhkalla. Hyllyt pitää tubelessina kumit tiiviinä paljon paremmin ja ei tarvi rihtailla.
Ainoa miinus tulee kulmikkaammasta menosta kovalla kaltevalla pinnalla. Rullaavuus vähintään yhtä hyvä kuin kapeemmilla, pito maastossa huomattavasti parempi.
Mutta WTB Bronson Race edessä ei ollut yhtään parempi missään suhteessa kuin kapealla kehällä.
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
orc biker
07.05.2015, 03.01
DT Revolution (2.0/1.5/2.0) lähtee kuulemma kiertymään helposti rakentaessa, joten tiukan kiekon rakentaminen muuttuu aika hankalaksi. Onkohan tuolla suurella erotuksella mitoissa jotain tekemistä sen kanssa vai johtuuko se pelkästä kapeudesta? Mietin nimittäin ottavani Competition 1.8/1.6/1.8, mutta jos siinä on samaa ongelmaa, niin valitsen sitten paksumman version siitä.
noniinno
07.05.2015, 08.18
Kannattaa ottaa navan reikään mahdollisimman sopiva pinna, eli yleensä tuo 2.0. Ei ne Revot nyt kovin hankalat ole kasatessa , mutta jos parin vuoden päästä täytyy oikoa tai kiristää, saattaa varsinkin alunippelin kanssa olla aika kinkkinen. Sapimilla on joku 2-1.65-2 pinna, en jaksa nyt muistaa nimeä.
DT Revolution (2.0/1.5/2.0) lähtee kuulemma kiertymään helposti rakentaessa, joten tiukan kiekon rakentaminen muuttuu aika hankalaksi.
Veemäisintä noissa on kun käyttää vielä prolock-nippeleitä niin saa olla melko tarkkana ettei pinna lähde pyörimään tai menee herkästi korkkiruuviksi/poikki. Itellä kolmet kiekot suorilla revoilla ja onhan ne tuottanut hieman lisää vaivaa rihdatessa. Olen kiepauttanut aina pinnan ympäri palan sähköteippiä suojaksi/kitkaksi aivan nippelin juureen ja siitä sitten mahdollisimman leveäkärkisillä lukkopihdeillä kiinni ja kiristänyt nippeliä vanteen sisäpuolelta reijän kautta..
orc biker
07.05.2015, 13.00
Vastatakseni omaan kysymykseeni, niin ilmeisesti se johtuu tosiaan tuosta halkaisijan erosta eri kohdissa pinnaa. Mitä tulee tuohon pihdeillä kiinni pitämiseen kiertäessä, niin jos nyt oikein tulkitsin Jobst Brandtin juttuja, niin se vaurioittaa pinnaa. Oikea tapa olisi poistaa siitä jännitys vannetta taivuttamalla, mikä on ymmärrettävästi aika työlästä ja vaatii tukevan pukin.
Edelleen tuo 1.8./1.6 tuntuisi hyvältä kompromissilta vähän kaiken suhteen. En tiedä sitten tuosta mainitusta sopivuudesta reikään mahdollisimman hyvin. Tietysti vielä olisi se 1.8/1.7/2.0, mutta taitaa olla jo hintavampikin.
noniinno
07.05.2015, 17.07
DT Swiss ilmoittaa sivuillaan, että Revon kanssa ei Prolockeja. Ymmärrettävistä syistä. Neljät kiekot olen tehnyt revoilla ilman suurempia ongelmia. Tarkkana saa kasatessa olla.
Tuohon reiän halkaisijan siteeraan Sheldon Brownia
"a tight match between the spoke diameter at the elbow and the diameter of the flange hole is crucial to resisting*fatigue-related breakage."
orc biker
07.05.2015, 19.05
"a tight match between the spoke diameter at the elbow and the diameter of the flange hole is crucial to resisting*fatigue-related breakage."
Eli ilman tukkeja pinnan välissä, niin käytännössä kaikki hajoamisethan johtuvat tuosta väsymisestä. Voivoi. Tuplaten on hintaa tuolla triple buttedilla, että en nyt oikein tiedä, mitä tekisi. Tarkoitus on kyllä tehdä sellainen kiekko, että siihen ei tarvitse 5-10 vuoteen edes koskea. Tietysti se 2.0/1.8 olisi edullinen, mutta tarpeettoman paksu noin muuten.
Eli ilman tukkeja pinnan välissä, niin käytännössä kaikki hajoamisethan johtuvat tuosta väsymisestä. Voivoi. Tuplaten on hintaa tuolla triple buttedilla, että en nyt oikein tiedä, mitä tekisi. Tarkoitus on kyllä tehdä sellainen kiekko, että siihen ei tarvitse 5-10 vuoteen edes koskea. Tietysti se 2.0/1.8 olisi edullinen, mutta tarpeettoman paksu noin muuten.
Miksei aeropinnat sitten? Sapimin cx-rayt on kevyet ja ne ei pyöri kasatessa, kun niitä voi pitää työkalulla paikoillaan.
orc biker
08.05.2015, 00.00
Miksei aeropinnat sitten? Sapimin cx-rayt on kevyet ja ne ei pyöri kasatessa, kun niitä voi pitää työkalulla paikoillaan.
Hinta, ja ne vasta pyörivätkin kasatessa ainakin tunnettujen pyörägurujen mukaan. Ja tuo kiinni pitäminen taas edellä mainitusti vaurioittaa pinnoja. Edesmennyt pinnaguru Jobst Brandt lausui aikoinaan tuosta avaimella kiinni pitämisestä näin:
"This method will easily but a twist-kink in the spoke where it enters the jaws of the wrench. If the spoke does not withstand the torque of tightening, then the short piece of transition outside the wrench will also twist. The only good method for tightening flat spokes is to deflect the rim do temporarily de-tension the spoke while it is being adjusted."
Tein ratkaisuni. Otan 1.8/1.6/1.8. Se on sitten siinä, eikä hinta huimaa päätä. Ei edes tarvitse vastustaa houkutusta ottaa väreissä, kun ei tuota DT:n pinnaa näköjään saa kuin hopeisena.
Hinta, ja ne vasta pyörivätkin kasatessa ainakin tunnettujen pyörägurujen mukaan. Ja tuo kiinni pitäminen taas edellä mainitusti vaurioittaa pinnoja. Edesmennyt pinnaguru Jobst Brandt lausui aikoinaan tuosta avaimella kiinni pitämisestä näin:
"This method will easily but a twist-kink in the spoke where it enters the jaws of the wrench. If the spoke does not withstand the torque of tightening, then the short piece of transition outside the wrench will also twist. The only good method for tightening flat spokes is to deflect the rim do temporarily de-tension the spoke while it is being adjusted."
Tein ratkaisuni. Otan 1.8/1.6/1.8. Se on sitten siinä, eikä hinta huimaa päätä. Ei edes tarvitse vastustaa houkutusta ottaa väreissä, kun ei tuota DT:n pinnaa näköjään saa kuin hopeisena.
Ok. Mun kiekon kasanneella käsittääkseni kovan luokan kasaajalla oli nylonista tehty työkalu, jolla tarvittaessa noita aeropinnoja piti paikallaan. Ei mulla kyllä ole aeropinnojen kanssa maasturissa ollut mitään probleemia...
twentyniner
09.05.2015, 14.42
Näistä kokemusta / sanottavaa?
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyoran-varaosat/vanteet/white-interceptor-xc-290-mtb-28-mm-29-1700-g-hiilikuitupyorasetti/p/1096541_1_style#details
Jaa-a, jotenkin pelottava yhdistelmä...ennemmin ostaisin dt swissin 1501-sarjalaiset ja jäisi viel pari satasta tuhlattavaksi muuhun :D.
Kellään noista kummastakaan kiekkosetistä kokemuksia, kantsiiko sijoittaa? http://bythehive.com/e-thirteen/trs-enduro/
Hei!
Nopea kysymys, elopainoa 123kg, löytyykö erikoisvahvoja vanteita mistään valmiina vai pitääkö kasata osista?
Tuntuu 110kg olevan max mitä olen tähän mennessä löytänyt, MTB hommiin.
Orkkiskiekot ois ajatuksena ottaa talvikäyttöön ja kesäkelin ajoihin hieman hifimmät , leveämmillä kehillä olevat.. Pari vaihtoehtoa tuossa nyt on löytynyt ja ehdotuksia toki otetaan vastaan .. Hintaluokkana 500-750€ (josta hyvillä perusteluilla varaa joustaa hieman) :rolleyes:
MAVIC Crossmax XL 29 WTS – Wheel 29" Sets (http://www.bike-discount.de/en/buy/mavic-crossmax-xl-29-wts-218882/wg_id-8821)
Tough for aggressive Enduro riding / 23 mm wide rim with Fore drilling
ZTR Flow EX 29er Stock Wheelset (http://www.notubes.com/ZTR-Flow-EX-29er-Stock-Wheelset--P964.aspx)
http://www.actionsports.de/de/dt-swiss-240s-disc-is-fun-works-amride-25-aerolite-laufradsatz-29er-1690g-4208?c=168
twentyniner
13.05.2015, 14.32
Orkkiskiekot ois ajatuksena ottaa talvikäyttöön ja kesäkelin ajoihin hieman hifimmät , leveämmillä kehillä olevat.. Pari vaihtoehtoa tuossa nyt on löytynyt ja ehdotuksia toki otetaan vastaan .. Hintaluokkana 500-750€ (josta hyvillä perusteluilla varaa joustaa hieman) :rolleyes:
MAVIC Crossmax XL 29 WTS – Wheel 29" Sets (http://www.bike-discount.de/en/buy/mavic-crossmax-xl-29-wts-218882/wg_id-8821)
ZTR Flow EX 29er Stock Wheelset (http://www.notubes.com/ZTR-Flow-EX-29er-Stock-Wheelset--P964.aspx)
Miten olisi nuo Flow:t Hopen ProII Evo navoilla? Hiukan ollut laakeriongelmia, mutta helpot/halvat hoitaa vaikka itse , "perusopinnoista" plussaa, itse ainakin ne valitsisin suoravetopinnojen sijasta .
Itsellä samat setit harkinnassa. Kokemuksia on molempien valmistajien kiekoista, mavicin crossmax st:tä ja stanin flowsta. Vaikka ST crossmaxit onkin vain 19mm sisäleveydeltään niin mun ajossa renkaat on kestänyt tubeleksena paikallaan hyvin lisäksi noi mavicit on todella jäykät (perustuu omaan 2 vuoden kokemukseen). Stanit on hyvät nekin mutta kevyempinä noista kahdesta valitsisin noi XL kiekot. Lisäksi noi XL:t on pirun hyvän näköset :p
Actionsports.de ois mun valinta ja vakiovastaus näihin.
Tohon 500-750e mahtuu helposti jo vaikka DT240S/Comp Race/Ryde Enduro (tai Trail 25) -setti.
edit: 23mm ei ole mikään erityisen leveä kehä IMO. >25mm voidaan puhua leveästä.
Kare_Eskola
13.05.2015, 16.49
Laitoinpa itselleni testiin MCarbonin 30-milliset Nextiet. Blogin (http://vapaaratas.blogspot.fi/2015/05/vapaaratas-goes-crabon.html) puolella raportoin kunhan on raportoitavaa. Tavoitteena rikkoa joko kuitua tai ennakkoluuloja.
Mulla oli sama hintaluokka 500-750 kriteerinä ja nyt tämän kevään on ollut fillarissa alla Arch EX ja Tunen navat:
http://superlight-bikeparts.de/Tune-Trailrider-NoTubes-ArchEX-Tune-Laufradsatz-Trailrider-LRS-All-Mountain-Laufradsatz-Cross-Country-Laufradsatz
Kevyehköt (n. 1600 gr), tukevan oloiset kehät, ja navan väri sai valita melkein vapaasti.
Muina vaihtoehtoina oli DT240+samat kehät ja Mavic Crossmax SL.
Teki mieli leveää ja kevyttä hiilari 29 kiekkosettiä, mutta päädyin kuitenkin välimallin budjettiratkaisuun, eli dt240s navat ja ryde xc trail kehät bike discountista http://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-240s-disc-is-ryde-trace-xc-29-wheelset-15mm-x-12-260769/wg_id-215
Rovalin traverse fattiet olisi olleet n. 1000eur kalliimmat. Ajattelin, että kunhan säästöpossu taas pulskistuu, niin noihin napoihin voi vaihtaa jotain samantyyppistä kehää kuin Karella on. Eli täytyy seurata Karen blogia!
twentyniner
13.05.2015, 18.42
Tilasin huokeat kiekot 29eriin "kapeille" renkaille, käyvät myös kivasti krossariin tubeleksena. http://www.xxl.fi/pyoraily/pyoran-varaosat/vanteet/white-mtb-29-overkill-black-flag-pyorasetti-9-mm-qr/p/1089945_1_style
Hei!
Nopea kysymys, elopainoa 123kg, löytyykö erikoisvahvoja vanteita mistään valmiina vai pitääkö kasata osista?
Tuntuu 110kg olevan max mitä olen tähän mennessä löytänyt, MTB hommiin.
Pikaisella googletuksella American Classic Terrain (http://www.amclassic.com/en/products/mtb-wheels/terrain-26-27-5-29-tubeless) painoraja olisi 127kg. Mutta se nyt on aina käytöstä kiinni mitä ne kestää, kyllähän kaiken saa rikottua jos yrittää.
noniinno
13.05.2015, 22.02
American Classicin vapaaratas on kestävä, edes pakka ei leikkaa siihen kovin tiukasti, siinä kun on alumiinirungossa teräsinsertti. Itselläni on hyvin kestänyt ja varaosia saa helposti maailmalta, akselit ovat konvertoitavissa vaikka mihin. Painoa mulla on tosin 53kg vähemmän. Tubeless -ready -käytössä hakkaa Stanin kehät kevyesti.
Miten olisi nuo Flow:t Hopen ProII Evo navoilla? Hiukan ollut laakeriongelmia, mutta helpot/halvat hoitaa vaikka itse , "perusopinnoista" plussaa, itse ainakin ne valitsisin suoravetopinnojen sijasta .
Mitä vikaa niissä Stanin navoissa on? Mun käsittääkseni ne on ihan yhtä hyvä kuin Hopet, mutta mukana tulee jopa toimivat laakerit heti.
Mulla oli sama hintaluokka 500-750 kriteerinä ja nyt tämän kevään on ollut fillarissa alla Arch EX ja Tunen navat:
http://superlight-bikeparts.de/Tune-Trailrider-NoTubes-ArchEX-Tune-Laufradsatz-Trailrider-LRS-All-Mountain-Laufradsatz-Cross-Country-Laufradsatz
Kevyehköt (n. 1600 gr), tukevan oloiset kehät, ja navan väri sai valita melkein vapaasti.
Muina vaihtoehtoina oli DT240+samat kehät ja Mavic Crossmax SL.
Mä laittaisin kyllä Tunejen sijaan nuo perusvarmat DT:n 240s:t ihan suosiolla. Miten sulla on Tunet kestäneet? Ainakin aikoinaan niissä oli pahojakin kestävyysongelmia, mitkä on sitten jäänyt kummittelemaan muistiin.
Kellään kokemuksia WTB KOM i25 tai i23 vanteista?
twentyniner
14.05.2015, 13.42
Taitaa vain Stanin setit olla Hoopseja reilusti hintavampia ?
Stanin napoja en voi itse muuta kun kehua, itellä on 3 aktiivista kesää takana ja neljäs edessä 3.30HD ja 3.30Ti navoilla. Vapaaratasta oon putsannut ja rasvannut lukuisia kertoja, mitään muuta ei oo tarvinnut tehdä. Laakerit olen tarkistanut useamman kerran ja yhtään mitään "jurinaa" ne ei pidä kun sormen ympärillä kiekkoa pyörittää pyörivät todella hyvin , ovat siis edelleen alkuperäiset ja kunnossa. Minusta aika hemmetin hyvin.
noniinno
14.05.2015, 14.39
Kellään kokemuksia WTB KOM i25 tai i23 vanteista?
Mulla on nuo KOM i23: välikoon jäykkiksessä. DT compeilla kasasin. Toimii 2.35 Hans Dampfilla loistavasti ja on tukeva kiekko. Voisin tehdä isopyöräänkin kevyet varakiekot noista kehistä, jos crc:stä saisi vielä yhtä naurettavan halvalla kuin talvella. Tykkään enemmän kuin Flow ex: stä tai Crestistä. La tarkoitus testata kehää messilän enskaradalla, aika luottavainen olen (siis kiekkoihin).
Teki mieli leveää ja kevyttä hiilari 29 kiekkosettiä, mutta päädyin kuitenkin välimallin budjettiratkaisuun, eli dt240s navat ja ryde xc trail kehät bike discountista http://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-240s-disc-is-ryde-trace-xc-29-wheelset-15mm-x-12-260769/wg_id-215
Rovalin traverse fattiet olisi olleet n. 1000eur kalliimmat. Ajattelin, että kunhan säästöpossu taas pulskistuu, niin noihin napoihin voi vaihtaa jotain samantyyppistä kehää kuin Karella on. Eli täytyy seurata Karen blogia!
Kannattaa ehkä jättää nuo rydet kauppaan. Tämän päivän lenkin jälkeen huomasin, että kehä oli mennyt vekille ja en ainakaan muista mitään isompia läpilyöntejä tulleen ajaessa. Renkaassa oli liki 2 barin paine. No kestihän ne tietysti pari viikkoa alla.
edit kehä oli siis trace xc 29
Mä laittaisin kyllä Tunejen sijaan nuo perusvarmat DT:n 240s:t ihan suosiolla. Miten sulla on Tunet kestäneet? Ainakin aikoinaan niissä oli pahojakin kestävyysongelmia, mitkä on sitten jäänyt kummittelemaan muistiin.
Vasta muutamia satoja kilometrejä takana, mutta toistaiseksi ok. Täytyy laittaa raporttia kun oon ajanut vuoden tai pari tai jos jotain hajoaa.
Kannattaa ehkä jättää nuo rydet kauppaan. Tämän päivän lenkin jälkeen huomasin, että kehä oli mennyt vekille ja en ainakaan muista mitään isompia läpilyöntejä tulleen ajaessa. Renkaassa oli liki 2 barin paine. No kestihän ne tietysti pari viikkoa alla.
edit kehä oli siis trace xc 29
Tarkoitus oli tilata kyseinen setti Spessu Epic:iin. Taidan jättää väliin.. Mulla painoa reilut 80kg, saanko kysyä sinun painosi?
Mitkä kevyet (ja kestävät, ja halvat..) vanteet kannattaa nyt ostaa?
Tarkoitus oli tilata kyseinen setti Spessu Epic:iin. Taidan jättää väliin.. Mulla painoa reilut 80kg, saanko kysyä sinun painosi?
Mitkä kevyet (ja kestävät, ja halvat..) vanteet kannattaa nyt ostaa?
Aamulla näytti kuivapaino olevan 82kg. Setti on siis alla SC Tallboyssa ja ajot ovat olleet semmoista xcm kisoihin valmistavaa lenkkiä.
Edit: uusia kehiä mietiskelen itsekin, varmaan noista kolmesta muuttujasta voi valita kaksi kerrallaan? Taikka siis kevyet ja kestävät ei varmaankaan ole sitten halvat...
Aamulla näytti kuivapaino olevan 82kg. Setti on siis alla SC Tallboyssa ja ajot ovat olleet semmoista xcm kisoihin valmistavaa lenkkiä.
Edit: uusia kehiä mietiskelen itsekin, varmaan noista kolmesta muuttujasta voi valita kaksi kerrallaan?
Ollaan sitten tasan samanpainoisia ja ajellaan samantyylistä ajoa :-) Ryde Trail (25mm) vanne olisi varmasti kestävämpi mutta myös painavampi. Tuo DTSwissin XR331 olisi myös suht kevyt.
Ollaan sitten tasan samanpainoisia ja ajellaan samantyylistä ajoa :-) Ryde Trail (25mm) vanne olisi varmasti kestävämpi mutta myös painavampi. Tuo DTSwissin XR331 olisi myös suht kevyt.
Hän, joka tietää, suositteli minulle DT Swiss XR 1501 spline one settiä (http://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-xr-1501-spline-one-29-laufradsatz-xx1-142247/wg_id-8821), mutta ne tuntuvat olevan loppu vähän joka kaupasta. Joulun jälkeen aloin kyttäilemään, mutta ei niitä koskaan ollut saatavilla Bike24:ssa, Bike-componentsilla eikä Bike-Discountissa. Piti saada pyörä ajoon ja osittain napojen takia päädyin tuohon Ryde settiin.
Myös noniinnon suosittelemaan American classicin wide lightning 29 settiä etsin, mutta sitäkin tuntuu olevan huonosti saatavilla.
noniinno
17.05.2015, 00.02
Entäs Fulcrumin red passion... ois keviää. En jaksa kännyllä linkittää, sorry folks.
Hän, joka tietää, suositteli minulle DT Swiss XR 1501 spline one settiä (http://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-xr-1501-spline-one-29-laufradsatz-xx1-142247/wg_id-8821), mutta ne tuntuvat olevan loppu vähän joka kaupasta. Joulun jälkeen aloin kyttäilemään, mutta ei niitä koskaan ollut saatavilla Bike24:ssa, Bike-componentsilla eikä Bike-Discountissa. Piti saada pyörä ajoon ja osittain napojen takia päädyin tuohon Ryde settiin.
Myös noniinnon suosittelemaan American classicin wide lightning 29 settiä etsin, mutta sitäkin tuntuu olevan huonosti saatavilla.
Nuo XR1501 näyttävät hyvältä. AC WideLightninga saa ainakin Ruotsista (Evaldsista) mutta minä taas olen lukenut että nuo navat eivät ole niitä parhaita? Mene ja tiedä.
Vielä noista Ryde Trace vanneista, niin Actionsportissa on 80kg:n maksimi painosuostitus. Pitää näköjään paikkansa kun kuulee miten sinulle kävi.
noniinno
17.05.2015, 00.30
AC:n navat kestää kyllä, ainoa vika on vapaarattaan turhan hidas kytkeytyminen, eli tiheämpi räikkä tekisi terää.
DtSwiss 240, EX 471, Dt Comp Racet ja prolock nippelit. n. 1800g ja 590 euroa. Mikä meni pieleen?
Näyttää nuo Tracet sun muut kevyet vanteet olevan ihan paperia niin mieluummin otan sen 100-150g ylimääräistä painoa kuin sellaiset kiekot, jotka ei pysy nipussa. Kilpaa minä en kuitenkaan aja.
Kummat ottasitte? Jos ei oo kokemuksia niin sitten fiilispohjalta. Ethirteen TRSr vai Mavic Crossmax XL WTS. Hintavertailun voi jättää pois, se ei ole nyt ratkaiseva tekijä.
(http://bythehive.com/e-thirteen/trs-enduro/trsr-rims/)http://bythehive.com/e-thirteen/trs-enduro/trsr-wheels/
vai
http://www.mavic.co.uk/wheels-mtb-crossmax-xl-wts
Kummat ottasitte? Jos ei oo kokemuksia niin sitten fiilispohjalta. Ethirteen TRSr vai Mavic Crossmax XL WTS. Hintavertailun voi jättää pois, se ei ole nyt ratkaiseva tekijä.
(http://bythehive.com/e-thirteen/trs-enduro/trsr-rims/)http://bythehive.com/e-thirteen/trs-enduro/trsr-wheels/
vai
http://www.mavic.co.uk/wheels-mtb-crossmax-xl-wts
Omaa viestiä lainatakseni vai onko tää fiksuin vaihtoehto näistä: DT 240 navat ja EX471 kehät?
Edit: millä pinnoilla kantsii tehä että kestää??
Onko kellään kokemuksia Veltec AM-ONE TR kiekoista?
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=104161;page=1 ;menu=1000,2,140,209;mid=0;pgc=7238:7241::10226:10 227;orderby=2
noniinno
02.06.2015, 10.33
^^ Ottaisin Mavicit. Fiilispohjalta sanoisin että kiekko on jäykempi johtuen jäykistä suoravetopinnoista, jotka eivät nojaa toisiiinsa. Aito tubelesvanne ei myöskään kaipaa teippauksia. Minulle ei ole selvinnyt, mikä on ethirteenin osien hinnan peruste, hyvän katteen lisäksi. Jos huollat itse kiekkosi, suosittelen mainitsemaasi DT-comboa käyttötarkoituksesta riippuen joko Compeilla tai Supercompeilla. Sapimin D-light on myös varteenotettava pinna.
Jotenkin olen tällä noita kiekkoja kasaillessani miettinyt, että 1,8mm kierre nippelissä voisi ainakin alunippeleillä toimia paremmin. Nippelin runko on paksumpi, kierre ei "vastusta" kiristämistä niin paljoa joten pinna ei kierry niin herkästi. Lisäksi ohuempi pinna mukautuu paremmin, jos nippelin juureen tulee taivutusta. Yhtään periksi antanutta nippelin kierretä en ole nähnyt, mutta katkenneita nippeleitä useitakin. Joku voisi kaivaa tutkimustietoa tästä esille. Itse ajattelin seuaravissa kiekoissani kokeilla, vaikka eivätpä kasaamani kiekot juuri ole porsineet paksummallakaan kierteellä.
noniinno
02.06.2015, 10.42
...kokemuksia Veltec AM-ONE TR kiekoista?
En itse ainakaan ostaisi kiekkoa, johon en löydä pikaisella nettigooglauksella varaosia, esim. vapaarattaan osia.
Onko kellään kokemuksia Veltec AM-ONE TR kiekoista?
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=104161;page=1 ;menu=1000,2,140,209;mid=0;pgc=7238:7241::10226:10 227;orderby=2
Kyllähän siihen osia löytyy: http://www.veltec.de/main.php?kat=6&skat=258
Vapaaratas on tämännäköinen, löytyy varmaan muualtakin:
http://ep1.pinkbike.org/p5pb11216379/p5pb11216379.jpg
En tiedä vielä, onko kestävä vai ei, mutta eipä ainakaan jarruttavaa mallia, niin kuin suurin osa kiinalaisista.
Veltecin AmOne etukiekon ostin 3v sitten ja se on huippulaatua. Napa näyttää ja tuntuu huippulaadukkaalta, niin kuin esim. DT 240s. Yli 10000km jälkeen se on kuin uusi, en ole koskaan avannut.
Takakiekon ostin vuosi sitten ja se näyttää ja tuntuu peruskiinalaiselta, olisiko tuotanto siirretty itään. Ihan hyvin se tosin vielä toimii.
Kumpikaan vanne ei ole TR (tubeless ready), joten siitä ei ole kokemusta. Ja onhan nämä vanteet ainakin minulle maastokäyttöön aivan liian kapeita.
Mulla on American Classic Wide Lightning kiekoista kokemusta jo jonkin aikaa ja olen ollu leveään vanteeseen pääasiassa tyytyväinen. Ajan litkuilla ja yleisesti matalilla, noin 1,5 bar paineilla. Kaksi huomiota tästä: 1. Renkaan kuviosta tulee kantikkaampi ja samalla leveämpi, koska seinämät on pystymmät. Tämä ei ole välttämättä pelkästään positiivinen piirre. 2. Seinämistä tulee huomattavasti tukevammat ja esim 67TPI Schwalbet on yllättävän kovat sormilla painaessa matalallakin paineella. Renkaan muotoutuminen pieniin pintaheittoihin ja juurakkoon huononee.
Kokeilin 120TPI seinämän Maxxis Ikoneita ja tuo jälkimmäinen kohta parani huomattavasti. Ykköskohdan fiksaaminen taas vaatisi oikeasti erikseen leveälle vanteelle suunnitellun renkaan...
Täällä oon ihmetelly asiaa jo aikasemmin:
https://msuomal.wordpress.com/2015/05/20/wide-lightning-renkaat/
https://msuomal.wordpress.com/2015/05/30/maxxis-ikon-renkaat-ensikokemuksia/
noniinno
02.06.2015, 15.51
Wide Lightningit olisin hankkinut minäkin, mutta Alltricksillä ei ollut niitä juuri kun oli tulet alla. Nyt niitä taas olisi, parhaaseen hintaan. AC:n maastokiekoissa on sekin etu, että 11s road kasetti menee heittämällä, jos vaikka haluaa vaihdella cycloon välillä, vaikka ehkä WL saatta olla turhan leviä.
Jep, Alltricksiltä viime kesänä nuo ostin minäkin hyvään hintaan. Sai vielä suoraan XD hubilla XX1:stä varten. Ton setin vapaaratas on vähän normaalista poikkeava, joka tekee tyhjästä liikkeestä hieman pidemmän, mutta rakenne on perinteistä vahvempi. Ajossa oon siihen tottunu, eikä sitä juuri huomaa. Hyvät kiekot, renkaiden ominaisuudet mietityttää enemmän...
Tuli vastaan mielenkiintoinen kiekkosetti Ritcheyltä:
http://ritcheylogic.com/mountain/wheels/wcs-trail-29-mountain-bike-wheels.html
Lupailevat melko hyvää kestävyyttä noin kevyelle satsille, painorajaksi löysin toisaalta 110 kg.
Päivän hinta germaanien verkkokaupassa viitisen sataa. Kuka tilaa ekana?
*edit*
Tähän vielä se kaupan osoite.
http://www.cycle-basar.de/Laufraeder/Laufraeder-MTB/Laufraeder-fuer-Scheibenbremse/Ritchey-WCS-Trail-29-Zoll-Laufradsatz-135mm-x-10mm-Standard.html?force_sid=91b31f2f6c96a7155bd160ba69 70cfd7
Varsinkin kiinnostava kiekkosetti. Harmi että nyt ei ole budjettia oikein mihinkään, muuten voisi jopa tilata.
Heitetääs tänne vaikka. Onko mulla fillarirempan aikana tippunut taka-akselista joku prikka pois, kun edellisillä vanteilla akselin kiristyskahva jäi osoittamaan vasempaan suuntaan kiristettynä, ja nyt toisilla vanteilla tökerösti suoraan taaksepäin?
ticotaco
03.06.2015, 14.40
Tuli vastaan mielenkiintoinen kiekkosetti Ritcheyltä:
http://ritcheylogic.com/mountain/wheels/wcs-trail-29-mountain-bike-wheels.html
Lupailevat melko hyvää kestävyyttä noin kevyelle satsille, painorajaksi löysin toisaalta 110 kg.
Päivän hinta germaanien verkkokaupassa viitisen sataa. Kuka tilaa ekana?
*edit*
Tähän vielä se kaupan osoite.
http://www.cycle-basar.de/Laufraeder/Laufraeder-MTB/Laufraeder-fuer-Scheibenbremse/Ritchey-WCS-Trail-29-Zoll-Laufradsatz-135mm-x-10mm-Standard.html?force_sid=91b31f2f6c96a7155bd160ba69 70cfd7
Olen etsinyt 300 - 500 hintaluokan kiekkoja maasturiin. Itellä 10x135 mm taka-aksila ja 9x100 etuaksila pikalinkuilla. Aksila-asiat vielä hakusessa joten kysymys kuuluu, että saako tuon setin etukiekon muutettua 9x100 pikalinkulle?
...saako tuon setin etukiekon muutettua 9x100 pikalinkulle?
Juu. Niin Tom tuolla sivuillaan kertoo.
Front hub convertible between 20mm/15mm/standard QR
ticotaco
03.06.2015, 14.58
Juu. Niin Tom tuolla sivuillaan kertoo.
Kiitos vastauksesta. Tarvitseeko kiekkoja tilatessa tilata erikseen jotain adapteria vai tulevatko ne mukana?
...Tarvitseeko kiekkoja tilatessa tilata erikseen jotain adapteria vai tulevatko ne mukana?
En uskaltaisi luottaa kun sitä ei erikseen tuossa mainita. Ko. kaupan listoilla ei näytä niitä (http://www.ritchey.ch/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=317&category_id=5&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1) olevankaan. Varmistaisin ennen tilausta, että niitä saa edes jostain.
Heitetääs tänne vaikka. Onko mulla fillarirempan aikana tippunut taka-akselista joku prikka pois, kun edellisillä vanteilla akselin kiristyskahva jäi osoittamaan vasempaan suuntaan kiristettynä, ja nyt toisilla vanteilla tökerösti suoraan taaksepäin?
Napojen leveydessä on hiuksen hieno ero. Kokeilepa vetää akselin kahvaa ulospäin, sen pitäisi vapautua hammastuksestaan ja olla käännettävissä haluttuun suuntaan.
Löytyykö näistä Novatec x-light + cnc:n kiekoista kokemuksia? Toimisiko nämä cyclossa maantievanteina?
http://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=14747
Edit: Kehät ovat ilmeisesti samat kuin Kinlin XR200
substitute
21.06.2015, 03.05
Löytyykö näistä Novatec x-light + cnc:n kiekoista kokemuksia? Toimisiko nämä cyclossa maantievanteina?
http://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=14747
Edit: Kehät ovat ilmeisesti samat kuin Kinlin XR200
Mulla on ollut noi toukokuusta saakka cyklossa maantiekiekkoina ja hyvin on toimineet. En ole ajellut niillä mitenkään erityisen nätisti mutta suorina ovat pysyneet. Kilometrejä ei taida kyllä vielä olla kuin ehkä 400. Paino oli jotain vähän päälle 1500g. Tuolta liikkeestä suosittelivat niihin enintään 28mm kumeja.
Mulla on ollut noi toukokuusta saakka cyklossa maantiekiekkoina ja hyvin on toimineet. En ole ajellut niillä mitenkään erityisen nätisti mutta suorina ovat pysyneet. Kilometrejä ei taida kyllä vielä olla kuin ehkä 400. Paino oli jotain vähän päälle 1500g. Tuolta liikkeestä suosittelivat niihin enintään 28mm kumeja.
Ok, laitoinkin jo tilausta cnc.bike.de sivustolle menemään, mutta en olemattomalla saksan kielen taidolla käsitä miten maksu suoritetaan tuonne.
Ilmeisesti tilisiirrolla, mutta odottelenko ensin mailia jossa saan maksusta ohjeen?
23 tai 25mm kumit ajattelin noille laittaa. Vanteen sisäleveys on ilmeisesti vähän vajaa 14mm.
arctic biker
21.06.2015, 11.25
Payment for foreign business
(Creditcard, Paypal and Cash on delivery is not possible)
1. Paying before shipping on our account:
Bank account:
Christoph Nies
Deutsche Bank f. Privat und Geschäftskunden
IBAN: DE43 20070024 0353089600
BIC: DEUTDEDBHAM
Löytyy informationen> zahlung und versand
substitute
21.06.2015, 12.40
Juuri näin. Viestikenttään tilauksen numero.
Centerlockeja ei näköjään kannata kuitenkaan sekoittaa 6-pulttisten kanssa, jos on tarkoitus käyttää useampia vanteita. Jarrupalat on säädettävä uudelleen vannetta vaihtaessa. Pirullisen näppärää. Saisikohan toiset levyt shimmattua rikoilla oikeaan kohtaan... No, laitetaan centerlockit puolison pyörään ja tilataan leveämmitkin vanteet novatecin navoilla.
Palvelu oli kyllä todella asiallista ja nopeaa cnc-bikessa. Tilaan tuolta mielelläni uudellenkin.
Jaa, ei mulla ollu mitään ongelmaa vaihtaessani 6-pulttisests centerlockiin....
Jaa, ei mulla ollu mitään ongelmaa vaihtaessani 6-pulttisests centerlockiin....
Varmaankin napa kohtaisia eroja. Molemmista päistä sai bb5:ssa ruuvata vaijerin säädöt löysälle ja kiristää palaa toiselta puolelta.
Eli sillonhan juu tuo centerlock levy on hieman keskemmällä ja sinne väliin pitäisi saada shimmejä.
6-pulttinen oli Bontrager ja Centerlock on DT Swiss
Sinulla on varmaankin nestejarrut? Niissä ei taida levyjen offsetti heitto haitata mitään. Eikä tietenkään laatuvanteissa muutenkaan ole suuria eroja.
Äkkiä googlaamalla löysin noita shimmejä 6-pulttiseen, mutta minä taitaisin tosiaan tarvita niitä centerlockille.
http://www.bikeman.com/BR5015.html
Tilasin actionsportsista dt350 navalla, dt comp pinnoilla ja flow ex kehällä 29er takakiekon. N.7 t ajon jälkeen, josta puolet paukuttelua, puolet polkuajoa niin kiekossa iiiso heitto ja pinnat ihan nuudelina. No ok, tämähän on normaalia kun pinnat asettuu. No rihtauksen jälkeen ajettu kolmeneljä tuntia ja taas on tullut vähän heittoa.
Eikös tän kiekon pitänyt olla ns. Pomminvarma? Vai vieläkö asettuu pinnat vai mikä on?
Huonosti tehty jälkikiristys, pinnat ei tasakireydellä? Tosin taisin aikanaan vastaavasta setistä myös pariin otteeseen alkuun kiristelemään pinnat ennen ku rupes pysymään kiekko ryhdissään..
orc biker
04.07.2015, 19.49
No ok, tämähän on normaalia kun pinnat asettuu.
Normaalia huonosti tehdyn (koneellisen) kasauksen jälkeen, eli ilmeisesti tosiaan normaalia sanan merkityksessä "tavallista". Mutta eihän tietenkään voi pitää hyväksyttävänä, että ihmisten vastuulle jätetään kelvottoman työn jäljen seuraukset. Jos ihminen ei itse osaa noita korjata, niin sehän on suoraan +40 € tai mitä lie (en tiedä hintatasoa nykyisin) tuotteen hintaan, kun vie ammattilaiselle laitettavaksi kuntoon. Mitään pinnojen asettumista ei tarvita, kun kunnolla kasatessa puristellaan jännitykset pois.
Vai vieläkö asettuu pinnat vai mikä on?
Epätasaiset jännitykset. Osa on selvästi löysemmällä, niin kiertyvät auki.
Itsehän vasta kasasin huolella kiekot, eikä ole tarvinnut hipaistakaan kertaakaan heitettyäni ne pyörän alle.
Kiovan Dynamo
05.07.2015, 18.48
Tilasin actionsportsista
Siinäpä se vastaus. Minä en ole vielä nähnyt yhtään tasakireää tuolta pajalta tullutta kiekkoa. Meidänkin kisakiekot ovat tuolta peräisin, koska ihan hyvään hintaan sieltä saa paketillisen osia, mutta kyllä ne pitää heti kärkeen roudata jollekin asiansa osaavalle uudelleen kasattavaksi, jos edes haaveilee niiden kestävän käyttöä.
Siinäpä se vastaus. Minä en ole vielä nähnyt yhtään tasakireää tuolta pajalta tullutta kiekkoa. Meidänkin kisakiekot ovat tuolta peräisin, koska ihan hyvään hintaan sieltä saa paketillisen osia, mutta kyllä ne pitää heti kärkeen roudata jollekin asiansa osaavalle uudelleen kasattavaksi, jos edes haaveilee niiden kestävän käyttöä.
Kai niissäkin sitten eroja on. Mulla on ollut nyt puoli vuotta Actionsportissa kasatut kiekot alla enkä oo koskenutkaan niihin alle laiton jälkeen.
Väänsin Trek Superfly AL 2012 -pyörän mukana tulleen ja reippaasti rullatun Bontrager Mustang takavanteeni ja uskoisin nyt olevan aika päivittää renkaat. Mieli tekisi kovasti DT Swiss x 1700 Spline Two 29" laittaa alle, mutta 450e renkaat tuommoiseen peruspyörään tuntuu vähän sukkulaohjelman hinnalta. Onnistuuko noiden litkutus kuinka helposti?
Mieli tekisi kuitenkin suhteellisen kevyet kiekot laittaa alle, kun nousuja enimmäkseen tulee nylkyteltyä ja alaspäin tullaan sitten melko pelokkaasti. Mitäs muita halvempia vaihtoehtoja ois?
e: Kyseessä siis Centerlock ja QR sovitus tällä hetkellä
Centerlockeja ei näköjään kannata kuitenkaan sekoittaa 6-pulttisten kanssa, jos on tarkoitus käyttää useampia vanteita. Jarrupalat on säädettävä uudelleen vannetta vaihtaessa. Pirullisen näppärää. Saisikohan toiset levyt shimmattua rikoilla oikeaan kohtaan... No, laitetaan centerlockit puolison pyörään ja tilataan leveämmitkin vanteet novatecin navoilla.
Tämä crockettin orginaali bontagnerin kiekko taitaa olla kasattu vähän miten sattuu. Kun laitoin takavanteen uuteen runkoon, niin XT:n nestejarrujen satulan säätö ei riittänyt takana. Mutta eikös tuon jarrulevyn/kiekon paikkaa voi muuttaa noilla navan ympärillä olevilla rikoilla?
Novatecin 6-pulttisilla navoilla tuo säätövara oli täsmälleen keskellä molemmissa päissä.
Väänsin Trek Superfly AL 2012 -pyörän mukana tulleen ja reippaasti rullatun Bontrager Mustang takavanteeni ja uskoisin nyt olevan aika päivittää renkaat. Mieli tekisi kovasti DT Swiss x 1700 Spline Two 29" laittaa alle, mutta 450e renkaat tuommoiseen peruspyörään tuntuu vähän sukkulaohjelman hinnalta. Onnistuuko noiden litkutus kuinka helposti?
Mieli tekisi kuitenkin suhteellisen kevyet kiekot laittaa alle, kun nousuja enimmäkseen tulee nylkyteltyä ja alaspäin tullaan sitten melko pelokkaasti. Mitäs muita halvempia vaihtoehtoja ois?
http://www.cnc-bike.de/product_info.php?cPath=320_132_667&products_id=10510
Noita mietin itse pitkään toisiksi, mutta päädyin nyt kuitenkin hieman painavampiin vanteisiin, kun nuo tulevat pääasiassa retkikäyttöön.
orc biker
06.07.2015, 18.45
Mieli tekisi kuitenkin suhteellisen kevyet kiekot laittaa alle, kun nousuja enimmäkseen tulee nylkyteltyä ja alaspäin tullaan sitten melko pelokkaasti.
Jos kevyttä haluaa, niin eikö kannattaisi ottaa mieluummin leveämmät vanteet, joilla saa saman pidon kapeammilla eli kevyemmillä renkailla plus muut leveyden edut päälle? Minun mielestäni kannattaisi. Moni unohtaa, että kyseessä on kokonaisuus.
Johan Moraal
06.07.2015, 20.58
Ostin sieltä viime talvena takakiekon dt 350 navalla, mavic en 821 vanne ja sapim race pinnat ja mitään ongelma ei ole ollut, eiä mitään tarvittu kiristää, lienee ajettu kohta sata tuntia:rolleyes:
Löytyi ylläri ekan kerran nykyisen pyörän rengasta vaihtaessa. Kertokaas nyt tyhmälle onko tämä ihan aito tubeless ready konstruktio että ei muuta kuin venttiilit ja litkut ja kovaa ajoa? Rovalin kiekko, löytyi '15 jäykkäperä-Stumpjumperista, missään teknisissä tiedoissa ei mainita tubeless-valmiudesta yhtään mitään.
http://aijaa.com/img/b/00715/13898595.jpg
ErnoNykanen
12.07.2015, 17.17
Joo toi bliss ready on spessun slangia tubeless readylle
Suosittelen silti korvaamaan tuon nauhan vaikka stanin teipillä..
Mulla DT Swiss M1700 spline two kiekot, eikä litkutuksen kanssa ongelmia, kiekoissa vannenauhat jo asennettuna ja venttiilitkin tulivat mukana. Ainoa, mitä tarvi oli itse litku.
Suosittelen silti korvaamaan tuon nauhan vaikka stanin teipillä..
Miksi, onko ollut ongelmia? Itsellä ainakin Spessun teipit toiminut ilman ongelmia jo muutaman vuoden.
Ennen rovaleissa oli teippi, mutta kuvan yksilössä vannenauha.. Teippi on omien kokemuksien mukaan parempi ratkasu..
Ennen rovaleissa oli teippi, mutta kuvan yksilössä vannenauha.. Teippi on omien kokemuksien mukaan parempi ratkasu..
Suosittelen kanssa tuon nauhan korvaamista teipillä. Omassa ainakin tuo nauha oli parista kohtaa liian kapea ja tuli sitten litkutettua koko vanne sisältä.
ErnoNykanen
13.07.2015, 15.17
Onpa jännä. Bontragerin tubelessnauha on ainakin aivan loistava. Mitä nyt vähän tiukasti istuu renkaat vanteella, mutta eipä toi haittaa - kunhan vaan muistaa pitää rengasmuovit lenkillä mukana.
kmruuska
13.07.2015, 16.12
Minä ostin taannoin Spessun Roval Control 29 -kiekot joissa oli samannäköinen vannenauha ja ihan älyttömän helposti popsahti rengas vanteelle jalkapumpulla eikä litkutuksen kanssa ollut mitään ongelmaa alkuperäisen nauhan kanssa. Nämä on tosin ei-OEM-versiot joissa tulee mukana vanteen muotoon passatut tubeless-venttiilit, mutta eiköhän vanne ja nauha ole samat kuin pyörien mukana tulevissa kiekoissa.
Tulevaan krossariin pitäisi päivittää kiekot. Actionsportsilla on tarjolla halvennuksessa kaksi Fun Worksin N-Light Evon ympärille rakennettua kiekkosettiä: toinen Stanin Iron Cross kehillä ja toinen Grail-kehillä. Iron Crosseissa on DT Swissin Comp Race ja Graileissa DT Swiss Revolution pinnat. Ajo tulee olemaan kisa-/maastopainotteista, mutta jonkun verran tulee varmasti ajeltua soratietä ja jopa aikaisen keväällä maantietä. Kuskilla on painoa vähän alle 70 kg. Iron Crossit ovat 100 g kevyemmät, mutta niihin ei saa yli 45 psi:n paineita, joka tulee maantiellä ainakin vastaan helposti. Kumman raati valitsisi näistä vaihtoehdoista?
http://www.actionsports.de/en/actionsports.de/wheels/wheelset-specials/road-racingcross-disc/
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48594-Uudet-kiekot-renkaat-levyjarrulliseen-cyclocrossiin
Hampiisi
18.08.2015, 20.48
Hmm, en nyt ole varma tuleeko oikeaan topiciin, mutta koska 29" vanteesta on kyse niin heitän tänne. Eli minun Radonin orkkis sunringlen vanne käyttäytyy omituisesti. Se liikkuu sivuttaissuunnassa, vaikka pikalinkku on tiukasti kiinni. Väljystä tuntuu olevan takavaihtajan puolella, ja kuvassa näkyykin se ongelmakohta. Mikä neuvoksi? Vaikka löysään pikalinkun ja oikaisen vanteen, kääntyy se melkein heti takaisin kieroon. [emoji52]
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/18/d91598f7a6833286215c47e4b51eb3f4.jpg
Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla
Jotain irti/paskana. Aukaseppa napa ja ota kuvat huvin ja urheilun vuoksi.
Niin en tiiä mitä tosta kuvasta nyt varsinaisesti pitäis poimia, mutta näyttää ainaki että vapaaratas on aivan v****llaan tossa. Eli laakeri siellä aivan säpäleinä tai jotain.
Kyllä tuolta on nyt jotain pahasti risana ettei jopa akseli poikki. Ajamista ei kannata yrittääkään.
Hampiisi
18.08.2015, 22.01
Aukaisin navan ja kuvailin mitä se on syöny. Vapaaratas jäi käteen ilman työkaluja.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/18/698b481ad2659c42b6505ea2820f2d59.jpg
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/18/f5d99aa900db82e98c9a6b034402a31d.jpg
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/18/393a4b215ce48ab83b2dfbe9dfa70059.jpg
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/18/1434f677b6d6d32422bb08c274a452e3.jpg
Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla
Mulla hiljattain katkes sunringlen navan akseli, taitaa olla tyyppivika. Takuusen meni.
Ylävitosessa katselin tänään Eastonin Heistejä. Yhtään ei vaikuta huonolta tuokaan kiekkosatsi. Saa myös leveähkönä.
http://www.bikerumor.com/2015/05/01/all-new-easton-heist-mountain-bike-wheels-choose-width-size-for-one-low-price/
http://www.hi5bikes.fi/~4Jb0x0000001/?Y999=PIF&Y104=EC-8022125
twentyniner
20.08.2015, 15.50
Laitetaan tänne ketjuun: hakusessa ensisijaisesti pelkät vanteet, kriteerit: kirkkaat/kiillotetut, +25mm sisäleveys, kevyehköt, helppo litkuttaa sekä saatavuus tietenkin.
Toissijaisena kysymyksenä, edellä mainituilla spekseillä kiekkosettiä? Navat 15x100 ja 12X142. Paino alle 1800g
Laittakaa vinkkiä ja linkkiä. Kiitos.
Laitetaan tänne ketjuun: hakusessa ensisijaisesti pelkät vanteet, kriteerit: kirkkaat/kiillotetut, +25mm sisäleveys, kevyehköt, helppo litkuttaa sekä saatavuus tietenkin.
Just laitoin alkuviikosta itselle tilaukseen kiinankuitua about noilla spekseillä: http://www.asiancyclexpress.com/mountain-bike/wheels-accessories/zero-bead-hook-series/29er-hookless-30mm-width-zero-bead-hook-carbon-mtb-rims-am29c-30-s
Vähän jänskättää mitä tästä tulee, mutta eiköhän se kohta selviä. Vielä kun saisi vanhojen Rovalin napojen tarkat mitat selville, että saisi sopivat pinnat tilattua. Ja sitten vaan askartelemaan...
twentyniner
22.08.2015, 16.00
Kiiltävää kiinankuitua, kiinnostus nousi kybällä... Itse haluaisin hiukan vaihtelua tylsään mustaan. Kiinankuidut kyllä kiinnostaa. Mistä tilasit?
Kiiltävää kiinankuitua, kiinnostus nousi kybällä... Itse haluaisin hiukan vaihtelua tylsään mustaan. Kiinankuidut kyllä kiinnostaa. Mistä tilasit?
Just tuolta Asian Cycle Expressiltä nuo linkittämäni kehät.
Ylävitosessa katselin tänään Eastonin Heistejä. Yhtään ei vaikuta huonolta tuokaan kiekkosatsi. Saa myös leveähkönä.
http://www.bikerumor.com/2015/05/01/all-new-easton-heist-mountain-bike-wheels-choose-width-size-for-one-low-price/
http://www.hi5bikes.fi/~4Jb0x0000001/?Y999=PIF&Y104=EC-8022125Ihan mielenkiintoiset kyllä. Vähän omaan budjettiin kyllä hintavat. Millaisia kokemuksia yleisesti Eastonin navoista?
Pitäisi varmaan alkaa tosissaan katsella sitä kiekkosettiä kun vaikuttaa siltä, että Crestit ei tule leikkiä kestämään. Jos vetää rajan viiteen satkuun ja vaatimukset yli 21mm sisäleveydellä oleva vanne ja paino mahdollisimman paljon alle 2kg niin mitä sitä kannattaisi lähteä katselemaan?
Olen ollut varsin tyytyväinen DT Swiss M1700-kiekkoihin. Mahtuu budjettiisi ja muihinkin spekseihin, sisäleveys 22,5 mm, paino rapiat 1800 g
Ihan mielenkiintoiset kyllä. Vähän omaan budjettiin kyllä hintavat. Millaisia kokemuksia yleisesti Eastonin navoista?
Pitäisi varmaan alkaa tosissaan katsella sitä kiekkosettiä kun vaikuttaa siltä, että Crestit ei tule leikkiä kestämään. Jos vetää rajan viiteen satkuun ja vaatimukset yli 21mm sisäleveydellä oleva vanne ja paino mahdollisimman paljon alle 2kg niin mitä sitä kannattaisi lähteä katselemaan?
Hieman on korkeahko hinta toisiaan Heisteissä ainakin tällaiselle perustallaajalle.
Tuttavapiiristä olen saanut sen verran puoltavia kokemuksia Action Sportsin tuotteista että uskalsin tilata. Nyt vain odotellaan.
http://www.actionsports.de/de/dt-swiss-240s-disc-is-36t-ratchet-system-fun-works-amride-25-comp-race-laufradsatz-29er-1750g-4208?c=168
Saa myös kevyemmällä vanteella.
http://www.actionsports.de/de/dt-swiss-350-disc-is-36t-ratchet-system-atmosphere-xl-comp-race-laufradsatz-29er-1750g-10590?c=168
Kysyin asiaa ja lupasivat tehdä kiekot messinkinippeleillä. Noista tulee 46 g lisäpainoa per pari, mutta alunippeleihin en enää ryhdy..
*muoks* linkki meni väärin
Mulla on pikkasen heikko kuva noista FunWorksin kehistä. Jäsen JTK:lla ne ei tainneet oikein kestää. Ne tosin oli ne keveimmät mallit. Oliskohan nuo jämymmät. Onpa tässä kyllä talvi aikaa speksata, kun täpäri menee nukkumaan talveksi.
seppo_taalasmaa
30.08.2015, 21.27
Hei, olisi tälläinen typerä kysymys. Haluaisin hankkia toiset kiekot pyörääni, mutta en tiedä maastopyörän standardeista. Pyöräni on Cube LTD pro 2015. Pyörässä on pikalinkut eikä läpiakseleita. Miten tilaan netistä oikeat kiekot, koska ymmärtääkseni napoja ja akseleita on eri levyisiä ja pituisia. Jos joku fiksumpi ja kokeneempi viitsisi selvittää hieman näitä napa standardeja nöösille. Kiitos!
Sikäli kuin se asiaan mitään vaikuttaa, tulevat samalta valmistajalta kuin Stans/Ztr-kehät. Tuo Funworksin 4Way Pro on sekin ymmärtääkseni sama napa kuin Stanin 3.30, Chosenin tehtaalta peräisin.
Etenkin tuota XL-kehää tiedän kuritetun aika railakkaasti jäykkäperän alla puolisentoista vuotta ja reilut 4000 km eikä rihtausta ole vielä tarvittu. Joten kokeillaan nyt. :)
Jaa eipä tuo sitten niin pahalta kuulosta. Pitäisi vaan osata päättää.
Ei parane hätäillä. Itsekin on tullut harkittua jo kohta melkein vuoden verran ennen aktivoitumista..
twentyniner
30.08.2015, 23.44
Hieman on korkeahko hinta toisiaan Heisteissä ainakin tällaiselle perustallaajalle.
Tuttavapiiristä olen saanut sen verran puoltavia kokemuksia Action Sportsin tuotteista että uskalsin tilata. Nyt vain odotellaan.
http://www.actionsports.de/de/dt-swiss-240s-disc-is-36t-ratchet-system-fun-works-amride-25-comp-race-laufradsatz-29er-1750g-4208?c=168
Saa myös kevyemmällä vanteella.
http://www.actionsports.de/de/dt-swiss-240s-disc-is-36t-ratchet-system-atmosphere-xl-comp-race-laufradsatz-29er-1640g-4237?c=168
Kysyin asiaa ja lupasivat tehdä kiekot messinkinippeleillä. Noista tulee 46 g lisäpainoa per pari, mutta alunippeleihin en enää ryhdy..
Näissä tulisi ainakin hyvät navat mukana, ei jää muulle paketille kauheasti hintaa, jos vaikka kehät laukeaa muutamassa vuodessa olisi sentään kädessä hyvät ja toimivat navat ... Itse vain haluaisin mustien kehien tilalle jotain muuta. Mutta varteenotettavat kyllä, etenkin nuo kevyemmät + messinkinippelit (sanoo hovirihtaajani).
noniinno
31.08.2015, 13.30
^ Näyttää järkipaketilta. Itse en ole kokenut alunippeleitä ongelmaksi, vaikka olenkin oma hovirihtaajani.
ps. Ostin jäykkikseen Fulcrumit, ja kyllä on hyvä ja hienot kiekot. http://www.bike-discount.de/en/buy/fulcrum-red-power-hp-29-disc-6-hole-qr15-qr-front%2C-qr-rear-257682/wg_id-8821
Kivijalasta hankin Bontragerin tubeless-nauhan, ja toimii kuin väärä raha, ei tarvi teippailla, rengas nousee jalkapumpulla kehälle. Vaikka ovatkin kapeammat kuin toisen fillarin American Classicit, on Fulcrumit todella tukevat ja tuntuvat ajossa hyvältä. Hinta/laatu on kyllä kohdallaan, itse maksoin noista pikkusen vähemmän, on hinta näköjään aavistuksen noussut siitä.
Tuli sössittyä linkit..
Tulossa siis tuo dt350/Atmosphere Xl-paketti. Sain postiin vahvistuksen että messinkinippeleillä kasataan ja valitsevat sopivanmittaiset varapinnatkin mukaan.
twentyniner
31.08.2015, 18.30
Luotan näissä "nippelihommissa" taitavimpiin ja etevämpiin, itsekkään en koe alunippeleitä ongelmaksi :)
seppo_taalasmaa
31.08.2015, 22.32
Hei, ei kukaan viitsisi jeesata tuossa vannepähkäilyss :( ^^
Hei, olisi tälläinen typerä kysymys. Haluaisin hankkia toiset kiekot pyörääni, mutta en tiedä maastopyörän standardeista. Pyöräni on Cube LTD pro 2015. Pyörässä on pikalinkut eikä läpiakseleita. Miten tilaan netistä oikeat kiekot, koska ymmärtääkseni napoja ja akseleita on eri levyisiä ja pituisia. Jos joku fiksumpi ja kokeneempi viitsisi selvittää hieman näitä napa standardeja nöösille. Kiitos!
Tämähän selviää nopeasti vanhat navat mittaamalla. Todennäköisesti edessä on 100mm leveä qr eli pikalinkullinen napa ja takana napa on 135mm ja myös qr. Ei muuta kun vanteet käteen ja mitta toiseen, samalla saat mitattua kehän leveyden jos ei vanteessa lue. Saat sitten mieltymyksiesi mukaan saman levysen tai leveämmä/kapeamman ostettua. Tsekkaa vielä että saat levyt ja takapakan mahdollisesti sirrettyä kiekoista toisiin jos tarvetta. Eli onko is 6pulttikiinnitys levyissä vai centerlock?
Noilla pärjää?
orc biker
01.09.2015, 06.25
Helpointa on katsoa pyörän tuotetiedoista, mitkä navat siinä nyt on. Varmasti löytyy vuoden 2015 pyörän tiedot. Ei tarvitse mittailla, eikä arpoa, kun googlettaa navan tiedot.
Jos kyseessä on 29-malli, niin näyttäisi olevan:
Front Hub: Shimano SLX HB-M675 Centrelock
Rear Hub: Shimano SLX FH-M675 Centrelock
Eli arvatenkin O.L.D. 100 mm edessä ja takana 135 mm. Centrelock-kiinnitys jarrulevyille. Kannattaa nyt kuitenkin tarkastaa, että nuo ovat kyseessä.
Sitten kannattaa muistaa, että vaikka nykyisissä kiekoissa jarrulevyt olisivat centerlock-kiinnityksellä uusissa näin ei tarvitse olla. Ellei halua kiinnittää olemassaolevia jarrulevyjä uusiin kiekkoihin.
seppo_taalasmaa
01.09.2015, 11.19
Helpointa on katsoa pyörän tuotetiedoista, mitkä navat siinä nyt on. Varmasti löytyy vuoden 2015 pyörän tiedot. Ei tarvitse mittailla, eikä arpoa, kun googlettaa navan tiedot.
Jos kyseessä on 29-malli, niin näyttäisi olevan:
Front Hub: Shimano SLX HB-M675 Centrelock
Rear Hub: Shimano SLX FH-M675 Centrelock
Eli arvatenkin O.L.D. 100 mm edessä ja takana 135 mm. Centrelock-kiinnitys jarrulevyille. Kannattaa nyt kuitenkin tarkastaa, että nuo ovat kyseessä.
Jep kyseiset navat käytössä. Täytyypä vielä mittailla. Olisiko jotain suosituksia uusiksi kiekoiksi ? mielellään kiekot, jotka toimisivat paremmin tubeless hommissa ? budjetti siinä 200e paikkeilla. Kiitos avusta!
...Olisiko jotain suosituksia uusiksi kiekoiksi ? mielellään kiekot, jotka toimisivat paremmin tubeless hommissa ?
Mikäs siinä tubelessissa mätti? Onko jotain muita ominaisuuksia, joita uusilta kiekoilta kaipaat?
...budjetti siinä 200e paikkeilla. Kiitos avusta!
Aika vaikea tuolla budjetilla saada parannusta aikaan... tubelessin kannalta ehkä jotkin Shimanon valmiskiekot, esim. MT66 on yleisesti alle pari hunttia ja vanhaa XT:tä saa alle kolmellasataa helposti kun uusi malli on tullut. Fulcrumin Red Power joo, muttei ole erityisen tubeless. XXL:stä alle pariinsataan -25% -päivinä ne Sun Ringlen Black Flagit...
twentyniner
01.09.2015, 23.20
Saksan poika myy Black Flagia n.550e, mä voin myydä lähes uudet 350e :)
seppo_taalasmaa
01.09.2015, 23.31
Joo noita black flag:jä oon kattonu XXL:stä mutten siitä yhteensopivuudesta ollut varma. 190€ taitaa saada kun seuraavaa -25% jaksaa odottaa. Onko jotakin mielipidettä kyseisestä kiekosta? 1725g ja nykyiset on 2500g ilman pakkaa ja levyjä.
orc biker
01.09.2015, 23.54
Eihän tuossa edes sanota kuin valmistaja. Mikähän vanne on kyseessä? Varmaan jokin kapea rimpula. Nehän ovat kevyitä.
TheMiklu
02.09.2015, 00.30
Noita on useampaa mallia mutta painon perusteella olis Pro http://sun-ringle.com/mtb/wheelsets/black-flag/
18,8mm sisäleveys.
Noita on useampaa mallia mutta painon perusteella olis Pro http://sun-ringle.com/mtb/wheelsets/black-flag/
18,8mm sisäleveys.
Kyseessä on juurikin tuo Pro-malli. Itse hankin 26" tilalle kys. 27,5" kiekot eikä ole mitään pahaa sanottavaa kesän ajelujen perusteella. Hinta ja laatu mielestäni kohtaavat hyvin. Kiekot ovat tyylikkäät ja pysyneet suorina. Ostin kaiken lisäksi ale-korista niin hinta jäi alle sen, mitä -25% kampanjalla saa.
twentyniner
02.09.2015, 09.43
Ihan kelpo kiekot hintaan 250e -25%...kyttäilin pitkään noita, hinta veivasi 300-400e -25%. Sitten ne ymmärsi laskea hinnan 250euroon, no nopeasti koriin. Meni kolme päivää ja alkoi taas -25% kampanja , hintatakuusta vielä pois eurot ja hinnaksi jäi tuo alle 190e :)
Noissa ale kiekoissa ei tullut 15x100 12x142 akseleita tai tubelessventiileitä, niihin meni se 50e lisää ja etenkin takakorkkien hommaaminen oli tuskien taival, nahkahousu lähetti ensin taka-akselin korkkipussukassa, lukihan siinä päällä oikea koko ja end caps :)
Missään tapauksessa en maksaisi noista +500e, sillä hinnalla saa jo hieman laadukkaamman oloisilla navoilla (Hope, DT) varustetut kiekot.
Kyseessä siis XXL:n Black Flag Pro mallit :)
^sanoitsä jossain toisaalla, että olisivat jotenkin vetelät?
Harkinnut noita itsekin cx/gg-projektiin aina 25%poiskaikesta -päivinä, mutta jääneet vielä hankkimatta.
twentyniner
02.09.2015, 09.57
Kaikki "pinnat löysällä/jälkikiristämättä" kiekot on löysiä :)...alle 200e hyvä ostos, mutta täyteen hintaan en ehkä hankkisi. Ainakin noita taka-akseleita on poikennut vetopuolen kierteiden juuresta, aika heppoisen oloinen akseli versus Hope. Halpa/takuu vara-osa, mutta tilaaminen, työ ja mahdolliset ajamattomat päivät tuon takia saattaa ketuttaa, kun kohdalle sattuu :)
Noissa ale kiekoissa ei tullut 15x100 12x142 akseleita...
Missään kiekoissa ei tule mukana näitä akseleita kun ne ovat runko- ja keulaspesiifisiä. Joskus mukana tulee 15mm/QR adapteriakseli.
twentyniner
02.09.2015, 11.09
Frendini osti vastaavat kiekot täyteen hintaan muualta pari vuotta sitten , tuli mukana kaikki mahdolliset optiot ja tubeless venttiilit.
Ja olen hyvin tietoinen ettei mukana tule yleensä näitä korkkeja ei siis akseleita :) , mutta jotkut valmistajat kylläkin laittavat mukaan kaikki mahdolliset optiot.
Voihan mukana tulla erilaisia adaptereita ja pikalinkkuja, mutta ei missään tapauksessa kaikkia mahdollisia 12x142 ja 15x100 akseleita. :rolleyes:
Hei, ei kukaan viitsisi jeesata tuossa vannepähkäilyss :( ^^
Superstar Tactic trail + Maxxis renkaat = tubeless helppous!
Siis valehtelematta jalkapumpulla noin neljännellä pumppauksella rengas alkaa tiivistymään ja nousee vanteelle normi paineilla.
Eli varmaan heidän tubeles ready mainostamiaan kiekkosettejä kannattaisi kytätä.
http://www.superstarcomponents.com/en/switch-ultralite-tactic-wheelset.htm
tai
http://www.superstarcomponents.com/en/tech-4-tubeless-ready-wheelsetds25.htm
J Panula
03.09.2015, 13.05
Joo noita black flag:jä oon kattonu XXL:stä mutten siitä yhteensopivuudesta ollut varma. 190€ taitaa saada kun seuraavaa -25% jaksaa odottaa. Onko jotakin mielipidettä kyseisestä kiekosta? 1725g ja nykyiset on 2500g ilman pakkaa ja levyjä.
Ei kannata pettyä sitten kun ne Sun:in kiekot on paljonkin luvattua painavammat, kuitenkin vuosien saatossa Sun on ollut FSA:n ohella se firma jonka tuotteiden ilmoitetut painot on olleet erittäin viitteellisiä (eli tyypillisesti tuote painaa 20% enemmän kuin ilmoitettu paino) ;)
J Panula
03.09.2015, 13.07
Onkos muuten vinkkiä, mistä saisi 29" crossmaxin kehiä, nopealla nettisurffailulla Brasiliassa olisi, mutta onkohan lähempänä
^ Saksassa olisi: https://www.bike-components.de/de/Mavic/Crossmax-SLR-Disc-29-Ersatzfelge-ab-Modell-2013-p40234/
J Panula
03.09.2015, 14.47
Oho, mitenkähän tuo jäi huomaamatta, ei ole edes kallis... Onneksi(?) ostin paremmat kiekot jo SLR:ien tilalle ;) ...no jos tekis noista kurakelin kiekot...
twentyniner
03.09.2015, 16.49
Ainakin nuo XXL Black Flagit painavat sen mitä lupaavat ... Arvaa miksi en osta kalliita "valmiskiekkoja" :)
Onkos muuten vinkkiä, mistä saisi 29" crossmaxin kehiä, nopealla nettisurffailulla Brasiliassa olisi, mutta onkohan lähempänä
Bike-components.de tai bikediscount.de tai bike24.com, jostain saksalaisesta luukusta tilailin Crossmaxeihin kehän ja pinnoja reilu vuosi sitten. Mutta ei niitä tosiaan joka paikassa ole.
Edit: Kappas, ihan turhaan huutelin epämääräyksiä, nehän oli jo löytäneet.
J Panula
04.09.2015, 14.15
Ainakin nuo XXL Black Flagit painavat sen mitä lupaavat ... Arvaa miksi en osta kalliita "valmiskiekkoja" :)
Heh, tuo oli mainiosti sanottu :D ja olen täysin samaa mieltä että kyllä nuo ainakin sen verran painavat kuin luvattu (ehkä vähän enemmänkin, mun samanlaiset 27,5":t oli 1945g, luvattu oli 1700g) ;)
Kellään kokemuksia eastonin arc kehistä? Leveyttä on 24, 27 tai 30mm. Vähän raskaaksi menevät 27 ja 30mm kehillä, mutta kaikkea ei voi saada: http://eastoncycling.com/product/arc-29/
Eli niistä ei ole kellään kokemuksia. Onko ehdotuksia 400-500€:n kiekkosetiksi trail/xc käyttöön? Pääpaino setissä on luotettavuudella ja kohtuullisesta painosta + sopivasta leveydestä ei tietty ole haittaa. Hope Pro 2 Evot voisivat mennä napoina, mutta mitkä kehiksi? Eiväthän nuo dt swiss 240s:ien veroiset navat ole, mutta budjetti rajoittaa.
Edittiä, kiekot eivät tule pelkästään trail käyttöön.
Mites olisi DT Swiss M1700. Olen niillä ajellut tämän kesän ja alkusyksyn, ei moitittavaa. Sisäleveys 22,5 mm, ulkoleveys 27 mm. Paino oli hyvin lähellä valmistajan ilmoittamaa 1785 g.
...Onko ehdotuksia 400-500€:n kiekkosetiksi trail käyttöön?...Hope...
Speksaa R2-bike:lta kiinnostavin setti, Hope + 29er valikoima tässä (https://r2-bike.com/Hope-5).
Jos ei himmaile liian kauaa (exp. 18.10.) niin koodilla ALULRS saa 75€ alennusta alukehäisistä custom-kiekoista. Hiilarikehille oli oma -150€ koodi, mutta sitä en nyt muista.
Mites olisi DT Swiss M1700. Olen niillä ajellut tämän kesän ja alkusyksyn, ei moitittavaa. Sisäleveys 22,5 mm, ulkoleveys 27 mm. Paino oli hyvin lähellä valmistajan ilmoittamaa 1785 g.
Mää ostin nää kun sai b-d:stä centerlock-versioina alle neljän huntin. En hirveästi oo ehtinyt ajella, mutta jämäkiltä ja laadukkailta vaikuttaa.
IncBuff tietty vei nuo just nuo M1700:t minun nenän edestä. Niitä kattelin 379€ hinnalla viikonloppuna, mutta ehtivät loppua ennen kuin Cuben kauppa varmistui. Toki jos siihen hintaan ne taas saisi, niin miksei nekin voisi hommata.
Pitää tutustua tuohon R2 valikoimaan. Sapim Racet pitää olla 95-100kg kuskin alla? Hope + Arch Ex /Flow Ex + competition olisi varma ja tylsä valinta (499€+postit actionsportissa), mutta paino on sitten 1,85-2kg. Tosin eipä sillä minun ajossa suurta merkitystä ole kun vain omaksi iloksi ajelen.
IncBuff tietty vei nuo just nuo M1700:t minun nenän edestä. Niitä kattelin 379€ hinnalla viikonloppuna, mutta ehtivät loppua ennen kuin Cuben kauppa varmistui.
Enpä usko. Omat tuli Saksasta 2,5 vk sitten.
No kuitenkin. Samaa erää lienevät olleet. Harmi kun ne ehtivät loppua. Ei auta kuin katsella muita vaihtoehtoja jos ei halua maksaa niistä 459€:a.
Jotenkin alan kallistua noiden M1700/E1700 kiekkojen puoleen. E1700:t (470€, 25mm, 1920g) kun löytäisi noin 400€:lla jostakin, niin samantien lähtisivät tilaukseen. Shimanon wh-m8020:t (375€, 24mm, 1917g) olisivat myös sopivan leveät, mutta jos niissä on yhtä huono napa kuin ennenkin, niin ostamatta jäävät.
Speksaa R2-bike:lta kiinnostavin setti, Hope + 29er valikoima tässä (https://r2-bike.com/Hope-5).
Jos ei himmaile liian kauaa (exp. 18.10.) niin koodilla ALULRS saa 75€ alennusta alukehäisistä custom-kiekoista. Hiilarikehille oli oma -150€ koodi, mutta sitä en nyt muista.
No mutta, siellähän olisi mielenkiintoisia kuitukiekkoja, jos hinnasta saa vielä 150eur pois. Koitappa Jack muistella koodia:)
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/12143217_925573027511079_1371707631828003833_n.jpg ?oh=b2be9fd7c8e9848654de50db2e48aa01&oe=5698FF41
Koitappa Jack muistella koodia:)
Se oli kabr... karpo... carrbo.. carnob... eiku nyt: CARBONLRS
Järki menee näiden kiekkojen kanssa. :rolleyes: Tarkennetaan nyt vaatimuksia ja nostetaan budjettia kuuteensataan: kehien sisäleveys min 23mm, kiekkojen paino max noin 1800g, navat mielellään 240s:t tai vastaavat oemit, pitää kestää ~100kg ukko. Pari vaihtoehtoa (ex1501:n lisäksi) olen saanut "kasattua":
1. actionsportsista: 240s:t cl versioina, dt swiss ex471 kehät, competition race pinnat, pro lock messinkinippelit (jos nämä käyvät noihin kehiin) = 549,90€ ja 1820g
2. r2-bikesta: 240s:t 6 bolt versioina, stans flow ex kehät, sapim cx-ray pinnat = 602,50€ ja 1790g.
Yhtään tuttua rihtaajaa ei ole (special bike tosin taitaa ottaa vain 20€/kiekko rihtauksesta jos sinne roudaa), joten kehät saisivat olla suorana pysyvää sorttia ja kasauksen pitäisi olla ammattitaitoista, siksi tuo actionsports.de vähän epäilyttää. Onko r2-bike luotettavampi paikka? E1700:t menisivät myös (499€), mutta samalla vaivalla maksaa vähän enemmän ja laittaa nuo 240s:t + hitsatut kehät (ex471).
Maasturiin keväällä tilasin tuolta actionsportsista "240s:t 6 bolt versioina, stans flow ex kehät, sapim cx-ray pinnat" eikä työn jäljessä ole ollut moittimista kesän ajelun jälkeen .. Maantiepyörään myöskin tuolta kiekot eikä niissäkään ole ollut moittimista (DT 240s Road -navoilla ja DT Swiss R 460 -kehillä, pinnat tais olla DT Swiss Revolution.)
LoneWolf76
16.10.2015, 18.00
E1700-kiekkoja oli vielä vähän aikaa sitten cnc-bikessä 299 eur / pari, mutta nyt on näemmä jäljellä pelkkää takakiekkoa 199 eurolla. Vaan löytyisiköhän mistään yksittäisestä kaupasta DT350 straight pull -navat ja XM481-kehät sopuhintaan...?
Maasturiin keväällä tilasin tuolta actionsportsista "240s:t 6 bolt versioina, stans flow ex kehät, sapim cx-ray pinnat" eikä työn jäljessä ole ollut moittimista kesän ajelun jälkeen .. Maantiepyörään myöskin tuolta kiekot eikä niissäkään ole ollut moittimista (DT 240s Road -navoilla ja DT Swiss R 460 -kehillä, pinnat tais olla DT Swiss Revolution.)
Kovin sitten vaihtelee laatu. :) mul dt350, flow ex ja dt comp setti oli ihan nuudelia jo about 4 tunnin ajoilla.
Vielä kaksi kysymystä. Centerlock vai 6 bolt versiot 240s:stä? Jarrulevyjä ei vielä ole ostettu, joten niiden takia ei tarvitse valita jompia kumpia. Ja Competitionit vai Competition Racet pinnoiksi? Dt:n kehät laitan (joko ex471 tai xm481) ja navoiksi tulevat nuo 240s:t.
Lähtisi nyt vain fillarin runko liikenteeseen Ranskasta, niin uskaltaisi tilata kiekot...
noniinno
18.10.2015, 10.01
6 bolt. On levyissä valinnanvaraa paremmin eikä klappaile. Comp racet itse ottaisin ( kevyehkö kuski).
Tilaus actionsportsiin tehty, toivotaan parasta kasauksen laadun suhteen. Navat 350s 6 bolt, kehät xm481, pinnat competition ja pro lock nippelit, 457,11€ posteineen. Painoa kiekoilla on ehkä hitusen liikaa (~2kg), mutta parempi vähän liikaa painoa kuin liian heppoiset kiekot ja eipähän ainakaan leveys lopu kiekoista kesken.
-15 Camber evoon ovat siis tulossa kiekot.
viimeinenlenkki
05.11.2015, 12.58
hyvät,kestävät ja kevyet kiekot olisi hakusessa.90kg kuskille.
hyvät,kestävät ja kevyet kiekot olisi hakusessa.90kg kuskille.
Noilla spekseillä mää teettäisin Ridemoressa Nox Skyline + X0 -kiekot.
seppo_taalasmaa
06.11.2015, 12.48
Osaako joku selvittää tuota kapulakieltä kun ei tunnu valmistajalta kyseistä kiekkoa löytyvän. Kyseessä siis Cuben laajasti käyttämä Fulcrum Red 66 kiekko, jota käytetään lähes kaikissa keskihintaisissa cuben tämän vuoden pyörissä.
Kysymys kuuluukin, että mikä on kyseessä oleva kiekko ? Lähinnä siis specsejä on ollut hakusessa, mutta kun ei pääse kiinni niihin kun onko vain suurelle valmistajalle luotu massakiekko vai Fulcrumin oman malliston kiekko eri nimellä.
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-120-hpa-sl-black-n-green-473251/wg_id-153
Painoa pari kiloa / pari ja taitaa olla Cubelle tehty malli. Red 44 on sitten n. 1750 gr / pari. EN tiedä niin paljoa Fulcrumin navoista että osaisin kertoa mikä malli ko. napa on. Hyvin ovat toimineet.
seppo_taalasmaa
07.11.2015, 18.26
Painoa pari kiloa / pari ja taitaa olla Cubelle tehty malli. Red 44 on sitten n. 1750 gr / pari. EN tiedä niin paljoa Fulcrumin navoista että osaisin kertoa mikä malli ko. napa on. Hyvin ovat toimineet.
Ovatko millaisessa käytössä ?
orc biker
07.11.2015, 18.43
pro lock nippelit
No hyi, liimaa kierteissä. Toivottavasti ei tarvitse rihtailla.
Toivotaan tosiaan parasta ettei ainakaan pahemmin tarvitse rihtailla. Noihin kehiin eivät muut käyneet, joten näillä oli pakko mennä.
Turha noita pro lockeja on pelätä.. Ite olen aina kietassut nippelin juureen pinnaan pienen sähköteipin palasen ja siitä sitten lukkopihdeillä kiinni niin ei mene pinna korkkiruuviksi..
Toivotaan tosiaan parasta ettei ainakaan pahemmin tarvitse rihtailla. Noihin kehiin eivät muut käyneet, joten näillä oli pakko mennä.
Onko muuten jostain osunut silmään miksi noita xm481:siä (tai xm551:siä) ei saisi kasata muilla kuin pro lockeilla? Vähän hämmentää että miksi näin ja mitä jos vaan kasaa tavallisilla.
Ovatko millaisessa käytössä ?
Omassa käytössä Stereo 120 HPC Racen takakiekkona.. ihan perus maastoajelua on harrasteltu. Tärkeää noissa on pitää huoli että välys navasta on oikein säädetty tai vapaaratas on nopeasti entinen.
edit: varaosia saa Velosportista
seppo_taalasmaa
11.11.2015, 00.27
Onko olemassa 9mm qr taka-akselia ja 10mm qr ja ovatko nämä molemmat 135mm leveitä ?
mhelander
11.11.2015, 12.08
^ on mutta ei taakse molempia. Edessä on tarjolla 100x9 QR ja taakse 135x10 QR. On niin sanottua vanhan liiton kamaa ja varmaan nykyään täysin epäkelpoa mutta näillä mun fillarit kulkee.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
seppo_taalasmaa
11.11.2015, 22.46
^ on mutta ei taakse molempia. Edessä on tarjolla 100x9 QR ja taakse 135x10 QR. On niin sanottua vanhan liiton kamaa ja varmaan nykyään täysin epäkelpoa mutta näillä mun fillarit kulkee.
Okei kun tuota vaan ihmettelin: http://www.bike-discount.de/en/buy/fulcrum-red-power-29-xl-disc-6-hole-15mm-qr-454364/wg_id-8821 "
FW axle: TA 15mm diameter, 100mm width
RW axle: 9mm QR
Eli edessä 15mm akseli ja edessä 9mm qr, mutta varmaan sitten vaan kirjoitusvirhe.
Eli edessä 15mm akseli ja edessä 9mm qr, mutta varmaan sitten vaan kirjoitusvirhe.
No kurjoitusvirhe se varmaan on :)
noniinno
11.11.2015, 23.57
Ei tuossa ole mitään virhettä. Tuo taka-akseli on siis normaali pikalinkullinen, jossa varsinainen linkku on 5mm paksua tavaraa ja haarukan koloon menevä navan osa, sanotaanko vaikka akselin pää on 9mm. Rungossa tuo kolo on takana halkaisijaltaan 10mm. Kun käytetään läpiakselia tai pulttiakselia, niin sen halkaisija on sitten takana tuo 10mm silloin kun puhutaan "perinteisestä" haarukanpäästä. Monissa navoissa käytetään takana jostain syystä tuota 9x135mm QR ilmoitustapaa, vaikka akselin pää olisikin oikeasti halkaisijaltaan 10mm, näin esim American Classic. Eli kirjoitusvirheestä ei ole kyse vaan vakiintuneesta tavasta.
seppo_taalasmaa
13.11.2015, 23.16
Ei tuossa ole mitään virhettä. Tuo taka-akseli on siis normaali pikalinkullinen, jossa varsinainen linkku on 5mm paksua tavaraa ja haarukan koloon menevä navan osa, sanotaanko vaikka akselin pää on 9mm. Rungossa tuo kolo on takana halkaisijaltaan 10mm. Kun käytetään läpiakselia tai pulttiakselia, niin sen halkaisija on sitten takana tuo 10mm silloin kun puhutaan "perinteisestä" haarukanpäästä. Monissa navoissa käytetään takana jostain syystä tuota 9x135mm QR ilmoitustapaa, vaikka akselin pää olisikin oikeasti halkaisijaltaan 10mm, näin esim American Classic. Eli kirjoitusvirheestä ei ole kyse vaan vakiintuneesta tavasta.
Eikö läpiakseli ole yleensä tuo X12 eli 12mm ? ja onko tämä sitten aina 142mm leveä?b, ja vakio qr on 10x135mm ? Onko pikalinkullisia olemassa toista standardia eli jos ostaa kiekkoja netistä ja muuta niin erehtyy ostamaan jonkun toisen levyisen qr navan ?
Iglumies
14.11.2015, 01.06
http://forums.mtbr.com/wheels-tires/axle-standards-explained-873910.html
Eikö läpiakseli ole yleensä tuo X12 eli 12mm ?
Mielestäni "X12" on jonkun valmistajan tuotemerkki joka viittaa 12x142 läpiakseliin. Eli kyllä, samaa tavaraa eri paketissa, mutta koska noita variaatioita löytyy paljon (kuten mm. tuolta Iglumiehen linkistä voi havainnoida) yritän itse kirjoittaa eri akseleista niiden mittojen ja tyypin mukaan.
Esim. 15x100 etuläpiakselistakin löytyy useampaa erilaista tyyppiä - nopeasti vaikka Bike24:n joustokeulavalikoimaa selaamalla näyttää siltä että Rock Shox käyttää "Maxle"-akseleita, jotka työntyy sisään oikealta ja vastakierre on vasemmassa jalassa. Manitoulla, DT Swissillä ja Marzocchilla akselin asennussuunta on sama mutta muuten toteutuksessa on pieniä eroja. Foxilla taas on käytössä "15QR"-akseli joka työntyy sisään vasemmalta ja kiristyy oikeaan jalkaan. Maguralla on asennussuunnaltaan vastaava "M15"-akseli mutta muuten teknisessä toteutuksessa on pieniä eroja. Ja silti kaikkiin 15x100-läpiakselilla varustettuihin keuloihin käy sama 15x100-läpiakselilla varustettu kiekko.
twentyniner
14.11.2015, 14.14
Itse olen sisäistänyt tuo takakiekkon osalta, että normipikalinkulla (5mm) kiekko/napa myydään/merkataan QR tai 9x135mm ja tuolla 10x135mm merkinnällä tarkoitetaan napaa jossa on samaan tapaan kuin 12x142mm läpi akseli, mutta vain 10x135mm mitalla. Itselläni on ollut ainakin parissa fillarissa 10x135mm takanapa eli 10mm reikä navassa ja siihen sitten hiukan normipikalinkua paksumpi 10mm paksu pikalinkku.
Näin konvertoitiin edellistä Hopen Pro2:sta
http://youtu.be/pdPDHPhv_Ao
ja tuossa DT:n 10x135mm akseli, joka käy siis samaan perään kuin "normaali" 9x135mm pikalinkku. Vaatii siis takanavan jossa on 10mm reikä ja leveyttä 135mm.
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/dt-swiss-rws-thru-bolt-alloy/rp-prod81162
Yksinkertainen googlaus osoittaa, että 9x135 QR on erittäin harvoin käytetty takanavan yhteydessä (on olemassa tosin 9x135 QR läskipyörän etunapa). Syy on yksinkertainen - QR-takanapojen ulkonevat osat ovat läpimitaltaan 10mm, eikä 9mm. Ei ole takanavassa yhtään osaa, mikä olisi 9mm. :rolleyes:
mhelander
14.11.2015, 16.43
^ sitähän tässä yritin sanoa...
orc biker
14.11.2015, 17.50
Turha noita pro lockeja on pelätä.. Ite olen aina kietassut nippelin juureen pinnaan pienen sähköteipin palasen ja siitä sitten lukkopihdeillä kiinni niin ei mene pinna korkkiruuviksi..
Siteeraan taas edesmennyttä polkupyörän rengasgurua Jobst Brandtia. Jos joku haluaa todella tietää pyörästä, niin hänen kirjansa The Bicycle Wheel on pakkolukemista. Tämä on tosin nettikeskustelusta:
"This method will easily but a twist-kink in the spoke where it enters the jaws of the wrench. If the spoke does not withstand the torque of tightening, then the short piece of transition outside the wrench will also twist. The only good method for tightening flat spokes is to deflect the rim do temporarily de-tension the spoke while it is being adjusted.
Holland-Mechanics wheel truing machines have this capability, most manual builders do not."
orc biker
14.11.2015, 17.56
Onko muuten jostain osunut silmään miksi noita xm481:siä (tai xm551:siä) ei saisi kasata muilla kuin pro lockeilla? Vähän hämmentää että miksi näin ja mitä jos vaan kasaa tavallisilla.
Yleensähän näissä kaikissa kyse on huolimattomamman työn mahdollistamisesta. Jos pinna on turhan löysällä, niin se lukite ehkä sitten estää auki kiertymistä tai näin ainakin lienee ajatus.
Sen jälkeen, kun itse tutustuin tarkemmin tähän aiheeseen ja aloin koota omat kiekkoni sekä rihtasin vanhatkin, niin ei ole tarvinnut kertaakaan enää murehtia, että vanne vipattaa. Huolellisuus on näissä hommissa valttia eli kun kerran tekee kunnolla, niin ei tarvitse enää koskea, ellei sitten jotenkin muuten saa vannettaan ihan solmuun. Ymmärtää toki, että bisneksessä sellaiseen ei oikein ole aikaa. Sen takiahan paksuja pinnojakin käytetään, koska niillä on helpompi koota.
noniinno
14.11.2015, 18.03
^^ loytyy nettikirjana http://poehali.net/attach/Bicycle_Wheel_-_Jobst_Brandt.pdf
orc biker
14.11.2015, 20.36
Se huono puoli kunnolla tekemisessä on, että asiat unohtuvat. Kun minä en vaihda usein toimivia välineitä, niin saattaa mennä vuosia, että tulee seuraavan kerran koskettua kiekkoihin. Ellei sitten joku tuttu tarvitse rihtauspalveluita. Sitten muutaman vuoden päästä on sormi suussa, että mitenkäs tämä oli fiksua tehdäkään. Tuntuma häviää juuri, kun se vasta ehti tulla.
seppo_taalasmaa
14.11.2015, 21.19
Onko kaikissa shimanon navoissa saman kokoiset kuulalaakerit ? Käytössä Shimanon navat
SLX Front Hub HB-M675 JA SLX Rear Hub FH-M675Minkäs kokoisia kuulalaakereita näihin kuuluu sitten tilata? En huollon yhteydessä muistanut mitata halkaisijaa....
twentyniner
14.11.2015, 22.13
Yksinkertainen googlaus osoittaa, että 9x135 QR on erittäin harvoin käytetty takanavan yhteydessä (on olemassa tosin 9x135 QR läskipyörän etunapa). Syy on yksinkertainen - QR-takanapojen ulkonevat osat ovat läpimitaltaan 10mm, eikä 9mm. Ei ole takanavassa yhtään osaa, mikä olisi 9mm. :rolleyes:
Yksinkertainen Googlaus hakusanalla" 9x135mm rear" antaa ainakin minulla läjän vastauksia juuri noista perinteisistä pikalinkkunavoista. 10x135 lienee tuo oikeasti 10mm läpiakselilla varustetun navan merkintä. Olemmeko tässä asiassa yhtä mielisiä?
Onhan 10mm läpiakselikin 10x135, yleensä se ilmoitetaan kuitenkin "10x135 Thru", ei QR. Mutta 9x135 ei ole kuin läskipyörän etunapa. Vai mikä osa takanavasta olisi mielestäsi 9mm? :rolleyes:
https://lh3.googleusercontent.com/-cNQW1DGDXMo/VkeMxNvuBTI/AAAAAAAAAxk/s_XCU1JdipY/s400-Ic42/20151114_213341.jpg
Totta kai googlaus hakusanalla "9x135mm rear" antaa takanapoja koska googletat takanapoja. :rolleyes: Kokeile hakusanalla "9x135mm QR” – tulee pääsääntöisesti läskipyörän etunapoja.
twentyniner
14.11.2015, 23.12
Eli jos Googlaan 9x135mm QR saan tulokseksi vain ja ainoastaan läskipyörään etunapoja? Eikös tässä ollut kysymys siitä millä merkinnällä niitä meille kaupataan, eikä siitä mitä työntömitta antaa tulokseksi? Monia napoja myydään 9x135mm QR spekseillä eikä ne todellakaan ole kaikki vain ja ainostaan läskipyörään etunavaksi tarkoitettuja. DT sentään osaa kaupitella 5x100mm ja 5x135mm napoja, joka kertoo tuon todellisen akselikoon...mutta voimme varmasti väitellä tästä hamaan tulevaisuuteen, otan vain unet välissä, öitä.
orc biker
14.11.2015, 23.26
Onko kaikissa shimanon navoissa saman kokoiset kuulalaakerit ? Käytössä Shimanon navat
SLX Front Hub HB-M675 JA SLX Rear Hub FH-M675
Minkäs kokoisia kuulalaakereita näihin kuuluu sitten tilata? En huollon yhteydessä muistanut mitata halkaisijaa....
Katso Shimanon sivuilta techdocs.jotain räjäytyskuva. Sieltä pitäisi selvitä.
noniinno
14.11.2015, 23.37
Läskipyörän etunapa? http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-deore-xt-disc-hub-rear-m756a/rp-prod3987
Eiköhän tuokin akseli ole oikeasti 10mm, mutta aika useassa yhteydessä mainitaan tämän(kin) navan kohdalla 9x135 qr. No jokohan tämä tästä aiheesta riittäisi. Oikeasti 9mm akseli takana on todella vanha standardi, johon ei juurikaan törämää.
Maastopyörään etukiekko ja läskipyörään etukiekko myydään parina?
http://www.rczbikeshop.com/finland/believe-bikes-2015-wheelset-xc-29-tcs-disc-6-bolts-9x100mm-9x135mm-black.html
Totta kai on olemassa tämä virheellinenkin tapa ilmoittaa takapään QR-standardi. Siksi googlen haku hakusanalla "9x135mm QR” tuottaa pääsääntöisesti, eikä pelkästään, läskipyörän etunapoja. Juuri niin, kuin tuolla ylempänä valmiiksi lukee.
Voit tilata vaikka kaikki nämä 9x135 takanavat – et tule saamaan yhtään 9x135, ne tulevat oleman kaikki 10x135mm.
Ai että oikein vanha akselistandardi tuo 9mm takana? Onkohan tästä jotain todisteita olemassa? Itse en löydä yhtään ja koko 135mm standardi ei ole kaiken lisäksi kovin vanha.
Tässä on vielä Shimanon QR taka-akseli – yllätys-yllätys, sekin on tasan 10mm:
https://lh3.googleusercontent.com/-t4tS1riURSk/Vkg75diBKAI/AAAAAAAAAyI/I17anmSjPQI/s400-Ic42/20151115_100124.jpg
seppo_taalasmaa
15.11.2015, 11.49
Totta kai on olemassa tämä virheellinenkin tapa ilmoittaa takapään QR-standardi. Siksi googlen haku hakusanalla "9x135mm QR” tuottaa pääsääntöisesti, eikä pelkästään, läskipyörän etunapoja. Juuri niin, kuin tuolla ylempänä valmiiksi lukee.
Voit tilata vaikka kaikki nämä 9x135 takanavat – et tule saamaan yhtään 9x135, ne tulevat oleman kaikki 10x135mm.
Ai että oikein vanha akselistandardi tuo 9mm takana? Onkohan tästä jotain todisteita olemassa? Itse en löydä yhtään ja koko 135mm standardi ei ole kaiken lisäksi kovin vanha.
Tässä on vielä Shimanon QR taka-akseli – yllätys-yllätys, sekin on tasan 10mm:
https://lh3.googleusercontent.com/-t4tS1riURSk/Vkg75diBKAI/AAAAAAAAAyI/I17anmSjPQI/s400-Ic42/20151115_100124.jpg
Kiitos neuvoista, asia tuli selväksi, eli normi pikalinkullinen maasturini on 9x100mm/10x135mm
twentyniner
15.11.2015, 15.32
Jatketaan väittelyä sunnuntaipäivän ratoksi ... Normi pikalinkku napa ilmoitetaan 5x135mm kuten DT ilmoittaa, monet valmistajat/kauppiaat ilmoittavat 9x135mm. 10x135mm on edelleen ilmoitustapa oikeasti sitä 10mm läpiakselia syövälle navalle, jota siis pystyy käyttämään normaalisti sitä "normi" pikalinkkua syövässä rungossa. Ollaanko tästä yhtä mieltä? Vai kaivetaanko taas työntömitat esille ja mittaillaan sekä väitellään mittaustulosten perusteella.
Jatketaan väittelyä sunnuntaipäivän ratoksi ... Normi pikalinkku napa ilmoitetaan 5x135mm kuten DT ilmoittaa, monet valmistajat/kauppiaat ilmoittavat 9x135mm. 10x135mm on edelleen ilmoitustapa oikeasti sitä 10mm läpiakselia syövälle navalle, jota siis pystyy käyttämään normaalisti sitä "normi" pikalinkkua syövässä rungossa. Ollaanko tästä yhtä mieltä? Vai kaivetaanko taas työntömitat esille ja mittaillaan sekä väitellään mittaustulosten perusteella.
Sekoitetaan vielä sillä mausteella että DT Swiss tekee myös eteen 9x100mm läpiakselia, joka vaatii omanlaisensa navan (koska akselin paksuus on 9mm tai sadasosia alle) ja sopii normaaliin pikalinkkuhahlolliseen haarukkaan, koska vastakierteet on pikalinkkuakselin tapaan erillisessä päätykappaleessa.
Kannattaako sitä pilkkua sen kummemmin viilata. Vissiin kysyjälle selvisi jo nuo periaatteet ja eri variaatioiden mahdoton määrä.
Pullapoika
15.11.2015, 16.03
Muistaakseni se itse pikalinkku ilmoitetaan 5x135mm, mutta napa 9x135mm. Kun akselin paksuus mitataan, jenkojen kohalla se on 10mm, mutta kierteettömällä kohdalla 9mm. Joskus mittasin kun napaa huolsin...
orc biker
15.11.2015, 16.14
Kun ostin pikalinkkunavan, niin sen tiedoissa luki Shimanon sivuilla, että OLD 135 mm ja axle diameter 10 mm. Sitten ihmetellään, että miksi ihmiset eivät itse korjaa ja huolla pyöriään. Ööö.... En saanut mitään tolkkua, mitä te ihmiset tuossa yllä puhutte, kun en osta usein näitä osia. Kuvastaa hyvin tätä merkintöjen ja "standardien" sekasotkua.
twentyniner
15.11.2015, 16.30
Kannattaako sitä pilkkua sen kummemmin viilata. Vissiin kysyjälle selvisi jo nuo periaatteet ja eri variaatioiden mahdoton määrä.
Kannattaa koska jos kysyjä ostaa 10x135mm spekseillä navan, hän todennäköisesti saa navan jossa on 10mm ammottava reikä läpi navan, eikä hänen hipoa hipompi 5x135mm pikalinkku pysty täyttämään hommansa, vaan hänen on hankittava oikeasti 10mm paksu esim. pikalinkku 10x135mm QR spekseillä.
Standardeja on monia ja aivan liikaa... Onneksi taas saadaan uutta boost napojen mukana :)
Kummat teidän mielestä on paremmat kiekot:
ZTR Crest kehät + Hope Pro II Evo navat
vai
DT Swiss XR 1501 Spline One
?
Nuo DT:n kiekot tulee uuden pyörän mukana ja Stanin/Hopen kiekot mulla on jo. Mietin vaan, että kummat jättäisi talvikäyttöön nastarenkaille ja kummat kesäkäyttöön, jolloin tulee ajettua myös kisaa?
Jatketaan väittelyä sunnuntaipäivän ratoksi ... Normi pikalinkku napa ilmoitetaan 5x135mm kuten DT ilmoittaa, monet valmistajat/kauppiaat ilmoittavat 9x135mm. 10x135mm on edelleen ilmoitustapa oikeasti sitä 10mm läpiakselia syövälle navalle, jota siis pystyy käyttämään normaalisti sitä "normi" pikalinkkua syövässä rungossa. Ollaanko tästä yhtä mieltä?
Miksi ihmeessä oltaisi tästä yhtä mieltä? :rolleyes:
Kannattaa koska jos kysyjä ostaa 10x135mm spekseillä navan, hän todennäköisesti saa navan jossa on 10mm ammottava reikä läpi navan, eikä hänen hipoa hipompi 5x135mm pikalinkku pysty täyttämään hommansa, vaan hänen on hankittava oikeasti 10mm paksu esim. pikalinkku 10x135mm QR spekseillä.
Yksinkertainen haku "10x135": https://www.bike-components.de/advanced_search_result.php?keywords=10x135
Löytyy ihan mitä vaan, pikalinkkua, läpiakselia sekä bolt-on versioita. Joka ikisessä mainitaan, mistä on kyse. Kannattaa lukea, mitä olet ostamassa.
twentyniner
15.11.2015, 19.22
Ei kannata uskoa saksalaisia, ne myy mitä tahansa ja speksit(päästöt) ovat tuulesta tempaistuja :)
Oliko jollakin kokemuksia noista Fun-Worksin navoista? Onko ne mistään kotoisin?
Kummat teidän mielestä on paremmat kiekot:
ZTR Crest kehät + Hope Pro II Evo navat
vai
DT Swiss XR 1501 Spline One
?
Nuo DT:n kiekot tulee uuden pyörän mukana ja Stanin/Hopen kiekot mulla on jo. Mietin vaan, että kummat jättäisi talvikäyttöön nastarenkaille ja kummat kesäkäyttöön, jolloin tulee ajettua myös kisaa?
Osaako kukaan sanoa tähän mitään?
DT:n kiekoissa taitaa olla 240s navat, joten ne on ehkä vähän paremmat. Tosin Hopeihin olen vaihdattanut kunnon laakerit. Stanin kehät taas taitaa olla millin leveemmät sisäleveydeltään, 21mm vs 20mm.
Heistit tilattu. Keväämmällä sitten kokemuksia. :)
Oliko jollakin kokemuksia noista Fun-Worksin navoista? Onko ne mistään kotoisin?
Useammalla tutulla on noita ajossa. Hintansa arvoisiksi väittävät.
Laajempi konsensus tuntuu olevan jotta 4-Way pro ja Stanin 3.30 on sama napa. Lienevät siis samalta Novatecin pajalta kotoisin.
Iglumies
19.11.2015, 00.55
Osaako kukaan sanoa tähän mitään?
...
Hopen vapaaratas ainakin (mulla) toimii pakkasessa jäätymättä ja onhan DT:t vähän kisauskottavammat :)
Kyllähän tuo swissin star ratchet vapaaratas on aika pomminvarma toiminnaltaan kelistä riippumatta kun verrataan perinteisiin jousin/kynsin toteutettuihin..
Hopen vapaaratas ainakin (mulla) toimii pakkasessa jäätymättä ja onhan DT:t vähän kisauskottavammat :)
Kyllähän tuo swissin star ratchet vapaaratas on aika pomminvarma toiminnaltaan kelistä riippumatta kun verrataan perinteisiin jousin/kynsin toteutettuihin..
Voi ei, nyt oon vielä enemmän sekaisin. :seko:
minulla on ollut käytössä kesän Fun Works 4 way pro amride 25 kiekkosetti. Tässä yksipäivä irroitin taka kiekon ja siitä kiinnitys pultin niin pakka putosi pöydälle vapaa napoineen. Navan akseli näyttää olevan poikki. Nyt odotellaan action sportin vastausta miten takuu menee. Etunavassa ei ole ollut ongelmia sellaisen voin ottaa toisinkin kiekkoihin mutta takanapaan en ota. Kehiä olen joutunut oikaisemaan pari kolme kertaa kesän aikana eli eivät kovin jäykät. jäävät nekin tästä eteenpäin kauppiaan hyllylle. Tosin kiekoilla olen ajanut kaikkenlaista maastoa trailista dh ränniin ja painoakin on + 90. Jos haluaa leveän suht kevyen kehän trail käyttöön niin siihen se on varmaan kohtuullinen.
Voi ei, nyt oon vielä enemmän sekaisin. :seko:
Oon nyt tullut siihen tulokseen, että kyllä ne DT:n kiekot taitaa olla paremmat joten ne jää kesä-/kisakäyttöön ja Hope/Stanit talvea varten nastarengaskiekoiksi.
viimeinenlenkki
25.11.2015, 10.14
Mites nuo +koon keskiöt(sram xo)nox skyline vanteilla.samalla keulan uusiminen fox 34.2016 mallia.
Onko kellään vielä DT:n uutta xm481 kehää ollut käytössä? Jos on niin olisi kiva lukea kommenttia. Dt:n maahantuonti taitaa olla tällä hetkellä jonkinlaisessa käymistilassa joten näitä kehiä ei kaiketi just tällä hetkellä kotimaan kaupoista kaiketi saa vai onko parempaa tietoa tilanteesta? Tarkoitus olisi kiikuttaa navat paikalliseen kivijalkaan jahka vanteita on saatavilla.
Tunturi-hellberg aloittaa nyt dt-swissin maahantuonnin, mutta taitaa mennä tuonne ensi kevääseen ennen kuin tavaraa alkaa olemaan saatavilla..
Kiitti vastauksesta miku. Tuota vähän pelkäsinkin että keväälle saattaa mennä. Täytyypä tutkailla vaihtoehtoja. Sellaiset kohtuu kevyet 27-30 mm sisäleveydeltään olevat kehät siis hakusessa. Hiilarit taitaa jäädä pois vaihtoehdoista nuukan budjetin takia. Ehkä joku Eastonin arc 27 vaikka sitten.
Minulla on xm481:t 350s:ien kaverina. Ei noissa mitään moittimista ole ollut. Kovin kevyt paketti ei ole, mutta ennemmin vähän raskas ja kestävä kuin kevyt ja heti hajoava.
Joo, ei ne varmaan grammanviilaajan kehät ole mutta levyisekseen kaiketi kohtuupainoiset aluvanteeksi. Jos dt:n ilmoittamiin painolukemiin on uskominen.
Sitä enemmän sekaisin menee mitä enemmän näihin koittaa tutustua. Hakusessa ois siis asialliset tubeles kiekot 29" jäykkäperään xc/mara käyttöön. Mieluiten jonkinmerkkivalmistajan valmis setti jossa myös takuaasiat hoituu tarvittaessa.
Kuskilla painoa n. 100kg ja käytettävät renkaat tulisisivat olemaan 2.2-2.4 leveitä. Ihan sitä viimesintä grammaa ei ole tarkotus viilailla.
Mitä raati suosittelee? Mavic/Easton/dt swiss, noita olen lähinnä katellu. Mikä olisi optimaalinen vanteen sisäleveys?
orc biker
09.12.2015, 13.49
Mikä olisi optimaalinen vanteen sisäleveys?
N. 25 milliä voisi olla aika sopiva.
N. 25 milliä voisi olla aika sopiva.
Miksi nuo kaikki on sitten järkiään 19-20?
Se on tullu jo nykyisillä selväksi, että 17 ei ole optimi leveys 2.4:lle renkaalle, ainakaan tubeleksena :)
Koska kapeampi vanne on kevyempi ja porukka katselee vain vanteen painoa eikä muita ominaisuuksia.
Itse päädyin kisakiekkojen kohdalla Sram Roam 40:iin. Hurjan hyvät kiekot, vaikka ite en ole koskaan Sramin palikoita fanittanutkaan. Kevyellä vanteella ja silti jäykät. Akselikombinaatiot on helposti vaihdettavissa ja mukana tulee adapterit.
Nousi myös tubelessiksi ihan naurettavan helposti pelkällä jalkapumpulla RaRa/RoRo -setillä. Ja paikalliselta kauppiaalta sai sen kilpailukykyiseen hintaan.
Ainoa miinus on pehmeän oloinen vapaarataksen runko. Sadan kilsan ajamisella sain kasetin todella tiukkaan ensimmäisen asennuksen jälkeen. No varaosia saa.
orc biker
09.12.2015, 15.56
Miksi nuo kaikki on sitten järkiään 19-20?
Kuten tuossa yllä sanottu, niin se on se paino. Ja sekin vielä vain vannetta tuijottaen ja siinä unohtaen, että leveä vanne venyttää kapeamman (kevyemmän) renkaan samaan leveyteen kuin kapeampi vanne vähän leveämmän (painavamman) renkaan. Yleensä renkaiden painoerot ovat suurempia. Vanteen painolla on vain niin helppo markkinoida. Haluatko olla nopea? No, tämä on 390 g! On paljon vaikeampaa alkaa selittää ja mahduttaa mainokseen, että tällä saa paremman profiilin renkaaseen ja tämä rullaa paremmin ja massastakin se kokonaismassa ratkaisee vanteen massan sijaan jne.
ok, oon kyllä lukenu leveämmän vanteen hyvistä ominaisuuksista, mutta pitäny sitä enemmän hypetyksenä.
Sram roam 40, mitä muita hyviä leveitä?
Aika normaali, 21mm sisäleveys tuossa roamissakin on.
Joo, mutta sanoinkin, että ne ovat sit kisakiekot XC-kisoihin :)
Perusrymistelyyn ja treeneihin mulla oli Flow Ex-kehillä Superstarcomponentsin kiekot ja kun ne meni täysjouston myötä uudelle omistajalle, tilasin samasta paikasta kiekot DT Swissin M521 tms. kehillä. Molemmissa n. 25mm sisäleveys.
Minä tilasin uskaliaana Eastonin Heistit 30mm leveänä. Vielä en tietty osaa mitää kertoa kun ei hyppysiin asti ole vielä kerenneet. Mutta palaillaan asiaan sitten joskus
Perusrymistelyyn ja treeneihin mulla oli Flow Ex-kehillä Superstarcomponentsin kiekot ja kun ne meni täysjouston myötä uudelle omistajalle, tilasin samasta paikasta kiekot DT Swissin M521 tms. kehillä. Molemmissa n. 25mm sisäleveys.
Eilen tuli uudet kiekot ja vaaka heilahti teräksisellä vapaarattaalla 2.2kg tienoille. Onneksi kehän paino on itseasiassa vähemmän kuin esim flow exällä, joten ei pitäisi pahasti vaikuttaa ajossa. Suurin osa painosta on navassa, jolloin sillä ei ole niin väliä.
Tietty olin unohtanut jarrulevyt, joten kokeilemaan pääsee vasta joulun jälkeen.
Niin ja näissä painoissahan pitäisi enemmän kiinnittää huomiota vanteen painoon kuin navan painoon. Se on about sama onko se pari sataa grammaa navassa vai pyörän rungossa.
RCZ bike shopissa on tarjouksessa DT Swissin XR 1501 settiä XD-driverilla hintaan 450 euroa: http://www.rczbikeshop.com/finland/catalog/product/view/id/25009/s/dt-swiss-2015-wheelset-xr1501-spline-one-29-disc-6-bolts-sram-xd-9x100mm-9x135mm-black/
Ajattelin ostaa tuollaiset ensi kesäksi. Kaupan sivuilla olevissa spekseissä lukee, että navat ovat vain QR-yhteensopivat. Totuus lienee kuitenkin, että ovat ihan normit TA-navat, johon tulee mukaan adapterit. Vai onko mahdollista, että noihin ei sais läpiakselia?
Noi on todennäkösesti jotku oem-kiekot koska dt:n kiekoissa pitäis tulla mukana adapterit niin pikalinkuille kuin läpiakseleillekkin..
Asia taitaa tosiaan olla juuri niin kuin Miku sanoo. Itsekin tilasin tuolta yhdet Dt Swissin kiekot eikä siinä mitään etunavan adapteria tullut vaikka Dt Swissin sivuilla mainittiin mukaan tulevaksi. Mutta silloin oli kyllä hinta tarjouksessa enemmän kuin kohdillaan. Käsitykseni mukaan tuo RCZ myy tosi paljon pyörävalmistajilta ylimääräisiksi jääneitä OEM-osia kiekoista keuloihin ja kaikkea muuta siltä väliltä.
Hyvä tietää jatkoa ajatellen. Nämä kiekot ehtivät jo loppua.
seppo_taalasmaa
11.12.2015, 21.24
http://aijaa.com/1dTSr2
Mitäs tälläisessa tilanteessa pitäisi nyt lähteä tekemään ? Molemmat navat oli täynnä sammakoita ja laakerit nyt on ainakin done. Riittääkö että vaihdan laakerit vai pitääkö nuo navat vaihtaa kokonaan ?
(http://http://aijaa.com/1dTSr2)http://i8.aijaa.com/t/00905/14047549.t.jpg (http://aijaa.com/1dTSr2)
(http://http://aijaa.com/1dTSr2)
orc biker
11.12.2015, 21.50
Riittääkö että vaihdan laakerit vai pitääkö nuo navat vaihtaa kokonaan ?
Miltä ne kupit näyttävät? Jos ne ovatok, niin osta kaksi uutta napaa ja ota niistä kartiot ja kuulat. On varmaan halvempi ja helpompi kuin alkaa metsästää uutta tilpehööriä noihin halvemman luokan juttuihin. Katsot, mikä on halvin yhteensopiva napa eli missä käytetään samoja osia. Tuo näyttäisi minun silmääni aika paljon Deorelta. Etunapa 15 € ja takanapa parisen kymppiä. Saattaa olla, että jossain vieläkin halvemmassa on käytetty samoja osia. Koko navan vaihtaminen on aika hurjan paljon työläämpi juttu, eli kannattanee vältellä sitä, jos mahdollista.
seppo_taalasmaa
11.12.2015, 22.49
slx:n navat ovat kyseessä. Taitavat olla itsessään halvimpia niin tilaan suoraan samat navat. Haittaako tuo ura kartioissa niin paljon, että ne on järkevää vaihtaa? Tönköltä tuntuvat tällä hetkellä, mutta huoltoa vailla tosiaan.
orc biker
12.12.2015, 01.34
slx:n navat ovat kyseessä. Taitavat olla itsessään halvimpia niin tilaan suoraan samat navat. Haittaako tuo ura kartioissa niin paljon, että ne on järkevää vaihtaa? Tönköltä tuntuvat tällä hetkellä, mutta huoltoa vailla tosiaan.
Riippuu, miten syvä se ura on. Itse en vaihtaisi ihan pienestä. Eihän sillä ole mitään väliä, jos se ei ajossa jotenkin tunnu huonolta. Varmaan ovat kuluneet nopeasti, kun on ollut uutena liian tiukalla? Pitäisi aina löysätä nuo uudesta pyörästä, mutta harvapa sitä arvaa tehdä. Mutta nuo navat ovat tosiaan niin halpoja, että niistä saa aika helposti kaikki varaosat.
seppo_taalasmaa
12.12.2015, 01.51
Riippuu, miten syvä se ura on. Itse en vaihtaisi ihan pienestä. Eihän sillä ole mitään väliä, jos se ei ajossa jotenkin tunnu huonolta. Varmaan ovat kuluneet nopeasti, kun on ollut uutena liian tiukalla? Pitäisi aina löysätä nuo uudesta pyörästä, mutta harvapa sitä arvaa tehdä. Mutta nuo navat ovat tosiaan niin halpoja, että niistä saa aika helposti kaikki varaosat.
Jep näin on tainnut päästä käymään. Lähinnä aloin jo miettimään onko tässä touhussa mitään järkeä jos laakerikupit ovat jo kunnon urilla. Silloinhan vaan napaa vaihtamalla saan asian korjattua? Hyvänä vaihtoehtona saattaisi olla myös napojen kotihuolto + uudet laakerit ja rasvat ja sitten nämä kiekot kakkoskiekoksi. Kyseessä siis orkkiskiekot alexrimsin kehillä ja slx:n navoilla. Uskoisin, että laakerien vaihdolla pyörii jonkun aikaa ja sitten samalla loppuu najettuna päivittelisi vähän parempiin kiekkoihin. Nuo kiekot painavat 2400g joten jopa noin 200€ maksavat shimanon perus TLR kiekot olisivat noin 500g päivitys pyörivään massaan. Jos näillä kiekoilla pärjäisi talven kurakelit ja kevään tullan investoisi parempiin.
Taidampa huomenna tarkistaa nuo napojen sisällä olevat laakerikupit kun ei äkkiseltään tullut vilkaistua kuin kartioita.
orc biker
12.12.2015, 02.03
Hyvänä vaihtoehtona saattaisi olla myös napojen kotihuolto + uudet laakerit ja rasvat ja sitten nämä kiekot kakkoskiekoksi.
Jos ei tunnu ajossa, niin älä uusi mitään ennen kuin tuntuu.
Nuo kiekot painavat 2400g joten jopa noin 200€ maksavat shimanon perus TLR kiekot olisivat noin 500g päivitys pyörivään massaan.
Oletko varma? Kuulostaa liialliselta. Esim. Alex EN24 painaa 500 g 29-versiona. Tein itselleni kiekot vastaavan painoisista, Deore-navoilla ja pari sataa grammaa voi miinustaa pinnoista... ja lopputulos oli 1,9 kg. On hankala nähdä, miten saisi paljoa yli 2,1:n kilon kiekkoja tehtyä SLX-navoilla ja tavallisilla pinnoilla. Sen vanteen pitäisi painaa sitten ihan älyttömästi, mutta nuo 19 millin halpiskiekot yleensä painavat vain sen puoli kiloa. Ja tuo oma parin sadan gramman pudotus ei tuntunut missään. Tietysti kiekko muuten paljon leveämpänä tuntuu erilaiselta, mutta en minä huomaa noita pikku eroja. Tubeless Ready on sellainen juttu, josta kyllä kannattanee maksaa. Siinä samalla ottaa sitten leveämmät, mutta en lähtisi ostamaan mitään tuollaista pientä hassua painonpudotusta, koska aika rimppakinttu saa olla, että moista edes huomaa. Muuttuneet ajo-ominaisuudet sen sijaan tuntee.
seppo_taalasmaa
12.12.2015, 10.49
Pinnojen määrä vaikuttaa varmaan jonkinverran ? 32 vs 24. Nykyiset kiekot toimivat jo gorillateipin kanssa tubeleksena niin eipä tässä mikään hoppu ole :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.